Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04

The Legend

*Plop*

Maar 73kwh in 19 dagen? Dan zou je wp nog geen 4kwh per dag verbruiken? Staat 'ie dan veel in AP storingen? Hier verbruikt de Ventiline het dubbele, een kleine 8Kwh per dag.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01
geldersscheepje schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:54:
Oke beloofde terugkoppeling:

Stand per 31 oktober: verbruik warmtepomp vanaf de 12e is 73 kW
Gasverbruik van 0,278 m3/graaddag (2015) naar 0,125 m3/graaddag (2016)

Conclusie: het werkt. Wat het oplevert weet ik nog niet maar het begin is hoopvol. Krijg de 2_2 niet lager dan 6 graden, ventilatie staat nu op 120.
The Legend schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:17:
Maar 73kwh in 19 dagen? Dan zou je wp nog geen 4kwh per dag verbruiken? Staat 'ie dan veel in AP storingen? Hier verbruikt de Ventiline het dubbele, een kleine 8Kwh per dag.
Hier mijn wp verbruik van afgelopen week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mRfRC7CBPSqjURpfRmt5xqNj/full.jpg

En de binnentemperatuur van afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pDQ1yV6q9Z8UZVuSIIyG8STJ/full.jpg

max verbruik p.d. is dus 6,7kw geweest.
Binnen temp nog niet onder de 20,5 geweest
Bij 22c stopt de wp en bij 21,9 start deze weer.

[ Voor 99% gewijzigd door SpikeHome op 01-11-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:51
The Legend schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:17:
Overdag schijnt de zon in de kamer en loopt de temperatuur op tot >21 graden. Dan slaat de warmtepomp af. Verwacht dat bij kouder weer en/of geen zon hij lager gaat draaien, zie sowieso nu heft fenomeen dat 's ochtends de pomp draait, na 1 uur de HR ketel bijschakelt en de ruimte op temperatuur brengt. Dat is meestal voldoende om de hele ochtend en vaak ook een deel van de middag op temperatuur te blijven. In de loop van de dag herhaalt zich dit eenmalig. Instellingen nu: na 1 uur draaitijd en vraag thermostaat bijschakelen HR ketel, 6 uur nadraaitijd. (AP-6)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:26:
[...]

Overdag schijnt de zon in de kamer en loopt de temperatuur op tot >21 graden. Dan slaat de warmtepomp af. Verwacht dat bij kouder weer en/of geen zon hij lager gaat draaien, zie sowieso nu heft fenomeen dat 's ochtends de pomp draait, na 1 uur de HR ketel bijschakelt en de ruimte op temperatuur brengt. Dat is meestal voldoende om de hele ochtend en vaak ook een deel van de middag op temperatuur te blijven. In de loop van de dag herhaalt zich dit eenmalig. Instellingen nu: na 1 uur draaitijd en vraag thermostaat bijschakelen HR ketel, 6 uur nadraaitijd. (AP-6)
Bij mij loopt de temperatuur in huis niet zoveel op hoor als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
SpikeHome schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:29:
[...]

Bij mij loopt de temperatuur in huis niet zoveel op hoor als de zon schijnt.
12 m2 schuifpui op een zwart granieten vloer helpen mee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacross
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05-2017

dacross

Manager mobile bol.com
Help!

Ik heb een nieuwbouwwoning (2 onder 1 kap) met beneden vloerverwarming en boven en op zolder (5 slaapkamers totaal) radiatoren. In de woning hangt een HR-ketel en een Ecolution Solo. Nu heb ik het volgende probleem:

Mijn kamerthermostaat staat op 5 graden, maar geeft aan dat het 22,5 graad in huis is. De HR-Ketel doet niets. Mijn Ecolution heb ik ingesteld op CV1 en voor nu even gezet op 15 graden als setpoint. Ik wil namelijk dat mijn huis afkoelt! Echter, de ecolution blijft continu draaien op A2. 24/7 dus.

En dat deed hij ook toen het buiten nog gewoon 20 graden was. Ik begrijp dat op CV1, de kamerthermostaat niets van doen heeft met de ecolution. Ik zou toch verwachten dat de ecolution alleen op A2 gaat als de aangezogen termperatuur in dit geval onder de 15 graden komt (terwijl het gewoon 22.5 in huis is).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
dacross schreef op donderdag 03 november 2016 @ 00:40:
Help!

Ik heb een nieuwbouwwoning (2 onder 1 kap) met beneden vloerverwarming en boven en op zolder (5 slaapkamers totaal) radiatoren. In de woning hangt een HR-ketel en een Ecolution Solo. Nu heb ik het volgende probleem:

Mijn kamerthermostaat staat op 5 graden, maar geeft aan dat het 22,5 graad in huis is. De HR-Ketel doet niets. Mijn Ecolution heb ik ingesteld op CV1 en voor nu even gezet op 15 graden als setpoint. Ik wil namelijk dat mijn huis afkoelt! Echter, de ecolution blijft continu draaien op A2. 24/7 dus.

En dat deed hij ook toen het buiten nog gewoon 20 graden was. Ik begrijp dat op CV1, de kamerthermostaat niets van doen heeft met de ecolution. Ik zou toch verwachten dat de ecolution alleen op A2 gaat als de aangezogen termperatuur in dit geval onder de 15 graden komt (terwijl het gewoon 22.5 in huis is).

Iemand een idee?
De reden dat de wp doorgaat komt omdat deze kijkt naar de temperatuur van de lucht die afgezogen word.
Deze is instelbaar maar natuurlijk niet echt nauwkeurig.
instelbaar in het gebruikers menu
optie 4-XX instelling winterstand van 15 t/m 25 standaard op 15
optie 5-XX instelling zomerstand van 15 t/m 25 standaard op 21
Daarnaast kan je nog aangeven vanaf welke maand dit actief moet zijn bij T8 en T9

Om die reden heb ik een 2e draadloze thermostaat aangesloten die ook in de kamer staat zodat de wp stopt bij 22c.
Dit ga ik nog wijzigen met mijn domotica deze leest mijn nefit easy uit en kan aan de hand van die temperatuur de thermostaat ingang aan/uit laten gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 03-11-2016 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Er zijn diverse manieren om de Ecolution aan te sturen. Zie de handleiding. Zelf heb ik m rechtstreeks aan de kamerthermostaat, de Ecolution stuurt naar behoefte de HR ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:35:
Er zijn diverse manieren om de Ecolution aan te sturen. Zie de handleiding. Zelf heb ik m rechtstreeks aan de kamerthermostaat, de Ecolution stuurt naar behoefte de HR ketel aan.
ok maar dan zal jij denk ik een nieuwere firmware hebben?
Hoe is de werking/aansluiting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
SpikeHome schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:19:
[...]

ok maar dan zal jij denk ik een nieuwere firmware hebben?
Hoe is de werking/aansluiting dan?
Aan-uit thermostaat in de woonkamer stuurt de Ecolution aan. Als na een uur de temperatuur niet voldoende is gestegen (kamerthermostaat is nog steeds aan = vragend) gaat de HR ketel aan totdat de kamer op temperatuur is en de thermostaat afslaat. Vervolgens draait de Ecolution nog 6 uur na om zo te proberen de kamer op temperatuur te houden.

Als in die nadraaitijd de temperatuur teveel zakt slaat de HR ketel opnieuw aan en start de 6 uur nadraaitijd opnieuw.

C/1_3 = 4 (CV4)
C/7_05 = 60
C/8_5 = 6

Aansluiting 68 (kamerthermostaat) en 76 (ketelthermostaat). Let op: alleen aan-uit wordt ondersteund, niet modulerend! ALs je een HR modulerende ketel hebt zal de ketel dat zelf moeten regelen. In de meeste gevallen is dit mogelijk, zie je handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:04:
[...]

Aan-uit thermostaat in de woonkamer stuurt de Ecolution aan. Als na een uur de temperatuur niet voldoende is gestegen (kamerthermostaat is nog steeds aan = vragend) gaat de HR ketel aan totdat de kamer op temperatuur is en de thermostaat afslaat. Vervolgens draait de Ecolution nog 6 uur na om zo te proberen de kamer op temperatuur te houden.

Als in die nadraaitijd de temperatuur teveel zakt slaat de HR ketel opnieuw aan en start de 6 uur nadraaitijd opnieuw.

C/1_3 = 4 (CV4)
C/7_05 = 60
C/8_5 = 6

Aansluiting 68 (kamerthermostaat) en 76 (ketelthermostaat). Let op: alleen aan-uit wordt ondersteund, niet modulerend! ALs je een HR modulerende ketel hebt zal de ketel dat zelf moeten regelen. In de meeste gevallen is dit mogelijk, zie je handleiding.
Heb even de handleiding erbij gepakt.
Ik zie idd op aansluiting 76 dat er een cv thermostaat erop aan gesloten kan worden.
Nu zit de c.v idd met een modulerende thermostaat aangesloten.
Op 75 zit een extern contact ook.
Beide contacten niks mee gedaan zelf.
Ik gebruik 78 alleen voor de kamerthermostaat.
Ga denk ik wel experimenteren met de config van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Laatst online: 21-05 21:30
Is het interessant om een Solo neer te hangen incombinatie met stadsverwaming? In het matige stookseizoen kan de solo het af en mocht het echt koud worden dan kan de stadsverwaming flink aan.

Ik vraag me alleen af hoe warm de solo het water kan maken. Ik heb namelijk nog geen LTV. Maar de radiatoren worden doormiddel van de termostaat kraan ook niet gek warm om het warm te houden.

Solo is relatief een koopje, aanschaf 2900 en subsidie 2300!

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:06:
Is het interessant om een Solo neer te hangen incombinatie met stadsverwaming? In het matige stookseizoen kan de solo het af en mocht het echt koud worden dan kan de stadsverwaming flink aan.

