In mijn woning heb ik 5 afzuigpunten: 1 in de woonkamer, toilet beneden, toilet boven, badkamer, zolder.
het afzuigpunt op de zolder en toilet boven heb ik nu wat verder dichtgezet zodat er minder koude lucht wordt opgezogen (op die plaatsen wordt namelijk niet gestookt), eens kijken of dat er voor zorgt dat de ecolution minder vaak in AP3 springt. Stand 1 staat bij mij al op 17(170m3), dus dat zou voldoende moeten zijn.
Tevens ook maar een accountje aangemaakt op mindergas zodat ik kan zien het het verbruik is met de graaddagen. Wat gebruiken jullie nog meer om het gasverbruik te zien? Ik zie hier namelijk verschillende vrij gedetailleerde grafiekjes voorbij komen.
[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 05-12-2014 23:54 ]
wat voor buismaat zijn jou leidingen?
bij mij zijn ze 100 dat is eigenlijk te klein, op zolder wel alles 150 gemaakt.
ik heb 3 afzuigpunten, woonkamer, toilet en badkamer.
zelf op zolder er maar 1 bij gemaakt die het verschil van de 100 leiding moet opheffen.
ik zit ook op mindergas, je kan dan vergelijken met een anders wat die verbruikt dmv graaddagen ook.
Ik zou dan toch de CV warmhoudfunctie uit kunnen zetten? Deze hoeft namelijk alleen het water maar door te geven en niet bij te verwarmen?
Daarnaast geeft de inventum standaard voorrang aan warm water. Aangezien het meeste verbruik bij CV ligt, is het dan niet slimmer hier voorrang aan te geven?
Less is more
maar als je een doorstroom c.v. hebt zonder boiler dan zou je idd warm water uit kunnen zetten als je aan 50L 50c graden genoeg hebt.
er zijn nadelen alleen
b.v. je wp gaat pas water opwarmen zodra deze onder de 45c komt.
als je op dat punt net onder de douche wilt dan loopt de temperatuur snel achteruit en zal als je meer dan 5m doucht de boiler te koud zijn voor nog een douche beurt of andere water aftap, dit duurt dan weer een 1/2uur minimaal.
als je de c.v. op 50c laat staan zal de c.v. alleen de temperatuur verhogen naar de 50c en je hebt meer warm water tot je beschikking wat ook nog eens altijd minimaal 50c is.
Maar het kan wel ik heb het zelf ook zo staan, en kan op mijn nefit thermostaat zo de watervoorziening weer inschakelen mocht ik denken dat er meer of langer gedoucht gaat worden.
Verwijderd
Ik heb nog niet gelezen of dit probleem gefikst is:mv8tekst schreef:
Vraag namens mijn ex die in het huis met de Ecolution is blijven wonen. Het apparaat maakt een gigantische herrie. Toen ik er nog woonde heb ik al eens de kap eraf gehaald en her en der dempend materiaal gepropt. Het heeft niet veel geholpen. Gisteren nog eens gekeken, toen ie weer zo extreem veel lawaai maakte, en ik zag hem vanuit A3 rechtstreeks op AP4 springen. Ja, toen was het wel stil, maar waarom maakt ie zoveel lawaai als ie in vol bedrijf is?
Dat ie meer herrie tijdens tapwaterbereiding maakt is logisch, de condensatietemperatuur en dus ook de druk gaan omhoog.
Maar 60 dB is wel te jouker... Zijn de zuig- en de persdruk van dit toestel door de monteur of de fabriek gecontroleerd? Of is er ooit eerder wat aan het koeltechnische deel gedaan?
En kun je die herrie eens proberen te beschrijven?
Als het meer een tikkend geluid is, kun je denken aan een gebroken veer van de compressorophanging. Is het meer een stampend geluid, dan kun je denken aan koelmiddel tekort, of niet-condenseerbare lucht in de condensor.
maar je zou best een externe boiler erop kunnen aansluiten want er zit gewoon een 3weg klep tussen.
@Chicken power het circuit is door de 3weg klep zeer kort geworden en volgens mij hoor je de pomp en de compressor meer.
het is ook wel wat meer stampend geluid die je hoort dit is alleen met warm water erger.
maar 60db komt erbij mij niet vandaag hoor en is hetzelfde apparaat.
en ook die blueone heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 18-12-2014 19:50 ]
Ik kan me voorstellen dat in het voor en na seizoen er een overkill aan warmte is, wat niet allemaal in de 50 liter gevangen kan worden. Dan zou het toch prettig zijn om dit elders op te vangen, of zou dit niet rendabel zijn. Voor mijn nieuwbouwhuis (alle lagen vloerverwarming) zit ik nu te denken aan een zonneboiler (ZO) en de ecolution, zodat er geen warmte ontsnapt. Daarnaast uiteraard de nodige PV panelen. Enige nadeel wat ik me bedenken kan is dat ik niet kan koelen met de ecolution, dus misschien is een L/W warmtepomp beter?SpikeHome schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:40:
@PolderPloer! in het apparaat zit de 50l boiler. hij zit in serie met je c.v. dus dan heb je warm water altijd in overvloed je cv doet minder.
maar je zou best een externe boiler erop kunnen aansluiten want er zit gewoon een 3weg klep tussen.
...
Koelen kan idd niet, maar ik heb dat thuis ook niet nodig, nooit echt warm in huis.
Wil je dit wel dan is een wp met buiten unit beter.
Verwijderd
Min of meer wel. het verschil is dat het in je Cv een klein beetje is wat klaar staat (in een platenwarmtewisselaar), terwijl het in de boiler de volle 50 liter is.kickassmen schreef:
Nog een vraagje over de inventum ecolution combi 50. Hier zit een warmwater boilervat in van 50 liter, wat op 50 graden staat. Op mijn ketel heb ik een warm water stand zodat ik snel warm water heb. Heb ik nu niet 2 keer een zelfde soort instelling? Dus de eculotion houd water warm en de CV. Beide temperaturen staan op 50 graden ingetseld.
Ja, dat kun je zonder meer doen. Maar omdat de Cv-tapwaterverwarmer (3x woordwaarde), tussen je WP-boiler en je kraan zit, zal het een klein ietsje langer duren voor je warm water bij je kraan hebt. Daarnaast gaat je ketel wel een startpoging ondernemen, omdat de stromingssensor merkt dat er warm watervraag is.kickassmen schreef:
Ik zou dan toch de CV warmhoudfunctie uit kunnen zetten? Deze hoeft namelijk alleen het water maar door te geven en niet bij te verwarmen?
Daar is ook wat op gevonden, het omschakelventiel of de diverter :
www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/Duco%20(T)Mix.pdf
(dus niet de T-mix die in dezelfde brochure besproken wordt)
Deze komt na de WP boiler, en als die warm genoeg is, dan gaat het water gelijk naar je kraan. Zonder je ketel een startprocedure te laten beginnen.
Is het water uit de WP-boiler te koud, dan stuurt die klep het water wel naar de ketel, en dan wordt het alsnog door de gasketel verwarmt.
De grootste winst is toch te halen op SWW, dat is hooguit 16 graden. Waar je retour Cv-water meestal al veel warmer is. Met het koude leidingwater maakt je WP tot 50 graden met een goede COP de meeste winst.kickassmen schreef:
Daarnaast geeft de inventum standaard voorrang aan warm water. Aangezien het meeste verbruik bij CV ligt, is het dan niet slimmer hier voorrang aan te geven?
En het is maar 50 liter, de hoeveelheid water die door je Cv heen gaat is veel groter. En daar is jouw WP dan de rest van de tijd weer druk mee...
Verwijderd
Ik zal ze eerst bespreken, en mogelijk kunnen we daarna bespreken hoe deze zaken inhoudelijk en qua opmaak wat kunnen verbeteren.
Met die omschrijving bedoel je daar een voorraadvat mee. En je kunt die functie ook gewoon uitschakelen, maar dan heb je minstens 25 liter koud of lauw water wat er eerst uit moet (er zijn ook toestellen met een interne boiler met een inhoud van 80 liter en meer). Voor het goede begrip spreek je hier van een voorraadtoestel.SpikeHome schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:19:
Als je een boiler in je Cv hebt, moet helaas je Cv deze op temperatuur houden.
Daar mis je even de tussenliggende mogelijkheden. Jij refereert aan 'uit', dat is dan ook echt uit. Maar er zijn inmiddels meerdere 'tussenstanden'! Afhankelijk van de fabrikant heeft dat weer allerlei naampjes, maar het komt er op neer dat je naast 'echt uit' ook kunt kiezen uit 'altijd stand-by' waar bij de platenwarmtewisselaar altijd op tapwater temperatuur wordt gehouden.SpikeHome schreef op:
Maar als je een doorstromende Cv-watertapwaterverwarming hebt (dus zonder boiler), dan zou je idd warm water uit kunnen zetten als je aan 50 L bij 50 graden C genoeg hebt.
Variant die daarna komt, is dat de besturing in de gaten houdt, op welke momenten je warm tapwater gebruikt, en de platenwarmtewisselaar alleen op die momenten op temperatuur brengt.
En de laatste variant voor 'echt uit' is dat het spul alleen gaat werken op het moment dat je om warm tapwater vraagt, met als gevolg dat je enige wachttijd hebt, voor er warm water komt. Het hele spul moet dan namelijk vanaf 'koud' opwarmen.
Verre van onnodig, als je mijn uitleg hiervoor leest. Een opwarmtijd van 30 minuten met de WP-boiler lijkt me eerlijk gezegd ook niet helemaal reëel...SpikeHome schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:19:
Er zijn nadelen, b.v. je WP gaat pas water opwarmen zodra deze onder de 45 C komt. Als je op dat punt net onder de douche wilt, dan loopt de temperatuur snel achteruit.
En als je meer dan 5 min. doucht, kan de boiler te koud zijn voor nog een douchebeurt of andere water-aftap, dit duurt dan weer een 1/2 uur minimaal.
Dit is een beetje onbegrijpelijke zin, en het laatste stukje klopt niet. Na verloop van tijd zal de warmwatertemperatuur toch echt af gaan nemen!SpikeHome schreef:
Als je de Cv op 50 C laat staan, zal de Cv alleen de temperatuur verhogen naar de 50 C en je hebt meer warm water tot je beschikking, wat ook nog eens altijd minimaal 50 C is.
Dat is dan alleen de beperkte keuze die jij op je thermostaat tussen "aan" of "echt helemaal uit" hebt.SpikeHome schreef:
Maar het kan wel, ik heb het zelf ook zo staan, en kan op mijn Nefit-thermostaat de watervoorziening zo weer inschakelen, mocht ik denken dat er meer of langer gedoucht gaat worden.
En dat past weer helemaal bij mijn uitleg!
Ik hoop niet dat je het, als co-auteur zijnde, als een 'aanval' ziet, maar het is best wel een ingewikkelde materie als je er niet mee bekend bent. Vandaar mijn poging om die dingen nader te verduidelijken.
Verwijderd
Het is technisch zeer goed mogelijk, maar dan wel een vat voor Cv-water (dat heet dan 'buffer'). Dus geen drinkwatervat (dan heet het 'boiler'), dat is te veel om iedere week elektrisch op te warmen tegen Legionella, alle besparing is dan gelijk weg.PolderPloer! schreef:
Waarom heeft de combi 50 maar 50 liter inhoud, zou het rendabel zijn om er een 300 vat achter te gooien of is dit technisch niet mogelijk?
Ik heb er aan gedacht als een oplossing voor het probleem van Blueone, en dan een 500 L. Maar 'het probleem' met deze WP dat ie daar helemaal niet voor ontworpen is. De opzet is alleen om de warmte ui de ventilatielucht te halen. Daarom heeft ie ook maar een heel licht motortje.
En maakt ie ook niet zoveel warm water, eigenlijk net genoeg om je huis warm te houden. Maar dat pas na eerst die 50 L drinkwater voorverwarmd te hebben. En daar mee is ie dan eigenlijk de hele dag druk...
Als ie een vat van 300 liter er bij moet nemen, van bijvoorbeeld 25 opwarmen tot 50 graden (daarboven zakt het rendement als een pudding in), dan is ie daar alleen al een uur of zeven extra aan bezig, En dat waar je Cv ketel dat al in een goed half uurtje voor elkaar heeft...
Het kan natuurlijk wel als je erg wisselvallig weer hebt. Op een zonnige dag kan je sparen, en is het dan en volgende dag wat killer, dan heb je met die buffer wel weer heel snel warmte (maar die buffer is ook weer heel snel leeg).
Het mag je duidelijk zijn dat als je het moet laten maken, economisch totaal niet rendabel is of wordt.
Voor de echte zelfbouwende tweaker zijn er met gebruikmaking van 2e of 3e hands materialen natuurlijk veel minder beperkingen. Sterker nog, uitdagingen!
Maar buiten vogelen aan de besturing, heb ik nog niet van zo'n project vernomen.
[ Voor 204% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 11:17 ]
ben idd in het duidelijk uittypen niet echt duidelijk
en ja ik heb op mijn nefit de watervoorziening helemaal uit staan waardoor al het warme water van de ecolution komt.
in zonnige dagen helpt de zonneboiler die daarvoor zit ook mee.
Helaas is de zon afgelopen weken teveel weg gebleven om de zonneboiler op temperatuur te krijgen.
Als 1 persoon onder de douche gaat is die 50L net genoeg.
Daarna moet de ecolution eerst weer bij warmen al die tijd doet hij niks aan het huis waardoor je huis afkoelt (als is dit minimaal)
zie SpikeHome in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
Extra: op het moment dat ik aflas was het actuele opgenomen vermogen 300 W voor stand A2. Hij gebruikte op dat moment kennelijk niet het maximale vermogen.
en wat heeft je gasverbruik gedaan?
Merk wel dat deze winter kouder is dan vorig jaar.
c.v. moet dit jaar veel meer bij springen.
Ik heb overigens inventum een mail gestuurd ivm wat tips en aanpassingen aan de combi50
[ Voor 21% gewijzigd door SpikeHome op 21-01-2015 15:34 ]
@Chickenpower, de lawaaiige Ecolution is door Inventum nagekeken en ze kunnen er niks mee. Daar is mijn ex mooi klaar mee dan. Hij schakelt hem nu 's avonds een paar uur uit zodat zoonlief als hij gaat slapen er geen last van heeft.
waarom dat nu precies meer herrie moet maken weet ik niet.
ik heb inventum daarover gemeld ook dat ik het water produceren wil kunnen instellen dmv een tijdblok b.v. ik heb warm water nodig vanaf 14.00 tot 23.00 (wij douchen s'avonds) dan kan de ecolution zich verder bezig houden met c.v.
Verwijderd
Toch zit ik ook te denken aan een opstelling met boilervat (/buffer) zoals PolderPloer beschrijft.Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 00:53:
[...]
Het is technisch zeer goed mogelijk, maar dan wel een vat voor Cv-water (dat heet dan 'buffer'). Dus geen drinkwatervat (dan heet het 'boiler'), dat is te veel om iedere week elektrisch op te warmen tegen Legionella, alle besparing is dan gelijk weg.
Ik heb er aan gedacht als een oplossing voor het probleem van Blueone, en dan een 500 L. Maar 'het probleem' met deze WP dat ie daar helemaal niet voor ontworpen is. De opzet is alleen om de warmte ui de ventilatielucht te halen. Daarom heeft ie ook maar een heel licht motortje.
En maakt ie ook niet zoveel warm water, eigenlijk net genoeg om je huis warm te houden. Maar dat pas na eerst die 50 L drinkwater voorverwarmd te hebben. En daar mee is ie dan eigenlijk de hele dag druk...
Als ie een vat van 300 liter er bij moet nemen, van bijvoorbeeld 25 opwarmen tot 50 graden (daarboven zakt het rendement als een pudding in), dan is ie daar alleen al een uur of zeven extra aan bezig, En dat waar je Cv ketel dat al in een goed half uurtje voor elkaar heeft...
Het kan natuurlijk wel als je erg wisselvallig weer hebt. Op een zonnige dag kan je sparen, en is het dan en volgende dag wat killer, dan heb je met die buffer wel weer heel snel warmte (maar die buffer is ook weer heel snel leeg).
Het mag je duidelijk zijn dat als je het moet laten maken, economisch totaal niet rendabel is of wordt.
Voor de echte zelfbouwende tweaker zijn er met gebruikmaking van 2e of 3e hands materialen natuurlijk veel minder beperkingen. Sterker nog, uitdagingen!![]()
Maar buiten vogelen aan de besturing, heb ik nog niet van zo'n project vernomen.
Mijn situatie; Nefit CV ketel i.c.m. zonneboilercombi met 300l boilervat.
De zonnecollectoren verwarmen de boiler. Afhankelijk van de temperatuur van de boiler loopt de retour van de cv ook door het boilervat. Het water uit de boiler loopt altijd door de cv en wordt daar naverwarmd tot 60 graden (indien nodig).
Ik heb mechanische ventilatie met natuurlijke toevoer van lucht.
Het zit me niet lekker dat ik mechanisch continu lucht van 21gr. naar buiten blaas.
Ik zie persoonlijk niet zoveel in de ecoline combi; ik heb immers al een boilervat. 2x boilervat betekent ook 2x verlies.
Ik zie wel wat in de solo; zou ik de solo niet continu kunnen laten lopen op mijn boilervat?
Parallel aangesloten op de retour van de cv die door de warmtewisselaar in het boilervat loopt.
De solo verwarmt mijn boilervat en zou via een regeling af moeten slaan zodra de temperatuur in het vat de 50graden heeft bereikt. Bij warmtevraag van de cv loopt de cv via het boilervat en profiteert dus van de warmte van de ecoline. Bij warmwatervraag wordt water uit de boiler onttrokken; eveneens verwarmd via de solo. Op deze wijze zou de solo toch het beste moeten renderen?
Mijn doelstelling; de cv zo min mogelijk gebruiken door de zonnecollectoren en de solo.
Mogelijke aandachtspunten/problemen;
1) De solo in de zomer 'uitzetten' voor wat betreft CV ondersteuning (de zon is nog altijd goedkoper)
2) Als de cv-ketel nog minder te doen krijgt gaat deze mogelijk pendelen?
3) Rendementsvraag? Aan de ene kant denk ik met deze opstelling maximaal rendement te halen door het grotere buffervat. Aan de andere kant zal de solo ongeveer 5 maand per maand uit staan, doordat de zonnecollectoren dan voldoende warmte leveren. Is de solo dan nog wel rendabel?
Heeft iemand ervaring met deze opstelling?
Op- of aanmerkingen? Ik hoor ze graag.
Groet Gijs
Wel doet de combi dus bij mij warm water (daarvoor nog een zonneboiler zitten).
De c.v. ketel doet bij mij voor warm water bijna niks.
maar zoals afgelopen weken Oost nederland toch continue bewolkt is doet de zonneboiler bij mij zo goed als niks, en ben ik blij dat de wp zorgt voor mijn warm water.
door de continue afzuiging die normaal naar buiten gaat is de COP altijd zo goed als gelijk.
De solo kan je net zoals de combi50 op afzuigtemperatuur laten uitschakelen dus als de afzuig lucht b.v. 22c word stopt hij.
Ik doe dat overigens met een 2e kamerthermostaat (wat preciezer dan afzuiglucht)
elke verwarmings unit word geduurdende zomer niet gebruikt.
Maar bij mij heeft het een 600m3 gescheelt dus een 500 euro zeg maar, voor mij heb ik de combi 50 dan over een 7jaar terug verdient.
maar daarnaast heb ik het overigens 24/7 dezelfde temperatuur in huis wat ik eerder nooit had, smorgens was het vaak 17,5c, dat comfort mag ook geld kosten en de WAF factor is hoger.
antwoorden dus:
1. ja zomers kan deze automatisch uit, en is de afzuiglucht lager in de ut stand (instelbaar)
2. pendelen van de c.v. kan gebeuren maar kwestie van goed afstellen, ik had er last van maar nu niet meer, na het een en ander te hebben veranderd.
3. elke c.v. of wp word alleen in de koude maanden gebruikt dus in die maanden moet je het altijd terug verdienen (al over gehad)
dat is een heel net resultaat. Alleen is mij nog niet helemaal duidelijk waarom de COP van de ecolution "maar" 4.2 of 4.4 is... de gemiddelde WP schijnt bij een aanvoer temperatuur van 20 graden toch hoger te scoren....SpikeHome schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:03:
Ik ben met mijn combi50 van 800m3 gas naar vorig jaar 150m3 gas gegaan.
maar zoals afgelopen weken Oost nederland toch continue bewolkt is doet de zonneboiler bij mij zo goed als niks, en ben ik blij dat de wp zorgt voor mijn warm water.
door de continue afzuiging die normaal naar buiten gaat is de COP altijd zo goed als gelijk.
Ben van plan de Ecolution een week uit te zetten en kijken wat dat met m'n verbruik per graaddag doet. Hoe kan ik de Ecolution even makkelijk uitzetten, dus alleen het WTW gedeelte en dat de afzuiging gewoon doorgaat?
Less is more
Mijn vraag over de COP heeft met de energie die erin moet te maken... Vraag is hoeveel rendement de energie heeft. En waarom de ecolution op 4.4 (440%) blijft steken, ondanks de relatief warme aanvoer...
Verwijderd
Ik snap wat je zegt, maar punt 3 geldt niet altijd mijns inziens.SpikeHome schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:03:
Ik ben met mijn combi50 van 800m3 gas naar vorig jaar 150m3 gas gegaan.
De solo kan je net zoals de combi50 op afzuigtemperatuur laten uitschakelen dus als de afzuig lucht b.v. 22c word stopt hij.
Ik doe dat overigens met een 2e kamerthermostaat (wat preciezer dan afzuiglucht)
elke verwarmings unit word geduurdende zomer niet gebruikt.
Maar bij mij heeft het een 600m3 gescheelt dus een 500 euro zeg maar, voor mij heb ik de combi 50 dan over een 7jaar terug verdient.
maar daarnaast heb ik het overigens 24/7 dezelfde temperatuur in huis wat ik eerder nooit had, smorgens was het vaak 17,5c, dat comfort mag ook geld kosten en de WAF factor is hoger.
antwoorden dus:
1. ja zomers kan deze automatisch uit, en is de afzuiglucht lager in de ut stand (instelbaar)
2. pendelen van de c.v. kan gebeuren maar kwestie van goed afstellen, ik had er last van maar nu niet meer, na het een en ander te hebben veranderd.
3. elke c.v. of wp word alleen in de koude maanden gebruikt dus in die maanden moet je het altijd terug verdienen (al over gehad)
Ik heb regelmatig gelezen dat de warmtepomp van de Ecolution redelijk klein is, waardoor deze een groot deel van de tijd druk is met warm water. Voor diegene zonder zonneboiler zal de ecolution dus ook in de zomer een belangrijke bijdrage/besparing leveren voor tapwater.
Voor mij (en jou) geldt dat niet, omdat de zonneboiler dan in het tapwater voorziet.
Ik heb 3 collectoren (7,65m2) dus bij mij staat de CV in de zomer meerdere maanden geheel uit.
Maar ik begrijp dat je ondanks de zonneboiler nog steeds 650m3 gas bespaard?
Dus dat zou ook ongeveer voor mij kunnen gelden? Hoeveel m2 zonnecollector heb je?
Maar als je 650m3 gas zou kunnen besparen, dan moet je toch ook de kostprijs van electra meenemen zoals Polderploer! hierboven aangeeft in de berekening. Ook al heb je zonnepanelen, ook dan is de stroom niet gratis.PolderPloer! schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:35:
Jullie hebben het wel over de besparing, maar ik hoor niemand over de extra elektrische energie die er in moet. Logt iemand dat ook? Mijn overweging is momenteel om er voor 3500 euro extra isolatie in mijn nieuw te bouwen huis te stoppen ipv de ecolution die de installateur mij aanraadt.
Volgens mij is de COP bij 20c afzuiging hoger hoor.HiBe schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:06:
[...]
dat is een heel net resultaat. Alleen is mij nog niet helemaal duidelijk waarom de COP van de ecolution "maar" 4.2 of 4.4 is... de gemiddelde WP schijnt bij een aanvoer temperatuur van 20 graden toch hoger te scoren....
Staan hier op de site aantal tabellen met rekenmodellen.
Ecolution Combi ISSO82 tapwater
Ecolution Combi en Solo ISSO82 verwarmen
Ecolution kwaliteitsverklaring Combi 50
Zelf daar nog niet mee bezig geweest.
Je kan er een thermostaat op aan sluiten en instellen dat de wp niet op inlaatlucht moet schakelen.kickassmen schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:21:
Ik ben wel benieuwd wat de Ecolution mij nu echt bespaard. Zit nu op zo'n 0,32 m3 per graaddag.
Ben van plan de Ecolution een week uit te zetten en kijken wat dat met m'n verbruik per graaddag doet. Hoe kan ik de Ecolution even makkelijk uitzetten, dus alleen het WTW gedeelte en dat de afzuiging gewoon doorgaat?
Of de inlaat lucht zeer koud zetten die niet word gehaald.
de ecolution levert de grootste besparingen in het voor en nazeizoen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 23:26:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar punt 3 geldt niet altijd mijns inziens.
Ik heb regelmatig gelezen dat de warmtepomp van de Ecolution redelijk klein is, waardoor deze een groot deel van de tijd druk is met warm water. Voor diegene zonder zonneboiler zal de ecolution dus ook in de zomer een belangrijke bijdrage/besparing leveren voor tapwater.
Voor mij (en jou) geldt dat niet, omdat de zonneboiler dan in het tapwater voorziet.
Ik heb 3 collectoren (7,65m2) dus bij mij staat de CV in de zomer meerdere maanden geheel uit.
Maar ik begrijp dat je ondanks de zonneboiler nog steeds 650m3 gas bespaard?
Dus dat zou ook ongeveer voor mij kunnen gelden? Hoeveel m2 zonnecollector heb je?
dan doet bij mij de c.v. nog niks vorig jaar pas vanaf 22 november wat mee gaan helpen.
ook bij veel bewolkte dagen en je zonneboiler bijna geen warm water levert heb je warm water van de ecolution.
Ik heb 21 panelen en een zonneboiler met 20buizen van solesta.
Zie mijn verbruik 2014:
Electra:

Gas:

[ Voor 19% gewijzigd door SpikeHome op 04-02-2015 09:08 ]
- Bouwen in eigen beheer (tijdsplanning: ~2 jaar oid)
- Huis wordt ~880m3 (berekend door architect)
- Wil eind week 8 de EPC definitief inleveren
- EPC gast heeft Inventum Ecolution Combi 50 erin gezet
- Ik ging uit van een WTW installatie, verder hier nooit in verdiept.
Hebben jullie wellicht wat data die mij kan helpen met deze keuze? Heb online ook al flink liggen zoeken maar vind de informatie schaars, al helemaal mbt vergelijkingen tussen beide systemen.
Wellicht nuttige extra informatie:
- Bouwvergunning 28 dec 2014 ingediend, dus 'oude' EPC eisen van 0.6.
- RC wanden: 5
- RC dak: 6
- RC vloer: 5
- U deuren & glas: 1.2
- Inventum Ecolution Combi 50
- Final EPC: 0.58
[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 15-02-2015 11:12 ]
Heb reeds bij de architect aangegeven dat ik even om de tafel wil zitten met de maker van de EPC berekening om te bekijken wat mogelijk is.
Wel interessante materie al is het nog allemaal erg theoretisch voor mij.
[ Voor 0% gewijzigd door PolderPloer! op 15-02-2015 23:25 . Reden: typo ]
maar als je al een ventilatie systeem hebt die niet dmv warmte terug winning werkt.
Helpt de ecolution wel degelijk.
Ik ben van een 800m3 naar een 160m3 gegaan.
wel natuurlijk meer electra.
maar als ik op mijn slimme meter kijk is het jaarlijks opgenomen vermogen niet meer dan daarvoor.
Alleen zorgt mijn p.v. overdag voor de 0 stand.
Ventilatie is toch nodig in de woning en op deze manier toch goed terug verdiendt
Niet goed gelezen dat het om nieuwbouw ging.
zag alleen staan "Situatie"
daaronder pas de 2 jaar planning.
Maar dan zou ik ook alles anders aanpakken.
Zou met een combi doen met afzuiging en interne buitenunit zodat je een gedeelte van de afgezogen lucht door de warmtepomp gaat.
En je niet zo een buitenunit ergens hebt staan maar mooi binnen weggewerkt met roosters naar buiten.
Kan iemand hier uitleggen wat hier precies gebeurt en wat het voordeel van is?
Volgens de handleiding kan deze (nog) niet op oudere toestellen gebruikt worden... wat is er nodig om dit wel te kunnen (in de toekomst?)? - misschien iemand van Inventum online....
Ik zou maandag gewoon even bellen, heb je de informatie uit eerste hand, wel zo betrouwbaar, zeker bij nieuwe opties.HiBe schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:45:
ik zie dat er sinds begin 2015 een nieuwe mogelijkheid in de ecolutions is voor een CV3 instelling (lijkt op de warmte van de CV te sturen). de handleiding is vrij onduidelijk. is dit dan een sturing op alleen de CV aanvoer? of een sturing op zowel de CV aanvoer alsook de afzuiglucht?
Kan iemand hier uitleggen wat hier precies gebeurt en wat het voordeel van is?
Volgens de handleiding kan deze (nog) niet op oudere toestellen gebruikt worden... wat is er nodig om dit wel te kunnen (in de toekomst?)? - misschien iemand van Inventum online....
heb vandaag even met inventum gebeld. CV3 heeft te maken met de instelling van zomer mode. Met CV3 probeert de ecolution mbv een sensor te meten wanneer de CV ketel warmte in het CV circuit brengt, op basis daarvan wordt bepaald of het nog noodzakelijk is voor de ecolution om nog warmte in het CV circuit te brengen of niet... kortom zomer/winter schakeling op basis van water uit de CV.PolderPloer! schreef op zondag 22 februari 2015 @ 01:04:
[...]
Ik zou maandag gewoon even bellen, heb je de informatie uit eerste hand, wel zo betrouwbaar, zeker bij nieuwe opties.
Ik zit er ook aan te denken een thermostaat op de ecolution te zetten, ben bang dat hij met het mooie weer zoals vandaag aan blijft staan terwijl er geen warmtevraag is in de kamer.SpikeHome schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:35:
Ik heb op mijn ecolution gewoon een thermostaat aangesloten en de ecolution werkt daarop.
@SpikeHome, kan ik hiervoor een draadloze thermostaat bestellen en deze aansluiten op de Ecolution? Zoja, is dat veel werk/ingewikkeld? Moet ik daarvoor wat instellen op de Ecolution?
In de installatiehandleiding lees ik het volgende:
Hier wordt warmtevraag verkregen d.m.v. een 24 V aan/uit kamer-(klok) thermostaat die de cv en de Ecolution® toestellen aanstuurt. Bij het ontstaan van warmtevraag zal eerst de Ecolution® warmte gaan produceren. Door instellen van een wachtijd (10 tot 90 min.) komt de HR-ketel na het verstrijken van deze wachttijd in bedrijf. Gezamenlijk wordt de gevraagde warmte geleverd door de HR-ketel en de Ecolution®. Bij het bereiken van de gevraagde warmte wordt de HR-ketel als eerste uitgezet en gaat de Ecolution® via de ingestelde nadraaitijd (1 tot 10 uren) door met z’n bijdrage.
Less is more
Je moet inderdaad instellen dat je ecolution aangestuurd word door de kamerthermostaat.
Ik gebruik deze:
http://shop.kamerthermost...028128/Products/301000191
Qua instellen niet de makkelijkste maar dat doe je ook niet elke dag.
[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 17-03-2015 11:10 ]

Gasverbruik was 0,27m3 per graaddag, na uitzetten is dit 0,5m3 per graaddag.
Nu is de afweging, wat is voordeliger? De ecolution gebruikt toch zo'n 10KW aan elektra. Hoe doen jullie dat?
Less is more
Verwijderd
Ik ben toe aan vervanging van mijn huidige VHR ketel, een AGPO Ferroli NEW 1324T door een zuinigere ketel misschien met een Ecolution Combi 50.
Ik woon in een appartement, bovenste verdieping en vraag me af of een ketel met WP kan. Ik heb de "Installateurs- en gebruikershandleiding" bekeken en naar aanleiding daarvan enkele vragen:
- De Ecolution heeft minstens 10 cm aan beide kanten nodig en is zelf 61 cm breed dus de achterwand is geheel ingenomen door de Ecolution. Dat zou betekenen dat de ketel aan een van de gipsmuren moet... Iemand ervaring met een kleine ruimte? Een foto zou leuk zijn!
- De ketelkast heeft een vloeroppervalkte van 95 x 95 cm waarbij de achterwand een dragende muur is die ik deel met de buren. De twee zijmuren zijn gipsmuren dus dat is geen optie maar nu lees ik in de handleiding: "Het is niet aan te bevelen de Ecolution® tegen een scheidingswand met een verblijfsruimte te monteren in verband met geluidsklachten." Iemand ervaringen met het geluid aan de andere kant van de betonmuur?
- Ik heb nu een Stork CML 14/3-5-15 ventilator die haast altijd op laag staat, wat betekend 75 m3/h. Dat komt een beetje overeen met de laagstand van de Ecolution, 60-120 m3/h, de middenstand van de CML hoor ik al duidelijk en komt een beetje overeen met de middenstand van de Ecolution, die nominaal wordt genoemd. Lijkt me dat de Ecolution efficienter is bij nominaal verbruik...
Jammer want ik had graag het energielabel verhoogd.
Ik zou de ecolution aan houden.
Wat ik al eerder zei dat ik een thermostaat gebruik.
Dus als huis op temperatuur is stopt de ecolution met verwarmen en hij staat nu alleen overdag aan.
De zonnepanelen halen dat verbruik gelijk weg.
Dit scheelt dus kw'tjes

Ik heb zelf ook niet zo een grote ruimte.Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 12:01:
Goed dit topic te zien, goed om informatie/ervaringen uit te wisselen.
Ik ben toe aan vervanging van mijn huidige VHR ketel, een AGPO Ferroli NEW 1324T door een zuinigere ketel misschien met een Ecolution Combi 50.
Ik woon in een appartement, bovenste verdieping en vraag me af of een ketel met WP kan. Ik heb de "Installateurs- en gebruikershandleiding" bekeken en naar aanleiding daarvan enkele vragen:Nu ik die zo heb opgeschreven realiseer ik me dat het misschien toch niet z'n goed idee is of mis ik iets?
- De Ecolution heeft minstens 10 cm aan beide kanten nodig en is zelf 61 cm breed dus de achterwand is geheel ingenomen door de Ecolution. Dat zou betekenen dat de ketel aan een van de gipsmuren moet... Iemand ervaring met een kleine ruimte? Een foto zou leuk zijn!
- De ketelkast heeft een vloeroppervalkte van 95 x 95 cm waarbij de achterwand een dragende muur is die ik deel met de buren. De twee zijmuren zijn gipsmuren dus dat is geen optie maar nu lees ik in de handleiding: "Het is niet aan te bevelen de Ecolution® tegen een scheidingswand met een verblijfsruimte te monteren in verband met geluidsklachten." Iemand ervaringen met het geluid aan de andere kant van de betonmuur?
- Ik heb nu een Stork CML 14/3-5-15 ventilator die haast altijd op laag staat, wat betekend 75 m3/h. Dat komt een beetje overeen met de laagstand van de Ecolution, 60-120 m3/h, de middenstand van de CML hoor ik al duidelijk en komt een beetje overeen met de middenstand van de Ecolution, die nominaal wordt genoemd. Lijkt me dat de Ecolution efficienter is bij nominaal verbruik...
Jammer want ik had graag het energielabel verhoogd.
De ecolution is voornamelijk voor naast een c.v. de plaatsen dus je c.v. kan niet weg.
Verder kan je voor de ecolution een montage frame krijgen dus dan is het soort muur niet relevant.
Echter hij is wel groot, je kan ook voor de solo kiezen deze heeft dan geen warm water.
betreft geluid ik heb de ecolution op rubbers opgehangen dat scheelt behoorlijk.
En met warm water maken is hij wat luidruchtiger.
Ventilatie stand is minimaal 60m3 daar heb ik hem ook op staan.
Echter met warmte maken is het minimum 100m3 maar staat bij mij op 140m3 tijdens douchen op 180m3 (extra afzuiging voor een 1/2 uur).
Zomers zet ik hem op 100m3 dan word er alleen warm water gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 04-05-2015 11:39 ]
Verwijderd
Wij hebben al twee jaar een remeha ketel en een inventum combi 50.
Deze zijn geplaatst bij ons nieuwbouw huis. Nu ben ik nog steeds bezig met de installateur omdat de warmtepomp in de winterperiode de hele dag staat te draaien. En dan ook nog met een behoorlijk aantal dB!
Moet de warmtepomp ook niet af en toe afslaan? Gisteren heeft de warmtepomp van 7 uur s ochtends tot 22 uur s avonds staan draaien op vol vermogen. Ik laat de warmtepomp nu om 22 uur uitgaan omdat het geluid zo erg is dat ik er niet van kan slapen.
Kan iemand ons helpen? Ik heb er geen verstand van en de installateur komt donderdag langs en die zegt van alles maar ik zit met dit probleem. Ik hoop op een reactie! Ligt het wellicht aan de instellingen? Ik heb al veel gelezen in deze topic, erg fijn dat er al zoveel opstaat!! Maar voor mij is het allemaal niet te begrijpen :-)
De combi50 helpt ook mee met de c.v.
En staat waarschijnlijk ingesteld op afzuiglucht temperatuur.
Dus zodra de afgezogen lucht boven b.v. 23c komt schakelt de unit uit.
Maar is snap niet dat de unit zoveel geluid maakt.
Bij mij bromt de unit een beetje alleen met warm water maken maakt hij wat meer geluid.
Oplossing is (wat ik heb gedaan) de instellingen wijzigen van in/uitschakelen op temp. afgezogen lucht naar een externe thermostaat in mijn geval een draadloze die in de huiskamer staat.
En je daar gewoon een programma in kan zetten.
Dus bij naar bed gaan uit schakelen (heeft de combi50 wel een naloop tijd van een uur geloof ik standaard) en in de ochtend weer aan.
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord. Ik zla het tegen de installateur zeggen maar volgens mij hebben zij nooit eerder deze installatie geplaatst en doen maar wat.
Als ik het goed begrijp moet de temperatuur niet ingesteld staan op 23 graden maar veel lager, dan slaat de warmtepomp eerder af. HOeveel graden zou jij m dan zetten? Op zolder staat er bij ons altijd een raampje open voor de frisse lucht dus is het altijd wel fris op zolder. Heeft dat invloed op de warmtepomp?
Heb je verder nog een idee waarom de waarom de warmte pomp 60 dB geluid maakt, vandaag ook de hele dag op 60 dB staan loeien, dat hoort toch niet?
We hebben beneden ook vloerverwarming, vraagt die dan constant om nieuw warm water? Ik heb werkelijk geen idee en de installateur kan me alles wijsmaken. Ik hoop dat je nog wat tips of punten van aandacht kunt geven zodat ik dat morgen met hem door kan nemen.
Ik ben al super blij met je snelle antwoord, bedankt alvast daarvoor!! Mvg Remco
Ik wou er niet mee zitten en zou direct een andere inschakelen als het je niet bevalt en als je de techniek boven de pet gaat. Het is tenslotte jouw nieuwe woning, waar je veel plezier zou willen hebben en je waarschijnlijk lang op verheugd. Dan is 200 euro voor een halve dag een goede installateur niet veel. Bel eens met de fabrikant, die kan ook aanbevelingen doen voor een goede installateur bij jou in de buurt.
Verwijderd
Dank voor je antwoorden! Ja ik ga er zeker achteraan! vorig jaar winter stoorde ik me ook al en nu weer.
s avands laten we de warmtepomp al uitgaan want het maakt gewoon zoveel lawaai. In de handleiding staat aangegeven dat het 41 dB mag zijn op een meter afstand, bij ons is dat 58 dB. Maar de bouwer van ons huis en de installateur verschuilen zich achter een bouwbesluit uit 2012. Ze meten dan het geluid in het eerste slaapvertrek en dat is dan niet op zolder maar in de slaapkamer op de 1e etage... dat is toch bizar!
Als er in de handleiding van Inventum staat 41 dB en bij ons is dat 58 dB dan is dat tocg teveel. daar hoef je geen verstand van te hebben lijkt me. Maar we staan machteloos. Ze komen straks en gaan weer hetzelfde spelletje spelen en verschuilen achter bouwbesluit. Bij onze buren zijn er al twee jaar temperatuur schommelingen. Dat is nu opgelost als het goed is, na 2 jaar! Bizar! Ik zal jullie op de hoogte houden want ik ben blij met jullie reacties! Groet Remco
Ik heb de wp op een appart frame met rubbers opgehangen.
En idd alleen met warm water productie bromt hij meer en dit is max een 1/2 uur.
En elke vrijdag middag (ingesteld) gaat warm water naar 60c dus bromt hij op die dagen wat langer.
Het voordeel van deze wp is echter wel dat de COP altijd hetzelfde is want je afgezogen lucht is bijna altijd gelijk zo rond de 20c.
Al die gegevens kan je trouwens eenvoudig uitlezen hoor zit in het menu van je combi50.
De lucht naar buiten is bij mij dan zo rond de 2c.
Ik weet zo niet hoe je uit kan rekenen hoeveel energie je c.v. in gaat.
Maar de COP licht boven 4,5 zit bij 35c c.v. water dat is zuiniger dan je gas gestookte ketel dat doet.
Ik zou hem dus niet uitzetten in de nacht.
Je zou ook bij inventum kunnen infomeren.
Die hebben bij mij hem in bedrijf gesteld (dat wilden ze graag ik heb hem zelf geplaatst namelijk).
En ze waren zeer vriendelijk en behulpzaam.
edit:
ik zie in de handleiding van de combi50 dat je ook een nachtklok kan configureren.
dus dan kan je die gebruiken om hem uit te zetten.
zie download handleiding HIER op blz. 42.
[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 15-10-2015 12:31 ]
Verwijderd
Als ik het menu oproep krijg ik:
0-1
2-1
(3-15 komt niet naar voren omdat die nu in winterstand staat)
4-22 deze heb ik nu op 21 gezet iom installateur om te kijken of systeem nu nog steeds constant blijft draaien.
hij geeft aan dat dit dan 24 uur duurt want het systeem zal zich resetten zegt hij, klopt dat? Anders zelf even stekker ein en eruit halen?
t-1 staat juiste tijd
t-4 2015
t-5 10
t-6 15
t-7 1 (staat dus aan en nu dus op winterstand)
t-8 04 (schakelt dus in april op zomerstand)
t-9 10 (schakelt dus in oktober op winterstand)
Als ik tijdens 0-1 de i 3 seconden indruk krijg ik het volgende:
1-30
5-10
6-17
7-32 (moet die wellicht minder hard draaien)
8-3 (2=cv en 3 = warmwater, staat dat goed?)
9-1 (o=warm water uit 1=warm water aan, staat dat goed?)
t-2 22.00 (heb ik dus in laten voeren omdat de wp zoveel herrie maakt)
t-3 8.00 (stond op 7.00 maar nu 8.00 omdat ik er wakker van wordt)
6-10 12.30
-1 (dus niet fabrieksinstellingen maar nieuwe instellingen actief.
Ik hoop dat je nog de moeite wilt nemen om te reageren en deze leek wilt helpen :-) Top bedankt alvast!! Groet Remco
Doe anders een p.b. tje
Vanavond ben ik thuis en kan je me evt. bellen om de instellingen door te nemen.
maar even in het kort:
4-22 zou ik toch op 23 c graden zetten.
Bij de volgende instelling als je bij 0-1 3sec. ingedrukt houd
1-30 als je de 3 standen ventilatie knop 1sec op 3 zet blijft de ventilator een 30m nadraaien op de hoger snelheid
5-10 is standaard 100m3 per uur
6-17 is dus op stand 2 en 170m3 per uur
7-32 is dus 320m3 en dat is wel hard zou ik op 25 dan zetten
8-3 die is goed voorrang voor warm water daarna verder met c.v.
9-1 warm water aan top
t-2 op 22.00 uit (weet niet zeker of er een nadraait tijd is van een uur)
t-3 om 8.00 moet het systeem weer starten dus
t-10 heb ik om 13.00 omdat dan het rustig in huis is en het water naar 60c verwarmt word ivm legionella.
suc6
Verwijderd
Ik heb net 8-3 gewijzigd van 32 naar 25.
Ik merk nu ook sinds die op 4-21 staat ipv 4-22 dat de warmtepomp nu wel eens voor een tijdje stilstaat.
Dan is het opeens muisstil op zolder, dat is wel fijn. Maar betekent dat nu dat de warmtepomp niet meer energiezuinig is en dat de remeha dan het werk gaat doen. Nee toch? Ik had de thermostaat even op 23,5 beneden gezet en dan begint de warmtepomp weer te draaien. Dat gaat dan toch goed?
Of zeg je wel terugzetten naar 4-22? Ik weet het niet. Maar ik hoop je van de week even te mogen bellen.
Ik heb ook het rooster in de keuken meer open gedraaid, dat zal ook effect hebben op de zuiging vanuit de woonkamer. De installateur vond dat niet nodig om naar te kijken maar dat heeft toch ook effect op de zuiging! Groet Remco
zag ook je lange pb daar reageer ik nog wel op.
Roosters moet je idd openzetten er moet wel luchtstroom zijn.
Helaas komt er koude lucht van buiten naar binnen die ook weer opgewarmd moet worden.
Maar eerder ging je lucht zo naar buiten zonder ecolution.
Dus idd als je ecolution uit gaat moet je c.v. het overnemen.
Afgelopen dagen heeft mijn c.v. ook mee moeten helpen hoor.
Zodra het buiten onder de 10c komt red de ecolution het niet meer alleen en moet de c.v. mee helpen.
c.v. thermostaat staat continue op 20c dus huiskamer is 24/7 20c.
Kom dan op een 0,7m3 p.d. afgelopen week incl. koken. maar wel weer een 10kw aan stroom exrta verbruik. qua kosten dus een 3,4m3 aan gas. zou je totaal op 4m3 komen dus ongeveer.
Dat vind ik momenteel niet echt besparend! maar goed electra komt van het dak dus kost me niks.
Maar sinds vandaag is dat ook niet meer nodig en kan de wp het alleen af.
goed voor mijn p.v. overschot af te branden.
Verwijderd
Als ik aanzuiglucht op 20 graden zet dan slaat mijn warmtepomp af bij 20 graden (staat nu op 22). Maar is het dan wel zo dat de warmtepomp nog wel het warm water levert aan de ketel of stopt dat dan ook. Ik neem aan dat het 50 liter vat niet binnen 1 uur leeg is voor de vloerverwarming. Of gaat de warmtepomp automatisch weer aan (op A3) als de boiler leeg raakt?
Wie weet hier het antwoord op? Ik ben erg benieuwd.
Onze warmtepomp maakt namelijk 60 dB en ervaar dit als storend. Maar wellicht kan ik op deze manier de warmtepomp af en toe uit laten gaan zonder dat ik niet meer gas ga verbuiken.
Onze warmtepomp maakt altijd hetzelfde geluid, dus geen verschil tussen A2 en A3. Dat moet wel het geval zijn dus ik ben benieuwd of dit door een simpele instelling anders kan. Ik zal ook Inventum nog vragen maar die zijn tot nu toe niet erg behulpzaam geweest.
Mijn instellingen zijn:
Gebruikersmenu
0-1
1-30
2-1
3
4-22
5-15
t-1
t-2
t-3
t-4
t-5
t-6
t-7 1
t-8 4
t-9 10
t-10
0-1 instellingen
5-10
6-15
7-32
8-3
9-1
-1
1 _ 0
b/1_45
c/1_1
c/2_22
c/4_05
c/5_15
c/6_1
c/7_30
c/8_01
p6371
_1
0-0 instellingen
0=18
6=0
=1
0-1 instellingen
0 39
1 20*
2 08*
3 17*
4 70*
5 42*
6 44*
7 40*
Extra bij mijn warmtepomp
A 00
6 00
c 527
0-2 instellingen
65_1
66
67_1
68_0
70 0
71 0
72 0
0-3 instellingen
75 0
76 0
78 1
79 5
80 8
81 1
82 0
83 0
84 0
0-4 instellingen
1 0049
2 0034
4 0014
21 0000
31 0002
32 0002
33 0000
Ik hoop graag op tips, alvast bedankt!!! Mvg Remco
60 dB is veel te hoog, conform de specs mag deze 41 of 42 dB(a) op 1 meter afstand doen. Kan twee dingen betekenen:Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:33:
...
Onze warmtepomp maakt namelijk 60 dB en ervaar dit als storend. Maar wellicht kan ik op deze manier de warmtepomp af en toe uit laten gaan zonder dat ik niet meer gas ga verbuiken.
Onze warmtepomp maakt altijd hetzelfde geluid, dus geen verschil tussen A2 en A3. Dat moet wel het geval zijn dus ik ben benieuwd of dit door een simpele instelling anders kan. Ik zal ook Inventum nog vragen maar die zijn tot nu toe niet erg behulpzaam geweest.
..
1. Er resoneert iets, waardoor het geluid wordt versterkt, bv houten vloer of een onderdeel zit los bv. Kijk eens naar de ophanging, hoe is dit uitgevoerd, zitten er dempingsrubbers tussen? Foto zegt vaak veel meer dan woorden
2. Het apparaat voldoet niet aan de specs. Kwestie van leverancier aansprakelijk stellen en hem 3 maal de kans geven om het gebrek te herstellen, zo niet geld terug conform wet en regelgeving. Dit is een lastig traject, maar niet onmogelijk.
ps. Aandacht van leverancier krijgen kan soms beter door e.e.a. op social media te posten, bedrijven zitten niet te wachten op slechte pers.
Verwijderd
Dank voor je meldingen! Het is zo dat wij nu sinds augustus 2013 hier wonen en alle 9 woningen op een rij hebben dit geluidsvolume. We zijn al van het begin af aan bezig om dit op te lossen.
De bouwer van het huis verschuilt zich achter het bouwbesluit van 2012. HIerin staat hoeveel dB de wp mag geven in het eerste slaapvertrek met de deur dicht..... ja je leest het goed. Tsja als je 1 verdieping lager gaat en dan de deur dicht doet dan hoor je de wp ook bijna niet!
Buiten dit bouwbesluit om staat er in de handleiding inderdaad <41 dB! En dat probeer ik nu steeds duidekijk te maken aan de bouwer en Inventum. Maar ze blijven zich verschuilen achter het bouwbesluit maar dat is belachelijk! Bij alle huizen hoor je beneden in de hal een enorm gezoem! Een oplossing was om er maar een ombouw om heen te maken maar ja daar heeft niet iedereen geld voor en ik ben gewoon van mening dat er niet voor niets in de handleiding staat <41 dB.
Ik heb Inventum gebeld en ze gaan me terugbellen, ik ga zeker punt 2 aangeven bij ze! We zijn het nu echt zat! We wonen allemaal heerlijk naar ons zin maar de wp houdt iedereen nog bezig helaas.
Punt 1 ga ik ook navragen bij de bouwer en installateur. Ik kan dat zelf niet zien helaas.
Super bedabkt voor je reactie! Tx
diskeltische lurker
van 800 naar 200m3 is wel veel hoor.technopeuter schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:52:
ik zie in reviews mensen van 800 kuub naar 200 kuub gas gaan, dat lijkt me ook wel wat, ik verbruik ook een 800 kuub nl en twijfel tussen deze+nieuwe cv of een elga (helaas rijtjeshuis dus geen goede plek voor een buitenunit)
maar soms niet onmogenlijk, maar lees de reviews wel goed, vaak zie je dat mensen ook meer dingen hebben gedaan als alleen de ecolution.
normaal is meer iets van 20-30%, maar met wat tweaken en optimaliseren kan je wel verder komen als dat.
persoonlijke manier van gebruiken doet meer als het apparaat zelf.
(zoals met ieder apparaat eigenlijk.)
alleen gebruik jij 800m3 per jaar voor verwarmen, koken, douchen/baderen(tapwater).
ik zelf gebruik een +/-625m3 per jaar 25m3 koken + 125m3 tapwater + rest verwarmen.
er zijn wel grote verschillen tussen de elga en de ecolution.
een elga pompt nog steeds warmte naar binnen als de buiten temperaturen onder de 2 graden is.
een ecolution pomp dan nog steeds warmte het huis in maar dat is alleen nog maar recyclen van de warmte er word niks toegevoegd aan het huis, helaas.
maar je verliest dan de warmte ook niet die je al hebt, dus heel erg is het niet.
je huis koelt dus een stuk minder hard af.
(dit is vooral interessant als je net zo als ik je huis 24X7 warm houdt.
ik zet de verwarming in de nacht alleen maar lager omdat ik niet wil slapen met een brandende plof ketel op zolder.
vergis je ook niet in de nederlandse winters, zo vaak is het niet kouder als 2 graden.
het grootste gedeelte van het stook seizoen is het wel warmer.
een elga maakt geen warm tapwater, en de ecolution wel.
dan is de vraag vind je 50graden warm water genoeg, of wil je liever een hogere temperatuur.
(ik zelf wil echt 65+ graden warm water hebben, ik heb te vaak dingen die schoon gemaakt moeten worden en daar heb ik die temperaturen voor nodig, maar dat is alleen in de keuken.)
overeenkomsten zijn er ook.
zoals met bijna elke warmte pomp, is het eigenlijk al snel interessanter om je huis gewoon continu op temperatuur te houden.
gas zet je aan en uit als je het beliefd, warmte pompen zijn beter om gewoon langzaam door te laten pruttelen en te laten verwarmen.
maar goed ik heb het zelfde probleem, ik kan ook met goed fatsoen geen elga plaatsen.
past allemaal net niet lekker.
dus het word bij mij ook een ecolution, denk ik.
je kunt ook nog even kijken bij freeman zijn co2 warmte pomp.
dat is een combi van een elga+ecolution.
(hij heeft wel wat problemen, maar dat kun je relatief zien, hij maakt het zelf ook een klein beetje te moeilijk voor zich zelf, goed dat hij het doet, maar maakt het verhaal wel wat ondoorzichtig.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bedankt! De 600 kuub is heel logisch te verklaren, gem. wekt iedere Ecolution evenveel warmte op nl 375Wattx cop4.2= ca 1,25kW. Nu ben ik een winter doorgekomen met 2 kachels van 500Watt in de woonkamer.migjes schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:52:
[...]
van 800 naar 200m3 is wel veel hoor.
maar soms niet onmogenlijk, maar lees de reviews wel goed, vaak zie je dat mensen ook meer dingen hebben gedaan als alleen de ecolution.![]()
normaal is meer iets van 20-30%, maar met wat tweaken en optimaliseren kan je wel verder komen als dat.![]()
.....
andere vraag, kun je bij zo'n ecolution nu ook een ketel met cw3 (en is de combi met wp dan cw4?)nemen of heeft de ecolution daar te weinig water voor?
[ Voor 58% gewijzigd door technopeuter op 29-10-2015 13:12 ]
diskeltische lurker
eheiiiitechnopeuter schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:11:
[...]
Bedankt! De 600 kuub is heel logisch te verklaren, gem. wekt iedere Ecolution evenveel warmte op nl 375Wattx cop4.2= ca 1,25kW. Nu ben ik een winter doorgekomen met 2 kachels van 500Watt in de woonkamer.
even veel warmte is het niet echt, hangt helemaal af van je aansturing en hoeveel gebruik je er uit geperst krijgt of anders gezegd hoeveel uren kun je hem laten draaien (meer is beter) en ontwijk je gas gebruik.
er komt wel +/-1,25kW uit de ecolution, allen zuig je dan ook 1,25kW* warmte weg uit je huis.
het blijft warmte die uit je huis komt.
(en dan is de vraag hoe koud is de buitenlucht waarmee je het dan vervangt.
uit de ecolution komt dan een lucht die naar buiten word geblazen van rond de 2-4 graden.
is altijd nog een stuk beter om die warmte terug te stoppen in je huis als het naar buiten te blazen
maar 2x 500W is wel heel weinig, ik red het niet met 1x1500W
*) eigenlijk zou je van de 1,25kW de 375W moeten aftrekken om heel precies te zijn.
maar komt iets meer bij kijken dus is zo een onzeker getal wat je dan krijgt.
net zo als de cop die hoeft niet in alle gevallen 4.2 te zijn dat wisselt ook een beetje per aansluiting en gebruik.
de CW van de ketel word bepaalt door de doorstroom begrenzer.andere vraag, kun je bij zo'n ecolution nu ook een ketel met cw3 (en is de combi met wp dan cw4?)nemen of heeft de ecolution daar te weinig water voor?
een CW 3 heeft meestal een doorstroom begrenzer van +/-6 l/m.
dus al voeg je warm water toe op de ketel er blijft maar 6 l/m uit de ketel komen.
(de ketel gebruikt dan wel minder gas, als het een fatsoenlijke ketel is te minste.)
wil je wel CW4, dan moet je de doorstroom begrenzer uit de ketel halen.
en de doorstroom begrenzer voor de ecolution zetten.
en na de ecolution zet je dan een automatisch mengventiel, daar meng je koud en warm water weer naar een lagere temperatuur die je weer verder verwarmt met de cv ketel.
(op een automatische mengventiel kun je de temperatuur instellen die je wil, je moet hem dan zo instellen dat de ketel het nog aan kan en je genoeg warm water hebt. is altijd een beetje vogelen.
makkelijk is wel iets anders, niet iets voor een beginner/kluns.
dan heb je wel meer warm water uit de ketel.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 29-10-2015 13:58 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En daarna kan het water altijd bijverwarmt worden door de c.v. deze staat namelijk in serie.
Ik heb als extra nog een doorstroom zonneboiler van solesta ervoor staan in ook in serie.
Bij mij doet de c.v momenteel geen warm (uitgezet in menu c.v.) water, maar dat kan met meer warm water gebruik wel anders zijn en dan gebruik je wel de c.v.
De ecolution is als vervanger voor je centrale afzuig systeem vooral als je maar een 1pijps afzuigsysteem hebt zonder wtw.
Even op migjes te reageren:
In de winter haal je idd koudere lucht naar binnen maar dat doe je met je standaard afzuig unit ook en blaas je de warme lucht zo naar buiten, nu word deze afgekoeld tot een 2 a 3c terwijl er 20 a 21c afgezogen word.
Dus de warmte die nu naar buiten geblazen word maakt de ecolution meer dan goed.
Verse lucht in huis en warmte.
Ik heb alleen vorige maand in de week toen het onder 10c word de c.v. er een paar dagen bij aangehad.
Maar momenteel is het nog steeds 22c in huis 24/7 (wel een vereiste gezien het kleine vermogen).
Voordeel tov van de elga is dat je eigenlijk altijd een warme afzuiging hebt dus een hoge COP.
De buiten unit van een elga vind ik ook het grote probleem.
Maar ook een arico unit zoals de daikin ururu sarara krijg je in je woonkamer zo een apparaat hangen wat ik ook niks vind.
Voorlopig ben ik tevreden met de ventiline.
en ben ik iddd van een dikke 800m3 naar onder de 200m3 gegaan.
zo als je zegt SpikeHome, het is beter om de warmte er uit te halen als naar buiten te blazen.SpikeHome schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:59:
De ecolution is als vervanger voor je centrale afzuig systeem vooral als je maar een 1pijps afzuigsysteem hebt zonder wtw.
Even op migjes te reageren:
In de winter haal je idd koudere lucht naar binnen maar dat doe je met je standaard afzuig unit ook en blaas je de warme lucht zo naar buiten, nu word deze afgekoeld tot een 2 a 3c terwijl er 20 a 21c afgezogen word.
Dus de warmte die nu naar buiten geblazen word maakt de ecolution meer dan goed.
Verse lucht in huis en warmte.
planning hier begint vorm te krijgen.
buiswerk is nu ingeplant en zal waarschijnlijk deze winter/lente geboord gaan worden.
(nog geen afzuig buizen hier in huis.)
heb nu een mooi plan voor 150mm buis, met 2x huiskamer(125mm) + 1x keuken(100mm) 1x badkamer(125mm).
eventueel de slaapkamer ook nog. (buis loopt er toch door heen.)
alleen de bank is nu met de hypotheek gaan kutten.
dat koste ons weer een 13.000€.
maar maand lasten schieten wel weer omlaag dus sparen gaat wel een stuk harder.
dit kosten wel ons de reserve die we hier voor hadden gereserveerd.
dus het word even simpel affakkelen helaas.
maar wat in het vat zit .....
Verwijderd
Ik heb nog een vraag wat betreft de herrie van de warmtepomp! Inventum heeft nog niet gebeld en zeggen steeds terug te bellen dus werken niet mee maar dat komt wel, ik blijf ze bellen en over een week ga ik social media inschakelen. Maar goed, jullie kenners kunnen we wellicht al wat helpen!
Kan ik de waarde van 79 (ventilator) lager zetten zonder dat ten koste gaat van de werking en geen foutcodes te krijgen?
79 staat nu op 5. Bij mijn buurman staat die nu op 2, daar hadden ze warmwaterschommelingen tijdens het douchen en is nu opgelost bij hen. Maar dan kan de waarde bij 79 toch bij mij ook naar 2. Hoe hebben jullie dat ingesteld?
De cv pomp (code 80) staat bij ons op 8 maar die veroorzaakt niet zoveel geluid meen ik.
Ik hoop dat iemand mij wilt helpen, tot nu toe altijd nog gelukt! Alvast bedankt!! Mvg Remco
Deze stand is de default afzuigstand 5-10 instellen ( i 5sec in en dan nog een keer 3sec in)Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:26:
Kan ik de waarde van 79 (ventilator) lager zetten zonder dat ten koste gaat van de werking en geen foutcodes te krijgen?
79 staat nu op 5. Bij mijn buurman staat die nu op 2, daar hadden ze warmwaterschommelingen tijdens het douchen en is nu opgelost bij hen. Maar dan kan de waarde bij 79 toch bij mij ook naar 2. Hoe hebben jullie dat ingesteld?
De pomp kan je niet instellen die gaat automatisch en houd tussen cv in en uit een 3c verschil door harder of zachter te pompen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:26:
De cv pomp (code 80) staat bij ons op 8 maar die veroorzaakt niet zoveel geluid meen ik.
Ik hoop dat iemand mij wilt helpen, tot nu toe altijd nog gelukt! Alvast bedankt!! Mvg Remco
Verwijderd
Kan ik deze waarde dan verlagen zonder invloed op het systeem? Op welke waarde zou je deze dan zetten 5_? Als je deze waarde verlaagd dan gaat de ventilator dus minder hard draaien en minder geluid produceren?
dus menu en info toets tegelijk in voor 5sec.
daarna menu alleen 3sec inhouden
Je krijgt dan 0=XX (XX staat voor de m3 afzuiging bij werking wp)
Die instelling kan je wijzigen maar zal voor de meeste gevallen op 15 moeten staan.
Verwijderd
Als ik de 00 waarde verlaag naar 15 dan staat de ventilatorcode 79 op 4
Als ik de 00 waarde verlaag naar 12 dan staat de ventilatorcode 79 op 3
Dat scheelt inderdaad wel volume, maar nu wordt er dus minder lucht opgezogen. Ik ga aan Inventum vragen of dit invloed heeft op het systeem. Ze hebben bij alle 9 woningen namelijk in het begin allerlei waarden aangepast en ik wil niet dat het hierdoor in errors schiet. Ik zet m weer terug op 18 en wacht het antwoord van Inventum af. Als ik antwoord heb van ze zal ik dit nog wel even melden. Mvg
Momenteel staat bij mij de 0_0 op 11.Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:22:
Dat scheelt inderdaad wel volume, maar nu wordt er dus minder lucht opgezogen. Ik ga aan Inventum vragen of dit invloed heeft op het systeem. Ze hebben bij alle 9 woningen namelijk in het begin allerlei waarden aangepast en ik wil niet dat het hierdoor in errors schiet. Ik zet m weer terug op 18 en wacht het antwoord van Inventum af. Als ik antwoord heb van ze zal ik dit nog wel even melden. Mvg
Daarmee heb ik de hele week al een aanvoer temperatuur van 30c en is het in huis 22c 24/7.
En natuurlijk warm water.
Verwijderd
Dat kan dan gewoon, ik blijf er nog even af. Inventum belt me morgen terug. Vandaag lukte niet. Ze belden nu wel netjes :-)
Ik wijzig dit idd, en zet het op zo een waarde dat de wp niet in ap3 schiet.Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:28:
Ok tx, maar jij bent dus elke week/dag de waarden aan het wijzigen dus ook deze 00_ wijzig je zelf steeds.
Dat kan dan gewoon, ik blijf er nog even af. Inventum belt me morgen terug. Vandaag lukte niet. Ze belden nu wel netjes :-)
Dus je moet bij 0_1 de waarde checken.
Heb al eens gemeld bij inventum dat dit wel automatisch mag om zo veel mogelijk rendement eruit te halen.
En ik niet teveel koude lucht in huis haal maar dat je een min en max ventilatie stand kan instellen.
Die 0_0 stand kan je best zelf instellen maar niet te laag instellen min istand is 10 geloof ik.
Maar je moet kijken wat je woning minimaal moet ventileren qua m3's.
Meestal is dat 150m3 dus stand 15.
Ook had ik b.v. voor het warm water een tijds instelling gewild, zodat je boiler altijd op de tijden dat je wilt op temperatuur is, en b.v. zomers je overdags als de zon schijnt en je pv terug levert het water opwarmt en niet ineens midden in de nacht omdat het water onder de ingestelde temperatuur komt.
[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 11-11-2015 10:36 ]
Wat info: We hebben eind 2013 onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen.
Hierbij zat direct bij oplevering de Inventum Ecolution Combi 50.
Ongeveer een 6-9 maanden geleden is deze unit vervangen omdat hij een hels kabaal maakte.
We hebben afgelopen week de eindnota van Eneco mogen ontvangen.

Zoals je kan zien bijna een verdubbeling! van Elektra...
Gezien het enige wat echt veranderd is qua apparatuur deze unit is vermoed ik dat het hier te zoeken is.
Ik heb afgelopen nacht er een energiemeter tussen geplaatst. in 10:53 uur tijd heeft de unit 2.052 kWh verbruikt. Ik zie vrij constant 291 Watt op de meter staan. Hij geeft daarnaast aan bij MIN: 5,2Watt en MAX: 540Watt. Opgegeven staat 400Watt... ben geen expert maar wellicht kan iemand vertellen of 540Watt überhaupt mogelijk zou kunnen zijn?
Inventum ventilatiewarmtepomp ecolution 50 v6.0 op de zolder hangen.

Kan iemand die dezelfde unit heeft mogelijk vertellen of dit wel/niet normale waardes zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 12-11-2015 11:06 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Thalaron,Thalaron schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:03:
Hey, ik ben nieuw in dit topic.
Wat info: We hebben eind 2013 onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen.
Hierbij zat direct bij oplevering de Inventum Ecolution Combi 50.
Ongeveer een 6-9 maanden geleden is deze unit vervangen omdat hij een hels kabaal maakte.
We hebben afgelopen week de eindnota van Eneco mogen ontvangen.
Zoals je kan zien bijna een verdubbeling! van Elektra...
... ben geen expert maar wellicht kan iemand vertellen of 540Watt überhaupt mogelijk zou kunnen zijn?
Kan iemand die dezelfde unit heeft mogelijk vertellen of dit wel/niet normale waardes zijn?
Ik heb je andere posts ook gelezen bij je verwoeddde pogingen om dat verbruik te vinden.
Ik heb wat opmerkingen:
1 alle apperatuur met koude middel kun je beter het hele jaar monitoren.(Warmte pompen in wat voor vorm dan ook , koelkasten vriezers enz.) Dus niet even een meterje ertussen hangen en dan omrekenen naar jaar verbruik. Bij problemen heb je ook keihard bewijs dat het niet goed gaat. (garantie)
2 Jouw WP is vervangen. Niemand weet hoeveel deze kapotte pomp verbruikt heeft. Misschien wel 2 keer zoveel als normaal. Je kunt dus een raar jaar beeld krijgen.
3 je hebt 2711 kwh meer verbruikt / 8kwh= 338 kuub gas In mijn ogen geen extreme verschuiving.
4zitten er nog lucht filters in je warmte pomp die vuil zijn? leiding werk ergens los geschoten?
Landurig meten is weten. Alle andere apparaten kun je wel kort meten en omrekenen maar zet het dan wel in een spreadsheet. Dat geeft inzicht.
Succes met het vinden van je elektrische lek.
[ Voor 0% gewijzigd door Seafarer op 12-11-2015 11:44 . Reden: typo ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Verwijderd
Inzake het geluid, er zijn metingen door de installateur verricht welke uitwijzen dat het toestel binnen de Bouwbesluitnorm valt. Ons toestel voldoet aan de specificaties zoals opgegeven in onze documentatie.
Maar 60 db is niet minder dan 41 dB. Gemeten op 1 meter afstand.
Iemand tips? Zijn wij dan de enige bewoners die dit geluid niet acceptabel vinden?
Na wat controles hebben ze hem dus vervangen voor die we nu hebben. Was direct merkbaar en eindelijk rustig op de slaapkamer.
Heb net de elektrometer bekeken bij onze VWP... 23:13 uur gemeten en teller staat op 5,773 kWH...
Kan wellicht iemand vertellen wat die bij anderen verbruikt? Dit is toch minstens 50% van onze elektra vandaag...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Verwijderd
Onze huizen zijn ook eind 2013 opgeleverd. Wellicht hebben wij dezelfde pompen ontvangen... Kun jij nog iets herinneren wat er toen gezegd is, wat was er mis met de oude warmtepomp of gaven ze dat niet aan? Is het een fabricagefout geweest?
Wat jij zegt hebben wij ook, wij kunnen er ook niet van slapen en beneden hoor je de warmtepomp ook. Visite zegt steeds wat hebben jullie dan op zolder aanstaan, dat kan toch niet en vind ik echt onacceptabel.
Helaas niet. Er kwam na enkele telefoontjes een monteur langs. Die gaf aan dat het inderdaad niet normaal was en kon het probleem niet vinden. Hij mocht zelf echter niet beslissen of de unit en zei dat de unit nagekeken moest worden door iemand van development. Na een tijdje niets te hebben gehoord nog maar gebeld waar ze bleven. Belde later terug voor een afspraak en toen stond diezelfde monteur met een collega aan de deur met een nieuwe unit. Hij werd direct vervangen. Development vertrouwde erop dat de monteur zelf wel kon bepalen of het nodig zou zijn (of wellicht is het kosten technisch niet intressant genoeg geweest).Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:25:
Beste Thalaron,
Onze huizen zijn ook eind 2013 opgeleverd. Wellicht hebben wij dezelfde pompen ontvangen... Kun jij nog iets herinneren wat er toen gezegd is, wat was er mis met de oude warmtepomp of gaven ze dat niet aan? Is het een fabricagefout geweest?
Wat jij zegt hebben wij ook, wij kunnen er ook niet van slapen en beneden hoor je de warmtepomp ook. Visite zegt steeds wat hebben jullie dan op zolder aanstaan, dat kan toch niet en vind ik echt onacceptabel.
Al met al, helaas weet ik niet wat de oorzaak is.
Geluid vind ik erg meevallen ik heb hem op een eigen gemaakt frame gehangen.
Ik snap ook niet dat die van jullie zoveel geluid maakt.
In de huis kamer hoor ik niks op de eerste verdieping alleen op de overloop maar dat is ook dan vlakbij de wp die net bovenaan de zoldertrap hangt.
Stroom verbruik is idd hoger dan zonder wp daarom heb ik zonnepanelen.
Maar jaarlijks verbruik ligt nu net zo hoog als daarvoor (1800kw).
Zie hier mijn compleet verbruik van 2014:

Heb de thermostaat continue op 19.5 staan.
Ondanks dat het sinds 08:00 vanmorgen toen ik wakker werd al 20,5 is (inmiddels 21) is de VWP toch gewoon bezig.
We werken overigens beide met onregelmatige diensten, dus hebben geen vaste tijden waarop we thuis zijn/slapen.
Twijfel ook of ik nu wel/geen winter- en zomerstand moet instellen.
Het liefst heb ik dat de Inventum Ecolution Combi 50 gewoon zo efficiënt mogelijk werkt en niet afhankelijk is van de datum maar de daadwerkelijke temperatuur in de woning... voor zover ik begrepen heb zou dit het meest efficiënt moeten zijn?
Woning is ong. (indien zolder volledig meegeteld) 150m2 / 330m3
Afzuigingskanalen komen uit bij:
BGG (6mx10m):
Punt 1: BGG (open) Keuken (2.5mx3.1m)/woonkamer (6.8mx5.8m)
Punt 2: BGG Toilet (1,4mx0,9m)
Punt 3: 1e etage Badkamer (3.3x2.6)
Punt 4: Zolder naast de VWP
TOON Thermostaat (19.5 graden / Tapwater (60->) 45 graden
Intergas Kombi Kompakt 36/30 (CW5) Tapwater 50 / CV 45
Inventum Ecolution Combi 50:
Instellingen VOOR ik er iets mee gedaan heb. Metingen/wijzigingen na aanpassingen 15-11 / 16-11
Installateursmenu:
0_0
0=(17->) 15
6=0
=1
Gebruikersmenu: clicken op i
1=20
2=0-1
4=21
5=15
T-1=huidige tijd
T-2=22:00
T-3=07:00 ->)22:00
T-4=2015
T-5=11
T-6=15-16
T-7=(1->)0 (winter/zomerstand uit)
T-8=04
T-9=10
T-10=00:30
Gebruikersmenu: i lang inhouden
5=10
6=15->18 n.a.v. reply SpikeHome
7=33-30->25 n.a.v. reply SpikeHome
8=3
9=1
Installateursmenu:
B-1=45-50 n.a.v. reply SpikeHome
C-1=14 n.a.v. reply SpikeHome Moet ik dan nog wat instellen buiten 1->4?
C-2=22->21-20
C-4=1-2
C-5=17
C-6=1
C-7=30
P=6350
Installateursmenu: 0_1 (zijn momentopnames)
Verschillen in 0_1 lijken mij doordat de unit een tijd spanningsloos geweest is.
0=29
1=20
2=17-04 n.a.v. reply SpikeHome - Lijkt me nu te kloppen
3=19-03 n.a.v. reply SpikeHome - Lijkt me nu te kloppen
4=28-63
5=23-22
6=25
7=47-50
A=00
b=00
c=62
Installateursmenu: 0_2
65=1
66=0
67=1
68=0
70=00
72=0
Installateursmenu: 0_3
75=0
76=0
78=0-1
79=1-2
80=0-3
81=0
Installateursmenu: 0_4 (sinds datum vervangen?? in bedrijf)
1-0048 (dagen)
1_0
b_50/1_50
C_1/1_1
C_21/2_21
C_05/4_05
C_15/5_15
C_1/6_1
C_30/7_30
P_ / 6353
_0
Waardes om 11:30 genoteerd. Dit was na een korte stroomstoring (45 min) welke reeds opgelost is.
Zal het later nogmaals checken of deze gelijk staan.
[ Voor 64% gewijzigd door Thalaron op 16-11-2015 10:38 ]
Paar opmerkingen in italic/bold erbij gezet.Thalaron schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:00:
Ik kom er niet helemaal uit…
Heb de thermostaat continue op 19.5 staan.
Ondanks dat het sinds 08:00 vanmorgen toen ik wakker werd al 20,5 is (inmiddels 21) is de VWP toch gewoon bezig.
We werken overigens beide met onregelmatige diensten, dus hebben geen vaste tijden waarop we thuis zijn/slapen.
Installateursmenu:
0_0
0=(17->) 15 150m3 dat is standaard en moet goed zijn
6=0
=1
Gebruikersmenu: clicken op i
1=20 [b][/ba]
2=0
4=21 afgezogen lucht uitschakeltemperatuur
5=15
T-1=huidige tijd
T-2=22:00
T-3=(07:00 ->)22:00 nacht uitschakeltijd
T-4=2015
T-5=11
T-6=15
T-7=(1->)0 (winter/zomerstand uit)
T-8=04
T-9=10
T-10=00:30
5=17
Gebruikersmenu: i lang inhouden
5=10
6=15 deze mag wel naar 18
7=30 deze mag wel naar 25
8=3
9=1
Installateursmenu:
B-1=45 heb ik op 50c staan
C-1=1 deze instelling wijzigen als je er een kamerthermostaat aan koppeld en wilt gebruiken
C-2=21 uitschakeltemperatuur winterstand
C-4=1 nadraaitijd 1uur
C-5=17
C-6=1
C-7=30 vertraging indien kamerthermostaat aangesloten
P=6350
Installateursmenu: 0-1 (zijn momentopnames)
0=29
1=20 afgezogen lucht is 20c dus blijft wp lopen
2=17 lucht temp uit, gezien de 17c zal wp uit staan op dit moment normaal een 3c ong.
3=19 koudgas wp staat uit anders is die lager bij mij een 3 a4c
4=28
5=23 cv retour
6=25 cv aanvoer
7=47 temp warmwater boiler wp
A=00
b=00
c=62
Installateursmenu: 0-2
65=1
66=0
67=1
68=0
70=00
72=0
Installateursmenu: 0-3
75=0
76=0
78=0
79=1
80=0
81=0
Installateursmenu: 0-4 (sinds datum vervangen?? in bedrijf)
1-0048 (dagen)
1_0
b_50/1_50
C_1/1_1
C_21/2_21
C_05/4_05
C_15/5_15
C_1/6_1
C_30/7_30
P_ / 6353
_0
Waardes om 11:30 genoteerd. Dit was na een korte stroomstoring (45 min) welke reeds opgelost is.
Zal het later nogmaals checken of deze gelijk staan.
Je hebt nacht klok ingesteld dus de wp doet idd in de nacht tussen 22.00 en 7.00 niks
Verder is ingesteld dat als de afzuiglucht boven de 21c komt de wp niks meer gaat doen (behalve tapwater natuurlijk).
Echter zie ik bij de uitlezing dat de lucht in 20c is dus de wp zal blijven draaien ook al is het volgens je kamerthermostaat wel al op temperatuur.
Als je terug leest kan je zien dat ik hetzelfde probleem had.
Maar ik heb een draadloze thermostaat op mijn wp aangesloten en die staat in de woon kamer.
Mijn cv thermostaat staat nu op 21c en de wp thermostaat op 21,5 dus een halve graad verschil.
De wp zal dus lopen zolang het onder de 21,5c is en dan stoppen, red de wp het niet koelt het huis af en gaat een 0,5c lager de cv erbij in komen.
[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2015 09:48 ]
Allereerst weer bedankt voor je reactie!SpikeHome schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:34:
[...]
Paar opmerkingen in italic/bold erbij gezet.
Je hebt nacht klok ingesteld dus de wp doet idd in de nacht tussen 22.00 en 7.00 niks
Verder is ingesteld dat als de afzuiglucht boven de 21c komt de wp niks meer gaat doen (behalve tapwater natuurlijk).
Echter zie ik bij de uitlezing dat de lucht in 20c is dus de wp zal blijven draaien ook al is het volgens je kamerthermostaat wel al op temperatuur.
Als je terug leest kan je zien dat ik hetzelfde probleem had.
Maar ik heb een draadloze thermostaat op mijn wp aangesloten en die staat in de woon kamer.
Mijn cv thermostaat staat nu op 21c en de wp thermostaat op 21,5 dus een halve graad verschil.
De wp zal dus lopen zolang het onder de 21,5c is en dan stoppen, red de wp het niet koelt het huis af en gaat een 0,5c lager de cv erbij in komen.
Heb om het op dit topic niet teveel te vervuilen achter mijn voorgaande post gezet wat de nieuwe metingen/instellingen zijn.
Wellicht weet je wat ik het beste (in theory) in kan stellen bij:
C/4_ 4=1 nadraaitijd (0/0.5/1/2/3/5/10)
Gezien ik een met vloerverwarming te maken heb zou ik denken 0/0.5 omdat de warmte dan toch nog in de vloer blijft zitten? Wellicht zit ik ernaast maar dat lijkt mij logischer dan de andere opties.
Heb tevens C/1_ 1->4 ingesteld. Moet ik dan naast die aanpassing ook nog iets anders instellen of neemt hij dan automatisch de waardes uit Toon over?
Na in de vorige vermelde post aangepaste zaken is op dit moment in elk geval mijn verbruik flink gezakt.
Wat het over de gehele dag zal doen is natuurlijk een 2e
Vanmorgen bij opstaan:
3,85kWh / 19.5c ingesteld en het was 21c binnen (12 buiten) (120Watt iMac uitgeschakeld)
Verbruik op dat moment was ong. 550Watt.
Nu ong. 3 uur later
5.12kWh / 19.5c ingesteld en binnen 21c (12.5 buiten) (120Watt iMac ingeschakeld)
Verbruik op dit moment is 230Watt
Nu hopen dat het zo laag blijft en dan volgend jaar flink terugvangen natuurlijk
Voorschot Gas/Elektra staat nu op 180 euro (t.o.v. 140p/m +1050 euro bijbetalen voor afgelopen jaar)
Als dit stabiel blijft ben ik in elk geval happy
[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 16-11-2015 10:50 ]
Verwijderd
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en de warmtepomp staat de hele dag te loeien omdat aanzuiglucht niet bereikt wordt.
Nee je moet een aparte thermostaat helaas aansluiten!Thalaron schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:44:
[...]
Allereerst weer bedankt voor je reactie!
Heb om het op dit topic niet teveel te vervuilen achter mijn voorgaande post gezet wat de nieuwe metingen/instellingen zijn.
Wellicht weet je wat ik het beste (in theory) in kan stellen bij:
C/4_ 4=1 nadraaitijd (0/0.5/1/2/3/5/10)
Gezien ik een met vloerverwarming te maken heb zou ik denken 0/0.5 omdat de warmte dan toch nog in de vloer blijft zitten? Wellicht zit ik ernaast maar dat lijkt mij logischer dan de andere opties.
Heb tevens C/1_ 1->4 ingesteld. Moet ik dan naast die aanpassing ook nog iets anders instellen of neemt hij dan automatisch de waardes uit Toon over?
Of Toon moet een 2e apparaat kunnen aansluitten dmv aan/uit contact.
Maar ik ken Toon niet

Je kan dit idd alleen wijzigen als je een draadloze thermostaat erop aansluit.Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:26:
Die c/1_1 wijzigen naar 4 kan toch alleen als je dan een draadloze thermostaat op je wp aangesloten hebt en die in de woon kamer staat/hangt?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem en de warmtepomp staat de hele dag te loeien omdat aanzuiglucht niet bereikt wordt.
zoals b.v. deze honeywell https://www.warmteservice...-met-RF-module/p/37251495
Maar ik heb zelf het oudere model van deze :
http://shop.kamerthermost...2028128/Products/30100019
ze zijn onhandig te programeren
daarvoor kan je beter de duurdere honeywell nemen die ook nog eens zelf lerend is.
[ Voor 94% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2015 11:47 ]
Verwijderd
Of heeft het zin om de warmtepomp de hele dag op A2 te laten draaien als je geen warmtevraag van je vloerverwarming vraagt?
Die aanzuiglucht temperatuur meet dus eigenlijk of je huis op temperatuur is.Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:46:
Ok maar ik begrijp dat alle aanzuiglucht gedoe niet, want waarom gaat wp niet gewoon aan als je thermostaat aan doet (buiten boiler opwarmen uiteraard). Hij hoeft dan toch niet de aanzuiglucht te meten?
Of heeft het zin om de warmtepomp de hele dag op A2 te laten draaien als je geen warmtevraag van je vloerverwarming vraagt?
Helaas is dat natuurlijk veel te onnauwkeurig.
Als je dit niet wilt zou ik dus een kamerthermostaat aansluiten.
Of een aanleg thermostaat op je aanvoer van je c.v. ketel.
Dan gaat de wp pas meehelpen als je c.v. ook wat doet!
zoiets als dit: https://www.warmteservice...aar-0-90graden/p/33655505
maar waarom zou je dat willen?
De mijne draait gewoon 24/7 tenzij het te warm in huis word 22+ dus.
pv zorgt voor mijn electra voorziening
[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2015 11:56 ]
SpikeHome schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:40:
[...]
Nee je moet een aparte thermostaat helaas aansluiten!
Of Toon moet een 2e apparaat kunnen aansluitten dmv aan/uit contact.
Maar ik ken Toon niet![]()
[...]
Je kan dit idd alleen wijzigen als je een draadloze thermostaat erop aansluit.
zoals b.v. deze honeywell https://www.warmteservice...-met-RF-module/p/37251495
Maar ik heb zelf het oudere model van deze :
http://shop.kamerthermost...2028128/Products/30100019
ze zijn onhandig te programeren
daarvoor kan je beter de duurdere honeywell nemen die ook nog eens zelf lerend is.
Die aanleg thermostaat op de aanvoer is wel een factor 8 goedkoper dan die kamerthermostaat (welke lastig in te stellen is). Al zal ik voor die aanleg Thermostaat wel weer een monteur moeten laten komen om het aan te laten sluiten lijkt mij?SpikeHome schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:53:
[...]
Die aanzuiglucht temperatuur meet dus eigenlijk of je huis op temperatuur is.
Helaas is dat natuurlijk veel te onnauwkeurig.
Als je dit niet wilt zou ik dus een kamerthermostaat aansluiten.
Of een aanleg thermostaat op je aanvoer van je c.v. ketel.
Dan gaat de wp pas meehelpen als je c.v. ook wat doet!
zoiets als dit: https://www.warmteservice...aar-0-90graden/p/33655505
Als ik het goed begrijp en ik laat mijn VWP op 4 staat zou die nu dus niets meer gaan doen?
En het is mij niet geheel duidelijk hoe ik die Honeywell zou aan moeten sluiten? Ik heb overigens nog wel een normale draaithermostaat van Honeywell liggen, die kan ik denk ik niet gebruiken? heb een loze leiding van zolder naar de trapkast naast de woonkamer liggen.
Ik heb uiteraard geen zonnepanelen/zonneboiler op het dak liggen
Ja hoor de oude thermostaat kan je ook aansluiten.Thalaron schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:58:
[...]
[...]
Die aanleg thermostaat op de aanvoer is wel een factor 8 goedkoper dan die kamerthermostaat (welke lastig in te stellen is). Al zal ik voor die aanleg Thermostaat wel weer een monteur moeten laten komen om het aan te laten sluiten lijkt mij?
Als ik het goed begrijp en ik laat mijn VWP op 4 staat zou die nu dus niets meer gaan doen?
En het is mij niet geheel duidelijk hoe ik die Honeywell zou aan moeten sluiten? Ik heb overigens nog wel een normale draaithermostaat van Honeywell liggen, die kan ik denk ik niet gebruiken? heb een loze leiding van zolder naar de trapkast naast de woonkamer liggen.
Ik heb uiteraard geen zonnepanelen/zonneboiler op het dak liggen
Geen monteur voor nodig... (ligt aan je technische kennis)
Op de wp op aansluiting 7 en 8 moet je kamerthermostaat komen.
dit kan je in de handleiding van je wp vinden ook
Thnx! Ga ik die thermostaat eens opzoeken en kijken waar ik die kan plaatsenSpikeHome schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:18:
[...]
Ja hoor de oude thermostaat kan je ook aansluiten.
Geen monteur voor nodig... (ligt aan je technische kennis)
Op de wp op aansluiting 7 en 8 moet je kamerthermostaat komen.
dit kan je in de handleiding van je wp vinden ook
Ligt anders ook maar zo op de zolder te verstoffen!
ps die thermostaat is NIET moduleren en heeft een aan/uit contact!Thalaron schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:19:
[...]
Thnx! Ga ik die thermostaat eens opzoeken en kijken waar ik die kan plaatsen![]()
Ligt anders ook maar zo op de zolder te verstoffen!
wel ff belangrijk
Verwijderd
Als ik warm water gebruik voor douche pakt hij warm water uit de wp boiler. Dat werkt dus.
Maar als ik thermostaat beneden aanzet, (Tbinnen < T instelling), en de wp staat in stand A1.
Dan geeft de wp dus geen seintje aan de wp om op A2 te springen en dan mee te gaan draaien en warmte leveren. Inventum zegt: Hiervoor dient deze wel eerst warmtevraag ‘te zien’ via uw CV-ketel die verbonden is met uw kamerthermostaat.
Bovenstaande heb ik vorige week aan Inventum gevraagd en afdeling Sales ging dit in hun test omgeving verifiëren!
Bij mij gaat de wp niet draaien als aanzuiglucht bereikt is (dus op stand A1 staat, mits hij geen warm water aan het maken is), en ik de thermostaat beneden aanzet. En dat schijnt dus wel degelijk te moeten!!?
Ik ben heel benieuwd wat Inventum gaat antwoorden. Ik zal jullie op de hoogte houden!
Je standaard kamerthermostaat zit op de c.v. ketel en die word aangestuurd.Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:43:
Ok, stel dat ik aanzuiglucht op 19 zet, dan gaat de wp al snel in stand A1.
Als ik warm water gebruik voor douche pakt hij warm water uit de wp boiler. Dat werkt dus.
Maar als ik thermostaat beneden aanzet, (Tbinnen < T instelling), en de wp staat in stand A1.
Dan geeft de wp dus geen seintje aan de wp om op A2 te springen en dan mee te gaan draaien en warmte leveren. Inventum zegt: Hiervoor dient deze wel eerst warmtevraag ‘te zien’ via uw CV-ketel die verbonden is met uw kamerthermostaat.
Bovenstaande heb ik vorige week aan Inventum gevraagd en afdeling Sales ging dit in hun test omgeving verifiëren!
Bij mij gaat de wp niet draaien als aanzuiglucht bereikt is (dus op stand A1 staat, mits hij geen warm water aan het maken is), en ik de thermostaat beneden aanzet. En dat schijnt dus wel degelijk te moeten!!?
Ik ben heel benieuwd wat Inventum gaat antwoorden. Ik zal jullie op de hoogte houden!
Vanaf 2015 heeft de wp een aanlegthermostaat mogelijkheid.
En anders werkt het alleen met een kamer of aanlegthermostaat zoals ik eerder melde of dmv aangezogen lucht en die 19 zal te laag zijn!!! bij mij word nu lucht van 20c afgezogen en gaat met 3c naar buiten.
Als ik dus op lucht zou regelen moet de lucht niet boven de 21c komen en dan zal de wp uit moeten gaan.
Kan dus beter een Honeywell Round Modulation (evt Wireless) aanschaffen om het gewenste resultaat (makkelijk) te behalen? Is ook niet zo extreem prijzig en kan dan mooi naast de andere thermostaat hangen.SpikeHome schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:30:
[...]
ps die thermostaat is NIET moduleren en heeft een aan/uit contact!
wel ff belangrijk
Zal nog wel eens een beetje klooien, wellicht kan ik het via de afzuig temp gewoon regelen... Probleem is alleen dat 3 van de 4 ruimtes amper verwarmt worden (badkamer is lastig warm te houden omdat we amper stoken...)
kan goed zijn dat je thermostaat ook aan/uit kan hoor.Thalaron schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:20:
[...]
Kan dus beter een Honeywell Round Modulation (evt Wireless) aanschaffen om het gewenste resultaat (makkelijk) te behalen? Is ook niet zo extreem prijzig en kan dan mooi naast de andere thermostaat hangen.
Zal nog wel eens een beetje klooien, wellicht kan ik het via de afzuig temp gewoon regelen... Probleem is alleen dat 3 van de 4 ruimtes amper verwarmt worden (badkamer is lastig warm te houden omdat we amper stoken...)
Moet je even checken gewoon.
Verwijderd
Ik wil mijn inregelstaat hebben maar de installateur mailt gewoon simpel ja die heb ik aan de bouwer gestuurd, maw vraag die daar maar op! Maar is dit van belang of niet heel belangrijk?
Ik kreeg onderstaand antwoord:
Debiet/luchtstromen per vertrek:
Per woning is er een inregelstaat gemaakt en opgestuurd naar HB bouw.
Norm:
Keuken minimaal 75m3
Badkamer minimaal 50m3
Toilet minimaal 25m3
Technische ruimte met wasautomaat minimaal 50m3
Mijn 00_ staat op 18 (dus 180m3) Staat dat dan goed?
5-10,
6-15,
7-32
staan die goed?
ben benieuwd en bedankt weer!
Als ik het bij elkaar optel kom je op 200m3, maar 180m3 is ook al goed over het algemeen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:07:
Wat betreft de debiet/luchtstromen, is dat erg van belang voor een goed werkende warmtepomp?
Ik wil mijn inregelstaat hebben maar de installateur mailt gewoon simpel ja die heb ik aan de bouwer gestuurd, maw vraag die daar maar op! Maar is dit van belang of niet heel belangrijk?
Ik kreeg onderstaand antwoord:
Debiet/luchtstromen per vertrek:
Per woning is er een inregelstaat gemaakt en opgestuurd naar HB bouw.
Norm:
Keuken minimaal 75m3
Badkamer minimaal 50m3
Toilet minimaal 25m3
Technische ruimte met wasautomaat minimaal 50m3
Mijn 00_ staat op 18 (dus 180m3) Staat dat dan goed?
5-10,
6-15,
7-32
staan die goed?
ben benieuwd en bedankt weer!
Alleen zou ik dan de standen 5, 6 en 7 anders zetten.
Stand 5 is namelijk als de wp niet verwarmt die zou dan al op 15 minimaal moeten
Als je gaat douchen of feestje zet je de 3 standen schakelaar hoger dus zouden 6 en 7 ook hoger moeten.
5 minimaal 150
6 hoger dan je 0_0 instelling dus 22 ofzo
7 nog hoger dus minimaal 30 (stond bij jou dus op 32)
Verwijderd
Welke waarde gebruikt de warmtepomp nu eigenlijk voor de A2 stand? Is dat dan stand 5,6 of 7 of kijkt hij helemaal niet naar deze waardes? Kijkt hij echt dan naar de 00_ insteling?
de 0_0 stand is voor A2 en A3 oftewel verwarmen c.v. of verwarmen water.Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:29:
Tx, en aan die 00_ niet teveel zitten zeker. Als ik die namelijk op 12 zet dan maakt de warmtepomp aanzienlijk minder geluid. Maar wat gebeurd er dan met alle waardes van 0_1 stand? Of doet die er dan langer over?
Welke waarde gebruikt de warmtepomp nu eigenlijk voor de A2 stand? Is dat dan stand 5,6 of 7 of kijkt hij helemaal niet naar deze waardes? Kijkt hij echt dan naar de 00_ insteling?
de standen 5, 6 en 7 zijn:
5 word gebruikt als de wp alleen ventileert dus geen stand A2 of A3
6 word gebruik als je de 3 standen schakelaar op stand 2 zet dit is altijd ongeacht A2 of A3 modes
7 idem als 6 maar dan nog extra ventilatie en je kan de 3 standen knop kort naar 3e doen waardoor de unit een xx aantal uur na blijft draaien (denk aan douchen)