Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
SpikeHome schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Bij de inventum combi50 van mij kan ik de standen aangeven welke hoeveel ventilatie die gebruikt.
standaard bij mij op 140m3 nu (stand 1) stand 2 200m3 stand 3 240m3
bij mij draait deze dus standaard stand 1, met douchen ofzo gaat ie naar 3 voor een half uur
En gaat de Inventum/Eneco warmtepomp extra (meer dan die 140 m3 in jouw voorbeeld) ventileren als er een warmtevraag is die niet te realiseren is met het huidig aantal kubieke meters lucht?

De eventuele extra koude buitenlucht die deze WP mogelijk naar binnen zuigt via de roosters boven de ramen is mijn enige punt van twijfel. Heb nog niet goed kunnen achterhalen of deze WP meer moet ventileren om goed te kunnen werken dan mijn huidige Docu ventilatiebox.

[ Voor 19% gewijzigd door GoEV6 op 10-03-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 17:13
Vanmiddag heeft Inventum nieuwe software geplaatst op onze spaarpomp. M: 3.02.1811 en D: 3.01.1812.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
GoEV6 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:41:
[...]

En gaat de Inventum/Eneco warmtepomp extra (meer dan die 140 m3 in jouw voorbeeld) ventileren als er een warmtevraag is die niet te realiseren is met het huidig aantal kubieke meters lucht?

De eventuele extra koude buitenlucht die deze WP mogelijk naar binnen zuigt via de roosters boven de ramen is mijn enige punt van twijfel. Heb nog niet goed kunnen achterhalen of deze WP meer moet ventileren om goed te kunnen werken dan mijn huidige Docu ventilatiebox.
Bij afzuiging staat die op 140m3, vandaag toevallig verlaagd nar 130m3.
Als er geen warmtevraag is dan is het 60m3! Zomer stand dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 17:13
sixfeet-under schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:37:
Goedemorgen, heeft iemand de laatste update van de Inventum spaarpomp?
Afgelopen vrijdag heeft Inventum nieuwe software geplaatst op onze spaarpomp. M: 3.02.1811 en D: 3.01.1812.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bankie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 18:53
Een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb de ventilator van de Inventum ecolution combi 50 laten reviseren. En deze weer terug geplaatst alleen nu draait de ventilator alleen nog maar op stand 3. Met de afstandsbediening kan deze niet meer veranderen en blijft gewoon constant op de hoogste ventilatie stand draaien.

Ik ben al een keer door het menu heengegaan en de afstandsbediening opnieuw gekoppeld. Heeft helaas niet geholpen. Jullie misschien ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:54
In submenu 0_3 regel 79 kun je de status uitlezen van de ventilator, als deze ook op max staat wordt hij dus bewust aangestuurd op max, dan is er iets niet in orde met de aansturing, heb je RF afstandsbediening?
Als deze niet op max staat gok ik op iets in de bedrading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bankie
Thanks @BuysB 👍

Gekeken in het submenu en bij regel 79 staat een 0. Dus als ik hier vanuit kan gaan lijkt de besturing niet de ventilator aan te sturen terwijl die volle bak draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Dus vermoedelijk in de aansluiting van de ventilator die is los geweest, mss niet goed teruggeplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
BuysB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:37:
Heeft iemand ooit geprobeerd om de ventilator van de Ecolution Combi te laten schakelen op basis van warmtevraag?

In mijn situatie schakel ik de WP die is ingesteld op CV4 middels een TADO cv-regeling op de thermostaat ingang. Zeker met de huidige zachte winter staat deze niet 100% te draaien maar wel te ventileren.

Bijkomend voordeel is dat ik een jaren 30 woning heb met natuurlijke ventilatie, deze is aan de buitenzijde inmiddels zo goed geïsoleerd dat de natuurlijke toevoer grotendeels dicht zit en ik de sigarettenlucht van de buren begin aan te zuigen. Volgende project is dus ook om bij vervangen kozijnen roosters aan te brengen.

Ik zit te denken aan een schakeling op de print waarbij de fan 79 wordt geschakeld door de cv-pomp 80, deze draait ook bij warmwaterproductie, zonder cv-pomp geen ventilatie.........
Afgelopen winter de proef op de som genomen, ventilatie laten schakelen via de cv-pomp, dat werkt. De ventilatie start welliswaar op vol vermogen maar toert keurig terug en blijft ventileren totdat de cv vraag of warmwater bereiding klaar is. Over ventilatie dus uitgesloten, er is echter 1 probleem. Doordat de ventilator stopt met draaien kan bij mij met oostenwind koude lucht via de afvoer naar binnen, als deze lucht koud genoeg is veroorzaakt dit een AP3 storing 8)7

Oplossing is een schakelaar plaatsen om de ventilator weer constant te laten draaien of een keerklep in de afvoer..... wordt een schakelaar :)

Inmiddels 2 extra warmtepompen aangeschaft via MP voor weinig, 1-tje, een solo, net geplaatst bij de watersportvereniging om het gasverbruik naar beneden te brengen en in de zomer warm douchewater te produceren en de bar te koele (airco). Dat wordt nog even tweaken om dat voor elkaar te krijgen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervdkellen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 15:49
Hier afgelopen vrijdag nieuwe ventilator in de inventum spaarpomp ( Warmtewinner) de oude maakte afgelopen week erg veel herrie. Bleek na verwijderen dat hij uit balans was en lagers op. Nu weer heerlijk stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bankie
BuysB schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:10:
Dus vermoedelijk in de aansluiting van de ventilator die is los geweest, mss niet goed teruggeplaatst?
Inmiddels werkt het weer zoals het hoort blijkbaar toch iets in de aansluiting. Ventilator teruggestuurd naar de reparateur en die heeft alles gecontroleerd de ventilator zelf en de contactpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBH
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-09-2023

FBH

Heeft iemand ervaring met het dichtslibben van de condenswater afvoer. De ventiliner wekt bij ons al een jaar of acht. Sinds de laatste drie jaar slipt de condensafvoer steeds weer na schoongemaakt te zijn binnen drie maanden weer dicht.
Ook de installateur weet niet, wat hij er aan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@FBH die van mij hangt 10jaar al maar nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@FBH wat zit er in de afvoer wat de verstopping veroorzaakt? Kun je het materiaal omschrijven en waar zit het, in de geribbelde buis van je Vent-Line of daarna ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBH

FBH

Lijkt op kalk aanslag. Zit niet in geribbelde buis, maar verder op. Zoals in de syfon. Ook wel in de buis naar de syfon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Als het niet in de geribbelde buis van de WP zit komt het door iets anders lijkt mij. Zit je condensafvoer van je cv-ketel toevallig op dezelfde afvoerbuis, of iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBH

FBH

Ja, cv zit op dezelfde afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Dat komt wss uit je cv-ketel, Nefit heeft daar veel last van. Is aluminium oxide vanwege agressief condenswater uit je rookgasafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBH

FBH

Bedankt voor het meedenken. Overweeg om dan bij zowel ventiliner als de cv-ketel een doorzichtige bezinkbak te maken, met een overloop in riool. Of heeft iemand een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 11:11
Omdat ik zie dat hier toch soms aardig wat kennis is heb ik een vraag aan jullie.

Wij hebben hier thuis nu al 5 jaar een Nefit Ventiline hangen samen met een Proline NXT CV en ik zou eigenlijk een RF Co2 sensor eraan willen koppelen. We vergeten namelijk nogal eens om de ventilatiestand te verhogen als we aan het douchen zijn.

Welke sensor zou hiervoor het beste geschikt zijn om bijvoorbeeld in de badkamer te hangen? En is het handig dan ook een vochtmeter erbij te zetten?

Ook vraag ik me wel eens af op welke temperatuur ik de watervoorziening (warm water) het beste in kan stellen op beide apparaten om zo min mogelijk gas te verbruiken tijdens het douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door selocan op 15-05-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
selocan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:45:
Omdat ik zie dat hier toch soms aardig wat kennis is heb ik een vraag aan jullie.

Wij hebben hier thuis nu al 5 jaar een Nefit Ventiline hangen samen met een Proline NXT CV en ik zou eigenlijk een RF Co2 sensor eraan willen koppelen. We vergeten namelijk nogal eens om de ventilatiestand te verhogen als we aan het douchen zijn.

Welke sensor zou hiervoor het beste geschikt zijn om bijvoorbeeld in de badkamer te hangen? En is het handig dan ook een vochtmeter erbij te zetten?

Ook vraag ik me wel eens af op welke temperatuur ik de watervoorziening (warm water) het beste in kan stellen op beide apparaten om zo min mogelijk gas te verbruiken tijdens het douchen.
De Ventiline heeft een 0-10 volt sturing voor de ventilatie snelheid, je kunt de 0-10 volt rf ontvanger van Inventum eraan hangen met de bijbehorende CO2 en vochtsensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selocan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 11:11
205Gutmann schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:21:
[...]

De Ventiline heeft een 0-10 volt sturing voor de ventilatie snelheid, je kunt de 0-10 volt rf ontvanger van Inventum eraan hangen met de bijbehorende CO2 en vochtsensoren.
Dank je wel voor je antwoord. Er hangt nu een (zwarte) RF ontvanger aan echter ik zou niet weten van welk merk.

Update: als ik trouwens kijk naar het nummer op de handleiding van de RF ontvanger zie ik daar staan 15081050 de inventum heeft blijkbaar hetzelfde productnummer en ziet er ook verdacht hetzelfde uit. Ook al staat op deze handleiding echt Bosch |:(

[ Voor 23% gewijzigd door selocan op 15-05-2023 23:02 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
BuysB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Inmiddels 2 extra warmtepompen aangeschaft via MP voor weinig, 1-tje, een solo, net geplaatst bij de watersportvereniging om het gasverbruik naar beneden te brengen en in de zomer warm douchewater te produceren en de bar te koele (airco). Dat wordt nog even tweaken om dat voor elkaar te krijgen :*)
Projekt Ecolution Solo draait inmiddels. In het voorjaar heeft ie meegeholpen in de verwarming van het clubhuis, hybride naast een veuls te grote cv-ketel (65kW), gok dat we daarmee 2-300m3 gas hebben bespaard. Nu verwarmt hij een 300ltr hygiëne boiler tot 45 graden, kouwe lucht gaat het pand weer in als koeling en een 3f-11kW naverwarmer zorgt voor 60graden sanitair water. Inmiddels de Ecolution Solo omgekat tot combi door de ID sensor 50 te verwisselen met een combi sensor :-) boiler sensor 57 in de 300ltr boiler en tadaa, we hebben een Ecolution Combi 2.0. nu straks alleen nog een externe 3-wegklep aansluiten zodat ie automatisch van cv naar ww gaat. Besparing warmwater in de zomer zal ook ongeveer 600m3 zijn gok ik, dan nog 2-300m3 besparing in het najaar voor verwarming. Totaal 1000m3 besparing per jaar voor een investering van ongeveer 1500,- lijkt me wel rendabel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
BuysB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Projekt Ecolution Solo draait inmiddels. In het voorjaar heeft ie meegeholpen in de verwarming van het clubhuis, hybride naast een veuls te grote cv-ketel (65kW), gok dat we daarmee 2-300m3 gas hebben bespaard. Nu verwarmt hij een 300ltr hygiëne boiler tot 45 graden, kouwe lucht gaat het pand weer in als koeling en een 3f-11kW naverwarmer zorgt voor 60graden sanitair water. Inmiddels de Ecolution Solo omgekat tot combi door de ID sensor 50 te verwisselen met een combi sensor :-) boiler sensor 57 in de 300ltr boiler en tadaa, we hebben een Ecolution Combi 2.0. nu straks alleen nog een externe 3-wegklep aansluiten zodat ie automatisch van cv naar ww gaat. Besparing warmwater in de zomer zal ook ongeveer 600m3 zijn gok ik, dan nog 2-300m3 besparing in het najaar voor verwarming. Totaal 1000m3 besparing per jaar voor een investering van ongeveer 1500,- lijkt me wel rendabel. 8)
Jij bent handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:12
Goedendag,

In mijn nieuwe woning (1978), die inmiddels redelijk/goed geïsoleerd is, wordt er binnenkort een spaarpomp van inventum opgehangen door een installateur.

Nu zit ik alleen met het volgende: de spaarpomp wordt alleen aangesloten op de ventilatie van de badkamer en haalt voor de rest de benodigde lucht van zolder. dit omdat wij geen mechanische ventilatie door het hele huis hebben.

Rendement volgens installateur tussen 25% en 50% is dit zonder MV ook haalbaar? Wel hebben wij op alle verdiepingen VVW.

op de site van Inventum staat dat het systeem alleen werkt met MV, wij hebben dan wel geen MV maar hij wordt wel aangesloten op de ventilatie van de badkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door REDN4S op 03-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@REDN4S Het principe van de Spaarpomp is, dat hij de warme ventilatie lucht uit de woning gebruikt.
Als je enkel een afzuigpuntje op de badkamer en de zolder hebt, zal het rendement een stuk minder zijn.
Hoeveel precies, dat kan ik niet inschatten.
Ik zou voor de badkamer een RV sensor nemen, dan wordt de ventilatie automatisch hoger gezet als de luchtvochtigheid in de badkamer hoger wordt.

En vraag de installateur ook om een inregelrapport van de mv ventielen.
Voor een goede werking is het belangrijk dat de Spaarpomp voldoende ventilatie debiet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
205Gutmann schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:38:
@REDN4S Het principe van de Spaarpomp is, dat hij de warme ventilatie lucht uit de woning gebruikt.
Als je enkel een afzuigpuntje op de badkamer en de zolder hebt, zal het rendement een stuk minder zijn.
Hoeveel precies, dat kan ik niet inschatten.
Ik zou voor de badkamer een RV sensor nemen, dan wordt de ventilatie automatisch hoger gezet als de luchtvochtigheid in de badkamer hoger wordt.

En vraag de installateur ook om een inregelrapport van de mv ventielen.
Voor een goede werking is het belangrijk dat de Spaarpomp voldoende ventilatie debiet heeft.
Bedankt voor je reactie. is het dan wel de moeite waard om de spaarpomp te nemen?
Voor w.b. de ventilatiestanden krijgen wij een 3 knops schakelaar waarmee de spaarpomp voor het douchen hoger kan zetten. Welke RV schakelaar zou jij eventueel aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Als je op zolder en in de badkamer lucht van 20 graden kunt afzuigen is het rendement gewoon goed. Bij lagere temperaturen zal het debiet, de hoeveelheid lucht, omhoog moeten om geen storingen te krijgen. De afgezogen lucht wordt aangevuld met koude lucht van buiten, die op zijn beurt weer moet worden opgewarmd waardoor het rendement kleiner wordt.

Bijkomend voordeel van de warmtepomp is dat deze ook alleen kan ventileren zonder warmte op te wekken, dit is op zolder niet noodzakelijk en in de badkamer maar tijdelijk. In de keuken en her toilet die doorgaans op het mv systeem zitten is dat wel zinvol.

Dus een warmtepomp plaatsen ter vervanging van een mv box is win-win, warme lucht wordt dan hergebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
REDN4S schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor je reactie. is het dan wel de moeite waard om de spaarpomp te nemen?
Voor w.b. de ventilatiestanden krijgen wij een 3 knops schakelaar waarmee de spaarpomp voor het douchen hoger kan zetten. Welke RV schakelaar zou jij eventueel aanraden?
ik heb een temperatuur sensor op de warm water leiding zitten van de badkamer.
neem ik dan een douche dan gaat automatisch de ventilatie harder draaien.
(nadeel, ook als ik warm water pak bij de wastafel in de slaapkamer, dan gaat er ook meer geventileerd worden. maar ach dat doe ik eigenlijk nooit.)
werkt beter als vocht sensor's, die hebben te vaak een foute melding.
ach is maar een methode, zijn er altijd meer en per situatie anders.

de spaarpomp heeft wel +/-16 (liever 18) graden af zuig lucht nodig.
anders geeft hij veel error's, haal je dat wel in de winter op zolder?
dit is wel een beetje trikkie aan je project?
(hoop dat het goed gaat, maar het zou wel moeten kunnen met wat geluk.
mijn zolder zou dit niet halen, maar ik verwarm ook de gehele boven verdieping eigenlijk niet.)

edit:
ik heb gewoon gaten laten boren door mijn beton vloeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fjqikv2nyFG3bacR3EN0Cr-bMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3u3NU0ZQpwtMiwn4OB5yUlN.jpg?f=fotoalbum_large
leverde amper rotzooi op en daar heb ik gewoon een afzuiging mee gemaakt in de huiskamer.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 03-08-2023 15:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Gaten boren is helaas niet mogelijk i.v.m de badkamer die onder de CV ketel / warmtepomp zit en daarnaast heb ik op elke verdieping vloerverwarming.

De lucht temperatuur van 18 graden is denk ik wel mogelijk, vorig huis hadden wij altijd rond de 19 graden i.v.m goede isolatie dus op die temperatuur wil ik dit huis ook houden.

Moet natuurlijk wel kijken hoe dat zit met de stookkosten maar verwacht dat dit goed haalbaar is met de uitgevoerde isolatiemaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDee2
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-07 18:38
Prachtig dit topic hier te vinden. Zelf heb ik een Inventum Ecolution Combi 50. In de badkamer een werkende afstandbediening (merk niet te zien, zet 10, 30 of 60 min op hoge stand ventilatie) en in de woonkamer een defecte Zehnder unit met CO2 meting.

Heb al gespeeld met de gebruikersinstellingen en zal me adhv dit topic ook verdiepen in het installateursmenu.

Graag zou ik dit systeem nog wat slimmer maken door het ventilatievermogen (m3/uur) afhankelijk te maken van de buitentemperatuur:
  1. Minimaal benodigd voor werking WP tijdens de winter zodat we niet onnodig koude lucht de woonkamer in trekken
  2. Hoog tijdens de nacht in de zomer (koeling van de woning)
  3. Minimaal benodigd voor ventileren tijdens warme zomerdagen om onnodig opwarmen van de woning te voorkomen
Liefst zonder de elke dag/week/maand aanpassingen te doen op unit of in menu :)

Nu de Zehnder unit in de woonkamer stuk is, zit ik te denken aan een soort domotica oplossing:

- Temp sensor buiten
- Temp sensor binnen
- Intellect
- Aansturing vermogen ventilatie (m3/uur)

Heb geen nu geen domotica systeem (wel Hue en straks beveiligingscamera) en wil het ook zeker niet te ingewikkeld maken. Iemand hier ervaring mee?

Of misschien kan het doel wat ik wil bereiken nog wel gemakkelijk behaald worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@JeeDee2
Ik stuur de snelheden aan dmv domotica.
Helaas kan ik het niet traploos regelen en zit je vast aan de 3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Met behulp van een 1-10V signaal kun je een traploze regeling maken.
Er zijn domotica dimmers die een 1-10v signaal uitsturen, die zou je daarvoor kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
JeeDee2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:41:
Heb geen nu geen domotica systeem (wel Hue en straks beveiligingscamera) en wil het ook zeker niet te ingewikkeld maken. Iemand hier ervaring mee?
jep.

er zijn 4 standen in het apparaat.
1 t/m 3 afzuig standen van langzaam naar max en volledig instelbaar en aanstuurbaar.
(ik laat de 0-10V er even buiten voor het uitleg gemak, maar werkt grofweg het zelfde.)

en dan stand 4, deze gaat aan als de warmtepomp in verwarm modes gaat.
en heeft voorrand op stand 1 t/m 3 mits die hoger staat ingesteld als de standen 1 t/m3.

(en ja er is nog een stand 3+, als je kort stand 3 geeft, dan gaat hij een ingestelde tijd op stand 3 blijven.
de douche stand.)

dan mijn gebruik met het apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
op momenten dat ik +/-8kWh per dag gebruik, dan staat de warmtepomp dus 24x7 te draaien en is stand 4 actief.
en stand 4 is bij mij hoger als stand 1 en 2, dus heeft alleen stand 3 nog iets van zin om aan te sturen.
dit is vrijwel heel de winter zo.
en ja in de zomer staat er gewoon een raam of deur open.
dus aanstuur mogelijkheden voor ventilatie zijn er wel, maar zeer beperkt.

op zolder zit de warm water buis van de douche, als die warm is dan gaat mijn systeem naar stand 3 (die net iets hoger is als stand 4).
voor de rest staat hij op stand 2 (die net iets lager is als stand 4).
meer aan sturing heeft geen zin in mijn huis. ;)
mijn idee is dat ventilatie aansturen, kan maar echt heel nuttig nop. ;)

een aansturen van verwarmen, ook daar is er weinig te doen.
zie mijn gebruik grafiek, eigenlijk wil je hem in de herfst aan hebben gaan, en pas weer uit in de lente.
daar heb je 2 draadjes voor, verbind je die door dan gaat hij verwarmen, maak je die los dan stopt hij met verwarmen. (en ja een thermostaat doet dit voor je, en klaar ben je eigenlijk al.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-08-2023 12:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 01:53
Vraagje aan de ecolution combi-gebruikers. De warmtepomp draait bij ons al een jaar of 8 in ons huis uit 2014. In die tijd werden er nog geen ltv-vloerverwarmingsverdelers geplaatst. Ik zou graag willen weten of er Tweakers zijn die hun ecolution combi gebruiken met een ltv-vloerverwarmingsverdeler en welke dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
Goedemiddag,

Heeft iemand enig idee hoe ik een nieuw display kan bestellen voor mijn spaarpomp, het display geeft alleen witlicht geen menu is ook niet meer te bedienen, is door vocht gekomen.

Heb op internet gezocht, nergens het onderdeel te vinden, Inventum schuift het weer af op de installateur, maar deze is er mee gestopt , omdat het product niet voldoet.

De service van Inventum is zo slecht, niks anders dan problemen met dit product.

Graag hulp gezocht hierbij.

Groetjes Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bankie
Sinds kort een stroommeter aangesloten op de Inventum Ecolution Combi 50 wtw/warmtepomp. En het viel me op dat de warmtepomp deze maand flink stroom is gaan verbruiken. Nu blijkt dat de winterstand is ingegaan deze maand maar met de huidige temperaturen is er in het huis geen warmtevraag. Waarom gaat de warmtepomp dan alsnog verwarmen (A2 code is dan zichtbaar)? Is dit misschien op een andere manier in te regelen?

Situatie:
2 zones vloerverwarming met een Evohome thermostaat
Slaapkamers radiatoren met Evohome knoppen
Badkamer vloerverwarming
Zolder Inventum Ecolution Combi en Intergas CV

Nu heb ik al het een ander proberen uitzoeken met de handleiding heeft nog niet het gewenste effect. T-9 aangepast zodat de winterstand een maand later in gaat. Dat lijkt nu direct het beste effect te hebben. Maar is er een manier om de warmtepomp te schakelen samen met de warmtevraag?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Gebruikersmenu 
1-30
2-1
4-21
5-15
T-1 20:00
T-2 22:00
T-3 22:00
T-4 2023
T-5 10 
T-6 03
T-7 1
T-8 04
T-9 10 -> 11 winterstand
T-10 00:30

Extra menu
5-10
6-15
7-35
8-3
9-1

Installatie menu
1-2
B-50
C1-3
C2-21 naar 16 CV1 - binnenluchtbedrijf winterstand
C4-05
C5-15
C6-1
C7-05
C8-01
C9-60
Ca-20
Cb-02
Cd-2
Ce-60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Je WP gaat aan vanwege warmtevraag van de aanlegthermostaat C1=3, of je intergas is geactiveerd, of je setpoint is bereikt, deze zou je dan kunnen verhogen

[ Voor 49% gewijzigd door BuysB op 04-10-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bankie
BuysB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:20:
Je WP gaat aan vanwege warmtevraag van de aanlegthermostaat C1=3, of je intergas is geactiveerd, of je setpoint is bereikt, deze zou je dan kunnen verhogen
Bedankt! Zojuist aangepast en de maand weer terug verander. Maar nog heel even voor de duildelijkheid zodra WP met de aanlegthermostaat de ingestelde setpoint meet gaat de WP bijverwarmen correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN_gvNCyIMAt5zjol65BwaixAA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0StGtzOqZWKRH1ZCWcnvzYW.png?f=fotoalbum_large

Ja, dat is het seintje om te gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Als je het forum doorspit zul je merken dat dit vaak niet de beste manier is om je Ecolution optimaal te gebruiken, met een aanlegthermostaat die je cv volgt.

Even goed controleren of de aanlegthermostaat niet wordt beïnvloed door het doorverwarmen van je leiding door tapwaterbedrijf van je cv! temperatuur aanlegthermostaat kun je checken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFMDo6iaWmpnZXFqqXvWyNEYT3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eL5Y6z1JWAq31THXgjGpBrPK.png?f=user_large

Door de Ecolustion met een eigen thermostaat op CV1 te gebruiken staat ie langer aan, gebruik je dus meer stroom welke met een COP van 4 warmte produceert en gaat het gasverbruik naar beneden. Dus als je zonnepanelen hebt is deze configuratie vaak beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 15:29
Goedenavond, ik ga het ook even hier proberen. al veel topics doorgelezen maar ik ben een beetje zoekende hoe ik het beste mijn probleem met de Ecolution 50 solo kan oplossen.

De situatie ik heb een Intergas CW5 ketel met interne boiler (tbv 2 badkamers), aangevuld met een Ecolution 50 solo(eigenlijk heeft deze nooit lekker gewerkt, sinds ik er woon nu 3 jaar). Vorig jaar tal van fouten gehad F-90, na vervangen condensator en uiteindelijk CV pomp minder fouten maar helaas nu meteen een F-81.

Als de WP op A2 gaat dan kan ik erbij gaan zitten en de timer zetten op maximaal 5 minuten. dan is het een F-81, dit herhaalt zich een aantal keer en dan heb ik een F-94 te pakken.

Ik heb door mijn huis heen overal vloerverwarming met 2 pomp 1 begane grond, de andere op zolder. daarnaast 8 thermostaten t.b.v. instellen temperatuur per ruimte. Ik moet zeggen de praktijk is dat ik eigenlijk alleen beneden bijkeuken en woonkamer gebruik.

na het lezen op het forum heb ik wel wat testen gedaan, maar ik merk dat ik wat zoekende ben hoe dit nu stap voor stap aan te pakken. Ik dacht zelf na het lezen, mogelijk geen of te weinig druk R134A, ik kan het niet uitlezen maar er zit nog wel druk in het systeem(maar geen idee hoeveel of voldoende is).

Bij het op A2 gaan, lijkt de cv pomp een keer te brommen, hierna slaat de ventilator aan, en gaat de pomp en ik vermoed compressor geluid maken. ik zie wel dat de zuiggastemperatuur verlaagt maar niet lager dan 17 graden, de heetgastemperatuur zie ik wel op lopen. maar F-81 slaat al snel aan.

hebben jullie mogelijk ideeën of tips hoe dit aan te pakken. ik wil eigenlijk graag dat het ding goed gaat werken. dank jullie wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Hoe wordt je WP geschakeld? draait deze zonder cv-ketel of samen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
BuysB schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:21:
Hoe wordt je WP geschakeld? draait deze zonder cv-ketel of samen ?
Zover mij bekend samen. Ik heb geprobeerd de ketel uit te schakelen maar dan valt de wp nog in paar minuten in de f81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik vermoed dat er iets in de doorstroming niet klopt, de WP heeft een pomp, de cv-ketel heeft een pomp en de vloerverwarming heeft vaak ook een pomp. In jouw geval dus wss 4 pompen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Is dat op een bepaalde manier uit te lezen? Of te checken denk je? Ja klopt 4 pompen. Gecheckt dat de cv op stand 3 staat qua pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De snelheid van de pomp van de WP kun je uitlezen in status uitgangen tijdens A2 bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYu805ZTzywjNFRTB8Wpqv2MNmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nyjj0Ji7JmqeBHk0p0fr1UwT.png?f=fotoalbum_large

Zit er ook ergens een drukverschilregelaar in het cv systeem ?

mss kun je een paar fotos plaatsen hoe e.e.a. is aangesloten

[ Voor 6% gewijzigd door BuysB op 11-10-2023 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Dank je wel. Ja fotos gemaakt ga ik straks uploaden. Wat zijn beetje de waardes die dan goed zouden zijn voor een normale werking. Ik weet idd qua uitlezen waar dit zit.

Post dat ook vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ik heb even wat gemeten. Met de mechanische ventilatie op stand 3 lijkt het wat langer goed te gaan.

Pomp 80 begint op 7 dan 5 dan 4 dan 3 dan 9. Dat in ongeveer 10 minuten A2.

De temperatuur onder 0_1 gemeten als volgt

0 45
1 21
2 16 dan naar 18
3 snel naar 9 dan naar 10, na ventilatie op 1 naar 18 dan 20 dan F81
4 57 start einde 66
5 23 tot 24
6 46 einde 59

Ik zag dat ik de ventilatie standen hoger kan zetten? Staat nu bij mij standaard als in het boekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Sepke ventilatie debiet in bedrijf moet minimaal op 15 staan.
Stand 2 en 3 zet je hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Daar stond die niet op volgens mij 20 nu gedaan. Ga opnieuw testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Helaas op 15 na 5 minuten weer storing. Ik zie dan zuiggastemperatuur niet lager dan 16 graden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Het verschil tussen 5 en 6 (cv retour en cv aanvoer) hoort ongeveer 3 graden te zijn, Bij jouw is die ruim 20. Dat zou kunnen inhouden dat de WP al warm cv water van je cv ketel toegevoerd krijgt, wat is de stook temperatuur van je cv-ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ik check het vanavond definitief. Ik weet dat mijn CV pomp van de ketel zelf op stand 3 staat en warmwater 55 graden (toevallig vd week gezien op de ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Als je vloerverwarming hebt is 55 graden te hoog, je WP kan daar niets meer aan toevoegen. Het rendement van de WP wordt gehaald bij lage temperaturen, graad of 35 vindt die fijn.

Ik denk dat je nu de CV3 regeling hebt gekozen. Ik zou CV4 of CV1 adviseren waarbij de WP leidend is, en als die het niet meer redt de cv ketel laten bijspringen. Daarbij ga je uiteraard meer stroom gebruiken, zonnepanelen is daarom extra fijn en je gasverbruik gaat omlaag.

[ Voor 13% gewijzigd door BuysB op 12-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Top ga ik vanavond even uitzoeken en hier terugkoppelen. Dus resume: cv temp naar beneden, heb ik deze wel voor douchen etc nodig wat zou dan advies zijn qua temp? En die CV pomp van Intergas ketel ook naar 2 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Sepke Bij de pomp zit een 3-weg klep die tussen c.v. en boiler schakelt, die kan je makkelijk eraf halen en dan eens kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Sepke temperatuur sanitairwater op je ketel is een andere dan cv water. Sanitairwater blijft 60 graden als je cv temperatuur verlaagd naar 35.

@SpikeHome welke 3wegklep bedoel je, het betreft een Ecolution Solo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ok top. Ga ik dat zo aanpassen! Echt super fijn dit meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ah een solo sorry niet meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Eerst nog even getest met 0_0 en dan 0= 25. Temperatuur zuiggas blijft lager rond de 9 graden. Totaal minuut of 8 dan f-81.
Tussen cv aanvoer en retour zat bijna 30 graden verschil

Nu cv ketel 35 en tap op 60. Verder geen aanpassingen. Straks testen.

Ik heb opgezocht dat mijn wp nu op 6=0 staat. Normale bedrijfsmodus. Is dit wat je bedoelde met cv3 of 4?

[ Voor 8% gewijzigd door Sepke op 12-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome bedoelde met debiet minimaal 15 (0=15 is 150m3/h lucht van ca.20 graden afzuiging uit je woning), jij hebt net getest met 0=25 (debiet is 250 m3/h) wat weer aan de hoge kant is.

Die 30 graden verschil tussen aanvoer en retour is dus het probleem.

Nee, 6=0 is wat anders, dat is het warmtepompbedrijf dat is goed, 6=1 is ontluchtingsbedrijf en 6=2 is ventilatiebedrijf,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOTgjKzvTSlCNqLajb4kqRCjU_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEupKknLRefgFpMqpuv4Ic12.png?f=fotoalbum_large

in het instalateursmenu staan na de submenus bovenstaande regels omschreven, het gaat om de instelling C/1 die staat bij jouw wss op 3=CV3 aanlegsensor

[ Voor 26% gewijzigd door BuysB op 12-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Super dank voor je geduld. Ik leer veel.
0=15 terug gezet ipv 25.
Ik heb gekeken maar ik heb alleen de optie cv1_1 of CV1_4. Misschien oudere firmware. Wp is in 2014 geplaatst.

Qua testen kan ik dat nu eigenlijk wel goed. Want binnen is het bijna 22 graden dus CV ketel slaapt. Wel aangepast op cv 35 graden en tap 60.

Anders ga ik het komende week testen als het kouder wordt.

Voor mij puur ter lering. Wat kan nu de oorzaak zijn dat retour start op 27 graden en dan naar 24 graden gaat en de aanvoer start op 37 en oploopt naar 58.

Dank je wel en alvast fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik vermoed dat je cv-ketel met een vermogen van 30kW heeft (gok ik, is CW5 voor warmwater dus ws een intergas 36/30 of zoiets) Deze brand op 30% van zn vermogen in zn laagste stand voor CV, dat is dus nog altijd ca. 10kW, daarmee wordt je cv-water dus al gauw 50+ graden, zeker als je alleen maar vloerverwarming hebt. Dit warme cv-water wordt ook door je WP gepompd, deze kan er dan eigenlijk niets meer aan toevoegen en gaat bovendien in storing.

Je WP heeft slechts 1,6kW vermogen, daarmee moet je proberen zonder cv-ketel je vloerverwarming zo lang mogelijk van warmte te voorzien.

Ik weet nog steeds niet welke regeling er is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Dank je wel. Staat op de cv1 regeling. De cv3 heb ik er niet tussen staan. Dan gaan we het komende week in de gaten houden als vloerverwarming aan gaat en cv temp nu op 35 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Dan heb je dus een aparte thermostaat waarmee je WP wordt geschakeld, hoe schakelt nu vervolgens je cv-ketel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ik heb per ruimte een draadloze thermostaat hangen van WTH. Vervolgens zie ik per pomp vloerverwarming ook zo'n module van WTH staan.

Ik moet zeggen ik woon hier 3 jaar en die WP heeft het eigenlijk nooit goed gedaan, veel storingen, dit jaar besloten eens het beter te willen snappen en op te lossen. Maar of vanuit de wth thermostaat een signaal naar WP gaat weet ik niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De regeling bij jouw werkt anders;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiH3s5XqQWAlLdcIw2Mo5rY10rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/472QrN5RAaSFXlsnONoXQbsY.png?f=fotoalbum_large

Vraag is dan, hoe gaat de cv-ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
En je aanzuiglucht van onder 21c is al snel over het algemeen, dus je solo gaat vaak snel aan dan.
Losse thermostaat voor de solo is dan ook zoals @BuysB het meld het beste.
Zet die een halve of hele graag boven de gewenste temperatuur en je solo gaat eerst aan mocht die het niet redden gaat de c.v. mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ja precies. Zoiets is dan interessanter? Ik weet wel dat de thermostaten in ieder geval signaal geven want als WP uit staat doet de cv ketel het netjes. Ik heb fotos gemaakt maar even moment zoeken met uploaden en delen.

Vh weekend ga ik ook even bij de buren checken hoe het daar is ingesteld. Alvast super bedankt voor meedenken. Wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pugnats
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 17:13
Is er naast wel bekende lijstje nog meer themostaten bekent die werken op spaarpomp van inventum Zonder 2 thermostaten te plaatsen of andere aanpassingen ?

Inventum – EVA Thermostaat
Honeywell – T87M2018
Honeywell - T87M1003 Modulation
Honeywell - Chronotherm Touch Modulation
Honeywell - Chronotherm CMT937M1003
Quby - Eneco Toon
Remeha - iSense
Remeha - qSense
Remeha - eTwist *altijd in combinatie met een gateway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Inmiddels is het koud genoeg in huis om alles te testen. Nu staat de wp al half uur te draaien zonder storing.

3 07
4 58
5 38
6 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Sepke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:39:
Inmiddels is het koud genoeg in huis om alles te testen. Nu staat de wp al half uur te draaien zonder storing.

3 07
4 58
5 38
6 33
Al vind ik jou c.v. Temperaturen hoog.
Volgens mij moeten dat 5 en 6 zijn.
Waarbij 5 de retour zou moeten zijn en die is hoger dan de aanvoer 6.

Net even gekeken.
Bij mij 0_1 is 5=26c en 6=29

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 15-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De aanvoer en retour lijken idd omgedraaid (scherp @SpikeHome ) en ze zijn wss zo hoog omdat de cv ketel op 35 meedraait.

Mss heeft iemand tijdens voorgaande reparaties de sensoren verwisseld.

Maar hij blijft nu in ieder geval draaien. Voelers dus omwisselen en proberen die ketel als slave te schakelen zou ik zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door BuysB op 15-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Klopt ik had de thermostaat beneden op 20 gezet. Daarna sloeg ook na aantal minuten de ketel mee aan. In ieder geval heeft de wp bijna 2 uur gedraaid. Maar is dat nog wat te tweaken dat die CV zelf niet mee gaat doen?

Zijn die sensoren makkelijk te wisselen? Dus nog wat optimaliseren. Voor mij om te weten. Nadat temperatuur beneden was bereikt zag ik de wp vervolgens op AP 2 staan dan tijdje later toch f81. Dus ergens in die afstemming cv en wp gaat nog niet helemaal lekker?

Als er warmtevraag is lijkt alles nu veel beter dan eerst mee te doen idd. Dus dat is al winst. Voorheen was het altijd storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Als je WP op CV1 regelt dan schakel je dus met je thermostaat direct je ketel. Als je die lager zet zal die dus niet aan gaan.

Sensoren zitten op de leidingen geklemd in je WP. Je kunt de stekkertjes loshalen of de hele sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Wat is dan wijsheid qua efficiency? Je gaf toch al advies voor cv3 maar die optie zit er niet in, of toch ook naar aparte thermostaat qua wp?

Ik ga vanavond of morgen even naar die stackers kijken.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
CV3 is zeker niet optimaal, wel veel toegepast vanwege simpelheid als hybride.

CV1 is prima door de thermostaat van de cv-ketel lager te zetten doet de WP het meeste werk.

CV4 kan ook, thermostaat de WP laten schakelen en de cv-ketel op de aansluiting van de WP vertraagd laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ok dus optie 1. Wat ik nu merk is wp schakelt aan omdat aanzuigtemperatuur 20 graden is. Er is geen warmtevraag dus schiet deze in F81.

Vanavond ga ik even die sensoren aansluitingen op printplaat checken. Maar hoe bedoel je precies qua thermostaat CV lager zetten? Ik snap de kamerthermostaat, maar nog een aanpassing op CV ketel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De WP moet uiteraard wel de warmte kwijt kunnen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Precies. Je hebt me echt enorm geholpen. Wp werkt, nu nog even wat finetunen. Voor nu iedereen bedankt voor de hulp, ben echt stappen verder. Nu even in de gaten houden als er echt een warmtevraag is vanuit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Toch nog even door te gaan op jullie constateringen. Aanvoer moet (met goede werking) paar graden hoger zijn dan retour toch.

Onderzijde zijn er 2 leidingen, dit wilde ik nog even checken. De linker (rood) gaat linkerzijde cv ketel in met ik verwacht ventiel op die leiding. De rechter(blauw) wp gaat rechterzijde cv ketel in. Die soort vertakking ook naar expansievat heeft.

Eerst even die goed checken.

Wat ik nu merk is dat de WP aanslaat op aanzuigtemperatuur maar dan idd na paar minuten in F81 schiet omdat die aanvoer dan van 20 naar 59 graden oploopt binnen paar minuten en retour dan 23 blijft. Dit is scenario waarbij de thermostaat beneden GEEN warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Misschien val ik beetje in de herhaling maar dat is denk ik beetje mijn leercurve om het steeds beter te snappen, excuus alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Sepke Klaarblijkelijk werkt jouw installatie alleen maar als de cv-ketel ook geactiveerd is. Het lijkt erop dat zonder cv-ketel er geen doorstroming kan plaatsvinden.

mogelijke oorzaken;
- samen met je cv-ketel wordt ook een klep van de vloerverwarming geopend.
- je WP is niet parallel aan de cv-ketel aangesloten maar in serie (moet door de cv-ketel heen?)
- keerklep zit verkeerd
- er zit geen kortsluitleiding met drukverschilregelaar in het cv-systeem
- aanvoer/retour ergens omgedraaid

FOTO's zeggen vaak meer dan woorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
https://ibb.co/QjRxSdc
https://ibb.co/Dgkb7vj
https://ibb.co/31Sgcm4
https://ibb.co/whYjpNT
https://ibb.co/bb3jDC0
https://ibb.co/HhLcMVJ

Hierbij wat fotos van ketel, pomp vloerpomp en thermostaat. Als ik gerichter fotos kan maken doe ik dat.

Poeh even kijken waar ik ga starten. Het is idd wat je zegt. Wp werkt alleen als cv warmtevraag heeft en aanstaat. Anders is het binnen 5 minuten f81.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Je WP is parallel aangesloten zoals het hoort, ik ga er vanuit dat (foto3) het t-stuk linksonder je cv-ketel naar achteren de voeding naar het cv-systeem heeft (onder de koppeling, de keerklep, waar het roest-spoor onder zit).

Keerklep zit goed aangesloten, anders werkt de cv-ketel ook niet.

A/R zitten ook goed om.

Ik zie nog geen kortsluitleiding met drukverschilregelaar, die zit er wss ook niet in omdat er geen doorstroming is zonder warmtevraag thermostaat.

Test: draai 1 of meerdere Herz knoppen van je vloerverwarmingsverdeler (van ruimte die het meest gebruikt wordt) zodat je WP doorstroming heeft en zn warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ik kan wel wat aan de knop draaien, maar ook eraf halen zag ik. Moet ik dat laatste doen? Verder net idd gekeken die WP als die op A2 staat, blijft verder alles qua vloerverwarming in slaap. Paar fotos nog van gemaakt.

https://ibb.co/ZVQVbbD
https://ibb.co/DYnr98z
https://ibb.co/ctrzm2X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Die knop van foto 1 mag erop blijven, daarmee voorkom je dat er te warm water door de vloer stroomt, deze staat op 50, als je 35graden stookt staat die dus altijd open.

Het gaat om de knoppen op foto 2, deze worden open gezet door het kastje boven de vloerverwarmings verdeler nadat de thermostaat in betreffende ruimte vragend staat. Als je de knop eraf haalt staat hij dus ook open als er geen warmte wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ik snap m. Ga ik dat proberen. Nu even die WP uit zn storing laten komen. Haha. Heb wel het gevoel dat we stapje dichterbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Net getest. Een knop eraf gehaald. Helaas geen verschil. Na aanvoer 57 graden slaat de wp uit. Leidingen etc zijn ook allemaal koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Sepke werkt de pomp van je solo wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik ben bang dat ik me vergist heb, knop eraf is hetzelfde als thermostaatventiel dicht, als je het pinnetje indrukt gaat hij open.

Ik zette er nog wel eens een ty-wrap op om hem geforceerd ingedrukt/open te houden.

Nog eens goed over nagedacht, knop eraf is open !

[ Voor 10% gewijzigd door BuysB op 19-10-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Ok ga ik dat proberen! Ik kijk even of het vanavond lukt maar laat het snel weten! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Check ook of de pomp van je vloerverwarming draait of dat die ook geschakeld wordt door de wth regeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Nog wel even net bij die ketel gezeten. Thermostaat beneden aan, dan schakelt de wth basis mooi de pomp beneden aan. Cv lijkt alles vrij te geven en de WP gaat mooi mee doen

Schakel ik de CV uit dan is precies tegenovergestelde aan de hand dan loopt retour in 1x op en aanvoer niet. Cv aan herstelt dit weer.

Net dan thermostaat teruggezet en warmtevraag niet nodig dan slaat ecolution naar ap-2 met retour temp van 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
BuysB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:20:
Check ook of de pomp van je vloerverwarming draait of dat die ook geschakeld wordt door de wth regeling....
Ja dat werkt net getest zowel beneden als boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Sepke rare vraag, je pomp is ooit vervangen, is deze wel goedom terug geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepke
Toevallig van de week ook bekeken aan de achterzijde stond het pijltje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepke
Maar alle klachten lijken er wel op he. Merk ook als deze draait zonder cv dat warmte in verdamper zelf blijft, interne leidingen worden warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
Ik heb een vraag mbt de Ecolution Combi 50. Is het ook mogelijk om de afzuiging aan/af te zetten middels het apparaat zelf?

De RFZ zender werkt voor de 2e keer niet meer. Alleen bij knop (stand) 3 gaat er een lampje branden. Maar ik kan hem niet terug naar 1 zetten. Batterij al vervangen. Ongeveer 2jr geleden ook al een nieuwe afstandsbediening moeten kopen omdat de vorige niet meer werkte.

Toen al geinformeerd bij onze aannemer/installateur dat ik het liefst een vast kastje zou willen ipv zo'n gare remote. Maar dat kan dus helaas niet.

Zijn er nog andere mogelijkheden? Mooiste zou zijn via een app maar het zou ook fijn zijn om eea te kunnen regelen via het apparaat zelf. Al even in de gebruikershandleding gekeken en door het gebruikersmenu gegaan maar ik kon hem daar niet makkelijk aan/uitzetten qua afzuiging.
Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste