Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:17
@migjes de tl21 serie van SMA gaat er helaas uit, onze leveranciers hebben er nog enkele op voorraad, maar deze geven allemaal aan dat het een uitlopend product is, hiervoor is de nieuwe SB serie in de plaats gekomen.

De installatie van mijn ecolution is even op een lager pitje gezet, dinsdag door mijn rug gegaan toen ik hem aan het ophangen was :(

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:10
@migjes Meer is altijd beter, maar omdat de regeltjes nog veranderen hou ik het nu even bij 13x300 Wp (tenzij meer voor dezelfde prijs ;) Die LGs passen net niet op mn dak, zijn stiekem iets breder). Als je evenveel opwekt per jaar als dat je verbruikt per jaar, dan ben je effectief 70% van de tijd aan het terugleveren (model van Duits onderzoek, lijkt ook in de praktijk te kloppen). Dus als de overheid de saldering weg doet en een terugleversubsidie van weining invoert, dan zie je bijna niks van de investering terug. Hobby mag wat iets kosten maar t moet niet te gek worden! Kan later altijd nog een ZonneVeranda (.nl) nemen :)

@205Gutmann Ai! Had je hulp of probeerde je het alleen?

• Dooxed
quote:
migjes schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:21:
of te wel, denk vooruit, dit is een erg leuke verslavende hobby.
je wil straks meer Wp om de laatste restjes nog te kunnen dekken, dit garandeer ik je. >:)
Mjah, dat klopt! De volgende stap (somewhere in the future) zou gas-loos zijn, met een echte split-warmtepomp.. en/of toch die Tesla S :z >:)

• 205Gutmann
@Dooxed Ik had er wel hulp bij, echter hangt hij bij mij in een hoekje onder het schuine dak.
Was erg lastig manoeuvreren, hij hangt 14cm vrij van de vloer, en met een zijde strak tegen het dakbeschot.
Maar goed, je moet er iets voor over hebben om duurzaam te zijn.

• Dooxed
Ik was even met cijfertjes bezig en ik heb twee vraagjes.

Over het algemeen lees ik hier dat de Ecolution 1500 kWh per jaar verbruikt. Verder lees ik dat hij typisch ca 350 W continue verbruikt in de winter (hard aan het werk met de CV).
Nu het rare: als ik probeer per maand het verbruik in te schatten, dan klopt er iets niet.

6 maanden x 30 dagen x 350 W x 24 uur = 1500 kWh, ofwel tijdens de koudere 6 maanden verbruikt hij zijn jaarverbruik... Staat de CV-ondersteuning (en warm water) dan daarna een halfjaar uit? Lijkt me niet, eerder 2 maanden (zomer). De 1500 kWh geloof ik het meest, dat hebben verschillende mensen aangegeven in dit topic en dat klopt ook met het productblad. Heeft iemand wat eigen data van het dagelijke verbruik door het jaar heen of verbruik per maand?

Andere vraag: typisch is er een reductie van 600 m3 gas. Dat is dus ca 600x8 = 4800 kWh(th), bij 1500 kWh(e) in is dat een COP van 3.2-3.6. Net boven het (energetisch / financieel) omslagpunt. Het is dus net goedkoper en efficienter met de WP. CO2 reductie is natuurlijk nog veel groter :) Komt dit overeen met jullie eigen ervaringen?

Edit: Wat berekeningen voor het geval de saldering verdwijnt. Ik vergelijk het electrische energieverbruik van de WP met de verwachte energieproductie van een PV-installatie, gebaseerd op de gemiddelde hoeveelheid instraling per uur per maand(data van KNMI) over de afgelopen 10 jaar.
Situatie A:
Op basis van een geschat gemiddeld continue verbruik kWh per maand van (jan tot dec, som is 1500 kWh, 159/30/24 = 220W continue):
159 159 159 127 127 127 15 15 127 159 159 159
dan heb ik berekend dat een PV-installatie van die jaarlijks 3300 kWh genereerd tussen de 40 en 45% van de energievraag van de Ecolution direct (zonder teruglevering) kan opbrengen. PV-installatie grootte maakt niet veel uit voor het resultaat.
Situatie B:
Als ik alleen van oktober t/m maart de Ecolution aanzet met 340 W continue, dan kan diezelfde PV-installatie 33% van de 1500 kWh direct aanbieden.

De aanname hier is dat het stroomverbruik continue is, en dat klopt denk ik niet (het gaat meer mee met de kamertemperatuur, dus moduleert). Toch is 30-45% is een prima schatting denk ik.

Dooxed wijzigde deze reactie 30-12-2017 17:39 (31%)

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:54
Hij verbruikt bij mij doorgaans ca. 8kwh op een dag en dus ca. 300w continue in de winter. Geen 350. Als hij alleen ventileert (zomer) dan gebruikt ie maar ca. 10w. Uiteraard wel meer als de boiler warm houdt voor het tapwater, maar dat is veel minder dan in de winter als cv-ondersteuner.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Dooxed
@The Legend En wanneer komt hij dan onder de 200W? Welke maand?

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:54
Is nogal afhankelijk van het weer. Soms is het in mei nog erg koud en dan laat ik de Ventiline nog verwarmen. Doorgaans draait ‘ie 24/7 van half oktober tot half april.

Ik ben toch malle pietje niet!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 16:22
@Dooxed
even kijken op de kWh meter en dan zie ik, 1630kWh gebruik dit jaar.
maar dan met de kanttekening vol op zijn staart getrapt.
eigen thermostaat geeft hem altijd voorrang op de cv ketel, die staat nu op 22,5 graden.
(sterker nog de eerste maanden van het jaar heb ik de aansluiting gewoon kort gesloten, dus draaide hij zonder thermostaat 24x7, op 5 maart werd het te warm in huis en heb ik de thermostaat maar even aangesloten.)

als je er meer kWh in geduwd krijgt, is er iets mis met je huis of ecolution. >:)

grof weg kun je zeggen: als de buiten temperstuur boven de +/-10 graden is, dan kan de ecolution zonder gas je huis verwarmen.
is het daar nog meer boven hoeft hij zelfs niet de hele dag te draaien en zie je dat hij minder gebruikt als 7-8 kWh.

pas als temperaturen onder de +/-2 graden komen krijg je een nadelig effect van de ecolution.
maar eigenlijk is dat niet het effect van de ecolution, maar die van de ventilatie.
ventileren is gewoon energie verlies, met een ecolution is dat een stuk minder verlies.
(en vergis je niet ventileren is wel erg lekker, schone lucht in huis is lekker.)

hier de gas cijfers:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/eerste%20jaar%20ecolution.jpg
gewoon jaar kost mij een 650m3 gas.
met de ecolution kwam ik dit jaar op 330m3. (met kleine kanttekening dat ik in januari nog wel aardig wat instel problemen had.).
ik heb me zelf wel wat luxe aangemeten door 24x7 te verwarmen, de gas besparing had wel iets hoger kunnen zijn, maar een erg leuk experiment.
(eigenlijk zou ik mijn gas gebruik nu moeten vergelijken met de buren, die gebruiken +/-950m3 gas. ;) )

ik heb voor komend jaar de zaak iets wat minder lux ingesteld, gas ketel doet nu alleen nog maar overdag verwarmen als de ecolution het niet aan kan.
eens kijken hoeveel dat doet te opzichte van 24x7 verwarmen. ;)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-01 15:13

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Dooxed Ik heb domotica tussen de wp50 zitten.
Deze verbruikt meestal zo een 280w tijdens verwarmen.
Dat loopt op als de temperatuur van je c.v. water ook op loopt tot soms 330w
Als de wp warm water gaat maken voor de boiler loopt het vermogen op naar een 370max.
Veel meer heb ik nog nooit gezien.
Dus de max 500w wat inventum opgeeft zal wel met de ventilatie op max etc. zijn.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22:29
quote:
Zonnevis schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:40:
Om verdere problemen te voorkomen meet ik sindsdien de aanzuigtemperatuur en de koudgastemperatuur (met dank aan andere tweakers hier)
@Zonnevis; Hoe heb je dit gedaan? De Ecolution heeft een USB aansluiting en een RJ45 op de print maar volgens Inventum kunnen zij daar alleen iets mee. Ook installateurs moeten betalen om gegevens uit de RJ45 te krijgen. Jammer is dat.

Wij huren op het moment een behoorlijk goed geisoleerde woning met een flinke berg PV-panelen, een Inventum Ecolution Combi 50, een doorstroomverwarmer voor tapwater en elektrische radiatoren ( :| ). All-Electric dus.

Werkte zeker toen we hier net zaten niet heel geweldig, vooral het probleem dat het na het douchen binnen no-time 18 graden werd in de woonkamer omdat de Ecolution aan de slag ging met het opwarmen van tapwater. Die instelling nu aangepast waardoor CV prioriteit houd.

Omdat ik wat huiverig ben voor het elektrischiteitsverbruik hier heb ik het hele huis volgehangen met Plugwise Circles/Stealths. Plaatje van de warmtepomp:

Ecolution staat inderdaad bijna 24/7 te draaien. Er hangt een thermostaat in de woonkamer (staat op 20 graden bij ons), Radiatoren alleen in de woonkamer. Als het te lang duurt voor de woonkamer op temperatuur is wordt via een relais de elektrische radiator in de woonkamer aangeschakeld. Die hoeft de laatste dagen niet zo heel hard te werken:

Maar benieuwd dus naar het beter in de gaten kunnen houden van de Ecolution. Heb hier een Loxone Miniserver liggen, een paar RPi's en ben redelijk handig met knutselen van andere dingen. Vooral geinteresseerd in actuele ventilatiedebiet, bedrijf van de WP (CV of tapwater), temperaturen (boiler, aanzuigtemperatuur, koudgastemperatuur, CV water aanvoer/retour) en ventilatiestand.

bartvb wijzigde deze reactie 03-01-2018 10:15 (5%)
Reden: Afbeeldingen verkleind

• Dooxed
quote:
Ook installateurs moeten betalen om gegevens uit de RJ45 te krijgen.
Oh, dus het kan gewoon? Ik wil best iets betalen voor die mogelijkheid!

@The Legend @migjes @SpikeHome Thanks voor de data! Ik kom dan typisch uit op ca 35% PV-zelfgebruik door de Ecoline. Prima :)

Ik wil wel een beetje moeite steken in het verzamelen van informatie voor het verbeteren van de openingspost, zoals werking, kosten, energieverbruik / gasvermindering, aansluitmogelijkheden voor Domotica, tips & trucs. Er zit een schat aan informatie in dit topic en zo wordt het beter bruikbaar. Wat vinden jullie daarvan?

• bartvb
quote:
Dooxed schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Oh, dus het kan gewoon? Ik wil best iets betalen voor die mogelijkheid!
Dat was ook mijn reactie, zou mij een hoop geknutsel en tijd besparen. Maar wat ik van Inventum begreep is dat zij iets koppelen aan de WP om het ding uit te lezen/monitoren en dat de installateur vervolgens de resultaten/conclusies krijgt. De exacte logs/waarden/etc krijg je ook als installateur niet in handen. Kwam allemaal erg 1990 over :|

Nu dus aan het kijken naar alternatieven. Heeft iemand als eens iets in die USB poort geprikt? Ben zelf wat voorzichtig omdat we de woning hier huren en ook nog met aannemer/adviseur/installateur/Inventum in conclaaf moeten om alles hier echt goed werkend te krijgen.

bartvb wijzigde deze reactie 03-01-2018 11:23 (7%)

• Zonnevis
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:25
@bartvb
Temperatuurmetingen doe ik dmv van DS18B20 sensor, dat is een onewire sensor. Die heb ik gekoppeld aan een Arduino computertje. Adh van de gemeten waardes wordt de Ecolution in een hogere ventilatiestand geschakeld. Zodra de temperaturen weer oplopen wordt de ventilatiestand weer verlaagd. Het verhogen/verlagen van de fan snelheid gebeurd dmv verschillende relais die de fases van de perilex koppeling schakelen alsof de ventilatieschakelaar van de mechanische ventilatie word bediend.

Ook meet ik de vochtigheid in de badkamer en wordt de hoogste ventilatiestand (Timer op de WP) ingeschakeld.
Tot slot meet de Arduino ook nog het opgenomen vermogen van de WP.
Alle metingen en het schakelen worden gedaan zonder aanpassingen aan de Ecolution zelf.

Dit stookseizoen heb ik noch nul AP3/AP4 situaties gehad (mischien 1 dan). De WP staat 24/7 te snorren.
Opgenomen vermogen, afhankelijk van de temperatuur van het circulerend water, is bij 25 graden 240W en bij 39 graden 435W. (Temperaturen zonder bijstook van de CV)
Afgelopen december heeft de WP 219kWh verbruik.

Aan de USB aansluiting wil ik nog beginnen maar ben druk met andere dingen.

• Dooxed
@bartvb
Die vraag is vaak gesteld in dit topic, tot nu toe zonder bevredigend antwoord.
Zie hier, hier en hier. Dit topic over een Duco ventilatie WP komt het dichtst in de buurt.

Als iemand nog eens een monteur over de vloer heeft, graag vragen of afkijken hoelang het servicewachtwoord is en welke tekens gebruikt worden!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Dooxed er zit een usb poort in je combi50 daarmee word alles uitgelezen.
Ik heb ook al eens firmware updates voorgesteld om er meer rendement uit te halen.
Maar heb netzoals @Zonnevis sensoren erin gemaakt waarmee ik het meet.

SpikeHome wijzigde deze reactie 03-01-2018 12:00 (18%)

• Dooxed
@SpikeHome Precies, een USB-poort, maar nog steeds met een code toch? Zou toch interesseant zijn om erin te komen. Ik snap dat Inventum eindgebruikers (en zelfs instalateurs) niet zulke privileges wil geven want met verkeerde data schrijven maak je het hele apparaat stoek.
Edit: Ik bedoel natuurlijk dat het mij niet uitmaakt of het nou via USB of de RJ45 gaat, voor de domotica is meer data meer beter :Y)
PS: Bij het invoeren van de code, is daarna een enter oid nodig of voerde je gewoon getallen in en na een bepaalde lengte testte hij de input?

Dooxed wijzigde deze reactie 03-01-2018 12:24 (33%)

• bartvb
@Zonnevis ah, dus niet de bestaande sensoren in de Ecolution gebruikt?

@Dooxed / @SpikeHome: USB lijkt gewoon te werken als seriele poort dus, nice! Alleen vrij nutteloos zonder wachtwoord dus?

Geen idee of de seriele verbinding dezelfde is als de RJ11? Op mijn Ecolution zit de RJ45 alleen op de print, geen connector. Heb wel een USB en RJ11. Pinout van de RJ11 staat hier:

https://www.inventum.com/...tzijdig_CO2_bediening.pdf

RJ11 wordt normaliter gebruikt om b.v. via RF de ventilatie te sturen, zit ook een 0-10V in op. Neem aan dat je daarmee de ventilatiestand traploos kan regelen.

• DWinters1979
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-01 13:50
Beste mensen,
Ik lees al geruime tijd mee in dit interessante forum! Er is ontzettend veel kennis in deze groep, wellicht kan iemand mij op weg helpen. Ik woon sinds 2 maanden in een nieuwbouw woning die voorzien is van een ecolution solo in combi met een Intergas HRxsteme combi ketel. EPC waarde zou 0,4 moeten zijn.
Tijdens de oplevering wordt er helaas geen uitleg gegeven over de ins en outs van de verwarmingsinstallatie.

Mijn situatie, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Beneden aan/uit thermostaat en boven modulerende thermostaat, dus 2 gescheiden systemen.
Nu twijfel ik een beetje of de ecolution wel zijn werk doet om gas te besparen. Hoe kan ik zien of de machine werkt, heb een A2 code die aangeeft dat het apparaat zou moeten werken maar weet totaal niet of er warmte de leidingen ingepompt word.

Er wordt wel veel stroom verbruikt door het apparaat, gelukkig kan ik dit compenseren door mijn zonnepanelen.
De woning betreft een tweekapper, inhoudt rond de 570 m3.

Gasverbruik deze dagen rond de 5 a 6 kuub, temperatuur continu 20 a 20,5 graden, geen nachtverlaging.
Wie kan mij op weg helpen?

• Zonnevis
@bartvb
Van de bestaande sensoren blijf ik af. De ecolution heeft zijn eigen regelsysteem en daar wil ik, zonder kennis van die regeling en electronica, geen storing in veroorzaken. Optimaliseren van de WP ter voorkoming van AP3/AP4 dmv slim instellen van de verschillende ventilatiestanden is voor mij voorlopig voldoende.
Helaas is het voor de geleerde heren van Inventum kenelijk niet mogelijk om een software routine te schrijven die de fan snelheid regelt. In mijn opinie is het in AP3/AP4 zetten van de Ecolution behoorlijk primitief.

• Zonnevis
@DWinters1979
Er zijn verschillende manier om te kijken of de Solo werkt.
1. In het menu duiken. Lijkt moeilijk, maar is best uit te komen mbv de handleiding. In het menu vindt je de in en uit temperatuur van het cv water. delta T ongeveer 3 graden. Ook kan je de aanzuig en uitblaas temperatuur van de ventilatielucht daar vinden. delta T zo'n 13-15 graden.
2. Met de hand voelen onder het apparaat. Er zit een flex leiding die door een rode doorvoering loopt en een blauwe. Als rood warmer is dan blauw werkt het systeem. Is natuurlijk alleen een eerste indruk van de werking.
3. Meten mbv zelf aangebracht sensoren. zoals in dit forum beschreven. Geeft vrij veel informatie.

Het bepalen van de COP/rendement is zo goed als niet mogelijk.

• DWinters1979
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-01 13:50
Bedankt voor je reactie zonnevis. Nu had ik al gevoeld aan beide leidingen alleen kan ik nou niet zeggen dat daar veel warmte vanaf komt.
Ik zal eens in het menu gaan rondneuzen. Ik had begrepen dat het apparaat max 50 graden aan de cv kan toevoegen, dat is best warm. Ben wel benieuwd of het apparaat veel gas kan besparen.

• Zonnevis
50 graden is wel erg ambitieus. In de praktijk is het handhaven van een temeratuur van 25 graden goed haalbaar en als de buitentemperatuur boven de 5 graden is met een zonnetje dan loopt, bij mij in ieder geval, de temperatuur van het circulerend water op tot max. 40 graden. Hoger heb ik niet gezien.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@DWinters1979 ik ken de solo niet maar neem aan dat er daar ook een menu in zit.
Daarme kan je diverse temperaturen uitlezen zoals lucht in en lucht uit maar ook cv in en cv uit.
Meestal is het verschil tussen cv in en uit een 3c.

• Tealblue
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-01 13:56
@Dooxed Mooie prijs voor 3900wp aan pv panelen! Ik zoek ook ~4000wp maar tot nu toe alleen offertes van rond 6500 incl btw gekregen. Bij welke leverancier heb je die offerte vandaan?

• Dooxed
@Tealblue Heb je een pm gestuurd.

• Zonnevis
Op 3 januari meldde ik "Dit stookseizoen heb ik noch nul AP3/AP4 situaties gehad (mischien 1 dan)".
Vandaag dus wel een storing. Maar wel een vreemde: AP5. Staat nergens in de handleiding vermeld. Inventum gebeld en die wisten ook niets van deze storing. Iemand een idee wat deze anti-pendel melding precies inhoud?
De koudgas temperatuur was, ondanks het automatisch verhoogde ventilatievolume, gestaag gezakt tot -7,3 graden. (Leve mijn sensoren en de uitlezing op mijn computer beneden).
Inmiddels draait de boel weer, na het trekken van de stekker en een uur wachten op de daarna optredende F-81 melding. Voor de zekerheid heb ik ook nog het ontluchtingsprogramma gedraaid.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Zonnevis ok die AP5 heb ik ook nog nooit gezien maar -7 is ook erg koud.
Ik heb wel vaker toch een AP2/3 melding maar soms zit er ook ijs afzetting op die dan niet weg is binnen de 20m en ik dan ook handmatig (domotica) de wp nog een uurtje extra uitzet, dit is 1x afgelopen jaar gebeurd.

Overigens heb ik even mijn gas en wp50 verbruik even uit gelezen van 2017.
Dat was het eerste jaar vol met de domotica van 2016 heb ik maar vanaf maart.
Hier de pics:
Gasverbruik 2017

WP Combi50 verbruik 2017

Dus een 1050kw voor een heel jaar verbruikt

Mijn totale energie van 2017

SpikeHome wijzigde deze reactie 10-01-2018 10:09 (16%)

• Zonnevis
De Wp werkt nu weer goed. Vannacht is het circulerend verwarmingswater opgepiept van 25 graden naar 29 graden. De woning is met alleen de WP op temperatuur gebleven.

Sinds juli 2017 meet ik het energie verbruik van de WP apart.Mijn WP verbruikt zo te zien standaard meer energie. Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk. Bijv. dat mijn ketel van 2011 is.
Een andere oorzaak is dat t/m oktober ik 2 mensen extra had inwonen en dat daar extra energie is gegaan naar de boiler. Dat is zeker de verklaring voor het hoge basis gasverbruik. Alleen in december heb ik 15 m3 gas verbruikt voor verwarming van de woning.

maand Gas (m) WP (kWh)
Jul 39 20
Aug 34 18
Sep 93 20
Okt 122 18
Nov 181 12
Dec 219 30
687 118

het tabelletje ziet er wat slordig uit, maar het gaat om het idee.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Zonnevis
15m3 voor december is echt weinig.
Bij mij zie je dat dit bijna 50m3 is dat is wel incl. warm water maar dat is bij ons niet zoveel.
Waarom zet je er geen doorstroom verwarmer tussen?
Ik heb wel een gedacht om er een doorstroom plintboiler er tussen te zetten op 40c afgesteld en die aan te sturen met domotica (is dan gelijk ook een soort buffer) die boilers zijn wel voor drink water en kan en mag je daarna niet meer daarvoor gebruiken maar het kan wel je hebt ze van 500w en 2kw.
Je kan dan helemaal van het gas af.
En voor warm water kan je hetzelfde doen vanaf de wp50 warm water uit naar een doorstroom boiler.

Met weinig gas verbruik zijn je aansluitkosten giga waardoor ik wel bijna 2,- betaal per m3 gas als het niet meer is.

edit: even na gerekend van afgelopen jaar en dan kost gas me 1.44 m3

SpikeHome wijzigde deze reactie 10-01-2018 13:20 (12%)

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16-01 14:41
De ecolution wordt hopelijk aankomende zaterdag aangesloten. Diverse sensoren besteld om in/uit blaas en koudgastemperatuur te meten. Helaas iets te weinig sensoren besteld, dus welke waarde is het belangrijkste om AP3/4 te voorkomen? koudgas of uitblaas?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Knoetie ik monitor beide, het een heeft met de ander te maken.
Maar door het koudgas dat onder het vriespunt komt krijg je ijsafzetting en koelt alles nog sneller af dus als je 1 sensor kiest zou ik voor koudgas gaan.

• Zonnevis
@Knoetie Je hebt meerdere sensoren besteld, dus ik zou zeggen koudgas en uitblaas. Op die 2 waardes is het systeem goed te regelen en kan je veel AP3/AP4 storingen voorkomen. Maar als je echt moet kiezen koudgas.
Ook de aanzuiglucht is een belangrijke waarde. Als deze rond de 17/17,5 graden komt dan bevriest mijn systeem snel. Op dit moment regel ik hier nog niet op, simpelweg omdat dat softwarematig wat moeilijker is.

Momenteel ben ik bezig om de software van mijn Arduino meet en regel systeem aan te passen zodat in het uitzonderlijke geval dat de koudgas temperatuur alsnog onder de 0 graden duikt, het systeem automatisch een timerpuls aan de WP geeft en deze in perilex stand 3 gaat gedurende de op de WP ingestelde periode. Dit om dmv het pompen van 280 m3/h het ontdooien van het systeem te forceren. Meer lucht over de condensor doet wonderen.
Ik heb de indruk dat o.a. de winddruk op de uitlaat van de WP regelmatig probelemen geeft van bevriezing. Dus hogere fansnelheid zou de tegendruk van de wind moeten overwinnen.

• 205Gutmann
@Zonnevis heb je er al eens over nagedacht om die arduino software te delen met mede ecolution bezitters?
Ik ga zelf mijn ecolution RF schakelen middels de RF bedieningen van mijn oude mv box.
Deze bedieningen sturen momenteel mijn huidigeverjaardag ventilatie op 3 standen, en deze wil ik nu relais aan laten sturen welke op hun beurt weer de fases op de perilex wcd schakelen.

De relais sturingen e.d. ga ik allemaal wel uitkomen, echter het arduino verhaal is voor mij onbekend terrein.

Als ik jouw verhaal en ervaring lees is het wel een ontzettend nuttig systeem waar ik ook graag mijn ecolution mee wil aansturen.

• Zonnevis
@205Gutmann Dat is inderdaad wel in mij opgekomen en heb er geen moeite mee om te delen. Het is echter wel een lang verhaal. Bestaande uit electrotechnische schakeling, koppeling aan de Arduino, software voor besturing, database en dan voor de inzichten de website (HTML, JS en PHP). Momenteel ben ik bezig met, naar mijn idee, duidelijke commentaren te plaatsen in de software.
Hier alleen de code loslaten wekt meer vragen op dan er beantwoord worden. Ga er zeker mee aan de gang.
Waarschijnlijk in een apart topic. Ik laat het weten.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@205Gutmann waarom niet gewoon met een raspberry pi en domoticz?
Dit kan ook en is best simpel te doen.
Wel wat duurder.

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*