Red devil schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:20:
[...]
gemiddeld opgenomen vermogen = 300 watt. Dus circa 7 kWh per dag? Dus dik 2500 kWh per jaar. Levert circa 200-230 euro op als je het "over" hebt. Wat was alweer de COP van zo'n ding? Heb nu ongeveer 1000-1100 m3 gas verbruik. Moet dan ongeveer 400 m3 gas besparen wil het quitte spelen tov stroom terugleveren. Met als extra voordeel dat je huis goed geventileerd is. Klopt deze berekening ongeveer?
zo als al gezegd, ik weet niet of je de verwarming aan wil hebben in de zomer
verwarmen hoeft eigenlijk alleen maar in de winter.
en dan ben je al een flinke kerel als je er een 1500kWh in geduwd krijgt.
(7 tot 8 kWh per dag klopt wel, maar dan moet het buiten wel kouder zijn als +/- 5 graden.
anders hoeft hij niet eens de hele dag te draaien.

)
(nu vind ik de solo/warmtewinner niet zo heel interessant, kunt beter voor de combi 50 gaan.
die maakt ook voorverwarmd tap water en kan zo ook in de zomer nog iets voor je betekenen en daar door bespaar je nog meer gas.)
als je er niet al te gek veel moeite in steekt, maar hem wel een beetje fatsoenlijk aansluit.
dan kun je met gemak een 50% van je gas besparen.
(maar met wat meer moeite en wat slimmigheden kunnen hier mensen zelfs boven de 60% komen.
meeste doen dit door een aparte thermostaat aan de ecolution te hangen, dan maakt hij meer uren met meer kWh gebruik maar ook minder gas gebruik.)
de COP is lastig te bepalen, maar alles lijkt er wel op dat hij over een COP van boven de 4 te hebben.
(gespecificeerd word een COP van 4,2 en dat kan best wel eens kloppen.)
in tegen stelling tot andere lucht/water warmtepompen, is de COP ook vrijwel bijna de SCOP.
hij gebruikt warme binnen lucht en die is een stuk stabielere als de buiten lucht.
dus heeft veel minder last van seizoen invloeden.
ik zou trouwens niet rekenen met overschot van PV, dat maakt de berekening erg ingewikkeld.
(pas nadat je de PV hebt terug verdiend is de stroom gratis, maar voor velen is dat stiekem na een erg ruime 5 jaar. of te wel loop je zelf niet te neppen.
wel erg prettig als je een PV overschot hebt en die zo vet kunt weg stoken.

)
reken je dan uit dat je er 1500kWh in kunt stoppen.
dan heb je grof wel 1500kWh * 4 COP / 8 kWh per m3 gas = 750m3 gas bespaart.
1500kWh * 0,18€ = 270€
750m3 * 0,60€ = 450€.
grof weg klopt dit wel, maar praktijk is helaas iets anders.
voorbeeld hoe het bij mij loopt:
ik gebruik maar een 650m3 gas per jaar, dit lukt doordat ik als een vrek mijn huis verwarm.
zodra het over gas gebruik gaat verwarm ik maar spaarzaam.
nu ik het kan doen met de warmtepomp ben ik veel maar dan ook veel minder spaarzaam gaan verwarmen.
(aaa, een beetje goedkope luxe, mag ik ook eens een keer.

)
had ik dit met gas moeten doen dan had ik geen 650m3 gebruikt maar een 1100m3 gas.
(die 1100m3 gas zou moeten kloppen als ik de cijfers van de buren hun gebruik er bij pak.)
maar door de warmtepomp blijft er voor mij maar een 350m3 over.
(ik heb van 1 januari tot 31 oktober een 232m3 gas gebruikt, dus dat ga ik wel redden.)
dus financieel schiet ik er niet veel mee op, maar de extra luxe is onbetaalbaar.
verder had ik geen goede ventilatie, en nu wel, onbetaalbaar.
als ik de gas ketel stookte, dan was de vloer warm in +/- 1 uur, maar daar na moest ik 12 uur wachten voor ik hem weer warm kon maken, met de warmtepomp kan ik de vloer 24x7 verwarmen en dat is erg prettig, onbetaalbaar.
(oke, door een leuk PV overschot, is mijn maandelijkse kosten ook erg laag, lol ook deze is onbetaalbaar.

)
edit:
als ik dan jouw cijfers pak, dan kom jij op ongeveer 300-400m3 gas per jaar uit die je dan nog moet afrekenen.
dus die 60% besparing op gas is waarschijnlijk wel te doen voor je.
maar is wel een beetje persoonlijk naar je eigen gedrag en hoe je er mee wil omgaan.

ik heb hem voor de luxe, niet voor het terugverdienen.
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 06-11-2017 11:28
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)