Hi, ik heb een paar vragen over de volgende stappen over verduurzaming van mijn woning en na vele topics te gelezen te hebben over zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen en wat concretere plannen gemaakt te hebben wil ik graag wat meningen van jullie ontvangen
Ik heb de template voor zonnepanelen ingevuld, maar ik heb ook wat andere vragen wat de beste aanpak is voor de komende tijd.
Mijn doelen zijn om het risico op hogere energiekosten de komende jaren te verlagen en minder impact op het milieu te hebben. Kosten/opbrengst zijn natuurlijk iets waar ik rekening mee houd, maar niet leidend, ik wil vooral weten waar ik aan toe ben. Ik ga liever voor wat hogere kwaliteit en minder kans op problemen dan voor de meeste bang for buck. Bijvoorbeeld, als ik hoor over bijv. SolarEdge die prima garantie hebben, maar vaker vervangen moeten worden ga ik liever voor een ander systeem. Sunpower heeft ook mijn voorkeur vanwege de langere garantie en hogere opbrengst over langere tijd.
Persoonlijke omstandigheden: Ik heb twee kinderen die 50% van de tijd bij mij zijn en mijn vriendin heeft 2 kinderen, maar we wonen niet samen. Geen concrete plannen op dit moment voor samenwonen, maar komen wel regelmatig logeren en douchen/in bad. Misschien in de toekomst wel samenwonen waardoor warm water/electra verbruik omhoog zal gaan. Douchen gemiddeld zo een 10 minuten een paar keer in de week.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TMnDVbD0N7R4VU8RXTgP13Th.png?f=user_large)
Op noord-west heb ik een schoorsteen in de linker boven hoek (noord kant), daar kan ik zo een 11-12 panelen kwijt.
Electraverbruik is 4000-4500 kwH waarvan de Inventum nu zo een 1250 KwH voor zijn rekening neemt. Verder geen plannen voor electrische auto, airco wel eens aan gedacht maar niet praktisch qua plaatsing van de buitenunits en voor de paar dagen in het jaar vind ik het niet echt nodig. Voor verwarmen denk ik dat lucht-lucht niet de beste optie is voor mij, denk dat een lucht-water warmtepomp dan een beter optie is.
Ik zit nu te neigen naar scenario 1 waar ik een deel van mijn gasverbruik verminder door de zonneboiler en mijn huidige electraverbruik ook opwek. En dan over 10 jaar als de cv-ketel en wtw op hun einde lopen die apparaten in 1 keer vervangen door bijv. een warmtepomp (die zijn dan ook weer verder doorontwikkeld). Full-electric is nog een wat te grote investering gok ik (zonnepanelen+warmtepomp+kookplaat+aanpassing meterkast gaat wel richting de 20-25k) en verlaagt mijn risico/kosten niet zodanig dat ik dat kan verantwoorden voor mezelf.
Wat zouden jullie doen? Andere ideeën zijn welkom.
Mijn doelen zijn om het risico op hogere energiekosten de komende jaren te verlagen en minder impact op het milieu te hebben. Kosten/opbrengst zijn natuurlijk iets waar ik rekening mee houd, maar niet leidend, ik wil vooral weten waar ik aan toe ben. Ik ga liever voor wat hogere kwaliteit en minder kans op problemen dan voor de meeste bang for buck. Bijvoorbeeld, als ik hoor over bijv. SolarEdge die prima garantie hebben, maar vaker vervangen moeten worden ga ik liever voor een ander systeem. Sunpower heeft ook mijn voorkeur vanwege de langere garantie en hogere opbrengst over langere tijd.
Algemene info
Mijn huis is eind 2017 opgeleverd en heeft energielabel A. 2 dakkapellen op de 1e verdieping en verder 2 schuine daken. Ook een plat dak aan de achterkant van de uitbouw en aan de noord-kant van de garage. Zo een 135m2 leefgedeelte verdeeld over 3 verdiepingen, 18m2 garage (met vloerverwarming), open trap, temperatuur beneden en boven in te stellen (beneden standaard 20,5 graden en boven op 18 zodat die bijna nooit aangaat).Persoonlijke omstandigheden: Ik heb twee kinderen die 50% van de tijd bij mij zijn en mijn vriendin heeft 2 kinderen, maar we wonen niet samen. Geen concrete plannen op dit moment voor samenwonen, maar komen wel regelmatig logeren en douchen/in bad. Misschien in de toekomst wel samenwonen waardoor warm water/electra verbruik omhoog zal gaan. Douchen gemiddeld zo een 10 minuten een paar keer in de week.
- CV Ketel - Intergas Eco HR
- Wtw ventilatie - Inventum Ecolution Combi, wtw staat aan van 1 oktober tot 31 maart
- Vloerverwarming beneden, radiatoren op 1e en 2e verdieping
- Quooker aanwezig, ik kook nu nog op gas
- Eventuele warmtepomp buitenunit zou op de garage kunnen komen, aparte groep kan daar redelijk simpel naartoe getrokken worden verwacht ik
Foto's
Dakhelling zo een 39 graden, 3dbag heeft mijn huis er nog niet opstaan. Orientatie daken op zuid-oost en noord-west.:fill(white):strip_exif()/f/image/TMnDVbD0N7R4VU8RXTgP13Th.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Twee daken op zuid-oost/noord-west van ±5,3 breed x 4,6m hoog. Op zuid-oost 2 dakramen, de buren hebben 12 panelen van ± 1,70x1,00 meter liggen op zuid-oost maar past eigenlijk net niet. Op zuid-oost met 1,80x1,00 panelen kan ik er zo een 8-9 kwijt op een redelijke manier, 1,70x1,00 panelen moeten er 12 passen als ik ga proppen (en een paneel van de buren moet misschien iets opgeschoven worden dan).Op noord-west heb ik een schoorsteen in de linker boven hoek (noord kant), daar kan ik zo een 11-12 panelen kwijt.
Schaduw
Geen schaduw op zuid-oost, noord-west zo goed als niet (heel soms een heel klein beetje van de schoorsteen van de buren bij hele lage zon in de winter in het begin van de middag).Jaarverbruik
Gasverbruik verwacht ik rond de 400-500 m3, schatting is dat ± 100-150m3 voor warm water/koken is. Eind december heb ik mijn cv ketel instellingen (aanvoertemperatuur, pompsnelheid en vermogen) aangepast waardoor ik van ± 850 m3 in 2021 naar 400-500 m3 ga in 2022 (40-50% besparing vergeleken met januari/februari rekening gehouden met graaddagen). In deze dagen gaat de cv elke dag 1 keertje aan, meestal 's nachts voor 2-3 uurtjes waarbij zo een 2,3 m3 gas wordt verbruikt en de temperatuur beneden van 20,5 naar 21 graden gaat.Electraverbruik is 4000-4500 kwH waarvan de Inventum nu zo een 1250 KwH voor zijn rekening neemt. Verder geen plannen voor electrische auto, airco wel eens aan gedacht maar niet praktisch qua plaatsing van de buitenunits en voor de paar dagen in het jaar vind ik het niet echt nodig. Voor verwarmen denk ik dat lucht-lucht niet de beste optie is voor mij, denk dat een lucht-water warmtepomp dan een beter optie is.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Meterkast is 3 fases, aparte groepen voor wasmachine en droger naar boven, verder geen aparte groepen (cv ketel en wtw zitten op de algemene groep aangesloten). Plan is om een pv-verdeler (of 2 indien nodig) op de bestaande wasmachine/droger groep.Budget en doel
10-15k in totaal.Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het doen. Een vriend werkt bij een lokaal installatiebedrijf via wie ik het wil laten doen (via het bedrijf).Bijhouden van data
Ik heb een HomeWizard P1 meter waarmee ik op dagniveau het verbruik bijhoudt en regelmatig controleer of mijn voorschot voldoende is. Ik wil graag wel inzicht hebben in hoe de zonnepanelen het doen over de dag heen, maar hoeft niet te uitgebreid. Wel graag dat ik kan zien hoe zuid-oost vs noord-west het doet (ik zie soms mooie grafieken hier langskomen).Reeds verkregen offertes
1 richtprijs van 14 x Sunpower 420 black met een SMA omvormer & pv-verdeler voor 8500-9500 incl. BTW. Ik ga binnenkort met mijn vriend om tafel zitten.Regio
Noord-Holland richting de duinen.Zonneboiler
Ik heb zitten kijken naar een Atag EcoNorm II met een liggend boilervat van 200 liter met 3-4 collectoren (ligt eraan of de collectoren noord-west voldoende opleveren met 3 collectoren). Collectoren op noord-west is vooral door de plaatsing van de cv-ketel aan de west-kant van het huis en de leidingen zo kort mogelijk te houden. Subsidie is redelijk hoog (± 1500-2000 euro).Overdenkingen en vragen
Ik heb over de volgende scenario's nagedacht:- Zonnepanelen vol op zuid-oost, 6 op noord-west, zonneboiler met 3-4 collectoren en 200 liter vat liggend
- Zonnepanelen vol op zuid-oost, 6 op noord-west
- Zonnepanelen vol op zuid-oost, vol op noord-west
- Full-electric: Zonnepanelen vol op zuid-oost, vol op noord-west, cv ketel vervangen met warmtepomp, gaskookplaat vervangen, gasaansluiting eruit
Ik zit nu te neigen naar scenario 1 waar ik een deel van mijn gasverbruik verminder door de zonneboiler en mijn huidige electraverbruik ook opwek. En dan over 10 jaar als de cv-ketel en wtw op hun einde lopen die apparaten in 1 keer vervangen door bijv. een warmtepomp (die zijn dan ook weer verder doorontwikkeld). Full-electric is nog een wat te grote investering gok ik (zonnepanelen+warmtepomp+kookplaat+aanpassing meterkast gaat wel richting de 20-25k) en verlaagt mijn risico/kosten niet zodanig dat ik dat kan verantwoorden voor mezelf.
Wat zouden jullie doen? Andere ideeën zijn welkom.