Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 2 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Mede-auteur:
  • antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07-2023

antoinevromen

Er zijn verschillende types ventilatiepompen. Daarnaast zijn er warmtepomp boilers; die worden in een apart topic behandeld.

De volgende ventilatiewarmtepompen zijn er op de Nederlandse markt (of komen er aan). In ventilatielucht zit ongeveer 1,5kw thermisch vermogen. De meeste ventilatiewarmtepompen zijn uitgerust met het koelmiddel r134a (behalve Nibe r407c, Itho Daalderop r410a) Deze kan goed overweg met iets hogere temperaturen en kan daardoor ook warm water maken of met een nog relatief hoge cop (in verhouding met lucht/water warmtepompen buitenopstelling) warmer CV water maken tot wel 60 graden. COP kengetallen zijn veel te vinden in kwaliteitsverklaringen, deze zijn te vinden op
https://www.bcrg.nl/zoeken
Ventilatiewarmtepompen die alleen binnenlucht gebruiken, hebben een minimaal debiet nodig van 100m3/uur.

Alleen Ventilatielucht voor verwarming
- Nibe savent
- Inventum ecolution solo
- Inventum spaarpomp
- Eneco warmtewinner(zelfde als spaarpomp)
- ducobox wtw (zelfde als ecolution solo)

Alleen ventilatielucht voor verwarming en warm water(mogelijkheid)
- Inventum ecolution combi(1,5kw 1.500subsidie)
- Nefit ventiline (zelfde als ecolution combi)(1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution modul-air (verwacht)(1,5kw 1.500subsidie)
-nibe f370 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)
-nibe f470 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming
Itho Daalderop hp-m 25i

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming en warm water (mogelijkheid)
Ducobox eco (2,5kw)
Nibe f730 (4kw+1kw element )
Enzavu

Met alleen ventilatielucht kan je niet gemakkelijk all-electric. Met een warmtepomp op buiten en ventilatielucht is dit eventueel wel mogelijk.

Zelf heb ik een Inventum combi50.
Deze is in gebruik genomen op 9-11-2013

De mede-autheur Antoine Vromen heeft eveneens een Inventum Ecolution Combi50 welke sinds 17-juli-2013 operationeel is.

[ Voor 82% gewijzigd door SpikeHome op 19-03-2021 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Er zijn er nog meer, zoals de Nibe Fighter 120, dit is een ventilatiewarmtepompboiler, hij warmt een boilervat op tot 60 graden. geen naverwarming nodig, en ik heb er (bijna) een gekocht voor mijn nieuwe huis.

In het huis waar ik nu woon hangt sinds juni 2011 een Inventum Ecolution Combi 50.

Marian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ hansdegit Tja de andere gaat voornamelijk over de elga

@mv8tekst Ah mooi nog een combi50 gebruiker.
Dus jij hebt al wat lager ervaring met de combi50.
Daar ben ik dus wel erg benieuwd na.
Mij lukt het niet om hem 24/7 te laten lopen en gaat meestal in ap3 (antvries) vervolgens ap4 en dan begint hij weer met c.v. of water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Da's normaal zo staat het ook in de handleiding. AP-codes moet je niks aan doen, dan staat ie even stil en herstart vanzelf weer.
Ervaring tot nu toe: duidelijk een besparing op gas, rond 30%. Hoeveel precies is niet na te gaan want er is in dit tijd ook nog geïsoleerd. Maar 10 kuub gas per maand in de zomer voor een gezin van 4 personen is niet veel, dit is dus alleen het naverwarmen van de 50 liter op 50 graden die de Ecolution maakt.
Op Ecobouwers.be ben ik ooit een topic hierover gestart, weinig respons maar er was iemand die van 3300 naar 2300 kuub gasverbruik was gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door mv8tekst op 22-11-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
OK op ecobouwers had ik het idd ook gezien.
Die AP codes moet je idd niks aan doen.
Maar ik wil hem eigenlijk zon configureren dat de wp continue 24/7 blijft bij dragen.
Heb nu afgelopen dagen verwarming op continue gehad gister zat ik op een dag verbruik van 1,78m3.
Voor een 2 onder 1 kap woning vind ik het niet veel.
Heb de inventum op binnen lucht regeling staan zodra de afgezogen lucht boven 21 komt stopt de wp met helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:28:
OK op ecobouwers had ik het idd ook gezien.
Die AP codes moet je idd niks aan doen.
Maar ik wil hem eigenlijk zon configureren dat de wp continue 24/7 blijft bij dragen.
Heb nu afgelopen dagen verwarming op continue gehad gister zat ik op een dag verbruik van 1,78m3.
Voor een 2 onder 1 kap woning vind ik het niet veel.
Heb de inventum op binnen lucht regeling staan zodra de afgezogen lucht boven 21 komt stopt de wp met helpen.
Richard,

Omdat de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt een mengvorm uit verschillende ruimtes is en de buis waar de mechanische ventilatie voorheen zijn afzuiging door deed niet geisoleerd is, is mijn ervaring dat de temperatuur aan de ingangszijde van de ecolution bijna altijd minstens 1 graad lager is dan wat je bijv. in je woonkamer op de thermostaat afleest. Vandaar waarschijnlijk ook het advies van Inventum om de temperatuur van de binnenluchtregeling 1 à 2 graden hoger in te stellen dan je thermostaat.
Met 21 graden zal hij bij jou tot ver richting zomer blijven meedraaien (behoudens de AP-pauzes ;-) )
Dat is gebaseerd op mijn ervaring aangezien ik in de zomer met het apparaat ben gestart (heb hem een groot deel van die tijd zelfs op 20 staan gehad, om te voorkomen dat de Inventum ging verwarmen terwijl het al meer dan 21 graden in de huiskamer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Onderstaand een stelling, waarmee ik probeer te polsen of mijn theorie/gedachtengang klopt.
Graag een reactie

Inleiding:
Warmtepompen die werken als vervanging van de mechanische ventilatie stoppen nooit met ventileren (is ook niet gewenst).
Het ventileren bij warmte-vraag en/of warm-water-vraag gebeurt op basis van de 0 _ 0 (lees nul-nul) instelling in het menu. Deze 0_0 instelling is in m3/h. Bij mij staat die momenteel op 15 m3/h en heeft van de zomer op 20 m3/h gestaan. Bij 15 m3/h is de uitgeblazen lucht ca. 3 graden celcius; Dus vanaf 19/20 graden menglucht aardig afgekoeld. Bij 20 m3/h is de uitgeblazen lucht ca. 4 à 5 graden celcius.

De stellingen:
-1- De Inventum Ecolution is "efficienter" wanneer de luchtstroom minder snel is (minder m3/h) (hij koelt de lucht verder af)
-2- De Inventum Ecolution kan meer thermische energie per tijdseenheid halen wanneer de luchtstroom sneller is (meer m3/h). 20m3 x (20 - 5) = 300 en is groter dan 15m3 x (20 - 3) = 255
-3- De Inventum Ecolution trekt uiteindelijk evenveel lucht van buiten naar het huis in als hij afblaast. Zolang de buitentemperatuur lager dan de uitblaastemperatuur is het warmtetechnisch beter is om het aantal m3/h zo gering mogelijk te houden uitgaande van energieefficiency. Op het moment dat de buitentemperatuur boven de uitblaasstemperatuur komt, dan komt er per saldo energie naar het huis in en zou je de ventilatie hoger (via de 3-standenschakelaar of 0 _ 0-setting) moeten zetten.

Wat denken jullie van bovenstaande 3 stellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik sla je stellingen even over want die redeneringen gaan me enigszins boven mijn pet.

"Met 21 graden zal hij bij jou tot ver richting zomer blijven meedraaien (behoudens de AP-pauzes ;-) )"

Welnee, het ding heeft een zomer-winterregeling, je kunt in het gebruikersmenu instellen in welke maand hij overschakelt. De zomerregeling houdt in dat de Ecolution niet op cv-bedrijf gaat, ongeacht de waargenomen en de ingestelde temperatuur. Dit zat oorspronkelijk niet in de firmware maar is er later bij een update aan toegevoegd precies om die reden, je wilt niet dat ie gaat verwarmen in de zomer.
Geeft alleen wel gedoe in het tussenseizoen, als de Ecolution vindt dat het op 1 oktober winter is en enthousiast aan het verwarmen slaat terwijl het buiten 20 graden is. Komt voor.
Mijn truc is dat ik de kalender dan tijdelijk even een paar maanden terugzet :)

[ Voor 18% gewijzigd door mv8tekst op 22-11-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@antoinevromen
momenteel heb ik de basis wp werking bij de 0_0 menu op 17 staan. (voor mv8tekst daar kan je komen door de i en r toets iets meer dan 5 sec ingedrukt te houden (staat ook allemaal in de handleiding dan kom je in 0_0 als je vervolgens alleen de r toets (de rechter) iets langer vast houd dan 3 sec dan krijg je 0=15 (default) de 15 staat voor 150m3 en kan bij jou dus anders zijn)
Bij mij is de uitgeblazen lucht nu 2c en op 15 staat ie op 0c.
Dus het is zeker zo dat mij minder afzuiging de efficiëntie beter is.
Alleen bij mij word de invries beveiliging wel sneller actief zo en dan krijg je AP3.
Je kan dat ook weer zien bij de 0_1 en dan naar 3 toe (voor mv8tekst zelfde doen als hierboven naar de 0_0 toe en dan de r kort indrukken tot 0_2 er staat dan de r weer meer dan 3 sec indrukken en vervolgens met r kort indrukken door de opties 1 t/m 7)

Ik heb nu 3 dagen mijn thermostaat continue staan en volgens mij heeft de hele beneden verdieping (boven gebruiken we alleen verwarming op de badkamer).
gisteren 1,78m3 gas verbruikt en vandaag staat verbruik nog pas op 1,59m3)
en zie wel aan mijn elektriceit verbruik dat mijn wp niet continue draait.

@mv8tekst bij mij kan ik de zomer periode behoorlijk kiezen.
uit vanaf maar tot juli invan augustus tot oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
mv8tekst schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:25:
Ik sla je stellingen even over want die redeneringen gaan me enigszins boven mijn pet.

"Met 21 graden zal hij bij jou tot ver richting zomer blijven meedraaien (behoudens de AP-pauzes ;-) )"

Welnee, het ding heeft een zomer-winterregeling, je kunt in het gebruikersmenu instellen in welke maand hij overschakelt. De zomerregeling houdt in dat de Ecolution niet op cv-bedrijf gaat, ongeacht de waargenomen en de ingestelde temperatuur. Dit zat oorspronkelijk niet in de firmware maar is er later bij een update aan toegevoegd precies om die reden, je wilt niet dat ie gaat verwarmen in de zomer.
Geeft alleen wel gedoe in het tussenseizoen, als de Ecolution vindt dat het op 1 oktober winter is en enthousiast aan het verwarmen slaat terwijl het buiten 20 graden is. Komt voor.
Mijn truc is dat ik de kalender dan tijdelijk even een paar maanden terugzet :)
Hoi Marian,

Oeps dat was ik vergeten, je hebt gelijk, maar ik heb destijds besloten om de reden van dat tussenseizoen maar geen gebruik te maken van die zomerregeling. Middels de parameter voor inzuigtemperatuur was ik ook in het tussenseizoen elke dag "in control" of ik hem wel of niet wilde laten meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:53:
@antoinevromen
momenteel heb ik de basis wp werking bij de 0_0 menu op 17 staan. (voor mv8tekst daar kan je komen door de i en r toets iets meer dan 5 sec ingedrukt te houden (staat ook allemaal in de handleiding dan kom je in 0_0 als je vervolgens alleen de r toets (de rechter) iets langer vast houd dan 3 sec dan krijg je 0=15 (default) de 15 staat voor 150m3 en kan bij jou dus anders zijn)
Bij mij is de uitgeblazen lucht nu 2c en op 15 staat ie op 0c.
Dus het is zeker zo dat mij minder afzuiging de efficiëntie beter is.
Alleen bij mij word de invries beveiliging wel sneller actief zo en dan krijg je AP3.
Je kan dat ook weer zien bij de 0_1 en dan naar 3 toe (voor mv8tekst zelfde doen als hierboven naar de 0_0 toe en dan de r kort indrukken tot 0_2 er staat dan de r weer meer dan 3 sec indrukken en vervolgens met r kort indrukken door de opties 1 t/m 7)

Ik heb nu 3 dagen mijn thermostaat continue staan en volgens mij heeft de hele beneden verdieping (boven gebruiken we alleen verwarming op de badkamer).
gisteren 1,78m3 gas verbruikt en vandaag staat verbruik nog pas op 1,59m3)
en zie wel aan mijn elektriceit verbruik dat mijn wp niet continue draait.

@mv8tekst bij mij kan ik de zomer periode behoorlijk kiezen.
uit vanaf maar tot juli invan augustus tot oktober.
toon volledige bericht
@Richard,

Ik ga 0_0 ook op 17 zetten. Mooie tussenoplossing.
Ik had vandaag 1 radiator met 6 ventilatoren aan de gang. Dan wordt de kamer wel een stuk sneller warm.
Zal alleen maar beter worden als volgende week de 2e radiator ook voorzien is van nacht-ventilatoren.
Dan denk ik dat die radiatoren uit 1994 meer warmte kunnen afgeven bij die 30 graden die de Ecolution op cv-bedrijf levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Wij hebben vloerverwarming dus hebben ventilatoren niet zoveel nut.
Maar zit vandaag tot nu 23.00 (gas meter stuurt maar 1x per uur de stand door) op 1,81m3 verbruik.
Dit is nu de 3e dag dat ik de thermostaat constant houd zonder nacht verlaging.
Merk da alles dezelfde temperatuur heeft nu.
Toevallig vandaag mijn Conrad temperatuur meter binnen en wat metingen gedaan ding is niet super precies maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op marktplaats komt er ook geregeld een stiebel eltron lwa 252 voorbij. Dat lijkt mij ook een interessante.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@teacher:
Zoek is naar gebruikerservaringen van deze stiebels.
Mocht er hier een WP komen dan voel er erg veel voor een ventilatie WP, maar de tweedehands stiebels zijn geen optie.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:08:
Wij hebben vloerverwarming dus hebben ventilatoren niet zoveel nut.
Maar zit vandaag tot nu 23.00 (gas meter stuurt maar 1x per uur de stand door) op 1,81m3 verbruik.
Dit is nu de 3e dag dat ik de thermostaat constant houd zonder nacht verlaging.
Merk da alles dezelfde temperatuur heeft nu.
Toevallig vandaag mijn Conrad temperatuur meter binnen en wat metingen gedaan ding is niet super precies maar werkt wel.
Ik ben wel benieuwd hoe de temperatuur die de Conrad weergeeft (wat heb je voor een gekocht?) zich verhoudt met wat je op de kamerthermostaat afleest (moet je hem wel op dezelfde hoogte ernaast of erop zetten ;) . Ik had ook een digitale thermometer met geheugen voor min/max. gekocht. Bij 20,2-graden gaf hij exact dezelfde waarde als de kamerthermostaat aan. Bij 19 graden zat er al 0,4 verschil in t.o.v. de kamerthermostaat en bij 1,9 graden (vergeleken met een andere thermometer buiten zat er bijna 3 graden verschil in).
Dan voel je je in de quiz Wie Van De Drie, waarbij de vraag is "wil de echte temperatuur opstaan"

Zou het normaal zijn dat een digitale binnenthermometer bij 1,9 graden zoveel verschil met een andere thermometer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Freemann schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:50:
@teacher:
Zoek is naar gebruikerservaringen van deze stiebels.
Mocht er hier een WP komen dan voel er erg veel voor een ventilatie WP, maar de tweedehands stiebels zijn geen optie.
Ah, vandaar dat ze bij bosjes op mp te vinden zijn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook een aantal maanden de ecolution combi50 draaien echter het stroomverbruik valt mij echt flink tegen. In de 4 maanden gebruikt hij eigenlijk haast continu 350watt gemiddeld over 24 uur, dit gaat dus neerkomen op een ruime 3000Kwh per jaar!

Ik vraag me dus ook af of hij wel goed ingesteld staat. Ik heb een tussenwoning met alleen vloerverwarming, de vloerverwarming staat bij de verdelers op 35 graden ingesteld, deze temperatuur heb ik echt nodig om de woning tot 20 graden te verwarmen. De keteltemperatuur staat ingesteld op 45 graden. ik merk overigens ook dat de ketel erg vaak kort uit en aangaat en vervolgens aangeeft dat er geen warmtevraag is terwijl de woonkamer nog niet op temperatuur is. Ik heb wel door de menu's van de ecolution heengelopen (ingesteld door de installateur) maar ik weet dus niet hoe het echt hoort te staan.

Weet iemand of dit normaal is en waar ik eventueel een besparing kan halen? Het gasverbruik zit ook nog steeds op 5m3 per dag (het koken is eraf gehouden). Het is een woning uit 2013 (opp begane grond is 60m2) en alleen de begane grond en badkamer worden warm gehouden.

De thermostaat heb ik overigens 's avonds op 20 graden staan en de rest van de dag/nacht op 19 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 24-11-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

teacher schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:02:
[...]

Ah, vandaar dat ze bij bosjes op mp te vinden zijn.
;)
Was ze ook tegengekomen en klonk allemaal te mooi om waar te zijn. Blijken niet de meest betrouwbare WP's te zijn (om het netjes te zeggen) :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Bij mij draait de wp ook zoveel mogelijk vandaar de pv op dak wat het verbruik weer goed maakt.
Maar als ik het even na reken dan is het 24=350w=8400w dus 8,4kw per dag je wp staat echter niet het hele jaar full power te draaien. dus laten we zeggen max 6 maanden (wat al erg lang is) dus 8,4*31*6=dat is zeg maar 1570kw a 22c per kw = €345,5 daarvoor heb je een 557m3 gas die je dus eigenlijk minimaal moet besparen.

Mijn woning is een 5,1mx 9,6m dus bijna 50m2 geheel met vloerverwarming.
Heb de thermostaat nu bijna een week op continue 19,5c gisteren het meest verbruikt van bijna 3m3 daarvoor een 2m3 per dag dit is allemaal incl. koken.
De vloerverwamings pomp staat bij mij nu continue aan op de langzaamste stand.
Mijn c.v. ketel pendeld ook veel vaak wel warmtevraag maar dan is het c.v. water op temperatuur en dan is er ook geen vraag.
Ik heb een nefit trendline deze ingesteld op het minimale vermogen en max temp 43c.
Overigens slaat mijn wp vaak uit nog en staat op AP3 (invries beveiliging),
In november tot nu toe bijna 30m3 gas verbruikt en 125kw

@antoinevromen
ik heb de volgende gekocht http://www.conrad.nl/ce/nl/product/100980/
mijn verwarmings thermostaat kan ik alleen per halve graad instellen een moduline 400 (van nefit ook).
heb wel buiten temperatuur regeling maar gebruik die (nog) niet.
En heeft je projectje al vruchten afgeworpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op zondag 24 november 2013 @ 21:30:
Inmiddels heb ik ook een aantal maanden de ecolution combi50 draaien echter het stroomverbruik valt mij echt flink tegen. In de 4 maanden gebruikt hij eigenlijk haast continu 350watt gemiddeld over 24 uur, dit gaat dus neerkomen op een ruime 3000Kwh per jaar!

Ik vraag me dus ook af of hij wel goed ingesteld staat. Ik heb een tussenwoning met alleen vloerverwarming, de vloerverwarming staat bij de verdelers op 35 graden ingesteld, deze temperatuur heb ik echt nodig om de woning tot 20 graden te verwarmen. De keteltemperatuur staat ingesteld op 45 graden. ik merk overigens ook dat de ketel erg vaak kort uit en aangaat en vervolgens aangeeft dat er geen warmtevraag is terwijl de woonkamer nog niet op temperatuur is. Ik heb wel door de menu's van de ecolution heengelopen (ingesteld door de installateur) maar ik weet dus niet hoe het echt hoort te staan.

Weet iemand of dit normaal is en waar ik eventueel een besparing kan halen? Het gasverbruik zit ook nog steeds op 5m3 per dag (het koken is eraf gehouden). Het is een woning uit 2013 (opp begane grond is 60m2) en alleen de begane grond en badkamer worden warm gehouden.

De thermostaat heb ik overigens 's avonds op 20 graden staan en de rest van de dag/nacht op 19 graden.
@Blueone
4 maanden dat is net als bij mij sinds juli. Ik heb de eerste maanden bijna geen stroomverbruik kunnen constateren (was alleen voor warmwatergebruik). Zeg maar sinds september/oktober als de Ecolution ook voor CV-water bijspringt is er meer verbruik aan kWh, maar omdat ik 900kWh overcapaciteit op de PV-panelen heb is dat niet zo erg.

Je moet e.e.a. wel goed regelen middels de binnenlucht-regeling. Anders staat de ecolution ook op zomerdagen gewoon warmwater in je vloerverwarming te pompen.

Die 3000 kWh per jaar, die je hebt berekend ga je nooit halen als het goed is. Kijk eens op de functie 79 en 80 wat de ventilatorstand en de compressorstand is bij jou tijdens cv-bedrijf en ook wat de ingangstemperatuur en uitgeblazenluchttemperatuur van de Ecolution is.

Ik weet niet hoe technisch je bent. Als je uitleg wilt hoe je die waarden moet opvragen uit de Ecolution, dan schrijf ik dat wel uitgebreider op.

Dus belangrijk is dat je eerst de huidige waarden van je installatie hier post (of DM), zodat we kunnen kijken waar het issue zit. Belangrijk hierbij zijn in het gebruikersmenu 0-1 van 4,5,6,7,8,9 en van installateursmenu de waarden 0_0 en van 0-1 waarden 1 t/m 7 en van installateursmenu 0-3 de waarden 79 en 80 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bij mij gaf hij in de zomer inderdaad ook warm water in de cv wat ik al apart vond. Ik ga het vanavond even controleren is er eigenlijk ergens meer gedetailleerde informatie over dit systeem? Bijvoorbeeld cursus materiaal wat installateurs ook krijgen?

[ Voor 45% gewijzigd door Avvd op 25-11-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Welke waardes is nogal afhankelijk van je woning.
maar als je de i en r meer dan 5 sec ingedrukt houd dan kom je in het installatie menu en staat er 0_0
vervolgens even de r ingedrukt houden en er staat 0=xx waarvoor de xx staat in m3 (x factor 10) default is dit 15.
Ik heb deze op 17 momenteel staan.

Verder als je in het 0_0 menu staat en je druk kort op r dan krijg je 0_1 vervolgens de r even ingedrukt houden en je kan diverse waardes nog uitlezen over de aanzuig temperatuur, uitgeblazen temperatuur e.d.
dit staat ook in de handleiding allemaal.
cursus materiaal is niet echt beschikbaar.
omdat ik de hele installatie zelf gedaan heb mocht ik in eerste instantie niet eens een evolution bestellen.
Ik heb direct contact gehad met inventum en toegezegd gekregen dat dit mogelijk was mits hun hem in bedrijf mochten stellen.
verder zelf alles uitgezocht

[ Voor 21% gewijzigd door SpikeHome op 25-11-2013 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:50:
Bij mij gaf hij in de zomer inderdaad ook warm water in de cv wat ik al apart vond. Ik ga het vanavond even controleren is er eigenlijk ergens meer gedetailleerde informatie over dit systeem? Bijvoorbeeld cursus materiaal wat installateurs ook krijgen?
Ik denk dat je hier op dit forum bij de juiste mensen bent aangeland. Installateurs worden vaak in dit forum pijpenbuigers genoemd. Dat betekent dat ze prima werk afleveren (bij mij althans) wat betreft het aansluiten van ophangen installatie, buizen, leidingen en dakdoorvoer etc., maar vaak aan de elektronische inregeling/menu's niet veel aandacht besteden.
In direct-mail hebben Richard en ik al veel aan sparren gedaan om effecten en instellingen te bespreken.
Zo leer je van elkaar. Om die reden heeft Richard ook dit topic gestart om meer mensen deelgenoot te maken van onze ervaringen.

Zover ik weet is er geen cursus, maar in de installatiehandleiding, waar ook de installateursinstellingen staan is veel te halen.

De situatie waarbij hij bij jou zomers is blijven doorstoken kun je op 2 eenvoudige wijzen verhelpen:
-1- gebruik maken van de zomen/winterstand (daarmee kun je aangeven in welke maanden jij vindt dat het zomer is en dat de Ecolution nooit aan CV-verwarming moet deelnemen. Voordeel is dat dit eenmalig instellen is en je er geen omkijken naar hebt. Nadeel is dat als je een weekje met slechter weer in de zomer hebt (of bijv. een lente zoals 2013 waarbij het tot ver in mei/juni nog vriest) de Ecolution ook niet meedoet.
-2- (die heeft mijn voorkeur); Het aanpassen van de binnenluchttemperatuurregeling afhankelijk van de weerssituatie. Dat betekent dat je bijv. in de zomer deze temperatuur op 20 graden zet. Dat betekent dat de Ecolution pas aan CV-verwarming meedoet als de binnenhuistemperatuur onder de 20 graden komt, terwijl je in lente/herfst/winter deze setting op 21 of 22 zet, waardoor hij effectief bijna altijd zal bijdragen aan de CV-watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Dit is tenminste erg nuttige informatie, vanavond eens even met de menu’s gaan spelen want er zijn namelijk nog een aantal andere zaken die ik wil instellen:

-Stand 3 op een hoger toerental zetten, het vocht gaat niet echt snel weg in de badkamer tijdens het douchen.
-Stand 3 instellen met naloop
Deze twee opties had ik al in de handleiding gezien en zijn vrij makkelijk in te regelen.

-De overige instellingen bekijken aan de hand van jullie posts.

Ik heb bij mij al gemerkt dat er meer dingen niet goed zijn ingesteld door de installateur; een opentherm thermostaat koppelen aan de aan/uit schakelaar van de ketel, temperaturen niet goed ingesteld bij de vloerverwarming etc. Het is allemaal duidelijk in de haast gegaan terwijl dit natuurlijk zonde is bij dit soort (dure) systemen. Ze moeten niet alleen op papier zuinig zijn maar ook in de praktijk. Vandaar dat ik ook meer haarde hecht aan het gene wat hier onderbouwd vermeldt staant dan wat de installateur doet en zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:17:
Dit is tenminste erg nuttige informatie, vanavond eens even met de menu’s gaan spelen want er zijn namelijk nog een aantal andere zaken die ik wil instellen:

-Stand 3 op een hoger toerental zetten, het vocht gaat niet echt snel weg in de badkamer tijdens het douchen.
-Stand 3 instellen met naloop
Deze twee opties had ik al in de handleiding gezien en zijn vrij makkelijk in te regelen.

-De overige instellingen bekijken aan de hand van jullie posts.

Ik heb bij mij al gemerkt dat er meer dingen niet goed zijn ingesteld door de installateur; een opentherm thermostaat koppelen aan de aan/uit schakelaar van de ketel, temperaturen niet goed ingesteld bij de vloerverwarming etc. Het is allemaal duidelijk in de haast gegaan terwijl dit natuurlijk zonde is bij dit soort (dure) systemen. Ze moeten niet alleen op papier zuinig zijn maar ook in de praktijk. Vandaar dat ik ook meer haarde hecht aan het gene wat hier onderbouwd vermeldt staant dan wat de installateur doet en zegt.
In principe is alles vrij eenvoudig in te stellen met de handleiding erbij. Zeker als je schrijft last van vocht te hebben moet je daar het eerst iets aan doen. Bedenk wel een van mijn post met de stellingen. Je Ecolution zuigt binnenlucht van (bij jou schat ik ca. 18/19 graden) aan en blaast lucht naar buiten van (ik gok 5 tot 6 graden). Wanneer het buiten kouder is dan die 5/6 graden komt er per saldo "koude" naar binnen bij een hogere ventilatiegraad. Het vochtprobleem kan ook komen door "slechte" isolatie (zogenaamde koudebruggen) en/of door op te lage temperatuur te verwarmen (misschien ook eens met een fatsoenlijke thermometer controleren of het ook echt 20-graden wordt bij jou binnen als je de thermostaat op 20 hebt staan). Bij mij zat er meer dan 0,5 graden verschil tussen thermostaat en losse thermometer.

Inderdaad wijzen het aansluiten van een opentherm op de aan/uit kant van de ketel en de andere zaken die je schrijft op haastklus (of nog erger kennisgebrek).

@Richard,
Ik heb zelf tradionele CV-radiatoren, maar Richard heeft net als jij ook vloerverwarming; Richard, kun jij antwoorden of 45-graden voor een vloerverwarming wel oke is? Mijn gevoel zegt van niet. Je kunt dan toch niet meer met blote voeten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op zondag 24 november 2013 @ 21:30:
Blueone,

Ik durf het eigenlijk niet te vragen, maar niet geschoten is zeker mis. Moet je de stroom die de Ecolution gebruikt inkopen bij het energiebedrijf of is dat ook "overtollige" PV-stroom?
Hoe dan ook goed dat je dit forum gelezen hebt en niet elke zomer het extra warm in huis gaat maken via dure stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het is helaas geen overtollig PV-stroom, hij is puur geinstalleerd om aan de EPC waarde van 0,5 te voldoen.

De 45 graden is overigens de keteltemperatuur, de verdeelunits van de vloerverwarming staan op 35 graden ingesteld. Nu maar eens gaan kijken of ik hem zo efficient mogelijk kan instellen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
misschien handig voor je gaat instellen de waardes even op te schrijven en hier te delen?

Gezien ik alles zelf heb gedaan stond bij mij alles op de default waardes :D
Die kan je zo uit de handleiding halen.

Wat heb ik veranderd dan!
de default 0_0 waarde van 15 (150m3) naar 17 (170m3)
de 3 standen gewijzigd zie:
5 - op 6 gezet (default op 10) Als je wp niet verwarmt gaat hij draaien op deze stand.
6 - op 20 gezet (default op 15) voor wat extra afzuiging (bij mijn extra hulp afzuigkap naast normale afzuigkap)
7 - op 25 gezet (default op 23) voor b.v. met douchen feestjes etc

de getallen x10 doen voor de m3.

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 25-11-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op maandag 25 november 2013 14:17:
@Blueone
misschien handig voor je gaat instellen de waardes even op te schrijven en hier te delen?

5 - op 6 gezet (default op 10) Als je wp niet verwarmt gaat hij draaien op deze stand.
6 - op 20 gezet (default op 15) voor wat extra afzuiging (bij mijn extra hulp afzuigkap naast normale afzuigkap)

@Blueone,

Maar ook de instelling voor binnenluchttemperatuurregeling en/of zomerstand; prioriteit warmwater/cv-water en nog een paar andere settings zijn van invloed op het gedrag.

Vandaar dat het handig is zoals Richard al schrijft om je huidige settings en statistieken vooraf met ons te delen (dat kan ook via DM als je dit niet publiekelijk wilt opschrijven).
Belangrijke waarden zijn:
- In het gebruikersmenu 0-1 de waarden van 4,5,6,7,8,9
- In het installateursmenu de waarde 0== uit menu 0_0
- In het installateursmenu van 0-1 de waarden 1 t/m 7
- In het installateursmenu van 0-3 de waarden 79 en 80
- en als je het weet of je prioritering voor warmwater/cv-water hebt toegepast en of je uberhaupt de warmwatervoorziening (50L-boilertje) gebruikt en welke temperatuur hij staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:17:
@Blueone

@Spike, @Blueone,
Je weet nooit of en welke settings de installateur gewijzigd heeft t.o.v. default bij Blueone.
We kunnen er niet vanuit gaan dat alles bij Blueone nog default staat.
Vandaar mijn vraag om voordat hij iets wijzigt eerst de huidige settings te noteren/delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik noteer alle settings even en post ze straks ook hier, dat is ook wel zo interessant voor de rest en wellicht wat vergelijkinsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:09:
Ik noteer alle settings even en post ze straks ook hier, dat is ook wel zo interessant voor de rest en wellicht wat vergelijkinsmateriaal.
Goed voorstel.
Ik ga de mijne ook noteren en erbij zetten. Elk huis en gezin heeft natuurlijk zijn eigen situatie, maar dan weet je wel dat je bewust voor een afwijkende setting hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Zo ik heb zojuist even alle instellingen genoteerd en er vallen me wel een paar dingen op, De instellingen staan hier onder.

Wat me opvalt:
- ik zie dat de lucht in temperatuur maar op 18graden staat terwijl het in de woonkamer 19,5 is, al heb ik de thermostaat op 20,5 staan maar hier wil hij niet opkomen.
- De CV retour is maar 30 graden en de aanvoer 32 graden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
Gebruikersmenu:

4-20
5- 15
t2 / 22:00
t3 / 22:00
t4 / 2013
t5 / 11
t6 / 25
t7 /1 
t8 / 03
t-9 /10
T10 / 0:30

Ventilatiestanden:
5 - 9
6 - 17
7 - 35
8 - 3
9 -1

Installatiemenu:
1 _ 0
b1 _ 50
c1 _1
C2 20
c3 niet beschikbaar
c4 2
c5 15
c6 00
c7 00
P 6350

Submenu's:

Menu 0_1
1 _ 18
2 _ 04
3 - 13
4 - 67
5 - 30
6 - 32
7 - 46

Menu 0_2
65 1
66 0
67 2
68 0
70 00
72 0

menu 0-3
75 0 
76 0
78 1
79 5
80 9
81 0

menu 0-4
1 0039

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 25-11-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Hierbij mijn settings:

Installateursmenu: 0_0 R plus i lang inhouden
0==12

Gebruikersmenu: clicken op i
1=30
2=1
4=21
T-2=22:00
T-3=22:00
T-4=2013
T-5=11
T-6=25
T-7=1
T-8=06
T-9=08
T-10=00:30
5=17

Gebruikersmenu: i lang inhouden
5=10
6=21
7=35
8=3
9=1

Installateursmenu:
B-1=45
C-1=1
C-2=21
C-4=1
C-5=17
C-6=1
C-7=30
P=6350

Installateursmenu: 0-1 (zijn momentopnames)
0=39
1=19
2=4
3=11
4=64
5=40
6=44
7=41

Installateursmenu: 0-3
75=0
76=0
78=1
79=3
80=3
81=1

Installateursmenu: 0-4 (sinds 17.7.2013 in bedrijf)
1-0052 (dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:43:
Zo ik heb zojuist even alle instellingen genoteerd en er vallen me wel een paar dingen op, De instellingen staan hier onder.

Wat me opvalt:
- ik zie dat de lucht in temperatuur maar op 18graden staat terwijl het in de woonkamer 19,5 is, al heb ik de thermostaat op 20,5 staan maar hier wil hij niet opkomen.
- De CV retour is maar 30 graden en de aanvoer 32 graden
We waren op hetzelfde moment de gegevens aan het invoeren ;-)

Die temperatuur van 18 graden is niet zo vreemd en is te verklaren omdat dit de temperatuur van de menglucht is die in je huis wordt afgezogen. Komt bij jou waarschijnlijk uit meerdere vertrekken, die niet allemaal even warm zijn.
Daarnaast is de setting in hele getallen en zie je afrondingen niet.
Tenslotte wordt die huiskamertemperatuurlucht door een niet-geisoleerde buis die door je hele huis loopt gezogen, hetgeen ook nog tot afkoeling kan leiden.

M.b.t. de temperaturen van de CV zal Richard meer ervaring met je kunnen delen t.a.v. vloerverwarming.
In elk geval lijkt het mij dat het water niet goed zijn warmte kwijt kan aan de omgeving/vloer? Dat is misschien ook de reden waarom je niet zo hoog tot 20,5 kunt verwarmen.
Misschien de watertempatuur in het vloercircuit iets verhogen, maar zoals gezegd kan Richard daar beter iets op zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik dacht eerst dat het kwam door de ecolution maar als ik die zo vergelijk lijkt die toch wel redelijk goed te staan. De vloerverwarmingsthermostaat heb ik nu zelfs op 40 graden gezet maar dan nog komt de vloerverwarming temperatuur niet boven de 30~31 graden uit, ik heb zo'n vermoeden dat de keteltemperatuur simpelweg te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 19:43:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Gebruikersmenu:

0-17
4-20
t2 / 22:00
t3 / 22:00
t8 / 03
t-9 /10
T10 / 0:30
t-7 /1

Ventilatiestanden:
5 - 9
6 - 17
7 - 35
8 - 3
9 -1

Installatiemenu:
1 _ 0
b1 _ 50
c1 _1
C2 20
c3 niet beschikbaar
c4 2
c5 15
c6 00
c7 00
P 6350

Submenu's:

Menu 0_1
1 _ 18
2 _ 04
3 - 13
4 - 67
5 - 30
6 - 32
7 - 46

Menu 0_2
65 1
66 0
67 2
68 0
70 00
72 0

menu 0-3
75 0 
76 0
78 1
79 5
80 9
81 0
toon volledige bericht
Even op de verschillen inzoomen:
-1- mijn 0-12 versus jouw 0-17 is een keuze voor hoeveel ventileren bij een bepaalde buitentemperatuur als warmtevraag vereist is. Verschil is niet erg.
-2- mijn 4-21 versus jouw 4-20 betekent dat bij jou indien het 20 graden zou worden in je huis dat de Inventum stopt met deelname aan CV-warmtevraag; Ik zou die dus ook bij jou op 21 zetten als je zeker ervan wilt zijn dat de Inventum blijft meedoen.
-3- Ik mis bij jou de waardes voor T4, T5, T6 (dat is de huidige datum jjjj-mm-dd niet onbelangrijk gezien je zomer-stoken); zou je die nog willen aanvullen;
-4- T8 en T9 geven aan dat jouw zomer van 1-maart tot en met 1-october loopt. N.b. T7 bepaalt of hij aan zomerstand/winterstand meedoet. Gezien jouw T7 op 1 staat vermoed ik dat jouw datum niet is ingevuld en dat hij niet weet welke maand het is :P ; Als de huidige datum wel goed staat, dan zou jouw INventum van 1-maart t/m 1-october niet verwarmen !!
-5- Ik mis de waarde voor T-10 en voor 5 (dat is de zomerbinnenhuistemperatuursetting)
-6- De waardes voor de ventilatorsnelheden bij de 3 standen van de 3-standenschakelaar zijn een smaakkwestie en wijken niet veel af.
-7- De waardes bij jou van 79 en 80 tonen aan dat jouw installatie veel harder werkt dan die van mij op het meetmoment. Hij was bij mij bezig met warmwatermaken, dus het kan daaraan liggen.
-8- Misschien ook goed als je even uit menu 0-4 de waarde voor 1 (aantal draaidagen compressor) aangeeft en sinds wanneer je installatie in bedrijf is. Kunnen we afleiden of jouw installatie echt zoveel gedraaid heeft de afgelopen periode.

Ben benieuwd naar je antwoorden/reactie ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door antoinevromen op 25-11-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik zal mijn settings ook nog wel posten nu nog FF andere dingen eerst doen.
Maar wilde wel even reageren op de vloerverwarming.

Jij hebt deze op 35c max staan zelf vind ik dit weinig als je erop googeld mag deze ook op 45c staan.
Ik stel dit in door bij de c.v. (bij mij Nefit) op test te zetten en de temp wel even omhoog zetten eerst van de c.v. op 60 of 70 b.v.
Dan als leidingen op temperatuur zijn bij je vloerverwarming is thermostaat omhoog draaien tot de temp 45c is.
Klaar en c.v. weer uit test halen.
De max van je c.v. weer instellen bij mij 45c.
Kijk ook eens bij de ketel wat voor meldingen hij geeft.
Bij mij ging hij teveel pendelen door de te korte circuit dus badkamer staat ook standaard open althans thermostaat knop op 3.
Vandaag tot nu nog geen 1m3 gas verbruikt.
Temp binnen nu 19,5c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:13:
Ik dacht eerst dat het kwam door de ecolution maar als ik die zo vergelijk lijkt die toch wel redelijk goed te staan. De vloerverwarmingsthermostaat heb ik nu zelfs op 40 graden gezet maar dan nog komt de vloerverwarming temperatuur niet boven de 30~31 graden uit, ik heb zo'n vermoeden dat de keteltemperatuur simpelweg te laag is.
Lijkt me ook en wordt ook door Richard bevestigd. Je maximale vermogen moet uiteindelijk uit heet water komen en als de ketel een te laag maximum heeft heb je als het ware een blokje hout onder "je gaspedaal" ;
Zul je wel nooit met piepende banden wegrijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb de originele post even aangevuld met de missende informatie, ik heb toch slechts pas 39 draaidagen dus ik moet toch even in mijn energie geschiedenis gaan zoeken wanneer ik het verbruik omhoog is gegaan, voor mijn gevoel was het toch al langer.

Mijn ketel pendelt sowieso heel erg veel, heel vaak gaat hij slechts voor een aantal seconde aan om vervolgens aan te geven dat de warmtevraag voldoende is, ook komt er behoorlijk wat condenswater uitlopen. Ik heb de radiator in de badkamer toch al volledig open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:37:
Ik heb de originele post even aangevuld met de missende informatie, ik heb toch slechts pas 39 draaidagen dus ik moet toch even in mijn energie geschiedenis gaan zoeken wanneer ik het verbruik omhoog is gegaan, voor mijn gevoel was het toch al langer.

Mijn ketel pendelt sowieso heel erg veel, heel vaak gaat hij slechts voor een aantal seconde aan om vervolgens aan te geven dat de warmtevraag voldoende is, ook komt er behoorlijk wat condenswater uitlopen. Ik heb de radiator in de badkamer toch al volledig open staan.
De waarde 39 bedraagt volledige dagen compressortijd (dus hier wordt pas 1 bijgeteld als de compressor ook daadwerkelijk 24 uur heeft gedraaid; wellicht over meerdere dagen verdeeld).
Sinds wanneer is jouw installatie in bedrijf?
Als je waarden al altijd zo staan, dan heeft jouw apparaat pas sinds 1 oktober deelgenomen aan de cv-warmtevraag. Niet zo erg, want dit jaar was het eerder ook niet nodig, maar ik vind persoonlijk jouw zomer van 1-maart t/m 1-oktober wat erg ruim bemeten waarin je de Inventum verbiedt om deel te nemen aan je verwarming van je huis.

Wat betreft het pendelen van de ketel moet je de oplossing zoeken in hetgeen Richard ook al heeft geschreven. Zo had ik pendelprobleem met warmwater omdat de Inventum op 50 graden het water kan aanmaken en de temperatuur via de CV op 60 stond (het gat was dus slechts 10 graden).

Misschien ook eens even kijken bij jouw CV (ik zag dat jouw Inventum voor warmwater ook op 50 staat).
Je moet namelijk het verschil in temperatuur tussen de Inventumboiler en de uitgangstemperatuur van je CV niet te klein maken omdat anders de ketel steeds moet stoppen met verwarmen omdat hij zelfs bij minimale belasting het water over de maximale cv-temperatuur heen jaagt. Als je zoals ik de Inventum op 45 graden zet en de CV-warmwatertemperatuur op 62, dan is dat gat om te "moduleren" 17 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door antoinevromen op 25-11-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
De inventum staat inderdaad op 45 graden ingesteld. Ik dacht juist dat dit er voor was om te zorgen dat de ecolution zoveel mogelijk meedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:14:
De inventum staat inderdaad op 45 graden ingesteld. Ik dacht juist dat dit er voor was om te zorgen dat de ecolution zoveel mogelijk meedraait.
Zover ik zie staat jouw Inventum op 50 ingesteld. En inderdaad is dat beter, want dan doet de Inventum meer werk voor de warmwaterbereiding, maar als het effect pendelen van je CV is, dan kun je je afvragen of dat zo handig is.
Er zijn 4 wegen waaruit je kunt kiezen:
-1- niets doen en een pendelende CV houden (krijg je binnenkort een reparatie voor nieuwe electrode of transformator)
-2- CV-water temperatuur naar bijv. 65 of 70 graden zetten. Dan moet je wel veel koud water bij het douchen bijvoegen anders eindig je als een gekookte garnaal http://tweakimg.net/g/s/wink.gif
-3- zoals mij de CV-watertemperatuur iets omhoog en de Inventum temperatuur iets omlaag zodat het moduleergat wat groter wordt voor de CV
-4- De CV-water temperatuur lager dan 50 graden instellen. Nadeel is dat de CV je niet meer voor Legionella beschermd en in de CV dus t.g.v. stilstaand water eventueel in combinatie met een niet voldoende op temperatuur zijnde Inventum-boiler uiteindelijk toch levende Legionella bacterie in je water komt.

Het moge duidelijk zijn dat wanneer je pendelen als gevolg van warmwater constateert eigenlijk alternatief 3 en 2 de enige juiste keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik bedoelde eigenlijk dat de cv temperatuur inderdaad op 45 graden staat i.p.v. de inventum. Misschien dat dat dan gewoon de fout is.

Edit:
Ik heb de ketel nu op 60 graden ingesteld waarop de de Toon hem vervolgens afregelt op 55 graden, eens kijken of dit beter werkt met de ecolution.

[ Voor 37% gewijzigd door Avvd op 25-11-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone hoe gaat het nu met cv op 60?

@antoinevromen dus jij hebt de afzuiging nu op 12 staan?
als ik dat doe gaat hij heel vaak naar AP3 (invries zuiggas beveiliging)

even mijn instellingen posten:

installatie menu:
0_0
0=17 (17is dus 170m3)
6=0 (moet 0 zijn anders werkt ie alleen als ventilatie unit)

0_1
0=29 (toestel identificatie code)
1=17 (lucht in)
2=02 (lucht uit)
3=01 (zuiggas)
4=57 (heetgas)
5=24 (cv aanvoer)
6=27 (cv retour)
7=49 (warm water)
a=00
b=00
c=62

0_2
65=1 (rf schakelaar)
66=0 (3 standen schakelaar 24v)
67=1 (3 standen 220v)
68=0 (kamer thermostaat)
70=0
72=0

0_3
75=0 (brandervoorwaarde thermostaat)
76=0 (cv thermostaat)
78=0 (compressor)
79=0 (ventilator)
80=5 (cv pomp)
81=0 (driewegklep circuit)
82=0
83=0
84=0

0_4
1=0015 (draai dagen)

Gebruikers menu:
1=30 (timer functie
2=1 (backlite)
4=21 (binnen lucht thermostaat winterstand)
5=15 (binnen lucht thermostaat zomerstand)
t1 t/m t9 tijd en nachtklok en zomer/winterstand

0_1 (extra instelingen)
5=06 (ventilatie stand 1)
6=20 (ventilatie stand 2)
7=25 (ventilatie stand 3)
8=3 (warmte voorang cv/water)
9=1 (warm water aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:18:
@Blueone hoe gaat het nu met cv op 60?

@antoinevromen dus jij hebt de afzuiging nu op 12 staan?
als ik dat doe gaat hij heel vaak naar AP3 (invries zuiggas beveiliging)

even mijn instellingen posten:

installatie menu:
0_0
0=17 (17is dus 170m3)
6=0 (moet 0 zijn anders werkt ie alleen als ventilatie unit)

0_1
0=29 (toestel identificatie code)
1=17 (lucht in)
2=02 (lucht uit)
3=01 (zuiggas)
4=57 (heetgas)
5=24 (cv aanvoer)
6=27 (cv retour)
7=49 (warm water)
a=00
b=00
c=62

0_2
65=1 (rf schakelaar)
66=0 (3 standen schakelaar 24v)
67=1 (3 standen 220v)
68=0 (kamer thermostaat)
70=0
72=0

0_3
75=0 (brandervoorwaarde thermostaat)
76=0 (cv thermostaat)
78=0 (compressor)
79=0 (ventilator)
80=5 (cv pomp)
81=0 (driewegklep circuit)
82=0
83=0
84=0

0_4
1=0015 (draai dagen)

Gebruikers menu:
1=30 (timer functie
2=1 (backlite)
4=21 (binnen lucht thermostaat winterstand)
5=15 (binnen lucht thermostaat zomerstand)
t1 t/m t9 tijd en nachtklok en zomer/winterstand

0_1 (extra instelingen)
5=06 (ventilatie stand 1)
6=20 (ventilatie stand 2)
7=25 (ventilatie stand 3)
8=3 (warmte voorang cv/water)
9=1 (warm water aan/uit)
toon volledige bericht
Richard,
79 heb je 0 ; is dat misschien een tikfout; Dan zou de ventilator niet draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik kan nog niet echt zien wat de 60 graden instelling nu doet (ik ben niet thuis), wat ik wel van afstand kan zien is dat het stroom verbruik nu al 2 uur met 300watt is gedaald wat dus inhoudt dat de ecolution alleen op de ventilatiestand staat, ook is het nu binnen 20,5 graad terwijl de thermostaat op 19,5 staat ingesteld, maar ik kan me voorstellen dat de thermostaat zich weer opnieuw moet inleren met deze verandering. Het gasverbruik is tot nu toe 1m3, maar hier zit ook 15 minuten douchen bij.
Vanavond weer kijken wat het gedurende de dag heeft gedaan. Ik zit me wel te bedenken dat toen de ketel op 45 stond en de ecolution op 50 dat de ecolution continu de ketel probeert bij de verwarmen terwijl de ketel hier niet om vraagt, misschien dat daarom de ecolution continu aan het verwarmen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@antoinevromen zal vanavond kijken (ben op werk)

@Blueone
welke thermostaat heb je?
en welke cv?

meeste moderne thermostaten zijn zelf lerend idd.
en zal wel even wat extra gestookt hebben.
dus leer proces even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb een eneco toon thermostaat en een intergas hre 36/30 ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ok intergas heeft opentherm de thermostaat van eneco ken ik niet.
je kan wel software ervan updaten zie ik
http://thuis.eneco.nl/ene...toon-thermostaat-support/
laatste is 2.5 van september

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 26-11-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:16:
ok intergas heeft opentherm de thermostaat van eneco ken ik niet.
je kan wel software ervan updaten zie ik
http://thuis.eneco.nl/ene...toon-thermostaat-support/
laatste is 2.5 van september
Het moet niet gekker worden. Software updaten van een thermostaat. Dat komt allemaal omdat er tegenwoordig geen fatsoenlijke software meer bij initiële uitlevering beschikbaar is omdat de commerciëlen zo nodig voortijdig moeten releasen terwijl IT nog niet klaar is met testen (en ik kan het weten na 30 jaar IT-ervaring).
Ik wacht met spanning op de eerste led-lampen die pas gaan branden als de software geupdate is :*)

[ Voor 10% gewijzigd door antoinevromen op 26-11-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Nog wat verder gekomen?

Ik kan er bij mij geen pijl op trekken qua gasverbruik momenteel.
22ste 1,81m3
23ste 1,89m3
24ste 2,98m3
25ste 0,93m3
26ste 1,37m3
vandaag tot 19.00 2,11m3
terwijl het vandaag warmer buiten is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ja ik heb de ketel nu hoger staan maar ik moet even wachten tot de thermostaat weer fatsoenlijk is ingeleerd voordat ik er echt iets over kan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:10:
Ja ik heb de ketel nu hoger staan maar ik moet even wachten tot de thermostaat weer fatsoenlijk is ingeleerd voordat ik er echt iets over kan roepen.
Interessant. Ik heb ook de laatste tijd veel veranderingen aangebracht. Enig idee hoe lang dat ongeveer duurt voordat de thermostaat weer is ingeleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Volgens mij leert de thermostaat elke dag.
Buiten is het ook elke dag anders dus elke dag gaat ie anders stoken.

@antoine
Hoe is het met jou test?

• antoinevromen
SpikeHome schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:23:
Volgens mij leert de thermostaat elke dag.
Buiten is het ook elke dag anders dus elke dag gaat ie anders stoken.

@antoine
Hoe is het met jou test?
@Richard,
Ik stuur je een prive-mailtje met wat verbruikscijfers want ik kan er zelf geen peil op trekken. Een beetje zoals jouw post waarbij je ook op een warmere dag meer verbruik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
vandaag met de warmere buiten temperaturen heeft mijn c.v. ketel sinds gisteren 19.00 niks meer gedaan.
en het is in huis nog steeds 20c (thermostaat staat op 19,5c) als uitschieter gisteravond toen was het 20,5c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bij mij begint het nu goed te gaan, het gasverbruik zit nu ongeveer op 1m3 per dag.

Ik heb ook het idee gekregen om de ventilatie unit te automatisch te gaan regelen met kaku materiaal i.c.m. domoticz en een luchtvochtigheidssensor. Het domoticz systeem en de luchtvochtigheidssensors heb ik al dus ik heb alleen maar het extra schakelaartje nodig (ongeveer 30 euro) om dit te realiseren.

Het idee komt hier vandaan:
http://www.domoticz.com/f...?f=15&t=31&start=20#p2815

Nu heb ik alleen een tweetal specifieke vragen over het ecolution systeem. Het systeem kan aangesloten worden met een 230v schakelaar (heb ik nu) of met een 24 volts schakelaar. Het voordeel van de 24 volts schakelaar is dat je ook de compressor uit kunt zetten (zie pagina 26 van de installateurs handleiding). Het enige nadeel van dit is dat je per ongeluk software matig spanning op meerdere schakelstanden tegelijk kan zetten. Ik ben eigenlijk benieuwd of de ecolution hier problemen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:35:
Bij mij begint het nu goed te gaan, het gasverbruik zit nu ongeveer op 1m3 per dag.

Ik heb ook het idee gekregen om de ventilatie unit te automatisch te gaan regelen met kaku materiaal i.c.m. domoticz en een luchtvochtigheidssensor. Het domoticz systeem en de luchtvochtigheidssensors heb ik al dus ik heb alleen maar het extra schakelaartje nodig (ongeveer 30 euro) om dit te realiseren.

Het idee komt hier vandaan:
http://www.domoticz.com/f...?f=15&t=31&start=20#p2815

Nu heb ik alleen een tweetal specifieke vragen over het ecolution systeem. Het systeem kan aangesloten worden met een 230v schakelaar (heb ik nu) of met een 24 volts schakelaar. Het voordeel van de 24 volts schakelaar is dat je ook de compressor uit kunt zetten (zie pagina 26 van de installateurs handleiding). Het enige nadeel van dit is dat je per ongeluk software matig spanning op meerdere schakelstanden tegelijk kan zetten. Ik ben eigenlijk benieuwd of de ecolution hier problemen mee heeft.
Gaat wel erg ver; Ik denk niet dat hier al iemand mee geëxperimenteerd heeft. Je gaat de ventilatie conditieafhankelijk (softwarematig) uitzetten als ik je goed begrijp of is je hoofddoel de compressor uit te kunnen zetten als jij dat wil.

Ik heb de 0_0 stand op 11 (m3/h) staan, dat is nagenoeg gelijk aan stand 1 ventileren (dat is 100 m3/h). N.b. de mechanische ventilatie is niet voor niets in je huis aangebracht. De enige die hier uitsluitsel over kan geven is Inventum, maar ik ben bang dat je problemen met garantie gaat krijgen als je dit doet.
Als het gaat om bewust de compressor uit te laten gaan, dan kun je ook met de luchttemperatuur en zomer/winterstand e.e.a. bereiken.
Mocht ik niet gesnapt hebben wat je eigenlijk wilt bereiken (los van de techniek), dan s.v.p. nogmaals posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het gaat eigenlijk om het vervangen van die standenschakelaar, daar heb je stand 1, 2 en 3, die wil ik dus gaan regelen aan de luchtvochtigheid in de woonkamer en badkamer. Op die manier heb je het veel beter in de hand en staat de ventilator niet onnodig te draaien. Hij blijft natuurlijk sowieso minimaal op één draaien aangezien dat niet anders kan bij de ecolution.

Nu na een paar dagen fatsoenlijk draaien kan ik wel zeggen dat de aanpassingen in met name de cv ketel wel hebben geholpen. Het gasverbruik is nu tussen de 0,8 en 1,4m3 per dag geweest de laatste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Blueone schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:43:
Het gaat eigenlijk om het vervangen van die standenschakelaar, daar heb je stand 1, 2 en 3, die wil ik dus gaan regelen aan de luchtvochtigheid in de woonkamer en badkamer. Op die manier heb je het veel beter in de hand en staat de ventilator niet onnodig te draaien. Hij blijft natuurlijk sowieso minimaal op één draaien aangezien dat niet anders kan bij de ecolution.

Nu na een paar dagen fatsoenlijk draaien kan ik wel zeggen dat de aanpassingen in met name de cv ketel wel hebben geholpen. Het gasverbruik is nu tussen de 0,8 en 1,4m3 per dag geweest de laatste dagen.
@Blueone,

Dat zijn nette cijfers. Kom ik absoluut niet aan, maar wij hebben nog traditionele radiatoren en geen vloerverwarming. De grootte / aard van het huis en het stookgedrag in het huis maken natuurlijk ook veel uit. Als je het met ons wilt delen, dan is dat ook een "graadmeter" voor het verbruik. Ons huis is 360 m3 (exclusief zolder en exclusief inpandige garage), deels vrijstaand en we hebben overdag de kamerthermostaat op 20.2 (za en zo 8:00 t/m 22:00) en op werkdagen op 20.2 (tussen 15.00 - 22.00 en 6:30 - 8 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Je kan ook een RF schakelaar gebruiken voor de standen.
Hang die in je badkamer en bij douchen druk je erop en klaar.
verder gewoon in de basis stand laten draaien.

Mooie dat je gasverbruik beter is, het is ook wat warmer geweest afgelopen dagen
Wat was je verbruik daarvoor per dag?
Dus met je cv temperatuur omhoog toch een lager verbruik?
of ook je thermostaat 24/7 zelfde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Hoe is de status?

Ik zit er toch de denken om een andere vloerverwarming pomp schakelaar erop te zetten.
deze : http://www.tercal-shop.nl...mpschakelaar-11e-antistop
Die er nu op zit (tijdelijk er tussenuit nu) schakelt veel te laat in bij een 36 tot 38c en dan stopt mijn c.v. alweer.
Tot nu toe nog steeds temperatuur 24/7 op dezelfde temperatuur.
maar lees toch wel dat nachtverlaging een 10 tot 20% kan besparen ligt aan je woning vooral.
al vind ik het 24/7 behaaglijk in huis ook niet verkeerd.
standen erbij nu
27ste 2,49m3
28ste 1,81m3
29ste 0,37m3
30ste 1,71m3
1ste 0,48m3
2de 0,08m3
3de 2,47m3
4de 3,47m3
5de 2,06m3
6de 2.21m3

0_0 staat op 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:12:
@Blueone
Hoe is de status?

6de 2.21m3

0_0 staat op 17
Helaas heb ik nu geen slimme thermostaat meer aangezien mijn toon niet goed bleek te werken. Ik kan dus niet meer mijn dagelijkse gas verbruik inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:37:
[...]

Helaas heb ik nu geen slimme thermostaat meer aangezien mijn toon niet goed bleek te werken. Ik kan dus niet meer mijn dagelijkse gas verbruik inzien.
ok.
ik heb een slimme meter om mijn dagelijks verbruik in te zien.

Overigens de afgelopen 2 dagen blijft het in huis mooi op temperatuur zonder gas te verbruiken.
dus doet mijn warmtepomp alles.
Bij buitentemperaturen onder 8c gaat de c.v. dus pas meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Zojuist de man van Inventum over de vloer gehad, hij heeft nieuwe software op de Ecolution gezet en een kWh-meter geplaatst zodat ik kan bijhouden hoeveel nu werkelijk het verbruik is. Dat zegt dan nog wel niks over de opbrengst, maar is natuurlijk wel degelijk interessant!
22 oktober is hier een nieuwe cv-ketel geplaatst en daarbij is blijkbaar door de installateur een keerklep verkeerd aangesloten wat ertoe heeft geleid dat ik om de haverklap F81 op de Ecolution kreeg en er een condensator is gesneuveld. Dat mag Feenstra dus even netjes komen oplossen, ik had al het vermoeden dat die F81 begonnen was ergens rond die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst
handig idd een losse meter er tussen, maar je kan naar wat handwerk op zo'n perflex stekker ook een kwh meter maken.
Maar dat er een keerklep verkeerd zat in je cv dat is niet slim dan heeft die niks gedaan vanaf 22okt.
Feenstra tja . . . .
ik heb ook een andere cv geplaats een nefit trendline daabij hoefde er geen extra kleppen geplaatst te worden.

Bij mij overigens met de huidige buiten temperaturen van 8 a 10c kan de ecolution mijn huis helemaal zelfstandig warm houden en hoeft de cv niet bij te springen.
gezien het de komende dagen kouder gaat worden zal de cv weer mee gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ze komen het maandag in orde maken. Ik heb nul komma nul verstand van keerkleppen. Bedoel je dat mijn vwp niets aan de cv heeft bijgedragen sinds de plaatsing? Dat zou wel heel vreemd zijn want hij staat volop op A2 (of A3 want die heeft voorrang) te draaien zolang ie niet in de F81 schiet. Kun je dat even toelichten?

Hier lukt het zeker niet om het hele huis met de Ecolution te verwarmen, alleen in het tussenseizoen.

Verbruik in bijna 24 uur was 7 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst welke cv ketel heb je?
daarbij kan ik uitzoeken waar de keerklep tussen moet, en als die verkeert om zit blokkeert deze dus de output van de c.v. of ecolution (ligt eraan waar deze geplaatst zit).

Overigens is mijn cv vannacht weer begonnen met het op temperatuur houden van het huis.
Ik heb mijn thermostaat dan wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan.

• mv8tekst
Intergas Kombi Kompakt HREco 24. De keerklep moet daarbij volgens de instructie van Inventum in de aanvoer-cv-leiding onder het overstortventiel en die zit nu blijkbaar op de retour. (Don't ask me, voor mij is het onbekend terrein.)

Wat ik ook niet begrijp: de Ecolution verbruikt 7 kWh/24 uur dus hij werkt wel, en de cv-leidingen worden goed warm als de hr-ketel aan is. Ze lijken dus allebei wel te werken.
Wel is mijn gasverbruik onbegrijpelijk gestegen volgens mijn gegevens op mindergas, dus ergens klopt er iets niet. 21.4% meer in de periode 22-10 tot 11-12 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal graaddagen nu minder was. Waar is al die energie gebleven??

[ Voor 59% gewijzigd door mv8tekst op 12-12-2013 09:31 ]

• SpikeHome
ok zit op de retour ipv aanvoer.
maar ik dacht in eerste instantie dat deze verkeerd om zat dus wel op de goed plek maar dan blokkeert deze ipv water door te laten.
volgens mij maakt aanvoer of retour niet zoveel uit het gaat erom dat als de inventum pompt en je cv niet dat je circulatie door de cv heen gaat ipv door je radiatoren/vloerverwarming.
(als je begrijpt wat ik bedoel)
Wel vreemd dat je meer gas verbruikt hebt.
Kan zijn dat ze de cv instelling anders hebben gezet?
bij mij gaat de cv max tot 45c, en heb sinds gisteren een nieuwe vloerverwarmingspomptemperatuursensor (3x woordwaarde) zie hier KLIK.
Ik zit juist lager afgelopen dagen (pas bij mindergas aan het noteren sinds dec 2012)
Kan ik jou ook toevoegen als vriend op mindergas?

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 12-12-2013 09:41 ]

• mv8tekst
Cv-instelling is sowieso anders, dit is een modulerende ketel en de vorige (15 jaar oud) niet. Bij de vorige ketel had ik het vermogen begrensd en de temperatuur lager gezet (zie topic Duurzame buren), ik ging er in alle onschuld van uit dat de nieuwe ketel zelf wel snapt hoe ie het zuinigst kan werken. Dat is dus het eerste wat ik kan aanpassen.

• SpikeHome
ik heb zelf ook samen met de ecolution ook een andere cv (zonder boiler genomen).
Daarbij als eerste de max. temperatuur naar 45c en het vermogen op minimum gezet (5kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst
Ik heb nu een andere pompschakelaar voor de vloer verwarming.
Had er al 1 maar die was te traag.
Heb nu deze gekocht http://www.tercal-shop.nl...mpschakelaar-11e-antistop
Zit er een week tussen en bevalt goed.
heb deze op 32c inschakelen staan (zodat er alleen maar warm water de vloer in gaat) en een hysteresis (temperatuur verschil) van 2.
Door de hysteresis schakelt de pomp bij 33c in en bij 31c uit.
Dit werkt echt geweldig goed tov de oude die ik had.
mer dat de evolution vaak die 2c verschil zelf maakt waardoor de vloerverwarmings pomp steeds een 10m loopt en gemiddeld 32c water de vloer in pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Maand december nog geen 40m3 gebruikt.
Het was natuurlijk een zachte maand.
Momenteel afzuiging op 160m3 staan en krijg geen ap3 meldingen.
Even de komende maanden in de gaten houden.

Edit:
Gistermiddag (3-Jan) zag ik toevallig ap1 op het display wat werd afgewisseld met de letters LE (dacht ik iig).
Even daarna had ik de melding ap2.
Ben gaan kijken waardoor dit kwam en bleek dat de boiler ivm legionella bezig was.
Had de kappen eraf gehaald en alles was goed heet aan de binnenzijde.
Bij stecker eruit en erin kwam ap2 steeds terug, heb 3weg klep even los gemaakt waardoor de installatie alleen via CV pompt en alles was in notime afgekoeld en heb geen ap2 meer gehad.

[ Voor 57% gewijzigd door SpikeHome op 04-01-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bij mij afgelopen maand ook maar 20m3, eens kijken of het nog echt gaat vriezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:47:
Bij mij afgelopen maand ook maar 20m3, eens kijken of het nog echt gaat vriezen
20m3 maar dat is echt weinig dacht dat ik al weinig gebruikt had.
Nog steeds thermostaat 24/7 zelfde temperatuur staan?

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 04-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Mag ik dit even in de groep gooien ook al gaat het niet alleen over de Ecolution:

Ik heb 2 vloerverwarmingen (2 resp 3 groepen) en gewone radiatoren, een nieuwe Intergas HREco 24 en een Ecolution. De Ecolution verwarmt 24/7, de hr-ketel met nachtverlaging van 0 tot 7 uur.

Mijn gasverbruik is hoger dan voor de nieuwe ketel. Tegelijk is een van de twee vv-units, die amper meer functioneerde, vernieuwd. Nu wordt de vloer wél in z'n geheel warm. Na wat aanloopproblemen (hartelijk dank, meneer Feenstra) kan ik nu stellen dat het verbruik minstens 10% is gestegen.

De slimme meter geeft aan dat (uiteraard) 's morgens rond 7 uur het gasverbruik het hoogst is. De rest van de dag zie je het verbruik lineair dalen tot pakweg eind van de middag. 's Avonds vaak nauwelijks meer gasverbruik. Door de dag heen zie ik de hr-ketel vaak op 45 à 50 graden werken, max. stooktemp is 60 graden.

Mijn theorie is nu: 's nachts geeft de vloerverwarming nog redelijk lang warmte af, geholpen door de Ecolution. Natbouwsysteem met dekvloer op de buizen, dus warmtebuffer. Het koelt dan ook niet veel af in de woonkamer, ca. 1 graad.
Tegen de tijd dat de hr-ketel weer aan de slag gaat is de vv zo'n beetje afgekoeld (Ecolution kan niet in z'n eentje alles op temperatuur houden) en duurt het weer een hele tijd (dus veel gasverbruik) tot alles weer op temperatuur is. Thermometertjes op de units geven vaak amper 25 graden aan terwijl de thermostaatkranen van de vv'en bijna helemaal openstaan. 's Avonds draait de boel net lekker op de Ecolution, en dan begint de nachtverlaging/afkoeling weer.

Conclusie zou kunnen zijn dat een nachtverlaging die slechts 7 uur duurt contraproductief werkt in combinatie met trage vloerverwarming.

Roept u maar! Ik wil ook van die mooie cijfers halen... ik zit nu op 165 kuub over de laatste maand.
(Redelijk geïsoleerde tweekapper 1987 - grotendeels HR++ - ca. 550 m3 groot - 4 personen - de hele dag iemand thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-03 21:25
Leuke forumdiscussie dit!

Ook ik heb een Inventum Ecolution in combinatie met een Intergas CW4 HR ketel bij mij thuis draaien. Het betreft een in oktober 2013 gebouwde 2 onder 1 kap van 165m2 met een vergelijkbare inhoud van 580m3, waarvan 85m2 zonder nachtverlaging op 20 graden wordt verwarmd dmv vloerverwarming in een geisoleerde zwevende dekvloer. De slaapkamers worden op continue op 18 graden gehouden door thermostaatkranen op radiatoren.

Wat betreft de laatste reactie; mijn verbruik over december was in totaal 82m3 gas, dus 165m3 is inderdaad flink meer. De huizen zijn over het algemeen volgens mij in de afgelopen 25 jaar wel beter geisoleerd, vooral wat betreft vloer en koudebruggen. Dus zo hoog is je verbruik niet toch? Besef je dat het verbruik met 800-1000m3 zal worden teruggebracht door de Ecolution. Als je begint met 2000m3 (normaal voor jouw bouwjaar en inhoud), dan eindig je op 1200m3. Als je begint met een moderne tussenwoning die 1200m3 verbruikt, dan zal je eindigen op 400m3. Een 1 op 1 vergelijking is dus niet te maken...

Toch zou ik eens proberen om geen nachtverlaging toe te passen en dan de thermostaat een week of langer laten leren. Dit advies staat ook aangegeven in de handleiding van de Inventum Ecolution volgens mij.

Ik zal zo ook eens posten wat mijn instellingen zijn. Advies is welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 18:27:
[...]

20m3 maar dat is echt weinig dacht dat ik al weinig gebruikt had.
Nog steeds thermostaat 24/7 zelfde temperatuur staan?
Ik heb een klein nachtverlaging, tussen 18:00 en 23:00 op 20,5 en de rest op 19,5 maar het zakt eigenlijk nooit onder de 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Hemmer, in het begin haalde ik die beloofde 30% gasbesparing wel (of bijna wel). Maar 800-1000 kuub besparing gaat het niet worden hoor, ik ben van ca. 1600-1700 naar 1000-1200 kuub gegaan. Dat is niet heel veel, maar het is aanzienlijk meer dan vorig jaar en daar gaat het me vooral om.
Beter isoleren is hier moeilijk uitvoerbaar/niet rendabel helaas.

Het 's nachts niet verlagen-advies van Inventum betreft alleen de Ecolution zelf. Ze stellen dat het meer oplevert om 'm 24/7 te laten werken dan dat je 's nachts de ketel én de vwp uitzet. Het heeft ook heel lang geduurd voor ik doorhad dat de kamerthermostaat en de vwp niets met elkaar te maken hebben :)

Ik ben inderdaad van plan een weekje geen nachtverlaging toe te passen, experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Ook al is je besparing maar 600m3, toch denk ik dat het meer een absoluut getal is dan een percentage. De vwp voegt namelijk in elke woning dezelfde hoeveelheid warmte toe per uur; 1.4kWh (ongeveer 0.15m3 gas). Een woning met vwp van 1200m3 wordt dan 600m3. Waarbij jij je dan afvraagt waarom je 2x zo veel verbruikt.

Dat de vwp tijdens het gehele stookseizoen draait en alleen reageert op luchttemperatuur en niet op een thermostaat had ik inderdaad al gelezen. Maar het advies van geen nachtverlaging slaat wel degelijk op de kamerthermostaat. Het staat zelfs in de handleiding onder '3.3 kamerthermostaat'.

Maar ik ben erg benieuwd naar je ervaringen van de nachtverlaging! Als je dit een aantal dagen heb draaien, zou je dan je resultaten per uur met vergelijkbare dagen kunnen posten?

Ik heb zelf namelijk maar een simpele aan/uit draaithermostaat op dit moment. Doordeweeks zou ik een nachtverlaging tot 18 graden kunnen toepassen van 23.00 tot 18.00u, want overdag is er namelijk niemand thuis. Kan iemand inschatten of dit veel effect zal hebben? De invoertemperatuur van de vloerverwarming staat namelijk continu tussen de 22-24 graden als de HR ketel niet meedoet. En het lijkt me makkelijker om daarmee 18 graden te halen dan 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Een 'nachtverlaging' van maar liefst 19 uur zal zeker invloed hebben, wat voor invloed, daar waag ik me niet aan :)

Je opmerking over absoluut vs. percentage, daar heb je zeker een punt. Inventum heeft het zelf over een percentage, waarschijnlijk omdat de meeste mensen geen idee hebben hoeveel hun gasverbruik is.

Ik zal over een week mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ik heb wel duidelijk minder gas verbruik.
i.c.m. vloerverwarming (lage temperaturen) levert dit wel winst.
Bij mij huis als het buiten rond 10c is kan de ecolution het alleen af.
Toen het buiten rond 12c was werd het huis warmer zelfs.
Met lagere buiten temperaturen moet c.v. wel mee helpen.
Ik heb een aantal weken 24/7 op 19c gestookt.
Nu sinds 1 week nachtverlaging van een halve graad (18,5) van 22.00 t/m 11.00 van 11.00 tot 22.00 19c
Daarnaast draait de inventum natuurlijk 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome: Ik vroeg me nog wat af wat betreft mijn vloerverwarmingspomp en temperatuur aangezien jij een andere opstelling heb dan mij.

Op mijn verdeler heb ik een grundfos alpha2 laten installeren omdat die zichzelf terug zou moduleren bij een lagere verwarmingsvraag. Nu verwarmt de Ecolution het water continu met een graad of 3, waardoor de verdeleraanvoer rond de 24 graden blijft hangen als de ketel niet bijverwarmt. De aanvoerthermostaat staat hierbij op max 40 graden ivm parketvoer, waarbij op te merken valt dat hij zelfs met ketelondersteuning nooit hoger dan 31 graden komt...

Hierdoor denkt de pomp op 'auto adapt' waarschijnlijk dat er constant een warmtevraag is, want hij draait 24/7 op vol vermogen (43W voor 7 groepen). De retour van de vloerverwarming blijft hierbij ook altijd op 24 graden staan, soms een halve graad lager. Iets meer verschil tussen aan en afvoer zou volgens mij geen kwaad kunnen. Ik heb het idee dat de pomp nutteloze warmte aan het vervoeren is en hierdoor teveel stroom verbruikt.

Is het rendabeler om een pompschakelaar voor de pomp te zetten en die net als jou rond de 32 graden af te regelen? Dan zou de vloer waarschijnlijk warmer worden dan de normale 24 graden, wat mij rendabeler lijkt voor verwarming, zeker in koudere periodes.

En wat doet de Ecolution in dit geval? Blijft die zijn eigen water rondpompen en opwarmen over de bypass totdat die 32 graden heeft bereikt? En zou dit opwegen tegen het warmteverlies van de leidingen onderweg naar de vloerverwarming? Leidingen van 32 graden staan immers meer warmte af dan wanneer ze 24 graden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door hemmer02 op 16-01-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
de vloerverwarming heb ik geschakeld met een temperatuur schakelaar (zie deze melding).
De vloerverwarmingspomp gaat lopen als de temperatuur 33c is en schakelt uit bij 31c.
Verder staat de badkamer thermostaat altijd open (of het moet 24c worden op de badkamer).
zolang het c.v. water niet boven de 45c word is de bypass ook niet in gebruik.
pas als water warmer word gaat de thermostaat van de vloerverwarming knijpen en meer circuleren (gaat ook natuurlijk altijd nog via radiator van de badkamer).
Als de pomp uit staat van de vloerverwarming gaat deze gewoon door de thermostaat van de vloer verwarming heen (en badkamer) net zo lang totdat de ecolution deze heeft opgewarmt tot 33c weer en begint het weer van voor af aan.
voordeel is dan dat de vloerverwarmings pomp minder uren maakt (energie verbruikt) en dat er warmer water de vloer in gaat (meer afgifte).
echter werkt de ecolution met meer rendement maar een lagere water temperatuur maar zo rond de 30c zal dit toch wel aardig zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Bedankt! Nu snap ik wat er nog beter kan in mijn installatie. Nooit beseft dat het aanvoerwater gewoon door de thermostaat heen kan en dat ik het niet per se door mijn vloer hoef te sturen om de warmte te benutten. Het is dus beter om het nog een paar rondjes door de Ecolution te sturen om er elke ronde 2 graden bij te krijgen.

Mijn fout is dat ik volledig vertrouwde op mijn vloerverwarming installateur, welke zei dat ik nooit meer aan de vloerverwarmingspomp hoefde te zitten. Dat de alpha2 pomp op autoadapt altijd zijn beste circulatie zelf zou opzoeken.

Nu ben ik er na een telefoontje met grundfos dus achter gekomen dat de alpha2 helemaal niet goed werkt met lage temperatuurverwarming, mooi is dat! Auto-adapt werkt alleen maar tegen als de aanvoertemperatuur onder de 65 graden is...

Ik ga de Tercal pompschakelaar bestellen en zet in ieder geval de snelheid van de pomp terug naar 7W (dit kon volgens grundfos). Wat is de schakeltijd van die pompschakelaar als alleen de ecolution in bedrijf is? Want vaak aan en uit via een relais zou de 'slimme' pomp niet leuk vinden vertelden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02 kan die grundfos met 7w werken? dat is niet veel die van mij heeft 3 standen en staat in de middelste (45w)
En met die thermostaat schakelt de pomp wel regelmatig in, bij mij ong. elke 3,5minuten in en blijft een 1,5minuut lopen daarna water 31c en gaat ie weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
SpikeHome, ik snap het nog steeds niet. Waarom laat je de pomp alleen werken in zo'n klein temperatuurbereik, 31-33 graden? Wat is er mis met water van 34 of 30 graden? En wat gebeurt er met de aangevoerde warmte die niet door de vloer wordt gepompt? Jip-en-janneke-uitleg is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Nog een verbetering aangebracht met behulp van dit forum! Ik vond al dat mijn vwp erg veel lawaai maakte tijdens standaardbedrijf. Mijn 0_0 stand was 17, waarvan ik dacht dat het zo hoorde.

Maar omdat mijn aanvoertemperatuur 19C was, uitvoer 6C en mijn ventilatorstand (79) op 4 stond, werd er naar mijn idee heel hard koude lucht van buiten van 4C het huis in gezogen. Omdat ik zag dat jullie uitvoertemperatuur en ventilator lager stonden, heb ik aanpassingen gemaakt.

Mijn 0_0 staat nu op 12. Hierdoor maakt de ecolution opeens veel minder lawaai, wat prettig is. De ventilator staat nu op 3 en uitvoertemperatuur op 4C. De koude lucht komt ook voelbaar minder hard door de roosters heen nu.

Ik ben benieuwd wat dit met mijn verbruik gaat doen!

Overigens was de 7W stand van mijn vloerverwarmingspomp veel te laag. De intergas ketel kon zijn warmte niet meer kwijt en sloeg steeds op stand 1. Nu op CP1 stand gezet met en de bypass gefinetuned, wat inhoud dat ie standaard op 27W draait en omhoog schiet naar 45W bij ondersteuning van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:02:
Leuke forumdiscussie dit!

Ook ik heb een Inventum Ecolution in combinatie met een Intergas CW4 HR ketel bij mij thuis draaien. Het betreft een in oktober 2013 gebouwde 2 onder 1 kap van 165m2 met een vergelijkbare inhoud van 580m3, waarvan 85m2 zonder nachtverlaging op 20 graden wordt verwarmd dmv vloerverwarming in een geisoleerde zwevende dekvloer. De slaapkamers worden op continue op 18 graden gehouden door thermostaatkranen op radiatoren.

Wat betreft de laatste reactie; mijn verbruik over december was in totaal 82m3 gas, dus 165m3 is inderdaad flink meer. De huizen zijn over het algemeen volgens mij in de afgelopen 25 jaar wel beter geisoleerd, vooral wat betreft vloer en koudebruggen. Dus zo hoog is je verbruik niet toch? Besef je dat het verbruik met 800-1000m3 zal worden teruggebracht door de Ecolution. Als je begint met 2000m3 (normaal voor jouw bouwjaar en inhoud), dan eindig je op 1200m3. Als je begint met een moderne tussenwoning die 1200m3 verbruikt, dan zal je eindigen op 400m3. Een 1 op 1 vergelijking is dus niet te maken...

Toch zou ik eens proberen om geen nachtverlaging toe te passen en dan de thermostaat een week of langer laten leren. Dit advies staat ook aangegeven in de handleiding van de Inventum Ecolution volgens mij.

Ik zal zo ook eens posten wat mijn instellingen zijn. Advies is welkom!!!
toon volledige bericht
Hallo Hemmer02,

Ik was een paar weken niet meer op het forum geweest, maar zie dat er inmiddels nieuw bloed is toegestroomd in de discussies.

Wij hebben eveneens een Inventum Ecolution (Sinds juli 2013).
De woning is uit 1994 opp=224m2 en inhoud=488m3 en redelijk/goed geisoleerd (dubbelglas/dak/vloer-isolatie, hr-ketel).
Om de verwarmde ruimtes goed te kunnen vergelijken trek ik nu van de oppervlakte en inhoud de inpandige garage en zolder eraf.
Dan resteren opp=153m2 inhoud=361m3 . Om te voorkomen dat we zaken foutief vergelijken hoe kun jij bij een opp. van 165m2 een inhoud van 580m3 hebben? Dat is bij een bungalow van 165m2 een hoogte van de kamers van 3,5 meter? Kun je dat nog eens natrekken?

Het verbruik bij ons was in december 145m3 gas (exclusief ca. 15m3 per maand voor koken/warmwater).
Dat komt neer op ca. 45% minder m3 gas per graaddag dan voorgaande jaren sinds de installatie van de Ecolution (dit soort zaken kun je goed op www.mindergas.nl bijhouden). December telde bij ons 0,31m3/graaddag, waarbij ik met graaddagen binnen van 19,5 werk. 's nachts 19 graden tussen 23.00 en 5.00 uur en overdag 20,2 ).

Een idee om in de groep te gooien: Is het misschien niet beter om onderling bijv. december te vergelijken door m3-gas per m3-inhoud van het huis te nemen? Dan is bij ons December 145/361 ongeveer 0,4 m3 gas per m3-huisinhoud of 145/153 ongeveer 0,95 m3 gas per m2 woonoppervlak (zonder garage/zolder)

Overigens schrijven de meeste "deskundigen" op internet dat nachtverlaging altijd beter is. Ik denk alleen persoonlijk dat afhankelijk van wel/geen vloerverwarming en duur nachtverlaging en isolatiegraad het effect door verschillen in weersinvloeden op een gegeven moment niet meer te meten is. Ook denk ik dat het verschil in temperatuur belangrijk is. Een nachtverlaging van 19 graden bij een standaardwaarde van 19.5 heeft minder invloed dan een nachtverlaging van 19 graden bij 20,5.

Ben benieuwd naar jullie reacties

[ Voor 8% gewijzigd door antoinevromen op 18-01-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:50:
ik heb wel duidelijk minder gas verbruik.
i.c.m. vloerverwarming (lage temperaturen) levert dit wel winst.
Bij mij huis als het buiten rond 10c is kan de ecolution het alleen af.
Toen het buiten rond 12c was werd het huis warmer zelfs.
Met lagere buiten temperaturen moet c.v. wel mee helpen.
Ik heb een aantal weken 24/7 op 19c gestookt.
Nu sinds 1 week nachtverlaging van een halve graad (18,5) van 22.00 t/m 11.00 van 11.00 tot 22.00 19c
Daarnaast draait de inventum natuurlijk 24/7
Hallo Spike,

Ik dacht dat je 19,5 continue zonder nachtverlaging had? Bij mij verbruikt de CV 's nachts bij 19 graden ook geen gas meer laat staan bij 18.5 . Uiteraard heeft iedereen zijn eigen stookpatroon en warmtebehoefte afhankelijk van aanwezigheid etc. , maar het verschil in thermostaatstand verklaart voor mij wel in belangrijke mate het verschil in gasverbruik. Marjan misschien is dit ook voor jou een troost met 165 m3 in december http://tweakimg.net/g/s/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 09:21:
Nog een verbetering aangebracht met behulp van dit forum! Ik vond al dat mijn vwp erg veel lawaai maakte tijdens standaardbedrijf. Mijn 0_0 stand was 17, waarvan ik dacht dat het zo hoorde.

Maar omdat mijn aanvoertemperatuur 19C was, uitvoer 6C en mijn ventilatorstand (79) op 4 stond, werd er naar mijn idee heel hard koude lucht van buiten van 4C het huis in gezogen. Omdat ik zag dat jullie uitvoertemperatuur en ventilator lager stonden, heb ik aanpassingen gemaakt.

Mijn 0_0 staat nu op 12. Hierdoor maakt de ecolution opeens veel minder lawaai, wat prettig is. De ventilator staat nu op 3 en uitvoertemperatuur op 4C. De koude lucht komt ook voelbaar minder hard door de roosters heen nu.

Ik ben benieuwd wat dit met mijn verbruik gaat doen!

Overigens was de 7W stand van mijn vloerverwarmingspomp veel te laag. De intergas ketel kon zijn warmte niet meer kwijt en sloeg steeds op stand 1. Nu op CP1 stand gezet met en de bypass gefinetuned, wat inhoud dat ie standaard op 27W draait en omhoog schiet naar 45W bij ondersteuning van de ketel.
Hallo Hemmer02,

Ik heb over die 0_0 stand ook diverse posts in dit forum gedaan. Ook laatst met een van de bedenkers/ontwikkelaars bij Inventum gecorrespondeert hierover. Hij gaf ook aan dat je moet proberen een zo groot mogelijk temperatuursverschil tussen aanzuiglucht en uitblaaslucht te realiseren, waarbij je wel moet uitkijken dat je niet (ervaring van Spike) met AP3 (afslaan van de Ecolution vanwege te lage koelvloeistoftemperatuur; in nomale taal vorstbeveiliging) te maken krijgt. Omdat het aantal bochten, de stand van de ventilatieroosters en de dikte van de ventilatiebuizen bij iedereen anders zijn moet je dit proefondervindelijk vaststellen. Normaal betekent stand 17 dat je 170 m3 lucht per uur ventileert. Maar als je ventilatieroosters ver dicht staan of de ventilatiebuizen zijn niet 150 mm doorsnee, dan is de uiteindelijke luchtstroom/ventilatiestroom veel lager en kun je vorstbeveiliging krijgen.
Advies was ook om de ventialtieroosters van de mechanische ventilatie zo ver mogelijk open te zetten zodat er geen weerstand voor de Ecolution in de luchtstroom ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Voor het berekenen van vloeroppervlakte kan je alleen het bewoonbaar oppervlakte meetellen. Trapgaten, gangkasten, buitenmuren, binnenmuren en schuine wanden onder 1.50m hoogte mag je allemaal niet meerekenen. De buitenmaat van ons huis is 13x6m, waarvan 2 verdiepingen volledige hoogte en de 2de verdieping heeft 3 schuine wanden.

De bruto inhoud van ons huis is 580m3, waarbij je juist weer de buitenmaten rekent. Als ik in jouw geval de muren, trapgaten en alles van die 488m3 aftrekt, zou je plafonds van nog geen 2 meter hoog hebben :-). Het is maar net welke meetmethode je gebruikt.

Bij ons worden beneden 70m2 verwarmd, badkamer 12m2, waarbij een open trapgat vanuit de woonkamer naar de hal boven en zolder gaat. Die krijgen dus ook nog een beetje warmte mee. De zolder is bijvoorbeeld altijd 18-19 graden. De slaapkamers ook 16-17 graden (wij slapen graag fris).

Sinds ik de ventilatie zachter heb gezet is het constante gasverbruik overigens gezakt van 0.10m3 per uur naar 0.06m3 per uur. Nu kijken of dat zo blijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:25:
@antoine
Voor het berekenen van vloeroppervlakte kan je alleen het bewoonbaar oppervlakte meetellen. Trapgaten, gangkasten, buitenmuren, binnenmuren en schuine wanden onder 1.50m hoogte mag je allemaal niet meerekenen. De buitenmaat van ons huis is 13x6m, waarvan 2 verdiepingen volledige hoogte en de 2de verdieping heeft 3 schuine wanden.

De bruto inhoud van ons huis is 580m3, waarbij je juist weer de buitenmaten rekent. Als ik in jouw geval de muren, trapgaten en alles van die 488m3 aftrekt, zou je plafonds van nog geen 2 meter hoog hebben :-). Het is maar net welke meetmethode je gebruikt.

Bij ons worden beneden 70m2 verwarmd, badkamer 12m2, waarbij een open trapgat vanuit de woonkamer naar de hal boven en zolder gaat. Die krijgen dus ook nog een beetje warmte mee. De zolder is bijvoorbeeld altijd 18-19 graden. De slaapkamers ook 16-17 graden (wij slapen graag fris).

Sinds ik de ventilatie zachter heb gezet is het constante gasverbruik overigens gezakt van 0.10m3 per uur naar 0.06m3 per uur. Nu kijken of dat zo blijft....
@Hemmer02,

Jammer dat het zo lastig is om oppervlakte en inhoud te vergelijken. Jij hebt een nieuwer huis, dus zal het wel (nog) beter geisoleerd zijn. Misschien dat er bij het kadaster een uniforme maat staat aangegeven, waarmee ik bijv. de omvang van jullie en ons huis kunnen vergelijken.
Het zal inderdaad m3 gas besparen wanneer je de ventilatiestand ( 0_0 ) lager hebt van voorheen. Zeker als de temperatuur van de uitblaaslucht hoger is dan de temperatuur buiten (zie ook een eerdere post van mij hierover).

Ik heb op basis van jouw cijfers ( 1,4 kWh = 0,15 m3 ) een schatting voor de Ecolution gemaakt.
Als de Ecolution 20 uur per dag continue draait, dan bespaart hij dus zo'n 3 m3 per dag. Aangenomen dat er 7 maanden in het jaar deze besparing gehaald kan worden, kom ik uit op ca. 630 m3 besparing als gevolg van de Ecolution. Afhankelijk van je oorspronkelijke verbruik is het besparingspercentage voor iedereen natuurlijk anders. Komt aardig in de buurt van die 600 m3 die ik ook hier ergens las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Die tip van de ventilatielucht heb ik inderdaad van jou :-). Bedankt daarvoor nog!

Vergelijkingen zijn inderdaad moeilijk te maken. Isolatie, ligging op de wind, gemiddelde windkracht en temperatuur, erkers, ramen op het zuiden, open verbindingen tussen ruimtes; het maakt allemaal verschil.

Maar draait de ecolution bij jou maar 20 uur per dag? Want bij mij draait hij 24 uur per dag. Een foutcode of stilstand heb ik nu nog niet meegemaakt, maar met dat geëxperimenteer verwacht ik dat dat nog wel gaat komen :-). Als hij niet continu draait zou ik inventum er naar laten kijken, want in de folders beweren ze dat hij dit zou doen tijdens het stookseizoen.

Het verbruik in december was bij mij 80m3, inclusief warmwater en koken. Ik weet niet precies welk gedeelte ik daarvan niet voor verwarming gebruik. Ik denk ongeveer 1/4 (20m3) omdat het bad 3 keer per week gebruikt wordt (nieuwigheid, zal wel minder worden). Van de woning worden alleen de drie slaapkamers en opbergruimtes niet verwarmd. De hal boven en zolder krijgen door het trapgat warmte. Volgens jouw rekenmethode zou ik 60/420 = 0.14m3 gas per m3 huisinhoud verbruiken, of 60/125 = 0.48m3 per m2 oppervlakte. Van mindergas ben ik ook lid en daar kwam december op 0.18m3 per graaddag, nadat ik mijn gemiddelde binnentemperatuur op 19.5 had ingesteld (thermostaat op 20 graden zonder nachtverlaging, maar met iets lagere temperatuur in slaapkamers en zolder).

Mijn volgende actie wordt de pompschakelaar installeren en de verwarmingsbuizen (beter) isoleren. Hij gaat een paar meter door de kruipruimte met maar 1cm isolatie en vanaf de ketel loopt een flink aantal meter kale buis achter de schotten. De ecolution warmt het water 3 graden op, maar 1 graad is daarvan al verloren voordat hij bij de vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:59:
@antoine
Die tip van de ventilatielucht heb ik inderdaad van jou :-). Bedankt daarvoor nog!

Vergelijkingen zijn inderdaad moeilijk te maken. Isolatie, ligging op de wind, gemiddelde windkracht en temperatuur, erkers, ramen op het zuiden, open verbindingen tussen ruimtes; het maakt allemaal verschil.

Maar draait de ecolution bij jou maar 20 uur per dag? Want bij mij draait hij 24 uur per dag. Een foutcode of stilstand heb ik nu nog niet meegemaakt, maar met dat geëxperimenteer verwacht ik dat dat nog wel gaat komen :-). Als hij niet continu draait zou ik inventum er naar laten kijken, want in de folders beweren ze dat hij dit zou doen tijdens het stookseizoen.

Het verbruik in december was bij mij 80m3, inclusief warmwater en koken. Ik weet niet precies welk gedeelte ik daarvan niet voor verwarming gebruik. Ik denk ongeveer 1/4 (20m3) omdat het bad 3 keer per week gebruikt wordt (nieuwigheid, zal wel minder worden). Van de woning worden alleen de drie slaapkamers en opbergruimtes niet verwarmd. De hal boven en zolder krijgen door het trapgat warmte. Volgens jouw rekenmethode zou ik 60/420 = 0.14m3 gas per m3 huisinhoud verbruiken, of 60/125 = 0.48m3 per m2 oppervlakte. Van mindergas ben ik ook lid en daar kwam december op 0.18m3 per graaddag, nadat ik mijn gemiddelde binnentemperatuur op 19.5 had ingesteld (thermostaat op 20 graden zonder nachtverlaging, maar met iets lagere temperatuur in slaapkamers en zolder).

Mijn volgende actie wordt de pompschakelaar installeren en de verwarmingsbuizen (beter) isoleren. Hij gaat een paar meter door de kruipruimte met maar 1cm isolatie en vanaf de ketel loopt een flink aantal meter kale buis achter de schotten. De ecolution warmt het water 3 graden op, maar 1 graad is daarvan al verloren voordat hij bij de vloerverwarming is.
toon volledige bericht
@Hemmer02

M.b.t. die 20 uur:
Die 20uur was een schatting omdat het apparaat niet continue werkt bij ons (af en toe zie ik een AP4 en dat is ook op www.slimmemeterportal.nl af te lezen dat er af en toe veel minder "sluipverbruik" / lees Ecolution is. Wij hebben nog traditionele radiators dus als het kouder wordt, dan moet ik de CV-water-temperatuur verhogen (staat momenteel op 56 graden). Als die CV-water-temperatuur veel lager is komen de radiatoren niet voldoende warmte kwijt bij kouder weer en slaat de CV steeds af bij het bereiken van die lager ingestelde temperatuur, waardoor uiteindelijk de gewenste temperatuur in huis niet wordt gehaald en dat zijn zaken die nadelig zijn voor de WAF-factor.
Die AP4 ontstaat omdat ergens rond de 54 graden celcius CV-watertemperatuur de Ecolution ermee stopt omdat dit zo ongeveer de max. temperatuur is waarnaar hij water kan verwarmen. Tot nu toe komt dat nog niet zoveel voor, maar in een strenge winter verwacht ik dat hij vaker op AP4 zal springen. Vandaar die 20 uur.

Foutcode:
Je moet eens kijken nu je de luchtstroom van 0_0 hebt teruggebracht naar 12 wat de waarden voor koudgastemperatuur en uitblaastemperatuur zijn. Als je die 0_0 te ver knijpt, dan krijg je AP3 (koudgasbeveiliging), maar die AP3 krijg je bijna nooit te zien omdat AP3 maar 5 minuten duurt en hij na elke fout of stekker-uit-in automatisch in AP4 geraakt. AP4 duurt een half uur, dus de kans dat je dan AP4 bij een fout ziet is aannemelijker.

De vergelijking van m3 en m2:
Ik had van alle ruimtes die verwarmd worden de m2 en m3 per ruimte berekend (via lxbxh) en bij schuine daken de helft (i.v.m. driehoek ;-) ). Dus geen buiten/binnenmuren neegeteld, maar met de andere zaken zoals trappengat etc. heb ik geen rekening gehouden. Dan wordt het plafond misschien toch weer wat hoger van 2 meter neem ik aan ;-) Inderdaad is de ligging t.o.v. noord, zoninstraling en isolatiegraad erg belangrijk. Zo merk ik ook dat op dagen wanneer de zonnepanelen goed opleveren en dus meer zoninstraling is het verbruik per graaddag lager is dan bij een identiek aantal graaddagen met bewolkt weer. (n.b. ik gebruik de ecolution om een overschot van ca. 900 kWh aan zonnepaneelenergie om te zetten in m3-gas-besparing)

Isolatie buizen:
Buizen lopen bij mij enkel over de redelijk goed geisoleerde zolder, dus daar zitten van die grijze isolatiehulzen omheen. De Ecolution hangt direct naast de ketel, dus ook hier voedt de Ecolution direct zonder verlies (t.o.v. de CV zelf) naar het CV-leidingnet/warmwaternet. Uiteraard moet het warme water wel nog van de zolder naar de ruimtes toe.

Ik vond je benadering van absolute besparing als gevolg van de Ecolution wel een goede. Enerzijds verklaart het de verschillen in "besparingspercentages" en anderzijds geeft het aan dat mensen energie-wise gesproken niet meer dan een bepaalde hoeveelheid gas kunnen besparen met de Ecolution. Als we er van uitgaan dat de Ecolution 1,4 kWh warmte produceert dan komen we, afhankelijk van de duur van het verwarmingsseizoen, rond de 600m3 (max. 800 m3) besparing op een jaar uit. Voor een huishouden dat 1000 m3 aan stookverbruik heeft is dat procentueel een heel ander plaatje dan een huishouden waar 1800 m3 wordt verbruikt voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Ook ik laat mijn meter uitlezen door slimmemeterportal, heel handig! Bij mij is mijn sluipverbruik een constante lijn van 0.11kWh per kwartier met alleen pieken naar boven. Mijn CV keteltemperatuur staat op 65 graden, omdat ik boven radiatoren heb en een normale vloerverwarmingverdeler en dus geen LTV. Mijn uitblaastemperatuur is 3 graden, de koudgastemperatuur is 10 graden. Zal ik de 0_0 nu nog lager gaan zetten dan 12?

Maar er zit volgens mij een verschil met hoe de ecolution bij jou en mij is aangesloten. De aanvoer van de ecolution hoort op de retourleiding van het circuit. Is dat bij jou het geval? De laatste in het circuit is mijn mijn vloerverwarming, die de 65 graden mengt tot 40 graden retour. Het water komt dan pas in de ecolution die het een aantal graden opwarmt. De watertemperatuur is dus nooit hoger dan 40 graden, ook niet tijdens cv bedrijf. Het nog hete cv water hoort volgens mij niet door de ecolution te gaan. Bij jou zou met een delta t van 20 het water ook niet warmer moeten zijn dan 35 graden. Als je maar een retourtemperatuur van 45 haalt, zou ik de pompsnelheid van je cv ketel verlagen om zo een langere warmteafgiftetijd te krijgen. Het zou net de 5 graden retour kunnen schelen die je nodig hebt. Misschien krijg je daarom AP4 foutmeldingen? Als je dit kan oplossen zou het weer 4uur per dag 0.15m3 schelen, wat neerkomt op 18m3 per maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:13:
@antoine
Ook ik laat mijn meter uitlezen door slimmemeterportal, heel handig! Bij mij is mijn sluipverbruik een constante lijn van 0.11kWh per kwartier met alleen pieken naar boven. Mijn CV keteltemperatuur staat op 65 graden, omdat ik boven radiatoren heb en een normale vloerverwarmingverdeler en dus geen LTV. Mijn uitblaastemperatuur is 3 graden, de koudgastemperatuur is 10 graden. Zal ik de 0_0 nu nog lager gaan zetten dan 12?

Maar er zit volgens mij een verschil met hoe de ecolution bij jou en mij is aangesloten. De aanvoer van de ecolution hoort op de retourleiding van het circuit. Is dat bij jou het geval? De laatste in het circuit is mijn mijn vloerverwarming, die de 65 graden mengt tot 40 graden retour. Het water komt dan pas in de ecolution die het een aantal graden opwarmt. De watertemperatuur is dus nooit hoger dan 40 graden, ook niet tijdens cv bedrijf. Het nog hete cv water hoort volgens mij niet door de ecolution te gaan. Bij jou zou met een delta t van 20 het water ook niet warmer moeten zijn dan 35 graden. Als je maar een retourtemperatuur van 45 haalt, zou ik de pompsnelheid van je cv ketel verlagen om zo een langere warmteafgiftetijd te krijgen. Het zou net de 5 graden retour kunnen schelen die je nodig hebt. Misschien krijg je daarom AP4 foutmeldingen? Als je dit kan oplossen zou het weer 4uur per dag 0.15m3 schelen, wat neerkomt op 18m3 per maand!
@Hemmer02
Bedankt voor het meedenken, maar ik weet niet of onze installaties zo te vergelijken zijn omdat ik geen vloerverwarming heb. Bij ons is de retourwatertemperatuur aanzienlijk hoger (zeg een graad of 6 lager dan de aanvoertemp van de CV) en de pompsnelheid staat al op laag.
De samenwerking van de Ecolution met vloerverwarming heeft meer voordeel omdat die warmte ook beter te benutten is door het afgiftesysteem (water uitgaande kant van de Ecolution is 30/31 graden bij mij). Heb ik ook al vastgesteld met vergelijkingen tussen Spike en mij.
Maar tot nu toe heb ik een besparing van bijna 50% op mijn verbruik per graaddag, dus ook bij mij heeft de Ecolution wel degelijk effect. Ik denk gewoon ook die 600-800 m3 per jaar die jij ook al als absolute waarde had bepaald.

Aansluiting Ecolution:
Wat betreft het aansluiten is dit gebeurd volgens voorschift van Inventum (door een installatiebedrijf hier). Je moet de Ecolution volgens die beschrijving parallel zetten; aanvoer op aanvoer en afvoer op afvoer; zie onderstaande tekst uit de installatiehandleiding:
Aansluiten cv:
Sluit aanvoer- en retourleidingen van de Ecolution® d.m.v. de meegeleverde fl exibele leidingen*, parallel (met een Ø 22 mm leiding) en spanningsvrij aan op de aanvoer- en retourleidingen onder de HR-combiketel. Monteer in de aanvoer tussen de HR-combiketel en het T-stuk, een terugslagklep en let op de juiste pijlrichting.

Als dat bij jou anders is aangesloten, dan is dat niet conform het installatievoorschrift lijkt me. Maar misschien kan dat ook zo als bij jou omdat jij vloerverwarming hebt. Wie heeft bij jou de Ecolution aangesloten? Of was die al onderdeel van het nieuwbouwhuis?

20 uur verhaal:
Ik heb onderaan deze post van een aantal dagen de slimmemeterportal-kWh per kwartier weergegeven tussen 00:00 uur en ongeveer het tijdstip dat de verwarming aanspringt 's ochtends (ca.06:00 uur) .
Je ziet dat op de 13e er vaker een kwartier uitval was, maar nadat ik de 0_0 flow van 11 naar 12 heb gezet heb gezet valt het weer mee. Die 20 uur was misschien iets te grof genomen, maar overdag is het lastig vast te stellen hoeveel hij met AP4 uitvalt omdat er dan meer verbruik en stroomopwekking is.
Zoals gezegd is die 20 uur een aanname. Met name als we echt strenge winters zouden krijgen.

11-jan tussen 00:00 en aanspringen verwarming
0,151
0,132
0,118
0,116
0,123
0,144
0,145
0,148
0,122
0,11
0,133