Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:34
@beestemans @lorkeers
Thanks voor de toelichtingen ri @Solarfreak. Heb hier zelf ook wel wat aan. Ik overweeg zelf de variant met WTW-D module erbij. Kostbaar maar volgens mij wel met 2x subsidie te krijgen. Ik heb nu alleen nog kiepraampjes en een rooster, passieve afzuiging(trek via pijp) in de badkamer en de wasruimte. Ik heb primair een 6,5KW Hitachi all in one met 260L welke prima het huis verwarmd met 35gr aanvoer. Isolatie is wel ok is mijn beleving. Dit voorjaar gaat er een 30m2 uitgebreid worden welke goed geïsoleerd wordt.

Ik hoop met de WTW-D module ook de bovenverdieping primair te kunnen verwarmen en lekker verse lucht in te brengen op de slaapkamers. Indien het lukt op de warmere dagen probeer ik volledig op de Modul-Air te kunnen draaien. (120M2 vv), indien hij het niet trekt wil ik de hitachi bij laten springen, denken jullie dat zoiets te regelen kan zijn, ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk gebruik maken van die doorstromer.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:01
B-lex schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Heb even op de VSK gekeken bij dit product. Ik snap echter niet hoe ze verdampen op -15 kunnen vertalen naar een fatsoenlijke SCOP, rekening houdend met de extreem grote deltaT in het koelcircuit en het bijkomend probleem van continu invriezen, vooral bij het gebruik van binnenlucht die relatief veel vocht bevat (leefvocht). Ik kreeg van de verkopers op de stand ook geen duidelijk antwoord.

Wellicht ook de reden waarom ze wel met vermogens durven te promoten, maar niet met COP's..

Ik kan nog geen verklaringen van het product vinden, maar het zal mij benieuwen of dit toestel een goede SCOP zal halen. Theoretisch is dat haast onmogelijk met de claim 'afkoelen tot -15' die ze nu doen.
Moet mijzelf corrigeren. Deze kan wel 4kw kunnen halen. Ook voor jou @Heronimo https://www.inventum.com/producten/ecolution-xl/ daar even naar specificaties
En
https://www.inventum.com/producten/ecolution-tower/

A+ label zeggen ze naar verwachting. Wellicht dat het door bijmenging met ventilatie lucht nog hoger kan uitvallen. Het lijkt dan wel een beetje op de enzavu of ducobox eco.

[Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 20-02-2020 18:28]

• Solarfreak
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:19
@beestemans Het is mijn bedoeling om naast mijn bestaande CV ketel (intergas) de Module-air te plaatsen. Doel hiervan is om de vloerverwarming (60m2) de radiator in de badkamer en de radiator in de bijkeuken aan te hebben staan. Ik verwarm op dit moment het CV water met 45 graden en dat werkt goed. Doel is om het het in de woonkamer op 21,5 graad te krijgen en omdat vloerverwarming traag reageert met ook een houten vloer wil ik eigenlijk geen nachtverlaging toepassen, of in ieder geval heel laag. Huis stamt uit 2005 en is redelijk goed geïsoleerd.

In je reactie spreek je over een koelkast resonantie, is deze storend?. Indien ik er voor kies zal hij op zolder worden geïnstalleerd en daar slapen ook mensen. Overigens draait daar nu ook de centrale afzuig unit en deze is niet hoorbaar in de slaapkamer. Heb je ook bewust voor deze unit gekozen en kan je ook iets zeggen over het verbruik (kwh per dag)

• Solarfreak
Zie dat de Model Air units via Warmteservice worden verkocht. Zijn er ook andere adressen?

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 02-04 12:53
Solarfreak schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:42:
Zie dat de Model Air units via Warmteservice worden verkocht. Zijn er ook andere adressen?
Je kunt hem bij ieder installateur bestellen. Ik heb een prijsopgave gekregen bij lokale installatie bedrijf, maar hij is dan €200 duurder.

• beestemans
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:26
@Appie Heijn Als jij de Hitachi unit als slave kan aansturen (via de CV uitgang) dan kan dat volgens mij werken. De Hitachi wordt nu ook via een thermostaat aangestuurd?
@Solarfreak 45 graden is krap in de wintermaanden zie ik al wel. Zonder doorstroomverwarmer blijf ik nu rond de 43 graden hangen. Ik weet niet of dit voldoende is met radiatoren, die heb ik namelijk niet.
De resonatie is storend als je alleen de middelen gebruikt die zijn meegeleverd (viltjes)! Ik heb rubbers gekocht om een wasmachine op te zetten en probleem opgelost. Mijn vriendin hoorde het niet (normaal valt haar dit gelijk op), dus erg subjectief.
Ik heb bewust voor deze unit gekozen, heb eerst een Itho Daalderop geinstalleerd en die werkte niet naar mijn zin. De ALL-E door de geringe meerprijs en extra ondersteuning om volledig gasloos te kunnen worden in de toekomst.
Verbruik geeft die aan 8 kWh per dag, heb deze nog niet gecontroleerd op correctheid. En doe ik pas als de eerste maand erop zit. Dan kan ik goed vergelijken met voorheen.
Warmteservice is gewoon prima om als particulier te kopen. Ook goede ondersteunig na verkoop (Breda).

• Solarfreak
Bedankt voor je terugkoppeling. Ga met deze info aan de slag. :)

[Voor 6% gewijzigd door Solarfreak op 27-02-2020 20:30]

• Tromp.et
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 02-04 16:56
Ik heb thuis een Nibe Savent hangen, welke ik de laatste tijd bijna niet meer gebruik i.v.m. een lucht-lucht warmtepomp. Af en toe gaat de Savent nog aan om de studeerkamer te verwarmen dmv een oversized radiator, en daarnaast stroom het water dan door mijn WPB.

Nu twijfel ik om op de begane grond en in de badkamer vloerverwarming aan te leggen en deze te laten verwarmen met de Savent (en de studeerkamer alleen met de WPB te doen, dat gaat prima) De Savent levert niet voldoende verwarming, maar de lucht-lucht WP (6,3KW voor verwarmen) kan bijspringen indien nodig.
Mijn vraag is of de Savent genoeg warmte levert om de vloer warm te krijgen en te houden zodat het in huis een meer comfortabel wordt. Of zal de aanvoer temperatuur dan zo laag worden dat de vloer en badkamer amper meer warm aanvoelen? Heeft iemand hier ervaring mee? Dus de ventilatiewarmtepomp gebruiken zonder ketel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:53
Hier draait de savant nu 24/7 en overdag indien gewenst de cv bij dmv thermostaat omhoog te zetten. Ik heb gewoon radiatoren welke nu dus nooit meer koud zijn en smorgens handwarm. Nu gebeurt het al regelmatig dat we de cv vergeten omhoog te draaien omdat het niet koud is in huis. Smorgens is het 19 a 19,5 graden door de savent en die verhogen we met de cv meestal pas savonds naar 20,5 graden met de cv Het gasverbruik was Met ons vrijstaand hiis uit 96 altijd tussen de 1350 en 1250 per jaar. Dit jaar kom ik uit op 680 al zal de zachte winter daar wel aan meegeholpen hebben. Al bij al heel tevreden dus.

De savant kan 1,6 kw in je vloer van je badkamer stoppen wat me meer dan genoeg lijkt tenzij je een balzaal als badkamer hebt. Verder is het gewoon zonde om de warmte af te blazen zonder terug te winnen als je de savent al hebt zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 11:26

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Tromp.et idd zoals @snameroc al zegt.
Je kan de savent altijd mee laten draaien.
Afzuigen in huis doe je altijd dus waarom er niet gelijk warmte uit laten halen!

Bij mij draait de ecolution en houd de badkamer en woonkamer 24/7 op temperatuur.
badkamer ook vloerverwarming met thermostaatkraan op 24c
Vannacht koelde het huis af naar 20c dus in de loop van de dag loopt dit weer op naar een 20.5c.
Dit jaar pas 10m3 gas verbruikt, moet ik wel zeggen dat ik een doorstroom verwarmer gemonteerd heb deze is eind februari nog gebruikt.
In 2019 totaal 106m3 gebruikt.
Nu alleen in Januari c.v. gedraaid een 12m3.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tromp.et
Prima, klinkt als een plan :)
Ik ga het gewoon proberen. Vloer lijkt dus prima warm te worden, en indien het vermogen niet toereikend is kan de lucht lucht WP bijspringen.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23:14
Welke pomp kun je het beste gebruiken bij een Nibe savent. In de handleiding staat een energiezuinige cv-pomp met een waterstroom van 200-600 l/h

• AJK
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 02-04 18:19

AJK

...

space-one schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:56:
Welke pomp kun je het beste gebruiken bij een Nibe savent. In de handleiding staat een energiezuinige cv-pomp met een waterstroom van 200-600 l/h
Mijn Savent draait met een Wilo Yonos Pico [25-1/4].
De warmtemeter geeft aan dat er ongeveer 300m³/h stroomt met 10W op het display.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@space-one Gundfos alpha 1 is ook zeer zuinig en kan ook goed daarvoor gebruikt worden.

• Tromp.et
Hoe zit het bij jullie met de leidingdiameters?
Als ik nieuwe leiden aanleg voor de vloerverwarming kan ik makkelijk gebruik maken van de dunne leidingen die er nog liggen, maar ik lees her en der dat men dikkere leidingen (22 of 25mm bijvoorbeeld) gebruikt bij een warmtepomp. Heeft dat ook veel effect op de Savent? Of is het vermogen daarvan toch al relatief laag zodat dat de effecten hiervan te verwaarlozen zijn?

• snameroc
De savent heeft zelf maar een doorlaat van 15mm. Als je die standalone wil gebruiken dus zonder cv denk ik dat 16 genoeg is maar dat licht natuurlijk ook aan de afstand van de savent tot je vloer b

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tromp.et
Klopt, die is inderdaad ook niet groot. Afstand tot vloer is redelijk groot. De Savent hangt op zolder, de vloer is op de begane grond :)

• space-one
SpikeHome schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:33:
@space-one Gundfos alpha 1 is ook zeer zuinig en kan ook goed daarvoor gebruikt worden.
Zit nogal een prijsverschil tussen de pompen. In Duitsland zijn de duidelijk goedkoper.

https://www.pumpendiscoun...Grundfos-Alpha1-25-4.html

Weet iemand hoe hoog de aanvoertemperatuur van Savent Nibe kan komen. Wil in de toekomst de warmtepomp ook voor warm water kunnen gebruiken met een buffervat. Volgens twee winkels zou het maximaal 60 graden zijn. Bij de Alpha innotec LWB zijn wel meerdere instellingen beschikbaar. In NL is de Alpha innotec LWB 380 euro duurder.

pdf

https://www.nibe.eu/nl-nl...pompen/NIBE-Savent-_-1200

https://www.gebruikershan...handleiding-5-684791.html

• snameroc
Het schijnt zo te zijn dat de savant in sweden als warmwater voorziening op de markt gezet wordt. Dus het zou moeten kunnen. Verder beleef ik dat het stroom verbruik en ook het geluid level behoorlijk afhankelijk is van de temperatuur van het water wat door de savent gaat. 320 watt bij 25graden en 450 bij 55graden ongeveer.

snameroc

• beestemans
Savent Nibe heeft een maximale aanvoertemperatuur van 60 graden. Dat is net niet genoeg voor legionella bestrijding. Ik zet daar wel gelijk de kanttekening bij dat in een normaal huishouden en geen lange vakantie van meer dan 3 weken geen water gebruik je goed je best moet doen om legionella uit te laten groeien in je warm tapwater. Sowieso altijd doorspoelen als je terugkomt van vakantie... Ik geloof daarom niet in de legionella bestrijding door de temperatuur boven de 65 graden te zetten 1x in de x dagen, spoelen is een betere remedie en dat doe je al door te douchen/bad/handen wassen etcetera.

• space-one
@beestemans Naast badkamer en keuken wilde ik ook de vaatmachine en via een mengventiel de wasmachine aansluiten later op het buffervat.

De CV ketel draait nu op 45 graden en brandt 2 a 3 keer per uur even op 4-5 Kw. De retour is max 30-31 graden. We hebben geen vloerverwarming beneden maar jaga convector en 2 radiatoren met een verbruik van 800 kub gas.

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-04 15:33
Sinds ruim een jaar heb ik de Ecolution draaien met een kortgesloten thermostaat contact, dit heeft altijd prima gewerkt.
Echter, met de huidige winter loopt de temperatuur binnen te hoog op, het is inmiddels 23 graden. :P
Omdat de cv ketel al in geen maanden meer heeft gestookt was het de makkelijkste oplossing om de thermostaat kabel van de ketel om te leggen naar de Ecolution.
Zo gezegd zo gedaan, eenmaal beneden aangekomen zie ik op de Honeywell round (on/off) een A in het display staan.
Een snelle blik op de handleiding leert me dat dit betekent dat de anticipatieweerstand in de ketel niet is aangesloten? 8)7

Ik heb de instellingen op de Ecolution gecontroleerd, deze staat op CV4. De thermostaat is aangesloten op contact 7&8.
De boel een keer spanningsloos maken heeft ook niet geholpen, ik heb de kabel gecontroleerd op breuken maar deze is ook in orde.
Nadien de thermostaat weer op de ketel aangesloten en dat werkt probleemloos.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@205Gutmann als je honeywell echt een on/off thermostaat is.
Ik denk dat deze stroom van de c.v. krijgt en dat heeft ie niet bij de ecolution die wilt alleen een contact die gemaakt of verbroken word.
Ik zou de thermostaat lekker op de c.v. laten en een draadloze thermostaat erbij aanschaffen die de ecolution aanstuurt of d.m.v. domotica (zo doe ik dat).

Overigens bij mij laat ik de ecolution uitschakelen bij 21.3c en bij 21.2 schakelt deze weer in.
Maar totaal geen gas verbruikt met alleen de ecolution? vind ik al knap.
Ik heb in december 22m3 gebruikt en in januari 12m3 verder nog niks.

• 205Gutmann
SpikeHome schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:07:
@205Gutmann als je honeywell echt een on/off thermostaat is.
Ik denk dat deze stroom van de c.v. krijgt en dat heeft ie niet bij de ecolution die wilt alleen een contact die gemaakt of verbroken word.
Ik zou de thermostaat lekker op de c.v. laten en een draadloze thermostaat erbij aanschaffen die de ecolution aanstuurt of d.m.v. domotica (zo doe ik dat).

Overigens bij mij laat ik de ecolution uitschakelen bij 21.3c en bij 21.2 schakelt deze weer in.
Maar totaal geen gas verbruikt met alleen de ecolution? vind ik al knap.
Ik heb in december 22m3 gebruikt en in januari 12m3 verder nog niks.
Volgens de handleiding van de Ecolution mag er een normale 24V kamerthermostaat <125mA aangesloten worden.
De Honeywell round valt ruim binnen deze specs en zou dus geen probleem op mogen leveren.
@migjes Welke thermostaat heb jij aan de Ecolution hangen?

Voor wat betreft het gasverbruik, ik heb als backup een airco op de begane grond en op de zolder.
De Ecolution zorgt ervoor dat vloer op temperatuur blijft, de airco's zorgen ervoor dat de ruimte op temperatuur blijft bij de koude dagen.
De CV heb ik alleen nog nodig voor SWW, verder kook ik nog op gas waardoor ik nog circa 180m3 gas verbruik op jaarbasis.
Voorheen was dit nog circa 800m3 maar nu heb ik veel meer comfort omdat het huis altijd aangenaam warm is.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@205Gutmann
Deze werkt perfect met de ecoltion maar is ook best kostbaar
https://www.cvkoopjes.nl/...erm-klok-thermostaat.html

Ik gebruikte zoiets voor ik domotica ging gebruiken
https://www.thermostatens...vanger-8719638219891.html

Assortiment van dat bedrijf
https://www.thermostatenshop.nl/11-draadloos

Ah een extra unit dat scheelt idd,
Dat wil ik ook nog om compleet van het gas af te gaan.
Maar wil wel warme voetjes houden en zal dus toch iets met een buffervat gaan doen en een andere wp erbij dacht zelf aan deze:
https://www.enzavu.online...koeling-prijs-op-aanvraag
icm
https://www.enzavu.online...hydro-module-t-b-v-nav5ai

[Voor 31% gewijzigd door SpikeHome op 13-03-2020 08:15]

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
@205Gutmann
ik gebruik een honnywel aan/uit round.
niks speciaals, dus.

vrijwel elke aan/uit termostaat zou moeten werken. ;)
omdat ik natuurlijk geen kabel had van de huiskamer naar de zolder.
heb ik een gewone netwerk kabel door de buis van de normale termostaat getrokken.
die kabel stuurt de ecolution aan, en doet de logging van de omvormer.

(elke aan/uit termostaat zou moeten werken.
1 die niet te vaak per uur schakelt is wel handig.
gewoon omdat de ecolution/savant etc etc.. liever niet te vaak aan/uit gaat per uur.
dan krijg je een error melding.
(maar eigenlijk levert ook dit amper problemen op.))

of gebruik 1 van @SpikeHome zijn oplossingen.

hoe is het gegaan deze winter met de airco er bij?
vloer een beetje op temperatuur gebleven?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• snameroc
De savent draait een half uur na als je hem via de thermostaat uitzet.

snameroc

• 205Gutmann
@migjes De combinatie met de airco werkt prima.
De Ecolution heeft net genoeg capaciteit om de kou van de vloer te houden. Het water wat de vloer in wordt gepompt is veelal rond de 25 graden. Ik heb 2 kleine kinderen die veel op de vloer spelen en die hebben niet geklaagd dat het koud was op de vloer.

Overdag is het rond de 22° in huis, de airco is niet heel precies af te regelen. De airco draait tot 19:30 uur. Als ik om 06:00 beneden kom is het tussen de 20 en 21°
Om 07:30 springt de airco weer aan zodat vrouwlief en de kinderen de rest van de dag een behaaglijke woonkamer hebben.
Elektra verbruik is tussen de 20 en 25kWh per dag.

Zojuist nog een helder moment gehad, ik heb even de multimeter gepakt en de spanning op de thermostaatkabel gemeten. Beneden heb ik 12 volt afkomstig van de Ecolution. Het andere ader paar zit nog op de ketel aangesloten en hier staat wel 24 volt op.
Morgen even meten hoeveel volt er op het contact in de Ecolution staat, wellicht dat hier het probleem zit.

• Aspide
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 22:37
Ik verbruik momenteel ongeveer 800 liter gas per dag. Waarvan ongeveer 500 liter is voor het douchen. De overige 300 liter heb ik echt nodig om huis warm te houden. Wij wonen op een vlakke polder met veel wind. Ik merk dat de wind veel invloed heeft op verbruik. (omdat ik wel een paar mechanische rooster open wil houden voor gezonde lucht)

Mijn verbruik is enorm gezakt sinds ik de ecolution laat schakelen via een thermostaat.
Waar voor mij nog verder optimalisatie mogelijk is zijn de Honeywell draadloze knoppen te veranderen, deze staan in verbinding met een Evohome. Vind het jammer dat deze dicht gezet worden als temperatuur bereik is, ik zou hem graag wat open houden zodat de warmtepomp daar ook water door blijft sturen. Is een radiator en een RTL vloerverwarming. Echter zou ik wel graag de Honeyknop willen behouden.....iemand ideeen?

• space-one
Omdat bij Intergas hre 24/18 geen driewegklep wordt gebruikt zou een keerklep in de aanvoer van de ketel en aanvoer van de externe pomp van de savent Nibe moeten worden geinstalleerd. Bij onze ketel zit al keerklep in de retour.

Is de keerklep in de aanvoer nog nodig? en geeft een keerklep in de aanvoer en retour geen problemen ?

Dit type zit verticaal in de retour

https://www.installand.nl...-a-c-22-mm-knel-226020160

Er staat wel info over dit onderwerp in dit topic maar dat geeft geen goed antwoord

[Voor 27% gewijzigd door space-one op 16-03-2020 13:38]

• Luit mobiel
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23-03 11:20
Ik heb hetzelfde hier. Steeds weer ap2 melding.

• Aspide
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 22:37
Ik heb vaak de AP1 heetgasbeveiliging. Is daar wat aan te doen dmv veranderen instelling bijvoorbeeld

• space-one
SpikeHome schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:11:

Ah een extra unit dat scheelt idd,
Dat wil ik ook nog om compleet van het gas af te gaan.
Maar wil wel warme voetjes houden en zal dus toch iets met een buffervat gaan doen en een andere wp erbij dacht zelf aan deze:
https://www.enzavu.online...koeling-prijs-op-aanvraag
icm
https://www.enzavu.online...hydro-module-t-b-v-nav5ai
Is een mooie oplossing waar geen warmtepomp buiten kan staan i.v.m ruimte en geluid. Bij -7 is het vermogen nog 3,6 kW + 2,5 kW elektrische element. Of dit met puur buitenlucht wordt gehaald staat er niet bij. Als je veel het element moet gebruiken is de besparing een stuk minder. Door de warmtepomp ook voor tapwater te gebruiken verlies je een aantal uren om het huis op temperatuur te houden.

Het tapwater uit de hydro module wordt voorverwarmd door de warmtepomp naar ca. 30-35˚C en naverwarmd door bijmenging van heet (60, 70 of 80 graden water) uit.
Een losse warmtepompboiler zal een stuk zuiniger zijn.

[Voor 5% gewijzigd door space-one op 17-03-2020 19:53]

• snameroc
space-one schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:09:
Omdat bij Intergas hre 24/18 geen driewegklep wordt gebruikt zou een keerklep in de aanvoer van de ketel en aanvoer van de externe pomp van de savent Nibe moeten worden geinstalleerd. Bij onze ketel zit al keerklep in de retour.

Is de keerklep in de aanvoer nog nodig? en geeft een keerklep in de aanvoer en retour geen problemen ?

Dit type zit verticaal in de retour

https://www.installand.nl...-a-c-22-mm-knel-226020160

Er staat wel info over dit onderwerp in dit topic maar dat geeft geen goed antwoord
Ik heb deze in samen werking met de savent.

https://www.warmteservice...qFkJLABAW7nIaApnfEALw_wcB

snameroc

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@space-one ik zou die extra element niet nodig hebben verwacht ik maar als backup voor die enkele hele koude dag is die wel weer handig.
Voor warm water heb ik de ecolution ook nog met 50L er achter staan dus ook daarvoor zal het element niet nodig zijn.
Maar zal eerst maar eens met de leverancier emails gaan wisselen.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
space-one schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Is een mooie oplossing waar geen warmtepomp buiten kan staan i.v.m ruimte en geluid. Bij -7 is het vermogen nog 3,6 kW + 2,5 kW elektrische element. Of dit met puur buitenlucht wordt gehaald staat er niet bij. Als je veel het element moet gebruiken is de besparing een stuk minder. Door de warmtepomp ook voor tapwater te gebruiken verlies je een aantal uren om het huis op temperatuur te houden.

Het tapwater uit de hydro module wordt voorverwarmd door de warmtepomp naar ca. 30-35˚C en naverwarmd door bijmenging van heet (60, 70 of 80 graden water) uit.
Een losse warmtepompboiler zal een stuk zuiniger zijn.
even een bier viltje berekening. (dus een beetje grofjes)
3.6kW voor 24 uur maakt 86.4kW/d
mijn gas ketel levert (als hij echt optimaal draait) 6kW.
86.4 / 6 = 14.4 uur per dag draaien.
als hij in de 6kW mode draait gebruikt hij 0,6m3 per uur.
14.4 x 0,6 = 8.64m3 per dag

kijk ik dan naar het gemiddelde gasgebruik (pre ecolution) per dag dan zit ik rond de 4 tot 5m3 per dag als het echt koud is.
grofjes zou ik dus maar vrij weinig het elektra element nodig hebben.
(denk wel dat dit soort warmtepompen net iets te krap zijn om het zelfde te behandelen als een gas ketel.
dus je moet over naar een 24x7 verwarming van je huis. (dus isoleren) )

mijn gas gebruik:
https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
negeer 2012/2013, logging was toen erg slecht. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Luit mobiel
Ik heb sinds ruim een jaar de Inventum Ecolution Combi 50. Wellicht had ik iets te hoge verwachtingen. De pomp springt om de haverklap in AP2 en geeft diverse foutmeldingen F81, F94

Onze situatie heb ik hieronder in detail weergegeven. Heb ik wellicht een instellingsfout?

Woning is 174m2 / 627m3 (bouwjaar 1931), redelijk goed geïsoleerd. We verwarmen alleen de woonkamer / keuken (230 m3) met 2 Jaga convectoren met overcapaciteit (laag temperatuur verwarming mogelijk).

Afzuigingskanalen (effectieve diameter 150mm) komen uit bij:
Punt 1: beganegrond Keuken /woonkamer (230 m3)
Punt 2: 1e etage Badkamer/toilet (3,5 x 2,5 x 2,8)

Evo home systeem Honeywell (19.5 graden overdag) / (18.5 graden 's nachts)
Intergas Xtreme 36/30 (CW5) Tapwater 60 / max aanvoertemperatuur CV 50
Zonneboiler 120 liter
7 PV panelen 1600 Kwh
2 zonnecollectoren

Inventum Ecolution Combi 50:

Installateursmenu:
0_0
0=15
6=0
=1

Gebruikersmenu:
1=20
2=1
4=21
5=15
T-1=huidige tijd
T-2=23:00
T-3=23:00
T-4=2020
T-5=03
T-6=21
T-7=1 (winter/zomerstand aan)
T-8=04
T-9=10
T-10=12:30

Gebruikersmenu:
5=06
6=21
7=15
8=2
9=1

Installateursmenu: 1_0
1=2
B-1=50
C-1=3 (aanlegsensor) met kamerthermostaat kortgesloten (aansluiting 7 en 8 op kroonsteenconnector 7)
C-2=21
C-4=1
C-5=15
C-6=1
C-7=3
C-8=03
C-9=60
CA=20
Cb=02
Cd=2
CE=60
P=6502

Installateursmenu: 0_1 (momentopnames)

0=29
1=18
2=19
3=21
4=37
5=30
6=33
7=47
9=41

Installateursmenu: 0_2
65=3
66=00
67=1
68=0
71=0
72=0

Installateursmenu: 0_3
75=0
76=0
78=0
79=3
80=8
81=0

Installateursmenu: 0_4 (sinds in bedrijf?? dat kan dus niet)
1-0068 (dagen)
2-0052
4-0015
21-0000
22-0014
31-0008
32-0006
33-0001
34-0002
35-0001
36-0004
37-0003
38-0001

[Voor 2% gewijzigd door Luit mobiel op 21-03-2020 10:42. Reden: aanpassen actuele instellingen]

• Luit mobiel
Kleine toevoeging: ik kwam er net na heel veel zoekwerk achter dat de aanlegsensor op de verkeerde connectors zat aangesloten (moet op 5 en 6, maar ze zaten op 7 en 8 :? ). Geen idee of dit erg veel verschil maakt.

Iemand die hier iets zinvols over kan roepen?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Luit mobiel Met de aanleg sensor heb ik geen ervaring kijk goed in de handleiding zou ik zeggen.
Voor de stand 0=0 en dan vasthouden rechter knop is voor je minimale ventilatie tijdens wp bedrijf.
Als ik zo zie heb je de op 10 staan dat is wel erg weinig ik zou die op 15 zetten.

• Luit mobiel
@SpikeHome SpikeHome Het is echt een beetje drama hier: ik had zonet in menu 0_0
0=20 gezet en het ventiel in de kamer begon echt veel lawaai te maken. Ik ga nu 15 proberen.

(Ik krijg een beetje het vermoeden dat de pomp het afgelopen jaar helemaal niks gedaan heeft qua warmteterugwinning.)

Bestaat er ook de mogelijkheid om het vermogen van de Ecolution combi 50 te verlagen zodat er niet met 15 graden gekoeld wordt? Dan zou de wvp minder snel in AP2 of AP 3 schieten was mijn gedachte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Luit mobiel die stand 15 is niet van 15c maar van 150m3 lucht wat een beetje standaard is voor een woning.
10 is dus 100m3 dat is echt veel te weinig.
Daarnaast kan je nog instellen als je ook een 3 standen schakelaar hebt en b,v, bij douchen wel standje hoger wil afzuigen

• Luit mobiel
@SpikeHome dat bedoelde ik idd :-) echter mijn vraag was of het afkoelen verlaagd kan worden (verschil tussen in en uit is nu toch 15 graden Celsius?)

• 205Gutmann
@Luit mobiel De delta T tussen aanvoer en retour is 3 graden. Die 15 in menu 0_0 staat voor het aantal m3/uur wat er geventileerd wordt.
De Ecolution koelt de afgezogen lucht af tot ongeveer 0-5 graden.
De watertemperatuur kun je niet instellen.

• Luit mobiel
@205Gutmann Excuses, ik ben een relatieve leek op dit gebied. Wellicht gebruik ik wat vaktechnische definities door elkaar. Mijn punt is het volgende: ik lees op diverse plekken dat de Ecolution de aangezogen binnenlucht afkoelt met zo'n 15 graden. In 19 in minus 15 afkoeling = 4 uit. Als je binnenlucht dus 18 is gaat bevriezing optreden (met als gevolg AP2, AP3 of AP4). Kan die 15 graden afkoeling ergens omlaag gebracht worden middels een standaard instelling of moet je dat juist doen door te spelen met instellingen als Debiet warmtepombedrijf?

• Luit mobiel
Ik heb de max aanvoertemperatuur CV verlaagd van 50 naar 40 graden en de pompcapaciteit op 83% gezet en nu lijken de AP meldingen vooralsnog uit te blijven.

• 205Gutmann
@Luit mobiel De delta T tussen lucht in en uit kun je niet instellen. Je kunt spelen met het ventilatiedebiet om dit te regelen.
Meer ventileren is doorgaans minder AP3 / 4 meldingen.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:34
Kan je helemaal geen max watertemp instellen op de Ecolution? Wat is de aanvoertemp bij weer zoals dit? Door opwarming van de zon is het hier nu 22gr. Wanneer er geen thermostaat vraag is wat doet de ecolution dan?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• beestemans
SpikeHome schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:40:
@space-one ik zou die extra element niet nodig hebben verwacht ik maar als backup voor die enkele hele koude dag is die wel weer handig.
Voor warm water heb ik de ecolution ook nog met 50L er achter staan dus ook daarvoor zal het element niet nodig zijn.
Maar zal eerst maar eens met de leverancier emails gaan wisselen.
Ben benieuwd, het opgenomen vermogen is max 1,7 kW. Oftewel niet veel hoger dan een reguliere warmtepomp. Maar wel 1200 m3/uur afzuigen, dat is veel! Als je daarvan een gedeelte door een simpele klep kan regelen hoeveel je nog vanuit het huis kan afzuigen is het wel interessant in combinatie met wat domotica, vooral omdat deze ook kan koelen! Houd ons op de hoogte :)
Bij de Ecolution Modul AIR kan je aangeven wat de voorkeur heeft, verwarming of tapwater. Wellicht dat dit ook kan met deze module?

• Luit mobiel
Ik heb kamerthermostaat in Ecolution kortgesloten zodat er continu vraag is. De aanlegsensor zorgt dan dat de wvp bij geen vraag weer uitgaat. Deze instelling werkt vooralsnog goed bij mij (geen ap meldingen meer) maar ik weet niet of het een duurzame en/of optimale setup is.

• 205Gutmann
@Appie Heijn Je kunt inderdaad geen maximum temperatuur instellen, dit regelt de Ecolution zelf. Met het beperkte vermogen van de Ecolution zal de woning ook niet snel te warm worden.

@Luit mobiel De beste oplossing is een 2e kamerthermostaat, met een beetje geluk is je bestaande thermostaat met een 4x0,8 bedraad en kun je 2 aders gebruiken voor de 2e thermostaat.
De thermostaat kabel vervangen voor een utp kabel is ook een goede oplossing.

• Luit mobiel
@205Gutmann Wellicht idd de beste oplossing. Weet jij toevallig of de Ecolution dan de noodzakelijke spanning levert?

• 205Gutmann
@Luit mobiel Volgens de handleiding kun je er een 24volt aan-uit thermostaat op aansluiten.
Je kunt even een multimeter op de contacten zetten om te kijken of er daadwerkelijk 24 volt opstaat

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02-04 15:28
Hoi allen.

Sinds een paar dagen komt mijn combi Ecolution af en toe in een error stand te staan. AP-1. Heetgasbeveiliging.
wat zou een oorzaak kunnen zijn?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78 kan de ecolution zijn warmte nog wel kwijt?
Als ik zie dat het c.v. water te warm word en de huiskamer ook en het is buiten nog steeds koud ga ik b.v. de studeerkamer hoger zetten (alleen domoticz regelt dat voor mij).

• Simpel78
SpikeHome schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:04:
@Simpel78 kan de ecolution zijn warmte nog wel kwijt?
Als ik zie dat het c.v. water te warm word en de huiskamer ook en het is buiten nog steeds koud ga ik b.v. de studeerkamer hoger zetten (alleen domoticz regelt dat voor mij).
Thanks dat ga ik proberen. Ik had idd wat veranderd in het systeem.

• Simpel78
hmm. Ik denk dat het toch iets anders is. Het lijkt net alsof de VJ6012ZZ00B het niet doet. De pomp doet het gewoon. Onder de pomp is het warm (retourleiding tot 10 cm onder de kast.). Maar het is net alsof het water niet verder kan stromen. Ik heb het vermoeden dat het gebeurd tijdens de omschakeling van het verwarmen van de boiler (A3) naar de CV (A2). Zou dat kunnen, of is daar de klep niet voor bedoeld?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78 de 3weg klep bedoel je?

• Simpel78
Ja, ben nu aan het testen of het aan de motor of de cartridge ligt. Die laatste lijkt het prima te doen.
De motor werkt ook. F-80 error. ontlucht het systeem was mijn idee. Alleen krijg ik dan weer F-02 error. De ventilatie-stand is helemaal weg. temperatuur censoren geven allemaal de temp aan. Geen uitschieters ofzo.

"Controleer in
het installateursmenu auto-fanregeling1of
deze0is, of vervang indien aanwezig de
flowsensor."

Maar waar zit dit? Hij doet het wel, maar bij de omschakeling, schiet het apparaat weer in de stress

[Voor 45% gewijzigd door Simpel78 op 27-03-2020 20:49]

• mvermeerrr
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 22:41
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb het idee dat er lucht zit in de uitgaande leiding waardoor er geen flow is en dus de retour warm wordt.

Als ik de cv kort aan zet die alles weer even rondpompt doet dr warmtepomp het ook weer. Heb je dat al geprobeerd?

Martijn
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True