@snameroc Ik ben benieuwd naar de ervaringen komende winter als we überhaupt nog een winter krijgen
Als je naar de Spaarpomp kijkt is het wellicht ook goed om even bij Eneco te kijken. Zij bieden hem aan voor 2650 euro inclusief installatie zonder verdere verplichtingen: https://www.eneco.nl/warmtewinner/bestellen/al-toonElect schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:36:
[...]
Heb twee offertes liggen voor een nieuwe CV + Nibe Savent. De Savent zelf is ongeveer 3200 euro inclusief installatie (Inventum Spaarpomp 3700, maar die zit op 48 DB en de Nibe op 41. Dus geen reden om voor de Spaarpomp te gaan). Terugverdientijd is dan 10 jaar, dus daar hoef je het eigenlijk niet voor te doen. De Inventum ecolution combi 50 zit op 18 jaar... Je kunt het beter zelf installeren wat dat betreft.
De Savent heeft een draadloze bediening. Je zou deze eenvoudig in het kastje kunnen monteren?
Iemand ervaring met de Savant schakelen middels z-wave via een aan/uit ketel schakelaar? Dit lijkt mij prima te werken namelijk: https://www.robbshop.nl/secure-boiler-schakelaar
Dan zit je nog wat voordeliger qua kosten
Thanks!JP12 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:32:
[...]
Als je naar de Spaarpomp kijkt is het wellicht ook goed om even bij Eneco te kijken. Zij bieden hem aan voor 2650 euro inclusief installatie zonder verdere verplichtingen: https://www.eneco.nl/warmtewinner/bestellen/al-toon
Dan zit je nog wat voordeliger qua kosten
Voor de ducobox eco staat nu ook de hybride variant als optie beschikbaar.
https://www.duco.eu/Wes/C...pt_636964544046925860.pdf
https://www.duco.eu/Wes/C...BP_636963690101842516.pdf
Zoals @Arjan Klok al aangaf, is de prijs 800 ex btw. Daarbij komt er nog aardig wat sanitaire hulpstukken aan te pas.
https://www.duco.eu/Wes/C...pt_636964544046925860.pdf
https://www.duco.eu/Wes/C...BP_636963690101842516.pdf
Zoals @Arjan Klok al aangaf, is de prijs 800 ex btw. Daarbij komt er nog aardig wat sanitaire hulpstukken aan te pas.
Foutje
[ Voor 119% gewijzigd door Road-runner83 op 21-06-2019 16:01 ]
Niet mee doorgaan. Klinkt idd als aanloopcondensator defect. Als je maar genoeg probeert sneuvelt je compressor. Als je weet wat een aanloop condensator is kun je die wel zelf vervangen. Anders specialst bij halen.
snameroc
@Road-runner83 Bij is het probleem ook nog niet weg met de F90 meldingen, afgelopen winter heb ik de Ecolution gebruikt met een kortgesloten thermostaat contact ipv de binnenlucht temperatuur, hierdoor is het een aantal storingen drastisch afgenomen.
Nu valt hij af en toe nog op storing als de boiler is leeg getapt.
Op de Ecolution zit 5 jaar garantie, wellicht dat je daar nog aanspraak op kunt maken?
Mocht je besluiten om zelf de condensatoren te vervangen, houdt er dan wel rekening mee dat er 2 aanloop condensatoren in de Ecolution zitten.
Ze zijn van Icar, MLR25 L40 is het type.
Ik moet ze ook nog eens vervangen, ze zijn echter vrij kostbaar.
Nu valt hij af en toe nog op storing als de boiler is leeg getapt.
Op de Ecolution zit 5 jaar garantie, wellicht dat je daar nog aanspraak op kunt maken?
Mocht je besluiten om zelf de condensatoren te vervangen, houdt er dan wel rekening mee dat er 2 aanloop condensatoren in de Ecolution zitten.
Ze zijn van Icar, MLR25 L40 is het type.
Ik moet ze ook nog eens vervangen, ze zijn echter vrij kostbaar.
Het is logisch dat de storingen minder zijn met doorverbonden thermostaat de compressor draait dan theoretisch continu, waardoor er minder starts oftewel aanlopen zijn.
snameroc
@snameroc Dat zou je wel verwachten, ware het niet dat in de winterdag de WP ook constant draait op de binnenlucht thermostaat, mijn logging laat geen extra start/stops zien.
Maar mijn Ecolution heeft wel meer vreemde storingen, als ik hem op het ontluchtingsprogramma zet blijft hij daar net zolang op staan totdat ik een keer de Ecolution spanningsloos maak.
Maar mijn Ecolution heeft wel meer vreemde storingen, als ik hem op het ontluchtingsprogramma zet blijft hij daar net zolang op staan totdat ik een keer de Ecolution spanningsloos maak.
Het is weer zover. Eergisteren ging de ecolution combi 50 weer in de A2 stand. Dit tijdens de hittegolf. Hoe krijg ik hem weer in de A1. Als het 20 graden is bij inzuigen van lucht kan de A2 naar A1. Als ik de stekker eruit haal komt ie wel weer terug naar de A1. Wie heefteen tip. Vaak rond 16.00 uur begint dat.
Staat ‘ie wel in zomerstand? Dan zou A2 niet moeten kunnen voorkomen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Gewoon een 2e thermostaat gebruiken. Dan heb je dit niet en werkt dat ding veel fijner. De CV gaat dan pas aan wanneer de combi 50 het niet meer redt in de winter.barnie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:16:
Het is weer zover. Eergisteren ging de ecolution combi 50 weer in de A2 stand. Dit tijdens de hittegolf. Hoe krijg ik hem weer in de A1. Als het 20 graden is bij inzuigen van lucht kan de A2 naar A1. Als ik de stekker eruit haal komt ie wel weer terug naar de A1. Wie heefteen tip. Vaak rond 16.00 uur begint dat.
Mijn inventum draait vanaf november 2013, dus al bijna 6 jaar en ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Ik heb sinds 5 juli een nibe F130 met 300l rvs vat en 2 spiralen waarvan 1 voor mijn ecodan om sww te maken. Instellen was eenvoudig en ik maak nu sww met de ventilatielucht. Verbruik ongeveer 1,6 kW per dag voor ventilatie en verwarmen sww naar 50 graden bovenin het vat. Het werkprogramma staat op zuinig maar de nibe lijkt zich daar niets van aan te trekken, herkent iemand dat ? Verder denk ik er nog over na om mijn 2e spiraal op de cv aan te sluiten.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ik wil een volgende stap maken thuis om minder gas te gaan gebruiken. Ik heb de Nibe Savent, en daarnaast afgelopen jaar nog 220 kuub gas gebruikt voor verwarmen met CV, koken en SWW.
Om het gas verder omlaag te brengen heb ik in de woonkamer een lucht/lucht warmtepomp omgehangen, en ook eentje op de eerste verdieping. Ik verwacht hiermee mijn huis prima te kunnen verwarmen in de winter.
De volgende stap zou dan een WP boiler zijn, maar ik heb alleen plek als ik de CV ketel weghaal (en da's mijn back-up). Om toch, voor de zekerheid, voldoende verwarmingsvermogen te hebben leek het mij slim om na de Savent een doorstroomverwarmer te plaatsen (a 3KW). Bijvoorbeeld deze.
Ik kan hierbij een 'regelbox' e.d. bestellen, maar deze is net zo duur al de doorstroomverwarmeer zelf. Daarom zou ik hem graag schakelen met zoiets.. Door deze te koppelen aan Domoticz kan ik dan de doorstroomverwarmer aan en uit zetten (mocht de Savent het echt niet redden).
Ik ben wat huiverig om de ketel echt weg te halen (dit is vast alleen emotionele angst
). Maar klinkt dit als een goed plan of zie ik iets over het hoofd?
Om het gas verder omlaag te brengen heb ik in de woonkamer een lucht/lucht warmtepomp omgehangen, en ook eentje op de eerste verdieping. Ik verwacht hiermee mijn huis prima te kunnen verwarmen in de winter.
De volgende stap zou dan een WP boiler zijn, maar ik heb alleen plek als ik de CV ketel weghaal (en da's mijn back-up). Om toch, voor de zekerheid, voldoende verwarmingsvermogen te hebben leek het mij slim om na de Savent een doorstroomverwarmer te plaatsen (a 3KW). Bijvoorbeeld deze.
Ik kan hierbij een 'regelbox' e.d. bestellen, maar deze is net zo duur al de doorstroomverwarmeer zelf. Daarom zou ik hem graag schakelen met zoiets.. Door deze te koppelen aan Domoticz kan ik dan de doorstroomverwarmer aan en uit zetten (mocht de Savent het echt niet redden).
Ik ben wat huiverig om de ketel echt weg te halen (dit is vast alleen emotionele angst
Je kunt de ketel toch gewoon van het systeem afkoppelen. Werkt het niet zet je hem er weer tussen.Tromp.et schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:56:
Ik wil een volgende stap maken thuis om minder gas te gaan gebruiken. Ik heb de Nibe Savent, en daarnaast afgelopen jaar nog 220 kuub gas gebruikt voor verwarmen met CV, koken en SWW.
Ik ben wat huiverig om de ketel echt weg te halen (dit is vast alleen emotionele angst). Maar klinkt dit als een goed plan of zie ik iets over het hoofd?
Mwah, 'even' de ketel afkoppelen en weer aankoppelen vind ik iets te veel van het goede, dat zou betekenen dat de boiler ook weer aan de kant moet (want die komt op de plek van de CV ketel). En daarnaast wil ik de dakdoorvoer van de CV ketel (met aan-en afvoer) laten vervangen voor een geïsoleerde dakdoorvoer voor de WP boiler en de Savent. Aangezien dit een plat dak met bitumen is, draai ik ook dat niet zomaar weer even omSimpel78 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:43:
[...]
Je kunt de ketel toch gewoon van het systeem afkoppelen. Werkt het niet zet je hem er weer tussen.
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb de savent in mei gehangen en heb dus nog geen ervaring met de capaciteit maar als je eerst nog maar 220 m3 gebruikt en nu als extra 2 lucht lucht wp hebt zou het toch moeten kunnen in mijn ogen. Of ben je bang voor de boiler capaciteit?
snameroc
@Tromp.et
Ben net terug van vakantie.
Maar die doorstroomverwarmer heb ik net voor de vakantie gemonteerd.
Dit omdat ik ook nog maar een 170m3 gas verbruik per jaar en dit mooi kan omzetten met mijn 2300kwh teveel elk jaar en energie.
Ik laat mijn c.v. nog even hangen als backup.
Ik heb de 3kw doorstroomverwarmer deze dus https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
Het blijkt dat daar 3x 1kw element in zit.
Ik stuur ze aan met mijn domotica en kan ze dus aan laten gaan als de kamer niet op temperatuur komt.
Dit omdat ik ook nog maar een 170m3 gas verbruik per jaar en dit mooi kan omzetten met mijn 2300kwh teveel elk jaar en energie.
Ik heb de 3kw doorstroomverwarmer deze dus https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
Ik stuur ze aan met mijn domotica en kan ze dus aan laten gaan als de kamer niet op temperatuur komt.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring straks in de winter. Ben er zelf ook over aan het nadenken.SpikeHome schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:23:
@Tromp.et
Ik heb vorige week de Atlantic Explorer 4 met warmtewisselaar spiraal besteld.
Ik wil deze in serie gaan zetten met de Savent (af te sluiten met een kraantje), om als de Savent onvoldoende warmte produceert, het water ook door de boiler te laten stromen. Hierdoor hoop ik voldoende warmte tot mijn beschikking te hebben; en heb tevens gelijk SWW voorradig. Een doorstroomverwarmer is dan hopelijk niet meer nodig.
Ik zal volgende week kijken of ik wat foto's kan plaatsen, en laat als het echt koud wordt weten hoe het bevalt.
Overigens, telkens 1kW bij kunnen schakelen in de doorstroomverwarmer klinkt erg interessant, ik dacht dat het alleen 3kW aan - uit was.
Ik wil deze in serie gaan zetten met de Savent (af te sluiten met een kraantje), om als de Savent onvoldoende warmte produceert, het water ook door de boiler te laten stromen. Hierdoor hoop ik voldoende warmte tot mijn beschikking te hebben; en heb tevens gelijk SWW voorradig. Een doorstroomverwarmer is dan hopelijk niet meer nodig.
Ik zal volgende week kijken of ik wat foto's kan plaatsen, en laat als het echt koud wordt weten hoe het bevalt.
Overigens, telkens 1kW bij kunnen schakelen in de doorstroomverwarmer klinkt erg interessant, ik dacht dat het alleen 3kW aan - uit was.
@Simpel78 is goed zal mijn ervaringen hier posten.
Heb met de domotica maar 2 elementen geschakeld dus 2kw, voor 3kw moest ik een aparte groep maken.
Dat wilde ik nog niet, maar kan nu wel dus in de toekomst.
Ik heb de unit net voor mijn vloerverwarming geplaatst en getest werkt goed water was zo op 30c (logisch met deze 20+ buiten temperaturen.
@Tromp.et
idd dat is ook handig zoiets.
Als ik niet genoeg warm water heb zal ik ook zoiets erbij moeten doen, maar wil dan alleen lucht van buiten pakken en weer naar buiten afvoeren.
Volgens mij wil deze ook binnenlucht erbij hebben.
Maar leuk product zie dat de 200L een €1500,- kost.
edit:
dit is ook wel leuk dan.
https://www.stiebel-eltro...binatiemetext/wws_20.html
Kan je elk buffervat op aansluiten en als je meerdere spiralen hebt kan je ook nog je c.v. daarop aansluiten!
Heb met de domotica maar 2 elementen geschakeld dus 2kw, voor 3kw moest ik een aparte groep maken.
Dat wilde ik nog niet, maar kan nu wel dus in de toekomst.
Ik heb de unit net voor mijn vloerverwarming geplaatst en getest werkt goed water was zo op 30c (logisch met deze 20+ buiten temperaturen.
@Tromp.et
Als ik niet genoeg warm water heb zal ik ook zoiets erbij moeten doen, maar wil dan alleen lucht van buiten pakken en weer naar buiten afvoeren.
edit:
dit is ook wel leuk dan.
https://www.stiebel-eltro...binatiemetext/wws_20.html
Kan je elk buffervat op aansluiten en als je meerdere spiralen hebt kan je ook nog je c.v. daarop aansluiten!
[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 13-08-2019 13:37 ]
Klopt, kost ergens rond de 1500 inderdaad, maar er gaat nog 1250 euro subsidie af, dat maakt hem aantrekkelijkSpikeHome schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:28:
@Tromp.et
Je kan bij deze boiler kiezen hoe je hem aansluit m.b.t. het luchtgedeelte. Dit kan van zowel binnen als buiten komen, in beide gevallen gaat het prima.
@Tromp.et ow dan kost dat ding bijna niks.
Alleen ik heb geen 200L voor warm water nodig en zal ook het water d.m.v. een extra spiraal voor het c.v. willen gebruiken.
Zie mijn vorige post alleen een unit waarop je zelf een boiler kan op aansluiten en die boiler moet dan meerdere spiralen hebben voor c.v. en leidingwater.
zoiets dan https://www.zonneboiler-z...0-liter-2-wisselaars.html
Ik weet alleen niet of er ook subsidie op die unit zou zitten.
Alleen ik heb geen 200L voor warm water nodig en zal ook het water d.m.v. een extra spiraal voor het c.v. willen gebruiken.
Zie mijn vorige post alleen een unit waarop je zelf een boiler kan op aansluiten en die boiler moet dan meerdere spiralen hebben voor c.v. en leidingwater.
[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 14-08-2019 12:04 ]
Ik ben mij ook een beetje aan het verdiepen in de Nibe Savent nu mijn bavu boxstream de geest heeft gegeven. Nu is het alleen zo, dat wij een houten zoldervloer hebben en ik vraag mij dan ook af of de Savent niet zal gaan resoneren op de vloer. Wat is jullie ervaring. En wat komt er allemaal nog bij kijken bij de Savent. Ik heb ergens gelezen over een pomp en een thermostaat.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Klinkt inderdaad als een iets flexibeler plan. Geen idee of daar subsidie zit, moet je even op de RVO site kijken in de subsidie lijst, zie je snel genoeg wat wel en niet ondersteund wordt. Overigens is er ook een heel topic over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799SpikeHome schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:46:
@Tromp.et ow dan kost dat ding bijna niks.
Is er inmiddels al meer info over dit toestel beschikbaar? Zou leuk zijn om voor de winter nog e.e.a. te laten installeren.SpikeHome schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:17:
[...]
tja dat had ik ook wel kunnen vertellen.
Maar die 2,5kw is denk ik bij +7c
Itho heeft de lancering voorlopig nog uitgesteld naar mijn weten.B-lex schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:40:
[...]
Is er inmiddels al meer info over dit toestel beschikbaar? Zou leuk zijn om voor de winter nog e.e.a. te laten installeren.
Ik zie het, op de site staat inmiddels wel een datum genoemd. Beschikbaar vanaf 15-9-2019. De handleiding staat er gelukkig al op, even doorlezen.Murkmans schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:51:
[...]
Itho heeft de lancering voorlopig nog uitgesteld naar mijn weten.
Ik denk dat hem op een houten vloer wel gaat horen snachts. Maar je kunt hem ook aan de muur hangen als dat een echte stenen muur is. Je hebt inderdaad een extra pomp nodig en een 2e thermostaat hoewel de fabrikant de savent bedoelt heeft om tussen de thermostaat en de cv ketel bedoelt heeft. Ik heb hem zelf geïnstalleerd en een 2e thermostaat gebruikt. Het geluid komt een beetje overeen met een diepvries. Als je een beetje handig bent is het goed te doen.Speedyace schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:40:
Ik ben mij ook een beetje aan het verdiepen in de Nibe Savent nu mijn bavu boxstream de geest heeft gegeven. Nu is het alleen zo, dat wij een houten zoldervloer hebben en ik vraag mij dan ook af of de Savent niet zal gaan resoneren op de vloer. Wat is jullie ervaring. En wat komt er allemaal nog bij kijken bij de Savent. Ik heb ergens gelezen over een pomp en een thermostaat.
snameroc
Maar wat ik al paar posts terug zei.snameroc schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:31:
[...]
Ik denk dat hem op een houten vloer wel gaat horen snachts. Maar je kunt hem ook aan de muur hangen als dat een echte stenen muur is. Je hebt inderdaad een extra pomp nodig en een 2e thermostaat hoewel de fabrikant de savent bedoelt heeft om tussen de thermostaat en de cv ketel bedoelt heeft. Ik heb hem zelf geïnstalleerd en een 2e thermostaat gebruikt. Het geluid komt een beetje overeen met een diepvries. Als je een beetje handig bent is het goed te doen.
Kijk eens naar deze https://www.stiebel-eltro...binatiemetext/wws_20.html
Daarbij een los buffervat voor warm water en c.v. dan heb je veel meer mogelijkheden en ook dezelfde lucht aansluitingen.
Kreeg vandaag info over de HP-M 25i:
Geachte relatie,
U heeft enige tijd geleden aangegeven graag op de hoogte te worden gehouden van onze nieuwe lucht/water warmtepomp HP-M 25 i. Vanaf 15 september is de HP-M 25 i te bestellen via de groothandel.
De HP-M 25 i krijgt een bijzonder aantrekkelijke bruto adviesprijs van € 2.450,- excl. BTW. Met een ISDE subsidie van € 1.500,- is de HP-M 25 i ideaal om met kleine investering een forse besparing op het gasverbruik te realiseren.
Weer een vraag van mijn kant. Bij ons staat in ons washok 's winters EN de verwarming aan EN het raam open, anders wordt de was niet droog. Dit is mij natuurlijk een doorn in het oog.
Nu was ik er over aan het denken om een gat te boren in de beton van het plafond en deze kamer zo via het knieschot van de zolder op de ventilatie aan te sluiten (en daarmee op de ventilatiewarmtepomp die we tegen die tijd zullen hebben).
Twee vragen:
1 Ik denk dat dat een zinvolle besparing oplevert, jullie ook?
2 Verwachten jullie problemen met vocht met de VTW en heeft het bijmengen met de buitenlucht daar noog invloed op, zo ja wat zou ik daar nog aankunnen doen?
Alvast bedankt weer.
Nu was ik er over aan het denken om een gat te boren in de beton van het plafond en deze kamer zo via het knieschot van de zolder op de ventilatie aan te sluiten (en daarmee op de ventilatiewarmtepomp die we tegen die tijd zullen hebben).
Twee vragen:
1 Ik denk dat dat een zinvolle besparing oplevert, jullie ook?
2 Verwachten jullie problemen met vocht met de VTW en heeft het bijmengen met de buitenlucht daar noog invloed op, zo ja wat zou ik daar nog aankunnen doen?
Alvast bedankt weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Taxi645 op 26-08-2019 15:46 . Reden: verduidelijking vraag 2 ]
Ah mooi.
Dat ding kan ook wel een boiler warm houden die ik voor warm water en c.v. ga gebruiken.
Je kan die dus een boiler laten warm maken ipv gelijk op de c.v.Taxi645 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:39:
[...]
Prijs valt goed mee, als er ook een SWW voorziening zou zijn, zou hij nog aantrekkelijker zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door SpikeHome op 26-08-2019 10:35 ]
Ok, goed om te weten.SpikeHome schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:34:
[...]
Ah mooi.
Dat ding kan ook wel een boiler warm houden die ik voor warm water en c.v. ga gebruiken.
[...]
Je kan die dus een boiler laten warm maken ipv gelijk op de c.v.
Ik vraag me overigens af wanneer de eerste thermostaat op de markt komt die je zowel de CV als de VTW laat inregelen. Een tweede thermostaat werkt natuurlijk prima, maar het zou makkelijker en handiger zijn als je voor je warmteregeling gewoon een apparaat in huis hebt. Of bestaat zoiets al?
Als je daar dan een verschil op kon instellen zou handig zijn. Maar aan de andere kant waarom zou je hem uitzetten in het stookseizoen?
snameroc
Ducktape eromheen en je maakt van 2 thermostaten 1. Mijn combi 50 staat altijd aan in het stookseizoen. En de CV komt helpen wanneer hij het niet redt. Wat wil je inregelen? Temp is altijd hetzelfde in huis. Er bestaat geen dag/nacht regeling. dat kost alleen maar energie. Instellen... dat doe je op het systeem (combi 50) zelf. En wat mij betreft mag dat best via een ip-adres...Taxi645 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:41:
[...]
Ok, goed om te weten.
Ik vraag me overigens af wanneer de eerste thermostaat op de markt komt die je zowel de CV als de VTW laat inregelen. Een tweede thermostaat werkt natuurlijk prima, maar het zou makkelijker en handiger zijn als je voor je warmteregeling gewoon een apparaat in huis hebt. Of bestaat zoiets al?
Bedankt voor je reactie,snameroc schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:31:
[...]
Ik denk dat hem op een houten vloer wel gaat horen snachts. Maar je kunt hem ook aan de muur hangen als dat een echte stenen muur is. Je hebt inderdaad een extra pomp nodig en een 2e thermostaat hoewel de fabrikant de savent bedoelt heeft om tussen de thermostaat en de cv ketel bedoelt heeft. Ik heb hem zelf geïnstalleerd en een 2e thermostaat gebruikt. Het geluid komt een beetje overeen met een diepvries. Als je een beetje handig bent is het goed te doen.
Het probleem is, dat ik geen muur heb van steen op zolder om hem aan op te hangen. Dus dan moet ik eens even gaan kijken of dit wel een optie is voor ons.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
dat lijkt mij een lastige.Speedyace schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:09:
[...]
Bedankt voor je reactie,
Het probleem is, dat ik geen muur heb van steen op zolder om hem aan op te hangen. Dus dan moet ik eens even gaan kijken of dit wel een optie is voor ons.
het is eigenlijk niet eens dat dit soort apparaten geluid maken, maar ze trillen een beetje.
net zo als je ijskast, alleen je ijskast staat maar een uurtje of 2 per dag te draaien. dus daar heb je niet zo veel last van.
dit soort apparaten zijn eigenlijk wel bedoeld om 24x7 te draaien (in de winter natuurlijk) en dan heb je wel snel last van die trilling.
gaat die trilling in het hout zitten, dan heb je wel geluid.
(mischien zwaluwplaten en dan een laagje beton er op, om zo een stabiele ondergrond te maken?
boiler op die ondergrond voor extra gewicht, het zou mischien wel eens kunnen werken?
is wel experimenteren, beter eens gaan luisteren bij iemand zodat je het beter kunt inschatten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Is idd een optie dat soort platen te gaan gebruiken. Maar waar ik ook nog aan zat te denken. Misschien zo'n rubberen mat gebruiken waar je een wasmachine op kunt zetten.Deze zal ook wel trillingen/resonantie tegen gaan.migjes schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:29:
[...]
dat lijkt mij een lastige.![]()
het is eigenlijk niet eens dat dit soort apparaten geluid maken, maar ze trillen een beetje.
net zo als je ijskast, alleen je ijskast staat maar een uurtje of 2 per dag te draaien. dus daar heb je niet zo veel last van.
dit soort apparaten zijn eigenlijk wel bedoeld om 24x7 te draaien (in de winter natuurlijk) en dan heb je wel snel last van die trilling.
gaat die trilling in het hout zitten, dan heb je wel geluid.![]()
(mischien zwaluwplaten en dan een laagje beton er op, om zo een stabiele ondergrond te maken?
boiler op die ondergrond voor extra gewicht, het zou mischien wel eens kunnen werken?
is wel experimenteren, beter eens gaan luisteren bij iemand zodat je het beter kunt inschatten.)
Is dat een optie in de HP-M 25 i of weet deze niet waar hij zijn warmte aan afgeeft? Maw, als de thermostaat denkt de ingestelde temp is behaald, stop ik met verwarmen van de boiler?SpikeHome schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:34:
[...]
Ah mooi.
[...]
Je kan die dus een boiler laten warm maken ipv gelijk op de c.v.
Ik zou wat meer details van dit apparaat willen weten, want ik zou graag beiden willen: huis voorzien in warmte en indien hierin voldaan is, boiler opwarmen. Maar of dat mogelijk is...
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
De handleiding staat op de site van itho, maar daar wordt geen woord gerept over een boiler. Volgens mij is de insteek ook alleen hybride cv bedrijf. Je hebt dan immers ook een ketel die prima tapwater kan bereiden.WeaZuL schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:46:
[...]
Is dat een optie in de HP-M 25 i of weet deze niet waar hij zijn warmte aan afgeeft? Maw, als de thermostaat denkt de ingestelde temp is behaald, stop ik met verwarmen van de boiler?
Ik zou wat meer details van dit apparaat willen weten, want ik zou graag beiden willen: huis voorzien in warmte en indien hierin voldaan is, boiler opwarmen. Maar of dat mogelijk is...
Persoonlijk zou ik ook eerder een WP boilertje aanschaffen voor tapwater, die dingen zijn praktisch gratis en makkelijk te installeren. Dan laat je de HP-M 25i gewoon doen waarvoor die bedoeld is.
[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 09-09-2019 09:40 ]
Helder, een WP boiler, heb je daar een voorbeeld van, merk type? Is dat middels zonnecollectoren of water/lucht oid?B-lex schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:39:
[...]
De handleiding staat op de site van itho, maar daar wordt geen woord gerept over een boiler. Volgens mij is de insteek ook alleen hybride cv bedrijf. Je hebt dan immers ook een ketel die prima tapwater kan bereiden.
Persoonlijk zou ik ook eerder een WP boilertje aanschaffen voor tapwater, die dingen zijn praktisch gratis en makkelijk te installeren. Dan laat je de HP-M 25i gewoon doen waarvoor die bedoeld is.
Ik heb nog een vraag over die HP-M 25i, nu is het zo dat onze huidige MV, tijdens douchen handmatig middels een afstandsbediening op een hogere stand gezet kan worden om de vochtige dampen sneller af te zuigen. Er zijn hiervoor ook sensoren die de luchtvochtigheid in de gaten houden en op basis hiervan de MV aansturen.
Hoe zit dat met de HP-M 25i? Zijn hier sensoren voor te krijgen? Ik kan hier zo 123 niet veel over vinden..
Als ik de brochure bekijk dan moet bij gebruik van de HP-M 25i in combinatie met de MV de MV-ventilator behouden blijven. Dit ter voorkomen van overventilatie. De HP-M 25i zuigt naar mijn idee de rest van de benodigde lucht van buiten aan. Dus als jij jouw MV handmatig, of via een sensor die je MV bedient, in een hogere stand zet, dan wordt deze lucht naar mijn idee gewoon (samen met aanvullende buitenlucht) door de HP-M 25 i gestuurd.WeaZuL schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:27:
[...]
Ik heb nog een vraag over die HP-M 25i, nu is het zo dat onze huidige MV, tijdens douchen handmatig middels een afstandsbediening op een hogere stand gezet kan worden om de vochtige dampen sneller af te zuigen. Er zijn hiervoor ook sensoren die de luchtvochtigheid in de gaten houden en op basis hiervan de MV aansturen.
Hoe zit dat met de HP-M 25i? Zijn hier sensoren voor te krijgen? Ik kan hier zo 123 niet veel over vinden..
Zie dit topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningWeaZuL schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:18:
[...]
Helder, een WP boiler, heb je daar een voorbeeld van, merk type? Is dat middels zonnecollectoren of water/lucht oid?
In de startpost staan wel wat voorbeelden.
Ok dat is nieuw voor mij, als ik het goed begrijp blijft mijn huidige mv dus in bedrijf en komt de HP-M 25 i als aanvullend component in het geheel?!Moonbase schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:54:
[...]
Als ik de brochure bekijk dan moet bij gebruik van de HP-M 25i in combinatie met de MV de MV-ventilator behouden blijven. Dit ter voorkomen van overventilatie. De HP-M 25i zuigt naar mijn idee de rest van de benodigde lucht van buiten aan. Dus als jij jouw MV handmatig, of via een sensor die je MV bedient, in een hogere stand zet, dan wordt deze lucht naar mijn idee gewoon (samen met aanvullende buitenlucht) door de HP-M 25 i gestuurd.
Die HP-M 25 i kan je ook op je binnen afzuiging doen maar ook vanaf buiten ik zou met kleppen werken zodat je kan gaan mengen
Beste Tweakers, Mede dankzij dit forum heb ik m'n nieuwe ecolution combi 50 zelf kunnen installeren.
Alles lijkt naar behoren te werken, dus dat is een goed begin.
Het enige punt is nog dat het warm water debiet flink gedaald is.
Ik heb het gevoel dat de weerstand van de terugslagklep een te grote drukval veroorzaakt.
De gebruikte klep betreft een Watts industries keerklep cc basic 15 mm
Heeft iemand tips?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Ik heb het gevoel dat de weerstand van de terugslagklep een te grote drukval veroorzaakt.
Heeft iemand tips?
Heb je het dan over het water van je c.v. aanvoer want daar kan je een terug slag klep moeten monteren afhankelijk van je type c.v. ketel, ik heb die namelijk niet hoeven plaatsen.johndoe_1975 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:25:
Beste Tweakers, Mede dankzij dit forum heb ik m'n nieuwe ecolution combi 50 zelf kunnen installeren.
Heeft iemand tips?
Voor warm drink water hoef je geen terug slag klep te installeren.
Hartelijk dank voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk, deze mag in mijn (geheime) boek met klusblunders
De werkzaamheden hebben even stilgelegen, daarna te snel gewerkt...
Ik zal de terugslagklep uit het ww circuit verwijderen en op zoek gaan naar een goede keerklep voor het CV circuit. Deze moet naar ik aanneem een lage weerstand hebben. Iemand een suggestie?

Ik zal de terugslagklep uit het ww circuit verwijderen en op zoek gaan naar een goede keerklep voor het CV circuit. Deze moet naar ik aanneem een lage weerstand hebben. Iemand een suggestie?
Is er al een boek van zelfsjohndoe_1975 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:43:
![]()
Beste tweakers,
Ik heb een vraag over mijn spaarpomp van Inventum, ik heb een tweekapper bouwjaar 2000 en goed geisoleerd. Echter ik slaap in een aanbouw met vloerverwarming, en heb daar tevens de badkamer.
Deze staan los van de ventilatie, om dat het laagbouw betreft. De bovenverdieping wordt gebruikt door 1 persoon die gebruik maakt van de badkamer aldaar.
Dus naar mijn idee benut ik niet alle mogelijkheden voor een optimale besparing.
Nu mijn vraag als ik in de toilet van de woning een 100 watt infraroodpaneel installeer en op 21 graden instel wordt mijn besparing dan groter met gas?
Ik heb ook zonnepanelen vandaar deze vraag.
In de woonkamer heb speedcomforts onder mijn radiatoren.
Groetjes Paul
Ik heb een vraag over mijn spaarpomp van Inventum, ik heb een tweekapper bouwjaar 2000 en goed geisoleerd. Echter ik slaap in een aanbouw met vloerverwarming, en heb daar tevens de badkamer.
Deze staan los van de ventilatie, om dat het laagbouw betreft. De bovenverdieping wordt gebruikt door 1 persoon die gebruik maakt van de badkamer aldaar.
Dus naar mijn idee benut ik niet alle mogelijkheden voor een optimale besparing.
Nu mijn vraag als ik in de toilet van de woning een 100 watt infraroodpaneel installeer en op 21 graden instel wordt mijn besparing dan groter met gas?
Groetjes Paul
[ Voor 4% gewijzigd door sixfeet-under op 10-09-2019 12:03 ]
Hoe toevallig ook, ga ik dezejohndoe_1975 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:43:
![]()
Watts Ocean keerklep kf20 mm+a+c 22 mm knel [226020160]
bij mijn ouders plaatsen a.s. weekend. Heb er zelf geen en heb af en toe het vermoeden, dat het niet lekker loopt dus vandaar. Je moet even kijken waar de 3 wegklep in je combiketel zit. Vaak wel in de retour. Dan plaatst je deze keerklep in de aanvoer. Zit de 3 wegklep in de aanvoer, dan plaatst je de keerklep in de retour.
Weerstanden en circuits laat ik hier even achterwege. Dat is niet zo interessant bij een CV-installatie. Gewoon je CV installatie vullen op de juiste druk.
Grootste besparing is vloerverwarming overal. Ook op de verdieping. Goed geïsoleerd huis? Dan heb je boven eigenlijk geen verwarming nodig. De aanvoer temp kan dan naar 35 graden of minder.sixfeet-under schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:54:
Beste tweakers,
Groetjes Paul
Hoe lager de aanvoer temp van de CV hoe minder gas er wordt gebruikt. Ideaal voor de Inventum combi die het water maar een graad of 3 extra verwarmd.
Mijn Intergas ketel heeft geen driewegklep, maar volgens voorschrift moet er een terugslagklep in de aanvoer om circulatie in de ketel te voorkomen.Simpel78 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:48:
[...]
Je moet even kijken waar de 3 wegklep in je combiketel zit. Vaak wel in de retour. Dan plaatst je deze keerklep in de aanvoer. Zit de 3 wegklep in de aanvoer, dan plaatst je de keerklep in de retour.
Weerstanden en circuits laat ik hier even achterwege. Dat is niet zo interessant bij een CV-installatie. Gewoon je CV installatie vullen op de juiste druk.
Ik dacht dat in het cv systeem weinig drukverschil is, waardoor zo'n Watts terugslag klep niet zal opengaan. Deze vraagt volgens mij namelijk vrij veel kracht.
@Simpel78 als ik mijn c.v. op max 35 zet stopt de c.v. steeds omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, dus ik heb deze op 55 gezet om het pendelen te voorkomen.
@sixfeet-under ik heb een electrische doorstroom verwarmer erbij geplaatst om wat meer rendement te creëren daardoor blijft het warme in huis en gaat de wp ook niet in ap3 en 4.
Een infrarood heater op de toilet zie ik niet zoveel in.
Alleen al waarom zou je een toilet willen verwarmen?
@johndoe_1975 terugslag klep moet in de aanvoer (ketel afhankelijk), heeft ermee te maken dat in de inventum ook een pomp zit waaardoor het water verkeerd door je c.v. kan gaan.
In de Nefit van mij was dat niet nodig en bij sommige andere merken ook niet.
@sixfeet-under ik heb een electrische doorstroom verwarmer erbij geplaatst om wat meer rendement te creëren daardoor blijft het warme in huis en gaat de wp ook niet in ap3 en 4.
@johndoe_1975 terugslag klep moet in de aanvoer (ketel afhankelijk), heeft ermee te maken dat in de inventum ook een pomp zit waaardoor het water verkeerd door je c.v. kan gaan.
Ja correct! Of je moet inderdaad zoals @SpikeHome zegt met kleppen gaan werken, echter ben ik bang dat de HP-M 25i zal gaan overventileren als je deze alleen maar binnenlucht toevoert. Ik weet niet zeker of je het ventilatie debiet van de HP-M 25i dan kunt regelen. Als dat niet kan omdat het apparaat "denkt" dat hij onbeperkt buitenlucht aan het aanzuigen is dan kan ik me voorstellen dat je gaat overventileren.WeaZuL schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:19:
[...]
Ok dat is nieuw voor mij, als ik het goed begrijp blijft mijn huidige mv dus in bedrijf en komt de HP-M 25 i als aanvullend component in het geheel?!
@SpikeHome,
De melding ap3 en ap4, zijn bij mij nog niet voorgekomen. De reden van een 100 watt infaroodpaneel is omdat de afzuiging in toiletruimte zit, en 100 watt volstaat om de temperatuur naar 22 graden te krijgen.`
`s nachts doe ik de ventilatieroosters dicht van de woonkamer en in principe is de toilet op constante temperatuur. De 100 watt is wel te overzien, maar wel ideale temperatuur om tecombineren met afzuiging van de ventilatie spaarpomp, dacht ik .
Bedankt het voor het meedenken.
Groetjes Paul
De melding ap3 en ap4, zijn bij mij nog niet voorgekomen. De reden van een 100 watt infaroodpaneel is omdat de afzuiging in toiletruimte zit, en 100 watt volstaat om de temperatuur naar 22 graden te krijgen.`
`s nachts doe ik de ventilatieroosters dicht van de woonkamer en in principe is de toilet op constante temperatuur. De 100 watt is wel te overzien, maar wel ideale temperatuur om tecombineren met afzuiging van de ventilatie spaarpomp, dacht ik .
Bedankt het voor het meedenken.
Groetjes Paul
Ik volg met veel interesse diverse topics in "Duurzame Energie & Domotica" en in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic".
Zelf betrekken wij medio 2020 een nieuwbouw woning. Deze zal nog voorzien zijn van een CV ketel, de Intergas Extreme. Wij hebben om diverse redenen niet gekozen voor vloerverwarming op de verdiepingsvloeren, alleen op de begane grond.
Ik overweeg een Hybride warmtepomp te gaan gebruiken om het gasverbruik zover mogelijk te reduceren. Maar helemaal zeker ben ik nog niet: Want ik blijf wel vastrecht betalen voor het gas en kan er nog niet helemaal vanaf. Anderzijds verwacht ik in de nabije jaren wel de nodige ontwikkelingen met betrekking tot alternatieve vormen van huis verwarmen.
In elk geval: Ik overweeg dus een hybride warmtepomp naast de CV ketel. 2 Producten hebben mijn belangstelling: de DucoBox ECO en de Itho Daalderop HP-M 25 I. Beide hebben een aantal overeenkomsten, maar zeker ook een aantal verschillen. Het Belgisch exemplaar kan ook tapwater verwarmen door middel van een boiler. De Itho heeft deze optie niet. de Belgen gebruiken een ander koelmiddel en dit exemplaar heeft ook een lagere COP waarde. De DucoBox is mechanische ventilatie en warmtepomp in een, de Itho heeft een losse MV nodig. Maar de Itho lijkt gunstiger geprijst.
Wat zou de beste keuze zijn? en waarom?
Zelf betrekken wij medio 2020 een nieuwbouw woning. Deze zal nog voorzien zijn van een CV ketel, de Intergas Extreme. Wij hebben om diverse redenen niet gekozen voor vloerverwarming op de verdiepingsvloeren, alleen op de begane grond.
Ik overweeg een Hybride warmtepomp te gaan gebruiken om het gasverbruik zover mogelijk te reduceren. Maar helemaal zeker ben ik nog niet: Want ik blijf wel vastrecht betalen voor het gas en kan er nog niet helemaal vanaf. Anderzijds verwacht ik in de nabije jaren wel de nodige ontwikkelingen met betrekking tot alternatieve vormen van huis verwarmen.
In elk geval: Ik overweeg dus een hybride warmtepomp naast de CV ketel. 2 Producten hebben mijn belangstelling: de DucoBox ECO en de Itho Daalderop HP-M 25 I. Beide hebben een aantal overeenkomsten, maar zeker ook een aantal verschillen. Het Belgisch exemplaar kan ook tapwater verwarmen door middel van een boiler. De Itho heeft deze optie niet. de Belgen gebruiken een ander koelmiddel en dit exemplaar heeft ook een lagere COP waarde. De DucoBox is mechanische ventilatie en warmtepomp in een, de Itho heeft een losse MV nodig. Maar de Itho lijkt gunstiger geprijst.
Ik heb voor de grap ook even gekeken. Mijn maximale cv temp staat op 45 graden en de maximale cv vermogen op 6. Het rendement van de CV ketel is het hoogst wanneer het retour en de aanvoer ~15 graden met elkaar verschillen. Dat kan ik zien in mijn fibaro app. Ik heb namelijk overall temp sensors aan en in het systeem hangen.SpikeHome schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:21:
@Simpel78 als ik mijn c.v. op max 35 zet stopt de c.v. steeds omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, dus ik heb deze op 55 gezet om het pendelen te voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Simpel78 op 11-09-2019 09:31 ]
In deze situatie zou ik die Intergas op marktplaats zetten en direct een volwaardige WP plaatsen.noordpool schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:19:toon volledige bericht
Ik volg met veel interesse diverse topics in "Duurzame Energie & Domotica" en in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic".
Los daarvan, de HP-M 25i en de DucoBox zijn twee heel verschillende producten, een vergelijk is lastig.
De HP-M 25i is in dit topic sowieso een vreemde eend in de bijt, want het is geen ventilatiewarmtepomp. Het is een hybride monoblock die volledig binnen hangt.
Ik zou het liefst even willen wachten met een warmtepomp. Er wordt op dit moment aan diverse alternatieven gewerkt, bijvoorbeeld https://www.installatie.n...enen-voor-warmtebatterij/ en koelen/verwarmen met geluidsgolven, zie https://bouwstenen.nl/Maa...uurzaamheid-geluid-Twente
Ook worden en nu proeven gedaan met waterstof en met PCM materialen (fase veranderingsmaterialen).
Ik heb geen glazen bol en weet dus niet welke van de andere verwarmingstechnieken straks gaan doorbreken en voor welk bedrag. Een Hybride oplossing lijkt mij dus een mooie tussen oplossing totdat er naast warmtepompen ook andere vormen beschikbaar komen. De Itho is inderdaad geen ventilatie warmtepomp, maar maakt wel deels gebruik van ventilatie lucht. Eigenlijk 'gewoon' een heel kleine warmtepomp.
Ook worden en nu proeven gedaan met waterstof en met PCM materialen (fase veranderingsmaterialen).
Ik heb geen glazen bol en weet dus niet welke van de andere verwarmingstechnieken straks gaan doorbreken en voor welk bedrag. Een Hybride oplossing lijkt mij dus een mooie tussen oplossing totdat er naast warmtepompen ook andere vormen beschikbaar komen. De Itho is inderdaad geen ventilatie warmtepomp, maar maakt wel deels gebruik van ventilatie lucht. Eigenlijk 'gewoon' een heel kleine warmtepomp.
Ik denk dat tegen de tijd deze trucendozen volledig uitgewerkt en bruikbaar zijn je WP die je nu aanschaft alweer EOL is. Uiteraard is een WP maar wel de gasaansluiting blijven betalen amper winstgevend, daarom het advies.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De ducobox eco kan je in eerste instantie als hybride inzetten en later makkelijker omzetten naar all-electric. Al enig idee wat je warmtebehoefte is cq heb je een warmteverlies berekening? Duco adviseert bijvoorbeeld de all-e opstelling bij een warmtebehoefte van 5kw.noordpool schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:19:toon volledige bericht
De Itho heeft een max capaciteit van 2,5kw, maar dit is volgens de specificaties maar 1,7 bij 7graden. Voor ervaringen met de Itho kan je zoeken op zijn voorganger, de HP (cool)Cube.
Je zou ook kunnen kijken naar een Nibe f730, al is deze nog ongunstiger geprijsd. Heeft een vermogen van ruim 4kw.
Ik heb hem inmiddels ook gemonteerd. deze geeft inderdaad bijna geen weerstand. Dit in tegenstelling tot de 15 mm die ik in het warmwater circuit had gemonteerd.Simpel78 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:48:
[...]
Hoe toevallig ook, ga ik deze
Watts Ocean keerklep kf20 mm+a+c 22 mm knel [226020160]
bij mijn ouders plaatsen a.s. weekend. Heb er zelf geen en heb af en toe het vermoeden, dat het niet lekker loopt dus vandaar. Je moet even kijken waar de 3 wegklep in je combiketel zit. Vaak wel in de retour. Dan plaatst je deze keerklep in de aanvoer. Zit de 3 wegklep in de aanvoer, dan plaatst je de keerklep in de retour.
De installatie is nu up en running. Het de boilertemperatuur is netjes 50 graden, dus dat werkt goed.
Het cv deel lijkt vooralsnog weinig te doen. Na ca. 10 uur draaien heb ik een temperatuur van 31/26 graden op het CV circuit
Hoe groter jou c.v. water circuit is des te langer het duurt.johndoe_1975 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:58:
[...]
Ik heb hem inmiddels ook gemonteerd. deze geeft inderdaad bijna geen weerstand. Dit in tegenstelling tot de 15 mm die ik in het warmwater circuit had gemonteerd.
De installatie is nu up en running. Het de boilertemperatuur is netjes 50 graden, dus dat werkt goed.
Het cv deel lijkt vooralsnog weinig te doen. Na ca. 10 uur draaien heb ik een temperatuur van 31/26 graden op het CV circuit
En je wp gebruikt maar een 300w en brengt max 1,5kw aan warmte terwijl een c.v. ketel dat doet met 35kw.
Dus met je wp duurt dat veel langer, loopt de temperatuur wel langzaam op dan?
Misschien ben ik wel te ongeduldig, inderdaad.SpikeHome schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:55:
[...]
Hoe groter jou c.v. water circuit is des te langer het duurt.
En je wp gebruikt maar een 300w en brengt max 1,5kw aan warmte terwijl een c.v. ketel dat doet met 35kw.
Dus met je wp duurt dat veel langer, loopt de temperatuur wel langzaam op dan?
Voor mijn gevoel blijft hij hangen op 31 graden bij een binnentemperatuur van ruim 22 graden. Zal hem nog een etmaal laten draaien en kijken wat er gebeurt.
[ Voor 21% gewijzigd door johndoe_1975 op 16-09-2019 13:48 ]
Nu alleen op de eerste verdieping de radiatoren opengezet. De temperatuur loopt nu op tot zo'n 38 graden en de warmte is ook echt in de ruimtes te voelen. Het lijkt dus wel te werken, maar het is natuurlijk maar 1.5 kW inderdaad.johndoe_1975 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:46:
[...]
Misschien ben ik wel te ongeduldig, inderdaad.
Voor mijn gevoel blijft hij hangen op 31 graden bij een binnentemperatuur van ruim 22 graden. Zal hem nog een etmaal laten draaien en kijken wat er gebeurt.
Ik heb na communicatie met @Murkmans interesse in de Ducobox eco, echter ben ik opzoek naar een installateur die hier ervaring mee heeft icm een hybribe setup. De meeste installateurs die ik aanspreek kennen een ventilatie wtw niet of hebben uberhaubt nog nooit van Duco gehoord. Heeft er iemand ervaring met een installateur icm een Ducobox eco in een hybride setup?
Is het mogelijk om zelf een ducobox aan te sluiten, ter vervaning van onze huidige MV box of moet ik daar niet aan beginnen?
Is het mogelijk om zelf een ducobox aan te sluiten, ter vervaning van onze huidige MV box of moet ik daar niet aan beginnen?
[ Voor 14% gewijzigd door WeaZuL op 18-09-2019 10:30 ]
Wij hebben sinds begin deze maand ook een nieuw huis, met daarin ook een Inventum Ecolution warmtepomp.
Echter draait er naast de Inventum ventilatiepomp ook nog een losse ventilatiekast van Duco, deze ventileert de badkamer en de WC's.
Volgens mij klopt dit niet en zou het hele huis geventileerd moeten worden door de Inventum, klopt dit?
Echter draait er naast de Inventum ventilatiepomp ook nog een losse ventilatiekast van Duco, deze ventileert de badkamer en de WC's.
Volgens mij klopt dit niet en zou het hele huis geventileerd moeten worden door de Inventum, klopt dit?
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
De Ecolution kan prima de ventilatie van de hele woning verzorgen, het is ook zonde dat je de warme lucht welke tijdens het douchen ontstaat niet zou gebruiken om warmte op te wekken met de Ecolution. Ik kan me niet voorstellen wat de gedachte is geweest van de aannemer om 2 ventilatie units te plaatsenWirf schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:43:
Wij hebben sinds begin deze maand ook een nieuw huis, met daarin ook een Inventum Ecolution warmtepomp.

Bedankt voor je antwoord, ik ga binnenkort dan maar eens aan de slag om alles via de ecolution te laten lopen.205Gutmann schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:49:
[...]
Ik kan me niet voorstellen wat de gedachte is geweest van de aannemer om 2 ventilatie units te plaatsen
Deze woning had nog wel meer "bijzondere" dingen, zo was de CV ketel aangesloten op een thermostaat die naast de CV ketel hangt. De CV ketel en thermostaat hingen dus allebei op een zolder waar geeneens verwarming is

Verder stond de Ecolution op ventilatiestand en had nog maar 0 dagen gedraaid in twee jaar volgens de tellers; toch zonde van zo'n duur apparaat.
Tsja aannemers een duurzame technieken zijn doorgaans geen goede combinatie.Wirf schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:19:
[...]
Bedankt voor je antwoord, ik ga binnenkort dan maar eens aan de slag om alles via de ecolution te laten lopen.
Deze woning had nog wel meer "bijzondere" dingen, zo was de CV ketel aangesloten op een thermostaat die naast de CV ketel hangt. De CV ketel en thermostaat hingen dus allebei op een zolder waar geeneens verwarming is![]()
Verder stond de Ecolution op ventilatiestand en had nog maar 0 dagen gedraaid in twee jaar volgens de tellers; toch zonde van zo'n duur apparaat.
Ik kom in mijn werk maar al te vaak bijzondere situaties tegen, er wordt met flinke bedragen gewerkt om woningen duurzaam op te leveren, er is echter totaal geen afstemming van de verschillende technieken op elkaar.
Ik volg dit draadje al een tijdje omdat ik dit jaar m’n ketel zal gaan vervangen. Voor meer info zie m’n eigen draadje:
Hybride set-up met vwp en zonneboiler?
Ik vroeg me af of jullie al meer weten over de prijs en eventueel ervaringen van de Ecolution Modul-Air?
https://www.inventum.com/nl/warmtepompen/ecolution-modul-air
Of heb ik dat hier ergens in de afgelopen tijd gemist?
Ik had al wel gevonden dat de subsidie €1500 zou zijn...
https://grijsnaargroen.nl...en/440-inventum-modul-air
Alvast bedank voor de vorige 80 pagina’s met info en tips!
Hybride set-up met vwp en zonneboiler?
Ik vroeg me af of jullie al meer weten over de prijs en eventueel ervaringen van de Ecolution Modul-Air?
https://www.inventum.com/nl/warmtepompen/ecolution-modul-air
Of heb ik dat hier ergens in de afgelopen tijd gemist?
Ik had al wel gevonden dat de subsidie €1500 zou zijn...
https://grijsnaargroen.nl...en/440-inventum-modul-air
Alvast bedank voor de vorige 80 pagina’s met info en tips!
4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3
@Gijsteun Die modul-air lijkt wel de opvolger te zijn van de combi50.
De nieuwe heeft dan een externe 3weg klep met een aparte boiler, op zich ook handig.
Alleen zou ik dan alles met een boiler doen die groter is en dan uit de boiler warm water en c.v. water onttrekken.
De nieuwe heeft dan een externe 3weg klep met een aparte boiler, op zich ook handig.
Alleen zou ik dan alles met een boiler doen die groter is en dan uit de boiler warm water en c.v. water onttrekken.
@SpikeHome en @Gijsteun
Vergeet niet dat de modul-air ook nog een ventilatie D optie heeft. Dat maakt hem voor mij wel interessant. Volgend jaar gaan we grondig verbouwen/uitbreiden lees:
Vergeet niet dat de modul-air ook nog een ventilatie D optie heeft. Dat maakt hem voor mij wel interessant. Volgend jaar gaan we grondig verbouwen/uitbreiden lees:
- Volledig over op vloerverwarming(nu 50/50@ bg)
- Rondom triple glas + nieuwe kozijnen.
- Aanbouw wordt top geïsoleerd
- Huidig dak wordt top geïsoleerd
- Gasfornuis wordt inductie
- 28 PV panelen
[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 24-09-2019 13:50 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
@Appie Heijn Voor ventilatie type D moet je wel een 2 pijp systeem in huis hebben.
Oudere woningen hebben vaak alleen type C
Ik heb geen enkele buis, dus die wordt dubbel aangelegd. Wat ik even mee wilde geven is dat dit vrij uniek is aangezien de huidige ecolution dit niet kan.SpikeHome schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:25:
@Appie Heijn Voor ventilatie type D moet je wel een 2 pijp systeem in huis hebben.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik had bij Itho de vraag neergelegd of ik ook een boiler ermee kon verwarmen.
Dit is hun antwoord:
Hartelijk dank voor uw mail.
Nee, het is niet mogelijk om tapwater te maken met de HP-M25i. De Hp-Mi is een hybride warmtepomp die bedoelt is voor verwarming van CV.
Technische redenen: de warmtepomp heeft (opentherm) vraag nodig vanuit de thermostaat, er is geen voeler/sensor om in een vat te plaatsen en om vanuit daar vraag te creëren.
Daarnaast is er geen enkele legionella beveiliging voorzien
Helaas hebben wij op dit moment hier geen oplossing voor.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
Dit is hun antwoord:
Nee, het is niet mogelijk om tapwater te maken met de HP-M25i. De Hp-Mi is een hybride warmtepomp die bedoelt is voor verwarming van CV.
Technische redenen: de warmtepomp heeft (opentherm) vraag nodig vanuit de thermostaat, er is geen voeler/sensor om in een vat te plaatsen en om vanuit daar vraag te creëren.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
Je zou er dan natuurlijk wel een buffervat met hygiënespiraal aan vast kunnen knuppen. Dan wordt je sanitair warm water in ieder geval voorverwarmd.SpikeHome schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:45:toon volledige bericht
Ik had bij Itho de vraag neergelegd of ik ook een boiler ermee kon verwarmen.
Dit is hun antwoord:
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Murkmans Dat was mijn idee ook.
De opentherm moet wel zo te manipuleren zijn dat er altijd warmte vraag is als het boiler vat nog geen 40 a 50c is.
Ik wilde dat de itho alleen een boiler vat van 200 of 300l op de max temperatuur houd en in het boilervat 2 spiralen zitten 1 warm water 1 c.v. spiraal.
Dat moet werken zou ik zeggen.
De opentherm moet wel zo te manipuleren zijn dat er altijd warmte vraag is als het boiler vat nog geen 40 a 50c is.
Ik wilde dat de itho alleen een boiler vat van 200 of 300l op de max temperatuur houd en in het boilervat 2 spiralen zitten 1 warm water 1 c.v. spiraal.
Als je de buffer/boilervoeler aan kan sluiten als kamervoeler aan je open therm thermostaat met hoge hysterie zou dat kunnen ja. Echter is de Itho hier niet voor gemaakt en hoge temperaturen met een r410 koelmiddel is ook geen goeie combinatie vaak.SpikeHome schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:01:
@Murkmans Dat was mijn idee ook.
Dan kan je beter voor een hewalex pcwu 2,5kw warmtepomp gaan. ( Meldcode ka09781) die is er namelijk wel voor gemaakt.
@Murkmans informatie over de hewalex pcwu is maar beperkt en lijkt weer echt voor warm water bedoeld te zijn.
edit:
Ik had toch nog een mail terug gestuurd naar itho dat ik het een boiler wilde laten verwarmen.
Zie hier hun antwoord:
Geachte klant,
Theoretisch zou dit kunnen. Thermostaat altijd vragend zetten, de bijstookvertraging heel hoog en een constante stooklijn van 45 graden instellen.
Bij -7 kan de WP geen 45 graden meer leveren. De regeling kan maar een verschil tussen verdamper en condensortemperatuur maken van 38 graden.
Als het buiten -7 is dan staat de HP op pakweg -13 te verdampen. De HP kan dan max 25 graden maken en zal uitgaan en de ketel bijschakelen (alleen die is er niet).
Echter hebben wij dit in de praktijk niet toegepast om het te testen.
Hierdoor kunnen wij verder inhoudelijk geen vragen meer beantwoorden omtrent deze situatie omdat het systeem hier simpelweg niet voor bedoeld is.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
25c aanvoer is dan erg weinig denk ik als het buiten -7 is, maar goed dat kan je voor die enkele keer dat het voorkomt oplossen door een elektrische doorstroom verwarmer te gebruiken.
edit:
Ik had toch nog een mail terug gestuurd naar itho dat ik het een boiler wilde laten verwarmen.
Zie hier hun antwoord:
Geachte klant,
Theoretisch zou dit kunnen. Thermostaat altijd vragend zetten, de bijstookvertraging heel hoog en een constante stooklijn van 45 graden instellen.
Bij -7 kan de WP geen 45 graden meer leveren. De regeling kan maar een verschil tussen verdamper en condensortemperatuur maken van 38 graden.
Als het buiten -7 is dan staat de HP op pakweg -13 te verdampen. De HP kan dan max 25 graden maken en zal uitgaan en de ketel bijschakelen (alleen die is er niet).
Echter hebben wij dit in de praktijk niet toegepast om het te testen.
Hierdoor kunnen wij verder inhoudelijk geen vragen meer beantwoorden omtrent deze situatie omdat het systeem hier simpelweg niet voor bedoeld is.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
25c aanvoer is dan erg weinig denk ik als het buiten -7 is, maar goed dat kan je voor die enkele keer dat het voorkomt oplossen door een elektrische doorstroom verwarmer te gebruiken.
[ Voor 88% gewijzigd door SpikeHome op 26-09-2019 09:43 ]
Klopt het dat de nieuwe combi 50 warmte pompen een stuk stiller zijn dan de oude? Ik heb deze namelijk bij mijn ouders geïnstalleerd, maar kon niet eens horen dat het ding aan was. In vergelijking met de oude, die ik heb uit 2010 volgens mij. Zij hebben er eentje uit 2015.
Zou zo maar kunnen ook.Simpel78 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:36:
Klopt het dat de nieuwe combi 50 warmte pompen een stuk stiller zijn dan de oude? Ik heb deze namelijk bij mijn ouders geïnstalleerd, maar kon niet eens horen dat het ding aan was. In vergelijking met de oude, die ik heb uit 2010 volgens mij. Zij hebben er eentje uit 2015.
Maar misschien is de muur anders waar die aan hangt?
Zou kunnen het hangt aan een kalkzandsteen muur en heb daar ook nog tegelrubbers tussen geplaatst. Maar volgens mij is het de compressor. Wellicht zit er een andere in. Dat ding is in ieder geval muisstil.SpikeHome schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:48:
[...]
Zou zo maar kunnen ook.
Maar misschien is de muur anders waar die aan hangt?
Weet je dan wel zeker dat de Ecolution dan ook daadwerkelijk aan staat? Af fabriek staat die namelijk op alleen ventileren en doet de warmtepomp het niet.
Ik heb er een uit 2017 en die was ook muisstil, totdat ik hem daadwerkelijk aanzette
Ik heb er een uit 2017 en die was ook muisstil, totdat ik hem daadwerkelijk aanzette
[ Voor 23% gewijzigd door Wirf op 03-10-2019 20:22 ]
Ik zou de hoogstand van de ventilator graag vanuit de badkamer kunnen bedienen.
Er loopt nu twee dunne 24v draden.
Mijn idee is om hiermee een relais te bedienen die dan weer de perilex schakelt.
Voordat ik dit aanleg, heeft de Ecolution combi hier zelf toevallig een voorziening voor? Ik kan me voorstellen dat de RC bediening ook gewoon 24v schakelt.
Er loopt nu twee dunne 24v draden.
Mijn idee is om hiermee een relais te bedienen die dan weer de perilex schakelt.
Voordat ik dit aanleg, heeft de Ecolution combi hier zelf toevallig een voorziening voor? Ik kan me voorstellen dat de RC bediening ook gewoon 24v schakelt.
Waarom niet een extra draadloze schakelaar? Wij hebben er 1 in de keuken en 1 in de badkamer.
Ik ben toch malle pietje niet!
Sorry, Ik was niet duidelijk. Ik heb geen rf module. Er is nu nog green voorziening voor hoogloop.The Legend schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:19:
Waarom niet een extra draadloze schakelaar? Wij hebben er 1 in de keuken en 1 in de badkamer.
ontvangerjohndoe_1975 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:22:
[...]
Sorry, Ik was niet duidelijk. Ik heb geen rf module. Er is nu nog green voorziening voor hoogloop.
https://www.installatieva...tum-rf-ontvanger-15081050
ontvanger handleiding
https://www.inventum.com/..._Ontvanger_-_15081050.pdf
Zender
https://www.installatieva...zenderschakelaar-15081060
zender handleiding
https://www.inventum.com/...schakelaar_-_15081060.pdf
[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 04-10-2019 15:53 ]
Ik wil in plaats van het bedieningspaneel in de badkamer van m'n overbodige ducobox een schakelaar monteren.
Hiermee wil ik de Ecolution in hoogstand kunnen zetten. Omdat de bestaande bedrading te dun is, wil ik hier een relais mee schakelen. Maar als dit relais al in de Ecolution zit (voor bediening door rf ontvanger), dan heb ik geen extern relais nodig.
Een zender en ontvanger kopen kan natuurlijk ook, maar is duurder, en minder leuk. En dan blijf ik ook nog eens met een nutteloos bedieningspaneel zitten
Hiermee wil ik de Ecolution in hoogstand kunnen zetten. Omdat de bestaande bedrading te dun is, wil ik hier een relais mee schakelen. Maar als dit relais al in de Ecolution zit (voor bediening door rf ontvanger), dan heb ik geen extern relais nodig.
Een zender en ontvanger kopen kan natuurlijk ook, maar is duurder, en minder leuk. En dan blijf ik ook nog eens met een nutteloos bedieningspaneel zitten
Weet iemand of er meerdere zenders op 1 ontvanger kunnen?
wat bedoel je met dunne bedrading, zeer dunne schakeldraad?johndoe_1975 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:22:
Ik wil in plaats van het bedieningspaneel in de badkamer van m'n overbodige ducobox een schakelaar monteren.
Oplossing zou dan inderdaad 2 relais kunnen zijn voor stand 2 en 3 in te schakelen.
In de handleiding van de combi50 staat hoe te schakelen.

ik doe het ook zo alleen dmv domotica.
Inderdaad, dat is exact wat ik van plan ben.SpikeHome schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:44:
[...]
wat bedoel je met dunne bedrading, zeer dunne schakeldraad?
Oplossing zou dan inderdaad 2 relais kunnen zijn voor stand 2 en 3 in te schakelen.
In de handleiding van de combi50 staat hoe te schakelen.
[Afbeelding]
ik doe het ook zo alleen dmv domotica.
Ik las in de manual dat als je de ventilator een seconde op hoogloop zet, dat hij dan voor een (instelbare) tijd in deze stand blijft draaien, waarbij de warmtepomp ook iets harder gaat werken. Dit lijkt me handig bij het douchen. Maakt jouw domotica hier ook gebruik van?
@johndoe_1975 Ja als ik de 3e stand kortstondig inschakel gaat de wp bij mij voor een 30m in verhoogde loop.
Mijn inventum heeft deze week toch al weer wat uurtjes erop zitten om het huis op 21.5c te houden.
Maar nog geen gas verbruik gehad vanaf eind januari niet meer zelfs.
Ben benieuwd hoe de doorstroom verwarmer nog meer van mijn gas verbruik af snoept.
eind november is mijn afrekening. ik verwacht nu een 120m3 te hebben verbruikt.
Aankomend jaar zal dat hopelijk nog minder zijn, en dan door naar de volgende fase.
Of weer een soort lucht warmte pomp alleen dmv buiten lucht alleen of met warmte panelen beide met extra boiler en dan helemaal van het gas af
Maar nog geen gas verbruik gehad vanaf eind januari niet meer zelfs.
Ben benieuwd hoe de doorstroom verwarmer nog meer van mijn gas verbruik af snoept.
eind november is mijn afrekening. ik verwacht nu een 120m3 te hebben verbruikt.
Aankomend jaar zal dat hopelijk nog minder zijn, en dan door naar de volgende fase.
Of weer een soort lucht warmte pomp alleen dmv buiten lucht alleen of met warmte panelen beide met extra boiler en dan helemaal van het gas af