Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 11 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
Geen idee.
Ik zou zelf moeten kijken welke er bij mij in zit.
Maar die van mij is al 3 jaar weer bijna.

Mooi dat je het pompje zelf kon vervangen.
Handig om te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Sinds een week meet ik mbv een Arduino een ACS712 en een externe referentiespanning van 4,096V het verbruik van mijn WP. Tot nu toe, zonder dat de WP mijn woning verwarmt ben ik tevreden met het resultaat.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn hieronder een grafiek.
In de grafiek zie het minimum verbruik in ventilatie stand 1; gemiddeld 22W
Het blokje na de eerste piek links is ventilatiestand 2 met gemiddeld 47W.
Aan het begin van de 4e piek zie je een klein stukje ventilatiestand 3 met gemiddeld 102W
De hoge pieken zijn het verbruik tijdens het produceren van warm water. Dat proces begint met 295W en loopt tegen het eind op naar 369W (gemiddeld 332W)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/v8cuis.jpg

Oja de 3 decimalen voor het totale gebruik is wat overdreven, maar in de testfase duurde het anders wel erg lang voordat ik getallen zag verschijnen/veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zonnevis op 29-06-2017 16:53 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis mooi.

ik had ook al van dat soort grafieken dmv mijn z-wave en domoticz.
standaard gebruik ventilatie stand 1 4w (andere standen even niet zo bij de hand.
En inderdaad met opwarmen water gaat hij bij instelling 45c tot een 320w en bij instelling 50c tot 360w
Dus warmer water heeft hij ook meer energie nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Mijn warmtepomp staat nu zo'n 6 jaar te draaien. En in de gebruiksaanwijzing staat dat het onderhoud bestaat uit het vervangen van het filter en inspectie van de fan. Als ik de fan van de WP vergelijk met die van, bijvoorbeeld, een PC zal daar dus best wel een aardige laag aangekoekt vuil op zitten. Bij mijn WP is de fan moeilijk te zien. Dus voor een inspectie zal hij los moeten. Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik neem aan dat het een kwestie is van hooguit 8 boutjes losdraaien. :?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Zonnevis schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:09:
Mijn warmtepomp staat nu zo'n 6 jaar te draaien. En in de gebruiksaanwijzing staat dat het onderhoud bestaat uit het vervangen van het filter en inspectie van de fan. Als ik de fan van de WP vergelijk met die van, bijvoorbeeld, een PC zal daar dus best wel een aardige laag aangekoekt vuil op zitten. Bij mijn WP is de fan moeilijk te zien. Dus voor een inspectie zal hij los moeten. Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik neem aan dat het een kwestie is van hooguit 8 boutjes losdraaien. :?
Zo 6 jaar al.
Dan had je 1 van de eerste units denk ik zo.
Helaas zelf geen ervaring ermee.
Ik zuig regelmatig het filter uit.
En heb een 2e filter die ik dan wissel en alles totaal zvm reinig.
Maar de unit van de fan eruit is denk ik wel een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 18:34
Wat zou de TVT van een Ecolution Combi eigenlijk zijn, heeft iemand hier al aan gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
Simpel78 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:42:
[...]
Nu was eigenlijk mijn vraag welke pomptypes er gebruikt worden. Oftewel gebruiken de nieuwe inventums andere pompen? bv een UPM2 pomp.
heb een vrij nieuw type.

met deze pomp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20pomp%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20pomp%202.jpg

dus de : Wilo yonos PARA GT15/7,0-PWM1M
(maar krijg hem ook niet terug gevonden bij wilo zelf, lijkt nog het meest op de pico maar dan met andere aansturing?)
Knoetie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:31:
Wat zou de TVT van een Ecolution Combi eigenlijk zijn, heeft iemand hier al aan gerekend?
dat is zo een moeilijke berekening met zoveel plus en min punten, daar kun je maar beter niet aan beginnen. ;)

voor mij was het simpel, kon hem kopen voor 2750€ en kreeg 1000€ snoepsidie.
ook heb ik een vrij gezonde 500-1000kWh per jaar over van mijn PV set. (die al voor 75% is terug verdiend)
de ecolution gebruikt dan weer een iets meer als ik over heb. (doe ik niet moeilijk over.)
ook kon ik alles zelf installeren (dat scheelt al snel een flink bedrag).
voor mijn situatie kwam er wel een X bedrag bij voor los spul wat ik nodig had. (ongeveer 750€, maar nooit echt na gerekend en ik ben voor luxe gegaan dus niet alles is echt nodig.)

maar ik heb hem niet gekocht om terug te verdienen.
maar eigenlijk voor de luxe die ik nu heb, het is heerlijk om altijd iets van warm water in het CV systeem te hebben als het kouder is buiten.
(lees, mijn vloer met vloerverwarming is nu altijd warm, met de gas ketel had ik daar te veel vermogen voor en was hij maar soms lekker warm.)
ook doe je met dit soort warmte pompen proberen 24x7 je huis warm te houden, dat is het effectiefst, dus geen nacht verlaging meer, dus ook als je s'morgens beneden komt is de vloer al lekker warm.
ook had ik geen fatsoenlijke ventilatie in huis, en nu is er altijd wat ventilatie, dus binnen is het veel prettiger.

het is wel leuk dat ik nu mijn overschot van de PV op kan maken en dat ik nu nog een extra setje kan gaan leggen op het schuurtje om het laatste restje die ik nu nog gebruik te dekken.
ook erg leuk dat ik nu 50+% minder gas nodig heb.
maar reken ik de luxe mee die ik van het apparaat heb, dan is hij al terug verdiend. ;)
maar dat soort dingen zijn zo verschillend per persoon.

(kleine dingen zoals de gekozen aansluitmethode van het apparaat (b.v. geen extra thermostaat gebruiken) maken de hele berekening al weer totaal anders etc etc .....
te veel variabelen die alles zo kunnen veranderen. ;) )

edit:
o, ja, door dat ik nu een boiler heb met warm water voor de cv ketel.
heb ik nu veel sneller warm water uit de douche kop als zonder de boiler.
het duurde best wel een paar seconde voordat de oude gasketel reageerde.
lekkere luxe, zonder kosten, mmmm heerlijk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 11-07-2017 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Ik kan er geen berekening aan koppelen. Mijn huis heb ik 6 jaar geleden laten bouwen en voor de EPC berekening kwam de Inventum Ecolution er voor mij het beste uit. De bouwer wilde in eerste instantie een Climarat in de woonkamer plaatsen om aan de EPC te voldoen. Met die laatst lukte het maar krap aan.

Na oplevering van het huis gebruikte ik naast het verbruik van de WP ook nog 1225 m3 gas (waarvan 924 m3 voor verwarming) op jaar basis. Sinds 2013 ben ik het huis aan het na-isoleren en heb de CV en de WP getuned en IR-platen in de massagepraktijk en badkamer geplaatst. Resultaat is dat het gasverbruik gezakt is naar 325 m3 per jaar (145 m3 voor verwarming). Dus de combinatie isoleren en tunen levert mij een besparing van 780 m3 gas op. Elektrisch dek ik af met 6620 WP in 3 sets zonnepanelen, opwek afgelopen jaar 6000 kWh, ik lever na salderen 750 kWh terug.
Het exacte verbruik van de WP weet ik nog niet, sinds half juni meet ik nu het verbruik van de WP. Momenteel is het verbruik 1 a 2 kWh per dag. met 4 volwassenen, onregelmatige werktijden en veel sporten.

Zoals Migjes zegt altijd warme voeten is luxe, maar geen energierekening is ook heel lekker. :Y

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
zoals migjes al meld.
lastig terug te rekenen.

Ik draai de combi50 bijna 3jaar.
ben van 800 a 900m3 terug gegaan naar 160 a 180m3
Maar mijn huis is nu 24/7 veel warmer.
eerst paste ik nacht verlaging toe (ja ook met vloerverwarming).
De wp heeft me (sinds ik met domotica het verbruik meet) een 1200kw per jaar gekost.
Maar dit komt volledig van mijn p.v.

maar goed 800m3- 170m3 = 630m3 besparing a €0,60c = €378,-
1200kw kost een €0,2 = €240,-
nu dan 378-240=€138,- verdien je per jaar.
wp kost 3000 dus zal het bijna 22jaar duren!

Maar zoals in mijn situatie is het huis veel warmer altijd.
het elektra kost me niks dus voor mij zal het nog geen 8jaar zijn (zoalng salderen nog kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de fan van de WP schoon gemaakt.
De fan-unit zit met slechts 4 boutjes vast. De boutjes zitten aan de bovenkant van de WP, kan niet missen.
Ik kreeg de fan-unit niet helemaal uit de WP behuizing omdat de draden te kort waren. (deze had ik wel los gehaald uit de geleidingsklemmen.
Aan de zuigzijde van de fan zit op de unit een rubberen flap die vrij eenvoudig was los te halen. Deze flap zit met een klemrand en 4 rubberen pinnetjes aan de metalen behuizing vast. door ouderdom waren de rubberen pinnetjes verteerd en zijn dus losgebroken.
Er zat een wit met zwarte laag op de fan van zo'n 3 mm. dikte. Eerst met een tandenborstel de de schoepen schoongeborsteld, met gelijktijdig de stofzuiger ernaast. Het is echt heel goor. Punt van aandacht zijn de kleine balansklemmetjes die op de verschillende schoepen zitten zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde van de diverse schoepen. Door het vuil zag ik ze eerst niet.
Daarna heb ik mbv een doekje en wat water de restanten vuil van de schoepen gepoetst.
Het terugzetten van de fan was ook een eitje. Punt van aandacht is wel dat de aansluitdraden na terugplaatsen niet te strak komen te staan omdat anders de fan gaat aanlopen. De fan hang verend in de unit.
Hieronder foto's
De fan-unit uitgebouwd.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/263epfa.jpg

bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10fzx9c.jpg

Vuil.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vshz14.jpg

Zonder rubberen flap
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2enw6d4.jpg

Na het schoonmaken.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/11adgl3.jpg

Een poos geleden had iemand een vraag over welke pomop de WP had. Hieronder een foto van de Grundfos pomp.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wwlppz.jpg

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Een poos geleden had iemand een vraag over welke pomop de WP had. Hieronder een foto van de Grundfos pomp.
Dank, deze pomp had ik ook en is stuk gegaan. Ik heb er eentje voor weinig kunnen vinden op Ebay.
Die andere Wilo is ook interessant om te onthouden.

Dank voor de tips van het schoonhouden van de Fan. Daar moet ik ook straks aan beginnen... Mijn verbouwing is bijna klaar.

jaren 60 woning met een nieuw dakje erop ;)
rc-waarde van 7.
alle muren voorzien van voorzetwanden 10cm met spouwmuur isolatie=> rc-waarde 5
vloerverwarming op alle verdiepingen en geisoleerd
20 zonnepanelen in 2 sets van 10
een douche wtw.
al het glas vervangen door HR++
Mechanische ventilatie voor de warmtepomp aanleggen.
en ja je merkt het wel. Het blijft lang koud in de zomer en lang warm in de winter.
Heb ook de motor van de afzuigkap maar in de nok gehangen. Ik was toch bezig..

Stel. Aangezien de warmtepomp koude lucht naar buiten blaast. Zou je deze koude lucht kunnen gebruiken om bepaalde kamers "slaapkamers" koud te houden/maken bij een zwoele zomer avond, door bijvoorbeeld een bypass? Wanneer de combi 50 het boilervat aan het opwarmen is? Heeft iemand ervaring of geprobeerd?

foto van de installatiekast:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/214rqts.jpg

De homecontrole unit nog in de verpakking.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2em1lht.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door Simpel78 op 11-07-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
[afbeelding]

Hier nog een keer de grafiek die ik enige tijd geleden op het forum heb geplaatst. Hierin kan je duidelijk zien dat het verwarmen van de boiler na warmwater gebruik beperkt is. Afhankelijk van de hoeveelheid verbruikt warm water is dat 3 tot 5 kwartier. Lijkt me dat de hoeveelheid koude lucht (4 graden uitblaas en ong. 200 m3 per uur) geproduceerd te laag is om enige betekenis te hebben. Bijkomende bedenking die ik heb is dat de afgewerkte lucht (CO2 en nare luchtjes uit je wc) geretourneerd worden in bijv. je slaapkamer.
Ik zou het niet doen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:59:
[afbeelding]

Hier nog een keer de grafiek die ik enige tijd geleden op het forum heb geplaatst. Hierin kan je duidelijk zien dat het verwarmen van de boiler na warmwater gebruik beperkt is. Afhankelijk van de hoeveelheid verbruikt warm water is dat 3 tot 5 kwartier. Lijkt me dat de hoeveelheid koude lucht (4 graden uitblaas en ong. 200 m3 per uur) geproduceerd te laag is om enige betekenis te hebben. Bijkomende bedenking die ik heb is dat de afgewerkte lucht (CO2 en nare luchtjes uit je wc) geretourneerd worden in bijv. je slaapkamer.
Ik zou het niet doen.
met wat creativiteit valt er wel wat te verzinnen. ;)

b.v.: warmte dumpen (dit kan door warm water weg te laten lopen, maar beter is een paar radiatoren in de kruipruimte en het daar dumpen.)
dan heb je al een veel langere tijd dat hij draait tot oneindig als het moet.

en voor de luchtjes kun je natuurlijk de uitgang en de ingang gewoon omdraaien.
dan blijf je ventilatie hebben, je maakt dan overdruk in plaats van onderdruk in huis.
dus ook de luchtjes komen dan in de meeste gevallen wel goed.
(of je hebt wel een heel vreemde installatie.)

het aansturen van de ecolution zelf, dat is ook niet echt moeilijk en is zo te riggen.
het kan wel zijn dat hij regelmatig in error gaat, want de ingaande lucht temperatuur word/kan dan wel erg hoog worden.

(maar hoe simpel het ook kan, het blijft voor mij te veel werk en heb er geen zin in.
het huis koel houden met wat goede zonwering is veel simpeler als dit soort dingen. ;) )

zelf heb ik wel een tijdje een heel koude zolder gehad.
ecolution hing al, en had nog geen afvoer van de lucht. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis dank voor je uitleg van de fan!
volgende week maar eens mee gaan beginnen ook.
na 3 jaar zal die er ook wel niet meer uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
migjes schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:23:
[...]
dus de : Wilo yonos PARA GT15/7,0-PWM1M
(maar krijg hem ook niet terug gevonden bij wilo zelf, lijkt nog het meest op de pico maar dan met andere aansturing?)
De Wilo Yonos Para etc.... is een OEM type. Dus is niet beschikbaar op de normale markt.
zie link.
http://www.wilo.nl/wilo-n...voor-oem-toepassingen.jsp

Ben wel benieuwd of de Wilo uitwisselbaar is met de "oude" Grundfos in mijn WP. en of deze pomp minder verbruikt.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:16:
[...]

De Wilo Yonos Para etc.... is een OEM type. Dus is niet beschikbaar op de normale markt.
zie link.
http://www.wilo.nl/wilo-n...voor-oem-toepassingen.jsp
jep, verder kwam ik ook niet.
Ben wel benieuwd of de Wilo uitwisselbaar is met de "oude" Grundfos in mijn WP. en of deze pomp minder verbruikt.
uitwisselbaar geen idee, maar ik denk het wel.
(zouden we kunnen uitzoeken.)
of het efficiënt is, dat valt te betwijfelen.
mijn pomp gebruikt max een 45W, die van jouw een 70W.
maar de pomp word aangestuurd via PWM, dus veel van de tijd zal hij waarschijnlijk op 50% van zijn vermogen draaien.
dus een 22,5W vs een 35W, dat zal niet een schokkende verlaging geven tegen best wel wat kosten. ;)

misschien beter om je energie op een ander punt te richten.
(ik ga een muurtje bouwen op zolder, zodat ik de warmte wat lager in huis vast kan houden.
het dak heeft wel isolatie, maar 3cm pur wil ik niet fatsoenlijke isolatie noemen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Was meer een loslopende gedachte omdat ik redelijk weinig echte besparingen meer kan doorvoeren (of weet te verzinnen). Al zoekende kom je op dit soort gedachtes.
Maar voor het geval m'n pomp het begeeft alsnog leuk om te weten.
De snelste besparing is om de massagepraktijk op te doeken, maar dan bespaar ik gelijk op de inkomsten. Ik weet niet of dat wel zo gunstig uitpakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Zonnevis op 13-07-2017 13:20 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
De combi 50 doet het te goed.
Vandaag is het 23 graden in huis. dus de combi 50 staat in de A1.
om 10 uur ging de combi 50 naar de A3 om het water te verwarmen.
Ik verwacht dat hij weer in de A1 terug komt.
nee hij komt in de A2.
Ik heb de zomer en winter temperaturen naar 15 graden gezet.
Dit helpt niet.
af en toe komt de A2 stand gewoon weer teug. en het is al zo warm.
Wie weet een oplossing.. |Ik trek nu de stekker eruit. maar dat is niet de bedoeling. Ik wil gewoom A3 om het water te verwarmen en daarna de A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
barnie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:56:
De combi 50 doet het te goed.
Vandaag is het 23 graden in huis. dus de combi 50 staat in de A1.
om 10 uur ging de combi 50 naar de A3 om het water te verwarmen.
Ik verwacht dat hij weer in de A1 terug komt.
nee hij komt in de A2.
Ik heb de zomer en winter temperaturen naar 15 graden gezet.
Dit helpt niet.
af en toe komt de A2 stand gewoon weer teug. en het is al zo warm.
Wie weet een oplossing.. |Ik trek nu de stekker eruit. maar dat is niet de bedoeling. Ik wil gewoom A3 om het water te verwarmen en daarna de A1.
Zal toch aan de instelling liggen.
15c is minimum denk ik.
Welke data heb je staan als zomer/winterstand?
Zelf gebruik ik een 2e thermostaat waar ik het mee regel dus heb dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
De volgende items uit het gebruikersmenu zijn van belang om goed in te stellen:

4= (binnen lucht thermostaat winterstand) 21 15-25°C, aanbevolen 1 à 2°C hoger dan kamerthermostaat (21)
5= (binnen lucht thermostaat zomerstand) 15 14-17°C (15)

T4= (instellen jaar)
T5= (instellen maand)
T6= (instellen dag)
T7= (overschakelen zomer/winter stand) 1 0=uit 1=aan
T8= (overschakelmaand naar zomertijd) 3 03/04/05 (04)
T9= (overschakelmaand wintertijd) 10 08/09/10 (10)

eventueel nog in het submenu 0_1 (extra instelingen)
8= (warmte voorang cv/water) 3 1=Eco 2=CV 3=warm water
9= (warm water aan/uit) 1 0=uit 1=aan

In het extra menu geef ik de voorkeur aan voorrang geven aan warm water.

Als bovenstaande allemaal klopt dan is er iets mis met je WP of met de temperatuurvoeler die de aanzuig lucht meet. (ik ga ervan uit dat je de WP laat regelen op de aanzuiglucht)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10-2024
heb inventum gebeld. het zou ook aan de sensor kunnen liggen die te dicht bij de ketel zit. heb m los getrokken. en nu blijft de combi 50 op A1 lopen. Als het wat kouder wordt haak ik het er wel weer aan.
Bedankt spike en zonnevis. Ik ben blij dat jullie zo snel reageren. en ik ga het gebruikers menu nog een keer nalopen. Heb alles zelf opgehangen en in dienst laten brengen door inventum. Ik vind dat het apparaat wel erg veel lawaai maakt als de ventilator hoog staat. hopelijk slijt hij daardoor niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Dan is de vraag hoe hard staat je fan te draaien?

Bij mij:
stand 1: 100 m3/h gebruikersmenu-extra instellingen(0_1) stap 5
stand 2: 210 m3/h stap 6
stand 3: 280 m3/h stap 7

Minimale ventilatie hoeveelheid bij verwarmen: 180 m3/h installateursmenu onderdeel 0_0 menu in bedrijf stellen stap 0 (Ventilatievolume WP-bedrijf) Als de WP dreigt te bevriezen gaat het ventilatie volume automatisch naar stand 2.

In stand 3 hoor ik in mijn slaapkamer een licht zoemend geluid van de WP. In de badkamer, bij het luchtventiel, hoor ik het beter, maar nog steeds niet storend.
Ik heb wel wat liggen rommelen met de CV-leidingen die links onder uit de WP komen. Die gaven in eerste instantie veel trillingen door naar de ombouw van de WP. Wat hinderlijk was. Handmatig wat heen en weer bewogen en ontdekt dat in een bepaalde stand het geluid aanzienlijk minder werd. Daarna mbv een stuk schuimrubber de CV-leidingen min of meer in positie gebracht. Door het schuimrubber kunnen ze ook nog trillen, maar dan in stilte.

[ Voor 4% gewijzigd door Zonnevis op 21-07-2017 16:59 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2021
barnie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:58:
heb inventum gebeld. het zou ook aan de sensor kunnen liggen die te dicht bij de ketel zit. heb m los getrokken. en nu blijft de combi 50 op A1 lopen. Als het wat kouder wordt haak ik het er wel weer aan.
Bedankt spike en zonnevis. Ik ben blij dat jullie zo snel reageren. en ik ga het gebruikers menu nog een keer nalopen. Heb alles zelf opgehangen en in dienst laten brengen door inventum. Ik vind dat het apparaat wel erg veel lawaai maakt als de ventilator hoog staat. hopelijk slijt hij daardoor niet sneller.
Weet je zeker dat je de zomerstand aan hebt staan? Ik had nl. hetzelfde probleem. Bij mij werden de radiatoren doodleuk verwarmd, terwijl het al 22 graden in huis was. Zie mijn post van 13 april jl. op pagina 39.
Om de instellingen te activeren moet je de menu toets (i-toets) enkele seconden inhouden. Zie reactie van zonnevis op 14 april jl.
Overigens bij het koude voorjaarweer had ik de zomerstand er tijdelijk afgehaald. (ik heb nog geen domotica ingeregeld voor mijn warmtepomp :) )

[ Voor 9% gewijzigd door alku1606 op 24-07-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@barnie
alku1606 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:37:
[...]
Weet je zeker dat je de zomerstand aan hebt staan? Ik had nl. hetzelfde probleem. Bij mij werden de radiatoren doodleuk verwarmd, terwijl het al 22 graden in huis was. Zie mijn post van 13 april jl. op pagina 39.
Om de instellingen te activeren moet je de menu toets (i-toets) enkele seconden inhouden. Zie reactie van zonnevis op 14 april jl.
Overigens bij het koude voorjaarweer had ik de zomerstand er tijdelijk afgehaald. (ik heb nog geen domotica ingeregeld voor mijn warmtepomp :) )
inderdaad de instellingen goed checken.

Verder je hoeft niet gelijk domotica te gebruiken.
Ik heb het eerst met een 2e draadloze kamer thermostaat geregeld.
Daarmee gaat de check op de lucht door je wp eraf en word deze gewoon door je kamerthermostaat aa/uit gezet.
Dit werkte al zeer goed.

Nu met domotica lees ik de thermperatuur uit van mijn nefit kamerthermostaat en word de wp aan of uit gestuurd.
Daarnaast dmv temp sensors de uitgaande lucht en koudgas temp uitgelezen en de ventilatie op stand 2 of 3 gezet.
Nu komt er nog een vochtsensor in de badkamer waarmee ik ook de fan harder wil laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Hoe hebben jullie het tapwater aangesloten op de ecolution combo?

Na de boiler kan de cv aangesloten worden om het tapwater nog licht te verhitten naar 60 graden. Waarschijnlijk i.v.m. met legionella. Maar als je de CV laat naverwarmen als het water onder bijvoorbeeld 45 graden komt is toch ook voldoende?

De boiler draait al een anti legionella programma en eventueel kan je dit de cv ook laten doen (op hetzelfde tijdstip).

Scheelt weer gas als je alleen een emmer met warm water wil tappen.

Evt kan er tussen de boiler en cv ook nog warm water getapt worden voor bijvoorbeeld het hot-fillen van de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Knoetie
Bij mij gaat de koud water naar de zonneboiler daarna naar de combi50 en dan naar de c.v. vervolgens naar de tappunten.
de zonneboiler heeft geen stilstaand water en is gewoon een spiraal.
De wp50 gaat 1x in de week naar 60c
de c.v. is een doorstroom w.w. dus ook geen boiler.

Door deze opstelling warmt de zonneboiler vaak de wp50 boiler op en is er in de zomer bijna geen wp50 verwarming zo 1x in de 3 dagen of zo en op de vrijdag met de legionella programma.
Gas voor warm water alleen in de winter af en toe nodig.
c.v. staat op 45c w.w. ingesteld gaat daardoor wel flink moduleren.
de wp50 staat op 50c.
Dus als de boiler van de wp50 onder de 45c komt zal de c.v. mee gaan helpen.

Overigens krijg je legionella alleen als het water lang stil staat!
dus bij dagelijks verbruik is 45c meer dan zat.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 25-07-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Ik heb een oud beestje als WP, daar zat 6 jaar geleden geen anti-legionella voorziening bij.
Warm water in de keuken is dus via WP boiler en CV (beide op zolder). Zolang er nog geen warm water van de WP/CV uit de kraan komt wordt het water uit de warmwaterleiding met heet water uit de Qooker (in het keukenkastje) bijgemengd tot 60 graden.
Bij het douchen doet de WTW nog zijn werk op het koude water.

[ Voor 22% gewijzigd door Zonnevis op 25-07-2017 15:00 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Zonnevis
Deze week toch de WP weer aangezet om het huis op temperatuur te houden. Loop ik ineens tegen een probleem aan waar ik zo geen antwoord op weet.
Iedere ruimte in mijn huis heeft een aparte temperatuur sensor die een klep van de vloerverwarming voor die ruimte open of dicht stuurt en als er ergens warmtevraag is ook de WP. Dus als alle ruimtes geen warmtevraag meer hebben dan gaan alle kleppen dicht en gaat er geen schakelsignaal meer naar de WP. Echter de WP blijft minimaal 1 uur na de laatste warmtevraag doordraaien. Volgens mij kan dat niet op 0 gesteld worden.

Ik heb wel secties in de vloerverwarming die altijd open zijn, dus het rondpompen van het systeem is geen probleem.
Mijn probleem is dat de WP extra energie blijft verbruiken terwijl de vloerverwarming tocht nog lang warmte blijft afgeven. (relatief traag systeem)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Zonnevis
Oops nog maals de handleiding (versie 2015) gelezen. en gevonden. c6 = nadraaitijd wp na einde warmtevraag cv-kamerthermostaat.
Tig keer overheen gelezen. Maar in de praktijk blijkt dat op mijn WP niet te werken. Met de druktoetsen is het minimum 1 (uur) Mijn Wp is 2010/2011

[ Voor 32% gewijzigd door Zonnevis op 16-09-2017 14:03 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Anoniem: 904081

Heb het probleem van na draaien een keer aan de monteur van Inventum gevraagd
Hij kan met de laptop de na draai tijd op 0 zetten maar als de stroom er een keer is af geweest staat hij automatisch weer op 1 uur na draaien

• Zonnevis
ik heb een vraag naar Inventum uitstaan of een software/.firmware update nuttig is en of het een beetje betaalbaar is. De nieuwe machines kunnen wel door de gebruiker op 0 uur nadraaitijd gezet worden. Dus denk ik dat die ook na een stroomstoring weer op 0 zou moeten staan.
Na het in werking zetten van mijn warmtepomp door Inventum werd er direct een nieuw bord in gezet met de nieuwste software, dat was toen service. Bord kostte iets van 140 euro.
Versie van mijn software (installateursmenu p_0000) is 6300.

Aan de andere kant wil ik geen anti-legionella programma draaien die in de nieuwere versies van de warmtepomp verwerkt zitten. Mijn warm water wordt opgepiept in de CV tot 60 graden, moet voldoende zijn.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Anoniem: 904081 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:43:
...... na draai tijd op 0 zetten maar als de stroom er een keer is af geweest staat hij automatisch weer op 1 uur na draaien
oh. Is dat zo? Die indruk heb ik zelf niet (zal nog eens testen)
Ook bij mij heeft monteur deze enige tijd geleden aangepast.
Maar bij mij heeft hij hem op 1 minuut gezet.
Wellicht dat daar een verschil in zit.

Heb trouwens even met hem zitten praten en begreep dat hij ook zelfs met Putty op de USB poort dit kan manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Dat klinkt interessant. Zal eerdaags ook eens Putty loslaten op die usb-poort.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis en @Randy.W
Bij mijn schakelt de wp een30m na warmte vraag uit.
Heb ook vloerverwarming.
Vloerverwarming is traag maar de wp ook.
Dus ik heb met de 30m uit schakel vertraging niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Antwoord van Inventum op mijn vraag:

"De minimale nadraaitijd na einde warmte vraag in het Menu C/6 is ½ uur.

Als dit op 0 gezet wordt in een CV-4 regeling komt de ketel niet meer.

C/6_1==> Cv-Kamerthermostaat (nadraaitijd warmtepomp na einde warmtevraag in uren)
Instelbaar van 0, 0.5, 1, 2, 3, 4, 5, 8 en 10 uren

Achterop de regelunit staat de software versie, om dit te zien kunt u de kap demonteren.

Ook een mogelijkheid is om de stekker eruit te trekken en er weer in, dan verschijnt eerst de software versie in het display waarschijnlijk is dat bij u versie 3.00

Een nieuwe software 5.01 installeren betekent dat er een nieuwe regelunit geplaatst moet worden.

Deze unit heeft een bruto adviesprijs van 238.78 euro, ook de voorrijkosten en het arbeidsloon worden dan nog in rekening gebracht."

Duur grapje. Laat ik het zoals het is.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis Dat is heel wat jaren tvt

• Zonnevis
tvt in ieder geval langer dan de resterende levensduur van het apparaat. Niet echt een idee hoelang dat is. Wat is de verwachte levensduur 10 of 15 jaar?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome
Dacht dat de levensduur toch wel 25jaar was
maar tvt moet wel binnen 15jaar zijn liefst sneller!

• migjes
Zonnevis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:05:
tvt in ieder geval langer dan de resterende levensduur van het apparaat. Niet echt een idee hoelang dat is. Wat is de verwachte levensduur 10 of 15 jaar?
over levens duur valt niks te zeggen, dat is altijd gokken in de lucht. ;)

ik zie hem zelf als een ijskast (daar lijkt hij nog het meeste op.)
moet zonder problemen een jaar of 10 mee gaan.
daar na krijg je de eerste problemen, een pomp kan kapot gaan, lek in het koel leiding, controller die het begeeft, ventilator die stopt etc etc..

het lullige is dan altijd dat kan eerder gebeuren als 10 jaar, maar ook pas na 20 jaar.
maar geef hem een beetje TLC dan kan hij stiekem langer mee gaan als je in het huis woont. ;)
(nog jij nog ik kunnen 20 jaar vooruit kijken in ons eigen leven, gelukkig maar dat houd het een beetje spannend. ;) )

zelf zou ik niet teveel geld steken in kleine verbeteringen, eerder kijken of je het niet leuk vind om er een lucht/lucht airco bij wil hangen, bespaart dan meer voor de centen. ;)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53

The Legend

*Plop*

Ik heb de Ventiline deze week maar weer eens aangeslingerd om het huis een beetje op temperatuur te houden. Wat me weer opvalt is dat hij blijft steken op een max. aanvoertemperatuur van het water van 23 graden. Dat lijkt me toch niet bijster hoog, is dat bij jullie ook zo? Ik kan in de handleiding nergens iets vinden over wat de max temperatuur zou zijn als hij maximaal draait en ook geen instelling die dat beïnvloed.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Zonnevis
Mijn aanvoertemperatuur stijgt makkelijk naar de 35 graden en regelmatig naar de 40 graden. Bij de 40 graden stopt de WP omdat dan mijn woning op temperatuur is. Voor de aanvoertemperatuur is er geen instelmogelijkheid in het gebruikers of installateursmenu.
Wat is je retourtemperatuur? Als het verschil aanvoer/retour erg groot is dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Bij mij stijgt de retourtemperatuur ook mee met het toenemen van de aanvoertemperatuur.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• Zonnevis
@migjes: luch/lucht warmtepomp heb ik overwogen maar 300-315 dagen per jaar kan ik mijn woning op temperatuur houden mbv de Combi-50. Met 170 cbm gas voor CV verwarming op jaarbasis en voor warmwater en koken 180 cbm per jaar. Om van het gas af te komen moet er dan ook nog een doorstromer oid komen. Lijkt mij dat de investering dan toch ver voorbij een acceptabele tvt komt. Mijn totale energiekosten op jaarbasis zijn nu 45-50 euro. Zolang de saldering erin blijft kan ik dat best lang volhouden.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zonnevis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:19:
Mijn aanvoertemperatuur stijgt makkelijk naar de 35 graden en regelmatig naar de 40 graden. Bij de 40 graden stopt de WP omdat dan mijn woning op temperatuur is. Voor de aanvoertemperatuur is er geen instelmogelijkheid in het gebruikers of installateursmenu.
Wat is je retourtemperatuur? Als het verschil aanvoer/retour erg groot is dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Bij mij stijgt de retourtemperatuur ook mee met het toenemen van de aanvoertemperatuur.
Retour is 20... Zou er dan iets mis zijn?

• Knoetie
@The Legend Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de WP de waterpomp regelt zodat de Delta T altijd 3 graden is. Dan lijkt me dat het systeem gewoon naar behoren functioneert.

• Zonnevis
bij mij is de retour ook zo'n 3 graden lager. Waarom je aanvoer niet hoger dan 23 graden gaat zou ik niet kunnen zeggen. Vraag naar Inventum?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome
Bij mij blijft hij ongeveer een 25c.
warm genoeg voor een vloer.
Maar badkamer en een studeerkamer staan ook altijd aan.
Heb met domoticz ds18b20 sensoren op de aan en retour leiding zitten.
cv aanvoer
cv-retour

de temperaturen zijn nu:
25.3c aanvoer
23.3c retour

Precies 3c verschil

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 21-09-2017 13:47 ]

• Zonnevis
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig of ik de enige ben met die "hoge" temperaturen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Bij mij is de stroomverbruik van de wp ongeveer een 260 a 280w dan.
Als er voor warm water opgewarmd word loopt het op naar een 360w

@Zonnevis Word er wel genoeg water rond gepompt?
of heb je een heel klein circuit

[ Voor 24% gewijzigd door SpikeHome op 22-09-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Mijn circuit is best wel groot met 5 groepen van 100m in de woonkamer en nog 100m in de praktijkruimte.
Aprte groep in hal/entree. en dan nog 4 grote groepen boven, waaronder de badkamer.
1 groep in de woonkamer, hal/entree en badkamer staan altijd open om de leidingweerstand waartegen de pomp perst niet te hoog te laten worden. Dus circulerend water genoeg. B0vendien staat de praktijgroep meestal ook open omdat de temeratuur daar wat hoger wordt gehouden. Vinden de mensen op de behandeltafel prettiger.

De laatste dagen zijn we nog met 2 personen in de woning en is het warmwater verbruik lager en krijg ik een rustiger beeld van de WP temperaturen. Zie plaatje hieronder. Hert blijkt dat bij mij de temperaturen settelen op ong. 26 graden. Na aanvankelijk een soortement van "pendelen".

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/vet4kl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Zonnevis op 22-09-2017 11:24 . Reden: plaatje fantsoeneren ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Zonnevis schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:36:
@migjes: luch/lucht warmtepomp heb ik overwogen maar 300-315 dagen per jaar kan ik mijn woning op temperatuur houden mbv de Combi-50. Met 170 cbm gas voor CV verwarming op jaarbasis en voor warmwater en koken 180 cbm per jaar. Om van het gas af te komen moet er dan ook nog een doorstromer oid komen. Lijkt mij dat de investering dan toch ver voorbij een acceptabele tvt komt. Mijn totale energiekosten op jaarbasis zijn nu 45-50 euro. Zolang de saldering erin blijft kan ik dat best lang volhouden.
je maakt het je zelf ook niet gemakkelijk,

die doorstromer's zijn erg duur en stiekem erg beperkt.
(blijft een kleine hoeveelheid in l/m of je moet wel een hele zware pakken, maar dan moet je ook weer oppassen met elektrisch koken.)
veel simpeler op te lossen met een boiler, die hoeft helemaal niet zoveel liters te zijn na de ecolution.
en qua vermogen is een model >2000W ook goed, heb je niet eens een apparte groep nodig ;)

stilstand verlies van die kleine boilers, dat valt erg mee, als je een 250kWh per jaar is dan heb je al best een grote of een heel slecht geïsoleerde. ;)

maar de grootste klapper zit er in dat je geen vast recht voor gas hoeft te betalen, je rekening kan dan -14€ worden. >:)
(dat kan oplopen naar 235€ + 20€ per jaar)
het kan dus wel als je echt zou willen, doe het zolang je nog kunt salderen en dan betaal je na salderen nog steeds een flink lager bedrag. ;)

maar ach, laat geld niet je belangrijkste drijfveer zijn, dat is nooit echt verstandig.
ik heb net een leuke uitbreiding voor de ecolution gekocht, vrijdag leveren ze hem, ik ben benieuwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
die uitbreiding zal dan de E-boiler EDR zijn neem ik aan?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis dat pendelen is denk ik omdat je een vloerverwarming-pompschakelaar hebt.
Deze schakelt uit als de temperatuur lager word, vervolgens loopt je temperatuur van je wp op tot de pompschakelaar weer in komt.

@migjes ben ook wel benieuwd wat voor uitbreiding je hebt voor je wp,

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 26-09-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@SpikeHome Ik heb geen vloerverwarming-pompschakelaar. Het hele systeem wordt gesuppleerd door de WP-pomp en als de CV bijstaat de CV-pomp.
Wat me wel opvalt is dat er bijna altijd 7 of 8 pieken te zien zijn, vermoedelijk de WP-pomp die in 8 stappen op- of afschakeld. Die stappen komen ook overeen met stijgen en dalen van het energieverbruik van de WP.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Zonnevis ok dus de wp moet ook de vloerverwarmings water rond pompen.
Meestal zit er op de verdeler een pomp gemonteerd.
Rechtstreeks door cv/wp word niet veel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
klopt. 2 verdelers: 1 voor de 1e verdieping en 1 voor de begane grond. Alles lt dus ook geen mengventielen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Zonnevis @SpikeHome
ik was eigenlijk aan het sparen voor een zonneboiler (voor en na ecolution, dubbel boiler systeem) met elektrische bij verwarming.
maar helaas, de wasmachine ging kapot. :-(

dus het budget maar voor deze gebruikt:
http://www.asko.nl/wassen...ines/voorladers/w6884-eco
die heeft een warm water aansluiting en komt natuurlijk op de boiler (zonder na verwarming van de gas ketel) van de ecolution.
dus kan ik nu zeggen dat ik een warmtepomp wasmaschien heb, lol.

helaas zijn die krengen best duur, dat ga ik er nooit uit halen, maar ach het zal me vast wel een 50kWh of meer per jaar gaan besparen en ik kan iedere kWh gebruiken, ik moet helaas kWh's bij kopen.
(we doen stiekem best veel wasjes op hoge temperatuur, gewoon om er voor te zorgen dat huisstofmijt het niet overleeft. dus besparing kan hoger zijn, maar laat de praktijk dat maar bepalen ;) )

verder lijkt het me wel een lux apparaat zal vele malen beter zijn als mijn 20 jaar oude beko.
die langzamer hand meer met tape als schroeven bij elkaar werd gehouden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
dat is inderdaad even slikken. Besparing door een hete was op zijn tijd is ook het niet stinken was je WP-wasser. (zijn we nu nog on-topic?) Kan de Ecolution op voorrang voor warmwater maken ipv verwarming. Gaat je rendement mee omhoog. :)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome
@migjes Ik heb van mijn vloerverarming de pomp 2 weken terug vervangen.
oude was 15jaar en gebruikt minimaal 45w
Nu een Alpha pompje die gebruikt tussen de 15 en 22w

• Zonnevis
Nog eens naar de grafieken en de fouthistorie van de WP zitten kijken. De peiken in de grafiek hebben niets met het harder of zachter pompen te maken. Het is veel simpeler. De WP geeft elke keer een foutmelding: F80.= Drooginzetbeveiliging. Remedie is ontluchten van de WP, DE WP valt dan terug om alleen ventilatiebedrijf, wat te zien is aan het energieverbruik dat terugviel op ventilatieniveau (14 W).
Dat heb ik gedaan via het installateurs menu 0_0 en dan regel 6 (bedrijfsmodus). die op 1 gezet en bevestigd.
De WP begon daarna allerlei voor mij onbekende geluiden te maken, De druk van het verwarmingswater fluctueerde regelmatig. Dit proces duurde ong. 2 minuten. Daarna de WP teruggezet in WP-bedrijf (0).
Nu na enkele dagen heb ik nog steeds pieken in mijn grafiek, maar zonder foutmeldingen en de WP blijftt continue in werking.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik heb zo'n rf standen schakelaar op mijn warmtepomp, om de snelheid van de ventilator te kunnen aanpassen. Waar ik mee zit, is dat ik niet kan zien wat de huidige stand is. 1,2,3 of tijdelijk hoog. Hoe lossen jullie dat op? Ik zou graag willen weten op wat voor stand hij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Simpel78 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:06:
Ik heb zo'n rf standen schakelaar op mijn warmtepomp, om de snelheid van de ventilator te kunnen aanpassen. Waar ik mee zit, is dat ik niet kan zien wat de huidige stand is. 1,2,3 of tijdelijk hoog. Hoe lossen jullie dat op? Ik zou graag willen weten op wat voor stand hij staat.
hij staat bij mij in stand 2. >:)

gewoon omdat ik geen RF heb, nog een schakelaar of iets anders.
zit een stukje 230V kabel op de ecolution die hem in stand 2 dwingt en werk perfect voor mij. ;)

in de handleiding kun je vinden wat de status is van de ecolution, daar staat vast de snelheid van de ventilator bij.
(ja ik geef toe, echt handig is dat niet.
het is wel wat klungelen met het menu.)

met de RF weet ik ook niet zo snel een oplossing?
maar als je schakelt met de 230V oplossing, dan kun je er simpel wat lampjes bij monteren en kun je het dus zien. (op de tijdelijk hoog na dan wel te verstaan)

ik heb geen RF, maar mischien word bij schakelen van dat signaal de 230V aansluiting wel mee geschakeld :?
heb je daar al eens een multimeter opgezet?

(ik snap verder je probleem wel, mijn ouders hebben ook vaak geen idee waar op hij staat, dus iets leuks voor hun verzinnen is ook iets wat ik eigenlijk eens moet uit zoeken.)

edit:
https://www.inventum.com/...mbi_50_september_2015.pdf
pagina 22.
hoofdstuk: 5.4.3 elektrisch Aansluiten
connector 26 is waar je eens zou moeten meten.
mischien schakelt die wel gewoon mee met de RF schakelaar?
en zou je daar dus simpele lampjes op kunnen zetten?

edit2:
ik weet het niet zeker meer uit het hoofd, maar:
was connector 24 niet de laag spanning variant van connector 26?
of zat die ergens anders?

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Simpel78
Ik heb in de keuken een 3 standen schakelaar daarmee zie ik waar hij op staat.
Bij het aansluiten heb ik gewoon de ventilatie standen ver uit elkaar gezet zodat je aan het geluid al kan horen waar deze op staat.
Daarnaast heb ik over de 3 standen schakelaar de domotica zitten die de stand naar 2 of 3 zet.
b.v. als het koudgas te koud gaat worden gaat hij naar stand 3 zodat de boel niet bevriest en ap3 en 4 meldingen gaat geven.

• Zonnevis
Ik heb een vergelijkbare opzet als SpikeHome.
Adh van het opgenomen vermogen lees ik, dmv van een webpagina, af of de ventilator in stand 1,2 of 3 staat, of dat de WP het huis staat te verwarmen of in boilerbedrijf staat. Tot slot kan ik zien of de ventilatie in stand 3 staat om de luchtvochtigheid in de badkamer te verlagen.
Ik heb mijn systeem zo aangelegd dat mijn antivries beveiliging de WP in stand 2 zet. In die stand draait de ventilator iets sneller (30 m3/h) als de minimale ventilatie hoeveelheid tbv verwarmen of warm water.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Vandaag naar de vakbeurs energie geweest. Daar stond ook inventum, de evolutionaire zou een mooie instapper zijn in het proces om compleet van de stadsverwarming af te gaan. Een grote worden van 7 je is toch een flinke investering. Is er iemand hier die deze woning gebruikt in combinatie met stadsverwarming? Mocht er in de toekomst een extra WP bij komen kan ik dan de ecolution het sww boilervat laten verwarmen? Zit nu op ongeveer 900m gas omgerekend. Verwacht dus met de ecolution een behoorlijk eind te komen.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Een klein vraagje. Reinigen jullie de filters (jaarlijks?) zelf?
Zo, ja hoe doen jullie dat en zetten jullie de warmtepomp daarbij ook off line? (dus logekoppeld van stroomtoevoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@alku1606
ik laat hem gewoon aan staan, is geen probleem voor mij.
(ik kan niet aanraden er in te gaan staan pissen, maar alles zit wel achter een schermpje dus weinig aan te raken wat gevaarlijk is.)

dan trek ik de filter er uit, draai hem om en zet hem terug.
dan kan hij wel weer een half jaar extra mee.
(de lucht komt er stiekem wel een beetje schuin in, dus de filter vervuilt maar voor de helft.
dus tot nu toe kon hij nog wel een 2de keer mee.)

de eerste filter heb ik vrij snel vervangen.
flink lopen stucen en stoffen in de woonkamer en dat vond de filter niet leuk, lol.
heb nog wel geprobeerd hem met een stofzuiger uit te zuigen, maar dat ging echt van geen kant.

(kijk even goed rond voor welke prijs je een nieuwe filter koopt.
er zijn clubjes die hem erg goedkoop aanbieden als je er meer als 1 koopt.
zijn goede deals heb je er meteen een paar op voorraad. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@alku1606
WP aan laten staan openschroeven en filter eruit trekken. Filterzakken binnenste buiten draaien en met de stofzuiger voorzichtig schoon zuigen. Filterzakken weer terugdraaien en filter, zoals migjes al meldde, gedraaid terugplaatsen. Tot slot de zaak weer dichtschroeven. Uitzetten hoeft echt niet.
In de gebruiksaanzijzing staat dat je dit niet moet doen, maar ja het werkt wel.
De filters gaan zo wel langer mee. Ik vervang ze niet ieder jaar. Alleen als ik denk dat ze wel erg vies/vet zijn geworden.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Super bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Hebben jullie suggesties voor een betrouwbare webshop waar ik deze filter kan kopen?

Volgens mij zijn er weinig adressen waar je filters kunt aanschaffen.
Ik kom uit bij fairair.eu. 2 stuks voor EUR 14,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Die site kende ik niet, maar ik kan daar geen filters voor een Inventum Ecolution vinden. Heb je wel de juiste filter gekozen.?
De goedkoopste die ik heb gevonden is:
https://www.topswtwfilter...ventum-ecolution-combi-50
Per stuk een stuk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Zonnevis op 24-10-2017 21:38 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Bedankt.
Ik heb nog niets gekocht. Dit weekend ga ik de filters bekijken en 'schoonmaken'. Ik heb overigens een Ventiline van Nefit (ca.1,5 jaar). Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606 dat is alleen de filterdoek denk ik.
De link van @Zonnevis is de complete filter die je er zo inschuift.

Ik heb zelf ook zo een 2e set die wissel ik en dan maak ik de andere schoon en zet er nieuw filter doek in als deze te vies is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:40
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik een aantal scenarios aan het bedenken ben om het energieverbruik van ons huis (verder) te verlagen.

We hebben een tussenwoning uit 1985 en zitten op een gasverbruik van 550m3 per jaar. Ons huis is redelijk/goed geisoleerd

Enerzijds zou ik een ventilatiewarmtepomp willen aanschaffen om het gasverbruik verder te verminderen. Als voordeel zou het ook comfort verhogend moeten werken aangezien onze vloerverwarming stabieler qua temperatuur blijft.

Enige twijfelpunt om voor de ecolution te kiezen is de geluidsproductie. Ik lees reviews op internet van mensen die zich storen aan een bepaalde bromtoon maar ik kan er verder weinig over vinden.

Hoe is de geluidsproductie van de ecolution’s? Zou er nog verschil in geluidsproductie zitten tussen de combi en de solo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
De geluidsproductie val best mee. Wel is het verstandig om hem volgens de eisen van Inventum op te hangen. Dus niet aan een dun muurtje, houten frame oid. Ik heb op zolder een zware kalksteen muur op laten trekken en hem daar aangehangen.
De afgelopen maand heeft alleen de WP gedraaid en heb ik hem niet gehoord. Op zolder hoor je alleen een brom als bij een diepvries.
Als de CV erbij komt als het kouder gaat worden dan gaat de WP, bij mij, meer geluid maken omdat de temperatuur van het circulerend water dan hoger is. Moet de WP meer moeite doen om er warmte in te stoppen. Dan hoor ik hem, als ik er op let, een verdieping lager iets brommen.
Verschil combi/solo zou niet veel uit moeten maken. Solo is tenslotte een combi zonder boiler. Het opwarmen van de boiler hoor ik trouwens ook nooit. De ventilatie die dan bij mij in stand 3 gaat maakt meer lawaai dan de WP zelf.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Robert.r Geluid valt inderdaad wel mee.
Zoals @Zonnevis ook al meld.
Ik zou niet voor de solo gaan de combi50 doet ook warm water en daar heb je het hele jaar door wat aan.
zelf ben ik van een 900m3 verbruik naar een 200m3 per jaar gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Robert.r
geluidproductie, dat is zo een moeilijke om te omschrijven, dus hier mijn verzie.

als je het simpel bekijkt de ecolution eigenlijk gewoon een ijskast, dus verwacht ook ongeveer het zelfde geluid.
staat de ijskast tegen een radiator aan (ja er zijn idioten die hun ijskast tegen de een radiator aan zetten, lol)
dan gaat die radiator door het geluid mee trillen en hoor je dat in heel het huis.

ja, een ecolution zit nu eenmaal aan de buizen vast, maar daar door word hij ook geleverd met 4 flexibele buizen tegenwoordig.
zorg dat die buizen gebruikt worden en je hebt geen last van trillingen in je radiator/vloerverwarming systeem en dus geen geluids-overlast.

verder moeten ook de lucht pijpen ook verbonden worden.
tja sommige installateurs knallen de harde Spiraliet spiraalpijp gewoon aan de ecolution. 8)7
tja dat is vragen om problemen, hang er een stukje van dit soort pijp tussen:
https://www.warmteservice...ieslang-150-mm/p/51351235
en ook dat probleem is opgelost.

ik zelf ben nog een stapje verder gegaan (maar zeer betwijfelbaar of het wel nodig is. ;) ) en heb zelfs deze er tussen gehangen:
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505 >:)

verder hang hem aan een stevige constructie muur, dus een buiten muur of een muur naar de buren toe.
niet aan een binnen muurtje, het apparaat trilt een beetje zoals elke warmtepomp(en ijskast) en binnen muurtjes kunnen dan als klankkast gaan dienen.
moet het perse aan een binnen muur, koop dan het speciale ijzeren rack er bij en dan kan het wel.
(ik heb het rack gekocht en aan een constructie muur hangen, dit heb ik gedaan omdat ik anders te weinig plek had voor de buizen. zie foto.)

ik zou hem verder niet op mijn slaapkamer willen hebben hangen, want iets geluid maakt hij wel.
maar mijn cv ketel maakt meer geluid als die aan staat. ;)
om echt een goed idee te krijgen van de geluids-productie (die er bijna niet is, mits goed geïnstalleerd)
is eens te gaan luisteren bij een eigenaar. (heb ik ook gedaan ;) )

beste aansluit methode vind ik nog steeds geeft hem een eigen thermostaat.
die heb ik een paar weken geleden op 21 graden gezet en niet meer aangeraakt, en nu kom ik elke ochtend beneden en de vloer is is al lekker warm. >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG

(als je hem zelf wil gaan aanleggen, laat het even weten.
heb ik een hoop tips voor je die het allemaal al snel goedkoper maken. ;)
ik vond het eigenlijk erg makkelijk om het zelf te doen, maar goed ik ben niet bang voor een klein klusje. >:) )

edit:
o, ja ik heb sins een paar weken een kleine uitbreiding gekocht voor de ecolution. >:)
http://paulissenwitgoed.n...aat?mfp=manufacturers[44]
dat is een wasmachine die met warm water gevoed kan worden (heeft een warm en een koud water aansluiting)
dus grof weg kan ik nu zeggen dat ik een warmtepomp wasmachine heb. >:)

(ben nog bezig met de ecolution ook zo te gebruiken dat hij ook de wasdroger gaat worden.
maar dat is nog een hele klus. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-10-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Robert.r en @migjes
Ik heb deze dakdoorvoer gebruikt:
warmteservice dakdoorvoer

en deze buizen naar buiten:
geïsoleerde ventilatiebuis

aanzuig kan je wel spiro gebruiken.
maar de uitblaas neem de geïsoleerd want het condenseert anders behoorlijk

edit:
bochten hebben ze ook natuurlijk:
90c
45c

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 26-10-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpikeHome d:)b

maar precies voor die dingen die je nu zegt, heb ik dus alternatieven die een stuk goedkoper zijn als jij nu zegt.
(je bespaart al snel een 200 tot 500€, dit samen met een methode om hem goedkoop te kunnen kopen levert dat een flinke besparing op. ;) )

met de kennis die ik nu heb kan ik het al een stuk beter aanleggen, maar ja dat heb je altijd met dit soort projecten. achteraf is het mooi wonen. ;)

maar dan moet @Robert.r wel zelf willen installeren, en dat weet ik nog niet ;)

(het is niet moeilijk, alleen die terugslag klep in de cv leiding heb ik nog geen goed alternatief voor.
en blijft een lastig stukje leeswerk in de handleiding, gelukkig mag je daar voor ook gewoon inventum bellen ;)
dit geld ook voor het activeren, is goed zelf te doen, maar als je de eerste keer achter dat menu zit, dan denk je snel "holly fuck" terwijl het ook niet moeilijk is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
SpikeHome schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:17:
@Robert.r Geluid valt inderdaad wel mee.
Zoals @Zonnevis ook al meld.
Ik zou niet voor de solo gaan de combi50 doet ook warm water en daar heb je het hele jaar door wat aan.
zelf ben ik van een 900m3 verbruik naar een 200m3 per jaar gegaan.
Ik verbruik tot nu toe ook bijna geen gas. Wanneer is het mogelijk om bv naar all elektra te gaan? ik heb nu 20 zonnepanelen maar daar kunnen nog wel 10 extra bij. Dus met extra boiler e een naverwarmer. Ik heb alleen vloerverwarming in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 27-10-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Simpel78 De all-elektra komt er een elektrisch element bij met een cop van 1.
Dus ja dat zal wel kunnen alleen dat element is snel krachtstroom.
Een 2e warmtepomp kan ook natuurlijk en geeft een veel hogere cop.

Ik zit ook op max 200m3 per jaar sinds de combi50.
verwarming is nu nog niet aan geweest en de huiskamer temperatuur loopt zelfs nog op met een aantal uur de wp combi50 aan (deze gebruikt dan een 280w).
Dus zou ik ook voor elektra kunnen gaan alleen dat is dus een 200m3 x 8 a 9 dus =1600 a 1800kw.
Het is wel de goedkoopste oplossing natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Simpel78
tja lastig (volg @SpikeHome spike zijn verhaal. ;) ).
een 200m3 gas vervang je wel met iets onder de 2000kWh (250m3X8kWh klopt ongeveer wel.)
maar ondanks dat je dat kunt op wekken met wat extra zonnepanelen, ga je dat wel in de winter doen met gesaldeerde energie.
dan kun je gerust zeggen dat het in theorie groen is, maar werkelijkheid is het gewoon weer energie uit een kolen centrale en dan mag je gerust afvragen of dat wel groen is. ;)
(niet dat ik voor of tegen ben om dit soort dingen te doen, maar de vraag mag zeker gesteld worden. ;) )

inventum heeft voor zijn all-e een extra module die 2kW extra warmte het water in pompt.
dit doen ze ook met een cop van 1. :-(
(2kW met 1 fase, een 4 of 6KW met 3 fase.
maar vele huizen zullen vast al genoeg hebben met 2kW + 1,4kW. ;) )

ik vind die oplossingen allemaal maar niks, het geeft wel warmte maar tegen best wel een hoge prijs vergeleken met gas.

dus ik ben zelf aan het kijken naar infrarood verwarming.
dat is ook een cop van 1, maar: nu heb je stalling warmte, en dat heb ik niet van de vloerverwarming.
ik mis dat een beetje, het comfortabele gevoel wat ik vroeger van een gaskachel had in de huiskamer.
en dan hebben we het niet alleen over kosten, maar ook over komfoor verhoging.
(en dan maakt de aanschaf kosten voor mij al een stuk minder uit.
niet dat infrarood verwarming duur is in aanschaf, maar elk 10tje telt.)
heb nu nog geen goed plan, maar denk aan 3x een 100W paneel in de huiskamer.
lekker laag vermogen en veel verdeling over de ruimte.

de ecolution kan die panelen laten aanschakelen. (mist hij ook CV6 ondersteund als ik het goed heb. ;) )
dit doet hij als hij de huiskamer niet warm krijgt binnen een bepaalde tijd, dus eerst proberen met de warmtepomp te doen, daar na de extra verwarming bij te schakelen.
op die manier zullen de panelen dus niet snel te vaak draaien en blijft het gebruik vrij laag.
die 300W zal vast niet genoeg zijn voor mijn huis, maar echt veel geld kost het gelukkig niet.
maar bespaart weer gas en verhoogt komfoor, dus experiment waardig.

maar eerst komende lente eens de panelen op mijn schuurtje gaan leggen, zodat ik er ook iets van kWh's voor heb. ;)

(het aansluiten van infrarood panelen(huiskamer) op de ecolution(zolder) is nog niet simpel in mijn huis.
er mogen namenlijk geen 2 verschillende groepen door 1 buis lopen.
dus ik moet nog iets verzinnen met relais in de meter kast.
maar dat is niet onmogenlijk, dus lukt wel. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@migjes
IR-panelen geven inderdaad prettige warmte. Ik heb er 4 hangen.
2 in de badkamer geschakeld met een klokthermostaat zodat ik bij het opstaan en slapen gaan een lekker opgepiepte badkamer heb. De extra warmte komt dan uiteindelijk ook weer in de WP terecht via de MV.
Ook 2 stuks in de praktijk op een schakelaar. Na 2 jaar alleen maar positieve reacties gehad.

Om het extra verbruik van de IR-panelen op te vangen heb ik extra zonnepanelen geinstalleerd maar het verbruik valt erg mee. Hou nog steeds kWh's over.
Hieronder de link naar de IR-panelen die hier hangen.
https://www.polarheat.nl/...paneel-e400-150x32cm-400w

[ Voor 5% gewijzigd door Zonnevis op 30-10-2017 15:16 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:53
Ik ben op zoek naar een geschikte warmtepomp. Wellicht dat de Inventum Combi er komt.
Ik ben er echter voor de afvoer van de lucht nog niet helemaal uit.
De warmtepomp moet mijn mechanische ventilatie vervangen welke is aangesloten op een stukje spiraliet pijp welke direct door het dak verdwijnt (plat dak).

Nu zou ik de warmtepomp hierop kunnen aansluiten (eerst nog een stukje flexibele buis ertussen), maar kan dit kwaad? Jullie waarschuwen voor condensatie. Is dit erg, zeker als het maar een klein stukje spiraliet betreft? Anders moet ik een extra dak doorvoer maken (plat dak met bitumen), waar ik niet heel veel zin in heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Tromp.et het kan wel.
Maar de buis naar buiten word echt een 5c dus condens slaat er op aan.
Hoeveel dat precies is ligt natuurlijk aan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
Thanks voor jullie reacties. Ja we hebben een mooie stevige betonnen muur waar hij opgehangen zou kunnen worden.

Ik ga eea bedenken over hoe in te passen in de ruimte die we hebben.

Stap 1 is nu een extra setje bva solar frontier panelen plaatsen op onze aanbouw😜 (6 stuks). Naast de 10+3 panelen die we al hebben kom ik daarmee wss op een overschot va ln 1600-1800 kwh. Lijkt mij genoeg om het grootste gedeelte van de wp mee af te dekken.

Stap 2 wordt wss de warmtepomp!

En stap 3: de hele winter warme voeten😜

[ Voor 4% gewijzigd door Robert.r op 01-11-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
De warmtepomp zou ik idd willen laten plaatsen. Ik ben zelf best handig met elektra, maar buizen (gas, water etc) daar waag ik mij liever niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Robert.r
Volgens mijn domotica heb ik dit jaar met de wp incl. warm water dan ook een 1000kw verbruikt.
Tel daar een 400kw bij op voor november en december dan verbruikt mijn wp een 1400kw per jaar
november en december waren vorig jaar overigens 175kw en 202kw.
Dit is het eerste jaar dat mijn domoticz een vol jaar draait vorig jaar april 2016 mee begonnen.

[ Voor 10% gewijzigd door SpikeHome op 01-11-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
Dat valt reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Sinds juli van dit jaar meet ik ook het verbruik van mijn WP. Ik was nieuwsgierig geworden naar het echte verbruik omdat er gesproken wordt over een verbruik van zo'n 2100 kWh/jaar.
Mijn gemeten verbruik tot nu toe is:
juli: 39 kWh, augustus: 34 kWh (beide maanden alleen warm water voor 4 volwassen personen, zal minder worden omdat er nu nog maar 2 personen zijn), september 93 kWh en oktober 122 kWh.
Ben zeer benieuwd naar de komende wintermaanden. Ook naar het verbuik van andere tweakers.
Ook hier zal wel gelden dat je de verbruiken onderling niet kan vergelijken ivm grootte van de te verwarmen woning, isolatie, ingestelde temperaturen etc.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wat stats uit mijn domoticz van oktober:
20.8 woonkamer gemiddeld
13.4c buiten temp gemmideld
51.56kw totaal warmtepomp verbruik
21.5c gemiddelde aanvoer c.v.
21.1c gemiddelde retour c.v.
0.64m3 gas verbruik (alleen koken c.v. niet aangeweest)

@Zonnevis ik kan je van mijn domotizc het dagelijkse verbruik geven incl. temperaturen.
Al moet ik zeggen dat de wp de laatste 2 dagen niet meer uitgaat.
Behalve ivm de ap3/4 die ik toch nog krijg terwijl mijn domoticz bij lagere temperaturen naar ventilatie stand 2 of 3 gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 02-11-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Vreemd dat je toch ap3/4 krijgt. Lijkt me dat het niet aan het ventilatievolume kan liggen. Mischien dat je je koudgas temperatuur, waarbij naar stand 2 of 3 geschakeld wordt, naar boven moet bijstellen. Die staat toch op 0,75 C?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tromp.et
jep, pas op voor condensatie.
en zet er wel een stukje flex leiding tussen.

condensatie is zeker iets wat op de koude lucht leiding kan gebeuren.
maar eigenlijk is het al tegen gehouden door om de leiding een vlies dekentje te wikkelen en dan een stevige stuk plastic zak er omheen te tapen.
dus je hebt geen super isolatie nodig een beetje is al genoeg. ;)

officieel heb je een 150mm dakdoorvoer nodig, maar een 125mm werkt ook.
(mischien moet je de afzuiging iets harder zetten om te compenseren, maar waarschijnlijk niet eens. ;) )

@Robert.r
1500kWh is waar ik probeer op uit te komen. (ik probeer hem flink op zijn staart te trappen, dan maar iets warmer in huis, o o wat erg >:) )

niet zelf plaatsen, ik snap het wel, maar het is goed te doen.
(wel water maar meeste kun je met knel koppelingen doen, en verder geen gas daar begin ik ook niet aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50
The Legend schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:10:
Ik heb de Ventiline deze week maar weer eens aangeslingerd om het huis een beetje op temperatuur te houden. Wat me weer opvalt is dat hij blijft steken op een max. aanvoertemperatuur van het water van 23 graden. Dat lijkt me toch niet bijster hoog, is dat bij jullie ook zo? Ik kan in de handleiding nergens iets vinden over wat de max temperatuur zou zijn als hij maximaal draait en ook geen instelling die dat beïnvloed.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Het nu de ventilator wat harder laten draaien en de temperatuur loopt nu verder op. Binnen grenzen regelt de ventiline dit zelf door middel van de pompsnelheid maar er moet wel voldoende warmteaanbod zijn. Zit nu op de 27 graden terwijl dit eerst maar 23 was.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert.r
https://www.inventum.com/...5_Folder_Spaarpomp_HR.pdf

Nieuwe ontwikkelingen: inventum gaat de eneco ‘warmtewinner’ onder eigen merk op de markt zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:05
Robert.r schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:10:
https://www.inventum.com/...5_Folder_Spaarpomp_HR.pdf

Nieuwe ontwikkelingen: inventum gaat de eneco ‘warmtewinner’ onder eigen merk op de markt zetten
gemiddeld opgenomen vermogen = 300 watt. Dus circa 7 kWh per dag? Dus dik 2500 kWh per jaar. Levert circa 200-230 euro op als je het "over" hebt. Wat was alweer de COP van zo'n ding? Heb nu ongeveer 1000-1100 m3 gas verbruik. Moet dan ongeveer 400 m3 gas besparen wil het quitte spelen tov stroom terugleveren. Met als extra voordeel dat je huis goed geventileerd is. Klopt deze berekening ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nee, hij verbruikt in het stookseizoen ca. 7-8kwh per dag, maar daar buiten niet. In de zomer hoeft 'ie alleen maar te ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Red devil schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:20:
[...]

gemiddeld opgenomen vermogen = 300 watt. Dus circa 7 kWh per dag? Dus dik 2500 kWh per jaar. Levert circa 200-230 euro op als je het "over" hebt. Wat was alweer de COP van zo'n ding? Heb nu ongeveer 1000-1100 m3 gas verbruik. Moet dan ongeveer 400 m3 gas besparen wil het quitte spelen tov stroom terugleveren. Met als extra voordeel dat je huis goed geventileerd is. Klopt deze berekening ongeveer?
zo als al gezegd, ik weet niet of je de verwarming aan wil hebben in de zomer :?
verwarmen hoeft eigenlijk alleen maar in de winter. ;)
en dan ben je al een flinke kerel als je er een 1500kWh in geduwd krijgt. ;)
(7 tot 8 kWh per dag klopt wel, maar dan moet het buiten wel kouder zijn als +/- 5 graden.
anders hoeft hij niet eens de hele dag te draaien. ;) )

(nu vind ik de solo/warmtewinner niet zo heel interessant, kunt beter voor de combi 50 gaan.
die maakt ook voorverwarmd tap water en kan zo ook in de zomer nog iets voor je betekenen en daar door bespaar je nog meer gas.)

als je er niet al te gek veel moeite in steekt, maar hem wel een beetje fatsoenlijk aansluit.
dan kun je met gemak een 50% van je gas besparen.
(maar met wat meer moeite en wat slimmigheden kunnen hier mensen zelfs boven de 60% komen. ;)
meeste doen dit door een aparte thermostaat aan de ecolution te hangen, dan maakt hij meer uren met meer kWh gebruik maar ook minder gas gebruik.)

de COP is lastig te bepalen, maar alles lijkt er wel op dat hij over een COP van boven de 4 te hebben.
(gespecificeerd word een COP van 4,2 en dat kan best wel eens kloppen.)
in tegen stelling tot andere lucht/water warmtepompen, is de COP ook vrijwel bijna de SCOP.
hij gebruikt warme binnen lucht en die is een stuk stabielere als de buiten lucht.
dus heeft veel minder last van seizoen invloeden. ;)

ik zou trouwens niet rekenen met overschot van PV, dat maakt de berekening erg ingewikkeld. ;)
(pas nadat je de PV hebt terug verdiend is de stroom gratis, maar voor velen is dat stiekem na een erg ruime 5 jaar. of te wel loop je zelf niet te neppen.
wel erg prettig als je een PV overschot hebt en die zo vet kunt weg stoken. ;) )
reken je dan uit dat je er 1500kWh in kunt stoppen.
dan heb je grof wel 1500kWh * 4 COP / 8 kWh per m3 gas = 750m3 gas bespaart.
1500kWh * 0,18€ = 270€
750m3 * 0,60€ = 450€.

grof weg klopt dit wel, maar praktijk is helaas iets anders.
voorbeeld hoe het bij mij loopt:
ik gebruik maar een 650m3 gas per jaar, dit lukt doordat ik als een vrek mijn huis verwarm. >:)
zodra het over gas gebruik gaat verwarm ik maar spaarzaam.
nu ik het kan doen met de warmtepomp ben ik veel maar dan ook veel minder spaarzaam gaan verwarmen.
(aaa, een beetje goedkope luxe, mag ik ook eens een keer. ;) )
had ik dit met gas moeten doen dan had ik geen 650m3 gebruikt maar een 1100m3 gas.
(die 1100m3 gas zou moeten kloppen als ik de cijfers van de buren hun gebruik er bij pak.)
maar door de warmtepomp blijft er voor mij maar een 350m3 over.
(ik heb van 1 januari tot 31 oktober een 232m3 gas gebruikt, dus dat ga ik wel redden.)
dus financieel schiet ik er niet veel mee op, maar de extra luxe is onbetaalbaar. ;)

verder had ik geen goede ventilatie, en nu wel, onbetaalbaar.
als ik de gas ketel stookte, dan was de vloer warm in +/- 1 uur, maar daar na moest ik 12 uur wachten voor ik hem weer warm kon maken, met de warmtepomp kan ik de vloer 24x7 verwarmen en dat is erg prettig, onbetaalbaar.
(oke, door een leuk PV overschot, is mijn maandelijkse kosten ook erg laag, lol ook deze is onbetaalbaar. >:) )

edit:
als ik dan jouw cijfers pak, dan kom jij op ongeveer 300-400m3 gas per jaar uit die je dan nog moet afrekenen.
dus die 60% besparing op gas is waarschijnlijk wel te doen voor je. ;)
maar is wel een beetje persoonlijk naar je eigen gedrag en hoe je er mee wil omgaan. ;)
ik heb hem voor de luxe, niet voor het terugverdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-11-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:05
Thanks Migjes! Prijsverschil is wel 600 euro tussen de nieuwe Inventum Spaarpomp (advies prijs 2600 euro) en combi 50 (3200 euro). En dan moet e.e.a. nog geinstalleerd worden.... (kost ook wel wat lijkt me). Daarbij krijg je vast een complexer systeem (meer instel mogelijkheden, meer dingen die kapot kunnen gaan). Ik vind stukje weinig onderhoud/instellen ook wel fijn (hoewel ik me kan voorstellen dat sommige mensen dat juist leuk vinden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:37:
[...]

Thanks Migjes! Prijsverschil is wel 600 euro tussen de nieuwe Inventum Spaarpomp (advies prijs 2600 euro) en combi 50 (3200 euro). En dan moet e.e.a. nog geinstalleerd worden.... (kost ook wel wat lijkt me). Daarbij krijg je vast een complexer systeem (meer instel mogelijkheden, meer dingen die kapot kunnen gaan). Ik vind stukje weinig onderhoud/instellen ook wel fijn (hoewel ik me kan voorstellen dat sommige mensen dat juist leuk vinden).
vergeet a.u.b de spaarpomp/warmtewinner, dat is gewoon oude wijn in een nieuwe zak. ;)
noem ze inventum ecolution solo of inventum ecolution combi 50.
de verschillen zijn alleen maar marketing. ;)
dus ik heb het over de solo of de combi 50.

de combi 50 heeft eigenlijk maar een 3weg klep extra en een 50 liter boiler.
veel meer verschil is het eigenlijk niet.

en zoizo, instel mogelijkheden zijn voor de combi50 of solo voor beide erg beperkt.
daar hoef je geen rekening mee te houden. ;)

dus de combi 50 kan ook nog een leuk gedeelte van je tap water opvangen wat de solo niet kan.
dus daar heb je ook nog iets aan in de zomer periode. ;)

ik zelf ga na de combi50 nog een extra boiler ophangen die ik dan hotfill van uit de warmtepomp.
daar door kan ik heel het jaar ook nog een douche en bad pakken met 0m3 gas gebruik. >:)
(en dan denk ik dat ik er meteen een zonneboiler er van maak)
maar helaas de wasmachine ging kapot :-(
dus heb ik deze maar aangeschaft:
http://paulissenwitgoed.n...aat?mfp=manufacturers[44]
die heeft een warm+koud water aansluiting en word dus nu gehotfild door de ecolution. >:)
ik gebruik daardoor nu wel weer minder kWh voor de wasmachine. ;)
grof weg heb ik nu dus een warmtepomp wasmachine, lol.

dit zetten mij wel een flink bedrag terug dus even geen geld voor een boiler. :-(
verder ga ik niet stoppen met alleen de ecolution, ik bouw net zo lang door tot ik helemaal geen gas nodig heb.
(hoewel ik nog erg twijfel over mijn koken, ga ik dat echt doen met elektra. :?
ach ja, wie weet dit is een beslissing die ik nu nog niet hoef te nemen. ;) )

ik wil alleen maar zeggen, die 600€ extra geeft je veel meer mogelijkheden.
als je dat niet doet, dan is de kans groot dat je daar spijt van krijgt na een paar jaar. ;)
(maar alles is ook een beetje of het kan in je huis, soms heb je gewoon technische grenzen. )

(ik heb hem ook zelf geïnstalleerd, vond het eigenlijk een appeltje eitje.
maar niet iedereen is even handig. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:37:
[...]

oja, het regeer akkoord.

daar staan dingen in die hier flinke invloed op gaan hebben. ;)
korte termijn:
de heffings-korting op je elektra rekening gaat 51€ ex BTW dalen.
maar ook komt er 3ct per m3 extra belasting op gas. (ex BTW)
en elektra word 0,75ct per kWh goedkoper. (ex BTW)
dit gecombineerd met een olie prijs die nu weer over de 62$/barrel begint te komen.
(na heel lang op de 42$/barrel te hebben gestaan.)

verwacht ik dat we volgend jaar ergens een 0,65€/m3 voor gas gaan betalen en de elektra prijs blijft hangen op 0,18ct/kWh.
(zit natuurlijk een stukje kristallen bol kijken bij, dus schiet me niet af als het anders loopt. ;) )

dit gaat jouw rekening met 1000m3 gas dus zoizo een 150-175€ duurder maken.
dus niks doen is geen optie. ;)

(lange termijn, daar begin ik niet aan, de toekomst is altijd in beweging. ;) )

edit:
https://www.rtlz.nl/koersen#/commodity/olie
en kies dan het overzicht van de 5 jaar.
goedkope olie is goedkope kolen en gas, dure olie is dure kolen en gas.
maak je borst maar vast nat als de brent oil naar boven de 80-100$/barrel gaat. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-11-2017 12:24 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 39 Laatste