Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16
@Gording nu gaat je wp inderdaad alleen meehelpen als je c.v. warmte geeft.
Bij mij heb ik het net zoals bij @migjes draaien.
Dus 24/7 zoveel mogelijk mee helpen.
Elektriciteit is goedkoper dan gas.
Bij mij gaat er zo een 1300kw per jaar de warmtepomp in.
Ik héb 21 panelen die liggen bijna 10 jaar en mijn inventum draait al 7 jaar.
Mijn huis van '94 is redelijk geisoleerd en ben van een 900m3 gas naar nog geen 200m3 gas gegaan.
Dus een 700m3 bespaard voor een 1300kw.
Maar mijn huis is sindsdien ook 24/7 warm ipv eerst alleen overdag de c.v. aan.
Dus veel meer comfort.
Afgelopen jaar doorstroom elementen geplaatst en was mijn gas verbruik 30m3.
Dit jaar airco erbij voor warmte en koeling.
Ga kijken of gas er totaal uit gaat.
Afrekening gehad en die 30m3 kost me een dikke €8,- per m3.
Voor dát geld kan ik gewoon elektrisch bij stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gording
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07-2024
@SpikeHome Kun je dit effect niet ook krijgen door de instelling op CV1 te zetten? Dan reageert de Ventiline op de temperatuur van de afgezogen lucht. Ik heb je mening gelezen over de nauwkeurigheid van deze meting en dat een thermostaat nauwkeuriger is. Maar wat als je de temperatuur instelt op de maximum temperatuur (25 graden) zodat de onnauwkeurigheid niet zo veel uit maakt? In mijn optiek gaat de warmtepomp nooit hoger dan 25 graden afzuigen, is er nog voldoende ruimte voor onnauwkeurigheid en heeft die dan het idee dat die nog altijd moet bijverwarmen. Of zie ik dit verkeerd?

Dan hoeft er namelijk helemaal geen thermostaat bij en ik ben niet zo handig hiermee namelijk haha

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 17:56
SpikeHome schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 05:05:
@johndoe_1975 voor die 30m ventilatie stand moet stand3 erg kort aan/uit gezet worden.
Ik denk dat je kaku te traag is.
Dank voor het meedenken. Kaku is inderdaad te traag. Met een gewone schakelaar lukte het me overigens ook niet :? . Ik denk dat ik maar mee ga leren leven....

Edit: Kaku draadloze wandschakelaar met timerfunctie gekocht. Simpele en voordelige oplossing voor als je eigenlijk geen echte tweaker bent O-)

[ Voor 15% gewijzigd door johndoe_1975 op 31-12-2020 00:12 ]

• -Turbotetter-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 20:20
Gording schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:55:
Zojuist is de monteur geweest en is er gebeld met Nefit. Volgens Nefit dient de installatie op CV3 te staan, zodat deze wordt aangestuurd door een aanlegsensor gekoppeld aan de cv ketel. Volgens mij gaat hij dus alleen verwarmen als de cv ook dient te verwarmen. De cv reageert weer op basis van de thermostaat in de woonkamer. Daarbij werd gemeld dat dit het meest efficiënt is. Ook werken de radiatoren dan eventueel beter boven omdat deze op hogere capaciteit werken en dus eigenlijk de ketel nodig hebben. Daarnaast zal dit zal denk ik wel veel stroom besparen, maar ik vraag me af of dat nodig is voor mij gezien de zonnepanelen die ook op het dak liggen. Ik heb nu dus niet de hele dag (24x7) warme voeten zoals @migjes heeft. Wat is jullie mening hierover?
Bij mij was origineel ook de wamtepomp op CV3 met aanleg sensor geïnstalleerd. Gezien dit niet het rendement geeft wat naar mijn idee haalbaar is heb ik dit ondertussen ook dmv een extra thermostaat en hetzelfde ingesteld als Migjes dit heeft, met als resultaat dat de WP 24/7 draait maar dat ik echt amper gas verbruik.

Ik heb nog wel een vraagje aan de mede ecolution gebuikers, wat voor thermostaat hebben jullie aan de CV-ketel hangen? ik merk dat wanneer het in huis bijvoorbeeld 21 graden is, en de thermostaat staat op 20.5 graden dat de CV-ketel nog best regelmatig kort wordt ingeschakeld. Ik vind dit onnodig omdat de ecolution het nog prima op temperatuur kan houden, hierdoor heb ik onnodig extra gasverbruik. Mijn voorkeur zou gewoon gaan naar een eenvoudige thermostaat die pas wat gaat doen als het echt nodig is, dus pas bij 20.5 graden en niet al een halve graad van te voren.

Thermostaat is trouwens een Honneywell Chronotherm, een simpelere thermostaat zou voor mij ook voldoen gezien vrijwel alles vloerverwarming is, En de temperatuur toch 24/7 hetzelfde staat ingesteld.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
SpikeHome schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:04:
@Gording nu gaat je wp inderdaad alleen meehelpen als je c.v. warmte geeft.
Bij mij heb ik het net zoals bij @migjes draaien.
Dus 24/7 zoveel mogelijk mee helpen.
Elektriciteit is goedkoper dan gas.
Bij mij gaat er zo een 1300kw per jaar de warmtepomp in.
Ik héb 21 panelen die liggen bijna 10 jaar en mijn inventum draait al 7 jaar.
Mijn huis van '94 is redelijk geisoleerd en ben van een 900m3 gas naar nog geen 200m3 gas gegaan.
Dus een 700m3 bespaard voor een 1300kw.
Maar mijn huis is sindsdien ook 24/7 warm ipv eerst alleen overdag de c.v. aan.
Dus veel meer comfort.
Afgelopen jaar doorstroom elementen geplaatst en was mijn gas verbruik 30m3.
Dit jaar airco erbij voor warmte en koeling.
Ga kijken of gas er totaal uit gaat.
Afrekening gehad en die 30m3 kost me een dikke €8,- per m3.
Voor dát geld kan ik gewoon elektrisch bij stoken.
Je gas kan er zeker uit 😉 wat verbruiken de doorstromers bij jou?

@-Turbotetter- wat goed zou kunnen is dat je thermostaat via opentherm de gemeten temperatuur doorgeeft aan de ecolution. Wanneer dat bvb 20,7 is zal je dat waarschijnlijk niet op het display zien, echter stuurt hij wel je 2e warmtebron aan op gemeten temperatuur. Althans zo werkt het bij de modul-air

[ Voor 63% gewijzigd door Appie Heijn op 24-12-2020 10:59 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Gording cv1 op lucht gebruik ik niet doe het net zoals @migjes dus een 2e thermostaat.
Alleen is dat mijn Nefit easy die ik met domotica uitlees en vervolgens de aan/uit aanstuurt van de inventum.
Zo een zwave schakeleer leest ook het verbruik van de inventum, de 2 switch in de zwave stuurt een relais aan zodat ik een potetionaal vrij contact heb voor de aan/uit van de inventum.

@Appie Heijn dat zal ook gebeuren van het voorjaar even kijken of dat kostenloos gaat.
Deze (kwakkel) winter nog even afwachten oom ivm de WAF factor.
De doorstromers vorige winter voor de eerste keer gebruikt helaas dat jaar nogal problemen gehad met de zwave schakelaars die het niet leuk vonden steeds kort 1000w te schakelen.
Nu schakelen de zwave schakelaars een relais.
Helaas ook overgestapt van het voorjaar van domoticz naar homey.
De energie meting terug kijken zoals in domoticz is nu totaal anders.
Draai nog wel domoticz ivm slimme meter uitlezen die gekoppeld weer is met mijn homey.
Maar wat ik wel weet dat ik op de koudste dagen een 10 a 15kw extra verbruikte temp was toen een -7.

• -Turbotetter-
@Appie Heijn Ik doelde eigenlijk op de thermostaat die aan de cv-ketel zit gekoppeld. ;) En niet zozeer die van de ecolution, daar zit een draadloze Honeywell round op.

Gezien ik bij inschakeling van de CV een relais hoor schakelen in de thermostaat denk ik dat er een simpel contact in zit die wordt verbonden. En gebeurd er weinig via opentherm.

Dus ik was benieuwd wat anderen voor thermostaten gebruiken in deze opstelling die mischien niet al van te voren beginnen te stoken :)

• Appie Heijn
@-Turbotetter-
Zou kunnen dat de ecolution anders werkt in vergelijking met de modul air. De MA handelt op basis van ingestelde en gemeten temperatuur. Bekijk onderstaande afbeelding maar even die zegt meer dan een hele uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w3FPvw-A-BAb85GQRc18o65tZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7km6D2G4fnItqqQwv5hJixa.jpg?f=fotoalbum_large
Of werk jij met 2 thermostaten? Bij de MA doet de thermostaat niet rechtstreeks zaken met de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
@Appie Heijn kan ik ergens die offset wijzigen in de Modul Air? Soms heb ik het idee dat de CV ketel onnodig wordt ingeschakeld. Temperatuur daalt zelden in een rechte lijn en als de Modul Air de daling kan afzwakken ben ik al redelijk tevreden zolang deze de temperatuur vast houd.

[ Voor 5% gewijzigd door beestemans op 25-12-2020 21:57 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
beestemans schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:57:
@Appie Heijn kan ik ergens die offset wijzigen in de Modul Air? Soms heb ik het idee dat de CV ketel onnodig wordt ingeschakeld. Temperatuur daalt zelden in een rechte lijn en als de Modul Air de daling kan afzwakken ben ik al redelijk tevreden zolang deze de temperatuur vast houd.
Nee helaas kan dit niet. Wellicht kan je de thermostaat ergens ophangen waar hij minder snel last heeft van schommelingen(bvb door zon of open deuren). De modul air zal als het goed is op dit moment in continue bedrijf zijn met zn 1,7kW vermogen. Dus als je cv aanspringt kan hij het niet in z’n eentje warm houden.
Je zou het evt. op kunnen lossen door de cv met een losse thermostaat aan te sturen (dus niet via de M-A), dan kan je de offset groter maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 26-12-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo mede Tweakers,

We zijn ons een beetje aan het oriënteren op het gebied van wp's en wouden miss wat input van ervaren gebruikers die hier dus al veel informatie hebben gegeven.

Eerst ff onze woning.
Nieuwe bouw (2015-2016)
Woning inhoud ~500m3
Woonoppervlakte ~160m2
Vloerverwarming op begane grond en op 1e verdieping 110m2
Zolder verdieping 50m2 hangt een radiator.
(Is eigenlijk nooit aan)
Elke ruimte is apart instelbaar in temperatuur
Evohome van Honeywell opentherm verbinding met HR ketel.
Gas verbruik 800m3 da's voor CV en cww
Electra verbruik 3000kWh
Zonnepanelen Wp 4500 uitbreidbaar naar Wp7000
Kan niet zeggen wat ze effectief gaan opwekken liggen er net 2 maanden op.
MV voor het gehele huis.( Staat altijd op stand 1)

Oke dat was het wel z'n beetje tenzij ik nog wat vergeet.

Nu vind ik het dus er zonder dat de mv gewoon die warme lucht het dak opblaast en wil daar dus wat mee gaan doen.

Nu heb ik me al een beetje lopen verdiepen in ventilatiewp's maar kan nog niet helemaal tot een besluit komen, het is de bedoeling in de toekomst helemaal van het gas af te gaan en vandaar dat ik de inventum ecolution red wel interessant vind.

https://www.inventum.com/producten/modul-air-red/

Graag jullie mening en/of advies. Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38
Robossie schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:08:
...

Graag jullie mening en/of advies. Bvd
Zie hier mijn reactie over mijn ervaringen: Tromp.et in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Tot een graag of 7 buiten gaat het prima, daaronder doet de lucht-lucht warmtepomp mee. Voor ons een prima combinatie.
Warm water gaat bij ons via een losse warmtepompboiler (Atlantic explorer V4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
Tromp.et schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:42:
[...]

Zie hier mijn reactie over mijn ervaringen: Tromp.et in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Tot een graag of 7 buiten gaat het prima, daaronder doet de lucht-lucht warmtepomp mee. Voor ons een prima combinatie.
Warm water gaat bij ons via een losse warmtepompboiler (Atlantic explorer V4)
Hey Tromp

Bedankt voor je idee.
Was ik vergeten te vermelden maar koelen ga ik proberen met grondwater deze loopt dan door een warmtewisselaar en aan de andere kant de vloerverwarming (koeling).

Maar dit is een hobby project van mij en heeft geen invloed op het bericht eerder geschreven.

En het comfort probleem wat jij vermeld met warm en koude is wat ik dus niet zou willen gewoon altijd lekker warme vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@Robossie
geinig om het huis te koelen met grond water.
niet nieuw, bestaat gewoon apparatuur voor hoor.
(sommige water/water warmtepompen kunnen dit actief(door verwarmen van het brine water) en pasief.)
erg effectief, nop niet speciaal.
je kunt maar weinig koeling halen uit zo een systeem hellaas.
(ach het doet iets, en het geeft een leuk hobby projectje, dan is het al effectief gemoeg. ;) )

ik doe dit bij de werkplaats van een vriend ook, alleen daar sproeien we het grond water gewoon over het platte dak.
het water koelt dan niet het dak, maar door de verdamping van het water op dak trekt het veel warmte weg.
dit is wat effectiever als de koelte uit het water trekken. ;)
(veel hortus kassen gebruiken dit ook. sommige planten kunnen ook niet tegen de te grote temperaturen in zo een kas.
daar kun je dus inspiratie op doen.)

een ventilatiewarmtepomp, het is een gaaf en leuk apparaat.
maar ik zou toch niet all e mee willen gaan.
je gebruikt 800m3 gas, dat is ongeveer 800x8=6400kWh.
met een ventilatiewarmtepomp vervang je een 500m3 gas voor 1000kWh.
maar de overige 300m3 vervang je dan nog steeds voor 300x8=2400kWh.
dus nog steeds een 3400kWh.
dan is het beter om gewoon voor een 5kW monoblock warmtepomp te gaan, dan ben je klaar met een +/-2000kWh.
(deze cijfers kloppen voor geen kant, maar geeft wel de grove lijn aan. dus lees relatief.)

voor warme voeten maakt het niet uit of je een ventilatieluchtwarmtepomp of een monoblock warmtepomp gebruikt.
en voor de prijs maakt een monoblock of ventilatie lucht warmtepomp ook niet veel uit.
de extra centen uit geven is ruim beter als het met all e oplossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
@migjes
Bedankt voor je reactie, maar hoe kom jij aan ~500m3 gas besparing met een ventilatiewp
Is dat een beetje een vast gegeven bij ventilatie wp's

Die ecolution red is ook een 5kw wp en koelt de opgezogen lucht af tot max -15 graden (in theorie denk ik, het is een nieuw apparaat dus zal in de praktijk moeten uitwijzen)

En ja die vloerkoeling is inderdaad meer een een hobby dan dat het heel veel effect heeft, maar hoop dat door de rolluiken en de vloerkoeling op de boven verdieping + een beetje HA de slaapkamers lekker koel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
Nog ff een vraag, kan zijn dat ik het helemaal verkeerd bereken maar van daar dat ik ook mijn vraag stel.

Ik verbruik 800m3 aan gas, wil ik dat vervangen door een wp (1m3 gas ~ 2kW omgenomen vermogen wp COP van ~4) is dat dus ~1600 kW opgenomen vermogen.
Dat gedeeld door 0,3 (vermogen van een gemiddelde ventilatiewp) is 1600/0,3=5334 draaiuren en dus 222 stook dagen.

Dan zou ik het dus eigenlijk af kunnen met een standaard ventilatiewp Nederland kent 220 stook dagen volgens internet.

Klopt dan mijn berekenen en/of mijn beredenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17
Robossie schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:35:
Nog ff een vraag, kan zijn dat ik het helemaal verkeerd bereken maar van daar dat ik ook mijn vraag stel.

Ik verbruik 800m3 aan gas, wil ik dat vervangen door een wp (1m3 gas ~ 2kW omgenomen vermogen wp COP van ~4) is dat dus ~1600 kW opgenomen vermogen.
Dat gedeeld door 0,3 (vermogen van een gemiddelde ventilatiewp) is 1600/0,3=5334 draaiuren en dus 222 stook dagen.

Dan zou ik het dus eigenlijk af kunnen met een standaard ventilatiewp Nederland kent 220 stook dagen volgens internet.

Klopt dan mijn berekenen en/of mijn beredenering.
Als je SWW ook door je VWP wil doen, haal je geen cop 4. Ik meen uit het verhaal van Migjes je destilleren dat je voor dat deel eerder richting cop 2 gaat bij een vwp, omdat ie vanwege beperkt vermogen eerder op elektra element zal bijspringen. Als je de ruimte hebt kam je dus beter een wat gotere gewone LWP nemen. Overigens heb ik de ruimte niet en ben ik heel erg benieuwd naar praktijkervaringen van de Ecolution Red en Nibe F730. Met het aantal kuub in mijn huis zou dat volgens mij theoretisch moeten kunnen. 2021 of 2022 wil ik wel over naar gasloos, voordat ze hier besluiten dat de hele wijk op gedwongen stadsverwarming moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robossie
jurjen_g schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:49:
[...]

Als je SWW ook door je VWP wil doen, haal je geen cop 4. Ik meen uit het verhaal van Migjes je destilleren dat je voor dat deel eerder richting cop 2 gaat bij een vwp, omdat ie vanwege beperkt vermogen eerder op elektra element zal bijspringen. Als je de ruimte hebt kam je dus beter een wat gotere gewone LWP nemen. Overigens heb ik de ruimte niet en ben ik heel erg benieuwd naar praktijkervaringen van de Ecolution Red en Nibe F730. Met het aantal kuub in mijn huis zou dat volgens mij theoretisch moeten kunnen. 2021 of 2022 wil ik wel over naar gasloos, voordat ze hier besluiten dat de hele wijk op gedwongen stadsverwarming moet...
Ja klopt was ik vergeten mee te nemen in de berekening, rendement gaat inderdaad naar beneden als die een hogere temperatuur moet halen voor sww.

Ik heb net een mail uitgedaan naar Inventum over informatie over de RED als ik deze ontvang zal ik deze info hier delen als deze info nuttig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Robossie op 29-12-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Hoi,

Ik ben op zoek naar wat advies.
Vrijstaand huis uit `79, vloer en muren geïsoleerd maar dak nog niet. (helft van de ramen zijn vervangen voor hr++, andere helft niet). Ben al gasloos en verwarm met een l/w wp het hele huis. Pv en ZB zijn er ook en krijg elk jaar geld terug. Echter lijken sommige groepen van de vvw 't wat minder te doen (oude tyleen slangen die er vanaf de bouw liggen) en merk ik ook dat door al het geïsoleer de ventilatie wel wat beter mag.en dan moet 't dak nog :P
Qua vvw is 't niet zo erg, maar voor de kinderkamers boven zou 't wel lekker zijn om die los bij te stoken. Ook als ze later daar zitten en 't koud hebben. (of warm in de zomer) de vvw ligt erg diep en met de lage stooktemp werkt 't erg traag. 1 losse kamer bijstoken kan dus niet echt.

Er komt over de hele lengte een dakkapel (11,5m) op noord over 3 slaapkamers heen.
Dat geeftde kans om een groot deel van het dak te isoleren en om ventilatie aan te leggen.
en daar zit mijn vraag eigenlijk in.
ik zou graag de warmte uit die ventilatielucht willen gebruiken om iets te verwarmen (liefst lucht, maar water kan desnoods ook). Wat zijn mijn opties in deze situatie?
en is het handig om dit te combineren in de buizen met airco's? of deze juist naast elkaar aanleggen (dus losse systemen).
optie 1: ik zou bijvoorbeeld een airco in de buis kunnen hangen om zo alle kamers in 1x te koelen/verwarmen, (scheelt een paar airco's) maar is wel minder flexibel natuurlijk.
optie 2: 1 airco unit per kamer (met 1 buitenunit), en losse ventilatie (voorkeur zou zijn wtw of een ventilatie wp).

kan de ventilatie wp ook de schone lucht verwarmen? of alleen water?

in alle gevallen ben ik volgens mij gebaat bij een aanvoer en afzuig kanaal, klopt dat? (kan ik daar alvast rekening mee houden namelijk)

ik ben nog in de onderzoeksfase, maar ik heb een beetje hulp nodig om op weg te komen. Is een ventilatieWP wat ik zoek? of moet ik gewoon naar WTW ventilatie kijken?

dank alvast!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliedrome
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-01-2021
even iets anders; hoe kan ik controleren of dat mijn electrische doorstromer 2kW van een All electric inventum correct werkt, die moet je toch ergens kunnen aansturen? als ik de code 6 in de settings aan zet dan hoor ik hem klikken maar ik zie geen verbruik middels een slimme stekker terwijl de vraag er is van de kamerthermostaat nu18 graden thermostaat staat op 24.
De warmtepomp is volgens mij duidelijk dat hij het niet aankan.

Het zou fijn zijn als iemand hierop kan antwoorden

Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Spanning meten over het element met een universeelmeter.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
Robossie schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:09:
@migjes
Bedankt voor je reactie, maar hoe kom jij aan ~500m3 gas besparing met een ventilatiewp
Is dat een beetje een vast gegeven bij ventilatie wp's

Die ecolution red is ook een 5kw wp en koelt de opgezogen lucht af tot max -15 graden (in theorie denk ik, het is een nieuw apparaat dus zal in de praktijk moeten uitwijzen)

En ja die vloerkoeling is inderdaad meer een een hobby dan dat het heel veel effect heeft, maar hoop dat door de rolluiken en de vloerkoeling op de boven verdieping + een beetje HA de slaapkamers lekker koel blijven.
het is hobby, dus het hoeft niet effectief te zijn.
maar water uit de grond is dat +/-10 graden?
daar kun je niet veel mee koelen.
dat water laten verdampen, geeft een 4x zoveel verkoeling.
(hell hobby, have fun natuurlijk, dus gewoon doen.)

de ecolution red, die moet naar de -45 tot -60 graden koelen om 5kW te halen, en dat met maar 125mm lucht kanaal, nop dat lukt niet.
daar heb je gewoon te weinig ventilatie lucht voor. ;)
(ik gok dat 5kW op ongeveer 300m3 tot 500m3 per uur aan ventilatie nodig heeft, wervel storm in huis lol.)
dus ik vraag mij af wat inventum hier mee bedoeld.
(het is vrij normaal dat inventum soms een zonnig verhaal schrijft en bepaalde dingen achterwegen laat.
niet echt hun fout, maar gebruikers lezen de marketing soms te zonnig in.)
1,5kW (tot soms een 1,9kW) is wel de max die je uit ventilatie lucht kunt halen.
ga je verder koelen als 0 graden, dan krijg je bevriezing van de lucht(het water in de lucht) in je apparaat.
en dit is gevaarlijk en kan hij van kapot gaan. (leg maar eens een glazen fles vol water in de vriezer. ;) )
(dit is wel op te lossen, maar niet simpel.)

je kunt niet stellen dat een ventilatieWp 500m3 bespaart.
een 50 tot 60% is een betere stelling, maar ook niet kloppend (daar kun je ook 70% van maken.).
probleem is: het levert maar vrij weinig warmte op.
met temperaturen (gemiddeld over 1 dag) van boven de 8 graden buiten levert dat genoeg voor mijn huis op en kan ik het huis warmer maken.
zakt het beneden de 8 graden dan koelt mijn huis af, en dan is het na 3 dagen 1 graad lager geworden.
van 22 graden gezakt naar 21 graden, en dan springt de gas ketel bij.
maar als je dan kijkt naar hoeveel dagen het langer als 3 dagen onder de gemiddelde dag temperatuur van 8 graden is, dan merk je dat je erg veel dagen het red met een ventilatieWp.
en er dus voluit mee door gaat (niet watten, 24x7 vol door draaien) je meer als 60% haalt eigenlijk een ruime 70%.

maar je zegt een 800m3, dan gok ik dat een 200m3 voor de douche/bad/keuken(warm tapwater) is, en een 25m3 voor koken.
voor de 200m3 tapwater, daar haal je geen cop van 4 op, helaas die zakt een beetje naar de 3. (dus @jurjen_g die daling is er, maar helemaal niet erg. ;) )
maar het ergste is, je hebt een boiler, en een boiler heeft warmteverlies.
die is erger als de cop verlies, maar ook deze is helemaal niet erg. (is allen leuk voor mensen die domme opmerkingen hier over willen maken zonder dat ze kennis er van hebben. ;) )

je kunt dus 800-200-25=575m3 een 70% besparen.
ongeveer een 400m3, doet de ventilatieWp ook nog een boiler hebben, dan komt daar nog een 50% bij, dus 200*50%=100m3.
dus grof weg een 500m3, met een 1200-1400kWh kosten per jaar (hier komt nog een +/-200kWh bij voor het ventileren. ook de ventilator gebruikt een stel kWh's).

(warmtepompen, het zijn geen gouden bergen, maar ook geen rampen bakken.
verwarmen blijft duur, de kWh's dekken met terugverdiende zonnepanelen zo als ik doe, is wel erg gaaf.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-12-2020 16:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charliedrome
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-01-2021
snameroc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:17:
Spanning meten over het element met een universeelmeter.
Hallo Bedankt voor je antwoord, ik krijg geen signaal binnen dat hij aan moet gaan van uit de warmtepomp, dus ik kan ook niks meten.

Grt Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Baapje327 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:49:
Hoi,

Ik ben op zoek naar wat advies.
Vrijstaand huis uit `79, vloer en muren geïsoleerd maar dak nog niet. (helft van de ramen zijn vervangen voor hr++, andere helft niet). Ben al gasloos en verwarm met een l/w wp het hele huis. Pv en ZB zijn er ook en krijg elk jaar geld terug. Echter lijken sommige groepen van de vvw 't wat minder te doen (oude tyleen slangen die er vanaf de bouw liggen) en merk ik ook dat door al het geïsoleer de ventilatie wel wat beter mag.en dan moet 't dak nog :P
Qua vvw is 't niet zo erg, maar voor de kinderkamers boven zou 't wel lekker zijn om die los bij te stoken. Ook als ze later daar zitten en 't koud hebben. (of warm in de zomer) de vvw ligt erg diep en met de lage stooktemp werkt 't erg traag. 1 losse kamer bijstoken kan dus niet echt.

Er komt over de hele lengte een dakkapel (11,5m) op noord over 3 slaapkamers heen.
Dat geeftde kans om een groot deel van het dak te isoleren en om ventilatie aan te leggen.
en daar zit mijn vraag eigenlijk in.
ik zou graag de warmte uit die ventilatielucht willen gebruiken om iets te verwarmen (liefst lucht, maar water kan desnoods ook). Wat zijn mijn opties in deze situatie?
en is het handig om dit te combineren in de buizen met airco's? of deze juist naast elkaar aanleggen (dus losse systemen).
optie 1: ik zou bijvoorbeeld een airco in de buis kunnen hangen om zo alle kamers in 1x te koelen/verwarmen, (scheelt een paar airco's) maar is wel minder flexibel natuurlijk.
optie 2: 1 airco unit per kamer (met 1 buitenunit), en losse ventilatie (voorkeur zou zijn wtw of een ventilatie wp).

kan de ventilatie wp ook de schone lucht verwarmen? of alleen water?

in alle gevallen ben ik volgens mij gebaat bij een aanvoer en afzuig kanaal, klopt dat? (kan ik daar alvast rekening mee houden namelijk)

ik ben nog in de onderzoeksfase, maar ik heb een beetje hulp nodig om op weg te komen. Is een ventilatieWP wat ik zoek? of moet ik gewoon naar WTW ventilatie kijken?

dank alvast!
Als je de kans hebt om WTW te installeren en dat goed te doen, dan zou ik daar altijd voor kiezen. Dat is pure warmte terugwinning en energie die je met een warmtepomp meer energie kost om opnieuw op te wekken.
Een combinatie met een warmtepomp om eventueel extra energie op te wekken en/of terug te winnen kan. Zijn genoeg alternatieven voor te vinden. Maar genoeg energie uit je lucht halen om dan bijvoorbeeld nog warm tapwater op te wekken wordt lastig. Dan zal je redelijk snel naar een buitenunit gaan kijken om genoeg vermogen te hebben voor CV en tapwater.
Wat ik zou doen is warmte recuperatie in de WTW te verwerken. Zodat je in de winter lucht kan verwarmen en in de zomer lucht kan koelen met een warmtepomp. De warmterecuperatie gebruiken om energie uit te wisselen. Buiten unit gebruiken als extra warmtebron, voornamelijk voor warm tapwater en CV op echt koude dagen.
Ten alle tijden elektrisch verwarmen voorkomen, dat is erg makkelijk en snel. Tegelijkertijd kost het erg veel energie doordat het inefficiënt is.

• Baapje327
beestemans schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:29:
[...]

Als je de kans hebt om WTW te installeren en dat goed te doen, dan zou ik daar altijd voor kiezen. Dat is pure warmte terugwinning en energie die je met een warmtepomp meer energie kost om opnieuw op te wekken.
Een combinatie met een warmtepomp om eventueel extra energie op te wekken en/of terug te winnen kan. Zijn genoeg alternatieven voor te vinden. Maar genoeg energie uit je lucht halen om dan bijvoorbeeld nog warm tapwater op te wekken wordt lastig. Dan zal je redelijk snel naar een buitenunit gaan kijken om genoeg vermogen te hebben voor CV en tapwater.
Wat ik zou doen is warmte recuperatie in de WTW te verwerken. Zodat je in de winter lucht kan verwarmen en in de zomer lucht kan koelen met een warmtepomp. De warmterecuperatie gebruiken om energie uit te wisselen. Buiten unit gebruiken als extra warmtebron, voornamelijk voor warm tapwater en CV op echt koude dagen.
Ten alle tijden elektrisch verwarmen voorkomen, dat is erg makkelijk en snel. Tegelijkertijd kost het erg veel energie doordat het inefficiënt is.
hoi,

dank voor je antwoord.
ik wil het liefste de WTW met recuperatie. ik lees dat als de warme lucht die naar buiten gaat, gebruiken als inlaat voor de lucht/lucht WP, en dan extra warme lucht terug het huis in sturen, en extra koude lucht naar buiten.
klopt dat?
en hoe heet zo een apparaat dan?

tapwater en verwarmingswater bereiden zou ik liever niet doen, is niet nodig, en maakt de rest van het systeem onnodig complex.
ik ben al volledig over op WP en die heeft zat capaciteit. elektrisch verwarmen doe ik dus niet.
gaat dus meer om dat ik meer wil/moet gaan ventileren en dat graag een beetje slim/duurzaam wil doen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• snameroc
Dan moet je maar eens zoeken op savent van Nibe.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Baapje327 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:27:
[...]

hoi,

dank voor je antwoord.
ik wil het liefste de WTW met recuperatie. ik lees dat als de warme lucht die naar buiten gaat, gebruiken als inlaat voor de lucht/lucht WP, en dan extra warme lucht terug het huis in sturen, en extra koude lucht naar buiten.
klopt dat?
en hoe heet zo een apparaat dan?

tapwater en verwarmingswater bereiden zou ik liever niet doen, is niet nodig, en maakt de rest van het systeem onnodig complex.
ik ben al volledig over op WP en die heeft zat capaciteit. elektrisch verwarmen doe ik dus niet.
gaat dus meer om dat ik meer wil/moet gaan ventileren en dat graag een beetje slim/duurzaam wil doen.
Inventum, Itho Daalderop, Duco, etc. hebben dit soort systemen in hun aanbod. Vaak staat de warmtepomp geschakeld aan een extra module die op de aanzuiging van de inlaatlucht staat om extra warmte af te geven aan de aangezogen lucht. Eigenlijk is het gewoon een simpele warmtewisselaar die ook door middel van een thermostaat (temperatuuropnemer) wordt aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ok, kun je enkele voorbeeld van modellen noemen? als ik zoek dan vind ik bij Itho daalderop, inventum &duco enkel ventilatie type D die dus passieve warmte recuperatie doen, of ventilatiewarmtepompen die water verwarmen.

of bestaat wat ik wil eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:27
@Baapje327 , Bedoel je dus lucht/lucht oftewel airco na een WTW (balansventilatie met luchtverwarming), die verwarmt. WTW is altijd passief, dus als die actief nog verder moet verwarmen en de uitgaande lucht koelen, dan is het gewoon een airco die verwarmt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 04-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Dapdodo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:42:
@Baapje327 , Bedoel je dus lucht/lucht oftewel airco na een WTW (balansventilatie met luchtverwarming), die verwarmt. WTW is altijd passief, dus als die actief nog verder moet verwarmen en de uitgaande lucht koelen, dan is het gewoon een airco die verwarmt.
ja, ik bedoel dat je de warme lucht je je afzuigt, gebruikt in een lucht/lucht WP (noem het een airco :P ) om zo de verse lucht voor te verwarmen. (en dan liefst in 1 apparaat).

ze bestaan wel om die warme lucht te gebruiken voor het maken van warm water (ventilatieWP of WPB), dus zou logisch zijn als ze er ook waren voor het verwarmen van lucht.

maar die zijn er dus niet? (hoef ik iig niet verder te zoeken).

dan wordt het gewoon een multisplit airco over verschillende ruimtes, en daarbij WTW ventilatie (centraal of decentraal) denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
De Greencomfort module van Inventum doet warmte terug winnen en eventueel extra voorverwarmen. Koelen weet ik niet of dit mogelijk is via de module.
Per kamer afhankelijk regelen is het makkelijkste via een airco.
Google even op "ventilatie D" (balansventilatie) en "warmtepomp". Dan kom je verschillende links tegen. Zit nu bijvoorbeeld bij Stiebel Eltron te kijken.
Waarschijnlijk als je de standaard leveranciers afgaat, kom je dan een heel eind in je zoektocht. Zelf ben ik tevreden over de Inventum oplossing, uiteindelijk als particulier werd ik daar het beste geholpen. En ik ben zeker niet tevreden over de behandeling als particulier, wat veel zegt over andere partijen ;).

[ Voor 117% gewijzigd door beestemans op 04-01-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
In theorie kan je de greencomfort module op een kanaalunit systeem aansluiten, echter denk ik dat dit in de praktijk niet heel goed samenwerkt. De greencomfort doet bijvoorbeeld 250m3/uur en een beetje kanaalunit doet zomaar 800m3.Wel kan je uiteraard EN EN doen. Dit is wat ik in onze woning ook heb gedaan.

Ik had al een L/W WP (6KW) welke ook het warm water voor z'n rekening neemt (260L). Echter hadden we nog kiepraamjes en een roostertje(in de keuken) voor ventilatie. Nu na de grootschalige verbouwing is nagenoeg overal HR+++ in gekomen zonder roosters uiteraard.

Daarnaast de Inventum Modul-Air geplaatst met Greencomfort module de modul air wint warmte uit de afvoerlucht en zet dit om in CV (water)warmt. Echter de greencomfort module verwarmd de ingekomen lucht net als een zehnder dit bijvoorbeeld zou doen echter gebruikt de greencomfort geen kruisstroomwisselaar maar een met verwarmd CV water gevoerd element.

Koeling kan niet, dit gebeurt bij ons door een kanaalunit op zolder met airzone. @ begane grond ook een kanaalunit met uitblaas in de keuken en woonkamer.

Dus eigenlijk hebben we L/W, L/L, Ventilatie C+D, ik kijk niet naar TVT, maar puur naar comfort. Alleen de L/W is TVT bewust aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

The Legend

*Plop*

@es-ka @SpikeHome Hier komt zo een Nefit/Bosch monteur het probleem met de heetgasbeveiligingstoring in warmwaterbedrijf onderzoeken (voorrijkosten 70 euro, uurloon 70 euro). Ik ben benieuwd.. ook of ze moeilijk gaan doen over of dit onder de garantie valt of niet.

[edit1]

Kennelijk is de zuiggassensor niet goed. De verdamper is nu ingevroren, maar de sensor geeft nog 17 graden aan. Of er is iets met de koelvloeistof in de verdamper..? Of verdamper lek.

[edit2]

Monteur is weer vertrokken. Wel geinig. Installateur mag dit niet zelf doen, moet Nefit zelf bij komen. Wat doet de monteur: bellen met Inventum :+

Het is wel merkwaardig / toevallig dat er nu (ook) een probleem lijkt te zijn met de zuiggassensor. De heatpipe op de verdamper is stijfbevroren, maar de zuiggastemp loopt nu op naar 21 graden :?

Lucht in is 19
Lucht uit is 13 (dat was vanochtend in A2 netjes gewoon 6)
Zuiggas is 21
Heetgas loopt nu op naar 79
Boiler kwam van 10 graden (omdat ik WW had uitgezet) en zit nu op 31. Maar die gaat nooit veel hoger komen aangezien de heetgasbeveiliging bij 81 graden erin klapt.

Monteur gaat nu eerst weer overleggen met Inventum. Er lijkt sowieso iets niet goed met die sensor en daar schijnt een kitje voor te zijn waarmee ze de inwendige sensor verlengen naar 1 op de heatpipe (volgens mij hebben een aantal hier dat zelf ook gedaan). Mijn vraag is wel of dat probleem wat te maken heeft met het ‘echte’ probleem dat ‘ie in WW-bedrijf steeds in heetgasbeveiliging schiet terwijl hij dat in CV-bedrijf niet doet. Wordt dus vervolgd.

[edit4]

Hij klapt nu in AP1; heetgas 82 graden. Zuiggas 23. Boiler 34 graden

[ Voor 85% gewijzigd door The Legend op 08-01-2021 14:43 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-10-2022
exact het probleem wat bij mij dus ook speelde. ik heb de boiler functie uitgeschakeld en de wp draait voor verwarming verder goed. ben benieuwd naar de verdere afloop/oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

es-ka schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:43:
exact het probleem wat bij mij dus ook speelde. ik heb de boiler functie uitgeschakeld en de wp draait voor verwarming verder goed. ben benieuwd naar de verdere afloop/oplossing.
Is bij jou de zuiggastemperatuur ook zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
The Legend schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Is bij jou de zuiggastemperatuur ook zo hoog?
de zuig gas temperatuur weet ik eigenlijk niet meer, maar dus wel de heet gas temperatuur. bij 82 klapt hij er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Heetgas is bij mij in A2 ook 75-77 graden zie ik nu. Dat is ook maar net onder grens dat ‘ie in AP1 gaat. Zijn er nog mensen die geen AP1 problemen hebben die hun zuiggas en heetgastemperaturen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
The Legend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:18:
Heetgas is bij mij in A2 ook 75-77 graden zie ik nu. Dat is ook maar net onder grens dat ‘ie in AP1 gaat. Zijn er nog mensen die geen AP1 problemen hebben die hun zuiggas en heetgastemperaturen willen delen?
bij normaal bedrijf zoals nu:
lucht in 18 gr.
lucht uit 6 gr.
zuig gas 1 gr.
heet gas 64 gr.
retour temp. 22 gr.
aanvoer temp 26 gr.

dit is vrij constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
de lucht in temperatuur lijkt laag, 18 graden, maar dit is gemengde lucht van de woonkamer/keuken 20 graden
+ koelere lucht van badkamer en wc. ook heb ik het idee dat de aangegeven temperatuur iets lager is dan de werkelijke temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

es-ka schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:08:
[...]

bij normaal bedrijf zoals nu:
lucht in 18 gr.
lucht uit 6 gr.
zuig gas 1 gr.
heet gas 64 gr.
retour temp. 22 gr.
aanvoer temp 26 gr.

dit is vrij constant.
Mijn zuiggas klopt dus sowieso niet. Vanmiddag was de verdamper weer bevroren maar gaf ie vrolijk 17 graden aan. Maar dat is dus kennelijk niet het probleem, want bij jou geeft ie wel de juiste waarde, maar heb je toch AP1’s in warmwaterbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend ik heb dat probleem niet.
Maar gaan ze nu de sensors vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat was volgens mij het advies van de TD van Inventum, maar de Nefit monteur leek ook te twijfelen aan de verdamper zelf. Hij ging eerst nog overleggen en komt dan weer terug, dus wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:10
The Legend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:59:
Dat was volgens mij het advies van de TD van Inventum, maar de Nefit monteur leek ook te twijfelen aan de verdamper zelf. Hij ging eerst nog overleggen en komt dan weer terug, dus wordt vervolgd.
Valt dit onder garantie? Als zoveel mensen hier last van hebben is dat toch een ontwerpfout naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nog onduidelijk, is uiteindelijk ook afhankelijk van wat de monteur concludeert denk ik. Bij het maken van de afspraak zeggen ze gewoon dat de voorrijkosten 70 euro zijn en het uurloon ook 70 euro is. De monteur gaf zelf aan dat ze sowieso no cure no pay werken, en dat je pas wat betaalt als hij de bon afsluit en een rekening opmaakt. Ik hoef nu dus ook nog niks te betalen.

[ Voor 62% gewijzigd door The Legend op 10-01-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:12
The Legend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:42:
Nog onduidelijk, is uiteindelijk ook afhankelijk van wat de monteur concludeert denk ik. Bij het maken van de afspraak zeggen ze gewoon dat de voorrijkosten 70 euro zijn en het uurloon ook 70 euro is. De monteur gaf zelf aan dat ze sowieso no cure no pay werken, en dat je pas wat betaalt als hij de bon afsluit en een rekening opmaakt. Ik hoef nu dus ook nog niks te betalen.
Zou je kunnen delen wat de oplossing straks is. Er zijn meerdere met dit probleem. Mijn warmtepomp werkt momenteel alleen als ventilatiebox en ken trouwens nog iemand met dezelfde klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Uiteraard, dat was de reden dat ik dit post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• es-ka
met deze buitentemperaturen van rond 0 graden heb ik een aantal keren per dag een AP3.
AP3 is in principe een normale storing, maar een aantal keren per dag lijkt mij wat veel.
komt dit bij andere gebruikers ook voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@es-ka ja die krijg je meer met deze temperaturen.
Oplossen kan door meer lucht erdoor te blazen.
Ik lost het op door mijn c.v. warmer te laten worden.
anders komt er ook meer koude lucht het huis in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• es-ka
SpikeHome schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:23:
@es-ka ja die krijg je meer met deze temperaturen.
Oplossen kan door meer lucht erdoor te blazen.
Ik lost het op door mijn c.v. warmer te laten worden.
anders komt er ook meer koude lucht het huis in.
ik ging er ook wel van uit dat dit normaal is.
ik heb een aantal ir panelen aanstaan waardoor de temperatuur in huis aangenaam blijft.
heb nog pv stroom over, dus zo veel mogelijk er door heen stoken.
de afzuiging staat nu op 150 m3, zal eens proberen op 170m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gording
  • Laatst online: 21-07-2024
Een tijdje geleden is de monteur geweest en nu staat alles in CV3 bij mijn Ventiline. Ik heb de temperatuur waarbij die geen warmtevraag meer nodig heeft omhoog geschroefd en de nachtverlaging uitgezet, waardoor de vwp continu aanstaat. Dit werkt goed. Mijn verbruik schommelt nu tussen de 4 en 6 m3 gas per dag voor 20,5 graden, terwijl het ervoor bijna 8 m3 was met 6 graden buiten en verminderd confort. Ik heb inmiddels wel 3 radiatoren erbij aanstaan ipv 1.

Ik heb echt helemaal geen referentiekader. Merken jullie bij deze temperaturen dat de vwp het niet in zijn eentje trekt? En lukt dit wel goed als het dan weer een aantal graden warmer wordt buiten? Ik ben benieuwd of mijn verwachting klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Tot een graad of 7 buiten lukt het de savent om het huis op 20,5 graden te houden. Daaronder moet de cv hem helpen. We wonen in een vrijstaand huis.
Deze week hebben we daar dan tussen de 2 en 5 m3 gas voornodig incl. warm water per dag. Het scheelt bij ons buiten de temperatuur heel veel of de zon schijnt we hebben best wel wat glas op het zuiden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
-Turbotetter- schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:29:
Top bedankt! Ik heb er een paar besteld.

Eens kijken of het gaat lukken 👌
Gelukt? Heb inmiddels ook hier een herriemaker staan, dus zal wel het lager zijn. Was de ingreep zwaar of is de patiënt overleden?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb nog niks gehoord van Nefit over de verdere afhandeling van de storing. Ondertussen gaat het hier van kwaad tot erger. Het begon met dat hij in CV/bedrijf ook steeds vaker AP1 storingen gaf. Nu merk dat hij nog maar nauwelijks in bedrijf staat. Vandaag 1,5kWh verbruikt 8)7 Ik zit net bij het apparaat, slaat ie net in F90, wat betekent dat ie het uur daarvoor al drie keer F80 heeft gegeven. Die storing heb ik nog niet eerder gezien. Is dit apparaat gewoon in de kern naar z’n grootje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
"Kennelijk is de zuiggassensor niet goed. De verdamper is nu ingevroren, maar de sensor geeft nog 17 graden aan. Of er is iets met de koelvloeistof in de verdamper..? Of verdamper lek."

Weet iemand waar die sensor zit? Is het deze 8713418018896 via google...

De CV sensoren zijn goed en de condensatoren heb ik vervangen zonder enig effect... Het is momenteel alleen een dure ventilatiebox. Hij klapt er bij mij uit omdat de heet gas temp de 80 graden nadert. Tenminste dat is wat het apparaat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Van de Nefit monteur begreep ik dat die sensor standaard ergens ingebouwd zit waar je niet zo bij kunt. Er schijnt een ombouwkit te zijn die de sensor verlengd naar de verdamper.

Vanochtend ben ik gebeld door Nefit met de boodschap dat de zaak is doorgespeeld naar Inventum met het verzoek om in ieder geval de zuiggassensor dus te vervangen. Nu dus wachten totdat ik wat van Inventum hoor..

Hier doet ‘ie inmiddels niks anders meer dan foutcodes F80, F81, F90 en F94 produceren. Daardoor bestaat niet eens meer de mogelijkheid om een te hoge heetgastemperatuur te bereiken 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 19-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tschja
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-02-2021
Ook ik overweeg een hybride oplossing met de Modul-AIR met warmtevat van Inventum. Een CV ketel ter ondersteuning. Maar, hoe zit het met de geluidsproduktie van de Modul-AIR? Mijn mechanische ventilator van Itho Daalderop maakt op de aangeraden stand 2 veel geluid. Dus staat deze altijd op 1.

Om te functioneren zal de Modul-AIR meer lucht moeten verversen dan de Itho op stand 1. Dus ik vrees voor geluidsoverlast. Of valt dat reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
tschja schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:14:
Ook ik overweeg een hybride oplossing met de Modul-AIR met warmtevat van Inventum. Een CV ketel ter ondersteuning. Maar, hoe zit het met de geluidsproduktie van de Modul-AIR? Mijn mechanische ventilator van Itho Daalderop maakt op de aangeraden stand 2 veel geluid. Dus staat deze altijd op 1.

Om te functioneren zal de Modul-AIR meer lucht moeten verversen dan de Itho op stand 1. Dus ik vrees voor geluidsoverlast. Of valt dat reuze mee?
Wat voor een geluid? Hoor je de aanzuigventielen/luchtkanelen sissen? Of komt het geluid van de ventilator vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tschja
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-02-2021
Wat voor een geluid? Hoor je de aanzuigventielen/luchtkanelen sissen? Of komt het geluid van de ventilator vandaan?

-> Het geluid komt met name van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
The Legend schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:36:

Hier doet ‘ie inmiddels niks anders meer dan foutcodes F80, F81, F90 en F94 produceren. Daardoor bestaat niet eens meer de mogelijkheid om een te hoge heetgastemperatuur te bereiken 8)7
Heel bekend fenomeen helaas.. :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Omdat het al weer een week stil was, heb ik contact opgenomen met Inventum. Omdat zij konden zien dat ze door Nefit waren aangestuurd wilden ze me gelukkig wel te woord staan. Er is nu een nieuwe zuiggassensor-reparatie-kit onderweg naar Nefit. Volgens Inventum onder garantie en zelfs speciaal voor mij gemaakt omdat hij niet op voorraad was. Nu wachten tot Nefit dat ding binnen heeft en langskomt om te komen monteren. Heb nog wel aangegeven dat ik twijfel of het vervangen van de zuiggassensor het probleem oplost, omdat hij nu alleen nog maar F-foutcodes geeft, maar daar reageerde de man van Inventum verder niet op, dat moest Nefit maar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
@The Legend Helaas staat Inventum er onwelwillend in.
Mijn problemen met de F codes krijg ik ook niet verholpen, Inventum zegt dat ik de installateur maar moet bellen. Toevallig ben ik dat zelf geweest en als ik installateurs uit de regio bel willen ze er hun handen niet aan branden omdat hij niet bij hen is aangeschaft.
Nu heb ik de boiler functie uitgeschakeld en werkt het verwarmings deel naar behoren.

Ik hoop voor jou dat het probleem opgelost kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ja je moet wel echt een ingang hebben via een installateur, maar als je die hebt gaan ze wel gewoon aan het werk. Voor mij een geluk dat ik terecht kan bij de installateur die ook al het installatiewerk heeft gedaan in ons nieuwbouwhuis (2015). Die zijn dus niet eens langs geweest en hebben het probleem direct doorgezet naar Nefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
The Legend schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:02:
Ja je moet wel echt een ingang hebben via een installateur, maar als je die hebt gaan ze wel gewoon aan het werk. Voor mij een geluk dat ik terecht kan bij de installateur die ook al het installatiewerk heeft gedaan in ons nieuwbouwhuis (2015). Die zijn dus niet eens langs geweest en hebben het probleem direct doorgezet naar Nefit.
Het is echt een probleem van Inventum de laatste tijd. Jaren geleden had ik wel goed contact met Inventum. maar blijkbaar zitten er nu andere mensen of zijn er andere instructies. (misschien omdat er stiekem in de eerste versies van de warmtepomp toch ontwerpfouten zitten...). Waar ik en wellicht ook andere op het forum mee geholpen zijn, zijn foto's. Zou je die met ons willen delen? Dan kan de "tweaker" ook aan het werk... ;) Ik heb mijn warmte pomp jaren geleden (~8 denk ik zo )zelf geïnstalleerd en tot vorig jaar heeft het prima gedraaid.

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 23-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik zal m’n best doen, maar gezien de 1,5 meter afstand met de monteur kan het lastig worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik werk bij een een elektrotechnisch installatiebedrijf en wilde via de groothandel een inventum kopen maar ze mochten hem mij niet leveren omdat ik geen cursus gevolgd had. Ik kon de cursus overigens wel gratis volgen maar volgens mij was die 2 dagen. Ze waren bang voor negatieve publiciteit als het ding niet goed zou werken als ik het zelf installeerde werd verteld. Uiteindelijk is het een savent geworden koste nog veel minder ook maar geen boiler. Werkt inmiddels 2 jaar probleemloos.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
snameroc schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:22:
Ik werk bij een een elektrotechnisch installatiebedrijf en wilde via de groothandel een inventum kopen maar ze mochten hem mij niet leveren omdat ik geen cursus gevolgd had. Ik kon de cursus overigens wel gratis volgen maar volgens mij was die 2 dagen. Ze waren bang voor negatieve publiciteit als het ding niet goed zou werken als ik het zelf installeerde werd verteld. Uiteindelijk is het een savent geworden koste nog veel minder ook maar geen boiler. Werkt inmiddels 2 jaar probleemloos.
Da's vreemd, ik werk ook bij een elektrotechnisch installateur, ik kon hem gewoon bestellen via Rexel. Bij de TU moet je voor de modul-air wel een cursus volgen inderdaad.
Overigens was de combi-50 ook gewoon bij Warmteservice te bestellen, ik neem aan dat je daar ook geen cursus hoeft te volgen?

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een exemplaar uit 2014 via marktplaats welke ik in 2018 heb geïnstalleerd.
Vanaf het begin al wat probleempjes met de firmware, zo loopt bij mij bijvoorbeeld het ontluchtingsprogramma vast. Enige oplossing om uit dat programma te komen is de unit even spanningsloos maken.

[ Voor 5% gewijzigd door 205Gutmann op 23-01-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb het over begin 2019 het is tot hoog niveau uitgezocht. Maar ik had er uiteindelijk genoeg van die kapsones en voor de savent gekozen.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Turbotetter-
geldersscheepje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Gelukt? Heb inmiddels ook hier een herriemaker staan, dus zal wel het lager zijn. Was de ingreep zwaar of is de patiënt overleden?
sorry voor het late antwoord,

Maar het is inderdaad gelukt! lagertje vervangen valt erg mee, je hebt ze er zo uit. (let wel op het zijn 2 lagers!)
meeste werk is eigenlijk nog om de ventilatie box open en dicht te maken.

zorg even dat je een boortje hebt om de popnagels te verwijderen en een tang om nieuwe te plaatsen.

bij mij is het alweer een tijdje stil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 18:05
lorkeers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
Ik heb Technical Support van Inventum gemaild met de vraag wat de wijzigingen van de nieuwe software zijn. Dit is hun antwoord:
"Het is niet nodig om de software direct te updaten als de Modul-AIR goed functioneert. De software is bedoeld voor installateurs om bij eventuele storingen een update uit te voeren om zo een goede werking van de installatie te garanderen. De actuele lijst van de beschikbare thermostaten vindt u op onze website: https://www.inventum.com/...t-de-ecolution-modul-air/ . "
Ik zag dat er vorige week (21-01-2021) weer een nieuwe firmware van de Modul-air op de website geplaatst is. Iemand toevallig een idee wat er vernieuwd is?

Edit:
Interessant is dat VHPModulairM1905.bin gelijk is aan de update in oktober 2020. VHPModulairD1857.bin en VHPWTWDW1873.bin zijn nieuw. Er zijn deze keer dus andere modules aangeraakt. Maar van alle 3 de bestanden weten we dus nog niet wat ze veranderen.

[ Voor 13% gewijzigd door xcode35 op 27-01-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:36
Inmiddels zo’n 2 jaar de Inventum Ecolution Combi 50 draaien in combinatie met een HRE 28/24 ketel.

Tijdje goed gegaan echter de laatste tijd slaat de warmtepomp constant ‘s nachts in AP2 melding, waardoor de ketel moet bijspringen om de vloerverwarming/temperatuur op begane grond op peil te houden. Vooral hierdoor verstook ik flink meer gas dan ik gewend ben(>100m3 per maand).

Wat oplossingen geprobeerd die hier werden aangedragen wat betreft deze fout melding echter nog geen werkende oplossing gevonden. Overdag draait alles prima en komen er geen foutmeldingen voor.

Iemand een vergelijkbare situatie gehad en dit op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Kubusje vreemd want AP2 is juist normaal c.v. bedrijf bij mij dan tenminste.
Met deze kou zal de wp vaker uitslaan overigens heb ik ook last van.
Ook vanaf zondag maar gas gaan gebruiken.
Anders kreeg ik koude voeten.
De airco die er hangt houd de kamer wel warm maar die voetjes is toch wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nou, de story met m’n Ventiline continues. Monteur is net vertrokken, super aardige man trouwens, die echt z’n uiterste best deed om het ding aan de praat te krijgen. Hij heeft de besturingsmodule vervangen, de beide condensatoren (één daarvan bleek defect), de verlengde zuiggassensor geplaatst, maar de Ventiline ging zoals verwacht na een paar minuten weer in F81. Wat de monteur de eerste keer al vermoedde werd nu wel telefonisch bevestigd door Inventum: zeer waarschijnlijk is de verdamper lek geraakt en is het koudemiddel verdwenen, en mogelijk is (misschien daardoor) ook de compressor overleden. Die onderdelen zijn kennelijk niet los te vervangen, dus het apparaat is technisch afgeschreven.

Onduidelijk is nog wat Nefit er nu mee gaat doen. Het lijkt mij niet dat een warmtepomp van ca. €5000 euro maar 5 jaar mee hoeft te gaan. Ik verwacht dus wel een fatsoenlijke oplossing van Nefit. Lastige is alleen dat Nefit de Ventiline zelf niet meer levert. Het apparaat vervangen gaat dus lastig. Dat biedt wellicht wel de mogelijkheid om te kijken bij de buren - Inventum - want daar hebben ze net een nieuwe ventilatiewarmtepomp gelanceerd: de Modul-AIR RED. Daar zit dan wellicht zelfs ISDE subsidie op. Dan wil ik best nog wat bijleggen om de afschrijving deels te compenseren.

Maar ja, nu dus afwachten waar Nefit mee komt. Jammer genoeg is de Ventiline dus definitief afgeschreven -O-

[edit]

Zie dat de Modul-AIR RED geen hybride warmtepomp is, met een minimale installatiehoogte van 240cm. Dat gaat op de huidige plek niet passen. En is het maar de vraag of deze pomp met max 5kW vermogen (in warmtepompbedrijf) voldoende is om het huis warm te houden zonder gasketel die bijspringt.

Misschien dan toch een vervangende Ecolution.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 10-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend balen.
Maar ik zou eens kijken er zou een ecolution XL komen.
Die haalt naast uit de ventilatie lucht ook uit de buiten lucht warmte.
Naar die oplossing ben ik ook wel benieuwd.

Mijn Inventum draait nu 8jaar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De Ecolution XL klinkt wel interessant ja! Kan er alleen nog niet veel over vinden, haalbaarheidsstudie in 2020 en mogelijke introductie in 2021. Maar zie op de site van Inventum nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
@The Legend opzich kan de RED elektrisch bijverwarmen tot 11kW. Dat zou met deze weeromstandigheden prima kunnen functioneren, het is al snel goedkoper elektrisch bij te verwarmen dan met gas bij te stoken.
De XL is wat mij betreft echt een volgende stap inderdaad. Al zou het niet zo moeilijk moeten zijn om wat extra buitenlucht bij te mengen om genoeg energie uit lucht te halen bij de huidige warmtepompen van Inventum. Snap niet goed waarom het zolang duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Als ik nu een warmte pomp had die nu met deze kou een 5kw kan leveren aan warmte ben ik klaar.
gisteren toch stiekum bijna 6m3 gas verbruikt.
terug rekenend is dat 6 x 10= een 60kw aan warmte gedeelt door 24 uur = een 2.5kw per uur, dus 5kw moet makkelijk kunnen.
c.v. temperatuur staat max op 40c ook.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 10-02-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik gebruik veel meer gas. Zonder warmtepomp in januari 275m3 (526 graaddagen). We hebben wel ook een gashaard die nu ook regelmatig brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
The Legend schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:44:
Ik gebruik veel meer gas. Zonder warmtepomp in januari 275m3 (526 graaddagen). We hebben wel ook een gashaard die nu ook regelmatig brandt.
Ik in Januari wel 500kw stroom gebruikt maar geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:36
SpikeHome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:37:
De airco die er hangt houd de kamer wel warm maar die voetjes is toch wel een pre.
AP2 is bij mijn toestel “Persgasbeveiliging actief” waardoor het apparaat gedwongen 45 minuten non actief is.

Tevens gisterenavond de cv temperatuur van 50 naar 45 graden gewijzigd en vannacht geen foutmeldingen gekregen. Wellicht geluk, even vannacht maar aankijken.

• The Legend

The Legend

*Plop*

SpikeHome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:51:
@The Legend balen.
Maar ik zou eens kijken er zou een ecolution XL komen.
Die haalt naast uit de ventilatie lucht ook uit de buiten lucht warmte.
Naar die oplossing ben ik ook wel benieuwd.

Mijn Inventum draait nu 8jaar al.
Ik heb wat nader onderzoek gedaan :p Klopt het dat de Ecolution XL een vergelijkbaar systeem is als de Ducobox Eco? Beide gebruiken een combinatie van binnen- en buitenlucht als ik het goed heb. En wat is nu precies het verschil tussen de Ecolution Combi en de Modul-Air Combi? Behalve dat de modul-air geen geïntegreerde boiler heeft en eventueel geschikt is voor All-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@The Legend geen idee dat de ecolution xl vergelijkbaar is.
De duco eco lijkt me ook wel wat, zolang er maar voor extra energie buitenlucht gebruikt kan gaan worden.
De duco doet ook 2,5kw ipv 1.7kw tov de module-air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Begrijp inmiddels van Inventum dat de Ecolution XL slechts een proof of concept was, die gaat niet (binnenkort) op de markt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
SpikeHome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:37:
“Jat” die ecolution niet warmte uit de ruimte die je verwarmd met de airco? Dan zou hij nog steeds z’n vermogen aan de vloer moeten kunnen leveren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenNI
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-02-2024
Wij hebben ook een Ecolution Combi-50. Op zich scheelt dit een hoop gas maar regelmatig (~ 6 x per jaar) staat hij in storing (F-90). De installateur en Inventum hebben al eens alles vervangen maar toch blijft de foutmelding komen. Inmiddels is de aannemer failliet en komt de installateur niet meer langs. Wat kan deze foutmelding allemaal veroorzaken? Volgens het boekje is de condensator defect maar na elke reset en een keer volledige vervanging geloof ik daar niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
The Legend schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:19:
Nou, de story met m’n Ventiline continues. Monteur is net vertrokken, super aardige man trouwens, die echt z’n uiterste best deed om het ding aan de praat te krijgen. Hij heeft de besturingsmodule vervangen, de beide condensatoren (één daarvan bleek defect), de verlengde zuiggassensor geplaatst, maar de Ventiline ging zoals verwacht na een paar minuten weer in F81. Wat de monteur de eerste keer al vermoedde werd nu wel telefonisch bevestigd door Inventum: zeer waarschijnlijk is de verdamper lek geraakt en is het koudemiddel verdwenen, en mogelijk is (misschien daardoor) ook de compressor overleden. Die onderdelen zijn kennelijk niet los te vervangen, dus het apparaat is technisch afgeschreven.
Dat vermoeden had ik ook al bij mijzelf. Dat er iets mis is met de compressor/verdamper.
Ik zou wel graag willen weten waar de waar de zuiggassensor zit. Heb je daar een foto van? Condensatoren heb ik zelf al eens vervangen. Maar dat maakte geen verschil. Het is mijn laatste hoop, maar ik neem aan dat die van mij ook is afgeschreven. Het is nu alleen nog een ventilatie box....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Simpel78 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Dat vermoeden had ik ook al bij mijzelf. Dat er iets mis is met de compressor/verdamper.
Ik zou wel graag willen weten waar de waar de zuiggassensor zit. Heb je daar een foto van? Condensatoren heb ik zelf al eens vervangen. Maar dat maakte geen verschil. Het is mijn laatste hoop, maar ik neem aan dat die van mij ook is afgeschreven. Het is nu alleen nog een ventilatie box....
Ik heb de originele plaats niet gezien, die zit achter de plaat waar de condensatoren ook zitten. Met de ombouwkit wordt een nieuwe sensor aangesloten op de aansturingsmodule, maar ik kan je niet precies vertellen op welke poort die zit. Nadat bleek dat de vervangen onderdelen geen effect hadden is alles er weer uit gehaald.

[edit]

Ik zit nog een beetje te zoeken naar mogelijkheden voor een nieuwe installatie. Zo’n Ducobox Eco of Nibe F730 zijn wel mooi, maar daar betaal je dan ook flink voor. Ik kan ook een Itho HP-M 25i op laten hangen, apparaat kost maar 2300 euro en zit ook nog 1500 euro subsidie op. Dan heb ik meer CV vermogen, alleen geen warm water. Maar was toch niet van plan om nu helemaal van het gas te gaan..

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 14-02-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
The Legend schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb de originele plaats niet gezien, die zit achter de plaat waar de condensatoren ook zitten. Met de ombouwkit wordt een nieuwe sensor aangesloten op de aansturingsmodule, maar ik kan je niet precies vertellen op welke poort die zit. Nadat bleek dat de vervangen onderdelen geen effect hadden is alles er weer uit gehaald.

[edit]

Ik zit nog een beetje te zoeken naar mogelijkheden voor een nieuwe installatie. Zo’n Ducobox Eco of Nibe F730 zijn wel mooi, maar daar betaal je dan ook flink voor. Ik kan ook een Itho HP-M 25i op laten hangen, apparaat kost maar 2300 euro en zit ook nog 1500 euro subsidie op. Dan heb ik meer CV vermogen, alleen geen warm water. Maar was toch niet van plan om nu helemaal van het gas te gaan..
Als ik de Ducobox vergelijk met de NIBE en Itho. Dan valt me op dat de ducobox een veel hoger COP heeft en vermogen.
Ik zou de Ducobox nemen om die reden, aangezien deze ook een boileroplossing kent, mocht je ooit toch gasloos willen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
[...]

[edit]

ja zeker de Nibe is duur.

Duco is nog wel redelijk betaalbaar. https://bouwshop-twente.nl/product/ducobox-eco-0000-4410/
Ik adviseer je wel om thermoduct geisoleerde spiralobuis te gebruiken ipv Ubbink buizen. Het luchtgeluid is een stuk meer dan een Ecolution bijvoorbeeld. De Ubbink buizen zijn een stuk minder dempend.

Wij hebben hem voordat we verhuisde laten installeren in ons appartement. Dat verhuren we nu aan kennissen dus mag af en toe meekijken.

50m2, 1984, geen naisolatie, radiatoren vervangen voor oversized Jaga LTV.

Afgelopen zaterdag was het gemiddeld -5,2 (De Bilt).
Woonkamertemperatuur gemiddeld 20,9 graden
Aanvoer menglucht gemiddeld -0,9 graden
Aanvoertemperatuur gemiddeld 41,0 graden
retour gemiddeld 36,4 graden.
Geleverde warmte volgens Kamstrup meter 52,41Kwh.
Verbruik 20,24Kwh
Dus een dagcop van 2,59.

Op het koudste moment gemiddeld -10,2 (tussen 8 en 9 in de ochtend)
woonkamertemperatuur gemiddeld 19,8 graden
Was de menglucht -7,08 graden
aanvoertemperatuur 48,4 graden
retourtemperatuur 42,2 graden
geleverde warmte volgens Kamstrup meter 2,66Kwh
verbruik 1,31 Kwh
dus een uurcop van 2,03.

Het voordeel van het systeem is dat deze is gebaseerd op buitenlucht en nog werkt tot -10 menglucht.
Van overventilatie dus geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Is dat een All-E installatie @Murkmans ? Ik zou dan gaan voor een hybride opstelling. Hoe komt het dat het luchtgeluid zoveel hoger is? Puur door het volume dat ‘ie naar binnen trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
The Legend schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:54:
Is dat een All-E installatie @Murkmans ? Ik zou dan gaan voor een hybride opstelling. Hoe komt het dat het luchtgeluid zoveel hoger is? Puur door het volume dat ‘ie naar binnen trekt?
all-E als in:
Eigen buffervat van 100liter met element (want te weinig systeem inhoud) De oplossing van duco paste niet, te ingewikkeld.
Onze was simpel. Dit was gewoon ketel verwijderen, gaskraan afsluiten, twee slangen naar het buffervat. 2 slangen van buffervat naar verwarming.

Warmwater wordt gedaan door een Auer edel warmtepomp. Die onttrekt warmte uit het buffervat. Opzich niet zoals het zou moeten, maar het werkt wel :). Daardoor heb je in ieder geval niet dat de duco een uur bezig is met boiler verwarmen en je verwarming dus koud wordt. Het daalt nu een stuk geleidelijker en eigenlijk niet onder de 30 graden in het buffervat in het stookseizoen.
Maar een aparte boiler zou ik ook gewoon aanraden hoor, maakt het nog makkelijker, het was dat deze warmtepomp destijds gratis was door subsidie.

Qua geluid, compressor valt mee. Het is voornamelijk de luchtstroom naar buiten die je hoort. Maar ik moet zeggen dat toen we de buizen hebben laten vervangen, hier geen klachten meer over zijn geweest van de huurders. Daarnaast zit er een stille modus op, alleen zelf nog niet uitgestest.
Voor het idee: de slaapkamer is 2 meter verderop, er zitten 2 deuren tussen.
En als tip: deze van Itho kan je gebruiken voor de dakdoorvoeren bij een hellend dak. https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Murkmans schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:02:
[...]

all-E als in:
Eigen buffervat van 100liter met element (want te weinig systeem inhoud) De oplossing van duco paste niet, te ingewikkeld.
Onze was simpel. Dit was gewoon ketel verwijderen, gaskraan afsluiten, twee slangen naar het buffervat. 2 slangen van buffervat naar verwarming.

Warmwater wordt gedaan door een Auer edel warmtepomp. Die onttrekt warmte uit het buffervat. Opzich niet zoals het zou moeten, maar het werkt wel :). Daardoor heb je in ieder geval niet dat de duco een uur bezig is met boiler verwarmen en je verwarming dus koud wordt. Het daalt nu een stuk geleidelijker en eigenlijk niet onder de 30 graden in het buffervat in het stookseizoen.
Maar een aparte boiler zou ik ook gewoon aanraden hoor, maakt het nog makkelijker, het was dat deze warmtepomp destijds gratis was door subsidie.

Qua geluid, compressor valt mee. Het is voornamelijk de luchtstroom naar buiten die je hoort. Maar ik moet zeggen dat toen we de buizen hebben laten vervangen, hier geen klachten meer over zijn geweest van de huurders. Daarnaast zit er een stille modus op, alleen zelf nog niet uitgestest.
Voor het idee: de slaapkamer is 2 meter verderop, er zitten 2 deuren tussen.
En als tip: deze van Itho kan je gebruiken voor de dakdoorvoeren bij een hellend dak. https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00550
Wel een interessante warmtepomp de Auer edel, je kan hem volgens mij ook aansluiten op de toevoer richting de verwarming. Maar denk dat het dan een beetje too much is. Retour zou voldoende moeten zijn. Hoe bevalt deze? Vindt het een mooiere oplossing dan een buffervat die indirect wordt aangestuurd door een warmtepomp en natuurlijk makkelijk "extra" capaciteit.
Waarom nu op het buffervat? Door gebrek aan volume en om pendelen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
beestemans schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Wel een interessante warmtepomp de Auer edel, je kan hem volgens mij ook aansluiten op de toevoer richting de verwarming. Maar denk dat het dan een beetje too much is. Retour zou voldoende moeten zijn. Hoe bevalt deze? Vindt het een mooiere oplossing dan een buffervat die indirect wordt aangestuurd door een warmtepomp en natuurlijk makkelijk "extra" capaciteit.
Waarom nu op het buffervat? Door gebrek aan volume en om pendelen te voorkomen?
offtopic:
De Auer Edel moet in de retour (liefst vloerverwarming), de ingangstemperatuur mag niet hoger dan 30 graden liggen. Destijds kreeg je nog 2600 euro subsidie omdat het een water-water warmtepomp betreft.
Officieel mag hij niet op een buffervat, maar het werkt (met een mengventiel op 25 graden). bijkomend voordeel, als je Jaga dbe of vloerverwarming hebt geinstalleerd koelt de Auer je verwarmingswater af. Nog niet kunnen testen, toen waren we al verhuisd.Hier lees je meer.
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Qua buffervat.
Het watervolume was te klein, zeker in Jaga convectoren gaat een stuk minder water. Voordeel is wel, snel verwarmen waar nodig (vooral bij wat slechter geisoleerde woningen en nachtverlaging belangrijk). De ducobox eco heeft zo uit mijn hoofd minimaal 30 liter nodig. Voor de Auer edel heb je volgens mij 50 liter nodig uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
xcode35 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Ik zag dat er vorige week (21-01-2021) weer een nieuwe firmware van de Modul-air op de website geplaatst is. Iemand toevallig een idee wat er vernieuwd is?

Edit:
Interessant is dat VHPModulairM1905.bin gelijk is aan de update in oktober 2020. VHPModulairD1857.bin en VHPWTWDW1873.bin zijn nieuw. Er zijn deze keer dus andere modules aangeraakt. Maar van alle 3 de bestanden weten we dus nog niet wat ze veranderen.
Als Inventum niet wil vertellen wat er met de update gewijzigd is, dan zit er maar een ding op. De update uitvoeren en kijken wat er gewijzigd is. Dat heb ik zojuist gedaan en hier zijn mijn eerste bevindingen.
  • Software versie M is gewijzigd van 1.04.1803 naar 1.06.1905
  • Software versie D is gewijzigd van 2.03.1800 naar 2.04.1857
  • "Nachtklok aan" lijkt toegevoegd te zijn aan het info scherm, dit weet ik niet meer zeker maar ik kan het nu niet meer controleren hoe het was.
  • In het installateur menu is "WTW-D" gewijzigd naar "GreenComfort". Ik heb de WTW-D niet, dus ik kan niet controleren of daar nog meer aan gewijzigd is.
  • In het menu Ventielen actief inregelen stond Luchtdebiet hoog 340 m3/uur, Ventilator PWM 100%. Maar daar staat nu Luchtdebiet hoog 340 m3/uur, Ventilator PWM 93%.
  • In de modul-air status menu zie ik dat de ventilator PWM nu 4% lager staat dan voor de update.
Het lijkt erop dat Inventum uitgevonden heeft dat de ventilator een hoger debiet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dick133a
  • Laatst online: 22-10-2024
[...]

[edit]

Wel komt er van Itho een hybride warmtepomp op de markt die gebruik maakt van ventilatie- en buitenlucht en ook warmtapwater kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Heb je daar meer info over @dick133a ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:51
dick133a schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Wel komt er van Itho een hybride warmtepomp op de markt die gebruik maakt van ventilatie- en buitenlucht en ook warmtapwater kan maken.
Bedoel je de "HP-M 25 i; de ‘geen-gedoe’ warmtepomp voor elk type woning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
De opvolger of het grotere broertje, want de HP-M 25i doet toch geen tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
xcode35 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:17:
[...]

Als Inventum niet wil vertellen wat er met de update gewijzigd is, dan zit er maar een ding op. De update uitvoeren en kijken wat er gewijzigd is. Dat heb ik zojuist gedaan en hier zijn mijn eerste bevindingen.
  • Software versie M is gewijzigd van 1.04.1803 naar 1.06.1905
  • Software versie D is gewijzigd van 2.03.1800 naar 2.04.1857
  • "Nachtklok aan" lijkt toegevoegd te zijn aan het info scherm, dit weet ik niet meer zeker maar ik kan het nu niet meer controleren hoe het was.
  • In het installateur menu is "WTW-D" gewijzigd naar "GreenComfort". Ik heb de WTW-D niet, dus ik kan niet controleren of daar nog meer aan gewijzigd is.
  • In het menu Ventielen actief inregelen stond Luchtdebiet hoog 340 m3/uur, Ventilator PWM 100%. Maar daar staat nu Luchtdebiet hoog 340 m3/uur, Ventilator PWM 93%.
  • In de modul-air status menu zie ik dat de ventilator PWM nu 4% lager staat dan voor de update.
Het lijkt erop dat Inventum uitgevonden heeft dat de ventilator een hoger debiet heeft.
Kun je met ons delen hoe je een update uitvoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
lorkeers schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Kun je met ons delen hoe je een update uitvoert?
Ik heb een USB stick FAT32 geformateerd en daarna de 3 bestanden uit de ZIP ["VHPModulairD1857.bin", "VHPModulairM1905.bin", "VHPWTWDW1873.bin"] op de USB gezet. De USB stick heb ik op de USB poort in de Modul-air geplugt, en vervolgens op "vind updates" in het installatie menu > Modul-air > USB Update gedrukt. Dan vond hij bij mij de bestanden en dan is het enkel op akkoord drukken en wachten. De hele installatie gaat een keer tijdens de update helemaal uit en weer aan.
Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste