Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

SpikeHome schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:21:
@Cai volgens mij kan je de warmwater functie niet uitschakelen dacht ik.
Die 50 liter helpt overigens wel flink hoor en zal je c.v. verbruik drastisch omlaag brengen tenminste ik neem aan dat de c.v na je inventum komt.
de ecolution is gewoon 1 fase hoor dat werkt je moet voor de perflex stekker je meter plaatsen op die fase de ander draden zijn voor je ventilatie standen.
Bij mij zit er een fibraro zwave tussen al jaren gebruik is een vanaf 260w bij verwarming wat op kan lopen als je c.v. water warmt tot een 340w bij legionella verwarming van je vat loopt dat vermogen op naar 440w bij mij.
op jaarbasis zit ik op een 1200kw
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de Perilex wandcontactdoos openschroef om daar een verbruiksmonitor in te plaatsen? Als ik op https://fibarobenelux.com/ kijk zie ik niet zo een product.

Daarnaast zal er ook een Fibaro Gateway nodig zijn om eea uit te lezen? Dit kan dan een probleem worden aangezien de WTW in een technische ruimte op zolder staat. Afgesloten met deur. De Gateway zou ik dan plaatsen in de meterkast op BG.

Ik heb wel goede wifi per verdieping. Kan dat gekoppeld worden aan die verbruiksmeter welke je omschrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
@BuysB Hiervoor hadden we een modulerende thermostaat met Wa-regeling voor de CV en een bedrade kamerthermosstaat die volgens mij de servomotor van de vloerverwarming aanstuurde.

We wonen hier nou 2 jaar en we hadden heel hoog gasvebrui 2400m3 per jaar. Bij controle bleek dat de Ecolution alleen op ventilatiestand heeft gestaan, 2 jaar lang. De installateur heeft vervolgens de modulaire thermosstaat en de kamerthermostaat en de servomotor afgekoppeld en meegenomen en een nieuwe Honeywell T4R (draaloze) thermostaat gemonteerd die rechtstreeks de Ecolution aanstuurt. Nieuwe inzichten volgens hem en daardoor en laag gasverbruik. Maar helaas ook de ene dag in de kou zitten en dan weer behaaglijk.
Installateur geeft aan verder niets te kunnen doen. En bij Inventum komen we niet verder omdat we geen instalateur zijn. Zitten nu al 4-5 weken te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:49
@Nate70

De Ecolution combi 50 kan op een aantal manieren worden aangestuurd, [CV1] op binnenluchttemperatuur, [CV3] met een voeler op de cv leiding waarbij de de cv-ketel lijdend is en [CV4] met een eigen thermostaat waarbij de WP lijdend is en de cv-ketel volgt middels vervolgschakeling vanuit de WP.

Als de WP op A1 staat ventileert hij alleen, staat hij op A2 dan gaat de warmte van de WP naar de CV, staat hij op A3 dan wordt de boiler opgewarmd.

Volgens jouw info zou hij nu op CV4 moeten staan, klopt dat ? i+r toets op display samen indrukken 5 sec lang daarna met i toets doordrukken naar C/1_ cijfer daarna is type regeling.

Staat er dan A2 op display tijdens werking WP?

,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB klopt staat ingesteld op CV4 en Ecultion staat op A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70 met regel C/7 stel je de uitsteltijd cv-ketel in, waar staat die nu op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB die staat nu op 30, stond 5 weken geleden op 2 uur, is daarna door installateur lager ingesteld op 1 uur vanwege de prblemen, Vorige week op 30 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70 Je hebt vloerverwarming, dit reageert traag op temperatuurverandering. Het beste is om de temperatuur dan constant te houden, geen nachtverlaging instellen. hoe heb jij dat ingesteld op de klokthermostaat ? Nu springt de cv-ketel al na 30 minuten bij om te helpen.

Waar staat regel C/6_ nadraaitijd WP na einde warmtevraag op ? hiermee laat je de WP doordraaien na einde warmtevraag kamerthermostaat maar blijf je het systeem voeden met A2 zodat het systeem op de WP blijft draaien zonder dat de cv-ketel hoeft bij te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54
Cai schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:49:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de Perilex wandcontactdoos openschroef om daar een verbruiksmonitor in te plaatsen? Als ik op https://fibarobenelux.com/ kijk zie ik niet zo een product.

Daarnaast zal er ook een Fibaro Gateway nodig zijn om eea uit te lezen? Dit kan dan een probleem worden aangezien de WTW in een technische ruimte op zolder staat. Afgesloten met deur. De Gateway zou ik dan plaatsen in de meterkast op BG.

Ik heb wel goede wifi per verdieping. Kan dat gekoppeld worden aan die verbruiksmeter welke je omschrijft...
Ik stuur meer zaken aan dus ik gebruikte domoticz inmiddels Homey.
Maar je kan ook een shelly er tussen zetten die gaat ook via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB we hebben de temperatuur constant op 21,5 staan. Geen nachtverlaging. Ik hen toevallig gisteren de weekprogramma ingesteld oo de Honeywell thermostaat. Deze staat ook op 21.5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdc-vpqus-z4QSEVpofgDAucAas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKKF2zlPpSBzaO248vUi9aXA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70 Het lijkt mij goed ingesteld.

Ik zou proberen de C/7 lager in te stellen, als die bij instelling 0 niet direct de cv-ketel bijschakelt klopt er iets niet. Met de nadraaitijd C/6 kun je het aanspringen van de cv-ketel vertragen.

Je kunt in de submenus van de WP controleren of de aansturing naar de cv-ketel aanwezig is, 0_3 regel 76 als de cv-ketel niet aan gaat als deze 1 is zit daar iets niet goed.

Het zou zomaar kunnen zijn dat als de WP watertemperatuur van ergens rond de 25-30 graden maakt de Intergas niet aan gaat......

[ Voor 13% gewijzigd door BuysB op 19-12-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
wat me opvalt is dat:
- je debiet WP op 20 staat
- je zuiggastemperatuur lager is dan je lucht uit temperatuur
- verschil tussen cv aanvoer en retour 6 graden is

[ Voor 26% gewijzigd door BuysB op 20-12-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB
Wat zou ik dan anders moeten instellen qua Debiet. En is dit een verkeerde instelling of wordt dit door wat anders veroorzaakt . .
Zo staat het ingesteld door installateur. Heb er helaas niet heel veel verstand van.

Ik heb de C7 vanmorgen ingesteld op 15 min.
Kijken hoe het nu gaat. . Alleen jammer dat de buitentemperatuur niet zo laag is om te testen. Vanaf welke buitentemperatuur zou de Ecolution het huis zelf op temperatuur kunnen houden. .

[ Voor 9% gewijzigd door Nate70 op 20-12-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70
Debiet over je WP is de hoeveelheid lucht uit je woning deze wordt gebruikt om warmte te onttrekken door de WP voor je cv. Deze warme lucht wordt aangevuld met koude lucht welke weer moet worden opgewarmd, hierin moet je de optimale instelling zien te vinden (instelbaar van 0-20). Bij jouw staat hij tijdens WP bedrijf continu maximaal af te zuigen, die van mij staat op 12.

Wat ik vreemd vind in jouw systeem is dat het verschil A/R cv 6 graden is, naar mijn weten staat de combi 50 ingesteld op een verschil van 3 graden.

je vraag over zelfredzaamheid van de WP is natuurlijk afhankelijk van heel veel factoren, je WP kan hooguit 1200W verwarmen dat is niet genoeg om een groot huis met weinig isloatie warm te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door BuysB op 20-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB kan ik het debiet lager instellen ? Of moet ik hierbij nog met wat rekening houden?
Of is dat afhankelijk van m3 inhoud van de woning bijv.

En is het verstandig om de AR CV 6 graden naar 3 te veranderen? Of past dit zichzelf aan, aan de hand van andere waarden?
Ik kan het tot nu toenredelijk volgen alleen dat dit punt is me niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70 A/R is niet in te stellen als parameter in gebruikers of installateurs menu zover ik weet, er zijn wel parameterlijsten met veel meer details maar daar kun je niet zomaar bij, daar staat bijv ook de delta T cv van 3 graden in (zoek in dit Topic dan kom je ze vanzelf tegen best interessant en leerzaam). Ik denk dat jouw 6 graden dus een gevolg is van andere instellingen. Debiet kun je gewoon veranderen, je hoort dan de fanspeed veranderen als de WP aan staat. De temperaturen zullen daarmee ook veranderen. Mogelijk dat je hiermee AP storingen veroorzaakt, dan weet je dat je iets terug moet.

Heeft aanpassing schakelvertraging naar 15 nog effect gehad?

[ Voor 5% gewijzigd door BuysB op 20-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70

Andere vraag, is je filter Combi50 schoon, en je afzuigmondjes en voldoende open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB ik heb de debiet nu op 17 gezet, eens kijken wat er nu veranderd.
De CV is vanmiddag om 12.00 uur aangeslagen en loopt nu nog steeds (2,3 gasverbruik), ik was alleen niet in huis weet niet bij welke temperstuur hij is aangeslagen. Ik wel het idee dat de temperstuur constanter is (maar lastig te vergelijken imdat het buiten 8 graden is tov vorige week -8).
De kamertemperatuur is rond de 21 graden. De thermosstaat staat hier al een tijdje op, maar CV is nog niet afgeslagen.
Filter is ca. 1-2 maand geleden vervangen door nieuwe. De afzuigmondjes staan op de laagste stand volgens mij. Moeten deze verder open?

De waardes zijn wat gewijzigd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvIwjREEyNUKp6gtuI8OslBYyhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHTKi778hlguFf9kMW7ciovI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70

Zit er een aanlegsensor aangesloten? Ik zie de waarde hiervan veranderen van 41 naar 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB ja deze zit er volgens mij nog op, van de voormalige opstelling . De kamertemperatuur is inmiddels opgelopen naar 21,6 (via losse temperatuurmeter) en de CV staat nog steeds in bedrijf. De kamerthermostaat staat ingesteld op 21 graden . . . Kan dit verzaakt worden door de aanlegsensor?

[ Voor 59% gewijzigd door Nate70 op 20-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70

de kamerthermostaat staat vragend in je laatst verstuurde overzicht, regel 68 staat op 1

Het vreemde is dat parameters regel 76 uit staat, de cv-ketel wordt niet aangestuurd door de WP....je geeft echter aan dat deze wel aan stond

Het lijkt erop dat je cv-ketel een eigen leven lijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB sorry tabellen 65 t/m81 heb ik niet aangepast, dacht dat dit vaste waarden waren. Oeps.
De CV is afgeslagen sinds 30 min.

Maar ff die aanlegsensor, kan die de boel in de war sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
nee, lijkt me niet, je systeem staat ingesteld als CV4, niet als CV3, mss dat de cv-ketel nog oude instellingen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nate70
@BuysB kan ik de sensor gewoon afkoppelen voor de zekerheid?

Ik laat het systeem nu ff tijdje draaien ff kijken hoe het gaat. Mocht ik toch nog problemen ondervinden, mag ik je dan weer benaderen?

[ Voor 45% gewijzigd door Nate70 op 20-12-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 20:25
De nieuwe Modul Air is wat makkelijker en kan alleen delen hoe ik het had ingesteld. Modul Air: Honeywell thermostaat aangesloten op thermostaat ingang Modul Air. CV uitgang aangesloten op Intergas ketel. Voor de rest de Modul Air ingesteld zodat deze niet uitvalt.
Intergas ketel: niks aan veranderd. Let op dat deze op de instelling staat van CV en warmwater. Je kan hem ook instellen als enkel warm water of CV.
Mijn ervaring was dat bij echt koud weer de ketel bij het aangaan van het vlammetje op de CV ketel modulerend aanging. Geen extra poespas voor nodig vanuit de Modul Air.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

• BuysB
@beestemans

Hoe verhoudt zich het geluid wat de Modul Air produceert tov de Ecolution?

Welke uitvoering heb je, de standaard of al met electrische naverwarming? En heb je ook een boiler?

• beestemans
De oude Ecolution ken ik niet, ik heb de all-e en geen boiler. Ik gebruik een losstaande warmtepompboiler.

• beestemans
De zoek functie werkt niet helemaal, weet iemand de standaard maat van de ventilator lagers? Net terug van vakantie en de ventilator maakt behoorlijk wat geluid nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-07 22:40
beestemans schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:45:
De zoek functie werkt niet helemaal, weet iemand de standaard maat van de ventilator lagers? Net terug van vakantie en de ventilator maakt behoorlijk wat geluid nu.
https://www.lagertechniek...2z-608-2z-skf-8x22x7.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:08
Sind een paar jaar heb ik een Ecolution Combi 50 draaien, en zie een soortgelijke besparing/verbruik als hier eerder gemeld.

Nu ben ik een beetje aan het rekenen geslagen wat betreft de efficientie, en ergens lijkt er iets niet te kloppen:
Soortelijke warmte van lucht: ~1.3 kJ/(m3*K)
Aanzuigtemperatuur: ~18C
Uitblaastemperatuur: ~2C
(Dus een dT van ~16C)

Thermisch vermogen Ecolution: 1.3kW
Electrisch opgenomen vermogen: 300W (LTV)
(Dus 1kW komt uit de ventilatielucht).

Om die 1kW te halen, moet er dus minimaal 175 m3/uur afgezogen worden.

In de opwekkingsrendement verklaring zie ik echter ook 1.3kW bij 100 m3/uur voorbij komen. Daar heb je dan ongeveer een dT van 27 graden voor nodig.

Bij mij staat het debiet voor WP bedrijf op 140m3/uur. Als dat klopt, dan komt er ~800W energie uit de ventilatielucht (dT 16). Wat een COP van 3.6 is. Volgens de spec zou de COP ~4.3 moeten zijn bij lage temperatuur verwarming.

Klopt mijn berekening niet? zie ik iets over het hoofd?

Ik heb helaas geen warmtemeter op de Ecolution om het te controleren, en kon in de eerdere posts ook niet iemand vinden die het wel heeft.

---

Verder redenerend, als je de koude aangezogen buitenlucht meeneemt dan draai ik precies gelijk bij een buitentemperatuur van 8C. Er is dan nog 6/16 van de 800W = 300W netto warmtetoevoeging aan de woning. Wat precies evenveel is als de WP elektrisch opneemt.

Als ik het ventilatieverlies van 800W met de ook opgestelde Panasonic L/W wp moet compenseren kost me dat slechts 800/6 (COP 6 bij buitentemp 8, LTV) = 133W. Wat volgens de berekening dus beter zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBeren
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11-2023
@Nate70 Hoe kom je tot zo'n mooi Excel lijstje van waarden?

@migjes Hoe kom ik tot zulke grafiekjes? Ik las iets over een P1 meter, heb je daar iets meer info over?
En over het aansluiten van een aparte thermostaat op de spaarpomp? Ik heb er nu een, 24/7 op 21,5gr. Met daarbij (bij)vloerverwarming op laagste stand van 20gr (en HT beneden uit), zodat de HT radiatoren boven door de dag heen ook wat warmte afgeven. Anders was beneden best rap warm en de rest van het huis koud. Door de huidige instelling is beneden prima en boven prima: de spaarpomp wordt geforceerd de hele dag door wat te doen. Maar ik merk nu nog dat mn gas bijstook-piek is platgedrukt: de hele dag door een beetje, maar opgeteld volgens mij toch best veel. Eerst wil ik maar eens beter meten en instellingen hier delen... Tips/tricks daarvoor zijn welkom.

Ik heb een XS210 ESMR5 en heb dagelijks inzicht in gebruik en levering van electra/gas via SlimmemeterPortal.nl. Over P1 lees ik dat het voor SMR4.2 en lager is. Biedt P1 soortgelijk wat ik op slimmemeterportal krijg, maar dan wellicht meer realtime? En, P1 werkt zo te zien niet voor mijn ESMR5?
Zou ik via een 'Wi-Fi Energy Socket' meer gericht kunnen meten wat mijn SpaarPomp verbruikt/doet?

Grt,
Rob

[ Voor 19% gewijzigd door RobBeren op 26-12-2022 10:46 . Reden: zelf google gebruiken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-07 22:13
Zijn er Tweakers die een (monoblock of split) warmtepomp hebben gecombineerd met een Spaarpomp welk i.c.m. een type C ventilatie systeem werkt? Wat zijn de voordelen hiervan, welke besparing is realiseert en tegen welke ‘problemen’ zijn jullie aangelopen? Is er gekozen voor cv-ondersteuning of voor sww-ondersteuning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 22:35
Nous112 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:48:
Zijn er Tweakers die een (monoblock of split) warmtepomp hebben gecombineerd met een Spaarpomp welk i.c.m. een type C ventilatie systeem werkt? Wat zijn de voordelen hiervan, welke besparing is realiseert en tegen welke ‘problemen’ zijn jullie aangelopen? Is er gekozen voor cv-ondersteuning of voor sww-ondersteuning?
Zijn er Tweakers die ... werkt? Ja, met de evenknie Modul-AIR SOLO.

Wat zijn de voordelen hiervan: Nog niet echt gevonden, dacht door de lucht koeling voor het naar buiten sturen, energie binnen de schil te houden. Maar voor 400W extra in je gewone WP bereik je hetzelfde.
Het gaat dan echt om verschil in COP om ervoor te zorgen dat je bezuinigd. En omdat de Modul-AIR nogal makkelijk naar hoge temperaturen loopt wordt de COP al snel minder als met de grote WP.

welke besparing is realiseert:
Minimaal, ligt aan het minimum vermogen van je andere WP, want daar kan je dan onder gaan zitten. Bij mij is bij 12-15C het punt dat verwarming niet meer nodig is. Maar minimum verbruik ligt bij beide ronde 400W.

tegen welke ‘problemen’ zijn jullie aangelopen? Hoge Ta van Modul-AIR, de temperatuur van Ta wordt bepaald door afgiftesysteem. Hij duwt continue +/-1,7kW erbij en zolang dat je dat kan afgeven blijft Ta laag en anders loopt die op tot 55C-60C gok ik.
Pas vooral op met overventilatie, want dan ga je de verkeerde kant op. En lager kan die tov de andere die ik heb gevonden zoals hewalex en viessmann TW-262. 75m3 alleen ventilatie - WP aan 120m3 zijn getallen die ik nodig heb en geen 300m3 oid.

Is er gekozen voor cv-ondersteuning of voor sww-ondersteuning? Alleen CV ondersteuning
Dus het lijkt me wel bruikbaar maar dan vooral als SWW ondersteuner, of icm WP als Hybride als het echt koud wordt gaat ook.

Mijn voordeel ligt er vooral in dat ik de badkamer met hogere Ta kan aansturen tov de rest van het huis.

Al met al moet je echt wel tweaker zijn, om hier wat van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-07 22:13
Dapdodo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:47:
[...]

Zijn er Tweakers die ... werkt? Ja, met de evenknie Modul-AIR SOLO.

Wat zijn de voordelen hiervan: Nog niet echt gevonden, dacht door de lucht koeling voor het naar buiten sturen, energie binnen de schil te houden. Maar voor 400W extra in je gewone WP bereik je hetzelfde.
Het gaat dan echt om verschil in COP om ervoor te zorgen dat je bezuinigd. En omdat de Modul-AIR nogal makkelijk naar hoge temperaturen loopt wordt de COP al snel minder als met de grote WP.

welke besparing is realiseert:
Minimaal, ligt aan het minimum vermogen van je andere WP, want daar kan je dan onder gaan zitten. Bij mij is bij 12-15C het punt dat verwarming niet meer nodig is. Maar minimum verbruik ligt bij beide ronde 400W.

tegen welke ‘problemen’ zijn jullie aangelopen? Hoge Ta van Modul-AIR, de temperatuur van Ta wordt bepaald door afgiftesysteem. Hij duwt continue +/-1,7kW erbij en zolang dat je dat kan afgeven blijft Ta laag en anders loopt die op tot 55C-60C gok ik.
Pas vooral op met overventilatie, want dan ga je de verkeerde kant op. En lager kan die tov de andere die ik heb gevonden zoals hewalex en viessmann TW-262. 75m3 alleen ventilatie - WP aan 120m3 zijn getallen die ik nodig heb en geen 300m3 oid.

Is er gekozen voor cv-ondersteuning of voor sww-ondersteuning? Alleen CV ondersteuning
Dus het lijkt me wel bruikbaar maar dan vooral als SWW ondersteuner, of icm WP als Hybride als het echt koud wordt gaat ook.

Mijn voordeel ligt er vooral in dat ik de badkamer met hogere Ta kan aansturen tov de rest van het huis.

Al met al moet je echt wel tweaker zijn, om hier wat van te maken.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je reactie omschrijft precies ook de twijfels die ik heb. Omdat destijds door de bouwer is gekozen voor een type C ventilatie systeem voer ik in de winter relatief veel warmte af naar buiten. Het Inventum systeem leek mij een mogelijkheid om dit negatieve om te bouwen naar een positieve bijdrage aan de warmtehuishouding van mijn woning, echter had ik al twijfels hierover m.b.t mogelijke besparingen, COP, noodzakelijke overventilatie. Daarnaast zou ik eigenlijk ook de CO2 en vochtigheid sturing die in het huidige systeem zit willen handhaven, wat volgens mij met het Inventum systeem niet echt mogelijk is. Heb eerder al zitten kijken naar een systeem van Duco welke gecombineerd zou kunnen worden met mijn huidige ventilatie, echter deze is i.v.m. leveringsproblemen van componenten uit het assortiment gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
Nous112 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:43:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je reactie omschrijft precies ook de twijfels die ik heb. Omdat destijds door de bouwer is gekozen voor een type C ventilatie systeem voer ik in de winter relatief veel warmte af naar buiten. Het Inventum systeem leek mij een mogelijkheid om dit negatieve om te bouwen naar een positieve bijdrage aan de warmtehuishouding van mijn woning, echter had ik al twijfels hierover m.b.t mogelijke besparingen, COP, noodzakelijke overventilatie. Daarnaast zou ik eigenlijk ook de CO2 en vochtigheid sturing die in het huidige systeem zit willen handhaven, wat volgens mij met het Inventum systeem niet echt mogelijk is. Heb eerder al zitten kijken naar een systeem van Duco welke gecombineerd zou kunnen worden met mijn huidige ventilatie, echter deze is i.v.m. leveringsproblemen van componenten uit het assortiment gehaald.
De spaarpomp weet ik niet, maar de Modul-Air kan je met 0-10V ventilatie regelen tussen instelbare min en max. Daar heb je die RH(batterij) en CO2(220V) meters voor met centrale unit (output 0-10V). Maar bij mijn draait die nu maar rond de 2 a 4 uur per dag. Daar zit de besparing niet.
Omdat de compressor niet moduleert, werd later bevestigd door fabrikant (via installateur) dat hybride met WP niet echt de bedoeling is, wel met CV. Maar ik ga gewoon lekker door met tweaken, kijken hoe ver ik dat ding krijg. Regelbare ventilatie was mijn hoofdzaak (met minimum van 75 ipv 125). De rest is (dure) hobby. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBeren
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11-2023
Nous112 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:43:
[...]

... Daarnaast zou ik eigenlijk ook de CO2 en vochtigheid sturing die in het huidige systeem zit willen handhaven, wat volgens mij met het Inventum systeem niet echt mogelijk is. Heb eerder al zitten kijken naar een systeem van Duco welke gecombineerd zou kunnen worden met mijn huidige ventilatie, echter deze is i.v.m. leveringsproblemen van componenten uit het assortiment gehaald.
Volgens de fabrikant zou de Inventum Spaarpomp met deze sensoren moeten werken:
- Co2 sensor – artikelnummer 15081310
- Vochtsensor/RF-RH - artikelnummer 15081320

Ik zie nog niet zo hoe dat te laten werken, maar zou moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
RobBeren schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 05:18:
[...]

Volgens de fabrikant zou de Inventum Spaarpomp met deze sensoren moeten werken:
- Co2 sensor – artikelnummer 15081310
- Vochtsensor/RF-RH - artikelnummer 15081320

Ik zie nog niet zo hoe dat te laten werken, maar zou moeten kunnen.
Als het goed is hoort daar nog een basisunit bij:
https://www.inventum.com/...r-Ecolution-Modul-AIR.pdf
nummertje 4 de RF ontvanger. Die heeft 230Vac nodig en stuurt 0-10V uit. Dat is dan de input voor Modul-AIR om 0V = min tot 10V = max, waarbij min en max instelbaar zijn van 50m3 tot 350m3. En als er warmtevraag komt gaat die op minimaal 120m3 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Nous112 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:48:
Ja, ongeveer, hier een Ecolution Combi-50 icm Panasonic 9J monoblock. De Ecolution hangt al een paar jaar, Panasonic sinds vorig jaar. Icm met de CV-ketel heeft de Ecolution de gebruikelijke besparing gerealiseerd (~600m3 gas minder / ~1200 kWh meer).

Ventilatie WP en L/W WP kunnen prima samen. CV zijdig parallel met terugslagklep, SWW in serie met 300L boilervat (Ecolution eerst). De ecolution heeft geen eigen stooklijn maar doet altijd een dT van 3..5 graden, dus deze huppelt in de praktijk gewoon mee met de Panasonic stooklijn.

Ik heb nog wel wat vraagtekens over de gerealiseerde besparing icm L/W WP. Voornamelijk omdat de COP best wel wat lager ligt dan die van bv de Panasonic. Ik denk dat dat komt omdat de ventilatie WP in 1 keer een hele grote stap naar beneden maken in luchttemperatuur (bv van 18 naar 2 graden), waar bij een reguliere L/W WP een kleiner verschil geen probleem is. Daarnaast blijkt uit een snelle berekening dat je ongeveer 175 m3/uur moet ventileren om tot de 1kW vermogen te komen, wat best wel veel is (afhankelijk van je behoefte natuurlijk). Jammer genoeg heb ik er geen warmtemeter op, dus ik kan niet controleren wat de echte COP is.

Het grootste voordeel is (als je het ventilatiedebiet nodig hebt, en WTW geen optie is) dat je ongeveer 1kW minder WP vermogen nodig hebt als het buiten koud is.

Ik heb er ook nog wat aan gerekend over wat wanneer efficienter is. Mocht je geinteresseerd zijn, hele berekening hier: Thorsd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en Thorsd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@Thorsd
Zie handleiding https://www.inventum.com/...nstal-Gebr-april-2020.pdf
7.4.3 Bedrijfshistorie
Van hier uit kan je rendement berekenen van je warmte pomp.
Of wel service menu, menu 0_ 3
code 31 afgeleverde energie, 35 opgenomen energie.

Bij die van mij in 6 jaar tijd, verwarmen
GJ 109 geleverd 22 verbruikt = cop 4,95
Warm water
GJ 10 geleverd 3 verbruikt = cop 3,33

Ondertussen heb ik de boiler functie maar uitgezet vanwege de gesubsidieerde gas van nu en verwarmen doormiddel van een schakel klok nog alleen maar tijdens de daluren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Anoniem: 91634 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:29:
@Thorsd
Zie handleiding https://www.inventum.com/...nstal-Gebr-april-2020.pdf
7.4.3 Bedrijfshistorie
Van hier uit kan je rendement berekenen van je warmte pomp.
Of wel service menu, menu 0_ 3
code 31 afgeleverde energie, 35 opgenomen energie.

Bij die van mij in 6 jaar tijd, verwarmen
GJ 109 geleverd 22 verbruikt = cop 4,95
Warm water
GJ 10 geleverd 3 verbruikt = cop 3,33

Ondertussen heb ik de boiler functie maar uitgezet vanwege de gesubsidieerde gas van nu en verwarmen doormiddel van een schakel klok nog alleen maar tijdens de daluren.
Dank, hier ongeveer hetzelfde na 3 jaar:
CV bedrijf: 45/9 = COP 5
SWW bedrijf: 4/1.3 = COP 3.07

Hele lijstje:
31 50
32 45
33 4
34 11
35 9
36 13
37 8
38 4

Dat ziet er prima uit. Iemand ooit gemeten hoe precies de interne meting voor opwekking is?

Het opgenomen vermogen klopt aardig (3319 kWh gemeten met externe kWh meter = 11.95 GJ). Volgens interne meting 11 GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Inderdaad netjes. Behalve cop van warm water. Dat valt mij eigenlijk wel tegen waardoor ik warmwater functie nu maar uit hebt gezet. Zit wel wel aan te denken om het van de zomer nog wel een kans te geven met eventueel warmwater ingesteld op 40graden in de plaats van 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Anoniem: 91634 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:47:
Inderdaad netjes. Behalve cop van warm water. Dat valt mij eigenlijk wel tegen waardoor ik warmwater functie nu maar uit hebt gezet. Zit wel wel aan te denken om het van de zomer nog wel een kans te geven met eventueel warmwater ingesteld op 40graden in de plaats van 50.
Ja, ik denk niet dat het met een ander soort WP veel hoger is (Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"). Maar SWW is ook maar een relatief klein deel van het totaal.

Uitrekenen wat voordeliger is, is er niet makkelijker op geworden, maar met COP=3 SWW verwarmen is boven en onder het plafond nog wel goedkoper dan met gas (bij 8 kWh uit 1 m3 gas). (En als je er niet met beide boven of onder zit is het ook duidelijk wat te doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
Kan je op een inventum ecolution combi 50 een grotere boiler monteren i.p.v. de 50 liter? Wij hebben nu een monoblock warmtepomp voor cv, zou warm water willen maken met de ventilatie warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:34
@Pascohorde Dat zal niet meevallen denk ik. Op het boilervat zit een temperatuur sensor, die zul je dan moeten verlengen naar je nieuwe vat. De boiler is bijna niet te verwijderen, de warmtepomp is er omheen gebouwd. Je zult dus het leidingwerk moeten aanpassen, denk er hierbij aan dat het allemaal zacht koper is en je steunhulzen moet gebruiken als je met knelkoppelingen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Pascohorde Gewoon cv zijdig van de ecolution combi aansluiten op een spiraal van een andere boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Heeft iemand ooit geprobeerd om de ventilator van de Ecolution Combi te laten schakelen op basis van warmtevraag?

In mijn situatie schakel ik de WP die is ingesteld op CV4 middels een TADO cv-regeling op de thermostaat ingang. Zeker met de huidige zachte winter staat deze niet 100% te draaien maar wel te ventileren.

Bijkomend voordeel is dat ik een jaren 30 woning heb met natuurlijke ventilatie, deze is aan de buitenzijde inmiddels zo goed geïsoleerd dat de natuurlijke toevoer grotendeels dicht zit en ik de sigarettenlucht van de buren begin aan te zuigen. Volgende project is dus ook om bij vervangen kozijnen roosters aan te brengen.

Ik zit te denken aan een schakeling op de print waarbij de fan 79 wordt geschakeld door de cv-pomp 80, deze draait ook bij warmwaterproductie, zonder cv-pomp geen ventilatie.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@BuysB welke parameters kan ik instellen voor 55 graden cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Pascohorde Er is geen parameter voor 55 graden cv water, dit zul je moeten Tweaken. Mss een regeling op de nieuwe boiler bij 55 graden de thermostaat aansluiting laten schakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Mijn Ecolution Combi 50 begint kuren te vertonen. (AP 2 = Persgasbeveiliging actief)

Heb nu al 2 weken, dat na afloop van het Legionella programma hij niet meer naar A 2 wil gaan (Ventileren + CV bedrijf).

Hij geeft kort een AP-2 (Persgasbeveiliging actief) gevolgd door een AP-4.

Iemand hier ervaring mee ? (sensor? driewegklep?)

[ Voor 18% gewijzigd door Teleflubbie op 18-01-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Teleflubbie Ik had AP 1 = heetgas storing als gevolg van de Legionella run. Na 45 minuten wachttijd (AP4) vervolgde hij zijn programma gewoon weer. Tijdens A2 en A3 heeft die van mijn totaal geen problemen, is dus zuiver een probleem om z'n warmte (heetgas) over te dragen aan de boiler tot 60 graden.

De heetgas wordt gemeten met een sensor (54), de max heetgas is volgens mij ingesteld op 82 graden voor A2/A3 en 78 graden voor de LE run. Deze waarden heb ik op het forum gevonden in lijsten met parameters van andere gebruikers, deze zijn helaas niet zomaar zelf te wijzigen. De zuiggas wordt ook gemeten met een sensor(53), deze ligt ergens tussen de aanzuigtemperatuur van de ventilatie lucht uit de woning(sensor 51) en de uitgeblazen lucht naar buiten (sensor 52).

Hoe de persgas storing AP-2 wordt getriggerd weet ik niet, hiervoor is mi geen sensor, ik denk dat deze voortkomt uit het opgenomen elektrische vermogen. De compressor verbruikt steeds meer elektra naarmate de heetgastemperatuur stijgt om de watertemperatuur te verhogen. Bij een verouderd systeem waarbij door slijtage de kleppen van de compressor bijvoorbeeld niet meer 100% sluiten moet die dus te hard werken om de druk te verhogen (persgas) hetgeen een hoger energie verbruik tot gevolg heeft.

Oplossing: De Legionella run voorkomen. Ik schakel mijn WP 1x per week uit (1 minuut ?) waardoor de Legionella run niet plaats vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@BuysB dat is de methode die ik ook gebruik.
Heb namelijk hetzelfde probleem.
Uiteindelijk is de legionella run wel klaar maar moet veel te vaak ap3 en ap4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
param 52 550 : Persg. limiet 0.1gr
param 53 60 : Persg. tijd 1s
param 54 500 : Persg. limiet nood 0.1gr
param 55 150 : Persg. tijd nood 1s
param 56 820 : Heetg. limiet 0.1gr
param 57 60 : Heetg. tijd 1s
param 58 820 : Heetg. limiet nood 0.1gr
param 59 60 : Heetg. tijd nood 1s

Uit bovenstaande gegevens blijkt dat persgas temperatuur toch ergens wordt gemeten, kan alleen de sensor nergens vinden in het elektronische schema. De AP2 zou dan getriggerd worden bij temperatuur van 55 graden........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
@BuysB

Ik heb inderdaad ook nergens een sensor kunnen ontdekken!

Wat me wel opviel was dat de pomp en de leidingen rond de pomp erg warm aanvoelde.
Bovendien maakt de pomp meer lawaai/brom dan normaal.

Wellicht is er onvoldoende flow, waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan.
Daarom dacht ik in eerste instantie aan de 3wegklep.
Maar ik heb de actuator gedemonteerd en getest. Lijkt correct te werken.

BTW: Waar heb je deze parameters vandaan gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
De flow kun je bij benadering controleren adhv de pompsnelheid, statusuitgangen 0_3 regel 80. Bij LE stond deze bij mij op maximaal 9 terwijl bij cv hij meestal stopt op 6.

Over de toegang tot de parameters is een aparte topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1858057

Als je in dit topic zoekt op parameters kom je vanzelf een paar voorbeelden tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@BuysB Ik lees helaas mijn ombi50 niet uit (nog) met usb.
Dat wil ik wel heb nog een Pi3 liggen
Volgens mij kan je dit dan gebruiken.
https://github.com/sircuri/InventumUSB
Kijken of ik er snel tijd voor heb.
Anders stuur ik wel pb'tje als ik nog vragen heb en t mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:06
Beste mede tweakers,

Sinds April afgelopen jaar hebben wij een spaarpomp (Inventum) in huis deze ondersteund een intergas HRE 28/24 (opgehangen door verhuurder)

De temperatuur van de intergas stond eerst op 75 en is (nadat ik geen verschil in verbruik van gas merkte) bijgesteld naar 65 graden.

De kamerthermostaat is een Honeywell Round modulating connected model (losse RF gateway) in de meterkast.

We verwarmen met radiatoren in het hele huis.

Het probleem, wanneer ik de maanden november en december vorig jaar tegenover dit jaar vergelijk, zie ik geen besparing op gas, wel een flinke toename in het verbruik van elektriciteit +-20%

Simpele conclusie lijkt nu te zijn dat de warmtepomp niet zijn werk doet en ons onnodig op kosten jaagt. Met de installateur kom ik niet veel verder (dit was de eerste die zijn ophingen) en zelf word ik ook niet veel wijzer (geen toegang tot het service menu). Wat ik wel vaak merk is dat de kamer op temperatuur is (geen warmte icoontje in het display) maar de warmtepomp geeft aan wel warmtevraag te hebben.

Ik lees ook her en der dat deze thermostaat niet ondersteund word door Inventum (vreemd want een round modulating wel).

Kan iemand mij helpen / vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Heb je je al ingelezen hoe het apparaat werkt?
Hoe wordt de spaarpomp aangestuurd?
Met een warmtepomp is het anders verwarmen dan met een cv ketel. Met een WP houdt je je woning 24/7 op temperatuur en gebruik je geen nachtverlaging, een WP heeft niet genoeg vermogen om je woning snel op te warmen als je nachtverlaging gebruikt.

Als het de 1e spaarpomp is die de installateur heeft geplaatst zou het hydraulische circuit wel eens de oorzaak kunnen zijn. Maar zonder aanvullende info is daar weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:06
Ja het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe het nu precies werkt, hij verwarmt voor en eventueel springt hij bij, elektro technisch snap ik wel het een en ander maar dit ding….. is voor mij een tikje onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
madtraxx schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:25:
Beste mede tweakers,

Sinds April afgelopen jaar hebben wij een spaarpomp (Inventum) in huis deze ondersteund een intergas HRE 28/24 (opgehangen door verhuurder)

De temperatuur van de intergas stond eerst op 75 en is (nadat ik geen verschil in verbruik van gas merkte) bijgesteld naar 65 graden.

De kamerthermostaat is een Honeywell Round modulating connected model (losse RF gateway) in de meterkast.

We verwarmen met radiatoren in het hele huis.

Het probleem, wanneer ik de maanden november en december vorig jaar tegenover dit jaar vergelijk, zie ik geen besparing op gas, wel een flinke toename in het verbruik van elektriciteit +-20%

Simpele conclusie lijkt nu te zijn dat de warmtepomp niet zijn werk doet en ons onnodig op kosten jaagt. Met de installateur kom ik niet veel verder (dit was de eerste die zijn ophingen) en zelf word ik ook niet veel wijzer (geen toegang tot het service menu). Wat ik wel vaak merk is dat de kamer op temperatuur is (geen warmte icoontje in het display) maar de warmtepomp geeft aan wel warmtevraag te hebben.

Ik lees ook her en der dat deze thermostaat niet ondersteund word door Inventum (vreemd want een round modulating wel).

Kan iemand mij helpen / vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?
toon volledige bericht
Waarmee je kunt beginnen:

Voor een goed vergelijk moet je eigenlijk ook de buitentemperatuur meenemen. Deze december en januari was het kouder dan vorig jaar. Voor deze berekening kun je graaddagen gebruiken, er zijn ook tools voor (bv mindergas.nl).

Een warmtepomp heeft het hoogste rendement bij lagere CV watertemperaturen. Het liefst niet hoger dan 50 graden, maar dat is niet overal haalbaar. Kijk hoe laag je kunt gaan, dit hangt vooral af van of je vloerverwarming, of radiatoren hebt, en hoe groot die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-04-2023
Na een tijdje meegelezen te hebben ben ik ook gaan tweaken met de ventilatiepomp.
Mijn situatie is als volgt:
- Hele huis vloerverwarming, iedere kamer aparte zone geregeld met uponor systeem.
- CV is Nefit Proline NXT
- Ventilatiewarmtepomp is Nefit Ventiline VA/W 1.4 Combi

Nu was het zo dat voor lange tijd deze niet goed was geïnstalleerd door de installateur. Na meerdere bezoeken van de zowel de installateur en een monteur van Nefit was alles 'ingeregeld' en was de werking via een aanlegsensor.

Via de CV geen problemen, alle ruimten worden goed warm wanneer daar vraag naar is. De thermostaatregeling is aangesloten via Opentherm op de ketel. Ik heb wel de temperatuur, vermogen en pompsnelheid aan moeten passen om er weer een HR ketel van te maken.

Nu draait de ventilatiewarmtepomp mee, maar gaat pas aan bij vraag wanneer de ketel hier ook mee bezig gaat.

Met een enkele thermostaat kan je voor de warmtepomp een tweede thermostaat bijplaatsen. Dit heb ik geprobeerd met een Nest V3 die ik nog had liggen, dat werkt en houdt de warmtepomp draaiend. Echter vanwege de zoneregeling welke ook nog een aparte pomp hebben lijkt dit niet zoveel te doen en regelt de ketel nog steeds de meeste warmte.

Wat zou een goede opstelling zijn om dit wel goed werkend te krijgen? Er zit nu namelijk 0 communicatie tussen ketel en warmtepomp los van de aanlegsensor of losse thermostaat.

Nog bedankt voor de tips met betrekking tot de lagers van de ventilator. Deze vanochtend succesvol vervangen en alle herrie is weg!

[ Voor 3% gewijzigd door rickdg op 31-01-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-02-2023
Dank voor de zeer interessante topic en feed. Ook wij hebben de ecolution 50, maar i.c.m. een intergas cv6. Ik begrijp dat de AP4 melding bij het reguliere functioneren van de ecolution hoort, maar ik vraag me wel af hoe vaak deze voor zou moeten komen. Ik zie het minimaal dagelijks voorbijkomen. Jammer, want het betekent 45 minuten onnodig op de cv ketel draaien. Ook lijkt de melding vaker bij koud weer voor te komen. Volgens Inventum kan het veroorzaakt worden door niet goed werkende individuele kamerthermostaten. We kunnen elke kamer apart inregelen. Hoor graag wat jullie mening is over hoe vaak de AP4 melding zou moeten voorkomen. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
@Allo De AP4, 45 min rust, volgt altijd na einde warmtevraag. AP1, AP2, AP3 en AP5 zijn storingen welke ook een 45 minuten pauze tot gevolg hebben. Je zult dus moeten uitzoeken wat de oorzaak is om AP's te voorkomen.

In jouw geval dus uitzoeken hoe de Inventum wordt geschakeld en zorgen dat deze zo lang mogelijk blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allo
Dank je wel! Ik ga verder op onderzoek uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
Allo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:54:
Dank voor de zeer interessante topic en feed. Ook wij hebben de ecolution 50, maar i.c.m. een intergas cv6. Ik begrijp dat de AP4 melding bij het reguliere functioneren van de ecolution hoort, maar ik vraag me wel af hoe vaak deze voor zou moeten komen. Ik zie het minimaal dagelijks voorbijkomen. Jammer, want het betekent 45 minuten onnodig op de cv ketel draaien. Ook lijkt de melding vaker bij koud weer voor te komen. Volgens Inventum kan het veroorzaakt worden door niet goed werkende individuele kamerthermostaten. We kunnen elke kamer apart inregelen. Hoor graag wat jullie mening is over hoe vaak de AP4 melding zou moeten voorkomen. Alvast bedankt.
Als het vaker voorkomt bij koud weer, dan volgt de AP4 waarschijnlijk op een AP3.
AP3 is een invriesbeveiliging. De temperatuur van het gas in de radiator wordt dan te laag (<0 graden), waardoor het risico ontstaat dat e.a. bevriest.

Dit kan 2 redenen hebben:
1. De aangezogen lucht uit het huis is te koud aan het worden.
2. Het volume van de aangezogen lucht is te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allo
Dank je wel voor je reactie. Ben helaas enorme leek hierin, dus excuses als ik de plank mis sla met mijn antwoorden.
1. De aanzuigpunten zijn in de keuken, badkamer, wc en technische ruimte. Die zijn prima op temperatuur, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat het het temperatuur te laag is.
2. Dit zou kunnen. Bedoel je hiermee de ventilatiestand? (5-10, 6-15, 7-23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Allo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:56:
Dank je wel voor je reactie. Ben helaas enorme leek hierin, dus excuses als ik de plank mis sla met mijn antwoorden.
1. De aanzuigpunten zijn in de keuken, badkamer, wc en technische ruimte. Die zijn prima op temperatuur, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat het het temperatuur te laag is.
wat is de ventilatie instelling bij 0-0 ?
die staat bij mij op 14 (140m3h) dat is je lucht debiet als je wp draait en je niet ventilatie stand 2 of 3 gebruikt
als je wp niet draait en alleen als afzuiging is dan geld de 5-10 instelling.

[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 01-02-2023 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
Allo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:56:
De waardes bij (5-10, 6-15, 7-23) hebben alleen betrekking op de ventilatiestand.

In de CV warmtepomp stand is ventilatie instelling bij 0-0 relevant.
Dat is het volume/debiet wat de Ecolution afzuigd als hij CV water opwarmd.

Als het erg koud is staat deze bij mij op 19 = 190 m3h. Maar wij hebben een grote woning met afzuiging in meerdere ruimtes, dus dat volume kan zonder dat de woning "vacuum" wordt getrokken ;) .

Je moet hier in jouw situatie zelf wat mee experimenteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Teleflubbie op 01-02-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allo
Dank je wel. Stond op 15. Heb het nu op 17 gezet. Ff kijken wat dit doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Allo op 01-02-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
Goedemorgen, heeft iemand de laatste update van de Inventum spaarpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
sixfeet-under schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:37:
Goedemorgen, heeft iemand de laatste update van de Inventum spaarpomp?
vindt google hem niet? Van modul-air waar ik naar zocht was: inventum Modul-AIR download voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-04-2023
rickdg schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:38:

Wat zou een goede opstelling zijn om dit wel goed werkend te krijgen? Er zit nu namelijk 0 communicatie tussen ketel en warmtepomp los van de aanlegsensor of losse thermostaat.
Zou het qua aansluiting dan via de warmtepomp moeten lopen? Zou dan het uponor systeem (nu met opentherm op de ketel) aangesloten moeten worden op de warmtepomp en vervolgens een aansluiting van de warmtepomp (cv aansluiting in het elektrisch schem?) dan naar de ketel? Neem dan aan dat het via aan uit gaat ipv opentherm.
Mocht iemand een idee hebben hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allo
Allo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:32:
Dank je wel. Stond op 15. Heb het nu op 17 gezet. Ff kijken wat dit doet.
Debiet draait nu ruim een week op 17 (170m3/h) (was 15). Ap4 melding niet meer gehad. Hopelijk problem solved. Dank allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
Dapdodo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:40:
[...]

vindt google hem niet? Van modul-air waar ik naar zocht was: inventum Modul-AIR download voldoende.
Module air is anders als Spaarpomp en updates staan niet op de download bij Inventum😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonedrinker2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 08:49
Ik heb een vraag over mijn warmtepomp en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Met de installateur heb ik al contact gehad maar die kan mij helaas niet verder helpen dus daarom hoopte ik dat jullie misschien wat inzicht kunt geven.

Mijn situatie:
Nieuwbouwappartement 45m2 (net opgeleverd)
Luchtroosters boven het raam (ik geloof systeem C?)
Warmtepomp en boiler van Inventum en 5 zonnepanelen op het dak
Thermostaat van Honeywell die op 18-19,5 constant staat
Vloerverwarming

Een paar vragen:
Is het normaal dat de warmtepomp bijna constant 200-300w stroom verbruikt?
Is het normaal dat mijn huis 5kw op een dag verbruikt terwijl er niemand thuis is/niks verbruikt wordt?
Mijn huis verbruikte dit ook terwijl ik op vakantie was en alles behalve de warmtepomp uit stond.

Kan het zijn dat de warmte pomp niet goed is ingesteld waardoor hij constant denkt dat er een warmtebehoefte is?
Gisteren staat er op mijn thermostaat dat het 20 graden is en hij stond op 19 en toch verbruikt de warmtepomp dan 300w constant. Kan dat kloppen?
Of kan het zijn dat er bijvoorbeeld een sensor stuk is of iets dergelijks?

Ik maak mij een beetje zorgen omdat mijn vriendin een soortgelijk huis heeft en alles behalve de warmtepomp/ventilatie is hetzelfde.
Haar huis lijkt de helft minder te verbruiken..
Laatste vraag: Moet er echt altijd een luchtrooster of meerdere open staan?

Ik snap dat dit veel vragen zijn maar ik maak mij een beetje zorgen over deze energiekosten.
Volgens de installateur is alles goed ingesteld maar gevoelsmatig klopt er iets niet bij mij.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Lonedrinker2 Ja, er moeten altijd ventilatieroosters open staan. Je moet nu eenmaal verse lucht aanvoeren. Dit kan middels een WTW (type D ventilatie) of middels natuurlijke toevoer (roosters boven de ramen) en mechanische afvoer (type C ventilatie).
Het verbruik van 5kWh, is dat enkel voor de warmtepomp, of is dat het totaalverbruik van je gehele appartement?
Zonder dat we het type weten van je warmtepomp kunnen we weinig zinnigs zeggen. Ik vermoed dat het een modul-air all electric is?
Je zou eens de handleiding erbij kunnen pakken en kijken hoe de Wp wordt aangestuurd. Dit kan op basis van de kamerthermostaat, maar ook op basis van de temperatuur van de afgezogen lucht uit het appartement. Een weersafhankelijke regeling zit er volgens mij niet op.

Sowieso zal de warmtepomp het boilervat warm moeten houden, daar zal een deel van het verbruik vandaan komen.
Is dat verbruik van 300 watt 24/7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
even in je achterhoofd houden dat nieuwbouw woningen veel vocht bevatten, verdampen hiervan kost veel energie, 24 uur 300watt is ruim 7kW, dan doen je zonnepanelen dus 2kW :)

[ Voor 12% gewijzigd door BuysB op 20-02-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonedrinker2
@205Gutmann
Dankjewel voor je reactie allereerst.
Op dagen dat ik thuis ben ligt mijn verbruik eerder rond de 8kWh maar als ik bijvoorbeeld van huis ben en alleen de warmtepomp aanstaat is er bijna nooit een dag dat er minder dan 5kWh wordt verbruikt..
Ah sorry, het is inderdaad modul-air all electric.
Ik heb wel een kleine gas fles naast mijn warmtepomp staan?
Op dit moment wordt hij aangestuurd met OT Thermostaat. Bedoel je dan dat ik hem zou moeten zetten op de instelling: Comfortzone?

24/7 niet maar naar mijn idee wel te lang achter elkaar zeg maar.
Nogmaals bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Lonedrinker2 op 20-02-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
Lonedrinker2 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:53:
@205Gutmann
Dankjewel voor je reactie allereerst.
Op dagen dat ik thuis ben ligt mijn verbruik eerder rond de 8kWh maar als ik bijvoorbeeld van huis ben en alleen de warmtepomp aanstaat is er bijna nooit een dag dat er minder dan 5kWh wordt verbruikt..
Ah sorry, het is inderdaad modul-air all electric.
Ik heb wel een kleine gas fles naast mijn warmtepomp staan?
Op dit moment wordt hij aangestuurd met OT Thermostaat. Bedoel je dan dat ik hem zou moeten zetten op de instelling: Comfortzone?

24/7 niet maar naar mijn idee wel te lang achter elkaar zeg maar.
Nogmaals bedankt!
Maar in die 5 kWh zit dan ook het verbruik van de overige apparatuur in huis?
Een modem van je provider, router, koelkast, andere apparatuur op standby, noem het maar op.
Ik denk dat 5kWh nog niet eens heel gek is, 5000/24 is een standby verbruik van gemiddeld 208 watt, ik zou er voor tekenen. :+

Een gasfles naast je warmtepomp? :?
Heb je daar een foto van?

De instelling comfortzone zegt me niets, behoudens dat een Inventum onderhuids een Comfortzone warmtepomp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Lonedrinker2
Ik heb op mijn inventum combi50 een energiemeter tussen zitten en ik meet idd 280w 24/7
Met warm water maken loopt dat op naar een 450w.
Ik verbruik dus een 10kw per dag met warm water erbij, vind dat nog wel mee vallen.
Dit houd mijn huis ook netjes op 21 a 22c momenteel
En ik heb ook frisse lucht omdat roosters altijd open staan.
Met een c.v. Zou je waarschijnlijk een 3 m3 gas verstookt hebben dus dan is 5kw niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonedrinker2
@205Gutmann
Nee ik denk dat mijn warmtepomp ongeveer 5kwh per dag verbruikt. Afgelopen dagen ligt mijn totale verbruik rond de 10kwh

Foto van de gasfles:
https://imgur.com/a/nPUdmOx

@SpikeHome

https://imgur.com/a/BxSIGTw

Dit ziet er ook niet gek uit? Het lijkt af en toe of hij moeite heeft mijn huis warm te krijgen/houden.
Zou er ook nog een groot verschil zijn als ik mijn honeywell kamerthermostaat verander van Optimaal comfort naar Standaard?

Wederom bedankt voor de antwoorden. Het lijkt erop dat mijn verbruik misschien niet buiten proporties is dan.. Snap nog steeds niet helemaal waarom het verbruik van mijn vriendin zoveel lager is alleen..

[ Voor 36% gewijzigd door Lonedrinker2 op 21-02-2023 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:33
Lonedrinker2 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:29:
@205Gutmann
Nee ik denk dat mijn warmtepomp ongeveer 5kwh per dag verbruikt. Afgelopen dagen ligt mijn totale verbruik rond de 10kwh

Foto van de gasfles:
https://imgur.com/a/nPUdmOx

@SpikeHome

https://imgur.com/a/BxSIGTw

Dit ziet er ook niet gek uit? Het lijkt af en toe of hij moeite heeft mijn huis warm te krijgen/houden.
Zou er ook nog een groot verschil zijn als ik mijn honeywell kamerthermostaat verander van Optimaal comfort naar Standaard?

Wederom bedankt voor de antwoorden. Het lijkt erop dat mijn verbruik misschien niet buiten proporties is dan.. Snap nog steeds niet helemaal waarom het verbruik van mijn vriendin zoveel lager is alleen..
toon volledige bericht
Heb nog nooit een WP icm een gasfles gezien. Dat is een expansievat.

• Dapdodo
Als je ook de inventum modul-AIR hebt en die nu 24u/dag warmte maakt, zou ik achter mijn oren krabben voor koude dagen. Maar het lijkt niet zo.
Is een ventilatie warmtepomp die zonder buitenlucht moet werken. Tenzij de D-WTW erbij zit.
Alleen als ventilator rond de 50W en met warmtegeneratie (compressor aan) ongeveer 400W.
Bij 5kWh/24u zou die 50% van de tijd draaien, dat kan wel kloppen rond deze tijd van het jaar en dan is 5kWh redelijk normaal en dat voor 250 dagen in het jaar, de zomer is dan 1,2kWh/24u

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 23-02-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonedrinker2
@Dapdodo
Okey, dat is duidelijk. Staat inderdaad ook niet 24/7 warmte te genereren. Dankjewel voor het antwoord in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
Goedemiddag,

Mijn Inventum spaarpomp door mijn fout door het niet goed aansluiten van afvoerslang om dat het kloppend maakte vacuüm?

Nu is mijn display nat geworden en kan ik niet meer bedienen, heb de thermostaat kabel losgehaald en rechtstreeks weer op Intergas hr eco 36 gezet, dus ik kan temperatuur kamer weer zien en bedienen.
Anders bleef de spaarpomp constant aan, maar display doet niks, kan ik op de Inventum Spaarpomp een willekeurige goedkope thermostaat zetten en die in de ruimte hangen waar de pomp hangt, dan heb ik in ieder geval om te kiezen tussen ventileren en verwarmen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP92iYyd1Ai5Qv0KWPIgGptCVX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAJCpx5s9GzlHUXCaScFIiQH.jpg?f=fotoalbum_large.

Heb ik dacht ik ook wel eens gelezen dat als de draadjes bij elkaar draait dat de pomp ook verwarmt alleen dat de pomp altijd aan staat. Dus in de spaarpomp de 1 en 2 verbinding bij elkaar draaien.🙄 Heb wel nog gecontroleerd of afvoerslang goed zat de boel droog geföhnd en toen aangezet, iemand nog tips? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
sixfeet-under schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:51:
Goedemiddag,

Mijn Inventum spaarpomp door mijn fout door het niet goed aansluiten van afvoerslang om dat het kloppend maakte vacuüm?

Nu is mijn display nat geworden en kan ik niet meer bedienen, heb de thermostaat kabel losgehaald en rechtstreeks weer op Intergas hr eco 36 gezet, dus ik kan temperatuur kamer weer zien en bedienen.
Anders bleef de spaarpomp constant aan, maar display doet niks, kan ik op de Inventum Spaarpomp een willekeurige goedkope thermostaat zetten en die in de ruimte hangen waar de pomp hangt, dan heb ik in ieder geval om te kiezen tussen ventileren en verwarmen.[Afbeelding].

Heb ik dacht ik ook wel eens gelezen dat als de draadjes bij elkaar draait dat de pomp ook verwarmt alleen dat de pomp altijd aan staat. Dus in de spaarpomp de 1 en 2 verbinding bij elkaar draaien.🙄 Heb wel nog gecontroleerd of afvoerslang goed zat de boel droog geföhnd en toen aangezet, iemand nog tips? Alvast bedankt.
Nieuw display bestellen?
Even vragen of dit de goede is: https://www.techniekwebsh...geling-geschikt-voor.html

Heeft spaarpomp een Open Therm aansluiting, anders misschien een OTGW (van nodo-shop oid) eraan hangen met een Isense thermostaat en dan op die manier bedienen. Als je daar dan ook de andere gegevens voorbij ziet komen, heb je wel een idee wat die doet, je kan alleen de parameters van de ventilatie en zo niet meer instellen. En ook de filterreset niet meer ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-07 08:21
Vandaag de laatste pagina's (met 100 berichten per pagina :) ) van dit topic doorgelezen en ontzettend veel wijzer geworden over de verwarmings setup in mijn relatief nieuwe (2019 ) woning. Ook ik heb een Inventum Ecolution Combi50 in combinatie met een intergas HR ketel. En ventilatie type C (roosters). Tot voor het inlezen in dit topic had ik de gehele winter mijn roosters dicht ivm kou en proberen wat energie te bezuinigen maar ik denk dat ik ook gelijk de reden van veel hoofdpijn en dufheid heb gevonden.. :X Nu staa alles open.

Door de vele informatie in dit topic over de instellingsmogelijkheden,optimaliseren van debiet en andere zaken vraag ik me af of mijn thuis situatie ook verder te optimaliseren valt:
  • Zoals zoveel mensen heb ik sinds corona een thuiswerkplek/kantoor in huis. Dit is op de 1e verdieping in een kamer met kozijn met rooster maar zonder afzuig ventiel. Voor zover ik kan zien zitten die boven eigenlijk alleen in de toilet, badkamer en er lijkt er 1 in de buis van de inventum op zolder te zitten. Betekent dit dat ik dus eigenlijk ook met de kantoor deur open en het rooster open zou moeten werken omdat de enige manier waarop de lucht van die roosters bij de WTW komt door de open deur naar zolder is? (Toilet./badkamer deuren zijn natuurijk standaard dicht).. Dat is wel het toppunt van tocht of is het in dit geval slimmer om bijv deur open te houden en dan toch dit rooster maar te sluiten?
  • Mijn huis heeft zowel onder als boven vloerverwarming. En ook boven zijn de ruimtes (zoals genoemde kantoortje) voorzien van vloerverwarming. Echter heb ik eerder al eens onderzocht dat er eigenlijk maar 1 thermostaat echt warmtevraag richting de WTW (en ketel) kan creeeren en dat is de thermostaat onder. De ruimte thermostaten zetten dan alleen stukken vloerverwarming aan/uit als ik het goed begrijp. Is er een slimme manier om toch de kantoor thermostaat leidend te laten zijn? Kan ik de kamer thermostaat overrulen of met een draadloze thermostaat een 2e " ik wil warmte" signaal aan de WTW geven?
  • Ik weet dankzij dit topic iets meer over hoe efficient die WTW toch eigenlijk is mits hij voldoende lucht krijgt . Ik ben door de gas/elektriciteit prijzen extra zuinig gaan doen en heb de hoofdthermostaat in woonkamer vaak maar op 17.5 of 18 staan. Maar zit vervolgens wel met 2 truien, een shirt en een deken in mijn kantoortje (in de hierboven genoemde tocht..) achter de pc. Daar is het vaak zelfs maar 17 graden en ondanks dat thermostaat op 23 staat in die ruimte gebeurt er dus (zie hierboven) niets :). Ik hoef ook weer niet op ieder tientje te letten en begin me af te vragen of het nu echt zo duur zou zijn om iig te zorgen dat de WTW veel vaker draait. Nu staat hij zelfs met dagen als vandaag zelfs gewoon uren lang in ventilatie only stand, en dan zou wat meer warmte me best die 0,3kWh oftewel 10-15cent per uur waard zijn. Iets zegt me dat ik dit misschien kan creeeren door de instelling 'doorlooptijd WTW na warmtevraag(C6)' flink te verhogen en inschakelen ketel (C7)juist verder te vertragen. Klopt dat? Het hoeft uiteraard geen 23 te worden dat is slechts bedoelt om een soort van 'geef me alles wat je hebt' die ruimte in te krijgen op moment DAT er warmte vraag in het huis is.
Stel dat het mogelijk zou zijn om wel mijn slaapkamer tot lead thermostaat te maken EN ik een stuk meer draai uren van mijn WTW met een keurige efficientie factor weet te creeren dan kan ik misschien voor een euro per dag misschien wel 1-2 graden warmer op mijn kantoor zitten dat zou toch wel erg erg prettig zijn. Sorry voor de lange post maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk beschrijven!

[ Voor 6% gewijzigd door twit op 25-02-2023 21:39 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
Dapdodo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Nieuw display bestellen?
Even vragen of dit de goede is: https://www.techniekwebsh...geling-geschikt-voor.html

Heeft spaarpomp een Open Therm aansluiting, anders misschien een OTGW (van nodo-shop oid) eraan hangen met een Isense thermostaat en dan op die manier bedienen. Als je daar dan ook de andere gegevens voorbij ziet komen, heb je wel een idee wat die doet, je kan alleen de parameters van de ventilatie en zo niet meer instellen. En ook de filterreset niet meer ingeven.
Txs voor de snelle response, misschien display nieuwe optie pomp gebruik ik nu met slimme stekker. Heb thermostaat omgezet naar cv en laat het even voor zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@twit Wat wordt er door de kamerthermostaat geschakeld ? cv-ketel of WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
BuysB schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:17:
@twit Wat wordt er door de kamerthermostaat geschakeld ? cv-ketel of WP
99% zeker de WP. Voor zover ik het oa door dit topic begrijp en na net nog een tijdje CAT achtige kabels ontcijferen op zolder heb ik iets als dit: Basic thermostaat beneden in de woonkamer (geen programma of andere opties alleen temp instelling ) . Deze zit aangesloten op de WP. Vanuit de WP zie ik een CAT kabel lopen naar de ketel (in theorie kan het dus ook andersom zitten maar ik zie slechts 1 kabel de ketel in gaan). Verder komen er uit de vloer dan een 3 tal andere cat/utp kabels en deze lopen naar een soort switch (electrisch apparaat, met groepen en lampjes er op ) en dat stuurt dan weer signalen naar een groot stalen verdeelblok met daarop (denk ik) de verschillende vloerverwarmingsleidingen en zones. 3 hiervan worden vanuit de switch aangestuurd en 4 zijn denk ik "always on". Wat matched met aantal losse kamerthermostaten op de eerste verdieping .

Dus ik denk Thermostaat woonkamer>WP->Ketel.
En soort van 'parallel' of 'daarna' geldt dan dat alleen die lussen van de vloerverwarming open gaan waarvoor de individuele kamer thermostaat (slaapkamer 1, kantoor, slaapkamer 2) open staan?

[ Voor 12% gewijzigd door twit op 06-03-2023 09:19 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Kijk eens hoe de WP staat ingesteld, als de KT de WP schakelt zal parameter C/1_4 moeten zijn ingesteld.

Als dat zo is kun je met parameter C/7-instellen wanneer de cvketel gaat meehelpen.

Als er al een thermostaat hangt in je kantoor welke nu een groep van je vloerverwarming aanstuurt zou je eenvoudig deze thermostaat de WP kunnen laten aansturen ipv de KT in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
BuysB schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:58:
Kijk eens hoe de WP staat ingesteld, als de KT de WP schakelt zal parameter C/1_4 moeten zijn ingesteld.

Als dat zo is kun je met parameter C/7-instellen wanneer de cvketel gaat meehelpen.

Als er al een thermostaat hangt in je kantoor welke nu een groep van je vloerverwarming aanstuurt zou je eenvoudig deze thermostaat de WP kunnen laten aansturen ipv de KT in de woonkamer.
Zojuist even gedubbelcheckt en inderdaad. Deze parameter staat ingesteld. Dus de thermostaat is leidend voor aanspringen WP ja/nee.

De oplossing om de kantoor thermostaat ipv de woonkamer thermostaat aan te sluiten klinkt zo logisch en simpel dat ik mezelf voor mijn kop kan slaan dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Ik denk even hardop wat er dan volgens mij gaat gebeuren, verbeter me als ik het verkeerd zeg aub: :).

De kantoor thermostaat wordt de leading thermostaat voor de WP. Dus als ik de temperatuur in mijn kantoor op bijv 21 zet dan krijg ik warmte vraag bij de WP tot het in dit kantoortje 21 is. Dit kantoor wordt echter gevoed door 1 van de 7 groepen/lussen vanaf het verdeelblok. Ik moet er dus wel nog voor zorgen dat de lus die dit kantoor bevat daadwerkelijk wordt open gezet door een 'vervangende kamer thermostaat' die nu het verdeelblok aanstuurt denk ik? Moet/kan ik hier dan die van de woonkamer voor gebruiken? Dus ik zet de woonkamer op bijv 30C ("always on") en dan kan ik met de daadwerkelijke thermostaat in mijn kantoortje bepalen of de ketel en warmtepomp uberhaupt draaien, of dat het warm genoeg is. Zo bedoel je het toch/
Risico'tje is natuurlijk dat ik niet echt controle meer heb over de temperatuur in de woonkamer, maar dit kan ik uitproberen.

Nu ik dit zo opschrijf. Is een thermostaat feitelijk niet meer dan een simpele aan/uit schakeler met wat temperatuur meet electronica om de aan of uit te bepalen? In dat geval: zou het misschien mogelijk zijn om een soort "OR" schakeling te maken waarbij OF de woonkamer OF het kantoor dit aan signaal naar de WP kunnen sturen? Dat zou nog mooier zijn.

Nog een ander mogelijk creatief idee: Stel ik koop een draadloze thermostaat. Dan kan ik misschien ook nog zoiets creeeren. Namelijk hem in mijn kantoor op het bureau neerzetten als ik hier werk en in de woonkamer na het werk?

Enorm bedankt voor het meedenken! Een oplossing lijkt dichterbij en goedkoper dan waar ik zelf bang voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Je zou kunnen overwegen de knoppen op de vloerverwarmingsverdeler die nu je kantoor aansturen op de groepen van de woonkamer te plaatsen en door de KT in de woonkamer te laten schakelen en de kantoorgroepen open te laten staan. Dus eigenlijk de WK en kantoor regeling omdraaien.

Wat is de schakelvertraging die op de WP is ingesteld voor je cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
BuysB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:42:
Je zou kunnen overwegen de knoppen op de vloerverwarmingsverdeler die nu je kantoor aansturen op de groepen van de woonkamer te plaatsen en door de KT in de woonkamer te laten schakelen en de kantoorgroepen open te laten staan. Dus eigenlijk de WK en kantoor regeling omdraaien.

Wat is de schakelvertraging die op de WP is ingesteld voor je cv-ketel?
C7 = 0.05. Dat is al zo’n beetje het minimum dus als ik het goed begrijp. Ik moet zeggen dat ik ook weinig problemen heb om de benedenverdieping op temperatuur te krijgen. Voordat ik doorhad dat ik misschien iets met de thermostaat kon doen dacht ik aan het aanpassen van c6 om de wp eigenlijk gewoon langer dan de benedenverdieping om warmte vraagt door te laten draaien, met het idee dat die extra warmte dan iig óok in het kantoortje terecht komt…

Jouw idee van omdraaien is waarschijnlijk veel mooier. De benedenverdieping is in zijn geheel maar 2 van de 7 lussen/groepen meen ik. Dus die soms af laten sluiten door de woonkamerthermostaat nu tegen de verdeler ipv ketel te laten praten klinkt verstandig.

Denk je dat dit alles puur electronica gerelateerd ombouwen betreft? Qua leidingen en installatiekwerk, kleppen enz zou het niet uit moeten maken? Dan durf ik het misschien zelf wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Het principe van de Ecolution Combi is om weggegooide ventilatielucht (type C ventilatie) te benutten en met een COP van 3-4 zuiniger te verwarmen dan de cv-ketel en zo duur gas te besparen. Als de WP niet verwarmd ventileert hij wel (A1) dus gooi je weer warme lucht ongebruikt naar buiten. Advies is dus zoveel mogelijk de WP gebruiken, aangetekend dat elektra van zonnepanelen erg fijn is om het stroomverbruik te beperken. Vloerverwarming werkt op lage temperatuur, dat is dus ideaal.

Ik zou dus de C7 hoger zetten dan 5 minuten.....

Mss kun je een foto plaatsen van de vloerverwarmingsverdeler

[ Voor 5% gewijzigd door BuysB op 08-03-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Is het in deze tijd nog aan te raden om een Warmtewinner / Ecolution aan te schaffen? Aan de ene kant denk ik tja als ik hem kan laten plaatsen voor een relatief kleine investering van € 3.000,- na subsidie is het nog wel de moeite waard. Altijd een warm huis, gasverbruik voor verwarmen van 350 kuub naar nihil en daarvoor mijn overschot van 400 kWh aan opwek gebruiken. Aan de andere kant blijft het natuurlijk een tussenoplossing voor de komende x jaar tot we van het gas af moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
BuysB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:07:
Het principe van de Ecolution Combi is om weggegooide ventilatielucht (type C ventilatie) te benutten en met een COP van 3-4 zuiniger te verwarmen dan de cv-ketel en zo duur gas te besparen. Als de WP niet verwarmd ventileert hij wel (A1) dus gooi je weer warme lucht ongebruikt naar buiten. Advies is dus zoveel mogelijk de WP gebruiken, aangetekend dat elektra van zonnepanelen erg fijn is om het stroomverbruik te beperken. Vloerverwarming werkt op lage temperatuur, dat is dus ideaal.

Ik zou dus de C7 hoger zetten dan 5 minuten.....

Mss kun je een foto plaatsen van de vloerverwarmingsverdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_18P59B-r7Bfrm0f7mVWMcVf79c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4REuYOAooyydfFI8Npx9jPm.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk! Helpt dit? Links ecolution. Boven de ketel. En de rest is de besturing van de vloerverwarmings lussen voor zover ik begrepen heb. Ik ben verre van een specialist dus als je denkt dat het anders zit dan wat ik zei dan geloof ik je gelijk overigens. Dit is wat ik er van kan maken met Google en dit topic:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@GoEV6 Een Inventum Ecolution Combi 50 is inmiddels een wat oudere warmtepompboiler met beperkte capaciteit welke niet voor iedereen DE oplossing zal zijn.

De (2e hands) Combi 50 was voor mij een puzzelstukje in de energievoorziening van mijn jaren 30 woning om van het gas af te komen. De andere puzzelstukjes zijn: 60 liter Agpo Aquasol zonneboiler welke inmiddels 20 jaar draait, een verticale douche WTW inmiddels ook 20 jaar oud, deze zorgen samen met de Combi 50 voor voldoende warmwater. Een 16 tal zonnepanelen variërend van 270 WP tot 385WP en een pellet kachel voor extra warmte tijdens de koudste dagen.

De volgende projecten welke nog op stapel staan is de houten begane grondvloer vervangen (weer hout maar met isolatie) en nog een aantal enkelglas ramen vervangen door dubbel/trippel glas.

GAS heb ik inmiddels niet meer en zonnestroom zelfs over, ik betaal nog wel elke maand 5,- aan een energiebedrijf (=minimale tarief) maar krijg jaarlijks voldoende terug om de volgende projecten te bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
@twit Lijkt me idd prima te Tweaken om de regeling om te draaien, kwestie van de knoppen op de juiste groepen te zetten en de thermostaten te switchen (woonkamer knoppen VV-groepen en kantoor WP aan/uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
BuysB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:09:
@GoEV6 Een Inventum Ecolution Combi 50 is inmiddels een wat oudere warmtepompboiler met beperkte capaciteit welke niet voor iedereen DE oplossing zal zijn.

De (2e hands) Combi 50 was voor mij een puzzelstukje in de energievoorziening van mijn jaren 30 woning om van het gas af te komen. De andere puzzelstukjes zijn: 60 liter Agpo Aquasol zonneboiler welke inmiddels 20 jaar draait, een verticale douche WTW inmiddels ook 20 jaar oud, deze zorgen samen met de Combi 50 voor voldoende warmwater. Een 16 tal zonnepanelen variërend van 270 WP tot 385WP en een pellet kachel voor extra warmte tijdens de koudste dagen.

De volgende projecten welke nog op stapel staan is de houten begane grondvloer vervangen (weer hout maar met isolatie) en nog een aantal enkelglas ramen vervangen door dubbel/trippel glas.

GAS heb ik inmiddels niet meer en zonnestroom zelfs over, ik betaal nog wel elke maand 5,- aan een energiebedrijf (=minimale tarief) maar krijg jaarlijks voldoende terug om de volgende projecten te bekostigen.
Dank. Ik ben aan het kijken naar de versie voor alleen het verwarmen. Heb inmiddels van Eneco de offerte, € 2.176,14 na subidie. Vind ik wel acceptabel.

Maar wat is de ervaring met de luchtverplaatsing? Heb nu een ventilatiebox van Duco die werkt op CO2 en heeft 3 standen. Ik lees dat de warmtewinner het best werkt op stand 2. Houdt dat in dat je de ventilatie 24/7 op stand 2 hebt staan? Hoe kom ik erachter hoe de luchtverplaatsing van Duco Silent zich verhoudt tot stand 2 van de Warmtewinner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
GoEV6 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dank. Ik ben aan het kijken naar de versie voor alleen het verwarmen. Heb inmiddels van Eneco de offerte, € 2.176,14 na subidie. Vind ik wel acceptabel.

Maar wat is de ervaring met de luchtverplaatsing? Heb nu een ventilatiebox van Duco die werkt op CO2 en heeft 3 standen. Ik lees dat de warmtewinner het best werkt op stand 2. Houdt dat in dat je de ventilatie 24/7 op stand 2 hebt staan? Hoe kom ik erachter hoe de luchtverplaatsing van Duco Silent zich verhoudt tot stand 2 van de Warmtewinner?
Bij de inventum combi50 van mij kan ik de standen aangeven welke hoeveel ventilatie die gebruikt.
standaard bij mij op 140m3 nu (stand 1) stand 2 200m3 stand 3 240m3
bij mij draait deze dus standaard stand 1, met douchen ofzo gaat ie naar 3 voor een half uur
Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste