Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:39
Stapsgewijs mijn belevenissen/bevindingen.
———————
Begin november: Lekkage condens. Per dag druppelde bijna 5 liter in een emmer. Vocht kwam onder uit de WP
Na een week een paar dagen de WP uitgezet.
Na het aanzetten van de WP nam het lekken af,
In december werd het kouder (ik woon in het Noorden van het land). De WP moest serieus aan het werk. De WP deed het amper op halve kracht.
Veel AP-2, AP-3 en AP-4 meldingen. Daardoor bijna geen lekkage.
Rond de feestdagen en oud/nieuw kwam de F-50 melding. Hierdoor ventileerde de WP alleen. De melding verwijst naar een verstoring in de sensoren. Uiteraard lekte er geen condens, de WP ventileerde alleen.

Telefonisch advies van Nefit (via mijn installateur) was de WP minimaal 1 uur van het stroom te halen. Dit hielp niet. Ook een halve dag van stroom hielp niet.
Besloten werd Nefit erbij te halen. Monteur zou 9 februari komen. In de tussentijd heb ik af en toe de WP van stroom gehaald. Helaas zonder resultaat.
1e week februari deelde Nefit mee dat de afspraak naar 27 februari wordt verzet.😡
Na een week weer een poging van stroomloos maken van de WP. En zowaar er kwam leven in de WP. Na dagen met veel AP-3 meldngen begon de WP weer normaal te functioneren. Een belangrijk punt te vermelden is dat het buiten warmer begon te worden, De WP heeft het dan minder druk.
Er is 1 euvel overgebleven. En dat is een kleine lekkage, op 1 punt, in de WP. De lekkage is zo klein dat er geen condenswater uit de WP druppelt. De druppels komen op het boilervat.
Toen Nefit op 27 februari kwam, had deze geen oplossing voor de lekkage. En de monteur had geen sensoren bij zich.
Dat laatste vind ik wel erg kwalijk. Er is gemeld dat er sensor problemen waren. De monteur is zonder iets te doen vertrokken.

De huidige situatie is nu…..
De WP werkt naar behoren. Er is nog steeds een kleine lekkage, waarvan ik probeer te achterhalen hoe ik deze kan stoppen. Misschien een stukje “All Weather” tape plakken, Onder bij het koperen buisje. Bijgaand stuur ik foto’s. De pijltjes wijzen naar de lekkage, De lekkage komt op de isolatie omhulsel van het buisje en daarna het boilervat. Het zwarte omhulsel is al gescheurd. Het buisje voelt koud aan, Verder heb ik andere lekkages kunnen ontdekken,

Hebben jullie hier ervaring mee? Hebben jullie een oplossing?

Ik laat de WP verder ongemoeid. Ik laat de sensoren zitten. Mocht het kouder worden, dan hoop ik dat het lekken niet erger wordt. Mocht dat wel zo zijn, dan vervang ik meteen de 2 sensoren,
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7I6oqh8Uj6e4rY_c5WprRcpYVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxV0oTUb5qXARXSf1lAbkpiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78Ku7Hxdaqbi46IQ_tArtiMO7ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QccvZmRXyO092nvJKTPn4AWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pTBdrhHBTh8AvcYotrqWTX2Db4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYMjzh9lY1DO1L6mKNoUQ5B6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O8XN25aHDZk6pcG4o9qGUq95Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpzvMaxNLxSscc1gegDJiVOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej5K38Yg2Db7zwQlvahdP5WQ8hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcnXnmv3wSDemjGFLX22s8VD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHZivdES7qDMtXhCZSDc8_kt0AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pHdRomWi68SiQkxjcho70Ae.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door alku1606 op 08-03-2026 21:15 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
@alku1606
Tja AP meldingen heb ik ook veel last van, eerste jaren kon ik nog gewoon naar 60c warm water gaan voor de legionella tegen te gaan.
Maar nu gaat de wp al bij 50c warm water maken al naar AP meldingen.
Lekkages gelukkig nog nooit last van gehad.
Mijn draait vanaf 2013, dus 13jaar nu.
Ben wel aan het kijken naar een opvolger, inventum doet bij mij de laatste jaren voornamelijk warm water, en voor en na seizoen, daarbuiten is ie alleen als ventilatie.
Komt dat ik er een Panasonic warmtepomp naast heb,

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 09:12
Volgens mij is het niet zo moeilijk. 3 jaar geleden heb ik deze verkocht als onderdelen systeem en een modal air van marktplaats geplukt. Deze draait nog steeds. De lekkage is een scheur in de "kit" door de trillingen van de compressor. Dat heb ik ook gehad. Voor de rest zit er gewoon te weinig druk in de compressor. Waardoor je al deze errors krijgt. Ergens heb ik in dit forum uitgelegd, hoe ik dit gevuld heb en mijn ervaring gedeeld. Daar heeft het nog een winterseizoen prima op gedraaid. Dat ding moet ongelooflijke herrie maken, vanwege te weinig druk. Die nieuwe dit ik nu heb hoor ik helemaal niet en hangt aan een houten wandje met rubberen verbinding.

• alku1606
@SpikeHome en @Simpel78 bedankt voor jullie reacties.
Ik wil niet meteen 7 sloten tegelijk lopen. Op het ogenblik (met het warmere weer ..maar toch koude nachten) is mijn gasverbruik bijna 0. De WP maakt geen lawaai en draait mooi rustig. Ik ben benieuwd hoe de WP gaat werken als het kouder wordt, waarschijnlijk moet ik tot eind dit jaar wachten :-).

Bij problemen (dus meer lekkage en veel AP meld8ngen) overweeg ik de 2 sensoren te vervangen. Dit zijn de kosten niet en is het proberen waard.

Voor de huidige lekkage zou ik wel graag een oplossing zien. @Simpel78 wat heb jij gedaan om dit te verhelpen?
(Anders moet ik dit forum afstruinen….geen probleem natuurlijk :-))
Heb jij opnieuw gekit? De bodem van het bovenste gedeelte van de WP is van kunststof en fungeert als een soort van lek-bak. Er zit een geultje in, die het condenswater afvoert naar een zwart geribbeld plastic slangetje - die weer richting een afvoer gaat (buiten de WP).. slangetje is zichtbaar aan de rechterkant van de WP….zie 4e foto….rechtsonderin zie je een gedeelte van de zwarte slang (buis),

Ik vermoed dat mijn lekkage bij het koperen buisje zit. Dus een scheurtje in de kunststof bodem, Ik kan daar een stukje “All weather” tape plakken.

[ Voor 6% gewijzigd door alku1606 op 09-03-2026 23:26 ]

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
@alku1606 zie maart 2022 in het forum, ik heb hetzelfde gehad, ik heb ruimte gemaakt onder de plastic opvangbak (metalen voorstrip losgehaald, piepschuim weggezaagd) en daar zat de scheur, vulkaniserende tape erop geplakt en weer in elkaar zetten (piepschuim zo goed mogelijk terugplaatsen en strip aan voorzijde weer terugzetten. Draait sindsdien weer lekvrij (moest alleen wel mijn print vervangen, die was verzopen).

• alku1606
@BuysB
De Nefit monteur stelde ook voor om de metalen strip weg te halen. Echter de strip zit met popnagels vast. Deze zouden er uitgeboord moeten worden.
Hij durfde het blijkbaar zelf niet aan.
Hoe heb jij deze strip weer bevestigd?

Valt mij wel op dat de strip ook voor de stevigheid van de gehele kast zorgt. Als je al aan de strip trekt, dan beweegt de kast asymmetrisch. Je merkt dan dat de kast uit 2 delen bestaat.

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
popnagels idd uitgeboord aan 1 zijde, strip daarna opzij gebogen. Zit nu weer vast met 2 boutjes/moertjes.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste