@bouvrie
ik draai nu al bijna 2 jaar met een ecolution. (dat is de voorganger, maar die heeft wel een 50l boiler extra voor douche/bad, dus die werkt ook in de zomer.
)
(@SpikeHome draait al veel langer met een ecolution)
eerst gebruikte ik 650m3 gas per jaar.
nu gebruik ik 300m3 gas per jaar, dus 350m3 besparing.
dit kost mij een 1650kWh per jaar. (ja hij gebruikt elektra, en in de winter kan dat 7kWh per dag zijn.)
dit klinkt als een erg slechte besparing.
maar dat is niet zo, als ik op de zelfde manier met gas zou stoken als ik met de ecolution zou doen.
dan zou ik met gemak een 900 tot 1000m3 gas nodig hebben.
een 600 tot 700m3 is eigenlijk wel de max die je zou kunnen besparen met dit soort systemen.
met de ecolution is het vooral belangrijk om zoveel mogenlijk te stoken.
(elk moment dat je niet stookt ventileer je warmte weg)
dit geeft mij wel erg veel luxe, thuis komen en het is al warm b.v.
neem ik de luxe mee die ik van het systeem heb, dan heb ik hem eigenlijk al weer voor de helft terug verdiend.
subsidie + zelf mogen aanleggen, maakte het systeem erg goedkoop voor mij.
ook een ruime hoeveelheid al terug verdiende zonnepanelen maakt het gebruik ook erg goedkoop.
vandaar dat het voor mij geen probleem is om onder de 6 jaar te blijven.
heb je al deze voordelen niet en kun je de luxe niet gebruiken, dan word het toch heel lastig om onder de 7 jaar te blijven.
maar aan de andere kant, toen ik begon koste 1 m3 gas, een 0,55€.
nu betaal ik al een 0,62€ per m3 gas.
kijk ik op https://www.gaslicht.com/ dan zie ik al leveranciers die over de 0,70€ per m3 gas gaan.
dan word er ook nog binnen de regering gesproken over dat ze de belasting op gas willen verhogen, en elektra willen verlagen.
als dan de olie prijs ook nog hoog blijft (gasprijs word bepaald door de olie prijs), dan kan het goed zijn dat we straks mischien wel 1€ per m3 gas gaan betalen.
maar ja ik kan niet in de toekomst kijken, mijn kristallen bol is erg vaag.
(geluid is alleen maar een probleem bij slecht/verkeerd aangelegde systemen.
gewoon goed doen en je hebt nergens last van.)
ik draai nu al bijna 2 jaar met een ecolution. (dat is de voorganger, maar die heeft wel een 50l boiler extra voor douche/bad, dus die werkt ook in de zomer.
(@SpikeHome draait al veel langer met een ecolution)
eerst gebruikte ik 650m3 gas per jaar.
nu gebruik ik 300m3 gas per jaar, dus 350m3 besparing.
dit kost mij een 1650kWh per jaar. (ja hij gebruikt elektra, en in de winter kan dat 7kWh per dag zijn.)
dit klinkt als een erg slechte besparing.
maar dat is niet zo, als ik op de zelfde manier met gas zou stoken als ik met de ecolution zou doen.
dan zou ik met gemak een 900 tot 1000m3 gas nodig hebben.
een 600 tot 700m3 is eigenlijk wel de max die je zou kunnen besparen met dit soort systemen.
met de ecolution is het vooral belangrijk om zoveel mogenlijk te stoken.
(elk moment dat je niet stookt ventileer je warmte weg)
dit geeft mij wel erg veel luxe, thuis komen en het is al warm b.v.
neem ik de luxe mee die ik van het systeem heb, dan heb ik hem eigenlijk al weer voor de helft terug verdiend.
subsidie + zelf mogen aanleggen, maakte het systeem erg goedkoop voor mij.
ook een ruime hoeveelheid al terug verdiende zonnepanelen maakt het gebruik ook erg goedkoop.
vandaar dat het voor mij geen probleem is om onder de 6 jaar te blijven.
heb je al deze voordelen niet en kun je de luxe niet gebruiken, dan word het toch heel lastig om onder de 7 jaar te blijven.
maar aan de andere kant, toen ik begon koste 1 m3 gas, een 0,55€.
nu betaal ik al een 0,62€ per m3 gas.
kijk ik op https://www.gaslicht.com/ dan zie ik al leveranciers die over de 0,70€ per m3 gas gaan.
dan word er ook nog binnen de regering gesproken over dat ze de belasting op gas willen verhogen, en elektra willen verlagen.
als dan de olie prijs ook nog hoog blijft (gasprijs word bepaald door de olie prijs), dan kan het goed zijn dat we straks mischien wel 1€ per m3 gas gaan betalen.
maar ja ik kan niet in de toekomst kijken, mijn kristallen bol is erg vaag.
(geluid is alleen maar een probleem bij slecht/verkeerd aangelegde systemen.
gewoon goed doen en je hebt nergens last van.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)