Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 14 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 18:34
Hebben hier mensen de ventilatiewarmtepomp draaien met dynamische radiatorkranen of ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
@ronnie1976 gisteren iets meer dan 4m3 moeten bij stoken.
Mijn huis is niet super geïsoleerd.
Vanacht was het hier -8.
C.v. gaat bij mij pas niet meer mee helpen ls het rond de 10c is.
De wp draait vanaf november 24/7 al op de ap3/ap4's na.

@Knoetie Wat beoel je met dynamische radiatoren?
Ik heb beneden en badkamer vloerverwarming.
Slaapkamer met thermostaat kranen geen LT radiatoren.

[ Voor 24% gewijzigd door SpikeHome op 08-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@SpikeHome dynamische radiatorkranen zijn wat anders dan dynamische radiatoren (zou handig zijn).

Een dynamische radiatorkraan zoals de Heimeier Eclipse zit gemonteerd op de plek waar je normaal je thermostaatknop of draaiknop bij een radiator hebt zitten. Voordeel van deze dingen is dat je de flow door de radiator regelt ongeacht de druk. Je kan dus de flow matchen met de radiator waardoor er altijd een zelfde delta T over de radiator valt. Daarbovenop kan je alsnog een thermostaatknop monteren.

Dit kan ook met een statische radiatorkraan alleen is deze afhankelijk van de druk. Als je de ene openzet wordt de druk en dus de flow anders bij een andere kraan.

Meer info is te lezen in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Maar het voordeel van deze kranen is nu mijn nadeel geworden. Zodra beiden pompen (CV en ecolution) willen draaien ontstaat er een te hoge druk voor de CV pomp waardoor de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Zijn diverse oplossingen te verzinnen maar ik weet nog niet wat het meest verstandige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Knoetie dat de c.v. zijn warmte niet kwijt kon had ik ook.
omdat de c.v. de pomp laat moduleren.
ik heb deze waarde omhoog gezet zodat de c.v. altijd vanaf 80% begint te pompen.
In mijn geval is dat probleem daarmee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
@Knoetie
is niet het probleem dat zodra beide pompen draaien, je eigenlijk gewoon te weinig doorstroming hebt (en daar door loopt de druk op).
als je alle doorstroom begrenzing van alle radiatoren ietsjes hoger zet is het probleem dan opgelost?
(vergis je niet de ecolution(1,4kW) werkt gewoon door net zo als de CV ketel(5,5kW), op dat moment pomp je dus 6,9kW je systeem in, en dat kan te veel zijn voor de radiatoren die je hebt, en helemaal als je dan te weinig doorstroming hebt.)

ik zelf moet daar nog mee gaan experimenteren.
ik heb 2 radiatoren, gang en slaapkamer.
waar ik een Heimeier Eclipse mischien wel wil.

voor de slaapkamer:
niet om de doorstroming te begrenzen (die mag eigenlijk bijna vol open, of tot dat het systeem in balans is.), maar om er een thermostaat kraan op te zetten met externe sensor, de sensor dan op de retour buis van de radiator, zodra die dan warmer word als +/-35graden (nog niet bepaald getal) dan sluit de radiator maar af.
hier mee hoop ik te bereiken dat zodra de gas ketel begint te werken, de radiatoren van de gang en de slaapkamer stoppen met nieuw warm water te pakken.
dus als eclution werkt, dan slaapkamer verwarmen, werkt de CV ketel(dus met gas) stoppen met de slaapkamer verwarmen.
(op de retour van de slaapkamer radiator komt dan een kort muurverwarming systeem van de huiskamer.
na de radiator is de temperatuur genoeg afgekoeld om veilig een vloerverwarmings buis in de muur te kunnen laten lopen, en dan heb ik ook geen extra pomp nodig nog een verdeler. ;)
gewoon wat buis in de muur leggen en klaar.
dit geeft mij een grotere buffer voor de ecolution. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@SpikeHome De pomp kan ik gek genoeg niet hoger zetten. We hebben hier een Remeha Avanta 35c staan en de pomp zou via het menu te regelen zijn. Ik kom echter niet verder dan P22 in het menu terwijl P24 de pompinstelling is.

@migjes Het klopt helemaal dat er te weinig doorstroming is en daardoor de druk oploopt. Als ik de doorstroming verhoog kunnen HR ketel en Ecolution draaien, alleen is de delta T dan zo beroerd dat de HR ketel niet meer condenseert. Mogelijk dat een bypass klep ook werkt alleen is de delta T dan ook beroerd.

Interessante opstelling voor de slaapkamer, heb ook wel is zitten denken om met thermostaatkraan met voeler de retour van de radiator te regelen. Is helemaal niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Knoetie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:10:
@SpikeHome De pomp kan ik gek genoeg niet hoger zetten. We hebben hier een Remeha Avanta 35c staan en de pomp zou via het menu te regelen zijn. Ik kom echter niet verder dan P22 in het menu terwijl P24 de pompinstelling is.
maak de cv eens open en kijk of er wel een softwarematig regelbare pomp in zit?
(is dat niet zo, dan staat hij waarschijnlijk al op max, en heb je de optie ook niet in het menu.)
@migjes Het klopt helemaal dat er te weinig doorstroming is en daardoor de druk oploopt. Als ik de doorstroming verhoog kunnen HR ketel en Ecolution draaien, alleen is de delta T dan zo beroerd dat de HR ketel niet meer condenseert. Mogelijk dat een bypass klep ook werkt alleen is de delta T dan ook beroerd.
(beste is gewoon de doorstroming hoger zetten, is beter voor de ecolution, en het verlies van je gasketel door slechte deltaT is nu met ecolution zo klein geworden, dat boeit eigenlijk toch niet.
maar wil je het oplossen omdat je tweaker bent mag je nog wel verder lezen.)

probleem is dus dat je een riante stads villa(standaard rijtjes huis) hebt met een vrij krap bemeten hoeveelheid radiator vermogen, waarschijnlijk een 6-7kW maar dan wel op 70 graden.
om goed te condenseren heb je eigenlijk temperaturen nodig van minder als 50 graden.
en 6-7kW@70 graden is snel flink minder met maar <50graden. :-(

dus kom je radiator vermogen te kort, dus moet je gewoon radiator vermogen toevoegen aan het systeem. niet een simpele oplossing maar wel de gene die werkt. ;)
(ik heb dit zelf opgelost door een te grote verdeler voor de vloerverwarming te gebruiken.
daar kan ik voor korte tijd een 6kW in duwen, en lagere tijd een 3kW.
aangezien de gasketel toch maar 3x 1 uur per dag aan staat, trekt het systeem het wel.
de vloer buffert dit voor mij.)
Interessante opstelling voor de slaapkamer, heb ook wel is zitten denken om met thermostaatkraan met voeler de retour van de radiator te regelen. Is helemaal niet gek.
het leuke is dat ik na de radiator dan altijd vrij "koud" water heb van rond de 35 graden.
dit levert de ecolution maar de slaapkamer radiator is een HT variant, dus koelt het niet genoeg af.
doet de gas ketel werken, dan word de radiator wel warmer, dus de thermostaat gaat dan regelen tot uitgaande 35graden is.

dat is perfect om een verdieping lager mijn koude buiten muur mee te verwarmen.
daar kan ik dan mooi een laag isolatie tegen aan plakken (een speciaal soort pir, normaal voor badkamers.).
in die laag kan ik dan sleuven frezen voor vloerverwarminig's buis.
en dan moet er nog een warmte verdelende laag op en stuc ik het weer netjes af.
dit gaat dan geluid en warmte isolatie geven, geluid is wel nodig in een drukke stad.
en geeft mij nog meer radiator vermogen in het koudste stukje van mijn huiskamer bij de ramen.

kan ik meteen een mooi ventilatie gat maken zodat het raam boven de deur dicht kan. (wat ik nu nog gebruik als ventilatie lucht toevoer.)
na het gat gaat eerst een flink stuk van de vloer verwarmings-buis, zodat ik de nieuw binnen komende lucht vast voor verwarm. luxe is het tover woord. ;)
(ben alleen nog de juiste systemen aan het zoeken, heb nog niet alles precies kunnen vinden hoe ik het precies zou willen doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038259

Goede morgen,

Gister is bij ons de Ecolution Combi 50 geinstalleerd, alles werkt. Wel even een vraag wat mij opvalt en waar ik aan twijfel of dit goed is. Vanmorgen keek ik op de Toon en hebben wij in de nacht 3M3 gas gebruikt, nu tot 11:30 vanaf 0:00 5,03M3 gas.

Ik heb even de temperaturen uitgelezen uit de Ecolution en wat mij opvalt dat als hij alleen voor de warmte vraag zorgt(zonder CV) de retour CV tem 23graden is en de aanvoer 27graden. Zijn dit voor jullie normale waarden? Kan daar niets over terug vinden. Het kan zijn dat alles nog verder op moet warmen, maar ben wel benieuwd hoe dit bij jullie is.

De overige temperaturen onder 0_1 zijn
1-18
2-02
3-06
4-60
5-23
6-27
7-49

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Grt,
Patrick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 13:45

The Legend

*Plop*

Dit zijn normale temperaturen. Waar je even naar moet kijken is of de nachtstand is geactiveerd. In die stand draait de warmtepomp niet (standaard tussen 22.00 en 07.00 ofzo) en zal je CV gaan stoken indien nodig.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
@Anoniem: 1038259
Die temperaturen zijn voor de ecolution ok. Het is behoorlijk koud in de nacht en dat trekt de Ecolution niet in z'n eentje. Dus dat de CV bijspringt is volgens verwachting.
Let wel dat de CV altijd bijspringt na een vooraf ingestelde tijd, deze vooraf ingestelde tijd is (installateursmenu c7) instelbaar van 10 tot 90 minuten (standaard 30). Dat is gelijk de reden waarom ik de WP en de CV ieder op een eigen thermostaat heb aangesloten. Ben je zelf de baas over het wel of niet aansturen van de CV. Kan een heleboel gas schelen. Mijn WP thermostaat staat op 20 graden en die van de CV op 19 graden. Overdag loopt de temperatuur op tot 21 graden en in de nacht daalt die geleidelijk weer en rond een uur of 6 springt de CV nu aan. Geeft een soort van nachtverlaging.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20
migjes schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:11:
[...]

kan ik meteen een mooi ventilatie gat maken zodat het raam boven de deur dicht kan. (wat ik nu nog gebruik als ventilatie lucht toevoer.)
na het gat gaat eerst een flink stuk van de vloer verwarmings-buis, zodat ik de nieuw binnen komende lucht vast voor verwarm. luxe is het tover woord. ;)
(ben alleen nog de juiste systemen aan het zoeken, heb nog niet alles precies kunnen vinden hoe ik het precies zou willen doen.)
Ik heb pas de Ecolution Solo geinstalleerd en draaien.
Paar jaar terug zijn alle kozijnen vervangen. Er zijn nergens meer ventilatie roosters aanwezig dus de ramen boven staan op een kier. Je hebt het er over om een ventilatie openingen te maken.
Zit ik ook aan te denken alleen wat zou beter zijn, bij de vloer of plafond? Ik denk zelf plafond.

Ik heb de Ecolution draaien naast een Ecodan en ben er achter gekomen dat als de temperaturen buiten lager zijn dan je uitblaas temperatuur er logischerwijs toch nog wat energie verloren gaat. Ten opzichte van natuurlijke ventilatie ga je uiteindelijk toch meer energie veruiken, maar wel ten gunste van een gezonder huis waarschijnlijk.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Na redelijk lang vlekkeloos gedraaid te hebben stond de warmtepomp de laatste dagen regelmatig in AP4 (startbeperking actief, WP 15 minuten uit). De zuiggastemperatuur en de uitblaastemperatuur waren normaal en gaven geen reden de WP in een hogere ventilatiestand te schakelen. Door het filter in WP schoon te maken is dit weer opgelost. Kennelijk was de luchtstroming te laag geworden.
Normaal maak ik het filter elke 3 maanden schoon, maar dat was deze keer, dor omstandigheden, overgeslagen en in de vergeethoek geraakt.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mgroen81 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Ik heb pas de Ecolution Solo geinstalleerd en draaien.
Paar jaar terug zijn alle kozijnen vervangen. Er zijn nergens meer ventilatie roosters aanwezig dus de ramen boven staan op een kier. Je hebt het er over om een ventilatie openingen te maken.
Zit ik ook aan te denken alleen wat zou beter zijn, bij de vloer of plafond? Ik denk zelf plafond.
maakt niet zo heel veel uit, vloer of plafon is eender.
belangrijker is om er voor te zorgen dat alle lucht word ververst, dus zo ver weg mogenlijk van de afzuig punten.
(ik ga zelf het punt beneden in de hoek maken, dan komt er een koof omheen met voor verwarming van de nieuwe lucht, die dan redelijk warm(hoop ik) bij het plafon uit komt.)
bij mijn ouders heb ik het ventilatie gat achter de radiator zitten, de koude lucht word dus eerst opgewarmd voor het de kamer in gaat, is ook erg prettig.
Ik heb de Ecolution draaien naast een Ecodan en ben er achter gekomen dat als de temperaturen buiten lager zijn dan je uitblaas temperatuur er logischerwijs toch nog wat energie verloren gaat. Ten opzichte van natuurlijke ventilatie ga je uiteindelijk toch meer energie veruiken, maar wel ten gunste van een gezonder huis waarschijnlijk.
jep, ventilatie kost energie, ecolution maakt van uit gaande lucht een 2 tot 4 graden. (wil je kouder heb je kans op bevriezing en daar kan de ecolution niet tegen er is geen invries beveiliging.)
dus is het buiten kouder dan werkt het systeem tegen je.
maar altijd nog beter als de warmte gewoon maar verliezen.
maar kun je en prijs kaartje hangen aan een gezonder huis? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20
migjes schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:33:

[...]

jep, ventilatie kost energie, ecolution maakt van uit gaande lucht een 2 tot 4 graden. (wil je kouder heb je kans op bevriezing en daar kan de ecolution niet tegen er is geen invries beveiliging.)
dus is het buiten kouder dan werkt het systeem tegen je.
maar altijd nog beter als de warmte gewoon maar verliezen.
maar kun je en prijs kaartje hangen aan een gezonder huis? ;)
Ik ben nog bezig met het isoleren van de zolder en de verschillende afzuigpunten moeten nog gerealiseerd worden. Op dit moment zuig ik alleen lucht van de zolder vandaan en dat werkt eigenlijk ook wel. Ik gebruik nu het dak/zolder om warmte te vangen die uit de woonkamer ontsnapt is. Waar een raam open staat komt verse lucht naar binnen.

En je hebt gelijk een gezond huis is belangrijker.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis en @The Legend bedankt voor jullie antwoord. Fijn dat het goed is. Weten jullie waar de AP1 heetgas melding vandaan komt?, is dit normaal. Nu in 3 dagen 2x gehad. Wellicht hoort het zo.

Leuk zo met elkaar de ervaringen te delen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
AP1 : Daar heb ik nog niet eerder over nagedacht, maar heb de volgende redenering.

In de onderstaande link staat de werking van de WP uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp

Door het koelmiddel te comprimeren wordt deze heet (gas) en geeft zijn warmte af aan je CV-water waardoor je huis warm wordt/blijft. Daarna moet het koelmiddel weer koud worden, wat gebeurd door expansie (vloeibaar?).
Oorzaak van de AP1 zou dan zijn dat het koelmiddel zijn warmte onvoldoende kan afgeven aan je verwarmingswater.
Omdat de WP net geplaatst is zal het water in je systeem ook vers water zijn en is je systeem misschien nog onvoldoende ontlucht. Lucht neemt slechter warmte op dan water.
Dus ontlucht je systeem nog eens en controleer de waterdruk.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zonnevis dat lijkt inderdaad een logische verklaring, zal eens kijken. Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@migjes Deze stadsvilla ;) is een 2 onder 1 kap op de hoek van de straat. Daardoor iets meer capaciteit dan een standaard rijtjeshuis. Radiatorcapaciteit heb ik al vergroot aangezien er onder de vensterbanken nog ruimte was.

lijstje met wat er op de begane grond hangt:
3 stuks 140 x 40 type 21
1 stuks 140 x 45 type 21
2 stuks design 50 x 180 aluminium vergelijkbaar met type 22 (gokje, weet deze maten niet exact uit mijn hoofd)
1 stuks design 70 x 180 aluminium vergelijkbaar met type 22 (gokje, weet deze maten niet exact uit mijn hoofd)

Bovenstaande radiatoren hebben geen thermostaatknop, alleen Eclipse.

Verder nog een design badkamerradiator van 60 x 180 (gokje) en een type 21 radiator in de gang van ca 60 x 60. Deze hebben thermostaatknoppen dus niet volledig mee te rekenen.

Zal nog is het totaal vermogen doorrekenen. Als de HR ketel alleen draait kan hij nu uren op een laag pitje draaien (na nachtverlaging, dus met het opwarmen van het huis). Ik vermoed dat als de ecolution erbij komt met zijn 1,4 kW dat dat ook nog wel moet lukken.

Ik heb het vermoeden dat het probleem voornamelijk waterdruk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Knoetie op 12-02-2018 10:27 . Reden: }:O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638087

Sinds juni 2017 hebben wij intrek genomen in onze nieuwbouwwoning met een Ecolution 50l van Inventum en een Intergas CW5 ketel.

Mijn gevoel zegt tot op heden dat het apparaat meer stroom verbruikt dan dat hij gas oplevert alleen het probleem is dat het moeilijk is om hier je vinger achter te krijgen. Om deze reden heb ik de stekker van de Ecolution eruit getrokken om te zien wat het verschil in verbruik is

Ecolution aan (stekker eruit om 22:00): https://1drv.ms/i/s!Akcq5T1sCcYJpEhCKRxP0MO78INL
Ecolution uit (sterkker er weer in gedaan om 22:00) https://1drv.ms/i/s!Akcq5T1sCcYJpEkoQYcH3sA61a59

Conclusie: de Ecolution trekt ongeveer 400 watt constant gedurende de nacht en naar verwachting dus ook overdag. Ik vind dit een behoorlijke stroomvreter en ik kan dit niet direct herleiden naar de gasproductie. Wat is jullie continueverbruik en ervaring hiermee?

Er is onlangs een monteur van Inventum geweest en die gaf aan dat hij een luchttemperatuur van 15,6 graden meet en daarom vaker aanslaat terwijl de inlaat allemaal inpandig is. Ik heb alle buizen nagelopen en hij kan nergens koude lucht aanzuigen? De monteur heeft de temperatuur waarbij hij aanslaat iets verhoogd maar zelf na deze aanpassing is het verbruik continue 450 watt.

Kan iemand mij hier mee helpen of aangeven of dit normaal is / hoe je inzicht krijgt in hoeveel m3 gas je hiermee bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
@Anoniem: 638087
400W continue klink als een vrij hoog verbruik, maar het verbruik is afhankelijk van een aantal factoren. 1 daarvan is de temperatuur van je circulerende verwarmingswater. Hoe hoger die temperatuur hoe meer energie de WP verbruikt om energie toe te voegen aan het water. In mijn situatie verbruikt de WP 390W bij een verwarmingswater temperatuur van 35-40 graden. Tot welke temperatuur verwarmt je CV het water?

De luchttemperatuur die je noemt van 15,6 graden is laag. Die aangezogen lucht is een mengsel van aangezogen lucht van alle inlaatventielen. Zijn alle ruimtes waar lucht wordt aangezogen op een hogere temperatuur? Een nieuwbouwwoning is in principe goed geisoleerd, maar lopen je ventilatiebuizen via een onverwarmde ruimte naar je warmtepomp zodat de lucht afkoeld?

Hoeveel gas je bespaard is niet te zeggen. De WP laat de temperatuur van je verwarmingswater normaal zo'n 3 graden stijgen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638087

Het controleren van de temperatuur zal ik vanavond eens doen als ik thuis ben.

De ventilatiebuizen lopen allemaal inpandig en zuigen lucht aan uit de keuken, twee toiletten en de inpandige badkamer. Ik snap dus ook niet waar de lage temperatuur vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Anoniem: 638087
hij doet bij mij een +/-318W. (even op de meter gekeken. verbruik gaat iets omhoog zodra hij warm water maakt, maar dat is niet zo heel vaak per dag. maar als je hem uit zet dan koelt de boiler af en kan die 400W ook verklaren.)
en dat is ongeveer een 7-8kWh per dag (318W X 24 uur = ) als hij staat te verwarmen.
door dat ik hem extra veel probeer te laten draaien is dat dan weer een 1630kWh per jaar.

theoretisch geeft mij dat een gas besparing van: 400m3 - 450m3 gas.
(praktijk is altijd iets weerbarstiger. gebruikte eerst een 650m3 gas per jaar.
en dat is nu net onder de 300m3 gas per jaar, maar daar mee heb ik nu wel meer luxe(meer warmte) dus daar kan die 100m3 gas besparing in gaan zitten.)

het is altijd wel even schrikken als je de getallen ziet.
1630kWh klinkt zo veel als je dat tegen 400m3 - 450m3 gas af zet.
maar 1kWh kost maar 18-20ct en 1m3 gas is 55-60ct. (afhankelijk van je energie contract ;) )
dus financieel valt het wel mee en kom je vrijwel gelijk uit.
(oke ik doe het meeste kWh's wel weer afdekken met een flinke set PV panelen, dus ik betaal niet voor de kWh's >:) )

je moet van de 1630kWh ook nog een getal aftrekken, het gedeelte wat de ventilator gebruikt.
dat kan ongeveer 0,6kWh per dag zijn, dus een 219kWh per jaar.
tja je kunt gerust niet ventileren in huis, maar ventilatie maakt een huis wel beter om in te wonen.
het is jouw gezondheid, dat mag je lekker zelf beslissen wat je belangrijk vind. ;)

dus als je het echt wil uitrekenen, dan moet je vele variabelen mee nemen, en echt gaan rekenen tot de cent (tot zelfs 4 cijfers achter de €).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Bij mij doet hij rond de 300W, en warm water 350W . Tenminste dat zegt het Fibaro stekkertje. Het afstellen moet nog wel even gebeuren. Vandaag de kap open. Alles vol met ijs. Filter moest ook vervangen worden.
Hoe voorkom je dat de afstelling zo is, dat er geen ijsvorming ontstaat? Nu is er wel veel vocht in huis geweest afgelopen weken. Stucwerk en een egalinevloer. Ik weet niet of dat het probleem is geweest? filter moest soieso ook vervangen worden.

Ik heb 5000kWh aan zonnepanelen. Ik heb daar 1500kWh gereserveerd voor de warmtepomp. Als ik het zo bekijk kom ik zo rond de 0 verbruik elektra uit bij de energie leverancier alleen een beetje gas.

[ Voor 17% gewijzigd door Simpel78 op 14-02-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Tealblue schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:00:
@Dooxed Mooie prijs voor 3900wp aan pv panelen! Ik zoek ook ~4000wp maar tot nu toe alleen offertes van rond 6500 incl btw gekregen. Bij welke leverancier heb je die offerte vandaan?
Dan moet je beter zoeken, wellicht viavia. Ik heb 5000 euro ex BTW.(BTW kun je terugvragen). betaald voor 5000wp . Het is wel zo dat ik deze panelen samen met een elektricien op mijn dak heb gelegd.

• SpikeHome
@Anoniem: 638087 als je dit topic doorspit zie je dat ik regelmatig van mijn domoticz het energie verbruik van de wp laat zien.
Deze is bij mij een 300w 24/7 op warm water maken na dan loopt het omhoog naar een 360w.
400w kan ook maar dan helpt je c.v. flink mee en is je c.v. water een stuk warmer!
Deze ligt bij mij zo rond de 25 a 30c

@Simpel78 ijsvorming komt doordat er te weinig lucht doorheen gaat eigenlijk moet de koudgas sensor je wp in een ap3/ap4 melding zetten deze duurt een 40 minuten waarbij je ijs afzetting ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
@Simpel78 ijsvorming komt doordat er te weinig lucht doorheen gaat eigenlijk moet de koudgas sensor je wp in een ap3/ap4 melding zetten deze duurt een 40 minuten waarbij je ijs afzetting ontdooit.
[/quote]

Die meldingen kreeg ik ook. Dan stond de warmte pomp stil. Dat kon ik ook zien in mijn domotica. Inmiddels draait hij nu al 4 dagen stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2021
The Legend schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:50:
Dit zijn normale temperaturen. Waar je even naar moet kijken is of de nachtstand is geactiveerd. In die stand draait de warmtepomp niet (standaard tussen 22.00 en 07.00 ofzo) en zal je CV gaan stoken indien nodig.
Ik heb het advies van dit forum opgevolgd om de warmtepomp 24 uur per dag aan te houden (in de winterperiode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606 ben benieuwd hoe je dat ervaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Temperatuur in huis gaat minder snel omlaag.
Op het ogenblik is het koud 's nachts, dan is het effect natuurlijk iets minder.

Echter ik heb geen inzicht in het extra stroomverbuik (nog geen domotica etc. ).

Ik laat in ieder geval de WP 24 uur per dag aan staan (in de winterperiode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het idee om de komende week, van mijn Combi 50 het warm water uit te zetten i.v.m. De aankomende koude periode. Wij zijn met 5 personen en heb het idee dat het opwarmen vh warm water tijdens deze koude periode averechts werkt op het rendement op de CV zijde als het zo koud is.

Deelt iemand deze mening? Of zit ik er helemaal naast!

Grt,
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het maakt geen bal uit of je de ecolution inzet voor tap water of voor cv water. :?
(oke hier en daar heb je wel kleine dingen, maar dat krijg je toch niet gemeten zo klein.)

ventilatie lucht heeft maar zo weinig warmte wat je er uit kunt halen (1,4kW).
dat verschil met de boiler verwarmen of het huis niet echt veel doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@migjes

Ok, maar denk jij niet dat als het cv water/vloerverwarming continue gevoed wordt door de WP dit met de extreme koude een voordeel heeft tov de warmwater vraag. Zeker als er bij mij 4 tot 5 man douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
nop, je hebt 1,4kW en of je die nu inzet voor tapwater of voor cv water, dat maakt geen bal uit.
je bespaart er in beide gevallen mee. ;)

maar als je dat leuk vind, je mag gerust de voorrang van het tap/cv water veranderen.
dan gaat hij het tapwater pas voor verwarmen als er geen warmtevraag is.
je schiet er allen geen bal mee op. ;)

om mieren sexueel te mishandelen, kun je dit wel zeggen.
het is iets efficiënter om cv water warm te maken als tap water.
en ja een boiler verliest langzaam warmte.
maar je gasketel is weer erg inefficiënt om tap water te maken.
krijgt de gas ketel voor verwarmt water is hij in eens een stuk efficiënter.
etc etc....
gewoon alles lekker standaard doen, het is saai maar werkt wel het beste. lol.
de zaak zo zetten dat de warmtepomp altijd voorrang heeft boven de gas ketel, en knallen met de kWh's. ;)
(ja ik snap dat het een beetje tegen strijdig voelt. ;)
maar als de warmtepomp niet werkt dan ventileer je perfecte warmte naar buiten, en dat wil je niet met de lage temperaturen van nu. )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-02-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de uitleg @migjes 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar sinds een half uurtje staat mijn ecolution ook heerlijk te brommen.
In het begin nog wat opstart problemen gehad.

Na het aansluiten op de netspanning begon de compressor meteen te lopen, daarna het ontluchtingsprogramma gestart, dit zou 2 minuten moeten duren, de melding "ontl" bleef echter op het scherm staan.
Vervolgens de ecolution gereset, waarna er een hardnekkige ap4 in het scherm kwam.
Geduldig 30 minuten zitten wachten totdat de ap4 weg was, geen resultaat?

Vervolgens nogmaals een reset gedaan en toen begon hij meteen te werken...

Hij draait nu op 170m3/uur en het valt me op dat de ecolution nog niet de helft van het lawaai produceert van mijn oude ventilatiebox (een buva boxstream van circa 7 jaar oud)

Edit: helaas wat te vroeg gejuigd, zojuist al de 2e f81 melding gehad, dit zou gaan om een blokkade van de compressor.
Iemand enig idee wat deze melding exact inhhoud?
Mijn Ecolution is een gebruikt exemplaar uit 2014.

[ Voor 12% gewijzigd door 205Gutmann op 24-02-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@205Gutmann

hij maakt niet zoveel lawaai, als hij goed is geïnstalleerd.
netjes flex buizen gebruiken voor alle leidingen en de trillingen gaan niet in je buizen zitten.
dan heb je geen last van geluid.
doe je dat niet dan trilt het overal in je huis met best wel wat geluid tot gevolg.

de f81, ik heb die ook gehad.
uiteindelijk bleek de ventilator niet goed te werken. *
check of je radiator bevroren is, en of de ventilator goed werkt.
zet eventueel hem in stand 3, zodat je zeker weet dat er genoeg lucht langs / er door word geblazen/gezogen.
(staan de lucht ventielen genoeg open?
de 170m3/uur die je instelt betekend alleen maar dat de ventilator met een bepaalde snelheid gaat draaien.
dit neemt niet mee dat de ventielen te dicht staan of veel bochten of andere blokkeringen aanwezig kunnen zijn in je lucht buizen. even op vol afzuig vermogen zetten en testen of je wel genoeg afzuigt kan helpen.)

( * was voor mij heel stom dat ik veel te laat merkte dat de ventilator het niet deed. 8)7 )

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 25-02-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Vraagje voor de kenners,
Als ik door het installateurs menu loop begint deze met 0_0, 0_1, 0_2, 0_3, 0_4, waar ik vervolgens 0_5 verwacht krijg ik 1_1, 61_45, C1_1 zie ik iets over het hoofd?

Verder duren de ap4 meldingen doorgaans langer dan de 15 minuten welke zijn aangegeven in de handleiding, zit momenteel al ruim 20 minuten te wachten totdat hij weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
205Gutmann schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:33:
Vraagje voor de kenners,
Als ik door het installateurs menu loop begint deze met 0_0, 0_1, 0_2, 0_3, 0_4, waar ik vervolgens 0_5 verwacht krijg ik 1_1, 61_45, C1_1 zie ik iets over het hoofd?

Verder duren de ap4 meldingen doorgaans langer dan de 15 minuten welke zijn aangegeven in de handleiding, zit momenteel al ruim 20 minuten te wachten totdat hij weer start.
Je krijgt meestal eerst een AP3 en vervolgens gaat ie altijd naar AP4
Beide duren totaal bij mij 35m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@SpikeHome Er staat bijna 30 minuten AP4 in het scherm, is het dan niet zo dat jee dan eerst AP3 op het scherm ziet en daarna de AP4 melding?

Momenteel heb ik nog geen elektronica eraan hangen om te zien wat hij door de dag heen doet, maar ik heb het idee dat hij overdag wel eens uitvalt op de F81 melding.
Ik heb er nu een simpele meter aanhangen zodat ik toch een grove indicatie heb hoeveel KWh er in gaat.

Voor nu staat het WP bedrijf op 160 M3/u
Uitlaatgas temp is 5 graden.
Aanvoer CV zit op 28, retour op 25.

Welke aanvoer / retour hebben jullie de ketel op ingeregeld?
De mijne staat normaliter op 45° echter gaf dit problemem i.c.m. de ecolution, hierbij bleef de ketel iedere keer pendelen.
De ketel temp staat nu op 55° en draait probleemloos.

[ Voor 18% gewijzigd door 205Gutmann op 27-02-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@205Gutmann Ja je moet dan idd eerst een AP3 hebben gehad die is kort en dan de AP4
Bij mij verbruikt de ecolution een 300w momenteel.
aanvoer c.v. staat op 45c ook soms gaat die idd pendelen.
Maar zorg momenteel voor genoeg warmte afdracht waardoor die niet meer pendelt.
Op 50 of 55 is het bij mij ook over.
Vaak komt de aanvoer van de c.v. niet hoger als 45c nu.
Gebruik een nefit easy die ik ook op mijn domotica heb zitten.
dus kan de waterdruk, en c.v. aanvoer temp zien en instellen van de warmte dmv domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@205Gutmann
ik heb de gasketel begrenst op 50 graden.
(en de vloerverwarmings water ook op 50 graden. is wat hoog maar gaat goed bij mij.)
dit gaat net goed met mijn ketel zonder te pendelen.
meestal word mijn water tussen de 40 en 50 graden met gas, alleen als hij echt lang moet draaien dan haal ik de 50 graden.

als de gasketel thermostaat >1 graad verschil heeft met de vraag temperatuur, dan schakelt hij naar meer vermogen en gaat het fout in mijn huis.
dit los ik op door een programmeerbare thermostaat (een isense, niet speciaal goed ding, maar is afdoende voor mij) die verwarmt mijn huis elke dag van 19 graden in de ochtend naar 21 graden in de avond.
en dit in kleine stapjes, zodat ketel altijd op laagste vermogen blijft.
de vloer buffert de warmte voor mij verder wel over de dag.

thermostaat van ecolution staat nu op 22,5graden.
is toch te koud buiten om het huis warm te krijgen met alleen ecolution, maar zo weet ik zeker dat hij 24x7 draait.

(in de temperaturen die ik aflees van de thermostaten zit soms wel een 0,5 to 1 graad verschil tussen.
dus ik lees dat voor de zekerheid erg relatief af.
aan gezien de thermostaten boven de radiator hangen(vloerverwarming) klinken de temperaturen die ik gebruik mischien een beetje hoog, maar in werkelijkheid valt het wel mee.
heb best wel wat koude val van mijn oude dubbelglas. (projectje voor de toekomst. ;) ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Na vorige week met de kou toch dagelijks een 3 a 4m3 gas dagelijks te hebben gebruikt Is het deze week vanaf maandag 0 en kan de warmtepomp het alleen af.
Overdag word het huis warmer en in de nacht koelt die wat af, gemiddeld blijft de temperatuur zeer aangenaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alku1606
Een algemene vraag? (van een tevreden Nefit Ventiline 'gebruiker')
Wat is het verschil tussen de "Warmtewinner" van Eneco en de Ventilines en Ecolutions die in dit forum worden besproken?
Ik stel deze vraag, want de ervaringen van de "Warmtewinner" zijn niet positief. Google maar eens.
De basis van deze "Warmtewinner" schijnt de Ecolution Solo uit 2012 te zijn.

Wellicht......verouderde techniek t.o.v. de huidige Ventilines en Ecolution? Het apparaat is ook behoorlijk kleiner dan de huidige warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@alku1606 een warmtewinner is eigenlijk gelijk aan de solo.
Ander kastje eromheen geloof ik en software misschien wat anders.
Ventiline is hetzelfde als de ecolution alleen de ene komt van nefit de andere van inventum
ze hebben dit samen ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-06 13:09
alku1606 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:06:
.

Wellicht......verouderde techniek t.o.v. de huidige Ventilines en Ecolution? Het apparaat is ook behoorlijk kleiner dan de huidige warmtepompen.
Vraag me dat ook af. De WarmteWinner is 1.4 kW, vraag me af of er geen andere (hybride) warmtepompen zijn die niet eens zoveel duurder zijn maar betere prijs/energie ratio hebben. Zijn er misschien test resultaten? Of reviews?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
@Red devil De ecolution is inderdaad een behoorlijk apparaat.
De boiler neemt natuurlijk ook flink wat ruimte in.
Je ventilatiebox kan dan wel weer weg maar dan nog is het een groot ding.

De warmtewinner is ook handig maar doet niet meer dan je c.v. ondersteunen.
zomers heb je er niks aan.
De ecolution maakt hele jaar door warm water.
Dus die helpt je elke dag.

Je hebt ook nog van itho warmtepompen met ingebouwde c.v.
Die heeft 3 lucht aansluitingen nodig want die kan ook lucht van buiten pakken en afzuiging voor je huis zijn.
Verder heb ik zelf zo 123 geen idee.

edit1:
deze van Itho bedoel ik dan http://www.ithodaalderop....n/luchtwater/hp-cool-cube

edit2:
vandaag de wp de boiler naar 60c aan het brengen zie ik verbruik van meer dan 500w staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl//forum-pics/tweakers/warmtepomp/wpmaxpower.jpg

edit3:
zag toen ik thuis kwam de boiler in de wp 62c was.

[ Voor 22% gewijzigd door SpikeHome op 13-03-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Na een heleboel lezen heb ik het gevoel een beetje vast te lopen. Er is zoveel informatie dat het mij een beetje duizelt...

Graag jullie advies, de situatie is als volgt. Ik ben bezig met een grootschalige renovatie van een vrijstaand jaren 30 huis. Er is nog geen cv, dubbelglas ed. dus er is nog een hoop te winnen. De eerste stappen zijn gemaakt, want ik heb het dak laten renoveren. Er liggen nu isolatieplaten op met RC6 en het halve dak ligt vol zonnepanelen. Daarnaast komt er op elke verdieping vloerverwarming, dus het water voor de cv hoeft nooit meer dan 35 graden te worden.

Het liefst zou ik gasloos gaan en aangezien er ook nog mechanische ventilatie moet komen lijkt het logisch om die in ieder geval te combineren met een warmtepompboiler. Als ik het goed begrijp is het vermogen van een warmtepompboiler beperkt maar zou het moeten lukken om een 200 liter boiler warm te maken.
Dan heb ik daarnaast nog warmte nodig voor de cv. Dit zou dan met een warmtepomp met buiten-unit moeten, als ik het goed begrijp? Het nadeel van die dingen is echter dat bij lage temperaturen je efficiëntie minder wordt omdat er simpelweg geen warmte beschikbaar is om te pompen. Het lijkt dus ideaal als je een systeem hebt waarbij je beiden kan gebruiken, ventilatielucht / buitenlucht.
Zo kwam ik bij de itho (cool) cube uit, echter dat ding lijkt 'slechts' een vermogen van 2.5kW te hebben en ze verkopen hem zelf dus ook als hybride met een gasketel. Zou die in plaats daarvan ook kunnen samenwerken met een andere warmtepomp? en zo ja, is er dan niet gewoon een oplossing die dit alles combineert?

Ik heb bijvoorbeeld ook bij nefit gekeken en zag dat zij beide varianten warmtepompen aanbieden, maar schijnbaar niet als combi, is daar een zinnige reden voor die ik niet zie?

excuses voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het meedenken :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Arjan
in een CV systeem kun je vrij wel alles combineren om het water wat je rond pompt warmer te maken.
gas-hout-elektra(liefst warmtepomp) het water zelf discrimineert niet. ;)

maar als elk apparaat een eigen pomp heeft, dan ga je water zo hard rond pompen dat je wel ruis gaat horen uit de buizen.
dus daar moet je dan wel op letten. ;)

een ecolution en varianten zoals we hier bespreken zijn beperkt in hun vermogen, dat klopt.
dit zit zo rond de 1,4kW.
daar mee verwarm ik de 50l boiler die er bij zit tot een +/-50 graden.
hier doet hij +/-2 tot 3 uur over. (maar in de praktijk maak je vaak die 50 liter niet eens op dus is hij binnen een uur klaar.)
maar als je er een boiler van 500l aan zou hangen dan maakt hij er ook gewoon 50 graden van, geen probleem.
duurt dan alleen een 20 tot 30 uur voordat hij zover is. ;)
en dan kun je met erg veel gemak een uur+ lang onder de douche staan. ;)

(eigenlijk als je een ecolution of variant wil gebruiken als warm tap water voorziening.
dan hang je na de 50l boiler nog een x liter boiler die het naar een 60 graden brengt.
doordat die gehotfilt word heb je eigenlijk het zelfde als een goedkope warmtepompboiler.
alleen de duurdere warmtepompboiler doen het geheel met de warmtepomp. ;) )

zoals je je verhaal verteld kun je wel kijken naar een warmtepompboiler.
maar die draait dan maar een paar uur per dag om je water op temperatuur te houden.
daar door zijn ze niet geschikt voor als ventilatie unit te dienen. ;)
warmtepompen zoals we hier in dit gedeelte gebruiken, zijn geen warmtepompboilers.
dat doen ze wel, maar dat is maar een klein deel van hun werk (waarschijnlijk kleiner als 15% van de tijd mee bezig.) de rest van de tijd is hij bezig met warmte die je ventileert weer terug te winnen en in je vloer te stoppen. ;)

dus het zou kunnen dat je een ecolution of variant wil gebruiken.
om gewoon je basis warmte in huis te pompen en als bij effect vast een 50l tapwater te hebben.
een ecolution is wel zo te maken dat hij een andere warmtepomp in schakelt als hij het niet meer trekt.
dus mogelijkheden genoeg.

(dit is wel mijn plan om het allemaal aan te pakken.
dit komt omdat ik geen buiten unit met de unit op zolder kan samen hangen zonder daar last van te hebben.
warmtepompboiler kon ik ook niet plaatsen zonder daar last van te hebben.
dus voor mij is de ecolution geniaal, maar dat hoeft voor jouw niet te zijn. het hangt erg van je lokatie af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@migjes dank, dat maakt het erg helder.

Je schrijft:
[...]
dan hang je na de 50l boiler nog een x liter boiler die het naar een 60 graden brengt.
doordat die gehotfilt word heb je eigenlijk het zelfde als een goedkope warmtepompboiler.
Hoe zou dat werken dan? Een warmtepomp (of welke warmtebron dan ook) kan toch geen water warm maken in een andere boiler? Voor hotfill moet er ook water uit, en dan kun je dus maar 50 liter per keer vullen en dan moet je ook nog eens 50 liter koud water kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Arjan
niet te moeilijk denken, het is geen c++ ;)
je maakt 2 boiler van laten we zeggen 100l achter elkaar (zeg maar serieel).
boiler 1 word warm gemaakt door een warmtepomp tot 50 graden.
boiler 2 word warm gemaakt met een elektra element tot 60 graden.
zodra je een douche pakt neem je water uit boiler 2, dan komt er koud water in boiler 1.
en boiler 1 voed boiler 2 met voor verwarmt water.

boiler 1 doet de hoofd moot en verwarmt water van 10 naar 50 graden.
boiler 2 hoeft dan maar een beetje te verwarmen van 50 naar 60 graden.

maar er zijn ook boilers zoals b.v.:
https://www.groene-energi...-rvs-boiler-300l-2ww.html
dit is er 1 met 2 spiralen, je zou op de bovenste spiraal een warmtepomp kunnen aansluiten.
en de onderste een zonnecollector, en dan kun je er ook nog een elektra element er in schroeven.
dit combineren met een aanstuur programma die zorgt dat je de goedkoopste op dat moment leverbare energie bron gebruikt en je hebt een go. ;)

er is een hoop te combineren en maar net wat je wil bereiken.
zo kun je voor extra veel water gaan in liters per minuut voor erg lux douchen.
of voor extra goedkoop leven door zuinige douches te gebruiken en zo erg lang met je voorraad te doen.
persoonlijke keuzes en zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@migjes was het maar c++ :p

Het nadeel van zo'n seriele opstelling (wat ik wel al van plan was vanwege leidinglengte) is natuurlijk dat je met zo'n ecolution maar 50 liter water krijgt dat relatief energiezuinig opgewarmd is, ongeacht de grootte van de tweede boiler. Aangezien de watervoorraad gedeeld moet worden met 5 personen zal er een beste voorraad nodig zijn, zelfs als we zuinig doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Arjan
(beste is praten in 50l@55 als je het over boilers hebt, dus 50 liter met 55 graden temperatuur.
en 7,5l/m@38 als je het over een stromende tap punt hebt, dus 7,5 liter per minuut met 38 graden.)

jep 50l@55 graden is wat krap wat een ecolution doet.
maar 55 graden is te heet om mee te douchen, dus daar moet je koud water bij doen(meng kraan).
om dan de 7,5l/m@38 te krijgen voor een douchekop.
die kun je precies uitrekenen met de formule boilerliters x (temperatuurboiler - temperatuur water in) = A liter x (douchetemperatuur - temperatuur water in)
heb geen zin om hem helemaal uit te rekenen, dus ik gok gecalculeerd dat je dan 75l@38 hebt.
en met een douche kop van 7,5l/m@38 heb je dus 10 minuten warm water.
wat genoeg is voor 2x5minuten douchen per 2 tot 3 uur.

dat zal wel een beetje te krap zijn voor je, klopt.
maar voeg daar achter een kleine elektra boiler van laten we zeggen 30l@74.
met een flink elektra element. (een 2,7kW is mogenlijk, maar zoek en mischien lukt een 3,5kW ook wel.)
die zijn al van 10 naar 55 graden in minder als 1 uur, maar als je die voed met 55 graden warm water zijn ze ruim onder een 20 minuten weer op temperatuur.
dan kun je grof weg om de 20 minuten weer 9 minuten douchen.

als je dat wat preciezer uit rekent, dan kom je er al snel achter dat je niet eens zoveel nodig hebt. ;)

ik zelf heb een douche kop die 14 tot 17l/m@38 doet (flinke regendouche).
en dat gaat hard met de voorraad, maar eigenlijk is dat het probleem niet.
ik heb ook nog een bad, en om die te vullen kost meer problemen, daar heb ik een 75l@55 extra voor nodig. ;)

een beetje c codeklopper zou dit zo moeten kunnen berekenen. ;)
voor formules check:
https://www.boiler-info.nl/rekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Als je een extra boiler installeert dan is het logischer om te zorgen dat de Ecolution het water op temperatuur brengt (maar dat vergt wel wat knutselwerk). In andere gevallen lijkt het me veel handiger/goedkoper/prettiger/sneller om een doorstroomverwarmer na je Ecolution te hangen.

Let er daarbij wel op bij welke inkomende temperatuur de doorstromer stopt met werken. Dat gaat hier mis, doorstroomverwarmer kapt als het inkomende water warmer is dan 40 graden, als het water in de boiler rond die temperatuur is gaat er dus water van 40 graden naar de douche wat, aangekomen in de mengkraan, 38 of minder is. Helemaal onhandig als je een mengkraan hebt die standaard koud water bijmengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bartvb
tja doorstroomverwarmer het zou mooi zijn als er een model was wat het echt leuk doet.
theoretisch erg mooi, maar praktijk valt vaak nog tegen door toch een iets andere werking als verwacht. :-(

ik kan er geen gebruik van maken om volgende redenen:
heb minimaal 14l/m@38 nodig maar 17l/m@38 is prettiger.
een doorstroomverwarmer die 14l/m@38 kan leveren is al zo zwaar dat krijg ik niet op mijn hoofdgroep.
niet dat ik die grote kracht nodig heb, maar anders levert hij gewoon weg niet genoeg l/m. :-(
dus boiler is voor mij een betere weg, pas als je l/m lager is kan het wel met een doorstroomverwarmer ;)

(vrijwel alle of zo niet alle doorstroomverwarmers begrenzen op l/m en regelen dan het elektra element aan of uit en dit vaak in 3 stappen als het 3 fase is. terwijl ik eigenlijk een doorstroomverwarmer nodig zou moeten hebben die niet regelt op het elektra element maar op de l/m, maar dat is technisch vrijwel onmogenlijk. :-( )

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2022
Ik heb wat opstartprobleempjes met de Spaarpomp. Ten eerste blijkt hij heel gevoelig voor lucht in de leidingen. Dat is inmiddels opgelost. Nu rest nog het probleem dat de communicatie tussen CV en warmtepomp precies verkeerd om lijkt te zijn. Bij warmtevraag van kamerthermostaat gaat in eerste instantie de CV aan en eventueel later de pomp...Dat zou toch echt andersom moeten zijn. Nu doet de pomp namelijk niet veel en is het niet meer dan een grote, zware en dure ventilator...Inventum komt binnenkort weer langs (ze waren er maandag ook al). Hopelijk komt het dan echt goed. Nu gebruiken we namelijk nog minstens zo veel gas als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 volgens mij werkt de spaarpomp dmv aanleg thermostaat op de c.v. leiding.
zodra die warmte voelt van de c.v. gaat de spaarpomp mee helpen.
bij de combi50 loopt de pomp altijd aan de hand van de afzuig lucht temperatuur of via aparte thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
SpikeHome schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:47:
@ronnie1976 volgens mij werkt de spaarpomp dmv aanleg thermostaat op de c.v. leiding.
zodra die warmte voelt van de c.v. gaat de spaarpomp mee helpen.
bij de combi50 loopt de pomp altijd aan de hand van de afzuig lucht temperatuur of via aparte thermostaat.
In de gebruikershandleiding staat het volgende:
“vergelijk het met hybride rijden: zolang je onder een bepaalde snelheid blijft, of als je niet te hard optrekt, heb je genoeg aan de elektromotor. In andere gevallen springt de benzinemotor bij. De Spaarpomp is als de elektromotor. Als de binnentemperatuur langzaam mag oplopen, en het verschil met de buitentemperatuur niet te groot is, kan de Spaarpomp je hele huis verwarmen. En als het nodig is, springt je cv-ketel bij om extra warmte te leveren. Net als de benzinemotor”.

Bij ons is het warmteverschil maximaal 1 graad. Dan zou je toch denken dat de Spaarpomp hier aan het werk zou gaan. Het tegenovergestelde is helaas het geval. De CV doet het werk, de Spaarpomp staat erbij en kijkt erna...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@SpikeHome en @ronnie1976
als ik in de specs kijk van de spaarpomp, dan is er geen mogelijkheid voor een aanleg thermostaat. :?

https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf

als ik het goed begrijp werkt deze spaarpomp met openterm.
en koppel je de thermostaat eerst via de spaarpomp en dan naar de CV ketel. ;)

(nu klinkt openterm, lekker open en flexibel in theorie.
praktijk is dat het gesloten en lastig werkt.
de keuze van inventum om daar mee te gaan werken vind ik opvallend.
hoewel als iemand het kan dan is het inventum, dus ik ben benieuwd.)

sorry ronnie, we hebben hier nog erg weinig ervaring met de spaarpomp.
jij weet nu al meer als wij. ;)
(lees de handleiding en leer het apparaat kennen, en vertel ons je bevindingen.
jij ben nu onze kenner op dit gebied. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
migjes schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:41:
@SpikeHome en @ronnie1976
als ik in de specs kijk van de spaarpomp, dan is er geen mogelijkheid voor een aanleg thermostaat. :?

https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf

als ik het goed begrijp werkt deze spaarpomp met openterm.
en koppel je de thermostaat eerst via de spaarpomp en dan naar de CV ketel. ;)
Klopt: de thermostaat is in eerste instantie aangesloten op de spaarpomp en vanaf de spaarpomp is dit gekoppeld aan de CV. Daarom verbaast het mij dan ook dat zodra er warmtevraag is vanuit de kamerthermostaat gelijk de CV aanspringt. Ik zou verwachten dat de Spaarpomp eerst aan zou gaan...Zoals ik het zie is het aangesloten conform de handleiding. Misschien is er softwarematig is mis of klopt de handleiding niet. Volgende week woensdag komt Inventum langs. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ronnie1976
tja de vraag is, hoe heeft inventum dat opgelost?
en kun je daar nog in sturen als je hem anders afstelt.

dat is een goede vraag voor onze spaarpomp kenner. (helaas dat ben jij. >:) )

onze oude ecolution mannen, die draaien meestal met een aparte thermostaat voor de ecolution.
die zet je dan 1 graad hoger als je gas ketel en dan werkt de ecolution vaak gewoon 24x7 door.

(ik heb nu zelfs de gasketel uit staan, gas was van de week even nodig omdat het wel heel koud was buiten.
maar draai nu volledig op de ecolution.
en dat gaat maar net, ik hoop dat de temp buiten nu snel iets stijgt anders ga ik het koud krijgen, lol.
dus dat de gasketel bij jouw er nog bij komt, dat hoeft geen vreemd gedrag te zijn, maar we weten het niet of dit goed of slecht is.

leer je apparaat kennen, en kijk eens goed mee met de technische mannen.
je hebt nog een hoop te leren, maar gun het tijd dat lukt niet in een paar dagen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
migjes schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:17:
@ronnie1976

Ik heb onder de cursief gemaakte delen mijn reactie geschreven.

(ik heb nu zelfs de gasketel uit staan, gas was van de week even nodig omdat het wel heel koud was buiten.
maar draai nu volledig op de ecolution)

Helemaal uitzetten ga ik niet doen. We hebben de CV nodig om te douchen of in bad te gaan.

dus dat de gasketel bij jouw er nog bij komt, dat hoeft geen vreemd gedrag te zijn, maar we weten het niet of dit goed of slecht is.
Ik zou het ook best prima vinden als de CV erbij komt. Alleen is nu et geval de alleen de CV zijn werk doen en de pomp niets doet. En dát lijkt me juist niet de bedoeling.

je hebt nog een hoop te leren, maar gun het tijd dat lukt niet in een paar dagen. ;) )

Ik heb al meegekeken met Inventum begin deze week. Alleen weten ze zelf ook nog niet zoveel. Ik hoop dat volgende week ook iemand van hun R&D afdeling meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oei, @ronnie1976 dit is puzzelen als je het forum zo gebruikt, lol.
maar draai nu volledig op de ecolution)
Helemaal uitzetten ga ik niet doen. We hebben de CV nodig om te douchen of in bad te gaan.
lol, uitzetten betekent dat de termostaat die aan de gasketel hangt uit staat.
niet dat ik de stekker er uit trek. >:)
dus hij maakt gewoon warm water voor me ;)
Ik zou het ook best prima vinden als de CV erbij komt. Alleen is nu et geval de alleen de CV zijn werk doen en de pomp niets doet. En dát lijkt me juist niet de bedoeling.
uiteindelijk is de lucht die je ventileert maar een erg beperkte energie bron.
de 300W in levert uiteindelijk maar 1,4kW aan warmte uit je ventilatie lucht.
kijk je naar een gasketel, dan is 5,5kW het minimum en 30kW vaak het maximum.

maar ook als je voelt aan de buizen, dan is 1,4kW vaak maar erg weinig.
een spaarpomp maakt maar 20 tot 40 graden warm water in je cv systeem.
en dat voel je erg slecht of bijna niet, maar is er wel.
als je gas ketel begint te bazen, dan heb je al snel 50 tot 80 graden warm water en daar van doen je handen zelfs pijn dus die voel je erg simpel.

dus soms merk je niet eens dat de spaarpomp zijn werk doet als je maar oppervlakkig kijkt. ;)

(als je de lucht uit slang/buis even los maakt, dan merk je vaak heel snel dat hij het doet.
een uurtje die los en je zolder lijkt wel een koelkast. ;) )
Ik heb al meegekeken met Inventum begin deze week. Alleen weten ze zelf ook nog niet zoveel. Ik hoop dat volgende week ook iemand van hun R&D afdeling meekomt.
tja, openterm, ik weet hoe lastig dat kan zijn, dus ben wel nieuwsgierig hoe inventum dat heeft opgelost.
(en verwacht eigenlijk met vele verschillende merken en verbasteringen van het protocol eigenlijk vele problemen. ben benieuwd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 Ik weet ook niet hoe het precies met de spaarpomp werkt.
Ik weet wel dat mijn combi50 als ik warmtevraag stuur het 20minuten duurt voordat de wp start.
Ik zou de spaarpomp dan ook altijd aan willen hebben.
Maar heb helaas geen ervaring ermee en zou je het wiel zelf uit moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
SpikeHome schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:28:
@ronnie1976 Ik weet ook niet hoe het precies met de spaarpomp werkt.
Ik weet wel dat mijn combi50 als ik warmtevraag stuur het 20minuten duurt voordat de wp start.
Ik zou de spaarpomp dan ook altijd aan willen hebben.
Maar heb helaas geen ervaring ermee en zou je het wiel zelf uit moeten vinden.
Woensdagochtend komt Inventum langs. Daarna kan ik mijn nieuwe kennis hier etaleren ;)

Vooralsnog komt het erop neer dat de Spaarpomp de CV-ketel niet te hulp schiet. Dat kan ik zien aan zowel het gasverbruik (dat niet minder is geworden) als mijn stroomverbruik (dat niet meer is geworden). Ik hou het al jaren bij via Enelogic.com. Daarmee kan ik dagelijks per (half) uur het verbruik zien. Ook de temperatuur en graaddagen staan erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ronnie1976
je zou goed moeten merken dat de spaarpomp mee doet.
hij slobber wel en kWh of 7 tot 8 per dag,
(300W x 24 uur = 7,2kWh)
dat zijn hoeveelheden die je zo merkt. ;)

dat het gas gebruik minder word is een heel stuk slechter te zien.
als het echt koud is buiten lijkt het net of het niet mee werkt.
de grootste besparing zit niet in je dag gebruik maar in dat je stook seizoen een stuk korter word.
en die valt erg op. ;)

maar buiten dat, de meeste ecolution gebruikers werken met 2 thermostaten.
1 voor de gas ketel (die je dus zo min mogenlijk aanzet.)
en 1 voor de ecolution, die gewoon 1 graad hoger staat als de cv ketel.

ik zou eens vragen of dat ook mogenlijk is met je spaarpomp?

succes met de leercurve ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 @migjes
idd de spaarpomp zou gewoon 24/7 mee moeten helpen en niet alleen wanneer de c.v. aanslaat.
Bij mij deze week c.v. niks meer gedaan hoor alles door de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
@SpikeHome @migjes

Vanochtend is Inventum weer langs geweest. Het probleem zat heel ergens anders dan ik gedacht had. De thermostaat die de installateur ons had verkocht blijkt niet goed te communiceren met de spaarpomp. Inventum heeft heel veel thermostaten getest en heeft een lijstje waarop staat welke wel en welke niet (goed) werken. Niet alle opentherm thermostaten werken op dezelfde manier.
De installateur had blijkbaar hierover niet met Inventum overlegd (wat wel had moeten gebeuren, want nu nog in testfase). De installateur moet nu dus zorgen voor de juiste thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ronnie1976
oke, had het wel verwacht,
openterm en openterm fijn open systeem is dat. >:)
(voor de duidelijkheid, sarcasme. ;) )

ik hoop dat het snel is opgelost.

(even een dingetje waar je naar kunt kijken.
openterm is naast openterm ook nog gewoon aan/uit.
als je de thermostaat gewoon weer alleen aan de gasketel verbind.
en de 2 draadjes van de openterm uit de spaarpomp met elkaar verbind. (gewoon in elkaar draaien.)
dan denkt de spaarpomp 24x7 ik moet verwarmen. >:)
dit heb ik vorige winter ook zo gedaan, was te lui om de thermostaat op te hangen.
word het te warm in huis (vast niet met deze temperaturen) haal je de draadjes weer uit elkaar en stopt hij met verwarmen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
en de 2 draadjes van de openterm uit de spaarpomp met elkaar verbind. (gewoon in elkaar draaien.)
dit heb ik vorige winter ook zo gedaan, was te lui om de thermostaat op te hangen.
word het te warm in huis (vast niet met deze temperaturen) haal je de draadjes weer uit elkaar en stopt hij met verwarmen. ;) )
Dat gaat ik niet doen. Ik werk gewoon door de week en laat niet zomaar 24x7 de spaarpomp draaien ). ik heb geen zin om draadjes telkens in elkaar en uit elkaar te halen. Ik wacht even op de andere thermostaat. Eventueel zal ik in de toekomst kijken of ook twee thermostaten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
Het vereist een andere manier van denken. We zijn te erg gewend om het huis af te laten koelen en weer op te stoken met een conventionele CV ketel.

Het kan juist interessant zijn om de spaarpomp te laten draaien 24/7 waardoor het huis op temperatuur blijft. Momenteel draait onze Ecolution ook 24/7 en dat bevalt prima. Momenteel wel 1 graad nachtverlaging voor de HR ketel z`n thermostaat. Nog aan het verkennen hoever de Ecolution het zelf af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 de spaarpomp zorgt juist ervoor dat de lucht die je naar buiten blaast de energy daarvan in je c.v. gaat.
Doe je dat niet blaas je de warme lucht gewoon naar buiten.
En bij mijn doet de wp op ventilatie lucht nu in zijn up het huis verwarmen zonder c.v.
Wat wel handig is om het stroom verbruik van je wp te compenseren zijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ronnie1976 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:52:
[...]

Dat gaat ik niet doen. Ik werk gewoon door de week en laat niet zomaar 24x7 de spaarpomp draaien ). ik heb geen zin om draadjes telkens in elkaar en uit elkaar te halen. Ik wacht even op de andere thermostaat. Eventueel zal ik in de toekomst kijken of ook twee thermostaten kunnen.
hij moet juist 24x7 draaien, anders ventileer je warme lucht naar buiten en dat is zonde. ;)
(behalve natuurlijk als het te warm word binnen, maar dat is logisch)
uit eindelijk is hij maar een 1,4kW, dus hoef je ook echt niet bang te zijn dat je er een sauna van je huis maakt.
dat duurt dagen voor dat je het te warm maakt in huis. (maar met een beetje kou buiten haalt hij het niet eens.)

verder is het geen gasketel die boem kan doen.
(wat bij mijn in de stad ongeveer 1 tot 2x per jaar gebeurd.
op een 100.000 huizen doet er wel 1 boem per jaar.)

vraag eens aan inventum of je de thermostaat kunt vervangen voor een aan/uit type.
en dan je huidige thermostaat alleen aan de gasketel hangen.
(die zijn niet zo duur. ;)
of vraag of je installateur er niet 1 oude over heeft die je mag gebruiken.
die gooien ze anders toch maar weg dus krijg je wel gratis.)

verder moet je niet te moeilijk denken, maar snap goed dat het nog een stukje leercurve voor je is. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 29-03-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
migjes schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:55:
[...]

vraag eens aan inventum of je de thermostaat kunt vervangen voor een aan/uit type.
en dan je huidige thermostaat alleen aan de gasketel hangen.
(die zijn niet zo duur. ;)
of vraag of je installateur er niet 1 oude over heeft die je mag gebruiken.
die gooien ze anders toch maar weg dus krijg je wel gratis.)
Bedankt voor alle feedback. Waarom is een aan/uit beter voor aan de spaarpomp dan een opentherm als ik twee thermostaten zou aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ronnie1976 schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor alle feedback. Waarom is een aan/uit beter voor aan de spaarpomp dan een opentherm als ik twee thermostaten zou aansluiten?
beter, nop, maar eerder dat het geen bal uit maakt. ;)
1,4kW tja daar valt niks aan te open termen.
dat is aan of uit (waar bij je het liefst zoveel mogenlijk aan wil. liever de spaarpomp als de gasketel)

en ja als je een beetje lief en aardig bent, dan kun je een aan/uit gewoon krijgen.
anders gooien ze die toch maar weg. ;)

maar je mag er gerust ook 1 kopen als je wil.
(aan/uit of openterm, geen idee wat de spaarpomp het liefste heeft, is specifiek aan de aansturing van de spaar pomp en dat moet je aan onze kenner vragen. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik heb wat vragen over de inventum, nu in april de zomerstand is ingegaan. In de winter heeft de inventum 24/7 aangestaan. Momenteel staat hij op A1. De inventum heeft een aanleg thermostaat met de CV. Maar ik heb het gevoel dat ik niet het maximale eruit haal. Nu slaat de CV wel eens aan, en heb ik het gevoel dat de warmtepomp niet mee doet. Hij heeft vannacht 1 uutje gedraaid en ik zie de CV toch wel pendelen in de nacht. Nu lees ik dat mensen 2 thermostaten hebben? of is CV-4 een betere oplossing? En waarom staat de binnenlucht temperatuur op 5-15 en niet hoger? en niet op de temp die je in huis wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Simpel78 als je wp nu al in zomerstand staat doet die niet meer dan warm water maken.
Je kan de zomerstand ook volgende maand in laten gaan.
Staat ergens in de handleiding.

Maar mijn voorkeur heeft altijd nog een aparte thermostaat.
Dit werkt ook beter dan op afzuig lucht temperatuur.
De thermostaat zorgt dat de wp altijd aangaat als het nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 04-04-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 13:45

The Legend

*Plop*

Aparte thermostaat is misschien beter maar niet perse nodig. Ik heb de max afzuigtemperatuur in de wintrstand op 22 graden staan en houd zelf in de gaten wanneer de buitentemperatuur zodanig is dat ik de zomerstand moet inschakelen. Op die manier pompt de Ventiline maximaal warmte in de vloer totdat het echt niet meer nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 04-04-2018 20:54 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@The Legend
mooaaa, eigenlijk kan het nog veel simpeler.
gewoon een aan/uit schakelaar aan warmtepomp hangen en klaar.
die je in de herfst aan zet en in de lente weer uit.
het is maar 1,4kW en dat wil ja al snel 24x7 hebben draaien.
met dat lage vermogen maak je echt niet zo snel een sauna van je huis. ;)

maar thermostaat is wel tof, dan hoef je er helemaal niet meer over na te denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
migjes schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:30:
@ronnie1976
oke, had het wel verwacht,
openterm en openterm fijn open systeem is dat. >:)
(voor de duidelijkheid, sarcasme. ;) )

ik hoop dat het snel is opgelost.

De nieuwe thermostaat hangt er nog niet. Nu blijkt dat nóg minder thermostaten goed werken met de Spaarpomp dat voorheen werd gedacht. Het lijstje van Inventum wordt steeds korter...(alleen de round modulation en chronotherm touch). De installateur is nu met Inventum in overleg hoe mijn probleem op te lossen. Ik wil namelijk het liefst een draadloze (die heb ik nu namelijk ook). Als ik weer een met draad moet, dan zal dat opnieuw moeten worden aangelegd en dat gaat niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ronnie1976 Is het niet mogelijk om een aparte thermostaat aan te sluiten op de spaarpomp?
Dit kan dan gewoon een draadloze aan/uit thermostaat zijn die kosten niet zoveel.

edit:
even de handleiding bekeken en kan volgens mij niet :(

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 12-04-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
SpikeHome schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:01:
@ronnie1976 Is het niet mogelijk om een aparte thermostaat aan te sluiten op de spaarpomp?
Dit kan dan gewoon een draadloze aan/uit thermostaat zijn die kosten niet zoveel.

edit:
even de handleiding bekeken en kan volgens mij niet :(
Waar staat in de handleiding dat dit niet kan? In punt 8.4 van de installatie handleiding wordt beschreven op welke poorten de kabels moeten worden aangesloten. Ik zie nergens dat de verbinding naar de CV verplicht is. Er wordt ook helemaal niets gezegd over wat voor een thermostaat gebruikt dient te worden.

Edit: Als er een verbinding met de CV gemaakt wordt kan in de instelling zelfs gekozen worden voor Aan/Uit modus of OT modus.

[ Voor 8% gewijzigd door hanev001 op 12-04-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hanev001 ah mooi, ik zei al "volgens mij niet" en "even" in de handleiding gekeken :9
Dacht dat die aansluiting alleen voor OT was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie1976
hanev001 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:08:
[...]
Ik zie nergens dat de verbinding naar de CV verplicht is. Er wordt ook helemaal niets gezegd over wat voor een thermostaat gebruikt dient te worden.
Ik heb al het eens geprobeerd terwijl ik de verbinding met de cv had losgehaald. Ik krijg dan een foutmelding. Ik dacht sensorfout. Dan doet de spaarpomp ook niets meer. Het lijkt dus dat er wel een verbinding gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
ronnie1976 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:18:
[...]

Ik heb al het eens geprobeerd terwijl ik de verbinding met de cv had losgehaald. Ik krijg dan een foutmelding. Ik dacht sensorfout. Dan doet de spaarpomp ook niets meer. Het lijkt dus dat er wel een verbinding gemaakt moet worden.
Vreemd. Wat gebeurd er als je de spaarpomp in aan/uit modus zet en de poorten voor de CV verbinding met elkaar verbindt? Het gaat dan toch alleen nog maar om of een elektrisch circuit open of gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
migjes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:15:
@The Legend
mooaaa, eigenlijk kan het nog veel simpeler.
gewoon een aan/uit schakelaar aan warmtepomp hangen en klaar.
die je in de herfst aan zet en in de lente weer uit.
het is maar 1,4kW en dat wil ja al snel 24x7 hebben draaien.
met dat lage vermogen maak je echt niet zo snel een sauna van je huis. ;)

maar thermostaat is wel tof, dan hoef je er helemaal niet meer over na te denken. ;)
Hoe werkt dat dan met de boiler van 50 liter in de warmtepomp?
Heeft iemand hier de CV-4 oplossing? Volgens mij is dat de thermostaat op de warmtepomp en indien nodig middels een kabel springt de CV bij. Hij draait nu in winterstand en volgende week wordt het warm. zonde om dat ding dan 24/7 te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Simpel78 als je een losse (aan/uit) thermostaat gebruikt op de combi50 dan stopt de wp met verwarmen van je verwarming als je thermostaat het warm genoeg in huis vind je boiler blijft echter altijd doorgaan.
Dus die word op temperatuur gehouden.
De afzuiging werkt dan ook gewoon altijd door alleen in een lagere stand.
Verbruik is dan een 4w bij mij, net zoveel als een ventilatiebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Simpel78 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:43:
[...]

Hoe werkt dat dan met de boiler van 50 liter in de warmtepomp?
die werkt geheel onafhankelijk van de termostaat.
dus heb je geen termostaat of sensor aan het apperaat hangen, de boiler is dan gewoon altijd warm.
(je kunt ook de prio voorkeur instellen, of verwarmen of boiler op temperatuur houden.)
Heeft iemand hier de CV-4 oplossing? Volgens mij is dat de thermostaat op de warmtepomp en indien nodig middels een kabel springt de CV bij. Hij draait nu in winterstand en volgende week wordt het warm. zonde om dat ding dan 24/7 te laten draaien.
ik heb hem even geprobeerd, maar is eigenlijk niet zo bijzonder.
de gas ketel word dan via aan/uit geregeld in plaats van openterm.
(in een goed geregeld systeem is dat eigenlijk geen probleem, maar niet alle ketels reageren het zelfde dus resultaten kunnen wisselend zijn.)

maar denk echt niet te moeilijk over het aansturen van een ecolution, het is simpele aan/uit.
maak er 2 draadjes aan en verbind die en hij gaat verwarmen.
ook is hij niet zo krachtig dat hij snel je huis tot sauna omtovert, dus hem zo wat uren te laten draaien en het komt wel goed. ;)
de spaarpomp is weer een nieuw verhaal, die gaat openterm aansturen, en daar van is het mij nog niet duidelijk over hoe en wat.

(het is maar een 1,4kW wp, een gasketel doet op die manier dan op zijn max al snel 20 tot 30kW.
en dat is wel een ander verhaal. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29
Vraagje, kan ik ook een 300l vat op de ecoline aansluiten voor sww? En deze met voorrang op temp laten regelen en de ret van de warmte aan de cv overdragen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:52
Ik lees genoeg ervaringen met de Ecolution Combi 50 in 2 onder 1 kappers, maar zijn er ook mensen die een rijtjeswoning uit 2005-2010 met vloerverwarming hebben?

We verbruiken nu 900 kuub aardgas, vloerverwarming als bijverwarming aangelegd met convectorputten, 1 graag nachtverlaging en 2 personen 15 minuten per dag douchen.

Wat zou de te verwachten besparing zijn met een Ecolution Combi 50?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@corsat ik denk dat als je de leidingen die nu naar de ingebouwde 50l naar de nieuwe 300l gaat maken dat het best werkt, hij zal er echter wel even mee bezig zijn.

@MichielFRL lastig in dat precies te zeggen wat je besparing zal zijn.
ik ben ook van een 900m3 afgekomen naar een 200m3 nu.
Maar goed elke situatie is toch wel wat anders.
Wat is nu je maximale aanvoer temperatuur van je c.v.?
Als deze niet boven de 50c komt kan de combi50 zeker een 500m3 besparen.
Overigens heeft mijn wp50 afgelopen jaar 1050kw verbruikt tegen een 700m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1065245

@MichielFRL
Ik heb een rijtjeshuis van 2008, met 2 KW zonnepanelen en een Ecolution Solo en 5 persoons huishouden.
Hieronder een screenshot van mij verbuik vanaf 01 Oktober 2017.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt......

Oktober 399kw 63 m3
November 517kw 60 m3
December 667kw 80 m3
Januari 630kw 73 m3
Februari 472kw 88 m3
Maart 475kw 94 m3

Vanaf december t/m maart heeft warmtepomp 24/7 gedraaid op 2e thermostaat 21 graden en CV thermostaat op 20 graden CV is maar een enkele keer bijgesprongen met name met de koude dagen.

Groet Frank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:52
Dank jullie voor de reacties @SpikeHome en @Anoniem: 1065245.

@Anoniem: 1065245
Vanaf november zit ik op ongeveer het dubbele gasverbruik.
Ik verwacht dan ook dat er vors bespaart kan worden op aardgas met een combi.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Hebben jullie de (2e) thermostaat van de WP (die dus op 21 graden staat) op lokatie van de WP of in de woonkamer geplaatst?
Bij ons staat de WP op zolder. Ondanks dat het huis (gebouwd in 1998 en bestaande uit begane grond en 2 volledige verdiepingen) goed is geisoleerd, is de temperatuur wisselend. Op zolder hebben wij nl. geen verwarming, omdat wij daar geen kamers hebben gecreëerd.
Wat is jullie advies voor de juiste lokatie van 2e thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1065245

@alku1606 Ik heb mijn (gas) CV thermostaat en mijn WP thermostaat in de woonkamer hangen onder elkaar. Omdat het dan voor mij het beste samenwerkt met de temperatuur die is verschillend op andere locaties zelfs in de woonkamer verschilt die per plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alku1606
Anoniem: 1065245 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 07:20:
@alku1606 Ik heb mijn (gas) CV thermostaat en mijn WP thermostaat in de woonkamer hangen onder elkaar. Omdat het dan voor mij het beste samenwerkt met de temperatuur die is verschillend op andere locaties zelfs in de woonkamer verschilt die per plek.
Zo had ik het ook in gedachten. Jij hebt de thermostaten ook op 20 en 21 graden gezet?
Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door alku1606 op 02-05-2018 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 15:09
Wat is jullie ervaring met betrekking tot het toenemen van tocht in de woning? Ik neem even aan dat een warmtepomp voor extra luchtstroom zorgt in vergelijking met een ventilatiebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@GoEV6 In principe hoeft een ventilatiewarmtepomp niet meer te ventileren dan dat je normaal al zou doen met een ventilatiebox. Stand 2 op de keuzeschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@GoEV6 zoals @Knoetie al meld zou het niet uit moeten maken.
Je kan wel checken wat je ventilatie standen zijn.
rechts onder de knop 5sec inhouden tot het display wijzigd en dan weer 5 seconden ingedrukt houden (dacht ik zo uit mijn hoofd)
dan krijg je als je kort op dezelfde knop druk 5=XX, 6=XX, 7=XX
De XX staat voor het debiet 15= 150m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
ik wil een ecolution combi gaan plaatsen bij mijn Zus
Huis is een hoog rijtjes huis uit 2003 650m3
Gasverbruik is nu 850m3 per jaar.
er ligt vloerverwarming in de woonkamer.

echter de mech afzuiging heeft 125mm als kanaal diameter.
hoe relevant is het als alleen de dakdoorvoer 125 is?
eventueel kan ik een 2e 125 doorvoer bij plaatsen en deze parallel zetten.
echter is dit noodzakelijk?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Wodan89
een 125mm dak doorvoer is geen probleem.
(mischien moet je de ecolution op iets harder ventileren zetten om te compenseren.)
maar de lucht uit is wel koud, en op een koude buis krijg je condensatie.
(dus wikkel er een dekentje om heen ter isolatie of verzin iets beters.)

een aparte thermostaat voor de ecolution is een aanrader.
die zet je 1 graat hoger als de termostaat van de gasketel.
(dan krijgt de ecolution maximaal voorrang op gas.)

850m3 gas, door anders te stoken met een warmtepomp (meer luxe) moet je eigenlijk rekenen dat je totaal 1275m3 gas vervangt door 1600kWh en 425m3 gas.
je totaal besparing is dus 50%, maar je krijgt er ook nog een 50% luxe bij.
en dat moet je willen of niet. ;)
(cijfers zijn grofweg en erg verschillend per persoon en wensen. dus indicatie geen waarheid.)

edit:
je krijgt bij de ecolution flex slangen voor tap en cv water, gebruik ze.
zelf wel zorgen dat je ook een stukje flexpijp voor de lucht in en uit gebruikt.
het apparaat trilt een beetje, als je dat star vast maakt heb je last van geluid. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 11-05-2018 09:35 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 39 Laatste