Ik vraag me alleen af hoe warm de solo het water kan maken. Ik heb namelijk nog geen LTV. Maar de radiatoren worden doormiddel van de termostaat kraan ook niet gek warm om het warm te houden.

icm stadsverwarming en geen lt verwarming zou ik het niet aandurven.
De solo/combi helpt voornamelijk in het voor en na seizoen.
Als je stads verwarming zou dicht kunnen zetten voor die periodes zou het misschien werken.
Overigens zou ik eerder voor de combi gaan omdat deze warmwater ook maakt en je daar zelfs midden in de zomer wat aan hebt door goedkoop warm water (50L) te hebben.
Maar ik weet niet zo wat de subsidie op de combi50 is.
Die er ook in all-electric is waardoor je stadsverwarming er waarschijnlijk helemaal uit kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 08-11-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Subsidie is volgens de lijst van RVO 1000 euro voor de Solo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
hahah ik heb inderdaad bij de verkeerde gekeken, het was al zoveel ;-)

All - E Ecolution Solo 4 € 2.300 KA01703

maar het is deze natuurlijk: Inventum Ecolution Solo 1 € 1.000 KA01697

Dan is een Elga wellicht interessanter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:06:

check met stads verwarming eerst hoeveel je betaald voor de vaste kosten en hoeveel je dan nog betaald voor de warmte zelf.

bij de meeste stads verwarming zijn de vaste kosten toren hoog en is warmte gebruiken erg goedkoop.
of je dan een solo of combi gebruikt met stads verwarming bespaar je dan eigenlijk maar erg weinig op de kosten. :-(
je moet dan haast wel geheel over gaan naar een ander systeem wil het een beetje leuk worden.
dus heel de stads verwarming er uit om de vaste kosten te vermijden.
maar dan heb je de combi50 nodig + een boiler + een all-elektrik en dat is niet goedkoop.
(gebruikt ook nog veel stroom helaas, een andere warmte pomp is dan interessanter.)

(als je naar het milieu wil kijken is het ook erg lastig te zeggen, in theorie is stads verwarming erg goed voor het milieu, dus ook daar kan het erg tegen vallen. :-( )

edit:
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:23:
hahah ik heb inderdaad bij de verkeerde gekeken, het was al zoveel ;-)

All - E Ecolution Solo 4 € 2.300 KA01703

maar het is deze natuurlijk: Inventum Ecolution Solo 1 € 1.000 KA01697

Dan is een Elga wellicht interessanter
dit zelfde verhaal geld ook voor de elga helaas. :-(

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 13:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Eens met migjes.
Stadsverwarming eruit en andere wp.
Elga is leuk maar kan je nog steeds niet van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:41:
Eens met migjes.
Stadsverwarming eruit en andere wp.
Elga is leuk maar kan je nog steeds niet van het gas af.
maar zelfs dan weet ik niet of ik eens ben met deze stelling. ;)

stads verwarming is goed voor het milieu. (restwarmte gebruiken is erg tof voor het milieu.)
met een warmte pomp kom je misschien wel beter uit als stads verwarming als je alleen kijkt naar de kosten.
(maar dat is dan wel erg persoonlijk, situaties kunnen erg verschillen per persoon en soort stads verwarming. :?
ik durf dus niet te beweren dat de 1 beter is als de ander, sorry. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
had hier zelf ook al aan lopen denken en al wat partijen over de vloer gehad maar eerste prijs indicaties liegen er niet om 15k exclusief LTV convectoren.

Het vastrecht en huur zijn relatief hoog net geen 500 euro op jaar basis. Belachelijk natuurlijk.

Ik wacht de offertes van de diverse all electric oplossingen af maar vrees dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen en de business case meer op idiologie zal zijn gebaseerd dan rendement ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
oja over die restwarmte, ze hebben een hulp centrale moeten bijbouwen die keihard gas staat te stoken om het aan het einde van de wijk ook warm te krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Even een vraag m.b.t tot de Ecoluition Solo; ik ben nog niet helemaal bekend met de praktische werking van L/W warmtepompen.
Wij hebben nog geen mechanische ventilatie, en gaan deze binnenkort installeren: is een Ecolution Solo een volwaarde vervanger van een MV-Box?
Wat gebeurd er als er geen warmtevraag is: ik heb geen buffervat of iets dergelijks. Wordt er dan ook geen warm water geproduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:53:
Even een vraag m.b.t tot de Ecoluition Solo; ik ben nog niet helemaal bekend met de praktische werking van L/W warmtepompen.
Wij hebben nog geen mechanische ventilatie, en gaan deze binnenkort installeren: is een Ecolution Solo een volwaarde vervanger van een MV-Box?
Wat gebeurd er als er geen warmtevraag is: ik heb geen buffervat of iets dergelijks. Wordt er dan ook geen warm water geproduceerd?
Ja de solo of combi50 is een complete vervanging van je ventilatiebox.

De solo heeft geen warm water voorziening deze doet alleen c.v.
Vandaar dat ik eerder voor de combi50 zou kiezen deze is maar iets duurder en je hebt er het hele jaar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SpikeHome schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:56:
[...]

Ja de solo of combi50 is een complete vervanging van je ventilatiebox.

De solo heeft geen warm water voorziening deze doet alleen c.v.
Vandaar dat ik eerder voor de combi50 zou kiezen deze is maar iets duurder en je hebt er het hele jaar wat aan.
Bedankt voor de antwoorden; ik doelde ook op CV. Wat als er geen warmtevraag is? Dan wordt er dus niets gedaan met de ventilatielucht en fungeert de Solo als een gewone ventilatiebox?
Ik heb namelijk geen zonnepanelen, en wil niet onnodig hoger elektra vebruik hebben; als het ding niets hoeft te doen, moet het ook zo min mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:51:
had hier zelf ook al aan lopen denken en al wat partijen over de vloer gehad maar eerste prijs indicaties liegen er niet om 15k exclusief LTV convectoren.

Het vastrecht en huur zijn relatief hoog net geen 500 euro op jaar basis. Belachelijk natuurlijk.

Ik wacht de offertes van de diverse all electric oplossingen af maar vrees dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen en de business case meer op idiologie zal zijn gebaseerd dan rendement ;-)
pff 500€ dat is al meer als ik betaal aan gas + elektra. ;)
(oke netjes en eerlijk zijn, ik heb wel 5,66kWp aan panelen op dak.
dat scheelt wel een flinke slok op de borrel natuurlijk. ;) )

maak je borst maar vast nat voor een flinke kosten post.
idiologie genoeg in de wereld. ;)

(maar schrik niet te veel, er is best wel wat mogelijk, maar pijn doen in de portomone doet het nu al.
er is ook een voordeel : 1x een flink bedrag geeft wel lage maand lasten.
en lage maand lasten zijn tof.)
boot77 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:52:
oja over die restwarmte, ze hebben een hulp centrale moeten bijbouwen die keihard gas staat te stoken om het aan het einde van de wijk ook warm te krijgen ;-)
sorrie, de theorie is maar de praktijk :? , helaas wil het wel eens afwijken van het verhaal. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:58:
[...]

Bedankt voor de antwoorden; ik doelde ook op CV. Wat als er geen warmtevraag is? Dan wordt er dus niets gedaan met de ventilatielucht en fungeert de Solo als een gewone ventilatiebox?
Ik heb namelijk geen zonnepanelen, en wil niet onnodig hoger elektra vebruik hebben; als het ding niets hoeft te doen, moet het ook zo min mogelijk doen.
de solo en de combi zijn gewoon een ventilatiebox. (wel een hele grote ventilatie box als je de maten vergelijkt, lol)
bij geen warmte vraag staat de warmtepomp dus gewoon uit, maar ventileert hij wel.
(eigenlijk een beetje open deur in trappen vraag, lol.
maar mag het gerust vragen, domme vragen bestaan niet. ;) )

maar zoals spike ook zegt, kijk eens naar de combi is zijn centen meer waard. ;)
(heel het jaar door heb je dan extra warm water.)

edit:
lol spikehome was toch nog online.
dus een beetje dubbel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:58:
[...]

klopt maar de wp maakt goedkoper warm water aan dan je c.v.
En ook de warmte opbrengst is goedkoper door de hoge COP van minimaal 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:05:
[...]

de solo en de combi zijn gewoon een ventilatiebox. (wel een hele grote ventilatie box als je de maten vergelijkt, lol)
bij geen warmte vraag staat de warmtepomp dus gewoon uit, maar ventileert hij wel.
(eigenlijk een beetje open deur in trappen vraag, lol.
maar mag het gerust vragen, domme vragen bestaan niet. ;) )

maar zoals spike ook zegt, kijk eens naar de combi is zijn centen meer waard. ;)
(heel het jaar door heb je dan extra warm water.)
Tja, voor jou is het misschien logisch, maar ergens is het ook zonde om al die warme lucht weg te gooien als er geen vraag is. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het ding altijd met een buffer moet worden geïnstalleerd of iets dergelijks ;)

In mijn optiek heb ik ook meer aan de Combi, maar helaas is daar waarschijnlijk geen ruimte voor.

Nu nog achter komen wat voor geluid het ding maakt: hij moet boven een open zoldertrap hangen, en we zijn erg gevoelig voor 'irritante' geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:09:
[...]

Tja, voor jou is het misschien logisch, maar ergens is het ook zonde om al die warme lucht weg te gooien als er geen vraag is. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het ding altijd met een buffer moet worden geïnstalleerd of iets dergelijks ;)

In mijn optiek heb ik ook meer aan de Combi, maar helaas is daar waarschijnlijk geen ruimte voor.

Nu nog achter komen wat voor geluid het ding maakt: hij moet boven een open zoldertrap hangen, en we zijn erg gevoelig voor 'irritante' geluiden.
ik snap de vraag wel, en hij mag gerust gesteld worden. no prob. ;)

als combi niet kan dan is dat jammer, maar geen ramp. ;)
(maar check het goed, soms is er meer mogelijk als je denkt.)

geluid, het is een warmtepomp en ja die maken altijd geluid.
maar hij is stiller als mijn gas ketel en bijna niet hoorbaar. ;)
denk aan het geluid van een ijskast, een keer gaan luisteren geeft je het beste idee er over.
geluid vertellen is zo moeilijk. ;)
(let wel op dat hij juist word aangesloten, die flexibele buisjes die ze er bij leveren heb je wel nodig. ;)
hij kan een beetje gaan trillen en dan kun je contact geluid hebben en dat is de grootst gehoorde klacht.
sommige installateurs snappen dat niet en doen het dan fout zonder de flexibele buisjes. :-(
ook een flexibele aansluiting op je ventilatie buizen zijn wel tof om te hebben, kost geen drol maar voorkomt ook contact geluid. geluids-problemen zijn goed op te lossen, dus waarschijnlijk geen probleem. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:19:
[...]

ik snap de vraag wel, en hij mag gerust gesteld worden. no prob. ;)

als combi niet kan dan is dat jammer, maar geen ramp. ;)
(maar check het goed, soms is er meer mogelijk als je denkt.)

geluid, het is een warmtepomp en ja die maken altijd geluid.
maar hij is stiller als mijn gas ketel en bijna niet hoorbaar. ;)
denk aan het geluid van een ijskast, een keer gaan luisteren geeft je het beste idee er over.
geluid vertellen is zo moeilijk. ;)
(let wel op dat hij juist word aangesloten, die flexibele buisjes die ze er bij leveren heb je wel nodig. ;)
hij kan een beetje gaan trillen en dan kun je contact geluid hebben en dat is de grootst gehoorde klacht.
sommige installateurs snappen dat niet en doen het dan fout zonder de flexibele buisjes. :-(
ook een flexibele aansluiting op je ventilatie buizen zijn wel tof om te hebben, kost geen drol maar voorkomt ook contact geluid. geluids-problemen zijn goed op te lossen, dus waarschijnlijk geen probleem. ;) )
Mijn CV is zo brak geïnstalleerd dat de brom ervan door de hele bovenverdieping te horen is, dus als die minder kan doordat de WP wat overneemt is dat ook al winst.
Eigenlijk wil ik de Ecolution nog eerst wel ergens horen, maar ja, waar doe je dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
[...]

Ik heb de wp op een aparte frame gehangen die met rubbers is gemonteerd.
Ook zoals al gemeld zijn andere slangen of zoals ik heb geen slangen maar geïsoleerde buis heb.
Ik heb een open zolder waar de wp hangt en de slaapkamerdeur van ons is er denk ik een 3 a 4m vandaan

De combi is alleen wat hoger tov de solo.
En echt dat meer verbruik aan electra snoept deze er aan gas dik af.
[...]

[quote]EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:26:
[...]Kan een filmpje maken?
Maar migjes is een keer bij mij geweest voordat hij er een aanschafte (zijn ouders dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:26:
[...]

Mijn CV is zo brak geïnstalleerd dat de brom ervan door de hele bovenverdieping te horen is, dus als die minder kan doordat de WP wat overneemt is dat ook al winst.
Eigenlijk wil ik de Ecolution nog eerst wel ergens horen, maar ja, waar doe je dat...
waar woon je ergens?
ik ben ook met mijn ouders eens een keer gaan luisteren, zoals spike ook zegt. ;)
geluid vertellen is zo moeilijk en persoonlijk, dat is niet te doen.
(maar ik kan je wel vertellen dat het je erg mee gaat vallen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SpikeHome schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:30:
Kan een filmpje maken?
Maar migjes is een keer bij mij geweest voordat hij er een aanschafte (zijn ouders dan).
Fimpje is nooit weg natuurlijk, hoewel ik weet dat dat soms het werkelijke geluids'beeld' vertroebeld.
migjes schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:31:
[...]

waar woon je ergens?
ik ben ook met mijn ouders eens een keer gaan luisteren, zoals spike ook zegt. ;)
geluid vertellen is zo moeilijk en persoonlijk, dat is niet te doen.
(maar ik kan je wel vertellen dat het je erg mee gaat vallen.)
Het noorden van NH :)

[ Voor 7% gewijzigd door EddoH op 08-11-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:39:
[...]

Fimpje is nooit weg natuurlijk, hoewel ik weet dat dat soms het werkelijke geluids'beeld' vertroebeld.

[...]

Het noorden van NH :)
Hier in Gouda,je bent welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
[...]

Ehh vergis je niet in de omvang en gewicht van het apparaat. Kan niet zomaar even geplaatst worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dank, kom ik wellicht nog op terug.
geldersscheepje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:43:
[...]

Ehh vergis je niet in de omvang en gewicht van het apparaat. Kan niet zomaar even geplaatst worden...
Wat bedoel je? Hij komt niet letterlijk boven de trap, maar op de 'tussenzolder', of hoe dat ook officieel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:30:
[...]

Dank, kom ik wellicht nog op terug.

[...]

Wat bedoel je? Hij komt niet letterlijk boven de trap, maar op de 'tussenzolder', of hoe dat ook officieel heet.
gewoon letterlijk lezen.
hij is groot.
hij is zwaar.
flink stuk groter en zwaarder als een cv keteltje. >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/DSC07654.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:43:
[...]

gewoon letterlijk lezen.
hij is groot.
hij is zwaar.
flink stuk groter en zwaarder als een cv keteltje. >:)

[afbeelding]
Ok, you lost me :P

Ik geef aan de er waarschijnlijk te kort plaats is voor de Combo en ik voor de Solo moet gaan, en dan zeggen jullie: pas op! de Combo is groot en zwaar! :?

Nou ja, we zijn het er in ieder geval over eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:57:
[...]

Ik geef aan de er waarschijnlijk te kort plaats is voor de Combo en ik voor de Solo moet gaan, en dan zeggen jullie: pas op! de Combo is groot en zwaar! :?

de solo is maar 30cm lager, en maar 25 kilo lichter.
(dus de solo is nog steeds zwaarder als ik ben. ;) )
dus ook die is pittig, en verder weten wij totaal niet hoeveel plek je hebt, we moeten het alleen maar doen met wat jij zegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
EddoH schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:57:
[...]

The combi is 30cm hoger tov de solo
Andere maten zijn hetzelfde
Hoogte mm 1087 solo 777
Breedte mm 610 solo 610
Diepte mm 471 solo 479
Gewicht (leeg) kg 98 solo72

edit:
@migjes je was me net voor

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 09-11-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SpikeHome schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:04:
[...]

The combi is 30cm hoger tov de solo
Andere maten zijn hetzelfde
Hoogte mm 1087 solo 777
Breedte mm 610 solo 610
Diepte mm 471 solo 479
Gewicht (leeg) kg 98 solo72

edit:
@migjes je was me net voor
Het is ook vooral de hoogte wat een probleem is. Hij moet relatief dicht tegen het schuine dak komen. Ik ga in ieder geval nogmaals meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:08:
[...]

Het is ook vooral de hoogte wat een probleem is. Hij moet relatief dicht tegen het schuine dak komen. Ik ga in ieder geval nogmaals meten ;)
combi heeft 184cm nodig in de hoogte.
solo heeft 153cm nodig in de hoogte.

maar dat is dan wel met de 30cm er onder en de 45cm er boven.
een beetje creativiteit van een goede pijpen buiger (looggieter) is daar wel wat te winnen.
door de flexibele aansluiting kun je aan de onderkant wel iets winnen en dat geld ook voor boven.
hoeveel is lastig te zeggen, maar onder een 15cm en boven een 30cm is nog wel te doen.
(schuin dak helpt ook als dat leuk uit komt. ;) )

edit:
op de foto van mijn ouders is het montage frame gebruikt.
daardoor kon hij met vrij weinig problemen geplaatst worden.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-11-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:32:
[...]

combi heeft 184cm nodig in de hoogte.
solo heeft 153cm nodig in de hoogte.

maar dat is dan wel met de 30cm er onder en de 45cm er boven.
een beetje creativiteit van een goede pijpen buiger (looggieter) is daar wel wat te winnen.
door de flexibele aansluiting kun je aan de onderkant wel iets winnen en dat geld ook voor boven.
hoeveel is lastig te zeggen, maar onder een 15cm en boven een 30cm is nog wel te doen.
(schuin dak helpt ook als dat leuk uit komt. ;) )

edit:
op de foto van mijn ouders is het montage frame gebruikt.
daardoor kon hij met vrij weinig problemen geplaatst worden.
Thanks voor de extra info!
Zie ik daar trouwens nog 2 mooie oude asbestpijpjes in de schoorsteen? :)

• SpikeHome
Overigens moest mij c.v. er deze week aan geloven en mee helpen om de boel op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 22:39
Heeft iemand de all electric variant met de hoge subsidie?

Ik dit op de site van Inventum:
Nu door de investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) met € 1.000,- subsidie en All Electric zelfs met € 2.300,- subsidie.

Vervolgens staat er bij de Evolution Solo deze handleiding: Gebruik -en installatiehandleiding doorstroomverwarmer (Ecolution) (Ventilatie warmtepompen)
http://www.inventum.com/s...ownload.ashx?pg=968&ver=2

De doorstroomverwarmer is te koop voor 486 euro.
https://www.airco-verwarm...cv-e-doorstromer-15081070

Als ik het goed begrijp is de subsidie bij het aansluiten van deze combinatie 2300. De aanschaf van de Ecolution Solo (2802 euro) en de doorstroomverwarmer (486 euro) is totaal ongeveer 3300 euro. Dus 1000 euro na subsidie. Klinkt interessant.

Verder ook erg benieuwd of iemand de ecolution naast een andere lucht/water warmtepomp heeft hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rationeel schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:35:

Nu door de investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) met € 1.000,- subsidie en All Electric zelfs met € 2.300,- subsidie.

Vervolgens staat er bij de Evolution Solo deze handleiding: Gebruik -en installatiehandleiding doorstroomverwarmer (Ecolution) (Ventilatie warmtepompen)

Als ik het goed begrijp is de subsidie bij het aansluiten van deze combinatie 2300. De aanschaf van de Ecolution Solo (2802 euro) en de doorstroomverwarmer (486 euro) is totaal ongeveer 3300 euro. Dus 1000 euro na subsidie. Klinkt interessant.
je rekent je zelf rijk >:)
praktijk komt er nog wel iets meer bij kijken ;)

die doorstroomverwarmer waar je het over hebt is voor extra verwarming als het koud is buiten.
die werkt dan wel met een cop van 1 in plaats van +/- 4.
en je hebt ook nog een boiler nodig, die ook nog steeds met een cop van 1 werkt. (kost ook nog een +/- 600€ extra)

als ik dan grof weg de cijfers van spikehome gebruik. (hij corrigeert me wel als ik er te ver naast zit, hij heeft wel de combi50 met de solo heb je dus meer kWh voor de boiler nodig.)
dan doet die 600m3 gas vervangen met een cop van 4 en gebruikt daar 1200kWh voor per jaar.
dan heeft hij nog 200m3 gas over, die zou hij dan vervangen met een cop van 1 dus nog een 1600kWh door de boiler+doorstoomverwarmer moeten gooien.
dan heeft hij per jaar toch nog een 2800kWh(+/-504€) nodig, en dat is best veel tegen over 800m3 gas (+/-440€).

(vergeet ook niet mee te nemen dat spikehome wel een maffe idioote tweaker is en best wel de warmtepomp op zijn staart trapt en optimaliseert, dus een gewone gebruiker komt waarschijnlijk wel iets minder goed uit. reken ik met de 60% die inventum opgeeft kom je nog erger uit. ;) )

of te wel, de besparing van je warmte pomp is zo op, dit verbrand vrijwel heel je cop. >:)
(er is ook nog een extra regeltje, je huis mag niet meer als XXX GJ gebruiken, maar daar heb ik zelf nog niet naar gekeken wat dat nu precies inhoud, maar ga er maar van uit dat je huis dan super geïsoleerd moet zijn. waarschijnlijk meer als wat er wettelijk word voor geschreven. ;) )
Verder ook erg benieuwd of iemand de ecolution naast een andere lucht/water warmtepomp heeft hangen?
dat lijkt mij een lastige combi, ik zou eerder kiezen om te combineren van lucht/lucht met lucht/water.
gewoon om er voor te zorgen dat niet 2 systemen te warm water krijgen en daardoor cop verliezen.
zoizo eerst alle radiatoren vervangen voor lage temperatuurvarianten. ;)

het zal snel goedkoper zijn om een echte warmtepomp aan te schaffen die het allemaal in 1x doet. ;)

edit:
en wil je dat heel slim doen, dan scoor je een lucht/water warmtepomp en laat je de ventilatie lucht gewoon uitblazen in de buiten unit, om zo een net iets hoger cop te hebben.
dan heb je bijna het zelfde maar dan krachtiger als een ecolution. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 11-11-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome

Zoals migjes al meld.
De solo doet geen warm water voor je douche of whatever.
Dus moet je er nog een warm water boiler bij hangen.
Of toch voor de combi50 gaan deze kan ook all electric.
Je zou dan geen warm water voorziening extra nodig hebben.
Echter het warm water van de combi50 is maar 50L als 1 persoon douched is dat genoeg zijn dat er meer achter elkaar dan zal je even moeten wachten totdat deze weer op temperatuur is (ong. een 30 tot 60m).
Zoals ik heb daar nog een zonneboiler voor zitten waardoor ik meer warm water heb.
Daarnaast komt nog dat wij thuis allen sporten en daardoor maar een paar keer thuis douchen en de rest elders.

Maar ik had ook interesse in de all-electric en krijg (als het goed is) nieuwe firmware van de inventum waardoor ik zo een all-electric ernaast kan installeren.
Ik heb namelijk nog een 2000kw over capaciteit en ja dat is met een cop van 1.

Maar daarnaast ook nog aan het kijken of ik een 2e warmtepomp zal aanschaffen waardoor ook het gas totaal eruit kan.
Grootste nadeel vind ik en mijn vrouw zo een buiten-unit die ergens heen moet en dan met kabels naar binnen.
Dat is ook de grootste reden dat ik gekozen heb voor de combi50 als wp.

Zoals migjes al zegt ben ik een flinke tweaker en probeer met zo min mogelijk energie zoveel mogelijk uit de wp te krijgen.
Dus met domotica meet en schakel ik steeds meer dingen en word met scriptjes alles automatisch geoptimaliseerd.
Er moeten echter nog wat sensoren en schakelaars uitgebreid worden.
Helaas vanwege flinke kosten afgelopen maanden (kozijnen, waterontharder, kronen tandarts etc) moet ik de aanschaf daarvan nog even laten wachten.
Overigens zie ik nu in mijn domtica als de c.v. mee aan het helpen is dat de combi50 meer energie verbruikt tot een 320w dit komt dat de c.v. zorgt voor een hogere temperatuur waardoor de combi50 meer energie toevoegt.

Dit zie ik ook als de wp overschakelt naar warm water maken dan loopt het verbruik op naar een 370w want dan ligt het water temperatuur boven de 50c

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 11-11-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:39:
Maar ik had ook interesse in de all-electric en krijg (als het goed is) nieuwe firmware van de inventum waardoor ik zo een all-electric ernaast kan installeren.
Ik heb namelijk nog een 2000kw over capaciteit en ja dat is met een cop van 1.
voor jouw zou ik eerder een hele "kleine" boiler van inventum pakken.
maar wel een met een erg groot verwarmings-element.
zoiets als deze:
https://www.warmteservice...tijd-0%3A52%29/p/18254305
in 52 minuten warm, maar dat is wel van 15 naar 60 graden vul je die met 50 graden vanuit de inventum is dat veel sneller, tot bijna instant. ;)
(de boiler begint dan al bij te verwarmen voordat je klaar bent met douchen, dus de volgende kan vrijwel meteen douchen, dit kan nog beter, maar techniek geeft wel beperkingen pas op met meer als 2000W als je er geen eigen groep voor kunt aanleggen.
als je er een eigen groep voor kunt aanleggen dan kun je ook deze voor gebruiken(of de wasmachine groep gebruiken ;) ):
https://www.warmteservice...3A28-1%3A12%29/p/18255405
of
https://www.warmteservice...3A39-1%3A41%29/p/18255505
de 2span zet je dan uit en dan is hij +/-3000W/3700W boiler. >:) )

die firmware zeker doen, maar niet de verwarmer van inventum gebruiken.
in plaats daar van gewoon een paar IR panelen op hangen in de huiskamer (en andere plaatsen als nodig.)
die IR panelen laat je sturen op de aansluiting van de inventum verwarmer.
dan zit de verwarmer het water van de ecolution nooit in de weg.
en dit zou ik een prettigere manier van verwarmen vinden als alleen maar warmwater in de CV.
dan heb je voor het zelfde geld gewoon straling warmte en dat is toch comfortabeler. ;)
SpikeHome schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:39:
Overigens zie ik nu in mijn domtica als de c.v. mee aan het helpen is dat de combi50 meer energie verbruikt tot een 320w dit komt dat de c.v. zorgt voor een hogere temperatuur waardoor de combi50 meer energie toevoegt.

Dit zie ik ook als de wp overschakelt naar warm water maken dan loopt het verbruik op naar een 370w want dan ligt het water temperatuur boven de 50c
boven staande is dus om juist dit effect te voorkomen. ;)

edit:
kom je dan een beetje in de problemen net zoals ik met het max A die je huis kan trekken.
(1x35A voor mij)
dan gebruik tussen de wasmaschine en boiler deze:
https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html
dit doe ik nu ook maar dan met de hotfill closein en oven.
dit maakt alles weer lekker simpel in huis zodat de vrouw nergens rekening mee hoeft te houden.
zo komt de max nooit over de grens. ;)

edit2:
ja ik heb een erg lange bak koffie gedronken met de inventum monteur. >:)

edit3:
mischien heb je de firmware update niet eens nodig eigenlijk. :?
ik dacht dat je zelf de oudere instellingen kon gebruiken?
maar misschien niet, zou ik ook mee moeten experimenteren, maar dat is nog even lastig.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 11-11-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje

Hier de all-E versie van 4 kW. Totaal heb ik 4300 euro betaald (inclusief installatie en wat bijkomende werkzaamheden). Hierop zit inderdaad 2300 euro subsidie. De doorstroomverwarmer kan op 4, 6 en 8 kW werken en wordt dan met 3 fasen aangesloten.

Vooralsnog werkt de Ecolution bij mij samen met de HR ketel. Op termijn ga ik switchen, eerst nog maar wat zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:45:
[...]

Hier de all-E versie van 4 kW. Totaal heb ik 4300 euro betaald (inclusief installatie en wat bijkomende werkzaamheden). Hierop zit inderdaad 2300 euro subsidie. De doorstroomverwarmer kan op 4, 6 en 8 kW werken en wordt dan met 3 fasen aangesloten.

Vooralsnog werkt de Ecolution bij mij samen met de HR ketel. Op termijn ga ik switchen, eerst nog maar wat zonnepanelen :)
Ok je hebt 3 soorten qua aansluiting voor all elecrtic 2, 4 en 6kw.
Welk heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
SpikeHome schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:
[...]

Ok je hebt 3 soorten qua aansluiting voor all elecrtic 2, 4 en 6kw.
Welk heb jij dan?
Zal vanavond even kijken.

Oh nee hoeft niet: deze dus : http://www.inventum.com/s...ownload.ashx?pg=968&ver=2

Staat er in de installatiehandleiding: u mag de 6 kW niet installeren als er voor een 2 kW subsidie is aangevraagd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:10:
[...]

Zal vanavond even kijken.

Oh nee hoeft niet: deze dus : http://www.inventum.com/s...ownload.ashx?pg=968&ver=2

Staat er in de installatiehandleiding: u mag de 6 kW niet installeren als er voor een 2 kW subsidie is aangevraagd O-)
dus je hebt de 2kw versie begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
SpikeHome schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:42:
[...]

dus je hebt de 2kw versie begrijp ik.
Volgens mij is er maar één type, met 3 aansluitpunten. Aan de installateur om een, twee of drie aansluitingen te maken. Maar ik kan het fout hebben misschien zijn ze intern niet bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:08:
[...]

Volgens mij is er maar één type, met 3 aansluitpunten. Aan de installateur om een, twee of drie aansluitingen te maken. Maar ik kan het fout hebben misschien zijn ze intern niet bedraad.
Ah ok.
Coole 2kw aanvragen en 6kw gebruiken :+

• migjes
zo, wat vind ik nu in mijn huis?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/slaapkamer.jpg

en daar boven nog 1.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/zolder.jpg

van de week eens buis gaan halen en zo. ;)

• SpikeHome
migjes schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:18:
zo, wat vind ik nu in mijn huis?

van de week eens buis gaan halen en zo. ;)
Gaatjes gemaakt voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
ventilatie buizen voor de ecolution.

heb de centen nog niet voor de ecolution zelf, maar kan ik vast de buizen aanleggen en daar zit het stukje variabele kosten van het project. dus door sparen word dan wat simpeler.

• SpikeHome
migjes schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:39:
[...]

ventilatie buizen voor de ecolution.

heb de centen nog niet voor de ecolution zelf, maar kan ik vast de buizen aanleggen en daar zit het stukje variabele kosten van het project. dus door sparen word dan wat simpeler.
Goed bezig :)

• migjes
heb jij trouwens nog afzuiging in de slaapkamer?
(ik ga er toch doorheen, maar twijfel nog een beetje of ik er een aftakking ga maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09-2021
Hi, ik volg dit forum al een tijdje en heb besloten om een Ecolution Solo aan te schaffen, vorige week geïnstalleerd is eenvoudig zelf uit te voeren (mits je een beetje handig bent natuurlijk :-)

In principe werk de Solo goed echter heb ik de laatste dagen last van waterlekkage als de Solo naar AP4 gaat, het zwarte slangetje zit goed en is niet lek eveneens de zwarte bak lijkt niet lek te zijn. De onderzijde van de behuizing (aan de onderzijde van de solo) loopt langzaam vol met water waardoor water naar buitenkomt. Het "lijkt" te komen van de achterzijde van grote metalen plaat die voor de ventilator box + condensafvoer zit... iemand hetzelfde probleem gehad? Ik heb inventum ook een email gestuurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:28:
[...]

heb jij trouwens nog afzuiging in de slaapkamer?
(ik ga er toch doorheen, maar twijfel nog een beetje of ik er een aftakking ga maken.)
Ik heb in het raam ventilatie roosters zitten.
De lucht gaat dan door slaapkamer naar afzuiging in de badkamer.
Dit geld ook voor de andere slaapkamers.
Als je lucht afzuigt moet er ook lucht naar binnen.
josimd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:13:
Hi, ik volg dit forum al een tijdje en heb besloten om een Ecolution Solo aan te schaffen, vorige week geïnstalleerd is eenvoudig zelf uit te voeren (mits je een beetje handig bent natuurlijk :-)

In principe werk de Solo goed echter heb ik de laatste dagen last van waterlekkage als de Solo naar AP4 gaat, het zwarte slangetje zit goed en is niet lek eveneens de zwarte bak lijkt niet lek te zijn. De onderzijde van de behuizing (aan de onderzijde van de solo) loopt langzaam vol met water waardoor water naar buitenkomt. Het "lijkt" te komen van de achterzijde van grote metalen plaat die voor de ventilator box + condensafvoer zit... iemand hetzelfde probleem gehad? Ik heb inventum ook een email gestuurd....
Voor de ap4 had je nog een ap3
Dat is de invries beveiliging.
Dus je wp heeft ijs op de radiator. Die smelt en krijg je dus water.
Iets met je afvoer is dus niet goed of iets in de solo waardoor het water niet weg kan.
Als je de kap eraf haalt zie je dat de radiator in een bak staat waar weer een slangetje naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09-2021
Ja eerst Ap3 en dan Ap4 dus invriesbeveiliging, ben nog bezig om het systeem optimaal in te stellen. Met bak en slangetje lijkt niks mis mee te zijn, wel gemerkt dat zwarte dempingsmat achter de metalen plaat vol vocht zat, als dat eruitloopt dan valt dat voor de zwarte bak. Misschien heeft dit tegen de warmtewisslaar gezeten... even afwachten nu..

Weet iemand ofdat er batterij gevoedde temp sensoren zijn (433Mhz) die je eenvoudig kan plaatsen in de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
josimd schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:01:
Ja eerst Ap3 en dan Ap4 dus invriesbeveiliging, ben nog bezig om het systeem optimaal in te stellen. Met bak en slangetje lijkt niks mis mee te zijn, wel gemerkt dat zwarte dempingsmat achter de metalen plaat vol vocht zat, als dat eruitloopt dan valt dat voor de zwarte bak. Misschien heeft dit tegen de warmtewisslaar gezeten... even afwachten nu..

Weet iemand ofdat er batterij gevoedde temp sensoren zijn (433Mhz) die je eenvoudig kan plaatsen in de WP?
Geen idee of dit goed gaat.
Ik wil zelf met zwave (DS18B20) alles meten maar ga de kabels dan gewoon doorvoeren naar buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de ecolution combi 50 op een aan/uit thermostaat. Ik heb er nu z-wave schakelaar aangehangen welke ook netjes de ecolution schakelt (te zien in het menu). Echter springt de boiler dan niet direct aan. Hetzelfde is van toepassing als ik de schakelaar uitzet, de ecolution stopt dan niet direct met verwarmen (nadraaitijd staat op 0).

Weet iemand wat normaal gesproken de reactie tijd van de compressor van de ecolution is om aan en uit te springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
josimd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:13:

Hier heeft de monteur een stuk van de isolatie aan de voorzijde (binnenzijde deur) weggesneden, dit zit tegen de condensor aan, zuigt zich vol en vertoont dan genoemd verschijnsel. Zou Inventum ook moeten weten, is door hem meermalen gemeld als fabricagefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:09:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de ecolution combi 50 op een aan/uit thermostaat. Ik heb er nu z-wave schakelaar aangehangen welke ook netjes de ecolution schakelt (te zien in het menu). Echter springt de boiler dan niet direct aan. Hetzelfde is van toepassing als ik de schakelaar uitzet, de ecolution stopt dan niet direct met verwarmen (nadraaitijd staat op 0).

Weet iemand wat normaal gesproken de reactie tijd van de compressor van de ecolution is om aan en uit te springen?
Bij het inschakelen ligt het eraan of de wp net gestopt is want dan krijg je eerst een ap4 van 20m en daarna starte de wp.
Bij het uitschakelen is er een nadraaitijd en die is in te stellen.
Zelf heb ik deze op 30m (op 0 gaat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:57:
[...]

Bij het inschakelen ligt het eraan of de wp net gestopt is want dan krijg je eerst een ap4 van 20m en daarna starte de wp.
Bij het uitschakelen is er een nadraaitijd en die is in te stellen.
Zelf heb ik deze op 30m (op 0 gaat niet)
Oke, bij mij springt hij na 2uur nog niet aan, ik heb de thermostaat gewoon aangesloten op ingang 68 (pin 7&8), verder heb ik parameter C1 (cv-thermostaat) op 4 gezet en C6 (nadraaitijd) op 0, die laatste kan ik bij mij gewoon instellen.

De rest van de settings heb ik ongemoeid gelaten, kan het zijn dat ik hier iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:21:
[...]

Oke, bij mij springt hij na 2uur nog niet aan, ik heb de thermostaat gewoon aangesloten op ingang 68 (pin 7&8), verder heb ik parameter C1 (cv-thermostaat) op 4 gezet en C6 (nadraaitijd) op 0, die laatste kan ik bij mij gewoon instellen.

De rest van de settings heb ik ongemoeid gelaten, kan het zijn dat ik hier iets over het hoofd zie?
Die nadraaitijd op 0 werkte niet bij mij.
Vandaar op 30m gezet.
Probeer maar eens.
De thermostaat van jou is toch een een aan/uit?

added: zag vandaag het legionella programma actief vermogen wp ging naar 450w+

[ Voor 106% gewijzigd door SpikeHome op 22-11-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het kwam inderdaad door de nadraaitijd, als je op 0 zet reageert hij helemaal niet meer. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:09:
Het kwam inderdaad door de nadraaitijd, als je op 0 zet reageert hij helemaal niet meer. Goed om te weten.
Daar was ik ook al achter gekomen namelijk vorig jaar toen ik mijn kamer thermostaat installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Blueone schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:09:
je moet ook nog rekening houden met hoe vaak de thermostaat de ecolution probeert aan en uit te zetten per uur.
het word aangeraden dat niet meer als 6x per uur te doen, anders krijg je ook foutmeldingen.
(sommige thermostaten kun je de hysteresis instellen of soms een ander naampje.
dit helpt ook. persoonlijk vind ik 6x per uur al erg veel. ;) )
de bedoeling is dat de warmte pomp wel veel uren kan maken en niet te vaak aan en uit gaat.

als je vloer verwarming hebt kun je een thermostaat gebruiken die meerdere keren als 6x per uur schakelt.
(dit kan omdat je met vloerverwarming een flinke buffer hebt, dus de thermostaat gaat niet meerdere keren per uur schakelen. hij is dan eerst een uur of langer bezig de vloer warm te maken. ;) )

of dit echt een probleem oplevert in je huis is moeilijk te voorspellen, maar het is beter vast te weten dat het wel zo is. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 23-11-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik stuur hem nu aan met een fibaro z-wave relay i.c.m. domoticz, op die manier ga ik hem nu zelf regelen. Ik werd een beetje moe van de CV1 sturing, ik kreeg nooit de goede temperatuur. Zet ik hem om 21 dan wordt het in de woonkamer op sommige momenten 23 graden. Als ik hem op 20 zet springt de ecolution pas aan als het in de woonkamer gezakt is tot 19 graden, vandaar nu deze oplossing :). Bedankt voorde tips!

Ik zie bij mij bij de condensor wat roestvorming, ik denk door het condenswater, is dit bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:26:
Ik stuur hem nu aan met een fibaro z-wave relay i.c.m. domoticz, op die manier ga ik hem nu zelf regelen. Ik werd een beetje moe van de CV1 sturing, ik kreeg nooit de goede temperatuur. Zet ik hem om 21 dan wordt het in de woonkamer op sommige momenten 23 graden. Als ik hem op 20 zet springt de ecolution pas aan als het in de woonkamer gezakt is tot 19 graden, vandaar nu deze oplossing :). Bedankt voorde tips!

Ik zie bij mij bij de condensor wat roestvorming, ik denk door het condenswater, is dit bij jullie ook zo?
Zo wil ik het ook doen.
Nu zit er een 2e draadloze thermostaat op.
Maar mijn domicz haalt van met nefit easy de temp. op dus kan ik die met een z-wave gewoon schakelen.
Alleen de zwaves die ik zie schakelen de 220 die ze krijgen.
En dat moet niet, het moet een potentiaal vrij contact zijn.
Welk z-wave gebruik jij?
de fibraro fgs-222?

edit:
even de manual gezocht van de 222 en die lijkt idd aparte contacten te hebben.
In het schema moet je 1 aansluiting doorlussen als je gelijk 220v wilt schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 23-11-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik heb inderdaade fgs-222, die kan je als relay gebruiken. L en N aansluiten, 1 draad van de thermostaat op IN en de andere of O1 of O2. Je kan overigens maar één uitgang gebruiken omdat je ook maar één ingang hebt.

Ik ga nu eigenlijk alles op Domoticz regelen. Er zit nu een z-wave thermostaatknop op de vloerverwarming beneden en boven, fibaro switch op de ecolution, Eneco toon regelt de ketel.

Met deze constructie kan ik ook de bovenverdieping en beneden verdieping apart regelen. Als de temperatuur boven bijv. te laag is kan ik de vloerverwarming beneden dichtzetten en het setpoint van de toon omhoog zetten om zo toch de ketel te laten branden.

Ik heb gemerkt dat het met de ecolution erg lastig is om de temperatuur in meerdere ruimtes goed te houden omdat het zeer traag werkt, vandaar nu deze constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:11:
Ik heb inderdaade fgs-222, die kan je als relay gebruiken. L en N aansluiten, 1 draad van de thermostaat op IN en de andere of O1 of O2. Je kan overigens maar één uitgang gebruiken omdat je ook maar één ingang hebt.

Ik ga nu eigenlijk alles op Domoticz regelen. Er zit nu een z-wave thermostaatknop op de vloerverwarming beneden en boven, fibaro switch op de ecolution, Eneco toon regelt de ketel.

Met deze constructie kan ik ook de bovenverdieping en beneden verdieping apart regelen. Als de temperatuur boven bijv. te laag is kan ik de vloerverwarming beneden dichtzetten en het setpoint van de toon omhoog zetten om zo toch de ketel te laten branden.

Ik heb gemerkt dat het met de ecolution erg lastig is om de temperatuur in meerdere ruimtes goed te houden omdat het zeer traag werkt, vandaar nu deze constructie.
Dat klopt het is lastig te regelen ivm traag systeem.

De Toon kan je ook uitlezen toch met je domoticz? (geen ervaring mee namelijk)
Ik zal wel in de toekomst in de slaapkamers de thermostaten willen vervangen voor z-wave thermostaten.
Zodoende kan je ook wat bufferen als het in de woonkamer te warm word dan ga je gewoon wat warmte bufferen op een slaapkamer die niet gebruikt word (bij mij de computerkamer op slaapkamer warmte is niet fijn).

Welke z-wave knoppen voor je radiatoren gebruik je?

edit:
je kan overigens de fibraro wel beide schakelaars vervangen.
Gebruik een 220v relais zodat je het relais aanstuurt die de thermostaat schakelt.
Dan kan je de 2e poort ook nog iets laten schakelen.
Ik schakel b.v. de ventilatie standen ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 24-11-2016 14:14 ]

• Avvd
  • Niet online
Ik gebruik nu één stella Z (voor Vloerverwarming) en één Danflos LC13 (Voor radiator). Ik moet het geheel nog softwarematig inregelen dus verdere ervaringen kan ik nog niet delen. Hoe heb je het nu aangesloten zodat je de ventilatiestanden kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Even een vraagje: ik heb twee ventilatoren (Itho Ecofan) voor mechanische afzuiging in ons huis, één voor het gastenverblijf en de ander voor de woning. Het huis is een T-boerderij van ruim 2000 kuub inhoud en de ventilatoren bevinden zich boven de oorspronkelijke bedsteden, een beetje midden in het huis. De afgezogen lucht gaat via twee buizen een stukje horizontaal in de verdiepingsvloer en dan via één van de twee schoorstenen (waar geen kachel meer op aangesloten is) naar buiten. Op die manier konden we afzuiging en ontluchting van het riool zonder zichtbare pijpen op het dak wegwerken. Door de ruimte boven de bedsteden te gebruiken was er ook geen effectief verlies aan bruikbare ruimte in huis.

Zou het mogelijk zijn om dit geval een ventilatiewarmtepomp zoals de Eneco Warmtewinner (waar hopelijk ook een variant van komt die vrij verkrijgbaar is) in te zetten. De afgekoelde lucht moet zo'n 8-10 meter door het huis om een weg naar buiten te vinden. Ik kan me voorstellen dat condensatie een probleem is en natuurlijk ook warmteverlies omdat het afvoerkanaal koud zal zijn, maar de winst qua warmte lijkt me groter. Het inpandige deel van de schoorsteen (dat de hoogte heeft van de verdiepingsvloer tot de nok van het dak) is wel goed geïsoleerd en volgens hij eerst in het gemetselde rookkanaal al de buitentemperatuur omdat het rookkanaal aan de bovenkant open is. De ventilatiebuizen in de schoorsteen en vloer zijn niet geïsoleerd.

Als we de houtkachel stoken dan zuigt de mechanische ventilatie in onze eigen woning al snel lucht van 23,5 graden af. Hij doet dit op de plekken waar de temperatuur het snelst oploopt. Dat is natuurlijk nogal jammer. De basisverwarming wordt gedaan door een 17kW water-water-warmtepomp. Gas hebben we niet en het elektriciteitsverbruik is al sky high, dus het extra verbruik van een ventilatiewarmtepomp maak ik me niet druk om. Uiteindelijk is het de bedoeling om veel eigen energie te gaan produceren als het asbest op de kapschuur vervangen wordt door zonnepanelen.

Ik heb helaas gemerkt dat we in de keuken van ons gastenverblijf wat te weinig vloeroppervlakte hebben ten opzichte van het volume van de ruimte waardoor het daar moeilijk warm wordt. Wandverwarming toevoegen is nogal een dure en omslachtige ingreep en de aanvoertemperatuur verhogen vernielt de COP van de warmtepomp. Het zou mooi zijn als een Inventum Solo kan meehelpen om de aanvoertemperatuur van dat deel van de vloerverwarming (de leidingen zijn bereikbaar in de ruimte waar de ventilatie hangt) wat te verhogen. De huidige aanvoertemperaturen zijn 30-37 graden. Kan de Inventum Solo dat water nog warmer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Femme schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:15:
Even een vraagje: ik heb twee ventilatoren (Itho Ecofan) voor mechanische afzuiging in ons huis, één voor het gastenverblijf en de ander voor de woning. Het huis is een T-boerderij van ruim 2000 kuub inhoud en de ventilatoren bevinden zich boven de oorspronkelijke bedsteden, een beetje midden in het huis. De afgezogen lucht gaat via twee buizen een stukje horizontaal in de verdiepingsvloer en dan via één van de twee schoorstenen (waar geen kachel meer op aangesloten is) naar buiten. Op die manier konden we afzuiging en ontluchting van het riool zonder zichtbare pijpen op het dak wegwerken. Door de ruimte boven de bedsteden te gebruiken was er ook geen effectief verlies aan bruikbare ruimte in huis.

Zou het mogelijk zijn om dit geval een ventilatiewarmtepomp zoals de Eneco Warmtewinner (waar hopelijk ook een variant van komt die vrij verkrijgbaar is) in te zetten. De afgekoelde lucht moet zo'n 8-10 meter door het huis om een weg naar buiten te vinden. Ik kan me voorstellen dat condensatie een probleem is en natuurlijk ook warmteverlies omdat het afvoerkanaal koud zal zijn, maar de winst qua warmte lijkt me groter. Het inpandige deel van de schoorsteen (dat de hoogte heeft van de verdiepingsvloer tot de nok van het dak) is wel goed geïsoleerd en volgens hij eerst in het gemetselde rookkanaal al de buitentemperatuur omdat het rookkanaal aan de bovenkant open is. De ventilatiebuizen in de schoorsteen en vloer zijn niet geïsoleerd.

Als we de houtkachel stoken dan zuigt de mechanische ventilatie in onze eigen woning al snel lucht van 23,5 graden af. Hij doet dit op de plekken waar de temperatuur het snelst oploopt. Dat is natuurlijk nogal jammer. De basisverwarming wordt gedaan door een 17kW water-water-warmtepomp. Gas hebben we niet en het elektriciteitsverbruik is al sky high, dus het extra verbruik van een ventilatiewarmtepomp maak ik me niet druk om. Uiteindelijk is het de bedoeling om veel eigen energie te gaan produceren als het asbest op de kapschuur vervangen wordt door zonnepanelen.

Ik heb helaas gemerkt dat we in de keuken van ons gastenverblijf wat te weinig vloeroppervlakte hebben ten opzichte van het volume van de ruimte waardoor het daar moeilijk warm wordt. Het zou mooi zijn als een Inventum Solo kan meehelpen om de aanvoertemperatuur van dat deel van de vloerverwarming (de leidingen zijn bereikbaar in de ruimte waar de ventilatie hangt) wat te verhogen. De huidige aanvoertemperaturen zijn 30-37 graden.
in plaats van de warmtewinner kan je de inventium solo of combi50 hangen.
Maar ook de Nefit ventiline die hetzelfde is als de combi50.

De 8 tot 10m vanaf de wp naar buiten maak ik me idd meer zorgen om.
Ik gebruik [url="https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Luchtafvoermateriaal/Ventilatie-WTW-aansluitmateriaal/CoxDry-ge%C3%AFsoleerde-ventilatiebuis-L%3D2000mm-150/p/51652005"]geïsoleerde buis[/url va ubbink] daarvoor.
Maar dan nog is 8m aardig wat en je zal je huidige buis dus moeten vervangen.
Beter is natuurlijk de unit vlakbij de uitgang te hangen ook omdat zo een unit is gemaakt om af te zuigen en naar naar buiten te persen over langere afstanden.

Ik zou gewoon contact opnemen met inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SpikeHome schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:25:
[...]

De 8 tot 10m vanaf de wp naar buiten maak ik me idd meer zorgen om.
Ik gebruik [url="https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Luchtafvoermateriaal/Ventilatie-WTW-aansluitmateriaal/CoxDry-ge%C3%AFsoleerde-ventilatiebuis-L%3D2000mm-150/p/51652005"]geïsoleerde buis[/url va ubbink] daarvoor.
Maar dan nog is 8m aardig wat en je zal je huidige buis dus moeten vervangen.
Beter is natuurlijk de unit vlakbij de uitgang te hangen ook omdat zo een unit is gemaakt om af te zuigen en naar naar buiten te persen over langere afstanden.
Buizen vervangen is geen optie omdat we we dan gietvloeren met vloerverwarming moeten openbreken.

Hoe erg is het dat er een afvoerkanaal door de vloer loopt waarvan de temperatuur kan dalen tot 8℃?

Bij 21℃ omgevingstemperatuur en 40 procent luchtvochtigheid is het douwpunt 6,9℃. In de winter is de luchtvochtigheid in huis overigens erg laag (20-30%), dat komt denk ik omdat we veel de houtkachel gebruiken. Als er geen condens ontstaat op de buitenkant van de afvoerbuis is er toch geen probleem behalve het warmteverlies?

Intelligenter ventileren is overigens ook nog een optie. Hiervoor moet ik nog wat sensoren ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:18:
[...]

Dat klopt het is lastig te regelen ivm traag systeem.

De Toon kan je ook uitlezen toch met je domoticz? (geen ervaring mee namelijk)
Ik zal wel in de toekomst in de slaapkamers de thermostaten willen vervangen voor z-wave thermostaten.
Zodoende kan je ook wat bufferen als het in de woonkamer te warm word dan ga je gewoon wat warmte bufferen op een slaapkamer die niet gebruikt word (bij mij de computerkamer op slaapkamer warmte is niet fijn).

Welke z-wave knoppen voor je radiatoren gebruik je?

edit:
je kan overigens de fibraro wel beide schakelaars vervangen.
Gebruik een 220v relais zodat je het relais aanstuurt die de thermostaat schakelt.
Dan kan je de 2e poort ook nog iets laten schakelen.
Ik schakel b.v. de ventilatie standen ermee.
Inmiddels heb ik de boel snel ingeregeld, ik moet het nog optimaliseren. Het werkt echter boven verwachting goed, ik kan de ecolution nu precies regelen zoals ik wil en kan tevens de badkamer en woonkamer apart verwarmen. Daar heb ik nu deze blocky's voor gebruikt.

Ik zou overigens wel de popp thermostaatkraan bestellen i.p.v. LC13, dat was eigenlijk ook mijn bedoeling maar ik had niet goed opgelet bij het bestellen (ze zien er hetzelfde uit :X ). De popp kan namelijk ook de ruimte temperatuur teruggeven aan de controller.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rzGWHK6l81DiqvdBobkxAYIP/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OUq5TGPGWLz21x7nhzwY3LrB/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X96rx7bQdoHMh1Q7MOHxSdtj/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NKtvbztXDlkxl6JqeARXks3O/thumb.jpg

@SpikeHome, ik ben nog wel even benieuwd hoe je het precies hebt geregeld met de ventilatie via die fibaro switch, ik zie namelijk nog even niet hoe dit geregeld zou kunnen zijn. Kan je meerdere standen aansturen of bijvoorbeeld alleen stand 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Femme schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:39:
[...]

Buizen vervangen is geen optie omdat we we dan gietvloeren met vloerverwarming moeten openbreken.

Hoe erg is het dat er een afvoerkanaal door de vloer loopt waarvan de temperatuur kan dalen tot 8℃?

Bij 21℃ omgevingstemperatuur en 40 procent luchtvochtigheid is het douwpunt 6,9℃. In de winter is de luchtvochtigheid in huis overigens erg laag (20-30%), dat komt denk ik omdat we veel de houtkachel gebruiken. Als er geen condens ontstaat op de buitenkant van de afvoerbuis is er toch geen probleem behalve het warmteverlies?

Intelligenter ventileren is overigens ook nog een optie. Hiervoor moet ik nog wat sensoren ophangen.
De lucht die vanaf de ventiline naar buiten gaat kan een 2 a4c zijn.
Dus condenseert dan ook,
Afzuigbuis isoleren of de ventiline bij de uitgang hangen of navraag doen bij inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:49:
[...]

Inmiddels heb ik de boel snel ingeregeld, ik moet het nog optimaliseren. Het werkt echter boven verwachting goed, ik kan de ecolution nu precies regelen zoals ik wil en kan tevens de badkamer en woonkamer apart verwarmen. Daar heb ik nu deze blocky's voor gebruikt.

Ik zou overigens wel de popp thermostaatkraan bestellen i.p.v. LC13, dat was eigenlijk ook mijn bedoeling maar ik had niet goed opgelet bij het bestellen (ze zien er hetzelfde uit :X ). De popp kan namelijk ook de ruimte temperatuur teruggeven aan de controller.

Public
Publieke map
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

@SpikeHome, ik ben nog wel even benieuwd hoe je het precies hebt geregeld met de ventilatie via die fibaro switch, ik zie namelijk nog even niet hoe dit geregeld zou kunnen zijn. Kan je meerdere standen aansturen of bijvoorbeeld alleen stand 3?
Ok netjes idd

Ik heb bij de perflex van de wp daarvoor een lasdoos zitten.
De 2 draden die voor stand 2 en 3 zijn kan je dus gewoon schakelen door de fase door te koppelen.
Daarmee kan je dus met een dubbele z-wave schakelaar kiezen voor stand 2 en 3 (default is altijd 1 natuurlijk)
Verder kan ik ook de wp compleet uit zetten dmv de z-wave met energie meting.
Als je dan naar het verbruik kijkt zie je dat de wp bij lagere water temperaturen minder verbruikt.
Dus kans op een wp3/4 groter.
Ik laat dan als de wp onder een bepaald vermogen zit de wp harder afzuigen (stand 2) als vervolgens het water warmer is geworden loopt het verbruik op en schakelt stand 2 weer uit.
Stand 3 gebruik ik bij douchen en als ik het hele huis vol heb met een feestje
wp-fan-stand2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ook wel een interessante inderdaad, maar eens een keer kijken om een extra fibaro (de fgs223 in dat geval) relais aan te schaffen om twee ventilatiestanden te sturen, ik heb nu maar één output over. De fgs-222 heeft ook geen energiemeter stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:10:
Ook wel een interessante inderdaad, maar eens een keer kijken om een extra fibaro (de fgs223 in dat geval) relais aan te schaffen om twee ventilatiestanden te sturen, ik heb nu maar één output over. De fgs-222 heeft ook geen energiemeter stand.
voor de ventilatie standen heb je geen relais nodig deze schakelt gelijk 220v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Update per 1-12-16, periode november 2016

Verbruik Ventiline 137 kW = ca. 450 draaiuren, oftewel bijna 15 uur per dag.

Gasverbruik 0,399 m3/graaddag (2015) naar 0,286 m3/graaddag (2016).

Geschat jaarverbruik nu 900 m3/jaar voor een hoekhuis, 160 m2.

Me happy

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04

The Legend

*Plop*

Heb je de wp nog op een nachtstand staan dat ie maar 15 uur draait? Hier draait ie 24 uur per dag. De nachtstand is zonde omdat in de nacht je huis afkoelt en je juist dan je wp kan gebruiken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
The Legend schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:24:
Heb je de wp nog op een nachtstand staan dat ie maar 15 uur draait? Hier draait ie 24 uur per dag. De nachtstand is zonde omdat in de nacht je huis afkoelt en je juist dan je wp kan gebruiken.
Met wat zon wordt het lekker warm in de kamer en slaat dan na 6 uur af. Misschien nog eens wat experimenteren met de nadraaitijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
geldersscheepje schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:19:
Update per 1-12-16, periode november 2016

Verbruik Ventiline 137 kW = ca. 450 draaiuren, oftewel bijna 15 uur per dag.

Gasverbruik 0,399 m3/graaddag (2015) naar 0,286 m3/graaddag (2016).

Geschat jaarverbruik nu 900 m3/jaar voor een hoekhuis, 160 m2.

Me happy

Wordt vervolgd.
En je jaarverbruik was?
Bij mij gebruikt de wp 300w dus een 7kw per dag ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
Draait pas per 18 oktober, dus nog geen idee van de prestatie op lange termijn. Jaarverbruik was 1050 m3 met een boterzachte winter, maar wordt vertekend door vloerisolatie en nieuwe ramen (van enkel naar HR+) op de eerste verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
zo, de ecolution staat in de gang.

vandaag de verwarmings-buizen omgelegd.
van de week eens kijken hoe ik die keerklep er ingeduwd krijg. (is krap dat stukje.)

en dan eens kijken hoe ik het knoop punt koud water uit elkaar gerafeld krijg.
(de wasmaschiene zit er op een lastige plaats er tussen in. :-( )
maar nu eerst bier!!!

de aanschaf prijs viel mij erg mee trouwens, kreeg stiekem een flinke korting die ik niet had verwacht. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:19:
de aanschaf prijs viel mij erg mee trouwens, kreeg stiekem een flinke korting die ik niet had verwacht. *O*
eerste tvt al terug dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lol, zoiets.

https://www.warmteservice...rming-Combi-50/p/85520050
bij warmteservice besteld(aan de balie) en toen was hij maar 2640€.
(ik wist dat ik 10% korting zou krijgen, maar niet dat ik 17% zou krijgen op het duurste onderdeel.)

maar ook helaas wat probleempjes, keerklep er net in gezet en toch een klein lekje.
(grmbrmmai :-( )
maar goed nu even test draaien met de cv ketel, misschien trekt het zo nog dicht.
(de loctide moet misschien nog een beetje uit zetten.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 07-12-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:33:
[...]

lol, zoiets.

https://www.warmteservice...rming-Combi-50/p/85520050
bij warmteservice besteld(aan de balie) en toen was hij maar 2640€.
(ik wist dat ik 10% korting zou krijgen, maar niet dat ik 17% zou krijgen op het duurste onderdeel.)

maar ook helaas wat probleempjes, keerklep er net in gezet en toch een klein lekje.
(grmbrmmai :-( )
maar goed nu even test draaien met de cv ketel, misschien trekt het zo nog dicht.
(de loctide moet misschien nog een beetje uit zetten.)
Draait het al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou wel willen.
net met de buurman hem naar zolder getild.
(pfff zwaar.)
hij staat nu in het rack, over morgen de buizen aansluiten denk ik.
en dan hoef ik alleen maar de dakdoorvoer te doen.
het gaat niet rap, maar ik kom er wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Ik ben een nieuwe gebruiker, die dit topic al wel een tijdje volgt.
Vandaag is mijn ecolution solo geinstalleerd, icm ltv verwarming. Vriendelijke monteur helaas was dit zijn eerste ecolution solo die hij installeerde, al hangt het netjes toch nog een paar dingetjes..
Vervelend is dat hij ongeisoleerde luchtafvoer gebruikt heeft die nu al nat is van de condens, morgen maar even melden. Tevens had hij de bedrijfsmodus op 2 laten staan... (alleen ventilatie)
Als ik aan mijn aanvoer leiding voel, voelt het niet erg warm aan,
Ik zie dat de lucht-intemp 18 graden is maar de cv aanvoer slechts 26, is 26 niet wat laag ?
De heetgasT staat op 59 graden.
Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
berri schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:23:
Vandaag is mijn ecolution solo geinstalleerd, icm ltv verwarming. Vriendelijke monteur helaas was dit zijn eerste ecolution solo die hij installeerde, al hangt het netjes toch nog een paar dingetjes..
Vervelend is dat hij ongeisoleerde luchtafvoer gebruikt heeft die nu al nat is van de condens, morgen maar even melden. Tevens had hij de bedrijfsmodus op 2 laten staan... (alleen ventilatie)
Ik zie dat de lucht-intemp 18 graden is maar de cv aanvoer slechts 26, is 26 niet wat laag ?
Bedankt alvast
Bedrijfs mode dus nu geactiveerd?
Hoelang draait de unit?
Hoeveel water heb je in je systeem?

Bij mij is het water zo rond 29c
Maar dat omdat ik de vloer verwarmingspomp bij 29c stopt e bij 31c inschakelt.
Dan maakt hij tussentijds de badkamer en studiekamer warm die staan altijd aan (met thermostaat kranen).
Maar 26c door je vv kan genoeg zijn om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
berri schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:23:
Bedankt alvast
ach ja, eens is de eerste keer, en dan maak je domme foutjes.
(lucht afvoer isoleren staat echt in de handleiding. lol)

ik heb er net ook 1 gehad.
ik kon nergens de aanlegsensor + 4x fexbuis + steunhulzen vinden.
dus inventum gebeld met de vraag of die er echt wel bij geleverd werden.
en die vertelde mij dood leuk dat ik de onderste kap moest openen en daar zaten de missende onderdelen.
of te wel: "ik ben een dom blondje" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:37:
[...]

Hoelang draait de unit?

Dan maakt hij tussentijds de badkamer en studiekamer warm die staan altijd aan (met thermostaat kranen).
Kwam zojuist thuis, maar pomp was niet aangeslagen A1. luchtinvoer 0_0 -> C2_18 is blijkbaar iets te laag of teveel afzuig buiten mijn woonkamer waar een Tulikivi speksteenkachel staat die mijn jaarlijkse gasverbruik op zo'n 300-400 m3 houdt.

Lucht-intemp was ook 18 dus C2 -> 19 maar er gebeurde niets, vervolgens naar 20 en de pomp sloeg aan.
Beetje vreemd, of er zit een lange vertraging op of hij reageert pas bij 2 graden verschil ??

Alles draait nu een uurtje, lucht-intemp nog steeds 18.
0_1 menu
1_18 lucht-intemp
2_3 lucht-uittemp
3_05 ZuiggasT
4_56 heetgasT
5_21 cv retour
6_25 cv aanvoer

De wp draait nagenoeg geruisloos, geen probleem, maar ik ben niet onder de indruk van 25 graden aanvoer.
Enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:37:
[...]

Hoelang draait de unit?

Sorry, ik vergeet je vragen te beantwoorden.., de unit draait nu 24h, hoeveelheid water durf ik niet te zeggen.
Ik heb volledige vloerverwarming beneden (~70 m2) boven heb ik alleen in de badkamer ook vloerverwarming. Op de slaapkamers staan de radiatoren dicht.
Alvast bedankt voor het meedenken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
berri schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:37:
[...]

Kwam zojuist thuis, maar pomp was niet aangeslagen A1. luchtinvoer 0_0 -> C2_18 is blijkbaar iets te laag of teveel afzuig buiten mijn woonkamer waar een Tulikivi speksteenkachel staat die mijn jaarlijkse gasverbruik op zo'n 300-400 m3 houdt.

Lucht-intemp was ook 18 dus C2 -> 19 maar er gebeurde niets, vervolgens naar 20 en de pomp sloeg aan.
Beetje vreemd, of er zit een lange vertraging op of hij reageert pas bij 2 graden verschil ??

Alles draait nu een uurtje, lucht-intemp nog steeds 18.
0_1 menu
1_18 lucht-intemp
2_3 lucht-uittemp
3_05 ZuiggasT
4_56 heetgasT
5_21 cv retour
6_25 cv aanvoer

De wp draait nagenoeg geruisloos, geen probleem, maar ik ben niet onder de indruk van 25 graden aanvoer.
Enig idee ?
berri schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:42:
[...]

Sorry, ik vergeet je vragen te beantwoorden.., de unit draait nu 24h, hoeveelheid water durf ik niet te zeggen.
Ik heb volledige vloerverwarming beneden (~70 m2) boven heb ik alleen in de badkamer ook vloerverwarming. Op de slaapkamers staan de radiatoren dicht.
Alvast bedankt voor het meedenken !!
Als je op lucht temperatuur de wp aan laat gaan werkt dit natuurlijk niet zo precies.
De wp schakelt nooit snel in en uit er zit idd vertraging op.
voor een wp is het beste om lange uren te maken dus zo min mogelijk aan/uit.

Bij mij staat de badkamer op 22c (vloerverwarming ook) en de slaapkamer op staat op 16c (stand 2 thermostaatkraan)
Van die ruimtes houd ik het water op een 30c.
Dit doe ik door de vloerverwarming pompschakelaar op 30c te laten schakelen.
Bij mij doet de wp (als de buiten temp niet onder de 10c komt) er dagen over om de temperatuur van het water dat naar de woonkamer vloerverwarming gaat ook op een 30c te krijgen.
De wp is maar een 300w en levert 1500w max aan warmte.
Die 70m2 vloer heb ik ook ongeveer beneden.
Heb je een vloerverwarmingspomp schakelaar?
Ik gebruik deze KLIK

Overigens kan 25c voor je vloer warm genoeg zijn om je huis warm te krijgen.
Of dat de vloer iig niet koud aanvoelt
Maar daarom de pompschakelaar om de badkamer warmer te krijgen en dat werkt goed die is altijd zo rond de 22c (24/7)

Door jou speksteenkachel heb je altijd al warme lucht in huis die afgezogen word maar een speksteenkachel heeft toch ook aanvoer frisse lucht nodig?
Of heeft deze een aparte toevoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Ik gebruik ook de Tercal 11E, maar die heb ik er even van tussen gehaald ivm de lagere aanvoer T, ik geloof dat hij op zo'n 30 graden schakelt.
Is het niet zo dat als de vloerverwarmingspomp nog niet aanschakelt, dat de retourloop dus wel sneller opwarmt waardoor de T sneller zal oplopen totdat de pompschakelaar dus wel aanspringt ?
Maw, de totale delta T zal nooit veel hoger worden dan een graad of 6-7 ?

Dit klopt dan met wat je zegt, het kan dagen duren voordat het totale systeem doorgewarmd is en dat de cv aanvoer gaat stijgen. Eea natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur.

Gezien de matige regeling via de luchtinvoer T, maar eens kijken voor een RF thermostaat, Iemand ervaring met een bepaald type, en is het geen probleem om deze door twee verdiepingen te gebruiken ?
Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste