Wel, of geen warmtepomp zoals de warmtewinner (via eneco)/inventum combi50, of solo/nefit ventiline?
Zelf heb ik sinds begin juli 2015 een nefit ventiline i.c.m. een nefit trendline 24kW en wil hierbij mijn ervaring delen.
De reden dat ik nu pas op dit forum schrijf, heeft o.a te maken met de grote belangstelling voor warmtepompen momenteel. De subsidies maken de aanschaf van een warmtepomp nu stukken aantrekkelijker. Plus het feit dat de salderingsregeling voor terugleveren met zonnepanelen vanaf 2020 afgebouwd word en de stijgende gasprijzen (Produktievermindering Nederlandse gaswinning/meer gasimport vanuit Rusland )!
Voor wie is het nu financieel rendabel om een warmtepomp zoals de ventiline aan te schaffen?
Eigenlijk vrij eenvoudig. Uw woning moet goed geisoleerd zijn. Voorzien zijn van mechanische ventilatie. En, om het financieel ook aantrekkelijk te maken, verwarmd worden met lage temperatuur.
Voor de aanschaf van de nefit ventiline werd mij destijds ook gevraagd om eerst een aantal gegevens op te sturen, zodat ze mij konden adviseren of de installatie wel rendabel zou zijn. Ik ben bang dat Eneco gewoon zoveel mogelijk warmtewinners wil verkopen en dus niet individueel zal beoordelen of het voor de klant ook financieel aantrekkelijk is...
Voor diegene die een warmtepomp willen aanschaffen, puur voor de vermindering van de CO2 uitstoot zeg ik, altijd doen! Zelfs als het systeem verre van optimaal draait zult u altijd een aanzienlijke CO2 reductie krijgen t.o.v. cv op gas.
Voor diegene die er ook financieel voordeel bij willen is het volgende cruciaal.
Het rendement, of COP, is GEEN vast gegeven! Om zoveel mogelijk rendement uit het systeem te halen moeten we met een zo laag mogelijke temperatuur gaan verwarmen. Hoe lager de temp. Van het cv water, hoe hoger het rendement. Het COP van 4.2 word behaald bij een aanvoer luchttemp. van 20 graden en een cv aanvoertemp. van ongeveer 45 graden. Gaan we verwarmen met een cv aanvoertemp. lager dan 45 graden, dan gaat het COP zelfs verder omhoog.
Hoe beter het huis geisoleerd is, hoe langer we in het seizoen met lage temp. kunnen verwarmen. Probeer uw cv water temp. zo laag mogelijk te krijgen door uw cv installatie ten eerste waterzijdig in te laten regelen. Dit kan statisch of dynamisch gedaan worden.
Dynamisch inregelen is eigenlijk het beste.
De meeste cv ketels in Nederland werken niet modulerend en worden met een aan/uit thermostaat aangestuurd. Cv waterremp. staat dan meestal vast ingesteld op ongeveer 80 graden. In dit systeem kunt u de warmtepomp alleen financieel aantrekkelijk maken wanneer het huis goed is geisoleerd en de cv installatie waterzijdig laat inregelen en de cv aanvoertemp. maximaliseerd op een temp. Lager dan 55 graden.
Heeft u een nieuwer type cv installatie met een moduleerende ketel, dan nog is aan te raden om het systeem waterzijdig in te laten regelen. Laat dan de cv regelen met een modulerende thermostaat en gebruik een tweede aan/uit thermostaat voor de warmtepomp (zelflerende functie van modulerende thermostaat uit schakelen en temp. minimaal 0.5 graden lager instellen dan thermostaat voor warmtepomp. Programma warmtepomp minimaal half vroeger laten beginnen dan cv thermostaat. Nachtverlaging cv mogelijk, maar warmtepomp niet lager dan 20 zetten en programma minimaal 1 uur vroeger dan cv laten beginnen.)
Het belangrijkste hebben we nu gehad, lage cv temp. Heeft u vloer- of wandverwarming, gebruik dan een pompschakelaar. Een van de betere is een pompschakelaar van tercal 11E (Zie google waarom deze pompschakelaar).
Laat de pomp inschakelen op een lage temp. Staat bij mij op 32 graden inschakel en 30 graden uitschakel temp. Sensor met warmtepasta monteren en (best alle cv leidingen ) isoleren voor beste werking.
Heeft u geen vloerverwarming en is dit geen reele mogelijkheid, dan zou u met ltv radiatoren een zeer goed rendement behalen en terug kunnen verdienen.
Als laatste de afweging met of zonder tapwater verwarming door warmtepomp.
Heeft u al zonnecollectoren voor tapwaterverwarming, dan is een warmtewinner van eneco financieel het meest aantrekkelijk. Heeft u nog geen zonnecollector dan zou een inventum combi50 of een nefit ventiline aantrekkelijker kunnen zijn. De terugverdientijd zou dan ongeveer 10 jaar zijn ipv ongeveer 5 jaar tov een warmtewinner. Mocht u tapwater willen verwarmen met een warmtepomp dan heb ik de volgende tip. Stel de watertemp. voor de voorraadketel in de warmtepomp niet hoger in dan 35 graden. Dit om twee redenen. Ten eerste omdat de cv altijd moet naverwarmen. Heb bij mijn Nefit ketel van 24kW berekend dat wanneer ik ga douchen met spaarkop (8 liter/minuut), ik 3.7 liter/minuut warm water verbruik. Om 3.5ltr/min te verwarmen naar 60 graden heb ik bij minimum cv vermogen een temp. Verschil nodig van 30 graden. Met de standaard temp. Setting van 55 graden staat de ketel continue te pendelen tijdens warm water verbruik. Tijdens douche draait de cv maar 2 a 3 seconden en stopt dan weer 2 a 3 seconde. Dit pendelen is niet bevordelijk voor het verbruik en ook niet voor de levensduur van de cv ketel! Om het systeem mooi te kunnen laten draaien kunt u bij nefit een solar temperatuurmeter kopen en deze zo dicht mogelijk bij warmwater uitgang warmtepomp boiler om leiding klemmen (met warmtepasta ertussen en leiding isoleren) en aansluiten op cv ketel. BELANGRIJK: cv ketel moet dus wel geschikt zijn voor naverwarming van tapwater, anders zal de ketel altijd pendelen bij warmwater gebruik.
Alleen met sensor en watertemp. ingesteld op maximaal 35 graden pendelt de ketel niet! Tweede reden om watertemp. niet hoger dan 35 graden in te stellen is rendement. Wannneer de warmtepomp water moet verwarmen naar 55 graden dan daalt de COP naar ongeveer 3 en kost het verwarmen met warmtepomp even veel als verwarmen met gas (Extra gasverbruik door pendelen niet meegerekend). Bij 35 graden heeft de warmtepomp een COP van ongeveer 5 en de ketel draait continue op minimum vermogen, dus ook met hoogste rendement en is opgeteld het voordeligst.
Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden is het volgende.
Wanneer de warmtepomp cv of tapwater moet verwarmen, dan zal de ventilatie automatisch in een hogere stand gaan draaien. Ongeveer 200 m3/uur. Deze capaciteit heeft men ook al snel nodig met twee personen of meer in huis.....
Hierdoor produceerd de ventilatie dus wel wat meer geluid, vergelijkbaar met stand 2of zelfs nog iets meer. De ventilatiecapaciteit bij warmtevraag is berekend en hoort bij inbedrijfstellen van de warmtepomp gemeten te worden. (Er wordt een fan voor de luchtinlaat tijdelijk gemonteerd en slang van mechanische ventilatie aangesloten. Luchtverplaatsing word gemeten en de warmtepomp word voor warmteproductie op een vast toerental ingeregeld). Wanneer men nadien de ventielatiecapaciteit zelf via het servicemenu gaat aanpassen, heeft dus grote kans dat er te weinig warmte beschikbaar is voor de warmtewisselaar en dus zal bevriezen. Na 45 minuten zal de warmtepomp weer opstarten totdat de uitgeblazen lucht temp. weer onder de 4 graden komt en de warmtewisselaar weer zal bevriezen. Optimale uitblaastemp is 6 a 7 graden.
Wat kunt u aan besparing verwachten? Om een indruk te kunnen geven zal ik mijn eigen situatie beschrijven.
Tussenwoning inhoud 480m3 gebouwd in 2004. Tijdelijk label A. Vloerverwarming begane grond 75m2. Pompschakelaar vloerverwarming, start 32 graden, stop 30 graden. Bovenverdieping niet verwarmd behalve badkamer 22 graden continue. Slaapkamers niet onder 16 graden bij 7 graden vorst.
Nefit ventiline icm nefit trendline 24kW. Cv waterzijdig ingeregeld en max. Aanvoertemp. 40graden. Zelflerende thermostaat aan/uit draadloos op ventiline en nefit easy op cv (zelflerende functie uit en aanwarmvervroeging uit, 0.5 graden hoger ingesteld als thermostaat voor ventiline, geeft dus 0.5graden meer aan.)
Gasverbruik van 1200-1000m3 jaar naar 250m3 jaar en elektrisch meerverbruik van warmtepomp ongeveer 1200kWh per jaar.
Momenteel komt het uit op 250 tot 300 euro besparing per jaar. Hierbovenop komt nog een kleine 50 euro besparing omdat je met een gasverbruik <500m3 jaar minder capaciteitstarief betaald. Zeker nu er subsidie wordt gegeven op warmtepompen, is een nefit ventiline terug te verdienen in ongeveer 10 jaar. Stijgende gasprijzen en dalende elektriciteitsprijzen nog niet meegerekend.
Heeft u nu zonnepanelen, dan word het na 2020 ook steeds voordeliger om eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken. Terugleveren zal na 2020 zeer waarschijnlijk steeds minder opleveren. (Zie bijv. Belgie, Duitsland, Spanje, enz.)
Mocht het in de toekomst financieel gunstiger zijn om helemaal geen gas meer te verbruiken, dan kunt u tzt er altijd voor kiezen om de cv ketel te vervangen door een ander systeem. De ventiline, of warmtewinner kan met ieder ander systeem gecombineerd worden. En ventileren moet toch gebeuren, dus vind ik het zonde om deze warme ventilatielucht niet te gebruiken voor een kleine warmtepomp. Hierdoor levert het systeem onafhankelijk van de buitentemperatuur continue een hoog rendement en is het systeem eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker dan een warmtepompunit dat 365 dagen per jaar buiten staat.
Nog een bijkomend voordeel is dat deze kleine warmtepompen de goedkoopste oplossing is (wanneer goed geisoleerd) om uw woning twee labelsprongen hoger te krijgen. Dit is dus ook een waardevermeerdering van de woning.
Heb geprobeerd om er een kort en duidelijk verhaal van te maken, maar is ondanks het weglaten van alle berekeningen toch nog veel langer geworden dan de bedoeling was.... Hoop dat degene die kiezen voor een warmtewinner of vergelijkbaar systeem hier geen spijt van krijgen. Dit zou alleen maar negative reclame zijn voor een systeem wat in principe goed en economisch aantrekkelijk is. Installatie van een warmtewinner/ventiline/combi50/solo heeft dus een aantal voorwaarden om het ook financieel aantrekkelijk te maken. En hoe beter het systeem werkt, hoe meer u er mee bespaard en hoe meer CO2 uitstoot word bespaard!
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 758063 op 10-04-2016 21:29
]