@Road-runner83 ja hoor als je in de handleiding kijkt kan je een gewone schakelaar gebruiken.
Ik stuur heet aan dmv domotica
Ok interessant. Ik heb sinds kort Domotica draaien om oa de meters uit te lezen.SpikeHome schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:34:
@Road-runner83 ja hoor als je in de handleiding kijkt kan je een gewone schakelaar gebruiken.
Dmv zwave fibaro schakel ik het maar je kan ook Shelly gebruiken.Road-runner83 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:45:
[...]
Ok interessant. Ik heb sinds kort Domotica draaien om oa de meters uit te lezen.
Heb je wellicht meer info over hoe Domotica te koppelen is met de Combi 50?
Ik bedoelde eigenlijk ook Domoticz ipv Domotica :dSpikeHome schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:22:
[...]
Dmv zwave fibaro schakel ik het maar je kan ook Shelly gebruiken.
Eerst gebruikte ik domoticz daarna even home assistent geprobeerd maar nu al paar jaar met Homey
[ Voor 6% gewijzigd door Sepke op 28-10-2023 18:20 ]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door jippu op 24-11-2023 13:20 ]
[ Voor 22% gewijzigd door jippu op 26-11-2023 22:11 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Sepke op 27-11-2023 12:12 ]
[ Voor 54% gewijzigd door jippu op 27-11-2023 13:03 ]
Ik heb vorig jaar zomer mijn Ecolution combi 50 en gasketel de deur uitgedaan. Hiervoor in de plaats is een modulair red gekomen.selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:14:
Wij hebben sinds 2018 een ventiline in huis hangen naast een Proline NxT CV ketel van Nefit. Nu zouden wij eigenlijk het liefst helemaal gasloos worden. Zeker gezien het feit dat ons huis goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft. Met de collectieve kennis hier, wat zouden jullie adviseren?
Is dat ipv een CV ketel een all-electric plaatsen of zijn er andere mogelijkheden.
Nu lees ik dat je met de Modulair Red balansventilatie moet hebben. Dit hebben wij niet is dat nog een probleem voor jullie geweest?205Gutmann schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:53:
[...]
Ik heb vorig jaar zomer mijn Ecolution combi 50 en gasketel de deur uitgedaan. Hiervoor in de plaats is een modulair red gekomen.
Tot nu toe erg tevreden over. Hij maakt beduidend minder herrie dan de Ecolution.
En in combinatie met een rv sensor op de badkamer en een CO2 sensor in de woonkamer werkt het als vraaggestuurd systeem ook goed.
Met 3 vrouwen in huis is het soms wel een beetje opletten met het boilervat van 170 liter.
Balansventilatie is wel beter, ik heb dit echter niet, mijn woning heeft ventilatie type C.selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:31:
[...]
Nu lees ik dat je met de Modulair Red balansventilatie moet hebben. Dit hebben wij niet is dat nog een probleem voor jullie geweest?
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Ik denk niet dat er al veel Tweakers zijn met een Modulair Red.beestemans schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:08:
Denk dat de meeste op Tweakers die hem zelf hebben geinstalleerd dit op een ventilatie type C hebben zitten (mechanische centrale ventilatie). Hier ook geen problemen mee, werkt prima!
Wat is het electra verbruik op een dag als vandaag en gisteren i.v.m met 2 weken geleden?205Gutmann schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:40:
[...]
Ik denk niet dat er al veel Tweakers zijn met een Modulair Red.
De normale modulair heb ik wel al een aantal keer voorbij zien komen.
Hoeveel gas verbruik je nog naast de ventiline op jaarbasis? en wat is je aanvoer temp van de CV/warmtepomp op een dag als vandaag?selocan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:14:
Wij hebben sinds 2018 een ventiline in huis hangen naast een Proline NxT CV ketel van Nefit. Nu zouden wij eigenlijk het liefst helemaal gasloos worden. Zeker gezien het feit dat ons huis goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft. Met de collectieve kennis hier, wat zouden jullie adviseren?
Is dat ipv een CV ketel een all-electric plaatsen of zijn er andere mogelijkheden.
Gisteren was mijn verbruik 60kWh, vandaag zit ik op 25kWh. In november was mijn verbruik in totaal 800kWh.Simpel78 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:19:
[...]
Wat is het electra verbruik op een dag als vandaag en gisteren i.v.m met 2 weken geleden?
De aanvoer temperatuur op de warmtepomp is op een dag als vandaag 19 graden, hier verwarm ik dan wel de woonkamer met een airco nog.Simpel78 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:23:
[...]
Hoeveel gas verbruik je nog naast de ventiline op jaarbasis? en wat is je aanvoer temp van de CV/warmtepomp op een dag als vandaag?
Interessant, maar dan schakel je het voordeel van het gebruik van ventilatiewarmte toch uit? Ik heb voldoende ruimte voor een buitenunit dus dat hoeft het probleem niet te zijn hier.205Gutmann schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:23:
[...]
Gisteren was mijn verbruik 60kWh, vandaag zit ik op 25kWh. In november was mijn verbruik in totaal 800kWh.
Helaas schakelt de WP relatief snel de elektrische elementen bij.
Als ik de ruimte had voor een buitenunit, dan had ik ook zeker niet gekozen voor de Modulair red.
Qua aanschaf was het een flinke investering, een LG monoblock heb je voor een fractie van de prijs.
Het is niet mogelijk om deze pomp slim aan te sturen of uit te lezen, er zit wel een RS485 aansluiting op, hiermee zou het in theorie wel mogelijk zijn om de WP uit te lezen en aan te sturen.
Begrijp ik het goed dat de warmtepomp op een dag als die, water van 19 graden kon leverde?selocan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:33:
[...]
De aanvoer temperatuur op de warmtepomp is op een dag als vandaag 19 graden, hier verwarm ik dan wel de woonkamer met een airco nog.
Op jaarbasis verbruik ik 500 m3 gas, maar het probleem is dat ik de vloerverwarming niet echt aan krijg door de airco die aanstaat. Alleen in de nacht en ochtend als de temp onder de 20 graden zakt gaat de cv nog aan en worden de overige ruimtes verwarmd.
Heel eerlijk weet ik niet wat je nu exact vraagt. Mijn afgezogen temperatuur is gemiddeld over alle kanalen 19 graden. Met deze temperatuur kan de pomp regelmatig tot 40 graden CV temperatuur aanleveren. Mijn warmwater temperatuur staat op 50 graden wat meer dan genoeg is om te douchen. De uitdaging is wel dat er maar een vat van 60 liter in zit en dit is tijdens het douchen met een regenpomp snel op.LPieter schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:23:
[...]
Begrijp ik het goed dat de warmtepomp op een dag als die, water van 19 graden kon leverde?
Ik ben op zoek naar de watertemperatuur die de spaarpomp kan leveren. Op de site zie ik dat dit tot temperaturen tot 60 graden kunnen maar in de praktijk lijkt dat veel lager. Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het ventilatievolume (120 - 250) en de retourtemperatuur maar nergens vind ik bij welke parameters welke temperatuur bereikt kan worden.
De nest thermostaat is niet geschikt voor de spaarpompMortuusNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:41:
Hallo allen!
Op dit moment heb ik zelf de Nest Thermostat E (deze hadden we nog) aan de Inventum Spaarpomp (deze is nieuw) hangen.
Wat er nu gebeurd is dat de Inventum 24/7/365 aan staat waardoor ons huis (met vloerverwarming) continue tussen de 20 en 21 graden is. Ook als ik de thermostaat lager zet (zeg 15 graden) blijft de Spaarpomp actief "verwarmen". De CV springt ook meteen aan op het moment dat er ook maar een halve graag warmtevraag is.
Mijn vraag is of dat met een Honeywell Lyric L6R mogelijk anders gaat zijn. Iemand ervaring?
[ Voor 0% gewijzigd door eriadoc op 21-01-2024 15:00 . Reden: taalfout ]
Volgens mij zit er iets niet goed aangesloten, waardoor het warmtepomp circuit wordt weggedrukt door de gasketel. Heb je een foto of tekening van de opstelling inclusief alle leidingen?sahaho89 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:56:
HULP gezocht
--------------------
Goedendag allen.
Wij hopen dat één van jullie ons kan helpen met het oplossen van ons warmteprobleem.
Sinds 1.5 jaar zijn wij in het bezit van een Inventum Spaarpomp. Wij vinden het een ideaal apparaat en ons gasverbruik is daardoor aanzienlijk lager. Onze woning blijft warm totdat het winter wordt...
Dan vraagt ons vloesverwarmingssysteem meer aanvoer, althans huis koelt af en hij moet harder werken.
Bij zulke momenten werk de spaarpomp afdoende en kan onze CV het niet aan. Elke zegt hij dat de druk (code 1) te hoog is. Temperatuur staat op 40 graden, maar de druk gaat zo rond de 50-65.
Er zit een terugslagklep onder de aanvoer (dit conform de installatie van de spaarpomp).
Resultaat ; geen verwarming meer.
Wij hebben al meerdere instellingen veranderd waaronder de pompsnelheid van de cv.
Echter komen wij er gewoon niet meer uit.
Wij zoeken iemand die ervaring / een oplossing heeft dan wel voor de juiste instellingen kan voorzien.
CV betreft een Intergas HRE 28 - 24A.
Zone vloerverwarming regeling met op elke kamer (5 stuks) eigen thermostaat.
De verdeler van de vloerverwarming is aangesloten op de aan-/uit schakelaar van de cv.
Denk dat je aanname redelijk klopt, sta er wel van te kijken dat de intergas ketel een 35 °C aanvoertemperatuur kan leveren. De mijne kwam nooit lager dan 50 °C. Ik zou een hogere aanvoertemperatuur overwegen van de gasketel en de pompsnelheid reduceren naar een acceptabele geruisloze waarde.eriadoc schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:53:
Beste tweakers,
Ik heb een DucoBox WTW, wat onder de motorkap exact hetzelfde apparaat is als de Inventum Ecolution Solo, in combinatie met een Intergas HReco CV-ketel.
De verwarming bestaat uit vloerverwarming (in de woonkamer) en LT-radiatoren.
Het betreft nieuwbouw (nu 2 jaar geleden opgeleverd). Helaas heeft het installateursbedrijf veel steken laten vallen. Zo stond de ventilatiewarmtepomp bij alle bewoners op A1 (ventilatiebedrijf), dus het eerste jaar hadden alle bewoners hun huis volledig op gas gestookt. Later ontdekten we dat deze op A2 hoort te staan.
Sindsdien merk je vooral in het voor- en najaar de voordelen: het huis wordt goed op temperatuur gehouden en het voelt continu behaaglijk doordat de verwarming nooit helemaal afkoelt. Het duurt een hele tijd in het najaar voordat de ketel pas voor het eerst bijspringt. Wat dat betreft echt tevreden!
Echter, in de winter kan de DucoBox het niet bijhouden, en moet de CV-ketel vaak bijspringen. In die situatie, wanneer de DucoBox en CV-ketel allebei actief zijn, ontstaat het probleem dat je het leidingwater heel hard door de radiatoren hoort ruisen. Dit is zelfs zo hinderlijk dat ik er 's nachts wakker van word, zodra de verwarming aan springt.
Mijn theorie is dat de CV-ketel en ventilatiewarmtepomp allebei water door het systeem pompen, waardoor de gecombineerde pompsnelheid veel te hoog is.
Hier wat instellingen en zaken die ik al geprobeerd heb:
* De aanvoertemperatuur van de Intergas ketel is 35 graden.
* De pompsnelheid van de Intergas ketel moduleert tussen 80% en 99% (ingesteld door installateur). Volgens de installatiehandleiding is een hoge pompsnelheid aanbevolen in het geval van vloerverwarming (de vloerverwarming heeft namelijk geen aparte pomp).
* Als ik de ventilatiewarmtepomp op A1 (ventileren) zet, dan ruisen de radiatoren een heel stuk minder, omdat alleen de CV-ketel pompt. Vandaar mijn theorie dat ketel+ventilatiewarmtepomp voor een te hoge watersnelheid zorgt.
* Ik heb geprobeerd de pompsnelheid van de Intergas-ketel te verlagen: het resultaat is dat de ketel gaat pendelen. Binnen no-time heeft de ketel een overshoot naar 40 graden aanvoer, terwijl hij op 35 graden is ingesteld, en dan slaat hij af. Dus dan toch maar weer een hogere pompsnelheid. Omdat de ventilatiewarmtepomp ook al verwarmt, is er maar weinig extra voor nodig om de CV-ketel zijn aanvoer te laten bereiken.
* Het ruisen van de leidingen wordt minder als ik alle thermostaatkranen op de radiatoren volledig open (stand 5) zet. Het is dus een optelsom van factoren: de thermostaatkranen sluiten de leidingen gedeeltelijk af terwijl er een enorme watersnelheid is doordat de ketel en de ventilatiewarmtepomp gezamenlijk rondpompen.
Herkent iemand dit probleem en ziet iemand een oplossing? Ik heb al van alles geprobeerd.
Het grote manco is denk ik vooral dat de installateur alles heeft ingeregeld op de situatie dat alleen de CV-ketel uit is en de ventilatiewarmtepomp alleen maar ventileert (A1).
[ Voor 91% gewijzigd door BuysB op 22-01-2024 20:53 ]
Beetje late reactie maar kan niet veel vinden: mijn ventilator (althans dat denk ik) maakt ook een hoop herrie. Heb je de ventilator zelf vervangen? Ik heb moeite om deze te vinden.Jaspervdkellen schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:46:
Hier afgelopen vrijdag nieuwe ventilator in de inventum spaarpomp ( Warmtewinner) de oude maakte afgelopen week erg veel herrie. Bleek na verwijderen dat hij uit balans was en lagers op. Nu weer heerlijk stil
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 30-01-2024 08:03 ]
Na 1 week, met niet al te koud weer, komt de inventum spaarpomp toch niet verder dan ca 16,5 graden. Om het warmer te krijgen zet ik nu de aparte thermostaat van de cv een graadje hoger. Delta T blijft ook nu gewoon ca 5 graden. Verbruik is ca 7kwh per dag. Ik kan nu in ieder geval zelf bepalen wanneer ik de cv ketel mee wil laten doen. (en dat is niet vaak, 16,5 is genoeg)MortuusNL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:41:
@Verwijderd
Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat!
Mijn Spaarpomp blijft gewoon een delta T van 5 graden uitstoten ongeacht wat de thermostaat aan geeft.
Iemand enig idee of de andere HoneyWell thermostaten (Zoals de Lyric serie) wel werkend zijn?
Staat hij voor een aantal dagen 24/7 aan? Alleen op die manier haal je volgens mij optimaal rendement en warmte uit een relatief kleine WP.Marbo62 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:50:
[...]
Na 1 week, met niet al te koud weer, komt de inventum spaarpomp toch niet verder dan ca 16,5 graden. Om het warmer te krijgen zet ik nu de aparte thermostaat van de cv een graadje hoger. Delta T blijft ook nu gewoon ca 5 graden. Verbruik is ca 7kwh per dag. Ik kan nu in ieder geval zelf bepalen wanneer ik de cv ketel mee wil laten doen. (en dat is niet vaak, 16,5 is genoeg)
Huis is van 2000, dus redelijk geisoleerd. alleen de woonkamer van ca 50 m2 en de badkamer wordt verwarmd.
Het verbruik meet ik 10jaar van de combi50.Marbo62 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:38:
Hij staat inderdaad continue aan. Nu het buiten een paar dagen zowel s'nachts als overdag ca 10 graden is is de temperatuur zelfs gestegen naar 18 graden in de woonkamer, als experiment heb ik ook de cv en vloerverwarming in de badkamer uitgezet. Het energie verbruik is nauwelijks toegenomen, dus nog steeds ca 7kwh per etmaal.
Nee,mierenfokker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
Heeft iemand hier zelf zijn ventilatie-kanalen weleens schoon gemaakt?
Bij mij ook haha..SpikeHome schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Nee,
Staat wel al heel lang op mijn lijstje om dit door een bedrijf te laten doen.
Ik heb het pas laten doen omdat ik ventilatie warmtepomp wilde installeren, dan is het handig als de leidingen schoon zijn van te voren.mierenfokker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.Mattie112 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:53:
[...]
Beetje late reactie maar kan niet veel vinden: mijn ventilator (althans dat denk ik) maakt ook een hoop herrie. Heb je de ventilator zelf vervangen? Ik heb moeite om deze te vinden.
Zo ver als ik kon komen met een stofzuigerslang. En met de afzuiger zelf op de hardste stand. Daarna de filters vervangen. Kwam wel wat uit maar niet enorme hoeveelheden. Is wel maar 5 a 6 jaar oud huis.mierenfokker schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 20-02-2024 09:56 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Bedankt voor je reactie! Ik was al begonnen met demonteren maar kwam er toch niet uit hoe ik de ventilator er uit moest krijgen. Had eea hier op geschreven maar nog geen reactie: Ventilator Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp) vervangen misschien heb jij de gouden tip?Hij ligt nog helemaal open nuwatercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.
Ik kon op het reviseren zelf 20 min. wachten en was 120 euro kwijt (nieuwe kost 600), maar online zie ik dat je meestal moet opsturen en kost het rond de 200 euro. Hij is stiller geworden dan dat ie nieuw was en er zijn betere (vochtbestendigere) lagers gebruikt dan het origineel.
[...]
Zo ver als ik kon komen met een stofzuigerslang. En met de afzuiger zelf op de hardste stand. Daarna de filters vervangen. Kwam wel wat uit maar niet enorme hoeveelheden. Is wel maar 5 a 6 jaar oud huis.
Helaas (voor jou) heb ik een evolution solo dus niet helemaal hetzelfde om uit elkaar te halen ben ik bang.Mattie112 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik was al begonnen met demonteren maar kwam er toch niet uit hoe ik de ventilator er uit moest krijgen. Had eea hier op geschreven maar nog geen reactie: Ventilator Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp) vervangen misschien heb jij de gouden tip?Hij ligt nog helemaal open nu
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Mooi uurloon :-)watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Laten reviseren, kost je 1/3de of minder dan een nieuwe, en is stiller dan nieuw, afgelopen week gedaan (de ventilatoren uit je installatie halen is een schroefje of 10 werk, 4 bovenop die je als laatste doet en 6 ofso aan de voorkant om het afdekpaneel uit de weg te krijgen. En dan een 6pins kabel los maken en de aardedraad.
Ik kon op het reviseren zelf 20 min. wachten en was 120 euro kwijt (nieuwe kost 600), maar online zie ik dat je meestal moet opsturen en kost het rond de 200 euro. Hij is stiller geworden dan dat ie nieuw was en er zijn betere (vochtbestendigere) lagers gebruikt dan het origineel.
[...]
Zo ver als ik kon komen met een stofzuigerslang. En met de afzuiger zelf op de hardste stand. Daarna de filters vervangen. Kwam wel wat uit maar niet enorme hoeveelheden. Is wel maar 5 a 6 jaar oud huis.
Nee helaas die hebben geen instructie (vreemd genoeg). Is nu wel een reactie dus dat ga ik testen!watercoolertje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Helaas (voor jou) heb ik een evolution solo dus niet helemaal hetzelfde om uit elkaar te halen ben ik bang.
Toen ik het 'huis' (bij mij een ijzeren bak) van de ventilator kon zien (zat een grote plaat voor alles die ik los kon maken met 6 schroeven) moest ik enkel de kabels losmaken en 4 schroeven bovenop los halen (rond de uitvoer buis) om het huis los te halen.
Je zou het nog kunnen vragen aan het bedrijf waar je eventueel een nieuwe wilt kopen of wilt laten reviseren. Die hebben daar (soms) instructies voor.
Verwijderd
Ik heb de Inventum EVA als thermostaat. Je kunt de temperatuur wijzigen en de ventilatie stand wijzigen. Daarnaast kun je via de bijbehorende app een schema instellen en de 'luchtkwaliteit' inzien.MortuusNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:55:
Hallo Allen!
Even een Honeywell Lyric T6R geprobeerd op mijn systeem.... Doet hetzelfde als de Nest. Warmtepomp brand 24/7 ook als je de thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden of "uit" zet.
Conclusie in mijn ogen is dus dat de Spaarpomp niet reageert op wat deze thermostaten zeggen...
Rest mij eigenlijk nog een vraag... Gaat de Spaarpomp zelf uit/minder hard werken bij warmere dagen, of moet ik dit bijvoorbeeld handmatig aanpassen?
Ik hoor graag
PSN: Fruitschaaltje
[ Voor 19% gewijzigd door BuysB op 27-03-2024 18:55 ]
[ Voor 42% gewijzigd door SpikeHome op 27-03-2024 19:06 ]
Het is de wet van de grote getallen, inmiddels zijn er 3 miljoen huishoudens met zonnepanelen. Die 3 miljoen bij elkaar zorgen voor een gigantische onbalans.BuysB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:47:
@205Gutmann Dat ik als particulier met 16 panelen en 2000kWh overprodukctie (als ik zuinig ben) het net in onbalans breng gaat mij een beetje te ver, als je de zonneparken/daken van zakelijke panden/energiebedrijven daarmee bedoelt dan kan ik je volgen, hier praat je over 1000+ panelen per object?
Ik begrijp zelfs dat er met grote zonnestroom/windstroom leveranciers afspraken gemaakt worden om af te schakelen bij overproductie waarvoor zij een vergoeding ontvangen......... oftewel zij vangen, wij betalen ?
En als ik de buren 1000kwh schenk die zij kunnen salderen is er geen probleem?
En ik ben het met je eens dat de kosten niet op mensen zonder panelen kan worden verhaalt, dat is zonder meer FOUT van onze energieleveranciers !
Verwijderd
Verwijderd
Een langer in een skateboard heeft ook vele malen meer te lijden dan in een ventilatorbeestemans schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:34:
Ik betwijfel de fabriek specificatie gezien de hoeveelheid lagers die al gewisseld zijn. De "skatewiel" lagers lijken langer mee te gaan (conclusie uit diverse opmerkingen in dit topic).
Voor een vakantie woning zou ik haast zeggen ga voor een zonneboiler. Krijgt je misschien niet van het gas af maar levert misschien wel juist wanneer je het veel gebruikttonwes99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:22:
We hebben een vakantiehuisje waar we 1100m3 gebruiken, in november-februari wordt deze minder gebruikt, dus iets meer in warm water, iets minder in verwarming. 50% besparing/550m3 tegenover zeg 1375kWh geeft eur220 aan besparing per jaar (collectieve energieinkoop, zowel op gas als stroom best gunstige tarieven) op het vakantiepark.
Batavia schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:34:
[...]
Voor een vakantie woning zou ik haast zeggen ga voor een zonneboiler. Krijgt je misschien niet van het gas af maar levert misschien wel juist wanneer je het veel gebruikt
Tja…dank voor input. Ik snap je gedachtes, maar zonder de gebruikelijke subsidies , met stroom en gas circa 30% goedkoper, ik heb geen vaste kosten voor gas (bealve eur50 ketelonderhoud), dus noodzaak gasloos is een stuk lager. Er is een energietekort op het park, indusctieplaten en EV-laders zijn verboden, all-electric WP alleen 's-nachts, kleine WP's/WP-boilers niet tussen 17-20h...SpikeHome schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:46:
@tonwes99 plaats een bolier voor je cv zodat dit je buffer word.
En zoals hierboven vermeld zou ik een zonneboiler erbij plaatsen.
Dus beide.
[ Voor 55% gewijzigd door tonwes99 op 10-05-2024 11:42 ]
Lucht moet ik uit de berging halen, dus deze aansturing werkt niet. Extra thermostaat bijplaatsen zou werken, maar aansturing wordt dan best complex (Inventum snachts op 18, om 06h naar 22, tenzij kamerthermostaat lager dan 20 staat… Ik vraag mij wel af of het bijmengen van het afgas van cv geen optie is. DIt is niet meer de 50oC vochtige lucht van vroeger, maar wel warmer dan buitenlucht.205Gutmann schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:54:
@tonwes99 Je kunt de Ecolution ook zo instellen dat hij op basis van binnenlucht temperatuur werkt, dan heeft de woonkamer thermostaat geen invloed op de werking van je warmtepomp.
Toen ik nog een Ecolution had hangen, had ik vanaf medio oktober tot maart het thermostaat contact gewoon kortgesloten met een draadje dan draaide de Ecolution zoveel mogelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door tonwes99 op 10-05-2024 11:53 ]
Verwijderd
[ Voor 118% gewijzigd door oje op 16-05-2024 17:54 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq