7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ik ben dan wel erg benieuwd wat er nog meer mogelijk ismigjes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:39:
[...]
oke, inventum is langs geweest en de sensor fout is opgelost.
hij was erg behulpzaam.
ik kreeg erg veel info van hem over wat er eigenlijk nog meer mogelijk is.![]()
de installateur had een extra schroef gebruikt om de lucht in slang vast te zetten.
die schroef was door de kabel van de sensor gedraaid en maakte kortsluiting

Nu zit ik te denken aan de aanschaf van de Inventum combi50 maar twijfel nog over de max aanvoertemperatuur. Heeft één van jullie ervaring met het warm houden van het huis met HT-radiatoren, of kan je bij echte kou ook het gas-deel bij laten springen om de temperatuur tijdelijk te verhogen?
Ik las dat een besparing van 900 naar 250 m³ mogelijk zou moeten zijn. Dit is een besparing van 600 m³. Laat ik met een COP van 3,5 rekenen dan kom ik op een extra stroomverbruik van: 1600 kWh. hoe past dit binnen jullie ervaringen? De specsheet gaat zelf uit van een gemiddeld opgenomen vermogen van 300 W. bij 8000 uur is dit 2.400 kWh.
Wat hebben jullie ervoor betaald? is een prijs van € 4.500 incl montage redelijk?
Prijs is dacht ik 3800 euro. Maar kijk gewoon op internet voor de laagste prijs en het verschil is dan de installatiekosten. 700 euro vind ik vrij veel in dit voorbeeld
Als je het topic doorleest staan mijn ervaringen van afgelopen jaren erin.StecaGrid schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:21:
Ik vraag ook naar praktijkervaring.. Minder warmtebehoefte is minder elektragebruik.
kaal is hij een +/-3500€.StecaGrid schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:36:
Ik heb een huis (twee-onder-een-kap) uit 2001 en verbruik nu ca. 900 m³ gas per jaar met een normale HR cv-ketel met HR-radiatoren.
Nu zit ik te denken aan de aanschaf van de Inventum combi50 maar twijfel nog over de max aanvoertemperatuur. Heeft één van jullie ervaring met het warm houden van het huis met HT-radiatoren, of kan je bij echte kou ook het gas-deel bij laten springen om de temperatuur tijdelijk te verhogen?
Ik las dat een besparing van 900 naar 250 m³ mogelijk zou moeten zijn. Dit is een besparing van 600 m³. Laat ik met een COP van 3,5 rekenen dan kom ik op een extra stroomverbruik van: 1600 kWh. hoe past dit binnen jullie ervaringen? De specsheet gaat zelf uit van een gemiddeld opgenomen vermogen van 300 W. bij 8000 uur is dit 2.400 kWh.
Wat hebben jullie ervoor betaald? is een prijs van € 4.500 incl montage redelijk?
maar met installatie + wat aansturings-modules en kleine extra's kom je op een +/-5500€.
maar goed dan krijg je ook nog een subsidie en zit je wel ergens rond de 4500€.
maar uiteindelijk iedere situatie is anders

check spikehome zijn cijfers, de cop is hoger en besparing vaak ook wel.
maar je weet het nooit als je het niet probeert. (je kunt altijd nog een paar radiatoren vervangen voor iets beters.)
de leukste besparing is wel dat je de stroom zelf kunt opwekken en het gas niet.

de combi50 kan gewoon ingesteld worden om de gas ketel te laten bij springen.
maar als je wil kan dat ook iets anders zijn als gas. (denk aan een paar ir panelen in de huiskamer of zo. verzin het maar zo gek als je wil.)
je kunt er ook een zonneboiler voor hangen, en een elektrische boiler na hangen.
dan heb je helemaal geen gas meer nodig voor warm tap water.
(in de meeste huizen is een 50liter van 50 graden net iets te weinig voor het huishouden.)
als je iets anders verzint als de gas ketel bij te laten springen, dan kun je zelfs meer subsidie krijgen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
jep exclusief, wil je inclusief kijk dan niet naar inventum maar naar valiant geothermStecaGrid schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:32:
Ik zit nog even goed te kijken maar zie nu pas dat de inventum exclusief de CV-ketel is. Ze zijn daar niet heel expliciet in bij hun uitingen. Dan wordt het een vrij dure exercitie ben ik bang. Ik lees trouwens dat sommigen van jullie last van het lawaai hebben behalve SpikeHome.
http://www.vaillant.nl/co...-systeem/index.nl_nl.html
die is in de zelfde prijs klasse maar wel een stukje krachtiger.
(kan alleen niet zonder een valliant ketel er bij.

lawaai, nop dat maakt hij niet.
maar hij doet wel een beetje trillen,
en als die dan verkeert word installeert tegen een stijve buis maakt het wel geluid (contact geluid.),
maar is zo simpel op te lossen.

met zoiets b.v. :
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-125/p/51651255
en duur?
is maar hoe je er naar kijkt, elk jaar maar domweg blijven betalen voor gas is op den duur ook erg duur.

ik heb echter een frame gemaakt van flamco en die zit met rubbers gemonteerd.
waardoor trillingen minder kans hebben.
Overigens is er ook een CoolCube van itho
Dat is een c.v. met wp de wp zuigt lucht uit huis of van buiten gecombineerd.
Daardoor heb je wel een extra dakdoorvoer nodig voor de lucht in.
Ik heb die niet gekozen omdat het c.v. gedeelte volgens kenners niet zo best is en wp gedeelte had hij geen ervaring in.
Onze badkamer heeft een raam en boven de inloopdouche zit een gat naar de passive installatie. Het vocht gaat daar niet goed weg.
Een dure - maar ook milieuvriendelijke - oplossing is het plaatsen van de Ecolution Combi 50. Boven het trapgat is er wel ruimte voor; daarvoor moet ik alleen een verlaagd plafond weghalen.
Het belangrijkste in dit verhaal is de Wife-Acceptance-Factor (WAF). "Voor een paar duizend euro kunnen we ook op vakantie" en "er zijn ook nog een hoop andere klussen in huis".
Edit: ja, ons dak moet nog geisoleerd worden conform de huidige standaard. Materiaal is wel binnen, maar nog geen tijd (gepland) om het aan te brengen.
We hebben thuis vloerverwarming en omdat zij vanuit huis werkt staat de verwarming veel aan. In de winter wil ik de temparatuur tot ca 19 graden verlagen. Is het dan mogelijk om zonder gasgebruik de WTW het werk te laten doen?
Ik ben overtuigd door het reduceren van het gasgebruik; door de zonnepanelen (met een kleie overproductie) en een groene energieleverancier is elektriciteit groen. Maar ook om het comfort te verhogen.
We zijn beide nog jong en dit is niet het huis waar we over 10 jaar nog wonen. Is dit financieel gezien de investing waard? Zo ja; wat is de beste overtuiging (voor de WAF) zonder technisch verhaal?
[Voor 5% gewijzigd door timovd op 04-07-2016 12:58]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Tot 0 reduceren gaat je niet lukken met de combi50.timovd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:57:
Een tijdje geleden al een keer een bericht geplaatst in dit topic. Mijn oog is gevallen op de Inventum Ecolution Combi 50. We wonen in een hoekhuis uit ca 1980 waar passieve ventilatie aanwezig is.
Onze badkamer heeft een raam en boven de inloopdouche zit een gat naar de passive installatie. Het vocht gaat daar niet goed weg.
Een dure - maar ook milieuvriendelijke - oplossing is het plaatsen van de Ecolution Combi 50. Boven het trapgat is er wel ruimte voor; daarvoor moet ik alleen een verlaagd plafond weghalen.
Het belangrijkste in dit verhaal is de Wife-Acceptance-Factor (WAF). "Voor een paar duizend euro kunnen we ook op vakantie" en "er zijn ook nog een hoop andere klussen in huis".
We hebben thuis vloerverwarming en omdat zij vanuit huis werkt staat de verwarming veel aan. In de winter wil ik de temparatuur tot ca 19 graden verlagen. Is het dan mogelijk om zonder gasgebruik de WTW het werk te laten doen?
Ik ben overtuigd door het reduceren van het gasgebruik; door de zonnepanelen (met een kleie overproductie) en een groene energieleverancier is elektriciteit groen. Maar ook om het comfort te verhogen.
We zijn beide nog jong en dit is niet het huis waar we over 10 jaar nog wonen. Is dit financieel gezien de investing waard? Zo ja; wat is de beste overtuiging (voor de WAF) zonder technisch verhaal?
Maar wat kan je aangeven voor je WAF.
1 je huis 24/7 frisse lucht.
2 je huis 24/7 warm
3 meer boiler water ter beschikking (combi 50 heeft 50L van max 50c bijverwarming dmv c.v.)
het gas verbruik word stukken minder en je elektra verbruik neemt toe.
daardoor is de terug verdiend tijd langer in mijn geval is het jaar verbruik niet toegenomen door de pv.
in voor en na seizoen zodra de buiten temperaturen boven een 10c zijn heb ik totaal geen gas meer nodig en gaat alles door de combi50.

Hoort dat? Het lijkt te roesten van alle condens die er langsloopt.
De filters zien nog niet extreem vuil, wanneer vervang je die doorgaans?
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat roesten is niet normaal. Ik heb al 5 jaar een Inventum ecolution hangen, wat precies hetzelfde is als de ventiline, nergens roest. Filters vervang ik 1x per jaar, maar ik stook zeer regelmatig een open haard en dat geeft meer stof dan je denkt.The Legend schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:46:
In ons nieuwbouwhuis is sinds 30 oktober 2015 een Nefit Ventiline i.c.m. een Nefit Trendline in bedrijf. Nu wilde ik vandaag de filters eens controleren, maar toen zag ik dat de verdamper er zo uit zag:
[afbeelding]
Hoort dat? Het lijkt te roesten van alle condens die er langsloopt.
De filters zien nog niet extreem vuil, wanneer vervang je die doorgaans?
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Vooralsnog gaat hij zonder aanvoerkanaal draaien op pure zolderlucht (warme lucht stijgt op toch) en op termijn ventilatiekanalen naar de (bad)kamer en keuken.
Foto's en ervaringen volgen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Grappig; Ik heb juist voor de CoolCube gekozen omdat het CV gedeelte betrouwbaar en zuinig zou zijn.SpikeHome schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:37:
tijdens het maken van warm water maakt hij meer herrie.
ik heb echter een frame gemaakt van flamco en die zit met rubbers gemonteerd.
waardoor trillingen minder kans hebben.
Overigens is er ook een CoolCube van itho
Dat is een c.v. met wp de wp zuigt lucht uit huis of van buiten gecombineerd.
Daardoor heb je wel een extra dakdoorvoer nodig voor de lucht in.
Ik heb die niet gekozen omdat het c.v. gedeelte volgens kenners niet zo best is en wp gedeelte had hij geen ervaring in.
Een andere overweging was dat het vermogen van de CoolCube warmtepomp een stuk hoger is.
Prima mensen, volgens mij is Budgetketel zelf gewoon een dozenschuiver , hier zijn het monteurs van Neeleman uit Waddinxveen. Hebben er wel verstand van (HR combi + zonneboiler + warmtepomp icm weersafhankelijke regeling....)timovd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 13:10:
Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Hoe is de ervaring met Budgetketel?
Ik heb de indruk dat de heatpipes van koper zijn klopt dat? Die bruine kleur is dan verklaarbaarZonnevis schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 08:53:
[...]
Dat roesten is niet normaal. Ik heb al 5 jaar een Inventum ecolution hangen, wat precies hetzelfde is als de ventiline, nergens roest. Filters vervang ik 1x per jaar, maar ik stook zeer regelmatig een open haard en dat geeft meer stof dan je denkt.

Hier een foto van mijn Inventum Ecolution. De pijpjes zijn inderdaad van koper. Bij mij zijn ze wat gecorrodeerd (5 jaar)The Legend schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:08:
[...]
Ik heb de indruk dat de heatpipes van koper zijn klopt dat? Die bruine kleur is dan verklaarbaarKun je anders een foto maken van jouw binnenwerk?
http://i67.tinypic.com/332o3f8.jpg
[Voor 17% gewijzigd door Zonnevis op 16-08-2016 13:24. Reden: plaatje eindelijk toegevoeg dmv link]
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
zonder een open deur in te willen trappen lijkt het alsof de doorvoering van de koperen leidingen niet van koper of niet RVS zijn. Je woning is minder dan een jaar oud, dus garantie.The Legend schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:14:
Thanks. Dat lijkt bij ons dus niet in orde te zijn. Begreep van het huis naast ons dat gebouwd is door dezelfde aannemer/installateur met ook een Ventiline dat zij exact dezelfde roestvorming hebben. Vraag me dan wel af wat het probleem zou kunnen zijn?
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Materiaal weet ik niet. Maar is hetzelfde als voor bijv. een warmtepomp wasdroger. Verdamper is inderdaad gevuld met koelvloeistof, in de gebruiksaanwijzing staat ergens precies wat het is.The Legend schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:09:
Weet jij van welk materiaal de verdamper verder is gemaakt? En voor mijn begrip: de verdamper is toch afgevuld met koelmiddel en niet met water? Het water wat de roest veroorzaakt is puur condens toch?
Het is gecondenseerd water uit de aangezogen lucht samen met een deel van de "vervuiling". (stof en andere stoffen die vrij komen bij bewoning).
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Ok. Installateur heeft de foto met mijn klacht doorgestuurd naar Nefit en wacht nu op reactie...Zonnevis schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:06:
[...]
Materiaal weet ik niet. Maar is hetzelfde als voor bijv. een warmtepomp wasdroger. Verdamper is inderdaad gevuld met koelvloeistof, in de gebruiksaanwijzing staat ergens precies wat het is.
Het is gecondenseerd water uit de aangezogen lucht samen met een deel van de "vervuiling". (stof en andere stoffen die vrij komen bij bewoning).
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Situatie: Huis uit '84, overal dubbel glas maar dak/gevels zijn matig geïsoleerd, huishouden van 4 personen en op het zuiddak is een PV-installatie van 2700-2900 kwh/jr geïnstalleerd welke met een jaartje is terugverdiend. Warm water alleen voor douchen, keuken heeft een quooker (oid). Alle radiatoren in huis zijn niet echt geschikt voor ltv en er is geen vloerverwarming.
Nu wil mijn pa een Ventiline plaatsen ter vervanging van de mechanische ventilatie, is dit verstandig in deze situatie? Gasverbruik is volgens mij wel aan de redelijk hoge kant omdat we veel ventileren via de ramen e.d. (ik vind dat altijd wel fijn en ben er toch vrij zelden).
Indien we dat gaan doen plaatsen we alles zelf en vragen we uiteraard subsidie aan. Alleen las ik dat niet iedereen te spreken was over de ventiline (lawaai o.a. en een te hoog verbruik?)
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ventileren moet je blijven doen, want de lucht wordt weggezogen en moet op een natuurlijke manier toegevoerd worden.
Als je voor een Ventiline gaat met boiler, kun je wellicht ook je Cooker (oid) hot-fill aansluiten.
Editie: als het gasverbruik "aan de hoge kant" is, kijk dan eerst wat er valt te besparen door goed te isoleren.
[Voor 12% gewijzigd door timovd op 26-08-2016 19:25]
Mechanische ventilatie is vrij recent, zeg 2010. Bij keuze voor ventiline gaat er ook een boiler + cvketel komen dus een combi50 oid.timovd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:22:
Het ding gaat lawaai maken als de filters vuil zijn, dus regelmatig even de filters schoonzuigen. Als de mechanische ventilatie er al sinds '84 is zit is het serieus het overwegen waard on die te vervangen.
Ventileren moet je blijven doen, want de lucht wordt weggezogen en moet op een natuurlijke manier toegevoerd worden.
Als je voor een Ventiline gaat met boiler, kun je wellicht ook je Cooker (oid) hot-fill aansluiten.
Editie: als het gasverbruik "aan de hoge kant" is, kijk dan eerst wat er valt te besparen door goed te isoleren.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
als je radiatoren hebt die niet ltv geschikt zijn is een warmtepomp sowieso niet geschikt.NoxiuZ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:40:
Iemand ervaringen met een ventiline in een oudere woning?
Situatie: Huis uit '84, overal dubbel glas maar dak/gevels zijn matig geïsoleerd, huishouden van 4 personen en op het zuiddak is een PV-installatie van 2700-2900 kwh/jr geïnstalleerd welke met een jaartje is terugverdiend. Warm water alleen voor douchen, keuken heeft een quooker (oid). Alle radiatoren in huis zijn niet echt geschikt voor ltv en er is geen vloerverwarming.
Nu wil mijn pa een Ventiline plaatsen ter vervanging van de mechanische ventilatie, is dit verstandig in deze situatie? Gasverbruik is volgens mij wel aan de redelijk hoge kant omdat we veel ventileren via de ramen e.d. (ik vind dat altijd wel fijn en ben er toch vrij zelden).
Indien we dat gaan doen plaatsen we alles zelf en vragen we uiteraard subsidie aan. Alleen las ik dat niet iedereen te spreken was over de ventiline (lawaai o.a. en een te hoog verbruik?)
Die levert temperaturen van max 50a 60c en dan is het rendement erg laag (COP).
Je zou dan beter een wp op afzuiging kunnen plaatsen die alleen warm water doet.
Zodat je wel warme lucht die naar buiten word geblazen terug wint.
Deze zet je dan in serie met je warm water op je c.v. zodat er bij meer warm water vraag je c.v. bijspringt.
Nadeel als je de wp samen met je c.v. wilt laten werken dat de wp niks meer doet zodra je leiding water boven een 60c komt.
[Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 27-08-2016 10:29]

Ik hoop dat Inventum binnenkort zelf ook een bijgewerkte Ecolution aan gaat bieden, met een iets grote boiler (80-100 liter moet genoeg zijn) en bij voorkeur een kleine kast.

Dit gaat overigens over een appartment uit 2007 van 62m2 met gewone verwarming op basis van een cv-ketel zonder speciale andere oplossingen. De reden dat ik zo'n laag verbruik heb, is omdat mijn huis veel ramen op het zuid-westen heb zitten. In de winter wordt een groot gedeelte van de warmte geleverd via de zon. Het gaat me niet echt om de kostenbesparing, daar is mijn energierekening veel te laag voor (~20 euro per maand).
[Voor 8% gewijzigd door Krisp op 31-08-2016 10:26]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ja 50L is ook niet genoeg.Krisp schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:17:
Ik ben ook aan het kijken naar de All-E oplossing, ter vervanging van mijn cv-ketel. Dat kan omdat mijn totale gasverbruik minder dan 250m2 is (laatste jaar 175m3), waarvan zeker 50% gebruikt wordt voor warm water. Nu zou de Ecolution Combi een perfecte oplossing zijn, ware het niet dat dat de interne boiler (50L) net te krap is, zeker als het water van 50 graden is. Ik schat in dat ik net 1 douche daarmee haal. Bovendien staat de Ecolution combi + 2kW doorstroomverwarmer niet in de RVO-lijst, waardoor het interessanter is om (veel te grote) 80l boiler erbij te nemen. Beetje jammer.
Ik hoop dat Inventum binnenkort zelf ook een bijgewerkte Ecolution aan gaat bieden, met een iets grote boiler (80-100 liter moet genoeg zijn) en bij voorkeur een kleine kast.
Dit gaat overigens over een appartment uit 2007 van 62m2 met gewone verwarming op basis van een cv-ketel zonder speciale andere oplossingen. De reden dat ik zo'n laag verbruik heb, is omdat mijn huis veel ramen op het zuid-westen heb zitten. In de winter wordt een groot gedeelte van de warmte geleverd via de zon. Het gaat me niet echt om de kostenbesparing, daar is mijn energierekening veel te laag voor (~20 euro per maand).
Maar daarvoor zit bij mij een zonneboiler en daarna nog de cv ketel
dus als volgt koud water leiding --> zonneboiler --> warmtepomp --> c.v. --> kraan warm water
en tussen warmtepomp en c.v. zit nog aftakking naar de wasmachine.
Zomers warmte de zonneboiler de wp boiler op zelfs dus dan doet ie helemaal niks en de c.v. heb ik laag staan zodat hij in uiterste nood pas warm water gaat maken altans laatste restje opwarmen.
Slim.SpikeHome schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
Ja 50L is ook niet genoeg.
Maar daarvoor zit bij mij een zonneboiler en daarna nog de cv ketel
dus als volgt koud water leiding --> zonneboiler --> warmtepomp --> c.v. --> kraan warm water
en tussen warmtepomp en c.v. zit nog aftakking naar de wasmachine.
Zomers warmte de zonneboiler de wp boiler op zelfs dus dan doet ie helemaal niks en de c.v. heb ik laag staan zodat hij in uiterste nood pas warm water gaat maken altans laatste restje opwarmen.

Ik ben er van overtuigd dat de Ecolution voor 90% in mijn warmtevraag kan voorzien, alleen voor die laatste 10% (meer dan 50 liter warm water) is geen goede oplossing. Ik heb inmiddels een mail naar Inventum gestuurd, eens kijken of ze hierin mee kunnen denken.
Edit: het zou ook wel grappig zijn om de draairichting van de Ecolution om te draaien: in de zomer kun je domweg koud lucht naar binnen duwen, waardoor je huis een stuk frisser wordt.

[Voor 6% gewijzigd door Krisp op 31-08-2016 11:59]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik ben bang dat je dan in een keer alle vervuiling in het systeem je huis in blaastKrisp schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:45:
Edit: het zou ook wel grappig zijn om de draairichting van de Ecolution om te draaien: in de zomer kun je domweg koud lucht naar binnen duwen, waardoor je huis een stuk frisser wordt.

Wat koelen betreft kan er weinig tegen een airco op (en dan geen mobiel ding).
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Zou ik niet eens zo verkeerd vinden: zijn die pijpen ook meteen schoon.Speedy-Andre schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:23:
[...]
Ik ben bang dat je dan in een keer alle vervuiling in het systeem je huis in blaast![]()
Wat koelen betreft kan er weinig tegen een airco op (en dan geen mobiel ding).

Zelf maar ff zeggen, door de warmtepomp natuurlijk

Het systeem wordt er wel ingewikkeld door als je de luchtstroom wil omkeren.
[Voor 35% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-08-2016 13:27]
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Tamelijk simpel: De Ecolution 'produceert' lucht van 4 graden. Normaliter stuur je die lucht naar buiten, maar in de zomer kun je domweg de inlaat en uitlaat omdraaien en je hebt frisse lucht. Er zitten wel wat randvoorwaarden aan, maar in beginsel is het niet heel ingewikkeld. Dat doe je natuurlijk alleen in de zomer, maar in dagen zoals deze zou 1-2 graden verlaging al heel welkom zijn.Speedy-Andre schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:23:
Waarom denk je dat de lucht van boven koeler is dan de lucht die via de roosters binnen komt?
Zelf maar ff zeggen, door de warmtepomp natuurlijk![]()
Het systeem wordt er wel ingewikkeld door als je de luchtstroom wil omkeren.
[Voor 8% gewijzigd door Krisp op 31-08-2016 13:47]

dat hielp wel voor op zolder
maar goed de lucht uit huis blaas je dus gewoon op zolder.
Je zou aan/afvoer van lucht kunnen switchen.
ik gebruik geen slangen maar vaste geissoleerde buizen en daarmee gaat het niet zo 123
Anoniem: 176636
Ik zit te denken aan een ombouw maar weet nog niet precies of dat zin heeft? Uiteraard dan wel met goed isolatie materiaal.
Kijk eens onder aan het apparaat waar de toe- en afvoerleidingen zitten. dat zijn de leidingen die een blauwe en een rode doorvoering hebben. Ik heb ze met een klosje gestut en dat scheelt, in ieder geval bij mij, aanzienlijk. Je kan natuurlijk eerst even met de hand de leidingen wat heen en weer bewegen en kijken of het geluid verminderd.Anoniem: 176636 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:01:
Gents, ik heb in mijn nieuwbouwwoning ook een CV en een Inventum Ecolution. Ik vind dat het apparaat erg veel lawaai maakt. Vooral om zes uur 's ochtenden terwijl we dan helemaal niet douchen, pas om zeven uur. Is er iets te doen aan het lawaai? De filters zijn 3 weken oud en kunnen het dan ook niet zijn lijkt mij...
Ik zit te denken aan een ombouw maar weet nog niet precies of dat zin heeft? Uiteraard dan wel met goed isolatie materiaal.
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
De Inventum Ecolution Combi 50 is online te koop voor €3200 + montage - €1000 (subsidie). Op de langere termijn lijkt mij dit een betere deal!
Als je geen wtw hebt werkt de ecolution combi50 super.thafusion schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:26:
Momenteel heb ik nog een oude mechanische ventilatie welke op wisselstroom werkt, deze maakt tevens een hoop geluid! Deze zou volgens diverse bronnen momenteel +/- €80,- aan stroom verbruiken per jaar en zou vervangen worden a €250,-. Toen ben ik mij verder gaan verdiepen en kwam ik deze Ecolution tegen.
De Inventum Ecolution Combi 50 is online te koop voor €3200 + montage - €1000 (subsidie). Op de langere termijn lijkt mij dit een betere deal!
Lees het topic maar eens door.
Bij ons is een CO2 sensor voorzien in de woonkamer en een 3 standen schakelaar (timer functie) in de badkamer.
Welk merk en type wordt er gebruikt in jullie situatie?
Hoor het graag.
hier staat een ecolution zonder CO2 sensor en een 3-standen schakelaar beneden. De ecolution heeft een timer voorziening die geactiveerd word door de 3-standenschakelaar kort van stand 1 op stand 3 te zetten en weer terug. Timer op de ecolution is instelbaar op 20 minuten en langer. De maximum tijd weet ik niet.Ecotom schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:45:
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en Ik was even benieuwd naar de CO2 sensoren en 3 standen schakelaars die worden gebruikt bij de ecolution combi 50
Bij ons is een CO2 sensor voorzien in de woonkamer en een 3 standen schakelaar (timer functie) in de badkamer.
Hoor het graag.
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Bij ons zat er ook geen co2 sensorEcotom schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:45:
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en Ik was even benieuwd naar de CO2 sensoren en 3 standen schakelaars die worden gebruikt bij de ecolution combi 50
Hoor het graag.
De douche timer is instelbaar van 0 naar 60min.
Maar ik denk dat je de co2 timer ook de stand 2 zou kunnen laten schakelen
Een gewone inbouw 3-standen schakelaar (Busch-jaeger) met perilexkoppeling bij de ecolution.SpikeHome schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:52:
[...]
Bij ons zat er ook geen co2 sensor
De douche timer is instelbaar van 0 naar 60min.
Maar ik denk dat je de co2 timer ook de stand 2 zou kunnen laten schakelen
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Idd en die periflex zit ok op de combi50.Zonnevis schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:09:
[...]
Een gewone inbouw 3-standen schakelaar (Busch-jaeger) met perilexkoppeling bij de ecolution.
maar wat word dan nu geschakeld door de co2 sensor?
Want die zou je het draadje voor stand 2 kunnen laten schakelen.
Standaard draait stand 1Ecotom schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:22:
Wat er wordt geschakeld door de CO2 sensor? Geen idee. Ik denk dat deze ook 3 standen zal kennen. Alleen zal de badkamer schakelaar deze moeten kunnen "overrule" (denk ik)
Ik denk dan ook dat je c02 sensor stand 2 of 3 zal inschakelen.
Dit is gewoon 1 van je perflex draden.
Maar ik heb geen so2 sensor, dus draai ik bij het douchen de schakelaar kort naar 3 en vervolgens word er een 1/2uur lang harder afgezogen.
Met feestjes zet ik hem op stand 2.
Ik had gewoon dubbel glas en dat is nu allemaal tripple geworden.
incl. nieuwe voordeur waar we normaal in de winter door de kieren naar buiten konden kijken.
gelijk voor tripple gekozen hr+++ ipv hr++ gezien je het daarna ook nooit meer vervangt.
nu 2 dagen klaar mijn huis blijft continue een 21,0 a 22c binnen zonder verwarming aan.
Ik merk nu al verschil qua straling ben benieuwd als het echt koud gaat worden.
En wat dit met mijn verbruik gaat doen.
Inmiddels via onze installateur officieel bericht van Nefit ontvangen. Kort gezegd komt het er op neer dat de roestvorming op de verdamper volgens Nefit geen probleem is. Heeft geen invloed op de werking of de levensduur van het apparaat. Ik vind dat maar een raar verhaal. Doorgaans doet roest toch wel wat met de levensduur van een apparaat. Probeer zwart op wit te krijgen dat Nefit voor de kosten opdraait mocht er toch schade ontstaan aan het apparaat door de roestvorming.The Legend schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:26:
[...]
Ok. Installateur heeft de foto met mijn klacht doorgestuurd naar Nefit en wacht nu op reactie...
Apparaat moet 25 jaar mee kunnen.The Legend schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:14:
[...]
Inmiddels via onze installateur officieel bericht van Nefit ontvangen. Kort gezegd komt het er op neer dat de roestvorming op de verdamper volgens Nefit geen probleem is. Heeft geen invloed op de werking of de levensduur van het apparaat. Ik vind dat maar een raar verhaal. Doorgaans doet roest toch wel wat met de levensduur van een apparaat. Probeer zwart op wit te krijgen dat Nefit voor de kosten opdraait mocht er toch schade ontstaan aan het apparaat door de roestvorming.
Dus zwart op wit zou wel handig zijn.
edit:
sinds gisteren loopt de wp weer om het huis op temp. te houden.
warmt het huis met deze temperaturen elk uur met 0,1c op.
vannacht was het 7c en vanaf 8.00 vanochtend opgelopen tot 12,3 nu
(ps heerlijk dat domotica)
[Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 06-10-2016 12:47]
Anoniem: 825791
Kan iemand aangeven hoe ik kan nakijken wat er precies kapot is...Zijn er foutcodes uit te lezen, of anderszins test uit te voeren waaruit kan afgeleid worden wat er eigenlijk kapot is ?
Dat is balen!! maar zou eigenlijk niet mogen vind ik. zo een ventilatiebox draait vaak nog veel langer.Anoniem: 825791 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:53:
helaas heb ik een heel ander probleem met m'n Inventum ecolution optma CV DC, de ventilator is er na 7 jaar mee gestopt. Doet niets meer. Eerst werkte de ventilator nog alleen op stand 2 of 3 van de perilex schakelaar, maar nu doet hij helemaal niets meer. Alle fraaie berekeningen ten spijt, blijft er van besparing niet veel over, reparatie kost volgens een schatting van Inventum 600,-
Kan iemand aangeven hoe ik kan nakijken wat er precies kapot is...Zijn er foutcodes uit te lezen, of anderszins test uit te voeren waaruit kan afgeleid worden wat er eigenlijk kapot is ?
Bij mij draait alleen de warmtepomp thuis en doet de c.v. nog niks.The Legend schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:24:
Ziet de warmtepomp (Ventiline) ook zelf hoeveel hij moet bijdragen aan het cv-bedrijf? Bij ons draait 'ie sinds kort weer om de temperatuur boven de 20 graden te houden. Hij dat doet dat met een aanvoer van 23 graden. Dat veronderstelt dat 'ie zelf een beetje moduleert in plaats van volle bak 40 graden de leiding in te pompen. Weet iemand hoe dit werkt?
Gisteren was het 21,9c door de warmtepomp.
Het regelen ervan is nog lastig.
Standaard regeling is door afzuig lucht temperatuur.The Legend schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:50:
Maar valt het dan überhaupt te regelen? Of kijkt hij gewoon naar de afzuigtemperatuur i.c.m. of de CV wel of niet mee doet? Ik heb de indruk dat hij wel volle bak gaat op het moment dat de CV-ketel bijspringt. Maar je zou misschien willen dat hij dat ook voor die tijd doet.
Maar je kan er ook een thermostaat op aansluiten.
Dat heb ik gedaan.
een 2e draadloze thermostaat op de combi50.
Deze staat een 0,5c verschil t.o.v. de cv.
Dus de c.v. staat bij ons op 20c
en de combi40 staat op 20,5
Alleen reageert bij mij die thermostaat erg traag en ging deze pas bij 21c uit en volgens mijn c.v. thermostaat was het al 21,9c
De draadloze kan ik alleen per 0,5c regelen en die van de c.v. per 0,1c
[Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 10-10-2016 11:59]
[Voor 12% gewijzigd door The Legend op 10-10-2016 13:36]
Bij mij werkt de c.v. onafhankelijk van de wp en andersom.The Legend schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:35:
Maar beide methodes zien toch enkel op het moment van activeren van de CV-ondersteuning en niet zozeer op de wijze waarop dat gebeurd (m.a.w. met welke aanvoertemp wordt geleverd aan het CV-circuit)? Of is die 23 graden aanvoer feitelijk het maximale dat de warmtepomp constant kan leveren?
De een weet niks van de ander.
Dus als eerste blijft de wp alles doen en als de temp. te laag word springt pas de cv aan.
die 23c afzuiglucht heeft niks met je water temp. te maken.
Het water kan wel 50c+ worden.
Maar bij mij blijft dit zo rond de 28c voor de vloerverwarming.
Hier mijn verbruik van de wp van afgelopen week.
De 23 graden die ik noem betreft de uitgelezen aanvoertemperatuur van het water. Ik snap dat het water warmer kan worden dan dat, mijn vraag is juist op basis van welke parameters de warmtepomp bepaalt wat de aanvoertemperatuur wordt.SpikeHome schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:52:
[...]
Bij mij werkt de c.v. onafhankelijk van de wp en andersom.
De een weet niks van de ander.
Dus als eerste blijft de wp alles doen en als de temp. te laag word springt pas de cv aan.
die 23c afzuiglucht heeft niks met je water temp. te maken.
Het water kan wel 50c+ worden.
Maar bij mij blijft dit zo rond de 28c voor de vloerverwarming.
Hier mijn verbruik van de wp van afgelopen week.
[afbeelding]
Zover ik weet probeert de inventum het verschil tussen aan en afvoer 3c te houden.The Legend schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:06:
[...]
De 23 graden die ik noem betreft de uitgelezen aanvoertemperatuur van het water. Ik snap dat het water warmer kan worden dan dat, mijn vraag is juist op basis van welke parameters de warmtepomp bepaalt wat de aanvoertemperatuur wordt.
En dat doet hij dmv de pomp harder of zachter te laten lopen.
De wp gebruikt maar een 300w (bij mij) dus als je een cop van 4 zou hebben levert deze een 1200w aan warmte. vergelijk baar met een electrisch kacheltje van 1200w zeg maar.The Legend schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:24:
Maar zoals vannacht daalt de kamertemperatuur tot onder de 20 graden, waarom blijft de warmtepomp dan steken op een aanvoertemperatuur van 23 graden? Waarom stookt 'ie niet even 30 graden of warmer door de leiding?
Dus dat even kan die gewoon niet.
Vandaar dat je de wp 24/7 aan moet hebben en je huis op dezelfde temp moet houden.
vannacht is mij woning ook afgekoeld van een 21,5c om 23.00 tot 20.4 om 6.00 de wp heeft deze tijd niet gelopen bij mij en is nu bezig om langzaam aan de woning weer warmer te krijgen en is daar bijna de hele dag wel mee bezig.
Al staat bij mij de badkamer en computer kamer boven ook altijd aan met de verwarming..
inderdaad.The Legend schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:19:
Ok, maar dan klopt het dus wat ik een paar posts hierboven zei: de warmtepomp heeft geen eigen modulatie, die draait gewoon altijd maximaal, en dat is hier dus blijkbaar een constante aanvoer van 23 graden.
Het enige wat varieert is de pomp modulatie.
Al vind ik 23c erg weinig bij mij zit deze toch wel een paar graden hoger.
Zo rond de 27c aanvoer op de wp50 ergens bij instellings menu kan je die zien allemaal
Zo ingesteld dat na een uur de HR ketel bijspringt en nadraaitijd 6 uur. Gelijk maar een kWh meter erbij gezet en maar eens kijken wat er doorheen wordt gejaagd. Vooralsnog heb ik meer dan 1000 kW te spenderen dus grof gerekend is dat 3000 uur continue draaien, rond de 120 dagen dus 3 maanden. Ben heel benieuwd.
Overigens gewoon open gemonteerd, in dit jaren 50 huis geen actieve ventilatie en nu wel. Ben benieuwd of we ook dit neveneffect gaan merken. Beetje frisse lucht is nooit weg.

Wel zal de lucht ergens vandaan moeten komen en dan verwarm je dus koude lucht die van buiten komt

Dat is sowieso een heel groot gedeelte van de warmte die je nodig hebt.Speedy-Andre schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:10:
Gelukkig is zo'n huis niet luchtdicht, dus vacuum zuigen zal niet gebeuren![]()
Wel zal de lucht ergens vandaan moeten komen en dan verwarm je dus koude lucht die van buiten komt

Jaren 50 huis had idd geen ventilatie, maar alle moderne huizen hebben ventilatie systemen.geldersscheepje schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:35:
Sinds vandaag draait ie ook bij mij. Geluid valt me heel erg mee, was geadviseerd om trillingsdempers te plaatsen maar is helemaal niet nodig. Onze koelkast maakt meer herrie ... en die hoor je 's nachts ook.
Zo ingesteld dat na een uur de HR ketel bijspringt en nadraaitijd 6 uur. Gelijk maar een kWh meter erbij gezet en maar eens kijken wat er doorheen wordt gejaagd. Vooralsnog heb ik meer dan 1000 kW te spenderen dus grof gerekend is dat 3000 uur continue draaien, rond de 120 dagen dus 3 maanden. Ben heel benieuwd.
Overigens gewoon open gemonteerd, in dit jaren 50 huis geen actieve ventilatie en nu wel. Ben benieuwd of we ook dit neveneffect gaan merken. Beetje frisse lucht is nooit weg.
Dus slecht zal het zeker niet zijn.
Ik heb er een energie meter tussen zitten.
Verbruik van de wp is ong. een 280w. Bij het maken van warm water loopt dat naar een 360w
Heb het pas enkele maanden op mijn domoticz draaien.
Gisteren bijna 6kw in de wp gestopt.
Maar goed mijn c.v. draait ook nog niet en het is 20,5c in mijn woning en daarbij ook nog de badkamer altijd aan en de computer kamer op 20c
Is al vaker geroepen in dit topic.Speedy-Andre schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:10:
Gelukkig is zo'n huis niet luchtdicht, dus vacuum zuigen zal niet gebeuren![]()
Maar alle moderne woningen hebben een ventilatie systeem.
De nieuwere met een wtw systeem de oudere alleen afzuiging.
Als ik kijk wat er naar mijn wp als warme lucht in gaat is dat nu tussen de 20 en 21c dat gaat normaal dus gewoon naar buiten.
Nu word deze lucht terug gekoeld tot 2c bij mij.
Momenteel nog genoeg om mijn woning op te warmen,
En 50l warm water altijd ter beschikking.
idd.Krisp schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:57:
[...]
Dat is sowieso een heel groot gedeelte van de warmte die je nodig hebt.Als je niet ventileert, ben je alleen maar verder van huis. Zo'n Ecolution is daarin juist handig: hij gooit de lucht weer met 5 graden naar buiten.
Heeft iemand ervaring met een co2 schakelaar? Ik zag dat Stork/Zehnder een co2 sensor heeft die 12v voeding vraagt en 2-10v uitstuurt. Technisch zou die dus wel passen, lijkt het zo op het eerste gezicht.
ventilatiewarmtepomp, balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill, pelletkachel-CV, WAR regeling, domotica, alles LED-verlichting en alleen nog A+++ witgoed, van het gas af en sinds kort een EV
Ik heb toevallig de Zehnder CO2 sensor.Roger_de_Poger schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:38:
Heeft iemand al uitgevogeld op welke verschillende wijzen de Ecolution is aan te sturen? Standaard heb ik een perilex gekregen maar mijn voorkeur gaat om domotica-achtige redenen uit naar 0-10v en/of de laagspanningsschakelaar. Deze worden echter niet benoemd in de handleiding waar sprake is van "Driestandenschakelaar voorrang instelling". Komt ook gelijk de vraag bij mij op: "Regel ik met die 0-10v alleen het ventilatiedebiet?" en "Regel ik met een losse kamerthermostaat het inschakelmoment van de compressor?" enfin, dat soort vragen dus.
Heeft iemand ervaring met een co2 schakelaar? Ik zag dat Stork/Zehnder een co2 sensor heeft die 12v voeding vraagt en 2-10v uitstuurt. Technisch zou die dus wel passen, lijkt het zo op het eerste gezicht.
Hij heeft 12 of 10 volt en een ground (0) nodig.
Dan heb je een 3e draad voor de 0-10 volt uitsturing.
Ook zit op deze sensor een 3 standen functie.
Hij kost wel serieus geld, maar ik vindt het dubbel en dwars waard.
Als ik en me vriendin thuis zijn draait hij op de laagste stand.
Met verjaardagen gaat hij vsn groen naar oranje of rood en stuurt hij de ventilatie op hoog uit.
Ik durf alleen niet te zeggen of dat vlekkeloos werkt op jouw systeem, maar ik vermoed van wel.
Bij mij hangt de sensor aan een Zehnder whr 930 deluxe, ideaal met een vochtsensor in de badkamer, altijd goede ventilatie!
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
ventilatiewarmtepomp, balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill, pelletkachel-CV, WAR regeling, domotica, alles LED-verlichting en alleen nog A+++ witgoed, van het gas af en sinds kort een EV

Geen gebruikerservaring, maar heb wel 4 jaar terug bij Inventum een fabriekstraining gehad ivm serviceproject in Amsterdam (Makasarplein e.o.).
1 woning geoptimaliseerd ivm vele problemen/klachten, daarna systematisch de andere 39 woningen ingesteld.
Ik denk dat de sturing wel goed moet zijn, echter kan ik hierover geen belofte maken

Belofte maakt schuld immers!
Voltage uitsturing is een voltage uitsturing en zal naar mijn mening geen probleem mogen zijn.
Ik kan de documentatie wel doorspitten om het op te helderen voor je vragen.
[Voor 20% gewijzigd door DJKroon op 21-10-2016 22:26]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Het is jammer dat er niks over de 0-10 volt regeling geschreven wordt, maar dat is voor het modulerend aansturen van je ventilatie.Roger_de_Poger schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:01:
...het gaat mij er vooral om dat aansluitingen verder niet beschrven worden door Inventum. Overigens bekeek ik een recentere handleiding (sept. 2016) dan de handleiding die ik aantrof in mijn woning (jan 2015). In die recentere handleiding worden een paar aansluitmogelijkheden wel benoemd. Ik vraag mij in het bijzonder af wat de "laagspanningschakelaar") optie is. Kan ik de software in de machine laten upgraden?
De laagspanningschakelaar is een aansluiting voor bijvoorbeeld een badkamerschakelaar.
Omdat deze aangesloten zit in een "natte ruimte" moet dit laagspanning zijn.
Als je dat contact sluit, gaat de ventilatie op hoogstand.
De software kan geüpdate worden door de fabrikant.
[Voor 7% gewijzigd door DJKroon op 22-10-2016 11:52]
Anoniem: 830485
dat is nog niet je grootste probleem.Roger_de_Poger schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:59:
en WAAR sluit ik die schakelaar dan aan op de Ecolution?

begin eens met de com(usb) poort, schijn je met een terminal venster(putty) al aardig wat info uit te kunnen halen.
(heb ik zelf nog niet kunnen proberen.)
het grootste probleem met het regelen wat je tegen komt is:
de warmtepomp die er in zit werkt op maar een enkele simpele stand.
en kan geen defrost doen zo als grotere warmte pompen.
dus als hij te weinig lucht langs de wisselaar krijgt, dan word hij te koud en gaat hij in error.
op dat moment kan hij je huis niet meer verwarmen en is hij niet meer als een ventilatie box.

dus soms is het beter om hem op een hogere snelheid te laten ventileren als nodig, zodat hij het huis te minste verwarmt.
(en als het goed is gaat hij zoizo meer afzuigen op het moment dat hij besluit om het water te verwarmen.)
ben bang dat het een lastig evenwicht vinden gaat worden en het bereik dan niet echt heel interessant is voor een co2 sensor.
maar het zou wel leuk zijn als het lukt.
verwacht wel wat nukken en kuren van het apparaat.

[Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-10-2016 15:18]
Die CO2 sensor of de laagspanningsschakelaar?Roger_de_Poger schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:59:
en WAAR sluit ik die schakelaar dan aan op de Ecolution?
Wat ik in de documentatie zie, is er geen aansluiting voor een laagspanningsschakelaar.
Ik vondt het apart dat je daar over begon.
Ik ken dat begrip van me eigen wtw, ik misbruik hem als afzuigkapschakelaar.
Als je in de inventum kijkt zit er een usb aansluiting.Roger_de_Poger schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:00:
nou, da's precies wat ik bedoel. ik zie genummerde aansluitingen in de manual en lees over andere -niet nader benoemde- aansluitingen die wél een instelling kunnen hebben. ik zou graag zelf het ventilatiedebiet willen instellen middels externe factoren. hetzelfde geldt voor de compressor. de reden dat ik domotica inzet is om een comfortabel nul-op-de-meter huis mogelijk te maken. ik heb zonnepanelen, heatpipes, buffer/boilervaten en wil die hele handel graag naar eigen hand zetten. 0-10v voor ventilatiedebiet is fijn maar ik zou óók graag de compressor apart willen sturen.
Ik weet van inventum dat je daar allerlei dingen kan uitlezen.
Helaas zal je software van inventum nodig hebben.
Heb mezelf al eens als proefpersoon voorgesteld.
Helaas niet echt reactie op gekregen.
Ik zou ook graag alle gegevens eruit willen halen om in mijn domoticz te stoppen.
Wat ik wel aanstuur zijn de ventilatie standen.
Maar ik zou ook graag de interne temperaturen eruit willen hebben zit zelf al te denken om een zwave multi sensor aan te schaffen daarmee kan ik al 4 temperaturen uitlezen.
Ok, ik heb een oudere versie iig.Roger_de_Poger schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:34:
je kunt er een handvol DS18B20 sensors in zetten. ik wil er niet veel uithalen, hoogstens werkelijke status en/of foutmelding van de compressor. het gaat mij vooral om traploos aansturen van de ventilatie en aan/uit van de warmtepomp. intussen heb ik gebeld met Inventum (aardige gast gesproken) en mijn apparaat bevat de laatste software versie (4.01). daarin werkt de 0-10v aansturing en daar is 't mij om te doen.
Heb wel toevallig vorige week gemaild of deze geupdate kan worden.
Ik wil wel de temperatuur hebben en ook ventilatie regelen.
Wat ik wil namelijk is met zo min mogelijk lucht naar buiten zoveel mogelijk eruit halen.
Bij mij gaat er nu een 19 a 20c lucht in en gaat naar buiten met een 1 a 2c.
Als je deze te krap zet of het word kouder buiten dan krijg je AP3 (vervolgt door een AP4) op je wp.
Dus de lucht naar buiten moet je in de gaten houden en als deze te koud word laat je hem wat harder afzuigen.
Dit natuurlijk niet tot aan de max toe maar binnen aantal parameters.
Je krijgt dan minder koude lucht binnen en je wp blijft wel warmte maken.
Minimaal staat de afzuiging op 100m3 maar die gaat vaak naar de 130m3 toe.Roger_de_Poger schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:47:
...maar hoe is de kwaliteit van je binnenlucht dan? speelt die een rol in jouw systeem?
150m3 is volgens mij bouwbesluit.
Wij zijn maar met zijn 3e en zijn bijna nooit thuis.
Dus frisse lucht genoeg.
SpikeHome kijkt niet naar de lucht kwaliteit, maar alleen naar de warmtepomp.Roger_de_Poger schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:47:
...maar hoe is de kwaliteit van je binnenlucht dan? speelt die een rol in jouw systeem?
die een minimale hoeveelheid m3/u moet hebben om te kunnen werken.
wil je dus dat de warmtepomp blijft werken moet je eigenlijk als er warmte vraag is altijd die hoeveelheid ventileren, ongeacht de kwaliteit van de binnen lucht.

en dan word de situatie lastig en wil je ongeveer dit:
(uitgeschreven in programmeer regels grof weg op een bierviltje

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| begin: ul = uitgaande lucht temperatuur van de ecolution. co = co2 level. wv = warmte vraag. wvt = warmte vraag tapwater. als (wv=waar of wvt=waar) dan ga naar :ventilerenwarmtevraag. als (wv=onwaar en wvt=onwaar) en co = onacceptabel dan ga naar :ventileren. als (wv=onwaar en wvt=onwaar) en co = acceptabel dan ga naar :stopventileren. ga naar :begin :ventilerenwarmtevraag ga harder ventileren als ul < 1 graad word om error ap3/4 te voorkomen. (met perilex : zet ecolution op stand 2 of als nodig stand 3) :ventileren ga harder ventileren tot co = acceptabel. (met perilex : zet ecolution op stand 2 of 3) :stopventileren stop de ventilatie of minimum ventilatie. (met perilex : zet ecolution op stand 1.) |
welke standen je de ecolution dan moet instellen voor perilex 1 2 en 3 in m3/u is afhankelijk van je huis.

een andere aansturing van de ventilatie heb ik nog nooit uitgezocht als via de perilex, geen idee of dat mogelijk is.

het zou wel heel leuk zijn als dat kon om de ventilator traploos te regelen, dan kun je stukje :ventilerenwarmtevraag geheel sturen op de vraag ul>1 graad te houden samen met de co waarde(ben alleen bang dat die co waarde er dan niet veel meer toe doet, de ul>1 is waarschijnlijk altijd hoger als co=onacceptabel als er warmte vraag is.
zonder warmte vraag heeft een co waarde wel nut.

edit:
zo klopt hij wel denk ik.

(je kunt erg makkelijk een klein foutje maken, dus schiet me niet af als ik een foutje maak.)
dit moet je eerst snappen anders is elke aansturing gedoomd te mislukken.

inventum kan deze aansturing niet maken in de ecolution, want die moeten ook nog rekening houden met de wetgeving. (minimale ventilatie verplichting.)
(ik heb het met de ecolution een stuk simpeler bij mijn ouders.
de huiskamer is ongeveer 2x zo groot als bij spikehome, daar door is de minimale ventilatie een stuk hoger.
dus eigenlijk nooit last van een ap3 of 4 en eigenlijk veel meer ruimte om hem te regelen, maar dat moet ik nog doen, hij hangt pas vanaf april en ze zijn pas net begonnen met stoken.)
[Voor 55% gewijzigd door migjes op 24-10-2016 16:14]
Hoe bevalt de unit overigens bij je ouders?migjes schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
(ik heb het met de ecolution een stuk simpeler bij mijn ouders.
de huiskamer is ongeveer 2x zo groot als bij spikehome, daar door is de minimale ventilatie een stuk hoger.
dus eigenlijk nooit last van een ap3 of 4 en eigenlijk veel meer ruimte om hem te regelen, maar dat moet ik nog doen, hij hangt pas vanaf april en ze zijn pas net begonnen met stoken.)
valt nog niet echt heel veel van te zeggen, maar alles gaat positief tot nu toe.SpikeHome schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:54:
[...]
Hoe bevalt de unit overigens bij je ouders?
plaatjes zeggen vaak meer als woorden, dus:
hier het vergelijken van het gas in 2015 (pre ecolution)
tussen mijn huis en die van mijn ouders.

en dan natuurlijk wat het dit jaar doet. (met ecolution)
half april is de ecolution geactiveerd.
(geactiveerd door mij, vond het installatie bedrijf te moeilijk.

we zijn nu bezig met offertes om alle kozijnen en glas te vervangen.
alles moet nu nog hr++ of beter worden.
(mijn ouders zijn echt zo een voorbeeld van hoeveel je kunt verbeteren aan je huis.
van 2012 (vr ketel): 1900m3 gas en 5100kWh.
naar 2015 (hr ketel): 1300m3 gas en 500kWh.
naar prognoze 2016(ecolution): 600m3 en 1500kWh.

Nou van 0,442 m3 graaddag naar 0,146m3 graaddagmigjes schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:08:
[...]
valt nog niet echt heel veel van te zeggen, maar alles gaat positief tot nu toe.
we zijn nu bezig met offertes om alle kozijnen en glas te vervangen.
alles moet nu nog hr++ of beter worden.
(mijn ouders zijn echt zo een voorbeeld van hoeveel je kunt verbeteren aan je huis.
van 2012 (vr ketel): 1900m3 gas en 5100kWh.
naar 2015 (hr ketel): 1300m3 gas en 500kWh.
naar prognoze 2016(ecolution): 600m3 en 1500kWh.)
Is idd niet verkeerd toch.
Ik zit nu op 0,044m3 graaddag.
Overigens gebruik ik mijn domoticz nu om elke dag het gas verbruik naar mindergas te sturen.
Betreft het dubbel glas dit heb ik vorige maand gedaan.
Al was het vervangen niet vanwege de energie maar meer omdat er een nieuwe voordeur in moest en ik een hekel aan schilderen heb.
Dus vorige maand alles vervangen van dubbel glas (geen hr dus) naar hr+++
ik weet niet of ik de graad dagen van mijn ouders kan vertrouwen.SpikeHome schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:21:
[...]
Nou van 0,442 m3 graaddag naar 0,146m3 graaddag
Is idd niet verkeerd toch.
Ik zit nu op 0,044m3 graaddag.
Overigens gebruik ik mijn domoticz nu om elke dag het gas verbruik naar mindergas te sturen.

(ik vermoed dat ze iets fout doet met mindergas.)
maar van 340m3 naar 142m3 gas is wel een leuk begin van de ecolution.
ben benieuwd naar de rest van het jaar.
ik las het, nice.Betreft het dubbel glas dit heb ik vorige maand gedaan.
Al was het vervangen niet vanwege de energie maar meer omdat er een nieuwe voordeur in moest en ik een hekel aan schilderen heb.
Dus vorige maand alles vervangen van dubbel glas (geen hr dus) naar hr+++
voor mijn ouders is het eigenlijk dat ze het schilder werk eigenlijk gewoon niet meer aan kunnen.
(als mijn pa op een ladder klimt durf ik de ladder eigenlijk al niet meer vast te houden.

maar als het dan vervangen word doe het dan goed.
veel kozijnen en glas worden een u-waarde van 1,1, maar voor beneden zitten we nog te kijken naar beter.

(we krijgen een kleine subsidie van de gemeente, een 425€, niet veel op een project van 14+k€ maar toch leuk.)
edit:
zou ik jouw mindergas kunnen in zien trouwens?
(jouw situatie lijkt erg op de mijne, en kan ik eens zien hoeveel gas je in welke maanden nog nodig hebt.)
[Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-10-2016 10:42]
Ingaande lucht 20 graden, uitgaand 7.
Zijn er mogelijkheden om dit zelf in te stellen, vind de handleiding en het beschreven menu nou niet echt klantvriendelijk maar ja is gebouwd om tweakers te weren...
uitgaande water van 29 graden klinkt niet erg fout.geldersscheepje schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:21:
Ik heb sinds 2 weken een Ecolution Solo hangen maar heb er toch wat bedenkingen bij. Temperatuur van het uitgaande water is 29 graden, nauwelijks genoeg voor de vloerverwarming laat staan de plaatradiatoren in de rest van het huis.
Zijn er mogelijkheden om dit zelf in te stellen, vind de handleiding en het beschreven menu nou niet echt klantvriendelijk maar ja is gebouwd om tweakers te weren...
hoe lager die temperatuur de efficiënter de warmtepomp.
het uitgaande water temperatuur is erg afhankelijk van de ingaande water temperatuur.
je zou kunnen proberen een aantal plaatradiatoren even ter test dicht te zetten, en dan zal de temperatuur omhoog gaan. (met een beetje efficiëntie verlies, maar dat is niet erg voor een testje.)
houw er wel rekening mee dat je vloerverwarming hebt, dus een testje van 5 minuten is zinloos, laat hem maar een 24uur draaien voordat je het pas echt merkt.

(vloerverwarming kan veel bufferen, houw daar rekening mee.)
uitgaande lucht van 7 graden is best hoog.
je doet waarschijnlijk nog best veel ventileren en dan kan hij niet alle energie er uit halen met een hoge temperatuur als gevolg.
minder ventileren en die temperatuur gaat omlaag.
(de zin en onzin van ventileren,
slechte lucht is ongezond en ruikt niet fris, maar als je te veel ventileert dan ver lies je veel warmte.
dus daar moet je een weg in vinden voor je zelf.
zo doe ik bij mijn ouders een 170m3/u maar spikehome maar een 130m3/u, experimenteer zou ik zeggen.)
plaatradiatoren geven echt wel een hoop minder warmte af als ze een lage temperatuur krijgen, maar minder betekend niet dat ze niks afgeven, alleen dat het dus niet genoeg is voor het huis.
maar echt vreemd is dit niet, de ecolution doet maar een max van 1,4kW afgeven en dat is niet zo heel veel als je dat vergelijkt met een gas ketel die minimaal 5-6kW tot een 20-29kW kan doen.
vloer verwarming heeft veel minder last van die lage temperaturen, dus het kan zijn dat je nu wat meer last hebt van het verschil in vermogen tussen de plaatradiatoren en vloer verwarming.
(een onbalans in je huis door vloer en radiatoren vermogen, die je nu pas merkt)
het menu is wel wat lastig, maar een beetje doorzetten met de handleiding er bij en op een gegeven moment valt het kwartje wel hoe het werkt. (kosten mij ook een halfuurtje voor ik het door had.

heb je al een account op www.mindergas.nl ?
dat helpt met zien hoeveel het doet.
(een ecolution is een ondersteunende warmte pomp, het zal nooit je hele huis altijd kunnen verwarmen.
maar 2 weken is zo korte tijd om te testen, je hebt echt 2 maanden nodig om iets te kunnen zien.)
29c water temp is goed hoor, bij mij is die vaak lager zo een 26 a 27c.geldersscheepje schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:21:
Ik heb sinds 2 weken een Ecolution Solo hangen maar heb er toch wat bedenkingen bij. Temperatuur van het uitgaande water is 29 graden, nauwelijks genoeg voor de vloerverwarming laat staan de plaatradiatoren in de rest van het huis.
Lucht uit 7c is best veel bij mij een 2c (daar probeer ik hem op te houden).
Betreft de solo neem ik aan dat er veel dezelfde optie inzitten.
Dus je zou je ventilatie wat minder kunnen zetten 0_0 optie bij de combi50.
En zoals migjes al zegt paar keer spelen met het menu en je kan er mee lezen en schrijven.
Je moet idd langer laten draaien.migjes schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
(een ecolution is een ondersteunende warmte pomp, het zal nooit je hele huis altijd kunnen verwarmen.
maar 2 weken is zo korte tijd om te testen, je hebt echt 2 maanden nodig om iets te kunnen zien.)
Maar hij is bij mij wel iets meer dan ondersteunend en ik verwarm tot nu toe mijn woning compleet ermee.
Momenteel 20,9c in huis en dat loopt overdag op tot max 21.5 dan schakelt de wp uit althans het verwarmen.
Dus het kan weleen heel eind helpen.
Verder moet je de c.v. ook tunen want voor vloerverwarming hoeft je cv water niet naar 80 a 90c dus die kan je terug brengen naar een 50 a 60c
[Voor 28% gewijzigd door SpikeHome op 26-10-2016 13:43]
het is ook daarom dat ik schrijf:SpikeHome schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:44:
[...]
Maar hij is bij mij wel iets meer dan ondersteunend en ik verwarm tot nu toe mijn woning compleet ermee.
Momenteel 20,9c in huis en dat loopt overdag op tot max 21.5 dan schakelt de wp uit althans het verwarmen.
met het woordje "altijd" is niet dat het nooit kan, zonder dat woordje zou het nooit zijn.migjes schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
het zal nooit je hele huis altijd kunnen verwarmen.
maar hij is er wel, dus er zijn ook momenten dat het wel kan.
een klein woordje maakt een groot verschil.

maar ik gok dat de ecolution nog op fabrieks instelling staat, en dan zuigt hij flink af.
(die 7 graden uitgaande lucht is hoog, die zie ik ook bij mijn ouders die zuigen ook flink af..)
en met de < 10 graden buiten temperaturen op het moment maken het dus erg lastig voor geldersscheepje met deze instelling.
dan is maar < 3 graden verschil, en jij hebt ook ondersteuning nodig als jij bij de < 3 graden verschil komt.
dat zouden voor jouw ongeveer 5 graden buiten temperatuur zijn.

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-10-2016 14:34]
Al twee jaar middels mindergas.nl inderdaad de meterstanden (handmatig) bijgehouden. Ben benieuwd wat er uit volgt. Einde deze maand laat ik weer van me horen. Zou toch iets moeten schelen. Hou ook middels losse meter de kWh bij.
pomp schakelaar die pas bij 26c gaat draaien is goed hoor,geldersscheepje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:32:
Dank voor alle reacties. Realiseer me terdege dat je het hele huis niet kunt verwarmen maar toch. Vloerverwarming inmiddels aangepast, zat pompschakelaar op die past bij 26 graden ging draaien, helpt niet mee. Inmiddels ook de ventilatie in bedrijf teruggezet van 160 naar 130.
Al twee jaar middels mindergas.nl inderdaad de meterstanden (handmatig) bijgehouden. Ben benieuwd wat er uit volgt. Einde deze maand laat ik weer van me horen. Zou toch iets moeten schelen. Hou ook middels losse meter de kWh bij.
Bij mij staat deze later zelfs op 28c met een verschil van 2c dus bij 30 gaat deze draaien en bij 28 stopt deze weer.
Maar het water wat nu rond gepompt word is 30c dus pomp gaat niet meer uit.
Ventilatie van 160 naar 130 is al een stuk beter denk ik.
Houd in de gaten of je wp niet naar ap3 gaat.
Je kan dat ook in de gaten houden bij je uitgaande temp en koud gas leiding.
Hoe kom je daar.
Beide onderste knoppen indrukken en vasthouden totdat het display verspringt (sec).
Daarna rechterknop 1x kort indrukken er staat dan 0_1
Dan de rechterknop vasthouden (5sec) tot display verspringt.
Je kan dan weer met de rechterknop door de menu heen.
Bij mij staat het volgende er.
0_29 toestel identificatie.
1_20 lucht temperatuur in
2_2 lucht temperatuur uit. (ook vaak op 1c)
3_2 zuiggas temperatuur (deze moet niet te koud staan want dan krijg je vaak ap3)
4_58 heetgas temperatuur
5_26 cv retour
6_29 cv aanvoer
7_45 warmwater temperatuur (bij mij op 45c maar bij de solo zal deze er niet zijn)
9_XX aanlegsensor deze heb ik niet op mijn combi50
Stand per 31 oktober: verbruik warmtepomp vanaf de 12e is 73 kW
Gasverbruik van 0,278 m3/graaddag (2015) naar 0,125 m3/graaddag (2016)
Conclusie: het werkt. Wat het oplevert weet ik nog niet maar het begin is hoopvol. Krijg de 2_2 niet lager dan 6 graden, ventilatie staat nu op 120.