Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.274 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
Voor de geintereseerden, ik heb een eerste opzetje gemaakt met de intergratie van Daikin in Domoticz.
Alleen verwarmen op dit moment, maar koelen komt ook nog.
Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld slimmer te verwarmen, bijvoorbeeld uitgaande van de buitentemperatuur eerder of later van de nachtverlaging af, of wanneer je van je werk weg gaat gaat de temperatuur in huis alvast omhoog, maar als er niemand is gaat de temperatuur naar beneden of uit.

Maar straks ook: Bij voldoende PV opbrengst je huis koelen, zorgen voor een niet te hoge temperatuur in huis ook als je op werk/vakantie bent (denk aan de planten en huisdieren)

Script en uitleg staan op het domoticz forum:
http://www.domoticz.com/f...=23&t=5485&p=37317#p36374

Hoop dat iemand er iets aan heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Philos31 op 27-03-2015 12:09 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Sinds vrijdag 20 maart stook ik met de Daikin Ururu Sarara, mijn Stadswarmteverbruik is nu gedaald van een geschatte 1,6481 Gj in die periode naar 0,5731 Gj (Alleen kinderslaapkamer en Badkamer in de ochtend)
Dat scheelt in geld: 22,46
In diezelfde periode heb ik 32 Kwh verstookt, dus in 1 week een besparing van Eur 16,78.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Philos31 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:05:
Voor de geintereseerden, ik heb een eerste opzetje gemaakt met de intergratie van Daikin in Domoticz.
Ik ga het zeker proberen, alleen kwam er dit weekend een dekplaat voor een Daikin plafondunit uit de doos en geen Wifi module (ik vond de doos ook al wat groot bij 1 m2 ;) ). Woensdag in de herkansing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
Philos31 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:50:
Sinds vrijdag 20 maart stook ik met de Daikin Ururu Sarara, mijn Stadswarmteverbruik is nu gedaald van een geschatte 1,6481 Gj in die periode naar 0,5731 Gj (Alleen kinderslaapkamer en Badkamer in de ochtend)
Dat scheelt in geld: 22,46
In diezelfde periode heb ik 32 Kwh verstookt, dus in 1 week een besparing van Eur 16,78.
Netjes, hier een vergelijkbaar verbruik.
Ging jij nou proberen om die stadswarmteaansluiting helemaal te lozen ivm hoge vastrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
marcel3 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:03:
[...]

Netjes, hier een vergelijkbaar verbruik.
Ging jij nou proberen om die stadswarmteaansluiting helemaal te lozen ivm hoge vastrecht?
Dat is de ultieme doelstelling, alleen zit ik met warm water.
Ik zal ergens een boiler kwijt moeten en echt veel plek heb ik binnen niet, plus de kosten die dit met zich meebrengt zullen ook niet misselijk zijn, maar ja, ik wil er eigenlijk vanaf.
Vastrecht is ongeveer 500 euro.
http://www.nuon.nl/energie/stadsverwarming/alle-tarieven.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
Philos31 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:08:
[...]

Ik zal ergens een boiler kwijt moeten en echt veel plek heb ik binnen niet, plus de kosten die dit met zich meebrengt zullen ook niet misselijk zijn, maar ja, ik wil er eigenlijk vanaf.
Dat zijn geen misselijke bedragen, daarmee wordt de tvt al snel overzichtelijk.
Er is hier ook iemand (drielp?) die doucht met een kleine eboiler icm dwtw. Is misschien wel wat als je weinig plek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een (kleine) warmtepompboiler kan je in een trapgat hangen.
Wandmodel

Aanschaf is binnen 3 jaar terugverdiend met vastrecht alleen al.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens bij die mannen waar je je ururu hebt genomen,. heb ik mijn warmtepomp boiler ook van..
Philos31 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:08:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:52:
kijk eens bij die mannen waar je je ururu hebt genomen,. heb ik mijn warmtepomp boiler ook van..

[...]
Hoe is het verbruik van de warmtepomp boiler?
En hoe is de vergelijking met de situatie voorheen?
Betekent dat je helemaal geen gas meer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verbruik gas is 0.0
ik kook electrisch nu en met de warmtepomp boiler verzorg ik warm tapwater.
Ururu voor verwarming.
verbruik valt me niet tegen, zit ongeveer op cop van 3.8 nu met 7 gr buiten.
dus verbruik zal nu alleen beter worden. zit te denken om hem ipv van buiten met een klep een klein beetje binnenlucht te laten aanzuigen voor betere prestataties.
voorheen het ik al een minimal gasverbruik omdat mijn cv alleen warm tapwater verzorgde. al met al ls ik door ga rekenen gaat het me denk ik 500/600m3 gas op jaarbasis schelen.
een 300,- per jaar dus.

http://www.climasense.nl/...190-warmtepompboiler.html

open de download maar, dan zie je het verbruik, komt ongeveer over een met wat ik meet, iets gunstiger in mijn geval maar klaag niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
@Ferry leidens interessante wp.
Ik gebruik ook zoiets voor mijn warm water en hulp aan mijn c.v.
Ik gebruik de inventum ecolotion combi50 zie deze topic KLIK.

Ik ben aan het kijken naar andere mogelijkheden om ook compleet 0 gas verbruik te hebben.
Paar jaar terug (voor de wp) had ik een 800m3 aan gas nodig.
Nu met de wp erbij nog maar een 250m3 dit allemaal incl. koken op gas.
Dus ik hoef alleen maar voor de koude periodes (buiten vanaf onder de 10 a 12c moet c.v. wat mee helpen) extra hulp.
Ik heb krachtstroom liggen in de keuken dus een inductie plaat is geen probleem.
Nu dacht ik de unit die jij gebruikt voor het warme water (MDV RSJ-15/190 Warmtepompboiler) te gebruiken voor de c.v. en heeft gelijk een buffer ervoor (je kan hem dan niet meer voor tapwater gebruiken).

Of in de kamer een Ururu hangen.
Maar wij hebben vloerverwarming en dat is toch wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Zo'n WP-boiler lijkt me zeker interessant, maar die COP-waarden... Als de inlaatlucht van een beetje interessante temperatuur moet zijn, zou je deze al snel uit je huis moeten halen - dwz, in de winter is het buiten al regelmatig te koud voor een COP die concurreert met aardgasverwarming.

Haal je 'm uit de woning, dan wordt het daar kouder, dacht ik zo, ook niet echt gewenst. Toch maar een WP op bodemenergie? Ik ga vast even oefenen met het diep in de buidel tasten. Hoe dan ook, van dat gas moeten we af.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Aansluiten op je (warme) afvoerlucht uit de woning zou de beste optie zijn denk ik zo. Vraagt wel een beetje knutselwerk aan luchtkanalen e.d.

Aan de andere kant, als je er een collector met 20 heatpipes op aansluit, dan heb je toch ook een groot gedeelte van het jaar een goede dekking. Zonnige winterdag en het water warmt zich op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
zeegerd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:32:
Zo'n WP-boiler lijkt me zeker interessant, maar die COP-waarden... Als de inlaatlucht van een beetje interessante temperatuur moet zijn, zou je deze al snel uit je huis moeten halen - dwz, in de winter is het buiten al regelmatig te koud voor een COP die concurreert met aardgasverwarming.

Haal je 'm uit de woning, dan wordt het daar kouder, dacht ik zo, ook niet echt gewenst. Toch maar een WP op bodemenergie? Ik ga vast even oefenen met het diep in de buidel tasten. Hoe dan ook, van dat gas moeten we af.
Hoe ventileer je nu dan? Meeste huizen hebben mechanische afzuiging, en daarmee kun je dit prima combineren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
idd ik heb mijn mechanische afzuiging vervangen voor de ecolution combi 50.
en ben van 800m3 gas naar een 250m3 gas gegaan.
Mijn electra verbruik op jaar basis is gelijk gebleven dankzij de zonnepanelen.
en dan bedoel ik wat mijn slimme meter aangeeft wat ik heb afgenomen van mijn maatschappij zonder de terug levering.
zie deze post klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je daarvoor extra PV geinstalleerd? En weet je het elektra verbruik van je Ecolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
!null schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:44:
[...]
Hoe ventileer je nu dan? Meeste huizen hebben mechanische afzuiging, en daarmee kun je dit prima combineren.
Natuurlijke ventilatie, dus mbv (niet geheel afsluitbare) roosters. Daarnaast een mechanische afzuiging die vaak niet aan staat (badkamer, toilet). De roosters zijn eigenlijk voldoende, al heb ik er zo m'n klachten over (vnl: verlies van warmte toch en heel af toe wil ik zo'n ding dicht kunnen zetten, als er een windkracht 7 direct op blaast en het in huis alsnog waait). Maar verre van passiefhuis dus, al is het toch heel aardig geïsoleerd (nu neemt de temp ca 1,5 gr C af tijdens de nachten).

Maar ik snap dat dit handig kan zijn en wellicht alternatief voor centrale balansventilatie (?). De uitgeblazen koude lucht van de wp zal door een pijp naar buiten gaan, dus geen probleem dat die in huis zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is voornamelijk een alternatief / verbetering voor standaard mechanische afzuiging (type C) wat je meestal (indirect) op al je ruimtes hebt. (niet alleen op wc of badkamer).
Bij een lucht WTW systeem zou ik dit niet echt een verbetering noemen.

Natuurlijke ventilatie (genoemd type B geloof ik) is op zich mooi en kan wel werken, maar vaak is luchtkwaliteit toch wel ondermaats (ook al hoef je dat niet direct te merken)
In je woonkamer kun je natuurlijk wel die dingen dicht doen als je naar bed gaat, en dan smorgens weer open doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Zou kunnen dat er in de woonkamer ook een afzuigpunt is van de ventilatie, in dat geval gok ik in de keuken, maar de kastjes zijn zo hoog dat ik het nooit goed heb gezien. Zal eens m'n best doen. Het kan een interessante optie zijn icm WP.

Mee eens, de ventilatieroosters zijn niet geweldig. Warmteverlies natuurlijk; ook wordt de mate van ventilatie door de windkracht bepaald. 's Nachts dicht kan (al sluiten ze dus niet volledig), maar dit is een aspect waar ik de WAF redelijk tegen heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
!null schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:41:
Heb je daarvoor extra PV geïnstalleerd? En weet je het elektra verbruik van je Ecolution?
Ik had daarvoor wel al pv.
Het precieze verbruik ik lastig te meten door de perflex stekker.
Maar gebruik zie ik wel op de slimme meter, al loopt de vloerverwarming pomp dan ook mee (temperatuur gestuurd)
dat is dan zo met de vloerverwarming pomp erbij rond de 400w en dat 24/7 zeg maar.
Mijn vloerverwarming pomp gebruik een 60w volgens het labeltje (niet gemeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ Ferry leidens,

Het geluid bij in bedrijf zijn van je warmtepompboiler, 41 dBA volgens. data

zou je 1 op een zolder met open trap verbinding plaatsen en verdieping lager rustig kunnen slapen en niet wakker worden van het lawaai van de WP Boiler?

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfffff, daar vraag je me wat.. bij mij staat hij echt apart in een ruimte, ik moet zeggen dat ik het totaal niet storend vind het geluid, ik moet wel zeggen dat als hij 1x per week naar de 70gr gaat voor die legionella dat hij op dat moment wel meer geluid maakt, maar dat is maar 20 min ofzo.
Maar je kunt hem volgens mij ook instellen dat hij tussen een bepaalde tijd moet verwarmen...zal het eens nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 17:57
In ons (nieuwe) huis is de CV verwarmign geregeld met convectorputten. Is het ook mogelijk om de warmtepomp installatie in deze putten te plaatsen? Grote voordeel is dat het dan niet meer zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Misschien een raar idee. De aanvoerlucht van de WP boiler onder de zonnepanelen vandaan halen. Onder de zonnepanelen is het overdag altijd warmer en de efficientie van de zonnepanelen wordt ook beter bij lagere temperaturen :?

In de zomer zou de koelere uitlaatlucht van de WP boiler gebruikt kunnen worden om de slaapkamers/bovenverdieping koeler te maken. Of is deze lucht daarvoor niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Gedeeltelijk offtopic maar beste passend in dit topic:

Waarom lukt het niet om de kamertemperatuur te verhogen door gebruik van een flinke ventilator in de deuropening, die lucht aanzuigt vanonder een warm afdak aan huis vast?

Luchtdruk verdeling?

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 10-04-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dwz, in de winter is het buiten al regelmatig te koud voor een COP die concurreert met aardgasverwarming.
dat gaat je nog stevig tegenvallen als je achter de cijfers komt en ziet dat aardgas nooit de specs haalt
over 2 jaar en 8 maanden doet mijn warmtepomp buiten al hr468, de ketel was meestal hr62 (atag sc)
dat noem ik nogal whopping
volgens de folder is de atag hr109
volgens de folder is de carrier max cop 4 (400)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
STolsma schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:21:
In ons (nieuwe) huis is de CV verwarmign geregeld met convectorputten. Is het ook mogelijk om de warmtepomp installatie in deze putten te plaatsen? Grote voordeel is dat het dan niet meer zichtbaar is.
Waarom convectorputten, dat is zooo jaren 70...
Het gros van die onding putten zijn al jaren geleden gedempt.

Edit: een installateur die heden ten dage convectorputten adviseert / installeert is echt wel behoorlijk de weg kwijt.
Of... hij heeft een nieuwe techniek uitgevonden, waar wij hier nog niks vanaf weten 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Limojo op 10-04-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Graag even een licht op je "in de winter is het regelmatig te koud"

De gemiddelde winter temperatuur in Nederland is 3,3 C bron KNMI

http://www.knmi.nl/cms/content/19131/winter

De meeste WP's draaien dan een prima COP, ga je met je keteltje verliezen als je begrijpt wat ik bedoel
En dan gaat die temperatuur ook nog stijgen :X

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x1Th06c.png

Gasschuif heeft dit jaar nul gas verbruikt (3 keer L/L WP) voor verwarmen van de toko, en heeft mede daarom de PV wat "geupgraded"

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 10-04-2015 23:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absolute nulpunt is 0 kelvin. Deze temperatuur staat gelijk aan -273,15°C, zelf tot deze buitentemp zit er energie in de lucht,. alleen nu nog een kwestie van het eruit zien et halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warmtepomp binnendeel in de converctorput plaatsen?.,. moet kunnen denk ik
Limojo schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:22:
[...]

Edit: een installateur die heden ten dage convectorputten adviseert / installeert is echt wel behoorlijk de weg kwijt.
Of... hij heeft een nieuwe techniek uitgevonden, waar wij hier nog niks vanaf weten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja gasschuif het statement is weer gedaan, feitelijk onwaar en de reactie blijft uit.
met warmtepompen is niets mis, met onze gashoofdjes duidelijk wel...
maar ik ben genezen uit de gaskamer, nu de rest van nederland nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:34:
ja gasschuif het statement is weer gedaan, feitelijk onwaar en de reactie blijft uit.
met warmtepompen is niets mis, met onze gashoofdjes duidelijk wel...
maar ik ben genezen uit de gaskamer, nu de rest van nederland nog.
Als ik zo al die reacties lees dat het buiten "te koud zou" zou zijn zullen de gashoofdjes dat voorlopig nog wel blijven.

Jij en ik weten beter :*)

Probeerde van de week een DM te sturen, maar die staat uit?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:41:
Warmtepomp binnendeel in de converctorput plaatsen?.,. moet kunnen denk ik

[...]
Jazeker, geen probleem.
Warmte stijgt altijd op, dus ook uit je convectorput.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
Limojo schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:22:
[...]

Misschien te onduidelijk geweest. Wij gaan een eind jaren 60 woning kopen waar dus al deze putten in zitten. Ik wil graag zonnepanelen op plaatsen (huis heeft plat dak) en dan met warmte pompen verwarmen/koelen. Als ik dan het binnendeel in de put kan zetten is visueel een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
STolsma schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 17:25:
[...]

Misschien te onduidelijk geweest. Wij gaan een eind jaren 60 woning kopen waar dus al deze putten in zitten. Ik wil graag zonnepanelen op plaatsen (huis heeft plat dak) en dan met warmte pompen verwarmen/koelen. Als ik dan het binnendeel in de put kan zetten is visueel een mooie oplossing
Aha, je schreef 'nieuwe' huis, ik werd op het verkeerde been gezet hierdoor.

Jaren 60 huis, vergeet voorlopig de zonnepanelen en warmtepomp en steek eerst je geld in isolatie, isolatie en isolatie.

Kijk daarna wat je gas en elektra verbruik is in een jaar en investeer dan pas in de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk wel dat gas een weg gegooit iets is in een Jaren 60 huis,. dus inderdaad isoleren en dan warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@eric-pvt / Gasschuif ik geloof jullie best, de praktijkervaringen en ook de grafiek van KNMI. Vind ze reuze interessant om te lezen.

Voor de goede orde, ik had het over een wp-boiler met lagere COP dan bijv Elga en al helemaal Daikin US (met gebruik van buitenlucht, als je 'eerlijk' wilt vergelijken). Die specs van zo'n wp-boiler willen nog niet zeggen: oninteressant, en om die COP/WP-vergelijking gaat het me ook niet direct. Als het doel 100% gasloos is, dan lijkt het me nuttig dat men zich verdiept in alle combinaties van mogelijkheden, en daarbij komt een wp-boiler vast ook langs. Verder oa: beginnen met (nog beter) isoleren; PV, ZB, verschillende typen WP, verschillende soorten WTW, mogelijkheden die het huis zelf (niet) biedt, zoals constructie, beperkt dakoppervlak (ZB of PV?); toenemende complexiteit voor de meesten is er nog oa door: financiën/tvt, waaronder onzekerheid over saldering, WAF,...

Dat kan het best lastig maken, misschien tenzij je er al veel verstand van hebt, zoals wellicht jullie en nog enige mensen hier. Maar interesse en streven zijn er, daar begint het mee nietwaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
Limojo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:23:
[...]

Aha, je schreef 'nieuwe' huis, ik werd op het verkeerde been gezet hierdoor.

Jaren 60 huis, vergeet voorlopig de zonnepanelen en warmtepomp en steek eerst je geld in isolatie, isolatie en isolatie.

Kijk daarna wat je gas en elektra verbruik is in een jaar en investeer dan pas in de techniek.
Het liefst wil ik dit huis over een jaar in 1 keer aanpakken. Isolatie staat al als eerste op de lijst (vloeren, dak en muren). Daarnaast domotica en muren afwerken. Hiermee kan je alles mooi weg werken en genoeg kables trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Aangezien ik mijn PV installatie heb vervangen door een iets groter systeem, is de verwachting dat ik 1000 kWh per jaar meer ga produceren dan dat ik verbruik. Een lucht/lucht warmtepomp lijkt mij een heel mooie oplossing om met de overtollige kWh mijn gasverbruik te verlagen.

Via het werk kan ik met korting een Daikin Ururu Sahara kopen (FTXZ35N + RXZ35N). Scheelt toch een paar honderd euro met de prijs van bijvoorbeeld ClimaSense. Nu moet het systeem alleen nog wel geïnstalleerd worden. Een binnenunit ophangen en de buitenunit op het platte dak plaatsen moet mij nog wel lukken, maar de gaten door de muren, de koelleidingen en uiteraard het vacumeren wil ik laten doen. Kan ik hiervoor het beste zijn bij ClimaSense, of zijn er andere goede opties in de omgeving van Groningen? Wie heeft goede ervaringen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STolsma schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:21:
Als je specifiek doelt op een lucht/lucht warmtepomp (topic-onderwerp) dan denk ik dat je er een aardige puzzel aan gaat hebben om zo'n unit goed werkend in een put weg te stoppen. Door het lagere temperatuurverschil tussen warmtewisselaar en lucht (kleine dT gewenst vanwege COP) gebruikt zo'n binnen-unit ventilatoren die de lucht er doorheen pompen, de luchtstromen zijn uitgekiend op posities meestal hoog tegen de muur (plafond) voor maximale luchtverplaatsing met minimaal geluid/vermogen. Opgesloten in een krappe convectorput geeft dat een hoop ellende.
Misschien dat er binnen-units te vinden zijn die plat tegen de muur vallen, dan zou de luchtstroom in de vorm van laag aanzuigen, hoog wegblazen nog in een convectorput te plaatsen zijn (plaats de unit dan uiteraard aan de niet-raamzijde van de convectorput).
Zodra je de unit ook voor koelen wilt kunnen gebruiken heb je een probleem, de kou krijg je nooit afdoende uit je put geblazen (gevolg: lage COP voor koelen) en de condenswaterafvoer is ook problematisch.
Voor een lucht/water-warmtepomp geldt dat geschikte radiatoren (lage temperatuurverwarming, liefst met extra ventilatoren erop) goed te vinden moeten zijn en de aansluiting is niet veel anders dan in de oude convectorput. Wel geldt ook hier dat je niet moet proberen om te koelen vanuit een convectorput...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 17:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

antonboonstra schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:41:
Aangezien ik mijn PV installatie heb vervangen door een iets groter systeem, is de verwachting dat ik 1000 kWh per jaar meer ga produceren dan dat ik verbruik. Een lucht/lucht warmtepomp lijkt mij een heel mooie oplossing om met de overtollige kWh mijn gasverbruik te verlagen.

Via het werk kan ik met korting een Daikin Ururu Sahara kopen (FTXZ35N + RXZ35N). Scheelt toch een paar honderd euro met de prijs van bijvoorbeeld ClimaSense. Nu moet het systeem alleen nog wel geïnstalleerd worden. Een binnenunit ophangen en de buitenunit op het platte dak plaatsen moet mij nog wel lukken, maar de gaten door de muren, de koelleidingen en uiteraard het vacumeren wil ik laten doen. Kan ik hiervoor het beste zijn bij ClimaSense, of zijn er andere goede opties in de omgeving van Groningen? Wie heeft goede ervaringen?
Hoi Anton, 100% goede ervaringen met ClimaSense. Die mannen snappen goed waar ze mee bezig zijn. Bel ze eens op en vraag wat de mogelijkheden zijn. Zelf kreeg ik die korting van paar honderd euro bij bezoek aan hun showroom. Wie weet als je ze opbelt dat je bijna zelfde prijs krijgt. Hier hangt de '50' versie, de grotere versie, bevalt uitstekend, netjes afgewerkt ook. Dus mijn ervaringen zijn erg goed.die 1000 kWh ga je wel op krijgen met die Daikin Ururu Sahara :) (neem je ook de wifi module?)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 18:16
antonboonstra schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:41:

Ik zou zeggen: zoek even contact met keepitkoel. Zitten in Eelde. Die jongens weten van wanten, zijn nuchter en vinden het prima dat je dingen zelf doet. Bij mij hebben ze prima werk geleverd, tegen een reeele prijs.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die jongens van Climasense hebben hier ook geplaatst, inderdaad goede keuze geweest.
Doen overigens ook alleen maar Daikin dus zijn goed op de hoogte van de apparatuur.
Maar hoe ga je om met de garantie als de unit elders vandaan komt? die 5 jaar vond ik erg belangrijk.
peterpijpelink schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:44:
[...]

Hoi Anton, 100% goede ervaringen met ClimaSense. Die mannen snappen goed waar ze mee bezig zijn. Bel ze eens op en vraag wat de mogelijkheden zijn. Zelf kreeg ik die korting van paar honderd euro bij bezoek aan hun showroom. Wie weet als je ze opbelt dat je bijna zelfde prijs krijgt. Hier hangt de '50' versie, de grotere versie, bevalt uitstekend, netjes afgewerkt ook. Dus mijn ervaringen zijn erg goed.die 1000 kWh ga je wel op krijgen met die Daikin Ururu Sahara :) (neem je ook de wifi module?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
peterpijpelink schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:44:
[...]
Zojuist een offerteaanvraag verstuurd naar ClimaSense met wat foto's. Ook naar een ander bedrijf uit de buurt waar een medetweaker goede ervaringen mee had. Ik verbruik maar 700 m3 gas in een gemiddeld jaar. Even afwachten hoeveel ik hiervan kan besparen met de Daikin.

De wifi module is wel een aanrader? Is deze makkelijk naderhand bij te plaatsen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

antonboonstra schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:30:
[...]

Zojuist een offerteaanvraag verstuurd naar ClimaSense met wat foto's. Ook naar een ander bedrijf uit de buurt waar een medetweaker goede ervaringen mee had. Ik verbruik maar 700 m3 gas in een gemiddeld jaar. Even afwachten hoeveel ik hiervan kan besparen met de Daikin.

De wifi module is wel een aanrader? Is deze makkelijk naderhand bij te plaatsen?
Die wifi module was iets van 79 euro geloof ik. Zou die gelijk erbij installeren. die 700m3 kun je ook sterk terugbrengen door cv-tuning. Dat scheelde bij mij al enorm veel. Naast de Daikin heb ik nog 2 solarpanels staan voor warm water etc. Met de daikin ging ik van 0,14m3 per graaddag naar 0,01m3 per graaddag :)

[ Voor 4% gewijzigd door peterpijpelink op 22-04-2015 15:41 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:30:
[...]

Ik verbruik maar 700 m3 gas in een gemiddeld jaar. Even afwachten hoeveel ik hiervan kan besparen met de Daikin.
Sinds ik de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heb (november 2014) 0 m3 gas verbruikt voor verwarmen. De CV wordt nog alleen gebruikt voor douchen. Voorheen zat ik op 0.60 m3/graaddag gas en nu 0.65 kW/graaddag stroom. Dus besparing is fors :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:50:
[...]
Sinds ik de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heb (november 2014) 0 m3 gas verbruikt voor verwarmen. De CV wordt nog alleen gebruikt voor douchen. Voorheen zat ik op 0.60 m3/graaddag gas en nu 0.65 kW/graaddag stroom. Dus besparing is fors :9~
Volgens mindergas zat ik de afgelopen jaren op de 0,25 m3/graaddag. Heb ik met een 3,5kW Ururu dan niet teveel vermogen? Gelukkig kan de Ururu ver terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
antonboonstra schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:02:
[...]

Volgens mindergas zat ik de afgelopen jaren op de 0,25 m3/graaddag. Heb ik met een 3,5kW Ururu dan niet teveel vermogen? Gelukkig kan de Ururu ver terugmoduleren.
Verschil tussen de SCOP van 2.5 kW model en 3.5 kW model is klein (5.9 t.o.v. 5.73) en dan heeft het 3.5 kW model het voordeel dat bij lagere temperaturen het beter warm kan houden. Ook het prijsverschil is niet zo groot, Het prijsverschil met het 5 kW model is veel groter. En inderdaad, de Ururu kan ver terugmoduleren.

Zie ook deze post van Paul C voor de verschillen tussen de modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-04-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Even een vraagje aan de Ururu/Climasense fans, zijn jullie wel eens in de showroom in Uden geweest?

Ik zou hier graag een Ururu Sarara ophangen maar de WAF is een probleem. Ik moet dus IRL laten zien dat het geen grote lelijke bakken zijn en wat hulp van het praatje van de verkoper kan ook geen kwaad. Maar daarvoor moet ik vanuit Almere naar Noord Brabant rijden dus het moet wel de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Lelijk is ie niet, maar groot wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
MarcoL1978 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:05:
Even een vraagje aan de Ururu/Climasense fans, zijn jullie wel eens in de showroom in Uden geweest?

Ik zou hier graag een Ururu Sarara ophangen maar de WAF is een probleem. Ik moet dus IRL laten zien dat het geen grote lelijke bakken zijn en wat hulp van het praatje van de verkoper kan ook geen kwaad. Maar daarvoor moet ik vanuit Almere naar Noord Brabant rijden dus het moet wel de moeite waard zijn.
Ik woon ook in Almere en mijn wife heeft hem geaccept, je mag gerust een keer bij mij kijken als je dat wilt.
Climasense heeft hem bij mij ook opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

WAF is altijd moeilijk, eigenlijk bij elke airco. De Daikin Ururu Sarara is niet echt breder dan een andere airco. Echter de diepte is wel groter. Op een afstand valt dat helemaal niet op, frontaanzicht is zoals bij andere airco's. En heeft een "reddot design award". En kan niet zeggen dat radiatoren zo mooi zijn. In principe kunnen die namelijk weg :Y Wij laten nu een schuifpui plaatsen met HR++ glas, het muurtje waar een radiator hangt kan nu weg.

Voor mijn vrouw had de airco niet gehoeven. Had ze alles van tevoren geweten was deze misschien helemaal niet gekomen. Maar nu deze er uiteindelijk is, is ze wel tevreden. Maar alles is persoonlijk. Vaak is men zich helemaal niet bewust van de voordelen van een airco als verwarming en ziet men alleen de nadelen. De Daikin Ururu Sarara is een alles-in-een apparaat met hoog verwarmingsvermogen en de hoogste SCOP. En de meer onafhankelijkheid van gas is wel de toekomst. Dus nu koken we ook niet meer op gas maar op elektrisch.

Grappig was dat er laatst een energieleverancier aan de deur was om een nieuw contract te slijten. Mijn vrouw wist haarfijn uit te leggen dat ze aan het verkeerde adres waren. Heeft u al eens op het dak gekeken? We wekken onze eigen stroom op. Ja maar, dan kunt u toch profiteren van de gasprijs aanbieding. Ja, het gasverbruik is 0 voor verwarmen. O ja, hoe kan dat? Gewoon, een airco als warmtepomp. Uuuuh, dan gaan we maar weer snel verder ;w

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-04-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf, met meerdere hier denk ik hebben een mail gekregen van Climasense dat ze een nieuwe showroom gaan openen. Misschien moet je daar even op wachten, heb je hem misschien gelijk met korting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:23:
[...]

WAF is altijd moeilijk, eigenlijk bij elke airco. De Daikin Ururu Sarara is niet echt breder dan een andere airco. Echter de diepte is wel groter. Op een afstand valt dat helemaal niet op, frontaanzicht is zoals bij andere airco's. En heeft een "reddot design award". En kan niet zeggen dat radiatoren zo mooi zijn. In principe kunnen die namelijk weg :Y Wij laten nu een schuifpui plaatsen met HR++ glas, het muurtje waar een radiator hangt kan nu weg.
Dat gaan wij dus ook doen, de dubbele deuren met daarnaast de ramen vervangen door een HR++schuifpui, de verwarming die onder de ramen staat moet dan weg. Daarvoor in de plaats wil ik een airco op gaan hangen.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:12:
Ikzelf, met meerdere hier denk ik hebben een mail gekregen van Climasense dat ze een nieuwe showroom gaan openen. Misschien moet je daar even op wachten, heb je hem misschien gelijk met korting..

[...]
Dat is een hele goede tip, dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey12
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik ga het zelfde doen ook nieuwe kozijnen en de radiator moet ook weg .Wil daar voor een Daikin airco voor terug zetten .Ben alleen er nog niet uit welke Daikin de ururu of de Nexura waar komt die nieuwe winkel van Climasense? Zou mooi zijn als ik van die korting kan profiteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Mickey12 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:03:
Ik ga het zelfde doen ook nieuwe kozijnen en de radiator moet ook weg .Wil daar voor een Daikin airco voor terug zetten .Ben alleen er nog niet uit welke Daikin de ururu of de Nexura waar komt die nieuwe winkel van Climasense? Zou mooi zijn als ik van die korting kan profiteren :)
Berlicum ;)
maar waarschijnlijk pas volgende week ergens.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Berlicum? stukje dichterbij als Uden voor mij. Ik ben benieuwd, ga zeker wel even op de koffie.
Kan niets vinden op de site, heb je een adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey12
vraagje aan de ururu gebruikers krijg je de vloer net zo warm als een cv of is Nexura daar beter in.Heb een hekel aan koude voeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam deze vandaag tegen, een slimme combinatie van HR ketel en Daikin die samenwerken:

http://www.intergas-verwa...etels/hybride-warmtepomp/

Ben zelf al voorzien van budget spul maar wellicht een idee voor de heren programmeurs om dit na te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier het verbruik van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW van 14 november 2014 tot 30 april 2015.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150430.jpg

In de figuur is het goed te zien dat de SCOP beter is bij hogere temperaturen, bij gasverbruik zag ik een meer constant m3/graaddag. Maar de gemiddelde SCOP benadert het gasverbruik m3/graaddag.

Totaal verbruikt: 1411 kWh
0,64 kWh/graaddag
Graaddagen: 2177

Voorheen gasverbruik: 0.60 m3/graaddag

Gas uitgespaard: 1306 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:45:
Hier het verbruik van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW van 14 november 2014 tot 30 april 2015.

In de figuur is het goed te zien dat de SCOP beter is bij hogere temperaturen, bij gasverbruik zag ik een meer constant m3/graaddag. Maar de gemiddelde SCOP benadert het gasverbruik m3/graaddag.

0,64 kWh/graaddag

Waar maak je dit overzicht mee?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
peterpijpelink schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:05:
[...]

Waar maak je dit overzicht mee?
:)
Ik houd de totaal verbruikstanden van de Daikin Ururu Sarara bij via mindergas.nl. Dit is het jaaroverzicht van mindergas, lopende vanaf 14 november 2014. Alleen even de m3 fotosjoppen met Paint.NET naar kWh :9

Dus minimaal 1 maal per maand invullen, of vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ZuinigeRijder schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:45:

[afbeelding]

0,64 kWh/graaddag

En dan te bedenken dat je tussen nu en 14 november nog een heleboel tussen maanden krijgt waarin de Daikin het extra goed doet. Ik verwacht dus dat die 0,64 kWh/graaddag nog wel wat gaat dalen! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Op de plaatjes zie ik dat de binnen unit en de buiten unit met een 'kabel' bevestigd zijn...
Wat gaat er door de 'kabel'?

Hoe veel maakt de lengte van die 'kabel' uit?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:11:
Op de plaatjes zie ik dat de binnen unit en de buiten unit met een 'kabel' bevestigd zijn...
Wat gaat er door de 'kabel'?

Hoe veel maakt de lengte van die 'kabel' uit?
Er is sprake van meerdere leidingen:

1 -vervoer warmte/koude- Koudemiddel gaat door koperen (soms buigbare) leidingen.
2 -energie- Stroomvoorziening van de binnenunit voor de buitenunit.
3 -aansturing- Signaaldraad van de binnenunit naar de buitenunit.
4 -waterdamp- (soms) ook vocht transport van buiten naar binnen.

Soms kunnen de leidingen op maat gemaakt worden, soms zijn ze standaard op 1 lengte meegeleverd.
De lengte van de leidingen is op zich niet erg belangrijk behalve voor koudemiddel leidingen daar moet meer koudemiddel in naarmate er ze langer zijn. De leidingen die water/vocht vervoeren ben ik niet goed mee bekend, dat is relatief nieuwe techniek.

De koudemiddel leidingen mogen NOOIT lek raken aangezien dan je Warmtepomp/Airco direct kapot is en je ws een milieudelict op je naam hebt staan. Wanneer het koudemiddel ontsnapt uit het gesloten systeem is de werking direct weg. Veel (oudere) koelmiddelen zijn zeer sterk milieu belastend.
Tot aan een niveau dat 1KG ontsnapt koudemiddel gelijk staat 65.000 km autorijden. ;w

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamwa
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09-2024
Mickey12 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:54:
vraagje aan de ururu gebruikers krijg je de vloer net zo warm als een cv of is Nexura daar beter in.Heb een hekel aan koude voeten :)
[quote]jamwa schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:49:

Zie mijn opmerking vanaf 21 maart en de de reacties van anderen hierop.

Dus nee, ik krijg de vloer niet zo warm als een cv. Omdat een nexura in principe hetzelfde doet als een cv namelijk koude lucht aanzuigen en warme lucht naar boven transporteren zal deze waarschijnlijk dit ook goed doen.

Ook merk ik dat behalve het niet goed verspreiden van de lucht ook de inlaat lucht bij de ururu een hoge temperatuur heeft. Daardoor is het rendement waarschijnlijk ook lager dan de specificaties. Dit itt tot de nexura die de koude lucht aanzuigt en daardoor een waarschijnlijk een iets hoger rendement heeft dan de specificaties.

Dus als je een slecht geisoleerde vloer hebt en niet geisoleerd kan worden (zoals bij mij het geval is) dan moet je er rekening mee houden dat het kan zijn dat je een warme bovenlaag en een koude onderlaag krijgt. En dit kun je slechts gedeeltelijk met een plafond ventilator oplossen.

Met mijn cv daarentegen gaat het prima. Dus als ik een nexura had gehad had ik dit probleem waarschijnlijk niet gehad.

Ik heb zelf imiddels de plafondventilator af en toe aan staan en dat gaat goed. Echter ook waarschijnlijk omdat de vloer minder koud is geworden. Dit is op zich een goede tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey12
bedankt jamwa zijn dus 2 plus punten uiterlijk en de vloer warmer krijgen t.o.v de ururu .Ga dus voor de Nexura wil het extra elektra verbruik compenseren met meer zonnepanelen .Dak lig al vol met 12 panelen nu wil ik op me dakterras een overkapping maken en daar de panelen op doen .Ben aan het kijken voor een constructie mag alleen de palen niet verankeren in het dak (vve)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een adres? zie niks op de website.?
migjes schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:12:
[...]

Berlicum ;)
maar waarschijnlijk pas volgende week ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
@antonboonsta Ik heb de Wifi module naderhand geinstalleerd. Er is een filmpje op youtube waarmee het tamelijk eenvoudig is (wat plastic demonteren, stekkertje erin, plastic er weer op). Met de app kan ik voornamelijk aan/uit en temperatuur stellen, maar niet alle extra features (blaasrichting, humidify etc.).

@trm0001 De Daikin Ururu heeft R32 als koelmiddel en dat zou minder broeikaseffect hebben. Het lijkt erop dat de geleerde heren er vanuit gaan dat het koelmiddel uiteindelijk is het milieu komt, gezien hoe zwaar ze tillen aan de broeikasfactor.

@Philos31 Ik heb een eerste klap gegeven op integratie Daikin/Domoticz, wordt mooi :-). Ik ben het shell script aan het vervangen door een python scriptje zodat ik geen dependencies hoef binnen te halen. Kwestie van een beetje knippen en plakken, omdat alle kennis al in jouw script zit, thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, Vandaag alle waardes even op een rij gezet, met de warmtepomp boiler zit ik de laatste 3 weken op een COP waarde van 4.5, dat is dus gewoon super!
Ururu blijft me verbazen over de korte tijd die er nodig is om te woning te verwarmen/koelen.
Leuk gezicht om de gasmeter nu niet meer te zien oplopen. Nu bezig met de gemeente/energie leverancier over het laten afsluiten van gas maar daar doen ze nogal moeilijk over. " Ja maar meneer u contract loopt nog tot sept bla bla bla.
Binnenkort nog 2 paneeltjes erbij om de warmtepomp boiler zijn stroomverbruik naar beneden te trekken.
Jaja ze zijn blij met me bij Essent : }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Is er niet ergens een actueel overzicht te vinden met Airco's en de COP waarde? Ik had wel een overzicht gevonden maar die was redelijk gedateerd.

De LG prestige h09ak met een COP van 5.60 is nu al verkrijgbaar voor 1097 euro :o
Geen Daikin maar toch..

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2015 17:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

COP of SCOP.......
revolution-nl schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:26:
Is er niet ergens een actueel overzicht te vinden met Airco's en de COP waarde? Ik had wel een overzicht gevonden maar die was redelijk gedateerd.

De LG prestige h09ak met een COP van 5.60 is nu al verkrijgbaar voor 1097 euro :o
Geen Daikin maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sorry de SCOP is 5.2.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is niet verkeerd voor dat geld, ben zelf geen LG fan... (Let op de woordspeling ; } )
Op marktplaats komen ze ook vaak voorbij.
Misschien dat je ze daar nog wel goedkoper kunt vinden, hoeft geen STEK te hebben om die te verkopen dus kan nog wel eens lekker cheap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:26:

Geen Daikin maar toch..
Je moet ook kijken naar het (benodigd) verwarmingsvermogen. De h12ak heeft meer verwarmingsvermogen dan deze. Ligt natuurlijk aan hoe goed je huis geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:27:
[...]

Tot aan een niveau dat 1KG ontsnapt koudemiddel gelijk staat 65.000 km autorijden. ;w
ok, dus autorijden is hetzelfde, jaja, ik heb namelijk geen auto, maar wel een wp.
ik hoor dit argument vaker, meestal van iemand met een auto en gasketel, maar geen inverter.
vaak zit er in de auto een airco met hetzelfde spul als de spreker die wegzet en toewijst.
typische hollandse redenatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 20:52 . Reden: steegje vegen straathje schoon andere kant op kijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:49:
[...]
ok, dus autorijden is hetzelfde, jaja, ik heb namelijk geen auto, maar wel een wp.
ik hoor dit argument vaker, meestal van iemand met een auto en gasketel, maar geen inverter.
vaak zit er in de auto een airco met hetzelfde spul als de spreker die wegzet en toewijst.
typische hollandse redenatie.
Vreemde redenatie, maar goed, daar heb je recht op.....

Autorijden is idd niet hetzelfde als een warmte pomp gebruiken. Vervoer vs Huis klimaat controle.

Echter om te illustreren hoe slecht bepaalde koudemiddelen voor het milieu zijn word er soms een vergelijking gemaakt met de belasting van autorijden, op zich niks mis mee.

De airco van een auto zal ws ook bepaalde koudemiddelen hebben.
Hoe slecht deze zijn hangt ws net zo af van het moment van aanschaf als bij een WP.

Het is echter bekend dat een auto airco door het ontwerp meer koudemiddel verliest dan een woning WP.
Waarom dit zo is weet ik niet maar een auto airco moet daarom vaker worden bijgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is gewoon een beetje opmerkelijk hoe nieuwe dingen worden weggezet, en het oude goed is.
echt een hollandse kwaal, gelukkig zie jij dat ook.
het noemen hoeft simpelweg niet, je duid je niveau er teveel mee.
warmtepomp en -20c noemen
dwtw legionella enzovoort

tweakers raakt er behoorlijk vervuild mee terwijl maatschappelijke afwwentelijk juist plaats vind in de fossiele alchemie,(u het vuil, wij de tvt)

verder ontopic
65000km of 65000m3 uitstoot heeft platsgevonden,
of de warmtepomp meedoet met mileubelasting, daar kun je zelf op letten.
(netjes verwijderen, windstroom kontrakt)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Warmtepompen zijn niet bepaald nieuw. De HR ketel is bijv. heel wat nieuwer. Sterker nog: zelfs auto's zijn relatief nieuw in vergelijking met kunstmatige koeling. Een nieuw vs. oud discussie gaat hier dus niet op. Zullen we het houden op iets als: onbekend maakt onbemind?

Met CO2 als koudemiddel gaat het hele verhaal trouwens niet op: GWP=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ eric-pvt:

Ik heb een warmtepomp + winddelen, dus daar kan het niet aan liggen.

Je ziet / leest zaken in mijn posts die er niet instaan, daar heb je recht op maar erg nuttig is het niet.
Verder klopt jouw tekst op veel punten niet, dat maakt het imho slecht leesbaar (naast de off-topic inhoud).

Mijn posts wegzetten als vervuiling en daarnaast spreken over niveau is verder not done !

Edit:
trm0001 is overigens apetrots dat hij niet aan het "fossiele alchemie" afwwentelijk, platsgevonden, kontrakt niveau voldoet. O-)
Wikipedia: Alchemie
""historische occulte pseudo wetenschap die wel als voorloper van de scheikunde beschouwd wordt""

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Jammer inderdaad dat je de Cop gegevens maar slecht kan vinden van alle merken. Scop is natuurlijk leuk maar doet me beetje denken aan verbruik testen van auto's.
Met de cop kan je mooi zien hoe efficiënt het apparaat is bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 09:44:
Jammer inderdaad dat je de Cop gegevens maar slecht kan vinden van alle merken. Scop is natuurlijk leuk maar doet me beetje denken aan verbruik testen van auto's.
Met de cop kan je mooi zien hoe efficiënt het apparaat is bij een bepaalde temperatuur.
Hier is een (niet up-to-date) lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:35:
@ eric-pvt:

Je ziet / leest zaken in mijn posts die er niet instaan, daar heb je recht op maar erg nuttig is het niet.
Verder klopt jouw tekst op veel punten niet, dat maakt het imho slecht leesbaar (naast de off-topic inhoud).
het gaat mij om het noemen meer niet, en dan word het een herhaal dingetje.
ik zag dat statement al vaker. meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand bij de Ururu toevallig een stroom meter aanhangen en kan zo zien wat het stroomverbruik is als de ruimte op temp is en de Ururu de ruimte alleen op temp moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

De vraag is natuurlijk erg afhankelijk van de ruimte(grote, isolatie) temperatuur(binnen en buiten). Vergelijkbaar zal het dus nooit zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 13-05-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Globale waardes dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Volgens mij geeft de info op de afstandsbediening gewoon het stroomverbruik aan op 0.1 kWh nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees net op de facebook pagina van Climasense dat ze in de nieuwe showroom een warmtepomp boiler werkend hebben opgesteld. er waren hier op het forum volgens mij toch wat vragen over?
kijken of we met zijn alle wat TWEAKER korting kunnen los trekken bij die mannen : ) bij de opening!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
In ieder geval staat op de facebook pagina het adres:

Onze showroom met aangrenzend afhaalmagazijn bevind zich aan de Nederhof 4E in Berlicum (slechts enkele minuten verwijderd van de A2 nabij Den Bosch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hallo, Ik ben zelf actief in de zonnepanelen, en heb afgelopen september mijn CV aangepast waardoor we veel minder gas zij gaan gebruiken (uitgaande temp omlaag en de voorkant van het huis goed om aangesloten (heef minstens 10 jaar verkeer om gezeten aanvoer en afvoer)). Er komt dan nog wat meer PV op het dak.
We willen nu ook wel het laatste beetje gas (totaal 750 m3 voor koken, douchen & verwarmen voor 2 personen, dat zou dan ongeveer 500 m3 voor het stoken zijn heb ik begrepen) kwijt, koken op inductie en verwarmen met een warmte pomp, en douchen op een doorstroom apparaat (we kunnen geen boiler kwijt).
Kan iemand mij op weg helpen met een warmte pomp (lucht / water) met een geïntegreerde doorstromer? (doorstromer van 12 tot 15 kW, dan douchen in combi met een DWTW). We hebben radiatoren, maar daarvan heb ik afgelopen jaar de capaciteit ook van vergroot, die doen het ook nog best bij lagere aanvoer temperatuur.
Daarnaast hebben we en houtkachel die we veel stoken wanneer we thuis zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 23-05-2015 14:48 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:47:
Hallo, Ik ben zelf actief in de zonnepanelen, en heb afgelopen september mijn CV aangepast waardoor we veel minder gas zij gaan gebruiken (uitgaande temp omlaag en de voorkant van het huis goed om aangesloten (heef minstens 10 jaar verkeer om gezeten aanvoer en afvoer)). Er komt dan nog wat meer PV op het dak.
We willen nu ook wel het laatste beetje gas (totaal 750 m3 voor koken, douchen & verwarmen voor 2 personen, dat zou dan ongeveer 500 m3 voor het stoken zijn heb ik begrepen) kwijt, koken op inductie en verwarmen met een warmte pomp, en douchen op een doorstroom apparaat (we kunnen geen boiler kwijt).
Kan iemand mij op weg helpen met een warmte pomp (lucht / water) met een geïntegreerde doorstromer? (doorstromer van 12 tot 15 kW, dan douchen in combi met een DWTW). We hebben radiatoren, maar daarvan heb ik afgelopen jaar de capaciteit ook van vergroot, die doen het ook nog best bij lagere aanvoer temperatuur.
Daarnaast hebben we en houtkachel die we veel stoken wanneer we thuis zijn.
Denk niet dat er l/w warmtepompen zijn met geintegreerde doorstromers. Volgens mij gewoon een aparte doorstromer kopen, hier zijn er een aantal modellen. Let op dat doorstromers een 3-fasen groep nodig hebben en dat je een model kiest dat niet de maximum zekering teboven gaat icm met andere apparaten.

Daarnaast is waarschijnlijk een airco goedkoper dan een lucht/water warmtepomp, bijvoorbeeld een Daikin Ururu Sarara, welke nog andere extra's heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dank voor de reactie,
Ik zou verwachten dat dat wel komt, CV ketel eruit, warmte pomp erin. en verder geen gedoe (behalve dan een 3 fasen kabel daar naartoe)
Heb nu nog 1 fase, maar ben er van op de hoogte dat ik naar 3f moet. Heb MTS-E achtergrond. Ik zag ook climasense voorbij komen. Ik heb graag een goede en niet zozeer de goedkoopste. Ik zou ook graag de warme lucht van tussen mijn pannen dak gebruiken, heb begrepen dat dat kan. en mijn CV kast zit onder het schuine dak op de Zuid kant, en er liggen zwarte pannen op. ik me voorstellen dat dat gunstig is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:23:
Ik zou ook graag de warme lucht van tussen mijn pannen dak gebruiken, heb begrepen dat dat kan. en mijn CV kast zit onder het schuine dak op de Zuid kant, en er liggen zwarte pannen op. ik me voorstellen dat dat gunstig is.
Ik weet alleen voor een warmtepompboiler dat dit mogelijk is. Maar voor een warmtepomp buitenunit weet ik dat niet. De lucht moet dan toch van buiten gehaald worden, anders koelt de zolder sterk af (bij verwarmen) of warmt sterk op (bij koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
Andre1973 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:23:
(...) Ik zou ook graag de warme lucht van tussen mijn pannen dak gebruiken, heb begrepen dat dat kan. en mijn CV kast zit onder het schuine dak op de Zuid kant, en er liggen zwarte pannen op. ik me voorstellen dat dat gunstig is.
zelf heb ik een plat dak, maar wel eens over bovenstaande nagedacht. Als je gaten zo hoog mogelijk in je nok boort (rond 100 of groter, om de halve meter ofzo) en dan weer een isolatieplaat eronder maakt heb je een driehoekig luchtkanaal welke aansluitingen onder je pannen heeft. Hieruit kan je volgensmij erg goed warme lucht winnen. 's zomers kan je het ook gewoon weg ventileren naar buiten om de warmtedoorslag van je pannen te beperken.

Eventueel een gaasje/rooster/terugslagklep in de doorvoeren om eventuele ander bewoners (vogels, (vleer)muizen en afval zoals blad e.d.) buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Wij hebben hier 8 sociale huurwoningen waarvan volgend jaar waarschijnlijk de CV installatie vervangen zal worden.

Nu zat ik mij het volgende te bedenken zou het wellicht mogelijk zijn om een verzoek bij de WBV in te dienen om de CV installatie te laten vervangen door een warmtepomp installatie.

Of ga ik nu zaken met elkaar vergelijken wat eigenlijk helemaal niet mogelijk is ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
MdO82 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:50:
Wij hebben hier 8 sociale huurwoningen waarvan volgend jaar waarschijnlijk de CV installatie vervangen zal worden.

Nu zat ik mij het volgende te bedenken zou het wellicht mogelijk zijn om een verzoek bij de WBV in te dienen om de CV installatie te laten vervangen door een warmtepomp installatie.

Of ga ik nu zaken met elkaar vergelijken wat eigenlijk helemaal niet mogelijk is ?
Als je nu normale radiatoren hebt (dus geen LTV) dan kun je een CV ketel niet laten vervangen door een warmtepomp. Heb je vloerverwarming of LTV radiatoren, dan zou een L/W warmtepomp kunnen.

Verwarm je maar 1 ruimte, dan is een L/L warmtepomp mogelijk, maar heb je meerdere ruimtes dan heb je al een multisplit of meerdere units nodig, wat al snel erg duur wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 28-05-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:50:

Bedenk ook dat die CV's die WBV's aanschaffen voor een spotprijs ingekocht worden.
Liefst Italiaanse sterk verouderde techniek. Bedragen voor onder de 250 euro per ketel zijn gebruikelijk.

Daartegenover staat dan een prijskaartje van een WP installatie via de WBV.
Mocht dat al doorgaan dan betaal je dat forse bedrag via de huur ruim 10 keer terug.

Indien je echt zeker weet dat je daar nog heel lang gaat wonen dan zou je zelf een WP aan kunnen leggen.
Ik heb dat zelf ook gedaan, toestemming vragen aan de WBV voor het doorboren van een (naar later bleek) asbest* plaat 8)7 :X ;w |:( :O + een budget WP/Airco aanschaffen en je kan bij een milde winter de hele winter elektrisch stoken. Dat kost slechsts +/- 600 euro in aanschaf. Wanneer een WBV dat voor je moet voorschieten betaal je de investering mininmaal 10 keer terug (woekeren heet dat tegenwoordig) :F

Een andere mogelijkheid zijn thermische heatpipe zonne panelen. Daarmee kun je de CV (mits ZN) Hotfillen net als een wasmachine of vaatwasser. Je hebt er relatief weinig ruimte voor nodig.

* Dat er asbest in die plaat zat wisten ze maar waren ze even vergeten te vertellen....... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:48:
[...]

Bedenk ook dat die CV's die WBV's aanschaffen voor een spotprijs ingekocht worden.
Liefst Italiaanse sterk verouderde techniek. Bedragen voor onder de 250 euro per ketel zijn gebruikelijk.
Agpo bijvoorbeeld ;)
Tja, WBV's willen zoveel mogelijk geld binnen harken om zoveel mogelijk winst te behalen.
Nog zo'n voorbeeld wij hebben een dak op het zuiden.
Mooi voor zonnecollectoren, maar dat hebben ze niet gedaan.

Iemand operde om dit gezamelijk als straat aan te vragen, maar ja wie heeft er het meeste profijt van, wij of de wbv die extra geld kan vragen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MdO82 op 28-05-2015 13:58 . Reden: Spelvout ]

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 12 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2