Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:33

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Mede-auteur:
  • antoinevromen
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 29-05-2019

antoinevromen

Er zijn verschillende types ventilatiepompen. Daarnaast zijn er warmtepomp boilers; die worden in een apart topic behandeld.

De volgende ventilatiewarmtepompen zijn er op de Nederlandse markt (of komen er aan). In ventilatielucht zit ongeveer 1,5kw thermisch vermogen. De meeste ventilatiewarmtepompen zijn uitgerust met het koelmiddel r134a (behalve Nibe r407c, Itho Daalderop r410a) Deze kan goed overweg met iets hogere temperaturen en kan daardoor ook warm water maken of met een nog relatief hoge cop (in verhouding met lucht/water warmtepompen buitenopstelling) warmer CV water maken tot wel 60 graden. COP kengetallen zijn veel te vinden in kwaliteitsverklaringen, deze zijn te vinden op
https://www.bcrg.nl/zoeken
Ventilatiewarmtepompen die alleen binnenlucht gebruiken, hebben een minimaal debiet nodig van 100m3/uur.

Alleen Ventilatielucht voor verwarming
- Nibe savent (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution solo (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum spaarpomp (1,5kw 1.500subsidie)
- Eneco warmtewinner(zelfde als spaarpomp)(1,5kw 1.500subsidie)
- ducobox wtw (zelfde als ecolution solo)(1,5kw 1.500subsidie)

Alleen ventilatielucht voor verwarming en warm water(mogelijkheid)
- Inventum ecolution combi(1,5kw 1.500subsidie)
- Nefit ventiline (zelfde als ecolution combi)(1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution modul-air (verwacht)(1,5kw 1.500subsidie)
-nibe f370 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)
-nibe f470 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming
Itho Daalderop hp-m 25i (2,5kw 1.500subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming en warm water (mogelijkheid)
Ducobox eco (2,5kw 1.600subsidie)
Nibe f730 (4kw+1kw element 1.700subsidie)

Met alleen ventilatielucht kan je niet gemakkelijk all-electric. Met een warmtepomp op buiten en ventilatielucht is dit eventueel wel mogelijk.

Zelf heb ik een Inventum combi50.
Deze is in gebruik genomen op 9-11-2013 (maar moet nog officieel in bedrijf gesteld worden.

De mede-autheur Antoine Vromen heeft eveneens een Inventum Ecolution Combi50 welke sinds 17-juli-2013 operationeel is.

[Voor 77% gewijzigd door SpikeHome op 05-04-2019 08:07]

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-05 13:48
Er zijn er nog meer, zoals de Nibe Fighter 120, dit is een ventilatiewarmtepompboiler, hij warmt een boilervat op tot 60 graden. geen naverwarming nodig, en ik heb er (bijna) een gekocht voor mijn nieuwe huis.

In het huis waar ik nu woon hangt sinds juni 2011 een Inventum Ecolution Combi 50.

Marian

• antoinevromen
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 29-05-2019
quote:
Blueone schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:50:
Bij mij gaf hij in de zomer inderdaad ook warm water in de cv wat ik al apart vond. Ik ga het vanavond even controleren is er eigenlijk ergens meer gedetailleerde informatie over dit systeem? Bijvoorbeeld cursus materiaal wat installateurs ook krijgen?
Ik denk dat je hier op dit forum bij de juiste mensen bent aangeland. Installateurs worden vaak in dit forum pijpenbuigers genoemd. Dat betekent dat ze prima werk afleveren (bij mij althans) wat betreft het aansluiten van ophangen installatie, buizen, leidingen en dakdoorvoer etc., maar vaak aan de elektronische inregeling/menu's niet veel aandacht besteden.
In direct-mail hebben Richard en ik al veel aan sparren gedaan om effecten en instellingen te bespreken.
Zo leer je van elkaar. Om die reden heeft Richard ook dit topic gestart om meer mensen deelgenoot te maken van onze ervaringen.

Zover ik weet is er geen cursus, maar in de installatiehandleiding, waar ook de installateursinstellingen staan is veel te halen.

De situatie waarbij hij bij jou zomers is blijven doorstoken kun je op 2 eenvoudige wijzen verhelpen:
-1- gebruik maken van de zomen/winterstand (daarmee kun je aangeven in welke maanden jij vindt dat het zomer is en dat de Ecolution nooit aan CV-verwarming moet deelnemen. Voordeel is dat dit eenmalig instellen is en je er geen omkijken naar hebt. Nadeel is dat als je een weekje met slechter weer in de zomer hebt (of bijv. een lente zoals 2013 waarbij het tot ver in mei/juni nog vriest) de Ecolution ook niet meedoet.
-2- (die heeft mijn voorkeur); Het aanpassen van de binnenluchttemperatuurregeling afhankelijk van de weerssituatie. Dat betekent dat je bijv. in de zomer deze temperatuur op 20 graden zet. Dat betekent dat de Ecolution pas aan CV-verwarming meedoet als de binnenhuistemperatuur onder de 20 graden komt, terwijl je in lente/herfst/winter deze setting op 21 of 22 zet, waardoor hij effectief bijna altijd zal bijdragen aan de CV-watertemperatuur.

• Avvd
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Dit is tenminste erg nuttige informatie, vanavond eens even met de menu’s gaan spelen want er zijn namelijk nog een aantal andere zaken die ik wil instellen:

-Stand 3 op een hoger toerental zetten, het vocht gaat niet echt snel weg in de badkamer tijdens het douchen.
-Stand 3 instellen met naloop
Deze twee opties had ik al in de handleiding gezien en zijn vrij makkelijk in te regelen.

-De overige instellingen bekijken aan de hand van jullie posts.

Ik heb bij mij al gemerkt dat er meer dingen niet goed zijn ingesteld door de installateur; een opentherm thermostaat koppelen aan de aan/uit schakelaar van de ketel, temperaturen niet goed ingesteld bij de vloerverwarming etc. Het is allemaal duidelijk in de haast gegaan terwijl dit natuurlijk zonde is bij dit soort (dure) systemen. Ze moeten niet alleen op papier zuinig zijn maar ook in de praktijk. Vandaar dat ik ook meer haarde hecht aan het gene wat hier onderbouwd vermeldt staant dan wat de installateur doet en zegt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 23:26

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Vandaag heb ik een nieuwe software update gekregen, versie p6352.
Nu ook met legionella functie.

Heb nu T-10 in gebruikersmenu erbij gekregen.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-05 17:41
Hoe is de warmtepomp opgehangen? Met dempingsrubbers of niet? Wat is de muursoort? Als je totaal geen vertrouwen hebt in de installateur, laat dan een ander er naar kijken en als blijkt dat een en ander verkeerd is ingeregeld is het relatief eenvoudig op te lossen en kun je de kosten aan de huidige installateur verhalen. Uiteraard mits hij voldoende (=3) kans heeft gehad om de problemen te verhelpen.

Ik wou er niet mee zitten en zou direct een andere inschakelen als het je niet bevalt en als je de techniek boven de pet gaat. Het is tenslotte jouw nieuwe woning, waar je veel plezier zou willen hebben en je waarschijnlijk lang op verheugd. Dan is 200 euro voor een halve dag een goede installateur niet veel. Bel eens met de fabrikant, die kan ook aanbevelingen doen voor een goede installateur bij jou in de buurt.

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:12
Hallo ik ben Cor en ik volg dit forum al enige tijd met name de warmtepompen en cv inregel postings.
Nu er subdidie gegeven wordt voor de inventum ben ik weer aan het inlezen in oa dit forum. Ik overweeg om deze aan te schaffen incl ww maar twijfel nog.
Ik heb een 2 onder 1 kap van 1994, 150m2 die verwarmt wordt tussen 20,5 en 21 graden C, vloerverwarming, hr++ glas beneden, en gehele cv system ingeregeld en werkt tot 4 graden C buiten temperatuur op zo'n 40 graden cv water temperatuur. Mijn verbruik is 1180m3 gas / jaar waarvan 180 voor ww en ik gebruik zo'n 3750 kW electrisch en wek zo'n 3000 kW zelf op.
Ik twijfel tussen een warmtepomp l/w ( Elga ? ) en deze inventum.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
quote:
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:05:
[...]

Ja klopt, maar de combi50 is dan nog steeds 3000 euro tov de 1000 euro van een warmtewinner. Dat is nogal een verschil.
Ik heb de combi50 3 jaar geleden aangeschaft voor een 3200,- en toen nog een 600 subsidie gekregen.
wel zelf geïnstalleerd.
Lijst wp's http://www.rvo.nl/sites/d...20februari%202016_Def.pdf

Daar staat:
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 4 € 2.300 KA01702
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 6 € 2.150 KA01704
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 8 € 2.000 KA01706
Eneco Solo Warmtewinner 2 € 1.000 KA01708
Inventum Ecolution Solo 2 € 1.000 KA01697
Inventum Ecolution Combi50 2 € 1.000 KA01709

combi50 kost bij warmteservice nu https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050

Op de warmtewinner en de solo en de combi50 krijg je allen €1000,- subsidie.
alleen op de All-E krijg je €2000,- a €2300,- subsidie
maar ik weet alleen niet wat de all-e is!

edit:
de solo hier gevonden €2599,- https://www.budgetketel.n...entum-ecolution-solo.html
en de combi €3150,- https://www.budgetketel.n...m-ecolution-combi-50.html

Die €600,- verschil haal je er wel uit door je warm water.

[Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2016 12:26]

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:06
quote:
Red devil schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:55:
[...]

Mooie info bedankt. Heb jij ook al een bestaande HR installatie die je gaat combineren met de Combi50? En mag ik vragen wat je (ex subsidie) kwijt bent voor de Combi50 en installatie?
Ik hik een beetje tegen de tvt aan, volgens mij is het vermogen van de Combi50 gelijk aan die van de toekomstige WarmteWinner. Echter, de WW is maar 1000 euro en je mist alleen de tapwater optie. Volgens mij ga je het verschil tussen de Combi50 en WW met tapwater bijna niet terugverdienen. Ik word echter graag gecorrigeerd mocht het tegendeel waar zijn. O-)
ik zou niet te veel van de eneco marketing volgen.
de warmtewinner is gewoon een ecolution solo.

koop je die los en doe je de subsidie er af, dan zit je bijna aan de prijs van de warmtewinner.
(de eneco marketing heeft het wel over 1000€, maar zeggen ook dat het ongeveer is(is dat misschien iets over dreven?), en is die prijs dan met of zonder verplicht onderhouds contract. :?
dan kan het zijn dat hij misschien zelfs even duur word of duurder, maar zoveel slechte gegevens om er iets van te zeggen dat ik het ook niet weet..)

de ecolution combi is gewoon veel gaver, waar een solo de hele zomer niks kan doen, werkt de combi in de zomer wel lekker door zij het alleen maar voor tap water.
een ecolution combi + boiler + aico (die ook kan verwarmen) en je kunt makkelijk 100% van het gas af.
warm tap water is het lastigste stukje voor een warmte pomp, en de combi+boiler zijn daar nu net sterk in. ;)

dus niet alleen aan de tvt denken, maar denk ook aan de toekomst met een combi ga je voor 100% als je dat wil nu of in de toekomst.

edit:
de kosten van je gas aansluiting kun je met een combi+boiler ook leuk omlaag krijgen.
je komt dan zeker onder de 500m3 per jaar en dan kun je een kookgas gas aansluiting aanvragen.
die is ook nog een paar 10tjes goedkoper als een gewone gas aansluiting.
(maar kan soms wel lastig zijn om hem ook te krijgen.
vaak wel wat lastige telefoontjes voor nodig.
het sjv-spook komt dan langs.
maar het is niet onmogenlijk dus. ;) )

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 19-02-2016 11:28]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
quote:
Randy.W schreef op zondag 06 maart 2016 @ 09:14:
[...]

Op de connector achter het bedieningspaneel. Aansluitingen 7+8. En het is inderdaad een on/off thermostaat. Maar ook als ik 7+8 doorverbind met draadje, zie ik parameter 68 bij 0_2 naar 1 gaan. Echter de ecolution blijft vervolgens gewoon in A1 hangen.
Vreemd dan idd.
Als je in het menu C/1 op 4 gezet hebt en de kamer thermostaat op 7 en 8 hebt aangesloten moet het gewoon werken.
Waar heb je de C6 opstaan? nadraai tijd uren? deze niet op 0 zetten iig.
En anders even contact opnemen met inventum hierover.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-05 21:45
quote:
Arjanvb schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:59:
Bij de combi50: weet iemand waar de aansluiting "cv-ketelthermostaat" voor dient? Kan er nergens iets over vinden. Ik vroeg me af wat je hier mee kan.
Deze kan worden aangesloten op de (aan/uit) thermostaat ingang van je CV ketel.
Daarmee kan de Ecolution als de warmtevraag langer dan een bepaalde tijd blijft bestaan, ook de CV inschakelen om mee te helpen. Deze vertragingstijd is in te stellen is in het menu.

• migjes
quote:
Randy.W schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:41:
[...]

@Migjes: Kan je dit uitleggen? Ben benieuwd waarom het onder de 4 graden minder verwarmt? Heeft dat met kans op bevriezing van afvoer te maken? Waar heb je deze informatie vandaan?
het meeste weet ik van spikehome ;)
(het zijn ook zijn ruwe cijfers.)

1. lucht die zuig je af in huis.
en die word vervangen voor buiten lucht met ook die temperatuur.

2. de lucht die uit de ecolution gaat kan niet verder gekoeld worden als 4 graden.
geen defrost functie op dit soort warmte pompen.

dus is het buiten kouder als de 4 graden, dan vervang je die lucht dus voor iets wat kouder is als de ecolution naar buiten blaast.
verder blijft hij precies het zelfde verwarmen, maar op het totaal van het huis gezien koelt het huis wel iets af.
het is zo helaas, maar ventileren en de warmte er niet uit halen is natuurlijk nog meer verlies. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Olof Kasse
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 24-07-2016
Wel, of geen warmtepomp zoals de warmtewinner (via eneco)/inventum combi50, of solo/nefit ventiline?
Zelf heb ik sinds begin juli 2015 een nefit ventiline i.c.m. een nefit trendline 24kW en wil hierbij mijn ervaring delen.
De reden dat ik nu pas op dit forum schrijf, heeft o.a te maken met de grote belangstelling voor warmtepompen momenteel. De subsidies maken de aanschaf van een warmtepomp nu stukken aantrekkelijker. Plus het feit dat de salderingsregeling voor terugleveren met zonnepanelen vanaf 2020 afgebouwd word en de stijgende gasprijzen (Produktievermindering Nederlandse gaswinning/meer gasimport vanuit Rusland )!
Voor wie is het nu financieel rendabel om een warmtepomp zoals de ventiline aan te schaffen?
Eigenlijk vrij eenvoudig. Uw woning moet goed geisoleerd zijn. Voorzien zijn van mechanische ventilatie. En, om het financieel ook aantrekkelijk te maken, verwarmd worden met lage temperatuur.
Voor de aanschaf van de nefit ventiline werd mij destijds ook gevraagd om eerst een aantal gegevens op te sturen, zodat ze mij konden adviseren of de installatie wel rendabel zou zijn. Ik ben bang dat Eneco gewoon zoveel mogelijk warmtewinners wil verkopen en dus niet individueel zal beoordelen of het voor de klant ook financieel aantrekkelijk is...
Voor diegene die een warmtepomp willen aanschaffen, puur voor de vermindering van de CO2 uitstoot zeg ik, altijd doen! Zelfs als het systeem verre van optimaal draait zult u altijd een aanzienlijke CO2 reductie krijgen t.o.v. cv op gas.
Voor diegene die er ook financieel voordeel bij willen is het volgende cruciaal.
Het rendement, of COP, is GEEN vast gegeven! Om zoveel mogelijk rendement uit het systeem te halen moeten we met een zo laag mogelijke temperatuur gaan verwarmen. Hoe lager de temp. Van het cv water, hoe hoger het rendement. Het COP van 4.2 word behaald bij een aanvoer luchttemp. van 20 graden en een cv aanvoertemp. van ongeveer 45 graden. Gaan we verwarmen met een cv aanvoertemp. lager dan 45 graden, dan gaat het COP zelfs verder omhoog.
Hoe beter het huis geisoleerd is, hoe langer we in het seizoen met lage temp. kunnen verwarmen. Probeer uw cv water temp. zo laag mogelijk te krijgen door uw cv installatie ten eerste waterzijdig in te laten regelen. Dit kan statisch of dynamisch gedaan worden.
Dynamisch inregelen is eigenlijk het beste.
De meeste cv ketels in Nederland werken niet modulerend en worden met een aan/uit thermostaat aangestuurd. Cv waterremp. staat dan meestal vast ingesteld op ongeveer 80 graden. In dit systeem kunt u de warmtepomp alleen financieel aantrekkelijk maken wanneer het huis goed is geisoleerd en de cv installatie waterzijdig laat inregelen en de cv aanvoertemp. maximaliseerd op een temp. Lager dan 55 graden.
Heeft u een nieuwer type cv installatie met een moduleerende ketel, dan nog is aan te raden om het systeem waterzijdig in te laten regelen. Laat dan de cv regelen met een modulerende thermostaat en gebruik een tweede aan/uit thermostaat voor de warmtepomp (zelflerende functie van modulerende thermostaat uit schakelen en temp. minimaal 0.5 graden lager instellen dan thermostaat voor warmtepomp. Programma warmtepomp minimaal half vroeger laten beginnen dan cv thermostaat. Nachtverlaging cv mogelijk, maar warmtepomp niet lager dan 20 zetten en programma minimaal 1 uur vroeger dan cv laten beginnen.)
Het belangrijkste hebben we nu gehad, lage cv temp. Heeft u vloer- of wandverwarming, gebruik dan een pompschakelaar. Een van de betere is een pompschakelaar van tercal 11E (Zie google waarom deze pompschakelaar).
Laat de pomp inschakelen op een lage temp. Staat bij mij op 32 graden inschakel en 30 graden uitschakel temp. Sensor met warmtepasta monteren en (best alle cv leidingen ) isoleren voor beste werking.
Heeft u geen vloerverwarming en is dit geen reele mogelijkheid, dan zou u met ltv radiatoren een zeer goed rendement behalen en terug kunnen verdienen.
Als laatste de afweging met of zonder tapwater verwarming door warmtepomp.
Heeft u al zonnecollectoren voor tapwaterverwarming, dan is een warmtewinner van eneco financieel het meest aantrekkelijk. Heeft u nog geen zonnecollector dan zou een inventum combi50 of een nefit ventiline aantrekkelijker kunnen zijn. De terugverdientijd zou dan ongeveer 10 jaar zijn ipv ongeveer 5 jaar tov een warmtewinner. Mocht u tapwater willen verwarmen met een warmtepomp dan heb ik de volgende tip. Stel de watertemp. voor de voorraadketel in de warmtepomp niet hoger in dan 35 graden. Dit om twee redenen. Ten eerste omdat de cv altijd moet naverwarmen. Heb bij mijn Nefit ketel van 24kW berekend dat wanneer ik ga douchen met spaarkop (8 liter/minuut), ik 3.7 liter/minuut warm water verbruik. Om 3.5ltr/min te verwarmen naar 60 graden heb ik bij minimum cv vermogen een temp. Verschil nodig van 30 graden. Met de standaard temp. Setting van 55 graden staat de ketel continue te pendelen tijdens warm water verbruik. Tijdens douche draait de cv maar 2 a 3 seconden en stopt dan weer 2 a 3 seconde. Dit pendelen is niet bevordelijk voor het verbruik en ook niet voor de levensduur van de cv ketel! Om het systeem mooi te kunnen laten draaien kunt u bij nefit een solar temperatuurmeter kopen en deze zo dicht mogelijk bij warmwater uitgang warmtepomp boiler om leiding klemmen (met warmtepasta ertussen en leiding isoleren) en aansluiten op cv ketel. BELANGRIJK: cv ketel moet dus wel geschikt zijn voor naverwarming van tapwater, anders zal de ketel altijd pendelen bij warmwater gebruik.
Alleen met sensor en watertemp. ingesteld op maximaal 35 graden pendelt de ketel niet! Tweede reden om watertemp. niet hoger dan 35 graden in te stellen is rendement. Wannneer de warmtepomp water moet verwarmen naar 55 graden dan daalt de COP naar ongeveer 3 en kost het verwarmen met warmtepomp even veel als verwarmen met gas (Extra gasverbruik door pendelen niet meegerekend). Bij 35 graden heeft de warmtepomp een COP van ongeveer 5 en de ketel draait continue op minimum vermogen, dus ook met hoogste rendement en is opgeteld het voordeligst.
Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden is het volgende.
Wanneer de warmtepomp cv of tapwater moet verwarmen, dan zal de ventilatie automatisch in een hogere stand gaan draaien. Ongeveer 200 m3/uur. Deze capaciteit heeft men ook al snel nodig met twee personen of meer in huis.....
Hierdoor produceerd de ventilatie dus wel wat meer geluid, vergelijkbaar met stand 2of zelfs nog iets meer. De ventilatiecapaciteit bij warmtevraag is berekend en hoort bij inbedrijfstellen van de warmtepomp gemeten te worden. (Er wordt een fan voor de luchtinlaat tijdelijk gemonteerd en slang van mechanische ventilatie aangesloten. Luchtverplaatsing word gemeten en de warmtepomp word voor warmteproductie op een vast toerental ingeregeld). Wanneer men nadien de ventielatiecapaciteit zelf via het servicemenu gaat aanpassen, heeft dus grote kans dat er te weinig warmte beschikbaar is voor de warmtewisselaar en dus zal bevriezen. Na 45 minuten zal de warmtepomp weer opstarten totdat de uitgeblazen lucht temp. weer onder de 4 graden komt en de warmtewisselaar weer zal bevriezen. Optimale uitblaastemp is 6 a 7 graden.
Wat kunt u aan besparing verwachten? Om een indruk te kunnen geven zal ik mijn eigen situatie beschrijven.
Tussenwoning inhoud 480m3 gebouwd in 2004. Tijdelijk label A. Vloerverwarming begane grond 75m2. Pompschakelaar vloerverwarming, start 32 graden, stop 30 graden. Bovenverdieping niet verwarmd behalve badkamer 22 graden continue. Slaapkamers niet onder 16 graden bij 7 graden vorst.
Nefit ventiline icm nefit trendline 24kW. Cv waterzijdig ingeregeld en max. Aanvoertemp. 40graden. Zelflerende thermostaat aan/uit draadloos op ventiline en nefit easy op cv (zelflerende functie uit en aanwarmvervroeging uit, 0.5 graden hoger ingesteld als thermostaat voor ventiline, geeft dus 0.5graden meer aan.)
Gasverbruik van 1200-1000m3 jaar naar 250m3 jaar en elektrisch meerverbruik van warmtepomp ongeveer 1200kWh per jaar.
Momenteel komt het uit op 250 tot 300 euro besparing per jaar. Hierbovenop komt nog een kleine 50 euro besparing omdat je met een gasverbruik <500m3 jaar minder capaciteitstarief betaald. Zeker nu er subsidie wordt gegeven op warmtepompen, is een nefit ventiline terug te verdienen in ongeveer 10 jaar. Stijgende gasprijzen en dalende elektriciteitsprijzen nog niet meegerekend.
Heeft u nu zonnepanelen, dan word het na 2020 ook steeds voordeliger om eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken. Terugleveren zal na 2020 zeer waarschijnlijk steeds minder opleveren. (Zie bijv. Belgie, Duitsland, Spanje, enz.)
Mocht het in de toekomst financieel gunstiger zijn om helemaal geen gas meer te verbruiken, dan kunt u tzt er altijd voor kiezen om de cv ketel te vervangen door een ander systeem. De ventiline, of warmtewinner kan met ieder ander systeem gecombineerd worden. En ventileren moet toch gebeuren, dus vind ik het zonde om deze warme ventilatielucht niet te gebruiken voor een kleine warmtepomp. Hierdoor levert het systeem onafhankelijk van de buitentemperatuur continue een hoog rendement en is het systeem eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker dan een warmtepompunit dat 365 dagen per jaar buiten staat.
Nog een bijkomend voordeel is dat deze kleine warmtepompen de goedkoopste oplossing is (wanneer goed geisoleerd) om uw woning twee labelsprongen hoger te krijgen. Dit is dus ook een waardevermeerdering van de woning.
Heb geprobeerd om er een kort en duidelijk verhaal van te maken, maar is ondanks het weglaten van alle berekeningen toch nog veel langer geworden dan de bedoeling was.... Hoop dat degene die kiezen voor een warmtewinner of vergelijkbaar systeem hier geen spijt van krijgen. Dit zou alleen maar negative reclame zijn voor een systeem wat in principe goed en economisch aantrekkelijk is. Installatie van een warmtewinner/ventiline/combi50/solo heeft dus een aantal voorwaarden om het ook financieel aantrekkelijk te maken. En hoe beter het systeem werkt, hoe meer u er mee bespaard en hoe meer CO2 uitstoot word bespaard!

[Voor 7% gewijzigd door Olof Kasse op 10-04-2016 21:29]

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
sinds deze week zijn bij mij de kozijnen vervangen met nieuw glas erin.
Ik had gewoon dubbel glas en dat is nu allemaal tripple geworden.
incl. nieuwe voordeur waar we normaal in de winter door de kieren naar buiten konden kijken.
gelijk voor tripple gekozen hr+++ ipv hr++ gezien je het daarna ook nooit meer vervangt.
nu 2 dagen klaar mijn huis blijft continue een 21,0 a 22c binnen zonder verwarming aan.
Ik merk nu al verschil qua straling ben benieuwd als het echt koud gaat worden.
En wat dit met mijn verbruik gaat doen.

• migjes
quote:
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:06:
Is het interessant om een Solo neer te hangen incombinatie met stadsverwaming? In het matige stookseizoen kan de solo het af en mocht het echt koud worden dan kan de stadsverwaming flink aan.

Ik vraag me alleen af hoe warm de solo het water kan maken. Ik heb namelijk nog geen LTV. Maar de radiatoren worden doormiddel van de termostaat kraan ook niet gek warm om het warm te houden.

Solo is relatief een koopje, aanschaf 2900 en subsidie 2300!
check met stads verwarming eerst hoeveel je betaald voor de vaste kosten en hoeveel je dan nog betaald voor de warmte zelf.

bij de meeste stads verwarming zijn de vaste kosten toren hoog en is warmte gebruiken erg goedkoop.
of je dan een solo of combi gebruikt met stads verwarming bespaar je dan eigenlijk maar erg weinig op de kosten. :-(
je moet dan haast wel geheel over gaan naar een ander systeem wil het een beetje leuk worden.
dus heel de stads verwarming er uit om de vaste kosten te vermijden.
maar dan heb je de combi50 nodig + een boiler + een all-elektrik en dat is niet goedkoop.
(gebruikt ook nog veel stroom helaas, een andere warmte pomp is dan interessanter.)

(als je naar het milieu wil kijken is het ook erg lastig te zeggen, in theorie is stads verwarming erg goed voor het milieu, dus ook daar kan het erg tegen vallen. :-( )

edit:
quote:
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:23:
hahah ik heb inderdaad bij de verkeerde gekeken, het was al zoveel ;-)

All - E Ecolution Solo 4 € 2.300 KA01703

maar het is deze natuurlijk: Inventum Ecolution Solo 1 € 1.000 KA01697

Dan is een Elga wellicht interessanter
dit zelfde verhaal geld ook voor de elga helaas. :-(

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 13:29]

• migjes
quote:
ventilatie buizen voor de ecolution.

heb de centen nog niet voor de ecolution zelf, maar kan ik vast de buizen aanleggen en daar zit het stukje variabele kosten van het project. dus door sparen word dan wat simpeler.

• migjes
zo, de ecolution staat in de gang.

vandaag de verwarmings-buizen omgelegd.
van de week eens kijken hoe ik die keerklep er ingeduwd krijg. (is krap dat stukje.)

en dan eens kijken hoe ik het knoop punt koud water uit elkaar gerafeld krijg.
(de wasmaschiene zit er op een lastige plaats er tussen in. :-( )
maar nu eerst bier!!!

de aanschaf prijs viel mij erg mee trouwens, kreeg stiekem een flinke korting die ik niet had verwacht. *O*

• migjes
quote:
vandermark schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:32:
Ik ga een nieuwbouw woning kopen, volgens jaar start de bouw. Overal vloerverwarming, goed geisoleerd (epc <0,4), mechanische ventilatie C (luchtroosters) en een CV-ketel... (is inbreidingsproject met al gas aanwezig).

Nu heb ik me in lopen lezen maar met die subisiemogelijkheden voor 2017 is het toch erg voordelig om ipv een ventilatiebox een inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler te laten plaatsen? Kan ik dit door de bouwer laten doen en dan wel subisie krijgen of moet ik dit zelf doen na oplevering om aanspraak op de subsidie te kunnen krijgen?
tja all - E daar zou ik toch even mee oppassen.
een warmte pomp zoals de ecolution die met +/- 0,35kW 1,4kW aan warmte leveren. (cop van +/-4 :*) )
als je dan rond een buiten temperatuur komt van +/-8graden, dan levert hij niet meer genoeg warmte.
(heel theoretisch verlaat de lucht je huis met 4 graden, dus is het buiten kouder als 4 graden dan koelt helaas het ventileren je huis af, maar niet ventileren is erg ongezond dus dat moet je zoizo toch doen.)
als je dat daarna met de all-E gaat oplossen gaat er een elektrisch element aan. (cop van 1 :-( )
dan is 1kW = 1kW.
stiekem is het dan best een dure oplossing, helaas.
(mensen zoals ik en spike en anderen, die hebben erg veel PV panelen op dak liggen, dus we hoeven op het moment niks meer te betalen voor onze stroom, en dan is het wel iets anders. >:) )

maar niet getreurd, neem gewoon een ecolution combi 50, zonder de all-E.
en los het verder op met gas, dat is het goedkoopste.
(eventueel met een zonneboiler of elektrische boiler cq allebei.)

maar wil je toch iets beter. (gewoon omdat je de centen hebt, of en er zin in hebt. ik kan het je zeker aan raden, het is een flinke investering, maar je krijgt wel erg lage maand lasten en dat is prettig. :Y )
kijk eens of je een valliant systeem kunt laten aanleggen:
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
dat is eigenlijk het zelfde als een ecolution, maar dan werkt hij op buiten lucht waar de binnen lucht in gemengd word.
waar de ecolution stopt bij een 8 graden buiten temperatuur gaat deze verder.
(hoe ver precies weet ik niet maar ik verwacht iets tot onder de 0.
is helaas wel koppel verkoop, dus een valliant gas ketel is nodig. :-( )

maar ook de elga is een optie (daar kun je de beveiliging van af laten halen door de fabrikant, en dan werkt die ook erg tof)
helaas heb je dan wel een flinke buiten unit. (die ik niet kan plaatsen met mijn huis, gewoon geen goede plek voor.)

of kies een echte warmtepomp, het werkt, dus waarom niet. ;)
neem er ook wat PV panelen bij, en je word al snel spekkoper. >:)

• migjes
quote:
vandermark schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:32:
Ik ga een nieuwbouw woning kopen, volgens jaar start de bouw. Overal vloerverwarming, goed geisoleerd (epc <0,4), mechanische ventilatie C (luchtroosters) en een CV-ketel... (is inbreidingsproject met al gas aanwezig).

Nu heb ik me in lopen lezen maar met die subisiemogelijkheden voor 2017 is het toch erg voordelig om ipv een ventilatiebox een inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler te laten plaatsen? Kan ik dit door de bouwer laten doen en dan wel subisie krijgen of moet ik dit zelf doen na oplevering om aanspraak op de subsidie te kunnen krijgen?
een kleinigheidje, maar ach wie weet.

de valliant/elga/andere warmte pomp, die hebben vaak ook een mogelijkheid tot koelen.
dat is niet zo als een gewone airco(wat ook een warmtepomp is), maar top koeling.
je kunt je vloer niet te koud maken anders ontstaat daar een laagje condens op. :-(
maar als je ook vloerverwarming op de boven verdieping hebt, dan koelt de huiskamer wel lekker af.
(warmte stijgt en kou daalt. ;) )
als je dan ook nog wat PV panelen hebt , dan kun je rechtstreeks met die energie je huis een beetje koelen.

niet omdat het moet maar omdat het kan. >:)

• berri
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 11:19
quote:
SpikeHome schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Ik was benieuwd hoe het nu gaat met de wp.
Je vloer al langzaam aan warmer geworden?
Met de kou is er natuurlijk ook meer warmteverlies en is 1,4kw niet erg veel.
Tot nu toe vanaf 12/12, 34 kuub gas verbruikt, niet slecht, al had ik nog wel wat minder verwacht. In vergelijking met vorige jaren ongeveer 50 kuub minder verbruikt in deze periode.
Goede metingen zijn erg lastig als je met vloerverwarming werkt aangezien de afkoelsnelheid enorm traag gaat, en ik beperk me voorlopig dus maar tot een stand per maand.
De aanvoer temperatuur blijft steken op een ~25 graden, 4 graden verschil met de retour.

Maandag komt de installateur een geisoleerde afvoer plaatsen tot aan de dakdoorvoer, goede service, ik had aangeboden iets van de kosten te willen nemen maar dat vond men niet nodig.
Dit wordt toch nog een aardige operatie met het openzagen van een gipskoof en vervangen van ongeveer 3.5 meter pijp.

• alku1606
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-04 23:24
Bedankt! Dit klinkt goed. Dus een aparte thermostaat koppelen aan de Ventiline?

Is een thermostaat makkelijk aan de Ventiline te koppelen? Als jullie eenvoudig tips kunnen sturen graag, ander struin ik wel even (geen probleem).

De thermostaat zou je in de zomermaanden dan op 20 graden kunnen zetten. En inderdaad de aanzuiglucht altijd lager is dan de temperatuur in de woonkamer

In de handleiding zag ik dat er een keuze gemaakt kan worden in cv-thermostaat (in het installateursmenu). Te weten:

1 cv-1 binnenluchtthermostaat (fabrieksinstelling)
2 cv-2 n.v.t.
3 cv-3 aanlegsensor
4 cv-4 kamerthermostaat (24 V)

Is het een optie om te kiezen voor 4? Of levert een aparte thermostaat meer op? Of heeft deze instelling een andere betekenis.

Overigens, ik heb met dit koude weer de zomer/winterstand uitgezet.

(Misschien vreemd dat ik een bijna een jaar na dato tot deze vragen kom. Reden is, dat de warmtepomp volgens verwachting functioneerde, totdat ik bemerkte dat de zomerstand niet werkte (aan stond))

[Voor 38% gewijzigd door alku1606 op 19-04-2017 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07-03 13:14
De luchtvochtigheid gemeten met een DHT22 werkt. Ik heb een relais geïnstalleerd die de fase L3 en L1 met elkaar verbind. Met de Arduino wordt een 1 seconde puls gegeven waardoor de WP gedurende 40 minuten in de hoogste stand, in mijn geval 280 m3/h, gaat werken. Er is een veiligheid ingebouwd zodat de L2 fase en L1 fase nooit tegelijkertijd zijn ingeschakeld.
Het relais geeft de schakelpuls bij een vochtigheid van 90%. Het bleek dat de luchtvochtigheid al vrij snel bij aanvang douchen omhoogschiet. De DHT22 is in het aanzuigpunt van de ventilatie gehangen. (zie foto)
Na 40 minuten heb ik een vertraging van 90 minuten ingebouwd zodat de fan niet te snel weer inschakelt.

De data wordt ook gelogd:

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• migjes
quote:
Zonnevis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:36:
@migjes: luch/lucht warmtepomp heb ik overwogen maar 300-315 dagen per jaar kan ik mijn woning op temperatuur houden mbv de Combi-50. Met 170 cbm gas voor CV verwarming op jaarbasis en voor warmwater en koken 180 cbm per jaar. Om van het gas af te komen moet er dan ook nog een doorstromer oid komen. Lijkt mij dat de investering dan toch ver voorbij een acceptabele tvt komt. Mijn totale energiekosten op jaarbasis zijn nu 45-50 euro. Zolang de saldering erin blijft kan ik dat best lang volhouden.
je maakt het je zelf ook niet gemakkelijk,

die doorstromer's zijn erg duur en stiekem erg beperkt.
(blijft een kleine hoeveelheid in l/m of je moet wel een hele zware pakken, maar dan moet je ook weer oppassen met elektrisch koken.)
veel simpeler op te lossen met een boiler, die hoeft helemaal niet zoveel liters te zijn na de ecolution.
en qua vermogen is een model >2000W ook goed, heb je niet eens een apparte groep nodig ;)

stilstand verlies van die kleine boilers, dat valt erg mee, als je een 250kWh per jaar is dan heb je al best een grote of een heel slecht geïsoleerde. ;)

maar de grootste klapper zit er in dat je geen vast recht voor gas hoeft te betalen, je rekening kan dan -14€ worden. >:)
(dat kan oplopen naar 235€ + 20€ per jaar)
het kan dus wel als je echt zou willen, doe het zolang je nog kunt salderen en dan betaal je na salderen nog steeds een flink lager bedrag. ;)

maar ach, laat geld niet je belangrijkste drijfveer zijn, dat is nooit echt verstandig.
ik heb net een leuke uitbreiding voor de ecolution gekocht, vrijdag leveren ze hem, ik ben benieuwd. ;)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@alku1606 dat is alleen de filterdoek denk ik.
De link van @Zonnevis is de complete filter die je er zo inschuift.

Ik heb zelf ook zo een 2e set die wissel ik en dan maak ik de andere schoon en zet er nieuw filter doek in als deze te vies is geworden.

• migjes
@Robert.r
geluidproductie, dat is zo een moeilijke om te omschrijven, dus hier mijn verzie.

als je het simpel bekijkt de ecolution eigenlijk gewoon een ijskast, dus verwacht ook ongeveer het zelfde geluid.
staat de ijskast tegen een radiator aan (ja er zijn idioten die hun ijskast tegen de een radiator aan zetten, lol)
dan gaat die radiator door het geluid mee trillen en hoor je dat in heel het huis.

ja, een ecolution zit nu eenmaal aan de buizen vast, maar daar door word hij ook geleverd met 4 flexibele buizen tegenwoordig.
zorg dat die buizen gebruikt worden en je hebt geen last van trillingen in je radiator/vloerverwarming systeem en dus geen geluids-overlast.

verder moeten ook de lucht pijpen ook verbonden worden.
tja sommige installateurs knallen de harde Spiraliet spiraalpijp gewoon aan de ecolution. 8)7
tja dat is vragen om problemen, hang er een stukje van dit soort pijp tussen:
https://www.warmteservice...ieslang-150-mm/p/51351235
en ook dat probleem is opgelost.

ik zelf ben nog een stapje verder gegaan (maar zeer betwijfelbaar of het wel nodig is. ;) ) en heb zelfs deze er tussen gehangen:
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505 >:)

verder hang hem aan een stevige constructie muur, dus een buiten muur of een muur naar de buren toe.
niet aan een binnen muurtje, het apparaat trilt een beetje zoals elke warmtepomp(en ijskast) en binnen muurtjes kunnen dan als klankkast gaan dienen.
moet het perse aan een binnen muur, koop dan het speciale ijzeren rack er bij en dan kan het wel.
(ik heb het rack gekocht en aan een constructie muur hangen, dit heb ik gedaan omdat ik anders te weinig plek had voor de buizen. zie foto.)

ik zou hem verder niet op mijn slaapkamer willen hebben hangen, want iets geluid maakt hij wel.
maar mijn cv ketel maakt meer geluid als die aan staat. ;)
om echt een goed idee te krijgen van de geluids-productie (die er bijna niet is, mits goed geïnstalleerd)
is eens te gaan luisteren bij een eigenaar. (heb ik ook gedaan ;) )

beste aansluit methode vind ik nog steeds geeft hem een eigen thermostaat.
die heb ik een paar weken geleden op 21 graden gezet en niet meer aangeraakt, en nu kom ik elke ochtend beneden en de vloer is is al lekker warm. >:)

http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG

(als je hem zelf wil gaan aanleggen, laat het even weten.
heb ik een hoop tips voor je die het allemaal al snel goedkoper maken. ;)
ik vond het eigenlijk erg makkelijk om het zelf te doen, maar goed ik ben niet bang voor een klein klusje. >:) )

edit:
o, ja ik heb sins een paar weken een kleine uitbreiding gekocht voor de ecolution. >:)
http://paulissenwitgoed.n...aat?mfp=manufacturers[44]
dat is een wasmachine die met warm water gevoed kan worden (heeft een warm en een koud water aansluiting)
dus grof weg kan ik nu zeggen dat ik een warmtepomp wasmachine heb. >:)

(ben nog bezig met de ecolution ook zo te gebruiken dat hij ook de wasdroger gaat worden.
maar dat is nog een hele klus. ;) )

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-10-2017 11:33]

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:24
Nee, hij verbruikt in het stookseizoen ca. 7-8kwh per dag, maar daar buiten niet. In de zomer hoeft 'ie alleen maar te ventileren.

Ik ben toch malle pietje niet!

• migjes
quote:
Red devil schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:20:
[...]

gemiddeld opgenomen vermogen = 300 watt. Dus circa 7 kWh per dag? Dus dik 2500 kWh per jaar. Levert circa 200-230 euro op als je het "over" hebt. Wat was alweer de COP van zo'n ding? Heb nu ongeveer 1000-1100 m3 gas verbruik. Moet dan ongeveer 400 m3 gas besparen wil het quitte spelen tov stroom terugleveren. Met als extra voordeel dat je huis goed geventileerd is. Klopt deze berekening ongeveer?
zo als al gezegd, ik weet niet of je de verwarming aan wil hebben in de zomer :?
verwarmen hoeft eigenlijk alleen maar in de winter. ;)
en dan ben je al een flinke kerel als je er een 1500kWh in geduwd krijgt. ;)
(7 tot 8 kWh per dag klopt wel, maar dan moet het buiten wel kouder zijn als +/- 5 graden.
anders hoeft hij niet eens de hele dag te draaien. ;) )

(nu vind ik de solo/warmtewinner niet zo heel interessant, kunt beter voor de combi 50 gaan.
die maakt ook voorverwarmd tap water en kan zo ook in de zomer nog iets voor je betekenen en daar door bespaar je nog meer gas.)

als je er niet al te gek veel moeite in steekt, maar hem wel een beetje fatsoenlijk aansluit.
dan kun je met gemak een 50% van je gas besparen.
(maar met wat meer moeite en wat slimmigheden kunnen hier mensen zelfs boven de 60% komen. ;)
meeste doen dit door een aparte thermostaat aan de ecolution te hangen, dan maakt hij meer uren met meer kWh gebruik maar ook minder gas gebruik.)

de COP is lastig te bepalen, maar alles lijkt er wel op dat hij over een COP van boven de 4 te hebben.
(gespecificeerd word een COP van 4,2 en dat kan best wel eens kloppen.)
in tegen stelling tot andere lucht/water warmtepompen, is de COP ook vrijwel bijna de SCOP.
hij gebruikt warme binnen lucht en die is een stuk stabielere als de buiten lucht.
dus heeft veel minder last van seizoen invloeden. ;)

ik zou trouwens niet rekenen met overschot van PV, dat maakt de berekening erg ingewikkeld. ;)
(pas nadat je de PV hebt terug verdiend is de stroom gratis, maar voor velen is dat stiekem na een erg ruime 5 jaar. of te wel loop je zelf niet te neppen.
wel erg prettig als je een PV overschot hebt en die zo vet kunt weg stoken. ;) )
reken je dan uit dat je er 1500kWh in kunt stoppen.
dan heb je grof wel 1500kWh * 4 COP / 8 kWh per m3 gas = 750m3 gas bespaart.
1500kWh * 0,18€ = 270€
750m3 * 0,60€ = 450€.

grof weg klopt dit wel, maar praktijk is helaas iets anders.
voorbeeld hoe het bij mij loopt:
ik gebruik maar een 650m3 gas per jaar, dit lukt doordat ik als een vrek mijn huis verwarm. >:)
zodra het over gas gebruik gaat verwarm ik maar spaarzaam.
nu ik het kan doen met de warmtepomp ben ik veel maar dan ook veel minder spaarzaam gaan verwarmen.
(aaa, een beetje goedkope luxe, mag ik ook eens een keer. ;) )
had ik dit met gas moeten doen dan had ik geen 650m3 gebruikt maar een 1100m3 gas.
(die 1100m3 gas zou moeten kloppen als ik de cijfers van de buren hun gebruik er bij pak.)
maar door de warmtepomp blijft er voor mij maar een 350m3 over.
(ik heb van 1 januari tot 31 oktober een 232m3 gas gebruikt, dus dat ga ik wel redden.)
dus financieel schiet ik er niet veel mee op, maar de extra luxe is onbetaalbaar. ;)

verder had ik geen goede ventilatie, en nu wel, onbetaalbaar.
als ik de gas ketel stookte, dan was de vloer warm in +/- 1 uur, maar daar na moest ik 12 uur wachten voor ik hem weer warm kon maken, met de warmtepomp kan ik de vloer 24x7 verwarmen en dat is erg prettig, onbetaalbaar.
(oke, door een leuk PV overschot, is mijn maandelijkse kosten ook erg laag, lol ook deze is onbetaalbaar. >:) )

edit:
als ik dan jouw cijfers pak, dan kom jij op ongeveer 300-400m3 gas per jaar uit die je dan nog moet afrekenen.
dus die 60% besparing op gas is waarschijnlijk wel te doen voor je. ;)
maar is wel een beetje persoonlijk naar je eigen gedrag en hoe je er mee wil omgaan. ;)
ik heb hem voor de luxe, niet voor het terugverdienen.

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-11-2017 11:28]

• migjes
quote:
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:37:
[...]

Thanks Migjes! Prijsverschil is wel 600 euro tussen de nieuwe Inventum Spaarpomp (advies prijs 2600 euro) en combi 50 (3200 euro). En dan moet e.e.a. nog geinstalleerd worden.... (kost ook wel wat lijkt me). Daarbij krijg je vast een complexer systeem (meer instel mogelijkheden, meer dingen die kapot kunnen gaan). Ik vind stukje weinig onderhoud/instellen ook wel fijn (hoewel ik me kan voorstellen dat sommige mensen dat juist leuk vinden).
vergeet a.u.b de spaarpomp/warmtewinner, dat is gewoon oude wijn in een nieuwe zak. ;)
noem ze inventum ecolution solo of inventum ecolution combi 50.
de verschillen zijn alleen maar marketing. ;)
dus ik heb het over de solo of de combi 50.

de combi 50 heeft eigenlijk maar een 3weg klep extra en een 50 liter boiler.
veel meer verschil is het eigenlijk niet.

en zoizo, instel mogelijkheden zijn voor de combi50 of solo voor beide erg beperkt.
daar hoef je geen rekening mee te houden. ;)

dus de combi 50 kan ook nog een leuk gedeelte van je tap water opvangen wat de solo niet kan.
dus daar heb je ook nog iets aan in de zomer periode. ;)

ik zelf ga na de combi50 nog een extra boiler ophangen die ik dan hotfill van uit de warmtepomp.
daar door kan ik heel het jaar ook nog een douche en bad pakken met 0m3 gas gebruik. >:)
(en dan denk ik dat ik er meteen een zonneboiler er van maak)
maar helaas de wasmachine ging kapot :-(
dus heb ik deze maar aangeschaft:
http://paulissenwitgoed.n...aat?mfp=manufacturers[44]
die heeft een warm+koud water aansluiting en word dus nu gehotfild door de ecolution. >:)
ik gebruik daardoor nu wel weer minder kWh voor de wasmachine. ;)
grof weg heb ik nu dus een warmtepomp wasmachine, lol.

dit zetten mij wel een flink bedrag terug dus even geen geld voor een boiler. :-(
verder ga ik niet stoppen met alleen de ecolution, ik bouw net zo lang door tot ik helemaal geen gas nodig heb.
(hoewel ik nog erg twijfel over mijn koken, ga ik dat echt doen met elektra. :?
ach ja, wie weet dit is een beslissing die ik nu nog niet hoef te nemen. ;) )

ik wil alleen maar zeggen, die 600€ extra geeft je veel meer mogelijkheden.
als je dat niet doet, dan is de kans groot dat je daar spijt van krijgt na een paar jaar. ;)
(maar alles is ook een beetje of het kan in je huis, soms heb je gewoon technische grenzen. )

(ik heb hem ook zelf geïnstalleerd, vond het eigenlijk een appeltje eitje.
maar niet iedereen is even handig. ;) )

• migjes
quote:
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:37:
[...]

Thanks Migjes! Prijsverschil is wel 600 euro tussen de nieuwe Inventum Spaarpomp (advies prijs 2600 euro) en combi 50 (3200 euro). En dan moet e.e.a. nog geinstalleerd worden.... (kost ook wel wat lijkt me). Daarbij krijg je vast een complexer systeem (meer instel mogelijkheden, meer dingen die kapot kunnen gaan). Ik vind stukje weinig onderhoud/instellen ook wel fijn (hoewel ik me kan voorstellen dat sommige mensen dat juist leuk vinden).
oja, het regeer akkoord.

daar staan dingen in die hier flinke invloed op gaan hebben. ;)
korte termijn:
de heffings-korting op je elektra rekening gaat 51€ ex BTW dalen.
maar ook komt er 3ct per m3 extra belasting op gas. (ex BTW)
en elektra word 0,75ct per kWh goedkoper. (ex BTW)
dit gecombineerd met een olie prijs die nu weer over de 62$/barrel begint te komen.
(na heel lang op de 42$/barrel te hebben gestaan.)

verwacht ik dat we volgend jaar ergens een 0,65€/m3 voor gas gaan betalen en de elektra prijs blijft hangen op 0,18ct/kWh.
(zit natuurlijk een stukje kristallen bol kijken bij, dus schiet me niet af als het anders loopt. ;) )

dit gaat jouw rekening met 1000m3 gas dus zoizo een 150-175€ duurder maken.
dus niks doen is geen optie. ;)

(lange termijn, daar begin ik niet aan, de toekomst is altijd in beweging. ;) )

edit:
https://www.rtlz.nl/koersen#/commodity/olie
en kies dan het overzicht van de 5 jaar.
goedkope olie is goedkope kolen en gas, dure olie is dure kolen en gas.
maak je borst maar vast nat als de brent oil naar boven de 80-100$/barrel gaat. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-11-2017 12:24]

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Red devil
zoals @migjes al melde .
Door de ecolution is mijn huis nu altijd warm, ja ook in de nacht om 3.00 momenteel ishet 21.5c zelfs.
laat de temperatuur wat oplopen omdat het kouder gaat worden dan houd de wp het huis beter optemperatuur.
retour c.v. = 24.4c
aanvoer c.v. = 26.6c
buitentemp = 10.5c
binnentemp = 21.5c
lucht uit temp = 6c
koud gas temp. = 1c
verbruik wp = 287w (bij warm water loopt dat op naar 360w)

qua kosten haal ik de wp er wel uit in 15jaar maar de meerwaarde in warmte en zeer hoge WAF factor is onbetaalbaar.

ps mijn gasverbruik vanaf vorig jaar 27november tot nu is 160m3
wie heeft er nog meer een mindergas account?

[Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2017 13:51]

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
quote:
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:44:
[...]

Ik heb een ouderwetse HR ketel (huis is van 2009, dus ketel van 2008?) dus dan zal ik ook wel ouderwetsche HT radiatoren hebben? Moet je die perse vervangen door LT radiatoren om uberhaupt beetje effect van warmtewinner/combi 50 te hebben? Of is alleen het rendement iets lager...
rendement zal lager zijn.
Ik heb op de studeer kamer van mijn zoon ook ht radiatoren daar is het momenteel ook 20c 24/7 omdat hij bijna hele dagen op zijn kamer zit te studeren.
Dus het gaat wel duurt alleen langer.
LT radiatoren geven veel eerder warmte af bij lagere temperaturen.

• migjes
quote:
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:44:
[...]

Ik heb een ouderwetse HR ketel (huis is van 2009, dus ketel van 2008?) dus dan zal ik ook wel ouderwetsche HT radiatoren hebben? Moet je die perse vervangen door LT radiatoren om uberhaupt beetje effect van warmtewinner/combi 50 te hebben? Of is alleen het rendement iets lager...
a, oke, lastig antwoordje.
maar het zal je niet tegen vallen. ;)

een normale standaard gasketel levert +/- 5 tot 6kW (of anders gezegd 5000W tot 6000W)
dus vele nieuwe huizen hebben dus 5000 tot 6000W aan HT radiatoren hangen.
(dit kun je uit rekenen, is niet echt moeilijk)

nu bestaat er eigenlijk niet zoiets als een LT of een HT radiator.
(behalve in marketing taal, maar dat taaltje begrijp ik bewust erg slecht ;) )
een HT radiator kan zijn W afgeven als hij een 70 graden water krijgt.
een LT doet dat vaak al bij 35 graden.
maar dat betekend niet dat een HT geen warmte af geeft met 35 graden.
het enige nadeel is dat een radiator met de helft aan graden dan 4x zo weinig warmte afgeeft in W.

dus heb je 5-6kW aan radiators HT, dan kun jij die als 5-6 / 4 = 1,5kW LT radiatoren laten werken.
en rara , toevallig: de ecolution levert een 1,5kW. (lol over toevalligheden is soms nagedacht. ;) )
maar dan moet je dus wel alle radiatoren open hebben, anders kom je wel erg krap te zitten en kan de ecolution zijn warmte maar slecht kwijt.

(iets buiten die hoeveelheid zitten is geen ramp voor het rendement, maar zit er gewoon weg niet te ver van af dan komt het wel goed. ;)
het is zeker aan te raden even te kijken of je niet iets van een LT radiator kunt ophangen, dat is zeker niet fout, maar alles vervangen hoeft vaak ook niet, en soms kun je radiators ook nog verplaatsen.
zoals de zwaardere HT keuken radiator als LT gang radiator in zetten of zo iets....
begin eerst aan een ecolution, radiatoren vervangen kan altijd nog mocht het nodig zijn. ;) )

vloerverwarming is wel erg ideaal met een ecolution, mijn vloerverwarming kan ongeveer in zijn 1tje al een 3kW verstouwen en dat is nog LT ook.
maar het hoeft niet. ;)

en dan ook nog deze:
stoken met een gasketel, dat doe je als het nodig is.
met een warmtepomp kun je beter proberen het huis gewoon continu warm te houden.
hele andere manier van stoken. ;)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@alku1606
fan bij mij stand 1 (in te stellen op 0-0 in het menu) en die staat op 12 (120m3
stand 2 en 3 word door domotica aan gestuurd of de schakelaar in de keuken
stand 2 staat op 17 en 3 op 20.
stand 3 word gebruikt met feestjes of douchen
stand 2 gaat op mijn domotica aan/uit als het koud gas of lucht uit te koud word.
waardoor je minder of geen ap 3/4 krijgt.
En waarom zou je de warmte alleen overdags laten opwekken?
nar 23.00 gaat er warme lucht je huis uit die kan je beter in je c.v. stoppen

@The Legend
en dat aan laten staan geld ook voor jou.
de wp heeft een COP van 4 elk uur stop je de warmte in je c.v. wat dan niet op gas gebeurd

voor een wp is het beter ook om lange runs te maken.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@neiltvs hoezoo rendement minder?
De afgezogen lucht blijft toch altijd gelijk.
Dus het rendement is juist altijd goed.
Ventileren doe je 24/7 dus ook 24/7 rendement.

@alku1606 dat 24/7 ipv timer staat in de handleiding.
zal ik even moeten opzoeken voor je.

omdat mijn c.v. nu regelmatig mee helpt zie ik dat het verbruik van de wp van 290w naar een 330w gegaan is.
Hij moet harder werken voor hogere temperaturen.

[Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 14-11-2017 07:23]

• The Legend
quote:
alku1606 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:15:
[...]

We hebben een fris toilet 👍😀😎 en anders kan er een tijdje een raam open.....voor het geval het uit de hand is gelopen.

Ik heb inmddels de ventilatie in het toilet dichter gezet.
Wordt er nu wel voldoende lucht aangevoerd naar de WP?

Hoe laten jullie de WP constant aan staan. Doen jullie dat via de start EN eindtijd van de nachtklok op bijv. 00:00 uur te zetten? Bij de Ventiline is dit optie T2 en T3.
Of is er een optie om de nachtklok uit te zetten?
De nachtklok uitzetten staat merkwaardig genoeg niet in de handleiding beschreven, maar het werkt inderdaad zoals je al vermoed: begin en eindtijd op 00:00 zetten, dan blijft 'ie effectief draaien.

• OerlemA
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 25-05 14:19
Ik was al enige tijd op zoek naar medegebruikers en tips voor onze DucoBox WTW. Daarover is helaas weinig informatie te vinden. Vorige week kwam ik erachter dat de Duco technisch/uiterlijk hetzelfde is als de Inventum Ecolution Solo. Hopelijk komen nu meer eigenaren van de Duco WTW terecht op dit superforum.

[Voor 4% gewijzigd door OerlemA op 14-11-2017 13:18]

• Zonnevis
thermostaat aansluiten op punten 7 & 8 aan de laagspanningszijde van de elektrische aansluitstrip in de WP
WP op thermostaat: installateursmenu optie c1 op 4 zetten)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• OerlemA
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 25-05 14:19
@SpikeHome Ben ook geïnteresseerd om koppeling via USB te maken. Zo te zien is dit nog niemand gelukt. Ik kwam erachter dat het softwareprogramma van Duco gratis beschikbaar is (http://www.duco.eu/Wes/CD...si_635689365630603783.zip), maar helaas na installatie en koppeling nog steeds het driver probleem.
Een kleine zoektocht bracht mij op het volgende topic: Wat voor'n pin header connector is dit?.

Komende tijd maar eens aan de slag. Waarschijnlijk ook bruikbaar voor de Ecolution bezitters.

• ronnie1976
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 04-02-2019
Beste dames en heren,

Even af van de Domotica lees ik het bericht dat de invoering van de ventilatiewarmtepompen van Eneco en NUON (resp. Inventum en Nibe ) wederom vertraagd is. Zij geven aan dat het onder andere te maken heeft met tegenvallende kostenbesparing. Hun beloften waren te rooskleurig en/of ze waren ervan uitgegaan dat iedereen al optimaal ventileert. Het blijkt namelijk dat velen minder ventileren om zo te voorkomen dat er veel koude in het huis komt. Om de ventilatiewarmtepomp goed te laten werken moet er meer geventileerd worden, waardoor het kouder wordt in de woningen en dus de warmtevraag groter is. De warmtepomp moet dat meer energie leveren dan vooraf gedacht. Hierdoor wordt de kostenbesparing minder. Meer info hier

Ik ben nu benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ventileerden jullie altijd al heel goed of zijn jullie meer gaan ventileren? Zelf heb ik (nog steeds) geen ventilatiewarmtepomp, maar wil ik die volgend jaar graag aanschaffen. Ook omdat Inventum dan zelf met een eigen compacte pomp (warmtewinner zonder Eneco) op de markt komt, zie Spaarpomp.

• Zonnevis
@ronnie1976
Mijn huis is in 2011 nieuw gebouwd, maar was niet supergoed geisoleerd. Mijn Wp kon toen de woning niet op temperatuur houden, mijn gasverbruik was toen dik 1200m3. De afgelopen jaren ben ik aan het isoleren geslagen en daarnaast ook de CV en de WP afgeregeld. Het gasverbruik is nu (inclusief warm water en douchen) 325m3, terwijl de WP tot een graad of 5 buitenlucht temperatuur de tent makkelijk op temperatuur houd (20 graden).
Als een van de laatste projecten heb ik afgelopen week alle hoeken en gaten van mijn zolder gepurred. Het is daar merkbaar warmer geworden. Ook de temperatuur van de afzuiglucht, naar de WP toe, is 0,7 graden hoger dan voor het isoleren. Dus motto van het verhaal is isoleer je huis en doe het grondig.
Ventileren deed ik altijd al, op de slaapkamer staat bijna altijd een raam open voor frisse lucht. In een goed geventileerde kamer slaap je echt beter.
Voordeel van ventileren is dat het vocht uit je woning trekt waardoor de gevoelstemperatuur beter wordt en de temperatuur wat lager kan worden ingesteld waardoor de WP het makkelijker heeft om alles op temperatuur te houden.
Afgelopen weekend heb ik geexperimenteerd door in de praktijkruimte de ingestelde temperatuur met 1,5 graden te verlagenn. Op zondagavond de gewenste temperatuur weer ingesteld. 12 uur later bleek dat de WP niet in staat was om deze ruimte weer op de gewenste temperatuur te brengen. Dat hebben de IR-panelen gedaan. Sterker nog de hele woning die was gedurende de nacht 1 graad kouder geworden.
Het elektrisch verbruik met de WP is inderdaad aanzienlijk maar dat heb ik 5 jaar geleden al ondervangen door zonnepanelen te plaatsen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@ronnie1976 zoals @Zonnevis al zegt ventileren deed ik al in mijn woning.
Er stond een afzuig unit 24/7 warme lucht naar buiten te blazen.
Die warmte gaat nu mijn c,v, en warm water in.
Door ook zonnepanelen te gebruiken blijft de elektra laag.
Ik heb nu nog elk jaar dik 2000kwh over.
Gebruik jaarlijks 1800kw daar zit natuurlijk teruglevering tijdens gebruik ik.
Mijn wp verbruik 2017 tot nu toe:

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@berri netjes
ik heb geen houtkachel dan en ben afgelopen jaar een 20m3 meer gaan gebruiken schat ik in.
Maar ipv nachtverlaging nu 24/7 huis warm.
nu 160m3 ongeveer van afgelopen jaar.

Over de houtkachels wil ik wel een discussie starten in een ander topic
Maar die zouden ze in steden moeten verbieden bah wat stinkt dat buiten en als de wind verkeerd staat ruik ik het op de slaapkamers,

[Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 08-12-2017 12:03]

• Zonnevis
Problemen met de invriesbeveiliging (AP4) op mijn systeem ontstaan als de aanzuiglucht een temperatuur van 17 graden of lager heeft en daarbij het volume aangezogen lucht laag is.
Vorig stookseizoen stond het ventilatievolume voor WP bedrijf op 170 m3/uur. en was het probleem grotendeels verholpen nadat het ventilatievolume op 180m3/uur was gezet. Om verdere problemen te voorkomen meet ik sindsdien de aanzuigtemperatuur en de koudgastemperatuur (met dank aan andere tweakers hier) en als de waardes te laag worden gaat de Wp in een hogere ventilatiestand wat bevriezing voorkomt.
Recentelijk heb ik de ventilatieleidingen naar de WP geisoleerd en ook de zolder waar deze leidingen lopen. Het resultaat was dat de aanzuigtemperatuur meetbaar hoger is geworden. Hierdoor heb ik het ventilatiehoeveelheid weer verlaagd naar 170m3/uur. Tot nu toe zonder problemen. Als dat zo blijft verlaag ik het ventilatievolume naar 160.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• migjes
@berri
perfect bezig, en je hebt de juiste info. ;)

er is nog 1 factor die je in dit verhaal moet mee nemen om hem helemaal compleet te maken.

( X = vervangen door je eigen instelling, die is persoonlijk)
stel je huiskamer is 18 graden.
dan heb je X m3 lucht door je ecolution nodig om niet in ap3/4 terecht te komen.

is je huiskamer geen 18 maar 21 graden.
dan heb je minder X m3 lucht door je ecolution nodig om niet in ap3/4 te komen.

ik geef een beetje extreem voorbeeld, maar de temperatuur verhogen van de ingezogen lucht kan ook een oplossing zijn.
een factor om rekening mee te houden. ;)

(in mijn geval is het dat ik ook lucht uit een onverwarmde ruimte zuig (slaapkamer), waar door de lucht temperatuur van de ingezogen lucht aardig daalt, pas toen ik die goed had staan, was ik van de ap3/4 meldingen af.
heeft me een maand zoeken gekost, lol.)

(mijn ecolution thermostaat staat nu op 22,5 graden in gesteld.
die temperatuur behaalt hij op dit moment toch niet, daar is het te koud voor buiten.
maar zo weet ik wel zeker dat hij altijd voorrang krijgt boven de gasketel. ;)

de gas ketel verwarmt mijn huis morgens naar 19 graden, middags naar 20 graden en avonds naar 21 graden. (dus 99% van de tijd gaat hij morgens nog niet eens aan en soms middags ook niet, want huis is niet zoveel afgekoeld in die tijd.)
de getallen kinken erg hoog, maar dat komt door dat ik vloer verwarming heb, dus de thermostaat hangt boven de radiator (dit kan niet anders met vloerverwarming) en word daar door te snel warm en moet ik de temperatuur iets hoger hebben staan om dat te compenseren.)

succes met de puzzel, maar je hebt de stukjes nu compleet. ;)

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-12-2017 10:17]

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:57
Vorige week nog even snel een Ecolution Solo besteld. Ik hoop zo nog van de subsidie gebruik te kunnen maken. Vanaf januari moet je namelijk met een bewijs/factuur aan kunnen tonen dat het door een deskundige is geinstalleerd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Zonnevis
@DWinters1979
Er zijn verschillende manier om te kijken of de Solo werkt.
1. In het menu duiken. Lijkt moeilijk, maar is best uit te komen mbv de handleiding. In het menu vindt je de in en uit temperatuur van het cv water. delta T ongeveer 3 graden. Ook kan je de aanzuig en uitblaas temperatuur van de ventilatielucht daar vinden. delta T zo'n 13-15 graden.
2. Met de hand voelen onder het apparaat. Er zit een flex leiding die door een rode doorvoering loopt en een blauwe. Als rood warmer is dan blauw werkt het systeem. Is natuurlijk alleen een eerste indruk van de werking.
3. Meten mbv zelf aangebracht sensoren. zoals in dit forum beschreven. Geeft vrij veel informatie.

Het bepalen van de COP/rendement is zo goed als niet mogelijk.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Zonnevis
50 graden is wel erg ambitieus. In de praktijk is het handhaven van een temeratuur van 25 graden goed haalbaar en als de buitentemperatuur boven de 5 graden is met een zonnetje dan loopt, bij mij in ieder geval, de temperatuur van het circulerend water op tot max. 40 graden. Hoger heb ik niet gezien.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@DWinters1979 ik ken de solo niet maar neem aan dat er daar ook een menu in zit.
Daarme kan je diverse temperaturen uitlezen zoals lucht in en lucht uit maar ook cv in en cv uit.
Meestal is het verschil tussen cv in en uit een 3c.

• Rem2014
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 25-04-2018
@migjes @SpikeHome @Zonnevis Goedemorgen, ik heb inmiddels contact gehad van Inventum. Ze melden:

De F80 en de F81 storingen zijn geen vergrendelde storingen.
Indien de storingen 4 maal achter elkaar voorkomen, dan zal de VWP op een
F90 of een F94 melding komen en zal de compressor opnieuw opgestart moeten
worden d.m.v. de stekker er een halve minuut uit te halen.

De storingen zijn maar 2 keer gemeld en niet 4 keer achter elkaar dus ik ga ervan uit dat de wp zichzelf hersteld heft.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor al jullie feedback! Mvg Remco

• ronnie1976
Bij mij is afgelopen vrijdag de spaarpomp geïnstalleerd. Dit is de nieuwste ventilatiewarmtepomp van Inventum. Voordeel van deze is dat een Opentherm thermostaat op de Spaarpomp is aangesloten, waardoor de Spaarpomp zelf kan bepalen of er nog warmte nodig is van een tweede warmteopwekker (de cv ketel). Ik ben benieuwd hoe deze gaat werken. Ik zal hier proberen regelmatig wat op de posten. Deze dagen is het behoorlijk koud, dus zal de cv-ketel wel nodig zijn.

[Voor 13% gewijzigd door ronnie1976 op 05-02-2018 13:18. Reden: link stond niet goed in de tekst]

• Zonnevis
Het minimum ventilatievolume (debiet) voor de WP om daadwerkelijk als WP te werken wordt in het Installateursmenu punt 0_0 en dan 0 ingesteld. Los daarvan kan je de ventilatiestanden voor de Perilex schakelaar instellen.
Als bijv. het minimum volume op 180 staat en de Perilex schakelaar stand 1 op 100 staat ingesteld, dan zal de WP toch 180 m3 pompen.
Als Perilex stand 2 200 m3 is dan zal de WP op 200 m3 werken. het zelfde geld voor stand 3.

Bij mij staat het minimum ventilatievolume (0_0 en 0) op 180m3/h.
Let op! Deze stand is verschillend per woning en per WP. Als er te weining lucht door de WP stroomt kan deze behoolijk snel in storing schieten (AP3/AP4). In het ergste geval staat de bovendeksel van de WP dan bol van het ijs. Dat laatste is bij mij gebeurd toen Inventum, in 2011, de boel had afgesteld. Dat was om het hoogste rendement te halen, maar een uitblaastemperatuur van 0 graden was toch te laag.

Voordat je zelf gaat regelen, kijk de boel eerst een poosje aan, en kijk of er storingen optreden. Je kan de koudgas en uitblaastemperaturen in het menu van de WP vinden en controleren. Is wel een hoop knoppen werk.
Anders zelf temperatuursensoren plaatsen en knutselen. :)
Dit is 1 manier waarop het zou kunnen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1830653

[Voor 4% gewijzigd door Zonnevis op 05-02-2018 16:54]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 28-05 20:24
@Red devil zijn genoeg mensen te vinden maar dan in deze topics:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1819805

De Ecolution is wat dat betreft geen vervanging van de CV, alleen een hybride vorm.

Bij mij staat het CV gebruik van de Ecolution nog even uit. In combinatie met mijn Heimeier Eclipse thermostaatkranen werkt het geheel niet. Als de ecolution in CV bedrijf draait kan en de CV slaat ook aan dan kan de CV pomp niet op tegen de pomp van de Ecolution en gaat de CV pendelen. Als ik de Eclipses verder open zet gaat het beter maar dan is mijn delta T (voor gas) weer slecht.

Momenteel aan het denken om de Ecolution uit te schakelen als de CV inschakelt. Alleen geen idee hoe snel de Ecolution afschakelt als je het thermostaatcontact verbreekt. Binnenkort is testen.

[Voor 43% gewijzigd door Knoetie op 08-02-2018 09:46. Reden: Toevoeging problematiek Eclipse]

• The Legend
Dit zijn normale temperaturen. Waar je even naar moet kijken is of de nachtstand is geactiveerd. In die stand draait de warmtepomp niet (standaard tussen 22.00 en 07.00 ofzo) en zal je CV gaan stoken indien nodig.

• Zonnevis
@Patje le Maitre
Die temperaturen zijn voor de ecolution ok. Het is behoorlijk koud in de nacht en dat trekt de Ecolution niet in z'n eentje. Dus dat de CV bijspringt is volgens verwachting.
Let wel dat de CV altijd bijspringt na een vooraf ingestelde tijd, deze vooraf ingestelde tijd is (installateursmenu c7) instelbaar van 10 tot 90 minuten (standaard 30). Dat is gelijk de reden waarom ik de WP en de CV ieder op een eigen thermostaat heb aangesloten. Ben je zelf de baas over het wel of niet aansturen van de CV. Kan een heleboel gas schelen. Mijn WP thermostaat staat op 20 graden en die van de CV op 19 graden. Overdag loopt de temperatuur op tot 21 graden en in de nacht daalt die geleidelijk weer en rond een uur of 6 springt de CV nu aan. Geeft een soort van nachtverlaging.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Zonnevis
AP1 : Daar heb ik nog niet eerder over nagedacht, maar heb de volgende redenering.

In de onderstaande link staat de werking van de WP uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp

Door het koelmiddel te comprimeren wordt deze heet (gas) en geeft zijn warmte af aan je CV-water waardoor je huis warm wordt/blijft. Daarna moet het koelmiddel weer koud worden, wat gebeurd door expansie (vloeibaar?).
Oorzaak van de AP1 zou dan zijn dat het koelmiddel zijn warmte onvoldoende kan afgeven aan je verwarmingswater.
Omdat de WP net geplaatst is zal het water in je systeem ook vers water zijn en is je systeem misschien nog onvoldoende ontlucht. Lucht neemt slechter warmte op dan water.
Dus ontlucht je systeem nog eens en controleer de waterdruk.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• migjes
@Patje le Maitre
nop, je hebt 1,4kW en of je die nu inzet voor tapwater of voor cv water, dat maakt geen bal uit.
je bespaart er in beide gevallen mee. ;)

maar als je dat leuk vind, je mag gerust de voorrang van het tap/cv water veranderen.
dan gaat hij het tapwater pas voor verwarmen als er geen warmtevraag is.
je schiet er allen geen bal mee op. ;)

om mieren sexueel te mishandelen, kun je dit wel zeggen.
het is iets efficiënter om cv water warm te maken als tap water.
en ja een boiler verliest langzaam warmte.
maar je gasketel is weer erg inefficiënt om tap water te maken.
krijgt de gas ketel voor verwarmt water is hij in eens een stuk efficiënter.
etc etc....
gewoon alles lekker standaard doen, het is saai maar werkt wel het beste. lol.
de zaak zo zetten dat de warmtepomp altijd voorrang heeft boven de gas ketel, en knallen met de kWh's. ;)
(ja ik snap dat het een beetje tegen strijdig voelt. ;)
maar als de warmtepomp niet werkt dan ventileer je perfecte warmte naar buiten, en dat wil je niet met de lage temperaturen van nu. )

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-02-2018 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alku1606
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-04 23:24
Een algemene vraag? (van een tevreden Nefit Ventiline 'gebruiker')
Wat is het verschil tussen de "Warmtewinner" van Eneco en de Ventilines en Ecolutions die in dit forum worden besproken?
Ik stel deze vraag, want de ervaringen van de "Warmtewinner" zijn niet positief. Google maar eens.
De basis van deze "Warmtewinner" schijnt de Ecolution Solo uit 2012 te zijn.

Wellicht......verouderde techniek t.o.v. de huidige Ventilines en Ecolution? Het apparaat is ook behoorlijk kleiner dan de huidige warmtepompen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Red devil De ecolution is inderdaad een behoorlijk apparaat.
De boiler neemt natuurlijk ook flink wat ruimte in.
Je ventilatiebox kan dan wel weer weg maar dan nog is het een groot ding.

De warmtewinner is ook handig maar doet niet meer dan je c.v. ondersteunen.
zomers heb je er niks aan.
De ecolution maakt hele jaar door warm water.
Dus die helpt je elke dag.

Je hebt ook nog van itho warmtepompen met ingebouwde c.v.
Die heeft 3 lucht aansluitingen nodig want die kan ook lucht van buiten pakken en afzuiging voor je huis zijn.
Verder heb ik zelf zo 123 geen idee.

edit1:
deze van Itho bedoel ik dan http://www.ithodaalderop....n/luchtwater/hp-cool-cube

edit2:
vandaag de wp de boiler naar 60c aan het brengen zie ik verbruik van meer dan 500w staan.
http://www.famspijkers.nl//forum-pics/tweakers/warmtepomp/wpmaxpower.jpg

edit3:
zag toen ik thuis kwam de boiler in de wp 62c was.

[Voor 22% gewijzigd door SpikeHome op 13-03-2018 07:16]

• migjes
@SpikeHome en @ronnie1976
als ik in de specs kijk van de spaarpomp, dan is er geen mogelijkheid voor een aanleg thermostaat. :?

https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf

als ik het goed begrijp werkt deze spaarpomp met openterm.
en koppel je de thermostaat eerst via de spaarpomp en dan naar de CV ketel. ;)

(nu klinkt openterm, lekker open en flexibel in theorie.
praktijk is dat het gesloten en lastig werkt.
de keuze van inventum om daar mee te gaan werken vind ik opvallend.
hoewel als iemand het kan dan is het inventum, dus ik ben benieuwd.)

sorry ronnie, we hebben hier nog erg weinig ervaring met de spaarpomp.
jij weet nu al meer als wij. ;)
(lees de handleiding en leer het apparaat kennen, en vertel ons je bevindingen.
jij ben nu onze kenner op dit gebied. ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 12:16
Dank jullie voor de reacties @SpikeHome en @Knarf69.

@Knarf69
Vanaf november zit ik op ongeveer het dubbele gasverbruik.
Ik verwacht dan ook dat er vors bespaart kan worden op aardgas met een combi.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Omnik 1.0K TL | zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knarf69
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-08-2018
@alku1606 Ik heb mijn (gas) CV thermostaat en mijn WP thermostaat in de woonkamer hangen onder elkaar. Omdat het dan voor mij het beste samenwerkt met de temperatuur die is verschillend op andere locaties zelfs in de woonkamer verschilt die per plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 28-05 19:58
quote:
MichielFRL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:53:
Wat heeft bij jullie de installatie gekost?
Als ik de Inventum Combi Google kom ik op €3.000.
Eerste offerte die ik heb komt er nog €1.500 bij voor installatie en (klein) materiaal.
€ 1500,- is wel erg veel geld voor de installatie.
Als de woning reeds voorzien is van mechanische ventilatie zijn de materiaalkosten laag, mits de ecolution nabij de cv ketel komt te hangen.
Het benodigde materiaal zal bestaan uit wat korte stukjes spiralo buis met hulpstukken, cv buis 22mm, een stuk koper buis 15mm, een paar t stukken 15+22mm knel en een keerklep voor in de cv leiding.

In verband met ruimte gebrek heb ik mijn ecolution een verdieping hoger moeten hangen dan de mv-unit eerst heeft gehangen, hierdoor heb ik redelijk wat buis en hulpstukken moeten gebruiken.
Ik heb de materiaalkosten onder de € 250,- gehouden.
Reken voor de vakman een volle dag arbeid á € 440,- voor het aansluiten en inbedrijfstellen.

Het aansluiten en inbedrijfstellen is peanuts, met de informatie uit dit topic is dat prima zelf te doen.
Mocht je twijfelen aan je eigen vaardigheden, download de installatie handleiding en lees deze eens door. Dan heb je een goed idee van wat er bij de installatie komt kijken.

Het moeilijkste aan de installatie is dat ding naar de zolder slepen met een gewicht van een kleine 100 kilo :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronnie1976
quote:
Murkmans schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:16:
@ronnie1976 heb je er ook een boilervat aangekoppeld? Nu heb je natuurlijk geen verwarming nodig, maar spuw je al die warme lucht de deur uit.
Nee, ik heb er geen boilervat aan gekoppeld. Zou misschien nog kunnen in de toekomst. Nu verplaatst ie idd alleen de warme lucht naar buiten. Meer dan een mechanische ventilatie is het nu ook niet, omdat er geen warmtevraag is. Maar hij functioneert sowieso al beter dan onze vorige ventilatie van 30 jaar oud. Straks zal deze vanaf oktober ofzo ook weer gaan verwarmen.

Gelukkig heb ik inmiddels ook de subsidie voor de Spaarpomp binnen (€1500). Scheelt weer een slok op een borrel ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
quote:
Red devil schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:40:
Zou door alle extra belangstelling er nu niet meer aanbod komen qua LTV radiatoren en wellicht ook prijsdalingen? Wat zou het kosten om een nieuw huis (160 m2) met standaard radiatoren om te bouwen naar LTV radiatoren?
dat kan heel goedkoop zijn in sommige gevallen. ;)

elke HTV radiator is ook een LTV radiator.
een radiator discrimineert niet maar zal bij elke temperatuur die hoger is als de omgeving warmte afstaan.

probleem is, halveer(50%) je de temperatuur van het water, dan staat de radiator maar een kwart(25%) van de warmte af aan de omgeving. (dit is bij benadering, hang niet te veel waarde aan de cijfers.)
en zo weinig warmte afgifte is dan al snel te weinig voor een huis.

nu hebben "normale" moderne huizen +/- 6 tot 8kW aan radiatoren hangen.
maar meestal maar 3 tot 4 kW aan warmte verlies als het echt heel koud is buiten. (afhankelijk hoe modern een huis is of hoe goed geïsoleerd is.)
(minimum van de meeste gas ketels is +/-5kW tot 7,5kW wat ze kunnen opwarmen in hun laagste stand.)
en doe je daar 1,5kW van een ecolution of andere ventilatie warmte pomp in, dan red je het eigenlijk wel met gewoon HTV verwarming. ;)
pas met zwaardere warmtepompen begint LVT belangrijk te worden.

eigenlijk is LTV voor veel huizen meer marketing als werkelijk nodig.
HTV luxer uitvoeren is voor veel gevallen (we hebben eigenlijk best kleine huizen in Nederland) vaak al voldoende om gewoon LVT te stoken. ;)
(LVT heeft alleen een voordeel dat er minder water dan in het systeem zit, waardoor je het systeem nog veel groter kunt maken, wat je voor LTV ook sneller nodig hebt als HTV.)

LVT is verder wel een aanrader, maar kan vaak op meerdere manieren worden toegepast in een huis.
denk aan wand of vloer verwarming of grotere HTV radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
quote:
Red devil schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Ah nuttige info! Maar zou ik met mijn HTV radiatoren het hele huis kunnen verwarmen middels een warmtepomp? Of is het dan verstandig om de main radiatoren (die beneden staan) te vervangen door LTV exemplaren?
of jij moet vervangen geen idee.
daar geef je geen info over zodat er een idee te vormen is. ;)

bereken (of gemakkelijk, zoek eens op *) hoeveel kW aan radiator vermogen je hebt en dat verdeelt over de ruimtes die je hebt. (en ook welke je wil gebruiken en welke niet.)
als je alle HT radiatoren deelt door 4, dan heb je een idee wat je max aan warmtepomp kunt ophangen en lekker werkt.
(dit is geen goede theorie, meer een eerste uit zoek puntje om verder te komen in je weg naar een oplossing. dus niet denken dit kan niet als het een beetje grim er uit ziet.)

pas wel op, je main radiator (ik neem aan dat je de genen die in de huiskamer hangt bedoelt. meestal een bakbeest van +/-3kW) als je die alleen vervangt voor een 4 kW.
dat de huis kamer dan eerder warm word als de rest van het huis.
en in de huis kamer hangt de termostaat, dus de verwarming kan dan eerder afslaan zonder dat de rest al warm is.
(alle radiatoren staat in even wicht in je huis, elke ruimte heeft genoeg kW om die te verwarmen net zo als de huis kamer. en de badkamer is een uitzondering, die heeft net iets te veel kW zodat die net iets warmer word als de rest van het huis.)

*) opzoeken is eigenlijk vrij simpel.
ga naar een fatsoenlijke radiator verkoop website.
( www.warmteservice.nl b.v.)
meet je radiator op hoe groot hij is en check daar hoeveel kW een nieuwe is.
belangrijk is wel, uit hoeveel platen een radiator bestaat en of die platen nog een extra ribbel er tegen hebben gelast.
dit word vaak aangegeven als.
type 10, dus 1 plaat zonder extra ribbel.
type 20, dus 2 platen zonder extra ribbel.
type 21, dus 2 platen met extra ribbel.
etc etc...

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 28-05 09:05
net een 2e thermostaat geïnstalleerd. Heb ze boven elkaar in de keuken/woonkamer hangen. allebei
Secure Wandthermostaat Aan Uit met Boilerschakelaar. Even getest lijkt prima te werken. Nalooptijd nu 1 uur van de combi 50

• migjes
@bouvrie
ik draai nu al bijna 2 jaar met een ecolution. (dat is de voorganger, maar die heeft wel een 50l boiler extra voor douche/bad, dus die werkt ook in de zomer. ;) )
(@SpikeHome draait al veel langer met een ecolution)

eerst gebruikte ik 650m3 gas per jaar.
nu gebruik ik 300m3 gas per jaar, dus 350m3 besparing.
dit kost mij een 1650kWh per jaar. (ja hij gebruikt elektra, en in de winter kan dat 7kWh per dag zijn.)

dit klinkt als een erg slechte besparing.
maar dat is niet zo, als ik op de zelfde manier met gas zou stoken als ik met de ecolution zou doen.
dan zou ik met gemak een 900 tot 1000m3 gas nodig hebben.
een 600 tot 700m3 is eigenlijk wel de max die je zou kunnen besparen met dit soort systemen.
met de ecolution is het vooral belangrijk om zoveel mogenlijk te stoken.
(elk moment dat je niet stookt ventileer je warmte weg)
dit geeft mij wel erg veel luxe, thuis komen en het is al warm b.v.
neem ik de luxe mee die ik van het systeem heb, dan heb ik hem eigenlijk al weer voor de helft terug verdiend.

subsidie + zelf mogen aanleggen, maakte het systeem erg goedkoop voor mij.
ook een ruime hoeveelheid al terug verdiende zonnepanelen maakt het gebruik ook erg goedkoop.
vandaar dat het voor mij geen probleem is om onder de 6 jaar te blijven.
heb je al deze voordelen niet en kun je de luxe niet gebruiken, dan word het toch heel lastig om onder de 7 jaar te blijven.

maar aan de andere kant, toen ik begon koste 1 m3 gas, een 0,55€.
nu betaal ik al een 0,62€ per m3 gas.
kijk ik op https://www.gaslicht.com/ dan zie ik al leveranciers die over de 0,70€ per m3 gas gaan.

dan word er ook nog binnen de regering gesproken over dat ze de belasting op gas willen verhogen, en elektra willen verlagen.
als dan de olie prijs ook nog hoog blijft (gasprijs word bepaald door de olie prijs), dan kan het goed zijn dat we straks mischien wel 1€ per m3 gas gaan betalen. :?

maar ja ik kan niet in de toekomst kijken, mijn kristallen bol is erg vaag. ;)

(geluid is alleen maar een probleem bij slecht/verkeerd aangelegde systemen.
gewoon goed doen en je hebt nergens last van.)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@bouvrie
Mijn ecolution draait nu bijna al 5jaar (9november).
Ik gebruikte daarvoor een 800 a 900m3 gas
Momenteel kom ik niet boven de 200m3
Dus een 600m3 minder zeg maar.
Tevens log ik mijn warmtepomp het verbruik (en meerdere zaken) in 2017 heeft de warmtepomp 1050kwh gebruikt.
Maar zoals @migjes ook al zei ik had de thermostaat 24/7 op 20c staan (sinds dit jaar op 22c) dus het comfort is vele male hoger geworden.
En comfort kost geld, maar in verhouding ben ik wel minder gaan betalen per maand.
Ben overigens benieuwd wat de hogere temperatuur met het gasverbruik dit jaar zal doen.

[Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 25-10-2018 10:45]

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 28-05 09:05
maristo1958 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:43:
Onze Inventum Ecolution Solo warmteventilatie pomp die januari 2016 is geplaatst werkte tot woensdag zonder problemen. Twee winters heerlijk aangename temperatuur in huis en forse besparingen (-2/3) op het gas verbruik en een toename van het elektriciteit (+1/3) verbruik. Op 1 oktober ging de pomp over van zomer (ventilatie) naar winterstand (verwarmen). Na drie weken op 24 oktober lag er ineens veel water op het laminaat onder de pomp met lekkage naar de badkamer tot gevolg.

Donderdag is er een monteur geweest die met vulkanische tape de modificatie (gootje) bij installatie aan de binnenzijde van de beschermplaat, om het condenswater in de lekbak terecht te laten komen, heeft afgedicht omdat deze na een testje iets lekte. Na ruim zesendertig bleek vanmorgen dat er weer water lekt door de doorvoeringen in de bodem van de pomp.

De waterdruk in de combiketel verandert niet het lijkt dus condenswater te zijn. Is dat echt zoveel? Las al dat het de isolatie zou kunnen zijn waar een randje vanaf zou moeten. Waarom doet zich dit dan voor na bijna 3 jaar? Maandag komt er weer een monteur. Weet iemand waar deze lekkage aan zou kunnen liggen?
Ik heb geen solo, maar een combi. Komt het extra lekwater niet door ijsvorming? Dan slaat hij automatisch een uur af en laat het ijs smelten. Is hij wel goed ingesteld met de hoeveelheid ventilatielucht. Deze zou dan wat hoger ingesteld moeten worden. Ik ga er van uit dat je wel een condensafvoer hebt. Heb je geen foto van de binnenkant? Wellicht ergens een spoortje roestvorming? Een koppeling die lekt? of anderzijds.

Een echte tweaker haalt het maximale uit de pomp. Geen dag/nacht stand en volgens mij ook geen zomer winter. Veel hebben hier 2 thermostaten. Alleen wanneer de pomp het niet redt gaan de CV aan. De pomp draait bij mij dan ook 24h7. Zelfs nu staat de CV nog uit. Ik heb dan ding van marktplaats geplukt en er zelf een nieuwe waterpomp ingezet. Er bleken verschillende waterpompen in dat ding te zitten. Ik heb een wat ouder model. Die van mij is ook al wat jaartjes oud, maar draait perfect. Veel info staat in dit forum ook van mij incl. foto's

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 28-05 20:24
3 wegklep wisselt inderdaad tussen CV en warm water. Gisteren de Ecolution even getest en hij doet het weer (gek genoeg). Ik heb het vermoeden dat er ergens een connector slecht contact maakt als het bedieningspaneel naar voren geklapt is (toen ik aan het meten was).

Binnnenkort nog is meten en een aansturing voor de pomp in elkaar zetten.

• hjzwiers
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-04 21:51
neiltvs schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:26:
[...]

Ik heb hetzelfde. Het Nefit mannetje zei dat het waarschijnlijk lag aan de te kleine diameter van cv leidingen. Daardoor krijgt de cv pomp de waterstroom door de ketel niet meer op gang. Als ik het nu te koud krijg zet ik de ventiline een uurtje uit. Niet echt een ideale oplossing overigens

Ik zal de cv pomp ook eens op 100% zetten. Wellicht helpt het
Ook hier hetzelfde probleem. Ik heb een keerklep in de aanvoerleiding gezet, een voetventiel in de retour, en deze zo afgesteld dat de warmte pomp nog net zijn vermogen aan de CV kan afgeven. Tevens de CV pomp op 70% min pomp vermogen gezet.

Tot nu to gaat het nu wel goed

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78 100m3 is wel heel erg weinig.
Ik zit meestal op een jaar verbruik van 160 a 180m3 sinds de ecolution.
vanmorgen was het 21,5c in de huiskamer straks springt de c.v. erbij aan
Ecolution staat op 22c en de c.v. op 21.5
c.v. staat in de nacht naar verlaging als ik slaap is niet erg dat de kamer een graadje afkoelt.

Heb vorige week wel mijn gaskookplaat vervangen voor inductie!
Hadden we veel eerder moeten doen.

Verbruik gas 2017:

Warmtepomp KW 2017

Verbruik gas 2018 tot vandaag

Warmtepomp KW 2018 tot vandaag

[Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2018 09:25]

• Arjen vd Hoek
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-01-2019
Bedankt voor alle reacties, de Ventiline werkt!
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar in het (installateurs)menu stond het apparaat op "ventilatiebedrijf".

In submenu-inbedrijfstellen stond de bedrijfsmodus op ventileren 6=2.
Toen deze op 6=0 werd gezet "warmtepompbedrijf" ging hij direct werken.

In mijn beleving, een slippertje van de installateur die ik na het installeren, nogmaals had uitgenodig i.v.m. de twijfels over de werking.

• watercoolertje
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-05 18:05

watercoolertje

Ondertitel

SpikeHome schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:56:
@watercoolertje
zie handleiding blz 22 t/m 26

aanleg thermostaat maar ook kamerthermostaat mogelijk.
dus c.v. stuurt nu dmv aanleg thermostaat aan zou ik zeggen.
Nog bedankt, de inventum kan nu gewoon 24/7 draaien (dat deed ie niet) en pakt dan ongeveer 8/9kwh per dag, perfect om het overschot van de zonnepanelen nog kwijt te raken :)

Echter ik heb hem nu dus op CV1 gezet en op 23 graden, en tot mijn verassing schakelt de thermostaat beneden nu eigenlijk helemaal niks meer. Ik was in de veronderstelling dat in die modus de thermostaat 1:1 zou worden doorgezet naar de cv maar dat is dus niet zo.

Om dit op te lossen zal ik vanmiddag dus even de draad die nu naar de inventum loopt in de cv prikken en zou het moeten werken zoals ik verwacht had. Dus constante 'verwarming' van de inventum en als het niet anders is en het te koud wordt (weinig zon/veel wind/dicht bij 0 graden) dan wordt de CV alsnog ingeschakeld.

16 x 300Wp = 4800Wp @Zuid

• The Legend
migjes schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:21:
[...]

staat gewoon in de handleiding ;)
en als het er niet in staat heb je hem niet.
Gevonden en gecheckt, was netjes verwijderd dus dat is het probleem niet.

• tjerkd
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14-04 10:17
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken.

Qua geluid is het niet zozeer de afzuig kanalen maar het geluid wat van de warmtepomp/ventilator zelf afkomt. Ik heb hem boven op zolder hangen en kan hem onder aan de trap begane grond nog horen.

Maar ik ga me er eens even in verdiepen.

Zijn er nog snelle tips qua instellingen om de warmtepomp/ketel optimaal te laten presteren of die ik even moet controleren?

Ps. Zeer goed forum! Snelle en goede reacties! Blijf het zeker volgen en ga het eens goed doorlezen.

• migjes
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:11:
Voor de huidige gebruikers:Draait de ecolution ook bij deze temperaturen en luchtvochtigheid? Of trekt ie dat niet?
tja de ecolution draait 100% op de lucht die je ventileert, en is bij mij tussen de 21 en 22 graden.
dus hoe koud het ook is buiten hij trekt het altijd in mijn huis.

om mijn huis altijd op 21-22 graden te houden, heb ik dan wel wat gas nodig.
maar veel is dat niet meer. (<300m3 inc koken inc douchen/bad) ;)

de grenzen van de ecolution.
hij probeert de lucht ongeveer 15 graden te laten afkoelen.
komt de temperatuur onder de 2-4 graden in de wisselaar, dan kun je ijsvorming gaan krijgen.
als dit gebeurd dan stopt hij met werken. (verwarmen dus, niet ventileren)
je wil dus het liefste de binnen lucht in op minimaal 17, (maar neem een beetje marge) 19 graden hebben in huis.
en dat gewoon 24x7 aan 1 stuk door.

(in geval ecolution combi 50)
als je hem een winter laat draaien, dan ben je best goed bezig als je er 1600 tot 1700kWh in krijgt per jaar.
daar mee vervang je +/- 600-700m3 aan gas.
het is niet alleen een verwarmings-toestel maar ook een ventilatie box + boiler.
tap je geen warm water en doet hij alleen maar ventileren, dan heb je +/- 0,9kWh per dag nodig, dus +/- 300kWh per jaar.
1600kWh - 300kWh = 1300kWh wat je gebruikt voor verwarmen.
1300 kWh / 650m3 = 2kWh per m3 gas.
1m3 gas is in theorie 9,2-9,6kWh, maar gas ketels je mag blij zijn als je 80% aan rendement haalt.
1m3 gas in in de praktijk 8kWh.
dus ecolution is 4x effectiever (dit is dus de COP van de ecolution, officieel is hij 4,1 het hele jaar door, maar mijn praktijk gegevens hebben wat afwijking, zo goed is mijn meet apparatuur niet.)

nadelen zijn er ook.
omdat het systeem een minimale lucht temperatuur in wil hebben.
is het vaak verstandig om je huis gewoon op temperatuur te houden.
ben je alleen staand en heb je dan een baan van 50 uur, en zit je in het weekend in de kroeg.
of te wel je bent bijna nooit thuis, dan heb je niks aan dit apparaat.
het is dan totale onzin om je huis 24x7 op temperatuur te houden.
of zo als ik: werk 2 dagen (soms 3) thuis, vrouw werkt ook 2 dagen per week thuis.
en ik heb vloer verwarming, dus het duurt lang voordat het huis warm is of is afgekoeld.
dan is dit wel een geniaal apparaat.
(het is helaas niet zo dat je een 650m3 van je gas rekening kunt aftrekken.
ik zelf had een gas rekening van 650m3, maar door het 24x7 verwarmen van het huis heb je ook meer warmteverlies. had ik dat met gas gedaan dan was ik geen 650m3 nodig gehad maar +/-950m3.
dus ik heb nu wel de luxe van 950m3 gas met maar 300m3 gebruik + 1600kWh.)

(dit volgende stukje is erg subjectief en lees ook met veel relativiteit. maar ik denk dat dit is wat je wil weten. ;) )
is de buiten temperatuur lager als +/-9 graden, dan begint de ecolution het niet meer te reden zonder bijstook.
dan heb ik een klein toefje gas nodig, maar een stuk minder als zonder ecolution.
is de buiten temperatuur <+/-2 graden, dan krijgt de ecolution het lastig. (temperatuur van lucht die je ventileert en naar buiten blaast is dan warmer.)
je hebt dan aardig gas nodig, maar nog steeds een stuk minder als gewoonlijk.

niet alles is even zonnig in warmtepomp land, maar om eerlijk te zijn.
ik vind het een heerlijke luxe manier van verwarmen, die goed betaalbaar is.
(ik wek een +/-5500kWh op met mijn zonnepanelen die meer als 50% als zijn terug verdiend.
dus het kost me eigenlijk niks.)
of dat een ecolution moet zijn of een andere warmtepomp, dat maakt mij niet uit.
dat is persoonlijke situatie en mogenlijkheden. ;)

• Murkmans
  • Laatst online: 09:26
@jasperj @Moonbase @SpikeHome

De ducobox wtw is niets anders dan een Inventum ecolution met een ander stickertje.

De ducobox eco is 4.340 ex BTW, alle electric pakket is 3.100 ex BTW. Bij Van Buuren krijg je 10% korting op de genoemde prijs als installateur.

Ik heb ook een offerte aanvraag liggen voor ons appartement (50m2). Alleen het all-electric pakket gaat bij ons niet passen gezien het vat 300liter is (en vind het te duur).

Wij hebben momenteel al een wpboiler hangen, Atlantic Calypso 150vm. De installateur stelde voor om een kleine hygiene buffer/boiler te nemen van bijvoorbeeld 100 liter, die de Calypso hotfillt met +/-35 graden.
Op deze wijze geniet je 2x van subsidie, 1x op de Calypso, 1x op de ducobox eco.

Alleen is hij er zelf nog niet uit hoe de ducobox eco externe pompen en sensoren kan meten etc. Dus de onderzoeksfase loopt nog.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans ok.
Dat het in grote lijnen hetzelfde was als de inventum solo wist ik wel maar niet de ecolution met boiler!
Daarnaast kan de ducobox ook werken met extra buitenlucht toevoer wat de solo en ecolution allebei niet doen.
Prijs vind ik voor all electric als dat met boiler is voor 4330 nog wel goed hoor.
Snap dat je een boiler lastig kwijt kan op een appartement.
Maar met warmtepompen en douchen zit je heel snel aan een boiler.

• Murkmans
SpikeHome schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:57:
@Murkmans ok.
Dat het in grote lijnen hetzelfde was als de inventum solo wist ik wel maar niet de ecolution met boiler!
Daarnaast kan de ducobox ook werken met extra buitenlucht toevoer wat de solo en ecolution allebei niet doen.
Prijs vind ik voor all electric als dat met boiler is voor 4330 nog wel goed hoor.
Snap dat je een boiler lastig kwijt kan op een appartement.
Maar met warmtepompen en douchen zit je heel snel aan een boiler.
Nee duco heeft 2 systemen. Ducobox wtw (is ecolution) en ducobox eco (+extractie buitenlucht, dus meer kw mogelijk).

Helaas is de prijs voor een losse ducobox eco 4330 euro (zonder boilervat). Stel je zou het all electric pakket erbij nemen kom je op 4330+3100 ex BTW en installatie kosten. Dat maakt een systeem wat 2,5kw kan leveren wel duur in verhouding.

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:34
SpikeHome schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:00:
@jasperj ik weet zo geen prijs.
Maar 5kw is wel interessant!
voor de water voorziening moet je deze unit er ook bij nemen:
https://www.enzavu.online/p/smart-hydromodule-t-b-v-nav5ai
Als jij die prijs nu aanvraagt :P dan weten wij die ook :*)

deze die ze verkopen lijken me ook handig en geljk airco alleen 2 gevel lucht (2x rond 20cm) doorvoeren nodig.
https://www.enzavu.online/p/warmtepomp-1700-1-7-kw
Done

• Murkmans

ja ik heb wel een idee van de prijzen.toevallig ook al opgevraagd :).
let er wel op de dat bij -7, het afgegeven vermogen van de WP zelf 3,6KW is en opgenomen vermogen 1,7KW (dus COP van +/-2). de genoemde 6,1KW vermogen is inclusief 2,5KW element namelijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• jasperj
Murkmans schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:28:

ja ik heb wel een idee van de prijzen.toevallig ook al opgevraagd :).
let er wel op de dat bij -7, het afgegeven vermogen van de WP zelf 3,6KW is en opgenomen vermogen 1,7KW (dus COP van +/-2). de genoemde 6,1KW vermogen is inclusief 2,5KW element namelijk.

Members only:
Ik heb de info ontvangen.
Members only:

• Murkmans
Appie Heijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:28:
Wij gaan onze vrijstaande jaren 60 woning grondig verbouwen en uitbreiden(+40m2)
Inmiddels ben ik qua verwarming en warmwatervoorziening al gasloos door de mijn Hitachi L/W warmtepomp met 260L, warmwater wordt ondersteund door 32 vacuumbuizen.

Echter nu het volgende, we hebben geen geforceerde ventilatie op dit moment. 1 vernieuwd raam heeft een rooster wat bijna altijd open staat. CO2 waarden en luchtvochtigheid zijn prima, zal wel te maken hebben dat het huis zeker niet luchtdicht is. Alleen de wasruimte en de badkamer zijn na gebruik wel te vochtig (lichte schimmelvorming over de jaren), beide ruimten zijn voorzien van passieve ventilatie (via buizen naar schuine dak)

Verbouwing:
+betonvloer benedenverdieping
+dakisolatie (verwijdering lek dakraam)
+nieuw kozijnen
+voorzetwanden begane grond
+plaatsing L/L warmtepomp begane grond en 1e verdieping

Na bovenstaande verbouwing verwacht ik niet meer dat dat ene rooster de boel prima fris houdt daarbij zijn wij tot op heden voornemens om een circulatie afzuiging(evt plasmafilter) te plaatsen in de keuken, voordeel m.b.t. ongewenst afvoeren van warmte. Nadeel is dat je het kookvocht ook niet kwijt raakt. Aangezien alles toch open komt te liggen tijdens de verbouwing is het een kleine moeite om ventilatiebuizen aan te brengen. Alleen welke keuze maak je mbt de WTW...

Type C: afzuiging met terugwinning in CV circuit, aanvoer via roosters en evt de lucht/lucht warmtepomp, zie klik(laatste pagina), zou dit een goede optie zijn?

Of toch een Type D? Is dit niet wat overkill qua kosten en complexiteit omdat ik ik toch ga beschikken over L/L warmtepomp naast mijn L/W warmtepomp (voor vloerverwarming).
Wat betreft wtw-c: je kan met de ventilatie warmtepomp klein vermogensvraag opvangen en ondervang je pendelgedrag van je huidige l/w warmtepomp (als je dat hebt). Misschien is er een Tweaker die dit ook heeft en je kan helpen?

Volgens mij had @AUijtdehaag achteraf een wtw-d geplaatst, wellicht kan hij je hier meer info over geven.

Met de nieuwe ecolution modul-air kan je trouwens voor beide opties kiezen.

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-05 11:09
Murkmans schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:45:
Nefit-bosch komt ook nog met een nieuwe ventilatie warmtepomp. De compressor 3000 eaw. https://www.bouwbeurs.nl/...mtepompen-op-de-bouwbeurs

Nog weinig over te vinden verder.
https://www.ivt.se/produk...me/ivt-vent-302/oversikt/

Volgens mij is het deze rebranded :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Murkmans
Appie Heijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Op zich heb ik heel weinig pendelgebeuren, zal wel door m'n buffervatje komen en voldoende warmteverlies :X hij kan bij bT=7gr minimaal 1950W leveren wat op zich voldoende laag is.

Het enige waar ik mee stoei is dat ik een grotere ventilatie behoefte ga creëren tov hoe het nu is. Een standaard box welke rechtstreeks naar buiten blaast staat mij gewoon niet aan, juist nu we het huis qua warmteverlies van de woning gaan terugdringen.

Maar ga je dan voor roosters i.c.m. C methode, welke waarschijnlijk iets meer handmatige bediening vereist of ga je voor een iets complexere D methode.
Qua afgifte ben ik niet persé een 3e systeem nodig. (naast mijn L/W en toekomstige L/L)
Je zou ook voor een ventilatieluchtwarmtepompboiler kunnen kiezen. Dan gebruik je de herwonnen ventilatie lucht voor het opwarmen van je warme water. Nibe biedt hier bijvoorbeeld oplossingen voor, met een losse kop op je huidige boilervat https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F130-_-803.

Je kan ook kijken of een Itho quality Flow niet iets voor je is, dan blaas je centraal lucht in (bijvoorbeeld trappenhuis/hal/gang) en zuig je af op meerdere plekken. https://www.ithodaalderop...de-ventilatie/qualityflow

• Moonbase
  • Laatst online: 28-05 12:06
@jasperj Gisteren niet in de gelegenheid geweest om een "verslagje" te maken. Nu dan mijn bevindingen. Wij hadden maar ongeveer een uurtje en vijftien minuten om de verschillende stands te bezoeken. Hieronder per unit wat we te weten zijn gekomen:

DUCO: Ducobox ECO
Hier niet lang geweest, alle cijfers en prijzen zijn te vinden op het internet.
Voordelen (voor ons):
- 2,5 kW vermogen
- Mogelijkheid tot aanzuigen buitenlucht
- Optioneel of later bij te plaatsen extern vat voor SWW
- 2 zones voor het aanzuigen van de ventilatielucht
Nadelen:
- Hogere prijs

Inventum: Modul AIR
Mooi apparaat, hieronder de werkende versie die gedemonstreerd werd:

In principe is het een Ecolution, maar dan met een externe boiler en de mogelijkheid om als D-type ventilatie unit te gebruiken. Als hij in D-type ventilatie geïnstalleerd wordt komt er een box bij (op de beurs zat deze rechts ernaast) die even hoog en diep is, maar ongeveer de helft in breedte. Hiermee wordt de buitenlucht aangezogen. Het externe boilervat is verkrijgbaar in twee maten: 100 en 180 liter (als ik het goed onthouden heb).

Mogelijkheden:
- Verkrijgbaar in Solo (zonder vat) en Combi (met vat van 100 of 180 liter) versie al dan niet geschikt voor een C of D (met additionele box ernaast) type ventilatie.
- Richtprijs, deze wilde men niet direct verstrekken maar zou in dezelfde range liggen als de huidige Ecolution serie.
- Werkt alleen op ventilatielucht.
- Vermogen 1,4 (of 1,6?) kW, berekend bij een "standaaard" (stand 2) debiet (geen idee hoeveel dit is 100 m3/h ongeveer?). Dit zou ongeveer gelijk zijn aan de huidige Ecolution.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, dat zou je dus zelf moeten installeren/regelen.

Itho/Daalderop: HP-M 25i
Deze unit heeft net effe een andere opzet doordat hij de buitenlucht, of een mix van buiten- en binnenlucht gebruikt om z'n vermogen te genereren. Over-ventilatie zou daarmee niet meer nodig zijn. Het thermisch vermogen is zo'n 2,5 kW. Hij is dan alleen weer niet voorbereid op verwarmen van SWW. Er werd wel aangegeven dat er 7 jaar garantie op gegeven gaat worden. Van de andere systemen weet ik niet hoe lang de garantie termijn is. Technische spec nog niet beschikbaar.

Mogelijkheden:
- Werkt met buiten- en binnenlucht.
- 2,5 kW vermogen.
- Richtprijs: ongeveer 2700,- ex btw, ex installatie werd mij verteld.
- Verkrijgbaar vanaf april.
- Geen mogelijkheid voor het bereiden van SWW.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, de lucht uit de bestaande MV kan worden bijgemengd echter moet de mv-box daarvoor wel blijven hangen. Zie leaflet van Murkmans in het rechtse plaatje op pagina 2 is een aparte mv-box getekend. Hiervoor zou je eventueel zelf een 2-zone systeem kunnen knutselen.
Nefit Bosch: C3000 EAW
Wel over deze stand gelopen, maar vonden deze unit niet en gezien de resterende tijd was een gesprek met één van de verkopers niet meer haalbaar. Dus deze hebben we gelaten voor wat het was....

CONCLUSIE:
Wel weer wat wijzer geworden, maar ik ben er nog steeds niet uit. De DucoBox Eco heeft eigenlijk alles wat wij zouden willen (2,5 kW, 2-zone optie, extern vat voor SWW) maar is gewoon een stuk duurder.

De Itho heeft wel 2,5 kW maar geen SWW bereiding, 2-zone ventilatie zou ik voor de mv box er nog zelf op kunnen knutselen. Wel interessant qua prijs.

De Modul-AIR is qua prijs ook interessant, heeft verder ook alle opties die wij willen, maar een lager thermisch vermogen (1,4 kW) omdat deze alleen met ventilatie lucht kan werken.

Tenslotte hoef ik in het geval van de Itho waarschijnlijk de bestaande mv-box niet te vervangen, aangezien ons huis nog opgeleverd moet worden (nieuwbouw) vindt ik het jammer om apparaten die nieuw zijn te vervangen. Dit is voor ons wel een argument, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.

• Moonbase
  • Laatst online: 28-05 12:06
@SpikeHome Ja wat de toekomst brengt weet natuurlijk niemand. Dat is ook de reden dat ik sowieso niet op zoek ben naar iets om meteen all-E te kunnen gaan. Wij laten de ketel gewoon hangen want die krijgen we toch en is dus ook betaald. Om die reden denk ik eerder aan een hybride opstelling dan aan all-E.

Misschien dat het kostentechnisch echter wel een interessante optie is om de Enzavu in een hybride opstelling te zetten en later uit te kunnen breiden naar all-E. Ik ga dat nog in overweging nemen.

En tja waterstof, beetje off-topic hier, maar in mijn optiek is het vooralsnog de enige optie om in de zomer opgewekte PV-energie te bufferen om in de winter te kunnen gebruiken. Dus wie weet, als salderen of terugleversubsidie geheel komt te vervallen is een kleine waterstof centrale wel iets. Hier zal vast wel iets voor komen verwacht ik, de vraag is alleen wat. 8)

• Murkmans
Moonbase schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:43:
[...]

@Murkmans Toevallig is iets gehoord van één van beide? Ben erg benieuwd naar de reacties hierop :)
Nee, nog niet. Ik heb voor beide gevraagd hoe de vorstbeveiliging werkt: Schakelt het apparaat uit of wordt het proces omgekeerd en ontstaat er een defrost (wenselijk)
Ook voor beide gevraagd of ze hun testgegevens publiceren bij https://www.bcrg.nl/

Voor de ducobox eco nog gevraagd of het ook mogelijk is om een extern/secondparty buffervat aan te sluiten, eventueel met hulp van de boilercontrol, en driewegklep voor sanitair warmwater, zodat je niet per definitie afhankelijk bent van hun all-electric oplossing. Voor mij relevant omdat het ook niet past in de opstelruimte. Daarnaast de prijs opgevraagd voor de losse boilercontrol. Zodra ik meer weet laat ik het horen hier.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Moonbase schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Maar toch alleen als de aangezogen lucht onder de 17°C komt waardoor de uitgeblazen lucht rond of onder het vriespunt uit zou komen? Bij aanvoer van warmere lucht loopt de Ecolution toch gewoon door, of vergis ik mij?
Ligt niet alleen aan de aangezogen lucht temperatuur maar ook aan de hoeveelheid lucht.
Maar als de lucht te koud word gaat de compbi 50 inderdaad naar de bekende AP3 en AP4 meldingen die duren een 30minuten.
@Murkmans Ik heb er ook antwoord op.

@wie 90m3 gas dat is niet veel, kleine woning?
De link van jou werkt niet overigens.

Ik heb een 2 onder 1 kap woning waarvan de hoek echt een tochtgat is waait altijd voel in de woning zelfs dat die muur flink afkoelt.
Dit jaar kijken naar bolletjes in de spouw te laten spuiten.
En ga deze zomer een doorstroom verwarmer plaatsen
https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmer-10-15-kw

Overigens heeft mijn Ecolution in 2018 1180kw verbruikt.
Dat met een 700m3 gas besparing t.o.v. zonder de ecolution.

En voor de ecolution deed ik flink aan nachtverlaging en stookte smorgens voor het werk de boel niet op dus pas vanaf de middag dat er iemand thuis kwam.
Nu is het huis 24/7 warm.

• migjes
Moonbase schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Maar toch alleen als de aangezogen lucht onder de 17°C komt waardoor de uitgeblazen lucht rond of onder het vriespunt uit zou komen? Bij aanvoer van warmere lucht loopt de Ecolution toch gewoon door, of vergis ik mij?
Murkmans schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:14:
[...]

@migjes weet jij hoe dit werkt als ervaringsdeskundige?
de ecolution is op de eerste plaats een ventilatie toestel, pas op de 2de plaats een warmtepomp.

tja zodra er natuurlijk een ijsklont ontstaat, dan kan hij niet meer ventileren.
en stopt de warmtepomp. (AP3 en 4)
de ventilatie lucht zal dan eerst de ijsklont doen smelten.

de 17 graden aangezogen lucht, dat is de versimpelde verzie. (en vrij ruim genomen)
eigenlijk gaat het om meer parameters, maar hou die 17 graden maar aan, dat klopt wel voor het gemiddelde huis.

maar heb je daar last van, ik eigenlijk (vrijwel)nooit.
heb een aardig stuk vloerverwarming, en dat geeft een flinke buffer in huis.
het duurt echt meer dan 24 uur voordat mijn huis van 21 graden naar de 17 graden is afgekoeld.
en dan ben ik al lang weer aan het stoken.

zo als aanvulling van spike. ;)

• migjes
SpikeHome schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:10:
@Murkmans het verbruik jaarlijks van een 1200kw klopt wel aardig!
Alleen staat er nog een verbruik bij van 380kw voor tap water.
Ik verbruik totaal een 1200kw per jaar
wel netje houden spike (eenheden politie). ;)
1200kw is geen getal, daar bedoel je dus kWh mee. ;)
(mijn huis kan geen 1200kW trekken, de max voor 1x35A is ongeveer 8kW, lol.)

maar ik kom wel aan die cijfers.
mijn gebruik is ongeveer 1600 - 1700kWh per jaar.
en ik gok dat een 400kWh wel voor het tap water zal zijn.
dus ja ik kom wel perfect op die cijfers uit. ;)

dat is wel wat mijn meters aangeven. ;)
(wel bij zeggen, dat ik de ecolution maximaal op zijn staart trap, vol gas met dat ding. >:)
dat is beter als gas gebruiken, lol.)
Murkmans schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:43:
Hier nog de kwaliteitsverklaring van de modul-air, zo te zien gelijke cop als de ecolution en spaarpomp. https://www.inventum.com/..._Solo_of_Flex_12feb19.pdf

Ik zie trouwens in de productkaart van de Inventum ecolution dat de minimale werkingstemperatuur rond de 1,7graden ligt. (T-biv) https://www.inventum.com/...Combi_50_productkaart.pdf
jep, een 1,7 graden, dat klopt.
dat is de "Bivalent temperature" en zodra het dus buiten kouder is als dat, dan kan de ecolution geen warmte meer toevoegen aan het huis. (maar kan er nog wel voor zorgen dat je minder warmte verliest.)
en moet je dus een andere warmte bron hebben om je huis nog bij te verwarmen.
(en dit getal houd geen rekening met nog andere warmte verlies van een huis.
praktijk is het Bivalent temperature punt ergens tussen de 7 en 10 graden buiten temperatuur.
afhankelijk van hoe goed je huis is geïsoleerd.)

simpel gezegd Bivalent temperature is: dit is eigenlijk de temperatuur van de afgekoelde lucht die uit de ecolution komt en naar buiten word geblazen. ;)

maak je die temperatuur lager (je kunt de sensor simpel foppen) dan krijg je een ijsblok in de unit.
dit brengt hem in AP3/4 mode en schakelt hij zich zelf uit.
zodat het ijs kan smelten.
(geen defrost aanwezig in het apparaat, helaas.
of gelukkig, een defrost kost ook energie.)

jij wil de minimale werkingstemperatuur weten, en die is rond de 17 graden afgezogen lucht.
(en eigenlijk een langer verhaal, maar dit is versimpeld.)
die kan mooi afgekoeld worden naar de Bivalent temperature en dat levert ongeveer 1,4kW aan warmte op.
(in de scheet staat 1,51kW, maar dat is een andere input waarde vandaar de andere kW.
cijfers zijn verwarrend als je de basis van de meting niet weet. ;) )

duidelijk?

• jasperj
De brochure van de Modul-air staat online.

• Taxi645
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-10-2019
Dank allen voor all nuttige bijdragen en info.

Ik ben mij aan het oriënteren op verder verduurzamen van ons huis. Het is gebouwd in 1988 met mechanische ventilatie (type-C), nog voorzien van ouderwets dubbelglas (beneden 16m2) en een NEFIT topline HR ketel uit 2009 (brander en hydroblok al een keer vervangen). Wij verwarmen eigenlijk alleen de huiskamer/keuken badkamer en washok. Ons gasverbruik is ~1.300m3 per jaar waarvan ~250m3 aan SWW. De radiatoren zijn Vasco flatline van 2018, maar hebben zo tussen de 55-60 graden nodig (24/7) om de huiskamer op temperatuur te houden bij strenge vorst.
Ik ben aan het kijken wat wij nu, met een relatief kleine investering, al kunnen doen om onze energiekosten en CO2 uitstoot drastisch te verlagen om met de echt grote investeringen (ww-warmtepomp bijv.) te wachten tot duidelijk is hoe de gemeente wil dat wij uiteindelijk helemaal van het gas afgaan. Daarbij wil ik natuurlijk nu niet in iets investeren waar ik over een jaar of 5 of zo niks meer aan heb.

- Bodemwarmte gaat niet in onze gemeente.
- Ik wil geen LW-unit in de tuin of op het dak.

Dit is mijn plan voor wat ik nu kan doen en ik hoopte dat jullie er wat licht op kunnen laten schijnen:

1 Mech. Ventilatie vervangen door een ventilatiewarmtepomp
2 Zonnepanelen op het dak die nu voorzien in eigen gebruik en ventilatiewarmtepomp samen ~3.500kWh (en later uitgebreid worden met PVT panelen, waarmee ook een w/w- warmtepomp en een deel elektrisch rijden wordt voorzien)
3 Boilervat wat nu opgewarmt kan gaan worden door de ventilatiewarmtepomp, maar waar later dus ook de ww-warmtepomp op aangesloten kan worden.
4 De HR-ketel blijft voorlopig en daar komt op termijn de ww-warmtepomp gevoed door PVT-panelen en lage temperatuur verwarming voor in de plaats.

Ik verwacht ongeveer het volgende resultaat:
- Besparing door 16m2 HR++ glas of vacuümglas ~200m3 per jaar
- Besparing door ventilatiewarmtepomp: ~500m3 per jaar
- Stroomrekening wordt nul.

Mijn vraag is, lijkt jullie dit een goed plan? Gaat mijn idee om een buffervat nu alleen voor de ventilatiewarmtepomp en later ook voor de ww-warmtepomp te gebruiken in de praktijk werken?

Ik lees heel erg weinig over het combineren van een ventilatiewarmtepomp met een ww-warmtepomp bijvoorbeeld gevoed door PVT (bijv. op hetzelfde boilervat). Heeft dit een technische en/of financiële reden?

Of is het slimmer als je op termijn toch twee warmtepompen gebruikt om er een tweetrapssysteem van te maken en de huidige convectoren te houden? De ventilatiewarmtepomp doet dat de eerste trap en de ww-warmtepomp op PVT de tweede naar ~70 graden?

[Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 11-03-2019 13:32]

• migjes
grebbo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:50:
Hallo,

Ik wil graag mijn ervaring delen op dit forum en jullie vragen of ik hier alleen in sta. Het gaat om het volgende:
Ik heb (naast een nieuwe HR CV-ketel) een Inventum Ecolution combi 50, maar ik vraag mij af waarom. Het apparaat verbruikt per jaar zo'n 2500 kwh aan stroom en bespaart (in mijn geval) zo'n 500 m3 gas (van 1700 m3 naar 1200 m3). Dit komt overeen met de 30% die Inventum belooft. Als je daar de prijzen van 2018 tegenover zet dan kom ik uit op een kostenpost van 100,- per jaar.

Dat betekent een negatieve terugverdientijd; m.a.w. ik verdien hem nooit terug. Nou vind ik dat nog acceptabel; je moet at voor het milieu over hebben. Maar mijn adviseur gaf toentertijd aan dat een terugverdientijd van 15 haalbaar moet zijn. Zeker met de stijgende gasprijs (en dalende elektra).

Hoe zit dit? Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn huis is goed geïsoleerd. Ik heb overal dubbelglas, een douche-WTW en lage-temperatuur verwarming. Boven staan de radiatoren altijd uit en we douchen niet gek lang.

Hoor het graag!
hoe zuiver zijn je cijfers?
want ik kan het niet volgen?

1) 1700m3 gas, sorry maar dat klinkt niet als een zuinig huis.
pre ecolution gebruikte ik een 600 tot 700m3, dat vind ik tenminste zuinig.
het zou kunnen dat je een huiskamer hebt van 100m2 (net zo groot als heel de grond van mijn huis. lol)
dus een groot huis, vrijstaand etc etc???

2) 2500kWh, dat is wel heel veel.
ik heb hem zelf aan een aparte thermostaat hangen die 2 graden hoger staat als mijn gas ketel.
het effect daar van is dat hij vrij wel 24x7 het hele stook seizoen staat te verwarmen.
dus ik trap hem vol op zijn staart en krijg er niet meer kWh in geduwd als 1700kWh per jaar.
en dat kost mij echt veel moeite om er zoveel in te krijgen.
heb jij hem op een aparte thermostaat?
en hoe meet jij die kWh of reken je terug van uit je rekening?

3) 500m3 gas besparen, oei dat vind ik wel veel om eerlijk te zijn.
ik zelf bespaar er maar een 300m3 gas mee.
maar dat is lastiger uitleggen: met gas kon ik erg zuinig stoken, het huis was gewoon weg niet 24x7 warm.
op dat moment had ik een gas gebruik van 600-700m3.
nu met ecolution is het wel 24x7 warm, zou ik dat met gas doen had dat mij een 900-1000m3 gas gekost.
dus ik bespaar wel een 600-700m3 gas, maar de helft van het besparen gaat in de luxe zitten van altijd warm huis.
en dat zie ik niet terug op mijn rekening. (maar is wel erg lekker, elke ochtend beneden komen en mijn vloerverwarming is al warm.)
ik denk dat een 600-700m3 besparen met een ecolution echt de max is wat een ecolution kan.
(en dan moet je niet denken ik gebruik minder als dat per jaar dus de ecolution kan in zijn 1tje het aan, dan kom je bedrogen uit ;) )

wat kun je mij duidelijker maken?
Murkmans schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:37:
[...]

Je kan het eventueel onderbouwen met de kwaliteitsverklaring. https://www.inventum.com/...aring_Ecolution_Combi.pdf

Stel, je verwarmt met 35 graden aanvoer temperatuur. Je gebruik voor verwarming is ongeveer 1500m3 = 50gj. Dan zie je op pagina 4 van de verklaring sup 35 staan, 2de tabel.

De waarde tussen 40gj en 60gj bij minimale ventilatie (30dm3/s) is gemiddelde van 0,533+0,380=0,4565=45,65% van je verwarmingsverbruik wekt de ecolution op. In jouw geval zou je gasverbruik voor verwarming dus 1500*45,65%=685m3 moeten dalen. 685m3 *9kw= +/- 6.400kw thermisch vermogen.

Bij dit ventilatie debiet en waarde tussen 40 en 60gj is de gemiddelde cop
4,887+4,877=4,882. Je verbruik voor verwarming zou dus zijn 6.400/4,882= 1.328kw

Edit: dit komt overeen met gemiddelde hier op Tweakers: voor elke M3 die je vervangt, ben je 2x het aantal kw kwijt.
klopt als een bus, nette berekening.
(alleen schrijf wel kWh en kW, en die niet door elkaar,
eenheden politie, lol. ;) )
1m3 gas kun je vervangen voor 2kWh als je dit soort warmtepompen gebruikt.
de cop is vrijwel altijd stabiel en dan kom je met gemak op deze cijfers.

alleen dit soort warmtepompen hebben een nadeel.
1. de boiler heeft ook een stilstand verlies, die is niet hoog maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
2. de ventilator gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
3. ook is het vermogen niet al te hoog, maar je moet dit wel rond pompen.
de pomp gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 120dagen per jaar.

dus stiekem heb je wel een extra +/-400kWh nodig, bespaar je dan +/-600m3 met +/-1200kWh, dan heb je nog steeds +/-1600kWh nodig.
als je dan ook nog zoals ik een 300m3 gas in luxe kwijt bent, door het 24x7 stook gedrag.
dan ziet het er in eens heel anders uit.
1600/300 = 5,3kWh per m3 gas vervanging.

tja dan lijkt het erg slecht.
en snappen mensen dit vaak niet en geeft warmtepompen vaak een slechte naam. :-(

• kleineh
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 17-12-2019
Cai schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:34:
Vorig jaar in onze nieuwbouwwoning een Inventum WTW unit in gebruik genomen.

Sinds het begin valt het mij op dat deze al in stand 1 behoorlijk wat lucht (hoorbaar) verplaatst. Daarnaast hoor je naast de luchtverplaatsing een soort brommend geluid. Dit brommende geluid hoorden we niet alleen op de locatie van de WTW, namelijk de zolder, maar ook op de 1e verdieping.

Overdag viel dit best mee, maar 's avonds wanneer het huis in rust is, best stevig. Een oplossing van de installateur was om na 22:00u de unit via de tijdklok uit te schakelen. Daarnaast ging hij overleggen.

Uit controle bleek dat de beugels koud op de muur en de vloer geplaatst waren. De installateur is teruggeweest en heeft heel de machine ontkoppeld en opnieuw aangesloten met rubbers ertussen. Tevens is de tijdklok onderbreking verwijderd. Vannacht ging het gebrom weer vrolijk door.https://youtu.be/XIjxb0_HWuk

Hoe is jullie ervaring hiermee? Uiteraard weer de installateur gemeld, maar daar krijg ik een beetje een idee dat ik een zeur ben
Is er bij jouw installatie een geluidsdemper geplaatst? Dit zou nog kunnen helpen om het geluid te voorkomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
Cai schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:49:
Alle drie eigenlijk. Dus via het trapgat, contactgeluiden vloer/plafond en uit de ventilatieroosters. Via de handleiding heb ik nu maar ingesteld dat de nachtstand tussen 19:30 (bedtijd kinderen) en 07:00 actief is.

Tis niet anders.
je bent geen zeur als je last hebt van geluid.
kleine geluidjes kunnen erg lastig en vervelend zijn. ;)

eigenlijk maakt het apparaat vrijwel geen geluid, maar er zit een compressor is en dat trilt altijd wel een beetje.
(net zo als je ijskast)
dat trillen kan onder bepaalde gevallen wel geluid opleveren.
als dat in je buizen of muur/vloer gaat zitten, dan heb je dat al snel over het hele huis.

veel van het geluid is wel op te lossen zoals @Jim423 ook al zegt.

check de volgende punten:
1. bevestiging behoord op een stevige muur te gebeuren.
(dus niet aan een binnen muur, maar liefst een dragende muur of nog beter een buiten muur.
aan het betonnen karkas van het huis is ook tof.)
rubbers om trilling in de muur te voor komen of het speciale rack wat verkrijgbaar is werken ook.
2. er worden flex slangen bij het apperaat geleverd om er voor te zorgen dat de trilling niet in de buizen gaat zitten.
zien er zo uit:
https://www.warmteservice...-3-8%22-1-2%22/p/A0047983
zijn die ook gebruikt ?
3. de lucht invoer wil je ook trillings-vrij hebben. (dus ook geluids vrij.)
daar gebruik je dit voor (word niet standaard bij het apparaat geleverd.):
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505

als die stappen zijn gedaan, dan heb je alleen nog maar geluid in de ruimte waar hij zelf staat.
een simpele binnen deur/muur, die houd al dat geluid gewoon tegen, het is maar een lichte brom.
(ik heb hem zelf op een open zolder staan, dus doe voor nu de slaapkamer deur gewoon dicht en hoor niks meer. ;)
ik ben bezig om een deur te bouwen op zolder, zodat ik verder van het geluid af ben.
ik ben vrij allergisch voor die geluidjes, maar heb nu nergens last van.
dit is niet alleen voor het geluid, maar ook dat de warmte niet naar mijn zolder gaat, daar heb ik er niks aan.)

dan kan de nacht verlaging er weer af, wat dat wil je eigenlijk liever niet.
we hebben hier nog wel wat meer tips, maar check eerst het geluids-probleem. ;)

• Murkmans
Cai schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:26:
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Heb je ook een link naar dat rack? Ik krijg het niet gevonden via google
https://www.installatieva...b9yh38quS0YhoCc3cQAvD_BwE
Pagina: 1 2

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True