Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
technopeuter schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:05:
Ik wacht tot Inventum die all-electric optie erbij heeft, het lijkt me dat de boiler en electrisch element wel voor €1300,- kunnen
je hoeft niet te wachten, de ecolution combi 50 heeft eigenlijk alles al aan boord.
het enigen wat je moet doen om hem all-e te maken is: 1x boiler + 1x 24V/230V relay en je bent klaar.

boiler kost een +/- 500-800€ afhankelijk van welke luxe je wil.
en een relay heb je voor een 10tje bij conrad of zo. (zal niet echt de kosten zijn.)

dan mag je zelf nog verzinnen wat voor elektrische bij verwarming je wil gaan doen.
maar voor 30€ koop je al een ekacheltje die je aan de relay kunt hangen bij de bouw markt.

(het word wel een ander verhaal of dit echt slim is om te doen.
een elektra kachel trekt nog best wat kWh's.
stel je hebt 200m3 gas over na dat de ecolution zijn ding heeft gedaan.
dan heb je nog 8x200 = 1600kWh extra boven op wat de ecolution doet nodig voor de verwarming.
en dat is nog best veel. ;) )

ik raad aan om een andere boiler te gebruiken als een boiler van inventum (ik kan nog steeds geen lekker model vinden bij hun.).
neem een boiler met een extra spiraal + verwarmings element. (is net zo duur)
dan kun je hem uitbreiden tot zonneboiler en word de extra kWh's die je nodig een stuk minder. ;)
k_delaat schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:11:
Daar heb ik ook over nagedacht, echter ik vond het risico te groot dat de subsidie afgewezen werd als je niet aan alle regels voldoet.
Daarnaast heb ik al een zonneboiler van 350L en begint de zolder een beetje vol te raken met apparatuur.
Dus ja, je kunt er wellicht iets op verdienen (boiler kost al 800+), maar je eindigt met een hoop (voor mij) nutteloze apparatuur, een extra risico en wellicht loop je de subsidie mis.
oude boiler voor de ecolution en de nieuwe na de ecolution.
(er zijn speciale aansturing voor de collector die 2 boilers kunnen verwarmen, met hele mooie regelingen.
ga maar eens lezen bij steca ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
k_delaat schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Ik installeer de Combi50 naast een bestaande HR CV ketel.
De Combi50 haal ik bij de Warmteservice, voor de prijs van 3280 euros. Installatie doe ik zelf, heb reeds al aanwijzingen/tips gehad van Inventum wat nodig is voor support. Na installatie komt Inventum langs voor het in bedrijf stellen van de WP functie, dit is inbegrepen in de aanschafprijs.

Zoals Migjes ook al zegt, is een Combi "beter" omdat deze ook de hele zomer je warm water kan verzorgen, waar een Solo of WarmteWinner dan niets staat te doen.
Daarnaast vind ik het marketing verhaal van Eneco een beetje vaag. Daarbij is de subsidiepot ook eindig, en zijn er nog geen gegevens, laat staan ervaringen met de WarmteWinner.
Dit alles heeft mij doen te besluiten voor de Combi50 te gaan.
Klinkt goed, alleen zelf installatie doen vind ik wel een stapje te ver. Heb je al ervaring met dit soort werk k_delaat? Want je werkt wel met wateraansluitingen e.d., als dat mis gaat zit je wel met wateroverlast perikelen.... ik zou het natuurlijk ook via werkspot kunnen plaatsen, hoe lang zou iemand nodig hebben om te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:03
Als je hier zelf geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen (mag ook niet van Inventum, dan leveren ze geen support).
Je moet denken aan het waterzijdig aansluiten en ook het luchtzijdig aansluiten.
Voor het lucht gedeelte scheelt het als je nu al een ventilatieunit hebt. Dan moet waarschijnlijk alleen de afvoer en dakdoorvoer vervangen worden door een geïsoleerd exemplaar en dat is het dan wel.
Waterzijdig is een kwestie van 2 T-koppelingen voor het CV deel en nog wat kleinigheden voor SWW (aangenomen dat de Combi50 naast de CV komt).
Dus reken voor een ervaren persoon een halve dag??

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
k_delaat schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:56:
Als je hier zelf geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen (mag ook niet van Inventum, dan leveren ze geen support).
Je moet denken aan het waterzijdig aansluiten en ook het luchtzijdig aansluiten.
Voor het lucht gedeelte scheelt het als je nu al een ventilatieunit hebt. Dan moet waarschijnlijk alleen de afvoer en dakdoorvoer vervangen worden door een geïsoleerd exemplaar en dat is het dan wel.
Waterzijdig is een kwestie van 2 T-koppelingen voor het CV deel en nog wat kleinigheden voor SWW (aangenomen dat de Combi50 naast de CV komt).
Thanks. Ik zie nu dat er een lijst met installateurs staat op de site van Inventum. Sommige van hen zitten ook in de zonnepanelen, wellicht dat e.e.a. te combineren is zodat je een alles in 1 pakket hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
k_delaat schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:56:

Ik heb het geissolleerde afvoer van ubbink gebruikt.
Is wel aan te raden want de buis naar buiten word behoorlijk koud.
Anders staat er altijd condens op.
http://www.ubbink.nl/Prod...-dakdoorvoer-0169856.aspx
Ik heb ook nog bijna 3m geissoleerde buis liggen

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 19-02-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
Krijg je eigenlijk wel subsidie op de Ecolution Combi 50? Ik zie alleen apparaten in de subsidielijst staan met de toevoeging van een 80 liter boiler en nog een toevoeging all -E.

Bij Bengshop zie ik een prijs voorbij komen van <3000,-. Geldt de subsidie daar ook voor?

http://www.bengshop.nl/detail.php?art_id=666019&gclid=CPex0c6IhMsCFZUW0wodTTYKxw

[ Voor 43% gewijzigd door Joris 407 op 19-02-2016 15:48 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58
Joris 407 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:45:
Krijg je eigenlijk wel subsidie op de Ecolution Combi 50? Ik zie alleen apparaten in de subsidielijst staan met de toevoeging van een 80 liter boiler en nog een toevoeging all -E.

Bij Bengshop zie ik een prijs voorbij komen van <3000,-. Geldt de subsidie daar ook voor?

http://www.bengshop.nl/detail.php?art_id=666019&gclid=CPex0c6IhMsCFZUW0wodTTYKxw
dat is een ander apparaat!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 737929

Dank voor jullie reacties. Ik weet dat mijn idee nogal radicaal is. Mijn woning is volledig nieuwbouw. Geïsoleerd tot en met. Toch heb ik - sinds ik 22 januari de sleutel heb gekregen - tot nu toe al 200 m3 gas verstookt. En dat met de combi50 aan (behalve dan de laatste 2 dagen). Zoals het systeem nu is ingeregeld levert het mij niets op.

Tegelijk: SpikeHome, jouw resultaten zijn opmerkelijk: van 750m3 naar 175 m3! Wow! Ik heb alleen geen vloerverwarming en geen zonnepanelen. Misschien maakt dat ook uit. Mijn stroomverbruik zal dus omhoog gaan als de wp aan gaat. De vraag is de verhoging aan stroomkosten opweegt tegen de verlagen aan gaskosten (vermits ik de combi50 goed weet in de regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:33:
Dank voor jullie reacties. Ik weet dat mijn idee nogal radicaal is. Mijn woning is volledig nieuwbouw. Geïsoleerd tot en met. Toch heb ik - sinds ik 22 januari de sleutel heb gekregen - tot nu toe al 200 m3 gas verstookt. En dat met de combi50 aan (behalve dan de laatste 2 dagen). Zoals het systeem nu is ingeregeld levert het mij niets op.

Tegelijk: SpikeHome, jouw resultaten zijn opmerkelijk: van 750m3 naar 175 m3! Wow! Ik heb alleen geen vloerverwarming en geen zonnepanelen. Misschien maakt dat ook uit. Mijn stroomverbruik zal dus omhoog gaan als de wp aan gaat. De vraag is de verhoging aan stroomkosten opweegt tegen de verlagen aan gaskosten (vermits ik de combi50 goed weet in de regelen).
een net gebouwd huis bevat nog best veel vocht in het beton.
daar ben je meestal wel een jaar mee bezig om dat "droog" te stoken.
het eerste jaar is het vrij normaal om hoge stook kosten te hebben. ;)

ik sta niet vreemd te kijken van die 200m3, maar communicatie op het forum is leuk, maar geen idee wat je ziet gebeuren in je huis. je zou toch echt wel warme radiatoren moeten hebben als de gasketel uit staat.

grof weg zou een ecolution 2kWh nodig moeten hebben om 1 m3 gas te vervangen.
(beetje lastig te zeggen, want het apparaat doet niet alleen verwarmen maar ook ventileren.)
dus een <40ct tegen over een >60ct is snel kosten effectief, daar heb je eigenlijk geen zonne stroom voor nodig. (maar met maakt je wel spekkoper. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:35:
[...]

een net gebouwd huis bevat nog best veel vocht in het beton.
daar ben je meestal wel een jaar mee bezig om dat "droog" te stoken.
het eerste jaar is het vrij normaal om hoge stook kosten te hebben. ;)

ik sta niet vreemd te kijken van die 200m3, maar communicatie op het forum is leuk, maar geen idee wat je ziet gebeuren in je huis. je zou toch echt wel warme radiatoren moeten hebben als de gasketel uit staat.

grof weg zou een ecolution 2kWh nodig moeten hebben om 1 m3 gas te vervangen.
(beetje lastig te zeggen, want het apparaat doet niet alleen verwarmen maar ook ventileren.)
dus een <40ct tegen over een >60ct is snel kosten effectief, daar heb je eigenlijk geen zonne stroom voor nodig. (maar met maakt je wel spekkoper. >:) )
Ik heb op 22 januari de sleutel gekregen (ik ben huurder), maar het huis is uit 2008. Het moet dus kurkdroog zijn.

Het tweede deel van jouw post vind ik interessant. Voor stroom betaal ik 20 cent/kWh en voor gas 57 cent/m3. Dus met de Combi50 zou ik 57 - (2 x 20) = 17 cent/m3 besparen, als ik even uitga van jouw cijfers. Echter, als ik simpelweg 1 m3 gas bespaar, dan ben ik 57 cent voordeliger uit!

Ik ben het experiment aangegaan om te zien hoeveel m3 gas ik bespaar als ik de mechanische ventilatie (MV) uit zet.Zoals ik eerder heb geschreven is mijn combi50 niet goed ingeregeld en slaat de wp niet aan. Op dit moment werkt het dus vooral als een MV zonder terugwin.

Afgelopen week heb ik gekeken naar het effect als ik de combi50 gedurende 22 uur stop zet (dus stekker eruit, zodat ook de mechanische ventilatie stil valt). Daarna nog 2 uur aangehad (van 23:00 - 1:00 u) voor toch de nodige ventilatie. Hierbij verstookte ik 5,8 m3 in 24 uur.

Het etmaal ervoor heb ik de mechanische ventilatie (lees de combi50) gewoon de volledige 24 aangehad. Toen verstookte ik 7,3 m3 in 24 uur.

Voor beide dagen gold ongeveer hetzelfde weerbeeld qua buitentemperatuur. Het lijkt er dus op dat door de MV ongeveer 7,3-5,8=1,5 m3 extra gas moet worden verstookt per etmaal. Dat is 1,5x57=85,5 cent/etmaal.

Om die besparing te halen moet mijn combi50 85,5/17=5 m3 gas besparen/etmaal. Dat is bij mijn verbruik onmogelijk.

Conclusie: beter het hele apparaat beter volledig uitschakelen. Ikzelf ben niet zo bezorgt over mijn luchtkwaliteit. De roosters boven de ramen staan gewoon open. Ik werk overdag en ben 's avonds regelmatig weg.

Het verhaal wordt anders als ik ook zonnepanelen zou hebben, maar die heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen, aangezien het een huurhuis is.

Jullie gedachtes? Maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:43:
[...]

Jullie gedachtes? Maak ik een denkfout?
denkfout wil ik het niet noemen.
meer een beetje onbekendheid met de materie / onervaren.
of zo iets.
niks vreemds voor een "standaard" gewoon persoon.

toch kan het slim zijn om eens goed in de handleiding van de ecolution te duiken en de materie je eigen te maken.
je hoeft echt niet zover als spikehome te gaan. (die kan hem blind bedienen. >:) )
cijfers die hij haalt kun je goed voor elkaar krijgen en geeft je veel luxe en lage rekening.

simpel gesteld: alle ruimtes waar de ecolution afzuigt moeten 24 uur per dag en 7 dagen per week op minimaal 17 graden worden gehouden.
anders stopt de ecolution met werken.
vaak is het best mogelijk om de ventilatie (die stiekem best belangrijk is, gezonde lucht is gezond leven) wel iets minder te zetten als hij misschien nu staat, maar laat hem wel boven zijn minimum afzuigen om de warmtepomp te kunnen laten werken.

simpel gesteld:
de ecolution doet 1,4kW per uur aan warmte geven, met 500W elektra gebruik.
dus in 24 uur doet hij 33,6kW, 24 uur * 500W = 12kWh gebruiken.
een gas ketel doet +/- 5,5kW per uur, en gebruikt dan +/-0,6m3 gas voor.
dus 33,6 / 5,5 = 6,1 uur draaien voor de gas ketel en daar gebruikt hij een 3,6m3 gas voor.
alleen deze berekening klopt van geen kant, een gas ketel is vaak een stuk minder effectief.
elke keer dat hij start of stopt dan verlies je best wel een flinke dot gas.
en de ecolution krijgt haast geen 12kWh op gemaakt per dag. ;)
(en het rendement van de gasketel dondert helemaal in elkaar zo dra je een douche pakt.
de ketel gaat dan op vol vermogen werken van +/-25kW en kijkt totaal niet meer naar rendement.
als je hem vult met voor verwarmt van uit de ecolution hoeft hij dit niet te doen en scheelt het veel.)

dus de ecolution draaien, zoveel hij kan is de beste weg.
het klinkt wat tegen strijdig, maar dat is altijd zo met warmtepompen.
ik kan me wel voorstellen als je alleen in een huis woont, en vaak ook nog weg bent.
dat het dan wel een beetje vreemd is om het huis continu op temperatuur te houden.
dus het kan zijn dat het niet zo heel interessant is voor jouw als persoon.
maar zoveel geld kost het ook weer niet, die paar m3's en kWh's breken echt de bank niet.
ik zou gewoon meer experimenteren. ;)

maar als je het te moeilijk vind, wil ik hem best voor je verwijderen hoor.
sluit ik weer alles aan zo als het hoort, verwerk het apparaat voor je, en als klap op de vuurpijl, veeg ik ook nog je stoepje schoon. >:)

(trouwens, het is geen enkel probleem om ook op een huur huis wat zonnepanelen te leggen.
had ik vroeger ook, misschien wel een niet te grote set doen, die later wel weer makkelijk te verhuizen is als je dat zou willen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:25:
[...]

denkfout wil ik het niet noemen.
meer een beetje onbekendheid met de materie / onervaren.
of zo iets.
niks vreemds voor een "standaard" gewoon persoon.
Ha, ha, lekker arrogant ;)
maar als je het te moeilijk vind, wil ik hem best voor je verwijderen hoor.
sluit ik weer alles aan zo als het hoort, verwerk het apparaat voor je, en als klap op de vuurpijl, veeg ik ook nog je stoepje schoon. >:)
Sure......
Helaas is ie van de woningcorporatie. Ding zit bij de huurprijs in.

Je prikkelt me in ieder geval om de uitdaging aan de te gaan.....ik ben de handleiding in gedoken en heb de volgende cijfers uit het apparaat tevoorschijn getoverd. Wellicht komt daaruit het manco tevoorschijn. Hier zijn ze:

Installatie menu:
0_0
0==20
6=0

0_1 (op moment van noteren stond de wp aan)
0=39 (toestel identificatie code)
1=23 (lucht in)
2=06 (lucht uit)
3=14 (zuiggas)
4=76 (heetgas)
5=48 (cv aanvoer)
6=50 (cv retour)
7=48 (warm water)
a=00
b=00
c=62

0_2
65=1 (rf schakelaar)
66=0 (3 standen schakelaar 24v)
67=1 (3 standen 220v)
68=0 (kamer thermostaat)
70=0
72=0

0_3
75=0 (brandervoorwaarde thermostaat)
76=0 (cv thermostaat)
78=0 (compressor)
79=1 (ventilator)
80=3 (cv pomp)
81=0 (driewegklep circuit)
82=0
83=0
84=0

0_4
1=153 (draai dagen)

Gebruikersmenu (i kort inhouden):
1=30
2=1
4=22
T-2=23:00
T-3=23:00
T-4=2016
T-5=02
T-6=20
T-7=1
T-8=05
T-9=10
T-10=00:30
5=14

Gebruikersmenu ( i lang inhouden):
5=06
6=15
7=35
8=3
9=1

Installateursmenu:
B-1=50
C-1=1
C-2=22
C-4=05
C-5=14
C-6=1
C-7=30
P=6352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ik krijg toch wel veel zin in een WP systeem op zolder. We hebben extra laag aangebracht waardoor er een extra vliering is ontstaan. Omdat de wasdroger zijn warme lucht vlakbij de MV uitblaast is het daar een warme boel. Daarnaast staan er in mijn mancave soms 5 oude pcs te draaien waardoor het ook daar erg warm is. Allemaal warmte die op dit moment alleen de zolder verwarmen, straks met een warmtepomp kan die energie mooi voor de rest van het huis gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Arjanvb
Misschien heeft de vorige bewoner de wp in het menu uitgeschakeld omdat hij te veel geluid maakt?
Als je toch gaat experimenteren dan zou ik in de handleiding kijken of hij in tijdblokken kan werken, zeg maar vergelijkbaar met een cv thermostaat.
Zo kan je toch met een lagere temperatuur verwarmen als je niet thuis bent of slaapt.
Als de wp naar behoren werkt dan zou de cvketel minder vaak aan moeten gaan en bespaar je gas.
Vooral in de lente en herfst gaat dat op, dan zou de wp het zonder de cv moeten kunnen doen.
Kom je er niet uit wat de werking betreft, dan kan je de verhuurder vragen om de wp in orde te maken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
Ik ga dit jaar een huis bouwen en denk erover hierin een Inventum Ecolution of een Itho Daalderop Cool Cube te plaatsen.

Ik lees op het forum veel over hoeveel m3 gas is bespaard, maar ik zou vooral ook willen weten
hoeveel stroom beide systemen per jaar verbruiken.
Dit stroomverbruik heb ik nodig om het aantal benodigde zonnepanelen uit te rekenen.

Heeft iemand jaarcijfers, bij voorkeur over meerdere jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Arjanvb

Ik zie dat je afzuiging met wp aan op 200m3 staat.
Lucht in 23c lucht uit 6c.
Ik zou dit lager zetten.
Ik probeer lucht uit op zo rond de 3 a 4c te houden.
Dus zo weinig mogelijk koude lucht van buiten naar binnen en zo koud mogelijke lucht door wp naar buiten.

Bij gebruikers menu 5= als wp uit staat op 60m3 dat is goed.
Maar stand 6 = afzuigstand 2 op 150m3 die zou ik hoger zetten.
Eerst wel de 0_0 lager zetten.
Stand 3 afzuiging nummer 7 gebruikersmenu op 350m3 dat kan.

Omdat je radiatoren hebt heb je hogere CV temperaturen nodig.
Daar zijn wp's slecht in.
Jou CV retour =48c en aanvoer 50c op het moment dat je het opnam.
Maar die zal vaker hoger liggen denk ik.

Bij mij gaat de CV niet meer aan met buiten temperaturen van 9c+

Stuur anders pb kunnen we telefonisch dingen doornemen.

[ Voor 24% gewijzigd door SpikeHome op 20-02-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
nanke schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:18:
Ik ga dit jaar een huis bouwen en denk erover hierin een Inventum Ecolution of een Itho Daalderop Cool Cube te plaatsen.

Ik lees op het forum veel over hoeveel m3 gas is bespaard, maar ik zou vooral ook willen weten
hoeveel stroom beide systemen per jaar verbruiken.
Dit stroomverbruik heb ik nodig om het aantal benodigde zonnepanelen uit te rekenen.

Heeft iemand jaarcijfers, bij voorkeur over meerdere jaren?
Ja hoor staan in dit topic met pics.
Stroom van de combi50 is een 300w
De coolblue heb ik ook overigens aan gedacht voor ik de combi50 kocht.
Is CV en wp in 1. En haalt ook lucht van buiten zowel van binnen.

Edit.
Even die van 2014 en 2015 erbij gezocht.
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2014/jaarverbruik2014.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2015/slimmemeterportal2015.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 20-02-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Hoe genereer je dat soort mooie plaatjes SpikeHome, heb je daar een aparte (slimme) meter voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
@Spikehome, bedankt voor je reactie. Ik zie hier je totale verbruik, maar welk deel daarvan komt voor rekening van de combi50? Heb je daar gegevens van?

Het beste is dit te bepalen denk ik door het stroomverbruik te vergelijken voor en na installatie van de warmtepomp.

Ik zie dat het sluimerverbruik tussen 1644 en 1880 kWh ligt. Op internet zie ik dat het gemiddelde sluimerverbruik 500 kWh per jaar is. Dat zou betekenen dat de combi50 tussen de 1100 en 1400 kWh per jaar verbruikt.
Zit ik er hier ver naast denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:49:
Ha, ha, lekker arrogant ;)

Sure......
Helaas is ie van de woningcorporatie. Ding zit bij de huurprijs in.

Je prikkelt me in ieder geval om de uitdaging aan de te gaan.....ik ben de handleiding in gedoken en heb de volgende cijfers uit het apparaat tevoorschijn getoverd. Wellicht komt daaruit het manco tevoorschijn. Hier zijn ze:
he, he, he. niks mis met een lekkere prikkeling ;)

we maken nog een echte tweaker van je. ;)
ik laat je verder aan spike over, die weet er meer van als ik.
SpikeHome in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Red devil
Ja ik heb een slimme meter.
Dus handig plaatjes generen.

@nanke
Lastig daarvoor had ik minder panelen.
Maar mijn verbruik van voor de zonnepanelen was ongeveer gelijk.
Wp loopt bij mij bijna 24/7 vanaf oktober t/m april.
Dat a een 0,3kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:40
Ik ben me ook aam het orienteren voor een warmtepomp. Ik heb mechanische ventilatie altijd netjes op voldoende snelheid staan, om een goede luchtkwaliteit te behouden, maar qua gasverbruik voelt dit gewoon als waste.

Situatie:
Vloerverwarming beneden (hoofdverwarming, geen radiatoren)
Radiatoren op de slaapkamers (hebben nog niet 1x aan gestaan deze winter)

Het idee is dus om met de warmtepomp de vloerverwarming van voldoende warmte te gaan voorzien.
De ketel staat nu op een aanvoertemperatuur van 45 a 50 graden, aangezien ik de radiatoren toch niet gebruik. De vloerverwarming heeft een aanvoertemperatuur van +- 35/38 graden. De vloerverwarming wordt geschakeld met een pompschakelaar.

Op dit moment staat de (modulerende) thermostaat bij afwezigheid op 18 graden en bij aanwezigheid op 20. Helaas staat er nog geen tijdschakelaar op, want dan zou ik de afwezigheidstemperatuur wellicht naar 17 kunnen zetten.

Hoe gaat dit nou werken met de warmtepomp?

De hele dag wordt warme lucht afgevoerd, die zou ik dus ook gedurende de dag willen gebruiken om mijn vloer op temperatuur te houden. Ik wil echter geen woonkamer die warmer is dan 21 graden.
Stel dat ik de thermostaat op 18 graden zou zetten en deze temperatuur is bereikt, dan zal de warmtepomp waarschijnlijk geen warmte meer afgeven aan het circuit? Echter als ik 21 graden instel op de thermostaat, dan gaat deze wellicht harder stoken (of slaat de cv aan).

Zou het mogelijk zijn om het systeem zo in te richten, dat de warmtepomp warmte afgeeft tussen de 18 en 21 graden, maar de cv niet laat bijstoken? En zodra ik thuis kom en de thermostaat op 21 graden zet, er eventueel alsnog wordt bijgestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Frankvbr
dit is in theorie allemaal mogelijk.
het is alleen keuzes maken welke methode je wil gebruiken en wat je acceptabel vind.
(ga de handleiding maar eens lezen.)

ik zelf wil hem gaan aansluiten als een all-e.
dus geen koppeling met de gas ketel, maar ik laat hem dan een paar ir panelen aanschakelen.
dat geeft mij niet genoeg warmte om mijn huis te verwarmen, maar kan ik als ik dat wil de gas ketel een zwiepje geven en verwarmt die wel weer bij.
dan heb ik wel 2x een thermostaat hangen in de huiskamer, maar kan ik kiezen wat ik wil.

(wel de gas ketel nooit lager zetten als 17 graden, maar 18 of 19 is misschien beter, een beetje afhankelijk van je huis.
dit soort warmtepompen willen altijd een aanvoer lucht hebben van 17 graden, anders stopt de warmtepomp.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 27-02-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Na al wat lezen, zie ik CV1 binnenluchtbedrijf als een optie.

Ik vraag me wel af of dat goed in te regelen is. Boven zal het nooit 21 graden zijn omdat er niet wordt gestookt. Daardoor blijf je beneden stoken. Zet je de referentiewaarde omlaag (bijv 20 graden) dan heb je de kans dat de warmtepomp stopt met stoken, waardoor je woonkamer niet op temperatuur komt.

Ik denk dat de grootste temperatuurverschillen boven worden waargenomen, afhankelijk van het weer. Ik vraag me af of je dan niet continu moet spelen met je referentiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Frankvbr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:39:
Na al wat lezen, zie ik CV1 binnenluchtbedrijf als een optie.

Ik vraag me wel af of dat goed in te regelen is. Boven zal het nooit 21 graden zijn omdat er niet wordt gestookt. Daardoor blijf je beneden stoken. Zet je de referentiewaarde omlaag (bijv 20 graden) dan heb je de kans dat de warmtepomp stopt met stoken, waardoor je woonkamer niet op temperatuur komt.

Ik denk dat de grootste temperatuurverschillen boven worden waargenomen, afhankelijk van het weer. Ik vraag me af of je dan niet continu moet spelen met je referentiewaarde.
dat is een optie.
maar je kunt er ook gewoon een aan/uit thermostaat aanhangen.
en dan hoef je hem niet te koppelen aan de gas ketel. ;)
je hebt dan alleen wel 2 thermostaten in de huiskamer.
sommige piepers vinden dat niet tof. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
Bestaan er eigenlijk elektrische kacheltjes met een output die direct op de luchtingang van de Inventum solo / warmtewinner passen?

Had een gek idee om op deze manier op de koude dagen toch volledig elektrisch te kunnen gaan. Zou je hierdoor nog een hogere cop kunnen halen of heb je geen voordeel uit extra warme lucht als input?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Frankvbr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:58:
Ik ben me ook aam het orienteren voor een warmtepomp. Ik heb mechanische ventilatie altijd netjes op voldoende snelheid staan, om een goede luchtkwaliteit te behouden, maar qua gasverbruik voelt dit gewoon als waste.

Situatie:
Vloerverwarming beneden (hoofdverwarming, geen radiatoren)
Radiatoren op de slaapkamers (hebben nog niet 1x aan gestaan deze winter)

Het idee is dus om met de warmtepomp de vloerverwarming van voldoende warmte te gaan voorzien.
De ketel staat nu op een aanvoertemperatuur van 45 a 50 graden, aangezien ik de radiatoren toch niet gebruik. De vloerverwarming heeft een aanvoertemperatuur van +- 35/38 graden. De vloerverwarming wordt geschakeld met een pompschakelaar.

Op dit moment staat de (modulerende) thermostaat bij afwezigheid op 18 graden en bij aanwezigheid op 20. Helaas staat er nog geen tijdschakelaar op, want dan zou ik de afwezigheidstemperatuur wellicht naar 17 kunnen zetten.

Hoe gaat dit nou werken met de warmtepomp?

De hele dag wordt warme lucht afgevoerd, die zou ik dus ook gedurende de dag willen gebruiken om mijn vloer op temperatuur te houden. Ik wil echter geen woonkamer die warmer is dan 21 graden.
Stel dat ik de thermostaat op 18 graden zou zetten en deze temperatuur is bereikt, dan zal de warmtepomp waarschijnlijk geen warmte meer afgeven aan het circuit? Echter als ik 21 graden instel op de thermostaat, dan gaat deze wellicht harder stoken (of slaat de cv aan).

Zou het mogelijk zijn om het systeem zo in te richten, dat de warmtepomp warmte afgeeft tussen de 18 en 21 graden, maar de cv niet laat bijstoken? En zodra ik thuis kom en de thermostaat op 21 graden zet, er eventueel alsnog wordt bijgestookt?
zoals je al misschien hebt gelezen zal je CV in koudere periodes kunnen helpen.
Door de wp met een 2e thermostaat uit te rusten en die hoger in te stellen dan de CV thermostaat zal de CV bij springen zodra de temperatuur teveel zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
SpikeHome schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:24:
[...]
zoals je al misschien hebt gelezen zal je CV in koudere periodes kunnen helpen.
Door de wp met een 2e thermostaat uit te rusten en die hoger in te stellen dan de CV thermostaat zal de CV bij springen zodra de temperatuur teveel zakt.
Dus niet thuis:
Warmtepompthermostaat 20 graden
CV thermostaat 18

Wel thuis:
Warmtepompthermostaat 21 graden
CV thermostaat 21

Ga ik van situatie 1 naar 2, dan zal de warmtepomp verder gaan stoken naar 21 graden en na de ingestelde wachttijd zal de cv bijspringen?

Of zou ik de thermostaat van de warmtepomp beter permanent op 21 kunnen zetten? Hoe doen jullie dit in de praktijk? Warmtepomp is dan wel efficienter, maar in principe ben je nog steeds aan het stoken voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Frankvbr schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:32:
[...]

Dus niet thuis:
Warmtepompthermostaat 20 graden
CV thermostaat 18

Wel thuis:
Warmtepompthermostaat 21 graden
CV thermostaat 21

Ga ik van situatie 1 naar 2, dan zal de warmtepomp verder gaan stoken naar 21 graden en na de ingestelde wachttijd zal de cv bijspringen?

Of zou ik de thermostaat van de warmtepomp beter permanent op 21 kunnen zetten? Hoe doen jullie dit in de praktijk? Warmtepomp is dan wel efficienter, maar in principe ben je nog steeds aan het stoken voor niets.
Ik heb wp thermostaat altijd zelfde temperatuur 20c
De CV thermostaat staat 0,2c lager.
Nachtverlaging op de CV kan je evt. toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jvanderkroon schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:19:
Bestaan er eigenlijk elektrische kacheltjes met een output die direct op de luchtingang van de Inventum solo / warmtewinner passen?

Had een gek idee om op deze manier op de koude dagen toch volledig elektrisch te kunnen gaan. Zou je hierdoor nog een hogere cop kunnen halen of heb je geen voordeel uit extra warme lucht als input?
is dit niet gewoon dom. :?
kun je niet beter een elektra kacheltje in de huiskamer zetten en zo eerst zelf profijt te hebben van de warmte. 8)7

het blijft een ventilatie warmte pomp, maar je kunt hem ook all-e aansluiten.
of te wel, niet aansluiten op een gas ketel, maar met een schakeling een elektra kachel aan laten gaan.
maar stiekem kost dat wel aardig wat stroom. ;)
b.v. je gebruikt 1000m3 per jaar. (en ik stel het een beetje grof met ruwe cijfers.)
met ecolution ga je naar de 250m3 per jaar en kost je een +/- 1500kWh aan elektra.
dan moet je nog 250m3*8kWh = 2000kWh elektrisch verstoken.
dus 3500kWh is nog een flinke hoeveelheid om 1000m3 gas te vervangen.

je zou ook nog naar dit kunnen kijken.
http://www.duco.eu/nl-nl-...rwarming/nl-nl-climatop60
maakt dat je wel een heel stuk langer de ecolution het huis kunt laten verwarmen. ;)
maar je hebt het zelfde probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
migjes schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:35:
[...]
kun je niet beter een elektra kacheltje in de huiskamer zetten en zo eerst zelf profijt te hebben van de warmte. 8)7
Zou kunnen inderdaad. Vorig jaar gebruikte ik 416m3 voor verwarming. Ik verwacht dit all electric best aan te kunnen in combinatie met een vwp. Ben alleen bang dat wanneer ik een elektrische kachel in de woonkamer zet de cv niet meer aan gaat en de vloerverwarming daardoor niet warm wordt.

De climatop60 ziet er ook wel tof uit alleen zijn mijn Duco roosters nog geen 5 jaar oud dus zonde om te vervangen. Zou er bijna een warmtelint in monteren maar dan moet ik zelf de regeling knutselen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jvanderkroon schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:27:
[...]
Zou kunnen inderdaad. Vorig jaar gebruikte ik 416m3 voor verwarming. Ik verwacht dit all electric best aan te kunnen in combinatie met een vwp. Ben alleen bang dat wanneer ik een elektrische kachel in de woonkamer zet de cv niet meer aan gaat en de vloerverwarming daardoor niet warm wordt.
klinkt goed, verbruik is nog iets lager als van mij. (600m3 met koken 24m3? + 150m3 douche/bad?)
maar reken wel dat een ecolution niet een vast aantal m3 de rekening drukt, maar een percentage.
en hoe laag je uit gaat komen is lastig te schatten.
zodra het buiten >4 graden is, dan doet het ventileren toch nog het huis af koelen.
de uitgaande lucht word op 4 graden gehouden.
het is natuurlijk minder als wat je eerst deed. ;)

je kunt een schakeling aan de ecolution hangen en dan beslist de ecolution of er bij verwarmt moet worden.
dus dan heb je het probleem niet dat de elektra kachel de vloer verwarming weg drukt.
(kunt dan een uitsteltijd instellen op de ecolution ;) )

als elektra kachel zou ik ir panelen gebruiken, gewoon omdat het niet duur is en ze je meer komfoor geven.
je hebt dan een soort van zonnetje in huis. (en met vloerverwarming mis je een beetje de straling warmte.)
maar je kunt ook je cv water verwarmen als je zou willen.
De climatop60 ziet er ook wel tof uit alleen zijn mijn Duco roosters nog geen 5 jaar oud dus zonde om te vervangen. Zou er bijna een warmtelint in monteren maar dan moet ik zelf de regeling knutselen.
het is dat bij mij altijd waar de lucht binnen komt je een koude val krijgt.
en daarom vind ik dat een leuke oplossing.
echt verwarmen doet het niet, maar neemt het venijn wel uit de ventilatie lucht. ;)

maar goed een 416m3 gas is een 3350kWh per jaar.
met een ecoluton word het een stuk minder. (gokje)
266m3 gas word vervangen met de ecolution = 500kWh + 150m3 elektrisch = 1200kWh.
dus het plan klink niet fout, maar er kan veel zijn waar door het toch iets anders uit pakt.
de praktijk kan weerbarstig zijn, te goede en slechte. ;)

kijk eens of je niet de ecolution combi niet beter kunt pakken.
en dan meteen de all-e verzie, die subsidie is een stuk meer waardoor je al gratis je tap water ook kunt doen.
(subsidie is dan 1000€ meer en de boiler die je extra nodig hebt is maar een 600€ extra. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
jvanderkroon schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:27:
[...]

daarom niet doen met elektrische kachel.
veel te lekker warme voetjes.
Zou voor de combi50 gaan omdat deze ook ww doet.
Of kies voor een wp met buiten unit die ook ww maakt, dan kan je gas er helemaal uit gooien.
Voor een fikse besparing op gas zal de combi50 al heel eind doen.
Mits je nu al afzuiging in je huis hebt zonder wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een vraag voor de ervaren gebruiken van de Ecolution Combi; Zien jullie een plek voor deze unit i.c.m. een zonneboiler? Of zou dan een solo meer tot zijn recht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rhaelak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:27:
Een vraag voor de ervaren gebruiken van de Ecolution Combi; Zien jullie een plek voor deze unit i.c.m. een zonneboiler? Of zou dan een solo meer tot zijn recht komen?
geen probleem, zijn meerdere opties voor. ;)

waar je echt rekening mee moet houden is dat de boiler van de ecolution net te gek heet word zoals een zonneboiler kan worden.
dus een simpele meng kraan tussen de voor liggende boiler om de temperatuur iets te temperen en het is oke.
(denk ook aan de inlaat combinaties die nodig zijn voor de boilers. ;) )

het beste is een boiler er voor zetten + mengkraan.
maar ook een boiler voor en een boiler na kan erg goed. ;)
(is een speciale aansturing voor om dan de prio verwarming goed te laten verlopen.
ga maar eens lezen bij steca controllers b.v.
zijn mooie systemen zeker als je geen gas wil gebruiken voor na verwarming. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Rhaelak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:27:
sterker nog ik gebruik deze ook icm zonneboiler.
De combi50 en zonneboiler staan in serie.
Dus eerst zonneboiler daarna combi50 en dan nog de c.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:40:
[...]

sterker nog ik gebruik deze ook icm zonneboiler.
De combi50 en zonneboiler staan in serie.
Dus eerst zonneboiler daarna combi50 en dan nog de c.v.
even rekening houden met het feit dat je cv ketel een doorstroom begrenzer heeft.
en die zou ik niet voeden met 95 graden water, want dat ding is gewoon van plastic. ;)
met die temperaturen gaan die dingen vaak snel kapot ;)
(ondanks het nz keurmerk.)

ook in de ecolution zitten aan paar onderdelen iets te dicht op de leidingen waardoor ik vind dat hij beter gevoed kan worden met 65graden in plaats van 95 graden.
(zie ook waarschuwing van inventum op het aan sluiten van zonneboiler. ;) )

maar buiten deze redenen om het is altijd verstandig om na een zonneboiler een mengkraan te doen.
scheelt verbrand partijen bij het pakken van warm water en de inhoud van de boiler gaat langer mee. ;)

zelf haal ik vaak de doorstroom begrenzer uit de ketel.
en plaats hem dan voor de zonneboiler.
als de boiler dan warmer is als het ingestelde punt van je mengkraan dan heb je ineens meer l/m en zo is je wasbakje/bad sneller gevuld. ;)

edit:
heb trouwens morgen een bespreking voor de ecolution van mijn ouders. ;)
de gedachte ongegeneerd te kunnen gaan ventileren was de doorslag uit eindelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-02-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:56:
[...]

even rekening houden met het feit dat je cv ketel een doorstroom begrenzer heeft.
en die zou ik niet voeden met 95 graden water, want dat ding is gewoon van plastic. ;)
met die temperaturen gaan die dingen vaak snel kapot ;)
(ondanks het nz keurmerk.)

ook in de ecolution zitten aan paar onderdelen iets te dicht op de leidingen waardoor ik vind dat hij beter gevoed kan worden met 65graden in plaats van 95 graden.
(zie ook waarschuwing van inventum op het aan sluiten van zonneboiler. ;) )

maar buiten deze redenen om het is altijd verstandig om na een zonneboiler een mengkraan te doen.
scheelt verbrand partijen bij het pakken van warm water en de inhoud van de boiler gaat langer mee. ;)

zelf haal ik vaak de doorstroom begrenzer uit de ketel.
en plaats hem dan voor de zonneboiler.
als de boiler dan warmer is als het ingestelde punt van je mengkraan dan heb je ineens meer l/m en zo is je wasbakje/bad sneller gevuld. ;)

edit:
heb trouwens morgen een bespreking voor de ecolution van mijn ouders. ;)
de gedachte ongegeneerd te kunnen gaan ventileren was de doorslag uit eindelijk.
Mijn boiler is van solesta die word helaas niet zo heet max 60c en dat is voor de inventum en cv geen
enkel probleem.
Ik ga nog wel de wasmachine daarop aansluiten zodat deze geen ww meer hoeft te maken.

Ok, ben benieuwd wat ze gaan doen.
Hun hadden wel al een ventilatie systeem begreep ik toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:33:
[...]

Mijn boiler is van solesta die word helaas niet zo heet max 60c en dat is voor de inventum en cv geen
enkel probleem.
Ik ga nog wel de wasmachine daarop aansluiten zodat deze geen ww meer hoeft te maken.

meeste zonneboiler komen niet zo heel hoog, het is eigenlijk voor die 1ne keer dat je net 3 weken op vakantie bent geweest, en dan thuis komt en een teiltje warm water wil pakken.
maar van de andere kant een meng kraan maakt je set ook niet veel duurder, dus een kleine veiligheid is ook wel handig.

jep, ze hadden al een ventilatie systeem, ik hoop dat het een combi word.
maar of hij past is nu de vraag. (ik meet dat het wat krapjes word.)
ook moeten de pv panelen even van het dak ben ik bang.
maar goed dat doe ik dan wel even. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:33:
[...]
offerte is getekend, nu is het nog een kwestie van tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:58:
[...]

offerte is getekend, nu is het nog een kwestie van tijd. ;)
Ok,
Ga je zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:38:
[...]

Ok,
Ga je zelf installeren?
bij mij zelf wel, maar bij mijn ouders :?
nop, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:40:
[...]

bij mij zelf wel, maar bij mijn ouders :?
nop, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. >:)
is maar goed dat ze hier niet mee lezen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na mijn eerste post - om de stekker maar uit de combi50 te trekken - ben ik m.n. dankzij SpikeHome en migjes op andere gedachte gebracht. Ben afgelopen tijd druk aan het experimenteren geweest en vooral ook snappen hoe dit systeem nou optimaal kan werken.

Mijn huis heeft HT-radiatoren en een combi50 systeem is daarvoor minder geschikt. Vanuit de woning corporatie is daar niet echt over nagedacht. Hoe dan ook, het systeem staat er nou eenmal in, dus dan maar het beste eruit halen.

Vandaar dat ik de volgende acties heb ondernomen:
- op de wp heb ik een aparte kamerthermostaat gehangen. Dit werkt betrouwbaarder dan via de inlaatlucht. De wp thermostaat heb ik net iets hoger staat afgesteld dan mijn cv-thermostaat. Op deze manier gaat de wp eerst aan en schakelt de cv bij zodra de wp het niet meer red.
- mijn cv heb ik terug gezet van 70 naar 55 graden, zodat ik enigszins een LT-systeem naboots (waarbij de wp optimaal werkt). Wellicht ga ik nog verder terug naar 50, maar eerst maar eens zien hoe dit werkt.
- ook het vermogen van mijn cv heb ik tot de laagste stand terug geschroefd, zodat deze minder gaat pendelen bij de lage temperaturen.

Nu maar eens een aantal dagen aankijken. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 737929 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:52:
Na mijn eerste post - om de stekker maar uit de combi50 te trekken - ben ik m.n. dankzij SpikeHome en migjes op andere gedachte gebracht. Ben afgelopen tijd druk aan het experimenteren geweest en vooral ook snappen hoe dit systeem nou optimaal kan werken.

Mijn huis heeft HT-radiatoren en een combi50 systeem is daarvoor minder geschikt. Vanuit de woning corporatie is daar niet echt over nagedacht. Hoe dan ook, het systeem staat er nou eenmal in, dus dan maar het beste eruit halen.

Vandaar dat ik de volgende acties heb ondernomen:
- op de wp heb ik een aparte kamerthermostaat gehangen. Dit werkt betrouwbaarder dan via de inlaatlucht. De wp thermostaat heb ik net iets hoger staat afgesteld dan mijn cv-thermostaat. Op deze manier gaat de wp eerst aan en schakelt de cv bij zodra de wp het niet meer red.
- mijn cv heb ik terug gezet van 70 naar 55 graden, zodat ik enigszins een LT-systeem naboots (waarbij de wp optimaal werkt). Wellicht ga ik nog verder terug naar 50, maar eerst maar eens zien hoe dit werkt.
- ook het vermogen van mijn cv heb ik tot de laagste stand terug geschroefd, zodat deze minder gaat pendelen bij de lage temperaturen.

Nu maar eens een aantal dagen aankijken. Ben benieuwd.
ik ben ook erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Mijn ecolution wil niet werken op een thermostaat??

Hij heeft afgelopen maanden prima gedraaid in CV1-bedrijf. D.w.z. CV verwarming o.b.v. de temperatuur van de afgezogen lucht. Ik heb hem vandaag aangesloten op een thermostaat en omgeschakeld naar CV4- bedrijf (in het menu "0_0" de instelling "C/1 - 1" veranderd in "C/1-4" (thermostaat).

Echter, hoe de thermostaat ook schakelt, de Ecolution blijft in "A1" (alleen ventileren) en gaat niet naar "A2" (Ventileren + cv-bedrijf).

Ik zie wel in het menu "0_2" --> "68 - 1" dat de kamerthermostaat " vragend" wordt?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Randy.W schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:33:
Mijn ecolution wil niet werken op een thermostaat??

Hij heeft afgelopen maanden prima gedraaid in CV1-bedrijf. D.w.z. CV verwarming o.b.v. de temperatuur van de afgezogen lucht. Ik heb hem vandaag aangesloten op een thermostaat en omgeschakeld naar CV4- bedrijf (in het menu "0_0" de instelling "C/1 - 1" veranderd in "C/1-4" (thermostaat).

Echter, hoe de thermostaat ook schakelt, de Ecolution blijft in "A1" (alleen ventileren) en gaat niet naar "A2" (Ventileren + cv-bedrijf).

Ik zie wel in het menu "0_2" --> "68 - 1" dat de kamerthermostaat " vragend" wordt?

Iemand een idee?
welke aansluitingen heb je gebruikt om je thermostaat aan te sluiten op je wp?
En het is toch wel een aan/uit thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
SpikeHome schreef op zondag 06 maart 2016 @ 08:12:
[...]
welke aansluitingen heb je gebruikt om je thermostaat aan te sluiten op je wp?
En het is toch wel een aan/uit thermostaat?
Op de connector achter het bedieningspaneel. Aansluitingen 7+8. En het is inderdaad een on/off thermostaat. Maar ook als ik 7+8 doorverbind met draadje, zie ik parameter 68 bij 0_2 naar 1 gaan. Echter de ecolution blijft vervolgens gewoon in A1 hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Randy.W schreef op zondag 06 maart 2016 @ 09:14:
[...]

Op de connector achter het bedieningspaneel. Aansluitingen 7+8. En het is inderdaad een on/off thermostaat. Maar ook als ik 7+8 doorverbind met draadje, zie ik parameter 68 bij 0_2 naar 1 gaan. Echter de ecolution blijft vervolgens gewoon in A1 hangen.
Vreemd dan idd.
Als je in het menu C/1 op 4 gezet hebt en de kamer thermostaat op 7 en 8 hebt aangesloten moet het gewoon werken.
Waar heb je de C6 opstaan? nadraai tijd uren? deze niet op 0 zetten iig.
En anders even contact opnemen met inventum hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
SpikeHome schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:15:
[...]
Waar heb je de C6 opstaan? nadraai tijd uren? deze niet op 0 zetten iig.
En anders even contact opnemen met inventum hierover.
@SpikeHome: Dat was het blijkbaar! C6 stond inderdaad op 0.
Heb hem op 0,5 uur gezet en nu lijkt het te werken.
Ben blij dat nu werkt, al snap ik niet helemaal, waarom het met waarde 0 niet zou kunnen werken.
Thanks in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de combi50: weet iemand waar de aansluiting "cv-ketelthermostaat" voor dient? Kan er nergens iets over vinden. Ik vroeg me af wat je hier mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
Anoniem: 737929 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:59:
Bij de combi50: weet iemand waar de aansluiting "cv-ketelthermostaat" voor dient? Kan er nergens iets over vinden. Ik vroeg me af wat je hier mee kan.
Deze kan worden aangesloten op de (aan/uit) thermostaat ingang van je CV ketel.
Daarmee kan de Ecolution als de warmtevraag langer dan een bepaalde tijd blijft bestaan, ook de CV inschakelen om mee te helpen. Deze vertragingstijd is in te stellen is in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Randy.W schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:32:
[...]

@SpikeHome: Dat was het blijkbaar! C6 stond inderdaad op 0.
Heb hem op 0,5 uur gezet en nu lijkt het te werken.
Ben blij dat nu werkt, al snap ik niet helemaal, waarom het met waarde 0 niet zou kunnen werken.
Thanks in ieder geval!!
Ik was daar ook achter gekomen had deze ook op 0 gezet.
Waarom dit niet werkt dan is vreemd.
Maar goed een wp moet met zo min mogelijk stops draaien dus heb ik heb op een uur nu gezet.
Mooi dat het opgelost is iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
SpikeHome schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 07:56:
[...]

Ik was daar ook achter gekomen had deze ook op 0 gezet.
Waarom dit niet werkt dan is vreemd.
Maar goed een wp moet met zo min mogelijk stops draaien dus heb ik heb op een uur nu gezet.
Mooi dat het opgelost is iig.
Nogmaals dank voor de tip. Nog 1 vraag: als de thermostaat uit gaat, dan gaat de wp eerst naar AP-4 voordat hij in A1 komt. Is dat bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Randy.W schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:31:
[...]

Nogmaals dank voor de tip. Nog 1 vraag: als de thermostaat uit gaat, dan gaat de wp eerst naar AP-4 voordat hij in A1 komt. Is dat bij jou ook?
Geen idee deze periodes loopt hij eigelijk 24/7
Maar had van @Arjanvb wel gehoord dat hij hetzelfde probleem had.
Nadeel van de ap4 is dat het 45m duurt voordat je wp weer begint.

EDIT:
Ik heb inventum een mail gestuurd met de vragen.
1. waarom bij C6 op 0 en thermostaat regeling de pomp niet gaat lopen.
2. waarom de wp naar AP4 gaat na einde warmte vraag thermostaat.

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 08-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113886

Ik heb me een paar jaar geleden behoorlijk verdiept in de warmtepompen, met name de Ecolution.
Toen toch de knoop niet doorgehakt, vond de tvt te lang.
Nu met de subsidies ben ik me opnieuw aan het verdiepen.
Ik ben toch verbaasd dat de Ecolution nog steeds zoveel aandacht krijgt. De Ecolution is inmiddels ongeveer 6 jaar oud? Ik vind het een prachtig apparaat, maar waar is de concurrentie na al die jaren?
Daarom ben ik een beetje huiverig voor aanschaf nu, komen er op korte termijn niet veel nieuwe typen op de markt met betere cop's / specs?

Komt ook omdat ik enerzijds een systeem zou willen met meer capaciteit. Aan de andere kant is een buitenunit plaatsen voor mij niet heel makkelijk. Beste plek zou nog boven op een dakkapel zijn op 7m hoogte, met een aantal leidingen minder fraai aan de binnenzijde van het huis in het zicht.
Eigenlijk zoek ik een systeem zoals de Vaillant Geotherm, waarbij ik de ventilatielucht kan gebruiken aangevuld met buitenlucht en geen buitenunit. En dan zou ik in de toekomst de mogelijkheid hebben om te koelen, wat nu nog geen wens is.

Probleem met de Vaillant is dat deze alleen werkt met een Vaillant ketel en ik vind de cop niet denderend.
Daarnaast is mijn Nefit cv + zonneboiler nog maar 3 jaar oud, dus de cv ga ik zeker nog niet vervangen.
En dat brengt mij weer terug bij de ecolution. Nu ecolution kopen en nadat mijn ketel 'versleten' is over pakweg 10 jaar, deze vervangen voor een grote warmtepomp?

Iemand nog alternatieven / suggesties :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 00:53
Anoniem: 113886 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:39:
Ik vind het een prachtig apparaat, maar waar is de concurrentie na al die jaren?
Daarom ben ik een beetje huiverig voor aanschaf nu, komen er op korte termijn niet veel nieuwe typen op de markt met betere cop's / specs?
het enige wat ik kan bedenken is dat dit te maken heeft met patenten... en dus Inventum (eigenaar v/d patenten?) ook geen drijfveer heeft om dit verder te ontwikkelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ik heb me een paar jaar geleden behoorlijk verdiept in de warmtepompen, met name de Ecolution.
Toen toch de knoop niet doorgehakt, vond de tvt te lang.
Nu met de subsidies ben ik me opnieuw aan het verdiepen.
Ik ben toch verbaasd dat de Ecolution nog steeds zoveel aandacht krijgt. De Ecolution is inmiddels ongeveer 6 jaar oud? Ik vind het een prachtig apparaat, maar waar is de concurrentie na al die jaren?

Komt ook omdat ik enerzijds een systeem zou willen met meer capaciteit. Aan de andere kant is een buitenunit plaatsen voor mij niet heel makkelijk. Beste plek zou nog boven op een dakkapel zijn op 7m hoogte, met een aantal leidingen minder fraai aan de binnenzijde van het huis in het zicht.
Eigenlijk zoek ik een systeem zoals de Vaillant Geotherm, waarbij ik de ventilatielucht kan gebruiken aangevuld met buitenlucht en geen buitenunit. En dan zou ik in de toekomst de mogelijkheid hebben om te koelen, wat nu nog geen wens is.

Probleem met de Vaillant is dat deze alleen werkt met een Vaillant ketel en ik vind de cop niet denderend.
Daarnaast is mijn Nefit cv + zonneboiler nog maar 3 jaar oud, dus de cv ga ik zeker nog niet vervangen.
En dat brengt mij weer terug bij de ecolution. Nu ecolution kopen en nadat mijn ketel 'versleten' is over pakweg 10 jaar, deze vervangen voor een grote warmtepomp?

Iemand nog alternatieven / suggesties :? ?
de ecolution haalt wel zo een hoge cop, dat kan eigenlijk niet hoger voor een warmtepomp. ;)
stiekem is het maar een hele kleine warmte pomp (ongeveer een ijskast) die best veel kW haalt.
ook doe een ecolution nooit een defrost(kan hij ook niet doen.) waar door je daar ook nooit energie aan kwijt raakt. (dit heeft dan weer wel het nadeel dat de uitgaande lucht niet onder de 4 graden kan komen.)
dit gecombineerd met een altijd warme lucht aanvoer van uit het huis, maakt hem zo effectief.
dat kan niet meer hoger worden in de toekomst, het apparaat kan hooguit goedkoper worden. ;)

in theorie kan de ecolution per dag 30kW+ je huis in pompen met een 10-12kWh, en daar doet een gas ketel al snel 7 uur over met een 3,5m3 gas+ 1-2,5kWh voor de ketel zelf.
(grove cijfers, werkelijkheid is iets anders. ;)
ik moet voor gas betalen, maar elektra is bijna gratis voor mij. ;) )
maar het is ook wel een beetje een laffe warmte pomp, het zuigt wel de warmte uit het huis, maar ja ventileren is niet dom voor de gezondheid. ;)

valliant is zich zelf met zijn eigen koppel verkoop aardig in zijn eigen voet aan het schieten 8)7
erg jammer, ik had hele mooie plannen voor dat apparaat.
(is een omgedraaid monoblock en je kunt er een 2de warmte bron op aan sluiten, zoals fasechange boiler ;) )

wil je echt iets goedkoop, dan is een lucht/lucht unit beter, geen subsidie (is ook totaal onnodig).
word in de volksmond ook wel airco genoemd, maar dan ook 1 die kan verwarmen.
voor een 1000€ kun je die al hebben, maar je kunt dan ook voor luxe gaan en er 1 installeren van 3000€(inc installatie).
dan heb je meteen de mogelijkheid om te koelen/ontvochtigen/bevochtigen (zeker een leuke luxe ;) )
(dit is goed te combineren met een ecolution, de ecolution doet dan tap water en verdeling van de warmte over het huis. en de "airco" doet de huiskamer warm maken.
dit heeft wat nadelen, maar grofweg is dit wel mijn plan.)
misschien wel een leuke tussen oplossing, gezien de prijs en mogelijkheden.

(ik zou zelf niet te veel naar de tvt kijken, dan staar je je zelf blind op iets totaal onzinnigs.
niet dat tvt onbelangrijk is, maar laat je er niet door leiden, dan blijft je maandelijks ook betalen en dat is ook lijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Kijk eens naar de Daalderop Cube
http://www.ithodaalderop....twater/warmtepomp-hp-cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113886

migjes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:29:h
[...]

de ecolution haalt wel zo een hoge cop, dat kan eigenlijk niet hoger voor een warmtepomp. ;)
stiekem is het maar een hele kleine warmte pomp (ongeveer een ijskast) die best veel kW haalt.
ook doe een ecolution nooit een defrost(kan hij ook niet doen.) waar door je daar ook nooit energie aan kwijt raakt. (dit heeft dan weer wel het nadeel dat de uitgaande lucht niet onder de 4 graden kan komen.)
dit gecombineerd met een altijd warme lucht aanvoer van uit het huis, maakt hem zo effectief.
dat kan niet meer hoger worden in de toekomst, het apparaat kan hooguit goedkoper worden. ;)

in theorie kan de ecolution per dag 30kW+ je huis in pompen met een 10-12kWh, en daar doet een gas ketel al snel 7 uur over met een 3,5m3 gas+ 1-2,5kWh voor de ketel zelf.
(grove cijfers, werkelijkheid is iets anders. ;)
ik moet voor gas betalen, maar elektra is bijna gratis voor mij. ;) )
maar het is ook wel een beetje een laffe warmte pomp, het zuigt wel de warmte uit het huis, maar ja ventileren is niet dom voor de gezondheid. ;)

valliant is zich zelf met zijn eigen koppel verkoop aardig in zijn eigen voet aan het schieten 8)7
erg jammer, ik had hele mooie plannen voor dat apparaat.
(is een omgedraaid monoblock en je kunt er een 2de warmte bron op aan sluiten, zoals fasechange boiler ;) )

wil je echt iets goedkoop, dan is een lucht/lucht unit beter, geen subsidie (is ook totaal onnodig).
word in de volksmond ook wel airco genoemd, maar dan ook 1 die kan verwarmen.
voor een 1000€ kun je die al hebben, maar je kunt dan ook voor luxe gaan en er 1 installeren van 3000€(inc installatie).
dan heb je meteen de mogelijkheid om te koelen/ontvochtigen/bevochtigen (zeker een leuke luxe ;) )
(dit is goed te combineren met een ecolution, de ecolution doet dan tap water en verdeling van de warmte over het huis. en de "airco" doet de huiskamer warm maken.
dit heeft wat nadelen, maar grofweg is dit wel mijn plan.)
misschien wel een leuke tussen oplossing, gezien de prijs en mogelijkheden.

(ik zou zelf niet te veel naar de tvt kijken, dan staar je je zelf blind op iets totaal onzinnigs.
niet dat tvt onbelangrijk is, maar laat je er niet door leiden, dan blijft je maandelijks ook betalen en dat is ook lijden.)
Ik snap dat het apparaat een hoge cop heeft, maar dat komt toch niet door de warmtepomp zelf?
Dit komt toch puur door de temperatuur van de luchtinvoer (i.c.m. geen defrost zoals je terecht opmerkt). Je zou toch ontwikkeling verwachten van het apparaat zelf? De cops van andere warmtepompen worden toch ook langzaam beter?

Tvt is voor ook niet heilig inderdaad, lage maandlast wel.
Liever 1x een pijnlijke uitgave en dan maandelijks een glimlach bij het binnenkomen van de energienota :)
Daalderop cube ben ik niet zo'n fan volgens mij. Cop vind ik niet denderend.
Daarnaast is dit toch de opvolger van de Combinair? Hier heb ik destijds nog naar gekeken, maar zag zoveel ellende op internet, dat ik er snel van af heb gezien.

Jij hebt de ecolution in serie na de ZB? Ik heb ook een ZB. Hoe zit het dan met de legionella?
Ik heb een ZB met naverwarming via de CV, dus geen legionella programma. Als ik de ecolution na de ZB zou zetten, moet ik toch blijven naverwarmen? Er kan immers legionella in de ZB zitten en die gaat er met de max 50gr van de ecolution niet uit? Waarom zou ik dan een combi nemen, anders dan voor een grotere buffer?

Andere misschien domme vraag, ik lees in de handleiding alleen maar dat de luchtafvoer star aangesloten moet worden. Wat betekent dat? Mijn dakdoorvoer van de MV zit nu behoorlijk laag op ongeveer 1 meter.
Als ik voor de combi zou kiezen, zou de luchtafvoer eerst met een bocht naar beneden geleid moeten worden om daarna met een bocht naar boven aangesloten te worden op de dakdoorvoer.
Zou dit technisch mogen? Lijkt mij niet echt lekker?

Heb inmiddels het topic verwarmen koelen tweakers deel 1&2 ook doorgelezen. Enige wat mij nog wel een beetje steekt met de Ecolution is dat ik dan toch nog permanent de CV-ketel nodig heb voor verwarming of tapwater. Met een grotere warmtepomp zou de CV-ketel veel langer uit kunnen staan. Ik zit een beetje met de plaatsing van de buitenunit. Ik ga daar toch nog een vraag over stellen in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 113886 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 23:39:
[...]

Ik snap dat het apparaat een hoge cop heeft, maar dat komt toch niet door de warmtepomp zelf?
Dit komt toch puur door de temperatuur van de luchtinvoer (i.c.m. geen defrost zoals je terecht opmerkt). Je zou toch ontwikkeling verwachten van het apparaat zelf? De cops van andere warmtepompen worden toch ook langzaam beter?

Tvt is voor ook niet heilig inderdaad, lage maandlast wel.
Liever 1x een pijnlijke uitgave en dan maandelijks een glimlach bij het binnenkomen van de energienota :)
het is een warmte pomp met maar 1 stand van werken.
dus alles kan geoptimaliseerd worden voor die 1ne stand.
eigenlijk doet het warmte pompje wat er in zit maar iets van +/-300W, de rest is de ventilator + pomp + besturing.
andere warmtepompen worden wel beter, maar die moeten moduleren en met verschillende temperaturen werken, en daar zitten helaas wat nadelen aan, maar valt veel aan te optimaliseren dus worden wel beter, maar kunnen technisch niet over de ecolution komen helaas.
Daalderop cube ben ik niet zo'n fan volgens mij. Cop vind ik niet denderend.
Daarnaast is dit toch de opvolger van de Combinair? Hier heb ik destijds nog naar gekeken, maar zag zoveel ellende op internet, dat ik er snel van af heb gezien.

Jij hebt de ecolution in serie na de ZB? Ik heb ook een ZB. Hoe zit het dan met de legionella?
Ik heb een ZB met naverwarming via de CV, dus geen legionella programma. Als ik de ecolution na de ZB zou zetten, moet ik toch blijven naverwarmen? Er kan immers legionella in de ZB zitten en die gaat er met de max 50gr van de ecolution niet uit? Waarom zou ik dan een combi nemen, anders dan voor een grotere buffer?
legionella is een gevaar dat niet onderschat moet worden maar ook zeker niet overschat.
1 legionella bacterie dood een mens niet, maar als je ze gaat op kweken tot een grote kolonie word het wel gevaarlijk. ;)
de ecolution maakt eens in de zoveel tijd de boiler gewoon warmer als 55 graden, en zolang de boiler dan een uur of 8 die temperatuur heeft zijn alle legionella's ook dood.
dat is niet zo snel als bij 65 graden, want dan duurt het maar 2,5 minut tot ze allemaal dood zijn.
(je komt eerder het probleem tegen dat de ecolution maar een 50 liter tank heeft met maar een lage temperatuur, dus een aardige douche pakken en het is al snel op. ;) )
Wikipedia: Legionella pneumophila
Andere misschien domme vraag, ik lees in de handleiding alleen maar dat de luchtafvoer star aangesloten moet worden. Wat betekent dat? Mijn dakdoorvoer van de MV zit nu behoorlijk laag op ongeveer 1 meter.
Als ik voor de combi zou kiezen, zou de luchtafvoer eerst met een bocht naar beneden geleid moeten worden om daarna met een bocht naar boven aangesloten te worden op de dakdoorvoer.
Zou dit technisch mogen? Lijkt mij niet echt lekker?
bochten liefst zo min mogelijk, en geisoleert ander krijg je condens.
maar dat betekent niet dan er geen bochten mogen zijn. ;)
(of jouw situatie kan :?
dat durf ik niet te schatten)
Heb inmiddels het topic verwarmen koelen tweakers deel 1&2 ook doorgelezen. Enige wat mij nog wel een beetje steekt met de Ecolution is dat ik dan toch nog permanent de CV-ketel nodig heb voor verwarming of tapwater. Met een grotere warmtepomp zou de CV-ketel veel langer uit kunnen staan. Ik zit een beetje met de plaatsing van de buitenunit. Ik ga daar toch nog een vraag over stellen in het andere topic.
de meeste huizen hebben een extra verwarming nodig naast de ecolution, maar dat hoeft niet een gas ketel te zijn.
zelf zou ik naast de ecolution wel een lucht/lucht warmte pomp willen.
gewoon voor de luxe. (dan kun je koelen in de zomer maar belangrijker je kunt ook de lucht vochtigheid in huis regelen. en dat is zeker lekker in een droog huis zoals ik heb.)
voor mij is het ook dat een lucht/lucht warmtepomp alleen de huiskamer verwarmt, maar ik hoop dat de ecolution dat weer kan gaan verspreiden over het huis.
(ik heb ook vloer verwarming, de vloer hoeft niet echt heel warm te worden, maar een totaal koude vloer als je met een lucht/lucht warmte pomp werkt is ook niet tof. ;) )

dus het is maar hoe je het apparaat wil gebruiken of hij leuk is of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afgelopen weken ben ik aan het experimenteren geweest met de combi50. Zoals gezegd heb ik een nieuw en goed geïsoleerd huis, maar met HT-radiatoren, dus minder geschikt voor lage temp. De woningcorporatie heeft gemeend dat het handig is om wp’s in hun huizen te (laten) installeren. Ik heb bij mij gekeken of dit inderdaad wel zo’n handige zet was.

Het rendement van de wp is om van 0,3kWh, die erin gaat, er vervolgens 1,4 kWh weer uit te halen (CoP van 4,2). Dit rendement is dan waarschijnlijk onder ideale omstandigheden. In mijn woning ligt dat anders, zo heb gemerkt.

Op het moment dat ik de wp aanzet en de cv een half graadje lager zet, dan blijft de wp doorlopend draaien. De kamer temp blijft vanaf dat moment ongeveer gelijk of loopt langzaam terug, afhankelijk hoe koud het buiten is. Dat betekent dat de wp 24h p.d. draait. Op zich niet verkeerd, aangezien de warme lucht dan ook continue terug gewonnen wordt. Dit betekent wel dat de wp 7,2 kWh per dag verbruikt. Omgerekend € 1,46 per dag aan stroom. Dat houdt dus in dat ik minimaal 2,5 m3 aan gas p.d. moet besparen om break-even te draaien. Helaas haal ik die besparing niet, laat staan dat het rendabel wordt. Gasverbruik loopt inderdaad terug, maar besparing blijft tussen 2 en 2,5 m3 hangen. Mijn nota komt per dag structureel hoger uit, vergeleken met als de wp helemaal uit blijft.

Zodra de cv uit gaat loopt de temp van het cv-water terug, soms naar richting de 30 graden. De wp houdt bovendien de aanvoer en retour temp op zo’n drie graden verschil. Onder die condities wordt er te weinig warmte afgegeven met de HT-radiatoren die ik heb, zoals dat bij vloerverwarming wel het geval is. De CoP van 4,2 haal ik dus niet. Misschien dat er wel eens dagen zullen zijn dat het wat gunstiger uitvalt, maar overall verwacht ik weinig winst (eerder verlies).

Daarmee is het systeem bij mij niet rendabel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 737929 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:51:
Afgelopen weken ben ik aan het experimenteren geweest met de combi50. Zoals gezegd heb ik een nieuw en goed geïsoleerd huis, maar met HT-radiatoren, dus minder geschikt voor lage temp. De woningcorporatie heeft gemeend dat het handig is om wp’s in hun huizen te (laten) installeren. Ik heb bij mij gekeken of dit inderdaad wel zo’n handige zet was.

Het rendement van de wp is om van 0,3kWh, die erin gaat, er vervolgens 1,4 kWh weer uit te halen (CoP van 4,2). Dit rendement is dan waarschijnlijk onder ideale omstandigheden. In mijn woning ligt dat anders, zo heb gemerkt.

Op het moment dat ik de wp aanzet en de cv een half graadje lager zet, dan blijft de wp doorlopend draaien. De kamer temp blijft vanaf dat moment ongeveer gelijk of loopt langzaam terug, afhankelijk hoe koud het buiten is. Dat betekent dat de wp 24h p.d. draait. Op zich niet verkeerd, aangezien de warme lucht dan ook continue terug gewonnen wordt. Dit betekent wel dat de wp 7,2 kWh per dag verbruikt. Omgerekend € 1,46 per dag aan stroom. Dat houdt dus in dat ik minimaal 2,5 m3 aan gas p.d. moet besparen om break-even te draaien. Helaas haal ik die besparing niet, laat staan dat het rendabel wordt. Gasverbruik loopt inderdaad terug, maar besparing blijft tussen 2 en 2,5 m3 hangen. Mijn nota komt per dag structureel hoger uit, vergeleken met als de wp helemaal uit blijft.

Zodra de cv uit gaat loopt de temp van het cv-water terug, soms naar richting de 30 graden. De wp houdt bovendien de aanvoer en retour temp op zo’n drie graden verschil. Onder die condities wordt er te weinig warmte afgegeven met de HT-radiatoren die ik heb, zoals dat bij vloerverwarming wel het geval is. De CoP van 4,2 haal ik dus niet. Misschien dat er wel eens dagen zullen zijn dat het wat gunstiger uitvalt, maar overall verwacht ik weinig winst (eerder verlies).

Daarmee is het systeem bij mij niet rendabel :-(
Die ht radiatoren zijn idd een doorn in het oog.
Helaas heb je een huurhuis.
Ik zou dit nog wel aankaarten bij je huurbaas denk ik.
pv levert anders ook nog een aardig rendement op je stroom verbruik.
en je radiatoren vervangen voor lt.
Voor warm water kan je het natuurlijk altijd nog gebruiken.
Je afzuiging doet dan minimaal 60m3. en met warm water maken 140m3.

Overigens bij mij heeft afgelopen dagen de cv niet gelopen en heeft de wp mijn huis op temperatuur gehouden.
wel 24/7 aan natuurlijk
En overdag door de pv totaal geen energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpikeHome schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:59:
[...]

Die ht radiatoren zijn idd een doorn in het oog.
Helaas heb je een huurhuis.
Ik zou dit nog wel aankaarten bij je huurbaas denk ik.
pv levert anders ook nog een aardig rendement op je stroom verbruik.
en je radiatoren vervangen voor lt.
Voor warm water kan je het natuurlijk altijd nog gebruiken.
Je afzuiging doet dan minimaal 60m3. en met warm water maken 140m3.

Overigens bij mij heeft afgelopen dagen de cv niet gelopen en heeft de wp mijn huis op temperatuur gehouden.
wel 24/7 aan natuurlijk
En overdag door de pv totaal geen energie verbruik.
Ik ga het zeker aankaarten bij de woningcorporatie. Maar om nou op eigen kosten radiatoren te vervangen en zonnepanelen te installeren.....is nogal ingrijpend, zeker in een huurhuis. Als ze mee willen financieren wordt het wellicht een ander verhaal, maar daarin heb ik weinig illusies.

Ik snap dat met zonnepanelen en vloerverwarming het verhaal totaal anders wordt, zoals bij jou Spikehome. Ideaal zou zijn als je eigen huis zou kopen en dan de hele boel in je hypotheek kon meenemen. Enerzijds is het dan aftrekbaar. Plus je bespaart flink op energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:34

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben aan het orienteren voor een warmtepomp voor onze hoekwoning uit 1980. Op de beganegrond zit vloerverwarming en de rest van het huis zitten gewone radiatoren, die niet heel veel aanstaan. De Remeha Calenta heb ik ingesteld op max 60 graden toevoertemperatuur.
De cv ketel hangt op zolder en er is geen plek naast de ketel; wel boven de ketel, maar dan moet het plafond opengebroken worden (is wel een reële optie). Daar zitten wel toe- en afvoerbuizen van de cv-ketel, maar ook (flexibele) buizen voor de passieve ventilatie.
De Cool Cube vind ik interessant, omdat deze in de zomer ook kan koelen en daarmee ook in de zomer profijt van hebben. Het liefst wil ik ook iets hebben met een klein boilervat (zoals de Nefit VentiLine, of nog anderen?), zodat we er warm water uit kunnen halen. In de keuken hebben we overigens een kookkraan met cold-fill.
Elektriciteitsrekening is rond de €0,- door zonnepanelen.

Requirements:
- In de winter gasverbruik t.b.v. verwarming verminderen;
- Aan te sluiten op bestaande passieve installatie (wordt daarmee actief voor betere ventilatie);
- Compact;
- Eventueel boilervat voor warm water (ondersteuning aan combiketel);
- Eventueel ook koeling in de zomer via de ventilatieroosters.

Belangrijke toevoeging: voor een externe unit is geen plek.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Heeft het nu echt n om HT radiatoren te vervangen door LT radiatoren en te gaan voor een warmtepomp? Onze HR-ketel is nu 11 jaar oud en zal niet meer zo lang mee gaan.

Ik heb het idee dat een warmtepomp met hele grote afstand het beste werkt met vloerverwarming, hoe verhouden LT radiatoren zich tot vloerverwarming?

Die LT radiatoren lijken me een beetje een hype. Misschien zie ik dat verkeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 16-03-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefzoef2
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb in dec mijn nieuwe woning betrokken welke voorzien is van de inventum wp. De verwachtingen waren hoog, maar de resultaten niet.

Na heeeeel veel vergeefse communicatie met Inventum eindelijk de uitspraak dat het systeem onvoldoende capaciteit heeft voor mijn woning. De WP draaid 24/7 maar cv water komt nooit boven de 26 graden uit.
Er zijn vele onzinnig verklaringen geweest maar zoals geschreven benoemen ze nu dat de 1,6Kw aan warmte vermogen blijkbaar onvoldoende is om met dit systeem rendement te halen.

Zwaar teleurgesteld dus.

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:01:
[...]
Ik ga het zeker aankaarten bij de woningcorporatie. Maar om nou op eigen kosten radiatoren te vervangen en zonnepanelen te installeren.....is nogal ingrijpend, zeker in een huurhuis. Als ze mee willen financieren wordt het wellicht een ander verhaal, maar daarin heb ik weinig illusies.

Ik snap dat met zonnepanelen en vloerverwarming het verhaal totaal anders wordt, zoals bij jou Spikehome. Ideaal zou zijn als je eigen huis zou kopen en dan de hele boel in je hypotheek kon meenemen. Enerzijds is het dan aftrekbaar. Plus je bespaart flink op energiekosten.
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:18:
Heeft het nu echt n om HT radiatoren te vervangen door LT radiatoren en te gaan voor een warmtepomp? Onze HR-ketel is nu 11 jaar oud en zal niet meer zo lang mee gaan.

Ik heb het idee dat een warmtepomp met hele grote afstand het beste werkt met vloerverwarming, hoe verhouden LT radiatoren zich tot vloerverwarming?

Die LT radiatoren lijken me een beetje een hype. Misschien zie ik dat verkeerd.
de vraag wat is een LT radiator.
dat is een radiator die met lage temperaturen een bepaalde hoeveelheid warmte afgeeft.
dus eigenlijk precies het zelfde als een HT radiator.
(in de praktijk hebben TL radiatoren vaak nog wat meer trucjes, ik versimpel even.)

in principe kun je ook gewoon HT radiatoren gebruiken met een LT temperatuur.
de radiatoren geven dan wel minderwarmte af om de ruimte te verwarmen, maar verwarmen doen ze. ;)

in een "gemiddeld huur huis" hangt voor 5-6kW aan radiatoren van het HT soort.
met een ecolution pomp je maar 1,5kW in het huis en zelfs 5-6kW aan HT radiatoren kunnen met gemak 1,5kW aan warmte af geven in een huis.
daar is geen LT of vloerverwarming voor nodig.
probleem is wel dat je dan vaak ook ruimtes verwarmt die niet geventileerd worden. (denk aan slaap kamer.)
dus uit de kring van de ecolution verlies je wel wat warmte, maar dat is niet erg.
als je het met gas doet verlies je het 100%, dan win je helemaal niks terug.

als je niet al te bang bent en een klein beetje kunt knutselen.
dan haal je gewoon bij warmte service een extra radiator en hang je die in de huiskamer met een termostaat kraan er bij en je hebt je HT omgebouwd naar een LT.
zoefzoef2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:11:
Ik heb in dec mijn nieuwe woning betrokken welke voorzien is van de inventum wp. De verwachtingen waren hoog, maar de resultaten niet.

Na heeeeel veel vergeefse communicatie met Inventum eindelijk de uitspraak dat het systeem onvoldoende capaciteit heeft voor mijn woning. De WP draaid 24/7 maar cv water komt nooit boven de 26 graden uit.
Er zijn vele onzinnig verklaringen geweest maar zoals geschreven benoemen ze nu dat de 1,6Kw aan warmte vermogen blijkbaar onvoldoende is om met dit systeem rendement te halen.

Zwaar teleurgesteld dus.

cool, hij draait 24/7, dat is de bedoeling.
water van 26 graden is ook cool. (alleen cool is hier niet het goede woord. >:) )
dus het werkt perfect, je huis word opgewarmd of beter gezegd je verliest minder warmte uit het huis.

maar ja, een ecolution is maar een warmtepomp van 1,5kW en dat is in 99% van de huizen niet voldoende.
veel huizen hebben minimaal 5-6kW nodig (dat is de laagste stand van een modulerende hr ketel, en die gaan tot een +/-25kW zelfs.) en soms wel meer.

dus het is niet vreemd dat een ecolution je huis niet kan verwarmen, daar is hij ook niet voor gemaakt.
hij is gemaakt om je huis te ventileren en daar de rest warmte uit te halen.
dus de warmte haal je uit het huis, en stop je die weer terug.
waar het grof weg neer komt op is:
de buiten temperatuur >11 graden, dan verwarm je je huis.
de buiten temperatuur >4 graden, dan verwarm je je huis een klein beetje, maar meestal niet genoeg.
de buiten temperatuur <4 graden, dan verwarm je je huis eigenlijk niet meer, maar koelt het systeem je huis zelfs af, maar wel een heel stuk minder als dat je het zonder zou doen.

wil je geen warmte verliezen dan moet je gewoon niet ventileren.
maar niet ventileren is slecht voor de gezondheid, tot zelfs in extremen : " je gaat er dood van"
probeer maar eens je hoofd in een plastic zak te steken en tape de randen af.
de dood is er zo.
(disclamer: ik raad het zwaar af om dit te proberen. >:) )

dus ik denk eerder dat er teveel word geëist van een inventum ecolution wat hij gewoon niet kan. 8)7
dus het probleem is niet de ecolution maar jouw verwachting van het apparaat. ;)
wat had je dan verwacht dat hij zou doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
zoefzoef2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:11:

Zwaar teleurgesteld dus.

Hoe ziet de rest van je configuratie eruit?

Heb hier vloerverwarming. De inventum en vloerverwarmingspomp staan continue (24x7) aan. De pomp van de vloerverwarming staat in de allerlaagste stand (1).

Hier komt aanvoer ook +/- 27c de inventum uit. Gaat uiteindelijk met 22,5c de vloer in en met 20,5c de vloer uit.

Een deltaT van 2 graden over de vloer lijkt heel marginaal, maar door de continue (7x24) warmteaanvoer is mijn CV de laatste 2 weken vrijwel niet aan geweest om bij te springen. De temperatuur in de huiskamer is continue 19,5 a 20 graden.

Uiteraard is dat wel afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning (vrijstaande woning van zomer 2015).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:15:
[...]

de buiten temperatuur >11 graden, dan verwarm je je huis.
de buiten temperatuur >4 graden, dan verwarm je je huis een klein beetje, maar meestal niet genoeg.
de buiten temperatuur <4 graden, dan verwarm je je huis eigenlijk niet meer, maar koelt het systeem je huis zelfs af, maar wel een heel stuk minder als dat je het zonder zou doen.

[...]
@Migjes: Kan je dit uitleggen? Ben benieuwd waarom het onder de 4 graden minder verwarmt? Heeft dat met kans op bevriezing van afvoer te maken? Waar heb je deze informatie vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Randy.W schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:41:
[...]

@Migjes: Kan je dit uitleggen? Ben benieuwd waarom het onder de 4 graden minder verwarmt? Heeft dat met kans op bevriezing van afvoer te maken? Waar heb je deze informatie vandaan?
het meeste weet ik van spikehome ;)
(het zijn ook zijn ruwe cijfers.)

1. lucht die zuig je af in huis.
en die word vervangen voor buiten lucht met ook die temperatuur.

2. de lucht die uit de ecolution gaat kan niet verder gekoeld worden als 4 graden.
geen defrost functie op dit soort warmte pompen.

dus is het buiten kouder als de 4 graden, dan vervang je die lucht dus voor iets wat kouder is als de ecolution naar buiten blaast.
verder blijft hij precies het zelfde verwarmen, maar op het totaal van het huis gezien koelt het huis wel iets af.
het is zo helaas, maar ventileren en de warmte er niet uit halen is natuurlijk nog meer verlies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 584976

Ik ben zeer geïnteresseerd in de warmtewinner , min of meer gelijk aan de Inventum Ecolution Solo.
warmte afzuigen en weggooien is heel vervelend.
Maar wil niet de hele dag mijn huis verwarmen voor een optimaal rendement van de Ecolution Solo/warmtewinner. deze zou pas bij 17 graden kunnen werken, en alleen instaat de tempratuur vast te houden, en beperkt de kamertempratuur op niveau brengen.
Tegen het advies van Inventum in denk ik dan ik doe nachtverlaging 15 gr, en op moment x de thermostaat op 20 gr, een uur daarna de warmtepomp bijschakelen. om b.v. 23 uur de thermostaat op 15 en drie uur daar na( als de kamertempratuur nog boven de 17 gr is de warmtepomp uit. dan alleen mechanische ventilatie.
Ik bespaar niet optimaal, maar bespaar wel door niet de hele dag mijn huis op 20/19 gr te stoken dat kost mi een hoop stroom of eventueel gas.
ik heb een mechanische ventilatie van 22 jaar oud dus nog wisselstroom, ik neem aan dat net als ik hem zou vervangen de warmtewinner een gelijkstroommotor heeft en daarmee stroom bespaar.
Het stroomverbruik van de warmtewinner( 1500 kw per jaar?) is mijn zorg kost 315 euro goed voor 500 m3 gas. en dan bespaar ik m.i. nauwelijks. :(

is er iemand met ervaring met de Inventum Ecolution , die mij kan vertellen of dit kan , of dat dit geen enkel serieus rendement genereerd?
O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-) O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 584976 op 18-03-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:15:

in principe kun je ook gewoon HT radiatoren gebruiken met een LT temperatuur.
de radiatoren geven dan wel minderwarmte af om de ruimte te verwarmen, maar verwarmen doen ze. ;)
Dat is mijn punt....HT-radiatoren geven minder warmte af en daarmee is rendement van wp ook lager (lijkt me).
in een "gemiddeld huur huis" hangt voor 5-6kW aan radiatoren van het HT soort.
met een ecolution pomp je maar 1,5kW in het huis en zelfs 5-6kW aan HT radiatoren kunnen met gemak 1,5kW aan warmte af geven in een huis.
daar is geen LT of vloerverwarming voor nodig.
Waarom zou je dan LT radiatoren nemen?
als je niet al te bang bent en een klein beetje kunt knutselen.
dan haal je gewoon bij warmte service een extra radiator en hang je die in de huiskamer met een termostaat kraan er bij en je hebt je HT omgebouwd naar een LT.
Dit begrijp ik niet in relatie tot bovenstaande. Eerst geef je aan dat HT-radiatoren in gemiddeld huurhuis voldoende capaciteit hebben. En hier zeg je dat met extra radiator de boel hebt omgeturnd tot een LT-systeem.
dus ik denk eerder dat er teveel word geëist van een inventum ecolution wat hij gewoon niet kan. 8)7
dus het probleem is niet de ecolution maar jouw verwachting van het apparaat. ;)
wat had je dan verwacht dat hij zou doen. :?
Mijn verwachting:....de wp moet mijn totale energie rekening (dus stroom + gas) naar beneden brengen. Als het dat niet doet dan heb ik weinig aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:11:
[...]

Dat is mijn punt....HT-radiatoren geven minder warmte af en daarmee is rendement van wp ook lager (lijkt me).
Waarom zou je dan LT radiatoren nemen?
HT radiatoren geven minder warmte af bij lagere temperaturen als een LT, klopt.
maar dit heeft niks met rendement van de warmtepomp te maken, helaas.
en als je een HT radiator pakt en je ver 3voudigt de W(kW) van de radiator dan heb je +/- een LT radiator.
dus LT of HT radiator is meer marketing of type aanduiding dan werkelijk een verschil ;)

toch heeft dit iets met rendement te maken, maar dat zit in een ander stuk.
rendement gaat over: hoe warm is het water wat na het door de radiatoren is geweest en weer terug komt bij de warmtepomp.
een warmtepomp zoals de ecolution kan niet veel warmer maken als 50 graden. (en een graad of 30-40 is waarschijnlijk beter).
dus in komend water wil je dus graag lager hebben als 40 graden. (beter is waarschijnlijk om de 30 te halen, meer marge is beter.)
maar een ecolution is maar 1,5kW, en de kans is erg groot dat je een minimale 5-6kW aan HT radiators hebt hangen. (dit is vrij wel het minimum voor een gas ketel)
en 5-6kW aan HT radiator is al snel een 1,5kW aan LT radiator. (is alleen erg lastig te schatten)

dus wil je weten of je warmte pomp een beetje de mogelijkheid heeft om rendement vol te draaien.
dan moet je de ingaande water temperatuur meten en de uitgaande temperatuur.
hoe lager de uitgaande temperatuur de beter het is. (warmtepomp wil graag een lage temperatuur)
en het verschil tussen de ingaande en uit gaande temperatuur is belangrijk. (dus kunnen de radiatoren de warmte afgeven)
maar met maar 1,5kW zal dit niet veel temperatuur verschil geven.
een gasketel draait vaak op 5-6kW en dan heb je het over een graat 10-15 verschil. ;)
met 1,5kW heb je dan een graad of 2-4 :?
(meet dit eens, ik weet het niet precies?
meten doe je nadat het systeem goed op temperatuur is gekomen, dus eerst een paar uur laten draaien.)
Dit begrijp ik niet in relatie tot bovenstaande. Eerst geef je aan dat HT-radiatoren in gemiddeld huurhuis voldoende capaciteit hebben. En hier zeg je dat met extra radiator de boel hebt omgeturnd tot een LT-systeem.
nop, ik heb een koop huis en ik heb er vloerverwarming in gelegd.
ik geef allen een voorbeeld hoe je het kunt oplossen, niet meer of minder. ;)
Mijn verwachting:....de wp moet mijn totale energie rekening (dus stroom + gas) naar beneden brengen. Als het dat niet doet dan heb ik weinig aan het systeem.
(ik maak me nooit populair als ik dit hier zeg, sorrie fanboy's)
of je nu met een warmte pomp of met een gas ketel verwarmt, in kosten maakt het nooit zo heel veel uit.

(even oppassen, zins 1 januari is de gas prijs aardig omhoog gegaan en de elektra prijs aardig omlaag.
dit is een flinke verschuiving, die ik nog niet goed kan over zien. ;)
maar ook een lage olie prijs die het gasprijsje laag houd, externe factoren met grote invloeden :? )
beide apparaten hebben kosten, de 1 in gas+ elektra, de ander alleen elektra - ventilatie (ja ik vind dat je zoizo moet ventileren voor de gezondheid dus dat moet je niet mee tellen)

probleem is dat warmtepompen vaak een heel ander stookgedrag vereisen als een gas ketel.
met gas knal je even de verwarming aan, en het is binnen enkele minuten gewoon warm in huis.
een gas ketel kan al snel 20kW leveren.
warmtepompen leveren minder kW, dus die moeten veel en lange uren maken.
en dan lijkt het als of ze heel veel energie slurpen, maar dat valt best mee.

wat je moet weten is hoe krachtig gas is.
1m3 gas is theoretisch 9,2kWh aan elektra.
in de praktijk is een gas ketel niet 100% rendement.
dus met verlies is:
1m3 gas 8kWh aan elektra.
ik gok even dat jij een 1000m3 aan gas gebruikt.
en zou je dat met een simpele elektra kachel doen heb je dus 8000kWh nodig >:)
dat is even schrikken he. ;)
gelukkig is een ecolution geen elektra kachel maar een warmte pomp.
dus zou die in theorie maar een 1818kWh nodig hebben om die zelfde warmte te kunnen leveren.
(hier moet je nog de water pomp vermogen bij optellen + de ventilator)

dus ik zou gewoon langer door experimenteren.
gas en elektra is helemaal niet duur, dus voordat je er een 100€ doorheen hebt gejast ben je wel zoveel uren verder met de ecoluton.
uitgaande van een 500W (dus inc pomp, inc ventilator)
kun je makkelijk met 100€ een 1200uur draaien of 50 dagen continue.

het zal niet lang meer duren of de buiten temperaturen worden warmer en dan zul je zien dat de ecolution het weer in zijn 1tje het gaat redden.
je hoeft niet bang te zijn om te experimenteren en dat mag best over een langere tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Dank voor je antwoorden allemaal @migjes

Bij mij heeft de cv nu een week niet meer gedraaid.
De wp en zon warmen overdags het huis op.
In de nacht omdat het vriest nog steeds koelt het huis een graad af die overdags weer terug komt.
Nog een paar graden buiten erbij en de wp warmt het huis teveel op en kan die uit zelfs regelmatig of alleen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:53:
[...]

het zal niet lang meer duren of de buiten temperaturen worden warmer en dan zul je zien dat de ecolution het weer in zijn 1tje het gaat redden.
je hoeft niet bang te zijn om te experimenteren en dat mag best over een langere tijd. ;)
Duidelijk!....dank voor je uitgebreide antwoord migjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:53:
[...]

(ik maak me nooit populair als ik dit hier zeg, sorrie fanboy's)
of je nu met een warmte pomp of met een gas ketel verwarmt, in kosten maakt het nooit zo heel veel uit.
Toch nog een vraag: als het qua kosten weinig uitmaakt, dan maakt het qua energie besparing ook weinig uit (lijkt me). Misschien heb je op dit forum hier al eerder op geantwoord, maar.......waarom zou je dan uberhaupt een wp aanschaffen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de huidige stand van zaken is m.i. dat een warmtepomp niet interessant is als het om besparingen gaat, wel kun je er voor kiezen vanwege het milieu
. stroom kun je uit wind ,zon, of waterkracht opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 737929 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:03:
[...]

Toch nog een vraag: als het qua kosten weinig uitmaakt, dan maakt het qua energie besparing ook weinig uit (lijkt me). Misschien heb je op dit forum hier al eerder op geantwoord, maar.......waarom zou je dan uberhaupt een wp aanschaffen? :?
het is hoe je wil rekenen.

zonder aanschafkosten van de warmtepomp:
kun je 1m3 gas vervangen voor 2-3kWh afhankelijk van wel systeem je wil.
(vooral warmwater voor de douche en bad kost extra kWh.
een ecolution doet wel 1m3 = 2kWh, maar tegen een kosten dat hij nooit heel je huis kan verwarmen het hele jaar door.)
1m3 gas = 55ct - 60ct (afhankelijk van je leverancier)
2-3kWh = 36ct - 54ct. (18ct per kWh is goed te doen sins 1 januari)
no, prob , goed te doen.

met aanschafkosten van warmtepomp.
ik gebruik maar een 500-600m3 per jaar, dat zou mij een 360€ kosten.
een ecolution kost +/-3500€.
al voed ik hem gratis ik krijg het er niet uit. :-(
of misschien net na pas 10 jaar.

maar goed de prijs per m3 en kWh worden niet bepaalt door het maken/oppompen van die dingen.
maar worden bepaald door de politiek.
dus kost prijs is een politiek gekronkel van belastingen.
stroom kost maar een 5ct, en toch betaal je 18ct, de rest is belasting. :-(
(+/- 5ct productie kosten + 10ct energie belasting + 1,5ct opslag duurzame energie + 21% BTW)
voor gas heb je ook zo een verhaal.

maar ja ik heb voor 5,66kWp aan zonnepanelen op dak liggen.
en de panelen zijn groten deels al terug verdiend. ;)
dit geeft mij meer als 4000kWh per jaar, en ik heb eigenlijk maar 3000kWh nodig.
voor de overige 1000kWh krijg ik maar 8ct per kWh. :-(
nu kan ik die 1000kWh wel in een elektra kachel stoppen, maar dan bespaar ik maar 125m3 aan gas.
stop ik dit in een warmtepomp, dan bespaar ik in eens 500m3 gas.
en dan heb ik in eens geen gas meer nodig en geen elektra.
het kost 1X veel geld, maar dat doet maar 1X pijn.
maar elke maand betalen doet elke maand pijn. ;)

de ecolution is voor mij maar een tussen warmtepomp.
daar mee kan ik warm water maken om mijn vloerverwarming op temperatuur te houden en de warmte iets te verdelen over het huis.
waarschijnlijk hang ik in de huis kamer straks nog wel een lucht/lucht warmtepomp (airco) op om het laatste restje te doen. ;)

er bestaat helaas niet zoiets als gratis en helemaal voor niks.
kosten gaan voor de baten, enzovoort.
maar stiekem toch is er meer mogelijk als mensen denken.
ik heb nu een investering uit staan van +/-5k€, maar bespaar al een 1k€ per jaar, dus stiekem gaat het wel. ;)

edit:
het scheelt ook veel dat ik 2 handige handjes heb.
kruip zelf wel even het dak op om wat panelen te leggen.
en wamtepomp op hangen is nu ook weer niet al te moeilijk.
als je ook nog installatie kosten moet betalen, dan is het bijna alleen maar te doen met nieuwbouw. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-03-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
sinds gisteravond een zwave switch met power meter tussen mijn combi50 gezet.
omdat ik ook erg benieuwd was naar het verbruik.
tot nu toe de volgende vermogens gemeten.
alleen ventilatie 3,8w
ventilatie met wp verwarming 290w
momenteel draait hij niet snachts omdat het huis al 21c is (warm zat voor ons) en houd hij het huis overdags om pv warm :)
als ik over meerdere dagen logging heb van mijn domitica zal ik deze posten.

edit:
vanmorgen met opstarten begon het verbruik met:
260w (30m) (8h40 start)
280w ((10m)
320w (15m)
365w (25m)
280w tot nu toe nog steeds

edit2:
tijdens warm water maken gaat het verbruik naar een 350w
Piekvermogen van 408w nu gemeten.

De wp maakt echter al weken mijn huis warm incl. warm water.

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 07-04-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Voor diegene die belangstelling hebben voor de Eneco Warmtewinner, ik heb zojuist via hun forum deze info ontvangen:

Hieronder de technische specificaties:

Max. opgenomen elektrisch vermogen watt 620
Gemiddeld opgenomen elektrisch vermogen watt 300
Geleverd thermisch vermogen kWh 1,4
COP (20 ºC - 45 ºC) 4,2
Max. aanvoertemperatuur ºC 60
Ventilatievolume warmtepompbedrijf m3/h 100 - 230
Ventilatievolume stand 1 m3/h 60 - 120
Ventilatievolume stand 2 m3/h 80 - 150
Ventilatievolume stand 3 m3/h 100 - 250
Geluidsniveau bandbreedte dBa < 41

Aansluitingen
Luchtinlaat cm 15
Luchtuitlaat cm 15

Afmetingen en gewicht
Hoogte cm 57
Breedte cm 50
Diepte cm 50
Gewicht kg 45

Bizar is echter dat ze in reactie op de vraag van een ander forumlid met betrekking tot het gebruik van andere thermostaten deze melding geven:

Wij bieden de WarmteWinner aan met een gratis Toon. De werking en het inzicht is het beste met Toon. De WarmteWinner doet het ook met andere thermostaten, wij bieden hem echter voorlopig niet aan zonder Toon,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet iemand hier wat Eneco bedoeld met: COP (20 ºC - 45 ºC) 4,2
is dat 20 gr aanvoer lucht tempratuur, 45 graden watertempratuur( voor de CV)????
aan 45 graden zal iemand zonder vloerverwarming niet al te veel hebben.
moet m.i. minimaal tussen 54-60 gr zijn, en dan daalt de COP naar?
of is 45 g ook de aanvoer lucht tempratuur?
lijkt me niet zo waarschijnlijk.
overigens is de COP van 4.2 gelijk aan de Inventum, die had ik al gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij bieden de WarmteWinner aan met een gratis Toon. De werking en het inzicht is het beste met Toon. De WarmteWinner doet het ook met andere thermostaten, wij bieden hem echter voorlopig niet aan zonder Toon,
Eneco doet meer vreemde dingen, ik kan niet deelnemen op dat forum, omdat ik nog geen klant ben.
heb me wel als geïnteresseerd aangemeld.

Daarnaast zouden ze aan koppelverkoop doen, alleen levering met verplicht onderhoudscontract.

Mijn waardering voor Eneco is de laatste maanden .sterk gedaald.

Bert Harry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 758063

Wel, of geen warmtepomp zoals de warmtewinner (via eneco)/inventum combi50, of solo/nefit ventiline?
Zelf heb ik sinds begin juli 2015 een nefit ventiline i.c.m. een nefit trendline 24kW en wil hierbij mijn ervaring delen.
De reden dat ik nu pas op dit forum schrijf, heeft o.a te maken met de grote belangstelling voor warmtepompen momenteel. De subsidies maken de aanschaf van een warmtepomp nu stukken aantrekkelijker. Plus het feit dat de salderingsregeling voor terugleveren met zonnepanelen vanaf 2020 afgebouwd word en de stijgende gasprijzen (Produktievermindering Nederlandse gaswinning/meer gasimport vanuit Rusland )!
Voor wie is het nu financieel rendabel om een warmtepomp zoals de ventiline aan te schaffen?
Eigenlijk vrij eenvoudig. Uw woning moet goed geisoleerd zijn. Voorzien zijn van mechanische ventilatie. En, om het financieel ook aantrekkelijk te maken, verwarmd worden met lage temperatuur.
Voor de aanschaf van de nefit ventiline werd mij destijds ook gevraagd om eerst een aantal gegevens op te sturen, zodat ze mij konden adviseren of de installatie wel rendabel zou zijn. Ik ben bang dat Eneco gewoon zoveel mogelijk warmtewinners wil verkopen en dus niet individueel zal beoordelen of het voor de klant ook financieel aantrekkelijk is...
Voor diegene die een warmtepomp willen aanschaffen, puur voor de vermindering van de CO2 uitstoot zeg ik, altijd doen! Zelfs als het systeem verre van optimaal draait zult u altijd een aanzienlijke CO2 reductie krijgen t.o.v. cv op gas.
Voor diegene die er ook financieel voordeel bij willen is het volgende cruciaal.
Het rendement, of COP, is GEEN vast gegeven! Om zoveel mogelijk rendement uit het systeem te halen moeten we met een zo laag mogelijke temperatuur gaan verwarmen. Hoe lager de temp. Van het cv water, hoe hoger het rendement. Het COP van 4.2 word behaald bij een aanvoer luchttemp. van 20 graden en een cv aanvoertemp. van ongeveer 45 graden. Gaan we verwarmen met een cv aanvoertemp. lager dan 45 graden, dan gaat het COP zelfs verder omhoog.
Hoe beter het huis geisoleerd is, hoe langer we in het seizoen met lage temp. kunnen verwarmen. Probeer uw cv water temp. zo laag mogelijk te krijgen door uw cv installatie ten eerste waterzijdig in te laten regelen. Dit kan statisch of dynamisch gedaan worden.
Dynamisch inregelen is eigenlijk het beste.
De meeste cv ketels in Nederland werken niet modulerend en worden met een aan/uit thermostaat aangestuurd. Cv waterremp. staat dan meestal vast ingesteld op ongeveer 80 graden. In dit systeem kunt u de warmtepomp alleen financieel aantrekkelijk maken wanneer het huis goed is geisoleerd en de cv installatie waterzijdig laat inregelen en de cv aanvoertemp. maximaliseerd op een temp. Lager dan 55 graden.
Heeft u een nieuwer type cv installatie met een moduleerende ketel, dan nog is aan te raden om het systeem waterzijdig in te laten regelen. Laat dan de cv regelen met een modulerende thermostaat en gebruik een tweede aan/uit thermostaat voor de warmtepomp (zelflerende functie van modulerende thermostaat uit schakelen en temp. minimaal 0.5 graden lager instellen dan thermostaat voor warmtepomp. Programma warmtepomp minimaal half vroeger laten beginnen dan cv thermostaat. Nachtverlaging cv mogelijk, maar warmtepomp niet lager dan 20 zetten en programma minimaal 1 uur vroeger dan cv laten beginnen.)
Het belangrijkste hebben we nu gehad, lage cv temp. Heeft u vloer- of wandverwarming, gebruik dan een pompschakelaar. Een van de betere is een pompschakelaar van tercal 11E (Zie google waarom deze pompschakelaar).
Laat de pomp inschakelen op een lage temp. Staat bij mij op 32 graden inschakel en 30 graden uitschakel temp. Sensor met warmtepasta monteren en (best alle cv leidingen ) isoleren voor beste werking.
Heeft u geen vloerverwarming en is dit geen reele mogelijkheid, dan zou u met ltv radiatoren een zeer goed rendement behalen en terug kunnen verdienen.
Als laatste de afweging met of zonder tapwater verwarming door warmtepomp.
Heeft u al zonnecollectoren voor tapwaterverwarming, dan is een warmtewinner van eneco financieel het meest aantrekkelijk. Heeft u nog geen zonnecollector dan zou een inventum combi50 of een nefit ventiline aantrekkelijker kunnen zijn. De terugverdientijd zou dan ongeveer 10 jaar zijn ipv ongeveer 5 jaar tov een warmtewinner. Mocht u tapwater willen verwarmen met een warmtepomp dan heb ik de volgende tip. Stel de watertemp. voor de voorraadketel in de warmtepomp niet hoger in dan 35 graden. Dit om twee redenen. Ten eerste omdat de cv altijd moet naverwarmen. Heb bij mijn Nefit ketel van 24kW berekend dat wanneer ik ga douchen met spaarkop (8 liter/minuut), ik 3.7 liter/minuut warm water verbruik. Om 3.5ltr/min te verwarmen naar 60 graden heb ik bij minimum cv vermogen een temp. Verschil nodig van 30 graden. Met de standaard temp. Setting van 55 graden staat de ketel continue te pendelen tijdens warm water verbruik. Tijdens douche draait de cv maar 2 a 3 seconden en stopt dan weer 2 a 3 seconde. Dit pendelen is niet bevordelijk voor het verbruik en ook niet voor de levensduur van de cv ketel! Om het systeem mooi te kunnen laten draaien kunt u bij nefit een solar temperatuurmeter kopen en deze zo dicht mogelijk bij warmwater uitgang warmtepomp boiler om leiding klemmen (met warmtepasta ertussen en leiding isoleren) en aansluiten op cv ketel. BELANGRIJK: cv ketel moet dus wel geschikt zijn voor naverwarming van tapwater, anders zal de ketel altijd pendelen bij warmwater gebruik.
Alleen met sensor en watertemp. ingesteld op maximaal 35 graden pendelt de ketel niet! Tweede reden om watertemp. niet hoger dan 35 graden in te stellen is rendement. Wannneer de warmtepomp water moet verwarmen naar 55 graden dan daalt de COP naar ongeveer 3 en kost het verwarmen met warmtepomp even veel als verwarmen met gas (Extra gasverbruik door pendelen niet meegerekend). Bij 35 graden heeft de warmtepomp een COP van ongeveer 5 en de ketel draait continue op minimum vermogen, dus ook met hoogste rendement en is opgeteld het voordeligst.
Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden is het volgende.
Wanneer de warmtepomp cv of tapwater moet verwarmen, dan zal de ventilatie automatisch in een hogere stand gaan draaien. Ongeveer 200 m3/uur. Deze capaciteit heeft men ook al snel nodig met twee personen of meer in huis.....
Hierdoor produceerd de ventilatie dus wel wat meer geluid, vergelijkbaar met stand 2of zelfs nog iets meer. De ventilatiecapaciteit bij warmtevraag is berekend en hoort bij inbedrijfstellen van de warmtepomp gemeten te worden. (Er wordt een fan voor de luchtinlaat tijdelijk gemonteerd en slang van mechanische ventilatie aangesloten. Luchtverplaatsing word gemeten en de warmtepomp word voor warmteproductie op een vast toerental ingeregeld). Wanneer men nadien de ventielatiecapaciteit zelf via het servicemenu gaat aanpassen, heeft dus grote kans dat er te weinig warmte beschikbaar is voor de warmtewisselaar en dus zal bevriezen. Na 45 minuten zal de warmtepomp weer opstarten totdat de uitgeblazen lucht temp. weer onder de 4 graden komt en de warmtewisselaar weer zal bevriezen. Optimale uitblaastemp is 6 a 7 graden.
Wat kunt u aan besparing verwachten? Om een indruk te kunnen geven zal ik mijn eigen situatie beschrijven.
Tussenwoning inhoud 480m3 gebouwd in 2004. Tijdelijk label A. Vloerverwarming begane grond 75m2. Pompschakelaar vloerverwarming, start 32 graden, stop 30 graden. Bovenverdieping niet verwarmd behalve badkamer 22 graden continue. Slaapkamers niet onder 16 graden bij 7 graden vorst.
Nefit ventiline icm nefit trendline 24kW. Cv waterzijdig ingeregeld en max. Aanvoertemp. 40graden. Zelflerende thermostaat aan/uit draadloos op ventiline en nefit easy op cv (zelflerende functie uit en aanwarmvervroeging uit, 0.5 graden hoger ingesteld als thermostaat voor ventiline, geeft dus 0.5graden meer aan.)
Gasverbruik van 1200-1000m3 jaar naar 250m3 jaar en elektrisch meerverbruik van warmtepomp ongeveer 1200kWh per jaar.
Momenteel komt het uit op 250 tot 300 euro besparing per jaar. Hierbovenop komt nog een kleine 50 euro besparing omdat je met een gasverbruik <500m3 jaar minder capaciteitstarief betaald. Zeker nu er subsidie wordt gegeven op warmtepompen, is een nefit ventiline terug te verdienen in ongeveer 10 jaar. Stijgende gasprijzen en dalende elektriciteitsprijzen nog niet meegerekend.
Heeft u nu zonnepanelen, dan word het na 2020 ook steeds voordeliger om eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken. Terugleveren zal na 2020 zeer waarschijnlijk steeds minder opleveren. (Zie bijv. Belgie, Duitsland, Spanje, enz.)
Mocht het in de toekomst financieel gunstiger zijn om helemaal geen gas meer te verbruiken, dan kunt u tzt er altijd voor kiezen om de cv ketel te vervangen door een ander systeem. De ventiline, of warmtewinner kan met ieder ander systeem gecombineerd worden. En ventileren moet toch gebeuren, dus vind ik het zonde om deze warme ventilatielucht niet te gebruiken voor een kleine warmtepomp. Hierdoor levert het systeem onafhankelijk van de buitentemperatuur continue een hoog rendement en is het systeem eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker dan een warmtepompunit dat 365 dagen per jaar buiten staat.
Nog een bijkomend voordeel is dat deze kleine warmtepompen de goedkoopste oplossing is (wanneer goed geisoleerd) om uw woning twee labelsprongen hoger te krijgen. Dit is dus ook een waardevermeerdering van de woning.
Heb geprobeerd om er een kort en duidelijk verhaal van te maken, maar is ondanks het weglaten van alle berekeningen toch nog veel langer geworden dan de bedoeling was.... Hoop dat degene die kiezen voor een warmtewinner of vergelijkbaar systeem hier geen spijt van krijgen. Dit zou alleen maar negative reclame zijn voor een systeem wat in principe goed en economisch aantrekkelijk is. Installatie van een warmtewinner/ventiline/combi50/solo heeft dus een aantal voorwaarden om het ook financieel aantrekkelijk te maken. En hoe beter het systeem werkt, hoe meer u er mee bespaard en hoe meer CO2 uitstoot word bespaard!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 758063 op 10-04-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 758063 schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:39:
Wel, of geen warmtepomp zoals de warmtewinner (via eneco)/inventum combi50, of solo/nefit ventiline?
Zelf heb ik sinds begin juli 2015 een nefit ventiline i.c.m. een nefit trendline 24kW en wil hierbij mijn ervaring delen.
De reden dat ik nu pas op dit forum schrijf, heeft o.a te maken met de grote belangstelling voor warmtepompen momenteel. De subsidies maken de aanschaf van een warmtepomp nu stukken aantrekkelijker. Plus het feit dat de salderingsregeling voor terugleveren met zonnepanelen vanaf 2020 afgebouwd word en de stijgende gasprijzen (Produktievermindering Nederlandse gaswinning/meer gasimport vanuit Rusland )! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . etc.
Goed verhaal hoor.
En ben er wel mee eens.
Al heb ik zelf de afzuiging lager staan qua snelheid meestal zo rond de 150m3 en momenteel terug naar 130m3 omdat het warmer word en niet meer invriest met de stand.
momenteel lucht in een 20c lucht uit een 3 a 4c
ook gaat de wp momenteel in de nacht uit het is dan 21c in de woonkamer en smorgens gaat de wp weer aan.
Ook ik gebruik die tercal 11e perfect ding gewoon.
En een gebruik van 250m3 vind ik ook zeer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 758063

Als toelichtig op mijn opmerking om de ventilatiecapaciteit bij warmtebedrijf niet te wijzigen na inregelen:
Eerlijk gezegt staat de ventilatiecapaciteit voor warmtebedrijf bij mij ook niet precies op 200m3/uur. Staat ingeregeld op 170m3/uur. De ingestelde ventilatiecapaciteit is eigenlijk een theoretische capaciteit en zal dus altijd afwijken van de werkelijke capaciteit afhankelijk van de leidingweerstand en de mate van kierdichtheid van de woning (onderdruk). Tijdens het inregelen zal de werkelijke capaciteit gemeten/berekend worden en hierop word dan de theoretische afzuigcapaciteit (toerental ventilator) ingesteld. Hoe lager de leidingweerstand, hoe lager het toerental van de ventilator ingesteld kan worden om toch nog steeds op hetzelfde werkelijk afgezogen volume uit te komen. (Optimale afzuigcapaciteit is een vast gegeven en berekend op de warmtehoeveelheid van de lucht. Er word door de warmtepomp een vaste hoeveelheid warmte aan de lucht onttrokken. Deze hoeveelheid moet gelijk zijn aan de toegevoerde warmtehoeveelheid en is dus een berekende waarde afhankelijk van de volumeverplaatsing m3/minuut bij een vaste temperatuur ~ 20graden aanzuig bijv. )Dit zal in iedere woning weer anders zijn, dus zal de theoretische afzuigcapaciteit (de ingestelde waarde) bij iedereen verschillend zijn. Wanneer de aanzuig luchttemperatuur om hoog gaat dan is het natuurlijk altijd mogelijk om de ventilatiecapaciteit bij warmtebedrijf tijdelijk iets te verlagen. Helaas heb ik daar dan niet de benodigde meetapperatuur voor en zal dan puur op de uitblaastemp. moeten afregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 758063 op 11-04-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:21
Heeft iemand met een wp-boiler er weleens aan gedacht (en het misschien al uitgevoerd...) om de koude uitblaaslucht te (her)gebruiken om bijv een enorm opgewarmde zomerzolder te koelen?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
zeegerd schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:41:
Heeft iemand met een wp-boiler er weleens aan gedacht (en het misschien al uitgevoerd...) om de koude uitblaaslucht te (her)gebruiken om bijv een enorm opgewarmde zomerzolder te koelen?
Ik heb vorig jaar zomer de buis naar buiten los gekoppeld en gewoon op zolder laten blazen.
Maar dit was meer om het te testen.
Nadeel is dat je de verwarming aan hebt (of warm water maken bij de combi50) en vervolgens je huis laat afkoelen.
Dus het heeft heen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:21
SpikeHome schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:44:
[...]

Ik heb vorig jaar zomer de buis naar buiten los gekoppeld en gewoon op zolder laten blazen.
Maar dit was meer om het te testen.
Nadeel is dat je de verwarming aan hebt (of warm water maken bij de combi50) en vervolgens je huis laat afkoelen.
Dus het heeft heen nut.
Nut is op die manier niet geweldig inderdaad ;) maar in m'n hoofd ging ik ervan uit dat de WPB alleen tapwater maakt. Had ik erbij moeten zetten, zeker in dit topic.

In dat geval: er moet sowieso geventileerd worden en 'altijd' sww gemaakt worden. Maar de koelte kan dan op een vaak nog warmere zolder vast van pas komen.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben in afwachting van een wpboiler (als de prijs ok is) en dan zou ik in de zomer zeker overwegen om de koele lucht in de kamer te houden.
Met de zon op het dak en ramen warmt die kamer toch wel op.
In de winter is het andersom, dan wil ik liever geen ijskoude kamer al vraag ik er wel om omdat het apparaat lucht (van buiten) aanzuigt ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt Olaf.

Mijn vermoedens worden door jou bevestigt. de combi met lage watertempratuur verwarming( vloer en paneel b.v.) is eigenlijk nodig wil er per saldo wat verdiend worden. ik heb geen vloerverwarming de cv watertempratuur staat nu op 58, kan wellicht nog iets naar beneden ( 55-53?) maar zeker niet naar 45.
dus zal bij mij de cop rond de drie liggen. bovendien zuig je 20 graden lucht uit de woonkamer, maar wc en badkamer zijn 16-17,5 graden.( heb ik opgemeten) gemixt komt er bij de warmtewinner of... dus lucht van minder dan 20 graden. wat ook de COP doet dalen.
ik kan natuurlijk de badkamer en wc gaan verwarmen, maar dat kost ook energie, evenals de tempratuur niet te veel laten dalen in de verwarmde vertrekken..

Daarom denk ik eerder aan een pellet kachel= milieu neutraal, ook 500 euro subsidie. en levert ook nog een gezellig vuurtje in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
zeegerd schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:58:
[...]
Nut is op die manier niet geweldig inderdaad ;) maar in m'n hoofd ging ik ervan uit dat de WPB alleen tapwater maakt. Had ik erbij moeten zetten, zeker in dit topic.

In dat geval: er moet sowieso geventileerd worden en 'altijd' sww gemaakt worden. Maar de koelte kan dan op een vaak nog warmere zolder vast van pas komen.
Dan zal je idd alleen bij het maken van warm water koele lucht krijgen op zolder de overige tijd de lucht die hij uit je ventilatie systeem haalt op zolder uit blazen.
Speedy-Andre schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:14:
Ik ben in afwachting van een wpboiler (als de prijs ok is) en dan zou ik in de zomer zeker overwegen om de koele lucht in de kamer te houden.
Met de zon op het dak en ramen warmt die kamer toch wel op.
In de winter is het andersom, dan wil ik liever geen ijskoude kamer al vraag ik er wel om omdat het apparaat lucht (van buiten) aanzuigt ...
idd in mijn geval door alle ventilatie roosters die ik in huis heb.
oftewel gewoon de ventilatie die je moet hebben met veel woningen.
Veel zit al een mechanische afzuiging zonder wtw nieuwere woningen met wtw.

Overigens zie ik dat bij mij de combi50 met alleen de afzuiging aan nog geen 5w gebruikt.
Ik vind dat erg meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:52:
Overigens zie ik dat bij mij de combi50 met alleen de afzuiging aan nog geen 5w gebruikt.
Ik vind dat erg meevallen.
dat heb ik nog niet kunnen meten ;)

maar, hij draait nu bij mijn ouders. ;)

installateur was niet al te snugger.
het hele activerings-verhaal snapte hij niks van.
dus dat activeren en in bedrijf stellen, heb ik maar zelf gedaan. (tering wat een k!@#$% menu, maar geen probleem voor mij, geld eigenlijk voor iedere tweaker, anders is hij geen tweaker.)

heb nu wel een f-52 melding, ergens is er een sensor fout.
de sensor voor uitgaande lucht geeft ook "hh" aan.
dus daar zal het zitten. ;)
(maar dat mag de installateur oplossen, niet mijn probleem.
al hoewel de helpdesk van inventum erg lief was en mij al de oplossing vertelde. ;)
dus als het hem niet lukt doe ik het wel even.)

mijn moeder vond de hoeveelheid lucht die werd of gezogen indrukwekkend met erg weinig geluid.
nu moeten ze het verhaal nog een beetje gaan ontdekken en maar wat gaan proberen.
zal er vast nog wel een aantal keer langs moeten. (maar ja het zijn je ouders dus dat doe je toch.)

thanks voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:10:
[...]
dat heb ik nog niet kunnen meten ;)

maar, hij draait nu bij mijn ouders. ;)

installateur was niet al te snugger.
het hele activerings-verhaal snapte hij niks van.
dus dat activeren en in bedrijf stellen, heb ik maar zelf gedaan. (tering wat een k!@#$% menu, maar geen probleem voor mij, geld eigenlijk voor iedere tweaker, anders is hij geen tweaker.)
vind het menu wel mee vallen maar ik scroll er al een paar jaar doorheen :P
Het enige wat je moet doen is het wp gedeelte activeren duh :+
Dat ik het nu kan meten is omdat ik domoticz in huis heb gehaald en daar een schakelaar met energie meting tussen gezet heb.
Nu kan ik met domoticz ook de lucht afzuiging stand 2 en 3 bedienen met domoticz.
migjes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:10:
heb nu wel een f-52 melding, ergens is er een sensor fout.
de sensor voor uitgaande lucht geeft ook "hh" aan.
dus daar zal het zitten. ;)
(maar dat mag de installateur oplossen, niet mijn probleem.
al hoewel de helpdesk van inventum erg lief was en mij al de oplossing vertelde. ;)
dus als het hem niet lukt doe ik het wel even.)

mijn moeder vond de hoeveelheid lucht die werd of gezogen indrukwekkend met erg weinig geluid.
nu moeten ze het verhaal nog een beetje gaan ontdekken en maar wat gaan proberen.
zal er vast nog wel een aantal keer langs moeten. (maar ja het zijn je ouders dus dat doe je toch.)

thanks voor de hulp.
Die sensor fout zegt me niks,
En mij ervaring is ook dat ze bij inventum wel behulpzaam zijn.
over het verbruik nog even.
Met alleen afzuiging dus een 5w (60m3)
zodra de wp aan de gang gaat begint verbruik vaak met een 270w dat kan oplopen tot een 290 a 300w en dat ligt volgens mij aan de pomp snelheid.
Bij warm water maken schiet het verbruik omhoog naar een 350 tot 390w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728204

Lees nu al een poosje mee

En heb een paar vragen over de ecolution
Er staat dat de ecolution 1,4 kw aan warmte per uur af kan geven wat neer komt op 33,6 kw per dag hoeveel gas bespaar je dan met die 33,6 kw?
Als ik zo 1 en ander lees staat 8 kw gelijk aan 1 kuub gas wat dan inhoud dat je met een ecolution max 4,2 kuub gas per dag kunt vervangen of zie ik het verkeerd?
Zit te twijfelen tussen een ecolution of elga /ecodan

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 728204 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:51:
Lees nu al een poosje mee

En heb een paar vragen over de ecolution
Er staat dat de ecolution 1,4 kw aan warmte per uur af kan geven wat neer komt op 33,6 kw per dag hoeveel gas bespaar je dan met die 33,6 kw?
Als ik zo 1 en ander lees staat 8 kw gelijk aan 1 kuub gas wat dan inhoud dat je met een ecolution max 4,2 kuub gas per dag kunt vervangen of zie ik het verkeerd?
Zit te twijfelen tussen een ecolution of elga /ecodan

Mvg Marcel
De combi50 maakt ook nog warm water aan dus dan verwarmt hij niet.
Hoeveel hij precies bespaart is natuurlijk altijd lastig.
Maar als ik naar mijn persoonlijke ervaring kijk ben ik van 750 a 800m3 naar een 150 a 165m3 gegaan.
En dat terwijl mijn huis warmer is continue dan daarvoor.
Een elga/ecodan kan geen warm water meer.
Maar wel meer van je cv overnemen want ze hebben meer capaciteit.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik geen buiten-unit wilde en dat mijn afzuiging altijd de warme lucht naar buiten blies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
SpikeHome schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:06:
[...]

De combi50 maakt ook nog warm water aan dus dan verwarmt hij niet.
Hoeveel hij precies bespaart is natuurlijk altijd lastig.
Maar als ik naar mijn persoonlijke ervaring kijk ben ik van 750 a 800m3 naar een 150 a 165m3 gegaan.
En dat terwijl mijn huis warmer is continue dan daarvoor.
Een elga/ecodan kan geen warm water meer.
Maar wel meer van je cv overnemen want ze hebben meer capaciteit.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik geen buiten-unit wilde en dat mijn afzuiging altijd de warme lucht naar buiten blies.
Dat is ook precies de reden dat ik aan dit apparaat denk. Ik wacht voor zekerheid op Eneco maar warm water spreekt me meer aan. Kan deze de cv makkelijk op 55 graden krijgen of is dat alleen theorie?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 05:30:
[...]

Dat is ook precies de reden dat ik aan dit apparaat denk. Ik wacht voor zekerheid op Eneco maar warm water spreekt me meer aan. Kan deze de cv makkelijk op 55 graden krijgen of is dat alleen theorie?
Als ik warm water maak gaat deze standaard naar 50c.
En de wp zorgt er zelf voor dat deze 1x per week naar 60c gaat ivm legionella.
Echter je COP is natuurlijk veel lager.
Voor je ww is dit echter niet zoveel, maar als je ook voor je c.v. zo hoog water temp wilt hebben.
Dit geld overigens voor alle warmte pompen.
Beste werkt een wp dus met vloerverwarming of lt radiatoren.
Bij mij komt het cv water nooit boven de 40c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
SpikeHome schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:43:
[...]

Als ik warm water maak gaat deze standaard naar 50c.
En de wp zorgt er zelf voor dat deze 1x per week naar 60c gaat ivm legionella.
Echter je COP is natuurlijk veel lager.
Voor je ww is dit echter niet zoveel, maar als je ook voor je c.v. zo hoog water temp wilt hebben.
Dit geld overigens voor alle warmte pompen.
Beste werkt een wp dus met vloerverwarming of lt radiatoren.
Bij mij komt het cv water nooit boven de 40c.
Oké dat is mooi, ik weet dat cop lager word maar als hij maar de capaciteit heeft om het eventueel te halen. Er zijn er ook waarvan de max maar 45 is.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58
ik heb Inventum om meer informatie gevraagd over de All-electric oplossing, belangrijkste rekenwaarde:

"De primaire warmtevraag op de deelpost verwarmen moet daarmee gedaald zijn tot onder de 15000 MJ, is dat zo dan kan de Ecolution toegepast worden als All Electric oplossing"

ik zit op ca. 16500MJ dus ik ga eens kijken of dit realiseerbaar is

diskeltische lurker

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste