Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 16 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@bouvrie
ik draai nu al bijna 2 jaar met een ecolution. (dat is de voorganger, maar die heeft wel een 50l boiler extra voor douche/bad, dus die werkt ook in de zomer. ;) )
(@SpikeHome draait al veel langer met een ecolution)

eerst gebruikte ik 650m3 gas per jaar.
nu gebruik ik 300m3 gas per jaar, dus 350m3 besparing.
dit kost mij een 1650kWh per jaar. (ja hij gebruikt elektra, en in de winter kan dat 7kWh per dag zijn.)

dit klinkt als een erg slechte besparing.
maar dat is niet zo, als ik op de zelfde manier met gas zou stoken als ik met de ecolution zou doen.
dan zou ik met gemak een 900 tot 1000m3 gas nodig hebben.
een 600 tot 700m3 is eigenlijk wel de max die je zou kunnen besparen met dit soort systemen.
met de ecolution is het vooral belangrijk om zoveel mogenlijk te stoken.
(elk moment dat je niet stookt ventileer je warmte weg)
dit geeft mij wel erg veel luxe, thuis komen en het is al warm b.v.
neem ik de luxe mee die ik van het systeem heb, dan heb ik hem eigenlijk al weer voor de helft terug verdiend.

subsidie + zelf mogen aanleggen, maakte het systeem erg goedkoop voor mij.
ook een ruime hoeveelheid al terug verdiende zonnepanelen maakt het gebruik ook erg goedkoop.
vandaar dat het voor mij geen probleem is om onder de 6 jaar te blijven.
heb je al deze voordelen niet en kun je de luxe niet gebruiken, dan word het toch heel lastig om onder de 7 jaar te blijven.

maar aan de andere kant, toen ik begon koste 1 m3 gas, een 0,55€.
nu betaal ik al een 0,62€ per m3 gas.
kijk ik op https://www.gaslicht.com/ dan zie ik al leveranciers die over de 0,70€ per m3 gas gaan.

dan word er ook nog binnen de regering gesproken over dat ze de belasting op gas willen verhogen, en elektra willen verlagen.
als dan de olie prijs ook nog hoog blijft (gasprijs word bepaald door de olie prijs), dan kan het goed zijn dat we straks mischien wel 1€ per m3 gas gaan betalen. :?

maar ja ik kan niet in de toekomst kijken, mijn kristallen bol is erg vaag. ;)

(geluid is alleen maar een probleem bij slecht/verkeerd aangelegde systemen.
gewoon goed doen en je hebt nergens last van.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

migjes schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:29:
@bouvrie
ik draai nu al bijna 2 jaar met een ecolution. (dat is de voorganger, maar die heeft wel een 50l boiler extra voor douche/bad, dus die werkt ook in de zomer. ;) )
(@SpikeHome draait al veel langer met een ecolution)

eerst gebruikte ik 650m3 gas per jaar.
nu gebruik ik 300m3 gas per jaar, dus 350m3 besparing.
dit kost mij een 1650kWh per jaar. (ja hij gebruikt elektra, en in de winter kan dat 7kWh per dag zijn.)

dit klinkt als een erg slechte besparing.
maar dat is niet zo, als ik op de zelfde manier met gas zou stoken als ik met de ecolution zou doen.
dan zou ik met gemak een 900 tot 1000m3 gas nodig hebben.
een 600 tot 700m3 is eigenlijk wel de max die je zou kunnen besparen met dit soort systemen.
met de ecolution is het vooral belangrijk om zoveel mogenlijk te stoken.
(elk moment dat je niet stookt ventileer je warmte weg)
dit geeft mij wel erg veel luxe, thuis komen en het is al warm b.v.
neem ik de luxe mee die ik van het systeem heb, dan heb ik hem eigenlijk al weer voor de helft terug verdiend.

subsidie + zelf mogen aanleggen, maakte het systeem erg goedkoop voor mij.
ook een ruime hoeveelheid al terug verdiende zonnepanelen maakt het gebruik ook erg goedkoop.
vandaar dat het voor mij geen probleem is om onder de 6 jaar te blijven.
heb je al deze voordelen niet en kun je de luxe niet gebruiken, dan word het toch heel lastig om onder de 7 jaar te blijven.

maar aan de andere kant, toen ik begon koste 1 m3 gas, een 0,55€.
nu betaal ik al een 0,62€ per m3 gas.
kijk ik op https://www.gaslicht.com/ dan zie ik al leveranciers die over de 0,70€ per m3 gas gaan.

dan word er ook nog binnen de regering gesproken over dat ze de belasting op gas willen verhogen, en elektra willen verlagen.
als dan de olie prijs ook nog hoog blijft (gasprijs word bepaald door de olie prijs), dan kan het goed zijn dat we straks mischien wel 1€ per m3 gas gaan betalen. :?

maar ja ik kan niet in de toekomst kijken, mijn kristallen bol is erg vaag. ;)

(geluid is alleen maar een probleem bij slecht/verkeerd aangelegde systemen.
gewoon goed doen en je hebt nergens last van.)
toon volledige bericht
_/-\o_ Wow hulde! Hier heb ik wat aan. Het klinkt eigenlijk wel als een goede investering, als ik je zo aanhoor. Natuurlijk verbruikt het stroom, maar gas blijft altijd duurder en wordt alleen maar duurder... Het bespaard in ieder geval en onder het mom van duurzaam is het ook beter. Ik kan het wat dat betreft niet zelf aanleggen (wil ik ook niet) dus dan zit ik al gelijk een stuk hoger. Een snel rekensommetje leert mij dat ik ongeveer +/-1100 euro aan gas betaal elk jaar. Zou dus een besparing betekenen van ongeveer +/- 550 euro per jaar. Nou, laten we uitgaan van ongeveer +/- 200 euro aan stroomkosten in mijn situatie. Laat een besparing van ongeveer +/- 350 euro per jaar. Ik heb hier niet het hout stoken in meegenomen, maargoed, deze warmte wordt natuurlijk ook weer gebruikt door de warmtepomp en ik voornamelijk bedoeld voor de gezelligheid. Trek je dit door dan heb ik het (met aanschaf) na ongeveer 8 a 9 jaar terugverdiend (afhankelijk van de gasprijs/elekprijs/verbruik), op zich niet slecht gezien het ook het huis meer waard maakt. :)

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bouvrie
mm, denk toch dat je een beetje vreemd rekent. ;)

mijn voorbeeld: van 650m3 naar 300m3 is maar een besparing van 350m3 gas.
de ecolution word appart gemeterd en heeft daar een 1650kWh voor nodig gehad.
350m3 kost mij nu een 0,62€ dus 217€ besparing.
1650kWh kost mij nu een 0,20€ dus 330€ kosten.
dus mijn kosten zijn behoorlijk gestegen. ;)

maar nu de leuke dingen:
1. ik had geen ventilatie in huis, en dat kan ik vrij kut noemen.
nu met ventilatie het is zoveel prettiger in huis.
(ik heb dus ook meteen allemaal ventilatie buizen in huis gebouwd.)
2. ik heb vloer verwarming, en als ik met deze hoge buiten temperaturen de gas ketel had aan gezet.
dan was het huis al warm voordat de vloer al warm was. (gas ketels zijn te krachtig)
en een halve warme vloer is niet zo tof als wat ik nu heb.
3. eerst liet ik mijn huis gewoon afkoelen en stond de gas ketel uit, nu is het gewoon 24x7 warm in huis.
dit kost gewoon weg meer gas als ik dat met gas zou doen.
dus eigenlijk bespaar ik een 600 tot 700m3 gas.
maar dit is luxe, en zie ik dus ook niet als besparing.
(ik heb de ecolution/spaarpomp, nu ook op 22 graden staan, best lekker in huis op dit moment.)
4. ik heb 6430Wp (+ nog wat oud spul) aan zonnepanelen op dak liggen, daar wek ik een 5400kWh per jaar mee op, meer als genoeg om het huis te verwarmen en de rest van het gebruik te dekken. groot gedeelte van dat spul is al terug verdiend. dus voor mij is het anders.

neem ik al die luxe mee die ik er van heb, tja gooi die TVT maar weg, dit is lekker.
de luxe is veel belangrijker als de terugverdientijd. ;)

word je huis meer waard?
ja, maar dan verkoop je de warmtepomp als 2de hands, en reken maar dat je maar de helft er voor krijgt.
dus +/-2k€ op een huis van 200k€ (gokje), dan mag je pinda's noemen. ;)
maar: op dit moment als je een hypotheek wil, en je koopt een label A woning, dan kun je een +/-10% meer hypotheek krijgen.
dus doe je meer verbeteringen als dit (denk aan je dubbelglas vervangen voor hr(met een hoop +jes), extra isolatie vloer/zolder, zonnepanelen etc etc) dan kun je het huis voorzien van een A label.
en dan kun je het 10% hoger in de markt zetten en mischien nog krijgen ook.
en dan hebben we het over 20k€ extra, dat zet zoden aan de dijk. ;)

maar ook:
kijk even verder, een ecolution/spaarpomp het is een leuk apparaat voor sommige huizen/gebruikers.
maar het kan niet voor 100% je gasrekening vervangen, daar heb je gewoonweg een zwaardere warmtepomp voor nodig.
als je 100% zonder gas kunt, dan valt ook de 235€ + 30€ vastrecht kosten weg.
dat is na 10 jaar stiekem een besparing van 2,6k€ als extra besparing.
reken ik daar 1100€ aan gas kosten voor 10 jaar van jouw daar bij, dan heb je dus een oorlog kas van 13,6k€ om je energie(gas) rekening eens goed aan te pakken. ;)
dat is een hoop geld, daar zou je toch iets mee moeten kunnen doen. ;)
(ik heb helaas er geen plek voor, dus dit was voor mij het beste wat ik kon doen. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@bouvrie
Mijn ecolution draait nu bijna al 5jaar (9november).
Ik gebruikte daarvoor een 800 a 900m3 gas
Momenteel kom ik niet boven de 200m3
Dus een 600m3 minder zeg maar.
Tevens log ik mijn warmtepomp het verbruik (en meerdere zaken) in 2017 heeft de warmtepomp 1050kwh gebruikt.
Maar zoals @migjes ook al zei ik had de thermostaat 24/7 op 20c staan (sinds dit jaar op 22c) dus het comfort is vele male hoger geworden.
En comfort kost geld, maar in verhouding ben ik wel minder gaan betalen per maand.
Ben overigens benieuwd wat de hogere temperatuur met het gasverbruik dit jaar zal doen.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 25-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:03
SpikeHome schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:44:
@bouvrie
Tevens log ik mijn warmtepomp het verbruik (en meerdere zaken) in 2017 heeft de warmtepomp 1050kwh gebruikt.
Maar zoals @migjes ook al zei ik had de thermostaat 24/7 op 20c staan (sinds dit jaar op 22c) dus het comfort is vele male hoger geworden.
En comfort kost geld, maar in verhouding ben ik wel minder gaan betalen per maand.
Ben overigens benieuwd wat de hogere temperatuur met het gasverbruik dit jaar zal doen.
Interessante info :)

Was in de andere jaren je elektra verbruik vergelijkbaar met 2017?

Ik heb een ivm zonnepanelen een overschot van ongeveer 600 kWh per jaar en een gasverbruik van 750 kuub waarvan 200 kuub voor sanitair is. Ik zou met een Ecolution op basis van jouw gegevens denk ik rond de 200 kuub kunnen komen en voor het verbruik aan elektra na salderen op ongeveer 500 kWh. Het financieel voordeel zou daarmee op ongeveer 200 Euro per jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@GoEV6 ik ben pas in april 2016 begonnen met mijn domotica
Nu in 2018 zit ik totaal op 750kwh tot nu toe.
Daar komt natuurlijk nog 2 maanden bij waarbij hij bijna 24/7 warmte gaat genereren.
Bij alleen ventilatie gebruikt de warmtepomp minimaal 5w en ik heb max een 450w gezien.
gemiddeld verbruik is een 280w bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

migjes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:13:
@bouvrie
mm, denk toch dat je een beetje vreemd rekent. ;)

mijn voorbeeld: van 650m3 naar 300m3 is maar een besparing van 350m3 gas.
de ecolution word appart gemeterd en heeft daar een 1650kWh voor nodig gehad.
350m3 kost mij nu een 0,62€ dus 217€ besparing.
1650kWh kost mij nu een 0,20€ dus 330€ kosten.
dus mijn kosten zijn behoorlijk gestegen. ;)

maar nu de leuke dingen:
1. ik had geen ventilatie in huis, en dat kan ik vrij kut noemen.
nu met ventilatie het is zoveel prettiger in huis.
(ik heb dus ook meteen allemaal ventilatie buizen in huis gebouwd.)
2. ik heb vloer verwarming, en als ik met deze hoge buiten temperaturen de gas ketel had aan gezet.
dan was het huis al warm voordat de vloer al warm was. (gas ketels zijn te krachtig)
en een halve warme vloer is niet zo tof als wat ik nu heb.
3. eerst liet ik mijn huis gewoon afkoelen en stond de gas ketel uit, nu is het gewoon 24x7 warm in huis.
dit kost gewoon weg meer gas als ik dat met gas zou doen.
dus eigenlijk bespaar ik een 600 tot 700m3 gas.
maar dit is luxe, en zie ik dus ook niet als besparing.
(ik heb de ecolution/spaarpomp, nu ook op 22 graden staan, best lekker in huis op dit moment.)
4. ik heb 6430Wp (+ nog wat oud spul) aan zonnepanelen op dak liggen, daar wek ik een 5400kWh per jaar mee op, meer als genoeg om het huis te verwarmen en de rest van het gebruik te dekken. groot gedeelte van dat spul is al terug verdiend. dus voor mij is het anders.

neem ik al die luxe mee die ik er van heb, tja gooi die TVT maar weg, dit is lekker.
de luxe is veel belangrijker als de terugverdientijd. ;)
toon volledige bericht
SpikeHome schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:44:
@bouvrie
Bedankt beide voor jullie antwoorden en feedback. Dat is een flinke besparing @SpikeHome , wat is het verschil tussen de Ecolution en de Inventum Spaarpomp? Werkt via hetzelfde principe toch?

@migjes Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen vloerverwarming heb, ik hoor dat je het meeste rendement haalt juist door dit wel in je huis te hebben. Kunnen jullie deze vraag beantwoorden of het misschien eerst nuttig is dit in te bouwen? Hoe koken jullie eigenlijk? Op gas is - in mijn situatie - niet echt duurzaam. Het valt mij wel altijd op dat wanneer ik op zolder ben het 'extra' warm is omdat hier de warmte naartoe gaat. Als daar nou de afzuiging op kan worden aangesloten zou dat helemaal top zijn, maargoed... de warmte komt natuurlijk ook van het koken, het douchen, stoken etc. maar het baant zich altijd een weg naar boven natuurlijk.

Qua comfort: Ik heb mijn thermostaat zo ingesteld dat ik mijn temperatuur duurzaam reguleer; dagen dat ik weg ben staat de temperatuur laag en ik zet hem automatisch hoger op het moment dat ik terugkom. Ook bij slapen doe ik dit. Dus ik ben altijd bewust bezig wat temperatuur betreft. Ik zelf produceer ongeveer 83% zonne-energie voor mijn eigen verbruik. Dit percentage zal dalen naar mate ik deze spaarpomp zou gaan installeren en ik verwacht in de toekomst dat het ergens op de 70 a 75 komt te liggen (uitbreiding etc.)
word je huis meer waard?
ja, maar dan verkoop je de warmtepomp als 2de hands, en reken maar dat je maar de helft er voor krijgt.
dus +/-2k€ op een huis van 200k€ (gokje), dan mag je pinda's noemen. ;)
maar: op dit moment als je een hypotheek wil, en je koopt een label A woning, dan kun je een +/-10% meer hypotheek krijgen.
dus doe je meer verbeteringen als dit (denk aan je dubbelglas vervangen voor hr(met een hoop +jes), extra isolatie vloer/zolder, zonnepanelen etc etc) dan kun je het huis voorzien van een A label.
en dan kun je het 10% hoger in de markt zetten en mischien nog krijgen ook.
en dan hebben we het over 20k€ extra, dat zet zoden aan de dijk. ;)
Ja, ik ga er van uit dat ik mijn huis voor A+ kan neerzetten, zeker ook met de warmtepomp in het achterhoofd maar misschien moet ik het maar combineren met vloerverwarming? In mijn geval zal het meer opleveren dan die 20k, ook met vloerverwarming. Mijn vriendin twijfelt nog over de geluidsproductie, ik moet het toch een keertje in werking zien ergens voordat ik overga, maar voor de rest ben ik eigenlijk wel overtuigd.
maar ook:
kijk even verder, een ecolution/spaarpomp het is een leuk apparaat voor sommige huizen/gebruikers.
maar het kan niet voor 100% je gasrekening vervangen, daar heb je gewoonweg een zwaardere warmtepomp voor nodig.
als je 100% zonder gas kunt, dan valt ook de 235€ + 30€ vastrecht kosten weg.
dat is na 10 jaar stiekem een besparing van 2,6k€ als extra besparing.
reken ik daar 1100€ aan gas kosten voor 10 jaar van jouw daar bij, dan heb je dus een oorlog kas van 13,6k€ om je energie(gas) rekening eens goed aan te pakken. ;)
dat is een hoop geld, daar zou je toch iets mee moeten kunnen doen. ;)
(ik heb helaas er geen plek voor, dus dit was voor mij het beste wat ik kon doen. )
Snap ik. Ik vind alle optie tot het gaten boren in de grond (water/water warmtepomp, ik vond dit overigens wel een leuk uitleg filmpje) interessant. Grote voordeel is dat je ook de koelte kan regelen, iets wat zeker voor de toekomstige zomers (35C+) wenselijk is, echter kan ik gewoon niet in de toekomst kijken. En daarmee doel ik op wat de gemeenten en overheid in de toekomstige jaren gaan doen om het gas te verminderen, kan best zijn dat we op een gegeven moment worden aangesloten op een warmtenet oid. Ik heb geen nieuwbouw huis maar mijn huis is wel goed geïsoleerd, ergens denk ik; hoeveel moet ik hieraan nog gaan tinkeren? Op een gegeven moment een nieuwbouw huis is wellicht interessanter dan steeds maar eraan blijven 'verbouwen', wetende dat de ruimte waarschijnlijk ook op een gegeven moment te klein wordt. Ik ga er van uit dat ik er nog iets van 10 tot 12 jaar Max blijf wonen. Deze spaarpomp zou een mooie middenweg zijn om er toch een klein beetje van te profiteren maar niet gelijk de grens opzoekend wat onafhankelijkheid betreft, en daarvoor ook niet gelijk de hoofdprijs te betalen.

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@bouvrie
Ik heb ook in de woonkamer en badkamer vloerverwarming.
met welk warmtepomp systeem dan ook moet je uitgaan van lage temperaturen stoken.
Door de vloerverwarming heeft het ook niet veel nut om de vloer teveel te laten afkoelen.
Mijn woning is van 1994 dus ook niet de nieuwste isolatie technieken.

wat ook een mooi systeem is ipv grondboringen of buiten units is dit:
https://www.optisolarpvt.nl/techniek/werking-pvt-systeem/

edit verschil van spaarpomp en ecolution is dat de ecolution ook warm water doet.
Dus die werkt het hele jaar door.
Mijn c.v. doet eigenlijk geen warm water meer.
Door de zonneboiler die ervoor zit en de 50L water uit de ecolution kan ik net af!

[ Voor 22% gewijzigd door SpikeHome op 25-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131567

Onze Inventum Ecolution Solo warmteventilatie pomp die januari 2016 is geplaatst werkte tot woensdag zonder problemen. Twee winters heerlijk aangename temperatuur in huis en forse besparingen (-2/3) op het gas verbruik en een toename van het elektriciteit (+1/3) verbruik. Op 1 oktober ging de pomp over van zomer (ventilatie) naar winterstand (verwarmen). Na drie weken op 24 oktober lag er ineens veel water op het laminaat onder de pomp met lekkage naar de badkamer tot gevolg.

Donderdag is er een monteur geweest die met vulkanische tape de modificatie (gootje) bij installatie aan de binnenzijde van de beschermplaat, om het condenswater in de lekbak terecht te laten komen, heeft afgedicht omdat deze na een testje iets lekte. Na ruim zesendertig bleek vanmorgen dat er weer water lekt door de doorvoeringen in de bodem van de pomp.

De waterdruk in de combiketel verandert niet het lijkt dus condenswater te zijn. Is dat echt zoveel? Las al dat het de isolatie zou kunnen zijn waar een randje vanaf zou moeten. Waarom doet zich dit dan voor na bijna 3 jaar? Maandag komt er weer een monteur. Weet iemand waar deze lekkage aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 23:51
Anoniem: 1131567 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:43:
Onze Inventum Ecolution Solo warmteventilatie pomp die januari 2016 is geplaatst werkte tot woensdag zonder problemen. Twee winters heerlijk aangename temperatuur in huis en forse besparingen (-2/3) op het gas verbruik en een toename van het elektriciteit (+1/3) verbruik. Op 1 oktober ging de pomp over van zomer (ventilatie) naar winterstand (verwarmen). Na drie weken op 24 oktober lag er ineens veel water op het laminaat onder de pomp met lekkage naar de badkamer tot gevolg.

Donderdag is er een monteur geweest die met vulkanische tape de modificatie (gootje) bij installatie aan de binnenzijde van de beschermplaat, om het condenswater in de lekbak terecht te laten komen, heeft afgedicht omdat deze na een testje iets lekte. Na ruim zesendertig bleek vanmorgen dat er weer water lekt door de doorvoeringen in de bodem van de pomp.

De waterdruk in de combiketel verandert niet het lijkt dus condenswater te zijn. Is dat echt zoveel? Las al dat het de isolatie zou kunnen zijn waar een randje vanaf zou moeten. Waarom doet zich dit dan voor na bijna 3 jaar? Maandag komt er weer een monteur. Weet iemand waar deze lekkage aan zou kunnen liggen?
Ik heb geen solo, maar een combi. Komt het extra lekwater niet door ijsvorming? Dan slaat hij automatisch een uur af en laat het ijs smelten. Is hij wel goed ingesteld met de hoeveelheid ventilatielucht. Deze zou dan wat hoger ingesteld moeten worden. Ik ga er van uit dat je wel een condensafvoer hebt. Heb je geen foto van de binnenkant? Wellicht ergens een spoortje roestvorming? Een koppeling die lekt? of anderzijds.

Een echte tweaker haalt het maximale uit de pomp. Geen dag/nacht stand en volgens mij ook geen zomer winter. Veel hebben hier 2 thermostaten. Alleen wanneer de pomp het niet redt gaan de CV aan. De pomp draait bij mij dan ook 24h7. Zelfs nu staat de CV nog uit. Ik heb dan ding van marktplaats geplukt en er zelf een nieuwe waterpomp ingezet. Er bleken verschillende waterpompen in dat ding te zitten. Ik heb een wat ouder model. Die van mij is ook al wat jaartjes oud, maar draait perfect. Veel info staat in dit forum ook van mij incl. foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131567

Heb de afgelopen 3 jaar nog geen ijs waargenomen in de pomp. Ook niet gemerkt dat hij wel eens zou afslaan. De condensafvoer werkt goed bleek na controle met een beetje water uit een gieter op de verzamelplaat. Hoeveelheid ventilatielucht zal ik vandaag voorleggen aan de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 1131567 Mijn ecolution is vannacht 2x in AP3/4 gegaan doordat er ijsvorming zit,
Afzuiging staat nu op 14 (140m3)
c.v. is vandaag mee gaan helpen die temperatuur staat op 21c
Dus vandaag was het huis onder de 21c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
SpikeHome schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:12:
@Anoniem: 1131567 Mijn ecolution is vannacht 2x in AP3/4 gegaan doordat er ijsvorming zit,
Afzuiging staat nu op 14 (140m3)
c.v. is vandaag mee gaan helpen die temperatuur staat op 21c
Dus vandaag was het huis onder de 21c.
Grappig zeg, die van mij is ook vandaag (vannacht 3 uur) aangegaan. Heb de CV in de meest zuinige stand gezet. Moet nog even kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 15:12
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen zomer- en winterstand? Hoe gedraagt de pomp zich anders in de winter t.o.v. de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@BvdH zomerstand doet de wp niks alleen warm water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
@SpikeHome Ik heb de winterstand met een maand uitgesteld vanwege de warme oktobermaand. Betekent dit dat hij t/m morgen mijn huis verwarmt met alleen de cv? (heb een ecolution combi met een intergas cv-ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@BvdH inderdaad.
Als het goed is heeft je wp dan niks gedaan afgelopen dagen dan alleen voor warm water zorgen.
Ook de instelling van de temperatuur van aangezogen lucht is van belang, of je hebt een externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
Nou, ik heb beiden. Sterker nog, ik heb twee thermostaten: eentje voor mijn vloerverwaming (benedenverdieping) en eentje voor mijn radiatoren (bovenverdieping). Laatstgenoemde is een draadloze, bij oplevering van de woning werd verteld dat deze is om de bovenverdieping afzonderlijk van de benedenverdieping te kunnen verwarmen.

Ik vraag mij dan ook af: als ik de winterstandtemperatuur (gebruikersmenu #4) op 22 graden heb staan en de thermostaat op 21 graden, wanneer stopt het verwarmen van mijn huis dan? Als de thermostaat 21 graden meet, of als de binnenluchttemperatuur 22 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@BvdH
Ja die 2 thermostaten snap ik als je boven en beneden apart verwarmt

Als je op de ecolution een thermostaat aansluit dan moet je de instelling op thermostaat zetten en word er niet meer naar de aanzuiglucht temperatuur gekeken.
Wel nog naar de zomer/winterstand dacht ik die moet je ook uit zetten.
Ik heb me daarin 5jaar terug in verdiept en ingesteld dus moet alles uit mijn hoofd zo even halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
@SpikeHome Aah, die had ik net weer aangezet omdat iemand aangaf dat-ie anders alleen warm water verzorgt ;-)

Dan maar eens zoeken waar de instelling zit om naar de thermostaat te 'luisteren' ipv naar de aangezogen lucht.

Wel jammer dat er -ik val in herhaling- weinig documentatie te vinden is over de combi met een cv-ketel. Over de afzonderlijke apparaten is voldoende info, maar over de samenwerking en hoe te regelen helaas weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@BvdH
Ik behandel de warmtepomp en c.v. als 2 aparte apparaten.
De warmtepomp zorgt altijd als eerste voor de basis warmte, dat doet hij op mijn externe thermostaat.
Die staat op 22c 24/7.

De c.v. heb ik de thermostaat op 21.5c staan dus als de warmtepomp het niet bij kan houden en de temperatuur in huis zakt springt de c.v. bij.
Al heb ik bij de c.v. wel een nacht verlaging er in zitten van 23.00 tot 6.00 gaat die naar 20c

In de documentatie van de warmtepomp kan je zo vinden welke instelling je moet gebruiken.
In de warmtepomp op aansluiting 7 en 8 sluit je de maak contacten van je thermostaat aan.
Dit stuk staat er in de manual:
Cv 1 - Binnenluchtbedrijf
Voor deelname in het verwarmingsproces maakt de Ecolution® standaard gebruik van de temperatuurmeting van
de aangezogen ventilatielucht. De standaard fabrieksafstelling is 21 °C, dit betekent dat zolang de aangezogen lucht
uit de woning onder de 21 °C ligt, de Ecolution® deelneemt in het verwarmingsproces. Regeltechnisch werkt hij dan
onafhankelijk van de cv- ketel. Een eventuele andere referentiewaarde dan de 21 °C is instelbaar via het gebruikers
en installateursmenu van de regelunit. Een andere waarde zou bijvoorbeeld beter kunnen passen bij woningtype of
gebruik. Door op deze wijze de deelname van de Ecolution® in het verwarmingsproces te regelen, is het mogelijk
tijdens het stookseizoen vele uren van de dag (en nacht) duurzame warmte te benutten voor het op temperatuur
houden van de woning (instelling minimaal 1 à 2 °C hoger dan de gemeten waarde).
Cv 4 - kamerthermostaat
Hier wordt warmtevraag verkregen d.m.v. een 24 V aan/uit kamer-(klok) thermostaat die de cv en de Ecolution® toestellen
aanstuurt. Bij het ontstaan van warmtevraag zal eerst de Ecolution® warmte gaan produceren. Door instellen
van een wachtijd (10 tot 90 min.) komt de HR-ketel na het verstrijken van deze wachttijd in bedrijf. Gezamenlijk wordt
de gevraagde warmte geleverd door de HR-ketel en de Ecolution®. Bij het bereiken van de gevraagde warmte wordt
de HR-ketel als eerste uitgezet en gaat de Ecolution® via de ingestelde nadraaitijd (1 tot 10 uren) door met z’n bijdrage.
Het stukje over de Cv4 is wel voor de nieuwere versies en word de c.v. aangestuurd door de ecolution.
Dit heb ik niet mijne is 5jaar oud al.
De thermostaat instellen in het menu van de ecolution:
ga naar het installatie menu (beide onderste knoppen indrukken 5sec).
Klik dan op de rechtsonderste en ga naar C1
Die staat op 1 (aanzuiglucht) zet die op 4 (door rechtsboven te klikken en daarna rechts onder indrukken en vasthouden even tot het knipperen stopt)
Dan is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ik lees her en der klachten over de geluidsproductie. Hoeveel DB produceert de warmtepomp als hij in bedrijf is? In de specificaties staat 34 tot 41 DB. Is dat in de praktijk ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 13:05
@GoEV6 Exacte waarden heb ik niet maar ik vind zelf de geluidsproductie reuze meevallen.

In dit geval valt en staat alles met de manier van installatie. Ophangen aan een dragende muur (zoals beschreven staat in de handleiding) en zorgen dat de ventilatiekanalen ruim genoeg zijn (evt een geluidsdemper plaatsen, meer voor het windgeruis dan voor het geluid van de compressor).

@BvdH De combinatie met de CV-ketel is inderdaad niet altijd zalig makend. Momenteel zit ik nog met het probleem dat de pomp van de Ecolution de CV ketel wegdrukt. Hierdoor kan de CV ketel zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen.

Zit nu te kijken of ik de pompsnelheid aan kan gaan passen van de Ecolution als de CV ketel draait.

[ Voor 30% gewijzigd door Knoetie op 01-11-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Knoetie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:39:
@GoEV6 Exacte waarden heb ik niet maar ik vind zelf de geluidsproductie reuze meevallen.

In dit geval valt en staat alles met de manier van installatie. Ophangen aan een dragende muur (zoals beschreven staat in de handleiding) en zorgen dat de ventilatiekanalen ruim genoeg zijn (evt een geluidsdemper plaatsen, meer voor het windgeruis dan voor het geluid van de compressor).

@BvdH De combinatie met de CV-ketel is inderdaad niet altijd zalig makend. Momenteel zit ik nog met het probleem dat de pomp van de Ecolution de CV ketel wegdrukt. Hierdoor kan de CV ketel zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen.

Zit nu te kijken of ik de pompsnelheid aan kan gaan passen van de Ecolution als de CV ketel draait.
Ik heb nu een buva boxstream rf+/ii hangen die aardig wat geluid produceert. Die kan dan natuurlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Knoetie De ecolution zorgt zelf ervoor dat de temperatuur tussen aan en afvoer 3c verschil is.
Dus die pomp snelheid is nu automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
Oke thanks all. Ik ga nog maar eens in de handleiding duiken om e.e.a. te verifieren met mijn instellingen.

Per vandaag is bij mij de winterstand ingegaan. Wat ik merk is dat de ventilator de hele nacht staat te loeien. Hij staat op stand 1, zoals normaal, maar in winterstand is hij blijkbaar continue hard aan het werk. Hij verwarmt niet continue maar de ventilatie staat wel continue te loeien. Zoals gezegd, harder dan stand 1 in zomerstand. Iemand een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@BvdH Ja verklaring is lees de handleiding :)

Maar goed
Bij de ventilatie standen 1, 2 en 3 kan je selecteren door de rechtonder knop 5sec ingedrukt te houden en daarna weer 5 sec.
Dan kan je kiezen tussen de 3 standen.

voor warmtepomp gebruik houd je de onderste beide knoppen in 5sec en daarna rechtsonder 5sec weer.
dan staat er 0=0 daar staat dan het getal met je warmtepomp gebruik ventilatie stand.
Dat is anders dan stand 1 van je ventilatie
Stand 1 kan minimaal op 6 staan (60m3)
wp gebruik kan minimaal op 10 staan (100m3)
minimale ventilatie is meestal 75m3 woonkamer 25m3 wc en 50m3 badkamer dus dan is voor je wp stand 15 normaal eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@SpikeHome Ik weet dat hij het automatisch regelt. Dat is juist het vervelende.

1. De Ecolution staat te pruttelen, CV is uit. Daardoor draait de Ecolution pomp langzaam (delta t van 3c makkelijk te halen).
2. CV start op, heeft maar 1 pompstand = volle bak.
3. Ecolution pomp wordt overruled door de CV pomp en meet dat er via de afvoer warm water binnenkomt.
4. Ecolution zet zijn eigen pomp harder (volle bak) om de delta T van 3c te halen.
5. CV pomp is minder krachtig en CV kan zijn warmte niet kwijt en CV gaat weer uit.
6. Gebruiker chagrijnig want het wordt koud in huis ;)

Zelfs met 5 relatief grote radiatoren vol open treedt het probleem nog op.

[ Voor 6% gewijzigd door Knoetie op 01-11-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdH
@SpikeHome Ik heb het gebruikersdeel van de handleiding al meermalen gelezen, maar wat jij schetst maak ik daar echt niet uit op...

Waar lees je dat? Als ik in de handleiding zoek op '0=0' of op '100' (m3) krijg ik geen hits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Knoetie hmm ja dat kan vervelend zijn.
Mijn nefit kan er schjibaar wel tegen op die is overigens modulerend maar ik heb hem vast gezet vanaf 80% tot 100% moduleren.

@BvdH
foutje 0_0 bedoelde ik zie onder
Open deze handleiding:
https://www.inventum.com/...Gebr_25_Juni_2018_DEF.pdf

Blz 28/29 punt 7.4
blz 30 punt 7.4.2 Debiet warmtepomp bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Turbotetter-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 21:28
Beste forummers,

Een aantal maanden geleden is ons nieuwbouwhuis opgeleverd, die voorzien is van een inventum warmtepomp (ventilatie) in combinatie met een CV ketel.

Opzich niets bijzonders zou je zeggen, maar nu de dagen toch wat kouder beginnen te worden heb ik het idee dat de installatie niet bepaald optimaal benut wordt.... Voordat ik direct de installateur ga bellen dat iets niet goed zit zou ik jullie hulp willen vragen of dit werkelijk zo is of niet, gezien ik zelf geen installateur ben, en er verder geen verstand van dit systeem heb :?

De situatie is als volgt:

De warmte pomp is een Inventum Ecolution Combi 50, samen met een intergas Xtreme Cv-ketel. Nu kunnen de boven en beneden verdieping apart geschakeld worden omdat elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Hierdoor hebben beide verdiepingen een eigen elektrische klep die bedient wordt door de thermostaat van de betreffende verdieping.
Dus wanneer de thermostaat om warmte vraagt gaat de klep van die verdieping open, en kan er warm water doorstromen om te verwarmen. (Zo kan dus de beneden verdieping apart verwarmt worden los van de boven verdieping of andersom) Wanneer het warm genoeg is, gaat de klep weer dicht en is het circuit weer afgesloten.

Nu is de Ecolution op dit moment ingesteld op het programma CV/3 met een sensor op de warmte aanvoer van de CV-ketel. En als ik het goed begrijp gaat het systeem dus draaien nadat de Ecolution een signaal heeft gekregen van de sensor dat de CV warmte heeft gegenereerd. En geeft dan voor een periode warmte voor een bepaald ingestelde tijd (nalooptijd)

Nu heeft dit na verwarmen volgens mij in onze configuratie totaal geen zin, gezien de kleppen dicht zijn op het moment dat de CV niets doet. en de warmte van de ecolution via een Bypass direct weer terug gaat naar de warmtepomp.

Wat vinden jullie? kan dit zo werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@-Turbotetter-
even een vraag:
weet je zeker dat je boven en beneden een klep hebt?
(meestal is er dan boven een klep, en beneden is er dan geen klep, maar gewoon altijd open. :?
beneden hangt dan de hoofd thermostaat in de referentie ruimte, en boven een sub thermostaat die "bijna" alleen de klep bediend.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 02-11-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Turbotetter-
migjes schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:26:
@-Turbotetter-
even een vraag:
weet je zeker dat je boven en beneden een klep hebt?
(meestal is er dan boven een klep, en beneden is er dan geen klep, maar gewoon altijd open. :?
beneden hangt dan de hoofd thermostaat in de referentie ruimte, en boven een sub thermostaat die "bijna" alleen de klep bediend.)
@migjes

Ik weet inderdaad zeker dat ook beneden ook een klep zit,
deze wordt bedient door de thermostaat in de woonkamer

zie onderstaand plaatje

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dbq0YL/vvw.jpg

Als de klep er niet zit, dan zou de thermostaat boven niet alleen de boven verdieping kunnen bedienen. Want dan verwarmt beneden automatisch mee.

[ Voor 21% gewijzigd door -Turbotetter- op 02-11-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@-Turbotetter-
jep, dan heb je een aardig onhandig systeem. >:)

1. uiteindelijk heb je een ecolution, die geeft maar erg weinig vermogen af(1,4kW).
dat is niet erg maar wil je dus 24x7 hebben draaien (als het koud is buiten natuurlijk, in de zomer wil je dat niet)
dan kan hij met deze buiten temperaturen je huis wel warm houden.
(24 uur lang 1,4kW = +/- 33kW, waar je gas ketel weer een 5 uur met 6kW voor moet draaien en dat kost weer +/- 2,5-3,5m3 gas)

2. en dan heb je ook nog vloerverwarming, dat werkt extra langzaam (opwarmen en afkoelen).
dus wil je helemaal dat je 24x7 je huis op temperatuur is.

3. en een nieuwbouwhuis, dus waarschijnlijk een goede isolatie.
dus geen enkele reden om je huis te laten afkoelen.

en al die dingen geven gewoon aan dat zone's in je huis totaal overbodig zijn.
en eigenlijk alleen maar een lastig speeltje is. ;)
die nog tegen werken ook. _O-

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 02-11-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Turbotetter-
@migjes

bedankt voor de uitleg :P

Dus met andere woorden: ik kan beter de zone-kleppen continue open zetten en de thermostaat in de woonkamer direct doorverbinden met de ketel (ipv de kleppen te bedienen)

Zodat de Ecolution continue zijn werk kan doen, en de CV alleen bijspringt wanneer het echt nodig is.....?

Toch vind ik dat het dan op een bijzondere manier geïnstalleerd is, en niet echt rekening gehouden is met het principe van het systeem. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

The Legend

*Plop*

Knoetie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:32:
@SpikeHome Ik weet dat hij het automatisch regelt. Dat is juist het vervelende.

1. De Ecolution staat te pruttelen, CV is uit. Daardoor draait de Ecolution pomp langzaam (delta t van 3c makkelijk te halen).
2. CV start op, heeft maar 1 pompstand = volle bak.
3. Ecolution pomp wordt overruled door de CV pomp en meet dat er via de afvoer warm water binnenkomt.
4. Ecolution zet zijn eigen pomp harder (volle bak) om de delta T van 3c te halen.
5. CV pomp is minder krachtig en CV kan zijn warmte niet kwijt en CV gaat weer uit.
6. Gebruiker chagrijnig want het wordt koud in huis ;)

Zelfs met 5 relatief grote radiatoren vol open treedt het probleem nog op.
Dit probleem had ik ook, oplossing was de pomp van de CV ketel op 100% te zetten.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 15:30
Knoetie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:39:

Ik heb hetzelfde. Het Nefit mannetje zei dat het waarschijnlijk lag aan de te kleine diameter van cv leidingen. Daardoor krijgt de cv pomp de waterstroom door de ketel niet meer op gang. Als ik het nu te koud krijg zet ik de ventiline een uurtje uit. Niet echt een ideale oplossing overigens

Ik zal de cv pomp ook eens op 100% zetten. Wellicht helpt het

[ Voor 4% gewijzigd door neiltvs op 02-11-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
-Turbotetter- schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:32:
@migjes

Dus met andere woorden: ik kan beter de zone-kleppen continue open zetten en de thermostaat in de woonkamer direct doorverbinden met de ketel (ipv de kleppen te bedienen)

Zodat de Ecolution continue zijn werk kan doen, en de CV alleen bijspringt wanneer het echt nodig is.....?

Toch vind ik dat het dan op een bijzondere manier geïnstalleerd is, en niet echt rekening gehouden is met het principe van het systeem. :?
Je hebt een standaard ingesteld systeem. Wanneer je een overschot aan zonnepanelen hebt wil je natuurlijk dat je warmtepomp langer draait dan je CV. Ik heb ook een voeler gehad, maar heb de boel omgegooid. Zowel de CV als de warmtepomp heeft een eigen thermostaat.

De warmtepomp staat wat hoger ingesteld, dan de CV. Zo draait de pomp in de winter altijd 24h7. Heb ook geen dag/nachtstand. En het beste is je huis altijd dezelfde temp aan de houden. Ik heb ook zoneverwarming met kleppen. Elke ruimte heeft zijn eigen temp. (Fibaro systeem) Behalve de wc en de badkamers, deze staan altijd open. In de praktijk komt het erop neer dat beneden alles openstaat en dat boven alles dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
-Turbotetter- schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:32:
@migjes

tja er is nog zoveel onbekend aan werken met een warmtepomp.
het is gewoon zo anders als een gasketel.
gasketels pompen als het perse moet een 25-30kW het huis in en moeten dus vaker getemperd worden als vol uit gaan.
warmtepompen werken liever rustig 24x7 in hun eigen tempo door.
(en een ecolution is helemaal een rustige warmtepomp het is maar een 1,4kW)

het recept om hem perfect te gebruiken is als volgt:
de ecolution en gasketel allebei op hun eigen thermostaat.
de gas ketel thermostaat op b.v. 20 graden en de ecolution op 22 graden.
de ecolution zal dan al snel 24x7 gaan werken. (alle lucht die naar buiten gaat word dan terug gekoeld en de warmte terug gewonnen.)

de vloer verwarming gaat dan als een buffer werken.
je vloer is al snel een 1500+kilo beton en daar kun je best veel warmte in opslaan.
(eigenlijk kun je heel je huis dus gebruiken als warmtebuffer)
overdag hebben we nu een 14 graden buiten, en dan kan de ecolution het wel aan zonder gas.
maar in de nacht dan is het kouder als 5 graden, en dan trekt hij het niet meer.
als je dan genoeg buffer hebt opgebouwd dan kun je nog best veel dagen de nachten doorkomen zonder gas.

een goed gebalanceerd systeem met een ecolution kan 600-700m3 gas besparen en kost dan een 1600-1700kWh per jaar(inc ventilatie inc boiler verlies).
en dat met de luxe van altijd een warme vloer of zelfs huis. ;)

ga maar eens spelen met de ideeën en wat je zou kunnen verzinnen in jouw situatie.
(het is helaas zo dat je dit beter zelf kunt verzinnen als een installateur, ze hebben de kennis gewoon weg nog niet ;) )
deze manier van werken is goedkoper stoken en veel luxer als zone's gebruiken.

(voeg je aan deze mix ook nog wat zonnepanelen toe, dan word het zelfs lachen als je de energie rekening krijgt. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ow. Je gasketeltje naar beneden kalibreren i.p.v. standaard. dit om je gasverbruik naar beneden te krijgen, lijkt bij mij ook te werken. Vooral als je vloerverwarming hebt natuurlijk. Heb zelf geen radiatoren in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Simpel78 op 05-11-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Simpel78 @migjes idd omlaag die c.v. ketel.
Ik heb die op minimaal staan omdat anders de c.v. zijn warmte niet kwijt kan.
Heb daarvoor zelfs op de studeerkamer 24/7 verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@The Legend en @neiltvs Helaas heb ik geen pompinstelling op de CV zitten. 100% of uit.

Afgelopen vrijdag even gekeken naar de waterpomp van de Ecolution, er gaat een PWM signaal in om de pompsnelheid te meten. Deze heb ik gemeten met de oscilloscoop. Maar na het meten trad er een andere fout op met de ecolution, lijkt nu dat hij 3weg klep niet aan kan sturen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
ok!

3weg klep is toch voor warm water/c.v.?

[ Voor 73% gewijzigd door SpikeHome op 05-11-2018 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
3 wegklep wisselt inderdaad tussen CV en warm water. Gisteren de Ecolution even getest en hij doet het weer (gek genoeg). Ik heb het vermoeden dat er ergens een connector slecht contact maakt als het bedieningspaneel naar voren geklapt is (toen ik aan het meten was).

Binnnenkort nog is meten en een aansturing voor de pomp in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Lekker zo met die buiten temperaturen.
c.v. is nog niet aan.
Vorige maand wel 2 daagjes moeten helpen toen het overdags een paar dagen 5c was en in de nacht vriezen.
In huis nog steeds 22c!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 19:40
neiltvs schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:26:
[...]

Ik heb hetzelfde. Het Nefit mannetje zei dat het waarschijnlijk lag aan de te kleine diameter van cv leidingen. Daardoor krijgt de cv pomp de waterstroom door de ketel niet meer op gang. Als ik het nu te koud krijg zet ik de ventiline een uurtje uit. Niet echt een ideale oplossing overigens

Ook hier hetzelfde probleem. Ik heb een keerklep in de aanvoerleiding gezet, een voetventiel in de retour, en deze zo afgesteld dat de warmte pomp nog net zijn vermogen aan de CV kan afgeven. Tevens de CV pomp op 70% min pomp vermogen gezet.

Tot nu to gaat het nu wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@hjzwiers Dat is ook een oplossing! Ik ga kijken of dat makkelijk te doen is bij ons.

• Simpel78
SpikeHome schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:12:
Lekker zo met die buiten temperaturen.
c.v. is nog niet aan.
Vorige maand wel 2 daagjes moeten helpen toen het overdags een paar dagen 5c was en in de nacht vriezen.
In huis nog steeds 22c!
In dit tempo verbruik ik op jaarbasis nog geen 100m3 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Simpel78 100m3 is wel heel erg weinig.
Ik zit meestal op een jaar verbruik van 160 a 180m3 sinds de ecolution.
vanmorgen was het 21,5c in de huiskamer straks springt de c.v. erbij aan
Ecolution staat op 22c en de c.v. op 21.5
c.v. staat in de nacht naar verlaging als ik slaap is niet erg dat de kamer een graadje afkoelt.

Heb vorige week wel mijn gaskookplaat vervangen voor inductie!
Hadden we veel eerder moeten doen.

Verbruik gas 2017:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-gas-2017-totaal.jpg

Warmtepomp KW 2017
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2017-totaal.jpg

Verbruik gas 2018 tot vandaag
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-gas-2018-11.jpg

Warmtepomp KW 2018 tot vandaag
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2018-11.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:18

watercoolertje

Untertitel

Wow blij dat ik dit topic gevonden heb in mijn zoektocht in het algemene topic over warmtepompen! Dit weekend maar even goed lezen, maar ik zie al oplossingen waar ik denk ik mee kan bereiken wat ik wil (2de thermostaat om beide devices los van elkaar te regelen).

Mijn Intergas Extreme (ter ondersteuning van de ecolution solo) hoor ik namelijk (bij gebrek aan muren op zolder en een open trap) om de x minuten aan schieten als ik in bed lig, en dat wordt dus geregeld vanuit de ecolution als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/497819/TYnSrrbM.jpg

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@watercoolertje De nieuwere solo's hebben volgens mij een aanleg thermostaat om te zorgen dat de solo aangaat op het moment dat de c.v. ook aan gaat.
Die kan je vervangen dan voor een kamerthermostaat.
Of er zit ook een kamerthermostaat aansluiting op, kijk eens goed door de handleiding heen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

SpikeHome schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:13:
@watercoolertje De nieuwere solo's hebben volgens mij een aanleg thermostaat om te zorgen dat de solo aangaat op het moment dat de c.v. ook aan gaat.
Die kan je vervangen dan voor een kamerthermostaat.
Of er zit ook een kamerthermostaat aansluiting op, kijk eens goed door de handleiding heen!
Zal ik thuis even doen, maar volgens mij werkt ie andersom, als ik de stekker uit de warmtepomp trek dan wordt er helemaal niks meer verwarmt. De inventum schakeld dus juist de cv ipv andersom.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
watercoolertje schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:34:
[...]
Zal ik thuis even doen, maar volgens mij werkt ie andersom, als ik de stekker uit de warmtepomp trek dan wordt er helemaal niks meer verwarmt. De inventum schakeld dus juist de cv ipv andersom.
dan kan zo zijn.
maar beter is checken hoe je kabels zitten.
en op welke manier de ecolution staat ingesteld.
(handleiding lezen is dan het begin.)

wat ook nog kan zijn.
de gasketel staat nog ingesteld op het warm houden van het tapwater element.
dit is er voor om te zorgen dat je snel warm water hebt uit de douche/kraan.
dat kan ook een aantal van die start/stop acties verklaren. ;)
(intergas schijnt daar wel vaker last van te hebben zodra hij niet aan een openterm thermostaat hangt.
maar ik heb zelf geen intergas dus weet er het fijne ook niet van.)

2 thermostaten gebruiken is zeker een aanrader.
geeft je meer mogenlijkheden om altijd voorrang te geven aan de ecolution. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@watercoolertje
zie handleiding blz 22 t/m 26

aanleg thermostaat maar ook kamerthermostaat mogelijk.
dus c.v. stuurt nu dmv aanleg thermostaat aan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpikeHome
heb jij nog een oude handleiding?

blz 21 hoofdstuk 5.4.2.5 aansluiten condensafvoer.
in mijn handleiding staat nog max 60cm hogere slang als onderkant van ecolution.
in de nieuwe staat nu zelfs minder als 0cm. :?

(ik ben nu aan het testen hoe leuk de plantjes het vinden als ik ze condens water geef. (bromelia's en tilantia's)
en dat bevalt me goed er zit wel wat vervuiling in maar geen kalk, dus ze vinden het wel leuk.
het 5l tankje is dus zo vol. (ongeveer 24 uur)
dus ik wou eigenlijk een nieuwe water tank gaan bestellen en dan word het wel lastig om dat voor elkaar te gaan krijgen om het sifon lager als de ecolution te krijgen. :?
oude regels lukken wel, maar de nieuwe daar kan ik nooit aan voldoen. (sifon hangt zoizo al te hoog zonder tank.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@migjes volgens mij is de sifon gelijk qua handleiding maar dan moet ik thuis in de originele gaan kijken.
Ben op het werk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen vd Hoek
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04-2024
Sinds een maand in mijn nieuwe huis met een Nefit Trendline CW5 en een Nefit Ventiline.

Ben er bijna van overtuigd (mede door dit forum) dat de WTW geen opbrengst heeft.

De ventilator werkt wel, zuigt huis, douche en wc voldoende af.

Maar als het warmwater getapt is er geen temperatuurs verschil tussen de aanvoer en afvoerslang WTW.
Als de CV aangesproken wordt gaat het warme water wat het huis in gaat ook richting WTW en wordt ook de retour van de WTW warm met dit water (60 gr.) Dus wordt de WTW als een radiator gebruikt.
De temperatuur van de lucht van de afvoer WTW zou gekoeld moeten zijn (volgens instructie +/- 10 gr.)
De gemeten temperatuur in de afvoerleiding naar buiten is 21 graden.
Ventiline staat ingesteld op cv-1, ingesteld op aanvoertemperatuur lucht op 22 gr.
Ook is er een aanlegsensor op de aanvoer van de CV geinstallerd.

Is er iemand die weet wat er niet goed is of niet goed is ingesteld?

• SpikeHome
  • Nu online
@Arjen vd Hoek Hoe zit je warm water aangesloten dan?
van koud > ventiline > c.v. > kraan?
Het c.v. gedeelte zou parallel aan het c.v. moeten zitten.
Overigens kan je installatie instructie zo uit het boekje halen.

Ik weet wel zeker dat zo een ventiline nut heeft.
Naast het lucht verversen zorgt die ervoor dat de uitgaande lucht vermogen word uitgehaald.
Als je even terug leest zie mijn verbuiken in grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 15:30
neiltvs schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:26:
[...]

Update: probleem opgelost, pomp van de cv draait nu 100% en geen ruzie meer tussen cv en ventiline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Weet iemand wat het onderhoud aan de Ventiline inhoud anders dan de filters vervangen? Ik ga de ventilatiekanalen laten reinigen en daar zit ook het onderhoud aan de WTW bij in waarbij de warmtewisselaar wordt schoongemaakt. Kun je daar überhaupt bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1975
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 09:47
@Arjen vd Hoek Het lijkt me inderdaad dat je systeem niet (goed) ingeregeld is.

Voor wat betreft je CV lijkt het mij dat je Trendline te hoog staat ingesteld voor de warmtepomp om te kunnen werken. De ventiline is een laagtemperatuur-CV. Als bij mij de ingangstemperatuur boven de ±35°C uitkomt dan gaat de warmtepomp in storing. Zorg dus dat je Trendline niet meer dan 40 a 42°C maakt. Ook is de vraag hoe jouw warmtepomp weet of hij het CV-water moet bijverwarmen. Misschien vindt hij het niet noodzakelijk omdat de Trendline al sneller reageert...

Wanneer je warmtepomp in storing staat vanwege je hoge CV-temperatuur zal er ook geen tapwater verwarmd worden... En afzuigen doet ie ook tijdens storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Arjen vd Hoek schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:34:
Sinds een maand in mijn nieuwe huis met een Nefit Trendline CW5 en een Nefit Ventiline.

Ben er bijna van overtuigd (mede door dit forum) dat de WTW geen opbrengst heeft.

De ventilator werkt wel, zuigt huis, douche en wc voldoende af.

Maar als het warmwater getapt is er geen temperatuurs verschil tussen de aanvoer en afvoerslang WTW.
Als de CV aangesproken wordt gaat het warme water wat het huis in gaat ook richting WTW en wordt ook de retour van de WTW warm met dit water (60 gr.) Dus wordt de WTW als een radiator gebruikt.
De temperatuur van de lucht van de afvoer WTW zou gekoeld moeten zijn (volgens instructie +/- 10 gr.)
De gemeten temperatuur in de afvoerleiding naar buiten is 21 graden.
Ventiline staat ingesteld op cv-1, ingesteld op aanvoertemperatuur lucht op 22 gr.
Ook is er een aanlegsensor op de aanvoer van de CV geinstallerd.

Is er iemand die weet wat er niet goed is of niet goed is ingesteld?
toon volledige bericht
Belangrijkste uit dit verhaal is de uitblaastemp. Als die inderdaad 21 graden aangeeft weet je zeker dat de Ventiline niks meer doet dan ventileren. De uitblaastemp zou iets van 4-6 graden moeten zijn. Wat is de actuele status, AP1, 2 of 3? 1 is alleen ventileren, 2 is CV ondersteunen, 3 is tapwater ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen vd Hoek
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-04-2024
Bedankt voor alle reacties, de Ventiline werkt!
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar in het (installateurs)menu stond het apparaat op "ventilatiebedrijf".

In submenu-inbedrijfstellen stond de bedrijfsmodus op ventileren 6=2.
Toen deze op 6=0 werd gezet "warmtepompbedrijf" ging hij direct werken.

In mijn beleving, een slippertje van de installateur die ik na het installeren, nogmaals had uitgenodig i.v.m. de twijfels over de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Arjen vd Hoek schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:29:
Bedankt voor alle reacties, de Ventiline werkt!
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar in het (installateurs)menu stond het apparaat op "ventilatiebedrijf".

In submenu-inbedrijfstellen stond de bedrijfsmodus op ventileren 6=2.
Toen deze op 6=0 werd gezet "warmtepompbedrijf" ging hij direct werken.

In mijn beleving, een slippertje van de installateur die ik na het installeren, nogmaals had uitgenodig i.v.m. de twijfels over de werking.
pfff lekker zo een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hoe zijn de ervaringen hier met de Inventum Ecolution Combi50 tot nu toe?

Die van mij begint 2 half jaar verschrikkelijk veel herrie te maken. Bij nader inspectie blijkt het te ventilator te zijn. Waarschijnlijk defecte lagers. Inventum zelf zegt dat ze enkel alleen de onderdelen vergoeden gezien de pomp 2,5 jaar oud is en ik mag opdraaien voor benodige man uren, voor rijkosten, enz.

Ik vindt zelf belachelijk. Hoe kan nu zo product wat 10 jaar mee moet gaan nu al stuk zijn :( Leuk idee dat zo warmte pomp kostenbesparend is, tot dat ding defect raakt en de reparatie kosten hoger zijn tot wat je bespaart hebt.
De ventilator motor zelf kost nieuw rond de 200,-
Op het internet heb ik ondertussen een handleiding gevonden hoe je zelf de lagers kunt vervangen. (wel in het Duits maar googel translate doet wonderen _/-\o_ )
http://ninaunddirkbauen.blogspot.com/2018/02/

Wel is het demonteren erg lastig doordat de ventilator in een metale box zit die dicht is gepopt nagelt. Maar met enig handigheid is het mij wel gelukt. Morgen de nieuwe lagers halen en borgring. Hopelijk is het probleem hier mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 91634
Mijne draait al 5 jaar zonder problemen.
Wel handig als bij mij de fan kapot zou gaan.
Maar je filters schoon houden is wel erg belangrijk natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe vaak maak jij je filters schoon? Ik had hem na 2 jaar vervangen.

Radiator is wel mooi schoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 07-12-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 91634 Ik zuig deze om de 2 weken uit.
En vervangen na al die jaren 1x gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt voor mij wel heel vaak om de 2 weken.
Doe jij nog meer dingen aan onderhoud?
Nou nieuwe lagers zijn geplaatst en mijn warmte pomp werkt weer vanouds _/-\o_

Ik ben erg blij mee. Ook heb ik van gelegenheid gebruikt gemaakt om de fan goed schoen te maken. Voor de rest waren er geen bijzonderheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 07-12-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 91634 de fan staat ook op mijn lijstje om schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
hjzwiers schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:06:
[...]

Ook hier hetzelfde probleem. Ik heb een keerklep in de aanvoerleiding gezet, een voetventiel in de retour, en deze zo afgesteld dat de warmte pomp nog net zijn vermogen aan de CV kan afgeven. Tevens de CV pomp op 70% min pomp vermogen gezet.
Naar aanleiding van bovenstaande ook een keerklep erin gezet. Wel wat resultaat maar nog niet afdoende.

Zelf vind ik met een voetventiel regelen niet zo netjes omdat de waterpomp van de ecolution dan gewoon op z`n max gaat draaien en je hem alsnog limiteert met het voetventiel. Beter de pomp zelf regelen dan kost het minder elektra. (Voelt een beetje als een betonblok meeslepen met je auto om de topsnelheid te verlagen.)

Nu kan ik evt de pomp van CV ook wat regelen als ik een condensator in serie zet, iemand enig idee hoe ik deze waarde bereken?

Nevermind linkje gevonden: http://www.olino.org/arti...aciteit-van-mijn-cv-pomp/

[ Voor 6% gewijzigd door Knoetie op 10-12-2018 11:38 . Reden: link gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 19:40
Knoetie,

Op de Nefit Ventiline is de pomp niet te regelen, vandaar het voetventiel. De keerklep in de warmte pomp aanvoer naar de CV voorkomt dat de Trendline water via de Ventiline retour gaat lopen.

Moet zeggen dat het nu een maand stabiel draait. Het ging er bij mij om dat de CV ketel (trendline) zijn vermogen niet kwijt kon,en daardoor steeds afsloeg.

Ik zou de CV ketel juist niet te veel afknijpen in flow, deze moet juit altijd zijn warmte kwijt kunnen, anders gaat hij pendelen.

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@hjzwiers Ik vermoed dat de pomp in de Nefit Ventiline ook met meer draden aangesloten zit. 230 Volt voor voeding (3draden bruin,blauw en geelgroen) en 2 draden voor PWM om de pomp te regelen. Wat meer complex maar wel te doen.

De CV ketel kan bij mij inderdaad ook niet zijn warmte kwijt maar dat gebeurt pas op het moment dat de Ecolution zijn warmtepomp harder zet om de delta T van 3 graden te behouden. Door de CV pomp zachter te laten pompen probeer ik te voorkomen dat de Ecolution zijn pomp harder zet.

Werkt dit niet dan moet ik toch echt de aansturing van de Ecolution pomp aan gaan passen. Mogelijk, maar het liefst voorkom ik dit i.v.m. garantie. Ook al maak ik het waarschijnlijk zo dat je het zo weer terug kan pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@hjzwiers en @Knoetie Ik zorg ervoor dat er genoeg thermostaat kranen open staan zodat de warmte kwijt kan.
Zodra de c.v. gaat stoken gaat altijd mijn v.v. pomp draaien (domotica) om te zorgen dat ook de c.v. niet gaat pendelen.
Boven heb ik badkamer en studeer kamer 24/7 aan en warm slaapkamers staat de thermostaat kraan op 1 dus is 12c is dat dacht ik en die lopen soms open met deze nachten.
De c.v. heeft een modulerende pomp die moet bij mij vanaf 70% beginnen tot 100% dit omdat anders de ecolution teveel tegendruk geeft (geen keerklep gemonteerd was niet nodig volgens de handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@SpikeHome In principe staan er bij mij 5 grote radiatoren vol open, dan nog de badkamer en de rest staat ook op standje 1 op de thermostaatknop (volgens mij 15 graden celcius). Leidingen zijn in principe dik genoeg.

Zal binnenkort is een tekening maken van hoe alles aangesloten zit. Dat maakt het een stuk makkelijker om uit te leggen wat er fout gaat.

Het feit dat je vloerverwarming hebt scheelt een hele hoop, dat zorgt ervoor dat je de watertemperatuur zo naar beneden krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

SpikeHome schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:56:
@watercoolertje
zie handleiding blz 22 t/m 26

aanleg thermostaat maar ook kamerthermostaat mogelijk.
dus c.v. stuurt nu dmv aanleg thermostaat aan zou ik zeggen.
Nog bedankt, de inventum kan nu gewoon 24/7 draaien (dat deed ie niet) en pakt dan ongeveer 8/9kwh per dag, perfect om het overschot van de zonnepanelen nog kwijt te raken :)

Echter ik heb hem nu dus op CV1 gezet en op 23 graden, en tot mijn verassing schakelt de thermostaat beneden nu eigenlijk helemaal niks meer. Ik was in de veronderstelling dat in die modus de thermostaat 1:1 zou worden doorgezet naar de cv maar dat is dus niet zo.

Om dit op te lossen zal ik vanmiddag dus even de draad die nu naar de inventum loopt in de cv prikken en zou het moeten werken zoals ik verwacht had. Dus constante 'verwarming' van de inventum en als het niet anders is en het te koud wordt (weinig zon/veel wind/dicht bij 0 graden) dan wordt de CV alsnog ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@watercoolertje De thermostaat beneden zou gewoon je c.v. blijven schakelen
en een 2e thermostaat laat je de solo schakelen.
Je hebt draadloze thermostaten al voor en 50 euri
voorbeeld:
solo thermostaat op 21c
c.v. thermostaat op 20.5c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkd
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05-2020
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Een jaar geleden is mijn nieuwbouw huis opgeleverd met een Nefit Ventiline warmtepomp in combinatie met een HR Trendline verwarmingsketel.
Nou heb ik in het begin problemen gehad met de warmtepomp dat deze een harde 'klop' maakte.
Na ongeveer een maand is de installateur langs geweest om te kijken wat het probleem was. Hieruit bleek dat de installateur vergeten was om de bout eruit te halen die de compressor vasthoud tijdens het transport.
Mijn 1e vraag is ook of dit nog verdere schade kan hebben of krijgen in de toekomst voor de compressor/warmtepomp?

Ongeveer een maand geleden is mij opgevallen dat de ventilator van de warmtepomp bijna de hele dag op hoge snelheid draait (qua snelheid ongeveer tussen stand 2 en 3).
Met mijn RF schakelpaneel op de badkamer kan ik de snelheid ook niet meer terug regelen, alleen nog maar naar stand 3. Dit is savonds en smorgens heel storend qua geluid!
Als ik de warmtepomp stroomloos maak en weer opstart werkt deze ook weer na behoren en gaat de ventilator weer naar stand 1 en is ook weer te regelen. Maar naar ongeveer 1 a 2 uur gaat deze weer sneller draaien en is niet meer te regelen. De warmtepomp geeft ook storingscodes aan, F006, 0415 en 0430. Vorige week is de installateur langs geweest en heeft diverse dingen gecontroleerd maar heeft het probleem niet kunnen verhelpen. Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven waarom de ventilator zo snel draait en of hier een oplossing voor is?

Mvg,

Tjerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 22:20
@tjerkd In het installateurs menu kun je de ventilatie snelheid instellen tijdens warmtepomp bedrijf, op deze stand zal de Ventiline gaan ventileren op het moment dat er warmtevraag is.
In de koudere maanden houdt dit in dat hij waarschijnlijk 24/7 op de hogere stand zal ventileren.

Op het moment dat je de stekker van het apparaat uit het wandcontactdoos verwijdert en weer terug erin steekt, zal de warmtepomp in een beveiliging schieten.
Waarschijnlijk staat er dan AP3 of AP4 op het display als je op de "I" drukt.
Deze beveiliging duurt ongeveer een uur waarna de warmtepomp weer in bedrijf zal gaan en op een hoger volume gaat ventileren.

Een oplossing hiervoor is het instellen van de avond / nacht timer, dit is echter wel slecht voor je rendement, er zal immers geen warmte terug gewonnen worden uit de afgezogen lucht.
Google eens naar de handleiding, deze is nagenoeg identiek aan die van de Ecolution, hierin staat omschreven hoe je dit in kunt stellen.

Voor wat betreft de geluidsoverlast, zijn de luchtkanalen aangesloten middels flexibele / dempende lucht kanalen?
Bij voorkeur is er een demper opgenomen in de luchtkanalen, dit scheelt aanzienlijk in het geluid.

Mijn ervaring met de Ecolution is louter positief, ten opzichte van mijn oude Buva afzuiging is de Ecolution fluisterstil, zelfs als hij in cv bedrijf draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

tjerkd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:17:
Hallo,

Een jaar geleden is mijn nieuwbouw huis opgeleverd met een Nefit Ventiline warmtepomp in combinatie met een HR Trendline verwarmingsketel.
Nou heb ik in het begin problemen gehad met de warmtepomp dat deze een harde 'klop' maakte.
Na ongeveer een maand is de installateur langs geweest om te kijken wat het probleem was. Hieruit bleek dat de installateur vergeten was om de bout eruit te halen die de compressor vasthoud tijdens het transport.
Mijn 1e vraag is ook of dit nog verdere schade kan hebben of krijgen in de toekomst voor de compressor/warmtepomp?
Heb je hier toevallig ook een foto van? Weet je waar die bout precies zit? Ik heb namelijk ook last van een *kloenk* zo nu en dan. Net alsof iemand op een leiding slaat..

• migjes
tjerkd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:17:
Hallo,

no prob.
lol, beginners fout.
installateur dus de handleiding niet gelezen of eigenlijk te onbekend met dit soort apparaten. :P

dit is wel meteen het grootste probleem wat je gaat krijgen met het apparaat.
de onbekendheid van installateurs er mee.
ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar raad je zeker aan de handleiding eens te gaan lezen.
kennis is macht zeg ik dan maar, als hun het niet hebben zorg er maar voor dat jij het wel hebt.

kom je er niet helemaal uit, vraag stellen hier.
(of ook een stuk lezen van het forum, meeste vragen komen toch vaak terug hier dus het staat er vast al.)
Ongeveer een maand geleden is mij opgevallen dat de ventilator van de warmtepomp bijna de hele dag op hoge snelheid draait (qua snelheid ongeveer tussen stand 2 en 3).
Met mijn RF schakelpaneel op de badkamer kan ik de snelheid ook niet meer terug regelen, alleen nog maar naar stand 3. Dit is savonds en smorgens heel storend qua geluid!
Als ik de warmtepomp stroomloos maak en weer opstart werkt deze ook weer na behoren en gaat de ventilator weer naar stand 1 en is ook weer te regelen. Maar naar ongeveer 1 a 2 uur gaat deze weer sneller draaien en is niet meer te regelen. De warmtepomp geeft ook storingscodes aan, F006, 0415 en 0430. Vorige week is de installateur langs geweest en heeft diverse dingen gecontroleerd maar heeft het probleem niet kunnen verhelpen. Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven waarom de ventilator zo snel draait en of hier een oplossing voor is?
(ik probeer niet @205Gutmann zijn verhaal te verbeteren wat hij schrijft is d:)b )
mijn ervaring is dat het gewoon geheel stil behoord te zijn.
ik heb zelfs een afzuig punt op mijn slaap kamer en hij draait 24x7 in warmtepomp mode als nodig. ;)

oke stand 3 (300m3) dan begin ik iets te horen, maar hij staat eigenlijk altijd op stand 2 160m3 en warmtepompbedrijf 190m3.
wat jouw standen zouden moeten zijn is per situatie anders, die moet je nog uit zoeken voor je zelf. ;)
(de dikte van de buis het aantal bochten en in voer van lucht is situatie specifiek.
jou kilometers kunnen variëren. ;) )

zoek de codes eens op in de handleiding, ik herken ze zo niet 1 2 3. ;)

foto maken en hier neer zetten, kan handig zijn.
dan zien wij of de installateur zijn werk juist heeft gedaan. ;)
The Legend schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:30:
[...]
Heb je hier toevallig ook een foto van? Weet je waar die bout precies zit? Ik heb namelijk ook last van een *kloenk* zo nu en dan. Net alsof iemand op een leiding slaat..
staat gewoon in de handleiding ;)
en als het er niet in staat heb je hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

migjes schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:21:
[...]

staat gewoon in de handleiding ;)
en als het er niet in staat heb je hem niet.
Gevonden en gecheckt, was netjes verwijderd dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjerkd
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05-2020
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken.

Qua geluid is het niet zozeer de afzuig kanalen maar het geluid wat van de warmtepomp/ventilator zelf afkomt. Ik heb hem boven op zolder hangen en kan hem onder aan de trap begane grond nog horen.

Maar ik ga me er eens even in verdiepen.

Zijn er nog snelle tips qua instellingen om de warmtepomp/ketel optimaal te laten presteren of die ik even moet controleren?

Ps. Zeer goed forum! Snelle en goede reacties! Blijf het zeker volgen en ga het eens goed doorlezen.

• migjes
tjerkd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:20:
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken.

Qua geluid is het niet zozeer de afzuig kanalen maar het geluid wat van de warmtepomp/ventilator zelf afkomt. Ik heb hem boven op zolder hangen en kan hem onder aan de trap begane grond nog horen.

Maar ik ga me er eens even in verdiepen.

Zijn er nog snelle tips qua instellingen om de warmtepomp/ketel optimaal te laten presteren of die ik even moet controleren?

Ps. Zeer goed forum! Snelle en goede reacties! Blijf het zeker volgen en ga het eens goed doorlezen.
jep, hij maakt wel geluid. (of beter gezegd hij trilt een beetje en dat kan geluid geven)
op mijn open zolder hoor ik hem nog net op de boven verdieping, maar in de gang is het al weg.
het is een geluid zoals een ijskast ook maakt, maar dan wel 24x7.
(stiekem is het eigenlijk ook een omgedraaide ijskast natuurlijk. >:)
vermogens zijn eigenlijk het zelfde.)
deur van de slaap kamer dicht en ik hoor niks meer. ;)
(mijn gasketel maakt eigenlijk meer lawaai ;) )

standaard tips:
hang de CV ketel op zijn eigen thermostaat en de warmtepomp op eigen thermostaat.
de thermostaat van de CV ketel dan +/- 1 graad lager zetten als warmtepomp termostaat.
dit geeft de meeste voorrang aan de warmtepomp en stookt het goedkoopst.
(voor mij is dit 21 en 22 graden.)

nog 3 andere belangrijke dingen: isoleren,isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
de warmtepomp heeft het liefste continu een warme temperatuur om te kunnen werken.
met isolatie gaat dat een heel stuk makkelijker. ;)
de lucht in voor de warmtepomp wil je boven de +/-17 graden houden, anders stopt hij met werken. ;)

pas op met nacht verlaging, zeker als je goed hebt geïsoleerd kun je dat beter maar niet meer doen.
ik weet het, het is een straf altijd een warm huis te hebben, maar het kan niet anders. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Net mijn energie rekening ontvangen.
Altijd leuk:

Berekening van jouw jaarnota
Leveringskosten stroom -652,53
Leveringskosten gas 109,47
Vaste leveringskosten 152,46
Netbeheerkosten 387,39
Windtegoed -22,02
Totaal verbruikskosten -25,23
Waarvan BTW (21%) 44,07
In rekeninggebrachte termijnbedragen 360,00
Door jou te ontvangen 385,23
Je nieuwe termijnbedrag 30,00

Had de termijn bedrag ook op 0 kunnen zetten.
Maar vind fijn dat ik nooit bij hoef te betalen en dan maar geld terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632376

Beste Tweakers,

Afgelopen Juli is onze nieuwbouw woning opgeleverd (9 stuk in totaal), deze woningen zijn voorzien van een Inventum Ecolution Solo i.c.m. Vaillant CV ketel.

Afgelopen maand heeft de installateur wat aanpassingen gedaan aan de set-up van de CV ketel (pompdruk verhogen etc), omdat de Ecolution Warmptepomp onlangs zijn afgeregeld door een specialist van Inventum zijn ze hier niet aangeweest.

De pompdruk van de CV ketel is verhoogd omdat er wordt gewerkt met "open verdelers" en vooral bij de laatste groepen weinig tot geen warmtedoorstroming was.
Echter treedt nu het volgende probleem op, dat de ecolution de CV ketel vraagt voor bij te springen, echter kan deze zijn warmte niet kwijt en begint te pendelen.
Het lijkt dus een "flow" probleem te zijn, waardoor de flow vanuit de warmtepomp zo sterk is, dat de pomp van de CV ketel geen warm water het circuit kan inpompen.

Hebben jullie ervaringen met bovenstaande, de installateur is ook ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Anoniem: 632376 iemand anders een stukje terug in dit topic had ook een flow probleem.
Zorgen dat je genoeg radiatoren open hebt staan.
Daarnaast een terugslag klep plaatsen
Bij moduleren de c.v. pomp deze harder laten pompen (bij mijn nefit begint die vanaf 75% tot 100%.)
Als je c.v. water een max hebt ingesteld b.v. 40c zet deze ook hoger dan gaat die minder snel pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Heb je een foto/omschrijving van je installatie setup? Wellicht is daar ook iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben voorbereidingen aan het treffen om in de toekomst een warmtepomp te plaatsen, momenteel ligt de halve oprit open dus ideaal moment om wat leidingwerk in te graven.
Heeft iemand tips voor wat er allemaal qua leidingwerk naar de warmtepomp gebracht moet?
Ik ga er sowieso krachtstroom naartoe brengen, wellicht 2x zodat er ook een laadpaal bij kan. Daarnaast zal er een geïsoleerde warm/koud leiding naartoe moeten. Tips over welke buis aan te bevelen is?
Heeft het nog nut een rioolafvoer beschikbaar te hebben? voor condenswater enzo?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
@Arjan zit je wel in het juiste topic?
Ik denk dat je hier moet zijn:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@SpikeHome je hebt gelijk, ik heb daar deze vraag gesteld

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ik lees al een poos mee omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen en mijn overschot aan stroom daarvoor kan/wil inzitten.

Is er aan de hand van de volgende specs wat te zeggen over de gevolgen van mijn electra en gas verbruik?

- gasverbruik 650 kuub op jaarbasis waarvan 420 kuub voor verwarmen van de woning
- 0,165 kuub per gewogen graaddag volgens mindergas.nl
- 2700 kWh verbruik op jaarbasis
- 3500 kWh opgewekt in 2018
- gesloten haardhout zorg voor verwarming van de woning op koude dagen, verbruik iets van 2 kuub hout per jaar
- woning uit 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@GoEV6
we lijken wel iets op elkaar.
de verschillen:
- woning uit 1987 (minder isolatie, maar waarschijnlijk kleiner)
- geen haard.

met een inventum ecolution combi/solo kun je de 420m3 wel vervangen, maar niet alles.
(probeer een combi te nemen, dan heb je ook tap water voorverwarming en doet hij ook nog iets in de zomer.)

ik gebruik voor ventilatie + warmte pomp + 50l voorverwarmd tap water = +/ 1600kWh per jaar.
en vervang daar mee +/-600m3 gas.
(ecolution staat vol uit te draaien bij mij, gas kost geld kWh is gratis.)

oud gebruik was 650m3, met ecolution werd dat <300m3.
maar door dat ik nu 24x7 een warme vloer heb en dus huis, zou ik daar +/- 900m3 gas voor nodig hebben gehad.
tja jammer maar niet alle kracht van de ecolution is handig in te zetten.
de ecolution is voor al handig om een beetje warmte(1,4kW) 24x7 je huis in te houden.
(een gedeelte gaat gewoon weg in luxe zitten.
wens je geen luxe, dan is een andere warmtepomp geschikter. ;)
ook als je 100% van het gas af wil, dan is een andere warmte pomp er bij nodig of alleen andere warmtepomp. )

lijkt me trouwens wel een leuke combi, hout + ecolution.
de warmte van het hout gaat dan nog een keer door de ecolution heen, en verwarmt zo de rest van het huis.
dan kun je best leuk dagen door komen zonder gas, waar ik al aardig gas moet stoken. ;)

hoeveel kWh je over hebt, dat is eigenlijk niet belangrijk.
wel lekker, maar voor de rest allen in het hoofd van de tweaker belangrijk.
koop je 1000kWh bij maar 0m3 gas, dan is het nog steeds leuk. ;)

vloer verwarming is voor de ecolution niet nodig, maar de combi is wel heel prettig.
je krijgt met de ecolution de vloer verwarming vaker en egaler prettig warm als met een gas ketel.
en je hebt meteen een buffer (de kilo's beton van de vloer) om je koude nachten door te trekken.
dus verder persoonlijk wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
migjes schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:56:
@GoEV6
we lijken wel iets op elkaar.
de verschillen:
- woning uit 1987 (minder isolatie, maar waarschijnlijk kleiner)
- geen haard.

met een inventum ecolution combi/solo kun je de 420m3 wel vervangen, maar niet alles.
(probeer een combi te nemen, dan heb je ook tap water voorverwarming en doet hij ook nog iets in de zomer.)

ik gebruik voor ventilatie + warmte pomp + 50l voorverwarmd tap water = +/ 1600kWh per jaar.
en vervang daar mee +/-600m3 gas.
(ecolution staat vol uit te draaien bij mij, gas kost geld kWh is gratis.)

oud gebruik was 650m3, met ecolution werd dat <300m3.
maar door dat ik nu 24x7 een warme vloer heb en dus huis, zou ik daar +/- 900m3 gas voor nodig hebben gehad.
tja jammer maar niet alle kracht van de ecolution is handig in te zetten.
de ecolution is voor al handig om een beetje warmte(1,4kW) 24x7 je huis in te houden.
(een gedeelte gaat gewoon weg in luxe zitten.
wens je geen luxe, dan is een andere warmtepomp geschikter. ;)
ook als je 100% van het gas af wil, dan is een andere warmte pomp er bij nodig of alleen andere warmtepomp. )

lijkt me trouwens wel een leuke combi, hout + ecolution.
de warmte van het hout gaat dan nog een keer door de ecolution heen, en verwarmt zo de rest van het huis.
dan kun je best leuk dagen door komen zonder gas, waar ik al aardig gas moet stoken. ;)

hoeveel kWh je over hebt, dat is eigenlijk niet belangrijk.
wel lekker, maar voor de rest allen in het hoofd van de tweaker belangrijk.
koop je 1000kWh bij maar 0m3 gas, dan is het nog steeds leuk. ;)

vloer verwarming is voor de ecolution niet nodig, maar de combi is wel heel prettig.
je krijgt met de ecolution de vloer verwarming vaker en egaler prettig warm als met een gas ketel.
en je hebt meteen een buffer (de kilo's beton van de vloer) om je koude nachten door te trekken.
dus verder persoonlijk wat je wil.
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide reactie.

Inhoud van mijn woning is iets van 390 kuub. Overal hebben we lage temperatuur radiatoren.

Als ik hieraan begin dan neem ik zeker de combi.

Ook interessant is je gedachtengang met betrekking tot de warmte van de haard. Ik zou dan wel thermostaatkranen of een Evohome moeten aanschaffen om de warmtevraag van de woonkamer en de rest van het huis te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GoEV6 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:11:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie.

Inhoud van mijn woning is iets van 390 kuub. Overal hebben we lage temperatuur radiatoren.
mijn huis is +/-300m3, maar ik verwarm maar de helft.
beneden vloer verwarming (lt) maar boven gewone radiatoren.
(de slaapkamer maak ik op een andere manier warm en gezellig ;) )
Als ik hieraan begin dan neem ik zeker de combi.
slim, als het kan.
een simpele elektrische boiler er bij en dan kan het hele tap water zonder gas worden voldaan. :9~
Ook interessant is je gedachtengang met betrekking tot de warmte van de haard. Ik zou dan wel thermostaatkranen of een Evohome moeten aanschaffen om de warmtevraag van de woonkamer en de rest van het huis te scheiden.
het is slim om de ecolution zijn eigen thermostaat te geven
(zo als ik het doe, dus temperaturen vervangen voor de gene die jij wil.)
die zetje op 22 graden.
de gas ketel heeft een thermostaat en die staat op 21 graden.

maar op dit moment draait de ecolution al 24x7 en krijgt de temperatuur toch al niet meer op 22 graden.
die thermostaat kun je dan net zo goed op 25 of zelf 30 graden zetten.
als je dan hout stookt werkt de ecolution gewoon door.
denk dat evohome of thermostaat kranen eigenlijk niet nodig is. (maar mag wel als je perse wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
migjes schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:31:
[...]

mijn huis is +/-300m3, maar ik verwarm maar de helft.
beneden vloer verwarming (lt) maar boven gewone radiatoren.
(de slaapkamer maak ik op een andere manier warm en gezellig ;) )

[...]

slim, als het kan.
een simpele elektrische boiler er bij en dan kan het hele tap water zonder gas worden voldaan. :9~

[...]

het is slim om de ecolution zijn eigen thermostaat te geven
(zo als ik het doe, dus temperaturen vervangen voor de gene die jij wil.)
die zetje op 22 graden.
de gas ketel heeft een thermostaat en die staat op 21 graden.

maar op dit moment draait de ecolution al 24x7 en krijgt de temperatuur toch al niet meer op 22 graden.
die thermostaat kun je dan net zo goed op 25 of zelf 30 graden zetten.
als je dan hout stookt werkt de ecolution gewoon door.
denk dat evohome of thermostaat kranen eigenlijk niet nodig is. (maar mag wel als je perse wil)
toon volledige bericht
Ik verwarm ook voornamelijk de benedenverdieping, eigenlijk voor 90% van de tijd.

Volgens mij is voor mijn situatie de conclusie dat:
- het comfort omhoog zal gaan omdat je 24/7 warmte hebt
- CO2 uitstoot zal omlaag gaan
- gas nodig blijft voor een deel van het warme water en bij koude dagen/nachten
- financieel mogelijk op de lange termijn voordeel te halen is. Met de huidige gasprijs en de kWh die ik overheb is de besparing per jaar ongeveer 70 Euro
- de investering van ongeveer 2.000 Euro na subsidie nodig is

Of mis ik nog argumenten om wel een ventilatiewarmtepomp aan te schaffen?

Overigens ook wel opmerkelijk wat milieu centraal als conclusies trekt. Ik dacht dat een belangrijk doel van de hele energietransitie CO2 uitstoot besparen is. Hoe kan dat nou toenemen met 1346kg :?

Ook interessant wordt mogelijk de Ecolution Modul-Air. Techniek is volgens mij in de basis gelijk aan de huidige Ecolution maar je kan bijvoorbeeld een 200 liter boiler aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door GoEV6 op 23-12-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GoEV6 schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:38:
[...]

Ik verwarm ook voornamelijk de benedenverdieping, eigenlijk voor 90% van de tijd.
cool, ik persoonlijk zorg er wel voor dat het warm is tussen de lakens, of de vrouw dit nu leuk vind of niet. >:)
had ze maar niet moeten trouwen met mij. ;)
(ze geeft me nu een knuffel gelukkig ;) )

ik kom uit een huis waar er niet eens verwarming was boven, dus eigenlijk ben ik niet anders gewend.
ik wil niet anders, maar dan vind ik het wel prettig dat het beneden lekker warm is.
er is geen isolatie tussen de beneden vloer en boven,
dus als ik beneden goed warm maak, dan blijft het boven al snel redelijk "warm".
(of te wel: warmte waar ik het wil hebben, de rest blijft dan ruimschoots vorstvrij.)
Volgens mij is voor mijn situatie de conclusie dat:
- het comfort omhoog zal gaan omdat je 24/7 warmte hebt
jep, met een ecolution is het snel interessant om er voor te zorgen dat je gewoon weg 24x7 je huis warm is.
krijgt hij te koude lucht, dan stopt hij met werken. (als af gezogen lucht lager word als 17 graden komt hij +/- in zijn stop gebied.)
dus thermostaat gaat hier in de herfst op 22 graden (ecolution), en gas ketel op 21 graden.
dit zet ik pas lager als het weer lente word. (rest van het jaar raak ik de thermostaat niet aan.)
ben je iemand die meer als 50 uur per week werkt, en zit je in het weekend minimaal 2 avonden in de kroeg.
tja dan ben je voor de kat zijn k.. aan het stoken en heb je geen bal aan dit apparaat.
(ook als je huis niet is geïsoleerd schiet het niet op, maar ik weet al jouw huis is dat wel.)
- CO2 uitstoot zal omlaag gaan
nee, en ja.
maar dit is een moeilijk verhaal. (zie ook het stukje hier boven, dat hoort er ook bij.)
de cop die een ecolution haalt is niet speciaal hoog, maar wel stabiel.
af het nu koud is buiten of warm, de cop blijf rond de 4.
dat is het voordeel van werken met ventilatie lucht, die temperatuur is vrijwel altijd het zelfde dus de cop is dat ook.
alles wat een cop hoger haalt als +/- 2,4 (even erg versimpeld gesteld, kan niet het hele verhaal schrijven) doet iets aan co2 reductie, maar dan erg weinig.
- gas nodig blijft voor een deel van het warme water en bij koude dagen/nachten
jep er blijft bij verwarming nodig, maar dat hoeft niet gas te zijn.
dat mag ook met hout b.v. ;)
ben wel bang dat je dan meer als 2m3 aan hout nodig hebt, maar dat kan ik niet schatten.
(ik zelf kon eerder de houtkachel stoken als dat ik kon lezen en schrijven.
zo ben ik opgegroeid, iets met pap lepel. ;) )
- financieel mogelijk op de lange termijn voordeel te halen is. Met de huidige gasprijs en de kWh die ik overheb is de besparing per jaar ongeveer 70 Euro
deze is erg lastig.
bekijk ik mijn situatie, dan ga ik er eigenlijk vrijwel 0€ op voor uit of te wel even duur als gas.
gerekend met alle vervangings-kosten/onderhoud etc etc ... met gas of ecolution.
(neem ik mee dat ik 1600kWh uit de zonnepanelen heb, die al zijn terug verdiend.
tja, 100% winst.
neem ik dan ook nog mee dat ik 2x de luxe heb als daar voor, want huis is warm als ik thuis kom.
en altijd lekkere warme vloer, en een huis zonder ventilatie maar nu altijd lekkere schone lucht.
tja TVT weg er mee, hij was al terug verdiend voor dat hij hing. ;) )
- de investering van ongeveer 2.000 Euro na subsidie nodig is
geen idee,
ik mocht bij @SpikeHome even komen kijken.
daarna snapte ik genoeg van het systeem om hem gewoon zelf even te installeren.
dat was voor mij een appeltje en eitje.
("even" is relatief, ding weegt 98kilo til dat maar even 2 trappen op. >:) )
nu begreep ik dat dit niet meer mocht, zelf installeren + subsidie?
Of mis ik nog argumenten om wel een ventilatiewarmtepomp aan te schaffen?

Overigens ook wel opmerkelijk wat milieu centraal als conclusies trekt. Ik dacht dat een belangrijk doel van de hele energietransitie CO2 uitstoot besparen is. Hoe kan dat nou toenemen met 1346kg :?
geen idee waar dit over gaat?
snap niks van deze cijfers. ;)
b.v.: wil je 602m3 gas besparen met maar 513kWh 8)7
dan heb je een cop nodig van maar liefst 9!
dit verwijs ik naar het land der fabels. :?
(1m3 gas is in theorie 9,2 tot 9,6 kWh, gas ketels zijn geen 100% rendement, mag bij zijn met 80%.
dus algemeen kun je stellen dat 1m3 gas = 8 kWh elektra.
doe je dat met een cop van 4 dan is dat 8 / 4 = 2kWh.
reken ik dit verder terug.
600m3 gas * 8 / 4 = 1200kWh.
+warmte verlies boiler +/-200kWh.
+ ventilatie 24x7x365 = 200kWh
= 1600kWh, of te wel dit is de werkelijkheid. ;) )
Ook interessant wordt mogelijk de Ecolution Modul-Air. Techniek is volgens mij in de basis gelijk aan de huidige Ecolution maar je kan bijvoorbeeld een 200 liter boiler aansluiten.
sorrie, nog geen kans gehad die eens lekker uit te zoeken. ;)

even simpel proberen samen te vatten:
wil jij een huis dat 24x7 in de winter warm is.
go ecolution. (vul je de overige warmte aan met hout, dan is een 120m3-150m3 gas per jaar mogenlijk.)
kun je daar niks mee, dan ben je beter af met een andere warmte pomp. ;)
een 5kW warmtepomp is niet veel duurder als een ecolution, en kan wel 100% van je warmte behoefte waarschijnlijk voor zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
ben het compleet eens met @migjes
overigens ben ik zelf al aan het kijken om de laatste 200m3 gas ook nog te vervangen voor een wp.
Dit vond ik erg interessant https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Zit nu op 2 weken met de solo die fulltime aan staat (hij hangt er al sinds ik hier 6 maanden geleden ben gaan wonen), ben er echt wel heel blij mee, huis is eigenlijk altijd lekker warm en vloer (met vloerverwarming) nooit koud.

De CV spring heel soms bij (vooral 's nachts), heb dan ook dagen met hooguit 2 kuub gasverbruik en dagen met maar 0,4kuub gasverbruik, maar gemiddeld rond de 1,4kuub per dag. En daar zit het warm water gebruik wat ongeveer 0,4 kuub per dag is bij in.

Daartegenover staat dat ik wel gemiddeld 10kwh per dag heb gebruikt aan energie om op te warmen wat weer best wel veel is, maar dat is uit zonnepanelen (en in mijn geval met een redelijk overschot) betaald.

Helaas/gelukkig is het nog niet echt koud geweest, heb ik 1 keer ijs op de sloot zien liggen en dat was in no-time weer weg. Dus echt een test is het nog niet, maar als dit het is, dan krijg ik nog een leuk spaarcentje terug van de energieleverancier (betaal 166 euro per maand) :D

Hiervoor had ik stadsverwarming dus ik kan helaas niet vergelijken (daarvoor all in dus was ik er helemaal niet mee bezig). Maar dar zat ik toch op 80 euro voor verwarming/warm water per maand.

Misschien heeft (n)iemand er wat aan dat ik dit schrijf, en misschien als ik nog vragen heb kom ik hier nog terug, voor nu wil ik iedereen bedanken want ik heb hier veel nuttige info kunnen vinden! Nu eerst maar een heel jaar draaien met wat ik heb om dan eens te kijken of het beter kan. Enige wat ik eerder nog uit wil zoeken is de isolatie onder het huis (is nieuwbouw maar lees daar verschillende verhalen over).

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 28-12-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterfall
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-01-2019
Beste mensen,
Wat een interessant forum dit. Ik ben zelf een hele simpele 'huis-tuin-en-keuken-gebruiker', maar met de nieuwbouw woning die wij sinds 2016 hebben, moest ik me wel wat gaan verdiepen in de Ecolution. Ik heb een vraag over het apart aansturen van een aantal posts hiervoor over wordt gesproken door o.a. Spikehome en Migjes.

Mijn situatie. Kachel: Calenta 40 van Remeha; Ecolution combi 50; benedenverdieping volledig vloerverwarming; bovenverdieping: vloerverwarming voor alle ruimten, maar op badkamer ook 1 (design)radiator; zolder: 3 radiatoren. Thermostaten via Evohome van honeywell die via een centraal bedieningspaneel een ketelrelais aansturen (en die eerst de ecolution en die weer na 1 seconde de kachel). Tevens bedient het evohome bedieningspaneel de zoneregelaars die boven en beneden bij de verdeler zitten. Zij draaien de servo's van de betreffende zones open of dicht.

Probleem: Doordat bij einde warmtevraag de servo's dicht worden gedraaid krijg je natuurlijk dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de nadraaitijd van de ecolution. De nadraaitijd na warmtevraag staat op 20 minuten, maar in de praktijk betekent dit dat de ecolution in de winter 24/7 staat te draaien. Hij verbruikt zoals ik hierboven ook al eens gelezen heb dan inderdaad zo'n 7 / 8 Kwh per dag.

Oplossing die ik nu voor ogen heb om meer rendement te halen uit ecolution is het volgende. Ik koppel 1 of 2 zones beneden van het evohome systeem af, zorg ervoor dat er een aparte thermostaat komt voor ecolution en zet die bijvoorbeeld op 22 graden en evohome systeem voor aansturing kachel op 20 graden.

3 vragen:
1) Klinkt dit logisch voor jullie, of zijn er andere ideeën?
2) Wat voor soort thermostaat zou ik het beste kunnen aanschaffen? Aangezien ik natuurlijk ook met aansturing van servo's, via honeywell systeem (HCE80) te maken heb, lijkt het mij dat honeywell thermostaat het meest logisch is (bijvoorbeeld round wireless aan/uit). Echter; wat ik wil bereiken is simpel weg dat hij continu de 2 zones waar ik ecolution overheen wil laten lopen continu open zet en dat er geen slim algoritme gaat werken wat de aparaten continu aan / uit zet.
3) Heeft er iemand ervaring met Evohome thermostaten en aansturing van zowel Ecolution combi 50 als gewone kachel?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer te bereiken. Alvast super bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door waterfall op 28-12-2018 14:51 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 39 Laatste