Ik heb een vergelijkbaar traject gedaan de afgelopen 10 jaar in mijn woning. Onze woning is van 200,- euro per maand aan energiekosten naar minder dan 50,- euro gegaan en het comfort is met sprongen omhoog gegaan.
Begin met isoleren, isoleren en isoleren, had ik al isoleren gezegd? De keuze van je CV ketel en/of ( hybride) warmtepomp is met hele grote mate afhankelijk van hoeveel energie je verliest door de schil van je woning.
Vloerisolatie
Je hebt het over piepschuim onder de vloer als isolatie. Hoeveel cm zit er onder de vloer en hoeveel hoogte heb je nog in je kruipruimte?
Als je 50cm of meer hebt dan zou ik een extra laag van 10-20cm piepschuim er extra onder plakken. Dit kost je een dag werk ( met 2 man ) en kost om en nabij de 500,- a 600,- euro. Terwijl je bezig bent kan je dan meteen alle troep en puin weghalen onder de vloer.
En wat is aan te raden is om een dikke folie op de bodem van je kruipruimte te leggen. Je kan dan ten eerste redelijk normaal de kruipruimte in zonder er uit te komen als mummie en het voordeel is dat de luchtvochtigheid in huis behoorlijk afneemt.
And while you're at it kan je ook eventueel nog de binnenkant van je fundering isoleren door er platen tegenaan te zetten. Zorg er dan wel voor dat de ventilatiegaten open blijven.
Je zal merken dat het comfort er gigantisch op vooruit gaat als je dit gedaan hebt.
Woonkamer/
Als je nog (moet) gaan verbouwen leg dan meteen vloerverwarming aan als hoofdverwarming (HoH 10cm). Je bent dan je radiatoren kwijt, dat scheelt weer ruimte en uit ervaring kan ik je vertellen dat vloerverwarming heel erg aangenaam is. Daarnaast heb je met VV ook het voordeel dat een warmtepomp dan ook meteen veel dichterbij komt. VV laten aanleggen is wel een prijzige aangelegenheid. Wij waren inclusief nieuwe vloer om en nabij de 4000,- euro kwijt.
Aluminium kozijnen zijn een joekel van een koudebrug. Die laten vervangen voor houten of kunststof kozijnen met HR++ of drievoudig glas. Sowieso beneden overal HR++ glas met goede luchtroosters levert je ook heel veel meer comfort op.
Als de oude kozijnen er uit zijn heb je ook meteen inkijk in je spouw. Dan zie je meteen hoe de isolatie er uit ziet en kan je eventueel bij isoleren langs de kozijnen. 
Wat je ook nog kan doen is aan de binnenzijde een voorzetwand plaatsen met isolatie. Dat hebben wij gedaan omdat wij een lelijke plintgoot hadden aan 1 muur. De voorzetwand was primair bedoeld voor inbouw stopcontacten en terwijl die toch werd opgebouwd meteen ook maar gebruikt om de muur te isoleren. Ook dit is erg aangenaam! 
Nog een voordeel is dat je exact op de plekken waar jij wil je stopcontacten kan plaatsen en bijvoorbeeld leidingen voor netwerk en domotica weg kan werken. 
Let er wel op dat je de juiste folies gebruikt om vochtproblemen te voorkomen. 
Het effect is ook op de warmtebeeldcamera duidelijk te zien:
Beide buitenmuren/kozijnen hebben wij ook voorzien van een joekel van een voorzetwand. Ik heb dus nu een soort koof voor mijn schuifpui en mijn achtergevel met mooie ingebouwde vensterbank. Ziet er erg mooi uit en isoleert ook nog eens als een malle 
1e verdieping
No brainer. Enkel glas er uit en meteen eventueel nieuwe kozijnen en er in met HR++ glas en goede roosters. Dit gaat je zoveel meer comfort opleveren 

Denk ook hier meteen aan eventueel aan de binnenzijde isoleren. Scheelt je kou maar ook geluiden die bij de buren weg komen. 
Zolder
Als je zolder nog helemaal kaal is kan je aan de binnenkant isoleren ( let weer op de folies ivm vocht! ). Dit kan je enorm veel warmte besparen, warmte stijgt namelijk op en komt dus op zolder terecht. 
Ik kon dit helaas niet meer omdat de hele bovenverdieping al door ons was verbouwd. Wij hebben daarom aan de buitenkant geisoleerd door de ruimte tussen het dakbeschot en de dakpan vol te laten spuiten met isolatiemateriaal. 
http://www.familie-kleinm...s-geisoleerd-door-koston/
Het hele verhaal wat wij allemaal hebben gedaan is te lezen op 
http://www.familie-kleinman.nl/energie
Als je eenmaal klaar bent met isoleren dan zou ik een winter afwachten en kijken hoe veel ( of weinig ) gas je verbruikt. Dan heb je namelijk een aardige indicatie van wat voor warmtepomp je nodig hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.