Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
sendermen schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:28:
Mag ik vragen...wat heb je als extra verwarmer als de Ecolution niet genoeg warmte levert?
Nee ik heb er sinds vorig jaar een 2e Panasonic warmtepomp bij van 5kw die eigenlijk alles wel alleen aankan.
De ecolution gaat aan in voor en najaar constant een 300w verbruik.
En hij levert hele jaar warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
En het stookseizoen is heel voorzichtig begonnen bij ons. Wel twee, drie weekjes eerder dan normaal, volgens mij. Wow, die ventilatie/afzuiging is echt een enorme upgrade! Frisse lucht met maar kleine kiertjes open.

Met vloerverwarming is de Ecolution echt wel fijn...

Tot hoe warm stookt hij op een dag het cv-water bij jullie als hij de hele dag loopt? Deze dagen loopt hij nog niet fulltime, merk ik. Het water wordt dus matigjes lauw, 30+ graden ofzo, maar dat is nog okee.

En ik kwam er ook achter dat de loodgieter twee radiatoren verkeerd om heeft aangesloten. Grrr...waarom besteed je het nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Volgens mij zat ik op 26~27 graden met 3 grote Henrad Eco line radiatoren.

Al wordt hier nog niet gestookt, het is hier nog steeds 20,5 graden in huis. En wanneer de zon naar binnen schijnt is het weer zo 22,5 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 01-10-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-05 16:36
Ik heb hier een Ducobox wtw, is eigenlijk hetzelfde apparaat als de Inventum Ecolution solo (installatiehandleiding is exact hetzelfde).

Ik heb hem twee jaar gedraaid met de binnenluchttemperatuur als referentie waardoor hij in de praktijk 24/7 aan het verwarmen was in de koude periode. Dat zorgde voor een behaaglijk comfort. Maar na twee jaar begon de ventilator aan te lopen en herrie te maken. Door de monteur is nu een nieuwe ventilator geplaatst van betere kwaliteit. Hij vermoedde dat door het 24/7 draaien zonder rustmoment, de ventilator slijtage had opgelopen. (Misschien is het ventilatoronderdeel in de Ducobox van mindere kwaliteit dan de Inventum?)

Op aanraden van de monteur heb ik hem nu gekoppeld aan de woonkamerthermostaat (cv-4). Ik ben benieuwd naar de ervaringen gedurende dit seizoen. Met een lange nadraaitijd verwacht ik dat de warmtepomp lang genoeg blijft draaien om comfort te geven en de temperatuur vast te houden, terwijl hij af en toe ook een rustmoment heeft, wat hopelijk de levensduur ten goede komt. Ik merk nu dat hij 's nachts en in de ochtenden aan het werk gaat en dan afslaat, dus so far so good.

Nu dan nog een vraag. De aanvoertemperatuur (als hij zelfstandig opereert, dus zonder de cv-ketel) komt bij mij niet hoger dan 27, heel soms 28 graden... hoger niet. Nu lees ik van sommige mensen die hun instellingen posten, dat ze wel 32 graden als aanvoer bereiken! Hoe komt dit? Het is toch hetzelfde apparaat? Is er nog iets te doen om de temperatuur hoger te krijgen?

Ik heb het dus over de waarden in menu 0_1:
5_22 (retour)
6_27 (aanvoer, kan deze hoger?)

Heeft dit ook nog te maken met de waarde 0_3, 80: 3?

[ Voor 0% gewijzigd door eriadoc op 06-10-2024 15:30 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
eriadoc schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:29:
Ik heb hier een Ducobox wtw, is eigenlijk hetzelfde apparaat als de Inventum Ecolution solo (installatiehandleiding is exact hetzelfde).

Ik heb hem twee jaar gedraaid met de binnenluchttemperatuur als referentie waardoor hij in de praktijk 24/7 aan het verwarmen was in de koude periode. Dat zorgde voor een behaaglijk comfort. Maar na twee jaar begon de ventilator aan te lopen en herrie te maken. Door de monteur is nu een nieuwe ventilator geplaatst van betere kwaliteit. Hij vermoedde dat door het 24/7 draaien zonder rustmoment, de ventilator slijtage had opgelopen. (Misschien is het ventilatoronderdeel in de Ducobox van mindere kwaliteit dan de Inventum?)

Op aanraden van de monteur heb ik hem nu gekoppeld aan de woonkamerthermostaat (cv-4). Ik ben benieuwd naar de ervaringen gedurende dit seizoen. Met een lange nadraaitijd verwacht ik dat de warmtepomp lang genoeg blijft draaien om comfort te geven en de temperatuur vast te houden, terwijl hij af en toe ook een rustmoment heeft, wat hopelijk de levensduur ten goede komt. Ik merk nu dat hij 's nachts en in de ochtenden aan het werk gaat en dan afslaat, dus so far so good.

Nu dan nog een vraag. De aanvoertemperatuur (als hij zelfstandig opereert, dus zonder de cv-ketel) komt bij mij niet hoger dan 27, heel soms 28 graden... hoger niet. Nu lees ik van sommige mensen die hun instellingen posten, dat ze wel 32 graden als aanvoer bereiken! Hoe komt dit? Het is toch hetzelfde apparaat? Is er nog iets te doen om de temperatuur hoger te krijgen?

Ik heb het dus over de waarden in menu 0_1:
5_22 (retour)
6_27 (aanvoer, kan deze hoger?)

Heeft dit ook nog te maken met de waarde 0_3, 80: 3?
Heb je er een stroommeter op? b.v. een homewizard plug?
Zo ja, dan kan je zien of de box vol vermogen draait of niet

Indien vol vermogen, dan staat waarschijnlijk bij jou de flow hoger of is je afgifte systeem beter, waardoor bij een lagere Ta het volle vermogen al afgegeven wordt.

nb. hoe lager de Ta (bij vol vermogen) hoe beter voor de COP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eriadoc
De Invemtum heeft ook last van inferieure kwaliteit lagers met als gevolg dat die na 2 a 3 jaar lawaai gaat maken.
Heeft niks te maken met of het systeem 24 hr verwarmt of niet. De meeste hebben de lagers zelf vervangen en hebben daarna geen last van dat dit weer terug komt.

Over aanvoer temperatuur. Als je warmte afgifte systeem minder goed is dan krijg je een hogere aanvoer temperatuur.
Het rendement van de warmtepomp is daar in tegen het hoogst bij en zo laag mogelijk aanvoer temperatuur. Of wel een aanvoer temperatuur van 27 a 28 graden is heel netjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 06-10-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
Sowieso is het idee van een ventilatie box dat deze 24/7 ventileert. Ook wanneer er geen warmtevraag is, zal de Ducobox gewoon ventileren. Het kan wel zo zijn dat in warmtepomp bedrijf het ventilatie debiet hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Laatst online: 24-05 16:36
Goed om te horen dat die temperaturen juist goed zijn.

En ook fijn dat na vervanging van de lagers dit probleem bij de meesten niet terugkomt. Ik laat hem nu wel gekoppeld aan de kamerthermostaat, maar dan zal ik de nadraaitijd extra royaal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
SpikeHome schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:21:
[...]

Nee ik heb er sinds vorig jaar een 2e Panasonic warmtepomp bij van 5kw die eigenlijk alles wel alleen aankan.
De ecolution gaat aan in voor en najaar constant een 300w verbruik.
En hij levert hele jaar warm water.
ik heb nu een panasonic 5kW monoblock in de tuin staan.
(2de hansje, voor 300€ kon ik het niet voor laten.)

die ga ik aansluiten, maar ben bang dat ik het niet meer ga redden voor de winter.
moeten best nog wel wat dingen aangepast worden voor ik dit kan gaan aansluiten.
maar goed wat in het vat zit bederft niet.

heb jij nog aanpassingen gedaan zodat de ecolution niet de buiten unit verwarmt?
(denk aan terugslagklep zo als bij gasketel en zo...)
of gewoon geen enkele maatregel genomen, en dat deel maar gekopt?
of misschien helemaal niet dit probleem met jouw setup?

@eriadoc
hier met een ecolution ook last van lawaai gehad,
ventilator lagers versleten.
irritant, maar gewoon de ventilator er uit geschroefd, en opgestuurd, nieuwe lagers er in.
koste allemaal niet veel, en het was opgelost. ;)
(het grote voordeel van dit soort monoblocken is dat ze heel simpel door de gebruiker zelf veel aan gedaan kan worden.
dat probeer ik niet met splitwarmtepompen en ook niet met gasketels, dat is allemaal een stuk gevaarlijker.
dus lees je in en probeer maar eens dingen zelf te doen, het is echt te doen.
dat het nu nieuw is dat snappen we ook wel, dan ben je nog even wat voorzichtiger, geef het tijd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@migjes nice ik heb een split panasonic van 5kw.
Dus bij mij maakt dat niet uit.
En bij een monoblock ook niet.
Ik ga de inventum nog aanpassen zodat die bij verwarmen niet het water de c.v. installatie in gaat maar door een spiraal van mijn hygiene boiler.
Op de hygiene boiler zit ook de panasonic aangesloten.
Vanauit die boiler gaat het pas het systeem in.
En daar zit ook een spiraal in om het warm water voor te verwarmen voor het naar de boiler van de inventum gaat, daardoor heb ik warm water genoeg altijd en kan de inventum lange runs maken en helpt de panasonic.

Helaas zit het zo niet nog en draait de inventum parallel mee met de panasonic en er zitten inderdaad terug slag kleppen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Medetweakers,

Er ging vandaag een idee door mijn hoofd en dat is een doorstroomverwarmer aansluiten op mijn ecolution solo ipv de cv ketel.
Dus een CV doorstroomverwarmer.
Nu lees ik in het topic dat verschillende dit gedaan hebben of hebben uitgeprobeerd.
Als ik zoek op doorstroomverwarmer voor de ecolution dan zijn er 2 mogelijkheden.

1. De inventum doorstroomverwarmer. Erg prijzig maar de ecolution is hierop voorbereid. Linkje

2. Een ''merkloze'' doorstroomverwarmer. Goedkoper alleen weet ik niet als deze dan plug en play is. Linkje

Bij de merkloze word namelijk gepraat over een aparte pomp en dat word mij denk ik teveel gedoe om te kijken als ik zonder cv kan mbt het verwarmen.

Huis is van 2017 dus goed geïsoleerd. Kan veel dagen alleen met de ecolution de woning aangenaam krijgen.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

[ Voor 13% gewijzigd door whitedevil1988 op 13-10-2024 23:27 . Reden: Verduidelijking van de vraag en linkjes toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doorstroomverwarmer lijk mij een passief systeem, of wel je sluit hem achter de Inventum aan en de waterdruk zelf zorgt voor de doorstroming. Geen idee waarvoor je de pomp nodig zou hebben.

Nadeel van door stroomverwamer is dat je heel veer vermogen hebt om bij een beetje flow ook een nette tempratuur te behalen.
Even van het i-net.
Deze instant heater vraagt een vermogen 3,5 kW, wat erg laag is voor doorstromers. Het voordeel is dat deze nog op een gewone stroomgroep past. Het nadeel is dat de hoeveelheid geproduceerd warm water beperkt is. Houd voor de toepassing rekening met een doorstroming van 1,5 liter per minuut van 43,5 °C. Bij deze capaciteit wordt uitgegaan van een koud water temperatuur van 12 °C
Toevoeging, ik even aan AI gevraagd hoeveel graden 5 liter water opwarmt in 1 minuut met een verarmingselement van 3,5Kwh. Het antwoord was 10 graden. Ofwel met een doorstroom verwarmer heb je met de Inventum boiler zeg maar 50 liter beschikbaar van 60 graden, daarna heb je nog water van schat ik in zo 35 graden :+
De Inventum ecolution heeft trouwens ongeveer 1 uur nodig om zijn boiler vat van 50 liter weer op de tempratuur te krijgen van 50 graden.
De meeste kiezen er voor om een elektrische boiler te gebruiken. Het voordeel is dat je daarmee wel snel veel warmwater kunt tappen zonder dat je speciale 2 a 3 fase groep voor hoeft aan te leggen. Nadeel van een boiler is stilstaand verlies. Zelf gebruik ik een invemtium Boiler van 50Liter en in stand op 60 graden heeft die met extra na islotatie 0,4kwh energie verlies per dag. Of wel 146kwH per jaar.
Voordeel van zo boiler is wel weer dat je met een schakelklok kunt aansturen zodat die alleen tijdens de zonnen uren verwarmt.

Per douchbeurt van 10 minuten gebruik ik zelf zo 50 Liter warm water.

Tip, ga voor een onderhoudsvrije koperen boiler. En je heb ook boilers met 2 verwammings elementen zodat je langzaam en snel het water kunt opwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 13-10-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
Ik heb het misschien niet goed uitgelegd wat ik bedoel. Ik heb het over een cv doorstroomverwarmer zoals dit. Link

Dus niet voor de douche etcetera.

Ik zal mijn vraag iets aanpassen in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
whitedevil1988 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:06:
Medetweakers,

Er ging vandaag een idee door mijn hoofd en dat is een doorstroomverwarmer aansluiten op mijn ecolution solo ipv de cv ketel.
Dus een CV doorstroomverwarmer.
Nu lees ik in het topic dat verschillende dit gedaan hebben of hebben uitgeprobeerd.
Als ik zoek op doorstroomverwarmer voor de ecolution dan zijn er 2 mogelijkheden.

1. De inventum doorstroomverwarmer. Erg prijzig maar de ecolution is hierop voorbereid. Linkje

2. Een ''merkloze'' doorstroomverwarmer. Goedkoper alleen weet ik niet als deze dan plug en play is. Linkje

Bij de merkloze word namelijk gepraat over een aparte pomp en dat word mij denk ik teveel gedoe om te kijken als ik zonder cv kan mbt het verwarmen.

Huis is van 2017 dus goed geïsoleerd. Kan veel dagen alleen met de ecolution de woning aangenaam krijgen.

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik heb zo een 2e merkloze doorstroom verwarmer in gebruik.
Alleen die heb ik alleen om de teveel terug leveren van energie terug te dringen.
En als nood mochten mijn warmtepompen het niet warm genoeg kunnen maken maar dat zal wel niet meer nodig zijn tenzij het misschien weken achter elkaar -25 of kouder is.

Ik stuur ze aan dmv domotica overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
Klopt het dat je dan met een extra pomp moet werken?
Als de ecolution in ap3/ap4 valt dan stopt de pomp van de ecolution ook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@whitedevil1988 ja die heb je dan wel nodig.
Maar ik heb een losse c.v. pomp die ook dmv domotica word aangestuurd zodat er flow blijft, en er zit ook een overhittings beveiliging in zodat er niet te warm water de vloer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@whitedevil1988
Ik begrijp dat je het wilt gebruiken voor het verwarmen van je huis.
Dan heb je inderdaad een pomp nodig.
Al zou je theoretische hem ook wel achter je Invemtum ecolution kunnen aansluiten maar dan moet je wel een regeling maken die de verwarmingselement uit zet wanneer er geen flow is.

Maar ik neem aan dat je gas ketel er uit haalt en dat als nette oplossing gebruikt om je huis te kunnen verwarmen.
(Anders discussie maar ben zelf ook wel benieuwd wat dit met de prijs van je woning doet wanneer de woning op zo manier wordt verwarmt, om deze reden heb ik zelf nog niet de gasketel de deuruit gedaan).

Zelf zou ik wat makkelijker aanpakken door een losse elektrische kachel te plaatsen in de ruimte die je wilt verwarmen.
Liefst infrarood kachel, dat geeft met een lager verbruik een hoger gevoel van comfort en warmte. Net of je voor een houtkachel zit.

Andere oplossing, zit een kleine boiler in je cv systeem achter invemtum.
Die verwarmt ook het water, en wanneer er geen flow is dan stopt die met verwarmen zodra de boiler op 60 graden is.
Het enige waar wel mee zit is materialen. Want cv leidingen zijn van staal en vraag is van welk materiaal de boiler moet zijn om niet op elkaar te reageren.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 14-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-06 21:12
Anoniem: 91634 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:53:
@whitedevil1988
Ik begrijp dat je het wilt gebruiken voor het verwarmen van je huis. Dan heb je inderdaad een pomp nodig.
Al zou je theoretische hem ook wel achter je Invemtum ecolution kunnen aansluiten maar dan moet je wel een regeling maken die de verwarmingselement uit zet wanneer er geen flow is.
Dat doen deze doorstromers vanzelf, normaal plaats je ze bij een keukenkraan, kraan dicht = warmte uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Oja, als je een goedkope doorstromer zoekt, neem dan wel een drukvast ipv. een drukloos exemplaar.

Dit lijkt echt de goedkoopste, met een paar flexibele slangen kun je experimenteren...

Hij is er ook in een 3500W 240V uitvoering, maar nu niet voorradig (bij Galaxus):

https://www.galaxus.nl/nl...nk-direct-ketels-16371986

[ Voor 59% gewijzigd door tonwes99 op 15-10-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
Misschien heb ik er toch te makkelijk over gedacht. Het was dan ook een hersenspinsel haha. Dan laat ik het toch varen denk ik. Bedankt voor het meedenken en advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
Wellicht dat iemand hier een goed idee heeft waar ik tegen aanloop.

Sinds vorige week valt regelmatig de Inventum Modul AIR uit op AP3. En als ik verder zoek, in sommige gevallen met de melding "geen temperatuurverschil over de verdamper" (F81).
Nu zakt mijn verdamper temperatuur redelijk vlot naar een temperatuur onder 5 °C, wat de grenswaarde is om uit te vallen. Echter mijn uitgaande lucht temperatuur blijft vrijwel altijd boven de 10 °C. Ik dacht eerst dat de lucht warmtewisselaar vervuild is, verdamper kan dan niet genoeg warmte kwijt en zal uiteindelijk te koud worden. Echter na schoonmaken met een spuitbus, geen merkbaar verschil (wil dit nog een keer goed doen, door demontage meerdere onderdelen).
Het systeem extra ontlucht, er zitten geen luchtbellen in het systeem en ik zie aan de delta T waterzijde dat deze nog steeds stabiel 2 °C is bij eenzelfde temperatuur en flow. Laatste verdachte die ik heb is letterlijk de temperatuuropnemer, maar wellicht heeft iemand anders hier een tip.
Om het nog gekker te maken, zodra ik de kap verwijder stijgt altijd de verdamper temperatuur met een behoorlijk aantal graden (+/- 5 °C). Dit is me altijd opgevallen en kan ik niet verklaren (aanzuigen valse lucht, maar dat zou een negatievere impact moeten hebben in verband koudere omgeving waar de unit staat).

Oftewel, wie heeft er nog tips om naar te kijken?

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
migjes schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

ik heb nu een panasonic 5kW monoblock in de tuin staan.
(2de hansje, voor 300€ kon ik het niet voor laten.)

die ga ik aansluiten, maar ben bang dat ik het niet meer ga redden voor de winter.
moeten best nog wel wat dingen aangepast worden voor ik dit kan gaan aansluiten.
maar goed wat in het vat zit bederft niet.

heb jij nog aanpassingen gedaan zodat de ecolution niet de buiten unit verwarmt?
(denk aan terugslagklep zo als bij gasketel en zo...)
of gewoon geen enkele maatregel genomen, en dat deel maar gekopt?
of misschien helemaal niet dit probleem met jouw setup?

@eriadoc
hier met een ecolution ook last van lawaai gehad,
ventilator lagers versleten.
irritant, maar gewoon de ventilator er uit geschroefd, en opgestuurd, nieuwe lagers er in.
koste allemaal niet veel, en het was opgelost. ;)
(het grote voordeel van dit soort monoblocken is dat ze heel simpel door de gebruiker zelf veel aan gedaan kan worden.
dat probeer ik niet met splitwarmtepompen en ook niet met gasketels, dat is allemaal een stuk gevaarlijker.
dus lees je in en probeer maar eens dingen zelf te doen, het is echt te doen.
dat het nu nieuw is dat snappen we ook wel, dan ben je nog even wat voorzichtiger, geef het tijd.)
Ik heb hetzelfde met een Mitsubishi warmtepomp unit gedaan. Ik heb expres geen terugslagkleppen geplaatst om altijd flow te houden over de unit. Voornamelijk in de winter wil ik voorkomen dat de warmtewisselaar van de warmtepomp niet bevriest, mocht deze onder vriespunt om wat voor reden uitvallen of niet aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat de tempratuur stijgt van het koud gas bij het openen van de unit is heel raar. Je zou het tegenovergesteld verwachten omdat er op dat moment minder lucht door de warmte wisselaar gaat.

Zou je ook je andere tempraturen kunnen delen?
Lucht inlaat, uitlaat, koud, warm gas, water aanvoer,retour.

En wat is je ventilator stand bij warmtepomp bedrijf.
(Ecolution, ik weet niet of dit ook het zelfde is bij de Modul AIR.
i + R ingedrukt houden om in service menu te komen, 0_0 i 3 seconden ingedrukt houden en dan zie je de minimale waarde waar de ventilator staat ingesteld tijdens warmte pomp bedrijf.

Eventueel kan je ook handmatig even de venitlator hadder laten draaien door de 3 standen schakelaar even op stand 2 of 3 te zetten.
Wat gebeurt en dan en wat zijn dan jou tempraturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Temperatuur:
Ingaande lucht: 21,4 °C
Uitgaande lucht: 15 °C
Verdamper: 2,8 °C
Water toevoer 25 °C
Water retour 23 °C
Pompsnelheid (minimaal) 85%.

Ventilatiestand warmtepomp bedrijf 180 m3/uur (was altijd 150 m3/uur)
Ventialiestand zonder warmtepomp 100 m3/uur (minimale waarde, geregeld door CO2 en H20 meters in woning als dit te weinig is)
Maximale stand 350 m3/uur.
Als ik de unit op maximaal zet, loopt de temperatuur iets op naar 6 °C.

Koud en warm gas weet ik niet hoe je deze kan uitlezen, staat ook niet in het installateurs menu.

[ Voor 18% gewijzigd door beestemans op 15-10-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klopt dat die de service manual is die bij je toestel hoort?

https://downloads.inventu...ed-Blue-v1.7-digitaal.pdf

Bladzijde 80, als je misschien de circulatiepomp wat lager instelt. Zodat de warmtepomp mogelijk minder warmte af geeft met als gevolg dat de tempratuur van de verdamper minder daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Laatst online: 08-06 11:09
@beestemans Zou het kunnen dat er geen doorstroming is in het cv systeem ?

[ Voor 40% gewijzigd door BuysB op 15-10-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:43:

Bladzijde 80, als je misschien de circulatiepomp wat lager instelt. Zodat de warmtepomp mogelijk minder warmte af geeft met als gevolg dat de tempratuur van de verdamper minder daalt.
Nee, dit is de juiste https://downloads.inventu...uikershandleiding-v04.pdf.
Echter de meeste Inventum producten bouwen voort op de oudere producten, dus ook deze handleiding is nuttig! Ik heb de flow al eens eerder verminderd, geen oplossing. Maar zal hem eens drastisch verlagen.
BuysB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:08:
@beestemans Zou het kunnen dat er geen doorstroming is in het cv systeem ?
De toevoer en retour CV neemt wel warmte op en geeft deze af. Pomp bouwt ook druk op, circa 0,3 bar. Heb daardoor niet het idee dat de pomp niks doet. En als de pomp niks doet zou de verdamper temperatuur stijgen (geen afgifte). Althans als ik een luchtbel heb, zie ik vrijwel direct de temperatuur stijgen. Dus wellicht dat JK een goed punt heeft.

De unit had vanmorgen ineens 9 °C met de kap open. Denk dit weekend eens de temperatuur sensoren eruit zien te halen en door te meten. Dan gelijk de warmtewisselaar grondig schoonmaken aan de luchtzijde. Het enige waar ik niet zozeer goed bij kan is gas zijde, wellicht is die vervuild en daar kan ik dan niet bij.

[ Voor 33% gewijzigd door beestemans op 16-10-2024 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beestemans
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:43:

Had het niet verwacht, maar dit was de truc. Eerst pomp snelheid drastisch verminderd (40%), waardoor de verdamper temperatuur boven lucht uit kwam. Nu ondertussen stabiel draaiende op 3 graden delta T in het CV circuit wat 5% minder CV pomp uit sturing is. En daarmee circa 1 graden boven lucht uit temperatuur in de verdamper.

Ik snap niet goed wat er mis ging en hoe dit het probleem heeft opgelost, maar de unit draait nu een aantal dagen zonder problemen. Kap open en dicht ook geen verschil meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoonklant
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 12:46
Vier jaar verder, veel veranderd tov 2020. Waarom? Omdat het gewoon leuk is om er soms mee bezig te zijn.

Wijzigingen:
A. Mijn Meeting MD30D dit najaar vervangen door een R290 Sprsun 380v 12kw. Wat een beest en echt stil! Omdat deze ook nu wel een (hygiene)boiler kan verwarmen heb ik de Nexus 300l met 30 meter 32mm verwarmingsspiraal besteld. Ga deze komende weken aansluiten. Ik heb ook een verwarmingselement van 2 kw besteld om via Homerwizard caonnet wandcontactdoos dit element in te schakelen zodra ik 2000wp of meer terug ga leveren.

B. Mijn inventum Spaarpomp draait ook deze jaren goed mee. Nu ga ik de Spaarpomp ipv mijn CV ketel de Sprsum warmtepomp laten schakelen. Ben nieuwsgierig hoe dat werkt. Dat zal aan/uit regeling worden omdat de Sprsun die aansluiting bezit.

C. Afgelopen jaar zijn mijn zonnepanelen op een Solaredge 17kw omvormer gezet en is capaciteit van ca 12500 naa 19850wp uitgebreid. Opbrengst sinds ik alles al in 2021 naar solaredge heb omgezet: Van 9200kwh naar 11000kwh en nu ca 13800kwh jaaropbrengst. Ruim de helft verbruiken we momenteel en daar komt de boiler via warmtepomp en de het bijbehorende verwarmingselement voor de boiler op "zonnestroom" nu bij.

Deze week homewizard uitgebreid en kan nu visueel zien of mijn plannen werken.

Algemeen voordeel R290 tov R versie warmtepomp is natuurlijk, dat je geen vloerverwarming meer nodig hebt om met je radiatoren verwarming jouw huis te verwarmen. R290 warmtepompen zijn iets duurder maar dat levert wel tot max 75 graden cv water op!

Die terugleverkosten neem ik vooralsnog voor lief. De voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen. In mn camper ben ik met off grid aan het oefenen en bekijk ik de werking van de combi zonnepanelen/Fepo4 accu (8kw). Misschien als salderen echt gaat stoppen eens nadenken over een accupakket.

Vragen? stuur berichtje en ik probeer daar zo goed mogelijk op te antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsvalk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-05 20:37
De installatie is een Inventum Modulair met Greencomfort Max tank van 150 liter Vloerverwarming verwarmd oppervlakte is 30 M2 Appartement is 55 m2 2,5 jjar oude huurappartementen
Metingen bij enkele apartementen uitgevoerd Gemeten buiten met TESTO 417
Software versie 1.07 terwijl 1.09 eer al vanaf 31 januari is.

De Co2 sensor reageert niet in de Ecostand op verhoogde Co2
VMS-47C55 (RF-CO2 sensor)
Ook de grote verschillen tussen gemeten waarden en uitgelezen waarden.
Ik kan niet anders concluderen, dat de woningen niet ingeregeld volgens de procedure van Inventum.
Door de woningbouwvereniging wordt gezegd, dat alles binnen de normen is en dat seniorhuurders zelf individueel zelf klachten moeten melden.
Wat zijn jullie bevindingen.

Voltage en Flow bij Afwezig ,Aanwezig ,Koken, ECO en Comfortstand

Uitlezen Gemeten Uitlezen Uitlezen
Modulair Aanzuig display display
voltage Buiten M3/uur M3/uur
Huisnr.Co2 Sensor M3/uur Greencomfort Modul-Air
217 0,98 55 73 80 Afwezig
5,47 78 108 114 Aanwezig
?? 100 123 130 Boiler Opwarmen
9,95 110 142 149 Kookstand
0,98 55 73 80 Ecostand
0,98 55 73 80 Comfort
Ventilatie instelling min. 80 en max 150 m3/uur
219 0,98 80 96 80 Afwezig
0,98 80 96 80 Aanwezig
?? Boiler Opwarmen
0,98 80 96 80 Kookstand
0,98 80 96 80 Ecostand
0,98 80 96 80 Comfort
Ventilatie instelling min. 80 en max 170 m3/uur
197 4,57 145 167 139 Afwezig
7,25 200 221 184 Aanwezig
?? Boiler Opwarmen
9,93 259 274 228 Kookstand
4,57 145 167 139 Ecostand
4,57 145 167 139 Comfort
Ventilatie instelling min. 80 en max 230 m3/uur
241 0,98 67 76 80 Afwezig
5,42 114 131 138 Aanwezig
?? Boiler Opwarmen
9,85 153 188 198 Kookstand
0,97 67 76 80 Ecostand
0,98 67 76 80 Comfort
Ventilatie instelling min. 80 en max 200 m3/uur
185 0,98 70 104 80 Afwezig
5,42 101 168 129 Aanwezig
?? Boiler Opwarmen
9,84 140 230 178 Kookstand
0,98 70 104 80 Ecostand
0,98 70 104 80 Comfort
Ventilatie instelling min. 80 en max 180 m3/uur
211 0,98 40 63 60 Afwezig
5,42 88 114 109 Aanwezig
?? Boiler Opwarmen
9,84 145 166 158 Kookstand
0,98 40 63 60 Ecostand
0,98 40 63 60 Comfort
Ventilatie instelling min.60 en max 160 m3/uur

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan073
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-05 23:25
Mocht iemand nog een Inventum EVA thermostaat hebben liggen die hij/zij niet gebruikt, dan heb ik wellciht intresse om deze over te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Ik heb een tweedehands Honeywell T6R gekocht, niet duur. Werkt prima samen en kan ik via telefoon/internet op afstand besturen.

Welke meerwaarde biedt de EVA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In 2017 hebben we de Ecolution aangeschaft en naar tevredenheid gebruikt.
Nu ben ik voornemens een warmtepomp neer te zetten om ons gasverbruik (1500m3/j) verder terug te dringen.

Ik ben bezig met een Quatt offerte en de aanvullende eis is dat de ecolution niet meer deelneemt in het verwarmings circuit. Ik wil wel graag de ventilatie functie behouden en de sww voor laten verwarmen in de boiler van de combi 50.
Volgens mij is het niet mogelijk om de boiler functie te behouden als de combi 50 los gekoppeld wordt van de cv installatie.
In mijn optiek zijn er nu een aantal opties:
1 software/instellingen zo instellen dat de ventilatie/boiler functie behouden blijft. (ik denk permanente zomer stand?)
2 afkoppelen en verwijderen combi 50, terugplaatsen mechanische ventilatie.
3 een klein verwarmings circuit op zolder aanleggen om de warmte in de winter toch te gebruiken. Hier zal ik dan een extra expansie vat voor moeten plaatsen schat ik in.

met name optie 1 is natuurlijk het eenvoudigste uit te voeren op korte termijn. Optie 3 kan dan alsnog.
Optie 2 heeft gezien het gewicht van de combi 50 niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
In- en uitgang van de Ecolution met elkaar verbinden, max waterthemperatuur op 35oC zetten, zodat je geen expansievat nodig hebt. de thermostaat aan de ecolution op 35oC zetten, zodat dit circuit nooit bekrachtigd wordt.

Maar... Ik begrijp dat Quatt het maar lastig vindt, maar aan de andere kant, de Quatt software is juist gemaakt om in een hybride opstelling te werken. Of die tweede ketel nou op gas, electra, olie of ventilatielucht werkt zou ze niet uit behoren te maken. En... Met èchte kou heb je misschien die extra 2kW uit je ecolution nodig, je hebt immers geen gas meer, of wil je je CV-ketel ook nog houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babobo1977
  • Niet online
Idd vindt Quatt dit lastig aangezien er dan geen 2 maar 3 energie bronnen zijn in het circuit.
De commander in chief kan dit niet regelen volgens de techneut.

We gaan voor een quatt duo opstelling en hebben dan ruim voldoende vermogen. De cv blijven we voorlopig gewoon gebruiken voor de echte koude maanden en sww.

Zou je op 35°C max watertemperatuur geen expansie vat nodig hebben? Ik heb namelijk direct naast de ecolution 1 slaapkamer waar ik een lt verwarming kan hangen en daar een kleine loop kan maken om de warmte daar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@babobo1977 Ik heb mijn ecolution gewoon naast mijn andere warmtepomp hangen.
Ik heb wel een hygiëne boiler dis ook als buffer dient.
Die boiler heeft meerdere spiralen op 1 van die spiralen kan je de ecolution aansluiten zodat die gewoon mee helpt om je c.v. water te verwarmen, het wtw circuit kan je de ecolution ervoor of erna aansluiten.
Bij mij zit die erna het wtw gaat door een spiraal van de hygiëne boiler die meestal niet warmer dan 30c word.
Dus de ecolution krijgt dan wtw aanvoer van 30c en geeft zelf weer 50c af.
Deze opstelling levert voor ons meer dan genoeg wtw op, de ecolution houd het zelfs bij met douchen bij ons omdat het aanvoer van wtw geen 8c maar 30c is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
After a month of Ecolution I report back...
It went fantastically, I am a fan, no m3 of gas used and the house seemed like a retirement home so comfortable...🙂 The noise is also really good, the Ecolution is against a brick wall, I build a cupboard around it and then you hear nothing. Ventilation pipes are generously dimensioned, I am still working on some acoustic improvements. There is a but...

These days there is no sun and the house is cooling down slowly. Now we have the problem that the ground floor is well insulated with underfloor heating so it is 19 degrees there, especially if you bake a roll in the oven. It cools down faster upstairs. I have the thermostat for the Ecolution in the attic and that worked fine. Now the moment of AP3 has arrived and the Ecolution receives a heat request, but stays in AP3 for a long time. It ran for 3 hours last night and now it is over. No problem to throw some gas at it now, only now it is still 19.5 degrees downstairs with a cold floor.
Of course I can set the thermostat downstairs to 20, but that way I keep messing around, because once that floor is warmer, it stays warm downstairs and it cools down upstairs and in two days when the sun doesn't shine I have the same problem: cold floor, 19.8 degrees in the house, doesn't feel nice.
I don't have the Ecolution to set the temperature in the house to 21 but to use less gas.

How should I deal with this? I thought I would just let the Ecolution go full throttle, but apparently it needs extra energy now that the sun is disappearing.

The boiler is set to 40 degrees, that normally works fine, even when it freezes and the boiler hasn't been used for central heating water this autumn.

HR++ op de zon helpt echt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
O, whoops. Blijkbaar kan ik met Samsung met één druk op de knop alles vertalen naar Engels. Maar er is geen undo. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:45
sendermen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:33:
After a month of Ecolution I report back...
It went fantastically, I am a fan, no m3 of gas used and the house seemed like a retirement home so comfortable...🙂 The noise is also really good, the Ecolution is against a brick wall, I build a cupboard around it and then you hear nothing. Ventilation pipes are generously dimensioned, I am still working on some acoustic improvements. There is a but...

These days there is no sun and the house is cooling down slowly. Now we have the problem that the ground floor is well insulated with underfloor heating so it is 19 degrees there, especially if you bake a roll in the oven. It cools down faster upstairs. I have the thermostat for the Ecolution in the attic and that worked fine. Now the moment of AP3 has arrived and the Ecolution receives a heat request, but stays in AP3 for a long time. It ran for 3 hours last night and now it is over. No problem to throw some gas at it now, only now it is still 19.5 degrees downstairs with a cold floor.
Of course I can set the thermostat downstairs to 20, but that way I keep messing around, because once that floor is warmer, it stays warm downstairs and it cools down upstairs and in two days when the sun doesn't shine I have the same problem: cold floor, 19.8 degrees in the house, doesn't feel nice.
I don't have the Ecolution to set the temperature in the house to 21 but to use less gas.

How should I deal with this? I thought I would just let the Ecolution go full throttle, but apparently it needs extra energy now that the sun is disappearing.

The boiler is set to 40 degrees, that normally works fine, even when it freezes and the boiler hasn't been used for central heating water this autumn.

HR++ op de zon helpt echt wel...
Het zou kunnen dat je echt op de ondergrens van het ventilatiedebiet voor dit toestel zit en nu het iets kouder geworden is wordt de verdamper iets te koud, deze mag niet invriezen. Een oplossing kan zijn om het ventilatiedebiet iets hoger te zetten. Heb je enig idee wat het totale debiet momenteel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Na een maand Ecolution een update...
Het ging fantastisch, ik ben een fan, er is geen m3 gas verbruikt en het huis voelde als een bejaardentehuis, zo comfortabel...🙂 Het geluid valt ook enorm mee, de Ecolution staat tegen bakstenen muur, ik bouw er een kast omheen en dan hoor je niets. De ventilatiebuizen zijn ruim gedimensioneerd, ik ben nog bezig met wat akoestische verbeteringen. Hier komt een maar...

De zon schijnt de laatste tijd niet en het huis koelt langzaam af. Nu hebben we het probleem dat de benedenverdieping goed geïsoleerd is met vloerverwarming, zodat het daar snel 19 graden is, vooral als je een broodje in de oven bakt. Het koelt sneller af boven. Ik heb de thermostaat van de Ecolution op de zolder staan en dat werkte prima. Nu is het moment van AP3 gekomen en ontvangt de Ecolution een warmtevraag, maar blijft lang in AP3 staan. Vannacht draaide hij 3 uur maar nu is het voorbij. Geen probleem om er nu wat gas bij te gooien, alleen het is nu nog steeds 19,5 graden beneden met een koude vloer.
Natuurlijk kan ik de thermostaat beneden op 20 zetten, maar dan blijf ik rommelen, want zodra die vloer warmer is, blijft het beneden warm en koelt het boven af, en over twee dagen, wanneer de zon niet schijnt, heb ik hetzelfde probleem: koude vloer, 19,8 graden in huis, dat voelt niet fijn.
Ik heb de Ecolution niet om de temperatuur in huis op 21 te zetten, maar om minder gas te gebruiken.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik dacht dat ik de Ecolution gewoon op volle kracht kon laten draaien, maar blijkbaar heeft hij nu extra energie nodig nu de zon is verdwenen en de buitentemperatuur lager is dan de uitblaastemperatuur.

De CV-temperatuur staat op 40 graden, dat werkt normaal prima, zelfs wanneer het vriest en de ketel is deze herfst nog niet voor CV gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
TheRealFreek schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:38:
[...]

Het zou kunnen dat je echt op de ondergrens van het ventilatiedebiet voor dit toestel zit en nu het iets kouder geworden is wordt de verdamper iets te koud, deze mag niet invriezen. Een oplossing kan zijn om het ventilatiedebiet iets hoger te zetten. Heb je enig idee wat het totale debiet momenteel is?
Dank voor je antwoord! Even dat menu door (kan het nog niet onthouden).
Debiet staat op 150, ik zet het eens op 180.

Ah, gelijk springt de Ecolution aan!
Maar op zich is er ook iets anders aan de hand, wat ermee te maken kan hebben. Vrijdag heeft de dakdekker na een half jaar wachten ook eindelijk een dakdoorvoer gemaakt (hiervoor gebruikte ik een slang door het dakraam met een hoop rommel tegen de kou).

Maar de koppelstukken van de geïsoleerde buis waren nog niet leverbaar (ga ik vandaag ophalen) dus de Ecolution voert af met een verloopje van 150mm naar geimproviseerde 125 mm plastic flextroep met een hoop isolatie eromheen tegen condens en ook nog een raar knakje. Dus misschien dat 150 m3/h wel voldoende is, maar dat hij het nu niet lekker naar buiten krijgt vanwege de weerstand.

Maar goed, hij draait nu in elk geval weer op 180m3/s! Dank voor het zetje in de goede richting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Even gecheckt: Lucht in is nu 17 graden, lucht uit is 2 graden...aan de lage kant allemaal.
De Ecolution draait nu weer continu, later weer eens checken.

[ Voor 9% gewijzigd door sendermen op 08-11-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRealFreek
Ik zou aanraden de lucht uit temperatuur boven de 3 graden te houden, daar onder kan hij na langere tijd alsnog in gaan vriezen, maar als het weer iets warmer in jouw woning is, dan stijgt de lucht uit ook weer een beetje mee. Het efficiëntst is om hem qua ventilatiedebiet net niet in de laten vriezen, dan hoef je zo min mogelijk lucht weer opnieuw op te warmen. Het ligt natuurlijk ook aan hoe veel bewoners er in huis zijn of de luchtkwaliteit dan ook in order is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@babobo1977
Mij lijk dat je wel altijd een expansie vat moet hebben aangesloten op de ecolution.

In ecolution zit een 3 weg klep waarbij in de ene stand het verwarmde water door de spiraal laat lopen in 50L buffervat. Tijdens verwarmingsbedrijf dan zet die klep in andere stand zodat warm water door je radiatoren gaat. In ieder geval heeft de ecolution het cv systeem nodig waar een expansie vat bij zit en een vulpunt met druk meter (zover ik weet heeft de ecolution geen druk sensor in het cv water gedeelte).

Laat je expansie vat weg, dan kan de boel defect raken bij uitzettingen met lekkages tot gevolg.

Om er voor te zorgen dat ecolution niet in de verwarmingsbedrijf gaat zijn meerdere mogelijkheden. Mijn voorkeur zal zijn om hem in te stellen op een externe thermostaat die je vervolgens niet aansluit zodat die nooit een signaal kan afgeven om de woning te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sendermen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:49:
[...]

Dank voor je antwoord! Even dat menu door (kan het nog niet onthouden).
Debiet staat op 150, ik zet het eens op 180.

Ah, gelijk springt de Ecolution aan!
Maar op zich is er ook iets anders aan de hand, wat ermee te maken kan hebben. Vrijdag heeft de dakdekker na een half jaar wachten ook eindelijk een dakdoorvoer gemaakt (hiervoor gebruikte ik een slang door het dakraam met een hoop rommel tegen de kou).

Maar de koppelstukken van de geïsoleerde buis waren nog niet leverbaar (ga ik vandaag ophalen) dus de Ecolution voert af met een verloopje van 150mm naar geimproviseerde 125 mm plastic flextroep met een hoop isolatie eromheen tegen condens en ook nog een raar knakje. Dus misschien dat 150 m3/h wel voldoende is, maar dat hij het nu niet lekker naar buiten krijgt vanwege de weerstand.

Maar goed, hij draait nu in elk geval weer op 180m3/s! Dank voor het zetje in de goede richting!
(weet niet welke verzie je hebt, dus het kan een beetje anders zijn als ik nu zeg.)
je hebt eigenlijk 4 instellingen die de afvoer van de lucht bepalen.
je stelt in 150m3/u, maar dat is geen 150m3/u dat doet hij alleen als er geen buizen/ventielen etc etc er aan zitten gesloten in werkelijkheid is dat altijd lager.
dus je stelt 1 tot en met 3 (de verschillende standen die je kunt aansturen met een schakelaar) in op de waardes die je wil.
maar er is ook een 4de stand, die stand overruled de andere 3 alleen als die lager zijn als de stand 4.
de stand 4 bepaald de hoeveelheid lucht die word afgezogen als de warmtepomp verwarmt.
en die wil je instellen op de minimum wat hij dan nodig heeft voor verwarming.

(ik heb mijn stand 4 op 190m3/u staan. dat is de hoeveelheid die hij nodig heeft in mijn huis met mijn bochten en ventielen etc etc.... experimenteer met de jouwe, succes lukt wel.)

de thermostaat van mijn ecolution combi 50.
die is gewoon aan/uit.
en werkt zo simpel, denk niet te moeilijk.
op de 2 pinnen maak je een kabel vast, verbind je de kabel door dan gaat hij verwarmen, maak je hem los dan stopt hij met verwarmen.
(jep een apparaatje wat dat voor je doet aan de hand van de temperatuur in huis is wel zo makkelijk.)
dit moet je niet te vaak per uur aan en uit zetten anders schiet hij in error, maar verder erg simpel.

ook draai je dit soort apparaten het liefst gewoon 24x7 door.
je wil geen warme lucht naar buiten blazen. ;)
dus denk niet te moeilijk als het een beetje kouder is buiten doe je dat ook al snel.
(ik heb de eerste 3 maanden zelfs zonder thermostaat gedraaid, was te lui om hem aan te sluiten.
gewoon 24x7 door gedraaid de rest van de winter, pas in maart heb ik de thermostaat er aan gehangen.)

denk simpel, het lukt wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
babobo1977 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:18:
Idd vindt Quatt dit lastig aangezien er dan geen 2 maar 3 energie bronnen zijn in het circuit.
De commander in chief kan dit niet regelen volgens de techneut.

We gaan voor een quatt duo opstelling en hebben dan ruim voldoende vermogen. De cv blijven we voorlopig gewoon gebruiken voor de echte koude maanden en sww.

Zou je op 35°C max watertemperatuur geen expansie vat nodig hebben? Ik heb namelijk direct naast de ecolution 1 slaapkamer waar ik een lt verwarming kan hangen en daar een kleine loop kan maken om de warmte daar te gebruiken.
Als je “kortsluit”, uitvoer op invoer aansluit, dan is er niet veel watervolume dat kan uitzetten. Met radiatoren zou ik wel een expansievat gebruiken. Met 35-45oC en een beperkt aantal radiatoren kan deze wel kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:08:
[...]

(weet niet welke verzie je hebt, dus het kan een beetje anders zijn als ik nu zeg.)
je hebt eigenlijk 4 instellingen die de afvoer van de lucht bepalen.
je stelt in 150m3/u, maar dat is geen 150m3/u dat doet hij alleen als er geen buizen/ventielen etc etc er aan zitten gesloten in werkelijkheid is dat altijd lager.
dus je stelt 1 tot en met 3 (de verschillende standen die je kunt aansturen met een schakelaar) in op de waardes die je wil.
maar er is ook een 4de stand, die stand overruled de andere 3 alleen als die lager zijn als de stand 4.
de stand 4 bepaald de hoeveelheid lucht die word afgezogen als de warmtepomp verwarmt.
en die wil je instellen op de minimum wat hij dan nodig heeft voor verwarming.

(ik heb mijn stand 4 op 190m3/u staan. dat is de hoeveelheid die hij nodig heeft in mijn huis met mijn bochten en ventielen etc etc.... experimenteer met de jouwe, succes lukt wel.)

de thermostaat van mijn ecolution combi 50.
die is gewoon aan/uit.
en werkt zo simpel, denk niet te moeilijk.
op de 2 pinnen maak je een kabel vast, verbind je de kabel door dan gaat hij verwarmen, maak je hem los dan stopt hij met verwarmen.
(jep een apparaatje wat dat voor je doet aan de hand van de temperatuur in huis is wel zo makkelijk.)
dit moet je niet te vaak per uur aan en uit zetten anders schiet hij in error, maar verder erg simpel.

ook draai je dit soort apparaten het liefst gewoon 24x7 door.
je wil geen warme lucht naar buiten blazen. ;)
dus denk niet te moeilijk als het een beetje kouder is buiten doe je dat ook al snel.
(ik heb de eerste 3 maanden zelfs zonder thermostaat gedraaid, was te lui om hem aan te sluiten.
gewoon 24x7 door gedraaid de rest van de winter, pas in maart heb ik de thermostaat er aan gehangen.)

denk simpel, het lukt wel. ;)
Hij heeft weer tijdens het eten warme lucht naar buiten staan pompen en het huis koelt af.
Maar nu gaat hij net weer naar A2.

Aha, een vierde stand... in een ander menu. Dat is op zich fijn én verklaart waarom hij toch weer op AP3 is terechtgekomen. Ik heb die op 180 gezet en normale stand 2 weer op 150. Dank!

En ja, gewoon doorgaan met experimenteren en uitzoeken. Komt goed.
Helaas de afvoer nog niet goed aan kunnen sluiten, die geïsoleerde buizen passen allemaal net niet aan mekaar en mijn improvisatie levert weerstand op (Ubbink buis, dakdoorvoer, demper, spirobuis...😱).

[ Voor 5% gewijzigd door sendermen op 08-11-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Okee, nu draait hij weer de hele nacht door, met de vierde instelling, ventilatiedebiet tijdens warmtepompbedrijf had ik eerder nog niet gezien. Eigenlijk zou je het debiet dynamisch of adaptief willen instellen op basis van de buitentemperatuur/het optreden van AP3.
Maar doordat de weerstand in de tijdelijke fiks van de luchtaansluitingen was veranderd, was het reële debiet ook veranderd, en trok hij het niet meer.

Eigenlijk is die Ecolution voor een normale situatie - installateur hangt ding op, succes ermee - niet echt geschikt, je moet dat concept van dat apparaat een beetje snappen én om kunnen gaan met zo'n menu.

Brings back memories, ik heb in het verleden samplers en FM-synthesizers bestuurd vanuit zulke menu's. 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sendermen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:12:
Okee, nu draait hij weer de hele nacht door, met de vierde instelling, ventilatiedebiet tijdens warmtepompbedrijf had ik eerder nog niet gezien. Eigenlijk zou je het debiet dynamisch of adaptief willen instellen op basis van de buitentemperatuur/het optreden van AP3.
Maar doordat de weerstand in de tijdelijke fiks van de luchtaansluitingen was veranderd, was het reële debiet ook veranderd, en trok hij het niet meer.

Eigenlijk is die Ecolution voor een normale situatie - installateur hangt ding op, succes ermee - niet echt geschikt, je moet dat concept van dat apparaat een beetje snappen én om kunnen gaan met zo'n menu.

Brings back memories, ik heb in het verleden samplers en FM-synthesizers bestuurd vanuit zulke menu's. 😆
jep het menu zuigt, maar als alles is ingesteld en alles is oke, dan raak je het nooit meer aan.
(ik weet al niet meer waar welke instelling ook al weer precies zat, heb het al jaren niet meer veranderd en dan vergeet je dingen.)

in een "normale" situatie, van een nieuwbouw huis, dan kun je de ecolution ophangen en jep dan werkt het, dus succes er mee.
het is meer de renovatie waar het vaak mis gaat en er eigenlijk gewoon meer kennis nodig is als de gemiddelde installateur bied (vaak kan die ook niet bieden wat echt nodig is.).

je kunt van alles nog instellen aan de ecolution.
en is een ventilatie hoeveelheid stuur mogelijkheid (b.v. de 0 tot 10V poort).
maar voor mij is het eerst een ventilatie unit en dan heb ik gewoon een 150+m3 lucht nodig in mijn huis (en dat vind ik eigenlijk al krap) en daar na pas een warmtepomp.
maar als je wil je kunt het je zo gek maken als je wil.

(ik heb een sensor op de warmwaterbuis naar de douche, die schakelt de stand 2 naar stand 3.
even extra ventileren als ik een douche heb gepakt voorkomt schimmels en verder vind ik het wel best zo.)

@babobo1977
zit je probleem eigenlijk niet een stapje eerder in je planning.
waarom ga je niet gewoon voor een warmtepomp (ondersteund met ecolution) voor je huis verwarming.
en gooi je de gasketel de deur uit. :?
heel het probleem van 3x een pomp in huis opgelost, en geen gas dat bespaart je al snel 350€ per jaar aan alleen al vast recht kosten.
dus elektrische koken, en je bespaart na 10 jaar al snel een ruime 3500€ extra.
dus dat mag iets kosten, en alles is opgelost.

ach misschien denk ik wel te simpel, maar simpel is vaak wel de betere oplossing. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@sendermen ik zou wel de geïsoleerde buizen plaatsen want er komt condens op.

Zelf verander ik de 0_0 instelling nog al eens.
Heb temp sensoren erin gebouwd.
In de zomer staat die op 10.
Momenteel op 12
Als het nog kouder word gaat die naar 15 (150m3 dus)

De afzuiging standen staan op 12, 18 en 24.
Deze worden door mijn domotica aangestuurd.
Ik probeer in de winter zo weinig mogelijk koude lucht naar binnen te halen terwijl de Wp wel warmte maakt.
Dus als mijn temperatuur sensors aangeven dat de lucht te koud word gaat de ventilatie stand naar 2 of 3, deze gaat dan ook weer uit.
Zo ga ik ook het invriezen een eind tegen, en blijft de Wp langer draaien.
Nu met de Panasonic Wp erbij draait de inventum Wp alleen overdag mee en de rest alleen als ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klinkt erg handig hoe jij met de domotica hebt gemaakt.
Want ik vind zelf die ecolution maar een dom ding dat die niet zelf de ventilator snelheid een beetje verhoogd/verlaagd aan de temperatuur om bevriezing/over ventilatie te verkomen.

Zelf heb ik de 0_0 zomers op 22 staan voor zo hoog mogelijk rendement in boiler bedrijf.
Winters sluit ik de luchtaanvoer met een T stuk aan op de pijp van de cv ketel zodat ook wat extra buitenlucht aanzuigt en stel ik de 0_0 zo laag mogelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 91634 waarom zou je de op 22 zetten?
Als die maar niet invriest en dat doe hij zomers bij mij op stand 10 niet eens en ik wil geen warme buitenlucht naar binnen halen.
Warm water maakt ie overdag bij mij op de zonnepanelen zoveel mogelijk.
Overdag boiler naar 50c in de avond terug naar 40 (jammer dat dit niet met domotica kan)
Zodat ik in de nacht koude lucht van buiten naar binnen kan halen op ventilatiestand 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat doet een warmtepomp? Temperatuur verschil maken. Hoe groter de temperatuur verschil, hoe lager het rendement.

Wanneer je hogere ventilatie instelt waarbij bijv uitgaande lucht 16 graden is in de plaats van 8 graden dan heeft de warmtepomp een kleinere temperatuur verschil om de 50 graden van boiler te bereiken waardoor het rendement hoger is.

Ook draait de invemtum in boiler bedrijf in de zomer maar 1 uurtje per dag, verschil van meer ventilatie merk ik daardoor weinig van.
(Sterker nog, juist tijdens/na douchen springt die aan boiler bedrijf en dan is zelfs die extra ventilatie gewenst).
Of ech veel scheelt qua rendement kan ik niet zeggen omdat ik nog nooit gemeten heb. Misschien is ook geneuzel in de marges, net als het start/stop systeem in de auto wat ik zelf juist uitzet gezien ik niet vind opwegen tenopzichte van de extra slijtage.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 09-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Anoniem: 91634 De temperatuur van de uitgaande lucht wil je zo laag mogelijk, dan haal je er het meeste energie uit.
Mijn modulair red koelt de uitgaande lucht af tot -20°
Je wilt het ventilatie debiet zo laag mogelijk zonder dat je verdamper gaat invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt voor de winter
Zomers maak het niet uit gezien ik het dan toch niet te koud vind in huis.
En mochten we een hittegolf hebben dan sluit ik zelfs de ecolution andersom aan zodat die de koude lucht mijn woning inblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Maar dan ga je de 'vieze' lucht weer je woning inblazen, dat lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenklimaat.
Bovendien heb je daar enkel profijt van als de Ecolution in warmtepomp bedrijf is, je bent dan dus ook warmte in je woning aan het stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Wat is de 0_0?
Die lijk ik niet te hebben in het menu en de handleiding (heb een ecolution uit 2017).

Migjes: slim, die domotica! Ik zet hem nu handmatig op stand drie voor het douchen. Stuur je de Ecolution aan via de 0-10v input?

Spikehome: ja, ik heb de luchtafvoer geïsoleerd. Hij is nu geïmproviseerd geisoleerd aangesloten. Wordt anders zeiknat.
Mooie temperatuursafhankelijke schakeling heb je tegen de invriesbeveiliging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@205Gutmann
Noem jij de buitenlucht vieze lucht ?
Wat de ecolution doet wanneer je andersom
hebt aangesloten is de lucht van buiten de woning in blazen.
Tijdens ventilatie bedrijf op de snelheid ingesteld tijdens ventilatiebedrijf.
En dan 1 uur per dag tijdens boiler bedrijf op een hoger ventilatie snelheid
droge koude lucht van 16 graden.
Nee qua temperatuur wordt niet heel veel kouder, maar geeft wel een net wat fijner binnenklimaat.
Het enige waarvoor wel onhandig is de badkamer, maar gelukkig heb ik een raam in mijn badkamer die ik zomers 24h open kan staan.

Voor rest is altijd belangrijk om goed te ventileren.

@sendermen
I + R 5 seconden ingedrukt houden
Dan verschijnt 0-0 op het scherm.
Met + en - kan je de ventilatie debiet instellen voor tijdens de warmtepomp bedrijf.
Daarna I ingedrukt houden om de nieuwe waarde op te slaan. En met R kan je terug uit het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
205Gutmann schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:44:
@Anoniem: 91634 De temperatuur van de uitgaande lucht wil je zo laag mogelijk, dan haal je er het meeste energie uit.
Mijn modulair red koelt de uitgaande lucht af tot -20°
Je wilt het ventilatie debiet zo laag mogelijk zonder dat je verdamper gaat invriezen.
Zo dat gaat met de combi50 niet hoor moet uitgaande lucht boven de 0 houden anders gaat de boel invriezen.
En dan gaat ie naar ap3 en ap4 en 45m later start die weer met ap2(verwarming of ap1 (warm water).de combi50 is ook van 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:12:.
@sendermen
I + R 5 seconden ingedrukt houden
Dan verschijnt 0-0 op het scherm.
Met + en - kan je de ventilatie debiet instellen voor tijdens de warmtepomp bedrijf.
Daarna I ingedrukt houden om de nieuwe waarde op te slaan. En met R kan je terug uit het menu.
Ah, het menu voor in bedrijf stellen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt.

Hier kan je trouwens service handleiding vinden
https://installatiebedrij...ing_Ecolution_juli_14.pdf
Vooral pagina's 25 tot 31 zijn interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Dank, die heb ik erbij. Zonder deze handleiding is dat menu ook echt niet te doen! 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
sendermen schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:43:
Dank, die heb ik erbij. Zonder deze handleiding is dat menu ook echt niet te doen! 😆
Tss doe alle instellingen uit mijn hoofd.
Zovaak gedaan inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babobo1977
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:28:
[...]
@babobo1977
zit je probleem eigenlijk niet een stapje eerder in je planning.
waarom ga je niet gewoon voor een warmtepomp (ondersteund met ecolution) voor je huis verwarming.
en gooi je de gasketel de deur uit. :?
heel het probleem van 3x een pomp in huis opgelost, en geen gas dat bespaart je al snel 350€ per jaar aan alleen al vast recht kosten.
dus elektrische koken, en je bespaart na 10 jaar al snel een ruime 3500€ extra.
dus dat mag iets kosten, en alles is opgelost.

ach misschien denk ik wel te simpel, maar simpel is vaak wel de betere oplossing. ;)
Daar denk ik op termijn ook aan maar ik moet voor de koude periode nog een paar radiatoren ombouwen naar Jaga Hybrid's om voldoende verwarming te houden. Daar heb ik echt nog een gasketel voor nodig. De ketel is ook van 2023 dus dat is economisch niet de meest interessante optie. Ik kan de ecolution de zolder verdieping laten verwarmen aangezien we daar ongeveer 60m2 vloeroppervlak hebben. Eventueel weer bij schakelen indien we genoeg lt radiatoren hebben kan daarna altijd nog dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
babobo1977 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:31:
[...]

Daar denk ik op termijn ook aan maar ik moet voor de koude periode nog een paar radiatoren ombouwen naar Jaga Hybrid's om voldoende verwarming te houden. Daar heb ik echt nog een gasketel voor nodig. De ketel is ook van 2023 dus dat is economisch niet de meest interessante optie. Ik kan de ecolution de zolder verdieping laten verwarmen aangezien we daar ongeveer 60m2 vloeroppervlak hebben. Eventueel weer bij schakelen indien we genoeg lt radiatoren hebben kan daarna altijd nog dacht ik.
dus je wil extra geld uitgeven om straks geld extra uit te geven, zodat je het geld uitgeven niet nodig had.
ik denk maar simpel, maar dit klinkt niet simpel. :?

eigenlijk mag je gerust 10 pompen in je systeem hebben.
als je ze maar niet allemaal tegelijk gebruikt.
liefst gebruik je in de zelfde kring niet meer als 2 pompen, gewoon om een te grote stroming niet te veroorzaken, want dat kan een ruis geven in huis. (maar er gaat ook helemaal niks kapot als je dat doet.)

dus eigenlijk moet quat niet piepen, het is aan jouw bediening om er voor te zorgen dat 1 van de 3 pompen altijd uit staat en nooit alle 3 tegelijk.
(je vloerverwarming pomp staat hier los van als je die hebt.)
quat installeert gewoon de quat met de ecolution.
en jij zet de quat uit en start de gasketel als het nodig is.
denk simpel en er is eigenlijk geen enkel probleem. ;)
(oke grootste probleem wat je dan hebt is dat je dan 3 thermostaten hebt hangen in de referentie ruimte(meestal de huiskamer), maar is dat een probleem?)

edit:
de meeste gasketel hebben ook een brander voorwaarde contact.
dan is het heel simpel: ecolution gewoon 24x7 laten draaien op eigen thermostaat.
start de quat, die zet de gasketel uit via brander voorwaarde contact.
en zo kunnen er nooit meer als 2 pompen werken in 1 kring van je huis.
maar eigenlijk vind ik dit al meer als eigenlijk nodig is, dit is al erg onzinnig om te doen.
maar alles is oplosbaar, als de kennis er is bij de installateur.
(soms zijn ze liever lui dan moe. ach ja ik snap het wel ben ik ook wel eens.)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 11-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chsLsj7nSnO2Aswr7FYul61Z8TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oDutjh6hEA1RtWLpacIakml.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Vlnr
1 stroomverbruik Ecolution
2 stroomverbruik dit jaar tegenover vorig jaar
3 gasverbruik

Die ene dag vol AP3's liep de Ecolution maar de halve dag. Toen moest ik de ketel wel hoger zetten en de dag erna moest er toen zoveel warmte bij voor de vloerverwarming dat er 2m3 verbruikt is (verbruik douchewater is ong. 1m3 gas per week).

Dus we hebben geleerd: zorgen dat Ome Ecolution zoveel mogelijk kan draaien door debiet tijdens warmtepompbedrijf aan te passen. Je wilt echter ook niet overventileren dus dat is even goed puzzelen.

Die waarde in 0_0 stond ineens op 20, in plaats van 18. Zet hij hem terug als je de Ecolution van de stroom haalt?

Nu zijn alle buizen netjes aangesloten en ook de afvoer is helemaal 150mm zonder weerstand of geklieder met tijdelijke fiksjes. Ik heb het debiet tijdens bedrijf nu op 170 gezet, kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babobo1977
  • Niet online
migjes schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:04:
[...]

dus je wil extra geld uitgeven om straks geld extra uit te geven, zodat je het geld uitgeven niet nodig had.
ik denk maar simpel, maar dit klinkt niet simpel. :?

eigenlijk mag je gerust 10 pompen in je systeem hebben.
als je ze maar niet allemaal tegelijk gebruikt.
liefst gebruik je in de zelfde kring niet meer als 2 pompen, gewoon om een te grote stroming niet te veroorzaken, want dat kan een ruis geven in huis. (maar er gaat ook helemaal niks kapot als je dat doet.)

dus eigenlijk moet quat niet piepen, het is aan jouw bediening om er voor te zorgen dat 1 van de 3 pompen altijd uit staat en nooit alle 3 tegelijk.
(je vloerverwarming pomp staat hier los van als je die hebt.)
quat installeert gewoon de quat met de ecolution.
en jij zet de quat uit en start de gasketel als het nodig is.
denk simpel en er is eigenlijk geen enkel probleem. ;)
(oke grootste probleem wat je dan hebt is dat je dan 3 thermostaten hebt hangen in de referentie ruimte(meestal de huiskamer), maar is dat een probleem?)

edit:
de meeste gasketel hebben ook een brander voorwaarde contact.
dan is het heel simpel: ecolution gewoon 24x7 laten draaien op eigen thermostaat.
start de quat, die zet de gasketel uit via brander voorwaarde contact.
en zo kunnen er nooit meer als 2 pompen werken in 1 kring van je huis.
maar eigenlijk vind ik dit al meer als eigenlijk nodig is, dit is al erg onzinnig om te doen.
maar alles is oplosbaar, als de kennis er is bij de installateur.
(soms zijn ze liever lui dan moe. ach ja ik snap het wel ben ik ook wel eens.)
Ik ben het met je eens dat het zo zou moeten werken. Quatt is van mening dat ze alleen simpele installaties aannemen nu ze het heel druk hebben.
Vandaar dat ik nu even de Ecolution uit de loop wil/moet halen. Dat ik na de installatie weer eens verder ga experimenteren dat kan natuurlijk altijd. Het is uiteindelijk onze eigen installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babobo1977
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:08:
Klopt.

Hier kan je trouwens service handleiding vinden
https://installatiebedrij...ing_Ecolution_juli_14.pdf
Vooral pagina's 25 tot 31 zijn interessant.
Let even op welke software versie je hebt. Bv code c1 is anders ingericht. Mijn ecolution is van 2017 en heeft een ander menu dan de 2014 manual beschrijft.
https://downloads.inventu...nstal-Gebr-april-2020.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door babobo1977 op 11-11-2024 20:18 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ik zie iedereen het maar hebben over doorlopend verwarmen met de ventiline in de winter maar het rendement van het ding is bar slecht bij lage temperaturen. Onder de drie graden wordt het rendement zelfs negatief. Onder de tien graden buiten temp stopt mijn ventiline automatisch met verwarmen en doet ie alleen nog boiler functie. ( is ook heel wat met twee puber zoons). Dan ventileert ie alleen maar met 60m3. 'S nachts gaat ie soms helemaal volledig uit. Volgens mijn co2 en pm2.5 meter is er niks aan het handje met de luchtkwaliteit hier binnen. Verwarming onder de 10 graden uitsluitend met de airco en eventueel de cv ketel. Regeling gaat automatisch met een homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@neiltvs ik heb met mijn combi50 het huis altijd op temperatuur kunnen houden to het kouder werd dan 7c.
Dan kon ik het niet meer helemaal redden met de inventum.
Maar heb een 2 onder 1 kap woning zoon studeert en die studeerkamer is 24/7 21c.
Afgelopen jaren maar 150m3 gas verbruikt per jaar dus vanaf 2013 t/m 2033 want vorig jaar is er een warmtepomp bijgekomen en de c.v. eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
neiltvs schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:53:
Ik zie iedereen het maar hebben over doorlopend verwarmen met de ventiline in de winter maar het rendement van het ding is bar slecht bij lage temperaturen. Onder de drie graden wordt het rendement zelfs negatief. Onder de tien graden buiten temp stopt mijn ventiline automatisch met verwarmen en doet ie alleen nog boiler functie. ( is ook heel wat met twee puber zoons). Dan ventileert ie alleen maar met 60m3. 'S nachts gaat ie soms helemaal volledig uit. Volgens mijn co2 en pm2.5 meter is er niks aan het handje met de luchtkwaliteit hier binnen. Verwarming onder de 10 graden uitsluitend met de airco en eventueel de cv ketel. Regeling gaat automatisch met een homey.
Ik denk dat je een uitzondering bent als je luchtkwaliteit met 60m3/u in je hele woning goed blijft of woon je alleen? Hier met 2 personen moet ik in de woonkamer al meer dan 60m3/u ventileren om CO2 onder de 1000ppm te houden na een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:05
We wonen hier met zijn vieren. Maar er wordt hier ook wat afgedouched door de pubers waardoor de ventilatie weer extra wordt aangeslingerd. Wellicht moet ik ook een co2 meter kopen die niet van Ali afkomstig is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sendermen
  • Nu online
Zoek een CO2-meter met een NDIR-sensor. Ik heb wel een tip voor je, een afgeprijsd model op een grote webshop (25 euro nieuw).

[ Voor 30% gewijzigd door sendermen op 12-11-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
neiltvs schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:53:
Waarom neemt het rendement in de winter af, je zuigt lucht van binnen aan? Wat gelijk hoort te zijn aan de binnen- en niet de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
beestemans schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:09:
[...]

Waarom neemt het rendement in de winter af, je zuigt lucht van binnen aan? Wat gelijk hoort te zijn aan de binnen- en niet de buitentemperatuur?
Omdat je door te ventileren koude buitenlucht naar binnen zuigt, die lucht moet weer opgewarmd worden wat dus ten koste gaat van je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Zelfs als je een Spaarpomp, Warmtewinner of ander ding op minimum luchtverplaatsing zet, is de 100m3/h toch meer dan waar de meeste afzuigboxen op staan ingesteld (50m3), dus ergens in huis haal je 50m3 extra koude lucht naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
tonwes99 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:13:
Zelfs als je een Spaarpomp, Warmtewinner of ander ding op minimum luchtverplaatsing zet, is de 100m3/h toch meer dan waar de meeste afzuigboxen op staan ingesteld (50m3), dus ergens in huis haal je 50m3 extra koude lucht naar binnen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ventilatielucht is een afvalproduct die alsnog benut wordt door de ventilatiewarmtepomp. Als je alleen woont en je ventileert 100m3/u is er inderdaad sprake van over ventilatie, maar vanaf 2 personen is 100m3/u de juiste waarde voor een gezond binnenklimaat. Volgens mij is het minimumdebiet voor de Spaarpomp en Modul-Air rond de 110m3/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
205Gutmann schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:41:
[...]

Omdat je door te ventileren koude buitenlucht naar binnen zuigt, die lucht moet weer opgewarmd worden wat dus ten koste gaat van je rendement.
Maar je moet ventileren.
Ipv de lucht naar buiten te blazen van een 18 a 20c word deze terug gekoeld tot 3 a 4c.
Dus is er altijd winst.
Je de ventilatie Wp heeft niet genoeg vermogen voor zeer koude dagen.
Bij mij red de 1,5kwh die de Wp zou moeten leveren genoeg om het tot 7c buitentemperatuur warm te houden in huis. De warmtepomp gebruikt dan een 270w.
Met warm water maken (oja ook nog warm water voor het douchen) gebruikt ie 330w en bij legionella run loopt dat op naar de 410w
Draait hier al 11jaar naar volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
SpikeHome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:50:
[...]

Maar je moet ventileren.
Ipv de lucht naar buiten te blazen van een 18 a 20c word deze terug gekoeld tot 3 a 4c.
Dus is er altijd winst.
Je de ventilatie Wp heeft niet genoeg vermogen voor zeer koude dagen.
Bij mij red de 1,5kwh die de Wp zou moeten leveren genoeg om het tot 7c buitentemperatuur warm te houden in huis. De warmtepomp gebruikt dan een 270w.
Met warm water maken (oja ook nog warm water voor het douchen) gebruikt ie 330w en bij legionella run loopt dat op naar de 410w
Draait hier al 11jaar naar volle tevredenheid.
Ik spreek alleen maar over het rendement van de warmtepomp. Dat zakt nu eenmaal omdat je koudere lucht je woning in zuigt.
Het belang van goed ventileren ontken ik niet.

Ik heb de combi-50 ook enkele jaren gehad, ik ken de werking en het principe van het systeem dan ook goed.
Sinds een jaar of 2 heb ik een modul-air red.
Zelfde principe, alleen nu 5kW vermogen doordat de lucht wordt afgekoeld tot -20.
Alleen jammer dat de software in de pomp erg beperkt is, extern aansturen van de pomp is niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
TheRealFreek schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:32:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ventilatielucht is een afvalproduct die alsnog benut wordt door de ventilatiewarmtepomp. Als je alleen woont en je ventileert 100m3/u is er inderdaad sprake van over ventilatie, maar vanaf 2 personen is 100m3/u de juiste waarde voor een gezond binnenklimaat. Volgens mij is het minimumdebiet voor de Spaarpomp en Modul-Air rond de 110m3/u.
Belangrijke boodschap, zet de ventilatie-WP niet boven de 100-125. Ja, bij 200m3 geeft hij meer warmte, maa trek je ook meer koude lucht je woning in. Zolang het buiten meer dan 3-7oC is, heb je die extra capaciteit nauwelijks nodig is, en als het kouder dan 3-7oC wil je die (extra) koude lucht niet je woning in.

En ja, wellicht dat bij zeer koude temperaturen een centrale afvoer met warmteterugwinning efficienter is dan een ventilatie-warmtepomp, maar lucht erin- en eruit op 1 plek in huis is niet overal zomaar plaatsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:41:
[...]
Ik spreek alleen maar over het rendement van de warmtepomp. Dat zakt nu eenmaal omdat je koudere lucht je woning in zuigt. Het belang van goed ventileren ontken ik niet. [...]
De werking en het principe van het systeem dan ook goed. Sinds een jaar of 2 heb ik een modul-air red.
Zelfde principe, alleen nu 5kW vermogen doordat de lucht wordt afgekoeld tot -20.
Alleen jammer dat de software in de pomp erg beperkt is, extern aansturen van de pomp is niet mogelijk.
Ik begrijp je niet, met alle ventilatie-WP's wordt toch binnenlucht afgekoel van 15-20oC naar 3-8oC, en dit is onafhankelijk van de buitentemperatuur? Waar komt die -20oC vandaan?
Ja, het rendement van je WP wordt minder als je met koud weer je CV op 55oC ipv. 45oC wilt laten draaien, je COP zal wat zakken. Vloerverwarming is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
tonwes99 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:45:
[...]

Ik begrijp je niet, met alle ventilatie-WP's wordt toch binnenlucht afgekoel van 15-20oC naar 3-8oC, en dit is onafhankelijk van de buitentemperatuur? Waar komt die -20oC vandaan?
Ja, het rendement van je WP wordt minder als je met koud weer je CV op 55oC ipv. 45oC wilt laten draaien, je COP zal wat zakken. Vloerverwarming is altijd beter.
Die -20 komt uit de specs van de modul-air red.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApmDjpfoV_yczyyE_rp899KfqUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ha714XFob1BERLukpX5Tju5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:51:
[...]
Die -20 komt uit de specs van de modul-air red.
[Afbeelding]
Dat is -15 tot -20 ten opzichte van de ingezogen lucht vanuit het huis, dus de pomp blaast zo'n 5oC uit bij huiskamertemperaturen, en dat is onafhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Dat is niet ten opzichte van de temperatuur van de afgezogen lucht, de uitgaande lucht is daadwerkelijk -20°, dat staat er ook letterlijk.
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat het anders zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:11:
Dat is niet ten opzichte van de temperatuur van de afgezogen lucht, de uitgaande lucht is daadwerkelijk -20°, dat staat er ook letterlijk.
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat het anders zou zijn?
Uit de handleiding van mijn Inventum Spaarpomp/Warmtewinner, de voorloper van de Modul-Air. Deze levert mij 1.7kW, bij een verbuik van zo'n 400W, met CV-water van 45oC. Ook bij de Modul-Air lees ik 1.7kW als vermogen, dus ik verwacht niet dat de uitgeblazen lucht radikaal anders zou zijn.

Maar in beide gevallen... Waarom zou dat ten koste gaan van het rendement bij lage buitentemperaturen? Of je lucht van -20oC naar buiten blaast in de herfst of tijdens de elfstedentocht, maar energetisch geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tSJqayXZNmdNszEJiq9nSbKf-Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ePzAj1lcvVRU60xxBxw68JaX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@205Gutmann die modul red zou je ook gedeeltelijk buitenlucht kunnen laten aanzuigen?
tonwes99 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:41:
[...]

Belangrijke boodschap, zet de ventilatie-WP niet boven de 100-125. Ja, bij 200m3 geeft hij meer warmte, maa trek je ook meer koude lucht je woning in. Zolang het buiten meer dan 3-7oC is, heb je die extra capaciteit nauwelijks nodig is, en als het kouder dan 3-7oC wil je die (extra) koude lucht niet je woning in.

En ja, wellicht dat bij zeer koude temperaturen een centrale afvoer met warmteterugwinning efficienter is dan een ventilatie-warmtepomp, maar lucht erin- en eruit op 1 plek in huis is niet overal zomaar plaatsbaar.
Volgens bouwbesluit zuig je dacht ik totaal een 150m3 af.

[ Voor 80% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
tonwes99 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:50:
[...]

Uit de handleiding van mijn Inventum Spaarpomp/Warmtewinner, de voorloper van de Modul-Air. Deze levert mij 1.7kW, bij een verbuik van zo'n 400W, met CV-water van 45oC. Ook bij de Modul-Air lees ik 1.7kW als vermogen, dus ik verwacht niet dat de uitgeblazen lucht radikaal anders zou zijn.

Maar in beide gevallen... Waarom zou dat ten koste gaan van het rendement bij lage buitentemperaturen? Of je lucht van -20oC naar buiten blaast in de herfst of tijdens de elfstedentocht, maar energetisch geen verschil.

[Afbeelding]
Ik denk dat je 2 pompen door elkaar haalt.
Ik heb de modul-air Red, dat is een totaal andere pomp dan de modul-air.
Mijn warmtepomp heeft 5kW verwarmingsvermogen en is eigenlijk niet te vergelijken met de modul-air pomp die jij voor je hebt.
Daarnaast is mijn pomp voorzien van een 170 liter boilervat waardoor het een all-electric oplossing is.

@SpikeHome De modul-air red kan inderdaad lucht van buiten aanzuigen, maar dat kan enkel met de comfort climate module waardoor het een ventilatie type D wordt.
De buitenlucht wordt dan niet over de condensor gestuurd maar wordt enkel gebruikt voor het WTW deel.
In die climate module wordt de buitenlucht opgewarmd zodat je in de winterdag geen koude lucht direct je woning inblaast.

De modul-air blue gebruikt wel buitenlucht, maar dat is enkel als je actief gaat koelen, dan heeft de pomp meer luchtdebiet nodig dan uit de woning getrokken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
SpikeHome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:51:
@205Gutmann die modul red zou je ook gedeeltelijk buitenlucht kunnen laten aanzuigen?
[...]
Volgens bouwbesluit zuig je dacht ik totaal een 150m3 af.
Ligt wat complexer, eisen maar soms ook aanbevelingen per ruimte...Bij badkamer en keuken geldt dit "in bedrijf", dus de mogelijkheid van de bekende Perilex-schakelaar.
Bouwbesluit: Minimaal (geïnstalleerde capaciteit van) 3.24 m3/h per m², met een absoluut minimum van 25 m³/h. Aanbeveling 50m3/persoon.
Typen ruimtes: Woonkamers, slaapkamers, studeerkamers, keukens en speelkamers
Bouwbesluit: Het bouwbesluit stelt voor toiletruimtes een minimale afzuiging van 25,2 m³/h voor.
Bouwbesluit: Voor badruimtes is een minimale afzuiging van 50,4 m³/h vastgelegd.
Bouwbesluit: Voor keukens in woningen stelt het bouwbesluit een minimale afzuiging van 75,6 m³/h voor.
https://www.spirototaal.n...%20van%2025%20m%C2%B3%2Fh.

Dit is bij nieuwe ventilatie-installaties, waarbij warmteterugwinning standaard is. Meer ventileren kost dan niet meer energie. Ik weet niet of dit ook de eisen waren toen de meeste installatie gebouwd zijn. Ik heb een huis uit 1926, mijn ventilatie komt door spleten, gaten en de schoorsteen ;).

De reden dat ventilatie-warmtepompen minder opbrachten dan gedacht ligt aan twee dingen. Allereerst dat men op de oude manier bleef stoken (60oC CV-water, nachtverlaging waardoor de WP vaak maar 14 uur draait, en nachtstroom niet gebruikt). De tweede reden was dat men meer ging ventileren (de "hoog" stand gebruiken veel mensen nauwelijks), bij vorst trek je dan idd. meer koude lucht dan voorheen de woning in.

[ Voor 14% gewijzigd door tonwes99 op 16-11-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat je 2 pompen door elkaar haalt.
Ik heb de modul-air Red, dat is een totaal andere pomp dan de modul-air.
Mijn warmtepomp heeft 5kW verwarmingsvermogen en is eigenlijk niet te vergelijken met de modul-air pomp die jij voor je hebt.
Begrepen, maar zelfs als dit -20oC zou zijn... Waarom zou dat ten koste gaan van het rendement bij lage buitentemperaturen? Of je lucht van -20oC naar buiten blaast in de herfst of tijdens de elfstedentocht, maakt energetisch geen verschil (zolang je niet zoals @SpikeHome noemt, actief extra koude lucht naar binnen haalt).

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 16-11-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
tonwes99 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:10:
[...]

Begrepen, maar zelfs als dit -20oC zou zijn... Waarom zou dat ten koste gaan van het rendement bij lage buitentemperaturen? Of je lucht van -20oC naar buiten blaast in de herfst of tijdens de elfstedentocht, maakt energetisch geen verschil (zolang je niet zoals @SpikeHome noemt, actief extra koude lucht naar binnen haalt).
Hoe kouder het buiten is, des te meer energie moet je in die lucht steken om hem weer op te warmen.
Bij een buitentemperatuur van 15° steek je er minder energie in dan bij een buitentemperatuur van 2°.
In het voor- en najaar haal je dus meer rendement uit je warmtepomp.
Een deel van de energie die je uit de lucht haalt moet je er namelijk ook weer instoppen om hem te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:02:
[...]
Een deel van de energie die je uit de lucht haalt moet je er namelijk ook weer instoppen om hem te verwarmen.
Ik begrijp je nog steeds niet… Je haal met je ModulAir Red geen extra koude lucht van buiten, alle lucht komt uit je ventilatie, dus…
Die 120m3/h aan ventilatielucht moet je sowieso weer aanvullen door lekkage in je woning, en dus opwarmen, ongeacht of je WP op ventilatie-stand of op verwarmen-stand staat. Inderdaad is het totaalrendement swinters minder, maar dat verlies zou je ook hebben met een ventilatiebox.

Die 120m3/h komt altijd met 20oC via de ventilatie bij je WP aan, of het buiten zomers 20oC is, of midden in de winter een nachtje -10oC.

Deze lucht van 20oC wordt altijd afgekoeld naar buiten geblazen, ongeacht de buitentemperatuur.

Dus… swinters uitzetten van je WP omdat het rendement lager wordt dan een cv-ketel heeft alleen zin als je dan ook stopt met ventileren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@tonwes99 met een ventilatiewarmtepomp wordt er veelal meer geventileerd dan nodig.
Mijn ventilatie is vraaggestuurd, maar toch gaat deze op een hogere stand ventileren zodra hij naar warmtepomp bedrijf gaat.
Dat is onnodig verlies van warmte.
Zou ik in ventilatie debiet in warmtepomp bedrijf verlagen tot het minimale, dan vriest de verdamper te vaak in waardoor hij met 6kW aan elektrische elementen gaat verwarmen, dat gaat ten koste van je COP.
Nu heb ik een gulden middenweg gekozen tussen overventileren of de verdamper te vaak in laten vriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
@205Gutmann Nu is hij helder, discrepantie komt door jouw noodzaak om toch met meer dan 120m3/h te ventileren en dus extra koude lucht naar binen te trekken. Precies wat ik stelde in mijn start-opm. van vanochtend: tonwes99 in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"

[ Voor 37% gewijzigd door tonwes99 op 16-11-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@205Gutmann die red is misschien iets al mijn inventum combi50 kapot is.
Ik zou op buitenlucht zetten met een aftakking naar mijn afzuig gedeelte en daar misschien een standaard ventilatie box op (zoals het was bij type c).
Als de red niet draait gaat de lucht naar buiten, en zo, wel gebruikt ie een stuk binnenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@SpikeHome Ik weet niet of de Red wel zo'n interessante keuze is, hij is ontzettend duur. Op dit moment is de goedkoopste €10.500,- exclusief subsidie.
Als je het ding naar de zolder moet sjouwen hoop ik dat je een grote trap hebt, het apparaat is 60x65x220.
Het warmtepomp deel kun je loskoppelen maar dan heb je alsnog 2 zware delen die omhoog moeten. Ik geloof dat hij in zijn geheel ruim 200 kilo weegt.
Qua geluid is het wel een enorm verschil met de combi-50, de Red is erg stil.

Mocht je eens in de buurt zijn van Eindhoven mag je altijd even komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@205Gutmann OE hij is nog groter dan de combi50.
2,20m dat gaat niet passen.
Ik wil een kleintje die mijn hygiene boiler mee op kan warmen.
Dat doet nu de Panasonic (1 jaartje nu), en de combi 50 helpt beetje c.v. mee, maar is er voornamelijk voor het warm water.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
SpikeHome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:26:
@205Gutmann OE hij is nog groter dan de combi50.
2,20m dat gaat niet passen.
Ik wil een kleintje die mijn hygiene boiler mee op kan warmen.
Dat doet nu de Panasonic (1 jaartje nu), en de combi 50 helpt beetje c.v. mee, maar is er voornamelijk voor het warm water.
Dit is hem in volle glorie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEB0t_bpqhPuvsQBOoa91J0bCm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNWQHxVBNIADa0hgzD7NdrJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
205Gutmann schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:41:
[...]

Halen we niet twee dingen door elkaar? Rendement van je warmtepomp en het efficiënt verwarmen van je woning?

[ Voor 55% gewijzigd door beestemans op 17-11-2024 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
beestemans schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:29:
[...]

Halen we niet twee dingen door elkaar? Rendement van je warmtepomp en het efficiënt verwarmen van je woning?
Nee, voor een VENTILATIE-WP om te kunnen werken is ventilatielucht nodig. Als je deze al hebt door een box, dan is het rendement goed te bepalen, tenzij je, zoals @205Gutmann ivm. dichtvriezen moet doen, het ventilatiesysteem harder laat draaien dan zonder WP.

Als je hem op 200 moet zetten, terwijl hij zonder WP op 100m/hr naar buiten blies, dan trek je ook 100m3 koude lucht van buiten naar binnen, die je dus extra moet opwarmen.Dit gaat toch echt ten koste van het rendement.

Overventilatie en daardoor minder dan voorspelde besparingen was één van de redenen dat Eneco gestopt is met de warmtewinners/spaarpompen. https://www.bouweninstall...armtewinner-vallen-tegen/

De andere reden, hier niet genoemd, is nodeloos hoge temperaturen, met 55oC in plaats van 35oC daalt de COP van (ca) 4.8 naar 3.2.

De laatste reden is dat veel bewoners traditioneel nachtverlaging aan hebben staan, de verwarming, ook de WP, gaat dan snachts (op nachttrein) uit, en smorgens op 7 uur tegen hoogteroer weer aan. Je benut niet de 24h en je betaalt de hoofdprijs voor je stroom.

[ Voor 17% gewijzigd door tonwes99 op 18-11-2024 08:51 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste