Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:37
Moonbase schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Maar toch alleen als de aangezogen lucht onder de 17°C komt waardoor de uitgeblazen lucht rond of onder het vriespunt uit zou komen? Bij aanvoer van warmere lucht loopt de Ecolution toch gewoon door, of vergis ik mij?
@migjes weet jij hoe dit werkt als ervaringsdeskundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:15

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Murkmans schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:00:
[...]

Hi @wie
Goed om te horen dat je all-electric kan gaan. Wat was je gasverbruik in het jaar voorafgaande van je doorstroomverwarmer? 734kw is behoorlijk veel elektrisch in 2,5 maand, al was het natuurlijk ook hartje winter.
vorige winter periode had ik ongeveer 90 k gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

de Ecolution compi 50 had zelf in die periode een gebruik van 515 kw
zins 13 red de Ecolution compi 50 het weer zelf zonder de doorstromer.
heb een van 3 kw er tussen hangen deze kan gewoon op 230 V

heb deze er tussen hangen nu
https://www.wasco.nl/arti...verw-3kw-15081073/1100227

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 14:59
[...]

Maar toch alleen als de aangezogen lucht onder de 17°C komt waardoor de uitgeblazen lucht rond of onder het vriespunt uit zou komen? Bij aanvoer van warmere lucht loopt de Ecolution toch gewoon door, of vergis ik mij?
Ligt niet alleen aan de aangezogen lucht temperatuur maar ook aan de hoeveelheid lucht.
Maar als de lucht te koud word gaat de compbi 50 inderdaad naar de bekende AP3 en AP4 meldingen die duren een 30minuten.
@Murkmans Ik heb er ook antwoord op.

@wie 90m3 gas dat is niet veel, kleine woning?
De link van jou werkt niet overigens.

Ik heb een 2 onder 1 kap woning waarvan de hoek echt een tochtgat is waait altijd voel in de woning zelfs dat die muur flink afkoelt.
Dit jaar kijken naar bolletjes in de spouw te laten spuiten.
En ga deze zomer een doorstroom verwarmer plaatsen
https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmer-10-15-kw

Overigens heeft mijn Ecolution in 2018 1180kw verbruikt.
Dat met een 700m3 gas besparing t.o.v. zonder de ecolution.

En voor de ecolution deed ik flink aan nachtverlaging en stookte smorgens voor het werk de boel niet op dus pas vanaf de middag dat er iemand thuis kwam.
Nu is het huis 24/7 warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie

wie

SpikeHome schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:44:
[...]

@wie 90m3 gas dat is niet veel, kleine woning?
De link van jou werkt niet overigens.
Bij mij wel weet niet wat ik niet goed doe
maar google wat hier onder staat maar even dan kom je er ook wel

Inventum ALL-E CV doorstroomverwarmer 3kW wasco

er is ook nog een die levert 2 4 of 6 kw maar dan op 3 fase

mijn verbruik aan gas was eerst rond de 700m3 gas

mijn Ecolution had in 2018 1160kw verbruikt.
Andere jaren
2015 1060
2016 1010
2017 1160

link in me profiel kun je nog zien wat ik gedaan heb de laatste jaren (dagboek), staat ook foto in van mijn woning.

[ Voor 8% gewijzigd door wie op 21-02-2019 00:26 ]

• SpikeHome
@wie ok zie de foto van je huis.
Netjes dan 90m3 zonder de All-E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
[...]

Murkmans schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:14:
[...]

@migjes weet jij hoe dit werkt als ervaringsdeskundige?
de ecolution is op de eerste plaats een ventilatie toestel, pas op de 2de plaats een warmtepomp.

tja zodra er natuurlijk een ijsklont ontstaat, dan kan hij niet meer ventileren.
en stopt de warmtepomp. (AP3 en 4)
de ventilatie lucht zal dan eerst de ijsklont doen smelten.

de 17 graden aangezogen lucht, dat is de versimpelde verzie. (en vrij ruim genomen)
eigenlijk gaat het om meer parameters, maar hou die 17 graden maar aan, dat klopt wel voor het gemiddelde huis.

maar heb je daar last van, ik eigenlijk (vrijwel)nooit.
heb een aardig stuk vloerverwarming, en dat geeft een flinke buffer in huis.
het duurt echt meer dan 24 uur voordat mijn huis van 21 graden naar de 17 graden is afgekoeld.
en dan ben ik al lang weer aan het stoken.

zo als aanvulling van spike. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Murkmans
Hier nog de kwaliteitsverklaring van de modul-air, zo te zien gelijke cop als de ecolution en spaarpomp. https://www.inventum.com/..._Solo_of_Flex_12feb19.pdf

Ik zie trouwens in de productkaart van de Inventum ecolution dat de minimale werkingstemperatuur rond de 1,7graden ligt. (T-biv) https://www.inventum.com/...Combi_50_productkaart.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Murkmans op 21-02-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Murkmans het verbruik jaarlijks van een 1200kw klopt wel aardig!
Alleen staat er nog een verbruik bij van 380kw voor tap water.
Ik verbruik totaal een 1200kw per jaar

[ Voor 43% gewijzigd door SpikeHome op 22-02-2019 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:10:
@Murkmans het verbruik jaarlijks van een 1200kw klopt wel aardig!
Alleen staat er nog een verbruik bij van 380kw voor tap water.
Ik verbruik totaal een 1200kw per jaar
wel netje houden spike (eenheden politie). ;)
1200kw is geen getal, daar bedoel je dus kWh mee. ;)
(mijn huis kan geen 1200kW trekken, de max voor 1x35A is ongeveer 8kW, lol.)

maar ik kom wel aan die cijfers.
mijn gebruik is ongeveer 1600 - 1700kWh per jaar.
en ik gok dat een 400kWh wel voor het tap water zal zijn.
dus ja ik kom wel perfect op die cijfers uit. ;)

dat is wel wat mijn meters aangeven. ;)
(wel bij zeggen, dat ik de ecolution maximaal op zijn staart trap, vol gas met dat ding. >:)
dat is beter als gas gebruiken, lol.)
Murkmans schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:43:
Hier nog de kwaliteitsverklaring van de modul-air, zo te zien gelijke cop als de ecolution en spaarpomp. https://www.inventum.com/..._Solo_of_Flex_12feb19.pdf

Ik zie trouwens in de productkaart van de Inventum ecolution dat de minimale werkingstemperatuur rond de 1,7graden ligt. (T-biv) https://www.inventum.com/...Combi_50_productkaart.pdf
jep, een 1,7 graden, dat klopt.
dat is de "Bivalent temperature" en zodra het dus buiten kouder is als dat, dan kan de ecolution geen warmte meer toevoegen aan het huis. (maar kan er nog wel voor zorgen dat je minder warmte verliest.)
en moet je dus een andere warmte bron hebben om je huis nog bij te verwarmen.
(en dit getal houd geen rekening met nog andere warmte verlies van een huis.
praktijk is het Bivalent temperature punt ergens tussen de 7 en 10 graden buiten temperatuur.
afhankelijk van hoe goed je huis is geïsoleerd.)

simpel gezegd Bivalent temperature is: dit is eigenlijk de temperatuur van de afgekoelde lucht die uit de ecolution komt en naar buiten word geblazen. ;)

maak je die temperatuur lager (je kunt de sensor simpel foppen) dan krijg je een ijsblok in de unit.
dit brengt hem in AP3/4 mode en schakelt hij zich zelf uit.
zodat het ijs kan smelten.
(geen defrost aanwezig in het apparaat, helaas.
of gelukkig, een defrost kost ook energie.)

jij wil de minimale werkingstemperatuur weten, en die is rond de 17 graden afgezogen lucht.
(en eigenlijk een langer verhaal, maar dit is versimpeld.)
die kan mooi afgekoeld worden naar de Bivalent temperature en dat levert ongeveer 1,4kW aan warmte op.
(in de scheet staat 1,51kW, maar dat is een andere input waarde vandaar de andere kW.
cijfers zijn verwarrend als je de basis van de meting niet weet. ;) )

duidelijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07
De brochure van de Modul-air staat online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Nog niets gehoord van duco helaas. Wel deze mogen ontvangen:
https://www.inventum.com/...onlineversie_20190222.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Je was mij voor, wat mij opvalt: de wtw-d module kan een vermogen van 3200watt/3,2kw produceren bij (A-5/W30). Dat is flink! Is eigenlijk gewoon een lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06 17:05
Wat een gaaf ding die modul-air icm de wtw-d zou een mooie aanvulling zijn op mijn L/W warmtepomp, we hebben nu de ventilatie nog niet goed geregeld, dit is in mijn ogen een hele mooi ventilatie oplossing.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 13:05
@Murkmans De wtw kan dit dissiperen, maar het moet wel aangeleverd worden. De Ecolution geeft nog steeds "maar" 1,7 kw af. Het idee daarentegen vind ik wel mooi, de frisse lucht gewoon verwarmen. Wat ik me dan afvraag is hoe het zich verhoudt ten opzichte van een normale WTW unit.

Iemand nog een idee hoe de AP-2 error (persgasbeveiliging) ontstaat. Wordt de temperatuur van het gas dan te hoog na de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Knoetie de huidige wtw geeft altijd meer verlies zou ik zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door SpikeHome op 27-02-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11-2023
Ecolution vragen:
- Ik heb vaak de F-94 en de F-81 foutmelding, komen die bij jullie ook voor?
- Bij mij is aanzuiglucht ongeveer 19 graden en de uitblaaslucht 12-13. Dit verschil vind ik zo klein. Wat is jullie mening?
- mijn 0_0 staat op 17, vent stand 1 op 12, ventstand 2 op 210 ventstand 3 op 35. kan dit invloed hebben op de foutmelding en uitblaastemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Aspide Die meldingen heb ik nooit gehad.
0_0 staat bij mij nu op 13
lucht uit is bij mij een 4c lucht in 18 a 19

edit:
even opgezocht.
F81: interne beveiliging compressor te zwaar belast
F94: lucht in het systeem of pomp of condensator of compressor defect

Ik zou eerst eens op lucht in het systeem checken.

[ Voor 46% gewijzigd door SpikeHome op 27-02-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Murkmans schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:41:
[...]

Nee, nog niet. Ik heb voor beide gevraagd hoe de vorstbeveiliging werkt: Schakelt het apparaat uit of wordt het proces omgekeerd en ontstaat er een defrost (wenselijk)
Ook voor beide gevraagd of ze hun testgegevens publiceren bij https://www.bcrg.nl/

Voor de ducobox eco nog gevraagd of het ook mogelijk is om een extern/secondparty buffervat aan te sluiten, eventueel met hulp van de boilercontrol, en driewegklep voor sanitair warmwater, zodat je niet per definitie afhankelijk bent van hun all-electric oplossing. Voor mij relevant omdat het ook niet past in de opstelruimte. Daarnaast de prijs opgevraagd voor de losse boilercontrol. Zodra ik meer weet laat ik het horen hier.
@Moonbase Om mijzelf even te quoten.

Installateur heeft iets meer info van Duco.

Hoi Mark,

Voor vorstbeveiliging schakelt de Ducobox Eco de warmtepomp cyclus om. Bij systemen met een kleine waterinhoud, adviseer ik een buffervat van minimaal 40liter of 20 liter per KW. Ik zou hier een Nefit, Panasonic of Nibe buffervat van 40 a 50 liter willen voorstellen. Denk aan: +/- 750 euro meerkosten voor buffervat, extra pomp en CV element van 2KW ex installatie.

Ik zou het ook wel aandurven een elektrische boiler in je systeem als buffervat op te nemen, liefst één met 22mm aansluiting. Dan heb je gelijk een element om bij te stoken. Denk aan 450 euro voor 2kw boilervat en extra pomp ex installatie.

Voorzichtige schatting, denk ik dat je voor 5.500 euro na subsidie gasloos kan zijn.

Voor de all-electric uitvoering is voldoende informatie beschikbaar, helaas voor hybride nog niet. De uitrol hiervan gaat nog plaatsvinden dit jaar. Dus secondparty boilers/buffer ondersteuning heb ik nog geen info voor, ook geen prijzen voor de boiler control.

Ik zag dat de Ducobox Eco is aangemeld bij bcrg, alleen de ventilatie verklaring. Zodra Kiwa een verklaring voor verwarming heeft afgegeven, verwacht ik deze hier ook.

De Cop bij 45 onder ideale omstandigheden is +/-
7/45=4.1
12/45=4.7
20/45=5.5

-7 en 2 graden zijn te afhankelijk van luchtdruk/vochtigheid om zo voor je berekenen. Ventilatielucht is vaak stuk droger dan buitenlucht in de winter. Dus hoe meer ventilatielucht, hoe beter de luchtvochtigheid van binnenkomende lucht wat weer effect heeft op de Cop.

Itho hoop ik begin maart informatie over te hebben.

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
@Murkmans
[
Ik zag dat de Ducobox Eco is aangemeld bij bcrg, alleen de ventilatie verklaring. Zodra Kiwa een verklaring voor verwarming heeft afgegeven, verwacht ik deze hier ook.
Ik ben nog niet zo goed met het lezen van bcrg documenten, maar bedoel je deze?
https://www.bcrg.nl/bcrg/...tanden/20191333GGRVWB.pdf

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik krijg in Brabant gewoon geen installateur gevonden voor een Ecolution. Ik had er eindelijk een gevonden, krijg ik het volgende:

Wij hebben besloten geen Ecolution meer te monteren vanwege de toenemend klachten vooral wat betreft geluid en tegen vallende besparing.

Misschien toch maar een half jaar wachten op de Modul-AIR. Al zal dat ook wel weer een strijd worden (lees onrendabel duur) om hier een installateur voor te vinden.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Murkmans
Moonbase schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:41:
@Murkmans

[...]

Ik ben nog niet zo goed met het lezen van bcrg documenten, maar bedoel je deze?
https://www.bcrg.nl/bcrg/...tanden/20191333GGRVWB.pdf
Ha, staat er net op zie ik.

Stel:
Je gasverbruik voor verwarming is 570m3. Dit staat gelijk aan 20GJ. Je CV water temperatuur is 35 aanvoer/30 retour.

Voorbeeld op pagina 6:
Bovenste tabel geeft de cop-waardes weer bij bepaalde hoeveelheid ventilatie lucht.
Bovenin staat sup=<35. Dat is je CV water aanvoer temperatuur.
Stel ventilatie lucht is 0 (dus 100% buitenlucht a7graren) haal je een cop van 5,19 bij 20gj en verzorgt de warmtepomp voor 0,998ste=99,8% voor je verwarming. Rest moet je elektrisch bijstoken.

De tabel daar weer onder op dezelfde pagina geeft weer hoeveel kw de warmtepomp afgeeft bij een bepaalde buitentemperatuur. Stel je ventileert niets, gebruik alleen buitenlucht a -10 graden, levert de warmtepomp nog steeds 2,52kw.

Zo lees ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Elect schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:14:
Ik krijg in Brabant gewoon geen installateur gevonden voor een Ecolution. Ik had er eindelijk een gevonden, krijg ik het volgende:

Wij hebben besloten geen Ecolution meer te monteren vanwege de toenemend klachten vooral wat betreft geluid en tegen vallende besparing.

Misschien toch maar een half jaar wachten op de Modul-AIR. Al zal dat ook wel weer een strijd worden (lees onrendabel duur) om hier een installateur voor te vinden.
Hmm geluid kan het dingetje zijn, maar is goed te ondervangen door aan een stevige muur te installeren inclusief eventueel trillingsdempers. Wellicht mag je een keer bij een forumlid luisteren?

Als ik de ecolution vergelijk met mijn vaatwasser, zouden deze +/- evenveel decibel afgeven.
https://www.123apparatuur...rde-vaatwasser/item/37447
https://www.inventum.com/...Combi_50_energielabel.pdf

Ik kan gerust in de keuken zitten en mij er niet aan storen. Als ik de deur dicht doe, hoor ik al helemaal niets van de vaatwasser. Denk dus dat het wel mee zal vallen met de ecolution.
Hier al gekeken voor een installateur? https://www.inventum.com/nl/dealers

En anders https://www.luchttotaal.n...2w3gSUEAMYAiAAEgLn_vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@Murkmans Dank voor de uitleg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 00:28
Elect schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:14:

Ik hoor dat ding totaal niet. Hij hangt bij mij ouders op zolder en bij mij op de slaapverdieping. Alleen als ik er naast staat bromt hij als een koelkast.
De verdieping eronder is het doodstil. kwestie van de juiste isolatie en de juiste afstelling. Daar doen installateurs niet aan en heb je dit forum voor. Het probleem van geluid ontstaat door bevriezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 08:12
Hallo Inventum gebruikers. Als alles gaat zoals het zou moeten hou ik dit jaar zo een duizend tot 1200kwh van de zonnestroom over. Nu dacht ik na me hier wat ingelezen te hebben ik koop zo een ding en installeer hem zelf. Ik heb immers de cv ook zelf geinstalleerd. Maar dat kopen is nog niet zo eenvoudig. Je moet eerst een opleiding gevolgd hebben. Zijn er mensen hier die dat hedaan hebben, zoja ben je er iets mee opgeschoten?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 13:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik wilde hem bij de technische unie via mijn werk bestellen maar dat mag alleen als je een cursus gevolgd hebt of een van je werknemers. Daar werdt ook beweerd dat de aankoop bij warmte service niet zou lukken. Dat werd bevestigd door inventum. Dit lijkt wel een beetje kartelvorming en is voor mij eigenlijk een reden om hem maar niet te kopen. Is er iemand die hem zelf gekocht heeft hier?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
snameroc schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
Hallo Inventum gebruikers. Als alles gaat zoals het zou moeten hou ik dit jaar zo een duizend tot 1200kwh van de zonnestroom over. Nu dacht ik na me hier wat ingelezen te hebben ik koop zo een ding en installeer hem zelf. Ik heb immers de cv ook zelf geinstalleerd. Maar dat kopen is nog niet zo eenvoudig. Je moet eerst een opleiding gevolgd hebben. Zijn er mensen hier die dat hedaan hebben, zoja ben je er iets mee opgeschoten?
Hier kan het ook nog https://www.sanispecials....woning-Ecolution-62010050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Misschien zit hier de verwarring het gaat om de spaarpomp.

https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf

Die is maar 45 kg

[ Voor 47% gewijzigd door snameroc op 06-03-2019 18:54 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:46
snameroc schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
hoe zit dat nu met dergelijke ventilatie warmtepompen icm een WTW unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:52
snameroc schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:53:
Misschien zit hier de verwarring het gaat om de spaarpomp.

https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf

Die is maar 45 kg
De spaarpomp is inderdaad enkel af te nemen na een training, te volgen via onder andere Technische unie.
De motivatie achter deze beslissing is simpel,
Installateurs hebben te weinig kennis om het apparaat deugdelijk te installeren, bij een slechte installatie en / of inregeling van het apparaat zullen de beloofde besparingen niet gerealiseerd worden.

Om teleurgestelde eindgebruikers te voorkomen heeft Inventum deze training verplicht gesteld, niets mis mee in mijn opzicht.

De Ecolution combi heeft als voordeel dat deze ook over een 50 liter boilervat beschikt, dan heb je in de zomerdag ook nog wat besparing op je gasverbruik voor warm water.
En het gewicht van de Ecolution is inderdaad een nadeel, maar als het ding eenmaal hangt heb je daar geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het warmwater vind ik niet zo interesant wij gebruiken in de zomer maar 4m2 per week voor warm water en koken. Daar is het niet mee terug te verdienen in mijn ogen. Zou anders zijn als ik de cv al niet had. En 95kg aan een gipsmuur wordt het ook niet dan heb je ook nog een frame nodig.
Overigens geeft de tu de cursus niet maar inventum. De tu zou wel willen leveren maar mogen niet zeggen ze zonder cursus. Nu is die cursus ook niet zo een probleem maar wel weer een snipperdag. Als je er iets van leert is dat mooi vandaar mijn veaag is hier iemand die daar ervaring mee heeft.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@snameroc ik heb de combi50 gewoon via warmteservice gekocht en zelf geïnstalleerd.
Inventum verkoop ook een frame voor de combi50, ik heb er zelf 1 gemaakt.

De combi50 is wel voordeliger omdat je daar het hele jaar wat aan hebt.
Altijd warm water van 45 a 50c scheelt toch 52x 4m3 ongeveer.

[ Voor 54% gewijzigd door SpikeHome op 08-03-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
snameroc schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:47:
Het warmwater vind ik niet zo interesant wij gebruiken in de zomer maar 4m2 per week voor warm water en koken. Daar is het niet mee terug te verdienen in mijn ogen. Zou anders zijn als ik de cv al niet had. En 95kg aan een gipsmuur wordt het ook niet dan heb je ook nog een frame nodig.
Overigens geeft de tu de cursus niet maar inventum. De tu zou wel willen leveren maar mogen niet zeggen ze zonder cursus. Nu is die cursus ook niet zo een probleem maar wel weer een snipperdag. Als je er iets van leert is dat mooi vandaar mijn veaag is hier iemand die daar ervaring mee heeft.
Hier is de onderste optie ook mogelijk, is inclusief installatie.

https://www.eneco.nl/warmtewinner/bestellen/nog-geen-toon

Weet alleen niet waar de wezenlijke verschillen zitten tussen spaarpomp en warmtewinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Murkmans schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:12:
[...]

Hier is de onderste optie ook mogelijk, is inclusief installatie.

https://www.eneco.nl/warmtewinner/bestellen/nog-geen-toon

Weet alleen niet waar de wezenlijke verschillen zitten tussen spaarpomp en warmtewinner
Zijn precies het zelfde. Als ik heb aanbod goed begrijp dan heb je de warmtewinner zonder abonnement inclusief installatie na subsidie voor € 1.150. Dat is wel een interessant aanbod.

Ik heb Eneco gesproken en die € 1.150,- klopt.

Ik verbruik 415 kuub voor het verwarmen van mijn woning. De besparing is volgens de brochure 35% tot 50%. Stel het is 35% dan bespaar ik 145 kuub. Bij € 0,75 per kuub is de besparing per jaar € 109,-. Extra stroomverbruik kan ik vanuit mijn overschot vanuit mijn zonnepanelen afdekken. De kans is groot dat de gasprijs verder stijgt en dan ik meer dan 35% kan besparen waardoor het nog interessanter wordt.

Mis ik wat?

DeEcolution combi is qua besparing nog interessanter maar ik vraag me af of ik de extra aanschaf- en installatiekosten (iets van € 1.250,-) er ooit uit zal halen.

[ Voor 37% gewijzigd door GoEV6 op 07-03-2019 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 09:54
Dank allen voor all nuttige bijdragen en info.

Ik ben mij aan het oriënteren op verder verduurzamen van ons huis. Het is gebouwd in 1988 met mechanische ventilatie (type-C), nog voorzien van ouderwets dubbelglas (beneden 16m2) en een NEFIT topline HR ketel uit 2009 (brander en hydroblok al een keer vervangen). Wij verwarmen eigenlijk alleen de huiskamer/keuken badkamer en washok. Ons gasverbruik is ~1.300m3 per jaar waarvan ~250m3 aan SWW. De radiatoren zijn Vasco flatline van 2018, maar hebben zo tussen de 55-60 graden nodig (24/7) om de huiskamer op temperatuur te houden bij strenge vorst.
Ik ben aan het kijken wat wij nu, met een relatief kleine investering, al kunnen doen om onze energiekosten en CO2 uitstoot drastisch te verlagen om met de echt grote investeringen (ww-warmtepomp bijv.) te wachten tot duidelijk is hoe de gemeente wil dat wij uiteindelijk helemaal van het gas afgaan. Daarbij wil ik natuurlijk nu niet in iets investeren waar ik over een jaar of 5 of zo niks meer aan heb.

- Bodemwarmte gaat niet in onze gemeente.
- Ik wil geen LW-unit in de tuin of op het dak.

Dit is mijn plan voor wat ik nu kan doen en ik hoopte dat jullie er wat licht op kunnen laten schijnen:

1 Mech. Ventilatie vervangen door een ventilatiewarmtepomp
2 Zonnepanelen op het dak die nu voorzien in eigen gebruik en ventilatiewarmtepomp samen ~3.500kWh (en later uitgebreid worden met PVT panelen, waarmee ook een w/w- warmtepomp en een deel elektrisch rijden wordt voorzien)
3 Boilervat wat nu opgewarmt kan gaan worden door de ventilatiewarmtepomp, maar waar later dus ook de ww-warmtepomp op aangesloten kan worden.
4 De HR-ketel blijft voorlopig en daar komt op termijn de ww-warmtepomp gevoed door PVT-panelen en lage temperatuur verwarming voor in de plaats.

Ik verwacht ongeveer het volgende resultaat:
- Besparing door 16m2 HR++ glas of vacuümglas ~200m3 per jaar
- Besparing door ventilatiewarmtepomp: ~500m3 per jaar
- Stroomrekening wordt nul.

Mijn vraag is, lijkt jullie dit een goed plan? Gaat mijn idee om een buffervat nu alleen voor de ventilatiewarmtepomp en later ook voor de ww-warmtepomp te gebruiken in de praktijk werken?

Ik lees heel erg weinig over het combineren van een ventilatiewarmtepomp met een ww-warmtepomp bijvoorbeeld gevoed door PVT (bijv. op hetzelfde boilervat). Heeft dit een technische en/of financiële reden?

Of is het slimmer als je op termijn toch twee warmtepompen gebruikt om er een tweetrapssysteem van te maken en de huidige convectoren te houden? De ventilatiewarmtepomp doet dat de eerste trap en de ww-warmtepomp op PVT de tweede naar ~70 graden?

[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 11-03-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Nog een vraag. Er wordt aangegeven dat deze ventilatiepompen max. 1.4 kW doen. Bij welk debiet is dit? Wat is het verwarmingsvermogen bij 100 of 150m3 debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Iemand bekend met Nibe savent. Die is wel gewoon voor iedereen bij de tu te koop en nog serieus goedkoper ook.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Taxi645 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:57:
Nog een vraag. Er wordt aangegeven dat deze ventilatiepompen max. 1.4 kW doen. Bij welk debiet is dit? Wat is het verwarmingsvermogen bij 100 of 150m3 debiet?
Dit kan je terugvinden in de Kiwa verklaring.
https://www.inventum.com/...ergie_tbv_de_NEN_7120.pdf
Bijvoorbeeld
30dm3/s x 3,6 =105m3 debiet per uur ongeveer. Dan geeft hij 1,47kw af bij aanvoer (sup) 30 graden CV water. Zie pagina 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Murkmans schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:55:
[...]

Dit kan je terugvinden in de Kiwa verklaring.
https://www.inventum.com/...ergie_tbv_de_NEN_7120.pdf
Bijvoorbeeld
30dm3/s x 3,6 =105m3 debiet per uur ongeveer. Dan geeft hij 1,47kw af bij aanvoer (sup) 30 graden CV water. Zie pagina 4.
Helemaal helder. Dank je wel!

Dat vermogen is dus al bij een heel normaal debiet. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@GoEV6 tja comfort verdien je niet terug en een c.v. ketel verdien je ook niet terug.
Zo een bullshit over dat terug verdienen!

@snameroc geen ervaring met Nibe,
Ik weet zo niet wat de prijs is en of er subsidie op is!
En geen warm water daarmee dus heb je er alleen wat aan in de winter.
Tenzij je de Nibe een buffer laat opwarmen waarmee je c.v. en warm water onttrekt.
Dat kan natuurlijk ook met de warmtewinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Er is 1300 euro subsidie op en via de tu kost hij de helft van een spaarpomp. Maar je hebt dan wel een losse cv pomp nodig die dan wel weer door de nibe wordt aangestuurd. Dat een ieder subsidie wil snap ik maar ik ben meer van ik kan heel goed voor mezelf zorgen en vind niet dat de belasting betaler mijn warmte pomp hoeft te betalen. Vaak zijn dat de gene die er zelf geen kunnen kopen. Dat is mijn keuze en daarmee zeg ik ook niet dat een ander geen subsidie aan mag vragen. Ieder zijn keus en leven en laten leven. Maar de nibe kost me bijna duizend euro minder als ik alles zelf doe en dat vind ik wel intresant zonder de belasting betaler met de kosten mijn luxe op te zadelen.
Mijn vraag is dus komt de nibe ongeveer overeen, ik denk van wel op basis van de documenten die in omloop zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:31
Hier ervaring met de Nibe Savent. Deze draait sinds december 2017. Prima apparaat, destijds gekocht voor iets meer dan 1500 euro (1530 of zo, en er zat 1500 subsidie op, deze heb ik wel aangevraagd). Hij werkt simpel en doeltreffend, maar er komen inderdaad wat kosten bij voor muurbeugels, een CV-pomp, een filtercasette e.d.

Ik schakel de Nibe d.m.v. een relais welke invoer krijgt van domoticz.

Wel vond ik de ondersteuning vanuit Nibe wat mager. Zo was er (destijds) geen installatiehandleiding beschikbaar, maar wel een verkorte handleiding. Deze was wat summier, maar er was wel mee te werken. Daarnaast had ik wat afstel uitdagingen met de pomp die aan de Savent hangt en de CV pomp. Maar dat is een uitdaging die je bij elk parallel aangesloten warmtepomp hebt.

De prestaties zijn volgens mij vergelijkbaar met alle andere ventilatie warmtepompen, het opgenomen vermogen ligt bij mij (inclusief CV pomp) ergens tussen de 350 en 380W. Afgifte kan ik niks over zeggen, maar gasverbruik ligt hier nu onder de 250 kuub per jaar (inclusief koken en SWW). Historisch gasverbruik is niet bekend, ik heb gelijk de eerste winter dat ik in het huis woonde de Savent geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb je de savent parallel geschakeld aan de ketel of in serie met de retour?Ik heb inmiddels 2 versies van de installatie handleiding. Een pre versie die volgens uileg nog in de voorlopige was waar hij parallel staat en bij de moderne installatie handleiding staat hij tijdens cv bedrijf in serie met de ketel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
snameroc schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:12:
Heb je de savent parallel geschakeld aan de ketel of in serie met de retour?Ik heb inmiddels 2 versies van de installatie handleiding. Een pre versie die volgens uileg nog in de voorlopige was waar hij parallel staat en bij de moderne installatie handleiding staat hij tijdens cv bedrijf in serie met de ketel.
2017 was denk ik nog het ‘pre’ tijdperk, bij mij staat hij geheel parallel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Taxi645 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:08:

Ik ben mij aan het oriënteren op verder verduurzamen van ons huis. Het is gebouwd in 1988 met mechanische ventilatie (type-C), nog voorzien van ouderwets dubbelglas (beneden 16m2) en een NEFIT topline HR ketel uit 2009 (brander en hydroblok al een keer vervangen). Wij verwarmen eigenlijk alleen de huiskamer/keuken badkamer en washok. Ons gasverbruik is ~1.300m3 per jaar waarvan ~250m3 aan SWW. De convectoren zijn Vasco flatline van 2018, maar hebben zo tussen de 55-60 graden nodig (24/7) om de huiskamer op temperatuur te houden bij strenge vorst.
Ik ben aan het kijken wat wij nu, met een relatief kleine investering, al kunnen doen om onze energiekosten en CO2 uitstoot drastisch te verlagen om met de echt grote investeringen (ww-warmtepomp bijv.) te wachten tot duidelijk is hoe de gemeente wil dat wij uiteindelijk helemaal van het gas afgaan. Daarbij wil ik natuurlijk nu niet in iets investeren waar ik over een jaar of 5 of zo niks meer aan heb.
Ik zou zelf bij stap 1 beginnen. Het isoleren van de woning. Daar heb je tenminste over een jaar of 5 nog wat aan. De techniek over 5 jaar is weer veel verder.

Ik ben op dit moment de woning van mijn ouders aan het verbouwen, doordat ik alles zelf doe is dat een relatief kleine investering. De woning komt uit 1983, met hetelucht.

Het dak heeft voor de helft op dit moment ;) een rc waarde van boven de 8. Dat is voor mij stap 1.
Daarnaast ga ik het vloerverwarming in vrezen voor LTV. Dat is stap 2
Dan komt onze grote jongen erin te hangen een Inventum combi 50 met een extra boiler voor het warme tapwater en wordt het zonnepanelen pakket uitgebreid van 24 naar 34 zonnepanelen. stap 3

en dan kijken we het even een wintertje aan voor het gasverbruik om vervolgstappen te nemen.

En ja de combi 50 waar haal je die dan? Nou ik had vernomen, dat mensen deze massaal buiten de deur zetten vanwege geluidsoverlast. Dus voor een prikkie kun je het experiment van marktplaats halen. Je kunt gerust kijken, die van mij ligt al te wachten op een mooi stekkie op zolder in de geluidsdichte geventileerde kamer.

Er staat in de forum ook ergens een foto van mijn eigen installatieruimte met de combi. Helaas verbruik ik nog een beetje gas, maar heb geen ruimte meer voor extra zonnepanelen. En ja stroom is nu eenmaal duurder dan gas....
Dus dan maar gas, wellicht over 10 jaar wel waterstof gas...

warmtepomp sensoren

even een leuk plaatje tussendoor. >:)

Die van mij heeft nu op jaarbasis 994.95 kWh gebruikt
Ingesteld met 2e thermostaat 24h7 wintertijd gedraaid en in de zomer alleen voor warm tapwater en ventilatie uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door Simpel78 op 08-03-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Simpel78 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:27:
[...]

Ik zou zelf bij stap 1 beginnen. Het isoleren van de woning. Daar heb je tenminste over een jaar of 5 nog wat aan. De techniek over 5 jaar is weer veel verder.
Wij hebben een spouw van 8cm die gevuld is met 5 cm rockwool. Ik weet niet of er nog op rendabele wijze veel winst valt te behalen wat betreft spouw isolatie?

De verhouding buitenmuur / ramen is ongeveer 50%. Vandaar dat ik mij vooral op de winst met de ramen wilde richten. Ben zeker geïnteresseerd in jullie kijk hier op.
En ja de combi 50 waar haal je die dan? Nou ik had vernomen, dat mensen deze massaal buiten de deur zetten vanwege geluidsoverlast. Dus voor een prikkie kun je het experiment van marktplaats halen. Je kunt gerust kijken, die van mij ligt al te wachten op een mooi stekkie op zolder in de geluidsdichte geventileerde kamer.
Prijzen met ventilatiepompen zijn na subsidie wel al heel betaalbaar denk ik. Voorlopig heb ik de voorkeur voor een ventilatiewarmtepomp met aparte boiler om wat flexibeler te zijn naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Taxi645 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:21:
[...]

Wij hebben een spouw van 8cm die gevuld is met 5 cm rockwool. Ik weet niet of er nog op rendabele wijze veel winst valt te behalen wat betreft spouw isolatie?

De verhouding buitenmuur / ramen is ongeveer 50%. Vandaar dat ik mij vooral op de winst met de ramen wilde richten. Ben zeker geïnteresseerd in jullie kijk hier op.

[...]

Prijzen met ventilatiepompen zijn na subsidie wel al heel betaalbaar denk ik. Voorlopig heb ik de voorkeur voor een ventilatiewarmtepomp met aparte boiler om wat flexibeler te zijn naar de toekomst.
Hoe zit het met je dak? Daar valt het meeste winst op te halen.

Bij mijn eigen woning heb ik een gevulde spouw plus 10cm geïsoleerde voorzet wand binnen. Al het glas is HR++.

Mijn ouders hebben ook 5cm steenwol in de spouw. Daar ben ik nu het dak aan het isoleren RC>8 + mechanische ventilatie voor de warmtepomp en straks vloerverwarming.

Wat betreft ventilatie warmtepomp kun je de combi 50 prima voor onder de 1000 euro van marktplaats plukken. Dan heb je die subsidie onzin ook niet nodig. Achter de combi 50 komt nog een boiler van 120liter. Zo wordt deze boiler gevuld met het warmte water uit de combi 50.

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel78 op 10-03-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb je een link naar een mp advertentie?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Plaatje is niet zichtbaar hoor!
Taxi645 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:21:
[...]

Ik heb in mijn woning een spouw dit ook gevuld is met rockwool (woning uit 94)
Heb offerte gevraagd om de woning extra te isoleren en dat word met Enverifoam gedaan.
Het zou daarna een 30 a 40% beter geïsoleerd zijn.
Gezien wij 2 onder 1 kap hebben is de buiten zijde best veel muur en er zit 2,5m tussen de andere woning waardoor dit altijd een toch gat is met veel koude wind in de winter.

Aparte boiler zou ik nu ook gaan doen.
Doorstroom boiler met apart mogelijkheid voor c.v. en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ik hoop dat we niet te veel afdwalen van het topic.
Simpel78 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:56:
[...]
Hoe zit het met je dak? Daar valt het meeste winst op te halen.

Bij mijn eigen woning heb ik een gevulde spouw plus 10cm geïsoleerde voorzet wand binnen. Al het glas is HR++.

Mijn ouders hebben ook 5cm steenwol in de spouw. Daar ben ik nu het dak aan het isoleren RC>8 + mechanische ventilatie voor de warmtepomp en straks vloerverwarming.
Wij verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer/keuken en eventueel de badkamer en washok. Ik vermoed dat dakisolatie niet veel gaat doen aan gezien boven bijna niks verwarmd wordt (huidige dakisolatie is 8cm). washok wil ik misschien aansluiten op de ventilatie zodat ik daar minder hoef te stoken om de was droog te krijgen.
Wat betreft ventilatie warmtepomp kun je de combi 50 prima voor onder de 1000 euro van marktplaats plukken. Dan heb je die subsidie onzin ook niet nodig. Achter de combi 50 komt nog een boiler van 120liter. Zo wordt deze boiler gevuld met het warmte water uit de combi 50.
Ok, ik ga er naar kijken.
SpikeHome schreef op maandag 11 maart 2019 @ 07:48:

Ik heb in mijn woning een spouw dit ook gevuld is met rockwool (woning uit 94)
Heb offerte gevraagd om de woning extra te isoleren en dat word met Enverifoam gedaan.
Het zou daarna een 30 a 40% beter geïsoleerd zijn.
Gezien wij 2 onder 1 kap hebben is de buiten zijde best veel muur en er zit 2,5m tussen de andere woning waardoor dit altijd een toch gat is met veel koude wind in de winter.
Ik zal nog navraag doen. Altijd goed om praktijk resultaten te horen i.p.v. brochure beloftes. Verder is de buitenmuur van de verwarmde ruimte in totaal ongeveer 16m² terwijl je wel voor de volledige 50m² betaald. Natuurlijk verlies je nog steeds indirect, maar het haalt wel het financieel rendement omlaag. Bij je ramen kun je direct alleen die ramen doen van de ruimte die je ook echt verwarmd.

Eniverifoam even nagezocht (aminotherm). De isolatiewaarde van de spouw zou dan gaan van ~1.5 (5cm rockwool) naar ~2.15 (volledige 8cm spouw aangevuld met Aminotherm). Op zich niet verkeerd, maar het boevenstaande verminderd dus wel het financieel rendement.

Niemand een opvatting over de haalbaarheid/zinvolheid van het combineren van een ventilatiewarmtepomp met en water/waterwarmtepomp (eventueel in een tweetraps opstelling)? Lijkt mij een manier om dichter bij een energie neutrale woning te komen zonder erg ingrijpende isolatie maatregelen?

[ Voor 17% gewijzigd door Taxi645 op 11-03-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
snameroc schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:39:
Heb je een link naar een mp advertentie?
Zoek op Ecolution, sla de zoekopdracht op als favoriet, met een beetje geduld kom je er vanzelf eentje tegen.
Met een beetje geluk vindt je ze zelfs onder de €500,- ;)

@Taxi645 Ik heb wel ervaring met de combinatie Ecolution lucht/lucht warmtepomp,
Voor het grootste gedeelte van het jaar kan ik mijn woning hiermee verwarmen, op de momenten dat de Ecolution het niet meer alleen trekt schakel ik de airco bij.
Dit werkt opzich prima, alleen het warm tapwater moet de ketel bijspringen, deels voor het naverwarmen en deels omdat het boilervat van de Ecolution voor ons te klein is. (gezin met 2 kinderen)

[ Voor 40% gewijzigd door 205Gutmann op 11-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grebbo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-05 08:14
Hallo,

Ik wil graag mijn ervaring delen op dit forum en jullie vragen of ik hier alleen in sta. Het gaat om het volgende:
Ik heb (naast een nieuwe HR CV-ketel) een Inventum Ecolution combi 50, maar ik vraag mij af waarom. Het apparaat verbruikt per jaar zo'n 2500 kwh aan stroom en bespaart (in mijn geval) zo'n 500 m3 gas (van 1700 m3 naar 1200 m3). Dit komt overeen met de 30% die Inventum belooft. Als je daar de prijzen van 2018 tegenover zet dan kom ik uit op een kostenpost van 100,- per jaar.

Dat betekent een negatieve terugverdientijd; m.a.w. ik verdien hem nooit terug. Nou vind ik dat nog acceptabel; je moet at voor het milieu over hebben. Maar mijn adviseur gaf toentertijd aan dat een terugverdientijd van 15 haalbaar moet zijn. Zeker met de stijgende gasprijs (en dalende elektra).

Hoe zit dit? Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn huis is goed geïsoleerd. Ik heb overal dubbelglas, een douche-WTW en lage-temperatuur verwarming. Boven staan de radiatoren altijd uit en we douchen niet gek lang.

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Heb je ook de graaddagen met elkaar vergeleken? Een kouder jaar met een warmer jaar vergelijken schiet niet op bijvoorbeeld. Ik verwacht overigens geen besparing, financieel dan, met een ventilatieWP welke puur binnenlucht aanzuigt, dit klopt ook wel met de consensus op internet op enkele uitzonderingen na. Ik gebruik een WPB welke 75-100 m3 van binnen afzuigt en 150-200m3 van buiten en deze kost per geleverde Joule warmte bijna evenveel als een HR-ketel die op LTV zijn 107% doet. Misschien dat je nog het e.e.a. kan tweaken maar met een aanhoudende verliespost zou ik het wel weten...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@grebbo Ik ben geen expert, maar lees al een hele tijd mee hier in dit topic. Mijn perceptie is dat de Ecolution combi 50 indien goed ingeregeld maximaal 1600-1700 kWh verbruik per jaar zou moeten hebben. Dus jouw verbruik is een flink stuk te hoog.

@migjes Kun jij hier wat meer over zeggen als fervente Ecolution gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@grebbo Bij mij gebruikt de combi50 een 1200kw per jaar.
En bespaar ook 500m3+
Dus snap niet waar jou verbruik vandaan komt!
Hoe meet je die?
Ik heb er een zwave energie meter tussen zitten die gekoppeld is aan mijn domotica

edit:
even nagekeken
in 2018 totaal 1180kw
in 2017 totaal 1050kw
2016 ben ik pas in maart begonnen met domotica

[ Voor 20% gewijzigd door SpikeHome op 14-03-2019 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
grebbo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:50:
Hallo,

Ik wil graag mijn ervaring delen op dit forum en jullie vragen of ik hier alleen in sta. Het gaat om het volgende:
Ik heb (naast een nieuwe HR CV-ketel) een Inventum Ecolution combi 50, maar ik vraag mij af waarom. Het apparaat verbruikt per jaar zo'n 2500 kwh aan stroom en bespaart (in mijn geval) zo'n 500 m3 gas (van 1700 m3 naar 1200 m3). Dit komt overeen met de 30% die Inventum belooft. Als je daar de prijzen van 2018 tegenover zet dan kom ik uit op een kostenpost van 100,- per jaar.

Dat betekent een negatieve terugverdientijd; m.a.w. ik verdien hem nooit terug. Nou vind ik dat nog acceptabel; je moet at voor het milieu over hebben. Maar mijn adviseur gaf toentertijd aan dat een terugverdientijd van 15 haalbaar moet zijn. Zeker met de stijgende gasprijs (en dalende elektra).

Mijn huis is goed geïsoleerd. Ik heb overal dubbelglas, een douche-WTW en lage-temperatuur verwarming. Boven staan de radiatoren altijd uit en we douchen niet gek lang.

Hoor het graag!
Je kan het eventueel onderbouwen met de kwaliteitsverklaring. https://www.inventum.com/...aring_Ecolution_Combi.pdf

Stel, je verwarmt met 35 graden aanvoer temperatuur. Je gebruik voor verwarming is ongeveer 1500m3 = 50gj. Dan zie je op pagina 4 van de verklaring sup 35 staan, 2de tabel.

De waarde tussen 40gj en 60gj bij minimale ventilatie (30dm3/s) is gemiddelde van 0,533+0,380=0,4565=45,65% van je verwarmingsverbruik wekt de ecolution op. In jouw geval zou je gasverbruik voor verwarming dus 1500*45,65%=685m3 moeten dalen. 685m3 *9kw= +/- 6.400kw thermisch vermogen.

Bij dit ventilatie debiet en waarde tussen 40 en 60gj is de gemiddelde cop
4,887+4,877=4,882. Je verbruik voor verwarming zou dus zijn 6.400/4,882= 1.328kw

Edit: dit komt overeen met gemiddelde hier op Tweakers: voor elke M3 die je vervangt, ben je 2x het aantal kw kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 14-03-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
grebbo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:50:
Hallo,

Hoor het graag!
hoe zuiver zijn je cijfers?
want ik kan het niet volgen?

1) 1700m3 gas, sorry maar dat klinkt niet als een zuinig huis.
pre ecolution gebruikte ik een 600 tot 700m3, dat vind ik tenminste zuinig.
het zou kunnen dat je een huiskamer hebt van 100m2 (net zo groot als heel de grond van mijn huis. lol)
dus een groot huis, vrijstaand etc etc???

2) 2500kWh, dat is wel heel veel.
ik heb hem zelf aan een aparte thermostaat hangen die 2 graden hoger staat als mijn gas ketel.
het effect daar van is dat hij vrij wel 24x7 het hele stook seizoen staat te verwarmen.
dus ik trap hem vol op zijn staart en krijg er niet meer kWh in geduwd als 1700kWh per jaar.
en dat kost mij echt veel moeite om er zoveel in te krijgen.
heb jij hem op een aparte thermostaat?
en hoe meet jij die kWh of reken je terug van uit je rekening?

3) 500m3 gas besparen, oei dat vind ik wel veel om eerlijk te zijn.
ik zelf bespaar er maar een 300m3 gas mee.
maar dat is lastiger uitleggen: met gas kon ik erg zuinig stoken, het huis was gewoon weg niet 24x7 warm.
op dat moment had ik een gas gebruik van 600-700m3.
nu met ecolution is het wel 24x7 warm, zou ik dat met gas doen had dat mij een 900-1000m3 gas gekost.
dus ik bespaar wel een 600-700m3 gas, maar de helft van het besparen gaat in de luxe zitten van altijd warm huis.
en dat zie ik niet terug op mijn rekening. (maar is wel erg lekker, elke ochtend beneden komen en mijn vloerverwarming is al warm.)
ik denk dat een 600-700m3 besparen met een ecolution echt de max is wat een ecolution kan.
(en dan moet je niet denken ik gebruik minder als dat per jaar dus de ecolution kan in zijn 1tje het aan, dan kom je bedrogen uit ;) )

wat kun je mij duidelijker maken?
Murkmans schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:37:
[...]

Je kan het eventueel onderbouwen met de kwaliteitsverklaring. https://www.inventum.com/...aring_Ecolution_Combi.pdf

Stel, je verwarmt met 35 graden aanvoer temperatuur. Je gebruik voor verwarming is ongeveer 1500m3 = 50gj. Dan zie je op pagina 4 van de verklaring sup 35 staan, 2de tabel.

De waarde tussen 40gj en 60gj bij minimale ventilatie (30dm3/s) is gemiddelde van 0,533+0,380=0,4565=45,65% van je verwarmingsverbruik wekt de ecolution op. In jouw geval zou je gasverbruik voor verwarming dus 1500*45,65%=685m3 moeten dalen. 685m3 *9kw= +/- 6.400kw thermisch vermogen.

Bij dit ventilatie debiet en waarde tussen 40 en 60gj is de gemiddelde cop
4,887+4,877=4,882. Je verbruik voor verwarming zou dus zijn 6.400/4,882= 1.328kw

Edit: dit komt overeen met gemiddelde hier op Tweakers: voor elke M3 die je vervangt, ben je 2x het aantal kw kwijt.
klopt als een bus, nette berekening.
(alleen schrijf wel kWh en kW, en die niet door elkaar,
eenheden politie, lol. ;) )
1m3 gas kun je vervangen voor 2kWh als je dit soort warmtepompen gebruikt.
de cop is vrijwel altijd stabiel en dan kom je met gemak op deze cijfers.

alleen dit soort warmtepompen hebben een nadeel.
1. de boiler heeft ook een stilstand verlies, die is niet hoog maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
2. de ventilator gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
3. ook is het vermogen niet al te hoog, maar je moet dit wel rond pompen.
de pomp gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 120dagen per jaar.

dus stiekem heb je wel een extra +/-400kWh nodig, bespaar je dan +/-600m3 met +/-1200kWh, dan heb je nog steeds +/-1600kWh nodig.
als je dan ook nog zoals ik een 300m3 gas in luxe kwijt bent, door het 24x7 stook gedrag.
dan ziet het er in eens heel anders uit.
1600/300 = 5,3kWh per m3 gas vervanging.

tja dan lijkt het erg slecht.
en snappen mensen dit vaak niet en geeft warmtepompen vaak een slechte naam. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zouden jullie eens mee willen denken of ik ergens een fout maak, of mijn berekening dit (wellicht helaas) klopt?

Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het vervangen van onze CV ketel en voor het plaatsen van een Ecolution Combi 50. De gemiddelde offerte prijs van een CW4 + Combi 50 is ongeveer 6300 euro (1800 euro CV ketel, 4500 euro Ecolution). De CV ketel is noodzakelijk, dat maakt niet uit. Al kan dat wel goedkoper als ik de Ecolution weg laat, dan is een nieuwe CV ketel voor 1500 euro of nog minder te krijgen.

De Ecolution is 4500 euro, minus 1500 euro subsidie is een goede 3000 euro.
Besparing per jaar schat ik ruwweg 500 m3. Met 0,75 cent per m3 gas is dat 375 euro.
De warmtepomp zal hiervoor 1000 kWh verbruiken (1 m3 = 2 kWh). x 0,21 cent kom ik uit op 210 euro.
Per jaar levert dat 165 euro op. Om de Ecolution terug te verdienen moet hij dan 18 jaar in gebruik zijn.

Ik snap dat de berekening rammelt. We hebben vloerverwarming, maar de 500 m3 is een schatting. SWW is niet opgenomen in de berekening, prijs inflatie, etc. Als dit klopt dan is bij geen enkele installateur (en dat zijn er redelijk veel :*)) interessant en is de enige optie om deze zelf te installeren.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grebbo
  • Laatst online: 06-05 08:14
Dank allemaal voor jullie reacties! Zeer inzichtelijk.

@Jim423 Ik heb cijfers over 2017 en 2018. 2017 had 2634 gewogen graaddagen met 0,49m3/graaddag. 2018 gaf 2629 gewogen graaddagen bij 0,50m3/graaddag. vergelijkbaar dus.

@SpikeHome ik heb er recent een energiemeter tussen gestopt en de waarden daarvan over een jaar geëxtrapoleerd. resultaat: 7,1kWh per dag x 365 = 2592 kWh. Dat klopt ook wel. Inventum zegt dat de WTW zo'n 300W verbruikt. Dat komt neer op 7,1kWh/dag.

@migjes De cijfers zijn behoorlijk zuiver. Sinds mei 2018 heb ik een slimme meter. De gegevens zijn dus exact, behalve van jan t/m april. Die zijn berekend. Vooral van het gas is het zuiver. de kWh is berekend omdat ik pas een week een energiemeter heb aangebracht.
Verder is mijn huis 120 m2, uit 1920, maar volledig gerenoveerd, geïsoleerd (muren, dak, ramen en vloeren) en gemoderniseerd. Die 500 m3 is gebaseerd op dezelfde periode en op dezelfde manier berekend.
M'n WTW staat op 21 graden en de CV op 19 ('s nachts 18). Dat wil zeggen dat de WTW de gehele 'koude' periode staat te stampen en in de zomer houdt ie alleen die 50L op temp. VV temp. staat op 35.
En ik weet niet of 1200m3 veel is. In mijn vorige huis (1930, zelfde grootte maar NIET geïsoleerd o.i.d. kwam ik uit op zo'n 2300 m3 per jaar... Ik vind 1200 dus al heel aardig ;)

Ik zal die meter er eens een tijdje tussen laten zitten en dan kijken waar ie mee komt. Als daar idd 7,1 kWh/dag uit komt, overweeg ik de WTW in de zomermaanden uit te zetten (als ie dan hetzelfde verbruik heeft). Dan bespaar ik over die 6 maanden misschien geen 66m3 gas (+/-70% van het verbruik over die periode), maar dan spendeer ik ook geen 1300kWh (7,1kWh x 185 dagen) om hem draaiend te houden.

Verder las ik ergens dat ik uit moet gaan van 200 bedrijfsdagen voor de WTW (i.p.v. 365). Weet iemand daar meer van? Als ik daarvan uit ga wordt het 7,1 kWh x 200 = 1420 kWh / 500 m3 = 2,8 kWh / m3. Een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
migjes schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:10:
[...]alleen dit soort warmtepompen hebben een nadeel.
1. de boiler heeft ook een stilstand verlies, die is niet hoog maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
2. de ventilator gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 365dagen per jaar.
3. ook is het vermogen niet al te hoog, maar je moet dit wel rond pompen.
de pomp gebruikt ook niet veel maar is wel 24 uur per dag en 120dagen per jaar.
Ik keek inderdaad ook naar het totaalplaatje, dat is immers wat je uiteindelijk betaald. En vergeet ook niet dat zo'n VWP waarschijnlijk meer afzuigt dan een MV box. Immers op 75m3/h lucht wordt het knap lastig om 500-600m3 te besparen lijkt me? De hogere afzuiging zorgt weliswaar voor meer verse lucht in huis (voor zover het vers buiten is) echter drukt ook de besparing weer. Omgerekend halen sommige een COP van bijna 5, dat lijkt me wel erg hoog en vraag ik me af of er niet nog meer zaken anders zijn dan voor de installatie. Zoals lagere aanvoertemp/nieuwe cv/kierdichting/isolatie/thermostaat lager etc. @grebbo Hoe extrapoleer jij dan? Hier lijkt de fout in te liggen, je kan nu toch onmogelijk het verbruik in augustus betrouwbaar weten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@grebbo Je berekening rammelt een beetje, je extrapoleert het verbruik in de winter naar een verbruik op jaarbasis.
Tussen april en september / oktober zal je Ecolution nauwelijks in warmtepompbedeijf draaien, er is dan namelijk geen warmtevraag behoudens het SWW.
In ventilatiebedrijf is het verbruik ergens rond de 11 watt.

Ik heb sinds november 2018 900 kWh verbruikt met de Ecolution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
@grebbo Los van de berekeningen, getallen een aannames is er volgens mij al een aantal keer geconcludeerd dat een Ecolution combi het comfort in huis zal verhogen maar de energierekening niet (veel) zal doen afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Elect Hoelang doe je er over om je c.v. ketel terug te verdienen?
Laat die berekening maar eens zien!

En het belangrijkste vergeet je dat je een veel comfortabeler huis hebt met de ecolution.

@grebbo
Zoals al gemeld is je berekening klopt van geen hout.
7kw per dag klopt wel. maar straks doet die niks meer op wat warm water na.
En zoals ook gemeld is alleen ventilatie is tussen 4 en 12w (bij mij 4w alleen ventilatie)
In de zomermaanden verbruikt mijn ecolution een 5kw per maand max in de winter 200kw per maand.

Zie mijn logs:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2017-totaal.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2018-totaal.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 15-03-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Elect schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:42:
Zouden jullie eens mee willen denken of ik ergens een fout maak, of mijn berekening dit (wellicht helaas) klopt?

Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het vervangen van onze CV ketel en voor het plaatsen van een Ecolution Combi 50. De gemiddelde offerte prijs van een CW4 + Combi 50 is ongeveer 6300 euro (1800 euro CV ketel, 4500 euro Ecolution). De CV ketel is noodzakelijk, dat maakt niet uit. Al kan dat wel goedkoper als ik de Ecolution weg laat, dan is een nieuwe CV ketel voor 1500 euro of nog minder te krijgen.

De Ecolution is 4500 euro, minus 1500 euro subsidie is een goede 3000 euro.
Besparing per jaar schat ik ruwweg 500 m3. Met 0,75 cent per m3 gas is dat 375 euro.
De warmtepomp zal hiervoor 1000 kWh verbruiken (1 m3 = 2 kWh). x 0,21 cent kom ik uit op 210 euro.
Per jaar levert dat 165 euro op. Om de Ecolution terug te verdienen moet hij dan 18 jaar in gebruik zijn.

Ik snap dat de berekening rammelt. We hebben vloerverwarming, maar de 500 m3 is een schatting. SWW is niet opgenomen in de berekening, prijs inflatie, etc. Als dit klopt dan is bij geen enkele installateur (en dat zijn er redelijk veel :*)) interessant en is de enige optie om deze zelf te installeren.
En als je een losse offerte voor een CV ketel plaatst, en dan kiest voor bijvoorbeeld deze actie?.

Of ga voor de Nibe Savent bjivoorbeeld hier

Installatie en aankoop warmtepomp is dan rond de 1500 euro. Dat kan nog een keer uit.

Enig nadeel is dat je dan geen SWW erbij hebt. Evt hier nog een losse WP boiler voor importeren uit België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Tromp.et schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:22:
[...]

En als je een losse offerte voor een CV ketel plaatst, en dan kiest voor bijvoorbeeld deze actie?.

Installatie en aankoop warmtepomp is dan rond de 1500 euro. Dat kan nog een keer uit.

Enig nadeel is dat je dan geen SWW erbij hebt. Evt hier nog een losse WP boiler voor importeren uit België?
Ik zou dan gaan voor het aanbod van Eneco, de Warmtewinner. De pomp is gelijk aan die van Inventum maar je betaalt inclusief installatie na subsidie 'slechts' € 1.150,- klik. Een stukje voordeliger dan het aanbod van Qurrent.

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 15-03-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
GoEV6 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Ik zou dan gaan voor het aanbod van Eneco, de Warmtewinner. De pomp is gelijk aan die van Inventum maar je betaalt inclusief installatie na subsidie 'slechts' € 1.150,- klik. Een stukje voordeliger dan het aanbod van Qurrent.
Nog beter aanbod inderdaad. Lijkt me de beste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@grebbo
geschatte waardes dus, en niet echt gemeten waardes. ;)

mijn gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20gebruik.jpg
en dan trap ik hem maximaal op zijn staart.
ecolution max voorrang boven alles, tot het maffe aan toe. >:)
dan kom je met veel moeite tot de 1700kWh, dat kun je wel zien als de max.
je kunt nog wel hoger uit komen, maar dan moet je ook gaan verwarmen in de zomer.

winter maanden, tja dan haal je wel een 7-8kWh per dag.
maar zomer maanden, dan haal je nog geen 1kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scimi
  • Laatst online: 03-09-2021
Hoi, heb deze thread gelezen en zeer geïnteresseerd in een warmtepomp.
Mijn (1994) goed geïsoleerd- denk ik- vrijstaand huis gebruikt 1600 m3 gas per jaar, meer dan 90% voor verwarming (restant is warme water). Ik heb vloerverwarming over hele begane grond (100 m2) en houd het cv temperature rond 50 graden. Nest thermostaat, nacht 19 graden, overdag/avond 20.5
Dus een inventum warmtepomp lijkt zeer aantrekkelijk. Maar een ding begrijp ik niet: in de info op Inventum site is de antwoord aan de vraag " Waarom draait mijn apparaat soms veel sneller" dat het heeft te maken met meer warmte is nodig dus meer interne lucht is aangezogen. Mijn inziens, is dat door eg 2x zoveel warme lucht uit te zuigen, krijg je wel meer warmte terugwinning maar dat is verminderd met de zelfde hoeveelheid nieuwe koude lucht dat dat vervangt?
Natuurlijk heeft het buitenlucht temperatuur een invloed aan dit.

Reacties/advies welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je redenatie klopt inderdaad. Eigenlijk komt ie dus in een vicieuze cirkel terecht totdat de HR ketel bijgeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcova
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-03-2023
@GoEV6 Op GrijsNaarGroen geven ze aan dat de Spaarpomp aan te sluiten is op een buffervat, terwijl dat voor de Warmtewinner niet zou gelden. Lijkt me raar als het hardwarematig de zelfde apparaten zijn. Is de software zo anders? Weet jij of iemand anders hier meer van?

Edit: net een reactie van Inventum gehad; Volgens hen kan de Spaarpomp geen warm tapwater maken, alleen de cv ondersteunen (ondanks dat een door hen aangeraden installateur dat wel claimt). Op mijn vraag over verschillen met de Warmtewinner gaan ze niet in...
GoEV6 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:26:
[...]

[ Voor 12% gewijzigd door eelcova op 27-03-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Vorig jaar in onze nieuwbouwwoning een Inventum WTW unit in gebruik genomen.

Sinds het begin valt het mij op dat deze al in stand 1 behoorlijk wat lucht (hoorbaar) verplaatst. Daarnaast hoor je naast de luchtverplaatsing een soort brommend geluid. Dit brommende geluid hoorden we niet alleen op de locatie van de WTW, namelijk de zolder, maar ook op de 1e verdieping.

Overdag viel dit best mee, maar 's avonds wanneer het huis in rust is, best stevig. Een oplossing van de installateur was om na 22:00u de unit via de tijdklok uit te schakelen. Daarnaast ging hij overleggen.

Uit controle bleek dat de beugels koud op de muur en de vloer geplaatst waren. De installateur is teruggeweest en heeft heel de machine ontkoppeld en opnieuw aangesloten met rubbers ertussen. Tevens is de tijdklok onderbreking verwijderd. Vannacht ging het gebrom weer vrolijk door.https://youtu.be/XIjxb0_HWuk

Hoe is jullie ervaring hiermee? Uiteraard weer de installateur gemeld, maar daar krijg ik een beetje een idee dat ik een zeur ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleineh
  • Laatst online: 24-08-2021
Cai schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:34:
Vorig jaar in onze nieuwbouwwoning een Inventum WTW unit in gebruik genomen.

Sinds het begin valt het mij op dat deze al in stand 1 behoorlijk wat lucht (hoorbaar) verplaatst. Daarnaast hoor je naast de luchtverplaatsing een soort brommend geluid. Dit brommende geluid hoorden we niet alleen op de locatie van de WTW, namelijk de zolder, maar ook op de 1e verdieping.

Overdag viel dit best mee, maar 's avonds wanneer het huis in rust is, best stevig. Een oplossing van de installateur was om na 22:00u de unit via de tijdklok uit te schakelen. Daarnaast ging hij overleggen.

Uit controle bleek dat de beugels koud op de muur en de vloer geplaatst waren. De installateur is teruggeweest en heeft heel de machine ontkoppeld en opnieuw aangesloten met rubbers ertussen. Tevens is de tijdklok onderbreking verwijderd. Vannacht ging het gebrom weer vrolijk door.https://youtu.be/XIjxb0_HWuk

Hoe is jullie ervaring hiermee? Uiteraard weer de installateur gemeld, maar daar krijg ik een beetje een idee dat ik een zeur ben
Is er bij jouw installatie een geluidsdemper geplaatst? Dit zou nog kunnen helpen om het geluid te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Laatst online: 02-02 04:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

kleineh schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Is er bij jouw installatie een geluidsdemper geplaatst? Dit zou nog kunnen helpen om het geluid te voorkomen.
Geen idee, hoe zou ik dat kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat geluid op zolder ga je weinig aan doen met een demper lijkt me, ditzelfde geluid maakt de compressor van mijn WPB ook. Waar komt het geluid op 1e verdieping vandaan? Uit luchtkanalen/ventielen/roosters of via het trapgat of hoor je puur een monotoon geluid door de gehele kamer (contactgeluid vanaf zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleineh
  • Laatst online: 24-08-2021
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/3/28/72956400b513e383c2b4de2226bb27f0-full.jpg

Een geluidsdemper ziet er zo uit. Komt in het luchtaanvoer kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Alle drie eigenlijk. Dus via het trapgat, contactgeluiden vloer/plafond en uit de ventilatieroosters. Via de handleiding heb ik nu maar ingesteld dat de nachtstand tussen 19:30 (bedtijd kinderen) en 07:00 actief is.

Tis niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Tja, wat er denk ik moet gebeuren is de cv-leidingen flexibel maken, omkast eromheen voor het compressorgeluid en beide luchtkanalen van een 1M geluidsdemper voorzien. Zelfs dan zal het nog niet compleet stil zijn maar misschien wel acceptabel. 's nachts wordt sowieso lastig ook met deze maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Cai schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:49:
Alle drie eigenlijk. Dus via het trapgat, contactgeluiden vloer/plafond en uit de ventilatieroosters. Via de handleiding heb ik nu maar ingesteld dat de nachtstand tussen 19:30 (bedtijd kinderen) en 07:00 actief is.

Tis niet anders.
je bent geen zeur als je last hebt van geluid.
kleine geluidjes kunnen erg lastig en vervelend zijn. ;)

eigenlijk maakt het apparaat vrijwel geen geluid, maar er zit een compressor is en dat trilt altijd wel een beetje.
(net zo als je ijskast)
dat trillen kan onder bepaalde gevallen wel geluid opleveren.
als dat in je buizen of muur/vloer gaat zitten, dan heb je dat al snel over het hele huis.

veel van het geluid is wel op te lossen zoals @Jim423 ook al zegt.

check de volgende punten:
1. bevestiging behoord op een stevige muur te gebeuren.
(dus niet aan een binnen muur, maar liefst een dragende muur of nog beter een buiten muur.
aan het betonnen karkas van het huis is ook tof.)
rubbers om trilling in de muur te voor komen of het speciale rack wat verkrijgbaar is werken ook.
2. er worden flex slangen bij het apperaat geleverd om er voor te zorgen dat de trilling niet in de buizen gaat zitten.
zien er zo uit:
https://www.warmteservice...-3-8%22-1-2%22/p/A0047983
zijn die ook gebruikt ?
3. de lucht invoer wil je ook trillings-vrij hebben. (dus ook geluids vrij.)
daar gebruik je dit voor (word niet standaard bij het apparaat geleverd.):
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505

als die stappen zijn gedaan, dan heb je alleen nog maar geluid in de ruimte waar hij zelf staat.
een simpele binnen deur/muur, die houd al dat geluid gewoon tegen, het is maar een lichte brom.
(ik heb hem zelf op een open zolder staan, dus doe voor nu de slaapkamer deur gewoon dicht en hoor niks meer. ;)
ik ben bezig om een deur te bouwen op zolder, zodat ik verder van het geluid af ben.
ik ben vrij allergisch voor die geluidjes, maar heb nu nergens last van.
dit is niet alleen voor het geluid, maar ook dat de warmte niet naar mijn zolder gaat, daar heb ik er niks aan.)

dan kan de nacht verlaging er weer af, wat dat wil je eigenlijk liever niet.
we hebben hier nog wel wat meer tips, maar check eerst het geluids-probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Thanks voor je uitgebreide antwoord. Heb je ook een link naar dat rack? Ik krijg het niet gevonden via google

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
Cai schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:26:
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Heb je ook een link naar dat rack? Ik krijg het niet gevonden via google
https://www.installatieva...b9yh38quS0YhoCc3cQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Tromp.et schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:22:
[...]

Of ga voor de Nibe Savent bjivoorbeeld hier

Als je voordelig uit wil zijn is deSavent van Nibe de oplossing, deze heb ik geinstalleerd in Febr. 2019 aanschaf 1680,00 extra nodig een circulatie pomp plus marteriaal ong. 600,00 de subsidie is 1500,00 dit heb ik al terug.
Ik moet het doen met oude radiatoren.

Nu het zonnetje schijnt de laatste maartse dagen, werkt de savent alleen, de ketel nog voor koken en douchen.
Hierbij wat meetgegevens van vandaag 31 Maart.

Buiten temperatuur 7-9 gr. Zonnig.
Cv is vannacht niet aangesprongen de temperatuur van kamer/keuken bij het opstaan 21.5 gr. 8.30 uur
De thermostaat van de cv;
7.30 op 19.5
10.00. 20.00
12.00. 20.5
15.00. 21.00
19.00. 21.5
21.00. 19.00

De praktijk is dat de kamertemperatuur nu 21.5 s' nachts blijft

Savent
t6 1.5 gr. Uitgeblazen lucht
t5 24.2 gr. Invoer lucht
t7 28.3 gr. Retour temp. Cv water

Pomp 8 W.

Temp. Radiatoren kamer/keuken 33 graden
Badkamer en wc voelen nog iets warmer aan ( niet gemeten.)

De installatie zelf aangelegt, ik verwarm de aangevoerde lucht wat bij via de verwarmingsleidingen zie t5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
GerardvdLinde schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:32:
[...]

Nu het zonnetje schijnt de laatste maartse dagen, werkt de savent alleen, de ketel nog voor koken en douchen.
Hierbij wat meetgegevens van vandaag 31 Maart.
Bij mij heeft heel maart de c.v. al niet meer gedraaid.
Alles op de ecolution dus ook douchen.
Koken doe ik sinds november op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
SpikeHome schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:21:
[...]

Bij mij heeft heel maart de c.v. al niet meer gedraaid.
Alles op de ecolution dus ook douchen.
Koken doe ik sinds november op inductie.
Hier heeft ook de hele maand de ketel nog niet gebrand, enkel met het douchen springt deze nog bij, hoe los jij dit op dan? Mijn totale gasverbruik voor maart zit op een kleine 6 kuub (inclusief koken).
Vanaf september 2018 alles bij elkaar 170m3 gas verbruikt.
De laatste jaren zat ik gemiddeld op 730m3 per jaar, de Inventum lijkt zijn werk dus prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
205Gutmann schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:59:
[...]

Hier heeft ook de hele maand de ketel nog niet gebrand, enkel met het douchen springt deze nog bij, hoe los jij dit op dan? Mijn totale gasverbruik voor maart zit op een kleine 6 kuub (inclusief koken).
De laatste jaren zat ik gemiddeld op 730m3 per jaar, de Inventum lijkt zijn werk dus prima te doen.
Prima prestatie van de inventum, wat is het type woning? en hoe vaak wordt er gekookt en gedouched, het verbruik in maart is wel heel weinig?
Bij mij draait de ketel de laatste dgn. ook niet, maar wel voor koken en douchen, het gasverbtuik is dan 0,5 m2 per dag. Mijn investering in de warmte pomp Savent was netto 1680 + 600 = 2280 - 1500 subsidie = 780 Euro
Dag en nacht temp. 21.5 tot 23 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
205Gutmann schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:59:
[...]

Mijn gas verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/verbruik-gas-2019-totaal.jpg

Wat de ecolution heeft verbruikt:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/warmtepomp/verbruik-wp-2019-totaal.jpg

Voor het warm water moet ik wel zeggen dat ik nog een zonneboiler heb :9

Vanaf oktober vorig jaar tot nu 177m3 gas totaal.
Maar over heel 2018 157m3 gebruikt.
Dus doe jij het toch ook best goed!
GerardvdLinde schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 01:25:
[...]

Prima prestatie van de inventum, wat is het type woning? en hoe vaak wordt er gekookt en gedouched, het verbruik in maart is wel heel weinig?
Bij mij draait de ketel de laatste dgn. ook niet, maar wel voor koken en douchen, het gasverbtuik is dan 0,5 m2 per dag. Mijn investering in de warmte pomp Savent was netto 1680 + 600 = 2280 - 1500 subsidie = 780 Euro
Type woning van mij 2 onder 1 kap uit 1994.
Temperatuur woning tussen de 20 a 22.5c
Die savent is ook een mooi compact apparaat, ik zou die een boiler laten verwarmen zodat ik uit de boiler warm water en c.v. water kon trekken.

[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 02-04-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Echt prima van de inventum, de kleine hybride warmtepompen, doen het dan bij ons goed, met mijn Savent ben ik tevreden, veel meer comfort. Mijn gasverbruik de afgelopen jaren was 1250 m3 p.j. Draai nu 2 mnd. met de Savent 24/7 met een spectaculeare daling van het gasverbruik, ik verwacht op jaarbasis 500m3 te besparen, met de oude radiatoren. ( 1986) deze kan ik nog vervangen voor ltv radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
De Itho Daalderop HP-M 25i is pas leverbaar vanaf juli 2019. Ik had via email gevraagd wanneer hier meer info van beschikbaar zou komen en wanneer het apparaat leverbaar zou zijn.

Hieronder het antwoord:
Additionele info wordt op dit moment gemaakt en is nog niet beschikbaar.

De HP-M 25 i zal naar verwachting vanaf juli 2019 leverbaar zijn.

Wel hebben we een landingspage: https://zakelijk.ithodaal...ride-warmtepomp-hp-m-25-i

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
GerardvdLinde schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 01:25:
[...]

Het betreft een tussenwoning uit 2012, voorgevel op noord-Oost met weinig glas, de achtergevel heeft een paar flinke raampartijen en aan de achterzijde nog een overkapping welke rondom dicht is, de wind staat dus nooit direct op mijn achtergevel.
Beganegrond voorzien van vloerverwarming en de 1e verdieping van ltv radiatoren.

Douchen doen we om de dag, 2 kinderen en 2 volwassenen.
Het gasverbruik voor koken is erg variabel soms wordt er uitgebreid gekookt en soms wat korter, maar net als @SpikeHome smokkel ik ook een beetje, wij hebben een Quooker dus wij gebruiken geen gas voor warmtapwater in de keuken en het eten kan direct met kokend water op het vuur.

@SpikeHome In november heb ik nog wat gesmokkeld door de woning te verwarmen met de airco, dit verbruikte echter meer stroom dan me lief was, dus snel maar weer uitgeschakeld, in combinatie met de Ecolution gebruikte ik per dag 20kWh enkel voor de verwarming.
Mijn PV overschot is inmiddels veranderd in een tekort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Moonbase schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:33:
De Itho Daalderop HP-M 25i is pas leverbaar vanaf juli 2019. Ik had via email gevraagd wanneer hier meer info van beschikbaar zou komen en wanneer het apparaat leverbaar zou zijn.

Hieronder het antwoord:

[...]
zoiets hadden ze al zoiets in combi met c.v.
https://zakelijk.ithodaal...n/luchtwater/hp-cool-cube

Wat ze nu introduceren lijkt wel op de Duco dan ook
http://www.duco.eu/nl-nl-...epompen/nl-nl-ducobox-eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
SpikeHome schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:28:
[...]

@SpikeHome Ja ik weet het, heb beide apparaten op de bouwbeurs gezien (zie mijn eerdere post). De persoon van Itho die ik op de beurs gesproken heb gaf aan dat hun apparaat al in April leverbaar zou zijn. Dus ik was benieuwd of er al een prijs beschikbaar zou zijn, vandaar mijn email naar hun. Maar goed technische info en prijs laten dus nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
SpikeHome schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:28:
[...]

Eneco wil de warmtewinner bij mij niet installeren ivm een gesloten houthaard. Ze geven aan dat de pomp meer lucht afzuigt dan een reguliere mechanische ventilatie waardoor er mogelijk extra rook/co2 in huis kan komen.

Wellicht is de warmtepomp van Duco of Itho waarbij ook buitenlucht wordt aangezogen voor mijn situatie een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
GoEV6 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:44:
[...]

Eneco wil de warmtewinner bij mij niet installeren ivm een gesloten houthaard. Ze geven aan dat de pomp meer lucht afzuigt dan een reguliere mechanische ventilatie waardoor er mogelijk extra rook/co2 in huis kan komen.

Wellicht is de warmtepomp van Duco of Itho waarbij ook buitenlucht wordt aangezogen voor mijn situatie een goed alternatief.
Ik denk dat het dezelfde werking heeft!
Een openhaard heeft toch ook lucht nodig?
Waar komt die bij jou vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
SpikeHome schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat het dezelfde werking heeft!
Een openhaard heeft toch ook lucht nodig?
Waar komt die bij jou vandaan?
De luchttoevoer komt uit de kruipruimte dus dat is geen issue. Eneco kan niet garanderen dat door overventilatie er rook/co2 in de woonkamer via de liftdeur komt. Ik verwacht dat een warmtepomp die lucht vanuit huis maar ook vanuit buitenshuis minder lucht vanuit huis (hoeft) af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:48
Even voor de goede orde, de HP-M 25 i van itho werkt in de basis op buitenlucht. Op het toevoerkanaal kan je een ventilatiebox aansluiten zodat je de warmte uit die lucht ook kan gebruiken.

Voordeel daarvan is dat de HP-M 25 i ook nooit over ventileert. Hij heeft alleen buitenlucht nodig. Binnenlucht is een bonus, maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Misschien even startpost aanpassen?

Er zijn verschillende types ventilatiepompen. Daarnaast zijn er warmtepomp boilers; die worden in een apart topic behandeld.

De volgende ventilatiewarmtepompen zijn er op de Nederlandse markt (of komen er aan). In ventilatielucht zit ongeveer 1,5kw thermisch vermogen. De meeste ventilatiewarmtepompen zijn uitgerust met het koelmiddel r134a (behalve Nibe r407c, Itho Daalderop r410a) Deze kan goed overweg met iets hogere temperaturen en kan daardoor ook warm water maken of met een nog relatief hoge cop (in verhouding met lucht/water warmtepompen buitenopstelling) warmer CV water maken tot wel 60 graden. COP kengetallen zijn veel te vinden in kwaliteitsverklaringen, deze zijn te vinden op
https://www.bcrg.nl/zoeken
Ventilatiewarmtepompen die alleen binnenlucht gebruiken, hebben een minimaal debiet nodig van 100m3/uur.

Alleen Ventilatielucht voor verwarming
- Nibe savent (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution solo (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum spaarpomp (1,5kw 1.500subsidie)
- Eneco warmtewinner(zelfde als spaarpomp)(1,5kw 1.500subsidie)
- ducobox wtw (zelfde als ecolution solo)(1,5kw 1.500subsidie)

Alleen ventilatielucht voor verwarming en warm water(mogelijkheid)
- Inventum ecolution combi(1,5kw 1.500subsidie)
- Nefit ventiline (zelfde als ecolution combi)(1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution modul-air (verwacht)(1,5kw 1.500subsidie)
-nibe f370 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)
-nibe f470 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming
Itho Daalderop hp-m 25i (2,5kw 1.500subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming en warm water (mogelijkheid)
Ducobox eco (2,5kw 1.600subsidie)
Nibe f730 (4kw+1kw element 1.700subsidie)

Met alleen ventilatielucht kan je niet gemakkelijk all-electric. Met een warmtepomp op buiten en ventilatielucht is dit eventueel wel mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Murkmans op 04-04-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Murkmans Ik heb je aanpassing erin gezet.
Maar je mag ook wel mede auteur worden?
@antoinevromen is hier momenteel niet erg actief in dit topic.
Iemand anders mag zich ook geroepen voelen hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
SpikeHome schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:09:
@Murkmans Ik heb je aanpassing erin gezet.
Maar je mag ook wel mede auteur worden?
@antoinevromen is hier momenteel niet erg actief in dit topic.
Iemand anders mag zich ook geroepen voelen hoor!
Als ik er eindelijk eentje heb draaien houd ik mij aanbevolen ;)
Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste