Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Thanks @beestemans @sendermen

Ik heb inmiddels bericht gestuurd naar Ebay verkoper in de UK.
Die vraagt nog een enigzins redelijke prijs.
Had ook een NL bedrijf gevonden, maar die vraagt 260 euro voor het onderdeel alleen :? .

Ik heb inmiddels ook een vermoeden waar het probleem met de actuator/motor zit.
Ga eerst nog maar eens een poging wagen om dit te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-06 08:58
Gaat heel lekker met die Ecolution en de zon erbij.
Wanneer stoppen jullie met de Ecolution fulltime te laten draaien?

Op 8, 9 en 10 maart heb ik de Ecolution met de thermostaat uitgeschakeld, het werd te warm in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7_ZT9mGCVkooWpGTDoRu7VAk2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMO1KZVY2pNmdKnzUgA2Y3qN.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik van de Ecolution:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmtjeypB-DawnzZuRA7qgNX5BNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rPgDuyJmNszNjFJnkxYuDbP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
@sendermen inderdaad met thermostaat schakelt die uit.
Al wil ik die met de koude nachten wel eens hoger zetten zodat ik de nacht warm doorkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 08:32
Rowan073 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:06:
Best mede-Tweakers,

Wat is jullie evering met de EVA thermostaat i.c.m. de spaarpomp?

Deze is nu een paar dagen aangesloten en merk dat de EVA thermostaat meer warmtevraag stuurt naar de CV ketel dan mijn vorige setup met 2 losse thermostaten waarbij de thermostaat aan de spaarpomp 2 graden hoger stond dan de CV.

Zijn er opties/workarounds om de EVA meer voorrang te geven aan de Spaarpomp? Nu stuurt de EVA elke keer kleine warmtevraag naar de CV.

Ook heb ik de EVA met tijdschema's getest waarbij de temperatuur 1 graden lager gaat, alleen kwam ik tot de conclusie dat de EVA zodra de temperatuur weer met 1 graden verhoogd word door de ingestelde tijd, er gewoon om gas vraagt word en zo de woonkamer weer met 1 graden verwarmt.

Op dit moment maak ik gebruik van de OpenTherm modus, zou aan/uit modus hierin beter zijn?

Iemand ervaring met de zelflerende functie van de EVA ga je na een aantal weken echt verschil zien in de efficiëntie van de spaarpomp?

Wat is jullie advies en ervaring met de EVA?

Rowan
Ik heb het met de tado x thermostaat de honeywell rounded modulation heb ik vervangen door een tado x, maar nu blijven de radiators warm, met de honeywell wert het snel weer kouder maar dit zal wel weer meer gas kosten denk ik, snap het eigenlijk ook niet je moet toch een stabiele temp hebben in huis had ik met de honeywell niet

Ook als er geen warmte vraag is krijg ik deze temps op de spaarpomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyzSdHnOOBOtFYyW13wiKoz2b_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAMOKSTtIOln3J8oZ9YyGsR3.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat normaal?

[ Voor 12% gewijzigd door MiskentTalent op 18-03-2025 17:10 ]

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Sinds de plaatsing van een Spaarpomp heb ik deze winter al vier keer water moeten bijvullen. Komt dat iemand bekend voor? Suggesties wat de oorzaak zou kunnen zijn? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Nee, maar er zal wel iets lekken ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Dank voor deze "waardevolle" suggestie…
- Geen lekkages zichtbaar, niet bij de spaarpomp, niet bij de ketel, niet bij verdelers of radiatoren of elders
- Als ik bijvul gaat er echt water in, het is geen kapot expansievast
- Ik verlies het water langzaam, het lijkt geen verkeerd afgesteld overdrukventiel
- Bijvullen zou het gevolg kunnen zijn van het automatisch ontluchten van de Spaarpomp, maar… radiatoren veelvuldig ontlucht en dat zou na drie keer bijvullen toch wel over moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:20
welke ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:58
tonwes99 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:56:
Dank voor deze "waardevolle" suggestie…
- Geen lekkages zichtbaar, niet bij de spaarpomp, niet bij de ketel, niet bij verdelers of radiatoren of elders
- Als ik bijvul gaat er echt water in, het is geen kapot expansievast
- Ik verlies het water langzaam, het lijkt geen verkeerd afgesteld overdrukventiel
- Bijvullen zou het gevolg kunnen zijn van het automatisch ontluchten van de Spaarpomp, maar… radiatoren veelvuldig ontlucht en dat zou na drie keer bijvullen toch wel over moeten zijn
Wat denk je van een ketel die intern (warmtewisselaar) lek is? En dan loopt het water weg via dezelfde weg als het rookgascondensaat. Of het wordt verdampt bij het stoken.
Hoe oud is je ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@tonwes99 wanneer is die spaarpot geplaatst dan?
Door automatische ontluchten word de druk ook steedsminder en verlies je geen water maar lucht.
Dat kan best wel eens een tijdje duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
SpikeHome schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:10:
@tonwes99 wanneer is die spaarpot geplaatst dan?
Door automatische ontluchten word de druk ook steedsminder en verlies je geen water maar lucht.
Dat kan best wel eens een tijdje duren.
(en @Dapdodo voor de ketel)

Ketel is uit Q4-2023, geen issues met waterverlies tot Q3-2024
Spaarpomp is geplaatst in Q3-2024. Dit was een demo-exemplaar, geen draaiuren zichtbaar in het touchscreen menu.
Ketel en spaarpomp staan op zolder, dus bij montage is niet veel lucht in het systeem gekomen.
Laatste keer dat het systeem "open" was (montage flexibele slang tussen spaarpomp en CV-systeem) was nov-2024. Toen opnieuw zowel fysiek ontlucht als de Spaarpomp een ontluchtings-cyclus laten lopen. Niettemin sindsdien als 2x moeten bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:58
tonwes99 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:02:
[...]

(en @Dapdodo voor de ketel)

Ketel is uit Q4-2023, geen issues met waterverlies tot Q3-2024
Spaarpomp is geplaatst in Q3-2024. Dit was een demo-exemplaar, geen draaiuren zichtbaar in het touchscreen menu.
Ketel en spaarpomp staan op zolder, dus bij montage is niet veel lucht in het systeem gekomen.
Laatste keer dat het systeem "open" was (montage flexibele slang tussen spaarpomp en CV-systeem) was nov-2024. Toen opnieuw zowel fysiek ontlucht als de Spaarpomp een ontluchtings-cyclus laten lopen. Niettemin sindsdien als 2x moeten bijvullen.
Dan zit er niet veel meer op dan alles uitzetten en openmaken om te zien waar het lekt.
Een nieuwe slang kan lekken, een nieuwe koppeling kan lekken, een nieuwe ontluchter moet je na een maandje ontluchten dicht zetten en controleren of het verschil maakt. Zuurstof wordt gereduceerd tot roest en neemt dan minder ruimte in.
Wij kunnen niet lezen wat je allemaal al hebt geprobeerd. Ik zelf haal elk jaar vuilfilter eruit om schoon te maken, net als het magneetfilter. Dus als ik op jaarbasis een 0,1 bar kwijtraak maak ik me niet druk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Bij mij is er nu ook flink wat druk verdwenen in de ketel, zag ik vanochtend. Misschien toch ergens lucht die uiteindelijk naar boven is gekomen, sinds de installatie van de Ecolution en bij mij nieuwe radiatoren?
Ik ga alles ontluchten en het in de gaten houden.

Die Ecolution heeft het goed gedaan, deze winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Ik heb dat eerder ook gehad, dat je na het aansluiten van de radiatoren toch een paar maanden later en flinke dip in de druk ziet en dat daarna na ontluchten de boel op druk blijft. Dus ik zou het goed in de gaten houden, maar me niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Vraag over mijn Ecolution Combi (bj2017). Eerder zat ik hier ook al eens mee, maar door een power cycle reset was het verholpen.

Draadloze Honeywell T6R thermostaat (aan/uit) geeft door geen warmtevraag. Draadloze ontvanger geeft aan: lampje uit, geen warmtevraag.

Ingangenmenu op de Ecolution zegt: status ingang kamerthermostaat (68): 0, geen warmtevraag.

Hoe kan die Ecolution toch lekker in bedrijfsmodus A2 blijven draaien? Op zich wel lekker warm vandaag, die vloerverwarming, maar niet echt nodig buiten het stookseizoen.

Kent iemand deze verstrooidheid van de Ecolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Update: hij is zelf uitgegaan. Ik denk dat de temperatuur op zolder met een raam op een kier onder de ingestelde temperatuur van 18 graden was gekomen. Maar het was al lang 19 graden en hij heeft toch 1.5 kWh dus zo'n uur gedraaid. Waarom luistert 'ie niet naar de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
sendermen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:09:
Update: hij is zelf uitgegaan. Ik denk dat de temperatuur op zolder met een raam op een kier onder de ingestelde temperatuur van 18 graden was gekomen. Maar het was al lang 19 graden en hij heeft toch 1.5 kWh dus zo'n uur gedraaid. Waarom luistert 'ie niet naar de thermostaat?
Heb je de instelling wel op thermostaat staan en niet op buitenlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:20
Staat er mss een nadraaitijd ingesteld voor de warmtepomp na einde warmtevraag? C/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:10
De Spaarpomp en Modul-AIR blijven draaien tot 1 graden boven het setpoint van de thermostaat voor ze uit gaan, misschien dat dat met de Ecolution ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Dank voor het meedenken!
Heb je de instelling wel op thermostaat staan en niet op buitenlucht?
Binnenlucht neem ik aan, nee, hij reageert normaal wel op de thermostaat!
Staat er mss een nadraaitijd ingesteld voor de warmtepomp na einde warmtevraag? C/6
Ga ik checken, ik dacht een half uur o.i.d.
De Spaarpomp en Modul-AIR blijven draaien tot 1 graden boven het setpoint van de thermostaat voor ze uit gaan, misschien dat dat met de Ecolution ook het geval is?
De Ecolution werkt via aan/uit thermostaat.ik denk niet dat hij weet wat de ingestelde tempertuur is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@sendermen ja binnenlucht bedoelde ik.

Ik heb de ecolution combi50 met aan/uit thermostaat en kan de unit laten draaien wanneer ik maar wil door te zorgen dat de thermostaat wilt gaan verwarmen.

Maar ik gebruik wel een relais die daarvoor zorgt aangestuurd door domotica die van een kamer temperatuur sensor
Wekt voor mij goed zo.
Je zou bij de unit een draadje er tussen kunnen zetten om te zien of je warmtepomp dan wel aanspringt (zit altijd wat tijd tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Ik heb hem niet op binnenlucht staan maar op kamerthermostaat.

De inkomende lucht was 19 graden, overigens, ook helemaal niet zo koud (ik had het raam open op zolder, maar het werd ineens een stuk kouder, beneden was het nog heel warm).

Ik heb nog niet echt eigen domotica maar met de Honeywell kan ik overal ter wereld de Ecolution laten aan of uitschakelen met de Resideo app (kan hem zelfs resetten met een powersocket als hij een halve dag met het legionelleprogramma bezig is of uitzetten als er weer eens brand is in het havengebied 🫣).
Vandaag is hij niet in A2 terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Ik ben op zoek naar handleiding van de Nibe savant, maar kan die nergens vinden. Hoor graag of iemand een link heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:17
Zenix schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:05:
Ik ben op zoek naar handleiding van de Nibe savant, maar kan die nergens vinden. Hoor graag of iemand een link heeft.
Is dit 'm? https://14fcff3ca6395ea19...kcdn.com/pdf-16655800.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste