@
Road-runner83
trukje is eigenlijk simpel.
iedere elektra aansluiting krijgt een heffingskorting van ongeveer 360€.
zie:
https://www.energielevera...skorting-energiebelasting
die korting krijg je ook als je 0kWh per jaar nodig hebt.
de meeste mensen betalen 235€+30€ aan vastrecht en meer onzin en zo.
en dan heb je een +/-100€ over die van de gasrekening af gaat.
(spikehome heeft ook nog eens een 1000-2000kWh extra over die hij verkoopt.)
en met een ecolution heb je al een lage gasrekening, tja dan hoef je niet veel meer te betalen.
ik hoop wel dat je salderen bedoeld, ik word niet graag gesaneerd.
toch kan ik je aan raden nu zo snel mogelijk te beginnen met PV.
salderen gaat zoizo nog door tot 2020, snel nog even mee pakken dus.
wat het na 2020 gaat worden dat weten wij ook niet, maar wat de regeling ook word.
je voert in voor de meter, dus als de ecolution aan staat gaat de stroom rechtstreeks naar de ecolution en niet langs de meter.
grof weg gebruiken mensen 20% van hun eigen opwek gewoon zelf, met een ecolution is dat vast wel iets hoger, hoeveel weet ik pas volgend jaar, ben nog aan het meten.
die 20% pakken ze nooit af.
en de nieuwe regeling hoeft helemaal niet zo heel erg negatief te zijn.
(het zal allemaal afhangen van de formatie, d66 en groenlinks zijn niet voor afschaffen.
cda en vvd, dat is een ander verhaal, maar er moet zoizo nog veel water door de maas en rijn voordat er iets gebeurd, ook europa wil bepaalde doelstellingen gehaald zien.)
ik zou gewoon niet wachten, zo duur is het allemaal niet en het is wel erg leuk.
ik heb vandaag al 10kWh opgewekt, dus ik zou de ecolution ruimschoots vandaag al kunnen laten draaien.
(ik gok dat ik vandaag wel meer als 18kWh ga doen.)
pas op met het vergelijken van huizen, personen hebben een hele grote invloed op het gebruik.
ik verwarm primair 45m2 (huiskamer+keuken) en secundar een 12m2 (badkamer.)
de rest van het huis is kouder maar blijft vanzelf wel een beetje warm(word nooit kouder als 14 graden).
gas gebruik zonder ecolution is 600-650m3 gas.
(volgend jaar hoop ik onder de 300m3 te zitten.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)