Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 15:27

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Wodan89 Bij mij zijn de aanzuigbuisen 100 allemaal.
Maar ik heb de buis naar buiten wel 150 gemaakt.
Deze moet je toch vervangen voor een geïsoleerde buis/doorvoer anders krijg je allemaal condens daar had ik wel veel last van.
deze b.v. https://www.ventilatiesho...r-150-160-x-lengte-1110mm

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:55
Wat heeft bij jullie de installatie gekost?
Als ik de Inventum Combi Google kom ik op €3.000.
Eerste offerte die ik heb komt er nog €1.500 bij voor installatie en (klein) materiaal.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Omnik 1.0K TL | zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13:14
@MichielFRL Ik denk dat je nog wel goedkoper uit kan zijn. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens.
http://www.grijsnaargroen.nl/

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:13
quote:
MichielFRL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:53:
Eerste offerte die ik heb komt er nog €1.500 bij voor installatie en (klein) materiaal.
kosten is lastig vanwege het klein spul wat je mischien nodig hebt.
dat klein spul kan soms duur zijn. ;)

maar even kijken: inventum ecolution combi 50 had ik voor 2850€.
hier hoort nog bij:
terugslag klep 40€.
over druk ventiel 50€.
2x een stukje fexbuis (kan 20€ kosten, maar ik koos voor extra geluids-demping, echt nodig mmm denk van niet maar vind wel tof dat ik het heb) 100€
los buis spul en koppelingen 150€.

dan heb je ongeveer wat je nodig hebt.
maar hier kan nog een hoop extra bij komen.
dakdoorvoer geïsoleerd en 150mm, die zijn best duur (moet je even opzoeken bij warmteservice.), zit ook een flink stuk lood(of vervanger) aan.
geïsoleerde spiraalbuis en bochten. (+/-100€ vond ik absurd duur voor dat spul eigenlijk.)
voor mij was het ook nog een flink aantal meters gewone spiraal buis (niet duur, maar veel meters.)
en de kosten om iemand even 125mm gaten voor die buis te laten boren. (150€)

na subsidie(1000€) was ik +/-2800€ kwijt.
maar zelf geïnstalleerd.

en dan de installatie:
tja installeren heeft een beetje loodgieter wel in een uur of 4 gedaan in zijn 1tje.
maar hij weegt 99kilo.
en dan moeten ze toch even met hun 3e zijn om hem omhoog te tillen.
(ik heb hem met de buurman omhoog getild, maar die gast is een beest.
dus dat lukte ons wel. rug brekend dat zeker.
kosten voor mij 2 pilsjes >:) )

dus conclusie, 1500€ kan geen vreemd getal zijn maar afhankelijk van de situatie hoeft het niet eens duur te zijn.
maar kan ook een hele dikke plak kaas op brood zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-02 14:16
quote:
Warmtepomp combi 50 1000 euro uit een demo woning(marktplaats), nieuwe CV installatie Nefit Proline Nxt 24 met aansluiting op warmtepomp koste 1950 euro. Foto's staan in dit forum. Maar goed heb de vloerverwarming zelf gedaan en de warmtepomp zelf opgehangen. Heb trouwens nog wel zelf een nieuwe pomp in de warmtepomp moeten hangen. Was ook niet zo duur via ebay. Staat ook ergens in dit forum vermeld.

Simpel78 wijzigde deze reactie 20-05-2018 19:36 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:31
quote:
€ 1500,- is wel erg veel geld voor de installatie.
Als de woning reeds voorzien is van mechanische ventilatie zijn de materiaalkosten laag, mits de ecolution nabij de cv ketel komt te hangen.
Het benodigde materiaal zal bestaan uit wat korte stukjes spiralo buis met hulpstukken, cv buis 22mm, een stuk koper buis 15mm, een paar t stukken 15+22mm knel en een keerklep voor in de cv leiding.

In verband met ruimte gebrek heb ik mijn ecolution een verdieping hoger moeten hangen dan de mv-unit eerst heeft gehangen, hierdoor heb ik redelijk wat buis en hulpstukken moeten gebruiken.
Ik heb de materiaalkosten onder de € 250,- gehouden.
Reken voor de vakman een volle dag arbeid á € 440,- voor het aansluiten en inbedrijfstellen.

Het aansluiten en inbedrijfstellen is peanuts, met de informatie uit dit topic is dat prima zelf te doen.
Mocht je twijfelen aan je eigen vaardigheden, download de installatie handleiding en lees deze eens door. Dan heb je een goed idee van wat er bij de installatie komt kijken.

Het moeilijkste aan de installatie is dat ding naar de zolder slepen met een gewicht van een kleine 100 kilo :|

• MichielFRL
@205Gutmann die bedragen klinken mij al een stuk prettiger in de oren.
Bedankt voor je reactie.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Omnik 1.0K TL | zuid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronnie1976
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 04-02 15:32
Inmiddels is de nieuwe thermostaat (bedraad) aangesloten op de Spaarpomp (het is de Honeywell Modulation Touch). De eerste testen lijken goed te zijn. De pomp wordt nu goed aangestuurd. In het najaar zal ik pas echt kunnen ervaren of de pomp goed werkt.

Een leuk extraatje is dat ik via de thermostaat de ventilator kan bedienen (instellen wanneer die in welke stand ventileert).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@ronnie1976 hmm dat is zeker een speciale thermostaat voor je spaarpomp?
handig iig!

• Murkmans
@ronnie1976 heb je er ook een boilervat aangekoppeld? Nu heb je natuurlijk geen verwarming nodig, maar spuw je al die warme lucht de deur uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronnie1976
quote:
Murkmans schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:16:
@ronnie1976 heb je er ook een boilervat aangekoppeld? Nu heb je natuurlijk geen verwarming nodig, maar spuw je al die warme lucht de deur uit.
Nee, ik heb er geen boilervat aan gekoppeld. Zou misschien nog kunnen in de toekomst. Nu verplaatst ie idd alleen de warme lucht naar buiten. Meer dan een mechanische ventilatie is het nu ook niet, omdat er geen warmtevraag is. Maar hij functioneert sowieso al beter dan onze vorige ventilatie van 30 jaar oud. Straks zal deze vanaf oktober ofzo ook weer gaan verwarmen.

Gelukkig heb ik inmiddels ook de subsidie voor de Spaarpomp binnen (€1500). Scheelt weer een slok op een borrel ;)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@ronnie1976 ben erg benieuwd wat de besparing zal zijn komend stook seizoen.

ps
ik heb nu met mijn domitica geregeld als de buiten temperatuur hoger is dan mijn binnen temperatuur gaat de afzuiging uit.
en als het buiten koeler dan binnen is gaat de afzuiging aan en een standje harder.
wel koel houden met dit weer. :P

SpikeHome wijzigde deze reactie 31-05-2018 11:46 (61%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans72
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 24-01 08:03
Goededag,

We zijn bezig met de orientatie voor een Inventum Spaarpomp.

Wat is nu de grote technisch verbetering (behoudens design en gebruiksgemak) van de Spaarpomp tov de Solo?

Wat mij bovendien opvalt is dat de groothandel en de landelijk installateurs een jaar na de introductie wel de Solo verkopen maar niet de opvolger Spaarpomp. Ook rond de Eneco versie is het erg rustig. Alle gebruikers zitten netjes achter een digitaal muur op een afgeschermd forum.

Ik heb via vangrijsnaargroen.nl van een installateur na 3x nabellen/ mailen een standaard offerte gekregen.

Iemand enig idee waarom het zo stil is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichielFRL
quote:
Hans72 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:17:
De besparing van de spaarpomp valt in een aantal gevallen nogal tegen. Beter kijk je naar de Combi, dan heb je er van mei tot en met september ook nog iets aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans72
De ventilatiewarmtepomp is grotendeels bedoeld om de comfortproblemen op te lossen die ontstaan zijn door de combinatie vloerverwarming beneden en goed geïsoleerd huis met een type c ventilatie.
In de maanden mei tot oktober is de CV in zomerslaap dankzij de zonneboiler. Daar is geen winst (eurootjes of comfor) te behalen

Hans72 wijzigde deze reactie 03-06-2018 09:26 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Hans72 Ah kijk als je een zonneboiler hebt hoef je idd niet percee voor de combi te gaan.
Al heb ik ook een combi en zonneboiler.
In de winter hoef ik ook bijna niet de c.v. te gebruiken voor warm water omdat de combi en zonneboiler vaak samen net genoeg hebben,
Maar de combi is behoorlijk groot en de spaarpomp is dan beter te plaatsen.
Maar wat je besparing zal zijn is nogal afhankelijk van factoren.
Je moet b.v. lage temperaturen stoken om het meeste uit je spaarpomp te halen dus vloerverwarming of LT radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans72
Bedankt voor je reactie.

De (r)overheid is al langzaam begonnen met belastingmaatregelen om iedereen van het gas af te krijgen. Dus met elke grote verbouwing maken we er vloerverwarming of een LT verwarming in zodat we een warmtepomp kunnen plaatsen.

De benedenverdieping is 1,5 jaar terug al voorzien van vloerverwarming. En de "zolder" gaat komende Kerst voorzien worden van een opbouw vloerverwarming. Op de tussenverdieping is al 1 lt radiator en aan 2de wordt gewerkt.

Ik ben erg nieuwsgierig of je combi in serie met je Cv en Zonneboiler staat of dat je handmatig omschakeld met de seizoenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Hans72
Mijn water voorziening staat inderdaad in serie dus leiding binnen naar zonneboiler naar warmtepomp naar c.v. naar kraan.
Het c.v. gedeelte staat parallel dus warmtepomp en c.v. hebben hun eigen aanvoer en retour die samen naar de installatie gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronnie1976
quote:
Hans72 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:17:
Goededag,

We zijn bezig met de orientatie voor een Inventum Spaarpomp.

Wat is nu de grote technisch verbetering (behoudens design en gebruiksgemak) van de Spaarpomp tov de Solo?

Wat mij bovendien opvalt is dat de groothandel en de landelijk installateurs een jaar na de introductie wel de Solo verkopen maar niet de opvolger Spaarpomp. Ook rond de Eneco versie is het erg rustig. Alle gebruikers zitten netjes achter een digitaal muur op een afgeschermd forum.

Ik heb via vangrijsnaargroen.nl van een installateur na 3x nabellen/ mailen een standaard offerte gekregen.

Beste Hans,

Wij hebben sinds maart dit jaar een Spaarpomp en zijn een van de eerste in NL. Het is nog rustig omdat zelfs nu hij te koop is, hij nog deels in experimentele fase zit. Het apparaat werkt prima, maar het kost nog behoorlijk veel moeite voor de installateurs om hem goed in te regelen. Bij ons zijn ze al best vaak terug geweest en nu lijkt het goed te gaan. Ook inventum zelf heeft een keer een technicus van hun gestuurd om ernaar te kijken. Het voordeel van de Spaarpomp tov de Solo (en de Combi) is dat het een stuk kleiner is. Als gebruiker heb je zelf minder mogelijkheden om e.e.a. in te stellen. Maar als ie goed werkt hoef je ook niet veel in te stellen of aan te passen.

• Stefan1975
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 29-01 17:46
Ik lees in dit topic dat er best veel mensen zijn die hun Ecolution warmtepomp graag willen uitlezen of zelfs instellen via de USB. Dat blijkt niet zo makkelijk te zijn. Ik heb in ieder geval nog niets gelezen over dat dit gelukt is. Dus ben ik zelf maar gaan knutselen. Spoiler alert : met gemengd resultaat... Van mijn probeersel heb ik een verslagje geschreven in een nieuw topic : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1858057.

Ik hoop dat hiermee de knutselaars onder ons weer iets geholpen zijn, en mensen die er weer iets meer van af weten dit ook gaan delen.

• Simpel78
quote:
ronnie1976 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:46:
[...]

Beste Hans,

...Het voordeel van de Spaarpomp tov de Solo (en de Combi) is dat het een stuk kleiner is. ....
Dat is volgens mij het enige voordeel van dat ding ;) Wanneer ik een beetje google, valt dat ding behoorlijk tegen.

• Simpel78
quote:
SpikeHome schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:09:
@ronnie1976 ben erg benieuwd wat de besparing zal zijn komend stook seizoen.

ps
ik heb nu met mijn domitica geregeld als de buiten temperatuur hoger is dan mijn binnen temperatuur gaat de afzuiging uit.
en als het buiten koeler dan binnen is gaat de afzuiging aan en een standje harder.
wel koel houden met dit weer. :P
Kun je ook vertellen, hoe je dat hebt gedaan. Ikzelf doe dit nu met de hand... via RF op standje 3 s'nachts dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78
Ik heb domoticz draaien.
Deze schakelt de fan naar stand 1 en en 2.
Maar kan ook de wp compleet uit zetten zodat er ook geen basis ventilatie is.
verder lees ik de binnen en buiten temperatuur uit.
dus aan de hand van buiten en binnen temperatuur kan alles in en uitschakelen of harder en zachter.

• Sijsje
  • Laatst online: 01-11-2018
Zit in orientatiefase voor aanpassingen aan mijn warmtevoorziening. Graag jullie advies over de inzet van een Inventum Spaarpomp.
Heb groot pand (en navenant verbruik) en overweeg Daikin Althema WP. Deze heeft een boiler aan boord.
De CV ketel blijft nog als stand-by.
Geadviseerd wordt daarnaast een buffervat te plaatsen voor CV water waarvoor ik hoop mijn bestaande boiler te kunnen gebruiken.

Heeft het in deze opzet zin om een Spaarpomp te installeren als 'voorverwarmer' van dit buffervat.
De capaciteit zal mogelijk te gering zijn voor een verwarmingsfictie van het huis; blijf het zonde vinden dat deze warmte niet ingezet kan worden, maar alle beetjes kunnen helpen
Rob

• BadEendTerror
  • Laatst online: 16-02 23:22
Ik ben me aan het oriënteren voor een all electric ventilatielucht warmtepomp voor een nieuwbouw huis.
TIjdens mijn oriëntatie kwam ik ook de Duco Eco tegen, deze gebruikt zowel de binnen als buitenlucht en heeft een maximaal vermogen van 2.5 kW i.p.v. 1.5 kW.
Nominaal vermogen van de Duco is 700W en max vermogen 1200W, dus hij verbruikt ook meer stroom. Dat is dus wel een nadeel.

Is dit extra vermogen en dat deze ook van de buitenlucht gebruik kan maken ook echt een voordeel?
Tot welke buitentemperatuur werkt een ventilatielucht warmtepomp eigenlijk?

BadEendTerror wijzigde deze reactie 18-06-2018 15:52 (12%)

• Murkmans
@BadEendTerror De ducobox eco komt in september, ik heb er ook al eens naar geïnformeerd, maar veel info geven ze verder nog niet vrij. Hij werkt wel tot -10 doordat er dan bijvoorbeeld nog 1/3de van de lucht a 20 graden uit de woning onttrokken wordt. De cop bij 20 graden ligt volgens de specificaties op 4,3 http://www.duco.eu/Wes/CD...l)_636649188225798139.pdf

Waar je eventueel ook over na kan denken is een ventilatie warmtepomp van nibe. https://www.nibenl.eu/pro...r-warmtepompen/NIBE-F730/
Maar let er wel op dat je geen overventilatie krijgt.

En waarom geen l/w warmtepomp of l/l warmtepomp al dan niet in combinatie met een wp boiler voor sanitair water? Deze hebben doorgaans meer vermogen en betere cop.

Murkmans wijzigde deze reactie 18-06-2018 18:10 (0%)
Reden: Typo

• BadEendTerror
  • Laatst online: 16-02 23:22
Door ook gebruik te maken van de buitenlucht voorkom je toch over ventilatie?
Die warmtepomp van NIBE is idd ook een optie, heeft ook een betere COP maar heeft ook meer vermogen.
Het grote nadeel van de L/W wp vind ik dat je een buitenunit nodig hebt die best veel geluid maakt en daarbij ook nog best veel plaats inneemt.
Voordeel is wel dat je er ook mee kan koelen, maar kost wel een stuk meer.
Hoe kan je berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt?

• Murkmans
Je hebt gelijk, De nibe kan ook gebruik maken van buitenlucht. Vermogen kan je berekenen aan de hand van je huidige radiatoren, welke je doorgaans aan hebt staan. Of eventueel hier even in/doorlezen. https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Ik kom in de woonkamer en keuken à 65m3 in ons appartement uit 1987 (10cm dak en gevel isolatie, oud dubbelglas en oud aluminium schuifpui met koudebrug helaas) bijvoorbeeld uit op 3,5 kw bij -7. Zovaak zal die -7 niet voorkomen gok ik (dit jaar 1x op 28februari) dus ga ik er wel vanuit dat voor mij 2,5 kw genoeg zal zijn.

Ik kan dit eventueel nog opschroeven door ventilatoren onder de radiatoren.

Dus misschien voor de uiterste even een elektrische kachel erbij als het veel uitmaakt in prijs.

• Murkmans
Oja en deze was ik nog vergeten, kan ook een optie zijn. https://www.stiebel-eltro...c/wpl_09_ics_classic.html

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 14:20
Zou door alle extra belangstelling er nu niet meer aanbod komen qua LTV radiatoren en wellicht ook prijsdalingen? Wat zou het kosten om een nieuw huis (160 m2) met standaard radiatoren om te bouwen naar LTV radiatoren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
quote:
Red devil schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:40:
Zou door alle extra belangstelling er nu niet meer aanbod komen qua LTV radiatoren en wellicht ook prijsdalingen? Wat zou het kosten om een nieuw huis (160 m2) met standaard radiatoren om te bouwen naar LTV radiatoren?
dat kan heel goedkoop zijn in sommige gevallen. ;)

elke HTV radiator is ook een LTV radiator.
een radiator discrimineert niet maar zal bij elke temperatuur die hoger is als de omgeving warmte afstaan.

probleem is, halveer(50%) je de temperatuur van het water, dan staat de radiator maar een kwart(25%) van de warmte af aan de omgeving. (dit is bij benadering, hang niet te veel waarde aan de cijfers.)
en zo weinig warmte afgifte is dan al snel te weinig voor een huis.

nu hebben "normale" moderne huizen +/- 6 tot 8kW aan radiatoren hangen.
maar meestal maar 3 tot 4 kW aan warmte verlies als het echt heel koud is buiten. (afhankelijk hoe modern een huis is of hoe goed geïsoleerd is.)
(minimum van de meeste gas ketels is +/-5kW tot 7,5kW wat ze kunnen opwarmen in hun laagste stand.)
en doe je daar 1,5kW van een ecolution of andere ventilatie warmte pomp in, dan red je het eigenlijk wel met gewoon HTV verwarming. ;)
pas met zwaardere warmtepompen begint LVT belangrijk te worden.

eigenlijk is LTV voor veel huizen meer marketing als werkelijk nodig.
HTV luxer uitvoeren is voor veel gevallen (we hebben eigenlijk best kleine huizen in Nederland) vaak al voldoende om gewoon LVT te stoken. ;)
(LVT heeft alleen een voordeel dat er minder water dan in het systeem zit, waardoor je het systeem nog veel groter kunt maken, wat je voor LTV ook sneller nodig hebt als HTV.)

LVT is verder wel een aanrader, maar kan vaak op meerdere manieren worden toegepast in een huis.
denk aan wand of vloer verwarming of grotere HTV radiatoren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Red devil
quote:
migjes schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:05:
[...]

dat kan heel goedkoop zijn in sommige gevallen. ;)

LVT is verder wel een aanrader, maar kan vaak op meerdere manieren worden toegepast in een huis.
denk aan wand of vloer verwarming of grotere HTV radiatoren.
Ah nuttige info! Maar zou ik met mijn HTV radiatoren het hele huis kunnen verwarmen middels een warmtepomp? Of is het dan verstandig om de main radiatoren (die beneden staan) te vervangen door LTV exemplaren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
quote:
Red devil schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Ah nuttige info! Maar zou ik met mijn HTV radiatoren het hele huis kunnen verwarmen middels een warmtepomp? Of is het dan verstandig om de main radiatoren (die beneden staan) te vervangen door LTV exemplaren?
of jij moet vervangen geen idee.
daar geef je geen info over zodat er een idee te vormen is. ;)

bereken (of gemakkelijk, zoek eens op *) hoeveel kW aan radiator vermogen je hebt en dat verdeelt over de ruimtes die je hebt. (en ook welke je wil gebruiken en welke niet.)
als je alle HT radiatoren deelt door 4, dan heb je een idee wat je max aan warmtepomp kunt ophangen en lekker werkt.
(dit is geen goede theorie, meer een eerste uit zoek puntje om verder te komen in je weg naar een oplossing. dus niet denken dit kan niet als het een beetje grim er uit ziet.)

pas wel op, je main radiator (ik neem aan dat je de genen die in de huiskamer hangt bedoelt. meestal een bakbeest van +/-3kW) als je die alleen vervangt voor een 4 kW.
dat de huis kamer dan eerder warm word als de rest van het huis.
en in de huis kamer hangt de termostaat, dus de verwarming kan dan eerder afslaan zonder dat de rest al warm is.
(alle radiatoren staat in even wicht in je huis, elke ruimte heeft genoeg kW om die te verwarmen net zo als de huis kamer. en de badkamer is een uitzondering, die heeft net iets te veel kW zodat die net iets warmer word als de rest van het huis.)

*) opzoeken is eigenlijk vrij simpel.
ga naar een fatsoenlijke radiator verkoop website.
( www.warmteservice.nl b.v.)
meet je radiator op hoe groot hij is en check daar hoeveel kW een nieuwe is.
belangrijk is wel, uit hoeveel platen een radiator bestaat en of die platen nog een extra ribbel er tegen hebben gelast.
dit word vaak aangegeven als.
type 10, dus 1 plaat zonder extra ribbel.
type 20, dus 2 platen zonder extra ribbel.
type 21, dus 2 platen met extra ribbel.
etc etc...

• Red devil
quote:
migjes schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:27:
[...]

pas wel op, je main radiator (ik neem aan dat je de genen die in de huiskamer hangt bedoelt. meestal een bakbeest van +/-3kW) als je die alleen vervangt voor een 4 kW.
dat de huis kamer dan eerder warm word als de rest van het huis.
en in de huis kamer hangt de termostaat, dus de verwarming kan dan eerder afslaan zonder dat de rest al warm is.
(alle radiatoren staat in even wicht in je huis, elke ruimte heeft genoeg kW om die te verwarmen net zo als de huis kamer. en de badkamer is een uitzondering, die heeft net iets te veel kW zodat die net iets warmer word als de rest van het huis.)
Thanks, ik heb wat te doen! Overigens hebben we alleen de verwarming aan in de woonkamer (en daarmee keuken, staan in verbinding) en badkamer. Alle andere ruimtes hebben we eigenlijk nauwelijks tot niet hoeven te verwarmen afgelopen 9 jaar dat we er wonen (nieuwbouw). Ik denk dat de PCs boven, wasdroger + vriezer wel genoeg warmte maken om het warm te houden...

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zou graag eens met een installateur sparren over de mogelijkheden een warmtepomp in te zetten in mijn huis. Ik heb zelf al een redelijk idee van wat ik wil, maar heb nul ervaring ermee dus zou graag eens met iemand met ervaring mijn plannen doornemen. Is dit een service die je ergens kan krijgen/kopen?

Ik heb begrepen dat iedereen het druk heeft en ik heb geen interesse om met een handige Harrie te staan kletsen die mij alleen maar ketel x wil aansmeren omdat hij die al 30x opgehangen heeft dit jaar..

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• wessel145
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-02 09:34
Hey all,

Ook ik ben in mijn (nieuwbouw) studentenstudio sinds kort voorzien van een eigen warmtepomp. De inventum ecolution. Nu zit mijn vloerverwarming hier ook op aangesloten.

Eigenlijk is de vraag heel simpel:
Kan ik de warmtepomp ook zo instellen dat deze de vloerverwarming koelt in plaats van verwarmd?
In de instellingen (i knopje) heb ik wel de instelling "CV 1 (binnenlucht) temperatuur instelling – instelbaar van 15 tot 25 ºC", deze heb ik al een aantal graden omlaag gedraaid (naar 18), maar ik weet niet of dit het gewenste resultat gaat geven.

Tussen mijn warmtepomp en de vloerverwarming zit nog wel een ander "inventum kastje", maar deze heeft geen display en/of knopjes.

• 205Gutmann
@wessel145

De Ecolution kan enkel gebruikt worden om te verwarmen.

Er zit een sensor welke de temperatuur meet welke de Ecolution aanzuigt, bij de ingestelde temperatuur stopt hij met verwarmen.
Standaard staat deze op 21°.
Jij hebt deze nu op 18° gezet waardoor de Ecolution sneller zal stoppen met verwarmen, beste zet je deze temperatuur weer terug op de oude waarde.
(Even er vanuit gaande dat de Ecolution niet wordt aangestuurd door een thermostaat).

Het andere Inventum kastje wat er tussen zit zal wellicht een zone klep zijn.

205Gutmann wijzigde deze reactie 29-06-2018 20:41 (17%)

• wessel145
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-02 09:34
@205Gutmann Thanks, ik zou verwachten dat een warmtepomp kan verwarmen doormiddel van een warmtewisselaar, dus dan ook kan koelen doormiddel van zo'n warmtewisselaar. Mijn kennis op dit gebied is nihil. Ik zet m weer terug naar de oude waarde. De ecolution wordt wel aangestuurd door een thermostaat, dus deze zal waarschijnlijk de ingestelde waarde op de ecolution overriden.

• 205Gutmann
Een vraagje voor de kenners @SpikeHome @migjes

Mijn Ecolution draait inmiddels geruime tijd, echter blijft mijn CV ketel pendelen tijdens het douchen.
Ik heb de temperatuur van het boilervat al op een lagere temperatuur gezet, de temperatuur van de ketel heb ik omhoog gezet.
Ik heb meerdere waarden geprobeerd, maar niets lijkt te helpen.

Het vervelende is dat er nu geen water van constante temperatuur uit de douchekop komt.
De douchekraan is een thermostatische Grohe kraan, dit is tevens het enigste warmwater tappunt welke is aangesloten op de CV, ik kan dus niet uitsluiten of het aan de douchekraan ligt.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:46
@205Gutmann Ik ken de Ecolution verder niet maar misschien de boiler volledig laten opwarmen (temperatuur weer hoog zetten) en de stekker van ketel eruit, dan gaan douchen (tot boiler leeg is uiteraard), heb je dan een constante temperatuur dan is de Grohe wel goed denk ik.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• 205Gutmann
@Jim423 Het boilervat heeft maar een inhoud van 50 liter, als je met 2 kinderen onder de douche staat is dat zo op.

Het water wat in dit vat zit kan maximaal tot 50° verwarmd worden. Ter voorkoming van legionella dient dit nog naverwarmd te worden. (Op mijn Ecolution zit geen legionella preventie)

Verder lijkt het me niet goed voor de CV om iedere keer als je gaat douchen de stekker eruit te trekken, ik heb meerdere verhalen gelezen van mensen waar de CV op storing valt als je op een verkeerde moment de stekker eruit trekt.

• Jim423
Ik bedoel alleen even om te testen uiteraard.

• MichielFRL
quote:
Jim423 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:59:
Ik bedoel alleen even om te testen uiteraard.
Je kan de warmwater temperatuur op de CV ook warmer instellen. Dan zal de keten harde moet stoken. Blijft het water dan wel van constante temperatuur dan ligt het dus niet aan de thermostaatkraan.

• Jim423
Uit zijn vorige bericht maak ik op dat dat reeds is geprobeerd. Helaas gaan gewoon niet alle ketels goed om met weinig waterafname i.c.m. warme aanvoertemperatuur. Het zal ook wel afhangen van de tapwaterspiraal en het minimale vermogen van de ketel.

• 205Gutmann
Zosuist geconstateerd dat bij een leeg boilervat de ketel ook blijft pendelen.
Het lijkt er dus op dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Dit is me voorheen nooit opgevallen omdat ik er niet echt aandacht aan heb besteed.
De ketel is een Vaillant VHR 30-34, 3-5. (CW5)
Ik heb de tapwater temperatuur al op max staan(70° dacht ik)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
@205Gutmann
heb je de water druk ook gecheckt?

door de droogte zijn er provincies in Nederland die een verlaagde water druk hebben.
is dat zo met jouw waterleiding bedrijf ?

je kunt eens testen hoeveel l/m je krijgt op dit moment. ;)
(dat graag wel met een temperatuur er bij. ;)
en met welk tappunt je dat gemeten hebt. )

migjes wijzigde deze reactie 29-07-2018 14:11 (15%)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@205Gutmann Zit momenteel in Frankrijk.
Maar ook jou ecolution gaat 1x per week naar de 60c toe ivm legionella.
Als het pendelen niet goed is zou ik de boiler van de ecolution lager zetten en c.v. water hoger.
Bij mij pendelt de c.v. ook maar onder de douche merk ik er niks van.

• Simpel78
Is het mogelijk om bv een 120L boiler achter de combi 50 te plaatsen voor extra tapwater? De boiler wordt dan gevoed met het warme water uit de combi 50. Waardoor minder energie nodig is om het op te warmen en alleen nodig is om het water op temp te houden. De CV voor tapwater haal je er dan tussenuit, deze is dan alleen voor verwarming. Of is dit een stomme gedachte?

• Rob O
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20-08-2018
Als groentje op tweakers en met plannen om een WTW te installeren in mijn woonark - waarin nog geen ventilatie systeem zit - heb ik nog niet de informatie gevonden hoe ik de diverse afvoerbuizen van warme geventileerde lucht aansluit op de inlaat van een Inventum Ecolution WTW. Ik heb al gezien dat er speciale geïsoleerde buis 150 mm te koop is die ik wil toepassen, om condens te mijden. Alle nuttige gevonden informatie ten spijt zit ik met een vraagteken hoe ik 3 (woonkamer, keuken, badkamer) of meer afvoerbuizen op de ketel aansluit. De Inventum handleiding geeft daar ook geen uitleg over, die laat dit wellicht liever over aan een installateur. Ik heb een krap budget en 2 rechterhanden dus probeer op de installatie te besparen door het zelf te doen - Inventum komt de WTW toch nog afregelen voor de ingebruikname.
Bestaat ereen verdeelunit voor, zoals die voor CV leidingen worden gebruikt of moet ik met T-stukken werken? Iemand die dat kan uitleggen svp? hartelijk dank

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22-02 12:26

Seafarer

ondertitel

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• Knoetie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:49
@Simpel78 In principe wel, mits je de 120 liter ook af en toe naar de 60 graden celcius trekt met een eigen verwarmingselement i.v.m. legionella. De Ecolution kan dat alleen voor zijn eigen boiler doen.

@Rob O Een ecolution is geen standaard WTW, dus meeste berekeningen gaan niet op (zoals verdunningsfactor, je hebt immers geen aanvoerventielen).

Gewoon zo groot mogelijke leidingen (180 mm op de ecolution) gebruiken en pas later naar kleinere diameters. In de handleiding van de Ecolution staan al wat voorbeelden wat de maximale luchtverplaatsing door een x diameter buis mag zijn. Invoer van de Ecolution hoeft niet geisoleerd te zijn, alleen de uitvoer. Mogelijk wel wat geluiddempende buis/slang gebruiken aan de ingaande kant, verminderd de hoeveelheid windruis.

Een verdeelunit is niet nodig, T of Y stukken zijn afdoende. Maar bedenk dat hoe scherper de hoek des te meer herrie. Dus diameters groot houden om de luchtsnelheid laag te houden en bochten zo flauw mogelijk (liever 2x 45 graden dan 1x 90 graden bocht).

• Simpel78
Nu heb ik toevallig een 120L in een app hangen waar een maand niemand is geweest. Standby verbruikt deze ongeveer 20kWh per maand. Nu verbruik ik volgens de energieleverancier in mijn woning 5m3 gas per maand aan warm tapwater. incl 0.05m3 voor de standby instelling van mij CV volgens mij om snel warm water te kunnen krijgen. Was op vakantie en toch verbruik ik een heel klein beetje gas. 0.05m3 per dag. Beetje goed zoeken en op marktplaats kun je wel een 120L krijgen voor 150 euro. Het hangt nog een beetje van mijn zonnepanelen af, maar volgens mij hou ik iets van 400kWh over. Uiteindelijk gaat het om de gas reductie. Scheelt toch weer 60m3 gas per jaar. Ben benieuwd of er hier al iemand een boiler achter de warmtepomp heeft hangen.

• Groei
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 28-12-2018
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met het toepassen van de Ecolution o.i.d. met minder dan 3 afzuigpunten?

Op dit moment is mijn CV ketel aan vervanging toe. Wij hebben een vrij grote installatieruimte voor de ketel waar ook een ventilatie-unit naast hangt en ik was daarom aan het oriënteren op de Ecolution.

Het is alleen zo dat de ventilatieunit nu alleen uit de badkamer afzuigt. Er zou ook een afzuigopening in de installatieruimte gemaakt kunnen worden (waar ook een wasmachine en droger staan die bijna iedere dag draaien), maar verder is het niet mogelijk om meer afzuigkanalen te maken. Ik heb al twee offertes opgevraagd en de ene installateur zegt dat het geen probleem is, de andere dat het dan eigenlijk af te raden is.

Wij verwarmen onze woning nu met een CV aanvoer temperatuur van 50 graden. Wij hebben in de woonkamer vloerverwarming en rest van de woning (oude) radiatoren.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Groei Als de capaciteit van de afzuigpunten maar goed genoeg is.
Je kan de minimale afzuiging instellen en die moet dan voldoende zijn voor je afzuigpunten.

• Maarten_VH
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 30-01 12:17
Beste Experts,

Onze nieuwbouw woning is in Juli opgeleverd, hierin moet een Inventum Ecolution Solo i.c.m een Vaillant HR ketel zorgen voor de verwarming.
In het gehele huis is vloerverwarming geinstalleerd (begane grond, 1ste en 2de verdieping), dit alles wordt aangestuurd met een centrale thermostaat (woonkamer, Honeywell DT90), en naregelingen op ieder slaapkamer en zolder.

Met deze naregelingen kun je geen temperatuur regelen, alleen de toevoer knijpen als het voldoende warm is in het vertrek.

Deze Honeywell DT90 is rechtstreeks aangesloten op de de Ecolution Solo, dus niet eerst naar de CV ketel. Ik heb dus een CV4 regeling, waarbij de aan/uit thermostaat de Ecolution en CV ketel aanstuurt.

De eerste vraag:

- Kan ik de "simpele" Honeywell Thermostaat vervangen door bijv. een NEST? Deze laat ik dan gewoon op een constante temperatuur staan, maar ziet er een heel stuk beter uit aan de muur.

- Ik lees vanalles over twee thermostaten, omdat de besparing dat maximaal gaat zijn, is dit ook het geval met deze CV4 regeling?

- Er is ons totaal geen uitleg gegeven over de werking van de warmtepomp, zijn er zaken waar ik extra aandacht aan moet besteden?

Wederom bedankt voor jullie hulp!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Maarten_VH
De Honeywell DT90 is gewoon een aan/uit thermostaat.
Dus die kan je zeker zo vervangen.

• migjes
@Maarten_VH
je kunt de Honeywell DT90 gewoon vervangen voor een andere aan/uit thermostaat.

geen idee of een nest zo tof is, hoe meer toeters en bellen de minder leuk ik het vind.
kiss principe vind in vaak veel simpeler en duidelijker.
uiteindelijk wil je zeker met vloerverwarming gewoon 24x7 je huis warm houden.
dus ik raak mijn thermostaat maar 2x per jaar aan, herfst om aan te zetten en lente om hem weer uit te zetten. ;)
dus een simpel systeem is meer als voldoende.

door 2 thermostaten te gebruiken, kun je de ecolution 24x7 op 1 graad hoger zetten als gas ketel.
en de gas ketel allen te laten draaien overdag/avond als er een kans is dat er iemand thuis is.
(dan heeft de gasketel ook meteen een modulerende thermostaat, dat is goedkoper stoken, maar niet veel.)

dit geeft maximale voorrang aan de ecolution, en die stookt het goedkoopst. ;)

(ik heb van de week mijn ecolution aangezet, temperatuur zakte in huis, maar echt nodig was het niet. (22 graden in huis.)
maar het werd met dit vochtige weer een beetje bedompt in huis, een beetje stoken lost dit op.
ook is de vloer nu een beetje warmer, en dat is ook lekker.
het is een luxe ik weet het, maar het kan, dus waarom niet, met gas had ik dit nooit gedaan. ;) )

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@migjes
inderdaad en je pv lost je electra verbruik wel weer op.

al heb ik hem zelf nog niet aan staan op het warm water na natuurlijk.

Helaas heeft @Maarten_VH geen warm water in zijn Solo.
Maar 2 thermostaten is wel super.
1 voor de c.v. en 1 voor de ecolution/solo
c.v. 0,5 a 1c lager dan de solo zetten.
Zodra huis koeler word helpt de c.v wat mee.
Probeer wel de thermostaten zo te plaatsen dat de temperatuur overeenkomt natuurlijk

• Maarten_VH
@SpikeHome @migjes Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik iets mee, ik heb namelijk deze vragen gesteld bij de installateur echter ik krijg het idee dat zij er minder van af weten dan de mensen hier op het forum.

Moet ik trouwens ook rekening houden met de zomer en winterstand zoals deze in de handleiding staat?

• migjes
@Maarten_VH
als de situatie is zo als bij mij.
de thermostaat hangt bij mij aan de muur van de trapkast.
er zijn thermostaten met een externe voeler.
die kun je in de trapkast hangen en de voeler bevestig je in de thermostaat van de CV ketel.
zo kun je de cv bedienen met de huiskamer thermostaat en de ecolution met de trapkast thermostaat.
en ziet het er ook nog netjes uit. ;)

een beetje tweaker, kan vast nog wel 10 andere dingen verzinnen. ;)
dus denk na en verzin iets leuks. (een nest, dat is leuk voor huisvrouwen en nitwits. >:) )

in de buis naar de ketel en ecolution toe, heb ik 1 netwerk kabel getrokken.
dan heb je meer als genoeg kabels om het aan te sturen. ;)

(scoor wel een modulerende thermostaat voor je gas ketel, dan slurpt die minder hard het gas.
bleuuu gas. :r )

als je met 2 thermostaten werkt, dan kun je zomer/winter tijd gewoon uit zetten.
dat doe je dan wel met de thermostaten en heb je dan zelf in de hand. ;)

tja installateurs, ze weten nog maar weinig van dit soort dingen.
(inventum zelf heeft er wel 2 die echt alles weten, maar ook echt alles.)
verstandig is om de handleiding goed te lezen.
en als je er echt niet uit komt, hier vragen. ;)

(om eerlijk te zijn, @SpikeHome en ik hebben wel veel PV op ons dak liggen, hier door heb ik per jaar wel 5000+kWh gratis.
en dat maakt het voor ons erg goedkoop stoken. >:)
zonder kan ook hoor, maar besparing is dan wat kleiner.)

• Hans72
ik zie dat zowel Eneco met hun Warmtewinner en Inventum en hun Spaarpomp een najaars offensief zijn begonnen. De technische Unie verkoopt de spaarpomp nu ook. Ik ben benieuwd of de ventilatiewarmtepomp deze herfst gaat doorbreken.

Er staan er nu (eigenlijk altijd wel ) inventum solo's en combi's op marktplaats te koop. Ben eigenlijk benieuwd waarom mensen een dergelijk dure desinvestering doen.

Wellicht nog een keer leuk hobby projectje :9~

• Simpel78
net een 2e thermostaat geïnstalleerd. Heb ze boven elkaar in de keuken/woonkamer hangen. allebei
Secure Wandthermostaat Aan Uit met Boilerschakelaar. Even getest lijkt prima te werken. Nalooptijd nu 1 uur van de combi 50

• Simpel78
Hans72 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:05:
ik zie dat zowel Eneco met hun Warmtewinner en Inventum en hun Spaarpomp een najaars offensief zijn begonnen. De technische Unie verkoopt de spaarpomp nu ook. Ik ben benieuwd of de ventilatiewarmtepomp deze herfst gaat doorbreken.

Er staan er nu (eigenlijk altijd wel ) inventum solo's en combi's op marktplaats te koop. Ben eigenlijk benieuwd waarom mensen een dergelijk dure desinvestering doen.

Wellicht nog een keer leuk hobby projectje :9~
Geen idee. Die van mij kwam ook van marktplaats. Vandaag is de warmtepomp aangesprongen. Mooi om te zien dat hij mijn huis 1 graad heeft verwarmd. Heeft wel 12 uur geduurd. Maar dat kwam omdat de vloeren nog koud waren. Nu voelen ze weer warm. Hij is nu uit. Gasverbruik 0, vanwege de 2 aparte thermostaten.

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-02 17:22
Ik ben benieuwd hoe lang de Ecolution kan voorkomen dat de warmtepomp gaat draaien. Het wordt de eerste winter met de Ecolution en de 2e met de Mitsubishi Ecodan.
De Ecolution draait sinds gisteren af en toe en de woonkamer blijft mooi op 21 graden.
Ik gebruik de standaard lucht temperatuurregeling en dat lijkt prima te werken.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=54969

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78 Bij mij is deze ook gestart.
Laar de ecolution nu starten bij minder of gelijk aan 22,5c in huis.
De c.v. mag pas in komen als het onder 21c gaat worden.

Vorig jaar had ik alles op 20c
Dit jaar dus wat warmer en laat de ecolution eerder aangaan.

@mgroen81 Ok lucht in vind ik minder werken omdat deze vaak ook erg lang doorgaat.
Maar iedere situatie is anders natuurlijk
Waarmee log jij het energie verbruik?

SpikeHome wijzigde deze reactie 24-09-2018 09:42 (23%)

• mgroen81
SpikeHome schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:38:
@Simpel78 Bij mij is deze ook gestart.
Laar de ecolution nu starten bij minder of gelijk aan 22,5c in huis.
De c.v. mag pas in komen als het onder 21c gaat worden.

Vorig jaar had ik alles op 20c
Dit jaar dus wat warmer en laat de ecolution eerder aangaan.

@mgroen81 Ok lucht in vind ik minder werken omdat deze vaak ook erg lang doorgaat.
Maar iedere situatie is anders natuurlijk
Ik probeer dit eerst uit. Maar met de zomer /winter settings kan je hem toch mooi laten regelen zoals ik het nu zie. Hij staat nu nog op zomer stand en ik heb de schakel temp aangepast. Nu gaat de Ecolution met regelmaat aan sinds de woonkamer temp gezakt is naar 21 graden.

Edit: Ik log alles met kWh teller en Youless. Ik zie dat de Ecolution nu continue draait (300W) en dat is prima. Het waait flink en woonkamer nog steeds 21 graden.

mgroen81 wijzigde deze reactie 24-09-2018 09:52 (9%)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
mgroen81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:48:
[...]

Ik probeer dit eerst uit. Maar met de zomer /winter settings kan je hem toch mooi laten regelen zoals ik het nu zie. Hij staat nu nog op zomer stand en ik heb de schakel temp aangepast. Nu gaat de Ecolution met regelmaat aan sinds de woonkamer temp gezakt is naar 21 graden.

Edit: Ik log alles met kWh teller en Youless. Ik zie dat de Ecolution nu continue draait (300W) en dat is prima. Het waait flink en woonkamer nog steeds 21 graden.
Ok ik gebruik zwave stekker daarvoor, verbruik van mijn ecolution is echter 275w

Ik log ook nog wat andere zaken.
b,v, mijn koudgas is nu 6,6c en de lucht uit 6,1c en de c.v. aanvoer temp is 25,5c en de retour 23,1c

SpikeHome wijzigde deze reactie 24-09-2018 10:34 (9%)

• mgroen81
@SpikeHome
Ik denk dat bij mij de cv temperaturen net iets hoger zijn.
In februari trok de ecolution maximaal een vermogen van 375W.

Hoe doe je de logging van de temperaturen? DS18B20 Arduino raspberry PHP/SQL database?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@mgroen81 inderdaad met die sensoren een een Pi3 alleen met domoticz log ik alles.
Dus de sensoren zitten ook op zwave
deze zwave controller waar ik 4 sensoren op gemonteerd heb.
en de sensoren hier gekocht KLIK

• mgroen81
@SpikeHome Misschien moet ik dat eens gaan proberen want dat is misschien wat eenvoudiger dan een SQL databases opzetten voor alle sensoren.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@mgroen81 idd lees ook me slimme meter uit met de Pi.
Ik gebruik een aeotec zwave stick en een rfx433
zwave is beter maar wel duurder.
daarin tegen is de rfx433 zelf nogal kostbaar maar de action klikaanklikuit schakelaars weer super goedkoop
de rfx gebruik ik voor lampen te schakelen- zwave voor meer betrouwbare dingen.

• Marcel Buikema
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 11-01 12:39
Goedemiddag mede warmtepompgebruikers,

Na alle pagina's gelezen te hebben over de discussie en werking van de Ecolution i.c.m. een CV-ketel zit ik nog met een vraag.

Mijn huidige situatie
uitbouw 100m2 voorzien van vloerverwarming die zo opgebouwd is dat elke ruimte een eigen zone is.
Isolatie vloer is RC5, wanden RC6,5 en platdak RC7.
Ramen voorzien van natuurlijke toevoerrooster in de ruimtes een afzuigventiel.

om de vloerverwarming te verwarmen sluit ik hier een Ecolution Solo op aan met als Backup een CV-ketel (nog nieuwe uitzoeken)
Hoe kan ik nu het beste de vloerverwarming aansturen i.c.m. de ecolotion? Het liefst wil ik wel dat ik elke ruimte apart kan regelen met een Thermostaat per ruimte gekoppeld op een regelunit bij de vloerverdeler. Of is het beter om 1 thermostaat te nemen en alle ruimte mee te laten draaien op de zelfde temperatuur?

Elk idee of tip is welkom :-D

• alku1606
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 31-01 23:15
Wanneer vervangen jullie de filters? De vorige keer heb ik ze schoon geklopt, totdat ze weer redelijk wit van klaar waren. Filters zitten er nu bijna 2 jaar in. Inmiddels heb ik al een tijdje nieuwe op voorraad.😎

• Simpel78
Marcel Buikema schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:08:
Goedemiddag mede warmtepompgebruikers,

Na alle pagina's gelezen te hebben over de discussie en werking van de Ecolution i.c.m. een CV-ketel zit ik nog met een vraag.

Mijn huidige situatie
uitbouw 100m2 voorzien van vloerverwarming die zo opgebouwd is dat elke ruimte een eigen zone is.
Isolatie vloer is RC5, wanden RC6,5 en platdak RC7.
Ramen voorzien van natuurlijke toevoerrooster in de ruimtes een afzuigventiel.

om de vloerverwarming te verwarmen sluit ik hier een Ecolution Solo op aan met als Backup een CV-ketel (nog nieuwe uitzoeken)
Hoe kan ik nu het beste de vloerverwarming aansturen i.c.m. de ecolotion? Het liefst wil ik wel dat ik elke ruimte apart kan regelen met een Thermostaat per ruimte gekoppeld op een regelunit bij de vloerverdeler. Of is het beter om 1 thermostaat te nemen en alle ruimte mee te laten draaien op de zelfde temperatuur?

Elk idee of tip is welkom :-D
Per zone heeft eigenlijk niet zoveel zin. Ikzelf heb een woning van 4 lagen, allemaal vloerverwwarming. De onderste 2 worden nu verwarmd door de Ecolution. De bovenste verdiepingen staat de verwarming "uit" Dit zijn slaapkamers en daar is de temp lager ingesteld. Ik werk met Danfoss thermischer Stellantrieb Thermot 230V op mijn vloerverwarmingsgroepen en met een fibaro stekker voor de pomp op mijn verdeler. Het systeem wordt aangestuurd door Fibaro. Elke dag van 12:00 tot 12:15 draait het pompje in de "zomer" om vastlopen tegen te gaan en electra te besparen. Nu draaien de onderste 2 verdiepingen wel continu en staan de groepen open. De Ecolution houdt het gerenoveerde huis (1965) prima warm. En zoals ik het bekijk, heb een tussen woning, zal de cv alleen als het vriest aanspringen.

Wat ik wel jammer vind is dat de boiler maar 50l is. Deze zou ik graag willen vergroten door bv een gewone boiler achter te gooien, waarbij het warme water van de ecolution de boiler in stroomt.
Een 2e generatie Ecolution, waarbij je een Ecolution hebt zonder 50L boiler maar er direct een 80-100 of 120 boiler ernaast kan zetten zou wel interessant zijn. Als een soort unit combi opbouw.

De CV (Nefit Proline Nxt 24 CW 4)staat nu wel in "semi spaarstand" waarbij hij toch elke dag was gas verbruikt, om snel warm water te kunnen krijgen. met een extra boiler kan het tapgebeuren van de CV ook uit. Heb op mijn dak een zonnepanelen installatie van 5000Kwh.

O ja, ik gebruik 2 thermostaten 1 voor de ecolution en 1 voor de cv. Uiteraard staat de Ecolution hoger ingesteld en zal deze in de winter continu 24h7 draaien. Nu springt de ecolution nog uit omdat het hem toch lukt het huis 1 graad te verwarmen. Een geavanceerde thermostaat zoals de Nest heeft niet zoveel zin. Belangrijkste is de continuïteit van de temp in huis een dag- nachtstand, thuis/niet-thuis is hierin funest voor je gasverbruik.

Simpel78 wijzigde deze reactie 29-09-2018 11:32 (3%)

• mgroen81
Ik heb de Ecolution nu een tijdje draaien. Maar wat maakt dat ding belachelijk veel lawaai! Hij moet s'nachts uit anders gaat het ten koste van de nachtrust. Dat zal wel de reden zijn dat je een nacht klok kunt instellen.
Is er nog wat aan het geluid te doen of is dit normaal? Het geluid komt puur uit de compressor.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
mgroen81 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:11:
Ik heb de Ecolution nu een tijdje draaien. Maar wat maakt dat ding belachelijk veel lawaai! Hij moet s'nachts uit anders gaat het ten koste van de nachtrust. Dat zal wel de reden zijn dat je een nacht klok kunt instellen.
Is er nog wat aan het geluid te doen of is dit normaal? Het geluid komt puur uit de compressor.
Bij mij hangt deze boven op zolder wel via open trap tot beneden in de hal maar ook waar de kamers op zitten.
Ik hoor hem echt niet op bed of zelfs niet op de overloop.
Heb hem wel op rubbers gehangen.

• Maarten_VH
SpikeHome schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

Bij mij hangt deze boven op zolder wel via open trap tot beneden in de hal maar ook waar de kamers op zitten.
Ik ervaar ook behoorlijk wat gelijk bij mijn Ecolution Solo, zou u misschien een foto willen maken hoe deze is opgehangen met rubbers? Dan kan ik dit namelijk ook gaan toepassen, dit neemt mss wel wat ergernis weg.

• mgroen81
SpikeHome schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

Ik heb hem met het bijgeleverde montage materiaal opgehangen. Ik heb er wel rubbers tussen zitten.
Ook bij mij hangt ie op zolder waar de de hal van benden tot op zolder open is.
Ik had al uit reviews begrepen dat ie wat geluid maakt vandaar dat ik gelijk rubber gebruikt heb tussen Ecolution Solo en muur. Maar dat het zo veel zou zijn had ik niet verwacht.
Heb jij ook een Solo?

mgroen81 wijzigde deze reactie 03-10-2018 16:51 (3%)

• 205Gutmann
mgroen81 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

Ik heb hem met het bijgeleverde montage materiaal opgehangen. Ik heb er wel rubbers tussen zitten.
Ook bij mij hangt ie op zolder waar de de hal van benden tot op zolder open is.
Ik had al uit reviews begrepen dat ie wat geluid maakt vandaar dat ik gelijk rubber gebruikt heb tussen Ecolution Solo en muur. Maar dat het zo veel zou zijn had ik niet verwacht.
Heb jij ook een Solo?
@SpikeHome heeft net als ik de combi 50 aan de muur hangen.

Ik heb achter de bevestiging bouten van de muurbeugel een rubber ring geplaatst.

De compressor hoor ik licht brommen, qua volume is het te vergelijken met de vriezer welke ernaast staat, ik ervaar het niet als storend. Ten opzichte van mijn oude mv unit is het zelfs een verademing, dat ding rammelde zo'n beetje uit zijn behuizing.

Heb je de kappen er al eens afgeschroefd om te kijken of er ergens een leiding tegen de behuizing klemt waardoor het geluid gaat resoneren?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Maarten_VH en @mgroen81
Ik zal vanavond even foto maken.
Maar ik heb van flamco een stellage gemaakt die dmv rubbers op de muur zit.
Als ik halverwege de trap zolder ben hoor ik hem.
Al moet ik wel zeggen als er warm water gemaakt word voor de boiler is hij wel luidruchtiger dan dat er voor de c.v. warm water gemaakt word.
Ligt aan de temperatuur verschillen dat de compressor meer moet werken.
bij warm water moet hij 45c+ maken altijd instelling op 50c staan dus word er warm water bij gemaakt als de temperatuur van de boiler onder de 45c komt en dan 1x per week naar de 60c toe.
Met de c.v. is het water bij mij momenteel 24 tot max 27c

edit: ik heb de combi50 zoals @205Gutmann al zei.

SpikeHome wijzigde deze reactie 04-10-2018 08:19 (4%)

• Simpel78
ik heb ook combi50 en ervaar dit niet als storend. De foto staat in dit forum. Hij zit in een kast op de bovenste verdieping. boven op de hal hoor je hem uiteraard als een vriezer. maar in de slaapkamers links en rechts hoor je hem niet. Beneden al helemaal niet. Hij zit met rubbers vastgeschroefd aan een houten frame. Wanneer er warm tapwater gemaakt moet worden of wanneer er ijsvorming ontstaat, dan ga je dan ding zeker horen. Bij ijsvorming helemaal. Maar dan moet de luchttoevoer hoger afgesteld worden. Bij mij draait hij prima. Ben er zeer tevreden mee. Dit wordt de eerste winter waarbij ik alles goed heb afgesteld en klaar ben met mijn verbouwing. Vorige winter was het anders:
- tussendeuren waren nog niet afgesloten
- stucwerk moest nog drogen veel deuren naar buiten open
- geen 2 thermostaten, waardoor de cv eerst aansprong en dan de warmtepomp
- eerste maanden geen 24h7 on.
- tijdschakelaars van vl pompen nog niet aangesloten (bijna 1000Kwh verloren van de zonnepanelen opbrangst... 4 vl vv verdelers in huis.)
Wanneer ik daar goed doorheen kom. Ga ik kijken voor een all electric variatie. en gaat de gaskraan dicht.
https://www.google.com/ur...Vaw0yroJD5in554NtT1otAaUC

Simpel78 wijzigde deze reactie 06-10-2018 15:09 (11%)

• BvdH
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 02-11-2018
Ik ben inmiddels ook trotse bezitter van een nieuwbouwwoning (2kapper) incl een Ecolution Combi 50, 15 PV panelen en vloerverwarming.

Misschien een hele domme vraag, en het antwoord zal vast al ergens in de 60 pagina's hiervoor staan. Maar wat is het verschil tussen de thermostaat en de 21 graden die standaard staat ingesteld voor aanzuiglucht (in winterstand)? Wanneer gebruik ik wat, en misschien nog wel belangrijker, wanneer gebruikt de warmtepomp wat?

De opvatting die ik nu heb is dat de warmtepomp in de zomerperiode reageert op hoe ik de thermostaat heb ingesteld, en in de winterperiode vooral op hoeveel graden de aangezogen lucht is. Klopt dat? En zo ja, wat is in de winter dan nog de toegevoegde waarde van de thermostaat?

Alvast dank, en ja, ik zal binnenkort eens de tijd nemen om deze thread helemaal door te lezen. Maar helaas brengt een nieuwe woning genoeg andere klusjes met zich mee :-(

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Hallo @BvdH ,

Het voordeel van een losse thermostaat ipv op afzuig lucht is dat de temperatuur wat beter kan regelen.
De thermostaat bepaald.
Als je op afzuig lucht instelt gaat de warmtepomp pas lopen als de afgezogen lucht onder je ingestelde waarde komt, als het warm in huis is kan dat dus erg lang duren.

• bouvrie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 14:52

bouvrie

Interior demolisher

Is er hier iemand die ervaring heeft met de spaarpomp van Inventum? Heb je daadwerkelijke besparingen al gemerkt en hoe is het geluidniveau? Ik zit er aan te denken om er ook 1 aan te schaffen maar ben voornamelijk benieuwd naar het geluidniveau. Ik heb begrepen dat je het ventilatiesysteem continue moet (laten) draaien. En is het perse nodig om vloerverwarming te hebben? Kan mij wel voorstellen dat dit gunstiger is voor het rendement.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je graag een 'bespaarpomp' wil hebben die beide kanten op kan gaan. Zowel als airco (besparen is dan ver te zoeken natuurlijk) en als warmteunit. Zo heb je altijd een climate gecontroleerd huis, iets wat wenselijk is lijkt mij. Heeft iemand met zo'n soort unit ervaring? :)

bouvrie wijzigde deze reactie 11-10-2018 12:40 (16%)

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• BvdH
Hoi @SpikeHome

Ik begrijp wat je zegt, dank daarvoor. Ik zit echter nog steeds met mijn vraag, namelijk wanneer gebruikt de wp welke aansturing? Je zegt dat de thermostaat bepaalt en dat de aanzuigregeling trager is. Waarom zou je dan nog gebruik maken van die winterstand? Lijkt me dat daar ook voordelen aan zitten.

Ik kwam op mijn vraag toen ik van de week een temperatuur van 23 graden zag, mijn thermostaat stond ingesteld op 21 graden (zoals ook de winterstand instelling) en toch stond mijn wp te draaien. En toen was ik even de weg kwijt. Ik mis in mijn redenering het voordeel van de zelfregulering van de wp. Het was immers 23 graden en de thermostaat stond opp 21; geen reden om mijn huis te verwarmen volgens mij...
SpikeHome schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:34:
Hallo @BvdH ,

Het voordeel van een losse thermostaat ipv op afzuig lucht is dat de temperatuur wat beter kan regelen.
De thermostaat bepaald.
Als je op afzuig lucht instelt gaat de warmtepomp pas lopen als de afgezogen lucht onder je ingestelde waarde komt, als het warm in huis is kan dat dus erg lang duren.

• Knoetie
@BvdH Weet je wel zeker dat die thermostaat met je Ecolution verbonden is, of alleen met de gasketel? Veel mensen hier hebben 2 thermostaten, één voor elk apparaat.

In de ecolution kan je selecteren of hij via een thermostaat geregeld wordt of via de binnenlucht. Winterstand staat naar mijn idee hier los van.

@bouvrie Zo`n soort unit is deze warmtepomp niet, het vermogen is eigenlijk te klein om dit soort dingen te doen.

Knoetie wijzigde deze reactie 11-10-2018 13:31 (15%)

• BvdH
@Knoetie

Dat maakt hem nog ingewikkelder :-) Ja, ik heb ook twee thermostaten. Eentje beneden voor de vloerverwarming (en dus de Ecolution), en eentje boven voor de radiatoren op de eerste verdieping (CV).

In september had ik voor het eerst mijn vloerverwarming aan, mbv de thermostaat.Toen begon de Ecolution netjes de loer te verwarmen. In oktober startte -volgens mijn instellingen- de winterstand, en hoorde ik de Ecolution ook draaien toen er 23 graden op de thermometer stond, en de thermostaat op 21 graden stond. Dus vandaar mijn aanname dat de Ecolution in de wintermaanden op twee manieren aangestuurd wordt; vanaf de thermostaat en op basis van de temperatuur van de aangezogen lucht. Maar als ik ernaast zit hoor ik dat natuurlijk graag van jullie experts, wat dat betreft ben ík maar een beginner... Die overigens erg geinteresseerd is in de techniek en de optimale instellingen, maar dat snor ik binnenkort wel even op, daar zag ik al genoeg over voorbij komen.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@BvdH bij mij staat de zomer/winterstand uit.
de warmte vraag gaat alleen va de thermostaat en niet op beide.
Bij mij in het menu kan ik alleen kiezen op ventilatielucht of thermostaat.

• BvdH
@SpikeHome Oke, en wat is dan de toegevoegde waarde van die winterstand bovenop de thermostaat? Is die er überhaupt? Of trekt-ie zich bij winterstand niets meer aan van wat je op de thermostaat ingeeft en 'luistert' hij alleen nog naar de temperatuur van de aangezogen lucht?

• bouvrie

bouvrie

Interior demolisher

Knoetie schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:30:
@BvdH Weet je wel zeker dat die thermostaat met je Ecolution verbonden is, of alleen met de gasketel? Veel mensen hier hebben 2 thermostaten, één voor elk apparaat.

In de ecolution kan je selecteren of hij via een thermostaat geregeld wordt of via de binnenlucht. Winterstand staat naar mijn idee hier los van.

@bouvrie Zo`n soort unit is deze warmtepomp niet, het vermogen is eigenlijk te klein om dit soort dingen te doen.
Snap ik. Maar is dat ook niet jullie wens gezien de warme(re) dagen er steeds meer aankomen? Eigenlijk is dit voor de warmte een oplossing maar denken jullie ook na over het kou gedeelte? Bijv. vloerkoeling oid

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• 205Gutmann
bouvrie schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:54:
[...]

Snap ik. Maar is dat ook niet jullie wens gezien de warme(re) dagen er steeds meer aankomen? Eigenlijk is dit voor de warmte een oplossing maar denken jullie ook na over het kou gedeelte? Bijv. vloerkoeling oid
Persoonlijk zou ik geen koeling willen middels de vloerverwarming, loop je in de zomerdag lekker op je blote voeten buiten, kom je ineens binnen op een vloer van rond de 18°
Ik vindt een airco daar veel beter voor geschikt, deze haalt ook nog eens de luchtvochtigheid omlaag.

Bovendien is hetgeen je wilt niet mogelijk met de ecolution of de spaarpomp.
Stiebel Eltron heeft hiervoor wel oplossingen, deze werken echter op een combinatie van binnen- en buitenlucht en zijn dus niet zondermeer een op een vervanger van je huidige mechanische ventilatie.
De ecolution en spaarpomp zijn wel een op een vervangers van een type C ventilatie.

• Knoetie
@bouvrie Koeling zou best leuk zijn, maar dan is een Elga misschien interessanter.

Deze zomer heb ik de uitblaas van de Ecolution losgehaald zodat bij het verwarmen van SWW de ruimte gekoeld werd. Dit had echter weinig tot geen effect aangezien de boiler vrij snel op temperatuur is.

• MichielFRL
205Gutmann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Persoonlijk zou ik geen koeling willen middels de vloerverwarming, loop je in de zomerdag lekker op je blote voeten buiten, kom je ineens binnen op een vloer van rond de 18°
Ik vindt een airco daar veel beter voor geschikt, deze haalt ook nog eens de luchtvochtigheid omlaag.

Bovendien is hetgeen je wilt niet mogelijk met de ecolution of de spaarpomp.
Stiebel Eltron heeft hiervoor wel oplossingen, deze werken echter op een combinatie van binnen- en buitenlucht en zijn dus niet zondermeer een op een vervanger van je huidige mechanische ventilatie.
De ecolution en spaarpomp zijn wel een op een vervangers van een type C ventilatie.
Nadeel van airco is dat als je die uit doet de warmte direct terug is.
Vloerverwarming heb je ook omdat je de massa verwarmt en dan meer comfort hebt. Met vloer of wandkoeling heb je ook meer comfort.

• 205Gutmann
MichielFRL schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:16:
[...]

Nadeel van airco is dat als je die uit doet de warmte direct terug is.
Vloerverwarming heb je ook omdat je de massa verwarmt en dan meer comfort hebt. Met vloer of wandkoeling heb je ook meer comfort.
Dat hangt er vanaf hoe je de airco gebruikt,
Ik kan het klimaat in mijn woning prima regelen met de airco. Maar ik laat de airco's de woning op een constante temperatuur houden zodat de wanden en vloeren niet de kans krijgen om flink op te warmen.

Deze winter ga ik proberen of ik de woning op temperatuur kan houden met de airco's en de ecolution.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
BvdH schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:47:
@SpikeHome Oke, en wat is dan de toegevoegde waarde van die winterstand bovenop de thermostaat? Is die er überhaupt? Of trekt-ie zich bij winterstand niets meer aan van wat je op de thermostaat ingeeft en 'luistert' hij alleen nog naar de temperatuur van de aangezogen lucht?
je moet bij de regeling kiezen voor thermostaat of op afgezogen lucht.
instelling zomer winterstand heb ik uit staan opti T-7 op 0 zetten
En bij externe thermostaat regeling C/1 op 4 zetten

• BvdH
@SpikeHome Bedankt voor je antwoord. De opties ken ik en weet ik ook te vinden. Echter ben ik vooral benieuwd naar de functionele werking van het apparaat. Ik kan tal van zaken aan/uit zetten, maar ik ben juist benieuwd naar hoe het apparaat zich gedraagt.

Obv jouw reactie doe ik de aanname dat zomer/winterstand het verschil is tussen thermostaat (zomer) en aangezogen lucht (winter). Klopt dat?

Volgens de handleiding is er namelijk wél een relatie tussen winterstand en de thermostaat, want de max temperatuur (standaard 21 graden) "kun je het beste één tot twee graden hoger zetten dan de thermostaat". Dus blijkbaar luistert het apparaat in winterstand ook nog naar de thermostaat...

Echt wel een gebrek dat de handleiding niet in deze informatie voorziet, en alleen maar heel oppervlakkig blijft over hoe je opties instelt. En niet echt de diepte in gaat als het gaat om de werking van het apparaat.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@BvdH vandaar de zomer/winterstand uitzetten.
Ik regel alleen dmv thermostaat.
Ik heb de kamerthermostaat dus 1c hoger staan van de ecolution.
De Nefit c.v. staat op 21c (24/7) en de ecolution op 22.

iets technischer word het dat ik eigenlijk maar 1 thermostaat heb die van mijn nefit (de easy) die thermeratuur word uitgelezen door mijn domoticz en die stuurt dmv relais de ecolution aan (aan/uit verbinding van de ecolution).
Ik vond het mooier om maar 1 thermostaat in de woon kamer te hebben.

• bouvrie

bouvrie

Interior demolisher

Mensen, kan iemand mij vertellen hoe de ervaringen zijn met de Inventum Spaarpomp? Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit '84 met ventilatie van beneden naar boven; hoeveel besparing zien jullie en hoe is het geluid als de ventilatie (dag en nacht) aanstaat? Alvast dank voor de reactie.

• ronnie1976
bouvrie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:40:
Mensen, kan iemand mij vertellen hoe de ervaringen zijn met de Inventum Spaarpomp? Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit '84 met ventilatie van beneden naar boven; hoeveel besparing zien jullie en hoe is het geluid als de ventilatie (dag en nacht) aanstaat? Alvast dank voor de reactie.
Er is nog weinig over te zeggen. Ik heb de Spaarpomp sinds maart dit jaar hangen. Echter door het warme weer heeft ie nog weinig hoeven doen. De komende weken zal het moeten blijken. Hij werkt als een hybride auto: als er weinig warmtevraag is, kan de pomp het alleen af. Is er meer vraag, dan springt de cv ketel bij.

Wat betreft geluid: als hij moet verwarmen dan staat ie op ventilatiestand 3 (hoogste stand) omdat er dan veel warme lucht moet worden aangezogen om te verwarmen. Ik hoor hem dan best goed. Het stoort echter niet, ook niet wanneer ik slaap (dan hoor ik hem niet). Hij kan eventueel op nachtstand.

Ik heb deze pomp gekocht omdat ik overcapaciteit heb van mijn zonnepanelen. Maar met de zomer van dit jaar en de herfst tot nog toe zal de overcapaciteit niet minder zijn geworden :)

Let wel op: de spaarpomp werkt maar met een paar thermostaten. zie hier de lijst van Inventum

ronnie1976 wijzigde deze reactie 23-10-2018 14:57 (8%)
Reden: aanvulling

• bouvrie

bouvrie

Interior demolisher

ronnie1976 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Er is nog weinig over te zeggen. Ik heb de Spaarpomp sinds maart dit jaar hangen. Echter door het warme weer heeft ie nog weinig hoeven doen. De komende weken zal het moeten blijken. Hij werkt als een hybride auto: als er weinig warmtevraag is, kan de pomp het alleen af. Is er meer vraag, dan springt de cv ketel bij.

Wat betreft geluid: als hij moet verwarmen dan staat ie op ventilatiestand 3 (hoogste stand) omdat er dan veel warme lucht moet worden aangezogen om te verwarmen. Ik hoor hem dan best goed. Het stoort echter niet, ook niet wanneer ik slaap (dan hoor ik hem niet). Hij kan eventueel op nachtstand.

Ik heb deze pomp gekocht omdat ik overcapaciteit heb van mijn zonnepanelen. Maar met de zomer van dit jaar en de herfst tot nog toe zal de overcapaciteit niet minder zijn geworden :)

Let wel op: de spaarpomp werkt maar met een paar thermostaten. zie hier de lijst van Inventum
Dank voor je reactie. Ik heb speciaal om deze reden de Honeywell Touch al eerder aangeschaft. Voor mijn situatie vraag ik mij af of dit een juiste keuze is; geluid en daadwerkelijke besparing zijn mij op dit moment nog vaag. Ik stook bovendien vaak in de winter de (hout)kachel, dit is in principe gratis brandstof. Dit zou dan betekenen dat ik enkel voor de bovenkamers & het douchen / warm water de ketel zal gaan gebruiken, ik vraag mij ook sterk af of mijn tvt binnen 7 a 8 jaar zal zijn. :+ Ik blijf je graag volgen en je bevindingen.

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True