Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rem2014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04-2018
Inventum meldt onderstaande:

Omdat de setpoint 21 is en de lucht in 20 zal de Ecolution niet op A2 gaan maar inderdaad A1. Ik heb e.e.a. nagekeken en de Ecolution zal op CV1 alleen regelen op de setpoint en niet de kamerthermostaat (dat is CV4). Hij zal dus onafhankelijk van de kamerthermostaat aan/uit gaan op basis van de retourlucht. Er zit wel een 'foutmarge' tussen de sensoren en ze regelen niet op 0,1 graad. Deze afwijking kan dus wanneer u afleest anders overkomen dan de realiteit. Heirdoor kan dus de lucht in op het display lager zijn dan de setpoint terwijl die in werkelijkheid er tegenaan/ net eronder ligt.

Volgens mij is de oplossing dan de cv4 instelling te activeren. Of de aanzuiglucht heel hoog zetten.

Is dat dan de manier om de warmtepomp alleen op A2 te krijgen als thermostaat beneden aan wordt gezet?
Want ik vind de warmtepomp gewoon teveel veel herrie maken en hoe langer die aanstaat hoe meer geirriteerd ik raak. Ze verschuilen zich nog steeds achter bouwbesluit.

Ik denk dat ik nu binnenkort een 3e partij alles laat checken! Of ik zet aanzuiglucht laag en dan maar alleen de warmtepomp gebruiken voor warm water douchen, en dan niet de A2 stand voor de vloerverwarming, dan maar iets meer gasverbruik...

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:41
Rem2014 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:02:
Inventum meldt onderstaande:

Omdat de setpoint 21 is en de lucht in 20 zal de Ecolution niet op A2 gaan maar inderdaad A1. Ik heb e.e.a. nagekeken en de Ecolution zal op CV1 alleen regelen op de setpoint en niet de kamerthermostaat (dat is CV4). Hij zal dus onafhankelijk van de kamerthermostaat aan/uit gaan op basis van de retourlucht. Er zit wel een 'foutmarge' tussen de sensoren en ze regelen niet op 0,1 graad. Deze afwijking kan dus wanneer u afleest anders overkomen dan de realiteit. Heirdoor kan dus de lucht in op het display lager zijn dan de setpoint terwijl die in werkelijkheid er tegenaan/ net eronder ligt.
Dit is precies dus wat ik al heb gemeld.
Rem2014 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:02:Volgens mij is de oplossing dan de cv4 instelling te activeren. Of de aanzuiglucht heel hoog zetten.
Wat ik al eerder zei als de aanzuiglucht op 21 of 22 instelt en je afgezogen lucht 20c is moet de wp naar A1 gaan (tenzei zomerstand actief is)
Losse thermostaat werkt gewoon preciezer dan met de afgezogen lucht.
Rem2014 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:02:Is dat dan de manier om de warmtepomp alleen op A2 te krijgen als thermostaat beneden aan wordt gezet?
Of de aanzuiglucht temperatuur te wijzigen. Bij mij draait ie gewoon met de instelling op 21c
Rem2014 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:02:Want ik vind de warmtepomp gewoon teveel veel herrie maken en hoe langer die aanstaat hoe meer geirriteerd ik raak. Ze verschuilen zich nog steeds achter bouwbesluit.

Ik denk dat ik nu binnenkort een 3e partij alles laat checken! Of ik zet aanzuiglucht laag en dan maar alleen de warmtepomp gebruiken voor warm water douchen, en dan niet de A2 stand voor de vloerverwarming, dan maar iets meer gasverbruik...
Bij mij vind ik het geluid echt mee vallen.
En je kan er voor kiezen om hem alleen overdags te laten draaien!
(had je volgens mij al ingesteld).

• SpikeHome
Bij mij overigens c.v. nu nog steeds niet aan geweest.
Het is nu een 22c in huis.
Maar gezien de voorspelling zal de c.v. snel aan gaan slaan om zo de ecolution te helpen.

• Rem2014
Bij mij nu ook best warm door de warmtepomp. De warmtepomp heeft wel iets meer moeite lijkt het dus nog meer herrie. Maar het idee dat de warmtepomp mij veel gas bespaard maakt het wel iets goed. Binnenkort de zolder maar aftimmeren en alles achter een goed geluidsisolerende muur plaatsen!

En binnenkort laat ik een installateur komen om alles eens goed na te laten kijken. Het vertrouwen van de huidige installateur is nu wel weg aangezien hij ook de handleiding erbij moet pakken als ik iets vraag...

Iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren nogmaals bedankt!!

• SpikeHome
Rem2014 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:05:
Bij mij nu ook best warm door de warmtepomp. De warmtepomp heeft wel iets meer moeite lijkt het dus nog meer herrie. Maar het idee dat de warmtepomp mij veel gas bespaard maakt het wel iets goed. Binnenkort de zolder maar aftimmeren en alles achter een goed geluidsisolerende muur plaatsen!

En binnenkort laat ik een installateur komen om alles eens goed na te laten kijken. Het vertrouwen van de huidige installateur is nu wel weg aangezien hij ook de handleiding erbij moet pakken als ik iets vraag...

Iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren nogmaals bedankt!!
Bij mij is zondag ook de c.v. mee gaan helpen.
Dus de wp red het niet meer alleen.
Red bij jou de wp het alleen nog?

Verschil in woning is dan wel belangrijk
Ik heb een 2 onder 1 kap en altijd 1 extra zeer koude buitenmuur.
Woning van '94 met dubbel glas (geen hr)

• Rem2014
Ik heb geen app of toon maar aan mijn gasmeter die ik dat er per dag gas verbruikt wordt, ook als we niet koken en douchen. Dus er wordt gas verbruikt.

Ik heb een nieuwbouwhuis, tussenwoning. Dubbel glas et en alles volgens de laatste richtlijnen :-)

• SpikeHome
Rem2014 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:16:
Ik heb geen app of toon maar aan mijn gasmeter die ik dat er per dag gas verbruikt wordt, ook als we niet koken en douchen. Dus er wordt gas verbruikt.

Ik heb een nieuwbouwhuis, tussenwoning. Dubbel glas et en alles volgens de laatste richtlijnen :-)
Ok.
Maar heb je wel een slimme meter?
Ik gebruik op mijn slimme meter de qurrent box ideaal!
Met een app je huidige verbruik zien overal.
Gas 1x per uur en elactra per 5min,
http://www.qurrent.nl/

• JKSt
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-06-2019
Dag allen,

Sinds deze week volg ik dit topic (weer). Vorig jaar heb ik er ook al eens in gelezen en op basis van de inhoud van het topic wat instellingen in onze Ecolution aangepast, maar destijds niet gereageerd. Nu toch maar eens een reactie van mijn kant omdat ik mij toch wel verbaas over het lage gasverbruik van sommige personen t.o.v. mijn eigen gasverbruik. Ik ben benieuwd naar jullie woning en toegepaste energiebesparingsmaatregelen t.o.v. de mijne.

Sinds mei 2014 (eerste vijf maanden van 2014 heeft de Ecolution niet gedraaid) wonen wij (twee personen) in een in december 2013 opgeleverde (nieuwbouw)hoekwoning met een woonoppervlakte van ongeveer 175m2. Zijmuur op west/noordwest. De woning wordt verwarmd door een Intergas Kompakt HRE CW5 36/30 (max stooktemp 50c, minimum 35c) in combinatie met de Inventum Ecolution Combi. Begane grond en badkamer vloerverwarming, rest van de woning radiatoren. De cv is waterzijdig ingeregeld, maar in de slaapkamers staan alle radiatoren uit.
Gasverbruik in 2014 was iets meer dan 1000m3 (droogstoken nieuwbouwwoning?). Thermostaat stond in dat jaar eigenlijk het hele jaar door dag en nacht op 21 graden. Sinds april 2015 een nachtverlaging van 1 graad ingesteld en vanaf begin november heb ik een Nefit Easy geïnstalleerd. Ik merk wel dat de woning heel traag opwarmt van 20 naar 21 graden, dus wellicht dat het verstandiger is om de temperatuur weer op 21 graden te houden, ofwel het vermogen van de ketel weer iets verhogen zodat de temperatuur sneller wordt gehaald. Dit jaar staat de teller tot nu toe op iets meer dan 750m3. Volgens mindergas.nl zal de teller eindigen op ongeveer 950m3.

Voor een nieuwbouwwoning met Ecolution vind ik ons gasverbruik best fors. Zeker als ik het vergelijk met Spikehome, die in een veel oudere twee onder een kap een heel mooi laag verbruik heeft. Ik lees ook dat mensen van 800 naar 200 m3 zijn gegaan... zeer netjes! Hoe komen jullie aan zulke lage cijfers :? ?? Wat doe ik fout 8)7 ?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thalaron schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:20:
[...]

Kan dus beter een Honeywell Round Modulation (evt Wireless) aanschaffen om het gewenste resultaat (makkelijk) te behalen? Is ook niet zo extreem prijzig en kan dan mooi naast de andere thermostaat hangen.
[...]
Een normale (niet wireless) Round Modulation hoeft niet meer dan 20 euro te kosten op Marktplaats.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• SpikeHome
JKSt schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:23:
Sinds mei 2014 (eerste vijf maanden van 2014 heeft de Ecolution niet gedraaid) wonen wij (twee personen) in een in december 2013 opgeleverde (nieuwbouw)hoekwoning met een woonoppervlakte van ongeveer 175m2. Zijmuur op west/noordwest. De woning wordt verwarmd door een Intergas Kompakt HRE CW5 36/30 (max stooktemp 50c, minimum 35c) in combinatie met de Inventum Ecolution Combi. Begane grond en badkamer vloerverwarming, rest van de woning radiatoren. De cv is waterzijdig ingeregeld, maar in de slaapkamers staan alle radiatoren uit.
Gasverbruik in 2014 was iets meer dan 1000m3 (droogstoken nieuwbouwwoning?). Thermostaat stond in dat jaar eigenlijk het hele jaar door dag en nacht op 21 graden. Sinds april 2015 een nachtverlaging van 1 graad ingesteld en vanaf begin november heb ik een Nefit Easy geïnstalleerd. Ik merk wel dat de woning heel traag opwarmt van 20 naar 21 graden, dus wellicht dat het verstandiger is om de temperatuur weer op 21 graden te houden, ofwel het vermogen van de ketel weer iets verhogen zodat de temperatuur sneller wordt gehaald. Dit jaar staat de teller tot nu toe op iets meer dan 750m3. Volgens mindergas.nl zal de teller eindigen op ongeveer 950m3.

Voor een nieuwbouwwoning met Ecolution vind ik ons gasverbruik best fors. Zeker als ik het vergelijk met Spikehome, die in een veel oudere twee onder een kap een heel mooi laag verbruik heeft. Ik lees ook dat mensen van 800 naar 200 m3 zijn gegaan... zeer netjes! Hoe komen jullie aan zulke lage cijfers :? ?? Wat doe ik fout 8)7 ?
Qua huis zitten wij wel bij elkaar.
oppervlakte is ongeveer gelijk en vloerverwarming beneden en badkamer hebben wij ook.
Rest idd radiatoren

Bij mij draait de ecolution 24/7 en probeer er zoveel mogelijk energie uit te halen.
Hoe draait jou ecolution?
Bedoel ermee op afgezogen lucht? en wat zijn je instellingen?

Je kan mij toevoegen op mindergas die houd ik bijna dagelijks bij (pb).

edit.
deze post staat mijn grafiek van 2014 KLIK

[Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 24-11-2015 16:29]

• JKSt
@Spikehome: dat is mooi. Ik stuur je zo een pb.

Bij mij draait hij ook 24/7 op afgezogen lucht. Als de afgezogen lucht boven 22c komt dan stopt hij met verwarmen, maar dat komt hij vrijwel nooit. Ik zal vanavond of morgenavond mijn instellingen posten.

Eergisteren had ik een nachtverlaging van 1 graad ingesteld en de thermostaat ging gisteravond om 18.00 weer naar 21c. Resultaat is dat de CV eigenlijk de hele avond heeft staan branden om het 21c te krijgen. Gasverbruik gisteren: 5,9 m3, 0,264 m3 per graaddag. Dat moet omlaag kunnen... De nachtverlaging heb ik dus weer geschrapt.

• SpikeHome
Meer mensen met een ecolution die alles bijhouden bij mindergas?
Altijd interessant om je ter vergelijken met iemand anders.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42
Sinds begin november wonen we in ons nieuwbouwhuis met een Nefit Trendline HRC30 CW5 icm een Nefit Ventiline. Nu ben ik een beetje bekend aan het raken met de Ventiline. Hij stond ingesteld op een nachtstand van 23.30 tot 7.00. Dat houdt toch in dat in die periode de warmtepomp niets doet en hij alleen ventileert (of zelfs ook niet ventileert)? Dat lijkt me een beetje zonde, 's nachts koelt het huis toch af en dan kan de Ventiline mooi bijspringen. Of zie ik dat verkeerd? De nachtklok lijk je alleen niet "uit" te kunnen zetten. Heb nu zowel de begin- als de eindtijd op 00.00 gezet. Draait 'ie nu gewoon 24/7?

Ik ben toch malle pietje niet!

• SpikeHome
The Legend schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:31:
Sinds begin november wonen we in ons nieuwbouwhuis met een Nefit Trendline HRC30 CW5 icm een Nefit Ventiline. Nu ben ik een beetje bekend aan het raken met de Ventiline. Hij stond ingesteld op een nachtstand van 23.30 tot 7.00. Dat houdt toch in dat in die periode de warmtepomp niets doet en hij alleen ventileert (of zelfs ook niet ventileert)? Dat lijkt me een beetje zonde, 's nachts koelt het huis toch af en dan kan de Ventiline mooi bijspringen. Of zie ik dat verkeerd? De nachtklok lijk je alleen niet "uit" te kunnen zetten. Heb nu zowel de begin- als de eindtijd op 00.00 gezet. Draait 'ie nu gewoon 24/7?
Welkom.
Hij ventileert dan wel in de nacht maar op een lagere stand althans waar je die op hebt ingesteld
i ingedrukt houden daarna nog een keer en dan stand 6 (staat bij mij op min dus 10 (=100m3)).
Zelf gaat hij bij mij in de nacht door zodat het huis niet teveel afkoelt.
Volgens mij is dat de juiste manier om de nachtstand uit te zetten

• SpikeHome
Verbruik van 2015 tov 2014

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:45
Sinds april 2015 hebben wij ook een inventum ecolution en ik lees hier dus al een tijdje mee. Wat mij opvalt is dat wanneer de cv meehelpt hij van ongeveer 295W naar de 360W verbruik springt. Is dit normaal gedrag?

• SpikeHome
Is dat alleen het verbruik van je ecolution?
Het zou kunnen dat de pomp harder gaat werken dus meer energie verbruikt.
Ik meet de ecolution niet appart en zie ook niet op mijn slimme meter verschil wel dat de cv natuurlijk ook een pomp heeft en die ook energie gebruikt.

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:45
Dit is inderdaad alleen het verbruik van de ecolution. De cv pakt daarnaast nog z'n eigen verbruik. Het lijkt dan ook zijn dat de ecolution het water sneller rondpompt wanneer de retourtemperatuur hoger ligt. De aanvoertemperatuur van de cv staat op 50 ingesteld dus zal de retour bij gebruik van de cv ook hoger liggen. Bij alleen warmtepomp gebruik ik de retourtemperatuur meestal ongeveer 21.

• SpikeHome
klopt de ecolution probeert 3c verschil te houden tussen aan en afvoer van de cv leidingen,
daardoor kan hij harder gaan pompen dus meer verbruik en misschien doet hij nog andere dingen.
Maar daar heb ik zo geen kijk op ik vind 65w meer voor een pomp best veel eigenlijk.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 08:32
Iemand die kan bevestigen of een ecolution gehotfilled kan worden?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• SpikeHome
Appie Heijn schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:45:
Iemand die kan bevestigen of een ecolution gehotfilled kan worden?
Ja hoor ik hotfill mijn ecolution ook dmv zonneboiler
(had je topic even door moeten lezen 8) )

• Appie Heijn
Bedankt en excuus, zoek functie en ik zijn niet altijd even goede vrienden. Het topic zelf heb ik maar via google moeten vinden.

Kun je hem met 65gr voeden? Daar staat mijn mengventiel namelijk op.

Even uit mijn hoofd heeft de combi een 50L boiler toch? Ik heb volgens mij een 10 meter waterleiding naar de zolder liggen, moet nog even kijken hoeveel liter water dat ook alweer is. Dat zal dan door de de 50L stromen en zich vermengen. Ik hoop niet dat dit tot een flippende thermostaatkraan gaat leiden. Wat is jou ervaring hiermee?

• SpikeHome
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:06:
Bedankt en excuus, zoek functie en ik zijn niet altijd even goede vrienden. Het topic zelf heb ik maar via google moeten vinden.

Kun je hem met 65gr voeden? Daar staat mijn mengventiel namelijk op.

Even uit mijn hoofd heeft de combi een 50L boiler toch? Ik heb volgens mij een 10 meter waterleiding naar de zolder liggen, moet nog even kijken hoeveel liter water dat ook alweer is. Dat zal dan door de de 50L stromen en zich vermengen. Ik hoop niet dat dit tot een flippende thermostaatkraan gaat leiden. Wat is jou ervaring hiermee?
Ik voed hem met de zonneboiler en die is zomers idd 60+ daardoor doet de wp niks dus aan het opwarmen van het water.
scheelt zomers dus energie.
maar als het wat langer bewolkt is houd hij wel mooi de boiler op temperatuur.

• Appie Heijn
Ja dat was ook mijn idee. Wat is jou leiding afstand van de zonneboiler naar de ecolution?

• SpikeHome
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:55:
Ja dat was ook mijn idee. Wat is jou leiding afstand van de zonneboiler naar de ecolution?
afstand bij mij een 2 a 3m leiding ongeveer.
Niet zoveel dus.

• Appie Heijn
Ah ok dat wordt dus even uitrekenen hoe lang de leiding is en hoeveel water deze stationair bevat

• The Legend
Kan het kloppen dat onze Ventiline ca. 10kWh per dag verbruikt? We zijn verhuisd van een tussenwoning met een woonoppervlak van ca. 95m2 naar een 2-onder-1-kap van 195m2. Via enelogic houd ik het energieverbruik bij, maar hier ben ik van geschrokken. In november hebben we 480kWh elektra en 248m3 gas verbruikt en in december 519kWh en 139m3. In ons oude huis zaten we op ca. 3500kWh per jaar. Als dit zo door gaat dan gaan we richting het dubbele :X

• SpikeHome
The Legend schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:17:
Kan het kloppen dat onze Ventiline ca. 10kWh per dag verbruikt? We zijn verhuisd van een tussenwoning met een woonoppervlak van ca. 95m2 naar een 2-onder-1-kap van 195m2. Via enelogic houd ik het energieverbruik bij, maar hier ben ik van geschrokken. In november hebben we 480kWh elektra en 248m3 gas verbruikt en in december 519kWh en 139m3. In ons oude huis zaten we op ca. 3500kWh per jaar. Als dit zo door gaat dan gaan we richting het dubbele :X
ventiline gebruikt een 350w per uur X 24 = 8,4kwh
maar soms gebruikt hij ook minder dan de 350w ligt aan pomp snelheid en afzuiging.
Mijn huis is iets groter en volgens mij heb ik ergens mijn verbruik gepost hier.

edit:
zie deze post.
SpikeHome in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"

Maar hier nog eens de standen:

[Voor 76% gewijzigd door SpikeHome op 11-01-2016 14:43]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
SpikeHome schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:39:

ventiline gebruikt een 350w per uur X 24 = 8,4kwh
Maar niet het hele jaar door hoop ik?
Anders zit je op 8,4 x 365 = ruim 3000kwh per jaar.
Dat is ruim 700 euro. Dan zou ik ongeveer 1000 kuub gas moeten besparen.
Of ben ik nu iets te creatief aan het rekenen?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:47
Hallo ik ben Cor en ik volg dit forum al enige tijd met name de warmtepompen en cv inregel postings.
Nu er subdidie gegeven wordt voor de inventum ben ik weer aan het inlezen in oa dit forum. Ik overweeg om deze aan te schaffen incl ww maar twijfel nog.
Ik heb een 2 onder 1 kap van 1994, 150m2 die verwarmt wordt tussen 20,5 en 21 graden C, vloerverwarming, hr++ glas beneden, en gehele cv system ingeregeld en werkt tot 4 graden C buiten temperatuur op zo'n 40 graden cv water temperatuur. Mijn verbruik is 1180m3 gas / jaar waarvan 180 voor ww en ik gebruik zo'n 3750 kW electrisch en wek zo'n 3000 kW zelf op.
Ik twijfel tussen een warmtepomp l/w ( Elga ? ) en deze inventum.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• SpikeHome
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:12:
[...]

Maar niet het hele jaar door hoop ik?
Anders zit je op 8,4 x 365 = ruim 3000kwh per jaar.
Dat is ruim 700 euro. Dan zou ik ongeveer 1000 kuub gas moeten besparen.
Of ben ik nu iets te creatief aan het rekenen?
Nee niet het hele jaar door.
zodra de kamer op temperatuur is stopt de wp bij mij.
corsat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:14:
Hallo ik ben Cor en ik volg dit forum al enige tijd met name de warmtepompen en cv inregel postings.
Nu er subdidie gegeven wordt voor de inventum ben ik weer aan het inlezen in oa dit forum. Ik overweeg om deze aan te schaffen incl ww maar twijfel nog.
Ik heb een 2 onder 1 kap van 1994, 150m2 die verwarmt wordt tussen 20,5 en 21 graden C, vloerverwarming, hr++ glas beneden, en gehele cv system ingeregeld en werkt tot 4 graden C buiten temperatuur op zo'n 40 graden cv water temperatuur. Mijn verbruik is 1180m3 gas / jaar waarvan 180 voor ww en ik gebruik zo'n 3750 kW electrisch en wek zo'n 3000 kW zelf op.
De ecolution zal niet alles afvangen maar kan wel behoorlijk je verbruik terug brengen.
c.v. zal dus nodig blijven.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
Graag zou ik evt in de openingspost, een lijstje willen zien van users die een ecolution hebben en wat hun gasbesparing is en het toegenomen jaargebruik van electra. Misschien iets voor TS?

diskeltische lurker

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 11:21
corsat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:14:
ik vind het geen twijfel gevalletje.
geen inventum en geen elga.
die dekken je gebruik maar voor een gedeelte.

met de subsidie kun je ook gaan voor een apparaat wat je 100% in 1x los maakt van het gas.
begin eens te kijken op de lijst van panasonic/valiant.
(kijk dan op de belgiesche website van valiant.)
dan kun je met een +/-5kW unit er waarschijnlijk al zijn.
het is even een investering, maar goedkoper als het allemaal met halve oplossingen op te lossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:47
het is even een investering, maar goedkoper als het allemaal met halve oplossingen op te lossen. ;)

Dit vindt ik nu een duidelijk anwoordt, thks migjes. Ik ga googlen. Bedoel je een wp installatie > 5 kW en met ww voorziening zodat ik mijn nefit ketel / gas ka afsluiten ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• technopeuter
5kW met een 200L boiler?

diskeltische lurker

• Rem2014
Heeft er iemand op de aanvoerlucht zijde van de Ecolution een geluiddempende flexibele slang gekoppeld? En heeft dit effect op het geluid in de luchtkanalen? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Alvast bedankt Remco

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
De nieuwe ISDE lijst met apparaten is beschikbaar.
http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdf

Wat mij opviel is dat de Ecolution Solo nu tussen de hybride apparaten staat. (subsidie 1000,00)

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, wat het verschil is met de All -E Ecolution Solo, die nog steeds met 2300,00 subsidie in de lijst staat? En waar slaan die vermogens van 4, 6 en 8Kw op?

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-01 19:19
remmuz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:47:
De nieuwe ISDE lijst met apparaten is beschikbaar.
http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdf

Wat mij opviel is dat de Ecolution Solo nu tussen de hybride apparaten staat. (subsidie 1000,00)

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, wat het verschil is met de All -E Ecolution Solo, die nog steeds met 2300,00 subsidie in de lijst staat? En waar slaan die vermogens van 4, 6 en 8Kw op?
Zojuist met Inventum gebeld omdat ik er ook geen fluit meer van snap.
Het blijkt dat Inventum zeer binnenkort doorstroomboilers op de markt brengt met 4, 6 of 8 kW (of 2, 4, 6 kW dit is mij niet helemaal duidelijk)
De All-E oplossingen zijn dus een combinatie van deze doorstroomboiler + Ecolution.

Wat betreft de Ecolution Combi50 (dus zonder All-E), deze moet nog steeds door RVO aan de lijst toegevoegd worden en zal dan onder de hybride apparaten vallen en dus ongeveer 1000 euro subsidie krijgen.

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

• SpikeHome
technopeuter schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:43:
Graag zou ik evt in de openingspost, een lijstje willen zien van users die een ecolution hebben en wat hun gasbesparing is en het toegenomen jaargebruik van electra. Misschien iets voor TS?
Bij mijn is het gasverbruik van zo tussen de 750 a 850m3 afgenomen naar 160 a 200m3 (nog niet boven de 160m3 geweest overigens)
Electra is door mijn p.v. gelijk gebleven.
Gezien ik niet de wp apart meet weet ik niet wat deze per jaar gebruikt.
Rem2014 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:37:
Heeft er iemand op de aanvoerlucht zijde van de Ecolution een geluiddempende flexibele slang gekoppeld? En heeft dit effect op het geluid in de luchtkanalen? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Alvast bedankt Remco
Er was wel iemand in dit topic die dat had.
Die heeft ook dit stuk geschreven:
https://www.olino.org/art...0/08/ventilatiewarmtepomp.

Wat ik wel nog kan melden is dat de combi50 zodra de buiten temp. zo rond 10c is de wp alleen mijn huis verwarmt en de c.v. niet meer nodig is.
Dat is dus over het algemeen het hele voor en naseizoen.

[Voor 39% gewijzigd door SpikeHome op 14-01-2016 09:24]

• Rem2014
Dank je! Ik heb er 1 aangeschaft, kan nooit kwaad!
De Ecolution heeft wel veel meer moeite nu met het koude weer buiten.
Wijzigen juliie dan nog de aanzuiglucht of iets degelijks?
Klopt het dat de warmtepomp nu nog meer herrie maakt of is dat bij jullie niet zo?
Inventum komt eindelijk een keer kijken naar mijn warmtepomp want het geluid wordt steeds erger.
Volgens mij is er gewoon iets mis met het apparaat lijkt me! groet Remco

• SpikeHome
Rem2014 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:07:
Wijzigen juliie dan nog de aanzuiglucht of iets degelijks?
Klopt het dat de warmtepomp nu nog meer herrie maakt of is dat bij jullie niet zo?
Inventum komt eindelijk een keer kijken naar mijn warmtepomp want het geluid wordt steeds erger.
Volgens mij is er gewoon iets mis met het apparaat lijkt me! groet Remco
Bij mij blijft de afzuiging op 13 staan (130m3 dus)
Elk 6 uur heeft hij een defrost zeg maar dan staat de afzuiging op 6 (60m3)
Eerst krijg je dan AP3 (duurt 20m) en dan AP4 (duurt 20M) totaal dus 40m geen warmte van je wp maar binnen wel ijsvrij weer.
Geluid is bij mij nog steeds minimaal, moet echt naar zolder lopen om hem te horen.

• Rem2014
Ok dank je. Ik heb mijn warmtepomp nu op 14 gezet en is al iets minder nu qua geluid. Inventum had gemeld dat ik de wp op 17 moet laten staan want dat is de beste instelling maar dat kan dus minder. Ik heb van het weekend nog geen AP melding gehad, heb er op gelet maar kan m ook even gemist hebben maar het is dan maar zo. Op 17 maakt die echt een bak herrie en dat stoort me! Maar ik ga zo Inventum bellen voor een monteur! Ze zouden vorige week contact opnemen maar dat gebeurd dus weer niet, hele sclechte service afdeling! Jammer!

• Rem2014
Even een update. Er is iemand geweest van Inventum van Development. De leidingen boven de boiler trillen tegen de bovenplaat aan. Hij heeft het iets verbogen en toen was het minder. Alleen vannacht begon de herrie weer dus er moet alsnog een monteur komen.

Ik wil nu tijdelijk aanzuiglucht naar 17 graden zetten zodat wp wel boiler opwarmt maar dus niet het huis verwarmd. Wel jammer met deze kou maar het is niet anders voor nu want de wp maakt echt een giga geluid. Zou m zo het raam uit smijten!

Maar mijn vraag is of mijn Remeha ketel nu wel mijn huis kan verwarmen of moet die (tijdelijk) anders ingesteld worden of doet de Remeha gewoon zijn werk en maakt het huis warm. Ik ben benieuwd wie er antwoord kan geven. Alvast bedankt!

• SpikeHome
Je kan de wp zo instellen bij de 0_0 dat hij alleen water doet en geen c.v.
Maar waarom zou je dat niet willen?
Snap niet dat je er zoveel last van hebt, mijn combi50 is van november 2013 en ik hoor hem nauwelijks op de overloop 1ste verdieping en op de slaapkamer hoor ik niks.

• migjes
Rem2014 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:22:
Even een update. Er is iemand geweest van Inventum van Development. De leidingen boven de boiler trillen tegen de bovenplaat aan. Hij heeft het iets verbogen en toen was het minder. Alleen vannacht begon de herrie weer dus er moet alsnog een monteur komen.

Ik wil nu tijdelijk aanzuiglucht naar 17 graden zetten zodat wp wel boiler opwarmt maar dus niet het huis verwarmd. Wel jammer met deze kou maar het is niet anders voor nu want de wp maakt echt een giga geluid. Zou m zo het raam uit smijten!

Maar mijn vraag is of mijn Remeha ketel nu wel mijn huis kan verwarmen of moet die (tijdelijk) anders ingesteld worden of doet de Remeha gewoon zijn werk en maakt het huis warm. Ik ben benieuwd wie er antwoord kan geven. Alvast bedankt!
de remeha neemt alles over zonder problemen.
hoef je niks voor te doen. ;)

maar ik zou hem niet uit het raam gooien.
wil hem best voor je verwijderen alle buizen weer netjes solderen/klemmen etc...
zodat alles weer normaal aangesloten is.
en het apparaat voor je verwerken.
en als klap op de vuur pijl doe ik dan je stoepje ook nog een keer vegen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpikeHome
migjes schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:14:
[...]

de remeha neemt alles over zonder problemen.
hoef je niks voor te doen. ;)

maar ik zou hem niet uit het raam gooien.
wil hem best voor je verwijderen alle buizen weer netjes solderen/klemmen etc...
zodat alles weer normaal aangesloten is.
en het apparaat voor je verwerken.
en als klap op de vuur pijl doe ik dan je stoepje ook nog een keer vegen. >:)
:P >:)

• Rem2014
Ok, fijn dat de Remeha het gewoon overneemt en er niets gewijzigd hoeft te worden! Ja ik begrijp het ook niet. Mijn warmtepomp produceert gewoon veel geluid. Degene van development zei dat er wel iets van Akotherm tussen gestopt kan worden, tussen de leidingen en de boiler en plaat erboven maar dat mogen zij doen. Ik ga ervan uit dat er nog een monteur komt. Toen hij de wp opende zag ik aan zijn gezicht dat dit niet normaal was maar hij wist ook niet zo 123 de oplossing en had geen gereedschap bij zich... Er is wel een geluidsmeting gedaan maar dat was met het geluidsniveau welke ik niet altijd hoor dus die kunnen we als niet gemeten beschouwen. Want dezelfde avond nog was het geluidsniveau weer toegenomen. Ik zou bijna in mijn auto stappen en een keer willen komen luisteren bij je SpikeHome om het verschil te willen horen. Maar dat gaat wel erg ver haha.

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 19:01
Wij zijn bezig met de nieuwbouw van ons huis. Er is een remeha calenta cw6 ketel geinstalleerd. Daarnaast hebben we in renson invisivent roosters omdat het wtw systeem in ons vorige nieuwbouwhuis niet beviel niet door de vuilafzetting rond de ventilatieroosters. De afzuiging is nu dan ook wegggewerkt in schouw/haard/kast.
Om het energieverbruik te verminderen overwegen nu de ecolution solo/combi. Het gaat om 300m2 vloeroppervlak allemaal met vloerverwarming, inhoud 1200m2
Rc dak 5, wanden 4, vloer 3.5
Kleine ramen dubbel ug 1.1
Grote ramen driedubbel ug 0.6

Enig advies zou welkom zijn.

• SpikeHome
vetter schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 00:45:
Wij zijn bezig met de nieuwbouw van ons huis. Er is een remeha calenta cw6 ketel geinstalleerd. Daarnaast hebben we in renson invisivent roosters omdat het wtw systeem in ons vorige nieuwbouwhuis niet beviel niet door de vuilafzetting rond de ventilatieroosters. De afzuiging is nu dan ook wegggewerkt in schouw/haard/kast.
Om het energieverbruik te verminderen overwegen nu de ecolution solo/combi. Het gaat om 300m2 vloeroppervlak allemaal met vloerverwarming, inhoud 1200m2
Rc dak 5, wanden 4, vloer 3.5
Kleine ramen dubbel ug 1.1
Grote ramen driedubbel ug 0.6

Enig advies zou welkom zijn.
Tja wat voor advies verwacht je!
Een combi50 verzorgt ook een heel eind je warm water de solo doet dat niet.
Verder is er dus nog steeds afzuiging met wp aan is dat tussen de 100m3 en de 300m3 instelbaar.
Omdat de combi50 ook warm water doet is dit energie zuiniger (en vriendelijker) dan een c.v.
De combi50 is een kleine wp en zal nooit je gas verbruik op 0 zetten.
Inventum meld een besparing van 30%, maar ik heb een besparing van een 70% in mijn woning.
Het hele voor en naseizoen houd de ecolution het huis warm zonder c.v.
Als ik naar jou inhoud en oppervlak kijk is jou woning veel groter en zal de combi50 het niet bol kunnen werken.
Maar gezien er nu subsidie op is verdien je die altijd terug, en zal je gasverbruik een flink eind terug dringen.
Wat gebruik je nu aan gas?

• vetter
Het is een woning die we nu aan het bouwen zijn, dus het gasverbruik weet ik niet. De combi 50 is voor ons dus de beste oplossing.

• technopeuter
vetter schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:36:
Het is een woning die we nu aan het bouwen zijn, dus het gasverbruik weet ik niet. De combi 50 is voor ons dus de beste oplossing.
Nee... bij nieuwbouw zou ik altijd voor een volledig dak met zonnepanelen gaan en een "echte" Warmtepomp. Dit mogelijk gemaakt door goede isolatie en luchtdichtheid van de woning. Deze WP van dit topic is leuk voor de epc en voor hybride oplossingen, voor jou mooie nieuwbouw te kortzichtig

diskeltische lurker

• migjes
vetter schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:36:
ja en nee.

hij heeft ook wel een functie bij een nieuwbouw huis.
met een simpele boiler er na kun je ook je hele tap water doen zonder gas.
maar het blijft een halve oplossing en een andere verwarming er bij is nodig.

maar misschien kun je dan beter kijken naar een valliant geoterm.
dat is een ecolution solo, maar werkt op buitenlucht (en die kan dan gemengd worden met warme binnen lucht)
deze word verkocht als een hybride (en ik ben aan het uitzoeken of hij niet als hoofd verwarming kan draaien. ;) )

of misschien gewoon naar een "echte" warmte pomp kijken.
met de huidige subsidie(die niet nodig is) kun je het nog leuk doen ook.

het is een beetje zonde om een nieuwbouw huis uit te rusten met gas, als er andere oplossingen zijn. ;)

• Rem2014
Inventum is geweest en het eerste dat de monteur zei is dat je het apparaat eigenlijk niet aan de muur moet hangen... Daarna heeft hij een schroefje bovenop de warmtepomp iets losser gedraaid zodat de verdamper meer ruimte krijgt. Hij hoorde de brom minder worden.... ik niet echt. Daarna van alles geprobeerd met stukjes foam om de trilling eruit te krijgen maar uiteindelijk niet gelukt. Ook een paar rake klappen niet... Ze kunnen er verder niets aan doen zei hij, het schijnt normaal te zijn...

Mijn conclusie: bespaart inderdaad gas maar ik vind de hoeveelheid geluid heel erg tegenvallen!
Mijn 00 stand staat nog steeds op 17 (in 19/20 graden uit 6/7 graden) maar die ga ik nu terugbrengen naar een minimum, waarschijnlijk lukt het ook met stand 13.

Verder vertelde degene van Development dat het belachelijk is om de filters te vervangen, je kan ze gewoon uit stofzuigen. De monteur verbaasde dit want zij zijn geïnstrueerd om juist filters te vervangen.

Ik zou deze ecolution niet meer aanschaffen mocht deze vervangen moeten worden. Ik wil iedereen bedanken die mij van tips en info heeft voorzien, het heeft me erg geholpen met het begrijpen van het systeem. Alleen jammer dat het geluidsvolume niet afgenomen is. Mocht iemand nog een tip hebben om de trillingen op te vangen dan hoor ik die graag. Fijn weekend!

• vetter
Vorig jaar heb ik wel een geothermische warmtepomp overwogen icm met pv panelen. Helaas kunnen de panelen niet op het dak en ik mag ze van de gemeente niet op de grond plaatsen. Daarnaast vielen de kosten van de pomp/boring me tegen. Met de subsidie van dit jaar kan het sneller uit. Helaas hangt er bij mij sinds een paar weken een gloednieuwe calenta cw6. Ik zoek nu eigenlijk een oplossing om het gasverbruik te verlagen. Dit door recuperatie van warmte uit de ventilatie. Of door een kleine geothermische pomp icm de huidige ketel. Een buitenunit is niet makkelijk toe te passen omdat de technische in het midden van de woning is.

• SpikeHome
Rem2014 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:57:
Inventum is geweest en het eerste dat de monteur zei is dat je het apparaat eigenlijk niet aan de muur moet hangen... Daarna heeft hij een schroefje bovenop de warmtepomp iets losser gedraaid zodat de verdamper meer ruimte krijgt. Hij hoorde de brom minder worden.... ik niet echt. Daarna van alles geprobeerd met stukjes foam om de trilling eruit te krijgen maar uiteindelijk niet gelukt. Ook een paar rake klappen niet... Ze kunnen er verder niets aan doen zei hij, het schijnt normaal te zijn...

Mijn conclusie: bespaart inderdaad gas maar ik vind de hoeveelheid geluid heel erg tegenvallen!
Mijn 00 stand staat nog steeds op 17 (in 19/20 graden uit 6/7 graden) maar die ga ik nu terugbrengen naar een minimum, waarschijnlijk lukt het ook met stand 13.

Verder vertelde degene van Development dat het belachelijk is om de filters te vervangen, je kan ze gewoon uit stofzuigen. De monteur verbaasde dit want zij zijn geïnstrueerd om juist filters te vervangen.

Ik zou deze ecolution niet meer aanschaffen mocht deze vervangen moeten worden. Ik wil iedereen bedanken die mij van tips en info heeft voorzien, het heeft me erg geholpen met het begrijpen van het systeem. Alleen jammer dat het geluidsvolume niet afgenomen is. Mocht iemand nog een tip hebben om de trillingen op te vangen dan hoor ik die graag. Fijn weekend!
Zet je afzuiging 0_0 op 13 a 14 dit werkt goed.
Je kan af en toe een ap3 krijgen dus dan moet het ijs uit het apparaat net zoals met een buiten unit.
Verder zou ik de unit compleet op rubbers aan de muur hangen.
Ik heb een frame daarvoor gemaakt met flamco die met rubbers op de muur zit gemonteerd.
Leuk zomer klusje!

• SpikeHome
vetter schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:21:
Vorig jaar heb ik wel een geothermische warmtepomp overwogen icm met pv panelen. Helaas kunnen de panelen niet op het dak en ik mag ze van de gemeente niet op de grond plaatsen. Daarnaast vielen de kosten van de pomp/boring me tegen. Met de subsidie van dit jaar kan het sneller uit. Helaas hangt er bij mij sinds een paar weken een gloednieuwe calenta cw6. Ik zoek nu eigenlijk een oplossing om het gasverbruik te verlagen. Dit door recuperatie van warmte uit de ventilatie. Of door een kleine geothermische pomp icm de huidige ketel. Een buitenunit is niet makkelijk toe te passen omdat de technische in het midden van de woning is.
de solo of combi50 reduceert je gas verbruik behoorlijk.
mits je nu een ventilatie box hebt natuurlijk dit is wel een vereiste!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 19:56
Verwijzing naar ander topic: marcel3 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Specifiek dit: "nadeel vind ik de stilstandverliezen en het feit dat je controle verliest over hoe veel je op welke momenten ventileert (en tochtprobleem wordt alleen maar groter)."

- Stilstandsverliezen? Praktijkervaringen? Ik lees in enige specs van WPB's wel over stilstandverliezen, al lijken die best te variëren.
- Wat zijn de praktijkervaringen met die controle over ventilatiedebiet? Voor m'n gevoel heb ik de ventilatie liefst altijd op de laagste stand (1/nacht).
- Het lijkt me inderdaad niet handig als een WPB zelf kiest om harder te ventileren om meer warmte aan de omgeving te onttrekken. Liever zelf de keuze en dan bijv naverwarmen met een doorstromer, als het toch moet.

De setup voor SWW met (1) ZB voor (voor)verwarming, daarna (2) WPB voor (voor/hoofd)verwarming en (3) uiteindelijk om koude momenten te ondervangen, een doorstroomverwarmer klinkt als een redelijke investering, maar wel een relatief efficiënte manier om van het gas af te komen, onderdeel SWW. Wellicht vinden 1+2 plaats in één boiler.

Verdere aannames bijv: verwarming met LLWP, koken op inductie. Met een LWWP/LTV zou het sowieso een ander verhaal zijn.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• SpikeHome
zeegerd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:34:
Verwijzing naar ander topic: marcel3 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Specifiek dit: "nadeel vind ik de stilstandverliezen en het feit dat je controle verliest over hoe veel je op welke momenten ventileert (en tochtprobleem wordt alleen maar groter)."

- Stilstandsverliezen? Praktijkervaringen? Ik lees in enige specs van WPB's wel over stilstandverliezen, al lijken die best te variëren.
- Wat zijn de praktijkervaringen met die controle over ventilatiedebiet? Voor m'n gevoel heb ik de ventilatie liefst altijd op de laagste stand (1/nacht).
- Het lijkt me inderdaad niet handig als een WPB zelf kiest om harder te ventileren om meer warmte aan de omgeving te onttrekken. Liever zelf de keuze en dan bijv naverwarmen met een doorstromer, als het toch moet.

De setup voor SSW met (1) ZB voor (voor)verwarming, daarna (2) WPB voor (voor/hoofd)verwarming en (3) uiteindelijk om koude momenten te ondervangen, een doorstroomverwarmer klinkt als een redelijke investering, maar wel een relatief efficiënte manier om van het gas af te komen, onderdeel SWW. Wellicht vinden 1+2 plaats in één boiler.

Verdere aannames bijv: verwarming met LLWP, koken op inductie. Met een LWWP/LTV zou het sowieso een ander verhaal zijn.
Als je nu mechanische ventilatie hebt dan doet deze b.v. 150m3.
De wp stel je ook zo in dat als hij gebruikt word die 150m3 doet.
Als je toch problemen hebt dan had je die hiervoor ook!

Maar als je geen afzuiging in je woning hebt ja dan moet je door ventliatie roosters e.d. zorgen dat lucht overal goed vandaag kan komen zodat je geen toch krijgt.

Standaard is het dus handiger om deze unit te gebruiken als vervanger voor je ventilatie box met als voordeel dat hij de warmte eruit haalt zelfs veel beter dan een wtw unit.

Bij mij staat afzuiging op 140m3 normale woning is dit bijna altijd zo rond de 150m3.
als de warmte pomp niet loopt en alleen afzuigt doet hij bij mij 60m3 maar dit kan ook gewoon 150m3 zijn (instelbaar dus).
Je kan met wp aan of uit dus instellen hoeveel er afgezogen moet worden.
Dus altijd stand 1 geen probleem.
Bij douchen stand 2 of 3 kan ook.
er zit een perflex aansluiting op evt ook draadloos!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 19:56
SpikeHome schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:40:
[...]
Als je nu mechanische ventilatie hebt dan doet deze b.v. 150m3.
De wp stel je ook zo in dat als hij gebruikt word die 150m3 doet.
Als je toch problemen hebt dan had je die hiervoor ook!

Maar als je geen afzuiging in je woning hebt ja dan moet je door ventliatie roosters e.d. zorgen dat lucht overal goed vandaag kan komen zodat je geen toch krijgt.

Standaard is het dus handiger om deze unit te gebruiken als vervanger voor je ventilatie box met als voordeel dat hij de warmte eruit haalt zelfs veel beter dan een wtw unit.

Bij mij staat afzuiging op 140m3 normale woning is dit bijna altijd zo rond de 150m3.
als de warmte pomp niet loopt en alleen afzuigt doet hij bij mij 60m3 maar dit kan ook gewoon 150m3 zijn (instelbaar dus).
Je kan met wp aan of uit dus instellen hoeveel er afgezogen moet worden.
Dus altijd stand 1 geen probleem.
Bij douchen stand 2 of 3 kan ook.
er zit een perflex aansluiting op evt ook draadloos!
OK bedankt. Het klinkt zo alsof de nachtstand = 60 m3/u, wat zou betekenen dat ie langzamer de boiler opwarmt (wat misschien helemaal geen probleem is trouwens).

Geen idee hoe dat bij die van ons zit, is al een oude ventilatiebox waar 1 debiet op wordt genoemd: 370 m3/u. Verder genoemd: 7 - 17 - 53 W en 200 - 450 - 1000 rotaties/min, dus voor stand 1 - 2 - 3. Aangenomen dat 370 m3/u stand 3 is, en het verband met rotatiesnelheid lineair is, dan zou stand 1 bij ons dus 74 m3/min zijn. Klinkt aannemelijk.

Zoals gezegd, ik zou niet willen dat de WP kiest om zelf harder te ventileren omdat er toevallig veel ww getapt wordt en/of het boilervat kouder wordt. Je zegt dat dit inderdaad zo is (al ben ik niet alleen in Inventum geïnteresseerd, meer in WPB in het algemeen... de werking zal best verschillend zijn per merk/type... waar is het Grote WPB Topic als je het nodig hebt? ;) ).

Dus liever zelf de keuze hebben: of een doorstromer voor naverwarming, of toch harder ventileren en de verwarming (LLWP of wat dan ook) beneden zo nodig wat harder laten werken.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• SpikeHome
zeegerd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:02:
[...]

OK bedankt. Het klinkt zo alsof de nachtstand = 60 m3/u, wat zou betekenen dat ie langzamer de boiler opwarmt (wat misschien helemaal geen probleem is trouwens).

Geen idee hoe dat bij die van ons zit, is al een oude ventilatiebox waar 1 debiet op wordt genoemd: 370 m3/u. Verder genoemd: 7 - 17 - 53 W en 200 - 450 - 1000 rotaties/min, dus voor stand 1 - 2 - 3. Aangenomen dat 370 m3/u stand 3 is, en het verband met rotatiesnelheid lineair is, dan zou stand 1 bij ons dus 74 m3/min zijn. Klinkt aannemelijk.

Zoals gezegd, ik zou niet willen dat de WP kiest om zelf harder te ventileren omdat er toevallig veel ww getapt wordt en/of het boilervat kouder wordt. Je zegt dat dit inderdaad zo is (al ben ik niet alleen in Inventum geïnteresseerd, meer in WPB in het algemeen... de werking zal best verschillend zijn per merk/type... waar is het Grote WPB Topic als je het nodig hebt? ;) ).

Dus liever zelf de keuze hebben: of een doorstromer voor naverwarming, of toch harder ventileren en de verwarming (LLWP of wat dan ook) beneden zo nodig wat harder laten werken.
wel even opmerking.
Minimale afzuiging is idd 60m3
Bij wp gebruik ik de minimale afzuiging 100m3 en maakt niet uit of het voor w.w. of c.v. is.

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Gezien ik niet de wp apart meet weet ik niet wat deze per jaar gebruikt.
..

Er was wel iemand in dit topic die dat had.
Die heeft ook dit stuk geschreven:
https://www.olino.org/art...0/08/ventilatiewarmtepomp.
Dat was ik. De Ecolution uit dat Olino-artikel - in het huis van mijn ex - verbruikt volgens de kWh-meter 1500 kWh per jaar. Gasbesparing is minder dan verwacht. Zonder subsidies is de terugverdientijd door mijn ex nu berekend op 30(!) jaar. Zal o.a. komen omdat er geen LTV is maar gewone radiatoren (naast vloerverwarming).

De geluidsoverlast is zo erg dat de buren hebben gevraagd of de vwp 's nachts uitgezet kan worden. NB De Ecolution hangt op de buiten-zijmuur van een tweekapper! 's Avonds kan mijn zoon niet slapen vanwege de trillingen in de cv-leiding op zijn kamer. Van alles aan demping geprobeerd, Inventum doet er niks aan.

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Ik kwam eigenlijk weer eens kijken in dit topic omdat ik verwachtte dat de Eneco Warmtewinner hier wel besproken zou worden. Gezien het max. vermogen van 1,4 kW deed ie me sterk aan de Ecolution denken, het ding is door Inventum ontwikkeld. Alleen cv-ondersteuning, geen warm water en dat voor een spotprijs.
Is er iemand die al wat meer van de Warmtewinner weet dan het kleine beetje info dat van Eneco komt?

• SpikeHome
mv8tekst schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:54:
[...]
Dat was ik. De Ecolution uit dat Olino-artikel - in het huis van mijn ex - verbruikt volgens de kWh-meter 1500 kWh per jaar. Gasbesparing is minder dan verwacht. Zonder subsidies is de terugverdientijd door mijn ex nu berekend op 30(!) jaar. Zal o.a. komen omdat er geen LTV is maar gewone radiatoren (naast vloerverwarming).

De geluidsoverlast is zo erg dat de buren hebben gevraagd of de vwp 's nachts uitgezet kan worden. NB De Ecolution hangt op de buiten-zijmuur van een tweekapper! 's Avonds kan mijn zoon niet slapen vanwege de trillingen in de cv-leiding op zijn kamer. Van alles aan demping geprobeerd, Inventum doet er niks aan.
Wat idd al besproken is de ecolution op een apart frame op rubbers aan de muur monteren.
Zo heb ik het ook gedaan.
Mooi dat je wel bij gehouden hebt wat de ecolution verbruikte ongeveer ik kan dat namelijk niet precies terug zien maar zit volgens mij op zo een 350w per uur in stook seizoen (en bij warm water maken natuurlijk).
Eerder zonder ecolution verlaagde ik de temperatuur zodat de c.v. niet meer aansloeg.
Opwarmen duurde dan vaak lang en als we eerder thuis waren was het huis nog lang niet op temperatuur.
Nu staat het 24/7 op 19,5, dus altijd warme badkamer en huiskamer.
WAF factor 100% meerwaarde dus mij waard.
Mijn verbruik van elektra is een 1800kw per jaar.
Dat vind ik meevallen, al zorgen de panelen ervoor dat het verbruik laag is natuurlijk.
Ik lever volgens mijn panelen rond de 5000kw terug.
En saldeer een 2200kw.
Dus zit er een verbruik direct van mijn panelen in van een 1000kw.
Daar zit natuurlijk van alles in en niet alleen de wp, maar ook wasmachine tv etc etc.
Conclusie iig een totaal verbuik nette van 2800kw dit is volgens mij nog best een acceptabel gebruik.
mv8tekst schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:00:
Ik kwam eigenlijk weer eens kijken in dit topic omdat ik verwachtte dat de Eneco Warmtewinner hier wel besproken zou worden. Gezien het max. vermogen van 1,4 kW deed ie me sterk aan de Ecolution denken, het ding is door Inventum ontwikkeld. Alleen cv-ondersteuning, geen warm water en dat voor een spotprijs.
Is er iemand die al wat meer van de Warmtewinner weet dan het kleine beetje info dat van Eneco komt?
Dit is idd gelijk aan de Solo van inventum.

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:24
SpikeHome schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:50:
[...]

Wat idd al besproken is de ecolution op een apart frame op rubbers aan de muur monteren.
Zo heb ik het ook gedaan.
Mooi dat je wel bij gehouden hebt wat de ecolution verbruikte ongeveer ik kan dat namelijk niet precies terug zien maar zit volgens mij op zo een 350w per uur in stook seizoen (en bij warm water maken natuurlijk).
Eerder zonder ecolution verlaagde ik de temperatuur zodat de c.v. niet meer aansloeg.
Opwarmen duurde dan vaak lang en als we eerder thuis waren was het huis nog lang niet op temperatuur.
Nu staat het 24/7 op 19,5, dus altijd warme badkamer en huiskamer.
WAF factor 100% meerwaarde dus mij waard.
Mijn verbruik van elektra is een 1800kw per jaar.
Dat vind ik meevallen, al zorgen de panelen ervoor dat het verbruik laag is natuurlijk.
Ik lever volgens mijn panelen rond de 5000kw terug.
En saldeer een 2200kw.
Dus zit er een verbruik direct van mijn panelen in van een 1000kw.
Daar zit natuurlijk van alles in en niet alleen de wp, maar ook wasmachine tv etc etc.
Conclusie iig een totaal verbuik nette van 2800kw dit is volgens mij nog best een acceptabel gebruik.

[...]

Dit is idd gelijk aan de Solo van inventum.
Het grote nadeel blijf ik toch een beetje vinden dat er veel geluiden zijn over een lawaaiige Ecolution of VentiLine. In hoeverre zijn er mensen die een VentiLine of Ecolution hebben laten plaatsen in het laatste jaar waar dat wel of niet optreed? Of dat die lawaaierigheden alleen maar op apparaten van voor 2013 voorkomen? Bij ons hangt de ketel en de MV-box op de overloop boven een open trapgat. Ik sta er nu dus ook niet op te wachten dat zo'n unit ons dus 's nachts wakker houdt en door het hele huis galmt. Resonerende verwarmingsleidingen ben ik ook niet zo'n fan van en de WAF is dan helemaal weg natuurlijk...

Wat mij wel een waardevolle aanvulling op de solo lijkt is dus de warmtewinner. 1 thermostaat met fatsoenlijke regeling. Hoop een beetje dat de thermostaat dan op de warmtewinner komt en de ketel als slave op de warmtewinner wordt aangesloten. En gezien de kleinere behuizing dat ze iets aan de opbouw van het apparaat hebben gedaan zodat de kans op herrie en resonantie is verkleind.

Twijfels dus over de VentiLine of de warmtewinner...

• SpikeHome
rippiedoos schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:43:
[...]

Het grote nadeel blijf ik toch een beetje vinden dat er veel geluiden zijn over een lawaaiige Ecolution of VentiLine. In hoeverre zijn er mensen die een VentiLine of Ecolution hebben laten plaatsen in het laatste jaar waar dat wel of niet optreed? Of dat die lawaaierigheden alleen maar op apparaten van voor 2013 voorkomen? Bij ons hangt de ketel en de MV-box op de overloop boven een open trapgat. Ik sta er nu dus ook niet op te wachten dat zo'n unit ons dus 's nachts wakker houdt en door het hele huis galmt. Resonerende verwarmingsleidingen ben ik ook niet zo'n fan van en de WAF is dan helemaal weg natuurlijk...
Zoals met elk forum komen vooral mensen met klachten die je leest succes- verhalen lees je veel minder.

Voor mij was de keuze de combi50 omdat ik geen buiten unit wilde ergens (ik zou niet weten waar ik die moest plaatsen) ventilatie box was aan vervanging toe dus vandaar mijn keuze.

• rippiedoos
Vandaar ook mijn oproep voor verhalen waar wel goede ervaringen mee zijn. Want het kan toch niet zo zijn dat er maar een paar succesverhalen zijn? Zie die van jou SpikeHome!

• SpikeHome
rippiedoos schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:25:
Vandaar ook mijn oproep voor verhalen waar wel goede ervaringen mee zijn. Want het kan toch niet zo zijn dat er maar een paar succesverhalen zijn? Zie die van jou SpikeHome!
Bij de topic starter staat ook antoinevromen en heeft ook goede ervaringen.
Helaas momenteel minder actief.
En ik weet dat er veel van deze soort units al geplaatst zijn.
Dit forum is natuurlijk ook niet bij iedereen bekend.

• JKSt
Ook mijn ervaring met de Ecolution Combi 50 is positief. Hij hangt bij mij op zolder. Op de eerste verdieping is hij op de overloop wel enigszins hoorbaar (zachte zoem), mede omdat er op zolder (nog) geen deur zit, maar absoluut geen rare geluiden of hard geluid te horen hier. Gasverbruik is niet zo laag als dat van Spikehome, ondanks dat mijn woning uit 2013 is, maar de Ecolution heeft wel degelijk invloed. Afgelopen jaar zat ik onder de 900m3 in een hoekwoning met ongeveer 175m2 woonoppervlakte (temperatuur woonkamer continu 21 graden).

• rippiedoos
Mooi om te horen dat er inderdaad stille ecolutions zijn! Bedankt in elk geval voor de reacties. Word ik toch wat zekerder en positiever over deze apparaten.

• JKSt
Dag allen,

Weet iemand wellicht hoe ik in de Ecolution kan terugzien of en wanneer het apparaat een (AP3) storing heeft gehad? In mijn verbruiksoverzicht op slimmemeterportal.nl zie ik dat mijn stroomverbruik gisteren tussen 1 en 2 en 2 en 3 fors lager was dan normaal. Het sluimerverbruik is ook fors lager, hetgeen zou kunnen duiden op het uitstaan van de warmtepomp. Het is niet mogelijk dat de temperatuur in mijn woning boven de ingestelde grens is gestegen, want ik had die nacht juist bij wijze van experiment een bescheiden nachtverlaging ingesteld. Zijn er, naast storingen en overschrijden van de temperatuurgrens, andere redenen voor het uitschakelen van de warmtepomp?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

• SpikeHome
JKSt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:52:
Dag allen,

Weet iemand wellicht hoe ik in de Ecolution kan terugzien of en wanneer het apparaat een (AP3) storing heeft gehad? In mijn verbruiksoverzicht op slimmemeterportal.nl zie ik dat mijn stroomverbruik gisteren tussen 1 en 2 en 2 en 3 fors lager was dan normaal. Het sluimerverbruik is ook fors lager, hetgeen zou kunnen duiden op het uitstaan van de warmtepomp. Het is niet mogelijk dat de temperatuur in mijn woning boven de ingestelde grens is gestegen, want ik had die nacht juist bij wijze van experiment een bescheiden nachtverlaging ingesteld. Zijn er, naast storingen en overschrijden van de temperatuurgrens, andere redenen voor het uitschakelen van de warmtepomp?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Helaas kan je dat niet terug zien op je ecolution.
Maar bij stand 0_1 kan je de temperaturen uitlezen.
Als je uitlaat blaas lucht onder de 4c komt is de kans groot dat je koudgas rond het vriespunt zit en dan is een ap3 gevolgd door ap4 het gevolg.
Daarna werkt hij weer gewoon maar ben je een 40m verder.
En alles ontdooit natuurlijk door de ventilatie lucht (bij mijn 60m3)

• JKSt
Dank je SpikeHome. Ik zal de 0_0 iets verhogen want uitblaaslucht staat op 3 of 2 graden, met (zie ik sinds ik op slimmemeterportal.nl zit) kennelijk elke nacht meerdere ap3's tot gevolg. Hopelijk los ik dat hiermee op.

• SpikeHome
JKSt schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:01:
Dank je SpikeHome. Ik zal de 0_0 iets verhogen want uitblaaslucht staat op 3 of 2 graden, met (zie ik sinds ik op slimmemeterportal.nl zit) kennelijk elke nacht meerdere ap3's tot gevolg. Hopelijk los ik dat hiermee op.
Als je slimme meter hebt kan je ook wat aansluiten op alles live uit te lezen.
Slimme meter portal duurt altijd even voordat het erop staat.
Zelf gebuik ik de qbox van qurrent.
Eenmalige aanschaf en geen kosten meer daarna.

• The Legend
The Legend schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:17:
Ik heb afgelopen week het stroomverbruik van de Ventiline gemeten. Ik kom op ca. 54kWh in een week, dus een kleine 8kWh per dag. Hoeveel gas ik hiermee bespaard heb, is moeilijk te achterhalen omdat ik geen referentie heb (nieuwbouwwoning incl. deze installatie).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als het nieuwbouw is waar je net in trekt, dan zal je nog veel (bouw)vocht weg moeten stoken.
Heb je de luchtvochtigheid in huis al eens gemeten?

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• The Legend
De babyfoon heeft een luchtvochtigheidsmeter en die waarde schommelt tussen de 55 en 65%.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:29
Zit nu in dubio m.b.t. de keuze voor een Combi 50 Ecolution of toekomstige WarmteWinner. Ik moet mijn dak nog voorzien van PV maar ik ga er vanuit dat ik de extra kWh van een WP wel ga genereren.
Echter, omdat de WarmteWinner maar 1000 euro gaat kosten is de tvt vele malen sneller dan een Combi 50. Klopt het dat je het verschil moet "terugverdienen" doordat de Combi 50 ook tapwater genereert en je daarom bespaart met douchen e.d.? Hoeveel extra besparing is reeel tov de WarmteWinner? Ik snap dat er nog geen gebruikservaringen zijn m.b.t. de WarmteWinner maar ik ben benieuwd naar de meningen.

• SpikeHome
Red devil schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:33:
Zit nu in dubio m.b.t. de keuze voor een Combi 50 Ecolution of toekomstige WarmteWinner. Ik moet mijn dak nog voorzien van PV maar ik ga er vanuit dat ik de extra kWh van een WP wel ga genereren.
Echter, omdat de WarmteWinner maar 1000 euro gaat kosten is de tvt vele malen sneller dan een Combi 50. Klopt het dat je het verschil moet "terugverdienen" doordat de Combi 50 ook tapwater genereert en je daarom bespaart met douchen e.d.? Hoeveel extra besparing is reeel tov de WarmteWinner? Ik snap dat er nog geen gebruikservaringen zijn m.b.t. de WarmteWinner maar ik ben benieuwd naar de meningen.
Volgens mij zit op de combi50 ook subsidie hoor!
Voordeel is idd dat je het hele jaar door de combi50 gebruikt.
En je altijd 50L water van 50c op voorraad hebt! (legionella bestrijding is automatisch door 1x per week boiler naar 60c te verhogen)
Warmtewiner zal nog weinig ervaring mee zijn gezien het een nieuw product (naam) is.
De inventum solo is geloof ik hetzelfde als de warmtewinner.

• Red devil
SpikeHome schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:42:
[...]

Volgens mij zit op de combi50 ook subsidie hoor!
Voordeel is idd dat je het hele jaar door de combi50 gebruikt.
En je altijd 50L water van 50c op voorraad hebt! (legionella bestrijding is automatisch door 1x per week boiler naar 60c te verhogen)
Warmtewiner zal nog weinig ervaring mee zijn gezien het een nieuw product (naam) is.
De inventum solo is geloof ik hetzelfde als de warmtewinner.
Ja klopt, maar de combi50 is dan nog steeds 3000 euro tov de 1000 euro van een warmtewinner. Dat is nogal een verschil.

• SpikeHome
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:05:
[...]

Ja klopt, maar de combi50 is dan nog steeds 3000 euro tov de 1000 euro van een warmtewinner. Dat is nogal een verschil.
Ik heb de combi50 3 jaar geleden aangeschaft voor een 3200,- en toen nog een 600 subsidie gekregen.
wel zelf geïnstalleerd.
Lijst wp's http://www.rvo.nl/sites/d...20februari%202016_Def.pdf

Daar staat:
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 4 € 2.300 KA01702
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 6 € 2.150 KA01704
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 8 € 2.000 KA01706
Eneco Solo Warmtewinner 2 € 1.000 KA01708
Inventum Ecolution Solo 2 € 1.000 KA01697
Inventum Ecolution Combi50 2 € 1.000 KA01709

combi50 kost bij warmteservice nu https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050

Op de warmtewinner en de solo en de combi50 krijg je allen €1000,- subsidie.
alleen op de All-E krijg je €2000,- a €2300,- subsidie
maar ik weet alleen niet wat de all-e is!

edit:
de solo hier gevonden €2599,- https://www.budgetketel.n...entum-ecolution-solo.html
en de combi €3150,- https://www.budgetketel.n...m-ecolution-combi-50.html

Die €600,- verschil haal je er wel uit door je warm water.

[Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2016 12:26]

• Red devil
SpikeHome schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:21:
[...]

Ik heb de combi50 3 jaar geleden aangeschaft voor een 3200,- en toen nog een 600 subsidie gekregen.
wel zelf geïnstalleerd.
Lijst wp's http://www.rvo.nl/sites/d...20februari%202016_Def.pdf

Daar staat:
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 4 € 2.300 KA01702
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 6 € 2.150 KA01704
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 8 € 2.000 KA01706
Eneco Solo Warmtewinner 2 € 1.000 KA01708
Inventum Ecolution Solo 2 € 1.000 KA01697
Inventum Ecolution Combi50 2 € 1.000 KA01709

combi50 kost bij warmteservice nu https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050

Op de warmtewinner en de solo en de combi50 krijg je allen €1000,- subsidie.
alleen op de All-E krijg je €2000,- a €2300,- subsidie
maar ik weet alleen niet wat de all-e is!

edit:
de solo hier gevonden €2599,- https://www.budgetketel.n...entum-ecolution-solo.html
en de combi €3150,- https://www.budgetketel.n...m-ecolution-combi-50.html

Die €600,- verschil haal je er wel uit door je warm water.
Die combi50 is jammergenoeg bij budgetketel al 3150 euro na aftrek van de (1300 euro) subsidie.

Ben nu wel benieuwd wat de Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 4 € 2.300 KA01702 nu is, want daar zit aardig wat subsidie op. Hoe kan het dat het subdiebedrag afloopt naarmate het vermogen toeneemt van die All - E serie?

• SpikeHome
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:03:
[...]

Die combi50 is jammergenoeg bij budgetketel al 3150 euro na aftrek van de (1300 euro) subsidie.

Ben nu wel benieuwd wat de Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 4 € 2.300 KA01702 nu is, want daar zit aardig wat subsidie op. Hoe kan het dat het subdiebedrag afloopt naarmate het vermogen toeneemt van die All - E serie?
Ok ik zie het overheen gelezen, maar is wel incl. installatie (wat makkelijk zelf te doen is).
Geld overigens ook voor de solo zag ik (na nog eens beter te lezen)!!!
Dus prijsverschil tussen die 2 blijft even groot.

Ik weet niet wat die All-E serie precies inhoud.

[Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2016 13:14]

• Red devil
SpikeHome schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Ok ik zie het overheen gelezen, maar is wel incl. installatie (wat makkelijk zelf te doen is).
Geld overigens ook voor de solo zag ik (na nog eens beter te lezen)!!!
Dus prijsverschil tussen die 2 blijft even groot.

Ik weet niet wat die All-E serie precies inhoud.
Mwoah zelf installeren zie ik mezelf nog niet zo snel doen, zijn er nog installateurs @ GoT :+ .
Ik heb inventum gemaild mbt de All-E serie, als ik iets hoor laat ik het weten.

• Red devil
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Mwoah zelf installeren zie ik mezelf nog niet zo snel doen, zijn er nog installateurs @ GoT :+ .
Ik heb inventum gemaild mbt de All-E serie, als ik iets hoor laat ik het weten.
Mail van Inventum (best snel):
Het geen dat u gezien heeft is een Ecolution Combi 50 met een extra 80 liter vat er bij als doorstroomtoestel.

Dit is een Lucht/Water All-E oplossing, All-E betekend een compleet elektrische oplossing zonder cv-ketel/gas.

In deze installatie wordt gebruik gemaakt van meerdere componenten zoals een power relais en een doorstroomtoestel.

Dit zijn componenten die nog niet door Inventum zelf verkocht worden, maar wel te gebruiken zijn van andere fabrikanten om een installatie compleet te maken.
Dus deze installatie kun je niet gebruiken met een CV dunkt me?

• SpikeHome
Red devil schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Mail van Inventum (best snel):

[...]

Dus deze installatie kun je niet gebruiken met een CV dunkt me?
Op die link van jou staat ook Optima CV ik denk dat ze die dan bedoelen?

[Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2016 16:48]

Anoniem: 737929

Beste mensen,

Met grote interesse lees ik de afgelopen week de vele berichten en zinvolle info in deze thread van de afgelopen jaren. Teveel om allemaal goed door te akkeren, maar de strekking is wel duidelijk. Een goede opzet en inregeling is noodzakelijk om optimaal te profiteren van de Ecolution Combi 5. Ik ga echter een experiment aan de komende weken/maanden, die redelijks haaks staat op het hele concept zoals het bedoeld is.

Ik woon sinds enkele weken in een huurwoning (hoekwoning, netto 110 m2, circa 360m3 ) uit 2008. Standaard radiatoren. Enkele jaren geleden is daar een Ecolution Combi 5 in gezet. Wel is al duidelijk dat het systeem bij mij niet goed werkt. Ik ben er – ondanks deze thread – nog niet achter waarom.

Enkele constateringen:
- De cv-ketel slaat aan terwijl de warmtepomp niets doet (ik dacht dat de cv-ketel alleen bij springt als de wp onvoldoende kan leveren). Mijn indruk is dat de cv-ketel direct reageert op de kamerthermostaat (eenvoudige thermostaat) als deze onder de mijn ingestelde kamer temp komt (20,5 graad). Het waakvlammetje verschijnt dan.
- De mechanische ventilatie (zit geïntegreerd in de Ecolution Combi 5) staat 24/7 aan, terwijl het wp-deel veel minder aan staat. Dat betekent dat warme lucht de schoorsteen uit gaat zonder terug winning. Tevens is mijn indruk dat de wp vooral aan slaat als ik douche.

Alles overdenkende: het hele terugwin systeem met wp is ontwikkeld vanwege de mechanische ventilatie (MV), zodat niet alle warmte zonder meer de schoorsteen uit vliegt. De MV is nodig voor frisse lucht, ontvochting en luchtjes. De vraag is alleen: moet een MV 24/7 draaien? Op de laagste stand wordt er 60 m3/h aan lucht geventileerd. Mijn woning wordt dus 4x per etmaal volledig geventileerd!! Is dat nodig vraag ik me af? Ik woon alleen en de helft van de week met een zoon van zes. Hoeveel ventilatie is dan nodig?

Vandaar dat ik het over een heel andere boeg ga gooien. Ik stop een tijdsschakelaar voor de Ecolution Combi 5. Die laat ik dan twee uur per dag lopen, van 23:00 – 1:00 u (daluren), zodat:
- De warmtepomp werkelijk aanslaat om de boiler te verwarmen (dit onderdeel vind ik wel handig ivm douchen)
- De woning toch wordt geventileerd (2 uur lang), wetende dat de wp dan echt aan slaat (ivm de boiler) en de afgezogen warmte wordt terug gewonnen
- Ik minimaal stroom kwijt ben aan het apparaat (en dat is substantieel met gem. 300 W verbruik)
- De MV uit staat, dus geen onnodig warmte verlies. Behalve dan tussen 23:00 en 1:00, maar die warmte wordt werkelijk terug gewonnen
- De luchtvochtigheid in de winter omhoog gaat in mijn woning, wat ik wel prettig vindt. Nu krijg ik overal schokken als ik bijv. deurklinken aanraak omdat de lucht zo droog is.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik houd jullie op de hoogte!

• Red devil
Anoniem: 737929 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:20:
Beste mensen,

Met grote interesse lees ik de afgelopen week de vele berichten en zinvolle info in deze thread van de afgelopen jaren. Teveel om allemaal goed door te akkeren, maar de strekking is wel duidelijk. Een goede opzet en inregeling is noodzakelijk om optimaal te profiteren van de Ecolution Combi 5. Ik ga echter een experiment aan de komende weken/maanden, die redelijks haaks staat op het hele concept zoals het bedoeld is.

Ik woon sinds enkele weken in een huurwoning (hoekwoning, netto 110 m2, circa 360m3 ) uit 2008. Standaard radiatoren. Enkele jaren geleden is daar een Ecolution Combi 5 in gezet. Wel is al duidelijk dat het systeem bij mij niet goed werkt. Ik ben er – ondanks deze thread – nog niet achter waarom.
Ja het staat redelijk haaks op het principe, maar wel interessant om te zien wat er gebeurt. Hoe weet je trouwens dat de WP wel of niet werkt? Heb je al contact gehad met Inventum zodat zij kunnen bepalen waarom hij niet werkt?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wel apart dat je niet uitzoekt welke installateur dit geplaatst heeft of Inventum om hulp vraagt.
Het is niet abnormaal dat de (type C) ventilatie continu op een laag pitje draait.
Ik zou op z'n minst zorgen dat je de luchtkwaliteit in huis kan meten voor je de boel langdurig uitschakelt.
Zou je niet eerst kijken of er een reden is dat hij niet bijstookt bij cv bedrijf?
Er zal ergens een trigger moeten zijn die nu misschien niet werkt of er is iets verkeerd aangesloten ...

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• SpikeHome
Beste mensen,

Jou huis komt redelijk overeen met de mijne.
Alleen heb ik de beneden verdieping toen ik er in kwam gelijk voorzien van vloer verwarming.
Dat is lage temperatuur en daar functioneert de wp het beste.

Nu de combi50 ventileert altijd dus altijd lucht naar buiten dit is instelbaar vanaf 60m3 t/m 350m3.
Als de wp draait is dat minimaal 100m3 en instelbaar tot 350m3 en heeft dan nog een stand 2 en 3 dmv perflex of draadloos.

Waarom draai je maar 2 uur!! terwijl hij je c.v. water altijd ook tot een 40 a 50 kan opwarmen?
Heb je zonnepanelen?
Jammer dat je niet een eind het topic doorleest want er staan echt wel instel tips in.
Ik ben van een dikke 750m3 gas naar een 175m3 gas gegaan.
En door mijn p.v. is het verbruik van elektra op jaarbasis niet omhoog gegaan.
Bij mij staat de wp ook 24/7 aan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goed ventileren is belangrijk, 2 uurtjes per dag is veel te weinig. Zie ook CO2-meters voor in huis waar men opmerkt dat de luchtkwaliteit al snel achteruitgaat als er iemand in het vertrek aanwezig is.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• k_delaat
Vandaag kan ik mijn Combi50 ophalen waarschijnlijk. Dus die gaat er komend weekend in hopelijk.
Ik heb ook veelvuldig contact gehad met Inventum mbt de subsidie en de All-E varianten. Uiteindelijk is het dit niet geworden, maar ik deel graag de informatie. Hieronder fragmenten met de e-mail wisseling met dhr van den Bosch van Inventum.
Dank voor uw e-mail.

Ik begrijp uw verwarring. In de bijlagen heb ik twee schema’s bijgevoegd met de componenten voor de All-E oplossing. Het betreft een oplossing waarbij wij een all electric woningconcept voorschrijven. Hierbij is geen CV-ketel nodig. Het verschil in de 4, 6 of 8 kW versie (en het bijbehorende bedrag) heeft relatie tot de opbouw van de subsidie. Deze is gebaseerd op het rendement / label van de installatie. Bij een toenemend vermogen zal het aandeel van de E-doorstromer groter worden waardoor het rendement daalt. Hierdoor is het subsidie bedrag lager. Ter verduidelijking, het energielabel is respectievelijk A++, A+ en A voor ruimteverwarming.
Na de vraag wat ik precies nodig heb voor de All-E oplossing:
Het kopt dat de Ecolution Combi50 en de EDR 80 (of een andere EDR boiler) opgenomen dient te worden. Daarnaast dient ook de E-doorstromer met power relais geleverd te worden. Deze hebben wij (binnenkort) in het assortiment.

Omdat de Ecolution een lucht water WP is dient er ook een waterzijdig afgifte systeem te zijn. De keuze hiervan is naar eigen inzicht (LT radiatoren / vloerverwarming / etc.). De keuze van de E-radiatoren is ook naar eigen inzicht. De power relais geeft deze vrij (er moet dus wel een connectie zijn tussen deze twee componenten).

Wij hebben niet een dergelijk schema met de Solo. Feitelijk zal alleen het sanitair deel vervallen vanuit de VWP. CV-zijdig blijft deze identiek.
bijlage1
bijlage2

Hopelijk schept dit meer duidelijkheid voor de meesten.

Zodra ik gebruikers ervaringen heb met de Combi50 zal ik deze in dit forum plaatsen.

• SpikeHome
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:58:
Goed ventileren is belangrijk, 2 uurtjes per dag is veel te weinig. Zie ook CO2-meters voor in huis waar men opmerkt dat de luchtkwaliteit al snel achteruitgaat als er iemand in het vertrek aanwezig is.
als de unit aan staat ventileert hij altijd, alleen met de minimale stand waarop je hem hebt ingesteld.
En standaard staat deze volgens mij op 150m3 en terug te schroeven tot 60m3 maar ook omhoog tot 350m3

zelf heb ik hem op de 60m3 staan, als de wp op ontdooi stand gaat gebruikt hij maar 60m3 lucht daarna als wp weer aanslaat naar 140m3 stand 2 ingesteld op 200m3 en stand 3 op 250m3
k_delaat schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:02:
Vandaag kan ik mijn Combi50 ophalen waarschijnlijk. Dus die gaat er komend weekend in hopelijk.
Ik heb ook veelvuldig contact gehad met Inventum mbt de subsidie en de All-E varianten. Uiteindelijk is het dit niet geworden, maar ik deel graag de informatie. Hieronder fragmenten met de e-mail wisseling met dhr van den Bosch van Inventum.

[...]

[...]

bijlage1
bijlage2

Zodra ik gebruikers ervaringen heb met de Combi50 zal ik deze in dit forum plaatsen.
Ik ben benieuwd!

[Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 19-02-2016 10:11]

• migjes

[...]

[...]

bijlage1
bijlage2

cool, je hebt de heer bosch gesproken.

en cool, de all-e is dus de oplossing die ik wil gebruiken :*)
(maar denk wel dat ik iets hybride moet gaan doen, daar kom ik wel iets aan kWh voor te kort.)

wil alleen een boiler gebruiken met een extra spiraal voor de collector, maar dat zal niet een probleem zijn. :*)
als extra bij verwarming zou ik liever een airco gebruiken, maar voor de subsidie is het wel leuk dat ik dan de nood verwarming er al gratis bij heb.
de buizen voor de elektra liggen er al. :*)
nu nog een ventilatie buis extra maken en ik kan er voor gaan. >:)

• Red devil

Mooie info bedankt. Heb jij ook al een bestaande HR installatie die je gaat combineren met de Combi50? En mag ik vragen wat je (ex subsidie) kwijt bent voor de Combi50 en installatie?
Ik hik een beetje tegen de tvt aan, volgens mij is het vermogen van de Combi50 gelijk aan die van de toekomstige WarmteWinner. Echter, de WW is maar 1000 euro en je mist alleen de tapwater optie. Volgens mij ga je het verschil tussen de Combi50 en WW met tapwater bijna niet terugverdienen. Ik word echter graag gecorrigeerd mocht het tegendeel waar zijn. O-)

• migjes
Red devil schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:55:
[...]

Mooie info bedankt. Heb jij ook al een bestaande HR installatie die je gaat combineren met de Combi50? En mag ik vragen wat je (ex subsidie) kwijt bent voor de Combi50 en installatie?
Ik hik een beetje tegen de tvt aan, volgens mij is het vermogen van de Combi50 gelijk aan die van de toekomstige WarmteWinner. Echter, de WW is maar 1000 euro en je mist alleen de tapwater optie. Volgens mij ga je het verschil tussen de Combi50 en WW met tapwater bijna niet terugverdienen. Ik word echter graag gecorrigeerd mocht het tegendeel waar zijn. O-)
ik zou niet te veel van de eneco marketing volgen.
de warmtewinner is gewoon een ecolution solo.

koop je die los en doe je de subsidie er af, dan zit je bijna aan de prijs van de warmtewinner.
(de eneco marketing heeft het wel over 1000€, maar zeggen ook dat het ongeveer is(is dat misschien iets over dreven?), en is die prijs dan met of zonder verplicht onderhouds contract. :?
dan kan het zijn dat hij misschien zelfs even duur word of duurder, maar zoveel slechte gegevens om er iets van te zeggen dat ik het ook niet weet..)

de ecolution combi is gewoon veel gaver, waar een solo de hele zomer niks kan doen, werkt de combi in de zomer wel lekker door zij het alleen maar voor tap water.
een ecolution combi + boiler + aico (die ook kan verwarmen) en je kunt makkelijk 100% van het gas af.
warm tap water is het lastigste stukje voor een warmte pomp, en de combi+boiler zijn daar nu net sterk in. ;)

dus niet alleen aan de tvt denken, maar denk ook aan de toekomst met een combi ga je voor 100% als je dat wil nu of in de toekomst.

edit:
de kosten van je gas aansluiting kun je met een combi+boiler ook leuk omlaag krijgen.
je komt dan zeker onder de 500m3 per jaar en dan kun je een kookgas gas aansluiting aanvragen.
die is ook nog een paar 10tjes goedkoper als een gewone gas aansluiting.
(maar kan soms wel lastig zijn om hem ook te krijgen.
vaak wel wat lastige telefoontjes voor nodig.
het sjv-spook komt dan langs.
maar het is niet onmogenlijk dus. ;) )

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 19-02-2016 11:28]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Beste mensen,

Enkele constateringen:
- De cv-ketel slaat aan terwijl de warmtepomp niets doet (ik dacht dat de cv-ketel alleen bij springt als de wp onvoldoende kan leveren). Mijn indruk is dat de cv-ketel direct reageert op de kamerthermostaat (eenvoudige thermostaat) als deze onder de mijn ingestelde kamer temp komt (20,5 graad). Het waakvlammetje verschijnt dan.
- De mechanische ventilatie (zit geïntegreerd in de Ecolution Combi 5) staat 24/7 aan, terwijl het wp-deel veel minder aan staat. Dat betekent dat warme lucht de schoorsteen uit gaat zonder terug winning. Tevens is mijn indruk dat de wp vooral aan slaat als ik douche.

Alles overdenkende: het hele terugwin systeem met wp is ontwikkeld vanwege de mechanische ventilatie (MV), zodat niet alle warmte zonder meer de schoorsteen uit vliegt. De MV is nodig voor frisse lucht, ontvochting en luchtjes. De vraag is alleen: moet een MV 24/7 draaien? Op de laagste stand wordt er 60 m3/h aan lucht geventileerd. Mijn woning wordt dus 4x per etmaal volledig geventileerd!! Is dat nodig vraag ik me af? Ik woon alleen en de helft van de week met een zoon van zes. Hoeveel ventilatie is dan nodig?

Vandaar dat ik het over een heel andere boeg ga gooien. Ik stop een tijdsschakelaar voor de Ecolution Combi 5. Die laat ik dan twee uur per dag lopen, van 23:00 – 1:00 u (daluren), zodat:
- De warmtepomp werkelijk aanslaat om de boiler te verwarmen (dit onderdeel vind ik wel handig ivm douchen)
- De woning toch wordt geventileerd (2 uur lang), wetende dat de wp dan echt aan slaat (ivm de boiler) en de afgezogen warmte wordt terug gewonnen
- Ik minimaal stroom kwijt ben aan het apparaat (en dat is substantieel met gem. 300 W verbruik)
- De MV uit staat, dus geen onnodig warmte verlies. Behalve dan tussen 23:00 en 1:00, maar die warmte wordt werkelijk terug gewonnen
- De luchtvochtigheid in de winter omhoog gaat in mijn woning, wat ik wel prettig vindt. Nu krijg ik overal schokken als ik bijv. deurklinken aanraak omdat de lucht zo droog is.

Wat bepaald of je inventum WP aangaat ? b.v. de temp van de afgezogen lucht? zo ja, wellicht die triggerwaarde bijstellen....

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• SpikeHome
BarryH schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:21:
[...]

Wat bepaald of je inventum WP aangaat ? b.v. de temp van de afgezogen lucht? zo ja, wellicht die triggerwaarde bijstellen....
Je kan op afgezogen lucht temperatuur schakelen (standaard) of een extra kamer thermostaat (zo doe ik dat)

• k_delaat
Red devil schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:55:
[...]

Ik installeer de Combi50 naast een bestaande HR CV ketel.
De Combi50 haal ik bij de Warmteservice, voor de prijs van 3280 euros. Installatie doe ik zelf, heb reeds al aanwijzingen/tips gehad van Inventum wat nodig is voor support. Na installatie komt Inventum langs voor het in bedrijf stellen van de WP functie, dit is inbegrepen in de aanschafprijs.

Zoals Migjes ook al zegt, is een Combi "beter" omdat deze ook de hele zomer je warm water kan verzorgen, waar een Solo of WarmteWinner dan niets staat te doen.
Daarnaast vind ik het marketing verhaal van Eneco een beetje vaag. Daarbij is de subsidiepot ook eindig, en zijn er nog geen gegevens, laat staan ervaringen met de WarmteWinner.
Dit alles heeft mij doen te besluiten voor de Combi50 te gaan.

• technopeuter
Ik wacht tot Inventum die all-electric optie erbij heeft, het lijkt me dat de boiler en electrisch element wel voor €1300,- kunnen

diskeltische lurker

• k_delaat
Daar heb ik ook over nagedacht, echter ik vond het risico te groot dat de subsidie afgewezen werd als je niet aan alle regels voldoet.
Daarnaast heb ik al een zonneboiler van 350L en begint de zolder een beetje vol te raken met apparatuur.
Dus ja, je kunt er wellicht iets op verdienen (boiler kost al 800+), maar je eindigt met een hoop (voor mij) nutteloze apparatuur, een extra risico en wellicht loop je de subsidie mis.

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee