SKF lagers erin en hij is weer muisstil. Heb wel een paar popnagels uit moeten boren in de behuizing, maar verder appeltje eitje.johndoe_1975 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:53:
De ventilator van mijn ecolution combi begint lawaai te maken. Weet iemand hoe ik de lagers kan vervangen en welke lagers ik hier voor nodig heb? Alvast bedankt!
Laat maar, antwoord staat hierboven in post van 12 mei
Is er nog nieuws over de opvolger van de HP-M 25i??dick133a schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:31:
[...]
Van een partner bedrijf. Verwachting is voorjaar 2021.
Ze zeggen zelf in beginsel 100% op buitenlucht te werken en dat ventilatielucht een leuke extra is, even parafraserend. De (reclame)tekst van Duco zelf:Zydell schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:02:
Is een ventilatiewarmtepomp raadzaam in renovatie wanneer je nog geen warmtepomp en geen mechanische ventilatie hebt? Gaat wel om een vrij groot vrijstaand huis 160m2 + 60m2 onderkeldering), krijg de indruk dat het relatief duur is en voor dit soort situaties eigenlijk ook te weinig vermogen (voor hybride) of is dat onzin? Zijn er in Nederland voldoende installateurs die ervaring hebben met de ducobox eco?
Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in deze lucht+ventilatie/water-WP en zit voor de helft in een soortgelijke situatie als. Mijn huis is een stuk kleiner, maar ik heb ook niet echt noemenswaardige MV (alleen douche + toilet). Een COP van 5,3 klinkt heel aantrekkelijk. Ook ik ben in de markt voor een installateur die hier al ervaring mee heeft; ik zal vandaag Duco zelf eens mailen of ze me evt kunnen doorverwijzen.In basis werkt de DucoBox Eco 100% op buitenlucht. Om echter geen energie verloren te laten gaan wordt de beschikbare ventilatielucht ook over de warmtewisselaar gezogen. Hierdoor is de luchttemperatuur hoger. En dus ook het rendement waardoor maximale energieterugwinning mogelijk is!
En of het "genoeg" is, dat is een beetje een vreemde/lastige vraag, omdat je het over een hybride opstelling hebt. Een gasketel heeft eigenlijk altijd genoeg vermogen, maar als je vraag is of je CV+SWW kunt doen alleen op die 2kW van de WP, dan is het antwoord ronduit nee. Niet in een vrijstaand huis met 160m2 woonoppervlak dat allemaal verwarmd moet worden. Dus als je echt naar gasloos toewilt, dan zou ik echt naar een reguliere L/W-WP gaan kijken, met buitenunit.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Er zijn nog weinig ervaringen met de HP-M 25i of de Duco eco helaas.
vooral omdat ze ook buitenlucht pakken en met lagere lucht temperaturen kunnen werken lijkt me dat een goede vervanger voor mijn inventum die nu na 8jaar toch wel minder draait heb ik het idee.
vooral omdat ze ook buitenlucht pakken en met lagere lucht temperaturen kunnen werken lijkt me dat een goede vervanger voor mijn inventum die nu na 8jaar toch wel minder draait heb ik het idee.
Ik heb even een vraag. Ik krijg de melding. F-50 "Foutmelding identificatiecode,
meetwaarde buitenbereik (-20 °C
tot 140 °C)."
optie Vervang de ID sensor. Het ziet eruit als een temp sensor aan de achterkant tegen het deurtje en naast de regelunit. Waarvoor dient het? en waar kan ik deze halen?
Probleem opgelost. Ik heb er eentje uit een ander model gehaald. nu werkt alles weer.
meetwaarde buitenbereik (-20 °C
tot 140 °C)."
optie Vervang de ID sensor. Het ziet eruit als een temp sensor aan de achterkant tegen het deurtje en naast de regelunit. Waarvoor dient het? en waar kan ik deze halen?
Probleem opgelost. Ik heb er eentje uit een ander model gehaald. nu werkt alles weer.
[ Voor 28% gewijzigd door Simpel78 op 24-09-2021 21:58 ]
Stomme vraag misschien, maar wat is deellast? Dat dat niet het volle thermische outputvermogen wordt gevraagd van de VWP?reinhrst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Heb antwoord van de klimaatexpert:
[...]
Het is dus inderdaad de COP in deellast. Helaas maakt dat nog niet duidelijk of er bij ventilatie WPen een gedeelte binnenlucht bijgemengd wordt of niet. Misschien binnenkort nog eens een subtiel vraagje die kant op sturen
Ik ben de Ducobox Eco en de HP-m25i aan het vergelijken en de opgegeven COP(d) lijkt bij de Duco toch wel aanzienlijk hoger.
Een verschil is ook dat je voor de Duco expliciet een boilervat nodig hebt. Zou dit de hogere COP kunnen verklaren, en/of het verschil tussen de COP en COPd voor de Itho? Betekent dit dat de Duco veel beter met schommelingen om kan gaan? Voor mij is een boiletvat denk ik niet heel nuttig, omdat een LTV-vloerverwarming het enige aangesloten deel is. Mijn CV stookt met een Ta van 30 en dat gaat prima; in principe hoeft hij alleen de vloer (lauw)warm te krijgen. De ruimte verwarm ik met een LLWP.
Een voordeel van de Duco is dat hij op termijn makkelijk kan worden omgezet naar all-electric met SWW.
Het feit dat je geen losse MV-box meer nodig hebt zie ik zelf zowel als een voordeel als een nadeel. Lekker handig geïntegreerd wel, kost minder stroom, maar je kunt niet even je MV-box meer vervangen.
De Duco is ook een stuk duurder dan de Itho, en ik moet nog een installateur zien te vinden die hem überhaupt kent.
Moeilijk moeilijk allemaal
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Wij hebben nu drie jaar een inventum ecolution 50 combi. En deze zit ingebouwd in een kast heb alles geprobeerd om het geluid wat de pomp maakt lager te krijgen met isolatie. Nu blikt dat de ventilator vervangen moet worden 419 euro . Deze veroorzaakt het lawaai volgens een monteur die het onderhoud deed.
Heb 5 jaar garantie 2jaar volledig en 3 jaar arbeidsloon. En een onafhankelijk iemand moet komen constateren of het wel de juiste oorzaak is. En deze berekend ook kosten.
Vind het nogal vrij snel dat de ventilator nu al moet worden ver vangen. Over drie jaar waarschijnlijk weer.
Door het harde geluid word ik regelmatig waker. Dus denk ook bij aanschaf van een warmtepomp ook aan het geluid wat deze produceert en zie niet alleen naar de prijs. Wij hadden geen keus deze zat in de nieuwbouw woning maar had hem zeker NIET gekozen met de ervaring die ik nu heb.
Heb 5 jaar garantie 2jaar volledig en 3 jaar arbeidsloon. En een onafhankelijk iemand moet komen constateren of het wel de juiste oorzaak is. En deze berekend ook kosten.
Vind het nogal vrij snel dat de ventilator nu al moet worden ver vangen. Over drie jaar waarschijnlijk weer.
Door het harde geluid word ik regelmatig waker. Dus denk ook bij aanschaf van een warmtepomp ook aan het geluid wat deze produceert en zie niet alleen naar de prijs. Wij hadden geen keus deze zat in de nieuwbouw woning maar had hem zeker NIET gekozen met de ervaring die ik nu heb.
De ventilator is prima zelf te fixen. Kogellagers vervangen en hij kan weer even mee. Zie dit topic paar pagina’s terug .. ah vanaf 20 december. Succes!
[ Voor 10% gewijzigd door geldersscheepje op 10-09-2021 13:47 ]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ik heb zelf het antwoord gekregen: https://www.installatie.n...p-krijgt-groter-vermogen/Moonbase schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:32:
[...]
Is er nog nieuws over de opvolger van de HP-M 25i??
Een 4.5 kW versie die beschikbaar komt in Q3 van 2022 dat zou wel eens een interessante optie kunnon worden, benieuwd naar de volledige specificaties.
Goedemorgen,
Ik heb me dit weekend ingelezen in dit topic, leerzaam.
Overweeg een ventilatie warmtepomp in te bouwen ter vervanging van mechanische ventilatie afzuiger.
Ik heb een intergas HR cv ketel, vloerverwarming beneden en radiatoren op de verdiepingen, eea ingeregeld met honeywell evo systeem. Cv ketel draait voor cv zo rond de 45-50 graden, koude dagen 55 (stooklijn).
Gasverbruik is ca 1600m3, 2/1 kap, 160m2 woonopp, goed geisoleerd, 2008.
Ohja ook nog 12 zonnepanelen geinstalleerd dit jaar, leveren ca 3000kwh, en verbruik electra 4500.
Ik wil eerste stap naar gasbesparing maken, en dacht aan ventilatie WP, simpele oplossing.
Iemand ervaring met de Ducobox Eco? Systeem ziet er goed en intelligent uit, goed geisoleerd (geluid?).
Ik begrijp inmiddels wel dat je voor de ducobox eco een extra dakdoorvoer moet maken tpv je mechanische ventilatie want het systeem gebruikt ook invoer van buitenlucht naast afvoer van binnenlucht, vandaar dat het rendement hoger ligt van een vergelijkbare inventum ventilatiepomp ?
Lees ook wel veel berichten over systemen die herrie maken, daar heb ik geen zin in, stilte is huis is ook een groot goed (vooral savonds). Hoor je de compressor met name in de ruimte waar de box hangt of resoneert dat geluid ook via de mv afvoerbuizen in de huis?
Ervaringen en tips worden op prijs gesteld.
Grt skywalker
Ik heb me dit weekend ingelezen in dit topic, leerzaam.
Overweeg een ventilatie warmtepomp in te bouwen ter vervanging van mechanische ventilatie afzuiger.
Ik heb een intergas HR cv ketel, vloerverwarming beneden en radiatoren op de verdiepingen, eea ingeregeld met honeywell evo systeem. Cv ketel draait voor cv zo rond de 45-50 graden, koude dagen 55 (stooklijn).
Gasverbruik is ca 1600m3, 2/1 kap, 160m2 woonopp, goed geisoleerd, 2008.
Ohja ook nog 12 zonnepanelen geinstalleerd dit jaar, leveren ca 3000kwh, en verbruik electra 4500.
Ik wil eerste stap naar gasbesparing maken, en dacht aan ventilatie WP, simpele oplossing.
Iemand ervaring met de Ducobox Eco? Systeem ziet er goed en intelligent uit, goed geisoleerd (geluid?).
Ik begrijp inmiddels wel dat je voor de ducobox eco een extra dakdoorvoer moet maken tpv je mechanische ventilatie want het systeem gebruikt ook invoer van buitenlucht naast afvoer van binnenlucht, vandaar dat het rendement hoger ligt van een vergelijkbare inventum ventilatiepomp ?
Lees ook wel veel berichten over systemen die herrie maken, daar heb ik geen zin in, stilte is huis is ook een groot goed (vooral savonds). Hoor je de compressor met name in de ruimte waar de box hangt of resoneert dat geluid ook via de mv afvoerbuizen in de huis?
Ervaringen en tips worden op prijs gesteld.
Grt skywalker
Deellast wil idd zeggen dat de warmtepomp niet op 100% vermogen draait. Vaak haal je de maximale COP bij een lager vermogen (soms bij 90% -- soms bij 10% vermogen, en welk dat is wordt er niet bij vermeld, dus het is allemaal een beetje onduidelijk). Sommige (normale) l/w warmtepompen worden geleverd met dikke boeken met grafieken voor COP bij verschillende input en output temperaturen, verschillende vermogens, etc.HarmoniousVibe schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:01:
[...]
Stomme vraag misschien, maar wat is deellast? Dat dat niet het volle thermische outputvermogen wordt gevraagd van de VWP?
Ik ben de Ducobox Eco en de HP-m25i aan het vergelijken en de opgegeven COP(d) lijkt bij de Duco toch wel aanzienlijk hoger.
Een verschil is ook dat je voor de Duco expliciet een boilervat nodig hebt. Zou dit de hogere COP kunnen verklaren, en/of het verschil tussen de COP en COPd voor de Itho? Betekent dit dat de Duco veel beter met schommelingen om kan gaan? Voor mij is een boiletvat denk ik niet heel nuttig, omdat een LTV-vloerverwarming het enige aangesloten deel is. Mijn CV stookt met een Ta van 30 en dat gaat prima; in principe hoeft hij alleen de vloer (lauw)warm te krijgen. De ruimte verwarm ik met een LLWP.
Een voordeel van de Duco is dat hij op termijn makkelijk kan worden omgezet naar all-electric met SWW.
Het feit dat je geen losse MV-box meer nodig hebt zie ik zelf zowel als een voordeel als een nadeel. Lekker handig geïntegreerd wel, kost minder stroom, maar je kunt niet even je MV-box meer vervangen.
De Duco is ook een stuk duurder dan de Itho, en ik moet nog een installateur zien te vinden die hem überhaupt kent.
Moeilijk moeilijk allemaal
Bij ventilatielucht warmtepompen wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder, omdat je naast "watertemperatuur" en "buitentemperatuur" (en evt luchtvochtigheid), ook nog te maken hebt met binnen temperetauur, welk gedeelte van de gebruikte lucht van binnen aangezogen wordt, binnen luchtvochtbaarheid, etc.
Na heel diep erin duiken is mijn idee momenteel: als het enigszins kan, gebruik een normale lucht/water WP; en installeer een balansventilatie systeem met WTW. In het l/w warmtepompen zijn uitgebreide lijsten te vinden met real life COPs (dus wat mensen echt gehaald hebben, opgesplitst per maand).
Overigens zelf wel heel lang een HP Cool Cube gehad, alleen destijds realiseerde ik me niet dat dit een warmtepomp was, dus maakte ik me niet zo'n zorgen over COP.... Is ook een oplossing

Claude
Ik heb jaren een HP Cool Cube ventilatiewarmtepomp gehad. Het kostte de installateur wat moeite om deze goed te installeren zodat er geen resonantie meer was (uiteindelijk met een groot stalen frame op de vloer), en dan was het prima te doen (1 gipswandje tot aan mijn slaapkamer; ik kon hem wel horen, maar minder dan het verkeer buiten; minder ook dan de gas CV als die aansloeg).sky_walker schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:01:
[...]
Maar trillingen en resonantie zijn altijd een groot probleem, en als je niet een installateur hebt die creatief wil zijn (of zelf aan de slag wil met e.e.a. proberen) kan het toch vervelend worden.
Claude
Ik heb even een vraag. Heeft iemand ervaring met het vacumeren van deze apparaten? Ik heb het idee dat er te weinig gas is zit, door een lek. Waardoor de compressor oververhit raakt en in errorstand komt.
[ Voor 18% gewijzigd door Simpel78 op 24-09-2021 22:08 ]
Zonder het apparaat te modificeren is het niet mogelijk om deze bij te vullen.Simpel78 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:02:
Ik heb even een vraag. Heeft iemand ervaring met het vacumeren van deze apparaten? Ik heb het idee dat er te weinig gas is zit, door een lek. Waardoor de compressor oververhit raakt en in errorstand komt.
Een Stek bedrijf zal het wellicht wel voor je kunnen, maar of dat financieel rendabel is?
Goedenmiddag,
Inmiddels ben ik alle 109 pagina's doorgeakkerd van dit topic, zeer interessant allemaal!
Zoals hierboven aangegeven overweeg ik om een ventilatiewarmtepomp toe te voegen aan mijn bestaande CV ketel (intergas HR 30/36 uit 2008). Voorlopig doet de ketel het nog prima, wellicht tzt vervangen.
Ik draai voor CV gebruik ketel op laag vermogen (40%) en temperatuur ca 50 graden (stooklijn meestal tussen 35-55 graden in de winter). In de aansturing gebruik ik evohome systeem met aan/uit regeling, vloerverwarming met zoneklep en verder RF radiatorkranen aangestuurd door evohome per slaapkamer.
Dus de ruimtes geven warmte vraag aan, en de evohome geeft de ketel een seintje en stuurt de vraagzone open. Ik heb ook nog een bypass loop in systeem mocht de ketel nadraaien en alle zones dicht zijn.
Nu heb ik me verdiept in de volgende systemen:
- Inventum ecolution solo/combi
- inventum ecolution Air Solo
- Itherop HP-M 25i
- Duco Ecobox.
Ik kom tot de voorzichtige conclusie dat de inventum ecolution solo/combi mij de meeste flexibiliteit geeft,.
waarom ?
Omdat dit volgens mij het enige systeem is waar je verschillende bedrijfsettingen kan kiezen:
- CV1, warmtepomp draait op regeling temperatuur ventilatielucht, onafhankelijk van cv ketel/kamerthermostaat
- CV4, warmtepomp draait op kamerthermostaat, en is doorgekoppeld met cv ketel indien er meer warmte vraag is.
Ik zou de ecolution eerst eens in CV1 kunnen zetten, kamerthermostaat evohome in woonkamer iets lager zetten, mijn zoneklep beneden open laten staan, en zo de vloerverwarming als buffer gebruiken. Als er warmte vraag is in 1 van de slaapkamers zou ik in eerste instantie ook kunnen kijken of de ecolution voldoende verwarming kan geven als die thermostaatkranen open gaan, zonder dat ik de cv ketel aan laat sturen,
Ik zou ook de ecolution via CV4 bedrijf kunnen koppelen aan de evohome thermostaat, en de zoneklep beneden ook laten aansturen bij warmtevraag en de vloerverwarming constant aan laten staan op 21 graden; dan schakelt de ecolution ook op warmtevraag in de slaapkamers. en als er meer vraag is dan ecolution kan leveren schakelt de ecolution de ketel bij. althans zo begrijp ik het uit de installatiehandleiding. de ecolution is in dit geval doorverbonden naar de cv ketel en kan die bijschakelen via aan/uit contact
Ecolution geeft ook duidelijk aan dat er een terugslagklep in de cv aanvloer moet; dat wordt bij de andere systemen niet genoemd, en volgens mij kan je dan rare flows krijgen als beide pompen cv + warmtepomp tegelijk draaien ....
Wanneer ik kijk naar de andere systemen dan zie ik toch beperkingen:
- Ecolution AIR (solo of combi/flex): Ik kan enkel vinden in de documentatie dat deze alleen werkt met een OpenTherm thermostaat, geen aan/uit; ook zie ik geen instelling voor "CV1 bedrijf" waarbij de ecolution air op aangezogen luchttemperatuur regelt; of CV3/4 keuze. ook niet te vinden, vreemd want het is gewoon inventum, bijna zelfde systeem als ecolution solo/combi. Er is wel een doorverbinding naar de CV ketel aan/uit, maar kennelijk werkt de ecolution AIR zelf enkel op basis van OT thermostaatregeling ? Of kan je er gewoon een Aan/uit aan koppelen ?
- Itherop HP-25 MI; Deze wordt aangesloten op de bijgeleverde spider OT thermostaat, geen aan/uit; Er is ook nog een aansluitmogelijkheid voor een 2e AAN-UIT thermostaat voor Hoog temperatuur zones; Die stuurt dan volgens mij rechtstreeks de CV ketel aan voor extra vermogen; Dit zou dus theoretisch kunnen werken, de spider OT voor beneden voor de vloerverwarming alleen dan zit ik met de zoneklep beneden, hoe gaat die open/dicht als ik niet de evohome hiervoor gebruik ..... Ik zie ook geen regeling dat de HP25MI gewoon werkt op basis van temperatuur van de aangezogen (binnen)lucht.
- Duco Ecobox, alle documenatie nagelezen; Er wordt weinig beschreven hoe dit systeem samen kan werken met CV ketel. De ecobox heeft een aan/uit ingang voor een thermostaat en een doorverbinding naar de CV ketel ook aan/uit, zo staat het op de schema's. Maar hoe de ecobox verder geregeld wordt en bij welke parameters de cv ketel mee gaat doen staat niet aangegeven.
tot zover mijn zoektocht; de ecolution solo/combi geeft me het beste gevoel, met meeste flexibiliteit om een juiste regeling in te kunnen stellen.
Heeft iemand anders wellicht ervaringen met de andere systemen zoals ik hierboven beschreven heb?
Dank voor reactie.
Inmiddels ben ik alle 109 pagina's doorgeakkerd van dit topic, zeer interessant allemaal!
Zoals hierboven aangegeven overweeg ik om een ventilatiewarmtepomp toe te voegen aan mijn bestaande CV ketel (intergas HR 30/36 uit 2008). Voorlopig doet de ketel het nog prima, wellicht tzt vervangen.
Ik draai voor CV gebruik ketel op laag vermogen (40%) en temperatuur ca 50 graden (stooklijn meestal tussen 35-55 graden in de winter). In de aansturing gebruik ik evohome systeem met aan/uit regeling, vloerverwarming met zoneklep en verder RF radiatorkranen aangestuurd door evohome per slaapkamer.
Dus de ruimtes geven warmte vraag aan, en de evohome geeft de ketel een seintje en stuurt de vraagzone open. Ik heb ook nog een bypass loop in systeem mocht de ketel nadraaien en alle zones dicht zijn.
Nu heb ik me verdiept in de volgende systemen:
- Inventum ecolution solo/combi
- inventum ecolution Air Solo
- Itherop HP-M 25i
- Duco Ecobox.
Ik kom tot de voorzichtige conclusie dat de inventum ecolution solo/combi mij de meeste flexibiliteit geeft,.
waarom ?
Omdat dit volgens mij het enige systeem is waar je verschillende bedrijfsettingen kan kiezen:
- CV1, warmtepomp draait op regeling temperatuur ventilatielucht, onafhankelijk van cv ketel/kamerthermostaat
- CV4, warmtepomp draait op kamerthermostaat, en is doorgekoppeld met cv ketel indien er meer warmte vraag is.
Ik zou de ecolution eerst eens in CV1 kunnen zetten, kamerthermostaat evohome in woonkamer iets lager zetten, mijn zoneklep beneden open laten staan, en zo de vloerverwarming als buffer gebruiken. Als er warmte vraag is in 1 van de slaapkamers zou ik in eerste instantie ook kunnen kijken of de ecolution voldoende verwarming kan geven als die thermostaatkranen open gaan, zonder dat ik de cv ketel aan laat sturen,
Ik zou ook de ecolution via CV4 bedrijf kunnen koppelen aan de evohome thermostaat, en de zoneklep beneden ook laten aansturen bij warmtevraag en de vloerverwarming constant aan laten staan op 21 graden; dan schakelt de ecolution ook op warmtevraag in de slaapkamers. en als er meer vraag is dan ecolution kan leveren schakelt de ecolution de ketel bij. althans zo begrijp ik het uit de installatiehandleiding. de ecolution is in dit geval doorverbonden naar de cv ketel en kan die bijschakelen via aan/uit contact
Ecolution geeft ook duidelijk aan dat er een terugslagklep in de cv aanvloer moet; dat wordt bij de andere systemen niet genoemd, en volgens mij kan je dan rare flows krijgen als beide pompen cv + warmtepomp tegelijk draaien ....
Wanneer ik kijk naar de andere systemen dan zie ik toch beperkingen:
- Ecolution AIR (solo of combi/flex): Ik kan enkel vinden in de documentatie dat deze alleen werkt met een OpenTherm thermostaat, geen aan/uit; ook zie ik geen instelling voor "CV1 bedrijf" waarbij de ecolution air op aangezogen luchttemperatuur regelt; of CV3/4 keuze. ook niet te vinden, vreemd want het is gewoon inventum, bijna zelfde systeem als ecolution solo/combi. Er is wel een doorverbinding naar de CV ketel aan/uit, maar kennelijk werkt de ecolution AIR zelf enkel op basis van OT thermostaatregeling ? Of kan je er gewoon een Aan/uit aan koppelen ?
- Itherop HP-25 MI; Deze wordt aangesloten op de bijgeleverde spider OT thermostaat, geen aan/uit; Er is ook nog een aansluitmogelijkheid voor een 2e AAN-UIT thermostaat voor Hoog temperatuur zones; Die stuurt dan volgens mij rechtstreeks de CV ketel aan voor extra vermogen; Dit zou dus theoretisch kunnen werken, de spider OT voor beneden voor de vloerverwarming alleen dan zit ik met de zoneklep beneden, hoe gaat die open/dicht als ik niet de evohome hiervoor gebruik ..... Ik zie ook geen regeling dat de HP25MI gewoon werkt op basis van temperatuur van de aangezogen (binnen)lucht.
- Duco Ecobox, alle documenatie nagelezen; Er wordt weinig beschreven hoe dit systeem samen kan werken met CV ketel. De ecobox heeft een aan/uit ingang voor een thermostaat en een doorverbinding naar de CV ketel ook aan/uit, zo staat het op de schema's. Maar hoe de ecobox verder geregeld wordt en bij welke parameters de cv ketel mee gaat doen staat niet aangegeven.
tot zover mijn zoektocht; de ecolution solo/combi geeft me het beste gevoel, met meeste flexibiliteit om een juiste regeling in te kunnen stellen.
Heeft iemand anders wellicht ervaringen met de andere systemen zoals ik hierboven beschreven heb?
Dank voor reactie.
@sky_walker Ik heb een Ecolution AIR ALL-E hangen. Ik kan deze niet instellen op luchtdebiet qua warmtepomp gebruik, zoals jij omschrijft (werkt altijd op minimaal debiet en wordt enkel overruled door de ventilatie functie).
Heb een tijd gedraaid in de door jouw omschreven CV3/4 keuze. Dat ging prima, al vond ik dat de warmtepomp te snel de CV ketel bijschakelde. Ik draaide zonder een terugslagklep, wat erin resulteerde dat ik een kortsluit route kreeg tussen CV ketel en warmtepomp. Daar gaat dan vooral wat rendement verloren, temperaturen worden dan redelijk hoog doordat er relatief gezien te weinig naar mijn vloerverwarming ging. Plaats dus een terugslagklep.
Ik heb bewust gekozen voor de ALL-E variant. Met de huidige gasprijzen en saldering regeling is het goedkoper om op koude dagen met het elektrisch element bij te verwarmen.
Er hangt hier een Honeywell Round Modulation thermostaat, die functioneerd prima met de Inventum.
Als ik het overnieuw zou doen, zou ik voor de Duco Ecobox gaan! Het extra vermogen door meer buitenlucht bij te mengen is in mijn situatie perfect. En zoals ik heb gelezen, werkt deze hetzelfde qua aansturing als de Inventum.
Heb een tijd gedraaid in de door jouw omschreven CV3/4 keuze. Dat ging prima, al vond ik dat de warmtepomp te snel de CV ketel bijschakelde. Ik draaide zonder een terugslagklep, wat erin resulteerde dat ik een kortsluit route kreeg tussen CV ketel en warmtepomp. Daar gaat dan vooral wat rendement verloren, temperaturen worden dan redelijk hoog doordat er relatief gezien te weinig naar mijn vloerverwarming ging. Plaats dus een terugslagklep.
Ik heb bewust gekozen voor de ALL-E variant. Met de huidige gasprijzen en saldering regeling is het goedkoper om op koude dagen met het elektrisch element bij te verwarmen.
Er hangt hier een Honeywell Round Modulation thermostaat, die functioneerd prima met de Inventum.
Als ik het overnieuw zou doen, zou ik voor de Duco Ecobox gaan! Het extra vermogen door meer buitenlucht bij te mengen is in mijn situatie perfect. En zoals ik heb gelezen, werkt deze hetzelfde qua aansturing als de Inventum.
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
@beestemans dank voor je reactie.
De Duco Ecobox is wel interessant ja, maar wel een extra dakdoorvoer nodig.....
Ik heb nog geen installatiebedrijf gevonden in de buurt (dordrecht) die gespecialiseerd is in de ducobox.
Kan de unit wel kopen voor EUR 3100 (ex subsidie) online zie ik.
Ik neem aan dat de Duco Ecobox ook gewoon te gebruiken is zonder boiler. als je enkel voor cv verwarming wilt gebruiken in eerste instantie
De Duco Ecobox is wel interessant ja, maar wel een extra dakdoorvoer nodig.....
Ik heb nog geen installatiebedrijf gevonden in de buurt (dordrecht) die gespecialiseerd is in de ducobox.
Kan de unit wel kopen voor EUR 3100 (ex subsidie) online zie ik.
Ik neem aan dat de Duco Ecobox ook gewoon te gebruiken is zonder boiler. als je enkel voor cv verwarming wilt gebruiken in eerste instantie
@sky_walker Ik vind de HP-25 MI minder intressant en zou nu eerder voor de duco gaan.
Helaas zijn daar weinig ervaringen over te vinden.
Ik heb de ecolutions combi nu bijna 8jaar hangen (op 1 maand na).
Heb er veel aan getweaked en regel via domotica de optimalisatie.
Nadeel van de ecolution vind ik wel dat deze te snel in defrost gaat zodra er koudere lucht in het huis zit.
Zelf gebruik ik de laatste paar jaar bijna geen gas meer (2021 tot nu 25m3 in 2020 totaal 10m3) door andere elementen in te schakelen.
Daarvoor zat ik op max 200m3 per jaar en voor de ecolution op 900m3.
en huis 24/7 zelfde temperatuur en daarvoor altijd in de nacht niet stoken.
Dus ja dat hybride werkt zeker alleen de techniek is al verder dan de ecolution nu kan en zou zelf die niet meer kiezen.
Nadeel van de ecolution vind ik wel dat deze te snel in defrost gaat zodra er koudere lucht in het huis zit.
Zelf gebruik ik de laatste paar jaar bijna geen gas meer (2021 tot nu 25m3 in 2020 totaal 10m3) door andere elementen in te schakelen.
Dus ja dat hybride werkt zeker alleen de techniek is al verder dan de ecolution nu kan en zou zelf die niet meer kiezen.
Wat zou je willen modificeren? Inmiddels ben ik al wat kennis verder en heb ik het een en ander besteld. Het apparaat is een hobbyproject geworden. Garantie zit er al lang niet meer op en een Stek bedrijf is idd geen optie. Ik zal de kennis, die ik heb vergaard hier straks delen.205Gutmann schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:11:
[...]
Zonder het apparaat te modificeren is het niet mogelijk om deze bij te vullen.
Een Stek bedrijf zal het wellicht wel voor je kunnen, maar of dat financieel rendabel is?
Dank voor je bericht, ik kan momenteel een HP-25Mi kopen voor EUR 2300, dan nog subsidie aftrek EUR 1600, dan is het wel heel aantrekkelijk (netto EUR 700) tov de Duco Ecobox. Beide hebben een extra dakdoorvoer nodig. en natuurlijk de montagekosten.SpikeHome schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:11:
@sky_walker Ik vind de HP-25 MI minder intressant en zou nu eerder voor de duco gaan.
Waarom zou jij de duco ecobox verkiezen boven de HP-25Mi, ivm uitbreidbaarheid naar full electric?
@sky_walker Omdat de aansturing van de HP-25Mi nogal lastig is om daar zelf een regeling aan te maken.
Ik ben toch wel van het zelf control
Ik ben toch wel van het zelf control
Standaard is er niet de mogelijkheid om het koudemiddel bij te vullen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je het koudemiddel kunt bijvullen.Simpel78 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:05:
[...]
Wat zou je willen modificeren? Inmiddels ben ik al wat kennis verder en heb ik het een en ander besteld. Het apparaat is een hobbyproject geworden. Garantie zit er al lang niet meer op en een Stek bedrijf is idd geen optie. Ik zal de kennis, die ik heb vergaard hier straks delen.
Hiervoor zul je eerst het resterende koudemiddel er uit moeten halen, vervolgens kun je de boel vacumeren en afvullen met de juiste hoeveelheid gas.
Lijkt me vrij ambitieus voor een hobby project, maar niet onmogelijk.
Zeker niet onmogelijk. Vacumeren gaat prima. Zat na 8 maanden stilstand ook geen druk meer in. Alleen zit er na de standtijd een verwachte lekkage.(metertje liep terug...) Tja dat wordt even zoeken. heb wel een vermoeden waar het zit.205Gutmann schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:40:
[...]
Standaard is er niet de mogelijkheid om het koudemiddel bij te vullen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je het koudemiddel kunt bijvullen.
Hiervoor zul je eerst het resterende koudemiddel er uit moeten halen, vervolgens kun je de boel vacumeren en afvullen met de juiste hoeveelheid gas.
Lijkt me vrij ambitieus voor een hobby project, maar niet onmogelijk.
volgende actie.
goedemorgen,
Door het volgen van dit topic ook maar eens een bericht
Sinds 2 weken een ecolution solo geinstalleerd , gekocht op marktplaats, slechts 2 jaar oud. Was een koopje, Nu 1e winter in met hulp van de WP. Heb erbij nog een Vaillaint ketel voor de koudere dagen. Kom er wel achter dat ik toch een terugslaklep moet monteren, de wp krijgt nu niet genoeg warmte in het systeem.
Mijn huis is voorzien van Vloerverwarming op bgg en rest met radiatoren. Ook hangt er in elke slaapkamer een Airco die ook kan verwarmen. Mijn verwachting is dat ik minder gas ga gebruiken dit jaar, e.e.a. registreer ik met behulp van domoticz en aansturing gaat ook via dit systeem. .
Door het volgen van dit topic ook maar eens een bericht
Sinds 2 weken een ecolution solo geinstalleerd , gekocht op marktplaats, slechts 2 jaar oud. Was een koopje, Nu 1e winter in met hulp van de WP. Heb erbij nog een Vaillaint ketel voor de koudere dagen. Kom er wel achter dat ik toch een terugslaklep moet monteren, de wp krijgt nu niet genoeg warmte in het systeem.
Mijn huis is voorzien van Vloerverwarming op bgg en rest met radiatoren. Ook hangt er in elke slaapkamer een Airco die ook kan verwarmen. Mijn verwachting is dat ik minder gas ga gebruiken dit jaar, e.e.a. registreer ik met behulp van domoticz en aansturing gaat ook via dit systeem. .
@nivekamoud wat zou die terugslagklep moeten verbeteren qua warmteafgifte?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
De terugslag klep voorkomt het terug stromen van het water via mijn cv ketel, inmiddels geplaatst.
Ik ben al een tijd geïnteresseerd in een ventilatiewarmtepomp of een lucht/lucht warmtepomp.
Situatie is als volgt: Rijtjeswoning van 110m2, HR ketel, 8 zonnepanelen die ongeveer 2500 kWh per jaar opleveren, ventilatie zonder WTW, gasverbruik van 700-800m3 en stroomverbruik van 2200 kWh per jaar
We verwarmen alleen de benedenverdieping. De rest van de radiatoren staan uit. Dit zijn overigens normale radiatoren. De lucht/lucht warmtepomp leek ons in eerste instantie het meest handig, echter is buitenplaatsing ingewikkeld.
Mijn vragen zijn:
1. Kan de ecolotion modul-air solo voldoende warmte uit de ventilatielucht halen, zodat de gasbesparing minimaal 300-400 m3 is en is het geluid dat hij maakt vergelijkbaar met de ventilatiebox?
2. Wat voor een lucht komt er uit de buitenunit van de lucht/lucht warmtepomp, aangezien deze dan met een omkasting onder onze veranda moet komen. Op zich zou een warme luchtstroom in de periodes dat hij verwarmt een leuk bijeffect zijn, omdat we geen heaters willen
Alvast bedankt voor het meedenken
Situatie is als volgt: Rijtjeswoning van 110m2, HR ketel, 8 zonnepanelen die ongeveer 2500 kWh per jaar opleveren, ventilatie zonder WTW, gasverbruik van 700-800m3 en stroomverbruik van 2200 kWh per jaar
We verwarmen alleen de benedenverdieping. De rest van de radiatoren staan uit. Dit zijn overigens normale radiatoren. De lucht/lucht warmtepomp leek ons in eerste instantie het meest handig, echter is buitenplaatsing ingewikkeld.
Mijn vragen zijn:
1. Kan de ecolotion modul-air solo voldoende warmte uit de ventilatielucht halen, zodat de gasbesparing minimaal 300-400 m3 is en is het geluid dat hij maakt vergelijkbaar met de ventilatiebox?
2. Wat voor een lucht komt er uit de buitenunit van de lucht/lucht warmtepomp, aangezien deze dan met een omkasting onder onze veranda moet komen. Op zich zou een warme luchtstroom in de periodes dat hij verwarmt een leuk bijeffect zijn, omdat we geen heaters willen
Slecht nieuws, de uitgaande lucht is juist kouder. De warmtepomp haalt warmte uit de lucht en transporteer deze naar binnenkbuntu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:41:
Ik ben al een tijd geïnteresseerd in een ventilatiewarmtepomp of een lucht/lucht warmtepomp.
Mijn vragen zijn:
2. Wat voor een lucht komt er uit de buitenunit van de lucht/lucht warmtepomp, aangezien deze dan met een omkasting onder onze veranda moet komen. Op zich zou een warme luchtstroom in de periodes dat hij verwarmt een leuk bijeffect zijn, omdat we geen heaters willen![]()
Verder vraag ik me hetzelfde af qua geluid van een ventilatie-warmtepomp. Bij mij zou hij op de overloop op zolder moeten, naast het open trapgat.
[ Voor 8% gewijzigd door Kevinns op 11-10-2021 14:33 ]
Gas verbruik is laag, is het een redelijk moderne woning?
Het is altijd lastig om in te schatten wat je aan gasverbruik gaat besparen. Ik denk dat 400m3 wel haalbaar is. Mits de woning na 2010 is gebouwd volgens bouwbesluit.
Ik doe in een 2 onder 1 kapwoning van 2016 qua verwarming alles via de ventilatie warmtepomp (Ecolution All-E), alleen op koude dagen < 5 graden verwarm ik kortstondig bij met het elektrisch element. Ik bespaar meer dan 800 m3 gas uit op deze manier.
Het is altijd lastig om in te schatten wat je aan gasverbruik gaat besparen. Ik denk dat 400m3 wel haalbaar is. Mits de woning na 2010 is gebouwd volgens bouwbesluit.
Ik doe in een 2 onder 1 kapwoning van 2016 qua verwarming alles via de ventilatie warmtepomp (Ecolution All-E), alleen op koude dagen < 5 graden verwarm ik kortstondig bij met het elektrisch element. Ik bespaar meer dan 800 m3 gas uit op deze manier.
Is een woning uit 2013. Isolatie is goed. Wat doet de All-E qua geluid?beestemans schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:38:
Gas verbruik is laag, is het een redelijk moderne woning?
Koelkast geluid. Deur dicht hoor ik hem niet. Sta ik in de technische ruimte hoor ik hem aangaan. Zeker niet vervelend.kbuntu schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:39:
[...]
Is een woning uit 2013. Isolatie is goed. Wat doet de All-E qua geluid?
@sky_walker je weet dat een warmte pomp een flinke voor en nadraai tijd heeft ?
en dat werkt niet helemaal lekker met een honnywel zone regeling.
je zou bijv de beneden verdieping altijd open moeten laten staan.
boven kan je eventueel wel een zone regeling laten hangen.
als het boven kouder wordt loopt je woonkamer automatisch mee.
kan zorgen voor een teveel aan warmte omdat die nog op temperatuur is.
de ecolution gaat trouwens uit de handel. en word vervangen voor de spaarpomp.
de spaarpomp is een open therm warmte pomp. welke alleen werkt met een beperkt
aantal kamer thermostaten. opentherm ik weet niet of de zone regeling er ook onder valt.
eigenlijk moet je benden gewoon een roundje ophangen.en deze aan je ventileatie wartepomp hangen.
de cv ketel moet achter de ventielatie pomp. aangesloten. (bedraad dan he. kwa leidingen zit het anders)
en de zoneregeling moet je dan plaatsen zonder doorsturing naar uw cv ketel en/of warmtepomp.
aantal kamer thermostaten. opentherm ik weet niet of de zone regeling er ook onder valt.
eigenlijk moet je benden gewoon een roundje ophangen.en deze aan je ventileatie wartepomp hangen.
de cv ketel moet achter de ventielatie pomp. aangesloten. (bedraad dan he. kwa leidingen zit het anders)
en de zoneregeling moet je dan plaatsen zonder doorsturing naar uw cv ketel en/of warmtepomp.
Uit de foto bij de update van het nieuwsitem in ieder geval weten af te leiden dat de "Vincent" ook zal kunnen koelenMoonbase schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:31:
[...]
Ik heb zelf het antwoord gekregen: https://www.installatie.n...p-krijgt-groter-vermogen/
Een 4.5 kW versie die beschikbaar komt in Q3 van 2022 dat zou wel eens een interessante optie kunnon worden, benieuwd naar de volledige specificaties.
Dank ja, ik had daar ook al aan gedacht dat de zoneklep beneden open zou moeten blijven ivm nadraaitijd wp. Ik heb ook nog een bypass in systeem, en ik zou ook een buffervat kunnen plaatsen toch ipv de zoneklep altimd open?miciel schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:06:
@sky_walker je weet dat een warmte pomp een flinke voor en nadraai tijd heeft ?
inventum raad geen buffer vat aan. maar gewoon altijd open. ook al is het enkel de benden verdieping.sky_walker schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Dank ja, ik had daar ook al aan gedacht dat de zoneklep beneden open zou moeten blijven ivm nadraaitijd wp. Ik heb ook nog een bypass in systeem, en ik zou ook een buffervat kunnen plaatsen toch ipv de zoneklep altimd open?
maar je zou wel een buffervat kunnen gebruiken van 50 liten icm met een bijpas om het gedeelte
dat het systeem niet open staat op te kunnen vangen. (dat advisereert remeha bij warmte pompen met
een buiten unit het wel een wat ander systeem maar de klouw van het verhaal is wel gewoon hetzelfde)
bij een ecolution air is wel een zoneregeling mogenlijk. inventums eigen zone regeling.
deze zone regeling werkt alleen met de eigen thermostaten van inventum,
als je geen zoneregling neemt de ecolution werkt alleen met paar modurende thermostaten.
ivm met dat de ruimte temperatuur uitgelezen moet kunnen worden. niet alle thermostaten
geven dit frequent door of zijn goed uitleesbaar.
bij de spaarpomp is geen zone regeling mogenlijk. en alleen maar de open therm thermostaat voor de benden verdieping boven zo je eventueel de bestaande zone regeling kunnen laten zitten zonder doorschakeling. naar je cv ketel/spaarpomp
wat betreft je post ja de ducobox eco levert meer rendement maar helaas kan je niet vertellen hoe deze samenwerkt met je cv ketel. bij inentum is het gewoon vrij simpel verhaal, je kamer thermostaat vraagt wartme en eerst gaat de warmte pomp aan de slag en later komt je cv ketel erbij als hij het niet redt.
voor de dcobox geldt een beetje hetzelfde verhaal. zie het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=a8WKOVncV0c
het zijn wel twee zeer intersante opties.
[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 14-10-2021 23:38 ]
Dank, ja er is nog niet zo veel te vinden over de ducobox qua aansturing thermostaat, het lijkt wel een interessante optie.miciel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:17:
[...]
inventum raad geen buffer vat aan. maar gewoon altijd open. ook al is het enkel de benden verdieping.
maar je zou wel een buffervat kunnen gebruiken van 50 liten icm met een bijpas om het gedeelte
dat het systeem niet open staat op te kunnen vangen. (dat advisereert remeha bij warmte pompen met
een buiten unit het wel een wat ander systeem maar de klouw van het verhaal is wel gewoon hetzelfde)
bij een ecolution air is wel een zoneregeling mogenlijk. inventums eigen zone regeling.
deze zone regeling werkt alleen met de eigen thermostaten van inventum,
als je geen zoneregling neemt de ecolution werkt alleen met paar modurende thermostaten.
ivm met dat de ruimte temperatuur uitgelezen moet kunnen worden. niet alle thermostaten
geven dit frequent door of zijn goed uitleesbaar.
bij de spaarpomp is geen zone regeling mogenlijk. en alleen maar de open therm thermostaat voor de benden verdieping boven zo je eventueel de bestaande zone regeling kunnen laten zitten zonder doorschakeling. naar je cv ketel/spaarpomp
wat betreft je post ja de ducobox eco levert meer rendement maar helaas kan je niet vertellen hoe deze samenwerkt met je cv ketel. bij inentum is het gewoon vrij simpel verhaal, je kamer thermostaat vraagt wartme en eerst gaat de warmte pomp aan de slag en later komt je cv ketel erbij als hij het niet redt.
voor de dcobox geldt een beetje hetzelfde verhaal. zie het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=a8WKOVncV0c
het zijn wel twee zeer intersante opties.
In het electrische aansluitschema van de ducobox staan wel gewoon on/off schakelcontacten voor de externe thermostaat en de koppeling naar de CV ketel. Dus lijkt gewoon aan/uit regeling te zijn wat goed zou passen voor mij.
Alleen wanneer de Cv wordt ingeschakeld, en of deze parameters in te stellen zijn is mij nog niet bekend.
Als alternatief kijk ik naar een 4kw Remeha elga ace wp in hyrbide opstelling naast mijn cv ketel.
Dag,
Omdat we bezig zijn met het uitwerken van onze nieuwbouw kwam ik deze discussie tegen. Erg interessant!
We zijn van plan om een vrijstaande woning te gaan bouwen met de volgende kenmerken: 135m2 begane grond, 75m2 verdieping (onder schuin dak).
Er ligt een plan voor een kelder eronder, maar die willen we in principe elektrisch verwarmen.
Dit zijn namelijk geen leefruimtes maar ruimtes die je een keer gebruikt of opslag/techniek…etc
Het kan zelfs zo zijn dat we de kelder als geheel laten vervallen omdat de bouwkosten te hoog worden….
De gedachte:
Zonnepanelen op plat dak en garage voor 10.000kwH opbrengst, optioneel uitbreiden door PV-panelen in het schuine dak te plaatsen (kan op zuidkant of zelfs de noord kant). Dan kunnen we naar 17.000kwH
Door BENG en wensen wordt er volledig luchtdicht gebouwd met HR++ of Triple glas: isolatie dus zo goed als optimaal.
We verwachten dan ook weinig energie nodig te hebben voor verwarmen.
De warmwaterbehoefte (ivm twee pubers) is wel groot. Lang douchen, bad….enzo
Airco willen we sowieso voor de slaapkamers boven en de slaapkamer beneden omdat we eerder verwachten te koelen als te verwarmen.
Kijkend naar de laatste ontwikkelingen zitten we af te wegen of het niet zinvoller is om een Flamco Eco9E (of zelfs 2x Flamco 9E in serie) toe te gaan passen.
Om het ventilatiedeel af te dekken en de warmte hiervoor te gebruiken een Duco Box eco toepassen. (We zouden toch twee stuks WtW toepassen om het binnenklimaat optimaal te houden)
Als we beide systemen zouden toepassen en deze koppelen op een grote boiler, is dat een gekke gedachte?
Omdat we bezig zijn met het uitwerken van onze nieuwbouw kwam ik deze discussie tegen. Erg interessant!
We zijn van plan om een vrijstaande woning te gaan bouwen met de volgende kenmerken: 135m2 begane grond, 75m2 verdieping (onder schuin dak).
Er ligt een plan voor een kelder eronder, maar die willen we in principe elektrisch verwarmen.
Dit zijn namelijk geen leefruimtes maar ruimtes die je een keer gebruikt of opslag/techniek…etc
Het kan zelfs zo zijn dat we de kelder als geheel laten vervallen omdat de bouwkosten te hoog worden….
De gedachte:
Zonnepanelen op plat dak en garage voor 10.000kwH opbrengst, optioneel uitbreiden door PV-panelen in het schuine dak te plaatsen (kan op zuidkant of zelfs de noord kant). Dan kunnen we naar 17.000kwH
Door BENG en wensen wordt er volledig luchtdicht gebouwd met HR++ of Triple glas: isolatie dus zo goed als optimaal.
Airco willen we sowieso voor de slaapkamers boven en de slaapkamer beneden omdat we eerder verwachten te koelen als te verwarmen.
Kijkend naar de laatste ontwikkelingen zitten we af te wegen of het niet zinvoller is om een Flamco Eco9E (of zelfs 2x Flamco 9E in serie) toe te gaan passen.
Om het ventilatiedeel af te dekken en de warmte hiervoor te gebruiken een Duco Box eco toepassen. (We zouden toch twee stuks WtW toepassen om het binnenklimaat optimaal te houden)
Als we beide systemen zouden toepassen en deze koppelen op een grote boiler, is dat een gekke gedachte?
ja je kan het ene stseem gebruiken als voorverwarmer en de andere als na verwarmer.Newenergy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:20:
Dag,
De gedachte:
Ik was net even zeer verbaasd toen een adviseur van een partnerbedrijf van Essent (Kemkens) mij belde om te vertellen dat ze geen spaarpomp aan me wilde verkopen inclusief installatie, omdat mijn gasverbruik maar 800m3 per jaar was. Ik moest 1500m3 hebben voordat ze wat voor een warmtepomp dan ook aan me wilde verkopen, omdat het anders niet rendabel voor mij was. De opmerkingen over mijn situatie waarin het mogelijk wél rendabel is of dat ik minder geïnteresseerd ben in rendement of in een ander soort rendement (klimaat) mochten niet baten. Ze kon me verder ook niet uitleggen waarom dit was, enkel dat het een regel was.
Nu ben ik benieuwd wat de daadwerkelijke reden is. Zou het te maken kunnen hebben met voorwaarden van de subsidieregeling dat ze het alleen aan mensen mogen verkopen die er maximaal gas mee besparen? Maar ja dat zou ook gek zijn, want juist zo'n hybride pomp is bedoeld voor kleine woningen of appartementen.
Een andere anekdote komt van een adviseur die ik belde voor een Eneco Warmtewimmer. Hij moest het verkoopdraaiboek erbij pakken, omdat ze deze warmtepompen nog maar zo weinig verkochten.
Nu ben ik benieuwd wat de daadwerkelijke reden is. Zou het te maken kunnen hebben met voorwaarden van de subsidieregeling dat ze het alleen aan mensen mogen verkopen die er maximaal gas mee besparen? Maar ja dat zou ook gek zijn, want juist zo'n hybride pomp is bedoeld voor kleine woningen of appartementen.
Een andere anekdote komt van een adviseur die ik belde voor een Eneco Warmtewimmer. Hij moest het verkoopdraaiboek erbij pakken, omdat ze deze warmtepompen nog maar zo weinig verkochten.
@kbuntu kan je even uitleggen heb je een type c of type d ventielatie in jouw woning ?
ik heb alle ducumentatie van inventum. dus ik kan ook even kijken wat zet zeggen.
ik weet dat er inderdaad bepaalde marges zijn,. maar ik kan er niet zo uit mijn hoofdt zeggen welke.
ik heb alle ducumentatie van inventum. dus ik kan ook even kijken wat zet zeggen.
ik weet dat er inderdaad bepaalde marges zijn,. maar ik kan er niet zo uit mijn hoofdt zeggen welke.
@kbuntu grappig. in het hele cursusboek van Inventum staat dit onderwerp niet.
en ik kan het me ook vreemd genoeg niet herinneren, van de cursus,
het was ook de installateur cursus, en niet de verkooptraining.
maar er is wel wat voor te zeggen. ze kunnen moeilijk iets verkopen wat niks oplevert.
maar een wat kleiner bedrijf zal het allicht wel willen doen als je uitlegt waarom.
ik snap prima dat je wat wilt doen aan je rekening en aan het milieu.
maar het zal me niks verbazen als je buiten de subsidieboot valt.
ps er zijn tegenwoordig ook weer nieuwere types op de markt.
zoals de ducobox eco of de itho. mp h 25.
deze mengen buitenlucht bij en geven wat meer rendement.
de spaarpomp Inventum. verhoogt de ventilatie in je woning dus meer inkomende koude lucht.
het is een beetje een kat en hond met elkaar vergelijken.
edit let je wel op dat je een geïsoleerde afvoer door je dak heen kwijt kan ?
in appartementen gestapelde bouw kan de ventilatie pomp niet.
maar er is wel wat voor te zeggen. ze kunnen moeilijk iets verkopen wat niks oplevert.
maar een wat kleiner bedrijf zal het allicht wel willen doen als je uitlegt waarom.
ps er zijn tegenwoordig ook weer nieuwere types op de markt.
zoals de ducobox eco of de itho. mp h 25.
deze mengen buitenlucht bij en geven wat meer rendement.
de spaarpomp Inventum. verhoogt de ventilatie in je woning dus meer inkomende koude lucht.
het is een beetje een kat en hond met elkaar vergelijken.
[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 18-10-2021 17:27 ]
Wij hebben de Eneco warmtewinner, koste ons 2 jaar geleden 1150 euro. wij kwamen van +- 900m3 naar nu ongeveer 350m3
Bij ons is geen abonnement inbegrepen, filter kan ik zelf ook wel vervangen en voor de rest geen of weinig onderhoud.
Ons doel was om onder de 500m3 te komen i.v.m lagere tarief . Ons huis is van 2018 en wij hebben 5100 Wp aan zonnepanelen
Net de afrekening gekregen van de energiemaatschappij, netto kosten per jaar is 60 euro!
Wij zijn dus tevreden met onze opstelling, oja wij hebben (nog) geen vloerverwarming.
Bij ons is geen abonnement inbegrepen, filter kan ik zelf ook wel vervangen en voor de rest geen of weinig onderhoud.
Ons doel was om onder de 500m3 te komen i.v.m lagere tarief . Ons huis is van 2018 en wij hebben 5100 Wp aan zonnepanelen
Net de afrekening gekregen van de energiemaatschappij, netto kosten per jaar is 60 euro!
Wij zijn dus tevreden met onze opstelling, oja wij hebben (nog) geen vloerverwarming.
Ja, al konden ze aan mijn gasverbruik alleen niet beoordelen of het bij mij wel / niet rendeert. Mijn ventilatie staat bijvoorbeeld standaard op stand 2 24/7 in een huis uit 2013 met zonnepanelen en klein woonoppervlak (109m2). Als mijn ventilatie nu al op stand 2 staat, dan vermoed ik dat de Warmtewinner ook standaard zoiets trekt?miciel schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:19:
@kbuntu grappig. in het hele cursusboek van Inventum staat dit onderwerp niet.
Ik heb inmiddels van Eneco wel een redelijk scherpe offerte voor een warmtewinner (pakweg 1500 euro).
[ Voor 4% gewijzigd door kbuntu op 18-10-2021 19:48 ]
warmte winnaar is een kopie van de spaarpomp van inventum.kbuntu schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:45:
[...]
Ja, al konden ze aan mijn gasverbruik alleen niet beoordelen of het bij mij wel / niet rendeert. Mijn ventilatie staat bijvoorbeeld standaard op stand 2 24/7 in een huis uit 2013 met zonnepanelen en klein woonoppervlak (109m2). Als mijn ventilatie nu al op stand 2 staat, dan vermoed ik dat de Warmtewinner ook standaard zoiets trekt?
Ik heb inmiddels van Eneco wel een redelijk scherpe offerte voor een warmtewinner (pakweg 1500 euro).
inventum adviseert bij110 m2 ongeveer 140m3 per uur.
de ene box doet dat op standt 2 en de andere niet.
welke box heb je hangen. en is deze ooit nog bijgeregeldt ?
Buva vital air (BoxStream) Niks aangepast.miciel schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:58:
[...]
warmte winnaar is een kopie van de spaarpomp van inventum.
inventum adviseert bij110 m2 ongeveer 140m3 per uur.
de ene box doet dat op standt 2 en de andere niet.
welke box heb je hangen. en is deze ooit nog bijgeregeldt ?
dit is wel lachen.kbuntu schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:41:
Ik was net even zeer verbaasd toen een adviseur van een partnerbedrijf van Essent (Kemkens) mij belde om te vertellen dat ze geen spaarpomp aan me wilde verkopen inclusief installatie, omdat mijn gasverbruik maar 800m3 per jaar was. Ik moest 1500m3 hebben voordat ze wat voor een warmtepomp dan ook aan me wilde verkopen, omdat het anders niet rendabel voor mij was. De opmerkingen over mijn situatie waarin het mogelijk wél rendabel is of dat ik minder geïnteresseerd ben in rendement of in een ander soort rendement (klimaat) mochten niet baten. Ze kon me verder ook niet uitleggen waarom dit was, enkel dat het een regel was.

tja, een spaarpomp/warmtewinner/inventum en nog een aantal anderen.
ze besparen ongeveer 600-700m3 gas per jaar maximaal.
helaas kun je geen 600-700m3 gas van je huidige rekening aftrekken.
dit daar dat je anders moet stoken als een gasketel, het is belangrijker dat je 24x7 continu je huis warm houd, dan haal je de hoogste rendement uit het systeem.
of te wel je huis is luxer warm en daar door verlies je meer warmte uit het huis.
zo ging ik van 600-700m3 per jaar naar een 250-350m3 per jaar.
( grofweg 35m3 voor koken, en nog 115 voor douche/bad, en een 150m3 voor warm stoken van het huis.)
als de luxe niks voor je is, dan kun je het zien als verlies en is het rendement bagger.
is de luxe wel iets voor je, dan ben je spekkoper als je ook nog een +/-1600kWh overschot aan zonnepanelen hebt liggen.
dus het is een heel leuk systeem, maar niet heilig.
als je meer geld, hebt, dan kijk even verder, er zijn ook +/-5kW warmtepompen te krijgen en daar kun je misschien wel 100% van je stook mee doen.
heb je nog meer geld, dan kun je ook je tapwater vervangen en nog meer besparen.
dan nog een simpele elektrische kook plaat er bij, en je bespaart ook nog een +/-250€ aan vastrecht + leverancier kosten per jaar.
dit is na 10 jaar toch snel een 2,5k€ extra boven op de gas kosten.
(800m3 x 1,3€ (damn gas is duur) = 1000€ en na 10 jaar dus 10.000€.)
dus bedank dat je als je meer investeert je meer bespaard.
alleen de toekomst voorspellen, nop niet mijn ding.
mijn inventum heeft zich nu al wel terugverdiend.
maar resultaten uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik snap van zo een advies ook niks.
Zelf van 800 a 900m3 terug gegaan naar <200m3 (tussen de 150 en 200m3)
Met nog doorstroomverwarmer (door domotica gestuurd) terug gegaan in afgelopen 2 jaar naar minder dan 30m3 per jaar.
Moet ik wel bij melden dat wij veel sporten en daar ook gebruik maken van de douches dus warm water gebruik erg weinig is.
Ik zou eens kijken naar een andere installateur,
Met nog doorstroomverwarmer (door domotica gestuurd) terug gegaan in afgelopen 2 jaar naar minder dan 30m3 per jaar.
Moet ik wel bij melden dat wij veel sporten en daar ook gebruik maken van de douches dus warm water gebruik erg weinig is.
Ja, in onze situatie is zoiets ook gewoon realistisch. Maar goed, andere plan was een lucht / lucht warmtepomp. Dit is ook nog een serieuze optie, voordeel daarbij zou zijn dat we dan in 1 klap helemaal van het gas voor verwarmen afkunnen. De stap daarna zou dan een warmtepompboiler kunnen zijn en de CV ketel weghalen, maar we willen eerst even een wintertje testen hoe het dan met de lucht / lucht gaatSpikeHome schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:37:
Ik snap van zo een advies ook niks.
@beestemans @kbuntu Ik lees van jullie erg positieve ervaringen over de ventilatie warmtepomp. Ik overweeg momenteel ook bv een inventum spaarpomp / Ecolution als vervanging van onze MV ter ondersteuning van de CV. We verbruiken ongeveer nog 800 m3 gas icm een zonneboiler met CV voorverwarming. Ik twijfel echter gezien onze woning (nieuwbouw 2012 / vrijstaand / aan de kust / 150m2 alles LTV) of die voldoede vermogen heeft om een grootste deel van de verwarming op zich te nemen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Als alternatief (momenteel niet veel duurder) zou ik voor een Elga Ace split kunnen gaan met 2x zoveel vermogen. Nadeel is wel een buitenunit icm mogelijk geluidsoverlast.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Als alternatief (momenteel niet veel duurder) zou ik voor een Elga Ace split kunnen gaan met 2x zoveel vermogen. Nadeel is wel een buitenunit icm mogelijk geluidsoverlast.
Dat is kantje boord, ik denk niet dat die het gaat redden. Je huis heeft een warmte behoefte van: 54 W/m2 * 150m2 = 8,1 kW aan gewenst vermogen theoretisch. Dat levert de Inventum Modul Air All-E niet (1,7 kW warmtepomp + 4,5 kW naverwarmer is 6,2 kW totaal vermogen). Je gasverbruik is 800m3 * 9 = 7200 kWh / 1401 vollast uren is 5,14 kW. Dan kan het wel. Heb je wel de Inventum All-E nodig voor koude dagen.
Mocht het niet lukken via de warmtepomp op erg koude dagen, kan je dan met een verwarmingselement werken. Daarnaast de mogelijkheid om een vat op te warmen via een verwarmingselement. Mooie fail safe opstelling (mits de elektra niet uitvalt).
Als ik het nu over zou doen, zou ik een Duco nemen. Iets meer vermogen (2,5 kW) en de mogelijkheid om te mengen met buitenlucht. Wil je het echt goed doen, kan je niet om een buiten unit heen. Verwarmingselement is een stroom vreter, een warmtepomp met buitenunit is dan veel efficiënter.
Heb je al een vat staan? Met warmtewisselaar? Aangezien je over CV voor verwarming praat.
Mocht het niet lukken via de warmtepomp op erg koude dagen, kan je dan met een verwarmingselement werken. Daarnaast de mogelijkheid om een vat op te warmen via een verwarmingselement. Mooie fail safe opstelling (mits de elektra niet uitvalt).
Als ik het nu over zou doen, zou ik een Duco nemen. Iets meer vermogen (2,5 kW) en de mogelijkheid om te mengen met buitenlucht. Wil je het echt goed doen, kan je niet om een buiten unit heen. Verwarmingselement is een stroom vreter, een warmtepomp met buitenunit is dan veel efficiënter.
Heb je al een vat staan? Met warmtewisselaar? Aangezien je over CV voor verwarming praat.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips! We hebben een 200L zonneboiler inderdaad, met extra spiraal voor CV voorverwarming. Alleen valt dat erg tegen qua wamte-capaciteit in de wintermaanden waar de collectoren (en PV) weinig opleveren. In die boiler kan nog een electrisch element worden toegevoegd die ik dan zou gebruiken voor het tapwater (CV voorwerwarming eraf). Alleen of verstandig is zo'n groot deel van de All-E capaciteit COP 1 te doen met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling..Veel opgewekte kwh zal ik de winter weer terug van het net moeten komen. Misschien dan toch beter een 6KW warmtepomp.beestemans schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:04:
Dat is kantje boord, ik denk niet dat die het gaat redden. Je huis heeft een warmte behoefte van: 54 W/m2 * 150m2 = 8,1 kW aan gewenst vermogen theoretisch. Dat levert de Inventum Modul Air All-E niet (1,7 kW warmtepomp + 4,5 kW naverwarmer is 6,2 kW totaal vermogen). Je gasverbruik is 800m3 * 9 = 7200 kWh / 1401 vollast uren is 5,14 kW. Dan kan het wel. Heb je wel de Inventum All-E nodig voor koude dagen.
Persoonlijk zou ik beide doen
, mits je geen WTW ventilatie unit eenvoudig kwijt kan.
Wil je ergens starten zou ik in jou situatie nu investeren in een warmtepomp met buiten unit. Kan je helemaal van het gas af. En dat ga je direct merken. Je vat kan je zelfs op temperatuur houden in de winter met een warmtepomp buiten unit.
Mocht je daarna nog zo iets hebben van “ik wil nog meer besparen op stookkosten” kan je altijd nog een ventilatie warmtepomp hangen, al is de terugverdientijd erg lang. Je motivatie is dan meer milieu en maximaal energie rendement.
Wil je ergens starten zou ik in jou situatie nu investeren in een warmtepomp met buiten unit. Kan je helemaal van het gas af. En dat ga je direct merken. Je vat kan je zelfs op temperatuur houden in de winter met een warmtepomp buiten unit.
Mocht je daarna nog zo iets hebben van “ik wil nog meer besparen op stookkosten” kan je altijd nog een ventilatie warmtepomp hangen, al is de terugverdientijd erg lang. Je motivatie is dan meer milieu en maximaal energie rendement.
Zou moeten lukken, ik heb een jaren '80 huis met matige isolatie, en deze herfst is de CV nog niet gebruikt voor verwarming (alleen tapwater). De Spaarpomp heeft een aparte thermostaat welke op 21 graden staat ingesteld. De Spaarpomp draait met 10 graden buiten (en een windje) nagenoeg continu en houdt het huis (woonkamer en badkamer) lekker op temperatuur (20-21 graden).PdV15 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:59:
@beestemans @kbuntu Ik lees van jullie erg positieve ervaringen over de ventilatie warmtepomp. Ik overweeg momenteel ook bv een inventum spaarpomp / Ecolution als vervanging van onze MV ter ondersteuning van de CV. We verbruiken ongeveer nog 800 m3 gas icm een zonneboiler met CV voorverwarming. Ik twijfel echter gezien onze woning (nieuwbouw 2012 / vrijstaand / aan de kust / 150m2 alles LTV) of die voldoede vermogen heeft om een grootste deel van de verwarming op zich te nemen.
[ Voor 1% gewijzigd door Tim Hovius op 01-11-2021 12:10 . Reden: Typo ]
cop 1 is zeker een afrader.PdV15 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips! We hebben een 200L zonneboiler inderdaad, met extra spiraal voor CV voorverwarming. Alleen valt dat erg tegen qua wamte-capaciteit in de wintermaanden waar de collectoren (en PV) weinig opleveren. In die boiler kan nog een electrisch element worden toegevoegd die ik dan zou gebruiken voor het tapwater (CV voorwerwarming eraf). Alleen of verstandig is zo'n groot deel van de All-E capaciteit COP 1 te doen met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling..Veel opgewekte kwh zal ik de winter weer terug van het net moeten komen. Misschien dan toch beter een 6KW warmtepomp.
maar aan de andere kant, hoeveel gas gebruik je voor warm water.
(een account www.mindergas.nl gebruiken hielp mij erg veel, jouw minder ben ik bang.
dan heb je de zomer maanden en zie ik een 15m3 gas per maand gebruik.
dit is dus voor koken en voor warmtap water.
12 maanden x 15m3 = 180m3 gas.
hiervan zie ik nu dat ik ongeveer 30m3 gas gebruik om te koken.
dus een 150m3 voor warmtap water.
voor het verdere verhaal ga ik dus uit van 150m3 gas voor tapwater.)
150m3 zal vast wat weinig zijn, dus voor jouw gok ik op een 200m3 om meer marge te hebben.
de helft van het jaar haal je het wel uit je zonneboiler.
blijft nog 100m3 over.
en dat is grofweg 800kWh, maar valt vaak veel lager uit.
(eigenlijk is dit maar 700kWh, maar stilstand verlies van de boiler maakt wel weer 800kWh.)
klinkt veel, maar eigenlijk is dit pinda's op je gebruik, zie dit relatief.
tap water vervanging (en al helemaal met zonneboiler er bij) met cop 1.
het is geen ramp omdat het toch maar een klein onder deel van het geheel is.
maar verwarming van het huis, daar zit de grote buts, die moet je zeker niet cop 1 doen.
dus soms is dit best een weg om te gaan.
(ik doe het hybride met een cop van 4,2, en dan nog een gedeelte met cop 1.
dit valt me zo laag uit, krijg met cop1 nog steeds niet een deuk in mijn opbrengst van de zonnepanelen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Momenteel overweeg ik de Inventum Modul-Air Solo (hybride met CV) ter vervanging van de huidige ventilatiewarmtepomp, die al enkele jaren stuk is. De woning is een tussenwoning van 2004, 192 m2 waarvan 134 m2 woonkamer/keuken/studeer-slaapkamer. Ramen HR++. Ventilatie type C (roosters boven ramen, warmtepomp regelt ventilatie). Er is geen vloerverwarming, er zijn in de woonkamer/keuken en 1 grote slaapkamer al LT convectoren (Jaga). De overige studeer-/slaapkamers overweeg ik de huidige radiatoren ook te vervangen door LT convectoren.
Voor douchen gebruiken we ca. 80 liter warmwater per dag. Ons verbruik aan gas voor douchen en koken is ca. 0.6 m3 per dag, dus ca. 0.48 € per dag (1 m3 gas = 0.80 €). Daarom kies ik er voor om geen boiler aan de warmtepomp te koppelen. Ik denk dat als ik wel een boiler in het systeem opneem, er meer electriciteit door de warmtepomp wordt verbruikt dan het oplevert.
Vraag 1:
Inmiddels heb ik de installatie- gebruikers- en instellingenhandleidingen doorgenomen van het apparaat, maar krijg geen duidelijk antwoord op wat er gebeurt als de kamers op temperatuur zijn en er is geen warmtevraag. Schakelt het warmtepomp deel van de installatie zichzelf uit en verbruik het dan minder stroom? Hoe zie je dit of hoe merk je dat?
Vraag 2:
Ik gebruik het Honeywell Evohome systeem met opentherm relais bij de CV, om de temperatuur per kamer te regelen op basis van aanwezigheid. Uit de vele discussies hier weet ik dat met een hybride warmtepompsysteem het beter is om de temperatuur in alle kamers constant op bijvoorbeeld 21 graden te houden en ook geen nachtverlaging te gebruiken. Wel wil ik het Evohome blijven gebruiken, omdat er 2 slaap-/studeerkamers aan de westkant van de woning veel glas hebben en bij flinke wind de temperatuur nogal kan zakken. Met 1 centrale thermostaat is het in de woonkamer lekker warm, maar de beide kamers aan de westkant worden koud. In de discussie over het Evohome gekoppeld aan de warmtepomp via opentherm, lees ik dat het Evohome klaarblijkelijk niet de warmtepomp uit schakelt. Weten we dit zeker? Ligt dit niet aan de systeeminstellingen van de Evohome? Hoe kun je dit anders oplossen?
Voor douchen gebruiken we ca. 80 liter warmwater per dag. Ons verbruik aan gas voor douchen en koken is ca. 0.6 m3 per dag, dus ca. 0.48 € per dag (1 m3 gas = 0.80 €). Daarom kies ik er voor om geen boiler aan de warmtepomp te koppelen. Ik denk dat als ik wel een boiler in het systeem opneem, er meer electriciteit door de warmtepomp wordt verbruikt dan het oplevert.
Vraag 1:
Inmiddels heb ik de installatie- gebruikers- en instellingenhandleidingen doorgenomen van het apparaat, maar krijg geen duidelijk antwoord op wat er gebeurt als de kamers op temperatuur zijn en er is geen warmtevraag. Schakelt het warmtepomp deel van de installatie zichzelf uit en verbruik het dan minder stroom? Hoe zie je dit of hoe merk je dat?
Vraag 2:
Ik gebruik het Honeywell Evohome systeem met opentherm relais bij de CV, om de temperatuur per kamer te regelen op basis van aanwezigheid. Uit de vele discussies hier weet ik dat met een hybride warmtepompsysteem het beter is om de temperatuur in alle kamers constant op bijvoorbeeld 21 graden te houden en ook geen nachtverlaging te gebruiken. Wel wil ik het Evohome blijven gebruiken, omdat er 2 slaap-/studeerkamers aan de westkant van de woning veel glas hebben en bij flinke wind de temperatuur nogal kan zakken. Met 1 centrale thermostaat is het in de woonkamer lekker warm, maar de beide kamers aan de westkant worden koud. In de discussie over het Evohome gekoppeld aan de warmtepomp via opentherm, lees ik dat het Evohome klaarblijkelijk niet de warmtepomp uit schakelt. Weten we dit zeker? Ligt dit niet aan de systeeminstellingen van de Evohome? Hoe kun je dit anders oplossen?
@jurjenhoekstra
Volgens mij is de modul-air c.v. gestuurd dus zal hij pas gaan draaien als er warmte vraag is.
daarom zou ik altijd combineren met warm water, want je ventileert altijd dus waarom de energie niet uit je ventilatie halen.
Ik zou de een boiler op de solo aansluiten waarvan je weer warm water voor douche voor verwarmt is en je er ook c.v. water eruit kan halen.
Dan kan je Solo 24/7 draaien en haal je al je energie uit je ventiatie lucht
Volgens mij is de modul-air c.v. gestuurd dus zal hij pas gaan draaien als er warmte vraag is.
daarom zou ik altijd combineren met warm water, want je ventileert altijd dus waarom de energie niet uit je ventilatie halen.
Ik zou de een boiler op de solo aansluiten waarvan je weer warm water voor douche voor verwarmt is en je er ook c.v. water eruit kan halen.
Dan kan je Solo 24/7 draaien en haal je al je energie uit je ventiatie lucht
hybride systemen dat raad ik af.jurjenhoekstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:23:
Momenteel overweeg ik de Inventum Modul-Air Solo (hybride met CV) ter vervanging van de huidige ventilatiewarmtepomp, die al enkele jaren stuk is. De woning is een tussenwoning van 2004, 192 m2 waarvan 134 m2 woonkamer/keuken/studeer-slaapkamer. Ramen HR++. Ventilatie type C (roosters boven ramen, warmtepomp regelt ventilatie). Er is geen vloerverwarming, er zijn in de woonkamer/keuken en 1 grote slaapkamer al LT convectoren (Jaga). De overige studeer-/slaapkamers overweeg ik de huidige radiatoren ook te vervangen door LT convectoren.
of koop gewoon een goede warmtepomp en ga voor voledig van het gas af.
of koop een hybride die je bivalent aansluit (of een warmtepomp bivalent).
dus een eigen termostaat, zodat je meer voorrang geeft aan warmtepomp gebruik als die irritante hybride systemen die te veel gas gebruik veroorzaken.
ik gebruik juist de warmtepomp boiler samen met een elektra boiler als totale gas vervanging.Voor douchen gebruiken we ca. 80 liter warmwater per dag. Ons verbruik aan gas voor douchen en koken is ca. 0.6 m3 per dag, dus ca. 0.48 € per dag (1 m3 gas = 0.80 €). Daarom kies ik er voor om geen boiler aan de warmtepomp te koppelen. Ik denk dat als ik wel een boiler in het systeem opneem, er meer electriciteit door de warmtepomp wordt verbruikt dan het oplevert.
beter is als je dat met 100% warmtepomp kunt doen, die paar extra centen zijn het te volle waard.
tja, dat is een duuhuu vraag. |(maar ook slechte vragen mogen gesteld worden.)Vraag 1:
net zo als je gasketel, die stopt ook als het warm genoeg is binnen.
daar heb je een thermostaat voor, je evohome dus.
jep, een warmtepomp en helemaal een ventilatie lucht warmtepomp.Vraag 2:
maakt een evohome erg nutteloos.
gewoon omdat het al snel goedkoper en beter is om je huis gewoon 24/7 (uitzondering de zomer) warm te houden.
zo zet ik de thermostaat van de warmtepomp aan in de herfst, en gaat hij pas weer uit in de lente.
niks ingewikkelds geen evohome voor nodig.
kiss principe, het werkt.
(maar evohome er voor gebruiken is natuurlijk geen probleem als je het al hebt.)
@SpikeHome
En zoals aangegeven, het verbruik aan water/gas voor douchen is zo weinig, dat dat niet opweegt tegen de electrische meerkosten van het laten draaien van het warmtepompdeel in die periodes dat er geen warmtevraag is. Je hebt gelijk dat er altijd geventileerd wordt. En dat je mogelijk energie verliest. Maar of dat opweegt tegen de meerkosten van de totale installatie en extra electriciteit, betwijfel ik.
Bedankt voor je reaktie. De Inventum Modul-Air is er in 4 versies. De Solo is alleen voor verwarming, hybride gekoppeld met CV. Voor het aansluiten van een boiler heb je de Combi (hybride) of de All-Electric versie voor nodig, die dan over een 3-weg klep beschikken. Deze zijn duurder, de All-E zelfs 1000 euro. Dan ook nog boiler nodig, de kleinste van Inventum, de Maxtank 100 ltr, is ca. 695 euro. Daarnaast wordt de installatie wat complexer.Volgens mij is de modul-air c.v. gestuurd dus zal hij pas gaan draaien als er warmte vraag is. daarom zou ik altijd combineren met warm water, want je ventileert altijd dus waarom de energie niet uit je ventilatie halen. Ik zou de een boiler op de solo aansluiten waarvan je weer warm water voor douche voor verwarmt is en je er ook c.v. water eruit kan halen. Dan kan je Solo 24/7 draaien en haal je al je energie uit je ventiatie lucht
En zoals aangegeven, het verbruik aan water/gas voor douchen is zo weinig, dat dat niet opweegt tegen de electrische meerkosten van het laten draaien van het warmtepompdeel in die periodes dat er geen warmtevraag is. Je hebt gelijk dat er altijd geventileerd wordt. En dat je mogelijk energie verliest. Maar of dat opweegt tegen de meerkosten van de totale installatie en extra electriciteit, betwijfel ik.
@migjes
Dus mijn vragen blijven staan:
Vraag1: Als de warmtepomp zichzelf uitschakelt als er geen warmtevraag is, hoe zie je dit of hoe merk je dat?
Vraag2: In de discussie over het Evohome gekoppeld aan de warmtepomp via opentherm, lees ik dat het Evohome klaarblijkelijk niet de warmtepomp uit schakelt. Weten we dit zeker? Ligt dit niet aan de systeeminstellingen van de Evohome? Hoe kun je dit anders oplossen?
Bedankt voor je reaktie. De essentie van de vraag is, dat er in ditzelfde topic door o.a. @xcode35 op 8 september 2020 wordt gesteld dat de Evohome via opentherm de warmtepomp niet uitschakelt:tja, dat is een duuhuu vraag. |(maar ook slechte vragen mogen gesteld worden.) net zo als je gasketel, die stopt ook als het warm genoeg is binnen. daar heb je een thermostaat voor, je evohome dus
Dit zou betekenen, dat de warmtepomp dus nodeloos door draait en stroom verbruikt, terwijl dit niet nodig is. Als aan de warmtevraag is voldaan, wil ik dat de warmtepomp uitschakelt om zo stroom te besparen.Ik heb afgelopen weekend een Modul-air combi opgehangen, en ik ben in dezelfde problemen geraakt. Als ik de opentherm specificaties van alle thermostaten en Evohome naast elkaar leg, dan kan ik geen logica vinden waarom Evohome niet zou werken en de andere wel. Maar Evohome werkt inderdaad niet. Ik heb hetzelfde, de Modul-air schakelt nooit meer uit.
Vanwege de 2 slaap-studeerkamers aan de westzijde van het huis die behoorlijk koud worden als het flink waait, moet ik mijns inziens wel met een zoneregeling werken. Met 1 thermostaat kan ik niet volstaan, omdat dan de woonkamer lekker op temperatuur is en er boven iemand in de kou zit.jep, een warmtepomp en helemaal een ventilatie lucht warmtepomp. maakt een evohome erg nutteloos. gewoon omdat het al snel goedkoper en beter is om je huis gewoon 24/7 (uitzondering de zomer) warm te houden.
Dus mijn vragen blijven staan:
Vraag1: Als de warmtepomp zichzelf uitschakelt als er geen warmtevraag is, hoe zie je dit of hoe merk je dat?
Vraag2: In de discussie over het Evohome gekoppeld aan de warmtepomp via opentherm, lees ik dat het Evohome klaarblijkelijk niet de warmtepomp uit schakelt. Weten we dit zeker? Ligt dit niet aan de systeeminstellingen van de Evohome? Hoe kun je dit anders oplossen?
[ Voor 3% gewijzigd door jurjenhoekstra op 09-11-2021 14:19 ]
oke, zo bedoel je dus.jurjenhoekstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:54:
@migjes
[...]
Bedankt voor je reaktie. De essentie van de vraag is, dat er in ditzelfde topic door o.a. @xcode35 op 8 september 2020 wordt gesteld dat de Evohome via opentherm de warmtepomp niet uitschakelt:
[...]
Dit zou betekenen, dat de warmtepomp dus nodeloos door draait en stroom verbruikt, terwijl dit niet nodig is. Als aan de warmtevraag is voldaan, wil ik dat de warmtepomp uitschakelt om zo stroom te besparen.
[...]
Vanwege de 2 slaap-studeerkamers aan de westzijde van het huis die behoorlijk koud worden als het flink waait, moet ik mijns inziens wel met een zoneregeling werken. Met 1 thermostaat kan ik niet volstaan, omdat dan de woonkamer lekker op temperatuur is en er boven iemand in de kou zit.
Dus mijn vraag blijft staan: In de discussie over het Evohome gekoppeld aan de warmtepomp via opentherm, lees ik dat het Evohome klaarblijkelijk niet de warmtepomp uit schakelt. Weten we dit zeker? Ligt dit niet aan de systeeminstellingen van de Evohome? Hoe kun je dit anders oplossen?
openterm problemen, die zijn er genoeg, ventilatielucht warmtepompen leveren zo weinig kW, dat kun je ook beter doen met een aan/uit thermostaat.
beste is een aparte thermostaat voor je gasketel (neem de evohome b.v.) te gebruiken.
en een aparte thermostaat voor de ventilatielucht warmtepomp (niet evohome, lekker simpel houden aan/uit dus.).
de ventilatie lucht warmtepomp zet je dan 1 graad hoger als de gasketel, en je geeft de volle voorrang aan de warmtepomp.
dit is geen probleem, de warmtepomp levert niet zo heel veel kW, dit levert geen problemen op.
Inventum is dit klaarblijkelijk niet met je eens omdat hun serie van Modul-Air alleen maar met een opentherm thermostaat kan werken. De koppeling naar de CV mag eventueel wel aan/uit zijn.migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:02:
[...]
oke, zo bedoel je dus.
openterm problemen, die zijn er genoeg, ventilatielucht warmtepompen leveren zo weinig kW, dat kun je ook beter doen met een aan/uit thermostaat.
Als ik het inderdaad zo aansluit zoals je zegt, Evohome aan CV en een opentherm thermostaat aan de warmtepomp, dan neem ik aan dat je bijvoorbeeld die opentherm thermostaat in de woonkamer hangt. De woonkamer komt dan op temperatuur door de warmtepomp en die gaat daarna uit. De studeerkamer met zijn grote ramen aan de westkant van het huis, wordt dan bij veel wind flink kouder en de Evohome stuurt dan de CV aan die gaat bijverwarmen. De warmtepomp gaat niet aan, want die weet niet dat ie moet bijverwarmen. Dan maak ik mijns inziens niet optimaal gebruik van de warmtepomp en sta ik extra gas te verstoken met de CV. Of zie ik het verkeerd?beste is een aparte thermostaat voor je gasketel (neem de evohome b.v.) te gebruiken.
en een aparte thermostaat voor de ventilatielucht warmtepomp (niet evohome, lekker simpel houden aan/uit dus.). de ventilatie lucht warmtepomp zet je dan 1 graad hoger als de gasketel, en je geeft de volle voorrang aan de warmtepomp. dit is geen probleem, de warmtepomp levert niet zo heel veel kW, dit levert geen problemen op.
open term is gemoduleerd aansturen van een verwarming toestel.jurjenhoekstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:34:
[...]
Inventum is dit klaarblijkelijk niet met je eens omdat hun serie van Modul-Air alleen maar met een opentherm thermostaat kan werken. De koppeling naar de CV mag eventueel wel aan/uit zijn.
nu kan een gasketel 30kW leveren, maar heeft een huis maar 5kW nodig.
dus dan is het handig om het modulatie signaal te sturen verwarm maar met maar 5kW.
een ventilatieluchtwarmtepomp levert maar 1,4-2kW aan warmte.
hier valt dus niks aan te moduleren, dus kun je alleen maar aan of uit doen.
dus bij laagste modulatie stand = maximaal leveren even als de hoogste modulatie stand.
(ventilatie lucht warmtepompen moduleren ook, maar doen dit buiten de thermostaat om en dat op rendement in plaats van vraag.)
het leuke van openterm is: dat het ook aan/uit aansturing is.Als ik het inderdaad zo aansluit zoals je zegt, Evohome aan CV en een opentherm thermostaat aan de warmtepomp, dan neem ik aan dat je bijvoorbeeld die opentherm thermostaat in de woonkamer hangt. De woonkamer komt dan op temperatuur door de warmtepomp en die gaat daarna uit. De studeerkamer met zijn grote ramen aan de westkant van het huis, wordt dan bij veel wind flink kouder en de Evohome stuurt dan de CV aan die gaat bijverwarmen. De warmtepomp gaat niet aan, want die weet niet dat ie moet bijverwarmen. Dan maak ik mijns inziens niet optimaal gebruik van de warmtepomp en sta ik extra gas te verstoken met de CV. Of zie ik het verkeerd?
dit werkt met de zelfde kabel.
openterm met variabele V = modulatie stand 1 t/m 5.
wel en geen doorverbinding (dus volle V) is aan/uit.
maar dat is allemaal leuk.
een simpele openterm thermostaat die apart de ventilatieluchtwarmtepomp aan stuurt.
kost nog geen 5€ meer als een aan/uit, dus ja dat mag ook.
je probleem van de zonne's staat hier hellemaal los van.
dat kun je beter oplossen door geen zonne's te gebruiken.
(beste is een grotere radiator, of beter gezegd een even grote radiator met meer vermogen op te hangen.
en dan daar een simpele thermostaat aan te hangen. dit is de echte werkende oplossing.
een ventilatie lucht warmtepomp, die doet al snel 24x7 je huis verwarmen, en heb je gewoon geen evohome meer nodig. )
@jurjenhoekstra
even om duidelijk te maken.
hier mijn kWh gebruik van de ventilatie lucht warmtepomp
van ongeveer 2 jaar:
:strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large)
zodra de warmtepomp dus 7-8kWh per dag gebruikt draait hij 24x7 de hele dag door.
en komt er continu 1,4kW aan warmte mijn radiator systeem binnen.
een grotere(meer kW afstaande) radiator op de plaatsen waar het dus te koud word.
vang je dan ook heel makkelijk op dat het te koud word, te makkelijk zelfs.
om over verwarming van die ruimtes te voorkomen, is dus een simpele radiator thermostaat nodig die afknijpt als er te veel is.
even om duidelijk te maken.
hier mijn kWh gebruik van de ventilatie lucht warmtepomp
van ongeveer 2 jaar:
:strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large)
zodra de warmtepomp dus 7-8kWh per dag gebruikt draait hij 24x7 de hele dag door.
en komt er continu 1,4kW aan warmte mijn radiator systeem binnen.
een grotere(meer kW afstaande) radiator op de plaatsen waar het dus te koud word.
vang je dan ook heel makkelijk op dat het te koud word, te makkelijk zelfs.
om over verwarming van die ruimtes te voorkomen, is dus een simpele radiator thermostaat nodig die afknijpt als er te veel is.
ja laat ik beginnen bij het bigin van dit verhaal.jurjenhoekstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:23:
Vraag 1:
1 de invemtum modul air is een wtw met een mogenlijke energie terugwinner (green module)
jij wilt de inventum spaarpomp en de vraag welke jij stelt is staat deze stil als er geen warmte vraag is ?
dat hangt er een beetje vanaf. in de zomer als hij niet nodig is ja dan staat hij stil. maar in de winter
stookt hij bij zonder dat er ook een echte warmte vraag is. hij kan de kamerthermostaat uitlezen.
de warmte pomp is erop gebouwd om zeveel mogenlijk te draaien en de cv ketel zo min mogenlijk.
@migjes en @jurjenhoekstraVraag 2:
evo home en spaarpomp. worden door inventum niet geadviseerd. maar eigenlijk met een hele
andere reden. namelijk dat de spaarpomp een nadraaitijd heeft. en evohome is daar niet op berekent.
ik denk dat itho spaarpomp beter bij jouw huis past. (maar dat zijn wel 2 gaten in je dak)
maar welke regels daarbij horen weet ik niet. mischien dat daar ook wel weer haken en ogen aanzitten.
inventum spaarpomp kan maar met een bepaalt aantal 'eenvoudige' thermostaten.
dat heeft ermee te maken met dat niet iedere thermostaat in rust is uit te lezen. de temp doorgeeft.
daarnaast is opentherm protecol ook weer verschillendt per thermostaat. open therm van bijv
merk b is weer anders dan van merk a. en ze hebben daarom maar een paar themostaten goed gekeurt.
het idee om thermostaat kranen boven te instalaren en 24/7 de warmtepomp te laten draaien is wel
wat meer de juiste denkwijze dan een zoneregeling. er moet zoveel mogenlijk doorstroming zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 09-11-2021 16:01 ]
@migjes
Bedankt voor de informatie. Het wordt wat duidelijker. Grafiek spreekt voor zich: van november t/m april staat de warmtepomp min of meer vol te draaien. Afknijpen grote radiator kan inderdaad ook met thermostatische radiatorkraan. Ik vermoed dan ook, dat het gehele Evohome achterwege kan blijven en via thermostatische radiatorkranen de temperatuur in de individuele kamers is te regelen. Het Evohome was vooral geinstalleerd omdat er 4 personen op verschillende tijden wel/niet thuis zijn en dus om te voorkomen dat de CV onnodig verwarmt. Met het permanent de kamers op 1 temperatuur houden is dat niet meer nodig. In dat geval volstaat de opentherm thermostaat gekoppeld aan de warmtepomp en de warmtepomp met opentherm gekoppeld aan de CV.
@miciel
De Inventum Spaarpomp is een andere warmtepomp dan de Inventum Modul-Air (Solo, Combi, Flex of All-E). In de installatie-, instellingen- en gebruikershandleiding wordt voor de Inventum Modul-Air niet gesproken over een nadraaitijd. Ik begrijp dat Evohome niet overweg kan met een nadraaitijd. Temperatuur bereikt = kraan dicht. Maar een bypass vangt dat dan eventueel weer op.
Bedankt voor de informatie. Het wordt wat duidelijker. Grafiek spreekt voor zich: van november t/m april staat de warmtepomp min of meer vol te draaien. Afknijpen grote radiator kan inderdaad ook met thermostatische radiatorkraan. Ik vermoed dan ook, dat het gehele Evohome achterwege kan blijven en via thermostatische radiatorkranen de temperatuur in de individuele kamers is te regelen. Het Evohome was vooral geinstalleerd omdat er 4 personen op verschillende tijden wel/niet thuis zijn en dus om te voorkomen dat de CV onnodig verwarmt. Met het permanent de kamers op 1 temperatuur houden is dat niet meer nodig. In dat geval volstaat de opentherm thermostaat gekoppeld aan de warmtepomp en de warmtepomp met opentherm gekoppeld aan de CV.
@miciel
De Inventum Spaarpomp is een andere warmtepomp dan de Inventum Modul-Air (Solo, Combi, Flex of All-E). In de installatie-, instellingen- en gebruikershandleiding wordt voor de Inventum Modul-Air niet gesproken over een nadraaitijd. Ik begrijp dat Evohome niet overweg kan met een nadraaitijd. Temperatuur bereikt = kraan dicht. Maar een bypass vangt dat dan eventueel weer op.
@jurjenhoekstra
jep die grafiek maakt duidelijk.
en dat is ook het fijne van dit systeem, door de 24x7 draai tijd.
heb ik dus al weken een warme vloer met de vloer verwarming.
dit maakt mijn huis 1 hele grote boiler of warmte buffer.
of te wel tot nu toe heb ik nog geen m3 gas gebruikt voor de verwarming.
van af 12mei tot nu 20,11 m3 gas gebruikt (tja ik kook nog op gas, maar tap water is al 100% elektrische.).
verwacht ergens tussen de 100-200m3 aan gas uit te gaan komen dit jaar, ben benieuwd.
jep je hebt doorstroming nodig, maar dat hoeft niet met een bypass.
ik gebruik daar de vloerverwarming in de huiskamer voor, maar dat is nog net niet genoeg.
(is wel ruim voldoende maar zit wel een thermostaat op, dus heb nog een extraatje nodig voor het heel misschien soms het geval dat die thermostaat reageert.)
en de radiator in de badkamer.
(en als nood nood backup, heb ik ook een bypass klep voor als er een sukkel een radiator dicht draait in huis.
dat gebeurd niet in mijn huis, maar als ik het huis verkoop dan kan de volgende bewoner wel die sukkel zijn.)
misschien kun je ook zo iets verzinnen in je huis, dan kun je nog de evohome blijven gebruiken.
jep die grafiek maakt duidelijk.
en dat is ook het fijne van dit systeem, door de 24x7 draai tijd.
heb ik dus al weken een warme vloer met de vloer verwarming.
dit maakt mijn huis 1 hele grote boiler of warmte buffer.
of te wel tot nu toe heb ik nog geen m3 gas gebruikt voor de verwarming.
van af 12mei tot nu 20,11 m3 gas gebruikt (tja ik kook nog op gas, maar tap water is al 100% elektrische.).
verwacht ergens tussen de 100-200m3 aan gas uit te gaan komen dit jaar, ben benieuwd.
jep je hebt doorstroming nodig, maar dat hoeft niet met een bypass.
ik gebruik daar de vloerverwarming in de huiskamer voor, maar dat is nog net niet genoeg.
(is wel ruim voldoende maar zit wel een thermostaat op, dus heb nog een extraatje nodig voor het heel misschien soms het geval dat die thermostaat reageert.)
en de radiator in de badkamer.
(en als nood nood backup, heb ik ook een bypass klep voor als er een sukkel een radiator dicht draait in huis.
dat gebeurd niet in mijn huis, maar als ik het huis verkoop dan kan de volgende bewoner wel die sukkel zijn.)
misschien kun je ook zo iets verzinnen in je huis, dan kun je nog de evohome blijven gebruiken.
ik vind het een leuke vraag ik zal hem maandag bij de curses wel stellen. geintje./kan wel.jurjenhoekstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:10:
@migjes
@miciel
de warmtepomp wil zo min mogenlijk weestand hebben en maakt een verschil van een paar graden.
een bypasventiel levert geen temperatuur verlies op. maar dat kan je nog opvangen door een losse
radiator zonder thermostaat kraan te plaatsen zodat hij zijn warmte kwijt kan. (zonder zone regeling)
het gaat er ook om dat de evo home software matig niet geschikt zou zijn om uittelezen.
hij staat niet in het lijstje van aanbevolen kamer thermostaten. maar je mag het van mij proberen.
in combinatie met dus 1 a 2 radaitoren. waar dus geen zone regeling opzit. hij moet kunnen rondpompen.
maar de vraag is dan wel wat er gebeurt bij een warmte vraag. kan hij hem correct uitlezen niks aan de handt. leest hij hem niet goed uit ja dan zit je wel met een aardig probleem. werkt het systeem niet.
een andere optie is inventums eigen zoneregeling. en die kan wel met de modul air. is ervoor ontworpen. maar is eigenlijk vooral zinvol met een vloer verdeler. zinvol. het zijn servomoteren met een snoertje.
en een balkje om alle servomoteren op aan te sluiten. edit kan niet bij hynride systemen.
en ja ik heb niet opzitten letten zowel de spaarpomp als de modul air zijn geschikt voor type c woning.
ik dacht dat alleen de spaarpomp in een type c kon. en de modul air/ green comfort in type d.
terecht dat je me er op wijst. (ik moet wel het juiste verhaal vertellen. ik moet wat beter opletten)
de nadraaitijd wordt ook alleen maar besproken tijden de curses voor installateurs.
eigenlijk zouden ze het er wel in moeten zetten. het zou een hoop vragen schelen.
ze hebben ook vanwege die nadraaitijd maar hun eigen zoneregeling ontworpen.
edit de zone regeling kan niet in combinatie met hybride systemen.
[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 10-11-2021 19:13 ]
@jurjenhoekstra
ik zal eens een update doen van mijn kWh gebruik in de ecolution, met nieuwe grafiek:
(combi 50 met 50liter tapwater boiler, dus ook in de zomer maak ik gebruik van het apparaat, en is zeker wel zo tof als het kan.)
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
4 winters met de warmtepomp, en laatste winter is warmtepomp + 200l elektra boiler
kan ik helaas niet apart meten.
en het gas gebruik van 9 winters:
:strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large)
tja er zijn maar een paar dagen per jaar dat het echt koud is buiten, en dan blijf je flink gebruiken ondank de ventilatie warmtepomp, maar het zijn maar heel weinig dagen dat het zo is.
dus per jaar is het gas gebruik erg laag.
als je maar niet de manier van de fabrikant gebruikt, hybride zuigt.
aansturen met aparte thermostaat is de betere weg.
ik zal eens een update doen van mijn kWh gebruik in de ecolution, met nieuwe grafiek:
(combi 50 met 50liter tapwater boiler, dus ook in de zomer maak ik gebruik van het apparaat, en is zeker wel zo tof als het kan.)
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
4 winters met de warmtepomp, en laatste winter is warmtepomp + 200l elektra boiler
kan ik helaas niet apart meten.
en het gas gebruik van 9 winters:
:strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large)
tja er zijn maar een paar dagen per jaar dat het echt koud is buiten, en dan blijf je flink gebruiken ondank de ventilatie warmtepomp, maar het zijn maar heel weinig dagen dat het zo is.
dus per jaar is het gas gebruik erg laag.
als je maar niet de manier van de fabrikant gebruikt, hybride zuigt.
aansturen met aparte thermostaat is de betere weg.
[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 09-11-2021 16:58 ]
@migjes Hoe is de geluidsproductie van de ventilatiewarmtepomp? Bij mij zou hij aan de andere kant van een gipswandje naar de slaapkamers komen. Zou je het horen? Op dit moment hebben we afzuiging type C welke zeer stil werkt en ik ben aan het kijken of we hier een ventilatiewarmtepomp met zo'n kleine warmwater boiler zouden kunnen installeren. Zoiets als een Inventum, of een Itho/Duco met bijmenging van buitenlucht. Geluid vind ik wel spannend.
(WP met buitenunit is niet mogelijk vanwege slaapkamerramen overal en rijtjeshuis, anders zou ik dat wel kiezen...)
(WP met buitenunit is niet mogelijk vanwege slaapkamerramen overal en rijtjeshuis, anders zou ik dat wel kiezen...)
[ Voor 11% gewijzigd door Kevinns op 09-11-2021 17:07 ]
Ik vergelijk het met een koelkast. Geluid is absoluut niet storend. Wel oppassen dat er geen resonantie ontstaat dus niet monteren op de gipswand .. er zijn speciale montageframes.
bij inventum kan de instalatuer hem snacht,s laten uitschakelen/nachtverlaging.Kevinns schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:06:
@migjes Hoe is de geluidsproductie van de ventilatiewarmtepomp? Bij mij zou hij aan de andere kant van een gipswandje naar de slaapkamers komen. Zou je het horen? Op dit moment hebben we afzuiging type C welke zeer stil werkt en ik ben aan het kijken of we hier een ventilatiewarmtepomp met zo'n kleine warmwater boiler zouden kunnen installeren. Zoiets als een Inventum, of een Itho/Duco met bijmenging van buitenlucht. Geluid vind ik wel spannend.
misschien is dat nog wel intersante optie voor je. maar je verliest dan wel wat rendement.
Dat klinkt vergelijkbaar met de ventilatie op dit moment. Montage zou gedaan worden aan de betonnen muur aan de andere kant van de overloop dus resonantie is dan hopelijk geen probleem.geldersscheepje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:15:
Ik vergelijk het met een koelkast. Geluid is absoluut niet storend. Wel oppassen dat er geen resonantie ontstaat dus niet monteren op de gipswand .. er zijn speciale montageframes.
Wat voor montageframes bedoel je?
@miciel ja dat rendementsverlies is precies waar ik de warmtepomp niet voor neem
[ Voor 17% gewijzigd door Kevinns op 09-11-2021 17:26 ]
het maakt mij niet veel uit of je de itho/savant/inventum etc etc .... kiest.Kevinns schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:24:
[...]
Dat klinkt vergelijkbaar met de ventilatie op dit moment. Montage zou gedaan worden aan de betonnen muur aan de andere kant van de overloop dus resonantie is dan hopelijk geen probleem.
Wat voor montageframes bedoel je?
@miciel ja dat rendementsverlies is precies waar ik de warmtepomp niet voor neem. Het is een goede optie als het achteraf toch erger blijkt dan gedacht, maar dat gaat niet het uitgangspunt zijn.
werkt allemaal grofweg het zelfde met voor en nadelen per systeem.
tja, een monoblock warmtepomp van 5kW.
kost maar 500 tot 1000€ meer.
maar is wel 3x krachtiger, dus check echt eerst heel goed of dat niet kan.
(ik kan via de kruipruimte naar de meterkast en zo weer aansluiten op mijn huis, dus denk niet zomaar het kan niet, er is meer mogenlijk als je soms denkt.)
hij maakt eigenlijk maar amper geluid.
een simpel binnen muurtje houd veel tegen.
maar hang hem wel op een stevige muur (een draag muur is aanrader), hij doet wel een beetje trillen en dan word een muur een klank kast als die niet stevig is.
dit is ook zo met de lucht buis, een stukje flex buis er tussen om er voor te zorgen dat je buis geen klankkast word is verstandig.
en ook voor de buizen, daar ook een flex stukje gebruiken om geluid problemen te voor komen.
ik heb het standaard frame gebruikt van inventum, maar dat is omdat ik buizen heb die op de draag muur zitten en moest iets hebben om daar om heen te komen.
verder heb ik hem zelf geïnstalleerd, moeilijkste was hem naar zolder tillen, 100kilo is niet simpel de trap op duwen.
de rest stelt niet zo veel voor.
(snap niet dat zoveel installateurs dit niet gewoon kunnen, gewoon lezen en begrijpen en doen.
maar foutje is zo gemaakt, dat wel.
vaak zie je wel dat er een 150mm buis word aangeraden, maar ik doe het met een 125mm buis.
gewoon de ventilator een standje hoger en het werkt wel.
ook zie je een geïsoleerde buis, om condensatie op de buis te voor komen, moeaaa een dekentje er om heen met wat tape en probleem is ook al weg. dus denk ook weer niet te moeilijk.
@migjes bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik denk dat zo’n warmtepomp dan wel een mooie oplossing kan zijn.
Probleem met een buiten unit is dat deze ergens niet direct onder/boven/naast een slaapkamerraam moet. Enige optie die ik zie is op het schuine dak. Maar dat geeft weer een hoop eigen problemen, zoals montage op dak, bereikbaarheid voor onderhoud en nog steeds 45dB op de erfgrens (moet naast de dakkapel op de erfgrens (rijtjeshuis) geplaatst worden). Denk dat installatie een dure grap wordt, ik ga niet zelf het dak verbouwen.
Daarnaast heb ik niet erg veel ruimte over op zolder dus het is óf een warmtepomp óf een boiler (óf allebei en dan geen wasmachine meer maar dat vind ik geen geweldige optie haha). Dan denk ik dat een ventilatiewarmtepomp met klein vat een mooie tussenweg is voor nu. Dan kijken we over een jaar of 10 wel of er mooiere oplossingen zijn. Ten minste, dat is hoe ik er nú over denk
Probleem met een buiten unit is dat deze ergens niet direct onder/boven/naast een slaapkamerraam moet. Enige optie die ik zie is op het schuine dak. Maar dat geeft weer een hoop eigen problemen, zoals montage op dak, bereikbaarheid voor onderhoud en nog steeds 45dB op de erfgrens (moet naast de dakkapel op de erfgrens (rijtjeshuis) geplaatst worden). Denk dat installatie een dure grap wordt, ik ga niet zelf het dak verbouwen.
Daarnaast heb ik niet erg veel ruimte over op zolder dus het is óf een warmtepomp óf een boiler (óf allebei en dan geen wasmachine meer maar dat vind ik geen geweldige optie haha). Dan denk ik dat een ventilatiewarmtepomp met klein vat een mooie tussenweg is voor nu. Dan kijken we over een jaar of 10 wel of er mooiere oplossingen zijn. Ten minste, dat is hoe ik er nú over denk
[ Voor 3% gewijzigd door Kevinns op 09-11-2021 22:40 ]
@jurjenhoekstra @spikeHome @migjes @miciel Hier de ervaringsdeskundige Inventum Modul-Air Combi inclusief Evohome 
Ik heb het destijds tot op de bodem uitgezocht, maar dat heb ik niet meer gedeeld in dit topic.
Het probleem Modul-Air inclusief Evohome is dat als Evohome bedenkt om alle kleppen dicht te draaien (komt wel eens voor in het voor en na stookseizoen) dan gaat de Modul-Air binnen een uur in storing vanwege te hoog opgelopen CV water temperatuur. (De Modul-Air kan niet hoger dan 65 graden terwijl er nog steeds warmtevraag is.)
Het zit namelijk zo. Over opentherm worden iets van 150 verschillende waardes gestuurd. Enkel verplicht volgens de opentherm protocol en enkele optioneel. De Inventum Modul-Air is in 3 van deze waarde geïnteresseerd, namelijk "CV water temp setpoint", "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint". Deze 3 waardes zijn overigens alle 3 verplicht volgens de opentherm specificatie.
De Inventum Modul-Air gebruikt de eerste waarde "CV water temp setpoint" om de CV ketel aan te sturen in hybride opstelling. Is het setpoint onder 50 graden, dan zal de Inventum Modul-Air de warmtevraag volledig voor eigen rekening nemen. Stuurt de thermostaat een setpoint tussen 50 en 100 graden, dan zal de Modul-Air gemoduleerd de CV ketel hierop aansturen.
De Inventum Modul-Air gebruikt de "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint" voor zijn eigen aansturing. Wordt de ruimte temperatuur hoger dan het ruimte setpoint (met in acht neming van de nadraaitijd) dan schakelt de Modul-Air uit. En zo heeft de Modul-Air een soort van eigen regeling ingebouwd.
Dat klinkt als een hele goede oplossing van Inventum, was het niet dat Honeywell blijkbaar met hun Evohome product de ketels zo dom mogelijk wil houden. Honeywell Evohome stuurt op veel van de verplichte data kanalen binnen het opentherm protocol gewoon wat non-sense informatie. Zo wordt er op "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint" altijd 20 graden gezet, ook al is het -10 binnen. Inventum Modul-Air krijgt dus niet de juiste info van Evohome om goed te functioneren.
Een ander probleem is ook dat ik bij mijn zoektocht het bij Inventum wel gelukt is om mail adressen te krijgen van de technische mensen binnen het bedrijf, terwijl het bij Honeywell onmogelijk is om door de eerstelijns support met niet kundige mensen te komen die een transcript op aan het lezen zijn. Ik ben dus bang dat dit probleem voor een normale consument niet op te lossen is.
Ik heb het zelf opgelost door een opentherm gateway te plaatsen tussen de twee, en de "CV water temp setpoint" gebruikt om de "huidige ruimte temperatuur" te manipuleren. Is de CV water temp setpoint 10 graden of lager, dan zet ik "huidige ruimte temperatuur" op 21 graden. En ik heb zo'n Dallas temperatuursensor op de leiding van de Inventum Modul-Air gezet. Gaat deze boven de 50 graden dan zet ik de ruimte temp ook op 21 graden. In beide gevallen schakelt de Modul-Air bij mij nu uit.
Andere tips die ik uit mijn ervaring kan geven:
1. Heb je een type D ventilatie systeem, vooral zo laten en extra warmtepomp monoblock unit buiten neerzetten. De investering in de Inventum Modul-Air is het niet waard. Heb je een type C, dan is de Modul-Air wel een goede toevoeging.
2. Een boilervat hoeft niet perse een Maxitank te zijn. Ik heb een veel goedkopere boilervat voor een warmtepomp uit Duitsland besteld. En dat werkt perfect met mijn Modul-Air Combi
3. Hou er bij de berekening gas/elektro ook rekening mee als je volledig gasloos wordt. Dan bespaar je ook de vaste lasten op gas a 300 euro per jaar ofzo. Dan wordt dat beetje douchen en koken ineens duur.
Ik heb trouwens momenteel Modul-Air Combi met 200 liter Duits vat, Evohome, een Panasonic 7kw monoblock voor de kouder dagen en een 80 liter Duits buffervat voor de hydraulische scheiding
Ik heb het destijds tot op de bodem uitgezocht, maar dat heb ik niet meer gedeeld in dit topic.
Het probleem Modul-Air inclusief Evohome is dat als Evohome bedenkt om alle kleppen dicht te draaien (komt wel eens voor in het voor en na stookseizoen) dan gaat de Modul-Air binnen een uur in storing vanwege te hoog opgelopen CV water temperatuur. (De Modul-Air kan niet hoger dan 65 graden terwijl er nog steeds warmtevraag is.)
Het zit namelijk zo. Over opentherm worden iets van 150 verschillende waardes gestuurd. Enkel verplicht volgens de opentherm protocol en enkele optioneel. De Inventum Modul-Air is in 3 van deze waarde geïnteresseerd, namelijk "CV water temp setpoint", "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint". Deze 3 waardes zijn overigens alle 3 verplicht volgens de opentherm specificatie.
De Inventum Modul-Air gebruikt de eerste waarde "CV water temp setpoint" om de CV ketel aan te sturen in hybride opstelling. Is het setpoint onder 50 graden, dan zal de Inventum Modul-Air de warmtevraag volledig voor eigen rekening nemen. Stuurt de thermostaat een setpoint tussen 50 en 100 graden, dan zal de Modul-Air gemoduleerd de CV ketel hierop aansturen.
De Inventum Modul-Air gebruikt de "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint" voor zijn eigen aansturing. Wordt de ruimte temperatuur hoger dan het ruimte setpoint (met in acht neming van de nadraaitijd) dan schakelt de Modul-Air uit. En zo heeft de Modul-Air een soort van eigen regeling ingebouwd.
Dat klinkt als een hele goede oplossing van Inventum, was het niet dat Honeywell blijkbaar met hun Evohome product de ketels zo dom mogelijk wil houden. Honeywell Evohome stuurt op veel van de verplichte data kanalen binnen het opentherm protocol gewoon wat non-sense informatie. Zo wordt er op "huidige ruimte temperatuur" en "huidige ruimte setpoint" altijd 20 graden gezet, ook al is het -10 binnen. Inventum Modul-Air krijgt dus niet de juiste info van Evohome om goed te functioneren.
Een ander probleem is ook dat ik bij mijn zoektocht het bij Inventum wel gelukt is om mail adressen te krijgen van de technische mensen binnen het bedrijf, terwijl het bij Honeywell onmogelijk is om door de eerstelijns support met niet kundige mensen te komen die een transcript op aan het lezen zijn. Ik ben dus bang dat dit probleem voor een normale consument niet op te lossen is.
Ik heb het zelf opgelost door een opentherm gateway te plaatsen tussen de twee, en de "CV water temp setpoint" gebruikt om de "huidige ruimte temperatuur" te manipuleren. Is de CV water temp setpoint 10 graden of lager, dan zet ik "huidige ruimte temperatuur" op 21 graden. En ik heb zo'n Dallas temperatuursensor op de leiding van de Inventum Modul-Air gezet. Gaat deze boven de 50 graden dan zet ik de ruimte temp ook op 21 graden. In beide gevallen schakelt de Modul-Air bij mij nu uit.
1. Heb je een type D ventilatie systeem, vooral zo laten en extra warmtepomp monoblock unit buiten neerzetten. De investering in de Inventum Modul-Air is het niet waard. Heb je een type C, dan is de Modul-Air wel een goede toevoeging.
2. Een boilervat hoeft niet perse een Maxitank te zijn. Ik heb een veel goedkopere boilervat voor een warmtepomp uit Duitsland besteld. En dat werkt perfect met mijn Modul-Air Combi
3. Hou er bij de berekening gas/elektro ook rekening mee als je volledig gasloos wordt. Dan bespaar je ook de vaste lasten op gas a 300 euro per jaar ofzo. Dan wordt dat beetje douchen en koken ineens duur.
Ik heb trouwens momenteel Modul-Air Combi met 200 liter Duits vat, Evohome, een Panasonic 7kw monoblock voor de kouder dagen en een 80 liter Duits buffervat voor de hydraulische scheiding
Bij ons is het apparaat (vergis je niet, groot en zwaar) gemonteerd op een stalen frame midden in de ruimte. Kon niet anders, er was geen muur beschikbaar. Die is al bezet door CV ketel en omvormers ..
is het ook, maar kan wel beter voor vrij weinig geld.Kevinns schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:39:
@migjes bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik denk dat zo’n warmtepomp dan wel een mooie oplossing kan zijn.
snap dat het lastig kan zijn, maar kijk eens goed of dat niet anders kan.Probleem met een buiten unit is dat deze ergens niet direct onder/boven/naast een slaapkamerraam moet. Enige optie die ik zie is op het schuine dak. Maar dat geeft weer een hoop eigen problemen, zoals montage op dak, bereikbaarheid voor onderhoud en nog steeds 45dB op de erfgrens (moet naast de dakkapel op de erfgrens (rijtjeshuis) geplaatst worden). Denk dat installatie een dure grap wordt, ik ga niet zelf het dak verbouwen.
zo kan ik hem in de tuin plaatsen, via de kruip ruimte naar de meter kast waar de buis van de verwarming door loop en kan koppelen.
beetje creativiteit helpt in planning.
ik heb een 50 liter vat, en dat is wel wat klein je hebt meer nodig ongeveer een 100l-150l is wat mensen nodig hebben.Daarnaast heb ik niet erg veel ruimte over op zolder dus het is óf een warmtepomp óf een boiler (óf allebei en dan geen wasmachine meer maar dat vind ik geen geweldige optie haha). Dan denk ik dat een ventilatiewarmtepomp met klein vat een mooie tussenweg is voor nu. Dan kijken we over een jaar of 10 wel of er mooiere oplossingen zijn. Ten minste, dat is hoe ik er nú over denk
en dat soort boilers kunnen soms zelfs aan de muur hangen, mischien haal je dat.
of een boiler die plat licht, kan onder het schuine gedeelte.
ook hier creatief denken het helpt.
het grootste nadeel van hybride is:
de mening van de fabrikant is vaak te conservatief.
bouw hem om tot standallone of bivalent en je gasgebruik is vele malen lager.
allen het lage gasgebruik maakt het gas erg duur.
ik betaal een 220€ per jaar aan vast recht voor maar een 100-200m3 gas gebruik.
of eigenlijk betaal in 2+€ per m3 aan gas.
ik zou eigenlijk financieel gezien beter het gas er uit moeten gooien en allen verder met elektra kachels kunnen oplossen zonder extra kosten. (dit ga ik niet doen, maar eigenlijk zou ik dat wel moeten doen.)
Misschien laat ik een installateur er eens naar kijken. Helemaal van het gas af zou natuurlijk optimaal zijn. Maar een tuintje van 8x6 met een schuur erin, en 4 slaapkamers in huis maakt het wel een uitdaging.migjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
[...]
is het ook, maar kan wel beter voor vrij weinig geld.
[...]
snap dat het lastig kan zijn, maar kijk eens goed of dat niet anders kan.
zo kan ik hem in de tuin plaatsen, via de kruip ruimte naar de meter kast waar de buis van de verwarming door loop en kan koppelen.
beetje creativiteit helpt in planning.
Zo'n voorverwarmer lijkt me makkelijk omdat je dan niet zo'n klapper van een vat kwijt moet.ik heb een 50 liter vat, en dat is wel wat klein je hebt meer nodig ongeveer een 100l-150l is wat mensen nodig hebben.
en dat soort boilers kunnen soms zelfs aan de muur hangen, mischien haal je dat.
of een boiler die plat licht, kan onder het schuine gedeelte.
ook hier creatief denken het helpt.
De boiler plat leggen zou mooi passen, maar ik dacht dat boilers verticaal moeten vanwege warmteverdeling. Je hebt normaal gesproken toch een warmtespiraal en koud water toevoer onderin en aftappen bovenin? Hoe doe je dat dan als hij plat ligt?
Verder zou die aan de muur kunnen maar het wordt al gauw een 300L versie (huishouden van 5) dus dan mogen het forse muurankers zijn, en hij moet in het trapgat hangen (of horizontaal onder het schuine dak) anders past het niet

Ja dat is ook de reden dat ik liever volledig gasloos zou gaan. Financieel is dat veel logischer. Alleen de uitdagingen qua ruimte binnen en buiten houden me nog een beetje tegen. Maar goed, zoals net gezegd moet ik er misschien maar eens een installateur naar laten kijken. Helemaal van het gas af zou wel lekker zijn.het grootste nadeel van hybride is:
de mening van de fabrikant is vaak te conservatief.
bouw hem om tot standallone of bivalent en je gasgebruik is vele malen lager.
allen het lage gasgebruik maakt het gas erg duur.
ik betaal een 220€ per jaar aan vast recht voor maar een 100-200m3 gas gebruik.
of eigenlijk betaal in 2+€ per m3 aan gas.
ik zou eigenlijk financieel gezien beter het gas er uit moeten gooien en allen verder met elektra kachels kunnen oplossen zonder extra kosten. (dit ga ik niet doen, maar eigenlijk zou ik dat wel moeten doen.)
@Kevinns
check even deze boilers, mischien is het wat?
https://www.oeg.net/oeg-h...hygi-neboilers-g516006324
ik heb zelf een 50l warmtepomp boilertje.
daar mee hotfill in een 200liter boiler, die ik na verwarm met 2 elektra elementen.
(1 element schakelt mee met de omvomer/zonnepanelen, ander is een nood element, voor eind december begin januari, gewoon voor de lol.)
nu heb ik dus 250l@65 tap water, maar daar kan ik 3x het bad mee vullen.
veelte veel dus, maar goed plek zat en geld ook.
dus waarom niet.
dit ondanks dat ik een douche gebruik die 2-3x meer liters per minuut gebruikt als verstandig.
250l@65 = +/- 500l@38 of te wel 30 minuten douchen, en gerimpeld er uit kommen als ik wil.
en dan kan ik na een paar uur weer 30 minuten douchen als ik dat zou willen.
veel te veel dus, maak voor je zelf eens ene goede berekening hoeveel je echt nodig hebt, veel mensen over schatten het.
(een 300l@65 geeft 600l@38 wat weer met een gewone douche kop van 9l/m@38 een ruim uur douchen is.
of te wel dit is erg veel.)
check even deze boilers, mischien is het wat?
https://www.oeg.net/oeg-h...hygi-neboilers-g516006324
ik heb zelf een 50l warmtepomp boilertje.
daar mee hotfill in een 200liter boiler, die ik na verwarm met 2 elektra elementen.
(1 element schakelt mee met de omvomer/zonnepanelen, ander is een nood element, voor eind december begin januari, gewoon voor de lol.)
nu heb ik dus 250l@65 tap water, maar daar kan ik 3x het bad mee vullen.
veelte veel dus, maar goed plek zat en geld ook.
dus waarom niet.
dit ondanks dat ik een douche gebruik die 2-3x meer liters per minuut gebruikt als verstandig.
250l@65 = +/- 500l@38 of te wel 30 minuten douchen, en gerimpeld er uit kommen als ik wil.
en dan kan ik na een paar uur weer 30 minuten douchen als ik dat zou willen.
veel te veel dus, maak voor je zelf eens ene goede berekening hoeveel je echt nodig hebt, veel mensen over schatten het.
(een 300l@65 geeft 600l@38 wat weer met een gewone douche kop van 9l/m@38 een ruim uur douchen is.
of te wel dit is erg veel.)
Ik ga eens het douche-debiet meten. Geheel wetenschappelijk met een horloge en een emmer
.
Ik zie dat de horizontale boiler die je linkt alleen doorstroom doet. CV water in het vat en drinkwater door de leiding. Maar dat geeft wel hoop dat er ook vaten zijn die andersom werken (blijkbaar niet door OEG).
En inderdaad, een doorstroomverwarmer voor nood is ook geen drama zolang je het meestal niet nodig hebt.
Maar die buitenunit............ Lastig lastig.
Ik zie dat de horizontale boiler die je linkt alleen doorstroom doet. CV water in het vat en drinkwater door de leiding. Maar dat geeft wel hoop dat er ook vaten zijn die andersom werken (blijkbaar niet door OEG).
En inderdaad, een doorstroomverwarmer voor nood is ook geen drama zolang je het meestal niet nodig hebt.
is een perfecte wetenschappelijke methode.Kevinns schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:17:
Ik ga eens het douche-debiet meten. Geheel wetenschappelijk met een horloge en een emmer.
probeer een beetje netjes te werken, en je hebt een perfecte meting.
je hebt gelijk, had ik niet gezien.
maar er zijn wel andere merken met andere oplossingen, heb geen voorbeeld zo snel.
maar waar een wil is een weg. (of waar een wil is ben ik weg.)
jep, maar het is altijd lastig.En inderdaad, een doorstroomverwarmer voor nood is ook geen drama zolang je het meestal niet nodig hebt.
het is alleen een stukje wat je altijd wel even door moet nemen.
een ventilatielucht warmtepomp kan natuurlijk altijd nog, dan wel met tapwater ondersteuning.
want dan hang je desnoods een airco die ook kan verwarmen in de huiskamer voor de laatste resjes gas.
en ben je er ook.
maar ook daar zitten voor en nadelen aan, het is maar wat je wil.
@migjes mooie vaatjes die OEG zelfs met meerdere wisselaars die kan mooi op zolder in het knieschot
Dat lijk mij wel iets voor volgend projectje.
Dat lijk mij wel iets voor volgend projectje.
@miciel begrijp ik goed dat jij de cursus doet van Inventum?
jep. maar het meeste is vooral basis kennis zoals instaleren. en de eventuele regeling.beestemans schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:25:
@miciel begrijp ik goed dat jij de cursus doet van Inventum?
en ook wel wat details. maar het is ook niet een heel moeilijk apparaat. verder.
[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 10-11-2021 16:21 ]
@SpikeHome @migjes @miciel @xcode35 Nogmaals de Inventum en Evohome discussie. Ondertussen heb ik via PB wat seperat gecommuniceerd over het Evohome issue met Miciel, maar ben nog niet veel verder dan dat mijn specifieke situatie moeilijk oplosbaar lijkt, doordat de wind veel invloed heeft op 2 slaapkamers met veel glas. Ik heb nog een aantal aanvullende vragen.xcode35 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 01:25: @spikeHome @migjes @miciel Hier de ervaringsdeskundige Inventum Modul-Air Combi inclusief Evohome
Vraag 1: er werd gesuggereerd om de Inventum waterpomp met een eigen opentherm thermostaat (bijvoorbeeld in de woonkamer) aan te sturen, die 1 graad hoger zou moeten staan dan de temperatuur van de Evohome. De Evohome stuurt dan nog steeds de CV aan via opentherm ivm de modulerende (zuinige) werking. Naar mijn mening zal als er geen warmtevraag meer is vanuit de woonkamer de warmtepomp na zijn nalooptijd uit gaan. Is er dan warmetevraag vanuit een koude slaapkamer via Evohome, dan zal de CV aan gaan en niet de warmtepomp. Immers Evohome stuurt CV en niet warmtepomp (warmtepomp krijgt geen informatie dat ie weer aan moet gaan. Dit gaat zijn doel een beetje voorbij, immers bedoeling is zoveel mogelijk de warmtepomp te laten draaien en zoveel mogelijk gas te besparen. Klopt deze redenatie?
Vraag 2: Elders in het forum kwam ik de zoneregeling tegen van Plugwise. Zou dat een oplossing zijn of krijg ik dezelfde situatie als met Evohome?
Vraag 3: er zijn forumleden die een buffervat hebben gekoppeld aan de warmtepomp en de CV om in beide gevallen het pendelen tegen te gaan. Zou dat een oplossing zijn, de warmtepomp warmt buffervat op en CV gebruikt verwarmd water voor verwarming van convectoren/radiatoren die via Evohome worden aangestuurd? zie bijgevoegd schema
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UHbw3ueV8wsKK0SnVK9Yk252.jpg?f=user_large)
ja je hebt dan een 'gescheiden' systeem. de warmte pomp is voor benden en evo home voor boven.jurjenhoekstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:10:
[...]
@SpikeHome @migjes @miciel @xcode35 Nogmaals de Inventum en Evohome discussie. Ondertussen heb ik via PB wat seperat gecommuniceerd over het Evohome issue met Miciel, maar ben nog niet veel verder dan dat mijn specifieke situatie moeilijk oplosbaar lijkt, doordat de wind veel invloed heeft op 2 slaapkamers met veel glas. Ik heb nog een aantal aanvullende vragen.
Vraag 1: er werd gesuggereerd om de Inventum waterpomp met een eigen opentherm thermostaat (bijvoorbeeld in de woonkamer) aan te sturen, die 1 graad hoger zou moeten staan dan de temperatuur van de Evohome. De Evohome stuurt dan nog steeds de CV aan via opentherm ivm de modulerende (zuinige) werking. Naar mijn mening zal als er geen warmtevraag meer is vanuit de woonkamer de warmtepomp na zijn nalooptijd uit gaan. Is er dan warmetevraag vanuit een koude slaapkamer via Evohome, dan zal de CV aan gaan en niet de warmtepomp. Immers Evohome stuurt CV en niet warmtepomp (warmtepomp krijgt geen informatie dat ie weer aan moet gaan. Dit gaat zijn doel een beetje voorbij, immers bedoeling is zoveel mogelijk de warmtepomp te laten draaien en zoveel mogelijk gas te besparen. Klopt deze redenatie?
(plus dat ook weer geen nadraaitijd is voor de raditoren boven. de radiatoren vrij veel stilstaan.
loopuren van de wamrte pomp zullen missen. ik snap dat je niet helemaal is wat je zoekt)
je haalt wel een besparing. maar de grote besparing waar je naar op zoek bent ????
plugwise wordt niet geadviseert door inventum. dus je zit weer in hetzelfde schuitje.Vraag 2: Elders in het forum kwam ik de zoneregeling tegen van Plugwise. Zou dat een oplossing zijn of krijg ik dezelfde situatie als met Evohome?
e kwa regeling voor inventum wordt dat lastig. (is het niet op gebouwt)Vraag 3: er zijn forumleden die een buffervat hebben gekoppeld aan de warmtepomp en de CV om in beide gevallen het pendelen tegen te gaan. Zou dat een oplossing zijn, de warmtepomp warmt buffervat op en CV gebruikt verwarmd water voor verwarming van convectoren/radiatoren die via Evohome worden aangestuurd? zie bijgevoegd schema
maar misschien dat andere merken het wel kunnen toepassen. in zich hebben.
je hebt nu ongeveer het volgende uitgetenkt (we noem het even optie a)
de warte pomp vult het buffer vat en de cv installatie/ketel
tapt in het geval van warmte vraag water/wartme uit het buffervat,
maar wat doet je ketel als deze 40 graden retour krijgt. hij maakt er 50 graden van.
kijk na is dat kleine beetje verbuik als je het goed tempert, nog wel te overzien
maar je hebt dus niet een ketel die uit staat. en dat was eigenlijk wel je vraag.
(en ik merk dat toch je warmte pomp zoveel mogenlijk wil laten doen)
terecht ook dat hier weer terug komt/de vraag stelt. maar helaas ik kan het niet oplossen.
ik doe meer de eenvoudige installaties in combinatie met warmte pompen.
en soms plaats ik evo home. en of bijv tado. (maar dat is allemaal zonder wamrte pomp)
eigenlijk zou je eens bij een ander merk moeten kijken zoals duco bijvoorbeelt wat zij kunnen.
(inventum geeft aan voor deze speciefieke situite geen geschikte oplosing te hebben.)
mischien is een ecolution in jouw geval beter. die kan aan/uit worden aangestuurt.
echter je loopt tegen de nadraaitijd aan. warmte vraag weg is thermostaatkraan dicht.
en je verliest je open therm regeling waardoor je ketel wat minder zuinig stookt.
(maar die kan gewoon begrenzen van je het meeste wel mee op)
als je dan 1 uur voordraaitijd instelt. dan de ketel erbij laat komen.
en dan benden geen thermostaat kranen maar gewoon draaiknoppen instaleert.
dan heb je boven toch nog een stukje dat je zuing stookt. nee het is niet het gouden ei,
je woonkamer wordt mogenlijk wel warmer. ivm met dat je radaitoren open moet houden.
benden kan je 1 knop doen voor de zoneregeling en de andere radiator geef je dus een
normale draaiknop. zodat er doorstroming is. het idee komt het dichste bij wat je wilt/zoekt.
of 1 radiator ook voldoende is bij de ecolution ?? weet ik eigenlijk ook niet. kwa besparing
is dit wel nog een leuk idee. (maar het is wel weer nadlig dat de ophen trem regeling verliest)
[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 14-11-2021 07:43 . Reden: extra info. ecolution. ]
Ik heb wel iets gemaakt wat daar op lijkt. Ik heb een 5kW Ecodan wp die het huis verwarmt via een 125l buffervat. In dat vaatje zat nog een spiraal die ik niet gebruikte.jurjenhoekstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:10:
[...]
Vraag 3: er zijn forumleden die een buffervat hebben gekoppeld aan de warmtepomp en de CV om in beide gevallen het pendelen tegen te gaan. Zou dat een oplossing zijn, de warmtepomp warmt buffervat op en CV gebruikt verwarmd water voor verwarming van convectoren/radiatoren die via Evohome worden aangestuurd? zie bijgevoegd schema
[Afbeelding]
De Ecolution heb ik alleen op de badkamer radiator en het spiraal in het buffervat aangesloten.
Zo zitten ze elkaar niet in de weg. Badkamer lekker warm en overtollige warmte gaat naar cv.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
@miciel
Wat is de reden dat dit niet wordt geadviseerd door Inventum?plugwise wordt niet geadviseert door inventum. dus je zit weer in hetzelfde schuitje.
iventuem heeft aleen een beperkt lijstje kamer thermostaten goedgekeurdt.jurjenhoekstra schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:05:
@miciel
[...]
Wat is de reden dat dit niet wordt geadviseerd door Inventum?
omdat de actueele kamer temperatuur voor hun belangerijk is. naast de gevraagde temperatuur.
iventum stookt als er een wamrte vraag is/maar hij stookt ook daarvoor, en daarna.
@jurjenhoekstra
de inventum een eigen termostaat geven is een losse tip.
die moet je eigenlijk altijd doen.
je geeft dan de termostaat 1 graad hogere temperatuur als de gas ketel, en zo krijgt de warmtepomp gewoon veel maar ook echt veel meer draai uren.
krijgt er veel meer kWh in en bespaart meer gas.
financieel = minsten het zelfde, maar je bespaart meer, en je hebt meer luxe.
maar dat staat verder helemaal los van je problemen, het helpt wel je problemen maar blijft een los staand verhaal.
een ruimte in huis die niet warm word, dat lost je niet op met evohome of andere regelingen.
dit pak je bij de basis aan, niet gaan dweilen met de kraan open.
je moet er voor zorgen dat die ruimte meer warmte krijgt. *
dit doe je door de radiator afgifte te vergroten.
dit kan door grotere radiator/ radiator met meer platen/speciale lage temperatuur radiator/ actieve lucht stroom met wat ventilators over de radiator etc etc....
dan is het ook handig, om er voor te zorgen dat die radiator te veel warmte kan afstaan.
het teveel kun je dan weer temperen met een thermostaat kraan, of als je veel geld wil uitgeven evohome.
en dan zijn je problemen echt opgelost.
*) minder verliest kan ook, denk aan isoleren.
https://www.gamma.nl/asso...AnH9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
en die dan op de muur aan brengen, als je hem op de radiator doet word de radiator kleiner, niet handig in jouw geval.
dit helpt niet veel, maar soms is een beetje net genoeg.
edit:
door de 2 thermostaten, heb ik gisteren avond even een voor het eerst dit jaar.
een toefje gas gebruikt voor verwarmen.
na 15 min was mijn huis weer warm voor 24 uur.
grof weg nu dus 0,25m3 gas voor het stoken dit seizoen, maar niet echt koud geweest tot nu toe.
de inventum een eigen termostaat geven is een losse tip.
je geeft dan de termostaat 1 graad hogere temperatuur als de gas ketel, en zo krijgt de warmtepomp gewoon veel maar ook echt veel meer draai uren.
maar dat staat verder helemaal los van je problemen, het helpt wel je problemen maar blijft een los staand verhaal.
een ruimte in huis die niet warm word, dat lost je niet op met evohome of andere regelingen.
dit pak je bij de basis aan, niet gaan dweilen met de kraan open.
je moet er voor zorgen dat die ruimte meer warmte krijgt. *
dit doe je door de radiator afgifte te vergroten.
dit kan door grotere radiator/ radiator met meer platen/speciale lage temperatuur radiator/ actieve lucht stroom met wat ventilators over de radiator etc etc....
dan is het ook handig, om er voor te zorgen dat die radiator te veel warmte kan afstaan.
het teveel kun je dan weer temperen met een thermostaat kraan, of als je veel geld wil uitgeven evohome.
en dan zijn je problemen echt opgelost.
*) minder verliest kan ook, denk aan isoleren.
https://www.gamma.nl/asso...AnH9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
en die dan op de muur aan brengen, als je hem op de radiator doet word de radiator kleiner, niet handig in jouw geval.
dit helpt niet veel, maar soms is een beetje net genoeg.
edit:
door de 2 thermostaten, heb ik gisteren avond even een voor het eerst dit jaar.
een toefje gas gebruikt voor verwarmen.
na 15 min was mijn huis weer warm voor 24 uur.
grof weg nu dus 0,25m3 gas voor het stoken dit seizoen, maar niet echt koud geweest tot nu toe.
[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 16-11-2021 12:18 ]
@migjes
Het is overigens niet gezegd dat die studeerkamer niet op temperatuur komt. Er zit een flinke radiator in en die kan het wel aan. Evohome, wat ik enkele jaren heb aangeschaft, was tot nu toe een prima oplossing om te zorgen dat kamers onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwarmd, ook al is de ene kamer meer aan afkoeling blootgesteld dan de ander.
Ik geloof dus dat de oplossing met de 2 thermostaten niet het maximale uit de warmtepomp haalt.
Het is al een aantal keren gesteld dat 2 separate thermostaten goed werkt, waarbij de thermostaat van de warmtepomp 1 graad hoger word gezet. Echter, stel dat ik deze thermostaat in de woonkamer/keuken hang. De keuken heeft aan de westzijde een klein raam en wordt dus nauwelijks beinvloed door de wind. De kamer komt op temperatuur (21 graden) en de warmtepomp gaat uit. In de studeerkamer van mijn zoon stond de thermostaat van het Evohome voor zijn kamer op 20. Hij kreeg de warmte mee van de warmtepomp en temperatuur op 20 is bereikt. Zijn kamer met veel glas (HR++, goed geisoleerde tussenwoning van 2004) is aan de westzijde en door de wind koelt deze dus weer af. Op een gegeven ogenblik zal zijn thermostaat van het Evohome zeggen, het is te koud, hij opent het ventiel op de radiator en geeft een signaal aan het relais van de CV. De CV gaat aan en stookt bij tot het weer 20 graden is. De warmtepomp staat ondertussen nog steeds stil, want in de woonkamer, die nauwelijks afkoelt is het nog steeds 21 graden. Op deze manier wordt dus de CV onnodig gestookt, terwijl de warmetepomp niet optimaal wordt gebruikt.de inventum een eigen termostaat geven is een losse tip.
Het is overigens niet gezegd dat die studeerkamer niet op temperatuur komt. Er zit een flinke radiator in en die kan het wel aan. Evohome, wat ik enkele jaren heb aangeschaft, was tot nu toe een prima oplossing om te zorgen dat kamers onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwarmd, ook al is de ene kamer meer aan afkoeling blootgesteld dan de ander.
Ik geloof dus dat de oplossing met de 2 thermostaten niet het maximale uit de warmtepomp haalt.
Je kunt toch een relais plaatsen dat door de cv thermostaat gestuurd word. Een contact laat je de cv ketel starten en een 2e contact voor de warmtepomp als die al niet loopt door zijn eigen thermostaat. Samen met de nalooptijd zal het niet vaak meer voorkomen dat de warmte pomp niet loopt.
snameroc
Dit is alleen geldig voor huidige situatie. Als er een warmtepomp tussen zit met lagere temperatuur water is het de vraag of dit nog klopt. Daarnaast is het (over het algemeen) de bedoeling van de warmtepomp om 24/7 en comfortabele temperatuur in huis te houden omdat het vermogen niet groot genoeg is om een afgekoeld huis snel op te warmen. Dáár moet de radiator op afgestemd worden.jurjenhoekstra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 04:09:
@migjes
[...]
Het is overigens niet gezegd dat die studeerkamer niet op temperatuur komt. Er zit een flinke radiator in en die kan het wel aan. Evohome was tot nu toe een prima oplossing om te zorgen dat kamers onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwarmd, ook al is de ene kamer meer aan afkoeling blootgesteld dan de ander.
Doordat de thermostaat niet in de ruimte hangt die het snelst afkoelt zijn er denk ik twee mogelijkheden:
1. Grotere radiator ophangen. Hierdoor wordt het niet snel te koud maar krijg je temperatuurschommelingen.
2. Thermostaat naar de koudste ruimte verplaatsen en de rest van het huis regelen met thermostaatkranen op de radiatoren (dit icm punt 1 maar dan als het goed is zonder de temperatuurschommelingen).
(3. Eerder genoemd: beter isoleren)
@snameroc
Het Evohome stuurt nu met een opentherm relais de CV ketel aan, dit in verband met modulerende werking van CV, zodat ie op zo laag mogelijke temperatuur stookt en zo energiezuinig mogelijk is. De Inventum Moduel-Air warmtepomp moet ook met opentherm worden aangestuurd. Het Evohome zou in principe de warmtepomp aan kunnen sturen, die op zijn beurt weer via opentherm de CV aanstuurt (volgens installatie van fabrikant). Echter uit de praktijk blijkt door andere forumleden, dat het Evohome opentherm protocol niet optimaal werkt en in ieder geval de warmtepomp nooit meer uitschakelt. Dat is dus de kern van het probleem. De oplossing met aparte thermostaten voor CV en warmtepomp, zoals door andere forumleden gesuggereerd, heb ik eerder uitgelegd is niet optimaal, omdat dan warmtepomp niet maximaal wordt gebruikt.Je kunt toch een relais plaatsen dat door de cv thermostaat gestuurd word. Een contact laat je de cv ketel starten en een 2e contact voor de warmtepomp als die al niet loopt door zijn eigen thermostaat. Samen met de nalooptijd zal het niet vaak meer voorkomen dat de warmte pomp niet loopt.
Bij mij wel. Sterker nog ik heb de savant die ik heb gewoon doorverbonden gehad 24/7 het eerste jaar. De cv buizen zitten in fe betonnen vloer die vervolgens weer als buffer functioneerd. Het vermogen is zo klein dat het zomaar niet snel te warm wordt. Als ik het zo doe is het smorgens nog 20 graden in huis. Als ik hem uit laat schakelen door de zon die op de woonkamer schijnt koelt het cv water af waardoor hij het niet tijdig het water op temperatuur heeft om te voorkomen dat de temp onder de 20 graden komt. Alleen in het vroege najaar en eind lente schakelt de inmiddels geplaatste 2e thermostaat die gewoon 2 graden wel eens uit. Het is echt de beste manier om je zonnestroom om te zetten in gas besparing.
Ik ben van 1250 naar minder dan 600m3 gegaan
Ik ben van 1250 naar minder dan 600m3 gegaan
snameroc
Iemand hier wel eens een DucoBox Eco of NIBE Savent aangesloten conform dit hydraulische schema?

Het valt op dat dit toch zo logische schema, in geen van de schema's van de fabrikanten voorkomt. Het lijkt een slim idee voor hydraulische ontkoppeling bij een nageregeld afgiftesysteem, legionallabeheersing met de tapspiraal, en een gecombineerde buffer voor CV- en SWW-ondersteuning.
Je zou dit kunnen regelen door de thermostaatcontacten op de warmtepompen te kortsluiten (altijd in) of bij de Eco alleen te sturen op de boilertemperatuur. Dan de werkelijke thermostaat / vrijgave cv alleen op de cv-ketel zelf.
Ik heb NIBE gevraagd en die geven aan dat het waarschijnlijk wel gaat werken, maar ze er geen enkele garantie op geven en het product hier niet voor is ontworpen. Duco heb ik vanmiddag nog gevraagd en wacht ik nog even op antwoord.
i.t.t. sommige warmtepompboilers die niet gemaakt zijn voor 24/7-bedrijf, kan ik me dat bij deze warmtepompen niet zo bedenken. Als het vat op temperatuur is, stoppen de pomp en compressor. Verder waren ze toch al bedacht voor continu cv-bedrijf.

Het valt op dat dit toch zo logische schema, in geen van de schema's van de fabrikanten voorkomt. Het lijkt een slim idee voor hydraulische ontkoppeling bij een nageregeld afgiftesysteem, legionallabeheersing met de tapspiraal, en een gecombineerde buffer voor CV- en SWW-ondersteuning.
Je zou dit kunnen regelen door de thermostaatcontacten op de warmtepompen te kortsluiten (altijd in) of bij de Eco alleen te sturen op de boilertemperatuur. Dan de werkelijke thermostaat / vrijgave cv alleen op de cv-ketel zelf.
Ik heb NIBE gevraagd en die geven aan dat het waarschijnlijk wel gaat werken, maar ze er geen enkele garantie op geven en het product hier niet voor is ontworpen. Duco heb ik vanmiddag nog gevraagd en wacht ik nog even op antwoord.
i.t.t. sommige warmtepompboilers die niet gemaakt zijn voor 24/7-bedrijf, kan ik me dat bij deze warmtepompen niet zo bedenken. Als het vat op temperatuur is, stoppen de pomp en compressor. Verder waren ze toch al bedacht voor continu cv-bedrijf.
Ik denk ook als je een nageregeld zone installatie hebt dit kan werken. Maar bij mij zit de savent gewoon in de retour.
Een buffer vat heeft ook weer verliezen en zo groot is het vermogen van de savent niet dus moet je in mijn ogen oppassen dat je een groot percentage van je door de savent teruggewonnen warmte hierin verliest.
Een buffer vat heeft ook weer verliezen en zo groot is het vermogen van de savent niet dus moet je in mijn ogen oppassen dat je een groot percentage van je door de savent teruggewonnen warmte hierin verliest.
snameroc