@
rullzer
het grote voordeel van de ecolution volgens migjes.
waar een CV ketel minimaal 5,5kW het huis in knalt doet een ecolution dat met maar 1,4kW. (+/-)
duw je 5,5kW je vloer verwarming in, dan is de vloer zo warm (zeker als het buiten niet echt heel koud is) en is je huis dat ook.
dan duurt het best wel een lange tijd voordat je huis is afgekoeld, maar je vloer is dan al wel voor een aantal uur best frisjes.
met maar 1,4kW ben je al snel (5,5kW/1,4kW=3,9) 4x zo lang daar mee bezig, en is de vloer veel meer tijd lekker van temperatuur.
de temperatuur met alleen de ecolution is wel wat lager als die met een gasketel.
rond de 25 tot 35 graden, maar dat is net de lekkere temperatuur voor de blote voetjes.

(een stuk beter als maar 20 graden voor veel uren met gas.)
ik had ook geen ventilatie in huis, nu wel, dat is ook erg tof. (maakt voor jouw dus niet uit als ik het goed begrijp)
de WAF is dus erg hoog van de ecolution.
zo hoog dat de rest van de TVT (terug verdien tijd.) er eigenlijk al niet meer toe doet.
verder wel leuk dat ik van 650m3 gas nu zak naar een 300m3 gas.
(en nog steeds aan het zaken ben, door beter gebruik van de ecolution. ik denk dat ik rond de 250m3 ga uit komen op het moment.)
maar door dat het nu gewoon 24x7 21 graden is in huis, zou ik met een gas ketel ook meer gas gebruiken.
hoeveel? ik gok een 800m3. (gecalculeerde gok, maar blijf een gok.)
hier voor duw ik een 1600kWh de ecolution in.
gelukkig is 2 kWh een stuk goedkoper als 1m3 gas.
maar dat vang ik dan weer af met een flinke PV installatie.
het kost een paar centjes, maar elke maand een +/-130€ betalen(voor elektra+gas) is na een lange tijd ook erg veel geld.
die +/-30€ die ik nu betaal is veel makkelijker te doen.
het verschil is dan na 10 jaar al snel 10.000€.
(en deze lente leg ik weer wat panelen bij, dan word het nog minder.

)
maar de ecolution is maar 1 warmtepomp type, er zijn zelfs nog leukere te krijgen, waar mee je zonder problemen 100% van je gas kunt vervangen.
(jij kookt al niet meer op gas, en ik nog wel.
dus een warmtepomp die je huis 100% verwarmt en je tap water doet.
en je kunt zelfs je gasmeter laten verwijderen, dit bespaart per jaar nog een extra +/-235€ aan vast recht kosten, dan krijg je helemaal vreemde mogelijkheden.
sommige mensen krijgen dan al een voorschot van -14€ per maand, of te wel ze moeten je betalen om klant te worden.

)
edit:
check ook of je geen subsidie kunt krijgen.
de +/-1000€ die ik aan subsidie kreeg hielpen wel een hoop in de beslissing.
(en ook mijn lieve moeder die die 1000€ even voor mij voorschoot. de schat.)
[
Voor 7% gewijzigd door
migjes op 07-02-2018 10:51
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)