Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 08:50
Ecotom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Hij staat in auto zomer/winter stand.
Zomer is van maand 4 tot 10
Datum en tijd staat ook goed.
Je zou in het menu de warmwaterfunctie uit kunnen schakelen. Als het doorwarmen dan wegblijft is het aannemelijk(maar geen waterdicht bewijs) dat de driewegklep niet goed werkt.
De klep+motor in uw toestel zit denk ik linksboven en heeft een rode halfronde motorkop zonder een indicator van de klepstand. Er zit een metalen klip om de klepmotor op de 3wklep te borgen. Zo is het te scheiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ecotom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-12-2022
Surfari schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Je zou in het menu de warmwaterfunctie uit kunnen schakelen. Als het doorwarmen dan wegblijft is het aannemelijk(maar geen waterdicht bewijs) dat de driewegklep niet goed werkt.
De klep+motor in uw toestel zit denk ik linksboven en heeft een rode halfronde motorkop zonder een indicator van de klepstand. Er zit een metalen klip om de klepmotor op de 3wklep te borgen. Zo is het te scheiden.
Als ik de motor eraf haal hoor ik wel een “klik”
Betekend dat de klep zelf werkt?

• Surfari
Ecotom schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Als ik de motor eraf haal hoor ik wel een “klik”
Betekend dat de klep zelf werkt?
Deze klep ken ik niet wel zijn broertje vc40xxxx. In neem aan dat hier ook een pin met dikke veer onder zit.
Was het een klikje of was het Kloink, dat laatste kan als de klep spontaan omhoog springt naar ruststand.

• Ecotom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-12-2022
Surfari schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Deze klep ken ik niet wel zijn broertje vc40xxxx. In neem aan dat hier ook een pin met dikke veer onder zit.
Was het een klikje of was het Kloink, dat laatste kan als de klep spontaan omhoog springt naar ruststand.
Ik denk meer het laatste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Iemand nog op zoek naar gratis (reserve) onderdelen voor een Ecolution combi-50?
Anders gaat het volgende naar de gemeentewerf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
205Gutmann schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:51:
Iemand nog op zoek naar gratis (reserve) onderdelen voor een Ecolution combi-50?
Anders gaat het volgende naar de gemeentewerf.
Misschien wel handig om aan te geven wat er defect is en in welke regio het zit (om op te halen)

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 205Gutmann
!null schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Misschien wel handig om aan te geven wat er defect is en in welke regio het zit (om op te halen)
Het defect heb ik nooit kunnen achterhalen. Tijdens het verwarmen van de boiler valt hij op storing. Tijdens cv bedrijf werkte hij normaal.
Hij is al in zoverre gedemonteerd dat je er een flinke kluif aan hebt om hem weer in elkaar te zetten.
De spullen zijn af te halen in de buurt van Eindhoven. Verzending is uiteraard ook mogelijk tegen vergoeding van de verzendkosten.

Binnenkort een update in verband met de overstap naar een modul-air red 5kw.

[Voor 6% gewijzigd door 205Gutmann op 10-07-2022 17:19]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:53
Ben helaas met vakantie ander wel interesse.

Ook ben ik benieuwd naar je toekomstige ervaringen natuurlijk

• 205Gutmann
Vandaag de laatste hand gelegd aan het installeren van mijn nieuwe modulair-red.
Vanmorgen de cv-ketel gedemonteerd, warmtepomp op z'n plek gezet en inmiddels staat hij rustig te snorren.

Grootste uitdaging van het project was het ding 2 trappen omhoog sjouwen.
Met zijn 210 kilo en afmetingen van 2100x600x650 is het een enorm apparaat 9m te verplaatsen. Het wp gedeelte is bovenin geplaatst, hierdoor is de wp topzwaar. Het bovenste deel kan gedemonteerd worden, hierdoor is het iets makkelijker te verplaatsen.

Qua geluid op wp stand ben ik ontzettend tevreden, hij is een pak stiller dan de Ecolution.
De wp is voorzien van een 170 liter voorraad at voor sww. De praktijk moet uitwijzen of dit voor ons voldoende is, in de toekomst kan er eventueel nog een extern voorraad at bijgeplaatst worden.

Enkel de mv ventielen en het ventilatie debiet moet nog ingeregeld worden, hier ga ik op korte termijn een installateur voor inschakelen.

En natuurlijk een plaatje.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:58
205Gutmann schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:06:
Vandaag de laatste hand gelegd aan het installeren van mijn nieuwe modulair-red.
Vanmorgen de cv-ketel gedemonteerd, warmtepomp op z'n plek gezet en inmiddels staat hij rustig te snorren.

...
En natuurlijk een plaatje. [Afbeelding]
Mooi apparaat, maar deze is toch zonder installatie al meer dan 10k? Wat waren jouw overwegingen om deze desondanks aan te schaffen? Ik heb zelf lang gekeken (en vooral gewacht) naar de Blue variant, maar toen ik de prijs zag toch maar geswitched naar een Panasonic monoblock.

• 205Gutmann
jurjen_g schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Mooi apparaat, maar deze is toch zonder installatie al meer dan 10k? Wat waren jouw overwegingen om deze desondanks aan te schaffen? Ik heb zelf lang gekeken (en vooral gewacht) naar de Blue variant, maar toen ik de prijs zag toch maar geswitched naar een Panasonic monoblock.
Ik heb geen idee wat de reguliere verkoopprijs is van de Red, ik ben ze enkel tegen gekomen bij groothandels?
Ik heb de mijne gekocht bij verkeerdgeleverd.nl
Ik wilde beslist een systeem zonder buitenunit, ik woon in een tussenwoning en ik heb nergens de ruimte om een buitenunit netjes weg te werken. Ik heb geen voortuin (1 meter privé stoep voor de deur) en een kleine achtertuin.
Ik heb ook Triple solar overwogen, maar dit was voor mij onbekend gebied, en er is ook weinig over te vinden.
Mede door mijn positieve ervaringen met de Ecolution combi-50 besloten om voor de Red te kiezen. Koelen doen we middels een multisplit airco, de Blue heeft een 2e dakdoorvoer nodig om buitenlucht aan te zuigen tijdens koelbedrijf, omdat ik aan beide kanten het dak vol heb liggen met pv kan ik geen extra dakdoorvoer plaatsen.

Ik ben benieuwd of de Red in de winter de woning warm kan houden, ik verwacht het wel, en anders schakel ik een airco bij. Op die manier heb ik ook 3 jaar gasloos het huis kunnen verwarmen.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:58
205Gutmann schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

...
Ik heb de mijne gekocht bij verkeerdgeleverd.nl
Ik wilde beslist een systeem zonder buitenunit, ik woon in een tussenwoning en ik heb nergens de ruimte om een buitenunit netjes weg te werken. Ik heb geen voortuin (1 meter privé stoep voor de deur) en een kleine achtertuin.
...

Ik ben benieuwd of de Red in de winter de woning warm kan houden, ik verwacht het wel, en anders schakel ik een airco bij. Op die manier heb ik ook 3 jaar gasloos het huis kunnen verwarmen.
Ok, daar is ie een stuk vriendelijker geprijsd inderdaad. Helaas geen Blue op die site. Qua plaatsing is bij ons vergelijkbaar, tussenwoning en geen fatsoenlijke plek in de kleine tuin. Maar ik heb een betonnen plat dak dus neem de gok dat de monoblock daar 'stil' genoeg is. Wat was jouw gasverbruik voordat je warmtepompen/ airco's had?

• 205Gutmann
@jurjen_g Ons gasverbruik lag voorheen altijd rond de 750m3/jaar.
Het betreft overigens wel een recente woning, bouwjaar 2010, en vanuit de bouw reeds voorzien van ltv. Beneden en op de badkamer vloerverwarming en de overige vertrekken ltv radiatoren.
Daarnaast heb ik 33 pv panelen op het dak liggen om mijn energieverbruik te compenseren. Alles bij elkaar de afgelopen jaren goed voor een negatieve energierekening.
Ik twijfel nog om mijn gasaansluiting te laten verwijderen, momenteel kan dat nog gratis.

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-03 16:36
Heeft iemand hier al ervaring met Vincent. Op Wasco lijkt het alsof je deze al kunt kopen voor 3950euro. Dit lijkt me wel wat. Koelen staat bij mij ook op het wenslijstje.

• 205Gutmann
Simpel78 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:16:
Heeft iemand hier al ervaring met Vincent. Op Wasco lijkt het alsof je deze al kunt kopen voor 3950euro. Dit lijkt me wel wat. Koelen staat bij mij ook op het wenslijstje.
Vincent is momenteel enkel beschikbaar voor projectmatige klanten. Voor de particuliere sector hebben ze één partner waar je terecht kunt.
Het rendement ziet er ook niet echt veelbelovend uit, met name de koelfunctie is ondermaats.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28
205Gutmann schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Vincent is momenteel enkel beschikbaar voor projectmatige klanten. Voor de particuliere sector hebben ze één partner waar je terecht kunt.
Het rendement ziet er ook niet echt veelbelovend uit, met name de koelfunctie is ondermaats.
Weet jij hoe de koelfunctie werkt? Blaast hij bv de afgekoelde luncht of of kan je via lucht/water je vloerverwarming koelen?

• 205Gutmann
GoEV6 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Weet jij hoe de koelfunctie werkt? Blaast hij bv de afgekoelde luncht of of kan je via lucht/water je vloerverwarming koelen?
De koelfunctie werkt via je afgifte systeem. Het koelvermogen is 2,4kW met een cop van 2,7.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28
205Gutmann schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

De koelfunctie werkt via je afgifte systeem. Het koelvermogen is 2,4kW met een cop van 2,7.
En iets te zeggen of je daarmee een tussenwoning, goed geïsoleerd, vloerverwarming en iets van 60 vierkante meter kan koelen?

• 205Gutmann
GoEV6 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

En iets te zeggen of je daarmee een tussenwoning, goed geïsoleerd, vloerverwarming en iets van 60 vierkante meter kan koelen?
Je zult er een paar graden onder de buitentemperatuur mee kunnen koelen, maar verwacht geen wonderen.

Ik heb in mijn woonkamer van ~45m2 een airco van 2,2kW. Deze kan met moeite de temperatuur op een graad of 23 houden met het huidige weer.
Ik heb overigens ook een goed geïsoleerde tussenwoning, bouwjaar 2011.

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-03 10:57
205Gutmann schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Je zult er een paar graden onder de buitentemperatuur mee kunnen koelen, maar verwacht geen wonderen.

Ik heb in mijn woonkamer van ~45m2 een airco van 2,2kW. Deze kan met moeite de temperatuur op een graad of 23 houden met het huidige weer.
Ik heb overigens ook een goed geïsoleerde tussenwoning, bouwjaar 2011.
Dat is opmerkelijk. Wij hebben een 5 kW airco op 75 m2 in de wkr/keuken. Die slaat amper aan. Ik koel wel actief 's nachts met ventilatielucht, wellicht scheelt dat.

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:54
Weet iemand wat het Legionella programma van de Ecolution combi precies inhoud ?

Ik zie dat het water in de boiler tot net boven de 60 graden wordt verwarmd waarna hij 45 minuten in AP1 terecht komt en daarna weer verder gaat met LE, dit proces lijkt is 4 keer te herhalen waarmee hij ca. 4 uur bezig is.

Weet iemand of dit de bedoeling is of klopt er iets niet?

Ik heb net een nieuwe print waar de LE optie in zit en heb geen ervaring met koude periode maar ik kan me voorstellen dat dit 's winters een aardige verwarmingsdip gaat veroorzaken.

• 205Gutmann
Wat houdt de LE functie in?

• BuysB
Met LE op het display is de Ecolution in legionella bedrijf

• 205Gutmann
Dat wist ik niet, ik kan me niet heugen dat die van mij die functie had. De mijne kwam uit 2013 als ik me niet vergis.
Ik begrijp sowieso niet waarom ze geen elektrisch element gebruiken voor de legionella run, het gaat tenslotte maar over 50 liter.

• BuysB
Mijn oude print heeft dit ook niet, maar ik wilde een instelbare nadraaitijd van 0uur na cv gebruik wat op de nieuwre print wel mogelijk is helaas daarnaast ook LE.

Ik heb een zonneboiler van 60liter voor de Ecolution staan die vandaag met gemak 75graden haalt. De Ecolution moet echter flink zn best doen om 61 te halen. Dat flink zn best hield vandaag in dat hij stopte met LE na 3x in AP1 te zijn gevallen na bereiken 61 graden. De vraag is of dit zo hoort of dat de LE wordt onderbroken door een storing (AP1) en daardoor te lang doet over het Legionella preventie programma.

In de winter wordt de zonneboiler overigens niet warmer dan ca.20graden maar hierdoor heeft de Ecolution het een stuk makkelijker.

• SpikeHome
205Gutmann schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen na de winter.
Ik zou wel de Vincent willen hierna.

De LE functie heeft mijn combi50 ook van 2012.
Dit doet je Wp 1x in de week dat is instelbaar.

Overigens tegenwoordig hetzelfde probleem dat ie 3x in ap valt voordat de run klaar is naar 60c
Dacht dat je dan weer gas moet toevoegen, maar dat spul is duur en niet iedereen kan het.
Ik probeer het deze winter nog uit te zingen en dan komt hopelijk de Vincent.

[Voor 31% gewijzigd door SpikeHome op 10-08-2022 21:29]

• BuysB
Ik neem aan dat je met instelbaarheid van de LE functie bedoelt dat deze om 00.30 of 12.30 kunt laten plaatsvinden.

Het is jammer dat je de LE functie niet softwarematig uit kunt zetten. Ik ga proberen de Ecolution 1x per week stroomloos te maken net voor de start van LE zodat de volgende start weer een week opschuift.

• 205Gutmann
BuysB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:02:
Ik neem aan dat je met instelbaarheid van de LE functie bedoelt dat deze om 00.30 of 12.30 kunt laten plaatsvinden.

Het is jammer dat je de LE functie niet softwarematig uit kunt zetten. Ik ga proberen de Ecolution 1x per week stroomloos te maken net voor de start van LE zodat de volgende start weer een week opschuift.
Na het stroomloos maken valt de Ecolution ook in AP beveiliging als ik me niet vergis.

• BuysB
Dan gaat ie inderdaad voor 45 minuten in AP4, dat lijkt me voor de Ecolution beter dan 3x in storing te gaan in heetgas beveiliging.

Op zich wel vreemd, als ik de temperaturen bekijk tijdens LE op het moment van het bereiken van de 61 graden sanitairwater dan staat heetgas op 78 en cv aanvoertemperatuur (circulatie medium) op 68.

• SpikeHome
@BuysB nee helaas niet uit te zetten alleen tijdstip kan je aanpassen idd doe ik overdags want dan kans op teruglevering :)

Als je tijdens de LE je wp uit zet (stroomloos) en weer aan gaat die geen LE meer doen en start na 45m gewoon je warm water naar de ingestelde temperatuur of c.v. verwarming.
Heb ook als eens geprobeerd tijdens de LE de ventilatiestand op 3 te zetten helaas krijg je nog steeds de AP's

• BuysB
Staat hier ook overdag aan wegens zonnestroom.

Het AP1 heeft m.i. niets te maken met onvoldoende overdracht op de verdamper, deze heeft momenteel lucht-in temperatuur van 24graden en lucht-uit van 16 graden.

De heetgas loopt echter op tot bijna 80graden, het lijkt er dus op dat hij daar z'n warmte niet kwijt kan via de interne wisselaar op het sanitair water. Dit is op zich wel logisch omdat alle warmtepompen moeite hebben met hoge temperaturen vandaar dat de maximale COP wordt verkregen bij lage temperaturen. Maar met een kleine setpoint verandering zou je dit m.i. kunnen voorkomen, het lijkt er namelijk op dat hij door wil naar 62graden.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:03
@BuysB Als je op mijn naam zoekt in dit topic zie je dat ik ook een probleem had met te hoge heetgastemperaturen. Als die boven de 81 graden komt dan schiet ‘ie in AP1. Bij mij bleek dat de verdamper lek was en mogelijk (daardoor) ook de compressor. Als dat het geval is, dan is de WP afgeschreven (niet te repareren).

Ik ben toch malle pietje niet!

• BuysB
Bij mij is de zuiggas 68 dacht ik en de heetgas 78, de WP draait op zich goed maar in LE de grens van een heetgas storing.

[Voor 74% gewijzigd door BuysB op 12-08-2022 08:08]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:03
Daar begon het bij mij ook. Na een tijdje werd de heetgas ook te hoog in regulier warmwaterbedrijf (A3), toen werkte CV-bedrijf (A2) nog wel. Weer wat later werkte dat ook niet meer.

Ik ben toch malle pietje niet!

• 205Gutmann
Zelfde problemen als ik heb gehad met mijn Ecolution. Cv bedrijf werkte nog, de rest niet meer. Dat was voor mij de reden om er afscheid van te nemen.

• BuysB
Na mijn printwissel is de software geupgraded van versie P6300 naar P6510 en heb ik in installatiemenu 0_1 statusingang temperaturen 9 als laatste, ik zie in een post van anderen dat er ook nog een a b en c is/was met daarbij c 62.

Is de c toevallig de legionella temperatuur ? en is deze met een andere softwareversie dan mss instelbaar ?

• BuysB
Uit een lijst met parameters gepost door @Simpel78 maak ik op dat er een verschil zit in maximale heetgas temperatuur tijdens verwarmen tapwater (82) en legionella (78).

Iemand een idee waarom daar dit verschil in zit ? Ik zou eerder verwachten dat het andersom zou zijn i.v.m. de te behalen boiler temperatuur, 40,45-50 voor verwarmen boiler en 60+ voor LE

• Surfari
BuysB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:34:
Uit een lijst met parameters gepost door @Simpel78 maak ik op dat er een verschil zit in maximale heetgas temperatuur tijdens verwarmen tapwater (82) en legionella (78).

Iemand een idee waarom daar dit verschil in zit ? Ik zou eerder verwachten dat het andersom zou zijn i.v.m. de te behalen boiler temperatuur, 45-50-55 voor verwarmen boiler en 60+ voor LE
Om de compressor heel te houden? Of de cop niet bedroevend te laten zijn.

• BuysB
Gister geconstateerd tijdens een LE run dat de waterpomp draait op stand 9 oftewel maximaal (regel 80 in statusuitgang 0_ 3). Tevens duurt elke poging tot bereiken van de LE temperatuur ca.15 minuten waarna deze eindigt in AP1.

Ik vraag me af of de max pompsnelheid bijdraagt aan optimale warmteoverdracht.

• SpikeHome
@BuysB lijkt mij wel want er is dan snellere warmte overdracht naar de boiler toe.

• Pascohorde
  • Laatst online: 21-03 10:10
Heeft er iemand een ventilatie warmtepomp (ecolution combi 50) en een l/w warmtepomp (lg monoblock 5,5 KW) in een installatie?
Vraag me nu af wanneer we het beste de ventilatie warmtepomp mee kunnen laten doen, en bij welke buiten temperatuur.

• 205Gutmann
Pascohorde schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:31:
Heeft er iemand een ventilatie warmtepomp (ecolution combi 50) en een l/w warmtepomp (lg monoblock 5,5 KW) in een installatie?
Vraag me nu af wanneer we het beste de ventilatie warmtepomp mee kunnen laten doen, en bij welke buiten temperatuur.
Ventileren moet je 24/7, ik zou de Ecolution dan ook altijd mee laten draaien. Desnoods zet je het ventilatie debiet in WP bedrijf op de laagste stand zodat je minder warmteverlies hebt.

• !null
De vraag is hoe je het waterzijdig opstelt en of het zin heeft de ventilatie wtw te behouden.
Ik heb wat bekende met in beide huizen een Duco WTW box hangen die vergelijkbaar is.
Maar COP is slechter dan van volledige warmtepomp en je hebt kans dat warmtepomp fouten geeft als hij wrer water ontvangt dan hij maakt.

Ampera-e (60kWh)

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
!null schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:32:
De vraag is hoe je het waterzijdig opstelt en of het zin heeft de ventilatie wtw te behouden.
Ik heb wat bekende met in beide huizen een Duco WTW box hangen die vergelijkbaar is.
Maar COP is slechter dan van volledige warmtepomp en je hebt kans dat warmtepomp fouten geeft als hij wrer water ontvangt dan hij maakt.
Ik denk dat de COP van de Ecolution gemiddeld hoger is dan een split/mono WP ventileren moet je sowieso. Zonde om daar niet de warmte van te her-gebruiken.
Ik ga binnenkort mijn modul air solo in gebruik nemen, mijn hitachi 5,5kW split zal dan aanzienlijk minder vaak draaien. Ik heb wel de greencomfort WTW-D module er nog naast. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich verhoud naar een split/mono WP.
Waterzijdig heb ik nog wel opties. 50L buffervat in serie er tussen waar de WP op komt. Maar ik ga het eerst paralel zonder buffer proberen

Ik heb nog een optie om mijn modul air om te bouwen naar een optie met warm water bereiding. Ipv een maxtank te plaatsen denk ik er over om hem op mijn 260L op de solar spiraal te zetten, qua m2 spiraal oppervlak moet dat wel goed komen omdat het thermisch vermogen van de modul air niet al te groot is. 260L is echter wel fors groter dan de grootste 180L maxtank. Iemand hier ideeën bij?

[Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 10-09-2022 20:59]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• !null
@Appie Heijn De Duco WTW haalt een vrij slechte COP en staat vaak in het CV bedrijf dat hij meer gaat ventileren om meer warmte op te halen. Dat schiet niet op.

Ampera-e (60kWh)

• Appie Heijn
@!null Ik denk dat daar het verschil in zit idd, volgens mij gaat de modul air alleen sneller draaien wanneer er meer warmte in de lucht zit, veel co2 of veel waterdamp. Enige sub-optimale is dat er geen zoneregeling is, echter weet ik niet of dat per definitie slecht is omdat ik een tijdje in het demandflow topic heb meegelezen, idee prachtig maar praktijk is minder rooskleurig

• mvermeerrr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik was mij aan het orrienteren op het verlagen van mijn gasverbruik.

Gegevens van mijn installatie/woning:

- 120m3 woonruimte
- Nieuwbouwhuis van 2019
- HR ECO 30 + Ecolution combi 50
- gasverbruik ca 330 m3 per jaar (ja al vrij laag) :)
- Electra 3000 Kwh per jaar
- Ecolution apart aangesloten op thermostaat (+0.5 graden hoger dan CV thermostaat).
- WW settings; combi 50 naar 35 graden, CV max naar 65 graden.

Nu heb ik het volgende probleem (altijd al aanwezig);
_
Bij het douchen slaat de CV continue aan/uit. Dit lijkt mij niet goed voor de installatie en gasverbruik.

Wat kan ik hier aan doen?

Ik had het idee dat de min. warmteafdracht van de CV te hoog is waardoor de CV telkens aan zijn max temperatuur zit. Daarom heb ik de max. WW van de CV verhoogd en van de combi verlaagd. Echter helpt dit niet. Verder heb ik de CV geknepen (max vermogen verlaagd/min, toerentaal verlaagd).

Nu is mijn laatste idee om een omschakelventiel te plaatsen. Dit staat beschreven in de handleiding onder warmtepompboiler (art nr 065127). Zie schematisch schema van huidig en nieuwe situatie. Zou dit kunnen helpen of zitten hier ook nadelen aan? Is het verder nog interessant om een extra boiler toe te voegen om zo het gasverbruik nog verder te verlagen?

• 205Gutmann
Waar schijnlijk gaat je ketel pendelen omdat het vermogen te groot is en de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik nog een Ecolution had hangen.
Zo'n omschakelventiel kende ik nog niet. Ik betwijfel of dit de oplossing is voor jouw situatie. Als zo'n ventiel pas vanaf 50° het water omleid zal je ketel nog steeds gaan pendelen aangezien het water van 35° alsnog via je ketel loopt. Het lijkt er op dat je ketel gewoon teveel capaciteit heeft voor jouw situatie.

• Jojan265
  • Laatst online: 08:04
mvermeerrr schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:03:
_
Bij het douchen slaat de CV continue aan/uit. Dit lijkt mij niet goed voor de installatie en gasverbruik.
Ik snap je probleem niet zo goed. Ik neem aan dat je bedoeld met het aanslaan van de CV dat dit is voor het tapwater opwarmen tijdens het douchen. Zo als ik het zie vind ik dat volkomen logisch (mits je dat bedoeld natuurlijk). Zodra je CV merkt dat de minimum flow is gehaald, zal de CV het tapwater proberen op te warmen tot 65 °C. Alleen als het binnenkomende water van je CV hoger is dan die 65 °C zal de CV niet aanslaan.

De meeste CV's welke als Naverwarmer kunnen dienen (NV), hebben ook een schakelingang waarop een thermostaat aangesloten kan worden. Dit is bijv. bedoeld voor een zonneboiler, zodat bij een temperatuur in de zonneboiler hoger dan 65 °C de CV niet zal aanslaan.

In jouw geval kun je dan bij een uitgaande temperatuur > xx °C vanuit de ecolution een signaal geven naar de CV, zodat deze niet aanslaat. Zodra de temperatuur uit de ecolution lager is dan jouw ingestelde temperatuur gaat de CV alsnog naverwarmen (maar dit wil je dan ook neem ik aan).

Edit: Ik lees nu pas goed, dat het om het pendelen gaat. Dit zou misschien te maken kunnen hebben dat je flow te laag is door je CV. Bij mijn ketel kan ik dat instellen.

[Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 18-09-2022 10:24]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• BuysB
Uiteraard gaat dit werken, dit wordt door Intergas voorgeschreven voor hun ketel icm een warmtepomp.

Ik heb dit zelf gemaakt met een 3-wegklep waarbij de klep omschakelde bij ingestelde minimum temperatuur van het sanitairwater wat uit de combi 50 kwam. Mijn motivatie voor de 3-wegklep was echter anders, de warmhoudstand van de ketel had ik uitstaan (besparing!), het sanitairwater uit de combi 50 ging eerst onnodig de wisselaar van de Intergas opwarmen alsvorens ik warmwater kon tappen. Bijkomend voordeel was dus dat de ketel niet ging pendelen. Ik had echter wel een kleinere Intergas, de 24/18

• SpikeHome
@mvermeerrr ik heb een nefit c.v. en daarvan het w.w. uitgezet dat kan makkelijk dmv de Nefit easy.
Voor ons is die 50l meestal genoeg maar ik heb daarvoor een 10l boiler van 400w staan op nu 70c die ik overdags tijdens terug leveren pv warm laat maken.
Van de winter als ik minder terug lever gaat die gewoon een uur voor het douchen aan zodat ik altijd 10l extra warm water heb van 70c.
Overigens zijn er ook grotere boilers van 400w te krijgen maar ook met 2kw of meer de keuze is reuze.

• mvermeerrr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-11-2022
Bedankt voor alle reacties!

In de handleiding staat dat je hem kan aansluiten volgens nz en met een omschakelventiel. Info van het ventiel

Zodra de uitstroomtemperatuur van de warmtepompboiler lager wordt dan de ingestelde
temperatuur van het omschakelventiel zal de flow door de Kombi Kompakt HReco
toenemen. Indien de flow groter wordt dan de tapwaterdrempel van de Kombi Kompakt
HReco zal de ketel in tapwaterbedrijf gaan.

Ik heb een hoofddoel en dat is minder gas verbruiken. Naar mij idee kan ik dit behalen door het pendelen te voorkomen.

De reden dat de cv op 65 graden staat is vanwege legionella begreep dat dat wel erg wordt aangeraden.

Als ik de cv verlaag naar 40 graden en de ecolution naar 50 graden slaat de cv inderdaad niet aan. Dit net nog getest. Ik heb ook de stekker uit de eco gehaald. Dan gaat de cv nog steeds pendelen.

Flow verhogen? De zuinige douchekop vervangen? Of andere ideeën? Bepaalde instellingen op de cv?

Voorkeur voor een naverwarming regeling met koudwater sensor of het omschakelventiel? Lost niet het pendelen op maar de cv doet dan in ieder geval niets tot de eco leeg is en is de max. Temperatuur van de cv 65 graden.

Martijn

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik heb sinds 3 weken een Spaarpomp van Inventum. Nu heeft hij al 2 x de fouten gegeven:

Foutcode 94
Als ik dan door druk op het display ook nog foutcode 81 ( 'blokkering foutcode 81' - 'warmtepomp reset zichzelf even geduld' ).

De foutmelding gaat niet vanzelf weg, na uit/inschakelen werkt e.e.a. weer.

Ik heb al contact gezocht met de installateur maar wellicht heeft iemand ervaring met deze foutcodes? Ik heb nog geen antwoord namelijk en ben wel benieuwd.

• Bttbk
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-03 08:41
Als je de instellingen van de Ventiline in zou moeten stellen; welke zijn van belang en welke waarde zou je meegeven ?

B.v.d.

• 205Gutmann
deagan1337 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:33:
Ik heb sinds 3 weken een Spaarpomp van Inventum. Nu heeft hij al 2 x de fouten gegeven:

Foutcode 94
Als ik dan door druk op het display ook nog foutcode 81 ( 'blokkering foutcode 81' - 'warmtepomp reset zichzelf even geduld' ).

De foutmelding gaat niet vanzelf weg, na uit/inschakelen werkt e.e.a. weer.

Ik heb al contact gezocht met de installateur maar wellicht heeft iemand ervaring met deze foutcodes? Ik heb nog geen antwoord namelijk en ben wel benieuwd.
Foutcode 94 krijg je na herhaaldelijk foutcode 81. Foutcode 81 ontstaat doordat er geen temperatuurverschil is over de verdamper. Ik zou het aan de installateur overlaten, er zit duidelijk iets niet goed. Heeft de installateur de mv-ventielen ingeregeld of het ventilatie debiet opnieuw ingeregeld?
Dit moeten ze anders alsnog doen, dit is een onderdeel van het inbedrijf stellen van de Spaarpomp en deze waarden moet men invullen op het registratieformulier.

Ik zou zeggen dat er niet voldoende ventilatielucht over de verdamper wordt gezogen, in warmtepompbedrinf is een bepaald ventilatie debiet nodig om de warmtepomp te laten werken.

[Voor 7% gewijzigd door 205Gutmann op 26-09-2022 21:30]

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:46
Even een hypothetische vraag. We verbruiken ongeveer 400m3 en 4000 kWh per jaar. Grootverbruiker bij de energie is de inventum ecolution 50 combi. Die verbruikt ongeveer 1500 kWh per jaar. Nu met dat energieplafond, is het dan niet financieel voordeliger om de wtw uit te zetten en meer gas te verbruiken, maar minder kWh?
(Ligt natuurlijk aan de prijzen die je betaald)

• 205Gutmann
mierenfokker schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:36:
Even een hypothetische vraag. We verbruiken ongeveer 400m3 en 4000 kWh per jaar. Grootverbruiker bij de energie is de inventum ecolution 50 combi. Die verbruikt ongeveer 1500 kWh per jaar. Nu met dat energieplafond, is het dan niet financieel voordeliger om de wtw uit te zetten en meer gas te verbruiken, maar minder kWh?
(Ligt natuurlijk aan de prijzen die je betaald)
Als je boven de 500m3 gas komt met je verbruik gaat je capaciteitstarief ook met 5 tientjes omhoog.
Of het rendabel is ligt aan je tarieven, maar het gaat wel een beetje tegen mijn principes in om gas te gaan verstoken terwijl je een duurzaam alternatief in huis hebt. ;)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:00
Vraagje.

Huis uit 2009, 6 personen, 165 m2, verwarming middels CV. Verbruik circa 950 m3, CV ingesteld op 50 graden. Folie, ventilatoren onder radiator etc. Geen vloerverwarming. Zonnepanelen met circa 5500 kWh opbrengst, wordt volledig opgesnoept door alle apparaten (pcs, airco op zolder, etc) in huis.

Offerte voor hybride WP Remeha Elga Ace 6kW voor 6800 euro ex subsidie. Dus na aftrek van subsidie circa 4000 euro.

Deze WP is niet uitbreidbaar om all-electric te worden. Zou je parallel nog een extra WP kunnen installeren voor warm water?

Vanwege de toekomstige plafond tarieven is de WP eigenlijk niet meer rendabel, tenzij we nog wat PV erbij plaatsen (nog plek op garage en achter in de tuin).

Wat is wijsheid?

• 205Gutmann
Red devil schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:44:
Vraagje.

Huis uit 2009, 6 personen, 165 m2, verwarming middels CV. Verbruik circa 950 m3, CV ingesteld op 50 graden. Folie, ventilatoren onder radiator etc. Geen vloerverwarming. Zonnepanelen met circa 5500 kWh opbrengst, wordt volledig opgesnoept door alle apparaten (pcs, airco op zolder, etc) in huis.

Offerte voor hybride WP Remeha Elga Ace 6kW voor 6800 euro ex subsidie. Dus na aftrek van subsidie circa 4000 euro.

Deze WP is niet uitbreidbaar om all-electric te worden. Zou je parallel nog een extra WP kunnen installeren voor warm water?

Vanwege de toekomstige plafond tarieven is de WP eigenlijk niet meer rendabel, tenzij we nog wat PV erbij plaatsen (nog plek op garage en achter in de tuin).

Wat is wijsheid?
Ik kan niet oordelen over de prijs voor de Ace. Maar mij lijkt dat je met 6kW de woning wel kunt verwarmen. Voor het tapwater kun je een warmtepompboiler overwegen. Die kan gewoon naast de Ace zelfstandig werken.
Voordeel is dat je dan 2x subsidie kunt ontvangen en de Ace kan gewoon de woning blijven verwarmen als je tapwater verbruikt. Met een warmtepomp en een voorraadvat wordt de woning niet verwarmd als er tapwater wordt verwarmd. Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid tapwater zit je dan een tijdje zonder verwarming.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:00
205Gutmann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:49:
[...]

Ik kan niet oordelen over de prijs voor de Ace. Maar mij lijkt dat je met 6kW de woning wel kunt verwarmen. Voor het tapwater kun je een warmtepompboiler overwegen. Die kan gewoon naast de Ace zelfstandig werken.
Voordeel is dat je dan 2x subsidie kunt ontvangen en de Ace kan gewoon de woning blijven verwarmen als je tapwater verbruikt. Met een warmtepomp en een voorraadvat wordt de woning niet verwarmd als er tapwater wordt verwarmd. Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid tapwater zit je dan een tijdje zonder verwarming.
Thanks, was even vergeten dat er ook warmtepompboilers waren. Zal circa 4000 euro incl installatie zijn? Dan nog subsidie van 650, zit je op 3350. Enige nadeel is dan dat je wel weer een extra block op je garage hebt.

• 205Gutmann
Red devil schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:53:
[...]

Thanks, was even vergeten dat er ook warmtepompboilers waren. Zal circa 4000 euro incl installatie zijn? Dan nog subsidie van 650, zit je op 3350. Enige nadeel is dan dat je wel weer een extra block op je garage hebt.
Er zijn ook warmtepompboilers zonder buitenunit, die gebruiken de omgevingslicht uit de opstellingsruimte.
Let wel op de verschillen tussen een ventilatiewarmtepompboiler en een warmtepompboiler. De ventilatiewarmtepompboiler is een vervanger voor de mv en zorgt ook voor de mechanische afzuiging van de woning. Afhankelijk van de toepassing kies je één van beide.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 21:24
Zelf heb ik een Inventum WTW Ecolution 50 en ben me kapot geschrokken over het verbruik.

Situatie is een vrijstaande woning met +- 200m2 vloeroppervlak. In totaal zijn we met 4.

Verbruik is 800m3 gas per jaar en 8000kwh

De ecolution maakt best herrie en staat volgens mij non-stop te pompen. De installateur vanuit de bouw (2018) is failliet en kan ik niet meer aanspreken.

Inventum helpt mij niet als eindgebruiker en verwijst mij door naar de "Vind een installateur" menu optie op de website.

Via de website (regio Rotterdam) een installateur gevonden. Na 3 maanden had men tijd. De installateur op locatie had geen ervaringen met WTW, heeft een filmpje gemaakt van het geluid. Nu na 2 maanden een offerte ontvangen voor het vervangen van een ventilator (EUR 500,- onderdeel + EUR 300,- arbeid).

De planning gaf aan niet veel met Inventum te doen, maar wel op de Inventum site te staan.

Mijn vragen:
- Is er iemand die dit topic volgt, waarbij ik mijn Inventum instelling mee kan vergelijken
- Is er iemand die in regio Rotterdam goede ervaringen heeft met een Inventum Ecolution monteur

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03 21:35
Cai schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:13:
Zelf heb ik een Inventum WTW Ecolution 50 en ben me kapot geschrokken over het verbruik.

Situatie is een vrijstaande woning met +- 200m2 vloeroppervlak. In totaal zijn we met 4.

Verbruik is 800m3 gas per jaar en 8000kwh

De ecolution maakt best herrie en staat volgens mij non-stop te pompen. De installateur vanuit de bouw (2018) is failliet en kan ik niet meer aanspreken.

Inventum helpt mij niet als eindgebruiker en verwijst mij door naar de "Vind een installateur" menu optie op de website.

Via de website (regio Rotterdam) een installateur gevonden. Na 3 maanden had men tijd. De installateur op locatie had geen ervaringen met WTW, heeft een filmpje gemaakt van het geluid. Nu na 2 maanden een offerte ontvangen voor het vervangen van een ventilator (EUR 500,- onderdeel + EUR 300,- arbeid).

De planning gaf aan niet veel met Inventum te doen, maar wel op de Inventum site te staan.

Mijn vragen:
- Is er iemand die dit topic volgt, waarbij ik mijn Inventum instelling mee kan vergelijken
- Is er iemand die in regio Rotterdam goede ervaringen heeft met een Inventum Ecolution monteur
https://wtwventilatietech...ventum-ecolution-combi-50.
Is goed zelf te doen.

Zoek op deze site naar Inventum evolution .

• Cai
sixfeet-under schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

https://wtwventilatietech...ventum-ecolution-combi-50.
Is goed zelf te doen.

Zoek op deze site naar Inventum evolution .
Bedankt voor de tip.

Het onderhoudsbedrijf spreekt over een defecte ventilator. Is dat hetzelfde als een motor?

Enig idee waar ik een montagehandleiding kan vinden hier voor?

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:16
Cai schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Bedankt voor de tip.

Het onderhoudsbedrijf spreekt over een defecte ventilator. Is dat hetzelfde als een motor?

Enig idee waar ik een montagehandleiding kan vinden hier voor?
Kwestie van paar schroefjes en klaar. Max 10 min werk. Geen handleiding nodig.

• sixfeet-under
Klopt heb de ventilator zelf vervangen bij mijn spaarpomp.,😉

[Voor 15% gewijzigd door sixfeet-under op 14-10-2022 17:52]

• Cai
rusman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Kwestie van paar schroefjes en klaar. Max 10 min werk. Geen handleiding nodig.
Euhmmmm…. Maar hoe weet je welke schroefjes? Ik kan online niks vinden.

• sixfeet-under
Cai schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Zoals ik al zei; op dit forum kun je het terug kijken, zo hebt ik het ook gedaan begin gewoon terug te bladeren in dit topic en je komt het vanzelf tegen.

SX6

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 01:11

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Cai schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

bekijk dit filmpje maar eens. als we google niet hadden >:)

Ecolution fanbox vervangen | Inventum

YouTube: Ecolution fanbox vervangen | Inventum

deze link kan je ook nog wel wat inspiratie brengen denk ik weet niet of deze het zelfde is.

YouTube: Brink Renovent Large lager vervangen R3G160-AD52-11

[Voor 25% gewijzigd door wie op 16-10-2022 12:09]

• mbovet
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 15:02
Aan de hand van @deagan1337 heb ik ook interesse in een Warmtewinner.
Ik weet dat hij het met een Tado wilde aansluiten, maar de installateurs van Eneco gaven aan dat dit niet ging werken.

Nu heb ik al een aantal keer contact gehad met Eneco, aan de hand van hun brochure, in hun brochure stond dat de Warmtewinner met elke thermostaat werkte (maar natuurlijk het best met de Toon)
Ondertussen hebben ze het aangepast naar 'De WarmteWinner werkt met bijna
alle thermostaten'

Ik heb zelf een Nest thermostaat en ik kom in dit topic niet expliciet tegen of iemand de Nest thermostaat werkend heeft met de Warmtewinner (obv OpenTherm).

Inventum geeft aan dat de Nest thermostaat niet ondersteund is, maar ik ben dus benieuwd of iemand het wel heeft werken.

• Aspide
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-03 14:23
Waarom springt mijn Ecolution telkens in AP4?

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Aspide schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:23:
Waarom springt mijn Ecolution telkens in AP4?
Zou kunnen dat je ventilatiedebiet te laag staat.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:56
Appie Heijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat de COP van de Ecolution gemiddeld hoger is dan een split/mono WP ventileren moet je sowieso. Zonde om daar niet de warmte van te her-gebruiken.
Ik ga binnenkort mijn modul air solo in gebruik nemen, mijn hitachi 5,5kW split zal dan aanzienlijk minder vaak draaien. Ik heb wel de greencomfort WTW-D module er nog naast. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich verhoud naar een split/mono WP.
Heb jij hem al lekker draaien? Bij mij wil die altijd maar door naar 60C is nog niet gelukt om bij 40C Ta te laten stoppen cq te laten stoppen met aanmaken hogere temperaturen.
Alleen als ik de grote pomp laat meelopen (zonder warmte toevoer) dan lukt het wel, maar puur door de menging.

• Appie Heijn
@Dapdodo helaas, ik heb nog motivatie en tijd aan het zoeken :P
Hoe heb je het ingeregeld? Gebruik je een WP naast je Ecolution?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:56
Appie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:01:
@Dapdodo helaas, ik heb nog motivatie en tijd aan het zoeken :P
Hoe heb je het ingeregeld? Gebruik je een WP naast je Ecolution?
Oude situatie was: Viesmann 6kW monoblock met ventilatie type C recht naar buiten. Doordat vvw in de douche veel dieper zit (bij de bouw) dan rest van het huis (ingefreesd) krijg ik badkamer lastiger warm.
Idee: vervang ventilatie type C ventilator naar Modul-AIR en steek die warmte met hogere temperatuur naar de badkamer (andere stooklijn).
Nieuwe situatie: Modul-AIR vervangt ventilator aangesloten met RF CO2 en RH gestuurde sensoren en Inventum EVA thermostaat in de badkamer.
De Ta van de badkamervloer loopt nu in een goed uur op naar 45C en lijkt door te willen gaan tot 60C. Dat is wat teveel voor gesloten pomploze verdeler. Dus stop hem nu handmatig na een uur.
App van EVA is wat beperkt (nog).
Ervaringen tot nu toe:
- Makkelijk in te regelen, maar heeft geen stooklijn.
- Geluid niet via starre pijpen weg, zonder geluidsdemper. Dus stukje flexibel of demper bij in en uit.
- Waterleidingen, laatste stukje met slangen en afsluiters. Zodat je makkelijk kan afkoppelen
- Door interne terugslagklep is drainen via het magneetfilter in de retour en ontluchting bovenop, niet helemaal mogelijk. Dus de aanvoer naar vvw is nog op druk als je die afkoppelt.
- Steek ontluchters in de aanvoer of ipv het handventiel van boven, dan is dat klusje snel klaar.
- Verdeelblok nodig voor veel stekkers (RF, WP, EVA)

• Appie Heijn
@Dapdodo ah roger
Wel omslachtig om de badkamer te verwarmen, dat kan toch simpeler dmv infrarood?
Mbt geluid, wat bedoel je precies? In de handleiding staat duidelijk dat er dempers tussen moeten namelijk.
Verdeelblok is een goede, ik monteer wel een 4 voudig stopcontact.

• sixfeet-under
Vraagje, kun je Inventum spaarpomp ook laten draaien, zonder dat je gebruikt maak van bijverwarming met c.v. dus 24/7 laten draaien, en dat je c.v. alleen gebruikt voor tapwater. Dus op 1 thermostaat.

• 205Gutmann
sixfeet-under schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:36:
Vraagje, kun je Inventum spaarpomp ook laten draaien, zonder dat je gebruikt maak van bijverwarming met c.v. dus 24/7 laten draaien, en dat je c.v. alleen gebruikt voor tapwater. Dus op 1 thermostaat.
Ik zou niet weten waarom niet?
Mijn Ecolution heeft ook jaren niet anders gedaan.
Gewoon de kamerthermostaat aansluiten op de spaarpomp en de sturing naar de ketel losgooien, als die er al zit.

• sixfeet-under
@205Gutmann Dank je voor response, maar dan thermostaat van cv naar spaarpomp zetten, maar ik kan toch op de ketel de cv uitzetten in het installatie menu en dan de thermostaat omhoog draaien of zit ik ernaast?

• BuysB
Merk cv-ketel?

• sixfeet-under
@BuysB

Intergas Hr Eco 36

[Voor 18% gewijzigd door sixfeet-under op 23-10-2022 18:07]

• sixfeet-under
Heb ketel in installatie menu op alleen verwarmen tapwater gezet, en op de thermostaat die op de ketel staat gewoon warmtevraag, temperatuur is opgewarmd tot 30 graden, het gaat erom dat ik met Airco af en toe bij verwarm maar zo wordt mijn aanbouw met vloerverwarming wel warm. Heb geen vloerverwarming in woonkamer, maar huis is uit 2001 en goed geïsoleerd.

• sixfeet-under
Intergas 36 Hr Eco.

• BuysB
Die heeft geen 3-weg klep dus dan kun je de cv uitzetten, solo alleen tapwater, dan wel je warmhoudfunctie tapwater uitzetten. Service + reset, code 15, parameter 1 op 2 zetten, ketel staat nu op alleen tapwater. Kraantje op ketel display lampje uit, staat of op tijdklok, staat aan of staat uit.

• sixfeet-under
BuysB schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:33:
Die heeft geen 3-weg klep dus dan kun je de cv uitzetten, solo alleen tapwater, dan wel je warmhoudfunctie tapwater uitzetten. Service + reset, code 15, parameter 1 op 2 zetten, ketel staat nu op alleen tapwater. Kraantje op ketel display lampje uit, staat of op tijdklok, staat aan of staat uit.
Klopt zo heb ik het precies, gedaan, alleen warmt het nu op 29 graden aanvoer en wordt niet warmer, de warmtepomp staat op moduleren, en thermostaat staat nog steeds op de cv ketel aangesloten.

• BuysB
Wat schakelt je thermostaat dan nu ?

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 01:11

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

sixfeet-under schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:35:
[...]

Klopt zo heb ik het precies, gedaan, alleen warmt het nu op 29 graden aanvoer en wordt niet warmer, de warmtepomp staat op moduleren, en thermostaat staat nog steeds op de cv ketel aangesloten.
mijn aanvoer temperatuur wort ook niet hoger dan 29. ook nog nooit veel hoger geweest.
ik heb een Ecolution combi 50.

• RobertJB66
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik heb een Ecolution Combi 50 geplaatst.
De unit werkt en maakt keurig warm water.

Nu wil ik de woonkamer thermostaat de ecolution aan laten sturen en deze dan vertraagt de CV ketel laten aansturen.

De CV ketel is een Nefit SmartLine HR24 (CW3) met een moduline 400 kamer thermostaat.

Werkt dit wel samen want ik meet een spanning op de oranje stekker van de CV ketel naar de thermostaat van 12 volt. er staat geen spanning op de contacten 1 en 2 van stekker 7 op de Ecolution!

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combinatie?

• SpikeHome
@RobertJB66 je moet voor de ecolution een potentiaal vrij contact gebruiken.
Ik een 2e draadloze thermostaat gebruikt met een halve 0,1c verschil.

• sixfeet-under
BuysB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
Wat schakelt je thermostaat dan nu ?
De thermostaat staat nog steeds geschakeld, en gemoduleerd op de Intergas Hr 36.
Thermostaat staat op 23 graden en verwarmt 131 vierkante meter. Maar zal dit in de winter niet trekken maar voor nu is het comfortabel warm.👍🏻

• BuysB
Je Intergas staat uit voor cv dus je thermostaat geeft enkel de ruimtetemperatuur aan. Je warmtepomp wordt niet door deze themostaat geschakeld, met een vermogen van 1.4kW kom je op dit moment wss niet hoger dan 29graden aanvoertemperatuur dat klopt dus idd.

• sixfeet-under
BuysB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:59:
Je Intergas staat uit voor cv dus je thermostaat geeft enkel de ruimtetemperatuur aan. Je warmtepomp wordt niet door deze themostaat geschakeld, met een vermogen van 1.4kW kom je op dit moment wss niet hoger dan 29graden aanvoertemperatuur dat klopt dus idd.
Dan maak het toch niet uit als ik een losse thermostaat op de Spaarpomp zet, hij zal nooit warmer worden dan het aan kan, overigens als ik aan de thermostaat draait die normaal aan de ketel zit gaat de aanvoertemperatuur van de pomp wel omhoog, maar het weer buiten is extreem zacht.

Dank voor jullie reacties, in de toekomst zal ik regelmatig een update geven.
👍🏻

• sixfeet-under

• RobertJB66
SpikeHome schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:02:
@RobertJB66 je moet voor de ecolution een potentiaal vrij contact gebruiken.
Ik een 2e draadloze thermostaat gebruikt met een halve 0,1c verschil.
Dank je wel.

• Cai
Ik ben een midweek weg in het buitenland en heb de thermostaat op 16gr gezet. (Ecolution wtw + cv ketel)

Zoals verwacht geen gasverbruik. In de Eneco app zie ik echter per dag een verbruik tussen de 12 en 16 kwh.

Ik vermoed dat dit grotendeels de wtw is. Is dit een normaal elektra verbruik?

Overige elektrische apparaten die nog aanstaan zijn:
2 koel-vrieskasten
Netwerkapparatuur (WiFi, switch , camera’s, sonos, nas)
Sluipverbruik (klok op ovens, smart tv, enz)

Anoniem: 176636

Ik heb een vraag over mijn Inventum Ecolution. Ik merkte de afgelopen dagen dat het wat kouder was mijn gasverbruik 's nachts opeens 0.3m3 is.

Nu was het gisteren en vandaag een stuk warmer en staat mijn verbruik op 0 m3 in de ochtend om 7 uur als ik kijk. Kan het te maken hebben met het feit dat de Ecolution de CV minder kan verwarmen en daardoor de gaskachel toch aanspringt? De thermostaat staat nog steeds op 10 graden dus hij zou niet aan moeten springen in de nacht omdat het op dit moment nog constant 20 graden is en einde dag 21.5 in huis.

• BuysB
@Cai de Ecolution verbruikt ca,10 watt in ventilatiestand en ca 400 watt als de warmtepomp aan staat. Dus nog geen kW voor ventilatie in 24 uur en ca.10kW indien de warmtepomp 24 uur draait.

• Cai
BuysB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:47:
@Cai de Ecolution verbruikt ca,10 watt in ventilatiestand en ca 400 watt als de warmtepomp aan staat. Dus nog geen kW voor ventilatie in 24 uur en ca.10kW indien de warmtepomp 24 uur draait.
Dank, het zou nu niet normaal moeten zijn dat de warmtepomp 24 uur in bedrijf is denk ik toch. Kan ik dit uitlezen uit het apparaat?

[Voor 0% gewijzigd door Cai op 28-10-2022 14:31. Reden: Typo]

• RobertJB66
Weet iemand bij welke Cv-water-temperatuur de Ecolution start in de CV3 stand met de aanleg sensor?
De WTP reageert niet op de thermostaat aangezien dit geen aan/uit thermostaat is.
Ik laat hem dus meegaan met de CV maar verneem graag vanaf welke Cv-water temp hij aangaat en/of ik dit kan beïnvloeden / aanpassen.

• BuysB
vlg mij instelbaar van 18-22 (submenu's C/A_20 CV3 bedrijfsetpoint), overigens geen ervaring mee.

Maar waarom CV3 ?
Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee