Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-06 19:00
tonwes99 schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:12:
[...]

Nee, voor een VENTILATIE-WP om te kunnen werken is ventilatielucht nodig. Als je deze al hebt door een box, dan is het rendement goed te bepalen, tenzij je, zoals @205Gutmann ivm. dichtvriezen moet doen, het ventilatiesysteem harder laat draaien dan zonder WP.

Als je hem op 200 moet zetten, terwijl hij zonder WP op 100m/hr naar buiten blies, dan trek je ook 100m3 koude lucht van buiten naar binnen, die je dus extra moet opwarmen.Dit gaat toch echt ten koste van het rendement.

Overventilatie en daardoor minder dan voorspelde besparingen was één van de redenen dat Eneco gestopt is met de warmtewinners/spaarpompen. https://www.bouweninstall...armtewinner-vallen-tegen/

De andere reden, hier niet genoemd, is nodeloos hoge temperaturen, met 55oC in plaats van 35oC daalt de COP van (ca) 4.8 naar 3.2.

De laatste reden is dat veel bewoners traditioneel nachtverlaging aan hebben staan, de verwarming, ook de WP, gaat dan snachts (op nachttrein) uit, en smorgens op 7 uur tegen hoogteroer weer aan. Je benut niet de 24h en je betaalt de hoofdprijs voor je stroom.
Erg verwarrend voor nieuwe lezers, over welk rendement heb je het? Want je zegt nee, begint over extra verwarmen, gaat naar COP en eindigt met nachtverlaging. Je hebt het duidelijk over het efficient verwarmen van je woning. De COP (efficiëntie warmtepomp) is weer een andere orde en zou niet worden beïnvloed door koudere weersomstandigheden van buiten totdat je binnenlucht temperatuur dalende is en richting buitenlucht temperatuur gaat.

Dus terug naar de vraag, volgens mij is het ja als ik je reactie lees :) We halen rendement van de warmtepomp en het efficient verwarmen van je woning door elkaar... Een warmtepomp kan een goed rendement hebben, terwijl je inefficient je woning verwarmt door extra ventilatie.

[ Voor 47% gewijzigd door beestemans op 18-11-2024 13:56 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-06 21:12
beestemans schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:
[...]Erg verwarrend voor nieuwe lezers, over welk rendement heb je het? Want je zegt nee, begint over extra verwarmen, gaat naar COP en eindigt met nachtverlaging. Je hebt het duidelijk over het efficient verwarmen van je woning. De COP (efficiëntie warmtepomp) is weer een andere orde en zou niet worden beïnvloed door koudere weersomstandigheden van buiten totdat je binnenlucht temperatuur dalende is en richting buitenlucht temperatuur gaat.

Dus terug naar de vraag, volgens mij is het ja als ik je reactie lees :) We halen rendement van de warmtepomp en het efficient verwarmen van je woning door elkaar... Een warmtepomp kan een goed rendement hebben, terwijl je inefficient je woning verwarmt door extra ventilatie.
Als ik het over het rendement van de warmtepomp heb, dan heb ik het niet alleen over de COP (35 vs 55oC CV-water), maar ook het aantal uren dat deze draait (wel/niet nachtverlaging) en over verlies door overventilatie. Als jij liever "rendement van de WP" beperkt tot de COP, en "de rest" onder efficiënt verwarmen schaart is dat op zich prima, maar op een andere manier voor nieuwe lezers net zo verwarrend.

Zoals met het linkje aangehaald functioneren juist door die gedachte de spaarpompen/warmtewinners onvoldoende. Gebruikers zetten de ventilatiestand op 200-250m3/h, want dan draait de WP lekker, terwijl het (totale) rendement onderuit gaat. Dit was juist wat @205Gutmann in zijn start-post meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
@tonwes99 ja je moet het niet te hoog zetten je afzuiging.
Krijg je veel te veel kou binnen.
Je kan wel spelen met de ventilatie rooster in de woonkamer die knijpen en de slaapkamers verder open (die mogen van mij wel koel zijn).

Bij hoge afzuiging draait ie beter, bij mij gaat de afzuiging in wp bedrijf nooit hoger dan 150m3.
Hij draait nu op 120m3 dan blijft ie bij mij draaien zonder defrost momenteel.
Als het kouder word dan moet de afzuiging omhoog en inderdaad ook meer kou naar binnen maar dat heft elkaar op tm 7c buiten temperatuur bij mij althans.
Als opvolging zou ik ook weer een ventilatie box nemen met een ventialtie warmtepomp die op buitenlucht kan werken en voeg met de ventilatiebox wel lucht toe voor het rendement.

Bij douchen of visite/feestje gaat afzuiging naar 180 (stand 2) of 240 (stand 3) toe.
Ook bij temperaturen tm 2c buiten gaat de box kort naar stand 2 tegen invriezen (dmv domoitca)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
tonwes99 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:19:
[...]

Als ik het over het rendement van de warmtepomp heb, dan heb ik het niet alleen over de COP (35 vs 55oC CV-water), maar ook het aantal uren dat deze draait (wel/niet nachtverlaging) en over verlies door overventilatie. Als jij liever "rendement van de WP" beperkt tot de COP, en "de rest" onder efficiënt verwarmen schaart is dat op zich prima, maar op een andere manier voor nieuwe lezers net zo verwarrend.

Zoals met het linkje aangehaald functioneren juist door die gedachte de spaarpompen/warmtewinners onvoldoende. Gebruikers zetten de ventilatiestand op 200-250m3/h, want dan draait de WP lekker, terwijl het (totale) rendement onderuit gaat. Dit was juist wat @205Gutmann in zijn start-post meldt.
Het is wel fijn dat we onszelf aan de definities houden die ervoor zijn bedoelt. COP is rendement warmtepomp. Wat jij benoemt is rendement totaal som verwarming huis.

Ik geloof je link, ben zelf ook een gebruiker ervan en ook ik ben uitgekomen op 150 m3/uur wat voldoende is voor ons huis. Alles onder de 3 °C doet de externe warmtepomp erbij, dat is praktisch 2 tot 4 maanden per jaar dat deze gebruikt wordt met max 8 tot 12 draaiuren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Onverwachte situatie bij de spaarpomp van mijn ouders… draaien al 2 jaar op 45oC met cv-ketel. Vvw meng-thermostaat staat Max open.

Recent Spaarpomp-WP bijgeplaatst. Om bekende redenen (ventilatieverlies) op 120m/h gezet.

En nu werd het niet meer warm…. WP geeft 38oC output aan, ketel draait nauwelijks mee…

ik vermoed als oorzaak… de ketel doet meer dan 50% van de flow en staat op Max 45oC, de WP doet 38, samen wordt de flow dus niet hoger dan net boven de 40oC…

Dus ketel op 55oC gezet, en vvw op Max 45oC…

Iemand met deze situatie bekend?

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:45
Is de thermostaat van de ketel zelflerend?
Ik heb het idee dat dat gewoon niet zo goed werkt. Bij mij zorgt dat ervoor dat de ketel de eerste dag dat het koud is gigantisch overschiet en dan is het ineens 21 graden in huis, en daarna gebruiken we twee dagen niets en koelt het langzaam af.

Bij mij is de aanvoertemperatuur echt geen 38, eerder 28 graden en de retour 22. Ik weet niet of ik dat nog hoger kan tweaken.

• sendermen
En is de keerklep goed geplaatst?

• tonwes99
sendermen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:30:
Is de thermostaat van de ketel zelflerend?
Ik heb het idee dat dat gewoon niet zo goed werkt. Bij mij zorgt dat ervoor dat de ketel de eerste dag dat het koud is gigantisch overschiet en dan is het ineens 21 graden in huis, en daarna gebruiken we twee dagen niets en koelt het langzaam af.

Bij mij is de aanvoertemperatuur echt geen 38, eerder 28 graden en de retour 22. Ik weet niet of ik dat nog hoger kan tweaken.
De thermostaat is een honeywell chonotherm touch thermostaat, nieuw geleverd met een Remeha Proline nxt 30CW5

De aanvoertemperatuur moet in dit huis, met bijverwarming van radiatoren, echt wel hoger dan 28 graden. De vloerverwarming heeft een menger/thermostaat, dus zelfs als de vloer 35oC moet zijn, moet de aanvoer daar nog boven liggen.

• tonwes99
Volgens opgave Remeha hoeft de Proline NXT geen keerklep, de driewegklep in de ketel staat standaard op warm water oid.

Overigens voelt de uitgaande leiding van de Remeha relatief heet (de 45oc) en de uitgaande leiding van de Spaarpomp warm (zeg 35oC).

• beestemans
tonwes99 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:58:
Onverwachte situatie bij de spaarpomp van mijn ouders… draaien al 2 jaar op 45oC met cv-ketel. Vvw meng-thermostaat staat Max open.

Recent Spaarpomp-WP bijgeplaatst. Om bekende redenen (ventilatieverlies) op 120m/h gezet.

En nu werd het niet meer warm…. WP geeft 38oC output aan, ketel draait nauwelijks mee…

ik vermoed als oorzaak… de ketel doet meer dan 50% van de flow en staat op Max 45oC, de WP doet 38, samen wordt de flow dus niet hoger dan net boven de 40oC…

Wat is de flow/pomp uitsturing van de warmtepomp en de ketel? En de ingaande temperatuur van de spaarpomp?

Ook hier telt weer, gebruik de juist eenheiden en definites. Flow is uitgedrukt in liter/uur of m3/uur. Niet in °C.

• tonwes99
beestemans schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:52:
[...]
Wat is de flow/pomp uitsturing van de warmtepomp en de ketel? En de ingaande temperatuur van de spaarpomp?

Ook hier telt weer, gebruik de juist eenheiden en definites. Flow is uitgedrukt in liter/uur of m3/uur. Niet in °C.
Zal even duren, zal er langs moeten om te kijken hoe hij nu draait. Vanochtend geen klachten.

Aanvoer/retourtemperatuur is zichtbaar, flow geloof ik niet. Ik weet niet of er een bypass-ventiel in het systeem zit, zou wel moeten, de vvw heeft immers een thermostaat. Anderzijds, ik heb geen flow-/debiet-fouten en bij enkele radiatoren is de knop van de thermostatische kraan verwijderd, dus zou altijd enige flow moeten hebben.

En… mbt. eenheden, excuses dat ik de ventilatie-capaciteit in m/h in plaats van m3/h heb vermeld. Hoop dat je mijn 55oC wel begrepen hebt, het graden-teken is nogal verstopt op mijn mobiel.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Ik zoek naar de setting "minimale pomp toerental", C/F _ 30 maar zie die niet in het menu.

Heb een Ecolution uit 2017, softw. versie 6500.

Wil ik überhaupt spelen met die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Of zit die instelling niet in mijn versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
sendermen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:52:
Of zit die instelling niet in mijn versie?
Alleen als je denkt er iets aan rendement uit te halen of als je iets hebt veranderd in je systeem. Anders zou ik er eigenlijk van afblijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Okee, dank je. Dan blijf ik daar nog even vanaf... 😄

De afgelopen dagen een lange omzwerving langs de settings van de ketel en de warmtepomp. Ik kwam uit op de zelflerende functie van mijn Honeywell Chronotherm IV. Volgens mij werkt dat gewoon niet met vloerverwarming en al helemaal niet met een Ecolution erbij. Het probleem is dat de Ecolution het op temperatuur houdt, maar het meeste vermogen in de vloer verdwijnt. Die koelt dan heeeeel langzaam af, terwijl het boven best onbehaaglijk wordt. Dan gaat ineens die Chronotherm als een idioot lopen stoken(3-4m3 in de vloer), en anderhalve dag later weer. Hij leert zelf, maar
Low load mode heb ik aangezet en dat werkt ook wel aardig.

Nu als test de vloerverwarming een klein beetje geknepen om te kijken of er iets meer warmte naar boven kan. Maar eens kijken hoe dit gaat...

Low load mode lijkt wel goed te werken, iets vaker een beetje bijstoken. Gisteren had ik 2.5m3 gas nodig.

Geen AP3 met debiet op 150.

Maar da's tweaken, hè! 😃

Remeha Quinta 35C 2010 / Ecolution Combi 2017 / 58m2 vloerverwarming - Combinatie Jaga Strada - Henrad Alto Plan verticaal Paneelradiator - 155m2, 3 verdiepingen tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-05 23:25
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een inventum spaarpomp, waar ik wat rare dingetjes op het beeldscherm zie.

CV retour is hoger dan CV aanvoer.
Lucht uit tempratuur is relatief hoog vergeleken lucht in.

Cv-pomp PWM is 0% klopt dit?

Thermostaat staat op 19 graden

Ik heb er 0 verstand van kan iemand mij advies geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGhlJoVBVtB2hyWgmi9O-g2sMD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPmwrRc34OXcjEbPh8Ss41Nt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Rowan073 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een inventum spaarpomp, waar ik wat rare dingetjes op het beeldscherm zie.

CV retour is hoger dan CV aanvoer.
Lucht uit tempratuur is relatief hoog vergeleken lucht in.

Cv-pomp PWM is 0% klopt dit?

Thermostaat staat op 19 graden

Ik heb er 0 verstand van kan iemand mij advies geven?

[Afbeelding]
CV retour en aanvoer is vreemd. Wat voor een opstelling heb je? En hoe lopen de CV leidingen?
Lucht temperatuur kan kloppen, ik zie dit soort temperaturen als de afzuiging maximaal draait.

CV pomp PWM 0% terwijl de unit in bedrijf staat is raar. Ook hier weer de vraag, hoe zijn de leidingen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@beestemans ik zal straks even het een en ander van foto's delen.

Ik had nog een vraag wellicht dat u of iemand in dit forum mij daar verder bij kan helpen.

Ik wil graag 2 thermostaten gebruiken om zo de spaarpomp voorrang te geven op mijn CV ketel.

Moet ik bij het rode pijltje de kabels losmaken en daar een thermostaat aan koppelen om beide thermostaten te kunnen gebruiken los van elkaar? Of hoe kan ik 2 thermostaten gebruiken in deze opstelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nui2-vMsEmVXM-3zzDHkMUsYjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RiVESfWlY0NYQqhbgvWxtuI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Klopt, als je die kabel los maakt en vervangt voor een thermostaat op de ketel ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@beestemans dankje voor de informatie.

Hoi Allen,

Mocht ik een 2e thermostaat aan de CV ketel hangen. Moet ik de spaarpomp dan op aan/uit zetten of OpenTherm?

@beestemans Vanmiddag waren de temperaturen weer normaal + cv-pomp pwm was 46%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTyuNSzHFbTGR2Yt-EYvay7lJ0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DITKP907n73iPJwFsMTFs2wk.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de thermostaat hoger gezet van 19,5 naar 21 graden en sindsdien blijft de temperatuur in de kamer 19,5 en nu blijft de spaarpomp alleen ventileren/tempratuur gelijkhouden en niet opwarmen. Op het menu staat warmtevraag op JA. Iemand enig idee?
(Mijn gas CV ketel heb ik alleen op tapwater staan, om puur te kunnen testen zonder dat de ketel gas gaat bijstoken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cecbeICgPtpSVQPCuM8DXgM3elY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSG465qT8JHqWIOjtp5zK1bj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rowan073 op 25-11-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:46
De Spaarpomp kan maar maximaal 1.7kw aan vermogen leveren. Het kan dus wel even duren om van 19.5 graden naar 21 graden op te warmen. Als hij aan staat levert het toestel altijd maximaal vermogen. Als jij een opentherm thermostaat eraan hangt dan moet je hem instellen op openthem, als je een aan/uit thermostaat eraan hangt, dan moet je hem instellen op aan/uit. Als er warmtevraag JA staat, dan heeft het toestel van de thermostaat een vraag ontvangen om te verwarmen en als het goed is draait de compressor dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@TheRealFreek de vraag van @Rowan073 ging over een tweede thermostaat. Als je één thermostaat aan de spaarpomp hangt, die zet je bijvoorbeeld op 21oC. Dit moet een opentherm thermostat zijn, en helaas dan ook nog van zeer speciale type (Toon, Chronotherm e.d.). Deze thermostaat zorgt ervoor dat je WP eigenlijk de hele winter draait.

@Rowan073 dan maakt het niet uit of je de Spaarpomp op opentherm of aan/uit zet, er hangt gewoon geen tweede thermostaat aan.

In de keuze van de tweede thermostaat, die direct aan de ketel hangt, ben je vrij. Als er nu een opentherm aan heeft gehangen, dan kun je dit opnieuw doen, dan hoef je aan de ketel niets te veranderen. Deze tweede thermostaat zet je dan bijvoorbeeld op 20oC, als de Spaarpomp het niet red en de temperatuur zakt in je huiskamer, dan springt de CV bij. Deze kun je ook op nachtverlaging zetten. ('s-nachts op 18, overdag op 20). De WP draait dan nog steeds 24/7.

@Rowan073 Blijft de vraag waarom de spaarpomp uitgaat (of uit staat) bij warmtevraag. Dit is nogal een verschil. Uitgaat of uit staat is wel wat anders. Ik zie dat als de thermostaat warmtevraag doorgeeft, het eerst 3 minuten duurt v oordat de spaarpomp dit ziet, hij kijkt schijnbaar niet de hele tijd naar de thermostaat. Vervolgens gaat hij eerst pompen, dan ventileren en dan pas de compressor aanzetten.

Vreemder is het als hij uitgaat, terwijl er nog steeds warmtevraag is. Dat kan hij doen als hij zijn pompdebiet niet kwijt kan, bijvoorbeeld omdat ook de pomp van je CV tegelijk draait, maar ja, als je CV in warmwater staat, zou dat niet voor mogen komen. Een storing als te weinig waterdruk zou je op het hoofdscherm moeten zien.

Ik op je tweede plaatje zie lucht-in op 18 en lucht-uit op 14. Dit zijn normale getallen als je compressor draait. Als hij alleen ventileert dan kan dit eigenlijk niet. Redelijk volt zou je dan CV Aanvoer moeten zien oplopen, maar dit zal nooit meer dan een paar graden verschillen met CV-retour. Een wartmepomp werkt met kleine verschillen.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 25-11-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@tonwes99 @TheRealFreek @beestemans bedankt voor jullie reacties en tijd tot nu toe er is me al een hoop meer duidelijk.

Toen ik het huis (afkomstig uit 1985) van de huurwoningstichting overkocht (2024) hadden ze al een afspraak om een spaarpomp en nieuwe CV te plaatsen (deze kreeg ik dus gratis), deze werden geplaatst door een ZZPer van hen onderaannemer en die begon al met: "die rommel plaats ik normaal niet want heb je niks aan en levert je misschien max 10% energiebesparing op". Het plaatsen lijkt netjes gedaan, vandaag nog alle aanlsuitingen en leidingen nagelopen, dus dat lijkt goed te zijn. Maar het instellen van het juiste debiet, ventilatiestanden, etc is volgensmij natte vingerwerk geweest zonder enige meting of iets.

Ik heb 3 ventilatie punten in huis:

1: In open keuken direct aan de woonkamer (ca.35m2)
2: Badkamer zonder ramen (ca. 12m2)
3: Op vlizo zolder waar ik niet kom.

Nu had ik al getest als ik die van de zolder sluit dat de lucht invoer tempratuur met 0,5 a 1 graden gestegen was in vergelijking met als deze openstond. Dus lijkt mij slim aangezien hier de tempraturen heel laag liggen deze te sluiten, toch?

Ik verwarm alleen de woonkamer (afgesloten van de gang/bovenverdiening) op dit moment. (Met dubbelglas, vloer en spouwisolatie).

Heeft iemand advies op welke m3 de ventilator stand 1,2,3 te zetten en wat zouden jullie aanbevelen als WP debiet.

Jullie tijd en moeite word zeer gewardeerd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Rowan073 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:35:
@tonwes99 @TheRealFreek @beestemans bedankt voor jullie reacties en tijd tot nu toe er is me al een hoop meer duidelijk.

Toen ik het huis (afkomstig uit 1985) van de huurwoningstichting overkocht (2024) hadden ze al een afspraak om een spaarpomp en nieuwe CV te plaatsen (deze kreeg ik dus gratis), deze werden geplaatst door een ZZPer van hen onderaannemer en die begon al met: "die rommel plaats ik normaal niet want heb je niks aan en levert je misschien max 10% energiebesparing op". Het plaatsen lijkt netjes gedaan, vandaag nog alle aanlsuitingen en leidingen nagelopen, dus dat lijkt goed te zijn. Maar het instellen van het juiste debiet, ventilatiestanden, etc is volgensmij natte vingerwerk geweest zonder enige meting of iets.

Ik heb 3 ventilatie punten in huis:

1: In open keuken direct aan de woonkamer (ca.35m2)
2: Badkamer zonder ramen (ca. 12m2)
3: Op vlizo zolder waar ik niet kom.

Nu had ik al getest als ik die van de zolder sluit dat de lucht invoer tempratuur met 0,5 a 1 graden gestegen was in vergelijking met als deze openstond. Dus lijkt mij slim aangezien hier de tempraturen heel laag liggen deze te sluiten, toch?

Ik verwarm alleen de woonkamer (afgesloten van de gang/bovenverdiening) op dit moment. (Met dubbelglas, vloer en spouwisolatie).

Heeft iemand advies op welke m3 de ventilator stand 1,2,3 te zetten en wat zouden jullie aanbevelen als WP debiet.

Jullie tijd en moeite word zeer gewardeerd, bedankt!
Je moet in een nieuwer huis ventileren, maar net overventileren. Dit geldt vooral in de winter als de normale stand 1/2/3 minder belangrijk is, en je Spaarpomp vooral kijkt naar de ventilatiestand in WP-modus. Een setting tussen de 120-200. Als je het met 200, of ventilatiestand 1 red, prima, als je tijden koken of douchen naar 2 of 3 moet, ok.

Liever niet op 200 zetten, ja, je WP maakt meer warmte maar als je warme lucht uit je huiskamer zuigt, komt er weer koude lucht naar binnen die verwarmt moet worden, maar liever niet teveel.

Dit betekent ook dat een beetje koude lucht bijmengen vanuit de badkamer of zolder is zo erg nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Aan de hand van je een na laatste foto @Rowan073 vermoed ik dat de unit in AP3 valt (invries beveiliging). Je lucht debiet in warmtepomp modus verhogen met 20 á 30 m3/uur zal al heel wat uitmaken. Je wilt de "lucht uit" en "verdamper" temperatuur niet in de buurt van 5 °C hebben, dan valt deze in de eerder genoemde beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@tonwes99

Hij staat nu op:
Stand 1: 80m3
Stand 2: 100m3
Stand 3: 160m3
AUTO

Wp debiet: 120m3

Staat altijd op AUTO en tijdens het douche op stand 3.

Zijn deze goed in mijn situatie hierboven beschreven? Of wat zou u instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@beestemans normaliter wil je toch lucht uit tussen de 3-7 graden hebben en lucht in zo hoog mogelijk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
beestemans schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:15:
Aan de hand van je laatste foto @Rowan073 vermoed ik dat de unit in AP3 valt (invries beveiliging). Je lucht debiet in warmtepomp modus verhogen met 20 á 30 m3/uur zal al heel wat uitmaken. Je wilt de "lucht uit" en "verdamper" temperatuur niet in de buurt van 5 °C hebben, dan valt deze in de eerder genoemde beveiliging.
In de afgelopen dagen de unit gevuld met lucht uit de kruipruimte (15oC), in een kelder die best vochtig was, toch geen AP3 meldingen gekregen. Ik zie die 5oC ook niet in het bereik van de schermafbeeldingen (17 in 14 uit oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Rowan073 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:23:
@beestemans normaliter wil je toch lucht uit tussen de 3-7 graden hebben en lucht in zo hoog mogelijk hebben?
Ja, maar niet onnodig extra warme lucht maken of inzuigen, alleen om je WP te plezieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Rowan073 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:18:
@tonwes99

Hij staat nu op:
Stand 1: 80m3
Stand 2: 100m3
Stand 3: 160m3
AUTO

Wp debiet: 120m3

Staat altijd op AUTO en tijdens het douche op stand 3.

Zijn deze goed in mijn situatie hierboven beschreven? Of wat zou u instellen?
Vanaf september is stand-1 eigenlijk niet meer belanrgijk, hij zal dan continu op de WP-instelling staan, 120, dus iets boven stand 2. Voor mij lijkt hij goed, maar je zag ook een melding met de suggestie iets meer lucht te verpompen, om aanvriesrisico's te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Rowan073 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:23:
Ja, behalve dat de unit dus uitvalt onder de 5 °C. Ik zou WP debiet verhogen naar 150 m3/uur. En wanneer de eerst volgende gelegenheid er is dat de buitentemperatuur onder 0 °C (waarschijnlijk dit weekend) komt even kijken of de temperaturen boven de 5 °C zijn. Eventueel daarna iets bijstellen naar beneden.

@tonwes99 scherp dat je alleen na de laatste foto kijkt, ik bedoelde de een na laatste foto ;). Je verhaal van vochtige lucht uit de kelder snap ik niet wat dit met de situatie van Rowan073 heeft te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
@beestemans @tonwes99

De ventilator standen op de remote maken dan niet veel meer uit in de winter?

Heeft het meer zin om het WP debiet aan te passen als de tempratuur zonder CV gelijk of minder word bij je thermostaat hoger zetten.

Volgens het boekje is de ventilator uit tempratuur 3-7 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoTblBcPPm4CczJ-erNX3o3PvEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVwlKC7HQOmyAqnJQu5FyQ1O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
beestemans schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:39:
[...]
~tonwes99] scherp dat je alleen na de laatste foto kijkt, ik bedoelde de een na laatste foto ;). Je verhaal van vochtige lucht uit de kelder snap ik niet wat dit met de situatie van Rowan073 heeft te maken?
Jij vermoed dat @Rowan073 AP3 heeft bij een aanzuig van 18oC en een debiet van 120m3/h. Ik had geen AP3 bij 15oC, 120m3, en vochtige lucht. Maar... Prima om Rowan dit te laten uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
tonwes99 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:01:
[...]

Jij vermoed dat @Rowan073 AP3 heeft bij een aanzuig van 18oC en een debiet van 120m3/h. Ik had geen AP3 bij 15oC, 120m3, en vochtige lucht. Maar... Prima om Rowan dit te laten uit te testen.
Dit zegt niks, er zijn zoveel variabelen die we in beide situaties niet weten. Jij noemt vochtige lucht, maar over hoeveel procent vochtigheid hebben we het?
Ik kijk simpelweg naar de gegevens die worden gedeeld. Ik zie een minimale lucht uit van 5,5 °C en ik weet dat de modul-air unit uitvalt zodra deze onder de 5 °C komt.

[ Voor 15% gewijzigd door beestemans op 25-11-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Rowan073 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:43:
@beestemans @tonwes99

De ventilator standen op de remote maken dan niet veel meer uit in de winter?

Heeft het meer zin om het WP debiet aan te passen als de tempratuur zonder CV gelijk of minder word bij je thermostaat hoger zetten.

Volgens het boekje is de ventilator uit tempratuur 3-7 graden.

[Afbeelding]
Het warmtepomp debiet overruled tijdens warmtepomp bedrijf de standen die lager zijn ingesteld dan dit debiet. In jou geval zal enkel stand 3 nog functioneren, aangezien die hoger is dan het ingesteld warmtepomp debiet.

Als de temperatuur minder wordt, heb je sowieso de CV nodig. Bij gelijke temperatuur en geen AP3 meldingen hoef je er niet aan te zitten. Je kan hem zelfs verlagen als de temperatuur lucht uit/verdamper ruim boven de 5 °C is (lees 7 °C)

Welk boekje is dit? Dit leest als de brochure. Ik heb in de technische documentatie nooit de minimale temperatuur gevonden. Proefondervindelijk heb ik deze zelf gevonden bij 5 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid98
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 09:23
Hallo allen,

Afgelopen weekend zijn in mijn huis alle leidingen van mijn WP (Panasonic Monobloc) vervangen aangezien deze niet correct/netjes waren aangesloten door de vorige bewoner. Daardoor is er tijdelijk geen druk/water in het systeem geweest. Sinds alles beneden weer up and running is geeft de Inventum Ecolution Modul-AIR boven op zolder de volgende foutmelding (die vanzelf in een F90 gaat en dus s'nachts gaat piepen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXS0PggivCiic5NXYcC3HN3rF0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1ylk5nvPkbWH2YybZDq63o4.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik weinig verstand van het hele systeem dus ik hoop hier wat hulp te vinden. Nog even wat informatie van het systeem: Het huis wordt voornamelijk verwarmt door de Panasonic warmtepomp. De Inventum is aangesloten op een boilervat voor de douche. Of en hoe de Inventum op de verwarmingsinstallatie is aangesloten zou ik helaas niet weten. Aangezien dit door een vorige huiseigenaar is gemaakt... Hier nog wat extra foto's met informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKVlUEQQWrtv-tnaVCA1TRBXvlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ymAP4s1Z3dxd43zgP9zdmL0O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFavcnS2YHj2zb6nEXXADPH-5ig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b7IYGGaHvr2dmACco8QQlA1q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOFa3fpDp7o0kiYIvHpF_GQnd_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9vpI9EM183UBbN9riNZZ3QnN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC24mWBo8lWgLe339YY1sEIsjTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CoRuSA6RHsN03sAQLrGbR8ir.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7zey5LveATjgCaBIyZDcRMJOmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ml76zMlg7qldiwM3BvCk6GN.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er nog informatie ontbreken dan hoor ik het graag! Bijvoorbaat dank voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Foutcodes lijken gelijk aan de Inventum Spaarpomp

Waarschijnlijk is dit opgelost met 1 of 2 x ontluchten..., je hebt hiervoor bij oudere units de installateurscode nodig, bij nieuwere kun je hier via de menu's wel bij.

https://service.inventum....omp-Storingsoverzicht.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid98
tonwes99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:24:
Foutcodes lijken gelijk aan de Inventum Spaarpomp

Waarschijnlijk is dit opgelost met 1 of 2 x ontluchten..., je hebt hiervoor bij oudere units de installateurscode nodig, bij nieuwere kun je hier via de menu's wel bij.

https://service.inventum....omp-Storingsoverzicht.pdf
Dat heb ik al 2x gedaan. Niets opgelost helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@Smid98 Was bij mijn unit ook lastig, handmatig nog wat ontlucht, systeemcheck gedraad, etc. Uiteindelijk startte hij op.

Andere oorzaken die je ziet is onvoldoende circulatie. Maar dan moet je weten hoe de integratie met de Panasonic is. Heb je wel circulatie tijdens het ontluchten? Verder... Ik begrijp dat je hem alleen nog gebruik voor warm water, omdat je primair op de Pana draait, maar de thermostaat hangt er nog aan (ik zie Warmtevraag-Ja), dus hij moet zijn CV-pomp ergens kwijt kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 26-11-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid98
@tonwes99 De systeemcheck krijg ik niet gedraaid aangezien deze dan zegt dat het systeem te warm is. Dus ja hij krijgt denk ik de warmte niet kwijt. Ik verwacht dat deze op de een of andere manier dan toch aan het systeem dan hangt. Alleen weet ik niet hoe ik dit zou kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Systeem te warm kreeg ik ook, gewoon ff wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid98
@tonwes99 Het probleem doet zich al 2 dagen voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Nogmaals - en dat is zonder garantie dat het voor jou ook werkt - ik had na inbedrijfstellen hetzelfde probleem, Foutcode 80, geen systeemscan ivm Oververhitting, Uiteindelijk zonder dat ik aan leidingen of bekabeling iets veranderd heb de unit aan de gang gekregen door (koude) systeemstarts, ontluchten, stekker eruit, etc. etc.

Ms lukt het je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Zit lucht in het systeem, blijven ontluchten. Twee hulpjes in het menu:
1. Ontluchten via instellingen starten, wanneer die klaar is ontluchting even open totdat het water eruit spuit.
2. Via installateurs menu de pomp handmatig op een vast toerental laten draaien. Mag best een dag lang zijn en dan een paar keer per dag de ontluchting openen.
Soms zijn ze echt lastig te ontluchten! De ene keer stelt het niks voor, de andere keer ben je er uren met bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid98
beestemans schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:24:
Zit lucht in het systeem, blijven ontluchten. Twee hulpjes in het menu:
1. Ontluchten via instellingen starten, wanneer die klaar is ontluchting even open totdat het water eruit spuit.
2. Via installateurs menu de pomp handmatig op een vast toerental laten draaien. Mag best een dag lang zijn en dan een paar keer per dag de ontluchting openen.
Soms zijn ze echt lastig te ontluchten! De ene keer stelt het niks voor, de andere keer ben je er uren met bezig.
Bedankt, dan ga ik dat proberen. Alleen waar zit deze fysieke ontluchting in het systeem? Alles is heel mooi ingebouwd hier dat het lastig is ergens eventueel aan te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Smid98 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:44:
[...]
Bedankt, dan ga ik dat proberen. Alleen waar zit deze fysieke ontluchting in het systeem? Alles is heel mooi ingebouwd hier dat het lastig is ergens eventueel aan te komen...
Ik geloof voor de linkerpijp aan de bovenzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoCyDiedZ9v5Jc6LoWkxr4LXdE0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z11OiWND7nUsKzL1fDqgS2DR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sendermen
Misschien nog een tip, ik kreeg mijn Ecolution eerst ook niet 100% ontlucht, totdat ik de ketel even goed aanzette. En toen kwam er ergens nog een bel lucht uit. Dus mss die warmtepomp even goed laten pompen samen met de inventum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxJr3stWIzDo2bAjadplkFGEXkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSR8uueE3meqFUnQbhwGh2mO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een smart socket die me een berichtje geeft als de Ecolution minder dan 100W gebruikt. De afgelopen weken heeft de combi fulltime gedraaid. Vandaag om 12:47 stopte de Ecolution met draaien. Ik heb hem later, na een paar uur, op afstand uitgezet en weer ingeschakeld. Later liep hij weer te verwarmen. Waarschijnlijk is hij toch in AP3 gekomen, maar vreemd dat hij dat ineens is gaan doen. Invoer is gemiddeld 18-19 graden, uitvoer 5-7 graden.

Zou het door de wind kunnen komen? Dat de afvoerlucht niet snel genoeg afgevoerd kon worden? Want het is niet echt koud, en ik heb niets veranderd aan de instellingen of de luchtafvoer.
Ik kan de foutcodes na een herstart niet meer uitlezen, toch?

Dank voor het meedenken!

• beestemans
sendermen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:12:
[Afbeelding]

Ik heb een smart socket die me een berichtje geeft als de Ecolution minder dan 100W gebruikt. De afgelopen weken heeft de combi fulltime gedraaid. Vandaag om 12:47 stopte de Ecolution met draaien. Ik heb hem later, na een paar uur, op afstand uitgezet en weer ingeschakeld. Later liep hij weer te verwarmen. Waarschijnlijk is hij toch in AP3 gekomen, maar vreemd dat hij dat ineens is gaan doen. Invoer is gemiddeld 18-19 graden, uitvoer 5-7 graden.

Zou het door de wind kunnen komen? Dat de afvoerlucht niet snel genoeg afgevoerd kon worden? Want het is niet echt koud, en ik heb niets veranderd aan de instellingen of de luchtafvoer.
Ik kan de foutcodes na een herstart niet meer uitlezen, toch?

Dank voor het meedenken!
Vrijwel zeker te lage temperatuur lucht uit of verdamper, het wordt buiten kouder en dan zuigt de unit gemiddeld koudere lucht aan. Is vaak net genoeg om in AP3 terecht te komen.

• sendermen
Ja, dat zou kunnen. Er was ook helemaal geen zon. Misschien dat de dakdoorvoer daardoor kouder is geworden en daarmee ook de lucht. Overigens nu alweer 5 dagen geen enkele m3 gas gebruikt voor verwarming. Het huis blijft gewoon 19.5 tot 20 graden. Soms zelfs warmer als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 12:46
Ik heb helaas na 4,5 jaar een ander probleem verzoorzaakt bij mijn kleine Inventum Spaarpomp. Deze stuurde een Rehema ketel aan en daarnaast, zie ander topic van mij, heb ik ook een grote 12kw warmtepomp draaien. Welk probleem ik heb veroorzaakt en hopelijk advies hier kan krijgen:

Mijn spaarpomp stuurt nu direct mijn grote warmtepomp in 2e lijn aan. Update software/firmware werd geadviseerd. Normaliter al tientallen jaren nooit probleem. Maar ik zet tijdens updaten mn voet op een stekkerdoos en de spanning van de spaarpomp er direct af. Nu blijft scherm zwart en probeer ik alsnog de firmware erop te krijgen. Er zitten Lan en Usb aansluitingen op. Flashen/updaten doe je via usb.

Wie heeft dit eerder ervaren of is officieel installateur, ik ben oud installateur 😉, en kan mij helpen bij het weer online krijgen van mijn spaarpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Balen zeg, zal idee zijn om opzoek te gaan naar een slechte/defect ecolution en daar de plc van te swappen?
Update files heb ik als niet monteur nooit kunnen vinden op het internet.

Ik denk wel dat mijn ecolution zelfde doet betreft externe verwarming ook meteen aansturen terwijl die in kamer thermostaat regeling staat en vertraging van x uren staat ingesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-12-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:06:
Balen zeg, zal idee zijn om opzoek te gaan naar een slechte/defect ecolution en daar de plc van te swappen?
Update files heb ik als niet monteur nooit kunnen vinden op het internet.

Ik denk wel dat mijn ecolution zelfde doet betreft externe verwarming ook meteen aansturen terwijl die in kamer thermostaat regeling staat en vertraging van x uren staat ingesteld.
Is binnenwerk hetzelfde? is echt onvolledige software omdat ik diverse ledjes zie knipperen. Ik wil hem als ik hem weer online krijg permanent waarschijnlijk op mijn hygiëneboiler gaan zetten. Doet hij nog wat nuttigs 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Redcoonklant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:27:
[...]
Is binnenwerk hetzelfde? is echt onvolledige software omdat ik diverse ledjes zie knipperen. Ik wil hem als ik hem weer online krijg permanent waarschijnlijk op mijn hygiëneboiler gaan zetten. Doet hij nog wat nuttigs 😉
Balen, ik heb in het verleden nog nieuwe spaarpompen opgepikt van MP voor eur600, maar helaas nu alleen eur2000...

Als je kijkt naar het Display Ecolution lijkt idd. identieke softwate, maar of dat onder de motorkap ook zo is... Wellicht dat je uit foto's of schetsen van de manuals iets kunt afleiden...

Het gebruik voor sww is nog wel even lastig omdat de Inventums alleen met bepaalde Opentherm thermostaten werken. Ik gebruik hem alleen voor SWW en hij draait bij mij op nachtstroom. De thermostaat staat vast op 35oC dus geeft altijd een warmtevraag aan de Inventum. De Toon-thermostaat zit op een homewizard socket, Home Assistant schakelt de voeding van de thermostaat uit als het verbruik boven de 550 watt komt (proefondervindelijk, het water is dan boven de 50oC). De Inventum gaat daarna ook vanzelf uit....

Ik heb nog een losse thermostaat liggen waar ik een andere sensor in gesoldeerd heb, maar het ijken is nog best een klus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
Ik heb hem nieuw in corrona tijd bij magazijn opruiming van installateur voor paar honderd euro nieuw gekocht. Dus dat valt mee. Voor ca €520 heb je nieuwe regelunit. Dat vind ik voor verder top werkend apparaat “erbij” teveel van het goede. Ik denk dat ik hem demonteer en op MP ga zetten. Staat nu veel ouder model vraagprijs €750 op MP. Dus prima apparaat plus investering €500 en dan verkopen kan ook nog.

Maar ik kan het niet hebben dat een voedingsstoring gelijk de “dood” van kostbaar apparaat zou betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
En klantenservice Inventum, wat zeggen die? Mijn ervaring is dat die niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
tonwes99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:54:
[...]
Het gebruik voor sww is nog wel even lastig omdat de Inventums alleen met bepaalde Opentherm thermostaten werken. Ik gebruik hem alleen voor SWW en hij draait bij mij op nachtstroom. De thermostaat staat vast op 35oC dus geeft altijd een warmtevraag aan de Inventum. De Toon-thermostaat zit op een homewizard socket, Home Assistant schakelt de voeding van de thermostaat uit als het verbruik boven de 550 watt komt (proefondervindelijk, het water is dan boven de 50oC). De Inventum gaat daarna ook vanzelf uit....

Ik heb nog een losse thermostaat liggen waar ik een andere sensor in gesoldeerd heb, maar het ijken is nog best een klus...
Als er iemand is die in plaats van die OpenTherm een makkelijke aan/uit methode gevonden heeft om een Spaarpomp, Warmtewinner of Modul-Air te schakelen, dan hoor ik dat graag, met alle kabels en smartplugs begint het wel een bende te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
beestemans schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:01:
En klantenservice Inventum, wat zeggen die? Mijn ervaring is dat die niet zo moeilijk zijn.
Nieuwe regelunit kopen is hun antwoord

Zit een USB voor foutdiagnose (R&D poort) op dus als ik de software kan vinden om diagnose uit te voeren lukt het misschien ook

GEZOCHT defecte spaarpomp

[ Voor 4% gewijzigd door Redcoonklant op 05-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Redcoonklant schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:15:
[...]
Nieuwe regelunit kopen is hun antwoord

Zit een USB voor foutdiagnose (R&D poort) op dus als ik de software kan vinden om diagnose uit te voeren lukt het misschien ook
Ik zie je MP-bericht, sterkte!

Mss toevoegen "gezocht: Defecte spaarpomp/warmtewinner"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tonwes99
De ecolution werkt in de kamerthermostaat stand gewoon met een simpel aan uit schakelaar.
Zelf heb ik relay van een slimme stekker gebruikt waarmee de warmte vraag mee aan een uit schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:17:
@tonwes99
De ecolution werkt in de kamerthermostaat stand gewoon met een simpel aan uit schakelaar.
Zelf heb ik relay van een slimme stekker gebruikt waarmee de warmte vraag mee aan een uit schakel.
Jammer dat dit voor mij niet werkt. Spaarpomp is echt Toon/Honeywell Opentherm only..., en ik begrijp de Modul-Air ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat gebeurt er als je simpel openterm schakelaar aansluit met een schakel relay er tussen? Of raak die dan in storing?

Ander oplossing, simpel openterm thermostaat waarbij je een relay parallel aansluit op de ptc met een weerstand er tussen. Sluit het relay dan zakt de tempratuur volgens de thermostaat en springt die aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@Anoniem: 91634 Opentherm SChakelaar? Bedoel je dan een compatibel Opentherm Thermostaat, want dat is wat ik nu doe, ik haal de voedingsspanning van een Toon die 24/7 op 35oC staat. Maar heb hiervoor dus een Toon, een voeding en een Toon connectiemodule nodig, en een Homewizard Socket.

[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 05-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:12:
En wat gebeurt er als je simpel openterm schakelaar aansluit met een schakel relay er tussen? Of raak die dan in storing?

Ander oplossing, simpel openterm thermostaat waarbij je een relay parallel aansluit op de ptc met een weerstand er tussen. Sluit het relay dan zakt de tempratuur volgens de thermostaat en springt die aan.
Heb hier een remeha isense die permanent op 35gr staat.
relais tussen thermostaat en warmtewinner om hem aan/uit te zetten. werkt prima (alleen de thermostaat geeft in uitgeschakelde toestand errormelding dat er geen verbinding is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Vraag: kan de Ecolution zelfstandig op stand drie gaan draaien? Nee toch?

Probeer e.e.a. uit te sluiten, misschien zit er een kotertje aan de knopjes van de afstandsbediening. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
sendermen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:44:
Vraag: kan de Ecolution zelfstandig op stand drie gaan draaien? Nee toch?

Probeer e.e.a. uit te sluiten, misschien zit er een kotertje aan de knopjes van de afstandsbediening. 🙂
Ik mis de aanleiding, wie is de oorspronkelijke poster? Ander forumtopic?

Maar in antwoord, mijn ouders waren ook verbaasd toen de Spaarpomp plotseling flink begon te zuigen zonder dat de AB beroerd werd. De oorzaak, setting 250m3 in WP bedrijf, in oktober ging WP aan, dus "standje drie".

Nu teruggezet op 120m3/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
snoei schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:28:
[...]
Heb hier een remeha isense die permanent op 35gr staat.
relais tussen thermostaat en warmtewinner om hem aan/uit te zetten. werkt prima (alleen de thermostaat geeft in uitgeschakelde toestand errormelding dat er geen verbinding is).
Ik vond deze optie met een iSense: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Met het relais de dagtemperatuur aan- of uitzetten. Functioneert hetzelfde, maar is iets charmanter dan keihard de thermostaat loskoppelen. Er is nog steeds een dummie-thermostaat nodig, maar de iSense geeft iets minder kabels e.d.l dan de Toon (Toon heeft externe voeding, en een opentherm-module die tussen de thermostaat en de armtewinner zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-02 20:18
Dag medetweakers,
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien, hierbij het verhaal:

Hoi, ik heb een vraag, wellicht kunnen jullie mij helpen. Ik heb sinds een jaar een warmtepomp installatie, de Inventum modul air in full electric opstelling met warmtap water uit een inventum maxtank van 300 liter. Nu gaf dit problemen, en wat blijkt dat er een maxtank boiler voor CV is geïnstalleerd, hij heeft geen bovenste temperatuursensor, waardoor die tot iets boven 90 graden het tapwater opwarmde. Nu heeft inventum een max tank van 180 liter geadviseerd, maar voor een gezin lijkt me dat wat weinig/zou ik zelf liever iets ruimer zitten in het aantal liter. Zijn er naar jullie weten andere boilervaten voor warmtapwater vanaf 200 liter, die door de modul air opgewarmd kan worden, met een warmtespiraal, thermometer en twee temperatuur sensoren? Mag ook van een ander merk zijn.
Daarnaast is het mijn inziens, logisch dat het installatiebedrijf dit kosteloos/grotendeels voor hun kosten herstellen, aangezien ik hen een opdracht geef en mag verwachten dat wat ze doen klopt toch, of zit ik hiernaast? Hoogst waarschijnlijk heb ik het afgelopen jaar veel meer elektriciteit verbruikt dan nodig, omdat hij het water veel meer verwarmde dan ingesteld op de modul air.

Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik denk zelf dat een invemtum instaleur zelf het beste bij invemtum kan informeren welke boiler/water tanken geschikt zijn voor bij hun product.

Zelf heb ecolution met 50Liter @50 graden+ 50 liter boiler @60 graden. Hier mee kan ik ongeveer een half uur mee douchen, voor en bad is wel aan krappe kant.

180 liter lijk mij wel ruim voldoende, tenzij je een regendouch hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:40
Koen91 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:31:
Dag medetweakers,
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien, hierbij het verhaal:

Hoi, ik heb een vraag, wellicht kunnen jullie mij helpen. Ik heb sinds een jaar een warmtepomp installatie, de Inventum modul air in full electric opstelling met warmtap water uit een inventum maxtank van 300 liter. Nu gaf dit problemen, en wat blijkt dat er een maxtank boiler voor CV is geïnstalleerd, hij heeft geen bovenste temperatuursensor, waardoor die tot iets boven 90 graden het tapwater opwarmde. Nu heeft inventum een max tank van 180 liter geadviseerd, maar voor een gezin lijkt me dat wat weinig/zou ik zelf liever iets ruimer zitten in het aantal liter. Zijn er naar jullie weten andere boilervaten voor warmtapwater vanaf 200 liter, die door de modul air opgewarmd kan worden, met een warmtespiraal, thermometer en twee temperatuur sensoren? Mag ook van een ander merk zijn.
Daarnaast is het mijn inziens, logisch dat het installatiebedrijf dit kosteloos/grotendeels voor hun kosten herstellen, aangezien ik hen een opdracht geef en mag verwachten dat wat ze doen klopt toch, of zit ik hiernaast? Hoogst waarschijnlijk heb ik het afgelopen jaar veel meer elektriciteit verbruikt dan nodig, omdat hij het water veel meer verwarmde dan ingesteld op de modul air.

Hoor het graag!
Hier een modul-air Red all electric met 170 liter boiler.
Wij zijn een gezin van 4 personen (3 vrouwen), wij kunnen vrij aardig uit de voeten met die 170 liter.
De vrouwen kunnen niet meer ongelimiteerd douchen, maar dat leren ze vanzelf af als ze een keer onder de koude douche d'r haren uit moeten spoelen. :+
Ik zou het elektrische element in kunnen schakelen om wat meer warm tapwater tot onze beschikking te hebben, maar dat zou betekenen dat de vrouwen ook langer gaan douchen. :Y)
In het begin is het misschien even wennen, maar uiteindelijk heb je met een kleiner boilervat ook minder stilstand verliezen.

• tonwes99
tonwes99 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:58:

Ik krijg het niet warm, de nieuwe Honeywell Chronoterm staat op 23, kamer blijft steken op 19,5.

De Spaarpomp staat aan, ik geloof retour 31, aanvoer 35. De Spaarpomp zet ook de nieuwe Nefit ketel aan. Ketel staat op max 55oC. De ketel draait maximaal modulerendm dus dat doet ie niet echt. Kortom, het lijkt erop dat de Spaarpomp nog steeds denkt dat hij weinig ondersteuning nodig heeft...

Kent iemand deze situatie?

Als noodoplossing een oude iSense aan de Spaarpomp gehangen, temperatuur op 27oC aangezet dus die draait 24/7. De Honeywell hangt nu weer rechtstreeks aan de ketel...

Gisteren de Honeywell rechtstreeks

• beestemans
tonwes99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:03:
[...]

Ik krijg het niet warm, de nieuwe Honeywell Chronoterm staat op 23, kamer blijft steken op 19,5.

De Spaarpomp staat aan, ik geloof retour 31, aanvoer 35. De Spaarpomp zet ook de nieuwe Nefit ketel aan. Ketel staat op max 55oC. De ketel draait maximaal modulerendm dus dat doet ie niet echt. Kortom, het lijkt erop dat de Spaarpomp nog steeds denkt dat hij weinig ondersteuning nodig heeft...

Kent iemand deze situatie?

Als noodoplossing een oude iSense aan de Spaarpomp gehangen, temperatuur op 27oC aangezet dus die draait 24/7. De Honeywell hangt nu weer rechtstreeks aan de ketel...

Gisteren de Honeywell rechtstreeks
Zit het probleem niet in de ketel? Wat voor temperatuur komt daar uit? Retour 31 °C is niet erg hoog, vooral niet als de ketel maximaal uitstuurt met 55 °C aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
beestemans schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:31:
[...]

Zit het probleem niet in de ketel? Wat voor temperatuur komt daar uit? Retour 31 °C is niet erg hoog, vooral niet als de ketel maximaal uitstuurt met 55 °C aanvoer.
2e Thermostaat geplaatst, er is geen tweede kabel van de zolder naar de huiskamer, dus ligt naast de Spaarpomp met setting op 27oC. De Honeywell zit nu rechtstreeks op de Nefit.

Nu de ketel direct wordt aangestuurd levert deze op dit moment water van 45oC. De lagere temperatuur bij aansturing vanuit de Spaarpomp lijkt te komen doordat de Spaarpomp de Nefit met Opentherm niet verder openstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
sendermen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:27:
Ja, dat zou kunnen. Er was ook helemaal geen zon. Misschien dat de dakdoorvoer daardoor kouder is geworden en daarmee ook de lucht. Overigens nu alweer 5 dagen geen enkele m3 gas gebruikt voor verwarming. Het huis blijft gewoon 19.5 tot 20 graden. Soms zelfs warmer als de zon schijnt.
Ik ben er inmiddels achter wat er heel soms misgaat. Eén keer in de week gaat de Ecolution het legionellaprogramma draaien. Als het dan bewolkt is, zonder zon met guur windje, slaat hij op AP1. Als ik de Ecolution dan op afstand uit- en weer inschakel, gaat hij weer draaien. Anders blijft hij op AP1 belanden en is er ineens gas nodig om de boel op temperatuur te houden.

Er is geen standje debiet tijdens LE, toch?

Verder draait alles prima, ik ben heel tevreden. Weinig gas, schone lucht in huis, warm vloertje en het geluid van de Ecolution valt mee aan een stenen muur. Het geluid dat er nog is, is goed te dempen met een kast met Métisse en Fermacell.

Dit is het verbruik. Zou lager kunnen als ik die AP1 kan voorkomen (in Nov 4 á 5 m3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOyRm1AEkyHYJtbkCUMx6AQVHAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWcUbDbZZRBbfdqKGzEcoYdy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sendermen op 20-12-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ap1 = Heetgasbeveiliging actief

Dit heeft niks te maken met bevriezing. Wat er wel aan de hand is dat het systeem niet goed de warmte kwijt kan aan de boiler om deze op 60 graden te krijgen waardoor de temperatuur van het heet gas te hoog oploopt.
Dit probleem kan zich voordoen als er ergens lucht in het systeem zit, zowel aan de kan van de radiator zijde als aan de kant van de warmwater boiler.

Ik zou als ik jou was alles ontluchten voor de zekerheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 20-12-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
Ah, dank je, dat is goede info...dan ga ik dat checken. Zou wel kunnen dat er ergens nog lucht in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:47
watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.

Ik kon op het reviseren zelf 20 min. wachten en was 120 euro kwijt (nieuwe kost 600), maar online zie ik dat je meestal moet opsturen en kost het rond de 200 euro. Hij is stiller geworden dan dat ie nieuw was en er zijn betere (vochtbestendigere) lagers gebruikt dan het origineel.
Zou je willen delen waar je de revisie dan laat doen?

Na 6 trouwe jaren is mijn Ecolution Solo nu ook ernstig herrie gaan maken. Zoekende op internet is dit topic de beste bron van informatie, maar kan ik dan nu ergens een setje bestellen om het zelf te doen of moet ik de ventilator uitbouwen en vervolgens ergens heen rijden? Zijn er installateurs die met een revisiesetje langskomen?

Mijn vaste installateur is volgens mij niet zo heel behendig met WTW's en ze staan nu in "feestdagen-stand", dus vermoedelijk kan ik die volgend jaar pas weer bellen, want herrie is wel irritant, maar niet problematisch voor mijn verwarming.

Er werd nog verder terug in dit topic wel een Duitse handleiding gelinkt, maar dat lijkt toch een ander apparaat, in hoeverre de internals overeenkomen vind ik wat lastig in te schatten.

Het liefst laat het apparaat zo kort mogelijk uit staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
FiscBiker schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:05:
[...]

Zou je willen delen waar je de revisie dan laat doen?

Na 6 trouwe jaren is mijn Ecolution Solo nu ook ernstig herrie gaan maken. Zoekende op internet is dit topic de beste bron van informatie, maar kan ik dan nu ergens een setje bestellen om het zelf te doen of moet ik de ventilator uitbouwen en vervolgens ergens heen rijden? Zijn er installateurs die met een revisiesetje langskomen?

Mijn vaste installateur is volgens mij niet zo heel behendig met WTW's en ze staan nu in "feestdagen-stand", dus vermoedelijk kan ik die volgend jaar pas weer bellen, want herrie is wel irritant, maar niet problematisch voor mijn verwarming.

Er werd nog verder terug in dit topic wel een Duitse handleiding gelinkt, maar dat lijkt toch een ander apparaat, in hoeverre de internals overeenkomen vind ik wat lastig in te schatten.

Het liefst laat het apparaat zo kort mogelijk uit staan.
Bouw de ventilator eens een keer uit en als dat is gelukt bestel je een set 608 2Z C3 lagers (2 stuks heb je nodig). De lagers zijn eenvoudig te verwijderen met wat huis tuin en keuken gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Laatst online: 01:08
@SpikeHome bijgevoegd een lijstje van Inventum met de goedgekeurde thermostaten. en hoe de thermostaten aangesloten dienen te worden..
https://tweakers.net/i/Ml...3Abojo9Y.png?f=user_large

verder ik ben voor technische vragen ben ik weer beschikbaar. zet mijn naam even in je bericht voor je technische vragen over keerkleppen en/of de warmte pomp juist geplaatst is etc. verder ondanks dat ik
een link post naar de diverse beschikbare thermostaten en deze ook regelmatig plaats doe ik geen andere thermostaten en of zoneregeling en kan daarover ook geen vragen beantwoorden. voor een zoneregeling
mij niet taggen a. u. b en liever ook niet voor andere thermostaten dan in het aangegeven lijstje...

verder nog een mooi subtopic... kunen beide topics niet samen gevoegdt worden door de admins ?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2129832/0 ik zie ondanks de start van het topic
eigenlijk geen of weinig verschil ja vooruit de nibe spaarpomp wordt een paar keer gepost...

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 30-12-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Met de aanleg van een nieuwe afvoer net iets te hard aan de zwarte slag getrokken, zit nu los in de Spaarpomp. Geprobeerd deze van buitenaf maximaal terug te duwen, van binnen kom je er niet lekker bij. Lijkt Ok maar blijft toch lekken. Kent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
Best mede-Tweakers,

Wat is jullie evering met de EVA thermostaat i.c.m. de spaarpomp?

Deze is nu een paar dagen aangesloten en merk dat de EVA thermostaat meer warmtevraag stuurt naar de CV ketel dan mijn vorige setup met 2 losse thermostaten waarbij de thermostaat aan de spaarpomp 2 graden hoger stond dan de CV.

Zijn er opties/workarounds om de EVA meer voorrang te geven aan de Spaarpomp? Nu stuurt de EVA elke keer kleine warmtevraag naar de CV.

Ook heb ik de EVA met tijdschema's getest waarbij de temperatuur 1 graden lager gaat, alleen kwam ik tot de conclusie dat de EVA zodra de temperatuur weer met 1 graden verhoogd word door de ingestelde tijd, er gewoon om gas vraagt word en zo de woonkamer weer met 1 graden verwarmt.

Op dit moment maak ik gebruik van de OpenTherm modus, zou aan/uit modus hierin beter zijn?

Iemand ervaring met de zelflerende functie van de EVA ga je na een aantal weken echt verschil zien in de efficiëntie van de spaarpomp?

Wat is jullie advies en ervaring met de EVA?

Rowan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizley_24
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 16:14
tonwes99 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:48:
Met de aanleg van een nieuwe afvoer net iets te hard aan de zwarte slag getrokken, zit nu los in de Spaarpomp. Geprobeerd deze van buitenaf maximaal terug te duwen, van binnen kom je er niet lekker bij. Lijkt Ok maar blijft toch lekken. Kent iemand dit probleem?
Ik had hem er ook per ongeluk uit getrokken. Het was lastig om hem terug te krijgen, maar met enig wrikken en goed duwen, toch terug gekregen op de juiste plek en lekt niet. Ik meen me ook te herinneren dat ik ergens online, of in de documentatie, een tekening was tegen gekomen hoe dat er aan de binnenkant uit ziet, maar kan dat nu niet meer terug vinden.
Die zwarte aansluiting is aan de bovenkant een buisje met een grotere diameter dan het buisje in de spaarpomp waar hij omheen geduwd moet worden. Aangezien het enigszins flexibel rubber is, moet dat met wat wrikken.

Succes! En mocht het toch niet lukken, zal ik nog eens op zoek gaan naar die tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
grizley_24 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Ik had hem er ook per ongeluk uit getrokken. Het was lastig om hem terug te krijgen, maar met enig wrikken en goed duwen, toch terug gekregen op de juiste plek en lekt niet. Ik meen me ook te herinneren dat ik ergens online, of in de documentatie, een tekening was tegen gekomen hoe dat er aan de binnenkant uit ziet, maar kan dat nu niet meer terug vinden.
Die zwarte aansluiting is aan de bovenkant een buisje met een grotere diameter dan het buisje in de spaarpomp waar hij omheen geduwd moet worden. Aangezien het enigszins flexibel rubber is, moet dat met wat wrikken.

Succes! En mocht het toch niet lukken, zal ik nog eens op zoek gaan naar die tekening.
Dank, lijkt gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Laatst online: 01:08
Rowan073 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:06:
Best mede-Tweakers,

Wat is jullie evering met de EVA thermostaat i.c.m. de spaarpomp?

Deze is nu een paar dagen aangesloten en merk dat de EVA thermostaat meer warmtevraag stuurt naar de CV ketel dan mijn vorige setup met 2 losse thermostaten waarbij de thermostaat aan de spaarpomp 2 graden hoger stond dan de CV.

Zijn er opties/workarounds om de EVA meer voorrang te geven aan de Spaarpomp? Nu stuurt de EVA elke keer kleine warmtevraag naar de CV.

Ook heb ik de EVA met tijdschema's getest waarbij de temperatuur 1 graden lager gaat, alleen kwam ik tot de conclusie dat de EVA zodra de temperatuur weer met 1 graden verhoogd word door de ingestelde tijd, er gewoon om gas vraagt word en zo de woonkamer weer met 1 graden verwarmt.

Op dit moment maak ik gebruik van de OpenTherm modus, zou aan/uit modus hierin beter zijn?

Iemand ervaring met de zelflerende functie van de EVA ga je na een aantal weken echt verschil zien in de efficiëntie van de spaarpomp?

Wat is jullie advies en ervaring met de EVA?

Rowan
reactie de spaarpomp werkt eigenlijk het beste als je 24/7 dezelfde temperatuur stookt. hij wekt maar 1,5 kw op wat niet echt bedoelt is om je woning op temperatuur te krijgen. (maar wel om op temperatuur te houden)
de warmtepomp werkt deel op basis van uitlezing van de thermostaat en deels op basis van je warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
Random vraag: Als de Ecolution standaard loopt, verbruikt hij bij mij 280 Watt. Met de legionella run gaat hij naar 380-400 Watt. Waarom kan hij dan niet met 380-400 Watt warm water in de radiatorbuizen pompen zodat de ketel minder vaak hoeft bij te springen?

[ Voor 3% gewijzigd door sendermen op 16-01-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
sendermen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:36:
Random vraag: Als de Ecolution standaard loopt, verbruikt hij bij mij 280 Watt. Met de legionella run gaat hij naar 380-400 Watt. Waarom kan hij dan niet met 380-400 Watt warm water in de radiatorbuizen pompen zodat de ketel minder vaak hoeft bij te springen?
Hier jarenlang zo gedraaid hoor met de combi50.
Maar de combi 50 gebruikt ook hier een 280w ongeveer met c.v. Er toen bij liep dat wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Misschien vanwege minder hogere rendement wat dat geeft. Warmwater maken doet gemiddeld met cop van 4.

Maar ben met je eens dat ze dat ding veel beter hadden kunnen maken. Onder andere dat de ventilator snelheid automatisch aanpast zodat systeem niet bevriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:09
Een kleine cv-ketel is meestal rond de 20kW, dat is voldoende om continu 6 liter warmwater op te warmen van 10-60 graden. In een woning zit meestal iets van 10kW aan radiatoren, de cv-ketel kan deze allemaal tegelijk op 80 graden stoken.

De Ecolution Combi heeft slecht 0.4kW aan vermogen, door het terugwinnen van warmte uit ventilatielucht kan deze met een COP van 4 maximaal 1.6kW aan warmte genereren. Dat is voldoende om water 3 graden in temperatuur te doen stijgen, omdat het vervolgens naar je radiatoren stroomt welke de warmte weer onttrekken komt het nagenoeg even warm/koud weer terug als waar het mee begon. Als je dit lang volhoud is je woning op temperatuur te houden.

Je boilert is een geïsoleerde radiator, deze geeft weinig warmte af aan de omgeving, door hier maar lang genoeg warmwater doorheen te pompen met de temperatuur stijging van 3 graden wordt deze uiteindelijk 60 graden. Het rendement (COP) neemt echter wel af bij deze hoge temperaturen, die zal dalen van 4 naar 2 (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRealFreek
Goede vraag! De compressor draait op een vast toerental van 50rps, maar het drukverschil over de compressor wordt hoger tijdens de legionellacyclus omdat de watertemperatuur hoger is dan op CV-bedrijf. Hierdoor moet de compressor meer arbeid verrichten bij dezelfde snelheid en neem het opgenomen vermogen toe. Het COP neemt hierdoor ook af omdat de compressor minder koudemiddel verpompt, maar hierbij toch meer vermogen moet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Right, duidelijk...dank!
De CV-ketel draait bij ons nu maar een uurtje per dag ofzo. Verbruikt de Ecolution dan meer wattjes als de CV ook aan staat? De Ecolution krijgt het CV-water zo een beetje tot de 28-30 graden met dit weer, maar als de ketel dan aangaat en het CV-water stijgt tot een graad of 40, moet de Ecolution dan ook harder werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
sendermen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:58:
Right, duidelijk...dank!
De CV-ketel draait bij ons nu maar een uurtje per dag ofzo. Verbruikt de Ecolution dan meer wattjes als de CV ook aan staat? De Ecolution krijgt het CV-water zo een beetje tot de 28-30 graden met dit weer, maar als de ketel dan aangaat en het CV-water stijgt tot een graad of 40, moet de Ecolution dan ook harder werken?
Ja, als het cv water warmer is gemaakt door de ketel, dan moet de Ecolution inderdaad harder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• selocan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 11:11
Heel apart, maar ik krijg ineens F-05 en F-51 storingen, die aangeven dat een sensor niet goed werkt. Echter zie ik ook de code A2 staan die aangeeft dat de warmtepomp (ventiline) CV warmte afgeeft.

Dit terwijl de F codes eigenlijk blokkerende codes zouden zijn.

Nadat 2 jaar geleden de ventilatiepomp defect was vraag ik me toch wel af wat voor waarde een Ventiline nog heeft als er binnen 5 jaar 2 grote reparaties nodig zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door selocan op 20-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Weet iemand een interne handboek voor de Nefit ventiline? Ik ben op zoek naar de koudgas drukken. Ik heb de inlaat druk nu op 35 psi, maar de ketel komt steeds in F-81 (AP-4) storing. Gaat mij alleen om de drukken, de rest werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Hallo,

De motor van de driewegklep van onze Ecolution Combi 50 is 'gammel'.
Hij heeft moeite om terug te schakelen van warm water naar CV.

Het betreft een Honeywell VJ6012ZZ00B (zie foto beneden).

Weet iemand van jullie waar ik deze nog kan krijgen?

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raOk-viopawlj86-65e4CszTGIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Cj4nxMFtv1K2xoH1OBWHkf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Zoek eens naar Ferroli Atlas 3-way engine.
Honeywell is gewoon een stickertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
Met andere woorden, misschien is de schakelaar prima, maar het binnenwerk van de klep vervuild?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
@sendermen Dank voor je reactie.
Had dat van de Ferroli inderdaad ook al gevonden, maar ook die zijn nergens verkrijgbaar.

De motor is 100% het probleem. Niet de driewegklep zelf. Als ik hem los koppel van de klep, dan gaat hij ook niet meer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Als ik Google vind ik hem op EBay:
https://www.ebay.com/itm/265429809672
En in Duitsland:
https://www.szhandel.de/e...GL5tVoR3pEsQk1tqtEtkoZCNc

[ Voor 56% gewijzigd door beestemans op 17-02-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
Lastig.
Ik vind ideal Honeywell replacement parts.
http://www.idealboilerpar...e=2&PageNum=1&PageSize=20
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste