Toon posts:

[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik heb aan mijn ketel een Remeha iSense thermostaat hangen. Een OpenTherm thermostaat die een aantal fijne instellingen voor de Tweakers onder ons heeft.

Nu ben ik de laatste tijd ook druk bezig met domotica in mijn huis, met behulp van Domoticz - Open source domotica systeem wat draait op een Raspberry Pi.

Nu leek het mij wel handig om op afstand de verwarming aan te zetten, zonder hiervoor een dure 'slimme thermostaat' aan te schaffen. En ik heb net even de handleiding van de thermostaat bekeken, en volgens mij moet het kunnen. Op pagina 25 (paragraaf 13.1) staat het volgende:
U kunt een externe module een opdracht laten geven aan
de iSense. Dit gaat via de digitale ingang. Bijvoorbeeld: als een aanwezigheidsmelder contact maakt, kan aan de iSense het commando gegeven worden om het dagprogramma te activeren.

Let op: bied geen spanning aan op de digitale ingang. Gebruik alleen spanningsloze contacten.
Dit bracht mij aan het denken:
Als ik nou een relais module van eBay haal (zo'n klein printje met een transistor, LEDje en relais die vaak voor Arduino gebruikt wordt), die aansluit op de GPIO pinnen van de Raspberry. Dan kan ik door het sluiten van het relais, en het daarmee verbinden van de 2 DIGI-pinnen iets op de thermostaat triggeren toch? Of is een relais overkill, en kan een optocoupler ook 2 draden met elkaar 'verbinden'?

Ik kan dan geen setpoint instellen ofzo, maar als ik instel dat hij bij verbinden van dat contact naar 19 graden moet stoken dan vind ik het allang prima.

Iemand nog ideeën hierover?

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2014 15:54]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 09:55
Dat idee had ik ook, maar met de OpenTherm gateway kun je het zelfde bereiken, maar dan met veel meer opties.. Tevens kun je dan op afstand ook de setpoint aanpassen.

Ik laat Domoticz mijn setpoint verlagen als we niet thuis zijn.

[Voor 46% gewijzigd door alberthakvoort op 27-10-2014 16:35]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Klopt, maar die moet ik dan aanschaffen voor €50 euro. Met mijn oplossing ben ik voor <5 euro klaar >:)

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 09:55
Ik zat ermee dat als iemand de setpoint aanpast,, je dit niet op afstand kan aanpassen.. Dan zul je ook een pincode op de iSense moeten zetten.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Je kan op de iSense instellen dat hij bij maken van contact via DIGI-ingang een dagprogramma schakelt. Als ik die gewoon op 19,5 instel... en om 22:00 weer op 15 graden...

Nu alleen nog de vraag of het met een optocoupler kan.

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2014 21:14]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19
ik heb nu 2 draadjes aan de isense hangen.
als ik die 2 door verbind dan gaat hij netjes verwarmen. (dagprogramma)
nu heb ik hem nog niet aan de server hangen omdat ik nog aan het verbouwen ben in die hoek.
bedoeling is om straks te meten wat de retour temperatuur van de vloer verwarming is.
en de CV wat eerder te laten stoppen zodat ik langer de vloer warm kan houden (ik verwacht er eigenlijk geen besparing mee.)
maar ik heb nog niet de tijd gehad om dit ook toe te passen dus ik hang ook een beetje op dit punt vast voor nu.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Cool. Ik ga vanmiddag even grabbelen in m'n voorraad, misschien dat ik ergens een optocoupler kan vinden zodat ik even kan testen.

Ik wil sowieso de 2-aderige draad die nu naar m'n thermostaat loopt vervangen voor een netwerkkabel. Dan heb ik 8 aders tot m'n beschikking.
  • 2 voor thermostaat (OpenTherm)
  • 2 voor ext. ingang
  • nog 4 over om een DS18B20 temperatuursensor aan te sluiten (heeft 3 draden nodig). Dan heeft m'n domotica systeem (Domoticz) ook feedback over de temperatuur.

[Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 12:07]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Gisteravond netwerkkabel getrokken ipv de 2-aderige thermostaatkabel. Ging overigens behoorlijk lastig, 2 bochten waar ik amper doorheen kwam. Volgens mij hebben ze flexbuis gebruikt bij de bouw. Op het gebruik van flexbuis moet echt de doodstraf staan :X :+ , wat een rotspul om naderhand een kabel door te trekken.

Straks even langs de elektronicawinkel kijken of ik een optocoupler (een 4N35 ofzo) kan scoren. En dan vanavond hopelijk op de Pi aansluiten.

DS18B20 ook in de thermostaatbehuizing gemonteerd, dus die kan ik ook zo op de Pi aansluiten.

Edit: Het thermostaat gedeelte werkt :)
Functie: Dagtemperatuur
Tijd open: 0
Tijd dicht: 1

Als ik dan de draden 1 min. tegen elkaar houdt schakelt hij inderdaad over op het dagprogramma *O*
Maar met de Raspberry lukt het nog niet, zie: ThinkPadd in "[GPIO] Raspberry Pi"

[Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2014 20:56]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
De optocoupler die ik had gekocht (TIL111) blijkt te veel stroom nodig te hebben om 'open' te gaan. In combinatie met de Raspberry kan ik er dus ook niks mee. Ik heb op eBay een relaismodule met optocoupler gekocht. Volgens medetweakers in het 'pimatic' topic schijnt die wel te werken met de Pi. Duurt alleen even voordat die binnen is. Daarom heb ik als workaround de relaismodule die ik nog had liggen van een Arduino (en die helaas ook te veel stroom van de Raspberry nodig heeft) aangesloten op een oude 5V telefoonlader. Die geef ik spanning met een KaKu stekkerdoos:
Spanning komt op oplader > relais trekt aan > verbind twee draden thermostaat met elkaar > thermostaat schakelt na 1 min. naar het dagprogramma (19 graden).

Het domotica programma is nu dus rond, ik moet het alleen nog aanpassen zodat het relais door de Pi wordt aangestuurd ipv via een omweg :)

Voor de geïnteresseerden, m'n domotica event (in Domoticz) ziet er zo uit:

Heb de thermostaat net een kwartier geleden aangesloten op deze manier, dus in de komende dagen even zien of het gaat werken.

[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2014 12:27]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 07:48
Om een optocoupler te kunnen gebruiken moet je weten hoe het schema van de isense digi ingang in elkaar zit, en bot gezegd: als je dat zelf niet weet is het simpeler een relais te gebruiken.
relais bestaan trouwens ontzettend klein (smd reedrelais),die kan je in de isense behuizing wegwerken en dan met rechtstreeks uit je pi aansturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ik heb geen flauw idee hoe het in de iSense geregeld is qua hardware. Ik weet alleen dat het een potentiaalvrij contact is. Meestal is dat een open collector ingang toch?

Maar ik houd het bij simpel en foolproof, en verbind de draden via een relais met elkaar. Zo werken de voorbeeld toepassingen (PIR, waterdrukschakelaar) die in de iSense handleiding beschreven staan ook. Gewoon low-tech de draden met elkaar verbinden.

Ik gebruik het nu een week waarbij ik het relais heb gevoed met een 5V telefoonlader, die op zijn beurt spanning krijgt van een 433Mhz KlikAanKlikUit stekkerdoos. Werkt geweldig. Ik kom thuis en thermostaat springt na 1 min. op dagprogramma, als ik van huis wegga dan springt hij op nachtprogramma _O_

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Vandaag dit relais met optocoupler binnengekregen: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Werkt perfect met de Raspberry. Heb hem op GPIO17 aangesloten.
KaKu workaround is nu dus niet meer nodig :)

Je sluit hem aan met drie draden op de Pi:
5V op 5V
GND op GND
Input op een GPIO pin

Vervolgens heb je de beschikking tot een NC en een NO contact (blauwe blokje links). Daarvan pak je het NO contact.

Schema:

[Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2014 10:09]

Anoniem: 551249

alberthakvoort schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:29:
Dat idee had ik ook, maar met de OpenTherm gateway kun je het zelfde bereiken, maar dan met veel meer opties.. Tevens kun je dan op afstand ook de setpoint aanpassen.

[afbeelding]

Ik laat Domoticz mijn setpoint verlagen als we niet thuis zijn.
Klinkt goed, ben zelf ook op zoek naar een sturing voor mijn CV-ketel en heb reeds Domoticz draaien op linux.
Gebruik je zelf de Remeha iSense? En hoe connecteer je de OpenTherm gateway via Domoticz?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:02
Waar je ook eens naar kijken kan is een ESP8266 Serial WIFI Wireless Transceiver. Kost ongeveer 3-4 dollar.

Dat is een klein Wifi boardje (van 1 cm). Deze kun je serieel aan sturen met bijv arduino of raspberry.
Maar nog leuker is dat deze ook een digitale uitgang heeft. Je kan er ook een zelf aangepast programma opdraaien. Bijv een webserver waarmee je de digitale uitgang kan aansturen. Die zou je weer aan de isense kunnen koppelen.
Op deze manier kun je dus via wifi die iSense input sturen zonder dat je een arduino of rasperry nodig hebt.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Dat is een fantastisch idee! Ik kende die module al en had sowieso al de intentie om er eentje te bestellen. Maar nog niet aan gedacht om hiervoor te gebruiken.
* ThinkPad gaat er nu eentje bestellen :9

Edit: Al zit je nog wel met de voeding... Ik had de mogelijkheid om vrij eenvoudig een andere kabel naar m'n thermostaat te trekken, maar als je dat niet hebt wordt het lastig.

[Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2014 20:39]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:27:
Dat is een fantastisch idee! Ik kende die module al en had sowieso al de intentie om er eentje te bestellen. Maar nog niet aan gedacht om hiervoor te gebruiken.
* ThinkPad gaat er nu eentje bestellen :9

Edit: Al zit je nog wel met de voeding... Ik had de mogelijkheid om vrij eenvoudig een andere kabel naar m'n thermostaat te trekken, maar als je dat niet hebt wordt het lastig.
Weet niet wat de input is van die module, ziet er verder vrij zuinig uit qua energie. Zou het mogelijk zijn om dat ding gewoon op de batterijen van de iSense te prakken? Kan je dat ding gewoon onzichtbaar wegbouwen in het bakje van je iSense.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Wifi 24/7 op batterijen gaat niet langer dan enkele dagen werken... Bluetooth al langer maar zou ik toch niet aanraden.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ik lees dingen als 250mA bij WiFi activiteit, dus op batterijen gaat niet lukken. Ik heb gelukkig al een netwekkabel (8 aders) naar de thermostaat liggen. Dus voor mij is het geen probleem. Maar als je die mogelijkheid niet hebt wordt het lastig :p

• Dylantje2
  • Laatst online: 27-05 15:37

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Heeft iemand zoiets ook werkend met een Vaillant ketel?

Ik zou ook al heel blij zijn met een aan/uit op de ketel..
Omdat ik dit ook op mijn pelletkachel ga krijgen.
Pelletkachel aan, cv ketel uit.
En andersom...

Geen dure zwave of openthemr nodig dan...

Scheelt een hoop kost een beetje..

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Welke Vaillant ketel heb je? Als hij OpenTherm kan praten dan kun je er gewoon een iSense thermostaat aanknopen en gaan met die banaan.

50 euro voor een tweedehands iSense (Marktplaats)
2,50 euro voor een relaymodule (met optocoupler, belangrijk!) van eBay

[Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 22:48]

• Dylantje2

Dylantje2

Hij praat zeker opentherm..
Een relaymodule? Wat is een goede of slechte? Aangezien ik voor goud ga als ik het doe.

Heb je dit ook werkend in Domoticz?

Vaillant ecoTEC plus CW4 VHR NL 25-30/5-5

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ik heb deze module gebruikt: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

En ja werkt zeker in Domoticz. Relay sluit je aan op de Pi via GPIO pinnen. Dan een draad naar de thermostaat leggen (ik heb de thermostaatkabel vervangen voor een netwerkkabel zodat ik meer aders tot m'n beschikking heb) en aansluiten op de DIGI-ingang. Andere kant van de draad stop je in schroefterminals van relay module (middelste en buitenste 'normaal-open' contact). Nog ff wat dingen op de Pi instellen om GPIO te kunnen gebruiken, switch in Domoticz toevoegen.

Op de thermostaat even instellen dat extern contact ingeschakeld is, en dat als contact 1 min. gesloten is hij over moet schakelen naar dagprogramma.
Al wou jij iets met houtkachel enzo doen, dus misschien dat het bij jou qua instellingen net even anders moet.

Je zou het trouwens nog eenvoudiger kunnen doen, helemaal buiten Domoticz om. Dan pak je een temperatuurschakelaar die je op de schoorsteenpijp/behuizing pelletkachel maakt. Zoiets als dit: http://www.ebay.com/itm/K...ain_0&hash=item27b4573a1b

Als je dan zorgt dat je eentje neemt die het contact verbreekt als de temperatuur hoger wordt dan kun je het ook op die manier oplossen.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb hier ook de iSense hangen. Ik zou wel op afstand de temperatuur willen kunnen bekijken en regelen, maar dat gaat 'm niet worden met de iSense denk ik?

Te koop....

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Als je dat soort uitgebreidere dingen wilt doen met bijv. Domoticz dan zul je een OpenTherm Gateway moeten kopen.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hmm, todo list blijft groeien :)

Te koop....

• Dylantje2

Dylantje2

@ Thinkpad.
Besteld besteld en besteld...
Mag ik tzt een beetje van je expertise lenen...

Pelletkachel yes....[ http://duroflame.nl/product/duroflame-eco-nl-6 ] Nl spul ...

U2 in het schemaatje?
En hoe heb je die temps switch aangesloten?
Moduleert hij volgens jouw systeem?
En wat schakel ik eigenlijk op deze manier, de ketel of de thermostaat?

Opentherm is overkill, aangezien dat veel sensoren in Domoicz oplecrt, en wat doe je ermee dan he..

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
U2 is het relais. Maar de optocoupler en het relais (U2) zijn dus die module in z'n geheel :P Ik heb het alleen los van elkaar getekend zodat het duidelijker is wat het doet.

Op deze manier schakel je de thermostaat. Dat vond ik ook het mooie van mijn oplossing, want de thermostaat blijft altijd de baas. Als de Pi vast zou lopen en de thermostaat aan zou laten staan, ergste wat kan gebeuren is dat hij de hele dag de ingestelde temperatuur blijft handhaven.

Met een relais direct aan je ketel zou het kunnen dat hij constant blijft verwarmen, en je thuiskomt in een huis van 30 graden ofzo.

Die temperatuur switch gebruik ik niet, was meer een ideetje voor jou ;) Als je die gebruikt zou je de relaymodule kunnen laten vervallen opzich.

Anoniem: 467749

Goed leesspul. Ga ik gebruiken voor mijn project.

Mijn project is om via de Pi zoneverwarming te maken in huis. Dit zal ik in stappen moeten doen en ook familie-proef.

zone 1 is beneden met vloerverwarming en soms de houtkachel aan (dat geeft dus last in zone 2)
zone 2 is boven met de rest

Thermostaat is aan/uit in zone 1. Pi zit in de meterkast.

Ik dacht eraan de vloerverwarmingspomp te schakelen door de sensor op temperatuur (er zit een schakelklok op temperatuur aan) te regelen via de Pi als beneden geen warmte nodig is maar boven wel. Deze schakelaar zit dichtbij de Pi dus dat moet met een relais te regelen zijn. Is ook low voltage.

Ik dacht aan een extra thermostaat (aan/uit) in zone 2 voor boven die de warmtevraag daar moet reguleren. Deze parallel schakelen over de andere thermostaat. Die kabel valt waarschijnlijk wel mooi te trekken naar een van de kamers.

Beide thermostaten wel via de Pi overriden middels aan/uit (relais). In eerste instantie via webinterface te schakelen en misschien later ook via temperatuur sensoren.

Uitdaging is het trekken van een kabel van meterkast naar cv. Er zit geen leiding dus ik vermoed iets via de gasleiding (tussen mantel en leiding zit wat ruimte) of via de electriciteitsleiding. Via deze lijn moeten de beide Thermostaat relais aangestuurd worden. Of iets draadloos dat via de 24V door CV gevoed wordt (of gewoon op stekker). Dat laatste lijkt me wat degelijker, maar wel iets duurder in aanschaf en gebruik (beetje stroom). Kan eventueel ook de Pi in de meterkast zetten, maar dan moet ik t LAN weer regelen.

CV is Intergas HR22. Deze kan ik ook natuurlijk zelf via relais aan/uit zetten, maar dan moet ik een goede kill-switch hebben buiten de Pi. Daarbij mag ik overigens de verbinding niet zonder weerstand kortsluiten (max 0,1A over 24V). Oftewel wat te veel gepruts direct op de ketel. Ik ben geen super electricien.

Volgens mij staan voldoende ingrediënten voor goedkope switching in dit draadje. Nu alleen de tijd nog ff.

Groet

Tom

• Deshke
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-04-2020
Kheb in mijn nieuwe huis ook een iSense hangen en zou die ook van buitenaf willen kunnen benaderen maar ik hoor het in Keulen donderen als jullie die componenten bezig zijn :) ik heb nog serieus wat leeswerk te gaan.

Heb wel 2 pi's draaien maar vb nog niet met die extra pinnen gewerkt :)
Maar deze thread kan later voor mij nog zeer nuttig zijn thinkpad 👌

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Bedankt voor de interesse.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de oplossing al een maand niet meer gebruik. Nadeel is namelijk dat de ketel pas begon met verwarmen als we thuiskwamen. Opzich was het wel snel warm, maar het huis voelde dan nog 'kil' aan. Meubels waren ook nog een stuk kouder dan de kamer.

Ik doe het nu gewoon weer op het klokprogramma. Dan warmt de woonkamer rustiger op waardoor meubels meer tijd hebben om warmte op te nemen. Ook is dit zuiniger qua stookgedrag denk ik.

• Deshke
Hmm das genoteerd ! Dan moet ik zelf al niet meer tegen die muur lopen :)

Ik wou gewoon de mogelijkheid hebben als ik een keer de verwarming vergat af te zetten ik die vanop afstand kon uitschakelen via smartphone ofzo. Das nog een Pi kopen dat ik via een eigen gemaakte site command kon laten sturen naar de isense enz zat in die richting te denken.

Klokprogramma it is ! Even een andere vraag. Kan ik mijn verbruik opvragen of loggen vanuit de isense? Dan kan ik dat eens op de proef stellen( wat zuiniger is)

[Voor 19% gewijzigd door Deshke op 29-01-2015 23:37]

• Deshke
Ps: ben ook een werkende domoticz package aan het zoeken voor op mijn synology. Als die bestaat ben ik vertrokken

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Volgens mij kun je de iSense ook wel instellen dat je het huidige programma onderbreekt o.i.d. Heb er nog niet weer naar gekeken eigenlijk.

In de handleiding (blz 25/26) staat beschreven wat de mogelijkheden van de DIGI-ingang zijn.

Anoniem: 254304

Sinds maanden gezeur met de icy slimme thermostaat. Zit.nu te denken aan de isense en wil hier een mini pir in verwerken. En dus rechtstreeks aansluiten op de digi ingang.

Kan een van jullie mij helpen met de boodschappen lijst?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ik denk dat je aan:
een PIR
een optocoupler (de ingang op thermostaat is potentiaalvrij, je mag er dus geen spanning op zetten)
een voeding voor de PIR + optocoupler
een weerstandje
wat draden

genoeg hebt.

• Deshke
mijn plan is momenteel aan men remeha Calenta boiler + iSense thermostaat een raspberry pi te hangen met domoticz op. Waartussen een Opentherm-Gateway (kost wel 90 eur voor gesoldeerd) hangt zodat ik de thermostaat van op afstand kan besturen.

• Deshke
Thinkpad misschien kan jij mij helpen met mijn problemke ivm Remeha Calenta + iSense thermostaat aub :)
Temperatuur is ingesteld op 15°C en zou normaal pas moeten aanschieten om 18:00 om te branden naar 20°C.

(hier is een foto van de iSense : https://www.dropbox.com/s...5%2016%2025%2045.jpg?dl=0 )

Waarom is het nu dan aan het branden (kan je zien aan de temperatuur en icoontjes) om 16:23 uur ?
Ik heb dit al een paar keer gemerkt dus dit gebeurt niet eenmalig :/

Thanks in advance people !

[Voor 10% gewijzigd door Deshke op 10-02-2015 17:28]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Link naar het plaatje doet het niet.

Hij begint alvast met rustig opwarmen. Dit is zuiniger dan ineens volle bak te moeten opwarmen. Ergens in de instellingen kun je een setting aanpassen van de maximale opwarmtijd o.i.d. Ik had die op 2 uur staan, dat was genoeg voor mijn woning.

Verdere vragen over de iSense in het algemeen graag in een eigen topic, dit topic is bedoeld om de aansturing m.b.v. DIGI-ingang te bespreken.

• Deshke
klopt! mijn excuses

Anoniem: 477788

Deshke schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:41:
Ps: ben ook een werkende domoticz package aan het zoeken voor op mijn synology. Als die bestaat ben ik vertrokken
Sinds een paar dagen heeft SynoCommunity een werkende Domoticz package, mocht je die nog niet tegengekomen zijn.

• Deshke
Jep ook gezien maar toch bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjerkhazeveld
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 07:29
Beste Thinkpad,

Interessant idee, heb zelf net mijn RPI "omgebouwd" van HTPC naar domotica server. Nu maar eens gaan bedenken wat ik allemaal wil........Als het maar zorgt voor energiebesparing en of monitoring van de zonnepanelen ben ik allang blij.
Ik heb een Remeha ketel met een iSense en dit lijkt mij wel een aardig beginnersproject. Ik heb wel wat vragen over jouw ervaringen...

Extra aders van de thermostaat naar de ketel liggen er al, maar de RPI hangt in de meterkast, kabel trekken vanuit de meterkast wordt een heel gedoe. Is er niet een relais oid van KaKu oid? Dan kan ik draadloos het relais boven bedienen.

Jij zegt dat je het systeem niet meer gebruikt ivm opwarmen. Snap helemaal wat je bedoelt, maar kun je dan niet via de app van Domoticz dit relais schakelen? De verwarming kan je dan al aanzetten bij het vertrek vanaf het werk...

Lijkt mij echt leuk om hier mee te starten, of zie je andere mogelijkheden waar ik beter eerst mee kan beginnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Tjerkhazeveld schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:30:
[...]
Is er niet een relais oid van KaKu oid? Dan kan ik draadloos het relais boven bedienen.
Volgens mij kan je bijv. een ACM-1000 van KaKu 'potentiaalvrij' maken. Zoek hier: HomeWizard; domotica middels je smartphone eens op 'potentiaalvrij'. Wat je met het uitvoeren van die modificatie doet, is zorgen dat het geen relais geen 230V meer op z'n uitgang zet (en daarmee je iSense zou frituren), maar alleen twee pinnen met elkaar verbind. Precies wat je zoekt voor de iSense dus
Jij zegt dat je het systeem niet meer gebruikt ivm opwarmen. Snap helemaal wat je bedoelt, maar kun je dan niet via de app van Domoticz dit relais schakelen? De verwarming kan je dan al aanzetten bij het vertrek vanaf het werk...
[...]
Dat vraagt discipline omdat je het handmatig moet doen. En dan komt de klad erin :+ Heb nu een Honeywell hangen die ook verbonden is met Domoticz: productreview: Honeywell Round Connected Modulation review door ThinkPad

Verder gewoon meelezen in het Domoticz topic hier en op het Domoticz forum (domoticz.com/forum). Bij die laatste is ook een 'Show your projects' sectie waar genoeg leuke projectjes voorbijkomen.

Succes!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57
Ik heb een Isense van MP gehaald om mijn standaard thermostaat te vervangen en middels een sonoff relais de digi ingang te gebruiken icm Domotica. De thermostaat is versie v28 en heeft inderdaad 4 terminals: 2x opentherm en 2x DIGI ingang.
Nu zit onderstaande handleiding erbij, hier wordt de digi ingang wel genoemd bij de specificaties maar de menu instellingen nergens beschreven.

Een tweede handleiding geeft deze informatie wel, MAAR deze menu's heb ik niet op mijn thermostaat... zitten deze ergens verborgen? Is de digi ingang niet actief op mijn versie van de Isense? Help.
Het leek mij ideaal om nog even zonder OTGW wel remote controle te hebben over de thermostaat.

Remeha manual nieuw
https://www.remeha.nl/-/m...ershandleiding_iSense.pdf

Remeha installatie manual, digi ingang pag 25
https://www.remeha.co.uk/...lation-service-manual.pdf

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49
Je moet bij gebruikersinstellingen het niveau op uitgebreid zetten ipv standaard. Heb hier een v19, die heeft gewoon een digi optie in het installateursmenu.

• Geronimoos
Pfff, zo simpel... bedankt voor je snelle reactie.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 15:38
Geronimoos schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:46:
Ik heb een Isense van MP gehaald om mijn standaard thermostaat te vervangen en middels een sonoff relais de digi ingang te gebruiken icm Domotica. De thermostaat is versie v28 en heeft inderdaad 4 terminals: 2x opentherm en 2x DIGI ingang.
Nu zit onderstaande handleiding erbij, hier wordt de digi ingang wel genoemd bij de specificaties maar de menu instellingen nergens beschreven.
Welke Sonoff ga je gebruiken? Volgens mij hebben ze allemaal 230VAC op de aansluitpunten staan als het relais gesloten is. Dat gaat die Remeha vast niet overleven.

• Geronimoos
Er is middels een Sonoff met potentiaal vrije contacten, de nieuwe 4ch Pro.
Je kan een standaard Sonoff modificeren zodat het relais ook los van het net komt te staan. Je moet dan 2 baantjes op de print onderbreken.
Alternatief is een Wemos esp8266 bordje met een relais uitgang aangesloten, deze is gewoon gevoed uit een 5v usb voeding.

[Voor 7% gewijzigd door Geronimoos op 24-10-2017 20:17]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• JandB
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 21:54
Sorry dat ik reageer op dit oude draadje maar ik kom er niet uit.
Ik heb:
+ Domoticz op RPi 3B+ (incl WiFi)
+ RFXCOM 433 MHz
+ iSense en iBase voor Remeha ketel

De combinatie iSense en iBase werken prima samen. Evenals de RPi met andere Domoticz apparatuur.

Maar nu zou ik graag de ketel willen koppelen aan de Domoticz.
Ik begreep dat de iSense en iBase via Wifi koppelen en OTGW 'spreken'.

Enige tips hoe dit op te lossen?
Alvast bedankt.

• migjes
  • Laatst online: 12:19
@JandB
(pasop er zijn meer verschillende isense thermostaten, dus het kan iets verschillen met de verzie die jij hebt.)

de isense heeft een aansluiting voor de openterm kabel + een digi ingang.

de digi ingang, kun je 2 kabeltjes aan maken.
verbind je de 2 kabels met elkaar door, dan kun je de termostaat zo instellen dat hij van laag temperatuur (v.b. 17 graden) naar hoog temperatuur gaat (v.b. 20 graden).
dus een simpel koppeling met een systeem is dan mogenlijk.

(ik denk dat jij de digi ingang van je ibase moet gebruiken.
maar ik ken zelf de ibase niet.
dus lees die handleiding daar staat alles in.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 12:01
Voor hen die, net als ik, dit onderwerp vinden op zoek naar een oplossing voor hun Celcia 20 in combinatie met Home automation: ik heb een setje Shelly 1's gekocht[1] en een simpele low-power 24V ACDC adapter[2]. De adapter in m'n ketel gehangen, vlakbij de OpenTherm leads. Ik had een 4 aderige enkelkern telefoonkabel naar m'n thermostaat liggen, dus twee aders over. Over die twee vrije aders de 24V van de adapter gezet en in de hollewanddoos van m'n Celcia 20 de Shelly verstopt. Deze loopt ook prima op 24VDC. Shelly gekoppeld via MQTT broker en daarna in HomeAssistent een automation geschreven die op basis van presence detection de digi-in van m'n Celcia kortsluit om verwarming aan te zetten.

Helaas is de Shelly met z'n 1W verbruik net niet geschikt om rechtsreeks uit de OpenTherm te voeden.

[1] https://shelly.cloud/shelly1-open-source/
[2] https://www.allekabels.nl...ator-led-verlichting.html
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee