pieter87 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:04:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben steeds meer geinteresseerd in een warmtepomp.
We hebben sinds oktober een eerste eigen huis. Dit huis hebben we in 2014 laten bouwen.
Het huis is een 2onder1 kap, 178m2 vloeroppervlak, 580m3 inhoud en heeft een EPC van 0,6. Er is een HR Intergas ketel 28/24 voor het verwarmen en warm tapwater. Verder hebben we een ventilatie WTW met een rendement van +-95% en een douche-WTW. Ons verwachte gasverbruik is zo'n 1400m3. Daarvan gok ik dat er zo'n 1200m3 voor verwarmen is en 200m3 voor warm water en koken. Electriciteit verbruik zal zo rond de 2500kWh zijn schat ik.
Nu wil ik graag een lucht warmtepomp aanschaffen en 4080Wp aan PV (oost-west op 45gr) om zo het huis in één klap een stuk energiezuiniger te maken.
De PV panelen zijn waarschijnlijk geen probleem, maar de warmtepomp wel. Die heeft zeg maar de WAF nog niet bereikt.
Mijn schoonvader kwam echter met een idee: bouw de binnenunit in de afzuigkap ombouw. Deze ombouw is van MDF en dus makkelijk te bewerken. Bijvoorbeeld aan de zijkant inlaatsleuven vrezen en aan de voorkant de uitlaat (aan de binnenkant een soort luchtkanaal maken). Zal een standaard binnenunit hiervoor ook geschikt zijn? Bijvoorbeeld de LG H09AK Prestige. Is er iemand die zoiets al een keer gedaan heeft? Of zijn er betere oplossingen? Ik heb al wel een aantal inbouwunits gezien maar die zijn of te duur en/of een te lage SCOP.
De afzuigkap ombouw heeft een afmeting van 105cm en is zo'n 80cm hoog. De afzuigkap zelf is maar zo'n 20cm hoog.
[
afbeelding]
Die WAF zal volgens mij heel erg meevallen. Die binnenunits heb je in klein en groot.
Een zware LL/WP van Mitsubishi heeft nog wel eens een opmerkelijke kleine binnenunit.
Ook ziet dat er erg strak ,netjes ,modern en wit uit met eigenlijk een behoorlijk luxe uitstraling.
Die inbouw in een schouw of overkapping gaat volgens mij niet werken.
Ze moeten nl hun warmte en koude vrij kwijt kunnen over grote afstanden aan de lucht.
Door gedeeltelijke afsluiting krijg je twee dingen:
Condens + schimmel (dat laatste heeft wel een extreem lage WAF

)
Een bereik van de WP minder dan 3 meter (hij moet echt zijn luchtstroom tot ver weg vrij kwijt kunnen)
Bij voldoende PV opbrengst en ruimte om te plaatsen zou je kunnen combineren van:
PV + Thermisch op het dak.
LL/WP elektrisch voor koeling & verwarming + Hotfill CV + Vaatwasser + wasmachine uit Thermisch.
Bij genoeg PV + een heel goed geisoleerde woning ga je dan richting klimaat neutraal.