Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 3 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:08
@hemmer02
zodra de temperaturen buiten 8+ zijn doet de wp bijna alles.
Ik heb idd ook een zonneboiler wat weer goed is voor gasverbuik ww.
en ik kook ook nog op gas natuurlijk.

ps ik log met de qbox van qurrent op mijn slimme meter dan heb je live inzicht

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 28-01-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39
@spikehome
Zo'n qbox met y-connector wil ik ook hebben als mijn zonnepanelen binnen zijn. Ik heb een 2600Wp systeem besteld, dus dat wordt mijn volgende hobby :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
2600wp moet voldoende zijn.
heb (zie onderschrift) 2 setjes
1 pv1-voor ligt op woning met 1 zonneboiler 2750wp op een 2150wp omvormer
de 2e ligt achter op schuur en garage met microinverters 2450wp helaas meer schaduw.

y-connector heb ik dan niet.
als je een sma omvormer krijgt kijk eens om te loggen bij fp4all die gebruik ik bij de sma (overigens hebben ze voor veel meer omvormers een logger bij fp4all)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Heb nu twee dagen met nachtverlaging gewerkt van 1.5 graad, maar ik moet zeggen dat dat me heel slecht bevalt. Oncomfortabel (klachten van m'n vriendin) en afgelopen 24u een verbruik van 10m3 gas op het moment dat ie weer warm moet stoken. Ik ga weer terug naar 24u 20 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hemmer02 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:32:
Heb nu twee dagen met nachtverlaging gewerkt van 1.5 graad, maar ik moet zeggen dat dat me heel slecht bevalt. Oncomfortabel (klachten van m'n vriendin) en afgelopen 24u een verbruik van 10m3 gas op het moment dat ie weer warm moet stoken. Ik ga weer terug naar 24u 20 graden...
heb momenteel 1c nachtverlaging weer ingesteld.
vanmorgen was de cv toch aan het meehelpen.
die ene graad vind ik smorgens niet zo erg
maar het verbruik wel.
zie nu minder gas verbruik (althans gisteren 2,17m3 op de hele dag)
wel de wp meer ap3.
bij 24/7 stoken kan de cv laag moduleren en heeft ie het hoogste rendement kan dus best gezien jij een behoorlijk nieuw (goed geisoleerd) huis hebt zakt je woning minder in temperatuur (isolatie waarde) en zal het voor jou beter kunnen zijn om 24/7 te blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Ik heb de indruk dat het 24/7 gelijk verwarmen hier (in iets minder goed geisoleerd huis) ook goed bevalt, met name omdat de vloerverwarming dan makkelijker op een constante temperatuur blijft. Ketel stookt meestal op 40 graden. Wel heb ik de kamerthermostaat een half graadje hoger gezet wegens het vrijwel totaal ontbreken van stralingswarmte.
Mijn gasverbruik begint te normaliseren, met dank aan het zachte weer. Mindergas.nl schat dat ik (begin mei) op een jaarverbruik onder de 1000 kuub uitkom.

Over de Qbox: die heb ik al eens gehad maar dat werkte niet samen met mijn slimme meter, gaf hele vreemde grafieken. Lag aan de meter, niet aan de Qbox. Als ik energie ga afnemen van Qurrent krijg ik er een gratis. Opbrengstmeter erbij en klaar. Leuk, en Qurrent heeft weliswaar lagere tarieven maar een hoger vastrecht dan bijv. Greenchoice (volgens hun eigen website). Of dat nu zo handig is als je juist probeert zo min mogelijk af te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst
Als je 24/7 stookt word ook je CV temp mindere hoog wat weer beter is voor het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Fijn zo een zachte winter.
Weinig m3 gebruiken we zo!!
Vandaag weer onder de 1m3
Toevallig iemand kassa zaterdag gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Ik heb de afgelopen drie dagen ook maar 4,5m3 totaal verbruikt! Komt denk ik gedeeltelijk doordat de zon weer schijnt. Ook merk ik dat de modulerende thermostaat iets beter weet wat hij moet doen. De aanvoertemperatuur op de display komt meestal niet hoger dan 45 graden en de cv ketel stookt fluisterstil.

Wel jammer dat slimmemeterportal al meerdere dagen achterloopt ondertussen...

[ Voor 11% gewijzigd door hemmer02 op 05-02-2014 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer02
idd zonnetje doet het goed.
dus op 24/7 staan nog?

tja slimmemeter potral heb ik erbij.
Maar gebruik zelf de qbox van qurrent.
daarmee kan ik het gewoon elk moment van de dag live bekijken.
dus ook je live energie verbuik (elektra dan)
Electra word elke minuut doorgegeven en gas elk uur.

Dit jaar 100m3 minder al gebruikt dan vorig jaar.
Maar goed dit is wel ook een hele zachte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Ja ik heb hem weer op 24/7 20 graden staan. Drie dagen op nachtverlaging naar 18.5 zorgde voor een ongelofelijk hoog gasverbruik (5-7m3 per dag, normaal 2-4m3) en de hele nacht dalingen in mijn electraverbruik (waarschijnlijk door AP3). Door vloerverwarming, goede isolatie en vwp ben ik echt van mening dat het efficienter is om de binnenschil van je huis op temperatuur te houden.

Die qbox ga ik ook halen ivm mijn zonnepanelen die inmiddels binnen zijn. Komend weekend heb ik geen tijd om ze te installeren maar volgend weekend ga ik het dak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb gemerkt dat ik in januari 3x zoveel gas heb verbruikt dan in december (20 versus 60m3). Is dit verschil bij jullie ook zo groot? Ik heb nu ook nog steeds een nachtverlaging van 1 graden maar ik heb het gevoel dat dit ook niet effiecient is. Om 18:00u gaat de temperatuur van 19,5 naar 20,5 de ketel heeft daar 1 tot 1,5m3 gas voor nodig terwijl de rest van de dag nagenoeg niets wordt gebruikt. Ik ga nu dus naar een continu temperatuur, eens kijken wat dat brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@blueone
Ik heb in januari iets meer verbruikt als in december (90m3 vs 80m3). De laatste week met lage temperaturen en nachtverlaging zorgden voor een 15m3 extra verbruik, anders was het lager geweest.

Aangezien het in januari gemiddeld een 1,5 graad kouder was is een 15-20m3 hoger verbruik te verwachten (bij normaal verbruik van 0.40m3/graaddag). 40m3 is wel erg veel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
bij mij ligt het verbruik bijna gelijk
december 2013 38,47 m3
januari 2014 40,20 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het continu stoken helpt ook niet veel, het gasverbruik blijft ongeveer gelijk. Ik snap er niets van waarom ik in januari ineens zoveel meer gas verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@blueone
maar 24/7 stoken geeft wel meer comfort!
wat heb je veranderd eind december? (of begin jan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235726

Goedendag,

Ik heb een vraagje mbt de Nefit Ventiline. Ik sta op het punt mijn huidige veredelde keuken geiser (Ferolli CW3) te vervangen voor iets nieuws. Ik heb hiervoor reeds drie installateurs over de vloer gehad en slechts een van hen kwam met de Nefit Ventiline als optie. Ik ben echt een complete leek op dit gebied, maar er lijkt hier behoorlijk wat kennis voorhanden. Zodoende probeer ik hier wat onafhankelijke informatie te vergaren.
Ik heb geen vloerverwarming, maar reguliere radiatoren in mijn huis. Ik heb al een stand alone MV installatie.
Mijn jaar verbruik qua gas ligt op ongeveer 1400 m3. Is de Nefit Ventiline in mijn (voor jullie wellicht niet geheel duidelijke) thuis situatie een verstandige keuze? Of zou het een investering zijn die het eigenlijk niet waard is?
Ik hecht aan comfort en vind de terugverdiend tijd van minder belang, maar wil wel minder verbruiken. Ik wil alleen niet door de installateur onnodig worden opgezadeld met een duurder systeem om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat mijn verbruik amper of niet daalt en ik dus wel extra diep in de buidel heb getast.
Wellicht dat een van de bespaar guru's alhier mij van wijselijk advies kan voorzien!?
Vriendelijk dank! _/-\o_

• SpikeHome
@Baseleg
1ste vraag heb je een mechanische afzuiging in huis zonder wtw?

zoja dan helpt de ventiline/combi50 extra voor je c.v. ondersteuning en verzorgt ook nog eens je warm water.
Warm water is overigens 50L van max 50c (word op temperatuur gehouden zodra deze onder 45c is word het opgewarmt tot 50c en 1x per week naar 65c ivm legionella).
Om echter met een paar man te douchen daarmee is de capaciteit te weinig, dus helpt de c.v. nog als naverbrander mee.
En in mijn geval heb ik er nog een zonneboiler voor zitten.
Verbruik ervan is echter zo rond de 10kw per dag. (winter met cv erbij)

• hemmer02
@Baseleg
De Ventiline inclusief installatie zal waarschijnlijk ergens rond de €4500 kosten. Dit is exclusief de HR ketel die je ernaast zal moeten hebben omdat de ventiline niet het huis en water in z'n eentje kan verwarmen. Je zal waarschijnlijk rond de 800m3 minder gas verbruiken, maar 2000kWh electriciteit meer. Dus om de kosten er uit te halen ben je een hele lange tijd bezig (20 jaar?).

Het is dus pas echt interessant als je of een hart voor het milieu hebt :) , of overtollige kWh hebt van een grote zonnepanelen installatie.

@SpikeHome,

Nee ik heb geen afzuiging met wtw. Dat is de reden eigenlijk dat ik het eventueel wil combineren. Ik moet sowieso een nieuwe CV ketel, dus ben op zoek naar een zo 'klaar voor de toekomst' mogelijke oplossing.
Verbruikt jouw ventiline/combi 50 10kw per dag? Of is dat je gehele dagelijkse verbruik. Anders vind ik ruim 3500kw per jaar voor alleen een hybride wP/CV combinatie vrij veel. Of is de gasreductie dusdanig dat het zo loont?

@hemmer02, dank ook voor je reactie. Ik heb nog geen zonnepanelen, maar er ligt een offerte op tafel voor een 2080 wp systeem. Mijn huidige verbruik zit rond de 5000kw, dus ik heb absoluut nog geen overtollige kw's. Mijn grootste winst zal nog zitten in energiezuiniger te leven :)

• hemmer02
Een vraag van mijn kant: Ik heb de afgelopen 1,5 week al drie keer dalingen in mijn electraverbruik gehad 's nachts van 23.00u-3.00u. Nu heb ik een keer gezien welke melding er op de display kwam en dat was AP4 (warmtevraag binnen 15 min?). De binnentemperatuur was daarbij 20 graden en buiten verschilde het van -1 tot 5 graden op de verschillende dagen dus daar lag het ook niet aan.

Herkent iemand dit en weet die wat ik hier aan kan doen? Want de eerste 3 maanden heeft de ecolution gewoon 24u per dag gedraaid en ik heb al 3 weken niets meer veranderd.

• SpikeHome
Anoniem: 235726 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:40:
@SpikeHome,
Nee ik heb geen afzuiging met wtw.
Dus wel een afzuiging?
Anoniem: 235726 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:40:
Verbruikt jouw ventiline/combi 50 10kw per dag? Of is dat je gehele dagelijkse verbruik. Anders vind ik ruim 3500kw per jaar voor alleen een hybride wP/CV combinatie vrij veel. Of is de gasreductie dusdanig dat het zo loont?
Totaal verbruik ligt bij mij op max 12kw per dag dat is incl. alles dus.
Maar de wp verbruik zeg maar 400w dat maal 24 = 9600W dus 10kw.
hemmer02 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:53:
Een vraag van mijn kant: Ik heb de afgelopen 1,5 week al drie keer dalingen in mijn electraverbruik gehad 's nachts van 23.00u-3.00u. Nu heb ik een keer gezien welke melding er op de display kwam en dat was AP4 (warmtevraag binnen 15 min?). De binnentemperatuur was daarbij 20 graden en buiten verschilde het van -1 tot 5 graden op de verschillende dagen dus daar lag het ook niet aan.

Herkent iemand dit en weet die wat ik hier aan kan doen? Want de eerste 3 maanden heeft de ecolution gewoon 24u per dag gedraaid en ik heb al 3 weken niets meer veranderd.
Er kan toch een AP3 zijn die overgaat naar AP4 na een aantal minuten.
Tenzij de cv boven de 45c gaat stoken dan gaat je ecolution naar AP4

• hemmer02
@spikehome:

Het kan zijn dat hij eerst op AP3 stond, dat heb ik helaas niet gezien. Als het een AP3 zou zijn, is dat alleen op te lossen door de kamerthermostaat 0.5 graad hoger te zetten of de 0_0 een tikje hoger? Of is er een andere oplossing?

De dalen in het electraverbruik zien er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/poboXOG.png

• SpikeHome
@hemmer02
gezien het tijdstip zou ik idd de 0_0 standje hoger zetten.

Klopt!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:15

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

SpikeHome schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:24:
Warm water is overigens 50L van max 50c (word op temperatuur gehouden zodra deze onder 45c is word het opgewarmt tot 50c en 1x per week naar 65c ivm legionella).
lees dat jou pomp tot 65C gaat, eens per week.

die instelling heb ik niet. Toch maar eens bellen met Inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wie schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 18:06:
[...]

lees dat jou pomp tot 65C gaat, eens per week.

die instelling heb ik niet. Toch maar eens bellen met Inventum.
is standaard hoef je niet in te stellen.
kan ook 60c zijn overigens.
je bespaart een 30% gas iig.
afzuiging had je al dus de warmte die nu zo naar buiten gaat krijg je warmte voor en warm water.
Bij mij met buitentemperaturen 10+ kan de ecolution het alleen af zonder hulp van cv maar dat is natuurlijk per huis anders.

[ Voor 38% gewijzigd door SpikeHome op 14-02-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome

Aye toch met mijn instellingen lopen spelen ben ik bang. Ik had 0_0 naar 10 gezet, terwijl die normaal op 12 stond. De ventilator is nu iets luider, maar hij draaide vanavond wel constant dus ik neem aan dat de dips nu weg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hemmer02 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:41:
@spikehome

Aye toch met mijn instellingen lopen spelen ben ik bang. Ik had 0_0 naar 10 gezet, terwijl die normaal op 12 stond. De ventilator is nu iets luider, maar hij draaide vanavond wel constant dus ik neem aan dat de dips nu weg zijn...
10 is ook veel te laag!!
normaal is afzuiging woning 150m3 oftewel standje 15.
Heb zelf momenteel op 16 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ben ik weer eens.

@Baseleg,in de winter als de Ecolution/Ventiline continu draait verbruikt ie 7 kWh elektriciteit per dag. Krijg je ongeveer 3-4 keer zoveel kWh in warmte voor terug. Dat is mooi, alleen financieel levert het niet veel op. In de zomer ligt het verbruik lager omdat er dan alleen warmtevraag van de boiler is, als er geen warmtevraag is werkt het apparaat als (zuinige) mechanische ventilatie-unit.

@wie, ik heb in bijna drie jaar ook nog nooit die legionella-stand gezien. Kan zijn dat ie dat 's nachts doet en dat je het daarom niet ziet. Ik heb het ook niet in de handleiding zien staan.

@hemmer, 4 uur is de standaardtijd waarna de warmtepomp zich na bepaalde F-codes weer inschakelt. Kan zijn dat een paar opvolgende AP-codes een F-code en dus een gedwongen stop genereren. Volgens mij moet je zelf ergens die F-codes kunnen uitlezen of zouden ze dat weer veranderd hebben bij al die printplaatwisselingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mv8tekst, duidelijk, maar aangezien ik nu al een stand alone MV installatie heb, die ook stroom verbruikt, kan het dan niet als nog een goede oplossing zijn? Ik heb dus twee kWh trekkers, een CV en een MV, allebei apart. Met mijn huidige MV installatie ben ik alleen maar 'energie aan het verspillen' door warmte weg te pompen, met een Ventiline haal ik tenminste nog iets van die warmte terug. Of redeneer ik nu heel vreemd!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@mv8tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mv8tekst schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:29:
@Baseleg,in de winter als de Ecolution/Ventiline continu draait verbruikt ie 7 kWh elektriciteit per dag. Krijg je ongeveer 3-4 keer zoveel kWh in warmte voor terug. Dat is mooi, alleen financieel levert het niet veel op. In de zomer ligt het verbruik lager omdat er dan alleen warmtevraag van de boiler is, als er geen warmtevraag is werkt het apparaat als (zuinige) mechanische ventilatie-unit.
en warm water natuurlijk!
mv8tekst schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:29:
@wie, ik heb in bijna drie jaar ook nog nooit die legionella-stand gezien. Kan zijn dat ie dat 's nachts doet en dat je het daarom niet ziet. Ik heb het ook niet in de handleiding zien staan.
dit is echt wel te zien en ook in te stellen wanneer hij dit moet gaan doen!
moet even zoeken waar dit ook alweer in te stellen was.
kan het namelijk niet 123 vinden.
Anoniem: 235726 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:13:
@mv8tekst, duidelijk, maar aangezien ik nu al een stand alone MV installatie heb, die ook stroom verbruikt, kan het dan niet als nog een goede oplossing zijn? Ik heb dus twee kWh trekkers, een CV en een MV, allebei apart. Met mijn huidige MV installatie ben ik alleen maar 'energie aan het verspillen' door warmte weg te pompen, met een Ventiline haal ik tenminste nog iets van die warmte terug. Of redeneer ik nu heel vreemd!?
ow Mechanische Ventilatie.
Ja de wp haalt warmte uit de lucht.
En stopt die in warm water voor cv of kraan

[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 17-02-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

SpikeHome schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:39:

dit is echt wel te zien en ook in te stellen wanneer hij dit moet gaan doen!
moet even zoeken waar dit ook alweer in te stellen was.
kan het namelijk niet 123 vinden.
Ik heb software versie P=6330.
Denk dat jij nieuwere software versie hebt, en het daarom bij ons niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik heb 6350 als software. is idd wat nieuwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@spikehome
Die 150m3/u afzuiging is maar een richtlijn voor een gemiddeld huis. Volgens het bouwbesluit moet de ventilatie zelfs op 1,2 x vloeroppervlakte ingesteld zijn. Vandaar dat mijn afzuiging waarschijnlijk standaard op 19=190m3 stond bij oplevering. Maar de hoeveelheid afzuiging die je werkelijk nodig hebt is afhankelijk van de hoeveelheid CO2 en vocht die wordt aangemaakt door de bewoners. Wij zijn met z'n tweeen en zijn overdag niet thuis. Bij een gezin met vier kinderen waarbij de hele dag mensen thuis zijn is veel meer ventilatie nodig.

@mv8tekst
Ik heb nu al een tijdje geen foutmeldingen meer gehad en de warmtepomp draait weer continu met 0_0 op 12. Anders had ik waarschijnlijk iemand van Inventum langs laten komen :).

Gasverbruik gaat goed deze maand. Ik heb het idee dat alles goed op elkaar is ingesteld. De afgelopen maand ook maar eens bijgehouden wanneer de zon overdag veel scheen (begin feb en afgelopen week). Als de zon veel schijnt verbruik ik 2m3 minder dan wanneer het regent met harde wind. Alleen het hoge verbruik van 9 feb snap ik helemaal niets van. Net als Spikehome zie ik dat wanneer het boven de 8 a 9 graden komt, ik alleen nog gas verbruik wanneer ik kook of douche.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RG0mUhI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Rustig hier geen nieuwe cijfers/info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
De afgelopen 6 dagen (dus na bovenstaande grafiek) maar 2,9m3 gas verbruikt in totaal. Dat is dus nog geen 0,5m3 per dag! Bijna de helft van dit verbruik was na 2 keer op 1 dag een bad gevuld te hebben. Hoe gaat het bij de rest?

Wel weer een dip van 4 uur gehad in mijn electraverbruik van de Ecolution van 23.00-3.00u. En ik zie nu een patroon vreemd genoeg. Het is al 5 keer precies elke 8 dagen op dezelfde tijd. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hemmer ik zie idd dat jij bijna geen gas verbruikt.
bij mij kan de wp het nog net niet aan.
in de nacht koelt het huis toch wat teveel af.

Bij mij slaat de wp ook vaker uit dmv AP3.
Paar dagen ook de 0_0 op 20 gehad maar zie nog steeds ijs afzetting erop komen waardoor de wp weer naar AP3 gaat.
Denk dat ik nog eens contact op ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

heb contact gehad met Inventum en kan een nieuw regel regelunit krijgen software V3.52.

hebben jullie die versie ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik zag bij mij dat mijn gas verbruik ineens naar 5m3 per dag was gegaan (normaal 0 tot 0.5) en het stroomverbruik ook flink was teruggelopen. Hij bleek al in de zomerstand te staan..... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
Sinds kort is de ecolution bij mij ook aan het werk :) Gasverbruik verminderd idd, nu nog naar de juiste afstelling aan het zoeken icm de ketel. Vermogen van ketel al teruggeschroefd en temperatuur constant op 20,5 staan (vloerverwarming).

Ter vergelijk, 1-5 feb 40,7 kuub gebruikt bij 63 graaddagen (0,64 m3/graaddag) en 1-5 maart 28,4 kuub bij 64 graaddagen, dus 0,44 m3/graaddag). Gasbesparing van 32%. Elektra verbuik zoals verwacht wel stuk hoger, ca 7,5 KW per dag schat ik.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
niet veel nieuws onder de zon.
behalve dan dat ik een aantal weken geen verwarming meer aan heb gehad.
wel opgevallen dat ik ondanks de hogere aanzuig temperaturen (20c) toch vaak nog een AP3 heb.
Sommige hebben de 0_0 op 12 staan weet ik maar dan heb ik nog vaker de AP3.
Dus staat deze op 16 (160m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
Iemand nog tips voor optimale instellingen ook icm CV ketel?

Is er een bepaalde temperatuur die de Ecolution kan leveren aan de CV Ketel/vloerverwarming?
Stel dat de Ecolution 40 graden levert, als ik dan de CV op aanvoer 40 instel hoeft de CV niet te stoken. Of is dat te simpel gedacht?

Alvast bedankt

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
De ecolution is voornamelijk hulp.
maar bij mij komt het cv water nu ong. op een 30c waardoor mijn huis op temperatuur blijft.
dit lukt zodra het buiten rond een 10c is of hoger.
daaronder helpt de cv ketel bij.
dus de basis warmte levert de ecolution zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik overweeg een nefit ventiline of een inventum solo. Ik heb al een zonneboiler van neft met 110 liter vat en twee panelen. Ik zit het gevoelsmatig niet zitten om de zonneboiler voor de ventiline te zetten. Wie kan mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@BRAAK
ik heb een kleinere zonneboiler voor mijn combi50 (zelfde als ventiline) staan.
In de winter toch wel handig want de zonneboiler levert dan niet genoeg warm water en daar zorgt de combi 50 weer voor.
Als de zonneboiler wel genoeg warmte heeft en er word warm water gebruikt dan doet de combi50 niks en is een soort doorstroom boiler.
Ik heb deze maand (op de eerste paar dagen na) geen gas gebruikt voor warm water of c.v.
Het gas wat verbruikt is was voor het koken.

wil je de zonneboiler niet voor de combi50 zetten dan kan je idd beter de solo nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik zie het voordeel wel in de winter. Maar vanaf begin maart tot en met pakweg eind oktober lijkt het mij niet handig. De ventiline zit dan warmwater te produceren terwijl de zon het gratis doet. Zegt je tegen het systeem maak maar geen warmwater dan zit er 50 liter koud water tussen de zonneboilervat en de kraan. Of zie ik dat fout? Ik kan ook niet goed inschatten hoeveel KwH dit extra gaat kosten in de maanden maart tot en met oktober. Meestal dekt de zonneboiler in die tijd wel mijn warmwaterbehoefte.

Nu lees ik dat de Inventum Ecolution Solo warmte lever 1,5 kwh. Terwijl de ventiline 1,4 levert. Of is dat niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
dacht dat de solo en combi50 evenveel leverde (moet dat nakijken dan).

betreft de boiler in de combi50 is het geen probleem hoor zomers.
jou zonneboiler zorgt er gewoon voor dat de warmtepomp boiler niet afkoelt (door water te gebruiken natuurlijk).
Voorbeeld:
van de week was mijn warmtepomp boiler 47c (onder de 45c gaat hij bijwarmen tot 50c en 1x per week naar 60c)
de zonneboiler stond echter op max (80c)
nadat er gedouched was door 1 persoon stond de warmtepomp op 49c dus hij was warmer geworden door de zonneboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wie

wie

Vandaag heb ik een nieuwe software update gekregen, versie p6352.
Nu ook met legionella functie.

Heb nu T-10 in gebruikersmenu erbij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mooi en wat doet die T-10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

volgens mij heb jij die T-10 ook. Denk dat dat voor de tijd is, van legionella functie.
Ze zijn ook druk bezig met nieuwe gebruiksaanwijzing, waar al het nieuwe weer in zit.
Komt vanzelf online op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wie schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:47:
[...]

volgens mij heb jij die T-10 ook. Denk dat dat voor de tijd is, van legionella functie.
Ze zijn ook druk bezig met nieuwe gebruiksaanwijzing, waar al het nieuwe weer in zit.
Komt vanzelf online op hun site.
hmm ja sorry was los inleg blaadje in de handleiding.

ga overigens de wp met een draadloze thermostaat aansturen.
dus dan krijg ik in de woonkamer 2 thermostaten, de draadloze kan ik neerzetten waar ik wil en bij 24/7 stoken gewoon de temperatuur extra hoog instellen.
maar zoals afgelopen week werd het in de huistkamer 22+ en mag hij wel stoppen aanzuig lucht was 20c (zomerstand pas vanaf 21c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Mijn verbruik voor maart 2014 was maar 17,2m3! Hiervan was meer dan de helft gebruikt voor bad, douche en koken. Wat was jullie verbruik?

Ook merkte ik dat tijdens de zonnige en warme dagen halverwege de dag tot soms vroeg in de volgende ochtend het electraverbruik omlaag ging omdat de 21 graden binnentemperatuur gehaald waren. Dat scheelde ook behoorlijk wat kWh (40 kWh minder dan vorige maand).

Mijn zonnepanelen staan jammer genoeg al 6 weken op zolder te wachten totdat ik een keer tijd heb om ze te installeren. Elk weekend zit tot nu toe vol om de tuin af te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hemmer02 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:58:
Mijn verbruik voor maart 2014 was maar 17,2m3! Hiervan was meer dan de helft gebruikt voor bad, douche en koken. Wat was jullie verbruik?

Ook merkte ik dat tijdens de zonnige en warme dagen halverwege de dag tot soms vroeg in de volgende ochtend het electraverbruik omlaag ging omdat de 21 graden binnentemperatuur gehaald waren. Dat scheelde ook behoorlijk wat kWh (40 kWh minder dan vorige maand).

Mijn zonnepanelen staan jammer genoeg al 6 weken op zolder te wachten totdat ik een keer tijd heb om ze te installeren. Elk weekend zit tot nu toe vol om de tuin af te maken...
Bij mij heb ik in maart totaal 4,5m3 gebruikt nee geen bad wel zonneboiler die natuurlijk goed mee helpt.

zou met dit mooie weer eerste de p.v. plaatsen leveren direct geld op de tuin niet tenzij je er wiet in zet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
4,5m3 is natuurlijk helemaal netjes! Dat van die zonnepanelen is inderdaad jammer, maar ik zit toch liever zo snel mogelijk in een mooie tuin in plaats van de berg modder en stenen die het nu is :). Laten plaatsen is natuurlijk ook een optie. Maar ja, dat kost een stuk meer dan dat ik tijdelijk misloop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Heerlijk nu zeg.
Al 1,5 maanden geen c.v. meer aan gehad.
de wp moet zelfs uit regelmatig omdat het te warm in de kamer word.
Ik zou nog een (draadloze) kamer thermostaat aanschaffen om direct de wp aan/uit te kunnen schakelen ipv op aan gezogen lucht, dit werkt toch niet echt nauwkeurig waardoor de temperatuur in de kamer nogal schommelt.
Mag dus gewoon een goedkope aan/uit thermostaat zijn evt met klok programma gezien misschien over een paar jaar de saldering af word geschaft en je dan alleen op goedkope stroom overdags (van zonnepanelen) de wp laat lopen.

edit:
vandaag (28-04), na weekend weg was het huis naar 19c afgekoeld.
en heb de wp maar weer aangezet.
0_0 staat op 12 (120m3) wat uitstekend gaat met deze temperaturen.

edit2:
niet echt druk hier meer.
schijnbaar iedereen tevreden?

nu 12-05-2014 buiten temperatuur 9c binnen nog steeds 20c.
Heb inmiddels een thermostaat op de warmtepomp zitten.
Deze slaat alleen overdags aan als mijn pv energie opwekken.
gezien het feit dat salderen gaat stoppen leek mij het handig om te kijken of ik met eigenstroom het huis op temperatuur kan houden.
En op dit moment gaat dat goed, als het kouder gaat worden zal de wp echter 24/7 weer zijn best moeten doen, maar verwacht dat dit pas oktober gaat gebeuren.

De badkamer is overigens bij ons afgelopen weken verbouwd en heeft geen radiator meer maar ook vloerverwarming, nu dus alleen nog op de slaapkamers radiatoren (welke nooit aan staan).

[ Voor 44% gewijzigd door SpikeHome op 12-05-2014 10:45 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ben ik weer eens, inmiddels verhuisd en de trotse eigenaar van een Nibe Fighter van Marktplaats die als standalone ventilatiewarmtepomp mijn complete warmwatervoorziening regelt. De hr-ketel doet alleen de verwarming en daarnaast heb ik nog 3300 Wp pv geïnstalleerd, de eerste MWh was in minder dan 3 maanden binnen.

Vraag namens mijn ex die in het huis met de Ecolution is blijven wonen. Het apparaat maakt een gigantische herrie. Toen ik er nog woonde heb ik al eens de kap eraf gehaald en her en der dempend materiaal gepropt. Het heeft niet veel geholpen. Gisteren nog eens gekeken, toen ie weer zo extreem veel lawaai maakte, en ik zag hem vanuit A3 rechtstreeks op AP4 springen. Ja, toen was het wel stil, maar waarom maakt ie zoveel lawaai als ie in vol bedrijf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 05-06 19:27
dempertje in de aanvoerleiding -ventilatiebuis?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
stand A3 is voor warm water maken.
dan maakt ie van mij ook meer geluid dan alleen voor c.v. bezig zijn (wat deze momenteel natuurlijk niet doet).
AP4 is een pauze van 15m

3300wp flinke installatie.
Welk type Nibe Fighter heb je?
Alleen warm water ook hulp c.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Ik heb nu een stiebel eltron lw252 staan welke al 2 jaar warm water levert. Deze heb ik op marktplaats gekocht voor 250 euro. Deze wil ik eigenlijk ook aansluiten op mijn cv circuit maar helaas heeft mijne de aansluiting voor een zonneboiler niet, hier kon ik anders mooi het cv water doorheen leiden.
@inventum gebruikers:Ik heb alleen mijn twijfels bij het idee dat die pomp 24uur per dag voor 15jaar blijft draaien. Een normale koelkast is na 15jaar stuk maar die pompjes draaien misschien 6uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
@Spikehome, ik heb nu een Nibe Fighter F120, ik heb hem op de ecostand staan (de helft van 150 liter) en dat blijkt voldoende voor twee douchebeurten na elkaar en dan is het warm water nog niet op. Ik heb nu ook sneller warm water in de keuken, want het hoeft immers niet eerst 'gemaakt' te worden. En de waterdruk is hoger dus een flinke plens heet water, handig als je een emmer wilt vullen. Ook leuk is het gasverbruik van de afgelopen maanden: nul :) terwijl de zonnepanelen op overschot staan. Heb 'm een tijdje aan de meter gehangen en kom op 1,5 kWh per dag.

Ik heb in de keuken een ouderwetse kraan met een knop voor koud en een knop voor warm geërfd van de vorige bewoner en ik heb het idee dat dat pas echt besparend is, je moet eerst bedenken of je warm of koud water wilt en bijna altijd is dat koud. Dus voor mij geen eengreepsmengkraan meer, ik vind het helemaal goed zo!

De Ecolution: dat zou goed kunnen ja, dat ie met warm water maken meer herrie maakt. Maar het is wel heel veel, als je de kap eraf haalt en op een stampend onderdeel je hand legt om het te dempen begint ie meteen ergens anders lawaai te maken. Alsof alles er los bij hangt.

Update: het is zelfs zo erg dat de buren kwamen klagen over geluidsoverlast... en die klagen NOOIT.

[ Voor 4% gewijzigd door mv8tekst op 29-06-2014 23:37 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Update. Inventum is langs geweest en kon niks vinden behalve dat het filter maar eens vervangen moest worden. Dat scheelde wel iets in de herrie. Later heeft ex geluidsmetingen gedaan en kwam tot maar liefst 60 dB tijdens het warm water maken. Niet normaal dus. Op slaapkamer van zoon waar de overlast het groot was nog altijd 40 dB. Er is een softwareupdate uitgevoerd waardoor het apparaat kon worden ingesteld op 's nachts alleen ventileren. Simpel en doeltreffend, maar het lost de oorzaak niet op. Bovendien blijkt dat het legionellaprogramma (voor deze vwp een nieuw snufje sinds deze update) zich daar niks van aantrekt: dat ging 's avonds laat vol aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mv8tekst ik heb tegenwoordig een kamerthermostaat die zorgt dat de inventum alleen overdag werkt op de ingestelde tijden en als het kouder dan 21c in de huiskamer word, de cv begint pas op 20c.

het legionella programma kon je bij mij instellen welke dag dat moest gaan werken, ik heb deze op vrijdag middag staan.
en als in de nacht warm water gemaakt word tja dan hoor je hem wel idd.

(edit de kamerthermostaat is draadloos en kan gewoon ergens in de kamer staan)

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 23-09-2014 12:10 ]

• mv8tekst
Spikehome, waar stel je het tijdstip van het legionellaprogramma in? Dan kan ik dat even uitvoeren daar. Wat is dat voor thermostaat die je aan de vwp hebt gekoppeld? (en hoe?) Ik wist niet dat dat kan. Zou wel handig zijn.

• SpikeHome
je kan gewoon een kamerthermostaat met potentiaal vrij contact aansluiten (op 7 en 8 zie handleiding).
deze stel je wat hoger in dan je kamer thermostaat, het uitschakelen word dan ook nog eens vertraagd (ook instelbaar 0-0 C6)

dat legionella programma staat bij mij in extra inleg vel.
Daar staat het volgende:
Er kan ook gekozen worden wanneer het legionella programma gestart moet worden, standaard vind deze om de 8 dagen plaats om 12.30. Het is wenselijk dat er een tijdstip gekozen word wanneer er weinig warm tap water gebruikt wordt.

Vervolgens kan je dit instellen bij optie t-10 (1ste van de maand is de ingangs datum).

[ Voor 40% gewijzigd door SpikeHome op 24-09-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
warmte pomp tot nu toe alleen overdag aan door de klok thermostaat.
loopt van 8.00 t/m 17.00 en de temperatuur is nog niet onder de 20,5c geweest.
de c.v. doet nog niks (komt pas bij 19,5c in).
overigens de thermostaat die ik gebruik is deze:
http://www.thermostatensh...-uitlopend-301000190.html
Dit is een type die eruit gaat maar scheelt daardoor 30 euri.
nieuwe kan evenveel ziet er alleen wat mooier uit zal ook de link even geven:
http://www.thermostatensh...f-ontvanger-30100019.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Vandaag was bij mij de combi ook weer in de winterstand gegaan met het gevolg dat mijn kamer was opgewarmd tot 22graden (normaal 20), weet iemand hoe ik dit kan tegen houden? Ik heb nu maar de vloerverwarming wat lager gezet maar ik weet niet of dit de manier is.

Tevens heb ik hem tussen 23:00 en 1:00 in de nachtstand staan zodat de ventilator uit gaat. Ik heb een open zolder waardoor het geluid toch wel vervelend is als je gaat slapen.

Het valt mij ook nog op dat het stroomverbruik rond de 500watt zit terwijl ik hier lees dat de meeste rond de 400watt zitten, iemand een idee hoe dit kan?

@spikehome: hoe heb je de combi aangesloten op de thermostaat en wat is daar het voordeel van?

[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 23-10-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Wij zijn bezig met een nieuwbouwproject en kunnen nog de keuze maken voor een CV-ketel - afzuiginstallatie combinatie. Nu is opgenomen een Nefit Trendline HRC 30 CW5 ketel met een Nefit Ventiline MV-WTW. Daarbij hebben we een isolatiewaarde van Rc5 van de complete buitenschil.

Alternatief is nu geopperd om dezelfde ketel te plaatsen, maar te kiezen voor een iets hogere isolatiewaarde en een non-WTW (co2) afzuiginstallatie.

Wat zouden jullie kiezen? Ik weet dat de WTW MV-unit gas bespaard, maar relatief veel stroom kost. Exta isolatie kost natuurlijk geen stroom :P Waarom zou ik toch kiezen voor de Ventiline?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Niemand? ;(

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Voordeel met thermostaat is dat je preciezer je wp kan laten werken.
En je niet een huis hebt die 22c is geworden.
Zonde van de energie.

@the legend
Voordeel van de wp ventiline of combi 50 is dat je ventilatie hebt die toch erg belangrijk is.
De warmte die je normaal naar buiten blaast word weer in je huis gestopt.
Daarnaast je huis isoleren ook doen natuurlijk.
Maar extra isoleren is ook venti!eren.
Beide dus doen.
Enne zonnepanelen plaatsen zodat de extra electra ook terug gewonnen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:13:
@Blueone
Voordeel met thermostaat is dat je preciezer je wp kan laten werken.
En je niet een huis hebt die 22c is geworden.
Zonde van de energie.
Dat inderdaad maar eens gaan regelen, ik denk dat ik hem dan gewoon an mijn domotica systeem koppel. Op die manier kan ik mijn huidige thermostaat ook gebruiken voor de iventum (en dan een graadje hoger laten schakelen dan de ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
idd via domitica regelen ook een goede optie.
ik heb dit niet thuis.
heb er wel over gedacht om het o.a. hiervoor ook te gaan gebruiken.
welke domitica gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik zou kiezen voor extra isolatie. Een Ventiline kun je eventueel naderhand nog laten plaatsen. Later extra isoleren lijkt me ingrijpender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:38:
idd via domitica regelen ook een goede optie.
ik heb dit niet thuis.
heb er wel over gedacht om het o.a. hiervoor ook te gaan gebruiken.
welke domitica gebruik jij?
Ik gebruik domoticz, ik heb daar ook de eneco toon thermostaat op aangesloten welke ik ook vanuit domoticz kan besturen. Ik denk dat ik de Inventum gaan aansluiten met een fibaro binaire module. Op die manier kan ik de Inventum schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:34:
[...]

Ik gebruik domoticz, ik heb daar ook de eneco toon thermostaat op aangesloten welke ik ook vanuit domoticz kan besturen. Ik denk dat ik de Inventum gaan aansluiten met een fibaro binaire module. Op die manier kan ik de Inventum schakelen.
Ok maar als je domoticz al de temperatuur kan uitlezen hoef je toch alleen maar een aan/uit schakelaar te plaatsen bij je wp want daar zit gewoon een aansluiting voor op die een maak/verbreek contact nodig heeft.
b.v. bij temperatuur 20 gaat het contact aan en daaronder uit en dat tijds gestuurd natuurlijk.

:edit
ps gebruik je raspberry-pi daarvoor?

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 30-10-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Inderdaad met een raspberry-pi. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik de warmtepomp en ketel met elkaar ga afstemmen. Ik zou de ketel op 19 kunnen zetten en de warmtepomp op 20, alleen vraag ik me af hoe het dan met echt koud weer gaat als de warmtepomp het niet meer af kan, dan zou het maar 19 graden in huis zijn. Eigenlijk moet je iets inregelen dat de warmtepomp het huis in een uur probeert warm te krijgen, lukt dit niet dan moet de ketel alsnog bijspringen.

Opzich kan je de inventum weer doorlussen naar je ketel maar dan ben je de opentherm schakeling kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door Avvd op 31-10-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:11:
Inderdaad met een raspberry-pi. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik de warmtepomp en ketel met elkaar ga afstemmen. Ik zou de ketel op 19 kunnen zetten en de warmtepomp op 20, alleen vraag ik me af hoe het dan met echt koud weer gaat als de warmtepomp het niet meer af kan, dan zou het maar 19 graden in huis zijn. Eigenlijk moet je iets inregelen dat de warmtepomp het huis in een uur probeert warm te krijgen, lukt dit niet dan moet de ketel alsnog bijspringen.

Opzich kan je de inventum weer doorlussen naar je ketel maar dan ben je de opentherm schakeling kwijt.
De c.v. ketel stel je in op de temp. dat je het daadwerkelijk wilt hebben ook met de tijden erin natuurlijk.
Voor de warmtepomp kan je hetzelfde doen maar een halve graad hoger en evt. wat andere tijden.
Bij mij begint dus de wp veel eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het probleem bij is dat als ik de ketel op 20 zet en de warmtepomp op 20,5 dat de ketel toch af en toe gaat stoken als het in de woonkamer 20,5 graad is. De thermostaat houdt er namelijk rekening mee dat het huis gaat afkoelen en dat het een tijdje duurt voordat het weer warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:49:
Het probleem bij is dat als ik de ketel op 20 zet en de warmtepomp op 20,5 dat de ketel toch af en toe gaat stoken als het in de woonkamer 20,5 graad is. De thermostaat houdt er namelijk rekening mee dat het huis gaat afkoelen en dat het een tijdje duurt voordat het weer warm is.
Maar dat moet ook stoppen als de thermostaat van de ketel merkt dat het niet nodig is om bij te stoken.
Ik heb ook zo'n zelf denken thermostaat voor de c.v. en die schakelt echt niet in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb hem nu aangesloten op de thermostaat maar dan schakelt hij niet aan, ik hoor het relais wel klikken maar er gebeurd verder niets, hij blijft op AP4 staan, zit hier soms een vertragins of iets dergelijks tussen?

De ketel is overigens nog niks aan het doen, ik heb de laatste maand nog geen gas verbruikt (behalve douchen en koken dan). In huis is het nu 21,5 graad, dus misschien is het water nog gewoon te warm in de ecolution en moet ik even wachten met testen.

[ Voor 37% gewijzigd door Avvd op 11-11-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Er zit idd een vertraging in met inschakelen.
En ook met uitschakelen daar kan je kiezen voor een aantal nadraai tijden.
Bij mij was het gisteren 21, heb hem maar een nachtje uitgezet zodat huis wat kon afkoelen.
Nu 20,5 ook alles zonde c.v. nog.
Welke afzuig snelheid heb jij hem staan?
Ik momenteel op 13.
Merk wel dat mijn huis (2 onder 1kap) toch best snel afkoeld.
Toen het wat warmer was buiten vanaf een 15c had ik hem alleen overdag draaien.
Maar dat red hij nu niet meer en is nu 24/7 temp (geschakeld dan).

edit 1 (13-11): vanmorgen toch een 0,5 graad lager de kamer.
de wp kan het dus niet helemaal bij houden als het onder de 10 komt (was vannacht 5c)

edit 2 (14-11): overdag haalt ie het overigens wel weer in.
Momenteel 21c in huis en de c.v. nog niet aan geweest.

edit 3 (18-11: gisteren in huis 21,5 de wp ging dan ook uit op de thermostaat.
vannacht is de wp weer aan gegaan.
huis wel afgekoeld tot 20,5, schijnbaar moet ik aan isolatie ook nog wat doen (huis uit '94) zou alleen zo niet weten waar.

edit 4 (19-11): huis toch gisteren hele dag en vannacht mooi op temperatuur gebleven.
en nog geen m3 gas gebruikt (naast het koken).

[ Voor 38% gewijzigd door SpikeHome op 19-11-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-03 12:58
Hallo allemaal,

Met veel interesse heb ik dit topic doorgespit en ben ik me aan het orienteren op de Inventum combi.
Hierbij kwam een belangrijke vraag op, die ik hier graag aan de (ervarings-)deskundigen stel:

Het maximum geleverde thermisch vermogen is 1.4kW, wat dus altijd voor verwarming + tapwater gebruikt kan worden (indien nodig). Maar, haalt hij dat bij jullie ook?

Met de volgende rekensom kom ik namelijk op slechts 900W uit:
P = Q * rho_lucht * c_lucht * dT = 900W --> vermogen uit ventilatielucht
Met:
rho_lucht * c_lucht = 1200 J/(m^3K) (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ventilatie)
dT = Tbinnen - Tuitgeblazen = 20 - 2 = 18 graden (zo ongeveer best case)
Q = 150/3600 = 0.0417 m^3/s (ventilatiedebiet, de veelbesproken instelling)

Wil je wel aan die 1.4kW komen, moet je een ventilatiedebiet van 233m^3/h hebben (van het positieve uitgaande dat Tuitgeblazen nog steeds 2graden is bij dit hogere debiet). Bij de meeste huishoudens is dit overventilatie, en dat is ongunstig voor je warmteverliezen wanneer het buiten koud is. Is bijvoorbeeld de buitentemperatuur lager dan Tuitgeblazen, ben je netto je huis aan het afkoelen, en het kost je nog elektriciteit ook! In dat geval kun je m.i. beter ventileren op minimum wat gezond is voor je.

Met die maximale 1.4kW rekenen voor bijv. TVT, lijkt me dus te zonnig. Maar misschien zit ik er naast? Zijn er onder jullie die monitoren hoeveel vermogen de VWP afgeeft bij normaal gebruik?.
Bijv. via metingen van het gebruikte elektrisch vermogen? --> voor 1.4kW zou dat met COP 4.4 rond de 320W moeten liggen. Ik ben benieuwd.

groeten, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Ik blijf het ook een mooi systeem vinden maar heb er ook mijn twijfels bij. Heb nu een warmtepompboiler met hetzelfde als de inventum behalve dat ik alleen warm water heb. Ben nu dus aan het twijfelen om zoiets als een inventum te nemen of een wtw aan te schaffen en gewoon een lucht water warmtepomp.(waar ik al een zelfbouw van heb maar later misschien nog een echte wil aanschaffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ppeter85
Berekeningen heb ik er nog nooit op los gelaten.
Mijn afzuiging staat momenteel op 15 dat is 150m3 en dus redelijk normaal voor een woning.
Zolang er warmte gevraagd word zuigt hij 150m3 maar als de warmte vraag wegvalt is er een andere instelling die bij mij op het minimum staat, dus minder verlies in de winter mocht hij niet verwarmen.
Het opgenomen vermogen van zo een 320w klopt ongeveer (denk rond de 350w ) wel al kan ik het niet precies nameten door de perflex stekker, maar op mijn slimme meter zie ik het actuele verbruik dmv logger, en trek daar het overige verbruik vanaf.
Overigens zat er ook een ventilatie unit die 24/7 stroom verbruikte en blies de warmte zo naar buiten.
Nu word het bij mij altijd omgezet in warmte 24/7 zodra het buiten kouder word, en het hele jaar door warm water.
wat ik al eerder zei in deze treath is zodra het buiten onder de 10c gaat komen (overdags) dan krijgt de wp het niet meer warm genoeg en springt de cv bij.

@martijnr17 heb je de optima dan?
de combi 50 is ook een lucht water wp alleen dmv afgezogen lucht.
nadeel de capaciteit is kleiner dan met buiten unit.
met de optima haal je alleen de warmte uit de lucht als er warm water nodig is.
de combi doet dat ook en daarnaast de c.v.
en je hebt geen buiten unit, die ik in mijn geval niet zo makkelijk kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637710

Sinds een paar dagen staat mijn Ecolution Combi op stan AP3 of AP4.
Wat is hier de oorzaak van?

Ik krijg m niet meer aan het verwarmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 637710 schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:45:
Sinds een paar dagen staat mijn Ecolution Combi op stan AP3 of AP4.
Wat is hier de oorzaak van?

Ik krijg m niet meer aan het verwarmen....
dan word het binnen te koud (ijs afzetting ook).
hij valt eerst in ap3, na elke melding gaat ie naar ap4 die duurt 20m en ap3 15m dus iets meer dan een half uur doet ie niks.
Helaas kan je deze procedure niet versnellen en zal je moeten wachten tot na de ap4.
Als je deze net op ap3 ziet springen kan je de wp even uit en aan zetten dan gaat ie gelijk naar ap4 en scheelt weer een 15m.
Kijk even bij 0_1 wat de aanzuig temperatuur is van de lucht en hoe koud deze weer naar buiten gaat.
Bij mij is dit nu aanzuig 17c naar buiten 2 of 1c en valt ook na een paar uur in ap3.
Oplossing is als je aanzuig harder te zetten bij 0_0 doe je dat (zie handleiding allemaal of eerder dit topic).
Bij mij staat 0_0 op 14 momenteel, ik probeer deze zo laag mogelijk te houden met zo min mogelijk ap3 meldingen.

overigens is bij mij de c.v. weer aan het meehelpen vanaf 26-11-2014 en heb de kamer thermostaat 24/7 op 19,5 staan (wij zijn niet zo kouwelijk en van mij mag ie zelfs op 19 maar de waf is ook erg belangrijk)
gisteren 3,48m3 gas verbruikt vorig jaar begin december niet zoveel gas verbruikt was denk ik toch wel wat warmer dan nu.

[ Voor 30% gewijzigd door SpikeHome op 02-12-2014 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bij mij is gisteren ook de ketel weer voor de eerste keer aangesprongen, helaas is dan ding continu aan het pendelen, hij brand maximaal 5 minuten, echt verwarmen doet hij dus ook niet. Op wat voor water temperatuur kan je de ketel het beste zetten als je alleen vloerverewarming hebt i.c.m. de ecolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Blueone
Lang vol gehouden zonder c.v.
Ik zit afgelopen dagen gelijk op 3 a 4m3 per dag.
Stook wel 24/7 zelfde temperatuur.
Heb je een nieuw huis?
Goed geïsoleerd?
Ik heb 2 onder 1kap dus huis koelt snel af door de vele buiten muren.

Hij kan zijn warmte niet kwijt.
Waar staat de vloerverwarming pomp op?
Heb je bij de vloerverwarming een bypass?
Of zet de badkamer wat verder open, of andere radiator.

Zelf heb ik het vermogen op minimaal gezet en de pomp van de c.v. wat harder gezet.
Als je een klein circuit hebt is dat lastig soms worden er ook buffervaten gebruikt.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
@Blueone
Na veel meelezen een reactie op Blueone.
De pompsnelheid van mijn CV had ik verlaagd van III naar I om electrisch te besparen.
Helaas zakte sinds zaterdag de temperatuur in mijn woning langzaam maar gestaag. Vanmorgen wat het net 18 graden.
Nu bleek dat de CV aangaf dat de gewenste temperatuur (van het CV-water) was bereikt. De pompsnelheid verhoogd naar stand II, nu bleef de CV 5 minuten verwarmen en daarna weer temp bereikt.
Na het verhogen van de pompsnelheid naar stand III bleef de CV branden.
Mischien een oplossing.
NB. CV water staat bij mij normaal op 38 graden. Maar nu even, om de tent weer op temperatuur te brengen, op 45.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis
Als ik mijn c.v. water zo laag zet blijft hij pendelen omdat de temperatuur van 38c zeer snel bereikt word.
Dus daarom op 50c gezet, dan duurt het langer voordat de c.v. stopt.
Door dat pendelen komt je huis ook bijna niet op temperatuur.
Want na paar keer pendelen gaat de c.v. (althans mijn nefit) naar antipendel stand code 0A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
@Spikehome
Voordat ik mijn cv pomp langzamer zette (Stand I) stond mijn CV redelijk constant te pruttelen zonder pendelen terwijl het huis mooi op temperatuur bleef. (19,5 graden). Kennelijk is de pomp van mijn Ecolution combi 50 sterker dan van de Intergas HRE 36-30.
In het hele huis (boven en beneden) heb ik vloerverwarming met totaal 9 groepen waarvan 7 apart gestuurd met thermostaaten (Henco). Omdat ik problemen had met de WP heb ik een 2e groep nu permanent open staan. Deze oplossing voorkwam bij bij de cyclus AP2, AP4, AP5 gevolgd door F80 of F81 en uiteindelijk F90 of F94. Dit was trouwens na overleg met Inventum

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb de pomp van de ketel op stand 1 staan (stond op stand 3) evenals de vloerverwarming pompjes (2 stuks). Op dit moment heb ik de ketel op 60 graden staan. Het vermogen is teruggeschroefd naar de laagste stand (+/- 11KW). Ik denk dat de ketel gaat pendelen omdat de ecolution het water al voorverwarmd erin stuurt. Bij mij gebruikt hij nu ook meteen 3 á 4m3 per dag, ik vermoed dat dit voornamelijk komt door het pendelen.

@Spikehome: Ik heb een tussenwoning uit 2013, dus goed geisoleerd, ongeveer 450m3 echter verwarm ik alleen maar de woonkamer (137 M3)
Er zit wel een by-pass op de vloerverwarming welke volledig open staat inmiddels echter heb ik het idee dat de thermostaat niet goed werkt op de vloerverwarming op de begane grond, het water wordt niet warmer dan 28 graden terwijl ik de thermostaat op 35 heb staan. Misschien dat hij daarom zijn warmte niet kwijt kan.

Ik heb overigens ook een intergas HRE 36/30. Eigenlijk is de 11Kw nog steeds veel te veel omdat de Ecolution een groot deel voor zijn rekening neemt. Het pendelen kost erg veel gas dus ben wel benieuwd hoe je dit verder kan tegengaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 03-12-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:09:
@Spikehome
Voordat ik mijn cv pomp langzamer zette (Stand I) stond mijn CV redelijk constant te pruttelen zonder pendelen terwijl het huis mooi op temperatuur bleef. (19,5 graden). Kennelijk is de pomp van mijn Ecolution combi 50 sterker dan van de Intergas HRE 36-30.
In het hele huis (boven en beneden) heb ik vloerverwarming met totaal 9 groepen waarvan 7 apart gestuurd met thermostaaten (Henco). Omdat ik problemen had met de WP heb ik een 2e groep nu permanent open staan. Deze oplossing voorkwam bij bij de cyclus AP2, AP4, AP5 gevolgd door F80 of F81 en uiteindelijk F90 of F94. Dit was trouwens na overleg met Inventum
Dit klopt de ecolution pomp is krachtig, bij mij was het zo als ik de c.v. pomp lager had pompte hij het water bijna de c.v. weer (terugslag klep was niet nodig bij mij) in waardoor er een te groot verschil was tussen in en uit dus pendelen.
Nu de pomp ingesteld tussen 90% en 100% pompen nu geen probleem meer.

Die storingen die hebt heb ik nog nooit gehad.
allen ap3 en ap4 meldingen.
Blueone schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:03:
Ik heb de pomp van de ketel op stand 1 staan (stond op stand 3) evenals de vloerverwarming pompjes (2 stuks). Op dit moment heb ik de ketel op 60 graden staan. Het vermogen is teruggeschroefd naar de laagste stand (+/- 11KW). Ik denk dat de ketel gaat pendelen omdat de ecolution het water al voorverwarmd erin stuurt. Bij mij gebruikt hij nu ook meteen 3 á 4m3 per dag, ik vermoed dat dit voornamelijk komt door het pendelen.

@Spikehome: Ik heb een tussenwoning uit 2013, dus goed geisoleerd, ongeveer 450m3 echter verwarm ik alleen maar de woonkamer (137 M3)
Er zit wel een by-pass op de vloerverwarming welke volledig open staat inmiddels echter heb ik het idee dat de thermostaat niet goed werkt op de vloerverwarming op de begane grond, het water wordt niet warmer dan 28 graden terwijl ik de thermostaat op 35 heb staan. Misschien dat hij daarom zijn warmte niet kwijt kan.

Ik heb overigens ook een intergas HRE 36/30. Eigenlijk is de 11Kw nog steeds veel te veel omdat de Ecolution een groot deel voor zijn rekening neemt. Het pendelen kost erg veel gas dus ben wel benieuwd hoe je dit verder kan tegengaan.
Ah tussen woning scheelt al veel hoor mijn woning is van '94.
Thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler staat bij mij op 40c kan makkelijk (max 55c aanvoer en retour 45c).
11kw is idd veel, ik heb hem op 7kw staan (dat is bij mij het minimum) maar dat is zelfs teveel vaak.
Heb verder op de badkamer vloerverwarming altijd aan daar zit een thermostaat in de retour, en ingesteld op 40c
als dat allemaal niet helpt toch ergens een radiator open zetten.
overigens de bypass moet niet helemaal open he!
Je hebt druk geregelde bypass of gewoon via een handmatige kraan.
afstellen doe je door (volgens een installatie monteur) alle kranen dicht te zetten c.v. aan (temperatuur even omhoog zetten).
je krijgt dan op de cv een storing.
nu moet je de bypass open gaan draaien tot de storing niet meer optreed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik ga nu denk ik de volgende acties uitvoeren om het geheel wat efficienter te krijgen:

- cv pomp weer terug naar stand 3.
- kijken of ik het cv vermogen nog lager kan zetten.
- thermostaat van de vloerverwarming vervangen.
- luchtflow in stand 1 iets opschroeven omdat hij nu te vaak in AP3 schiet.

Het afgelopen jaar had ik 350m3 gas verbruikt en 2450KWh stroom terwijl de ketel totaal niet afgesteld was (stond nog op het max vermogen). Ik moet zeggen dat vooral het stroomverbruik enorm meeviel om dat ik had verwacht dat de ecolution dit alleen al zou opslurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:21:
Ik ga nu denk ik de volgende acties uitvoeren om het geheel wat efficienter te krijgen:

- cv pomp weer terug naar stand 3.
- kijken of ik het cv vermogen nog lager kan zetten.
- thermostaat van de vloerverwarming vervangen.
- luchtflow in stand 1 iets opschroeven omdat hij nu te vaak in AP3 schiet.

Het afgelopen jaar had ik 350m3 gas verbruikt en 2450KWh stroom terwijl de ketel totaal niet afgesteld was (stond nog op het max vermogen). Ik moet zeggen dat vooral het stroomverbruik enorm meeviel om dat ik had verwacht dat de ecolution dit alleen al zou opslurpen.
Als je een temp. meter op je verdeler hebt kan je ook gewoon wat hoger zetten ipv vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Als ik hem op 50(Max) zet komt hij nog niet boven de 28graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ah, en de leiding via de bypass is wel heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Net de thermostaatknop vervangen, nu wordt hij wel warm. Ik heb tevens het vermogen van de ketel nog verder weten terug te schroeven tot 5~6KW, ik moest eerst de parameter van minimale ventilator snelheid terugschroeven waardoor de parameter van het vermogen weer lager kon. Ik ben benieuwd of 5 á 6KW (watertemp 45 graden) i.c.m. de ecolution voldoende is om het warm te krijgen. En het stroomverbruik te zien heeft de eco ongeveer de hele dag in AP3 gestaan.
Pagina: 1 ... 3 ... 39 Laatste