Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 2 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39
Toch is een delta T van 6 graden met radiatoren veel te laag naar mijn idee. Als een installatie waterzijdig is ingeregeld en vermogen, temperatuur en pompsnelheid zijn op elkaar afgestemd, dan hoort het verschil tussen aan en afvoer toch minimaal 10 maar vaker nog rond de 20 te zitten?

De ecolution is bij mij inderdaad tijdens de bouw geïnstalleerd als meerwerk door hetzelfde bedrijf als de ketel. Inventum kwam langs om de installatie te keuren, dus ik neem aan dat het goed zat. De vloerverwarming is wel door een ander bedrijf geïnstalleerd, waarover ik niet erg te spreken was. Ik moest ze er op wijzen dat aanvoer en retour in badkamer verkeerd om waren aangesloten op RTL ventiel en ze wisten niet op welke stand de bypass moest staan. Ook wisten ze niet wat een ventilatiewarmtepomp was en hoe dat het beste met vloerverwarming moest worden gebruikt. Daarom probeer ik met behulp van forums als deze de boel een beetje goed af te stellen :-).

Ik ga net als jou van de week even van die isolatiebuizen om de kale cv leidingen op zolder doen. En een jasje van steenwol om de buizen in de kruipruimte, want die voelden goed warm van de buitenkant.

Was die 10 graden koudgastemperatuur trouwens nog hoger dan bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Oef, wat is er veel gepost. Paar dingetjes:

- Voor isolatie van verwarmingsbuizen kun je extra om die dikke foambuizen ook reflecterende Tonzon bandagefolie wikkelen. Er is ergens een filmpje van te zien, vermoedelijk op de Tonzon-site.

- Aansluiten van de Ecolution op de cv-ketel is volgens mij niet voor ieder type cv-ketel hetzelfde. Vraag mij niet naar details. Er bestaan tabelletjes voor. O.a. afhankelijk van of ze wel of niet een driewegklep hebben, whatever that may be.

- Absoluut en relatief gasverbruik. Mijn conclusie is dat de graaddagenmethode van mindergas.nl gewoon niet handig is bij combinatie van hr-ketel met warmtepomp. Is het warm dan is je verbruik per graaddag heel erg laag, is het koud dan schiet het omhoog. Het klopt gewoon niet.

- Onder het motto 'stomme vragen bestaan niet': op welke leiding moet de sensor van de pompschakelaar van de vloerverwarming zitten? Is dat de leiding waar de thermostaatknop op zit of die andere?

[ Voor 3% gewijzigd door mv8tekst op 19-01-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Ik zal eens kijken naar Tonzon bandagefolie. Ook heb ik een lading digitale thermometers besteld met sonde op dx.com. Die dingen zijn nog geen 3$ per stuk en tot op 0.1C nauwkeurig (wel eerst even met elkaar calibreren natuurlijk). Leuk om op je aanvoer en retour te plakken naast de ketel en bij de vloerverwarming.

De sensor van de pompschakelaar moet op de aanvoerleiding voordat hij de verdeler ingaat.

Het verlagen van de 0_0 stand naar 12 volgens mij effect gehad. Zaterdag en zondag waren vrij goed te vergelijken met elkaar qua buitencondities. Zaterdag was het verbruik nog 2.69m3, waarbij de binnentemperatuur regelmatig doorschoot naar 20.5C. Zondag was het verbruik 1.43m3!

Nu is de thermostaat nog aan het bijleren en op het gasverbruik is met een vwp inderdaad niet stabiel als je per dag kijkt. Maar toch lijkt het me leuk als het verbruik zo rond de 2m3 bij 15 graaddagen blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07-2023
mv8tekst schreef op zondag 19 januari 2014 @ 23:08:
Oef, wat is er veel gepost. Paar dingetjes:

- Voor isolatie van verwarmingsbuizen kun je extra om die dikke foambuizen ook reflecterende Tonzon bandagefolie wikkelen. Er is ergens een filmpje van te zien, vermoedelijk op de Tonzon-site.

- Aansluiten van de Ecolution op de cv-ketel is volgens mij niet voor ieder type cv-ketel hetzelfde. Vraag mij niet naar details. Er bestaan tabelletjes voor. O.a. afhankelijk van of ze wel of niet een driewegklep hebben, whatever that may be.

- Absoluut en relatief gasverbruik. Mijn conclusie is dat de graaddagenmethode van mindergas.nl gewoon niet handig is bij combinatie van hr-ketel met warmtepomp. Is het warm dan is je verbruik per graaddag heel erg laag, is het koud dan schiet het omhoog. Het klopt gewoon niet.

- Onder het motto 'stomme vragen bestaan niet': op welke leiding moet de sensor van de pompschakelaar van de vloerverwarming zitten? Is dat de leiding waar de thermostaatknop op zit of die andere?
@mv8tekst
Ik heb van het isoleren van de radiatoren nog een rol tonzon-radiatorfolie over. Zou je die ook kunnen gebruiken voor de buizen?
Die tonzon-folie om achter op de radiatoren te plakken werkt goed. De muur voelt niet meer warm, terwijl je niets van de folie ziet omdat hij tegen de radiator is geplakt. Misschien verlies ik daardoor wel een beetje radiatorcapaciteit aan de achterkant van de radiatoren.

Het aansluiten van de keerklep is inderdaad verschillend per CV-ketel (dat is om te voorkomen dat de ecolution water gaat pomper door de CV-ketel heen), maar verder zou de aansluiting wat betreft aanvoer/retourleidingen gelijk moeten zijn volgens de installatiehandleiding. Als de Ecolution parallel staat aangesloten zoals beschreven, dan werkt hij gewoon als een 2e warmtebron, die onafhankelijk van de CV zijn water via de koudere retrourleiding aantrekt en via de warmere aanvoerleiding weer terug in het systeem brengt. Als je hem anders zou aansluiten, dan zou hij als een soort voorverwarming van het CV-water t.b.v. de CV-ketel gaan functioneren. Dat gaat niet omdat hij het water niet door de CV zou kunnen pompen als de CV-pomp niet aan staat.

Goed te lezen dat bij jou ook het verbruik per graaddag beduidend lager is bij hogere buitentemperaturen dan bij lagere temperaturen. Zou dat aan de Ecolution liggen? Ik zie bij voorgaande jaren (zonder Ecolution) ook per maand wisselingen in m3/graaddag. Hoe is dat bij anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:55:
Toch is een delta T van 6 graden met radiatoren veel te laag naar mijn idee. Als een installatie waterzijdig is ingeregeld en vermogen, temperatuur en pompsnelheid zijn op elkaar afgestemd, dan hoort het verschil tussen aan en afvoer toch minimaal 10 maar vaker nog rond de 20 te zitten?

De ecolution is bij mij inderdaad tijdens de bouw geïnstalleerd als meerwerk door hetzelfde bedrijf als de ketel. Inventum kwam langs om de installatie te keuren, dus ik neem aan dat het goed zat. De vloerverwarming is wel door een ander bedrijf geïnstalleerd, waarover ik niet erg te spreken was. Ik moest ze er op wijzen dat aanvoer en retour in badkamer verkeerd om waren aangesloten op RTL ventiel en ze wisten niet op welke stand de bypass moest staan. Ook wisten ze niet wat een ventilatiewarmtepomp was en hoe dat het beste met vloerverwarming moest worden gebruikt. Daarom probeer ik met behulp van forums als deze de boel een beetje goed af te stellen :-).

Ik ga net als jou van de week even van die isolatiebuizen om de kale cv leidingen op zolder doen. En een jasje van steenwol om de buizen in de kruipruimte, want die voelden goed warm van de buitenkant.

@Hemmer02

Ik had ook het idee dat het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour te laag was. Dat verschil is er wel pas wanneer de temperaturen hoger worden. Aan het begin als de CV aanspringt is het verschil ook groter.

Installateurs hebben weinig ervaring met de Ecolution / VWP in zijn algemeenheid. Bij mij heb ik ook de menu-instellingen zelf moeten tunen. Voor de installateur was het enkel buizen aansluiten en stekker insteken.

De temperaturen in het 0_1 menu bij mij zijn meestal:
1=19 ( 's nachts 18 )
2=4 ( 's nachts 2 / 3 )
3=11 ( 's nachts 9 / 10 )
4=64 ( wisselt meer afhankelijk van warmwaterbedrijf of CV-bedrijf )
5=27 ( bij langdurig alleen Ecolutionbedrijf )
6=30 ( bij langdurig alleen Ecolutionbedrijf )

Ik zal ook eens een tekening proberen te maken hoe de leidingen zijn aangesloten tussen de 2 apparaten. Dat is misschien duidelijker dan aanvoer/retour etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Die waardes van uitblaas/koudgas temperatuur zijn vergelijkbaar met die van mij, al is die van mij nog 1 graadje lager. Ik ben benieuwd of ik ook een AP3 ga krijgen wanneer ik 1 graad nachtverlaging ga toepassen over een periode van 19 uur.

Op dit moment is mijn hoogste gasverbruik per uur 's nachts tussen 12 en 8. Dit voelt een beetje contraproductief omdat we dan liggen te slapen en het liever koel in huis moet zijn.

Kan iemand van jullie vertellen wat het effect op de normaal redelijk constante lijn per uur van gasverbruik zonder nachtverlaging is? Dus hoe lang het duurt voordat 0.5 of 1 graad nachtverlaging is gehaald en de ketel weer begint met bijwarmen? En wat het verbruik in de uren van opwarming is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:38:
@antoine
Die waardes van uitblaas/koudgas temperatuur zijn vergelijkbaar met die van mij, al is die van mij nog 1 graadje lager. Ik ben benieuwd of ik ook een AP3 ga krijgen wanneer ik 1 graad nachtverlaging ga toepassen over een periode van 19 uur.

Op dit moment is mijn hoogste gasverbruik per uur 's nachts tussen 12 en 8. Dit voelt een beetje contraproductief omdat we dan liggen te slapen en het liever koel in huis moet zijn.

Kan iemand van jullie vertellen wat het effect op de normaal redelijk constante lijn per uur van gasverbruik zonder nachtverlaging is? Dus hoe lang het duurt voordat 0.5 of 1 graad nachtverlaging is gehaald en de ketel weer begint met bijwarmen? En wat het verbruik in de uren van opwarming is?
Nou is de nachtverlaging bij ons maar naar 19 graden. Die 19-graden wordt doorgaans niet gehaald omdat de Ecolution het huis op die temperatuur kan houden. Ik heb nog geen gasverbruik gezien tussen 22.00 en ca. 5.00 uur. Dat is voordat de thermostaat gaat aanwarmen. (bij ons staat de thermostaat zodanig ingesteld dat hij om 6.30 resp. 8 uur (weekend) 20,2 graden bereikt heeft. Afhankelijk van de temperatuur in huis zal de thermostaat zo rond 1 uur eerder beginnen met stoken. )

Je vraag over het effect van de duur van de nachtverlaging is sterk buitentemperatuurafhankelijk.
Als het buiten koud is kan de kamerthemperatuur op 1 uur tijd wel 1 graad zakken. Als het niet zo koud is zie ik dat de kamerthemperatuur na 1 uur misschien 0,2 of 0,3 graden is gedaald.

Zeker bij vloerverwarming moet je de afweging maken of je het beton wilt laten afkoelen en dus meer gas gaat verbruiken 's ochtends om het huis weer op de gewenste temperatuur te krijgen of dat je gedurende de nacht een beetje gas extra per uur verstookt om zodoende 's ochtends niet die boost nodig te hebben.
Ik zou zeggen probeer het eens uit (beginnend met extreme waarden van bijv. 18 graden nachtverlaging zodat het effect goed zichtbaar is en dan finetunen). Mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt. Maar onze nachtverlaging bedraagt ca. 7 uur. Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als je sowieso overdag ook geen verwarming aan hebt. Ik las ergens 19 uur nachtverlaging in dit forum. Dan lijkt het mij logisch dat je minder verbruikt dan door te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:55:

@Hemmer02

In de bijlage een plaatje van hoe de buizen bij mij zijn aangesloten. Ben benieuwd of dat anders is dan bij anderen? Op de ecolution corresponderen de aansluitpunten met de 4 aansluitpunten als je vanonderen aan de voorkant van de Ecolution kijkt (rechtsachter 2 aansluitingen voor sanitair-water) en linksvoor 2 aansluitingen voor cv-water).

Klik op onderstaande link voor het plaatje.

https://drive.google.com/...BYWNURzA/edit?usp=sharing

[ Voor 14% gewijzigd door antoinevromen op 20-01-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Tussen ons twee is het inderdaad moeilijk vergelijken ivm radiatoren tov vloerverwarming. De vloerverwarming reageert op zich nog redelijk snel, omdat het een zwevende plak beton van maar 5cm is welke op een laag van 5cm EPS isolatie met folie ligt. De warmte wordt nog wel even tegengehouden door 13mm parket, maar het kan uiteindelijk maar een kant op en dat is naar boven :-). Mijn buurman heeft de leidingen ingefreesd en daar duurt het aanzienlijk langer omdat er 20cm beton opgewarmd moet worden. Al voel je de warme vloer wel beter met plavuizen.

De link kan ik helaas niet openen. Maar bij mij is de ecolution geinstalleerd als het eerste schema in de installatiehandleiding. Is dat bij jou hetzelfde?

Als mijn thermometers binnen zijn dan zal ik hier posten wat het verschil is in warmteverlies tussen ongeisoleerde leidingen en geisoleerde leidingen. Dus meten op retour ecolution t.o.v. aanvoer vloerverwarming en retour vloerverwarming t.o.v. aanvoer ecolution. Want in een normale situatie waar de aanvoer 50 graden is, maakt een halve graad warmteverlies nauwelijks verschil. Maar als de vwp het water maar 3 graden opwarmt, staat een halve graad ruwweg gelijk aan 15% warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:31:
@antoine
Tussen ons twee is het inderdaad moeilijk vergelijken ivm radiatoren tov vloerverwarming. De vloerverwarming reageert op zich nog redelijk snel, omdat het een zwevende plak beton van maar 5cm is welke op een laag van 5cm EPS isolatie met folie ligt. De warmte wordt nog wel even tegengehouden door 13mm parket, maar het kan uiteindelijk maar een kant op en dat is naar boven :-). Mijn buurman heeft de leidingen ingefreesd en daar duurt het aanzienlijk langer omdat er 20cm beton opgewarmd moet worden. Al voel je de warme vloer wel beter met plavuizen.

De link kan ik helaas niet openen. Maar bij mij is de ecolution geinstalleerd als het eerste schema in de installatiehandleiding. Is dat bij jou hetzelfde?

Als mijn thermometers binnen zijn dan zal ik hier posten wat het verschil is in warmteverlies tussen ongeisoleerde leidingen en geisoleerde leidingen. Dus meten op retour ecolution t.o.v. aanvoer vloerverwarming en retour vloerverwarming t.o.v. aanvoer ecolution. Want in een normale situatie waar de aanvoer 50 graden is, maakt een halve graad warmteverlies nauwelijks verschil. Maar als de vwp het water maar 3 graden opwarmt, staat een halve graad ruwweg gelijk aan 15% warmteverlies.
@Hemmer02
Ik heb het plaatje op mijn eigen webspace gehost. Nu zou je het wel moeten kunnen zien.

Ik ben wel benieuwd naar die resultaten van het isoleren van de buizen. Omschoon ze bij ons voornamelijk op zolder liggen is die radiatorfolie misschien een optie om rond de schuim-buizen te maken.

@Hemmer02
Je schreef "Maar er zit volgens mij een verschil met hoe de ecolution bij jou en mij is aangesloten. De aanvoer van de ecolution hoort op de retourleiding van het circuit. Is dat bij jou het geval?"
Misschien bedoel je hetzelfde als ik in onderstaande tekening heb staan. De term werkt volgens mij verwarrend. Bedoel je daarmee de leiding waarmee het water naar de Ecolution instroomt of de leiding waarmee het water vanuit de Ecolution naar de radiatoren wordt gevoerd?
Bij mij is dus de retourleiding van de radiatoren aangesloten op de ingaande kant van de Ecolution en de uitgaande kant van de Ecolution is aangesloten op de toevoerleiding naar de radiatoren toe.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/antoine.vromen/plaatje.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door antoinevromen op 20-01-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Er zijn overigens al andere mensen die het warmteverlies van CV buizen hebben berekend vind ik na even googlen. Voor een 22mm buis komt dit neer op ongeveer 0.5W per graad verschil per m buis. Met normale buisisolatie wordt dit verminderd met 25%, met 20mm glaswol 50% etc.

Bron: http://www.olino.org/arti...teverlies-in-buisisolatie

Bij mij is de met alleen de ecolution werkend aanvoer 27C en retour ongeveer 24C. 7m is ongeisoleerd door een zolder van 17C, 6m met buisisolatie door de kruipruimte van 7C (afhankelijk van buitentemperatuur).

Dus het warmteverlies van de ruimtes waar ik bij kan is theoretisch:
- zolder aanvoer (27 - 17) x 7 x 0.5 = 35W
- kruipruimte aanvoer (27 - 7) x 6 x 0.375 = 45W
- kruipruimte retour (24 - 7) x 6 x 0.375 = 38.25W
- zolder retour (24 - 17) x 7 x 0.5 = 24.5W

Totaal 142W verlies in een ronde van het verwarmingscircuit (10% vermogen vwp). Als ik de temperatuur zou laten oplopen tot 32 graden met een pompschakelaar, dan is dit zelfs 200W (ruim 0.5m3 gas per dag). Dit verminderen met 75% door isoleren cv buizen levert tijdens 6 maanden stookseizoen theoretisch 70m3 besparing aan gas op.

Kan iemand deze theorie valideren?

@antoine
Bij mij is de installatie toch hetzelfde als bij jou met twee uitzonderingen: Er zit een terugslagklep vlak onder de rode lijn vanaf de cv ketel zodat de vwp geen water de cv ketel inpompt. Maar misschien zit die er bij jou ook? En de afvoer van de douche gaat door een 2m warmtewisselaar heen, welke het koudwater van buiten ongeveer 20C opwarmt voordat het in de ecolution terechtkomt. Dit zorgt ervoor dat het warmwaterbedrijf van de ecolution verkort wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door hemmer02 op 20-01-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:42:
@antoine
Bij mij is de installatie toch hetzelfde als bij jou met twee uitzonderingen: Er zit een terugslagklep vlak onder de rode lijn vanaf de cv ketel zodat de vwp geen water de cv ketel inpompt. Maar misschien zit die er bij jou ook? En de afvoer van de douche gaat door een 2m warmtewisselaar heen, welke het koudwater van buiten ongeveer 20C opwarmt voordat het in de ecolution terechtkomt. Dit zorgt ervoor dat het warmwaterbedrijf van de ecolution verkort wordt.
Oke. Goed dat in elk geval de aansluiting identiek is. Ik meen dat bij ons ook die terugslagklep erin zit ofschoon in de installatiehandleiding voor ons type CV dat eigenlijk niet hoeft omdat daar al zo'n terugslagklep in de CV zelf zit. (er staat in de installatiehandleiding van de Ecolution achterin een lijstje, waar Marjan ook al naar verwees). Wij hebben een Remeha Avantal CW4

Over zo'n Douchewater-warmtewisselaar heb ik ook al meer gelezen, maar vind ik teveel rompslomp om in een bestaande badkamer proberen in te passen.

De temperaturen van de Ecolution van jou lijken mij aan de lage kant (zal wel door de ongeisoleerde buizen in de kruipruimte liggen). De meeste anderen waarmee ik heb gecorrespondeerd hadden ook zo'n 27 ingaand en 30 uitgaand. Zijn die temperaturen die jij schrijft zelf gemeten of de waarden zoals je ze in het menu 0_1 van de Ecolution uitleest (die waarden zouden bij ons allemaal identiek geijkt moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Dat zijn de waardes uit het 0_1 menu van de ecolution. Let wel dat op dit moment mijn vloerverwarmingspomp nog constant draait waarbij de in- en uitvoer bijna hetzelfde zijn. Die 24 graden is dus ook de temperatuur van de vloer. Als de vloertemperatuur 27 graden zou zijn, dan wordt het in huis 23 graden en dat vind ik wel erg warm :-).

Als ik vanavond mijn pompschakelaar installeer zal de temperatuur hoger komen te liggen, waarbij ook de delta T van de aanvoer en retour van de verdeler hoger zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:44:
Dat zijn de waardes uit het 0_1 menu van de ecolution. Let wel dat op dit moment mijn vloerverwarmingspomp nog constant draait waarbij de in- en uitvoer bijna hetzelfde zijn. Die 24 graden is dus ook de temperatuur van de vloer. Als de vloertemperatuur 27 graden zou zijn, dan wordt het in huis 23 graden en dat vind ik wel erg warm :-).

Als ik vanavond mijn pompschakelaar installeer zal de temperatuur hoger komen te liggen, waarbij ook de delta T van de aanvoer en retour van de verdeler hoger zal worden.
@Hemmer02

Toch raar effect met zo'n vloerverwarming, Dat 27 graden van de vloer zo'n hoge binnentemp. geeft. Bij mij draait de Ecolution-pomp ook constant het water door de radiatoren te pompen, maar met 30 graden radiatortemperatuur kan ik het huis niet op een hogere temperatuur houden dan zeg 19,4 graden.
Wel hoeft de CV in geval van bijstoken het water minder te verwarmen.

Hoeveel is trouwens de aanzuigtemperatuur van de lucht in het 0_1 menu van de Ecolution?
Je schreef de uitblaaslucht was 3 en de koudgas 11.

Jij had toch ook radiatoren meen ik gelezen te hebben. Komt het omdat de thermostaat beneden hangt dat de CV niet zo hoog het water opstookt. Ik meen ook gelezen te hebben dat je de CV-temperatuur op 65 had staan. Dan moet toch ergens de retourtemperatuur ook boven de 50 komen als het kouder wordt lijkt mij. Dan moet je uiteindelijk toch ook AP4 krijgen of blijft jouw retourwatertemperatuur altijd zo laag (ca. 40 graden)? Ik vraag mij dan af waar en hoe de CV die warmte dan kwijt raakt tussen 65 en 40 graden (delta T van 25) als het water in je vloer niet boven de 24 uit mag komen omdat het dan te warm wordt beneden?

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 20-01-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
De oppervlakte voor afgifte van mijn 'radiator' beneden is 70m2. Dan kan je dus met een lagere temperatuur af :). Ook is de kamertemperatuur bij radiatoren hoger bij het plafond en lager bij de grond. Dit is andersom bij vloerverwarming.

Ik heb alleen radiatoren op de slaapkamers, maar die staan op thermostaatstand 1 (15 graden) en voelen altijd koud aan. De warmte die door de deuren lekt is met deze buitentemperatuur voldoende om het daar 16-17 graden te krijgen. Ik heb een open trapgat vanuit de kamer, vandaar...

De pomp op de vloerverwarmingverdeler mengt het retourwater standaard terug tot 40 graden dmv water uit de vloer. Door die mengtechniek ben ik verplicht om mijn cv temperatuur tenminste 60-65 graden te houden. Bij 50C heb ik ondervonden dat de ketel gaat pendelen omdat ie z'n warmte niet kwijt kan.

Wanneer de cv ketel aanslaat en meehelpt met verwarmen (ongeveer 3x per uur), dan zie je de retour verdelertemperatuur langzaam oplopen van 23 naar 27 graden. Als hij weer afslaat na ongeveer 1 minuut dan zakt de retourtemperatuur langzaam terug naar 24 graden omdat de pomp door blijft draaien en het water weer de temperatuur aanneemt van het beton.

Achteraf had ik liever een LTV verdeler gehad waarbij je zelf de terugmengverhouding kan aanpassen en lager kon stoken, maar ik was bang dat het boven dan niet meer warm zou worden met erg koud weer en standaard radiatoren. En de meerprijs voor LTV radiatoren was schandalig hoog bij de bouwer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:42:
@antoine
De oppervlakte voor afgifte van mijn 'radiator' beneden is 70m2. Dan kan je dus met een lagere temperatuur af :). Ook is de kamertemperatuur bij radiatoren hoger bij het plafond en lager bij de grond. Dit is andersom bij vloerverwarming.

Ik heb alleen radiatoren op de slaapkamers, maar die staan op thermostaatstand 1 (15 graden) en voelen altijd koud aan. De warmte die door de deuren lekt is met deze buitentemperatuur voldoende om het daar 16-17 graden te krijgen. Ik heb een open trapgat vanuit de kamer, vandaar...

De pomp op de vloerverwarmingverdeler mengt het retourwater standaard terug tot 40 graden dmv water uit de vloer. Door die mengtechniek ben ik verplicht om mijn cv temperatuur tenminste 60-65 graden te houden. Bij 50C heb ik ondervonden dat de ketel gaat pendelen omdat ie z'n warmte niet kwijt kan.

Wanneer de cv ketel aanslaat en meehelpt met verwarmen (ongeveer 3x per uur), dan zie je de retour verdelertemperatuur langzaam oplopen van 23 naar 27 graden. Als hij weer afslaat na ongeveer 1 minuut dan zakt de retourtemperatuur langzaam terug naar 24 graden omdat de pomp door blijft draaien en het water weer de temperatuur aanneemt van het beton.

Achteraf had ik liever een LTV verdeler gehad waarbij je zelf de terugmengverhouding kan aanpassen en lager kon stoken, maar ik was bang dat het boven dan niet meer warm zou worden met erg koud weer en standaard radiatoren. En de meerprijs voor LTV radiatoren was schandalig hoog bij de bouwer...
@Hemmer02
Hmmm
Dat verhaal van jouw "radiator" zet me aan het denken. Wat denk je van onderstaande redenatie:

Stel je hebt het 19 graden binnen, dan is de delta T van jouw giant radiator 5 graden t.o.v. de omgeving, maar dan wel bij 70m2 .
Bij mij in de woonkamer dubbele radiatoren met dubbele panelen en warmtewisselbladen/heatsink ertussen. Laten we zeggen 2 radiatoren met elk 6 m2 oppervlakte (1,5 m2 per kant per paneel). Dat zijn 12 m2 met water erin van 45 graden.
Delta T t.o.v. lucht is 26 (12*26) is inderdaad minder dan 5*70, maar ik tel de radiatoren in de bijkeuken/keuken en gang helemaal niet mee op de benedenverdieping. Misschien ligt het toch aan de isolatiegraad van nieuwe(re) huizen.

Iets snap ik niet goed. Heeft niets met Ecolution te maken maar met het principe van vloerverwarming.
Als je verdeler ervoor zorgt dat middels mengen uiteindelijk de retour 40 graden is, dan moet hij toch om het water dat hij uit de vloer bijmengt t.b.v. de retour een evengrote hoeveelheid water van 65graden naar de vloer in laten gaan of zie ik dat verkeerd? Wordt het water eerst ergens gemengd in een vat tot 40 graden en dan als 40-gradenwater naar de vloer ingebracht?
Bij een radiator is het water aan de ingaande kant bijv. 55 graden en aan de uitgaande kant 47 maar bij jou komt 65 graden water aan, gaat 40 graden water retour en is het water in de vloer maar 24 graden.
Is dan misschien de hoeveelheid water in jouw CV-circuit veel kleiner dan de hoeveelheid water in het vloercircuit? (misschien omdat de radiatoren boven meestal dicht zijn is het cv-circuit kleiner?)

@SpikeHome
Jij hebt toch ook vloerverwarming. Maar ik geloof niet dat jouw CV zo'n hoge aanvoertemperatuur heeft?
Misschien weet jij waarom dat bij Hemmer02 zo hoog moet zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door antoinevromen op 20-01-2014 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Nu moeten we uitkijken dat dit geen forum wordt over de werking van een vloerverwarming haha. Maar inhoud vloerverwarming is inderdaad 70l ten opzichte van schatting 15l rest van het circuit inclusief badkamer. En die 40 graden is niet wat de vloer ingaat. Dat is afhankelijk van de thermostaat op de verdeler. Er is inderdaad een soort van mini mengvat in de pomp.

Spikehome heeft waarschijnlijk een LTV verdeler ipv een normale (mengt minder vloerwater bij voordat het warme water de vloer ingaat) Misschien dat hij dat kan bevestigen?

Het lijkt mij dat een LTV verdeler beter werkt icm een vwp dan een normale, omdat die het koude water beter vervangt door lauwwarm water. Misschien weet iemand dit?

[ Voor 21% gewijzigd door hemmer02 op 20-01-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57
@mv8tekst
De vloerverwarming pomp schakelaar zit er tussen omdat ik geen water mijn vloer in wil hebben dat kouder is dan 30c.
Daarom stopt de pomp zodra het water onder 31 komt.
En de pomp schakelt pas bij 33 in om ook niet teveel de vloerpomp in en uit laten schakelen.
Het als het water warmer word als 33c blijft alles gewoon lopen naturlijk.

@antoinevrome
Ik snapvan de 0_1 stand niet dat jullie koel gedeelte op een 9c staat terwijl jullie de ventilatie op een 120m3 hebben staan.
Bij mij is het als volgt.
1= 17 a 18
2 = 2
3 = 1
4, 5 en 6 verschillen nogal.

Betreft mijn vloerverwarming c.v. aanvoer merk ik ook dat deze veel pendelde ik heb deze op 50cmax staan.
De 0_0 staat op 16 momenteel.
Maar als het wat warmer buiten is kan die makkelijk terug naar 14.

@hemmer2 nee ik draai alles op ltv en heb geen aparte verdeler.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 20-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:52:
@mv8tekst
De vloerverwarming pomp schakelaar zit er tussen omdat ik geen water mijn vloer in wil hebben dat kouder is dan 30c.
Daarom stopt de pomp zodra het water onder 31 komt.
En de pomp schakelt pas bij 33 in om ook niet teveel de vloerpomp in en uit laten schakelen.
Het als het water warmer word als 33c blijft alles gewoon lopen naturlijk.

@antoinevrome
Ik snapvan de 0_1 stand niet dat jullie koel gedeelte op een 9c staat terwijl jullie de ventilatie op een 120m3 hebben staan.
Bij mij is het als volgt.
1= 17 a 18
2 = 2
3 = 1
4, 5 en 6 verschillen nogal.

Betreft mijn vloerverwarming c.v. aanvoer merk ik ook dat deze veel pendelde ik heb deze op 50cmax staan.
De 0_0 staat op 16 momenteel.
Maar als het wat warmer buiten is kan die makkelijk terug naar 14.

@hemmer2 nee ik draai alles op ltv en heb geen aparte verdeler.
@Hemmer02 en @SpikeHome,
Van Spikehome/Richard weet ik dat de ventilatiebuizen 125 mm zijn t.o.v. mijn 150 mm buizen, waardoor die verschillen in 0_1 stand 2 en 3 misschien te verklaren zijn (misschien dat die ene graad aanzuiglucht ook nog een beetje invloed heeft, maar dat lijkt me niet de totale verklaring tussen 9 graden en 1 graad koudgastemperatuur).
Richard ik neem aan dat jij ook de ventilatieopeningen helemaal open hebt staan.

@Hemmer02
Welke diameter hebben de ventilatiebuizen bij jou? Welke temperatuur heeft de aangezogen lucht bij jou?
N.b. dat is meestal een mengtemperatuur uit de 3-zones (WC, Keuken, Badkamer)
Ik kan eigenlijk geen andere verklaring verzinnen dan de temperatuur van de ingangslucht en het verschil in daadwerkelijk aantal ventilatie-m3 als gevolg van ventielstanden/buisdiameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@antoinevromen
De laatste 2m is bij mij ook 150 en heeft vooral invloed op de snelheid waarmee de lucht ook door de buizen gaan.
Uiteindelijk komt het in de grote kamer van de combi50 en het gaat bij mij wel met 150 naar buiten weer.
Alle roosters staan niet 100% open maar bijna helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Nou ik heb vanavond twee veranderingen gedaan die ik van plan was. Soms is het goed om niet alleen over dingen te praten maar ook te doen :-).

Ten eerste heb ik net als spikehome de Tercal 11E pompschakelaar geïnstalleerd. Mooi ding! De schakeltemperatuur staat op 32 graden met een hysteresis van 2 graden (en correctie van -2). De pomp schakelt 2,5 minuut aan op 27W en schakelt daarna 10 minuten uit bij gebruik van alleen de vwp. Dat scheelt weer een 15kwh per maand in het stookseizoen.

Ten tweede heb ik een rol steenwol van 8cm dik en 6m lang met aluminium damplaag gehaald. Hiermee heb ik redelijk vochtdicht met ducttape de hele aanvoer en retourleiding in de kruipruimte ingepakt. Best een leuk gezicht zo'n 25cm dikke slang onder het hele huis door! Die leidingen zullen niet veel meer van hun warmte afstaan denk ik.

De afgelopen twee uur heeft de cv ketel niet meer bijgesprongen. Nu maar hopen dat dit zo blijft ;-)...

Mijn installatie is echter ook met 125mm kanalen uitgevoerd op de meeste plaatsen, slechts op sommige punten is dit 150mm net als spikehome, dus in de buurt van de vwp en voor splitsingen. Dit is niet het aanbevolen door inventum in maar alles lijkt het goed te doen.

@antoine
Mijn aanzuigtemperatuur is 19 graden. De roosters staan vrij open en zijn qua flow door de installateur afgeregeld op 50m3/u in badkamer, 2x37,5m3/u in de keuken, 25m3/u in toilet en op zolder met ventilatie op stand 17 (170m3/u). Daar kom ik liever niet meer aan omdat ik zelf geen flowmeter heb om het in balans te houden. Vreemd genoeg zou ie bij elkaar dus 5m3 meer afzuigen dan ingesteld op de ecolution.

[ Voor 25% gewijzigd door hemmer02 op 20-01-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:43:
@antoinevromen
De laatste 2m is bij mij ook 150 en heeft vooral invloed op de snelheid waarmee de lucht ook door de buizen gaan.
Uiteindelijk komt het in de grote kamer van de combi50 en het gaat bij mij wel met 150 naar buiten weer.
Alle roosters staan niet 100% open maar bijna helemaal.
@SpikeHome

Bij mij is het gat op zolder waar de ventilatiebuis uit de beton komt 150 en de diameter van de opening van de roosters op WC, Keuken en Badkamer is ook 150. Ik neem dus aan dat de buizen dan overal 150 zijn.
Ik kan nog eens op de bouwtekening kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:03:
Nou ik heb vanavond twee veranderingen gedaan die ik van plan was. Soms is het goed om niet alleen over dingen te praten maar ook te doen :-).

Ten eerste heb ik net als spikehome de Tercal 11E pompschakelaar geïnstalleerd. Mooi ding! De schakeltemperatuur staat op 32 graden met een hysteresis van 2 graden (en correctie van -2). De pomp schakelt 2,5 minuut aan op 27W en schakelt daarna 10 minuten uit bij gebruik van alleen de vwp. Dat scheelt weer een 15kwh per maand in het stookseizoen.

Ten tweede heb ik een rol steenwol van 8cm dik en 6m lang met aluminium damplaag gehaald. Hiermee heb ik redelijk vochtdicht met ducttape de hele aanvoer en retourleiding in de kruipruimte ingepakt. Best een leuk gezicht zo'n 25cm dikke slang onder het hele huis door! Die leidingen zullen niet veel meer van hun warmte afstaan denk ik.

De afgelopen twee uur heeft de cv ketel niet meer bijgesprongen. Nu maar hopen dat dit zo blijft ;-)...

Mijn installatie is echter ook met 125mm kanalen uitgevoerd op de meeste plaatsen, slechts op sommige punten is dit 150mm net als spikehome, dus in de buurt van de vwp en voor splitsingen. Dit is niet het aanbevolen door inventum in maar alles lijkt het goed te doen.

@antoine
Mijn aanzuigtemperatuur is 19 graden. De roosters staan vrij open en zijn qua flow door de installateur afgeregeld op 50m3/u in badkamer, 2x37,5m3/u in de keuken, 25m3/u in toilet en op zolder met ventilatie op stand 17 (170m3/u). Daar kom ik liever niet meer aan omdat ik zelf geen flowmeter heb om het in balans te houden. Vreemd genoeg zou ie bij elkaar dus 5m3 meer afzuigen dan ingesteld op de ecolution.
@Hemmer02
De aanzuigtemperatuur is hetzelfde als bij mij. Ik neem aan dat die 5m3/h verschil niet meer meetbaar is op het totaal. In elk geval zal het totaal door de roosters nu bij jou nu niet meer dan 120 m3/h bedragen als je 0_0 op 12 hebt staan.

@Spikehome
Zo'n flowmeter zou ook voor jou het antwoord kunnen zijn op de vraag rondom de aanmerkelijk lagere koudgastemperatuur bij jou. Ik weet niet of je zo'n ding "goedkoop" kunt huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Vrijdag komt inventum bij mij langs.
heb vrij ervoor genomen.
momenteel 0_0 op 16 als ik lager zet krijg ik vaker de ap3/ap4.

@antonevromen
dat electricieteit verbruik lijstje van HIER
zie ik dat je bijna net zo vaak een ap melding krijgt.
en zal ook wel met de ap3 beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Hierbij mijn verbruik van slimmemeterportal voor maandag 20 januari om aan te tonen dat de ecolution zonder AP meldingen of onderbrekingen kan draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WGb2oTm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
vanaf wanneer heb jij de wp hangen?
bij 0_1 is het eerste getal de wp nummer bij mij dus 29.

Overigens zie ik idd dat je maandag de 20ste erg weinig gas verbruikt hebt zeg.
ik heb de 20ste 1,55m3 gebruikt
en vandaag zit ik tot nu (16.00) op 2,03m3
ik gebruik een qbox op mijn slimme meter die kan ik live uitlezen.
dit kost 1x de aanschaf van de box.
jij had de c.v. op 60c staan (max temp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Vanaf de bouw van mijn woning welke begin oktober 2013 is opgeleverd. De ventilatie draait pas sinds begin november 2013 omdat ik niet teveel bouwstof in de filters wilde. De eerste code in menu 0_1 is 39.

Gisteren was inderdaad een dag met erg weinig verbruik, waarschijnlijk omdat ik zondagavond de thermostaat op 19.5C had gezet (restwarmte?) en die nog niet heb teruggezet. De CV temp is 65C. De piek om 22u was omdat ik met de thermostaat aan het spelen was om te kijken wat de pompschakelaar deed :). Normaal zit ik met temperaturen van afgelopen week tussen de 2.5m3 en 3m3 per dag. Ik merk dat de ecolution het bij een buitentemperatuur van 8 graden of hoger zo goed als zelf afkan, evenals wanneer de zon schijnt bij nog iets lagere temperaturen.

Helaas moet ik een dag wachten totdat ik het detailverbruik kan inzien. Ik ben heel erg benieuwd wat de mega-buisisolatie in de kruipruimte en Tercal pompschakelaar voor effect hebben (het laatste denk ik alleen electraverbruik). Morgen worden de Chronotherm Touch Modulation ter vervanging van mijn aan/uit draaithermostaat geleverd alsmede 20m dikke buisisolatie voor de kale leidingen op zolder. Al ga ik nog even wachten met installeren van de thermostaat anders is het effect van de andere zaken moeilijk te meten:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:21:
Vrijdag komt inventum bij mij langs.
heb vrij ervoor genomen.
momenteel 0_0 op 16 als ik lager zet krijg ik vaker de ap3/ap4.

@antonevromen
dat electricieteit verbruik lijstje van HIER
zie ik dat je bijna net zo vaak een ap melding krijgt.
en zal ook wel met de ap3 beginnen.
@SpikeHome
Nee bij mij zijn het AP4's (water is te warm om bij te warmen door de Ecolution). Dit gebeurt bijna altijd waneer de CV is aangesprongen 's ochtends omdat het CV-water dan boven de 50 graden geraakt (is bijna altijd aan het eind van het lijstje zo rond 6.00 uur).
Die dag (geloof de 13e) dat het veel vaker voorkwam was toen het kouder was en de flow nog lager was. Die kunnen wel het gevolg zijn geweest van een te lage flow en AP3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:08:
Hierbij mijn verbruik van slimmemeterportal voor maandag 20 januari om aan te tonen dat de ecolution zonder AP meldingen of onderbrekingen kan draaien.

[afbeelding]
@Hemmer02

Nu ik weet dat jouw retourtemp altijd max. 40 graden is snap ik dat wel.
Zolang je de 0_0 niet tezeer knijpt of aan forsere nachtverlaging gaat doen zul je ook geen AP3 krijgen.
Probeer maar eens de 0_0 op bijv. 10 te zetten wat dat dan met je koudgastemp doet.
En mocht hij dat ook trekken, dan kun je nog meer warmte uit je lucht halen tegen minder ventilatiegeluid dan nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:14:
@hemmer02
vanaf wanneer heb jij de wp hangen?
bij 0_1 is het eerste getal de wp nummer bij mij dus 29.

Overigens zie ik idd dat je maandag de 20ste erg weinig gas verbruikt hebt zeg.
ik heb de 20ste 1,55m3 gebruikt
en vandaag zit ik tot nu (16.00) op 2,03m3
ik gebruik een qbox op mijn slimme meter die kan ik live uitlezen.
dit kost 1x de aanschaf van de box.
jij had de c.v. op 60c staan (max temp)?
@SpikeHome
Dat 1e getal bij 0_1 nr.0 is bij mij ook 39 net als bij Hemmer02 . Dan kan dan geen WP-(volg)nummer zijn. Zou het een versienummer/serienummer of firmwarenummer zijn zoals P=6350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Misschien heb je het al verteld, maar wat is momenteel de pompsnelheid van je cv ketel? Bij een intergas heb je bijvoorbeeld 3 standen waarbij hij standaard op 3 staat. Als je die terugzet naar 2 (heb ik m zelf op staan) of zelfs 1 krijg je een langere warmteafgifte en lagere retourtemperatuur. Dat zou net kunnen voorkomen dat je de AP4 code krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@antoinevromen
Hmm 39 jullie en ik 29 zal het vrijdag vragen.

@hemmer02
AH huis pas nieuw daarom van die lager waardes.
Mijn huis is van '94 dus mindere isolatie waardes.
En 2 onder 1kap weet niet hoe jouw huis gesitueerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:28:
@antoine
Misschien heb je het al verteld, maar wat is momenteel de pompsnelheid van je cv ketel? Bij een intergas heb je bijvoorbeeld 3 standen waarbij hij standaard op 3 staat. Als je die terugzet naar 2 (heb ik m zelf op staan) of zelfs 1 krijg je een langere warmteafgifte en lagere retourtemperatuur. Dat zou net kunnen voorkomen dat je de AP4 code krijgt.
@Hemmer02
Bij onze Remeha Avanta zit een pomp, die je via het menu van de CV op hoog en laag kunt zetten.
Hij staat bij ons al op laag. Er zit geen knop of iets dergelijks aan waarmee je de pompsnelheid kan instellen.
Ik heb al van die foto's gezien, waar zo'n schakelaar aan de buitenkant van de pomp zit, maar helaas niet bij ons.
Onderstaande tekst uit de handleiding van de CV:
De Remeha Avanta is voorzien van de Grundfos UPR 15-60,
een 2-standen circulatiepomp. De besturingsautomaat zorgt
ervoor dat de pomp bij warmwaterbedrijf op stand ‘hoog’ draait.
De fabrieksinstelling van de pomp bij cv-bedrijf is stand ‘laag’.
Indien noodzakelijk, kan de service-installateur dit wijzigen
naar stand ‘hoog’ door middel van parameter 21 (omzetten van
0 naar 1) zie par. 2.10.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Ook 2 onder 1 kap. En vandaag is verbruik al weer hoger zo rond de 2,5m3. Het was wel kouder dan voorgaande dagen. Tip om de tercal schakelaar sneller te laten reageren is om er een streepje koelpasta tussen te spuiten.

@antoine
Tsja de pompinstelling is dan prima. Vermogen staat ook laag? Nog een stomme vraag waarschijnlijk, maar je hebt je kamer en keukenradiatoren beide vol open staan?

En kijkend naar je stroomverbruik neemt de ecolution maar heel sporadisch pauze toch? Op zich is dat niet echt een probleem lijkt mij. Zolang je je pv overschot maar verbruikt ;)

Je zou er een paar stille 12V computerfans die je nog hebt liggen aan de onderkant van de radiatoren kunnen monteren als je het echt per se wilt oplossen. Die zorgen dan ook dat het sneller warm wordt en je hebt een lagere retour. Maar misschien gaat dat een beetje ver.

[ Voor 8% gewijzigd door hemmer02 op 22-01-2014 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Mijn Ecolution uit 2011 heeft sinds jaar en dag ook nummer 39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
AH ik nu op 2,2m3 totaal stook 24/7 momenteel zelfde temperatuur.
De tip zal ik nog doen tnx.

@mv8tekst
Die nummer kan je niet wijzigen ook.
Maar ben benieuwd waar dat getal voor staat dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Kan je al een conclusie trekken uit verbruik met en zonder nachtverlaging? Aangezien je het nu weer hebt teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
volgens mij maakt het niks uit.
bij een goed geïsoleerde woning kan je beter 24/7 stoken.
waardoor je dus ook een lagere temperatuur kan handhaven (lees meer rendement).
een 100% vergelijk kan je nooit maken omdat het weer buiten altijd anders is.
vooral met veel wind koelt een hoekhuis sneller af.
Wij zijn echter bijna nooit thuis ook s'avonds niet (mijn vrouw werkt dan veel en ik en mijn zoon sporten veel scheelt wel weer veel douche beurten)
En merk wel dat een paar mensen in huis(kamer) wel een erg positieve invloed heeft op de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik ben nu een weekje bezig met géén nachtverlaging (voorheen van middernacht tot 7 uur) en het lijkt zo op het oog niks uit te maken (net als bij Antoine?). Wat je meer verbruikt om 's nachts door te stoken win je blijkbaar overdag terug omdat de ketel zelden meer op hoge temperatuur hoeft te stoken. Althans als je een korte nachtverlaging gewend was.

Ik heb 0_0 ook maar eens wat lager gezet van 19 naar 17. Er was hier behoorlijk wat trek door de raamroosters, maar ik heb niet echt het idee dat het nu minder is. Mss kan ie nog lager.

Dan heb ik nog een puntje van overweging. Ik bedacht vanmorgen dat zowat overal de radiatoren openstaan behalve op de badkamer. Dat kan de ventilatielucht weleens relatief koud maken. Maar je gaat toch niet de radiator openzetten om de ventilatielucht op te warmen?
Temp. aangezogen lucht is 18, afgevoerde lucht is 5 graden. Hoe krijg je die 5 graden nog een tikkie omlaag zonder in de AP-code te schieten?

@Spikehome, een paar mensen in de huiskamer heeft hier ook effect (wat was het ook alweer, 100 W per persoon?) maar nog meer effect zie ik vanaf een uur of zes als er een stuk of vier pannen warmte staan af te geven op de inductieplaat en vaak ook nog de oven wordt gebruikt. Later op de avond gaat de vaatwasser aan, ook een lekker kacheltje.
Vroeg op de avond wordt hier echt het minste gestookt (en de meeste elektriciteit gebruikt) van het hele etmaal. Ik zou het eens kunnen testen door Chinees of pizza's te halen :) volgens mij zie je dan direct verschil.

De vv met de pompschakelaar gaf gisteravond na een paar uur stilstand van de hr-ketel minder dan 20 graden aan, gelukkig had ie zichzelf uigeschakeld. Stond op 22 ingesteld en heb 'm nu op 25 gezet (=Eco Pump Switch) . Deze werkt niet met een hysteresis (?) maar met één waarde die bepaalt of de pomp aan of uit gaat.

De andere vv met de nieuwe Wilo A-labelpomp heeft geen pompschakelaar, kun je een losse pompschakelaar altijd gebruiken of help ik dan die 'slimme' pomp om zeep?

[ Voor 13% gewijzigd door mv8tekst op 22-01-2014 10:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Bij mij merkte ik pas een verlaging van het geluidsniveau toen ik 0_0 op 14 of lager zette. Van 19 naar 17 deed bij mij ook niets. Ik heb het idee dat de ventilator niet traploos instelbaar is omdat 0_0 van 15 naar 14 aanzienlijk verschilde qua geluid en de rest van de veranderingen geen effect hadden.

Je kunt in menu 0_3 bij 79 kijken wat de huidige ventilatorstand is. Waarschijnlijk is het bij jou 79 = 4, pas wanneer je 0_0 ver genoeg verlaagt springt hij over op 79 = 3. Hou daarbij wel in de gaten dat in menu 0_1, zowel optie 2 als 3 boven de 2 graden blijven na een kwariertje draaien, anders springt hij bij mij in AP3 koudgasbeveiliging. 0_1-2 op 5 graden is denk ik zonde van de warmte met de huidige buitentemperatuur. Maar als je een flinke nachtverlaging toepast dan schiet hij waarschijnlijk wel in AP3 omdat het koudgas of uitblaastemperatuur dan richting de 0 graden komt.

En vergeet voor je warmteafgifte ook de goede oude gloeilamp niet. 90% van het wattage wordt gebruikt voor electrische verwarming van je woning. Ik heb twee kroonluchters met 150W en 120W aan gloeilampen (schande, ik weet het). Evengoed heb ik behoorlijk wat MasterLed verlichting van Philips in kaplampen en spots, maar qua sfeer boven de eettafel en in de woonkamer gaat er toch niets boven een normale gloeilamp... Ik heb wel een paar nieuwe LedLuster lampen besteld met daarin een soort van diffusiekristal. Ben benieuwd of dat mooi staat.

[ Voor 5% gewijzigd door hemmer02 op 22-01-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Ook ik heb een zogenaamde a-label slimme pomp van grundfos, de alpha2. Helaas snapt deze pomp de constante druk van de pomp van de ecolution niet waardoor hij op een hoog vermogen blijft draaien. Hij denkt immers dat er continu een verwarmingsvraag is omdat er druk op de leidingen staat van de pomp. Bij alleen gebruik van een cv ketel verlaagt de druk en dus verbruik van de pomp buiten cv bedrijf om.

Grundfos adverteert met een auto-adapt verbruik van 7W, maar dat is dus 27-45W in de praktijk. Na een kort telefoontje naar grundfos vertelden ze mij dat er wel een pompschakelaar gebruikt kan worden op de slimme pomp onder twee voorwaarden. Ten eerste dat de pompinstelling op een standaard snelheid gezet moet worden en dus niet op een automatische of constante druk-curve (bij mij stand 2 vd 3). Ten tweede dat het geen flipperkast mag worden. Als je een simpele pompschakelaar zonder hysteresis koopt die op 35 graden staat bijvoorbeeld, dan schakelt hij constant in en uit wat niet goed is voor de electronica. Die Tercal schakelaar van spikehome en mij kan je op een rustiger schakelgedrag inregelen dmv hysteresis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst
zoals hemmer202 al zegt stapje terug bij 0_0 bij mij staat deze op 16 (160m3)
je hoort overigens wel bij elke stap de fan harde/zachter gaan hoor.
houd idd bij 0_1 vooral 3 in de gaten.
bij mij staan de standen bij 0_1 als momenteel volgt.
1=18 (a18)
2=2
3=1 (soms naar 0)
4=verschilt nogal maar meestal 60+
5 =verschilt
6=als de wp alles doet constant tussen de 30 en 33c (komt door de vloeverwarmingspomp)

iets over de afzuiging bij koken, ik heb nog een aparte afzuiging ervoor en gaat niet via de wp!

@hemmer02
ja die pompschakelaar is perfect!

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 22-01-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Ok bij jou hoorde je wel verschil? Mijn oren zijn waarschijnlijk niet goed genoeg meer door alle housemuziek van vroeger :).

Maar dat de 0_1-6 op 30-33 staat komt toch door de pompschakelaar? Zonder pompschakelaar was 0_1-5 = 24 en 0_1-6 = 27 zonder verandering. Sinds de pompschakelaar loopt de warmte ook op naar 0_1-6 tussen de 30 en 33. De verwarmingsleidingen zijn hierdoor wel warmer, wat meer verlies geeft. Vandaar mijn isolatieactie...

[ Voor 10% gewijzigd door hemmer02 op 22-01-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
ja ik hoor idd wel verschil
ondanks ik nog steeds naar houseparty's ga hoor :D

daarvoor was het bij mij ook zo ong. wat jij aangeeft hoor.
nu gaat er gewoon iets warmer water de vloer in wat meer warmte afgeeft
dat verlies van iets warmere transportleidingen zal minimaal zijn
en je verbruikt minder electriciteit van het rondpompen in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Oké, dus die Tercal kan ik gerust op beide vv aansluiten? Het flipperkasteffect, ik begrijp het. Engiszins.

Afzuiging bij koken: hier ook een aparte afzuiging naar buiten, moet je gewoon niet doen, op een wp aansluiten. Evengoed komt er bij koken een hoop warmte vrij in de open keuken en de kamerthermostaat zit er maar een paar meter vandaan.

Andere vraag. Ik heb de Ecolution (i.o.m. de man van Inventum) van binnen volgestopt met dempingsmateriaal. Niks bijzonders, gewoon verpakkingsfoam en een versleten hemd :) Doe ik dat niet dan trilt het ding zowat van de muur af en krijg ik lawaai op de leidingen. Er zit van alles los binnenin dat alle kanten in rammelt als de vwp een beetje enthousiast bezig is.
Hebben jullie daar ook weleens last van of stoort dat niet zo als je toch al houseparty's gewend bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Ik zou toch even contact opnemen met de servicedesk van Wilo om te horen of de pomp combinatie met een traag schakelende pompschakelaar (elke 10-15 minuten) gebruikt mag worden. Het zou zonde zijn als dit niet het geval is en je na een paar maanden een nieuwe pomp moet kopen.

Bij mij maakte de ecolution ook erg veel lawaai terwijl hij gemonteerd was op een zware vloer. Rammelen niet, maar de vwp was een verdieping lager wel goed te horen en ook het geluid door de ventilatiekanalen was behoorlijk. Na het lager afstellen van de 0_0 van 19 naar 12 is dit drastisch verminderd. Nu hoor ik alleen nog maar een lichte ruis in het badkamerventilatiekanaal. Het ventilatiegeluid bij de vwp is nu alleen nog maar hoorbaar afkomstig van de luchtuitvoer van de ecolution en de compressor maakt een zacht brommend geluid. Ook merk ik geen koude trek vanuit de roosters meer.

Ik ben heel erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn als je 0_0 bijvoorbeeld op 12 (120m3) hebt gezet! Kapot gaat ie er echt niet van en zelfs 100m3/u ventilatie is nog voldoende voor een vier persoons huishouden. Open wel even het menu op 0_1-2 en kijk wat de uitblaastemperatuur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst
ik vind het geluid wel mee vallen.
de ventialtie unit die er vroeger hing maakte ook zoveel geluid (door de buizen).
op zolder hoor ik het wel beter maar trilt het niet echt.
Heb eigen steunen gemaakt waar hij aan hangt en die steunen hangen in speciale dempers.
(of zou het door de party\s komen :D)

Default stond bij mij de 0_0 op 15 (150m3 dus) dus is over het algemeen genomen de normale berekende afzuiging die nodig is.
12 is eigenlijk te weinig ventilatie (beter als geen natuurlijk)
dacht iets van 50m3 minimaal voor badkamer 30m3 toilet 70m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:35:
@spikehome
Ook 2 onder 1 kap. En vandaag is verbruik al weer hoger zo rond de 2,5m3. Het was wel kouder dan voorgaande dagen. Tip om de tercal schakelaar sneller te laten reageren is om er een streepje koelpasta tussen te spuiten.

@antoine
Tsja de pompinstelling is dan prima. Vermogen staat ook laag? Nog een stomme vraag waarschijnlijk, maar je hebt je kamer en keukenradiatoren beide vol open staan?

En kijkend naar je stroomverbruik neemt de ecolution maar heel sporadisch pauze toch? Op zich is dat niet echt een probleem lijkt mij. Zolang je je pv overschot maar verbruikt ;)

Je zou er een paar stille 12V computerfans die je nog hebt liggen aan de onderkant van de radiatoren kunnen monteren als je het echt per se wilt oplossen. Die zorgen dan ook dat het sneller warm wordt en je hebt een lagere retour. Maar misschien gaat dat een beetje ver.
Bedankt voor je tips, maar ik ben bang dat ik al jouw adviezen al gerealiseerd heb.
Ik heb de radiatoren ook al eens met mijn Voltcraft laser-thermometer bemeten en dan zie je dat de radiatoren (3m lang en 2,5 m lang en 50cm hoog) aan de benedenkant vaak nog koud zijn terwijl ze bovenaan heet/warm zijn. Tegenwoordig doen ze daar geloof ik een buis in langere radiatoren, zodat de instroom van het warme water aan de overzijde van het retourpunt plaatsvindt. Bij ons zitten die 2 punten dus slechts 50 cm boven elkaar. Ik denk dat dat de oorzaak is van de mindere afgifte. Soms lees je ook wel eens dat mensen dan aan de retourkant een kraantje maken om de flow te knijpen, maar daarmee heb je volgens mij minder effect dan die buis die het warme water echt naar de andere kant van de radiator brengt. Ik weet alleen niet of je zo'n buis naderhand nog kan nainstalleren? Compleen nieuwe radiatoren vind ik persoonlijk een beetje over the top (en zal beslist niet bijdragen aan de WAF)

Ja alle radiatoren staan vol open. Alleen op onze slaapkamer en de studeerkamer van mijn zoon heb ik thermostaatkranen.

Inderdaad de Ecolution valt niet veel meer uit en omdat de oorzaak de CV-water-temperatuur is, kan ik daar nu niet veel aan verhinderen. Het doel om overschot te verbruiken wordt prima gehaald. Dan is het ook niet zo erg als de Ecolution af en toe uitvalt. Indien je de Ecolution met echte inkoop-stroom moet voorzien wordt het financieel een niet meer te verdedigen plaatje denk ik.

En ja ik heb sinds een aantal maanden 8 fans (7 cm) onder de ene en 6 fans (7 cm) onder de andere radiator in de kamer. Doordat het een wat kleiner formaat fan is, valt hij helemaal uit het zicht aan de onderkant en past hij exact tussen de randjes aan de onderkant van de verwarming http://tweakimg.net/g/s/wink.gif

Ik denk ook dat een groot deel van ons hogere verbruik te wijten is aan het bouwjaar (1994) zoals het standaard dubbelglas, stookpatroon (weekenden continue 20.2) en werkdagen 's ochtends 20,2 en vanaf 14.00 tot 22.00 20,2 graden. Ik merk dat als ik de thermostaat op 19,4 heb staan dat er ook nagenoeg geen gasverbruik meer voor stoken is.

Al met al ben ik zeer tevreden tot nu toe over de effecten van de Ecolution. N.b. t.o.v. andere jaren is ons verbruik in m3/graaddag ca. 50% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
mv8tekst schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:24:
Ik ben nu een weekje bezig met géén nachtverlaging (voorheen van middernacht tot 7 uur) en het lijkt zo op het oog niks uit te maken (net als bij Antoine?). Wat je meer verbruikt om 's nachts door te stoken win je blijkbaar overdag terug omdat de ketel zelden meer op hoge temperatuur hoeft te stoken. Althans als je een korte nachtverlaging gewend was.

Ik heb 0_0 ook maar eens wat lager gezet van 19 naar 17. Er was hier behoorlijk wat trek door de raamroosters, maar ik heb niet echt het idee dat het nu minder is. Mss kan ie nog lager.

Dan heb ik nog een puntje van overweging. Ik bedacht vanmorgen dat zowat overal de radiatoren openstaan behalve op de badkamer. Dat kan de ventilatielucht weleens relatief koud maken. Maar je gaat toch niet de radiator openzetten om de ventilatielucht op te warmen?
Temp. aangezogen lucht is 18, afgevoerde lucht is 5 graden. Hoe krijg je die 5 graden nog een tikkie omlaag zonder in de AP-code te schieten?

@Spikehome, een paar mensen in de huiskamer heeft hier ook effect (wat was het ook alweer, 100 W per persoon?) maar nog meer effect zie ik vanaf een uur of zes als er een stuk of vier pannen warmte staan af te geven op de inductieplaat en vaak ook nog de oven wordt gebruikt. Later op de avond gaat de vaatwasser aan, ook een lekker kacheltje.
Vroeg op de avond wordt hier echt het minste gestookt (en de meeste elektriciteit gebruikt) van het hele etmaal. Ik zou het eens kunnen testen door Chinees of pizza's te halen :) volgens mij zie je dan direct verschil.

De vv met de pompschakelaar gaf gisteravond na een paar uur stilstand van de hr-ketel minder dan 20 graden aan, gelukkig had ie zichzelf uigeschakeld. Stond op 22 ingesteld en heb 'm nu op 25 gezet (=Eco Pump Switch) . Deze werkt niet met een hysteresis (?) maar met één waarde die bepaalt of de pomp aan of uit gaat.

De andere vv met de nieuwe Wilo A-labelpomp heeft geen pompschakelaar, kun je een losse pompschakelaar altijd gebruiken of help ik dan die 'slimme' pomp om zeep?
@Mv8tekst

Inderdaad scheelt doorstoken niet zo veel. Ligt natuurlijk ook eraan hoeveel graden je blijft doorstoken.
Ik heb bij ons de nachtverlaging op 19 graden staan, waardoor ik zeker weet dat de inlaattemperatuur van de Ecolution nooit zo koud wordt dat ik een AP3 kan krijgen.

T.a.v. je vraag over uitblaastemp.
Je moet eens kijken nu je de 0_0 op 17 hebt staan wat de waarden van de koudgas-temperatuur en de uitblaastemperatuur zijn (je schreef 5 graden). (dit zijn in het 0_1 menu de waarden 2 en 3 . Je kunt de 0_0 stand gewoon verlagen zolang de waarde 2 en 3 maar op 2 graden of hoger blijven gedurende je nachtverlaging.
Je schrijft dat de aanzuiglucht 18 graden is. Is dat gewoon overdag of 's nachts? Je moet er rekening mee houden dat wanneer de aanzuiglucht 1 graad lager wordt ook de uitblaaslucht en de koudgastemp (1? graad) lager worden. Vandaar dat ik ervoor zorg dat middels de nachtverlaging op de thermostaat in de kamer het in de woonkamer niet kouder dan 19 graden wordt. Dat betekent een aanzuigtemperatuur voor de ecolution van 17/18 graden als minimum voor de menglucht die de Ecolution binnengaat.

Effect koken:
Ja het effect van koken en in iets mindere mate de televisie aan hebben is zeker merkbaar. Uiteindelijk zijn dat allemaal apparaten die uiteindelijk de kWh's stroom en/of gas voornamelijk in warmte omzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door antoinevromen op 22-01-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:09:
@mv8tekst
Bij mij merkte ik pas een verlaging van het geluidsniveau toen ik 0_0 op 14 of lager zette. Van 19 naar 17 deed bij mij ook niets. Ik heb het idee dat de ventilator niet traploos instelbaar is omdat 0_0 van 15 naar 14 aanzienlijk verschilde qua geluid en de rest van de veranderingen geen effect hadden.

Je kunt in menu 0_3 bij 79 kijken wat de huidige ventilatorstand is. Waarschijnlijk is het bij jou 79 = 4, pas wanneer je 0_0 ver genoeg verlaagt springt hij over op 79 = 3. Hou daarbij wel in de gaten dat in menu 0_1, zowel optie 2 als 3 boven de 2 graden blijven na een kwariertje draaien, anders springt hij bij mij in AP3 koudgasbeveiliging. 0_1-2 op 5 graden is denk ik zonde van de warmte met de huidige buitentemperatuur. Maar als je een flinke nachtverlaging toepast dan schiet hij waarschijnlijk wel in AP3 omdat het koudgas of uitblaastemperatuur dan richting de 0 graden komt.

En vergeet voor je warmteafgifte ook de goede oude gloeilamp niet. 90% van het wattage wordt gebruikt voor electrische verwarming van je woning. Ik heb twee kroonluchters met 150W en 120W aan gloeilampen (schande, ik weet het). Evengoed heb ik behoorlijk wat MasterLed verlichting van Philips in kaplampen en spots, maar qua sfeer boven de eettafel en in de woonkamer gaat er toch niets boven een normale gloeilamp... Ik heb wel een paar nieuwe LedLuster lampen besteld met daarin een soort van diffusiekristal. Ben benieuwd of dat mooi staat.
@Hemmer02,

Ik lees nu dat je bijna exact hetzelfde advies aan Marjan hebt gegeven als ik. Had ik maar eerst alle posts moeten lezen voordat ik ging antwoorden :) , maar in elk geval denken we er hetzelfde over. De 0_0 kun je verlagen totdat je rond de 2 graden uitblaaslucht en/of koudgastemp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Een besparing van 50% is heel netjes! Dan zou ik al bijna niet meer kijken naar forums om het nog beter te krijgen ;). Maar we zitten hier toch op tweakers en dan probeer je het onderste uit de kan te halen haha.

In ons vorige huis had ik toevallig ook last van een woonkamerradiator die boven warm werd en onder niet. Al was het verschil daar wel groter dan bij jou omdat ik daar op 85C stookte. Dit is juist een verschijnsel van te weinig flow door de radiatoren ipv teveel flow. Het knijpen van die radiatoren heeft dan juist een negatief effect.

En oplossing is op drie vlakken mogelijk:
- Thermostaatkraan of knop van benedenradiatoren er eens helemaal afhalen en kijken of het naaldje wel volledig naar buiten komt.
- Juist iets verder opendraaien voetventielen benedenradiatoren (aan retourkant)
- Knijpen voetventielen op verwarming bovenverdieping zodat meer flow beneden ten goede komt

Bij mij was het het eerste, het ventielnaaldje zat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SpikeHome schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:10:
@hemmer02
ja ik hoor idd wel verschil
ondanks ik nog steeds naar houseparty's ga hoor :D

daarvoor was het bij mij ook zo ong. wat jij aangeeft hoor.
nu gaat er gewoon iets warmer water de vloer in wat meer warmte afgeeft
dat verlies van iets warmere transportleidingen zal minimaal zijn
en je verbruikt minder electriciteit van het rondpompen in je vloer.
@SpikeHome en @Hemmer02

Is die pompschakelaar (op basis van temperatuur) iets voor alleen vloerverwarming of zou ik met radiatoren zo ook de temperatuur van het water dat uit de Ecolution komt kunstmatig warmer kunnen maken dan 27-30 wat het nu is op Ecolution-only-bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:56:
@antoine
Een besparing van 50% is heel netjes! Dan zou ik al bijna niet meer kijken naar forums om het nog beter te krijgen ;). Maar we zitten hier toch op tweakers en dan probeer je het onderste uit de kan te halen haha.

In ons vorige huis had ik toevallig ook last van een woonkamerradiator die boven warm werd en onder niet. Al was het verschil daar wel groter dan bij jou omdat ik daar op 85C stookte. Dit is juist een verschijnsel van te weinig flow door de radiatoren ipv teveel flow. Het knijpen van die radiatoren heeft dan juist een negatief effect.

En oplossing is op drie vlakken mogelijk:
- Thermostaatkraan of knop van benedenradiatoren er eens helemaal afhalen en kijken of het naaldje wel volledig naar buiten komt.
- Juist iets verder opendraaien voetventielen benedenradiatoren (aan retourkant)
- Knijpen voetventielen op verwarming bovenverdieping zodat meer flow beneden ten goede komt

Bij mij was het het eerste, het ventielnaaldje zat vast.
@Hemmer02

Bedankt voor al je goede adviezen:
- De benedenradiatoren hebben geen thermostaatkranen. Gewone traditionele open/dicht kranen die allemaal volledig open staan.
- Mijn radiatoren hebben geen voetventielen http://tweakimg.net/g/s/cry.gif

Nu je schrijft dat de waterflow misschien te laag is zou het een idee zijn om de CV-pomp juist op de hogere stand te zetten?

Die 50% besparing is volgens mij ook voor een deel het gevolg van de zachte winten (en wat extra isolatiemaatregelen). Ik stel ook vast (net als Mv8tekst al heeft geschreven), dat het verbruik in m3/graaddag omhoog gaat bij lagere temperaturen.
Ik heb eens alle gemiddelde dagtemperaturen in een grafiek uitgezet tegen de waarde m3/graaddag en dan zie je een bijna lineaire dalende lijn. Dus wanneer de gemiddelde temperatuur stijgt, neemt de waarde voor m3/graaddag af. Dat betekent toch dat de graaddagenmethode niet helemaal zonder discriminatie van de buitentemperatuur werkt ofschoon ze dat wel pretendeert te doen.

P.s. Maar ook bij 40% besparing in een normale winter ben ik al tevreden mee. Dat betekent in mijn geval 600 m3 gas à 68 eurocent ( tegen 1200 kWh pv-stroom van 7 eurocent). (ehh en ja voor de sceptici; dat is geen eerlijke vergelijking, maar hoe het bij mij nu eenmaal zit omdat ik bij de aanschaf van mijn 2e set panelen te enthousiast was geworden over zonnestroom en er i.p.v. 6 maar 9 extra heb gelegd :) :) ).

[ Voor 26% gewijzigd door antoinevromen op 22-01-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Ik zou de knop er toch eens afhalen om te kijken of de ventielnaald helemaal naar buiten komt. Of kan dat niet bij jou zonder dat het circuit leegloopt?

Dat verschil in graaddagen komt volgens mij door de absolute besparing van de Ecolution. Bij volbedrijf levert hij 1.4kW aan warmte, dus bespaart hij 0,15m3 gas per uur (1m3 gas = 9kWh). Per dag is dat dus 0,15 x 24 = 3,6m3 gas besparing.

Voorbeeld:
1. Buitentemp 10 graden, binnentemp 19 graden:
- Normaal verbruik voor verwarming 5m3 (0,55m3/graaddag)
- Met ondersteuning Ecolution 1,4m3 (0.15m3/graaddag)

2. Buitentemp 4 graden, binnentemp 19 graden:
- Normaal verbruik voor verwarming 8,3m3 (0,55m3/graaddag)
- Met ondersteuning Ecolution 4,7m3 (0,31m3/graaddag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:59:
@antoine
Ik zou de knop er toch eens afhalen om te kijken of de ventielnaald helemaal naar buiten komt. Of kan dat niet bij jou zonder dat het circuit leegloopt?

Dat verschil in graaddagen komt volgens mij door de absolute besparing van de Ecolution. Bij volbedrijf levert hij 1.4kW aan warmte, dus bespaart hij 0,15m3 gas per uur (1m3 gas = 9kWh). Per dag is dat dus 0,15 x 24 = 3,6m3 gas besparing.

Voorbeeld:
1. Buitentemp 10 graden, binnentemp 19 graden:
- Normaal verbruik voor verwarming 5m3 (0,55m3/graaddag)
- Met ondersteuning Ecolution 1,4m3 (0.15m3/graaddag)

2. Buitentemp 4 graden, binnentemp 19 graden:
- Normaal verbruik voor verwarming 8,3m3 (0,55m3/graaddag)
- Met ondersteuning Ecolution 4,7m3 (0,31m3/graaddag)
@Hemmer02

Mooie verklaring, daar kan ik wat mee.

Ofschoon ik dat gedrag (verschil m3/graaddag afhankelijk van buitentemp) ook zie bij voorgaande jaren is het volgens mij dit jaar met Ecolution sterker.
Dit is ook wat Marjan (Mv8tekst) eerder schreef over de invloed van de buitentemperatuur op het verbruik in graaddagen en zij heeft al langer (het langst van ons allemaal) een Ecolution.

Helaas als ik de knop eraf haal is geen naald te zien. Nog meer eraf halen en ik kan gaan dweilen :) :) (om en nabij 100 liter)

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 22-01-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:15

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Zat al een tijdje mee te kijken, dacht stuur mijn settings ook even

Bij mij werkt de wp op de thermostaat C/1 4

Ik heb nu 0-0 op 0=12 staan hij stond op 0=19

Heb beneden al mijn radiatoren vervangen door Jaga tempo met DBE.

Hierbij mijn settings:

0==12

Gebruikersmenu:
1=30
2=1
4=21
5=15
T-2=17:00
T-3=22:00
T-4=2014
T-5=01
T-6=22
T-7=1
T-8=04
T-9=09

Gebruikersmenu:
5=10
6=14
7=30
8=2
9=1

Installateursmenu:
1=2
B-1=50
C-1=4
C-2=21
C-3=2
C-4=05
C-6=01
C-7=30
P=6330

Installateursmenu: 0-1 (zijn momentopnames)
0=38
1=18
2=4
3=14
4=65
5=27
6=29
7=12

Installateursmenu: 0-2
65=1
66=0
67=1
68=0
70=0
72=0

Installateursmenu: 0-3
75=0
76=0
78=1
79=4
80=4
81=0
82=0
83=0
84=0

Installateursmenu: 0-4
sinds 13.04.2012 in bedrijf
1-0154

[ Voor 4% gewijzigd door wie op 22-01-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
wie schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:23:
Zat al een tijdje mee te kijken, dacht stuur mijn settings ook even

Bij mij werkt de wp op de thermostaat C/1 4

Ik heb nu 0-0 op 0=12 staan hij stond op 0=19

Heb beneden al mijn radiatoren vervangen door Jaga tempo met DBE.

Hierbij mijn settings:

0==12

Gebruikersmenu:
1=30
2=1
4=21
5=15
T-2=17:00
T-3=22:00
T-4=2014
T-5=01
T-6=22
T-7=1
T-8=04
T-9=09

Gebruikersmenu:
5=10
6=14
7=30
8=2
9=1

Installateursmenu:
1=2
B-1=50
C-1=4
C-2=21
C-3=2
C-4=05
C-6=01
C-7=30
P=6330

Installateursmenu: 0-1 (zijn momentopnames)
0=38
1=18
2=4
3=14
4=65
5=27
6=29
7=12

Installateursmenu: 0-2
65=1
66=0
67=1
68=0
70=0
72=0

Installateursmenu: 0-3
75=0
76=0
78=1
79=4
80=4
81=0
82=0
83=0
84=0

Installateursmenu: 0-4
sinds 13.04.2012 in bedrijf
1-0154
@wie

Hallo Wie,

Leuk dat je na het eerst wat meegelezen te hebben, hebt besloten ook mee te gaan posten.
Ik weet niet hoe technisch dat je bent, dus vergeef me als ik onderstaande vragen stel:
-1- heb je bewust ervoor gekozen om tussen 17.00 uur en 22:00 uur de Ecolution op nachtstand te zetten en dus effectief niet meer warmte te laten produceren voor cv of voor warmwater? Zo ja verneem ik graag die motivatie; zo nee dan moet je die 2 waarden identiek zetten, zodat de Ecolution 7*24 uur effect heeft en warmte produceert. Nu blaas je warme lucht het huis uit zonder hiervan iets terug te winnen.
-2- heb je bewust ervoor gekozen om de zomerstand al op 1 april in te laten gaan. Het is namelijk juist ook in april en mei nog zinvol om de Ecolution mee te laten doen. Als je bijv. i.p.v. de thermostaataansluiting via de temperatuursregeling van de ingaande lucht werkt, dan kun je die temperatuur verlagen als je wilt dat de Ecolution in april/mei etc. niet zo snel meer inspringt.
Nu zal jouw ecolution op koude dagen in april en mei niet meedoen aan de warmteproductie.
-3- heb je bewust ervoor gekozen om de Ecolution via de thermostaat van de CV te laten werken.
Dat betekent, volgens mij, dat de Ecolution alleen warmte levert als de CV daar ook voor gevraagd wordt door de thermostaat. Ik hoop dat ik namens meerdere spreek als ik stel dat je beter de Ecolution zoveel mogelijk basislast moet laten opwekken en dus zoveel mogelijk moet laten draaien zodat de CV niet hoeft aan te springen resp. het water minder hoeft te verwarmen als er al warmtevraag is.
-4- wat is volgens het gebruikersmenu t1 (dus de exacte tijd op dit moment). E.e.a. om vast te stellen of de nachtstand ook echt tussen 17.00 en 22.00 plaatsvindt bij jou
-5- ik zie dat je in het gebruikersmenu stand 8=3 en 9=1 hebt staan. Dat betekent dat je de Ecolution wel gebruikt voor warmwater in de 50L boiler te maken (9=1), maar dat je in geval van gelijktijdige behoefte aan sanitair warmwater en cv-water de voorrang geeft aan het cv-water verwarmen. Volgens mij is de Ecolution uitermate geschikt voor de warmwaterproductie en zou je 8 beter op stand 2 kunnen zetten (hetgeen wil zeggen warmwatervraag voor sanitair water heeft voorrang); Maar ook dat kan een bewuste keuze van jou voor 8=3 zijn geweest.

Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

Tenslotte zie ik dat installateursmenu 0_4 bij jou aangeeft dat sinds de installatie jouw Ecolution 154 dagen (zijn 24-uurs-dagen) compressor-draaitijd heeft gehad.
Dat betekent bij jou heeft de Ecolution sinds april-2012 (dus in ca. 21 maanden) 154 draaidag gehad.
Mijn Ecolution (geinstalleerd sinds medio juli 2013; dus ca. 6 maanden in bedrijf) heeft al 101 draaidag gehad. Dit bevestigt mijn vermoeden dat door de bovenstaande settings jouw Ecolution maar weinig bijdraagt aan de warmteproductie / warmteterugwinning.

Positief punt is dat je door een paar simpele nieuwe settings opeens een hele boel m3 gas kunt gaan besparen :) :)

@SpikeHome
Bedankt voor het opzetten van dit forum. Ik zie nu ook in hoeveel mensen hiermee gebaat kunnen zijn omdat installateurs het niet zo nauw nemen met de menu-instellingen.

[ Voor 24% gewijzigd door antoinevromen op 22-01-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

Hallo Antoinevromen,

Hier even de antwoorden op je vragen.

-1- T2 staat op 22:00 had hem verwisseld met T1 .
T1 is 17:00

-2- Zomer stand kan ik later instellen. Blijkbaar heb ik dat vorig jaar aangepast.

-3- ja heb ik bewust voor gekozen omdat ik 2 vertrekken moet verwarmen, en alle twee lukt niet met de wp. Ik heb ook een draadloze klok thermostaat die ik kan mee nemen in het andere vertrek, en zo daar dan verwarmt. Wel moet ik de kranen dan dicht doen en openen in het andere vertrek.
De cv gaat pas meehelpen na de wachttijd van half uur.

-4- T1 die geeft de goede tijd aan.

-5- is ook een bewuste keuze ik gebruik alleen in de ochtend eigenlijk alleen warm water. Als hij op voorrang staat krijg ik zolang als de boiler is opgewarmd geen cv warmte. Zoals ik hem nu heb staan. Warmt hij het water meestal in de nacht op. Als ik iets nachtverlaging heb ingesteld. Ik gebruik de HR ketel niet meer voor warm water aan maken.

(154 draaidag )
De wp heeft in augustus dat jaar een software update gehad en is toen ingeregeld door Inventum. Er is toen een complete nieuwe print in gekomen, en stond toen weer op nul.

Het is namelijk een tweede hands toestel die ik voor een klein prijsje van markplaats heb geplukt.
De verkoper had net het huis gekocht, waar die wp net een half jaar daarvoor was geplaats.
Men vond het maar een raar apparaat, en stond maar in de weg op de overloop. En een zwager had tegen de verkoper gezegd dat het apparaat toch niet werkte en er daarom er wel uit kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@wie welkom.
Antoinevrome heeft je settings al uitgebreid door genomen.
Zag dat jou 0_1 0 setting op 38 staat bij de meeste hier 39 en bij mij 29.
Verder snap ik nog niet dat bij 0_1 stand 2 de uitblaas temperatuur 4 is en optie 3 op 14c staat.
Bij mij liggen de waardes van 2 en 3 juist heel dicht bij elkaar.
Dit zag ik ook bij andere.

@antoinevrome ja deze topic is wel handy.
Zo komen er toch wel wat meer gebruikers er op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@wie
Leuk dat je je ook in de discussie wilt mengen! Inderdaad zou ik als ik jou was het stookseizoen verlengen naar 1 mei en zorgen dat de ecolution zo lang mogelijk draait per dag. Het warmwaterbedrijf is maar vrij kort en het op temperatuur houden van het boilervat kost volgens mij niet zoveel energie omdat het goed geisoleerd is, dus warmwaterbedrijf voorrang geven is geen slecht idee van antoine. Maar het blijven natuurlijk persoonlijke keuzes...

@spikehome
Bij mij is 0_1-3 ook altijd 10 graden of hoger.

Omdat gister mijn verbruik opeens omhoog schoot naar bijna 4m3 terwijl het maar 2 graden kouder was dan de dag ervoor met 2.5m3 verbruik, heb ik een rekenmodelletje in Excel gemaakt om beter te snappen wat het verwachte verbruik per dag en maand is. Dit is in het dagelijks leven toch ook mijn werk, dus waarom het niet met jullie delen :)? Het geeft ook een schatting van de besparing (tussen 650m3 en 1000m3 afhankelijk van oorspronkelijk verbruik).

Als een van jullie geinteresseerd is om het Excel bestand per mail te krijgen, stuur me dan even een PM.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NvIH952l.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Mooi Excelbestandje. Nu nog even grafisch, zodat je in een oogopslag ziet wat er gebeurt.

Draaidagen: Als Inventum de software updatet, wordt de hele printplaat direct achter het display vervangen. Je eigen settings verdwijnen hierdoor (zoals de maanden van het stookseizoen) en van het aantal draaidagen klopt niets meer, dat staat bij mij nu op 57! (Ik zie nu dat Wie dat zelf al aangeeft.)

Warmwater of cv voorrang geven: Je kunt het ook aan de Ecolution zelf overlaten, in de zgn. ecostand kijkt ie zelf wat optimaal is. Ik ga mijn Prius toch ook niet vertellen wanneer ie elektrisch of op benzine moet rijden :)

Dit is zeker een handig topic. Vooral voor mijn aanstaande ex. Als ik binnenkort verhuis laat ik een volledig gefinetunede vwp achter. Ik denk dat ik 'm wel ga missen (de vwp). Mijn nieuwe ventilatevriendje wordt een Nibe warmtepompboiler, standalone zonder koppeling aan de cv-ketel. In een huis met drie vrouwen heb je het meest aan duurzaam verwarmd douchewater :)

[ Voor 5% gewijzigd door mv8tekst op 23-01-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hemmer02 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:40:
@spikehome
Gisteravond even gekeken nog bij mij hele avond 0_1-2 op1c en 0_1-3 ook op 1c.
gisteren 1,72m3 gebruikt
maar vandaag zit ik nu tot 9.00 al op 1,89m3
mv8tekst schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:56:Warmwater of cv voorrang geven: Je kunt het ook aan de Ecolution zelf overlaten, in de zgn. ecostand kijkt ie zelf wat optimaal is. Ik ga mijn Prius toch ook niet vertellen wanneer ie elektrisch of op benzine moet rijden :)

Dit is zeker een handig topic. Vooral voor mijn aanstaande ex. Als ik binnenkort verhuis laat ik een volledig gefinetunede vwp achter. Ik denk dat ik 'm wel ga missen (de vwp). Mijn nieuwe ventilatevriendje wordt een Nibe warmtepompboiler, standalone zonder koppeling aan de cv-ketel. In een huis met drie vrouwen heb je het meest aan duurzaam verwarmd douchewater :)
maar de combi50 zorgt ook goed voor het warmwater hoor!
Ik gebruik het icm met zonneboiler (die ervoor zit)
Dit gaat best snel nadat het water (zodra deze onder45c komt) bijgestookt moet worden duurt dit nog geen half uur.
scheiding is minder vooral als je net je geoptimaliseerde woning moet verlaten sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Heb je dan meer aan de grafiek hier onder? Een grafisch overzicht van verbruik m3/dag en m3/graaddag voor een woning met Ecolution in drie verschillende oorspronkelijke verbruiksscenarios; woningen van 1500m3, 2000m3 en 2500m3.

Natuurlijk wordt dit anders als je andere gasbesparende maatregelen hebt zoals een zonneboiler, douche wtw of houtkachel...

Horizontale as is gemiddelde etmaal buitentemperatuur, linker verticale as is m3 gasverbruik per dag, rechter verticale as is m3 gas per graaddag.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B1j5IV0.png

[ Voor 15% gewijzigd door hemmer02 op 23-01-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:40:
@wie
Leuk dat je je ook in de discussie wilt mengen! Inderdaad zou ik als ik jou was het stookseizoen verlengen naar 1 mei en zorgen dat de ecolution zo lang mogelijk draait per dag. Het warmwaterbedrijf is maar vrij kort en het op temperatuur houden van het boilervat kost volgens mij niet zoveel energie omdat het goed geisoleerd is, dus warmwaterbedrijf voorrang geven is geen slecht idee van antoine. Maar het blijven natuurlijk persoonlijke keuzes...

@spikehome

Omdat gister mijn verbruik opeens omhoog schoot naar bijna 4m3 terwijl het maar 2 graden kouder was dan de dag ervoor met 2.5m3 verbruik, heb ik een rekenmodelletje in Excel gemaakt om beter te snappen wat het verwachte verbruik per dag en maand is. Dit is in het dagelijks leven toch ook mijn werk, dus waarom het niet met jullie delen :)? Het geeft ook een schatting van de besparing (tussen 650m3 en 1000m3 afhankelijk van oorspronkelijk verbruik).

Als een van jullie geinteresseerd is om het Excel bestand per mail te krijgen, stuur me dan even een PM.

[afbeelding]
@SpikeHome,
Ook bij mij zijn de verschillen tussen uitblaastemperatuur en koudgastemperatuur groter dan bij jou (ca. 2 à3 t.o.v. 9 à 10).

@Hemmer02
Leuke spreadstheet. Ik heb zelf ook zo'n spreadsheet gemaakt voor persoonlijk gebruik, maar komt op hetzelfde neer (IT is ook mijn business :) ).
Hier wat vragen/overwegingen:
Werk je ook met gewogen graaddagen? Hoe bepaal je de m3/dg voor de vwp? Heb je een stroommeter aan je vwp hangen soms? Eerder schreef je dat dit een absolute waarde was en nu lijkt het tabelletje aan de rechterkant afhankelijk van de gemiddelde temperatuur. In principe kan de vwp bij -10 niet meer m3 besparen dan bij -4 omdat er maar 24 draaiuur van 1,4 kWh in een dag zitten (volgens je eerdere berekening dus 24 * 0,15 m3 = 3,6 m3 als maximum besparing voor een dag. Misschien een max-waarde toepassen op de tabel rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Het zijn geen gewogen graaddagen, maar zoals je uit de eerdere tabel kunt zien blijft het m3/graaddag redelijk stabiel. Ik was inderdaad uitgegaan van vaste een gasbesparing van 3,3m3/dag als de ecolution 22uur draait. En een minimum verbruik van 0,30m3 per dag (koken, tapwater opwarmen van 50 naar 60 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
mv8tekst schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 08:56:
Mooi Excelbestandje. Nu nog even grafisch, zodat je in een oogopslag ziet wat er gebeurt.

Draaidagen: Als Inventum de software updatet, wordt de hele printplaat direct achter het display vervangen. Je eigen settings verdwijnen hierdoor (zoals de maanden van het stookseizoen) en van het aantal draaidagen klopt niets meer, dat staat bij mij nu op 57! (Ik zie nu dat Wie dat zelf al aangeeft.)

Warmwater of cv voorrang geven: Je kunt het ook aan de Ecolution zelf overlaten, in de zgn. ecostand kijkt ie zelf wat optimaal is. Ik ga mijn Prius toch ook niet vertellen wanneer ie elektrisch of op benzine moet rijden :)

Hmmm
Is dat gebruikelijk dat de printplaat vervangen moet worden? Moet ik mij nu ongerust gaan maken?

@Mv8tekst
Dan is in jouw nieuwe woonsituatie een Douchewater warmteterugwininstallatie (hier ook eerder beschreven in dit topic) een goede investering met snelle terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:02:
@antoine
Het zijn geen gewogen graaddagen, maar zoals je uit de eerdere tabel kunt zien blijft het m3/graaddag redelijk stabiel. Ik was inderdaad uitgegaan van vaste een gasbesparing van 3,3m3/dag als de ecolution 22uur draait. En een minimum verbruik van 0,30m3 per dag (koken, tapwater opwarmen van 50 naar 60 graden).
@Hemmer02
Oke, duidelijk. Ik zie dat je bij de maanden nooit onder de 3.1 graden komt, dus zal die maximering van 3,6 resp. 3,3 m3 per dag voor de vwp geen probleem zijn op maandbasis.
Op de daggrafiek (mooie combinatie overigens van alle interessante waarden) en in de kolom rechts van de excelspreadsheet moet je toch op de een of andere manier die maximering erin brengen. Nu lijkt het alsof de ecolution meer m3 per dag bij -5 bespaart dan bij -4 of -3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
De 3.1 graden in de tabel is de gemiddelde maandtemperatuur in Nederland. De grafiek is om meer inzicht te geven voor afwijkende gemiddelde etmaaltemperaturen en het effect op verbruik per graaddag. De waardes in de grafiek zijn met een maximering van 3.3m3 besparing, waarbij de besparing minder wordt als het dagverbruik zonder vwp onder de 3.6m3 zou komen (0.3 + 3.3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:29:
@antoine
De 3.1 graden in de tabel is de gemiddelde maandtemperatuur in Nederland. De grafiek is om meer inzicht te geven voor afwijkende gemiddelde etmaaltemperaturen en het effect op verbruik per graaddag. De waardes in de grafiek zijn met een maximering van 3.3m3 besparing, waarbij de besparing minder wordt als het dagverbruik zonder vwp onder de 3.6m3 zou komen (0.3 + 3.3)
@Hemmer02
't zal wel aan mij liggen , maar ik probeer de grafiek juist te interpreteren.
In de grafiek komen de doorgetrokken groene, rode en blauwe lijnen toch aan de linkerzijde van de de grafiek (bij de oorsprong) boven de waarde 3,3 resp. 3,6 uit.
In de legenda staat bij doorgetrokken groen: m3/dag vwp bij 1500 m3 . Ik heb dit gelezen als aantal m3 besparing per dag als gevolg van de vwp.
Maar misschien bedoel je met die groene vaste lijn het totaalverbruik aan gas op een dag via CV bij x graden wanneer je de Ecolution hebt draaien? Klopt dit nieuwe inzicht van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

antoinevromen schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:02:

Hmmm
Is dat gebruikelijk dat de printplaat vervangen moet worden? Moet ik mij nu ongerust gaan maken?
Anders deden ze zelf de software update, via computer. Maar ze liggen met het software bedrijf in de clinch, over wie de rechten heeft. Ze mogen zelf niet meer software updaten. Maar moeten de helle print plaat (bedieningspaneel) omruilen, voor een andere. Waar de nieuwe software in zit.
Wat ik gehoord heb van het bedrijf in 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

Nog even toelichting over het warmwaterbedrijf voorrang.
De gedachte daarachter voor mij was.

Omdat ik alleen warm water in de ochtend nodig heb. Laat ik hem in de nacht opwarmen. Omdat ik een lichte nachtverlaging heb ingesteld. Pakt hij de warmte wat hij anders, zo naar buiten zou blazen.
En overdag mis ik tocht wel die warmte als de boiler voorrang zou hebben. In de nacht is het toch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@wie
zoals ik al melde duurt het water opwarmen zeer kort.
bij mij houd hij zoveel mogelijk dus huis op temperatuur 24/7 en doet tussendoor even water.
ik heb alleen op afzuiglucht geregeld zodra deze boven de 20c komt mag de wp stoppen.
Seizoen heb ik zolang mogelijk ingesteld (weet waardes zo niet uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoine
Ja je laatste inzicht was inderdaad wat ik probeerde uit te beelden met die grafiek. Het is natuurlijk maar een theoretische benadering... Maar wanneer ik standaard verbruik van 1400m3 invul in de tabel (normaal voor een 2-1 kap na 2000 gebouwd), dan zit ik de op bijna alle dagen niet meer dan 1m3 vanaf en klopt het werkelijke temperatuurgemiddelde van januari bij mij tot op 0.1m3/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:58:
@antoine
Ja je laatste inzicht was inderdaad wat ik probeerde uit te beelden met die grafiek. Het is natuurlijk maar een theoretische benadering... Maar wanneer ik standaard verbruik van 1400m3 invul in de tabel (normaal voor een 2-1 kap na 2000 gebouwd), dan zit ik de op bijna alle dagen niet meer dan 1m3 vanaf en klopt het werkelijke temperatuurgemiddelde van januari bij mij tot op 0.1m3/dag.
@Hemmer02,
Bedankt. Nu is e.e.a. duidelijk.
Je werkt dus in de spreadsheet met ca. 866 m3 besparing (dat is fors, maar niet onhaalbaar).
Ik stuur je wel een PM voor de spreadsheet :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
wie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:20:
Nog even toelichting over het warmwaterbedrijf voorrang.
De gedachte daarachter voor mij was.

Omdat ik alleen warm water in de ochtend nodig heb. Laat ik hem in de nacht opwarmen. Omdat ik een lichte nachtverlaging heb ingesteld. Pakt hij de warmte wat hij anders, zo naar buiten zou blazen.
En overdag mis ik tocht wel die warmte als de boiler voorrang zou hebben. In de nacht is het toch over.
@wie,

Prima als je zelf maar bewust bent van de instellingen. Goed te lezen dat je T1 en T2 had verwisseld. Dat bracht mij samen met de zomerstart in april op de gedachte dat je een nachtverlaging op de prime-time van de vwp had ingesteld staan.
Als ik zo je commentaar lees, dan heb je veel keuzes bewust gemaakt en vaak zijn die persoonlijk.

Het is jammer dat je de tijden waarop hij warmwater mag maken niet kunt instellen. Als ik echter cv voorrang geef, dan komt hij bij mij nooit meer toe aan warmwater productie (en dat wil ik ook niet missen).
Bij mij werkt de Ecolution op aanzuigluchttemperatuur en die komt in de wintermaanden nooit aan de ingestelde waarde van 21 graden.

Je zou het apparaat kunnen forceren door elke avond die prioriteiten te veranderen, maar dat vind ik ook weer wat veel van het goede. Vandaar dezelfde redenatie als SpikeHOme, maar bij ons is de Ecolution echt alleen voor de basislast en ik heb er in huis geen last van als tijdelijk de Ecolution bezig is met warmwater te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
wie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:37:
[...]

Anders deden ze zelf de software update, via computer. Maar ze liggen met het software bedrijf in de clinch, over wie de rechten heeft. Ze mogen zelf niet meer software updaten. Maar moeten de helle print plaat (bedieningspaneel) omruilen, voor een andere. Waar de nieuwe software in zit.
Wat ik gehoord heb van het bedrijf in 2012.
Nou nou; Ik dacht al dat die printplaten zo snel kapot gingen, maar het is dus een beetje rigoureuze wijze van softwareupdaten, door de plaat met de e-proms te verwisselen :) :)
Nu snap ik ook waarom waarschijnlijk het uitleveren van softwareupdates niet waarschijnlijk is, zoals mij door Inventum is meegedeeld op de vraag waarom diverse instellingen wel in de installatiehandleiding staan beschreven, maar niet in het instellingenmenu zitten en dus alleen zullen verschijnen in toekomstige nieuwe Ecolutions.

[ Voor 20% gewijzigd door antoinevromen op 23-01-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

op marktplaats staat nu een tweedehand wp van inventun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

Als je wat wild spelen met de aanvoer lucht. Zou je 0-0 stand wat lager kunnen instellen. En bv stand 2 van de 3 standen schakelaar, wat hoger kunnen instellen. Als je bv in de nacht een verlaging invoert. Dan kun je hem in de nacht op stand 2 zetten. En voorkom je dan, dat hij dan in ap3 schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:54:
Als je wat wild spelen met de aanvoer lucht. Zou je 0-0 stand wat lager kunnen instellen. En bv stand 2 van de 3 standen schakelaar, wat hoger kunnen instellen. Als je bv in de nacht een verlaging invoert. Dan kun je hem in de nacht op stand 2 zetten. En voorkom je dan, dat hij dan in ap3 schiet.
Daar heb ik ook al eens aan zitten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Vraagje: In gebruikersmenu 0_1-8 kan je aangeven waar voorrang aan gegeven kan worden qua warmteproductie. Daarbij heb je keuze uit: CV, warmwater en eco. Bij de meeste van ons staat dat op 3=warmwater. Maar wat betekent die eco stand eigenlijk? Er staat een * bij met als uitleg "indien beschikbaar" of iets dergelijks, maar verder wordt er niet op ingegaan. Is dit alleen nuttig als de warmwaterstand van de HR ketel ook op eco staat? Bij mij staat dat namelijk uit.

Als het namelijk zou betekenen dat de Ecolution net zoals de HR ketel zelf leert wanneer het boilervat warm moet zijn (bij mij elke dag om 7u en 19u), dan zou dat onnodig warmhouden van het boilervat verminderen en dus meer warmte in het CV circuit stoppen.

@Wie: Dan zou dat voor jou ook een nuttige stand kunnen zijn en hoef je misschien geen nachtklok in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
@Hemmer. Volgens mij werkt het net als het motormanagement van mijn Prius, die berekent ook voortdurend wat op dat moment de optimale inzet is, elektrisch of benzine. De Ecolution kiest zelf of ie op A2 of A3 gaat. Zo staat het in mijn originele handleiding uit 2012 (zonder dat Priusverhaal natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst
Betekent dit dat jij hem ook op eco hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
Op eco dus
Wp kiest zelf en is warmwater als voorrang je kan ook de cv voorrang geven maar dan gaat ie met deze dagen nooit water warm maken want werk genoeg met cv

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 24-01-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Ik snap niet helemaal of je nu warmwater of eco aan hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik HAD 'm op eco staan (denk ik, vroeger was ik er nog niet zo mee bezig) maar nu die printplaat om de haverklap gewisseld wordt durf ik er niet van uit te gaan dat dat nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

Ik snap die eco stand ook niet, wort verder niks over gezegd in de gebruiksaanwijzing. Misschien die van Nefit wel. Maar die heb ik nog niet ingekeken, is namelijk zelfde pomp. Je kunt daar ook de gebruiksaanwijzing downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

Door mij, hebben zij ook al verbeteringen toegepast in de software. Ik had nog wat grote fouten in 2012, gevonden en die hebben ze later aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door wie op 24-01-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Overigens vind ik de 30% energiebesparing in de marketingtekst van Nefit en 900m3 gas in die van Inventum echt misleidend. Van Nefit kan die 30% energiebesparing in GJ kan wel kloppen ivm de COP van 4.2, maar wat ze er niet bijzeggen is dat goedkope energie (gas) vervangen wordt door dure energie (electriciteit). Hetzelfde geld voor Inventum; er staat 900m3 besparing van gas, maar niets over 2000kWh electra die je er meer door verbruikt. Netto bespaar je nog €150 per jaar, maar toch...

Zo kan ik ook wel adverteren met bouwkachels met een vermogen van 12000W: Geen gasverbruik meer voor verwarming... :)

Ik betaal bij Nuon op dit moment maar €0,61 per m3 gas. Pas als minister Kamp besluit om Slochteren dicht te gooien wordt het gebruik van de Ecolution echt rendabel...

[ Voor 3% gewijzigd door hemmer02 op 24-01-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
Instellen als volgt:
Installatie menu 0_0-6 = 2
Gebruikers menu 0_1-8 = 3
Dan heeft warm water voorrang, en als water op temperatuur is gaat ie verder met cv.

Betreft de besparing zal jet best kloppen.
Ze melden 30%, momenteel zit ik op 75% minder tov vorig jaar maar de winter is ook zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Ja dat die instellingen heb ik al ingesteld idd. Maar ik vroeg me af wat de 'eco' stand doet. In de Nefit Ventiline handleiding staat ook al niets nuttigs...

En die 30% slaat op besparing van energie (Joules), niet op aardgas specifiek. Van de 75% aan gasenergie die we besparen, betalen we weer 45% extra aan duurdere electrische energie. Behalve als je een mooie collectie zonnepanelen op je dak hebt natuurlijk...

offtopic: Ik wil ook graag zonnepanelen op mijn dak, maar heb op de zuidzijde door dakramen en schoorstenen maar plaats voor 6 panelen van 165x100cm (300-330Wp) of 5 panelen van 200x100cm (350-400Wp). Heeft iemand nog een tip voor efficiente zwarte zonnepanelen en een betrouwbare omvormer? Ik heb eigenlijk geen zin om daar ook een hele studie van te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
Ik heb zelf de panelen gedaan.
Achter op plat dak met microinverters ivm schaduw
Per paneel komt er een inverter.
Heb je daar last van.?
Verder de black leveren wel wat meer maar zijn duurder tvt geen idee zo zal miet veel uitmaken.
Als je het mooier vind moet je het sowieso doen.
Ik heb gewoon goedkope yingli panelen genomen en die zijn best.
Als omvormer een sma die onder gedimensioneerd is (panelen voor geen schaduw)
Ik heb 2750wp liggen en een 2150w omvormer maar bij wat minder zo'n presteerde dit veel beter.
En er zijn meer minder zonnige dagen als zonnige dagen

Hopelijk heb je er wat aan.

Over de wp eco stand was die ff aan het zoeken in de handleiding zo gauw niet gevonden, waar staat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:27:
Vraagje: In gebruikersmenu 0_1-8 kan je aangeven waar voorrang aan gegeven kan worden qua warmteproductie. Daarbij heb je keuze uit: CV, warmwater en eco. Bij de meeste van ons staat dat op 3=warmwater. Maar wat betekent die eco stand eigenlijk? Er staat een * bij met als uitleg "indien beschikbaar" of iets dergelijks, maar verder wordt er niet op ingegaan. Is dit alleen nuttig als de warmwaterstand van de HR ketel ook op eco staat? Bij mij staat dat namelijk uit.

Als het namelijk zou betekenen dat de Ecolution net zoals de HR ketel zelf leert wanneer het boilervat warm moet zijn (bij mij elke dag om 7u en 19u), dan zou dat onnodig warmhouden van het boilervat verminderen en dus meer warmte in het CV circuit stoppen.

@Wie: Dan zou dat voor jou ook een nuttige stand kunnen zijn en hoef je misschien geen nachtklok in te stellen.
@Hemmer02
Ik kan helemaal die stand eco (8=1) niet instellen. Als ik vanaf stand 3 op de min druk gaat hij maar tot 2
Kan iemand wel de 1 selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Nou ja zeg... ik kan ook niet meer stand eco 8=1 instellen. Nu heb ik dus een softwareversie waarvan ik niet weet wat er veranderd is en een handleiding uit 2011, met één keer een aanvulling op papier toen de zomer- en winterstanden werden ingevoerd. In de praktijk geeft ie bij mij voorrang aan warm water.

Wat me opvalt tov vorige winter: toen hadden ze iets verzonnen om de wp ca. 30% harder te laten draaien als het erg koud was. Maakte een hoop herrie en diverse mensen hebben erover aan de bel getrokken want het leek net of er iets mis was. Dat hoor ik nu niet meer, misschien is het teruggedraaid. Had iets met vorstbeveiliging te maken geloof ik. Maar door 'm harder te laten werken zuig je toch koudere lucht aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

stand 8=1 heb ik ook niet kan alleen 2 of 3 instellen.

p is bij mij 6330 software versie 330 dus

Ik heb begin januari nog gevraagd of er een nieuwe software versie was. En daar kreeg ik een ontkennend antwoord op.

Vreemd wand Blueone en antoinevromen hebben P=6350

[ Voor 75% gewijzigd door wie op 27-01-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ik heb de software versie nog niet bekeken maar volgens inventum de laatste versie.
overigens heb ik nu het kouder is vaker een ap3.
ventilatie omhoog gezet naar 18 afgelopen dagen ging al beter.
maar sinds gisteravond toch nachtverlaging aan gezet kijken wat dit doet de komende dagen.

@hemmer02
ik zag dat je bij mindergas gisteren weinig maar gebruikt hebt.
volgens mij helpen bij jou de settings aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Inderdaad kan ik wel zeggen dat het veranderen van de settings op de ecolution en het toepassen van 30m buisisolatie inderdaad geholpen hebben met het verlagen van mijn gasverbruik. Over de afgelopen twee weken scheelt het gemiddeld ongeveer een 0.5m3 per dag en is het bovendien comfortabeler omdat er minder koudetrek is.

Alleen mijn nieuwe modulerende thermostaat moet nog even inleren. Per dag en uur verbruikt hij eerst heel veel, dan heel weinig. Dit zal deze week verwacht ik wel veranderen.

Maar gemiddeld zit ik net onder de 3m3 gas per dag met een gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden. Dit komt overeen met de grafiek als ik een normaal verbruik van 1400m3 invul. Ik ben dus tevreden met het resultaat en ik denk dat er niet veel meer uit te halen valt.

Bedankt iedereen voor de discussie en alle goede tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
wie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:50:
stand 8=1 heb ik ook niet kan alleen 2 of 3 instellen.

p is bij mij 6330 software versie 330 dus

Ik heb begin januari nog gevraagd of er een nieuwe software versie was. En daar kreeg ik een ontkennend antwoord op.

Vreemd wand Blueone en antoinevromen hebben P=6350
@wie
Als je leest dat ze voor een nieuwe softwareversie de printplaat moeten vervangen kun je wel op 5 vingers uittellen waarom ze daar niet op staan te springen. Heb je trouwens zaken in dit forum voorbij zien komen die in jouw 330 niet zitten. Ik weet niet of ergens releasenotes zijn op te vragen wat er bij 340 en 350 is veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hemmer02 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:10:
@spikehome
Inderdaad kan ik wel zeggen dat het veranderen van de settings op de ecolution en het toepassen van 30m buisisolatie inderdaad geholpen hebben met het verlagen van mijn gasverbruik. Over de afgelopen twee weken scheelt het gemiddeld ongeveer een 0.5m3 per dag en is het bovendien comfortabeler omdat er minder koudetrek is.

Alleen mijn nieuwe modulerende thermostaat moet nog even inleren. Per dag en uur verbruikt hij eerst heel veel, dan heel weinig. Dit zal deze week verwacht ik wel veranderen.

Maar gemiddeld zit ik net onder de 3m3 gas per dag met een gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden. Dit komt overeen met de grafiek als ik een normaal verbruik van 1400m3 invul. Ik ben dus tevreden met het resultaat en ik denk dat er niet veel meer uit te halen valt.

Bedankt iedereen voor de discussie en alle goede tips!
@Hemmer02
Als je 3m3 gas verbruikt bij ca. 16 graaddagen, dan is dat omgerekend naar een jaar misschien 700m3
omdat een 19,5-graaddagenjaar ca. 3600 graaddagen telt. Hoe kom je aan die 1400 m3 .
Ik heb de site http://www.weerstationuit...took-tabel-Maastricht.htm , waar je eveneens weekverbruiken kunt invullen en dat is heel wat meer bij 1400 m3 op jaarbasis van 3*7 ; Dus misschien maak ik je nog blijer :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
even wat pics:
Vergelijk januari 2013 vs Februari
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/ele-jan-2013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/gas-jan-2013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/ele-jan-2014.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/gas-jan-2014.jpg

andere maanden:
Februari:
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/ele-febr-2013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/gas-febr-2013.jpg

Maart:
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/ele-mrt-2013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://server.famspijkers.nl/tweakers-pics/gas-mrt-2013.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door SpikeHome op 28-01-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@antoinevromen
Die 1400m3 heb ik van milieucentraal als gemiddeld verbruik voor een 2 onder 1 kapwoning van na 2000. En zoals in het rekenmodel te zien is, stijgt het verbruik per graaddag bij een lagere buitentemperatuur wanneer een ventilatiewarmtepomp wordt gebruikt. Het verbruik per graaddag bij alleen een HR ketel is daarentegen vrij stabiel. Dus voorspellingen die gebaseerd zijn op een stabiel graaddagenverbruik zoals die website die je noemde, zeggen voor ons niet zoveel.

Wat volgens mij een betere voorspelling van jaarverbruik gaat geven, is de volgende methode met behulp van dat Excel sheetje wat ik gestuurd heb: Wanneer het in een week ongeveer dezelfde temperatuur is gebleven (zoals afgelopen week), neem daar de gemiddelde temperatuur van en het gemiddelde verbruik. Kijk vervolgens welk getal je in de gele cel moet invullen om zo dicht mogelijk bij dat gebruik bij een bepaalde temperatuur uit te komen. Het rode getal zal dan je verwachte jaarverbruik zijn.

@spikehome
Wat een ongelofelijk mooi laag gasverbruik had je aan het begin van de maand! Is dat omdat de temperatuur gemiddeld boven de 8 graden bleef en je een zonneboiler hebt denk je? Of heb je rond de 10de veranderingen gemaakt in je thermostaat of vwp instellingen? Dan zou ik wel graag willen weten wat dat waren :).
Pagina: 1 2 ... 39 Laatste