Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Kort geleden het bericht gehad dat m'n HR-ketel (2003) nu toch echt aan vervanging toe is.
Ik wil gelijk van de mogelijkheid gebruikmaken om een verduurzamingsslag te maken.
De afgelopen tijd veel gestruind op de diverse fora (hier, elders) en andere internetbronnen en denk een keuze gemaakt te hebben, maar hoor toch graag jullie zeer gewaardeerde mening.

Situatie:
Hoekwoning uit 1992 in het westen van het land. Achtergevel op ZO. Dakhelling is 45 graden. Isolatie zoals destijds gangbaar was (vloer: 5-10 cm tempex. Spouw ongebekend). In 2003 nok verhoogd, dakisolatie zoals destijds gangbaar was (i.i.g. vezelplaten, mogelijk meer).
Het huis heeft dubbelglas, de standaard van die tijd.
Het huis lijkt redelijk luchtdicht, als de MV (type C) een standje hoger gaat bij gesloten raampjes gaan de deuren moeilijker open ("vacuum").

BG vvw (en twee resterende radiatoren), overige vertrekken op 1e verdieping en zolder met radiatoren.
BG wordt verwarmd op ca 20/21 graden, overige vertrekken veel minder (maantje op thermostaatknoppen).
MV-type C, de inlaat komt via ramen die op een kiertje staan.

Huis wordt bewoond door 2 volwassenen en 3 kinderen (5 - 11 jaar).
De SWW vraag is niet heel hoog (we douchen zeker niet allemaal, elke dag), maar m'n vrouw wil zo nu en dan nog wel eens een bad vol laten lopen.

Huidig verbruik electra: ca. 3250 kWh
Huidig verbruik gas: ca. 1350 m3 (CV, SWW en koken).

Binnenkort wordt 4290 Wp PV aangelegd met een geschatte opbrengst van 3850 kWh/j.

De energie-installatie moet op zolder komen, maar daar is niet heel veel extra ruimte, helaas.

Overwegingen
Zoals gezegd zal ik een nieuwe verwarmingsbron moeten installeren. Het meest eenvoudige is gewoon een nieuwe HR-ketel er in en klaar. Maar als we toch bezig gaan, dan ook maar gelijk een verduurzamingsslag maken. Omdat mijn inschatting is dat het huis nog niet voldoende geïsoleerd is om gelijk all-electric te gaan wil ik inzetten op een hybride tussenoplossing. Om dan in de tussentijd de randvoorwaarden goed te krijgen (o.a. nieuw glas) en t.z.t. bij de volgende vernieuwingsslag alsnog die stap te maken. Ook zullen de apparaten tegen die tijd ook verbeterd zijn (efficiëntie, geluidsdruk etc etc).
Maar de investeringen die ik dan nu doe, zou ik bij voorkeur ook willen kunnen gebruiken bij een all-electric setting. Dus bij voorkeur een modulaire set-up.
Ook kan ik niet ontkennen dat ik nog flink werk moet verzetten om de WAF te verbeteren... ;)
Ik heb zelf niet de kennis en ervaring om e.e.a. aan te leggen, dat zal een installateur voor me moeten doen. Om de settings te optimaliseren kom ik dan wel weer hier... _/-\o_

Plan
Op basis van de (financiele) haalbaarheid, nut en noodzaak had ik bedacht naast de nieuwe HR-ketel ook een vwp en een zonneboiler (voor SWW) te (laten) installeren om zo optimaal gebruik te maken van de warmte die resteert uit de MV en de gratis zon.
Omdat de zonneboiler een vat heeft zou ik de vwp op het zonneboiler vat kunnen aansluiten. Naverwarmen dan met de HR-ketel.
Voor de zonneboiler wil ik gaan voor 2 vlakke platen (past beter bij de PV-panelen, ook ivm WAF).
Vanwege de beschikbare ruimte is het inzetten van een liggend vat van 200 - 300 l de enige mogelijkheid.

Maar vragen die (nog steeds) mij me spelen:
1) We gebruiken momenteel niet bijzonder veel SWW. Is het dan niet gunstiger om de zonneboiler in te zetten voor CV?
2) In de diverse fora lijkt er nog steeds discussie te zijn over het inzetten van collectoren icm met PV.
In mijn geval heb ik naast de PV's die binnenkort gelegd worden expres ruimte over gelaten voor toekomstige uitbreiding met PV's of collectoren. Daarnaast heb ik nog een heel NW-dakvlak over waar ook het nodige geïnstalleerd kan worden (met minder, maar voldoende rendement). Ook in het zonneboilertopic zijn er toch best tevreden over. Is toch beter / nuttiger / efficiënter om de zonneboiler te laten schieten en ipv collectoren meer PV te laten plaatsen?
3) Gezien de beperkte SWW: misschien toch beter om vwp-boiler combi te overwegen? (en de zonneboiler achterwege te laten)

Aangezien de PV nog geplaatst moeten worden geeft mij dat nu nog de kans om het legplan aan te passen voor optimale collector plaatsing, danwel direct extra PV's neer te leggen (indien nodig).

Off-topic maar wel relevant: met de PV's laat ik ook gelijk de stoppenkast vernieuwen. Ik heb nu nog ingezet op 1-fase, maar met het oog op de toekomst kan ik mogelijk gelijk beter een 3-fase kast laten plaatsen (inductie koken, L/W-wp, stekker auto etc?)

Ik weet dat dit ongetwijfeld de zoveelste "mijn persoonlijke situatie" draad is, maar jullie opmerkingen en adviezen in oudere draadjes zijn al heel behulpzaam geweest voor me.
Nu de energietransitie meer op gang komt zullen er ongetwijfeld nog vele volgen....

Hoe dan ook alvast dank voor alle info (oud en nieuw)!

[ Voor 1% gewijzigd door Gijsteun op 28-04-2019 22:44 . Reden: aanpassing ]

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 21:27
Als het financiele plaatje belangrijk is dan krijg ik een vwp niet goed gerekend.
Een wpb (warmtepompboiler) krijg je zowat gratis na subsidie. (past er ergens 1 of 2 stuks Atlantic Calypso?) Die kunnen ook ventilatie warmte benutten.

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Zonnecollectoren vind ik meer iets voor als je nog een gas cv ketel hebt.

Aan je gasverbruik te zien is de isolatie al voldoende voor een warmtepomp. En je hebt al vvw overal waar je stookt. Met een 5 of 7 KW monoblock ben je klaar. En die kan ook ssw als er nergens een wpb past.
Als je die monoblock ergens acceptabel kwijt kunt zie ik dus geen noodzaak voor die hybride tussenstap.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Hoi busscherski,

Dank voor je antwoord. Ik hoopte al dat m'n isolatie redelijk op orde was. Goed om te lezen dat daar inderdaad aanwijzingen voor zijn. Helaas zijn er andere sentimenten in dit huishouden die voorkomen dat een monoblock een serieuze optie is. De WAF (wife acceptance factor) is hier best wel een dingetje :-(
Maar daarom ook juist een reden om een hybride setup er wel doorheen te duwen, zodat de volgende stap weer wat makkelijker gaat.

De zonneboiler twijfelde ik al wel wat over en ga ik toch laten schieten. Scheelt ook qua infra weer wat gehannes.

De Calypso heb ik inderdaad overwogen en is nog steeds een optie. Zal eens dieper in de (v)wpb's duiken om te kijken wat in mijn situatie handig is. Qua ruimte dan vooral. Heb nog eens op zolder rond gekeken en ik kan maar 1 hangend apparaat kwijt en sowieso niets hoger dan ca. 1m80. Maar door e.e.a. te herschikken kan ik nog wel wat apparaten op de vloer kwijt.

Ook heb ik in het Inventum/ventiline draadje (eindelijk) een aantal posts gevonden die mijn situatie en gedachten gang beschrijven.

Voorlopig ben ik weer een stap verder. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 21:27
Atlantic Explorer 3 200 liter is 1609 mm exclusief luchtaansluitingen.

https://www.google.com/ur...Vaw25ZpAPUtSZEBl4E0n0oDLt

Verder wel een groot apparaat maar dat heb je al snel. Geen buitenunit maar wel lucht aan en/of uitvoer van buiten nodig. (Vooral als je er cv ondersteuning mee wil doen)
Wel opletten dat ie geluid maakt, zelf heb ik er geen last van omdat ie op zolder staat.

Met de spiraal versie van de 270 liter heb ik een hybride verwarming geknutseld. (verder geen ervaring met installatiewerk, wel een paar vrije dagen opgenomen) Gasverbruik van 1200 naar minder dan 400 m3.
Kost veel minder dan elke vwp die ik ken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Ondertussen ligt er 4290 Wp op het dak en heb ik de zonneboiler laten varen....

Zit nu toch meer op het pad van een hybride setup met een vwp (bv ecolution 50 of modul-air) mogelijk met een boilervat om overcapaciteit in kwijt te kunnen, of een losse wpb (bv atlantic explorer v4) op buitenlucht.

[ Voor 5% gewijzigd door Gijsteun op 22-09-2019 22:12 ]