Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
@Road-runner83 ja hoor als je in de handleiding kijkt kan je een gewone schakelaar gebruiken.
Ik stuur heet aan dmv domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
SpikeHome schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:34:
@Road-runner83 ja hoor als je in de handleiding kijkt kan je een gewone schakelaar gebruiken.
Ik stuur heet aan dmv domotica
Ok interessant. Ik heb sinds kort Domotica draaien om oa de meters uit te lezen.

Heb je wellicht meer info over hoe Domotica te koppelen is met de Combi 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Road-runner83 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

Ok interessant. Ik heb sinds kort Domotica draaien om oa de meters uit te lezen.

Heb je wellicht meer info over hoe Domotica te koppelen is met de Combi 50?
Dmv zwave fibaro schakel ik het maar je kan ook Shelly gebruiken.
Eerst gebruikte ik domoticz daarna even home assistent geprobeerd maar nu al paar jaar met Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
SpikeHome schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:22:
[...]

Dmv zwave fibaro schakel ik het maar je kan ook Shelly gebruiken.
Eerst gebruikte ik domoticz daarna even home assistent geprobeerd maar nu al paar jaar met Homey
Ik bedoelde eigenlijk ook Domoticz ipv Domotica :d

Ok ik zal eens kijken naar Shelly. Als je toevallig nog meer info hebt of een URL naar meer info dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 15:29
Ik heb het probleem gevonden. De connector verbinding van de ipwm en voeding hapert. Dus pomp valt na seconden uit en soms weer aan. Grr

Nu even herstellen. Handmatig getest en dan wordt alles keurig warm. Vanmiddag herstelactie en dan testen. We komen er wel

[ Voor 6% gewijzigd door Sepke op 28-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Inmiddels werkt de pomp al 1,5 dag. Schakelt automatisch uit. Nu even kijken om deze aan thermostaat te koppelen. Vooral omdat de vloerverwarming pomp en de wtp niet aan elkaar geschakeld zijn.

Maar goed iedereen bedankt voor meedenken ik ben blij! Na 3 jaar ellende werkt het spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
  • Laatst online: 24-08 14:35
Goedemiddag,

In zoektocht naar mogelijke besparingen in huis op energie en gas heb ik laatst een energiemeter aan de Inventum ecolution Solo ventilatiewarmtepomp gehangen.

Nu blijkt dat ding per dag op max 0,21kwh uit komt?. Dat terwijl de specs van dit apparaat voorbeelden geven voor bijv als je voorheen 1200m3 gas verbruikte, gaat dat met deze warmtepomp naar 900m2 en 1500kwh stroom. Dus.... het lijkt mij dat dit ding niet goed is geconfigureerd? De ventilatie werkt wel, dus dat zou betekenen dat dat ansich er weinig stroom verbruikt, maar ik ben dus wel benieuwd naar hoe dit ding wel goed in te stellen is? Met de winter op komst zou het fijn zijn als het apparaat ook gaat doen waarvoor het is geinstalleerd... :P Wij zaten vorig jaar op een verbruik van 650m3 gas, aangezien wij max 20m2 verwarmen lijkt het mij ook niet dat dit ding ons al besparingen heeft opgeleverd?

Verhuurder geeft geen gehoor aan verzoek en vraag om dit na te laten kijken door de installateur/loodgieter dus zal zelf moeten troubleshooten. ik vond deze handleiding (https://www.inventum.com/...nstal-Gebr-april-2020.pdf maar word er nog niet veel wijzer van. Heeft iemand ervaring met het zelf instellen van dit ding en een klein stappenplan/ tips waar naar te kijken etc. Bijgeboegd wat foto's...

ETA: huidige instellingen onder gebruikersmenu:

t7: 1 (overschakelen zomer winter modus is aan)
t8: 4 (april maand van overchakelen naar zomer)
t9: 10 (oktober maand voor wintermodus)
4 : 22 (Instelling CV1 binnenluchtthermostaat op winterstand)

Zehnder ventilatiestand staat altijd op automatisch.

wat fabrikant zegt over energieverbruik: https://www.inventum.com/...oomverbruik-op-jaarbasis/

ETA: wij hebben zelf na verhuizing een nest thermostaat geinstalleerd. kan dit invloed hebben?

Zien wij iets over het hoofd?
alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT0PrJB89Y2ury7UEQKl2_9ymM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBlx8J5ztDQtv0lBBzxgy4ED.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eam5me58frsliGWcTXgw4zrUWCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwlGbA2KXc5PZDEVVR4cV9Ff.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFRaLHjNYRisbqAac0t8DjlIbkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiU8BvsFElS8r57qhVxMLQuB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door jippu op 24-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
zie je wel dat deze op programma A2 gaat draaien of blijft die constant op A1 staan? (1x op i drukken )? je zou anders even kunnen kijken of die wel juist is ingesteld.

als je de handleiding hebt zit onder 7.4.2.1 submeNu iN bedrijf stelleN. hier kun je even kijken hoe de solo is ingesteld, mocht deze niet naar A2 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Hey, dank voor je reactie.

Ik heb het hele installateursmenu doorgelopen.

Zag inderdaad onder i dat ie alleen op A1 staat, maar sterker nog, dat ik zag dat het aantal dagen dat dat ding 000000000 wat gedaan heeft.
Menu 0_4
1 Compressor bedrijfstijd in dagen = 0000
2 CV1-compressor bedrijfstijd in dagen = 0000

Ook onder menu 0_1 zag ik interessante dingen:

Lucht-intemperatuur : 16
Lucht-uittemperatuur: 17
Zuiggastemperatuur: 18
Heetgastemperatuur : 16
Cv-retourtemperatuur: 16
Cv-aanvoertemperatuur: 16
Warmwatertemperatuur (vergeten op te schrijven)

Ook herkende het apparaat niet dat de cv aan stond? (maar weet niet of er een interval tijd zit tussen aanzetten cv en dat het menu het laat zien)

Cv-ketelthermostaat 76 -> 0/uit
Compressor 78 -> 0/uit
Ventilator 79 9 0 = uit of 2 laatste cijfers geven toerental weer (1 - 10) -> 4
Cv-pomp 80 0 0 = uit of 2 laatste cijfers geven toerental weer (1 - 10) -> 7
Driewegklep 81 0 0 = CV

geen flauw idee waarom het ding het niet doet, nooit gedaan heeft. Ik ga toch maar weer eens de verhuurder bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ja precies dan is de vraag waarom die niet op A2 gaat. staat nu ingesteld op 22 graden zag ik qua lucht inlaattemperatuur, dat is de voorwaarden om op A2 te gaan.

ik zou wel even kijken onder dat 7.4.2.1 of deze goed is ingesteld en niet alleen als ventilatie. heb je daar al gekeken? dus i + R aantal seconden en dan 0_0, i paar seconden indrukken en volgens mij moet je dan in 2e submenu 6=0 hebben, wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Ah ok, je bedoelt het menu 0_0 en dan daar de instellingen? ik lees in de handleiding:
0: Debiet warmtepomp bedrijf
6: 0 = warmtepompbedrijf 1 = ontluchtingsbedrijf 2 = ventilatiebedrijf (zie 6)

Ik meen mij te herinneren dat 6 =0 daar stond, maar dat weet ik niet heel zeker meer :) ga daar morgenochtend gelijk even naar kijken.
Je zou verwachten dat als hij is ingesteld is op alleen ventileren dat 6=2 zou zijn dan toch?

Wat ik overigens ook las in de handleiding: dat er elk jaar een controle moet zijn en filters vervangen moeten worden? Ik weet wel dat ze dat iig nooit gedaan hebben, dus wat dat betreft ook weer een extra puntje om aan te geven aan m'n verhuurder...

[ Voor 22% gewijzigd door jippu op 26-11-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ja precies dat checken. De vraag is, staat alles goed qua instellingen om naar A2 te kunnen gaan. Als hier 6=0 staat is dat de juiste instelling. Wat je daarnaast nog even goed moet bekijken is of die onder installateurs menu op CV1 staat dat is ook onder 0_0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Okidokie, dusss hij stond op 2, heb deze op 0 gezet en toen ging ie aan. Als ik nu op I klik zie ik a2 staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Ja a2 is de juiste stand voor werking dus hij slaat nu aan. Nu even in de gaten houden, geen idee waarom deze in 6=2 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Helemaal super! Dank voor de hulp! Nu eens zien of we hier iets van gaan merken deze winter :) Ik ga alsnog een verzoek indienen bij de verhuurder voor onderhoud/check van dit ding, het is wat bizar dat deze sowieso dus niet goed ingesteld stond en ook niet wordt onderhouden tijdens de jaarlijks/tweejaarlijkse cv check...

Klopt het ook dat dat ding dan dus best veel geluid maakt? Ik gok dat we even wat extra isolatie in het CV hok moeten maken nu, aangezien er iemand daar slaapt, en ik vond het echt best wel een intens zoemend geluid... Als het continue is dan is het prima gok ik, maar als ie snachts elke keer aanslaat dan kan ik me voorstellen dat m'n dochter daar niet zo blij van wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
Ok, wat ik nu zie in de 5 mins dat ik de warmtepomp heb aangezet is dat m'n nest thermostaat elke keer de verbindin met de heatlink mist? Al drie maal gereset, elke keer schiet ie er na een minuut weer uit? Zijn deze dingen gelinkt aan elkaar? of is dit even toeval (hij verliest heel af en toe verbinding, normaal, maar nog niet eerder zo veel achter elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ja dat klopt was bij mij de reden om deze uit te zetten (oa met lage gasprijs). Hierna hoop opstartproblemen maar die zijn met tweakers forum opgelost.

Je kunt deze qua debiet regeling even wat tweaken. Ik heb hier het cv hok met isolatie afgeplakt, scheelt veel.

Maar mooi dat die nu aangaat even goed in de gaten houden. En misschien zo even uitleggen qua logging wat de temperaturen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sepke op 27-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
"Je kunt deze qua debiet regeling even wat tweaken. Ik heb hier het cv hok met isolatie afgeplakt, scheelt veel."

Dat debiet is hetgeen onder 0_0 stond toch? submenu 0: Debiet warmtepomp bedrijf. Die staat nu op 20. Ik geloof dat dat ook de standaard is? Zal het even aan de loodgieter vragen, mochten ze ooit nog langskomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Volgens mij is 15 de fabrieksinstelling. Dat scheelt al wel hoor.

Dat andere probleem nog voorgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
nou, ik ben even teruggelopen, en hij geeft nu gelijk al foutcode F-81:
Interne beveiliging compressor geopend, compressor te zwaar belast
Laat ventilatiepomp minimaal 1 uur buiten bedrijf.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Die foutcode heb ik ook gehad. Kun je toevallig de temperaturen uitlezen? Dan heb je iets meer mogelijkheden tot bepalen vervolgstappen.

Ik ben namelijk zelf ook best even bezig geweest met de f81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippu
kan dit nu al of moet ik echt een uur wachten :)
en idee dus om debiet op 15 te zetten? Als ik toch weer het hok in moet dan kan ik beter alles tegelijk doen...

[ Voor 54% gewijzigd door jippu op 27-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
15 zal wat minder geluid geven. Voor de storing is het belangrijk wat meetpunten te hebben. Die kun je onder 0_1 meten.

Wat ik heb gedaan is bij de start dan na 5 minuten en dan bij intrede van de storing. bij mij was dat 10 minuten later al. Dan kun je even goed kijken wat de indicatoren zeggen en waar je logischerwijs kunt starten qua verder onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 11:11
Wij hebben sinds 2018 een ventiline in huis hangen naast een Proline NxT CV ketel van Nefit. Nu zouden wij eigenlijk het liefst helemaal gasloos worden. Zeker gezien het feit dat ons huis goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft. Met de collectieve kennis hier, wat zouden jullie adviseren?

Is dat ipv een CV ketel een all-electric plaatsen of zijn er andere mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:14:
Wij hebben sinds 2018 een ventiline in huis hangen naast een Proline NxT CV ketel van Nefit. Nu zouden wij eigenlijk het liefst helemaal gasloos worden. Zeker gezien het feit dat ons huis goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft. Met de collectieve kennis hier, wat zouden jullie adviseren?

Is dat ipv een CV ketel een all-electric plaatsen of zijn er andere mogelijkheden.
Ik heb vorig jaar zomer mijn Ecolution combi 50 en gasketel de deur uitgedaan. Hiervoor in de plaats is een modulair red gekomen.
Tot nu toe erg tevreden over. Hij maakt beduidend minder herrie dan de Ecolution.
En in combinatie met een rv sensor op de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer werkt het als vraaggestuurd systeem ook goed.
Met 3 vrouwen in huis is het soms wel een beetje opletten met het boilervat van 170 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
205Gutmann schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:53:
[...]

Ik heb vorig jaar zomer mijn Ecolution combi 50 en gasketel de deur uitgedaan. Hiervoor in de plaats is een modulair red gekomen.
Tot nu toe erg tevreden over. Hij maakt beduidend minder herrie dan de Ecolution.
En in combinatie met een rv sensor op de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer werkt het als vraaggestuurd systeem ook goed.
Met 3 vrouwen in huis is het soms wel een beetje opletten met het boilervat van 170 liter.
Nu lees ik dat je met de Modulair Red balansventilatie moet hebben. Dit hebben wij niet is dat nog een probleem voor jullie geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:31:
[...]

Nu lees ik dat je met de Modulair Red balansventilatie moet hebben. Dit hebben wij niet is dat nog een probleem voor jullie geweest?
Balansventilatie is wel beter, ik heb dit echter niet, mijn woning heeft ventilatie type C.
Ik ervaar hier weinig problemen mee.
Om de Modulair Red met balansventilatie toe te passen, moet je er nog een extra module bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Denk dat de meeste op Tweakers die hem zelf hebben geinstalleerd dit op een ventilatie type C hebben zitten (mechanische centrale ventilatie). Hier ook geen problemen mee, werkt prima!

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
beestemans schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:08:
Denk dat de meeste op Tweakers die hem zelf hebben geinstalleerd dit op een ventilatie type C hebben zitten (mechanische centrale ventilatie). Hier ook geen problemen mee, werkt prima!
Ik denk niet dat er al veel Tweakers zijn met een Modulair Red.
De normale modulair heb ik wel al een aantal keer voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
Ben benieuwd zal er eens induiken. Zijn er ook nog alternatieven van andere fabrikanten die een all electric ventilatie warmtepomp hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:37
205Gutmann schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:40:
[...]

Ik denk niet dat er al veel Tweakers zijn met een Modulair Red.
De normale modulair heb ik wel al een aantal keer voorbij zien komen.
Wat is het electra verbruik op een dag als vandaag en gisteren i.v.m met 2 weken geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:14:

Hoeveel gas verbruik je nog naast de ventiline op jaarbasis? en wat is je aanvoer temp van de CV/warmtepomp op een dag als vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximossel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09 08:32
Hallo tweakers,

Wij wonen sinds 2018 in ons nieuwe vrijstaande huis (bouwjaar 2018). wij hebben de ecolution combi 50 en een intergas HRE 36. De beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming en de bovenverdieping van radiatoren.

wij verbruiken per jaar 800m3 gas waarbij de thermostaat (honeywell round modulation) beneden op 21c staat (24/7)

we zijn blij met het lage verbruik maar we zijn minder te spreken over het comfort. Het is eigenlijk nooit echt prettig warm. ben al behoorlijk aan het spelen geweest met diverse instellingen op beide apparaten maar de klachten blijven.

het valt me op dat we 1 stookmoment per dag hebben van een gemiddeld 3 tot 4 uur en dan blijft het volgens de thermostaat 21c de rest van de dag . de CV begint dan weer te stoken bij 20 graden.

is het mogelijk het zo in te stellen dat er meerdere korte stookmomenten zijn en zo hopelijk een wat constantere temperatuur ervaren. of is er een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Simpel78 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:19:
[...]

Wat is het electra verbruik op een dag als vandaag en gisteren i.v.m met 2 weken geleden?
Gisteren was mijn verbruik 60kWh, vandaag zit ik op 25kWh. In november was mijn verbruik in totaal 800kWh.
Helaas schakelt de WP relatief snel de elektrische elementen bij.
Als ik de ruimte had voor een buitenunit, dan had ik ook zeker niet gekozen voor de Modulair red.
Qua aanschaf was het een flinke investering, een LG monoblock heb je voor een fractie van de prijs.
Het is niet mogelijk om deze pomp slim aan te sturen of uit te lezen, er zit wel een RS485 aansluiting op, hiermee zou het in theorie wel mogelijk zijn om de WP uit te lezen en aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
Simpel78 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:23:
[...]

Hoeveel gas verbruik je nog naast de ventiline op jaarbasis? en wat is je aanvoer temp van de CV/warmtepomp op een dag als vandaag?
De aanvoer temperatuur op de warmtepomp is op een dag als vandaag 19 graden, hier verwarm ik dan wel de woonkamer met een airco nog.
Op jaarbasis verbruik ik 500 m3 gas, maar het probleem is dat ik de vloerverwarming niet echt aan krijg door de airco die aanstaat. Alleen in de nacht en ochtend als de temp onder de 20 graden zakt gaat de cv nog aan en worden de overige ruimtes verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
205Gutmann schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:23:
[...]

Gisteren was mijn verbruik 60kWh, vandaag zit ik op 25kWh. In november was mijn verbruik in totaal 800kWh.
Helaas schakelt de WP relatief snel de elektrische elementen bij.
Als ik de ruimte had voor een buitenunit, dan had ik ook zeker niet gekozen voor de Modulair red.
Qua aanschaf was het een flinke investering, een LG monoblock heb je voor een fractie van de prijs.
Het is niet mogelijk om deze pomp slim aan te sturen of uit te lezen, er zit wel een RS485 aansluiting op, hiermee zou het in theorie wel mogelijk zijn om de WP uit te lezen en aan te sturen.
Interessant, maar dan schakel je het voordeel van het gebruik van ventilatiewarmte toch uit? Ik heb voldoende ruimte voor een buitenunit dus dat hoeft het probleem niet te zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Dat komt redelijk overeen met mijn Modul-AIR All-E bij mijn ouders. Ik heb de snelheid van de flow teruggebracht (min-max) om zo het apparaat meer de tijd te geven om het cv water op te warmen (compressor die 5 graden verschil opwarmt i.p.v. 3 ) Maar dat kun je alleen in het installateurs menu doen. Wanneer de naverwarmer uitgeschakeld is in het installateurs menu, rekent het apparaat dat beter uit.

Ik mis ook de slimme aansturing, de hele tijd naar zolder rennen werkt ook niet. Ook snap ik de werking niet van de naverwarmer. Wel dat het cv water na de compressor verder wordt opgewarmd. Maar ik heb altijd het idee, dat dat ding vol aanstaat en niet in stapjes. Ik heb geen idee hoe en wanneer het elektrische element aanslaat. Volgens mij valt er veel meer efficiënte eruit te halen. Mooiste is de gehele aansturing te doen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Als ik het elektrische element uitschakel, doet mijn WP ook geen legionellarun meer.
Het liefste zou ik de optie hebben om het elektrische element enkel in CV modus te blokkeren.
Helaas is de firmware erg beperkt.
@selocan Een monoblock is veel goedkoper in aanschaf, de modulair red kost al gauw 10 tot 11lk, daar krijg je dan 2700 euro subsidie op. Voor minder dan de helft van het geld heb je een LG monoblock warmtepomp, voor het sanitairwarmwater zou ik dan een warmtepompboiler kiezen, dan heb je alsnog het voordeel van een ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
De Modul Air ALL-E verwarmt aan de hand van vraag, zodra de temparatuur niet meer wordt bereikt en de warmtepomp al actief is wordt het elektrisch element geschakeld. Wat ik zo snel zie is dat bij < 0,2 °C afwijking deze begint te pulsen (aan uit op 50% vermogen) en zodra de afwijking meer dan > 0,2 °C wordt het element volledig aangezet op 100%. Ik denk dat er nog een klein overgangsgebied is, alleen is de nauwkeurigheid van mijn thermostaat dusdanig laag dat ik altijd maar heel kort een tussenstand van het elektrisch element waarneem (continu 50%). Zodra het element volledig aangaat, dan blijft het elektrisch element verwarmen tot er een punt is bereikt van 0,5 °C boven de ingestelde waarde. Dan schakelt het element uit en is het wachten totdat we weer onder de ingestelde waarde komen.
Bij deze temperaturen (-2 °C) is dat ongeveer 8 uur per dag dat het element volledig aanstaat en ongeveer 2 á 4 uur aanloop heeft met het pulsen, de rest van de dag zitten we op/boven de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahaho89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-02-2024
HULP gezocht
--------------------

Goedendag allen.
Wij hopen dat één van jullie ons kan helpen met het oplossen van ons warmteprobleem.

Sinds 1.5 jaar zijn wij in het bezit van een Inventum Spaarpomp. Wij vinden het een ideaal apparaat en ons gasverbruik is daardoor aanzienlijk lager. Onze woning blijft warm totdat het winter wordt...
Dan vraagt ons vloesverwarmingssysteem meer aanvoer, althans huis koelt af en hij moet harder werken.

Bij zulke momenten werk de spaarpomp afdoende en kan onze CV het niet aan. Elke zegt hij dat de druk (code 1) te hoog is. Temperatuur staat op 40 graden, maar de druk gaat zo rond de 50-65.
Er zit een terugslagklep onder de aanvoer (dit conform de installatie van de spaarpomp).
Resultaat ; geen verwarming meer.

Wij hebben al meerdere instellingen veranderd waaronder de pompsnelheid van de cv.
Echter komen wij er gewoon niet meer uit.
Wij zoeken iemand die ervaring / een oplossing heeft dan wel voor de juiste instellingen kan voorzien.

CV betreft een Intergas HRE 28 - 24A.
Zone vloerverwarming regeling met op elke kamer (5 stuks) eigen thermostaat.
De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten op de aan-/uit schakelaar van de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:52
selocan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:33:
[...]

De aanvoer temperatuur op de warmtepomp is op een dag als vandaag 19 graden, hier verwarm ik dan wel de woonkamer met een airco nog.
Op jaarbasis verbruik ik 500 m3 gas, maar het probleem is dat ik de vloerverwarming niet echt aan krijg door de airco die aanstaat. Alleen in de nacht en ochtend als de temp onder de 20 graden zakt gaat de cv nog aan en worden de overige ruimtes verwarmd.
Begrijp ik het goed dat de warmtepomp op een dag als die, water van 19 graden kon leverde?

Ik ben op zoek naar de watertemperatuur die de spaarpomp kan leveren. Op de site zie ik dat dit tot temperaturen tot 60 graden kunnen maar in de praktijk lijkt dat veel lager. Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het ventilatievolume (120 - 250) en de retourtemperatuur maar nergens vind ik bij welke parameters welke temperatuur bereikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
LPieter schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:23:
[...]

Begrijp ik het goed dat de warmtepomp op een dag als die, water van 19 graden kon leverde?

Ik ben op zoek naar de watertemperatuur die de spaarpomp kan leveren. Op de site zie ik dat dit tot temperaturen tot 60 graden kunnen maar in de praktijk lijkt dat veel lager. Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het ventilatievolume (120 - 250) en de retourtemperatuur maar nergens vind ik bij welke parameters welke temperatuur bereikt kan worden.
Heel eerlijk weet ik niet wat je nu exact vraagt. Mijn afgezogen temperatuur is gemiddeld over alle kanalen 19 graden. Met deze temperatuur kan de pomp regelmatig tot 40 graden CV temperatuur aanleveren. Mijn warmwater temperatuur staat op 50 graden wat meer dan genoeg is om te douchen. De uitdaging is wel dat er maar een vat van 60 liter in zit en dit is tijdens het douchen met een regenpomp snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-07 14:23
Hallo allen!

Op dit moment heb ik zelf de Nest Thermostat E (deze hadden we nog) aan de Inventum Spaarpomp (deze is nieuw) hangen.

Wat er nu gebeurd is dat de Inventum 24/7/365 aan staat waardoor ons huis (met vloerverwarming) continue tussen de 20 en 21 graden is. Ook als ik de thermostaat lager zet (zeg 15 graden) blijft de Spaarpomp actief "verwarmen". De CV springt ook meteen aan op het moment dat er ook maar een halve graag warmtevraag is.

Mijn vraag is of dat met een Honeywell Lyric L6R mogelijk anders gaat zijn. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervdkellen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 15:49
MortuusNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:41:
Hallo allen!

Op dit moment heb ik zelf de Nest Thermostat E (deze hadden we nog) aan de Inventum Spaarpomp (deze is nieuw) hangen.

Wat er nu gebeurd is dat de Inventum 24/7/365 aan staat waardoor ons huis (met vloerverwarming) continue tussen de 20 en 21 graden is. Ook als ik de thermostaat lager zet (zeg 15 graden) blijft de Spaarpomp actief "verwarmen". De CV springt ook meteen aan op het moment dat er ook maar een halve graag warmtevraag is.

Mijn vraag is of dat met een Honeywell Lyric L6R mogelijk anders gaat zijn. Iemand ervaring?
De nest thermostaat is niet geschikt voor de spaarpomp

inventum zelf geeft alleen aan dat onderstaande thermostaten werken via opentherm modulerend.

Inventum – EVA Thermostaat
Honeywell – T87M2018
Honeywell - T87M1003 Modulation
Honeywell - Chronotherm Touch Modulation
Honeywell - Chronotherm CMT937M1003
Quby - Eneco Toon
Remeha - iSense
Remeha - qSense
Remeha - eTwist *altijd in combinatie met een gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
Hi Jasper,

Ik weet dat hij niet ondersteund word... maar hij "werkt" wel. Daarom vroeg ik ook wat de ervaringen waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-05 16:36
Beste tweakers,

Ik heb een DucoBox WTW, wat onder de motorkap exact hetzelfde apparaat is als de Inventum Ecolution Solo, in combinatie met een Intergas HReco CV-ketel.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming (in de woonkamer) en LT-radiatoren.

Het betreft nieuwbouw (nu 2 jaar geleden opgeleverd). Helaas heeft het installateursbedrijf veel steken laten vallen. Zo stond de ventilatiewarmtepomp bij alle bewoners op A1 (ventilatiebedrijf), dus het eerste jaar hadden alle bewoners hun huis volledig op gas gestookt. Later ontdekten we dat deze op A2 hoort te staan.
Sindsdien merk je vooral in het voor- en najaar de voordelen: het huis wordt goed op temperatuur gehouden en het voelt continu behaaglijk doordat de verwarming nooit helemaal afkoelt. Het duurt een hele tijd in het najaar voordat de ketel pas voor het eerst bijspringt. Wat dat betreft echt tevreden!

Echter, in de winter kan de DucoBox het niet bijhouden, en moet de CV-ketel vaak bijspringen. In die situatie, wanneer de DucoBox en CV-ketel allebei actief zijn, ontstaat het probleem dat je het leidingwater heel hard door de radiatoren hoort ruisen. Dit is zelfs zo hinderlijk dat ik er 's nachts wakker van word, zodra de verwarming aan springt.

Mijn theorie is dat de CV-ketel en ventilatiewarmtepomp allebei water door het systeem pompen, waardoor de gecombineerde pompsnelheid veel te hoog is.

Hier wat instellingen en zaken die ik al geprobeerd heb:

* De aanvoertemperatuur van de Intergas ketel is 35 graden.
* De pompsnelheid van de Intergas ketel moduleert tussen 80% en 99% (ingesteld door installateur). Volgens de installatiehandleiding is een hoge pompsnelheid aanbevolen in het geval van vloerverwarming (de vloerverwarming heeft namelijk geen aparte pomp).
* Als ik de ventilatiewarmtepomp op A1 (ventileren) zet, dan ruisen de radiatoren een heel stuk minder, omdat alleen de CV-ketel pompt. Vandaar mijn theorie dat ketel+ventilatiewarmtepomp voor een te hoge watersnelheid zorgt.
* Ik heb geprobeerd de pompsnelheid van de Intergas-ketel te verlagen: het resultaat is dat de ketel gaat pendelen. Binnen no-time heeft de ketel een overshoot naar 40 graden aanvoer, terwijl hij op 35 graden is ingesteld, en dan slaat hij af. Dus dan toch maar weer een hogere pompsnelheid. Omdat de ventilatiewarmtepomp ook al verwarmt, is er maar weinig extra voor nodig om de CV-ketel zijn aanvoer te laten bereiken.
* Het ruisen van de leidingen wordt minder als ik alle thermostaatkranen op de radiatoren volledig open (stand 5) zet. Het is dus een optelsom van factoren: de thermostaatkranen sluiten de leidingen gedeeltelijk af terwijl er een enorme watersnelheid is doordat de ketel en de ventilatiewarmtepomp gezamenlijk rondpompen.

Herkent iemand dit probleem en ziet iemand een oplossing? Ik heb al van alles geprobeerd.
Het grote manco is denk ik vooral dat de installateur alles heeft ingeregeld op de situatie dat alleen de CV-ketel uit is en de ventilatiewarmtepomp alleen maar ventileert (A1).

[ Voor 0% gewijzigd door eriadoc op 21-01-2024 15:00 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik weet dat de inventum tussen retour en aanvoer een 3c verschil houd door de pomp te moduleren.
C.v. En inventum staan parallel op elkaar zodat ze altijd stand alone kunnen werken wat je zelf ook al merkt.
De nefit stond bij mij op modulerende pomp tussen 70 en 90%
Ruisende leidingen nooit gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
sahaho89 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:56:
HULP gezocht
--------------------

Goedendag allen.
Wij hopen dat één van jullie ons kan helpen met het oplossen van ons warmteprobleem.

Sinds 1.5 jaar zijn wij in het bezit van een Inventum Spaarpomp. Wij vinden het een ideaal apparaat en ons gasverbruik is daardoor aanzienlijk lager. Onze woning blijft warm totdat het winter wordt...
Dan vraagt ons vloesverwarmingssysteem meer aanvoer, althans huis koelt af en hij moet harder werken.

Bij zulke momenten werk de spaarpomp afdoende en kan onze CV het niet aan. Elke zegt hij dat de druk (code 1) te hoog is. Temperatuur staat op 40 graden, maar de druk gaat zo rond de 50-65.
Er zit een terugslagklep onder de aanvoer (dit conform de installatie van de spaarpomp).
Resultaat ; geen verwarming meer.

Wij hebben al meerdere instellingen veranderd waaronder de pompsnelheid van de cv.
Echter komen wij er gewoon niet meer uit.
Wij zoeken iemand die ervaring / een oplossing heeft dan wel voor de juiste instellingen kan voorzien.

CV betreft een Intergas HRE 28 - 24A.
Zone vloerverwarming regeling met op elke kamer (5 stuks) eigen thermostaat.
De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten op de aan-/uit schakelaar van de cv.
Volgens mij zit er iets niet goed aangesloten, waardoor het warmtepomp circuit wordt weggedrukt door de gasketel. Heb je een foto of tekening van de opstelling inclusief alle leidingen?
En je haalt druk en temperatuur door elkaar, maak even je verhaal helder... Voordat we verkeerde aannames gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
eriadoc schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:53:
Beste tweakers,

Ik heb een DucoBox WTW, wat onder de motorkap exact hetzelfde apparaat is als de Inventum Ecolution Solo, in combinatie met een Intergas HReco CV-ketel.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming (in de woonkamer) en LT-radiatoren.

Het betreft nieuwbouw (nu 2 jaar geleden opgeleverd). Helaas heeft het installateursbedrijf veel steken laten vallen. Zo stond de ventilatiewarmtepomp bij alle bewoners op A1 (ventilatiebedrijf), dus het eerste jaar hadden alle bewoners hun huis volledig op gas gestookt. Later ontdekten we dat deze op A2 hoort te staan.
Sindsdien merk je vooral in het voor- en najaar de voordelen: het huis wordt goed op temperatuur gehouden en het voelt continu behaaglijk doordat de verwarming nooit helemaal afkoelt. Het duurt een hele tijd in het najaar voordat de ketel pas voor het eerst bijspringt. Wat dat betreft echt tevreden!

Echter, in de winter kan de DucoBox het niet bijhouden, en moet de CV-ketel vaak bijspringen. In die situatie, wanneer de DucoBox en CV-ketel allebei actief zijn, ontstaat het probleem dat je het leidingwater heel hard door de radiatoren hoort ruisen. Dit is zelfs zo hinderlijk dat ik er 's nachts wakker van word, zodra de verwarming aan springt.

Mijn theorie is dat de CV-ketel en ventilatiewarmtepomp allebei water door het systeem pompen, waardoor de gecombineerde pompsnelheid veel te hoog is.

Hier wat instellingen en zaken die ik al geprobeerd heb:

* De aanvoertemperatuur van de Intergas ketel is 35 graden.
* De pompsnelheid van de Intergas ketel moduleert tussen 80% en 99% (ingesteld door installateur). Volgens de installatiehandleiding is een hoge pompsnelheid aanbevolen in het geval van vloerverwarming (de vloerverwarming heeft namelijk geen aparte pomp).
* Als ik de ventilatiewarmtepomp op A1 (ventileren) zet, dan ruisen de radiatoren een heel stuk minder, omdat alleen de CV-ketel pompt. Vandaar mijn theorie dat ketel+ventilatiewarmtepomp voor een te hoge watersnelheid zorgt.
* Ik heb geprobeerd de pompsnelheid van de Intergas-ketel te verlagen: het resultaat is dat de ketel gaat pendelen. Binnen no-time heeft de ketel een overshoot naar 40 graden aanvoer, terwijl hij op 35 graden is ingesteld, en dan slaat hij af. Dus dan toch maar weer een hogere pompsnelheid. Omdat de ventilatiewarmtepomp ook al verwarmt, is er maar weinig extra voor nodig om de CV-ketel zijn aanvoer te laten bereiken.
* Het ruisen van de leidingen wordt minder als ik alle thermostaatkranen op de radiatoren volledig open (stand 5) zet. Het is dus een optelsom van factoren: de thermostaatkranen sluiten de leidingen gedeeltelijk af terwijl er een enorme watersnelheid is doordat de ketel en de ventilatiewarmtepomp gezamenlijk rondpompen.

Herkent iemand dit probleem en ziet iemand een oplossing? Ik heb al van alles geprobeerd.
Het grote manco is denk ik vooral dat de installateur alles heeft ingeregeld op de situatie dat alleen de CV-ketel uit is en de ventilatiewarmtepomp alleen maar ventileert (A1).
Denk dat je aanname redelijk klopt, sta er wel van te kijken dat de intergas ketel een 35 °C aanvoertemperatuur kan leveren. De mijne kwam nooit lager dan 50 °C. Ik zou een hogere aanvoertemperatuur overwegen van de gasketel en de pompsnelheid reduceren naar een acceptabele geruisloze waarde.
Voordat je het doet een controle vraag, weet je zeker dat er geen lucht in de radiatoren zit? Dat hoor je namelijk best goed als een pomp harder gaat pompen. Meestal kan je een radiator ter plaatse ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Laatst online: 11:54
@eriadoc welke cv-ketel is er geplaats? Je geeft aan een Intergas HReco maar welk type, 36, 30 of 24kW.

Je geeft aan dat het huis 2 jaar oud is, het zal dus optimaal geïsoleerd zijn en de warmte behoefte navenant erg laag.

De spaarpomp geeft ongeveer 1,5kW aan warmte aan de centrale verwarming, een Intergas afhankelijk van het type minimaal 8kW. De HReco kan minimaal op 30% van zijn vermogen branden voordat hij gaat pendelen, voor een 24kW ketel is dat dus 8kW en voor 36kW wordt het probleem nog groter namelijk 12kW.

Het cv-vermogen is dus veel groter dan die van de warmtepomp, om dit vermogen kwijt te kunnen aan een LT systeem (radiatoren en vloerverwarming) moet er voldoende doorstroming zijn. Als er teveel radiatoren dicht staan gaat dit dus niet lukken, ter plaatse van de kranen krijg je dan ruis.

Ik heb zelf een Inventum Ecolution waarvan de minimale pompsnelheid kan worden ingesteld van 30-65% (voor als beide systemen tegelijk draaien?)

[ Voor 91% gewijzigd door BuysB op 22-01-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen91
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-07 14:39
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een Modul air all-e warmtepomp met een boilervat van 300 liter. Ik probeer een zo optimaal rendement te halen met zo min mogelijk stroomverbruik. ik gebruik hiervoor verschillende topics binnen Tweakers, waarvoor dank!

Nu loop ik tegen twee problemen aan.

Wanneer ik alle radiotoren op de 1e en 2e verdieping uit heb en alleen warmte vraag op de beneden verdieping waar vloerverwarming ligt, krijg ik regelmatig foutcode F81 (geen temperatuur verschil over de verdamper). Wil dit zeggen dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan aan de CV of is er bij deze foutcode geen verschil van temperatuur over de verdamper en uitgaande lucht?

Daarnaast heb ik het vermoeden dat wanneer er in bovenstaande situatie geen warmtevraag is de driewegklep niet overschakelt naar het verwarmen van de boiler. Huidige instelling is dat ik de CV voorrang geef. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Modul air slimmer schakelt om zijn warmte kwijt te kunnen. Ik heb boven Honeywell Home modulation thermostaat en beneden ook een Honeywell thermostaat die de vloerverwarming aanstuurt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marbo62
  • Laatst online: 19-02-2024
@MortuusNL en @Jaspervdkellen
Ik heb zelf onlangs ook mijn spaarpomp geïnstalleerd nadat ik de online cursus had gedaan op de website van Inventum. Daar staat idd een lijst met een aantal thermostaten. Ik heb zelf de I sense van Remeha, die dus ook op de lijst staat. Deze werd niet altijd goed gekoppeld. Ik heb contact gehad met Inventum en die antwoordden dat toch echt alleen de Inventum – EVA Thermostaat en Honeywell en Honeywell T87M2018 goed werken: We hebben onze eigen Eva thermostaat en de Honeywell Round Modulation uitvoerig getest en vrijgegeven. Overige thermostaten adviseren wij niet en hier kunnen we ook de (optimale) werking niet van garanderen.
De regelsoftware is vrij uniek en kan niet met alle opentherm thermostaten juist communiceren.
Mijn advies zou dus zijn om de thermostaat te vervangen.

Wel een beetje verwarrend.
Voor weinig heb ik de laatste op de kop getikt. Hij wordt nu wel herkend als Open Therm thermostaat.
Nu heb ik ook het probleem dat de cv ketel al bij springt als ik de thermostaat een halve graad hoger zet. Na een poosje stopt hij daar soms mee. Ik ben van mening dat de spaarpomp nog veel meer warmte moet kunnen leveren.
Ik ga nu experimenteren met voor de cv en de spaarpomp elk een aparte thermostaat zoals er al meerdere Tweaker geadviseerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriadoc
  • Laatst online: 24-05 16:36
Bedankt voor jullie inzichten en meedenken.

@BuysB het gaat om HRe 36, de zwaarste variant dus helaas!
Ik heb het vermogen ingesteld op min. 25% en max. 40%
De pompsnelheid op min. 80% tot max 99%.
Is het trouwens nog zinvol om de max gelijk aan de min te zetten?

Ik heb de min. pompsnelheid van de warmtepomp ook nog gecontroleerd, die staat al op 30% (lager kan dus niet).

@beestemans Voordat ik mijn post plaatste, heb ik alles ontlucht om dat uit te sluiten, maar er kwam nergens lucht uit. Dus dat is het probleem niet.

Ik heb alle radiatoren inmiddels veel verder open gezet (behalve in 1 van de slaapkamers). Het gesuis, wanneer de cv-ketel aan is, is gelukkig nu al stukken minder.

Toch vind ik het niet heel intuïtief. Voor de warmtepomp wordt aangeraden om niet alle kamers vol open te zetten, zodat de 1,5 kW terechtkomt op de plek waar die het meest gewenst is. Volgens dat principe had ik de thermostaatkranen van de radiatoren slim ingesteld, zodat boven een bepaalde bereikte temperatuur alleen de woonkamer nog verwarmd wordt (waar de thermostaat is).
Echter, dit werkt dus juist niet goed voor de ketel omdat hij dan te veel warmte produceert en deze niet kwijt kan. Maar je gaat natuurlijk ook niet je thermostaatkranen telkens veranderen afhankelijk van of alleen de warmtepomp actief is, of dat ook de cv-ketel meedoet.

Ik zal proberen om de min. pompsnelheid te verlagen naar 70%, voorheen ging de ketel dan al pendelen, maar misschien dat het nu meevalt omdat de radiatoren verder open staan.

Ik kan in het weekend proberen of ik het leidingwerk goed op de foto krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik zou het cv vermogen minimaal zetten.
Mijn nefit had een minimaal vermogen van 5,2kw en dat was nog teveel voor het huis.

Nefit cv nú overigens vervangen voor een Panasonic warmtepomp van 5kw en die heeft het deze winter op zijn sloffen gedaan, de inventum gebruik ik nog voor warm water en mocht het super koud worden kan hij nog mee helpen verwarmen.
De inventum combi 50 heeft 50l warm water van 50c, maar die krijgt uit mijn hygiëne boiler van de Panasonic 30 a 32c voor verwarmd water dus heb ik voldoende sww capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
@Verwijderd

Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat!

Mijn Spaarpomp blijft gewoon een delta T van 5 graden uitstoten ongeacht wat de thermostaat aan geeft.

Iemand enig idee of de andere HoneyWell thermostaten (Zoals de Lyric serie) wel werkend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@eriadoc wat je zou kunnen doen is een open verdeler creëren of een buffervat plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Snap dat je de 1,5kW gericht wilt inzetten, ik zou echter ervoor kiezen voor stabiliteit en gemak en daarom de radiatoren zoveel mogelijk openzetten. Draait de warmtepomp ook beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een inventum ecolution combi 50. Ik heb nog een honeywell round thermostaat die via aan/uit is ingesteld op mijn intergas HRE kompakt. De bedrading van de thermostaat worden via de Inventum doorgelust naar de intergas.

Mijn vraag: Kan ik hier een TADO thermostaat op aansluiten. Intergas CV kan ik op opentherm zetten (poortje 11/12 ipv 6/7) maar moet ik dan ook wat in de Inventum aanpassen? (of gaat het helemaal niet werken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Inventum kan niet openterm, Tado wel aan-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 16:32
Jaspervdkellen schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:46:
Hier afgelopen vrijdag nieuwe ventilator in de inventum spaarpomp ( Warmtewinner) de oude maakte afgelopen week erg veel herrie. Bleek na verwijderen dat hij uit balans was en lagers op. Nu weer heerlijk stil
Beetje late reactie maar kan niet veel vinden: mijn ventilator (althans dat denk ik) maakt ook een hoop herrie. Heb je de ventilator zelf vervangen? Ik heb moeite om deze te vinden.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@mierenfokker
Zoals gemeld al de combi 50 werkt alleen met aan/uit thermostaat.
Na het uitzetten via die thermostaat loopt ie ook een 45m door.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 30-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo62
MortuusNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:41:
@Verwijderd

Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat!

Mijn Spaarpomp blijft gewoon een delta T van 5 graden uitstoten ongeacht wat de thermostaat aan geeft.

Iemand enig idee of de andere HoneyWell thermostaten (Zoals de Lyric serie) wel werkend zijn?
Na 1 week, met niet al te koud weer, komt de inventum spaarpomp toch niet verder dan ca 16,5 graden. Om het warmer te krijgen zet ik nu de aparte thermostaat van de cv een graadje hoger. Delta T blijft ook nu gewoon ca 5 graden. Verbruik is ca 7kwh per dag. Ik kan nu in ieder geval zelf bepalen wanneer ik de cv ketel mee wil laten doen. (en dat is niet vaak, 16,5 is genoeg)
Huis is van 2000, dus redelijk geisoleerd. alleen de woonkamer van ca 50 m2 en de badkamer wordt verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Marbo62 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:50:
[...]

Na 1 week, met niet al te koud weer, komt de inventum spaarpomp toch niet verder dan ca 16,5 graden. Om het warmer te krijgen zet ik nu de aparte thermostaat van de cv een graadje hoger. Delta T blijft ook nu gewoon ca 5 graden. Verbruik is ca 7kwh per dag. Ik kan nu in ieder geval zelf bepalen wanneer ik de cv ketel mee wil laten doen. (en dat is niet vaak, 16,5 is genoeg)
Huis is van 2000, dus redelijk geisoleerd. alleen de woonkamer van ca 50 m2 en de badkamer wordt verwarmd.
Staat hij voor een aantal dagen 24/7 aan? Alleen op die manier haal je volgens mij optimaal rendement en warmte uit een relatief kleine WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marbo62
Hij staat inderdaad continue aan. Nu het buiten een paar dagen zowel s'nachts als overdag ca 10 graden is is de temperatuur zelfs gestegen naar 18 graden in de woonkamer, als experiment heb ik ook de cv en vloerverwarming in de badkamer uitgezet. Het energie verbruik is nauwelijks toegenomen, dus nog steeds ca 7kwh per etmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Marbo62 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:38:
Hij staat inderdaad continue aan. Nu het buiten een paar dagen zowel s'nachts als overdag ca 10 graden is is de temperatuur zelfs gestegen naar 18 graden in de woonkamer, als experiment heb ik ook de cv en vloerverwarming in de badkamer uitgezet. Het energie verbruik is nauwelijks toegenomen, dus nog steeds ca 7kwh per etmaal.
Het verbruik meet ik 10jaar van de combi50.
Meestal zo een 270 a 280w tijdens c.v modus.
Met sww verwarmen naar 360w
Tijdens legionell run 450w
Gaat je c.v. Mee verwarmen loopt het verbruik op naar mate het c.v. Water warmer word bij m8j bij de 30c c.v water temperatuur een 305w
Maar 24hx0,28kwh=6,7kwh
Uit ervaring weet ik dat verbruik incl. sww bij mij meestal een 7,2kwh per dag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
Hallo Allen!

Even een Honeywell Lyric T6R geprobeerd op mijn systeem.... Doet hetzelfde als de Nest. Warmtepomp brand 24/7 ook als je de thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden of "uit" zet.

Conclusie in mijn ogen is dus dat de Spaarpomp niet reageert op wat deze thermostaten zeggen...

Rest mij eigenlijk nog een vraag... Gaat de Spaarpomp zelf uit/minder hard werken bij warmere dagen, of moet ik dit bijvoorbeeld handmatig aanpassen?

Ik hoor graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Heeft iemand hier zelf zijn ventilatie-kanalen weleens schoon gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mierenfokker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
Nee,
Staat wel al heel lang op mijn lijstje om dit door een bedrijf te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
SpikeHome schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Nee,
Staat wel al heel lang op mijn lijstje om dit door een bedrijf te laten doen.
Bij mij ook haha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marbo62
Ik heb het pas laten doen omdat ik ventilatie warmtepomp wilde installeren, dan is het handig als de leidingen schoon zijn van te voren.
Door de cv monteur die dat wel eens meer doet. Hij had een kleine stofzuiger en een borstel met een flexibele as op een boormachine.
Bij het aansluiten van mijn Inventum Spaarpomp door mijzelf moest ik wat leidingen wijzigen. Tot mijn verbazing waren deze helemaal niet schoon! Toen heb ik ook wat andere ventielen gedemonteerd en er met mijn telefooncamera wat foto's van gemaakt. Ook hier viel het resultaat tegen. Wellicht kon hij niet overal goed bijkomen omdat er wat haakse bochten in het stelsel zitten. Ook was er wat stucwerk beschadigd bij het demonteren van de ventielen, waarvan hij niets gezegd had.
Kortom, misschien kan je het net zo goed zelf doen. Een borstel met verlengstukken koop je bij 123borstels.nl en met een stofzuiger slang van een bouwstofzuiger kom je ook een heel eind.
Of misschien toch maar een gespecialiseerd bedrijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Mattie112 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Beetje late reactie maar kan niet veel vinden: mijn ventilator (althans dat denk ik) maakt ook een hoop herrie. Heb je de ventilator zelf vervangen? Ik heb moeite om deze te vinden.
Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.

Ik kon op het reviseren zelf 20 min. wachten en was 120 euro kwijt (nieuwe kost 600), maar online zie ik dat je meestal moet opsturen en kost het rond de 200 euro. Hij is stiller geworden dan dat ie nieuw was en er zijn betere (vochtbestendigere) lagers gebruikt dan het origineel.
Zo ver als ik kon komen met een stofzuigerslang. En met de afzuiger zelf op de hardste stand. Daarna de filters vervangen. Kwam wel wat uit maar niet enorme hoeveelheden. Is wel maar 5 a 6 jaar oud huis.

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 20-02-2024 09:56 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.

Ik kon op het reviseren zelf 20 min. wachten en was 120 euro kwijt (nieuwe kost 600), maar online zie ik dat je meestal moet opsturen en kost het rond de 200 euro. Hij is stiller geworden dan dat ie nieuw was en er zijn betere (vochtbestendigere) lagers gebruikt dan het origineel.

[...]
Zo ver als ik kon komen met een stofzuigerslang. En met de afzuiger zelf op de hardste stand. Daarna de filters vervangen. Kwam wel wat uit maar niet enorme hoeveelheden. Is wel maar 5 a 6 jaar oud huis.
Bedankt voor je reactie! Ik was al begonnen met demonteren maar kwam er toch niet uit hoe ik de ventilator er uit moest krijgen. Had eea hier op geschreven maar nog geen reactie: Ventilator Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp) vervangen misschien heb jij de gouden tip?Hij ligt nog helemaal open nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Mattie112 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik was al begonnen met demonteren maar kwam er toch niet uit hoe ik de ventilator er uit moest krijgen. Had eea hier op geschreven maar nog geen reactie: Ventilator Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp) vervangen misschien heb jij de gouden tip?Hij ligt nog helemaal open nu :)
Helaas (voor jou) heb ik een evolution solo dus niet helemaal hetzelfde om uit elkaar te halen ben ik bang.

Toen ik het 'huis' (bij mij een ijzeren bak) van de ventilator kon zien (zat een grote plaat voor alles die ik los kon maken met 6 schroeven) moest ik enkel de kabels losmaken en 4 schroeven bovenop los halen (rond de uitvoer buis) om het huis los te halen.

Je zou het nog kunnen vragen aan het bedrijf waar je eventueel een nieuwe wilt kopen of wilt laten reviseren. Die hebben daar (soms) instructies voor.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]

[...]
Mooi uurloon :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Helaas (voor jou) heb ik een evolution solo dus niet helemaal hetzelfde om uit elkaar te halen ben ik bang.

Toen ik het 'huis' (bij mij een ijzeren bak) van de ventilator kon zien (zat een grote plaat voor alles die ik los kon maken met 6 schroeven) moest ik enkel de kabels losmaken en 4 schroeven bovenop los halen (rond de uitvoer buis) om het huis los te halen.

Je zou het nog kunnen vragen aan het bedrijf waar je eventueel een nieuwe wilt kopen of wilt laten reviseren. Die hebben daar (soms) instructies voor.
Nee helaas die hebben geen instructie (vreemd genoeg). Is nu wel een reactie dus dat ga ik testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Die van de Solo is net zo makkelijk te vervangen als van de Combi, klep open, voorplaat verwijderen, 4 schroeven los draaien van bovenaf, kabel loskoppelen op print en terughalen, ventilatorkast openen, laatste versie had 6 popnageltjes, deze heb ik later vervangen door zelftappertjes.

Instructie om lagers te vervangen vind je op YT, ebm pabst !

Uit en thuis in half uurtje. Lagers 2x kosten destijds 1,- per stuk (2 nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb ik lagers zelf ook vervangen en sinds dien nooit meer problemen.

Ook heb ik denk CV ketel buiten gebruik gemaakt en de lucht aansluiting van de cv ketel gebruik ik nu om bij de inlaat lucht van buiten bij te mengen.

De paar dagen dat het vries zet ik een infrarood kacheltje aan.
Voor warm water heb ik na de inventum ecolution een 50 liter boiler geplaatst.
Nadeel van boiler is wel stilstand verlies van 0,4kwh per dag. Ik verwacht dat dit in de zomer nog maar 0,3kwh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
MortuusNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:55:
Hallo Allen!

Even een Honeywell Lyric T6R geprobeerd op mijn systeem.... Doet hetzelfde als de Nest. Warmtepomp brand 24/7 ook als je de thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden of "uit" zet.

Conclusie in mijn ogen is dus dat de Spaarpomp niet reageert op wat deze thermostaten zeggen...

Rest mij eigenlijk nog een vraag... Gaat de Spaarpomp zelf uit/minder hard werken bij warmere dagen, of moet ik dit bijvoorbeeld handmatig aanpassen?

Ik hoor graag :)
Ik heb de Inventum EVA als thermostaat. Je kunt de temperatuur wijzigen en de ventilatie stand wijzigen. Daarnaast kun je via de bijbehorende app een schema instellen en de 'luchtkwaliteit' inzien.

Ik begreep van Inventum dat ze op termijn hier ook zoneregeling aan wilde toevoegen met draadloze thermometers etc. Maar dit was nog in ontwikkeling.

Dit de thermostaat vanuit Inventum zelf, dus ga er vanuit dat deze altijd functioneren.

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpy747
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-09 11:27
Ik zie steeds de verwijzing naar de lagers bij hornbach maar officieel zijn dit skatewiel lagers met een zz specificatie en de originele zijn 608 2z, als je dan ook nog een 608 2z/c3 besteld ben je online 2.60 euro kwijt maar heb je wel een lager volgens specificatie van de fabriek. Niks moet maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Ik betwijfel de fabriek specificatie gezien de hoeveelheid lagers die al gewisseld zijn. De "skatewiel" lagers lijken langer mee te gaan (conclusie uit diverse opmerkingen in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Ik heb al een aantal jaar een Ecolution Combi 50, icm zonneboiler, zonnepanelen en pelletkachel ben ik van het gas af getweakt. Mijn insteek is altijd geweest zuinig om te springen met energie, de WP stond dus niet de hele dag aan, ik nam genoegen met een graadje lager TOTDAT....

Mijn energieleverancier (en veel andere) bedachten dat ze tekort verdienen en met boetes komen voor terug leveren van zonnestroom en TLV te verlagen naar nihil.

Dit heeft me doen besluiten anders om te gaan met het begrip 'zuinig' de WP staat nu dus 24/7 aan. Kosten hiervan zijn nul omdat ik minder boete krijg en TLV is toch al te verwaarlozen, belasting van het net is hier echter niet mee geholpen.

Ik zit er zelfs aan te denken om zonnepanelen af te koppelen van mijn systeem en aan de buren te schenken zodat zij zonder kosten ook nog kunnen profiteren van het laatste salderen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de energietransitie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@BuysB Die "boete" zoals jij hem noemt, is een stukje compensatie voor de onbalans kosten die mensen met zonnepanelen veroorzaken.
In de zomerdag stop je jouw overschot aan zonnestroon in het net, op dat moment is die stroom weinig tot niets waard, soms kost het je leverancier zelfs geld. Vervolgens mag je die stroom in winterdag weer gratis uit het net halen onder het mom van salderen.
In de winterdag is de stroom erg duur, iemand moet opdraaien voor dat prijsverschil tussen zomer en winterstroom. En diegene ben jij nu geworden in plaats van alle klanten van je leverancier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@205Gutmann Dat ik als particulier met 16 panelen en 2000kWh overprodukctie (als ik zuinig ben) het net in onbalans breng gaat mij een beetje te ver, als je de zonneparken/daken van zakelijke panden/energiebedrijven daarmee bedoelt dan kan ik je volgen, hier praat je over 1000+ panelen per object?

Ik begrijp zelfs dat er met grote zonnestroom/windstroom leveranciers afspraken gemaakt worden om af te schakelen bij overproductie waarvoor zij een vergoeding ontvangen......... oftewel zij vangen, wij betalen ?

En als ik de buren 1000kwh schenk die zij kunnen salderen is er geen probleem?

En ik ben het met je eens dat de kosten niet op mensen zonder panelen kan worden verhaalt, dat is zonder meer FOUT van onze energieleveranciers !

[ Voor 19% gewijzigd door BuysB op 27-03-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Gebruik domotica met een paar waterkokers of ander verbruikers en dis schakel je in als je teveel terug levert.

Bij mij gaan de airco’s zomers aan als ik terug lever, en heb er 3 die dan het huis en de serre kunnen gaan koelen.

Ook heb ik een doorstroom boiler die als eerste in het warm water circuit zit die is 500w en gaat aan zodra ik meer dan 500w terug lever daardoor hoeft de ecolution minder warm water te maken.
En gaat natuurlijk uit bij minder dan 40w terug leveren.
Ja moet tijdig uit gaan want ga geen energie uit t net halen :)

[ Voor 42% gewijzigd door SpikeHome op 27-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome dat is nou precies wat ik bedoel, je gaat er vanuit dat je de energietransitie vooruit helpt maaar gaat vervolgens kwtjes oproken omdat dat goedkoper is..... Volgens mij de wereld op zn kop !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
BuysB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:47:
@205Gutmann Dat ik als particulier met 16 panelen en 2000kWh overprodukctie (als ik zuinig ben) het net in onbalans breng gaat mij een beetje te ver, als je de zonneparken/daken van zakelijke panden/energiebedrijven daarmee bedoelt dan kan ik je volgen, hier praat je over 1000+ panelen per object?

Ik begrijp zelfs dat er met grote zonnestroom/windstroom leveranciers afspraken gemaakt worden om af te schakelen bij overproductie waarvoor zij een vergoeding ontvangen......... oftewel zij vangen, wij betalen ?

En als ik de buren 1000kwh schenk die zij kunnen salderen is er geen probleem?

En ik ben het met je eens dat de kosten niet op mensen zonder panelen kan worden verhaalt, dat is zonder meer FOUT van onze energieleveranciers !
Het is de wet van de grote getallen, inmiddels zijn er 3 miljoen huishoudens met zonnepanelen. Die 3 miljoen bij elkaar zorgen voor een gigantische onbalans.
Het hangt al jaren in de lucht dat het salderen zou verdwijnen. De politiek is te laf om er zelf aan te gaan tornen, het resultaat is dat de markt het nu zelf gaat regelen.
Tot afgelopen jaar had ik een negatieve enegerie rekening, nu moet ik ook elke maand een paar tientjes betalen.
Het is nog altijd vele malen minder dan mijn buren die niets aan verduurzaming hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noem het beestje bij het naampje. Het grootste probleem is het salderen.
Echter worden de kosten van het salderen even veel verdeeld over alle zonnepanelen bezitters ongeacht of je veel of weinig saldeert.
Het gevolg hier van is dat elke zonnepanelen bezitter nu maar maximale gebruik maakt van de salderings regeling omdat die er toch al voor heeft betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

beestemans schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:34:
Ik betwijfel de fabriek specificatie gezien de hoeveelheid lagers die al gewisseld zijn. De "skatewiel" lagers lijken langer mee te gaan (conclusie uit diverse opmerkingen in dit topic).
Een langer in een skateboard heeft ook vele malen meer te lijden dan in een ventilator :+

Maar ik vermoed dat ze last hebben gehad van een productie fout in de lager van de ventilator. Als je kijk hoeveel mensen hier problemen mee kreeg na 2 a 3 jaar dan is de enige conclusie dat er iets niet klopt. Ik ken ook geen enkel ander merk ventilatie unit waarvan de lagers zo snel versleten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Verwijderd Dan ken je de Buva boxstream nog niet. Dat ding had binnen het jaar de lagers al kapot.
Mijn Ecolution heeft nooit last gehad van versleten lagers, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De ventilator van de Ecolution draait ook in zware omstandigheden, uitblaast temperatuur is onder het dauwpunt dus altijd vochtig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:05
We hebben een vakantiehuisje waar we 1100m3 gebruiken, in november-februari wordt deze minder gebruikt, dus iets meer in warm water, iets minder in verwarming. 50% besparing/550m3 tegenover zeg 1375kWh geeft eur220 aan besparing per jaar (collectieve energieinkoop, zowel op gas als stroom best gunstige tarieven) op het vakantiepark.

Helaas voor recreatiewoningen geen ISDE subsidie. Maar gelukkig zijn er steeds meet Ecolutions beschikbaar omdat de "early adapters" nu overgaan op volledige warmtepompen. Dus prima voor DHZ, wel met als nadeel dat ze al wat jaartjes oud zijn. Een ventilator-revisie voor hergebruik kan een aanrader zijn.

Helaas heeft de recreatiewoning...
- Geen centrale afzuiging, dus de aanvoer van een ecolution moeit uit de berging komen. Lijkt nu een prima temperatuur te hebben, in voor-najaar door zo op de gevel, in de winter door de aanwezig van een cv-ketel. Maar... wellicht gaat deze
- Geen vloerverwarming, dus geen warmtebuffer in de nacht, en vakantiegangers met goede bedoelingen zullen de thermostaat 's-nachts laag te zetten. Dus je gebruikt een ecolution maar half, en de ketel heeft '-smorgens een uur (?) vertraging met opstarten

Kortom, ondanks goede bedoelingen lijkt een dergelijk plan financieel onvoldoende op te leveren om de zorgen van een gebruikte ventilatiewarmtepomp te rechtvaardigen.

Maar... misschien vergeet ik iets, is er een creatieve gedachte...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38
tonwes99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:22:
We hebben een vakantiehuisje waar we 1100m3 gebruiken, in november-februari wordt deze minder gebruikt, dus iets meer in warm water, iets minder in verwarming. 50% besparing/550m3 tegenover zeg 1375kWh geeft eur220 aan besparing per jaar (collectieve energieinkoop, zowel op gas als stroom best gunstige tarieven) op het vakantiepark.
Voor een vakantie woning zou ik haast zeggen ga voor een zonneboiler. Krijgt je misschien niet van het gas af maar levert misschien wel juist wanneer je het veel gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@tonwes99 plaats een bolier voor je cv zodat dit je buffer word.
En zoals hierboven vermeld zou ik een zonneboiler erbij plaatsen.
Dus beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@tonwes99 Je kunt de Ecolution ook zo instellen dat hij op basis van binnenlucht temperatuur werkt, dan heeft de woonkamer thermostaat geen invloed op de werking van je warmtepomp.

Toen ik nog een Ecolution had hangen, had ik vanaf medio oktober tot maart het thermostaat contact gewoon kortgesloten met een draadje dan draaide de Ecolution zoveel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Batavia schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Voor een vakantie woning zou ik haast zeggen ga voor een zonneboiler. Krijgt je misschien niet van het gas af maar levert misschien wel juist wanneer je het veel gebruikt
SpikeHome schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:46:
@tonwes99 plaats een bolier voor je cv zodat dit je buffer word.
En zoals hierboven vermeld zou ik een zonneboiler erbij plaatsen.
Dus beide.
Tja…dank voor input. Ik snap je gedachtes, maar zonder de gebruikelijke subsidies , met stroom en gas circa 30% goedkoper, ik heb geen vaste kosten voor gas (bealve eur50 ketelonderhoud), dus noodzaak gasloos is een stuk lager. Er is een energietekort op het park, indusctieplaten en EV-laders zijn verboden, all-electric WP alleen 's-nachts, kleine WP's/WP-boilers niet tussen 17-20h...

Het totaalverbruik van 1100m3 niet erg hoog, dus het zou fijn zijn als ik iets met een gebruikte Ecolution zou kunnen. Extra boilers ed zonder subsidie wordt snel complexer en financieel minder haalbaar. Ecolution combi is wel aantrekkelijk in aanschaf (eur500-1000), leuk voor een beetje sww , ook in de zomer met cv als sanitaire naverwarmer. Maar met 50L klein en niet aan te sturen als cv-buffer.

[ Voor 55% gewijzigd door tonwes99 op 10-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
205Gutmann schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:54:
@tonwes99 Je kunt de Ecolution ook zo instellen dat hij op basis van binnenlucht temperatuur werkt, dan heeft de woonkamer thermostaat geen invloed op de werking van je warmtepomp.

Toen ik nog een Ecolution had hangen, had ik vanaf medio oktober tot maart het thermostaat contact gewoon kortgesloten met een draadje dan draaide de Ecolution zoveel mogelijk.
Lucht moet ik uit de berging halen, dus deze aansturing werkt niet. Extra thermostaat bijplaatsen zou werken, maar aansturing wordt dan best complex (Inventum snachts op 18, om 06h naar 22, tenzij kamerthermostaat lager dan 20 staat… Ik vraag mij wel af of het bijmengen van het afgas van cv geen optie is. DIt is niet meer de 50oC vochtige lucht van vroeger, maar wel warmer dan buitenlucht.

De andere optie, heel okt-mrt stoken is wellicht wat veel van het goede als de woning maar beperkt bezet is. Hoewel als ik daarmee de woning op 12-15oC houdt, verschilt dat niet heel veel met de huidige opzet, waarbij de cv-ketel op 12oC blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door tonwes99 op 10-05-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Dus op basis van bovengenoemde input:

- Gebruikte Ecolution combi 50L, immers je gebruikt best wat sanitair warm water. Aanschaf gebruikt lijkt eur500-1000 afhankelijk van het bouwjaar. Ik kier ervoor om hier vanuit complexiteit, kosten en beperkte (meer-)besparing geen buffer/grotere boiler bij te plaatsen.
- Er lijkt geen bezwaar tegen lucht uit de berging, wel de temperatuur van die lucht in de gaten houden, anders toch bijvoorbeeld uit de kruipruimte halen. Vraag over gebruik afgas van de ketel staat nog open.
- De cv-kant hele winter door laten draaien, losgekoppeld van cv-aansturing en 's-zomers 100% op sww. Dit kost dan circa 5mnd x 350W = 1250kW. Dit is ook wat ik als jaarverbruik voor verwarming verwacht had. Als continu verwarmen toch teveel warmte geeft, dan wordt het iets complexer.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Ik lees in de installatiehandleiding: "in. luchttemperatuur ventilatie 18oC". Hij komt in de berging te staan en zal daar ook zijn lucht vandaan halen. Op dit moment is het daar jaar-rond warm, maar dat komt door de ketel en gebrek aan ventilatie. Als hij daar 100m3/h gaat vragen zal de temperatuur wel wat zakken. Als mijn kruipruimte doorloopt onder de berging kan ik daar lucht van zo'n 12oC vandaan halen.

Schakelt de Spaarpomp zich uit als de temperatuur te laag is, en bij welke temperatuur zal dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spaarpomp schakelt zich uit zodra de warmte wisselaar waarmee die de warmte terug wint onder de 2 graden komt.
Jammer genoeg is dat ding wel zo dom dat die niet de lucht flow hier op aanpast. Lucht halen uit de kruipruimte lijk mij handig dan krijg je een koude vloer.

Je huis/woning heeft sowieso ventilatie nodig, ik zal die lucht pakken.

Spaar pomp kan licht brommen, wat doet dit met de beleving van je gasten? Al kan je ook wel instellen dat die snachts uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11-2024

oje

Iets verrassends:

Een door Inventum aangewezen installateur schrijft (ongezien):
"Een Inventum Spaarpomp kunnen wij helaas niet plaatsen omdat wij de afvoer van de bestaande mv-box incl. uitmonding naar buiten zullen moeten vervangen voor een geïsoleerde afvoer. Dit is meestal in een appartement niet mogelijk."
en stellen in de volgende alinea - als energiebesparing - vervanging van de HR ketel door een HR ketel voor á € 2.395.....

Ehh... de afgevoerde lucht die uit de Inventum Spaarpomp naar buiten gaat is, ca. 4 graden lager dan de woningtemperatuur, zeg tussen de 10 en 20 graden.

Is daar een g e ï s o l e e r d e afvoer voor nodig ??????

[ Voor 118% gewijzigd door oje op 16-05-2024 17:54 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste