Anoniem: 91634 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:16:
Mooi oplossing. Alleen we jammer dat zo fronius ohmpilot rond de 800 euro kost.
Bij mij 1 persoons huishouden.
Per maand voor warm water.- Ecolution 15,5kWh (waarvan 5,4kWh stilstand verlies, 4,2kWh ventilatiebedrijf)
- CV ketel - 2m3
Nieuwe situatie- Ecolution 15,5kWh (waarvan 5,4kWh stilstand verlies, 4,2kWh ventilatiebedrijf)
- Boiler 23,4 kWh ( waarvan 11,4kWh stilstand verlies)
Boiler staat bij mij van 11:00 tot 13:30 aan met 600watt element en met uitzondering van de weekenden wordt er bijna niet van het net afgesnoept.
Gasketel gesproken, dat deze ketel (hre ketel 2019) 2m3 nodig heeft om water van 50 naar 65 graden te brengen terwijl boiler dat doet met 12kWh is niet raar. Mijn ketel heeft warmwater rendement van 83%. Maar hier bij gaan ze van uit dat die warm water opwarmt van 8 graden naar 65. Nu moet de ketel water verwarmen wat al 50 graden is met gevolg een slechtere rendement, misschien daardoor nog maar een rendement van ongeveer 55%
@
migjes
Ik weet niet of jullie zijn tweeën zijn of gezin. Maar lijk niet dat je 200L+50L aan warm water van 70 graden op 1 dag op krijgt? Wat is jou stilstand verlies met zo grote boiler. Mijn 50 liter (C label) heeft origineel 0,80kWh verlies per dag, maar met extra na isolatie heb ik het terug kunnen brengen naar 0,38kWh.
nop geen 800€, dat is nog maar 1 module.
eigenlijk is het 800€ ohmpilot + 1600€ gen24 omvormer + 200€ meter in de meter kast (+boiler 600€ + element 200€).
dit maakt een goeie 2600€ (3200€) voor de set.
maar die kun je dan nog uitbreiden met een 9000€ voor een 19,5kWh accu. (deze heb ik nog niet, maar geld licht al wel klaar en ik heb eigenlijk geen muur meer over om hem tegen aan te schroeven, dus die moet ik nog bouwen.)
dit is meer geld als heel de warmtepomp, lol.
ach ik had alles net voor de schermutseling die geen oorlog mag heten van een partij heel mijn PV set terug verdiend en toen maakte ik in eens 3+k€ winst, en ik wil geen winst maken dus moest geïnvesteerd worden van mij zelf, dus vond ik wel een leuke stap om te doen.
(het is hobby, dus het mag wat kosten als je het ook terugverdiend.)
we zijn met 2 mensen, dus ja de boiler is wat te groot, het huis is alleen gebouwd voor 4 mensen (2 volwassenen en 2 kinderen.) en ik wil het vast een keer verkopen, dus daar wel rekening mee gehouden.
maar grotere boiler kost niet zoveel meer, valt allemaal wel mee.
(dit was de kleinste die ik kon vinden en kon werken met 2 verwarming elementen die los van elkaar kunnen werken. dit was ook een kleine eis.)
en een grotere boiler gaf mij meer opslag van elektra als mogelijkheid.
we hebben ook bad, en dan heb ik al snel 100l uit de boiler nodig, en als er dan nog iemand een douche wil nemen, dan is het warme water er wel.
maar ook als er 1 a 2 of zelf 3 dagen geen zon is dan blijft er genoeg warm water over, dit is niet onhandig als je met een ohmpilot werkt. (zie hem ook meer als een zonneboiler)
en als ik de douche open gooi, dan heb ik 1 douche kop met 15l/m@38 + 2x4,5l/m@38 aan gebruik.
(dit kan mijn douche putje maar net aan, lol)
dit doe ik alleen in de +/-zomer als ik voldoende energie heb, dit is luxe en iegelijk niet nodig.
dit maakt 15+2x4,5=24l/m@38 en dat is grofweg een 12l/m@65.
250l@65 /12 = 20minuten douchen.
(ik zeg: doe niet zoals ik doe, maar wat ik doe het kan wel als je de centen er voor over hebt.

)
edit:
het stilstand verlies, die is wel flink denk ik.
tussen de 1,5 - 2kWh per dag denk ik.
maar ik heb nog geen kansen gehad het te meten, dus dit is erg ongeveer.
officieel is het verlies van de boiler zelf 0,9kWh per dag, maar dat is zonder de elektra elementen en daar zit best wel veel warmte verlies op de aansluit randen.
dit ga ik vast nog wel een keer aanpakken, nog geen tijd voor gehad.
edit2:
voor als je minder duur wil uit zijn als een ohmpilot check growatt:
https://www.reichelt.nl/n...-gw-groboost-p378300.html
ik heb er geen ervaring mee, maar growatt heeft wel een aantal dingen die best wel tof zijn in theorie.
ook hun accu's hebben wel leuke dingen die andere niet hebben, dus check het zeker eens uit als je zin hebt.

als je met accu's wil gaan werken zijn dit soort dingen erg tof.
je hebt grofweg (afhankelijk van je tapwater gebruik natuurlijk) een 4-6kWh minder accu nodig omdat je dit rechtstreeks gebruikt in de boiler. (je boiler heeft bijna geen slijtage accu's wel.)
sendermen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:27:
[...]
Nog bedankt voor je antwoord! Het is toch controleerbaar. Ik heb de handleiding van de ketel gelezen! Net moduleerde de ketel met nieuwe instellingen tussen de 60 en 65 graden. Dat is al beter dan dat gevlam op de max. Nog even experimenteren met de settings.
[Afbeelding]
jep maar zoals @
Anoniem: 91634 hier boven ook verteld:
het rendement van je gasketel is met voorverwarmt water helemaal niet tof, zo slecht dat een boiler verlies geen ramp meer is.
een simpele booster boiler er bij, maakt de besparing nog een flink stuk beter.
(of zo als hij doet met een klein vermogen boiler, of een kleine boiler met heel veel vermogen voor snel weer op temperatuur zijn, dat zijn voor mij keuzes die je kunt nemen en persoonlijk zijn. geen voorkeur, lol)
[
Voor 21% gewijzigd door
migjes op 11-06-2024 13:23
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)