Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 24 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:33
Heeft de cv ketel geen bypass cv circuit wat je waterzijdig kunt instellen zodat het debiet door het cv systeem minder wordt? Zodat het de pomp van de ecolution lukt om wat water erbij rond tepompen. Bij de savent is dat anders die staat waterzijdig in serie met de retour van de cv. Dan heb je dat probleem niet.

Maar desalniettemin heb ik op advies van de savant gebruiksaanwijzing de keter waterzijdig in geregeld.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbike
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-02 15:22
Ecolution en ATAG ketel hebben beide geen by-pass. Wel zit er aan het einde van het primair leidingcircuit een AVDO, drukgestuurde by-pass ventiel 0,25 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan kun je misschien de pomp in de ketel lager zetten

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-07 07:49
es-ka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:45:
ze zorgen niet voor heet gas inderdaad, maar wel voor het optimaal functioneren van de compressor.
bij lage temperatuur voor verwarming levert dit geen probleem op maar bij opwarmen boiler kan een niet optimaal functionerende compressor dit soort problemen geven. maar afwachten wat het resultaat is.
Gisteren zijn de condensatoren bij mij binnengekomen. Vandaag geïnstalleerd en getest. Daarna de oude weer terug. Helaas hetzelfde probleem. Gemakshalve ga ik er nu vanuit dat het niet aan de condensatoren ligt. Waar het wel aan ligt, weet ik niet. Was het eerst nog de boiler niet op kunnen warmen inmiddels lukt het ook niet meer om de cv te verwarmen... de compressor heeft het te zwaar... Ik denk dat ik deze zomer maar eens na ga kijken voor alternatieven of wellicht op zoek naar een jongere versie. Degene die ik nu heb, heeft altijd al teveel lawaai gemaakt. (oud model uit 2012-2013 denk ik). Nu ik dat verschil goed kon vergelijken met het systeem wat ik bij mijn ouders heb geïnstalleerd, heeft men in de tussentijd waarschijnlijk wat veranderd aan de compressor.

Mijn vraag was eigenlijk of het probleem bij jou inmiddels al is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbike
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-02 15:22
Snameroc, helaas kan ik niet in de software van ATAG ketel om het pompdebiet lager te zetten. Is blijkbaar alleen met ATAG afgeschermde software/hardware te wijzigen, en die heb ik niet.
Naar aanleiding van je opmerking om eventueel een soort by-pass te maken: Die kan alleen direct onder de ATAG ketel komen omdat de Ecolution en cv ketel dicht naast elkaar zijn geplaatst en meteen zijn doorverbonden. Mogelijk dat een bypass zo dicht bij de ketel een goede werking verstoort.
Mijn optie is nog steeds om een relatief klein buffervat dicht bij de Ecolution en ATAG te plaatsen. Watercircuit van zowel Ecolution als cv ketel met elk een eigen aanvoer en retour op open buffervat aansluiten. Vanuit dit vat kan een extra pomp de verdeler voeden en zijn alle circuit stromingen van elkaar ontkoppeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Peterbike op 13-05-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Peterbike schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:03:
Snameroc, helaas kan ik niet in de software van ATAG ketel om het pompdebiet lager te zetten. Is blijkbaar alleen met ATAG afgeschermde software/hardware te wijzigen, en die heb ik niet.
Naar aanleiding van je opmerking om eventueel een soort by-pass te maken: Die kan alleen direct onder de ATAG ketel komen omdat de Ecolution en cv ketel dicht naast elkaar zijn geplaatst en meteen zijn doorverbonden. Mogelijk dat een bypass zo dicht bij de ketel een goede werking verstoort.
Mijn optie is nog steeds om een relatief klein buffervat dicht bij de Ecolution en ATAG te plaatsen. Watercircuit van zowel Ecolution als cv ketel met elk een eigen aanvoer en retour op open buffervat aansluiten. Vanuit dit vat kan een extra pomp de verdeler voeden en zijn alle circuit stromingen van elkaar ontkoppeld.
Wellicht is het handig om een foto te plaatsen van je installatie. Dit soort storingen heb ik nooit gehad. Zit de terugslagklep wel op de juiste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-10-2022
toevallig ook net vandaag de condensatoren van Inventum binnen gekregen via Warmteservice. ik heb ze direct gemonteerd en net als bij jou - simpel - probleem niet opgelost. steeds weer ap1 bij bereiken heet gas temperatuur van 82 graden. de pomp draait, de driewegklep werkt, maar het is net of er een probleem is met warmteoverdracht. heet gas 82 graden - retour bij opwarmen boiler op dat moment 44 en aanvoer 45. boiler warmt steeds een graad op 5 op en dan weer ap1. op deze manier duurt het uren voor de boiler warm is. ik denk dat ik maar eens contact opneem met servicedienst Inventum. waar vind je anders een installateur met voldoende kennis van zaken? Inventum zal er toch zelf ook belang bij hebben dat hun apparaten goed functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Lijkt toch erg op vervuiling of ketelsteen aan de warmte wisselaar

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 11:20
Beste mede-tweakers,

Ik heb de ecolution modul-air in het vizier om zelf te gaan installeren. Maar weet iemand toevalling het toegangspatroon voor het installatie menu? Ik zie dat momenteel als enige hindernis om de modul-air aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Thalaron schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:05:
[...]

Helaas niet. Er kwam na enkele telefoontjes een monteur langs. Die gaf aan dat het inderdaad niet normaal was en kon het probleem niet vinden. Hij mocht zelf echter niet beslissen of de unit en zei dat de unit nagekeken moest worden door iemand van development. Na een tijdje niets te hebben gehoord nog maar gebeld waar ze bleven. Belde later terug voor een afspraak en toen stond diezelfde monteur met een collega aan de deur met een nieuwe unit. Hij werd direct vervangen. Development vertrouwde erop dat de monteur zelf wel kon bepalen of het nodig zou zijn (of wellicht is het kosten technisch niet intressant genoeg geweest).

Al met al, helaas weet ik niet wat de oorzaak is.
Kwam dit bericht nog tegen in het forum. Mijn warmte pomp komt uit dezelfde tijd. Ik had het apparaat uit een demowoning toentertijd. Tegenwoordig maken ze iets meer geluid dan een koelkast, tenminste bij mijn ouders. Dat heeft die van mij nog nooit gedaan. Ik denk dat mijn warmtepomp zijn einde heeft genaderd. Het was voor de compressor niet meer vol te houden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
es-ka schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:34:
toevallig ook net vandaag de condensatoren van Inventum binnen gekregen via Warmteservice. ik heb ze direct gemonteerd en net als bij jou - simpel - probleem niet opgelost. steeds weer ap1 bij bereiken heet gas temperatuur van 82 graden. de pomp draait, de driewegklep werkt, maar het is net of er een probleem is met warmteoverdracht. heet gas 82 graden - retour bij opwarmen boiler op dat moment 44 en aanvoer 45. boiler warmt steeds een graad op 5 op en dan weer ap1. op deze manier duurt het uren voor de boiler warm is. ik denk dat ik maar eens contact opneem met servicedienst Inventum. waar vind je anders een installateur met voldoende kennis van zaken? Inventum zal er toch zelf ook belang bij hebben dat hun apparaten goed functioneren.
Laat me maar weten, wanneer je de oplossing hebt gevonden. Op dit moment zou ik het voor mijn apparaat echt niet meer weten wat het zou kunnen zijn en werkt het alleen nog in ventilatiemodus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
xcode35 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:19:
Beste mede-tweakers,

Ik heb de ecolution modul-air in het vizier om zelf te gaan installeren. Maar weet iemand toevalling het toegangspatroon voor het installatie menu? Ik zie dat momenteel als enige hindernis om de modul-air aan te schaffen.
Uit de reactie van @lorkeers van 15 feb:
rechtsonder, linksboven, midden, linksonder en als laatste rechtsboven

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Gijsteun schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Bedankt Gijsteun, deze had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvermeerrr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Luit mobiel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:13:
@205Gutmann Excuses, ik ben een relatieve leek op dit gebied. Wellicht gebruik ik wat vaktechnische definities door elkaar. Mijn punt is het volgende: ik lees op diverse plekken dat de Ecolution de aangezogen binnenlucht afkoelt met zo'n 15 graden. In 19 in minus 15 afkoeling = 4 uit. Als je binnenlucht dus 18 is gaat bevriezing optreden (met als gevolg AP2, AP3 of AP4). Kan die 15 graden afkoeling ergens omlaag gebracht worden middels een standaard instelling of moet je dat juist doen door te spelen met instellingen als Debiet warmtepombedrijf?
Heb je inmiddels je ap2 cyclus opgelost?

Groeten,

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:21
Peterbike schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:03:
Hé Peter,
kan mijzelf moeilijk voorstellen dat de warmtepomp circulatiepomp het verliest van de CV ketel circulatiepomp, dit klinkt alsof er ergens een retour en toevoer aan elkaar zijn geknoopt. Als voorbeeld je hebt een behoorlijk hoog debiet nodig om in een circulatiepomp een andere pomp te blokkeren. Dan hoor je werkelijk het water suizen/snijden in het leidingwerk.
Oftewel check de volgende zaken:
- Retour/toevoer goed aangesloten (denk ook aan de driewegklep, als je die hebt!)
- Terugslagklep niet goed gemonteerd
- Defecte pomp (al zal dat bij een goede montage niet heel veel uitmaken, want in feite heb je al twee circulatiepompen draaien terwijl je er maar een nodig hebt).
Dit schiet bij mij nu zo op, hopelijk kan je er wat mee. Want het is vervelend.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Peterbike schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:59:
Mijn nieuwbouwwoning uit 2018 heeft bivalente verwarming met zowel vloerverwarming en 2 radiatoren.
Kamerthermostaat stuurt Ecolution aan en ATAG E325EC is slave vanuit Ecolution.
Ecolution levert 1,4 kW, de ATAG 6,8 kW (minimaal vermogen) en zijn met leidingen parallel aan elkaar verbonden naar 6 groeps verdeler met eigen pomp en 1 radiator in badkamer. Het transmissieverlies van de woning is berekend op 5,8 kW.
Echter, als de ATAG cv ketel wordt bijgeschakeld (door Ecolution), dan gaat de Ecolution binnen enkele minuten in stand-by. Volgens mij stuurt de ATAG ketel door het plotseling 5-voudig vermogen de Ecolution helemaal in de war. Ook hebben beide warmtebronnen elk een eigen pomp en met verschillende karakteristieken (lees: groot verschil in pompdebiet) De Ecolution gaat in tijdelijke standby. Je ziet dit aankomen doordat de heetgas temp van de Ecolution relatief snel oploopt. Ik heb de max cv temp van de ketel verlaagd van 60 naar 45C. Stand by van Ecolution vermindert enigszins, maar komt nog steeds regelmatig voor. Het lijkt erop alsog de ATAG ketelpomp de flow door de Ecolution (teveel?) blokkeert. Het vreemde is wel dat, als elke warmtebron zelfstandig werkt, dus of Ecolution, of ATAG cv ketel, het wel goed werkt.
Mijn installateur hierop gewezen. Ik heb voorgesteld om een evenwichtsfles of misschien nog beter een klein buffervat bij te plaatsen, om ongewenste stromingen te vermijden. Installateur vindt dit allemaal niet nodig, gewoon zo laten gaan. Servicedienst Inventum zegt dat de Ecolution goed werkt, servicedienst van ATAG zegt dat ATAG cv ketel ook goed werkt. Beide hebben mogelijk gelijk, maar samen werken lukt dus niet.
Het probleem is wel dat als de kamerthermostaat nog steeds om warmte vraagt, maar de Ecolution staat stand-by, de ATAG ketel helemaal tot einde warmtevraag alles alleen doet. En dat is dus niet de bedoeling.
Tot buitentemp boven 5C kan de Ecolution het huis verwarmen. Wordt het buiten kouder, dan doet de Ecolution in de praktijk nauwelijks meer mee aan verwarmen. Heel jammer van de installatie en triest dat de installateur/aannemer hier verder geen aandacht aan (wil) besteden. Zelfs na 2 stookseizoenen nog steeds geen goede oplossing. Heeft er iemand dezelfde ervaring en mogelijke oplossingen of andere tips?
toon volledige bericht
Herkenbaar. Hier hetzelfde, maar dan met een Eneco Warmtewinner. CV ketel kan z'n vermogen niet kwijt, pas bij 100% pompvermogen vermogen. Maar dan drukt hij de warmtepomp compleet weg.

Oplossing is een buffervat met scheiding zoals deze: https://www.warmteservice...iline-Enviline/p/03554500

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• es-ka
ik heb via de mail contact gehad met Inventum om een oplossing voor mijn probleem te vinden. ik kreeg een keurige mail terug waar in ze mij verwijzen naar een installateur. ze kunnen dan aan de installateur wel telefonische ondersteuning bieden. maar goed, ik heb niet zo'n zin in een installateur die op uur basis alles moet uitzoeken en dan eerst 20 minuten bij Inventum in de wacht staat voor ondersteuning. ik doe het voorlopig maar zonder boiler. voor verwarming functioneert de Ecolution nog goed.
wel heb ik nog een vraag: bij opwarmen boiler krijg ik AP 1 als de heet gas temperatuur 82 graden wordt. is dit de normale uitschakeltemperatuur, of zou hier iets fout gaan. als de boiler bij legionella bedrijf 60 graden moet worden dan lijkt mij een heet gas temperatuur van 82 graden wat aan de lage kant voor voldoende warmte overdracht. kan iemand voor mij eens kijken hoe ver de heet gas temperatuur bij een goed werkend systeem oploopt bij opwarmen boiler? al vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@es-ka de boiler gaat toch altijd automatisch aan?
1x per week naar de 60c
en dan op temperatuur houden van 40, 45 of 50c afhankelijk van instelling.
Volgens mij kan je dat niet uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35
es-ka schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:19:
ik heb via de mail contact gehad met Inventum om een oplossing voor mijn probleem te vinden. ik kreeg een keurige mail terug waar in ze mij verwijzen naar een installateur. ze kunnen dan aan de installateur wel telefonische ondersteuning bieden. maar goed, ik heb niet zo'n zin in een installateur die op uur basis alles moet uitzoeken en dan eerst 20 minuten bij Inventum in de wacht staat voor ondersteuning. ik doe het voorlopig maar zonder boiler. voor verwarming functioneert de Ecolution nog goed.
wel heb ik nog een vraag: bij opwarmen boiler krijg ik AP 1 als de heet gas temperatuur 82 graden wordt. is dit de normale uitschakeltemperatuur, of zou hier iets fout gaan. als de boiler bij legionella bedrijf 60 graden moet worden dan lijkt mij een heet gas temperatuur van 82 graden wat aan de lage kant voor voldoende warmte overdracht. kan iemand voor mij eens kijken hoe ver de heet gas temperatuur bij een goed werkend systeem oploopt bij opwarmen boiler? al vast bedankt.
Doorgaans weet @koevlaas2 of @Oxellaar daar wel wat van af. Alleen zijn beide meer actief in het L/W L/L warmtepompen gedeelte.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
es-ka schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:34:
Heeft dat apparaat wel voldoende flow ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@SpikeHome Je kunt de boiler functie ook uitschakelen in het menu, dan draait hij enkel op cv bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
ik heb de boiler functie inderdaad via het menu uitgeschakeld.
tijdens cv bedrijf gaat het prima, maar dan blijft de watertemperatuur natuurlijk ook lager.
de flow is prima, het apparaat heeft 4 jaar probleemloos gedraaid ook in combinatie met de cv.
het probleem ontstond een paar maanden geleden. (misschien heeft hij wel corona.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
205Gutmann schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:16:
@SpikeHome Je kunt de boiler functie ook uitschakelen in het menu, dan draait hij enkel op cv bedrijf.
Hmm die had ik nog niet gevonden dan.
Dacht dat je alleen voorrang kon geven.
Maar die van mij is ook bijna 7 jaar oud, kan zijn dat die optie er niet in zit, vanavond even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
SpikeHome schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Hmm die had ik nog niet gevonden dan.
Dacht dat je alleen voorrang kon geven.
Maar die van mij is ook bijna 7 jaar oud, kan zijn dat die optie er niet in zit, vanavond even kijken.
In het gebruikersmenu onder nummer 9 kun je de boiler in of uitschakelen.
Mijn Ecolution dateert ook uit 2013 dus daar zal het hem niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35
@es-ka probeer even te quoten of taggen, dan weet iemand dat je gereageerd hebt op zijn vraag

@koevlaas2 bedoel je de waterzijdige kant of de ventilatiestuk qua flow?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Appie Heijn schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:01:
@es-ka probeer even te quoten of taggen, dan weet iemand dat je gereageerd hebt op zijn vraag

@koevlaas2 bedoel je de waterzijdige kant of de ventilatiestuk qua flow?
Waterzijdig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
koevlaas2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:41:
[.hoe kan ik controleren of de waterzijdige flow te gering is. de pomp is modulerend en geeft ook wel aan op verschillende toerentallen te draaien. tijdens cv bedrijf is het goed, pas bij hogere boiler temperatuur, vanaf 40 graden komt de storing. ..]

Waterzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
es-ka schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:22:
tijdens cv bedrijf gaat het prima, maar dan blijft de watertemperatuur natuurlijk ook lager.
de flow is prima, het apparaat heeft 4 jaar probleemloos gedraaid ook in combinatie met de cv.
het probleem ontstond een paar maanden geleden. (misschien heeft hij wel corona.)
Ik krijg sterk het vermoeden dat het aan het koudemiddel/compressor ligt. Misschien te weinig druk, door een lekkage?
Ik merkte dat de afgekoelde temp van lucht steeds minder werd. oftewel de verdamper? koelt niet af.... waardoor de uitgaande temp van de lucht omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 13:54
begrijp ik het nu goed dat je bij het aansluiten van een Nibe Savent een extra circulatiepomp moet aansluiten op de CV leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Idd de savent heeft geen ingebouwde pomp en moet je er los bij kopen en plastsenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkhAmFpbJbBfnhNuJQPrLp72Gzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vhxg7YX8jnaRvwCWTTadHRNx.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
lorkeers schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:37:
Hallo

Alleen bovenstaande thermostaten werken. Ik heb de T87M1003 geprobeerd, werkt goed. Toen de Touch modulation, werkt ook goed. Ik wilde mijn evohome gebruiken, deze schakelt zonder foutmeldingen wel in maar nooit weer uit. Mijn oplossing: touch modulation aan de inventum modul air, evohome opentherm vervangen door aan/uit module. Deze schakelt het tele kontakt van de touch modulation. (instelling touch op 10 graden en de telestand op 30 graden.) Om veel in en uitschakelen te voorkomen een relais 20 minuten vertraagd afvallend achter aan/uit contact, die het telekontakt activeert. Evohome instelling 3 keer schakelen per minuut.
Heb jij ooit uitgezocht waarom de Modul-air alleen de thermostaten beschreven op de website van Inventum accepteert? Controleert de Modul-air op thermostaat type?

Ik heb afgelopen weekend een Modul-air combi opgehangen, en ik ben in dezelfde problemen geraakt. Als ik de opentherm specificaties van alle thermostaten en Evohome naast elkaar leg, dan kan ik geen logica vinden waarom Evohome niet zou werken en de andere wel. Maar Evohome werkt inderdaad niet. Ik heb hetzelfde, de Modul-air schakelt nooit meer uit.

• Slaveofthewave
snameroc schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:20:
Idd de savent heeft geen ingebouwde pomp en moet je er los bij kopen en plastsen
ok duidelijk! dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
es-ka schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:22:
Ik ben weer eens wat verder aan het onderzoeken.
En kan via de USB verder het systeem binnendringen... Windows 10 met Putty, had geen wachtwoord nodig. Maar start wel met 3 of 4 als paswoord, aangezien je in het begin niks ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykT6217XHaVp2pWYRJ47kUAlMts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DM9haKeHhLdCyIZkqG1bdPcQ.png?f=user_large

Mijn warmtepomp komt uit 2011

Nu kom ik bij de foutmeldingen het volgende tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT6G4F6jT-ixdWPQTecRBBqgHMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IogCJ7yBUuX163OICWMJeeAi.png?f=user_large

fout 81 schijnt veroorzaakt worden door 32768
en fout 80 door oorzaak 48.

Nu is natuurlijk de vraag waar staan deze nummer voor. Heb jij bv dezelfde oorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Hallo xcode35

Ik heb de T87M1003 , de simpelste uitgeprobeerd. Het blijkt dat de modul air aan is als de ingestelde temperatuur hoger is dan de kamer temperatuur. Hij is uit als de ingestelde temperatuur lager is dan de kamer temperatuur. Maar hij blijft branden als ingestelde temperatuur gelijk is aan kamer temperatuur! je zou denken dat hij dan ook uit is. Daar zit volgens mij het probleem.

• dick133a
  • Laatst online: 22-10-2024
Slaveofthewave schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:25:
begrijp ik het nu goed dat je bij het aansluiten van een Nibe Savent een extra circulatiepomp moet aansluiten op de CV leidingen?
mmm, lijkt mij dat de savent geen pomp functie heeft en dat je 'm gewoon op de cv leiding kan aansluiten en de cv ketelpompfunctie voldoende is. Of mis ik nu iets? Als de ingestelde max temperatuur van de cv lager is dan die van de savant zal de cv niet aanslaan en anders verwarmt ie bij. Mogelijk dat ze 'm zonder cv gebruiken en dan heb je wel een pomp nodig.

Je kan 'm ook als zonneboiler aansluiten als je cv een nz label heeft voor het tapwater. Dan heb je wel een een pomp nodig voor de warmtewisselaar in het boiler/voorraadvat (die moet je dus ook hebben...).
Zie hier voor een plaatje: https://www.joostdevree.n...warming_zonneboiler.shtml

Wat doet de savent als er geen warmtevraag is (oftewel pomp staat uit of voorraad vat is op temperatuur)? Hij moet wel blijven ventileren maar de warmtepomp heeft dan geen functie.

Misschien dan toch slim om 'm op een boiler/voorraadvat aan te sluiten om minder verlies te hebben en dan heb je wel een pomp nodig. En ook een 3 wegklep met wat intelligentie wat ie moet doen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Update:
mmm, in de handleiding staat inderdaad een extra pomp.... als je de cv pomp kan inzetten zou het nodige geld besparen....
Zie hier de handleiding: https://docs.google.com/v...bd4f411774546eaad0a20.pdf

Benodigde spullen voor installatie verhoogd de prijs aanzienlijk:

1. Dampdichte en geïsoleerde afvoerbuis (kanaal vanaf de Savent naar de dakdoorvoer).
2. Een dampdicht geïsoleerde dakdoorvoer (normaliter zijn bestaande dakdoorvoeren van de mv-box ongeïsoleerd
uitgevoerd).
3. Een geluidsdemper/geluiddempende slang in de aansluiting van de Savent op de buis van het centrale
afvoersysteem (minimaal 0,5 meter lang)
4. Een filterbox met filter in de luchttoevoer naar de Savent (art. nr. 250041).
Aansluiting bovenop deze box:
ring van 125mm en ring van 160mm (ertussen dicht).

Hydraulisch
1. Een cv-pomp (energiezuinig, dient ca. 200-600 l/h te verplaatsen).
Bijv. de WILO Yonos Pico, Grundfos Alpha of andere eenvoudige, kleine energiezuinige pomp. De 230V voeding
van de pomp komt van de Savent (zonder modulerend (PWM) signaal). Voor een juiste instelling is het handig een pomp te kiezen met een indicatie van de flow.
2. Koppelingen 15mm – 1”* (2x) t.b.v. aansluiting van de flex. aansluitslangen op de Savent.
3. Een terugslagklep met minimaal een 3⁄4” – aansluiting in het circuit van de Savent.
4. Een terugslagklep (22mm) aansluitingen in het circuit naar de ketel
5. Een (hand) ontluchter voor de hoogste aansluiting op de Savent t.b.v. ontluchting.
6. Twee flexibele slangen voor aansluiting van de Savent op de cv-installatie. Omdat de Savent in de cv-retour van de installatie is geplaatst, dient de slangen niet te krap qua diameter te worden gekozen. Geadviseerd wordt om een slang te kiezen met 1”-aansluitingen, dan is de binnendiameter in ieder geval voldoende groot.
7. Als de ketel een flow nodig heeft die meer is dan 900 l/h, dient er een AVDO geplaatst te worden om te zorgen
dat niet al het cv-water door de Savent gevoerd wordt.
8. Eventueel kunnen in de aanvoer en retour van de Savent afsluiters worden geplaatst.
Elektrisch, bevestiging en overige componenten:
1. Een aan/uit-thermostaat (op batterijen) t.b.v. aansturing van de Savent (bijv. Honeywell Chronotherm Touch).
2. Een RF-ontvanger en een RF-zender.
- RF-ontvanger: NIBE artikelnummer: RF0021
Figuur 7.4 De RF-ontvanger

Pagina 15 Handleiding Savent met RF-bediening
- RF-zender: NIBE artikelnummer: RF0023

3. Een stopcontact t.b.v. voeding van de Savent.
4. De Savent kan op 2 manieren worden geplaatst: op de muur m.b.v. 2 muurbeugels of op een frame dat op de grond staat. Bevestiging op de muur is mogelijk als deze muur voldoende stevig is (min. 200 kg/m2 ), dit om geluidsproblemen via de muur te voorkomen. Plaats bij voorkeur de Savent in een cv-ruimte die af te sluiten is met een deur.
- Muurbeugels (2 stuks) (NIBE art. nr. 6162429000)
- Vloeropstelling m.b.v. “stoel” (NIBE art. nr. 6162421000)

5. Er is een sifon benodigd voor afvoer van condenswater uit de Savent. Let op! De Savent zuigt aan het sifon. Er dient altijd minimaal 60 mm waterkolom aanwezig te zijn om te voorkomen dat men borrelgeluiden hoort uit het sifon. Condensafvoeraansluiting Savent: de aangesloten tule is 19mm (buitendiameter). Deze zit op een 3⁄4”
kunststofkoppeling vast.

Daarnaast is de ventilatiecapaciteit onvoldoende. Ik heb minimaal 400m3 nodig dus dan heb ik 2 savents nodig en hoe krijg je 2 savents werkend in combinatie met 1 cv? Of dan toch maar 1 op een boilervat aansluiten en deze op de nz van de cv. Weer een extra pomp bijkopen..... Of aansluiten op een zonneboiler installatie waar je subsidie op kan aanvragen.
Kan je de savent ook ophangen aan het plafond? Die is namelijk van beton en andere muren gibo.
Hoe hoog wordt dan je onderhoudsabonnement? 300 per jaar voor je hele installatie? Dan gaat alle besparingen naar de installateur. Helemaal als er iets kapot gaat en gerepareerd moet worden. De meeste berekeningen met besparingen houden er vrijwel geen rekening mee dat er iets kapot gaat.
Dit wordt me allemaal te ingewikkeld. Een normale cv met een mv box is misschien zo gek nog niet.... Eenvoudig, weinig ruimte.
Het rendement van een investering in een warmtepomp is erg laag..... Je kan beter je geld beleggen.

[ Voor 62% gewijzigd door dick133a op 25-09-2020 10:12 . Reden: nieuwe informatie uit handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De pomp heb je nodig hier draait de savent 24 /7 vanaf half okt tot eind maart. We zijn van 1250 m3 naar 500m3 gas gegaan en altijd minimaal 20 graden in huis dag en nacht. Als je de stroom van de zonnepanelen hebt is het zeker rendabel en comfort verhogend

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koolio78
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 08:36
Goedendag,

Heeft iemand goede referenties van een installateur die de Nibe Savent kan leveren en installeren?
Ik kan maar heel weinig partijeen vinden die deze leveren incl. montage.

We wonen in Assen, maar het mag ook een landelijke installateur zijn.

Mvg, Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
snameroc schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:38:
De pomp heb je nodig hier draait de savent 24 /7 vanaf half okt tot eind maart. We zijn van 1250 m3 naar 500m3 gas gegaan en altijd minimaal 20 graden in huis dag en nacht. Als je de stroom van de zonnepanelen hebt is het zeker rendabel en comfort verhogend
750 m3 gas x 75 cent = 560 euro minder gas.

Maar hoeveel extra electriciteit?

Update:
Grove berekening:
Als dat ding 1,6kw levert met een cop van 3,8 en als deze 24 uur * 365 draait is 1,6/3,8=0,42*24*365=3688kw per jaar * 0,20 euro = 737 euro per jaar aan electriciteit.

Oftewel dan ben je 300 euro per jaar extra kwijt aan energiekosten + daar bovenop nog onderhoud en afschrijving van de savent.

Je zou in het voordeel van de savent het normale gebruik van een mv box er nog af mogen trekken. Daarnaast denk ik dat de savent vaak geen energie produceert omdat het niet nodig is en dat het verbruik dan lager is waardoor de 750 m3 gas besparing toch enig voordeel oplevert.

Hier staat het ook aardig uitgelegd:
https://www.debespaarvakman.nl/gas-versus-elektra/

Eigenlijk komt het erop neer dat als de savent niet meer verbruikt dan een co2 gestuurde mv box (dat is niet zo want er zit geen co2 sensor op) dat ie 1,1 cop winst (3,8-2,7) zou kunnen opleveren. Zodra je onderhoud moet plegen (abonnement 5 euro ofzo / maand) en dat ding wil vervangen dan verdwijnt dit voordeel erg snel....
Ik denk dat ie dan duurder is en dat je beter geen ventilatiewarmtepomp kan installeren.
Als je per ongeluk teveel pv panelen heb gekocht (ook een desinvestering....) dan krijg je natuurlijk een andere uitkomst omdat je dan met ongeveer 5 cent per kw moet rekenen.

[ Voor 58% gewijzigd door dick133a op 29-09-2020 19:22 . Reden: grove berekening toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
@dick133a Je maakt een grote rekenfout, de Savent draait geen 365 dagen per jaar om te verwarmen.
Gemiddeld zal hij draaien van begin oktober tot eind maart. Mijn Ecolution is wat dat betreft vergelijkbaar, ik stop er op jaarbasis 1400kWh aan energie in.

En het ding is natuurlijk ook meteen een MVbox, van het verbruik mag je dus nog 20Wh aftrekken omdat dat het gemiddelde verbruik van een mv box is.
Onder de streep zal de besparing niet bijster groot zijn, je krijgt er echter wel het comfort voor terug van een woning die 24/7 aangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:33
dick133a schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:47:
[...]

750 m3 gas x 75 cent = 560 euro minder gas.

Maar hoeveel extra electriciteit?

Update:
Grove berekening:
Als dat ding 1,6kw levert met een cop van 3,8 en als deze 24 uur * 365 draait is 1,6/3,8=0,42*24*365=3688kw per jaar * 0,20 euro = 737 euro per jaar aan electriciteit.
Niet echt waar natuurlijk, hij draait alleen in de koude maanden. Dus laten we zeggen 7 maanden per jaar. Hij gebruik zo’n 380 watt maximaal, dus de berekening wordt dan 30,5*24*7*0,38*0,20 = 390 euro. Das dus winst, en meer comfort :)
En als je genoeg stroom opwekt draait ie helemaal goedkoop.
Verder zit er een zuinige Dc motor in voor het ventilatie gedeelte, dus dat kost niks extra t.o.v. een regulier zuinig ventilatie systeem (niet CO2 gestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Tromp.et schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:09:
[...]

Niet echt waar natuurlijk, hij draait alleen in de koude maanden. Dus laten we zeggen 7 maanden per jaar. Hij gebruik zo’n 380 watt maximaal, dus de berekening wordt dan 30,5*24*7*0,38*0,20 = 390 euro. Das dus winst, en meer comfort :)
En als je genoeg stroom opwekt draait ie helemaal goedkoop.
Verder zit er een zuinige Dc motor in voor het ventilatie gedeelte, dus dat kost niks extra t.o.v. een regulier zuinig ventilatie systeem (niet CO2 gestuurd).
Ok. Prima. Dus zo'n 100 euro financieel voordeel (na aftrek jaarlijks onderhoud). Dus als er geen subsidie is dan is dit ongeveer na 30 jaar terug verdiend.
Net als bij pv panelen als de saldeerregeling stopt. Energie (gas, elektriciteit) is duur omdat de overheid dit zo duur maakt door heffingen en belastingen.
Prima om schone lucht te krijgen in de stad want anders stik je daar in de verbrandingsgassen en ga je dood aan de kanker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
dick133a schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:28:
[...]

Ok. Prima. Dus zo'n 100 euro financieel voordeel (na aftrek jaarlijks onderhoud). Dus als er geen subsidie is dan is dit ongeveer na 30 jaar terug verdiend.
Net als bij pv panelen als de saldeerregeling stopt. Energie (gas, elektriciteit) is duur omdat de overheid dit zo duur maakt door heffingen en belastingen.
Prima om schone lucht te krijgen in de stad want anders stik je daar in de verbrandingsgassen en ga je dood aan de kanker.
Ik heb bewust geen subsidie aangevraagd ik kan heel goed voor mezelf zorgen. Een ander mag dat van mij wel doen sterker nog ik geef hem groot gelijk. De een gaat vissen de ander gaat naar de kroeg en weer een ander plaatst zelf uit hobby een ventielatie warmte pomp. Als hij er mee stopt draai ik de cv thermostaat omhoog. Het is precies zoals hierboven staat altijd 20 graden in huis en ik betaal nog 30 euto per maand aan energie. Een savent is eenvoudiger als
Een koelkast buiten een filtertje van 1,50 hoef je er niets aan te doen. Ik ben van bijna 200 euro energie naar een kleine 3 tientjes gegaan door de zonnepanelen en de savent en zie het als een vorm van pensioen en financiële onafhankelijkheid in de toekomst.
Dat jij er andere ideeën op na houd mag en is je goed recht. Vergelijk het met een auto die verdien je nooit terug maar geeft je wel vrijheid als je daar op gesteld bent.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
snameroc schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:16:
[...]

Ik heb bewust geen subsidie aangevraagd ik kan heel goed voor mezelf zorgen. Een ander mag dat van mij wel doen sterker nog ik geef hem groot gelijk. De een gaat vissen de ander gaat naar de kroeg en weer een ander plaatst zelf uit hobby een ventielatie warmte pomp. Als hij er mee stopt draai ik de cv thermostaat omhoog. Het is precies zoals hierboven staat altijd 20 graden in huis en ik betaal nog 30 euto per maand aan energie. Een savent is eenvoudiger als
Een koelkast buiten een filtertje van 1,50 hoef je er niets aan te doen. Ik ben van bijna 200 euro energie naar een kleine 3 tientjes gegaan door de zonnepanelen en de savent en zie het als een vorm van pensioen en financiële onafhankelijkheid in de toekomst.
Dat jij er andere ideeën op na houd mag en is je goed recht. Vergelijk het met een auto die verdien je nooit terug maar geeft je wel vrijheid als je daar op gesteld bent.
Als je het zelf kan aanleggen en onderhouden is dat een prima keus.
Ik wacht nog even totdat de prijzen onder de 500 euro gedaald zijn. Volgens jou is de savent eenvoudiger dan een koelkast dus de prijzen zouden ook conform een koelkast kunnen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
@dick133a Dat de prijs op het niveau van een koelkast komt is natuurlijk een utopie, er zit wel wat meer techniek achter. Echter, wat @snameroc bedoelt, het is niet ontzettend moeilijk om een ventilatiewarmtepomp zelf te installeren. Er zijn in dit topic meerdere tweakers (waaronder ikzelf) die hem zelf geïnstalleerd hebben.

Verder heb ik het idee dat je erg negatief bent ten aanzien van alles wat met duurzaamheid heeft te maken?
Zelfs zonder saldering zullen zonnepanelen binnen een termijn van 7~10 jaar terugverdiend zijn.
Daarnaast wordt de gasprijs kunstmatig verhoogd om mensen te motiveren om hun woning te verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-07 21:51
dick133a schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:28:
[...]

Het rendement van de ecolution modulair ligt op 196% en de cv-ketel rond de 100%. Dit is gemeten volgens de richtlijnen.

Gemiddeld zie je hier voorbeelden waar 750m3 wordt bespaard met 1.500kwh extra verbruik, dat klopt ook wel met de rendementen.

750m3 kost je x0,70=525 euro
1.500kwh x0,21= 315 euro
Besparing 210 euro
Terugverdientijd zo'n 15 jaar zonder subsidie voor de ecolution modulair of 10 jaar voor de savent.

CV ketel moet je ook onderhouden. Je ventilatiebox ook, doen er ook weinig.

Hoevaak laat je je koelkast/diepvries/warmtepompdroger nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
205Gutmann schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:15:
@dick133a Dat de prijs op het niveau van een koelkast komt is natuurlijk een utopie, er zit wel wat meer techniek achter. Echter, wat @snameroc bedoelt, het is niet ontzettend moeilijk om een ventilatiewarmtepomp zelf te installeren. Er zijn in dit topic meerdere tweakers (waaronder ikzelf) die hem zelf geïnstalleerd hebben.

Verder heb ik het idee dat je erg negatief bent ten aanzien van alles wat met duurzaamheid heeft te maken?
Zelfs zonder saldering zullen zonnepanelen binnen een termijn van 7~10 jaar terugverdiend zijn.
Daarnaast wordt de gasprijs kunstmatig verhoogd om mensen te motiveren om hun woning te verduurzamen.
Ik ben niet negatief hoor. De mate van bijdragen aan duurzaamheid is lastig te bepalen en ieder z'n situatie is anders.
Daarnaast moet ik gewoon eten en kan ik niet veel verder dan een jaar vooruit kijken om te bepalen of ik het risico kan dragen om een investering wel/niet terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:18
@dick133a
het is handig om echte cijfers te pakken.
helaas is het wel zo dat iedereen andere cijfers heeft door andere gebruiks-mogelijkheden.
ik gebruik de ecolution combi 50 (dus 50 liter boiler) als luxe met besparing als bij effect.
heb hem nu al een week of 2 aan staan, gewoon om dat vloer net iets warmer te hebben als ik met gas voor elkaar kan krijgen.
(met gas knal ik 6kW mijn huis in, dan is mijn huis in een half uur warm (+ een paar uur om de vloer te laten afkoelen), en de rest van de dag is de vloer dan weer koud. met ecolution werk ik maar 1,4kW aan warmte mijn huis in, dit duur 4x zolang en geeft mij veel meer warm aanvoelende vloer.)

wat gebruikt de ecolution per jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ff6jescmvIFeeiDUS-I1yvX_-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large
gebruikt hij minder als 1kWh per dag, dan is hij alleen de boiler op temperatuur aan het houden.
gebruikt hij 7-8kWh per dag, dan staat hij 24x7 door te draaien.
per jaar krijg ik er een 1400-1700kWh er met heel veel moeite in geduwd.
(ecolution maximale voorrang boven gas gebruik.
huis gewoon 24x7 boven de 22 graden houden met ecolution.
gas spring bij om het boven de 21graden te houden.
dus beide een eigen thermostaat.)

de rest van mijn stoken doe ik dus nog op gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
in het begin had ik nog wel wat last om hem juist aangestuurd te krijgen, gebruikte toen een 320m3 gas.
maar af gelopen jaar had ik maar een gasgebruik van 234m3 gas.
(en door mijn zonnepanelen(7kWp) reken ik dus maar 1kWh af en 234m3 gas per jaar, vul die maar eens in bij een energie vergelijk site, lol een rekening van bijna niks. :P )

elk jaar doe ik ook een vergelijk met het gas gebruik van mijn buren (zelfde huis).
en dan komen we op een gewoon gebruik van 800-1100m3 gas per jaar uit.
gemiddeld bespaar ik mij dus een 600-700m3 gas per jaar.
(je kunt zeggen 1m3 gas word vervangen voor 2kWh, dit haalt hij wel. no prob.
helaas is het alleen lastig om elke m3 gas zo te rekenen.
doordat je huis dan 24x7 op temperatuur is, verlies je ook meer warmte door de isolatie heen uit het huis.)

niet slecht voor een bijzaak, want ik heb hem voor de luxe. >:)

eigenlijk heeft de ecolution maar 1 ding wat nadelig kan zijn.
ben je weinig thuis en stook je maar weinig, dan geeft het minder voordeel.
(hij kan niet even snel je huis verwarmen, maar houd de temperatuur van je huis op comfor.)
hij is het beste als hij gewoon veel en lang achter elkaar door gestookt word.
nacht verlaging is niet meer nodig met dit soort warmtepompen.
altijd lekker in huis is gewoon erg prettig. ;)

wil je betere cijfers, of verduidelijking van bepaalde stukken.
zeg welke je wil, dan vis ik ze uit de database. ;)

edit:
heb de boiler nu al op zolder staan voor het volgende project.
(die ga ik hotfillen met de ecolution)
100% tapwater voor bad/douche/keuken.
hier mee ga ik waarschijnlijk nog een 120m3gas extra besparen.
maar dat kan ik je pas over een 1,5jaar precies vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-10-2020 15:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
migjes schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:28:
@dick133a
het is handig om echte cijfers te pakken.
helaas is het wel zo dat iedereen andere cijfers heeft door andere gebruiks-mogelijkheden.
ik gebruik de ecolution combi 50 (dus 50 liter boiler) als luxe met besparing als bij effect.
heb hem nu al een week of 2 aan staan, gewoon om dat vloer net iets warmer te hebben als ik met gas voor elkaar kan krijgen.
(met gas knal ik 6kW mijn huis in, dan is mijn huis in een half uur warm (+ een paar uur om de vloer te laten afkoelen), en de rest van de dag is de vloer dan weer koud. met ecolution werk ik maar 1,4kW aan warmte mijn huis in, dit duur 4x zolang en geeft mij veel meer warm aanvoelende vloer.)

wat gebruikt de ecolution per jaar:
[Afbeelding]
gebruikt hij minder als 1kWh per dag, dan is hij alleen de boiler op temperatuur aan het houden.
gebruikt hij 7-8kWh per dag, dan staat hij 24x7 door te draaien.
per jaar krijg ik er een 1400-1700kWh er met heel veel moeite in geduwd.
(ecolution maximale voorrang boven gas gebruik.
huis gewoon 24x7 boven de 22 graden houden met ecolution.
gas spring bij om het boven de 21graden te houden.
dus beide een eigen thermostaat.)

de rest van mijn stoken doe ik dus nog op gas.
[Afbeelding]
in het begin had ik nog wel wat last om hem juist aangestuurd te krijgen, gebruikte toen een 320m3 gas.
maar af gelopen jaar had ik maar een gasgebruik van 234m3 gas.
(en door mijn zonnepanelen(7kWp) reken ik dus maar 1kWh af en 234m3 gas per jaar, vul die maar eens in bij een energie vergelijk site, lol een rekening van bijna niks. :P )

elk jaar doe ik ook een vergelijk met het gas gebruik van mijn buren (zelfde huis).
en dan komen we op een gewoon gebruik van 800-1100m3 gas per jaar uit.
gemiddeld bespaar ik mij dus een 600-700m3 gas per jaar.
(je kunt zeggen 1m3 gas word vervangen voor 2kWh, dit haalt hij wel. no prob.
helaas is het alleen lastig om elke m3 gas zo te rekenen.
doordat je huis dan 24x7 op temperatuur is, verlies je ook meer warmte door de isolatie heen uit het huis.)

niet slecht voor een bijzaak, want ik heb hem voor de luxe. >:)

eigenlijk heeft de ecolution maar 1 ding wat nadelig kan zijn.
ben je weinig thuis en stook je maar weinig, dan geeft het minder voordeel.
(hij kan niet even snel je huis verwarmen, maar houd de temperatuur van je huis op comfor.)
hij is het beste als hij gewoon veel en lang achter elkaar door gestookt word.
nacht verlaging is niet meer nodig met dit soort warmtepompen.
altijd lekker in huis is gewoon erg prettig. ;)

wil je betere cijfers, of verduidelijking van bepaalde stukken.
zeg welke je wil, dan vis ik ze uit de database. ;)

edit:
heb de boiler nu al op zolder staan voor het volgende project.
(die ga ik hotfillen met de ecolution)
100% tapwater voor bad/douche/keuken.
hier mee ga ik waarschijnlijk nog een 120m3gas extra besparen.
maar dat kan ik je pas over een 1,5jaar precies vertellen.
toon volledige bericht
Je schat dat ie verbruikt 1400kw stroom en je bespaart daar 600m3 gas mee?
Dus zonder pv panelen: 1400*0,21-600*0,695= besparing van 123 euro /jaar?
Wat zijn de onderhoudskosten? 65 euro/jaar? Dus dan heb je 60 euro per jaar voordeel. Het duurt dan wel erg lang voordat je 'm terug verdiend hebt.
comfort is inderdaad wat waard. Maar dat kan ook met je cv. Zet de watertemperatuur op 30 graden van je cv dan heb je hetzelfde effect. Zorg er wel voor dat je cv zo instelt dat ie maximaal ongeveer 6 keer per uur aanslaat.

Het rendement gaat door de hogere belastingen wel omhoog ten opzichte van alleen gas.

Trek een trui aan en zet de thermostaat op 19 graden en dan zal je cv nog nauwelijks aanslaan. Als je weinig warm water verbruikt kan je terug naar minder dan 100m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Nogmaals de savent heeft een filter van 1 euro 50 verder is er geen onderhoud. De ecolution heeft een boiler en een wissel klep waarschijnlijk dus iets complexer. Maar de eventuele onderhoudskosten bespaar je op de cv want die maakt minder branduren. Zoals al gezegd ik zie het als een hobby. Als bijkomstigheid bespaard het geeft comfort en het is goed voor het milieu.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik zit nu ook met twijfels of het zin heeft voor een warmtepomp te gaan. Aangezien de Ecolution het niet meer doet. alleen als ventilatiebox. Nu is dat ding ergens eind feb kapot gegaan en ben ik in Maart overgestapt naar een andere energie leverancier. Nu heb ik een goed geïsoleerde woning en 5000kwh aan zonnepanelen. Op dit moment heb ik van 1 maart tot 1 oktober. Een overschot van 470Kwh aan electra voor de laatste 5 wintermaanden en een gasverbruik van 169m3 tot nu toe. Al met al is dat nu 14euro per maand aan energiekosten. Met nog 5 wintermaanden te gaan. Ik heb nu sterke twijfels of de Ecolution combi zin heeft voor mijn woning. aangezien deze ~ 1000Kwh extra verbruikt en deze dus ook aan elektra extra moet betalen. Met de combi zat ik op ongeveer 380m3 aan gasverbruik en 1000kwh extra aan electra verbruik per jaar.

"heb hem nu al een week of 2 aan staan, gewoon om dat vloer net iets warmer te hebben als ik met gas voor elkaar kan krijgen.
"

deze ervaring klopt. De vloer blijft altijd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@dick133a
tja, 1400kWh, daar zou ik eerder 1500kWh of 1600kWh van maken en dan bespaar je ongeveer een 600m3.
maar je moet niet denken dat je 600m3 aan gas, zonder kWh het huis in krijgt.
daar moet ook een pomp voor draaien (CV water moet rond gepompt worden.) en ben je per jaar toch weer een 100kWh extra aan kwijt.
en intern draait nog een ventilator om de grasverbranding van lucht(HR ketel|) te voor zien toch weer een 100kWh extra aan kwijt.
ook doet 600m3 gas geen enkele ventilatie in je huis, dus daar ben je zo ook weer een 200kWh aan kwijt.
en dan kom je weer op het verhaal dat 1m3 gas vervangen met een ventilatiewarmtepomp gewoon 1m3 gas = 2 kWh.
of 1200kWh = 600m3 gas. hier komt dan nog 400kWh bij aan extra kWh's.
of 600kWh = 300m3 gas. hier komt dan nog 400kWh bij aan extra kWh's.
als voorbeelden.

en daar na moet je ook nog begrijpen, dat ik nu minder als 500m3 gas gebruik per jaar.
voor minder als 500m3 gas betaal je ook een ander capaciteits-tarief, scheelt weer een 45€ per jaar.
bron:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven

en waarom zonder zonnepanelen?
ik heb er genoeg, en ja al vele jaren, een 3000+kWh per jaar is gewoon terug verdiend en hoef ik geen winst op te maken. (waarschijnlijk heb ik wel meer gratis kWh's, maar dan moet ik even in de papieren duiken en gaan rekenen, vind ik zelf niet zo interessant, maar 2 van de 3 setjes die ik heb zijn al lang terug verdiend.)
voor mij is het dus: 600m3 * 0,76 = 455€ + 45€ = 500€ besparing per jaar.
dit tegen een kosten post van maar 2k€ (zelf aangelegd + subsidie), geeft geen gekke TVT.
maar die TVT boeit helemaal niet, dat is voor sukkels, verdien maar eens een gasketel terug, dat gaat nooit en blijft geld kosten. ;)

onderhoud is eigenlijk simpel.
het is geen gasketel die kan ontploffen, dus even open schroeven stofzuiger er door en eens per paar jaar een nieuwe filter, het zijn bijna geen kosten. ;)
(als je wil kun je er een 15€ per jaar voor rekenen.
ik zelf heb door dommigheden wel een paar filters verneukt, lol soms gaat het ook wel eens fout. ;) )

het systeem heeft ook nadelen, helaas maar dat is met elk systeem zo.
een groot nadeel is, dat je eigenlijk je huis heel de winter 24x7 moet verwarmen om het volle effect te hebben.
voor sommige een nadeel anderen een voordeel.
altijd een warme vloer in mijn geval, o wat erg. >:)

uit eindelijk, het zijn geen gouden bergen, maar fout is het ook niet.
ik bouw rustig door zodat heel de gasaansluiting straks mijn huis uit is.
dit bespaart alleen al aan vastrecht kosten (leverancier+netbeheerder) al snel een 200€ per jaar extra.
(dan is de energie rekening per jaar zelfs in de min, geld krijgen in plaats van betalen.)

@Simpel78
een accountje op www.mindergas.nl.
zoveel mogelijk gegevens er in stoppen en je hebt beter inzicht op wat je nodig hebt en gaat hebben.
het systeem schat, maar is geen hele slechte schatting (blijft schatting)
kennis is macht, meten is weten. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 06-10-2020 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Simpel78 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Ik zit nu ook met twijfels of het zin heeft voor een warmtepomp te gaan. Aangezien de Ecolution het niet meer doet. alleen als ventilatiebox. Nu is dat ding ergens eind feb kapot gegaan en ben ik in Maart overgestapt naar een andere energie leverancier. Nu heb ik een goed geïsoleerde woning en 5000kwh aan zonnepanelen. Op dit moment heb ik van 1 maart tot 1 oktober. Een overschot van 470Kwh aan electra voor de laatste 5 wintermaanden en een gasverbruik van 169m3 tot nu toe. Al met al is dat nu 14euro per maand aan energiekosten. Met nog 5 wintermaanden te gaan. Ik heb nu sterke twijfels of de Ecolution combi zin heeft voor mijn woning. aangezien deze ~ 1000Kwh extra verbruikt en deze dus ook aan elektra extra moet betalen. Met de combi zat ik op ongeveer 380m3 aan gasverbruik en 1000kwh extra aan electra verbruik per jaar.

"heb hem nu al een week of 2 aan staan, gewoon om dat vloer net iets warmer te hebben als ik met gas voor elkaar kan krijgen.
"

deze ervaring klopt. De vloer blijft altijd warm.
Zie vorige post. Vloer altijd warm kan ook met CV:
Zet de watertemperatuur op 30 graden van je cv dan heb je hetzelfde effect. Zorg er wel voor dat je cv zo instelt dat ie maximaal ongeveer 6 keer per uur aanslaat.

Beetje spelen met de watertemperatuur van de CV (omhoog/omlaag) kan nodig zijn omdat ieder huis anders is en als het kouder is kan het iets omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
migjes schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:37:
@dick133a
tja, 1400kWh, daar zou ik eerder 1500kWh of 1600kWh van maken en dan bespaar je ongeveer een 600m3.
maar je moet niet denken dat je 600m3 aan gas, zonder kWh het huis in krijgt.
daar moet ook een pomp voor draaien (CV water moet rond gepompt worden.) en ben je per jaar toch weer een 100kWh extra aan kwijt.
en intern draait nog een ventilator om de grasverbranding van lucht(HR ketel|) te voor zien toch weer een 100kWh extra aan kwijt.
ook doet 600m3 gas geen enkele ventilatie in je huis, dus daar ben je zo ook weer een 200kWh aan kwijt.
en dan kom je weer op het verhaal dat 1m3 gas vervangen met een ventilatiewarmtepomp gewoon 1m3 gas = 2 kWh.
of 1200kWh = 600m3 gas. hier komt dan nog 400kWh bij aan extra kWh's.
of 600kWh = 300m3 gas. hier komt dan nog 400kWh bij aan extra kWh's.
als voorbeelden.

en daar na moet je ook nog begrijpen, dat ik nu minder als 500m3 gas gebruik per jaar.
voor minder als 500m3 gas betaal je ook een ander capaciteits-tarief, scheelt weer een 45€ per jaar.
bron:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven

en waarom zonder zonnepanelen?
ik heb er genoeg, en ja al vele jaren, een 3000+kWh per jaar is gewoon terug verdiend en hoef ik geen winst op te maken. (waarschijnlijk heb ik wel meer gratis kWh's, maar dan moet ik even in de papieren duiken en gaan rekenen, vind ik zelf niet zo interessant, maar 2 van de 3 setjes die ik heb zijn al lang terug verdiend.)
voor mij is het dus: 600m3 * 0,76 = 455€ + 45€ = 500€ besparing per jaar.
dit tegen een kosten post van maar 2k€ (zelf aangelegd + subsidie), geeft geen gekke TVT.
maar die TVT boeit helemaal niet, dat is voor sukkels, verdien maar eens een gasketel terug, dat gaat nooit en blijft geld kosten. ;)

onderhoud is eigenlijk simpel.
het is geen gasketel die kan ontploffen, dus even open schroeven stofzuiger er door en eens per paar jaar een nieuwe filter, het zijn bijna geen kosten. ;)
(als je wil kun je er een 15€ per jaar voor rekenen.
ik zelf heb door dommigheden wel een paar filters verneukt, lol soms gaat het ook wel eens fout. ;) )

het systeem heeft ook nadelen, helaas maar dat is met elk systeem zo.
een groot nadeel is, dat je eigenlijk je huis heel de winter 24x7 moet verwarmen om het volle effect te hebben.
voor sommige een nadeel anderen een voordeel.
altijd een warme vloer in mijn geval, o wat erg. >:)

uit eindelijk, het zijn geen gouden bergen, maar fout is het ook niet.
ik bouw rustig door zodat heel de gasaansluiting straks mijn huis uit is.
dit bespaart alleen al aan vastrecht kosten (leverancier+netbeheerder) al snel een 200€ per jaar extra.
(dan is de energie rekening per jaar zelfs in de min, geld krijgen in plaats van betalen.)

@Simpel78
een accountje op www.mindergas.nl.
zoveel mogelijk gegevens er in stoppen en je hebt beter inzicht op wat je nodig hebt en gaat hebben.
het systeem schat, maar is geen hele slechte schatting (blijft schatting)
kennis is macht, meten is weten. ;)
toon volledige bericht
Als je alles zelf aanlegt is het inderdaad veel sneller terug verdiend. En ja je hebt gelijk dat het plaatje er iets gunstiger uit ziet dan ik geschetst heb als er niets kapot gaat.

Ik heb helaas geen oplossing voor mijn situatie want ik heb meer dan 400m3 ventilatiecapaciteit nodig.
Daar is geen ventilatiewarmtepomp voor beschikbaar. Of ik moet er 2 installeren als ik er de ruimte voor kan vinden maar die dingen kan je niet naadloos samen laten werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
dick133a schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb helaas geen oplossing voor mijn situatie want ik heb meer dan 400m3 ventilatiecapaciteit nodig.
Daar is geen ventilatiewarmtepomp voor beschikbaar. Of ik moet er 2 installeren als ik er de ruimte voor kan vinden maar die dingen kan je niet naadloos samen laten werken....
Wat nu als je gewoon twee keer een Savent bijvoorbeeld in serie plaatst? En dan één pomp gebruiken, lijkt me dat dat prima moet werken, voor wat het CV gedeelte betreft dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Tromp.et schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Wat nu als je gewoon twee keer een Savent bijvoorbeeld in serie plaatst? En dan één pomp gebruiken, lijkt me dat dat prima moet werken, voor wat het CV gedeelte betreft dan.
De Savent kan dan de cv niet meer aansturen als de warmtevraag te hoog wordt.

Ik zat dan eerder te denken aan een boilervat met 3 wisselaars. 1 voor de savent in serie met 1 pomp. 1 voor de cv om de warmte van de savan te gebruiken voor de verwarming. En uiteraard de boiler aansluiten op de cv voor naverwarming voor het tapwater.
En dan nog 1 over voor een zonneboiler. Deze KA16810 is wel aantrekkelijk met subsidie want dan betaal je 800 exclusief installatie na aftrek subsidie. Echter die heeft maar 2 warmtewisselaars.

De Savant heeft mogelijk niet de juiste software om te gebruiken in combinatie met een boiler.

En dan is het nog de vraag of ik daar de ruimte voor heb.

Overigens lijkt de apha innotec alira LWB:https://www.nathan.nl/wp-content/uploads/alpha_innotec_alira_LWB-Booster_NL_2018_01_WEB.pdf

op de Savant maar wordt heel anders gepresenteerd en lijkt hele andere dingen te kunnen.

Ik vraag me af of de subsidie voor 2 savents en een zonneboiler in deze combinatie wordt toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
Het kan ook dat de retour en aanvoerleiding vlak bij de cv splitst om in een ander deel van het huis te komen. Zo is het bij ons tenminste.

Als je meer capaciteit nodig hebt zou je voor de retourleidingen bij elkaar komen en de ketel in gaan op beide retourleidingen een savent kunnen aansluiten? Ik lees vaker terug dat mensen een aparte termostaat voor savent en ketel gebruiken. Daarmee kan je het ook oplossen. Dat de ketel pas aanspringt als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt

Ik heb er gelukkig maar eentje nodig
Binnenkort eens goed op een rijtje zetten wat ik allemaal nodig heb met de kosten er bij.

Blijkbaar had je eerst een savent met perilex. Nu alleen nog met rf zender. Dat kost weer een zendet en ontvanger extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De savent komt tot 330m2.
Hoe komt het dat je zo veel nodig hebt?
Als je zo veel afzuigt moet je nu ook veel bijverwarmen om dat te compenseren.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
snameroc schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:39:
De savent komt tot 330m2.
Hoe komt het dat je zo veel nodig hebt?
Als je zo veel afzuigt moet je nu ook veel bijverwarmen om dat te compenseren.
400m3 (de savent haalt dat dus niet) is in theorie precies genoeg, maar de afzuigpunten zijn niet zo nauwkeurig af te regelen waardoor je een hogere capaciteit nodig hebt. Vanwege de 2de badkamer wil de installateur 2 mv boxen van 400m3 installeren. Er zijn 8 afzuigpunten:
keuken
woonkamer
toiler
2de toilet
badkamer
berging
wasmachine hok
2de badkamer

En ja het is best een royale tussenwoning.
Twee mv boxen vind ik zelf ook onzin, maar ze kunnen/willen geen mv box leveren van een andere fabrikant met een hogere capaciteit.
Als ik ze vervang door 2 savents of Alira LWB's is het dan wel weer handig dat er 2 dakdoorvoeren al bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Murkmans schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:57:
[...]

Je zou er dan natuurlijk wel een buffervat met hygiënespiraal aan vast kunnen knuppen. Dan wordt je sanitair warm water in ieder geval voorverwarmd.

***members only***
Hoe wil je dan die boiler met een warmtewisselaar koppelen? En de CV? In de zomer wil je wel dat de boiler opgewarmd wordt als de zonnecollectoren te weinig opleveren maar dan moet je wel een warmtevraag naar de WP sturen zonder dat je cv warm wordt. En als de zon schijnt moet ie uit omdat dan de zonnecollector z'n werk doet. Zet je dan een extra pomp in?

Wel vreemd dat dat niet gewoon kan via een aan uit thermostaat..... Mijn open therm cv wordt wel aangestuurd door een aan uit thermostaat....

Moduleert de ventilator ook van dit ding? Als het koud is en de mv staat laag wil je het debiet wel zoveel mogelijk verlagen omdat dan de cop voor buitenlucht erg laag is.
Of kan je 'm instellen dat ie beneden een bepaalde cop op minimum snelheid gaat werken? En als het heel laag is (beneden 3) wil je 'm gewoon uitzetten en je cv het werk laten doen.
De compressor moduleert terug tot 50%. Wat is zijn debiet dan?

[ Voor 5% gewijzigd door dick133a op 17-10-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
xcode35 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:04:
[...]

Heb jij ooit uitgezocht waarom de Modul-air alleen de thermostaten beschreven op de website van Inventum accepteert? Controleert de Modul-air op thermostaat type?

Ik heb afgelopen weekend een Modul-air combi opgehangen, en ik ben in dezelfde problemen geraakt. Als ik de opentherm specificaties van alle thermostaten en Evohome naast elkaar leg, dan kan ik geen logica vinden waarom Evohome niet zou werken en de andere wel. Maar Evohome werkt inderdaad niet. Ik heb hetzelfde, de Modul-air schakelt nooit meer uit.
Vandaag gezien dat er een software update is van 01-10-2020. Iemand idee wat de wijzigingen zijn. Misschien kun je hiermee wel andere thermostaten aansluiten! Ik weet nog niet hoe je het moet doen. Waarschijnlijk downloaden op USB stick en in de modul air stoppen, maar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:37
SpikeHome schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:43:
[...]

Ben erg benieuwd.
Inventum gemaild al daarover helaas hebben ze niet meer info en moeten we dus afwachten.

Maar lucht afkoelen tot -15 ben erg benieuwd is wel van 17c meer energie uit je ventilatie lucht.
Inmiddels is van een van de 4 varianten een Kwaliteitsverklaring beschikbaar: https://bcrg.nl/nl/verkla...0-44e4-8b61-f29b28a2932a/

Dit is zo te zien de 3.5kW variant zonder koeling. Nog even afwachten wat de 5kW versie gaat doen, en vooral prestatie bij koeling ben ik erg benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Afgelopen jaar een 60m3 gas nog maar gebruikt.
En gezien de warme zomers hebben wij besloten om een airco in de woning te hangen die ook kan verwarmen.
Die is 5kw daarmee denk ik ook de laatste 60m3 te kunnen elimineren.
Maar voor ik gas af laat sluiten wacht ik deze winter af.

De ecolution draait echter al een paar weekjes niet 24/7, maar met 22c in de woning 24/7 mogen we niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
lorkeers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Vandaag gezien dat er een software update is van 01-10-2020. Iemand idee wat de wijzigingen zijn. Misschien kun je hiermee wel andere thermostaten aansluiten! Ik weet nog niet hoe je het moet doen. Waarschijnlijk downloaden op USB stick en in de modul air stoppen, maar dan?
Onder installateur menu > Modul-air instellingen zit een menu USB update. Ik denk dat het een kwestie is van item activeren.

Waar heb je deze software update gevonden?
Edit: Ik heb het ook gevonden. (In het downloadcentrum zoeken naar software.)

Ik heb inmiddels zo'n OT gateway aangeschaft om te kijken wat er precies over de verbinding tussen de modul-air en mijn thermostaat gaat om te kunnen debuggen. Maar ik heb nog geen tijd gehad om daar naar te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door xcode35 op 28-10-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
Ik heb Technical Support van Inventum gemaild met de vraag wat de wijzigingen van de nieuwe software zijn. Dit is hun antwoord:
"Het is niet nodig om de software direct te updaten als de Modul-AIR goed functioneert. De software is bedoeld voor installateurs om bij eventuele storingen een update uit te voeren om zo een goede werking van de installatie te garanderen. De actuele lijst van de beschikbare thermostaten vindt u op onze website: https://www.inventum.com/...t-de-ecolution-modul-air/ . "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
lorkeers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
Ik heb Technical Support van Inventum gemaild met de vraag wat de wijzigingen van de nieuwe software zijn. Dit is hun antwoord:
"Het is niet nodig om de software direct te updaten als de Modul-AIR goed functioneert. De software is bedoeld voor installateurs om bij eventuele storingen een update uit te voeren om zo een goede werking van de installatie te garanderen. De actuele lijst van de beschikbare thermostaten vindt u op onze website: https://www.inventum.com/...t-de-ecolution-modul-air/ . "
Ik heb hetzelfde initiatief genomen, en precies dezelfde reactie van Inventum gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 12:46
Wie heeft de Inventum Spaarpomp draaien en kent de code om bij installateursmenu in te loggen? Alvst veel dank.

Enige vragen:
1- Ik heb mijn hele huis met tado ingevuld (wie heeft ervaring spaarpomp/tado?),
2- Ik heb Remeha Tzerra 39 ketel en sinds maandje mijn Meeting MD30 warmtepomp draaien. (Wie kent oplossing om de Meeting MD30 via thermostaat aan te sturen?)
3- De Spaarpomp, voor €150 nieuw gekocht van installateur die hem in zijn opslag had staan, laat ik boven de 48gr ook werken en zo kunnen mijn buffervaten extra opwarmen voordat de grote warmtepomp gaat draaien. (Wie heeft ook 2 warmtepomp draaien en voor welke instellingen heb jij gekozen?)(Ter ingo de meeting haalt max 60 gr maar verbruikt dat fors mee elektra)

Ter info:
Verder radiatoren/convectoren van ventilatorsysteem vv.

Ik moet van mijn stroom af. _/-\o_ Uit enthousiasme en omdat het spotgoedkoop aangeboden werd heb ik dit jaar 12500 kwh panelen neergelegd (ALLE windrichtingen en zelfs Noord leverde tot nu toe ca 75-80% van ZUid op) Opbrengst vanaf 1 febr 2020 is al 9200Kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoonklant
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 12:46
xcode35 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Onder installateur menu > Modul-air instellingen zit een menu USB update. Ik denk dat het een kwestie is van item activeren.

Waar heb je deze software update gevonden?
Edit: Ik heb het ook gevonden. (In het downloadcentrum zoeken naar software.)

Ik heb inmiddels zo'n OT gateway aangeschaft om te kijken wat er precies over de verbinding tussen de modul-air en mijn thermostaat gaat om te kunnen debuggen. Maar ik heb nog geen tijd gehad om daar naar te kijken.
Heb jij de login voor mij? 5 blokjes in vorm van een dobbelsteen “5”. Ben erg nieuwsgierig welke methode werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
Als de code gelijk is aan de modul-air serie dan is het:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Redcoonklant
tado (en vrijwel elk van dat soort systemen) en een ventilatiewarmtepomp.
is vrij zinloos geworden, helaas.
(dit word helemaal zinloos door stroom overschot.)

wil je de max uit een ventilatiewarmtepomp halen, dan hang je hem aan een eigen thermostaat.
die je 1 graat hoger zet als je hoofd verwarming (gas/warmtepomp maakt niet uit). (gas is bij mij 21 graden warmtepomp 22, werkt perfect)
hierdoor krijgt de ventilatiewarmtepomp maximale voorrang om te verwarmen, en verwarm je het huis gewoon 24x7 (in de winter hé, in de zomer is dat natuurlijk niet nodig, duuhuu)
de ventilatiewarmtepomp niet laten werken is gewoon weg warme lucht naar buiten weg gooien.
met een beetje mazzel krijg je er dan een +/-1600kWh (hoog geschat) er in geduwd.
hoe meer kWh de meer gas je bespaart. ;)

tado moet je dan zo instellen dat je minimaal de 1,7kW aan LT radiator vermogen altijd open hebt staan.
heb je HT radiatoren, dan moet je 1,7kWx4= +/- 7kW aan radiatoren open hebben staan.
(een normaal standaard huis heeft vaak maar net iets meer als 7kW aan HT radiatoren, jouw huis geen idee.
dus dan kun je al geen tado meer gebruiken.)

maar dit is allemaal niet erg, je krijgt een heel leuk lux systeem, veel luxer als wat tado je kan bieden.
en nog goedkoper stoken ook.

maar met jouw overschot, misschien hem om bouwen naar all elektrik?
(hoeft nog niet dit jaar, maar voor in de toekomst wel leuk om over te denken.)

probeer even met deze gegevens iets te verzinnen, vragen stel ze.
dit ga je leuk vinden. ;)

edit:
eigenlijk moet je met tado ook altijd je minimum vermogen aan HT radiatoren open hebben staan.
dat minimum vermogen word bepaald door het minimum vermogen van je gas ketel.
en die is vaak een 5 tot 7kW.
(hier kun je een beetje in schuiven, het is niet digitaal maar analoog.
ongeveer de helft van het minimum vermogen gaat nog redelijk.
het is een langzame glijdende schaal van effectief naar verspilling. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-11-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
@migje

Dat gaat toch niet met de Inventum Spaarpomp deze is modulerend, en draait op een modulerende Honeywell thermostaat.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@sixfeet-under
waarom zou het uit maken of de spaarpomp modulerend is of niet?
hij hangt gewoon op zijn eigen modulerende thermostaat als je dat wil. ;)

(maar die dingen zijn zo een laag vermogen, check of hij ook met aan/uit kan werken (openterm dus officieel zou dat wel moeten.), met dat vermogen heeft het 0% zin om dat te gaan moduleren. ;)
en waarschijnlijk moduleert hij niet eens, heeft alleen de openterm aansluiting die modulerend kan zijn, maar hoeft niet. ;) )

edit:
handleiding gecheckt, en jep hij moduleert dus niet. ;)
(staat wel goed verstopt. lol.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 05-11-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
@migje

Dus ik moet de thermostaat aansluiting terig zetten op mijn intergas ketel en een andere thermostaat op de spaarpomp aansluiten, en die thermostaat naast ander in de woonkamer m en met een kabel naar beneden doortrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorkeers
De spaarpomp moet aangesloten worden met een opentherm thermostaat. De lijst met werkende thermostaten staat op de site van Inventum. Andere thermostaten werken niet.
De Spaarpomp werkt met de volgende OpenTherm thermostaten:

Merk Type
Honeywell T87M1003 Modulation
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm CMT937M1003
Quby Eneco Toon
Remeha iSense
Remeha qSense
Remeha eTwist *altijd in combinatie met een gateway

Ik heb de evohome geprobeerd, geeft geen storing gaat wel aan, maar nooit meer uit. De cv ketel sluit je aan op de warmtepomp en deze wordt automatisch aangestuurd als het nodig is. Kan op aan/uit of opentherm van de cv ketel. De compressor is aan/uit, moduleert niet, de ventilator en de waterpomp moduleren wel!
Ik heb zelf de modulair-flex deze heeft al een electrische doorstromer. Deze kan 1,5 of 3 of 4,5 kW extra leveren om all electric te gaan. Op het eerste contact heb ik mijn warmtepomp van 5 kW draaien. Voordeel van modulair is dat je ook een model kan kiezen die extra heater en driewegklep heeft voor boiler aansturing. In de software kan je zelf kiezen wat je wilt gebruiken. Helaas (nog) niet aan te sturen met evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sixfeet-under schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:37:
@migje

Dus ik moet de thermostaat aansluiting terig zetten op mijn intergas ketel en een andere thermostaat op de spaarpomp aansluiten, en die thermostaat naast ander in de woonkamer m en met een kabel naar beneden doortrekken?
je moet van mij nooit iets, lol.
en terig heb ik liever niet. lol.

maar we zouden eens moeten experimenteren (of overleggen met inventum)
of de inventum spaartpomp niet gewoon aan/uit ondersteunt.

als dat zo is, dan kun je de zelfde truc gebruiken als @SpikeHome en ik ook doen (en anderen).
een eigen thermostaat geeft ons de mogelijkheid om nu nog steeds de gasketel uit te laten.
de spaarpomp krijgt dan nog meer voorrang boven de gasketel en gaat al heel snel gewoon 24x7 werken.
dit kost flink wat kWh (ruime 1600-1800kWh per jaar) maar daar door daalt je gas gebruik nog meer.

@lorkeers
netjes, je schrijft het beter als ik. ;)
maar er is meer mogelijk als er in de handleiding staat.
als je openterm ondersteunt, dan behoor je volgens de standaard ook aan/uit te ondersteunen.
(ik vermoed voor 99,99% dat inventum dat ook zal doen.)
met openterm stuur je een speciaal signaal over de kabel, als je die kabel het aan/uit signaal stuurt werkt dat waarschijnlijk ook.

het aan/uit signaal is echt heel simpel te versturen, heb je niet eens een thermostaat voor nodig. >:)
gewoon de cv doorverbinding los maken en de thermostaat los maken.
op de kabel aansluiting van de thermostaat hang je dan 2 draadjes.
zijn de 2 draadjes los van elkaar = signaal uit.
verbind je de 2 draadjes met elkaar = signaal aan.
super simpel dus.

(ik heb zelf het eerste half jaar gewoon met dit systeem gewerkt op mijn ecolution combi 50.
was te lui om een thermostaat op te hangen, en het was toch winter dus hij moest toch 24x7 werken.
pas in de lente was een 2de thermostaat wel handig ;) )

wie gaat er experimenteren of inventum bellen?
(probeer wel iemand van de tech dienst te pakken te krijgen, ik dacht dat ze nog steeds maar 2 mensen daarvoor in dienst hadden. dus kan lastig zijn die te pakken te krijgen, maar die 2 weten wel elke in en out van die apparaten. ;)
niet iemand die de handleiding voorleest, dus. ;)
ik heb 1 van die 2 personen een keer langs moeten laten komen, installateur had op een verkeerde plaats een schroef gezet, daar door was de sensorkabel beschadigt geraakt, had allemaal error's die ik niet kon verklaren, hij had het in 5 seconden gevonden. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
dick133a schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

400m3 (de savent haalt dat dus niet) is in theorie precies genoeg, maar de afzuigpunten zijn niet zo nauwkeurig af te regelen waardoor je een hogere capaciteit nodig hebt. Vanwege de 2de badkamer wil de installateur 2 mv boxen van 400m3 installeren. Er zijn 8 afzuigpunten:
keuken
woonkamer
toiler
2de toilet
badkamer
berging
wasmachine hok
2de badkamer

En ja het is best een royale tussenwoning.
Twee mv boxen vind ik zelf ook onzin, maar ze kunnen/willen geen mv box leveren van een andere fabrikant met een hogere capaciteit.
Als ik ze vervang door 2 savents of Alira LWB's is het dan wel weer handig dat er 2 dakdoorvoeren al bestaan.
toon volledige bericht
Ik weet niet wat jou installateur qua eisen stelt, maar ik schat je woning op < 200 m2 aan oppervlakte, zeg max 600m3 inhoud. Klopt dit? Dan is de 400 m3/uur afzuiging echt overdreven! Mijn woning is > 600m3 en had bij de bouw 150 m3/uur afzuiging totaal. Nu met de inventum maximaal 220 m3/uur, leidingwerk is de belemmerende factor.
Als je echt 400 m3/uur wilt afzuigen dan passen de volgende ventilatiewarmtepompen
- Ecolution XL
- NAV5Ai
Hier draait ondertussen de Ecolution via de uitgang van de warmtepomp in combinatie met de CV ketel. Dat gaat prima! Ben er achtergekomen dat de warmtepomp met een offset van 0,5 graden werkt. Waardoor de CV ketel pas bijspringt als deze 0,5 graden onder setpunt komt, de warmtepomp begint direct als deze op setpunt is en verwarmt door tot 0,5 graden boven setpunt. Oftewel Inventum doet hetgene zelf met een inkomende signaal als wat andere met 2 thermostaten doen. Volgens mij zit er ook nog een tijdsinterval in, maar die krijg ik niet achterhaald.
In de praktijk draait de CV ketel nog steeds niet mee om bij te verwarmen en de warmtepomp draait nu 24/7. In Maart gezien dat de warmtepomp het niet trekt, al viel deze laatst uit omdat de uitgaande lucht te koud werd. minimale ventilatie debiet iets verhoogd om dit te voorkomen. Vooralsnog verbruik ik nu stabiel 15 m3 gas per maand aan alleen warm tapwater. De elektrische bijverwarmer bijzetten heb ik in maart gedaan, maar dat is echt absurd qua verbruik en loont nog niet ten opzichte van gas verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Ik ben ook de mogelijkheid aan het onderzoeken voor een LWWP dan wel een ventilatie-WP. Ik heb een tussenwoning uit de jaren 90, met mechanische ventilatie in de natte ruimte, dus slechts 2 kanalen: 1 naar het toilet en 1 naar de badkamer. Is dat voldoende ventilatielucht om effectief die 1,5kW op te wekken?

En als ik een combi neem met boiler voor 50L SWW, schakelt hij dan automagisch terug naar de HR-ketel zonder dat het water (weer) een minuut of wat koud wordt? Ook zit ik dat de max temp 50 graden is, maar hoe zit met legionellapreventie? Want onder normale omstandigheden moet hij water eens per week naar de 60 worden gebracht toch? Voor verwarming is het geen probleem want ik heb vloerverwarming en de CV staat al op 45C nu. Wel 60 voor SWW.

Ben aan het kijken naar een Inventum combi of een gelijkwaardige Nefit Ventiline.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-11-2020 22:02 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:47:
Ik ben ook de mogelijkheid aan het onderzoeken voor een LWWP dan wel een ventilatie-WP. Ik heb een tussenwoning uit de jaren 90, met mechanische ventilatie in de natte ruimte, dus slechts 2 kanalen: 1 naar het toilet en 1 naar de badkamer. Is dat voldoende ventilatielucht om effectief die 1,5kW op te wekken?
als het 2x 125mm buizen zijn, dan heb je ruim voldoende buis.
maar alleen de badkamer en wc, dat is te weinig oppervlak voor dit soort dingen.
je wil echt graag ook afzuigen in de huiskamer en als kan de keuken (niet afzuigkap).

ik had daar ook geen buis voor, maar dat kun je stof/probleem loos laten boren door een beton vloer.
voor een 100-150€ heb je de gaten, buis er door en af werken.
appeltje eitje. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fjqikv2nyFG3bacR3EN0Cr-bMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3u3NU0ZQpwtMiwn4OB5yUlN.jpg?f=fotoalbum_large
En als ik een combi neem met boiler voor 50L SWW, schakelt hij dan automagisch terug naar de HR-ketel zonder dat het water (weer) een minuut of wat koud wordt? Ook zit ik dat de max temp 50 graden is, maar hoe zit met legionellapreventie? Want onder normale omstandigheden moet hij water eens per week naar de 60 worden gebracht toch? Voor verwarming is het geen probleem want ik heb vloerverwarming en de CV staat al op 45C nu. Wel 60 voor SWW.
nop hij schakelt niet terug naar de gas ketel.
het water word voor verwarmt tot 24-55 graden en gaat altijd door de gasketel en word daar verwarmt tot 60-65 graden.

normaal doen ze 1x per week het water op 55 graden brengen, en dit voor meerdere uren achter elkaar, dit kilt legionella ook, gewoon een langere tijd op lagere temperatuur. ;)
Ben aan het kijken naar een Inventum combi of een gelijkwaardige Nefit Ventiline.
kijk maar wat het handigste is, zit erg weinig verschil tussen.

kan wel aanraden om eens te kijken of je niet meteen in 1x heel je tapwater probleem kunt oplossen.
grotere boiler of andere dingen, dan word het erg makkelijk om later gewoon helemaal van het gas af te gaan. ;)

(ik ben mijn 50l ecolution boiler nu aan het uitbreiden met een 200l boiler.
gewoon omdat het kan, laatste restjes gas het huis uit aan het werken.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-11-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
beestemans schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:51:
[...]

Ik weet niet wat jou installateur qua eisen stelt, maar ik schat je woning op < 200 m2 aan oppervlakte, zeg max 600m3 inhoud. Klopt dit? Dan is de 400 m3/uur afzuiging echt overdreven! Mijn woning is > 600m3 en had bij de bouw 150 m3/uur afzuiging totaal. Nu met de inventum maximaal 220 m3/uur, leidingwerk is de belemmerende factor.
Als je echt 400 m3/uur wilt afzuigen dan passen de volgende ventilatiewarmtepompen
- Ecolution XL
- NAV5Ai
Hier draait ondertussen de Ecolution via de uitgang van de warmtepomp in combinatie met de CV ketel. Dat gaat prima! Ben er achtergekomen dat de warmtepomp met een offset van 0,5 graden werkt. Waardoor de CV ketel pas bijspringt als deze 0,5 graden onder setpunt komt, de warmtepomp begint direct als deze op setpunt is en verwarmt door tot 0,5 graden boven setpunt. Oftewel Inventum doet hetgene zelf met een inkomende signaal als wat andere met 2 thermostaten doen. Volgens mij zit er ook nog een tijdsinterval in, maar die krijg ik niet achterhaald.
In de praktijk draait de CV ketel nog steeds niet mee om bij te verwarmen en de warmtepomp draait nu 24/7. In Maart gezien dat de warmtepomp het niet trekt, al viel deze laatst uit omdat de uitgaande lucht te koud werd. minimale ventilatie debiet iets verhoogd om dit te voorkomen. Vooralsnog verbruik ik nu stabiel 15 m3 gas per maand aan alleen warm tapwater. De elektrische bijverwarmer bijzetten heb ik in maart gedaan, maar dat is echt absurd qua verbruik en loont nog niet ten opzichte van gas verstoken.
toon volledige bericht
Ik ben het met je eens dat meer dan 400m3 overdreven is. De installateur wil blijkbaar meer verdienen en besparen op nauwkeurig inregelen. Ik ga hier nader uitleg over vragen.
Op zich heb je met de savant wel last van over ventilatie tenzij je altijd de mv op standje 2 had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je kunt per snelheidsstand een toerental instellen in de savant.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
dick133a schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:52:
[...]

Ik ben het met je eens dat meer dan 400m3 overdreven is. De installateur wil blijkbaar meer verdienen en besparen op nauwkeurig inregelen. Ik ga hier nader uitleg over vragen.
Op zich heb je met de savant wel last van over ventilatie tenzij je altijd de mv op standje 2 had staan.
Meeste ventilatieunits zijn uit te breiden met CO2 sensor, als je deze mogelijkheid hebt altijd doen! Je over ventileert minder en nog veel belangrijker, je onder ventileert nooit! Daarnaast de ventielen goed afstellen, toilet en badkamer ligt vaak de focus op, maar het gaat in feite over de gehele verdieping. Vaak is het zo dat de toiler en badkamer centrale punten zijn waar alle lucht van de verdieping doorheen gaat.
Ik heb de Inventum stand 2 gelijk gemaakt aan de minimale wartempomp debiet. Oftewel als de warmtepomp aan gaat doe ik ten opzichte van de CO2 sensor over ventileren. Bij koude dagen (zoals afgelopen nacht 3 °C), dan wordt de aangezogen lucht simpelweg te koud voor de warmtepomp om niet in (anti bevriezing) storing te vallen.
Laat me weten als je vragen hebt, heb tijdens de bouw van mijn woning behoorlijk wat uitgezocht qua ventilatie en toevallig later op het werk een aantal projecten gedaan waar het ook aan bod kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
migjes schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:08:
[...]

als het 2x 125mm buizen zijn, dan heb je ruim voldoende buis.
maar alleen de badkamer en wc, dat is te weinig oppervlak voor dit soort dingen.
je wil echt graag ook afzuigen in de huiskamer en als kan de keuken (niet afzuigkap).

ik had daar ook geen buis voor, maar dat kun je stof/probleem loos laten boren door een beton vloer.
voor een 100-150€ heb je de gaten, buis er door en af werken.
appeltje eitje. ;)
[Afbeelding]

[...]

nop hij schakelt niet terug naar de gas ketel.
het water word voor verwarmt tot 24-55 graden en gaat altijd door de gasketel en word daar verwarmt tot 60-65 graden.

normaal doen ze 1x per week het water op 55 graden brengen, en dit voor meerdere uren achter elkaar, dit kilt legionella ook, gewoon een langere tijd op lagere temperatuur. ;)

[...]

kijk maar wat het handigste is, zit erg weinig verschil tussen.

kan wel aanraden om eens te kijken of je niet meteen in 1x heel je tapwater probleem kunt oplossen.
grotere boiler of andere dingen, dan word het erg makkelijk om later gewoon helemaal van het gas af te gaan. ;)

(ik ben mijn 50l ecolution boiler nu aan het uitbreiden met een 200l boiler.
gewoon omdat het kan, laatste restjes gas het huis uit aan het werken.)
toon volledige bericht
Volgens mij is het 1 buis van 10cm die door een soort koof langs de trap naar beneden loopt en op de eerste verdieping aftakt naar de badkamer en op de BG naar het toilet. Die koof loopt helemaal door tot in een kast op de begane grond, dus ik zou hem af kunnen takken, maar ik weet niet hoe goed dat werkt met 1 buis van 10cm.

Het idee is leuk, maar misschien toch maar voor een buitenlucht/water-WP gaan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:28:
[...]

Volgens mij is het 1 buis van 10cm die door een soort koof langs de trap naar beneden loopt en op de eerste verdieping aftakt naar de badkamer en op de BG naar het toilet. Die koof loopt helemaal door tot in een kast op de begane grond, dus ik zou hem af kunnen takken, maar ik weet niet hoe goed dat werkt met 1 buis van 10cm.

Het idee is leuk, maar misschien toch maar voor een buitenlucht/water-WP gaan.
Vertakkingen zitten er toch al in, dus een extra vertakking maakt niet heel veel uit denk ik. Met name omdat je per luchtinlaat met het ventiel kan regelen hoeveel afgezogen wordt. In de woonkamer wil je per uur meer lucht verversen dan in de wc of badkamer lijkt me gezien je daar meer bent en oa co2 produceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
Met onderstaande eis kun je de ventilatie capaciteit uitrekenen.
De Modul-AIR heeft drie ventilatiestanden. Deze moeten eenmalig worden ingesteld.
De hoogte van de waarden die je moet invoeren hangt af van het te verwarmen
oppervlakte of de specifieke ruimte; de hoogste waarde telt. Het bouwbesluit stelt de
volgende eisen aan de ventilatiecapaciteit:
RUIMTE EIS VENTILATIECAPACITEIT
Verblijfsruimte > 3 m3/uur per m2 vloeroppervlakte
(minimum van 25 m3/uur)
Toiletruimte > 25 m3/uur
Badruimte > 50 m3/uur
Keuken > 75 m3/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Slaveofthewave schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:19:
[...]

Vertakkingen zitten er toch al in, dus een extra vertakking maakt niet heel veel uit denk ik. Met name omdat je per luchtinlaat met het ventiel kan regelen hoeveel afgezogen wordt. In de woonkamer wil je per uur meer lucht verversen dan in de wc of badkamer lijkt me gezien je daar meer bent en oa co2 produceert
Ja, maar waar ik me een klein beetje zorgen over maak is dat het flink gaat suizen als ik ineens een ruimte van ~40-45m2 aansluit op een buis die oorspronkelijk bedoeld is voor een wc en badkamer van gemiddeld afmeting (samen misschien 10m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
HarmoniousVibe schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:35:
[...]

Ja, maar waar ik me een klein beetje zorgen over maak is dat het flink gaat suizen als ik ineens een ruimte van ~40-45m2 aansluit op een buis die oorspronkelijk bedoeld is voor een wc en badkamer van gemiddeld afmeting (samen misschien 10m2).
Het gaat er uiteindelijk om hoeveel m3 lucht er verplaatst wordt. De ventilator achter de buis verandert niet (behalve met een nieuwe, maar dat kan je vergelijken met capaciteit van de oude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohodo
  • Laatst online: 07-01-2023
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en ik zie dat jullie er verstand van hebben:) ik heb sinds enkele dagen een inventum spaarpomp in bedrijf maar heb het gevoel dat hij überhaupt niet werkt. De installateur zeg dat hij werkt maar de leiding word maar lauw warm en de kamertemperatuur krijgt hij niet van 22 naar ingestelde 22,5. Ook springt de cv hiervoor niet bij. Ik heb het gevoel dat het aan de thermostaat ligt maar wil dit even zeker weten.

Ik heb een bosch/Nefit easy control die over een easy control adapter aan de inventum spaarpomp hangt. Dan zitten er ook nog ergens 2 open therm converters tussen om de nefit trendline aan te sturen.

• lorkeers
Hallo Rohodo

de onderstaande thermostaten zijn volgens Inventum alleen te gebruiken.

De Spaarpomp werkt met de volgende OpenTherm thermostaten.

Merk Type
Honeywell T87M1003 Modulation
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm CMT937M1003
Quby Eneco Toon
Remeha iSense
Remeha qSense
Remeha eTwist *altijd in combinatie met een gateway

De Spaarpomp aansluiten op de kamerthermostaat en de cv-ketel
Zie figuur 26 op bladzijde 28 van de handleiding. Rechts een van bovenstaande thermostaten, links de cv via opentherm convertor (mag ook zonder maar dan is hij aan/uit) Ketelthermostaat niet op een lage temperatuur zetten want dan kan hij onvoldoende moduleren. (zie handleiding)

Bij warmtevraag door kamerthermostaat gaat na een paar minuten spaarpomp aan en de cv brandt.

succes Jan

• migjes
Rohodo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:21:
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en ik zie dat jullie er verstand van hebben:) ik heb sinds enkele dagen een inventum spaarpomp in bedrijf maar heb het gevoel dat hij überhaupt niet werkt. De installateur zeg dat hij werkt maar de leiding word maar lauw warm en de kamertemperatuur krijgt hij niet van 22 naar ingestelde 22,5. Ook springt de cv hiervoor niet bij. Ik heb het gevoel dat het aan de thermostaat ligt maar wil dit even zeker weten.

Ik heb een bosch/Nefit easy control die over een easy control adapter aan de inventum spaarpomp hangt. Dan zitten er ook nog ergens 2 open therm converters tussen om de nefit trendline aan te sturen.
pas op dat je niet een probleem zoekt wat er niet is. ;)
(kan ik niet schatten of dat nu wel of niet is.)

de meeste ventilatie lucht warmtepompen werken bijna allemaal op deze manier:
1. er word maar een +/-1,5kW aan warmte uit de ventilatie gehaald, stuk minder als de 5 tot 6kW minimaal tot 30kW maximaal van een gasketel.
2. ventilatie lucht warmtepompen kunnen vaak niet moduleren (zoals een gasketel).
maar moduleren op een andere manier:
de temperatuur van het water in word gemeten, en de temperatuur van water uit word gemeten.
is die groter als 2 graden, dan gaat de cv pomp harder draaien om zo meer warmte het huis in te pompen.
dus ja, het water is dan bijna altijd een beetje lauw, niet meer. ;)
heeft hij dus meer warmte dan pomp hij harder het water rond en blijft de buis dus een beetje lauw aanvoelen.

in mijn huis heb ik al snel een dag of 3 tot 4 nodig om de vloerverwarming te verwarmen.
na die tijd krijg ik pas het systeem een beetje stabiel, en zijn de temperaturen van het water uit +/- 30 graden en water in is dan 28 graden.
dit komt door de vloerverwarming, dan accumuleert veel warmte, heb je radiatoren (en het liefst veel open staand) dan kan die temperatuur lager zijn rond de 25 graden.
en dat kan behoorlijk lauw aan voelen.
(vloeroppervlak is bij mij na 3 dagen dan rond de 24-25graden, lekker dus.)

verder, ik krijg op dit moment mijn huis ook niet +/-opgewarmd met de ventilatieluchtwarmtepomp.
maar ik kan wel mijn huis op temperatuur houden zonder dat ik gas gebruik.
(als we een niet te koude nacht hebben lukt dit net wel om het huis op te warmen.)

(dit soort systemen werken gewoon heel anders als gasketels, moet je wel rekening mee houden.)

edit:
check de handleiding over het menu, er is een infomenu over de staat van de warmtepomp , dan kun je zien of de warmtepomp aan het verwarmen is of niet.
is erg simpel. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-11-2020 10:46 ]

• Tromp.et
Ik heb sinds afgelopen weekend vloerverwarming, en daarom ook de Savent weer meer aangezwengeld (eerst verwarmde hij alleen de studeerkamer met een oversized radiator). Bevalt erg goed! Erg aangenaam zo'n warme vloer (verder verwarm ik met een Lucht-Lucht warmtepomp, maar met deze temperaturen is bijverwarming niet nodig).
Alleen twee probleempjes zijn er ontstaan:

1. Condensatie van de condens afvoer. Het water hierin is zo koud, dat deze slang aan de buitenkant condenseert. Met een paar uur draaien per dag had ik hier geen last van, maar nu met 24/7 wel... Niet heel problematisch, maar ook niet helemaal de bedoeling. Hoe gaat dat bij jullie?
2. De ventilator die voor de mechanische ventilatie zorgt maakt meer 'geluid'. Er zit een soort brom/ratel in die er eerst niet was. Niet heel hard, maar duidelijk meer aanwezig. Ik heb daarom de ventilator gedemonteerd, het is een edmpapst R3G140-AW05-53. Als ik er handmatig een zwengel aan geef lijkt hij zonder weerstand te draaien, en daarnaast is hij nog helemaal schoon. Echter hoor ik dan ook al zachtjes de brom/ruis ontstaan die er eerst niet was. Hij was helaas niet te smeren oid, volledig gesloten.
Wat nu? Doordraaien met dat ding, of Nibe contacten voor een nieuwe? Ik ben bang dat er geen garantie meer opzit (bj Savent 2017). Of zou het niet hinderen?
Sowieso overstemt de warmtepomp de brom/ruis van de ventilator (je hoort het alleen als de WP uitstaat). Misschien heeft het te maken met de kou? Eerst voerde de ventilator lucht van zo'n 20 graden af, nu van 3 graden... (en met meer vocht).
Overigens zag de Savent er prima uit van binnen na drie jaar. Eigenlijk geen stof!

[ Voor 5% gewijzigd door Tromp.et op 12-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tromp.et schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:29:
1. Condensatie van de condens afvoer. Het water hierin is zo koud, dat deze slang aan de buitenkant condenseert. Met een paar uur draaien per dag had ik hier geen last van, maar nu met 24/7 wel... Niet heel problematisch, maar ook niet helemaal de bedoeling. Hoe gaat dat bij jullie?
ik gebruik een soort van plastic slang voor de condens afvoer, en heb hier geen problemen mee.

probeer eens een handdoek of andere stof om de slang heen te binden.
dit isoleert en voorkomt condensatie.
(en is simpel en snel even te doen als test. kun je later altijd nog kijken naar een betere duurdere oplossing als je dat nog wil, maar simpele oplossingen zijn vaak al goed genoeg evt een vuilniszak er om de handdoek voor lucht dichtheid of tape (met gaffa kun je alles maken. >:) ).)

ik heb zelfs geen geïsoleerde lucht uitvoer, en ook daar geen enkele condensatie.
mijn huis is gewoon te droog, ik gooi per dag al 2 liter water de huiskamer in om het iets vochtiger te krijgen voor de planten.
(de lucht uitvoer heeft nu wel een deken er omheen gewikkeld, wil die kou niet op zolder hebben, die moet naar buiten. ;) )

verder happy klussen, ga zo door. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-11-2020 11:45 ]

• SpikeHome
  • Nu online
Tromp.et schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:29:
Ik heb sinds afgelopen weekend vloerverwarming, en daarom ook de Savent weer meer aangezwengeld (eerst verwarmde hij alleen de studeerkamer met een oversized radiator). Bevalt erg goed! Erg aangenaam zo'n warme vloer (verder verwarm ik met een Lucht-Lucht warmtepomp, maar met deze temperaturen is bijverwarming niet nodig).
Ik dacht al laat je savent aan gezet.
Maar je gebruikt dus de airco als verwarming eerst.
Ik zou juist eerst de savent (voor je vloer) laten lopen en dan op een 1/2 graad lager ofzo de andere warmtepomp laten starte.
Zo ga ik het iig doen.
Over 2 weken word de airco unit geplaatst ook heerlijk voor de warme zomers al word het bij ons huis niet super warm.

• Tromp.et
SpikeHome schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:59:
[...]

Ik dacht al laat je savent aan gezet.
Maar je gebruikt dus de airco als verwarming eerst.
Ik zou juist eerst de savent (voor je vloer) laten lopen en dan op een 1/2 graad lager ofzo de andere warmtepomp laten starte.
Zo ga ik het iig doen.
Over 2 weken word de airco unit geplaatst ook heerlijk voor de warme zomers al word het bij ons huis niet super warm.
Zeker, dat is inderdaad het plan!
Savent verwarmt zoveel mogelijk, indien hij het niet trekt gaat de LL warmtepomp aan.
Maar voor het weekend had ik nog geen vloerverwarming, dusja, toen kon dat nog niet... ;)
Ik ben benieuwd hoe lang de Savent het alleen trekt.

Iemand enig idee nog voor wat betreft punt 2? De ruis in de ventilator?

• snameroc
Ik heb een geïsoleerde buis tussen de savent en de geisoleerde dakdoorvoer zoals ook geadviseerd wordt door savent. De uitblaas lucht is 1 a 2 graden en de savent draait 24/7. De dak doorvoer buiten is altijd gecondenseerd ook bij droog weer buiten als de savent draait. Binnen geen condens. De lagers van de ventilator zijn heel eenvoudig te vervangen. Kosten 1,50 per stuk bij de hornbach.
Heb bij een kennis dit al een keer gedaan. 15 min werk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMNcZvA40BSqLObVUZcJSOUB1B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ7JqMTX0khB38C0pbYavHJ0.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
snameroc schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:00:
Ik heb een geïsoleerde buis tussen de savent en de geisoleerde dakdoorvoer zoals ook geadviseerd wordt door savent. De uitblaas lucht is 1 a 2 graden en de savent draait 24/7. De dak doorvoer buiten is altijd gecondenseerd ook bij droog weer buiten als de savent draait. Binnen geen condens. De lagers van de ventilator zijn heel eenvoudig te vervangen. Kosten 1,50 per stuk bij de hornbach.
Heb bij een kennis dit al een keer gedaan. 15 min werk. [Afbeelding]
Dat vervangen klinkt goed!
Hoe heb je de ventilator open gekregen dan? Bij mij was hij volledig gesloten, en nergens meer een schroefje te zien....
En welke lagers heb je precies gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
beestemans schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:40:
[...]

Meeste ventilatieunits zijn uit te breiden met CO2 sensor, als je deze mogelijkheid hebt altijd doen! Je over ventileert minder en nog veel belangrijker, je onder ventileert nooit! Daarnaast de ventielen goed afstellen, toilet en badkamer ligt vaak de focus op, maar het gaat in feite over de gehele verdieping. Vaak is het zo dat de toiler en badkamer centrale punten zijn waar alle lucht van de verdieping doorheen gaat.
Ik heb de Inventum stand 2 gelijk gemaakt aan de minimale wartempomp debiet. Oftewel als de warmtepomp aan gaat doe ik ten opzichte van de CO2 sensor over ventileren. Bij koude dagen (zoals afgelopen nacht 3 °C), dan wordt de aangezogen lucht simpelweg te koud voor de warmtepomp om niet in (anti bevriezing) storing te vallen.
Laat me weten als je vragen hebt, heb tijdens de bouw van mijn woning behoorlijk wat uitgezocht qua ventilatie en toevallig later op het werk een aantal projecten gedaan waar het ook aan bod kwam :)
Dank voor de informatie.
Welke inventum heb je?
Welke warmtepomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
snameroc schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:30:
Je kunt per snelheidsstand een toerental instellen in de savant.
De savant heeft toch een minimum debiet nodig van 100m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
dick133a schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:05:
[...]

Dank voor de informatie.
Welke inventum heb je?
Welke warmtepomp heb je?
Inventum Ecolution All-E, geen tweede warmtepomp. Staat nu nog te draaien met een CV ketel. Al word die enkel gebruikt voor warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Tromp.et schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:41:
[...]

Dat vervangen klinkt goed!
Hoe heb je de ventilator open gekregen dan? Bij mij was hij volledig gesloten, en nergens meer een schroefje te zien....
En welke lagers heb je precies gekocht?
Aan de kant waar het kabeltje erin gaat zit een alu deksel met pakking. Onder dat deksel zit een printje.
Wat er uit kan. Letop de transistor zit via een thermisch geleidende pad onder de print dat je die niet beschadigd. Als je het printje er uit hebt zit in het midden een zwart plastic dopje waar een circlips onder zit. Als je die er uit wipt kun je de waaier er af nemen. Wij noemen dit een buiten loper. Het lijkt misschien moeilijk maar stelt niet voor echt 10 minuten werk. Het nummer van het lager staat op de foto
https://www.hornbach.nl/s...tuks/6644713/artikel.html

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26

The Legend

*Plop*

Ik heb een Nefit Ventiline en de laatste tijd merk met regelmaat een AP1 storing (heetgasbeveiliging). Ik heb de indruk dat het probleem met name speelt als hij tapwater aan het verwarmen is (A3). In dit topic kom ik het probleem een aantal keer tegen, maar helaas geen oplossing. Iemand hier toch al eens verder mee gekomen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
The Legend schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:51:
Ik heb een Nefit Ventiline en de laatste tijd merk met regelmaat een AP1 storing (heetgasbeveiliging). Ik heb de indruk dat het probleem met name speelt als hij tapwater aan het verwarmen is (A3). In dit topic kom ik het probleem een aantal keer tegen, maar helaas geen oplossing. Iemand hier toch al eens verder mee gekomen?
Dat idee heb ik ook.
Gebeurd alleen als de legionella programma draait.
Was eerd er niet.
Pagina: 1 ... 24 ... 39 Laatste