Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
@Red devil
zoals @migjes al melde .
Door de ecolution is mijn huis nu altijd warm, ja ook in de nacht om 3.00 momenteel ishet 21.5c zelfs.
laat de temperatuur wat oplopen omdat het kouder gaat worden dan houd de wp het huis beter optemperatuur.
retour c.v. = 24.4c
aanvoer c.v. = 26.6c
buitentemp = 10.5c
binnentemp = 21.5c
lucht uit temp = 6c
koud gas temp. = 1c
verbruik wp = 287w (bij warm water loopt dat op naar 360w)

qua kosten haal ik de wp er wel uit in 15jaar maar de meerwaarde in warmte en zeer hoge WAF factor is onbetaalbaar.

ps mijn gasverbruik vanaf vorig jaar 27november tot nu is 160m3
wie heeft er nog meer een mindergas account?

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:09
migjes schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:20:
[...]

oja, het regeer akkoord.
en kies dan het overzicht van de 5 jaar.
goedkope olie is goedkope kolen en gas, dure olie is dure kolen en gas.
maak je borst maar vast nat als de brent oil naar boven de 80-100$/barrel gaat. ;)
SpikeHome schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:46:
@Red devil
zoals @migjes al melde .
Door de ecolution is mijn huis nu altijd warm, ja ook in de nacht om 3.00 momenteel ishet 21.5c zelfs.
laat de temperatuur wat oplopen omdat het kouder gaat worden dan houd de wp het huis beter optemperatuur.

ps mijn gasverbruik vanaf vorig jaar 27november tot nu is 160m3
wie heeft er nog meer een mindergas account?
Fijne cijfers zeg, maar jullie hebben ws wel vloerverwarming, ik heb nog ouderwetse radiatoren. Scheelt dat nog een hoop? Neem aan dat je met standaard radatioren niet 's nachts de boel aan laat staan? Het is wel een nieuw goed geïsoleerd huis (600 m3 inhoud en ongeveer 1000 m3 gas vorig jaar). Boven hebben we eigenlijk nooit de verwarming aan, behalve in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Red devil
als je LT radiatoren geen probleem.
maar ouderwetse radiatoren heb je met elke warmtepomp een probleem.
warmte pompen hebben de beste COP bij lagere temperaturen.
Ik heb idd vloerverwarming ingefreesd

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:09
SpikeHome schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:20:
@Red devil
als je LT radiatoren geen probleem.
maar ouderwetse radiatoren heb je met elke warmtepomp een probleem.
warmte pompen hebben de beste COP bij lagere temperaturen.
Ik heb idd vloerverwarming ingefreesd
Ik heb een ouderwetse HR ketel (huis is van 2009, dus ketel van 2008?) dus dan zal ik ook wel ouderwetsche HT radiatoren hebben? Moet je die perse vervangen door LT radiatoren om uberhaupt beetje effect van warmtewinner/combi 50 te hebben? Of is alleen het rendement iets lager...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:44:
[...]

Ik heb een ouderwetse HR ketel (huis is van 2009, dus ketel van 2008?) dus dan zal ik ook wel ouderwetsche HT radiatoren hebben? Moet je die perse vervangen door LT radiatoren om uberhaupt beetje effect van warmtewinner/combi 50 te hebben? Of is alleen het rendement iets lager...
rendement zal lager zijn.
Ik heb op de studeer kamer van mijn zoon ook ht radiatoren daar is het momenteel ook 20c 24/7 omdat hij bijna hele dagen op zijn kamer zit te studeren.
Dus het gaat wel duurt alleen langer.
LT radiatoren geven veel eerder warmte af bij lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
Red devil schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:44:
[...]

a, oke, lastig antwoordje.
maar het zal je niet tegen vallen. ;)

een normale standaard gasketel levert +/- 5 tot 6kW (of anders gezegd 5000W tot 6000W)
dus vele nieuwe huizen hebben dus 5000 tot 6000W aan HT radiatoren hangen.
(dit kun je uit rekenen, is niet echt moeilijk)

nu bestaat er eigenlijk niet zoiets als een LT of een HT radiator.
(behalve in marketing taal, maar dat taaltje begrijp ik bewust erg slecht ;) )
een HT radiator kan zijn W afgeven als hij een 70 graden water krijgt.
een LT doet dat vaak al bij 35 graden.
maar dat betekend niet dat een HT geen warmte af geeft met 35 graden.
het enige nadeel is dat een radiator met de helft aan graden dan 4x zo weinig warmte afgeeft in W.

dus heb je 5-6kW aan radiators HT, dan kun jij die als 5-6 / 4 = 1,5kW LT radiatoren laten werken.
en rara , toevallig: de ecolution levert een 1,5kW. (lol over toevalligheden is soms nagedacht. ;) )
maar dan moet je dus wel alle radiatoren open hebben, anders kom je wel erg krap te zitten en kan de ecolution zijn warmte maar slecht kwijt.

(iets buiten die hoeveelheid zitten is geen ramp voor het rendement, maar zit er gewoon weg niet te ver van af dan komt het wel goed. ;)
het is zeker aan te raden even te kijken of je niet iets van een LT radiator kunt ophangen, dat is zeker niet fout, maar alles vervangen hoeft vaak ook niet, en soms kun je radiators ook nog verplaatsen.
zoals de zwaardere HT keuken radiator als LT gang radiator in zetten of zo iets....
begin eerst aan een ecolution, radiatoren vervangen kan altijd nog mocht het nodig zijn. ;) )

vloerverwarming is wel erg ideaal met een ecolution, mijn vloerverwarming kan ongeveer in zijn 1tje al een 3kW verstouwen en dat is nog LT ook.
maar het hoeft niet. ;)

en dan ook nog deze:
stoken met een gasketel, dat doe je als het nodig is.
met een warmtepomp kun je beter proberen het huis gewoon continu warm te houden.
hele andere manier van stoken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2021
Hebben jullie, in deze periode, de warmtepomp 24 uur per dag aan?
Mijn Nefit Ventiline is tussen 07:00 - 23:00 uur actief.
Wat is jullie advies hierin? (stroomkosten?)

Vanaf 1 januari heb ik bijna 370m3 gas verbruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door alku1606 op 10-11-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Bij mij stuur ik de wamtepomp aan via domotica (ESP8266 & Domoticz).
Automatisch schakelt hij tussen 75% overdag en 50% s'nachts.
75% --> 3 uur aan ,1 uur uit
50% --> 1,5 uur aan, 1,5 uur uit
Is net genoeg om het enigzins aangenaam te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Wij hebben sinds een half jaar een nieuwbouw woning met een ecolution solo. De warmte aanvraag word geregeld door de gemetenlucht. Deze heb ik lager gezet op 19 graden. Dit omdat de fabrieksinstelling van 21 graden gewoon veel te warm is. Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen maar zover ik lees hebben de meeste een aanlegthermostaat of het loopt via Domoticz

Nu ben ik aan het aan het twijfelen om een aan/uit kamerthermostaat te gaan gebruiken op de ecolution. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:39
Even naar een los topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Voogel op 12-11-2017 09:50 . Reden: m2 vergeten ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Randy.W schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:11:
Bij mij stuur ik de wamtepomp aan via domotica (ESP8266 & Domoticz).
Automatisch schakelt hij tussen 75% overdag en 50% s'nachts.
75% --> 3 uur aan ,1 uur uit
50% --> 1,5 uur aan, 1,5 uur uit
Is net genoeg om het enigzins aangenaam te houden
Verbruik je wel gas? Of hou je je huis warm met alleen de warmtepomp?

Ik ben enigzins (een beetje) bekend met ESP8266. Nog niet gebruikt voor de warmtepomp.

O, ja. Ik heb geen vloerverwarming. Het huis is van 1998.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Nee, nog niet. Pas als het kouder wordt moet de CV mee gaan helpen.
Hebben vloerverwarming. Met enkel radiatoren gaat dit waarschijnlijk moeilijk lukken.
Gaat nu met 23 gr de vloer in en komt er met 21.5 weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
whitedevil1988 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:29:
Wij hebben sinds een half jaar een nieuwbouw woning met een ecolution solo. De warmte aanvraag word geregeld door de gemetenlucht. Deze heb ik lager gezet op 19 graden. Dit omdat de fabrieksinstelling van 21 graden gewoon veel te warm is. Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen maar zover ik lees hebben de meeste een aanlegthermostaat of het loopt via Domoticz

Nu ben ik aan het aan het twijfelen om een aan/uit kamerthermostaat te gaan gebruiken op de ecolution. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Of tips?
Mijn Combi50 staat op een doodnormale aan/uit thermostaat net als een CV ketel kan. Enige nadeel is dat bij oudere machines de WP dan nog een uur na blijft draaien. Nieuwere versies (software) hebben wel de optie van 0 uren nadraaien.
Aansluiten van de thermostaat is eenvoudig, je moet daarna wel de WP instellen dat hij de thermostaat gebruikt. (Installateursmenu optie c1 op 4 zetten)

De WP op de aanzuiglucht laten werken is niet echt lekker. De aanzuiglucht is een mengeling van alle aanzuigpunten dus ook ruimtes die niet verwarmt worden. Is meestal aanzienlijk kouder dan de temperatuur in de te verwarmen ruimte. Het gevolg is dat de WP continue draait.

@alku1606: De WP draait continue, totdat de gewenste temperatuur bereikt word. Met de huidige temperaturen gaat de WP nog steeds enige uren per dag uit. Alleen bij harde wind of temperaturen die hardnekkig onder de 5C komen blijft de WP continue in werking, de CV moet dan ook aan de bak.
Dit stookseizoen, tot nu, geen gas verbruikt voor verwarmen. :)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48
Als je dus zo min mogelijk gas wilt verbruiken, dus met twee thermostaten werken?

Bijvoorbeeld: De eneco/spaarpomp verwarmt zolang het onder de 20 graden is en de ketel slaat pas aan bij de 18 graden?
Oftewel, de hele dag stoken omdat je beter de warmtepomp de warmte uit je lucht kan laten onttrekken (ipv naar buiten te gooien) dan later op de dag gas te moeten stoken?

Vind het moeilijk hoe je dit qua berekening zou moeten bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Als ik nu bijvoorbeeld de raam op de badkamer open doe om te luchten heb ik dus dat de WP aanspringt omdat daar ook een afzuigpunt zit. Tevens lijkt mij een termostaat gewoon weg fijner/makkelijker om de temperatuur te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
We hebben bij ons 3 afzuigpunten. Toilet, badkamer en keuken (eigenlijk ook woonkamer, want we hebben een open keuken. Indeling beneden is een U-vorm").
Is het optie om het afzuigpunt van het toilet te verlengen naar de woonkamer? Het punt in het toilet komt dan te vervallen.

Ik kan dit vrij eenvoudig en redelijk ontzichtbaar uitvoeren. Er komt dan meer warme lucht in de WP.

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar de woonkamer is stukken warmer, dan het toilet.😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606 Bij ons hebben we dezelfde afzuigpunten.
Toilet is idd kouder maar ik heb daar een soort regel kapje op zitten zodat ik de lucht daar wel afzuig maar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:45

The Legend

*Plop*

Er is ook een reden dat er afzuiging in het toilet zit, anders dan de warmtepomp van warme lucht voorzien 8)7

Hier draait de Ventiline al enige tijd 24/7, behoudens een spaarzame AP4. Standaard staat 'ie trouwens snachts niet aan, maar dat heb ik dus uitgezet. Je wil immers met name snachts je huis zo min mogelijk laten afkoelen.

Wij wonen in een 2-1-kap uit 2015 (rc3,5/5/6 vloer/gevel/dak) van ca 650m3 en verbruiken met Ventiline nog een 800-1000m3 per jaar.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@The Legend Stop je 's nachts dan ook met ventileren? Zo niet dan blaas je warme lucht naar buiten dat aangevuld wordt met buitenlucht en koelt het lekker snel af.
Als je niet ventileerd dan koelt je huis, zeker met de pittige wind van de laatste dagen, ook snel af en hoopt de vochtigheid zich snel op in de woning.
Lijkt mij beter om je ventiline ook 's nachts te laten draaien.
Mijn combi50 draait echt 24/7 met een gasverbruik van 325 cbm waarvan 180 voor warm water en koken. Vrijstaand huis, ook 650cbm, uit 2011.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend idd wp 24/7 aan.
Bij mij houd hij het huis best warm.
gisteren voor de eerste keer c.v. mee gedaan en een 0,6m3 gebruikt :-(
vannacht c.v. ook weer mee gedaan en nu al 0,5m3 gebruikt.
maar huiskamer is 24/7 20,5c
en dit jaar vanaf 1januari 101m3 gebruikt incl koken op gas.
Huis is van 1994

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 13-11-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
SpikeHome schreef op maandag 13 november 2017 @ 07:42:
@alku1606 Bij ons hebben we dezelfde afzuigpunten.
Toilet is idd kouder maar ik heb daar een soort regel kapje op zitten zodat ik de lucht daar wel afzuig maar minder.
Dat is inderdaad ook een optie. Ga ik vanavond meteen ff doen.

Ik ga bekijken hoe ik nog meer gas kan besparen (dit forum bevat veel tips). Ik zit sowieso te denken aan een thermostaat op mijn WP.
Wordt door de thermostaat ook de ventilator aangestuurd? Standaard staat deze bij mij op 2. Ik kan mij voorstellen, dat soms ook stand 3 gebruikt moet worden.

Op het ogenblik is het ca. 18,5 - 19 graden in huis. De warmtepomp is actief van 7:00 -23:00 uur. Dit gebeurt dus op ventilatorstand 2. Stand 3 is maximaal, die zet ik aan als ik ga douchen (default op een half uur).
Dus 's avonds bij thuiskomst zet ik de thermostaat op 20 graden (staat overdag op 16 graden), zodat helaas nog gas wordt gebruikt.

Wat ik verder nog kwijt wil; Dit is een goede forum....TOP!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zonnevis schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:57:
@The Legend Stop je 's nachts dan ook met ventileren? Zo niet dan blaas je warme lucht naar buiten dat aangevuld wordt met buitenlucht en koelt het lekker snel af.
Als je niet ventileerd dan koelt je huis, zeker met de pittige wind van de laatste dagen, ook snel af en hoopt de vochtigheid zich snel op in de woning.
Lijkt mij beter om je ventiline ook 's nachts te laten draaien.
Mijn combi50 draait echt 24/7 met een gasverbruik van 325 cbm waarvan 180 voor warm water en koken. Vrijstaand huis, ook 650cbm, uit 2011.
Je begrijpt me niet goed, ik heb juist de warmtepomp 24/7 draaien :-) De nachtstand van de Ventiline is ook niet dat hij helemaal uitgaat, maar dat de warmtepomp niet draait. Hij ventileert dan dus wel.

[edit]

Wat ik met mijn vorige post eigenlijk ook wilde aangeven: ik vraag me af of de resultaten van jou en de andere fanatiekelingen in dit topic (migjes en spikehome) helemaal representatief zijn voor een gemiddelde gebruiker :p Dit is geen kritiek overigens. Maar ik kan me niet voorstellen dat er heel veel huishoudens zijn die met een Ventiline werkelijk hun gasverbruik tot <350m3 kunnen terugdringen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 13-11-2017 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606
fan bij mij stand 1 (in te stellen op 0-0 in het menu) en die staat op 12 (120m3
stand 2 en 3 word door domotica aan gestuurd of de schakelaar in de keuken
stand 2 staat op 17 en 3 op 20.
stand 3 word gebruikt met feestjes of douchen
stand 2 gaat op mijn domotica aan/uit als het koud gas of lucht uit te koud word.
waardoor je minder of geen ap 3/4 krijgt.
En waarom zou je de warmte alleen overdags laten opwekken?
nar 23.00 gaat er warme lucht je huis uit die kan je beter in je c.v. stoppen

@The Legend
en dat aan laten staan geld ook voor jou.
de wp heeft een COP van 4 elk uur stop je de warmte in je c.v. wat dan niet op gas gebeurd

voor een wp is het beter ook om lange runs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Haha, maar ik heb nu toch twee keer gezegd dat ik juist de warmtepomp de hele dag laat draaien? Fabriek-af staat hij ingesteld op een nachtstand (wel ventileren, geen warmtepomp), maar dat heb ik dus juist uitgezet.

De warmtepomp heeft een prima COP, maar uiteindelijk is het maximale vermogen 'slechts' 1,5kWh. Daar kun je geen hele huis mee verwarmen. In de echt koude maanden zullen de meesten dus nog wel aardig wat gas verbruiken. Hier van januari tot heden 648m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend idd niet goed opgelet.
Tja ik heb de boel wel behoorlijk getweaked zodat ik er zoveel mogelijk uit krijg.
Maar ben verder wel een gezin met een zoon die deze week 18 word.
2 onder 1 kap woning wat het verbruik weer hoger zou moeten maken.

het vermogen van 1,5kw is echter wel gebaseerd op het warm houden van je huis.
en met wat warmere buiten temperaturen het op warmen van je huis zelfs.
temperatuur van mijn woning is vandaag opgelopen van 20.3 naar 20.6.
moet ik wel even bij vermelden dat ik vanaf vandaag mijn elektrische kachel meedoet op de afzuig temperatuur wat te verhogen.
Deze word weer geschakeld door de domotica als de zon meer dan 500w terug levert en het koudgas minder dan 1c is dan gaat de elektrische kachel aan van 500w.
Komt doordat ik elk jaar 2400kw teveel heb dus opmaken die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdriel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er is eerder hier in het topic al eens gesproken over communicatie via de USB poort. Is dit iemand al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Heeft iemand tips over het instellen van de thermostaat icm met een ecolution solo? Ik heb de ecolution nu pakweg een maand, maar merk dat nu met de koudere temperaturen hij het niet alleen aan kan met de ecolution. In de nacht daalt de temperatuur van 20,5 naar 19.

Ik kreeg vanuit de fabriek de aanwijzing om de temperatuur dag en nacht constant op 20.5 te houden, maar dat leverde mij 21 uur gas verbruik om volgens mijn Nest (Ecolution meet via de aangezogen lucht de temperatuur).

Iemand tips over wat de meest zuinige manier is om te werken met deze combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Sluit de CV en de ecolution ieder op een aparte thermostaat (type aan/uit) aan. De thermostaat van de ecolution zet je bijvoorbeeld op 20 graden en die van de CV op 19 of 19,5 graden. Indien de ecolution de temperatuur niet kan handhaven dan springt de CV bij. Als de temperatuur dan weer op peil is stopt de CV en pruttelt de ecolution rustig verder.
In veel gevallen is de CV als slave van de ecolution geschakeld en dan springt de CV vanzelf bij na een instelbare periode van 30 tot 90 minuten. Zoals hierboven al gemeld is de meting van de aanzuiglucht als maatstaf voor het al dan niet inschakelen van de Ecolution niet de beste optie omdat de aangezogen lucht vaak een aanzienlijk lagere temperatuur heeft als de woonruimte temperatuur. In andere woorden de ecolution blijft dan voortdurend stoken, omdat er warmtevraag zou zijn, en ook de CV inschakelen (zolang die als slave staat).
Ik heb geen ervaring met een Nest thermostaat, maar denk dat deze niets toevoegt aan het zuinig stoken met een ecolution. De ecolution werkt het best als hij een constante temperatuur kan vasthouden.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
The Legend schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:25:
Er is ook een reden dat er afzuiging in het toilet zit, anders dan de warmtepomp van warme lucht voorzien 8)7
We hebben een fris toilet 👍😀😎 en anders kan er een tijdje een raam open.....voor het geval het uit de hand is gelopen.

Ik heb inmddels de ventilatie in het toilet dichter gezet.
Wordt er nu wel voldoende lucht aangevoerd naar de WP?

Hoe laten jullie de WP constant aan staan. Doen jullie dat via de start EN eindtijd van de nachtklok op bijv. 00:00 uur te zetten? Bij de Ventiline is dit optie T2 en T3.
Of is er een optie om de nachtklok uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 11:57
Heren, ik heb de afgelopen twee weken het complete topic doorgelezen en ik begrijp dat het rendement van de ventiline daalt bij lage buitentemperaturen. Zou het niet meer rendement opleveren om s'nachts de stekker uit de ventiline trekken als het kouder is dan 3 graden? Het lijkt me dat ik geen ventilatie nodig heb in woonkomer, toilet en badkamer als ik lig te slapen. Uitschakelen evt met domotica??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48
Gezien de reactie's hierboven, één tip:

Klooi niet met je ventilatie. Dus ga geen dingen proberen te verplaatsen, zet ventilatieroosters niet kleiner en zet je ventilatie al helemaal niet uit.
Bij de bouw is de ventilatie berekend en als het goed is juist afgesteld, als je hier nu mee gaat klooien haal je het evenwicht uit het systeem, oftewel locatie's welke te weinig of teveel van verse lucht worden voorzien.

@neiltvs
De afzuiging in de woonkamer, badkamer en toilet zorgen er samen voor dat er onderdruk in je kamer ontstaat, deze wordt weer teniet gedaan doordat er extra toevoer komt vanuit je ventilatieroosters/raampjes in je slaapkamer. Zet je de ventilatie uit dan heb je dus minder frisse lucht in je slaapkamer.

Naast frisse lucht en genoeg zuurstof zorgt de afzuiging er ook voor dat er vocht en schadelijke stoffen (die in alle bouwmaterialen maar ook meubels voorkomen) worden afgevoerd. Probeer dus niet je rendement op te krikken ten koste van je gezondheid. (oh en zet je badkamerraam ook dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Goede tip. Zeker ventilatie is erg belangrijk. Ik zet regelmatig 's morgens een slaapkamerraam open (op een vrije dag een hele morgen).
Ik heb de ventilatie in de keuken badkamer maximaal open staan en de toilet op minimale stand gezet. In het toilet wordt dus gewoon geventileerd. Dus ik heb niet zitten freubelen met de ventilatie.

[ Voor 8% gewijzigd door alku1606 op 13-11-2017 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@neiltvs hoezoo rendement minder?
De afgezogen lucht blijft toch altijd gelijk.
Dus het rendement is juist altijd goed.
Ventileren doe je 24/7 dus ook 24/7 rendement.

@alku1606 dat 24/7 ipv timer staat in de handleiding.
zal ik even moeten opzoeken voor je.

omdat mijn c.v. nu regelmatig mee helpt zie ik dat het verbruik van de wp van 290w naar een 330w gegaan is.
Hij moet harder werken voor hogere temperaturen.

[ Voor 23% gewijzigd door SpikeHome op 14-11-2017 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

alku1606 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:15:
[...]

We hebben een fris toilet 👍😀😎 en anders kan er een tijdje een raam open.....voor het geval het uit de hand is gelopen.

Ik heb inmddels de ventilatie in het toilet dichter gezet.
Wordt er nu wel voldoende lucht aangevoerd naar de WP?

Hoe laten jullie de WP constant aan staan. Doen jullie dat via de start EN eindtijd van de nachtklok op bijv. 00:00 uur te zetten? Bij de Ventiline is dit optie T2 en T3.
Of is er een optie om de nachtklok uit te zetten?
De nachtklok uitzetten staat merkwaardig genoeg niet in de handleiding beschreven, maar het werkt inderdaad zoals je al vermoed: begin en eindtijd op 00:00 zetten, dan blijft 'ie effectief draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OerlemA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:45
Ik was al enige tijd op zoek naar medegebruikers en tips voor onze DucoBox WTW. Daarover is helaas weinig informatie te vinden. Vorige week kwam ik erachter dat de Duco technisch/uiterlijk hetzelfde is als de Inventum Ecolution Solo. Hopelijk komen nu meer eigenaren van de Duco WTW terecht op dit superforum.

[ Voor 4% gewijzigd door OerlemA op 14-11-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606 op https://www.gebruikershan...w-handleiding-585212.html bij paragraaf 8.4.5 staat je timer instelling
waarbij staat als je T2 en T3 op gelijke waarden stelt de pomp 24/7 gaat lopen.
mits er warmtevraag is dmv je afzuiglucht temperatuur of je kamer thermostaat.

Als tip gebruik een kamer thermostaat die is veel nauwkeuriger en stel die iets hoger in dan je c.v. thermostaat (ja helaas 2 thermostaten dan tenzij je met domotica gaat werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Bedankt @SpikeHome.
Het is mij inmiddels duidelijk dat een aparte thermostaat voor de warmtepomp de beste oplossing is. Ik zal het forum doorbladeren hoe een thermostaat op de WP moet worden aangesloten. Volgens mij had ik hier iets over gelezen.
In het menu schijnt een optie te zijn waarin je de WP vertelt dat een thermostaat is aangekoppeld.

Inmiddels draait de WP 24/7.

[ Voor 4% gewijzigd door alku1606 op 14-11-2017 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
thermostaat aansluiten op punten 7 & 8 aan de laagspanningszijde van de elektrische aansluitstrip in de WP
WP op thermostaat: installateursmenu optie c1 op 4 zetten)

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OerlemA
@SpikeHome Ben ook geïnteresseerd om koppeling via USB te maken. Zo te zien is dit nog niemand gelukt. Ik kwam erachter dat het softwareprogramma van Duco gratis beschikbaar is (http://www.duco.eu/Wes/CD...si_635689365630603783.zip), maar helaas na installatie en koppeling nog steeds het driver probleem.
Een kleine zoektocht bracht mij op het volgende topic: Wat voor'n pin header connector is dit?.

Komende tijd maar eens aan de slag. Waarschijnlijk ook bruikbaar voor de Ecolution bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
avdriel schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:12:
Er is eerder hier in het topic al eens gesproken over communicatie via de USB poort. Is dit iemand al gelukt?
Enige maanden geleden heb ik - tijdens de reparatie van mijn Ecolution - hierover gesproken met een monteur.
Hij liet mij zien hoe hij op z'n laptop instellingen kon opvragen en aanpassen. Was feiteliijk niets anders dan een text based terminal emulator Hij vertelde dat het ook zou moeten kunnen met bijvb. Putty, al had dat wat beperkingen en was het niet zijn voorkeur.

Nog geen tijd gehad om hier zelf eens te proberen, maar wil dit zeker eens verder onderzoeken.
Maar aangezien de pomp momenteel behoorlijk wat uren maakt, wil ik er nog maar even vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@OerlemA ja dat lijkt me ook wel wat.
Zou het een en ander wel willen aansturen.
@Randy.W neem aan dat hij wel een speciale usb kabel had?

edit:
gisteren regelmatig een ap3/4 gehad anti invries stand zeg maar.
ondanks er genoeg warmte lucht doorheen geen want lucht uit was 4c ongeveer.
vanmorgen de wp50 uit/aan gezet en probleem is weg loopt weer continue.

[ Voor 43% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2017 10:57 ]

• Zonnevis
@SpikeHome Die AP 3/4 toestand heb ik vorig stookseizoen ook 1 keer gehad. Dat was na het plaatsen van temperatuursensoren voor koudgas en uitgeblazen lucht. Inderdaad toen ook de stekker eruit getrokken. Denk zelfs dat ik dit hier op het forum heb gemeld. Vermoedelijk heeft dat te maken met de hoge luchtvochtigheid en ergens in/op de condensor (beginnende) ijsafzetting.
Als de bovenste klep van de WP verwijderd wordt dan ontstaat er op de leidingen in korte tijd ijs op de koelleidingen.
Heb je gisteren de WP open gehad? In dat geval zou het mijn vermoeden kunnen bevestigen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• SpikeHome
@Zonnevis ja die heb ik open gehad en zat idd ijs op de leidingen

• OerlemA
@SpikeHome Bij mij gisteren ook 7x een AP3/4 af te lezen aan het energieverbruik. Normaal 2/3 keer per dag. Ik heb hem op 170 m3/h staan.

Hoe lang heb je de stekker eruit gehad?

[ Voor 11% gewijzigd door OerlemA op 16-11-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@OerlemA Ik heb de stekker er maar 10sec uit gehad.
Maar hij loopt nu nog steeds zonder een ap 3/4 sinds ik dat gedaan heb.
Maar ik kan mijn wp ook met domotica ui/aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Ik ben eigen best wil nieuwsgierig. Is het relatief simpel om dit alles via domotica aan te sturen? Ben een leek op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@whitedevil1988
Ik heb een raspberry pi draaien met domoticz erop.
Daarop aangeloten een usb zwave, usb slimme meter kabel en een rfx433 die voor de goedkopere kaku etc gebruikt word.

zwave gebruik ik voor de zaken waarvan ik zeker wil weten dat het goed werkt.
zwave communiceert heen en weer namelijk.
voor dingen die ik alleen aan/uit wil zetten heb ik bij de action kaku schakelaars gehaald 3 voor €10,-
terwijl zwave een €50 per schakelaar kost die kan dan wel energy meten en vaak 2 dingen schakelen.

edit zie domoticz forum Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 17-11-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
whitedevil1988 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:33:
Ik ben eigen best wil nieuwsgierig. Is het relatief simpel om dit alles via domotica aan te sturen? Ben een leek op dat gebied.
Aansluiten / schakelen van de WP is op zich heel eenvoudig. Is gewoon een schakelaar op de themostaat aansluiting. Maar voor deze schakelaar en domotica aansturing, heb je diverse opties.

Domotica software:
Er zijn heel veel opties beschikbaar. Maar omdat je aangaf nog leek te zijn, zou ik voorstellen om met Domoticz te beginnen. Is laagdrempelig, veel via de User interface in te stellen en leent zich uitstekend om mee te beginnen. Ben erzelf ook mee gestart en draai er eigenlijk nog steeds heel content mee.

Systeem Hardware:
Weet niet of waar je ervaring ligt: PC/Window of Raspberry/Linux. Domoticz draait op beide. Keuze is aan jou. Zelf heb ik het op Raspberry/Linux draaien. M.n. omdat de hardware (GPIO, 1-wire, etc.) veel goede mogelijkheden biedt voor het aansluiten van sensoren, schakelaars, etc.

Schakelaars:
Voor de schakelaar heb je meerdere opties:

Eenvoudig relais(bordje) aangesloten op een van de GPIO porten (alleen bij Raspbery)
  • rock solid
  • kost slechts paar euro
  • maar je moet wel een kabel kunnen trekken
Zwave controller met een zwave schakelaar
  • behoorlijk solide (2-weg communicatie) heeft terugkoppeling / bevestiging in het protocol)
  • duur (+/- 60 euro voor controller + 50 euro voor schakelaar)
rfx433 met kaku schakelaar
  • minder betrouwbaar (1-weg communicatie) Geen terugkoppeling naar de controller
  • relatief goedkoop.
Maar - zoals SpikeHome al aangaf - voor aansturing van de WP moet je eigenlijk een robuuste oplossing willen hebben. Dan blijven alleen een relais en de Z-wave over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Aaansturen van de WP doe ik dmv een Arduino (credit card-size computer) en DS18B20 temperatuursensoren, dht22 (vochtigheidssensor), en een aantal relaisboards. Opgenomen vermogen dmv een ACS712 stroommeter. Alle data van deze elementen worden naar een datbase verstuurd zodat je direct kan zien wat de toestand van de WP is.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g8d9hrupdsejz.jpg

Zoals je in de afbeelding kan zien kan ik ,nog) niet altijd aflezen wat de snelheid van de WP fan is. Daar ben ik nog mee bezig. Ik had dat kunnen doen door het opgenomen vermogen per pootje van de perilex stekker te meten, maar dat werd me te gortig. Ik meet alleen het totaal opgenomen vermogen. Een andere oplosiing is een ledje op iedere fase aan te sluiten en die uit te lezen dmv een lichtsensor, maar dat vind ik te omslachtig. Ik pruts rustig verder.
Overigens VV staat voor VloerVerwarming

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
leuk om te lezen hoe jullie het via domotica aansturen. Je kan dus heel overzichtelijk veel informatie eruit halen door middel van de sensoren die jullie hebben geplaatst. Ik zal mij eens in domotica topic storten en mij daar inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
De sensoren (DS18B20) die @Zonnevis gebruikt die gebruik ik dus ook met domoticz
Ik gebruik er echter wat minder (4 nu).
De ventilator snelheid zou ik ook wel willen weten.
Maar liever nog aansturen met de usb kabel dan wel.
Dus @Zonnevis als je wat hebt houd ik me aanbevolen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie1976
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2022
Beste dames en heren,

Even af van de Domotica lees ik het bericht dat de invoering van de ventilatiewarmtepompen van Eneco en NUON (resp. Inventum en Nibe ) wederom vertraagd is. Zij geven aan dat het onder andere te maken heeft met tegenvallende kostenbesparing. Hun beloften waren te rooskleurig en/of ze waren ervan uitgegaan dat iedereen al optimaal ventileert. Het blijkt namelijk dat velen minder ventileren om zo te voorkomen dat er veel koude in het huis komt. Om de ventilatiewarmtepomp goed te laten werken moet er meer geventileerd worden, waardoor het kouder wordt in de woningen en dus de warmtevraag groter is. De warmtepomp moet dat meer energie leveren dan vooraf gedacht. Hierdoor wordt de kostenbesparing minder. Meer info hier

Ik ben nu benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ventileerden jullie altijd al heel goed of zijn jullie meer gaan ventileren? Zelf heb ik (nog steeds) geen ventilatiewarmtepomp, maar wil ik die volgend jaar graag aanschaffen. Ook omdat Inventum dan zelf met een eigen compacte pomp (warmtewinner zonder Eneco) op de markt komt, zie Spaarpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
zie wp50 verbruik:
Afbeeldingslocatie: http://famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/wp50-verbruik.jpg

Gemiddelde kamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: http://famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/kamer-temp.jpg

gas verbruik incl. koken.
Afbeeldingslocatie: http://famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/gas-totaal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het is wel bizar dat je met 1,5kw vermogen je huis op 21 graden kan houden :) Dat red ik hier echt niet zonder gasverbruik, zeker niet als je ook nog wil douchen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2022
The Legend schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:01:
Het is wel bizar dat je met 1,5kw vermogen je huis op 21 graden kan houden :) Dat red ik hier echt niet zonder gasverbruik, zeker niet als je ook nog wil douchen :p
Zeker een heel goed geïsoleerd huis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend ons gezin sport veel en doucht dus veel buitens huis dat scheelt nogal.
Hier zie je de pieken van de wp als die warm water gaat maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/wp50-wat.jpg

@ronnie1976 huis is uit 1994 niet supergoed geisolleerd en 2 onder 1 kap ook nog.
Dus meer koude muren.
Wel vorig jaar al het dubbel glas vervangen voor trippel (hr+++) incl. kunststof kozijnen.
dat dubbel glas was geen hr++ overigens.
owja en voordeur

[ Voor 34% gewijzigd door SpikeHome op 22-11-2017 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
@ronnie1976
Mijn huis is in 2011 nieuw gebouwd, maar was niet supergoed geisoleerd. Mijn Wp kon toen de woning niet op temperatuur houden, mijn gasverbruik was toen dik 1200m3. De afgelopen jaren ben ik aan het isoleren geslagen en daarnaast ook de CV en de WP afgeregeld. Het gasverbruik is nu (inclusief warm water en douchen) 325m3, terwijl de WP tot een graad of 5 buitenlucht temperatuur de tent makkelijk op temperatuur houd (20 graden).
Als een van de laatste projecten heb ik afgelopen week alle hoeken en gaten van mijn zolder gepurred. Het is daar merkbaar warmer geworden. Ook de temperatuur van de afzuiglucht, naar de WP toe, is 0,7 graden hoger dan voor het isoleren. Dus motto van het verhaal is isoleer je huis en doe het grondig.
Ventileren deed ik altijd al, op de slaapkamer staat bijna altijd een raam open voor frisse lucht. In een goed geventileerde kamer slaap je echt beter.
Voordeel van ventileren is dat het vocht uit je woning trekt waardoor de gevoelstemperatuur beter wordt en de temperatuur wat lager kan worden ingesteld waardoor de WP het makkelijker heeft om alles op temperatuur te houden.
Afgelopen weekend heb ik geexperimenteerd door in de praktijkruimte de ingestelde temperatuur met 1,5 graden te verlagenn. Op zondagavond de gewenste temperatuur weer ingesteld. 12 uur later bleek dat de WP niet in staat was om deze ruimte weer op de gewenste temperatuur te brengen. Dat hebben de IR-panelen gedaan. Sterker nog de hele woning die was gedurende de nacht 1 graad kouder geworden.
Het elektrisch verbruik met de WP is inderdaad aanzienlijk maar dat heb ik 5 jaar geleden al ondervangen door zonnepanelen te plaatsen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 zoals @Zonnevis al zegt ventileren deed ik al in mijn woning.
Er stond een afzuig unit 24/7 warme lucht naar buiten te blazen.
Die warmte gaat nu mijn c,v, en warm water in.
Door ook zonnepanelen te gebruiken blijft de elektra laag.
Ik heb nu nog elk jaar dik 2000kwh over.
Gebruik jaarlijks 1800kw daar zit natuurlijk teruglevering tijdens gebruik ik.
Mijn wp verbruik 2017 tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/wp50-2017.jpg

• OerlemA
@Zonnevis Je zegt eigenlijk dat je de ruimtetemperatuur beter 1,0 - 1,5 graad hoger kunt instellen om WP efficiënter te laten werken?

@SpikeHome Jouw gasverbruik is echt laag. Op een dag dat de ketel niets hoeft te doen heb ik een stand-by verbruik van 0,25 m3.

• migjes
The Legend schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:01:
bizar, dat valt wel mee.

1,5kW X 24 uur = 36kW.

meeste gasketels(modulerend en HR) doen iets meer als +/-5kW en gebruiken daar voor ongeveer 0,5m3 per uur.

36 / 5 = 7,1 uur en dat is dan +/- 3,5m3 gas.

(neem deze cijfers met een korreltje zout en wat + en -'s het zijn ongeveertjes. ;)
praktijk is nog heel anders, maar dat is lastig uitleggen. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Zonnevis
@OerlemA
Kennelijk was het niet duidelijk wat ik schreef. Poging nr. 2.
Door de lagere luchtvochtigheid tgv het ventileren voelt een lagere woonruimtetemperatuur beter aan. Door de lagere ruimtetemperatuur kan de WP deze makkelijker handhaven. Dat is waar de WP voor ontwikkeld is.
Wel is het zo dat als de door de WP aangezogen lucht warmer is, de WP er meer warmte aan kan onttrekken en terugstoppen in de verwarming.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik wil mijn Nefit Ventiline aansluiten op een thermostaat (T87RF) en RF-module (BDR91) van Honeywell. Welke aansluiting moet ik gebruiken op de Ventiline? 3/4 (2);cv-kamerthermostaat of 7/8 (13); kamerthermostaat (24v mogelijk)? En kan deze thermostaat gevoed worden door de Ventiline of moet ik deze aansluiten op 230V? Dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
Nog een vraagje:
Ik heb bij de installatie van mijn Ventiline een draadloze schakelaar laten plaatsen in de douche. Volgens de installateur kon deze niet samenwerken met mijn bestaande 3 standen schakelaar in de keuken. En werkt deze niet. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Silsonique die thermostaat is gevoed zie ik door 2 batterijen dus is een aan/uit thermostaat die moet je dan op 7 en 8 aansluiten.

De 3 standen schakelaar in de keuken kan gewoon werken met je ventiline zo heb ik het ook werken.
Voordeel van de draadloze is dan je die op de badkamer of in de keuken kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
SpikeHome schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:41:
@Silsonique die thermostaat is gevoed zie ik door 2 batterijen dus is een aan/uit thermostaat die moet je dan op 7 en 8 aansluiten.
Dit klopt voor de thermostaat. De RF-module heeft echter een 230V aansluiting en een stekker om aan te sluiten meegeleverd. Sluit ik deze ook aan?
[/quote]
De 3 standen schakelaar in de keuken kan gewoon werken met je ventiline zo heb ik het ook werken.
Voordeel van de draadloze is dan je die op de badkamer of in de keuken kan gebruiken.
[/quote]

Oké, fijn om te horen. Weet je ook hoe ik dit doe? Hoe staan je instellen dan en moet perilex ook worden aangepast?

Dank voor je reactie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Silsonique staat in de installatie handleiding van je ventiline.
Je sluit dmv de periflex de andere aders aan die van je keukenschakelaar komen.
even uit zoeken wat stand 2 en 3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
Ok dank, zal eens kijen of ik daar uit kom... 8)7

En de RF-module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
SpikeHome schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:23:
@Silsonique staat in de installatie handleiding van je ventiline.
Je sluit dmv de periflex de andere aders aan die van je keukenschakelaar komen.
even uit zoeken wat stand 2 en 3 is.
Nou zojuist contact gehad met Nefit:
Je kunt geen aparte thermostaat aansluiten op de Ventiline!
En voor de aansluiting van een vaste 3 standenschakelaar in combinatie met een draadloze RF schakelaar moet je maar contact opnemen met een elektricien....
8)7 8)7 8)7 8)7 :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Silsonique raar want in hun installatie handleiding (pag. 9)staat toch echt op 7 en 8 een thermostaat kan.
Je moet dan wel natuurlijk ook de instelling wijzigen (pag. 29) C/1_1 op b.v. 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
SpikeHome schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:45:
@Silsonique raar want in hun installatie handleiding (pag. 9)staat toch echt op 7 en 8 een thermostaat kan.
Je moet dan wel natuurlijk ook de instelling wijzigen (pag. 29) C/1_1 op b.v. 4
Dat is precies wat ik zei........ze weten het gewoon niet. Ga ik ook geen tijd meer aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Silsonique gewoon rechtsreeks aansluiten op de inventum en testen.
de draadloze schakelaar zou ik zo houden.
Beide kan denk ik ook niet, het is draadloos of de 3 standen schakelaar in de keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silsonique
SpikeHome schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:06:
@Silsonique gewoon rechtsreeks aansluiten op de inventum en testen.
de draadloze schakelaar zou ik zo houden.
Beide kan denk ik ook niet, het is draadloos of de 3 standen schakelaar in de keuken
Oké? Ik dacht dat je hiervoor zei dat jij het zo had werken met 3 standenschakelaar in keuken en draadloos in badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Silsonique schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:25:
[...]

Oké? Ik dacht dat je hiervoor zei dat jij het zo had werken met 3 standenschakelaar in keuken en draadloos in badkamer?
Ik gebruik de keuken schakelaar en domotica voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-06 15:31
Ik gebruik in de badkamer de 3 standenschakelaar op mijn solo, en heb in de woonkamer een aparte (goedkope) draadloze rf thermostaat op de solo aangesloten.
Aan/uit op de warmtepomp gaat dus via de aparte thermostaat, en de ventilatie op de solo dus via de 3 standenschakelaar.

Daarnaast heb ik een flinke 10 jaar oude 2 onder1kap woning met ltv begane vloer 6x12m, 1e verdieping 6x10 m en nog een zeer flinke zolder.
Met behulp van mijn 1000kg zware speksteenkachel en de solo heb ik totaal 130m3 gas verbruikt afgelopen jaar. (vlgns meterstand 12 december, dus nog 5 dagen wachten voor de officiele stand :) ) dit is inclusief ww.

Dus dat ziet er goed uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
@berri netjes
ik heb geen houtkachel dan en ben afgelopen jaar een 20m3 meer gaan gebruiken schat ik in.
Maar ipv nachtverlaging nu 24/7 huis warm.
nu 160m3 ongeveer van afgelopen jaar.

Over de houtkachels wil ik wel een discussie starten in een ander topic
Maar die zouden ze in steden moeten verbieden bah wat stinkt dat buiten en als de wind verkeerd staat ruik ik het op de slaapkamers,

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 08-12-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
@SpikeHome
Klopt, een houtkachel kan stinken, maar een speksteenkachel brandt op zeer hoge temperaturen (>600) en slechts voor korte duur <2h, dus de overlast valt enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 20:57
Nadat ik medio 2017 5,4KWp aan PV op het dak heb geplaatst zat ik met een stroomoverschot.
Ik heb lang zitten twijfelen hoe ik dat moest gaan affakkelen, uiteindelijk via marktplaats een 2e hands ecolution op de kop getikt.

Gisteren de eerste horde genomen en het ding alvast 2 trappen omhoog gesleurd, hij is niet bepaald licht te noemen.
In de kerst vakantie ga ik de RF sturing van mijn oude Buva ventilatie unit ontleden om hiermee de ecolution aan te gaan sturen.

Als het een beetje meezit hoop ik dit jaar de boel nog draaiende te hebben, ik heb er best hoge verwachtingen van.
Ik zit in een nieuwbouwwoning uit 2011, beneden voorzien van vloerverwarming, 1e verdieping is voorzien van ltv radiatoren.
Ons huidige gasverbruik is net geen 700m2 per jaar, het streven is om minimaal onder de 500m2 te eindigen.

@migjes heb je er al over nagedacht om de koude uitblaaslucht van de ecolution te gebruiken om je panelen te koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door 205Gutmann op 10-12-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@205Gutmann goed idee om met de koude lucht je pv te koelen.
en zoals gisteren met die sneeuw op je pv die sneeuwvrij te maken :9

Mijn jaar rekening is binnen:
Jouw totale verbruik
Stroom
-2336 kWh
Gas 147 m3
Terug te ontvangen €40,-

Niet helemaal zo want ik betaal €30,- p.m. maar krijg nu €400,- terug
Dus netto 40 euro winst dit jaar.
en geen stook kosten :)

[ Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 11-12-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@205Gutmann
de ecolution installeren is alleen maar goed voor je hernia.
maar verder is hij niet moeilijk te installeren, maar hang hem goed vast en gebruik de juiste onderdelen.
(post eens een foto anders is het niet gebeurd. :) )
heb je nu een combi of een solo?

als alles niet goed werkt dan lukt het wel om een 50% van je gas rekening omlaag te krijgen.
lager heb je wel wat optimalisaties voor nodig, maar puzzel lekker dan lukt dat wel. ;)
ik zelf ga nu van 650m3 naar een 300m3, maar wel met de kanttekening dat ik hem nu niet zuinig gebruik.
kamer temperatuur is nu 1 graad hoger en meer ruimtes van het huis zijn warm.
ik trap dit jaar het systeem dus even flink op zijn staart om er achter te komen of mijn plan gaat werken.
(experimenten mogen wat extra verbruik kosten.)

het ziet er naar uit dat we deze zomer/lente de volgende stap kunnen gaan doen.
mijn gemeente heeft een subsidie voor glas vervangen en een lucht/lucht warmtepomp.
https://www.tilburg.nl/in...uwen/energiezuinig-wonen/
dus ik denk er nu zwaar aan om een lucht/lucht warmtepomp (volksmond airco die kan verwarmen.) te installeren, en al mijn oude dubbelglas te vervangen voor iets met een u-waarde van 1,1 of minder.
geeft mij een 17,5% subsidie en dan is het wel te doen voor mij.

het koelen van de PV heb ik wel aan zitten denken, maar om dat een beetje goed te doen gaat dat flink wat kosten met mijn huis.
en de winst is maar minimaal want in de zomer als ik de koeling nodig heb dan stook ik ook niet dus erg weinig koeling voor de PV. :-(
(maar als je wel de perfecte mogelijkheid hebt dan kun je het doen natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ronnie1976 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:37:
Beste dames en heren,

Even af van de Domotica lees ik het bericht dat de invoering van de ventilatiewarmtepompen van Eneco en NUON (resp. Inventum en Nibe ) wederom vertraagd is. Zij geven aan dat het onder andere te maken heeft met tegenvallende kostenbesparing. Hun beloften waren te rooskleurig en/of ze waren ervan uitgegaan dat iedereen al optimaal ventileert. Het blijkt namelijk dat velen minder ventileren om zo te voorkomen dat er veel koude in het huis komt. Om de ventilatiewarmtepomp goed te laten werken moet er meer geventileerd worden, waardoor het kouder wordt in de woningen en dus de warmtevraag groter is. De warmtepomp moet dat meer energie leveren dan vooraf gedacht. Hierdoor wordt de kostenbesparing minder. Meer info hier

Ik ben nu benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ventileerden jullie altijd al heel goed of zijn jullie meer gaan ventileren? Zelf heb ik (nog steeds) geen ventilatiewarmtepomp, maar wil ik die volgend jaar graag aanschaffen. Ook omdat Inventum dan zelf met een eigen compacte pomp (warmtewinner zonder Eneco) op de markt komt, zie Spaarpomp.
Interessant dat er nu meetgegevens zijn die het effect van over-ventilatie in de winter weergeven :)
Ik ben heel benieuwd hoe ze dit oplossen, want je hebt die hoeveelheid lucht nu eenmaal nodig.
De eenvoudigste optie is meer ventileren als het buiten warmer is, dus overdag.
Dit bevestigt mijn vermoeden dat ik met een wpboiler die afgevoerde lucht gebruikt meer kou in huis haal via de raamroosters e.d.
Het idee was dat een wpboiler dan minder stroom verbruikt, maar die winst gaat elders weer verloren ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 20:57
@migjes Ik zou zo vlug niet weten hoe ik vanaf mijn mobiel een foto op het forum moet gooien, ik heb nergens een account om gratis foto's te plaatsen.

Ik maak me niet al te veel illusies qua gas besparing.
Het is ook een stuk comfort wat je ervoor terugkrijgt en mijn vrouw is nogal een kou kleum, temperaturen van 20,5 / 21 zijn hier geen uitzondering.

Het aansluiten van de ecolution zal niet zo heel moeilijk zijn, ik heb alle pagina's van dit topic al doorgespit, en ik ben behoorlijk handig al zeg ik het zelf. :P
Ik moet me alleen nog gaan verdiepen in de sturing van de cv, deze stookt nu weersafhankelijk, i.c.m. een ingebouwde klokthermostaat.
De kamer thermostaat is bedraad met 4x0,8 dus ik heb de mogelijlheid er een extra thermostaat langs te hangen voor de ecolution.

Een dezer dagen ga ik kijken waar hij precies komt te hangen, dan kan ik alvast het installatie materiaal bestellen.
Ik heb overigens de combi 50.
Had ik trouwens al gezegd dat het ding groot en zwaar is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Een dezer dagen ga ik kijken waar hij precies komt te hangen, dan kan ik alvast het installatie materiaal bestellen.
Ik heb overigens de combi 50.
Had ik trouwens al gezegd dat het ding groot en zwaar is |:(
Vertel mij wat. ik heb hem op een zondag met mijn vader 4 hoog gejouwd. (drive-in met een extra puntdak.)We leven nog. Elke trap op een andere manier. Foto's van mijn opstelling staan ergens in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@205Gutmann
ach maak je maar niet druk 50% van je gas besparen dat is makkelijk, echt geen probleem.
meer lukt ook wel.
eigenlijk word je stookseizoen gewoon flink in gekort naar een maand of 4.
de maanden maart april en september oktober krijg je het huis wel warm met de ecolution alleen.
de maanden november december en januarie februarie zul je nog wel iets moeten bij stoken, maar dan wel minder.

hou er rekening mee, het apparaat trilt en je wil geen trilling in je buizen.
dus pas iets fexibels toe voor lucht water en cv anders heb je last van het geluid.
ook een stevige muur om aan te hangen is belangrijk. (geen gips of ytong blokken, liefst een beton dragende muur.)

laat de thermostaat nog maar even zitten, zet gewoon een stroom draadje op de 2 polen van de thermostaat aansluiting, en hij draait gewoon 24x7. dit is tot aan maart nog geen probleem en geeft je tijd om hem goed in te stellen.

is je lucht dak pijp uit maar 125mm in plaats van 150mm, geen probleem dat lukt ook wel.
maar je moet hem wel isoleren, maar denk niet te moeilijk een dekentje er om heen binden is genoeg.

jep hij is zwaar, dat is je eerste vloekwoord.
ik weet ook al de 2de, als je hem gaat instellen via het menu. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@migjes nou als je het menu door hebt is het een fluitje van een cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
migjes schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:09:
jep hij is zwaar, dat is je eerste vloekwoord.
ik weet ook al de 2de, als je hem gaat instellen via het menu. >:)
Dat zou wel een vooruitgang zijn. Je warmtepomp optimaliseren via een webpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Hoe vaak slaat bij jullie de invriesbeveiliging aan ? (Solo)
In het begin van het seizoen gebeurde dit bij mij nauwelijks (okt-nov) maar de laatste tijd gebeurt dit zo'n 4-5 maal per 24 uur.
Aangezien de herstart 45min duurt, scheelt dit behoorlijk wat aan enegie.

De pomp staat op 17 (0-0), en de luchtinlaat staat op zo'n 17-18 graden (0-1), retour water 22-23 graden.
Ik had de pomp eerst op 20 maar dit maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Nu online
Ik had precies hetzelfde zoals jij omschrijft berri. Dit heb ik opgelost door via het menu (0-0) te verhogen met 1 waarde. Stond bij mij ingesteld op 16. Nu verhoogd naar 17. Is nog niet voorgekomen dat die is uitgevallen.

Of dit moet nu puur geluk wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
Problemen met de invriesbeveiliging (AP4) op mijn systeem ontstaan als de aanzuiglucht een temperatuur van 17 graden of lager heeft en daarbij het volume aangezogen lucht laag is.
Vorig stookseizoen stond het ventilatievolume voor WP bedrijf op 170 m3/uur. en was het probleem grotendeels verholpen nadat het ventilatievolume op 180m3/uur was gezet. Om verdere problemen te voorkomen meet ik sindsdien de aanzuigtemperatuur en de koudgastemperatuur (met dank aan andere tweakers hier) en als de waardes te laag worden gaat de Wp in een hogere ventilatiestand wat bevriezing voorkomt.
Recentelijk heb ik de ventilatieleidingen naar de WP geisoleerd en ook de zolder waar deze leidingen lopen. Het resultaat was dat de aanzuigtemperatuur meetbaar hoger is geworden. Hierdoor heb ik het ventilatiehoeveelheid weer verlaagd naar 170m3/uur. Tot nu toe zonder problemen. Als dat zo blijft verlaag ik het ventilatievolume naar 160.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Ik heb Inventum ook om raad gevraagd, en kreeg het volgende antwoord

Het is niet de bedoeling dat de Ecolution Solo steeds op een AP-3 invriesbeveiliging komt te staan.
Als er een vergrendeling AP-3 tevoorschijn komt kan dat verschillende oorzaken hebben;
De ventielen in de woning zijn niet goed ingeregeld waardoor er te weinig lucht over de verdamper gaat.
Het debiet van warmtepompbedrijf staat te laag ingesteld. (± 0=20 staat voor 200 m3/h)
Of de uitblaas (luchtafvoer) heeft teveel weerstand.

Ik heb het debiet eens op 21 gezet.
De luchtinlaat op zolder heeft geen ventiel, enkel een filtertje dus de inlaat hh lijkt me geen probleem.
De uitlaat lijkt me ook geen probleem.

Eens kijken wat standje 21 doet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@berri
perfect bezig, en je hebt de juiste info. ;)

er is nog 1 factor die je in dit verhaal moet mee nemen om hem helemaal compleet te maken.

( X = vervangen door je eigen instelling, die is persoonlijk)
stel je huiskamer is 18 graden.
dan heb je X m3 lucht door je ecolution nodig om niet in ap3/4 terecht te komen.

is je huiskamer geen 18 maar 21 graden.
dan heb je minder X m3 lucht door je ecolution nodig om niet in ap3/4 te komen.

ik geef een beetje extreem voorbeeld, maar de temperatuur verhogen van de ingezogen lucht kan ook een oplossing zijn.
een factor om rekening mee te houden. ;)

(in mijn geval is het dat ik ook lucht uit een onverwarmde ruimte zuig (slaapkamer), waar door de lucht temperatuur van de ingezogen lucht aardig daalt, pas toen ik die goed had staan, was ik van de ap3/4 meldingen af.
heeft me een maand zoeken gekost, lol.)

(mijn ecolution thermostaat staat nu op 22,5 graden in gesteld.
die temperatuur behaalt hij op dit moment toch niet, daar is het te koud voor buiten.
maar zo weet ik wel zeker dat hij altijd voorrang krijgt boven de gasketel. ;)

de gas ketel verwarmt mijn huis morgens naar 19 graden, middags naar 20 graden en avonds naar 21 graden. (dus 99% van de tijd gaat hij morgens nog niet eens aan en soms middags ook niet, want huis is niet zoveel afgekoeld in die tijd.)
de getallen kinken erg hoog, maar dat komt door dat ik vloer verwarming heb, dus de thermostaat hangt boven de radiator (dit kan niet anders met vloerverwarming) en word daar door te snel warm en moet ik de temperatuur iets hoger hebben staan om dat te compenseren.)

succes met de puzzel, maar je hebt de stukjes nu compleet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-12-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@berri Zoals @migjes idd vermeld afstelling afzuiging belangrijk.
Maar zoals @Zonnevis en ik het doen is door (in mijn geval) domotica de temperaturen meten en als deze te laag worden stand 2 van de afzuiging activeren.
Bij mij is de uitgaande lucht op 1,5c afgesteld komt die daaronder gaat stand 2 aan
Zo ook met het koudgas die staat op 1c.
Afzuiging staat standaard op 13 en afzuigstand 2 op 17.
Ik zie dat mijn domotica momenteel elke 10m de fan nog geen 1minuut op stand 2 laat draaien.
Daardoor trek ik ook zo min mogelijk koude lucht naar binnen.

Moet er wel bij vermelden dat mijn buizen systeem in het huis rond 100 zijn en op zolder verloop ik naar 150 gelijk zodra deze door de vloer komt.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 20-12-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@berri
heb niet zo een geavanceerd systeem als @SpikeHome ;)

bij mij staat hij standaard in stand 2.
(even geen idee hoeveel m3 dat is uit mijn hoofd, moet ik opzoeken, maar je hebt toch niks aan dat getal want jouw situatie is toch anders.)

trek ik warm water voor de douche, dan word de buis naar de badkamer warm.
een vloerverwarmings temperatuur schakelaar zet de ecolution dan naar stand 3.
(mijn badkamer heeft geen raam, dus hij moet puur door de ecolution worden gedroogd.)
na een tijdje is de buis afgekoeld en schakelt hij weer naar stand 2.
werkt vrij redelijk voor mij, maar is wel wat grofjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
Mannen, bedankt voor de aanwijzingen, deze worden enorm gewaardeerd !

Ik heb op zolder (=koud ~ 16 graden) het ventiel nagenoeg dicht gezet.
Vervolgens het ventiel in de woonkamer (= warm, 21 graden) nagenoeg volledig open gezet.
Daarnaast de aanzuig op standje 21.

Nu is de aanzuig T naar 18 graden gestegen en zijn de AP3 volledig gestopt.
17 Graden aanzuig lijkt dus( bij stand 20) de kritische aanzuig temp te zijn.

Eens kijken wat er gebeurt als de buiten temp weer gaat zakken, want misschien houd ik de aanzuig dan niet meer op 18 graden.

Nogmaals bedankt, goed forum !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:05
Ik weet niet of ik in het juiste forum ben beland maar ik zoek naast mijn bestaande ecodan wp een mogelijkheid om mijn 180m3 gas voor ww te vervangen door een warmwaterboiler die mijn huidige ventilatie gaat overnemen, een boiler van 300l gaat verwarmen en mogelijk zijn extra warmte in mijn cv gaat stoppen. Ik heb de nibe f130 op het oog maar kijk nu ook naar inventum. Wat raden jullie mij aan?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@corsat een nibe heeft 300l warm water de inventum maar 50.
Als je niet vlak achter elkaar douches kan dat genoeg zijn.
Voordeel inventum is dat deze ook met je c.v. kan bij springen.
Maar de 50l tov de 300l is enorm wel.
Misschien kan de de inventum ipv de c.v. te verwarmen een andere boiler laten verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:36
Vorige week nog even snel een Ecolution Solo besteld. Ik hoop zo nog van de subsidie gebruik te kunnen maken. Vanaf januari moet je namelijk met een bewijs/factuur aan kunnen tonen dat het door een deskundige is geinstalleerd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Afgelopen dagen dit epic topic doorgelezen en ik ben overtuigd geraakt door de mogelijkheden. Dus ik heb net een berg offerte-aanvragen de deur uit gedaan (voor een Combi50 + afstelling ventilatie + dynamische waterzijdige afregeling). Eens kijken wat er terugkomt voor welke prijs. Hartelijk dank aan iederen die bijgedragen heeft aan dit topic, het heeft mij veel inspriratie voor de offerteaanvraag gegeven! (Denk aan goede akoestische oplossing, juiste richting keerklep etc ;) )

De subsidie in 2018 lijkt omhoog te gaan van 1400 naar 1500 euro, dus das mooi. Ik zie de Combi50 voor 3200 staan bij Warmteservice (los, zelf installeren) en bij Feenstra staat hij voor 3999 euro inclusief installatie. Hoop dat er wat aanbiedingen terugkomen voor minder dan 4000 euro.

Verder ik heb ik een offerte liggen voor 3900 Wpiek aan PV-panelen voor ca 4500 euro (incl BTW dus daar gaat nog ca 800 euro vanaf). Financieel 'verwacht' ik een totale terugverdientijd van ca 8 jaar, maar dat is inclusief salderen en huidige prijzen. Maar de persoonlijk CO2 footprint verminderen vind ik veel belangrijker dus dat risico is alweer afgedekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Dooxed Ik heb mijn combi50 destijds bij warmteservice gehaald en zelf geïnstalleerd.
stelt niet zoveel voor hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
@SpikeHome Ik denk dat je gelijk hebt en onder andere omstandigheden zou ik het ook zelf doen. Is leuke ervaring en scheelt berg centen. Maar in dit geval heb ik te weinig tijd om het snel & goed te doen (veel andere open projectjes, druk zat met werk, kinderen). En als ik in dit topic zie dat zelfs instalateurs falen om het ding goed in te regelen dan ga ik toch voor meer kosten maar meteen goed. Ik ga nadat ze ermee klaar zijn zelf wel tijd steken in de domotica en fine-tuning (gas-minimalisatie, of als de regeltjes veranderen, kosten minimalisatie, schakelen op luchtkwaliteit etc), vind ik veel leuker dan het installeren en bugfixen!
Ik ben nu een paar maand bezig met het loggen van het electra / water / gas verbruik met zelf gemaakte sensors :9

Allicht interessant, achtergrond: We hebben een tussenwoning van bouwjaar 1998, oppervlakte ca 100 m2, inhoud 340 m3. Nu hebben we een (nog jonge) Remeha Calenta 40C, met 2700 kWh en 900 m3 verbruik per jaar.

Plan is om de woning te verduurzamen, dus met plannen voor o.a. zoveel mogelijk PV als er op het dak past (13x standaard formaat past precies). En dan zijn 300 Wp panelen nog te betalen. Verder hebben we nog een mooie Ferraris-meter met auto-saldeer functionaliteit. Dus ik was op zoek naar een nuttige besteding van de overproductie en mogelijkheden voor flexibel electrisch verbruik, want je weet nooit wat de overheid beloofd en niet na komt :+

Mijn idee was toen om de aanstaande overproductie te gebruiken voor gas-verbruik-reductie. Dus ik dacht aan een electrische doorstroomverwarmer / e-boiler als voorverwarmer voor de CV-combi. Maarrr verwarming (CV) kost ca 75% van al het gas dus dat schiet niet op. Bovendien COP=1 dus.. beetje zonde. De Combi50 past denk ik heel mooi in dit plan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dooxed
60% op je gas besparen is je doel, en erg makkelijk te doen met een combi50. ;)
dus terug zakken naar 300m3 voor jouw, moet je makkelijk halen.
optimaliseer je nog meer dan kom je nog wel iets lager uit.

ik heb afgelopen jaar nergens naar gekeken en het hele systeem eens flink op zijn staart getrapt.
ecolution probeer 22,5graden te maken in huis en gasketel probeert er 21 graden van te maken.
dit gewoon 24x7, of te wel nergens naar kijken en gaan met die banaan. >:)
met flink wat moeite heb ik nu ongeveer er een 1600kWh in kunnen duwen.
(ik denk niet dat je op meer gebruik kunt rekenen, dit is wel ongeveer de max.)
een aparte thermostaat is een must met de ecolution, ecolution krijgt hier door meer voorrang boven de gas slurper.

tel ik 2700kWh + 1600kWh, dan kom ik op 4300kWh uit per jaar.
dan raad ik aan om te kijken of je geen LG panelen van +/-320Wp kunt hangen op je dak. ;)
13x320Wp= 4160Wp geeft je bijna je volle gebruik gedekt. >:)

dit zou ik dan op een SMA4000-tl21 doen (er zijn wel andere omvormers die dit ook kunnen, worden er niet veel.).
die kan 6X320Wp op 1 mpp en de andere mpp 7x320Wp.
maar kan ook over geschakeld worden naar alle 13x op 1 mpp, en dan nog een extra setje ergens anders op dak (desnoods op noord, zelfs dat kan leuk opleveren) op de andere mpp.
kun je later nog een elektra boiler hotfillen en zo helemaal geen gas meer nodig hebben voor tap water. ;)

of te wel, denk vooruit, dit is een erg leuke verslavende hobby.
je wil straks meer Wp om de laatste restjes nog te kunnen dekken, dit garandeer ik je. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-12-2017 12:25 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste