Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:59
@migjes de tl21 serie van SMA gaat er helaas uit, onze leveranciers hebben er nog enkele op voorraad, maar deze geven allemaal aan dat het een uitlopend product is, hiervoor is de nieuwe SB serie in de plaats gekomen.

De installatie van mijn ecolution is even op een lager pitje gezet, dinsdag door mijn rug gegaan toen ik hem aan het ophangen was :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
@migjes Meer is altijd beter, maar omdat de regeltjes nog veranderen hou ik het nu even bij 13x300 Wp (tenzij meer voor dezelfde prijs ;) Die LGs passen net niet op mn dak, zijn stiekem iets breder). Als je evenveel opwekt per jaar als dat je verbruikt per jaar, dan ben je effectief 70% van de tijd aan het terugleveren (model van Duits onderzoek, lijkt ook in de praktijk te kloppen). Dus als de overheid de saldering weg doet en een terugleversubsidie van weining invoert, dan zie je bijna niks van de investering terug. Hobby mag wat iets kosten maar t moet niet te gek worden! Kan later altijd nog een ZonneVeranda (.nl) nemen :)

@205Gutmann Ai! Had je hulp of probeerde je het alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
migjes schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:21:
of te wel, denk vooruit, dit is een erg leuke verslavende hobby.
je wil straks meer Wp om de laatste restjes nog te kunnen dekken, dit garandeer ik je. >:)
Mjah, dat klopt! De volgende stap (somewhere in the future) zou gas-loos zijn, met een echte split-warmtepomp.. en/of toch die Tesla S :z >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Dooxed Ik had er wel hulp bij, echter hangt hij bij mij in een hoekje onder het schuine dak.
Was erg lastig manoeuvreren, hij hangt 14cm vrij van de vloer, en met een zijde strak tegen het dakbeschot.
Maar goed, je moet er iets voor over hebben om duurzaam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
Ik was even met cijfertjes bezig en ik heb twee vraagjes.

Over het algemeen lees ik hier dat de Ecolution 1500 kWh per jaar verbruikt. Verder lees ik dat hij typisch ca 350 W continue verbruikt in de winter (hard aan het werk met de CV).
Nu het rare: als ik probeer per maand het verbruik in te schatten, dan klopt er iets niet.

6 maanden x 30 dagen x 350 W x 24 uur = 1500 kWh, ofwel tijdens de koudere 6 maanden verbruikt hij zijn jaarverbruik... Staat de CV-ondersteuning (en warm water) dan daarna een halfjaar uit? Lijkt me niet, eerder 2 maanden (zomer). De 1500 kWh geloof ik het meest, dat hebben verschillende mensen aangegeven in dit topic en dat klopt ook met het productblad. Heeft iemand wat eigen data van het dagelijke verbruik door het jaar heen of verbruik per maand?

Andere vraag: typisch is er een reductie van 600 m3 gas. Dat is dus ca 600x8 = 4800 kWh(th), bij 1500 kWh(e) in is dat een COP van 3.2-3.6. Net boven het (energetisch / financieel) omslagpunt. Het is dus net goedkoper en efficienter met de WP. CO2 reductie is natuurlijk nog veel groter :) Komt dit overeen met jullie eigen ervaringen?

Edit: Wat berekeningen voor het geval de saldering verdwijnt. Ik vergelijk het electrische energieverbruik van de WP met de verwachte energieproductie van een PV-installatie, gebaseerd op de gemiddelde hoeveelheid instraling per uur per maand(data van KNMI) over de afgelopen 10 jaar.
Situatie A:
Op basis van een geschat gemiddeld continue verbruik kWh per maand van (jan tot dec, som is 1500 kWh, 159/30/24 = 220W continue):
159 159 159 127 127 127 15 15 127 159 159 159
dan heb ik berekend dat een PV-installatie van die jaarlijks 3300 kWh genereerd tussen de 40 en 45% van de energievraag van de Ecolution direct (zonder teruglevering) kan opbrengen. PV-installatie grootte maakt niet veel uit voor het resultaat.
Situatie B:
Als ik alleen van oktober t/m maart de Ecolution aanzet met 340 W continue, dan kan diezelfde PV-installatie 33% van de 1500 kWh direct aanbieden.

De aanname hier is dat het stroomverbruik continue is, en dat klopt denk ik niet (het gaat meer mee met de kamertemperatuur, dus moduleert). Toch is 30-45% is een prima schatting denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Dooxed op 30-12-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:45

The Legend

*Plop*

Hij verbruikt bij mij doorgaans ca. 8kwh op een dag en dus ca. 300w continue in de winter. Geen 350. Als hij alleen ventileert (zomer) dan gebruikt ie maar ca. 10w. Uiteraard wel meer als de boiler warm houdt voor het tapwater, maar dat is veel minder dan in de winter als cv-ondersteuner.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
@The Legend En wanneer komt hij dan onder de 200W? Welke maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Is nogal afhankelijk van het weer. Soms is het in mei nog erg koud en dan laat ik de Ventiline nog verwarmen. Doorgaans draait ‘ie 24/7 van half oktober tot half april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
@Dooxed
even kijken op de kWh meter en dan zie ik, 1630kWh gebruik dit jaar.
maar dan met de kanttekening vol op zijn staart getrapt.
eigen thermostaat geeft hem altijd voorrang op de cv ketel, die staat nu op 22,5 graden.
(sterker nog de eerste maanden van het jaar heb ik de aansluiting gewoon kort gesloten, dus draaide hij zonder thermostaat 24x7, op 5 maart werd het te warm in huis en heb ik de thermostaat maar even aangesloten.)

als je er meer kWh in geduwd krijgt, is er iets mis met je huis of ecolution. >:)

grof weg kun je zeggen: als de buiten temperstuur boven de +/-10 graden is, dan kan de ecolution zonder gas je huis verwarmen.
is het daar nog meer boven hoeft hij zelfs niet de hele dag te draaien en zie je dat hij minder gebruikt als 7-8 kWh.

pas als temperaturen onder de +/-2 graden komen krijg je een nadelig effect van de ecolution.
maar eigenlijk is dat niet het effect van de ecolution, maar die van de ventilatie.
ventileren is gewoon energie verlies, met een ecolution is dat een stuk minder verlies.
(en vergis je niet ventileren is wel erg lekker, schone lucht in huis is lekker.)

hier de gas cijfers:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/eerste%20jaar%20ecolution.jpg
gewoon jaar kost mij een 650m3 gas.
met de ecolution kwam ik dit jaar op 330m3. (met kleine kanttekening dat ik in januari nog wel aardig wat instel problemen had.).
ik heb me zelf wel wat luxe aangemeten door 24x7 te verwarmen, de gas besparing had wel iets hoger kunnen zijn, maar een erg leuk experiment.
(eigenlijk zou ik mijn gas gebruik nu moeten vergelijken met de buren, die gebruiken +/-950m3 gas. ;) )

ik heb voor komend jaar de zaak iets wat minder lux ingesteld, gas ketel doet nu alleen nog maar overdag verwarmen als de ecolution het niet aan kan.
eens kijken hoeveel dat doet te opzichte van 24x7 verwarmen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@Dooxed Ik heb domotica tussen de wp50 zitten.
Deze verbruikt meestal zo een 280w tijdens verwarmen.
Dat loopt op als de temperatuur van je c.v. water ook op loopt tot soms 330w
Als de wp warm water gaat maken voor de boiler loopt het vermogen op naar een 370max.
Veel meer heb ik nog nooit gezien.
Dus de max 500w wat inventum opgeeft zal wel met de ventilatie op max etc. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Zonnevis schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:40:
Om verdere problemen te voorkomen meet ik sindsdien de aanzuigtemperatuur en de koudgastemperatuur (met dank aan andere tweakers hier)
@Zonnevis; Hoe heb je dit gedaan? De Ecolution heeft een USB aansluiting en een RJ45 op de print maar volgens Inventum kunnen zij daar alleen iets mee. Ook installateurs moeten betalen om gegevens uit de RJ45 te krijgen. Jammer is dat.

Wij huren op het moment een behoorlijk goed geisoleerde woning met een flinke berg PV-panelen, een Inventum Ecolution Combi 50, een doorstroomverwarmer voor tapwater en elektrische radiatoren ( :| ). All-Electric dus.

Werkte zeker toen we hier net zaten niet heel geweldig, vooral het probleem dat het na het douchen binnen no-time 18 graden werd in de woonkamer omdat de Ecolution aan de slag ging met het opwarmen van tapwater. Die instelling nu aangepast waardoor CV prioriteit houd.

Omdat ik wat huiverig ben voor het elektrischiteitsverbruik hier heb ik het hele huis volgehangen met Plugwise Circles/Stealths. Plaatje van de warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VuHtmOI3vD1m56s1D7S4SD1t/full.png

Ecolution staat inderdaad bijna 24/7 te draaien. Er hangt een thermostaat in de woonkamer (staat op 20 graden bij ons), Radiatoren alleen in de woonkamer. Als het te lang duurt voor de woonkamer op temperatuur is wordt via een relais de elektrische radiator in de woonkamer aangeschakeld. Die hoeft de laatste dagen niet zo heel hard te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bJayV5vlOEUvgFZMols3k1os/full.png

Maar benieuwd dus naar het beter in de gaten kunnen houden van de Ecolution. Heb hier een Loxone Miniserver liggen, een paar RPi's en ben redelijk handig met knutselen van andere dingen. Vooral geinteresseerd in actuele ventilatiedebiet, bedrijf van de WP (CV of tapwater), temperaturen (boiler, aanzuigtemperatuur, koudgastemperatuur, CV water aanvoer/retour) en ventilatiestand.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 03-01-2018 10:15 . Reden: Afbeeldingen verkleind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
Ook installateurs moeten betalen om gegevens uit de RJ45 te krijgen.
Oh, dus het kan gewoon? Ik wil best iets betalen voor die mogelijkheid!

@The Legend @migjes @SpikeHome Thanks voor de data! Ik kom dan typisch uit op ca 35% PV-zelfgebruik door de Ecoline. Prima :)

Ik wil wel een beetje moeite steken in het verzamelen van informatie voor het verbeteren van de openingspost, zoals werking, kosten, energieverbruik / gasvermindering, aansluitmogelijkheden voor Domotica, tips & trucs. Er zit een schat aan informatie in dit topic en zo wordt het beter bruikbaar. Wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dooxed schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Oh, dus het kan gewoon? Ik wil best iets betalen voor die mogelijkheid!
Dat was ook mijn reactie, zou mij een hoop geknutsel en tijd besparen. Maar wat ik van Inventum begreep is dat zij iets koppelen aan de WP om het ding uit te lezen/monitoren en dat de installateur vervolgens de resultaten/conclusies krijgt. De exacte logs/waarden/etc krijg je ook als installateur niet in handen. Kwam allemaal erg 1990 over :|

Nu dus aan het kijken naar alternatieven. Heeft iemand als eens iets in die USB poort geprikt? Ben zelf wat voorzichtig omdat we de woning hier huren en ook nog met aannemer/adviseur/installateur/Inventum in conclaaf moeten om alles hier echt goed werkend te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 03-01-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
@bartvb
Temperatuurmetingen doe ik dmv van DS18B20 sensor, dat is een onewire sensor. Die heb ik gekoppeld aan een Arduino computertje. Adh van de gemeten waardes wordt de Ecolution in een hogere ventilatiestand geschakeld. Zodra de temperaturen weer oplopen wordt de ventilatiestand weer verlaagd. Het verhogen/verlagen van de fan snelheid gebeurd dmv verschillende relais die de fases van de perilex koppeling schakelen alsof de ventilatieschakelaar van de mechanische ventilatie word bediend.

Ook meet ik de vochtigheid in de badkamer en wordt de hoogste ventilatiestand (Timer op de WP) ingeschakeld.
Tot slot meet de Arduino ook nog het opgenomen vermogen van de WP.
Alle metingen en het schakelen worden gedaan zonder aanpassingen aan de Ecolution zelf.

Dit stookseizoen heb ik noch nul AP3/AP4 situaties gehad (mischien 1 dan). De WP staat 24/7 te snorren.
Opgenomen vermogen, afhankelijk van de temperatuur van het circulerend water, is bij 25 graden 240W en bij 39 graden 435W. (Temperaturen zonder bijstook van de CV)
Afgelopen december heeft de WP 219kWh verbruik.

Aan de USB aansluiting wil ik nog beginnen maar ben druk met andere dingen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
@bartvb
Die vraag is vaak gesteld in dit topic, tot nu toe zonder bevredigend antwoord.
Zie hier, hier en hier. Dit topic over een Duco ventilatie WP komt het dichtst in de buurt.

Als iemand nog eens een monteur over de vloer heeft, graag vragen of afkijken hoelang het servicewachtwoord is en welke tekens gebruikt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Dooxed er zit een usb poort in je combi50 daarmee word alles uitgelezen.
Ik heb ook al eens firmware updates voorgesteld om er meer rendement uit te halen.
Maar heb netzoals @Zonnevis sensoren erin gemaakt waarmee ik het meet.

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 03-01-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
@SpikeHome Precies, een USB-poort, maar nog steeds met een code toch? Zou toch interesseant zijn om erin te komen. Ik snap dat Inventum eindgebruikers (en zelfs instalateurs) niet zulke privileges wil geven want met verkeerde data schrijven maak je het hele apparaat stoek.
Edit: Ik bedoel natuurlijk dat het mij niet uitmaakt of het nou via USB of de RJ45 gaat, voor de domotica is meer data meer beter :Y)
PS: Bij het invoeren van de code, is daarna een enter oid nodig of voerde je gewoon getallen in en na een bepaalde lengte testte hij de input?

[ Voor 33% gewijzigd door Dooxed op 03-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Zonnevis ah, dus niet de bestaande sensoren in de Ecolution gebruikt?

@Dooxed / @SpikeHome: USB lijkt gewoon te werken als seriele poort dus, nice! Alleen vrij nutteloos zonder wachtwoord dus?

Geen idee of de seriele verbinding dezelfde is als de RJ11? Op mijn Ecolution zit de RJ45 alleen op de print, geen connector. Heb wel een USB en RJ11. Pinout van de RJ11 staat hier:

https://www.inventum.com/...tzijdig_CO2_bediening.pdf

RJ11 wordt normaliter gebruikt om b.v. via RF de ventilatie te sturen, zit ook een 0-10V in op. Neem aan dat je daarmee de ventilatiestand traploos kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 21:58
Beste mensen,
Ik lees al geruime tijd mee in dit interessante forum! Er is ontzettend veel kennis in deze groep, wellicht kan iemand mij op weg helpen. Ik woon sinds 2 maanden in een nieuwbouw woning die voorzien is van een ecolution solo in combi met een Intergas HRxsteme combi ketel. EPC waarde zou 0,4 moeten zijn.
Tijdens de oplevering wordt er helaas geen uitleg gegeven over de ins en outs van de verwarmingsinstallatie.

Mijn situatie, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Beneden aan/uit thermostaat en boven modulerende thermostaat, dus 2 gescheiden systemen.
Nu twijfel ik een beetje of de ecolution wel zijn werk doet om gas te besparen. Hoe kan ik zien of de machine werkt, heb een A2 code die aangeeft dat het apparaat zou moeten werken maar weet totaal niet of er warmte de leidingen ingepompt word.

Er wordt wel veel stroom verbruikt door het apparaat, gelukkig kan ik dit compenseren door mijn zonnepanelen.
De woning betreft een tweekapper, inhoudt rond de 570 m3.

Gasverbruik deze dagen rond de 5 a 6 kuub, temperatuur continu 20 a 20,5 graden, geen nachtverlaging.
Wie kan mij op weg helpen?

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@bartvb
Van de bestaande sensoren blijf ik af. De ecolution heeft zijn eigen regelsysteem en daar wil ik, zonder kennis van die regeling en electronica, geen storing in veroorzaken. Optimaliseren van de WP ter voorkoming van AP3/AP4 dmv slim instellen van de verschillende ventilatiestanden is voor mij voorlopig voldoende.
Helaas is het voor de geleerde heren van Inventum kenelijk niet mogelijk om een software routine te schrijven die de fan snelheid regelt. In mijn opinie is het in AP3/AP4 zetten van de Ecolution behoorlijk primitief.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
@DWinters1979
Er zijn verschillende manier om te kijken of de Solo werkt.
1. In het menu duiken. Lijkt moeilijk, maar is best uit te komen mbv de handleiding. In het menu vindt je de in en uit temperatuur van het cv water. delta T ongeveer 3 graden. Ook kan je de aanzuig en uitblaas temperatuur van de ventilatielucht daar vinden. delta T zo'n 13-15 graden.
2. Met de hand voelen onder het apparaat. Er zit een flex leiding die door een rode doorvoering loopt en een blauwe. Als rood warmer is dan blauw werkt het systeem. Is natuurlijk alleen een eerste indruk van de werking.
3. Meten mbv zelf aangebracht sensoren. zoals in dit forum beschreven. Geeft vrij veel informatie.

Het bepalen van de COP/rendement is zo goed als niet mogelijk.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 21:58
Bedankt voor je reactie zonnevis. Nu had ik al gevoeld aan beide leidingen alleen kan ik nou niet zeggen dat daar veel warmte vanaf komt.
Ik zal eens in het menu gaan rondneuzen. Ik had begrepen dat het apparaat max 50 graden aan de cv kan toevoegen, dat is best warm. Ben wel benieuwd of het apparaat veel gas kan besparen.

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
50 graden is wel erg ambitieus. In de praktijk is het handhaven van een temeratuur van 25 graden goed haalbaar en als de buitentemperatuur boven de 5 graden is met een zonnetje dan loopt, bij mij in ieder geval, de temperatuur van het circulerend water op tot max. 40 graden. Hoger heb ik niet gezien.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@DWinters1979 ik ken de solo niet maar neem aan dat er daar ook een menu in zit.
Daarme kan je diverse temperaturen uitlezen zoals lucht in en lucht uit maar ook cv in en cv uit.
Meestal is het verschil tussen cv in en uit een 3c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:17
@Dooxed Mooie prijs voor 3900wp aan pv panelen! Ik zoek ook ~4000wp maar tot nu toe alleen offertes van rond 6500 incl btw gekregen. Bij welke leverancier heb je die offerte vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
@Tealblue Heb je een pm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Op 3 januari meldde ik "Dit stookseizoen heb ik noch nul AP3/AP4 situaties gehad (mischien 1 dan)".
Vandaag dus wel een storing. Maar wel een vreemde: AP5. Staat nergens in de handleiding vermeld. Inventum gebeld en die wisten ook niets van deze storing. Iemand een idee wat deze anti-pendel melding precies inhoud?
De koudgas temperatuur was, ondanks het automatisch verhoogde ventilatievolume, gestaag gezakt tot -7,3 graden. (Leve mijn sensoren en de uitlezing op mijn computer beneden).
Inmiddels draait de boel weer, na het trekken van de stekker en een uur wachten op de daarna optredende F-81 melding. Voor de zekerheid heb ik ook nog het ontluchtingsprogramma gedraaid.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Zonnevis ok die AP5 heb ik ook nog nooit gezien maar -7 is ook erg koud.
Ik heb wel vaker toch een AP2/3 melding maar soms zit er ook ijs afzetting op die dan niet weg is binnen de 20m en ik dan ook handmatig (domotica) de wp nog een uurtje extra uitzet, dit is 1x afgelopen jaar gebeurd.

Overigens heb ik even mijn gas en wp50 verbruik even uit gelezen van 2017.
Dat was het eerste jaar vol met de domotica van 2016 heb ik maar vanaf maart.
Hier de pics:
Gasverbruik 2017
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/domoticz/gas-totaal-2017.jpg

WP Combi50 verbruik 2017
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/domoticz/wp50-totaal-2017.jpg

Dus een 1050kw voor een heel jaar verbruikt

Mijn totale energie van 2017
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/domoticz/stroom-totaal-2017.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 10-01-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
De Wp werkt nu weer goed. Vannacht is het circulerend verwarmingswater opgepiept van 25 graden naar 29 graden. De woning is met alleen de WP op temperatuur gebleven.

Sinds juli 2017 meet ik het energie verbruik van de WP apart.Mijn WP verbruikt zo te zien standaard meer energie. Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk. Bijv. dat mijn ketel van 2011 is.
Een andere oorzaak is dat t/m oktober ik 2 mensen extra had inwonen en dat daar extra energie is gegaan naar de boiler. Dat is zeker de verklaring voor het hoge basis gasverbruik. Alleen in december heb ik 15 m3 gas verbruikt voor verwarming van de woning.

maand Gas (m³) WP (kWh)
Jul 39 20
Aug 34 18
Sep 93 20
Okt 122 18
Nov 181 12
Dec 219 30
687 118

het tabelletje ziet er wat slordig uit, maar het gaat om het idee.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Zonnevis
15m3 voor december is echt weinig.
Bij mij zie je dat dit bijna 50m3 is dat is wel incl. warm water maar dat is bij ons niet zoveel.
Waarom zet je er geen doorstroom verwarmer tussen?
Ik heb wel een gedacht om er een doorstroom plintboiler er tussen te zetten op 40c afgesteld en die aan te sturen met domotica (is dan gelijk ook een soort buffer) die boilers zijn wel voor drink water en kan en mag je daarna niet meer daarvoor gebruiken maar het kan wel je hebt ze van 500w en 2kw.
Je kan dan helemaal van het gas af.
En voor warm water kan je hetzelfde doen vanaf de wp50 warm water uit naar een doorstroom boiler.

Met weinig gas verbruik zijn je aansluitkosten giga waardoor ik wel bijna €2,- betaal per m3 gas als het niet meer is.

edit: even na gerekend van afgelopen jaar en dan kost gas me €1.44 m3

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 10-01-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 18:34
De ecolution wordt hopelijk aankomende zaterdag aangesloten. Diverse sensoren besteld om in/uit blaas en koudgastemperatuur te meten. Helaas iets te weinig sensoren besteld, dus welke waarde is het belangrijkste om AP3/4 te voorkomen? koudgas of uitblaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Knoetie ik monitor beide, het een heeft met de ander te maken.
Maar door het koudgas dat onder het vriespunt komt krijg je ijsafzetting en koelt alles nog sneller af dus als je 1 sensor kiest zou ik voor koudgas gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@Knoetie Je hebt meerdere sensoren besteld, dus ik zou zeggen koudgas en uitblaas. Op die 2 waardes is het systeem goed te regelen en kan je veel AP3/AP4 storingen voorkomen. Maar als je echt moet kiezen koudgas.
Ook de aanzuiglucht is een belangrijke waarde. Als deze rond de 17/17,5 graden komt dan bevriest mijn systeem snel. Op dit moment regel ik hier nog niet op, simpelweg omdat dat softwarematig wat moeilijker is.

Momenteel ben ik bezig om de software van mijn Arduino meet en regel systeem aan te passen zodat in het uitzonderlijke geval dat de koudgas temperatuur alsnog onder de 0 graden duikt, het systeem automatisch een timerpuls aan de WP geeft en deze in perilex stand 3 gaat gedurende de op de WP ingestelde periode. Dit om dmv het pompen van 280 m3/h het ontdooien van het systeem te forceren. Meer lucht over de condensor doet wonderen.
Ik heb de indruk dat o.a. de winddruk op de uitlaat van de WP regelmatig probelemen geeft van bevriezing. Dus hogere fansnelheid zou de tegendruk van de wind moeten overwinnen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Zonnevis heb je er al eens over nagedacht om die arduino software te delen met mede ecolution bezitters?
Ik ga zelf mijn ecolution RF schakelen middels de RF bedieningen van mijn oude mv box.
Deze bedieningen sturen momenteel mijn huidigeverjaardag ventilatie op 3 standen, en deze wil ik nu relais aan laten sturen welke op hun beurt weer de fases op de perilex wcd schakelen.

De relais sturingen e.d. ga ik allemaal wel uitkomen, echter het arduino verhaal is voor mij onbekend terrein.

Als ik jouw verhaal en ervaring lees is het wel een ontzettend nuttig systeem waar ik ook graag mijn ecolution mee wil aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@205Gutmann Dat is inderdaad wel in mij opgekomen en heb er geen moeite mee om te delen. Het is echter wel een lang verhaal. Bestaande uit electrotechnische schakeling, koppeling aan de Arduino, software voor besturing, database en dan voor de inzichten de website (HTML, JS en PHP). Momenteel ben ik bezig met, naar mijn idee, duidelijke commentaren te plaatsen in de software.
Hier alleen de code loslaten wekt meer vragen op dan er beantwoord worden. Ga er zeker mee aan de gang.
Waarschijnlijk in een apart topic. Ik laat het weten.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@205Gutmann waarom niet gewoon met een raspberry pi en domoticz?
Dit kan ook en is best simpel te doen.
Wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 20:48
Graag wil ik jullie expertise vragen op het gebied van de ventiline of de inventum. Binnenkort wordt mijn nieuwbouw woning opgeleverd van 140m2, die zeer goed is geïsoleerd. Wel wordt hij opgeleverd met een CW5 ketel van intergas. Dit wil ik verder verduurzamen door middel van deze warmtepomp. Ik heb nog niet echt een goed idee hoeveel gas ik ga verbruiken, maar ik vermoed 800 m3. Daarnaast wil ik zonnepanelen aanschaffen en waar nodig extra voor de warmtepomp. Nu vraag ik mij af of ik de investering terug kan verdienen op de warmtepomp en de extra zonnepanelen? Ik zou al gebruik gaan maken van lage temperatuur verwarming die op de ketel in principe ook de hele dag aan blijft. Extra comfort krijg ik dus niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@SpikeHome Daar zou ik me dan eerst in moeten verdiepen, met beiden heb ik nog geen ervaring.
Maargoed de prioriteit ligt op dit moment nog op het aansluiten van de warmtepomp zodat hij kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@s.v.seters de tvt tijd ligt helemaal aan je besparing.
En als je geen verleden hebt met een woning is het erg lastig.
Wat voor soort ventilatie krijg je in je woning?
Meestal is nieuwbouw al met warmte terug winning.

@205Gutmann Tja ik ben me ook pas vorig jaar gaan verdiepen.
Valt wel mee uiteindelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 19-01-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@205Gutmann
@SpikeHome
Ik heb een topic aangemaakt voor het regelen van de Inventum Ecolution Combi50 warmtepomp door middel van een Arduino microcomputer.

Inventum Ecolution Combi50 (WP) regelen met een Arduino

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Zonnevis Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702462

Ik weet niet of ik in de juiste topic zit maar heb even een vraagje over mijn warmtepomp van Inventum en en cv ketel Remoha. Alles werkte 4 jaar goed totdat vorige week de cv ketel bleek te lekken. Remeha is geweest en nu is de driewegklep vervangen.

Opgelost dachten ze maar nu blijft de cv ketel warm water geven als ik de thermostaat beneden lager heb ingesteld dan dat het is. Als ik de thermostaat hoger zet dan stopt de cv met warm water geven. De werking lijkt andersom te gaan nu.

Iemand enig idee hoe dit kan? Remeha is nog niet geweest voor een 2e keer. De monteur is vanmiddag geweest en wist het ook niet en ging wat collega's en Remeha bellen.

Andere vraag is dat ze een i Sense hebben opgehangen maar mij is 4 jaar geleden verteld dat dat niet kan in combinatie met de warmtepomp van Inventum. Kan dat kloppen? Geen idee waarom...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 vreemd als ze een 3weg klep vervangen, zouden ze die verkeerd hebben aangesloten?
Heb geen ervaring met Remeha, zweer zelf bij Nefit namelijk (ja ondanks de berichten met de serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat is vreemd ja, ik hoop dat monteur snel komt want dit geintje duurt nu al 2 weken. Bedankt voor je antwoord in ieder geval. Ik ben niet technisch maar je zou inderdaad denken dat het verkeerd aangesloten is.
Het lijkt me niet dat dit komt door de warmtepomp want die geeft gewoon zijn warm water af aan de ketel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 als het goed is staat je c.v. en wp parralell beteft c.v. installatie dan.
met warm water in serie dus eerst wp en dan c.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja zo stond alles wel ingesteld. Ik heb de monteur wel verzocht om niet aan de instellingen te klooien,
Kan ik dit checken? Alle instellingen van de warmtepomp stonden hetzelfde als 4 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpikeHome Probleem is verholpen. De stekker van de drieweg-klep was stuk (doorgebrand) en die had de vorige monteur van Remeha niet vervangen . Nu wel. Deze monteur was er niet heel blij mee dat hij dat niet vervangen had. Maar als het goed is doet hij het weer👍🏻 Bedankt voor je hulp In ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpikeHome Warmtepomp gaf vanochtend nu wel F 81 aan. Ik was even aan het kijken of alles goed werkt. Dus thermostaat van 17 naar 23 en van 23 naar 17 en weer van 17 naar 23. Code betekent compressor te zwaar belast. Komt dit door de snelle wijzigingen van de thermostaat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpikeHome helaas vandaag weer meerdere keren een F81 melding.

Sinds twee weken heb ik problemen met de cv ketel. In eerste instantie is de 3-wegklep vervangen. Alleen bleef het probleem zich voordoen. Vervolgens heeft Installatiebedrijf een andere thermostaat aangebracht maar dit verhielp het probleem niet. Na een 2e bezoek van een installateur van Remeha bleek dat ook de stekker van de driewegklep niet goed was (had de eerste monteur niet gezien en vergeten) en die is nu ook vervangen. Mijn cv ketel is gekoppeld aan een warmtepomp van Inventum.

Alles lijkt nu goed te werken alleen krijgt mijn warmtepomp van Inventum nu steeds een foutcode F81. Dat betekent dat de compressor te zwaar belast wordt. Dit gebeurd als ik de thermostaat beneden hoger (23) zet dan dat de thermostaat aangeeft (22). Ik vraag dus warmte.

De cv ketel begint te verwarmen en na een paar minuten verschijnt er op de warmtepomp de foutmelding F81! Die schiet dus in foutmelding en stopt er geruime tijd mee uit!

De warmtepomp functioneert verder gewoon goed als er geen warmte gevraagd wordt via de thermostaat. Als er geen warmtevraag is staat die op A2 en soms A3, dan wordt de boiler opgewarmd. Ik heb de warmtepomp uitgelezen en deze melding is er sinds de cv het nu weer doet. Deze melding is nooit eerder voorgekomen. Dit probleem lijkt me dus een gevolg van het laatste bezoek en de reparatie.

Ik heb Remaha maar weer gemaild en ga ze morgen gelijk bellen maar als iemand wellicht een tip heeft (instelling?) dan hoor ik dat graag! Fijn weekend nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Als je de CV uitzet slaat de WP dan ook in F81?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zou het kunnen zijn dan dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan als de CV-draait? Pompdruk van de CV te hoog voor de Ventiline die er dan niet tussen komt?

Bij ons was exact het tegenovergestelde trouwens het probleem. De pomp van de Ventiline was te sterk voor de CV waardoor de CV steeds in storing ging. Dat is opgelost door de CV pomp hoger in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis Nee dan blijft de warmtepomp constant op A2 stand staan. Mijn aanzuiglucht staat op 22 graden en dat wordt het bijna nooit en vloerverwarming blijft dan heerlijk warm. Enig idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@The Legend Ook bedankt voor je reactie. Wellicht is dit het probleem. Kan ik dit zelf wijzigen dus een instelling aanpassen? De warmtepomp kan ik nu zelf een en ander wijzigen, even in de handleiding gedoken. Maar aan de cv ketel durf ik niet zo te sleutelen. Er zit wel een notitie op de cv indien er parameters zijn verandert

P1 waarde 60 (dat is zo want kan ikzelf checken)
P17 waarde 2500 (geen idee of dit zo is want kan niet bij deze instelling komen)
P34 waarde 1 (geen idee of dit zo is want kan niet bij deze instelling komen)

Bij de Inventum warmtepomp staat de code 81 wel nu op 0. Zowel bij de F81 melding als daarna op A2 stand.
Dit is toch de code 81 waar je kan zien of de wp bezig is met cv of boiler?

Ik heb zelf werkelijk geen idee. Alle hulp is meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Als de WP met de CV uit constant blijft draaien dan kunnen het 2 dingen zijn.
1. Wat The Legend zegt, warmte niet kwijt kunnendoor te hoge pompsnelheid van de CV. Of dat de CV-pomp een te hoge pompdruk geeft. Oplossing zou dan kunnen zijn de pompsnelheid te verlagen. Bijvoorbeeld als de CV-pomp op standje III staat de schakelaar terugzetten naar II. Of als de CV van een erg nieuw type is deze softwarematig verlagen. Geen idee hoe dat moet, Remeha ketels ken ik niet.
Soms is er ook een standje die een constante pompdruk geeft.
2. Is minder waarschijnlijk, de drieweg klep blokkeerd nog steeds. Maar er hebben 2 monteurs naar dat ding gekeken, dus zou dat in orde moeten zijn.

Betreffende de bedrijfsmodus op de WP. Die zijn duidelijk zichtbaar op de display als A1 ,A2 of A3 . De bedrijfsstatus, in de documentatie bedrijfscodes genoemd, is ook te herkennen aan knipperende puntjes als de tijd zichbaar is. Als er afwisselend A2 en F81 in de display staat is er nog steeds een blokkerende situatie. Of dat zo is kan ik niet uit je laatste alinea opmaken.

Weet je hoe je op WP de aanzuigluchttemperatuur kan aflezen? Installateursmenu 0_1 en dan 1. Als deze te laag is kunnen er ook vremde dingen gebeuren met de WP.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 F81 volgens handleiding is dat een beveiliging compressor te zwaar belast.
Wat @Zonnevis ik denk dat je c.v. temp te hoog is momenteel.
Kijk eens naar je max. temperatuur van je c.v.
Die staat bij mij op 50c voor het c.v. water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt @Zonnevis en @SpikeHome , ik neem jullie tips mee richting de installateurs. Wellicht hebben ze hier wat aan.

Ik weet hoe ik de wp uit kan lezen, dit is allemaal hetzelfde als voor de reparatie van de cv ketel. Alles is pas 4 jaar oud dus vrij nieuw. Mijn aanzuiglucht staat op 22 graden. Dus die staat niet laag.

Hoe ik Max temp. van mijn cv kan wijzigen is mij een raadsel en wil eigenlijk ook even niets zelf veranderen maar aan de monteurs over laten.

Hoe zou ik de cv pomp van de wp kunnen verlagen? Is dat de 0 code bij 0-0? Die staat bij mij op 18. Maar dat is volgens mij het aanzuigen van de lucht toch (ventilator?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 Ik weet niet of er bij jou ketel een terug slag klep nodig was en of die nu er ook weer tussen zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpikeHome Ik ook niet :-) Ik ga het navragen! Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Anoniem: 702462 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:02:
Hoe zou ik de cv pomp van de wp kunnen verlagen? Is dat de 0 code bij 0-0? Die staat bij mij op 18. Maar dat is volgens mij het aanzuigen van de lucht toch (ventilator?)
De pompsnelheid van de pomp van de WP kan je niet verlagen. die regelt zichzelf. Ik bedoel echt de pomp die in je CV-ketel zit.. Vaak is dat een 3 standenschakelaar.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis net Remoha gesproken maar die zeggen dat het absoluut niet aan de cv ketel kan liggen. Dus ik moet Inventum weer gaan bellen maar aan dat apparaat is niets gewijzigd. Wordt dus weer heen en weer bellen met Remoha en Inventum.. Ik ga jullie advies ook even melden aan mijn installateur, wellicht weet die meer! Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis Inventum werkt niet echt mee, zoals ik al verwacht had. Deden gelijk moeilijk want doen nooit zaken met consumenten maar alleen met groothandelaren.. Ik moest de wp maar even resetten. Maar dat heb ik dus al een keer gedaan.. Ik kijk het nu maar even een paar dagen aan. Het is toch gek dat alles 4 jaar lang zonder F codes goed gaat en dat na een reparatie van de cv ketel er opeens een F81 code verschijnt en deze melding zich blijft voordoen!

Er is ook een i-Sense thermostaat geplaatst ipv een Honeywell. Dat maakt toch ook geen verschil?

Als iemand weet hoe ik de Parameters kan uitlezen bij een Remoha Calenta dan hoor ik dat graag. Wellicht haal ik hier nog meer info uit.

Ik denk dat het een fout is van Remoha en er dus iets verkeerd staat ingesteld of aangesloten is. Maar ja wat? Remeha wijst naar Inventum en Inventum. meld resetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag hele dag niet thuis geweest en lees net WP uit en heeft nu 2 keer een F80 melding gegeven. F80 staat voor Drooginzetbeveiliging actief, lucht in het systeem, aanvoer en /of retoursensor defect
en / of pomp defect. Oplossing: Ontlucht het systeem, controleer de cv-sen- soren en de draaien van de pomp. Vervang cv-sensorenpomp en / of pomp.

Zal er dan toch meer aan de hand zijn? Kan ik dit zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Wp ontluchten kan je zelf doen.
Installateursmenu 0_0 stap 6 en dan de waarde op 1 zetten. De WP gaat wat staan kreunen en steunen en klikken. Duurt een aantal minuten. Op de display kan je zien of het proces nog bezig is.
Als het ontluchten klaar is de waarde van stap 6 weer op 0 zetten.

De sensoren aanvoer/afvoer kan je aflezen in:
installateursmenu 1_0 en dan stappen 5 en 6

Er is nog geen reden om aan te nemen dat er wat ergs aan de hand is.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 Toch denk ik dat er iets aan de instelling van je Remaha is.
Code 80 lucht meld al dat het er in het systeem lucht zit.
Code 81 dat je wp het niet kan bij werken.
Laat je het huis 24/7 zelfde temperatuur? (wel aan te raden met een wp).
Check toch eens of er een terugslag klep zit?
Of de aanvoeren van de wp en cv parallel zitten.
Als ik in de gebruikershandleiding kijk van de wp zie ik ook aparte situaties als je een 3-weg klep hebt.

Uit de handleiding:
Noodzaak en positie van externe terugslagklep in installatie.
Om circulatie van warmte opgewekt in de ventilatiewarmtepomp door het cv-toestel te voorkomen, is het soms
noodzakelijk om een terugslagklep te plaatsen. De noodzaak en positie zijn afhankelijk van het type cv-toestel. Het
is belangrijk om te weten of de 3-wegklep in het cv-toestel in aanvoer of retour leiding gemonteerd is en in welke
positie de 3-wegklep stand-by staat (indien geen warmtevraag - in stand cv of warmwater).
In het basisschema is een standaardinstallatie te zien. Er zijn 4 situaties mogelijk of er wel of geen terugslagklep
gemonteerd moet worden en waar deze gemonteerd moet worden:
• situatie 1, toestellen zonder 3-wegklep
• situatie 2, toestellen met 3-wegklep in de retour en klep standby in de stand warmwater
• situatie 3, toestellen met 3-wegklep in aanvoer, klep standby in stand cv
• situatie 4, toestellen met 3-wegklep in de retour, klep standby in cv.
Situatie 1
Toestellen zonder 3-wegklep
In deze situatie dient de terugslagklep in de aanvoer te
worden gemonteerd met de stromingsrichting naar de
installatie, basisschema met terugslagklep in
positie A,(zie afb. 8, [A]).
Situatie 2
Toestellen met 3-wegklep in de retour en klep
standby in de stand warmwater
In deze situatie hoeft geen extra terugslagklep gemonteerd
te worden, basisschema zonder positie A en B,
(zie afb. 8).
Situatie 3
Toestellen met 3-wegklep in aanvoer, klep standby
in stand cv
Monteer de terugslagklep in de aanvoer met de stromingsrichting
naar de installatie, basisschema met
terugslagklep in positie A (zie afb. 8, [A]).
Situatie 4
Toestellen met 3-wegklep in de retour, klep standby
in stand cv
Monteer de terugslagklep in de retourleiding met de
stromingsrichting naar het HR-toestel, basisschema
met terugslagklep in positie B (zie afb. 8, [B]).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis Ik zal de wp zelf even ontluchten, ik neem aan dat ik dan de cv even uit Noet zetten.

@SpikeHome De instellingen van Remoha kan ik niet achterhalen, zij wijzen direct naar de F codes van Inventu en zeggen dat daar het probleem zit. Het systeem werkte al 4 jaar goed. Alleen na vervangen van driewegklep gaat het nu mis. Ik neem aan dat ze dezelfde onderdelen hebben teruggeplaatst. Maar dat kan ik uiteraard ook navragen als ze mee willen werken.

Ik heb een nieuwbouwhuis en zet de thermostaat eigenlijk altijd uit s nachts. dan koelt het soms 0,5 of 1 graad af naar 21 graden. Wij vinden 22 graden lekker dus als we de thermostaat aanzetten dan wordt het binnen een uurtje 22 graden. Is het dan nog steeds zinvoller om s nachts op 22 graden te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@Anoniem: 702462 Ik heb het gedaan met de CV aan, zonder problemen. Maaar jij hebt 1 thermostaat en is anders dan mijn systeem. Ik denk dat het geen kwaad kan om de thermostaat gedurende het ontluchten even laag te zetten zodat de CV niet gaat verwarmen.

Aanvullende vraag is de druk van je circulerend water voldoende hoog. Is na de reparatie de druk redelijk constant?

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 Ik ken de Remeha niet.
Maar bij nefit zit er een een knop op waardoor de c.v. maximaal gaat pompen en stoken
En in de c.v. zit ook een automatische ontluchter die dus.
Als je dan de c.v. en de wp op ontluchten zet (eerst zorgen voor voldoende systeemdruk). En dat een tijdje laat lopen en dan ook de radiatoren gaat ontluchten ben je van de meeste lucht wel af.
Nadeel van nieuw water in je c.v. dat er altijd weer lucht komt.
als je huis zo weinig maar afkoelt zou ik die lekker op temperatuur houden.
Alles neemt dan ook die temperatuur aan in huis.
Maar blijft de wp dan wel 24/7 aan?
ander ding zit je 3-weg klep extern? heb je foto's voordat het vervangen werd?
zat er dan toch een terugslag klep tussen?
Dat staat namelijk duidelijk in de manual!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis hoe kan ik de druk van het circulerende water uitlezen, enig idee. Of bedoel je Bar? Die staat op 1.8 / 1.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 sorry maar als je niet eens weet hoe je de druk van je c.v. moet aflezen zou ik er lekker allemaal vanaf blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpikeHome zoals ik al eerder gemeld heb, heb ik er ook geen verstand van maar door alle tips kom ik al een heel eind. Mijn installateur zal ook binnenkort even komen kijken en deze expertise laat ik zeker aan hem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Anoniem: 702462
mmm, je hebt hulp nodig dat is duidelijk, lol.

je zegt ook dat de thermostaat is gewijzigd.
(ik heb remeha TZERRA + isense gecombineerd met ecolution. ;) )

hoe zit de ecolution eigenlijk aangesloten bij je, wanneer/hoe pak hij de warmte vraag op?
(dus volg even de kabel van de termostaat, gaat die naar de remeha ketel of naar de ecolution?
gaat die naar de ketel? loopt er dan een temperatuur sensor van de ecolution richting ketel op de CV buis?
gaat die naar de ecolution? loopt er dan een kabel naar de ketel zelf?
iSense is een modulerende openterm termostaat, als het vreemd zit aan gesloten kan dit vreemde errors geven heb ik al gemerkt. ;) )

(ik gok ook dat het iets met de 3weg klep/terugslag klep is. ;) )

de meeste hier draaien de ecolution op hun eigen thermostaat, dan kan hij meer uren draaien en is het stoken nog goedkoper.
of te wel dit is een aanrader, heb je wel 2 thermostaten in huis.
mischien heb je de oude termostaat nog, en is die geschikt om daar voor te gebruiken. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 30-01-2018 12:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@migjes Ja inderdaad haha. Ik probeer ook duidelijkheid te krijgen hoe ze het 4 jaar geleden hebben aangesloten, het was toen een heel gedoe en Remeha en Inventum gaven elkaar de schuld. Inmiddels heb ik installateur gesproken en die meld dat de thermostaat op de CV ketel zit aangesloten en niet op de warmtepomp. Dit zit al die tijd al zo zegt hij dus ook met de Honeywell thermostaat. Hij heeft dat in elk geval niet veranderd. Hij weet niet of er überhaupt een thermostaat op de warmtepomp kan worden aangesloten. Hij denkt het namelijk niet.

Ik heb 1 thermostaat. Nu dus een i Sense ipv Honeywell.

Wp draait overigens wel de hele dag op A2, en A3. Dus die werkt gewoon.

De storing f81 en F81 komen na de reparatie van de cv ketel en het plaatsen van de i Sense. Kan dus heel goed lucht zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wat de installateur zegt zal me een worst wezen. (heb al zo vaak een fout uit die hoek mee gemaakt als het over warmtepompen gaat, maar wil hem ook echt niet van iets beschuldigen. ;) )
dus check zelf even of de kabel van de thermostaat naar de ketel loopt of naar de ecolution.
(check, check, dubbel check vertrouw zelfs niet eens je eigen moeder. ;) )
altijd handig om zelf te weten hoe je eigen systeem werkt. (kennis is macht.)

ontluchtings-procedure van @Zonnevis al doorlopen?
Zonnevis in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"
dat ontlucht de boiler ring. ;)
(ik weet het, het menu van de ecolution is wat lastig voor de minder techeuten onder ons, maar lukt wel, lees handleiding van ecolution rustig door. ;)
dan lees je ook meteen hoe je een thermostaat op de ecolution kan aansluiten. ;) )

en dan moet je ook nog je CV water ontluchten.
(mijn remeha tzerra heeft ook een automatische ontluchter, welke heb jij en heeft hij dat ook?)

zijn eigenlijk dingen die iedereen zelf zou moeten kunnen(vind ik), moeilijk is het niet.
je kunt het wel over laten aan een installateur, maar zelf doen is vaak kinder spel.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-01-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@migjes ja ik zit eraan te denken om het "even" zelf te doen. De kabel van de thermostaat gaat naar de Remeha, model is Calenta. Dus ontluchten van WP is 1e stap en dan ontluchten CV en dan kijken of F codes wegblijven. Ik ben blij met je commentaar, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou beginnen met de radiatoren even allemaal langs te lopen en er lucht uit laten lopen als het er in zit. ;)

ik dacht uit het hoofd dat de calenta een auto ontluchter had, maar moet ik ook opzoeken. :?
(ik vermoed dat je installateur die wel ontlucht heeft na reparatie, maar niet wist hoe dat met de ecolution moest.)

en dan de ecolution.
uiteindelijk moet alle lucht uit het systeem. ;)

oke, de isense zit juist aan gesloten.
dan vervolg vraag: loopt er een kabel van de ecolution naar 1 van de 2 CV water buizen, met daar aan een sensor (metaal ding beklemt aan de buis met een veer. dit behoord vlak bij de ketel te zitten)?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-01-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@migjes TX ik ga dit van de week ff doen. Vandaag overigens geen F meldingen ontvangen maar wel de thermostaat aangezet. Wel een AP2 melding maar dat gebeurd wel vaker.

De i Sense zit dus juist, dat is fijn. Er loopt geen kabel van de ecolotion naar 1 van de 2 buizen, dus geen sensor. Dus dat is niet goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20
Anoniem: 702462 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:14:
@migjes TX ik ga dit van de week ff doen. Vandaag overigens geen F meldingen ontvangen maar wel de thermostaat aangezet. Wel een AP2 melding maar dat gebeurd wel vaker.

De i Sense zit dus juist, dat is fijn. Er loopt geen kabel van de ecolotion naar 1 van de 2 buizen, dus geen sensor. Dus dat is niet goed dan?
Ik zat te denken. De Ecolution gaat in de fout gaat omdat waarschijnlijk zijn warmte en/of flow niet kwijt kan.

Is er misschien ergens een radiator te veel dicht gezet? Misschien kan je proberen wat meer radiators open te zetten als test?

Edit: Dat is gewoon goed hoor, dan schakelt / werkt ie op zijn eigen inlaat lucht sensor. Zo werk de Ecolution hier voorlopig ook.

[ Voor 9% gewijzigd door mgroen81 op 31-01-2018 08:27 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 AP2 is gewoon bedrijfs melding dat de wp bezig is met je c.v.
@mgroen81 vandaar dat ik ook aan de terug slag klep zat te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mgroen81 Verschijnt de melding eenmalig. Want ik heb 1 dag de f81 gekregen, dag later de F80 en gisteren geen meldingen. Wellicht probleem vanzelf opgelost of melding nog serieus nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mgroen81 ik zal de radiatoren ook even allemaal openzetten en laten lopen, tx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@migjes @SpikeHome @Zonnevis Goedemorgen, ik heb inmiddels contact gehad van Inventum. Ze melden:

De F80 en de F81 storingen zijn geen vergrendelde storingen.
Indien de storingen 4 maal achter elkaar voorkomen, dan zal de VWP op een
F90 of een F94 melding komen en zal de compressor opnieuw opgestart moeten
worden d.m.v. de stekker er een halve minuut uit te halen.

De storingen zijn maar 2 keer gemeld en niet 4 keer achter elkaar dus ik ga ervan uit dat de wp zichzelf hersteld heft.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor al jullie feedback! Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 702462 fijn dat het opgelost is iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 16:55
Ik zit na te denken over de aanschaf van een Ecolution maar heb nog enkele vragen. En ik vertrouw jullie antwoorden iets meer dan de standaard antwoorden van de gemiddelde installateur. :)

Ik ben al druk dit topic aan het doorlezen maar 52 pagina's duurt even. Excuses als dit al voorbij gekomen is.

Eerst even de algemene kenmerken:

Huis uit 2013
Alles geisoleerd en HR++ glas
Beganegrond enkel vloerverwarming
Verwarming in de badkamer staat helemaal open
Verwarmingen eerste verdieping staan open maar wel flink geknepen.
Verwarming zolder is dicht
Koken gebeurt al op elektra

Ons gasverbruik schommelt een beetje tussen de 700 - 800 m3 per jaar. Wat me al niet tegen valt. Maar minder gas is altijd beter in mijn ogen.

Ik heb al redelijk wat tijd gespendeerd aan het inregelen van dit geheel. De maximale aanvoer temp van de ketel staat op 60 graden. Maar als in de winter de ecoultion continue mee zou verwarmen zou dit nog wel iets lager kunnen denk ik. De vloerverwarming kan makkelijk met minder. Het is alleen om te zorgen dat tijdens een cycli de radiatoren ook ook genoeg warmte kunnen afgeven.

Verder denk ik dat het qua comfort misschien nog wel iets fijner is als de warmte pomp rustig blijft doordraaien in de winter in plaats van de CV die 2 uur lang stookt om daarna alles te laten afkoelen.

Verder als er langer warm water word rondgepompt zouden er ook thermostaat kranen op de radiatoren boven kunnen zodat er gewoon gezorgd word dat de ruimtes niet teveel afkoelen. Nu is dat nogal lastig want als het net een keer te warm is als de CV draait en je mist een ronde dan kan het daarna wel flink afkoelen.

Kortom. Wat denken jullie heeft de aanschaf van een Ecolution zin? Is het comfort verhogend? Durft iemand een indicatie te geven van hoeveel gas dit zou kunnen gaan schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Staat dat niet ergens in het forum, hoe je dat kunt berekenen? Ikzelf zou het niet weten, heb een jaren 60 woning (met 4 woonlagen totaal 220m2) helemaal verbouwd. Foto's staan hier ook ergens. Ik verbruik iets van 600m3. afgelopen jaar. Maar dat gaat dit jaar een stuk lager worden. bg grond is nu verbouwd. Maar de deur naar de garage en het tochtportaal waren afgelopen jaar niet dicht. Nu de deuren erin zitten, merk je pas hoeveel kou het huis binnen kwam. Daarnaast draaide mijn warmtepomp met een dag/nacht stand. Nu draait deze gelukkig continu. Moet her en der nog wat optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@rullzer wat voor soort ventilatie zit er nu in je woning?
De combi50 is het best als je geen wtw-afzuiging hebt maar gewoon afzuiging die 24/7 al aanstaat.
Al zou met wtw afzuiging het ook werken maar dan word er al wat warmte terug gewonnen.
De c.v. temp heb ik op 45c staan. je kan zelf ook eerst proberen om die ook lager te zetten en 24/7 je huis op vaste temperatuur te zetten.
Als alles dan warm genoeg is en blijft dan kan een wp je zeker mee helpen het gas te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie1976
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2022
Bij mij is afgelopen vrijdag de spaarpomp geïnstalleerd. Dit is de nieuwste ventilatiewarmtepomp van Inventum. Voordeel van deze is dat een Opentherm thermostaat op de Spaarpomp is aangesloten, waardoor de Spaarpomp zelf kan bepalen of er nog warmte nodig is van een tweede warmteopwekker (de cv ketel). Ik ben benieuwd hoe deze gaat werken. Ik zal hier proberen regelmatig wat op de posten. Deze dagen is het behoorlijk koud, dus zal de cv-ketel wel nodig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ronnie1976 op 05-02-2018 13:18 . Reden: link stond niet goed in de tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@ronnie1976 ah mooi.
in principe is die bijna hetzelfde.
ik heb gewoon een 2e thermostaat aangesloten en daardoor gaat die ook alleen werken als het nodig is.
Maar deze dagen/maanden staat hij gewoon 24/7 aan hoor.
ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Eindelijk staat de Ecolution te draaien.

Een enkele vraag: Je kan het ventilatiedebiet van stand 1,2 en 3 instellen. En je kan het ventilatiedebiet instellen tijdens warmtepomp bedrijf. De hoogste waarde is dan leidend?

Dus als de warmtepomp draait hij zeg 200 m3/h, als je dan de driestandenschakelaar op stand 3 zet (bijv 350 m3/h) dan draait de ventilatie op 350 m3/h toch?

Of als de driestandenschakelaar op stand 1 (bijv 60 m3/h) staat en de warmtepomp slaat aan dan gaat hij naar 200 m3/h?

Waar staat bij jullie het debiet warmtepomp bedrijf op? (Hoofdstuk 7.4.2. van de handleiding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
Het minimum ventilatievolume (debiet) voor de WP om daadwerkelijk als WP te werken wordt in het Installateursmenu punt 0_0 en dan 0 ingesteld. Los daarvan kan je de ventilatiestanden voor de Perilex schakelaar instellen.
Als bijv. het minimum volume op 180 staat en de Perilex schakelaar stand 1 op 100 staat ingesteld, dan zal de WP toch 180 m3 pompen.
Als Perilex stand 2 200 m3 is dan zal de WP op 200 m3 werken. het zelfde geld voor stand 3.

Bij mij staat het minimum ventilatievolume (0_0 en 0) op 180m3/h.
Let op! Deze stand is verschillend per woning en per WP. Als er te weining lucht door de WP stroomt kan deze behoolijk snel in storing schieten (AP3/AP4). In het ergste geval staat de bovendeksel van de WP dan bol van het ijs. Dat laatste is bij mij gebeurd toen Inventum, in 2011, de boel had afgesteld. Dat was om het hoogste rendement te halen, maar een uitblaastemperatuur van 0 graden was toch te laag.

Voordat je zelf gaat regelen, kijk de boel eerst een poosje aan, en kijk of er storingen optreden. Je kan de koudgas en uitblaastemperaturen in het menu van de WP vinden en controleren. Is wel een hoop knoppen werk.
Anders zelf temperatuursensoren plaatsen en knutselen. :)
Dit is 1 manier waarop het zou kunnen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1830653

[ Voor 4% gewijzigd door Zonnevis op 05-02-2018 16:54 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038259

Hallo allen,

Bij ons wordt vrijdag een Intergas CW4 en een Ecolution Combi 50 geinstalleerd. Heb al één en ander hier gelezen en ben erg benieuwd naar onze ervaringen. Korte vraag waar moet ik zeker op letten bij het in gebruik nemen van de Ecolution en wat zijn naar jullie mening de “Do’s en Don’ts”

Alle input is welkom👍
Grt,
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
@SpikeHome geen WTW enkel gewone mechanische ventilatie.

Ik heb bij het inregelen van mijn CV toen een tijdje het water op 45 graden gehad. Dit krijgtin principe het huis prima warm. Zeker beneden merk je geen verschil. Aangezien het water wat de vloerverwarming in gaat minder warm is.

De reden waarom hij nu op 60 staat is omdat ik nachtverlaging toepas. En als de CV in de ochtend aanslaat duurt het in de badkamer met 45 graden wel heel lang voordat het daar heerlijk warm is ;). Maar als de warmte pomp natuurlijk veel vaker draait is dat minder een issue.

Ik ga me nog even verder verdiepen en kijken of ik mijn vrouw kan overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rullzer
het grote voordeel van de ecolution volgens migjes.
waar een CV ketel minimaal 5,5kW het huis in knalt doet een ecolution dat met maar 1,4kW. (+/-)
duw je 5,5kW je vloer verwarming in, dan is de vloer zo warm (zeker als het buiten niet echt heel koud is) en is je huis dat ook.
dan duurt het best wel een lange tijd voordat je huis is afgekoeld, maar je vloer is dan al wel voor een aantal uur best frisjes.
met maar 1,4kW ben je al snel (5,5kW/1,4kW=3,9) 4x zo lang daar mee bezig, en is de vloer veel meer tijd lekker van temperatuur.

de temperatuur met alleen de ecolution is wel wat lager als die met een gasketel.
rond de 25 tot 35 graden, maar dat is net de lekkere temperatuur voor de blote voetjes. ;)
(een stuk beter als maar 20 graden voor veel uren met gas.)

ik had ook geen ventilatie in huis, nu wel, dat is ook erg tof. (maakt voor jouw dus niet uit als ik het goed begrijp)

de WAF is dus erg hoog van de ecolution. ;)
zo hoog dat de rest van de TVT (terug verdien tijd.) er eigenlijk al niet meer toe doet. ;)

verder wel leuk dat ik van 650m3 gas nu zak naar een 300m3 gas.
(en nog steeds aan het zaken ben, door beter gebruik van de ecolution. ik denk dat ik rond de 250m3 ga uit komen op het moment.)
maar door dat het nu gewoon 24x7 21 graden is in huis, zou ik met een gas ketel ook meer gas gebruiken.
hoeveel? ik gok een 800m3. (gecalculeerde gok, maar blijf een gok.)
hier voor duw ik een 1600kWh de ecolution in.
gelukkig is 2 kWh een stuk goedkoper als 1m3 gas. ;)

maar dat vang ik dan weer af met een flinke PV installatie.
het kost een paar centjes, maar elke maand een +/-130€ betalen(voor elektra+gas) is na een lange tijd ook erg veel geld.
die +/-30€ die ik nu betaal is veel makkelijker te doen.
het verschil is dan na 10 jaar al snel 10.000€.
(en deze lente leg ik weer wat panelen bij, dan word het nog minder. >:) )

maar de ecolution is maar 1 warmtepomp type, er zijn zelfs nog leukere te krijgen, waar mee je zonder problemen 100% van je gas kunt vervangen.
(jij kookt al niet meer op gas, en ik nog wel.
dus een warmtepomp die je huis 100% verwarmt en je tap water doet.
en je kunt zelfs je gasmeter laten verwijderen, dit bespaart per jaar nog een extra +/-235€ aan vast recht kosten, dan krijg je helemaal vreemde mogelijkheden.
sommige mensen krijgen dan al een voorschot van -14€ per maand, of te wel ze moeten je betalen om klant te worden. >:) )

edit:
check ook of je geen subsidie kunt krijgen.
de +/-1000€ die ik aan subsidie kreeg hielpen wel een hoop in de beslissing.
(en ook mijn lieve moeder die die 1000€ even voor mij voorschoot. de schat.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 07-02-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:09
Zijn er nog mensen die vanuit een traditionele situatie (normale CV installatie met standaard radiatoren) naar volledig elektrisch (mbv warmtepomp) zijn gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
@Red devil zijn genoeg mensen te vinden maar dan in deze topics:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1819805

De Ecolution is wat dat betreft geen vervanging van de CV, alleen een hybride vorm.

Bij mij staat het CV gebruik van de Ecolution nog even uit. In combinatie met mijn Heimeier Eclipse thermostaatkranen werkt het geheel niet. Als de ecolution in CV bedrijf draait kan en de CV slaat ook aan dan kan de CV pomp niet op tegen de pomp van de Ecolution en gaat de CV pendelen. Als ik de Eclipses verder open zet gaat het beter maar dan is mijn delta T (voor gas) weer slecht.

Momenteel aan het denken om de Ecolution uit te schakelen als de CV inschakelt. Alleen geen idee hoe snel de Ecolution afschakelt als je het thermostaatcontact verbreekt. Binnenkort is testen.

[ Voor 43% gewijzigd door Knoetie op 08-02-2018 09:46 . Reden: Toevoeging problematiek Eclipse ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
@migjes dank voor de antwoorden. Ik denk inderdaad ook dat langer rustiger stoken fijner is :)

Ik ben ook aan het kijken naar andere warmte pompen. Maar ik heb niet echt makkelijke plek voor de buiten unit. Plus in mijn ogen is de ecoultion natuurlijk heel mooi dat hij warmte uit de ventilatie lucht haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@rullzer tja zo een buiten unit is mijn probleem ook.
Er is nog wel een alternatief die je samen met pv kan doen.
zie http://www.triplesolar.eu/home/particulieren/hoe-werkt-het/
is wel wat kostbaarder maar kan je compleet van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier wordt de Ecolution Combi wel gebruikt in een full-electric setup. Is een huurwoning, mijn keuze zou het niet zijn. Capaciteit is nogal erg beperkt en groot deel van de woning is afhankelijk van elektrische radiatoren (COP=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
SpikeHome schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:37:
@ronnie1976 ah mooi.
in principe is die bijna hetzelfde.
ik heb gewoon een 2e thermostaat aangesloten en daardoor gaat die ook alleen werken als het nodig is.
Maar deze dagen/maanden staat hij gewoon 24/7 aan hoor.
ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Bedoel je dat je HR ketel 24/7 draait of je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@ronnie1976 de warmtepomp sowieso altijd aan.
is ook beter voor de warmtepomp weinig herstarts.
Maar de c.v. misschien ook wel die hoeft dan minimaal te helpen als je huis toch altijd op temperatuur is.
Je muren meubels en alles neemt je standaard temperatuur aan, scheelt veel opwarmen steeds vooral als je maat LT werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
@SpikeHome Sinds de warmtepomp geïnstalleerd is (2-2-18) is het flink kouder geworden buiten. Het is voor mij nu moeilijk in te schatten hoeveel de warmtepomp bijdraagt aan de verwarming van het huis. Ook heb ik een nieuwe thermostaat (nu opentherm, was aan/uit) en heb ik nu de verwarming constant op 19 graden staan (ook 's nachts). Hiervoor liet ik het 's nachts een graadje afkoelen. Ik zie dat voornamelijk 's nachts de cv ketel bij stookt (het was ook verrekte koud de afgelopen nachten). Welke ervaring heb jij (of anderen) de afgelopen koude dagen en nachten?

[ Voor 0% gewijzigd door ronnie1976 op 08-02-2018 15:39 . Reden: link naar naam deed het niet ]

Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste