ik vind 20 wel heel veel, maar goed ik ken je huis niet, misschien klopt dat wel?
(ik draai nu zelf op 15 ter experiment, maar dat is voor mij vrij veel merk ik al.
maar het is wel leuk om te praten met 15 of 20, maar bedenk ook als je veel bochten en lange buizen hebt, dan heb je drukverlies ,dus als ik b.v 15 instel dan heb ik eigenlijk 13, maar als jij dat doet kan het een heel ander getal zijn.

)
Daarnaast heb ik mijn vloerverwarmingspomp op II gezet : Als theoretisch de pomp zo'n 30 kW/24h kan leveren (inclusief een paar AP3) wat overeenkomt met ~ 3,5 m3 gas zou ik bijna voldoende hebben aan de pomp. (mijn maximum verbruik aan gas is in deze periode nooit hoger geweest dan 100 m3/mnd, incl warm tapwater)
jep, dit klopt +/- wel.
maar dit klopt alleen als je dus met 3,5m3 gas per dag je huis 24 uur per dag warm kunt houden.
(meeste mensen doen niet 24 uur per dag hun huis warm houden. in elk geval zeldzaam met 100 m3/mnd.

)
en als je de lucht in van de ecolution van een externe ruimte (of buiten) zou betrekken.
dit kan een ecolution niet, die moet wel een verwarmde lucht krijgen. te koude lucht en je krijgt AP3/4's.
dus je trekt die warmte ook uit het huis. helaas.
(maar je gooit hem niet zomaar weg als je met een normale ventilatie zou doen.

)
Aangezien mijn retour 20 graden is en de aanvoer 24 op stand I, heb ik misschien nog capaciteit van de wp over ?
Als ik dan de vloerverw.pomp op stand II zet en de retour en aanvoer blijven ongeveer hetzelfde dan stuur ik theoretisch wel 2x zoveel energie in mijn vloer, toch ?
Ik heb geen combi, ik heb een Solo.
Heeft iemand hier al eens mee geexperimenteerd, of wat denken jullie hiervan ?
het is een apparaat die ten eerste een ventilatie unit is, en de bijzaak is het ook nog een warmtepomp(je).
ventileren in huis dat moet je gewoon doen!
(gezonde lucht is gewoon belangrijk in huis. je gezondheid is het duurzaamste wat je moet bewaren.

)
op het ventileren stel je hem af.
te veel ventileren is te veel warmte onttrekken aan het huis, te weinig is ongezond voor de bewoners.
soms is het eigenlijk beter om maar een ap3/4 te accepteren, gewoon omdat te veel ventileren ook verlies geeft en te weinig ongezond is.
het beste kun je kijken naar de lucht in warmte en de lucht uit warmte.
ik heb in de huiskamer het vrijwel altijd een 20-21 graden. (ja is hoog, sorrie een beetje warmte vind ik prettig)
maar ik ventileer ook een onverwarmde ruimte. (de slaapkamer, ja ik slaap graag in een koude ruimte.)
dus de lucht in de ecolution komt aan met +/-18 graden.
de lucht uit is dan +/-3 graden als de warmtepomp draait.
(maar alles hangt nog een beetje ter test in mijn huis.
ik kan hem b.v. nog niet eens aan of uit zetten, hij denkt gewoon dat er continu warmte vraag is.
gewoon de kabels van de termostaat doorverbonden, dus continu warmte vraag.

)
dus experimenteer gerust, maar simpel is het niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)