Toon posts:

Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mijn situatie is hier in huis als volgt. Ik heb een intergas HR CV ketel (100% vloerverwarming en ingesteld op 50 graden) i.c.m. een Ecolution Solo. Deze is middels een aanleg sensor aangesloten op de CV ketel aanvoer leiding. Volgens de handleiding op internet zal de Ecolution dus aanspringen als de CV leiding kort (of 2x achter elkaar) heet wordt, want dan is er warmtevraag geweest.

Het eerste probleem is dat ik niet helder krijg na het lezen van verschillende handleidingen, wanneer de Ecolution dan weer uitgaat? Ze hebben het over het berekenen van een temperatuur offset en deze daalt met 0.1 graden per dag om te voorkomen dat de Ecolution oneindig zal blijven doorwerken. Dit principe krijg ik niet begrepen. Weet iemand dat op een meer leken taal uit te leggen?

Het tweede probleem waar ik tegenaan loop is dat door de plotselingen hevige stijging van de buitentemperatuur, de Ecolution nu dus veel te lang blijft doorwerken. Ondertussen is de CV leiding naar de vloerverwarming van de badkamer (welke momenteel als bypass fungeert) opgewarmd naar 35 graden. Om te voorkomen dat de vloer nog warmer wordt, heb ik de Ecolution even een reset gegeven, zodat hij niet meer weet dat er warmte vraag was en dus niet langer warme afgeeft aan de CV leiding. Waarom stop de Ecolution niet met opwarmen als de temperatuur te ver oploopt? Ik kan niet vinden of dat uberhaupt mogelijk is.

Ik weet dat ik ook een thermostaat kan aansluiten op de Ecolution zelf en hem de CV kan laten aansturen. Ik snap alleen niet waarom dit niet gedaan is tijdens de installatie/bouw van mijn huis. Weet iemand wat de voor en nadelen zijn van deze opstelling?

Stel dat ik de thermostaat zou aansluiten op de Ecolution. Stopt dan de warme afgifte aan het CV water als deze te warm wordt?

Ik hoop dat iemand dit weet hier. Bedankt!

Signature van nature

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:45
De makkelijkste oplossing is een 2e thermostaat voor de Ecolution gebruiken.
Je kunt de Ecolution eventueel ook via de temperatuur van de afgezogen lucht laten regelen.
Als de temperatuur van de afgezogen lucht onder de ingestelde waarde komt schakelt hij in. Komt de temperatuur boven de drempelwaarde, dan schakelt hij weer uit.
Dit werkt ook niet 100% feilloos maar zou wel beter voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt.

• beestemans
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16-09 11:13
De makkelijkste oplossing is de thermostaat aan te sluiten op de Inventum. Alle andere oplossingen zijn onnodig complex (je huidige opstelling ook al). De uitgang voor de Inventum richting CV ketel gebruiken. Die doet namelijk hetzelfde als wat veel mensen hier doen met een tweede thermostaat. Bespaart je gelijk een tweede thermostaat.
Een warmtepomp werkt niet als een gasketel. Een warmtepomp staat aan of uit. De meeste werken niet echt modulerend (al zeggen ze van wel). Daardoor zit er meestal een 0,5 graad offset in het setpoint. Met andere woorden als jou temperatuur 21 graden is, gaat de warmtepomp pas uit bij 21,5 graden. Om onnodig lang doordraaien tegemoet te komen bedenken ze dan een 0,1 graden afbouw per xx uur.
Als ik het goed begrijp staat bij jou juist de CV ketel aan kop en de warmtepomp als slave. Onlogische keuze, vooral met de huidige gas-/elektra prijzen.
Dat de retourtemperatuur langer hoog blijft is niet erg. Zolang het huis maar niet onnodig opwarmt en daarmee bedoel ik meer dan een 0,5 graad ten opzichte van setpunt thermostaat.
Hoe maak je warmwater?

[Voor 13% gewijzigd door beestemans op 24-02-2021 20:23]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Klopt, mijn CV ketel is leidend. Ondanks de reset van deze middag, is de CV leiding weer lekker heet aan het worden. Dus de badkamer is ondertussen al weer 27,5 graden. Om gek van te worden. De Ecolution gaat gewoon niet uit.

Stel dat ik de thermostaat aansluit op de Ecolution en ik schakel vervolgens de CV met de CV aan/uit schakeling van de Ecolution. Gaat de warmte pomp dan uit als ik geen warmte vraag meer heb? Of gaat deze dan toch nog een dag blijven doordraaien. Die informatie kan ik gewoon niet vinden. Ik kan het natuurlijk gewoon uitproberen, maar ik schroef niet graag de Ecolution open. De toegang tot het mainboard is iets onhandiger dan die van de CV ketel :)

Signature van nature

• beestemans
Sircuri schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:59:
Klopt, mijn CV ketel is leidend. Ondanks de reset van deze middag, is de CV leiding weer lekker heet aan het worden. Dus de badkamer is ondertussen al weer 27,5 graden. Om gek van te worden. De Ecolution gaat gewoon niet uit.

Stel dat ik de thermostaat aansluit op de Ecolution en ik schakel vervolgens de CV met de CV aan/uit schakeling van de Ecolution. Gaat de warmte pomp dan uit als ik geen warmte vraag meer heb? Of gaat deze dan toch nog een dag blijven doordraaien. Die informatie kan ik gewoon niet vinden. Ik kan het natuurlijk gewoon uitproberen, maar ik schroef niet graag de Ecolution open. De toegang tot het mainboard is iets onhandiger dan die van de CV ketel :)
Deze gaat gewoon uit. As we speak is de Ecolution hier nog niet opnieuw aangesprongen. Staat sinds vanmiddag uit.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

beestemans schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Deze gaat gewoon uit. As we speak is de Ecolution hier nog niet opnieuw aangesprongen. Staat sinds vanmiddag uit.
Dan gaan we dat maar gewoon eens proberen zo aan te sluiten morgen of het weekend. Bedankt in ieder geval. Wel spannend, want tja... het is toch je verwarming e.d.

Signature van nature

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16-09 17:01
es-ka schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:54:
....... buitentemperatuur van +\- 9 graden. bij lagere temperaturen stop ik de overtollige pv stroom in een paar ir. panelen. ook heb ik een elektrische boiler in het cv circuit opgenomen zodat ik die bij echt lage temperaturen kan inschakelen om nog meer overproductie op te maken. cv ketel doet de sanitaire warmwatervoorziening. om dat dit een doorstroom toestel is kan de watertemperatuur veilig op 45 graden staan. hij hoeft dus ook niet meer de boiler van de ecolution na te verwarmen. al met al bevalt dit mij wel. ik denk dat de kosten die je moet maken om het probleem op te lossen hoger zijn dan wat het je oplevert.
"ook heb ik een elektrische boiler in het cv circuit opgenomen zodat ik die bij echt lage temperaturen kan inschakelen om nog meer overproductie op te maken."

Kun je wat meer vertellen over je opstelling. Een elektrische boiler in het cv circuit?

• es-ka
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 21:07
ik heb beneden volledig vloerverwarming, slaapkamers boven worden niet verwarmt, in hal en op de overloop hangt elk 1 radiator. de aanvoer leiding heb ik gesplitst in 1 x naar de vloerverwarming en 1 x naar radiator in hal en overloop. in de aanvoerleiding naar de radiatoren heb ik een elektrische boiler van 50 lt opgenomen. deze functioneert als doorstroom boiler en dient voornamelijk als buffer/grotere systeem inhoud, maar ik heb een thermostaat op de overloop opgehangen die inschakelt bij 18 graden waarbij de boiler opwarmt. daardoor worden de radiatoren warmer en dus ook de hal en overloop. via het retour water warmt uiteindelijk het hele systeem op.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-09 08:55
Sircuri schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Dan gaan we dat maar gewoon eens proberen zo aan te sluiten morgen of het weekend. Bedankt in ieder geval. Wel spannend, want tja... het is toch je verwarming e.d.
niks spannends aan, 12V kabeltje meer is het niet. >:)

ik weet niet welke ecolution je precies hebt (de nieuwste modellen hebben een iets andere aansturing waar door je andere effecten kunt krijgen als je verwacht, maar ook dan werkt het nog zo als ik grofweg schrijf.)

sluit je 2 kabeltjes aan op de thermostaat ingang van de ecolution.
en verbind je de 2 kabels met elkaar door, dan gaat de ecolution warmte leveren.
maak je die kabel weer los van elkaar, dan stop die met warmte leveren.
(let wel op, hij wil maar 1x per 15minuten aan en uitgezet worden, anders kun je een AP error krijgen en moet je 45minuten wachten voordat hij weer reageert. het werkt dus erg langzaam, maar dat is geen probleem met maar 1,5kW aan warmte.)
wat kan daar nu spannend aan zijn. :P

ik zelf vind zonder de koppeling gas/ecolution werken veel toffer als met de koppeling.
(het is waarschijnlijk de gasketel die je badkamer zo heet maakt, niet de ecolution. ;) )
hangt een beetje van je eisen af en je huis, maar 2 thermostaten zijn de weg die ik het tofst vind. ;)

(sneeuw weg, gas ketel uit en ecolution doet 100% van de verwarming.
de temperatuur zwabbert een beetje tussen de 20 en de 22 graden in huis.
ruim comfortabel, 2 thermostaten zorgt er voor dat ik meer doe met de ecolution en meer luxe heb. ;)
ecolution probeert het huis te verwarmen tot 22 graden, gasketel maar tot 21 (of nu 19)graden.
max voorrang ecolution en dit 24x7 altijd warme vloer.
kWh = gratis genoeg zonnepanelen, gas = kosten.
dus max kosten vermijden in mijn huis, gebruik nu nog een 235m3 per jaar.
hoop komend jaar met de extra tapwater boiler op een 110m3 uit te gaan komen ;) )

[Voor 19% gewijzigd door migjes op 03-03-2021 11:24]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 08:15
beestemans schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:23:
@The Legend opzich kan de RED elektrisch bijverwarmen tot 11kW. Dat zou met deze weeromstandigheden prima kunnen functioneren, het is al snel goedkoper elektrisch bij te verwarmen dan met gas bij te stoken.
De XL is wat mij betreft echt een volgende stap inderdaad. Al zou het niet zo moeilijk moeten zijn om wat extra buitenlucht bij te mengen om genoeg energie uit lucht te halen bij de huidige warmtepompen van Inventum. Snap niet goed waarom het zolang duurt :)
Toevallig precies deze vraag aan Inventum gesteld deze week, en de reactie was dat iig de RED technisch ook bijmengen van buitenlucht als optie heeft, maar dat het niet aangeraden wordt wegens lager rendement.

Overigens ook bevestiging gehad dat deze Opwekkingsrendement verklaring die van de 5kW Modul-Air RED is https://bcrg.nl/nl/verkla...0-44e4-8b61-f29b28a2932a/ , en dat de BLUE (zelfde vermogen, maar met koeling) zeer waarschijnlijk een beter rendement zal krijgen dan de RED.

• beestemans
ndrost schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Toevallig precies deze vraag aan Inventum gesteld deze week, en de reactie was dat iig de RED technisch ook bijmengen van buitenlucht als optie heeft, maar dat het niet aangeraden wordt wegens lager rendement.

Overigens ook bevestiging gehad dat deze Opwekkingsrendement verklaring die van de 5kW Modul-Air RED is https://bcrg.nl/nl/verkla...0-44e4-8b61-f29b28a2932a/ , en dat de BLUE (zelfde vermogen, maar met koeling) zeer waarschijnlijk een beter rendement zal krijgen dan de RED.
Aah mooi!
Die rendement discussie snap ik niet zo vanuit Inventum. Natuurlijk is het slimmer om warme binnenlucht aan te zuigen. Je kan alleen niet oneindig veel binnenlucht aanzuigen, ergens zit een omslagpunt dat er meer koude buitenlucht via binnen wordt aangezogen, waardoor je alsnog rendement verliest door onnodige afkoeling. Dan is het bijmengen van buitenlucht en meer aanzuigen direct vanuit buiten toch efficienter.
Ik ben bang dat ze er nog steeds voor kiezen om een vast aanzuigdebiet in te stellen. Als ze dat nu eens loslaten kan je het rendement fors verhogen. En dan bijmengen met buitenlucht, wanneer er meer vermogen nodig is. Samen met het extra aanzuigen van buitenlucht, kan je het binnenlucht debiet gelijk houden. Dan behoud je comfort en verhoog je het rendement van de warmtepomp.
In de winter liep mijn ventilatieluchtwarmtepomp daar exact tegenaan. De verdamper werd te koud, waardoor deze uitviel. Het verhogen van het debiet is dan een oplossing, echter ga ik dan onnodig meer binnenlucht aanzuigen en mijn huis afkoelen door de kou buiten. Dan is dubbel zoveel buitenlucht aanzuigen wellicht een betere oplossing. Al houd dat bij -10 °C ook op ;)

• SpikeHome
  • Laatst online: 08:44

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@beestemans dat is inderdaad een probleem.
Ik merk bij mij dat nu met temperaturen van 10 a 15c de aanvoer lucht een 20a21c is.
Maar toen het -12 was was de aanzuiglucht 15a16c max daardoor veel ap's
Meer m3 afzuigen is een oplossing maar de vries kou komt ook zeer hard binnen.
Dus meer buitenlucht en een warmte pomp die gewoon -10 lucht kan aanzuigen veel meer rendement heeft.
Overigens inet het topic van de enzavu contact gehad met een gebruiker dan werkt die unit toch best goed alleen hebben ze bij hem niet ventilatie lucht erbij gemixed.

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

Acties:
  • +1Henk 'm!

• beestemans
En toch als ik erover nadenk. Waarom niet gewoon de ventilatie aansturing van je huis apart laten lopen van de warmtepomp? Als er meer geventileerd dient te worden gaat de klep van het huis verder open en is gewoon in te stellen. Standaard een x debiet via buiten laten lopen en in bepaalde standen wellicht gewoon dichtzetten.
Tegelijkertijd een sturing vanuit de verdamper temperatuur naar de ventilator. Als die onder een bepaalde waarde komt (6 °C) ventilator harder laten draaien. Is volgens mij een stuk stabieler en beter in te regelen dan via de ventilatie warmtepomp. Wat toch iets teveel een compromis is in de praktijk.
@SpikeHome ik vond het erg vreemd. De aangezogen lucht was nog steeds 21 °C, maar ik zag de verdamper temperatuur wel dalen richting 5 °C. Rond 04:00 in de nacht toch nog in storing gevallen. Heb toen het debiet met 10 m3/uur verhoogd om dit probleem op te lossen.

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-09 18:33
ndrost schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:34:
[...]
dat de BLUE (zelfde vermogen, maar met koeling) zeer waarschijnlijk een beter rendement zal krijgen dan de RED.
Dus de Blue komt toch nog wel? Hij leek eind vorig jaar ineens geannuleerd, alle verwijzingen ernaar waren verdwenen op hun website. Ben benieuwd, er stond eerder bij beschreven dat de koelfunctie ook op het waterzijdig cv deel kon worden toegepast voor topkoeling. Aangezien wij ventilatie c hebben zou dat een welkome optie zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ndrost
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 08:15
jurjen_g schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Dus de Blue komt toch nog wel? Hij leek eind vorig jaar ineens geannuleerd, alle verwijzingen ernaar waren verdwenen op hun website. Ben benieuwd, er stond eerder bij beschreven dat de koelfunctie ook op het waterzijdig cv deel kon worden toegepast voor topkoeling. Aangezien wij ventilatie c hebben zou dat een welkome optie zijn.
Ja, ze zijn er hard mee bezig maar verwachten wel dat het pas tegen het einde van het jaar wordt voordat hij ook verkrijgbaar is. Misschien van de site gehaald om de verkopen van de Modul-AIR (RED) niet teveel in de weg te zitten?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
[...]

niks spannends aan, 12V kabeltje meer is het niet. >:)

ik weet niet welke ecolution je precies hebt (de nieuwste modellen hebben een iets andere aansturing waar door je andere effecten kunt krijgen als je verwacht, maar ook dan werkt het nog zo als ik grofweg schrijf.)

sluit je 2 kabeltjes aan op de thermostaat ingang van de ecolution.
en verbind je de 2 kabels met elkaar door, dan gaat de ecolution warmte leveren.
maak je die kabel weer los van elkaar, dan stop die met warmte leveren.
(let wel op, hij wil maar 1x per 15minuten aan en uitgezet worden, anders kun je een AP error krijgen en moet je 45minuten wachten voordat hij weer reageert. het werkt dus erg langzaam, maar dat is geen probleem met maar 1,5kW aan warmte.)
wat kan daar nu spannend aan zijn. :P
Inderdaad, zo heb ik het nu ook allemaal aangesloten. Heb de thermostaat nu op de Ecolution Solo aangesloten en de CV uitgang van de Ecolution weer aangesloten op de Intergas Combi ketel.
Op dit moment staat de uitsteltijd van de Ecolution nog op 30 minuten. Dan pas schakelt ie de CV ketel uitgang. Niet dat de CV iets gaat doen, want het water in de leiding is warm genoeg en de CV ketel blijft dan in status 1 hangen (brander onderbroken - CV op termperatuur).
Die AP error wel een paar keer gehad, maar dat zijn geen schadelijke status codes :)
ik zelf vind zonder de koppeling gas/ecolution werken veel toffer als met de koppeling.
(het is waarschijnlijk de gasketel die je badkamer zo heet maakt, niet de ecolution. ;) )
Ik heb de CV ketel een tijd in de gaten gehouden en die is niet aangeweest. De circulatie tussen de WTW en de badkamer was zo kort, dat de Ecolution het water tot het maximum wist te verwarmen. En dat was 38 graden. Toen hield de WTW op met bijwarmen.
hangt een beetje van je eisen af en je huis, maar 2 thermostaten zijn de weg die ik het tofst vind. ;)
Ik heb door het hele huis heen thermostaten hangen ivm het zone-systeem. Dat lijkt nu best goed te werken.
(sneeuw weg, gas ketel uit en ecolution doet 100% van de verwarming.
de temperatuur zwabbert een beetje tussen de 20 en de 22 graden in huis.
ruim comfortabel, 2 thermostaten zorgt er voor dat ik meer doe met de ecolution en meer luxe heb. ;)
ecolution probeert het huis te verwarmen tot 22 graden, gasketel maar tot 21 (of nu 19)graden.
max voorrang ecolution en dit 24x7 altijd warme vloer.
kWh = gratis genoeg zonnepanelen, gas = kosten.
dus max kosten vermijden in mijn huis, gebruik nu nog een 235m3 per jaar.
hoop komend jaar met de extra tapwater boiler op een 110m3 uit te gaan komen ;) )
Hier idem. Heb ruim 6kw aan panelen op het dak liggen en gebruik dus liever stroom dan gas :D
235 kuub per jaar is erg netjes. Ik zit nu tussen de 500 en 600 per jaar. Mijn warme water gaat nu ook nog via de combi ketel, dus gebruik daar ook helaas gas voor. Ik zou graag all-electric gaan, maar heb daar nog geen goed plan voor liggen.

Ik vermoed dat ik nog wel de flow moet verlagen van de verschillende vloerverwarming verdelers. Maar dat inregelen is nog een aardige klus wat je een paar keer moet herhalen.

Signature van nature

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
beestemans schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:05:
En toch als ik erover nadenk. Waarom niet gewoon de ventilatie aansturing van je huis apart laten lopen van de warmtepomp? Als er meer geventileerd dient te worden gaat de klep van het huis verder open en is gewoon in te stellen. Standaard een x debiet via buiten laten lopen en in bepaalde standen wellicht gewoon dichtzetten.
Tegelijkertijd een sturing vanuit de verdamper temperatuur naar de ventilator. Als die onder een bepaalde waarde komt (6 °C) ventilator harder laten draaien. Is volgens mij een stuk stabieler en beter in te regelen dan via de ventilatie warmtepomp. Wat toch iets teveel een compromis is in de praktijk.
@SpikeHome ik vond het erg vreemd. De aangezogen lucht was nog steeds 21 °C, maar ik zag de verdamper temperatuur wel dalen richting 5 °C. Rond 04:00 in de nacht toch nog in storing gevallen. Heb toen het debiet met 10 m3/uur verhoogd om dit probleem op te lossen.
Ik zag dit artikel ook, dat lijkt er wel wat op.
https://www.installatie.n...omp-volledig-binnenshuis/

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:13
beestemans schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:05:
50dm3 is al best een bak lucht. Ik snap best dat Inventum niet wil dat je bijmengt, dan kom je er achter dat de COP een stuk slechter is, dus zeggen ze maar dat je alleen ventilatielucht nodig hebt. Gevolg: klant denkt dat het ding opzich best goed werkt, maar wel veel tocht en wel meer energie nodig want je trekt meer lucht naar binnen.

Zo'n sturing die jij voorstelt heeft Nibe f730 ook. Deze werkt trouwens ook al met 21dm3 ventilatielucht.

Ik zou dan juist voor een ducobox eco kiezen. Die wordt juist wel gedimensioneerd op buitenlucht en mengt automatisch ventilatielucht voor een beter rendement. In het certificaat zie je ook dat het rendement steeds hoger wordt bij meer ventilatielucht.
https://mijn.bcrg.nl/media/20201489GGRVWB.pdf

• beestemans
@Murkmans de COP berekening staat los van bijmengen. Het gaat uiteindelijk om de energie uit de bron, oftewel voor koudere lucht heb je simpelweg iets meer lucht nodig. m*c*T=Q
Mijn punt is dat er ergens een afweging dient te worden gemaakt tussen het omslagpunt van ventileren ten behoeve van luchtkwaliteit vs warmtepomp minimale ventilatie. En die minimale ventilatie voor de warmtepomp is afhankelijk van de temperatuur die wordt aangezogen (hoeveelheid beschikbaar vermogen uit buitenlucht).
Ik kan van de ducobox niet terugvinden hoe deze nu regelt. Is het op vast debiet of regelt deze op gewenst vermogen uit de lucht?

[Voor 4% gewijzigd door beestemans op 04-03-2021 11:13]

• migjes
Sircuri schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:32:
[...]

Inderdaad, zo heb ik het nu ook allemaal aangesloten. Heb de thermostaat nu op de Ecolution Solo aangesloten en de CV uitgang van de Ecolution weer aangesloten op de Intergas Combi ketel.
Op dit moment staat de uitsteltijd van de Ecolution nog op 30 minuten. Dan pas schakelt ie de CV ketel uitgang. Niet dat de CV iets gaat doen, want het water in de leiding is warm genoeg en de CV ketel blijft dan in status 1 hangen (brander onderbroken - CV op termperatuur).
Die AP error wel een paar keer gehad, maar dat zijn geen schadelijke status codes :)

[...]

Ik heb de CV ketel een tijd in de gaten gehouden en die is niet aangeweest. De circulatie tussen de WTW en de badkamer was zo kort, dat de Ecolution het water tot het maximum wist te verwarmen. En dat was 38 graden. Toen hield de WTW op met bijwarmen.

[...]

Ik heb door het hele huis heen thermostaten hangen ivm het zone-systeem. Dat lijkt nu best goed te werken.

[...]

Hier idem. Heb ruim 6kw aan panelen op het dak liggen en gebruik dus liever stroom dan gas :D
235 kuub per jaar is erg netjes. Ik zit nu tussen de 500 en 600 per jaar. Mijn warme water gaat nu ook nog via de combi ketel, dus gebruik daar ook helaas gas voor. Ik zou graag all-electric gaan, maar heb daar nog geen goed plan voor liggen.

Ik vermoed dat ik nog wel de flow moet verlagen van de verschillende vloerverwarming verdelers. Maar dat inregelen is nog een aardige klus wat je een paar keer moet herhalen.
235m3 is best netjes.
maar een 500-600m3 vind ik nog wat veel. (dit is bijna mijn pre ecolution tijd.)
nu kunnen onze huizen gewoon veel verschillen en dat het daar in zit. ;)

maar ik draai dus wel met 2 thermostaten.
1 voor gas ketel op 21 graden, en 1 voor ecolution op 22 graden.
dit draait gewoon 24x7 (een ecolution uit hebben staan in de winter, of zones uit hebben staan is zonde van het apparaat, hij moet werken en wel maximaal. nacht verlaging is voor watjes en met ecolution snel nadelig.)
voordeel is als het wat warmer is in de winter, dan word mijn huis gewoon door verwarmt naar 22 graden.
waar door de vloer ook al warm is als het kouder word buiten (stiekem een 1200+kilo beton) en het dus al snel een dag langer duurt voordat de gasketel reageert.
of te wel ik buffer dus op een aantal dagen gewoon wat warmte voor de koude dagen.

dit werkt al zo goed, dat ik geen zone-systeem nodig heb.
mij allemaal teveel tegen werkende systemen die geen luxe bieden maar in mijn ogen armoede.
(je kunt die graad buffer dan ook niet meer gebruiken, vind ik zonde of armoede.)

dan blijft de vraag: is het verschil van onze huizen of is dit het verschil van onze aansturing?
geen idee. ;)
hoeveel kWh krijg jij in je ecolution geduwd?
mijn cijfers:

grofweg een 1600 tot 1800kWh per jaar afhankelijk van warme of koude winter.
en dan nog een beetje gas er bij.

2019 een 235m3 nu staat de teller op 253m3, zal wel een koudere winter zijn geweest.
(of toch meer thuis door corona. ;) )

[Voor 8% gewijzigd door migjes op 04-03-2021 11:28]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Murkmans
beestemans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:11:
@Murkmans de COP berekening staat los van bijmengen. Het gaat uiteindelijk om de energie uit de bron, oftewel voor koudere lucht heb je simpelweg iets meer lucht nodig. m*c*T=Q
Mijn punt is dat er ergens een afweging dient te worden gemaakt tussen het omslagpunt van ventileren ten behoeve van luchtkwaliteit vs warmtepomp minimale ventilatie. En die minimale ventilatie voor de warmtepomp is afhankelijk van de temperatuur die wordt aangezogen (hoeveelheid beschikbaar vermogen uit buitenlucht).
Ik kan van de ducobox niet terugvinden hoe deze nu regelt. Is het op vast debiet of regelt deze op gewenst vermogen uit de lucht?
Het klopt dat de COP in die zin los staat. Maar je moet het zo zien:
Inventum baseert de COP en rendement op uitsluitend ventilatielucht van 20 graden als bron. Door harder te ventileren, daalt de COP/stijgt het verbruik.
DUCO baseert de COP en rendement op 7 graden menglucht als bron. Door meer ventilatietoevoer, stijgt dus de COP.
ter vergelijking bij gelijke omstandigheden:
20GJ warmtebehoefte, aanvoertemperatuur 35 graden, bij 50dm/3 ventilatie :Bij de Ducobox gaat er een standaard debiet door het apparaat. Menging van buitenlucht/ventilatielucht gebeurt allemaal met slimme klepsturing. uit de handleiding:
Het totale luchtdebiet is in compressorbedrijf steeds 600 m³/u, wat geen enkele invloed heeft op het ventilatiedebiet door een slimme klepsturing (ook bij toepassing met CO2 – gestuurde ventilatie), hetzij 10 – 400 m³/u dmv ventilatieretourlucht, aangevuld met buitenlucht.

Ik vind het jammer dat Inventum, ondanks hun inmiddels jarenlange ervaring, nog geen all-in product heeft ontwikkelt die buitenlucht met ventilatielucht mengt en een significant vermogen levert. Ze waren ook bezig met een XL versie op alleen buitenlucht, hoor je alleen niets meer van. Dan zou je nog de uitlaat van je mechanische ventilatie kunnen aansluiten op je inlaat van de warmtepomp, zoals itho daalderop doet. http://www-a.inventum.com...-xl-ventilatiewarmtepomp/

de nieuwe modulair-red is eigenlijk een copy van een NIBE.
https://grijsnaargroen.nl...370-f470-f730-f750-savent

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

migjes schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:23:
[...]

235m3 is best netjes.
maar een 500-600m3 vind ik nog wat veel. (dit is bijna mijn pre ecolution tijd.)
nu kunnen onze huizen gewoon veel verschillen en dat het daar in zit. ;)

maar ik draai dus wel met 2 thermostaten.
1 voor gas ketel op 21 graden, en 1 voor ecolution op 22 graden.
dit draait gewoon 24x7 (een ecolution uit hebben staan in de winter, of zones uit hebben staan is zonde van het apparaat, hij moet werken en wel maximaal. nacht verlaging is voor watjes en met ecolution snel nadelig.)
voordeel is als het wat warmer is in de winter, dan word mijn huis gewoon door verwarmt naar 22 graden.
waar door de vloer ook al warm is als het kouder word buiten (stiekem een 1200+kilo beton) en het dus al snel een dag langer duurt voordat de gasketel reageert.
of te wel ik buffer dus op een aantal dagen gewoon wat warmte voor de koude dagen.

dit werkt al zo goed, dat ik geen zone-systeem nodig heb.
mij allemaal teveel tegen werkende systemen die geen luxe bieden maar in mijn ogen armoede.
(je kunt die graad buffer dan ook niet meer gebruiken, vind ik zonde of armoede.)

dan blijft de vraag: is het verschil van onze huizen of is dit het verschil van onze aansturing?
geen idee. ;)
hoeveel kWh krijg jij in je ecolution geduwd?
mijn cijfers:
[Afbeelding]
grofweg een 1600 tot 1800kWh per jaar afhankelijk van warme of koude winter.
en dan nog een beetje gas er bij.
[Afbeelding]
2019 een 235m3 nu staat de teller op 253m3, zal wel een koudere winter zijn geweest.
(of toch meer thuis door corona. ;) )
Ik heb geen specifieke informatie over het energievebruik van mijn ecolution. Ik weet dat dit apparaat staat ingeschaald op 2000 kW per jaar. Hoeveel ik daadwerkelijk aan elec in de ecolution pomp is dus mij niet bekend.

Ik begrijp alleen niet wat je zegt met je aansturing van de Ecolution. Je hebt er een thermostaat op aangesloten die op 22 graden staat. Daarna zeg je dat je Ecolution 24/7 draait. Die combi kan ik niet rijmen. Als je huis toch boven de 22 graden komt, dan schakelt je WTW toch uit? Of begrijp ik je niet zo goed?
Maar zoals ik eerder al aangaf, laat ik de groepen niet open staan als het daar al warm is. Mijn badkamer wordt dan bloedheet en dat is echt niet prettig. Hou ik alle groepen in mijn huis open, dan krijgt de WTW niets op temperatuur, want dan is de waterflow niet hoog genoeg en zakt de flow naar 0.5 liter per minuut per vloerverwarming groep.

Hmm, mogelijk dat ik nog niet alles begrijp aan een 100% vloerverwarming opzet (lage temperatuur verwarming) i.c.m. een WTW... :?

ik heb wel last van het fenomeen wat hierboven ook beschreven wordt. Op bepaalde momenten is de ventilatie zo fanatiek, dat je het gewoon voelt tochten in de woonkamer en dat is echt nadelig voor het comfort in de woonkamer. Dat krijg ik nog niet opgelost en zover ik begrijp uit de werking van de Ecolution is dat ook niet op te lossen :'(

[Voor 5% gewijzigd door Sircuri op 05-03-2021 13:43]

Signature van nature

• migjes
Sircuri schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb geen specifieke informatie over het energievebruik van mijn ecolution. Ik weet dat dit apparaat staat ingeschaald op 2000 kW per jaar. Hoeveel ik daadwerkelijk aan elec in de ecolution pomp is dus mij niet bekend.
2000kW, wow dat is wel heel erg veel. >:)
dan zou hij dus meer per uur gebruiken als ik per jaar doe.
maar je zult wel kWh bedoelen.
ik krijg met erg veel moeite er een 1600-1800kWh per jaar er in geduwd.
en dat lukt alleen als je met 2 thermostaten werkt. (anders komt de gasketel er veel te snel bij.)
Ik begrijp alleen niet wat je zegt met je aansturing van de Ecolution. Je hebt er een thermostaat op aangesloten die op 22 graden staat. Daarna zeg je dat je Ecolution 24/7 draait. Die combi kan ik niet rijmen. Als je huis toch boven de 22 graden komt, dan schakelt je WTW toch uit? Of begrijp ik je niet zo goed?
jep thermostaat ecolution op 22graden, en jep hij gaat natuurlijk uit als 22graden is bereikt in huiskamer.
(warm genoeg in huis is warm genoeg.)
gasketel thermostaat op 21 graden.
dus eerst moet de ecolution een +/-dag zijn werk doen voordat het weer 1 graad is afgekoeld en de gasketel komt daarna pas eens in actie (en soms is het geen dag maar meerdere dagen tot zelfs week maand.)
het huis is dus een soort extra warmte buffer.

dit werkt gewoon beter als het systeem wat standaard in de ecolution zit. ;)
Maar zoals ik eerder al aangaf, laat ik de groepen niet open staan als het daar al warm is. Mijn badkamer wordt dan bloedheet en dat is echt niet prettig. Hou ik alle groepen in mijn huis open, dan krijgt de WTW niets op temperatuur, want dan is de waterflow niet hoog genoeg en zakt de flow naar 0.5 liter per minuut per vloerverwarming groep.
iets gaat er nog niet helemaal lekker bij jouw. ;)
geen idee wat en of het wel zo erg is.
(een te hete badkamer heb je niet nodig, jep.
loopt de ring van de badkamer misschien niet te kortsluiten?)
Hmm, mogelijk dat ik nog niet alles begrijp aan een 100% vloerverwarming opzet (lage temperatuur verwarming) i.c.m. een WTW... :?

ik heb wel last van het fenomeen wat hierboven ook beschreven wordt. Op bepaalde momenten is de ventilatie zo fanatiek, dat je het gewoon voelt tochten in de woonkamer en dat is echt nadelig voor het comfort in de woonkamer. Dat krijg ik nog niet opgelost en zover ik begrijp uit de werking van de Ecolution is dat ook niet op te lossen :'(
het is wel op te lossen, maar dat is niet simpel. ;)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

migjes schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:22:
[...]

2000kW, wow dat is wel heel erg veel. >:)
dan zou hij dus meer per uur gebruiken als ik per jaar doe.
maar je zult wel kWh bedoelen.
ik krijg met erg veel moeite er een 1600-1800kWh per jaar er in geduwd.
en dat lukt alleen als je met 2 thermostaten werkt. (anders komt de gasketel er veel te snel bij.)

[...]

jep thermostaat ecolution op 22graden, en jep hij gaat natuurlijk uit als 22graden is bereikt in huiskamer.
(warm genoeg in huis is warm genoeg.)
gasketel thermostaat op 21 graden.
dus eerst moet de ecolution een +/-dag zijn werk doen voordat het weer 1 graad is afgekoeld en de gasketel komt daarna pas eens in actie (en soms is het geen dag maar meerdere dagen tot zelfs week maand.)
het huis is dus een soort extra warmte buffer.

dit werkt gewoon beter als het systeem wat standaard in de ecolution zit. ;)

[...]

iets gaat er nog niet helemaal lekker bij jouw. ;)
geen idee wat en of het wel zo erg is.
(een te hete badkamer heb je niet nodig, jep.
loopt de ring van de badkamer misschien niet te kortsluiten?)

[...]

het is wel op te lossen, maar dat is niet simpel. ;)
Ja, oeps... 2000 kWh inderdaad.
Een thermostaat rechtstreeks koppelen aan mijn CV ketel heeft gewoon absoluut geen zin. Hij slaat toch niet aan, omdat mijn WTW het water van de CV warm genoeg houdt, waardoor de CV het niet nodig vindt om bij te warmen. Toen met die -10 graden van paar dagen terug, is de ketel wel geregeld bijgesprongen
Vraag je aan jou: Op welke temperatuur heb jij je CV ketel staan voor de verwarming? Hier staat deze op 50 graden en ik begrijp uit de handleiding dat als de delta tussen aanvoer en retour niet groter is dan 20 graden, de ketel niet zal aanspringen. En dat is hier dus het geval. Ik wil dat wel nog eens nakijken, want soms meet ik 24 graden op de retourleiding. Dan zou je verwachten dat de ketel toch moet aanspringen.

De ring van de badkamer is uiteraard relatief klein. Dus als dat de enige groep is die openstaat, wordt het daar snel warm ja. Nu met de zone regeling is dat opgelost. De badkamer groep fungeert nu ook nog altijd als CV by-pass. Dus als de WTW nog staat na te draaien, gaat daar alle warmte heen. Over 2 weken wordt er een by-pass geplaatst in mijn leidingen systeem en dan kan de badkamer groep ook gestuurd gaan worden met een thermo motor. Als het zover is, dan ga ik de hele opzet nogmaals tegen het licht houden.

[Voor 9% gewijzigd door Sircuri op 05-03-2021 14:33]

Signature van nature

• Simpel78
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16-09 17:01
Gevalletje einde warmtepomp combi 50 Inventum...? Ik heb eens de moeite gedaan om de log op te slaan via de USB. Waardoor hij elke keer in error 81 komt (waarbij de compressor te zwaar wordt belast wordt). iets anders kwam naar boven:

[INF] CONTROL:Compressor vraag: 1
[INF] BEWAKING:Controle compressor beveiliging nog niet actief (1187/1800 sec.)
[INF] BEWAKING:32f: compressor lang aan of geblokkeerd, geen drooginzet controle meer
[INF] BEWAKING:Controle compressor beveiliging nog niet actief (1198/1800 sec.)
[INF] BEWAKING:32f: compressor lang aan of geblokkeerd, geen drooginzet controle meer
[INF] BEWAKING:Controle Lucht-In / Lucht-Uit verwisseling na 120 s. ...
[INF] BEWAKING:Delta lucht-in = 0, Delta lucht-uit = 1
[INF] BEWAKING:Luchttemperatuur niet voldoende gedaald, retry volgende compressor start
[INF] BEWAKING:Controle zuiggas / heetgas verwisseling na 120 s. ...
[INF] BEWAKING:Delta zuiggas = 0, Delta heetgas = 0
[INF] BEWAKING:heetgas/Zuiggas temp. niet voldoende gestegen, retry volgende compressor star[INF] CONTROL:Compressor vraag: 1
[INF] BEWAKING:Controle compressor beveiliging nog niet actief (1219/1800 sec.)

en een paar minuten later....

[INF] BEWAKING:Controle compressor beveiliging: dT=1, Fout F81
[INF] CONTROL:Compressor vraag: 0
[INF] CONTROL:Stop compressor en herstart anti-pendel AP4
[INF] CONTROL:Pomp uit (laat nadraaien)
[INF] BEWAKING:Controle compressor beveiliging nog niet actief (1/1800 sec.)
[INF] CONTROL:Compressor vraag: 0

En dat klopt ook de warmtewisselaar wordt niet koud. De lucht in uit blijft hetzelfde. Dat kun je gewoon voelen met de hand.

lekkage/ gas weg?

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Simpel78 jammer dat de temperaturen van de sensors niet b gelogd worden.
Dan weet je zeker de temperaturen, maar dat het koudemiddel te weinig is zou ook kunnen.
Helaas ben ik daar geen expert in

• beestemans
Sircuri schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Een thermostaat rechtstreeks koppelen aan mijn CV ketel heeft gewoon absoluut geen zin. Hij slaat toch niet aan, omdat mijn WTW het water van de CV warm genoeg houdt, waardoor de CV het niet nodig vindt om bij te warmen. Toen met die -10 graden van paar dagen terug, is de ketel wel geregeld bijgesprongen
Vraag je aan jou: Op welke temperatuur heb jij je CV ketel staan voor de verwarming? Hier staat deze op 50 graden en ik begrijp uit de handleiding dat als de delta tussen aanvoer en retour niet groter is dan 20 graden, de ketel niet zal aanspringen. En dat is hier dus het geval. Ik wil dat wel nog eens nakijken, want soms meet ik 24 graden op de retourleiding. Dan zou je verwachten dat de ketel toch moet aanspringen.

De ring van de badkamer is uiteraard relatief klein. Dus als dat de enige groep is die openstaat, wordt het daar snel warm ja. Nu met de zone regeling is dat opgelost. De badkamer groep fungeert nu ook nog altijd als CV by-pass. Dus als de WTW nog staat na te draaien, gaat daar alle warmte heen. Over 2 weken wordt er een by-pass geplaatst in mijn leidingen systeem en dan kan de badkamer groep ook gestuurd gaan worden met een thermo motor. Als het zover is, dan ga ik de hele opzet nogmaals tegen het licht houden.
Je haalt twee dingen door elkaar. Als je de CV ketel laat aansturen door een thermostaat of via de warmtepomp dan wordt er niet gekeken naar (retour/aanvoer) watertemperatuur. Er komt simpelweg een signaal wat gaat zeggen tegen te CV ketel dat deze aan moet gaan. En dat deze op een gegeven moment ook weer uit mag. Niks te maken met temperaturen in het CV circuit.
@migjes jij gebruikt eigenlijk 1 graden extra buffer in je woning? Waardoor de CV ketel bijschakelen wordt vertraagd? Begrijp ik dat goed?
Werkt prima volgens mij, de Inventum houdt standaard 0,5 graden aan. Ik kan dat ook doen, maar wil altijd 21 graden in huis hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

beestemans schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Als je de CV ketel laat aansturen door een thermostaat of via de warmtepomp dan wordt er niet gekeken naar (retour/aanvoer) watertemperatuur. Er komt simpelweg een signaal wat gaat zeggen tegen te CV ketel dat deze aan moet gaan. En dat deze op een gegeven moment ook weer uit mag. Niks te maken met temperaturen in het CV circuit.
@migjes jij gebruikt eigenlijk 1 graden extra buffer in je woning? Waardoor de CV ketel bijschakelen wordt vertraagd? Begrijp ik dat goed?
Werkt prima volgens mij, de Inventum houdt standaard 0,5 graden aan. Ik kan dat ook doen, maar wil altijd 21 graden in huis hebben.
Het lijkt erop dat ik heel ander probleem heb ontdekt. Alle CV leidingen zijn nu koud (ondanks dat WTW vol aan staat), maar de CV geeft aan dat de aanvoer temperatuur 56 graden is (terwijl de max op 50 graden staat). De gemeten leidingen temperatuur met een infrarood meter is bij de aanvoer 24 graden en bij de retourleiding net boven de CV vulopening 40 graden :? :?

Ik raak aardig lost in mijn WTW / CV combinatie in mijn huis.
Ben bang dat ik er toch maar eens een expert bij moet halen, maar er klopt niet veel van. Kan me niet indenken dat het verplaatsen van de thermostaat van de CV naar de WTW al deze problemen veroorzaakt....

Signature van nature

• migjes
Sircuri schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:30:
[...]
lol, foutje zo gemaakt.
een 1600 tot als het lang koud is in de winter kan je een 1800kWh per jaar geven.
met een inventum ecolution combi 50.
maar die heeft ook een 50liter boiler dus die gebruikt ook meer in de zomer als de solo.
veel meer lukt niet, daar is de winter te kort voor. ;)
(1600kWh per jaar - 200kWh voor 24x7 ventileren - 200kWh boiler verlies.
maakt weer 1200kWh voor verwarmen en dat is met de cop van 4 ongeveer 600m3 gas besparing.
helaas door andere manier van stoken kun je niet zomaar 600m3 gas van de rekening af trekken.
dat zou wel heel makkelijk zijn geweest. ;)
in werkelijkheid bespaar ik +/-400m3 gas en gebruik ik 200m3 extra gas besparing als luxe.
grofweg ongeveer en + - en zo......)
2 thermostaten heeft wel zin. ;)
het wisselt wel per model een beetje(dus jouw situatie kan iets anders zijn.), maar meestal geeft de thermostaat een aan/uit door aan de ecolution. (ook de nieuwe modulerende verzie is dat nog zo.)
en die laat de gasketel na een aantal uur gewoon bij springen.
dan gebruik je toch vaker gas als je eigenlijk zou willen.
ik begrens de gasketel niet!, gewoon omdat dat niet handig is en niet zuinig.
een veel gemaakte fout. ;)
gasketel moet gewoon de ruimte hebben om te werken zo als hij dat het liefste wil.
(je wil wel dat hij eigenlijk nooit hoger verwarmt als 50 graden door er voor te zorgen dat de retour temperatuur een 20 graden lager is als die 50 graden. soms is die 20 graden 15 graden, hangt van je ketel type af.
dan pas werkt het systeem optimaal, je kunt dit niet omdraaien door de ketel temperatuur te verlagen.)
mijn gasketel werkt met openterm thermostaat en dan heb je een paar trukjes voor om er voor te zorgen dat hij bijna altijd de laagste modulatie gebruikt.

ik weet niet hoe je het nu precies hebt aan gesloten.
maar ik heb op de uitgang van de ecolution naar de gasketel gewoon een lampje zitten.
dan zie ik wanneer de ecolution graag de extra verwarming (kan gasketel zijn) zou willen gebruiken.
en dat is mij toch te vaak. ;)
je moet eigenlijk deze ook begrijpen.
gasketel = pompt water rond als hij werkt, meestal vast ingestelde hoeveelheid.
ecolution = pompt water rond als hij werkt, maar een variabele hoeveelheid.
de in gaande temperatuur en uit gaande temperatuur van het CV water wil hij op 2 graden verschil houden.
(en zo moduleert hij de warmtepomp een beetje, levert die veel warmte dan gaat hij het water harder rond pompen.)
dus soms doet die meer en soms doet die minder pompen.
en dit kan vreemde effecten op je verwarming systeem geven.
waardoor je misschien alles door de kleinste vloerverwarming ring gaat pompen.
en dat kan misschien je probleem zijn.
en dit is erg lastig te zien. ;)

ga maar eens experimenteren en proberen, maar als je huis ongeveer zo iets is als die van mij, dan zou je eigenlijk rond de 1400kWh (voor de solo) uit moeten komen.
en een 300-350ms gas per jaar.
dat zou je doel moeten zijn. ;)

(maar huizen kunnen veel verschillen, net zo als gebruikers, dit kan grote verschillen geven.
dus lastig je echte goede cijfers te kunnen geven. ;) )
beestemans schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:52:
[...]
ongeveer 1 graad buffer, en het duurt ongeveer 12 uur voordat 1 graad mijn huis is afgekoeld.
dan kan ik dus best wel wat koude nachtjes met nachtvorst door komen zonder gasketel te gebruiken.

ik vertel mijn verhaal hier met 1 graad, in werkelijkheid is het veel ingewikkelder.
maar dan word het zo een lang moeilijk verhaal. ;)
(het is tussen de 1graad en de 4 graden, afhankelijk van de buiten temperatuur en hoe ik de gasketel thermostaat instel.)

de inventum ecolution nog de gasketel houden een 0,5graad aan.
omdat alleen de thermostaat weet wat de temperatuur binnen is (en die doen vaak wel 0,5graad verschil wat ze laten zien, maar dat is een beetje gebruiker bedotten.).
dit word niet gecommuniceerd naar de apparaten zelf. ;)
ook niet met openterm, daar zitten alleen 5 stapjes van vermogen in en dat is het.
hang ook eens een temperatuur meter naast je thermostaat, je denkt 21 graden te hebben, maar in werkelijkheid is dat veel grilliger. ;)

• beestemans
@migjes dan snap ik je opzet. Mijn huis koelt ongeveer 1 graden af op +8 uur tijd, oftewel de gasketel komt enkel bij op nachten met een temperatuur onder de 3 graden. Daar boven red de warmtepomp het alleen prima.
En als de zon goed schijnt op het huis staat dan krijgt de warmtepomp hulp van de zon, dan schiet deze zelfs 0,5 graad door. Zoals vandaag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@beestemans Ik heb het ook zoals @migjes het doet.
Alleen gebruik ik domotica daarvoor die leest de kamer thermostaat en stuurt dan de warmtepomp aan.
Maar veel andere zaken regel ik met domotica.
Werkt goed.
Hier afgelopen dagen 6c Max buiten dus red de ecolution het net niet met nachten van -5.
Echter de zon scheen wel overdag en dan gaan de elektrische doorstroom elementen erbij aan om de kWh af te af te fakkelen en houd ik het goed warm momenteel 21.9c.
De airco kan ook nog mee helpen als het nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
@beestemans
jep zo ongeveer.
maar dan wel een lagere temperatuur.
soms red ik -1 soms red ik nog -3.
zolang het maar niet te lang is, dan buffert het huis aardig door.
vanochtend nog 20 graden in huis en nu al weer naar de 21,5.
kijk ik dan naar het weer bericht, dan ga ik nog wel meer dagen tot april wel door komen met alleen de ecolution heb ik het idee.

doe je dit laten aansturen door de ecolution, dan schakelt die na 4 uur de gasketel in.
en dat is toch veel te snel en niet nodig. ;)

• es-ka
als ik zo hier en daar lees dat de ecolution de temperatuur in huis op 20 graden kan houden, dan moet er met die van mij toch wel echt iets aan de hand zijn. ik heb er maar eens een meter aangehangen, hij heeft in 96 uur tijd 11,7 kilowatt gebruikt. als je dat deelt door 300 watt/uur gebruik dan komt het er op neer dat hij dus 39 uur heeft gefunctioneerd en 57 uur in Ap3 heeft gestaan. verder geen andere storingen maar dit betekend dus wel dat hij niet meer naar behoren functioneert. als hij draait dan ziet het op zich wel goed uit met een lucht in temp van 18 - lucht uit temp van 6 - heet gas 64 - koud gas 1 - (dit is dus steeds eigenlijk te koud vandaar al die AP3 ) - aanvoer temp 27 - retour temp 22. toen alles nog goed functioneerde had ik aan een aanvoer temp van 28 graden genoeg om het op temperatuur te houden, maar dan moet het systeem wel continue functioneren.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@es-ka kan goed dat je ecolution veel ap's krijgen.
Ik moet zeggen dat ik deze week er ook zeer veel heb gehad zelfs vandaag en he is nu 12c buiten.
Normaal had ik daar nooit last van.
Gooi er nu meer lucht doorheen waardoor de ap's minder vaak komen.

Ben nu wel aan het kijken naar iets anders daardoor.
De Enzavu of de Duco eco.

[Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 11-03-2021 14:27]

• es-ka
ik heb hem op 170 m3 staan, normaal op 150 m3, maar dit helpt dus niet. 39 draaiuren tegenover 57 AP3 uren en een huis wat niet op temperatuur blijft is toch wel erg vervelend. misschien toch tijd om eens naar iets anders uit te kijken. ik draai ook al een jaar met uitgeschakelde boiler functie omdat hij de boiler niet meer warm kreeg. gezien meerdere mensen problemen hebben lijkt het mij weggegooid geld om hier iemand naar te laten kijken. er zijn prachtige alternatieven zoals bv de Nibe 730 met 5 KW, dit zou ruim voldoende zijn maar ook duur. een eenvoudiger en betrouwbare oplossing is volgens mij een standaard warmtepomp zonder allerlei toeters en bellen. je kunt dan altijd nog de ventilatielucht afzuigen en in de aanzuig van de warmtepomp invoeren. eenvoudiger, goedkoper en ook nog met de mogelijkheid om te koelen.

• twit
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:48

twit

Gentoo :9

Vraagje voor de bezitters/kenners van een Inventum Ecolution Combi50 systeem. Ik heb vandaag mijn ventilatorbox vervangen voor een nieuw (gereviseerd) model omdat de lagers van de vorige versleten waren . Ik ben me ervan bewust dat er goedkopere alternatieven zijn maar met de garantie en het feit dat je de volledige box kunt swappen vond ik dit een prima oplossing.

Vervangen was (leek) simpel. Stekkertje los, aarde los en dan vervolgens de hele box eruit schroeven en de andere erin. Na het aanzetten stond mijn systeem een tijd in AP4. Bekende melding in dit topic en vervolgens dan ook de bijbehorende tijd gewacht. Inmiddels een uur verder maar het zelfde probleem blijft: de ventilator draait niet. Ook niet als ik zelf handmatig bijvoorbeeld in de badkamer de extra ventileerstand start.

De stekkertjes zitten in mijn beleving goed (kan maar op 1 manier eigenlijk zover ik kan zien). Zojuist na lang wachten zag ik code A3 ( de compressor draaide dan ook) en F-03 en F-53 op het info scherm voorbij komen. Wederom zonder werkende ventilator. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Herkend het systeem de verandering van ventilator en moet ik hem een soort harde reset geven ofzo? Kwestie van geduld (ik zag ijsvorming op de radiator zojuist, misschien dat hij dan zelf de fan juist uit houdt?) .

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• migjes
es-ka schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:40:
ik heb hem op 170 m3 staan, normaal op 150 m3, maar dit helpt dus niet. 39 draaiuren tegenover 57 AP3 uren en een huis wat niet op temperatuur blijft is toch wel erg vervelend. misschien toch tijd om eens naar iets anders uit te kijken. ik draai ook al een jaar met uitgeschakelde boiler functie omdat hij de boiler niet meer warm kreeg. gezien meerdere mensen problemen hebben lijkt het mij weggegooid geld om hier iemand naar te laten kijken. er zijn prachtige alternatieven zoals bv de Nibe 730 met 5 KW, dit zou ruim voldoende zijn maar ook duur. een eenvoudiger en betrouwbare oplossing is volgens mij een standaard warmtepomp zonder allerlei toeters en bellen. je kunt dan altijd nog de ventilatielucht afzuigen en in de aanzuig van de warmtepomp invoeren. eenvoudiger, goedkoper en ook nog met de mogelijkheid om te koelen.
harder zetten is niet van 150m3 naar 170m3, maar van stand 2 naar stand 3.
(en ik dacht dat stand 3 iets tussen de 210-270m3 was, maar moet je op zoeken in de handleiding.)
heb je er dan geen last meer van dat weet je dat het daar dus zit.
(de 150-170270m3 is een getal, maar zegt helaas niks over de hoeveelheid lucht die door de ecolution heen gaat.
dat is een virtueel getal in een bepaalde situatie, niet werkelijkheid.)

naar laten kijken, geen idee, is een aannamen en dat is gokken en gokken is brokken.
moet je zelf beslissen wat je wil. ;)

en ja er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven te krijgen, die ook mooi zijn of mooier.
maar ook dit is persoonlijk een keuze die je zelf moet beslissen wat je wil. ;)
twit schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:45:
Vraagje voor de bezitters/kenners van een Inventum Ecolution Combi50 systeem. Ik heb vandaag mijn ventilatorbox vervangen voor een nieuw (gereviseerd) model omdat de lagers van de vorige versleten waren (https://hrpremiumparts.nl...-ventilator-S1050500_197/) . Ik ben me ervan bewust dat er goedkopere alternatieven zijn maar met de garantie en het feit dat je de volledige box kunt swappen vond ik dit een prima oplossing.

Vervangen was (leek) simpel. Stekkertje los, aarde los en dan vervolgens de hele box eruit schroeven en de andere erin. Na het aanzetten stond mijn systeem een tijd in AP4. Bekende melding in dit topic en vervolgens dan ook de bijbehorende tijd gewacht. Inmiddels een uur verder maar het zelfde probleem blijft: de ventilator draait niet. Ook niet als ik zelf handmatig bijvoorbeeld in de badkamer de extra ventileerstand start.

De stekkertjes zitten in mijn beleving goed (kan maar op 1 manier eigenlijk zover ik kan zien). Zojuist na lang wachten zag ik code A3 ( de compressor draaide dan ook) en F-03 en F-53 op het info scherm voorbij komen. Wederom zonder werkende ventilator. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Herkend het systeem de verandering van ventilator en moet ik hem een soort harde reset geven ofzo? Kwestie van geduld (ik zag ijsvorming op de radiator zojuist, misschien dat hij dan zelf de fan juist uit houdt?) .
ventilator draait altijd ook als hij niet hoeft te verwarmen.
zolang die niet draait is er dus iets mis. ;)

• snameroc
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15-09 22:29
twit schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:45:
Vraagje voor de bezitters/kenners van een Inventum Ecolution Combi50 systeem. Ik heb vandaag mijn ventilatorbox vervangen voor een nieuw (gereviseerd) model omdat de lagers van de vorige versleten waren (https://hrpremiumparts.nl...-ventilator-S1050500_197/) . Ik ben me ervan bewust dat er goedkopere alternatieven zijn maar met de garantie en het feit dat je de volledige box kunt swappen vond ik dit een prima oplossing.

Oude even terug plaatsen misschien toch anders de nieuwe?

snameroc

• twit

twit

ventilator draait altijd ook als hij niet hoeft te verwarmen.
zolang die niet draait is er dus iets mis. ;)
Echt áltijd ? Ook in AP4 modus etc er is geen stand te bedenken waarop het systeem de ventilator niet vertelt dat hij moet draaien? De reden dat ik het vraag is dat de oude ventilator (nu moet ik bekennen dat ik daar een stekkertje van heb losgeknipt en misschien wat twijfelachtig weer heb vastgemaakt) alleen met het nodige prutsen en proberen weer een keer aan ging. Zeker niet standaard met het in stopcontact steken van het apparaat.

Ik heb een multimeter in huis. Zou ik de 2 uitgangen op het printplaatje moeten kunnen meten om te zien of er iig 12 of 24V ofzo op staat op het moment dat de stekker in het stopcontact zit. Of risicovol? Ik krijg sterk het idee dat de nieuwe ventilator wél spanning krijgt maar simpelweg niet draait maar zit te bedenken hoe ik die theorie iets verder kan toetsen / uitsluiten.

Edit: small side note. Hóe haal je in vredesnaam kabeltjes los uit zo'n stekkerplug/molex stekker zonder gereedschap? Ik lees wat tips op internet maar dit valt nog niet mee. Dan kan ik de oude ventilator aansluiting weer netjes maken en tenminste appels met appels vergelijken :)

[Voor 13% gewijzigd door twit op 11-03-2021 20:22]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@twit er is altijd een basis ventilatie van 60m3 minimaal.
Dus de fan hoort altijd te draaien.
AP4 na aanzetten duurt maximaal een 45m daarna moet die starten.
Instellingen ook nagekeken?
Bedrijf modus aan etc

• twit

twit

SpikeHome schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:54:
@twit er is altijd een basis ventilatie van 60m3 minimaal.
Dus de fan hoort altijd te draaien.
AP4 na aanzetten duurt maximaal een 45m daarna moet die starten.
Instellingen ook nagekeken?
Bedrijf modus aan etc
Dank! Jullie zijn er allemaal vrij zeker van en het klinkt ook logisch. Dan begin ik toch steeds zekerder te worden dat ik helaas met een kapotte nieuwe ventilator te maken heb. Hij draait 0,0 na het aanzetten van het systeem zelfs geen kleine test spin oid. Wat een pech. Ik ga contact opnemen met de leverancier voor een andere en hopelijk is alles dan weer snel in orde iets anders kan ik zo ook niet meer bedenken.

• snameroc
Draait de oude wel als je die terug plaatst?
En kan de nieuwe vrij bewegen?

snameroc

• migjes
twit schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:05:
[...]

Dank! Jullie zijn er allemaal vrij zeker van en het klinkt ook logisch. Dan begin ik toch steeds zekerder te worden dat ik helaas met een kapotte nieuwe ventilator te maken heb. Hij draait 0,0 na het aanzetten van het systeem zelfs geen kleine test spin oid. Wat een pech. Ik ga contact opnemen met de leverancier voor een andere en hopelijk is alles dan weer snel in orde iets anders kan ik zo ook niet meer bedenken.
lol, is een gewone en juiste reactie hoor. ;)
zitten wel meer dingen aan een ecolution waarbij je soms zo iets hebt van: "werkt het?"
zoals hij probeert de cv watertemperatuur in en uit, op gemiddeld 2 graden verschil te houden.
(word het verschil groter dan gaat hij harder pompen en zo doet hij iets aan modulering op de warmtepomp.)
en daar door lijkt het soms als of hij niks doet, maar wel werkt.
je hebt soms best geduld nodig om te zien of alles werkt. ;)

maar ventilator, die draait 24x7 heel het jaar door.
(huizen moet je ook ventileren als er geen warmtebehoefte is, frisse lucht is gewoon gezond.)
het is eerst een ventilatie unit voor het huis, daarna is hij pas warmtepomp. ;)

succes met zoeken. ;)

• es-ka
heb hem laten draaien op 250 m3. in 13 uur tijd 3kw gebruikt, dus ongeveer 9 á10 uur compressor tijd en 3 uur niks + koude luchtstroom door het huis en niet in staat om de 20 graden vast te houden. ik denk echt dat het tijd wordt voor iets anders en dan gelijk helemaal van het gas af. ik gebruik nog geen 300 m3 gas per jaar en dat zijn inclusief vastrecht kosten best wel dure m3 aan het worden terwijl ik pv stroom over heb.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:31
es-ka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:04:
heb hem laten draaien op 250 m3. in 13 uur tijd 3kw gebruikt, dus ongeveer 9 á10 uur compressor tijd en 3 uur niks + koude luchtstroom door het huis en niet in staat om de 20 graden vast te houden. ik denk echt dat het tijd wordt voor iets anders en dan gelijk helemaal van het gas af. ik gebruik nog geen 300 m3 gas per jaar en dat zijn inclusief vastrecht kosten best wel dure m3 aan het worden terwijl ik pv stroom over heb.
Das echt een no-brainer dan. Ik ben inmiddels in overleg over compensatie voor mijn defecte Ventiline en heb een uitstekende aanbieding gehad. Als het goed is komt hier een Bosch Compress 7400i 5kW lucht-water warmtepomp. Wij hebben een gashaard, en ons gasverbruik was met Ventiline nog zo’n 900m3, dus nu gasloos gaan is hier niet haalbaar. Maar voor jou zou dat echt prima kunnen i.c.m. Enviline Tower binnenunit (met 300L boiler).

Ik ben toch malle pietje niet!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
es-ka schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:04:
Mijne staat op 140m3 nu en heb retour temp van 24c aanvoer van 27c warm genoeg voor vloerverwarming.
Woonkamer slaat de airco als bij verwarming wel aan overdags.
De warmte pomp heeft om de 4uur ongeveer een AP.
Ik heb deze winter 25m3 gebruikt dus wil er ook compleet vanaf.

Ben met diverse leveranciers bezig.
Enzavu https://www.enzavu.nl/
gasvrij met de calescere https://www.gasvrij.nu/wp.../01/gasvrij_calescere.pdf
of een duco eco https://www.duco.eu/nl/pr...tilatie-units/ducobox-eco

De Enzavu heeft op tweakers ook een topic en is een gebruiker die daarmee vollledig van het gas af is.
Gasvrij heeft warmtepanelen onder de zonnepanelen maar configuraties e.d. zijn nogal onduidelijk en kan niet echt een gebruiker vinden met ervaringen met het systeem en hergebruikt mijn ventilatie lucht niet waarvoor ik toch dan nog wat erbij zou willen.
Duco heeft een mooi regelbaar ventilatie systeem icm warmtepomp denk dat deze qua vermogen te weinig is en kan ook hier niet echt een gebruiker met ervaring vinden.
The Legend schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Das echt een no-brainer dan. Ik ben inmiddels in overleg over compensatie voor mijn defecte Ventiline en heb een uitstekende aanbieding gehad. Als het goed is komt hier een Bosch Compress 7400i 5kW lucht-water warmtepomp. Wij hebben een gashaard, en ons gasverbruik was met Ventiline nog zo’n 900m3, dus nu gasloos gaan is hier niet haalbaar. Maar voor jou zou dat echt prima kunnen i.c.m. Enviline Tower binnenunit (met 300L boiler).
Flinke buiten unit.
Helaas wil ik geen buiten unit vandaar de oplossing met warmte panelen en ventilatie lucht,

[Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 12-03-2021 14:37]

• The Legend
SpikeHome schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Mijne staat op 140m3 nu en heb retour temp van 24c aanvoer van 27c warm genoeg voor vloerverwarming.
Woonkamer slaat de airco als bij verwarming wel aan overdags.
De warmte pomp heeft om de 4uur ongeveer een AP.
Ik heb deze winter 25m3 gebruikt dus wil er ook compleet vanaf.

Ben met diverse leveranciers bezig.
Enzavu https://www.enzavu.nl/
gasvrij met de calescere https://www.gasvrij.nu/wp.../01/gasvrij_calescere.pdf

De Enzavu heeft op tweakers ook een topic en is een gebruiker die daarmee vollledig van het gas af is.
Gasvrij heeft warmtepanelen onder de zonnepanelen maar configuraties e.d. zijn nogal onduidelijk en kan niet echt een gebruiker vinden met ervaringen met het systeem en hergebruikt mijn ventilatie lucht niet waarvoor ik toch dan nog wat erbij zou willen.
Duco heeft een mooi regelbaar ventilatie systeem icm warmtepomp denk dat deze qua vermogen te weinig is en kan ook hier niet echt een gebruiker met ervaring vinden.

[...]

Flinke buiten unit.
Helaas wil ik geen buiten unit vandaar de oplossing met warmte panelen en ventilatie lucht,
Klopt, ik wilde eigenlijk ook geen buitenunit. Maar deze blijkt toch op het platte dak te kunnen worden geplaatst en dan heb ik er al bijna geen last meer van. Daarbij is het vermogen en de COP van deze unit een stuk hoger dan van een ventilatiewarmtepomp. De Ducobox is de enige die dat wel goed doet en consequent tot -10 hetzelfde vermogen kan leveren, maar dat is dan nooit meer dan 2,5kW. Dat is voor hier te weinig. En de Ducobox zou me veel meer kosten dan de deze (superstille) Bosch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@The Legend monoblocks zijn wel zuinig.
zie dat die 115kg weegt
bij -10 en water 35c toch een 4,7kw
mooi ding, helaas zou ik echt niet weten waar ik zo unit moet plaatsen.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen als die er staat :)

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:30
Iemand van hier die wellicht mijn vraag kan beantwoorden? Het blijf opvallend stil in het L/W topic
Appie Heijn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:54:
Ik heb een nieuwe vloerverwarming verdeler zonder pomp dit keer. En alle radiatoren zijn verwijderd op 1 na in de badkamer. De Hitachi L/W 5,5KW is niet meer de hoofdverwarmer, hij zal bijspringen wanneer de Modul Air het niet meer trekt. Wat is wijsheid qua aansluiten? Ik neig het meest naar optie B.

PS zowel het buffervat als de pompunit heb ik al in mijn bezit/gebruik, dus wel/niet aanschaffen telt niet mee.

[Afbeelding]
Optie A: kan dit goed gaan? Of gaan de beide warmtepompen elkaar tegenwerken omdat de Hitachi een nogal veel hoger debiet nodig heeft dan de Modul Air. Het exacte debiet van de Modul Air weet ik niet, alleen het minimum van 250L/uur) gezien het maar een 1,3KW WP is zal dat nooit in de buurt komen van de 1100-1300 van de Hitachi.

[Afbeelding]
Optie B: Een buffervat in de retour, voordeel is dat de het nogal forse debiet van de Hitachi niet rechtstreeks aan het afgiftesysteem en/of modul-air zit.

[Afbeelding]
Optie C: als optie B maar dan met een pompunit (heb ik ook al) tussen het buffervat en het afgiftesysteem, en het buffervat wordt als een open verdeler aangesloten (dus niet meer in retour)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Murkmans
@Appie Heijn Probeer eerst een pijltje te tekenen bij elke stroomrichting. Bij optie c verwarm je nu alleen je buffervat met de Hitachi maar gaat het niet naar je verwarming.

Optie a.
Dit is een mogelijkheid. Echter ligt het aan de plaatsing van je pomp in de Hitachi, of je terugslagklep zo juist geplaatst is. (Of deze in de retour of aanvoer moet).

Optie b
Op deze wijze levert de Hitachi geen warmte aan je systeem.

Optie c.
Ik snap wat je bedoelt. als je hem als openverdeler wilt aansluiten, dien je het liefst 6 aansluitingen te hebben op je buffervat. 2 voor Hitachi, 2 voor modulair, 2 voor je verwarmingssysteem.

Als je maar 4 aansluitingen hebt, zal je het buffervat als overstroomverdeler aan kunnen sluiten voor 1 apparaat.

Als je aangeeft wat voor jouw buffervat van toepassing is, kunnen we het wel even uittekenen
SpikeHome schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Wij hebben deze gehad en verhuren nu de woning waar die in zat.

Niet gekozen voor het veel te grote buffervat in de all-E variant, maar wel als all-E draaiend hebben met een klein buffervat. In het buffervat nog een element van 2kw, maar die is nog niet nodig geweest.

Als je je gasverbruik bij hebt gehouden, zou je kunnen kijken hoeveel dit was op 11/12/13 februari. Dat waren koude dagen. En dan omrekenen naar kWh natuurlijk.

[Voor 32% gewijzigd door Murkmans op 13-03-2021 09:37]

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Murkmans zat de duco in die woning en nu niet meer?
Ben wel benieuwd naar je ervaringen de Duco of enzavu lijken mij goede vervangers om toch wat met je ventilatie lucht te doen.

• Murkmans
SpikeHome schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:26:
@Murkmans zat de duco in die woning en nu niet meer?
Ben wel benieuwd naar je ervaringen de Duco of enzavu lijken mij goede vervangers om toch wat met je ventilatie lucht te doen.
Jawel, we verhuren ons oude appartement waar deze in zit. Hier wat ervaring.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66175820

In jouw geval zou ik het ook wel aandurven.

• Appie Heijn
Murkmans schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:26:
@Appie Heijn Probeer eerst een pijltje te tekenen bij elke stroomrichting. Bij optie c verwarm je nu alleen je buffervat met de Hitachi maar gaat het niet naar je verwarming.

Optie a.
Dit is een mogelijkheid. Echter ligt het aan de plaatsing van je pomp in de Hitachi, of je terugslagklep zo juist geplaatst is. (Of deze in de retour of aanvoer moet).

Optie b
Op deze wijze levert de Hitachi geen warmte aan je systeem.

Optie c.
Ik snap wat je bedoelt. als je hem als openverdeler wilt aansluiten, dien je het liefst 6 aansluitingen te hebben op je buffervat. 2 voor Hitachi, 2 voor modulair, 2 voor je verwarmingssysteem.

Als je maar 4 aansluitingen hebt, zal je het buffervat als overstroomverdeler aan kunnen sluiten voor 1 apparaat.

Als je aangeeft wat voor jouw buffervat van toepassing is, kunnen we het wel even uittekenen
Optie A, de terugslagkleppen zitten goed ingetekend volgens mij, en volgens mij horen ze normaal gesproken ook in de retour. Lijkt mij de meest efficiënte en bedrijfszekere optie, echter weet ik dus niet of de hitachi de modul air gaat wegdrukken...

Optie B, dit kan gewoon hoor. Zie de 50L buffer als een radiator, maar in plaats van warmte afgeven is het warmte opnemen (vanaf de hitachi). De 50L buffer zit in de retour van het primaire circuit. De Modul air zorgt dan voor het rondpompen van het water in het primaire circuit. Deze oplossing is minder bedrijfszeker, wanneer de modul air om wat voor reden dan ook uitvalt ben ik verwarmingsloos.

Optie C, is zoals het aangesloten was vóór de komst van de Modul Air. De 50L buffer is een soort van overloop voor de Hitachi. Het werkt prima echter als nadelen:
*2-3gr hogere TA nodig vanwege menging in het vat
*Een 2e (en met de modul Air erbij 3e) pomp erbij, best wel overkill

Blijft een lastige keuze...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murkmans
@Appie Heijn
https://www.inventum.com/...latiehandleiding-v2.0.pdf op pagina 14 van de handleiding van de ecolution staat de terugslagklep ingetekend op de aanvoer, vandaar mijn vraag.

Zie nu in optie c dat de Hitachi als overstroom is aangesloten. Dat is wel gewoon mogelijk, maar zoals je zegt 3 pompen. Als die pompgroep dusdanig goed is ingeregeld kan dat natuurlijk wel gewoon.

In optie b moet de ecolution alles rondpompen, kan deze pomp dat allemaal aan?

Optie A is de meest voor de hand liggende als ik het zo zie.

Alles in serie zetten kan ook. Ecolution op retour Hitachi. Op het moment dat ecolution het niet alleen trekt, verwarmd Hitachi na.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twit

twit

migjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:35:
[...]

lol, is een gewone en juiste reactie hoor. ;)
zitten wel meer dingen aan een ecolution waarbij je soms zo iets hebt van: "werkt het?"
zoals hij probeert de cv watertemperatuur in en uit, op gemiddeld 2 graden verschil te houden.
(word het verschil groter dan gaat hij harder pompen en zo doet hij iets aan modulering op de warmtepomp.)
en daar door lijkt het soms als of hij niks doet, maar wel werkt.
je hebt soms best geduld nodig om te zien of alles werkt. ;)

maar ventilator, die draait 24x7 heel het jaar door.
(huizen moet je ook ventileren als er geen warmtebehoefte is, frisse lucht is gewoon gezond.)
het is eerst een ventilatie unit voor het huis, daarna is hij pas warmtepomp. ;)

succes met zoeken. ;)
Inmiddels een nieuwe unit ontvangen en deze samen met lokaal installatie bedrijf mannetje geinstalleerd (voor de zekerheid) en fan draait in 1x, alle codes verdwenen. Nog even als dubbelcheck de andere nieuwe geprobeerd maar geen beweging. Achteraf dus toch een gevalletje DOA van ventilator1 waar ik vooral bii mezelf en in andere richtingen was gaan zoeken. Probleem opgelost, ook gelijk een stuk stiller de ecolution. Dank voor de hulp allen.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Murkmans schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Jawel, we verhuren ons oude appartement waar deze in zit. Hier wat ervaring.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66175820

In jouw geval zou ik het ook wel aandurven.
Zelf gemonteerd?
Ik zou zoiets ook icm een boiler vat plaatsen nu iets van 180l met een doorstroom boiler van 10l voor warm water.
Hoe heeft die unit gedraaid in de afgelopen koude periode?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murkmans
@SpikeHome geïnstalleerd door een CV monteur die ook wtw's plaatst. Een ochtend+deel van de middag installeren +inclusief dak- en geveldoorvoer etc.
Was voor hem de eerste keer al had ie al wel spaarpompen van Inventum geïnstalleerd.

Vervolgens komt duco het nog inregelen.

In deze winter heeft ie gewoon goed gedraaid, geen storingen. Omgerekend naar 3.000 graaddagen zal hij zo'n 1800kwh verbruiken vermoed ik met altijd iemand aanwezig (ivm thuiswerken door covid).
Hiervoor gebruikte we 650m3 voor verwarming.

Ik weet niet waar je woont, maar je kan hem hier draaiend zien en in vergelijking met de nieuwste ecolution.
https://grijsnaargroen.nl/over-grijs-naar-groen

• reinhrst
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
B-lex schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Die verdampt niet lager dan +6 graden volgens de handleiding. Ook is de COP van de Nibe om te huilen bij maximaal vermogen. Daarom ben ik benieuwd met welke SCOP Inventum komt in de verklaringen.
Oud bericht, maar zou je kunnen aangeven waar je je mening op baseert dat de COP van de F730 slecht is? Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een all-electric oplossing voor in huis, en als ik naar de cijfers scoort de F730 helemaal niet slecht, zolang je even niet naar de prijs kijkt (maar ik hoor graag als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb):

De F730 claimt een Seasonal space heating energy efficiency van 171% bij 35° en 132% bij 55° (vgl met 190/148 voor bijv een F2120-12 lucht/water buiten monoblock + VVM320), en 110 % voor warm water (wat SPF/SCOPs van 4.3, 3.3 en 2.7 zijn). Enige wat ik niet durf te zeggen is hoe voor een VWP de SPF berekend wordt; gaat ie bijv altijd uit van een bepaald gedeelte lucht van 20 graden (bijgemengd met buitenlucht)?

Ook voor "Declared coefficient of performance for part load at outdoor temperature Tj (@55°)" scoort ie niet slecht (tussen haakjes waarde voor F2120-12 + VVM320):

Tj = -7 °C COPd 2,3 (2.39)
Tj = +2 °C COPd 3,4 (3,85)
Tj = +7 °C COPd 4,4 (4.48)
Tj = +12 °C COPd 4,2 (5.30)

Mijn conclusie (en opnieuw: als ik alle data verkeerd interpreteer hoor ik het heel graag voordat ik €10.000 naar Zweden stuur), een systeem met buiten-blok scoort zeker beter, maar niet meer dan 0.5 SCOP point. Nu zijn er natuurlijk nog andere voor- en nadelen aan buitenblokken vs binnensystemen (geluid, al dan niet koelen), maar als ik ervan uitga dat mijn huis 8000kWh/jaar aan warmte nodig heeft, 35°, kost dat me bij de F730 1882kWh aan stroom en bij de F2120-12 1684kWh. Kan ik beter een zonnecelletje op de plek van die buitenunit neerleggen en zo corrigeren.... (of er eentje aanschaffen via postcoderoos regeling en komende 15 jaar nog kunnen salderen :+ )

Bronnen: https://www.nibe.eu/assets/documents/26792/F730%20-3.pdf, https://www.nibe.eu/asset...-12%20VVM%20S320%20-1.pdf

Even voor de achtergrond (maar waarschijnlijk minder belangrijk): ik heb een klein huisje in centrum (Haarlem) 75m2 met dakterras over hele dak, verder geen buitenruimte.

Claude

• Murkmans
@reinhrst

NIBE is wel top of the market, daar zijn de prijzen ook naar. Is er een specifieke reden voor dit merk?

Als je bij Nibe energylabel kijkt (je eerste link) zie je waarom de COP lager is. Zij gaan uit van:
Temperature application: Medium temperature (55 °C)

De SCOP gaat bij de NIBE wel uit van exhaust air (alleen ventilatielucht).
Dat staat onder andere ook op de laatste pagina van het energielabel, alsook in de kwaliteitsverklaring. https://mijn.bcrg.nl/media/20171039GGRVWB.pdf

Het voordeel van de Nibe is, is dat deze niet uit gaat bij temperaturen rond 0 om te defrosten zoals de inventum modul-air.
Eigenlijk werkt de Nibe hetzelfde als de nieuwe inventum Modul-air Red en de ducobox ECO. Deze koelen de afgezogen ventilatielucht niet af tot 0 graden maximaal (zoals de ecolution's en normale modul-airs) maar tot zelfs -10 of -15. Daarnaast functioneert deze zelfs tot -10.

De Nibe heeft ook als voordeel dat je door een extra module, buitenlucht kan gebruiken om overventilatie tegen te gaan. Echter, de inkomende luchttemperatuur mag niet lager zijn dan 6 graden in plaats van 16 graden. zie ook https://www.technischeunie.nl/product/prd1894319211 luchttemperatuur.
de 16 graden geldt voor het goedkopere model, de f370. Vandaar waarschijnlijk de verwarring.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

je zou ook nog deze kunnen overwegen.
https://www.enzavu.online...koeling-prijs-op-aanvraag

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@reinhrst De Nibe is zeker een mooi en goede warmtepomp.
Je kan sommige uitvoeringen splitten waardoor ze minder hoog zijn (voor mij wel handig ivm plaatsing zolder).
En zoals @Murkmans al meld extra module om dmv buitenlucht aanzuiging overventilatie tegen te gaan.
Andere opties zijn Duco Eco, Enzavu vind ik persoonlijk.
Er zijn nog enkele andere merken zoals Itho Daalderop hp-m 25i

Vorige week zelf veel ap's gehad met de inventum maar deze week heeft deze weer bijna non stop gedraaid.
Alleen gisteren wilde de warmtepomp 60c maken (legionella bveiliging) en ging de pomp weer naar ap's toe om een of andere reden gaat dat niet meer goed na bijna 8 jaar ecolution.
En met de airco als extra warmte toevoeging is mijn huis de hele week 21.5c geweest.
Gisteren door de pv een 8.1kw opgewekt
Daarvan een 2,8kw terug geleverd
En een 10kw verbruikt
Wat dus neer komt dat ik de hele dag een 15.3kw aan energie verbruik, dat is dus incl koken alle apparaten en warmtepompen.
Gisteren was de temperatuur tussen de 0 en 9c buiten.
Ben dus al weken aan het kijken waarna ik zal gaan overstappen om compleet van het gas af te gaan.
Helaas reageren bedrijven niet zo snel.
Mijn dakpannen moet ik ook vervangen en wil zaken tegelijk regelen maar dat schiet totaal niet op.
Wilde dit voorjaar een start maken maar ik denk niet dat dit gaat lukken en alles een jaar opschuift.

• xcode35
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:20
Heeft iemand toevallig de INVENTUM USB al draaiend op een modul-air? Ik krijg het zover niet aan de praat.

• reinhrst
  • Niet online
@Murkmans en @SpikeHome

Dank voor jullie uitleg. Omdat de F730 energy label verschillende COPs heeft bij verschillende buitentemperaturen, ging ik er eigenlijk een beetje van uit dat dit COPs op 100% buitenlucht waren. Ik zie inderdaad inmiddels ook dat ie bij +6 graden al stopt met werken; als buiten -8 is en binnen +20 moet je dus al minder dan 50% buitenlucht bijvoegen. Dat maakt de oplossing een stuk minder interessant voor mij (ik denk dat ik op zoek was naar een lucht-water warmtepomp met alleen binnendeel, die als extra ook nog ventilatiewarmte meeneemt; ipv ventilatielucht/water die ook wat extra van buiten kan aanzuigen....)

Betere oplossing wordt dan toch een lw pomp met buitendeel, en dan eventueel nog een Nibe Savent oid als ik gebruik wil maken van mijn ventilatielucht, en het nog erbij past in de technische ruimte (en tot die tijd: zorgen dat ventilatiekanaal uitgang zit bij de ingang van de het buitendeel van de lw pomp -- alle kleine beetjes helpen lijkt mij :)).

--
EDIT:

Ah, en wat betreft voorkeur voor Nibe.... is er (nog) niet. Ik merk wel dat ik bij hen makkelijk alle zaken kan vinden waar ik naar zoek, makkelijk systemen kan samenstellen. Maar uiteindelijk is belangrijkste dat hun spullen goed werken, en dat als er een keer echt iets is, ze ook bereikbaar zijn en het oplossen; ik ben nog bezig met ervaringen verzamelen om te kijken of zij, of iemand anders, die partij zijn. Dat is een service waar ik graag een meerprijs voor betaal.

Dat... of helemaal zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelen en in elkaar zetten zoals ik ook veel mensen hier zie doen.... Ben alleen bang dat ik net te veel hobbies heb om daar ook echt scherp op te blijven na de eerste installatie....

[Voor 26% gewijzigd door reinhrst op 21-03-2021 19:59]

Claude

• dick133a
  • Laatst online: 16-09 14:06
Murkmans schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:43:
@reinhrst

NIBE is wel top of the market, daar zijn de prijzen ook naar. Is er een specifieke reden voor dit merk?

Als je bij Nibe energylabel kijkt (je eerste link) zie je waarom de COP lager is. Zij gaan uit van:
Temperature application: Medium temperature (55 °C)

De SCOP gaat bij de NIBE wel uit van exhaust air (alleen ventilatielucht).
Dat staat onder andere ook op de laatste pagina van het energielabel, alsook in de kwaliteitsverklaring. https://mijn.bcrg.nl/media/20171039GGRVWB.pdf

Het voordeel van de Nibe is, is dat deze niet uit gaat bij temperaturen rond 0 om te defrosten zoals de inventum modul-air.
Eigenlijk werkt de Nibe hetzelfde als de nieuwe inventum Modul-air Red en de ducobox ECO. Deze koelen de afgezogen ventilatielucht niet af tot 0 graden maximaal (zoals de ecolution's en normale modul-airs) maar tot zelfs -10 of -15. Daarnaast functioneert deze zelfs tot -10.

De Nibe heeft ook als voordeel dat je door een extra module, buitenlucht kan gebruiken om overventilatie tegen te gaan. Echter, de inkomende luchttemperatuur mag niet lager zijn dan 6 graden in plaats van 16 graden. zie ook https://www.technischeunie.nl/product/prd1894319211 luchttemperatuur.
de 16 graden geldt voor het goedkopere model, de f370. Vandaar waarschijnlijk de verwarring.

***members only***

je zou ook nog deze kunnen overwegen.
https://www.enzavu.online...koeling-prijs-op-aanvraag
Wat bedoel je precies met:
De Itho daalderop z'n vermogen kakt hier van in onder de 7 graden.

Hoe erg is dat? Dit model is goedkoper in aanschaf maar is het dan uiteindelijk duurder door de lagere opbrengst?
Of zit je dan gewoon in de kou?

• Murkmans
dick133a schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Wat bedoel je precies met:
De Itho daalderop z'n vermogen kakt hier van in onder de 7 graden.

Hoe erg is dat? Dit model is goedkoper in aanschaf maar is het dan uiteindelijk duurder door de lagere opbrengst?
Of zit je dan gewoon in de kou?
zie pagina 10. bij -7 levert deze nog maar 1,3Kw.
https://www.warmteservice...3Y2RlMDM4ZGVlOGNhNDhkNDk4

en daarnaast, de bivalente temperatuur is 2 graden. Er wordt dus uitgegaan dat er onder de 2 graden een tweede warmteopwekker ingeschakeld wordt.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Murkmans schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:51:
[...]

zie pagina 10. bij -7 levert deze nog maar 1,3Kw.
https://www.warmteservice...3Y2RlMDM4ZGVlOGNhNDhkNDk4

en daarnaast, de bivalente temperatuur is 2 graden. Er wordt dus uitgegaan dat er onder de 2 graden een tweede warmteopwekker ingeschakeld wordt.
Toch staat er een (4) bij als opmerking en bij de opmerkingen onderaan staat : 4) Zonder bijstook cv-ketel.

• Murkmans
@SpikeHome ja wat ze bedoelen is dat ie bij 2 graden nog xx vermogen heeft zonder bijstook van de CV ketel.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
Murkmans schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:26:
@SpikeHome ja wat ze bedoelen is dat ie bij 2 graden nog xx vermogen heeft zonder bijstook van de CV ketel.
Idd en stukje daarboven staat bij -7 (en zonder hulp van c.v.) 1,3kw

Hoorde gisteren ook dat Enzavu is ontbonden!
Dus die kunnen we van het lijstje halen.

Eplucon heeft daarin tegen ook wel mooi spul
https://www.eplucon.nl/ecoforest/enrgyair/
of deze
https://www.eplucon.nl/ecoforest/eq-air/

[Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 25-03-2021 08:04]

• reinhrst
  • Niet online
SpikeHome schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Idd en stukje daarboven staat bij -7 (en zonder hulp van c.v.) 1,3kw

Hoorde gisteren ook dat Enzavu is ontbonden!
Dus die kunnen we van het lijstje halen.

Eplucon heeft daarin tegen ook wel mooi spul
https://www.eplucon.nl/ecoforest/enrgyair/
of deze
https://www.eplucon.nl/ecoforest/eq-air/
Ik probeer al een tijd duidelijk te krijgen wat dergelijke cijfers betekenen voor ventilatie-WPen. Ik heb het gevoel (maar heb geen externe bronnen voor) dat in dit soort gevallen altijd een gedeelte binnenlucht (van 20 graden) en een gedeelte buitenlucht (van -7) wordt gebruikt (hoewel de M25i ook zonder ventilatielucht aansluiten gebruikt kan worden; maar waarom zou je niet incl ventilatielucht gebruiken voor je COP berekeningen). Als je dat 1 op 1 mengt houd je een mooie =6.5 graden over, en daar kan je wel wat mee :). Anders kan ik ook de COPs van een dergelijk toestel niet begrijpen; een Vaillant AiroTherm plus VWL 35/6 (buiten monoblock, laatste versie) heeft bijv een A-7W35 COP van 2.7 en een A2W35 COP van 3.9. De M 25i claimt COPs van 2.7 en 4.8 resp.

----

Na wat verder zoeken, de M 25i (alsmede bijv de Nibe F730) claimen COPd's, niet COPs... Nu kan ik er niet veel over vinden wat het verschil tussen COP en COPd is. Volgens https://www.energiesparen...armtepompen-ecodesign.pdf onder 7.4:
De efficiëntie van een warmtepomp met twee luchtkanalen wordt uitgedrukt in COPd en niet door een SCOP[...]. Voor klassieke warmtepompen (zonder twee luchtkanalen) wordt dit wel uitgedrukt als een SCOP [...].
Dit gaat dan wel weer over een lucht-lucht warmtepomp.

Iets anders dat ik hoopte is dat het staat voor COP-deellast, maar ik zie COPd ook gebruikt worden in engelstalige documentatie (pagina 64), waar het "part[ial?] load" heet, dus dan is de D in COPd weer niet logisch.

Overigens als je op de productpagina van de M 25i kijkt, staat daar een COP 7/35 van 3.6, en een COPd bij Tj=+7°C van 4.8.... Dus nu snap ik het helemaal niet meer 8)7

Claude

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:58
@reinhrst
SCOP lijkt me gerekend met de buitentemperatuur curve.
COPd lijkt me met een vaste Tj van 7C.

Dus COP bij -7 kan 1 zijn en bij 15 ong 5. Dan middelen over de tijd kom je op die 3.6
Bij constant 7C zou dat dan 4.8 zijn.

• reinhrst
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:46:
@reinhrst
SCOP lijkt me gerekend met de buitentemperatuur curve.
COPd lijkt me met een vaste Tj van 7C.

Dus COP bij -7 kan 1 zijn en bij 15 ong 5. Dan middelen over de tijd kom je op die 3.6
Bij constant 7C zou dat dan 4.8 zijn.
De COP 7/35 betekent de COP die je krijgt als je 35 graden water probeert te maken met 7 graden lucht (in hoeverre dat buitenlucht en ventilatielucht is, weet ik niet).
COPd lijkt (voor zover ik zien kan) gedefinieerd te zijn bij verschillende buiten en water temperaturen. Kijk maar eens op bijv product fiche van https://www.awb.nl/downlo...-genia-air-5-2-978655.pdf (de nibes hebben dit ook allemaal, alleen de download site van nibe is de laatste week een beetje aan/uit).

Ik heb de vraag ook even neergelegd bij https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement ; kijken of zij iets meer weten.

Claude

• es-ka
Gezien de problemen met mijn ecolution heb ik besloten om niet te gaan investeren in het oplossen van de problemen. Hij heeft een aantal dagen probleemloos gedraaid, maar stond gister weer bijna de hele dag in AP3. 6 jaar is wel erg kort voor zo'n apparaat, maar goed het was een nuttig experiment. Ben nu van plan om een Panasonic 5 KW mono block te instaleren, de offerte is binnen en ziet er goed uit. Kennen jullie de site: verkeerdgeleverd.nl ? Hier heb ik een Nibe Mt-wh21-019-fs ventilatiewarmtepomp boiler gekocht voor 1500 euro, hier gaat nog 500 euro subsidie vanaf. Mooie combinatie met de Panasonic. En dus helemaal van het gas af. Gasaansluiting verwijderen is vanaf nu gratis heb ik begrepen. Is er nog iemand die belang heeft bij onderdelen van de ecolution? Ook heb ik straks een intergas combi compact hre 28/24 uit 2015 over met weinig draaiuren. op verkeerdgeleverd.nl wordt ook een Nibe f730 aangeboden voor 7500 euro.

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@es-ka Is inderdaad veel te kort, kijk je ook waarom hij die ap3 melding geeft?
Bij mij is het altijd het koudgas als ik hem open maak zie ik daar ook alles bevroren.
Door de domotica zie ik wanneer de wp stopt aan het vermogen maar ik heb bij de inventum sensors mijn eigen sensors ernaast geplaatst die ook in mijn domotica zitten.
Bij mij draait die afgelopen weken draait hij weer gewoon ook.

Maar ik ben ook aan het kijken naar andere oplossingen.
Mono block Nice helaas kan ik zoiets niet kwijt.

Ben benieuwd wat je keuzes gaan worden.

• reinhrst
  • Niet online
reinhrst schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Na wat verder zoeken, de M 25i (alsmede bijv de Nibe F730) claimen COPd's, niet COPs... Nu kan ik er niet veel over vinden wat het verschil tussen COP en COPd is. Volgens https://www.energiesparen...armtepompen-ecodesign.pdf onder 7.4:

[...]
Heb antwoord van de klimaatexpert:
COPd, de d staat voor deellast. dus een COP van 3,6 bij 7/W35 is in vollast weergegeven. een COPd van 4,8 bij 7/W35 (een belasting van 35% volgens de europeese regelgeving) is dus bij een deellast van de machine gemeten. Dus de eerste op maximaal vermogen van de warmtepomp de tweede in een vooraf bepaalde vastgelegde deellast.
Het is dus inderdaad de COP in deellast. Helaas maakt dat nog niet duidelijk of er bij ventilatie WPen een gedeelte binnenlucht bijgemengd wordt of niet. Misschien binnenkort nog eens een subtiel vraagje die kant op sturen :)

Claude

• Wout BR52
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 16-06 17:06
Goedemiddag,

Al een hele tijd volg ik de discussie over WarmteTerugWinning op dit forum. Met name die over de Nefit Ventiline, maar ook die over de Ecolution, deze 2 zijn immers aan elkaar gelijk. Die conclusie durf ik wel te trekken na het uitvoerig bestuderen van de installateurs handleidingen van beide WTW apparaten.
Ik wil mijn ervaringen graag delen, tot lering en vermaak.
In het voortraject van de woning hebben wij een prijsopgave gevraagd voor een warmtepomp om geheel van het gas af te gaan. Bij het doorrekenen van de offerte kwamen we tot de conclusie dat we na 35 jaar uit de meerkosten zouden zijn. Daarbij hebben we nog geen rekening gehouden met de vervanging van de onderdelen na 15 tot 20 jaar. Een WTW hebben we af moeten dwingen bij de aannemer, stond wel in de omschrijving van de woning maar waren ze niet van plan te gaan plaatsen.
Wij zijn in mei 2019 in ons huis komen wonen, een nieuwbouwhuis met een EPC van 0,98, dat schijnt goed te zijn. Wij hebben meteen na oplevering 18 zonnepanelen laten leggen met een Wp van 5400.
De WTW is door de CV installateur geplaatst tijdens de bouw van de woning. CV ketel is een Nefit NtX.
De woning is voorzien van vloerverwarming, warmwater door de WTW. Alle ruimtes hebben een aparte thermostaat. Dit gehele systeem is van Uponor en zelf aangebracht. (offerte van de installateur was 5 keer zo hoog als de prijs van het gehele zelf gekochte systeem met dezelfde componenten)
De CV ketel geeft in eerste aanleg steeds een code "OU" aan en doet dan lange tijd niets. Konden ze niets aan doen, lag aan het ontluchten van de vloerverwarming zou vanzelf over gaan, niet dus. Werd wel minder maar ging niet geheel over.
Ik heb toen de installatie dusdanig veranderd dat de ventielen van de vloerverwarming eerst worden open gestuurd en pas na 3 minuten de Cv ketel aanspringt. probleem met "OU" codes opgelost.
De vloerverwarming zelf af moeten regelen, alle zones kregen dezelfde hoeveelheid water toegevoerd. Het lengteverschil is echter groot, van 65 meter tot 164 meter. Dit afregelen is goed te doen, kost alleen veel tijd. We monitoren ons energie verbruik op diverse punten, ook het elektraverbruik van de WTW. Nadat het systeem 10 maanden gedraaid had tot de conclusie gekomen dat de WTW niks deed. Door de installateur gewoon op ventilatiebedrijf achtergelaten. (we hebben nooit uitleg gekregen over de systemen in huis)
Om problemen over garantie te voorkomen de installateur verzocht e.e.a. goed te komen instellen. Is na lang aandringen gebeurd. Alleen het werkte niet, ze waren de aanlegsensor vergeten te plaatsen. Zijn ze komen plaatsen, alleen moet je dat de WTW wel laten weten door een instelling te wijzigen. Ondertussen had ik de handleiding bekeken, hieruit blijkt dat je de WTW kunt laten aansturen door de kamerthermostaat, dat is een optie die naar mijn idee het beste is. De WTW stuurt de CV ketel aan na verloop van tijd als het te lang duurt voordat de ruimte op temperatuur is. Omdat ze toch moesten komen voor het instellen van de aanlegsensor, hebben ze in overleg met Nefit de kamerthermostaat aangesloten op de WTW en de CV ketel eraan gekoppeld. We realiseren nu een besparing van ca 20% gas terwijl het elektraverbruik binnen de perken blijft. Of het rendabel zal zijn op den duur valt te bezien, ik betwijfel het. Dit heeft gewerkt vanaf mei 2020 tot januari 2021, toen kregen we steeds AP1, AP2 en AP3 storingen. De installateur wilde er niet meer voor komen, hij vond dat de garantietermijn verstreken was. De aannemer heeft toen een andere installateur ingeschakeld. Die gaf ruiterlijk toe dat hij er geen verstand van had en dat hij Nefit zou laten komen. Nefit wilde i.v.m. Corona niet komen. Heb toen zelf de CV ketel weer direct gekoppeld aan de kamerthermostaat zodat we in ieder geval warmte hadden. Wie schetst onze verbazing toen we ineens een reactie van Nefit kregen dat ze op 31 maart zouden komen. Gisteren zijn ze inderdaad geweest. Vriendelijke techneut, niks mis mee. Heeft de luchthoeveelheid bij WTW gebruik ingesteld waarna het probleem zou zijn opgelost. Bij het opwarmen van warmwater maakt hij nu wel beduidend meer lawaai, ik weet niet of hem dat gaat worden zo. Dat wachten we nu maar af. De vloerverwarming doet nog niets i.v.m. de hoge buitentemperatuur, is dus afwachten hoeveel lawaai hij dan maakt.
Wordt vervolgt, ik houd jullie op de hoogte.

• migjes
@Wout BR52
welkom.

jep de ervaring met installateurs is hier wel bekent.
zelf kennis opdoen van het apparaat is een zeer lucratieve bezigheid of zelfs noodzaak zoals je al merk. ;)
(maar geef ze ook een beetje ruimte, het is gewoon erg lastig voor hun.
die zijn gewent aan een gasketel, en als je die 1minuut laat draaien, dan heb je alles wel aardig door of hij het goed of slecht doet.
met dit soort ventilatielucht warmtepompen, is dat een stuk lastiger, door de lage warmte die er uit komt(maar +/-1,4kW en lage aanvoer temperatuur) is het lastig te zien of het werkt, soms moet je eigenlijk eerst een uur wachten voor je pas iets kunt merken of meten. tijd is geld en dat hebben ze niet.)

een nieuw huis van 2019, jep dan is je isolatie meestal wel aardig op orde.
(het kan altijd beter, passief huis en zo, maar iemand zijn huis is zijn koninkrijk, dus daar wil ik het niet over hebben.)
in dat soort huizen zijn we hier wel gewent dan je besparing wel aardig hoog kan zijn.
een 20% is dan erg laag, bij mij is dit eerder al 60%, maar geen idee wat het uitgang punt is, dus ook hier wil ik niet veel over zeggen.
ik zelf doe 234m3 in 2019 en 254m3 in 2020 aan gas gebruiken. (in een huis uit 1983, dus veel minder isolatie)
dit is inc koken(+/-25m3) + 100m3 douche/bad + restantje verwarmen.

deze lage gas gebruiken haal je eigenlijk alleen als je de ventilatie lucht warmtepomp een eigen thermostaat geeft.
dan kun je die veel meer voorrang geven boven b.v. gas.
(kost wel aardig wat meer kWh, maar dat is het waard. ;) )

(verder: de benaming WTW is wel een beetje fout.
je hebt namelijk een douche-WTW, balans-WTW en nog wat meer vormen.
ventilatie lucht warmtepomp is een beter benaming. (en ja de nieuwste modellen kunnen dan ook balans-WTW zijn.))

• Wout BR52
@Migjes,

De woning is gekocht in een project, we konden dus geen invloed uitoefenen op de manier van isoleren. Wat de isolatie betreft hadden we dat ook liever nog beter gehad maar de woning is gebouwd met een vergunningaanvraag gedaan net voor de wijziging van het bouwbesluit dat de EPC waarde 0,4 moet zijn.
Abusievelijk heb ik eerder vermeld dat de EPC 0,98 is maar dat is 0,59. Volgens de berekening in het EPC rapport zou de woning met 631 M3 gas te verwarmen moeten zijn. Koken is elektrisch. Bij deze berekening wordt uitgegaan van de normale temperatuurwaarden en en een normaal aantal graaddagen. Is nogal vrijblijvend dus, want wat is een normaal stookgedrag? Mijn partner en ik zijn de 70 gepasseerd en zullen dus de verwarming wat hoger hebben staan als een jong gezin.

Het eerste jaar gebruikten we in 8 maanden 673 m3 gas waarvan 215 m3 in de eerste maand (vocht in huis, veel werken met deuren en ramen open etc) De Ventiline werkte in dat jaar niet. Het tweede jaar 735 M3 waarvan 9 maanden met werkende Ventiline.

Ik zal de komende weken de verbruikstabellen eens nader bekijken, ook in combinatie met het aantal graaddagen. Bij de buren zal ik het verbruik eens vragen, zij hebben een soortgelijke woning en zijn van dezelfde leeftijd als wij. Zij hebben geen warmteterugwinning.

Jij hebt een erg laag gasverbruik, ik hoop dat wij ook in die richting kunnen komen. Een aparte thermostaat voor de Ventiline is een idee wat ik zeker zal overwegen en is met niet teveel moeite te realiseren.
Kortom werk aan de winkel.
Bedankt voor je reactie.

• snameroc

Hier kun je zelf zien wanneer de savent ventilatie pomp in gebruik is genomen in een vrijstaand huis uit 96 met verwarmde garage
Hij is in mei2019 geplaatst de factuur loopt van 1 april tot 1 april. Ook zijn er in april 2019 8 zonnepanelen bijgeplaatst. De savent gebruikt ongeveer 1500 kwh en bespaart ruim 600m3 gas.

[Voor 16% gewijzigd door snameroc op 02-04-2021 19:34]

snameroc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
Wout BR52 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:13:
@Migjes,

De woning is gekocht in een project, we konden dus geen invloed uitoefenen op de manier van isoleren. Wat de isolatie betreft hadden we dat ook liever nog beter gehad maar de woning is gebouwd met een vergunningaanvraag gedaan net voor de wijziging van het bouwbesluit dat de EPC waarde 0,4 moet zijn.
Abusievelijk heb ik eerder vermeld dat de EPC 0,98 is maar dat is 0,59. Volgens de berekening in het EPC rapport zou de woning met 631 M3 gas te verwarmen moeten zijn. Koken is elektrisch. Bij deze berekening wordt uitgegaan van de normale temperatuurwaarden en en een normaal aantal graaddagen. Is nogal vrijblijvend dus, want wat is een normaal stookgedrag? Mijn partner en ik zijn de 70 gepasseerd en zullen dus de verwarming wat hoger hebben staan als een jong gezin.
tja als je een huis laat bouwen, heb je vaak geen invloed op van alles.
gelukkig zijn er regels, en die zijn erg strak en haal je nog leuke EPC, maar ja regels zijn regels als ze kunnen dan lopen ze toch de kantjes er van af.
en dat vind ik toch wel jammer, het kan beter. ;)

normaal stookgedrag, lekker persoonlijk en niks zeggend. ;)
ik stook gewoon naar 22 graden met de warmtepomp, gewoon om een lekkere warme vloer te hebben.
en stook pas bij met gas als het onder de 21 graden komt.
Het eerste jaar gebruikten we in 8 maanden 673 m3 gas waarvan 215 m3 in de eerste maand (vocht in huis, veel werken met deuren en ramen open etc) De Ventiline werkte in dat jaar niet. Het tweede jaar 735 M3 waarvan 9 maanden met werkende Ventiline.
jep, nieuwbouw en vocht, is in het begin ander en meer stoken.
Ik zal de komende weken de verbruikstabellen eens nader bekijken, ook in combinatie met het aantal graaddagen. Bij de buren zal ik het verbruik eens vragen, zij hebben een soortgelijke woning en zijn van dezelfde leeftijd als wij. Zij hebben geen warmteterugwinning.

Jij hebt een erg laag gasverbruik, ik hoop dat wij ook in die richting kunnen komen. Een aparte thermostaat voor de Ventiline is een idee wat ik zeker zal overwegen en is met niet teveel moeite te realiseren.
Kortom werk aan de winkel.
Bedankt voor je reactie.
mijn gas gebruik:

in het begin nog met een gasketel, ongeveer 600-700m3 per jaar.
langzaam aan steeds meer ecolution (eind 2016), en een daling naar 200-300m3.
(en nu zins 3 maanden ook een elektrische boiler er bij, ik gok dat mijn gas gebruik nu naar de 120m3 per jaar gaat, maar vraag dat volgend jaar nog maar eens.)

gebruik ecolution:

als hij rond de 7-8kWh zit, dan staat hij 24x7 te verwarmen.
gebruik is dan een 1600-1800kWh per jaar.

die aparte thermostaat is wel een toffe tip.
kun je best wel een maand+ later pas je gas ketel nodig hebben.
gewoon de warmtepomp maximaal voorrang geven, door die thermostaat 1 graad hoger te zetten als je normale temperatuur.
(eigenlijk is een thermostaat niet eens nodig, gewoon een kabel aan de juiste punt maken, en als je die doorverbind dan gaat hij warmte maken, klaar is Klara , thermostaat is alleen maar een beetje simpelere bediening.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
migjes schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:57:
gewoon de warmtepomp maximaal voorrang geven, door die thermostaat 1 graad hoger te zetten als je normale temperatuur.
(eigenlijk is een thermostaat niet eens nodig, gewoon een kabel aan de juiste punt maken, en als je die doorverbind dan gaat hij warmte maken, klaar is Klara , thermostaat is alleen maar een beetje simpelere bediening.)
Zo ga ik het ook doen de modul air zo veel als mogelijk het huis warm maken/houden

IF “netatmtowoonkamer” temp <20,5 THEN “Z-Wave relais” = ON (relais sluit ik aan op de Hitachi L/W WP op thermostaat ingang

Boven 21,5 mag de Hitachi weer uit. En mag de Modul Air weer proberen vast te houden qua temperatuur.
Ik denk dit met homey in te gaan regelen

• The Legend
In het kader van domme vragen bestaan niet: als ik de defecte Ventiline wil afkoppelen om vast een MV-box te installeren, moet ik dan het hele CV-circuit (inclusief vloerverwarming) leeg laten lopen om een waterballet te voorkomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
Pompen uit zetten. En ik ga er van uit dat de ventiline op zolder dus hoog hangt. Dan hoef je alleen het water wat boven de onderkant van de ventine er uit te halen.

[Voor 6% gewijzigd door snameroc op 06-04-2021 23:01]

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noxian
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 22:18
Ik heb sinds een jaar drie originele Inventum RF zenderschakelaars (15081060) gemonteerd in toilet (2x) en badkamer met de Inventum RF ontvanger (15081050).
Na ruim een half jaar werkte het systeem niet meer naar behoren. Zender schakelde de afzuiging wel naar hoger toerental maar deze viel na enkele seconden weer terug naar laag toerental. Na een aantal weken was dit probleem weer verholpen. Wel contact met Inventum gezocht die nog aanvullende adviezen gaven om een volgende keer uit te zoeken.
Eerder dit jaar weer hetzelfde probleem en tenslotte weer de oude 3-standenschakelaar geactiveerd. Dit werkte prima. Dit aangegeven aan Inventum en zij hebben een nieuwe RF ontvanger opgestuurd. Na montage echter nog steeds hetzelfde euvel!
Tot mijn stomme verbazing werkt alles nu weer een aantal dagen ok...
Ik weet werkelijk niet waar dit nu aan kan liggen. Beide RF ontvangers hebben dus hetzelfde euvel terwijl de 3-standenschakelaar altijd goed werkt.
Kent iemand dit probleem? Kan het toch aan de Inventum Ecolution Combi liggen? Wellicht de ingang op de print die het signaal van de RF ontvanger oppikt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Misschien blijft een van de zenders het ventilatie laag signaal continu uitzenden. Haal om de beurt een de batterij uit beide zenders zodat degene waar het aan ligt niet meer kan zenden. Het kan ook nog zijn dat een andere zender van de buren bijvoorbeeld de boel verstoord. Aan de onvanger zal het niet liggen als ze beide zich hetzelfde gedragen

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:49
Als een inventum evolution combi 50 veel lawaai maakt, eigenlijk een soort resonantie van de kast, waar kan dit dan allemaal aan liggen? Filter is 1 maand geleden vervangen maar heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noxian
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 22:18
snameroc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:45:
Misschien blijft een van de zenders het ventilatie laag signaal continu uitzenden. Haal om de beurt een de batterij uit beide zenders zodat degene waar het aan ligt niet meer kan zenden. Het kan ook nog zijn dat een andere zender van de buren bijvoorbeeld de boel verstoord. Aan de onvanger zal het niet liggen als ze beide zich hetzelfde gedragen
Bedankt voor je reactie snameroc, maar de zenders hebben hier niets mee te maken; ik heb ze inderdaad al uitgesloten door de batterijen te verwijderen. En van de buren kunnen we ook geen last hebben want die hebben niet een dergelijk systeem (en wonen op meer dan 40 meter afstand).

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:31
mierenfokker schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:54:
Als een inventum evolution combi 50 veel lawaai maakt, eigenlijk een soort resonantie van de kast, waar kan dit dan allemaal aan liggen? Filter is 1 maand geleden vervangen maar heeft niet geholpen.
Waarschijnlijk het lager van de ventilator. Is redelijk eenvoudig te vervangen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• mierenfokker
geldersscheepje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Waarschijnlijk het lager van de ventilator. Is redelijk eenvoudig te vervangen.
Daar dacht ik ook al aan dat het zoiets zou zijn. is dat dit?

https://wtwventilatietech...ventum-ecolution-combi-50

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:31
mierenfokker schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:25:
[...]

Daar dacht ik ook al aan dat het zoiets zou zijn. is dat dit?

https://wtwventilatietech...ventum-ecolution-combi-50
Ja, maar zelf het lager vervangen is ook mogelijk, mede tweaker heeft dit met succes gedaan. Pagina of 3-4 terug ..

https://www.hornbach.nl/s...ct.1357366210.58919472858.

[Voor 19% gewijzigd door geldersscheepje op 12-05-2021 20:50]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• mierenfokker
geldersscheepje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Ja, maar zelf het lager vervangen is ook mogelijk, mede tweaker heeft dit met succes gedaan. Pagina of 3-4 terug ..

Dankje. Ga ik ook eens proberen :-)

• mierenfokker
geldersscheepje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Uiteindelijk de lagers besteld, maar ik kwam erachter dat het bedrijf wat de wtw en CV had opgehangen dit niet netjes heeft gedaan. De 2 kappen zaten maar met een enkele schroef vast die ook nog eens lam gedraaid was. Deze vervangen, alles goed vastgedraaid en de ventilator ook even goed schoongemaakt. Dit alles heeft geholpen :-). Voordeel is dat ik iig alvast 2 lagers heb..

• Wout BR52
Hallo,

Even een update van de wederwaardigheden.

De techneut van Nefit had op zijn werkbon nog een opmerking over de aansluitingen van toe-en afvoer van de lucht op de Ventiline.
De aanvoer van de lucht komt via buizen in de verdiepingsvloer naar de WTW. Vanaf het plafond is het een stuk flexibele buis, die is echter zodanig stompzinnig gevouwen om de bocht vanaf het plafond naar de unit te halen dat de doorvoer capaciteit nooit gehaald gaat worden. Dit is vrijwel niet te zien doordat de afvoer naar buiten voor deze flex-buis langs loopt. Ook de afvoer ligt verkeerd, deze moet op afschot richting unit liggen, loopt echter andersom, condens blijft der halve in de buis staan.
Voor een goede werking zou het handig zijn om dit op te lossen.
Weer eens met de aannemer in de slag, na veel over en weer gebel en gemail is er nu een opdracht aan de nieuwe installateur verstrekt om dit op te lossen. De oplossing is de WTW unit lager hangen zodat er tussen unit en plafond meer ruimte komt. Onder de unit lopen nogal wat buizen die dus ook verlegt moeten worden.
Klusje van een hele dag voor 2 man volgens de installateur.
Volgens de installateur wordt het voor de vakantie opgelost, ik heb maar niet gevraagd in welk jaar.
Waarom doen ze het niet meteen goed, we zijn nu ruim 2 jaar verder en het is nog niet zoals het moet zijn.

Ben nog niet toegekomen aan experimenten met een extra thermostaat, eerst moet het zo goed gaan werken. Het fijnere werk komt daarna aan de orde. Heeft nu ook niet zoveel zin, verwarming is niet nodig dus valt er ook weinig regelen en te controleren. Werk voor het najaar.

Ik houd jullie op de hoogte

• Lonedrinker2
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 08-09 12:58
Goedemiddag,

Hopelijk ben ik hier aan het goede adres. Ik ben een leek als het gaat om ventilatie systemen enz.
Ik heb kort geleden een huis gekocht en ik krijg nu de optie aangeboden om te kiezen voor een Ducobox Eco of het houden van Inventum ecolution. De kosten van Ducobox eco bedragen ongeveer 2000 euro meer.
Ik heb wel in dit topic gezocht maar ben er niet heel veel wijzer van geworden.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat precies de voor en nadelen zijn van de beide systemen en of dit klinkt als een redelijke aanbieding?

Alvast bedankt!

[Voor 8% gewijzigd door Lonedrinker2 op 24-06-2021 17:12]

• SpikeHome

SpikeHome

2400wp en 2750wp

Topicstarter
@Lonedrinker2 De duco ecobox kost volgens mij los een 2k.
Maar waarom houd je de inventum niet die doet hetzelfde
Als die defect is kan je altijd nog wisselen naar de duco.

• Lonedrinker2
Het is nieuwbouw dus ik krijg de keuze om hem erin te laten zetten in plaats van die Inventum. Een soort van combinatiedeal samen met zonnepanelen..
Er zijn dus niet erg veel voordelen behalve misschien wat meer douchewater?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murkmans
Lonedrinker2 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:32:
Goedemiddag,

Hopelijk ben ik hier aan het goede adres. Ik ben een leek als het gaat om ventilatie systemen enz.
Ik heb kort geleden een huis gekocht en ik krijg nu de optie aangeboden om te kiezen voor een Ducobox Eco of het houden van Inventum ecolution. De kosten van Ducobox eco bedragen ongeveer 2000 euro meer.
Ik heb wel in dit topic gezocht maar ben er niet heel veel wijzer van geworden.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat precies de voor en nadelen zijn van de beide systemen en of dit klinkt als een redelijke aanbieding?

Alvast bedankt!
Als het een nieuwbouwwoning betreft, zou ik als ik jou was navraag doen over de warmtevraag van de woning (warmteverliesberekening). Deze moet de bouwer je overhandigen. Aan de hand hiervan kan je bepalen of een Inventum Ecolution of Ducobox Eco je beter past.

Wat de gebruikers hier ervaren als ik het zo lees, is dat de Ecolution tot het vriespunt meestal de toko wel warm kan houden, maar wordt het kouder moet je elektrisch bij gaan verwarmen.
Momenteel is elektrisch bijverwarmen nog rendabel mits je genoeg zonnepanelen hebt. Als de regels omtrent teruglevering wijzigen, zal het anders zijn.

Inventum ecolution:
Voordelen
  • goedkoper.
  • meer gebruikers in NL
  • meer gebruikers op tweakers (dus meer kennis)
  • simpeler (interne driewegklep en doorstroomverwarmer)
  • maxtank boilers van inventum passen er goed bij.
  • toepasbaar als hybride of full-electric.
  • stiller.
Nadelen:
  • levert max 1,7kwh warmtepompvermogen.
  • minder modulatievermogen (al is dat bij dit aantal KW niet echt van toepassing).
  • kans op overventileren, want gebruikt alleen ventilatielucht.
  • kan niet ontdooien, apparaat gaat dan uit en wacht tot het ontdooid is.
  • enkele zone ventileren.
Ducobox Eco:
voordelen:
  • levert 2,5kwh warmtepompvermogen
  • toepasbaar als full electric of hybride
  • gegarandeerd vermogen van 2,5kwh bij -10 graden buitenlucht.
  • geen kans op overventilatie door mening met buitenlucht.
  • optionele kleppen voor vocht en/of CO2.
  • kan op 2 ventilatie zones worden aangesloten.
  • ingebouwde communicatieprint (voor aansluiting op bijvoorbeeld modbus).
Nadelen:
  • minder gebruikers in NL
  • minder gebruikers op tweakers.
  • minder installateurs in NL met kennis.
  • duurder.
  • meer luchtgeluid dan ecolution
  • de all-electric variant is naar mijn inziens geen goede optie. Een doorstroomverwarmer met een extern boilervat is beter in mijn ogen.

• Lonedrinker2
Heel erg bedankt voor je reactie! Kan ik zeker wat mee :)

• Zydell
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Zydell

* * * * *

Is een ventilatiewarmtepomp raadzaam in renovatie wanneer je nog geen warmtepomp en geen mechanische ventilatie hebt? Gaat wel om een vrij groot vrijstaand huis 160m2 + 60m2 onderkeldering), krijg de indruk dat het relatief duur is en voor dit soort situaties eigenlijk ook te weinig vermogen (voor hybride) of is dat onzin? Zijn er in Nederland voldoende installateurs die ervaring hebben met de ducobox eco?

[Voor 121% gewijzigd door Zydell op 04-07-2021 07:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dick133a
  • Laatst online: 16-09 14:06
Zydell schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:02:
Is een ventilatiewarmtepomp raadzaam in renovatie wanneer je nog geen warmtepomp en geen mechanische ventilatie hebt? Gaat wel om een vrij groot vrijstaand huis 160m2 + 60m2 onderkeldering), krijg de indruk dat het relatief duur is en voor dit soort situaties eigenlijk ook te weinig vermogen (voor hybride) of is dat onzin? Zijn er in Nederland voldoende installateurs die ervaring hebben met de ducobox eco?
Dat is voor iedereen verschillend. Het is ook net wat je doel is. Als je helemaal van het gas af als doel hebt is het misschien interessant.
Eigenlijk zou je alleen de warmte willen terug winnen welke via ventilatie je huis uit gaat, maar of ze mengen buitenlucht bij of er vindt overventilatie plaats of er is geen warmte vraag op het moment dat je ventileert en dan verdwijnt even goed de warmte uit je huis.
Er is nog veel te verbeteren in de warmtepomp wereld in combinatie met ventilatie.
De ducobox eco is goed op weg, maar de investering terug verdienen is best een uitdaging als je zelf het allemaal niet kan installeren.

• iPhone123
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12-09 18:42
Na enige tijd zelf wat zoeken en niet veel wijzer geworden dacht ik hier misschien meer info te kunnen krijgen.

Ik heb een nieuwbouw woning gekocht welke ik graag in de zomer zou willen koelen, nu vroeg ik me af is het slim om alleen een spil-unit aan te schaffen of is er iets welke op de wtw aangesloten kan worden zodat de koele lucht over het huis verdeeld kan worden.

Hieronder wat meer info over de woning.
Hoekwoning 11m bij 5,5m 3 etages.
Wtw installatie betreft een: ecolution modul-AIR ALL-E (artnr 62070030)
6x zonnepanelen met een opbrengst van 2130WP

Als iemand me kan helpen naar de juiste manier van koelen zou dat super zijn!

• johndoe_1975
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16-09 19:36
De ventilator van mijn ecolution combi begint lawaai te maken. Weet iemand hoe ik de lagers kan vervangen en welke lagers ik hier voor nodig heb? Alvast bedankt!

Laat maar, antwoord staat hierboven in post van 12 mei 8)7

[Voor 16% gewijzigd door johndoe_1975 op 28-07-2021 08:19]

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee