Hier heeft de Savent afgelopen dagen voor het eerst als warmte bron gedraait. De cv is nog niet aangeweest. Het is toch wel een luxe als je smorgens in de woonkamer 21 graden ervaart.
snameroc
snameroc
Log jij ook je energie verbruik van je Savent?snameroc schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:24:
Hier heeft de Savent afgelopen dagen voor het eerst als warmte bron gedraait. De cv is nog niet aangeweest. Het is toch wel een luxe als je smorgens in de woonkamer 21 graden ervaart.
[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 11-10-2019 12:56 ]
[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 11-10-2019 14:10 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
lekker he.snameroc schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:24:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 3% gewijzigd door johndoe_1975 op 11-10-2019 15:48 ]
snameroc
Het is jammer van de radiatoren. Ideaal was vloerverwarming geweest. Dan kun je de aanvoer temp nog verder verlagen. Ideaal voor een warmtepomp. Ik heb geen ervaring met LTV of gewone radiatoren. Luchtverwarming doet het wel uitstekend met een warmtepomp omdat de aanvoer temp ook best laag kan.meelvoormarcel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:15:
Dag allen,
Hierbij een newbie en totaal technieknoob, maar ik heb toch een vraag voor jullie.
Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2016 met enkel radiatoren en een ATAG CV-ketel. Voor ventilatie hebben we een BUVA smartstream. We zijn helemaal niet tevreden over de ventilatiemogelijkheden van de smartstream, vooral in de badkamer doet hij niet nauwelijks. Er zou een chip in moeten zitten die registreert dat de douche of het bad wordt gebruikt zodat hij dan automatisch harder afzuigt, maar dat werkt totaal niet.
Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieve ventilatiesystemen. Toen kwam ik via via op dit forum en realiseerde ik mij dat ik mijn huis nog een stuk verder kan verduurzamen door een warmtepomp ventilatie te laten installeren. Maar zoals gezegd, ik ben een technieknoob, dus ik zou graag wat advies krijgen.
Mijn woning en gegevens:
- nieuwbouw uit 2016, twee-onder-een-kap, circa 140 m²;
- Verwarming met radiatoren (op de begane grond 3 met inmiddels ventilatoren);
- Ventilatie met BUVA Smartstream, ventilatie in keuken, wc, badkamer en op zolder;
- Gasverbruik 6-4-2018 tot en met 1-4-2019 is 769 m³;
- Stroomverbruik 2639 kWh;
- Sinds september zonnepanelen. Vermogen op papier 4650 kWh. Vermogen in de praktijk waarschijnlijk rond de 3600 kWh (in verband met westelijke ligging);
- Inmiddels wel op zolder een airco bijgehangen (en dit jaar nauwelijks gebruikt);
- We koken op inductie en in de keuken hangt een Qooker die bij alle warmwatervraag opvangt;
- Twee volwassen en 2 kleine kinderen (bijna 3 en 7 maanden);
- De BUVA smartstream hangt direct naast de CV-ketel;
- De isolatie is erg goed, dit jaar pas in oktober voor het eerst de verwarming aan hoeven zetten;
- Op het oosten van het dak is nog ruimte voor 5 zonnepanelen, indien noodzakelijk.
Verder ben ik nooit echt serieus met duurzaam gebruik bezig geweest. Dus ook pas ontdekt dat de CV-temperatuur voor de radiatoren stond ingesteld op 83 graden. Die heb ik snel verlaagd naar 50 graden. Ik verwacht dat dit voldoende is in combinatie met gebruik van de radiatorventilatoren. Verder heb ik hem in de ecostand gezet. Dus ik verwacht dat het gasverbruik daardoor ook al naar beneden zal gaan.
Ik denk dat in mijn situatie het gasverbruik nog een stuk naar beneden kan, waarbij hopelijk het comfort van de afzuiginstallatie (vooral in de badkamer) omhoog kan. All electric hoeft van mij niet persé.
Na veel gelezen te hebben op dit forum, denk ik dat een inventum ecolution 50 - dat is (als ik het goed heb) de variant met een boilervat van 50 liter die voorziet in zowel de verwarming als warmwatervraag, in mijn situatie zou kunnen voldoen aan mijn eisen. Het energieverbruik is volgens inventum 1200 kWh op basis van 200 stookdagen. Die ruimte heb ik - nu nog - over op mijn zonnepanelen.
Denken jullie ook dat de inventum ecolution 50 mogelijk is in onze situatie en ook de beste mogelijkheid is?
Of zien jullie nog een andere optie? Mijn schoonvader begon over een elektrische boiler en olieradiatoren op de benedenverdieping (met mogelijk zonnepanelen bijleggen voor de extra stroomvraag).
Terugverdientijd is voor mij overigens niet relevant, het gaat mij om verduurzamen en mijn vrouw wil vooral betere ventilatie op de badkamer. In dat kader ook nog de vraag: heeft de ecolution 50 de mogelijkheid van 2 afstandbedieningen, zodat er één beneden hangt in de woonkamer en één in de badkamer kan komen zodat we de ventilatie daar ook harder kunnen zetten.
Dank alvast voor het meedenken.
snameroc
Volgens mij moet dat kunnen en wil dit ook. Eentje extra... Moet dat nog testen.meelvoormarcel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:15:
Dag allen,
Terugverdientijd is voor mij overigens niet relevant, het gaat mij om verduurzamen en mijn vrouw wil vooral betere ventilatie op de badkamer. In dat kader ook nog de vraag: heeft de ecolution 50 de mogelijkheid van 2 afstandbedieningen, zodat er één beneden hangt in de woonkamer en één in de badkamer kan komen zodat we de ventilatie daar ook harder kunnen zetten.
Dank alvast voor het meedenken.
snameroc
snameroc
Kun je een foto maken van je pomp die erin zit? Wil graag weten welke versie je hebt.Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:03:
6 maanden geleden ook al eens geplaatst. De bouwer vindt dit geluid YouTube: Video van onze ecolution acceptabel.
Ik word er gek van
Ik heb gegoogled maar geen geluk. Hoe open ik dat ding. Via een schroef aan de bovenkant?Simpel78 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:38:
[...]
Kun je een foto maken van je pomp die erin zit? Wil graag weten welke versie je hebt.
De bovenklep schuif je omhoog en en trek je er dan uit. De onderplaat zit met een schroef vast aan de onderkant. Dan haal je de onderkant van de plaat naar achter en schuif je deze ook omhoog uit de haken. Links naast het boilervat zit de pomp en op het boilervat staat info over de warmtepomp.Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:41:
[...]
Ik heb gegoogled maar geen geluk. Hoe open ik dat ding. Via een schroef aan de bovenkant?
Savent bijvoorbeeld Cvdeals.JP12 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:19:
Korte vraag, wie weet waar je als consument voordelig een Nibe Savent of Hewalex PCWU kan bestellen?
Mijn oorspronkelijke plan was een Inventum Ecolution Combi 50 aan te schaffen, maar die is simpelweg te groot en te zwaar (zou aan wand van 7cm gasbeton moeten). Nu kijk ik naar een Hewalex PCWU 2,5kW of een Nibe Savent.
Over de Savent lees ik vrij veel goede ervaringen. Is er iemand hier met een Hewalex? Die woren ook verkocht onder het merk Solmax.
Ook met het montageframe kom ik niet heel goed uit qua maat.Murkmans schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:06:
[...]
Savent bijvoorbeeld Cvdeals.
Hewalex bij zonneboiler magazijn. In het buitenland (Duitsland/Polen) wel goedkoper.
https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/
Je kan de ecolution ook op een montageframe installeren, is er speciaal voor gemaakt. https://www.sanitairwinke...um-ecolution-montageframe
Wellicht dat de nieuwe ecolution modul-air beter past?
Lijkt me niet normaal. De mijne hoor ik bijna niet. Misschien is de Transportbout niet verwijderd?Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:03:
6 maanden geleden ook al eens geplaatst. De bouwer vindt dit geluid YouTube: Video van onze ecolution acceptabel.
Ik word er gek van
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mijne hangt bovenaan de trap van de zolder als ik onderaan de zoldertrap sta hoor ik hem niet eens.Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:03:
Ik word er gek van
[ Voor 18% gewijzigd door Cai op 21-10-2019 09:44 ]
Je hebt een nieuwe versie aan de pomp te zien. Het zou kunnen dat je ijsvorming hebt en de compressor erg zijn best moet doen. Gaat er wel voldoende lucht doorheen? Wellicht moet de capaciteit van de lucht omhoog. filter misschien te vuil. Daarnaast zou het ook kunnen dat het stalen ring/klepje aan de 3-wegklep trilt (laatste foto) dat kan ook irritant zijn.Cai schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:
Hier de foto's van de binnenkant van de WTW (en de pomp). Zou je hier iets aan kunnen zien wat het geluid maakt.
Het geluid lijkt met name 's ochtends te zijn als het huis aan het opwarmen is. Als het huis eenmaal op temperatuur is, dan hoor ik het niet. Zelfs niet met tapvraag.
check zeker even de optie van @SpikeHome of het bij A2 of A3 is.Cai schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:
Hier de foto's van de binnenkant van de WTW (en de pomp). Zou je hier iets aan kunnen zien wat het geluid maakt.
Het geluid lijkt met name 's ochtends te zijn als het huis aan het opwarmen is. Als het huis eenmaal op temperatuur is, dan hoor ik het niet. Zelfs niet met tapvraag.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
snameroc
PSN: Fruitschaaltje
zou moeten kunnen denk ik.Fruitschaal schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de afvoer van een droger op het ventilatiekanaal ( icm een Spaarpomp?) Is dit aan te raden of is dit echt een no-go i.v.m. te veel vocht?
[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 30-10-2019 14:54 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Bij mij staat de teller tot op heden op 98m3.SpikeHome schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:53:
Vannacht hier 2c warmtepomp heeft het netjes 21c in huis kunnen houden.
Dit jaar nog maar 84m3 gas gebruikt. (vanaf januari)
volgend jaar toch wat anders erbij aanleggen zodat gas er uit kan.
snameroc
Ik kook sinds vorig jaar november niet meer op gas.205Gutmann schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:27:
[...]
Bij mij staat de teller tot op heden op 98m3.
Hiervan is zo'n 6~7m3 per maand voor het naverwarmen van SWW en het koken op gas.
Vanmorgen he ik voor het eerst even de airco in moeten schakelen om een beetje bij te verwarmen.
Totale elektra verbruik is een kleine 18kWh, waarvan 6,6KWh sluipverbruik is.
vocht is geen enkel probleem, maar stof is dat wel.Fruitschaal schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de afvoer van een droger op het ventilatiekanaal ( icm een Spaarpomp?) Is dit aan te raden of is dit echt een no-go i.v.m. te veel vocht?
Ik heb heb de Ecolution ook aan een houten wandje hangen, dezelfde als waar de CV aan hangt (deze wel moeten verplaatsen).Speedyace schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:16:
De Inventum zal op zolder komen te hangen aan een houtenwand waar de ketel ook aanhangt. Weten jullie toevallig of de Inventum erg veel lawaai maakt? of kan ik misschien beter kiezen voor de nibe savent en deze dan op een rubberen mat neerzetten om de resonantie op te vangen.
Ik zat dan te denken aan zo'n rubberen mat waar ook een wasmachine op kan staat.
Wat is jullie ervaring met eerder genoemde modellen of wat adviseren jullie.
Bedankt alvast,
Mvg,Johan
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
ik denk wel dat het te doen is om een ecolution op een houten muur te hangen.Speedyace schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:34:
ohndoe_1975, bedankt voor de reactie.
Dit is idd ook een oplossing. Thanksjohndoe_1975 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:39:
Voor de horizontale bevestiging heb ik deze gebruikt: https://www.technirub.nl/...breed-met-begrenzing.html
Verder celrubber van dezelfde leverancier voor verticale afsteuning.
Dat is een beste jongen. Maar ik zat meer hieraan te denkenmigjes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:47:
[...]
ik denk wel dat het te doen is om een ecolution op een houten muur te hangen.
op zich zelf maakt hij eigenlijk maar amper geluid, maar het apparaat trilt wel een beetje.
en dat kan vrij snel een geluid maken als dat op een klankkast hangt.
dus je moet even goed nadenken hoe je dat wil oplossen.
(maar ik denk wel dat het kan, waar een wil is is een weg.)
hou wel rekening er mee, dat het geen klein schattig apparaat is.
zie de ecolution die bij mijn ouders hangt:
[Afbeelding]
en hij weegt een 99 kilo.
daar dwergt de gasketel behoorlijk bij.![]()
(dit is er wel 1 die ook een 50liter boiler heeft ingebouwd, dat is wel aardig de bulk van het gewicht en maat.)
hij is wel goed zelf te installeren, ik vond het allemaal erg simpel om te doen.
(wel goed de handleiding lezen.)
vloerverwarming is niet nodig voor een ecolution/savant etc etc, maar de combi is wel erg tof.
door het lage vermogen(1,5kW) draait dit soort apparaten gewoon veel meer uren als een gas ketel.
(5kW maar jij cw6 dus dat kan ook 8kW zijn)
en is je vloer gewoon vaker lekker warm, in plaats van korte momenten.
dus je krijgt er een leuke stap luxe er voor niks bij.
Dat is idd de modul air en wil dus deze gaan plaatsen. En de vraag was dan ook of iemand ervaring heeft met dit type warmte pomp. Als ik die grote wil plaatsen die jij hebt hangen, zal de cv weggehaald moeten worden en dan gaan kijken of het helemaal gas loos kan. Maar zover zijn wij nog niet.migjes schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:43:
@Speedyace
ehhh , ja en daar mee wil je zeggen?
(is dat de modul-air?
die is nog steeds 50x50x70cm en 60 kilo.
nog steeds een flinke jongen.)
het is wat je wil en kunt plaatsen.Speedyace schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:38:
[...]
Dat is idd de modul air en wil dus deze gaan plaatsen. En de vraag was dan ook of iemand ervaring heeft met dit type warmte pomp. Als ik die grote wil plaatsen die jij hebt hangen, zal de cv weggehaald moeten worden en dan gaan kijken of het helemaal gas loos kan. Maar zover zijn wij nog niet.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
[ Voor 24% gewijzigd door Scimi op 05-11-2019 21:45 . Reden: fout ]
[ Voor 29% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2019 07:58 ]
Nu mijn itho ventilatie-box stuk is, zit ik dus te denken om deze te gaan vervangen voor een Inventum modul air.sixfeet-under schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:48:
Nee, ik heb de modul air niet hangen, wel de spaarpomp van Inventum deze is in tegenstelling niet uit te breiden tot gasloos.
Wat wil je weten?
Bedankt voor de reactie. Ik heb dan vloerverwarming als hoofdverwarming en denk dan ook dat het rendement wel ten goede komt met een Inventum modul air. Ik denk dat ik de gok gewoon maar moet wagen.sixfeet-under schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:59:
@speedyace
Je behaald er inderdaad rendement mee ongeveer , het eerste jaar meer dan 35% en dan gebruik ik het nog niet optimaal .
Ik douche in een aanbouw begane grond, zit geen afzuiging , wij zijn met z`n drieën, dus . Huis uit 2000 goed geïsoleerd , alleen aanbouw vloerverwarming en woonkamer speedcomfort, constante temperatuur 21,5 graden .
En inderdaad mijn Itho was aan vervanging toe., dus dit leek mij de beste oplossing.
Wel moeten zeuren om de laatste update, maar het werkt goed. Tegenwoordig heb je al ventilatiewarmtepomp die ook buitenlucht aanzuigt, met nog meer rendement.
ach het is al meerdere keren geschreven, maar zal het bij elkaar zetten.Speedyace schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:43:
[...]
Bedankt voor de reactie. Ik heb dan vloerverwarming als hoofdverwarming en denk dan ook dat het rendement wel ten goede komt met een Inventum modul air. Ik denk dat ik de gok gewoon maar moet wagen.
[ Voor 49% gewijzigd door migjes op 09-11-2019 18:13 ]
snameroc
[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 10-11-2019 19:30 ]
snameroc
snameroc
Nee die kost een 300 hoorsnameroc schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:09:
700 euro is wel veel geld voor een element daar kun je weer een jaar gas van kopen
[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 11-11-2019 10:16 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Knoetie op 05-12-2019 13:55 . Reden: Toevoeging ]
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
[ Voor 28% gewijzigd door SpikeHome op 06-12-2019 07:38 ]
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
de pomp lager zetten met minder vermogen ging bij mij juist niet goed en heb minder vermogen ingesteld meer meer pomp capaciteit.Knoetie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:32:
@pafonzie Ik heb de CV gelimiteerd op 5 kw voor verwarming, als dit ook kan bij jouw CV ketel dan kan het ook geen kwaad om de pomp wat lager te zetten. Mits uiteraard dat de CV zijn warmte kwijt kan, evt kan je de maximum water temparatuur ook limiteren dan schroeft de ketel vanzelf het vermogen terug (zover ie kan). Wat voor CV heb je?
@SpikeHome Mis de reden van 2 terugslagkleppen per apparaat. 1 is toch afdoende?
Bij mij weten zit de keerklep in de combiketel zo niet, dan moet je kijken aan welke kant de driewegklep zit in de combiketel. Daar moet dan een keerklep komen. Ik heb deze zelf niet, bij mijn ouders zit hij in de retourleiding (Watts Ocean keerklep kf20 mm+a+c 22 mm knel) In beide situaties werkt de combi prima, heb alles zelf geïnstalleerd. Ik heb een Nefit Proline Nxt 24 CW 4 hangen en bij mijn ouders een Remeha ketel.Peterbike schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:54:
Ook hier veel problemen met hybride opstelling. In ons nieuwbouwproject van 2018 heeft ruim de helft van de 16 woningen veel problemen. Het betreft Ecolution combi met ATAG 325EC HR ketel.
Installatiebedrijf en servicediensten van zowel Inventum en ATAG hebben in 2 woningen aanpassingen gedaan. Maar helaas, tot op heden nog geen goede stabiele installatie kunnen aanleveren.
Als de hr ketel moet bijspringen, gaat het fout. Keerklep in Ecolution lijkt niet goed te werken. HR ketel pompt warm cv water tegenstrooms naar Ecolution en slaat in dan dus in wachtstand. "Kan niet" zeggen de specialisten. "Kijk dan naar het temp verloop op het display van de Ecolution" is mijn antwoord. En dan wordt het stil..... Bij wachtstand Ecolution is er dus geen warmteaanvoer, maar HR ketel stookt gewoon door vanwege warmtevraag kamerthermostaat. En dus start na 45 minuten Ecolution weer op, om na een paar minuten wederom in wachtstand te gaan. En dit blijft zich de hele dag herhalen. We stoken daarom bijna permanent op de HR ketel en dat is dus niet de bedoeling. En de installater (ons aanspreekpunt voor garantie) schittert door onbegrip en afwezigheid door "drukte". Helaas heb ik geen mogelijkheid om pompvermogens aan te passen. Is een verdeler op basis van de evenwichtsfles mogelijk een oplossing. Deze "fles" ontkoppelt volgens mij de beide pompen.
snameroc
[ Voor 78% gewijzigd door Jim423 op 29-12-2019 14:32 ]
[ Voor 22% gewijzigd door snameroc op 08-12-2019 12:23 ]
snameroc
[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 09-12-2019 09:44 ]
Typo: AVDO Soort veergeladen klep instelbaar. Deze zit parallel aan de Savent, stel de flow wordt te hoog voor de Savent zal de AVDO openen als bypass. Hierdoor zal ook als de pomp van de Savent zijn water niet meer kwijt kan er nog steeds flow blijven door de Savent omdat de retour van de ketel tussen de Savent en Savent pomp in zit.Knoetie schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:08:
@Jim423 Google gaf me helaas geen antwoord op de vraag, dus bij deze wat is een ADVO?
In theorie is het mogelijk om de Ecolution en de CV ketel zoals de Savent in serie te zetten denk ik. Mits er een paar terugslagkleppen gebruikt worden in parallel met de ketel en Ecolution zodat het geheel blijft werken als er een 3 weg klep omspringt.
snameroc
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq