Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22
Ik heb van de week Duco gemaild betreft installateurs in mijn omgeving helaas nog steeds geen reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19
SpikeHome schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:26:
Ik heb van de week Duco gemaild betreft installateurs in mijn omgeving helaas nog steeds geen reactie gehad.
Hier ook en helaas ook geen reactie.

[ Voor 20% gewijzigd door GoEV6 op 16-01-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-04 18:59
@GoEV6 niet zo sjiek om zo een e-mail adres openbaar te maken. Daar zijn andere kanalen voor :)

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
beestemans schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:11:
@GoEV6 niet zo sjiek om zo een e-mail adres openbaar te maken. Daar zijn andere kanalen voor :)
Hij is commercieel adviseur dus denk niet dat hij vies is van extra potentiële opzet. Maar zal hem weghalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 14:20
SpikeHome schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:56:
@HarmoniousVibe ik zou de boiler die erbij zit als voorverwarmer gebruiken en met een elektrische boiler daarna plaatsen voor je warm water.
Ik zou zelf ook eerder een hygiëne bolier nemen .
Die is gevuld met c.v. Water en je drinkwater gaat er doorheen in een spiraal.
roderickvd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Hij *zou* 60 graden water moeten kunnen maken, en tot zover strekt mijn kennis.

Ik heb Duco een maand of twee geleden gemaild met de vraag of het schema met het voorraadvat en de cv puur als naverwarmer mogelijk was. Antwoord:

[...]

[...]

Ik zou het ook alleen doen met een "hygiëneboiler" met tapspiraal.

Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. De sleutel voor mijn volgende huis moet ik nog krijgen. Ben benieuwd naar je verdere vorderingen en overwegingen.
Ja, had inmiddels ook al van het bestaan van een hygiëneboiler vernomen, maar ik vraag me af of ik het verschil met gewoon puur gas snel terug zal gaan verdienen. Ook omdat het systeemwater waar het SWW dan doorheen wordt gespiraald, niet warmer zal zijn dan een graad of 30-35 (LTV). Dat lijkt me weinig effectief zo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Even met je meedenken. Zogezegd weet ik het ook nog niet zeker.

Als je kijkt naar de verklaring van de DucoBox Eco dan kan hij prima 55 graden maken. De COP 4,5 gaat van tot boven de 8! (let wel op overventilatie) bij een vermogen van 2,39 - 2,7 kW.

De vraag "welke temperatuur" moet je misschien zo bekijken: tot 6500 MJ voorziet hij in 100% van de tapwaterbehoefte. Jaarbehoefte = 4187 kJ/kg x (deltaT van 10 naar 40 graden) x (55 kg per persoon per dag) x 365 dagen per jaar = 2522 MJ per jaar per persoon. Met die verhouding deltaT en kg p.p.p.d. kun je spelen; bij temperatuur van 55 graden en 40 kg per dag kom je op 2751 MJ p.j.p.p.

Boven 6500 MJ zal je moeten bijstoken. Hoeveel, is zichtbaar in de energiefractie aan het einde in de verklaring. De verklaring is niet expliciet maar ik ga ervan uit, dat is is conform het schema van Duco zelf. Dus direct aangesloten op de ketel, zonder boiler.

Bovenstaande benadering met MJ gaat niet over vermogen in het moment. Dus het is één ding om "tijdens het douchen" 2,5 kW ter beschikking te hebben, of de boiler constant te laden met 2,5 kW. Bij dat laatste heb je tijdens het douchen natuurlijk meer profijt. Dát is waar de winst zit. Je zou er meer aan moeten rekenen met COP van de ketel + gasprijs om te kijken wat dan de TVT is.

e.e.a. zonder verliezen en aanname 1 l water = 1 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@roderickvd ik zou idd een hygiëne bolier gebruiken.
Als de duco die op een 40c (of zelfs 45c+) zou kunnen houden en ik voor het douchen een warm water boiler zou plaatsen (ook doorstroom) die electrisch met 2kw verwarmt word en een inhoud van 10l zou hebben zou voor onze situatie goed zat zijn.
De 10l water van 60c word vermengt met 40l die uit de hygiëne boiler komt daarmee heb ik genoeg water om te douchen daarna kan de boel weer op temperatuur komen voor de volgende persoon.
Wij douchen nooit achter elkaar dus moet dat makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-04 18:13
Ik heb de ecolution combi 50 nu ook een ruim jaar in gebruik en ben (sinds dit stookseizoen) zeer tevreden. Hij draait nagenoeg 24/7 voor ruimteverwarming (warmtapwater bedrijf uitgeschakeld) en heb op 4 dagen na de ketel niet van de zomerstand af gehad (=alleen warmtapwater).

Maar... Hij probeert nog steeds een legionella programma te draaien. Maar omdat de warmtapwater functie is uitgeschakeld gaat hij niet in A3 (warmtapwaterbedrijf --> boiler wordt warm tot 65 graden) maar in A1 (ventilatiebedrijf). Zo wordt dat boilervat natuurlijk nooit warm. Na zo'n 4 uur geeft hij het op en gaat weer gewoon in A2 (ruimteverwarming). Overigens draait de pomp van het cv water in deze tijd wel op maximaal vermogen...

Liever heb ik dat hij gewoon doorgaat met het verwarmen van mijn huis ipv 4 uur 'niks' doen. Weet iemand of, en zo ja hoe, het legionella programma helemaal uitgeschakeld kan worden als de warmtapwaterfunctie is uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
SpikeHome schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:08:
@roderickvd ik zou idd een hygiëne bolier gebruiken.
Als de duco die op een 40c (of zelfs 45c+) zou kunnen houden en ik voor het douchen een warm water boiler zou plaatsen (ook doorstroom) die electrisch met 2kw verwarmt word en een inhoud van 10l zou hebben zou voor onze situatie goed zat zijn.
De 10l water van 60c word vermengt met 40l die uit de hygiëne boiler komt daarmee heb ik genoeg water om te douchen daarna kan de boel weer op temperatuur komen voor de volgende persoon.
Wij douchen nooit achter elkaar dus moet dat makkelijk kunnen.
Als het systeemwater in een hygiëneboiler 40C is, is het dan ook zo dat het SWW ook 40C is zodra het de spiraal uitkomt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Als het systeemwater in een hygiëneboiler 40C is, is het dan ook zo dat het SWW ook 40C is zodra het de spiraal uitkomt?
nee vermengt met je koud water vandaar ook de electrisch boiler erachter met b.v. 10L en een 2kw element.
Hier kan je wat laten berekenen.
https://www.econo.nl/berekening-boiler-douchetijd

heb overigens van duco installateurs gekregen.
de eerste waarmee ik contact zocht doet alleen maar ventilatie box :(
nu contact met de 2e opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
SpikeHome schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:08:
[...]

nee vermengt met je koud water vandaar ook de electrisch boiler erachter met b.v. 10L en een 2kw element.

Ik heb ook al 2 installateurs benaderd maar één geeft aan dat het te ver weg is (ook al heten ze Verwarmingsservice Brabant en ik woon in Brabant, maar goed), en eentje zegt het te druk te hebben. Ik heb Duco ook maar eens gemaild voor installateurs in de regio Tilburg. Of eventueel ergens in het noorden van België. Misschien dat dat meer soelaas biedt omdat Duco een Belgische onderneming lijkt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-01-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Wat is me ook afvraag is waarom de Itho Daalderop HP-M25i en Vincent een flink lagere COP hebben dan de Duco. Is dat omdat Duco de COP met andere parameters meet? Of is er daadwerkelijk een fors verschil in efficiëntie? Er staat op de één na laatste pagina wel een mooie tabel: https://www.duco.eu/Wes/C...v2_637535549098965704.pdf

maar er wordt niet bijverteld hoeveel van die 600m3/h ventilatielucht is.

Wel suggereert die tabel dat de COP van 5,3 tot aan vollast (want: "tot 2,5kW") behouden kan blijven.

[ Voor 43% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-01-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
SpikeHome schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Had bij toeval een leverancier van Duco aangeschreven en via dat bedrijf contactgegevens ontvangen van installateurs waaraan ze leveren. Van Duco zelf heb ik nog niks gehoord.

Ik heb 4 installateurs in regio Utrecht aangeschreven. 1 heeft het te druk, de 2de doet alleen ventilatie en die andere 2 moeten nog reageren.

[ Voor 12% gewijzigd door GoEV6 op 18-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@HarmoniousVibe
Je bedoelt dit tabeletje
Performantie volgens EN14511 (600 m3/h)
Conditie Q[kW] COP
A -7 / W 35 Tot 2,5 2,43
A 2 / W 35 Tot 2,5 4,49
A 7 / W 35 Tot 2,5 5,30
A 12 / W 35 Tot 2,5 6,15
A 20 / W 35 Tot 2,5 7,74

Dus bij -7 buiten temperatuur en een ventilatie van 600m3 dus neem ik aan lucht van -7 (kan niet vinden wat die nen14511 precies inhoud) en een water temperatuur van 35c heb je een cop van 2,43 bij vol vermogen.

@GoEV6 ja veel installateurs te druk :'(

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 18-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FluitR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 11:18
Toch maar een account aangemaakt om mijn ervaring met de Ducobox Eco te delen.

Situatie:
Tussenwoning uit 1962 met circa 150m2 oppervlak, wel goed nageisoleerd (HR++ beglazing, spouwmuurisolatie Rd = 2.05, vloerisolatie Tonzon Rd > 4.0, dakisolatie Rd = 4.0).
Ducobox eco zelf geinstalleerd in juni 2021 in hybride vorm met Remeha Avanta CV ketel en een voorraadvat van 150 liter op 55c. Vraaggestuurde ventilatie type C in 2 zones (woonkamer, CO2 < 1000 ppm en natte ruimtes, luchtvochtigheid < 70%).
Verwarming middels LT radiatoren (Henrad Line 8 Eco) met circa 45/40 graden toevoer/afvoer.
Woonkamer (55m2), douche (9m2) en babykamer (7m2) worden verwarmd (19c). 4-persoons huishouden.

Verbruik verwarming SWW:
1284 kWh door de ducobox Eco voor verwarming en SWW (gemeten via kWh meter) in de periode 15 juli 2021 tot nu.
11 m3 door de CV-ketel voor verwarming in dezelfde periode (22/23 en 25/26 december, toen daggemiddelde temperatuur onder 0 lag).
SWW: Voorheen verbruikten we circa 15m3/maand voor SWW, dus ik schat dat de Ducobox circa 50-60 kWh/maand verbruikt voor SWW (COP = 3, incl. stilstandverlies).
Verwarming: circa 950 kWh verbruikt bij 1493 graaddagen (Eelde), dus 0.64 kWh/graaddag. En nog 11m3 gas (vast te relateren aan Hellmann koudegetal).

Ervaringen:
Geluid: Toch wel redelijk fors, maar met een goede constructie is dit beheersbaar. Zelf de gipswand naar de aanliggende kamer voorzien van 4 cm vlokkenschuim, waardoor de Ducobox eco in de aanliggende kamer wel hoorbaar is, maar niet storend. Gemeten met mijn niet-geijkte telefoon leverde dit 21 dB (ducobox uit) en 29 dB (ducobox aan), dus +8dB in de aanliggende kamer als de Ducobox eco aanslaat. Ook buiten en is de Ducobox eco licht hoorbaar, puur door de luchtverplaatsing (en dus niet de compressor).
Verwarming: Werkt naar behoren, maar een ander stookpatroon is nodig omdat het systeem trager werkt dan met een CV-ketel. Vorstbeveiligingsmodus zorgt er voor dat de Ducobox eco niet altijd 100% beschikbaar is, waardoor ik op koudere dagen wel gas heb moeten gebruiken. Overdimensionering van de l/w warmtepomp lijkt daardoor noodzakelijk. Ander nadeel is dat de Ducobox niet met modulerende/ OpenTherm thermostaten overweg kan, maar alleen met een aan/uit schakelaar.
SWW: Dit vind ik zelf geweldig aan de Ducobox Eco. De SWW aansluiting van het voorraadvat loopt over de CV-ketel (hybride), waardoor er een klein beetje gas werd verbruikt bij warmwatervraag, zelfs als de tapwatertemperatuur van de CV op 50c werd gezet. Daarom heb ik de SWW-functie van de CV-ketel uitgeschakeld en gelukkig nog niet zonder warm water gezeten.
kosten: Ducobox Eco zelf was 3500E, hybride pakket 1600E (inc. voorraadvat). Subside 1600E (wel zelf geinstalleerd, maar officieel in bedrijf gesteld door Duco). Vraag me dus wel af wat de terugverdientijd is. Zolang de salderingsregeling geldt en er overproductie is van zonnepanelen, bespaar ik grof geschat 460E/jaar, 800m3*0,85E/m3 = 680E minus gemiste salderingsopbrengst van 2000 kWh*0,11E/kWh = 220E. Ook bespaar je op netwerkkosten (klein verbruik < 500m3/jaar) circa 70E/jaar. Daarmee zou ik theoretisch in 6,5 jaar tijd alles terugverdiend hebben. Ik heb nog geen ervaring met onderhoudskosten, maar doorgaans zijn deze voor warmtepompen lager dan voor CV-ketels. In verwacht in mijn geval ook voor de CV-ketel vanwege het lage gasverbruik geen of nauwelijks onderhoudskosten.

Al met al ben ik zeer tevreden met de Ducobox Eco, ik had alleen net wat meer vermogen willen hebben (4-5 kW, maar volgens mij is er nog steeds geen l/w warmtepomp op de markt met alleen een binnenunit en zonder elektrisch bijverwarmen die dit vermogen heeft). Hoop dat andere Tweakers hier wat aan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door FluitR op 25-01-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
@FluitR Indrukwekkende cijfers qua verbruik.
Ik zit in een nieuwbouwwoning uit 2011, ik verwarm middels een Inventum Ecolution en airco's op de momenten dat de Ecolution het niet meer alleen trekt.
Mijn elektra verbruik voor verwarming is 2500 tot 3000kWh, daarnaast nog een 150m3 gas voor sanitairwarmwater en koken.
Inventum heeft inmiddels de Modul-AIR red en blue op de markt, dit zijn ventilatie warmtepompen met een vermogen tot 5kW.
De aanschaf van deze pompen ligt boven de 10K, in dat opzicht is de Duco een stuk vriendelijker geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@FluitR Fijn dat jij je ervaring erbij zet.

Waarom is de duco niet beschikbaar vanwege vorst beveiliging?
Je bedoelt defrosts waardoor de duco niet beschikbaar is?
Volgens Duco tot -10 gewoon op buitenlucht en meer cop door ook binnenlucht erbij te gebruiken.

Ik heb de inventum combi50 ook zelf gedaan dus de duco moet dan ook wel kunnen moet alleen een lucht in gaatje erbij door het dak.

Daarnaast vraag ik me af of ik de duco alleen maar een hygiëne boiler kan laten verwarmen en daaruit c.v. en sww haal, boiler mag 24/7 op 50c staan dan.

Betreft stoken met zo een warmtepomp moet je inderdaad anders denken, geen nachtverlagingen meer gewoon 24/7 zelfde temperatuur laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb hier een lokale installateur gesproken die aangeeft er een aantal te hebben geplaatst, maar dat er veel problemen met het geluid zijn.
Wij hebben er hiervan enkele geplaatst maar zijn niet zo gecharmeerd van dit apparaat en hebben overal de klacht terug dat het apparaat erg luidruchtig is.

Na meting blijkt ook dat deze ver boven het geluidsniveau gaat van hetgeen de fabrikant aangeeft. Fabrikant al bij geweest maar heeft ook geen oplossing.
Nu hangt hij mij wel op zolder, maar ook met een open trapgat naar de eerste verdieping. Dit doet me toch een beetje afschrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
Waarom is de duco niet beschikbaar vanwege vorst beveiliging?
Je bedoelt defrosts waardoor de duco niet beschikbaar is?
Volgens Duco tot -10 gewoon op buitenlucht en meer cop door ook binnenlucht erbij te gebruiken.
Ik bedoel inderdaad de defrost, waarbij het proces wordt omgekeerd (warmte wordt ontrokken uit CV-water om de verdamper te ontdooien). Hoe kouder het is, hoe vaker de defrost in werking treedt. Er zijn wel instellingen om de defrost uit te stellen, maar feit blijft dat de verdamper ijsvrij moet zijn voor optimale werking.
Binnenlucht bijmengen wordt uiteraard gedaan, maar dit is in mijn geval maximaal 120m3/h (woonkamer) + 100m3 (natte ruimtes) = 220m3/h (600m3/h nodig voor 2,5kW). Bij vorst sluiten we 2 van de 3 ventilatieroosters in de woonkamer, zodat meeste verse/koude buitenlucht via de ventilatieroosters in de slaapkamers binnen komt (blijft wel gewoon 16/17 graden op deze kamers). Daarmee kan de defrost worden uitgesteld. Maar er wordt natuurlijk niet altijd maximaal geventileerd, want dit gebeurt op basis van CO2/ luchtvochtigheid.
Er is dus bij -10c wel 2.5kW beschikbaar, maar niet continue. Om bij matige vorst de woonkamer op 19c te houden, moet de Ducobox Eco wel continue draaien. Vandaar dat bijstoken noodzakelijk is als de defrost vaak aanslaat.
Daarnaast vraag ik me af of ik de duco alleen maar een hygiëne boiler kan laten verwarmen en daaruit c.v. en sww haal, boiler mag 24/7 op 50c staan dan.
Als de hygieneboiler een warmtewisselaar heeft waarmee deze extern verwarmd kan worden, kan je hier de Ducobox Eco op aansluiten (vergelijkbaar met SWW voorraadvat in hybride vorm).

[ Voor 6% gewijzigd door FluitR op 26-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@HarmoniousVibe De combi50 hangt bij mij op zolder vlak naast de trap die hoor ik eigenlijk nooit alleen bij warm water maken hoor ik de compressor.

@FluitR betreft dat geluid is dat meer ventilatie geluid of compressor geluid?
Ik kan me voorstellen dat de 600m3 buitenlucht afzuiging toch best wat meer geluid kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@SpikeHome sorry, ik was niet helemaal duidelijk maar ik had het over de Duco. Een pure ventilatie-WP is voor mij helaas niet echt een optie ivm het gebrek aan debiet (alleen badkamer+wc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluitR
@SpikeHome buiten hoor je met name ventilatiegeluid, dat is een zacht geluid en niet storend. In de tuin niet meer hoorbaar, vanuit een dakkapel met open raam wel hoorbaar. Binnen is het de compressor. Als de Ducobox Eco in een goed afgesloten technische ruimte staat zul je hier niet of nauwelijks hinder van ervaren. In een open verbinding met de trappengang/ hal is niet aan te raden. Ducobox Eco is ook nauwelijks hoorbaar in de ruimtes waar geventileerd wordt (flexibele geluidsdempers toegepast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-04 21:01
In ons vorige apartement (50m2 LTV convectoren, 1987, niet extra geïsoleerd) hangt ook een ducobox, zelf geplaatst. Duco is daar niet happig op, maar komen hem wel inregelen. Bij ons zat ie ook in een gangkast. Het vermogen is voldoende voor het hele appartement. Wij hebben trouwens wel een buffervat geplaatst om de defrosts te overbruggen. Hier zit ook een Auer Edel eau aan gekoppeld van 150liter.
Jaarverbruik was +/-600m3 gas, nu 1650kwh stroom voor verwarming+warm water.

Wat ik ook adviseer is zo groot mogelijke kanalen. Wij hebben voor 180mm gekozen.
Het geluid vonden wij in eerste instantie ook teveel, toen hebben we de buizen vervangen (was Ubbink) voor geïsoleerde spirobuis (thermoduct) met een geluidsdemper. Die piepschuim buizen van Ubbink zijn totaal niet dempend.

Hier hing er vroeger eentje die je draaiende kan bekijken/luisteren. Weet niet of dat nog steeds zo is https://grijsnaargroen.nl/over-ons/showroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176636

Ik was op zoek naar de foutcode F-90 en kwam op dit forum terecht. Ook wij hebben met enige regelmaat de F-90 code. Wat mij opvalt is dat het eigenlijk alleen in de winter is (Nieuwbouw huis) en de kachel slaat eigenlijk enkel aan in de winter.

Er is iemand van Inventum bijgeweest en die gaf aan de vochtsensor (deze is vervangen) maar nog steeds krijgen we de foutmelding. Nu geven ze aan dat er iets is met de luchttoevoer. Ik vraag mij echt af of dit het probleem is.

De vraag waar ik nog steeds mee zit: Waarom enkel in de winter de storing?

De piep is extreem irritant dus we denken er al aan om het ding helemaal uit te zetten. :-) Het voordeel valt volgens mij erg mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was op zoek naar de foutcode F-90 en kwam op dit forum terecht. Ook wij hebben met enige regelmaat de F-90 code. Wat mij opvalt is dat het eigenlijk alleen in de winter is (Nieuwbouw huis) en de kachel slaat eigenlijk enkel aan in de winter.

Er is iemand van Inventum bijgeweest en die gaf aan de vochtsensor (deze is vervangen) maar nog steeds krijgen we de foutmelding. Nu geven ze aan dat er iets is met de luchttoevoer. Ik vraag mij echt af of dit het probleem is.

De vraag waar ik nog steeds mee zit: Waarom enkel in de winter de storing?

De piep is extreem irritant dus we denken er al aan om het ding helemaal uit te zetten. :-) Het voordeel valt volgens mij erg mee...

@RubenNI @Zonnevis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:22
Ben eens bij een kennis die F90 tegengekomen. Het luchtfilter zat potdicht. Die F90 kan ook door te weinig luchttransport verschijnen.
Komt die piep uit het ventilatiecircuit? Laat hem eens draaien zonder filter en luikje open, en evt met de uitblaas los.
Om te proberen of er ergens een verstopping of vernauwing zit, dat kan herrie maken. Ook zal het rendement dan niet zo best zijn ik neem aan dat je dat bedoelt in de laatste zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
GoEV6 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Had bij toeval een leverancier van Duco aangeschreven en via dat bedrijf contactgegevens ontvangen van installateurs waaraan ze leveren. Van Duco zelf heb ik nog niks gehoord.

Ik heb 4 installateurs in regio Utrecht aangeschreven. 1 heeft het te druk, de 2de doet alleen ventilatie en die andere 2 moeten nog reageren.
Ik heb nu van 1 installateur een 'offerte' ontvangen voor de installatiekosten, € 1.750,- ex btw. Kan het niet echt vergelijken maar vind het een aardig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
GoEV6 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb nu van 1 installateur een 'offerte' ontvangen voor de installatiekosten, € 1.750,- ex btw. Kan het niet echt vergelijken maar vind het een aardig bedrag.
Daar kan ik geen oordeel over vellen, ik weet niet wat je situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
SpikeHome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Daar kan ik geen oordeel over vellen, ik weet niet wat je situatie is.
Nou niet al te spannend. Cv hangt naast mv box, schuin dak met pannen. Alles goed bereikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 09:23
Ik heb een Ecolution solo sinds 2016 in een ruime woning (~150 m2) uit 2006 met ltv vlooerverwarming. De pomp draait 24/7 en samen met houtstook in mijn Tulikivi speksteenkachel heb ik tot nu toe alleen sanitair water verwarmd met gas. Afgelopen jaar 100 m3. Ik ben dus stik tevreden.
Ik maak het filter 2-3x p/j schoon.

Nu begon 2 weken geleden de ventilator te piepen en brommen. Op aanwijzingen van dit forum de ventilator er uit gehaald. De box waar die in zat moest wel even open geboord worden vanwege de klinknageltjes. De ventilator was verder schoon. OOK weer gelezen in dit forum: google op "reparatie wtw ventilatoren" en het bedrijf in Oisterwijk plaatste snel en goed nieuwe lagertjes. (totaal 150 Euro)
Alles draait weer, binnen een week, als een zonnetje. BEDANKT forum, anders had het vast een lange weg geworden naar een oplossing.

tip: sinds 2 jaar zuig ik een gedeelte van de ventielatielucht aan via mijn kruipruimte. Deze lucht is ALTIJD 10-15 graden, ook als het buiten onder 0 is. Nu woon ik op Walcheren, dus het is niet vaak onder 0 :)
Via het kruipluik heb ik 3 gaten gemaakt (5x10cm) waardoor dus lucht uit de kruipruimte, in de gang, aangevoerd wordt. Dit is natuurlijk niet alle lucht die benodigd is maar sindsdien is de pomp nooit meer in invriesbeveiliging gegaan omdat de aanvoer onder de 17 graden zakt.

In de zomer voeren dezelfde gaten koele lucht aan. (geen airco maar alles helpt)

Ik begrijp dat asl er vreemde luchtjes in de kruipruimte hangen dit geen oplossing is, maar bij mij is de lucht reukloos, wel een beetje vochtig.
Natuurlijk als er muizen of ander knaagspul rondloopt moet je even opletten.
De gang wordt niet merkbaar kouder, ik stook daar ook niet natuurlijk.

Misschien is dit iets voor jullie tweakers om verder op te borduren. Het idee om de kruipruimte lucht te gebruiken ontstond eigenlijk tijdens de warme zomer 3 jaar geleden en het mij opviel dat de kruipruimte nog steeds 16 bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:20
Ik ben sinds kort in het bezit van een oude Ecolution combi, e.e.a. geïnstalleerd icm pelletkachel. Inventum verwarmd de verdieping dmv warmtevraag van Tado regeling. Ik wil graag de kamerthermostaat gebruiken zonder nadraaitijd, ik heb echter hardware/software versie P6300 waarbij dit niet mogelijk is, minimaal 1 uur nadraaien warmtepomp na einde warmtevraag. Ik denk dus dat ik moet gaan zoeken naar een nieuwere print met nieuwere software versie. Ik kom in de parameters verder enkele tegen die niet omschreven staan in de op internet verkrijgbare handleidingen, die zijn allemaal voor nieuwer software, bijvoorbeeld C3 komt daar niet in voor. Inventum helpdesk verwijst mij naar mijn installateur (ben ik zelf) kan iemand mij helpen aan een handleiding van de P6300 uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@BuysB waarom zonder na draai tijd?
is een 45m en mocht er toch weer warmte vraag zijn blijft deze gewoon lopen.
Volgens mij is die na draai tijd ook standaard en niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome Tado is vraag gestuurd, de radiatorkranen in alle ruimtes worden met een servomotor gestuurd. Als alle ruimtes op temperatuur zijn is er geen doorstroming meer in het cv systeem, de drukverschilregelaar gaat dan open en de temperatuur in het korte cv-circuit wordt door de WP verhoogd totdat deze in AP uitgaat. Ik heb geen vloerverwarming die als buffer kan dienen voor het opvangen van deze situatie vandaar dat de WP op dat moment naar A1 zou mogen. Met parameter C6 zou deze ingesteld kunnen worden van 0-10 uren. Mijn software is echter ouder en hier is 1 uur de minimale instelbare nadraaitijd.

[ Voor 13% gewijzigd door BuysB op 12-02-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@BuysB maar als alles dicht loopt heb je toch een bypass.
Dan word het systeem op temperatuur gehouden en maakt die 45m na draai tijd ook niet uit.
Als je overal thermostaat kranen hebt word dit altijd geadviseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
@SpikeHome Het circuit met de bypass heeft nagenoeg geen capaciteit waardoor de temperatuur van het cv-water binnen 45minuten de maximale temperatuur bereikt en de WP in een AP storing uiteindelijk uitgaat. In mijn situatie is het dus zonde van de energie die elke keer in de 45min niet gebruikt wordt. Als het echt koud is komt een andere ruimte wel met warmtevraag waardoor het probleem zich niet voordoet maar het is dit jaar niet echt koud geweest. Met Homewizard zie ik bovendien dat gedurende deze 45 min het vermogen langzaam stijgt van 350W naar 500W, de warmtepomp gebruikt dus steeds meer energie. Het lijkt mij voor de WP beter om van A2 naar A1 om te schakelen ipv elke keer in AP te eindigen. Ik heb overigens een handleiding gevonden van de P6300 software, de C3 betrof instellen schakeldifferentiatie voor CV1 bedrijf, deze is bij nieuwe software niet meer instelbaar.

Ik heb nog 1 ander probleem, mijn condensbak onder de verdamper/uitblaasventilator is lek, iemand die daar ervaring mee heeft ? waarschijnlijk heeft de verdamper tijdens vervoer de dunne plastic bak lek gestoten of is deze door ouderdom gescheurd. Ik heb nu de voorstijl gedemonteerd en een stuk plastic onder de verdamp geschoven maar dit is nog niet afdoende, suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Kan je het plastic lijmen? Het is tenslotte water wat er doorheen gaat. Dat is niet heel agressief op de meeste lijmen. En met een beetje geluk kan je het onderdeel opnieuw bestellen bij Inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Surfari schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:47:
Ben eens bij een kennis die F90 tegengekomen. Het luchtfilter zat potdicht. Die F90 kan ook door te weinig luchttransport verschijnen.
Komt die piep uit het ventilatiecircuit? Laat hem eens draaien zonder filter en luikje open, en evt met de uitblaas los.
Om te proberen of er ergens een verstopping of vernauwing zit, dat kan herrie maken. Ook zal het rendement dan niet zo best zijn ik neem aan dat je dat bedoelt in de laatste zin.
Bedankt voor je repsonse! Ik had deze helemaal gemist.

De piep komt uit de Ecolution Combi 50. Wat ik nu heb gedaan is een tijde de bovenste voorkant er af. Dan zie je zegmaar het filter etc zitten. Maar nog steeds komt de piep. Het valt mij wel op dat het enkel met bepaalde dagen is, vochtig weer en veel harde wind.

Of het renedement goed is weet ik niet, we hebben een nieuwbouwhuis en zit extreem laag in mijn verbruik elke maand. Normaal gesproken 1m3 gas per dag. en de winter max 100m3 per maand. (Ruime tweeonder 1 kap 200m2)

Een monteur heeft wel eens aangegeven dat de luchttoevoer beperkt is door een mogelijk issue in de kanalen. Wat ik dan alleen vreemd vindt is dat de storing zo nu en dan optreed bij bepaald weer. In de zomer eigenlijk nooit last van een piep.

• BuysB
beestemans schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:50:
Kan je het plastic lijmen? Het is tenslotte water wat er doorheen gaat. Dat is niet heel agressief op de meeste lijmen. En met een beetje geluk kan je het onderdeel opnieuw bestellen bij Inventum.
Het is een dunne hard plastic bak welke op voorgevormd piepschuim ligt, de scheur zit precies aan de voorzijde onder de verdamper. De koelleidingen die worden doorgevoerd vanaf de compressor naar de verdamper blokkeren de demontage van de bak, mss kan dat via e achterzijde maarrrrr... daarvoor moet de WP van de muur. Is er contact mogelijk met Inventum ? Is mij tot nu toe nog niet gelukt.

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-04 21:38
Weet iemand toevallig van een installateur van de Ducobox Eco in Friesland (Sneek)?

Ik heb lang gezocht en veel bedrijven en Duco zelf aangeschreven, maar krijg geen antwoord helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-03 08:13
mierenfokker schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:55:
Inmiddels ook de lagers van de ventilator van een Ecolution Combi 50 vervangen. Ik vond het niet een heel eenvoudig werkje, was wel goed te doen maar goed gereedschap is het halve werk. Daarnaast had ik 2 lagers nodig.

Moeilijkste vond ik het ringetje over de bovenste lager krijgen, zo gezegd niet het juiste gereedschap ervoor. De popnagels vervangen door 3mm schroefjes van de praxis.

Is nu weer lekker stil, had ik een half jaar geleden moeten doen.

Ik weet dat er in mijn straat legio van deze dingen met hetzelfde euvel allemaal zijn vervangen door nieuwe dingen a 650 euro, exclusief voorrijkosten en uren. Dus met een kleine 10-15 euro meer dan tevreden.

[Afbeelding]
De lagers inmiddels besteld en binnen! Heb jij een tip hoe ik het beste de lagers kan vervangen? De unit eruit halen, popnagels uitboren is wel duidelijk, maar wat doe ik daarna? Kan je me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Heb een huis uit 2008 met HR ketel en standaard plaatradiators (meeste 2 platen en lamellen).
Inhoud huis pakembeet 600 m3, gasverbruik ongeveer 1000 kuub per jaar (thermostaat op 20.5 graden), verwarming staat boven nooit aan.

Heb radiators inmiddels voorzien van folie en de grootste radiator tevens voorzien van radiatorventilator. De CV staat nu ingesteld op 50 graden, 60 graden tapwater. Huis wordt nog goed warm, maar we hebben nog niet echt koude nachten gehad.

Die 50 graden die ik nu heb ingesteld, kan ik deze niet nog meer verlagen? Is 45 graden of zelfs 40 een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Red devil schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:52:

Die 50 graden die ik nu heb ingesteld, kan ik deze niet nog meer verlagen? Is 45 graden of zelfs 40 een optie?
Daar kom je achter door in stapjes te verlagen. Het is wel lastig dat deze winter weinig tot geen koude dagen kent waardoor je nu bijvoorbeeld je woning met 40 graden warm krijgt maar als het 2 weken -10 is wellicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
GoEV6 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Daar kom je achter door in stapjes te verlagen. Het is wel lastig dat deze winter weinig tot geen koude dagen kent waardoor je nu bijvoorbeeld je woning met 40 graden warm krijgt maar als het 2 weken -10 is wellicht niet.
Ja dat dacht ik al, dan zegt die 40 graden ook niet veel. Alhoewel, als je het nu met 40 graden al warm krijgt, dan krijg je het misschien met 50 graden en -10 buiten ook wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
mjent schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:35:
[...]

De lagers inmiddels besteld en binnen! Heb jij een tip hoe ik het beste de lagers kan vervangen? De unit eruit halen, popnagels uitboren is wel duidelijk, maar wat doe ik daarna? Kan je me op weg helpen?
Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben een tijdje goed ziek geweest. Ik had gekeken in mijn foto's maar ik kan niet goed meer vinden, dacht dat ik meer foto's had gemaakt. Ik vond het lastigste om de ventilator uit de metalen omhulsel te halen, omdat ik geen zin had om alle popnagels eruit te boren. Daarna was het eigenlijk niet zo heel moeilijk om de lagers eruit te halen (mits goed gereedschap). Het enige wat ik lastig vond was het klemringetje boven de bovenste lager er vanaf te halen. Daar heb je een speciaal tooltje voor, maar ik heb het met veel gepruts met een tang gedaan met dunne punten. Daarna was het gewoon eruit halen, de nieuwe in place zetten (wel van te voren kijken hoe ze zitten dmv de tekst. weet niet of dat van belang is).
De popnagels heb ik uiteindelijk vervangen door kleine moertjes en schroefjes, had geen popnagel pistool (wel te koop via Amazon kwam ik later achter)

Maar mijn belangrijkste tip is dus: Maak van elke stap een foto (mijn eigen tip dus niet opgevolgd), zodat je als Roodkapje ook weer terug kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mierenfokker en hier de foto's posten zodat andere tweakers er ook wat aan hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 25-02-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
SpikeHome schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:24:
@mierenfokker en hier de foto's posten zodat andere tweakers er ook wat aan hebben :)
Ik kan de foto’s niet meer vinden. Ik had uiteindelijk wel veel aan dit filmpje (was even zoeken :)). Niet helemaal hetzelfde, maar wel vergelijkbaar volgens mij. Had uiteindelijk niet de tools, maar de kogellager was er bij mij met een smalle platte schroevendraaier er zo uit te wippen aan de bovenkant. De onderkant liet zelf los, dan was er geen magnetisch iets meer als ik mij nog goed kan herinneren. Bij het 2de filmpje in het begin dus. Daar zit ook gelijk de eerste kogellager die je moet vervangen.

YouTube: Lagerbytte på EBM viftemotor

YouTube: Laakerien vaihto Enervent Pingvin ECO -ilmanvaihtokoneen puhaltimiin

Dus bij laatste filmpje op 4.04minuten het ringetje eruit halen vond ik moeilijk

[ Voor 5% gewijzigd door mierenfokker op 26-02-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-03 08:13
mierenfokker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben een tijdje goed ziek geweest. Ik had gekeken in mijn foto's maar ik kan niet goed meer vinden, dacht dat ik meer foto's had gemaakt. Ik vond het lastigste om de ventilator uit de metalen omhulsel te halen, omdat ik geen zin had om alle popnagels eruit te boren. Daarna was het eigenlijk niet zo heel moeilijk om de lagers eruit te halen (mits goed gereedschap). Het enige wat ik lastig vond was het klemringetje boven de bovenste lager er vanaf te halen. Daar heb je een speciaal tooltje voor, maar ik heb het met veel gepruts met een tang gedaan met dunne punten. Daarna was het gewoon eruit halen, de nieuwe in place zetten (wel van te voren kijken hoe ze zitten dmv de tekst. weet niet of dat van belang is).
De popnagels heb ik uiteindelijk vervangen door kleine moertjes en schroefjes, had geen popnagel pistool (wel te koop via Amazon kwam ik later achter)

Maar mijn belangrijkste tip is dus: Maak van elke stap een foto (mijn eigen tip dus niet opgevolgd), zodat je als Roodkapje ook weer terug kan :)
Perfect, het is gelukt. Vrij makkelijk eigenlijk. De volgende keer een popnagel pistool regelen en een borgringtang, dat maakt het toch net even wat eenvoudiger.
Ook geen foto's gemaakt trouwens, maar die filmpjes zijn ook veel duidelijker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 23:32
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:29:
Wat is me ook afvraag is waarom de Itho Daalderop HP-M25i en Vincent een flink lagere COP hebben dan de Duco. Is dat omdat Duco de COP met andere parameters meet? Of is er daadwerkelijk een fors verschil in efficiëntie? Er staat op de één na laatste pagina wel een mooie tabel: https://www.duco.eu/Wes/C...v2_637535549098965704.pdf

maar er wordt niet bijverteld hoeveel van die 600m3/h ventilatielucht is.

Wel suggereert die tabel dat de COP van 5,3 tot aan vollast (want: "tot 2,5kW") behouden kan blijven.
Toch wel: maximaal ventilatiedebiet is 400m3/h. Dus minimaal 200m3/h buitenlucht, tot maximaal 600: wanneer ventilatie uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Murkmans schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:22:
Jaarverbruik was +/-600m3 gas, nu 1650kwh stroom voor verwarming+warm water.
Indrukwekkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
berri schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:50:
tip: sinds 2 jaar zuig ik een gedeelte van de ventielatielucht aan via mijn kruipruimte. Deze lucht is ALTIJD 10-15 graden, ook als het buiten onder 0 is. Nu woon ik op Walcheren, dus het is niet vaak onder 0 :)
Via het kruipluik heb ik 3 gaten gemaakt (5x10cm) waardoor dus lucht uit de kruipruimte, in de gang, aangevoerd wordt. Dit is natuurlijk niet alle lucht die benodigd is maar sindsdien is de pomp nooit meer in invriesbeveiliging gegaan omdat de aanvoer onder de 17 graden zakt.

In de zomer voeren dezelfde gaten koele lucht aan. (geen airco maar alles helpt)

Ik begrijp dat asl er vreemde luchtjes in de kruipruimte hangen dit geen oplossing is, maar bij mij is de lucht reukloos, wel een beetje vochtig.
Wow dit is een SUPER goede tip. Ik zou in principe lucht kunnen aanzuigen van de gemeenschappelijke delen (trappenhal, en die heeft ook meerdere ventilatiegaten naar de kelder toe) in plaats van buiten… dan blijft de aanvoer een stuk warmer in de winter en en een stuk koeler in de zomer. :*)

Dit ga ik zeker uitzoeken. Bedankt voor de tip — dit triggerde een lightbulb momentje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-04 21:01
GoEV6 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Wat zit er allemaal bij die 1750euro?
Als dat echt "alles" dekt, inclusief sensor, 2 dak/muurdoorvoeren voorzien, aansluiten op boilervat etc. Vind ik het wel meevallen hoor.
Ik weet dat voorheen de (Eneco) Inventum spaarpomp voor 1500eu inc. werd aangesloten. Dat was een simpeler apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik heb inmiddels het probleem met de lekkage van de condensbak opgelost. Na verwijderen van de horizontale metalen afwerkstrip tussen de 2 compartimenten heb ik met een schrobzaag de piepschuim isolatiebak in stukken gezaagd. Met de verkregen ruimte van 4 cm onder de kunststof bak geconstateerd dat er een scheur zat welke ik aan de onderkant met vulkaniserende tape heb afgeplakt. Piepschuimbak weer in elkaar gepuzzeld en klaar is Buys.

Volgende probleem, door waterlekkage in het display is deze nu nog maar half afleesbaar, noodzaak voor nieuwe print nu dus iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Murkmans schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Wat zit er allemaal bij die 1750euro?
Als dat echt "alles" dekt, inclusief sensor, 2 dak/muurdoorvoeren voorzien, aansluiten op boilervat etc. Vind ik het wel meevallen hoor.
Ik weet dat voorheen de (Eneco) Inventum spaarpomp voor 1500eu inc. werd aangesloten. Dat was een simpeler apparaat.
Volgens mij alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Interessant historisch weetje over Ducobox Eco: https://www.linkedin.com/...aar/?originalSubdomain=nl

Interessant nieuws over Ducobox Eco:
Wim Leers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
Blijkbaar:
  • wordt de Ducobox Eco sinds vorige week ook niet meer in NL verkocht, ondanks dat https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ nog online is
  • hebben hun ingenieurs op technische obstakels gestoten waardoor ze besloten hebben ermee te stoppen, omdat het niet goed genoeg zou werken — dit lijkt me nogal vreemd, maar dit is wat de vriendelijke persoon aan de telefoon te kennen gaf (waarvan ik aanvoelde dat ie dit eigenlijk niet mocht zeggen…) :X

[ Voor 37% gewijzigd door Wim Leers op 07-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
BuysB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:44:
Ik heb inmiddels het probleem met de lekkage van de condensbak opgelost. Na verwijderen van de horizontale metalen afwerkstrip tussen de 2 compartimenten heb ik met een schrobzaag de piepschuim isolatiebak in stukken gezaagd. Met de verkregen ruimte van 4 cm onder de kunststof bak geconstateerd dat er een scheur zat welke ik aan de onderkant met vulkaniserende tape heb afgeplakt. Piepschuimbak weer in elkaar gepuzzeld en klaar is Buys.

Volgende probleem, door waterlekkage in het display is deze nu nog maar half afleesbaar, noodzaak voor nieuwe print nu dus iets groter.
Print goed laten drogen? (Niet bij verwarming/in de zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Iemand ervaring met https://warmtepompvergelijker.nl/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
Vraagje, mocht je bijv kiezen voor een hybride warmtepomp, ter ondersteuning van de huidige CV. Als je dan later all-electric wilt gaan, moet je dan de complete warmtepomp vervangen voor een groter exemplaar? Of heb je ook opties die je kunt toevoegen aan een bestaande oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Ligt eraan wat er in de hybride warmtepomp zit aan elektrisch vermogen. De meest all-e ventilatie warmtepompen hebben een elektrisch verwarmingselement om all-e te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Nu online
beestemans schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:19:
Ligt eraan wat er in de hybride warmtepomp zit aan elektrisch vermogen. De meest all-e ventilatie warmtepompen hebben een elektrisch verwarmingselement om all-e te zijn.
Maar er moet toch iets bij geplaatst worden neem ik aan? Als ik die gigantische all electric warmtepompen formaat koelkast vergelijk met hybride warmtepomp, dan is er groot verschil. Of is dat grotendeels een buffervat voor warm water voor warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:47
Even een vraag in het centrale topic ipv in mijn eigen topic :)

In het kort, ik heb de ecolution combi 50 sinds eind 2017 hangen in een nieuwbouwwoning en dit jaar maar eens de instellingen van de cv en ecolution aangepast. Gasverbruik van ~850 vorig jaar naar ws ~300 dit jaar.

Ik zag dat ik op CV3 ingesteld zat, deed plotseling vreemde dingen vorige week aangezien het warmer weer wordt, bijv. niet meer in cv bedrijf (A2) en niets doen als de cv ketel geen warmte meer vroeg. Ik wil juist dat de ecolution zo lang mogelijk doorgaat met op warmte houden zodat ik de cv ketel niet hoef te gebruiken (aangezien gas flink duur wordt en ik binnenkort zonnepanelen neem).

Dat gezegd hebbende, ik heb nu geschakeld van CV3 naar CV1, binnenthermostaat op 22C en de winterstand voorlopig tm mei gezet. Sindsdien draait hij weer fijn in A2 cv bedrijf. Handmatig instellen lijkt me niet het fijnste aangezien ik over een tijdje ook weer de deuren open wil zetten, daarom is het idee om de ecolution op een (eigen) kamerthermostaat te zetten. Mijn vragen waarop ik hier antwoord hoop te krijgen zijn:
  1. Kan ik bijv. de 'Honeywell Kamerthermostaat Round Wireless aan/uit Y87RF2012' aansluiten op pinnen 7 en 8 en dan op CV4 kan zetten ipv CV1? En dat ik daarmee de binnenluchttemperatuur kan aanpassen via de kamerthermostaat
  2. Als de ecolution in A2 cv bedrijf staat, moet de ventilatie dan op een bepaald minimaal niveau staan? Of kan ik bijv. in de zomerstand (standaard minder ventilatie) ook het cv bedrijf zonder probleem inschakelen.
  3. Gelinkt aan de 2e vraag, reageert de ecolution nog steeds op de zomer/winter instellingen qua ventilatie als deze op CV4 is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Ik twijfel om een ventilatieluchtwarmtepomp te plaatsen of niet, en neig naar niet. Wie denkt er met me mee?

Situatie:
• 2-onder-1 kapper uit 2006, systeem C
• beneden LT convectoren + vloerverwarming als bijverwarming
• - woonkamer met open keuken van 47,4 m2 bvo, afvoer 75 m3/h
• - toilet afvoer 25 m3/h
• 1e verdieping LT convectoren
• - 3x slaapkamer totaal 29,6 m2 bvo
• - badkamer afvoer 50 m3/h
• 2e verdieping met elektrische radiatoren
• - 2x slaapkamer totaal 54,0 m2 bvo
• - schuine kap dus weinig ruimte voor hoge boilers of units

We verwarmen alleen beneden, en af en toe één van de slaapkamers als we thuiswerken, max. 2x per week.

Luchtkanalen zijn in kanaalplaatvloer verwerkt en kan ik niet bij.

In de woonkamer denk ik een Climarad Sensa V2X te plaatsen als decentrale wtw-unit. CO2 en RV-gestuurd met tot 90% rendement en een debiet van 125 m3/h. Voordelen: voldoen aan ventilatie-eis van 120 m3/h, vraaggestuurd en met terugwinning dus met minimaal verlies. Wat we niet verliezen, hoeven we ook niet bij te stoken.

Dat zou betekenen dat de luchtafvoer in de woonkamer wordt afgesloten. De type C ventilatie geldt dan alleen nog in het toilet beneden, en boven waar we dus nauwelijks stoken en de temperatuur dus gemiddeld ook onder de 20 graden is.

Mijn vermoeden is dus dat niet zoveel zoden aan de dijk gaat zetten i.v.m. een te lage aanvoertemperatuur.

Mijn wens zou zeker ook uitgaan naar ventilatie met vraagsturing (d.w.z. Modul-AIR Solo of Combi, geen Spaarpomp of F130) waardoor óók het debiet nog eens laag zou zijn overdag, als het op zijn warmst is.

Dus lage luchttemperatuur én laag debiet: te weinig energie om wat nuttigs mee te doen? Een vraaggestuurde ventilatiebox als een DucoBox Focus "gooit wel energie weg" maar is ook € 4.500 goedkoper dan een Modul-AIR Combi installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Zo te lezen heb je hoe het moet gaan worden al in je hoofd zitten. Het lijkt mij wel handig om in de woonkamer ook een afzuigpunt te hebben, dit i.v.m. met CO2 en de luchtvochtigheidsgraad.
Hoe lager de aanvoer temperatuur van de vuile lucht , hoe lager de energie is die je eruit kunt halen met een Ventilatie.Wp
ik heb een Ventilatie.Wp en raad hem zeker niet aan voor iedereen, alleen in speciale gevallen kan het een oplossing zijn.
Wat is voor jou het belangrijkst ,milieu ,kostenbesparing of ...
Je kunt er ook een Ventilatie warmtepompboiler aan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shopje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik begrijp niets meer van mijn Inventum ecolution combi 50. Ik heb de thermostaat in de woonkamer helemaal uit gedraaid. En toch draait de hele dag door de ventilator van de pomp. De display geeft aan A3 (Ventileren + boilerbedrijf) dit gaat 24 uur per dag door terwijl er geen vraag van de boiler is. Hoe zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@shopje A3 is idd warmwater bedrijf, kan zijn dat de 3-weg klep binnen blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shopje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
SpikeHome schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:26:
@shopje A3 is idd warmwater bedrijf, kan zijn dat de 3-weg klep binnen blijft hangen.
Kan ik daar zelf iets aan doen? Vandaag even gekeken maar de leidingen naar de vloerverwarming zijn ook warm. Terwijl thermostaat op 5 graden staat. Kan dat inderdaad de 3-weg klep zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@shopje maak de inventum open, daar zie je de 3weg klep zitten met een schuifje dacht ik kan je de elektrische regeling eraf halen en je kan dan met de hand de knop in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddish
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-03-2024
SpikeHome schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:29:
@shopje maak de inventum open, daar zie je de 3weg klep zitten met een schuifje dacht ik kan je de elektrische regeling eraf halen en je kan dan met de hand de knop in drukken.
Ik heb hetzelfde 'probleem'. Ventiline doet vreemde dingen bij het kiezen van warmwater of CV. Bij mij lijkt het alsof de elektrische sturing bovenop de 3-wegklep helemaal niets doet. Vanalles geprobeerd om de motor te testen, maar tot op heden geen enkele activiteit in de motor gezien. Ook de status op het display inzake de 3-wegklep correspondeert niet met de stand die hij op dat moment heeft.

Iemand een idee of oplossing?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Reddish haal de stroom eens volledig van je inventum en zet m daarna weer aan.
Misschien helpt zo een reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:47
HankiePankie_NL schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:20:
Even een vraag in het centrale topic ipv in mijn eigen topic :)

In het kort, ik heb de ecolution combi 50 sinds eind 2017 hangen in een nieuwbouwwoning en dit jaar maar eens de instellingen van de cv en ecolution aangepast. Gasverbruik van ~850 vorig jaar naar ws ~300 dit jaar.

Ik zag dat ik op CV3 ingesteld zat, deed plotseling vreemde dingen vorige week aangezien het warmer weer wordt, bijv. niet meer in cv bedrijf (A2) en niets doen als de cv ketel geen warmte meer vroeg. Ik wil juist dat de ecolution zo lang mogelijk doorgaat met op warmte houden zodat ik de cv ketel niet hoef te gebruiken (aangezien gas flink duur wordt en ik binnenkort zonnepanelen neem).

Dat gezegd hebbende, ik heb nu geschakeld van CV3 naar CV1, binnenthermostaat op 22C en de winterstand voorlopig tm mei gezet. Sindsdien draait hij weer fijn in A2 cv bedrijf. Handmatig instellen lijkt me niet het fijnste aangezien ik over een tijdje ook weer de deuren open wil zetten, daarom is het idee om de ecolution op een (eigen) kamerthermostaat te zetten. Mijn vragen waarop ik hier antwoord hoop te krijgen zijn:
  1. Kan ik bijv. de 'Honeywell Kamerthermostaat Round Wireless aan/uit Y87RF2012' aansluiten op pinnen 7 en 8 en dan op CV4 kan zetten ipv CV1? En dat ik daarmee de binnenluchttemperatuur kan aanpassen via de kamerthermostaat
  2. Als de ecolution in A2 cv bedrijf staat, moet de ventilatie dan op een bepaald minimaal niveau staan? Of kan ik bijv. in de zomerstand (standaard minder ventilatie) ook het cv bedrijf zonder probleem inschakelen.
  3. Gelinkt aan de 2e vraag, reageert de ecolution nog steeds op de zomer/winter instellingen qua ventilatie als deze op CV4 is ingesteld?
Even een update, misschien helpt het iemand:
Ik heb eerst de draadloze thermostaat Y87RF2012 gehaald, maar de eerste had problemen met de verbinding (na warmtevraag ging hij ±2 minuten aan en daarna weer vanzelf uit) en de tweede met de temperatuurmeting (pas bij 2 graden hoger dan de getoonde temperatuur gaf hij pas een signaal naar het relais). Ik kwam er achter dat ik gelukkig een 4 aderige kabel had liggen van beneden naar zolder en daarom de bedrade Honeywell Kamerthermostaat Round aan/uit T87G2014-E gehaald. Aangesloten op pinnen 7 en 8, op CV4 gezet en het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7gZas7APvg8X5Q4fZuxXNJWSgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5d8lqvREUq9VAzKrkKRCJf4T.png?f=user_large

Let niet op de verschillende temperaturen, nu max 0,5 graden verschil wat prima is. Het werkt helemaal goed, de onderste zit op de ecolution aangesloten en heb ik nu op 19,5 ingesteld staan. De bovenste op de cv welke nu op iets van 16 staat ingesteld. Geen gasverbruik en met het warmere weer van nu ook geen hoog electraverbruik. Zeer makkelijk in gebruik. Nadraaitijd op 1 uur gezet, misschien dat ik die nog aanpas later, maar voor nu prima.

In de tussentijd is ook de monteur langsgekomen voor een servicebeurt en ik had last van geluiden uit de ventilator. De ventilator zou vandaag vervangen worden onder garantie en uiteindelijk net op tijd omdat afgelopen nacht de ventilator was overleden. Vanochtend is de monteur langs geweest en hij is weer heerlijk stil (en draait ook weer ;) )

De monteur heeft me uitgelegd dat ventilatie en warmtebedrijf niet direct aan elkaar gelinkt zijn. Voor nu besloten om zomerbedrijf van juni t/m september in te stellen zodat de ventilator wat minder hard gaat blazen. Hij lijkt er nog wel op te reageren ondanks dat hij in CV4 staat, maar nog niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Weet iemand waar connector 25 op de print van de Ecolution Combi voor dient, kan daar niets over vinden in de gevonden documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Laatst online: 10-04 11:01
Red devil schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:48:
Vraagje, mocht je bijv kiezen voor een hybride warmtepomp, ter ondersteuning van de huidige CV. Als je dan later all-electric wilt gaan, moet je dan de complete warmtepomp vervangen voor een groter exemplaar? Of heb je ook opties die je kunt toevoegen aan een bestaande oplossing?
Je zou ervoor kunnen kiezen om in de ruimte waar de grootste warmtevraag is (meestal de woonkamer evt. met open keuken) om daar een airco te plaatsen. Die dekt dan al meer dan de helft van de warmtevraag af. Je hybride warmtepomp zou dan met gemak de andere ruimtes kunnen verwarmen en tevens een buffervat voor tapwater (of een boiler ernaast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Naliya schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:37:
Weet iemand toevallig van een installateur van de Ducobox Eco in Friesland (Sneek)?

Ik heb lang gezocht en veel bedrijven en Duco zelf aangeschreven, maar krijg geen antwoord helaas.
Ik had hetzelfde probleem. De installateurs die ik kon vinden waren alweer gestopt met de Ducobox omdat het hun grijze haren bezorgde: slecht rendement en moeilijk afstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Murkmans schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:42:

Alleen Ventilatielucht voor verwarming
- Nibe savent (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution solo (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum spaarpomp (1,5kw 1.500subsidie)
- Eneco warmtewinner(zelfde als spaarpomp)(1,5kw 1.500subsidie)
- ducobox wtw (zelfde als ecolution solo)(1,5kw 1.500subsidie)

Alleen ventilatielucht voor verwarming en warm water(mogelijkheid)
- Inventum ecolution combi(1,5kw 1.500subsidie)
- Nefit ventiline (zelfde als ecolution combi)(1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution modul-air (verwacht)(1,5kw 1.500subsidie)
-nibe f370 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)
-nibe f470 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming
Itho Daalderop hp-m 25i (2,5kw 1.500subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming en warm water (mogelijkheid)
Ducobox eco (2,5kw 1.600subsidie)
Nibe f730 (4kw+1kw element 1.700subsidie)

Met alleen ventilatielucht kan je niet gemakkelijk all-electric. Met een warmtepomp op buiten en ventilatielucht is dit eventueel wel mogelijk.
Als je dit overzicht ziet, en je wil all-electric, is er niet gek veel veranderd en blijft er eigenlijk weinig over. De meeste kunnen niet all-electric of zijn dan voor veel huizen niet krachtig genoeg (1.5kW)

Dan blijft over de Ducobox Eco (maar hiervan is de productie gestopt?), de Nibe F730 en vergelijkbaar (duur maar doet wat je wil lijkt het), de Inventum Modul-air RED (all electric 2 tot 5kW, ook prijzig)
Dan komt er nog de 'Vincent' aan maar is nog niet leverbaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met bovenstaande bedoel ik dus, dat de praktijk is dure apparaten, die weliswaar wat besparen op installatie, maar in de praktijk waarschijnlijk net zo duur of duurder uitvalt als een buiten lucht/water warmtepomp die meer tijd kost om te installeren.

Dat is gewoon wat lastig, het zou toch goedkoper moeten zijn om huizen van het gas af te krijgen als ze maar een paar kW nodig hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 09-06-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:18
Ventilatielucht alleen kan werken zolang je de afvoerlucht onder de buiten temperatuur krijgt.
Anders verlies je warmte door je schil en moet je bijstoken (vaak COP=1). Dit doen alle ventilatiewarmtepompen die als ALL-E worden aangeboden. Je huis warm houden kan niet met warmte uit het huis. Het is geen perpetuum mobile.
Vermoed dat daarom DUCO is gestopt en de slechte verhalen bij KASSA hebben vaak ook zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Dapdodo Dat geldt voor veel apparaten maar niet allen.

De Inventum Modul-Air Red/Blue, all electric, koelt de afvoer lucht tot -15 af, dus dat helpt serieus. Maar COP is niet mega goed natuurlijk.

En de Itho Vincent gaat wel degelijk lucht van buiten erbij pakken om voldoende warmte te kunnen onttrekken.

We moeten het allemaal maar zien met die Vincent, maar qua opzet vind ik hem ideaal, voor de vele huizen die minder dan 5kW nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1975
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-03 12:32
Hoi, ik heb al een aantal jaren een ecolution combi draaien. Het cv gedeelte parallel aan de gas-cv die op de koude dagen meedraait, het douchewater gedeelte als voorverwarmer voor de cv (volgens de installatievoorschriften). Om nog minder gas te verbruiken ga ik een zonneboiler laten installeren, puur voor douchewater. Deze zal ook als voorverwarmer worden aangesloten, voor de ecolution. Nu las ik dat de zonneboiler mogelijk wel 95 graden kan worden. Weet iemand of de ecolution hier tegen kan?
Ik had het de klantenservice van Inventum al gevraagd, maar ik moest het maar aan mijn installateur vragen. Ook dat heb ik gedaan, hij heeft deze vraag nu ook bij Inventum gesteld, maar ik ben bang dat daar ook niks uit komt.
Alternatief is om een mengkraan ertussen te zetten, die alles boven de 50 graden terugmengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Stefan1975 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:13:
Hoi, ik heb al een aantal jaren een ecolution combi draaien. Het cv gedeelte parallel aan de gas-cv die op de koude dagen meedraait, het douchewater gedeelte als voorverwarmer voor de cv (volgens de installatievoorschriften). Om nog minder gas te verbruiken ga ik een zonneboiler laten installeren, puur voor douchewater. Deze zal ook als voorverwarmer worden aangesloten, voor de ecolution. Nu las ik dat de zonneboiler mogelijk wel 95 graden kan worden. Weet iemand of de ecolution hier tegen kan?
Ik had het de klantenservice van Inventum al gevraagd, maar ik moest het maar aan mijn installateur vragen. Ook dat heb ik gedaan, hij heeft deze vraag nu ook bij Inventum gesteld, maar ik ben bang dat daar ook niks uit komt.
Alternatief is om een mengkraan ertussen te zetten, die alles boven de 50 graden terugmengt.
Waarom zou je een voorverwarmer voor de ecolution plaatsen, die zou dan naverwarmer worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je een voorverwarmer voor de ecolution plaatsen, die zou dan naverwarmer worden?
In de (installatie) handleiding combi50 staat inderdaad dat je contact op moet nemen om een zonneboiler er bij aan te sluiten(Het advies is aan de installateur). Jammer dat je daar niet wijzer van wordt.
Misschien kun je nog eens vragen "hoe sluit ik dat ding aan" en wordt je dan wel doorverbonden naar iemand die er iets van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
Stefan1975 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:13:
(wat ik schrijf klopt niet de cijfers zijn indicatief, dit is een bier viltje berekening.
dus lees erg relatief.)

zonder ecolution:
normaal werkt een zonneboiler maar 50% van het jaar.
normaal gebruikt iemand maar 200m3 gas per jaar voor warm tap water.
dus kun je maar 200 50% = 100m3 gas per jaar besparen met zonneboiler.
dit is eigenlijk al niet al te beste situatie voor zonneboiler.

met ecolution:
normaal werkt een zonneboiler maar 50% van het jaar.
gebruikt iemand maar 100m3 gas per jaar voor warm tap water.
+ 350kWh in de ecolution (grof weg heb ik 1 kWh per dag nodig om de ecolution boiler op temperatuur te houden, maar dit is dan inc ventilator)
dus kun je maar 100 50% = 50m3 gas per jaar besparen met zonneboiler.
+ 175kWh in de ecolution.
dit is eigenlijk al niet al te beste situatie voor zonneboiler maar de ecolution maakt het allemaal nog erger.
dit maakt warm tapwater maken al erg goedkoop en is de besparing nog minder groot (die toch al klein was).

nu kun je een ecolution wel goed hot-fillen hoor, geen probleem.
een meng kraan die het water een beetje onder de 65 graden houd is wel tof.
beter voor het apparaat (maar ook voor al beter voor de eigenaar, boven de 65 graden water beginnen verbranding verschijnselen als je per ongeluk alleen warm water pakt.)

een zonneboiler is al een aardig lastig apparaat om terug te verdienen, maar met een ecolution er bij word het nog lastiger. is het simpel weg gesteld.

ik ben dus ook gegaan voor een elektra boiler na de ecolution.
deze word dus gehotfilt door de ecolution.
en elke gewone douche die ik pak, dat doe ik met gemak op alleen de ecolution.
(50l@55 = 75l@38 = +/- 8 minuten douch tijd, en daar na word de ecolution weer gewoon warm.)
deze boiler word gewoon elektrisch verwarmt naar 65 graden, aan gezien zijn inkomende water al 55graden is.
gebruik ik maar erg weinig kWh gebruik om die boiler te verwarmen.
dit vang je met gemak af met 1 zonnepaneeltje op de plek van de zonneboiler (en houd je nog ruimte over ook).

(in werkelijkheid ben ik nog 1 stap verder gegaan.
ik heb een boiler van 200l die heeft 2 verwarming elementen.
1 boven in, deze staat op 55 graden.
1 onder in, en deze staat op 65 graden.
het onder element gaat alleen aan als mijn zonnepanelen dus leveren.
dit maakt van de boiler een soort van accu, hier sla ik dus 350kWh per jaar in op in de vorm van warmte.
kan er allen geen kWh uit halen.
dit kun je vaak al voor een fractie van de prijs van een zonneboiler doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:26
Heey,

Ben mij aan het oriënteren voor een volgende stap betreffende het verduurzamen.
Hierbij al een aantal keer gekeken naar het ventilatie gedeelte.

Paar gegevens:
- Vloerverwarming 50m2 begane vloer
- Rest radiatoren staan alleen open om de CV ketel niet te laten pendelen
- Zonneboiler met CV ondersteuning. Leuk in de zomer, wintermaanden leuk voor spek en bonen.
- Beneden verdieping glas laten vervangen door Hr++
- Gas verbruik 900m3

Afgelopen winter een Co2 meter opgehangen om te kijken wat we nou doen aan ventilatie en die was dus niet in orde omdat we uiteraard wat roosters dicht hadden staan. Ventilatie uiteraard verhoogd en daarom wil ik nu ook die verliezen aanpakken.

Waar ik nu naar zit te kijken is een Inventum spaarpomp omdat deze kwa ruimte / gewicht het beste nog past op de zolder. En doordat er al een zonneboiler geïnstalleerd is, wil ik het leidingsysteem niet te moeilijk gaan maken door ook SWW te gaan doen. ( KISS)

Ik wil kijken of ik een 2dehands spaarpomp op de kop kan tikken en zelf instaleren. Maar wat zijn de ervaringen met ventilatie pompen betreft defecten?

Wat ik al gezien heb:
- Ventilator lagers vervangen
- Te weinig koelmiddel
- Afregelen / instellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Swenno schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:14:
Heey,

Ben mij aan het oriënteren voor een volgende stap betreffende het verduurzamen.
Hierbij al een aantal keer gekeken naar het ventilatie gedeelte.

Paar gegevens:
- Vloerverwarming 50m2 begane vloer
- Rest radiatoren staan alleen open om de CV ketel niet te laten pendelen
- Zonneboiler met CV ondersteuning. Leuk in de zomer, wintermaanden leuk voor spek en bonen.
- Beneden verdieping glas laten vervangen door Hr++
- Gas verbruik 900m3

Afgelopen winter een Co2 meter opgehangen om te kijken wat we nou doen aan ventilatie en die was dus niet in orde omdat we uiteraard wat roosters dicht hadden staan. Ventilatie uiteraard verhoogd en daarom wil ik nu ook die verliezen aanpakken.

Waar ik nu naar zit te kijken is een Inventum spaarpomp omdat deze kwa ruimte / gewicht het beste nog past op de zolder. En doordat er al een zonneboiler geïnstalleerd is, wil ik het leidingsysteem niet te moeilijk gaan maken door ook SWW te gaan doen. ( KISS)

Ik wil kijken of ik een 2dehands spaarpomp op de kop kan tikken en zelf instaleren. Maar wat zijn de ervaringen met ventilatie pompen betreft defecten?

Wat ik al gezien heb:
- Ventilator lagers vervangen
- Te weinig koelmiddel
- Afregelen / instellingen ?
Waarom zou je je tapwater niet opwarmen met de Spaarpomp? Ik doe dat ook en dat werkt prima voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-04 23:30
LecramR schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Waarom zou je je tapwater niet opwarmen met de Spaarpomp? Ik doe dat ook en dat werkt prima voor weinig.
Hoe heb je dit gedaan? Met een indirect gestookte boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Tim Hovius schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Hoe heb je dit gedaan? Met een indirect gestookte boiler?
Met een hygieneboiler in mijn geval. Die is zowel voor cv als tapwater. Maar je kunt ook een indirekt gestookte boiler nemen, die geeft alleen tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
LecramR schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Met een hygieneboiler in mijn geval. Die is zowel voor cv als tapwater. Maar je kunt ook een indirekt gestookte boiler nemen, die geeft alleen tapwater
Is de aanvoer temperatuur van de spaarpomp hoog genoeg daarvoor?

Mijn Ecolution combi 50 gaat binnenkort de deur uit. Deze wordt vervangen door een Modulair-red 5kw.
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:40
Vraagje ik kwam via een ander topic hier terecht en misschien is het iemand anders wel gelukt. Ik heb de psaarpomp sinds een paar dagen en wil eigen een pi of iets dergelijks er aan gaan hangen voor logging. Nu zag ik dat dat met een WP wel makkelijk kan.
Ik heb zojuist mijn laptop er aan gehad en krijg ook netjes een com poort alleen met putty kan ik er niet in het 9600 19200 en 115200 geprobeerd meer geen contact.

Kan je uberhaupt de spaarpomp met putty of iets dergelijks uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

shopje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:52:
[...]

Kan ik daar zelf iets aan doen? Vandaag even gekeken maar de leidingen naar de vloerverwarming zijn ook warm. Terwijl thermostaat op 5 graden staat. Kan dat inderdaad de 3-weg klep zijn?
Ik heb hetzelfde probleem. Ding maakt ook een takke herrie terwijl er helemaal geen water of verwarming vraag is.

Heb je iets kunnen vinden om het op te lossen? Monteurs in Rotterdam hebben pas in augustus tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
205Gutmann schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Is de aanvoer temperatuur van de spaarpomp hoog genoeg daarvoor?

Mijn Ecolution combi 50 gaat binnenkort de deur uit. Deze wordt vervangen door een Modulair-red 5kw.
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
De Spaarpomp gaat tot 65 graden aanvoer. Er is altijd een verschil van 5 graden tussen retour en aanvoer. Bij 60 graden retour gaat de Spaarpomp uit voor 40-45 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1975
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-03 12:32
Tuskermalt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:36:
Vraagje ik kwam via een ander topic hier terecht en misschien is het iemand anders wel gelukt. Ik heb de psaarpomp sinds een paar dagen en wil eigen een pi of iets dergelijks er aan gaan hangen voor logging. Nu zag ik dat dat met een WP wel makkelijk kan.
Ik heb zojuist mijn laptop er aan gehad en krijg ook netjes een com poort alleen met putty kan ik er niet in het 9600 19200 en 115200 geprobeerd meer geen contact.

Kan je uberhaupt de spaarpomp met putty of iets dergelijks uitlezen?
Dat kan inderdaad ! Kijk maar eens hier :
Stefan1975 in "Inventum Ecolution Combi50 (WP) regelen via de USB poort"
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:40
Die had ik inderdaad gevonden ware het niet dat ik op verschillende snelheden van de com poort geen communicatie te zien krijg. Ook na een paar keer op de verschillende toetsen van de het toetsenbord te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecotom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-06-2023
Dan even in dit topic.

Beste allemaal,

Wij hebben een inventum ecolution combi 50.
Deze is +/- 5 jaar oud.
Nu viel mij vandaag op, dat hij warmte af geeft aan de vloerverwarming zonder dat er warme wordt gevraagd.
Is dit een instelling of is er iets anders aan de hand?

Zomerstand staat aan.
Datum en tijd kloppen.

Inventum zelf geeft geen info aan particulieren en deze pomp is geplaatst door het bouwbedrijf dat de woonwijk heeft gebouwd. Geen idee welke installateur dit heeft gedaan.

Ik hoor graag van iemand die ons hiermee op weg kan helpen.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Ecotom op 07-07-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Ecotom Hoe stel je vast dat hij het actief afgeeft? Zie je dat het apparaat iets doet met display etc, of gebeurt het hydraulisch vanzelf omdat er wat circuleert?
Wellicht gebeurt het niet als de vloerverwarming pomp uitstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecotom
@!null De vloer wordt warm.
Is de eerste keer dat we dit ervaren.

De pomp blijft echter wel draaien.
Weet niet of dit de pomp voor de vloerverwarming is.
De thermostaat staat in ieder geval lager dan de actuele temperatuur.

[ Voor 54% gewijzigd door Ecotom op 07-07-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Ecotom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:14:
Dan even in dit topic.

Beste allemaal,

Wij hebben een inventum ecolution combi 50.
Deze is +/- 5 jaar oud.
Nu viel mij vandaag op, dat hij warmte af geeft aan de vloerverwarming zonder dat er warme wordt gevraagd.
Is dit een instelling of is er iets anders aan de hand?

Zomerstand staat aan.
Datum en tijd kloppen.

Inventum zelf geeft geen info aan particulieren en deze pomp is geplaatst door het bouwbedrijf dat de woonwijk heeft gebouwd. Geen idee welke installateur dit heeft gedaan.

Ik hoor graag van iemand die ons hiermee op weg kan helpen.

Alvast bedankt!
Driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecotom
Dacht ik ook al.
Maar die bestaat uit 2 delen.
Hoe kan ik testen of dit het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ecotom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:52:
@!null De vloer wordt warm.
Is de eerste keer dat we dit ervaren.

De pomp blijft echter wel draaien.
Weet niet of dit de pomp voor de vloerverwarming is.
De thermostaat staat in ieder geval lager dan de actuele temperatuur.
Ik heb niet genoeg verstand van de Inventum.
Maar veel van die dingen zijn gewoon een vaatje, waar het CV systeem "toevallig" doorheen loopt.
Als de vloerverwarmingspomp dan aanstaat en de Inventum er niet te ver vandaan zit kan ik me voorstellen dat er dan nog wat loopt.

Je kan 2 dingen testen. De stekker uit de Inventum (of gewoon uitdrukken)
Of vloerverwarmingspomp uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecotom
!null schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Ik heb niet genoeg verstand van de Inventum.
Maar veel van die dingen zijn gewoon een vaatje, waar het CV systeem "toevallig" doorheen loopt.
Als de vloerverwarmingspomp dan aanstaat en de Inventum er niet te ver vandaan zit kan ik me voorstellen dat er dan nog wat loopt.

Je kan 2 dingen testen. De stekker uit de Inventum (of gewoon uitdrukken)
Of vloerverwarmingspomp uitzetten.
Maar is de 3-weg klep ook te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Ecotom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Maar is de 3-weg klep ook te testen?
Ja hoor. Moet t wel ff opzoeken hoe het bij deze zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Ja hoor. Moet t wel ff opzoeken hoe het bij deze zit.
Hij staat toevallig niet in Binnenlucht bedrijf? Bij aanvoerlucht<21 graden kan hij dan verwarmen.

Laat maar. Je schrijft dat hij op zomerstsnd staat dus dat is het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Surfari op 07-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecotom
Surfari schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Hij staat toevallig niet in Binnenlucht bedrijf? Bij aanvoerlucht<21 graden kan hij dan verwarmen.
Stel dan voor automatisch overschakelen van zomer/winter in.
Hij staat in auto zomer/winter stand.
Zomer is van maand 4 tot 10
Datum en tijd staat ook goed.
Pagina: 1 ... 30 ... 39 Laatste