Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 19 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Murkmans schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:42:
Misschien even startpost aanpassen?

Er zijn verschillende types ventilatiepompen. Daarnaast zijn er warmtepomp boilers; die worden in een apart topic behandeld.

De volgende ventilatiewarmtepompen zijn er op de Nederlandse markt (of komen er aan). In ventilatielucht zit ongeveer 1,5kw thermisch vermogen. De meeste ventilatiewarmtepompen zijn uitgerust met het koelmiddel r134a (behalve Nibe r407c, Itho Daalderop r410a) Deze kan goed overweg met iets hogere temperaturen en kan daardoor ook warm water maken of met een nog relatief hoge cop (in verhouding met lucht/water warmtepompen buitenopstelling) warmer CV water maken tot wel 60 graden. COP kengetallen zijn veel te vinden in kwaliteitsverklaringen, deze zijn te vinden op
https://www.bcrg.nl/zoeken
Ventilatiewarmtepompen die alleen binnenlucht gebruiken, hebben een minimaal debiet nodig van 100m3/uur.

Alleen Ventilatielucht voor verwarming
- Nibe savent (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution solo (1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum spaarpomp (1,5kw 1.500subsidie)
- Eneco warmtewinner(zelfde als spaarpomp)(1,5kw 1.500subsidie)
- ducobox wtw (zelfde als ecolution solo)(1,5kw 1.500subsidie)

Alleen ventilatielucht voor verwarming en warm water(mogelijkheid)
- Inventum ecolution combi(1,5kw 1.500subsidie)
- Nefit ventiline (zelfde als ecolution combi)(1,5kw 1.500subsidie)
- Inventum ecolution modul-air (verwacht)(1,5kw 1.500subsidie)
-nibe f370 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)
-nibe f470 (1,7kw+0,9kw element 1.350subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming
Itho Daalderop hp-m 25i (2,5kw 1.500subsidie)

Ventilatie en buitenlucht voor verwarming en warm water (mogelijkheid)
Ducobox eco (2,5kw 1.600subsidie)
Nibe f730 (4kw+1kw element 1.700subsidie)

Met alleen ventilatielucht kan je niet gemakkelijk all-electric. Met een warmtepomp op buiten en ventilatielucht is dit eventueel wel mogelijk.
Misschien is het handig om ook bij elk apparaat een bruto adviesprijs (ex. installatie) te plaatsen zodat men dan kan zien welke verschillen er zijn? Ik wilde in 1e instantie ook wel naar een Nibe Fxxx om deze in combinatie met aangezogen buitenlucht all-E te kunnen krijgen. Dan hoefde ik maar 1 keer iets om te bouwen. CV-ketel en standaard-C ventilator eruit en een mooie Nibe kast ervoor in de plaats! Tot ik de prijs zag.... 8)7 Toen de Nibe Savant gevonden, is dan weer heel goedkoop (bijna gratis na aftrek subsidie) maar geen mogelijkheid tot SWW verwarmen en daardoor waarschijnlijk niet bruikbaar in de zomer (wanneer ik de meeste stroom zal gaan opwekken), dus wat dan? Ecolution Combi? Alweer beter, maar enkel een 50 liter voorraadvat voor SWW. En zo verder.......

Snel effe wat prijzen opgezocht:
Nibe Savent €1791,-
Inventum Ecolution Solo €2910,-
Inventum Spaarpomp € 2628,-
Duco WTW € 3151,-
Nefit Ventiline €3436,-
Inventum Ecolution Combi 50 €3317,-
Nibe F370 € 7127,-
Nibe F470 € 8269,-
DucoBox Eco € 4412,-
Inventum Modul-Air € nog niet bekend
Itho Daalderop HP-M 25i € nog niet bekend

Deze prijzen vond ik zo snel met wat googlen en gaan alleen over het apparaat zelf zonder additionele sensoren voor besturing en/of installaties. Als iemand betere prijzen heeft kan dit aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:30
Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:35:
[...]

Misschien is het handig om ook bij elk apparaat een bruto adviesprijs (ex. installatie) te plaatsen zodat men dan kan zien welke verschillen er zijn? Ik wilde in 1e instantie ook wel naar een Nibe Fxxx om deze in combinatie met aangezogen buitenlucht all-E te kunnen krijgen. Dan hoefde ik maar 1 keer iets om te bouwen. CV-ketel en standaard-C ventilator eruit en een mooie Nibe kast ervoor in de plaats! Tot ik de prijs zag.... 8)7 Toen de Nibe Savant gevonden, is dan weer heel goedkoop (bijna gratis na aftrek subsidie) maar geen mogelijkheid tot SWW verwarmen en daardoor waarschijnlijk niet bruikbaar in de zomer (wanneer ik de meeste stroom zal gaan opwekken), dus wat dan? Ecolution Combi? Alweer beter, maar enkel een 50 liter voorraadvat voor SWW. En zo verder.......

Snel effe wat prijzen opgezocht:
Nibe Savent €1791,-
Inventum Ecolution Solo €2910,-
Inventum Spaarpomp € 2628,-
Duco WTW € 3151,-
Nefit Ventiline €3436,-
Inventum Ecolution Combi 50 €3317,-
Nibe F370 € 7127,-
Nibe F470 € 8269,-
DucoBox Eco € 4412,-
Inventum Modul-Air € nog niet bekend
Itho Daalderop HP-M 25i € nog niet bekend

Deze prijzen vond ik zo snel met wat googlen en gaan alleen over het apparaat zelf zonder additionele sensoren voor besturing en/of installaties. Als iemand betere prijzen heeft kan dit aangepast worden.
Ja mooi systeem van Nibe, vooral de f730. Deze hebben ook stuk minder lucht (max 350m3/u tegenover altijd 600m3/u) nodig dan bijvoorbeeld de ducobox eco, maar kunnen wel 4,2kw leveren op de compressor. Dus ik denk dat je daar een hogere scop mee kan halen.
Jammer van het prijskaartje...
In Zweden zelf zijn ze al stukje goedkoper.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft

De Nibe en Bosch (en het in Nederland onbekende IVT) ventilatiewarmtepompen komen trouwens uit dezelfde fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Hallo, ik ben bezig mij te oriënteren op vwp systemen voor deels verwarming in combinatie met airco die ook kan verwarmen en tapwater. Ik hbe een mv-box in de cv ruimte alleen geen goede plaats voor een wpboiler zodat ik eigenlijk wel met een vwp moet gaan werken. Mijn cv ruimte zit namelijk op een verdiepingsvloer die maximaal 175 kg/m3 kan dragen, veel wpboilers zijn 350 kg, dus te zwaar. Ik wil dit ondervangen met een boiler die opgehangen kan worden, maar dan ben je beperkt in het aantal liets, max 150 volgens mij.

Ik wil dit topic graag blijven volgen. ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen met stroomverbruik e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
@RobertV70 In de startpagina staan enkele vervangers voor je ventilatie box.
Daar kan je dan weer de specs van opzoeken.
Sommige hang je aan de muur en andere zet je weer neer.
Ben benieuwd wat je keuze gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
@SpikeHome
Ik ben er nog lang niet uit, ik wil gaan verwarmen met airco maar dat beperkt zich tot woonkamer/keuken en koelen op twee slaapkamers. Dan blijven de badkamer en hal over waar het dus erg koud blijft in de winter en daar zoek ik dus een oplossing voor. Daarnaast moet ik voor SWW een systeem hebben, wellicht dat de Nibe F130 hier een uitkomst bied, de cv ruimte zit op de verdiepingsvloer waar max 175 kg p/m2 op mag staan, dus een staande boiler tot max 200 kilo of een hangende boiler (beide dus 150 liter) hebben de voorkeur. Anders komt er een wpb in de garage en zit ik met 6 meter extra leidingwerk voor het warme water wat ook niet erg praktisch is. Gaten boren in muren, door de vloer en noem maar op. De F130 kan op de verdiepingsvloer geinstalleerd worden dus is een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 21:31
We wonen in een nieuwbouw huis, ruime tussenwoning, nu bijna een jaar.
Met een jaarlijks gas verbruik van +/- 750m3, (600 CV/ 150 SWW) tegenover een stroom verbruik van +/- 2100kw. wat uiteraard al erg mooie cijfers zijn!
Toch zat ik te kijken naar de mogelijkheden om het gas verbruik verder terug te schroeven of zelfs wel eraf te halen. Dit gezien we al op inductie koken, vloerverwarming beneden hebben.
Daarnaast hebben we nog 2 zonnepanelen op het dak liggen (vanaf de bouw, om de woning een A+++ te kunnen geven / makkelijk scoren op die lijst...)
Doordat we ook een Duco Silent hebben zat ik te kijken nav dit topic de Ducobox ECO. Hiervoor heb ik het contactformulier op hun website ingevuld en binnen een paar uur had ik de volgende reactie:
We hebben enkele mogelijkheden om uw gasverbruik te doen dalen. U kunt de DucoBox Eco toepassen in hybride opstelling of de DucoBox Eco toepassen in een ALL-electric opstelling.

De investeringskost voor de 2 verschillende opstellingen zonder installatie, kanalen of leidingen en toebehoren is:

Hybride € 5212
ALL-Electric € 7624,5

In het hybride pakket zit dan de DucoBox Eco, Pompstation, klein toebehoren
In het ALL Electric pakket zit dan de DucoBox Eco, Buffervat (300L), Eco Boiler Control, Verswaterstation, Pompstation en klein toebehoren.
De exacte lijst vind u ook terug in de catalogus in bijlage, alleen van de hybride niet omdat dit pas in juni op de markt komt.

De subsidie voor de DucoBox Eco is € 1600.

Als er dan wordt gekeken naar uw gasverbruik en de huidige energie prijzen (€ 0,76 gas en € 0,21 elek) kunt u € 400 per jaar uitsparen.

Dit zal in de loop van de jaren alleen maar meer worden aangezien gas in Nederland duurder wordt door het klimaatakkoord.

Deze besparing is natuurlijk een ruwe berekening aangezien er meer variabelen zijn dan het gasverbruik.

Bijlage: https://www.duco.eu/Wes/C...BP_636840295455820040.pdf
Ik ga er gemakshalve vanuit dat de besparing van 400 euro jaarlijks is op basis van de ALL-Electric variant.
Daarnaast ga ik er vanuit dat ik qua installatiekosten meer kwijt ben, dan dat ik subsidie krijg, Dus dat het terugverdienen minimaal 10 jaar+ gaat duren. (ook onderhoud en afschrijving meegenomen...)

Wat zijn jullie gedachtes hierover? Hebben jullie tips/advies wat in mijn situatie misschien beter is?
Of is met dit verbruik, afwachten nog wel de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Arjan Klok tja als alles net een jaar oud is kan je even afwachten tot je de c.v. moet gaan vervangen.
En dan zou ik de stap gaan maken denk ik.
Zelf ben ik voor de volgende stap ook beetje afwachtend eigenlijk om compleet van het gas af te gaan.
Terug verdien tijd tja korrel zout, je c.v. verdien je ook niet terug je auto ook niet etc.
Dus je moet het doen omdat A geld op de bank niks oplevert B het milieu belangrijk vind C het leuk en interessant vind D het je ook meer comfort gaat opleveren. of alle opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@Arjan Klok Die prijzen die je aangeeft zijn die in- of exclusief de btw? En hebben ze onderbouwing gegeven over hoe zij op een besparing van € 400,- per jaar komen?

Ik ben zelf ook aan het kijken of ik de MV-box ga vervagen en kom in een vergelijkbare situatie (2-onder-1 kap woning) in juni. Ook met vloerverwarming op begane grond en inductie.

Mag ik vragen wat de EPC-waarde, woonoppervlakte en inhoud is van jouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
@SpikeHome Ja idd, maar aangezien dit een nieuwe CV is, zal het nog wel een jaar of 10-12 duren...
A, ik kan ook een heleboel andere dingen verzinnen om met dat geld te doen, dus het moet wat opleveren... Geld moet rollen, dus ik raak het heus wel kwijt.. haha B is niet van toepassing... C ja, vind het op zich interessant, maar niet dusdanig dat ik er geld achteraan ga gooien.. D, vraag het me af... en dat is precies het probleem... Dus ik denk dat ik ook lekker afwacht.

@Moonbase De prijzen zijn adviesprijzen Excl. btw. (volgens de catalogus in de genoemde link). Daarnaast heb ik de mail gewoon gekopieerd, dus hoe ze op die besparing van €400 komen, geen idee...
Geen idee wat de EPC-Waarde is. De bouw is gestart in 2017 en afgerond in 2018, dus zal redelijk goed zitten/ gelijk aan die van jou. De woonoppervlakte is +/- 140 m2 (BG 60.5, 1e 50, 2e 30 (gezien de schuine wanden waarbij woonoppervlakte pas gerekend wordt vanaf 1.5m hoogte). De inhoud 385 m3.
Let er wel op dat wij boven, op de badkamer na, totaal niet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@Arjan Klok Bedankt voor het delen van je gegevens. Onze EPC-waarde is denk ik gelijk aan die van jou namelijk 0.4. In de brochure van onze woning is aangegeven dat ons woonoppervlak ongeveer 155 m2 zal worden met een inhoud van ongeveer 600 m3. Dus schatte ik een gasverbruik van ongeveer 1000 m3 ( 33% hoger dan jouw verbruik) en dat lijkt mijn niet zo slecht ingeschat dan. Woonoppervlak is niet heel veel groter op de BG, en wij gaan ook niet veel verwarmen op de verdiepingen behalve de badkamer. Daarnaast ook vloerverwarming op BG en radiatoren op 1e en 2e verdieping. Tevens koken op inductie, dus grotendeels vergelijkbaar.

Met de cijfers die terug te vinden zijn in dit topic zou bijvoorbeeld een Ecolution Combi nog 500 - 600 m3 van het totaalverbruik af kunnen halen met daarvoor in de plaats een 1200 -1300 kWh elektrisch verbruik. De Ducobox Eco heeft natuurlijk een groter thermisch vermogen en zal daardoor wellicht nog meer gasbesparing opleveren. Maar zelfs bij een even groot stroomverbruik a 20 ct/kWh en een gasprijs van 75ct/m3 zal ongeveer 850 m3 gas bespaart moeten worden om een voordeel van € 400,00 op te leveren. Dit lijkt mij eningzins optimistisch gerekend dus. In jouw situatie (en bij all-E) is je maximale besparing 750 * 0,75 = € 562,50 (vervallen vastrecht voor geen gas meer niet meegerekend) en om € 400,00 over te houden moet het elektrisch verbruik van de Ducobox Eco dan niet hoger zijn dan 162,50 / 0,2 = 812,50 kWh. Mij lijkt dit niet haalbaar.....

Wellicht hebben andere tweakers hierover nog andere ideeën, ben benieuwd of ik goed reken eigenlijk.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Moonbase schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:33:
@Arjan Klok Bedankt voor het delen van je gegevens. Onze EPC-waarde is denk ik gelijk aan die van jou namelijk 0.4. In de brochure van onze woning is aangegeven dat ons woonoppervlak ongeveer 155 m2 zal worden met een inhoud van ongeveer 600 m3. Dus schatte ik een gasverbruik van ongeveer 1000 m3 ( 33% hoger dan jouw verbruik) en dat lijkt mijn niet zo slecht ingeschat dan. Woonoppervlak is niet heel veel groter op de BG, en wij gaan ook niet veel verwarmen op de verdiepingen behalve de badkamer. Daarnaast ook vloerverwarming op BG en radiatoren op 1e en 2e verdieping. Tevens koken op inductie, dus grotendeels vergelijkbaar.

Met de cijfers die terug te vinden zijn in dit topic zou bijvoorbeeld een Ecolution Combi nog 500 - 600 m3 van het totaalverbruik af kunnen halen met daarvoor in de plaats een 1200 -1300 kWh elektrisch verbruik. De Ducobox Eco heeft natuurlijk een groter thermisch vermogen en zal daardoor wellicht nog meer gasbesparing opleveren. Maar zelfs bij een even groot stroomverbruik a 20 ct/kWh en een gasprijs van 75ct/m3 zal ongeveer 850 m3 gas bespaart moeten worden om een voordeel van € 400,00 op te leveren. Dit lijkt mij eningzins optimistisch gerekend dus. In jouw situatie (en bij all-E) is je maximale besparing 750 * 0,75 = € 562,50 (vervallen vastrecht voor geen gas meer niet meegerekend) en om € 400,00 over te houden moet het elektrisch verbruik van de Ducobox Eco dan niet hoger zijn dan 162,50 / 0,2 = 812,50 kWh. Mij lijkt dit niet haalbaar.....

Wellicht hebben andere tweakers hierover nog andere ideeën, ben benieuwd of ik goed reken eigenlijk.... 8)
Ik neem aan dat je ook een warmteverlies berekening krijgt? Of anders hier zeker naar vragen.

Als je de tabel aanhoudt op https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/indicatietabel/ kom je uit op 40watt per M2=155*40=6200 watt warmtebehoefte. Dit staat gelijk aan ongeveer 22gj, neem even 20gj voor het gemak gezien je niet alles gaat verwarmen neem ik aan.
Ventilatie volgens bouwbesluit is 0,7dm3/s per M2, dus 108,5 zegge 100dm3/s.
Kijken we naar de kwaliteitsverklaring van de ducobox eco, heb je bij aanvoer verwarmingswater 35 graden, 20gj ventilatiedebiet van 100dm3/s, een een bivalentfactor van 0,999. Oftewel je hebt genoeg aan de ducobox eco en zal sporadisch moeten bijstoken. Als je uitgaat van een scop van 4, zal je verbruik ongeveer 6200/4=1550kwh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
@Moonbase paar dingen die ik bijzonder vind aan je genoemde berekeningen. Het kan natuurlijk, maar als je een woonopp. hebt van 155 m2, en een inhoud van 600m3, moet je dus al plafonds hebben van bijna 4 meter hoog! het zal aan mij liggen, maar ik denk dat daar iets niet goed gaat..
Daarnaast is je huis qua totaal woonopp. 10% groter als dat van ons, heeft betere waardes qua isolatie (gezien de tabel bij warmtepomp weetjes), en geef je aan dat het op de BG ongeveer even groot is, dus dan vind ik het wat bijzonder dat je 33% meer rekent... Maargoed, dat terzijde.

Als ik dan vervolgens de reactie van @Murkmans erbij pak, dan denk ik dat daar ook iets in aan te passen is, gezien warmtepomp weetjes niet over het totaal opp. praat, maar over "gebruiksopp." wat in mijn geval dan slaat op de 60m2 van de BG. ik reken dan volgens de tabel even met de 45 en kom dan op: 60*45= 2700/4= 675kwh. als je dat dan vervolgens weer doet keer de 20 cent zit je op 135 euro. op die manier is de besparing van 400 euro per jaar al een stuk realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@Arjan Klok
Arjan Klok schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:28:
@Moonbase paar dingen die ik bijzonder vind aan je genoemde berekeningen. Het kan natuurlijk, maar als je een woonopp. hebt van 155 m2, en een inhoud van 600m3, moet je dus al plafonds hebben van bijna 4 meter hoog! het zal aan mij liggen, maar ik denk dat daar iets niet goed gaat..
Ik heb deze waarden berekend door de door de makelaar opgegeven waarden voor de basis-woning (144 m2, 563 m3) te verhogen met een uitbouw van 2,4 meter. De binnenmaat is 5,4 meter (beukmaat 5,7 volgens mij) en dit geeft dan een extra woonoppervlak van 5,4 x 2,4 = 12,96 m2 en bij een 2,6 meter hoge ruimte een extra inhoud van 33,70 m3. Dit tel ik op bij de gegeven waarde en kom zo op 156 m2 en 597 m3. Denk dat het zo correct is toch? Anders zal ik wel eens kijken wat het is volgens de maatvoerende tekeningen en de NVM-instructie hiervoor. Misschien dat het dan anders uitpakt.

Anyhoe, die 33% meer was een schatting die ik had gedaan die niet gebaseerd was op feiten, maar gebaseerd op cijfers die ik her en der vond op t net. Jullie woning is de eerste die naar mijn idee redelijk in de buurt komt. En ja mogelijk is deze wat beter geïsoleerd, maar wij hebben dan weer geen tussenwoning maar een 2-onder-1 kap en misschien een andere gezins-situatie (een dochter van 5 jaar). Daarnaast werkt mijn vrouw 2 dagen in de week en is de rest van de week thuis. Dus het blijft toch een beetje koffiedik kijken. Ik ga ervan uit dat ik uiteindelijk ergens tussen de 750 en 1000 uit zal komen dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Moonbase schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:55:
@Arjan Klok

[...]

Ik heb deze waarden berekend door de door de makelaar opgegeven waarden voor de basis-woning (144 m2, 563 m3) te verhogen met een uitbouw van 2,4 meter. De binnenmaat is 5,4 meter (beukmaat 5,7 volgens mij) en dit geeft dan een extra woonoppervlak van 5,4 x 2,4 = 12,96 m2 en bij een 2,6 meter hoge ruimte een extra inhoud van 33,70 m3. Dit tel ik op bij de gegeven waarde en kom zo op 156 m2 en 597 m3. Denk dat het zo correct is toch? Anders zal ik wel eens kijken wat het is volgens de maatvoerende tekeningen en de NVM-instructie hiervoor. Misschien dat het dan anders uitpakt.

Anyhoe, die 33% meer was een schatting die ik had gedaan die niet gebaseerd was op feiten, maar gebaseerd op cijfers die ik her en der vond op t net. Jullie woning is de eerste die naar mijn idee redelijk in de buurt komt. En ja mogelijk is deze wat beter geïsoleerd, maar wij hebben dan weer geen tussenwoning maar een 2-onder-1 kap en misschien een andere gezins-situatie (een dochter van 5 jaar). Daarnaast werkt mijn vrouw 2 dagen in de week en is de rest van de week thuis. Dus het blijft toch een beetje koffiedik kijken. Ik ga ervan uit dat ik uiteindelijk ergens tussen de 750 en 1000 uit zal komen dan. :P
En een warmteverlies berekening opvragen?
Ter vergelijking; Mijn ouders hebben vrijstaande nieuwbouw uit 2018. 170m2 begane grond (inclusief verwarmde garage/kantoor) 780m3 inhoud, ventilatie-C. Die houden de toko met gemak warm met 5kw lucht/water warmtepomp. Energieverbruik is 1850kwh.

Als die toen al op de markt was, had ik ze ook de ducobox eco geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
Murkmans schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:28:
[...]

En een warmteverlies berekening opvragen?
Ter vergelijking; Mijn ouders hebben vrijstaande nieuwbouw uit 2018. 170m2 begane grond (inclusief verwarmde garage/kantoor) 780m3 inhoud, ventilatie-C. Die houden de toko met gemak warm met 5kw lucht/water warmtepomp. Energieverbruik is 1850kwh.

Als die toen al op de markt was, had ik ze ook de ducobox eco geadviseerd.
Hmmm, interessant! Groter huis, ook ventilatie-C, en warm houden met een 5kW installatie. Ik zal nogmaals eens achter die warmteverlies berekening aan gaan. Dit heb ik al eens gedaan, maar toen gaf de aannemer aan deze niet te verstrekken. Geen idee of dat hij dit kan of mag weigeren. Zal hierover eens vragen in het nieuwbouw topic. Als dergelijke cijfers bekend zijn kan ik natuurlijk beter inschatten of een Ducobox Eco (of Itho Daalderop HP-M 25i) een goede keuze zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Moonbase schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:16:
[...]

Hmmm, interessant! Groter huis, ook ventilatie-C, en warm houden met een 5kW installatie. Ik zal nogmaals eens achter die warmteverlies berekening aan gaan. Dit heb ik al eens gedaan, maar toen gaf de aannemer aan deze niet te verstrekken. Geen idee of dat hij dit kan of mag weigeren. Zal hierover eens vragen in het nieuwbouw topic. Als dergelijke cijfers bekend zijn kan ik natuurlijk beter inschatten of een Ducobox Eco (of Itho Daalderop HP-M 25i) een goede keuze zou zijn.
Yep. Ze hebben nog wel een bijstook element. Die is dit jaar 1,5uur aangeweest in de nacht van 20 op 21 januari. Dus valt te overzien.

Een warmteverliesberekening is verplicht voor een Woningborg-certificaat. Dus daar kan je misschien naar verwijzen.

Ik heb bij Itho nagevraagd of de hp-m 25i ook nog wel 2,5kw kan leveren bij -7. Hopelijk komen ze hier wel op terug en verwijzen ze niet naar de toekomstige publicaties waar je op moet wachten. Let er wel op dat de Itho energielabel a+ heeft. De ducobox eco en ecolutions zijn allemaal a++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een vraag over ventilatiewarmtepompen. Kan ik die ook hier kwijt, of moet ik dan naar een andere thread. Vraag het maar even vooraf. Wil niet degene zijn die dit topic vervuilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
Dexter35 schreef op zondag 28 april 2019 @ 10:24:
Ik heb een vraag over ventilatiewarmtepompen. Kan ik die ook hier kwijt, of moet ik dan naar een andere thread. Vraag het maar even vooraf. Wil niet degene zijn die dit topic vervuilt.
gooi maar neer hoor.
verschil tussen alle ventilatiewarmtepompen zijn eigenlijk minimaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
Top!

Situatie is alsvolgt. Wij wonen in een tussenwoning van vijf jaar oud. 124 vierkante meter. Benedenverdieping verwarmd met vloerverwarming. Verbruik is iets meer dan 1000m3 gas en 4600kwh per jaar. Vorige maand zijn er zonnepanelen op het huis aangelegd. Buren hadden het al en na vergelijking en verdiscontering lijken we gemiddeld ergens tussen de 5500 en 6000 kWh aan opwek uit te gaan komen.

Met het oog op de terugleversubsidie was dat prima, maar nu lijkt zo’n overproductie niet heel handig.

Idee is nu om de overcapaciteit te investeren in een ventilatiewarmtepomp. Ik verwacht hiermee tussen de 250 en 300 kub gas te kunnen besparen. Kwam via via uit op de Nibe Savent.

Vraag: is dit een logische stap en is er hier iemand die ervaring heeft met zo’n ventilatiewarmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 21:19
Ik heb er geen ervaring mee maar wil wel in oktober ofzo de nibe zelf installeren. Ik heb ook extra zonnen panelen sinds 8 april en verwacht tussen de 1000 en 1500 over te houden. Hoop er wel iets meer dan 250 m3 mee te besparen. Eerst even afkijken wst de nieuwe panelen op oost doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14
Dexter35 schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:10:
Top!

Situatie is alsvolgt. Wij wonen in een tussenwoning van vijf jaar oud. 124 vierkante meter. Benedenverdieping verwarmd met vloerverwarming. Verbruik is iets meer dan 1000m3 gas en 4600kwh per jaar. Vorige maand zijn er zonnepanelen op het huis aangelegd. Buren hadden het al en na vergelijking en verdiscontering lijken we gemiddeld ergens tussen de 5500 en 6000 kWh aan opwek uit te gaan komen.

Met het oog op de terugleversubsidie was dat prima, maar nu lijkt zo’n overproductie niet heel handig.

Idee is nu om de overcapaciteit te investeren in een ventilatiewarmtepomp. Ik verwacht hiermee tussen de 250 en 300 kub gas te kunnen besparen. Kwam via via uit op de Nibe Savent.

Vraag: is dit een logische stap en is er hier iemand die ervaring heeft met zo’n ventilatiewarmtepomp?
41 pagina's vol met ervaring hier. Savent staat er ook tussen. Check ook eens een WPB: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Met subsidie spotgoedkoop nog. + gebruiken in de zomer als salderen vervalt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase

@Tromp.et Heeft geloof ik een Savent geïnstalleerd, misschien dat hij je verdere info kan verstrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1206974

*knip*, er is bij mij (ThinkPad) geen toestemming bekend voor deze enquete. Ik heb hem daarom verwijderd.
Zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit! voor de huisregels omtrent dit soort verzoeken.

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Jim423 schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:44:
[...]

41 pagina's vol met ervaring hier. Savent staat er ook tussen. Check ook eens een WPB: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Met subsidie spotgoedkoop nog. + gebruiken in de zomer als salderen vervalt.
Dankje. Helaas geen ruimte in het washok voor een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Antwoord van Itho Daalderop over de hp-m 25i of het vermogen 2,5kw blijft bij -7
Tevens is het zo hoe kouder de buitenlucht (aanvoerlucht warmtepomp) hoe minder het vermogen van deze lucht/water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Murkmans schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:43:
Antwoord van Itho Daalderop over de hp-m 25i of het vermogen 2,5kw blijft bij -7

[...]
jep, standaard als je buitenlucht gebruikt met een warmtepomp.
lagere temperatuur lucht heeft minder warmte om te kunnen over pompen.
en dan zakt de cop een stukje. (dit is niet eens zo veel, dat je het bijna kunt negeren.)

maar eigenlijk is die temperatuur daling niet het echte probleem.
het probleem is de hoeveelheid vocht in de lucht, die word minder als het koud is.
koude lucht bevat minder vocht.
vocht is een goede warmte over brenger en heb je wel nodig met een lucht/xxx warmtepomp.

het ergste wat kan gebeuren in Nederland is dat er een koude oosten wint waait.
die brengt kou uit Rusland en is zo droog dat veel lucht/xxx warmtepompen daar last van hebben.
maar gelukkig hebben we die vaak maar een paar dagen per jaar en niet eens elk jaar.
dit gebeurd zo weinig dat je het kunt opvangen met een simpel elektra element.

maar dan wil je wel dat alleen dan het elektra element bij springt.
dus moet je het al wel redden met maar 2,5kW.

ik kan mijn huis met 2,5kW 24x7 wel aardig op temperatuur houden.
dat is toch nog grof gerekend: 2,5 x 24 = 60kW per dag.
gas ketel levert 5,9kW met 0,6m3 per uur maakt:
60kW / 5,9kW = +/- 10 uur. 10 uur x 0,6m3 = 6m3
wat dan weer 6m3 gas is voor die dag.
en dit klopt vrij aardig met mijn meet cijfers uit de praktijk.
(mijn huis(label c) heeft geen toffe isolatie, 6cm glaswol in de muren is niet speciaal te noemen.
wel verwarm ik alleen de beneden verdieping + badkamer, dat verlaagt mijn warmte behoefte flink.
en de rest van het huis blijft wel warm met het verlies uit die ruimtes.
een goede isolatie is erg belangrijk, liefst maximaal vergeet die onzinnige EPC, dat is watjes werk. ;) )

al de warmtepompen waar we het hier in dit topic over hebben, het blijven hybride toestellen.
je hebt er nog iets bij nodig hebben helaas.
je hebt helaas al snel 5kW nodig om alle weer invloeden te kunnen dekken.
(en nog steeds een maximale isolatie)

voordeel van dit soort warmtepompen is wel dat ze laag hangend fruit pakken.
zo een groot gedeelte van het stook seizoen is helemaal geen droge lage temperatuur.
dus voor een heel groot gedeelte is het allemaal geen probleem.
dus gewoon van de zomer een variant kiezen, die het leuks bij jouw gebruik aansluit.
100% er mee doen, dat lukt vast niet, maar je komt wel een heel leuk eind.
(ik doe grof weg 50% gas besparing + 50% extra luxe door meer verwarm momenten.
is stiekem toch lekker en kom kosten neutraal uit.
wil je alleen besparing, dan moet je echt naar andere apparaten kijken, dan zit je wel vast aan buiten units. ;) )

maar boven al, elk verhaal heeft uitzonderingen.
die zullen er ook vast zijn. ;)

(ik ben eigenlijk erg nieuwsgierig hoe het mensen bevalt om een ventilatielucht warmtepomp te combineren met een lucht/lucht warmtepomp(airco) of nog iets anders.
dat zou wel een aardig 100% dekking moeten kunnen geven zonder elektra element ondersteuning.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-05-2019 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Murkmans schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:43:

[...]
tja dat had ik ook wel kunnen vertellen.
Maar die 2,5kw is denk ik bij +7c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
SpikeHome schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:17:
[...]

tja dat had ik ook wel kunnen vertellen.
Maar die 2,5kw is denk ik bij +7c
Naja hij had ook meer compressor vermogen kunnen afgeven. Dan kakt het afgegeven vermogen dus niet in. Dat zie je ook bij bepaalde l/w warmtepompen zoals de Panasonic t-cap of Mitsubishi zubadan

Dat zie je bijvoorbeeld wel bij de ducobox eco die wel 2,5kw kan leveren bij 100% -7 buitenlucht. Daar is het opgenomen vermogen gewoon 1200 watt op dat moment, oftewel meer compressor vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scimi
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09-2021
Mijn Warmtewinner (eneco versie Inventum) is nu een week in werking. Alles blijkt prima te werken. Tegen de verwachtingen in, mijn Nest thermostaat werkte niet samen met de warmtepomp dus een Toon heeft zijn plaats ingenomen. Gezien dat het warmtepomp is in het zolder gemonteerd (access via vlizotrap), is er een mogelijkheid om de gegevens van de warmtepomp te bekijken via netwerk op PC? (eg kwh gebruikt, warmte afgegeven enz)

[ Voor 0% gewijzigd door Scimi op 05-05-2019 14:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:34
Scimi schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:15:
Mijn Warmtewinner (eneco versie Inventum) is nu een week in werking. Alles blijkt prima te werken. Tegen de verwachtingen in, mijn Nest thermostaat werkte niet samen met de warmtepomp dus een Toon heeft zijn plaats ingenomen. Gezien dat het warmtepomp is in het zolder gemonteerd (access via vlizotrap), is er een mogelijkheid om de gegevens van de warmtepomp te bekijken via netwerk op PC? (eg kwh gebruikt, warmte afgegeven enz)
Dat kan. Ik heb dat via Fibaro gedaan. Stekker ertussen voor de Kwh en voor de temp heb ik 4 temp sensoren op de Universele Binaire Sensor gekoppeld. Het systeem aanpassen via internet is helaas niet mogelijk. Je kan wel op basis van zo'n temp sensor, de ventilator wat harder laten draaien, om te voorkomen wanneer er een vriesmomentje komt in het app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CsGWK889mmo7B8VlwrpXfKpy/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 20:46
@migjes Ik heb afgelopen winter eens geprobeerd om mijn woning warm te houden met de Ecolution en een multi-split airco (Panasonic CU-2Z41TBE).
Ik heb een binnenunit in de woonkamer/keuken en een op de boven verdieping.
I.c.m. de Ecolution kan ik hiermee de woning prima warmhouden, de Ecolution zorgt ervoor dat de vloer niet te hard afkoelt en de airco houdt de ruimte warm.
Het nadeel van deze manier van verwarmen is dat mijn energie verbruik op een koude dag richting de 30kWh schiet.

Binnenkort ga ik de groepen van de airco en de Ecolution voorzien van kWh meters zodat ik nauwkeurigere cijfers heb van het energieverbruik voor verwarmen.

Mijn gasverbruik is gedaald van 700m3 in de periode juni '17-juni '18 naar 200m3 vanaf juni '18 tot vandaag.
Een deel hiervan wordt gebruikt door de kookplaat en het naverwarmen van het SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14
30 kWh valt toch wel mee?
Dagen met vrieskou zit ik wel bijna op het dubbele als je de paar kuub gas (hybride) ook omrekent naar electra. Hoeveel m3 zuig je dan af op een koude dag vanuit de woning? (Van buiten kan Warmtewinner niet toch?)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
afgelopen dagen heb ik de wp ook weer moeten laten lopen om het huis boven de 20c te houden binnen.
Frisse dagen nu in Mei!
Maar goed vanaf 28 februari heeft de c.v. niks meer gedaan.
verbruik gas in januari en februari was 85m3
de warmte pomp heeft in die maanden 380kw gebruikt.
Het zou voor mij dus eenvoudig mogelijk moeten zijn om van het gas af te kunnen!
Maar zoveel nieuwe technieken momenteel dat ik nog even wacht!
zoals dit b.v. https://www.installatie.n...itenunit-de-nokverdamper/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 19:45
Allereerst een situatieschets: 3.2kWp zonnepanelen, 3.2m2 panelen met 97m3 zonneboiler en een Remeha ketel in een tussenwoning van 600m3. We wonen er nog net, dus nog geen heel goed beeld van de gasvraag. Op basis van de eerste paar weken gok ik op iets van 800m3 per jaar.

Nu is de vraag welke volgende stap er gezet kan worden naar verdere verduurzaming van de warmte (en mogelijk een financiële besparing)?

Bij Eneco bieden ze nu de Warmtewinner (Inventum Spaarpomp) voor 2650 euro inclusief installatie aan waardoor je na subsidie op 1150 euro uit komt. Daarmee lijkt dit een interessante oplossing om mijn gasverbruik terug te dringen.

Een andere optie zou zijn om bijvoorbeeld voor een Atlantic Explorer (maar ansich dekt de zonneboiler al een groot deel van de SWW af), Panasonic Monoblock H of iets anders te gaan. Ook zou de zonneboiler nog met een ventilatiewarmtepomp in een groot buffervat kunnen worden aangesloten, maar weet niet of dat veel oplevert.

Ik kom er nog niet echt uit wat nu de beste route is. Heeft iemand hier suggesties?

[ Voor 11% gewijzigd door Heronimo op 06-05-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@JP12 Aangezien je al een zonneboiler hebt zou ik me focussen op een ventillatiewarmtepomp voor CV en niet op een pomp voor SWW zoals de Atlantic. In de startpost staat een overzicht welke modellen hiervoor gebruikt kunnen worden, de Warmtewinner staat hier ook bij en zou een goede keus kunnen zijn.

Je kunt ook nog overwegen een Inventum Ecolution Combi te nemen, deze heeft dan nog een extra voorraadvat van 50 liter voor SWW, dit omdat je aangaf dat de zonneboiler niet het hele SWW gebruik afdekt. Maar de vraag is dan meer wanneer de zonneboiler het SWW gebruik niet afdekt, kans is groot dan je dan juist het opgewekte vermogen van de ventilatiewarmtepomp nodig hebt voor de CV.

Eventueel is de Nibe Savent nog een optie, deze is in aanschaf volgens mij het goedkoopst. En een Inventum Ecolution Solo is hetzelfde apparaat als de Eneco Warmtewinner.

Succes met kiezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@Moonbase Dank voor je reactie!

Ik kwam ongeveer tot dezelfde conclusie. De Nibe Savent is inderdaad goedkoper, maar daar komt nog wel installatie en een extra pomp bovenop. Daarnaast ondersteund die geen OpenTherm waardoor ik niet goed in kan schatten of bij installatie vervolgens niet het ketelverbruik toeneemt door aan/uit sturing.

Bij de Inventum Ecolution Combi (mooi apparaat!) kom ik helaas op veel hogere kosten inclusief installatie en na aftrek van de subsidie.

Heeft hier iemand ervaring met het gebruik van de Spaarpomp/Warmtewinner voor het opwarmen van een vat voor tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JP12
je kunt gaan voor zonder SWW, maar je kunt ook gaan voor met SWW.
(of als het moet alleen SWW)

je betaald namenlijk +/- 235€ vastrecht + 30€ leverancier per jaar voor gas.
na 10 jaar is dit 2650€ (warmtepomp gaat wel langer mee, maar je moet ergens mee rekenen.)
dus als je geheel van het gas af gaat is er al een flink bedrag binnen.

daar naast heb je nog 800m3 gas voor +/-0,70€.
800 x 0,70 = 560€ per jaar en 5600€ na 10 jaar.

hier heb je wel nog een flinke bak kWh's voor nodig.
(loopt flink op een 3000kWh is geen vreemd getal, maar wel een grove gok.
stoken lukt wel met een redelijke cop uit een warmtepomp, SWW is al een lagere cop, en koken is maar een cop van 1.
gelukkig gebruik je het meeste gas 575m3 voor stoken, een 200m3 voor SWW en 25m3 voor koken.
een zonneboiler is wel erg tof, dat bespaart flink op je SWW)
ik heb al meer als de helft van mijn zonnepanelen terug verdiend.
dus ik kan nu ook 50% van mijn 6000kWh per jaar wel gratis inzetten voor de warmtepomp als ik wil.
heb je dat niet dan is het een krappe onderneming, die je gerust kunt doen, maar niet voor financieel gewin.

heb zelf de ecolution combi 50, de persoonlijke TVT van mij is 2 jaar.
dit komt doordat ik het zelf heb geïnstalleerd (was niet moeilijk vond ik).
eerst huis zonder ventilatie, dat is ... met peren, dus ik trek eenmalig 1000€ voor de luxe van ventilatie af.
eerst huis stoken met gas, vloerverwarming soms warm soms niet, warmtepomp gewoon 24x7 warm, dit is mij ook eenmalig 1000€ waard.
en dan 2x 500€ aan gas kosten bespaard en geen kWh's hoeven te kopen heb ik wel van eigen dak.
ik heb nu alleen nog maar profijt van de warmtepomp.
(je mag dit best een vreemd verhaal vinden, maar zoek je eigen luxe en dan is alles mogenlijk.
vloerverwarming is een voorbeeld maar niet nodig.)

dus zie geen gouden bergen, wel warme luxe. ;)

@205Gutmann
thank's, meer gegevens maken mij blij, "feed me" . :*)
30kWh jep het blijft schrikken, maar is niet absurde grote hoeveelheid. >:)
het hoort er een beetje bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@migjes & @Moonbase Dank voor jullie input!

Voor mij zijn er een aantal doelen:
- kosten verminderen
- verduurzamen
- comfort vergroten

Zowel de Ecolution Combi 50 als een Warmtewinner/Spaarpomp vergroten het comfort en verduurzamen de energievraag. Bij beide blijft er echter een restje over aan piekvraag die door de ketel zal worden afgedekt. Financieel zit het voordeel dan met name in een lager gasverbruik en het daarbij behorende capaciteitstarief voor <500m3.

Kijk ik naar de kosten kant dan zie ik echter dit:
- Warmtewinner 1150 euro inclusief installatie na aftrek subsidie
- Ecolution Combi 50 1730 euro exclusief installatie na aftrek subsidie
Ik ben bang dat ik die 1000 euro verschil (600 euro plus kosten installatie geschat op 400 euro) niet snel goed zal maken met de winst op SWW. Het terugverdienen van de Spaarpomp/Warmtewinner is waarschijnlijk wel haalbaar vanwege overschot aan zon productie á
9,5ct/kWh.

De andere oplossing zou dan de all-in electric optie zijn. Aangezien de ketel pas 2 jaar oud en all-electric oplossingen vrij duur zijn lijkt dat ook nog niet echt goed rond te rekenen.

Iemand aanvullende inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
JP12 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:48:
@migjes & @Moonbase Dank voor jullie input!

Voor mij zijn er een aantal doelen:
- kosten verminderen
- verduurzamen
- comfort vergroten

Zowel de Ecolution Combi 50 als een Warmtewinner/Spaarpomp vergroten het comfort en verduurzamen de energievraag. Bij beide blijft er echter een restje over aan piekvraag die door de ketel zal worden afgedekt. Financieel zit het voordeel dan met name in een lager gasverbruik en het daarbij behorende capaciteitstarief voor <500m3.

Kijk ik naar de kosten kant dan zie ik echter dit:
- Warmtewinner 1150 euro inclusief installatie na aftrek subsidie
- Ecolution Combi 50 1730 euro exclusief installatie na aftrek subsidie
Ik ben bang dat ik die 1000 euro verschil (600 euro plus kosten installatie geschat op 400 euro) niet snel goed zal maken met de winst op SWW. Het terugverdienen van de Spaarpomp/Warmtewinner is waarschijnlijk wel haalbaar vanwege overschot aan zon productie á
9,5ct/kWh.

De andere oplossing zou dan de all-in electric optie zijn. Aangezien de ketel pas 2 jaar oud en all-electric oplossingen vrij duur zijn lijkt dat ook nog niet echt goed rond te rekenen.

Iemand aanvullende inzichten?
De ecolution kan relatief makkelijk omgebouwd worden naar all-e, spaarpomp niet. Ik zou daar dan voor gaan.

Stel dat na installatie blijkt dat je maar 100 m3 gas nodig hebt en de ecolution en zonneboiler de rest opvangt, dan zou je dit kunnen vervangen met een element.

Stel dat vaste lasten gas 250euro zijn, 100m3 * 0,75=75 euro = 325euro gaskosten. Dan zou je elektrisch element dus 325/0,22=1477kwh mogen verbruiken. In 100m3 gas zit ruim gerekend +/- 100*9kw=900kwh wat je dient bij te stoken.

Verkoop je de ketel krijg je ook wat geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@JP12 Ik gebruik een zonneboiler icm een combi50 ecolution.
daardoor heb je altijd warm water ook in de winter als je zonneboiler het minder doet!
zomers word de wp50 boiler warm gehouden door de input van de zonneboiler.
En zoals @migjes als meld je krijgt er veel comfort voor terug.
En als je bijna geen gas meer gebruikt installeer je een doorstroom verwarmer zoals @Murkmans zegt
Zo een b.v. https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JP12
oke, eigenlijk is alles al geschreven, ik vertel even hoe ik aan cijfers kom.
(wijkt iets af van geschreven, maar dat betekend niet dat het geschreven fout is.)

als je de warmtewinner/ecolution pakt.
dan heb je ongeveer 1600kWh nodig per jaar.
en bespaar je 600-700m3 gas.
(1200kWh voor verwarmen, maar ook nog een beetje voor de ventilator boiler verlies, standby gebruik en zo. of te wel die cop van 4 die klopt wel.)

maar vaak gaat niet de 600-700m3 gas in vervanging zitten.
het is gewoon een andere manier van stoken, dus een gedeelte gaat in luxe zitten.
je zult ergens tussen de 200-300m3 gas blijven gebruiken.
1m3gas = 9,2 tot 9,6kWh
maar gasketels zijn niet 100% rendement, marketing zegt 110%, maar dat is een berekenings-trucje.
werkelijkheid is rond de 80% er uit halen al een erg mooie prestatie.
dus
1m3gas = 8 kWh
dit is gewoon realistischer.
250m3 x 8 = 1000kWh
1000kWh + 1600kWh = vrijwel je hele PV opbrengst. :?
(maar mischien wil je gewoon meer PV, schuurtje?
het is een virus. >:) )
all-e tja het vreet gewoon erg hard aan je kWh's, al is het maar erg weinig gas wat je moet vervangen.
(ik raad het af, als je het doet zonder warmtepomp. all-e met alleen de warmtepomp = oke , moet je er een elektra element bij gebruiken dan zijn je kWh's te snel op. :-( )

wel of niet SWW, dat is niet die 1000€ verschil wat je keuze moet zijn.
dat bedrag kan erg goed betaald zijn, als je het nodig hebt. ;)
(nog dat je een redelijk jonge CV ketel hebt. die verkoop je wel als je dat wil.
en is altijd nog handig als backup voor tijdelijk als je aan het ombouwen bent.
hoef je niet alles in 1x te doen.)

de ecolution combi heeft wel een 50l boiler tank.
en geeft je wel 100% van het jaar vast 50liter water.
(dit kun je het beste aangeven als 50l@55 = 50 liter water op 55 graden.
dan kun je er later mee rekenen. ;) )
die kun je goed hotfillen van uit de zonneboiler, dan bespaar je kWh's voor de warmtepomp in de zomer.
(voor de rest laat ik de zonneboiler even buiten beschouwing, die doen niet heel hoge temperaturen halen in de winter. dus ik bereken alleen even het slechtste moment van het jaar.)
na de ecolution hang je nog een 50l boiler die je op 65 graden zet. (50l@65)

nu heb je een douche die 10l gebruikt per minuut.
65graden water vind je echt niet tof onder de douche, dus je mengt nog wat koud water (11 graden) bij tot het 38 graden is.
(dit geef je aan als 10l/m@38)

(eigenlijk ook nog rekening houden dat een boiler geen 100% warm water kan tappen, dit is vaak +/- 90% van de inhoud.
langzaam vermengt er teveel koud water met het warme.)

en dan kun je vrij precies uit rekenen dat je met deze setup:
50l@55 + 50l@65 = 210l@38

dus een douche die 10l/m@38 doet, kun je dus 21 minuten douchen.
of je vult een bad met 210liter water.
(en zal ongeveer opnieuw weer na 2 uur warm zijn. maar dat hangt of van hoe zwaar je de verwarmings-element maakt in de boiler.)

dus wat zijn je eisen aan SWW?
meet eens hoeveel l/m@38 je eigenlijk nu gebruikt of zou willen gebruiken in de toekomst?
gezins-samen stelling (het scheelt veel als je b.v. een vrouw en 3 dochters hebt. >:) )
bad of niet, maakt ook veel uit.
en zou je het ook nog ergens kunnen plaatsen. (niet elke vloer kan zomaar dat gewicht aan b.v.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-05-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Murkmans schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:07:
[...]

De ecolution kan relatief makkelijk omgebouwd worden naar all-e, spaarpomp niet. Ik zou daar dan voor gaan.

Stel dat na installatie blijkt dat je maar 100 m3 gas nodig hebt en de ecolution en zonneboiler de rest opvangt, dan zou je dit kunnen vervangen met een element.

Stel dat vaste lasten gas 250euro zijn, 100m3 * 0,75=75 euro = 325euro gaskosten. Dan zou je elektrisch element dus 325/0,22=1477kwh mogen verbruiken. In 100m3 gas zit ruim gerekend +/- 100*9kw=900kwh wat je dient bij te stoken.

Verkoop je de ketel krijg je ook wat geld terug.
Interessante aanvliegroute, dus even nagerekend voor mijn situatie.

Als ik onder de 500m3 kom zijn de vasten lasten ongeveer 200 euro (120 euro netbeheer + 80 euro vaste leveringskosten). Als ik dan kijk naar het omslagpunt zie ik bij ongeveer 200m3 uitkom op:
  • Gas: 200 euro vasten lasten + 200m3 * 0.75 = 350 euro
  • Elektriciteit: 200m3 * 9 kWh/m3 * 0.20 = 360 euro
Als ik uitga van eigen opwek á 10ct/kWh verschuift het omslagpunt ineens naar meer dan 1500m3 :+ .

Nu denk ik er aan om eerst een Warmtewinner te laten plaatsen. Na een jaar zou ik dan kunnen bepalen wat resterende gasvraag en opwekoverschot is en zo het omslagpunt berekenen om all-electric te gaan. Ik verwacht echter op basis van prognose Mindergas.nl dat ik van nu 700m3 naar iets van 400 á 500m3 zal gaan door de warmtepomp.

Met twee doorstroomverwarmers (1 voor de CV en 1 voor het tapwater) zou je in combinatie met een Warmtewinner/Spaarpomp toch ook all-E moeten kunnen gaan? Eventueel plaats ik dan nog een extra buffervat of Atlantic Explorer/Calypso bij. Of misschien een elektrisch bedienbare klep die schakelt tussen CV bedrijf en opwarmen van het buffervat?

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 08-05-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JP12
ik wil je Enthousiasme niet de grond in boren.
maar ik vind je getallen wel erg vreemd. :?

de captar netbeheerder voor gas = >500m3 een 170€ inc BTW.
de captar netbeheerder voor gas = <500m3 een 126€ inc BTW.
(zoek de juiste voor jouw situatie, maar veel afwijken mag niet, dit is een gereguleerde sector)

de captar netbeheerder voor gas = 0m3 een 0€.
maar dan moet je de gasleiding wel uit huis hebben.
daar willen ze een ruime eenmalige 600€ voor hebben. :?
(oke de route om je ota op te zeggen kan ook nog, dan 0€.
maar voor hoelang dat nog lukt?)

80 euro vaste leveringskosten, knellen wat voor slecht contract heb je afgesloten. :?
dat zie je alleen bij leveranciers die je een hoge welkomstbonus geven, of te wel je betaald die bonus zelf.
daar kun je nog steeds met gemak een 20€ voor rekenen. (ik heb nu zelfs 12€ per product)

1m3 gas voor 0,75€.
dat is wel erg hoog, ik weet dat de prijzen zijn gestegen, maar je kunt nog met gemak voor 0,70€/m3 krijgen.
1kWh voor 0,20.
dat is dan weer erg laag een 0,22€/kWh is meer realistisch.
(ja ik weet het belasting gas is omhoog en belasting elektra is omlaag gegaan, maar olie prijs is hoog, en die bepaald de gas en elektra prijs dus de belasting verlaging is aardig teniet gedaan.)

(je zou als je wil, nog de +/-40€ die je overhoud na aftrek van heffingskorting op je elektra rekening kunnen gebruiken. maar die is al flink kleiner geworden, die was 114€ een paar jaar terug. ;) )

als je die cijfers gebruikt (of echt even opzoekt wat die echt zijn in jouw situatie) kom je dan echt zo uit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:56:
@JP12
ik wil je Enthousiasme niet de grond in boren.
maar ik vind je getallen wel erg vreemd. :?

de captar netbeheerder voor gas = >500m3 een 170€ inc BTW.
de captar netbeheerder voor gas = <500m3 een 126€ inc BTW.
(zoek de juiste voor jouw situatie, maar veel afwijken mag niet, dit is een gereguleerde sector)

de captar netbeheerder voor gas = 0m3 een 0€.
maar dan moet je de gasleiding wel uit huis hebben.
daar willen ze een ruime eenmalige 600€ voor hebben. :?
(oke de route om je ota op te zeggen kan ook nog, dan 0€.
maar voor hoelang dat nog lukt?)

80 euro vaste leveringskosten, knellen wat voor slecht contract heb je afgesloten. :?
dat zie je alleen bij leveranciers die je een hoge welkomstbonus geven, of te wel je betaald die bonus zelf.
daar kun je nog steeds met gemak een 20€ voor rekenen. (ik heb nu zelfs 12€ per product)

1m3 gas voor 0,75€.
dat is wel erg hoog, ik weet dat de prijzen zijn gestegen, maar je kunt nog met gemak voor 0,70€/m3 krijgen.
1kWh voor 0,20.
dat is dan weer erg laag een 0,22€/kWh is meer realistisch.
(ja ik weet het belasting gas is omhoog en belasting elektra is omlaag gegaan, maar olie prijs is hoog, en die bepaald de gas en elektra prijs dus de belasting verlaging is aardig teniet gedaan.)

(je zou als je wil, nog de +/-40€ die je overhoud na aftrek van heffingskorting op je elektra rekening kunnen gebruiken. maar die is al flink kleiner geworden, die was 114€ een paar jaar terug. ;) )

als je die cijfers gebruikt (of echt even opzoekt wat die echt zijn in jouw situatie) kom je dan echt zo uit. :?
Deze getallen had ik snel even van Pricewise geplukt. Pak ik jouw getallen dan kom ik pas op het omslagpunt bij minder dan 115m3 gasverbruik per jaar:
- Gas: 145 euro (125 netbeheer + 20 vaste kosten levering) vasten lasten + 115m3 * 0.70 = 225.50 euro
- Elektriciteit: 115m3 * 9 kWh/m3 * 0.22 = 227.70 euro

Kortom, dan is het eigenlijk totaal niet interessant om totaal van het gas af te gaan omdat ik met een ventilatiewarmtepomp altijd een rest gasverbruik over zal houden wat veel hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JP12
dit is al heel wat realistischer.
(nog een kleine verschuiving, 1m3gas = 9,2 tot 9,6kWh,
maar gasketels hebben een 110% rendement, maar dat is marketing, werkelijkheid is 80%.
dus 1m3 gas = 8kWh, dat is echt veel realistischer.)

je hebt op dit moment nog steeds de heffingskorting, en als je geen maf contract afsluit.
dan hou je ongeveer 40€ over (na aftrek vastrecht elektra).
dit is ongeveer 180kWh per jaar die heb je gratis.
het helpt een beetje.

een ventilatiewarmtepomp is zeker niet interessant om volledig van het gas af te gaan.
(vraag maar aan @bartvb die heeft dat gekregen van de woningbouw vereniging.
de all-e variant)
je blijft een stuk bijstook over houden, en die is gewoon te duur om te doen met een cop van 1. :-(

als je het gas er uitgooit, dan moet je ook nog koken.
een elektrische kook plaat kopen kost ook geld. :-(
(dit is vaak maar 25m3 gas maar wel met cop van 1.
dus een +/-200kWh per jaar)

(het stukje besparing met ventilatiewarmtepomp vond ik trouwens wat te negatief.
je denk nu 700m3 te gebruiken.
om dan een ventilatie warmtepomp te gebruiken moet je anders stoken.
je gaat dan vergelijkbaar een 900m3 gas nodig hebben.
gewoon omdat je dan 24x7 je huis het beste warm moet houden.
op die 900m3 gas ga je dan wel een 600m3 gas besparen met ventilatiewarmtepomp.
en kom je rond de 300m3 uit (maar jij ook zonneboiler, dus iets lager 200-250m3 ongeveer.)
die 200m3 die gaat in luxe zitten, fijn maar ben je wel kwijt.).

wil je echt vol van het gas af, dan is voor gewoon een 5kW panasonic (monoblock of niet) aanschaffen.
en dan doe je alles (ex koken) tenminste met een cop, en dan ben je wel beter af als klungelen met ventilatiewarmtepomp en elektra element. ;)
(denk ook aan waarde behoud van je woning, ken maar weinig kopers die extra betalen voor een in elkaar getweakte verwarmings-installatie.
met een volle 5kW warmtepomp stijgt de waarde van de woning juist.
maar dit is een langer verhaal, ik hou het kort.)

(ben wel nieuwsgierig naar @205Gutmann zijn resultaat.
ventilatiewarmtepomp + airco die ook kan verwarmen.
dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat is een volledige warmtepomp optie maar is het ook goedkoper als een 5kW panasonic?)

warmtepompen (of ventilatiewarmtepomp ) slecht, nop.
het is goed te doen.
warmtepompen (of ventilatiewarmtepomp ) gouden bergen, nop.
het is goed te doen, maar opbrengst en geld in het handje zijn andere dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:35:
@JP12
dit is al heel wat realistischer.
(nog een kleine verschuiving, 1m3gas = 9,2 tot 9,6kWh,
maar gasketels hebben een 110% rendement, maar dat is marketing, werkelijkheid is 80%.
dus 1m3 gas = 8kWh, dat is echt veel realistischer.)

je hebt op dit moment nog steeds de heffingskorting, en als je geen maf contract afsluit.
dan hou je ongeveer 40€ over (na aftrek vastrecht elektra).
dit is ongeveer 180kWh per jaar die heb je gratis.
het helpt een beetje.

een ventilatiewarmtepomp is zeker niet interessant om volledig van het gas af te gaan.
(vraag maar aan @bartvb die heeft dat gekregen van de woningbouw vereniging.
de all-e variant)
je blijft een stuk bijstook over houden, en die is gewoon te duur om te doen met een cop van 1. :-(

als je het gas er uitgooit, dan moet je ook nog koken.
een elektrische kook plaat kopen kost ook geld. :-(
(dit is vaak maar 25m3 gas maar wel met cop van 1.
dus een +/-200kWh per jaar)

(het stukje besparing met ventilatiewarmtepomp vond ik trouwens wat te negatief.
je denk nu 700m3 te gebruiken.
om dan een ventilatie warmtepomp te gebruiken moet je anders stoken.
je gaat dan vergelijkbaar een 900m3 gas nodig hebben.
gewoon omdat je dan 24x7 je huis het beste warm moet houden.
op die 900m3 gas ga je dan wel een 600m3 gas besparen met ventilatiewarmtepomp.
en kom je rond de 300m3 uit (maar jij ook zonneboiler, dus iets lager 200-250m3 ongeveer.
die 200m3 die gaat in luxe zitten, fijn maar ben je wel kwijt.).

wil je echt vol van het gas af, dan is voor gewoon een 5kW panasonic (monoblock of niet) aanschaffen.
en dan doe je alles (ex koken) tenminste met een cop, en dan ben je wel beter af als klungelen met ventilatiewarmtepomp en elektra element. ;)
(denk ook aan waarde behoud van je woning, ken maar weinig kopers die extra betalen voor een in elkaar getweakte verwarmings-installatie.
met een volle 5kW warmtepomp stijgt de waarde van de woning juist.
maar dit is een langer verhaal, ik hou het kort.)

(ben wel nieuwsgierig naar @205Gutmann zijn resultaat.
ventilatiewarmtepomp + airco die ook kan verwarmen.
dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat is een volledige warmtepomp optie maar is het ook goedkoper als een panasonic?)

warmtepompen (of ventilatiewarmtepomp ) slecht, nop.
het is goed te doen.
warmtepompen (of ventilatiewarmtepomp ) gouden bergen, nop.
het is goed te doen, maar opbrengst en geld in het handje zijn andere dingen. ;)
Volgens mij komen we dan tot dezelfde conclusie ;)

Op het Eneco forum heeft iemand z'n verbruiksgetallen van jaar voor en jaar na installatie neergezet: https://forum.eneco.nl/in...ewinner-18583/index4.html

Geeft wel een vrij aardig beeld van wat je kan verwachten. Een reductie van zo'n 40 á 50% op de gasvraag voor ruimte verwarming. Uitgaande van een verwacthe gasvraag van 700 á 800m3 waarvan 100m3 voor tapwater zou ik op ongeveer 400 á 500m3 uit moeten komen na toepassing van een ventilatiewarmtepomp.

Dat zou voor mij waarschijnlijk genoeg moeten zijn om het totale gebruik onder de magische 500m3 grens te brengen wat me dan in ieder geval een besparing van 50 euro per jaar oplevert. We koken al elektrisch, dus daar heb ik in ieder geval geen extra kosten van.

Mocht het heel veel lager uitvallen, dan kan ik nog beslissen met doorstroomverwarming aan de slag te gaan. Anders wacht ik gewoon 15 jaar tot de CV of warmtepomp er mee kapt en vervang het geheel dan door een mooie warmtepomp met de dan meest interessante techniek 8) .

Overigens verwacht ik niet snel dit huis te verkopen, maar mocht het zo zijn dan lijkt me een nette Inventum Spaarpomp/Warmtewinner in ieder geval geen probleem. Daar lijkt me namelijk weinig aan elkaar getweakt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
JP12 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:54Overigens verwacht ik niet snel dit huis te verkopen, maar mocht het zo zijn dan lijkt me een nette Inventum Spaarpomp/Warmtewinner in ieder geval geen probleem. Daar lijkt me namelijk weinig aan elkaar getweakt aan.
Die spaarpomp zorgt er ook voor dat je huis energie klasse A krijgt dus weer beter verkoopbaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
SpikeHome schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Die spaarpomp zorgt er ook voor dat je huis energie klasse A krijgt dus weer beter verkoopbaar :9
Dat is waar, ware het niet dat het huis al klasse A had. Zelfs al voordat we er nog 10 zonnepanelen op gelegd hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 20:46
@migjes Medio april heb ik de Ecolution uitgeschakeld, op dit moment houdt de airco de beneden verdieping warm, bij deze temperaturen werkt dat efficiënter omdat deze op een timer werkt, 's morgens voordat we opstaan springt deze aan en zorgt dat het behaaglijk is als we beneden komen. Om 20:00 schakelt deze weer uit waardoor ik effectief 14 uur per dag verwarm i.p.v. de 24/7 met de Ecolution bij een gelijk elektra verbruik.
Bij wat lagere buitentemperaturen zakt de cop van de airco in elkaar waardoor de Ecolution op dat moment weer beter tot zijn recht komt. En natuurlijk zijn warme voetjes door de vloerverwarming ook fijn. :)

Voorheen moest ik elke maand € 110,- overmaken aan mijn energie leverancier, vanaf deze maand wordt dat € 20,- per maand >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
JP12 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:47:
[...]

Dat is waar, ware het niet dat het huis al klasse A had. Zelfs al voordat we er nog 10 zonnepanelen op gelegd hebben 8)7
Dan is het een A+++ woning :+
205Gutmann schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:18:
@migjes En natuurlijk zijn warme voetjes door de vloerverwarming ook fijn. :)

Voorheen moest ik elke maand € 110,- overmaken aan mijn energie leverancier, vanaf deze maand wordt dat € 20,- per maand >:)
Alleen voor de warme voetjes heb ik al de ecolution aan!
Momenteel alleen met dag programma (domotica).
Kijk goed koop een lekker warm huis 20 euro p.m. voor gas/electra is niks natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door SpikeHome op 09-05-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JP12 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Volgens mij komen we dan tot dezelfde conclusie ;)
jep.
Op het Eneco forum heeft iemand z'n verbruiksgetallen van jaar voor en jaar na installatie neergezet: https://forum.eneco.nl/in...ewinner-18583/index4.html
ik neem aan dat je RalfR bedoeld.
Geeft wel een vrij aardig beeld van wat je kan verwachten. Een reductie van zo'n 40 á 50% op de gasvraag voor ruimte verwarming. Uitgaande van een verwacthe gasvraag van 700 á 800m3 waarvan 100m3 voor tapwater zou ik op ongeveer 400 á 500m3 uit moeten komen na toepassing van een ventilatiewarmtepomp.
nee deze niet.
RalfR komt op 300m3 uit, maar dat is van uit de basis dat hij bijna 600m3 gebruikt.
jij hebt basis 700-800m3 en zult dus ook uit komen op 300m3. :*)
dit wel met meer kWh gebruik. ;)
(pas boven de 900m3 als basis kom je hoger uit.
dat is de +/- grens voor dit soort warmtepompen om nog op 300m3 uit te komen.)
Dat zou voor mij waarschijnlijk genoeg moeten zijn om het totale gebruik onder de magische 500m3 grens te brengen wat me dan in ieder geval een besparing van 50 euro per jaar oplevert. We koken al elektrisch, dus daar heb ik in ieder geval geen extra kosten van.
met 300m3 gaat dat wel lukken om onder de 500m3 te komen.
(ze doen soms wel moeilijk om dan het captar aan te passen.
je hebt gewoon 2 meetpunten nodig die 10 maanden uit elkaar liggen en 2 maanden winter bevatten.
reken er maar op dat je soms een jaar en soms 2 jaar later pas het lagere tarief ook echt hebt.)
Mocht het heel veel lager uitvallen, dan kan ik nog beslissen met doorstroomverwarming aan de slag te gaan. Anders wacht ik gewoon 15 jaar tot de CV of warmtepomp er mee kapt en vervang het geheel dan door een mooie warmtepomp met de dan meest interessante techniek 8) .
tja 300m3, dat vervangen voor kWh, dan heb je toch nog 2400kWh nodig.
Overigens verwacht ik niet snel dit huis te verkopen, maar mocht het zo zijn dan lijkt me een nette Inventum Spaarpomp/Warmtewinner in ieder geval geen probleem. Daar lijkt me namelijk weinig aan elkaar getweakt aan.
dat is ook een goede optie. ;)

(bedenk wel dat ik met 300m3 geen rekening houd met zonneboiler + elektrisch koken.
die kan ik niet voor je inschatten en moet je zelf doen.
hoeveel lager je dan uit komt. :? )
205Gutmann schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:18:
@migjes Medio april heb ik de Ecolution uitgeschakeld, op dit moment houdt de airco de beneden verdieping warm, bij deze temperaturen werkt dat efficiënter omdat deze op een timer werkt, 's morgens voordat we opstaan springt deze aan en zorgt dat het behaaglijk is als we beneden komen. Om 20:00 schakelt deze weer uit waardoor ik effectief 14 uur per dag verwarm i.p.v. de 24/7 met de Ecolution bij een gelijk elektra verbruik.
Bij wat lagere buitentemperaturen zakt de cop van de airco in elkaar waardoor de Ecolution op dat moment weer beter tot zijn recht komt. En natuurlijk zijn warme voetjes door de vloerverwarming ook fijn. :)

ik kreeg het voorschot deze keer niet lager gepraat als 25€ :-(
(mijn SJV staat nog steeds te hoog voor werkelijk gebruik.)
ach ja, dan krijg ik wat centjes terug. :*)

ik draai nu nog vol op de ecolution, maar thermostaat haalt nu 22 graden, dus ook de ecolution draait nu niet meer 24x7. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20gebruik.JPG
geen idee of het zoveel zal uit maken of je de airco of ecolution gebruikt eigenlijk?
het zou kunnen maar kan ook erg marginaal zijn. :?
(maakt eigenlijk ook geen bal uit, het is maar net wat je het prettigste vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@migjes RalfR start met 825m3 en gaat naar 550m3 voor totaal. Uitgaande van 200m3 voor SWW bij hem zou je dan van 625 naar 350 gaan voor verwarming, een reductie van 45% voor verwarming.

Als ik vervolgens uitga van 700 á 800m3 totaal verbruik waarvan 100m3 SWW (uitgaande van 100m3 besparing door zonneboiler) dan zou ik na reductie van 45% op warmtevraag uitkomen op totaalverbruik van 430 á 485m3. Check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JP12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:59:
@migjes RalfR start met 825m3 en gaat naar 550m3 voor totaal. Uitgaande van 200m3 voor SWW bij hem zou je dan van 625 naar 350 gaan voor verwarming, een reductie van 45% voor verwarming.

Als ik vervolgens uitga van 700 á 800m3 totaal verbruik waarvan 100m3 SWW (uitgaande van 100m3 besparing door zonneboiler) dan zou ik na reductie van 45% op warmtevraag uitkomen op totaalverbruik van 430 á 485m3. Check?
verhip, je hebt gelijk, langs gekeken. oeps. :D

maar dan doet hij het wel heel slecht. :?

zal vast niet de tips van hier gevolgd hebben denk ik dan. ;)

dus tip:
hang hem aan zijn eigen thermostaat, en zet die thermostaat 1 graad hoger als je gasketel.
de kWh's gaan dan hard, maar gas gebruik slinkt flink.
dan kom je met 800m3 wel op de 300m3 per jaar. (inc koken inc SWW en uitgaand van een combi 50.)
dit kost dan wel een 1600-1700kWh per jaar. (inc ventilatie, inc warmteverlies boiler etc etc..)

ik heb de ecolution op continu 22 graden staan, en de gas ketel staat in de nacht op 17, over de dag loopt de gasketel thermostaat langzaam op naar 21. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:11:
[...]

verhip, je hebt gelijk, langs gekeken. oeps. :D

maar dan doet hij het wel heel slecht. :?

zal vast niet de tips van hier gevolgd hebben denk ik dan. ;)

dus tip:
hang hem aan zijn eigen thermostaat, en zet die thermostaat 1 graad hoger als je gasketel.
de kWh's gaan dan hard, maar gas gebruik slinkt flink.
dan kom je met 800m3 wel op de 300m3 per jaar. (inc koken inc SWW en uitgaand van een combi 50.)
dit kost dan wel een 1600-1700kWh per jaar. (inc ventilatie, inc warmteverlies boiler etc etc..)

ik heb de ecolution op continu 22 graden staan, en de gas ketel staat in de nacht op 17, over de dag loopt de gasketel thermostaat langzaam op naar 21. ;)
Dat ligt een beetje aan je doel denk ik, maximaal gas besparen of maximaal financieel rendement.

Overigens staat de thermostaat hier overdag op 20. Als ik het goed begrijp kan je door het verhogen/verlagen van de temperatuur met kleine stapjes (liefst 0,5 graad) voorkomen dat de gasketel aanslaat en de warmtepomp het maximale werk laten doen. Nog even uitvogelen of ik iets in Node-Red kan bouwen waarmee ik dat proces van kleine stapjes kan automatiseren. Overigens is het uitzetten van de CV functie op de Remeha Calenta van april tot oktober natuurlijk ook een optie >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JP12
als je maximaal gas bespaart, dan zit je ook dichter op maximaal financieel rendement.
hoewel het niet veel uit zal maken. ;)

eigenlijk is een warmtepomp zoals dit soort, niet krachtig genoeg om je huis te verwarmen.
vooral in de nacht is het vaak te weinig vermogen omdat het dan koud is buiten, maar overdag lukt het wel.
door je huis als een grote boiler te gebruiken en overdag de temperatuur te verhogen, kom je meer nachten door zonder gas. ;)

je mag ook met 20 en 21 graden werken als je wil, dat is persoonlijk.
(door de vloerverwarming hangt bij mij de thermostaat boven de radiator, dus ik moet iets compenseren om het ook lekker te hebben bij het raam. vandaar de hoge temperatuur.)

ik weet niet hoe het met al die andere apparaten werkt. (maar vermoed het zelfde ook als ze OT zijn)
maar mijn ecolution combi 50, werkt gewoon met een aan/uit thermostaat.
dit is zo simpel, als je daar 2 draadjes aanhangt en die met elkaar doorverbind, dan gaat hij verwarmen.
haal je die draadjes weer los van elkaar dan stopt hij. (probeer dit wel niet meer als 4x aan en uit te doen per uur. anders krijg je een error)
de thermostaat is er alleen maar voor het voor en na seizoen zodat het niet te warm word in die tijd.
de rest van de tijd staat het systeem toch 24x7 aan en heb je eigenlijk geen thermostaat nodig. >:)
zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20gebruik.JPG

het apparaat hebben hangen en ventilatie lucht naar buiten sturen zonder dat je er warmte uithaalt.
is eigenlijk best zonde als je die warmte binnen 24 uur toch nodig hebt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-05-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:34:
@JP12
als je maximaal gas bespaart, dan zit je ook dichter op maximaal financieel rendement.
hoewel het niet veel uit zal maken. ;)

eigenlijk is een warmtepomp zoals dit soort, niet krachtig genoeg om je huis te verwarmen.
vooral in de nacht is het vaak te weinig vermogen omdat het dan koud is buiten, maar overdag lukt het wel.
door je huis als een grote boiler te gebruiken en overdag de temperatuur te verhogen, kom je meer nachten door zonder gas. ;)

je mag ook met 20 en 21 graden werken als je wil, dat is persoonlijk.
(door de vloerverwarming hangt bij mij de thermostaat boven de radiator, dus ik moet iets compenseren om het ook lekker te hebben bij het raam. vandaar de hoge temperatuur.)

ik weet niet hoe het met al die andere apparaten werkt. (maar vermoed het zelfde ook als ze OT zijn)
maar mijn ecolution combi 50, werkt gewoon met een aan/uit thermostaat.
dit is zo simpel, als je daar 2 draadjes aanhangt en die met elkaar doorverbind, dan gaat hij verwarmen.
haal je die draadjes weer los van elkaar dan stopt hij. (probeer dit wel niet meer als 4x aan en uit te doen per uur. anders krijg je een error)
de thermostaat is er alleen maar voor het voor en na seizoen zodat het niet te warm word in die tijd.
de rest van de tijd staat het systeem toch 24x7 aan en heb je eigenlijk geen thermostaat nodig. >:)
zie:
[Afbeelding]

het apparaat hebben hangen en ventilatie lucht naar buiten sturen zonder dat je er warmte uithaalt.
is eigenlijk best zonde als je die warmte binnen 24 uur toch nodig hebt. ;)
Met 1.5kW verwacht ik op basis van de historische data uit Mindergas.nl tot ongeveer 5 graden etmaal temperatuur genoeg te hebben. Ik stookte er laatst bij 4.6 graden etmaaltemperatuur 2.46m3 door in 14u (7u tot 21u), daar zat echter ook nog beetje SWW. Dan kom je op 2.46m3 * 8kWh/m3 / 14u = 1.4kW. Wellicht zou ik dan wel iets eerder moeten starten met stoken om het rond 7.30u warm te hebben ;) .

Hoe monitor je de Ecolution? Via een OpenTherm Gateway of heb je er sensoren opgeplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JP12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:38:
[...]

Met 1.5kW verwacht ik op basis van de historische data uit Mindergas.nl tot ongeveer 5 graden etmaal temperatuur genoeg te hebben. Ik stookte er laatst bij 4.6 graden etmaaltemperatuur 2.46m3 door in 14u (7u tot 21u), daar zat echter ook nog beetje SWW. Dan kom je op 2.46m3 * 8kWh/m3 / 14u = 1.4kW. Wellicht zou ik dan wel iets eerder moeten starten met stoken om het rond 7.30u warm te hebben ;) .

Hoe monitor je de Ecolution? Via een OpenTherm Gateway of heb je er sensoren opgeplakt?
zo kun je niet rekenen.
de 1,5kW die komt uit ventilatie lucht van in het huis.
die lucht heeft een minimale temperatuur nodig (rond de 17 graden) en kan hij afkoelen met +/-15 graden.
die lucht gaat dan de pijp uit met +/-2 graden (als hij goed staat afgesteld.).

komt er dan lucht weer binnen (tja als je afzuigt komt er natuurlijk lucht van buiten binnen) en is die lucht van buiten 17 graden, dan voeg je 1,5kW aan warmte toe aan huis.
is die lucht 2 graden, dan voeg je eigenlijk 0kW aan warmte toe aan het huis, maar je verliest te minsten geen 1,5kW die je normaal wel doet met ventileren.

het is geen verwarmings-unit die altijd warmte toevoegt aan het huis zelf, maar hij houd de warmte vast in je huis.
maar dat werkt wel lekker en toch effectiever als veel mensen denken. ;)

hier mijn gegevens (met als ik het goed heb een zelfde datums als RalfR.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%202013vs2018.JPG
(helaas ging februari even fout in mijn huis. dat heeft me wel een 30m3 gas gekost voor ik het door had wat fout ging. :D )
dit doe je als je dus gewoon vol uit gaat en hem 24x7 laat draaien.
(en de verzie met 50 liter boiler voor SWW hebt.)
dan heb je nog maar 348m3 aan gas nodig om het 24x7 het tussen de 19-21 graden te houden heel de winter door.
en dan trek je echt wel de max uit het apparaat, je kunt hem dan alleen nog meer uren laten draaien door ook in de zomer te gaan verwarmen, maar dat gaat ook mij te ver. :P

dit gebruik je dan aan kWh per dag.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%202013vs2018%20ele%20gebruik.jpg
wat dan 1540kWh is geweest voor dat jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-05-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:49:
[...]

zo kun je niet rekenen.
de 1,5kW die komt uit ventilatie lucht van in het huis.
die lucht heeft een minimale temperatuur nodig (rond de 17 graden) en kan hij afkoelen met +/-15 graden.
die lucht gaat dan de pijp uit met +/-2 graden (als hij goed staat afgesteld.).

komt er dan lucht weer binnen (tja als je afzuigt komt er natuurlijk lucht van buiten binnen) en is die lucht van buiten 17 graden, dan voeg je 1,5kW aan warmte toe aan huis.
is die lucht 2 graden, dan voeg je eigenlijk 0kW aan warmte toe aan het huis, maar je verliest te minsten geen 1,5kW die je normaal wel doet met ventileren.

het is geen verwarmings-unit die altijd warmte toevoegt aan het huis zelf, maar hij houd de warmte vast in je huis.
maar dat werkt wel lekker en toch effectiever als veel mensen denken. ;)

hier mijn gegevens (met als ik het goed heb een zelfde datums als RalfR.)
[Afbeelding]
(helaas ging februari even fout in mijn huis. dat heeft me wel een 30m3 gas gekost voor ik het door had wat fout ging. :D )
dit doe je als je dus gewoon vol uit gaat en hem 24x7 laat draaien.
(en de verzie met 50 liter boiler voor SWW hebt.)
dan heb je nog maar 348m3 aan gas nodig om het 24x7 het tussen de 19-21 graden te houden heel de winter door.
en dan trek je echt wel de max uit het apparaat, je kunt hem dan alleen nog meer uren laten draaien door ook in de zomer te gaan verwarmen, maar dat gaat ook mij te ver. :P

dit gebruik je dan aan kWh per dag.
[Afbeelding]
wat dan 1540kWh is geweest voor dat jaar.
Je hebt dus 300m3 aan gas bespaard voor verwarming in een iets warmer jaar. Corrigerende voor de graaddagen is de besparing dan 3203/3711 * 300 = 260m3. Zo'n 50% dus.

Financieel kom je dan voor alleen verwarming op:
- Gas 260 * 0,70 = 182 euro bespaard
- Elektriciteit 1540 * 0,22 = 339 euro uitgegeven

Uiteraard heb je dan natuurlijk ook nog de 50 euro besparing door onder de 500m3 te gaan. Maar dan zit de winst met name in een stuk extra comfort. Gebruik je overschot zon dan bespaar je wel 36 euro + 50 euro voor lager capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JP12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:02:
[...]

Je hebt dus 300m3 aan gas bespaard voor verwarming in een iets warmer jaar. Corrigerende voor de graaddagen is de besparing dan 3203/3711 * 300 = 260m3. Zo'n 50% dus.

Financieel kom je dan voor alleen verwarming op:
- Gas 260 * 0,70 = 182 euro bespaard

Uiteraard heb je dan natuurlijk ook nog de 50 euro besparing door onder de 500m3 te gaan. Maar dan zit de winst met name in een stuk extra comfort. Gebruik je overschot zon dan bespaar je wel 36 euro + 50 euro voor lager capaciteitstarief.
je rekent wat negatief, alles in het nadeel van het systeem.
je kunt nog een 140kWh aftrekken, omdat dit inclusief ventilatie unit is.
in 2013 werkte ik nog niet zoveel thuis, maar was wel het beste jaar wat ik kon geven.
en nog 30m3 gas aftrekken vanwege domme fout in februari. :D
en dan de extra luxe;
huis was in 2013 niet warmer als 20 graden, nu 21 - 22 graden. dat is meer warmte verlies.
nu huis 24x7 gewoon warm, in plaats van alleen als ik thuis was.
ik kom nu thuis en vloer is gewoon lekker warm.
had ik dit allemaal gedaan met gas dan had ik geen 750m3 gas gebruikt maar ruim over de 900m3.
(met gegevens van de buren zelfde type huis en ketel, zou het zelfs 1000+m3 gas zijn geweest.
maar heb het idee dat hun helemaal niet bezig zijn met zuinig stoken)
tja dan is de besparing toch 600m3 of meer.

bereken ik dan nog het boiler verlies er af en,
reken ik dan het aantal kWh terug met de cop van 4,1 dan kom ik weer uit op +/-650m3 gas.
dus dat zou aardig moeten kloppen.

ik heb je al gewaarschuwd, geen gouden bergen, maar het is wel te doen. ;)
het is een prettige luxe, die vrijwel even duur is als gas gebruiken.
soms is het iets goedkoper, soms is het iets duurder.

(ik rekende 600kWh af afgelopen jaar.
nu 4 extra panelen op het schuurtje, dus dat is nu ook opgelost. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
migjes schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:36:
[...]

je rekent wat negatief, alles in het nadeel van het systeem.
je kunt nog een 140kWh aftrekken, omdat dit inclusief ventilatie unit is.
in 2013 werkte ik nog niet zoveel thuis, maar was wel het beste jaar wat ik kon geven.
en nog 30m3 gas aftrekken vanwege domme fout in februari. :D
en dan de extra luxe;
huis was in 2013 niet warmer als 20 graden, nu 21 - 22 graden. dat is meer warmte verlies.
nu huis 24x7 gewoon warm, in plaats van alleen als ik thuis was.
ik kom nu thuis en vloer is gewoon lekker warm.
had ik dit allemaal gedaan met gas dan had ik geen 750m3 gas gebruikt maar ruim over de 900m3.
(met gegevens van de buren zelfde type huis en ketel, zou het zelfs 1000+m3 gas zijn geweest.
maar heb het idee dat hun helemaal niet bezig zijn met zuinig stoken)
tja dan is de besparing toch 600m3 of meer.

bereken ik dan nog het boiler verlies er af en,
reken ik dan het aantal kWh terug met de cop van 4,1 dan kom ik weer uit op +/-650m3 gas.
dus dat zou aardig moeten kloppen.

ik heb je al gewaarschuwd, geen gouden bergen, maar het is wel te doen. ;)
het is een prettige luxe, die vrijwel even duur is als gas gebruiken.
soms is het iets goedkoper, soms is het iets duurder.

(ik rekende 600kWh af afgelopen jaar.
nu 4 extra panelen op het schuurtje, dus dat is nu ook opgelost. ;) )
En er zat nog een fout in. De elektriciteit had ik volledig toegerekend aan de CV gebruik.

Eigenlijk moet je dus zeggen:
- Gas 400 * 0,70 + 50 = 330 euro bespaard
- Gratis extra comfort 200 * 0,70 = 140 euro

Al met al loont het zich dan met name bij overschot zon en als je wat vaker thuis bent.

Even nog een vraag, draait de warmtepomp ook bij lagere ventilatiestanden? Of gaat hij bij het hoge warmtepompbedrijf altijd naar de hogere ventilatiestand van 250m3/h? Of kan dit ook bij 100m3/h of 125m3/h

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 09-05-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JP12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:46:
[...]

En er zat nog een fout in. De elektriciteit had ik volledig toegerekend aan de CV gebruik.

Eigenlijk moet je dus zeggen:
- Gas 400 * 0,70 + 50 = 330 euro bespaard
- Gratis extra comfort 200 * 0,70 = 140 euro

Al met al loont het zich dan met name bij overschot zon en als je wat vaker thuis bent.

Even nog een vraag, draait de warmtepomp ook bij lagere ventilatiestanden? Of gaat hij bij het hoge warmtepompbedrijf altijd naar de hogere ventilatiestand van 250m3/h? Of kan dit ook bij 100m3/h of 125m3/h
op zich werkt het vrij kosten neutraal, en echte winsten zijn er niet.
verwarmen kost gewoon geld, en gas is eigenlijk erg goedkoop.
zo goedkoop dat er niet tegen op te concurreren is. ;)
(toen ik begon was er een gas prijs van 0,55€/m3 :D
en elektra was 0,18€/kWh.
de 0,70€/m3 en 0,22€/kWh die verhoging raakt mij nu niet. ;) )

het lonen voor ventilatielucht warmtepompen, door het lage vermogen kun je niet even snel je huis verwarmen.
(maar ja dat kon ik met vloerverwarming toch al niet.)
dus dan is het al snel interessant om gewoon door te verwarmen.
dat moet je niet doen als je 40+ uren werkt in de week, en in het weekend in de kroeg zit.
dan ben je aardig dom bezig.

maar je kunt ook combi's maken zoals @205Gutmann doet.
het combineren van een airco (lucht/lucht) waar je heel snel mee je huiskamer opwarmt (flash load).
met de ecolution die zijn vloer warm houd (bass load).
dan gaat er minder geld in "komfoor" zitten en kom je wel beter uit.
of een stevige lucht/Water warmtepomp nemen die wat meer als een gasketel kan werken.
maar dat maakt het allemaal wel duurder in aanschaf.

je kunt de ventilatie lucht warmtepomp ook laten draaien met minder m3 afzuiging.
maar ze moduleren niet op de warmtepomp zelf, dan krijg je wel momenten dat hij even uitvalt.
dit om bevriezing te voorkomen.
(dit is niet een echt heel groot probleem, en kun je doen als je wil.)

ik zelf zuig een 180m3 af als warmtepomp uit staat en een 190m3 als hij aanstaat.
dus ik ervaar dit als een totaal onbestaand probleem.
(begrijp dat die 180 en 190m3 een instelling is, dit is een virtueel getal en betekend niet dat er ook daad werkelijk die hoeveelheid er door heen gaat. hier moet je nog een berekening van bochten buislengte en ventielen in mee nemen om de echte hoeveelheid te weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Top!

Mijn ervaringen zijn positief, ik heb nu 3 mnd. de Savent in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het gas verbruik is al spectaculair gedaald, de investering was 1680,00 plus 600,00 voor een externe circulatie pomp en materiaal, het subsidie bedrag was 1500,00 euro. Wie kan er goedkoper energie besparen.
De handleiding voor de installatie is zeer duidelijk, het was wel mijn eerste ervaring met het installatie werk, als je graag klust is het goed te doen, je hebt wel een factuur nodig van een erkende installateur, deze heeft mijn werk gecontroleerd en goed gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
GerardvdLinde schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Mijn ervaringen zijn positief, ik heb nu 3 mnd. de Savent in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het gas verbruik is al spectaculair gedaald, de investering was 1680,00 plus 600,00 voor een externe circulatie pomp en materiaal, het subsidie bedrag was 1500,00 euro. Wie kan er goedkoper energie besparen.
De handleiding voor de installatie is zeer duidelijk, het was wel mijn eerste ervaring met het installatie werk, als je graag klust is het goed te doen, je hebt wel een factuur nodig van een erkende installateur, deze heeft mijn werk gecontroleerd en goed gekeurd.
Dus vanaf januari of februari heb je hem in gebruik?
Log je de graaddagen (mindergas.nl) en log je het energie verbruik van je savent?
Wat was je verbruik daarvoor?
Hoe veel m3 en m2 is je woning ?
ja we zijn nieuwsgierig hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Ik log in op slimmemeterportal.nl en kan op basis hiervan de savent optimaal instellen door te spelen met de luchtsnelheid en de water snelheid. Voor de stroomcompensatie heb ik zonnepanelen, de savent gebruikt bij mij 450 watt, nu het voorjaar is trek ik als het 22 gr. In de kamer is de stekker er uit, de saldering werkt dan volop.
Ik heb een 2 onder 1 kap woning uit 1986 de binnen muren zijn van gasbeton en dit isoleerd redelijk goed. Verder heb ik gewone radiatoren, deze verwarmt de savent tot 33 graden ( aan de boven zijde) de onderzijde is veel koeler.
Ik verwarm de kamer/keuken de badkamer en de wc. meer niet, als de zon niet schijnt en het is koel buiten draait de savent 24 uur per dag.
De savent is aangesloten op een aan/uit thermostaat deze staat zo hoog, zodat als ik de savent aan heb deze continu draait.
De cv ketel werkt modulerend op de kamerthermostaat, het verschil tussen dag en nacht is zo beperkt mogelijk.
Mijn gasverbruik was ong. 1200 m3 per jaar hier ga ik naar mijn verwachting dit jaar 500 m3 afhalen, mijn verbruik in April was 20 m3 en in Maart 80 m3 en in Febr. 100 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@GerardvdLinde Slimmemeter portal gebruik ik ook maar heb daarnaast de slimme meter op een raspberry Pi aangesloten met domoticz die alles voor mij logt.
Electra en gas verbruik daarnaast de warmtepomp met een z-wave schakelaar aangesloten met energie meting dus zo log ik alleen het verbruik van de warmtepomp.
Van 1200m3 naar 500m3 is netjes hoor.
ben zelf van 850 ongeveer naar een 200m3 gegaan.
en heb daarvoor een 1200kw meer stroom door de wp wat natuurlijk door pv opgevangen word.
warmtepomp word bij mij ook door 2e thermostaat geschakeld maar die regeling gaat bij mij wel via de domotica zo ook de c.v. regeling.
450w is best veel zie dat mijn wp meestel zo rond de 280 a 300w zit en bij verwarmen warm water boiler loopt dat wel eens op naar 450w maar niet altijd dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Heb vandaag een nibe savent besteld via mijn werkgever bij de tu samen met een pomp en een dak doorvoer. Ik wil de pomp zelf installeren. Zit me alleen nog af te vragen of het nodig is om een 2e thermostaat kabel te trekken. Ik wil zowizo de Vaillant thermostaat ongemoeid laten want die moduleert. Misschien dat ik gewoon een thermostaat op zolder bij de savent hang dan kan ik hem daarmee in de zomer uitzetten.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardvdLinde
SpikeHome schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:37:
@GerardvdLinde Slimmemeter portal gebruik ik ook maar heb daarnaast de slimme meter op een raspberry Pi aangesloten met domoticz die alles voor mij logt.
Electra en gas verbruik daarnaast de warmtepomp met een z-wave schakelaar aangesloten met energie meting dus zo log ik alleen het verbruik van de warmtepomp.
Van 1200m3 naar 500m3 is netjes hoor.
ben zelf van 850 ongeveer naar een 200m3 gegaan.
en heb daarvoor een 1200kw meer stroom door de wp wat natuurlijk door pv opgevangen word.
warmtepomp word bij mij ook door 2e thermostaat geschakeld maar die regeling gaat bij mij wel via de domotica zo ook de c.v. regeling.
450w is best veel zie dat mijn wp meestel zo rond de 280 a 300w zit en bij verwarmen warm water boiler loopt dat wel eens op naar 450w maar niet altijd dus.
Even een correctie, ik verwacht van 1200 m3 naar 700 m3 te kunnen gaan.
Mijn plan is om in de woonkamer/keuken ltv radiatoren te plaatsen om in de winter meer voordeel van de warmtepomp te hebben.
De savent wordt gelaatst in het retoursysteem van de cv installatie en zorgt ervoor dat de ketel veel minder aanslaat, deze levert wel dus het warme tap/douche water in de badkamer, in de keuken heb ik een 10 liter boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:30:
Heb vandaag een nibe savent besteld via mijn werkgever bij de tu samen met een pomp en een dak doorvoer. Ik wil de pomp zelf installeren. Zit me alleen nog af te vragen of het nodig is om een 2e thermostaat kabel te trekken. Ik wil zowizo de Vaillant thermostaat ongemoeid laten want die moduleert. Misschien dat ik gewoon een thermostaat op zolder bij de savent hang dan kan ik hem daarmee in de zomer uitzetten.
Dat heb ik ook de thermostaat van de savent op zolder, maar ik reguleer de warmte op de voordeligste manier, ik zet nu in het voorjaar de savent uit als het 22 graden in de kamer is, de savent draait nu van 2.00 uur s' nachts tot ong. 10 uur s' morgens, de warmte zuig ik dus niet weg! Op dit moment is het 22 graden om 2.15 uur.
Nu gaat de savent starten tot het morgenvroeg weer 22 gr. Is. De zonnepanelen gaan volop salderen!
Mijn gaskosten zijn zo 45 cent per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
Succes met je project! _/-\o_
Ik twijfel nog over het zelf installeren van een vwp. Ga je ook subsidie aanvragen? Dan ben ik benieuwd of er moeilijk gedaan wordt over een eventuele faktuur van een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou gewoon een cat5 netwerk kabel trekken en een 2de thermostaat gebruiken in de referentie kamer.
om hem maximaal voorrang te geven boven gasketel.
(referentie kamer = meestal de huiskamer in een gewoon huis.)
ik monitor de omvormer van mijn zonnepanelen (rs482) over die kabel en stuur er mee de warmtepomp aan.
levert geen problemen op met mijn systeem, werkt stabiel. ;)

succes met sleutelen.
(ik vond het allemaal niet zo heel moeilijk. maar lees de handleiding goed. zitten soms wel dingen in waar je van denkt aarggg. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Moonbase schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:56:
[...]

Succes met je project! _/-\o_
Ik twijfel nog over het zelf installeren van een vwp. Ga je ook subsidie aanvragen? Dan ben ik benieuwd of er moeilijk gedaan wordt over een eventuele faktuur van een installateur.
Ik heb de subsidie binnen, bij mij heeft een installateur zijn goedkeuring bevestigt en een factuur voor inregeling verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
migjes schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:09:
[...]

ik zou gewoon een cat5 netwerk kabel trekken en een 2de thermostaat gebruiken in de referentie kamer.
om hem maximaal voorrang te geven boven gasketel.
(referentie kamer = meestal de huiskamer in een gewoon huis.)
ik monitor de omvormer van mijn zonnepanelen (rs482) over die kabel en stuur er mee de warmtepomp aan.
levert geen problemen op met mijn systeem, werkt stabiel. ;)

succes met sleutelen.
(ik vond het allemaal niet zo heel moeilijk. maar lees de handleiding goed. zitten soms wel dingen in waar je van denkt aarggg. ;) )
De Savent kan je niet met een netwerk kabel sturen, je kan de 2e thermostaat gewoon naast de savent plaatsen, als de kamerthermostaat meer warmte vraagt helpt de cv ketel mee. Dus in de winter draait de savent 24 uur en de cv gaat meehelpen op de kamerthermostaat indien nodig. Ik heb de ketel op 60 gr. Staan zodat de retour naar de savent onder de 50 gr. Blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GerardvdLinde schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:28:
[...]

De Savent kan je niet met een netwerk kabel sturen, je kan de 2e thermostaat gewoon naast de savent plaatsen, als de kamerthermostaat meer warmte vraagt helpt de cv ketel mee. Dus in de winter draait de savent 24 uur en de cv gaat meehelpen op de kamerthermostaat indien nodig. Ik heb de ketel op 60 gr. Staan zodat de retour naar de savent onder de 50 gr. Blijft.
het is een gewone aan/uit aansturing, of je dat nu over een netwerk kabel gooit of een andere kabel dat maakt niet uit.
2 draadjes en het werkt. ;)

en verder de referentie ruimte is het handigst maar hoeft niet, dat klopt.
(als ik het op mijn zolder zou hangen, dan word mijn huiskamer toch wel te warm.
gewoon omdat de zolder niet verwarmt is dus dan draait hij teveel uren die niet nodig zijn. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bij mij is de zolder ook niet verwarmd maar dat is een kwestie van de juiste temp instellen zou ik zeggen. De zolder temp is toch een afgeleide van buiten en binnen temp. Het is niet zo eenvoudig om een kabel in de woonkamer te krijgen zonder breekwerk.
Eerste verdieping zou wel kunnen maar ik ga het even aankijken het apparaat moet eerst binnen komen en het stookseizoen is nu toch voorlopig voorbij. Wat de subsidie betreft weet ik nog niet of ik die aanvraag, ik ben eigenlijk van mening dat ik het heel goed zelf kan betalen en dat niet de belasting betaler mijn vwp hoeft te betalen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik een ander mijn mening wil opleggen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:06:
Bij mij is de zolder ook niet verwarmd maar dat is een kwestie van de juiste temp instellen zou ik zeggen. De zolder temp is toch een afgeleide van buiten en binnen temp. Het is niet zo eenvoudig om een kabel in de woonkamer te krijgen zonder breekwerk.
Eerste verdieping zou wel kunnen maar ik ga het even aankijken het apparaat moet eerst binnen komen en het stookseizoen is nu toch voorlopig voorbij. Wat de subsidie betreft weet ik nog niet of ik die aanvraag, ik ben eigenlijk van mening dat ik het heel goed zelf kan betalen en dat niet de belasting betaler mijn vwp hoeft te betalen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik een ander mijn mening wil opleggen.
(je moet ook niet te moeilijk denken met de thermostaat.
alles is altijd wel op een 1 of andere manier op te lossen. ;)
is alleen maar de vraag hoe.
en ook het nut van een thermostaat is eigenlijk vrij klein door lage kW, maar wel handig voor de WAF.)

de zolder bij mij is in de lente kouder, waar door de warmtepomp nu zou draaien terwijl het toch al 21+ graden is in de huiskamer.
en in de herfst is het juist anders om.
voor mij is de zolder geen goede referentie ruimte, helaas.
(dit kan verschillen per huis, maar ben bang dat de meeste huizen dit soort problemen al snel hebben.)

ik heb gewoon een netwerk kabel door de buis waar de gasketel zijn sturing kabel heeft getrokken.
was erg simpel te doen. dus check hoe die kabel loopt hij kan er vast bij getrokken worden.

(zelf heb ik het eerste half jaar nog veel simpeler gewerkt.
geen thermostaat, maar 2 draadjes die ik even in elkaar draaide en uit elkaar haalde.
gewoon om ervaring op te doen zodat ik wist welk systeem ik eigenlijk wou hebben.
goedkoper kan het niet. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
migjes schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:43:
[...]

het is een gewone aan/uit aansturing, of je dat nu over een netwerk kabel gooit of een andere kabel dat maakt niet uit.
2 draadjes en het werkt. ;)

en verder de referentie ruimte is het handigst maar hoeft niet, dat klopt.
(als ik het op mijn zolder zou hangen, dan word mijn huiskamer toch wel te warm.
gewoon omdat de zolder niet verwarmt is dus dan draait hij teveel uren die niet nodig zijn. ;) )
Bedankt voor de tip, over de netwerkkabel. Het klopt dat het te warm kan worden als de zon meehelpt dan gaat bij mij de warmtepomp uit. Ik verbruik dan geen stroom meer ik ventileer door de deuren open te zetten.
Door de maximale saldering verbruik ik dan op mnd. Basis zeer weinig gas en stroom, de afgelopen 14 dgn. In mei 7euro voor gas en 7,50 voor stroom. Altijd warme badkamer, huiskamer/keuken en wc. Dag en nacht temperatuur gemiddeld 21 gr.
En dit voor een netto investering van ong. 900 euro. Ik ben zeer tevreden over de savent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@GerardvdLinde en @snameroc Wil je geen kabeltje trekken zoals @migjes .

Gebruik dan een draadloze thermostaat zoals deze:
https://shop.kamerthermos...128/Products/301000191013

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 16-05-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
migjes schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:37:
[...]

(je moet ook niet te moeilijk denken met de thermostaat.
alles is altijd wel op een 1 of andere manier op te lossen. ;)
is alleen maar de vraag hoe.
en ook het nut van een thermostaat is eigenlijk vrij klein door lage kW, maar wel handig voor de WAF.)

de zolder bij mij is in de lente kouder, waar door de warmtepomp nu zou draaien terwijl het toch al 21+ graden is in de huiskamer.
en in de herfst is het juist anders om.
voor mij is de zolder geen goede referentie ruimte, helaas.
(dit kan verschillen per huis, maar ben bang dat de meeste huizen dit soort problemen al snel hebben.)

ik heb gewoon een netwerk kabel door de buis waar de gasketel zijn sturing kabel heeft getrokken.
was erg simpel te doen. dus check hoe die kabel loopt hij kan er vast bij getrokken worden.

(zelf heb ik het eerste half jaar nog veel simpeler gewerkt.
geen thermostaat, maar 2 draadjes die ik even in elkaar draaide en uit elkaar haalde.
gewoon om ervaring op te doen zodat ik wist welk systeem ik eigenlijk wou hebben.
goedkoper kan het niet. >:) )
De kabel van de cv ketel is 2 aderig en zit het laatste stuk ingesmeerd in de muur. Geen idee hoever. Ik heb nog een aan uit thermostaat en misschien boor ik nog wel een gat naar het leiding kanaal van de trapopgang maar dat zal nog een opgaaf worden. De draadloze is zeker ook een idee maar wil eerst een idee krijgen wat er haalbaar is met de sabent en mijn eenpijps cv leidingnetwerk. Dat wijkt nogal af van wat de meeste hebben.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 16:29
snameroc schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:11:
[...]

De kabel van de cv ketel is 2 aderig en zit het laatste stuk ingesmeerd in de muur. Geen idee hoever. Ik heb nog een aan uit thermostaat en misschien boor ik nog wel een gat naar het leiding kanaal van de trapopgang maar dat zal nog een opgaaf worden. De draadloze is zeker ook een idee maar wil eerst een idee krijgen wat er haalbaar is met de sabent en mijn eenpijps cv leidingnetwerk. Dat wijkt nogal af van wat de meeste hebben.
Let op met draadloze aan/uit thermostaten: hij stuurt maar 1x een uit- of aansignaal. Dat betekent dat als dit signaal om wat voor reden dan ook (gebeurt nou eenmaal vaak bij draadloze technologie) de ruimte blijft afkoelen of opwarmen. Compleet onbruikbaar m.i., tenzij je nooit op vakantie gaat ofzo. 8)7

Ik heb zelf een Ecolution Solo i.c.m. een zonneboiler en een 200l vat met een electrisch spiraal. Wil graag wat meer de sturing van de Inventum aansturen met een domotica systeem. Heeft iemand daar (aansturing via CAT of USB) inmiddels betere ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door BrBuggyB op 16-05-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
BrBuggyB schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:51:
[...]

Let op met draadloze aan/uit thermostaten: hij stuurt maar 1x een uit- of aansignaal. Dat betekent dat als dit signaal om wat voor reden dan ook (gebeurt nou eenmaal vaak bij draadloze technologie) de ruimte blijft afkoelen of opwarmen. Compleet onbruikbaar m.i., tenzij je nooit op vakantie gaat ofzo. 8)7

Ik heb zelf een Ecolution Solo i.c.m. een zonneboiler en een 200l vat met een electrisch spiraal. Wil graag wat meer de sturing van de Inventum aansturen met een domotica systeem. Heeft iemand daar (aansturing via CAT of USB) inmiddels betere ervaring mee?
Ik gebruikte eerst een draadloze thermostaat en heb daar nooit problemen mee gehad.
Maar inmiddels stuur ik alles aan via domotica.
Ik gebruik daar zwave apparatuur voor dit omdat het terug koppeling geeft of het wel echt aan of uit gegaan is.
Ook de temperaturen en stroom verbruik lees ik uit dmv domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scimi
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09-2021
Met het laatste (5.5) update voor Toon kan ik nu gegevens over alles downloaden. Kan iemand me vertellen wat het eenheid is voor de waarden in bestand ventilationHeatRecoveryDev.CurrentEnergyQuantity_5yrhours van de eneco warmtewinner?

tevens ook voor ventilationHeatRecoveryDev.CurrentElectricityQuantity_5yrhours

ah, kijken naar warmtewinner scherm, kJ en watt. (dumbo!)

[ Voor 22% gewijzigd door Scimi op 17-05-2019 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
De savent is binnen. Ik heb de moeite genomen om de kap te lichten voor ik hem in het cv hok ga plaatsen donderdag. Ik heb er een foto van gemaakt. Even zoeken hoe ik die hier kan plaatsen.
https://www.mupload.nl/img/pa8pqs4z5t.jpeg

Hoop dat dit werkt

[ Voor 32% gewijzigd door snameroc op 20-05-2019 20:41 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hebben alle ventilatie warmtepomp gebruikers hier een geïsoleerde dak doorvoer?
Er wordt 160mm geadviseerd maar als ik dan bij de luchtuitgang van de savent kijk zie ik een verjonging naar 125 of zo. Ik ken de theorie van condens maar aan de andere kant nu heb ik een 3 voudige dakdoorvoer cv uit cv in en ventilatie. Eigenlijk vind ik het een beetje zonde van het dak beschot om er weer een gat bij te maken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@snameroc Ja ik gebruik de ubink drycox isolatie buis
https://www.warmteservice...L%3D2000mm-150/p/51652005
Ook de dakdoervoer van ubink.
Je moet wel afvoer naar buiten geïsoleerd nemen want anders heb je het condens erop staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Die heb ik beide op zolder staan imiddels. Maar ik vind het sonde van mijn dakbeschot eigenlijk om er een gat bij te maken. Mijn vraag is hoe is het bij andere geinstaleerd

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:53:
Die heb ik beide op zolder staan imiddels. Maar ik vind het sonde van mijn dakbeschot eigenlijk om er een gat bij te maken. Mijn vraag is hoe is het bij andere geinstaleerd
ik gebruik nog steeds de oude dakdoorvoer van maar 125mm.
en niet geïsoleerd.
(door de krappe dak doorvoer kan het zijn dat ik mijn ventilatie unit dus iets harder heb moeten zetten om hem stabiel te laten draaien. ;) )

ja, dit geeft wel condens problemen.
fleece deken er omheen gewikkeld, rol tape, opgelost. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De geïsoleerde dakdoorvoer van 160 heeft ook maar een effectieve binnen diameter van 130 dus zoveel maakt dat niet meer met 125. En een extra pijp op dak kan weer problemen opleveren met de zonnepanelen. Dus mijn gedachte was om eventueel wel de geïsoleerde buis van de savent naar de 1 meter 50 hoger gelegen aluminium dak doorvoer te gebruiken.
Maar ik heb de geïsoleerde dak doorvoer al dus ik zal maar gewoon een gat maken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:13:
De geïsoleerde dakdoorvoer van 160 heeft ook maar een effectieve binnen diameter van 130 dus zoveel maakt dat niet meer met 125. En een extra pijp op dak kan weer problemen opleveren met de zonnepanelen. Dus mijn gedachte was om eventueel wel de geïsoleerde buis van de savent naar de 1 meter 50 hoger gelegen aluminium dak doorvoer te gebruiken.
Maar ik heb de geïsoleerde dak doorvoer al dus ik zal maar gewoon een gat maken.
zolang je er maar een stukje flex pijp/buis tussen zet.
zodat de trillingen van het apparaat geen geluid gaat maken in het dak/muur/buis etc...
dan komt alles goed en hoef je niet te moeilijk te denken. ;)

(hoewel ik niet weet hoeveel de savant trilt, dat mag je mij straks gaan vertellen. ;)
maar de meeste ijskasten doen dit wel.
en eigenlijk is dit een soort van ijskast. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Nu de savent draait. Alleen nog een paar elektrische zaken afwerken van het weekend. Hij staat in het cv hok en inderdaad hij maakt geluid. Of het veel is weet ik nog niet dwz normaal is het niet storend misschien als je nachts er op ligt te luisteren
Heb even bij het apparaat een schakelaar als thermostaat. Er zit wel een lange tijdvertraging op

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
snameroc schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:43:
Nu de savent draait. Alleen nog een paar elektrische zaken afwerken van het weekend. Hij staat in het cv hok en inderdaad hij maakt geluid. Of het veel is weet ik nog niet dwz normaal is het niet storend misschien als je nachts er op ligt te luisteren
Heb even bij het apparaat een schakelaar als thermostaat. Er zit wel een lange tijdvertraging op
Fotos 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
https://www.mupload.nl/img/fxxlg3lfera8a.jpeg
Hij staat behoorlijk ingebouwd dus valt niet mee of een overzichtelijke foto te maken. Ik heb een geisileerde dakdoorvoer en de daarbij behorende geisoleerde slang met geluidsdemper maar vooral gelijk bij de savent voelt dat toch wel heel koud aan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@snameroc
ziet er netjes genoeg uit. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fxxlg3lfera8a.jpeg

even in de gaten houden of je er geen condens krijgt.
is dat wel, dan een flees dekentjes en wat tape er omheen wikkelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb vandaag de thermostaat kabel getrokken en een mechanische aan uit thermostaat aangesloten. Wel vindt ik de hysteresys van deze thermostaat vrij groot zeker omdat de ingebouwde weerstand het niet doet met de open klem spanning van 3,3volt. Maar heb er nu in de woonkamer in ieder geval invloed op.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:43:
Even wat gegevens van mijn Savent, draait nu 4 mnd. Vanmorgen aangezet om 8.00 uur ( bewolkt, grijs weer)
Nu 10.30 uur
T6 op 1,5
T5 op 25,5
T7 op 27,6
Pomp grundvos op adapt 8 W.
Temp. oude radiators bovenzijde 33 gr.
Kamer temp. 21.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb gisteren avond hem ook 2 uur laten draaien. De t6 zit bij mij iets lager maar die is erg afhankelijk van de ventilator snelheid. Staat op L1 en e27 op 52. Ik heb geen debiet meter en de oude box draaide jaar in jaar uit op de eerste stand. Hierin ben ik nog een beetje zoekende wat het meest idiale is maar misschien is dat in de winter wel anders.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:59:
Ik heb gisteren avond hem ook 2 uur laten draaien. De t6 zit bij mij iets lager maar die is erg afhankelijk van de ventilator snelheid. Staat op L1 en e27 op 52. Ik heb geen debiet meter en de oude box draaide jaar in jaar uit op de eerste stand. Hierin ben ik nog een beetje zoekende wat het meest idiale is maar misschien is dat in de winter wel anders.
Klopt bij mij staat t6 ook wel eens in de min. Ik heb e27 op 60, mijn meganische ventilatie lucht komt via spirobuis (rond 100) via de 2e verdieping op zolder uit, hier heb ik met een verloop geisoleerde flexslang rond 160 op aangesloten, mijn savent staat ong. 6 meter van de cv. De zolder is 4,5 meter hoog, dus de afvoer slang, ook flexslang geisoleerd is ong. 7 meter lang en aangesloten op de schoorsteen.
Wat ik heb gedaan is de 22mm leidingen isoleren, maar over 1 meter bij de metalen spirobuis niet, hier heb ik de spiro buis samen met de 22mm buizen ikgepakt met isolatie deken, dus ik verwarm de ventilatie lucht wat bij, hierdoor is mijn inkomende lucht vaak tussen de 23 en 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik ga met de ventilator snelheid experimenteren als het stookseizoen begint. De savant staat naast de ketel. De aanvoer zit met geluidsdempendeflex 150 op het midden van een t stuk waarnaar er een van 125 naar de bad kamer onder de savent gaat en de andere naar de begane grond voor de keuken en toilet. De dakdoorvoer is 1 meter buiten rond 160 maar door de isolatie binnen 140 en dan nog een geïsoleerde slang naar de sacent van een meter.
Wat gebeurt er als de savent bevriest. Stopt dan de compressor of gaat de rondpomp klep open?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Dankjullie voor de reacties. Ik verwacht straks ongeveer 800 kWh over te houden en die aan te wenden voor de Savent. Ik ben alleen zelf totaal niet handig. Iemand enig idee wat installatie zou kosten?

Overigens wordt mijn huidige MV aangestuurd via een kastje in de keuken. Daar kan ik de afzuigstand regelen en programma's in te stellen. Kan dat bij de Savent ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dexter35 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:05:
Dankjullie voor de reacties. Ik verwacht straks ongeveer 800 kWh over te houden en die aan te wenden voor de Savent. Ik ben alleen zelf totaal niet handig. Iemand enig idee wat installatie zou kosten?

Overigens wordt mijn huidige MV aangestuurd via een kastje in de keuken. Daar kan ik de afzuigstand regelen en programma's in te stellen. Kan dat bij de Savent ook?
Heb twee offertes liggen voor een nieuwe CV + Nibe Savent. De Savent zelf is ongeveer 3200 euro inclusief installatie (Inventum Spaarpomp 3700, maar die zit op 48 DB en de Nibe op 41. Dus geen reden om voor de Spaarpomp te gaan). Terugverdientijd is dan 10 jaar, dus daar hoef je het eigenlijk niet voor te doen. De Inventum ecolution combi 50 zit op 18 jaar... Je kunt het beter zelf installeren wat dat betreft.

De Savent heeft een draadloze bediening. Je zou deze eenvoudig in het kastje kunnen monteren?

Iemand ervaring met de Savant schakelen middels z-wave via een aan/uit ketel schakelaar? Dit lijkt mij prima te werken namelijk: https://www.robbshop.nl/secure-boiler-schakelaar

[ Voor 8% gewijzigd door Elect op 02-06-2019 21:38 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb mijn savent zelf geinstalleerd inclusief dak doorvoer in een uur of 6 tot 8 Mijn savent werdt geleverd met een verloop kastje met een gewone perilex stekker zoals een standaard box. Ik heb dat kastje niet gebruikt omdat wij vijf jaar gelden de schakelaar in de keuken hebben laten vervallen met het plaatsen van een nieuwe keuken. Als iemand het wil hebben is hij welkom. Ik heb nu wel een schakelaar bij de savent geplaatst voor de snelheid. En inderdaad ook ik verwacht tussen de duizend en vijftienhonderd kwh over te houden en kan die omzetten in een gasbesparing.
Dan is de terugverdien tijd korter maar ik zie het ook als hobby.

snameroc

Pagina: 1 ... 19 ... 39 Laatste