Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.277 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breek me de bek niet open over die waardeloze ondingen, na de zomer ben ik er eindelijk vanaf.
Het kreng heeft dan alleen al via de waakvlam 5 keer meer gekost dan hij ooit nieuw waard was. :F
Tja, WBV's willen zoveel mogelijk geld binnen harken om zoveel mogelijk winst te behalen.
Nog zo'n voorbeeld wij hebben een dak op het zuiden.
Mooi voor zonnecollectoren, maar dat hebben ze niet gedaan.

Iemand operde om dit gezamelijk als straat aan te vragen, maar ja wie heeft er het meeste profijt van, wij of de wbv die extra geld kan vragen ;)
Wanneer je het collectief doet en alleen de WBV nodig hebt voor toestemming kost het via die weg niets.
Je zal dan bij verhuizingen afspraken moeten kunnen maken of een systeem aanschaffen dat mee kan.
Zelf heb ik een voorgevulde Eurom LL/WP met een kliksysteem die 1 keer los kan voor verhuizen.
Bij een tweede verhuizing moet hij STEK bijgevuld worden. (eigenlijk moet hij na 7 jaar bijgevuld worden)

Zowel een LL/WP of thermische heatpipe zonne energie systeem neemt niet zo veel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Ik volg dit topic al een tijdje en ben steeds meer geinteresseerd in een warmtepomp.
We hebben sinds oktober een eerste eigen huis. Dit huis hebben we in 2014 laten bouwen.

Het huis is een 2onder1 kap, 178m2 vloeroppervlak, 580m3 inhoud en heeft een EPC van 0,6. Er is een HR Intergas ketel 28/24 voor het verwarmen en warm tapwater. Verder hebben we een ventilatie WTW met een rendement van +-95% en een douche-WTW. Ons verwachte gasverbruik is zo'n 1400m3. Daarvan gok ik dat er zo'n 1200m3 voor verwarmen is en 200m3 voor warm water en koken. Electriciteit verbruik zal zo rond de 2500kWh zijn schat ik.

Nu wil ik graag een lucht warmtepomp aanschaffen en 4080Wp aan PV (oost-west op 45gr) om zo het huis in één klap een stuk energiezuiniger te maken.
De PV panelen zijn waarschijnlijk geen probleem, maar de warmtepomp wel. Die heeft zeg maar de WAF nog niet bereikt.

Mijn schoonvader kwam echter met een idee: bouw de binnenunit in de afzuigkap ombouw. Deze ombouw is van MDF en dus makkelijk te bewerken. Bijvoorbeeld aan de zijkant inlaatsleuven vrezen en aan de voorkant de uitlaat (aan de binnenkant een soort luchtkanaal maken). Zal een standaard binnenunit hiervoor ook geschikt zijn? Bijvoorbeeld de LG H09AK Prestige. Is er iemand die zoiets al een keer gedaan heeft? Of zijn er betere oplossingen? Ik heb al wel een aantal inbouwunits gezien maar die zijn of te duur en/of een te lage SCOP.

De afzuigkap ombouw heeft een afmeting van 105cm en is zo'n 80cm hoog. De afzuigkap zelf is maar zo'n 20cm hoog.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/q1izOe5JAw9rqhf1LLrs3lYw/full.jpg

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pieter87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:04:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben steeds meer geinteresseerd in een warmtepomp.
We hebben sinds oktober een eerste eigen huis. Dit huis hebben we in 2014 laten bouwen.

Het huis is een 2onder1 kap, 178m2 vloeroppervlak, 580m3 inhoud en heeft een EPC van 0,6. Er is een HR Intergas ketel 28/24 voor het verwarmen en warm tapwater. Verder hebben we een ventilatie WTW met een rendement van +-95% en een douche-WTW. Ons verwachte gasverbruik is zo'n 1400m3. Daarvan gok ik dat er zo'n 1200m3 voor verwarmen is en 200m3 voor warm water en koken. Electriciteit verbruik zal zo rond de 2500kWh zijn schat ik.

Nu wil ik graag een lucht warmtepomp aanschaffen en 4080Wp aan PV (oost-west op 45gr) om zo het huis in één klap een stuk energiezuiniger te maken.
De PV panelen zijn waarschijnlijk geen probleem, maar de warmtepomp wel. Die heeft zeg maar de WAF nog niet bereikt.

Mijn schoonvader kwam echter met een idee: bouw de binnenunit in de afzuigkap ombouw. Deze ombouw is van MDF en dus makkelijk te bewerken. Bijvoorbeeld aan de zijkant inlaatsleuven vrezen en aan de voorkant de uitlaat (aan de binnenkant een soort luchtkanaal maken). Zal een standaard binnenunit hiervoor ook geschikt zijn? Bijvoorbeeld de LG H09AK Prestige. Is er iemand die zoiets al een keer gedaan heeft? Of zijn er betere oplossingen? Ik heb al wel een aantal inbouwunits gezien maar die zijn of te duur en/of een te lage SCOP.

De afzuigkap ombouw heeft een afmeting van 105cm en is zo'n 80cm hoog. De afzuigkap zelf is maar zo'n 20cm hoog.

[afbeelding]
Die WAF zal volgens mij heel erg meevallen. Die binnenunits heb je in klein en groot.
Een zware LL/WP van Mitsubishi heeft nog wel eens een opmerkelijke kleine binnenunit.
Ook ziet dat er erg strak ,netjes ,modern en wit uit met eigenlijk een behoorlijk luxe uitstraling.

Die inbouw in een schouw of overkapping gaat volgens mij niet werken.
Ze moeten nl hun warmte en koude vrij kwijt kunnen over grote afstanden aan de lucht.
Door gedeeltelijke afsluiting krijg je twee dingen:
Condens + schimmel (dat laatste heeft wel een extreem lage WAF :+ )
Een bereik van de WP minder dan 3 meter (hij moet echt zijn luchtstroom tot ver weg vrij kwijt kunnen)

Bij voldoende PV opbrengst en ruimte om te plaatsen zou je kunnen combineren van:
PV + Thermisch op het dak.
LL/WP elektrisch voor koeling & verwarming + Hotfill CV + Vaatwasser + wasmachine uit Thermisch.
Bij genoeg PV + een heel goed geisoleerde woning ga je dan richting klimaat neutraal. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 06:58:
[...]
Bij voldoende PV opbrengst en ruimte om te plaatsen zou je kunnen combineren van:
PV + Thermisch op het dak.
LL/WP elektrisch voor koeling & verwarming + Hotfill CV + Vaatwasser + wasmachine uit Thermisch.
Bij genoeg PV + een heel goed geisoleerde woning ga je dan richting klimaat neutraal. _/-\o_
Klinkt goed idd. 8) Gasloos = voor velen een welkome toevoeging daaraan.

Heeft iemand hier uitgerekend of gemeten wat het effect is, qua energie en financiën, om bijv te verwarmen met een (LL of LW) warmtepomp, waar nodig bij extreme koude wellicht met elektrisch kacheltje of waarom ook niet, een (zo schoon en zuinig mogelijke) houtkachel.... verder zoveel mogelijk (voor)verwarmen van tapwater met een ZB, en zonodig dan maar elektrisch naverwarmen met bijv een doorstroomverwarmer (of warmtepompboiler?). Verder elektrisch koken vanzelfsprekend, evenals natuurlijk goed isoleren en zo veel mogelijk terugwinnen van warmte.

Het niet meer betalen van ca 150 euro gasvastrecht/jaar moet ook weer niet méér dan worden opgeslokt door zo'n 700 al dan niet inefficiënt gebruikte kWh's (mwah, daar kun je best wat mee). Akkoord, er zijn nog veel meer overwegingen mee te nemen, maar oké.

(Bijv: grote persoonlijke verschillen zoals mensen die veel badderen en douchen terwijl anderen genoegen nemen met een koude douche op z'n tijd, etc...; mate van energieverlies van het huis; investeringsmogelijkheden; de kans dat salderen versoberd wordt; en in groter verband de al dan niet betaalde gezondheids-, klimaat-, omgevingsschade, etc. etc.)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeegerd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:05:
[...]

Heeft iemand hier uitgerekend of gemeten wat het effect is, qua energie en financiën, om bijv te verwarmen met een (LL of LW) warmtepomp, waar nodig bij extreme koude wellicht met elektrisch kacheltje of waarom ook niet, een (zo schoon en zuinig mogelijke) houtkachel.... verder zoveel mogelijk (voor)verwarmen van tapwater met een ZB, en zonodig dan maar elektrisch naverwarmen met bijv een doorstroomverwarmer (of warmtepompboiler?). Verder elektrisch koken vanzelfsprekend, evenals natuurlijk goed isoleren en zo veel mogelijk terugwinnen van warmte.

Het niet meer betalen van ca 150 euro gasvastrecht/jaar moet ook weer niet méér dan worden opgeslokt door zo'n 700 al dan niet inefficiënt gebruikte kWh's (mwah, daar kun je best wat mee). Akkoord, er zijn nog veel meer overwegingen mee te nemen, maar oké.

(Bijv: grote persoonlijke verschillen zoals mensen die veel badderen en douchen terwijl anderen genoegen nemen met een koude douche op z'n tijd, etc...; mate van energieverlies van het huis; investeringsmogelijkheden; de kans dat salderen versoberd wordt; en in groter verband de al dan niet betaalde gezondheids-, klimaat-, omgevingsschade, etc. etc.)
Wanneer je gas 100% wilt schrappen ontkom je bijna niet aan een LL-WP en ws zelfs meerdere bij een grote woning. Het is echter niet alleen het vastrecht van gas wat je bespaard maar natuurlijk ook je gasverbruik zelf. Met een combinatie van LL-WP en een HP ZB + Boiler voor evt vloerverwarming moet je dan een heel eind kunnen komen.

De investeringen voor een LL/WP + HP-ZB + PV vergen wel een jaar of 8 voordat ze breakeven bereiken.
Dus snel verhuizen zit er dan even niet in, bovendien gaat het initieel om een nogal fors bedrag.
Het voordeel is wel dat je daarna, (bijna) gratis energie + verwarming/koeling hebt :9
Wanneer je nu (hoog) bejaard bent loont het ws ook allemaal niet meer. 8)
Verder dien je rekening te houden met de dalende kWh prijs en per 2017 onzekerheid vwb salderen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
pieter87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:04:

....
[afbeelding]
Denk dat het gasverbruik nu nog hoog is doordat het een nieuw huis is met veel bouwvocht? Want ik zou verwachten dat met een EPC van 0.6 je meer in de buurt zult zitten van 250 m3 gas voor warm water en koken en 700 m3 gas voor verwarmen.

Ik heb een 2-onder-1 woning van 1991 met een inhoud van 550 m3 en kwam rond 1600 m3 uit. Nu dus 0 m3 gas voor verwarmen en ongeveer 200 m3 voor warm water (koken doen we nu op inductie).

Een airco heeft inderdaad vrije lucht nodig om de warmte te kunnen verdelen. Je kunt ook een vloermodel airco nemen, die hebben een hogere WAF, bijvoorbeeld een Daikin Nexura in plaats van een radiator.
Of heb je overal vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
zeegerd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:05:
[...]

Ik zit in zo een situatie. Nu 0 m3 gas voor verwarmen (van 0.60 m3/graaddag naar 0.62 kWh/graaddag met een Daikin Ururu Sarara airco), koken op inductie, alleen nog maar warm water via de CV.

Heb eraan gerekend wat het oplevert om bijvoorbeeld een warmtepompboiler te plaatsen voor warm water en geen gas meer.

Zie deze post.
Dat is inderdaad voor mij de reden om niet helemaal van het gas af te willen.
Ik zou een warmtepompboiler kunnen nemen om de laatste 200 m3 gas te vermijden, maar is niet echt goedkoper.

Gaslicht.com
1000 kWh + 200 m3:
Totaal per jaar stroom + gas Eénmalige actiekorting Netto jaarkosten
€ 363,58 - € 125,00 € 238,58

1600 kWh + 1 m3:
Totaal per jaar stroom + gas Eénmalige actiekorting Netto jaarkosten
€ 367,99 - € 125,00 € 242,99

1600 kWh + 0 m3:
Totaal per jaar stroom Eénmalige actiekorting Netto jaarkosten
€ 238,90 - € 40,00 € 198,90

Dus ik kan 40 euro per jaar verdienen door helemaal van het gas af te gaan (en dan heb ik de aanschaf van de warmtepompboiler nog niet geteld) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ClimaSense heeft deze week 10% korting op het gehele assortiment.
Voor diegene die nog een aanschaf van een airco of warmtepompboiler overwegen kan dit mooi meegenomen zijn.

Nieuw in hun assortiment is een multi-split systeem: 2x Daikin Style FTXS/CTXS

Het FTXS-K / CTXS-K wandmodel is leverbaar in verschillende capaciteiten. Hierdoor is er voor elke ruimte in uw woning een oplossing. Van kleine slaapkamer tot grotere woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
ZuinigeRijder schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:55:
[...]

Ik zit in zo een situatie. Nu 0 m3 gas voor verwarmen (van 0.60 m3/graaddag naar 0.62 kWh/graaddag met een Daikin Ururu Sarara airco), koken op inductie, alleen nog maar warm water via de CV.

Heb eraan gerekend wat het oplevert om bijvoorbeeld een warmtepompboiler te plaatsen voor warm water en geen gas meer.

Zie deze post.

[...]
Interessant, waarvoor dank. By the way & voor de volledigheid, inductiekoken zou wel iets duurder zijn dan op gas, kun je meenemen.

Gaat het dus mis vanwege eenmalige kortingen? Want afgezien daarvan zou je zeggen dat je qua vastrecht gewoon zo'n 150/jaar bespaart, naast het gas zelf natuurlijk zoals trm0001 al zei.

Want (LL)warmtepompen zouden in veel gevallen interessant kunnen zijn omdat ze (iha/gemiddeld) ook voordeliger verwarmen dan met gas. Zelfs zonder zonnepanelen en saldering. Dat moet voor velen toch interessant klinken.

Schoot me ook te binnen: een LL-WP zoals Daikin US ventileert ook (=in/uitstroom, dacht ik). Dat kan betekenen: een in de buurt liggend ventilatierooster dicht = minder warmteverlies. Of: het niet hoeven aanschaffen van een decentrale WTW zoals een Climarad, die nota bene in dezelfde prijsorde (=aanschaf) zit als een LL-WP (die meer energieverbruik heeft, maar natuurlijk een ander primair doel). Klopt dit ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ zuinigerijder:

Juist de combinatie van LL/WP + PV + WB levert veel elektricteit besparing op (naast gas).
Dit door ZB Hotfill (boiler) en/of vloerwarming + Wasmachine/vaatwasser + LL/WP verwarming + koeling.

Ook zou dacht ik het volledig afsluiten van gas meer moeten opleveren dan 4 tientjes per jaar....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
zeegerd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:13:
[...]

Interessant, waarvoor dank. By the way & voor de volledigheid, inductiekoken zou wel iets duurder zijn dan op gas, kun je meenemen.

Gaat het dus mis vanwege eenmalige kortingen? Want afgezien daarvan zou je zeggen dat je qua vastrecht gewoon zo'n 150/jaar bespaart, naast het gas zelf natuurlijk zoals trm0001 al zei.

Want (LL)warmtepompen zouden in veel gevallen interessant kunnen zijn omdat ze (iha/gemiddeld) ook voordeliger verwarmen dan met gas. Zelfs zonder zonnepanelen en saldering. Dat moet voor velen toch interessant klinken.

Schoot me ook te binnen: een LL-WP zoals Daikin US ventileert ook (=in/uitstroom, dacht ik). Dat kan betekenen: een in de buurt liggend ventilatierooster dicht = minder warmteverlies. Of: het niet hoeven aanschaffen van een decentrale WTW zoals een Climarad, die nota bene in dezelfde prijsorde (=aanschaf) zit als een LL-WP (die meer energieverbruik heeft, maar natuurlijk een ander primair doel). Klopt dit ongeveer?
Inderdaad maakt het overstapvoordeel bij afname gas + elektrisch het verschil. Ander punt wat voor mij speelt is dat een huis op gas mogelijk in de toekomst beter verkoopbaar is. Sommige mensen zijn gehecht aan het koken op gas.

De Daikin Ururu Sarara is inderdaad goedkoper dan verwarmen via gas/CV, ongeveer een derde t.o.v. gas. Wanneer je ook nog zonnepanelen stroom hebt is dit nog goedkoper (en je natuurlijk al een gedeelte van de zonnepanelen afgeschreven hebt).

De Daikin Ururu Sarara heeft extra's, ventileren via buitenlucht, luchtvochtigheid via buitenlucht verhogen, ontvochtigen, koelen en verwarmen, de binnenlucht klimaat beter maken. Ik heb de raam ventilatieroosters inderdaad dicht gehad in de winter en via een CO2/VOC/luchtvochtigheids meter de luchtkwaliteit in de gaten gehouden en geventileerd/bevochtigd via de airco wanneer het nodig was.

De ventilatie stand is trouwens niet heel krachtig, in ongeveer 4 uur wordt een niet te grote kamer ververst. Maar in mijn huis zitten blijkbaar genoeg kieren, zodat dit niet erg is en ook de vochtigheid kwam niet snel onder de 50%. Heb geen centrale ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:21:

Ook zou dacht ik het volledig afsluiten van gas meer moeten opleveren dan 4 tientjes per jaar....?
Zie boven, dat ligt dan aan een eenmalige korting die roet in het verder steeds koolstofarmere eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:03:
Voor diegene die nog een aanschaf van een airco of warmtepompboiler overwegen kan dit mooi meegenomen zijn.

Het FTXS-K / CTXS-K wandmodel is leverbaar in verschillende capaciteiten. Hierdoor is er voor elke ruimte in uw woning een oplossing. Van kleine slaapkamer tot grotere woonkamer.
Dat ziet er interessant uit, de installatie deels zelf doen scheelt best veel in de kosten :)
Nu nog de (s)cop e.d. van dit systeem achterhalen, die ene A++ vermelding is me te vaag :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZuinigeRijder schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:26:
[...]
knip/plak
Ander punt wat voor mij speelt is dat een huis op gas mogelijk in de toekomst beter verkoopbaar is. Sommige mensen zijn gehecht aan het koken op gas.
knip/plak
Dat zou geen probleem mogen zijn, alle leidingen + gas in de meterkast blijft gewoon zitten alleen word het afgesloten / verzegeld onderbroken. Op het moment dat een nieuwe eigenaar weer gas wil kan hij/zij het weer laten aasnluiten op eigen kosten uiteraard. Voor jou nog steeds het voordeel van een volledig elektrisch LL/WP PV ZB huis maar dan compleet zonder gaskosten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13

Interessante prijs voor het multi-split systeem.

Kun je de leidingen voor zo'n binnenunit eigenlijk ook naar boven leggen? Dus geen gat in de muur achter de unit maar aan de bovenkant door het plafond de zolder op. En van daaruit richting buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Msniekers schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:43:
[...]

Interessante prijs voor het multi-split systeem.

Kun je de leidingen voor zo'n binnenunit eigenlijk ook naar boven leggen? Dus geen gat in de muur achter de unit maar aan de bovenkant door het plafond de zolder op. En van daaruit richting buitenunit.
Dat kan zeker, al is er wel een beperking van bijv. max 8m hoogteverschil.
Lastiger is de condenswater afvoer van de binnen unit, daar komt dan een pompje bij als je omhoog moet.
Ik heb een afvoer in de buurt, maar voor de 2e unit wordt het iets lastiger.
Waarschijnlijk laat ik de leidingen door een kleine kamer lopen die ik voor opslag gebruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Dan nu wat bevindingen die men ondervindt bij een warmte win installatie:
  • Lucht te droog (geen luchtbevochtigings mogelijkheid ingebouwd)
  • Als alle ramen dicht zijn wordt de luchtdruk in huis onopmerkzaam veels te hoog.
  • Als er een kier is bijvoorbeeld onder de deur dan hoor je een gepiep vanwege de zuigkracht en de wind die door het gat of kier wordt gezogen en vanwege de luchtdruk die er in de woning heerst.
  • Warmte win installatie in appartementen. Elk woonruimte wordt gespiegeld. Betekent dus dat de warmte win installatie met de cv ketel op dezelfde muur gehangen worden. Dit veroorzaakt trillingen en deze trilling resoneert door het hele ruimte door de gasbeton blokken en deurprofielen (vaak van aluminium). Als men een laminaten vloer niet voorziet van een dikke goed isolerende materiaal zoals rubber dan resoneert ook het vloer! Ik heb een deel houten parket vloer en aansluitend een laminaten gedeelte zonder ondervloer en als ik mijn oren op beide materialen leg dan resoneert de laminaten vloer behoorlijk veel! Het toevoer of afzuigbuis bevindt zich namelijk in de betonnen vloer als je onderburen hebt.
  • Opvallend weinig levende insekten in huis
  • Fruit wordt erg snel bruin/overrijp!
  • Huid voelt droog aan (niet geschikt voor mensen die lang binnen blijven)
  • Elk leefkamer wordt voorzien van toevoer lucht. Nou ik kan je verzekeren dat als buiten een eigenaardig geur heeft dat deze geur ook naar binnen komt. Laat staan als een fabriek in de buurt veel rook afgeeft. Deze komt dan gewoon naar binnen. Oplossing is dan: stroom stekker eruit!
  • Koolmonoxide hoeveelheid die terug in de ruimte komt is niet meetbaar. Why not!????
  • Mijn CO2 melder ging af in 2 kamers nadat ik bewust alle ramen dicht gemaakt had. Melder piept niet meer als je hem in een ruimte plaatst waar frisse lucht is (badkamer met raam open)
  • Ondanks filter toch veel stof in de ruimtes waar lucht wordt toegevoerd. Denk door droge lucht.
  • Na 3 jaar heb ik de buizen veranderd. Ik heb dus de lucht toevoer en de afvoer buizen verwisseld. Er zijn dan na deze wisseling meer Afvoer buizen. Er onstaat een nog hogere luchtdruk maar heb de warmte win installatie op zn allerlaagste stand gezet (16 - 16). Nu geen vervelende geuren van buiten meer naar de leefkamers. Echter nog wel in de badkamer en toilet. Maar hier is mee te leven.
  • Winter tijd wordt warmte in ruimtes toegevoerd. Je moet de juiste instellingen vinden en dat vergt enige administratie en bevindingen en dus tijd.
  • Winter tijd bij verkeerde instelling een veels te droge lucht wat resulteert in niezen, hoofdpijn (warmte verhoogt luchtdruk en minder zuurstof). CV muurverwarmings elementen worden warm of heet (ligt aan instellingen) terwijl warme lucht van de CV ketel in ruimte komt. Ik heb ontdekt dat 21.5 graden instellen op warmte win installatie en 40-41 graden instelling op de CV ketel en afvoer/toevoer stand 16/16 op de warmte win installatie het veel aangenamer wordt. Let op! Standaard worden de warmte win installatie op stand 40 gezet! Abnormaal is dat en geeft een veelste hoge rekening!
  • Elk jaar onderhoudsbeurt is echt nodig! Toch een 120-250 euro per jaar incl filters!
Mocht ik iets opmerken dan zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
NB. het resoneren vd trillingen wat een hoge frequente piep geeft is erg vervelend!! Mijn zoon dacht steeds dat er muggen in zijn kamer aan het zoemen waren! Ik dacht die is gek. Na 2x geslapen te hebben en dankzij mijn analyserend vermogen en dankzij mijn nog scherpe jeugdige gehoor heb ik het resoneren ontdekt. Dit is echt niet leuk! Resoneren van geluiden kan dyslexie en leer problemen veroorzaken!!

mvg

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi verhaal, maar ik denk dat dit niet te vergelijken is met een airco en natuurlijke ventilatie via roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Speedy-Andre schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:39:
Mooi verhaal, maar ik denk dat dit niet te vergelijken is met een airco en natuurlijke ventilatie via roosters.
Hoi dank je maar dit gaat toch om een lucht lucht warmtepomp?

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ook ik hoor veel mensen klagen over centrale ventilatie. Ben misschien gelukkig met een huis zonder centrale ventilatie. En de Daikin Ururu Sarara lucht lucht warmtepomp cq airco heeft luchtbevochting, ontvochtiging en geklimatiseerde ventilatie via de buitenlucht en zelfreinigende filters.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-06-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ZuzZoo schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:43:
[...]

Hoi dank je maar dit gaat toch om een lucht lucht warmtepomp?
Airco is een lucht lucht warmtepomp. Bedoel je een WTW (Warmte Terug Win) ventilatie unit?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-06-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toch even reageren op ZuzZoo

Ik ben heel blij met mijn WTW unit, nu heb ik in de zomer tenminste niet zo veel last van de pollen die anders door mijn huis zouden zweven. Je kan het systeem wel horen maar je hebt niet meer geluid dan dat je natuurlijk zou ventileren met roosters boven je raam. Onderhoud is hier ongeveer 40 euro per jaar voor nieuwe filters en verder hoeft er niet veel gedaan te worden, soms even zelf de roostertjes schoonmaken.
De kanalen worden hier wel vies maar dat zijn allemaal afvoerkanalen dus die hoef je niet vaak schoon te maken, die lucht gaat naar buiten.
Ik blaas in op 1 plek in mijn woning en de luchtdruk binnen is nu 1012 wat precies gelijk is aan de buitenluchtdruk.

Misschien wordt het tijd dat er bij jou het één en ander goed afgesteld gaat worden of misschien een beter systeem geinstallerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 01-06-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee waar ""zuzo"" het over heeft met ""warmte win installatie"" Balans/ZB/Grond-win/WP ?
Het is echter bijna onmogelijk dat de luchtdruk in huis veel te hoog word. Daar is voor zover ik weet een heel erg krachtige luchtstroom naar binnen voor nodig (compressor) + een bijna perfecte luchtdichte afsluiting van een hele woning. De meeste woningen zijn qua luchtdichtheid echter zo lek als een mandje......

Een ander bekend verschijnsel is een te lage luchtdruk door mechanische ventilatie met alle ramen dicht.
Echter gaat het dan nog steeds om minimale verschillen in onderdruk in huis.
Niet gezond, maar zeker niet in de categorie veels te hoge of lage luchtdruk.

Mocht hij balans bedoelen dan kleven daar idd veel nadelen aan.
Een veels te hoge luchtdruk is echter zo verholpen door ergens een gaatje te boren.
Zijn woning zal dan exploderen door de veels te hoge luchtdruk maar het probleem is wel in 1 keer weg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er vandaag even langs geweest, ziet er puik uit. ben er wel achter gekomen dat ik mijn warmtepomp boiler verkeerd had ingesteld. jongens hebben even de tijd genomen om me de juiste instellingen te tonen.
Ook leuk dat ze de warmtepomp boiler werkend hebben opgesteld, wasbakje etc en een kwh meter.Boiler pakt ongeveer 450 watt om water te verwarmen en behoud de temp bijna 3 volle dagen vast zonder aan te springen.... bij mij waren dat er 2/2.5 nu met de nieuwe instellingen hoop ik ook 3.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2015 18:53 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Voorheen een gasverbruik van 0.60 m3/graaddag, vanaf 14 november 0.62 kWh/graaddag. Geen CV meer gebruikt voor verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150531.png

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-06-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
ZuinigeRijder schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:48:
[...]

Denk dat het gasverbruik nu nog hoog is doordat het een nieuw huis is met veel bouwvocht? Want ik zou verwachten dat met een EPC van 0.6 je meer in de buurt zult zitten van 250 m3 gas voor warm water en koken en 700 m3 gas voor verwarmen.

Ik heb een 2-onder-1 woning van 1991 met een inhoud van 550 m3 en kwam rond 1600 m3 uit. Nu dus 0 m3 gas voor verwarmen en ongeveer 200 m3 voor warm water (koken doen we nu op inductie).

Een airco heeft inderdaad vrije lucht nodig om de warmte te kunnen verdelen. Je kunt ook een vloermodel airco nemen, die hebben een hogere WAF, bijvoorbeeld een Daikin Nexura in plaats van een radiator.
Of heb je overal vloerverwarming?
We wonen er nu twee maand. In april kwam ik op 108m3 uit (0,36m3/graaddag) en in mei op 56m3 (0,23m3/graaddag). Misschien is het inderdaad bouwvocht. Al heb ik het idee dat de woning wel droog is en de luchtvochtigheid is rond de 40%. Of het komt omdat de kachel vrij hoog staat :X

Jammer dat de airco niet in de kap kan. Misschien rechts naast de afzuigkap (die muur grenst namelijk aan de garage en dus kan de leiding dan zo door de muur (samen met de afzuigkapbuis) en het dak naar de buitenunit op de garage). Of is de unit echt veel vrije ruimte nodig? Ruimte naar voren zal dan 6,40m zijn (lengte van de keuken).

Boven de radiator zou ook nog kunnen maar heeft niet mijn voorkeur (moet dan een nieuw gat door de achtergevel maken en over het dakbeschot heen om naar de buitenunit te komen). Mijn vriendin is hier denk ik ook niet zo voor ;)

keuken3

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pieter87:

Plaatsing is voornamelijk afhankelijk van de ruimte(s) die je ermee wilt bedienen.
Koude en Warmte gaat nl maar lastig door deuren of om hoeken heen.
Dus wil je bv jouw keuken + woonkamer bedienen dan dien je er voor te zorgen dat gezien vanaf de binnenunit je recht vooruit vrij zicht hebt op zowel de keuken als woonkamer.

In onderstaand plaatje is A verreweg de beste plaatsings positie van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/H0MGfyZyrZLh2gPrIfv409EP/full.jpg

Immers via de zwenkfunctie bedien je heel de ruimte waarin hij hangt.
Maar recht vooruit komt er toch veel warmte/koude terecht in de grote aangrenzende ruimte.
De minst bediende plek zal in de aangrenzende ruimte zijn, zo ver mogelijk om de hoek die kamer in.

N.B. De origineel aangegeven groene plek {airco} is niet handig aangezien er dan vrijwel geen invloed is in de aangrenzende ruimte......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de achterwand , links van de keuken, weet niet of het een kozijn is wat daar is getekend maar dat zou de beste optie zijn, kun je schuinweg heel de kamer verwarmen of koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
pieter87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:17:
[...]

We wonen er nu twee maand. In april kwam ik op 108m3 uit (0,36m3/graaddag) en in mei op 56m3 (0,23m3/graaddag). Misschien is het inderdaad bouwvocht. Al heb ik het idee dat de woning wel droog is en de luchtvochtigheid is rond de 40%. Of het komt omdat de kachel vrij hoog staat :X

Jammer dat de airco niet in de kap kan. Misschien rechts naast de afzuigkap (die muur grenst namelijk aan de garage en dus kan de leiding dan zo door de muur (samen met de afzuigkapbuis) en het dak naar de buitenunit op de garage). Of is de unit echt veel vrije ruimte nodig? Ruimte naar voren zal dan 6,40m zijn (lengte van de keuken).

Boven de radiator zou ook nog kunnen maar heeft niet mijn voorkeur (moet dan een nieuw gat door de achtergevel maken en over het dakbeschot heen om naar de buitenunit te komen). Mijn vriendin is hier denk ik ook niet zo voor ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0h7AHmgGuegOSMesDX6zNPMe/full.jpg
Ik weet niet hoe de kamerindeling is. Zie ik rechts op de foto een schuifpui/raam? En is het een L-vormige kamer/keuken, terwijl de kamer linksonder is?

Rechts van de afzuigkap zou een plaats zijn, maar daar is wel een kast/koelkast onder en de Daikin Ururu Sarara zuigt de lucht van beneden aan. En je wil ook niet dat je in de luchtstroom staat te koken, want de uitstroomopening zou dan schuin naar de kamer toe moeten staan. Dus niet echt ideaal.

Kan deze niet boven het schuifpui/raam rechts op de foto? Bij mij hangt die ook boven de tuindeuren (nu schuifpui).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/installatie2.jpg

En loopt dan buitenlangs naar de buitenunit op het plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/installatie4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/zijkantbuitenunit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:02:
de achterwand , links van de keuken, weet niet of het een kozijn is wat daar is getekend maar dat zou de beste optie zijn, kun je schuinweg heel de kamer verwarmen of koelen
Uiteraard niet, dan heb je helemaal geen luchtstroom invloed in de tweede aangrenzende ruimte.
Wat hij wil is beide vertrekken bedienen en niet alleen de ruimte waar de WP binnenunit hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de tweede aangrensende ruimte? de keuken? dan gaat het je nooit met 1 unit lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vloermodel bv de nexura in de keuken en een ururu in de woonkamer, weet je zeker dat je een op en top klimaat hebt, gaan bepalen om welke hoek en wat voor luchtstroom je moet gaat creeren lukt toch niet met de indeling van de woonkamer / keuken.
unit in de keuken en hopen op overdruk( lees warmte uit de keuken persen in de woonkamer) gaat voor hele scheve verhoudingen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet hoe de kamerindeling is. Zie ik rechts op de foto een schuifpui/raam? En is het een L-vormige kamer/keuken, terwijl de kamer linksonder is?

Rechts van de afzuigkap zou een plaats zijn, maar daar is wel een kast/koelkast onder en de Daikin Ururu Sarara zuigt de lucht van beneden aan. En je wil ook niet dat je in de luchtstroom staat te koken, want de uitstroomopening zou dan schuin naar de kamer toe moeten staan. Dus niet echt ideaal.

Kan deze niet boven het schuifpui/raam rechts op de foto? Bij mij hangt die ook boven de tuindeuren (nu schuifpui).

[afbeelding]

En loopt dan buitenlangs naar de buitenunit op het plat dak.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zal morgen even een plattegrond posten van de benedenverdieping. Het is inderdaad een U-model. Open verbinding naar de kamer (links van de foto). Rechts zitten de tuindeuren. Daar kan geen unit boven i.v.m. de gordijnen.

Bedankt voor het meedenken! :>

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:56:
Wat is de tweede aangrensende ruimte? de keuken? dan gaat het je nooit met 1 unit lukken!
De ruimte waarin 250 staat, de eerste ruimte is waar de binnenunit moet komen.
De keuken gaat idd geen enkele WP redden, om de hoek en door een deur......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey12
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-01-2022
knoop door gehakt en een Nexura plus daikin basic besteld bij een bekend adres 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben ook met een knoop bezig :P
Met een beperkt budget heb ik keus uit 2x een Daikin Basic (slaap + woonkamer) of een duo-split.
De duo-split geeft meer leidingen door het huis maar is wel A++ tegen dezelfde prijs als 2x een A+ Basic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Ik moet wel zeggen dat ik echt mijn twijfels heb bij de scop en seer testen. Het doet me een beetje denken aan de brandstof testen van auto's.
Zelf heb ik een 12 jaar oude Daikin omgebouwd tot een l/w warmtepomp en die haalt ook een cop van 6 op sommige dagen.
Die nieuwe Daikin Ururu Sarara heeft dan nog een ander koelmiddel wat misschien effectiever is maar verder hebben al die units r410a. Als de motor dan een paar % zuiniger is geworden in de afgelopen jaren moet daar het verschil inzitten, maar dat kan niet zoveel zijn.
Wat is jullie mening hiervan, ben benieuwd of er iemand nog andere onderbouwing heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door martijnr17 op 03-06-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik zie dat een aantal hier met grafieken aantonen dat je met 1kWh de warmte van 1m3 gas kan produceren, dan vind ik die cop wel geloofwaardig.
Het gaat om het totaalplaatje, waarbij variabele snelheden van de ventilators in binnen- en buitenunit een belangrijke rol spelen.
Zelfs zonder zonnepanelen kan je de energiekosten halveren en je kan ook nog koelen, wat ik met name in m'n slaapkamer wil gaan doen.
Helemaal zonder gas gaat bij mij niet lukken, de bovenverdieping kan niet verwarmd worden zonder de cv en dan bedoel ik de afzonderlijke kamers en de badkamer die niet warm worden als de airco in de slaapkamer warmte produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:12:
Ik moet wel zeggen dat ik echt mijn twijfels heb bij de scop en seer testen. Het doet me een beetje denken aan de brandstof testen van auto's.
Zelf heb ik een 12 jaar oude Daikin omgebouwd tot een l/w warmtepomp en die haalt ook een cop van 6 op sommige dagen.
Die nieuwe Daikin Ururu Sarara heeft dan nog een ander koelmiddel wat misschien effectiever is maar verder hebben al die units r410a. Als de motor dan een paar % zuiniger is geworden in de afgelopen jaren moet daar het verschil inzitten, maar dat kan niet zoveel zijn.
Wat is jullie mening hiervan, ben benieuwd of er iemand nog andere onderbouwing heeft?
Als je hier http://www.topten.eu/engl...oom-air-conditioners.html de kWh/jaar bekijkt voor de nieuwste Samsung AR 09 en AR12 dan kom je totaal op 87/604 (691) + 133/875 (1008) = totaal 1699 kWh op jaarbasis.

Heb hier de 2 oudere types (met "minder goede" seer/scop) hangen en verbruik minder dan 1700 kWh op jaarbasis de afgelopen 2 jaren.
En ik spaar ze niet want het hele gasverbruik wordt er door vervangen. (vandaar dat de gasaansluiting zeer binnenkort weg is)

Denk dus in vergelijk met de praktijk dat het redelijk realistisch is, ben persoonlijk zeer tevreden met de resultaten tot nu toe. :) .

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:12:
Dit zijn de getallen voor de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model:
temperatuur buitenCOP
12 graden8.09
7 graden7.45
2 graden5.57
-7 graden3.91

SCOP: 5.73

In mijn geval verbruik ik 0.62 kWh/graaddag t.o.v 0.60 m3/graaddag. Verwarm nu wel alleen de benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZuinigeRijder schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:08:
[...]
Dit zijn de getallen voor de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model:
temperatuur buitenCOP
12 graden8.09
7 graden7.45
2 graden5.57
-7 graden3.91

SCOP: 5.73

In mijn geval verbruik ik 0.62 kWh/graaddag t.o.v 0.60 m3/graaddag. Verwarm nu wel alleen de benedenverdieping.
Afhankelijk van hoeveel verdiepingen je hebt, trm0001 kent mensen met 4 verdiepingen + een torentje O-) ,geeft dat natuurlijk wel een beetje een heel erg scheef beeld.....

Ter illustratie: twee derde (bij gem. 3 woonlagen) van het verbruik weglaten uit de vergelijking is niet helemaal fair tov de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier al in het tweede jaar met 3 L/L WP's, 2 mitsubishi en 1 Daikin Nexura

Afgelopen winter nul gas, en 1000 kWh erin gestopt.

Komt op c.a. 0,5 kWh/grd (omgeving Rotterdam) Het hele huis warm. Op Het Toilet een kleine E Radiator, heeft 80 kWh opgerookt. In de Douche een badkamer E kachel. Voor douchen een kleine 30 Liter E boiler, laad overdag uit de PV. (op jaarbasis c.a. 400 kWh) En natuurlijk vaak de houtkachel :) Hoge WAF :+

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 03-06-2015 17:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:29:
[...]

Afhankelijk van hoeveel verdiepingen je hebt, trm0001 kent mensen met 4 verdiepingen + een torentje O-) ,geeft dat natuurlijk wel een beetje een heel erg scheef beeld.....

Ter illustratie: twee derde (bij gem. 3 woonlagen) van het verbruik weglaten uit de vergelijking is niet helemaal fair tov de CV.
Voor ons niet een heel scheve vergelijking, aangezien we op de slaapkamer nooit de verwarming aanhadden. Zelfs niet bij -10 en we slapen altijd met het raam open. Alleen hebben we wel de badkamer elektrisch verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:42:
Hier al in het tweede jaar met 3 L/L WP's, 2 mitsubishi en 1 Daikin Nexura

Afgelopen winter nul gas, en 1000 kWh erin gestopt.

Komt op c.a. 0,5 kWh/grd (omgeving Rotterdam) Het hele huis warm. Op Het Toilet een kleine E Radiator, heeft 80 kWh opgerookt. In de Douche een badkamer E kachel. Voor douchen een kleine 30 Liter E boiler, laad overdag uit de PV. (op jaarbasis c.a. 400 kWh) En natuurlijk vaak de houtkachel :) Hoge WAF :+
Bedenk wel dat ook de aanschaf van die drie dure jongens meetellen in Elektrificerings kosten.
Een eenvoudig HR CV ketel heb je al voor een paar honderd euro. Jouw drietal zal snel 10/15k+ kosten.

trm0001's budget eurom van 700 euro heeft zich al terug verdiend O-)
(zelfs met een slechte COP van 4 nog wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kijk naar de Daikin A++ multi-split en die komt ruim onder de €3K incl. montage met 2 binnenunits :)
Leg eens uit hoe iemand aan 10-15K kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:53:
Ik kijk naar de Daikin A++ multi-split en die komt ruim onder de €3K incl. montage met 2 binnenunits :)
Leg eens uit hoe iemand aan 10-15K kan komen?
OK dat is dan blijkbaar fors voordeliger geworden....... :D
De laatste keer dat ik de prijzen van deze jongens bekeek was dan ook in 2008 en toen kosten ze 5K+ ps.
(en dat waren dan ook nog standaard modellen zonder multi-split of bevochtiging etc.)

Echter, (bijna) 3K maal 3 stuks is nog steeds (bijna) 10K (afhankelijk van type / prijs aanschafmoment etc)

In de tussentijd zijn de DHZ klik budget Airco/WP toestellen nauwelijks voordeliger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lezen is een kunst zo te zien, voor mijn <€3K heb je 2 binnenunits die op 1 buitenunit zitten.
Ofwel ik kan 2 ruimtes koelen of verwarmen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:32:
Lezen is een kunst zo te zien, voor mijn <€3K heb je 2 binnenunits die op 1 buitenunit zitten.
Ofwel ik kan 2 ruimtes koelen of verwarmen voor dat geld.
Ik ben blij voor je !
Verder kan ik prima lezen & interpreteren......

Het ging erom dat er werd gepost door gasschuif dat hij 3 warmtepompen had.
Niets ingewikkelds aan, gewoon maal 3 vermenigvuldigen dus.
Hoeveel binnenunits gasschuif heeft stond er niet bij, dat is verder ook niet zo heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, laat me raden, de 10% actie?
Mickey12 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:25:
knoop door gehakt en een Nexura plus daikin basic besteld bij een bekend adres 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:18:
Hahaha, laat me raden, de 10% actie?

[...]
Daar kijk ik ook naar, maar belangrijker vind ik 2x Daikin A++ voor waarschijnlijk minder dan €3K :*)
Een multi-split kan niet 2 units op volle kracht laten werken, maar ik zal toch niet tegelijk de woon- en slaapkamer koelen.
Verwarmen idem, dat zal voornamelijk de woonkamer zijn en misschien korte tijd de slaapkamer.
2 losse Daikins type Style is veel duurder ondanks de 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan wel, maar zal je een zwaardere buitenunit moeten hebben om beide 100% te laten werken.
Speedy-Andre schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:24:
[...]

Daar kijk ik ook naar, maar belangrijker vind ik 2x Daikin A++ voor waarschijnlijk minder dan €3K :*)
Een multi-split kan niet 2 units op volle kracht laten werken, maar ik zal toch niet tegelijk de woon- en slaapkamer koelen.
Verwarmen idem, dat zal voornamelijk de woonkamer zijn en misschien korte tijd de slaapkamer.
2 losse Daikins type Style is veel duurder ondanks de 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:29:
kan wel, maar zal je een zwaardere buitenunit moeten hebben om beide 100% te laten werken.

[...]
Ik kijk naar de praktijk, omdat ik alleen woon ben ik maar in 1 ruimte tegelijk.
Met zelf plaatsen is het nog voordeliger en ik zat net nog te chatten met ze over hoe en wat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:30:
[...]

Bedenk wel dat ook de aanschaf van die drie dure jongens meetellen in Elektrificerings kosten.
Een eenvoudig HR CV ketel heb je al voor een paar honderd euro. Jouw drietal zal snel 10/15k+ kosten.

trm0001's budget eurom van 700 euro heeft zich al terug verdiend O-)
(zelfs met een slechte COP van 4 nog wat)
Je zit veel te hoog met je prijsidee. Mijn 3 L/L WP's zitten zo rond de 2 k per stuk. Ik heb ook overwogen om een multi split systeen te nemen, honderden euro's minder. Maar ik houd niet zo van al die leiding goten in huis. Dat is nu minimaal met 3 mono systemen en dat extra geld heb ik er graag voor over. Ook een stukje redundency voor winter bedrijf.

Met een hittegolf start ik de woonkamer, en de rest van het huis hobbelt mee met de lagere RV in huis.
De andere ruimtes zijn dan wel wat warmer, maar door de lage RV voelt het daar toch aangenaam. :)

Gassschuif zegt: De nieuwe CV ketel in de (nabije) toekomst wordt de WP

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij de Daikins staat dat je een gat van 63mm moet boren, zou het met 2 kleinere gaten ook passen of kan het alleen met 1 gat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speedy-Andre schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:41:
Bij de Daikins staat dat je een gat van 63mm moet boren, zou het met 2 kleinere gaten ook passen of kan het alleen met 1 gat?
Het kan denk ik wel met 50 mm, is hier ook gedaan

Er moet doorheen:
Een geïsoleerde pers en zuig leiding, 230 kabel naar de buitenunit, data kabel idem, en wellicht een condens afvoer. Zit krap, maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, dan zou ik door een houten kozijn kunnen boren.
Wat er achter het steen zit weet ik niet, als dat beton is dan wordt het lastig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

230v naar de buitenunit?
heb je een plug en play unit?
Gasschuif schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:47:
[...]

Het kan denk ik wel met 50 mm, is hier ook gedaan

Er moet doorheen:
Een geïsoleerde pers en zuig leiding, 230 kabel naar de buitenunit, data kabel idem, en wellicht een condens afvoer. Zit krap, maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:32:
230v naar de buitenunit?
heb je een plug en play unit?

[...]
In de binnenunit zit de fan en infrarood en nog wat andere zaken. In de buitenunit de compressor, fan, en nog wat andere zaken. Werkt alleen als er voeding spanning op staat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde, de buitenunit krijgt toch de hoofvoeding, die voed vervolgens de binnenunit, bij de kawei aircos krijgt de binnenunit 220v en voed die de buiten unit. vandaar de vraag plug en play airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:00:
Ik bedoelde, de buitenunit krijgt toch de hoofvoeding, die voed vervolgens de binnenunit, bij de kawei aircos krijgt de binnenunit 220v en voed die de buiten unit. vandaar de vraag plug en play airco.
De voeding wordt inderdaad doorgelust. Het begrip Plug and Play ken ik niet, specifiek in verband met airco.
Kun je zeggen wat je daarmee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plug en play, karwei airco, voorgevulde leidingen met klik systeem..
De zomer aircos met de gigantische SEER... >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:28:
plug en play, karwei airco, voorgevulde leidingen met klik systeem..
De zomer aircos met de gigantische SEER... >:)
Dan versta jij onder plug and play iets heel anders als ik, schat toch wel dat ophangen van buiten/binnenunit
E voeding, condensleiding, leidingwerk freon, gaten boren, inbedrijfstellen een paar uur werk is. ;)

Ook al kun je de het leidingwerk inklikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:43:
[...]

Dan versta jij onder plug and play iets heel anders als ik, schat toch wel dat ophangen van buiten/binnenunit
E voeding, condensleiding, leidingwerk freon, gaten boren, inbedrijfstellen een paar uur werk is. ;)

Ook al kun je de het leidingwerk inklikken
Ik heb ook zo'n ding, het principe is voorafgevulde binnen en buitenunit met een klik-koppel-systeem.
(vandaar de kreet: plug&play)

Het klik systeem ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oiS2VcU4So1vdpaX613VT6lj/full.jpg

N.B. De Tie wraps zijn een anti grappenmakers voorziening.

Zodoende is er geen STEK monteur nodig.

Dit systeem mag 1 keer ontkoppeld worden bij verhuizen, daarna zal het STEK bijgevuld moeten worden.

Naast de stroomvoorziening vanaf de binnenunit naar de buiten unit loopt er bij mij ook nog een aparte signaaldraad om de buiten unit aan te sturen.....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kijk al uit naar het plaatsen van de buitenunit van 38kg, die moet naar de 1e verdieping en dan door een klapraam naar buiten :X
Buitenlangs met een ladder durf ik niet aan met zo'n kolos en die trap staat dan tegen een zonnescherm :P
Als ik hem beneden zou plaatsen dan worden de leidingen naar boven wel erg lang en ze gaan door de woonkamer ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stek monteur moet er altijd officieel aan te pas komen! Read TFM!
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:53:
[...]

Ik heb ook zo'n ding, het principe is voorafgevulde binnen en buitenunit met een klik-koppel-systeem.
(vandaar de kreet: plug&play)

Het klik systeem ziet er zo uit:

[afbeelding]

N.B. De Tie wraps zijn een anti grappenmakers voorziening.

Zodoende is er geen STEK monteur nodig.

Dit systeem mag 1 keer ontkoppeld worden bij verhuizen, daarna zal het STEK bijgevuld moeten worden.

Naast de stroomvoorziening vanaf de binnenunit naar de buiten unit loopt er bij mij ook nog een aparte signaaldraad om de buiten unit aan te sturen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:10:
Stek monteur moet er altijd officieel aan te pas komen! Read TFM!
[...]
Grapjas, dus ik zou voorrij kosten + minimaal 1 uur tarief moeten betalen voor het overhalen van 1 handle ?
Die handle is in 1 seconde omgezet, daar heb ik dus echt geen STEK monteur voor nodig.

Dwz zelfs wanneer het verplicht is in dit gekke regeltjes land, kan een dergelijk regel bij mij een plekje opzoeken waar de zon niet schijnt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die stek monteur doet meer dan hem open zetten, je moet er alleen een zien te vinden die betaalbaar is :P
Bij Daikin is dat een eis incl. regelmatig onderhoud ivm de 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:23:
Die stek monteur doet meer dan hem open zetten, je moet er alleen een zien te vinden die betaalbaar is :P
Bij Daikin is dat een eis incl. regelmatig onderhoud ivm de 5 jaar garantie.
Een prima omschrijving van een koppelverkoop verdienmodel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan laat je dat freon toch lekker ontsnappen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:29:
Dan laat je dat freon toch lekker ontsnappen :/
Waar slaat dat op ?

Het koelmiddel wat hier gebruikt word is uberhaupt geen Freon aangezien dat een verboden stof is.
Wikipedia: Freon

Ondanks dat het geen Freon betreft is het nog steeds heel schadelijk voor het milieu.
Voor zover ik het me herinner vergelijkbaar met de schade van 60.000 km autorijden.

Bovendien zit het duurzaam geseald in een koperen leiding cirquit.
De kans dat het daaruit ontsnapt is nihil.
Dwz: met of zonder STEK monteur zit dat spul echt wel veilig opgeborgen.

Bij onvoorziene schade zal ik wel een STEK nodig hebben.
Bij recycling kan hij worden ingeleverd (met het koelmiddel er nog steeds luchtdicht in) bij de recycling straat.

trm0001 is GEEN milieubarbaar zoals jij hier even suggereerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:46:
[...]

De kans dat het daaruit ontsnapt is nihil.
Dwz: met of zonder STEK monteur zit dat spul echt wel veilig opgeborgen.
Tijdens het transport gaat het wel goed ja.
Ik zou er niet blind op vertrouwen dat het goed gaat, zeker niet met budget spul.
Je kan zelf niet zien of er koelmiddel ontsnapt en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:51:
[...]
Tijdens het transport gaat het wel goed ja.
Ik zou er niet blind op vertrouwen dat het goed gaat, zeker niet met budget spul.
Je kan zelf niet zien of er koelmiddel ontsnapt en hoeveel.
Welk transport ? Ik heb het helemaal niet over transport...... :?

Ik kan wel degelijk enigszins weten wat er ontsnapt, nl niets significants anders doet hij het niet meer.
Simpel zat, daar heb ik geen STEK monteur voor nodig.......

Tot er aanleiding voor is ga ik er vanuit dat er helemaal geen koelmiddel ontsnapt.

Enne, dat budgetspul werkt hier al een kleine 10 jaar vlekkeloos. Dwz: zonder STEK of onderhoud _/-\o_

700 euro gekost, grofweg 7 tientjes per jaar aan aanschafkosten. Op naar de volgende 10 jaar d:)b
(en dan dus 35 euro per jaar aan gem. aanschafkosten :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:01:
[...]

Welk transport ? Ik heb het helemaal niet over transport...... :?
Hoe komt dat ding dan bij je thuis? :P
Het is gelukkig geen airco in een auto, die zijn vaak lek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:24:
[...]
Hoe komt dat ding dan bij je thuis? :P
Het is gelukkig geen airco in een auto, die zijn vaak lek :+
Je bent wat in de war, het ding is hier per auto gekomen, maar dat noemde ik niet, is nl ook niet relevant.
Auto airco's zijn door het ontwerp en bouw altijd lek en moeten daarom regelmatig worden bijgevuld.
Mijn WP heeft een heel ander ontwerp & bouw waardoor hij standaard niet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jajaja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iedere warmtepomp lekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubbelposten word hier gezien als ongewenst (zie FAQ). Net als inhoudelijke onzin: "jajaja"

Dat even terzijde. Een WP systeem is gewoon een geheel van gasdichte koperen gas/vloeistof leidingen.
Mijn gasleidingen hier in huis lekken ook niet. Ik zie dus geen enkele reden waarom mijn WP wel zou lekken.

Wat ik wel onmiddelijk geloof is dat de leverancier en onderhoud clubs zo veel mogelijk willen verdienen aan het "weer aanvullen van zogenaamd ontsnapt koelmiddel".

Het blijft gewoon een gasdicht gesloten koperen leiding systeem. Mocht er iets flink lekken dan is de leverancier verantwoordelijk voor een ondeugdelijk product/installatie onder wettelijk vastgelegd langdurige garantie duurzaam product zonder extra kosten of voorwaarden (zoals onderhoudsbeurten op kosten klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Vandaag is mijn Daikin Ururu Sarara gemonteerd. Laat die >30°C morgen maar komen :P

Daikin FTXZ35N binnenunit

Dakdoorvoer en goot

Daikin RXZ35N buitenunit

Elektrische voeding van de buitenunit heb ik zelf gedaan, dus dat ziet er het minst netjes uit :+

Edit: het valt mij op de foto's pas op, dat ik de rode plekken van het boorstof nog even weg moet vegen...

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 09-10-2017 13:40 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Ziet er netjes uit!

Van Climasense? Hoeveel heeft de installatie gekost? Ik ben vandaag ook gezwicht :-)

[ Voor 50% gewijzigd door VPI op 04-06-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
VPI schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:22:
Climasense? Hoeveel heeft het gekost?
Heb wel een offerte bij Climasense aangevraagd, maar zij waren toch een stuk duurder dan Keep It Koel. Mede doordat Climasense 4,5 reisuren in rekening bracht.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe krijgen ze de buitenunit boven, met een ladder en brute kracht?
Dat is eigenlijk het enige wat me tegenstaat van de hele klus als ik het meeste zelf ga doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:50:
Vandaag is mijn Daikin Ururu Sahara gemonteerd. Laat die >30°C morgen maar komen :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Elektrische voeding van de buitenunit heb ik zelf gedaan, dus dat ziet er het minst netjes uit :+

Edit: het valt mij op de foto's pas op, dat ik de rode plekken van het boorstof nog even weg moet vegen...
Het was wel beter geweest om even een rubber matje onder de balkjes te hebben tegen lekkage.
Nu rusten de balkjes direct op de dakbedekking. Hangt een beetje van het dak af, of het snel lekt......
Het is nl nogal een gewicht wat erop staat, dat ook nog eens vibreert.

Verder ziet het er heel netjes uit. Gefeliciteerd met je aanwinst *O* :)F oOo
(1 regenbui en niemand ziet het boorstof meer, gaat vanzelf, hoef je niets voor te doen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom staan de balkjes op de korte kant?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:43:
Hoe krijgen ze de buitenunit boven, met een ladder en brute kracht?
Dat is eigenlijk het enige wat me tegenstaat van de hele klus als ik het meeste zelf ga doen :/
Ik heb samen met mijn vader de unit op het dak getild. Het is een zwaar ding (50 kg), maar door te duwen van onderen en te tillen (met touwen) van boven, was dit prima te doen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:40:
[...]

Het was wel beter geweest om even een rubber matje onder de balkjes te hebben tegen lekkage.
Nu rusten de balkjes direct op de dakbedekking. Hangt een beetje van het dak af, of het snel lekt......
Het is nl nogal een gewicht wat erop staat, dat ook nog eens vibreert.
Volgens mij zijn de balkjes van massief rubber.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:24:
Waarom staan de balkjes op de korte kant?....
Omdat ze dan meer trillingen kunnen dempen vanwege de grotere hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:32:
[...]

Heb wel een offerte bij Climasense aangevraagd, maar zij waren toch een stuk duurder dan Keep It Koel. Mede doordat Climasense 4,5 reisuren in rekening bracht.
Ik keek ook eens verder, zelfs na hun 10% korting is een ander nog ruim €100 goedkoper.
Zeker als je het zelf doet loont het om overal te shoppen :)
De wifi-module is weer wel scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee waar je hebt gekeken maar de prijs die ik had was climasense goedkoper, keep it koel was destijds duurder..en nu met de 10% nog goedkoper, zal denk ik veel met de km te maken hebben die de een wel en de ander niet heeft.
jammer dat keep it koel niet de daikin op de website heeft met prijzen

de 3,5kw kost 2200,- ex btw bij keep it koel en bij climasense 1999,- inclusief btw en dan nog eens de korting eraf.

scheelt 400,- dus hoe die 100,- duurder kan zijn dan....?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18

mb1

antonboonstra schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:27:
[...]

Volgens mij zijn de balkjes van massief rubber.
Anton, die balkjes zijn van gerecycled plastic.
Vergelijkbaar met de paaltjes langs fiets en wandel paden.
Loop er maar eens tegen aan, dan kun je voelen hoeveel dat meegeeft......(not)

Rubber matjes van gemalen rubber stukjes is normaal gesproken wel standaard en zeker aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:50:

Ik zei er niet bij naar welk model ik heb gekeken, niet de Ururu iig want daar heb ik 2 A++ airco's voor :>

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-06-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, beetje appels met peren vergelijken dan..
8)7
Speedy-Andre schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:09:
[...]

Ik zei er niet bij naar welk model ik heb gekeken, niet de Ururu iig want daar heb ik 2 A++ airco's voor :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:45:
Ja, beetje appels met peren vergelijken dan..
8)7
[...]
Beiden wel met een Daikin smaak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 17:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

antonboonstra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:50:
Vandaag is mijn Daikin Ururu Sahara gemonteerd. Laat die >30°C morgen maar komen :P

Valt mij op dat al je buren ook zonnepanelen hebben Anton :) Mooie installatie hoor, veel plezier er mee!

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 18:16
@antonboonstra:
als je de balkjes houdt, 4 gemalen-rubber tegels eronder schuiven (hubo oid). 5 minuten werk. Scheelt geluid & geeft zekerheid dat je dak niet beschadigt. Prettig te horen dat je ook goede ervaringen hebt met stefan / keep it koel.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:50:
geen idee waar je hebt gekeken maar de prijs die ik had was climasense goedkoper, keep it koel was destijds duurder..en nu met de 10% nog goedkoper, zal denk ik veel met de km te maken hebben die de een wel en de ander niet heeft.
jammer dat keep it koel niet de daikin op de website heeft met prijzen

de 3,5kw kost 2200,- ex btw bij keep it koel en bij climasense 1999,- inclusief btw en dan nog eens de korting eraf.

Ik heb dan ook alleen de montagekosten vergeleken en daarin was Keep It Koel een stuk goedkoper. De Daikin unit heb ik zelf ingekocht via het werk, aangezien we daar een flinke korting op hebben.
mb1 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:19:
[...]
Anton, die balkjes zijn van gerecycled plastic. Vergelijkbaar met de paaltjes langs fiets en wandel paden.
Loop er maar eens tegen aan, dan kun je voelen hoeveel dat meegeeft......(not)

Rubber matjes van gemalen rubber stukjes is normaal gesproken wel standaard en zeker aan te bevelen!
Thanx voor de tip. Volgens mij weet ik nog wel ergens van die rubber matjes vandaan te halen.
peterpijpelink schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:32:
[...]
Valt mij op dat al je buren ook zonnepanelen hebben Anton :) Mooie installatie hoor, veel plezier er mee!
Er zijn hier veel huizen met zonnepanelen op het dak. Ik heb ze zojuist even geteld, maar ik kom al op 141 panelen in de directe omgeving. Het zou best eens de duurzaamste straat in onze gemeente kunnen zijn 8)
Panelen in de straat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik heb al veel geleerd uit dit topic maar het volgende onderdeel is volgens mij nog niet langsgekomen.

Kan iemand iets nuttigs zeggen over de geluidsproductie als een buitendeel (Daikin in dit geval) van een split-airco systeem niet voluit hoeft te werken?

We twijfelen tussen 4 of 5 kamers te voorzien van binnendelen gekoppeld aan 1 buitendeel.
Rust in de buurt vinden we erg belangrijk, dus het buitendeel moet zeer stil zijn.

Waarschijnlijk gaan we voor een Daikin systeem. Een Daikin buitendeel voor 5 binnendelen (5MXS90E) produceert volgens de specs 4 dB meer dan een buitendeel voor 4 binnendelen (4MXS68F).

Nu zijn de kamers waar het om gaat relatief klein en zijn de buitendelen in dat opzicht ruim overbemeten, vooral de "5 binnendelen" variant.

Produceert zo'n buitendeel in de praktijk veel minder geluid als hij niet op volle capaciteit hoeft te draaien of slaat hij alleen maar minder vaak aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou gaan luisteren bij een leverancier die ze als demo heeft staan.
Een single-split tref je vaker aan, kies er dan een paar met dezelfde geluidsproductie.als je noemt.
Het hangt er ook van af hoe - en waar je hem plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die unit zijn wel zo goed gebouwd kwa toerenverlagers (inverters) en stille moteren dat geluid me bijna geen kwestie lijkt, maar ga inderdaad langs bij de installateur, dan weet je het zeker. En 4Db is volgens mij te verwaarlozen als zon unit in de openlucht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Mijn ervaring met Daikin is dat met name de buitenunits zeer stil zijn. Op de meeste modellen zit ook nog een optie om de buitenunit stiller te laten lopen (voorals 's nachts erg handig). Maar ga eens bij een dealer langs en luister eens bij een buitenunit die draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
shthpnz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:56:
@antonboonstra:
als je de balkjes houdt, 4 gemalen-rubber tegels eronder schuiven (hubo oid). 5 minuten werk. Scheelt geluid & geeft zekerheid dat je dak niet beschadigt.
Inmiddels mét rubbermatjesRubbermatjes onder buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Da's beter, hou je het dakleer ook heel 😀

Is de daikin standaard afgevuld met R32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
VPI schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:30:

Is de daikin standaard afgevuld met R32?
Ik heb gelijkende types gezien met R32 en R410, de laatste is iets goedkoper en de prestaties lijken eender.

Pagina: 1 ... 13 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2