Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 21 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Hier heeft de Savent afgelopen dagen voor het eerst als warmte bron gedraait. De cv is nog niet aangeweest. Het is toch wel een luxe als je smorgens in de woonkamer 21 graden ervaart.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
snameroc schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:24:
Hier heeft de Savent afgelopen dagen voor het eerst als warmte bron gedraait. De cv is nog niet aangeweest. Het is toch wel een luxe als je smorgens in de woonkamer 21 graden ervaart.
Log jij ook je energie verbruik van je Savent?
zo ja wat gebruikt je unit per dag (ligt er nu natuurlijk aan hoeveel hij draait op een dag)?

Bij mij c.v. ook nog niet aan geweest overigens.
Toch heeft mijn wp deze maand al veel meer gedraaid dan vorig jaar, toen ging de wp pas eind van de maand aan.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 11-10-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben gisteren naar de Vakbeurs Energie (voor installateurs!) geweest op aanraden van Murkmans. Veel geleerd weer, naar aanleiding van deze beurs en na een bezoek aan de Duco stand heb ik een vraag. Zijn er uberhaubt al Ducobox Eco's geïnstalleerd in Nederland, wellicht hier iemand die er al een dergelijk exemplaar heeft draaien? Ik sprak gisteren Duco en ik kreeg het idee dat de Ducobox Eco weinig tot of zelfs niet geïnstalleerd is (in Nederland).

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 11-10-2019 14:10 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
snameroc schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:24:
lekker he. ;)
er is meer als alleen stookkosten, komfoor is ook belangrijk.
gewoon 24x7 heb ik nu een warme vloer(verwarming), dat gaat pas ergens in maart weer stoppen.

ik ga nu voor de 22 graden, gewoon om een lekkere buffer te hebben voor als het stiekem in eens een koude nacht word.
afgelopen week hadden we er wel 1, en de temperatuur was in de ochtend maar 20,5.
oei dat was wel wat frisjes. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 17:56
Onlangs de Ecolution combi van MP geinstalleerd.
Nog geen gas verstookt voor de CV en 21.5-22.5 graden.
Nog maar een minimaal beetje gas voor douchen.

(4 persoons huishouden in vrijstaand huis uit 2015 op winderige locatie, alleen radiatoren)

Met dank aan de tips hier _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door johndoe_1975 op 11-10-2019 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Precies zoals migjes zegt 24/7 mijn savent thermostaat staat op 21,5 graad. Deze week waren er 3 midagen dat de zon op het raam staat en dan stopt hij. Graag zou ik een thermostaat met een kleiner hysterese hebben. Hij gaat pas weer aan bij 20,6 en dat is op zonnige dagen ergens in de nacht. Als ikdan om 6 uur uit bed kom is het 21 graden.
Ik heb een stekker kwh meter er tussen zitten. Als hij draait varieert het gebruik tussen 300 en 350 watt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelvoormarcel
  • Laatst online: 21-10-2022
Dag allen,

Hierbij een newbie en totaal technieknoob, maar ik heb toch een vraag voor jullie.

Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2016 met enkel radiatoren en een ATAG CV-ketel. Voor ventilatie hebben we een BUVA smartstream. We zijn helemaal niet tevreden over de ventilatiemogelijkheden van de smartstream, vooral in de badkamer doet hij niet nauwelijks. Er zou een chip in moeten zitten die registreert dat de douche of het bad wordt gebruikt zodat hij dan automatisch harder afzuigt, maar dat werkt totaal niet.

Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieve ventilatiesystemen. Toen kwam ik via via op dit forum en realiseerde ik mij dat ik mijn huis nog een stuk verder kan verduurzamen door een warmtepomp ventilatie te laten installeren. Maar zoals gezegd, ik ben een technieknoob, dus ik zou graag wat advies krijgen.

Mijn woning en gegevens:
- nieuwbouw uit 2016, twee-onder-een-kap, circa 140 m²;
- Verwarming met radiatoren (op de begane grond 3 met inmiddels ventilatoren);
- Ventilatie met BUVA Smartstream, ventilatie in keuken, wc, badkamer en op zolder;
- Gasverbruik 6-4-2018 tot en met 1-4-2019 is 769 m³;
- Stroomverbruik 2639 kWh;
- Sinds september zonnepanelen. Vermogen op papier 4650 kWh. Vermogen in de praktijk waarschijnlijk rond de 3600 kWh (in verband met westelijke ligging);
- Inmiddels wel op zolder een airco bijgehangen (en dit jaar nauwelijks gebruikt);
- We koken op inductie en in de keuken hangt een Qooker die bij alle warmwatervraag opvangt;
- Twee volwassen en 2 kleine kinderen (bijna 3 en 7 maanden);
- De BUVA smartstream hangt direct naast de CV-ketel;
- De isolatie is erg goed, dit jaar pas in oktober voor het eerst de verwarming aan hoeven zetten;
- Op het oosten van het dak is nog ruimte voor 5 zonnepanelen, indien noodzakelijk.

Verder ben ik nooit echt serieus met duurzaam gebruik bezig geweest. Dus ook pas ontdekt dat de CV-temperatuur voor de radiatoren stond ingesteld op 83 graden. Die heb ik snel verlaagd naar 50 graden. Ik verwacht dat dit voldoende is in combinatie met gebruik van de radiatorventilatoren. Verder heb ik hem in de ecostand gezet. Dus ik verwacht dat het gasverbruik daardoor ook al naar beneden zal gaan.

Ik denk dat in mijn situatie het gasverbruik nog een stuk naar beneden kan, waarbij hopelijk het comfort van de afzuiginstallatie (vooral in de badkamer) omhoog kan. All electric hoeft van mij niet persé.

Na veel gelezen te hebben op dit forum, denk ik dat een inventum ecolution 50 - dat is (als ik het goed heb) de variant met een boilervat van 50 liter die voorziet in zowel de verwarming als warmwatervraag, in mijn situatie zou kunnen voldoen aan mijn eisen. Het energieverbruik is volgens inventum 1200 kWh op basis van 200 stookdagen. Die ruimte heb ik - nu nog - over op mijn zonnepanelen.

Denken jullie ook dat de inventum ecolution 50 mogelijk is in onze situatie en ook de beste mogelijkheid is?

Of zien jullie nog een andere optie? Mijn schoonvader begon over een elektrische boiler en olieradiatoren op de benedenverdieping (met mogelijk zonnepanelen bijleggen voor de extra stroomvraag).

Terugverdientijd is voor mij overigens niet relevant, het gaat mij om verduurzamen en mijn vrouw wil vooral betere ventilatie op de badkamer. In dat kader ook nog de vraag: heeft de ecolution 50 de mogelijkheid van 2 afstandbedieningen, zodat er één beneden hangt in de woonkamer en één in de badkamer kan komen zodat we de ventilatie daar ook harder kunnen zetten.

Dank alvast voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:30
Even mijn ervaring delen met een nieuwe verwarmingsinstallatie bij mijn ouders. (Woning uit 1982.) Ze hebben een woning met hete lucht verwarming. Een oude Brink ketel uit 1982, direct gestookt met gas. B26H

Brink 26H 1982

Ze wilde mij niet vertellen hoeveel gas er verbruikt werd, maar dat moet immens zijn geweest. Na 2 bad kamertjes te hebben gemaakt voor hun B en B, was de installatie aan de beurt. Inmiddels in een groot deel van het dak voorzien van extra isolatie pir platen van 14cm. Het dak zelf was nog voorzien van oude opstallan dakplaten, wel de luxe versie.
https://www.youtube.com/watch?v=cTwOGVlYRAIhttps://

Waarbij het totale isolatiepakket nu ongeveer 19cm is.

Ze hebben al een aantal jaar 24 zonnepanelen op het dak, maar met een gasgestookte boiler en een directe hetelucht ketel schiet dat niet echt op.

Ik heb de direct gestookte ketel vervangen voor een indirecte ketel van Thermo-air. (2012) Dit soort units komen af en toe op marktplaats, omdat mensen graag vloerverwarming willen hebben. Daarnaast heb ik een aanpassing gemaakt, door de lucht naar boven toe af te sluiten wanneer nodig. Zodat de warmte alleen beneden wordt geblazen. Dat scheelt aanzienlijk in verwarmen van het aantal m2's .

aanpassing luchtkanaal

De nieuwe ventilatie-unit is aanzienlijk kleiner en stiller. Op basis van de temp in de leiding, gaat de motor harder of zachter draaien.

thermo air.

Op zolder heb ik de rest van de installatie geplaatst. Een 120L hotfill boiler via de warmtepomp en een combi 50 samen met een klein keteltje. (bij elkaar 1250 euro via marktplaats geplukt) Alles is inmiddels aangesloten. De eerste ervaring is zeer positief. En de warmtepomp doet lekker zijn werk. Het systeem met de CV ketel komt uit 2015 en heb de indruk dat deze stiller is dan de unit die ik thuis heb hangen. Hij is opgehangen aan een kalkzandsteen muur. Tussen het frame en de muur heb ik de verbinding voorzien van rubberen tegeldragers. Hij is zo stil, dat ik het idee had, dat hij niet eens A2 aan had staan, maar alleen aan het ventileren was. Alles wordt via 2 thermostaten aangestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xcz0AHtsY29foL9uD1KZIIz6/thumb.jpg

De volgende stap is het isoleren van het dakkapel op het oosten (nu nog 5cm glaswol...) en een nieuwe dakkapel plaatsen waar nu een inpandig balkon is op het westen. Om zo de isolatieschil te verbeteren. De boel voorzien van sensoren en verbruiksmeters (bv via Fibaro ) staat ook nog op de lijst. ;) Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
meelvoormarcel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:15:
Dag allen,

Hierbij een newbie en totaal technieknoob, maar ik heb toch een vraag voor jullie.

Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2016 met enkel radiatoren en een ATAG CV-ketel. Voor ventilatie hebben we een BUVA smartstream. We zijn helemaal niet tevreden over de ventilatiemogelijkheden van de smartstream, vooral in de badkamer doet hij niet nauwelijks. Er zou een chip in moeten zitten die registreert dat de douche of het bad wordt gebruikt zodat hij dan automatisch harder afzuigt, maar dat werkt totaal niet.

Daarom ben ik gaan kijken naar alternatieve ventilatiesystemen. Toen kwam ik via via op dit forum en realiseerde ik mij dat ik mijn huis nog een stuk verder kan verduurzamen door een warmtepomp ventilatie te laten installeren. Maar zoals gezegd, ik ben een technieknoob, dus ik zou graag wat advies krijgen.

Mijn woning en gegevens:
- nieuwbouw uit 2016, twee-onder-een-kap, circa 140 m²;
- Verwarming met radiatoren (op de begane grond 3 met inmiddels ventilatoren);
- Ventilatie met BUVA Smartstream, ventilatie in keuken, wc, badkamer en op zolder;
- Gasverbruik 6-4-2018 tot en met 1-4-2019 is 769 m³;
- Stroomverbruik 2639 kWh;
- Sinds september zonnepanelen. Vermogen op papier 4650 kWh. Vermogen in de praktijk waarschijnlijk rond de 3600 kWh (in verband met westelijke ligging);
- Inmiddels wel op zolder een airco bijgehangen (en dit jaar nauwelijks gebruikt);
- We koken op inductie en in de keuken hangt een Qooker die bij alle warmwatervraag opvangt;
- Twee volwassen en 2 kleine kinderen (bijna 3 en 7 maanden);
- De BUVA smartstream hangt direct naast de CV-ketel;
- De isolatie is erg goed, dit jaar pas in oktober voor het eerst de verwarming aan hoeven zetten;
- Op het oosten van het dak is nog ruimte voor 5 zonnepanelen, indien noodzakelijk.

Verder ben ik nooit echt serieus met duurzaam gebruik bezig geweest. Dus ook pas ontdekt dat de CV-temperatuur voor de radiatoren stond ingesteld op 83 graden. Die heb ik snel verlaagd naar 50 graden. Ik verwacht dat dit voldoende is in combinatie met gebruik van de radiatorventilatoren. Verder heb ik hem in de ecostand gezet. Dus ik verwacht dat het gasverbruik daardoor ook al naar beneden zal gaan.

Ik denk dat in mijn situatie het gasverbruik nog een stuk naar beneden kan, waarbij hopelijk het comfort van de afzuiginstallatie (vooral in de badkamer) omhoog kan. All electric hoeft van mij niet persé.

Na veel gelezen te hebben op dit forum, denk ik dat een inventum ecolution 50 - dat is (als ik het goed heb) de variant met een boilervat van 50 liter die voorziet in zowel de verwarming als warmwatervraag, in mijn situatie zou kunnen voldoen aan mijn eisen. Het energieverbruik is volgens inventum 1200 kWh op basis van 200 stookdagen. Die ruimte heb ik - nu nog - over op mijn zonnepanelen.

Denken jullie ook dat de inventum ecolution 50 mogelijk is in onze situatie en ook de beste mogelijkheid is?

Of zien jullie nog een andere optie? Mijn schoonvader begon over een elektrische boiler en olieradiatoren op de benedenverdieping (met mogelijk zonnepanelen bijleggen voor de extra stroomvraag).

Terugverdientijd is voor mij overigens niet relevant, het gaat mij om verduurzamen en mijn vrouw wil vooral betere ventilatie op de badkamer. In dat kader ook nog de vraag: heeft de ecolution 50 de mogelijkheid van 2 afstandbedieningen, zodat er één beneden hangt in de woonkamer en één in de badkamer kan komen zodat we de ventilatie daar ook harder kunnen zetten.

Het is jammer van de radiatoren. Ideaal was vloerverwarming geweest. Dan kun je de aanvoer temp nog verder verlagen. Ideaal voor een warmtepomp. Ik heb geen ervaring met LTV of gewone radiatoren. Luchtverwarming doet het wel uitstekend met een warmtepomp omdat de aanvoer temp ook best laag kan.
Het verbruik van de warmtepomp is 1500kWh per jaar volgens mij. Met een woning uit 2016 en vloerverwarming zou je gasverbruik tussen de 200-300m3 kunnen zijn. Wellicht nog lager voor de echte Tweaker. Ik zelf zit nu op 80m3 vanaf 1 februari. Gerenoveerde woning uit 1965 met overal vloerverwarming.

Voor warm tapwater gebruik ik nog een combiketel. Daar zou je ook een "hotfill" boiler aan kunnen hangen. Ben nu ervaring aan het opdoen bij mijn ouders. Al hebben ze wel de ruimte en ik eigenlijk niet. Daarnaast ben ik nog aan het kijken voor een doorstroomverwarmer, als dat lukt samen met de boiler, ben ik van het gas af. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Met enkel radiotoren gaat het ookhoor tenminste hier wel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@meelvoormarcel Woning uit 2016 en je ventilatie is niet goed?
Daar zou ik eerst naar gaan kijken.
Als je gas verbruik nu al maar een 800m3 per jaar is zou je misschien ook eens naar een Nibe F730 of F750 te kijken.
Of stiebel eltron LWZ 8 CS Premium
Waarmee je misschien wel compleet van het gas af kan.
Deze units doen ook warm water afzuiging maar hebben meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelvoormarcel
  • Laatst online: 21-10-2022
@SpikeHome dank voor je reactie en het meedenken.

De ventilatie zuigt echt [pun intended]. Ons huis is opgeleverd in een blok van vier en alle buren hebben er last van. Bij één buurman ging zelfs de rookmelder af als ze na het douchen de badkamerdeur open deden.

We hebben ooit iemand van Buva erbij gehad, die gaf aan dat de ventilatiekanalen de minimaal toegestane maat hadden waardoor de afzuigunit sowieso volle bak moet draaien om de reguliere afzuiging te verzorgen. Misschien moet ik eens de afzuigkanalen na laten kijken en/of schoon laten maken.

De opties die je geeft zijn interessant maar ook erg prijzig (oftewel die centen heb ik nu niet).

Ik zag nu ook de inventum ecolution modul-air. De opvolger van de ecolution. Dat is een modulair opgebouwd systeem waarmee je uiteindelijk ook naar all electric kunt. Dan kan ik betrekkelijk goedkoop bekijken hoe gaat met de luchtafzuiging warmtepomp met ingebouwde boiler en afhankelijk van de uitkomsten uitbouwen naar all electric.

Hebben jullie de ecolution (of ander merk warmtepomp) allemaal zelf gehangen? Want ik ben technisch linkshandig, dus zal het moeten laten hangen door een installatiebedrijf. En als ik jullie verhalen lees, dan lijkt het erop dat het ophangen betrekkelijk makkelijk is, maar het vooral belangrijk is, hoe het systeem wordt ingeregeld. Ik weet niet of het mag op dit forum maar tips voor installateurs zijn ook zeker welkom (desnoods in een privébericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
meelvoormarcel schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:15:
Dag allen,

Volgens mij moet dat kunnen en wil dit ook. Eentje extra... Moet dat nog testen.

Een combi 50 kost 1000euro op marktplaats. Vaak verkoopt men dit vanwege de overstap naar all electric of geluid...9000 euro of 1000euro is nogal een verschil. Om een idee te geven koste de hele installatie bij mijn ouders 2500euro aan apparaten en leidingwerk, moest ik het nog wel zelf aansluiten en installeren. Met marktplaats kun je een hoop en wordt verduurzamen leuk.

Zelf vind ik dit een mooie oplossing.

all eletric

En je kunt er flink mee spelen. afstellen van de combi, een grotere boiler etc.

Ik denk dat de meeste hier een combi 50 zelf geïnstalleerd hebben. Het is ook niet heel ingewikkeld, wanneer je het hele cv systeem al heb liggen. 2 T stukjes een op de retour en een op aanvoer en je plaatst hem er zo tussen. Inregelen zal de installateur niet doen. zoals dat hier allemaal verteld wordt. Het apparaat zal algemeen worden afgesteld. 1 ding kan ik je wel vertellen. Hij is loodzwaar !! 8)7 Wellicht toch de nieuwe versie? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb de Savent zelf geplaatst. Bij deze moet ook een extra cv pomp installeren, als je handig bent kun je het zelf maar een leek zou ik het niet aanraden. Inregelen is een leerfase dat kan een installateur nooit helemaal perfect voor je doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@meelvoormarcel voordeel van de nieuwe versie is dat je een grotere buffertank eraan kan koppelen.
Terwijl je met de combi 50 maar 50 liter water hebt voor je douchen etc.

@Simpel78 Je moet de boiler die erin zit ook aftappen voor je hem naar zolder brengt ;)
Maar hij weegt leeg ook al 100kg dus ja licht is die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

6 maanden geleden ook al eens geplaatst. De bouwer vindt dit geluid YouTube: Video van onze ecolution acceptabel.

Ik word er gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Zoals wel bekent is de savent behuizing van een soort stevig piepschuim. Hij is bij mij geplaatst in een soort kast oftewel mijn cv hok. 2 wanden zijn gipsblokken van 5 cm en de deur is een gipsplaat van 1 cm geplaatst op een balken frame. Ik zou hie makkelijk nog een laag glaswol in kunnen doen voor het geluid. Nu de savent regelmatig draait op zijn eigen thermostaat en het tot nog toe prima kan bij houden zonder cv lig ik in bed vaak te luisteren draait hij nu we of niet? Wij slapen bijna onder het apparaat en de deur van de slaapkamer is meestal niet dicht. Als er al iets te horen is is het het suizen van het cv water door de buizen, terwijl ik vroeger lag te luisteren op de versleten lagers van de ventilatie box. Ik kan me voorstellen dat het plaatstaal van een ecolution meer trilgeluiden geeft.
Ik zou hem wel omkasten anders is het waarschijnlijk niet leuk want hij maakt geluid.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:03:
6 maanden geleden ook al eens geplaatst. De bouwer vindt dit geluid YouTube: Video van onze ecolution acceptabel.

Ik word er gek van
Kun je een foto maken van je pomp die erin zit? Wil graag weten welke versie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Korte vraag, wie weet waar je als consument voordelig een Nibe Savent of Hewalex PCWU kan bestellen?

Mijn oorspronkelijke plan was een Inventum Ecolution Combi 50 aan te schaffen, maar die is simpelweg te groot en te zwaar (zou aan wand van 7cm gasbeton moeten). Nu kijk ik naar een Hewalex PCWU 2,5kW of een Nibe Savent.

Over de Savent lees ik vrij veel goede ervaringen. Is er iemand hier met een Hewalex? Die woren ook verkocht onder het merk Solmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnos10
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-12-2020
Vraagje, ik ben bezig met het installeren van een zonneboiler ism met de evolution. Installateur heeft aan beste alleen op tapwater en niet op de verwarming aan te sluiten. Nu heb ik vloerverwarming en dacht dit juist ook kan zijn. Zitten 2 aansluitingen op het vat. Mogelijkheid tot toevoegen spiraal verwarming in vat. Is een solmax 400. Na ecolution een intergras prestige A Cw 6.

Iemand ervaring met deze combinatie? Tips over hoe aan te sluiten ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Simpel78 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Kun je een foto maken van je pomp die erin zit? Wil graag weten welke versie je hebt.
Ik heb gegoogled maar geen geluk. Hoe open ik dat ding. Via een schroef aan de bovenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Cai schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Ik heb gegoogled maar geen geluk. Hoe open ik dat ding. Via een schroef aan de bovenkant?
De bovenklep schuif je omhoog en en trek je er dan uit. De onderplaat zit met een schroef vast aan de onderkant. Dan haal je de onderkant van de plaat naar achter en schuif je deze ook omhoog uit de haken. Links naast het boilervat zit de pomp en op het boilervat staat info over de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:45
JP12 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:19:
Korte vraag, wie weet waar je als consument voordelig een Nibe Savent of Hewalex PCWU kan bestellen?

Mijn oorspronkelijke plan was een Inventum Ecolution Combi 50 aan te schaffen, maar die is simpelweg te groot en te zwaar (zou aan wand van 7cm gasbeton moeten). Nu kijk ik naar een Hewalex PCWU 2,5kW of een Nibe Savent.

Over de Savent lees ik vrij veel goede ervaringen. Is er iemand hier met een Hewalex? Die woren ook verkocht onder het merk Solmax.
Savent bijvoorbeeld Cvdeals.
Hewalex bij zonneboiler magazijn. In het buitenland (Duitsland/Polen) wel goedkoper.
https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/

Je kan de ecolution ook op een montageframe installeren, is er speciaal voor gemaakt. https://www.sanitairwinke...um-ecolution-montageframe

Wellicht dat de nieuwe ecolution modul-air beter past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Murkmans schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

Savent bijvoorbeeld Cvdeals.
Hewalex bij zonneboiler magazijn. In het buitenland (Duitsland/Polen) wel goedkoper.
https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/

Je kan de ecolution ook op een montageframe installeren, is er speciaal voor gemaakt. https://www.sanitairwinke...um-ecolution-montageframe

Wellicht dat de nieuwe ecolution modul-air beter past?
Ook met het montageframe kom ik niet heel goed uit qua maat.

Iemand ervaring met het importeren van de Hewalex PCWU? Volgens de handleiding is hij bedoeld voor de spiraal op een SWW vat. Zou hij ook parallel op de ketel in het verwarmingssysteem gezet kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johndoe_1975

Ik word er gek van
Lijkt me niet normaal. De mijne hoor ik bijna niet. Misschien is de Transportbout niet verwijderd? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Dat geluid is zeker niet normaal. Het hoort veel lager te zijn. Waarschijnlijk trilt er wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Lijkt indd op resonantie, hoor je ook aan de opbouw/afbouw vd toonhoogte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome

Ik word er gek van
Mijne hangt bovenaan de trap van de zolder als ik onderaan de zoldertrap sta hoor ik hem niet eens.
Alleen op het moment van warm water maken maakt de ecolution meer herrie en hoor ik hem wel onderaan de trap maar dat is een half uurtje over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Hier de foto's van de binnenkant van de WTW (en de pomp). Zou je hier iets aan kunnen zien wat het geluid maakt.

Het geluid lijkt met name 's ochtends te zijn als het huis aan het opwarmen is. Als het huis eenmaal op temperatuur is, dan hoor ik het niet. Zelfs niet met tapvraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NjfXdY11X3CBmbArUg2CCqYS/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Afunz8GcXnVV6Ooky5abiea/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZKlDifQuU2OEG4yQcyLKj46r/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VL5nf2ZmaJfLlTYmkXVnuzrB/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Cai op 21-10-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Cai Je moet eens kijken welke AP code op je ecolution staat als ie herrie maakt.
A2 of A3 (als je op de info knop drukt)

A2 is c.v. bedrijf
A3 is warm water bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Doe ik. Zal morgenochtend posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Cai schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:
Hier de foto's van de binnenkant van de WTW (en de pomp). Zou je hier iets aan kunnen zien wat het geluid maakt.

Het geluid lijkt met name 's ochtends te zijn als het huis aan het opwarmen is. Als het huis eenmaal op temperatuur is, dan hoor ik het niet. Zelfs niet met tapvraag.
Je hebt een nieuwe versie aan de pomp te zien. Het zou kunnen dat je ijsvorming hebt en de compressor erg zijn best moet doen. Gaat er wel voldoende lucht doorheen? Wellicht moet de capaciteit van de lucht omhoog. filter misschien te vuil. Daarnaast zou het ook kunnen dat het stalen ring/klepje aan de 3-wegklep trilt (laatste foto) dat kan ook irritant zijn.

Waarom moet je huis opwarmen? Het is eigenlijk de bedoeling dat er altijd een contante temp in huis is en geen dag/nacht instelling. Tenzij je een week op vakantie bent natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cai schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:42:

check zeker even de optie van @SpikeHome of het bij A2 of A3 is.
(is het A3 dan kan het zijn dat er wat lucht in het systeem zit en een ontluchtings-run kan dan helpen. ;) )

maar zou je ook een foto van het apparaat zelf willen maken.
dan checken we even of hij juist is aangesloten. (de juiste flex buizen zijn gebruikt)
en dan hebben we ook een idee in wat voor ruimte hij hangt.

(ik heb geen enkel last van het geluid, kan hem zelfs zeer stil noemen.
als hij staat te werken hoor ik hem wel.
hij produceert best veel condens water, dat valt van zolder door een buis de kruipruimte in een 6 meter naar beneden. die water druppels geven lichte tikjes in de keuken, niet echt irritant, maar hoor het als alles goed stil is wel. ;)
dit zou ik een keer moeten aanpakken, maar heb geen zin om de kruipruimte in te gaan, dus laat het maar zo.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Vannacht hier 2c warmtepomp heeft het netjes 21c in huis kunnen houden.
Dit jaar nog maar 84m3 gas gebruikt. (vanaf januari)

volgend jaar toch wat anders erbij aanleggen zodat gas er uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hier 4 graden en ook hier heeft de savent 21 graden kunnen vasthouden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
geen idee hoe koud het was vannacht, maar het is frisjes in huis, lol.
het is "maar" 20 graden in de huiskamer. >:)
behoorlijke daling van 2 graden in 2 nachten.
maar nog geen m3 gas gebruikt voor verwarming, ik hou het nog wel een dagje vol, maar als het zo door gaat dan moet toch de gasketel een pufje gas gaan gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de afvoer van een droger op het ventilatiekanaal ( icm een Spaarpomp?) Is dit aan te raden of is dit echt een no-go i.v.m. te veel vocht?

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Fruitschaal schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de afvoer van een droger op het ventilatiekanaal ( icm een Spaarpomp?) Is dit aan te raden of is dit echt een no-go i.v.m. te veel vocht?
zou moeten kunnen denk ik.
T-stuk daarvoor plaatsen zodat 1tje van de droger afkomt en de ander van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou niet de Spaarpomp inblazen, verstopt de verdamper met stof en waarschijnlijk is de lucht te vochtig waardoor je ijsvorming krijgt. Je kan dan beter een condensdroger kopen (of WP droger), die warmt de ruimte op en dat kun je dan afzuigen. (Zo werkt het bij mijn WPB ook).

[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 30-10-2019 14:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen even het volgende,

Mijn ventilatie box heeft de geest gegeven en zit nu te denken aan een inventum ecolution air als vervanger.
Het gaat om een vrijstaande woning uit 2010 en deze is voorzien van een Intergas prestige cw6.
De woonkamer is voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming en op het dak liggen 16x320wp zonnepanelen gericht op het zuiden.

De Inventum zal op zolder komen te hangen aan een houtenwand waar de ketel ook aanhangt. Weten jullie toevallig of de Inventum erg veel lawaai maakt? of kan ik misschien beter kiezen voor de nibe savent en deze dan op een rubberen mat neerzetten om de resonantie op te vangen.
Ik zat dan te denken aan zo'n rubberen mat waar ook een wasmachine op kan staat.

Wat is jullie ervaring met eerder genoemde modellen of wat adviseren jullie.

Bedankt alvast,
Mvg,Johan

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12
SpikeHome schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:53:
Vannacht hier 2c warmtepomp heeft het netjes 21c in huis kunnen houden.
Dit jaar nog maar 84m3 gas gebruikt. (vanaf januari)

volgend jaar toch wat anders erbij aanleggen zodat gas er uit kan.
Bij mij staat de teller tot op heden op 98m3.
Hiervan is zo'n 6~7m3 per maand voor het naverwarmen van SWW en het koken op gas.
Vanmorgen he ik voor het eerst even de airco in moeten schakelen om een beetje bij te verwarmen.
Totale elektra verbruik is een kleine 18kWh, waarvan 6,6KWh sluipverbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik zou niet de droger op een warmtepomp ventilatie aansluiten gaat gegarandeerd fout door vervuiling.

Ik heb een savent en deze staat op een betonen vloer met rubber plaatjes onder de pootjes. Doordat hij in een kast stast is het geluid geen probleem maar in een open ruimte denk ik dat vele het geluid te veel zouden vinden. Niet dat de trillingen een probleem zijn op de vloer of buizen maar gewoon het fysieke geluid.
Verder heb ik voor het eerst deze winter een woonkamer temp onder de 21 graden dus vandaag bewust de cv een half uurtje aangehad gewoon om te kijken hoe een en ander op elkaar reageerd. Ik merkte dat het geluid veranderd naarmate de cv retour temp opliep maar ook het opgenomen vermogen van de savent naarmate het cv water warmer werd door de cv ketel. De savent draait hier sinds mei en het is dus de eerste winter ervaring. Iemand hier wel eens naar gekeken of gemeten?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
205Gutmann schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

Bij mij staat de teller tot op heden op 98m3.
Hiervan is zo'n 6~7m3 per maand voor het naverwarmen van SWW en het koken op gas.
Vanmorgen he ik voor het eerst even de airco in moeten schakelen om een beetje bij te verwarmen.
Totale elektra verbruik is een kleine 18kWh, waarvan 6,6KWh sluipverbruik is.
Ik kook sinds vorig jaar november niet meer op gas.
Maar gas voor koken is ongeveer 1m3 per maand.

Vannacht hier om 2.00 gevoels temperatuur van -4c en het was -1c
Nu om 8.00 gevoels temperatuur van -2.2c en het is 0.5c
Best frisjes dus.

Maar in mijn huis was het 21c vanochtend (gisterenavond van 20.00 tm 22.00 21.7 max) met alleen de ecolution.
Gisteren overdag wel met de doorstroom verwarmer 2,13kw extra warmte in de vloer gegooid.
Ik log en schakel dit ook weer met domoticz.
In de nacht staat deze nog uit maar ga deze straks bij laten schakelen zodra de kamer temp onder de 20.9 komt dan komt de eerste 1000w in.
Als de kamer meer afkoelt komt de 2e 1000w in.
De 3e 1000w is niet aangesloten omdat ik dan een extra groep moest gaan leggen.
Hiermee kan ik mooi mijn 2000kw overschot afbranden en kijken of het zo lukt om zonder gas het huis warm te houden.

@migjes Bij jou de c.v. al bij moeten springen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Fruitschaal schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:48:
vocht is geen enkel probleem, maar stof is dat wel.
extra filter er tussen is dus een aanrader.
en die natuurlijk regelmatig controleren.
voorbeeldje waar je aan kunt denken:
https://www.ventilatiesho...mm-inclusief-filter-5430/

(maar of dit allemaal de moeite waard is?
betwijfelbaar. maar ach als je wil experimenteren, no prob. ;)

ik doe dit wel, maar dan anders.
boven de trap hangen een stel waslijnen.
en tegen de muur heb ik een extra radiator hangen.
die lucht word dan weer afgezogen door het systeem en de warmte er uit gehaald.
daar door geen last van stof, en toch een soort van "wasdroger" maar dan een stuk simpeler.)

@SpikeHome
jep een klein beetje bijstook nodig.
het was 19,5 graden, dus een pufje gas gebruikt voor een beetje komfoor.
maar nu heb ik al weer 21,5 graden met alleen maar ecolution en de zon, dus niet noemenswaardig.
(buren zijn op vakantie, dus moet nu alles zelf stoken.
en ik heb nog oud dubbel glas, dat helpt ook niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
Speedyace schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:16:

De Inventum zal op zolder komen te hangen aan een houtenwand waar de ketel ook aanhangt. Weten jullie toevallig of de Inventum erg veel lawaai maakt? of kan ik misschien beter kiezen voor de nibe savent en deze dan op een rubberen mat neerzetten om de resonantie op te vangen.
Ik zat dan te denken aan zo'n rubberen mat waar ook een wasmachine op kan staat.

Wat is jullie ervaring met eerder genoemde modellen of wat adviseren jullie.

Bedankt alvast,
Mvg,Johan
Ik heb heb de Ecolution ook aan een houten wandje hangen, dezelfde als waar de CV aan hangt (deze wel moeten verplaatsen).

Om geluidsoverlast te voorkomen, en omdat ik het Inventum frame te duur vond, heb ik zelf een houten frame gemaakt. Voor de horizontale verbinding naar het wandje heb ik een soort silentblocks gebruikt. Tot nu toe hoor ik de compressor vrijwel niet. Of dat verandert als de CV aanslaat weet ik niet want dat is nog niet gebeurd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ohndoe_1975, bedankt voor de reactie.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedyace schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:34:
ohndoe_1975, bedankt voor de reactie.
ik denk wel dat het te doen is om een ecolution op een houten muur te hangen.

op zich zelf maakt hij eigenlijk maar amper geluid, maar het apparaat trilt wel een beetje.
en dat kan vrij snel een geluid maken als dat op een klankkast hangt.
dus je moet even goed nadenken hoe je dat wil oplossen.
(maar ik denk wel dat het kan, waar een wil is is een weg. ;) )

hou wel rekening er mee, dat het geen klein schattig apparaat is.
zie de ecolution die bij mijn ouders hangt:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/DSC07654.JPG
en hij weegt een 99 kilo.
daar dwergt de gasketel behoorlijk bij. >:)
(dit is er wel 1 die ook een 50liter boiler heeft ingebouwd, dat is wel aardig de bulk van het gewicht en maat.)

hij is wel goed zelf te installeren, ik vond het allemaal erg simpel om te doen.
(wel goed de handleiding lezen. ;) )

vloerverwarming is niet nodig voor een ecolution/savant etc etc, maar de combi is wel erg tof.
door het lage vermogen(1,5kW) draait dit soort apparaten gewoon veel meer uren als een gas ketel.
(5kW maar jij cw6 dus dat kan ook 8kW zijn)
en is je vloer gewoon vaker lekker warm, in plaats van korte momenten.
dus je krijgt er een leuke stap luxe er voor niks bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
Voor de horizontale bevestiging heb ik deze gebruikt: https://www.technirub.nl/...breed-met-begrenzing.html

Verder celrubber van dezelfde leverancier voor verticale afsteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

johndoe_1975 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:39:
Voor de horizontale bevestiging heb ik deze gebruikt: https://www.technirub.nl/...breed-met-begrenzing.html

Verder celrubber van dezelfde leverancier voor verticale afsteuning.
Dit is idd ook een oplossing. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

migjes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:47:
[...]

ik denk wel dat het te doen is om een ecolution op een houten muur te hangen.

op zich zelf maakt hij eigenlijk maar amper geluid, maar het apparaat trilt wel een beetje.
en dat kan vrij snel een geluid maken als dat op een klankkast hangt.
dus je moet even goed nadenken hoe je dat wil oplossen.
(maar ik denk wel dat het kan, waar een wil is is een weg. ;) )

hou wel rekening er mee, dat het geen klein schattig apparaat is.
zie de ecolution die bij mijn ouders hangt:
[Afbeelding]
en hij weegt een 99 kilo.
daar dwergt de gasketel behoorlijk bij. >:)
(dit is er wel 1 die ook een 50liter boiler heeft ingebouwd, dat is wel aardig de bulk van het gewicht en maat.)

hij is wel goed zelf te installeren, ik vond het allemaal erg simpel om te doen.
(wel goed de handleiding lezen. ;) )

vloerverwarming is niet nodig voor een ecolution/savant etc etc, maar de combi is wel erg tof.
door het lage vermogen(1,5kW) draait dit soort apparaten gewoon veel meer uren als een gas ketel.
(5kW maar jij cw6 dus dat kan ook 8kW zijn)
en is je vloer gewoon vaker lekker warm, in plaats van korte momenten.
dus je krijgt er een leuke stap luxe er voor niks bij. ;)
Dat is een beste jongen. Maar ik zat meer hieraan te denken
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_magnify/1_M_Inventum_20190916091826262_303_jpg_magnify.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX21hZ25pZnl8MTQ4MjAwfGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL21hZ25pZnkvaDdjL2g0MC84OTY2ODE1MDIzMTM0LmpwZ3w2OGZiNzQ0N2VjMWRmNWFkNmY2N2E2ZjZiY2MzOTljOTlkYTUwMmYwODNiMTg4NTAxNGUyMTlmNjdmNTU1M2Uy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedyace
ehhh , ja en daar mee wil je zeggen?

(is dat de modul-air?
die is nog steeds 50x50x70cm en 60 kilo.
nog steeds een flinke jongen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

migjes schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:43:
@Speedyace
ehhh , ja en daar mee wil je zeggen?

(is dat de modul-air?
die is nog steeds 50x50x70cm en 60 kilo.
nog steeds een flinke jongen.)
Dat is idd de modul air en wil dus deze gaan plaatsen. En de vraag was dan ook of iemand ervaring heeft met dit type warmte pomp. Als ik die grote wil plaatsen die jij hebt hangen, zal de cv weggehaald moeten worden en dan gaan kijken of het helemaal gas loos kan. Maar zover zijn wij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
Nee, ik heb de modul air niet hangen, wel de spaarpomp van Inventum deze is in tegenstelling niet uit te breiden tot gasloos.
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedyace schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:38:
[...]

Dat is idd de modul air en wil dus deze gaan plaatsen. En de vraag was dan ook of iemand ervaring heeft met dit type warmte pomp. Als ik die grote wil plaatsen die jij hebt hangen, zal de cv weggehaald moeten worden en dan gaan kijken of het helemaal gas loos kan. Maar zover zijn wij nog niet.
het is wat je wil en kunt plaatsen.
maar dat kunnen wij niet zien.

af dat nu modul air is of de oude of de savant, het is allemaal het zelfde systeem.
(zijn kleine details die het net anders maken, maar de grote lijn is allemaal het zelfde.)

kan wel aanraden om iets te doen met je tapwater.
dat is een moeilijk onderdeel wat je met dit soort apparaten wel lekker kunt aan pakken.
(dan kunnen ze te minste ook iets doen in de zomer, en heb je er meer aan.)
bij de modul air neem je daar voor een maxtank.
ook niet echt klein en een 100l is toch al snel vrijkrap voor een warmtepompsysteem.
(water temperatuur is wat lager als gewone boilers, dus je hebt wat meer liter opslag nodig. ;) )
maar ook persoonlijk van je gebruik wat je wil natuurlijk. ;)
en zonder duidelijke gegevens valt daar niks van te zeggen.

mijn mening is dat dit soort warmtepompen, eigenlijk niet geschikt zijn om van het gas af te gaan.
als je het gaat opvangen met een elektra element met een cop van 1.
dan ben je gewoon weg erg duur uit.
(er zijn wel trukjes die het wel leuk maken, in plaats van een elektra element een airco die ook kan verwarmen, en dan toch nog een cop 3+ halen is wel aardig.
maar het verhaaltje van inventum, vind ik wel iets te optimistisch)

als je echt van het gas af wil, dan kun je beter naar een ander systeem kijken.
zijn gewoon weg betere warmtepompen voor te vinden.
dit blijft een ondersteunend systeem (of dat nu gas is of hout/pelets of andere warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:43
Ik heb nu een split all in one L/W warmtepomp. Deze verwarmt het huis en doet ook de 260L verwarmen. Tijdens de verbouwing wil ik graag actieve ventilatie aanbrengen. Ik twijfel tussen de modul-air of een savent. De modulair heb je ook met ventilatie D wat voor mij ook wel wat zou toevoegen voor de bovenverdieping.

Modul-air zal fors duurder zijn verwacht ik en ook de installatie heeft heel wat voeten in aarde aangezien ik buiten de wasruimte en badkamer nog geen ventilatieopeningen heb.

De Modul-AIR-D kan zowel warmte terug afgeven aan luchtinblaas als invoeden op CV.
De Savent alleen aan CV

Lastig....

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scimi
  • Laatst online: 03-09-2021
Na installatie van Warmtewinner in April wat ervaringen:
Toon ook geïnstalleerd.
Download van Toon gegevens van warmtewinner blijkt aan te geven dat voor elke kWH gebruikte door warmtewinner in verwarmingsmodus, ongeveer 5 kWH warmte aan cv is afgegeven :)
Komende winter zal wel meer info leveren natuurlijk.
CV temp max is 40 Celsius
Vloerverwarming hele begane grond ((90 m2)
Meeste radiator kranen bijna dicht gezet of thermostatisch laag
Overdag/ nacht temperature op thermostaat 21.5, 22 s'avonds
Ik ga vanuit dat Toon gegevens voor stroom verbruik en warmte geleverd zijn Watt en MJoule...

Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/BmX8Sbjyvue8eAAN6

En de processing van Toon data via excel is niet moeilijke (Ha Ha!), wel niet als je vele, vele uren ingezet om Power Query te machtigen!

[ Voor 24% gewijzigd door Scimi op 05-11-2019 21:45 . Reden: fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Scimi Ben benieuwd naar de ervaringen na de winter!
c.v. nog niet aan geweest?
volgens je foto
https://photos.app.goo.gl/BmX8Sbjyvue8eAAN6

lijkt of je 5kw gebruikt en daar 40kw warmte voor terug krijgt.
Of snap ik je plaatje niet goed.

[ Voor 29% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@SpikeHome @Scimi
lijkt of je 5kw gebruikt en daar 40kw warmte voor terug krijgt.
Dat lijkt mij niet te kunnen een COP van 4-5 is realistisch volgens mij. Oftewel
5(input)x4(COP)=20kWh (output)
5(input)x5(COP)=25kWh (output)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Appie Heijn lijkt mij ook veel te mooi om waar te zijn.
COP van 8 _/-\o_

maar ik denk dat de c.v. stiekem meegeholpen heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scimi
  • Laatst online: 03-09-2021
@SpikeHome @Appie Heijn Nu zie ik dat het is een "Stacked chart" dwz dat het max warmte output is verhoogd met het input kWH. Dus fout!
Ik ben vanuit gegaan dat de Toon data voor warmte afgifte is in MegaJoules - correct?
Nieuwe chart geeft dus verbeterd waarde aan. Ik kom uit van een rendement van ongeveer 5 (Warmte output/(kWH input)
En nu heb ik een constant warmte van 21.5°C met verhoging tot 22°c van 16:00 t/m 22:00.

En nu heb ik geen mogelijkheid om plaatje bij te voegenom dit te laten zien!!! Foto album is niet voor mij toegankelijk en anderw alternatives komt niet op scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

sixfeet-under schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:48:
Nee, ik heb de modul air niet hangen, wel de spaarpomp van Inventum deze is in tegenstelling niet uit te breiden tot gasloos.
Wat wil je weten?
Nu mijn itho ventilatie-box stuk is, zit ik dus te denken om deze te gaan vervangen voor een Inventum modul air.
Dan haal ik iig wat rendement uit de warme lucht die nu nutteloos naar buiten wordt geblazen.
Of zal dit een verkeerde investering zijn. Daar zat ik dus een beetje aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
@speedyace

Je behaald er inderdaad rendement mee ongeveer , het eerste jaar meer dan 35% en dan gebruik ik het nog niet optimaal .
Ik douche in een aanbouw begane grond, zit geen afzuiging , wij zijn met z`n drieën, dus . Huis uit 2000 goed geïsoleerd , alleen aanbouw vloerverwarming en woonkamer speedcomfort, constante temperatuur 21,5 graden .
En inderdaad mijn Itho was aan vervanging toe., dus dit leek mij de beste oplossing.
Wel moeten zeuren om de laatste update, maar het werkt goed. Tegenwoordig heb je al ventilatiewarmtepomp die ook buitenlucht aanzuigt, met nog meer rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:49
Is er hier ervaring met een gesloten houthaard of houtkachel icm een ventilatiewarmtepomp?

Het is natuurlijk prettig dat de temperatuur in huis continu bijvoorbeeld 20/21 graden is maar dan kan ik de haard wel weghalen. Helemaal als de warmte van de haard extra warmte genereert via de warmtepomp.

Zou aansturen met een losse thermostaat een oplossing kunnen zijn? Of handmatig op de ventilatiestand zetten? Andere oplossingen? Of is hout stoken en en dit soort warmtepompen per definitie geen goede combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

sixfeet-under schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:59:
@speedyace

Je behaald er inderdaad rendement mee ongeveer , het eerste jaar meer dan 35% en dan gebruik ik het nog niet optimaal .
Ik douche in een aanbouw begane grond, zit geen afzuiging , wij zijn met z`n drieën, dus . Huis uit 2000 goed geïsoleerd , alleen aanbouw vloerverwarming en woonkamer speedcomfort, constante temperatuur 21,5 graden .
En inderdaad mijn Itho was aan vervanging toe., dus dit leek mij de beste oplossing.
Wel moeten zeuren om de laatste update, maar het werkt goed. Tegenwoordig heb je al ventilatiewarmtepomp die ook buitenlucht aanzuigt, met nog meer rendement.
Bedankt voor de reactie. Ik heb dan vloerverwarming als hoofdverwarming en denk dan ook dat het rendement wel ten goede komt met een Inventum modul air. Ik denk dat ik de gok gewoon maar moet wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedyace schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:43:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik heb dan vloerverwarming als hoofdverwarming en denk dan ook dat het rendement wel ten goede komt met een Inventum modul air. Ik denk dat ik de gok gewoon maar moet wagen.
ach het is al meerdere keren geschreven, maar zal het bij elkaar zetten.
(cijfers zijn richtlijnen, niet waarheden.
en ik ga uit van een ecolution combi 50, dus een boiler van 50 liter ingebouwd.
net zoals je niet kunt voorspellen hoe koud de komende winter zal zijn. ;) )

als je een apparaat zoals een ventilatiewarmtepomp gebruikt, en je doet dit als maximaal voorrang op gas.
(maximaal voorrang op gas = eigen thermostaat geven en die 1 a 2 graden hoger zetten als de gas ketel is een methode. dit is niet de standaard methode die je normaal krijgt. ;) )
dan kun je het voor elkaar krijgen om er een 1600kWh per jaar er in te duwen.
en dan maakt het niet heel veel uit welke ventilatie warmtepomp je gebruikt.

in die 1600kWh, zit ook het verlies van de boiler, ongeveer 200kWh.
in die 1600kWh, zit ook gebruik van de ventilator, ongeveer 200kWh.
dus 1200kWh gaat effectief naar verwarming, en daar mee vervang je 600m3 gas.

helaas kun je niet 600m3 gas van je jaar gebruik aftrekken.
een gedeelte van die warmte raak je kwijt doordat je echt over moet gaan naar 24x7 verwarming van het huis.
dit komt omdat dit soort apparaten maar 1,5kW aan warmte leveren, dus het duurt erg lang voordat je huis er warm mee gestookt word. (al snel langer als 24 uur, dus dan ben je 7 dagen per week aan het stoken.).
hoe vaker je huis warm is de meer warmte het verliest.
(dit is wel een lekker luxe, maar niet iedereen zit daar op te wachten.)

doordat het lastig te schatten is hoeveel van de 600m3 gas je dus echt bespaart.
is het lastig uit te rekenen of het nu goedkoper is als gas of duurder.
1200kWhx0,21€=252€
600m3x0,65€=390€

ik schat zelf dat ik 2/3 van de 600m3 dus echt bespaar, en 1/3 eigenlijk in de luxe van altijd warm huis en vloer gaat zitten.
en dan zou het dus ongeveer even duur zijn. (zonder het terugverdienen van het apparaat zelf.)

maar ik heb wel 1600kWh van mijn zonnepanelen, die al lang geTVTed zijn en een ruim overschot in aantal kWh.
en die 1/3 die in de luxe gaat zitten, die vind ik ook er prettig en wens ik wel voor te betalen.
dus voor mijn is het gewoon 390€ per jaar verdienen. ;)

(en voor mij persoonlijk, mijn huis had geen ventilatie, dit vond ik zo slecht dus een 1k€ voor ventilatie had ik toch al willen betalen. ook heb ik nu vaker een echt lekkere warme vloer, dit is mij ook wel 1k€ waard.
doe hier nog een subsidie bij van 1k€+ en ik had hem op de dag dat hij hing al terug verdiend.
wil je het voor de winst. :?
wil je het voor het milieu :?
wil je het voor om van het gas af te gaan :?
nop niet mijn woorden, die zaken zijn betwijfelbaar en erg afhankelijk van wat je zoekt en wil. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
@migjes

Ik neem aan dat jij het heb over de Ecolution, met boiler.
De spaarpomp van Inventum is zonder boiler in tegenstelling tot de Ecolution modulerend, dus ik denk dat een tweede thermostaat niet zo veel uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@sixfeet-under
ecolution combi 50 als voorbeeld.
zal dat duidelijker maken. ;)

maar spaarpomp modulerend?
dat zou ik niet zeggen, ja hij kan overweg met een modulerende thermostaat, en geeft dat modulerend door naar de gasketel.
maar zelf moduleert hij niet op het vermogen.
dat kan ook niet met maar 1,5kW, dat is zo laag daar valt niet meer mee te moduleren.
de spaarpomp zelf kent maar 2 standen, aan of uit. ;)

(verder hebben bijna alle ventilatie warmtepompen wel een modulerende waterpomp.
maar die moduleert op verwarmings-water temperatuur in en uit.
vaak word dat op 2 graden verschil gestuurd.
een makkelijke truc om zo een beetje met verschillende lucht in temperaturen en water temperaturen toch nog wat hoog rendement uit een vast vermogen warmtepomp te halen. ;) )

2de thermostaat heeft dus ook niks met moduleren te maken.
maar zo als het nu is buiten, kun je met een 2de thermostaat zelf beslissen wanneer de gas ketel aan gaat.
ik red het nog goed zonder gasketel (oke, heb nu een paar pufjes gas nodig gehad.).
en toch al een paar dagen gehad dat hij al 24 uur per dag staat te verwarmen.
ventilatie warmtepomp staat op 22graden, gasketel staat op 20 graden.
dus het huis/vloerverwarming dient als grote buffer, overdag krijgt hij het huis warm, in de nacht koelt het iets af.
dit is tot nu toe de beste manier die ik heb gevonden om hem een beetje goed op zijn staat te trappen en zo min mogenlijk gas te gebruiken. ;)

als je het automatische systeem neemt, zonder 2de thermostaat.
dan schakelt die de gas ketel al in na 4 uur. :-(
of met sensor, dan start de warmtepomp pas nadat de gasketel heeft gestart. :-(
dan gebruik je flink minder kWh, maar flink meer gas. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door migjes op 09-11-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb nu de savent een half jaar draaien en zoals de meeste hier wel weten zit die in de retour cv leiding van het cv water. Het valt me op dat de temperatuur van het cv retour water erg van invloed is op het elektrisch opgenemen vermogen van de savent. Vandasg toen ik wakker werdt en het in huis nog 20 graden was van het door draaien van de savent neemt hij 325watt op. ( buiten 0 graden). Als ik dan de cv bij zet om 21 graden te krijgen loopt de retour op tot 45 graden en het opgenomen vermogen van de savent wordt dan 410watt. Ook hoor je het aan het geluid als je er bij staat. Wanneer zou de cop het hoogst zijn?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
@migjes is modulerend hetzelfde als opentherm want dat is ook van belang toch?

Alvast bedankt.👍🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@sixfeet-under
modulerend en openterm, dat mag je als het zelfde zien.
maar is niet het zelfde, openterm is een manier van aansturen, die eventueel modulerend is, maar dat hoeft niet.
is een betere manier van uitleggen.

het is een beetje hoe je de term wil gebruiken.
zo kloppen volgende stellingen beide:
1. de spaarpomp kan modulerend worden aangestuurd.
2. de spaarpomp zelf moduleert niet, maar stuurt wel een modulerend sein door naar de gasketel.

(ik vind het zelf wel een mooie uitbreiding van de spaarpomp, boven op de oudere ecolution.
wel vind ik het een gemis dat je dan geen boiler hebt. ach ja keuzes, zoveel maakt het niet uit.)

maar er zijn meer termen waar je moduleren aan kunt hangen b.v. moduleren in tijd.
stel je hebt 18kW aan warmte per dag nodig.
met 1,5kW en 24 uur heb je 36kW.
dus kun je hem ook aan/uit laten gaan met 12 uur aan en 12 uur uit, om zo toch 18kW die dag te leveren.
dit vind ik anders als een modulerende(openterm) gasketel die 25kW max kan leveren.
die ketels gaan dan 3,6 uur 5kW leveren per dag om dan toch de 18kW te geven.
(gasketel via open term hebben meestal 5 modulatie stappen van +/- 5kW, dus 5-10-15-20-25kW zijn dan de mogenlijkheden. dit vind ik echt modulerend aansturen. ;) )

maar zo als ik ook al zei, je kunt ook moduleren op de waterpomp, een ecolution en spaarpomp, die gaan harder water pompen als watertemperatuur in en watertemperatuur uit kleiner word als 2 graden.
en gaan weer langzamer pompen als dat groter als 2 graden word.
maar warmtepomp blijft op precies de zelfde snelheid werken.
(hierdoor kun je een simpelere warmtepomp gebruiken, en toch hoog rendement halen in verschillende situaties.)
@snameroc meld hier net boven dat zijn savant dat dus waarschijnlijk niet doet. :?
(of beter gezegd, dit is mij nog niet helemaal duidelijk, kan ook nog iets anders zijn.)
het lijkt er op dat de warmtepomp meer stroom gaat trekken als hij warmer water krijgt.
maar goed dat is nog iets om precies uit te zoeken, maar heb ik nu even geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
@migjes bedankt voor de heldere uitleg👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De cv water pomp moduleert niet bij de savent want die zit extern en gewoon op een relais wat in de savent zit aan en uit gezet. Ze adviseren een instelbare pomp en die niet te hoog te zetten. Ik heb hem op 10 watt staan. Als ketel pomp aangaat zie je het vermogen van 10 naar 4 watt terug lopen. In het “koeltechnisch freon” schema zie je een bypass klep paralel aan de cv water warmtewisselaar in het freon circuit. Of die aan uit is of moduleert geen idee

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 10-11-2019 19:30 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@migjes
Zou het niet zo kunnen zijn de een Taanvoer instelling vrij hoog ingesteld is op de savent. Deze gaat ie in wtw functie (bijna) nooit halen. De Savent draait dus altijd op een lagere Ta met een daarbij lager opgenomen vermogen.
Zodra de ketel gaat helpen naar de hogere watertemperaturen zou het wellicht kunnen dat hij die probeert vast te houden met een daarbij hoger verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@snameroc bij de inventum is dat ook zo.
Als de c.v. erbij springt en het water hoger van temperatuur word dan gaat de inventum er meer energie in stoppen.
Dat doet hij ook al bij het maken van warm water dan loopt het vermogen op tot meer dan 500w.
Ik zit nu rond de 300w gemiddeld
Daarnaast moduleert de pomp van de inventum om de delta T een 3c te houden.

Voordeel van de inventum tov van de savent vind ik dat ik zomers ook er nog wat aan heb vanwege het warm water dat altijd beschikbaar is.

overigens bij mij de c.v. nog niet aangeslagen.
In huis vanmorgen 20.6c
electrisch element natuurlijk wel mee aan het helpen om de boel op temperatuur te houden.
Dat element is gewoon om te kijken of ik compleet makkelijk met nog een kleine wp erbij om compleet van het gas af te kunnen.
Gezien ik elk jaar een 2000kw teveel terug lever kan ik die gewoon in een cop 1 electrisch element stoppen.
Dat element doet 1kw maar (kan 3 kw).
Ik had 2kw aangesloten helaas is mijn domotica schakelaar kapot gegaan waardoor ik er maar 1 kan schakelen, deze word van de week vervangen zodat ik er 2kw op sommige momenten in kan stoppen.
deze gebruik ik https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmer-10-15-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
700 euro is wel veel geld voor een element daar kun je weer een jaar gas van kopen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
snameroc schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:09:
700 euro is wel veel geld voor een element daar kun je weer een jaar gas van kopen
Nee die kost een 300 hoor
verkeerde link er misschien bij gedaan en de rvs versie link gepost die is voor drinkwater ook.

Hier de juiste dan.
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

daarnaast laat ik deze zitten als ik compleet van het gas af ga.
altijd handig voor koudere dagen mocht het toch eens voor gaan komen :)

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 11-11-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zouden jullie willen meedenken?
Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafonzie
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn Inventum Ecolution Combi werkt uitsluitend storingvrij als de CV ketel ( Itho KliMax CW 5 ) uit staat.
Zo gauw ik de ketel erbijzet , en de Ecolution wil aan de CV gaan leveren krijg ik AP2 of AP4 en uiteindelijk
F81 of F94.
Volgens mij is de pomp van de CV zo sterk dat de Ecolution geen warm water in het systeem gepompt krijgt.
Het water van de CV loopt niet terug door de Ecolution want daar zit een terugslagklep in. Inventum is nu al bijna 2 jaar bezig dit probleem op te lossen, maar ik denk dat alleen een extra pompje in serie met de Ecolution zou kunnen helpen.( Ecolutio is al een keer helemaal vervangen omdat het gas eruit verdwenen was )
Herkent iemand dit probleem ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@pafonzie terugslag kleppen overal gemonteerd?
Je kan in de aanvoer van de inventum in aanvoer en retour terugslag klep monteren.
En ook natuurlijk bij de c.v.
Zorg ervoor dat je de doorstroom richtingen goed heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 12:02
@pafonzie Zelfde probleem had ik. Sterker nog de CV pomp is op het ene moment te sterk waardoor de Ecolution zijn warmte niet kwijt kan, dus zijn pomp harder zet waardoor de CV zijn warmte niet meer kwijt kan.

Met terugslagkleppen ga je het niet oplossen.

Momenteel heb ik het opgelost met een arduino die het maximum stuursignaal van de waterpomp van de ecolution limiteert zodat hij de CV niet weg drukt. De CV pomp minder hard laten draaien is mogelijk ook een oplossing.

De pomp regeling in de ecolution is de schuldige.

Evt de boel knijpen met een kraan zal ook kunnen. Maar dat is hetzelfde als een auto afremmen met een anker, beetje zonde van de energie die in de pomp gestuurd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Knoetie op 05-12-2019 13:55 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafonzie
Volgens mij is de ketel het probleem, en van de ketel mag ik nou juist de pomp niet langzamer zetten of de pers knijpen ( Staat vet gedrukt in de handleiding ) De CV kan trouwens wel zijn warmte goed kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Zijn de installaties na plaatsing van de warmtepomp wel opnieuw waterzijdig ingeregeld ?

Ik kan mij voorstellen dat veel van de voetventielen nog behoorlijk dichtgeknepen staan, van de eerste keer waterzijdig inregelen, waardoor de aanvoerdruk behoorlijk oploopt.
Draai dan eerst eens al die voetventielen open en kijk of de ketel en WP dan wel samen kunnen werken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafonzie
Ja, maar de 3 radiatoren staan overdag gewoon dicht ( slaapkamers ) dus of de voetventielen open of dicht staan maakt weinig uit. Misschien is het een idee de ketel lager af te stellen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@pafonzie Mijn Nefit c.v. heb ik bij de modulatie van de pomp het minimum omhoog gezet.
Dus hij moduleert nu tussen de 80 en 100%
Zet ik hem lager dan wint de c.v. pomp het ook niet van de ecolution.
En daarnaast kan je nog altijd terug slag kleppen plaatsen.
Bij de c.v. er 2 plaatsen in de aanvoer en retour
Maar ook bij de eolution in de aanvoer en retour.

[ Voor 28% gewijzigd door SpikeHome op 06-12-2019 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@pafonzie Ik heb de CV gelimiteerd op 5 kw voor verwarming, als dit ook kan bij jouw CV ketel dan kan het ook geen kwaad om de pomp wat lager te zetten. Mits uiteraard dat de CV zijn warmte kwijt kan, evt kan je de maximum water temparatuur ook limiteren dan schroeft de ketel vanzelf het vermogen terug (zover ie kan). Wat voor CV heb je?

@SpikeHome Mis de reden van 2 terugslagkleppen per apparaat. 1 is toch afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Als je de pomp van CV lager wilt zetten dan moet je niet de maximum temperatuur lager gaan zetten.
Die twee zijn afhankelijk van elkaar.

Het is:
   Je verwarmt veel water een beetje (pomp hoog - max temp laag),
of
   Je verwarmt een beetje water veel (pomp halve kracht - max temp hoog)

Maar ik begreep dat het probleem was:
Wanneer WP en gasketel tegelijk draaien dan kan de WP zijn water niet kwijt vanwege de hoge druk van de verwarmingspomp.
Dan is het dus zaak dat je probeert beide pompen een gelijke druk te laten produceren, en tevens moet het verwarmingscircuit die waterstroom kunnen doorlaten.

Maar als je het simpel wil houden dan laat je de warmtepomp uitsluitend een lage temperatuur verwarming draaien, vloerverwarming bijvoorbeeld, en de gasketel voorziet dan de radiatoren van warmer water, wanneer de warmtepomp de vraag niet aan kan.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Knoetie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:32:
@pafonzie Ik heb de CV gelimiteerd op 5 kw voor verwarming, als dit ook kan bij jouw CV ketel dan kan het ook geen kwaad om de pomp wat lager te zetten. Mits uiteraard dat de CV zijn warmte kwijt kan, evt kan je de maximum water temparatuur ook limiteren dan schroeft de ketel vanzelf het vermogen terug (zover ie kan). Wat voor CV heb je?

@SpikeHome Mis de reden van 2 terugslagkleppen per apparaat. 1 is toch afdoende?
de pomp lager zetten met minder vermogen ging bij mij juist niet goed en heb minder vermogen ingesteld meer meer pomp capaciteit.

in elke aanvoer zou meer dan voldoende moeten zijn inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafonzie
Dank voor alle commentaren, ik denk dat het splitsen van de circuits wordt en de ecolution alleen op de vleoervervarming, maar zie weltegen de verbouwing op ( Leidingen achterschotten en keukenkaste en zo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@FD2 Het lager zetten van de watertemperatuur begrenst ook het vermogen. Dit wil je zodat de Ecolution niet te hard hoeft te werken om een zelfde temperatuur te bereiken.

Maar ik snap je punt. Beide pompen een gelijke druk laten produceren is niet makkelijk.

@pafonzie Mits er genoeg afgiftevermogen is, is het niet perse nodig om de circuits te splitsen. Zorgen dat er meer flow mogelijk is zal ook erg meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbike
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-02 15:22
Ook hier veel problemen met hybride opstelling. In ons nieuwbouwproject van 2018 heeft ruim de helft van de 16 woningen veel problemen. Het betreft Ecolution combi met ATAG 325EC HR ketel.
Installatiebedrijf en servicediensten van zowel Inventum en ATAG hebben in 2 woningen aanpassingen gedaan. Maar helaas, tot op heden nog geen goede stabiele installatie kunnen aanleveren.
Als de hr ketel moet bijspringen, gaat het fout. Keerklep in Ecolution lijkt niet goed te werken. HR ketel pompt warm cv water tegenstrooms naar Ecolution en slaat in dan dus in wachtstand. "Kan niet" zeggen de specialisten. "Kijk dan naar het temp verloop op het display van de Ecolution" is mijn antwoord. En dan wordt het stil..... Bij wachtstand Ecolution is er dus geen warmteaanvoer, maar HR ketel stookt gewoon door vanwege warmtevraag kamerthermostaat. En dus start na 45 minuten Ecolution weer op, om na een paar minuten wederom in wachtstand te gaan. En dit blijft zich de hele dag herhalen. We stoken daarom bijna permanent op de HR ketel en dat is dus niet de bedoeling. En de installater (ons aanspreekpunt voor garantie) schittert door onbegrip en afwezigheid door "drukte". Helaas heb ik geen mogelijkheid om pompvermogens aan te passen. Is een verdeler op basis van de evenwichtsfles mogelijk een oplossing. Deze "fles" ontkoppelt volgens mij de beide pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Peterbike schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:54:
Ook hier veel problemen met hybride opstelling. In ons nieuwbouwproject van 2018 heeft ruim de helft van de 16 woningen veel problemen. Het betreft Ecolution combi met ATAG 325EC HR ketel.
Installatiebedrijf en servicediensten van zowel Inventum en ATAG hebben in 2 woningen aanpassingen gedaan. Maar helaas, tot op heden nog geen goede stabiele installatie kunnen aanleveren.
Als de hr ketel moet bijspringen, gaat het fout. Keerklep in Ecolution lijkt niet goed te werken. HR ketel pompt warm cv water tegenstrooms naar Ecolution en slaat in dan dus in wachtstand. "Kan niet" zeggen de specialisten. "Kijk dan naar het temp verloop op het display van de Ecolution" is mijn antwoord. En dan wordt het stil..... Bij wachtstand Ecolution is er dus geen warmteaanvoer, maar HR ketel stookt gewoon door vanwege warmtevraag kamerthermostaat. En dus start na 45 minuten Ecolution weer op, om na een paar minuten wederom in wachtstand te gaan. En dit blijft zich de hele dag herhalen. We stoken daarom bijna permanent op de HR ketel en dat is dus niet de bedoeling. En de installater (ons aanspreekpunt voor garantie) schittert door onbegrip en afwezigheid door "drukte". Helaas heb ik geen mogelijkheid om pompvermogens aan te passen. Is een verdeler op basis van de evenwichtsfles mogelijk een oplossing. Deze "fles" ontkoppelt volgens mij de beide pompen.
Bij mij weten zit de keerklep in de combiketel zo niet, dan moet je kijken aan welke kant de driewegklep zit in de combiketel. Daar moet dan een keerklep komen. Ik heb deze zelf niet, bij mijn ouders zit hij in de retourleiding (Watts Ocean keerklep kf20 mm+a+c 22 mm knel) In beide situaties werkt de combi prima, heb alles zelf geïnstalleerd. Ik heb een Nefit Proline Nxt 24 CW 4 hangen en bij mijn ouders een Remeha ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Peterbike Een buffervaatje 50L zal wel gaan helpen echter heb je dan wel weer een extra pomp nodig. Maar die doet maar 10W. Het probleem is op het moment een beetje onkunde (van wat ik zie in de praktijk) omdat iedereen nog steeds in cv-land leeft i.p.v. bivalent of all-electric land. Hierdoor worden verkeerde verdelers en te dunne leidingen gebruikt waardoor het debiet bij lange na niet gehaald wordt met 2 bronnen tegelijkertijd. Ook al zou de keerklep wel goed werken zou hij dichtslaan waardoor de Ecolution alsnog in storing valt. De keerklep mag namelijk alleen maar dicht gaan als de pomp van de Ecolution uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Daarom zit de savent in de retour leiding van het cv circuit. Dus tijdens warmtepomp en cv bedrijf gaat het water eerst door de warmtepomp en dan door de cv ketel. Als alleen de warmtepomp draait gaat het water alleen door de warmte pomp.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb het schema er even bijgepakt, de ketel en savent staan gewoon parallel aan elkaar via een ADVOAVDO.
Zonder AVDO lijkt me geen optie aangezien de savent maar 15mm is ofzo. De pomp van de savent zal zijn water niet meer kwijt kunnen als de cv-ketel aanslaat, vraag me af of de flow wel voldoende is over de savent als de AVDO open gaat. (heeft die dan nog voldoende weerstand om de savent van voldoende flow te voorzien?) Geen optie voor de ventiline denk ik want je kan daar niks tussen de pomp en de WP aansluiten. Als je toch met een tweede pomp gaat beginnen kun je beter een 50L buffervat plaatsen denk ik.

[ Voor 78% gewijzigd door Jim423 op 29-12-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
In de eerste gebruiksaanwijzing staan ze inderdaad parralel maar de nieuwe versie in serie achter elkaar. Zie blz 20
https://www.nibe.eu/asset...2019%2001%20RF-versie.pdf

Die vernauwing van 15 geeft geen probleem bij mij er wordt ook geadviseerd om de slangen wel 22 te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door snameroc op 08-12-2019 12:23 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@Jim423 Google gaf me helaas geen antwoord op de vraag, dus bij deze wat is een ADVO?

In theorie is het mogelijk om de Ecolution en de CV ketel zoals de Savent in serie te zetten denk ik. Mits er een paar terugslagkleppen gebruikt worden in parallel met de ketel en Ecolution zodat het geheel blijft werken als er een 3 weg klep omspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik zou niet zo gauw in serie zetten, want dan moet de ecolution altijd het water door de c.v. pomp pompen.
En andersom ook natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 09-12-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@SpikeHome, niet als je een terugslagklep parallel aan de CV pomp zet. Dan kan er water "langs" gepompt worden. Springt de CV pomp weer in bedrijf dan sluit de klep weer. Hetzelfde doen bij de Ecolution en volgens mij is het dan best foolproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Knoetie schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:08:
@Jim423 Google gaf me helaas geen antwoord op de vraag, dus bij deze wat is een ADVO?

In theorie is het mogelijk om de Ecolution en de CV ketel zoals de Savent in serie te zetten denk ik. Mits er een paar terugslagkleppen gebruikt worden in parallel met de ketel en Ecolution zodat het geheel blijft werken als er een 3 weg klep omspringt.
Typo: AVDO Soort veergeladen klep instelbaar. Deze zit parallel aan de Savent, stel de flow wordt te hoog voor de Savent zal de AVDO openen als bypass. Hierdoor zal ook als de pomp van de Savent zijn water niet meer kwijt kan er nog steeds flow blijven door de Savent omdat de retour van de ketel tussen de Savent en Savent pomp in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Jim kijk nog eens goed naar het schema van de savent er zit niets parrallel aan de savent al het cv water gaat altijd door de savent ook als hij uit zou staan. De pomp zit buiten de savent en eigenlijk parrallel aan de cv ketel. Ik heb die ingesteld op 10 watt bij savent aan en cv uit. Als dan de cvketel ook zijn water gaat rondpompen zie je het vermogen van de savent pomp teruglopen naar 4watt. Om te voorkomen dat de cv onvoldoende circuleerd heb ik de in de cv ketel ingebouwde regelbare bypass wat nauwer gezet.

snameroc

Pagina: 1 ... 21 ... 39 Laatste