sendermen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:49:
[...]
Dank voor je antwoord! Even dat menu door (kan het nog niet onthouden).
Debiet staat op 150, ik zet het eens op 180.
Ah, gelijk springt de Ecolution aan!
Maar op zich is er ook iets anders aan de hand, wat ermee te maken kan hebben. Vrijdag heeft de dakdekker na een half jaar wachten ook eindelijk een dakdoorvoer gemaakt (hiervoor gebruikte ik een slang door het dakraam met een hoop rommel tegen de kou).
Maar de koppelstukken van de geïsoleerde buis waren nog niet leverbaar (ga ik vandaag ophalen) dus de Ecolution voert af met een verloopje van 150mm naar geimproviseerde 125 mm plastic flextroep met een hoop isolatie eromheen tegen condens en ook nog een raar knakje. Dus misschien dat 150 m3/h wel voldoende is, maar dat hij het nu niet lekker naar buiten krijgt vanwege de weerstand.
Maar goed, hij draait nu in elk geval weer op 180m3/s! Dank voor het zetje in de goede richting!
(weet niet welke verzie je hebt, dus het kan een beetje anders zijn als ik nu zeg.)
je hebt eigenlijk 4 instellingen die de afvoer van de lucht bepalen.
je stelt in 150m3/u, maar dat is geen 150m3/u dat doet hij alleen als er geen buizen/ventielen etc etc er aan zitten gesloten in werkelijkheid is dat altijd lager.
dus je stelt 1 tot en met 3 (de verschillende standen die je kunt aansturen met een schakelaar) in op de waardes die je wil.
maar er is ook een 4de stand, die stand overruled de andere 3 alleen als die lager zijn als de stand 4.
de stand 4 bepaald de hoeveelheid lucht die word afgezogen als de warmtepomp verwarmt.
en die wil je instellen op de minimum wat hij dan nodig heeft voor verwarming.
(ik heb mijn stand 4 op 190m3/u staan. dat is de hoeveelheid die hij nodig heeft in mijn huis met mijn bochten en ventielen etc etc.... experimenteer met de jouwe, succes lukt wel.)
de thermostaat van mijn ecolution combi 50.
die is gewoon aan/uit.
en werkt zo simpel, denk niet te moeilijk.
op de 2 pinnen maak je een kabel vast, verbind je de kabel door dan gaat hij verwarmen, maak je hem los dan stopt hij met verwarmen.
(jep een apparaatje wat dat voor je doet aan de hand van de temperatuur in huis is wel zo makkelijk.)
dit moet je niet te vaak per uur aan en uit zetten anders schiet hij in error, maar verder erg simpel.
ook draai je dit soort apparaten het liefst gewoon 24x7 door.
je wil geen warme lucht naar buiten blazen.
dus denk niet te moeilijk als het een beetje kouder is buiten doe je dat ook al snel.
(ik heb de eerste 3 maanden zelfs zonder thermostaat gedraaid, was te lui om hem aan te sluiten.
gewoon 24x7 door gedraaid de rest van de winter, pas in maart heb ik de thermostaat er aan gehangen.)
denk simpel, het lukt wel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)