Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 9 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:14
De speksteenkachel betrekt zijn lucht vanuit het huis, dus voldoende frisse lucht. Het zou mooi zijn om de lucht vanonder de vloer te trekken, maar dit werd wat lastig ivm de vloerverwarming.
Als je het een beetje plant kan je vantevoren een gat laten boren en je speksteenkachel er bovenop opbouwen.
Zelfs als de kachel brand stijgt de invoerT nauwelijks, misschien 0.5 graden, terwijl de woonkamer dan al netjes op 21.5 staat.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
berri schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:56:
Ik gebruik ook de Tercal 11E, maar die heb ik er even van tussen gehaald ivm de lagere aanvoer T, ik geloof dat hij op zo'n 30 graden schakelt.
Is het niet zo dat als de vloerverwarmingspomp nog niet aanschakelt, dat de retourloop dus wel sneller opwarmt waardoor de T sneller zal oplopen totdat de pompschakelaar dus wel aanspringt ?
Maw, de totale delta T zal nooit veel hoger worden dan een graad of 6-7 ?

Dit klopt dan met wat je zegt, het kan dagen duren voordat het totale systeem doorgewarmd is en dat de cv aanvoer gaat stijgen. Eea natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur.

Gezien de matige regeling via de luchtinvoer T, maar eens kijken voor een RF thermostaat, Iemand ervaring met een bepaald type, en is het geen probleem om deze door twee verdiepingen te gebruiken ?
Ik weet dat de wp een dT altijd van 3c heeft.
Die houd hij door de pomp harder of zachter te laten lopen.
Ik heb als thermostaat deze destijds aangeschaft KLIK
Maar is niet meer leverbaar en het nieuwe model is deze KLIK
Maar je kan ook met domotica het gaan regelen of een honeywell thermostaat KLIK

Ik ga de thermostaat vervangen voor domotica moet alleen nog een schakelaar aanschaffen en dan kan mijn thermostaat er uit interesse :*)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:18
zo gisteren de eerste test run gedaan.
nog zonder lucht aan en afvoer, brrr wat werd het koud op zolder.
boiler werd netjes warm en de ketel moduleerde netjes terug voor de na verwarming toen ik een douche pakte.

tot zo ver alles goed.
(had eigenlijk verwacht dat hij hier van in error zou gaan.
op een gegeven moment moest hij wel erg koude lucht verwerken, had dus een AP3 melding of zo verwacht.
maar dat viel mee.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:29:
zo gisteren de eerste test run gedaan.
nog zonder lucht aan en afvoer, brrr wat werd het koud op zolder.
boiler werd netjes warm en de ketel moduleerde netjes terug voor de na verwarming toen ik een douche pakte.

tot zo ver alles goed.
(had eigenlijk verwacht dat hij hier van in error zou gaan.
op een gegeven moment moest hij wel erg koude lucht verwerken, had dus een AP3 melding of zo verwacht.
maar dat viel mee.)
Je moet vooral de lucht uit in de gaten houden niet onder een 3 a 4c dan kijg je snel een ap3 (opgevolgd door de ap4)

• migjes
SpikeHome schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:08:
[...]

Je moet vooral de lucht uit in de gaten houden niet onder een 3 a 4c dan kijg je snel een ap3 (opgevolgd door de ap4)
check.

heb jij trouwens nog een idee hoelang je het ontluchten door moet laten lopen.
(ik had er na een half uur genoeg van, en heb hem maar gewoon geactiveerd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:16:
[...]

check.

heb jij trouwens nog een idee hoelang je het ontluchten door moet laten lopen.
(ik had er na een half uur genoeg van, en heb hem maar gewoon geactiveerd.)
Totdat de lucht eruit is he :9 :+

Heb je de c.v. en alles ook laten rondpompen tijdens het ontluchten
Dan zal een half uur toch wel genoeg zijn.
En anders kan je altijd nog een keer activeren.

• migjes
SpikeHome schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:20:
[...]

Totdat de lucht eruit is he :9 :+

Heb je de c.v. en alles ook laten rondpompen tijdens het ontluchten
Dan zal een half uur toch wel genoeg zijn.
En anders kan je altijd nog een keer activeren.
lol, ik heb nu 4x een automatische ontluchter in het systeem zitten.
2x losse van de oude cv ketels, en 1x in de huidige cv ketel en 1x in de ecolution.
(het systeem ontlucht nu harder als ik zelf, zelfs harder na dat ik bruine bonen heb gegeten. >:) )

ik weet alleen niet hoe het zit met die boiler ontluchting, maar het zal wel goed komen denk ik dan.
het werkt dus ik geloof het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:07:
[...]

Ik weet dat de wp een dT altijd van 3c heeft.
Die houd hij door de pomp harder of zachter te laten lopen.
Ik heb als thermostaat deze destijds aangeschaft KLIK
Maar is niet meer leverbaar en het nieuwe model is deze KLIK
Maar je kan ook met domotica het gaan regelen of een honeywell thermostaat KLIK

Ik ga de thermostaat vervangen voor domotica moet alleen nog een schakelaar aanschaffen en dan kan mijn thermostaat er uit interesse :*)
Alvast enorm bedankt voor de hulp, dit geeft wat zelfvertouwen :)

Tot nu toe komt de cv aanvoer niet hoger dan 26, met een retour van 21. Dit lijkt op zich wel netjes te werken aangezien de woonkamer mooi op 20,5 -21,0 blijft hangen.
Is het overigens verstandig om je pompschakelaar op 30° te zetten ?, als namelijk (eindelijk) de 30° is bereikt zal er gelijk een hele plens koud water vanuit je vloerverwarming in je retour komen waardoor je pompschelaar gelijk waar afslaat ? Of zie ik dit fout ?

De luchtaanvoer blijft steken op zo'n 18.5°, dus ik wil wel een thermostat gaan gebruiken om te voorkomen dat als ik mijn kachel stook het ~23° wordt. Zonder kachel is ~20,5 genoeg.

Ik heb dus wel interesse in je draadloze thermostat, maar aangezien ik het ongeduldige type ben :) , wanneer kan ik hem hebben ?
Kan ik die gewoon op aansluiting 7 en 8 monteren ? ik heb weinig verstand van dit sort dingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:42:
[...]

Alvast enorm bedankt voor de hulp, dit geeft wat zelfvertouwen :)

Tot nu toe komt de cv aanvoer niet hoger dan 26, met een retour van 21. Dit lijkt op zich wel netjes te werken aangezien de woonkamer mooi op 20,5 -21,0 blijft hangen.
Is het overigens verstandig om je pompschakelaar op 30° te zetten ?, als namelijk (eindelijk) de 30° is bereikt zal er gelijk een hele plens koud water vanuit je vloerverwarming in je retour komen waardoor je pompschelaar gelijk waar afslaat ? Of zie ik dit fout ?

De luchtaanvoer blijft steken op zo'n 18.5°, dus ik wil wel een thermostat gaan gebruiken om te voorkomen dat als ik mijn kachel stook het ~23° wordt. Zonder kachel is ~20,5 genoeg.

Ik heb dus wel interesse in je draadloze thermostat, maar aangezien ik het ongeduldige type ben :) , wanneer kan ik hem hebben ?
Kan ik die gewoon op aansluiting 7 en 8 monteren ? ik heb weinig verstand van dit soort dingen ?
toon volledige bericht
Stuur maar bp betreft thermostaat.
Die kan je overigens gewoon op 7 en 8 aansluiten.
Je moet dan wel een instelling wijzigen op de wp die zorgt dat hij luistert naar de thermostaat ipv op aangezogen lucht (de instelling staat vast al in dit topic ergens)

De thermostaat van je vv op 30c zetten is geen probleem.
De hysteresis instelling van je schakelaar staat standaard op 2 je zou die ook op 4 kunnen zetten maar 2 is voldoende vind ik.
De pomp word dan met 31c ingeschakeld en met 29c uit.
Dat is juist het mooie van deze tercal 11e.
De pomp zal dan steeds in stukjes je vloer verwarmen totdat het water compleet de temperatuur bereikt natuurlijk en zal dan continue blijven lopen.
Voordeel is dan dat het c.v. water voor boven gewoon warmer is en zoals bij mij de badkamer ook warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:23:
[...]

Stuur maar bp betreft thermostaat.
Die kan je overigens gewoon op 7 en 8 aansluiten.
Je moet dan wel een instelling wijzigen op de wp die zorgt dat hij luistert naar de thermostaat ipv op aangezogen lucht (de instelling staat vast al in dit topic ergens)

De thermostaat van je vv op 30c zetten is geen probleem.
De hysteresis instelling van je schakelaar staat standaard op 2 je zou die ook op 4 kunnen zetten maar 2 is voldoende vind ik.
De pomp word dan met 31c ingeschakeld en met 29c uit.
Dat is juist het mooie van deze tercal 11e.
De pomp zal dan steeds in stukjes je vloer verwarmen totdat het water compleet de temperatuur bereikt natuurlijk en zal dan continue blijven lopen.
Voordeel is dan dat het c.v. water voor boven gewoon warmer is en zoals bij mij de badkamer ook warmer is.
Bedankt, ga ik eens proberen.

Zojuist een belletje gehad van mijn vrouw, er ligt een hele plas water onder de pomp, gevalletje van slechte afvoer waarschijnlijk, even de installateur langs laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:20:
[...]

Bedankt, ga ik eens proberen.

Zojuist een belletje gehad van mijn vrouw, er ligt een hele plas water onder de pomp, gevalletje van slechte afvoer waarschijnlijk, even de installateur langs laten komen..
ok ik denk condens water, dus de afvoer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Spike, ik heb je zojuist een pb gestuurd voor de thermostaat, ik kon niet via het forum een pb sturen omdat ik via mijn werk achter een firewall in de UK zit..
Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09-2021
Had ik ook last van zit niet in de afvoer maar komt van de isolatie achterop de deur, tijdens ap4 zuigt deze zich vol...constructie fout... bij mij is zelfs het stucwerk aangetast, verzekering is ermee bezig. Inventum geeft aan dat ze dit nog niet eerder hebben meegemaakt... 😬😬..je kan zelf een stukje van de isolatie wegsnijden heeft ook bij mij geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:55
berri schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:23:
Ik ben een nieuwe gebruiker, die dit topic al wel een tijdje volgt.
Vandaag is mijn ecolution solo geinstalleerd, icm ltv verwarming. Vriendelijke monteur helaas was dit zijn eerste ecolution solo die hij installeerde, al hangt het netjes toch nog een paar dingetjes..
Vervelend is dat hij ongeisoleerde luchtafvoer gebruikt heeft die nu al nat is van de condens, morgen maar even melden. Tevens had hij de bedrijfsmodus op 2 laten staan... (alleen ventilatie)
Als ik aan mijn aanvoer leiding voel, voelt het niet erg warm aan,
Ik zie dat de lucht-intemp 18 graden is maar de cv aanvoer slechts 26, is 26 niet wat laag ?
De heetgasT staat op 59 graden.
Bedankt alvast
Ah dan heeft hij aan de voorzijde ook nog geen isolatie weggesneden. Lekkage is je deel. Als je de deur opent moet je aan de linkerzijde een verticale strook van 5 cm wegsnijden, deze zit tegen de condensor aan en zuigt zich vol met water die je vervolgens op de vloer aantreft. 8)7

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
josimd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:10:
Had ik ook last van zit niet in de afvoer maar komt van de isolatie achterop de deur, tijdens ap4 zuigt deze zich vol...constructie fout... bij mij is zelfs het stucwerk aangetast, verzekering is ermee bezig. Inventum geeft aan dat ze dit nog niet eerder hebben meegemaakt... 😬😬..je kan zelf een stukje van de isolatie wegsnijden heeft ook bij mij geholpen
Monteur bij mij gaf aan dat hij het verschillende malen bij Inventum heeft gemeld als fabricagefout. Dus daar wordt je in de maling genomen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Bedankt voor de tip josmid en geldersscheepje, geldt dit ook voor de Solo ?
ik ga morgen eens kijken, aangezien het voor de monteur ook zijn eerste ecolution was, verwacht ik niet dat hij gelijk de oplossing heeft.
De afvoer lijkt goed te zitten maar toen ik de deur opende liep er een straal water op de grond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Ja ook voor de solo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zo subsidie aanvraag de deur uit, ecolution staat aan.
(zo ongeveer, wil nog allerlei kleine aanpassingen doen en zo.
maar dat is niet nodig voor de subsidie.)
laat het maar warm worden in huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zo omdat het zonder foto niet is gebeurd, bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG
hij lijkt wel erg groot naast mijn tzerra cv ketel. >:)

de lucht afvoer buis is een tijdelijke oplossing, een flex buis met er een dekentje omheen gewikkeld.
spullen staan nog in bestelling, maar worden pas volgend jaar verwacht. :-(
maar goed: zo doet hij het ook, en nog geen last van condens.
(nog dat ik last heb van condens op de isolatie binnen deur. :?
die is nog zo droog als gort.)

loop al tegen de eerste probleempjes aan.

1. ik het geen perilex of iets dergelijks, dus ik kan hem nu niet anders als hem in ventilatie stand 1 zetten.
nu hebben ze het wel over een "Driestandenschakelaar laagspanning" maar waar sluit ik die aan?
op welke connector moet die?

2. laptop met usb kabel heb ik er ook naast liggen.
iemand daar al mee geëxperimenteerd?
ik krijg in Win7 wel netjes de "ecolution virtual com poort" maar die vind daar geen driver voor.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-12-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:49:

[afbeelding]

de lucht afvoer buis is een tijdelijke oplossing, een flex buis met er een dekentje omheen gewikkeld.

1. ik het geen perilex of iets dergelijks, dus ik kan hem nu niet anders als hem in ventilatie stand 1 zetten.
nu hebben ze het wel over een "Driestandenschakelaar laagspanning" maar waar sluit ik die aan?

ik krijg in Win7 wel netjes de "ecolution virtual com poort" maar die vind daar geen driver voor.
toon volledige bericht
Mooi Migjes.

1 je kan ipv periflex ook een draadloze 3 standen schakelaar gebruiken.
Of zoals ik het nu doe met domotica.
In de handleiding van de combi50 staat precies waar je het moet aansluiten.
(ik wil het anders ook wel ff opzoeken weet het namelijk niet uit mijn hoofd).
2 die usb poort had ik ook al gevonden en met inventum contact over gehad maar dat is software die door hun is ontwikkeld. Kan nog eens vragen of ik aan de software zou kunnen komen.
Daarmee schijn je wel meer uit te kunnen lezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
migjes schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:49:

[afbeelding]

toon volledige bericht
Voor de perilex kan je ook een draadloze schakelaar van Inventum aanschaffen, die werkt hetzelfde als je 3-standen perilex. Mischien is dat een oplossing. Ik heb hem zelf niet, maar wel gezien bij de buren.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:07:
[...]

Mooi Migjes.

1 je kan ipv periflex ook een draadloze 3 standen schakelaar gebruiken.
Of zoals ik het nu doe met domotica.
In de handleiding van de combi50 staat precies waar je het moet aansluiten.
(ik wil het anders ook wel ff opzoeken weet het namelijk niet uit mijn hoofd).
een periflex of draadloze 3 standen schakelaar is geen optie voor mij.
(of een desnoods, maar gewoon liever niet)
volgens de handleiding hebben we:
"Driestandenschakelaar voorrang instelling 0 = 230V schakelaar 2 = draadloze schakelaar
3 = schroefbus 0-10V traploos 4 = RJ 11 traploos"
de 230V schakelaar/draadloze schakelaar/RJ 11 traploos die weet ik wel te vinden.
maar de schroefbus 0-10V traploos, waar zit die?
2 die usb poort had ik ook al gevonden en met inventum contact over gehad maar dat is software die door hun is ontwikkeld. Kan nog eens vragen of ik aan de software zou kunnen komen.
Daarmee schijn je wel meer uit te kunnen lezen namelijk.
die kun je in 2 stappen indelen. (en niet alles is door inventum gemaakt. ;) )
stap 1:
de com(virtueel over USB) poort is waarschijnlijk een standaard chipje, die een nieuwe bios naam(ecolution) heeft gekregen.
op de ecolution zelf draait gewoon een standaard besturing systeem (linux/freebsd etc etc etc gok ik) die geen videokaart heeft maar alles gewoon naar de com(virtueel over USB) poort stuurt.
dit is vrij standaard manier van werken met dit soort systemen.
(ik heb begrepen van de technische dienst dat je die gewoon met telnet zou kunnen uitlezen.
maar dan heb je wel de com(virtueel over USB) poort drivers nodig.)
stap2:
speciale inventum software die over telnet de inventum uitleest en instelt.

ik denk dat ik alleen interesse heb voor stap 1, misschien is stap 2 ook wel leuk, maar daar verwacht ik alleen maar een iets simpelere manier van hem kunnen instellen van.
(misschien ook een foutmeldingen log, kan ook leuk zijn.)

side note:
het viel mij wel op dat ik geen RJ45 op het besturings-bord heb zitten.
de solderingen zitten er wel, maar geen connector er op gezet.
heb jij de connector wel?

@Zonnevis, ook bedankt, maar je bericht zag ik pas toen ik al de helft voor spike had getyped. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:41:
[...]

een periflex of draadloze 3 standen schakelaar is geen optie voor mij.
(of een desnoods, maar gewoon liever niet)
volgens de handleiding hebben we:
"Driestandenschakelaar voorrang instelling 0 = 230V schakelaar 2 = draadloze schakelaar
3 = schroefbus 0-10V traploos 4 = RJ 11 traploos"
de 230V schakelaar/draadloze schakelaar/RJ 11 traploos die weet ik wel te vinden.
maar de schroefbus 0-10V traploos, waar zit die?

[...]

die kun je in 2 stappen indelen. (en niet alles is door inventum gemaakt. ;) )
stap 1:
de com(virtueel over USB) poort is waarschijnlijk een standaard chipje, die een nieuwe bios naam(ecolution) heeft gekregen.
op de ecolution zelf draait gewoon een standaard besturing systeem (linux/freebsd etc etc etc gok ik) die geen videokaart heeft maar alles gewoon naar de com(virtueel over USB) poort stuurt.
dit is vrij standaard manier van werken met dit soort systemen.
(ik heb begrepen van de technische dienst dat je die gewoon met telnet zou kunnen uitlezen.
maar dan heb je wel de com(virtueel over USB) poort drivers nodig.)
stap2:
speciale inventum software die over telnet de inventum uitleest en instelt.

ik denk dat ik alleen interesse heb voor stap 1, misschien is stap 2 ook wel leuk, maar daar verwacht ik alleen maar een iets simpelere manier van hem kunnen instellen van.
(misschien ook een foutmeldingen log, kan ook leuk zijn.)

side note:
het viel mij wel op dat ik geen RJ45 op het besturings-bord heb zitten.
de solderingen zitten er wel, maar geen connector er op gezet.
heb jij de connector wel?

@Zonnevis, ook bedankt, maar je bericht zag ik pas toen ik al de helft voor spike had getyped. ;)
toon volledige bericht
Jij hebt sowieso een nieuwe model van de inventum.
Wat ik begreep passen ze nog steeds dingen erop aan.
Ik zal vanavond nog eens kijken wat er op zit allemaal.
Lang geleden dat ik naar de connectors heb gekeken.
Maar traploos aansturen zou ik ook wel wat vinden.
Dus usb uitlezen ben dan erg benieuwd naar de temperaturen die ik nu steeds uit het menu moet halen.
Daarmee zou ik met mijn domotica dingen nog beter kunnen fine tunen.

Volgens mij was er hier op dit topic nog iemand mee bezig om dit te kunnen doen.
Ik weet zo niet meer wie (zal zo ff terug zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:47:
[...]

Jij hebt sowieso een nieuwe model van de inventum.
Wat ik begreep passen ze nog steeds dingen erop aan.
ze zullen wel moeten, vaak zie je dat er nieuwere componenten vrij komen die goedkoper te implementeren zijn.
en dan moet er weer een nieuwe mainbord gemaakt worden etc etc etc...
Ik zal vanavond nog eens kijken wat er op zit allemaal.
Lang geleden dat ik naar de connectors heb gekeken.
het viel mij op dat de RJ45 er niet zat, maar ik kan hem er wel eens uit schroeven en er zelf even een connector op solderen. (van de zomer, nu eerst even lekker draaien.)
kan ik meteen even kijken wat voor chip daar achter zit. (netwerk?)
Maar traploos aansturen zou ik ook wel wat vinden.
ik begrijp dat je hem wel traploos kunt aan sturen, maar als ik kijk naar de aansluiting van de fan,
dan heb ik het vermoeden dat het niet helemaal traploos is.
maar goed ik heb nog veel te weinig getest en kan het fout hebben.
Dus usb uitlezen ben dan erg benieuwd naar de temperaturen die ik nu steeds uit het menu moet halen.
Daarmee zou ik met mijn domotica dingen nog beter kunnen fine tunen.

Volgens mij was er hier op dit topic nog iemand mee bezig om dit te kunnen doen.
Ik weet zo niet meer wie (zal zo ff terug zoeken)
zou erg mooi zijn als we de temp's zouden kunnen uitlezen en dan de fan daar op te sturen.
lol, word een leuk projectje. >:)

edit:
ik heb hem nu op ventilatie stand 1 draaien. (wel stand 1 op max gezet.)
en op inkomende lucht temperatuur, maar ik zuig ook af in een niet verwarmde kamer.
dus lucht in komt niet hoger als 18 graden, en hij draait gewoon 24x7 door.
vanochtend was het een comfortabele 20,5 graden in de huiskamer.
lekker. >:)
(van de week maar eens een termostaat scoren voor dat ding.
het gaat toevallig nu nog goed met de lage buiten temperaturen, maar als die hoger worden word het wel erg warm in de huiskamer ben ik bang.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 19-12-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:07:
edit:
ik heb hem nu op ventilatie stand 1 draaien. (wel stand 1 op max gezet.)
en op inkomende lucht temperatuur, maar ik zuig ook af in een niet verwarmde kamer.
dus lucht in komt niet hoger als 18 graden, en hij draait gewoon 24x7 door.
vanochtend was het een comfortabele 20,5 graden in de huiskamer.
lekker. >:)
(van de week maar eens een termostaat scoren voor dat ding.
het gaat toevallig nu nog goed met de lage buiten temperaturen, maar als die hoger worden word het wel erg warm in de huiskamer ben ik bang.)
Dus op 120m3 houd jij je huis makkelijk warm nu zonder c.v.?
dat red ik niet hoor.
Bij deze buitentemperaturen (vandaag nu 5c) moet ik toch wat gas gebruiken,
Maar gisteren met een 8c buiten weer niet.
Merk ook dat het er aan ligt hoeveel mensen er thuis zijn.
(bij ons niet vaak overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:58:
[...]

Dus op 120m3 houd jij je huis makkelijk warm nu zonder c.v.?
dat red ik niet hoor.
Bij deze buitentemperaturen (vandaag nu 5c) moet ik toch wat gas gebruiken,
Maar gisteren met een 8c buiten weer niet.
Merk ook dat het er aan ligt hoeveel mensen er thuis zijn.
(bij ons niet vaak overigens)
120m3, jep.
ik heb gisteren avond het huis met een dotje gas nog verwarmd naar een 21 graden.
daar heb ik nu nog een 20,5 graden van over, door de ecolution gewoon heel de nacht door te laten draaien.
dus niet 100% zonder gas, we zullen vanavond wel zien of ik de zaak weer naar 21 graden moet brengen of niet.
(denk zelf dat ik wel weer een dotje gas nodig ga hebben.
het kringetje in mijn huis is nog niet helemaal rond, ik verlies nu warmte op de wc en de gang.
maar dat is nog een projectje die nog aangepast moet gaan worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:44
Ik ga een nieuwbouw woning kopen, volgens jaar start de bouw. Overal vloerverwarming, goed geisoleerd (epc <0,4), mechanische ventilatie C (luchtroosters) en een CV-ketel... (is inbreidingsproject met al gas aanwezig).

Nu heb ik me in lopen lezen maar met die subisiemogelijkheden voor 2017 is het toch erg voordelig om ipv een ventilatiebox een inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler te laten plaatsen? Kan ik dit door de bouwer laten doen en dan wel subisie krijgen of moet ik dit zelf doen na oplevering om aanspraak op de subsidie te kunnen krijgen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
vandermark schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:32:
Ik ga een nieuwbouw woning kopen, volgens jaar start de bouw. Overal vloerverwarming, goed geisoleerd (epc <0,4), mechanische ventilatie C (luchtroosters) en een CV-ketel... (is inbreidingsproject met al gas aanwezig).

Nu heb ik me in lopen lezen maar met die subisiemogelijkheden voor 2017 is het toch erg voordelig om ipv een ventilatiebox een inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler te laten plaatsen? Kan ik dit door de bouwer laten doen en dan wel subisie krijgen of moet ik dit zelf doen na oplevering om aanspraak op de subsidie te kunnen krijgen?
tja all - E daar zou ik toch even mee oppassen.
een warmte pomp zoals de ecolution die met +/- 0,35kW 1,4kW aan warmte leveren. (cop van +/-4 :*) )
als je dan rond een buiten temperatuur komt van +/-8graden, dan levert hij niet meer genoeg warmte.
(heel theoretisch verlaat de lucht je huis met 4 graden, dus is het buiten kouder als 4 graden dan koelt helaas het ventileren je huis af, maar niet ventileren is erg ongezond dus dat moet je zoizo toch doen.)
als je dat daarna met de all-E gaat oplossen gaat er een elektrisch element aan. (cop van 1 :-( )
dan is 1kW = 1kW.
stiekem is het dan best een dure oplossing, helaas.
(mensen zoals ik en spike en anderen, die hebben erg veel PV panelen op dak liggen, dus we hoeven op het moment niks meer te betalen voor onze stroom, en dan is het wel iets anders. >:) )

maar niet getreurd, neem gewoon een ecolution combi 50, zonder de all-E.
en los het verder op met gas, dat is het goedkoopste.
(eventueel met een zonneboiler of elektrische boiler cq allebei.)

maar wil je toch iets beter. (gewoon omdat je de centen hebt, of en er zin in hebt. ik kan het je zeker aan raden, het is een flinke investering, maar je krijgt wel erg lage maand lasten en dat is prettig. :Y )
kijk eens of je een valliant systeem kunt laten aanleggen:
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
dat is eigenlijk het zelfde als een ecolution, maar dan werkt hij op buiten lucht waar de binnen lucht in gemengd word.
waar de ecolution stopt bij een 8 graden buiten temperatuur gaat deze verder.
(hoe ver precies weet ik niet maar ik verwacht iets tot onder de 0.
is helaas wel koppel verkoop, dus een valliant gas ketel is nodig. :-( )

maar ook de elga is een optie (daar kun je de beveiliging van af laten halen door de fabrikant, en dan werkt die ook erg tof)
helaas heb je dan wel een flinke buiten unit. (die ik niet kan plaatsen met mijn huis, gewoon geen goede plek voor.)

of kies een echte warmtepomp, het werkt, dus waarom niet. ;)
neem er ook wat PV panelen bij, en je word al snel spekkoper. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
vandermark schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:32:

een kleinigheidje, maar ach wie weet.

de valliant/elga/andere warmte pomp, die hebben vaak ook een mogelijkheid tot koelen.
dat is niet zo als een gewone airco(wat ook een warmtepomp is), maar top koeling.
je kunt je vloer niet te koud maken anders ontstaat daar een laagje condens op. :-(
maar als je ook vloerverwarming op de boven verdieping hebt, dan koelt de huiskamer wel lekker af.
(warmte stijgt en kou daalt. ;) )
als je dan ook nog wat PV panelen hebt , dan kun je rechtstreeks met die energie je huis een beetje koelen.

niet omdat het moet maar omdat het kan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
migjes schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:37:
[...]

de valliant/elga/andere warmte pomp, die hebben vaak ook een mogelijkheid tot koelen.
dat is niet zo als een gewone airco(wat ook een warmtepomp is), maar top koeling.
je kunt je vloer niet te koud maken anders ontstaat daar een laagje condens op. :-(
maar als je ook vloerverwarming op de boven verdieping hebt, dan koelt de huiskamer wel lekker af.
als je dan ook nog wat PV panelen hebt , dan kun je rechtstreeks met die energie je huis een beetje koelen.

Bedankt voor je overwegingen, ik denk dat ik toch beter een warmtepomp zoals de elga kan nemen, extra koel mogelijkheden in de toekomst zijn zeker nuttig en het hele huis krijgt vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
vandermark schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor je overwegingen, ik denk dat ik toch beter een warmtepomp zoals de elga kan nemen, extra koel mogelijkheden in de toekomst zijn zeker nuttig en het hele huis krijgt vloerverwarming.
ik vind de elga(of valliant) een beetje een moeilijke of gevaarlijke. (maar niks mis mee)
eigenlijk is het een hybride warmte pomp (dus gasketel nodig) die met een hack (van de fabrikant) om te bouwen is naar een gewone warmtepomp.
geeft helaas wel wat wisselende resultaten (erg huis en persoon gebonden wat het succes is.)

ook het missen van een warm tap water(voor douche/bad etc etc) functie vind ik een gemis.
daar door vind ik hem stiekem toch wel aan de prijs.
dan liever een "echte" warmtepomp.
check het grotere warmte pomp topic. ;)

maar veel van dit soort dingen zijn wel een beetje persoonlijk en hebben veel opties.
als ik voor een nieuw huis zou gaan, dan f... die gas lijn maar, ik zou niet meer gaan investeren in die oude techniek. ;)

(denk wel aan een doucheWTW, als je die niet laat inbouwen ben je een ......, lol.
dat is echt een nobrainer geworden. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
migjes schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:55:
[...]

ik vind de elga(of valliant) een beetje een moeilijke of gevaarlijke. (maar niks mis mee)
eigenlijk is het een hybride warmte pomp (dus gasketel nodig) die met een hack (van de fabrikant) om te bouwen is naar een gewone warmtepomp.
geeft helaas wel wat wisselende resultaten (erg huis en persoon gebonden wat het succes is.)

ook het missen van een warm tap water(voor douche/bad etc etc) functie vind ik een gemis.
daar door vind ik hem stiekem toch wel aan de prijs.
dan liever een "echte" warmtepomp.
check het grotere warmte pomp topic. ;)

maar veel van dit soort dingen zijn wel een beetje persoonlijk en hebben veel opties.
als ik voor een nieuw huis zou gaan, dan f... die gas lijn maar, ik zou niet meer gaan investeren in die oude techniek. ;)

(denk wel aan een doucheWTW, als je die niet laat inbouwen ben je een ......, lol.
dat is echt een nobrainer geworden. ;) )
toon volledige bericht
Ik ga me nog maar eens goed inlezen idd.
Een douche wtw staat inderdaad al op mijn lijst d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:37:
[...]

vandermark schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:59:
[...]

Ik ga me nog maar eens goed inlezen idd.
Een douche wtw staat inderdaad al op mijn lijst d:)b
Wat ook een mooi systeem is (vind ik) http://www.triplesolar.eu/
Vooral omdat je niet zo een buiten-unit ergens moet hangen of neerzetten.
De reden dat ik in eerste plaats gegaan ben voor de ventiline.

Over een jaar of 5 als mijn eerste dak pv is afgeschreven oftewel de tvt heeft ga ik dat doen (als er niet alweer mooiere/betere technieken zijn natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 20-12-2016 15:44 ]

• berri
Morgen komt de monteur om de perilex schakelaar na te kijken (ongeacht de installing, alleen stand 1), en tevens het probleempje met het condens lekwater oplossen en de geisoleerde afvoer. Wel jammer dat het niet in 1 keer goed ging.., volgende keer meer tijd nemen voor de oplevering :)

Vraag: Op welke pompsnelheid hebben jullie je vloerverwarming staan ? Ik heb hem nu op stand 1 (laagste) staan aangezien de retour dan net zo als op stand 3, ook ~20° is en dit dus aardig wat kW scheelt per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:54:
Morgen komt de monteur om de perilex schakelaar na te kijken (ongeacht de installing, alleen stand 1), en tevens het probleempje met het condens lekwater oplossen en de geisoleerde afvoer. Wel jammer dat het niet in 1 keer goed ging.., volgende keer meer tijd nemen voor de oplevering :)

Vraag: Op welke pompsnelheid hebben jullie je vloerverwarming staan ? Ik heb hem nu op stand 1 (laagste) staan aangezien de retour dan net zo als op stand 3, ook ~20° is en dit dus aardig wat kW scheelt per jaar.
De pomp staat bij mij ook op 1.
Dit is in de meeste gevallen ook wel goed.
Aankomend jaar ga ik de unit met pomp vervangen voor een A label pomp.
Huidige pomp gebruikt in de stand 1 al 40w
Een a label pomp gebruikt dan maar een 5w.
Daarbij met een andere unit met flow sensors kan ik de groepen beter verdelen.
Een complete groep is maar iets duurder dan alleen een pomp uitwisselen,

Betreft de periflex schakelaar die zou best wel eens niet goed aangesloten kunnen zijn.
Je kan de andere standen ook rechtstreeks schakelen door een draadje te verbinden (wel 220v dus pas op)
Maar als alles door een installateur gedaan is moet deze het ook maar oplossen.

De kamer thermostaat wel al werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
geldersscheepje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:13:
[...]

Ah dan heeft hij aan de voorzijde ook nog geen isolatie weggesneden. Lekkage is je deel. Als je de deur opent moet je aan de linkerzijde een verticale strook van 5 cm wegsnijden, deze zit tegen de condensor aan en zuigt zich vol met water die je vervolgens op de vloer aantreft. 8)7
Heb gisteren met de monteur de lekkage eens bekeken, je moet wel oppassen met het wegsnijden van de isolatie, dit is tevens de afdichting tussen de aanzuig van de afvoer en de warmtewisselaar, maw als je de isolatie wegsnijdt dan loop je het risico dat je valse lucht langs ipv door je wisselaar gaat zuigen en loopt je rendement terug en kan je geluid gaan toenemen! (weg van de minste weerstand)
Ik heb dus de isolatie alleen wat taps toe richting de afdekplaat gesneden zodat, hoop ik, het condenswater wel in de bak loopt.
Tot nu toe nog geen lekwater gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:21:
[...]

De pomp staat bij mij ook op 1.
Dit is in de meeste gevallen ook wel goed.
Aankomend jaar ga ik de unit met pomp vervangen voor een A label pomp.
Huidige pomp gebruikt in de stand 1 al 40w
Een a label pomp gebruikt dan maar een 5w.
Daarbij met een andere unit met flow sensors kan ik de groepen beter verdelen.
Een complete groep is maar iets duurder dan alleen een pomp uitwisselen,

Betreft de periflex schakelaar die zou best wel eens niet goed aangesloten kunnen zijn.
Je kan de andere standen ook rechtstreeks schakelen door een draadje te verbinden (wel 220v dus pas op)
Maar als alles door een installateur gedaan is moet deze het ook maar oplossen.

De kamer thermostaat wel al werkend?
toon volledige bericht
Yep, gisteren ook de thermostaat aangesloten, werkt netjes, moet alleen even kijken wanneer hij de pomp moet starten. Ik heb hem nu op 21 gezet, dus starten op 20.5. Gezien de trage afkoeling ivm mijn speksteen kachel zou dit moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
berri schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:32:
[...]

Heb gisteren met de monteur de lekkage eens bekeken, je moet wel oppassen met het wegsnijden van de isolatie, dit is tevens de afdichting tussen de aanzuig van de afvoer en de warmtewisselaar, maw als je de isolatie wegsnijdt dan loop je het risico dat je valse lucht langs ipv door je wisselaar gaat zuigen en loopt je rendement terug en kan je geluid gaan toenemen! (weg van de minste weerstand)
Ik heb dus de isolatie alleen wat taps toe richting de afdekplaat gesneden zodat, hoop ik, het condenswater wel in de bak loopt.
Tot nu toe nog geen lekwater gezien.
Zal even checken, bedankt voor de tip.

Anoniem: 144321

Beste leden,

Dit topic al voor een tijd in de gaten gehouden en zeer aandachtig iedereen zijn commentaar gelezen. Het is er nu toch eindelijk van gekomen om een keuze te maken en wilde gaan voor de Inventum Ecolution Combi50.

Enkel zie ik nu de aanpassingen van de subsidie voor 2017 en is de Inventum verhoogt naar € 1.300,- :) maar de Itho HP Cool Cube verhoogt naar zelfs € 2.150 en maakt mij aan het twijfelen.

In eerste instantie wilde ik wachten op de Warmtewinner van Eneco maar die leveren ze straks eerst aan Toon bezitters en er zit geen boiler vat in.

Ik heb enkel vloerverwarming en zeer hoge isolatiewaarde (nieuwbouw 2015) en een overschot van 2.000 KwH (zonnepanelen).

Op dit moment zijn er zoveel verschillende mogelijkheden en zou graag jullie advies en mening willen, ook als jullie eventueel andere adviezen hebben.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Romano

• migjes
Anoniem: 144321 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:16:
Beste leden,

Dit topic al voor een tijd in de gaten gehouden en zeer aandachtig iedereen zijn commentaar gelezen. Het is er nu toch eindelijk van gekomen om een keuze te maken en wilde gaan voor de Inventum Ecolution Combi50.

Enkel zie ik nu de aanpassingen van de subsidie voor 2017 en is de Inventum verhoogt naar € 1.300,- :) maar de Itho HP Cool Cube verhoogt naar zelfs € 2.150 en maakt mij aan het twijfelen.

In eerste instantie wilde ik wachten op de Warmtewinner van Eneco maar die leveren ze straks eerst aan Toon bezitters en er zit geen boiler vat in.

Ik heb enkel vloerverwarming en zeer hoge isolatiewaarde (nieuwbouw 2015) en een overschot van 2.000 KwH (zonnepanelen).

Op dit moment zijn er zoveel verschillende mogelijkheden en zou graag jullie advies en mening willen, ook als jullie eventueel andere adviezen hebben.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Romano
toon volledige bericht
het verschil tussen de warmtewinner en de ecolution is puur marketing.
het apparaat is het zelfde, alleen bij eneco maken ze het verhaal wat zonniger met allerlei creatief geschuif met cijfers. ;)

een 2000kWh op maken met de ecolution, pfff dat is moeilijk het is eigenlijk te veel kWh.
wil je dat doen heb je een krachtigere warmtepomp nodig. ;)
in theorie kun je met 2000kWh wel een 800-1000m3 gas vervangen.
(de ecolution all-E trekt er wel een 2000kWh door heen met wat geluk.
alleen dan is het wel een heel stuk minder zuinig, je doet dan een flink deel gewoon zonder warmte pomp verwarmen.)

maar buiten dat, de techniek van de ecolution/warmtewinner vraagt wel een speciaal type ventilatie (type C).
Wikipedia: Ventilatie
en dat bepaalt of het een apparaat is wat je nodig hebt of niet.
anders kun je beter kijken naar een andere warmtepomp waar je meer aan hebt. ;)

hoeveel gas gebruik je eigenlijk per jaar?
(pas op, nieuwbouw gebruikt het eerste jaar meer gas, door dat je het huis nog moet droog stoken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Migjes,

Bedankt voor de snelle reactie! De overcapaciteit van 2000KwH hoeft ook niet op;) en is al bedacht op de komende jaren.

Ik verbruik 1150 gas per jaar en heb regeling per vertrek. De all-E leek mij ook wel interessant enkel schat ik mijn besparing met de gewone versie in verhouding op meer.

Hoeveel KwH verbruikt de gewone versie en hoeveel de All-E? en wat wordt bedoel met C.O.P?

Groeten Romano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 144321 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:47:
Beste Migjes,

Bedankt voor de snelle reactie! De overcapaciteit van 2000KwH hoeft ook niet op;) en is al bedacht op de komende jaren.

Ik verbruik 1150 gas per jaar en heb regeling per vertrek. De all-E leek mij ook wel interessant enkel schat ik mijn besparing met de gewone versie in verhouding op meer.

Hoeveel KwH verbruikt de gewone versie en hoeveel de All-E? en wat wordt bedoel met C.O.P?

Groeten Romano
zal beginnen met vertellen wat cop is. (dan vallen meerdere dingen al snel op zijn plaats.)
normaal als je 1 kWh elektra gebruikt dan heb je 1kW aan warmte aan je huis toegevoegd.
(een moderne gasketel doet minimaal 5kW aan je huis toevoegen en gebruikt daar ongeveer 0,5m3 gas voor per uur. maar pas op, ik rond wat cijfers af en dan verreken je je zelf erg gemak, dus korreltje zout van +/- 1 kilo gebruiken. ;) )

doe je dat met een warmtepomp dan gebruik je 1kWh elektra en voeg je 4kW aan je huis toe.
dus een cop van 4.

dus puur elektrisch verwarmen:
1m3 gas staat gelijk aan 9,2kWh, maar gasketel is niet 100% rendement en grofweg kun je zeggen dat 1m3 = 8kWh. (een cop van 1.)

en elektrisch verwarmen met warmtepomp:
1m3 gas = 8kWh/ 4cop = 2kWh
dus 2 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen met de warmtepomp.

dus voor een All-e krijg je:
(een ecolution doet +/- 60% van je gas gebruik vervangen voor elektra, de andere 40% word dan zonder warmte pomp gedaan.)
60% van 1150m3 gas word dan door de warmtepomp vervangen met een cop van 4.
1150*60% = 690m3 * 2 kWh = 1380kWh
de overige 40% word dan elektrisch gedaan 460m3 *8= 3680kWh.
in totaal heb je er dus een 5060kWh voor nodig om met de All-e te gaan verwarmen.
(lol, is best veel he. ;) )

all-E kan ik je met deze getallen niet echt aanraden denk ik dan.
zonder de all-E is het wel aardig, maar een zwaardere warmte pomp zal in jouw geval veel meer plezier van je 2000kWh geven denk ik dan ook.
(erg theoretisch kun je wel een goede 900-1000m3 gas dan vervangen.)

voor mijn situatie was het gewoon niet met goed fatsoen mogelijk om een lucht/water buiten unit op te hangen. hij zou dan net naast mijn slaapkamer raam moeten hangen, ongeveer 50cm van mijn hoofd af.
dus helaas dat geluid kan ik mij zelf nog mijn buren aandoen. :-(
ook het ontbreken van een fatsoenlijk ventilatie in mijn huis geeft allemaal voordelen die de ecolution erg leuk maken voor mij.
dus voor mij veel voordelen van de ecolution, maar die hoeven niet voor jouw ook zo te zijn. ;)

edit:
neem alles wel echt met flinke korrels zout, flinke zakken.
dit is maar een versimpelde voorbeeld berekening. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-12-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Migjes,

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en zal alles met flinke korrels zout nemen:P. De uitleg van COP is al super hulpzaam en hiermee kan zelf inschattingen maken.

Zo verbruik ik in de zomermaanden maar rond de 15 m3 dus zal ik de Eco uit zetten (warmtepomp dan).

In de winter is het afhankelijk of de zon schijnt of niet. Schijnt de zon dan warmt mijn woning op en hoef ik gedurende dag feitelijk niet te stoken als ik in de ochtend de woning (lees woonkamer) heb opgestookt naar 22 graden. Ik verwacht dus van de Eco zelf al meer dan 60% rendement en dan wordt de berekening nog nadeliger:)

Daarnaast gaat de Eco hangen in een kleine berging boven mijn warmteverdeler met eigen afzuigpunt waar het gemiddeld 25 graden is:) dus afzuigen maar die warme lucht;)

Groeten Romano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je hoeft niet perse te groeten of zo op het forum, dat lezen we wel er bij.
als je mijn text quote, dan krijg ik een berichtje en reageer ik zelfs sneller. ;)
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en zal alles met flinke korrels zout nemen:P. De uitleg van COP is al super hulpzaam en hiermee kan zelf inschattingen maken.
het geeft even grofweg wat cijfers waar mee je kunt werken, maar eigenlijk is er veel meer.
Zo verbruik ik in de zomermaanden maar rond de 15 m3 dus zal ik de Eco uit zetten (warmtepomp dan).
eigenlijk is het de bedoeling dat hij heel het jaar door draait, ten eerste is het een ventilatie unit.
en verse lucht in huis is ook belangrijk in de zomer.
daar na is het pas een warmtepomp die de lucht kouder naar buiten blaast zodat je een leuk deel van de warmte behoud.
het is niet een warmtepomp die je huis echt verwarmt. (hoewel als de buiten temperaturen ongeveer rond de 8-10 graden is dan kan hij vaak wel het huis warm houden.)

het leukste is als je niet de solo maar de combi50 kunt gebruiken.
die maakt ook in de zomer warm tap water en zo bespaar je meer als een solo(warmtewinner). ;)
In de winter is het afhankelijk of de zon schijnt of niet. Schijnt de zon dan warmt mijn woning op en hoef ik gedurende dag feitelijk niet te stoken als ik in de ochtend de woning (lees woonkamer) heb opgestookt naar 22 graden. Ik verwacht dus van de Eco zelf al meer dan 60% rendement en dan wordt de berekening nog nadeliger:)
de zon kan een huis ook in de winter best een leuk graadje verwarmen.
met een ecolution hou je die warmte langer vast, no prob.
Daarnaast gaat de Eco hangen in een kleine berging boven mijn warmteverdeler met eigen afzuigpunt waar het gemiddeld 25 graden is:) dus afzuigen maar die warme lucht;)
hier verlies ik je een beetje?
maar ik zie ook niet je huis dus dit moet je zelf ook een beetje verzinnen. ;)
je moet er rekening mee houden dat een ecolution minimaal een 100m3 per uur moet afzuigen om continu door te werken.
het handigste is vaak om hem veel uren te laten draaien, zoveel mogelijk.
(echt heel anders denken als je met gas bent gewent)
Groeten Romano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 862913

hallo, ik ben nieuw op het forum, heb sinds koer een ecolution combi. ik wil hier een kamerthermostaat op aansluiten. is dit eenvoudig te doen en welke his hier geschikt voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 862913 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:23:
hallo, ik ben nieuw op het forum, heb sinds koer een ecolution combi. ik wil hier een kamerthermostaat op aansluiten. is dit eenvoudig te doen en welke his hier geschikt voor ?
ha josnona, welkom.

gewoon de handleiding lezen. ;)
(pagina 22, aansluiting 68.)
als je die 2 draden gewoon met elkaar verbind, dan denkt de ecolution "er moet warmte de CV in."

de ecolution zelf wil het liefst niet te vaak aan/uit gezet worden per uur.
anders gaat hij in error.
dus een aan/uit thermostaat die maar 6x per uur schakelt word aangeraden.
(maar sommige sytemen kunnen ook werken met een 12x per uur schakelen, b.v. met vloerverwarming zal hij toch nooit 12x per uur schakelen.)

(ik zelf draai nog steeds zonder termostaat, het is nu toch zo koud buiten dat hij toch 24x7 moet draaien. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Ik ben er zojuist achtergekomen dat als de WP en de CV ketel bijstaan de WP de overhand heeft, de CV ketel lijkt de warmte niet in het systeem te krijgen, bij het uitzetten van de WP stijgt de temperatuur in het circuit. Wij zijn net terug van vakantie en had de thermostaat (op afstand) eergisteren van 15 naar 19.5 gezet..vloerverwarming is traag maar zit nu nog op 17.5 DegC.

Ik heb van inventum onderstaande gegeven ingesteld op de Remeha Calenta CW40, echter staat niet op het productblad niet specifiek de CW40 genoemd, dus wellicht kloppen de pompvermogens niet...

Iemand ook deze combinatie? Ecolution + Remeha Calenta CW40? Wat zijn jullie instellingen vwb het pompvermogen?

Remhea (Calenta):
• Drie wegklep in de cv ketel moet richting warmwater (staat standaard richting cv).
o Service code 0012:
P34 = 0 (driewegklep in standby op tapwater)
• Pompvermogen aanpassen:
P28 = 6 (pomp minimum)
P29 = 10 (pomp maximum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
josimd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:12:
Ik ben er zojuist achtergekomen dat als de WP en de CV ketel bijstaan de WP de overhand heeft, de CV ketel lijkt de warmte niet in het systeem te krijgen, bij het uitzetten van de WP stijgt de temperatuur in het circuit. Wij zijn net terug van vakantie en had de thermostaat (op afstand) eergisteren van 15 naar 19.5 gezet..vloerverwarming is traag maar zit nu nog op 17.5 DegC.

Ik heb van inventum onderstaande gegeven ingesteld op de Remeha Calenta CW40, echter staat niet op het productblad niet specifiek de CW40 genoemd, dus wellicht kloppen de pompvermogens niet...

Iemand ook deze combinatie? Ecolution + Remeha Calenta CW40? Wat zijn jullie instellingen vwb het pompvermogen?

Remhea (Calenta):
• Drie wegklep in de cv ketel moet richting warmwater (staat standaard richting cv).
o Service code 0012:
P34 = 0 (driewegklep in standby op tapwater)
• Pompvermogen aanpassen:
P28 = 6 (pomp minimum)
P29 = 10 (pomp maximum)
toon volledige bericht
Dat probleem heb ik ook gehad toen ik de pompsnelheid van mijn Intergas CV op stand I zette. Nadat ik hem weer op stand 2 had gezet was bij mij het probleem opgelost.
Misschien kan je de parameters P28 en/of P29 aanpassen zodat de ketel meer pompdruk geeft, maar deze suggestie is zonder dat ik enige verdere kennis van de Remeha CV heb.

Een andere suggestie is meer radiatoren of indien je vloerverwarming hebt een extra groep open zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zonnevis op 08-01-2017 10:14 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Bedankt, ik ga wel wat spelen met de pompsnelheid. Meer groepen openzetten heeft geen zin alles staat open, dit gedeelte van het huis (waar de WP draait) heeft 11 groepen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
idd pompsnelheid opvoeren.
Ik heb een modulerende pomp in de c,v, die moduleert van 30% t/m 100% dit verandert van 75% t/m 100%

Het kan ook zo zijn dat je een terugslagklep ertussen moet zetten

[ Voor 21% gewijzigd door SpikeHome op 09-01-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:02:
De speksteenkachel betrekt zijn lucht vanuit het huis, dus voldoende frisse lucht. Het zou mooi zijn om de lucht vanonder de vloer te trekken, maar dit werd wat lastig ivm de vloerverwarming.
Als je het een beetje plant kan je vantevoren een gat laten boren en je speksteenkachel er bovenop opbouwen.
Zelfs als de kachel brand stijgt de invoerT nauwelijks, misschien 0.5 graden, terwijl de woonkamer dan al netjes op 21.5 staat.
Ik was benieuwd hoe het nu gaat met de wp.
Je vloer al langzaam aan warmer geworden?
Met de kou is er natuurlijk ook meer warmteverlies en is 1,4kw niet erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
SpikeHome schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:01:
idd pompsnelheid opvoeren.
Ik heb een modulerende pomp in de c,v, die moduleert van 30% t/m 100% dit verandert van 75% t/m 100%

Het kan ook zo zijn dat je een terugslagklep ertussen moet zetten
Terugslagklep zit er netjes in... lijkt nu beter te werken (pompsnelheid verhoogt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Even mijn verbruik van de wp50 posten.
Ben pas in april begonnen met mijn domotica waarmee ik ook de power van de wp50 log.
Dus een 760kw vanaf 8 april t/m 31dec 2016
In de zomer dus alleen maar warm water dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E1J8GhCA2wuUrLLSjR8658xe/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 10-01-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Ik was benieuwd hoe het nu gaat met de wp.
Je vloer al langzaam aan warmer geworden?
Met de kou is er natuurlijk ook meer warmteverlies en is 1,4kw niet erg veel.
Tot nu toe vanaf 12/12, 34 kuub gas verbruikt, niet slecht, al had ik nog wel wat minder verwacht. In vergelijking met vorige jaren ongeveer 50 kuub minder verbruikt in deze periode.
Goede metingen zijn erg lastig als je met vloerverwarming werkt aangezien de afkoelsnelheid enorm traag gaat, en ik beperk me voorlopig dus maar tot een stand per maand.
De aanvoer temperatuur blijft steken op een ~25 graden, 4 graden verschil met de retour.

Maandag komt de installateur een geisoleerde afvoer plaatsen tot aan de dakdoorvoer, goede service, ik had aangeboden iets van de kosten te willen nemen maar dat vond men niet nodig.
Dit wordt toch nog een aardige operatie met het openzagen van een gipskoof en vervangen van ongeveer 3.5 meter pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:20:
[...]

Tot nu toe vanaf 12/12, 34 kuub gas verbruikt, niet slecht, al had ik nog wel wat minder verwacht. In vergelijking met vorige jaren ongeveer 50 kuub minder verbruikt in deze periode.
Goede metingen zijn erg lastig als je met vloerverwarming werkt aangezien de afkoelsnelheid enorm traag gaat, en ik beperk me voorlopig dus maar tot een stand per maand.
De aanvoer temperatuur blijft steken op een ~25 graden, 4 graden verschil met de retour.

Maandag komt de installateur een geisoleerde afvoer plaatsen tot aan de dakdoorvoer, goede service, ik had aangeboden iets van de kosten te willen nemen maar dat vond men niet nodig.
Dit wordt toch nog een aardige operatie met het openzagen van een gipskoof en vervangen van ongeveer 3.5 meter pijp.
Deze periode was kouder dan vorig jaar dus je hebt al meer bespraard.
ik heb dit jaar al 25m3 erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
SpikeHome schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:10:
Even mijn verbruik van de wp50 posten.
Ben pas in april begonnen met mijn domotica waarmee ik ook de power van de wp50 log.
Dus een 760kw vanaf 8 april t/m 31dec 2016
In de zomer dus alleen maar warm water dus.
[afbeelding]
Hierbij mijn verbruik, WP (Solo) staat sinds 12 nov. bij, krijg overigens wel geregeld AP4's (om de 3 uur) maar wil de flow niet te hoog opschroeven ivm geluid. Ik kan helaas geen foto's toevoegen, maar monitor ook via domoticz.

Nov 113 kWh
Dec 187 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
josimd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:46:
[...]

Hierbij mijn verbruik, WP (Solo) staat sinds 12 nov. bij, krijg overigens wel geregeld AP4's (om de 3 uur) maar wil de flow niet te hoog opschroeven ivm geluid. Ik kan helaas geen foto's toevoegen, maar monitor ook via domoticz.

Nov 113 kWh
Dec 187 kWh
Ik houd mijn huis daarom ook 24/7 zelfde temperatuur om ook minder ap's te hebben en hij zo stabiel mogelijk doordraait.
Al had ik gisteren en eergisteren ook een aantal ap's.

edit:
met de huidige koude, mijn lucht verhoogt naar 15

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 16-01-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
SpikeHome schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Ik houd mijn huis daarom ook 24/7 zelfde temperatuur om ook minder ap's te hebben en hij zo stabiel mogelijk doordraait.
Al had ik gisteren en eergisteren ook een aantal ap's.
Doe ik ook, thermostaat staat op 19 DegC. (vloerverwarming), ventilatiestand staat op 110m3/h als ik deze harder zet dan maakt deze teveel herrie via de afzuigpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
josimd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Doe ik ook, thermostaat staat op 19 DegC. (vloerverwarming), ventilatiestand staat op 110m3/h als ik deze harder zet dan maakt deze teveel herrie via de afzuigpunten.
Ah 110 is idd erg zacht.
Bij mij staat deze op 13 dus 130m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
SpikeHome schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Ah 110 is idd erg zacht.
Bij mij staat deze op 13 dus 130m3
Wat als ik nu via Domoticz een temperatuur 3_2 zuiggas temperatuur binnen zou halen (via een aparte sensor) en daarmee de luchtflow regel, dus bij een lage zuiggas temp de flow verhogen om zodoende geen AP4's meer te krijgen.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
josimd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Bedoel je geluid van de WP of bedoel je geluid bij het afzuigpunt. In het laatste geval kan je het afzuigpunt van je systeem verder openzetten. Verstoor je wel de ventilatiebalans indien deze ingeregeld is.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Zonnevis schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:27:
[...]

Bedoel je geluid van de WP of bedoel je geluid bij het afzuigpunt. In het laatste geval kan je het afzuigpunt van je systeem verder openzetten. Verstoor je wel de ventilatiebalans indien deze ingeregeld is.
Ja staat max open, heb op dit moment maar twee afzuigpunten, komen er nog twee bij, dan kan ik wellicht de flow verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Ik zie bij mij wel erg regelmatig AP3, en dus 45min uit, voorbijkomen. Na het forum eens doorgewerkt te hebben, heb ik hem nu op ventilatiestand 17 gezet maar er verandert weinig.
Standaard staat hij op 20.
Als ik hem ook op 13 zet lijkt me dat ik nog meer AP3 ga krijgen want dan kan er nog meer warmte onttrokken worden ? of niet ?
De aanzuig zit momenteel op 17 a 18 graden, ik heb nog wat lopen spelen met de afzuigpunten (5 stuks) maar krijg de T niet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
berri schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:59:
Ik zie bij mij wel erg regelmatig AP3, en dus 45min uit, voorbijkomen. Na het forum eens doorgewerkt te hebben, heb ik hem nu op ventilatiestand 17 gezet maar er verandert weinig.
Als ik hem ook op 13 zet lijkt me dat ik nog meer AP3 ga krijgen want dan kan er nog meer warmte onttrokken worden ? of niet ?
De aanzuig zit momenteel op 17 a 18 graden, ik heb nog wat lopen spelen met de afzuigpunten (5 stuks) maar krijg de T niet omhoog.
Ja, hoe lager de flow hoe vaker de kans op AP3's (is overigens ook nog wat afhankelijk van andere parameters) daarom ga ik kijken ofdat ik via domoticz het e.e.a kan optimaliseren, als de temp te laag wordt de ventilatie stand tijdelijk verhogen om de temp omhoog te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Als de aanzuiglucht 17 graden of lager wordt komt AP3 sneller, Oorzaak kan zijn dat er lucht wordt aangezogen uit onverwarmde ruimtes (WC, zolder). Of je ventilatiebuizen gaan door een onverwarmde ruimte waardoor de ventilatielucht sterk afkoelt. Ventilatiekanalen in koude ruimte(s) isoleren kan helpen. Bijv. dmv. noppenfolie met dubbelzijdige aluminiumcoating.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
josimd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:29:
[...]

Wat als ik nu via Domoticz een temperatuur 3_2 zuiggas temperatuur binnen zou halen (via een aparte sensor) en daarmee de luchtflow regel, dus bij een lage zuiggas temp de flow verhogen om zodoende geen AP4's meer te krijgen.....?
De lucht uit moet je voornamelijk in de gaten houden.
Deze moet je niet onder de 2c laten komen.
Inventum zelf zegt zo rond de 4c moet de lucht uit zijn.
Als je nu op stand 17 al veel ap's krijgt dan heb je die op 13 helemaal.

Dus mooiste is als je de luchtflow zou kunnen regelen met domoticz en de waarde op een 2c probeert te houden.
Verder houd ik de woning 24/7 op dezelfde temperatuur waardoor de wp ook constanter blijft lopen.
de cv slaat dan nu ook meer aan dan vorig jaar toen deed ik nog aan nacht verlaging.

Dit wil ik ook doen maar dan dmv de ventilatie standen 2 en 3 in te zetten deze kan ik al schakelen met domoticz alleen moeten er nog temperatuur sensoren gemonteerd worden.
Projectje voor het voorjaar.

@josimd Maar kan jij dmv de usb of andere mannier waardes uitlezen zonder zelf sensoren te plaatsen?

[ Voor 27% gewijzigd door SpikeHome op 15-01-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
SpikeHome schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:01:
[...]

[...]

De lucht uit moet je voornamelijk in de gaten houden.
Deze moet je niet onder de 2c laten komen.
Inventum zelf zegt zo rond de 4c moet de lucht uit zijn.
Als je nu op stand 17 al veel ap's krijgt dan heb je die op 13 helemaal.

Dus mooiste is als je de luchtflow zou kunnen regelen met domoticz en de waarde op een 2c probeert te houden.
Verder houd ik de woning 24/7 op dezelfde temperatuur waardoor de wp ook constanter blijft lopen.
de cv slaat dan nu ook meer aan dan vorig jaar toen deed ik nog aan nacht verlaging.

Dit wil ik ook doen maar dan dmv de ventilatie standen 2 en 3 in te zetten deze kan ik al schakelen met domoticz alleen moeten er nog temperatuur sensoren gemonteerd worden.
Projectje voor het voorjaar.

@josimd Maar kan jij dmv de usb of andere mannier waardes uitlezen zonder zelf sensoren te plaatsen?
toon volledige bericht
Nee kan helaas niet uitlezen via USB, zal dus een aparte temp sensor monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
josimd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Nee kan helaas niet uitlezen via USB, zal dus een aparte temp sensor monteren.
ik heb er de laptop aan hangen op de usb en windows 7 ziet de ecolution.
helaas mis ik nu de usb->serieel driver om de telnet sessie te zien op de ecolution.
(er draait een telnet op de ecolution, geen idee wat je daar te zien krijgt?
inventum heeft er wel speciale software voor, maar ik betwijfel of je die nu echt nodig hebt.
volgens de technische dienst van inventum niet nodig. ;) )

(daar zou ik achter aan moeten gaan, maar ik ben nu bezig de koof in de huis kamer af te maken.
en als ik dat niet snel doe word dat heel snel onduurzaam, of wel te wel de vrouw wil van de rotzooi in de huis kamer af. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-01-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Hmm, ik ga eens kijken of bij stand 20 dan de AP3's weer wat minder worden.

Daarnaast heb ik mijn vloerverwarmingspomp op II gezet : Als theoretisch de pomp zo'n 30 kW/24h kan leveren (inclusief een paar AP3) wat overeenkomt met ~ 3,5 m3 gas zou ik bijna voldoende hebben aan de pomp. (mijn maximum verbruik aan gas is in deze periode nooit hoger geweest dan 100 m3/mnd, incl warm tapwater)

Aangezien mijn retour 20 graden is en de aanvoer 24 op stand I, heb ik misschien nog capaciteit van de wp over ?
Als ik dan de vloerverw.pomp op stand II zet en de retour en aanvoer blijven ongeveer hetzelfde dan stuur ik theoretisch wel 2x zoveel energie in mijn vloer, toch ?

Ik heb geen combi, ik heb een Solo.

Heeft iemand hier al eens mee geexperimenteerd, of wat denken jullie hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
berri schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:11:

Daarnaast heb ik mijn vloerverwarmingspomp op II gezet : Als theoretisch de pomp zo'n 30 kW/24h kan leveren (inclusief een paar AP3) wat overeenkomt met ~ 3,5 m3 gas zou ik bijna voldoende hebben aan de pomp. (mijn maximum verbruik aan gas is in deze periode nooit hoger geweest dan 100 m3/mnd, incl warm tapwater)

Aangezien mijn retour 20 graden is en de aanvoer 24 op stand I, heb ik misschien nog capaciteit van de wp over ?
Als ik dan de vloerverw.pomp op stand II zet en de retour en aanvoer blijven ongeveer hetzelfde dan stuur ik theoretisch wel 2x zoveel energie in mijn vloer, toch ?

Mannen ik quote mijzelf even omdat het verhaal iets verwarrend kan overkomen.
Met "pomp" bedoel ik de ecolution :) dus niet de vloerverwarmingspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
berri schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:11:
ik vind 20 wel heel veel, maar goed ik ken je huis niet, misschien klopt dat wel?
(ik draai nu zelf op 15 ter experiment, maar dat is voor mij vrij veel merk ik al.
maar het is wel leuk om te praten met 15 of 20, maar bedenk ook als je veel bochten en lange buizen hebt, dan heb je drukverlies ,dus als ik b.v 15 instel dan heb ik eigenlijk 13, maar als jij dat doet kan het een heel ander getal zijn. ;) )
jep, dit klopt +/- wel.
maar dit klopt alleen als je dus met 3,5m3 gas per dag je huis 24 uur per dag warm kunt houden.
(meeste mensen doen niet 24 uur per dag hun huis warm houden. in elk geval zeldzaam met 100 m3/mnd. ;) )
en als je de lucht in van de ecolution van een externe ruimte (of buiten) zou betrekken.
dit kan een ecolution niet, die moet wel een verwarmde lucht krijgen. te koude lucht en je krijgt AP3/4's.
dus je trekt die warmte ook uit het huis. helaas.
(maar je gooit hem niet zomaar weg als je met een normale ventilatie zou doen. ;) )

het is een apparaat die ten eerste een ventilatie unit is, en de bijzaak is het ook nog een warmtepomp(je).

ventileren in huis dat moet je gewoon doen!
(gezonde lucht is gewoon belangrijk in huis. je gezondheid is het duurzaamste wat je moet bewaren. ;) )
op het ventileren stel je hem af.
te veel ventileren is te veel warmte onttrekken aan het huis, te weinig is ongezond voor de bewoners.

soms is het eigenlijk beter om maar een ap3/4 te accepteren, gewoon omdat te veel ventileren ook verlies geeft en te weinig ongezond is.

het beste kun je kijken naar de lucht in warmte en de lucht uit warmte.
ik heb in de huiskamer het vrijwel altijd een 20-21 graden. (ja is hoog, sorrie een beetje warmte vind ik prettig)
maar ik ventileer ook een onverwarmde ruimte. (de slaapkamer, ja ik slaap graag in een koude ruimte.)
dus de lucht in de ecolution komt aan met +/-18 graden.
de lucht uit is dan +/-3 graden als de warmtepomp draait.

(maar alles hangt nog een beetje ter test in mijn huis.
ik kan hem b.v. nog niet eens aan of uit zetten, hij denkt gewoon dat er continu warmte vraag is.
gewoon de kabels van de termostaat doorverbonden, dus continu warmte vraag. >:) )

dus experimenteer gerust, maar simpel is het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Ik moet erbij vermelden dat ik ook nog een 1000kg zware Tulikivi speksteenkachel heb staan waar ik per dag zo'n 10 kg hout in stook wat ook nog 40 kW levert.
Aangezien dit slechts een zeer kleine speksteenkachel is (1000kg is erg weinig voor dit soort kachels) blijft hij een uurtje of 18 lekker warm, dus vandaar mijn lage gasverbruik.

Tegelijkertijd gebruikt de warmtepomp de afgezogen 'warme' lucht van de speksteenkachel om de meeste warmte weer terug in mijn vloer te pompen.

De eerste resultaten met de 'hoge' vloerverwarmingspompstand zijn erg bemoedigend, slechts een halve m3 gas in de laatste 24 uur terwijl het buiten niet boven nul is geweest.

Nu brandt mijn speksteenkachel weer, maar ik ben benieuwd naar morgen aangezien het vannacht een stukje kouder wordt.

Als een hoge vloerverwarmingspompstand beter werkt dan moet ik wel gaan kijken naar een nieuwe pomp, want deze grundfos 25-50/180 trekt 80W op standje III. Een alpha2 doet het een stuk beter en kost maar ~170 Euro in Duitsland.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
berri schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:56:
Ik moet erbij vermelden dat ik ook nog een 1000kg zware Tulikivi speksteenkachel heb staan waar ik per dag zo'n 10 kg hout in stook wat ook nog 40 kW levert.
Aangezien dit slechts een zeer kleine speksteenkachel is (1000kg is erg weinig voor dit soort kachels) blijft hij een uurtje of 18 lekker warm, dus vandaar mijn lage gasverbruik.

Tegelijkertijd gebruikt de warmtepomp de afgezogen 'warme' lucht van de speksteenkachel om de meeste warmte weer terug in mijn vloer te pompen.

De eerste resultaten met de 'hoge' vloerverwarmingspompstand zijn erg bemoedigend, slechts een halve m3 gas in de laatste 24 uur terwijl het buiten niet boven nul is geweest.

Nu brandt mijn speksteenkachel weer, maar ik ben benieuwd naar morgen aangezien het vannacht een stukje kouder wordt.

Als een hoge vloerverwarmingspompstand beter werkt dan moet ik wel gaan kijken naar een nieuwe pomp, want deze grundfos 25-50/180 trekt 80W op standje III. Een alpha2 doet het een stuk beter en kost maar ~170 Euro in Duitsland.

Ik houd jullie op de hoogte.
toon volledige bericht
dat is maar een klein kacheltje >:)
(jep 1000kilo klinkt veel maar voor een massa kachel is het niks. ;) )
maar lekker zijn die dingen wel.

tja dit is mijn gas gebruik(pre ecolution), en dat zonder houtkachel.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/gasgebruik%202012-2013.jpg
(dus ik verwacht dat ik maar heel weinig ga besparen met de ecolution.
als je niet veel gebruikt dan kun je niet veel beparen. ;)

maar geld is niet het enige wat blinkt.
het is heerlijk om in de ochtend al beneden te komen en de vloer is al warm.
ook het tap water is nu een stuk sneller warm.
en de ventilatie word als zeer tof ervaren.
(hij is eigenlijk nu al getvt gewoon door de luxe van hebben. ;) )

maar goed een 32kW ecolution power + een 40kW Tulikivi is wel flink meer gebruik als ik.
is de isolatie niet nog wat mee te doen?
(is niet echt een sexy onderwerp, maar werkt vaak wel goedkoper en effectiever als alle andere maat regelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
zojuist mijn jaarnota gekregen.
dat is -€100,-
Geld verdienen en huis warm _/-\o_

wel wat geld moeten investeren natuurlijk 8)7
Maar de eerste 10pv panelen heb ik al dik terug verdient.
Nu de volgende 11 8)

[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 18-01-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:04:
zojuist mijn jaarnota gekregen.
dat is -€100,-
Geld verdienen en huis warm _/-\o_

wel wat geld moeten investeren natuurlijk 8)7
Maar de eerste 10pv panelen heb ik al dik terug verdient.
Nu de volgende 11 8)
nu nog bij http://gaslicht.com de grootste idioot uit zoeken, die de grootste welkomst bonus geeft.
eerste betaling meteen storneren, en contact opnemen met hun en eisen dat je een realistisch maand bedrag wil. >:)

dat zal ze leren van die maffe aanbiedingen te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Ik heb mijn vloerverwarmingspomp nu al enige tijd op stand III staan, wat helaas dan wel weer 80W kost, maar ondanks het koude weer heb ik de afgelopen weken minder dan 1 m3 gas per dag verbruikt, inclusief tapwater.
Aangezien mijn retour temperatuur 20 blijft, pomp ik dus wel 3x zoveel energie in mijn vloer.

Het is jammer dat het lastig is om dit goed te testen met de wisselende buitentemperatuur, soms overdag een zonnetje en dan weer wind... dat scheelt allemaal behoorlijk.

Toch denk ik dat mijn beredenering wel klopt, toch ?

Hebben meer mensen hier al eens over nagedacht, of beter uitgeprobeerd ?
Ik kan er niet heel veel over vinden in dit forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:37

The Legend

*Plop*

Als je aanvoer en retour temperatuur niet wijzigt dan pomp je toch niet meer energie in je vloer :? De energie zit toch in het water wat afgegeven wordt aan de vloer. Als je retourtemp hetzelfde blijft bij een hogere watercirculatie, waar komt dan die extra energie vandaan? Het watervolume dat in je vloerverwarming zit neemt immers niet toe.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:28:
Ik heb mijn vloerverwarmingspomp nu al enige tijd op stand III staan, wat helaas dan wel weer 80W kost, maar ondanks het koude weer heb ik de afgelopen weken minder dan 1 m3 gas per dag verbruikt, inclusief tapwater.
Aangezien mijn retour temperatuur 20 blijft, pomp ik dus wel 3x zoveel energie in mijn vloer.

Het is jammer dat het lastig is om dit goed te testen met de wisselende buitentemperatuur, soms overdag een zonnetje en dan weer wind... dat scheelt allemaal behoorlijk.

Toch denk ik dat mijn beredenering wel klopt, toch ?

Hebben meer mensen hier al eens over nagedacht, of beter uitgeprobeerd ?
Ik kan er niet heel veel over vinden in dit forum..
Een wp werkt beter bij lager temperaturen!
Dus kan idd dat je wp meer energie levert als je cv water lager is.
Verbruik van je wp is minder en de pomp van je vv weer meer per saldo ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Een wp werkt beter bij lager temperaturen!
Dus kan idd dat je wp meer energie levert als je cv water lager is.
Verbruik van je wp is minder en de pomp van je vv weer meer per saldo ongeveer gelijk.
Als ik de opgenomen energie van mijn wp uitlees, geeft deze tot nu toe altijd ~300W aan, en op stand 17 is dit zelfs voldoende om mijn badkamer voldoende af te zuigen.
Nu is het verbruik van de vv pomp nog 80W, maar als ik er een nieuwe Grunfoss Alpha1 of 2 inzet dan halveert dit meer dan met de helft. Een Alpha1 kost op ebay ~100 Euro, een Alpha2 is pittig duurder maar niet echt nodig.

19 februari heb ik weer een meterstand, maar zoals het er nu uitziet gaat dit minder worden dan afgelopen maand.
Ik ga mijn vv pomp eens op twee zetten eenskijken of ik verschil kan meten, maar het zal lastig zijn aangezien de temp dit weekend nogal gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Als ik de opgenomen energie van mijn wp uitlees, geeft deze tot nu toe altijd ~300W aan, en op stand 17 is dit zelfs voldoende om mijn badkamer voldoende af te zuigen.
Nu is het verbruik van de vv pomp nog 80W, maar als ik er een nieuwe Grunfoss Alpha1 of 2 inzet dan halveert dit meer dan met de helft. Een Alpha1 kost op ebay ~100 Euro, een Alpha2 is pittig duurder maar niet echt nodig.

19 februari heb ik weer een meterstand, maar zoals het er nu uitziet gaat dit minder worden dan afgelopen maand.
Ik ga mijn vv pomp eens op twee zetten eenskijken of ik verschil kan meten, maar het zal lastig zijn aangezien de temp dit weekend nogal gaat stijgen.
Ik heb ook nog zo een pomp in de verdeler zitten die veel energie slurpt.
wil van de zomer de pomp vervangen of de hele verdeler.
dan wel een verdeler met flow sensors zodat ik elke groep mooi kan regelen.
Is iets duurder dan alleen een pomp.
Dacht dat zo een Alpha pomp ronde de 200 was (link warmteservice)
Complete verdeler een 450
Linkje
even kijken nog wat ik daarmee doe.
Nu gaat het water er iig niet vanaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
SpikeHome schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:46:
[...]

Ik heb ook nog zo een pomp in de verdeler zitten die veel energie slurpt.
wil van de zomer de pomp vervangen of de hele verdeler.
dan wel een verdeler met flow sensors zodat ik elke groep mooi kan regelen.
Is iets duurder dan alleen een pomp.
Dacht dat zo een Alpha pomp ronde de 200 was (link warmteservice)
Complete verdeler een 450
Linkje
even kijken nog wat ik daarmee doe.
Nu gaat het water er iig niet vanaf :P
Het lijkt dat op ebay/Duitsland dat een 25-60 180mm goedkoper in de markt ligt dan een 25-40 130mm, geen idee hoe dit komt, aangezien de specs, behalve dus de flens afstand en de opvoerhoogte, toch niet veel verschil maken.
Ik wacht ook nog even op de zomer, minder risico op koude voeten als er iets misgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Zo, de kou is voorlopig het land uit, dat is gunstig voor de gasrekening, en ik ben ook nog even overgestapt naar Oxxio, dat levert dan toch weer 175 Euro op..

Ik denk ook dat ik de wp maar weer terugzet van 17 naar de standaard instelling van 20, want zodra de buitentemperatuur boven de 5-6 komt levert dat rendement op, zeker als ik de extra warmte van mijn Tulikivi houtkachel meereken.
Ik begrijp dan ook een paar zaken niet die in dit forum besproken zijn :

- Wat is de reden om de luchtinlaat zo laag te zetten ?, als de inlaat halveert, halveert ook je vermogen ? Een beetje zonde van de toch al kleine warmtepomp. Pas als de buitenT onder de 3-4 graden komt zou de pomp minder hard moeten draaien. Al moet je ook meenemen dat je altijd moet ventileren.

- Wp's zijn efficienter naarmate de water aanvoertemperatuur lager is, toch lees ik dat dmv een pompschakelaar de vv aanvoer T eerst gerecirculeerd wordt totdat je boven de ~ 30 graden zit. Ook dit scheelt dus weer vermogen, mijn pompschakelaar staat op 25 graden. Als de wp in A3 slaat dan zakt de retour naar 21-22 en slaat de vw pomp af. Iets minder effectief wanneer de cv aanslaat, dat is waar, maar de wp blijft ook gewoon 4 graden toevoegen.

-Als derde de vloerverwarmingspomp. zolang je retour niet stijgt als je wp alleen draait, moet je vv pomp zo veel mogelijk water verpompen van je wp, dit levert het meeste vermogen want alle aangevoerde warmte 'verdwijnt' dus in je vloer. Je vv pomp op de laagste stand zetten lijkt me geen goede bezuiniging, en ontneemt nog meer rendement.

Graag commentaar tweakers 🤔😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

berri schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:38:
Zo, de kou is voorlopig het land uit, dat is gunstig voor de gasrekening, en ik ben ook nog even overgestapt naar Oxxio, dat levert dan toch weer 175 Euro op..

Ik denk ook dat ik de wp maar weer terugzet van 17 naar de standaard instelling van 20, want zodra de buitentemperatuur boven de 5-6 komt levert dat rendement op, zeker als ik de extra warmte van mijn Tulikivi houtkachel meereken.

- Wat is de reden om de luchtinlaat zo laag te zetten ?, als de inlaat halveert, halveert ook je vermogen ? Een beetje zonde van de toch al kleine warmtepomp. Pas als de buitenT onder de 3-4 graden komt zou de pomp minder hard moeten draaien. Al moet je ook meenemen dat je altijd moet ventileren.

- Wp's zijn efficienter naarmate de water aanvoertemperatuur lager is, toch lees ik dat dmv een pompschakelaar de vv aanvoer T eerst gerecirculeerd wordt totdat je boven de ~ 30 graden zit. Ook dit scheelt dus weer vermogen, mijn pompschakelaar staat op 25 graden. Als de wp in A3 slaat dan zakt de retour naar 21-22 en slaat de vw pomp af. Iets minder effectief wanneer de cv aanslaat, dat is waar, maar de wp blijft ook gewoon 4 graden toevoegen.

-Als derde de vloerverwarmingspomp. zolang je retour niet stijgt als je wp alleen draait, moet je vv pomp zo veel mogelijk water verpompen van je wp, dit levert het meeste vermogen want alle aangevoerde warmte 'verdwijnt' dus in je vloer. Je vv pomp op de laagste stand zetten lijkt me geen goede bezuiniging, en ontneemt nog meer rendement.

toon volledige bericht
Ik wou even reageren op je laatste stukje, het verhogen van je pompvermogen.
Het is zo dat de laagste stand wel het minst aan elektra verbruikt, een grote pluspunt.
Hiermee loop je alleen wel het risico dat je flow te laag wordt.
Je uiteindelijke vermogen is een rekensom van aanvoer en retourtemperatuur en de flow in het systeem.

Waar je met de gasketel een delta-T 20 wil hebben (op vol vermogen!!) wil je op LTV een delta-T van 5 hanteren.

Q=MxCxDeltaT.

Q=vermogen (officieel in J)
M=verplaatste massa in kg (1liter=1kg)
C=soortelijke warmte in J/kg (4,18J/kg
DeltaT= verschil aanvoer-retour.

Even er van uit gaande als je Delta-T gelijk is, pomp je met een hogere flow meer warmte rond.
Doordat je afgestaande warmte beter is, resulteert in een regeling die rustiger is/minder vraagt wat je energieverbruik wel degelijk naar beneden kan gaan doordat er meer warmte per uur afgegeven kan worden.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik wou even reageren op je laatste stukje, het verhogen van je pompvermogen.
Het is zo dat de laagste stand wel het minst aan elektra verbruikt, een grote pluspunt.
Hiermee loop je alleen wel het risico dat je flow te laag wordt.
Je uiteindelijke vermogen is een rekensom van aanvoer en retourtemperatuur en de flow in het systeem.

Waar je met de gasketel een delta-T 20 wil hebben (op vol vermogen!!) wil je op LTV een delta-T van 5 hanteren.

Q=MxCxDeltaT.

Q=vermogen (officieel in J)
M=verplaatste massa in kg (1liter=1kg)
C=soortelijke warmte in J/kg (4,18J/kg
DeltaT= verschil aanvoer-retour.

Even er van uit gaande als je Delta-T gelijk is, pomp je met een hogere flow meer warmte rond.
Doordat je afgestaande warmte beter is, resulteert in een regeling die rustiger is/minder vraagt wat je energieverbruik wel degelijk naar beneden kan gaan doordat er meer warmte per uur afgegeven kan worden.
toon volledige bericht
Mag ik vanuit gaan dat je het met mij eens bent ?
Dus zolang de dT rond de 4-5 blijft, en zonder CV hulp natuurlijk, is het dus het gunstigst om de vw pomp maximaal te zetten om optimaal het vermogen van de wp te gebruiken.

Het meer verbruik, ongeveer 50W van de vv pomp, inclusief meerdere AP3's waardoor de pomp stilvalt, schat ik op 1kW per 24h, misschien zelfs minder. Als je een zuinige pomp hebt is het meerverbruik zelfs te verwaarlozen (Grundfos Alpha2 max 34W).

Daarnaast is mijn lvt vloerverwarming 9 jaar geleden ook opgeleverd met een pomp op stand III, maximaal dus. Dat wil niet zeggen dat op stand II eea niet goed werkt maar voor een egale verwarming is III optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

berri schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:50:
[...]

Mag ik vanuit gaan dat je het met mij eens bent ?
Dus zolang de dT rond de 4-5 blijft, en zonder CV hulp natuurlijk, is het dus het gunstigst om de vw pomp maximaal te zetten om optimaal het vermogen van de wp te gebruiken.

Het meer verbruik, ongeveer 50W van de vv pomp, inclusief meerdere AP3's waardoor de pomp stilvalt, schat ik op 1kW per 24h, misschien zelfs minder. Als je een zuinige pomp hebt is het meerverbruik zelfs te verwaarlozen (Grundfos Alpha2 max 34W).

Daarnaast is mijn lvt vloerverwarming 9 jaar geleden ook opgeleverd met een pomp op stand III, maximaal dus. Dat wil niet zeggen dat op stand II eea niet goed werkt maar voor een egale verwarming is III optimaal.
Jazeker!
Juist bij LTV moet je je pomp snelheid/flow verhogen om met een DeltaT van 5 hetzelfde vermogen kwijt te kunnen.
Je pompsnelheid verlagen is alleen mogelijk met behoud van comfort door juist in te regelen.

Ja kan hem misschien inderdaad is vervangen voor een energiezuinigere pomp, maar voor de aanschafprijs kan je nog een hoop uurtjes je oude pomp laten draaien ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
berri schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:38:

toon volledige bericht
Het vermogen wat er uit je afgezogen lucht gehaald word is inderdaad meer als je hem harder laat afzuigen.
De lucht uit temperatuur word dan ook hoger.
En als het buiten onder 0 is haal je ook meer koude lucht naar binnen.
Volgens inventum moet de lucht uit minimaal op +4 zitten omdat je anders bevriezing krijgt AP3.

Ik heb van het weekend mijn Fibraro FGBS001 gemonteerd met 4 temperatuur sensoren.
Daarmee meet ik CV in en uit en gas koud en lucht uit.
Nu ingesteld dat als de lucht onder de 1,5c komt of koudgas onder 0 dan moet de fan naar stand 2.
Dit werkte van het weekend geweldig.
Met zo minimale afzuiging dus max. rendement geen AP3 meer gehad. terwijl ik daarvoor toch elke dag wel een keer een ap3 had (was ook kouder buiten).
Mijn lucht temperatuur naar buiten is nu max. 2c schommelt tussen de 1c en de 2,6c.
Terwijl het buiten zo ronde de 4c hier is.
Dus er gaat koudere lucht naar buiten dan naar binnen.

overigens dit is wel handy
https://www.qurrent.nl/in...actie-warmtebeeldcamera/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
SpikeHome schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:37:
[...]

Het vermogen wat er uit je afgezogen lucht gehaald word is inderdaad meer als je hem harder laat afzuigen.
Volgens inventum moet de lucht uit minimaal op +4 zitten omdat je anders bevriezing krijgt AP3.

Ik heb van het weekend mijn Fibraro FGBS001 gemonteerd met 4 temperatuur sensoren.
Nu ingesteld dat als de lucht onder de 1,5c komt of koudgas onder 0 dan moet de fan naar stand 2.
Met zo minimale afzuiging dus max. rendement geen AP3 meer gehad. terwijl ik daarvoor toch elke dag wel een keer een ap3 had (was ook kouder buiten).
Mijn lucht temperatuur naar buiten is nu max. 2c schommelt tussen de 1c en de 2,6c.

toon volledige bericht
Op welk volume heb je dan het ventilatievolume in WP bedrijf staan (parameter 0_0 optie 0)?
En de ventilatievolumes voor perilexstanden 1,2 en 3 (parameter 0_1 opties 5,6 en7)?
Ik ben ook bezig om de WP aan te sturen dmv een Arduino. Er lopen al ,metingen op de CV in/uit, WP in/uit en ventilatie lucht aanzuig en uitblaas. Zelf had ik nog niet gedacht aan het meten van de koud gas temperatuur. (heb je een plaatje van de sensor op de koud gas leiding?)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
[...]
Met zo minimale afzuiging dus max. rendement geen AP3 meer gehad.
Interessante aanpak. Ik ben ook wel benieuwd hoe/waar je de sensoren hebt aangebracht!
Heb je daar informatie / foto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Zonnevis schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Op welk volume heb je dan het ventilatievolume in WP bedrijf staan (parameter 0_0 optie 0)?
En de ventilatievolumes voor perilexstanden 1,2 en 3 (parameter 0_1 opties 5,6 en7)?
Ik ben ook bezig om de WP aan te sturen dmv een Arduino. Er lopen al ,metingen op de CV in/uit, WP in/uit en ventilatie lucht aanzuig en uitblaas. Zelf had ik nog niet gedacht aan het meten van de koud gas temperatuur. (heb je een plaatje van de sensor op de koud gas leiding?)
de 0_0 staat op 13
de andere op 6, 18 en 22
Dus 6 is voor als de wp niks doet eigenlijk zomerstand als alle ramen open staan.
18 ventilatie stand 2 en 22 ventilatie stand 3
Randy.W schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:11:
[...]

Interessante aanpak. Ik ben ook wel benieuwd hoe/waar je de sensoren hebt aangebracht!
Heb je daar informatie / foto's van?
Ik zal er vanavond fotos van maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Top, dank je.
Ik heb bij buitentemperaturen onder de 5 graden de 0_0 op 20 staan en bij hogere temperaturen op 18. Dat voorkomt bij mij de AP3 toestanden Lagere standen voor de 0_0 heb ik niet geprobeerd. Mijn "stookseizoen" loopt van ergens in oktober tot eind maart. Met die extra sensor kan ik wel proberen wat meer het randje op te zoeken. Bij elke AP3 sta je toch een kwartier lang warme lucht naar buiten te blazen en kou naar binnen te zuigen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Zonnevis schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:12:
Top, dank je.
Ik heb bij buitentemperaturen onder de 5 graden de 0_0 op 20 staan en bij hogere temperaturen op 18. Dat voorkomt bij mij de AP3 toestanden Lagere standen voor de 0_0 heb ik niet geprobeerd. Mijn "stookseizoen" loopt van ergens in oktober tot eind maart. Met die extra sensor kan ik wel proberen wat meer het randje op te zoeken. Bij elke AP3 sta je toch een kwartier lang warme lucht naar buiten te blazen en kou naar binnen te zuigen.
volgens mijn domotica duurt een ap3 gevolgd door een ap4 35m
overigens moet je ook kijken wat voor leidingen je in huis hebt.
bij mij was dit maar rond 100 ipv 150.
Laatste stuk wel 150 gemaakt natuurlijk maar met rond 100 kan er ook minder lucht door zonder je geluiden erbij krijgt.
Ga nog een keer aftakking maken om in de nok van de zolder af te zuigen stukje buis van 80 daarheen evt met een klep ertussen.
https://www.ventilatiesho...leppen-handbediend-spiro/

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 31-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
AP3 is bij mij altijd 15 minuten. Als je een AP4 krijgt kan de oorzaak zijn dat je 3x kort op elkaar een AP3 hebt gehad. Volgens mijn documentatie (2011) duurt dat 45 minuten. In nieuwere versies staat overigens dat een AP3 10 minuten duurt. Kennelijk ook onderhevig aan het voortschrijdend inzicht van Inventum.
Ik heb op mijn onverwarmde bergzolder ook een afzuigpunt zitten zorgt er wel voor dat de menglucht aan zuigzijde behoorlijk afkoelt. Omdat ik 12 mtr ventilatieleiding (125mm) op die zolder heb liggen heb ik tijdens de Kerstdagen de leidingen geisoleerd. Scheelt 1 tot 1,5 graden in luchttemperatuur aan de zuigzijde van de WP.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Hey leuk dat het werkt, ik had dit idee ook al eens opgebracht zie eerdere post, ik moet mijn fibaro setje nog installeren.. klinkt veelbelovend!
[...]

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Zonnevis schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:28:
AP3 is bij mij altijd 15 minuten. Als je een AP4 krijgt kan de oorzaak zijn dat je 3x kort op elkaar een AP3 hebt gehad. Volgens mijn documentatie (2011) duurt dat 45 minuten. In nieuwere versies staat overigens dat een AP3 10 minuten duurt. Kennelijk ook onderhevig aan het voortschrijdend inzicht van Inventum.
Ik heb op mijn onverwarmde bergzolder ook een afzuigpunt zitten zorgt er wel voor dat de menglucht aan zuigzijde behoorlijk afkoelt. Omdat ik 12 mtr ventilatieleiding (125mm) op die zolder heb liggen heb ik tijdens de Kerstdagen de leidingen geisoleerd. Scheelt 1 tot 1,5 graden in luchttemperatuur aan de zuigzijde van de WP.
Geen fotos gemaakt nog.
Maar een ap3 word bij mij altijd opgevolgd door een ap4.
josimd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:11:
Hey leuk dat het werkt, ik had dit idee ook al eens opgebracht zie eerdere post, ik moet mijn fibaro setje nog installeren.. klinkt veelbelovend!
[...]
fibraro gekocht bij betaalbare domotica.
En de sensors bij hobby electronica.
Wel nog een lasdoosje nodig om alles in te monteren.
2 sensoren op 1 kabel aangesloten die bij de wp naar binnen gaan.
De 2 andere konden gewoon naar de cv leidingen toe.

vanavond als ik het niet vergeet ff foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Mijn Solo is in december geplaatst, en een AP3 duurt 45 minuten ? Ook volgens de handleiding.
Die domotica schakelingen zijn zeker interessant, ik ben benieuwd naar de resulaten

Voorlopig houdt ik het nog even bij de standaard instelling.
Sinds ik de vv pomp op maximaal heb staan en de pompschakelaar op 26 C, loopt alles erg netjes en heb ik sinds 19 januari slechts 8 m3 gas verbruikt, inclusief warm water. (ik stook wel mijn kachel elka avond, maar dat deed ik vroeger ook al)
Thermostaat staat permanent op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Ik heb de verschillende handleidingen er even op nagelezen en vermoedelijk hebben de verschillende tijden en opvolgingen van AP3 en AP4 te maken met de versie van de ingebakken software. Mijn versie stamt uit 2011, sinds die tijd geen updates meer.
In de handleiding van juli 2014 staat dat als de WP 2x opstart binnen 15 minuten er een AP4 volgt. Maar daar staat ook in dat AP1,2,3 en 4 allemaal 45 minuten duren.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
josimd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:11:

[...]
Werkt goed hoor!
berri schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:52:
Mijn Solo is in december geplaatst, en een AP3 duurt 45 minuten ? Ook volgens de handleiding.
Die domotica schakelingen zijn zeker interessant, ik ben benieuwd naar de resulaten

Voorlopig houdt ik het nog even bij de standaard instelling.
Sinds ik de vv pomp op maximaal heb staan en de pompschakelaar op 26 C, loopt alles erg netjes en heb ik sinds 19 januari slechts 8 m3 gas verbruikt, inclusief warm water. (ik stook wel mijn kachel elka avond, maar dat deed ik vroeger ook al)
Thermostaat staat permanent op 20.
Volgens mijn domotica die het vermogen meet van de wp duurt een ap3 bij mij 35m
En de ap3 gaat bij mij altijd over in een ap4
Net verbruik hoor.
Ik heb met die koude dagen wel een 4m3 per dag toch nodig gehad.
Zonnevis schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:04:
Ik heb de verschillende handleidingen er even op nagelezen en vermoedelijk hebben de verschillende tijden en opvolgingen van AP3 en AP4 te maken met de versie van de ingebakken software. Mijn versie stamt uit 2011, sinds die tijd geen updates meer.
In de handleiding van juli 2014 staat dat als de WP 2x opstart binnen 15 minuten er een AP4 volgt. Maar daar staat ook in dat AP1,2,3 en 4 allemaal 45 minuten duren.
Ze passen inderdaad veel aan nog steeds dus je zal echt naar de firmware moeten kijken.

Ik zou nog even de foto's posten.
Alles zit nog niet helemaal zoals het zou moeten.
Het moet nog wat netter allemaal bij elkaar.
Maar toen ik de sensoren allemaal gesoldeerd had en in een box had gemaakt wilde ik het zsm erin hebben zitten :*) .

Koudgas sensor;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Kd3Zwjol55csz4FR91Qkh7n/full.jpg

Lucht uit sensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wUn1f8uWg8HAY5n6XUanQaBE/full.jpg

Kabel doorvoeren (kon deze er gewoon bij doorheen steken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nei3M79EIOnpJGLkN3zGHdnG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QQs5dGqsl8L5xd0lGxvehfhR/full.jpg

De sensors in de domotica
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T4l5WH99r6GamyZm402HDPtU/full.jpg

De blockly voor de sensors
De 3e stand van de fan nog niet in gebruik
Verder als hij toch een ap3 krijgt word de fan uitgezet en op temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q7KevwtvWznWxliAl8rEbq6e/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 02-02-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Duidelijke foto's.
Ziet er wel wat roestig uit daarbinnen. Laatste keer dat ik keek had ik dat niet.
Ik wacht nog op de waterdichte DS18B20 sensor, het arduino script ligt al klaar. ALs ik weet wat voor koudgas temperaturen voor mij werken zal ik ze posten.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:37

The Legend

*Plop*

Die roest heb ik ook. Volgens Nefit / Iventum is dit een normale eigenschap van het apparaat.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SpikeHome schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:16:
[...]

Geen fotos gemaakt nog.
Maar een ap3 word bij mij altijd opgevolgd door een ap4.

[...]

fibraro gekocht bij betaalbare domotica.
En de sensors bij hobby electronica.
Wel nog een lasdoosje nodig om alles in te monteren.
2 sensoren op 1 kabel aangesloten die bij de wp naar binnen gaan.
De 2 andere konden gewoon naar de cv leidingen toe.

vanavond als ik het niet vergeet ff foto's maken.
toon volledige bericht
Ik ga nu ook de warmtepomp schakelen met een fibaro schakelaar. Hoe doe jij de stroommeting van de ecolution? via een 2e fibaro switch? Ik ga nu 1 dubbele (fsg223) gebruiken om stand 2 en 3 van de ventilator te schakelen, daar gebruik ik dus beide uitgangen voor. De stroommeting gaat via Pin 1 van de perilex die dus niet achter een fibaroswitch zit, vandaar dat ik even benieuwd ben.
Pagina: 1 ... 9 ... 39 Laatste