Robossie schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:09:
@
migjes
Bedankt voor je reactie, maar hoe kom jij aan ~500m3 gas besparing met een ventilatiewp
Is dat een beetje een vast gegeven bij ventilatie wp's
Die ecolution red is ook een 5kw wp en koelt de opgezogen lucht af tot max -15 graden (in theorie denk ik, het is een nieuw apparaat dus zal in de praktijk moeten uitwijzen)
En ja die vloerkoeling is inderdaad meer een een hobby dan dat het heel veel effect heeft, maar hoop dat door de rolluiken en de vloerkoeling op de boven verdieping + een beetje HA de slaapkamers lekker koel blijven.
het is hobby, dus het hoeft niet effectief te zijn.
maar water uit de grond is dat +/-10 graden?
daar kun je niet veel mee koelen.
dat water laten verdampen, geeft een 4x zoveel verkoeling.
(hell hobby, have fun natuurlijk, dus gewoon doen.)
de ecolution red, die moet naar de -45 tot -60 graden koelen om 5kW te halen, en dat met maar 125mm lucht kanaal, nop dat lukt niet.
daar heb je gewoon te weinig ventilatie lucht voor.
(ik gok dat 5kW op ongeveer 300m3 tot 500m3 per uur aan ventilatie nodig heeft, wervel storm in huis lol.)
dus ik vraag mij af wat inventum hier mee bedoeld.
(het is vrij normaal dat inventum soms een zonnig verhaal schrijft en bepaalde dingen achterwegen laat.
niet echt hun fout, maar gebruikers lezen de marketing soms te zonnig in.)
1,5kW (tot soms een 1,9kW) is wel de max die je uit ventilatie lucht kunt halen.
ga je verder koelen als 0 graden, dan krijg je bevriezing van de lucht(het water in de lucht) in je apparaat.
en dit is gevaarlijk en kan hij van kapot gaan. (leg maar eens een glazen fles vol water in de vriezer.

)
(dit is wel op te lossen, maar niet simpel.)
je kunt niet stellen dat een ventilatieWp 500m3 bespaart.
een 50 tot 60% is een betere stelling, maar ook niet kloppend (daar kun je ook 70% van maken.).
probleem is: het levert maar vrij weinig warmte op.
met temperaturen (gemiddeld over 1 dag) van boven de 8 graden buiten levert dat genoeg voor mijn huis op en kan ik het huis warmer maken.
zakt het beneden de 8 graden dan koelt mijn huis af, en dan is het na 3 dagen 1 graad lager geworden.
van 22 graden gezakt naar 21 graden, en dan springt de gas ketel bij.
maar als je dan kijkt naar hoeveel dagen het langer als 3 dagen onder de gemiddelde dag temperatuur van 8 graden is, dan merk je dat je erg veel dagen het red met een ventilatieWp.
en er dus voluit mee door gaat (niet watten, 24x7 vol door draaien) je meer als 60% haalt eigenlijk een ruime 70%.
maar je zegt een 800m3, dan gok ik dat een 200m3 voor de douche/bad/keuken(warm tapwater) is, en een 25m3 voor koken.
voor de 200m3 tapwater, daar haal je geen cop van 4 op, helaas die zakt een beetje naar de 3. (dus @
jurjen_g die daling is er, maar helemaal niet erg.

)
maar het ergste is, je hebt een boiler, en een boiler heeft warmteverlies.
die is erger als de cop verlies, maar ook deze is helemaal niet erg. (is allen leuk voor mensen die domme opmerkingen hier over willen maken zonder dat ze kennis er van hebben.

)
je kunt dus 800-200-25=575m3 een 70% besparen.
ongeveer een 400m3, doet de ventilatieWp ook nog een boiler hebben, dan komt daar nog een 50% bij, dus 200*50%=100m3.
dus grof weg een 500m3, met een 1200-1400kWh kosten per jaar (hier komt nog een +/-200kWh bij voor het ventileren. ook de ventilator gebruikt een stel kWh's).
(warmtepompen, het zijn geen gouden bergen, maar ook geen rampen bakken.
verwarmen blijft duur, de kWh's dekken met terugverdiende zonnepanelen zo als ik doe, is wel erg gaaf.)
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 30-12-2020 16:45
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)