Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik kijk prima hoor. Doesn't look like anything to me?
Zie component AVDO:

savent

Bypass over de cv-ketel plaatsen is wel behoorlijk geld weggooien dus dat zou ik persoonlijk nooit doen.
Beter is dan een handdoekradiatortje ofzo plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
Dat hoeft alleen bij meer dan 900 ltr. Staat bij punt 4.
Maar je hebt gelijk het staat er.
Mijn vaillant ketel is min 450 en max 780 volgens de gebruikshandleiding
En de bypass van de cv zit standaard in de vaillant om geruis in de leiding te voorkomen. Die heb ik juist iets dichter gedraaid dan de fabrieksinstelling.
En om mijn gevoel te bevestigen de savant draait nu 24uur per dag en de cv zal met de temp van afgelopen week nul graden snachts op een uurtje of 3 zitten per dag.
Ik ben er heel blij mee en het begint er op te lijken dat we toch wel 40 a 50% gas besparen tov zonder savent. Als er al een nadeel is is het het geluid. Bij ons geen probleem omdat hij in een gesloten kast op zolder staat. Maar het feit dat het nooit meer kouder is dan 20 graden in huis is gewoon een verademing.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is die bypass ook niet stiekem een AVDO in je ketel?
Overigens is 900L/h beide pompen opgeteld he. Want beide pompen zuigen aan de Savent. Je zou hem weg kunnen laten en alles door de 15mm kunnen doen van de Savent (bij een klein systeem). Echter moet je hoe dan ook een tweede pomp hebben of je hele VWP uit elkaar slopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal cv waterzijdig is de savant niet meer dan een warmtewisselaar de rest zit er buiten. De savant wordt zonder pomp geleverd. Die moet je er los bij kopen. We wonen in een vrijstaand huis hadden een gasverbruik van 1250 afgelopen jaar. Het enige bijzondere aan onze cv installatie is dat hij van het “Een pijps systeem” is. Dwz alle radiatoren van een verdieping staan in serie net een Kerstboom lampjes snoer. Met bij iedere radiator een bypass voetventiel voor als je hem dichtdraait. In zweden wordt de savent overigens verkocht als warmte bron voor een boiler. Het enigste wat anders is is de software. Vandaar denk ik de 15 mm aansluiting. Overigens zie ik de 900 liter meer voor de goede werking van de cv en niet als mogelijke bescherming van de savant.
Maar goed is er hier een savant gebruiker met een avdo klep? Als het iets toevoegt sta ik er voor open. Maar zou nog niet weten wat.

Ps in de gebruiksaanwijzing van de vaillant praten ze over een bypass ventiel.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 09-12-2019 23:18 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Vandaag in de cobouw installatie journaal een project in Hoogeveen met 162 VentiLine ventielatiepompen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Heeft iemand ook al ervaring / tips over de Inventum modul air of modul air flex. Ik zou deze willen gebruiken om drie slaapkamers op 15 en badkamer op 20 graden te houden. Het lijkt me een mooi compact toestel met veel mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
lorkeers schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:25:
Heeft iemand ook al ervaring / tips over de Inventum modul air of modul air flex. Ik zou deze willen gebruiken om drie slaapkamers op 15 en badkamer op 20 graden te houden. Het lijkt me een mooi compact toestel met veel mogelijkheden.
er is eigenlijk met de nieuwe en oude variant weinig veranderd in de werking.
er is gewoon weinig meer warmte te trekken uit de ventilatie lucht, dus grofweg komt het wel op het zelfde neer.

je plan?
mischien kom je een heel eind. (geef je zelfs een aardig grote kans.)
maar er is een maar.

als je alleen de lucht betrekt uit die ruimtes, dan gaat het niet lukken.
trek je wel lucht uit de huiskamer die ook anders word verwarmt(pellit kachel/airco/etc etc) dan heb je wel een leuke mogelijkheid om dit te doen.
je kunt op die manier aardig de warmte verdelen over het huis.
(echt heel verstandig vind ik dit niet, sluit dan ook meteen de huiskamer aan op dit systeem.
gewoon omdat in de herfst/lente het vaak genoeg warmer buiten is als +/-10 graden, en dan kan de modul air gewoon heel het huis warm houden. zonde om dat niet te gebruiken.)

of de modul air het op de badkamer 20 graden kan houden, met maar 1,5kW is wat betwijfelbaar.
het is ook nog lage temperatuur verwarming, dus de radiatoren moeten het wel aan kunnen.
(ook vandaar dat ik zeg, sluit heel het huis er op aan.
dan heb je zeker genoeg hoge temperatuur radiatoren die de lage temperatuur nog goed kunnen verwerken.
een vuist regel die ik gebruik is: voor elke 1000W hoge temperatuur radiator reken ik 250W lage temperatuur verwarming. grof weg klopt dit wel.
dan kun je uit rekenen of je genoeg radiator vermogen hebt op de boven verdieping. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Misschien een bijzondere vraag. Ik zou graag eens een Inventum of spaarpomp zien, bij iemand die er 1 heeft geïnstalleerd od bij een showopstelling. Weet iemand of dat ergens kan?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 29-12-2019 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 100386 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:25:
Misschien een bijzondere vraag. Ik zou graag eens een Inventum of spaarpomp zien, bij iemand die er 1 heeft geïnstalleerd.
nop, is zelfs een goede vraag.
hem zien geeft veel meer indruk, als 1000 woorden kunnen zeggen.
zo klein zijn ze niet, en geeft je meteen de geluids-productie indruk.
(goed gemonteerd zijn ze erg stil, maar dat lukt niet iedere installateur daar zijn ze nog erg onbekend mee.
echt heel groot zijn ze ook niet, maar er is wel aardig wat ruimte nodig voor de buizen/slangen/boiler en zo, dus neemt het aardig wat ruimte in.)

je mag gerust komen kijken, maar Tilburg is wel een eindje weg. ;)

mijn eerste test opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-12-2019 13:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Wellicht dat jullie mij hier kunnen helpen. Hier een hybride opstelling met een Ecolution solo icm een cv van Remeha. Heeft 2 jaar prima gedraaid maar sinds een aantal weken wat problemen met de cv. Deze heeft nu een keer of 5 een E7 melding gegeven. Ik weet niet precies wanneer dit optreed maar het lijkt te gebeuren ergens in de vroege ochtend als de CV wil aanslaan om te gaan verwarmen. Installateur van de CV erbij gehad maar die geeft de schuld aan de warmtepomp. Volgens hen zit het in de terugslagklep van de Ecolution waardoor de CV niet genoeg water krijgt. Contact gehad met de installateur van de warmtepomp maar die zeggen dat dit eigenlijk niet kan.

Nu weet ik niet zo goed wat hier aan de hand is en wie er gelijk heeft. (Misschien is de pomp van de CV kapot?). Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om hier de oorzaak te vinden. Ik heb hier in 2 jaar nog nooit last van gehad en snap ook niet zo goed wat dit nu veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:30:
[...]

nop, is zelfs een goede vraag.
hem zien geeft veel meer indruk, als 1000 woorden kunnen zeggen.
zo klein zijn ze niet, en geeft je meteen de geluids-productie indruk.
(goed gemonteerd zijn ze erg stil, maar dat lukt niet iedere installateur daar zijn ze nog erg onbekend mee.
echt heel groot zijn ze ook niet, maar er is wel aardig wat ruimte nodig voor de buizen/slangen/boiler en zo, dus neemt het aardig wat ruimte in.)

je mag gerust komen kijken, maar Tilburg is wel een eindje weg. ;)

mijn eerste test opstelling:
[Afbeelding]
Thx voor de foto d:)b

Zelfs heel toepasbaar, want ook hier zou hij moeten gaan samenwerken met een Tzerra (plus 39 CW5) :)

Het gaat mij inderdaad om de ruimte die nodig is, en het geluid wat ze maken. Vandaar de vraag.

Ik heb de indruk dat de spaarpomp kleiner is, maar daar zit dan geen WW vat / boiler bij volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 29-12-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Anoniem: 100386
ik heb nog wel een foto voor je:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/DSC07654.JPG

is beide met een 50l boiler, en dat is wel flink gedeelte van de ruimte.
maar die boiler is wel erg tof om te hebben, zo maak je er ook in de zomer gebruik van. ;)

hij is goed zelf te installeren, alleen naar zolder krijgen is wel een dingetje.
98kilo doe je niet even tussen door. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
migjes schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:22:
[...]

er is eigenlijk met de nieuwe en oude variant weinig veranderd in de werking.
er is gewoon weinig meer warmte te trekken uit de ventilatie lucht, dus grofweg komt het wel op het zelfde neer.

je plan?
mischien kom je een heel eind. (geef je zelfs een aardig grote kans.)
maar er is een maar.

als je alleen de lucht betrekt uit die ruimtes, dan gaat het niet lukken.
trek je wel lucht uit de huiskamer die ook anders word verwarmt(pellit kachel/airco/etc etc) dan heb je wel een leuke mogelijkheid om dit te doen.
je kunt op die manier aardig de warmte verdelen over het huis.
(echt heel verstandig vind ik dit niet, sluit dan ook meteen de huiskamer aan op dit systeem.
gewoon omdat in de herfst/lente het vaak genoeg warmer buiten is als +/-10 graden, en dan kan de modul air gewoon heel het huis warm houden. zonde om dat niet te gebruiken.)

of de modul air het op de badkamer 20 graden kan houden, met maar 1,5kW is wat betwijfelbaar.
het is ook nog lage temperatuur verwarming, dus de radiatoren moeten het wel aan kunnen.
(ook vandaar dat ik zeg, sluit heel het huis er op aan.
dan heb je zeker genoeg hoge temperatuur radiatoren die de lage temperatuur nog goed kunnen verwerken.
een vuist regel die ik gebruik is: voor elke 1000W hoge temperatuur radiator reken ik 250W lage temperatuur verwarming. grof weg klopt dit wel.
dan kun je uit rekenen of je genoeg radiator vermogen hebt op de boven verdieping. ;) )
Mijn beneden verdieping wordt met vloerverwarming en een LG warmtepomp van 5 kW verwarmt. De laatste 4 jaar heb ik met warmwater en verwarming boven als hoogste dag verbruik 5 m3 gezien. Onlangs heb ik een water/water warmtepomp boiler gemonteerd (auer eau 200 liter) Dus ik zou met een ventilatie warmtepomp van 1.4 kW, die afzuigt uit wc, badkamer en kelder per dag 33,6 kW kunnen leveren. Dit komt (theoretisch) neer op 15 m3 gas als de COP 4 is. Dan zou de warmtepomp maar 1/3 van de tijd (8 uur) hoeven draaien. Badkamer heeft een radiator van 2800 W (HT) dus 700W (LT) en zou het daarmee op temperatuur moeten kunnen houden. Er zit nog een elektrische vloerverwarming die de vloer op aangename temperatuur houdt. De modul air flex heeft nog een elektrische doorstroom heater, waarmee je 1,5 3 of 4,5 kW kunt bij verwarmen (allemaal ingebouwd) Dan kan ik wel van het gas af! Eerst subsidie afwachten, dan weer investeren in ventilatiepomp. Wordt spannend want de subsidiepot is leeg geraakt in de week dat ik mijn aanvraag deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarschijnlijk doet jouw ketel geen 10kWh per 1m3 gas als die maar 5m3 per dag verbruikt.
Bedenk wel dat je waarschijnlijk meer gaat ventileren dan daarvoor. Deze 2 opgeteld zit je waarschijnlijk alsnog aan de 8 uur draaitijd per dag. Meer is ook geen ramp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:34:
@Anoniem: 100386
ik heb nog wel een foto voor je:
[Afbeelding]

is beide met een 50l boiler, en dat is wel flink gedeelte van de ruimte.
maar die boiler is wel erg tof om te hebben, zo maak je er ook in de zomer gebruik van. ;)

hij is goed zelf te installeren, alleen naar zolder krijgen is wel een dingetje.
98kilo doe je niet even tussen door. >:)
Thx.

mijn ocd kriebelt als ik je niet verticale rookgasuitvoer zie :p.

Het formaat valt mij toch wel tegen. Denk niet dat die past. Ik denk dat een spaarpomp zonder boiler hier beter passen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lorkeers schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:19:
[...]

Mijn beneden verdieping wordt met vloerverwarming en een LG warmtepomp van 5 kW verwarmt. De laatste 4 jaar heb ik met warmwater en verwarming boven als hoogste dag verbruik 5 m3 gezien. Onlangs heb ik een water/water warmtepomp boiler gemonteerd (auer eau 200 liter) Dus ik zou met een ventilatie warmtepomp van 1.4 kW, die afzuigt uit wc, badkamer en kelder per dag 33,6 kW kunnen leveren. Dit komt (theoretisch) neer op 15 m3 gas als de COP 4 is. Dan zou de warmtepomp maar 1/3 van de tijd (8 uur) hoeven draaien. Badkamer heeft een radiator van 2800 W (HT) dus 700W (LT) en zou het daarmee op temperatuur moeten kunnen houden. Er zit nog een elektrische vloerverwarming die de vloer op aangename temperatuur houdt. De modul air flex heeft nog een elektrische doorstroom heater, waarmee je 1,5 3 of 4,5 kW kunt bij verwarmen (allemaal ingebouwd) Dan kan ik wel van het gas af! Eerst subsidie afwachten, dan weer investeren in ventilatiepomp. Wordt spannend want de subsidiepot is leeg geraakt in de week dat ik mijn aanvraag deed.
de cop4, no prob iets hoger zelfs en heel het jaar door.
33kW, dat klopt wel en dat klopt niet.
die 33kW komt wel uit het huis en niet van buiten. (je gebruikt ventilatie lucht.)
dus het is 33kW minder verlies. ;)
(dit is altijd lastig uitleggen, maar je kunt beter rekenen dat je huis reageert als of het 10 graden warmer is buiten. ;) )

als mijn gas ketel 33kW moet leveren dan heb ik daar maar iets rond de 3-4m3 gas nodig.
hoe jij aan 15m3 komt?

dit soort warmtepompen moeten wel lucht afzuigen die warm is, is de lucht te koud dan stopt hij met werken.
dus afzuigen doe je in de ruimtes die verwarmt worden door de LG warmtepomp.
(grof weg moet de lucht ergens rond de 15-17 graden zijn, anders gaat hij in error.)

beste kun je de modul air zonder elektra element laten werken voor heel het huis.
die verzorgt dan de hoofd verwarming en als het elektra element moet bijspringen dan gebruik je de LG warmtepomp.
(of dit ook technisch kan weet ik niet, splitsen in 2 delen is niet verstandig, waarschijnlijk, maar ik ken niet heel je situatie. ;) )

dus wat je van plan bent klinkt niet handig/verstandig, maar begrijpen doe ik het ook niet. ;)
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:17:
[...]

Thx.

mijn ocd kriebelt als ik je niet verticale rookgasuitvoer zie :p.

Het formaat valt mij toch wel tegen. Denk niet dat die past. Ik denk dat een spaarpomp zonder boiler hier beter passen gaat.
lol, dakpannen zijn nu vervangen op dat dak deel, daardoor blijft de rookgasuitvoer nu wel recht hangen.
maar het was een tijdelijke oplossing toen de foto werd genomen. ;)

wel jammer als je geen boiler kunt gebruiken, check ook even of de modul air geen oplossing is, dan heeft een losse boiler mogelijkheid.
(kun je zelfs 100% los van gas voor warm tap water. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 03-01-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• men-noemt-m-o
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 12:49
lorkeers schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:19:
[...]
Dus ik zou met een ventilatie warmtepomp van 1.4 kW, die afzuigt uit wc, badkamer en kelder per dag 33,6 kW kunnen leveren. Dit komt (theoretisch) neer op 15 m3 gas als de COP 4 is. Dan zou de warmtepomp maar 1/3 van de tijd (8 uur) hoeven draaien.
Je berekening klopt niet helemaal, volgens mij gebruik je nu tweemaal de COP.

De warmtepomp verbruikt 0,35 kW maar levert door de COP 4 een vermogen van 1,4 kW (0,35 * 4 = 1,4), over een hele dag is dat inderdaad 33,6 kWh en dat is ongeveer vergelijkbaar met 4 m³ gas voor een HR-ketel, de COP heeft er verder niks mee te maken dus de warmtepomp vervangt ongeveer 4m³ gas per dag als hij 24u draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
men-noemt-m-o schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Je berekening klopt niet helemaal, volgens mij gebruik je nu tweemaal de COP.

De warmtepomp verbruikt 0,35 kW maar levert door de COP 4 een vermogen van 1,4 kW (0,35 * 4 = 1,4), over een hele dag is dat inderdaad 33,6 kWh en dat is ongeveer vergelijkbaar met 4 m³ gas voor een HR-ketel, de COP heeft er verder niks mee te maken dus de warmtepomp vervangt ongeveer 4m³ gas per dag als hij 24u draait.
Ja je hebt gelijk, ik gebruik de cop 2x.
Dus om 4m3 gas uit te sparen heb ik ongeveer 32 kWh nodig, dus de pomp loopt dan 24 uur per dag. Het elektra verbruik is dus 32:4 is 8kWh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lorkeers schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Ja je hebt gelijk, ik gebruik de cop 2x.
Dus om 4m3 gas uit te sparen heb ik ongeveer 32 kWh nodig, dus de pomp loopt dan 24 uur per dag. Het elektra verbruik is dus 32:4 is 8kWh!
jep, en dan krijg je een elektra gebruik zoals dit (paar jaar gebruikt, per jaar ongeveer 1600-1800kWh met tap water.):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/ecolution%20gebruik.JPG

maar pas wel op hoe je rekent, die 32kW die haal je wel uit je huis en komt niet van buiten. ;)
dat is het nadeel van dit soort systemen (en het voordeel).

ook moet je er voor zorgen dat de lucht in ergens rond de minimale grens van 17 graden blijft.
anders stopt hij met werken.
ook gaat de lucht uit naar minimaal 2 graden, dit om bevriezing te voorkomen.
dus is het buiten kouder als 2 graden, dan koelt het huis af door de ventilatie.
gelukkig een stuk minder als normaal, maar nog steeds afkoeling. ;)
(ventilatie is zo belangrijk voor je gezondheid, dat het niet erg is.)

vandaar dat ik ook zeg: zuig de lucht af in de ruimtes die je verwarmt met je andere warmtepomp.
anders krijg je mischien problemen met de minimale temperatuur "lucht in".
en reken ook niet dat je 32kW per dag aan warmte toevoegt aan het huis, je doet alleen 32kW minder verliezen.
(omdat dit een actief systeem is, werkt het vaak wel erg efficiënt. dit vergeten mensen vaak wel.
hoe het met jouw idee gaat uitpakken, geen idee, durf niet te schatten of het wel of niet werkt. ;) )

ook wil je het systeem splitsen, en dat kan ook tegen je werken.
1 groot systeem is denk ik wel beter. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-01-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Hallo iedereen!

Met interesse lees ik dit forum, ik ben ook eigenaar van een Inventum Ecolution combi 50 + intergas HReco 30.

Situatie:
-Nieuwbouw woning uit 2018, woning oppervlak van circa 120 m^2
-Gasverbruik van 450m3
-Electra 2800 kWh
-CV aangestuurd via thermostaat woonkamer, warmtepomp op inlaat temperatuur

Na het lezen van dit forum heb ik de ventilatie op stand 1 gezet en warmtepomp debiet verlaagd naar 15. Nu krijg ik regelmatig een AP2 melding. Enig idee hoe dit te verhelpen en wat de oorzaak hiervan is?

De badkamer wordt niet warm genoeg omdat de verwarming hiervan indirect gebeurd via de aansturing in de woonkamer. Nu overweeg ik een zoneregeling van honeywell om ze de temperatuur in de badkamer direct te regelen. Iemand hier ervaring mee of een beter idee en kan je hier direct je CV en warmtepomp op aansturen? Zodat je bijvoorbeeld je warmtepomp en CV op een aparte temperatuur kan laten activeren?

Als de warmtepomp in bedrijf is (A2) en je verbruikt warm water voor bv het douchen, dan gaat de CV aan. Ik zou toch verwachten dat dit uit het boilervat van de inventum moet komen of mis ik iets?

Ik lees in de handleiding het toevoegen van een CV aanlegthermostaat (CV3), iemand positieve ervaringen mee tov CV1 of CV4?

Instellingen

Installatie menu:
0_0
0=17 (17is dus 170m3)
6=0 (moet 0 zijn anders werkt ie alleen als ventilatie unit)

0_1
0=29 (toestel identificatie code)
1=19 (lucht in) thermostaat beneden 21
2=06 (lucht uit)
3=07 (zuiggas)
4=65 (heetgas)
5=22 (cv aanvoer)
6=27 (cv retour)
7=49 (warm water)
a=00
b=00
c=62

0_2
65=1 (rf schakelaar)
66=0 (3 standen schakelaar 24v)
67=1 (3 standen 220v)
68=0 (kamer thermostaat)
70=0
72=0

Gebruikers menu:
1=30 (timer functie
2=1 (backlite)
4=21 (binnen lucht thermostaat winterstand)
5=15 (binnen lucht thermostaat zomerstand)
t1 t/m t9 tijd en nachtklok en zomer/winterstand

0_1 (extra instelingen)
5=10 (ventilatie stand 1)
6=15 (ventilatie stand 2)
7=23 (ventilatie stand 3)
8=3 (warmte voorang cv/water)
9=1 (warm water aan/uit)

[ Voor 5% gewijzigd door mvermeerrr op 08-01-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
@mvermeerrr Ik snap het probleem van je badkamer niet.
De ecolution draait 24/7 dus zou de badkamer altijd warmte moeten krijgen bij mij werkt dat wel zo al moet ik wel zeggen dat ik bij de verbouwing van de badkamer gelijk voerverwarming erin heb gelegd en geen radiator meer heb, thermostaat staat daar altijd op 24c.
Die AP2 melding herken ik niet bij mij is het eerder AP3/4.

Hoevaak krijg je de AP2 melding?
Kan dat zijn bij de legionella programma (die draait 1x per week) dan word het boilerwater naar 60c verwarmt namelijk.

warm water gaat eerst via de ecolution dan naar de c.v. dus ecolution heeft water van zeg maar max 50c (of de legionella programma is net geweest dan 60c) en je c.v. wilt minimaal 60c leveren dus zal deze altijd wel wat mee helpen om de temperatuur hoger te krijgen, dit scheelt inderdaad dus gas.
1 persoon kan makkelijk (mits geen vrouw :)) met de 50l douchen bij mij staat het warm water van de c.v. ook uit dus (kan ik makkelijk regelen via de Nefit Easy).

Aanleg thermostaat voor aan/uit inventum zou ik niet doen, dan gaat die pas werken als de c.v. ook gaat werken.
Ik stuur de inventum aan met een 2e thermostaat die in de kamer de temperatuur meet.
Om wat preciezer te zijn heb ik het geregeld met domotica mijn nefit thermostaat zit ook in mijn domotica en weet dus precies mijn huiskamer temperatuur vervolgens stuur ik met een zwave domotica schakelaar de aan/uit contact van de inventum aan.

Ventilatie debiet van 17 moet meer dan goed zijn (bij mij op 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
Voor de duidelijkheid,

Benedenverdieping en de gehele 1ste verdieping worden verwarmd met lage temperatuur vloerverwarming.

Ik had zelf het idee dat het als volgt werkt.

Warmtepomp levert basis verwarming ongeacht de thermostaat beneden. DIt is niet voldoende voor de badkamer. Klep voor de badkamergroep staat geheel open.

Als de thermostaat warmte vraag detecteert omdat de warmtepomp het niet aankan springt de cv bij. Dit bijspringen gebeurd alleen door de thermostaat in de woonkamer. Door een extra thermostaat in de badkamer te plaatsen die de cv extra kan aansturen zal dit oplossen. Alleen dit is mogelijk via een zone regeling die vrij kostbaar is, of zijn er creatievere manieren?

Ap2 melding is nu continue aanwezig, heb alle settings terug gezet maar melding blijft. Enig idee?

Uitleg over mengeling van het tapwater is duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 23:49
mvermeerrr schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:48:
Voor de duidelijkheid,

Benedenverdieping en de gehele 1ste verdieping worden verwarmd met lage temperatuur vloerverwarming.

Ik had zelf het idee dat het als volgt werkt.

Warmtepomp levert basis verwarming ongeacht de thermostaat beneden. DIt is niet voldoende voor de badkamer. Klep voor de badkamergroep staat geheel open.

Als de thermostaat warmte vraag detecteert omdat de warmtepomp het niet aankan springt de cv bij. Dit bijspringen gebeurd alleen door de thermostaat in de woonkamer. Door een extra thermostaat in de badkamer te plaatsen die de cv extra kan aansturen zal dit oplossen. Alleen dit is mogelijk via een zone regeling die vrij kostbaar is, of zijn er creatievere manieren?

Ap2 melding is nu continue aanwezig, heb alle settings terug gezet maar melding blijft. Enig idee?

Uitleg over mengeling van het tapwater is duidelijk, bedankt!
Nu weet ik niet meer welke melding welke is. Maar in het verleden had ik af en toe ook een storing door ijsvorming in de inventum. Dan ging het apparaat een uurtje uit om daarna weer aan te schakelen. Door de ventilatie capaciteit wat hoger in te stellen, was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:33
@Simpel78 Als je Ecolution in verwarmingsbedrijf draait geeft hij A2 aan op het scherm. Als hij bevriest krijg je de melding AP3 of AP4, dan schakelt het warmtepomp gedeelte uit zodat hij kan ontdooien. Als je hier vaak last van hebt kun je het ventilatiedebiet in warmtepomp bedrijf wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
Speedyace schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:38:
[...]

Dat is idd de modul air en wil dus deze gaan plaatsen. En de vraag was dan ook of iemand ervaring heeft met dit type warmte pomp. Als ik die grote wil plaatsen die jij hebt hangen, zal de cv weggehaald moeten worden en dan gaan kijken of het helemaal gas loos kan. Maar zover zijn wij nog niet.
Heb Je de Modul air al geplaatst? Wat is je ervaring en tips betreffende installatie. Ik heb de pomp gisteren besteld, levertijd 3 weken en ga vast de voorbereidingen uitvoeren. (Jan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mvermeerrr schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:48:
men pakken de handleiding.

https://inventum.com/wp-c...Gebr_25_Juni_2018_DEF.pdf

pagina 32.
AP2 = Persgasbeveiliging actief
dus het gas is te heet geworden in het apparaat zelf, en dan gaat hij 45 minuten op non actief.
(dit gebeurd bij snel aan en snel uit zetten ook soms.
moet je een beetje mee oppassen als je aan het testen bent, soms moet je gewoon even een uurtje wachten voor je conclusies trekt. ;) )

blijft de melding lang aan houden, dan kan het zijn dat de sensor kaduk is.
die heb ik ook een keer gehad.
(installateur had een onderdeel met een schroef vast gezet en die door de sensorkabel heen gedraaid.
was wel even zoeken om die fout te vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
Had inderdaad gezien dat het persgasbeveiliging was alleen waar dit precies gemeten word en wat, temperatuur, druk? Was me niet duidelijk.

Ik heb de cv op zomerstand gezet waardoor de cv niet meer zomaar bijspringt. Sindsdien.niet meer gehad. Lijkt erop dat dit de ap2 veroorzaakt. Suggesties om dit op te lossen?
Zoals ik nu kan beoordelen, zit er geen omschakelventiel of open verdeler tussen. Word wel hier en daar genoemd maar niet verplicht volgens inventum en intergas.

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
ronnie1976 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:16:
Bij mij is afgelopen vrijdag de spaarpomp geïnstalleerd. Dit is de nieuwste ventilatiewarmtepomp van Inventum. Voordeel van deze is dat een Opentherm thermostaat op de Spaarpomp is aangesloten, waardoor de Spaarpomp zelf kan bepalen of er nog warmte nodig is van een tweede warmteopwekker (de cv ketel). Ik ben benieuwd hoe deze gaat werken. Ik zal hier proberen regelmatig wat op de posten. Deze dagen is het behoorlijk koud, dus zal de cv-ketel wel nodig zijn.
Ik wil graag van je weten welke thermostaat je gebruikt. Er schijnen maar enkele opentherm thermostaten te werken (zie lijstje van de Inventum site)

Honeywell T87M1003 Modulation
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm CMT937M1003
Quby Eneco Toon
Remeha iSense
Remeha qSense
Remeha eTwist *altijd in combinatie met een gateway

groetjes Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mvermeerrr schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:44:
Had inderdaad gezien dat het persgasbeveiliging was alleen waar dit precies gemeten word en wat, temperatuur, druk? Was me niet duidelijk.
(uit het hoofd, dus kan er naast zitten.)
ik dacht dat het de temperatuur was van de persgas leiding.
is die temperatuur te hoog dan krijgt hij de warmte niet afgegeven aan het CV water.
Ik heb de cv op zomerstand gezet waardoor de cv niet meer zomaar bijspringt. Sindsdien.niet meer gehad. Lijkt erop dat dit de ap2 veroorzaakt. Suggesties om dit op te lossen?
Zoals ik nu kan beoordelen, zit er geen omschakelventiel of open verdeler tussen. Word wel hier en daar genoemd maar niet verplicht volgens inventum en intergas.

Martijn
waarschijnlijk als de CV bij spring kan het systeem het water niet meer voldoende rond pompen.
of in ieder geval krijgt de warmtepomp te heet water binnen.

is dit oplosbaar?
ja soms wel, maar wat dit precies veroorzaakt is lastig te achterhalen.
dus is soms simpel en soms erg moeilijk.
(en hoe belangrijk het is is dan ook een vraag.
gebeurd dit 1 of 2x per dag, moeaaa niet echt boeiend.
gebeurd dit erg vaak, mmm minder.)

een handige tip, die veel mensen hier gebruiken.
hang de ecolution aan een eigen thermostaat, die dan 1 of zelfs 2 graden hoger staat als de CV ketel.
hier door gebruik je de ecolution als 24x7 basis verwarming ongeacht wat je wil met de gas ketel.
dit klinkt een beetje tegenstrijdig, maar geeft je wel de meeste warmte uit het apparaat.
en stookt vaak ook nog het goedkoopst.
AP2 meldingen zijn dan ook minder belangrijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-07 21:54

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

lorkeers schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Heb Je de Modul air al geplaatst? Wat is je ervaring en tips betreffende installatie. Ik heb de pomp gisteren besteld, levertijd 3 weken en ga vast de voorbereidingen uitvoeren. (Jan)
Hoi Jan, ik heb er vanaf gezien. Verderop bij ons in de wijk zijn nieuwbouw woningen neergezet en ik ken een bewoner daar. En deze is niet echt tevreden. Ook qua geluid valt het hem allemaal wat tegen. En aangezien ik een houtenvloer heb op zolder wacht ik dus nog maar even. Misschien als het allemaal echt moet,, dan moet ik misschien alles maar verplaatsten naar de garage.

Gr,John

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
Een eigen thermostaat is zeker een goed idee. Een draadloze is voor mij het handigst, ik heb geen loze leidingen van de pomp naar de woonkamer. Ik lees dat andere ook een draadloze thermostaat hebben aangesloten op de warmtepomp alleen is mij niet duidelijk hoe je dit doet. Volgens handleiding is alleen een bedrade thermostaat mogelijk. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@mvermeerrr Een draadloze thermostaat bestaat bestaat uit een zender en een ontvanger, de ontvanger kun je aansluiten op het thermostaat contact van de Ecolution.
Wel even opletten dat je een complete set koopt, er zijn ook sets welke alleen een thermostaat hebben en niet de bijbehorende ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mvermeerrr
Dit is een hele goed (helaas ook prjzig) https://www.cvkoopjes.nl/...erm-klok-thermostaat.html

Deze is een stuk voordeliger.
https://www.thermostaat.e...easycomfort-22-draadloos-

Ik stuur het aan dmv domotica en lees dus ook dmv domitca mijn huiskamer temperatuur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11-2023
Op welke temperatuur stellen jullie de Maximum CV-aanvoer temperatuur af op de CV-ketel? Ik heb een Ecolution Combi 50.

Situatie als volgt:
- beneden verdieping 90m2 met lage temperatuur vloerverwarming (constant 19 graden ingesteld via Honeywell Evohome).
- Boven 3 slaapkamer met radiatoren (constant 15 graden ingesteld via Honeywell Evohome)
- Boven Badkamer met vloer verwarming (constant 19 graden ingesteld via Honeywell Evohome) en radiator (constant 20 graden ingesteld via Honeywell Evohome)

In mijn verdeler van de vloerverwarming staat de temperatuur op 35 graden. Retour temperatuur is 22-23 graden.

Op mijn inventum geeft aan dat CV aanvoer +-26 graden is en retour +-21 graden is.

Mijn CV-ketel verwarmt de aanvoer op tot 55 graden, dit lijkt mij overdreven veel. Wat vinden jullie. Mijn huis is een zeer goed geisoleerd houtskelet bouw uit 2018. Ik stel deze vragen omdat de installateur van dit bedrijf zeer zeer slecht is.

alvast dank voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:39

AJK

...

Aspide schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:01:
Op welke temperatuur stellen jullie de Maximum CV-aanvoer temperatuur af op de CV-ketel? Ik heb een Ecolution Combi 50.

Situatie als volgt:
- beneden verdieping 90m2 met lage temperatuur vloerverwarming (constant 19 graden ingesteld via Honeywell Evohome).
- Boven 3 slaapkamer met radiatoren (constant 15 graden ingesteld via Honeywell Evohome)
- Boven Badkamer met vloer verwarming (constant 19 graden ingesteld via Honeywell Evohome) en radiator (constant 20 graden ingesteld via Honeywell Evohome)

In mijn verdeler van de vloerverwarming staat de temperatuur op 35 graden. Retour temperatuur is 22-23 graden.

Op mijn inventum geeft aan dat CV aanvoer +-26 graden is en retour +-21 graden is.

Mijn CV-ketel verwarmt de aanvoer op tot 55 graden, dit lijkt mij overdreven veel. Wat vinden jullie. Mijn huis is een zeer goed geisoleerd houtskelet bouw uit 2018. Ik stel deze vragen omdat de installateur van dit bedrijf zeer zeer slecht is.

alvast dank voor je antwoord
Ik zou beginnen met het terugschroeven van de CV aanvoer naar 40C.
Afhankelijk van de flow door het systeem en de buitentemperatuur moet 35C misschien ook wel haalbaar zijn...
Het kan zijn dat op een moment de CV zijn warmte niet meer goed kwijt kan en gaat pendellen. Met voldoende VVW oppervlakte zal dat wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aspide
beste is de maximum CV aanvoer zo hoog mogenlijk te hebben staan.
(dit wil je het liefst niet verlagen, allen als niet anders kan.)
dat is het maximum, en je wil de cv de ruimte geven om zo goed en kwaad als het gaat te laten draaien.
waar je wel voor wil zorgen is dat de CV aanvoer zo laag mogenlijk blijft.
en als het kan onder de 35 graden.
de meeste Cv ketel verwarmen het water 15 graden(in laagste modulatie stand), dus je wil dat het water wat er in gaat onder de 35 graden blijft.

(de meeste openterm of andere modulerende thermostaten reageren als volgt: als ruimte temperatuur =< 1 graden verschil met ingestelde temperatuur op thermostaat = zet ketel in laagst mogelijke modulatie stand.
en die wil je zo vaak mogenlijk zien, en dan word je water 15 graden warmer gemaakt en blijf je op lage temperaturen verwarmen met hoog rendement.
het kan soms gebeuren dat de ketel dan nog te hoge temperaturen probeert te maken, vaak als hij langer als 2 uur moet werken wil het systeem nog wel eens denken een modulatie standje hoger te moeten gaan.
hier gebruik ik dan weer wel de maximum CV aanvoer op 55 graden voor om dat tegen te gaan. je moet experimenteren wat jouw instelling moet zijn.)

verder de vloer verwarming zo hoog mogelijke temperatuur in laten gaan.
dus verdeler vrijwel max open. (binnen wat veilig is met jouw systeem natuurlijk. ik heb het verhoogt tot een vrij hoge 50 graden, dit is wel wat veel voor veel systemen, dus pas op.)
het water moet wel kunnen afkoelen voordat het weer terug gaat naar de warmtepomp/gas ketel.
zoveel mogenlijk als het systeem toestaat.
de lager de temperatuur van je retour water is naar de verwarming toestellen, de beter het rendement van je gas en warmtepomp. ;)

je kunt het beste andersom denken, en de max alleen als nood stop zien. ;)

edit:
ben het niet oneens met wat @AJK zegt.
dat klopt ook wel.
maar pas op de ecolution kan soms van het water al snel 30 graden van maken.
(dit zeker met vloerverwarming, opeen gegeven moment is die ook gewoon de warm en blijf je een warmere retour hebben.)
hier wil de gas ketel wel graag 15 graden boven op blijven verwarmen, anders gaat het pendelen beginnen.
dus die 40 graden als max temperatuur, die is wel wat extreem. :?
alles is wel per huis anders, dus:
dat moet je proberen, alleen om dat goed uit te zoeken heb je koude buiten temperaturen nodig, anders stel je het verkeert af.
en die heb ik dit jaar nog niet gezien. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 29-01-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
@AJK @migjes

Volgens mij kan ik alleen de Max. CV-aanvoertemperatuur wijzigen dmv de Knoppen (symbool temperatuur meter) tot dat (symbool radiator gaat knipperen).

Of is er nog een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aspide
je moet ook zo min mogenlijk aan je CV ketel doen.
maar maximaal aan de radiatoren/vloerverwarming werken, daar zit de echte lage temperatuur besparing.

water wat uit de vloer/radiatoren komt moet zo laag mogenlijk zijn. (<30 graden is al heel oke)
dan reageert de gasketel van zelf met lage aanvoer temperaturen en laagste modulatie stand en hoogste rendement(mits je een modulerende thermostaat hebt, en geen groot verschil in temperatuur in de referentie ruimte). ;)
de Max. CV-aanvoertemperatuur dat is alleen maar een noodstop die je het liefst niet gebruikt. ;)

(nu maak je het je zelf wel heel moeilijk met je evohome.
dat doet de situatie continu veranderen, dus lastig iets af te stellen.
eigenlijk wil je temperatuur sensors op de uitgang van de radiatoren/vloerverwarming en daar evohome mee aansturen.
word dan watertemperatuur uit >30 graden, dan knijp met evohome verder dicht, zodat het water langer de tijd heeft om af te koelen b.v.
dit lijkt mij alleen niet simpel te maken, maar soms kom je tweakers tegen die kunnen alles. ;)

pas wel op, dat je niet alle radiatoren en vloerverwarming tegelijk dicht zet, er is wel altijd stroming nodig in het systeem. ;)
ik gebruik daar de badkamer radiator voor, die staat altijd open dus er is altijd doorstroming. )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-01-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 15:18
Mmm. zojuist van 2e leverancier een offerte gekregen voor de Ecolution Modul-Air+WTW D €4500, daar gaat nog €1500 subsidie af. Blijft er €3000 over voor alleen de unit.

Blijft toch wel een stevige meerprijs op een WTW-D ventilatieunit. Die zitten rond de €1500.
Ik vraag mij dan ook af of ik echt voordelen heb van de modul-air, aangezien ik al een L/W WP heb.

Met een WTW-D ventilatie unit kan ik dan toch het warmteverlies van de ventilatie minimaliseren en voorverwarme lucht inblazen op de slaapkamers en uiteraard de woonkamer, denk wel dat ik voor een 2 zone oplossing ga (dag/nacht)

Zijn er hier meer mensen met een Ecolution(of vergelijkbaar) icm een L/W warmtepomp?

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 29-01-2020 11:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
@migjes wat mij opvalt, is dat er zodra er ergens een warmte vraag is, de CV-ketel temperatuur display direct naar 55 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aspide
dat kan, maar stuur jij de ketel ook modulerend aan?
(met een aan/uit systeem is dit normaal, alleen als je een modulerend signaal stuurt niet.
dus met aan/uit kun je vrijwel geen echt lage temperatuur systeem maken, dan heb je alleen nog maar de noodstop van Max. CV-aanvoertemperatuur als optie, maar dan kun je weer vrij snel pendelen krijgen en raak je snel het kleine voordeel lage temperatuurverwarming kwijt :-(
en word helemaal lastig als je evohome gebruikt, je hebt gewoon weg genoeg radiator/vloerverwarming capaciteit nodig die ook open staat om lage temperatuur verwarming te kunnen draaien, met maar 1 radiator open kun je het wel schudden dat je het nog haalt en knalt hij gewoon door naar de max. ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 29-01-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Aspide Als je ketel moduleren is kan je ook vaak dat instellen,
Bij mij staat deze op minimaal volgens nefit een 5,2kw.
De max aanvoer staat bij mij op 45, als ik deze lager zet gaat de ketel pendelen dus hij kan de warmte niet kwijt.
Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Helaas kom ik erachter dat het niet modulerend is :'( :'( :'( :'( . Heel jammer. Levert dit een grote winst op om alsnog te installeren?

[ Voor 77% gewijzigd door Aspide op 29-01-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aspide
soms, maar niet altijd. ;)
(hangt aan een hoop zaken af, zoals je ketel en de stroom voorziening van uit de ketel en je ecolution.)

kort antwoord:
evohome, dat moet je gebruiken voor de luxe als je dat wil.
besparen doe je er niet mee.
je zou op een koude dag, mischien je max aanvoertemperatuur wel iets kunnen verlagen, maar daar bespaar je eigenlijk niks mee, dus heeft vrij weinig zin. ;)
evohome zit in een standaard huis gewoon teveel in de weg.
(dat werk eigenlijk alleen goed in hele grote villa's met heel veel radiatoren/vloerverwarming.
maar bedenk ook dat je ook nog een ecolution hebt, dus besparen op erg weinig gas gebruik is eigenlijk weinig besparen. ;)
probeer eerst of je niet de ecolution aan een eigen thermostaat kunt hangen, zodat die altijd de basis verwarming doet.(maar ook evohome zit hier voor in de weg of mischien zit de evohome we zo aangesloten?))

langer antwoord:
gezegd van uit mijn gasketel van 5,5kW en 6kW als echt lage temperatuur verwarming.
pas als ik ook echt 6kW aan warmte via de radiatoren en vloer verwarming kan afstaan aan het huis, dan draait hij in lage temperatuur verwarming.
nu heeft mijn huis 7kW aan radiatoren origineel, maar dat is hoge temperatuur verwarming.
gebruik je die als lage temperatuur verwarming dan kun je het getal delen door 4.
blijft er maar 1,75kW aan lage temperatuur verwarming over.
nu heb ik zelf hier vloerverwarming aan toegevoegd, en daar door haal ik de 6kW net voor lage temperatuur verwarming. ;)
als ik hier evohome op toe zou passen, dan gaan er radiatoren dicht en heb ik geen 6kW radiator kracht voor lage temperatuur verwarming meer. :-(
dus evohome is in mijn standaard huis eigenlijk geen besparing maar maakt stoken duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aspide schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:40:
Helaas kom ik erachter dat het niet modulerend is :'( :'( :'( :'( . Heel jammer. Levert dit een grote winst op om alsnog te installeren?
nop, erg weinig zin.
maar oplossingen zijn er altijd, nooit treuren. ;)

hoe is het aangesloten?

evohome stuurt ketel aan, en ecolution reageert op ketel?
of
evohome stuurt ecolution aan, die vervolgens de ketel aanstuurt?

(en hoe groot is je huis ongeveer?
moet ik denken aan een nederlandse stads villa (ander woord voor : standaard klein rijtjes huis in vinex buurt) of vrijstaand in het buiten gebied(een echte villa)?
ik weet al dat het een geisoleerd houtskelet bouw uit 2018 is. )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-01-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
migjes schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:20:
[...]

nop, erg weinig zin.
maar oplossingen zijn er altijd, nooit treuren. ;)

hoe is het aangesloten?

evohome stuurt ketel aan, en ecolution reageert op ketel?
of
evohome stuurt ecolution aan, die vervolgens de ketel aanstuurt?

(en hoe groot is je huis ongeveer?
moet ik denken aan een nederlandse stads villa (ander woord voor : standaard klein rijtjes huis in vinex buurt) of vrijstaand in het buiten gebied(een echte villa)?
ik weet al dat het een geisoleerd houtskelet bouw uit 2018 is. )
Weet ik niet precies, ik denk dat de evohome de ketel aanstuurt. Want zodra er warmte vraag is komt gaat er op de RF aan/uit module een lampje branden en start de ketel met verwarmen naar de Max. aanvoer temperatuur.

Ik heb een vrijstaand huis in het buitengebied. Niet heel groot ofzo +- 140m2 leefoppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aspide schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Weet ik niet precies, ik denk dat de evohome de ketel aanstuurt. Want zodra er warmte vraag is komt gaat er op de RF aan/uit module een lampje branden en start de ketel met verwarmen naar de Max. aanvoer temperatuur.

Ik heb een vrijstaand huis in het buitengebied. Niet heel groot ofzo +- 140m2 leefoppervlakte.
oke, dit is wel belangrijk om te weten.
dus die moet je uit zoeken. ;)

lees dus de handleiding van de ecolution.
(doe dit uit het hoofd, dus kan wat foutjes maken. vergeef me a.u.b.)
als ik het goed heb heeft de ecolution 6 modes waar hij in kan draaien.

ben bang zoals je omschrijft staat hij nu in de sensor mode (weet het nummer niet uit mijn hoofd, ik dacht mode c/1 = 1.)
dan kan hij werken met de temperatuur van de ventilatie lucht, is die te laag dan gaat de ecolution aan.
of:
maar ook met een externe sensor, die dan ergens op je radiator buis zit, in de buurt van je gas ketel.
die meet dan de temperatuur van de gasketel is die hoog, dan gaat hij daarna nog 4 uur door werken.

het grote nadeel van dit systeem is dat de ecolution dan altijd de 2de viool speelt.
je wil eigenlijk dat er eerst word geprobeerd te verwarmen met de ecolution en als laatste redmiddel de gasketel.
dit stookt het goedkoopst. ;)

dit kun je oplossen door de evohome aan de ecolution te hangen en de gas ketel te laten aansturen door de ecolution. (de ecolution moet dan in mode c/1 = 4 als ik het goed heb anders is het c/1 = 6.)
(dit is niet zo perfect als ik of @SpikeHome heeft, maar is wel beter als wat je vermoed.)

maar lees eerst even de installatie handleiding van de ecolution, ander praten we zo makkelijk langs elkaar heen. ;)
hoofdstuk 6.2.5 regeling (cv1,cv3,cv4) instellen
is waar het overgaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 15:18
Wat is de COP in de praktijk bij jullie? Is die bekend? Ik vind het erg lastig te bepalen of een ecolution voor mij iets zal toevoegen t.o.v. de L/W WP die ik al in bedrijf heb.
Dat ik het ventilatie warmteverlies ga compenseren is zeker. Vraag is alleen of ik de teruggewonnen warmte in CV water laat terugvloeien of dmv voorverwarmde verse lucht.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Hij staat indd op sensor mode. Hem via hem via de thermostaat zetten met de instellingen lukt niet. (Waarschijnlijk moet bedrading dan aangepast worden). Dan gaat de warmtepomp uit. Ik heb hem nu via aanlegsensor staan, omdat ik hier wel zie dat er bij sensors een temperatuur gemeten word (zie veranderende waardes binnen komen), levert dit een voordeel op ipv ventilatielucht sensor?

c1/4 is thermostaat c1/6 all electric (geen idee wat dat is).

Wat zijn de mogelijkheden verder om op energie te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
SpikeHome schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:50:
@mvermeerrr
Dit is een hele goed (helaas ook prjzig) https://www.cvkoopjes.nl/...erm-klok-thermostaat.html

Deze is een stuk voordeliger.
https://www.thermostaat.e...easycomfort-22-draadloos-

Ik stuur het aan dmv domotica en lees dus ook dmv domitca mijn huiskamer temperatuur uit.
De easycomfort lijkt mij wel voldoende! Met de easycomfort stuur ik dan de warmtepomp aan.

De huidige honeywell chronotherm modulation round die de CV aanstuurt zorgt in de huidige situatie (met warmtepomp continue aan) dat de CV soms onnodig aan gaat. De afgelopen week de CV uitgezet en de warmtepomp kan de woning op de gewenste temperatuur van 21.5 graden houden zonder extra gas verbruik.

Als ik de CV weer aanzet, schiet de CV in wam te vraag, ook al staat op de modulation 21.5 graden. Vreemd toch? Wellicht zijn er kleine temperatuurswisselingen waardoor de CV soms toch aan schiet?

Om dit op te lossen wilde ik de CV alleen op bepaalde tijdstippen kunnen laten verwarmen. Dus zeg bijvoorbeeld elke dag 2 uur. Kan je de modulerende thermostaat via een tijdsschakelaar in serie de CV laten aansturen? Of gaat de CV dan in storing omdat er in de meeste gevallen geen verbinding is met een thermostaat.

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@mvermeerrr De thermostaat sluit je dan op de warmte pomp aan kijk even in de manual voor welke 2 draadjes (aan/uit thermostaat).
Stel de thermostaat 1c hoger in dan je c.v. thermostaat.
Zet de thermostaat wel ergens neer wat met de temperatuur overeen komt van je c.v. thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aspide schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:16:
Hij staat indd op sensor mode. Hem via hem via de thermostaat zetten met de instellingen lukt niet. (Waarschijnlijk moet bedrading dan aangepast worden). Dan gaat de warmtepomp uit. Ik heb hem nu via aanlegsensor staan, omdat ik hier wel zie dat er bij sensors een temperatuur gemeten word (zie veranderende waardes binnen komen), levert dit een voordeel op ipv ventilatielucht sensor?

c1/4 is thermostaat c1/6 all electric (geen idee wat dat is).

Wat zijn de mogelijkheden verder om op energie te besparen?
oke, dan heb je best wel een slechte installatie om eerlijk te zijn.

evohome gooit radiators dicht (beter gezegd, je weet nooit of ze open of dicht zijn.).
en dan staat de ecolution zinloos te draaien.

hier zou je toch wel het 1 en ander aan moeten veranderen.

je wil het systeem in CV4 mode hebben.
dan wil je de evohome module als thermostaat aan de ecolution hangen.
dan kun je de ecolution weer de gas ketel laten aansturen.

voordeel is dan: de ecolution gaat als eerste verwarmen, dit aangestuurd door evohome.
als na een instelbare tijd(op de ecolution) de ruimte niet warm word, dan springt de gasketel bij.
je huis is goed geïsoleerd en niet te gek groot.
dus de ecolution zou het grootste deel van de verwarming kunnen doen.

(en waarschijnlijk kun je het beste je verwarming gewoon 24x7 aan zetten en heel de winter je termostaat niet aanraken. stookt waarschijnlijk het goedkoopst voor jouw. ;) )

(ik gebruik elk jaar minder als 300m3 gas (dit jaar is wel heel extreem met de zachte winter.).
jij zou ook makkelijk onder de 500m3 moeten kunnen komen.
weet je ook dat je een korting kunt krijgen als je minder als 500m3 gas gebruikt, dit word kook gas aansluiting genoemd. is maar iets van 19€ per jaar, maar vaak krijgen mensen hem niet vanzelf, dus check die even.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-01-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Ik zit op 900m3, we wonen er met zijn 2en. Wonen wij wel in een koude polder met veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Met aanlegsensor instelling bevalt me nog niet zo. Vloer word koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aspide
jep, eigenlijk zit evohome je nu aardig in de weg.
ik gebruik 2 thermostaten, die van de gasketel staat 2 graden lager als die van de ecolution.
daar door draait de ecolution nu nog gewoon door, vloer lekker warm en buffer ik wat voor als het weer kouder word.
die luxe is wel lekker, kost mij wel wat extra stoom, maar dat is niet een echt probleem voor mij. (genoeg PV op dak om dat ruimschoots te dekken).

de voorgaande tip om evohome aan de ecolution te hangen, en de gasketel weer aan de ecolution.
zal het wel allemaal beter maken, niet zo goed als ik heb, maar wel beter. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Aspide Ik heb gewoon het thermostaat contact kortgesloten op de Ecolution, met het beperkte vermogen wat hij levert zal je woning niet snel te warm worden.
Vanaf pakweg oktober tot maart draait de Ecolution hier 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:31
Er komt een nieuwe,ben benieuwd
https://www.inventum.com/producten/ecolution-tower/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:51
Interessantste is dat ze de lucht veel verder afkoelen waardoor ze bij dezelfde debiet aan lucht uit de woning veel meer vermogen op kunnen wekken. Ze gaan nu tot -15 ipv +2. Zo komen ze waarschijnlijk aan die 5kW thermisch met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Heronimo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:59:
[...]

Interessantste is dat ze de lucht veel verder afkoelen waardoor ze bij dezelfde debiet aan lucht uit de woning veel meer vermogen op kunnen wekken. Ze gaan nu tot -15 ipv +2. Zo komen ze waarschijnlijk aan die 5kW thermisch met de warmtepomp.
Klopt. Grotere verdamper/condensor denk ik? Net als de nibe f730 als ik het zo zie. Zal ook wel ander koelmiddel in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Wat ik nu niet snap hoe het systeem dan huidige situatie werkt. Doet hij dan voorverwarmen van de Intergas ofzo.

Tevens snap ik niet hoe het precies werkt, er komen 2x aanvoer en 2x retour aan in mijn "machine ruimte" 1x aanvoer zit rechtstreeks op mijn Ecolution en de andere rechtstreeks op de Intergas. Zelfde voor retour echter zitten deze retourslangen middels een buis gekoppeld aan elkaar. Kan ik hieruit concluderen dat maar 1x aanvoer word verwarmt door Ecolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aspide schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:40:
Wat ik nu niet snap hoe het systeem dan huidige situatie werkt. Doet hij dan voorverwarmen van de Intergas ofzo.

Tevens snap ik niet hoe het precies werkt, er komen 2x aanvoer en 2x retour aan in mijn "machine ruimte" 1x aanvoer zit rechtstreeks op mijn Ecolution en de andere rechtstreeks op de Intergas. Zelfde voor retour echter zitten deze retourslangen middels een buis gekoppeld aan elkaar. Kan ik hieruit concluderen dat maar 1x aanvoer word verwarmt door Ecolution?
in 99,9% van de gevallen (er is altijd wel een uitzondering, maar die zijn vrij zeldzaam.)

is je CV water 1 grote ring leiding.
waar radiatoren aan hangen (eventueel met een kraan of evohome) via kleine sub ringen.
om de ring compleet te maken moet er dan vaak minimaal 1 radiator open staan.
(je kunt de vloerverwarming gewoon zien als 1 radiator per verdeelpunt)

omdat water expandeert als het warm word heb je een expansie vat.
en die heb je 1 per ring in je huis.
voorbeeld van een expansie vat:
https://www.warmteservice...1185?origin=-tl001-12-80-
het je die 2x dan heb je dus 2 ringen in huis. (ben ik nog nooit tegen gekomen maar zeg nooit nooit.)

een gas ketel of ecolution, die zijn eigenlijk het zelfde aangesloten als een radiator.
een sub ring die weer aansluit op de grote ring.

maar het kan wel een lastig zijn in sommige huizen om de ring te zien. ;)

(de ring is vaak wel plat gedrukt, zodat de aanvoer en en afvoer buis langs elkaar lopen.
dit is vaak voor het gemak van wegwerken zo gedaan, maar het blijft een ring.)

ik heb wel het vermoeden dat je eigenlijk best wel wat hulp kunt gebruiken.
wil je dit allemaal zelf gaan doen?
of denk je dat je liever een specialist er voor wil inhuren?
(een specialist vinden die kennis heeft van gasketel, evohome en ecolution, oei dat gaat niet makkelijk worden. die dingen bijten elkaar allemaal een beetje en zijn niet de handigste combi, dus het is heel ingewikkeld ook voor specialisten. ;)
maar ook zelf doen, dat gaat nog een flinke leer weg voor je worden en is ook niet simpel.
hoe ben je eigenlijk aan deze situatie gekomen, heb jij evohome geïnstalleerd of heeft de installateur dat gedaan?)

@205Gutmann
lol, normaal zou ik je 100% gelijk geven, een ecolution levert niet zo heel veel power als je dat vergelijkt met een gasketel.
maar door de warme winter die we nu hebben, heb ik gisteren de ecolution maar uit gezet.
de temperatuur begon op te lopen naar 22,5 graden, het werd te warm in huis.
ach ja, er zijn altijd uitzonderingen, niks aan te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
@migjes
Alles is door de installateur gedaan via bouwbedrijf. Echter is deze van zeer slechte kwaliteit. En lossen ze nooit problemen op.
Mijn buren (ouders) hebben precies dezelfde installatie, die op precies dezelfde manier is aangesloten. Bij hun is het in een jaar tijd nog niet gelukt om 2 weken storing vrij te werken. F81 en F94. En sinds een week AP4 die niet weg gaat, ondanks 45 minuten uitzetten (manual instructie)

Helaas geeft in mijn huis de Ecolution nu ook AP4 die niet weg te krijgen is.

Ik ben op zich best handig (monteur robot systemen) echter word ik van deze installatie niet wijzer, ik snap de logica niet. Ik kom installatie fouten tegen, aan/uit RF module aan gesloten op de Modulerende aansluiting van Intergas.

Eigenlijk ben ik vertrouwen kwijt in product en in mijn installateur

Mag ik vragen hoe jij aan je kennis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
Afgelopen weekend de inventum op alleen onluchten gezet A1 door via het installatiemenu bij 0.0, parameter 6 op 3 in te stellen. omdat het te warm werd in de woonkamer.

Nu krijg ik alleen constant een ap2 melding nadat ik de inventum weer op 0 aanzet. Warmtepomp start maar gaat na enkele minuten in ap2. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:10

The Legend

*Plop*

Ik heb een Ventiline en geen Ecolution, maar als ik snel de handleiding opzoek dan lijkt het alsof je de Ecolution in testbedrijf hebt gezet? Ik heb geen oplossing voor je storing, maar een tip voor de toekomst: als het te warm wordt kun je beter de parameter ‘afgezogen lucht temperatuur’ waar de Ecolution z’n CV-bedrijf op schakelt wat omlaag zetten. In testbedrijf doet ‘ie helemaal niks meer, terwijl je neem ik aan wel gewoon wil blijven ventileren.
Gaaf ding. Dat zou voor mij nog wel eens de volgende stap naar bijna gasloos kunnen zijn. Met de Ventiline gebruiken we nu nog ca. 900m3 gas (2-1 kap van 2015, ca. 650m3/180m2). Als je van 1,5kW naar 5kW vermogen gaat dan kan ik bijna het jaar door het huis verwarmen met enkel de warmtepomp.

[ Voor 34% gewijzigd door The Legend op 02-02-2020 08:34 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aspide schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:19:
@migjes
Alles is door de installateur gedaan via bouwbedrijf. Echter is deze van zeer slechte kwaliteit. En lossen ze nooit problemen op.
Mijn buren (ouders) hebben precies dezelfde installatie, die op precies dezelfde manier is aangesloten. Bij hun is het in een jaar tijd nog niet gelukt om 2 weken storing vrij te werken. F81 en F94. En sinds een week AP4 die niet weg gaat, ondanks 45 minuten uitzetten (manual instructie)

Helaas geeft in mijn huis de Ecolution nu ook AP4 die niet weg te krijgen is.

Ik ben op zich best handig (monteur robot systemen) echter word ik van deze installatie niet wijzer, ik snap de logica niet. Ik kom installatie fouten tegen, aan/uit RF module aan gesloten op de Modulerende aansluiting van Intergas.
een aan/uit op de modulerende poort, dat is vrij normaal.
openterm neem ik aan, die heeft ook gewoon een aan/uit protocol, dus dat kan.
(voordeel van de openterm poort te gebruiken is dat die vaak net iets meer vermogen levert voor de module en soms is dat nodig.)
Eigenlijk ben ik vertrouwen kwijt in product en in mijn installateur
die snap ik wel, al heb je een heel goede installateur, dan nog is het erg moeilijk omdat veel dingen nog nieuw zijn en er gewoonweg weinig ervaring is.
Mag ik vragen hoe jij aan je kennis komt?
gedwongen hobbyist, gewoon weg omdat installateurs die goed zijn bijna niet te vinden zijn.
en vaak ook duur.
dus om kosten te besparen heb ik het allemaal maar zelf gedaan.
en dat vond ik eigenlijk best leuk om te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Ik kan nergens vinden en/of instellen bij welk temperatuur verschil de evohome schakelt, zodat RF module hwt aan-signaal richting warmtepomp (Heb ik nu zo gemaakt) aan te zetten. Iemand idee?

Het lampje van de BDR91 brand bij delta T van 1 Nog niet. Wat ik ook raar vind dat lampje soms uitgaat terwijl ruimte niet warmer is geworden

[ Voor 32% gewijzigd door Aspide op 02-02-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Bij delta T van 2 graden nog steeds geen constante warmtevraag. Waardoor ketel niet aan gaat. Vind dat vaag lampje op BDR91 brand bijvoorbeeld 10 minuten ik heb een vertraging ingesteld van 30 minuten (C7 op 05)

De beneden verdieping blijft sinds mij ombouw naar BDR91 op Ecolution 2 graden boven ingesteld temperatuur

[ Voor 20% gewijzigd door Aspide op 03-02-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ben erg benieuwd.
Inventum gemaild al daarover helaas hebben ze niet meer info en moeten we dus afwachten.

Maar lucht afkoelen tot -15 ben erg benieuwd is wel van 17c meer energie uit je ventilatie lucht.

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 04-02-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
SpikeHome schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:43:
[...]

Ben erg benieuwd.
Inventum gemaild al daarover helaas hebben ze niet meer info en moeten we dus afwachten.

Maar lucht afkoelen tot -15 ben erg benieuwd is wel van 17c meer energie uit je ventilatie lucht.
Ik denk dat ze bedoelen: afkoelen met -15 graden (dus 20 graden ventilatie lucht wordt -15=5 graden uitgaande lucht)
Tot nu toe zijn alle ecolutions passieve defrosters c.q. ze gaan uit in plaats van het proces om te draaien bijvoorbeeld wat nibe of duco wel doet. Wellicht dat deze hier anders in is en met lagere ingangstemperaturen kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hallo Murkmans. Ik heb de Nibe savent. Bedoel je dat die defrost doet? Als ik de uitblaastemp bekijk zie ik die afhankelijk van de woonkamer temp varieren tussen min 1,5 en plus anderhalf. Ik eb heb hem nog maar een keer betrapt dat de compressor uit was terwijl er vraag was. En dat was maar kort. Wel merk ik een serieus verschil in geluid en ook stroomgebruik afhankelijk van de cvwater temp. Hij zit op 315watt als ik smorgens wakker wordt en de cv al uren uit staat maar het verbruik loopt op tot 415 watt als het cv retourwater 50 a 55 graden wordt als je de cv flink opstookt, wat eigenlijk nooit nodig is zeker niet bij deze winter. Mijn gas verbruik is letterlijk gehalveerd sinds ik de savent heb.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
snameroc schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:10:
Hallo Murkmans. Ik heb de Nibe savent. Bedoel je dat die defrost doet? Als ik de uitblaastemp bekijk zie ik die afhankelijk van de woonkamer temp varieren tussen min 1,5 en plus anderhalf. Ik eb heb hem nog maar een keer betrapt dat de compressor uit was terwijl er vraag was. En dat was maar kort. Wel merk ik een serieus verschil in geluid en ook stroomgebruik afhankelijk van de cvwater temp. Hij zit op 315watt als ik smorgens wakker wordt en de cv al uren uit staat maar het verbruik loopt op tot 415 watt als het cv retourwater 50 a 55 graden wordt als je de cv flink opstookt, wat eigenlijk nooit nodig is zeker niet bij deze winter. Mijn gas verbruik is letterlijk gehalveerd sinds ik de savent heb.
Ik kan geen uitgebreide handleiding van de savent vinden dus durf het niet te zeggen.
Ik zag wel dat de Alpha innotec Alira lwb hetzelfde apparaat is, maar softwarematig is aangepast voor warmwaterbereiding. Deze opties zie je ook in de handleiding van de savent staan.

Uit de handleiding van de Alira lwb lees ik wel meer over ontdooien. http://mw.ait-group.net/files/docs/DE/A0010/83021300.pdf

In tabel 7.6 zie je temperatuur voor verdamper (lucht (T5)) en temperatuur van de verdamper (t6) Dit kan je ook uitlezen met functie E60.

Even de uitleg eronder vrij vertaald:
De ontdooi functie werkt volgens de bovenstaande tabel. Als de Temperatuur T5 (vóór verdamper) gelijk is aan een temperatuur in de tabel, wordt ontdooien gestart wanneer de overeenkomstige temperatuur T6 (verdamper) onder de temperatuur in de Tabel is. Bijvoorbeeld T5 (voor verdamper) is 3 ° C. Dan begint het ontdooien als T6 gelijk is aan of minder dan -6 ° C.

De ontdooifunctie stopt onmiddellijk als de temperatuur T6 (in de verdamper) hoger is
Dan Setpoint in P4 (standaard 10 graden, savent 6) Wanneer de ontdooifunctie actief is, wordt relais R4 (ontdooien) geactiveerd en de ventilator stopt. De ontdooifunctie kan maximaal 30 minuten per keer worden uitgevoerd.

Er wordt dus met een relais (r4) een magneet ventiel open gezet die er voor zorgt dat het apparaat stopt om vervolgens maximaal 30 minuten te ontdooien. Als de verdamper setpoint (p4 standaard 10 graden, savent 6) geeft bereikt, gaat hij weer verwarmen.

Voordeel van de savent (zo lijkt het) kan deze ook werken met koudere menglucht van buiten. De Alira lwb gaat immers tot -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Leuk ik wist niet dat de alpha innotec bestond. In de gebruiks aanwijzing van savent wordt wel gesproken over boiler bedrijf in andere landen. In deze gebruiksaanwijzing wordt mijn vermoeden bevestigd. In het elektrisch schema van de alpha staat de omloopklep die in het freonschema van de savent handleiding wel staat maar geen uitleg dat deze voor ontdooing dient. Waarschijnlijk blijft de compressor gewoon lopen tijdens ontdooien.

https://www.nibe.eu/asset...2019%2001%20RF-versie.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door snameroc op 05-02-2020 23:04 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Niemand idee over mijn probleem hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
[quote]Aspide schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:29:

aansluiting controleren

Van evohome relais naar warmtepomp en van warmtepomp naar cv ketel. Draadjes van evohome naar warmtepomp losnemen en kortsluiten, let op eerst spanning van ketelrelais uitschakelen! Nu gaat de warmtepomp draaien, na 30 min (jouw instelling) moet de cv ketel aan gaan. Als dit niet werkt de draadjes van warmtepomp naar cv ketel doorverbinden, cv ketel moet gaan branden.
Als dit werkt is aansluiting goed.

Evohome instellingen controleren.
Knop menu 5 sec vasthouden, dan groene vinkje, aantal schakelingen op 3 keer per uur zetten, minimale aan tijd op 5 min zetten. Hier kun je ook de evohome display temperatuur kalibreren ( in jouw geval -2 graden)

Controle werking.
Op evohome controleren hoeveel ketel moet sturen, setup 5 sec vasthouden naar systeem overzicht daar staan alle zones en ketel met daar achter het percentage dat klep op radiator open is of dat de ketel aan is. bij groot temperatuur verschil kan dit 100% zijn (relais is constant aan, lampje brand) Hoe dichter de temperatuur bij de ingestelde waarde is des te lager het percentage. Voorbeeld hij staat op 50% dwz 50% van een uur aan, is 10 min aan 10 min uit, dus in een uur 3x 10 min aan en 10 min uit. pas als ketel percentage op 0 staat gaat alles uit. De warmtepomp wil niet steeds aan en uit (slecht) en stopt pas als er in een uur geen enkele warmtevraag meer is. Dus als ketel percentage een uur lang 0% is. Hierdoor komt de grote overshoot van de temperatuur. (kun je misschien veranderen door kalibratie -2 graden van evohome, als boven beschreven) De cv ketel gaat pas aan als er een 30 min 100% warmtevraag is van de evohome.

Nog een korte test. Zet thermostaat meer dan half uur 5 graden (100% ketelsturing) hoger dan kamer temperatuur. Nu zou de ketel aan moeten zijn.
Ik verwacht dat alles goed is aangesloten en je alleen de evohome moet instellen en kalibreren met -2 graden.

succes Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Dank je voor uitgebreid antwoord. Aansluitingen zijn 100% goed. Ik met die instellingen spelen. Had ik al gedaan, maar nog niet deze. Al snap ik nog niet waarom 3x schakelen en minimaal 5 minuten de oplossing is :) maar ga proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
lorkeers schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:55:

aansluiting controleren

Van evohome relais naar warmtepomp en van warmtepomp naar cv ketel. Draadjes van evohome naar warmtepomp losnemen en kortsluiten, let op eerst spanning van ketelrelais uitschakelen! Nu gaat de warmtepomp draaien, na 30 min (jouw instelling) moet de cv ketel aan gaan. Als dit niet werkt de draadjes van warmtepomp naar cv ketel doorverbinden, cv ketel moet gaan branden.

Knop menu 5 sec vasthouden, dan groene vinkje, aantal schakelingen op 3 keer per uur zetten, minimale aan tijd op 5 min zetten. Hier kun je ook de evohome display temperatuur kalibreren ( in jouw geval -2 graden)

Controle werking.
Op evohome controleren hoeveel ketel moet sturen, setup 5 sec vasthouden naar systeem overzicht daar staan alle zones en ketel met daar achter het percentage dat klep op radiator open is of dat de ketel aan is. bij groot temperatuur verschil kan dit 100% zijn (relais is constant aan, lampje brand) Hoe dichter de temperatuur bij de ingestelde waarde is des te lager het percentage. Voorbeeld hij staat op 50% dwz 50% van een uur aan, is 10 min aan 10 min uit, dus in een uur 3x 10 min aan en 10 min uit. pas als ketel percentage op 0 staat gaat alles uit. De warmtepomp wil niet steeds aan en uit (slecht) en stopt pas als er in een uur geen enkele warmtevraag meer is. Dus als ketel percentage een uur lang 0% is. Hierdoor komt de grote overshoot van de temperatuur. (kun je misschien veranderen door kalibratie -2 graden van evohome, als boven beschreven) De cv ketel gaat pas aan als er een 30 min 100% warmtevraag is van de evohome.

Nog een korte test. Zet thermostaat meer dan half uur 5 graden (100% ketelsturing) hoger dan kamer temperatuur. Nu zou de ketel aan moeten zijn.
Ik verwacht dat alles goed is aangesloten en je alleen de evohome moet instellen en kalibreren met -2 graden.

succes Jan
lorkeers schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:55:

aansluiting controleren

Controle werking.

succes Jan
Helaas, werkt dit nog niet. Vannacht 3.5 graden onder ingestelde temperatuur. Wat ik raar vind is dat de HR92 knoppen ook niet op 100 open staan terwijl ik dit wel ingesteld (i stelling 6 Lichthoog op 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 11:25
Heronimo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:59:
[...]

Heb even op de VSK gekeken bij dit product. Ik snap echter niet hoe ze verdampen op -15 kunnen vertalen naar een fatsoenlijke SCOP, rekening houdend met de extreem grote deltaT in het koelcircuit en het bijkomend probleem van continu invriezen, vooral bij het gebruik van binnenlucht die relatief veel vocht bevat (leefvocht). Ik kreeg van de verkopers op de stand ook geen duidelijk antwoord.

Wellicht ook de reden waarom ze wel met vermogens durven te promoten, maar niet met COP's..

Ik kan nog geen verklaringen van het product vinden, maar het zal mij benieuwen of dit toestel een goede SCOP zal halen. Theoretisch is dat haast onmogelijk met de claim 'afkoelen tot -15' die ze nu doen.

[ Voor 8% gewijzigd door B-lex op 10-02-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:51
B-lex schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Heb even op de VSK gekeken bij dit product. Ik snap echter niet hoe ze verdampen op -15 kunnen vertalen naar een fatsoenlijke SCOP, rekening houdend met de extreem grote deltaT in het koelcircuit en het bijkomend probleem van continu invriezen, vooral bij het gebruik van binnenlucht die relatief veel vocht bevat (leefvocht). Ik kreeg van de verkopers op de stand ook geen duidelijk antwoord.

Wellicht ook de reden waarom ze wel met vermogens durven te promoten, maar niet met COP's..

Ik kan nog geen verklaringen van het product vinden, maar het zal mij benieuwen of dit toestel een goede SCOP zal halen. Theoretisch is dat haast onmogelijk met de claim 'afkoelen tot -15' die ze nu doen.
Volgens mij is het apparaat niet heel anders dan de Nibe F730: https://www.nibe.eu/nl-nl...rmtepompen/NIBE-F730-_-38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 11:25
Heronimo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Volgens mij is het apparaat niet heel anders dan de Nibe F730: https://www.nibe.eu/nl-nl...rmtepompen/NIBE-F730-_-38
Die verdampt niet lager dan +6 graden volgens de handleiding. Ook is de COP van de Nibe om te huilen bij maximaal vermogen. Daarom ben ik benieuwd met welke SCOP Inventum komt in de verklaringen.

[ Voor 16% gewijzigd door B-lex op 10-02-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmermans
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-02-2023
B-lex schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Die verdampt niet lager dan +6 graden volgens de handleiding. Ook is de COP van de Nibe om te huilen bij maximaal vermogen. Daarom ben ik benieuwd met welke SCOP Inventum komt in de verklaringen.
SCOP kan inderdaad best heel goed zijn. De compressor moduleert altijd naar een verdampingstemperatuur die nodig is om precies voldoende vermogen te leveren aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
Bij de ecolution 1_0 menu. Wat jullie aanvoer en retour temperatuur? Is er ergens nog een ideale om optimaal rendement te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Aspide de ecolution zorg ervoor dat er altijd een 3c verschil is tussen retour en aanvoer.
Dit kan je dus niet instellen en is verschillend afhankelijk van de temp van je c.v. water.
Als je c.v. bezig is zal deze dus veel hoger zijn.

maar met rendement is wel hoe lager je temperatuur is des te meer rendement.
echter je wilt wel je huis warm hebben.
Bij mij kan ik met deze temperaturen zo rond de 24c a 25c mijn huis makkelijk warm houden.

[ Voor 30% gewijzigd door SpikeHome op 11-02-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
SpikeHome schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:44:
@Aspide de ecolution zorg ervoor dat er altijd een 3c verschil is tussen retour en aanvoer.
Dit kan je dus niet instellen en is verschillend afhankelijk van de temp van je c.v. water.
Als je c.v. bezig is zal deze dus veel hoger zijn.

maar met rendement is wel hoe lager je temperatuur is des te meer rendement.
echter je wilt wel je huis warm hebben.
Bij mij kan ik met deze temperaturen zo rond de 24c a 25c mijn huis makkelijk warm houden.
Dank je, bij mij is de retour +-20-21c en de aanvoer 25-26c. Dus iets meer dan 3c, betekent dit dat ik mijn opzet niet optimaal heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Aspide Het is 3c volgens inventum, maar een graadje meer of minder kan altijd.
Je leest die waardes dus uit je inventum dmv rechtsonder 5sec in te houden en bij 0-1 weer 5sec in te houden.
Daar komt dan eerst o.a. ook je koudgas en in en uitblaas temperaturen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspide
SpikeHome schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:03:
@Aspide Het is 3c volgens inventum, maar een graadje meer of minder kan altijd.
Je leest die waardes dus uit je inventum dmv rechtsonder 5sec in te houden en bij 0-1 weer 5sec in te houden.
Daar komt dan eerst o.a. ook je koudgas en in en uitblaas temperaturen voorbij.
Klopt daar lees ik deze uit. Bij mij is er een constante delta T van 5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
B-lex schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:45:
[...]

De cop is gebaseerd op 55 aanvoer bij nibe. Bij 35 is deze al een stuk beter.

• Aspide
Aspide schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:40:
[...]

[...]

Helaas, werkt dit nog niet. Vannacht 3.5 graden onder ingestelde temperatuur. Wat ik raar vind is dat de HR92 knoppen ook niet op 100 open staan terwijl ik dit wel ingesteld (i stelling 6 Lichthoog op 1).
Met vertragingen van 20 minuten doet hij het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 20:25
Weet iemand wat de installateur login is bij een Inventum Ecolution Modul-AIR ALL-E? Heb hem succesvol geïnstalleerd en draait nu goed op de thermostaat. Echter ik dien nog een laatste puntje op de i te zetten, door het vloeroppervlak op te geven. Dit zit vreemd genoeg achter een wachtwoord voor installateurs.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lorkeers
beestemans schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:37:
Weet iemand wat de installateur login is bij een Inventum Ecolution Modul-AIR ALL-E? Heb hem succesvol geïnstalleerd en draait nu goed op de thermostaat. Echter ik dien nog een laatste puntje op de i te zetten, door het vloeroppervlak op te geven. Dit zit vreemd genoeg achter een wachtwoord voor installateurs.
Ik heb een modul air flex gemonteerd deze week. Dus zonder warm water. Het warmtepompdebiet moet je instellen achter het pasword. Bovendien het elektrische element aktiveren en instellen en voor jou (denk ik) ook warm water met de bij behorende instellingen.
Het pasword heb ik uitgeprobeerd. Je hebt 5 toetsen, dus 1x2x3x4x5 mogelijkheden (120) deze faculteit in exel gezet en de lijst uit geprint. Nu proberen (gelukkig geen beveiliging voor onjuiste code of blokkering) Achter het apparaat gaan zitten en warempel bij de 100 ste mogelijkheid was het raak. Er was ook nog een kans dat je de toetsen meerdere keren gebruikt.
rechtsonder, linksboven, midden, linksonder en als laatste rechtsboven.
Ik wil graag van je weten welke thermostaat je gebruikt. Ik wil hem aansturen met evohome en dat schijnt niet te kunnen. Laat je de pomp nog door Inventum opleveren ivm garantie?
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Wow, echt doorzettingsvermogen! Bedankt voor het delen!
Pomp opleveren door Inventum, hoe doe ik dat?
Thermostaat die ik gebruik is een simpele Honeywell Round. Overal vloerverwarming (+170 m2) en goed geïsoleerd huis, warmtepomp regelt rustig op en af (staat niet te pendelen).
Warm tapwater is nog niet aangesloten, heb nog geen vat. Heb wel alles erbij zitten nu (inclusief verwarmingselement voor het vat?).
Hoe heb jij het aangepakt met de ventilator sensoren? Ik krijg de Zehnder(s) niet aangemeld bij de bijgeleverde RF ontvanger.
Doorstromer heb ik niet aangezet, in principe moet de warmtepomp het aankunnen. Dat wil ik eerst zien en heb daar een koude nacht voor over. CV ketel levert nu nog warm tapwater, de restwarmte die daar bij vrijkomt wordt nog in het CV circuit gestopt. Oftewel zolang die er nog bijkomt heeft de warmtepomp een luizenleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
beestemans schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:38:
Wow, echt doorzettingsvermogen! Bedankt voor het delen!
Pomp opleveren door Inventum, hoe doe ik dat?
Thermostaat die ik gebruik is een simpele Honeywell Round. Overal vloerverwarming (+170 m2) en goed geïsoleerd huis, warmtepomp regelt rustig op en af (staat niet te pendelen).
Warm tapwater is nog niet aangesloten, heb nog geen vat. Heb wel alles erbij zitten nu (inclusief verwarmingselement voor het vat?).
Hoe heb jij het aangepakt met de ventilator sensoren? Ik krijg de Zehnder(s) niet aangemeld bij de bijgeleverde RF ontvanger.
Doorstromer heb ik niet aangezet, in principe moet de warmtepomp het aankunnen. Dat wil ik eerst zien en heb daar een koude nacht voor over. CV ketel levert nu nog warm tapwater, de restwarmte die daar bij vrijkomt wordt nog in het CV circuit gestopt. Oftewel zolang die er nog bijkomt heeft de warmtepomp een luizenleven.
Ik heb maar 1 zender schakelaar type VMN-02LM11. Deze werkt goed. Aanmelden lampje ontvanger blijft 5 min rood/groen knipperen ook al is de schakelaar goed aangemeld. Aanmelden de 2 bovenste knoppen zender indrukken dan knippert het groene lampje van de zender 2x. Na 5 minuten wordt de lamp van de ontvanger pas groen. Als de warmtepomp loopt bepaalt deze het ventilatie debiet en dit kun je niet met behulp van de schakelaar hoger of lager zetten! Als het ventileren te hoog is moet je dat aanpassen met warmtepomp debiet in het hidden menue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
RF module valt na 5 minuten in communicatie storing, krijg beide sensoren (Zehnder CO2 Sensor 230 V en zehnder hygro sensor rf) niet verbonden. De CO2 sensor blijf in oneindigheid alle LED lampen knipperen en soms zegt die direct verbonden te zijn. De hygrosensor vindt de RF ontvanger niet.
Heb de vragen gesteld bij zowel Inventum als Zehnder. Kijken of hun nog tips en tricks hebben, de handleidingen vertellen mij helaas niks meer dan het proces continu te herhalen. Dat heb ik na meerdere pogingen opgegeven.
Voor de rest doet de warmtepomp gelukkig wat deze moet doen, ook zonder ventilatie input ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
beestemans schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:03:
RF module valt na 5 minuten in communicatie storing, krijg beide sensoren (Zehnder CO2 Sensor 230 V en zehnder hygro sensor rf) niet verbonden. De CO2 sensor blijf in oneindigheid alle LED lampen knipperen en soms zegt die direct verbonden te zijn. De hygrosensor vindt de RF ontvanger niet.
Heb de vragen gesteld bij zowel Inventum als Zehnder. Kijken of hun nog tips en tricks hebben, de handleidingen vertellen mij helaas niks meer dan het proces continu te herhalen. Dat heb ik na meerdere pogingen opgegeven.
Voor de rest doet de warmtepomp gelukkig wat deze moet doen, ook zonder ventilatie input ;)
Je kunt altijd nog een zehner ontvanger kopen met een uitgang 0 tot 10 Volt en de Inventum daardoor vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Inventum zegt zelf dat dit zou moeten werken "De RF co2 en RF vochtsensor die werken met de Ecolution zijn van het merk Zehnder."
Ik wacht geduldig de reactie af van zowel Zehnder als Inventum op mijn probleem. Voor nu werkt het goed genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarfreak
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 08:16
@lorkeers en @beestemans Ik ben erg geïnteresseerd in jullie ervaring met de Module Air. Zouden jullie iets over jullie ervaring willen delen. Hebben jullie hem zelf geïnstalleerd? (hoe zit het dan met de Subidie). Welke variant hebben jullie gekozen. En wat voor vermogen levert hij in de praktijk.
Woon zelf in een 2 onder 1 kap (bouwjaar 2005) en zoek eigenlijk ook een oplossing waarbij ik geen buiten-unit nodig heb. Heb recentelijk vloerverwarming in de woonkamer laten leggen. Heb nu nog een bestaande ketel die 15 jaar oud is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
Solarfreak schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:31:
@lorkeers en @beestemans Ik ben erg geïnteresseerd in jullie ervaring met de Module Air. Zouden jullie iets over jullie ervaring willen delen. Hebben jullie hem zelf geïnstalleerd? (hoe zit het dan met de Subidie). Welke variant hebben jullie gekozen. En wat voor vermogen levert hij in de praktijk.
Woon zelf in een 2 onder 1 kap (bouwjaar 2005) en zoek eigenlijk ook een oplossing waarbij ik geen buiten-unit nodig heb. Heb recentelijk vloerverwarming in de woonkamer laten leggen. Heb nu nog een bestaande ketel die 15 jaar oud is.

Alvast bedankt.
Ik heb een Module air flex gekocht. Dit is een 1,7 kW warmtepomp met een electrische doorstroomverwarmer van 1,5 of 3 of 4,5 kW. In het service menu kun je kiezen welk extra vermogen je wil gebruiken. Wel met 3 fasen 400V aansluiten. Gewoon op 230V kan ook, maar dan heb je 1,5kW extra. De pomp moet 3 slaapkamers op 15 en een badkamer op 20 graden houden. Dit lukt zonder extra verwarmingselement met dit weer natuurlijk prima. (mede door hoge temperaturen) De pomp draait nu 2 weken. Mijn warm water wordt door een auer water/water warmtepompboiler van 200 liter verzorgt en de beneden verdieping met vloerverwarming maakt gebruik van een LG warmtepomp van 5kW. (had naderhand ook met een 3kW gekund)
Subsidie kun je ook aanvragen als je zelf monteert. Briefje erbij dat het volgens fabrieks instructies is geïnstalleerd en opgeleverd. Voorzie dit van foto's waarin duidelijk te zien is dat het deskundig is opgehangen en een foto met het serie nummer van het apparaat. (ik heb het met de boiler in nov 2019 ook zo gedaan en de subsidie ontvangen)
Of een ventilatie warmtepomp geschikt is voor jou woning betwijfel ik. Voor een normaal goed geïsoleerd huis ben je gemiddeld toch wel 9kW warmtepomp nodig. Dus cv vervangen door een Modul-air lijkt me moeilijk. (maar ik ken natuurlijk je huis niet)

foto's van mijn geïnstalleerd systeem.
https://gifyu.com/image/7cTi
https://gifyu.com/image/7cTR

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarfreak
@lorkeers Bedankt voor je feedback en de bij behorende foto's. Met deze toelichting ga ik nog eens opnieuw kijken naar hoe ik een en ander het best kan aanpakken.Denk ook aan een warmtepomp maar vindt het lastig in mijn huis hiervoor een geschikte locatie te vinden (Locatie buiten). Bestaande CS installatie staat op zolder en daar komt ook al het leidingwerk uit. Mogelijk dat dit dan nog een goede aanvulling kan zijn op een bestaande CS installatie om het verbruik te reduceren.

Zie/lees in ieder geval dat jij de nodige stappen al hebt gemaakt, mooi hoor _/-\o_ . Was overigens nog wel benieuwd naar het geluidsniveau van het apparaat en hoe warm hij het CV water kan maken met maar 1.7kw (excl. doorstroomverwarmer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans

Alvast bedankt.
Ik heb een Modul AIR ALL-E gekocht aangezien de meerprijs tussen Flex en ALL-E minimaal was en ik de driewegklep een voordeel in zag om overcapaciteit van de warmtepomp (die heeft deze in de zomer zeker) om later tapwater te verwarmen. De doorstroomverwarmer heb ik genomen als ik ooit besluit om over te gaan op volledig elektrisch en deze dan al is gemonteerd (back-up). Daarnaast zit er een extra verwamingselement bij die je kan monteren in een warmtapwater vat en aangestuurd wordt door de warmtepomp.
Bij mijn voorziet de warmtepomp ruim 180 m2 van verwarming op dit moment, onder de 10°C buitentemperatuur wordt het lastiger zonder doorstroomverwarmer. Deze vandaag bijgezet. Ik heb circa 135 m2 aan vloerverwarming liggen, dat is begane grond en 1ste verdieping (zolder is op normale temperatuur en is voorbereid op 2 radiatoren).
Wat mij wel opvalt is dat de unit een koelkast resonatie heeft. Er zijn 4 viltjes meegeleverd (net als onder een stoel) om achterop de machine te bevestigen. Een rubber werkt beter om de resonatie op te vangen, heb deze later aangeschaft.
Temperatuur wat de machine maximaal levert is 55 °C, als ik douche gaat de waarde richting 47 °C. Hoger heb ik het nog niet gezien.
Zoals Lorkeers als schreef, ik denk niet dat je het enkel met deze warmtepomp gaat redden. Als je mechanische afzuiging hebt win je er enkel restwarmte met terug. Het is zeker geen volledig alternatief voor een CV ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door beestemans op 19-02-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarfreak
@beestemans Ook jij bedankt voor de reactie en uitleg goed om deze informatie te weten. Heb jij deze als aanvulling op een bestaande CV installatie of heb jij net als @lorkeers ook nog een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
@Solarfreak heb de warmtepomp als aanvulling op een CV ketel. (Intergas HRE uit 2016). De warmtepomp is in staat om deze zelfstandig aan te sturen. Thermostaat is aangesloten op de warmtepomp (master) en er is een uitgang vanuit de warmtepomp die naar de CV ketel gaat (slave). Mocht het nodig zijn ondersteunt de CV ketel.

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste