Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:05
Goedemiddag,
Afgelopen September hebben wij onze eerste koopwoning gekocht. Inmiddels is er wat spaargeld plus teruggave van de belasting dat iets van mogelijkheden zou moeten bieden om het huis aan te pakken.
Er is pakweg 15K om iets te realiseren en ik heb een aantal scenario’s in mijn hoofd, waarvan lang niet alles zal gaan, omdat het een meer dan 15k zal kosten, maar ik wil er graag met jullie over brainstormen, ook voor de toekomst en wat handig zou zijn qua volgorde.

Situatie: Hoekhuis met garage uit 1984, spouwmuur isolatie, aluminium kozijnen en alleen beneden dubbelglas. Er is ook nog een grote aluminium schuifpui. Onder het huis zit piepschuim tegen de vloer aan. Er ligt laminaat, met een ondervloer en daaronder nog de plavuizen van de vorige bewoners, De ketel dateert al van 2002. Jaarlijks verbruik is ongeveer 1900 kWh en 1300 m3. Gezin van vier.

Wat zou ik graag willen in de toekomst:

Kunstof kozijnen plus HR+++ glas in het hele huis
Mijn verwachting is dat dit veel geld gaat kosten en we dit pas over 3 a 5 jaar kunnen realiseren. Heeft het zin om dit in etappes te doen? Iets zegt mij dat je dit beter in een keer allemaal kan laten doen.

Zonnepanelen
Dit lijkt mij een zeer aannemelijke optie. Kosten tussen de 4 en 6K, ik ben nog offertes aan het opvragen. Het idee dat je zelf stroom opwekt voelt goed en toekomstbestendig.

Nieuwe ketel of Warmtepomp
Tja, de ketel is al van 2002 en zal waarschijnlijk niet lang meer mee gaan. Ik denk dat een verstandige keuze is om een nieuwe ketel kopen op het moment dat hij het niet meer doet. Een warmtepomp is momenteel niet te betalen en klinkt voor mij pas als een optie als we 15 jaar verder zijn, zeker als we binnen nu en zoveel jaar een nieuwe ketel kopen.
Wat is jullie mening hierover, zijn jullie het eens met mijn gedachtegang of zou je het compleet anders aanpakken? Langer doorsparen voor bepaalde zaken? Het geld staat nu ook niet veel op te leveren op mijn bankrekening.

Update juli 2018
- Plaatsing kunstof kozijnen in combinatie met HR++ glas door het gehele huis. Kosten: €13.600,-
Update november 2018
- Plaatsing lucht/lucht warmtepomp.
- Groepenkast vervangen en van 1-fase naar 3-fase over. Kosten: €600,-
Update december 2018
- Plaatsing warmtepompboiler. CV ketel nu definitief het huis uit.
Update Februari 2019
- Over op een inductiekookplaat. Kosten: €239,-
Update april 2019
- Gascontract opgezegd
Update mei 2019
- Installatie zonnepanelen Oost/West. Kosten: €6.600,-

[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 26-09-2019 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Vóór je een warmtepomp en zonnepanelen neemt eerst je isolatie op orde brengen, dan koop je geen warmtepomp met veel te veel capaciteit en bespaar je dus ook geld. Overigens zou ik zelf ook twijfelen of een warmtepomp nu al een goede optie is als je met een strak budget zit. Voor de extra kosten van een warmtepomp kun je flink wat gas verstoken.

Dus ik zou als eerste kunststof kozijnen met HR+++ glas laten plaatsen en het dak en de vloer laten isoleren. Goede kans dat je dan al wel 10K lichter bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een L/w warmtepomp is niet duur.
AUijtdehaag in "Advies gevraagd: Hoogwaardige warmtepomp & top solar panelen"
Maar vereist wel grotendeels ltv verwarming. (Vloerverwarming, muurverwarming, jagas, etc)

Hoe handig ben je zelf?
Warmtepompen (monobloc, wp boiler) kan je zelf aansluiten. (Met fotos van het deskundige aansluitwerk voor de subsidie)
Zonnepanelen kan je zelf.

Ipv kunsstof kozijnen nog even hr++ erin, in de bestaande ramen?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2018 12:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
dubbel glas alleen boven is een mooi begin, het glas zelf is niet zo gek duur. Kozijnen zijn iets duurder. Zolang er geen steiger nodig is kan het zonder gedonder gefaseerd. De toename in comfort is zalig, wat je ook beslist, isoleren, isoleren en nog eens isoleren, daar ben ik ook begonnen en ging van 1350 kuub per jaar naar 700 kuub per jaar. de moeite zeker waard.

daarnaast kan een beetje een tweaker een mooie zonnepaneel installatie uitzoeken voor minder dan 4000 euro, maar voor specifieke adviezen moeten we meer weten van je dak. zonnepanelen kunnen tegelijkertijd en hebben altijd zin. zelf noodgedwongen kleine stapjes genomen en veel geleerd. Soms is eerst een schuurtje vol leggen beter dan eerst het huis, het ligt er maar net aan wat je wilt, maar er kan enorm veel.

een lucht/water warmtepomp inclusief installatie inc subsidie begint realistisch gezien bij 5000 euro.
allemaal te overzien, maar als je 1 ding moet kiezen, eerst isoleren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_energetica

[ Voor 15% gewijzigd door Lardman op 03-04-2018 13:14 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:36
Kijk eens naar een energie bespaar lening, zeker als je nog niet aan de max van je hypotheek zit. De rente is nu relatief gunstig. Van daaruit kan je zonnepanelen, isolatie, warmtepomp en dergelijke doen. Met je spaargeld erbij kan je dan meer dingen gelijk aanpakken. Boetevrij aflossen kan ook met de energie bespaar rekening.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Insert12 De vloer is enigszins geïsoleerd met piepschuim onder het hele huis. Daar kwam ik in september achter toen ik in de kruipruimte moest zijn. De plavuizen hebben we laten liggen en een ondervloer en laminaat overheen gelegd.

Van het dak vind ik het lastig te zeggen. Als ik op de bouwtekening kijk zie ik wel iets van pu hardschuim 30mm en dakplaten.

Volgende week komt er een bedrijf langs voor een vrijblijvende offerte voor kunstof kozijnen en deze week komt er ook nog een bedrijf langs voor een vrijblijvende offerte voor zonnepanelen.

@AUijtdehaag Ik heb wat dat betreft echt twee linker handen, dus ik moet het allemaal wel laten doen. Vloerverwarming etc hebben we niet.

@Lardman Eerst alleen het glas laten doen is ook een mogelijke optie. Wel een misschien wat gekke vraag van mijn kant: als ik beslis om eerst de ramen te doen en later de kozijnen, dan maken ze het glas weer zodanig passend? Anders moet je weer nieuwe beglazing.

Wat betreft de zonnepanelen lees ik in de topics hier altijd dat je het beste je dak helemaal vol moet laten leggen. Jij zou dat juist niet doen?

@Erwin_83 We zitten aan de max van onze hypotheek, but good thinking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59
Je hebt aluminium kozijnen. Die hebben wij hier ook icm dubbel glas uit begin jaren 80. En ik kan je vertellen, de kozijnen zijn 3 tot 5 graden warmer dan de buiten temperatuur. Dus in de winter bij 0 graden zijn ze kouder dan mijn koelkast (7c)

Vervanging van je kozijnen is dus van meerwaarde tov het glas.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
vinom schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:48:
SNIP

@Lardman Eerst alleen het glas laten doen is ook een mogelijke optie. Wel een misschien wat gekke vraag van mijn kant: als ik beslis om eerst de ramen te doen en later de kozijnen, dan maken ze het glas weer zodanig passend? Anders moet je weer nieuwe beglazing.

Wat betreft de zonnepanelen lees ik in de topics hier altijd dat je het beste je dak helemaal vol moet laten leggen. Jij zou dat juist niet doen?

SNIP
Aangezien je aluminium kozijnen hebt (daar had ik overheen gelezen ) is het wel raadzaam zowel kozijn als raam tegelijk te vervangen. Dat is ietsje duurder maar ook dat kan desnoods gefaseerd, ligt er aan hoe ver weg de timmerman woont en of je bereid bent dingen aan te geven en te helpen zeulen, dan kan het vast iets goedkoper.

Aangaande de zonnepanelen is het vooral van belang een plan te hebben. Als je te weinig geld hebt kan gefaseerd doen een alternatief zijn, het is natuurlijk beter om alles in 1x vol te gooien, maar soms is het even niet anders en er is geen schande in het gefaseerd volgooien van dakvlakken als dat beter uitkomt. Het is meestal wel iets duurder maar ook dat hoeft het eind van de wereld niet te zijn. Wacht de offertes rustig even af alvorens je daar een knoop over doorhakt.

En oja.
wat je ook doet
ISOLEREN! >:)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Stinger_Ventura Ja, het is een ramp met aluminium kozijnen. Ze zijn altijd koud en vochtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16

Seafarer

XXX

vinom schreef op woensdag 4 april 2018 @ 08:57:
@Stinger_Ventura Ja, het is een ramp met aluminium kozijnen. Ze zijn altijd koud en vochtig
Ik had eerst niet geïsoleerd aluminium en dat condenseert soms iets.(Is wel erg koud) Maar als je niet ventileert dan stroomt het eraf.

Ik heb nu geïsoleerd aluminium, geen centje pijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik heb in de tussentijd niet stilgezeten. Afgelopen week twee offertes gehad voor zonnepanelen en de komende twee weken komen er nog drie bedrijven langs voor offertes. Tegen die tijd zal ik ze posten en kijken wat mogelijk de beste optie is.

Tenzij jullie zeggen van post maar foto's van je dak en dan kunnen we alvast advies geven wat je weer kunt gebruiken als ze komen voor de offertes!

Hetzelfde geld voor kunstof kozijnen. Daar komen vier bedrijven voor langs. Ik heb bij onze buurman nagevraagd wat hun toentertijd kwijt waren aan de kozijnen en dat was ongeveer 6K. Dan hebben we het wel over een aantal jaar terug, dus ik weet niet of er veel gebeurd is qua prijzen. Ik ga het zien,

Budget is trouwens iets meer geworden, 15K.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 10-04-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 22:24
Ik weet niet waar je precies woont in Nederland maar vaak is het nog de moeite om bij onze oosterburen te gaan shoppen voor kozijnen en ramen, dat kan flink schelen. Eventueel zou je nog een stapje verder kunnen gaan en in Polen rondkijken, dat scheelt nog eens extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
zonnepanelen offertes checken is een hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Lardman Ik ben nog in twijfel over 10/12 of 16 panelen, maar dit zijn de offertes die ik tot nu heb gehad:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

Foto's van het dak en meterkast: Klik
Dak achter staat op zuidoost en was volgens de mensen die langsgeweest waren het meest gunstig.De foto is van afgelopen vrijdag om kwart voor negen 's ochtends.
De eerste offerte is meer commercieel, de tweede is een lokaal bedrijf en doen ongeveer 60 plaatsingen in een jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door vinom op 10-04-2018 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
offerte 1: 70% verkoop geleuter, basis panelen, budget omvormer, zit zo'n 500 euro gebakken lucht in.
offerte 2: leuk verzonnen, maar Solar edge lijkt me wat overkill in deze, vandaar dat het ook zo duur is.

verder zou ik de meterkast laten vervangen, maar dat is persoonlijk...
oost-zuid-oost, west-noord-west opstelling is nog steeds dikke prima, ik zou daar iets mee doen. Klinkt als een maatwerk klus. Zoek een installateur die daar in mee wil gaan, dan hoeft het allemaal de hoofdprijs niet te kosten.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
Ik reken het altijd om naar Euro per Wp (al dan niet inclusief BTW). Offerte 1 is 4458/(10x275)=€1,62 en de tweede is 4766/3600=€1,32. Beide ex. BTW en alhoewel die tweede goedkoper per wp is, kan het nog wel een stuk lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
als die 2e de solar edge er af laat en een simpele omvormer pakt zijn ze zeker weten marktconform bezig en moet het voor 4000 ex btw wel lukken. Helemaal zo slecht niet voor 3600 watt aan panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van buiten naar binnen en van boven naar beneden :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Lardman Meterkast moet inderdaad ook nog, maar in principe zou het in deze situatie voor de zonnepanelen geen issue moeten zijn, zei hij van offerte 2:
Alle in de offertes genoemde omvormers kunnen op het huidige een 1-fase systeem worden aangesloten, dus zowel in de meterkast als op de wasmachine aansluiting (onder voorwaarde dat de wasmachine op één groep zit).
Ook als er een 3-fase systeem in huis komt om elektrisch te kunnen koken, ook dan kunnen de genoemde omvormers op 1-fase worden aangesloten.
Hun werken met drie soorten omvormers. Vergeef mij de namen even, maar een Chinees merk, een Duitse/Chinese aftakking en een duurderde Duitse meen ik (solaredge?)

In de eerdere post heb ik ook nog de offerte bijgevoegd zonder de optimisers. Ik vind het vervelend dat ik zelf niet goed kan beslissen over het aantal panelen en met of zonder optimisers. Zeker omdat achter er geen schaduw op valt.

[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 10-04-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
solaredge is niet duits en best duur, duits/chinees zal wel zeversolar zijn en chinees kan vanalles zijn. Het is niet per definitie minder goed. Ik zou pas beslissen als ik wist wat ze leveren. Meterkast kan er idd naast op dit moment, meterkast vervangen kan naar achter als het geld eerst op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Nog een ontvangen:
Members only:

Ze geven aan dan alleen alle tien op de voorkant te leggen, terwijl dat de minste kant is, beetje raar.

Members only:

Gevonden op http://mitchellvandermeij.nl/ja-solar-16-prijzen/
Members only:

Members only:

[ Voor 85% gewijzigd door vinom op 11-04-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt een "bijna" oost-west dak.
Prima spreiding dus van zonnestroom over de hele dag, zodat je in de toekomst meer direct verbruik hebt, wanneer salderen versoberd of verdwijnt.

In dat geval zou ik op beide dakhelften panelen leggen. Ik kan niet in je portomonee kijken, maar ik zou het gewoon helemaal vol leggen......

Er zijn diverse maten panelen verkrijgbaar.
Maar eerst moet je dus zelf je dakmaten intekenen, zodat we daar iets mee kunnen.
Meet eens van pan tot pan en ga pannen tellen.
(vaak 30 mm breed en 32 mm hoog)

Verder is de groepenkast erg gedateerd...
Afhankelijk wat je in de toekomst er mee wil, zou je ook nog voor 3-fase kunnen gaan. (moet je wel die mooie Ferraris opgeven, die zo prachtig terugdraait)

Edit: kijk ook eens bij sun-solar
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
Hoewel daar een Chinese omvormer bij zit, maakt dat niet zo gek veel uit, als je geen schaduw hebt.
Beide buren hebben al 4 jaar een hosola, gaat prima. Maar ik blijf zelf bij SMA... (helaas ook wat duurder)

Maar als je nu eerst even met maten komt van de vrije ruimte (ook rondom dakraam enzovoort) dan kunnen we er een custom made PV dak van maken.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@AUijtdehaag Mijn intentie is ook zeker om op beide dakhelften te leggen. Als ik alleen achter zou leggen dan heb ik mijn huidige verbruik eruit. Het lijkt mij een prettig idee om wat op de toekomst voorbereid te zijn en dus meer op te wekken dan nodig.

Ik zal eens kijken van het weekend of ik het dak inzichtelijk kan krijgen. Wat er tot nu toe gemeten is aan de hand van luchtfoto's etc:
Achterkant: hoogte 4.20, breedte 5.80
Voorkant: 4 meter vanaf het dakkapel, breedte 5.80

In mijn eerdere post heb ik nog een tweetal prijzen toegevoegd @Lardman. Hoe diep mijn portomonee is hangt ook af van de prijzen van kunstof kozijnen :9 Daar komt vandaag de eerste voor langs en vanavond ook nog een voor zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Ik zou me minder door prijs en meer door gevoel laten leiden in deze. Heb je een goed gevoel bij een installateur dan is dat veel meer waard dan 200 euro korting bij een zootje prutsers. Het geeft wel aan dat je tussen de 3 en 5000 euro kwijt bent als je het wil laten doen en je doet niets zelf. 2 kanten is allicht nog iets duurder tenzij je zelf een goed plan maakt. Pak eens 1.65 meter voor de hoogte van een paneel en 1 meter in de breedte en kijk eens op beide vlakken hoeveel je kwijt kunt. Van daar kunnen de tweakers je wel zeggen welke panelen, welk montagemateriaal, welke omvormer en hoeveel het kost. Op basis daarvan kun je een installateur zoeken of je nodigt alle tweakers uit (Ik heb een mc4 tang en ben niet bang, wie doet er mee ;D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7bCMbhN.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W1Iawaq.png
In het echt: Klik

Ik ga het van het weekend nog nameten, maar dit is afkomstig van het bedrijf wat gisteren langs is geweest. Die hebben de dakpannen geteld en ik heb er maten van gemaakt. Tekening dus ook, dus vandaar dat het er niet zo pro uit ziet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou eens beginnen met het laten maken van een scan van je huis. Inclusief warmtebeeldcamera.

Je zegt spouwmuurisolatie; maar in welke staat is deze?

Kost je 300-400 euro, maar je weet wel waar je aan toe bent.

En zoals hierboven aangegeven; eerst isoleren, dan afgiftesysteem aanpakken en pas daarna naar een warmtepomp over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@AUijtdehaag Zou je me nog kunnen helpen met een custom PV dak? Op de eerste pagina staat de tekening met de maten.

Voor de achterkant dacht ik zelf een rij van vier boven in landscape en onder een rij van vier in portrait. Rechterkant nog een in portrait en tussen de dakramen nog een in portrait. Voorkant de resterende panelen, want 16 is wel even de max.

Ik moet nog 2 offerte ontvangen en dan heb ik ze gehad. Tot nu toe is de degene met de laagste euro per WP €1,22 inclusief btw. voor 16x Trina Honey 300WP panelen met een Omnik 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Laat je ook iets weten mbt de kunstofkozijnen? Ik ben wel benieuwd.... helaas hebben wij ook aluminium kozijnen :F

Voor de rest al behoorlijk bezig geweest met de isolatie en met succes. Het voelt al aangenamer in huis en de rekening is omlaag gedaan. Alleen die kozijnen (met glas) nog :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@OrangeBerry
Ik heb een tweetal offertes binnen. Overigens ben ik er wel uit dat het HR++ dubbelglas gaat worden, triple laat de prijs echt gigantisch omhoog schieten. Heb jij ook een schuifpui?
Members only:

Ik moet nog twee offertes ontvangen deze week. Ik moet wel zeggen dat het echt ontzettend lastig is om te kiezen met wie je in zee wilt gaan, als je de prijs even buiten beschouwing laat. Je moet ook een goed gevoel krijgen bij ze. Bedrijf 1 werkt bijvoorbeeld met houten afwerklatten aan de binnenkant en bedrijf 2 zegt: "nee, dat is niet mooi en dat moet je dan weer zelf gaan schilderen. Wij werken met kunstof afwerklatten! Dat is veel mooier, maar wel duurder.'' Bedrijf 4 zegt weer "Wist je dat je vensterbankjes het waarschijnlijk niet gaan overleven?'' Nee, dat wist ik niet, waarom ben je de eerste die dat pas zegt terwijl de vorige drie bedrijven er niks over gezegd hebben? "Ja, natuurlijk gaan ze u niet vertellen dat iets kapot gaat".

En zo kan ik nog een aantal dingen noemen. Werkelijk over elk onderdeel of manier van werken of materialen kun je eindeloos gaan nadenken. Zulk soort dingen bedoel ik met een goed gevoel. Alle vier de bedrijven roepen wat, vinden er wat van en ik moet dan maar zien wat waar is en de beste keuze is.

Wat heb jij overigens al geisoleerd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een vergelijkbaar traject gedaan de afgelopen 10 jaar in mijn woning. Onze woning is van 200,- euro per maand aan energiekosten naar minder dan 50,- euro gegaan en het comfort is met sprongen omhoog gegaan.

Begin met isoleren, isoleren en isoleren, had ik al isoleren gezegd? De keuze van je CV ketel en/of ( hybride) warmtepomp is met hele grote mate afhankelijk van hoeveel energie je verliest door de schil van je woning.

Vloerisolatie
Je hebt het over piepschuim onder de vloer als isolatie. Hoeveel cm zit er onder de vloer en hoeveel hoogte heb je nog in je kruipruimte?

Als je 50cm of meer hebt dan zou ik een extra laag van 10-20cm piepschuim er extra onder plakken. Dit kost je een dag werk ( met 2 man ) en kost om en nabij de 500,- a 600,- euro. Terwijl je bezig bent kan je dan meteen alle troep en puin weghalen onder de vloer.

En wat is aan te raden is om een dikke folie op de bodem van je kruipruimte te leggen. Je kan dan ten eerste redelijk normaal de kruipruimte in zonder er uit te komen als mummie en het voordeel is dat de luchtvochtigheid in huis behoorlijk afneemt.

And while you're at it kan je ook eventueel nog de binnenkant van je fundering isoleren door er platen tegenaan te zetten. Zorg er dan wel voor dat de ventilatiegaten open blijven.

Je zal merken dat het comfort er gigantisch op vooruit gaat als je dit gedaan hebt.

Woonkamer/
Als je nog (moet) gaan verbouwen leg dan meteen vloerverwarming aan als hoofdverwarming (HoH 10cm). Je bent dan je radiatoren kwijt, dat scheelt weer ruimte en uit ervaring kan ik je vertellen dat vloerverwarming heel erg aangenaam is. Daarnaast heb je met VV ook het voordeel dat een warmtepomp dan ook meteen veel dichterbij komt. VV laten aanleggen is wel een prijzige aangelegenheid. Wij waren inclusief nieuwe vloer om en nabij de 4000,- euro kwijt.

Aluminium kozijnen zijn een joekel van een koudebrug. Die laten vervangen voor houten of kunststof kozijnen met HR++ of drievoudig glas. Sowieso beneden overal HR++ glas met goede luchtroosters levert je ook heel veel meer comfort op.

Als de oude kozijnen er uit zijn heb je ook meteen inkijk in je spouw. Dan zie je meteen hoe de isolatie er uit ziet en kan je eventueel bij isoleren langs de kozijnen.

Wat je ook nog kan doen is aan de binnenzijde een voorzetwand plaatsen met isolatie. Dat hebben wij gedaan omdat wij een lelijke plintgoot hadden aan 1 muur. De voorzetwand was primair bedoeld voor inbouw stopcontacten en terwijl die toch werd opgebouwd meteen ook maar gebruikt om de muur te isoleren. Ook dit is erg aangenaam!

Nog een voordeel is dat je exact op de plekken waar jij wil je stopcontacten kan plaatsen en bijvoorbeeld leidingen voor netwerk en domotica weg kan werken.

Let er wel op dat je de juiste folies gebruikt om vochtproblemen te voorkomen.

Het effect is ook op de warmtebeeldcamera duidelijk te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/voorzetwand.jpg

Beide buitenmuren/kozijnen hebben wij ook voorzien van een joekel van een voorzetwand. Ik heb dus nu een soort koof voor mijn schuifpui en mijn achtergevel met mooie ingebouwde vensterbank. Ziet er erg mooi uit en isoleert ook nog eens als een malle :)

1e verdieping
No brainer. Enkel glas er uit en meteen eventueel nieuwe kozijnen en er in met HR++ glas en goede roosters. Dit gaat je zoveel meer comfort opleveren :)

Denk ook hier meteen aan eventueel aan de binnenzijde isoleren. Scheelt je kou maar ook geluiden die bij de buren weg komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-15-16.49.04.jpg

Zolder
Als je zolder nog helemaal kaal is kan je aan de binnenkant isoleren ( let weer op de folies ivm vocht! ). Dit kan je enorm veel warmte besparen, warmte stijgt namelijk op en komt dus op zolder terecht.

Ik kon dit helaas niet meer omdat de hele bovenverdieping al door ons was verbouwd. Wij hebben daarom aan de buitenkant geisoleerd door de ruimte tussen het dakbeschot en de dakpan vol te laten spuiten met isolatiemateriaal.

http://www.familie-kleinm...s-geisoleerd-door-koston/

Het hele verhaal wat wij allemaal hebben gedaan is te lezen op http://www.familie-kleinman.nl/energie

Als je eenmaal klaar bent met isoleren dan zou ik een winter afwachten en kijken hoe veel ( of weinig ) gas je verbruikt. Dan heb je namelijk een aardige indicatie van wat voor warmtepomp je nodig hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mkleinman schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:11:
Ik heb een vergelijkbaar traject gedaan de afgelopen 10 jaar in mijn woning. Onze woning is van 200,- euro per maand aan energiekosten naar minder dan 50,- euro gegaan en het comfort is met sprongen omhoog gegaan.

Begin met isoleren, isoleren en isoleren, had ik al isoleren gezegd? De keuze van je CV ketel en/of ( hybride) warmtepomp is met hele grote mate afhankelijk van hoeveel energie je verliest door de schil van je woning.

Vloerisolatie
Je hebt het over piepschuim onder de vloer als isolatie. Hoeveel cm zit er onder de vloer en hoeveel hoogte heb je nog in je kruipruimte?

Als je 50cm of meer hebt dan zou ik een extra laag van 10-20cm piepschuim er extra onder plakken. Dit kost je een dag werk ( met 2 man ) en kost om en nabij de 500,- a 600,- euro. Terwijl je bezig bent kan je dan meteen alle troep en puin weghalen onder de vloer.

En wat is aan te raden is om een dikke folie op de bodem van je kruipruimte te leggen. Je kan dan ten eerste redelijk normaal de kruipruimte in zonder er uit te komen als mummie en het voordeel is dat de luchtvochtigheid in huis behoorlijk afneemt.

And while you're at it kan je ook eventueel nog de binnenkant van je fundering isoleren door er platen tegenaan te zetten. Zorg er dan wel voor dat de ventilatiegaten open blijven.

Je zal merken dat het comfort er gigantisch op vooruit gaat als je dit gedaan hebt.

Woonkamer/
Als je nog (moet) gaan verbouwen leg dan meteen vloerverwarming aan als hoofdverwarming (HoH 10cm). Je bent dan je radiatoren kwijt, dat scheelt weer ruimte en uit ervaring kan ik je vertellen dat vloerverwarming heel erg aangenaam is. Daarnaast heb je met VV ook het voordeel dat een warmtepomp dan ook meteen veel dichterbij komt. VV laten aanleggen is wel een prijzige aangelegenheid. Wij waren inclusief nieuwe vloer om en nabij de 4000,- euro kwijt.

Aluminium kozijnen zijn een joekel van een koudebrug. Die laten vervangen voor houten of kunststof kozijnen met HR++ of drievoudig glas. Sowieso beneden overal HR++ glas met goede luchtroosters levert je ook heel veel meer comfort op.

Als de oude kozijnen er uit zijn heb je ook meteen inkijk in je spouw. Dan zie je meteen hoe de isolatie er uit ziet en kan je eventueel bij isoleren langs de kozijnen.

Wat je ook nog kan doen is aan de binnenzijde een voorzetwand plaatsen met isolatie. Dat hebben wij gedaan omdat wij een lelijke plintgoot hadden aan 1 muur. De voorzetwand was primair bedoeld voor inbouw stopcontacten en terwijl die toch werd opgebouwd meteen ook maar gebruikt om de muur te isoleren. Ook dit is erg aangenaam!

Nog een voordeel is dat je exact op de plekken waar jij wil je stopcontacten kan plaatsen en bijvoorbeeld leidingen voor netwerk en domotica weg kan werken.

Let er wel op dat je de juiste folies gebruikt om vochtproblemen te voorkomen.

Het effect is ook op de warmtebeeldcamera duidelijk te zien:

[afbeelding]

Beide buitenmuren/kozijnen hebben wij ook voorzien van een joekel van een voorzetwand. Ik heb dus nu een soort koof voor mijn schuifpui en mijn achtergevel met mooie ingebouwde vensterbank. Ziet er erg mooi uit en isoleert ook nog eens als een malle :)

1e verdieping
No brainer. Enkel glas er uit en meteen eventueel nieuwe kozijnen en er in met HR++ glas en goede roosters. Dit gaat je zoveel meer comfort opleveren :)

Denk ook hier meteen aan eventueel aan de binnenzijde isoleren. Scheelt je kou maar ook geluiden die bij de buren weg komen.

[afbeelding]

Zolder
Als je zolder nog helemaal kaal is kan je aan de binnenkant isoleren ( let weer op de folies ivm vocht! ). Dit kan je enorm veel warmte besparen, warmte stijgt namelijk op en komt dus op zolder terecht.

Ik kon dit helaas niet meer omdat de hele bovenverdieping al door ons was verbouwd. Wij hebben daarom aan de buitenkant geisoleerd door de ruimte tussen het dakbeschot en de dakpan vol te laten spuiten met isolatiemateriaal.

http://www.familie-kleinm...s-geisoleerd-door-koston/

Het hele verhaal wat wij allemaal hebben gedaan is te lezen op http://www.familie-kleinman.nl/energie

Als je eenmaal klaar bent met isoleren dan zou ik een winter afwachten en kijken hoe veel ( of weinig ) gas je verbruikt. Dan heb je namelijk een aardige indicatie van wat voor warmtepomp je nodig hebt.
Vergeet je niet de vierkante meters aan te passen voor de OZB? ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vinom
2 maandjes verder inmiddels. Volgende week worden de kunstof kozijnen geplaatst door het hele huis in combinatie het HR++ glas. 13,5K armer, maar we kijken er erg naar uit! De zonnepanelen stel ik uit of zoals eerder gezegd door jullie, eerst verder isoleren :)

Ik denk dat er qua dakisolatie aardig wat te halen valt. In de zomer is het er echt bloedheet. Ik, als leek, vind ik het echter lastig om te zeggen hoe het dak nu geisoleerd is. Het huis is uit 1984.

Hier een stukje uit de bouwtekening, en hoe het er in het echt uitziet (Inmiddels is alles geverfd hoor :) )
Klik!
Er zit nog een klein dakraam rechts wat volgende week ook vervangen gaat worden door een Velux raam en misschien kan ik dan wel zien hoe de isolatie eruit ziet.

Wat schatten jullie overigens aan kosten als ik het zelf zou gaan isoleren? Dit loopt ook weer ontzettend uiteen.

Tags voor onder andere @mkleinman @frk123 en @CurlyMo omdat jullie hier vast ervaring mee hebben (wat ik in verschillende topics heb gezien :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
vinom schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:29:
Tags voor onder andere @mkleinman @frk123 en @CurlyMo omdat jullie hier vast ervaring mee hebben (wat ik in verschillende topics heb gezien :) )
10cm PIR (Rd 4.5) + latten + gips + schroeven + hoekstukjes + PUR was hier +/- € 1500,- voor DIY.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
stap 1: inzicht in je huidige gedrag en verbruik. Pas dan weet je wat de maatregelen doen. ook meteen beginnen met besparen door te optimaliseren.
stap 2: Isoleren, isoleren en isoleren, eerst dak, muren, vloer en als laatste beglazing
stap 3:duurzaam opwekken (zonnepanelen), altijd zoveel mogelijk leggen, later bijleggen is geen gezicht
stap 4: Warmtevoorziening: WPboiler of L/W L/L WP

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
2 maandjes verder inmiddels. Volgende week worden de kunstof kozijnen geplaatst door het hele huis in combinatie het HR++ glas. 13,5K armer, maar we kijken er erg naar uit! De zonnepanelen stel ik uit of zoals eerder gezegd door jullie, eerst verder isoleren :)

Ik denk dat er qua dakisolatie aardig wat te halen valt. In de zomer is het er echt bloedheet. Ik, als leek, vind ik het echter lastig om te zeggen hoe het dak nu geisoleerd is. Het huis is uit 1984.

Hier een stukje uit de bouwtekening, en hoe het er in het echt uitziet (Inmiddels is alles geverfd hoor :) )
Klik!
Er zit nog een klein dakraam rechts wat volgende week ook vervangen gaat worden door een Velux raam en misschien kan ik dan wel zien hoe de isolatie eruit ziet.

Wat schatten jullie overigens aan kosten als ik het zelf zou gaan isoleren? Dit loopt ook weer ontzettend uiteen.

Hoe staat het met de ventilatie van de woning?!

Isoleren -> Ventileren -> Verwarmen/koelen -> Eventueel PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
B-lex schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Hoe staat het met de ventilatie van de woning?!

Isoleren -> Ventileren -> Verwarmen/koelen -> Eventueel PV
Als straks de kunstof kozijnen erin zitten hebben we in de woonkamer twee roosters voor de ventilatie. Boven hebben we geen roosters maar wel een zomer/winterstand die zorgen voor de ventilatie. Er is geen mechanische ventilatie of iets aanwezig in het huis.

Vochtigheid in huis ligt nagenoeg altijd tussen de 40 en 60 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Lardman schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:13:

Wat je ook beslist, isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
Houdt er daarbij wel rekening mee dat er flink wat kan leven in de spouw/onder het dak, met name vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen.

Deze dieren zijn allen beschermd en doen het steeds slechter in Nederland. Dus mocht je deze dieren in en om het huis hebben, draag dan je steentje bij en biedt ze wat alternatieven als je de boel dicht gaat maken.

Zo heb je speciale dakpannen voor gierzwaluwen en natuurlijk de bekende vogelkastjes voor mussen. Vleermuizen zijn iets veeleisender, een vleermuiskast (of kasten) die je in de luwte hangt op de warme kant van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
technopeuter schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:07:
stap 1: inzicht in je huidige gedrag en verbruik. Pas dan weet je wat de maatregelen doen. ook meteen beginnen met besparen door te optimaliseren.
stap 2: Isoleren, isoleren en isoleren, eerst dak, muren, vloer en als laatste beglazing
stap 3:duurzaam opwekken (zonnepanelen), altijd zoveel mogelijk leggen, later bijleggen is geen gezicht
stap 4: Warmtevoorziening: WPboiler of L/W L/L WP
Wij zitten op een verbruik van 1700Kwh en 1300m3 gas. Ik heb een electriciteitsmeter (de goede naam weet ik even niet) al een tijd geleden gekocht om te kijken welke apparaten het meest verbruiken en sluipverbruik opgespoord. Op 2 TL balken en de badkamer is alles in huis LED verlichting.

De radiatoren verwarmen in de winter de woonkamer, 2 slaapkamers en een badkamer. Zolder, gang en 1 slaapkamer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 29-06-2018 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
vinom schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:43:
[...]

Als straks de kunstof kozijnen erin zitten hebben we in de woonkamer twee roosters voor de ventilatie. Boven hebben we geen roosters maar wel een zomer/winterstand die zorgen voor de ventilatie. Er is geen mechanische ventilatie of iets aanwezig in het huis.

Vochtigheid in huis ligt nagenoeg altijd tussen de 40 en 60 procent.
Vocht is 1 ding, hoe staat het met CO2?

Als je huis straks beter geïsoleerd is (en kierdichter) is ventilatie type C toch wel het minimum voor een gezond binnenklimaat. Type A (zoals de woning nu is) mag bij nieuwbouw al niet meer, en word ook afgeraden bij grote renovatie.

Ventilatie is en blijft een ondergeschoven kindje in bestaande woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 29-06-2018 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Ik heb na het isloren een Netatmo home coach gekocht. Hierdoor kreeg ik inzicht in CO2 in huis en hoe dat oploopt als er meedere personen in een kamer zijn of tijdens het slapen in de slaap kamer. Zelfs het raam open zetten helpt niet bij windstilte of weinig wind. Ik ben daarom nu bezig om vraaggestuurde mechanische ventilatie in mijn huis aan te brengen. Later ga ik die vervangen door een WTW systeem.

Tip voor de mensen die aan het isoleren gaan. Als je het goed doet dan ga je in een plastic zak leven. Ventilatie is een vereiste. Vergeet dit niet want anders krijg je last van een sick building syndroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Vanochtend mooi een foto kunnen maken van de dakisolatie. Ik denk dat hier nog wel wat te winnen valt? Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xEdbdLi.jpg
Is het dan uiteindelijk beter om de isolatie die er nu zit helemaal weg te halen en opnieuw te beginnen?

[ Voor 25% gewijzigd door vinom op 05-07-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
tja 4 cm piepschuim =Rc1 Ik zou het lekker laten zitten + binnenzijde isoleren(min Rc6), dampdicht maken en afwerken. of heel nieuw dak

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier zelf geen ervaringscijfers voor, ik heb het laten doen aan de buitenkant, maar ik schat in dat je voor ongeveer 1000,- euro aan hout, isolatie ( PIR ) , folies, etc wel klaar zou moeten zijn.

En.. Goed bezig! _/-\o_
vinom schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:03:
Vanochtend mooi een foto kunnen maken van de dakisolatie. Ik denk dat hier nog wel wat te winnen valt? [afbeelding]
Is het dan uiteindelijk beter om de isolatie die er nu zit helemaal weg te halen en opnieuw te beginnen?
Tja. 4cm.. De hele constructie met dakbeschot, piepschuim en de lucht tussen je beschot en je dakpannen zal niet een hogere Rc(constructie) hebben van 1.2 tot 1.3.

Je hebt twee opties.

1. De ruimte tussen je dakpannen en je dakbeschot vol laten spuiten met piepschuimbolletjes met lijm. Dit heb ik ook laten doen.

Voordeel: Het kost je aan de binnenkant geen ruimte en het is binnen een halve dag klaar.
En nog groter voordeel. Je kan per definitie geen vochtproblemen krijgen.

Nadeel: Het is duur. Ik was 35 euro per m2 kwijt. Bij mij ging er tussen de 7 en 10cm bij, ik verwacht bij jou wat minder. Bij mij ging de isolatiewaarde van 1,2 naar 3,3

En als je zonnepanelen wilt (laten) isoleren dan heb je een dingetje omdat dan de dakpannen deels verlijmd zitten en er geen ruimte achter de panlat is.

Filmpje: YouTube: Termokomfort Nederland Dak isolatie op RTL4

2. Binnenkant isoleren.

Wat ik eerder ook noemde. Stukken goedkoper, je kan zelf de dikte en dus je isolatiewaarde bepalen. Alleen het grote nadeel is dat je ruimte verliest binnen en de kans hebt ( als de folies niet goed zitten ) dat je vocht in je constructie krijgt en je dak dus weg rot.

Ik heb het gezien bij iemand waarbij de folies niet goed zaten, daar was zijn spaanplaten dakbeschot behoorlijk aan het opbollen en schimmelen. Dus onderschat het niet.

[ Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 06-07-2018 09:31 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
B-lex schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:05:
[...]

Vocht is 1 ding, hoe staat het met CO2?

Als je huis straks beter geïsoleerd is (en kierdichter) is ventilatie type C toch wel het minimum voor een gezond binnenklimaat. Type A (zoals de woning nu is) mag bij nieuwbouw al niet meer, en word ook afgeraden bij grote renovatie.

Ventilatie is en blijft een ondergeschoven kindje in bestaande woningen.
Gisteren een SenseAir eSENSE FAI Light gekocht. Als we met zijn allen beneden zijn ligt het tussen de 850 en 1000 ppm. Slaapkamer doet het nog beter en ligt tussen de 700 en 850 ppm. Kamer van de kinderen moet ik nog doen. Tot nu toe in orde dus :)
mkleinman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:22:
[...]

Ik heb hier zelf geen ervaringscijfers voor, ik heb het laten doen aan de buitenkant, maar ik schat in dat je voor ongeveer 1000,- euro aan hout, isolatie ( PIR ) , folies, etc wel klaar zou moeten zijn.

En.. Goed bezig! _/-\o_

[...]

Tja. 4cm.. De hele constructie met dakbeschot, piepschuim en de lucht tussen je beschot en je dakpannen zal niet een hogere Rc(constructie) hebben van 1.2 tot 1.3.

Je hebt twee opties.

1. De ruimte tussen je dakpannen en je dakbeschot vol laten spuiten met piepschuimbolletjes met lijm. Dit heb ik ook laten doen.

Voordeel: Het kost je aan de binnenkant geen ruimte en het is binnen een halve dag klaar.
En nog groter voordeel. Je kan per definitie geen vochtproblemen krijgen.

Nadeel: Het is duur. Ik was 35 euro per m2 kwijt. Bij mij ging er tussen de 7 en 10cm bij, ik verwacht bij jou wat minder. Bij mij ging de isolatiewaarde van 1,2 naar 3,3

En als je zonnepanelen wilt (laten) isoleren dan heb je een dingetje omdat dan de dakpannen deels verlijmd zitten en er geen ruimte achter de panlat is.

Filmpje: YouTube: Termokomfort Nederland Dak isolatie op RTL4

2. Binnenkant isoleren.

Wat ik eerder ook noemde. Stukken goedkoper, je kan zelf de dikte en dus je isolatiewaarde bepalen. Alleen het grote nadeel is dat je ruimte verliest binnen en de kans hebt ( als de folies niet goed zitten ) dat je vocht in je constructie krijgt en je dak dus weg rot.

Ik heb het gezien bij iemand waarbij de folies niet goed zaten, daar was zijn spaanplaten dakbeschot behoorlijk aan het opbollen en schimmelen. Dus onderschat het niet.
Vanaf buiten isoleren heb ik inderdaad ook gezien, maar dat zou toch niet mijn eerste keus zijn. Zeker omdat ik ooit toch nog wel zonnepanelen wil hebben. Er lopen alleen wel verwarmingsbuizen dicht langs de schuine kant, geen idee hoe ik daar mee om zou moeten gaan. Wellicht toch een bedrijf een langs laten komen en een offerte opvragen. Dat kan nooit kwaad.

De kruipruimte zou ik nog kunnen voorzien van folie en PIR platen. Zit nu ook piepschuim onder, maar dat is niet heel dik. Ik kan me er nu nog net tussendoor manoeuvreren, en dat moet eigenlijk altijd wel zo blijven.

Dan in december eens kijken of ik ergens een warmte camera kan huren om te kijken hoe de isolatie het allemaal doet. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de status van de spouwmuur isolatie, daar zit nu glas of steenwol van 1984.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vinom schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Dan in december eens kijken of ik ergens een warmte camera kan huren om te kijken hoe de isolatie het allemaal doet. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de status van de spouwmuur isolatie, daar zit nu glas of steenwol van 1984.
Een warmtecamera huren is 1. Het correct bewerken van de beelden en het correct interpreteren is twee. Er is een topic hier over warmtebeeldcamera's en er zijn ook een aantal hobbyisten hier op het forum ( waaronder ondergetekende ) die ook warmtescans doen van huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
mkleinman schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:40:
[...]

Een warmtecamera huren is 1. Het correct bewerken van de beelden en het correct interpreteren is twee. Er is een topic hier over warmtebeeldcamera's en er zijn ook een aantal hobbyisten hier op het forum ( waaronder ondergetekende ) die ook warmtescans doen van huizen.
Care to share? De zoekfunctie brengt me niet naar het topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vinom schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:00:
[...]

Care to share? De zoekfunctie brengt me niet naar het topic.
astu! [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Ik heb warmtebeelden van mijn huis laten maken. Daarna zo verliefd geworden op het soort beelden dat ik zelf ook een camera heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Iemand aanbevelingen van bedrijven die dakisolatie (aan de binnenkant) doen? Regio Noord-Brabant gaat het om. Ik heb bij meerdere bedrijven een ''laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op'' gedaan, maar ik heb van niemand iets gehoord. Dat was met de kunststof kozijnen wel anders. Bouwvak? Komen ze om in het werk? Ik snap het niet zo goed.

EDIT: Pluimers belde zelf vandaag. Afspraak gemaakt voor over twee weken. Ik heb zelf contact opgenomen met Isolatietechniekbrabant, maar die gaf aan 'Dat dak is al geïsoleerd, daar gaan we niks meer aan doen'. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door vinom op 01-08-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Vandaag Pluimers over de vloer gehad. Hele aardige man, niet te glad en gewoon recht door zee en niet al te veel verkoop praat.

Volgens hem is het dak nu dampdicht vanwege de isolatie die er al zit, dus folie zou voor ons dak niet van toepassing zijn (iemand die dit kan bevestigen @technopeuter @mkleinman @CurlyMo ?). Tevens zouden ze het dan afkitten en niet purren omdat het dampdicht is. Dak is 40 m2. Hij kwam op een bedrag van €5500,- meen ik (offerte krijg ik nog via de e-mail) en dat is inclusief afwerking en 10cm steenwol. Beetje duur, niet?

Toevallig heel kort nog even over de spouwmuur gehad. Hij adviseerde deze met PUR verder te vullen aangezien er al steen/glas wol inzit.

[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 17-08-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
Je moet mij niet als expert aanhalen hoor. Ik heb ook alleen maar een keuze gemaakt op wat ik zelf las op het internet en advies aanhoorde van anderen.

Pluimers is een bekende speler, maar wel prijzig. Lees de andere topics maar over hun. Of je het dat waard vind is aan jou natuurlijk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou volledig op hem af gaan als expert zijnde, ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Zorg wel dat je alles zwart op wit krijgt, ook als je wel problemen krijgt met vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Het gesprek was meer om wat informatie te winnen en de mening te horen van zo'n bedrijf. De mogelijk dat ik het zelf ga doen is ook nog steeds aanwezig. Als dat zo is, en ik ga geen folie gebruiken en het gaat rotten of schimmelen dan heb ik geen poot om op te staan, dus daarom wilde ik het graag zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

@vinom ik was benieuwd hoe het gegaan is met de installatie van kunststof kozijnen en het glas, heb je al wat comfort gemerkt ? De winter moet nog komen... Ik weet het :9

En hoe is het afgelopen met de rest van het voornemen om te isoleren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@OrangeBerry Leuk dat je het vraagt! De plaatsing van de kunstof ging over het algemeen heel goed. Hier en daar wat kleine dingetjes, bijvoorbeeld een scheur in het glas, verkeerde kleur scharnieren voor de openslaande deuren, maar het werd allemaal snel opgepakt. H.G. Bouwtechniek voor degene die het willen weten. Prima zaken mee te doen!

Het is wel echte een enorme verademing hoor vergeleken met het aluminium. Sowieso nu met HR++ betere geluidsiolatie en ik ben heel erg blij met de winter kiepstand op de ramen. Qua comfort dus betere geluidsisolatie, maar qua temperatuur nog niet echt kunnen zeggen dat het scheelt. Op een gegeven moment hou je de warmte in huis niet meer tegen. In de winter ben ik dus heel benieuwd :) Een flinke investering is het geweest, maar totaal geen spijt van.

Wat betreft de rest van de isolatievoornemens ben ik daar nog steeds mee bezig, vooral nog in de uitzoek fase. Ik wil eigenlijk ook van het gas af en omdat de ketel uit 2002 niet lang meer mee zal gaan voel ik toch een beetje tijdsdruk daarin. Ik ben dus bezig voor een luchtwarmtepompboiler voor sanitair warm water en een lucht/lucht warmtepomp om het huis af te koelen en te verwarmen.

Daarnaast heb ik dus Pluimers op bezoek gehad voor het dak. Daar heb ik nog steeds geen echte offerte van gehad, maar tijdens het gesprek kwam hij uit op €5300. Dat is gewoon teveel. Ik ga het waarschijnlijk nu zelf doen met een collega of buurman, hopelijk ergens november/december. Die wil het ook bij zijn eigen dak doen en komen we ieder geval een stuk goedkoper uit dan Pluimers. Ik heb wel echt twee linkerhanden, maar ik hoop met een beetje hulp er toch uit te komen.

Vloerisolatie heb ik redelijk helder qua materialen, maar ik moet er nog een keer onder gaan kruipen, omdat ik niet meer wat voor soort vloer en ligt, hoe dik het piepschuim is wat er al in ligt en of ik genoeg ruimte heb om er nog een PIR platen tegenaan te zetten. Ik ben er een jaar geleden voor het laatst onder geweest en ik weet dat het echt tijgeren was.

Spouwmuur isolatie heeft de buurman recent nog laten controleren bij hem en die is nog in orde zeiden ze. Ik ga er vanuit dat dat bij ons ook het geval is en anders komt dat in december naar boven met de warmtescan die ik door @mkleinman laat doen. Mocht het onvoldoende zijn dan moet het wellicht opgevuld worden met PUR (volgens Pluimers) omdat er nu glaswol inzit.

Dus, ik ben er ontzettend mee bezig, teveel eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

vinom schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:29:
@OrangeBerry Leuk dat je het vraagt! De plaatsing van de kunstof ging over het algemeen heel goed. Hier en daar wat kleine dingetjes, bijvoorbeeld een scheur in het glas, verkeerde kleur scharnieren voor de openslaande deuren, maar het werd allemaal snel opgepakt. H.G. Bouwtechniek voor degene die het willen weten. Prima zaken mee te doen!

Het is wel echte een enorme verademing hoor vergeleken met het aluminium. Sowieso nu met HR++ betere geluidsiolatie en ik ben heel erg blij met de winter kiepstand op de ramen. Qua comfort dus betere geluidsisolatie, maar qua temperatuur nog niet echt kunnen zeggen dat het scheelt. Op een gegeven moment hou je de warmte in huis niet meer tegen. In de winter ben ik dus heel benieuwd :) Een flinke investering is het geweest, maar totaal geen spijt van.

Wat betreft de rest van de isolatievoornemens ben ik daar nog steeds mee bezig, vooral nog in de uitzoek fase. Ik wil eigenlijk ook van het gas af en omdat de ketel uit 2002 niet lang meer mee zal gaan voel ik toch een beetje tijdsdruk daarin. Ik ben dus bezig voor een luchtwarmtepompboiler voor sanitair warm water en een lucht/lucht warmtepomp om het huis af te koelen en te verwarmen.

Daarnaast heb ik dus Pluimers op bezoek gehad voor het dak. Daar heb ik nog steeds geen echte offerte van gehad, maar tijdens het gesprek kwam hij uit op €5300. Dat is gewoon teveel. Ik ga het waarschijnlijk nu zelf doen met een collega of buurman, hopelijk ergens november/december. Die wil het ook bij zijn eigen dak doen en komen we ieder geval een stuk goedkoper uit dan Pluimers. Ik heb wel echt twee linkerhanden, maar ik hoop met een beetje hulp er toch uit te komen.

Vloerisolatie heb ik redelijk helder qua materialen, maar ik moet er nog een keer onder gaan kruipen, omdat ik niet meer wat voor soort vloer en ligt, hoe dik het piepschuim is wat er al in ligt en of ik genoeg ruimte heb om er nog een PIR platen tegenaan te zetten. Ik ben er een jaar geleden voor het laatst onder geweest en ik weet dat het echt tijgeren was.

Spouwmuur isolatie heeft de buurman recent nog laten controleren bij hem en die is nog in orde zeiden ze. Ik ga er vanuit dat dat bij ons ook het geval is en anders komt dat in december naar boven met de warmtescan die ik door @mkleinman laat doen. Mocht het onvoldoende zijn dan moet het wellicht opgevuld worden met PUR (volgens Pluimers) omdat er nu glaswol inzit.

Dus, ik ben er ontzettend mee bezig, teveel eigenlijk :P
Leuk om te lezen! Ik was benieuwd omdat wij ook aluminium kozijnen hebben met glas uit 1980 ongeveer. Onze buren hebben het inmiddels ook laten vervangen en hebben het ook over meer comfort en ook (zo lijkt) betere geluidsisolatie. Het is echter wel een hele investering, en gezien de andere die ik dit jaar al heb gedaan moet ik het vooruit schuiven... maar het knaagt toch wel :9

Vloerisolatie hebben wij laten doen (met van die foliedekens en zeil op de grond) en ik merk wel wat verschil. De vloer voelt minder koud aan in de winter.... de ramen en de kozijnen daarin tegen doen het dan weer wat teniet.

Dakisolatie hebben wij zelf gedaan (ook met twee of moet ik zeggen vier linkerhanden) maar het was goed te doen. Kostte veel tijd maar uiteindelijk gasverbruik naar beneden en het comfort omhoog. Voor de zekerheid ook een warmtescan laten doen en het dak ziet er goed uit. Misschien vallen die handen wel mee >:) .

Warmtepompboiler staat ook hier op de planning... maar om dat zelf te doen.... dat wordt hem niet, maar ik merk dat installateurs ook niet alles weten... en dat maakt het ook niet makkelijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
OrangeBerry schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:46:
[...]

Leuk om te lezen! Ik was benieuwd omdat wij ook aluminium kozijnen hebben met glas uit 1980 ongeveer. Onze buren hebben het inmiddels ook laten vervangen en hebben het ook over meer comfort en ook (zo lijkt) betere geluidsisolatie. Het is echter wel een hele investering, en gezien de andere die ik dit jaar al heb gedaan moet ik het vooruit schuiven... maar het knaagt toch wel :9

Vloerisolatie hebben wij laten doen (met van die foliedekens en zeil op de grond) en ik merk wel wat verschil. De vloer voelt minder koud aan in de winter.... de ramen en de kozijnen daarin tegen doen het dan weer wat teniet.

Dakisolatie hebben wij zelf gedaan (ook met twee of moet ik zeggen vier linkerhanden) maar het was goed te doen. Kostte veel tijd maar uiteindelijk gasverbruik naar beneden en het comfort omhoog. Voor de zekerheid ook een warmtescan laten doen en het dak ziet er goed uit. Misschien vallen die handen wel mee >:) .

Warmtepompboiler staat ook hier op de planning... maar om dat zelf te doen.... dat wordt hem niet, maar ik merk dat installateurs ook niet alles weten... en dat maakt het ook niet makkelijk :>
Het is inderdaad een hele invenstering, wij waren 13.6k kwijt.

Hadden jullie al iets van isolatie zitten in het dak? Had je ook iets vam (verwarmings)leidingen lopen langs de kant? Die lopen bij mij laat maar zeggen langs de schuinen kanten en ik weet dus nog niet hoe ik dat moet gaan doen. Zal nog wel een keer een foto posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Om nog even terug te komen over de dakisolatie. Ik heb een nette reactie gehad van @Roy_89 en wellicht is deze comment ook ooit van toepassing voor anderen, vandaar dat ik hem even deel:
Wat ik zo snel gelezen heb is er een bedrijf langs geweest. En deze hebben een offerte gemaakt om 10cm steenwol te plaatsen zonder dampfolie bij een schuin dak voor 5500 euro. En aan de foto te zien is het inderdaad 4cm eps waarschijnlijk een huis van rond de jaren 80.

Eps is om te beginnen dampopen. (Het laat vocht door) Al denken veel mensen van niet. En tenzij de beste man een condenspuntberekening kan overhandigen en verzekerd dat er zich geen condens zal gaan optreden binnen in de constructie. (Ik verwacht het niet) Altijd dampfolie aan de warme zijde toepassen!! En de isolatie strak tegen het dakbeschot aanbrengen geen luchtspouw overlaten. (een veel gemaakte fout)

En bij 10cm steenwol en 4cm eps zal de rc uitkomen ergens rond de 3.5. (Ik kan het exacter berekenen maar ik ben nu niet thuis) Dit is een redelijk nette waarden. ]
Pluimers heeft dus onzin gepraat door te zeggen dat mijn dak dampdicht is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Hoe staat het met de panelen plannen tegenwoordig @vinom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Lardman Tja, wat zal ik zeggen. Ik wil ze nog steeds heel graag, maar het advies van jullie 'eerst isoleren en dan opwekken' volg ik nu redelijk. Okey, ik ga nu eerst van gas af, maar dat is omdat ik van de oude ketel af wil en geen nieuwe ketel op wil hangen. Dus dan maar investeren in een L/L warmtepomp voor de verwarming/verkoeling van mijn huis en een luchtwarmptepompboiler voor het warme water in huis. Daarna dus dak & kruipruimte isoleren, eventueel gevel naisoleren en dan pas panelen. Ohja, mijn meterkast gaat ook gelijk vernieuwd worden over een maand en over op 3-fase.

Het is dat het allemaal zoveel geld kost, anders had ik het gisteren allemaal nog gedaan. Ik ben allang blij dat mijn vrouw aan mijn kant staan en snapt dat isoleren en aanpassingen aan het huis noodzakelijk zijn en dat we er straks profijt van hebben.

Als ik voor panelen ga laat ik het ook helemaal vol leggen, dat idee had ik vorige keer nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 14-09-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Geweldig dat we mogen meelezen in je reis naar duurzaamheid. Die is in huize Lardman nog lang niet voltooid, dus juist dit soort trajecten volgen is erg nuttig voor iedereen, dank daarvoor en ik kijk uit naar de volgende update :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er is altijd ruimte voor verbetering :P Maar gezien je signature ben je al verder dan 99% van Nederland.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ben benieuwd naar de oplossingen over een poosje, deze volg ik even :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik vind het ook zeker een interessant ontwikkeling. Goed bezig @vinom! _/-\o_ d:)b

Ik volg je. :P

Wij komen volgend jaar in een nieuwbouw, zonder gas en met stadswarmte. EPC wordt 0.4 geloof ik.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Vorige week maandag de bestelling gedaan voor de warmtepompboiler en donderdag al in huis :)
Kneiter van een ding, en echt loodzwaar. Met 3 man hebben we hem de zolder opgetild, maar ik geloof dat ik nog nooit zoiets zwaars heb getild.

Uiteraard gaat ie nog een heel stuk naar achter als de ketel straks weg is en past het prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X9VgkxVl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vUpkpifl.jpg

Voor de lucht/lucht warmtepomp wacht ik alleen nog op de offerte en met een beetje geluk gaat het allemaal in november gebeuren. Installatie warmtepomp boiler, cv ketel weg en installeren lucht/lucht warmtepomp.

Voor de meterkast loopt nog een topic, maar dat moet wel goedkomen.

We zijn dan bijna van het gas af, want we koken nu nog op gas. De keuken is ook nog uit 1985, dus het fornuis wat we hebben is ook niet geweldig. Ik zit er dus aan te denken om gewoon een tweedehands electrisch fornuis op de kop tikken en als de keuken ooit aan de beurt is te invensteren in een mooie inductiekookplaat.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 01-10-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:10
@vinom Bedankt voor de foto. Binnenkort krijg ik de sleutels voor ons stulpje en ik had precies zo'n boiler op het oog.
Nu heb ik twee vragen

1) Was het moeilijk om aan te sluiten?

2) Hoe bevalt de warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zonde dat je toch niet bent gaan isoleren, net zoals velen zeggen hier

ik heb sinds sept 2015 een huis, en ben aan het isoleren geslagen .. net zoals o.a mkleinman zien we de energie rekening dalen met sprongen.

ach ... ieder zijn ding

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Iruk1981 Hij is nog niet aangesloten, hopelijk volgende maand. Ik kan er alleen naar kijken en hem af toe een aai geven :P

@vso Zonde ja, maar ik moet iets. Mijn ketel gaat het ook niet meer lang volhouden. En als de ketel weggaat kan ik de dakdoorvoer daarvan gebruiken voor de WPB. Maar dan heb ik alleen warm wamter en nog geen verwarming. Dan komt L/L WP weer om de hoek kijken. Voor de WPB moet ik het nu gewoon doen voor mijn gevoel, omdat er nu nog subsidie opzit waardoor het een no brainer is. Wie weet is het volgend jaar weer veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:51
Ik ben benieuwd naar je verdere verbouwingen :) Interessant om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En wat is dan de overweging voor L/L ipv L/W?

Je ketel draait nu in cv-only stand dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@MikeyMan
- Airco in de zomer (luxe probleem maar erg gewenst!)
- Kamer snel op temperatuur. In een kwartier lees ik her en der.
- Weinig aanpassingen nodig in het huis. Vloerverwarming, LTV radiatoren, etc heb ik namelijk niet.
- Goede SCOP.
- Radiatoren kunnen weg

Wat als nadeel ervaren kan worden:
- Andere manier van verwarmen.
- Geluid.
- Lelijke leidingen, buiten en binnenunits.

Mijn ketel draait gewoon nog zoals altijd, aangezien er nog niks veranderd is. De Atlantic staat er al, maar is nog niet aangesloten. De L/L WP komt waarschijnlijk ook pas volgende maand. Dan gaat de ketel eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Nou, afgelopen maandag was het dan eindelijk zover. Huistweaker Koevlaas2 stond op de stoep! Het voelde bijna aan als Sinterklaas met alle spullen en dozen waar die mee aan kwam zetten. En dan begint het:

Gaten boren van binnen naar buiten voor het leidingwerk en het ophangen van de beugels.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lhytgz5m.jpg

Monteren van de kabelgoten en het plaatsen van de units op de beugels. Dit was nogal een uitdaging, want de beugels hangen ruim 3 meter hoog en de buitenunits wegen 50 kilo en 38 kilo. Dus hoe krijg je ze daar? We wilden een steiger huren of een schakellift, maar die waren niet beschikbaar bij de bouwmarkten. Uiteindelijk de auto van mijn schoonbroer kunnen gebruiken waar we op konden staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M67clTGm.jpg

Dan het leggen van de koelleidingen, kabels, slangen, isoleren, etc.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Zsoqflm.jpg

En uiteindelijk hangt het hele spul en werkt het nog ook!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ahw2r9jm.jpg

Links hangt de FTXM42M singlesplit en rechts hangt een FTXM40M mulisplit met daar aan twee keer een FTXM20M binnenunit.

Dit alles heeft drie volle dagen geduurd. Het is ongelooflijk veel maatwerk (of zoals Koevlaas zegt: 'knippen en plakken net als op de basisschool') en daarom gaat er zoveel tijd in zitten. Alles gebeurd met precisie en vooral heel veel kennis & kunde.

Ik ben nog met de settings aan het spelen, maar 's ochtends zet ik de timer dat hij om 07:00 mag gaan verwarmen tot 21 graden met de automatische fan stand. Als ik beneden ben zet ik hem op fan stand 1 met 21 graden en dan pruttelt ie lekker door. Ik heb de comp freq in de gaten gehouden en die heb ik nog niet op 0 zien gaan, dus je zou zeggen dat pendelen hier (nog) niet van toepassing is. Verbruik kan ik nog niet heel veel over zeggen. Ik heb wel de app op de unit beneden, maar die geeft het positiever weer dan dat ik op mijn meter in de meterkast zie. Meter op de meterkast is natuurlijk een verbruik van je hele huis, maar ik weet wat mijn sluipverbruik is en welke apparaten wat(t) gebruiken. Ik ga nog een energiemeter tussen de buitenunit hangen om te kijken of het klopt.

Voor de rest ben ik zeker content. 80% van je gasverbruik in een klap weg en je zit er toch warmpjes bij. Plus de luxe dat je kan koelen in de zomer. De manier van verwarmen is wennen en anders. Je wilt eigenlijk niet in de luchtstroom zitten. Het huis koelt snel af als het uit staat, maar warmt ook weer snel op. Geluid van zowel de buitenunit als binnen vallen mij alles mee. Ja, je hoort het, maar erg storend is het niet, zeker niet op stand 1 en 2.

Aan de warmtepompboiler zijn we niet meer toegekomen, dan komt eind dit jaar :9
De groepenkast is inmiddels ook vervangen en ook zitten we nu op 3-fase.

Anoniem: 77264

Ik woon in een jaren-30 huis met houten vloeren. Alleen de woonkamer wordt verwarmd d.m.v. radiatoren. De eerste verdieping (slaapkamers) en zolder (alleen opslag) hoeven niet verwarmd te worden. De vloer en muren in de woonkamer zijn geïsoleerd, echter momenteel verlies ik veel warmte via het plafond naar de onverwarmde slaapkamers. Ik wil daarom graag extra isolatie aanbrengen tussen het plafond van de woonkamer en de vloer van de slaapkamers. Akoestische isolatie niet nodig.

Het plafond in de woonkamer is door de vorige bewoner netjes afgewerkt met spotjes en wil in principe niet openbreken. De oude plankenvloer in de slaapkamers wil ik ook niet openbreken. Mijn idee is om tussen de plankenvloer en ondervloer van de laminaatvloer in de slaapmakers extra hoge druk (EPS-XPS-PIR-PUR) isolatieplaten toe te voegen. Welke platen zouden jullie adviseren? Hebben jullie verder nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Hier is afgelopen donderdag de Atlantic aangesloten door Koevlaas. Het had eigenlijk eerder moeten gebeuren, maar het installeren van de L/L warmtepomp duurde toentertijd langer dan verwacht. Dus we moesten een nieuwe afspraak maken. Hij draait en werkt ieder geval! Buiten uitblaas, binnen aanzuigen.

Van dit oud bakbeest:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/691aXUEm.jpg

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TlxAYly.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6zkKi9y.jpg

Heerlijk gedoucht gisteravond met een veel hardere straal vergeleken met die van de ketel. We kunnen de kraan niet eens voluit zetten zo hard is het nu en het is een stuk sneller warm! Het geluid valt wel wat tegen, het is net op het randje. Hij staat op een open zolder, dus je hoort hem eigenlijk altijd, behalve in de woonkamer met de deur dicht. Nu werken wij doordeweeks gewoon, dus op zich is het geen probleem. Ik stel hem in dat ie van 08:30 tot 18:00 mag draaien ofzo.

En zo zijn we weer een stap dichterbij om van het gas af te gaan. Binnenkort gaan we kijken voor een inductie kookplaat en dan zijn we rond. Hopelijk ook volgend jaar het dak isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Een notify naar @AUijtdehaag
Hier heb je het over ventilatie in huis:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57558976

Ik heb in ons huis oude ventilatie zitten die ik eigenlijk wil vervangen voor iets van deze tijd. Is dat itho gebeuren dan iets? Laatst al gezocht naar decentrale ventilatie met WTW, maar ik vind het lastig.

Zo ziet het er nu uit, die gaat naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6O8UG98m.jpg

Ik heb in de woonkamer een CO2 meter en de waardes gaan best snel (te) hoog. Ventilatieroosters staan uiteraard open in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom
Je hebt maar 1 afzuigpunt naar buiten?

Ik "had" natuurlijke ventilatie (3 pvc pijpen naar zolder, wc, badkamer en keuken zonder ventilator)
Die heb ik vervangen door burgerhout hybalans plus slangen. Tevens extra afzuigpunten gemaakt via knieschot zolder en uitkomend op slaapkamers.
Op zolder dan een wtw ventilatie geplaatst. Zuigt aan via plenum (verzamelbox) en kleppen erin en verse lucht blaast uit op zolder. Aanvoer wtw via dak (onder pannen) en uitblaas via schoorsteen.

Maar ik weet niet of dat mogelijk is in jouw huis?

Het scheelt hier enorm in stoken, de roosters/raampjes naar buiten sluiten.
En de temperatuur wordt overal gelijk. Ook geen onderdruk meer in huis, vanwege balans.
In plaats van 2 graden (buiten temperatuur) komt er nu 16-17 graden binnen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:30:
@vinom

Ik "had" natuurlijke ventilatie (3 pvc pijpen naar zolder, wc, badkamer en keuken zonder ventilator)
Die heb ik vervangen door burgerhout hybalans plus slangen. Tevens extra afzuigpunten gemaakt via knieschot zolder en uitkomend op slaapkamers.
Op zolder dan een wtw ventilatie geplaatst. Zuigt aan via plenum (verzamelbox) en kleppen erin en verse lucht blaast uit op zolder. Aanvoer wtw via dak (onder pannen) en uitblaas via schoorsteen.
[YouTube: Werking QualityFlow ventilatie - Itho Daalderop]

En de temperatuur wordt overal gelijk. Ook geen onderdruk meer in huis, vanwege balans.
In de woonkamer heb ik twee afzuigpunten direct naar buiten: bij de afzuigkap en een meter naar rechts die op de foto.
Badkamer zit er ook een, maar dat is gewoon een roostertje naar buiten (komt goed als de badkamer aangepakt gaat worden) en op zolder de dakdoorvoer van de Atlantic. Er lopen dus niks van buizen door mijn huis en dat is ook niet echt te realiseren.

De PPM waardes in alle ruimtes zijn voldoende, behalve in de woonkamer dus daar ligt voor mij even de focus.Ook even een tag naar @Stef87 . Volgens mij heb ik ook wel eens jouw ervaringen hierover gelezen. Wat heb jij hiervoor hangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
In dat filmpje hebben ze de inblaas ook op een bovenverdieping, ze laten de rode pijltjes van de traf af glijden, maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Warmte gaat omhoog.

Merk je dat het op zolder ook warmer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
vinom schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:48:
[...]

In de woonkamer heb ik twee afzuigpunten direct naar buiten: bij de afzuigkap en een meter naar rechts die op de foto.
Badkamer zit er ook een, maar dat is gewoon een roostertje naar buiten (komt goed als de badkamer aangepakt gaat worden) en op zolder de dakdoorvoer van de Atlantic. Er lopen dus niks van buizen door mijn huis en dat is ook niet echt te realiseren.

De PPM waardes in alle ruimtes zijn voldoende, behalve in de woonkamer dus daar ligt voor mij even de focus.Ook even een tag naar @Stef87 . Volgens mij heb ik ook wel eens jouw ervaringen hierover gelezen. Wat heb jij hiervoor hangen? :)
Ik heb 5 decentrale WTW’s ophangen. Nog steeds zijn er pas 4/5 aangesloten op het net.

Door een spoedgeval in de familie met bijkomende problemen, is het eea uitgesteld.

In heel NL is er gewoon geen betaalbaar decentraal ventilatiesysteem, ik ben aan het kijken of een van de bedrijven waar ik mee samenwerk, deze wilt opnemen in hun assortiment maar ook hoop ik dat ze ze kunnen komen monteren.

(Het is mij ook niet gelukt om een bedrijf te vinden die gespecialiseerd is in het aanleggen van een centraal ventilatiesysteem met WTW, enige wat ik te horen kreeg was: ja maar meneer kan wel maar dat kost minimaal 7.000 euro zonder: XYZ)

Met slechts 1 van de 5 aangesloten decentrale wtw’s maakt het al veel verschil. De andere 4/5 kunnen dalijk draadloos samenwerken om zo een soort variant van balansventilatie te creeëren.

Even afwachten op echte praktijkcijfers (ik meet alles met twee luchtmeters) maar afgaand op het effect van slechts 1 unit, kan dit alleen maar erg goed gaan uitpakken.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:57:
[...]

In dat filmpje hebben ze de inblaas ook op een bovenverdieping, ze laten de rode pijltjes van de traf af glijden, maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Warmte gaat omhoog.

Merk je dat het op zolder ook warmer is?
Doordat de inblaas iets kouder is, dan de aanzuig uit huis, is het op zolder (omdat ik daar inblaas) ook iets kouder.
Ook daar ligt vloerverwarming, dus is niet erg. Alle warmte wordt verspreid.
(maar eerlijk bekennen, het is nog niet helemaal "af", mis nog wat afzuigpunten, maar gaat niet lang meer duren en dan kan ik ook 3x de Co2 gaan controleren met Netatmo)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Stef87 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:57:
[...]

Ik heb 5 decentrale WTW’s ophangen. Nog steeds zijn er pas 4/5 aangesloten op het net.

Door een spoedgeval in de familie met bijkomende problemen, is het eea uitgesteld.

In heel NL is er gewoon geen betaalbaar decentraal ventilatiesysteem, ik ben aan het kijken of een van de bedrijven waar ik mee samenwerk, deze wilt opnemen in hun assortiment maar ook hoop ik dat ze ze kunnen komen monteren.

(Het is mij ook niet gelukt om een bedrijf te vinden die gespecialiseerd is in het aanleggen van een centraal ventilatiesysteem met WTW, enige wat ik te horen kreeg was: ja maar meneer kan wel maar dat kost minimaal 7.000 euro zonder: XYZ)

Met slechts 1 van de 5 aangesloten decentrale wtw’s maakt het al veel verschil. De andere 4/5 kunnen dalijk draadloos samenwerken om zo een soort variant van balansventilatie te creeëren.

Even afwachten op echte praktijkcijfers (ik meet alles met twee luchtmeters) maar afgaand op het effect van slechts 1 unit, kan dit alleen maar erg goed gaan uitpakken.
En welke decentrale types gaat het om? Wellicht dat een dan de moeite is om hier aan te schaffen op de plek waar nu die oude zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 16:52
@vinom zou je eens een filmpje kunnen maken waarin het geluid in te schatten is? Ik denk dat dat mensen (waaronder mijzelf) meer inzicht zal geven in de mogelijke geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@blissard Waarvan wil je dat ik een filmpje maak? Buitenunit, binnenunit of bedoel je de ventilatie ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Van die unit op zolder. Wij hebben een open trapgat. Vandaar dat ik dat best interessant vind. Zeker omdat jij aangeeft dat het best wel hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@blissard Zal ik proberen eerdaags te doen voor je. Ik moet wel het zeggen dat ik het geluid nu al meer gewend ben, en het dus ook minder stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 19:19
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:30:
@vinom

[YouTube: Werking QualityFlow ventilatie - Itho Daalderop]

Zijn die extra afzuigpunten in de slaapkamers wel nodig? De afzuiging van de badkamer zuigt normaal gesproken ook de lucht van de slaapkamers af. Of moet dit omdat de verse lucht anders niet 'aangezogen' wordt naar de slaapkamers toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@joenevd
Je hebt dan in de slaapkamers geen luchtverplaatsing dus de co2 loopt daar sneller op.
Itho qualityflow volgt je, wegens bemonstering co2 van alle vertrekken.
Ik kan netatmo met co2 meting van harte aanbevelen. Dan kan je het zelf "zien".

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2019 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Af en toe word ik echt gek van mezelf. Gisteren lag ik weer te denken: eigenlijk moet ik eerst nu zonnepanelen gaan leggen. Ik zie een dagelijks verbruik tussen de 10 en 15 kWh en dan kook ik nog niet eens op inductie (wat voor de maand mei wel gaat gebeuren, want dan kan ik mijn gas opzeggen). Dan kom ik ruim op 400 kWh per maand en bijna 5000 kWh in een jaar. Dan zit je op een voorschot van €90,- in de maand. Ik betaal nu €110,-.

Toentertijd in april 2018 ook aantal offertes laten opstellen, met o.a.
Uw dakoppervlak is geschikt om 16 zonnepanelen van Axitec Solar in mono 300WP te plaatsen.
Plaatsing aan de oostzijde: 1 rij van 5 in portrait (staand), daarboven tussen de dakramen 1 paneel
in landscape ( liggend) en daarboven 1 rij van 4 in portrait (staand). Aan de westzijde: 2 rijen van 3
in landscape (liggend) Uw dak heeft een schuinte van ca. 40 graden en is oost /west gericht.
De installatie zal naar verwachting jaarlijks gemiddeld zo’n 3.600 kWh. opleveren
Dus vermoedelijk zal ik nooit meer opwekken dan dat ik verbruik en zou dat dus gunstig moeten zijn? Al kan er aan de westzijde volgens mij nog wel 1 rij onder, maar dan kom ik nog niet aan de 5000 kWh per jaar denk ik.

Kortom: teveel willen, te weinig geld om alles in 1 keer te doen en de volgorde is voor mij nog steeds niet helemaal helder :9

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 04-01-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht kun je voor wat meer efficiëntere panelen gaan. En niet je gehele verbruik af kunnen dekken is natuurlijk geen reden om je dak zo vol mogelijk te leggen :P
Je offertes zijn nog ook voor het opheffen van de import tarieven op pv dus de prijzen zullen waarschijnlijk nog gunstiger zijn ook :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsja, van alle opties die er zijn, zijn zonnepanelen degene die m.i. de meest rechtstreekse opbrengst leveren. M.i. snel bovenaan de lijst.
Of het gunstig is dat je minder opwekt dan verbruikt? Tsjah, das relatief natuurlijk. Zolang je mag salderen haal je over een jaar gezien natuurlijk profijt.

Aan de andere kant, zodra het salderen stopt zul je in de winter alsnog veel dagen hebben. Dat je veel te weinig opbrengst hebt om je verbruik te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 06:12
Leuk je blog te lezen. Staar je niet blind op die zonnepanelen. Zover ik zie is je dak niet op het zuiden. Dus dan heb je een verdientijd van 7-8jaar? Salderen is niet 100% zeker in de toekomst. Je omvormer heeft garantie van 10 jaar, en ik lees op internet dat ze regelmatig kapot gaan dus tel er minimaal 1 omvormer bij op. Dus je gaat pas winst maken na 10 jaar. Leveranciers gaan ook failliet. Na 10 jaar zijn je zonnepanelen al gedegradeerd en is er een kans dat er 1 kapot gaat. Verdien je dan nog iets? Ik zou toch beter isoleren :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:46
enermax schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:42:
Leuk je blog te lezen. Staar je niet blind op die zonnepanelen. Zover ik zie is je dak niet op het zuiden. Dus dan heb je een verdientijd van 7-8jaar? Salderen is niet 100% zeker in de toekomst. Je omvormer heeft garantie van 10 jaar, en ik lees op internet dat ze regelmatig kapot gaan dus tel er minimaal 1 omvormer bij op. Dus je gaat pas winst maken na 10 jaar. Leveranciers gaan ook failliet. Na 10 jaar zijn je zonnepanelen al gedegradeerd en is er een kans dat er 1 kapot gaat. Verdien je dan nog iets? Ik zou toch beter isoleren :P .
Ik snap dat je geld maar 1x kan uitgeven en mogelijk eerst moet kiezen tussen PV of isoleren, maar je bovenstaande post vind ik overdreven negatief over PV en vanuit angstig denken/negativisme.

- Terugverdientijd zal ergens tussen de 6-8 jaar liggen, je kunt nu heel goedkoop panelen krijgen ( bijv https://www.sun-solar.nl/...m/standaard-zonnepanelen/). Verder is stroom dit jaar heel duur, dus salderen levert heel veel op
- omvormers gaan niet geregeld kapot, het merendeel werkt gewoon minstens 10 tot 15 jaar
- leveranciers van PV panelen failliet maakt echt heel weinig uit, als je over 10 jaar een defect paneel hebt ga je echt niks hebben aan garantie + panelen zijn dan weer een heel stuk goedkoper
- als je omvormer wel over 10 jaar vervangen moet worden dan zijn die ook alweer veel goedkoper dan nu, dus de schade valt erg mee.

Natedit:
ik zag dat TS al van alles qua isolatie gedaan heeft en eigenlijk alleen nog PV mist. Dat is makkelijk te fixen, panelen zijn alweer iets goedkoper dan een jaar geleden en je moet echt wel een installatie van 4000 Wp oid kunnen krijgen voor max. 4000 euro. Stel dat je 3200 kWh/jaar opwekt, dan levert dat nu al iets van 700 tot 800 euro/jaar op (want stroom is duurder geworden). tel uit je winst 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 05-01-2019 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
blissard schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:26:
Van die unit op zolder. Wij hebben een open trapgat. Vandaar dat ik dat best interessant vind. Zeker omdat jij aangeeft dat het best wel hoorbaar is.
Ik heb even een kort filmpje gemaakt. Let even niet op het gedruppel wat je hoort, mijn afvoer loopt niet goed weg, dus er staat even een emmertje onder.

Vanaf het begin van het opnemen is het ongeveer 40 decibel, tweede punt waar ik stilsta is het ongeveer 35 decibel en derde punt is ongeveer 30 decibel. Bedrijfsmodus staat op buiten/binnen (buiten afzuigen, binnen aanzuigen)

Klik

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 06-01-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Ik wil in mijn woning het oud dubbel glas vervangen door hr++. Daarmee moet ik ook keuze maken mbt roosters en ventilatie.
Op dit moment heb ik ventilatie type C met een centraal aanzuigpunt en dus geen roosters boven de ramen. Hierover ben ik niet zo tevreden. In met name de herfst heb ik last van relatief hoge vochtigheid en hier wil ik iets aan doen.
Keuze is of roosters boven enkele ramen of een systeem als de qualityflow. Ik neig naar het laatste ivm de gasbesparing. Van de besparing kan ik alleen weinig harde cijfers vinden.

Kun jij jouw besparing een beetje kwantificeren?

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@vinom bedankt voor het filmpje. Het blijft lastig om het niveau in te schatten, maar als mijn dochter hier naast moet slapen, gescheiden door een board-deurtje, dan is dan denk ik wel te veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@blissard Slaapt je dochter ook nog overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nee, dat niet. Draait dit alleen overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Het draait wanneer jij wil. Je stelt een begin en eindtijd in en in die periode gaat ie het water op temperatuur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Duidelijk. En dat is in jouw situatie voldoende om ‘s ochtends te kunnen douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jazeker. Ik douche dan wel altijd 's avonds maar het water koelt maar een paar graden af na zoveel uur. Ik verwarm hem tot 50 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Inmiddels is de offerte getekend om beide kanten van het dak vol te leggen met zonnepanelen. Deze zullen uiterlijk eind mij gelegd worden. Startpost is ook weer aangevuld met de laatste updates.

Mijn gascontract is overigens ook opgezegd per 16 april, dus dan zijn we echt all-electric.

[ Voor 19% gewijzigd door vinom op 12-03-2019 11:00 ]

Pagina: 1 2 Laatste