Ventilator Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp) vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Sinds een paar weken maakt de ventilator van mijn WarmteWinner een bak herrie. Waarschijnlijk zijn de lagers 'op'. Bij Eneco kan je eigenlijk alleen terecht met een onderhoudscontract en daar heb ik geen zin in. Dus: online bedrijfje gevonden wat nieuwe lagers kan doen voor pak m beet 90 euro. Lijkt me een prima deal.

Alleen: hoe demonteer je de ventilator. Ik heb een uur zitten klooien maar ik zie niet hoe ik met de condenser op z'n plek er bij moet komen.

Dit is de ventilator:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/74129-20240131_193523.jpg

Lucht gaat komt vanaf links en wordt aan de achterkant naar boven uitgeblazen.

Detailfoto van de ventilator:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/93987-20240131_193537.jpg

Het lijkt er op dat het deze ventilator is, maar ik ben niet 100% zeker:
https://hrpremiumparts.nl...x-Modul-AIR-S1051086_907/

Wie o wie weet hoe de ventilator er uit kan. Loshalen van de luchtafvoer had geen effect. Het rechter zijpaneel heb ik deels los maar daar zie ik eigenlijk ook geen schroeven en kijk ik tegen een metalen plaat aan. Of die er dan ook weer af moet... En hoe?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EM74
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
Mattie,

Er zit een schroef bovenop de unit door de isolatie heen. Wanneer je deze losdraait ,en er uit haalt (!), dan trek je de fanunit er zo uit.

Ik had een zelfde probleem en ipv nieuwe lagers was een flinke tik met de hamer voldoende.

Testen voordat je hem weer in elkaar schroeft, kijk uit voor je vingers, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
EM74 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:05:
Mattie,

Er zit een schroef bovenop de unit door de isolatie heen. Wanneer je deze losdraait ,en er uit haalt (!), dan trek je de fanunit er zo uit.

Ik had een zelfde probleem en ipv nieuwe lagers was een flinke tik met de hamer voldoende.

Testen voordat je hem weer in elkaar schroeft, kijk uit voor je vingers, succes!
Ja die had ik losgehaald. Trek je dat hele zwarte blok isolatie er uit of puur de ventilator? Daar heb ik misschien niet (hard) aan getrokken, ga vanavond zeker even kijken!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EM74
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
Het hele zwarte blok trek je er uit.
Snoertjes gaan boven de warmtewisselaar langs en zijn lang zat als je het afdekkapje ook even los schroeft, zoals op jouw foto al is gebeurd.
Daarna kan je eventueel de fan zelf er eenvoudig uitschroeven, maar nogmaals: een paar klappen en hij doet het al weer een half jaar stil hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
EM74 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:42:
Het hele zwarte blok trek je er uit.
Snoertjes gaan boven de warmtewisselaar langs en zijn lang zat als je het afdekkapje ook even los schroeft, zoals op jouw foto al is gebeurd.
Daarna kan je eventueel de fan zelf er eenvoudig uitschroeven, maar nogmaals: een paar klappen en hij doet het al weer een half jaar stil hier..
Top, thanks dan ga ik er toch nog eens wat harder aan trekken, heb er wel wat kracht achter gezet maarja ik had eerder verwacht dat er toch nog iets vast zou zitten O-)

Ik ga het ff proberen vanavond en ik laat het weten!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapvN
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-03 13:41
Ik hoor hetzelfde probleem, dus ik ben ook aan de beurt. Is het gelukt om hem te vervangen?
Ook bij mij zijn de lagers, zo te horen versleten. Heb je een nieuwe, een gereviseerde of de lagers laten vervangen?
Gr Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Hij komt vrijdag als het goed is bij mij binnen (zat een vakantie tussen), dit weekend monteren en dan laat ik je weten hoe of wat :) Heb de lagers laten reviseren.

Het was inderdaad die schroef bovenaan (die had ik al los) en dan gewoon veel harder er aan trekken (let op de kabels/slangen) het hele blok met piepschuim komt er uit.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-04 13:32
Hallo Mattie,

Ik heb ook een dergelijk probleem met een ventilator die lawaai maakt. Lijkt hetgeen wat jij had een beetje op wat er in de video te horen is? Dan moet ik wellicht ook de ventilator vervangen oid.

Ik hoor het graag!

Gr. Joram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Joramboverhof schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:10:
Hallo Mattie,

Ik heb ook een dergelijk probleem met een ventilator die lawaai maakt. Lijkt hetgeen wat jij had een beetje op wat er in de video te horen is? Dan moet ik wellicht ook de ventilator vervangen oid.

[YouTube: 6 maart 2024]

Ik hoor het graag!

Gr. Joram
Ja exact dat geluid! Volgens de shop "Uw motor is gereviseerd en hij is weer zo stil als nieuw." maar ik laat het weten het weekend als ik hem binnen en gemonteerd heb!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
En heb jij een gereviseerde gekocht of heb je die van jou opgestuurd en laten reviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Joramboverhof schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:16:
En heb jij een gereviseerde gekocht of heb je die van jou opgestuurd en laten reviseren?
Dat laatste. Maar of ik het aan kan raden kan ik je pas later laten weten want hij is nog onderweg :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Nou hopelijk heeft het wat gedaan! Laat maar weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Allright, tijd voor een update :)

WarmteWinner is weer 100% stil (de ventilator dan) dus wat dat betreft perfect! Heb het hier laten doen: https://wtwventilatietech...warmtepomp-r3g190-rc05-38

Je stuurt je eigen ventilator op en ze vervangen de lagers en sturen hem dan weer terug.

Tips / stappenplan voor als je dit wil doen:
- Witte plaat er af halen
- Grijze / piepschuim voorkant er af (2 schroeven aan de bovenkant, 2 'schuifjes' aan de onderkant)
- Plastic plaat met gat voor filter weghalen (2 schroeven)
- Metalen plaat aan de rechterkant weg halen (1 schroef)
- Grijze afdek plaat van electra paneel weghalen (3 schroeven)
- Boven op de warmtewinner (net achter het verhoogde stuk waar de witte plaat in haakt) schroef er uit draaien
- Ventilator blok (piepschuim) recht naar voren trekken, LET OP je botst snel tegen de vinnen van de warmtewisselaar. LET OP de kabels / slangen
- Loshalen kabels van electra bordje (tip: maak foto of label connectors)
- (slangetjes heb ik laten zitten)
- Ventilator loshalen van metalen plaat (4 schroeven)

Dat zou hem moeten zijn. Ik heb dus alleen de ventilator opgestuurd, niet de hele plaat waar hij aan vast zit.

Bij het terugplaatsen nog wat tips:
- Ventilator blok moet in een soort "rail" aan de onderkant vallen
- Let op dat de rechter zijwand (rubber) niet achter een schroef blijft haken, goed kijken met zaklamp
- Let op dat kabels in uitsparing vallen, ik had nog een extra schroef aan bovenkant losgehaald omdat ze snel bleven haken
- Let op dat temperatuur sensor niet klem komt achter metalen bracket van schroef bovenkant

Dat zou hem moeten zijn :)

Rubber kan blijven haken aan schroef ventilator (zie beschadiging)
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/2469-20240309_115012.jpg

Goed kijken door het kleine gat, je kan dan zien of het goed gaat
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/1506-20240309_115239.jpg

Als je de luchtafvoer aan de bovenkant weg haalt kan je daar door naar binnen kijken of er niet een prop rubber "vast" zit
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/81722-20240309_115356.jpg

Let op de kabels:
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/49804-20240309_115334.jpg

Deze schroef aan de bovenkant steekt wat uit, kabels kunnen daar achter blijven hangen
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/36251-20240309_115919.jpg

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Nou super dat hij weer stil is! Hoelang duurde het hele proces van opsturen en weer ontvangen?

Ben zelf erg huiverig om dit soort dingen zelf te doen, maar geen enkele installateurs hier in de buurt doet wat met een inventum Spaarpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Joramboverhof schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:48:
Nou super dat hij weer stil is! Hoelang duurde het hele proces van opsturen en weer ontvangen?

Ben zelf erg huiverig om dit soort dingen zelf te doen, maar geen enkele installateurs hier in de buurt doet wat met een inventum Spaarpomp.
Nou als je weet hoe het moet stelt het niet super veel voor, ja het is even werk om hem open te halen (en bijna alle schroeven zijn anders dus lekker fotos maken of opschrijven en labelen) maar het is niet een "lastig" klusje. Natuurlijk wel eerst de stroom er af halen.

Ivm vakantie had ik hem later terug laten sturen (zodat ie niet een week bij de buren zou liggen) maar aangezien er een "klaar terwijl u wacht" optie is verwacht ik niet dat het lang duurt. Je kan ook even mailen natuurlijk :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Oké top! Nou ik ga er straks ook mee aan de slag als het wat warmer is en d3 unit over het algemeen uit staat.

Ik zag dat jij het luchtkanalen aan de bovenkant ook open hebt gemaakt. Hoe heb je dit vervolgens weer luchtdicht afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Achteraf was dat niet nodig, maar toen wist ik nog niet hoe de ventilator er uit moest :)

Maar bij mij zit de luchtafvoer aan de bovenkant dus die was al open, buis even losgemaakt en daarna weer gemonteerd.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramboverhof
Nou super bedankt voor de updates!

Ik ga er over enkele weken ook eens mee bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Succes, garantie tot de deur natuurlijk maar komt vast goed :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04 10:45
Afgelopen vrijdag op bovenstaande wijze de ventilator van onze spaarpomp gedemonteerd en opgestuurd. Systeem is 6 jaar oud. Dinsdagmiddag was hij gereviseerd terug en heb ik hem weer ingebouwd en vervolgens volledig getest. Qua ventilatie en als warmtepomp draait hij weer als een zonnetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel S op 20-03-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Nou super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Roel S schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:59:
Afgelopen vrijdag op bovenstaande wijze de ventilator van onze spaarpomp gedemonteerd en opgestuurd. Systeem is 6 jaar oud. Dinsdagmiddag was hij gereviseerd terug en heb ik hem weer ingebouwd en vervolgens volledig getest. Qua ventilatie en als warmtepomp draait hij weer als een zonnetje.
Top was ik nog dingen vergeten in mijn stappenplan?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel S
Mattie112 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Top was ik nog dingen vergeten in mijn stappenplan?
Volgens mij niet het staat er perfect in en juist heel duidelijk vanwege de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Roel S schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Volgens mij niet het staat er perfect in en juist heel duidelijk vanwege de foto's.
Heb jij de luchtslang ook losgehaald of heb je die erop gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
Joramboverhof schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb alles losgehaald en vervolgens kon ik ook alles schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Joramboverhof schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb die laten zitten, zag er niet vies uit ofzo. Slang was lang genoeg om dat piepschuim blok op de grond te leggen er voor.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Oké. En hoe is de luchtafvoer bij jullie bevestigd?

Ik zie bij mij namelijk condensvorming bij de buis. Is bij mij bevestigd met een soort metalen beugel en een soort tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Welk deel van de luchtafvoer? Bij mij zijn het 2 bochten en dan direct dakdoorvoer in. Verder dus niet een beugel oid. (Als ik er aan denk maak ik een fototje vanavond)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML7Ke8A4Q6NFpu3epLpmzKq4U2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIpfhQJ4kcMLx7zfi3Ck8zOg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBvUCkZWoyXcD5xz85yGQ2mY7BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDiiy6rloXla4V3rcB4XF2jZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Zo is het bij mij

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/24651-20240321_223052.jpg

(Door Eneco geïnstalleerd in de pioneersperiode)

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1