Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 10 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
Blueone schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:33:
[...]

Ik ga nu ook de warmtepomp schakelen met een fibaro schakelaar. Hoe doe jij de stroommeting van de ecolution? via een 2e fibaro switch? Ik ga nu 1 dubbele (fsg223) gebruiken om stand 2 en 3 van de ventilator te schakelen, daar gebruik ik dus beide uitgangen voor. De stroommeting gaat via Pin 1 van de perilex die dus niet achter een fibaroswitch zit, vandaar dat ik even benieuwd ben.
Ik heb deze zwave schakelaar.
http://www.domotica-shop....-philio-tech-p-16762.html
Die meet gelijk je verbruik.
Dus ik kan daarmee de wp50 aan en uit zetten en de 2 contact gebruik ik dmv relais om de kamer thermostaat te vervangen.
Een 2e fibraro met 2 contacten gebruik ik om de fan naar stand 1 en 2 te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
SpikeHome
Als ik me niet vergis gebruik jij de hoge stand van de fan niet, L1 van de perilex.
Daarom voor Blueone de volgende overweging. Volgens mij moet je wel uitkijken dat je niet L1 en L2 van de Perilex tegelijkertijd kan in schakelen. Ik ga mijn WP in ieder geval zo schakelen dat als de L2 wordt ingeschakeld eerst de L1 wordt uitgeschakeld dmv van een 2e relais. Anders kan je dmv de 3-standen schakelaar in de keuken of badkamer veroorzaken dat L1 en L2 op de WP tegelijkertijd worden geschakeld. Ik weet niet of dat wel gezond is voor je WP.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd over wat ik denk dat een probleem kan zijn.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:16:
SpikeHome
Als ik me niet vergis gebruik jij de hoge stand van de fan niet, L1 van de perilex.
Daarom voor Blueone de volgende overweging. Volgens mij moet je wel uitkijken dat je niet L1 en L2 van de Perilex tegelijkertijd kan in schakelen. Ik ga mijn WP in ieder geval zo schakelen dat als de L2 wordt ingeschakeld eerst de L1 wordt uitgeschakeld dmv van een 2e relais. Anders kan je dmv de 3-standen schakelaar in de keuken of badkamer veroorzaken dat L1 en L2 op de WP tegelijkertijd worden geschakeld. Ik weet niet of dat wel gezond is voor je WP.

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd over wat ik denk dat een probleem kan zijn.
Ik gebruik beide standen van de periflex dmv de handmatige schakelaar.
En gebruik dmv zwave de beide standen alleen is er momenteel maar 1tje aangesloten.
Zo een beveiliging ertussen dmv relais is wel handig.
Ik ga de rest van de zomer aanpassen.
Dan word ook alles netter weg gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kan het überhaupt kwaad als De L1 en L2 tegelijk worden gevoed? Ik gebruik zelf overigens maar twee standen (Nu 2 en 3 van de Perlex). Wellicht dat ik stand 1 op dezelfde flow zet als Stand 2 en alleen maar de 3e stand schakel, op die manier heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:02:
Kan het überhaupt kwaad als De L1 en L2 tegelijk worden gevoed? Ik gebruik zelf overigens maar twee standen (Nu 2 en 3 van de Perlex). Wellicht dat ik stand 1 op dezelfde flow zet als Stand 2 en alleen maar de 3e stand schakel, op die manier heb ik er geen last van.
Ik heb beide standen wel eens aangehad.
De domoticz stand 1 en de handbediende schakelaar op 2.
Werkt gewoon en pakt hij volgens mijn de snelste stand.

overigens als ik van het voorjaar alles goed heb aangesloten doet de handmatige bediening de zwaves bedienen die vervolgens de boel schakelt.
Dit is nu nog niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 06-02-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Of het kwaad kan weet ik niet aangezien ik geen idee heb van wat er in de WP gebeurd. Feit is dat op L1 en L2 230V komt te staan, of de WP daarop is voorzien is alleen maar raden. Ik voel er weinig voor om empirisch vast te stellen of het op de langere duur wel kwaad kan. Een reparatie aan je WP is zonder twijfel duurder dan een paar regels software en een relais van 4 euro.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:42:
Of het kwaad kan weet ik niet aangezien ik geen idee heb van wat er in de WP gebeurd. Feit is dat op L1 en L2 230V komt te staan, of de WP daarop is voorzien is alleen maar raden. Ik voel er weinig voor om empirisch vast te stellen of het op de langere duur wel kwaad kan. Een reparatie aan je WP is zonder twijfel duurder dan een paar regels software en een relais van 4 euro.
nou het is een 1fase motor dus de l2 en l3 zijn andere standen.
Maar je hebt gelijk zekerheid gaat voor alles
Bij mij is het ook per ongeluk gebeurd en ga dit ik aanpassen zodat dit meer voor kan gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:26:
[...]
overigens als ik van het voorjaar alles goed heb aangesloten doet de handmatige bediening de zwaves bedienen die vervolgens de boel schakelt.
Dit is nu nog niet het geval.
Nadeel hiervan is dat de zwave module (fibaro tenminste) ook direct de output aanstuurt als je de schakelaar omzet. Als je ze dus ook los wilt regelen heb je nog een firbaro module nodig (of input1 en output2 van één module).

Wat voor relais gebruiken jullie overigens voor het schakelen van bijvoorbeeld de thermostaat. Kom alleen 12/24volt relais tegen of enorm dure 240volt relais.

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 06-02-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Nadeel hiervan is dat de zwave module (fibaro tenminste) ook direct de output aanstuurt als je de schakelaar omzet. Als je ze dus ook los wilt regelen heb je nog een firbaro module nodig (of input1 en output2 van één module).

Wat voor relais gebruiken jullie overigens voor het schakelen van bijvoorbeeld de thermostaat. Kom alleen 12/24volt relais tegen of enorm dure 240volt relais.
niet nodig hoor.
1 fibraro221 is genoeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRI8Pa59YTuD1BOqPi2RpYn9/full.jpg
je moet alleen 2 relais gebruiken.
Als de ene aan is moet de andere verbroken worden en andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Blueone schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:58:
[...]

Ik schakel niet met Z-wave producten, maar met een Arduino. hieronder een link naar het relais dat ik gebruik.
https://www.hobbyelectron...lais-module-2-kanaals-5v/

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:23:
[...]

niet nodig hoor.
1 fibraro221 is genoeg
[afbeelding]
je moet alleen 2 relais gebruiken.
Als de ene aan is moet de andere verbroken worden en andersom
Ik bedoel dat je twee fibaro's nodig hebt als je ook de perfilex via een module laat lopen

1 uitgang voor stand 2
1 uitgang voor stand 3
1 switch ingang voor perfilex stand 2
1 switch ingang voor perfilex stand 3

Bij een fibaro fgs221 is een ingang (Sx) gekoppeld aan een uitgang. Als je de inventum ook onafhankelijk wilt kunnen bedienen heb je dus een 2e nodig.

@Zonnevis: Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:42:
[...]

Ik bedoel dat je twee fibaro's nodig hebt als je ook de perfilex via een module laat lopen

1 uitgang voor stand 2
1 uitgang voor stand 3
1 switch ingang voor perfilex stand 2
1 switch ingang voor perfilex stand 3

Bij een fibaro fgs221 is een ingang (Sx) gekoppeld aan een uitgang. Als je de inventum ook onafhankelijk wilt kunnen bedienen heb je dus een 2e nodig.

@Zonnevis: Bedankt voor de tip :)
Volgens mij niet hoor.
1 zwave doet beide!
De handbediende gaat naar de schakelaar en de zwave bestuurd ze.
Kijk maar eens hoe de periflex werkt en schakelt.
De fibraro heeft 2 ingangen voor stand 1 en 2 van de warmtepomp.
En ook 2 schakelaars voor stand 1 en 2 van de warmtepomp.
In mijn vorige post goed de fibraro schema bekeken?
Er staan 2 schakelaars in met 2 lampen die kan je afzonderlijk schakelen.
Enige wat je moet voorkomen is dat ze beide aangaan want dan kan ook natuurlijk zo.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 07-02-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Zodra je een input triggert zal de output ook direct schakelen, je kan hem daarna wel weer via z-wave uitzetten en andersom. Het is niet zo dat in en output volledig losgekoppeld zijn van elkaar. Tenminste zo werkt het bij mijn overige FGS 221 schakelaars. Geen idee of dat bij de latere varianten is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Blueone schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:27:
Zodra je een input triggert zal de output ook direct schakelen, je kan hem daarna wel weer via z-wave uitzetten en andersom. Het is niet zo dat in en output volledig losgekoppeld zijn van elkaar. Tenminste zo werkt het bij mijn overige FGS 221 schakelaars. Geen idee of dat bij de latere varianten is gewijzigd.
ah zo ja, maar dat is niet erg.
Je kan met de hand schakelen b.v. als je gaat douchen en dat zie je dan ook in je domotica.
Dan snappen wel elkaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:30:
[...]

ah zo ja, maar dat is niet erg.
Je kan met de hand schakelen b.v. als je gaat douchen en dat zie je dan ook in je domotica.
Dan snappen wel elkaar :P
Klopt, ik ga hem zelf hangen aan de lichtschakelaar van de badkamer in combinatie met een vocht sensor. Dan is het wel makkelijk als ik hem volledig onafhankelijk kan schakelen :). Ik heb net een extra fibaro module besteld, van het weekend maar eens gaan bouwen en alles netjes wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Er komt een compacte versie van de combi aan.
https://www.installatie.n...lution-strijd-aan-mv-box/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
SpikeHome schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:03:
De blockly voor de sensors
De 3e stand van de fan nog niet in gebruik
Verder als hij toch een ap3 krijgt word de fan uitgezet en op temperatuur.
[afbeelding]
Ik loop net je Blockly. nog eens na en ik denk dat die anders zou moeten zijn.
Je regelt de WP op koud gas en lucht uit temperatuur, dus met een "OR" als een van de twee te laag is moet de fan hoog.
Andersom, in het "ELSE IF" gedeelte, moeten dus alle twee de waarden (koud gas en lucht uit) boven een bepaalde waarde zijn, dus moet dat een "AND" zijn.
Of heb je een andere redenatie?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:24:
[...]

Ik loop net je Blockly. nog eens na en ik denk dat die anders zou moeten zijn.
Je regelt de WP op koud gas en lucht uit temperatuur, dus met een "OR" als een van de twee te laag is moet de fan hoog.
Andersom, in het "ELSE IF" gedeelte, moeten dus alle twee de waarden (koud gas en lucht uit) boven een bepaalde waarde zijn, dus moet dat een "AND" zijn.
Of heb je een andere redenatie?
Klopt,

Kwam ik ook achter
Dat was na het posten van het plaatje en heb het al aantal dagen geleden aangepast.
Ik merkte dat het af en toe niet goed ging.

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:25
Heeft iemand hier wel eens via de usb-interface op een ventline ingelogd? Als ik het probeer vraagt het apparaat om een code (voer code in). Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
roviaro schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:56:
Heeft iemand hier wel eens via de usb-interface op een ventline ingelogd? Als ik het probeer vraagt het apparaat om een code (voer code in). Iemand een idee?
nee niet nooit geprobeerd
maar probeer 0000 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 09:07
Kijk dat is interessant!

De huidige inventum versies passen helaas niet op onze kleine vliering of is dit soort technologie uberhaupt niet nuttig voor een huis uit 1896 waar we nog gewoon op 70 graden stoken? We hebben nu gewone mechanische afzuiging op de bovenverdieping: 2x slaapkamer en de badkamer. M'n DS18B20 in de lucht afvoer meet nu rond de 22,5 wanneer de verwarming aanstaat.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Voogel schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:18:
[...]

Kijk dat is interessant!

De huidige inventum versies passen helaas niet op onze kleine vliering of is dit soort technologie uberhaupt niet nuttig voor een huis uit 1896 waar we nog gewoon op 70 graden stoken? We hebben nu gewone mechanische afzuiging op de bovenverdieping: 2x slaapkamer en de badkamer. M'n DS18B20 in de lucht afvoer meet nu rond de 22,5 wanneer de verwarming aanstaat.
Als je LT verwarming hebt kan je het ook in oudere huizen gebruiken!
En 22,5c naar buiten blazen is altijd zonde toch!
Zo een Inventum redudeert dat naar een 4c naar buiten en de overige warmte je c.v. in of warm water voor je douche of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Sinds 14 dagen schakel ik, in navolging van SpikeHome, mijn Ecolution 50 dmv een aantal relais om AP3 en AP4 meldingen (stilstand) te voorkomen. Zoals beloofd hierbij de instellingen die ik gebruik.
Het minimum ventilatievolume (installateurs menu 0_0 optie 0) staat op 18. En de standen voor de ventilatie staan als volgt:
Ventilatie stand 1 (Gebruikers menu 0_1 optie 5): 10
Ventilatie stand 1 (Gebruikers menu 0_1 optie 5): 21
Ventilatie stand 1 (Gebruikers menu 0_1 optie 5): 28

Tijdens het warmtebedrijf van de warmtepomp wordt er dus 180 m3 lucht naar buiten geblazen, met de temperatuursensors op de koudgas leiding en in de uitblaas leiding, wordt bij een uitblaastemperatuur van 4,25 graden een relais geschakeld dmv een Arduino computer zodat de WP in ventilatie stand 2 komt en het ventilatievolume toeneemt tot 210m3. Tot nu toe is dat voldoende gebleken. Een test met uitblaaslucht op 4,0 graden leverde gelijk weer een stel AP3's op. (mijn sensor zit in de leiding net boven de WP. In mijn versie van de WP kan ik niet achter de ventilator komen. Simpelweg de DS18B20 op een satestokje gestoken en door de leiding gewerkt.
De zuiggas temperatuur staat ingesteld op 0,5 graden, maar tot nu toe is de koudgas temperatuur daar nog niet in de buurt gekomen. Bij een volgende koudeperiode maar eens kijken.
Hieronder een foto van mijn regelsysteem. Voor het schakelen van de Perilex heb ik een extra perilex stekker in de originele WCD gestoken en deze naar een kastje beracht voor het schakelwerk, In het kastje heb ik de stekker van de WP gestoken. Voor de kritische kijker, ja ik weet dat de kleuren van de bedrading van de temperatuursensoren niet goed is. Oorzaak: je bent lekker bezig met solderen en denkt er even niet bij na. Voornaamste is dat het werkt.
De Arduino meet de temperaturen van 8 sensoren regelt het omschakelen van de WP en stuurt alle data naar een externe database die mbv van een website zijn uit te lezen. Scheelt een hoop loopwerk naar zolder (vlizotrap)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/n6vt5k.jpg

Foto van de koudgas sensor. Het ijs op de leiding ontstond nadat ik de klep van de WP opentrok voor de foto.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/spdawi.jpg

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09-2021
Opgelost

[ Voor 96% gewijzigd door josimd op 26-02-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:12:
Sinds 14 dagen schakel ik, in navolging van SpikeHome, mijn Ecolution 50 dmv een aantal relais om AP3 en AP4 meldingen (stilstand) te voorkomen. Zoals beloofd hierbij de instellingen die ik gebruik.
Het minimum ventilatievolume (installateurs menu 0_0 optie 0) staat op 18. En de standen voor de ventilatie staan als volgt:

Foto van de koudgas sensor. Het ijs op de leiding ontstond nadat ik de klep van de WP opentrok voor de foto.
Netjes!

Even vraagje heb jij de orginele sensor eraf gehaald?
En waar heb jij de lucht sensor zitten?

Overigens is bij mij de lucht uit zo rond de 3c
koudgas is dan zo tussen de 1 a 2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
SpikeHome schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:01:
[...]

Netjes!

Even vraagje heb jij de orginele sensor eraf gehaald?
En waar heb jij de lucht sensor zitten?

Overigens is bij mij de lucht uit zo rond de 3c
koudgas is dan zo tussen de 1 a 2c
Dit is mijn eigen sensor. De originele zit ergens op een niet zichtbare plaats. Dat was ook de reden dat ik vroeg naar een foto van ju sensor. Als je op de foto van mijn sensor kijkt, dan zie je rechts 2 draden bij de fan naar binnengaan, ik vermoed dat 1 daarvan koudgas is. Als ik een dezer dagen tijd heb kijk ik wel even op de aansluitstrip en volg de draad.
In eerste instantie had ik last van pendelen. Ik meet de temperaturen elke minuut. En de ene minuut schakelde de fan in naar hogere volumes, de andere weer af. Ik heb nu een antipendel geprogrammeerd van 15 minuten. In die periode als de uitblaas 4,25 / 4,0 graden is, zakt het koudgas naar 1,5 graden. De WP komt dan niet in AP3 te staan. Is nu afwachten dat het weer eens gaat vriezen (-5 of zo) om te zien of de 15 minuten houdbaar isn. Hier nog een afbeelding van de laatste 24 uur.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zwgm7l.png

De pieken van 7,5 graden en hoger zijn het opwarmen van de wp-boiler.

Foto van de luchtsensor. De aanzuiglucht zit op dezelfde hoogte als die van de uitblaas
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2m799gi.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Zonnevis op 27-02-2017 14:56 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Ik heb nu ook alles geïnstalleerd, ik meet alleen een temperatuur van mijn koudgas tot -9 DegC. Sensor zit op dezelfde positie als bij Spikehome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
josimd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:34:
Ik heb nu ook alles geïnstalleerd, ik meet alleen een temperatuur van mijn koudgas tot -9 DegC. Sensor zit op dezelfde positie als bij Spikehome.
Bovenin zijn de temperaturen inderdaad wat lager. Ik heb ze met een ir-thermometer gemeten en bij mij was het boven ongeveer 0,5 tot 1 graad lager dan beneden bij het dikke gedeelte.
-9 is lijkt mij wel heel laag. Maar ik heb nog onvoldoende gegevens zelf gemeten om daar 100% zeker over te zijn. Ik heb pas 1x een temperatuur van -1 graad gezien. Op dat moment, ik was toevallig boven bij de WP, gaf de indicatie op de WP "LL" aan.
Maar bij -9 moeten de koudgas leidingen stijf staan van het ijs. Geen AP3 gehad?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Ja krijg AP3's om de 3-4 uur, lucht flow staat wat laag ivm geluid, moet een extra afzuigpunt (heb er nu 3) plaatsen. Volgende vrijdag komt inventum langs omdat de WP pomp mijn Cv pomp (Remeha Calenta) tegenwerkt, dus bij warmte vraag van ketel dan gaat de temperatuur naar max zo'n 35 DegC. Als WP pomp afslaat dan gaat de Cv temp omhoog naar 45DegC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Apart probleem ben benieuwd naar de oplossing. Heb je de CV en WP ieder op een eigen thermostaat staan?
Of bedoel je dat de WP in AP3 komt en dat de CV dan alles doet?
Bij mij hebben de WP en CV ieder een eigen thermostaat en dat werkt beter dan het systeem waarbij de WP de CV aanstuurt. In het laatste geval start de CV na een op de WP instelbare periode (10 tot 90 minuten) en stopt pas bij einde warmtevraag waarna de WP nog een poosje na blijft pruttelen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
mmm, ik kreeg allemaal AP3's en stroom gebruik daalde flink op de ecolution.

ben maar eens gaan kijken in het apparaat, filter zat vol bouwstof.
(ben nog flink bezig geweest in huis, muurtjes gladmaken, buizen weg werken.. etc etc..)
na het uitkloppen van de filter ging het al een stuk beter.

maar nu is de nieuwe filter binnen, snel de rest van de buizen schoon maken en installeren. >:)

trouwens, mooi om te zien hoe jullie loggen, oplossen en lekker aan het knutselen zijn.
ga zo door, ik wou dat ik er ook eens tijd voor had om dat te gaan doen. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Helaas kan ik geen trendjes toevoegen. Je ziet als de wp afslaat de temp in het cv circuit omhoogspringen naar 40 DegC. Ik heb overigens gisteravond de koudgas sensor verplaatst naar de locatie waar de inventum sensor zit, net voor een Ap3 komt de temp uit op -2degC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Zonnevis schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:26:
Apart probleem ben benieuwd naar de oplossing. Heb je de CV en WP ieder op een eigen thermostaat staan?
Of bedoel je dat de WP in AP3 komt en dat de CV dan alles doet?
Bij mij hebben de WP en CV ieder een eigen thermostaat en dat werkt beter dan het systeem waarbij de WP de CV aanstuurt. In het laatste geval start de CV na een op de WP instelbare periode (10 tot 90 minuten) en stopt pas bij einde warmtevraag waarna de WP nog een poosje na blijft pruttelen.
Nee alleen cv heeft thermostaat, wp staat op 21 DegC. Als Wp het niet red dan start cv maar krijgt het helaas niet weg. Jou oplossing is misschien ook iets wat bij mij kan werken. Echter wil inventum daar overlaten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Is niet mijn oplossing. Aan Migjes, denk ik, de eer.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Vanmorgen zag ik dat de zuiggas met temperaturen onder nul toch blijft werken. Tot nu to geen AP3 opgetreden. Aanzuig temperatuur van de WP is normaal 18 graden. De enige oorzaak voor de lage zuiggas temperaturen die ik kan aanvoeren is dat er hier veel wind staat en de de uitblaas hierdoor veel tegendruk heeft.
Iemand een ander idee?
met een plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2j2balt.png

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Opgelost.
de WP is aan het bevriezen. Kunstmatige AP4 opgewekt door de stekker eruit te trekken. Zal nu wel beter gaan. Vreemd dat het apparaat zelf aangeeft dat de koudgas 1 graad is. :?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/xllb9v.jpg

De koudgas temperatuur was op het moment van uitschakelen (stekker eruit) -10,25 graden. Lijkt erop dat de WP de weg kwijt was.

[ Voor 21% gewijzigd door Zonnevis op 02-03-2017 19:59 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimd
Vandaag is inventum langsgeweest, helaas is de remeha Ecolution met de voorgestelde instellingen van de cv pomp niet te combineren met de Ecolution. Nu is er een afspraak gemaakt met zowel inventum als remeha om de cv te tunen zodat de combinatie wel met elkaar kan samenwerken.... afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
josimd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:56:
Vandaag is inventum langsgeweest, helaas is de remeha Ecolution met de voorgestelde instellingen van de cv pomp niet te combineren met de Ecolution. Nu is er een afspraak gemaakt met zowel inventum als remeha om de cv te tunen zodat de combinatie wel met elkaar kan samenwerken.... afwachten..
ben benieuwd, volgens mij als je de pomp van je remeha hoger insteld en terugslag kleppen monteert moet het kunnen werken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
Goedemiddag allemaal,

Ook wij hebben de Inventum Ecolution Combi 50 in onze nieuwbouwwoning (die vorig jaar mei is opgeleverd) hangen samen met een HR ketel van Intergas.

Nu was het bij ons waarschijnlijk verplicht om deze te installeren door de aannemer ivm EPC norm maar ik vind het energieverbruik van de Inventum Ecolution Combi 50 ERG hoog! Afgelopen maanden zat deze zo op de 300watt per uur wat neerkomt op 7,2kwh per dag wat zo'n 40 euro per maand is :(. Afgelopen december zaten we op 600kwh verbruik en gas zo'n 150m3 uit m'n hoofd. In januari en februari is dat wel gedaald. In februari zaten we op 500kwh verbruik. Elke nacht zaten we nog op 500+ kw per uur wat ik erg hoog vond, toen een keer 's nachts de stroom van de Inventum eraf gehaald waardoor die zakte naar 250 tot 200w per uur.

Is jullie stroomverbruik ook zo hoog geweest de afgelopen maanden? Of zou er nog iets verkeerd ingeregeld zijn bij ons? Of is dit normaal?

Alvast bedankt!

Gr. Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53

The Legend

*Plop*

Dit is normaal. Het idee van het apparaat is dat hij stroom verbruikt en dat omzet in cv-warmte. De efficiëntie van het apparaat is hoog waardoor je als het goed is zoveel minder gas verbruikt dan dat het aan extra stroom kost.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Road-runner83 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:49:
Goedemiddag allemaal,

Ook wij hebben de Inventum Ecolution Combi 50 in onze nieuwbouwwoning (die vorig jaar mei is opgeleverd) hangen samen met een HR ketel van Intergas.

Nu was het bij ons waarschijnlijk verplicht om deze te installeren door de aannemer ivm EPC norm maar ik vind het energieverbruik van de Inventum Ecolution Combi 50 ERG hoog! Afgelopen maanden zat deze zo op de 300watt per uur wat neerkomt op 7,2kwh per dag wat zo'n 40 euro per maand is :(. Afgelopen december zaten we op 600kwh verbruik en gas zo'n 150m3 uit m'n hoofd. In januari en februari is dat wel gedaald. In februari zaten we op 500kwh verbruik. Elke nacht zaten we nog op 500+ kw per uur wat ik erg hoog vond, toen een keer 's nachts de stroom van de Inventum eraf gehaald waardoor die zakte naar 250 tot 200w per uur.

Is jullie stroomverbruik ook zo hoog geweest de afgelopen maanden? Of zou er nog iets verkeerd ingeregeld zijn bij ons? Of is dit normaal?

Alvast bedankt!

Gr. Joost
toon volledige bericht
Ik heb domotica tussen de inventum zitten.
Deze geeft een 290w verbruik momenteel.
Bij warm water maken is dat een 360w
Bij legionella word dat een 420w (1x per week)
Maar een 7kw per dag kan wel kloppen.
Ik zit tussen de 5 en 7,5 momenteel. dat word nu minder omdat mijn huis te warm word en de inventum dan uit gaat,

Tja ik heb zonnepanelen om te compenseren.
Heb al bijna 2 weken geen verwarming aan.
momenteel 21c in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Wij wonen hier nu sinds 25 juni 2016 en heb zojuist even de meterstanden gecheckt die door zijn gegeven tot nu toe en ongeveer ingeschat waar we op uitkomen qua stroomverbruik en gasverbruik en dat viel me reuze mee:
- Gemiddeld zo'n 120 euro per maand, we betalen aan voorschot nu 145 euro. Het is een 2-onder-1-kap (niet geschakeld) met zo'n 210m2 woonoppervlakte en 700m3 inhoud.

Hiervoor woonden we in een hoekwoning van 130m2 woonoppervlakte (400m3) en betaalden we zo'n 130 euro per maand (stadsverwarming).

Toch maar eerst even afwachten waar we precies op uitkomen na een jaar wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Road-runner83
jep dat is wel even schrikken, 300W geeft gewoon een 7-8kWh per dag en dat is een 220-250kWh per maand.
is dat erg, mmm valt wel mee.
1m3 gas is virtueel een 9,2kWh.
maar gas ketel hebben niet 100% rendement, dus reken even simpel 1m3 = 8kWh.
en dan heb je nog het rendement van de warmtepomp(cop) die is vrij hoog met een ecolution rond de 4.
dus 1m3=8kWh/4=2kWh.
(dit is wel een beetje grofjes, dus pas op als je zo gaat rekenen.)
en dan heb je ook nog de prijs 1kWh = 19ct vs 1m3 = 60ct.

mensen(in nederland) betalen ook hun energie rekening per jaar(wat dan door 12 word gedeeld.).
dus normale mensen die er niet op letten, hebben totaal niet in de gaten dat ze in de winter ongeveer eigenlijk het meeste van dat bedrag betallen. ;)

voorbeeld van mijn huis pre ecolution:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/gasgebruik%202012-2013.jpg
(www.mindergas.nl)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hier in huis beginnen nu wel de problemen met de ecolution te ontstaan.

dit komt doordat ik een lam bal ben. >:)

heb al een maand een thermostaat liggen, maar nog niet aangesloten op de ecolution.
temperatuur loopt nu op naar de 23 graden in de huis kamer, >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:54:
hier in huis beginnen nu wel de problemen met de ecolution te ontstaan.

dit komt doordat ik een lam bal ben. >:)

heb al een maand een thermostaat liggen, maar nog niet aangesloten op de ecolution.
temperatuur loopt nu op naar de 23 graden in de huis kamer, >:) .
haha daarom bij mij uit boven de 21c.
via domoticz geregeld.
Helaas was vanmorgen de installatie van domoticz op de sd weer eens kapot grrr
Gelukkig was de dagelijkse nachtelijke backup wel gedaan dus was na een uurt up en running weer.
Baal wel van de instabiliteit van de Pi met domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Thanks voor de uitleg Migjes!

Ik schrok even van het stroomverbruik vandaar dat ik ben gaan zoeken naar de dader en dan is 7KW per dag voor 1 apparaat best hoog :). Maargoed dat is niet het hele jaar door want dan zou de Inventum minder interessant zijn ;).

Als we gemiddeld op 120 tot 130euro per maand uitkomen ben ik al lang blij!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpikeHome
er is voortgang. >:)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/termos.jpg
(oei, mag wel gaan poetsen. :-( )

@Road-runner83
jep, schrikken is het, voor mij is het bijna een verdubbeling van het dag gebruik, maar goed ook minder gas gebruik.

komende maand zal als het goed is de kWh's van de ecolution aardig gaan dalen.
(gezien de temperaturen van mijn ongeregelde ecolution nu een 23 graden maakt in de huis kamer. >:) )

maar 120€ pittig, ik betaal een 40€, maar dat komt omdat dat het minimum bedrag is van mijn leverancier. :-(
ik krijg op het einde van het jaar vaak een 100-200€ nog terug. *O*
dat doe ik dan wel met een flinke PV set natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Goed bezig!

overigens zit ik bij Qurrent.
Betaal €30,- per maand
en kreeg afgelopen jaar €460 terug.
Dus mijn energie rekening was afgelopen jaar (tot 27nov) -€100,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
LOL gewoon geld terug krijgen! :)

40 euro in de maand is helemaal niks! Hoeveel m2/m3 is jouw huis?

M'n broer heeft een vrijstaand huis uit '98 en betaald 190 per maand (zelfde formaat huis) en vrienden van ons hebben een hoekwoning (100m2 woonoppervlakte) en betaalden eerst 245 p/m wat ze nu hebben terug kunnen dringen naar 180. Dus 120 voor ons formaat huis vind ik dan meer dan prima (en dat kan nog een stuk lager met zonnepanelen alleen is het even afwachten wat er met het saneren gaat gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Road-runner83
trukje is eigenlijk simpel.
iedere elektra aansluiting krijgt een heffingskorting van ongeveer 360€.
zie: https://www.energielevera...skorting-energiebelasting
die korting krijg je ook als je 0kWh per jaar nodig hebt.
de meeste mensen betalen 235€+30€ aan vastrecht en meer onzin en zo.
en dan heb je een +/-100€ over die van de gasrekening af gaat. *O*
(spikehome heeft ook nog eens een 1000-2000kWh extra over die hij verkoopt.)

en met een ecolution heb je al een lage gasrekening, tja dan hoef je niet veel meer te betalen. d:)b

ik hoop wel dat je salderen bedoeld, ik word niet graag gesaneerd. :?

toch kan ik je aan raden nu zo snel mogelijk te beginnen met PV.
salderen gaat zoizo nog door tot 2020, snel nog even mee pakken dus. ;)
wat het na 2020 gaat worden dat weten wij ook niet, maar wat de regeling ook word.
je voert in voor de meter, dus als de ecolution aan staat gaat de stroom rechtstreeks naar de ecolution en niet langs de meter.
grof weg gebruiken mensen 20% van hun eigen opwek gewoon zelf, met een ecolution is dat vast wel iets hoger, hoeveel weet ik pas volgend jaar, ben nog aan het meten.
die 20% pakken ze nooit af. d:)b
en de nieuwe regeling hoeft helemaal niet zo heel erg negatief te zijn.
(het zal allemaal afhangen van de formatie, d66 en groenlinks zijn niet voor afschaffen.
cda en vvd, dat is een ander verhaal, maar er moet zoizo nog veel water door de maas en rijn voordat er iets gebeurd, ook europa wil bepaalde doelstellingen gehaald zien.)

ik zou gewoon niet wachten, zo duur is het allemaal niet en het is wel erg leuk.
ik heb vandaag al 10kWh opgewekt, dus ik zou de ecolution ruimschoots vandaag al kunnen laten draaien.
(ik gok dat ik vandaag wel meer als 18kWh ga doen.)

pas op met het vergelijken van huizen, personen hebben een hele grote invloed op het gebruik. ;)
ik verwarm primair 45m2 (huiskamer+keuken) en secundar een 12m2 (badkamer.)
de rest van het huis is kouder maar blijft vanzelf wel een beetje warm(word nooit kouder als 14 graden).
gas gebruik zonder ecolution is 600-650m3 gas.
(volgend jaar hoop ik onder de 300m3 te zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@migjes

Klopt ik bedoelde idd salderen :D.

Ik zou graag zonnepanelen willen alleen moeten we kijken waar we die bij ons het beste kwijt kunnen (buren hebben het wel, hun dak staat net wat gunstiger) en zijn we aardig bankroet na de nieuwbouwwoning ;).

Bij ons is het in het hele huis zo'n 18 tot 20-22gr (woonkamer/keuken/speelkamer/hal = 20gr, berging = 18gr, badkamer = 22gr, 4 slaapkamers op 1e verdieping = 18gr en (open) zolder = 18/20gr).

M'n vriendin is nogal een kouwkleum :P.

Maargoed als we op 120 euro p/m uitkomen dan ben ik nog steeds erg tevreden!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Road-runner83
jep ken het probleem vrouw en kou.
ondanks dat ze heel de avond over een verwarmde vloerverwarming loopt kruip ze met koude voeten nog tegen mij aan in bed.
tja dat moet ik er maar voor overhebben. >:)

en wat is een slecht dak?
ik heb b.v. geen enkele plek op zuid.
dus heb ik 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

levert nog steeds dit op:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dus oost-west doet het ook best. >:)

(maar snap goed dat je door je centen kunt zijn.
niet goedkoop een huisje kopen, dat is.
ik zelf heb de eerste hypotheek rente aftrek die ik terug kreeg gebruikt voor mijn eerste set panelen.
daarna heb ik het geld wat ik bespaarde opzij gezet en daar elke keer een uitbreiding van gekocht.
daar is nu de ecolution bij gekomen, en nu spaar ik een +/-1000€ per jaar.
ben benieuwd wat ik nu als volgende ga doen, plannen genoeg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898135

Hallo,
Hierbij onze ervaringen met de Ecolution 50 combi.

Sinds oktober 2013 in werking en tot afgelopen januari (2017) probleemloos gedraaid. Gasverbruik was 800 m3 voor een vrijstaande woning van 650m3. Elektriciteitsverbruik volledig gecompenseerd met PV panelen, kortom €270,= per JAAR aan energiekosten. Wel ieder jaar even de welkomstbonus incasseren!

Sinds januari heeft de ecolution last van F-90 storingen, zonder dat er iets veranderd is aan de installatie. De eerste keer heeft de monteur de condensatoren vervangen aangezien die kapot bleken te zijn.....
Vervolgens wederom dezelfde F-90 storing steeds na ongeveer 3 dagen. Toen ben ik er zelf ook even in gedoken, heb in de gaten gehouden wat die ecolution eigenlijk aan het doen was en welke T-waarden erbij hoorden. Wat meteen opviel was dat de ecolution een half uurtje draait en vervolgens weer stopt, vervolgens na een bepaalde tijd weer start om na een half uurtje weer te stoppen. Achteraf bleek dat de ecolution telkens op AP1 stopte. Ik heb daarbij de max waarde voor de T heetgas vastgesteld op 79 graden. Waarschijnlijk gaat hij op 80 graden in de beveiliging.

Wederom de monteur langs gehad en vertelde dat de F-90 storing ook voor hem lastig te doorgronden is. Uiteindelijk heeft hij de regelunit vervangen, de laatste software "erin geschoten" en is weer weggegaan. Nadat de ecolution weer ontwaakte uit zijn AP4-slaapje bleek hij fors luidruchtiger te zijn tijdens warmtepomp-bedrijf. Waarschijnlijk onbalans in de ventilator. Daarnaast kreeg hij binnen 12 uur weer de F-90 storing. Ook de werking is niet verbeterd, omdat hij nog steeds staat de pendelen en nu op AP2 uitslaat.

Eind deze maand komt de monteur weer langs, maar we zijn er zo langzamerhand wel klaar mee. Als na de volgende reparatie weer de F-90 storing optreedt, mogen ze er een nieuwe ophangen en de oude meenemen.

Iemand nog een tip om mee te geven aan de monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
F90 wordt veroorzaakt door 3x een F80 storing binnen 1 uur. F80 wordt veroorzaakt door problemen met circulerend CV-water. Mogelijke oorzaken defecte aanvoer/retour senso of te weinig circulerend water. Pomp kan defect zijn of er is simpelweg een te lage waterdruk van het CV-water.(lucht in het systeem). Heb je ergens een onopgemerkte lekkage?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898135

CV-zijde werkt prima, druk is goed, voldoende waterdruk ed. De sensoren werken goed: geen foutmeldingen en netjes doorgeven van de waarden. Dat van die pomp heb ik ook al aan de monteur gemeld, het leek erop dat de wamtepomp zijn warmte niet goed kwijt kon. Volgens de monteur werkt de pomp zelf goed ("kijk maar, het lampje brandt"). Toch heb ik het idee dat de pomp niet goed werkt. Als de ecolution in bedrijf is, dan worden de radiatoren bijna niet warm, terwijl dat voor januari wel het geval was. Toen waren de radiatoren eigenlijk altijd warm zonder tussenkomst van de cv-ketel. Nu is dat anders..... Toch maar aansturen op het vervangen van de pomp. Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heeft er iemand een beter plaatje van de controller plaat van een ecolution?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/controller%20ecolution.jpg
ben wel nieuwsgierig naar wat voor controller chip dit is.
(anders moet ik hem eens gaan open schroeven, en dat is nog best wel een klus. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:47:
heeft er iemand een beter plaatje van de controller plaat van een ecolution?

[afbeelding]
ben wel nieuwsgierig naar wat voor controller chip dit is.
(anders moet ik hem eens gaan open schroeven, en dat is nog best wel een klus. ;) )
Als lurker en elektronicus; waarom zou je dat willen weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:02:
[...]

Als lurker en elektronicus; waarom zou je dat willen weten? :)
ik heb nu wel verbinding met de USB poort.
na een verbinding met "plink /dev/ttyACM0" krijg ik soms de melding: "voer code in:" maar soms ook helemaal niks.
geen idee of de verbinding goed is of niet (soms is zo een vreemd gegeven met computers.)
dus ik hoopte meer van de chip zelf te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:16:
[...]

ik heb nu wel verbinding met de USB poort.
na een verbinding met "plink /dev/ttyACM0" krijg ik soms de melding: "voer code in:" maar soms ook helemaal niks.
geen idee of de verbinding goed is of niet (soms is zo een vreemd gegeven met computers.)
dus ik hoopte meer van de chip zelf te kunnen vinden.
Op die manier.

Ik geef je weinig kans in de datasheet van de controller iets nuttigs te vinden, de interfaces van de controllers worden via software geconfigureerd.
Maargoed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 18:34
Het hele topic doorgelezen, ben enthousiast geworden van alle mogelijkheden.

@SpikeHome , zou je een foto kunnen maken van je frame waarin de Ecolution hangt? Ik maak me een beetje zorgen over de geluidsproductie en misschien wil ik een soortgelijk frame dan maken.

Heeft iemand een Ecolution gecombineerd met een Remeha Avanta? en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Knoetie
wat wil je van het frame weten?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG
(eigenlijk staat alle info best goed in de handleiding van het frame zelf.)

mijn muur was eigenlijk goed genoeg om zonder frame te werken, maar met frame had ik gewoon veel meer plek om de buizen op te kunnen hangen.
(zonder frame had ik ook de cv ketel moeten verplaatsen. had ik niet zo een zin in om te doen.)

het geluid dat valt echt erg mee, het apparaat trilt een beetje, dus als je hem echt heel verkeert ophangt dan heb je daar misschien last van, gebruik gewoon de bij geleverde flex slangen voor het cv en tap water en je hebt er al vrij wel geen last van.
ook een flex slang gebruiken voor de lucht in voer helpt dat aardig mee.
(ik heb daar een speciale demper buis voor gebruikt en dat is een beetje over kill, maar is echt zo stil dat hoor ik beneden niet.)
verder is het apparaat aardig stil, maar zou hem niet op mijn slaapkamer willen hebben hangen. >:)
van dat lichte brommetje kan ik vast niet slapen, maar een simpele binnen deur en je hoort niks meer.

ik heb hem zelf samen met een remeha tzerra, maar mijn ouders hebben hem met een avanta.
gewoon de handleiding lezen en dan kom je er wel uit.
(het is even puzzelen hoe die keerklep nu moet zitten, lol.)

ga je hem zelf ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Ah, ik was vergeten dat er al een standaard frame bestond. Dat is natuurlijk ook een optie en eventueel later aan te passen met rubbers mocht dat nodig zijn.

Ik ga hem denk ik niet zelf ophangen, moeten veel dingen aan de CV gebeuren o.a.: extra radiatoren wegens ondercapaciteit, nieuwe leidingen wegens teveel radiatoren op 15 mm leiding, plaatsing douchteWTW en de ecolution. Dus dat laat ik liever in 1 keer doen. Eerst maar even een plan uitwerken.

Het zijn uberhaupt allemaal gewone radiatoren, geen lage temperatuur exemplaren. Maar als ik ondercapaciteit verander naar overcapaciteit verwacht ik dat de Ecolution het ook wel goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904081

Hier even een reactie combinatie Inventum remeha avanta zelf heb ik deze combinatie draaien van af Oktober
Om ze goed samen te laten werken heb ik er een regelbare schakeling (velleman kit) tussen gezet tussen de warmte pomp en cv ketel daardoor voorkom je dat de circulatie pomp van de remeha onnodig draait
Water thempratuur ketel 50 graden.
De inschakel tijd en Pauze in stellen naar de vraag van de woning
( Deze schakeling zo in stellen dat deze langzaam op loopt)
Beneden allemaal laag thempratuur radiator geplaats .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Knoetie
bij het standaard frame zitten de rubbers en plakviltjes al bij. >:)

in de meeste huizen zitten ongeveer 6Kw aan radiatoren van het HT type.
aangezien de ecolution maar 1,4kw levert gaat dat eigenlijk wel goed en hoef je er niks voor te veranderen.

(maar ik zelf vind het in mijn vloerverwarming wel erg prettig.
heb nu heel de winter door een lekker warme vloer.
met gas is het helaas toch te kortstondige momenten lekker warm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Zal na installatie inderdaad is kijken of er wat slims met de pompen te doen is, had er zelf ook al over na zitten denken. Eigenlijk zou je de Ecolution en Ketel in serie willen zetten zodat er maar één pomp nodig is, maar dat wordt installatietechnisch iets te complex.

Helaas heb ik geen vloerverwarming, of eigenlijk alleen plaatselijk. Daar lopen de leidingen naar de radiatoren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Knoetie
de ecolution zelf heeft niet een echt heel krachtige pomp.
(en word ook nog variabel aan gestuurd door de ecolution)
een cv ketel wil toch echt een bepaalde stroming behalen anders is die niet echt rendabel.
ook zodra het wat kouder is dan behoord een ecolution gewoon 24 uur per dag door te draaien.
dus of je echt veel kunt winnen met het aansturen is betwijfelbaar.
(maar knutselen mag altijd ;) )

jammer geen vloer verwarming, maar de vraag of HT of LT nodig is,
door het lage vermogen van de ecolution (het blijft maar een ventilatie warmtepomp, niet een echte warmtepomp) kom je er vaak wel met je gewone HT radiatoren.

er zijn eigenlijk 3 veel belangrijkere zaken als HT of LT,
en dat is isoleren,isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
hoe beter je isoleert de beter de ecolution zijn werk kan doen. ;)

zo heb ik (ook van wegen de vloer verwarming) de isolatie van de vloer 3 tot 4 keer zo dik gemaakt.
ik hoef die kruip ruimte echt niet warm te stoken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Knoetie de pomp van de ecolution probeerd het verschil tussen aan en afvoer zo een 3c verschil te houden.
En dat doet hij automatisch door modulerend de pomp aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904081

Migjes

ter info eerst had ik de isense aangesloten op de uitgang van de warmtepomp maar door de lage tempratuur van de ketel (als de tempratuur te hoog staat schakelt hij de warmtepomp uit) schakelde hij wel de pomp in maar de delta was te klein om de brander aan te doen
Door deze schakeling gaat de ketel en de pomp aan en na de ingestelde tijd weer uit
nu komt de kamer wel op tempratuur
Mijn gas verbruik is gemiddeld 4 kuub (incl koken) per week vanaf 1 januari Mijn huis is een jaren 80 huis zelf vloerisolatie aan gebracht en de zolder ben ik aan het isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
Het is inmiddels mei. het is een paar dage warm geweest. boven de 21 graden.
bij 21 graden stopt de A2. en gaat naar A1 bedrijf.
het werd weer wat kouder maar nu komt de ecolotion niet meer in A2 bedrijf. Ik heb weer 2 euro gas gebruikt.
De ecolotion hielp de cv niet. mijn cv watertemperatuur staat al 3 weken op 30 graden.
Wie heeft de tip om A2 aan te zetten,
Na douchen komt A3 wel in bedrijf. Daarna weer A1.
Ik heb al geprobeerd om de zomertijd naar 1 mei te verplaatsen. Dat had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Herkenbaar probleem, Vermoedelijk heeft dat te maken met de routine die de datum controleerd.
1. staat de datum van je Ecolution wel goed.
2. weet je zeker dat je mei hebt ingesteld.
3. staat de zomer/winterstand wissel op 1 (aan)
4. als de bovenstaande 3 punten in orde zijn en hij doet het nog niet. De stekker eruit trekken en na een minuut er weer insteken om zo een reset te forceren. Je Ecolution kan dan wel in AP4 springen (hoeft niet), maar dat lost zich vanzelf op (na maximaal 45 minuten)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
barnie schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:40:
Het is inmiddels mei. het is een paar dage warm geweest. boven de 21 graden.
bij 21 graden stopt de A2. en gaat naar A1 bedrijf.
het werd weer wat kouder maar nu komt de ecolotion niet meer in A2 bedrijf. Ik heb weer 2 euro gas gebruikt.
De ecolotion hielp de cv niet. mijn cv watertemperatuur staat al 3 weken op 30 graden.
Wie heeft de tip om A2 aan te zetten,
Na douchen komt A3 wel in bedrijf. Daarna weer A1.
Ik heb al geprobeerd om de zomertijd naar 1 mei te verplaatsen. Dat had geen effect.
Zoals zonnevis zegt staat je zomerstand datum wel goed!
Dit even checken.
Daarnaast is de lucht temp voor de afzuiging waarop geregeld word ook niet erg precies.
Vandaar dat meer mensen dit met een thermostaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2021
Sinds april 2016 heb ik Nefit Ventiline in combinatie met een Nefit Trendline HR ketel. Deze is netjes geïnstalleerd door een plaatselijke gecertificeerde installateur en de Ventiline configuratie is door iemand van Nefit ingesteld.

Instelling van de winterstand staat op 21 graden
Instelling van de zomerstand staat op 15 graden

Overschakelen van de zomerstand staat ingesteld op 04, dus 1 april.
Overschakelen van de winterstand staat ingesteld op 10, dus 1 oktober.

De automatische overschakeling van zomer/winterstand staat op volgens mij op 1. Echter hier is iets vreemds mee. Als ik via menu naar T7 ga en daarna op + klik, dan staat deze op 0. Ik druk nog een keer op + dan staat er weer een 1. Als ik vervolgens uit het menu gaat en doe dezelfde actie, dan staat er weer 0.
Let wel ik kan door het klikken op de + niet naar 0, hiervoor moet ik echt op - klikken.
Dus ik weet niet of de zomer/winterstand aan staat.

Mijn vraag is. Hoe is het mogelijk dat de warmtepomp ook na 1 april mijn huis verwarmd tot bijna 21 graden? De radiatoren voelen lauw/warm aan. Ik heb in die tijd geen gas voor de verwarming verbruikt (wel een hele kleine hoeveelheid t.b.v. douchen). Zeker de 1e week van april was het overigens mooi weer.
De thermostaat staat op 16 graden, als het goed is heeft mijn warmtepomp geen koppeling met de thermostaat.
Het lijkt dus dat mijn overschakeling van zomer/winterstand niet werkt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie een verklaring voor dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Mogellijk staat de Ventiline toch in zomerstand. Als je naar T7 gaat en op + drukt dan gaat de software in de instel stand. 0 betekend dat de zomer/winter omschakeling uit staat. en dat je WP altijd in bedrijf is om te verwarmen. Als je daarna nog een keer op + drukt verander je de zomer/winterstand naar 1 (aan). Om dit te bevestigen moet je enige tijd (3 sec.) op de i-toets drukken. Dan pas is de verandering opgeslagen.

De andere mogelijkheid is dat je aanzuiglucht onder 15 graden is (Lijkt me sterk), of je temperatuur sensor wijst niet goed aan. Dit kan je controleren in het installateursmenu 0-1 positie 1. Bij mij was er een temperatuursensor met een zielig stukje tape in positie geplakt. En had losgelaten.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Zonnevis schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:35:
Mogellijk staat de Ventiline toch in zomerstand. Als je naar T7 gaat en op + drukt dan gaat de software in de instel stand. 0 betekend dat de zomer/winter omschakeling uit staat. en dat je WP altijd in bedrijf is om te verwarmen. Als je daarna nog een keer op + drukt verander je de zomer/winterstand naar 1 (aan). Om dit te bevestigen moet je enige tijd (3 sec.) op de i-toets drukken. Dan pas is de verandering opgeslagen.
Prima zonnevis. Bedankt!
Ik vermoed dat het bevestigen niet goed is gegaan. Als ik thuis ben zal ik de i-toets (bij mij staat er "menu") 3 seconden vasthouden. Ik laat de uitkomst weten.

[ Voor 17% gewijzigd door alku1606 op 14-04-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Inderdaad "it works". Er staat nu ook A1 i.p.v. A2.
Vandaag een klein beetje gas verstookt.
Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Inmiddels heb ik het gehele forum gelezen :-). Overigens dit is het beste forum m.b.t. warmtepompen inclusief de daarbij behorende domotica oplossingen.

Volgens mij kan ik beter de zomerstand op 20 graden zetten (staat nu dus op 15) en de automatische zomer/winterstand uit. Dit betekent dat de Nefit Ventiline, in de zomer, pas aan CV verwarming doet als de binnenhuistemperatuur onder de 20 graden komt.
Een forumlid had dit ook in 2013 voorgesteld. Alleen lees ik in de volgende jaren niemand hierover of deze configuratie wel of niet verstandig is.

Wat is jullie mening (ik heb zonnepanelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
alku1606 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:25:
Inmiddels heb ik het gehele forum gelezen :-). Overigens dit is het beste forum m.b.t. warmtepompen inclusief de daarbij behorende domotica oplossingen.

Volgens mij kan ik beter de zomerstand op 20 graden zetten (staat nu dus op 15) en de automatische zomer/winterstand uit. Dit betekent dat de Nefit Ventiline, in de zomer, pas aan CV verwarming doet als de binnenhuistemperatuur onder de 20 graden komt.
Een forumlid had dit ook in 2013 voorgesteld. Alleen lees ik in de volgende jaren niemand hierover of deze configuratie wel of niet verstandig is.

Wat is jullie mening (ik heb zonnepanelen)?
Het is nog beter en preciezer om een losse kamer thermostaat eraan te koppelen.

Overigens werkt de ventiline op datum en op lucht in temperatuur.
Nadeel is dat de lucht temperatuur traag en onnauwkeurig werkt.
En datum is ook niet altijd even handig als het later in het seizoen of vroeger toch een paar dagen koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Als het even kan de Ventiline, apart van de CV, met een thermostaat aansturen, kan je met een goede afstellen erg veel gas mee besparen.
Bij aansturing dmv de aanzuiglucht blijft de WP zo goed als altijd in bedrijf. De aanzuigtemperatuur is een aantal graden lager dan de temperatuur in de woonkamer doordat er ook lucht wordt aangezogen uit onverwarmde ruimtes.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alku1606
Bedankt! Dit klinkt goed. Dus een aparte thermostaat koppelen aan de Ventiline?

Is een thermostaat makkelijk aan de Ventiline te koppelen? Als jullie eenvoudig tips kunnen sturen graag, ander struin ik wel even (geen probleem).

De thermostaat zou je in de zomermaanden dan op 20 graden kunnen zetten. En inderdaad de aanzuiglucht altijd lager is dan de temperatuur in de woonkamer

In de handleiding zag ik dat er een keuze gemaakt kan worden in cv-thermostaat (in het installateursmenu). Te weten:

1 cv-1 binnenluchtthermostaat (fabrieksinstelling)
2 cv-2 n.v.t.
3 cv-3 aanlegsensor
4 cv-4 kamerthermostaat (24 V)

Is het een optie om te kiezen voor 4? Of levert een aparte thermostaat meer op? Of heeft deze instelling een andere betekenis.

Overigens, ik heb met dit koude weer de zomer/winterstand uitgezet.

(Misschien vreemd dat ik een bijna een jaar na dato tot deze vragen kom. Reden is, dat de warmtepomp volgens verwachting functioneerde, totdat ik bemerkte dat de zomerstand niet werkte (aan stond))

[ Voor 38% gewijzigd door alku1606 op 19-04-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Thermostaat, zeker een draadloze, is makkelijk aan te sluiten. Even in de handleiding kijken op welke punten in de WP het relais moet worden aangesloten. Als de WP op de thermostaat staat aangesloten moet de keuze van thermostaat op de WP 4 (cv-4) staan, anders blijft de WP op aanzuiglucht regelen.
Mijn WP staat op de originele ruimtethermostaat aangesloten (Henco met 7 aparte ruimtesensoren gekoppeld aam vloerverwarmingsgroepen) Hierdoor kan ik iedere ruimte onafhankelijk van elkaar op temeratuur regelen. De Wp is mijn "hoofd"-verwarming, de CV volgt.
De CV staat, op aanraden van mede-tweakers, op een eenvoudig model aangesloten
Link: http://www.thermostatensh...vanger-8719128651339.html
Het type zoals op het middelste plaatje staat.
Even oppzoeken waar het relais in de Cv moet worden aangesloten.
De CV thermostaat zet je dan 0,5 of 1 graad (wat voor jou werkt) lager dan de WP thermostaat. Indien de WP de temperatuur niet meer kan handhaven, dan springt de CV bij.
Vergeet niet de verbinding tussen de WP en CV te onderbreken, zodat de WP de CV niet meer kan aansturen.
Moeilijk verhaal om het duidelijk onder woorden te brengen. Als je het niet kan volgen laat het dan even weten en doe ik nog een poging.

Bij het plaatsen van de Ecolution/Ventiline WP's worden regelmatig wat vergissingen gemaakt bij het plaatsen. Mijn buurman kwam er met Kerst achter dan zijn Ecolution 3 jaar lang alleen warm water had gemaakt. Dus zo vreemd komt je vraag niet op mijn over.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Bedankt zonnevis! Ik ga alles even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
@SpikeHome heb de datum wat aangepast. en doe de sensor even in een kopje heet water.
Van de extra thermostaat is een goed idee. die moet ik zeker op contact 7 en 8 aansluiten( ecolotion combi 50 ). moet ik dan ook nog wat in de software aanpassen?

even de voor geschiedenis.
ivm de subsidies heb ik de warmtepomp ecolotion combi50 in het voorjaar gekocht bij warmteservice. Ik ging hem zelf installeren. Warmte service Amersfoort moest zelf nog een cursus update hebben om dat ze zelf nog niet wisten wat ze erbij moesten leveren. een extra ophangbeugel is niet nodig omdat er al 1 in de doos zit.
bij de koolstation wat snelkoppelingen gehaald en wat flexibele 150mm buis.
Voor de subsidie aanvraag was de rekening van warmteservice voldoende om de 1300 euro subsidie te krijgen. er is geen erkend bedrijf nodig om alles te installeren. Zelf de bestaande cv wat verplaatst om ruimte te maken op de stevige muur. Houd wel voldoende ruimte boven je WT voor de aan en afvoer. Direct de perplex
stekker eraf gesloopt en er een remote relais eropgezet van Ali.
Voor de ingebruikname van de WT is inventum langsgekomen zonder kosten om hem in bedrijf te stellen.
Mijn afvoerleidingen zijn eigenlijk de dun en niet geïsoleerd. Daar deed de monteur niet moeilijk over.
Bij de CV heb ik softwarematig de boostfunctie uitgezet. De temperatuur van het cvwater op 30 graden.
Geen nachtverlaging.

[ Voor 73% gewijzigd door barnie op 20-04-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@barnie Idd aan 7 en 8 een paar items terug staat waar je dat in bij de instellingen kan aanpassen zodat de thermostaat werkt.
Zoals @Zonnevis ook meld met zijn draadloos kamer thermostaat is deze goed te gebruiken,

Zelf heb ik mijn nefit easy in mijn domotica zitten en stuur dan dmv de domotica de contacten aan van de combi50.
Dus heb zelf tegenwoordig maar 1 thermostaat.
domoitcz

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 20-04-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
Hoi Allemaal,

Vanuit het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 topic, Hier terecht gekomen.
Ik ben al een stuk wijzer dan 5 uur geleden.

Huidige situatie:
Verbruik:
2600 kwh stroom
750 M3 gas
Mechanische ventilatie
Zonnepanelen die +- 2500kwh opwekken (dus ongeveer kiet)
Ik kook nog op gas (wel net een inductieplaat op de kop getikt), en mijn cv ketel is een redelijk standaard remeha 10 jaar oude cv ketel (één van de eerste zuinigere)

Waarom ben ik uberhaupt op zoek?
Mijn jaarlijkse kosten zijn ongeveer €600 euro, dit volledig aan gasverbruik (400) en gasaansluiting (200) Ik wil het liefst van mijn gasaansluiting af.

Wat zijn mijn vragen (sorry als ze dom overkomen)?
- Is een ecolution combo 50 een product dat mijn cv ketel kan vervangen, voor verwarming/douche? (eventueel met all electric optie, die extra subsidie heeft en in geval van nood extra warm water kan bijmaken? Ik weet dat hij maar 50 liter heeft, maar ik ben maar alleen thuis.
- Zo nee, is er een totaaloplossing zonder 2 apparaten te hoeven kopen (in het andere topic zeiden ze al "gooi er een warmtepompboiler van 250 euro bij (na subsidie)?
- Is het "dom" om een ketel van +-10 jaar oud te vervangen om bovenstaande te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@oinkoink12
Zoals ik in het andere forum al zei.
De ecolution doet warm water voor mij is die 50l in combinatie met een zonneboiler genoeg.
Alleen als we me zijn 3e achter elkaar douchen en er is al een week geen zon geweest gaat dit niet lukken met de ecolution.
2 snelle douches zou mischien net kunnen.
Daarnaast is de combi50 krachtig genoeg om compleet van het gas af te gaan.
Zelf ben ik van een 800 a 900m3 per jaar naar 160 a 200m3 per jaar gegaan.
Vandaar dat ik er een kleine wp naast zou zetten van een 5kw om dat laatste gas ook niet meer nodig te hebben.
Die wp zou een buffervat kunnen verwarmen waar je uit de toplaag warm water haalt en onder voor je c.v.
Daardoor heb je ook meer warm water voor het douchen tot je beschikking.
Ik ga er even vanuit dat je LT vervwarming hebt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@oinkoink12
Met het risico van off-topic te zijn het volgende.
Ik heb een vrijstaand huis, inhoud 670 m3 en verstook minder dan 350m3 gas waarvan 180m3 voor warm water en koken. Ik kwam van 1250m3. Om alleen met een Ecolution te verwarmen moet je zeer zeker je isolatie op orde brengen of verbeteren. Het kan altijd beter. Daar zijn diverse andere topics over.
Realiseer je wel dat een Ecolution een behoorlijke hoeveelheid elektriciteit slurpt. Mijn verbruik is in de buurt van 2100-2300kWh. Hopelijk heb je nog ruimte op je dak voor extra zonnepanelen.
De all-electric oplossing van Inventum bestaat eigenlijk alleen uit een doorstroomverwarmer. Ik weet niet of je daar blij van gaat worden gezien de COP hiervan (1). De WP heeft iets van 3,5 of 4.
Financieel gezien zou ik nog even het een en ander doorrekenen.
In de handleiding van de Ecolution staat overigens dat de rendementsverbetering bij het combineren van een zonneboiler met een ecolution minimaal is.

[ Voor 8% gewijzigd door Zonnevis op 21-04-2017 15:35 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
SpikeHome schreef op dinsdag 8 maart 2016 @ 09:07:
[...]
Ik heb inventum een mail gestuurd met de vragen.
1. waarom bij C6 op 0 en thermostaat regeling de pomp niet gaat lopen.
2. waarom de wp naar AP4 gaat na einde warmte vraag thermostaat.
Ben benieuwd naar het antwoord van Inventum op je 2e vraag.
Bij mij springt hij ook naar AP4 bij einde warmtevraag thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Randy.W vraag 2 kan ik je wel antwoord op geven.
Dit heeft te maken dat de warmtepomp niet te snel achter elkaar aan en ui word geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Op 25-020-2017 09.12 heb ik een beschrijving gegeven hoe ik mijn Ecolution schakel mbv een Arduino om te voorkomen dat de WP bevriest. Deze schakeling ga ik nu uitbreiden. Reden is dat in het geval de schakeling actief is en de ventilator in hoger toerental staat (stand 2 perilex) ter beveiliging stand 3 (perilex L1) niet beschikbaar is.

Omdat er geen 3 standen ventilatieschakelaar in de badkamer aanwezig is en ik toch de luchtvochtigheid wil controleren wil ik bij het zuigventiel een DHT22 (vochtigheidssensor) plaatsen. Als de luchtvochtigheid in de badkamer boven een bepaalde waarde komt, dan simuleer ik met het beveiligingsrelais een korte puls (<1 sec.) op de perilex L1 van de WP zodat deze, in mijn geval, 30 minuten in de hoogste ventilatiestand (stand 3) komt.
De DHT22 sensor heb ik gisteren besteld, dus in de loop van de week moet de schakeling in werking zijn.
Het enige probleem dat ik voorzie is een conflict met de 8 temperatuursensoren type DS18B20 en de DHT22. Beide met een onewire protocol.
Verder is het denk ik alleen een softwarematige oefening.
Heeft iemand nog suggesties?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis
Ik heb alles met domotica inclusief de ventilatie standen.
Alles met zwave schakelaars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
De luchtvochtigheid gemeten met een DHT22 werkt. Ik heb een relais geïnstalleerd die de fase L3 en L1 met elkaar verbind. Met de Arduino wordt een 1 seconde puls gegeven waardoor de WP gedurende 40 minuten in de hoogste stand, in mijn geval 280 m3/h, gaat werken. Er is een veiligheid ingebouwd zodat de L2 fase en L1 fase nooit tegelijkertijd zijn ingeschakeld.
Het relais geeft de schakelpuls bij een vochtigheid van 90%. Het bleek dat de luchtvochtigheid al vrij snel bij aanvang douchen omhoogschiet. De DHT22 is in het aanzuigpunt van de ventilatie gehangen. (zie foto)
Na 40 minuten heb ik een vertraging van 90 minuten ingebouwd zodat de fan niet te snel weer inschakelt.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2m334vq.jpg

De data wordt ook gelogd:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/fxz5lv.jpg

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 09:53:
De luchtvochtigheid gemeten met een DHT22 werkt. Ik heb een relais geïnstalleerd die de fase L3 en L1 met elkaar verbind. Met de Arduino wordt een 1 seconde puls gegeven waardoor de WP gedurende 40 minuten in de hoogste stand, in mijn geval 280 m3/h, gaat werken. Er is een veiligheid ingebouwd zodat de L2 fase en L1 fase nooit tegelijkertijd zijn ingeschakeld.
Het relais geeft de schakelpuls bij een vochtigheid van 90%. Het bleek dat de luchtvochtigheid al vrij snel bij aanvang douchen omhoogschiet. De DHT22 is in het aanzuigpunt van de ventilatie gehangen. (zie foto)
Na 40 minuten heb ik een vertraging van 90 minuten ingebouwd zodat de fan niet te snel weer inschakelt.

[afbeelding]

De data wordt ook gelogd:
[afbeelding]
handig.
Ik ga met de tijd een z-wave vochtigheids- meter in de badkamer hangen die dan de unit op stand 3 zet.

Overigens zoals inventum ook meld in de handleiding.
ALs je stand 3 aan hebt van je wp en je wp is bezig met verwarmen van warm water of c.v. dan geeft hij een hoger vermogen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
d:)b :)F oOo

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Vannacht is mijn WP spontaan aangesprongen. Boven gekeken en stond ie in A2 bedrijf. Geen flauw idee hoe dat kan. Mijn thermostaten staan op 15 graden. Actuele binnentemperatuur na de zomerse dag van gisteren zo'n 20 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zonnevis op 17-05-2017 08:27 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:26:
Vannacht is mijn WP spontaan aangesprongen. Boven gekeken en stond ie in A2 bedrijf. Geen flauw idee hoe dat kan. Mijn thermostaten staan op 15 graden. Actuele binnentemperatuur na de zomerse dag van gisteren zo'n 20 graden.
Nog erachter gekomen waarom de wp dat deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Ik heb het gevonden. Probleem met de thermostaat. Ik heb in iedere ruimte een temperstuursensor hangen die gekoppeld staan aan een centrale schakelunit/regelunit, voor de vloerverwarmingsgroepen, die weer met een draadje aangesloten is op de WP.
Dit jaar had ik voor het eerst de centrale schakelunit uit gezet om energie te besparen. De stekker zit dan nog wel in het stopcontact. Omdat er enkele groepen niet in gebruik zijn (niet aangesloten op een temperatuurvoeler) gingen die protesteren en sprongen in een foutmelding. Geen contact met de temperatuurvoeler. De software in de schakelunit zorgt er dan automatisch voor dat de gemiddelde temperatuur van de overige temperatuursensoren wordt aangehouden. De niet gebruikte schakelgroepen geven een ruimtetemperatuur aan van 0 graden, dus ging er een signaal naar de WP werk aan de winkel.

Dit is dus een fout in de software waar geen weg omheen is. Ik heb simpelweg de unit weer aangeschakeld. Wat betekend dat er info op de display staat. Vreemd dat de niet gebruikte groepen een soortement van ingeschakeld worden als de unit in standje uit staat

[ Voor 4% gewijzigd door Zonnevis op 01-06-2017 11:38 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis tijd voor domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Die tijd zit er wel aan te komen. Eerst mijn andere knutselarijen af maken. Koeling delta omvormers. Data van die omvormers via ftp uitlezen. Meting enrgieverbruik WP afronden.
Het weer is mooi de projecten langzaam. :O

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
tja die energie vetbuik en pv doet mijn domotica ook allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Anoniem: 898135 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:40:
CV-zijde werkt prima, druk is goed, voldoende waterdruk ed. De sensoren werken goed: geen foutmeldingen en netjes doorgeven van de waarden. Dat van die pomp heb ik ook al aan de monteur gemeld, het leek erop dat de wamtepomp zijn warmte niet goed kwijt kon. Volgens de monteur werkt de pomp zelf goed ("kijk maar, het lampje brandt"). Toch heb ik het idee dat de pomp niet goed werkt. Als de ecolution in bedrijf is, dan worden de radiatoren bijna niet warm, terwijl dat voor januari wel het geval was. Toen waren de radiatoren eigenlijk altijd warm zonder tussenkomst van de cv-ketel. Nu is dat anders..... Toch maar aansturen op het vervangen van de pomp. Dank voor je reactie.
Welk lampje moet er branden wanneer de pomp draait? Ik heb zelf namelijk geen lampje. Je kunt kijken of de pomp draait, door de ontluchtingschroef even los te draaien. Ik had hetzelfde probleem. Half jaar geleden zat hij vast (ecolution kwam uit een demo woning). Deze maand heeft hij het begeven,de bekende storingen tot gevolg. Alles geprobeerd schoongemaakt etc. Geen reactie. Kosten nieuwe pomp is iets van 380 euro. Nu heb ik zelf een pompje gekocht op Ebay. Goed zoeken naar het typenummer. UPM 15-70 130 en de andere info op het kaartje. kosten 60 euro. moet je hem er wel zelf in schroeven. 4 inbusjes los (geen zin om het tussenstuk er uit te slopen.) En even de elektramodule los om de snoeren erin te schuiven. Dat gaat sneller, dan de snoeren in dat witte koppelelementje te prieken. Het was even spannend. Maar hij draait weer als een zonnetje! Nu was eigenlijk mijn vraag welke pomptypes er gebruikt worden. Oftewel gebruiken de nieuwe inventums andere pompen? bv een UPM2 pomp.
Pagina: 1 ... 10 ... 39 Laatste