Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:13
@waterfall
tja, ik ken evohome te slecht, dus kan je slecht daar mee helpen.
(maar ik denk dat je evohome wel de ecolution kunt laten aansturen.
en dan de ecolution de gasketel moet laten aansturen of iets dergelijks.
zitten wel haken en ogen aan, en lastig te vertellen.)

maar de ecolution, niet te moeilijk denken.
maak 2 kabels op de plaats waar normaal de thermostaat zit vast.
draai de 2 kabels aan elkaar vast, en nu denkt de ecolution ik moet 24x7 warmte geven.
zo simpel is het systeem. ;)

dit is zo simpel, dat je het nu even kunt uitvoeren.
de komende 2 maanden geeft dit zeker niet te hoge temperatuur in huis. ;)

de thermostaat die je nodig hebt voor de ecolution is een gewone aan/uit thermostaat.
die niet meer doet als de 2 draadjes doorverbinden als de ruimte temperatuur dat toestaat.
maar van af eind november tot eind maart is dat bij mij gewoon 24x7 aan. ;)
(een thermostaat die niet te vaak schakelt per uur is wel een aanrader. (6x in plaats van 12x per uur.)
maar zet je de temperatuur 1 of 2 graden hoger als je cv thermostaat dan hoef je daar nog niet eens naar te kijken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22-02 16:40
2 thermostaten is niet nodig lijkt me? De Ecolution heeft de mogelijkheid om de thermostaatingang van je CV-ketel aan te sturen. Hier is het iig zo dat er een elektrische radiator aanschakelt in de woonkamer als de kamerthermostaat meer dan een uur een 'het is hier te koud' signaal blijft geven. Die tijd (bij ons een uur) is instelbaar.

Overigens zijn hier (12 woningen met Ecolutions, geen gasketels, doorstroomverwarmer voor douchen) de ervaring met de Inventum Ecolution niet bepaald positief. Grote kans dat dit te maken heeft met de installatie hier (2 radiatoren in de woonkamer, elektrische radiatoren in de rest van de woning, geen CV-ketel) en de onbekendheid met warmtepompen bij de (toch best grote) installateur. De installateur is regelmatig bij de buren om te zorgen dat het daar weer warmer dan 14 graden wordt of om te zorgen dat mensen weer comfortabel kunnen douchen.

Grappig apparaat die Ecolution, maar in een all-electric setup lijkt het geen toppertje.

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:31
@bartvb De Ecolution is prima geschikt om je gasverbruik te drukken.
Om hiermee een complete woning warm te houden is echter wat teveel gevraagd van het apparaat.
Het is immers maar 1.4kw aan thermisch vermogen wat er geleverd kan worden.
In NOM woningen worden dan ook vaak elektrische elementen toegepast om de Ecolution te ondersteunen op de koude dagen.

• kareldek
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-02 19:24
Beste mensen,

Ik zoek een goede installateur voor een ecolution combi met een nieuwe intergas ketel.
Heb al een ventilalitie systeem en ketel van intergas .Ook vloerverwarming.
Alles draait nu 15 jaar en wil de ketel vervangen en een ecolution plaatsen.
Ik denk dat de kleinste intergas kan voldoen.
De huidige draait op 50 procent vermogen.
Ik heb me aardig ingelezen en zoek nu iemand die beiden goed kan aanleggen.
Ik woon in een appartement.

Groet Karel.

kareldek wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:28 (3%)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

jasperj schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:38:
[...]

Ook interessant wordt mogelijk de Ecolution Modul-Air. Techniek is volgens mij in de basis gelijk aan de huidige Ecolution maar je kan bijvoorbeeld een 200 liter boiler aansluiten.
Dit is voor mij wel een heel interessant apparaat. Op dit moment is mijn verbruik sub-200m3 gas per jaar met een CV-ketel. Daarvan is 120-150m3 bedoeld voor warm water. In de parktijk is 50-80m3 voor verwarming. Met een grotere boiler (80-120L) en een naverwarmer doet het ding precies wat hij moet doen. 7-9 maanden per jaar kan ik gewoon gebruik maken van de warmte in mijn huis, en de laatste maanden (pakweg 100m3 per jaar) wordt het (deels) gebruik maken van de doorstroomverwarmer omdat mijn huis dan (teveel) warmte verliest. Nu zijn er wel een paar aandachtspunten:
  • Ik zit in een appartement, met en 125mm pijp. Ik moet nog even uitzoeken of dat een issue is, maar ik denk dat het wel meevalt. Wellicht kan ik rookgaskanaal van de CV-ketel nog misbruiken, maar ik begrijp dat het vooral gaat om condensvorming. Dat valt met isolatie wel op te lossen.
  • Ik ga meer ventileren. Mijn huidige mechanische ventilatie (Itho CVE) staat op 30m3, dit gaat naar minimaal 60m3, en mogelijk zelfs hoger. Op zich is dat prima, want ik vermoed dat ik eigenlijk te weinig ventileer.
  • Ik ben wel heel benieuwd hoe vaak de doorstroomverwarmer moet bijspringen, en wat dan het (extra) verbruik gaat zijn.
Als ik onder de 1500kWh extra verbruik per jaar zit, heb ik voordeel, maar idealiter zit ik onder de 1000kWh om er een redelijke business case van te maken. Gecombineerd met zonnepanelen ben ik dan voor 6-8.000 euro nul op de meter, wat echt een hele redelijke prijs is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• kareldek
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-02 19:24
Terugkomend op mijn vraag voor een installateur.
Het gaat om de omgeving IJmond.

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Krisp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:13:
[...]

Dit is voor mij wel een heel interessant apparaat. Op dit moment is mijn verbruik sub-200m3 gas per jaar met een CV-ketel. Daarvan is 120-150m3 bedoeld voor warm water. In de parktijk is 50-80m3 voor verwarming. Met een grotere boiler (80-120L) en een naverwarmer doet het ding precies wat hij moet doen. 7-9 maanden per jaar kan ik gewoon gebruik maken van de warmte in mijn huis, en de laatste maanden (pakweg 100m3 per jaar) wordt het (deels) gebruik maken van de doorstroomverwarmer omdat mijn huis dan (teveel) warmte verliest. Nu zijn er wel een paar aandachtspunten:
  • Ik zit in een appartement, met en 125mm pijp. Ik moet nog even uitzoeken of dat een issue is, maar ik denk dat het wel meevalt. Wellicht kan ik rookgaskanaal van de CV-ketel nog misbruiken, maar ik begrijp dat het vooral gaat om condensvorming. Dat valt met isolatie wel op te lossen.
  • Ik ga meer ventileren. Mijn huidige mechanische ventilatie (Itho CVE) staat op 30m3, dit gaat naar minimaal 60m3, en mogelijk zelfs hoger. Op zich is dat prima, want ik vermoed dat ik eigenlijk te weinig ventileer.
  • Ik ben wel heel benieuwd hoe vaak de doorstroomverwarmer moet bijspringen, en wat dan het (extra) verbruik gaat zijn.
Als ik onder de 1500kWh extra verbruik per jaar zit, heb ik voordeel, maar idealiter zit ik onder de 1000kWh om er een redelijke business case van te maken. Gecombineerd met zonnepanelen ben ik dan voor 6-8.000 euro nul op de meter, wat echt een hele redelijke prijs is. :)
Ben ook benieuwd naar de prijs. De Ecolution combie 50 koop je 'al' voor € 3.145,-. Hoeveel zou je dan kwijt zijn voor de versie met bijvoorbeeld een 200 liter boiler. Er is nog weinig over bekend op dit moment.

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 15:27

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@waterfall Als bij jou kranen dichtlopen omdat er geen warmte vraag is moet je een bypass in je installatie hebben!

@jasperj er is geen versie met 200l boiler.
Je kan die natuurlijk wel zelf knutselen.

@Krisp Bij mij zijn de buizen van de afzuiging 100 en op zolder waar ze uit komen gelijk naar 150 gegaan en daar de ecolution op gezet en dat gaat wel alleen kan je niet de 300m3 wat de ecolutuion max kan er doorheen krijgen.
Maar minimale afzuiging van de ecolution is 60m3 maar met warmtepomp draaiend 100m3!
Dat kan makkelijk met 100mm buizen.
Als doorstroom verwarmer kan je zoiets gebruiken:
https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmer-10-15-kw

SpikeHome wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:44 (80%)

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• jasperj
  • Nu online
@jasperj er is geen versie met 200l boiler.
Je kan die natuurlijk wel zelf knutselen.
Wel bij de Modul-air waar ik op doelde.

jasperj wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:29 (26%)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-02 14:16
jasperj schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Wel bij de Modul-air waar ik op doelde.
Ook nu al

https://www.inventum.com/..._concept_All_Electric.pdf

Modul-air is volgens mij alleen met doorstromer inside voor cv en een warm tapwater voorziening, maar geen boilervat. Je zal daar dus ook verschillende boiler formaten aan kunnen hangen.

Simpel78 wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:11 (6%)

• Simpel78
kareldek schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:25:
Beste mensen,

Ik zoek een goede installateur voor een ecolution combi met een nieuwe intergas ketel.
Heb al een ventilalitie systeem en ketel van intergas .Ook vloerverwarming.
Alles draait nu 15 jaar en wil de ketel vervangen en een ecolution plaatsen.
Ik denk dat de kleinste intergas kan voldoen.
De huidige draait op 50 procent vermogen.
Ik heb me aardig ingelezen en zoek nu iemand die beiden goed kan aanleggen.
Ik woon in een appartement.

Groet Karel.
Dat kan zeker. Ik heb een tussenwoning uit 1965 (wel flink verbouwd.) met een combi 50 en een Nefit Proline Nxt 24 CW 4. Volgens mij is dat de kleinste in formaat op de markt. Dat ding draait op zijn laagste cv vermogen.

• jasperj
  • Nu online
Simpel78 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:32:
[...]

Ook nu al

https://www.inventum.com/..._concept_All_Electric.pdf

Modul-air is volgens mij alleen doorstromer inside. Je zul daar dus ook verschillende boiler formaten aan kunnen hangen.
Een boilervat (opslag van water dat al op temperatuur is) is in mijn beleving wat anders dan een electrische-boiler (die koud water (verder) opwarmt). Of zie ik dan niet goed?

• Simpel78
jasperj schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:50:
[...]

Een boilervat (opslag van water dat al op temperatuur is) is in mijn beleving wat anders dan een electrische-boiler (die koud water (verder) opwarmt). Of zie ik dan niet goed?
Een gewone boiler zet je op de warm tapwater aansluiting (hotfill) van de warmtepomp (combi 50). Daardoor stroomt er warm water van de 50L warmte pomp naar een 120 liter boiler. Deze houdt het warme water op temp. En verbruikt een stuk minder elektra, dan van koud naar warm. Wanneer je 50liter gebruikt voor een snelle enkele douche, zorgt de warmtepomp voor al het warme tapwater. Gaat het hele gezin douchen dan zou je dat ook moeten redden met ~170liter?

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13:14
Modulair werkt net iets anders als ik het goed heb. De wisseklep is al geïntegreerd en je kan een indirecte boiler daarmee vervolgens aansluiten. Er stroomt dus geen water doorheen maar CV water. Mocht je tijd en zin hebben, Inventum heeft er 1 op de bouwbeurs staan. https://www.inventum.com/...voor-een-gasloze-toekomst

Voor de huidige gebruikers:Draait de ecolution ook bij deze temperaturen en luchtvochtigheid? Of trekt ie dat niet?

Edit: @Krisp ik zit beetje in hetzelfde schuitje, woon ook in een appartement en in mijn geval direct onder het dak. Voor verwarming kom ik uit op ongeveer 400/450m3. Warm water ga ik opvangen met de Atlantic Calypso welke gratis is na subsidie, zie: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ik vind deze nieuwe van Duco net wat interessanter, levert tot 2,5kw door extra toevoeging buitenlucht. http://www.duco.eu/nl-nl-...epompen/nl-nl-ducobox-eco.

Murkmans wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:48 (51%)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

SpikeHome schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:36:
@Krisp Bij mij zijn de buizen van de afzuiging 100 en op zolder waar ze uit komen gelijk naar 150 gegaan en daar de ecolution op gezet en dat gaat wel alleen kan je niet de 300m3 wat de ecolutuion max kan er doorheen krijgen.
Maar minimale afzuiging van de ecolution is 60m3 maar met warmtepomp draaiend 100m3!
Dat kan makkelijk met 100mm buizen.
Als doorstroom verwarmer kan je zoiets gebruiken:
https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmer-10-15-kw
Die 300m3 is sowieso te veel, dan ververs je elk half uur alle lucht in mijn huis. Het mooie van de Modul-AIR is dat de doorstroomverwarmer zit ingebouwd. Ik ben dan ook benieuwd wat het aansluitvermogen van de Modul-AIR is, omdat ik me ook kan voorstellen dat de combinatie boiler + Modul-AIR ervoor zorgt dat je met een 2kW doorstroomverwarmer prima uit kan. Dat scheelt ook een 3-fasen aansluiting.
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:11:
Modulair werkt net iets anders als ik het goed heb. De wisseklep is al geïntegreerd en je kan een indirecte boiler daarmee vervolgens aansluiten. Er stroomt dus geen water doorheen maar CV water. Mocht je tijd en zin hebben, Inventum heeft er 1 op de bouwbeurs staan. https://www.inventum.com/...voor-een-gasloze-toekomst

Voor de huidige gebruikers:Draait de ecolution ook bij deze temperaturen en luchtvochtigheid? Of trekt ie dat niet?

Edit: @Krisp ik zit beetje in hetzelfde schuitje, woon ook in een appartement en in mijn geval direct onder het dak. Voor verwarming kom ik uit op ongeveer 400/450m3. Warm water ga ik opvangen met de Atlantic Calypso welke gratis is na subsidie, zie: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ik vind deze nieuwe van Duco net wat interessanter, levert tot 2,5kw door extra toevoeging buitenlucht. http://www.duco.eu/nl-nl-...epompen/nl-nl-ducobox-eco.
Ik vrees dat mijn ruimte voor twee apparaten te klein is. Ik heb nu een ventilatiesysteem C (afzuiging), en een hok van ongeveer 1 m3 beschikbaar. Daarom vind ik de all-in-one benadering van de Modul-AIR zo interessant. Je hebt in feite een (interne) warmtepomp, met driewegklep en een doorstroomverwarmer als het niet meer vanuit de restwarmte kan. Daarmee is het ook een product geworden wat ik bij een eventuele verkoop gewoon kan laten zitten. :)

Die Ducobox is wel heel erg interessant, maar mijn huis is daar domweg niet geschikt voor. Bovendien mis ik dan de doorstroomverwarmer/driewegklep.

• migjes
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:11:
tja de ecolution draait 100% op de lucht die je ventileert, en is bij mij tussen de 21 en 22 graden.
dus hoe koud het ook is buiten hij trekt het altijd in mijn huis.

om mijn huis altijd op 21-22 graden te houden, heb ik dan wel wat gas nodig.
maar veel is dat niet meer. (<300m3 inc koken inc douchen/bad) ;)

de grenzen van de ecolution.
hij probeert de lucht ongeveer 15 graden te laten afkoelen.
komt de temperatuur onder de 2-4 graden in de wisselaar, dan kun je ijsvorming gaan krijgen.
als dit gebeurd dan stopt hij met werken. (verwarmen dus, niet ventileren)
je wil dus het liefste de binnen lucht in op minimaal 17, (maar neem een beetje marge) 19 graden hebben in huis.
en dat gewoon 24x7 aan 1 stuk door.

(in geval ecolution combi 50)
als je hem een winter laat draaien, dan ben je best goed bezig als je er 1600 tot 1700kWh in krijgt per jaar.
daar mee vervang je +/- 600-700m3 aan gas.
het is niet alleen een verwarmings-toestel maar ook een ventilatie box + boiler.
tap je geen warm water en doet hij alleen maar ventileren, dan heb je +/- 0,9kWh per dag nodig, dus +/- 300kWh per jaar.
1600kWh - 300kWh = 1300kWh wat je gebruikt voor verwarmen.
1300 kWh / 650m3 = 2kWh per m3 gas.
1m3 gas is in theorie 9,2-9,6kWh, maar gas ketels je mag blij zijn als je 80% aan rendement haalt.
1m3 gas in in de praktijk 8kWh.
dus ecolution is 4x effectiever (dit is dus de COP van de ecolution, officieel is hij 4,1 het hele jaar door, maar mijn praktijk gegevens hebben wat afwijking, zo goed is mijn meet apparatuur niet.)

nadelen zijn er ook.
omdat het systeem een minimale lucht temperatuur in wil hebben.
is het vaak verstandig om je huis gewoon op temperatuur te houden.
ben je alleen staand en heb je dan een baan van 50 uur, en zit je in het weekend in de kroeg.
of te wel je bent bijna nooit thuis, dan heb je niks aan dit apparaat.
het is dan totale onzin om je huis 24x7 op temperatuur te houden.
of zo als ik: werk 2 dagen (soms 3) thuis, vrouw werkt ook 2 dagen per week thuis.
en ik heb vloer verwarming, dus het duurt lang voordat het huis warm is of is afgekoeld.
dan is dit wel een geniaal apparaat.
(het is helaas niet zo dat je een 650m3 van je gas rekening kunt aftrekken.
ik zelf had een gas rekening van 650m3, maar door het 24x7 verwarmen van het huis heb je ook meer warmteverlies. had ik dat met gas gedaan dan was ik geen 650m3 nodig gehad maar +/-950m3.
dus ik heb nu wel de luxe van 950m3 gas met maar 300m3 gebruik + 1600kWh.)

(dit volgende stukje is erg subjectief en lees ook met veel relativiteit. maar ik denk dat dit is wat je wil weten. ;) )
is de buiten temperatuur lager als +/-9 graden, dan begint de ecolution het niet meer te reden zonder bijstook.
dan heb ik een klein toefje gas nodig, maar een stuk minder als zonder ecolution.
is de buiten temperatuur <+/-2 graden, dan krijgt de ecolution het lastig. (temperatuur van lucht die je ventileert en naar buiten blaast is dan warmer.)
je hebt dan aardig gas nodig, maar nog steeds een stuk minder als gewoonlijk.

niet alles is even zonnig in warmtepomp land, maar om eerlijk te zijn.
ik vind het een heerlijke luxe manier van verwarmen, die goed betaalbaar is.
(ik wek een +/-5500kWh op met mijn zonnepanelen die meer als 50% als zijn terug verdiend.
dus het kost me eigenlijk niks.)
of dat een ecolution moet zijn of een andere warmtepomp, dat maakt mij niet uit.
dat is persoonlijke situatie en mogenlijkheden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@migjes duidelijk uitgelegd

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@migjes Heb jij nog gekeken naar een doorstroomverwarmer om de laatste 300m3 op te vangen? Heb je enig idee wat de impact daarvan gaat zijn?

Krisp wijzigde deze reactie 10-01-2019 12:46 (29%)

• migjes
@Krisp
lees mijn bericht hier boven nog eens, dan staat het er eigenlijk al. ;)

maar goed nog een keer, no prob.
1m3 gas is in theorie 9,2-9,6kWh, maar gas ketels je mag blij zijn als je 80% aan rendement haalt.
1m3 gas in in de praktijk 8kWh.

300m3gas = 300 x 8 = 2400kWh.

2400kWh elektrische verwarming + 1600kWh ecolution = 4000kWh.

dan mag @bartvb zeggen hoe dicht bij ik zit, want als ik het goed heb heeft die deze setup gekregen van zijn woningbouw coöperatie. ;)
(ik verwacht wel wat afwijking, zijn huis is niet 100% het zelfde als de mijnen.)

ik vind dit geen haalbare kaart om eerlijk te zijn.
gas de deur uit bespaart wel een leuk bedrag aan vastrecht.
maar aanschaf van boiler + extra verwarming unit + elektra fornuis, dat is meer geld als ik heb op het moment.
ik heb wel een geldboom in de tuin, bloeien doet die wel, maar geen vruchten helaas. :D

en natuurlijk ik zou ik niet zijn als ik niet verder keek als mijn eigen neus.
maar dan zijn er altijd vele mogenlijkheden en nog geen idee welke het zal worden.
(van de zomer/lente bouw ik de schuur om, en komen daar nog 4 extra panelen, ze liggen al klaar op zolder.
dan heb ik wat meer kWh en moet ik daar weer eens iets mee verzinnen, wat een "luxe"probleem >:) )

1. askoma heeft deze leuke unit.
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html
daar heb je een 3x333W verzie van die in stappen van 333W kunt schakelen.
dus die laten mee schakelen met de opbrengst van uit de omvormer.
zeg maar gerust ultra rechts "eigen stroom eerst" standpunt. >:)
gisteren heb ik stiekem toch nog 6kWh opwekking gehad.
dat had ik dus kunnen affakkelen in het systeem en mij een 0,5m3 gas kunnen besparen.

2. een lucht-lucht warmtepomp (airco die kan verwarmen in de volksmond)
ik heb er al gezien voor nog geen 1200€ met meer als genoeg vermogen voor mij.
daar kan ik ook in de zomer mee koelen, is ook wel leuk.
ecolution gebruiken om de boven verdieping "warm" te houden, en airco voor de huiskamer keuken.
dit heeft een cop van +/-3 (of beter) dus dan is het 2400kWh terug naar 800kWh.
beter haalbaar denk ik dan. (dit is te grof berekend en klopt niet ;) )

3. panasonic monoblock.
dat is ook wel een hele leuke oplossing, dan kan ik nog meer warme luxe hebben.
maakt nog meer mogenlijk in mijn huis.
(zit er wel aan te denken om een aanbouw aan het huis te zetten.
kan ik meteen de isolatie van het huis voor 80% verbeteren.
de hele achter wand van het huis gaat er dan uit en word vervangen voor iets beters.
het is een rijtjes huis dus ingeklemd tussen 2 buren.
voorkant is maar 4,25m maar achter kant is 6m, dit is dus meteen een flinke klapper.)

maar boven al, mijn energie rekening is nu 420€ per jaar (ik kreeg het niet lager geluld bij de leverancier, dus krijg waarschijnlijk geld terug), en dat is al geen probleem meer.
maar de hypotheek kost me nog een 3,5k€ per jaar.
en ik zit op het einde van mijn 10 jaar rentevast periode, dus ik kan hem ook opdoeken (+/-8k€)
en dat is een grotere klapper voor mij als mijn energie rekening.
dus het systeem draait voor mij goed genoeg, de prioriteit verschuift even naar andere zaken.
nu is het voor mij tijd om eens lekker rustig wat te TVTen en het wat te laten opleveren. ;)

(dit jaar al een 1200€ bespaart, bekijk ik de prijzen van komend jaar, ppffff wat is elektra en gas duur geworden ik ken nog 0,18€/kWh en 0,55€/m3 dat is nu al 0,23€/kWh en 0,74€/m3.
dat word best wel een serieus bedrag komend jaar daar komt een 170€ extra bij voor geheel niks te doen.)

migjes wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:03 (5%)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Krisp ik heb al de laatste 5jaar minder dan 200m3 gas per jaar gebruikt.
Per m3 gas kom je dan boven de €1,-.
Maar ik wil het goed opvangen en dus niet in de kou zitten en de.c.v. kan gewoon zeer veel eventjes opwarmen tov een warmtepomp.
Daarnaast vind ik een buitenunit aan de gevel helemaal niks dus kijk naar oplossingen die uit je p.v. warmte halen en dat door een warmtepomp haalt zoals https://www.triplesolar.eu/home/particulieren/hoe-werkt-het/ maar er zijn meer van dat soort dingen
Anders toch een buitenunit alleen zo b.v. https://www.dutchheatpump.nl/producten/dhs-warmtepompen/

• migjes
@SpikeHome
eigenlijk wel even zeggen tegen @Krisp dat je ook nog een zonneboiler hebt.
daardoor zak je net nog een stukje verder omlaag als ik. :+

maar hier voeg deze ook maar eens aan de lijst toe.
https://www.useallenergy.nl/pvt-paneel/
(te weinig gegevens om te kunnen zeggen of dit leuk is of niet.
maar eigenlijk is dit een lucht/water warmtepomp zonder buiten unit.
ik wil dit eigenlijk ook geen PVT noemen, maar passend woord bestaat nog niet. ;) )

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dank voor alle opmerkingen. :) Ik zit al veel lager, dat maakt het wel voordeliger. Ik heb 200m3 verbruik, waardoor vastrecht onevenredig zwaar drukt. Aangenomen dat ik de helft 'bespaar' en de rest uit de doorstroomverwarming moet komen:
- 100m3 vervangen door 200kWh via de Ecolution
- 100m3 vervangen voor 800kWh via een doorstroomverwarmer.

Daarmee kom ik precies op 1000kWh uit, dus 200 euro. Mijn huidige kosten (2018) zijn 330 euro, dus er is een businesscase. Als mijn ketel nu uit elkaar valt, dan is de tvt 3-5 jaar. Anders is hij veel langer, maar de eerstvolgende keer dat mijn ketel ermee ophoudt, ga ik zeker overwegen zo'n unit op te hangen.

Enig nadeel is dat aansluitbonussen hier nog afgaan, en voor enkel elektriciteit lager zijn. :/

• bouvrie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 14:52

bouvrie

Interior demolisher

Heeft iemand voor mij een aantal producten die op het ventilatierooster kunnen worden aangesloten die ook kunnen fungeren als airco? Ik zou eigenlijk een spaarpomp willen die ook omgekeerd kan draaien.

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• migjes
bouvrie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:42:
Heeft iemand voor mij een aantal producten die op het ventilatierooster kunnen worden aangesloten die ook kunnen fungeren als airco? Ik zou eigenlijk een spaarpomp willen die ook omgekeerd kan draaien.
oei dat is een lastige combi. ;)

vaillant belgie heeft een speciale verzie gehad van deze warmtepomp:
https://www.vaillant.be/c...eotherm-vws-36-47808.html
en dan was er een extra unit die van die water/water warmtepomp een ventilatie lucht warmtepomp er van maakte. (die ik niet meer kan vinden op hun website :? )

maar dan moest je wel perse hun gasketel er bij kopen + hun dure regelsysteem etc etc..
en uit eindelijk hou je nog maar een halve bak airco over.
gewoon een airco kopen is een beter plan, goedkoper en effectiever.
ik werd er allemaal zeer onvrolijk van dus heb voor een ecolution combi 50 gekozen.

migjes wijzigde deze reactie 15-01-2019 14:24 (7%)

• bouvrie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 14:52

bouvrie

Interior demolisher

migjes schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:23:
[...]

oei dat is een lastige combi. ;)

vaillant belgie heeft een speciale verzie gehad van deze warmtepomp:
https://www.vaillant.be/c...eotherm-vws-36-47808.html
en dan was er een extra unit die van die water/water warmtepomp een ventilatie lucht warmtepomp er van maakte. (die ik niet meer kan vinden op hun website :? )

maar dan moest je wel perse hun gasketel er bij kopen + hun dure regelsysteem etc etc..
en uit eindelijk hou je nog maar een halve bak airco over.
gewoon een airco kopen is een beter plan, goedkoper en effectiever.
ik werd er allemaal zeer onvrolijk van dus heb voor een ecolution combi 50 gekozen.
Tevreden tot op heden?

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• migjes
met de inventum ecolution combi 50?
ja, maar tevreden zijn is:
een auto kopen waar je 130 mee kan rijden, en niet lopen klagen dat er auto's zijn die 200 kunnen.
of te wel ik wist waar ik aan begon. ;)

lees: migjes in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"
(je kunt hem heel goed gebruiken of totaal misbruiken.)
als je het begrijpt dan klaag je ook niet snel. ;)

• 205Gutmann
bouvrie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:42:
Naar mijn weten bestaan zulke systemen niet, de Ecolution is een klasse C apparaat, oftewel een mechanische ventilatie.
Voor wat jij wilt moet je gaan zoeken bij klasse D ventilatie systemen, de zogeheten WTW systemen.

De afzuigkanalen van een ventilatie systeem worden ontzettend vies in de loop der jaren.
Je zuigt nogal wat vieze luchtjes af, vaak ook vochtig.
Vuil hoopt zich op in de kanalen, via deze smerig kanalen moet je geen "frisse" lucht de woning in blazen.

Gebruik de Ecolution om de woning de verwarmen en een lucht/lucht warmtepomp om te koelen.
Op de koudere dagen kun je de airco dan ook nog eens gebruiken om bij te verwarmen dan heb je nog minder gas nodig ;)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-02 16:27
Ik lees al een tijdje mee, de interesse is ontstaan door de aankoop van een nieuwbouw woning die ergens april mei opgeleverd zal worden MET gas-ketel. Om het huis energie-efficienter te maken overweeg ik het vervangen van de standaard MV-box door een WP-versie. Vooralsnog gaat de aandacht uit naar de ecolution 50. Maar ik ben ook erg benieuwd naar de mogelijkheden rondom de Ducobox Eco en de Inventum Modul-Air! Van deze laatste geeft men aan dat de hybride combi later makkelijk omgebouwd kan worden naar all-E. Dat is zeker het overwegen waard! Iemand al info over prijzen van dit model?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Moonbase De ducobox lijk me ook erg interessant.
Vooral omdat deze ook gebruik kan maken van buitenlucht.
dan kan je in koudere periodes meer buitenlucht erdoorheen jagen zonder je huis af te koelen.
Nadeel er zit geen boiler in dus die moet je er wel bij rekenen/nemen.

• jasperj
  • Nu online
SpikeHome schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:09:
@Moonbase De ducobox lijk me ook erg interessant.
Vooral omdat deze ook gebruik kan maken van buitenlucht.
dan kan je in koudere periodes meer buitenlucht erdoorheen jagen zonder je huis af te koelen.
Nadeel er zit geen boiler in dus die moet je er wel bij rekenen/nemen.
Ik kan nog erg weinig vinden over de prijs van de Ducobox. Helaas....

Buffervat kan wel worden toegevoegd, zie hier.

jasperj wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:28 (10%)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
jasperj schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Ik kan nog erg weinig vinden over de prijs van de Ducobox. Helaas....

Buffervat kan wel worden toegevoegd, zie hier.
Oude type staat er wel €3800,-
https://www.installatieva...m-777x610x479mm-0000-4196

Dat een boiler toegevoegd kon worden wist ik wel maar wat die dan weer extra kost.
Denk dat die nieuwe Duco eco een 4k zal zijn dan nog boiler erbij ook minimaal 1k dus 5k minimaal totaal ex. installatie

• Gert10
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 30-01 22:01
Hallo,

Iemand bekent met foutmelding F-90, ik zou graag weten hoe deze op te lossen.

Groet Gert

• jasperj
  • Nu online
SpikeHome schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Oude type staat er wel €3800,-
https://www.installatieva...m-777x610x479mm-0000-4196

Dat een boiler toegevoegd kon worden wist ik wel maar wat die dan weer extra kost.
Denk dat die nieuwe Duco eco een 4k zal zijn dan nog boiler erbij ook minimaal 1k dus 5k minimaal totaal ex. installatie
In de installatiehandleiding is nog meer info over de Duco Eco te vinden.

• 205Gutmann
Gert10 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:35:[/b]
Hallo,

Iemand bekent met foutmelding F-90, ik zou graag weten hoe deze op te lossen.

Groet Gert
De compressor van de Ecolution heeft 2 aanloop condensatoren, waarschijnlijk is er 1 of beide defect.
Om deze te bereiken verwijder je eerst beide afdekkappen aan de voorzijde, vervolgens klap je het bedieningselement opzij, hierachter zit een metalen afdekkapje en achter dat kapje zitten de 2 condensatoren.
Ze zijn van het merk Icar, de capaciteit is 15 µF, voltage a, b, en c is oplopend 400, 450 en 500.
Ik geloof dat ze ergens rond de 35 euro per stuk kosten.
Wellicht dat je deze kunt gebruiken als alternatief.

• Gert10
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 30-01 22:01
Bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag.

• Murkmans
@jasperj @Moonbase @SpikeHome

De ducobox wtw is niets anders dan een Inventum ecolution met een ander stickertje.

De ducobox eco is 4.340 ex BTW, alle electric pakket is 3.100 ex BTW. Bij Van Buuren krijg je 10% korting op de genoemde prijs als installateur.

Ik heb ook een offerte aanvraag liggen voor ons appartement (50m2). Alleen het all-electric pakket gaat bij ons niet passen gezien het vat 300liter is (en vind het te duur).

Wij hebben momenteel al een wpboiler hangen, Atlantic Calypso 150vm. De installateur stelde voor om een kleine hygiene buffer/boiler te nemen van bijvoorbeeld 100 liter, die de Calypso hotfillt met +/-35 graden.
Op deze wijze geniet je 2x van subsidie, 1x op de Calypso, 1x op de ducobox eco.

Alleen is hij er zelf nog niet uit hoe de ducobox eco externe pompen en sensoren kan meten etc. Dus de onderzoeksfase loopt nog.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans ok.
Dat het in grote lijnen hetzelfde was als de inventum solo wist ik wel maar niet de ecolution met boiler!
Daarnaast kan de ducobox ook werken met extra buitenlucht toevoer wat de solo en ecolution allebei niet doen.
Prijs vind ik voor all electric als dat met boiler is voor 4330 nog wel goed hoor.
Snap dat je een boiler lastig kwijt kan op een appartement.
Maar met warmtepompen en douchen zit je heel snel aan een boiler.

• Murkmans
SpikeHome schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:57:
@Murkmans ok.
Dat het in grote lijnen hetzelfde was als de inventum solo wist ik wel maar niet de ecolution met boiler!
Daarnaast kan de ducobox ook werken met extra buitenlucht toevoer wat de solo en ecolution allebei niet doen.
Prijs vind ik voor all electric als dat met boiler is voor 4330 nog wel goed hoor.
Snap dat je een boiler lastig kwijt kan op een appartement.
Maar met warmtepompen en douchen zit je heel snel aan een boiler.
Nee duco heeft 2 systemen. Ducobox wtw (is ecolution) en ducobox eco (+extractie buitenlucht, dus meer kw mogelijk).

Helaas is de prijs voor een losse ducobox eco 4330 euro (zonder boilervat). Stel je zou het all electric pakket erbij nemen kom je op 4330+3100 ex BTW en installatie kosten. Dat maakt een systeem wat 2,5kw kan leveren wel duur in verhouding.

• jasperj
  • Nu online
Murkmans schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Nee duco heeft 2 systemen. Ducobox wtw (is ecolution) en ducobox eco (+extractie buitenlucht, dus meer kw mogelijk).

Helaas is de prijs voor een losse ducobox eco 4330 euro (zonder boilervat). Stel je zou het all electric pakket erbij nemen kom je op 4330+3100 ex BTW en installatie kosten. Dat maakt een systeem wat 2,5kw kan leveren wel duur in verhouding.
Wel een flink verschil in prijs zeg met de Inventum Spaarpom. Die kost inclusief btw € 2.627,-. Inclusief installatie ben je klaar voor iets van € 1.500 na subsidie.

Edit prijs is 1.500,-

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans en @jasperj Ik zie wel dat de duco wtw gelijk is aan de solo hoor en niet de ecolution.
De ecolution heeft ook warm water voorziening de solo is zonder warm water.

• Murkmans
Even om verwarring te voorkomen: Inventum heeft 3 (4de in ontwikkeling) ventilatie warmtepompen.

De ecolution solo 1,6kw, de ecolution combi 1,6kw, De spaarpomp 1,6kw(doorontwikkeling van ecolution solo voor massa productie) en de nieuwe ecolution modul-air ?kw

De Nefit ventiline is hetzelfde als de ecolution combi.
De ducobox wtw is hetzelfde als ecolution solo.

De ducobox eco 2,5kw heeft een extra buis naar buiten om lucht aan te zuigen, waardoor het vermogen hoger is, dus lijkt op een ecolution solo of spaarpomp met een extra aansluiting extractie buitenlucht.

De ecolution modul-air kan ook in een wtw-d opstelling gebruikt worden en heeft af fabriek al een interne driewegklep en elektrische weerstand voor all-E uitvoering.

• Murkmans
jasperj schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:07:
[...]

Wel een flink verschil in prijs zeg met de Inventum Spaarpom. Die kost inclusief btw € 2.627,-. Inclusief installatie ben je klaar voor iets van € 2.600 na subsidie.
Ja vond ik dus ook al. In mijn geval zou ik 550m3 moeten vervangen. Tot 0 graden heb ik aan +/-1,5kw voor de woonkamer wel genoeg, dus een Inventum warmtepomp all-E uitvoering zou voordeliger zijn in installatie. Mijn installateur had al voorberekend dat het verbruik dan ongeveer 1100kw door de warmtepomp zou zijn en 600kw door het elektrisch element. Met de huidige gas en elektra prijzen al voordeliger dus.

Edit: Bij warmgarant ben je voor 1500 al klaar https://www.warmgarant.nl...40&utm_campaign=spaarpomp

Murkmans wijzigde deze reactie 01-02-2019 17:21 (12%)

• jasperj
  • Nu online
Murkmans schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:18:
[...]

Ja vond ik dus ook al. In mijn geval zou ik 550m3 moeten vervangen. Tot 0 graden heb ik aan +/-1,5kw voor de woonkamer wel genoeg, dus een Inventum warmtepomp all-E uitvoering zou voordeliger zijn in installatie. Mijn installateur had al voorberekend dat het verbruik dan ongeveer 1100kw door de warmtepomp zou zijn en 600kw door het elektrisch element. Met de huidige gas en elektra prijzen al voordeliger dus.

Edit: Bij warmgarant ben je voor 1500 al klaar https://www.warmgarant.nl...40&utm_campaign=spaarpomp
Ja klopt idd. Heb hen vandaag nog telefonisch gesproken. Twijfel nog omdat je met de spaarpomp geen SWW maakt. Dat is wel een gemis.

• Murkmans
jasperj schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:38:
[...]

Ja klopt idd. Heb hen vandaag nog telefonisch gesproken. Twijfel nog omdat je met de spaarpomp geen SWW maakt. Dat is wel een gemis.
https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html komt 12 euro transport bij en je krijgt 1250euro subsidie. Praktisch gratis dus. Je zou dan als je de spaarpomp in dezelfde ruimte opstelt, met y stukken de dakdoorvoer kunnen combineren

• jasperj
  • Nu online
Murkmans schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:43:
[...]

https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html komt 12 euro transport bij en je krijgt 1250euro subsidie. Praktisch gratis dus. Je zou dan als je de spaarpomp in dezelfde ruimte opstelt, met y stukken de dakdoorvoer kunnen combineren
Is ook een optie ivm de lage aanschafprijs. Ik ben alleen nog niet erg overtuigd van het aanzuigen van omgevingslucht tbv het opwarmen van SWW.

Ben benieuwd naar de Modul Air: "Door het plaatsen van een driewegklep kan de warmtepomp ook worden gebruikt voor de warmwatervoorziening". Hoe gaat dat in z'n werk? Er is dan genoeg vermogen om direct SWW te maken? Lees ook iets over een elektrische booster. bron

jasperj wijzigde deze reactie 01-02-2019 19:10 (24%)

• Murkmans
jasperj schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:36:
[...]

Is ook een optie ivm de lage aanschafprijs. Ik ben alleen nog niet erg overtuigd van het aanzuigen van omgevingslucht tbv het opwarmen van SWW.

Ben benieuwd naar de Modul Air: "Door het plaatsen van een driewegklep kan de warmtepomp ook worden gebruikt voor de warmwatervoorziening". Hoe gaat dat in z'n werk? Er is dan genoeg vermogen om direct SWW te maken? Lees ook iets over een elektrische booster. bron
Je kan hem evt zien op de bouwbeurs die van 4 tot en met 8 februari in de Jaarbeurs te Utrecht wordt gehouden.

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Voor mezelf een rekensom aan het maken van de verschillende mogelijkheden. Je merkt wel dat de markt nog lang niet is uitontwikkeld: de Inventum Module-AIR komt eraan, de Docobox Eco lijkt nog niet leverbaar. Ik heb geen interesse in bijvoorbeeld een spaarpomp omdat deze de helft van het jaar niets staat te doen, terwijl er wel warmtevraag is voor SWW.

Momenteel heb ik de volgende opties om de huidige CV ketel te vervangen:

Inventum Ecolution combi 50
50 liter boiler voor SWW. Gemiddelde douchebeurt is 40 liter dus zou voldoende moeten zijn.
Voor 3144,- euro inclusief BTW = 1829,- inclusief subsidie haal je deze in huis. De 1.4 kW haal je nooit omdat je geen 300 m3 uit je woning wilt afzuigen. Logischer lijkt me in de winter 100/150 m3, waarbij je 0.5/0.7 kW terug in de woning pompt.

Als ik een samenvatting moet maken met vragen die ik heb en wat ik intussen heb gelezen in het topic:
  1. Geen idee hoe lang het duurt voor de boiler terug op temperatuur is ivm meerdere personen achter elkaar douchen
  2. Complex om aan te sturen met domotica.
  3. 'Problemen' met bevriezen van de warmtewisselaar bij te weinig m3 doorstroming
  4. Modulerend?
  5. Kan geen buitenlucht aanzuigen. Slaat af bij < 17 graden aanvoer temperatuur
Ducobox Eco
2.5 kW in plaats van 1.4 kW.
Prijs is een stuk hoger. 5251,- euro inclusief BTW = 3751,- inclusief 1500 euro subsidie.
Voor sanitair warm water moet er een buffervat bij, bijvoorbeeld een 120 liter Nefit LogaluxP120 voor 435,-. Daarnaast ook de Ducobox Boiler Control unit waar ik nog geen prijs van heb kunnen vinden, laten we uitgaan van 199,- euro.

Dan zit je al snel op 4385,- euro. In vergelijking met de Ecolution moet deze 2556,- euro meer besparen om het verschil goed te maken.
  • Modulerend
  • Kan door gebruik van buitenlucht waarschijnlijk ook continue de 2.5 kW halen?
  • Wordt nog niet geleverd / geïnstalleerd?

• migjes
@Elect
netjes al dingen uit gezocht. d:)b

een paar dingen bij stellen en je snapt het beter. ;)

(praat a.u.b. wel in deze termen:
50l@65 = 50 liter met de temperatuur van 65 graden in een voorraadvat/boiler.
of:
15l/m@38 = 15 liter per minuut uit de douche/kraan op 38 graden.
voorkomt veel domme vouten. >:) )

Inventum Ecolution combi 50.
50 liter, jep maar die is wel max 55 graden.
dat is een beetje te heet om te douchen vind ik zelf. >:)
dus doe je nog koud water bij en dan heb je ongeveer +/- 70l@38
maar dat kun je niet uit die boiler halen, meeste boilers(Ecolution is geen uitzondering) hebben een tap capaciteit van rond de 90%.
(langzaam vermengt er te veel koud water bij het warme water en de laatste 10% is dan kouder als 38 graden :-( )
wat met een douche van 9l/m@38 ongeveer 6 minuten douchen is.

maar dit doet niemand eigenlijk.
(oke @SpikeHome doet dit wel, maar dan alleen in de zomer als zijn zonneboiler ook warm is. ;) )
normaal verwarm je het water tot 65 graden nog na met een gasketel (of extra elektraboiler).
gewoon om meer water te hebben en wat kleine legionella problemen te voorkomen. ;)

1,4kW dat haal je al met een ventilatie van 170 tot 190m3 per uur.
(het kan zelfs met minder, maar lastig te zeggen hoeveel)
en dat zijn al snel minimum waarden voor een "gewoon huis".
die 0.5/0.7 kW die gebeurd dus niet, dat is altijd 1,4kW. ;)

1. ik heb eigenlijk nooit goed getimed hoelang het duurt voordat de boiler van 11 graden tot de 55 graden weer is verwarmt.
maar zal ergens tussen de 2 en 3 uur zitten.
gaat best snel dus. ;)
hier heb je een 50 liter boiler met een element van 1,2kW:
https://www.warmteservice...-2%3A45-1%3A21/p/18256090
die doet er 2:45 uur over om op die temperaturen te komen, dus een leuke vergelijk. ;)

2. nop hij is super simpel aan te sturen, kan bijna niet simpeler. ;)
het probleem is niet het aansturen, maar hoe die aansturing wil doen wat het ingewikkeld maakt.
(aansturing is eigenlijk niet nodig, kunt hem gewoon instellen op je eigen optimum en daarna niet meer aanraken. ;) )

3. ja, maar eigenlijk is dit een luxe en geen probleem. >:)

4. met maar 1,4kW, tja dat is niet zoveel waarom zou je dan in hemels naam willen moduleren. :?
gasketels zijn 30kW, dan wil je wel moduleren. >:)
(hij moduleert wel, maar niet op de 1,4kW, zodra hij merkt dat hij maar b.v. 1,2kW afgeeft, dan gaat de cv water pomp wat harder draaien, dus hij moduleert wel op de pomp niet de kW.)

5. jep, dat is een feit.
maar geen probleem.

Ducobox Eco
jep die kan 2,5kW doen, maar dan is hij wel net zo als elke lucht/water warmtepomp afhankelijk van de buiten lucht temperatuur.
is het dan -15 buiten dan haalt hij de 2,5kW ook niet meer. ;)
(en ik ben bang dat de nog wel meer problemen heeft, ben ik van duco wel gewend dat niet alles van hun zonnig is. >:) )

ik heb nu wel ene stel vragen beantwoord, alles?
zit ook nog aan de koffie deze ochtend, dus vragen stel maar. ;)

migjes wijzigde deze reactie 02-02-2019 11:16 (9%)

• Elect
  • Niet online
@migjes Bedankt voor het delen van je kennis en ervaring, goed bezig op de regenachtige zaterdag :+

De bedoeling is om naast de VWP nog een CW4 CV te hangen. Ik ga het toch nooit volledig redden met een VWP. Het is enkel de kunst om zo laag mogelijk uit te komen. Ik woon maar in een 'normaal rijtjeshuis', waar 8 zonnepanelen de max zijn en ik buren heb om rekening mee te houden met geluid, waardoor een volwaarde WP niet kan (of niet gewenst is). Niettemin denk ik dat een VWP een heel eind komt, en met het beperkt aantal zonnepanelen hoef ik niets 'af te fikken' :P

6/7 minuten warm douchewater is nog niet genoeg voor dit 3 persoons huishouden, maar het helpt wel. Ideaal zou zijn als er in de nacht voldoende SWW opgewekt wordt voor de ochtend. Hier zou een buffervat van 120 liter wel ideaal zijn, maar dat is dan alleen mogelijk met de Duco of de Modul-AIR. Je vergelijking met de 1.2 kW boiler klinkt logisch: 3 uur voor het opwarmen van SWW.

Wat bedoel je het is een luxe dat de warmtewisselaar bevriest bij een te lage M3 doorstroming? Ik hoopte dat moduleren hier wel een oplossing voor zou zijn. Mijn '75 woning verliest al snel meer dan 1.4 kW in de winter ondanks de isolatie, hier hoeft hij niet voor terug te moduleren.

De Ducobox Eco is aan te sturen middels de modbus, laat Home Assistant hier nu al standaard ondersteuning voor hebben. Dit maakt het wel erg makkelijk, zonder verschillende fasen te hoeven schakelen. Maar je hebt gelijk, het is zo gek als je het zelf wilt maken.

• migjes
Elect schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:06:
@migjes Bedankt voor het delen van je kennis en ervaring, goed bezig op de regenachtige zaterdag :+

De bedoeling is om naast de VWP nog een CW4 CV te hangen. Ik ga het toch nooit volledig redden met een VWP. Het is enkel de kunst om zo laag mogelijk uit te komen. Ik woon maar in een 'normaal rijtjeshuis', waar 8 zonnepanelen de max zijn en ik buren heb om rekening mee te houden met geluid, waardoor een volwaarde WP niet kan (of niet gewenst is). Niettemin denk ik dat een VWP een heel eind komt, en met het beperkt aantal zonnepanelen hoef ik niets 'af te fikken' :P
oke, ik gok dat je nu een 1000-1500m3 gas gebruikt.
met een ecolution word dit 500-600m3 minder met een 1600kWh meer. (inc ventilatie, inc pomp etc)
8x300Wp op een 2,5kW omvormer = een 2000-2400kWh. (mischien kun je gewoon ook nog 8x op noord hangen, amper zwaardere omvormer nodig 3kW is oke dus niet duur, maar opbrengst is dan 3500kWh.
of hang 8 dure panelen op zuid met veel Wp, en 8 heel goedkope op noord.)
dit brengt je wel in een leuk gebied. ;)
6/7 minuten warm douchewater is nog niet genoeg voor dit 3 persoons huishouden, maar het helpt wel. Ideaal zou zijn als er in de nacht voldoende SWW opgewekt wordt voor de ochtend. Hier zou een buffervat van 120 liter wel ideaal zijn, maar dat is dan alleen mogelijk met de Duco of de Modul-AIR. Je vergelijking met de 1.2 kW boiler klinkt logisch: 3 uur voor het opwarmen van SWW.
jep een 50l@55 het is een beetje krap, maar ach de gas ketel maakt daar gewoon ongelimiteerd van.
een grotere boiler zou wel toffer zijn, iets in de richting van 200l@55 maakt meer mogenlijk.
Wat bedoel je het is een luxe dat de warmtewisselaar bevriest bij een te lage M3 doorstroming? Ik hoopte dat moduleren hier wel een oplossing voor zou zijn. Mijn '75 woning verliest al snel meer dan 1.4 kW in de winter ondanks de isolatie, hier hoeft hij niet voor terug te moduleren.

De Ducobox Eco is aan te sturen middels de modbus, laat Home Assistant hier nu al standaard ondersteuning voor hebben. Dit maakt het wel erg makkelijk, zonder verschillende fasen te hoeven schakelen. Maar je hebt gelijk, het is zo gek als je het zelf wilt maken.
mischien is het tegenwoordig anders. (denk het niet) :?
maar eerst was de ducobox niet zo handig voor mij.
zodra de lucht in temperatuur te laag werd, dan stopt die met werken.
dus vriest het echt buiten dan had je niks aan dat ding.
de ecolution die werkt altijd gewoon door omdat je het binnen toch warm is.
moet je uitzoeken, maar dit vind ik belangrijker. ;)

maar een huis uit 75, daar is nog wel een wereld te winnen aan isolatie.
dat is wel een heel ander verhaal als mijn 85 huis. ;)
dus ga eerst 3 dingen doen, isoleren isoleren, en heb ik al gezegd isoleren?

• Moonbase
@Elect @migjes Goed om jullie opmerkingen te lezen. Mijn situatie is qua denkwijze hetzelfde als Elect, met het verschil dat ik ergens in april/mei een nieuwbouw huis opgeleverd krijg. Wel gewoon met gas en een standaard MV. Omdat ik het zonde vind om de MV-warmte uiteindelijk de lucht in te blazen ben ik gaan zoeken naar een oplossing hiervoor. En die ligt dus in het vervangen van de standaard MV-box door een VWP. Maar welke kies je dan?

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik all-E kan gaan wanneer gas of zo duur wordt gemaakt dat het rendabeler wordt om andere manieren het verbruik op te lossen, of dat simpelweg die ketel versleten is.

Na wat in diverse fora gelezen te hebben heb ik het gevoel gekregen dat de meeste winst te behalen valt met het verwarmen van het CV water via de VWP, met als tweede het SWW.

De posts van Migjes en zijn ervaringen met een Ecolution Combi staan mij wel aan. Ik denk dat ik in mijn huis op dezelfde wijze met de Ecolution een heel eind moet kunnen komen. Qua investering is dit de meest goedkope oplossing.

De Ducobox Eco heeft wel een wat groter thermisch vermogen en kan lucht van buiten (tot -7°) aanzuigen waardoor er, als het goed ingeregeld kan worden, er niet méér warme lucht dan nodig uit de woning afgezogen wordt. De rest van de energie zou dan uit de buitenlucht gehaald moeten worden. Dit lijkt mij meer mogelijkheden te bieden om mijn uiteindelijke doel te bereiken. Nadeel is dat het installatietechnisch een stuk complexer wordt (extra luchtaanvoer) en een stuk duurder is.

De Inventum Modul-Air heeft volgens mij niet de optie om buitenlucht aan te zuigen, maar is wel geschikt om van een hybride opstelling een all-E opstelling te maken. Als ik het goed begrijp bevat dit apparaat een elektrische doorstroom verwarmer (of kan deze er aan toegevoegd worden) om SWW na te verwarmen. Of er een voorraadvat aan toegevoegd kan worden weet ik zo even niet. Maar als door-ontwikkeling op de ecolution wellicht interessant. Wordt gedemonstreerd op de bouwbeurs momenteel, dus wellicht dat ik even een kijkje ga nemen.

Dus aan de ene kant zoek ik naar het goedkoopste apparaat met voldoende rendement om in een hybride opstelling te plaatsen (=ecolution), en aan de andere kant een oplossing om uiteindelijk all-E te kunnen gaan. Heb ook al gekeken naar een Nibe F730 met bijmenging van buitenlucht, maar dat is een hele andere prijsklasse en buiten mijn budget. :'(

Keuzes, keuzes, keuzes, zucht |:(

• Elect
  • Niet online
migjes schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:59:
[...]

oke, ik gok dat je nu een 1000-1500m3 gas gebruikt.
met een ecolution word dit 500-600m3 minder met een 1600kWh meer. (inc ventilatie, inc pomp etc)
8x300Wp op een 2,5kW omvormer = een 2000-2400kWh. (mischien kun je gewoon ook nog 8x op noord hangen, amper zwaardere omvormer nodig 3kW is oke dus niet duur, maar opbrengst is dan 3500kWh.
of hang 8 dure panelen op zuid met veel Wp, en 8 heel goedkope op noord.)
dit brengt je wel in een leuk gebied. ;)
Verbruik is waarschijnlijk rond de 1000/1500 kuub. Geen idee aangezien we er nog maar een maand of 6 wonen. Spouw is 10 jaar geleden geïsoleerd. Sinds een maand HR++ in het hele huis en kruipruimte isolatie, maar toch verbruiken we een kuub of 6 per dag aan gas. Dit heeft te maken met een uitbouw uit '89 welke niet geweldig is geisoleerd. Waren gewoon andere tijden :)
De offerte ligt er voor 8 panelen 320 Wp panelen op het zuid, deze zouden rond de 2000/2300 kWh op moeten leveren. Niet genoeg voor alles te voorzien van stroom, maar ik heb nog een schuur waar ik, als ik een keer tijd heb, nog zelf aan de slag wil om wat op te leggen. Maar dit zou al redelijk wat moeten uitmaken op de uiteindelijk rekening.
migjes schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:59:
jep een 50l@55 het is een beetje krap, maar ach de gas ketel maakt daar gewoon ongelimiteerd van.
een grotere boiler zou wel toffer zijn, iets in de richting van 200l@55 maakt meer mogenlijk.

mischien is het tegenwoordig anders. (denk het niet) :?
maar eerst was de ducobox niet zo handig voor mij.
zodra de lucht in temperatuur te laag werd, dan stopt die met werken.
dus vriest het echt buiten dan had je niks aan dat ding.
de ecolution die werkt altijd gewoon door omdat je het binnen toch warm is.
moet je uitzoeken, maar dit vind ik belangrijker. ;)

maar een huis uit 75, daar is nog wel een wereld te winnen aan isolatie.
dat is wel een heel ander verhaal als mijn 85 huis. ;)
dus ga eerst 3 dingen doen, isoleren isoleren, en heb ik al gezegd isoleren?
Op het dak na is dus alles geisoleerd. Maar dat is een project voor eind van het jaar. Eerst maar eens kijken of ik een keus in de warmtepomp kan maken :+

• Murkmans
Itho Daalderop komt ook met een nieuwe warmtepomp, de HP-M 25 i, een verbeterde versie van de HP Cube. https://www.installatie.n...tepomp-zonder-buitendeel/ ook 2,5kw met alleen buitenlucht.

Leaflet hier
https://zakelijk.ithodaal...0015_flyer_hp-m_i_web.pdf

Ze geven aan het scherp in de markt te zetten.
https://newsroom.ithodaal...iteiten-op-bouwbeurs-2019

Je zou er dan zelfs nog een ecolution bij aan kunnen hangen, dan heb je 2,5+1,5=4kw aan vermogen.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans Dit is dan ook wel wat
https://www.enzavu.nl/Warmtepomp/
Gebruikt alleen buitenlucht.

• jasperj
  • Nu online
Is er al een prijs bekend? Is zie alleen maar prijs op aanvraag.

jasperj wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:56 (6%)

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@jasperj ik weet zo geen prijs.
Maar 5kw is wel interessant!
voor de water voorziening moet je deze unit er ook bij nemen:
https://www.enzavu.online/p/smart-hydromodule-t-b-v-nav5ai
Als jij die prijs nu aanvraagt :P dan weten wij die ook :*)

deze die ze verkopen lijken me ook handig en geljk airco alleen 2 gevel lucht (2x rond 20cm) doorvoeren nodig.
https://www.enzavu.online/p/warmtepomp-1700-1-7-kw

SpikeHome wijzigde deze reactie 06-02-2019 09:09 (19%)

• jasperj
  • Nu online
SpikeHome schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:00:
@jasperj ik weet zo geen prijs.
Maar 5kw is wel interessant!
voor de water voorziening moet je deze unit er ook bij nemen:
https://www.enzavu.online/p/smart-hydromodule-t-b-v-nav5ai
Als jij die prijs nu aanvraagt :P dan weten wij die ook :*)

deze die ze verkopen lijken me ook handig en geljk airco alleen 2 gevel lucht (2x rond 20cm) doorvoeren nodig.
https://www.enzavu.online/p/warmtepomp-1700-1-7-kw
Done

• Moonbase
Murkmans schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:55:
Itho Daalderop komt ook met een nieuwe warmtepomp, de HP-M 25 i, een verbeterde versie van de HP Cube. https://www.installatie.n...tepomp-zonder-buitendeel/ ook 2,5kw met alleen buitenlucht.

Leaflet hier
https://zakelijk.ithodaal...0015_flyer_hp-m_i_web.pdf

Ze geven aan het scherp in de markt te zetten.
https://newsroom.ithodaal...iteiten-op-bouwbeurs-2019

Je zou er dan zelfs nog een ecolution bij aan kunnen hangen, dan heb je 2,5+1,5=4kw aan vermogen.
Ook een interesant produkt! Ik ga morgen naar de bouwbeurs. Dan ga ik daar ook even kijken. Eens zien of ik een richtprijs los kan peuteren van deze :+
@jasperj Ben ook wel benieuwd wat die Enzavu kost...

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Moonbase interessant wel maar met itho slechte ervaringen in het verleden.
En die enzavu ben ik ook benieuwd naar maar dan met extra watervoorziening/buffer erbij.
Dus de module Nav5Ai met de Smart Hydromodule voor de Nav5Ai

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Moonbase schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:23:

De Inventum Modul-Air heeft volgens mij niet de optie om buitenlucht aan te zuigen, maar is wel geschikt om van een hybride opstelling een all-E opstelling te maken. Als ik het goed begrijp bevat dit apparaat een elektrische doorstroom verwarmer (of kan deze er aan toegevoegd worden) om SWW na te verwarmen. Of er een voorraadvat aan toegevoegd kan worden weet ik zo even niet. Maar als door-ontwikkeling op de ecolution wellicht interessant. Wordt gedemonstreerd op de bouwbeurs momenteel, dus wellicht dat ik even een kijkje ga nemen.
Ik vind eigenlijk dat er nog maar weinig bekend is over de Modul-Air. Interessant is dat het apparaat ook voor ventilatietype D geschikt is, waardoor hij in potentie in die variant ook gewoon gebruik kan maken van de buitenlucht. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het apparaat in de praktijk gaat doen. :) Er is echter -buiten deze aankondiging- weinig extra informatie beschikbaar. Ik zou graag meer informatie zien wat het apparaat doet met de energie-efficiency van een woning ten opzichte van een normale (D2/D5a) mechanische ventilatie met WTW.

• jasperj
  • Nu online
Krisp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Ik vind eigenlijk dat er nog maar weinig bekend is over de Modul-Air. Interessant is dat het apparaat ook voor ventilatietype D geschikt is, waardoor hij in potentie in die variant ook gewoon gebruik kan maken van de buitenlucht. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het apparaat in de praktijk gaat doen. :) Er is echter -buiten deze aankondiging- weinig extra informatie beschikbaar. Ik zou graag meer informatie zien wat het apparaat doet met de energie-efficiency van een woning ten opzichte van een normale (D2/D5a) mechanische ventilatie met WTW.
Eind van deze maand komt er meer info op de site van Inventum las is.

• Moonbase
jasperj schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Eind van deze maand komt er meer info op de site van Inventum las is.
Ik ga morgen kijken of er wellicht al meer info verkrijgbaar is, Inventum staat ook met dit produkt op de bouwbeurs.

• Murkmans

ja ik heb wel een idee van de prijzen.toevallig ook al opgevraagd :).
let er wel op de dat bij -7, het afgegeven vermogen van de WP zelf 3,6KW is en opgenomen vermogen 1,7KW (dus COP van +/-2). de genoemde 6,1KW vermogen is inclusief 2,5KW element namelijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:59
Wij gaan onze vrijstaande jaren 60 woning grondig verbouwen en uitbreiden(+40m2)
Inmiddels ben ik qua verwarming en warmwatervoorziening al gasloos door de mijn Hitachi L/W warmtepomp met 260L, warmwater wordt ondersteund door 32 vacuumbuizen.

Echter nu het volgende, we hebben geen geforceerde ventilatie op dit moment. 1 vernieuwd raam heeft een rooster wat bijna altijd open staat. CO2 waarden en luchtvochtigheid zijn prima, zal wel te maken hebben dat het huis zeker niet luchtdicht is. Alleen de wasruimte en de badkamer zijn na gebruik wel te vochtig (lichte schimmelvorming over de jaren), beide ruimten zijn voorzien van passieve ventilatie (via buizen naar schuine dak)

Verbouwing:
+betonvloer benedenverdieping
+dakisolatie (verwijdering lek dakraam)
+nieuw kozijnen
+voorzetwanden begane grond
+plaatsing L/L warmtepomp begane grond en 1e verdieping

Na bovenstaande verbouwing verwacht ik niet meer dat dat ene rooster de boel prima fris houdt daarbij zijn wij tot op heden voornemens om een circulatie afzuiging(evt plasmafilter) te plaatsen in de keuken, voordeel m.b.t. ongewenst afvoeren van warmte. Nadeel is dat je het kookvocht ook niet kwijt raakt. Aangezien alles toch open komt te liggen tijdens de verbouwing is het een kleine moeite om ventilatiebuizen aan te brengen. Alleen welke keuze maak je mbt de WTW...

Type C: afzuiging met terugwinning in CV circuit, aanvoer via roosters en evt de lucht/lucht warmtepomp, zie klik(laatste pagina), zou dit een goede optie zijn?

Of toch een Type D? Is dit niet wat overkill qua kosten en complexiteit omdat ik ik toch ga beschikken over L/L warmtepomp naast mijn L/W warmtepomp (voor vloerverwarming).

Appie Heijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:31 (3%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• jasperj
  • Nu online
Murkmans schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:28:

ja ik heb wel een idee van de prijzen.toevallig ook al opgevraagd :).
let er wel op de dat bij -7, het afgegeven vermogen van de WP zelf 3,6KW is en opgenomen vermogen 1,7KW (dus COP van +/-2). de genoemde 6,1KW vermogen is inclusief 2,5KW element namelijk.

Members only:
Ik heb de info ontvangen.
Members only:

• Murkmans
jasperj schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:09:
[...]

Ik heb de info ontvangen.
Members only:
Zo kan het ook natuurlijk ;). Ben benieuwd naar je bevindingen op de beurs @Moonbase

• Murkmans
Appie Heijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:28:
Wij gaan onze vrijstaande jaren 60 woning grondig verbouwen en uitbreiden(+40m2)
Inmiddels ben ik qua verwarming en warmwatervoorziening al gasloos door de mijn Hitachi L/W warmtepomp met 260L, warmwater wordt ondersteund door 32 vacuumbuizen.

Echter nu het volgende, we hebben geen geforceerde ventilatie op dit moment. 1 vernieuwd raam heeft een rooster wat bijna altijd open staat. CO2 waarden en luchtvochtigheid zijn prima, zal wel te maken hebben dat het huis zeker niet luchtdicht is. Alleen de wasruimte en de badkamer zijn na gebruik wel te vochtig (lichte schimmelvorming over de jaren), beide ruimten zijn voorzien van passieve ventilatie (via buizen naar schuine dak)

Verbouwing:
+betonvloer benedenverdieping
+dakisolatie (verwijdering lek dakraam)
+nieuw kozijnen
+voorzetwanden begane grond
+plaatsing L/L warmtepomp begane grond en 1e verdieping

Na bovenstaande verbouwing verwacht ik niet meer dat dat ene rooster de boel prima fris houdt daarbij zijn wij tot op heden voornemens om een circulatie afzuiging(evt plasmafilter) te plaatsen in de keuken, voordeel m.b.t. ongewenst afvoeren van warmte. Nadeel is dat je het kookvocht ook niet kwijt raakt. Aangezien alles toch open komt te liggen tijdens de verbouwing is het een kleine moeite om ventilatiebuizen aan te brengen. Alleen welke keuze maak je mbt de WTW...

Type C: afzuiging met terugwinning in CV circuit, aanvoer via roosters en evt de lucht/lucht warmtepomp, zie klik(laatste pagina), zou dit een goede optie zijn?

Of toch een Type D? Is dit niet wat overkill qua kosten en complexiteit omdat ik ik toch ga beschikken over L/L warmtepomp naast mijn L/W warmtepomp (voor vloerverwarming).
Wat betreft wtw-c: je kan met de ventilatie warmtepomp klein vermogensvraag opvangen en ondervang je pendelgedrag van je huidige l/w warmtepomp (als je dat hebt). Misschien is er een Tweaker die dit ook heeft en je kan helpen?

Volgens mij had @AUijtdehaag achteraf een wtw-d geplaatst, wellicht kan hij je hier meer info over geven.

Met de nieuwe ecolution modul-air kan je trouwens voor beide opties kiezen.

• Murkmans
Nefit-bosch komt ook nog met een nieuwe ventilatie warmtepomp. De compressor 3000 eaw. https://www.bouwbeurs.nl/...mtepompen-op-de-bouwbeurs

Nog weinig over te vinden verder.

Murkmans wijzigde deze reactie 06-02-2019 19:46 (4%)

• Appie Heijn
Murkmans schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:53:
[...]

Wat betreft wtw-c: je kan met de ventilatie warmtepomp klein vermogensvraag opvangen en ondervang je pendelgedrag van je huidige l/w warmtepomp (als je dat hebt). Misschien is er een Tweaker die dit ook heeft en je kan helpen?

Volgens mij had @AUijtdehaag achteraf een wtw-d geplaatst, wellicht kan hij je hier meer info over geven.

Met de nieuwe ecolution modul-air kan je trouwens voor beide opties kiezen.
Op zich heb ik heel weinig pendelgebeuren, zal wel door m'n buffervatje komen en voldoende warmteverlies :X hij kan bij bT=7gr minimaal 1950W leveren wat op zich voldoende laag is.

Het enige waar ik mee stoei is dat ik een grotere ventilatie behoefte ga creëren tov hoe het nu is. Een standaard box welke rechtstreeks naar buiten blaast staat mij gewoon niet aan, juist nu we het huis qua warmteverlies van de woning gaan terugdringen.

Maar ga je dan voor roosters i.c.m. C methode, welke waarschijnlijk iets meer handmatige bediening vereist of ga je voor een iets complexere D methode.
Qua afgifte ben ik niet persé een 3e systeem nodig. (naast mijn L/W en toekomstige L/L)

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:13
Murkmans schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:45:
Nefit-bosch komt ook nog met een nieuwe ventilatie warmtepomp. De compressor 3000 eaw. https://www.bouwbeurs.nl/...mtepompen-op-de-bouwbeurs

Nog weinig over te vinden verder.
https://www.ivt.se/produk...me/ivt-vent-302/oversikt/

Volgens mij is het deze rebranded :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans De vloer werkt ook altijd als een buffer, maar een extra buffervat kan geen kwaad.
Dat die vermogens incl. electrisch element waren was me al duidelijk.
voor mij is 3kw bij -7 genoeg om compleet van het gas af te gaan.
En die enkele keren dat het kouder is gaat het electrisch element gewoon aan.
En bij -7 en cop van 2 is niet het beste inderdaad.
De Elga b.v. heeft 2,7 bij 35c water en -7

• Murkmans
Appie Heijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:25:
[...]

Op zich heb ik heel weinig pendelgebeuren, zal wel door m'n buffervatje komen en voldoende warmteverlies :X hij kan bij bT=7gr minimaal 1950W leveren wat op zich voldoende laag is.

Het enige waar ik mee stoei is dat ik een grotere ventilatie behoefte ga creëren tov hoe het nu is. Een standaard box welke rechtstreeks naar buiten blaast staat mij gewoon niet aan, juist nu we het huis qua warmteverlies van de woning gaan terugdringen.

Maar ga je dan voor roosters i.c.m. C methode, welke waarschijnlijk iets meer handmatige bediening vereist of ga je voor een iets complexere D methode.
Qua afgifte ben ik niet persé een 3e systeem nodig. (naast mijn L/W en toekomstige L/L)
Je zou ook voor een ventilatieluchtwarmtepompboiler kunnen kiezen. Dan gebruik je de herwonnen ventilatie lucht voor het opwarmen van je warme water. Nibe biedt hier bijvoorbeeld oplossingen voor, met een losse kop op je huidige boilervat https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F130-_-803.

Je kan ook kijken of een Itho quality Flow niet iets voor je is, dan blaas je centraal lucht in (bijvoorbeeld trappenhuis/hal/gang) en zuig je af op meerdere plekken. https://www.ithodaalderop...de-ventilatie/qualityflow

• Appie Heijn
Murkmans schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:07:
[...]

Je zou ook voor een ventilatieluchtwarmtepompboiler kunnen kiezen. Dan gebruik je de herwonnen ventilatie lucht voor het opwarmen van je warme water. Nibe biedt hier bijvoorbeeld oplossingen voor, met een losse kop op je huidige boilervat https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F130-_-803.

Je kan ook kijken of een Itho quality Flow niet iets voor je is, dan blaas je centraal lucht in (bijvoorbeeld trappenhuis/hal/gang) en zuig je af op meerdere plekken. https://www.ithodaalderop...de-ventilatie/qualityflow
Op zich heb ik mijn warm water voorziening al prima geregeld voor circa 9 maanden per jaar dmv de zonnecollectoren. Mijn behoefte ligt dus niet zo zeer op dat vlak, daarbij verbruikt alleen de badkamer bij ons water uit het 260L boilervat, de keuken krijgt zijn eigen quooker. Helaas door het lange leidingtraject uit de garage denk ik niet voor een hotfill functie te gaan. Ik ben al liters koud water kwijt voordat het eerste warme water de quooker bereikt, het warme water wat onderweg was gaat dan vervolgens weer afkoelen in de leidingen.

De quality flow heeft zeker mijn interesse.

• jasperj
  • Nu online
Moonbase schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Ik ga morgen kijken of er wellicht al meer info verkrijgbaar is, Inventum staat ook met dit produkt op de bouwbeurs.
Ik ben benieuwd naar je 'beursverslag' :)

• Moonbase
@jasperj Gisteren niet in de gelegenheid geweest om een "verslagje" te maken. Nu dan mijn bevindingen. Wij hadden maar ongeveer een uurtje en vijftien minuten om de verschillende stands te bezoeken. Hieronder per unit wat we te weten zijn gekomen:

DUCO: Ducobox ECO
Hier niet lang geweest, alle cijfers en prijzen zijn te vinden op het internet.
Voordelen (voor ons):
- 2,5 kW vermogen
- Mogelijkheid tot aanzuigen buitenlucht
- Optioneel of later bij te plaatsen extern vat voor SWW
- 2 zones voor het aanzuigen van de ventilatielucht
Nadelen:
- Hogere prijs

Inventum: Modul AIR
Mooi apparaat, hieronder de werkende versie die gedemonstreerd werd:

In principe is het een Ecolution, maar dan met een externe boiler en de mogelijkheid om als D-type ventilatie unit te gebruiken. Als hij in D-type ventilatie geïnstalleerd wordt komt er een box bij (op de beurs zat deze rechts ernaast) die even hoog en diep is, maar ongeveer de helft in breedte. Hiermee wordt de buitenlucht aangezogen. Het externe boilervat is verkrijgbaar in twee maten: 100 en 180 liter (als ik het goed onthouden heb).

Mogelijkheden:
- Verkrijgbaar in Solo (zonder vat) en Combi (met vat van 100 of 180 liter) versie al dan niet geschikt voor een C of D (met additionele box ernaast) type ventilatie.
- Richtprijs, deze wilde men niet direct verstrekken maar zou in dezelfde range liggen als de huidige Ecolution serie.
- Werkt alleen op ventilatielucht.
- Vermogen 1,4 (of 1,6?) kW, berekend bij een "standaaard" (stand 2) debiet (geen idee hoeveel dit is 100 m3/h ongeveer?). Dit zou ongeveer gelijk zijn aan de huidige Ecolution.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, dat zou je dus zelf moeten installeren/regelen.

Itho/Daalderop: HP-M 25i
Deze unit heeft net effe een andere opzet doordat hij de buitenlucht, of een mix van buiten- en binnenlucht gebruikt om z'n vermogen te genereren. Over-ventilatie zou daarmee niet meer nodig zijn. Het thermisch vermogen is zo'n 2,5 kW. Hij is dan alleen weer niet voorbereid op verwarmen van SWW. Er werd wel aangegeven dat er 7 jaar garantie op gegeven gaat worden. Van de andere systemen weet ik niet hoe lang de garantie termijn is. Technische spec nog niet beschikbaar.

Mogelijkheden:
- Werkt met buiten- en binnenlucht.
- 2,5 kW vermogen.
- Richtprijs: ongeveer 2700,- ex btw, ex installatie werd mij verteld.
- Verkrijgbaar vanaf april.
- Geen mogelijkheid voor het bereiden van SWW.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, de lucht uit de bestaande MV kan worden bijgemengd echter moet de mv-box daarvoor wel blijven hangen. Zie leaflet van Murkmans in het rechtse plaatje op pagina 2 is een aparte mv-box getekend. Hiervoor zou je eventueel zelf een 2-zone systeem kunnen knutselen.
Nefit Bosch: C3000 EAW
Wel over deze stand gelopen, maar vonden deze unit niet en gezien de resterende tijd was een gesprek met één van de verkopers niet meer haalbaar. Dus deze hebben we gelaten voor wat het was....

CONCLUSIE:
Wel weer wat wijzer geworden, maar ik ben er nog steeds niet uit. De DucoBox Eco heeft eigenlijk alles wat wij zouden willen (2,5 kW, 2-zone optie, extern vat voor SWW) maar is gewoon een stuk duurder.

De Itho heeft wel 2,5 kW maar geen SWW bereiding, 2-zone ventilatie zou ik voor de mv box er nog zelf op kunnen knutselen. Wel interessant qua prijs.

De Modul-AIR is qua prijs ook interessant, heeft verder ook alle opties die wij willen, maar een lager thermisch vermogen (1,4 kW) omdat deze alleen met ventilatie lucht kan werken.

Tenslotte hoef ik in het geval van de Itho waarschijnlijk de bestaande mv-box niet te vervangen, aangezien ons huis nog opgeleverd moet worden (nieuwbouw) vindt ik het jammer om apparaten die nieuw zijn te vervangen. Dit is voor ons wel een argument, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.

• jasperj
  • Nu online
Moonbase schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:55:
@jasperj Gisteren niet in de gelegenheid geweest om een "verslagje" te maken. Nu dan mijn bevindingen. Wij hadden maar ongeveer een uurtje en vijftien minuten om de verschillende stands te bezoeken. Hieronder per unit wat we te weten zijn gekomen:

Voordelen (voor ons):
- 2,5 kW vermogen
Nadelen:
- Hogere prijs

[Afbeelding]

In principe is het een Ecolution, maar dan met een externe boiler en de mogelijkheid om als D-type ventilatie unit te gebruiken. Als hij in D-type ventilatie geïnstalleerd wordt komt er een box bij (op de beurs zat deze rechts ernaast) die even hoog en diep is, maar ongeveer de helft in breedte. Hiermee wordt de buitenlucht aangezogen. Het externe boilervat is verkrijgbaar in twee maten: 100 en 180 liter (als ik het goed onthouden heb).

Mogelijkheden:
- Verkrijgbaar in Solo (zonder vat) en Combi (met vat van 100 of 180 liter) versie al dan niet geschikt voor een C of D (met additionele box ernaast) type ventilatie.
- Richtprijs, deze wilde men niet direct verstrekken maar zou in dezelfde range liggen als de huidige Ecolution serie.
- Vermogen 1,4 (of 1,6?) kW, berekend bij een "standaaard" (stand 2) debiet (geen idee hoeveel dit is 100 m3/h ongeveer?). Dit zou ongeveer gelijk zijn aan de huidige Ecolution.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, dat zou je dus zelf moeten installeren/regelen.

Deze unit heeft net effe een andere opzet doordat hij de buitenlucht, of een mix van buiten- en binnenlucht gebruikt om z'n vermogen te genereren. Over-ventilatie zou daarmee niet meer nodig zijn. Het thermisch vermogen is zo'n 2,5 kW. Hij is dan alleen weer niet voorbereid op verwarmen van SWW. Er werd wel aangegeven dat er 7 jaar garantie op gegeven gaat worden. Van de andere systemen weet ik niet hoe lang de garantie termijn is. Technische spec nog niet beschikbaar.

Mogelijkheden:
- 2,5 kW vermogen.
- Geen optie om uit 2 zones lucht af te zuigen, de lucht uit de bestaande MV kan worden bijgemengd echter moet de mv-box daarvoor wel blijven hangen. Zie leaflet van Murkmans in het rechtse plaatje op pagina 2 is een aparte mv-box getekend. Hiervoor zou je eventueel zelf een 2-zone systeem kunnen knutselen.

[...]

Wel over deze stand gelopen, maar vonden deze unit niet en gezien de resterende tijd was een gesprek met één van de verkopers niet meer haalbaar. Dus deze hebben we gelaten voor wat het was....

CONCLUSIE:
Wel weer wat wijzer geworden, maar ik ben er nog steeds niet uit. De DucoBox Eco heeft eigenlijk alles wat wij zouden willen (2,5 kW, 2-zone optie, extern vat voor SWW) maar is gewoon een stuk duurder.

De Itho heeft wel 2,5 kW maar geen SWW bereiding, 2-zone ventilatie zou ik voor de mv box er nog zelf op kunnen knutselen. Wel interessant qua prijs.

De Modul-AIR is qua prijs ook interessant, heeft verder ook alle opties die wij willen, maar een lager thermisch vermogen (1,4 kW) omdat deze alleen met ventilatie lucht kan werken.

Tenslotte hoef ik in het geval van de Itho waarschijnlijk de bestaande mv-box niet te vervangen, aangezien ons huis nog opgeleverd moet worden (nieuwbouw) vindt ik het jammer om apparaten die nieuw zijn te vervangen. Dit is voor ons wel een argument, maar dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.
Dank voor je verslag.

Ik deel je conclusie dat de DucoBox Eco eigenlijk het meest interessant is op basis van de specs maar dat kost ook wat. Ben benieuwd wat de Modul-AIR icm een groot boiletvat gaat kosten.

• Murkmans
Moonbase schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:55:

Voordelen (voor ons):
- 2,5 kW vermogen
Nadelen:
- Hogere prijs

[Afbeelding]

Mogelijkheden:

Mogelijkheden:
- 2,5 kW vermogen.

[...]

CONCLUSIE:

Dank voor je uitgebreide verslag moonbase. Het heeft mij aan het denken gezet, door de huidige subsidie regeling.

In mijn geval(appartement) zou ik de modulair en de Itho Daalderop ook nog beide kunnen kiezen. Krijg je ook nog eens 3000 euro subsidie.

• jasperj
  • Nu online
Murkmans schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:25:
[...]

Dank voor je uitgebreide verslag moonbase. Het heeft mij aan het denken gezet, door de huidige subsidie regeling.

In mijn geval(appartement) zou ik de modulair en de Itho Daalderop ook nog beide kunnen kiezen. Krijg je ook nog eens 3000 euro subsidie.
Of de Itho Daalderop combineren met een warmtepompboiler inclusief subsidie voor een paar honderd euro.

• migjes
@Moonbase , @jasperj , @Murkmans

voor de duidelijkheid:
na aanleiding van:
Moonbase in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp"

ik mis nog 1 ding in je verhaal, en die kan wel een maak of breek zijn. ;)
(nu heb je het over veel verschillende modellen en elk model kan natuurlijk iets anders zijn.
dus ik vertel algemeen, mag je zelf uit zoeken hoe elk model dit precies oplost.)

grofweg komt het neer op inventum vs de rest.

mijn inventum, produceert ongeveer 5 liter condens water per dag.
(heb een reservoir er naast staan wat ik gebruik voor mijn planten te kunnen bewateren.)

zodra een warmtepomp temperaturen maakt in de verdamper/wisselaar van onder de 0 graden, dan bevriest het condens water.
om hier tegen te beschermen hebben grote warmtepompen een anti-frost ondersteuning.
(het apparaat draait even om in werking om het ijs te smelten.)
dit soort kleine warmtepompen hebben die functie vaak niet.
(dit komt omdat hij in een kast op zolder hangt, als water bevriest tot ijs, dan zet het uit en drukt zo de kast kapot. :-( )
hun oplossing is dan om zich zelf uit te schakelen en dan word hun zwaardere 2,5kW in eens 0kW. :-(

ook doe je lucht van buiten mixen met de binnen lucht, dus is het onder de 0 graden buiten.
dan heb je ook vrij snel dat er ijs ontstaat.
(bij sommige modellen begint dit probleem al rond de 5 tot 10 graden buiten lucht.
gemiddeld maakt een warmtepomp een deltaT van 15 graden tussen de lucht en de verdamper/wisselaar.
met 10 graden lucht heb je dan al een wisselaar van -5 dus ijs vorming.)
dus leuk dat je buiten lucht kunt bij mengen, en leuk dat ze 2,5kW zijn, maar als dat betekend dat op echt belangrijke momenten hij maar 0kW levert, dan heb je er maar erg beperkt nut van.

maar nogmaals, het kan per model anders geregeld zijn, dat moet je zelf uit zoeken.
maar een warmtepomp die geen 2,5kW levert als het echt nodig is, lijkt mij erg duur en nutteloos.
dit is de reden dat ik uiteindelijk toch voor de inventum heb gekozen.
alleen nu heb je veel nieuwe modellen, en pas op de reclame boy's vertellen de voordelen maar wat graag, maar de nadelen moet je diep zoeken in de handleiding. ;)

er zijn wel oplossingen voor dit probleem.
een defrost mogelijkheid of een modulaire warmtepomp.
maar defrost's kosten energie, en modulair betekend dat je maar soms de 2,5kW haald.
dit is alleen duur om in te bouwen, dus je ziet vaak ook dat gewoon uitschakelen een optie is, maar dan heb je maar weinig uren per jaar er profijt van de warmtepomp.
dan is de maar 1,4kW van inventum mischien toch wel een leukere optie, een kleine hoeveelheid leveren, maar wel altijd omdat je geen buiten lucht bij mengt. ;)

succes met zoeken. ;)
(ik hoop dat je het een beetje hebt begrepen, is een lastig verhaal om uit te leggen.)

migjes wijzigde deze reactie 10-02-2019 15:16 (21%)

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:55
migjes schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:25:
@Moonbase , @jasperj , @Murkmans
ik mis nog 1 ding in je verhaal, en die kan wel een maak of breek zijn. ;)
(nu heb je het over veel verschillende modellen en elk model kan natuurlijk iets anders zijn.
dus ik vertel algemeen, mag je zelf uit zoeken hoe elk model dit precies oplost.)

grofweg komt het neer op inventum vs de rest.

mijn inventum, produceert ongeveer 5 liter condens water per dag.
(heb een reservoir er naast staan wat ik gebruik voor mijn planten te kunnen bewateren.)

zodra een warmtepomp temperaturen maakt in de verdamper/wisselaar van onder de 0 graden, dan bevriest het condens water.
om hier tegen te beschermen hebben grote warmtepompen een anti-frost ondersteuning.
(het apparaat draait even om in werking om het ijs te smelten.)
dit soort kleine warmtepompen hebben die functie vaak niet.
(dit komt omdat hij in een kast op zolder hangt, als water bevriest tot ijs, dan zet het uit en drukt zo de kast kapot. :-( )
hun oplossing is dan om zich zelf uit te schakelen en dan word hun zwaardere 2,5kW in eens 0kW. :-(

ook doe je lucht van buiten mixen met de binnen lucht, dus is het onder de 0 graden buiten.
dan heb je ook vrij snel dat er ijs ontstaat.
(bij sommige modellen begint dit probleem al rond de 5 tot 10 graden buiten lucht.
gemiddeld maakt een warmtepomp een deltaT van 15 graden tussen de lucht en de verdamper/wisselaar.
met 10 graden lucht heb je dan al een wisselaar van -5 dus ijs vorming.)
dus leuk dat je buiten lucht kunt bij mengen, en leuk dat ze 2,5kW zijn, maar als dat betekend dat op echt belangrijke momenten hij maar 0kW levert, dan heb je er maar erg beperkt nut van.

maar nogmaals, het kan per model anders geregeld zijn, dat moet je zelf uit zoeken.
maar een warmtepomp die geen 2,5kW levert als het echt nodig is, lijkt mij erg duur en nutteloos.
dit is de reden dat ik uiteindelijk toch voor de inventum heb gekozen.
alleen nu heb je veel nieuwe modellen, en pas op de reclame boy's vertellen de voordelen maar wat graag, maar de nadelen moet je diep zoeken in de handleiding. ;)

er zijn wel oplossingen voor dit probleem.
een defrost mogelijkheid of een modulaire warmtepomp.
maar defrost's kosten energie, en modulair betekend dat je maar soms de 2,5kW haald.
dit is alleen duur om in te bouwen, dus je ziet vaak ook dat gewoon uitschakelen een optie is, maar dan heb je maar weinig uren per jaar er profijt van de warmtepomp.
dan is de maar 1,4kW van inventum mischien toch wel een leukere optie, een kleine hoeveelheid leveren, maar wel altijd omdat je geen buiten lucht bij mengt. ;)

succes met zoeken. ;)
(ik hoop dat je het een beetje hebt begrepen, is een lastig verhaal om uit te leggen.)
Je verhaal staat echt vol met verkeerde informatie / foutieve aannames geschreven vanuit een wij-van-wc-eend perspectief zonder de juiste inhoudelijke kennis van thermodynamica en warmtepomptechniek.

Op deze manier breng je veel mensen die hier info komen zoeken op het verkeerde spoor, kijk daar aub een beetje mee uit. (y)

Dat je positieve ervaringen hebt met een bepaald toestel is zeker waard om te delen. Maar hou het daar dan bij en verwijs de mensen voor technische info door naar handleidingen en info op websites van fabrikanten.

• migjes
@B-lex
dan raad ik je aan een beter verhaal te schrijven, in plaats van commentaar te leveren.
daar hebben mensen meer aan.
dus ik ben benieuwd hoe je het beter gaat doen. ;)

het is zeker geschreven van uit het perspectief inventum vs de rest.
dit komt door de originele vraag waar in juist die modellen tegen elkaar worden gezet.
en dan is dat juist het grote verschil tussen die soorten warmtepompen.
(jammer dat dat het enige is wat je er in leest. :-( )

en daarvoor wijs ik juist mensen naar de handleiding, zodat ze het eens kunnen uit zoeken.
zoveel verschillende modellen dus zoveel verschillende oplossingen.
waarvan sommige juist leuker zijn als anderen.;)

migjes wijzigde deze reactie 10-02-2019 15:14 (5%)

• Moonbase
@migjes Bedankt voor het onder de aandacht brengen van deze kwestie. Hetgeen je beschrijft is zeker iets om rekening mee te houden. In mijn geval gaan we sowieso eerst de pv installatie uitbreiden na oplevering. En pas na de zomer de wp toevoegen. Dus ik heb nog even om me goed te verdiepen in alles en uiteindelijk een keuze te maken.

De technische brochure van de Itho is nog niet vrijgegeven, maar ik kan me voorstellen dat deze enkel de ventilatielucht gebruikt indien de buitenlucht te koud blijkt. Als hij dat wel zou doen met een bevriezing van de wp als gevolg zal hij niet efficiënt werken. In het geval hij 100% ventilatielucht zou kunnen gebruiken in een dergelijke situatie zou hij minstens ook die 1,4 kW moeten kunnen genereren en werkt hij hetzelfde als de Inventum waar jij het over hebt.

Maar om hier meer over te kunnen zeggen moeten we de technische brochure van de Itho afwachten. Mogelijk is in de gegevens van de DucoBox Eco hierover al wel iets te vinden. Ik ga verder uitzoeken hoe dit zit. Dank voor het onder de aandacht brengen van dit punt. Ik vind het wel een belangrijke om rekening mee te houden. d:)b

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Moonbase dank voor je verslag.
2,5kw is toch wel weinig en bij welke buiten temperaturen als deze lucht van buiten komt?

Ik heb toch ook nog naar de Enzavu gekeken en die doet wat meer.
Cop bij -7 valt een beetje tegen maar hoe vaak en hoe lang is het in Nederland -7.
Daarnaast met de boiler aanvulling en electrisch element zou je volledig van het gas afkunnen.

In mijn achterhoofd speel ik ermee om dit naast mijn ecolution te zetten.
En dan de c.v. naar de eeuwige jachtvelden stuur.

Met mijn Neef hier nog over gehad die in de installatie branche werkt die zei dat ze nog een beetje de kat uit de boom kijken omdat er zoveel verschillende technieken zijn.

Straks komt er via de gas leiding waterstof naar binnen en heb je zelf je eigen waterstof centrale op het dak en een ketel op waterstof.

wie weet!

• Moonbase
@SpikeHome Ja wat de toekomst brengt weet natuurlijk niemand. Dat is ook de reden dat ik sowieso niet op zoek ben naar iets om meteen all-E te kunnen gaan. Wij laten de ketel gewoon hangen want die krijgen we toch en is dus ook betaald. Om die reden denk ik eerder aan een hybride opstelling dan aan all-E.

Misschien dat het kostentechnisch echter wel een interessante optie is om de Enzavu in een hybride opstelling te zetten en later uit te kunnen breiden naar all-E. Ik ga dat nog in overweging nemen.

En tja waterstof, beetje off-topic hier, maar in mijn optiek is het vooralsnog de enige optie om in de zomer opgewekte PV-energie te bufferen om in de winter te kunnen gebruiken. Dus wie weet, als salderen of terugleversubsidie geheel komt te vervallen is een kleine waterstof centrale wel iets. Hier zal vast wel iets voor komen verwacht ik, de vraag is alleen wat. 8)

• Murkmans
Ik zal eens navragen bij de installateur hoe de ducobox eco vorstbeveiliging inschakelt.
En gooi gelijk een lijntje uit naar Itho Daalderop.

Hopelijk keren de warmtepompen het proces om in plaats van dat de wp volledig afschakelt. Dit is namelijk wel mogelijk door de toevoeging van buitenlucht. Je ziet dit namelijk ook bij de stiebel eltron WPL serie. Kunnen het proces ook omdraaien.

• Simpel78
Heeft iemand meer info over de Enzavu? Prijs, technische documentatie. Wie is de fabrikant van dat apparaat?

gevonden http://en.hotjet.eu/heat-pumps/hotjet-nav-03/ . Het is een Tsjechische warmtepomp. ~3500euro met subsidie.

https://www.ackliima.eu/w...ckliima-NAV-03-manual.pdf pdf link.

Ik hou het nog even bij mij inventum combi met toegevoegde elektrische boiler.

Simpel78 wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:50 (64%)

• Moonbase
Murkmans schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:44:
Ik zal eens navragen bij de installateur hoe de ducobox eco vorstbeveiliging inschakelt.
En gooi gelijk een lijntje uit naar Itho Daalderop.

Hopelijk keren de warmtepompen het proces om in plaats van dat de wp volledig afschakelt. Dit is namelijk wel mogelijk door de toevoeging van buitenlucht. Je ziet dit namelijk ook bij de stiebel eltron WPL serie. Kunnen het proces ook omdraaien.
@Murkmans Toevallig is iets gehoord van één van beide? Ben erg benieuwd naar de reacties hierop :)

• Murkmans
Moonbase schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:43:
[...]

@Murkmans Toevallig is iets gehoord van één van beide? Ben erg benieuwd naar de reacties hierop :)
Nee, nog niet. Ik heb voor beide gevraagd hoe de vorstbeveiliging werkt: Schakelt het apparaat uit of wordt het proces omgekeerd en ontstaat er een defrost (wenselijk)
Ook voor beide gevraagd of ze hun testgegevens publiceren bij https://www.bcrg.nl/

Voor de ducobox eco nog gevraagd of het ook mogelijk is om een extern/secondparty buffervat aan te sluiten, eventueel met hulp van de boilercontrol, en driewegklep voor sanitair warmwater, zodat je niet per definitie afhankelijk bent van hun all-electric oplossing. Voor mij relevant omdat het ook niet past in de opstelruimte. Daarnaast de prijs opgevraagd voor de losse boilercontrol. Zodra ik meer weet laat ik het horen hier.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans sommige warmtepompen schakelen een electrisch element in voor een defrost.
Kost op dat moment wel wat extra kw'tjes maar voordeel is wel dat er continue warmte afgegeven word.
Meestal tijdens een defrost stopt een warmtepomp met verwarmen en moet hij weer harder werken om het op temperatuur te krijgen.

Maar naar die specs ben ik ook wel benieuwd samen met een cop/scop grafiek

• Murkmans
SpikeHome schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:21:
@Murkmans sommige warmtepompen schakelen een electrisch element in voor een defrost.
Kost op dat moment wel wat extra kw'tjes maar voordeel is wel dat er continue warmte afgegeven word.
Meestal tijdens een defrost stopt een warmtepomp met verwarmen en moet hij weer harder werken om het op temperatuur te krijgen.

Maar naar die specs ben ik ook wel benieuwd samen met een cop/scop grafiek
Klopt, maar beide hebben geen ingebouwd elektrisch element.
Cop waardes van de ducobox eco staan al wel vermeld op de specificaties, maar lang niet alle informatie.

De warmtepomp kan warmte ontrekken uit het systeem dus ja, dan daalt je temperatuur. Bij een installatie met buffervat is dit minder snel merkbaar volgens mij (dan trekt hij eerst hier warmte uit, vervolgens uit je afgiftesysteem).

• wie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:05

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

vanaf 2013 heb ik een warmtepomp van Inventum Ecolution compi 50. Van af 2018 op 2 december ben ik op al-electric gegaan. Via Inventum kwam ik er achter dat het kon. Heb er een doorstroom verwarmer tussen geplaats, en een andere regelunit in de Ecolution compi 50 met nieuwe software versie, waar mee het te regelen valt. tot nu toe heeft de door stroom verwarming mij 734 kWh aan elektrische tijd verbruikt En 0 gas.

Heb een huis uit 1999 zins 2012 met pv installatie.

Ik moet nog een klein elektrische boiler erbij plaatsen. Wand ik gebruik nu alleen warm water via de warmte pomp. Waar ik alleen wel genoeg aan heb.

Wat ik er wel bij moet vertellen dat Inventum niet echt meer mee werkt. Als ik vragen heb krijg gelijk te horen dat ze willen dat je via mail contact op neemt en bij je installateur moet zijn.

Terwijl ik ze in het verleden nog heb geholpen. Wand ik kwam er achter dat er nog een grote soft ware fout in zat. Waar door hij niet goed samen werkte met de cv ketel.

Dus ik heb alles maar verder maar zelf gedaan en besteld via warmteservice. Die het voor mij kon bestellen.

• Simpel78
wie schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:52:

Wat ik er wel bij moet vertellen dat Inventum niet echt meer mee werkt. Als ik vragen heb krijg gelijk te horen dat ze willen dat je via mail contact op neemt en bij je installateur moet zijn.
Deze ervaring heb ik niet. Je moet gewoon even vragen naar Theo ;). Maar misschien werkt hij er niet meer en holt de kennis achteruit.

• Murkmans
wie schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:52:
vanaf 2013 heb ik een warmtepomp van Inventum Ecolution compi 50. Van af 2018 op 2 december ben ik op al-electric gegaan. Via Inventum kwam ik er achter dat het kon. Heb er een doorstroom verwarmer tussen geplaats, en een andere regelunit in de Ecolution compi 50 met nieuwe software versie, waar mee het te regelen valt. tot nu toe heeft de door stroom verwarming mij 734 kWh aan elektrische tijd verbruikt En 0 gas.

Heb een huis uit 1999 zins 2012 met pv installatie.

Ik moet nog een klein elektrische boiler erbij plaatsen. Wand ik gebruik nu alleen warm water via de warmte pomp. Waar ik alleen wel genoeg aan heb.

Terwijl ik ze in het verleden nog heb geholpen. Wand ik kwam er achter dat er nog een grote soft ware fout in zat. Waar door hij niet goed samen werkte met de cv ketel.

Dus ik heb alles maar verder maar zelf gedaan en besteld via warmteservice. Die het voor mij kon bestellen.
Hi @wie
Goed om te horen dat je all-electric kan gaan. Wat was je gasverbruik in het jaar voorafgaande van je doorstroomverwarmer? 734kw is behoorlijk veel elektrisch in 2,5 maand, al was het natuurlijk ook hartje winter.

Als je je gasverbruik weet over een bepaalde periode, kan je dit afzetten tegen graaddagen. Dan weet je of je doorstroomverwarmer financieel uit kan/is geweest. In de periode van 2 december tot nu zijn ongeveer 1141 graaddagen geweest, omgerekend naar je verbruik is dat 734/1141=0,64 kw per graaddag. https://www.mindergas.nl/degree_days/calculator

• Murkmans
Moonbase schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:43:
[...]

Reactie van Itho al ontvangen. Komt er op neer dat ze komende weken/maanden geleidelijk aan meer informatie geven over de warmtepomp, maar ze nu nog geen antwoord hebben op mijn vragen. Presenteren bij bcrg.nl doen ze voor alle producten. Dus daar kunnen we tegen die tijd alle cop cijfers achterhalen. Ontdooien gebeurt door de cyclus om te draaien (er wordt warmte onttrokken uit het afgiftesysteem)

Nog geen reactie van duco helaas... Valt me op dat het best lang duurt voor een, zo claimen ze, servicegericht bedrijf.

• Moonbase
Ontdooien gebeurt door de cyclus om te draaien (er wordt warmte onttrokken uit het afgiftesysteem)
Hmmm, ben benieuwd wat dat doet met de COP cijfers bij lager temperaturen. Ik vraag me af of dat omdraaien uiteindelijk dan meer thermisch vermogen oplevert dan wannneer je het apparaat alleen maar zou voorzien van binnenlucht door de buitenlucht-toevoer af te sluiten of te vermideren met een regelklep. Wanneer je dat namelijk zou doen is een defrost niet meer nodig en blijft de pomp gewoon lekker door draaien. Dat moet dan natuurlijk wel kunnen met de hoeveelheid aangevoerde ventilatielucht. Over een paar weken als het apparaat vrijgegeven wordt zullen we het wel weten.....
Nog geen reactie van duco helaas... Valt me op dat het best lang duurt voor een, zo claimen ze, servicegericht bedrijf.
Haha, tja iets met lastige vragen of zo... _O-

• Murkmans
Moonbase schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:26:
[...]

Hmmm, ben benieuwd wat dat doet met de COP cijfers bij lager temperaturen. Ik vraag me af of dat omdraaien uiteindelijk dan meer thermisch vermogen oplevert dan wannneer je het apparaat alleen maar zou voorzien van binnenlucht door de buitenlucht-toevoer af te sluiten of te vermideren met een regelklep. Wanneer je dat namelijk zou doen is een defrost niet meer nodig en blijft de pomp gewoon lekker door draaien. Dat moet dan natuurlijk wel kunnen met de hoeveelheid aangevoerde ventilatielucht. Over een paar weken als het apparaat vrijgegeven wordt zullen we het wel weten.....

[...]

Haha, tja iets met lastige vragen of zo... _O-
Nee defrost is alsnog nodig (of tijdelijk uitschakelen) Dit gebeurt ook bij de ecolutions als ik dit forum moet geloven.

• Moonbase
Murkmans schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Nee defrost is alsnog nodig (of tijdelijk uitschakelen) Dit gebeurt ook bij de ecolutions als ik dit forum moet geloven.
Maar toch alleen als de aangezogen lucht onder de 17°C komt waardoor de uitgeblazen lucht rond of onder het vriespunt uit zou komen? Bij aanvoer van warmere lucht loopt de Ecolution toch gewoon door, of vergis ik mij?
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True