Ik ben toch malle pietje niet!
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Zoals @beestemans zegt afzuiging (0-0) wat gard er zetten.
Die stond op 18 (standaard is 15 zag ik) en heb ik nu op 20 gezet (ons huis is ca. 650m3). Waar staat ‘ie bij jullie op?SpikeHome schreef op zondag 15 november 2020 @ 07:45:
@The Legend Idd 1x per week dan heb ik er ook ls st van.
Zoals @beestemans zegt afzuiging (0-0) wat gard er zetten.
Bij mij op 12 nu eigenlijk.The Legend schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:34:
[...]
Die stond op 18 (standaard is 15 zag ik) en heb ik nu op 20 gezet (ons huis is ca. 650m3). Waar staat ‘ie bij jullie op?
Maar die gaat deze week naar 15.
Je zegt dat je een cv ketel hebt, maar ondanks dat de warmtepomp laat over ventileren tov een co2 gestuurde mv.beestemans schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:55:
[...]
Inventum Ecolution All-E, geen tweede warmtepomp. Staat nu nog te draaien met een CV ketel. Al word die enkel gebruikt voor warm tapwater.
Heb je soms een electriciteitsoverschot van pv panelen? Anders zou gas toch al snel goedkoper zijn?
Als het buiten 4 graden is, dan is voor je cop 4 graden de invoer van je warmtepomp. Of haalt ie dan nog steeds een cop van bijna 3 bij invoer van 4 graden?
En hoe kan de WP in vriesstand komen als je binnenlucht als invoer hebt? Is het 's nachts in huis dan ook 4 graden net als buiten?
Ha Dick, dat zeg ik nietdick133a schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:53:
[...]
Je zegt dat je een cv ketel hebt, maar ondanks dat de warmtepomp laat over ventileren tov een co2 gestuurde mv.
Heb je soms een electriciteitsoverschot van pv panelen? Anders zou gas toch al snel goedkoper zijn?
Als het buiten 4 graden is, dan is voor je cop 4 graden de invoer van je warmtepomp. Of haalt ie dan nog steeds een cop van bijna 3 bij invoer van 4 graden?
En hoe kan de WP in vriesstand komen als je binnenlucht als invoer hebt? Is het 's nachts in huis dan ook 4 graden net als buiten?
De warmtepomp draait op een minimum debiet om de warmtepomp te laten functioneren (minimum warmtepomp debiet), de vorstbeveiliging komt van de warmtepomp zijde. Deze onttrekt een x aantal graden om te functioneren, waardoor de uitlaat ventilatielucht richting vriespunt kan gaan. Inlaat is rond de 21 °C en de uitlaat gaat met gemak richting 6 °C. Bij de Inventum ligt de beveiliging, volgens mij, op 5 °C. Daaronder valt deze in beveiliging uit. Het verhogen van het minimum warmtepomp debiet zorgt voor meer flow, waardoor de warmtepomp minder temperatuur onttrekt maar minstens net zoveel warmte onttrekt (m*c*delta T, waarin de massa veel meer bijdraagt dan de delta T).
De ventilatie functie is een stap er bovenop. Als de warmtepomp niet aanstaat valt de ventilator terug naar minimum ventilatiestand, mits er geen input komt van CO2 of vochtsensor. In mijn geval valt deze dan terug naar minimum stand van 70 m3/uur. Minimum warmtepomp is 120 m3/uur (bij mij, instelbaar uiteraard). Dan heb je nog twee vooraf gedefinieerde ventilator standen. Stand 2 150 m3/uur en stand 3 is 350 m3/uur. Stand 2 is voor de CO2 sensor zodra deze oranje wordt (verminderde luchtkwaliteit) en stand 3 is voor slechte luchtkwaliteit (rood op CO2 sensor of vochtigheidssensor die geactiveerd wordt).
COP is ruim boven de 5, voornamelijk doordat er binnen lucht wordt gebruikt. Warmtepomp werkt met een binnen lucht temperatuur van 21 °C en maakt in de praktijk maximaal 45 °C water. Veel hoger zie ik zelden voorbij komen, enkel tijdens douchen aangezien er dan vochtige warme lucht beschikbaar is. Hoger is in mijn geval ook niet nodig. Met 30 °C warm water houdt ik de vloeren en het huis warm.
Ik heb overcapaciteit liggen. Met een COP >5 en de huidige elektra- en gasprijs is het simpelweg goedkoper om warmte terug te winnen met een ventilatie warmtepomp.
Het enige wat nog beter en rendabeler werkt is een balans ventilatie systeem!
Top!snameroc schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:26:
[...]
Aan de kant waar het kabeltje erin gaat zit een alu deksel met pakking. Onder dat deksel zit een printje.
Wat er uit kan. Letop de transistor zit via een thermisch geleidende pad onder de print dat je die niet beschadigd. Als je het printje er uit hebt zit in het midden een zwart plastic dopje waar een circlips onder zit. Als je die er uit wipt kun je de waaier er af nemen. Wij noemen dit een buiten loper. Het lijkt misschien moeilijk maar stelt niet voor echt 10 minuten werk. Het nummer van het lager staat op de foto
https://www.hornbach.nl/s...tuks/6644713/artikel.html
Ik moest dus gewoon het alu deksel eraf halen
Die circlips, kan je dat gewoon losklikken? (geen ervaring mee zelf). Wikipedia geeft aan dat je daarvoor een seegerringtang moet gebruiken...
Dank voor je uitleg.beestemans schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:47:
[...]
Ha Dick, dat zeg ik niet.
De warmtepomp draait op een minimum debiet om de warmtepomp te laten functioneren (minimum warmtepomp debiet), de vorstbeveiliging komt van de warmtepomp zijde. Deze onttrekt een x aantal graden om te functioneren, waardoor de uitlaat ventilatielucht richting vriespunt kan gaan. Inlaat is rond de 21 °C en de uitlaat gaat met gemak richting 6 °C. Bij de Inventum ligt de beveiliging, volgens mij, op 5 °C. Daaronder valt deze in beveiliging uit. Het verhogen van het minimum warmtepomp debiet zorgt voor meer flow, waardoor de warmtepomp minder temperatuur onttrekt maar minstens net zoveel warmte onttrekt (m*c*delta T, waarin de massa veel meer bijdraagt dan de delta T).
De ventilatie functie is een stap er bovenop. Als de warmtepomp niet aanstaat valt de ventilator terug naar minimum ventilatiestand, mits er geen input komt van CO2 of vochtsensor. In mijn geval valt deze dan terug naar minimum stand van 70 m3/uur. Minimum warmtepomp is 120 m3/uur (bij mij, instelbaar uiteraard). Dan heb je nog twee vooraf gedefinieerde ventilator standen. Stand 2 150 m3/uur en stand 3 is 350 m3/uur. Stand 2 is voor de CO2 sensor zodra deze oranje wordt (verminderde luchtkwaliteit) en stand 3 is voor slechte luchtkwaliteit (rood op CO2 sensor of vochtigheidssensor die geactiveerd wordt).
COP is ruim boven de 5, voornamelijk doordat er binnen lucht wordt gebruikt. Warmtepomp werkt met een binnen lucht temperatuur van 21 °C en maakt in de praktijk maximaal 45 °C water. Veel hoger zie ik zelden voorbij komen, enkel tijdens douchen aangezien er dan vochtige warme lucht beschikbaar is. Hoger is in mijn geval ook niet nodig. Met 30 °C warm water houdt ik de vloeren en het huis warm.
Ik heb overcapaciteit liggen. Met een COP >5 en de huidige elektra- en gasprijs is het simpelweg goedkoper om warmte terug te winnen met een ventilatie warmtepomp.
Het enige wat nog beter en rendabeler werkt is een balans ventilatie systeem!
Je zal de cop nog wel moeten corrigeren met het effect van overventilatie.
Bij mij is stand 1 40m3/u dus dan heb ik bij gebruik van deze warmtepomp altijd een overventilatie van 80m3/u.
Bij jou heb je overventilatie van minimaal 50m3/u (120-70) zodra de warmtepomp aan gaat.
Je cop zou je dan moeten bepalen aan de hand van 50m3 buitentemperatuur en 70m3 binnentemperatuur.
Bij mij is het nog ongunstiger want dan heb je 80m3 buitentemperatuur en 40m3 binnentemperatuur.
De cop die je wp aangeeft is dus niet de juiste.
Bij een buitentemperatuur van 1 graad en binnentemperatuur van 21 graden kom je uit op 5/12+21*7/12=12,7 graad uit van de invoerlucht.
Je cop moet je daarmee berekenen. Of zie ik dat verkeerd? Of neemt de inventum dat automatisch al mee in zijn cop berekening?
Eigenlijk komt het erop neer hoe warmer de buitenlucht hoe beter de cop van de inventum klopt met het werkelijke rendement. Hoe kouder hoe slechter en dan je steeds lastiger bepalen of de inventum nog wel beter presteert dan je gas cv ketel. Dat omslagpunt ligt ergens rond een cop van 2.7 (afhankelijk van de gasprijs en electriciteitsprijs). Je moet dan wel de cop van het apparaat corrigeren met het verlies van warmte door de koude buitenlucht vanwege overventilatie.
En ja er zijn warmtepompen die dat beter doen. Bijvoorbeeld de itho hp m25 i. Die rekent ook netjes uit wanneer je beter met je gas cv ketel kan stoken. En je hebt geen last van overventilatie.
Op zich is goede ventilatie prima en overventilatie is ook maar een relatief begrip.
Officieel moet het met een tangetje maar met een schroevendraaiertje lukt dat ook wel. Spreekt voor zich als je het ziet.Tromp.et schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:30:
[...]
Top!
Ik moest dus gewoon het alu deksel eraf halen
Die circlips, kan je dat gewoon losklikken? (geen ervaring mee zelf). Wikipedia geeft aan dat je daarvoor een seegerringtang moet gebruiken...
snameroc
ik heb van alles geprobeerd om dit op te lossen en hierover contact gehad met Inventum. voor garantie heb ik 2 nieuwe condensatoren gekregen, maar dit heeft het probleem niet opgelost. daarna heb ik het hele systeem gespoeld om te kijken of het verontreinigd is, ook dot heeft niets opgeleverd. ook nog geëxperimenteerd met luchtvolume maar ook dit heeft niets geholpen. Inventum komt niet zelf langs maar adviseert een installatie bedrijf in te schakelen. gezien de kosten van een installatie bedrijf en de slechte ervaringen hiermee heb ik besloten om de warmwater functie van de ecolution uit te schakelen. hij draait nu alleen voor verwarming en dat gaat prima. geen storingen, huis keurig op temperatuur van 21 tot een buitentemperatuur van +\- 9 graden. bij lagere temperaturen stop ik de overtollige pv stroom in een paar ir. panelen. ook heb ik een elektrische boiler in het cv circuit opgenomen zodat ik die bij echt lage temperaturen kan inschakelen om nog meer overproductie op te maken. cv ketel doet de sanitaire warmwatervoorziening. om dat dit een doorstroom toestel is kan de watertemperatuur veilig op 45 graden staan. hij hoeft dus ook niet meer de boiler van de ecolution na te verwarmen. al met al bevalt dit mij wel. ik denk dat de kosten die je moet maken om het probleem op te lossen hoger zijn dan wat het je oplevert.
Hi Dick,dick133a schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:45:
[...]
Dank voor je uitleg.
Je zal de cop nog wel moeten corrigeren met het effect van overventilatie.
Bij mij is stand 1 40m3/u dus dan heb ik bij gebruik van deze warmtepomp altijd een overventilatie van 80m3/u.
Bij jou heb je overventilatie van minimaal 50m3/u (120-70) zodra de warmtepomp aan gaat.
Je cop zou je dan moeten bepalen aan de hand van 50m3 buitentemperatuur en 70m3 binnentemperatuur.
Bij mij is het nog ongunstiger want dan heb je 80m3 buitentemperatuur en 40m3 binnentemperatuur.
De cop die je wp aangeeft is dus niet de juiste.
Bij een buitentemperatuur van 1 graad en binnentemperatuur van 21 graden kom je uit op 5/12+21*7/12=12,7 graad uit van de invoerlucht.
Je cop moet je daarmee berekenen. Of zie ik dat verkeerd? Of neemt de inventum dat automatisch al mee in zijn cop berekening?
Eigenlijk komt het erop neer hoe warmer de buitenlucht hoe beter de cop van de inventum klopt met het werkelijke rendement. Hoe kouder hoe slechter en dan je steeds lastiger bepalen of de inventum nog wel beter presteert dan je gas cv ketel. Dat omslagpunt ligt ergens rond een cop van 2.7 (afhankelijk van de gasprijs en electriciteitsprijs). Je moet dan wel de cop van het apparaat corrigeren met het verlies van warmte door de koude buitenlucht vanwege overventilatie.
En ja er zijn warmtepompen die dat beter doen. Bijvoorbeeld de itho hp m25 i. Die rekent ook netjes uit wanneer je beter met je gas cv ketel kan stoken. En je hebt geen last van overventilatie.
Op zich is goede ventilatie prima en overventilatie is ook maar een relatief begrip.
hier ga je de mist in. Een COP hoef ik niet te corrigeren voor buitenlucht, aangezien de ingaande lucht nodig is. Ik meng geen binnen en buitenlucht op. Oftewel als ik 21 graden lucht de warmtepomp in laat gaan, dat zal dat mijn startpunt zijn.
Maar! Dit is onbetrouwbaar, aangezien de warmte af wordt gegeven aan het water. Waarom zou ik dan rekenen met allerlei verliezen die ik aan de lucht kan hebben? Betrouwbaarder is om dan de waterzijde te gebruiken, dan pakken we alle verliezen mee. En maken we niet snel fouten. Het verschil luchtzijde en waterzijde kan je dan gebruiken als rendement berekening van je warmtewisselaar en kan je overventilatie warmte technisch uitdrukken. Nogmaals, totaal niet interessant aangezien het belang van ventileren losstaat van thermische belangen.
Wat is COP: Afgegeven vermogen (in kW) : toegevoegd vermogen (in kW)
Wat ik eigenlijk dien te doen is Q=m*c*delta T aan de waterzijde. Dit is mijn afgegeven vermogen, de delta T bepaal ik aan de hand van de warme uitgaande water temperatuur - de water retour temperatuur stroom. M is dan de flow van het water (water is redelijk 1:1). C, de soortelijke warmte van water is 4,186 kj/kg*K.
Nu maak ik even een grote stap om in een keer tot de conclusie te komen wanneer mijn warmtepomp niet meer zou opleveren. De inventum heeft minimaal 250 liter per uur water nodig wat rondgepompt dient te worden. De massa is dus minimaal 250 liter, oftewel 0,07 kg/s. C is een vast gegeven en de delta T die ik wil bereiken is de variabele waar we met kunnen spelen. Om een COP te bereiken van 2,7 heb ik een delta T van 16 graden waterzijdig. Dat beteken dat er op dat moment 4,7 kW warmte in de centrale verwarming wordt gestopt bij een minimale pompsturing en maximaal opgenomen vermogen. De vraag die we onszelf nu dienen te stellen is, wanneer bereiken we deze situatie? Oftewel wanneer gaat mijn warmtepomp maximaal vermogen trekken en is er onvoldoende warmte beschikbaar in de lucht? Wederom pakken Q=m*c*delta T, ik kan nu de delta T "bevriezen" door te stellen dat we 21 graden aangezogen lucht hebben. C van lucht bij deze temperatuur is 1,005 kj/kg*K, we gaan ervan uit dat de druk constant is van binnenlucht. We hebben minimaal 4,7 kW nodig om de warmtepomp te laten functioneren en rendabel te zijn zoals je zelf schetste. We komen dan op een minimale massa van 57 kg/uur lucht wat ongeveer 70 m3/uur is van 21 graden.
Je voelt hem aankomen, we hebben een erg slecht werkende warmtewisselaar nodig om niet rendabel te zijn! Dit telt hetzelfde voor het opgenomen vermogen van het huis. Als ik de delta T van 16 graden niet kwijt kan in mijn woning gaat mijn warmtepomp slecht renderen. Zolang de Delta T van het water (toevoer-retour) meer dan 16 graden is hoef ik mij geen zorgen te maken. Het probleem is dus niet opgenomen vermogen of aanwezig vermogen in de lucht. Het probleem is de maximale capaciteit van een warmtepomp! Je loopt op een gegeven moment vast in de maximale capaciteit van je systeem en hebt een CV ketel of ander hulpmiddel nodig om de tekortkoming te compenseren.
We kunnen het nog complexer maken door variabele pompdebiet mee te nemen en dergelijke. Wat we daarmee doen is meer opgenomen vermogen creeëren aan de waterzijde. Totdat het vloeroppervlak het niet meer kwijt kan, je hebt simpelweg ook verblijftijd nodig om warmte over te dragen.
Een lucht warmtepomp wordt dus niet aangestuurd op een COP, het apparaat gaat simpelweg aan en zal werken. Je ingaande luchttemperatuur is belangrijk om genoeg vermogen te hebben om op te nemen. De COP wordt bepaald door het afgegeven vermogen in de centrale verwarming gedeeld door het opgenomen elektrisch vermogen van de warmtepomp. De lucht kan hooguit beperkend zijn om het gewenste opgenomen vermogen te bereiken, echter deze beperking zal zeer zelden worden bereikt met binnenlucht. Bij een buitenunit gaat dit onder de juiste omstandigheden bereikt worden.
Er zit een 3weg klep in daarmee schakelt die tussen warm water of c.v.The Legend schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:22:
Gebruikt de Ventiline de boiler trouwens alleen voor tapwater? Of wordt dat water ook gebruikt als hij de CV ondersteunt? Zo nee, hoe werkt de CV ondersteuning dan eigenlijk?
De boiler van 50L houd hij op temperatuur dus als die op 50c staat zal je ventiline bij 45c boiler temperatuur gaan aanspringen en het water opstoken naar 50c.
Daarna gaat de 3weg klep weer om en gaat het via je c.v. weer.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
--koudwater --- ventiline --- c.v. --- warm water kraan
En met je verwarmings installatie paralell met je c.v.
@HarmoniousVibe Ik heb ook 100mm buizen en gaat uitstekend.
Ik ga naar buiten met 150 en ook binnen 150 uit de combi 50 en gaat bij de vloer naar beneden verlopen naar 100.
Op zolder aftakking gemaakt met extra afzuiging op zolder waardoor je totaal geen probleem hebt
Gewoon extra ventileren op zolder zou misschien wel een oplossing zijn idd. Weer eens goed over nadenken
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als je de overventilatie met koude lucht als nuttige ventilatie ziet voor je huis heb je gelijk.beestemans schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:25:
[...]
Hi Dick,
hier ga je de mist in. Een COP hoef ik niet te corrigeren voor buitenlucht, aangezien de ingaande lucht nodig is. Ik meng geen binnen en buitenlucht op. Oftewel als ik 21 graden lucht de warmtepomp in laat gaan, dat zal dat mijn startpunt zijn.
Maar! Dit is onbetrouwbaar, aangezien de warmte af wordt gegeven aan het water. Waarom zou ik dan rekenen met allerlei verliezen die ik aan de lucht kan hebben? Betrouwbaarder is om dan de waterzijde te gebruiken, dan pakken we alle verliezen mee. En maken we niet snel fouten. Het verschil luchtzijde en waterzijde kan je dan gebruiken als rendement berekening van je warmtewisselaar en kan je overventilatie warmte technisch uitdrukken. Nogmaals, totaal niet interessant aangezien het belang van ventileren losstaat van thermische belangen.
Wat is COP: Afgegeven vermogen (in kW) : toegevoegd vermogen (in kW)
Wat ik eigenlijk dien te doen is Q=m*c*delta T aan de waterzijde. Dit is mijn afgegeven vermogen, de delta T bepaal ik aan de hand van de warme uitgaande water temperatuur - de water retour temperatuur stroom. M is dan de flow van het water (water is redelijk 1:1). C, de soortelijke warmte van water is 4,186 kj/kg*K.
Nu maak ik even een grote stap om in een keer tot de conclusie te komen wanneer mijn warmtepomp niet meer zou opleveren. De inventum heeft minimaal 250 liter per uur water nodig wat rondgepompt dient te worden. De massa is dus minimaal 250 liter, oftewel 0,07 kg/s. C is een vast gegeven en de delta T die ik wil bereiken is de variabele waar we met kunnen spelen. Om een COP te bereiken van 2,7 heb ik een delta T van 16 graden waterzijdig. Dat beteken dat er op dat moment 4,7 kW warmte in de centrale verwarming wordt gestopt bij een minimale pompsturing en maximaal opgenomen vermogen. De vraag die we onszelf nu dienen te stellen is, wanneer bereiken we deze situatie? Oftewel wanneer gaat mijn warmtepomp maximaal vermogen trekken en is er onvoldoende warmte beschikbaar in de lucht? Wederom pakken Q=m*c*delta T, ik kan nu de delta T "bevriezen" door te stellen dat we 21 graden aangezogen lucht hebben. C van lucht bij deze temperatuur is 1,005 kj/kg*K, we gaan ervan uit dat de druk constant is van binnenlucht. We hebben minimaal 4,7 kW nodig om de warmtepomp te laten functioneren en rendabel te zijn zoals je zelf schetste. We komen dan op een minimale massa van 57 kg/uur lucht wat ongeveer 70 m3/uur is van 21 graden.
Je voelt hem aankomen, we hebben een erg slecht werkende warmtewisselaar nodig om niet rendabel te zijn! Dit telt hetzelfde voor het opgenomen vermogen van het huis. Als ik de delta T van 16 graden niet kwijt kan in mijn woning gaat mijn warmtepomp slecht renderen. Zolang de Delta T van het water (toevoer-retour) meer dan 16 graden is hoef ik mij geen zorgen te maken. Het probleem is dus niet opgenomen vermogen of aanwezig vermogen in de lucht. Het probleem is de maximale capaciteit van een warmtepomp! Je loopt op een gegeven moment vast in de maximale capaciteit van je systeem en hebt een CV ketel of ander hulpmiddel nodig om de tekortkoming te compenseren.
We kunnen het nog complexer maken door variabele pompdebiet mee te nemen en dergelijke. Wat we daarmee doen is meer opgenomen vermogen creeëren aan de waterzijde. Totdat het vloeroppervlak het niet meer kwijt kan, je hebt simpelweg ook verblijftijd nodig om warmte over te dragen.
Een lucht warmtepomp wordt dus niet aangestuurd op een COP, het apparaat gaat simpelweg aan en zal werken. Je ingaande luchttemperatuur is belangrijk om genoeg vermogen te hebben om op te nemen. De COP wordt bepaald door het afgegeven vermogen in de centrale verwarming gedeeld door het opgenomen elektrisch vermogen van de warmtepomp. De lucht kan hooguit beperkend zijn om het gewenste opgenomen vermogen te bereiken, echter deze beperking zal zeer zelden worden bereikt met binnenlucht. Bij een buitenunit gaat dit onder de juiste omstandigheden bereikt worden.
Er zijn overigens hybride warmtepompen die de verwarming over laten aan de cv op het moment dat je gas cv je huis goedkoper kan verwarmen. Dat is met name bij lage buitentemperatuur.
Waarop baseer je het feit dat er wordt over geventileerd met een ventilatie warmtepomp?dick133a schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:49:
[...]
Als je de overventilatie met koude lucht als nuttige ventilatie ziet voor je huis heb je gelijk.
Er zijn overigens hybride warmtepompen die de verwarming over laten aan de cv op het moment dat je gas cv je huis goedkoper kan verwarmen. Dat is met name bij lage buitentemperatuur.
In de meeste woningen wordt juist te weinig geventileerd.
Voor een keuken wordt geadviseerd 75m3/u, een toilet 25m3/u en een badkamer 50m3/u.
Nu denk ik dat de meeste woningen wel beschikken over bovenstaande ruimten?
Mijn Ecolution ventileerd tijdens warmtepomp bedrijf 150m3/u er is hier dus geen sprake van over ventilatie.
Mijn oude mv-box (als in 8 jaar oud) ventileerde altijd op stand 1 (circa 40m3/u) omdat het ding anders teveel herrie maakte en door het hele huis hoorbaar was. Nu heb ik met de Ecolution een heerlijk stille mv-unit en een merkbaar gezonder binnen klimaat.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Hi Dick,dick133a schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:49:
[...]
Als je de overventilatie met koude lucht als nuttige ventilatie ziet voor je huis heb je gelijk.
na het helemaal voor je uitgerekend te hebben is het geen kwestie van definities. Het is simpelweg thermodynamica! Het juiste antwoord was geweest; afhankelijk van thermische verliezen loont een warmtepomp.
Je benoemt de bouwbesluitnormen welke van toepassing zijn op de hoogste stand van een mv box. Daarnaast heb je nog een minimumstand (meestal 40m3/uur) en een tussenstand.205Gutmann schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:42:
[...]
Waarop baseer je het feit dat er wordt over geventileerd met een ventilatie warmtepomp?
In de meeste woningen wordt juist te weinig geventileerd.
Voor een keuken wordt geadviseerd 75m3/u, een toilet 25m3/u en een badkamer 50m3/u.
Nu denk ik dat de meeste woningen wel beschikken over bovenstaande ruimten?
Mijn Ecolution ventileerd tijdens warmtepomp bedrijf 150m3/u er is hier dus geen sprake van over ventilatie.
Mijn oude mv-box (als in 8 jaar oud) ventileerde altijd op stand 1 (circa 40m3/u) omdat het ding anders teveel herrie maakte en door het hele huis hoorbaar was. Nu heb ik met de Ecolution een heerlijk stille mv-unit en een merkbaar gezonder binnen klimaat.
Als je co2 gestuurd hebt, zal ie in de meeste gevallen in de praktijk op de minimumstand staan. Oftewel in de meeste woningen wordt met 150m3 overgeventileerd. Dat is precies de reden waarom vaak het rendement tegen valt van ventilatiewarmtepompen.
Dan heb je de extra module voor balansventilatie en heb je meer comfort. In dat geval zou je vwp het juiste rendement aan kunnen geven die mogelijk verschilt per ventilatiestand en buitentemperatuur maar daar weet ik niet genoeg van af.Appie Heijn schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:52:
@dick133a koude lucht? Mijn modul air draait op warme lucht uit de woning, de lucht van buiten wordt voorverwarmd. WP bedrijf is minimaal 120m3/uur, dat is niet veel voor wat voor woning dan ook.
update: even naar de documentatiegekeken https://www.inventum.com/...dul-AIR-november-2020.pdf
De balansventilatiemodule lijkt een cop te halen van boven de 40 voor het verwarmen van de binnenkomende koude lucht. Maximaal 80 wat verbruik voor maximaal 3.500 wat opbrengst.
Uiteraard gaat dit wel ten koste van het rendement van de modul air doordat de binnenlucht eerst wordt afgekoeld door de buitenlucht en daarna verwerkt wordt door modul air.
In de folder wordt daar niets over uitgelegd maar volgens mij kan je hieruit concluderen dat de balansventilatie variant een beter rendement heeft.
[ Voor 36% gewijzigd door dick133a op 21-11-2020 14:38 ]
Waar maak jij op uit het bouwbesluit dat die eis voor stand 3 is?dick133a schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:53:
[...]
Je benoemt de bouwbesluitnormen welke van toepassing zijn op de hoogste stand van een mv box. Daarnaast heb je nog een minimumstand (meestal 40m3/uur) en een tussenstand.
Als je co2 gestuurd hebt, zal ie in de meeste gevallen in de praktijk op de minimumstand staan. Oftewel in de meeste woningen wordt met 150m3 overgeventileerd. Dat is precies de reden waarom vaak het rendement tegen valt van ventilatiewarmtepompen.
De meeste mv-boxen halen dat enkel op stand 3. En vanwege de herrie die die dingen maken op stand 3 laat iedereen hem mooi op strandje 1 draaien.
Het is volgens het bouwbesluit alleen een eis dat ie de verplichte capaciteit kan halen. Als dat alleen in stand 3 is, is prima volgens het bouwbesluit. Meestal maken aannemers geen extra kosten om dat al in stand 2 te gaan halen.205Gutmann schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:00:
[...]
Waar maak jij op uit het bouwbesluit dat die eis voor stand 3 is?
De meeste mv-boxen halen dat enkel op stand 3. En vanwege de herrie die die dingen maken op stand 3 laat iedereen hem mooi op strandje 1 draaien.
Op dit punt is nog veel te verbeteren. De veel ruimere adviezen van het lente akkoord worden meestal genegeerd en men gaat uit van de minimale eisen uit het bouwbesluit.
Jammer dat het overnemen van deze adviezen in het bouwbesluit zo lang duurt.....
De hoeveelheid benodigde ventilatie is afhankelijk van het gebruik van een huis.The Legend schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:45:
@dick133a Maar het BB heeft die minimumeis natuurlijk niet voor niets. Het feit dat de meeste huizen die minimumeis alleen halen als de MV op stand 3 staat, wil natuurlijk niet zeggen dat er dan sprake is van overventilatie. Tenzij je stelling is dat de minimumeis uit het BB overventilatie is.
Overventilatie en onderventilatie kan je voorkomen door de mv aan te laten sturen door sensoren (co2, luchtvochtigheid, beweging, fijnstof).
Als het minimum debiet van je installatie relatief hoog is zoals bij veel ventilatiewarmtepompen loop je extra risico op overventilatie.
Het doel was eigenlijk om het rendement van een vwp te bepalen.The Legend schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:02:
Ja dat klopt, maar aangezien verreweg de meeste huizen in Nederland geen sensoren hebben die dat meten in alle ruimten heeft een Bouwbesluit een minimumnorm bepaald op basis van verblijfsoppervlakte. Om dan die minimumnorm niet te willen gaan halen, omdat je mogelijk overventileert lijkt me onverstandig. Het risico op onderventilatie lijkt me des te groter.
Oftewel de situatie voor de installatie en de situatie na de installatie.
In dat geval betekent het verschil tussen het minimumdebiet voor en na de installatie = overventilatie
Uiteraard met de aanname dat de mv bij vrijwel iedereen meestal op stand 1 staat.
Het stukje overventilatie levert dan minder rendement.
Als je tegelijkertijd de minimale ventilatie bewust wil verhogen met de vwp dan is het geen eerlijke vergelijking meer.
Nou die COP van 40 klopt niet hoor, de afgezogen vieze lucht wordt ontdaan van warmte zoals een ventilatiewarmtepomp hoort te doen. De Modul-Air geeft deze warmte terug aan het CV systeem, de balansventilatie module (greencomfort) heeft een modulerende 3-weg klep en zit in het CV systeem, de schone inkomende lucht gaat langs/door een warmtewisselaar en warmt daarmee op, hoe hoger de CV water temp hoe lager hij het debiet wordt over de warmtewisselaar (dmv regeling van de drieweg)dick133a schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:11:
[...]
Dan heb je de extra module voor balansventilatie en heb je meer comfort. In dat geval zou je vwp het juiste rendement aan kunnen geven die mogelijk verschilt per ventilatiestand en buitentemperatuur maar daar weet ik niet genoeg van af.
update: even naar de documentatiegekeken https://www.inventum.com/...dul-AIR-november-2020.pdf
De balansventilatiemodule lijkt een cop te halen van boven de 40 voor het verwarmen van de binnenkomende koude lucht. Maximaal 80 wat verbruik voor maximaal 3.500 wat opbrengst.
Uiteraard gaat dit wel ten koste van het rendement van de modul air doordat de binnenlucht eerst wordt afgekoeld door de buitenlucht en daarna verwerkt wordt door modul air.
In de folder wordt daar niets over uitgelegd maar volgens mij kan je hieruit concluderen dat de balansventilatie variant een beter rendement heeft.
De verwachte COP 5 of zelfs hoger. Mijn L/W WP gaat heel wat minder draaiuurtjes maken verwacht ik.
Hi Dick,dick133a schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:15:
[...]
Het doel was eigenlijk om het rendement van een vwp te bepalen.
Oftewel de situatie voor de installatie en de situatie na de installatie.
In dat geval betekent het verschil tussen het minimumdebiet voor en na de installatie = overventilatie
Uiteraard met de aanname dat de mv bij vrijwel iedereen meestal op stand 1 staat.
Het stukje overventilatie levert dan minder rendement.
Als je tegelijkertijd de minimale ventilatie bewust wil verhogen met de vwp dan is het geen eerlijke vergelijking meer.
met betrekking tot het hoogste rendement wint altijd een balans ventilatie systeem. Simpelweg doordat er minder verliezen zijn.
Jou vraag was volgens mij of een ventilatiewarmtepomp loont of niet. Dat antwoord heb je gekregen. Je blijft alleen hangen in het over ventileren stuk. Ja je ventileert in sommige gevallen meer om de warmtepomp te laten werken, maar je krijgt daar meer warmte voor terug. Net als dat jou CV ketel ook lucht aanzuigt om te verbranden. Wegens bouwbesluit mag dit geen binnenlucht zijn, dus in welke situatie gooi je nou energie weg? Deze vraag mag je eens zelf beantwoorden door een berekening, zodat je de beweringen feitelijk maakt
Het enige nadeel is dat de huidige ventilatie warmtepompen niet genoeg thermisch vermogen hebben om een gehele woning te voorzien van warm water en centrale verwarming (woning > 100 m2 ruw gezegd). Daar komen nu oplossingen voor en die zuigen lucht aan van buiten en mengen in sommige gevallen dit met binnenlucht (opmengen geeft meer beschikbare energie). Waarom dan toch buitenlucht? Omdat je anders in een luchtkast woont (units zuigen meer dan 400 m3/uur aan), dat is in een woning van < 130 m2 niet comfortabel wonen. Overigens kan een unit met een buitenlucht temperatuur van 5 °C nog een prima COP halen. Het is een kwestie van hoeveelheid lucht aanzuigen. Hoe kouder de lucht, des te minder energie deze heeft.
Tot nu toe houd ik mijn huis nog steeds warm ermee.
En je hebt wel ventilatie warmtepompen die ook buitenlucht mee pakken voor meer capaciteit.
Inderdaad.beestemans schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:39:
[...]
Hi Dick,
met betrekking tot het hoogste rendement wint altijd een balans ventilatie systeem. Simpelweg doordat er minder verliezen zijn.
Jou vraag was volgens mij of een ventilatiewarmtepomp loont of niet. Dat antwoord heb je gekregen. Je blijft alleen hangen in het over ventileren stuk. Ja je ventileert in sommige gevallen meer om de warmtepomp te laten werken, maar je krijgt daar meer warmte voor terug. Net als dat jou CV ketel ook lucht aanzuigt om te verbranden. Wegens bouwbesluit mag dit geen binnenlucht zijn, dus in welke situatie gooi je nou energie weg? Deze vraag mag je eens zelf beantwoorden door een berekening, zodat je de beweringen feitelijk maakt
Het enige nadeel is dat de huidige ventilatie warmtepompen niet genoeg thermisch vermogen hebben om een gehele woning te voorzien van warm water en centrale verwarming (woning > 100 m2 ruw gezegd). Daar komen nu oplossingen voor en die zuigen lucht aan van buiten en mengen in sommige gevallen dit met binnenlucht (opmengen geeft meer beschikbare energie). Waarom dan toch buitenlucht? Omdat je anders in een luchtkast woont (units zuigen meer dan 400 m3/uur aan), dat is in een woning van < 130 m2 niet comfortabel wonen. Overigens kan een unit met een buitenlucht temperatuur van 5 °C nog een prima COP halen. Het is een kwestie van hoeveelheid lucht aanzuigen. Hoe kouder de lucht, des te minder energie deze heeft.
Bij erg lage buitentemperaturen zal uiteindelijk een hr gas ketel het winnen van een wp.
Een vwp wint het van een hr gas ketel zolang er niet overgeventileerd wordt en er een aangename binnentemperatuur is.
bij mij gaat het goed met warm water van 50c, alleen bij legionella krijg ik meerdere ap'sThe Legend schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:48:
Ik heb inmiddels de maximale watertemperatuur van de boiler van 50 naar 45 graden verlaagd en daarmee zijn de A1 storingen die meerdere keren per dag voorkwamen verdwenen. Blijft merkwaardig, wat zou er dan defect zijn waardoor de heetgastemperatuur zo oploopt als de warmtepomp maximaal moet werken.
Hi Dick,dick133a schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:10:
[...]
Inderdaad.
Bij erg lage buitentemperaturen zal uiteindelijk een hr gas ketel het winnen van een wp.
Een vwp wint het van een hr gas ketel zolang er niet overgeventileerd wordt en er een aangename binnentemperatuur is.
je snapt het volgens mij nog steeds niet. Er staat genoeg informatie in de posts hierboven om het wel te snappen. Lees die even goed.
Het gaat niet om "winnen", het gaat om rendement en vermogen. Qua rendement wint een warmtepomp het altijd van een HR ketel. Qua vermogen zitten er met een ventialatieluchtwarmtepomp beperkingen, dan is deze nog steeds efficienter (hoger redementen) dan een HR ketel. De combi zorgt er dan voor dat het niet afkoelt in huis.
Het overventileren is een kronkel waar je op blijft hangen, laat dat los. Heeft niks met deze discussie te maken.
Nou nee hoor, het gaat erom hoe je met zo weinig mogelijk geld je huis kan verwarmen en van sww kan voorzien. Dat gaat echt niet lukken met je bovenstaande uitleg.beestemans schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:43:
[...]
Hi Dick,
je snapt het volgens mij nog steeds niet. Er staat genoeg informatie in de posts hierboven om het wel te snappen. Lees die even goed.
Het gaat niet om "winnen", het gaat om rendement en vermogen. Qua rendement wint een warmtepomp het altijd van een HR ketel. Qua vermogen zitten er met een ventialatieluchtwarmtepomp beperkingen, dan is deze nog steeds efficienter (hoger redementen) dan een HR ketel. De combi zorgt er dan voor dat het niet afkoelt in huis.
Het overventileren is een kronkel waar je op blijft hangen, laat dat los. Heeft niks met deze discussie te maken.
Een ander doel zou kunnen zijn om zo min mogelijk co2 te produceren.
En je dient ook de ruimte te hebben voor de installaties.
Afhankelijk daarvan maak je keuzes.
Zoals ik al vaker gezegt ons huis is altijd 20 plus graden sinds de savant.
Het is jij die het moet willen
snameroc
Ik overweeg de opvolger van een hp m 25 i aan te schaffen waarbij overventilatie in iedergeval niet door de wp veroorzaakt wordt en automatisch de hr cv inschakelt als dat goedkoper is.snameroc schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:43:
Toch lees ik alleen reden om het niet te doen.
Zoals ik al vaker gezegt ons huis is altijd 20 plus graden sinds de savant.
Het is jij die het moet willen
Eerst maar even afwachten wat de specs zijn en de subsidie.
Wat was ook al weer je besparing in m3 gas en hogere verbruik van electriciteit door de savant?
En de electra komt van de zonne panelen
snameroc
Dat is een leuke besparing gezien de lage aanschafkosten en de hoge subsidie voor de savant.snameroc schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:14:
Ik gebruik 1100kwh meer en ergens tussen de 500 en 600m3 minder. En altijd 20+ graden 24/7
En de electra komt van de zonne panelen
Heeft iemand een changelog voor de nieuwe modul air-software?
Ik heb een ecolution modul air all elektric.
Er zijn verschillende problemen, soms warmt de boiler niet op, werkt de doorstroomer te lang en verbruikt hij veel elektriciteit.
Ik wil het wel voor je opvragen. Ik heb laatst een cursus bij Inventum gedaan en ben nu gecertificeerd Modul-Air installateursiper schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:09:
Hallo.
Heeft iemand een changelog voor de nieuwe modul air-software?
Ik heb een ecolution modul air all elektric.
Er zijn verschillende problemen, soms warmt de boiler niet op, werkt de doorstroomer te lang en verbruikt hij veel elektriciteit.
"Het is niet nodig om de software direct te updaten als de Modul-AIR goed functioneert. De software is bedoeld voor installateurs om bij eventuele storingen een update uit te voeren om zo een goede werking van de installatie te garanderen. De actuele lijst van de beschikbare thermostaten vindt u op onze website: https://www.inventum.com/...t-de-ecolution-modul-air/ . "
Ik had gehoopt dat andere dan in de lijst vermelde OT thermostaten nu te gebruiken zouden zijn.
@dick133a Ik ben ook geinteresseerd in de HP-M25i, waar komt het nieuws vandaan dat er een opvolger komt? Ik heb dat nog niet gehoord. Wanneer zou die eventueel beschikbaar komen?dick133a schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:23:
[...]
Ik overweeg de opvolger van een hp m 25 i aan te schaffen waarbij overventilatie in iedergeval niet door de wp veroorzaakt wordt en automatisch de hr cv inschakelt als dat goedkoper is.
Eerst maar even afwachten wat de specs zijn en de subsidie.
Wat was ook al weer je besparing in m3 gas en hogere verbruik van electriciteit door de savant?
Het heeft 1,7 KW bij welk volume m3? Ik heb nu 150 m3 opgesteld. Huis 120 m2.
Bedoel je hoeveel m3 lucht de modulair nodig heeft voor het warmtepompbedrijf? Dat is 120m3/uursiper schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:32:
U kunt schrijven hoeveel min m3 ecolution modul-air nodig heeft om volledig te werken. "Voor het beste werk".
Het heeft 1,7 KW bij welk volume m3? Ik heb nu 150 m3 opgesteld. Huis 120 m2.
Voor een woning met 120m2 nuttig vloeroppervlak wordt 155m3/uur aangeraden.
Zodat ik niet te veel warmte verlies.
Van een partner bedrijf. Verwachting is voorjaar 2021.Moonbase schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:38:
[...]
@dick133a Ik ben ook geinteresseerd in de HP-M25i, waar komt het nieuws vandaan dat er een opvolger komt? Ik heb dat nog niet gehoord. Wanneer zou die eventueel beschikbaar komen?
Dat er koude lucht binnenkomt is logisch, daarom ben in ook voor de greencomfort module gegaan.
Vanwege dit soort problemen is een ventilatiewarmtepomp in combinatie met ventilatieroosters vaak een verkeerde keus.siper schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:22:
Ik bedool, bijvoorbeeld wanneer ik 130 m3 instel, het even efficiënt zal zijn als met 150 m3. Ik denk dat hij nu teveel ventileert. Zuigt koude lucht door de ventilatieroosters.
Zodat ik niet te veel warmte verlies.
Tocht, overventilatie waardoor overbodige afkoeling van het huis met als gevolg lager rendement dan verwacht.
Veiliger is een hr gas ketel aan te vullen met bijvoorbeeld de HP M 25i (bepaalt zelf wanneer verwarmen met gas goedkoper is dan met warmtepomp) in combinatie met co2 gestuurde mv box met eventueel nog een vochtsensor ter verbetering van het binnenklimaat.
Of je de investering snel terug verdiend weet ik niet maar het geeft wel een goed gevoel dat je de warmte terug wint die de mv naar buiten blaast.
Misschien dat de alira lwb ook een goed alternatief is en zo zijn er vast nog meer goede alternatieven.
Wat je het beste kan doen is dus je huidige systeem verkopen en een beter passende oplossing installeren.
Opgeleverd in september van dit jaar. Ik heb een ecolution modul-air all electric met Eco tank 150 L met 2kw naverwarmer.
Vloerverwarming op de begane grond en badkamer op de 1e verdieping. De rest op de 1e verdieping zijn 3 radialight elektrische kachels van 1000 W.
Van september tot december was ik tevreden met het gebruik van elektriciteit, maar in de afgelopen koude dagen heeft de elektrische doorstroomer ( 4,5 KW) te lang gewerkt en is het elektriciteitsverbruik meer dan verdubbeld.
Het dagelijkse verbruik ligt nu rond de 50 KW. Ik ben op zoek naar wat er kan worden gedaan om het verbruik te verminderen.
In kaart brengen hoeveel je nou precies waar verbruikt. Die elektrische kachels op de verdieping hebben COP=1
Wanneer je modul air het al moeilijk heeft met de woning verwarmen en je douched ook nog veel dan kan de 2KW wel eens heel veel bij moeten springen.
Je hebt het over een doorstromer? Is dat voor warm water of is dat voor de modul-air.
Heb je helemaal geen cv ondersteuning?
Ik krijg een beetje het gevoel dat je de modul air probeert in te zetten voor iets waar hij niet voor bedoelt is. Een niet top geïsoleerde woning of een hele grote woning all electric verwarmen.
De modul air is ontworpen om ondersteund te worden door een 2e warmtebron. All electric lukt alleen in niet al te grote en zeer goed geïsoleerde woningen. Vergeet niet dat het maar een 1,7kW WP is.
Ik verwarm al een aantal jaren mijn “oude” woning met 5 en nu 6KW L/W warmtepomp, en die moet echt nog wel aan de bak. Mijn modul air wordt dan ook ondersteund door de L/W WP. Vanaf februari pas omdat we de vloer nog niet mogen verwarmen. Nu stoken we met 2 elektrische kachels 100kWh per dag erdoor. Weinig andere keuze omdat de stukadoor net 300Ltr water in/op de wanden gesmeerd heeft
Ps het eerste jaar na een (ver)bouw moet je zowieso niet serieus nemen omdat je met heel veel bouwvocht te maken hebt.
Heb je evt de mogelijkheid om de greencomfort module toe te voegen. Dan kan je de roosters (bijna allemaal) sluiten en voeg je voorverwarmde buitenlucht toe. Indien mogelijk op de slaapkamers aangevuld met uitblaas in de hal. Dit trekt dan onder de deuren door naar de ruimtes toe waar je afzuigt.
[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 12-12-2020 13:50 ]
Als dit je enige warmtepomp is, probeer je perpetuum mobile met warmte (of zoninstraling).siper schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:30:
Het is een nieuw huis.
Opgeleverd in september van dit jaar. Ik heb een ecolution modul-air all electric met Eco tank 150 L met 2kw naverwarmer.
Eigenlijk komt het er dan op neer dat je alle verliezen van het huis (via lucht/muur/rioolwater) moet opbrengen met elektriciteit (COP=1). Bij KASSA al eens eerder zoiets gezien en de bewoners maar klagen.
Gezien de nieuwbouw en elektrische kachels op de verdiepingen wordt herontwerpen best een lastig verhaal.
Mijn eerste gedachte is die Eco tank vervangen door 1 met meerdere spiralen en daar naast de modul air nog een andere warmtepomp op aan sluiten.
Nu ik dit schrijf kan je misschien de modul air ook in parallel bedrijf met een andere warmtepomp zetten. Die warmte haalt uit de buitenlucht.
Ander alternatief is gaan werken met airco verwarming (multi split).
Over het algemeen werkt het niet erg slecht.
We hebben op begane grond rond de 21 graden en 19 graden op de 1e verdieping. Alleen het energieverbruik is iets te hoog. Gelukkig hebben we zonnepanelen van 13x310w
Al je elektriciteitsverbruik voor verwarming door 4 delen, met een extra warmtepomp.siper schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:04:
Ecolution heeft een bijverwarming van 4,5 kW. De maxtankboiler van 150 L heeft een 2KW element en verwarmt nu het tapwater.
Over het algemeen werkt het niet erg slecht.
We hebben op begane grond rond de 21 graden en 19 graden op de 1e verdieping. Alleen het energieverbruik is iets te hoog. Gelukkig hebben we zonnepanelen van 13x310w
Je panelen zijn je eigen verbruik, dus gokje van 3000kWh verwarming en dat voor en warmtepomp en 750kWh inruilen. En dan ook nog een 500 euro lagere energierekening. Zou het wel weten.
Debiet verlagen kan iets opleveren, maar met de koude dagen kom je vermogen tekort. Ik houdt altijd als waarde aan de dat bij 0 °C buitentemperatuur de uitgaande lucht niet lagen mag zijn dan 6 °C. Anders valt de unit in vorst beveiliging. Ik schat in dat jou warmtepomp redelijk naar 100 m3/uur kan in warmtepompbedrijf.
@dick133a nutteloze post, iets te simpel beredeneerd. Reken het rendement uit, voordat je een conclusie trekt.
Tocht los je niet op door de ecolution te laten staan.... Wel eens dat een extra bron in de praktijk een voldoende oplossing zou kunnen zijn.beestemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:55:
@siper je probleem zit hem in de elektrische naverwarmer(s) die trekken veel stroom tegen een relatief laag verbruik. Enige oplossing is een tweede bron toe te voegen, kan een CV ketel of een warmtepomp met buitenunit zijn. De Ecolution kan die aansturen vanuit de CV uitgang.
Debiet verlagen kan iets opleveren, maar met de koude dagen kom je vermogen tekort. Ik houdt altijd als waarde aan de dat bij 0 °C buitentemperatuur de uitgaande lucht niet lagen mag zijn dan 6 °C. Anders valt de unit in vorst beveiliging. Ik schat in dat jou warmtepomp redelijk naar 100 m3/uur kan in warmtepompbedrijf.
@dick133a nutteloze post, iets te simpel beredeneerd. Reken het rendement uit, voordat je een conclusie trekt.
De berekening staat in het bestek wat je kan opvragen bij de gemeente.
Als de installatie daar niet passend voor is zou de aannemer dit moeten oplossen als de woning niet voldoet aan de betreffende epc norm (0.0?).
Tocht staat volgens mij los van een Ecolution?dick133a schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:06:
[...]
Tocht los je niet op door de ecolution te laten staan.... Wel eens dat een extra bron in de praktijk een voldoende oplossing zou kunnen zijn.
De berekening staat in het bestek wat je kan opvragen bij de gemeente.
Als de installatie daar niet passend voor is zou de aannemer dit moeten oplossen als de woning niet voldoet aan de betreffende epc norm (0.0?).
Er staat helemaal niks in het bestek van de gemeente, bestek is iets tussen project en aannemer.
Jij begint over rendement en nu kan ik dat gaan opvragen? Kom op zeg, beetje inhoud geven aan je posts!
@Appie Heijn heb net nog gekeken, de Ecolution All-E die hier hangt gaat terug tot 100 m3/uur voor minimum warmtepomp debiet. Minimum ventilatiestand is 70 m3/uur.
[ Voor 4% gewijzigd door beestemans op 12-12-2020 19:55 ]
Ok wellicht is dat bij de modul air iets hoger dan. Uiteraard kan hij lager maar dan doet de WP niets meer. Die gaat pas aan bij 120m3/uurbeestemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:54:
[...]
Tocht staat volgens mij los van een Ecolution?
Er staat helemaal niks in het bestek van de gemeente, bestek is iets tussen project en aannemer.
Jij begint over rendement en nu kan ik dat gaan opvragen? Kom op zeg, beetje inhoud geven aan je posts!
@Appie Heijn heb net nog gekeken, de Ecolution All-E die hier hangt gaat terug tot 100 m3/uur voor minimum warmtepomp debiet. Minimum ventilatiestand is 70 m3/uur.
Ik zou proberen de greencomfort module na te rusten dat kan al giga schelen op de bovenverdieping. Lekker 18gr inblaas. En dan een 2e warmtebron, L/L wp leent zich daar ook prima voor
Zo te lezen begrijp je de rol van de gemeente niet.beestemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:54:
[...]
Tocht staat volgens mij los van een Ecolution?
Het is de taak van de gemeente om te controleren of de aannemer heeft voldaan aan het bouwbesluit en daar hebben ze het bestek voor nodig en dat kan je daar opvragen. Daar hoort een EPC berekening in te zitten.
De koper krijgt meestal alleen een technische omschrijving.
Een gangbare mv box zoals duco heeft een minimum debiet van 40m3 dus ik vind het niet raar dat met de ecolution meer koude tocht ervaren wordt.
Je hebt gelijk, dit is tenminste een post met inhoud.dick133a schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:01:
[...]
Zo te lezen begrijp je de rol van de gemeente niet.
Het is de taak van de gemeente om te controleren of de aannemer heeft voldaan aan het bouwbesluit en daar hebben ze het bestek voor nodig en dat kan je daar opvragen. Daar hoort een EPC berekening in te zitten.
De koper krijgt meestal alleen een technische omschrijving.
Een gangbare mv box zoals duco heeft een minimum debiet van 40m3 dus ik vind het niet raar dat met de ecolution meer koude tocht ervaren wordt.
@Appie Heijn vannacht getest, bij 100 m3/uur blijft de Ecolution ModulAIR in warmtepompbedrijf. Wellicht dat dit een verschil is tussen de nieuwe variant. Ik stel namelijk 4 ventilatiestanden in. 1 als minimum warmtepompdebiet en 3 ventilatiestanden. Afhankelijk van de vraag wordt er geschakeld qua ventilatie stand.
[ Voor 19% gewijzigd door beestemans op 13-12-2020 09:27 ]
beestemans schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:25:
[...]
Je hebt gelijk, dit is tenminste een post met inhoud.
@Appie Heijn vannacht getest, bij 100 m3/uur blijft de Ecolution ModulAIR in warmtepompbedrijf. Wellicht dat dit een verschil is tussen de nieuwe variant. Ik stel namelijk 4 ventilatiestanden in. 1 als minimum warmtepompdebiet en 3 ventilatiestanden. Afhankelijk van de vraag wordt er geschakeld qua ventilatie stand.
/f/image/o6q1wNE9U05t9fSLWwkYbho2.png?f=fotoalbum_large)
Wel goed om te weten dat die van jou met minder m3 uit de voeten kan.
Dit is een screenshot uit een niet online staande installateur handleiding.
Het ingestelde wp debiet is de “minimale” ventilatiestand wanneer er warmtevraag is.
Daarnaast kan je idd ventilatiestand nacht en ventilatiestand dag instellen. De dagstand is een soort van maximum. Je 0-10V contact bepaalt de daadwerkelijke ventilatiestand adhv de standenschakaar/luchtvochtigheid en/of co2 sensoren.
[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 13-12-2020 10:27 ]
Wat is jou dagverbruik dan nu met die doorstroom verwarmers?
Ik heb sinds een paar weken een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer die eigenlijk voor tegen de warme zomers is maar ook in de winter gebruikt kan worden gezien het apparaat een scop van 4,6.
Momenteel nog geen gas verbruikt en max 16kw op een dag verbruikt dat is incl. alle verbruikers
Helaas moet ik melden dat ik na bijna 7 jaar gebruik uiteindelijk toch teleurgesteld ben in dit apparaat qua kosten(besparing) en comfort. De compressor heeft een maand geleden de geest gegeven, wat betekent dat het apparaat total loss is verklaard en er een nieuwe Ecolution moet worden aangeschaft. Aangezien voor mij de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, heb ik besloten dit niet te doen.
Hierbij mijn bevindingen van de afgelopen 7 jaar gebruik.
Kosten:
De aanschaf plus installatie kwam bij mij op €4.421 eind 2013. Er was op dat moment helaas geen subsidie beschikbaar, maar er werd mij voorgerekend dat ik deze kosten er na ongeveer 10 a 12 jaar uit zou hebben.
Ik en enkele kennissen die het systeem ook in gebruik hebben, komen op een gemiddelde besparing per jaar van ongeveer 650m3 aardgas (650 x €0.70 = €455) en een extra electriciteitsgebruik van ongeveer 1200Kwh (1200 x €0.22 = 264). Deze getallen zijn gecorrigeerd voor de variabiliteit in het aantal graaddagen per jaar. De netto besparing op energiekosten per jaar komt dus op ongeveer €190.
Daarbovenop kwam het jaarlijks vervangen van het luchtfilter a €30, het tweemaal uitvoeren van onderhoud/reiniging door de installateur (2x €85 / 7 jaar = €24) en vorig jaar moesten er twee condensatoren vervangen worden (€185 / 7 jaar = €26).
Onder aan de streep leverde mij dit dus een besparing op van €110 per jaar (190-30-24-26) of €9 per maand, wat voor mij een terugverdientijd zou betekenen van 40 jaar. Met de huidige €1500 ISDE subsidie scheelt dit wel flink overigens.
Toen de Inventum Ecolution officieel als overleden was verklaard, was dit helaas bijna twee jaar na het verlopen van de garantie. Inventum heeft mij toen wel een 'coulancevoorstel' gedaan, waarbij de reparatiekosten inclusief installatie op €3100 zouden komen. Toen ik aangaf dat ik dit wel een erg hoog reparatiebedrag vond voor een apparaat wat een levensduur van 15-20 jaar zou moeten hebben, kreeg ik als antwoord: "Maar met €1500 subsidie valt dit toch wel mee?" (hmmm). Uiteindelijk maakt dit toch niet uit, aangezien wij vooral om onderstaande comfort redenen, hebben besloten het apparaat niet opnieuw in gebruik te willen nemen.
Comfort:
Zoals al vaker vermeld, is het grootste voordeel van de Ecolution dat er altijd lauwwarm water door het vloerverwarmingscircuit loopt tijdens het stookseizoen. Dus dat betekent ook warme voeten tijdens het s nachts naar het toilet gaan tijdens het stookseizoen en nooit een ijskoud aanvoelende vloer op de benedenverdieping. Dit is zeker waar! Bovendien kan dit betekenen dat je minder verlaging van de temperatuur tijdens de nacht hoeft toe te passen, wat voor minder koudetrek zorgt tijdens het opwarmen.
Een nadeel is dat voor een optimale werking van de warmtepomp, een hoger luchtdebiet moet worden gebruikt dan wat ik standaard zou instellen. In het begin bleef de warmtepomp nog wel in werking met een luchtdebiet van 130m2, maar na een paar jaar kreeg ik toch steeds vaker de AP4 melding, waarbij de uitgaande lucht te koud wordt en de warmteproductie tijdelijk stopt. Uiteindelijk heb ik hem ingesteld op 150m3, wat helaas betekent dat er altijd een lichte tocht in de woning aanwezig is wat voelbaar is en zichtbaar aan flakkerende kaarsen. Dus wel warme voeten, maar een koude nek! Om dit te compenseren wilde mijn vrouw de verwarming altijd op 21.0C of hoger hebben staan, een graad hoger dan dat we daarvoor hadden. Tevens zorgt het hoge luchtdebiet voor hoorbaar windgeruis in de badkamer en het toilet, zelfs met geluidsdempende ventielen. Dit is helaas gedeeltelijk het gevolg van het gebruik van ventilatiepijpen van 125mm doorsnede ipv 150mm zoals aangegeven in de installatiehandleiding. Nu zonder het gebruik van de warmtepomp, staat het luchtdebiet van stand 1 weer op 100m3, wat zorgt dat er niet langer een tocht door het huis voelbaar is.
Het grootste nadeel in comfort is echter het constante gebrom van de 350W compressor. Zelfs met een installatie die volledig in de rubbers hangt met een stellage op een betonnen vloer, is de compressorbrom hoorbaar op de gehele eerste en tweede verdieping. Wanneer ik of mijn vrouw een nacht wat lichter slapen, verstoort dit echt de nachtrust, ook al slapen we een verdieping lager en niet direct onder het apparaat. De instelling voor nachtprogramma op het apparaat werkt op de een of andere manier niet op onze versie (softwarefout?). Ook logees die op de slaapkamer direct naast het apparaat slapen hebben geklaagd over het gebrom, waardoor ik bij logees in de koude maanden de stekker van de warmtepomp er s nachts maar uittrek. Ook heb ik zelf vele keren s nachts de stekker er uitgetrokken voor mijn eigen nachtrust.
Conclusie:
Al met al vind ik het toch jammer dat ik niet wat enthousiaster kan zijn over de Ecolution. Want ik ben heel erg geinteresseerd in milieutechniek en ik vond het een kick dat de CV ketel pas bij een gemiddelde dagtemperatuur beneden de 8 graden celsius hoefde bij te springen. Misschien dat andere Ecolution gebruikers zich niet kunnen vinden in bovenstaand verhaal, maar toch wilde ik een genuanceerd beeld schetsen voor mensen die de aanschaf hiervan overwegen.
En @SpikeHome ; leuk om te zien dat je na 7 jaar nog steeds zo actief bent op dit forum!
@siper Even mezelf corrigeren;Dapdodo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:41:
[...]
Al je elektriciteitsverbruik voor verwarming door 4 delen, met een extra warmtepomp.
Je panelen zijn je eigen verbruik, dus gokje van 3000kWh verwarming en dat voor en warmtepomp en 750kWh inruilen. En dan ook nog een 500 euro lagere energierekening. Zou het wel weten.
Het verbruik van de bewoners hoeft niet gecompenseerd te worden met zonnepanelen voor de EPC berekening. Als je dus al zoveel panelen hebt (3600kWh opbrengst) dan gaan ze ervan uit de de verwarming dit gaat verstoken per jaar. Dat is bij afschaffing van de saldering wel heel ongunstig.
Dat jij er nu van schrikt is dan dus verkeerde veronderstelling van hoe alles bij elkaar zou moeten werken.
Voor de rest zijn hierboven genoeg oplossingen aangedragen.
Ben ook nog steeds bezig met verbeteringen.
Jammer dat voor jou de ecolution minder geslaagd is.
Betreft enkele zaken komen die wel overeen met mij.
Ik heb 100mm buis in de woning, maar omdat ik op zolder een extra afsplitsing gemaakt heb kan ik gewoon 140 a 150 afzuigen zonder daar merkbaar gevolgen van te voelen.
Ook het gebrom heb ik geen last van in de woning alleen bij de ap3 stand warmwater maken gaat het vermogen naar 330w+ tot 450w (60c legionella) en gaat de unit meer brommen op de slaapkamers daar geen last van gelukkig op zolder hoor je je hem dan wel.
Nadelen zijn er ook wel hoor als het kouder word buiten komen de ap's steeds vaker, lucht debiet omhoog is niet altijd de oplossing.
Ik meet met mijn domoticz het koudgas en lucht uit temperaturen waarna ik ook b.v. de fan naar stand 2 of 3 laat gaan, maar de unit uren op stand 3 (280m3) is niet echt comfortabel omdat je ook veel kou naar binnen trekt.
Volgende unit zou toch wat ik al melde een ezavu of hp m 25 zijn naast warmte uit panelen die onder het pv ligt te halen.
Ik ben wel erg benieuwd wat jij nu gaat plaatsen nu.
Zo hebben we vloerverwarming op de begane grond + badkamer.
De zolder heeft geen verwarming.
Daarnaast een boiler maxtank 150 L met een 2KW verwarmingselement.
Nu kijk ik en het verbruik van deze 3 radiatoren is in totaal 10 Kw per dag.
Maar bovenaan is het maar 19 graden.
Er zijn 21 graden in het begane grond en in de badkamer.
Deze modul-air pomp is naar mijn mening niet geschikt voor buitentemperaturen onder de 5 graden. Hij moet dan veel gebruik maken van de doorstroomer, wat veel energie kost.
We hebben zelf 10 zonnepanelen gekocht .. Er waren er maar 3 in het project.
Ik weet niet wat we kunnen doen om het te verbeteren...
Zo van een afstand kan ik je weinig tips geven. Dat je op dit moment 10kWh boven verbruikt is bizar veel. Of je woont in een tempel of in een zeer slecht geïsoleerde woning. Wij hebben in onze vrijstaande jaren 60’woning alleen bij onder nul temperaturen buiten een beetje radiatorvermogen nodig. Zoals afgelopen dagen is het overal een 18-19 graden. Beneden draait een 2200W kacheltje en boven een 750W kacheltje.siper schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:17:
We hebben 3 radiatoren drl airco 1000W in de slaapkamers en een radiator drl 750 in de badkamer maar we gebruiken deze niet omdat er vloerverwarming is.
Zo hebben we vloerverwarming op de begane grond + badkamer.
De zolder heeft geen verwarming.
Daarnaast een boiler maxtank 150 L met een 2KW verwarmingselement.
Nu kijk ik en het verbruik van deze 3 radiatoren is in totaal 10 Kw per dag.
Maar bovenaan is het maar 19 graden.
Er zijn 21 graden in het begane grond en in de badkamer.
Deze modul-air pomp is naar mijn mening niet geschikt voor buitentemperaturen onder de 5 graden. Hij moet dan veel gebruik maken van de doorstroomer, wat veel energie kost.
We hebben zelf 10 zonnepanelen gekocht .. Er waren er maar 3 in het project.
Ik weet niet wat we kunnen doen om het te verbeteren...
Meer verwarming aanbrengen ter ondersteuning van de modul air. Dat is wat je moet/kan doen. Een L/L warmtepomp aka airco heb je ook in de winter nog wat aan.
Dit jaar gebouwd.
Wij wonen hier sinds september. 120 m 2 tussenwoning.
Misschien omdat het het eerste seizoen is dat we het huis verwarmen?
Totaal elektriciteitsverbruik door ons:
Oktober - 493 kWh.
November - 581 kWh.
Als december koud is, lijkt het alsof je met 1000 kWh komt.
Vaak zit er nog veel bouwvocht in een woning (neem aan dat het geen houtbouw is). Dat kost het eerste jaar nog extra stookkosten om alles droog te stoken.siper schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:15:
Het is een nieuw huis.
Dit jaar gebouwd.
Oktober - 493 kWh.
November - 581 kWh.
Je kan het in principe uitrekenen, theoretisch dan.
ik vermoedt dat je 35-4 (want tussenwoning)=31 W/m2 nodig hebt, gezien de indicatietabel op https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Daarnaast zal je warmtepomp vollast 961 draaiuren maken.
In jouw geval zou dat dus 31 x 120m2= 3720 W=3,72KW voor je hele woning bij -10.
je totale warmtevraag is 961 uren x 3,72Kw =3.575 Kw
De Ecolution levert 1,71 KW, zie https://www.warmteservice...U2NGY2ODdhMWVlN2FhZjM4N2E
Dus je betafactor is 1,71/3,72=46%. Dat houdt in dat je ongeveer een dekkingsgraad van 91,5% hebt middels je warmtepomp, zie betafactortabel op: https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
De betafactor liet al zien dat we 91,5% van de warmtevraag afdekken met de warmtepomp.
Dit is 91,5% x 3.575 =3.271KW. De rest (3575-3271=304KW) dien je dus elektrisch bij te verwarmen.
Je Ecolution zal ook 2x zoveel uren draaien door het onderdimensioneren, volgens de betafactortabel. Simpel gezegd; 3.271KW / 1,71= 1913 uren.
Als je nu het gemiddelde energieverbruik neemt van de ecolution, laten we zeggen 400watt, kan je dus uitrekenen dat deze over een jaar tijd, ongeveer 0,4 x 1913=765KW zou gebruiken. Samen met de 304KW die je al elektrisch bijstook wordt dat 1.069KW voor verwarming.
Wat je daarnaast niet moet vergeten, op het moment dat je Ecolution bezig is om je warmwatervat voor douchen op te warmen, kan hij geen warmte leveren aan het verwarmingssysteem en zal het elektrisch element aangesproken worden als dat nodig is. Voor warm water ben je ook zo al 1.000KW kwijt per jaar voor een 3-persoonshuishouden.
Ik ben zeker geen tegenstander van een ventilatiewarmtepomp, alleen hoor je vaak het tegengeluid dat er overventilatie kan plaatsvinden en dat je eigenlijk altijd een minimumdebiet moet instellen.
Wij hebben destijds gekozen voor een Ducobox ECO voor ons appartement (inmiddels wonen we al ergens anders). @SpikeHome wellicht ook een tip voor jou ter overweging met de enzavu en hp-m 25 i. Inventum komt ook nog met de ecolution XL op buitenlucht, zie https://www.vakbladwarmte...1371-454491750.1608031371
De Ducobox ECO gebruikt naast ventilatielucht, ook buitenlucht, werkt tot -10 en levert 2,5KW.
In vergelijking met de Ecolution maakt deze wel meer luchtgeluid, logisch ook, er gaat 600m3/u lucht door dat ding heen. Voordeel is ook dat je deze vocht en co2 gestuurd kan maken.
Je moet ook grotere diameters voorzien (200mm).
Ik weet dat de huidige bewoners er tevreden over zijn en nog niet bij hebben hoeven stoken sinds juni, Ik zal ze over een halfjaartje eens vragen wat hun jaarverbruik is geweest ter indicatie.
Gasverbruik voorheen was 550m3 voor 50m2 oppervlakte, bouwjaar 1984, warmteverliesberekening van 3,6KW, verwarming middels Jaga radiatoren.
En voor de zelfinstallateurs, want een installateur is moeilijk te vinden, het is net een Ecolution.
die een elektra boiler hotfild van 200l.
heb nu allen het hoge backup element van 2kW aan staan.
die staat nu nog op 60 graden, maar zal straks zakken naar 55graden.
het lage element van maar 1kW zal straks mee geschakeld worden met de omvormer.
dit in stapjes van 333W en waarschijnlijk op 65graden gaan werken.
dat moet vaak genoeg gaan lukken met 6,4kWp die er aanhangt.
een gevalletje van: eigen energie eerst.
ik kan er ook nog een zonnecollector aanhangen, maar heb maar 2 handen en beperkt de tijd om alles uit te zoeken. toekomst dus misschien.
eerst de aansturings-unit gaan bouwen voor de onderste element.
ik heb grof weg alle onderdelen, maar ben bang dat het nu met corona toch nog wel even wat langer gaat duren, kom vast nog iets te kort.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@siper Wat zijn de ingestelde temperaturen van de warmtepomp en warmwatervat?
[ Voor 25% gewijzigd door beestemans op 15-12-2020 20:50 ]
Momenteel is er geen kans dat modul-air sanitair water kan verwarmen. Dit wordt gedaan door een verwarmingselement van 2KW.
Ik heb de modul air op 35 graden gezet, want als ik meer zet, gaat de doorstroomer hard werken.
Op dit moment buiten is het warmer, dus vandaag is het totale dagelijkse verbruik 21 kWh.
Als de temperatuur buiten onder de 4-5 graden komt, is 35 graden niet genoeg om de vloer te verwarmen.
Boven de 35 graden werkt de doorstroomer hard,
Vandaar het hoge stroomverbruik.
Ik heb een heel goed geïsoleerd huis en het voelt alsof het teveel warmte verliest ...
Redelijk geïsoleerde jaren 60’woning 70m2, vrijstaand. Verwarmd met 6KW L/W WPsiper schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:15:
Het is een nieuw huis.
Dit jaar gebouwd.
Oktober - 493 kWh.
November - 581 kWh.
Oktober 2019 500kWh
November 2019 860kWh
December 2019 900kWh
Verbruik van dit jaar heb ik/jij niets aan omdat we er niet wonen en met straalkachels in de weer zijn.
Dus heel extreem is je verbruik niet.
Nu is er bijna niets van de panelen dus ook dat is een probleem.
Op het moment in december heb ik een verbruik van 540 kWh, dus ik denk dat de hele december ongeveer 1000 kWh is.
Dus een verbruik van rond de 50 kWh op koude dagen is normaal?
Die verbruikscijfers zijn niet wereldschokkend en wel te verklaren zeker omdat je backup verwarming elementen COP=1 hebben. Mijn verbruikscijfers zijn met een COP van 3-4, uiteraard zijn onze woonsituaties totaal niet vergelijkbaar.
Die Itho Daalderop HP-M 25i is trouwens wel een interessant product, dank voor de tip! Dat zou in principe mijn ongewenste overventilatie oplossen en hij maakt 5dbA minder geluid. Alleen de COP van 3.8 vind ik wel erg laag voor een warmtepomp. Ik heb de aanvoertemperatuur op 40 graden staan, en als het wat kouder is buiten dan zou de COP rond de 3 uitkomen. Dat levert zo goed als geen besparing op ten opzichte van verwarmen op gas. En sowieso ben ik niet heel happig om een nieuw product uit te proberen. Je ziet in de afgelopen 15 jaar toch dat eerste modellen redelijk wat kinderziektes hebben...
Wellicht een goed idee om Ecolution apart te meten. En wellicht de electrische radiatoren ook.siper schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:15:
Het is een nieuw huis.
Dit jaar gebouwd.
Oktober - 493 kWh.
November - 581 kWh.
Misschien verbruiken je radiatoren bijvoorbeeld extreem veel of is er een andere sluiper.
je kan hier eventueel een slimme stekker voor gebruiken, mits je warmtepomp niet op 3fase is aangesloten in verband met het element.
Slimme stekkers met meten energieverbruik
Als je dat dan tegen de graaddagen afzet van bijvoorbeeld oktober + november, kan je een inschatting maken of het verbruik normaal is, of dat het buitensporig hoog is. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Gezien de gehele unit 200 euro + is. Wil ik graag het lagertje zelf vervangen. Heeft hier toevallig iemand dat al eens gedaan en weet welk maat lager ik nodig heb? Dan kan ik die alvast bestellen zonder de boel helemaal uit elkaar te halen.
Het type ventilator in de ecolution is: ebmpapst r3g190-rc05-16
Maar ik kan hier nergens het type lager vinden die ik nodig heb
https://www.hornbach.nl/s...DrlqpX_QvpTIaApWzEALw_wcB
In de meeste huisventilators zitten ook deze. Ik heb er al 10 tallen gedaan de afgelopen jaren. Ook ik wtw units zitten ze. Een paar euro
:strip_exif()/f/image/MZ7JqMTX0khB38C0pbYavHJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door snameroc op 20-12-2020 15:28 ]
snameroc
Eens kijken of het gaat lukken 👌
Via een KAKU schakelaar wordt L1 met de fase verbonden. (L3 blijft verbonden).
Dit lijkt prima te werken, als ik de kaku schakel gaat hij ventileren in stand 3. De snelheid laat zich ook regelen via het gebruikersmenu. Het enige probleem is dat de timerfunctie niet lijkt te werken. Het kort in- en uitschakelen leidt niet tot de ingestelde dertig minuten hoogloop.
Moet de timer nog ergens ingeschakeld worden? Of heeft het te maken met het feit dat bij mijn methode stand 2 niet wordt geactiveerd?
Iemand een tip? Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik denk dat je kaku te traag is.
Onlangs zijn we verhuisd en kwam ik tot de conclusie dat de MV-box aan vervanging toe was. Na me (met name door dit forum) verdiept te hebben in ventilatiewarmtepompen, heb ik gekozen voor de Nefit Ventiline. Dit aangezien er een 4 jaar oude Nefit Trendline HRC30/CW5 aanwezig was die het prima doet en er geen behoefte was in een hele grote investering voor een 'grote' warmtepomp. Ook hebben we overcapaciteit op de zonnepanelen blijkt. Verder ben ik nog volledig nieuw in de materie.
Het huis betreft een woning uit 2009 met vloerverwarming beneden en verder radiatoren. Vooraf heb ik getest met enkel de ketel of het huis warm werd met een watertemperatuur van 40 graden en dit was het geval. Het huis is behoorlijk groot (215 m2 / 810 m3), maar de verwarming staat enkel beneden aan en in 1 kantoor. Totaal ca. 80 m2 vloerverwarming en 1 ruimte van 12,4 m2. De overige radiatoren staan op stand 0 met thermostatische kranen.
Nu is de Ventiline geïnstalleerd en ik heb hier toch nog wat vragen over:
- De aansturing staat ingesteld op cv2. Volgens het boekje is dit n.v.t.. Weet iemand wat dit is en waarom die hierop ingesteld staat?
- Is de nachtklok wenselijk? Na de eerste dagen merkte ik dat de ketel nog behoorlijk mee moest werken in de ochtend. Ik had nog wel middels de thermostaat ook nachtverlaging ingesteld, waardoor er ruim 1 graden bijgestookt dient te worden 's-ochtends.
- Hoe dient de HR-ketel afgesteld te zijn?
- De overige instellingen van de Ventiline zijn volgens mij behoorlijk standaard. Is dat goed?
- De Ventiline draait veruit het meeste in A1. Ik heb het idee dat dit efficiënter kan met vaker in A2. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Hoort de Ventiline niet altijd te draaien?
- Opvallend is ook dat de radiator in die ene ruimte niet echt warm wordt of blijft. Andere radiatoren worden ook niet warm. Hoort dit of kan de Ventiline dit niet verwarmen als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat in de woonkamer?
- Op dit moment is de Ventiline al de hele dag in LE stand. Hoe lang duurt zoiets? Er staat ook vaak AP 1 bij.
Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen en hoor het graag!
Dus niet de pomp de cv laten sturen als je voldoende overproductie van de zonne panelen hebt.
snameroc
jep eigen termostaat en alles goed instellen.
dat is wat je uit eindelijk wil hebben.
(ik zou eigenlijk de handleiding moeten lezen, dus weet niet of onderstaande ook kan met jouw ventiline.
dit heb ik gedaan met de ecolution, maar zal je veel ideeën geven.)
ik heb om te beginnen, de ventilatie warmtepomp los gekoppeld van de cv ketel.
dan een kabel op de ventilatie warmtepomp zijn termostaat aansluiting aan gesloten.
de kabel door verbinden is dan "warmtevraag" de kabel los is dan "geen warmtevraag", lekker simpel.
hier door draaide de ventilatiewarmtepomp bij mij gewoon 24x7.
dit is pas een probleem ergens eind maart, dan word het pas te warm in huis.
(je hebt dan 24x7 gewoon een lekkere lauw warme vloer. o o wat erg.
vreemd genoeg lijkt dit verspilling, maar dat is het helemaal niet.
dit is gewoon maximaal gebruiken en maximaal gas besparen.
dan kun je hem rustig in de gaten houden of hij geen fout meldingen geeft.
en dingen bij stellen die nodig zijn.
dit heeft mij een 3 maanden gekost, daarna pas er een thermostaat aan gehangen. (voor bedienings-gemak.)
de thermostaat zet ik op 22 graden in de herfst en in de lente op laag.
meer raak ik hem niet aan.
de thermostaat van de gasketel gaat vaak een maand later (of 2) naar de 21graden.
en ook die gaat in de lente weer op laag.
meer raak ik hem niet aan.
zeer saai dus.
het is echt een ramp om heel de winter een warme vloer 24x7 te hebben.
ook een huis wat altijd warm is, bleuuuu grumbug....
en door de zonnepanelen ook nog niet eens mogen afrekenen, het zou verboden moeten worden.
(per jaar krijg ik er een 1600 tot 1800kWh in geduwd, door maximaal door te gaan.
gas gebruik zakte ruim onder de 300m3 een 600 tot 800m3 besparing per jaar.
je hebt ongeveer 2kWh nodig om 1m3 gas te besparen, en kWh is 3x goedkoper als gas.
maar mijn huis is wel een stuk ouder en slechtere isolatie, maar ook kleiner dus jouw cijfers zullen anders zijn.)
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 23-12-2020 10:45 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)