sorrie heb het een beetje druk, dus ben wat langzamer als normaal.
oke, we kunnen met een redelijke zekerheid dan wel uit gaan dat de spaarpomp/gasketel goed zijn verbonden. (wil je 100% zekerheid, dan moeten we dat kastje open schroeven, maar heb er wel vertrouwen in dat dit klopt.)
volgende stap:
het word nu kouder dus de test is vrij makkelijk uit te voeren.
zet eerst het systeem een uur uit (thermostaat dus op zo laag mogenlijk).
als je de thermostaat maar 0,5 graden hoger zet als de temperatuur die je binnen hebt.
(dus is het 18 graden in huis, dan zet je hem op 18,5 graden. etc etc)
dan geeft die het signaal naar de spaarpomp, ga aan, maar de gasketel zal uit blijven.
(pas als de thermostaat een temperatuur verschil in de huiskamer meet van meer als 1 graad, dan gaat de gasketel aan, of als hij na 4 uur die 1e graad niet heeft kunnen verhogen, dan puft hij ook even gas verwarming bij. werkt vrij simpel)
wacht dan even een minuut of 15.
dan kun je met de hand voelen of er warmte uit de spaarpomp komt (aan de buizen bij de spaarpomp).
dit zal maar een +/- temperatuur van 30 graden zijn, dus geen gevaar voor verbranding of zo.
(ik weet niet zeker of je systeem een juiste modulerende termostaat heeft.
weet je het merk en type, dan kunnen we het op zoeken.
of anders een foto, kan ook helpen. voor als je dit nog zou willen checken.)
cool, werkt goed.
ik heb zelf mijn gasketel nog niet aan gehad, maar vermoed als ik het weerbericht bekijk dat ik dat van het weekend waarschijnlijk wel ga doen.

Sinds deze week een 'testje' om te kijken of ons huis warm blijft met alleen de Ecolution, dus de CV niet aan . We hebben vloerverwarming.
Tot nu toe lukt het, temperatuur schommelt rond de 19,8 en 20,3 graden. Dagen daarvoor deed de CV ketel wel mee, dan verbruikt die ca 2 kuub per dag en is de temperatuur 20,5 graden.
je kunt de thermostaat van de ecolution nu ook op 22 graden zetten, en ergens in de lente weer wat lager.
bij mij draait de ecolution van af nu toch voor bijna 24x7 door.
zie mijn logging:
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
bijna 8kWh per dag meer krijg ik er niet ingeduwd.

Een vraag zodat ik het goed begrijp:
De Ecolution levert om en nabij de 1,4 KW aan warmte en neemt dan zo'n 400 watt vermogen op. Een COP van ergens tussen de 3 en de 4. Dat kan ik goed volgen.
de COP is 4,2.
hij gebruik grof weg 314W, maar dat in inc de pomp en inc de ventilator en inc controller.
die moet je nog aftrekken en kom je grofweg op de COP van 4,2 uit.
(hij trekt iets meer stroom als hij warm water aan het maken is, en dat varieert een beetje per dag.
dus grof weg 7-8kWh per dag is zijn gebruik.)
Zou je kunnen stellen dat dit vergelijkbaar is met een elektrische kacheltje van 1400 Watt die continu aan staat en ons huis op 20 graden houdt?
Niet dat dat zou lukken met een elektrische kachel (hebben vloerverwarming), maar gaat de vergelijking met de vermogens in Wattage wel op?
jep een elektra kachel van 1400W levert even veel energie als een ecolution.
klopt.
maar een ecolution doet ook lucht afzuigen in huis.
ventilatie, en dat doet een elektra kacheltje niet.
(alleen ventilatie is ook heel belangrijk.
stop je hoofd maar in een plastic zak, sluit rond de nek goed af met een elastiek.
en je zult nooit meer vragen stellen op dit forum.
of te wel
niet doen dit is dodelijk.)
en dat maakt wel een hoop verschil.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)