Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 32 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

rusman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Kwestie van paar schroefjes en klaar. Max 10 min werk. Geen handleiding nodig.
Ik krijg deze offerteomschrijving van de monteur:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJB66
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 12:34
BuysB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:19:
vlg mij instelbaar van 18-22 (submenu's C/A_20 CV3 bedrijfsetpoint), overigens geen ervaring mee.

Maar waarom CV3 ?
Mijn thermostaat is een Nefit Moduline 400 en die kan naar ik heb begrepen de Ecolution niet aansturen!

Ik denk dat ik de aansturing via Home Automation ga laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:41
Ken jouw situatie niet maar met CV3 is gas leidend, de WP volgt dan. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt is het rendabeler dat WP het meeste voor zn rekening neemt, CV1 is dan een optie of een aan/uit thermostaat voor de WP en CV4 instellen. Je kunt de cv ketel dan bij laten springen als het te lang duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:18
Cai schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:09:
[...]

***members only***
Even zoeken in dit topic, er zijn meerdere mensen die de ventilator zelf gerepareerd hebben. Zelfs de benodigde lagers worden vermeldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Cai schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:09:
[...]

***members only***
Koop een ventilator hier https://wtwventilatietech...ventum-ecolution-combi-50 voor 115 euro ipv 500. Schroef de ecolution open en je kan hem binnen 30 min zelf vervangen. Ik heb evt nog wel een oude ecolution ventilartor liggen die gereviseerd moet worden, maar over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cai

Cai

Een grote dank naar iedereen die WTWventilatiechniek adviseerde.

Inderdaad een fluitje van een cent om de ventilator/motor los te schroeven. Naar Alkmaar gereden én binnen 30 minuten weer huiswaarts.

Je hoort de fan nu vrijwel niet meer. Alleen de luchtverplaatsing hoor je.

(en het gebrom van de warmtepomp, maar daar valt niks tegen te doen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Na een week pielen met instellingen toch 2 vragen nog:

1: Ik wil het specifieke verbruik van de WTW meten. Weet iemand een product waarmee dit te doen? Als ik google op kWh meters met perilex aansluiting kom ik niet echt verder.

2: De technische ruimte is aangrenzend met een slaapkamer. 's Nachts zou ik eigenlijk de ventilatie lager/uit willen hebben dan het minimum van 60 (laagst mogelijk in stand 1). Iemand een idee of dit te doen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Ik gebruik Homewizard, de P1 meter samen met diverse energy sockets, deze kun je middels een schakelklok de Ecolution laten schakelen en maakt de afname energie inzichtelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2pX_YaP_MVYGmfz8pXs-IGf7Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LJCjBLO2FdoWLsjmVe0rVxk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

BuysB schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:42:
Ik gebruik Homewizard, de P1 meter samen met diverse energy sockets, deze kun je middels een schakelklok de Ecolution laten schakelen en maakt de afname energie inzichtelijk.[Afbeelding]
Zet je dan met de schakelklok gewoon de WTW helemaal uit?

Ga je dan (in mijn geval) niet meer gas verbruiken?

Ik heb begrepen dat je met LTV beter de woning geleidelijk warm kunt houden ipv pieken? (Terwijl ik dit typ besef ik dat als je om 3u snachts een piek hebt, dit best prima kan.)

Mijn WTW heeft een perilex. Als ik bijvoorbeeld op https://www.homewizard.com/ kijk, dan zie ik geen perilex sockets

Krijgt die WTW geen opsodemieter van continu de spanning er op en er af?

Zou je dit dan ook met je CV kunnen doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Cai op 09-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43
@BuysB Zoals @Cai al meld ik zou de wp 24/7 laten draaien want het vermogen wat die levert is beperkt en zo stop je 24/7 toch warmte in je huis met een COP van minimaal 3.
Overigens heb ik op mijn combi50 een domotica meter zitten en gebruikt de wp een 260w bij warm water maken loopt dat op tot boven 400w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

SpikeHome schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:15:
@BuysB Zoals @Cai al meld ik zou de wp 24/7 laten draaien want het vermogen wat die levert is beperkt en zo stop je 24/7 toch warmte in je huis met een COP van minimaal 3.
Overigens heb ik op mijn combi50 een domotica meter zitten en gebruikt de wp een 260w bij warm water maken loopt dat op tot boven 400w
Op een perilex stekker? Welk product gebruik je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik zet met de schakelklok van homewizard de WP 1 minuut per week uit om de Legionella run te omzeilen. Hij start daarna weer op in AP4 voor 45 minuten en hervat dan zijn ding.

Uiteraard ga je gas verbruiken als je WP uit staat, maar dat was je vraag niet, je wilde de ventilatie verminderen wss vanwege geluid. Als je de ventilatie zo laag mogelijk zet zal de WP moeite gaan krijgen met warmte ophalen uit te weinig ventilatielucht en zodoende vaker in AP storing terecht komen.

Ik had ook een perilex maar heb een RF ontvanger (15081050) voor draadloze bediening gekocht, de WP wordt dan weer aangesloten met een gewone steker. homewizard gaat idd niet samen met perilex.

Zo zou je ook je cv-ketel kunnen schakelen ik heb er echter geen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Cai schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:55:
[...]

Op een perilex stekker? Welk product gebruik je als ik vragen mag?
Gebruik een fibaro zwave inbouw schakelaar.
Voor de perplex gemonteerd dus voordat hij naar je ventilatie standen schakelaar gaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJB66
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 12:34
Zijn er leden die de Ecolution samen laten werken met een Nefit SmartLine HRC24/CW4 STD?

Op welke stand dient de tapwaterstand te staan om er voor te zorgen dat bij een tap warm water vraag de ketel aangaat en het Boiler water uit de Ecolution verder verwarmt.

Dit lijkt bij mijn allen te lukken als ik hem op "auto" zet. Echter, in de handleiding van de Nefit zie ik dat deze stand niet gebruikt moet worden.

Normaal heb ik de stand op ECO staan. Het 3 liter boiler vat in e Nefirt wordt dan niet op temperatuur gehouden wat gas scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 03:02
Heb nu sinds gisteren ook een spaarpomp van inventum draaiend. Klopt dat,dat tie constant rond de 400-500 watt gebruikt. Heb de temperatuur op 20 graden staan. Totaal verbruik van gas is nog steeds meer dan 2m3. De cv ketel hoef toch niet bij te springen met deze temperaturen? Is het verbruik van gas en stroom niet teveel.

Zit in een renovatie.

[ Voor 3% gewijzigd door jaaoie17 op 13-11-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
jaaoie17 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:47:
Heb nu sinds gisteren ook een spaarpomp van inventum draaiend. Klopt dat,dat tie constant rond de 400-500 watt gebruikt. Heb de temperatuur op 20 graden staan. Totaal verbruik van gas is nog steeds meer dan 2m3. De cv ketel hoef toch niet bij te springen met deze temperaturen? Is het verbruik van gas en stroom niet teveel.

Zit in een renovatie.
Met deze informatie kunnen we niet veel.
Het verbruik van 4-500 watt kan wel kloppen indien er warmtevraag is.
Wordt de Spaarpomp door de thermostaat aangestuurd? Hoe wordt de ketel aangestuurd?
Het koelt 's nachts behoorlijk af, het zou zomaar kunnen dat je ketel in de nacht aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
205Gutmann schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:03:
[...]

Met deze informatie kunnen we niet veel.
Het verbruik van 4-500 watt kan wel kloppen indien er warmtevraag is.
Wordt de Spaarpomp door de thermostaat aangestuurd? Hoe wordt de ketel aangestuurd?
Het koelt 's nachts behoorlijk af, het zou zomaar kunnen dat je ketel in de nacht aanspringt.
Volgen mij wordt de spaarpomp wel aangestuurd door de thermostaat. Maarja verder weet ik er maar weinig vanaf. Moet ik ergens op letten verder? Kan het gebruik ook nog hoog liggen. Dat tie nog maar 1 dag draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
jaaoie17 schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:09:
[...]

Volgen mij wordt de spaarpomp wel aangestuurd door de thermostaat. Maarja verder weet ik er maar weinig vanaf. Moet ik ergens op letten verder? Kan het gebruik ook nog hoog liggen. Dat tie nog maar 1 dag draait?
Verwarmen met een warmtepomp doe je op lage temperaturen, gevolg hiervan is dat de warmtepomp waarschijnlijk 24/7 zal draaien als het wat kouder is. Gebruik in ieder geval geen nachtverlaging. En als je toch graag nachtverlaging gebruikt, dan hooguit 1° verlaging.

Of het verbruik hoog is kan ik niets zinnigs over zeggen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
205Gutmann schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:37:
[...]

Verwarmen met een warmtepomp doe je op lage temperaturen, gevolg hiervan is dat de warmtepomp waarschijnlijk 24/7 zal draaien als het wat kouder is. Gebruik in ieder geval geen nachtverlaging. En als je toch graag nachtverlaging gebruikt, dan hooguit 1° verlaging.

Of het verbruik hoog is kan ik niets zinnigs over zeggen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren.
Misschien dat ik het dom zeg. Maar hij staat op 55graden bij de cv-ketel. Das toch laag genoeg? De thermostaat heb ik op 20 graden staan.

[ Voor 3% gewijzigd door jaaoie17 op 13-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bij mij combi50 ben ik nu warmte in de woning aan t stoppen.de Wp gebruikt een 270w bij warm water maken (50c) loopt dat op tot net boven 400w .
C.v. Niet aangewezenst momenteel comfortabel 22,5c in de woning, dat zal morgenvroeg wel een 22c zijn.

De c.v. staat bij mij ook op 55c maar meer omdat bij 50c of lager de c.v. in anti pendel stand gaat steeds omdat hij de warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
SpikeHome schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:06:
Bij mij combi50 ben ik nu warmte in de woning aan t stoppen.de Wp gebruikt een 270w bij warm water maken (50c) loopt dat op tot net boven 400w .
C.v. Niet aangewezenst momenteel comfortabel 22,5c in de woning, dat zal morgenvroeg wel een 22c zijn.

De c.v. staat bij mij ook op 55c maar meer omdat bij 50c of lager de c.v. in anti pendel stand gaat steeds omdat hij de warmte niet kwijt kan.
Verbruikt tie ook 400w constant door dan? Zijn deze gegevens ook wel normaal op mn spaarpomp?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfsWy1Wk/spaarpomp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
jaaoie17 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:00:
[...]

Verbruikt tie ook 400w constant door dan? Zijn deze gegevens ook wel normaal op mn spaarpomp?

[Afbeelding]
tja we hebben nu een aantal verschillende modellen, die allemaal iets ander verbruik hebben.
(hoe hoger de beter, dan gaat er meer warmte het huis in. ;) )

ik zit net iets boven de 300W gemiddeld.
en dat geeft mij deze kWh's per jaar.
(1 uur 300W = 1x300 = 300 / 1000 = 0,3kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
wat grof weg iets van 7-8kWh per dag is, dus dan zie je mooi per jaar welke dagen hij al 24x7 gewoon door draait.
(24uur x 0,3kWH= 7,2kWh)

per jaar gebruik ik een 1600-1800kWh in de warmtepomp.

let wel op: ik gebruik een aparte thermostaat voor de warmtepomp, en deze staat 2 graden hoger (mag ook minder hoor, maar de luxe is wel lekker) als de gasketel zijn thermostaat.
hier door geeft je maximaal voordeel aan de warmtepomp.
(en dit raden we vaak wel aan, die staakt een stuk goedkoper als de gasketel, en er is niks mis met een huis wat gewoon warm is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:52:
[...]

tja we hebben nu een aantal verschillende modellen, die allemaal iets ander verbruik hebben.
(hoe hoger de beter, dan gaat er meer warmte het huis in. ;) )

ik zit net iets boven de 300W gemiddeld.
en dat geeft mij deze kWh's per jaar.
(1 uur 300W = 1x300 = 300 / 1000 = 0,3kWh)
[Afbeelding]
wat grof weg iets van 7-8kWh per dag is, dus dan zie je mooi per jaar welke dagen hij al 24x7 gewoon door draait.
(24uur x 0,3kWH= 7,2kWh)

per jaar gebruik ik een 1600-1800kWh in de warmtepomp.

let wel op: ik gebruik een aparte thermostaat voor de warmtepomp, en deze staat 2 graden hoger (mag ook minder hoor, maar de luxe is wel lekker) als de gasketel zijn thermostaat.
hier door geeft je maximaal voordeel aan de warmtepomp.
(en dit raden we vaak wel aan, die staakt een stuk goedkoper als de gasketel, en er is niks mis met een huis wat gewoon warm is.)
Die waardes zijn die verder normaal wat ik liet zien in die screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervdkellen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-05 12:31
jaaoie17 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:37:
[...]

Die waardes zijn die verder normaal wat ik liet zien in die screenshot?
Die zijn normaal hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Heb gister 1,81 m3 verbruikt is dat niet aan de hoge kant? Das dus alleen snel douchen en de verwarming.. Een spaarpomp zou de cv-ketel toch niet nodig moeten hebben. Met deze temperaturen? Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik draai nog zonder gas met de combi50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervdkellen
  • Laatst online: 06-05 12:31
Ik draai met de warmtewinner ( inventum) spaarpomp ook goed vanacht hier -2 vanmorgen vandaag met douche en koken 0,6 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jaaoie17 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:30:
Heb gister 1,81 m3 verbruikt is dat niet aan de hoge kant? Das dus alleen snel douchen en de verwarming.. Een spaarpomp zou de cv-ketel toch niet nodig moeten hebben. Met deze temperaturen? Of heb ik dat mis?
jep, maar vaak zien we dat als er +/-4 uur het huis nog niet warm is dat de spaarpomp toch even de gasketel aanzet.
en dan word er toch gas gebruikt. :-(

veel van ons hier hebben daarom ook 2 thermostaten, 1 voor de gasketel en 1 voor de spaarpomp (ecolution in mijn geval)
hier mee omzeil je de lastige en onhandige regeling die veel van die apparaten hebben.
door 1 thermostaat op een graad hogere temperatuur te zetten, geef je meer voorrang aan de spaar pomp zonder gasketel inmenging.
(eigenlijk is hybride systeem leuk maar ook vreselijk.
er is altijd een trade off tussen komfoor en bediening en zuinigheid van stoken.
lastig voor fabrikanten om dit goed te doen, dus dit moet je niemand kwalijk nemen.)

(mijn situatie is nu 22 graden thermostaat ecolution.
gasketel thermostaat op 15 graden, want die heb ik deze "winter" nog niet nodig gehad.
huiskamer is nu 22 graden, het is afzien maar net te doen. >:)
helaas nu dus een warme vloerverwarming, het zou verboden moeten worden. 8)
sorry soms last van sarcasme.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:48:
[...]

jep, maar vaak zien we dat als er +/-4 uur het huis nog niet warm is dat de spaarpomp toch even de gasketel aanzet.
en dan word er toch gas gebruikt. :-(

veel van ons hier hebben daarom ook 2 thermostaten, 1 voor de gasketel en 1 voor de spaarpomp (ecolution in mijn geval)
hier mee omzeil je de lastige en onhandige regeling die veel van die apparaten hebben.
door 1 thermostaat op een graad hogere temperatuur te zetten, geef je meer voorrang aan de spaar pomp zonder gasketel inmenging.
(eigenlijk is hybride systeem leuk maar ook vreselijk.
er is altijd een trade off tussen komfoor en bediening en zuinigheid van stoken.
lastig voor fabrikanten om dit goed te doen, dus dit moet je niemand kwalijk nemen.)

(mijn situatie is nu 22 graden thermostaat ecolution.
gasketel thermostaat op 15 graden, want die heb ik deze "winter" nog niet nodig gehad.
huiskamer is nu 22 graden, het is afzien maar net te doen. >:)
helaas nu dus een warme vloerverwarming, het zou verboden moeten worden. 8)
sorry soms last van sarcasme.)
Ja kijk het is een huurhuis, dus kan er niet veel aan veranderen. Kan het ook nog liggen dat ik nog niks in huis heb staan. Dus nog geen meubels enzo. En wat kan ik er verder nog aan veranderen.
Jaspervdkellen schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:27:
Ik draai met de warmtewinner ( inventum) spaarpomp ook goed vanacht hier -2 vanmorgen vandaag met douche en koken 0,6 m3
Hoe hoog heb jij de thermostaat staan dan? Kan het zijn dat ze toch nog wat dingen niet goed aangesloten hebben? Zie van 15 november zelf meer dan 3 m3 gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door jaaoie17 op 16-11-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:03
@jaaoie17 Als die 400W draait, dan draait die maximaal en steekt die de 1,7kW in je huis. Hij kan bij jouw blijkbaar al zijn warmte kwijt in de vloer cq radiatoren.
Als dit dus lang duurt, zal die ervoor kiezen de CV erbij te pakken.
Eerste idee is dus dat je huis nog meer warmte nodig heeft (of te weining isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
Is er iemand die weet wat de cop waarde is van de ecolution combi 50 bij 20 graden afzuig en 30 graden cv temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Dapdodo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:43:
@jaaoie17 Als die 400W draait, dan draait die maximaal en steekt die de 1,7kW in je huis. Hij kan bij jouw blijkbaar al zijn warmte kwijt in de vloer cq radiatoren.
Als dit dus lang duurt, zal die ervoor kiezen de CV erbij te pakken.
Eerste idee is dus dat je huis nog meer warmte nodig heeft (of te weining isolatie).
Nou ja ik hoor nu van mn moeder dat ze nog niet klaar waren met alles. Ben er niet vaak overdag. Ik hoor dat ze nog niet de gehele ventilatie klaar hebben. Heb isolatie op het dak in de vloer en aan de zijkanten van het huis pas laten doen. Maar kan het dan kloppen als de afzuiging nog niet klaar is. Dat tie niet perfect doet? Kijk wil wel dat tie spaarpomp wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pascohorde schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:58:
Is er iemand die weet wat de cop waarde is van de ecolution combi 50 bij 20 graden afzuig en 30 graden cv temperatuur?
staat eigenlijk gewoon in de handleiding. ;)

20 graden afzuig, dit maakt niet veel uit.
de lucht word grofweg 15 graden afgekoeld, en zo lang de temperatuur van de lucht dan boven de 0 graden blijft dan krijg je geen ijs opbouw in het apparaat en werkt hij perfect door (en ja je wil wat marge dus binnen temp van 17-22 geen probleem).

30 graden CV, ook niet echt een verhaal voor de meeste systemen.
30 graden is een vrij lage temperatuur voor een huis met HT radiatoren.
maar een beetje gasketel levert minimaal 5-6kW en de meeste huizen hebben dus ook 6-7kW aan HT radiatoren.
elke HT radiator is ook een LT radiator, alleen +/-4x minder effectief.
6/4= 1,5kW en laat dit nu net je vermogen uit de ecolution zijn. ;)

ik heb een aantal berekeningen gemaakt, om zo een beetje de COP te kunnen benaderen.
besparing is 600m3 gas, kosten is 1600kWh.
maar de ventilator en het verlies van de boiler zitten daar ook in en er is een pomp die ook nog pompt, en dan kom ik op +/-1200kWh uit.
1m3gas = 9,2-9,6kWh, maar gasketel is niet 100% effectief en dan kom ik op 1m3=+/-8kWh uit.
600m3 x 8kWh = 4800kWh / 1200kWh = cop 4.

erg grove berekening, en er valt veel te + en - en, maar grofweg zal de geadverteerde 4,2 COP wel kloppen.
(ik merk zelf dat de COP voor warm tap water waarschijnlijk iets lager zit, maar dat is niet veel.)

alleen dat is de COP die het apparaat haalt, neemt niet mee dat je de warmte ook uit je huis haalt.
je komt dan alleen in een stukje techniek wat veel mensen niet snappen, sommige mensen gaan dan domme dingen bedenken en noemen dat geen winst. :-(
maar eigenlijk moet je het anders zien, door dit soort systemen reageert je huis als of het 15 graden warmer is buiten. en het is maar erg weinig dagen kouder als 5 graden per jaar.
dus dit maakt het systeem geniaal, maar helaas neemt het alleen laag hangend fruit uit je rekening.
echte oplossingen zijn toch warmtepompen met een buiten unit (of buiten lucht/water gebruiken als medium). ;)
jaaoie17 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:35:
[...]
Nou ja ik hoor nu van mn moeder dat ze nog niet klaar waren met alles. Ben er niet vaak overdag. Ik hoor dat ze nog niet de gehele ventilatie klaar hebben. Heb isolatie op het dak in de vloer en aan de zijkanten van het huis pas laten doen. Maar kan het dan kloppen als de afzuiging nog niet klaar is. Dat tie niet perfect doet? Kijk wil wel dat tie spaarpomp wat oplevert.
ga er eerst maar eens wonen als alles klaar is, dan kun je het echt in de gaten houden. ;)

maar ga a.u.b. wel even de handleiding lezen, daar staat info in die je nodig hebt.

(en ja de truc van aparte thermostaat staat er niet in, maar dat is extra info die je na het lezen nodig hebt.
en huurhuis of koop huis, dat maakt niet uit, is zo simpel te doen dat kun je gewoon aanleggen.
dan pas kun je hier vragen gaan stellen, anders praat je zo langs elkaar heen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@migjes

Bedankt voor jouw antwoord, ik heb naast mij ecolution een lg monoblock geplaatst die mijn huis nu verwarmt. De LG cop waarde is afhankelijk van de buitentemperatuur, daarom wou ik graag weten bij welke buiten temperatuur ik de ventilatie warmtepomp aan zet. Boven 6 graden buiten temperatuur is de cop waarde van de LG tussen de 4,5 en 6. Ik doe de regeling met Home assistent en lees de LG uit met modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:05:
[...]

ga er eerst maar eens wonen als alles klaar is, dan kun je het echt in de gaten houden. ;)

maar ga a.u.b. wel even de handleiding lezen, daar staat info in die je nodig hebt.

(en ja de truc van aparte thermostaat staat er niet in, maar dat is extra info die je na het lezen nodig hebt.
en huurhuis of koop huis, dat maakt niet uit, is zo simpel te doen dat kun je gewoon aanleggen.
dan pas kun je hier vragen gaan stellen, anders praat je zo langs elkaar heen. ;) )
Ik woon er ook wel, maar meer boven. Die lui zeggen wacht eerst als we weg zijn. Ik kijk het nog wel even aan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pascohorde schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:01:
@migjes

Bedankt voor jouw antwoord, ik heb naast mij ecolution een lg monoblock geplaatst die mijn huis nu verwarmt. De LG cop waarde is afhankelijk van de buitentemperatuur, daarom wou ik graag weten bij welke buiten temperatuur ik de ventilatie warmtepomp aan zet. Boven 6 graden buiten temperatuur is de cop waarde van de LG tussen de 4,5 en 6. Ik doe de regeling met Home assistent en lees de LG uit met modbus
aansturen op COP?
mmmm, lastig en denk je echt dat het veel gaat uitmaken?
in theorie zal vast, maar praktijk is toch een stuk lastiger.
ik zou er niet te veel tijd aan besteden. ;)

laten we het rustig eens bekijken.
verse frisse lucht in huis is belangrijk.
is gezonder om te hebben, en gezond zijn is in mijn ogen verstandig.
wil je dan de warmte van de ventilatie lucht naar buiten blazen, wat je doet als je de ventilatie lucht warmtepomp niet gebruikt?

etc etc....
kan zo nog wel meer verzinnen eigenlijk, denk ook aan de vermogens die je nodig hebt voor de pomp en de ventilator, die zitten niet in de COP.
dit vertekend het beeld, zo als ik al zei: ik gebruik 1600kWh, en maar 1200kWh gaat echt de warmtepomp in.
de andere 400kWh zijn pomp + ventilator + warmte verlies uit de boiler.

voor mij zelf: ik gebruik nu nog gas, een 5kW monoblockje te pakken krijgen is mij deze zomer niet gelukt. helaas, maar heb het geld al wel 3x liggen dus gaat vast een keer lukken.
en voor mij is het belangrijker om een apparaat in huis te hebben wat minder vermogen kan leveren als meer.
waarom: het is zo weinig echt koud in Nederland dat ik met minder vermogen mijn vloerverwarming vaker warm heb als met meer vermogen.
dus dat legt mijn zwaarte punt iets anders. ;)

maar probeer eens een berekening te maken, dan reken ik wel mee.
jaaoie17 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:08:
[...]
Ik woon er ook wel, maar meer boven. Die lui zeggen wacht eerst als we weg zijn. Ik kijk het nog wel even aan dan.
lijkt mij verstandig, als de warmtepomp te weinig ventilatie lucht krijgt dan word de wisselaar te koud en gaat hij een tijdje even in error.
het kan zijn dat je daar nog last van hebt b.v.
of misschien nog iets anders.
(maar ook als er ergens geschilderd is, dan willen ze wel eens de ramen open zetten.
zeker niet onverstandig, maar geeft ook een vreemd effect, wat je normaal niet hebt.)

maar lees zeker de handleiding, daar staat ook een stukje anders stoken als met gas in vermeld.
niet onbelangrijk. ;)

verder voor jouw, vannacht is de eerste nacht geweest dat de temperatuur in mijn huis kamer naar de 21 graden zakte, met alleen de warmtepomp.
dus het is "frisjes" in huis. (lol relatief)
als dit zo door zet, dan gebruik ik misschien morgen mijn eerste toefje gas. :-(
(ik zit nu op 80m3 gas van af 4 februari tot nu, dit is koken + verwarmen.
heel mijn warm tapwater is allemaal zonder gas (douche/bad/keuken/wasmachine).
gaat geen grote hoeveelheid worden dit jaar. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@migjes Hoe heb jij je warmwater geregeld?
Met de 50 liter uit de Ecolution zul je geen bad vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@migjes bij mij nu vandaag ook frisser de airco erbij aan gezet om het huis op een 21,5 te houden.
Inventum nog geen AP gehad.

@205Gutmann ik heb een elektrische boiler voor de inventum zitten die maak ik overdags op temperatuur als ik stroom terug lever, die elektrische boiler zorgt er tevens voor dat de inventum zich meer met de woning verwarming bezig kan houden.
Komend jaar komt er een Panasonic warmtepomp bij de inventum blijft hangen ook voor ventilatie en verwarming.
Als de inventum kapot is denk ik een nieuwe ventilatie warmtepomp te nemen die de hygiëne boiler op temperatuur gaat houden die samen met de Panasonic geplaatst word ik heb meerdere spiralen in de boiler genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-01-2023
help, hoe kan ik de parameters van de inventum evolution combi 50 resetten en de bedrijfstemperatuur instellen vanaf 20 graden in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
SpikeHome schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:03:
@migjes bij mij nu vandaag ook frisser de airco erbij aan gezet om het huis op een 21,5 te houden.
Inventum nog geen AP gehad.

@205Gutmann ik heb een elektrische boiler voor de inventum zitten die maak ik overdags op temperatuur als ik stroom terug lever, die elektrische boiler zorgt er tevens voor dat de inventum zich meer met de woning verwarming bezig kan houden.
Komend jaar komt er een Panasonic warmtepomp bij de inventum blijft hangen ook voor ventilatie en verwarming.
Als de inventum kapot is denk ik een nieuwe ventilatie warmtepomp te nemen die de hygiëne boiler op temperatuur gaat houden die samen met de Panasonic geplaatst word ik heb meerdere spiralen in de boiler genomen.
Wat is AP en hoe kun je dat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
Ik heb een probleem, mijn inventum werkt na de servicebeurt niet meer op de centrale verwarming, alleen bij het opwarmen van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Hoe word je warmtepomp aangestuurd?

Staat ie op ventilatie bedrijf (CV1), met een aanlegsensor (CV3) of met een kamerthermostaat (CV4)

[ Voor 4% gewijzigd door BuysB op 20-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
dat zouden ze moeten zijn, ik heb een thermostaat aangesloten op een gasfornuis. en cv3 klem naar inventum. voor de servicebeurt en voordat de monteur de instellingen veranderde werkte alles zoals het hoort. nu helpt inventum niet bij verwarming. alleen voor warm water. Zal het resetten van de fabrieksinstellingen inventum helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Monika lees de handleiding even goed door
https://www.inventum.com/...nstal-Gebr-april-2020.pdf

@jaaoie17 op het display krijg je meldingen die kan je opzoeken in de handleiding.

[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 20-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
het probleem is dat ik de instructies heb gelezen, ik weet ongeveer wat ik moet doen, maar ik ben bang om het verkeerd in te stellen. de persoon die mijn oven bediende, moest alles instellen, maar nu, na dit inventum, werkt het alleen om het water in de kraan te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
gasfornuis ? oven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Even nog over die iventum spaarpomp. Hoort het ook dat je hem de hele dag hoort pompen. En die ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
hij pompt alleen als ik warm water gebruik, na 30 minuten schakelt si3 uit en is stil. eerder werkte en verwarmde de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monika
weet iemand hier hoe je de inventum ecolution combi 50 zo kunt instellen dat hij ook werkt voor de centrale verwarming, en niet alleen voor het verwarmen van water in de kraan en ventilatie. Flevoland en hij kon me helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shopje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb een opstelling met een Intergas ketel en een Inventum Ecolution Combi 50 wtw. Ik heb beneden vloerverwarming en boven losse radiatoren, de thermostaat in de woonkamer is ingesteld op 19 graden. Afgelopen voorjaar is er een 3 weg klep vervangen in de wtw en is er een nieuwe ventilator in geplaatst. Nu valt mij op dat de wtw heel anders werkt dan voorheen. Er wordt veel minder stroom gebruikt maar wel veel meer gas. Ik heb sinds kort een P1 energiemeter en kan nu zien wanneer er gas wordt gebruikt. Elke 20 minuten springt de ketel even kort aan. Dit is te zien in de verbruiksmeter. Hoort dit zo of gaat er iets mis?
Het is niet veel gas elke 20 minuten maar als ik het optel is het verbruik gemiddeld 3 m3 per dag wat veel meer is per dag als ik het vergelijk met vorig jaar. Gaat dit wel goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cls6YqH4g0fu7lhMml5D7N9aEYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohgAAFlTtfcBOMQ2784GcG1B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Had de 20e net iets boven de 6 m3. Met de spaarpomp van inventum. Ook al gebruik je geen 2e termostaat, dan moet het toch niet zo hoog zijn. En die monteur zegt dat het zo hoort, omdat het kouder wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door jaaoie17 op 22-11-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
shopje schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:42:
Ik heb een opstelling met een Intergas ketel en een Inventum Ecolution Combi 50 wtw. Ik heb beneden vloerverwarming en boven losse radiatoren, de thermostaat in de woonkamer is ingesteld op 19 graden. Afgelopen voorjaar is er een 3 weg klep vervangen in de wtw en is er een nieuwe ventilator in geplaatst. Nu valt mij op dat de wtw heel anders werkt dan voorheen. Er wordt veel minder stroom gebruikt maar wel veel meer gas. Ik heb sinds kort een P1 energiemeter en kan nu zien wanneer er gas wordt gebruikt. Elke 20 minuten springt de ketel even kort aan. Dit is te zien in de verbruiksmeter. Hoort dit zo of gaat er iets mis?
Het is niet veel gas elke 20 minuten maar als ik het optel is het verbruik gemiddeld 3 m3 per dag wat veel meer is per dag als ik het vergelijk met vorig jaar. Gaat dit wel goed?
[Afbeelding]
ik heb een aparte meter voor alleen de ecolution.
en dan zie je goed of hij werkt of niet.
dat geeft me dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
als ik tegen de 8kWh per dag zit dan staat de ecolution 24 uur per dag te verwarmen, meer kan hij niet trekken. ;)
(laatste jaar zie je de getallen wat hoger gaan per dag, maar dat komt omdat op de zelfde groep er een boiler bij gehangen is, hier mee doe ik 100% warm tap water. ;) )

zonder dit soort gegevens praten we helaas over gevoelens en mischientjes en ongeveertjes.
en daar ben ik erg slecht in. ;)
dus je kunt best gelijk hebben, maar ik weet niet welk gelijk je dan hebt.
jaaoie17 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:47:
Had de 20e net iets boven de 6 m3. Met de spaarpomp van inventum. Ook al gebruik je geen 2e termostaat, dan moet het toch niet zo hoog zijn. En die monteur zegt dat het zo hoort, omdat het kouder wordt.
ik ben dit weekend door gekomen zonder maar iets van gas te gebruiken.
dit door heel krap instellen van de ecolution. (hakken over de sloot, moet ik zeggen temp daalde tot de 20 graden, maar is net gelukt.)

maar ik ben natuurlijk heel anders als jij, ander huis ander gebruik.
en ja ik zoek het technisch precies uit voor me zelf.

(pasop ik gebruik een ecolution lijkt heel veel op de spaarpomp, maar er kunnen dingen anders zijn.
dus ik ben niet 100% zeker of wat ik nu zeg ook 100% kan in jouw situatie, maar geef je wel erg veel kans dat je na lezen van de handleiding en mijn tips een heel eind kunt komen. ;)
https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf
als ik het goed heb is dit je handleiding. check dat even voor de zekerheid. ;) )

check het systeem eens zonder dat de gasketel verbonden is aan de thermostaat.
dus thermostaat alleen aan de spaarpomp en niet door lussen of andere instelling gebruiken.
pagina 12 van de handleiding staat de locatie van de kabels. ;)
"Aansluiting 1+2 cvketel" daar loopt als het goed is een kabel naar je gasketel.
die wil je voor een test even los halen.
"Aansluiting 3+4 OpenTherm" die wil je dan wel aan de thermostaat hebben.
als je daar na de thermostaat even goed hoog zet, dan zal de spaarpomp warmte je huis in gaan pompen.
van +/-30 graden, en dit voel je wel met de hand (laat hem wel eerst even een half uurtje draaien, dan voel je het beter, kan met sommige systemen best even duren voor dat de warmte voelbaar is.).
krijg je dan warmte uit het systeem?

onthoud waar de kabels zaten, dus label ze even voor het gemak.
als je klaar bent met deze test, dan wil je de gasketel vast wel weer terug zetten. ;)
205Gutmann schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:01:
@migjes Hoe heb jij je warmwater geregeld?
Met de 50 liter uit de Ecolution zul je geen bad vullen?
@SpikeHome heeft er een extra boiler voor hangen, ik heb er een 200l boiler na hangen.
dus bij mij word de boiler gehotfild door de ecolution, en daar door doet de ecolution de bulk van het werk.
de boiler heeft 2 verwarming elementen, boven in staat in gesteld op 55 graden.
onderin staat ingesteld op 65graden, maar gaat alleen aan als mijn zonnepanelen genoeg power leveren.
resultaat zie je ook in de grafiekjes die ik hier boven al toonde (laatste jaar).
grofweg onder element gebruikt 400kWh per jaar.
boven element een 4kWh per jaar.
dus +/-90% per jaar van mijn tapwater word door eigen energie verwarmt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:04:
[...]

ik ben dit weekend door gekomen zonder maar iets van gas te gebruiken.
dit door heel krap instellen van de ecolution. (hakken over de sloot, moet ik zeggen temp daalde tot de 20 graden, maar is net gelukt.)

maar ik ben natuurlijk heel anders als jij, ander huis ander gebruik.
en ja ik zoek het technisch precies uit voor me zelf.

(pasop ik gebruik een ecolution lijkt heel veel op de spaarpomp, maar er kunnen dingen anders zijn.
dus ik ben niet 100% zeker of wat ik nu zeg ook 100% kan in jouw situatie, maar geef je wel erg veel kans dat je na lezen van de handleiding en mijn tips een heel eind kunt komen. ;)
https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf
als ik het goed heb is dit je handleiding. check dat even voor de zekerheid. ;) )

check het systeem eens zonder dat de gasketel verbonden is aan de thermostaat.
dus thermostaat alleen aan de spaarpomp en niet door lussen of andere instelling gebruiken.
pagina 12 van de handleiding staat de locatie van de kabels. ;)
"Aansluiting 1+2 cvketel" daar loopt als het goed is een kabel naar je gasketel.
die wil je voor een test even los halen.
"Aansluiting 3+4 OpenTherm" die wil je dan wel aan de thermostaat hebben.
als je daar na de thermostaat even goed hoog zet, dan zal de spaarpomp warmte je huis in gaan pompen.
van +/-30 graden, en dit voel je wel met de hand (laat hem wel eerst even een half uurtje draaien, dan voel je het beter, kan met sommige systemen best even duren voor dat de warmte voelbaar is.).
krijg je dan warmte uit het systeem?

onthoud waar de kabels zaten, dus label ze even voor het gemak.
als je klaar bent met deze test, dan wil je de gasketel vast wel weer terug zetten. ;)
Ik ben daar niet zo handig in. Straks verknoei ik de boel en gaat ze zeggen, dat ik erniet aan moest zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jaaoie17 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:17:
[...]

Ik ben daar niet zo handig in. Straks verknoei ik de boel en gaat ze zeggen, dat ik erniet aan moest zitten.
ik geef je niet voor niets hele simpele tips die veilig zijn om te doen. ;)

kabels zijn laag spanning en polariteit ongevoelig.
laag spanning = 12/24V dus totaal veilig.
polariteit ongevoelig = kabel 1 en 2, kun je dus nooit verkeert aansluiten, en dat geld ook voor kabel 3 en 4.
(maar doe geen 1 op 3 of zo, niet dat er dan iets kapot gaat, het werkt dan niet meer tot de kabels goed zitten.)

dus ik heb de volste vertrouwen in, dat je het wel kunt. ;)

of maak eens een foto, van dat aansluit stukje van de spaarpomp en post die hier.
dan maak ik het misschien nog simpeler voor je. ;)

of doe in ieder geval: checken of de kabel van de thermostaat wel naar de spaarpomp gaat, en de kabel van de spaar pomp wel naar de gasketel gaat.
misschien heeft de loodgieter dat wel los gehaald (dat zijn soms ook gewoon sukkels, niet iedere loodgieter is een helder licht zal ik maar zeggen, maar je hebt ook goeie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:45:
[...]
of maak eens een foto, van dat aansluit stukje van de spaarpomp en post die hier.
dan maak ik het misschien nog simpeler voor je. ;)

of doe in ieder geval: checken of de kabel van de thermostaat wel naar de spaarpomp gaat, en de kabel van de spaar pomp wel naar de gasketel gaat.
misschien heeft de loodgieter dat wel los gehaald (dat zijn soms ook gewoon sukkels, niet iedere loodgieter is een helder licht zal ik maar zeggen, maar je hebt ook goeie.)
Hier wat foto's. Kun je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kG8V9m8M/20221122-144955.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Ghw8K4w4/20221122-145203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, cool, stap 1. ;)

oke nu kunnen we de kabel checken, of alles wel goed zit aangesloten.
1. de 2 kabels blauw/rood
deze moeten aangesloten zitten op de gasketel?
2. de 2 kabels geel/groen
die horen aangesloten te zitten op de thermostaat in de(meestal) huiskamer?
(ik gok dat de kabel naar de gasketel gaat en daar zit de geel/groen waarschijnlijk aangesloten op de oude kabel naar de huiskamer. ongeveer)

ik laat het even op dit en wacht de antwoorden af, laten we het in kleine stapjes doen. ;)

(pagina 29 figuur 27 is het schema wat we nu checken.
maar kijk maar niet naar het plaatje daar kun je van in de war raken. ;) )

• jaaoie17
migjes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:49:
[...]

oke, cool, stap 1. ;)

oke nu kunnen we de kabel checken, of alles wel goed zit aangesloten.
1. de 2 kabels blauw/rood
deze moeten aangesloten zitten op de gasketel?
2. de 2 kabels geel/groen
die horen aangesloten te zitten op de thermostaat in de(meestal) huiskamer?
(ik gok dat de kabel naar de gasketel gaat en daar zit de geel/groen waarschijnlijk aangesloten op de oude kabel naar de huiskamer. ongeveer)

ik laat het even op dit en wacht de antwoorden af, laten we het in kleine stapjes doen. ;)

(pagina 29 figuur 27 is het schema wat we nu checken.
maar kijk maar niet naar het plaatje daar kun je van in de war raken. ;) )
Ik zie die 4 kabels naar zon kastje heen gaan. En van dat kastje gaat 1 draad naar de ketel en één draad naar beneden. Denk dat die naar de thermostaat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 23:01
Hier de Ecolution al zo'n 9 jaar in gebruik. Sinds vorig jaar een aparte thermostaat aan de Ecolution gehangen, dus nu is die wat beter in te regelen.

Sinds deze week een 'testje' om te kijken of ons huis warm blijft met alleen de Ecolution, dus de CV niet aan . We hebben vloerverwarming.
Tot nu toe lukt het, temperatuur schommelt rond de 19,8 en 20,3 graden. Dagen daarvoor deed de CV ketel wel mee, dan verbruikt die ca 2 kuub per dag en is de temperatuur 20,5 graden.

Een vraag zodat ik het goed begrijp:

De Ecolution levert om en nabij de 1,4 KW aan warmte en neemt dan zo'n 400 watt vermogen op. Een COP van ergens tussen de 3 en de 4. Dat kan ik goed volgen.

Zou je kunnen stellen dat dit vergelijkbaar is met een elektrische kacheltje van 1400 Watt die continu aan staat en ons huis op 20 graden houdt?
Niet dat dat zou lukken met een elektrische kachel (hebben vloerverwarming), maar gaat de vergelijking met de vermogens in Wattage wel op?

Less is more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
jaaoie17 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:32:
[...]

Ik zie die 4 kabels naar zon kastje heen gaan. En van dat kastje gaat 1 draad naar de ketel en één draad naar beneden. Denk dat die naar de thermostaat gaat.
sorrie heb het een beetje druk, dus ben wat langzamer als normaal.

oke, we kunnen met een redelijke zekerheid dan wel uit gaan dat de spaarpomp/gasketel goed zijn verbonden. (wil je 100% zekerheid, dan moeten we dat kastje open schroeven, maar heb er wel vertrouwen in dat dit klopt.)

volgende stap:
het word nu kouder dus de test is vrij makkelijk uit te voeren.
zet eerst het systeem een uur uit (thermostaat dus op zo laag mogenlijk).
als je de thermostaat maar 0,5 graden hoger zet als de temperatuur die je binnen hebt.
(dus is het 18 graden in huis, dan zet je hem op 18,5 graden. etc etc)
dan geeft die het signaal naar de spaarpomp, ga aan, maar de gasketel zal uit blijven.
(pas als de thermostaat een temperatuur verschil in de huiskamer meet van meer als 1 graad, dan gaat de gasketel aan, of als hij na 4 uur die 1e graad niet heeft kunnen verhogen, dan puft hij ook even gas verwarming bij. werkt vrij simpel)
wacht dan even een minuut of 15.
dan kun je met de hand voelen of er warmte uit de spaarpomp komt (aan de buizen bij de spaarpomp).
dit zal maar een +/- temperatuur van 30 graden zijn, dus geen gevaar voor verbranding of zo.

(ik weet niet zeker of je systeem een juiste modulerende termostaat heeft. :?
weet je het merk en type, dan kunnen we het op zoeken.
of anders een foto, kan ook helpen. voor als je dit nog zou willen checken.)
kickassmen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
Hier de Ecolution al zo'n 9 jaar in gebruik. Sinds vorig jaar een aparte thermostaat aan de Ecolution gehangen, dus nu is die wat beter in te regelen.
cool, werkt goed.
ik heb zelf mijn gasketel nog niet aan gehad, maar vermoed als ik het weerbericht bekijk dat ik dat van het weekend waarschijnlijk wel ga doen. ;)
Sinds deze week een 'testje' om te kijken of ons huis warm blijft met alleen de Ecolution, dus de CV niet aan . We hebben vloerverwarming.
Tot nu toe lukt het, temperatuur schommelt rond de 19,8 en 20,3 graden. Dagen daarvoor deed de CV ketel wel mee, dan verbruikt die ca 2 kuub per dag en is de temperatuur 20,5 graden.
je kunt de thermostaat van de ecolution nu ook op 22 graden zetten, en ergens in de lente weer wat lager.
bij mij draait de ecolution van af nu toch voor bijna 24x7 door. ;)
zie mijn logging:
bijna 8kWh per dag meer krijg ik er niet ingeduwd. ;)
Een vraag zodat ik het goed begrijp:

De Ecolution levert om en nabij de 1,4 KW aan warmte en neemt dan zo'n 400 watt vermogen op. Een COP van ergens tussen de 3 en de 4. Dat kan ik goed volgen.
de COP is 4,2.
hij gebruik grof weg 314W, maar dat in inc de pomp en inc de ventilator en inc controller.
die moet je nog aftrekken en kom je grofweg op de COP van 4,2 uit.
(hij trekt iets meer stroom als hij warm water aan het maken is, en dat varieert een beetje per dag.
dus grof weg 7-8kWh per dag is zijn gebruik.)
Zou je kunnen stellen dat dit vergelijkbaar is met een elektrische kacheltje van 1400 Watt die continu aan staat en ons huis op 20 graden houdt?
Niet dat dat zou lukken met een elektrische kachel (hebben vloerverwarming), maar gaat de vergelijking met de vermogens in Wattage wel op?
jep een elektra kachel van 1400W levert even veel energie als een ecolution.
klopt.

maar een ecolution doet ook lucht afzuigen in huis.
ventilatie, en dat doet een elektra kacheltje niet.
(alleen ventilatie is ook heel belangrijk.
stop je hoofd maar in een plastic zak, sluit rond de nek goed af met een elastiek.
en je zult nooit meer vragen stellen op dit forum. >:)
of te wel niet doen dit is dodelijk.)
en dat maakt wel een hoop verschil. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
migjes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:16:
[...]

sorrie heb het een beetje druk, dus ben wat langzamer als normaal.

oke, we kunnen met een redelijke zekerheid dan wel uit gaan dat de spaarpomp/gasketel goed zijn verbonden. (wil je 100% zekerheid, dan moeten we dat kastje open schroeven, maar heb er wel vertrouwen in dat dit klopt.)

volgende stap:
het word nu kouder dus de test is vrij makkelijk uit te voeren.
zet eerst het systeem een uur uit (thermostaat dus op zo laag mogenlijk).
als je de thermostaat maar 0,5 graden hoger zet als de temperatuur die je binnen hebt.
(dus is het 18 graden in huis, dan zet je hem op 18,5 graden. etc etc)
dan geeft die het signaal naar de spaarpomp, ga aan, maar de gasketel zal uit blijven.
(pas als de thermostaat een temperatuur verschil in de huiskamer meet van meer als 1 graad, dan gaat de gasketel aan, of als hij na 4 uur die 1e graad niet heeft kunnen verhogen, dan puft hij ook even gas verwarming bij. werkt vrij simpel)
wacht dan even een minuut of 15.
dan kun je met de hand voelen of er warmte uit de spaarpomp komt (aan de buizen bij de spaarpomp).
dit zal maar een +/- temperatuur van 30 graden zijn, dus geen gevaar voor verbranding of zo.

(ik weet niet zeker of je systeem een juiste modulerende termostaat heeft. :?
weet je het merk en type, dan kunnen we het op zoeken.
of anders een foto, kan ook helpen. voor als je dit nog zou willen checken.)
Honeywell home modulation.

Moet de test nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
@migjes

Heb de test gedaan Met buizen bedoel je die gas/water leidingen. of die hele dikke. Bij die gas/waterleiding voel ik wel warmte. Bij die dikke voel ik geen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Hoi,

Wij hebben sinds 2016 een Ducobox WTW unit hangen. Dit jaar voor het eerst slaat de warmtepomp elke keer na enkele minuten uit met de foutcode F80.
Nu had ik in het boekje en hier al gelezen dat er een ontluchtings modus zou moeten zijn. Echter als ik naar de bedrijfsmodi ga is er alleen maar modus 0(warmtepomp) en modus 2(ventileren). 8)7

Iemand enig idee hoe dit kan? En of ik wellicht eerst iets anders moet doen om die modus zichtbaar te maken?

Alvast bedankt voor de input!

gr,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Hallo Sander,

Helaas geen ervaring of kennis met de duco.
even stroom eraf en erop, misschien dat doordat de pomp even gaat lopen de lucht eruit gaat als dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
SpikeHome schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:59:
Hallo Sander,

Helaas geen ervaring of kennis met de duco.
even stroom eraf en erop, misschien dat doordat de pomp even gaat lopen de lucht eruit gaat als dat het probleem is.
Hoi SpikeHome,

Nee helaas stekker erin en eruit halen had ik al meermaals geprobeerd. Maar toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@speeksto Volgens mij is de ontluchtingsmode om je sanitairboiler te ontdoen van lucht, lijkt erop dat hij bij jouw bij cv gebruik F80 geeft. Op de Inventum Ecolution zit een mogelijkheid om je pompsnelheid te controleren. Installateursmenu 0_3 en dan regel 80 geeft het toerental aan als die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
BuysB schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:04:
@speeksto Volgens mij is de ontluchtingsmode om je sanitairboiler te ontdoen van lucht, lijkt erop dat hij bij jouw bij cv gebruik F80 geeft. Op de Inventum Ecolution zit een mogelijkheid om je pompsnelheid te controleren. Installateursmenu 0_3 en dan regel 80 geeft het toerental aan als die er is.
Oke. Ja de ducobox werkt samen met de CV in het verwarmen van de vloerverwarming. Er zit inderdaad geen boiler tussen.

De pompsnelheid staat op 7(0-10) als de WP uit staat en 5-8(loopt terug) als de WP aan staat. Zegt dat je iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@speeksto dat houdt in dat de pomp draait dan is mogelijk een temperatuur sensor defect, deze kun je ook uitlezen op de Inventum Ecolution onder installateursmenu 0_1 regel 1 t/m 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BridgetZoet
  • Laatst online: 06-01-2023
Goedendag,

Wij hebben in ons huurhuis een Inventum ecolution combi 50. Wij wilden van de week onze verwarming aan zetten. Helaas na een hele dag de thermostaat op 20 te hebben gehad geen verandering in temperatuur geweest. Eerst dacht ik moet ontluchten. Na dat gedaan te hebben volgende dag nog geen resultaat. Toen de handleiding van warmtepomp erbij gepakt, daar zag ik door de bomen het bos niet meer. Heb hem ontlucht en daarna winter/zomerstand opnieuw ingesteld. Toen schoot hij ineens aan. Na de hond uitlaten kwam ik terug en zag ik dat hij de melding AP4 aangaf. Ik heb het al gemeld bij de woningbouw. Maar wil hem eigenlijk vandaag al aanhebben. Kan ik dit zelf oplossen op een simpele manier of is er echt een monteur voor nodig?

Met vriendelijke groet,

Bridget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
AP4 is geen storing, dit is een 45 minuten time-out, even afwachten wat er daarna gebeurd.

[ Voor 27% gewijzigd door BuysB op 10-12-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
BuysB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:29:
@speeksto dat houdt in dat de pomp draait dan is mogelijk een temperatuur sensor defect, deze kun je ook uitlezen op de Inventum Ecolution onder installateursmenu 0_1 regel 1 t/m 9
Dit is wanneer hij op ventileerstand staat en de CV wel aan het verwarmen is. Is dat goed genoeg?

1 20 lucht-intemp
2 21 lucht-uittemp
3 21 zuiggastemp
4 27 heetgastemp
5 35 cv-retourtemp
6 36 cv-aanvoertemp

Voor de zekerheid toch ook maar even tijdens het opstarten van de WP.
1 20
2 21
3 21
4 26
5 24
6 24

1,2,5,6 had ik al naar gekeken en vind ik zelf niet heel vreemd. De CV staat op 40 graden watertemp. En de thermostaat op 20.
2 lijkt me ook niet vreemd als de WP uit staat en als hij probeerd aan te gaan

3,4 zeggen mij niet zoveel.

Enorm bedankt voor de hulp en input so far. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik denk dat je CV al het werk doet en de WP niets. Je heetgas moet hoger zijn dan je cv A en R (5en6) om warmte af te kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@BridgetZoet de hond iets langer uitlaten dan is de ap4 melding weg.
Maar dat je de verwarming nu pas aanzet draait al maanden bij mij.

Maar ik heb nu ook veel vaker de invries ap meldingen elk 2uur soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
BuysB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:23:
Ik denk dat je CV al het werk doet en de WP niets. Je heetgas moet hoger zijn dan je cv A en R (5en6) om warmte af te kunnen geven
Ja hij schakeld na enkele miniten weer af en schiet dan in F80

Enig idee wat er dan stuk is of vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bij mijn combi 50 viel het mij op dat ik vanuit de regel unit steeds iets hoort klikken.
Lijkt wel een relais of zo je kan niks zien want zit in die witte behuizing komt iemand dat bekend voor?
Hij werkt wel nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@speeksto F80 is een blokkerende storing, als deze 4x achter elkaar voorkomt gaat deze over in waarschijnlijk F94, dit is een vergrendelende storing die je handmatig moet opheffen.

Omdat je pomp draait en je sensoren nog goed zijn zou het veroorzaakt kunnen worden door gebrek aan doorstroming oftewel staan er wel voldoende kranen open in het systeem.

Je gaf aan dat het een cv-ketel en de WP icm vloerverwarming betrof, even checken dus of er voldoende doorstroming plaats vind.

mss kun je ook eens proberen om de cv-ketel even uit te zetten en de WP alleen het werk te laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome als je WP na 2 uur invriest, heb je dan wel voldoende flow over je verdamper ? Jouw systeem draait al jaren dus zullen de luchthoeveelheden wel kloppen neem ik aan maar de verdamper zou ook vol met stof kunnen zitten waardoor er geen warmteoverdracht plaats vind....

Toen ik mijn WP kreeg zaten de bladen van de ventilator ook vol aangekoekt stof, dat is eerst allemaal door de verdamper heen gekomen, mogelijk dat daar een deel van blijft zitten tussen de lamellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjR9zyldzOnP2cGl1TUzPcaNRsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7JMvbZLTmg8pMWn5G5L6thd.jpg?f=fotoalbum_large

de cv-ketel en extern contact schakelen met relais links onder, de compressor met 2 zwarte relais rechtsonder en de fan en cv pomp(?) met witte relais rechtsonder denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem8
  • Laatst online: 12-12-2022
Hallo, ik ben nieuw hier omdat ik er niet uitkom met de installateur...die nog nooit deze warmtepomp had ophangen: ik wil weten in welke bedrijfssituatie de ecolution combi 50 moet staan, de vorige die wij hadden stond altijd op A2...nu op A1. Wie kan me hierbij helpen...alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
A1 is alleen ventileren, WP doet dan nix, A2 is verwarmen CV, A3 is verwarmen boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
BuysB schreef op zondag 11 december 2022 @ 02:40:
@speeksto F80 is een blokkerende storing, als deze 4x achter elkaar voorkomt gaat deze over in waarschijnlijk F94, dit is een vergrendelende storing die je handmatig moet opheffen.

Omdat je pomp draait en je sensoren nog goed zijn zou het veroorzaakt kunnen worden door gebrek aan doorstroming oftewel staan er wel voldoende kranen open in het systeem.

Je gaf aan dat het een cv-ketel en de WP icm vloerverwarming betrof, even checken dus of er voldoende doorstroming plaats vind.

mss kun je ook eens proberen om de cv-ketel even uit te zetten en de WP alleen het werk te laten doen
Hoi BuysB,

Ik heb de flowmeters gecheckt en alle groepen hebben een flow. Dus dat lijkt ook niet het probleem. Beneden heb ik 3 groepen en op zolder 5 voor de 1ste verdieping en de zolder. Is er nog een minimum flow wat behaald moet worden per groep?

Verder nog andere ideen wat het kan zijn? Zonder de CV doet hij hetzelfde na een tijdje(1 a 2 minuten) in F80 schieten.

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Waar staat de WP, beneden of boven in je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
@BuysB Boven op zolder bij de CV. Het heeft ook gewoon 6 jaar zijn werk gedaan. Vorig jaar kan ik me herinneren gaf hij een paar keer f80 maar deed het daarna weer. Dit jaar blijft het afslaan op f80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Lucht gaat naar boven, op mijn Inventum zit een automatische ontluchter op de pomp, mss staat die dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeksto
BuysB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:16:
Lucht gaat naar boven, op mijn Inventum zit een automatische ontluchter op de pomp, mss staat die dicht?
Ja daarom was ik ook op zoek naar de ontluchtings modus. Er zit een automatische ontluchter in de WP. Die wilde ik een handje helpen maar kan de modus niet vinden.

Verder heb ik handmatig de cv ontlucht boven op de unit en bij het expansievat. Nauwelijks lucht daar...verder had ik de cv druk verhoogd(bijgevuld) van 1,3 naar 2 bar.

Niks helpt tot dusver en de ontluchtingsmodus is er dus niet op de een of andere manier op de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soetie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 12:28
Hi All

Hier ook een Ecolution combi 50.
Vind dat regelmatig de ventilatie unit aanslaat en lucht afzuigt wat soms best wel eens irritant is. Maar goed dat is de werking. De laatste tijd vind ik wel dat (denk ik de fanbox) meer en meer herrie maakt. Hebben meer mensen dit issue (gehad) ook al een paar keer in de nacht dat de ventilatie niet harder gaat afzuigen maar wel de fanbox meer herrie gaat maken… iemand ervaring of een idee wat dat kan zijn?

Ghanz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
soetie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:24:
Hi All

Hier ook een Ecolution combi 50.
Vind dat regelmatig de ventilatie unit aanslaat en lucht afzuigt wat soms best wel eens irritant is. Maar goed dat is de werking. De laatste tijd vind ik wel dat (denk ik de fanbox) meer en meer herrie maakt. Hebben meer mensen dit issue (gehad) ook al een paar keer in de nacht dat de ventilatie niet harder gaat afzuigen maar wel de fanbox meer herrie gaat maken… iemand ervaring of een idee wat dat kan zijn?
Wellicht de lagers van de ventilator die kapot zijn. Vervangen heeft bij mij de herrie opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
  • Laatst online: 17-02-2023
Nate70
Topicstarter

Goedenavond,

Wij hebben een Inventum Ecolution Combi 50 in combinatie met een Intergaz HRE 30/36 CV-ketel in combinatie met vloerverwarming. Sinds kort heeft onze installateur het zo geregeld dat de Inventum leidend is middels directe aansturing van een kamerthermosstaat (aan/uit thermosstaat Honeywell TR4). De ketel zou moeten bijspringen als de Ecolution het niet alleen aan kan.
Nu hebben we al een aantal weken dat de deze 2 apparaten de woning niet op een constante temperatuur kunnen houden. Helaas geeft de installateur aan dat hij dit niet beter ingeregeld krijgt.
Bijv. Op dit moment vraagt de kamerthermostaat een kamertemperatuur van 21,5 graad. De kamerthermostaat meet sinds vanochtend 09.00 uur een kamertemperatuur van 20,5 graden. Er staat continue een vlammetje in beeld, hij vraagt dus wel extra warmte. De CV-ketel is inmiddels 9 uur later nog steeds niet aangesprongen.
Ik weet dat er een vertraging is tussen de WTW en de CV-ketel van 1 uur, dat heeft de installateur gemeld.
Toch springt de CV-ketel niet bij. Op moment dat de kamerthermosstaat een temperatuur van 20 graden meet springt de CV wel aan. Dat heeft hij 36 uur daarvoor nl.ook gedaan.

Ligt dit aan de thermosstaat ( deze is nieuw geplaatst en volgens installateur nooit geen problemen mee) of kan er nog iets anders ingesteld zijn bijv. Een andere vertraging.
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik krijg het probleem via de installateur niet goed opgelost.

Is er iemand hier die mij kan adviseren wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:11
@Nate70 Heb je nu 2 kamerthermostaten? 1 voor de ecolution en 1 voor de gasketel?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BarryH Nee, we hebben maar 1 thermosstaat, draadloos die rechtstreeks de ecolution aanstuurt . . .

[ Voor 6% gewijzigd door Nate70 op 18-12-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Nate70 Weet je zeker dat de gasketel niet gevraagd wordt om aan te gaan? Of kan het zijn dat het de ketel in storing gaat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@HarryB Als het goed is stuurt de thermosstaat de Ecolution als eerste aan, en als deze het alleen niet aan kan dan moet de CV bij springen Hier zit 15 min, vertraging in. (Ingesteld op Ecolution).
Als ik de thermostaat ff op 22 zet dan springt de Cv- ketel wel na 15 min, aan. Maar als we hem constant op 21,5 hebben staan dat slaat de CV-ketel na verloop van tijd uit en springt pas weer bij als de kamertemperstuur 1,5-2 graden gezakt is. Kortom hij houdt de woning niet op een constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Nate70 Wat zegt de handleiding over deze regeling (dus wanneer/hoe snel etc stuurt de ecolution warmtevraag naar de gasketel en met welke instelling kan je dat beinvloeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BarryH

CV4 - Kamerthermostaat
Hier wordt warmtevraag verkregen d.m.v. een 24 V aan/uit kamer-(klok) thermostaat die de cv en de Ecolution® toestellen aan- stuurt. Bij het ontstaan van warmtevraag zal eerst de Ecolution® warmte gaan produceren. Door instellen van een uitsteltijd (2 mi- nuten tot 3 uur) komt de hr-ketel na het verstrijken van deze wachttijd in bedrijf. Gezamenlijk wordt de gevraagde warmte geleverd door de hr-ketel en de Ecolution®. Bij het bereiken van de gevraagde warmte wordt de hr-ketel als eerste uitgezet en gaat de Ecolu- tion® viadeingesteldenadraaitijd(30minutentot10uur)doormetz’nbijdrage.

[ Voor 17% gewijzigd door Nate70 op 18-12-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nate70
@BarryH
Ik weet alleen niet welke parameters ik hiervoor moet wijzigen. . .

[ Voor 3% gewijzigd door Nate70 op 18-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Zoals hierboven ook gemeld. Bij (veel) herrie de lagers vervangen. Dat heeft bij mij ook geholpen.

Ook ik ben nog op zoek naar de ideale instellingen.

Ik wil het boiler verwarmen uitschakelen. Dit heeft hier weinig tot geen nut. Met 3 vrouwen in huis, is die 50 liter bij douchen sowieso snel weg, waardoor de cv moet ondersteunen. Iemand een idee welke instelling dit is.

Daarnaast vind ik de claim op inventum.nl dat de Ecolution een verbruik heeft van +-1500kwh per jaar vrij optimistisch.

Wij zitten met een jaarverbruik van (alle stroom) 8000kwh (zonder elektrische auto). Aangezien wij geen zonnepanelen hebben is dit een vrij kostbare situatie.

Het is fijn dat onze bouwer 4 jaar geleden voor een Wtw gekozen heeft om de EPC berekening rond te krijgen, maar imo slaat de installatie nergens op. Het is een duur en lawaaiig apparaat. Als je alle kosten (afschrijving, onderhoud, stroomverbruik minus gasbesparing) optelt, dan is er nagenoeg geen voordeel tov alleen verwarmen middels gas.

Het voordeel van alleen een cv ketel is dan wel geluidsvriendelijker en het scheelt een hoop ruimte.

Om mijn gevoel kracht bij te zetten, wil ik het verbruik van de ecolution meten. Helaas zit deze niet op een aparte groep in de meterkast.

Homewizard.Com heeft geen optie om perilex apparaten te meten.

Heeft iemand een idee hoe ik dat aan kan pakken?

Ik kwam klemmeters tegen van Aeotec, maar krijg niet duidelijk hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@Nate70 Hoe werd e.e.a. hiervoor geregeld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
@Cai Als je r+i >3 seconden indrukt en naar 0_4 scrollt dan i>3 seconden indrukt kom je in de bedrijfshistorie, daarin staat alles wat je wilt weten

[ Voor 9% gewijzigd door BuysB op 19-12-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Cai volgens mij kan je de warmwater functie niet uitschakelen dacht ik.
Die 50 liter helpt overigens wel flink hoor en zal je c.v. verbruik drastisch omlaag brengen tenminste ik neem aan dat de c.v na je inventum komt.
de ecolution is gewoon 1 fase hoor dat werkt je moet voor de perflex stekker je meter plaatsen op die fase de ander draden zijn voor je ventilatie standen.
Bij mij zit er een fibraro zwave tussen al jaren gebruik is een vanaf 260w bij verwarming wat op kan lopen als je c.v. water warmt tot een 340w bij legionella verwarming van je vat loopt dat vermogen op naar 440w bij mij.
op jaarbasis zit ik op een 1200kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
Gebruikersmenu regelnummer 9 aan of uitzetten 50 liter boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome