De R32 heeft een vele hogere SCOP waarde en lager stroom verbruik
Hoi anton,
Ik zie geen condensafvoer, kijk ik verkeerd of is dat niet nodig met de Ururu Sarara?
Een installateur waarmee ik contact heb werkt veel met Mitsubishi airco's en wil een condenspomp in de kabelgoot plaatsen om het condenswater van de binnenunit af te voeren. Deze pomp schijnt meer geluid te produceren dan de binnenunit zelf. Eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze aanpak. Hoe werkt dit bij jou?
Ik zie geen condensafvoer, kijk ik verkeerd of is dat niet nodig met de Ururu Sarara?
Een installateur waarmee ik contact heb werkt veel met Mitsubishi airco's en wil een condenspomp in de kabelgoot plaatsen om het condenswater van de binnenunit af te voeren. Deze pomp schijnt meer geluid te produceren dan de binnenunit zelf. Eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze aanpak. Hoe werkt dit bij jou?
Mij is verteld als je er niet mee koelt is een condenspomp ook niet nodig (Toshiba).
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Als de afvoerleiding naar beneden loopt kan het ook zonder pomp.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb ook geen pomp maar een aflopende afvoerleiding. Gisteren was de vochtigheid binnen opgelopen tot bijna 70%. Dus de Daikin Ururu Sarara een tijdje op alleen "Dry" gehad staan. Het vocht druppelt dan goed via de afvoerleiding.Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:38:
Als de afvoerleiding naar beneden loopt kan het ook zonder pomp.
Opvallend dat de Sarara wel vocht aan kan voeren via de buitenunit (echt een flink pluspunt ten opzichte van andere units), maar niet via dezelfde weg vocht af kan voeren. Dat lijkt me nu een voor de hand liggende verbetering waardoor installatie op veel plaatsen een stuk makkelijker wordt.
Hoe zou hij vocht moeten onttrekken met alleen ventileren, dat lijkt me onmogelijk
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Voor ons nieuw te bouwen huis gaan we voor bgg vloerverwarming en 1e verdieping vloerverwarming. Daarboven hebben we een 80 vierkante meter grote zolder, gewoon 2,60 meter hoog. Deze ruimte is bedoeld voor de snookertafel. De ruimte wil ik niet aansluiten op de aardwarmtepomp + vloerverwarming. Ik zat te denken aan een seperate lucht/lucht warmtepomp, omdat deze ook mooi kan koelen en ontvochtigen in de zomer.
Met mijn aardwarmte heb ik al passieve koeling op de bgg en 1e verdieping. Nu zat ik de denken om in de 2e verdiepingsvloer een aantal gaten te maken (moet nog worden aangelegd, beton met zwevende cementdekvloer) voor de slaapkamers welke op de eerste verdieping zitten, zodat ik deze kan koelen bij de extreme zomerdag. Zou dit nut hebben? En wat vinden jullie van mijn keuze om de hele zolder buiten de aardwarmtepomp te laten?
Met mijn aardwarmte heb ik al passieve koeling op de bgg en 1e verdieping. Nu zat ik de denken om in de 2e verdiepingsvloer een aantal gaten te maken (moet nog worden aangelegd, beton met zwevende cementdekvloer) voor de slaapkamers welke op de eerste verdieping zitten, zodat ik deze kan koelen bij de extreme zomerdag. Zou dit nut hebben? En wat vinden jullie van mijn keuze om de hele zolder buiten de aardwarmtepomp te laten?
Kun je op zolder geen wand/plafondkoeling toepassen dan?
Zonde om daar nog eens extra geld (en energie) in te steken met een 2e warmtepomp, terwijl je al bijna "gratis" koelte hebt vanuit de bodem
Of je gebruikt een fancoil. Zoiets (zomaar een google resultaat)
Zonde om daar nog eens extra geld (en energie) in te steken met een 2e warmtepomp, terwijl je al bijna "gratis" koelte hebt vanuit de bodem
Ik snap wat je zegt, echter ik kan de koude van de nibe warmtepomp niet afsplitsen. En een fancoil kan niet ontvochtigen, dus bereik ik er niet veel mee. Daarnaast is vloerverwarming een traag systeem, dus als ik in de winter naar zolder ga, wil ik het snel warm kunnen maken. Continue op hoge temperatuur vind ik zonde, aangezien ik niet de verwachting heb om dagelijks daar uren door te brengen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:48:
Kun je op zolder geen wand/plafondkoeling toepassen dan?
Trouwens ik heb ruimte zat, ook boven de zolder bevindt zich nog (ongeisoleerde) ruimte
[ Voor 5% gewijzigd door PolderPloer! op 17-06-2015 09:44 ]
Je kunt ontvochtigen op een aantal manieren.-Pieter-471 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:33:
Opvallend dat de Sarara wel vocht aan kan voeren via de buitenunit (echt een flink pluspunt ten opzichte van andere units), maar niet via dezelfde weg vocht af kan voeren. Dat lijkt me nu een voor de hand liggende verbetering waardoor installatie op veel plaatsen een stuk makkelijker wordt.
De lucht koelen onder dauwpunt. (water damp condenseert) is duur.
Een hygroscopisch warmtewiel toepassen (kan be- en ontvochtigen) Onderhouds gevoelig, relatief goedkoop
Een Kathabar systeem toepassen (werkt met hygroscopische oplossing welke is te regenereren) Zeer duur, kan ook be-en ontvochtigen. De Twin Cel
Link http://www.kathabar.com/
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ben me aan het orienteren voor een ll/warmtepomp. Zou hem graag om de overloop willen hangen zodat 2 slaapkamers gekoeld en verwarmd kunnen worden. Dmv van de swing functie is het de bedoeling om de woonkamer (voornamelijk) te koelen.
Nu heb ik de eerste 3 offertes binnen (resp. € 1300, € 1440 en € 1900 incl. montage etc)
Mitsubishi SRK35ZM-S (seer/scop 7,1 / 4,2)
Daikin FTX 35-J3 (seer/scop 6,15 / 4,14)
Daikin FTXS-35K (seer/scop 6,97 / 4,71)
Op t eerste oog lijkt me de Mitsubishi SRK35ZM-S prima gezien de seer en scop.
Design maakt me niet uit gezien t feit hij op de overloop komt. Hebben andere wellicht nog op- of aanmerkingen over deze keuzes of moet ik wellicht nog ergens anders op letten?
Nu heb ik de eerste 3 offertes binnen (resp. € 1300, € 1440 en € 1900 incl. montage etc)
Design maakt me niet uit gezien t feit hij op de overloop komt. Hebben andere wellicht nog op- of aanmerkingen over deze keuzes of moet ik wellicht nog ergens anders op letten?
Mijn voorkeur zou de Daikin FTXS-35K zijn, heeft iets betere geluidsspecs, en een groot modulatie gebied,pielle007 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:01:
Ben me aan het orienteren voor een ll/warmtepomp. Zou hem graag om de overloop willen hangen zodat 2 slaapkamers gekoeld en verwarmd kunnen worden. Dmv van de swing functie is het de bedoeling om de woonkamer (voornamelijk) te koelen.
dit laatste weet ik niet zeker, moet je even uitzoeken (het minimum toerental van de compressor)
Kijk naar frequentie of minimum ampères als dat er bij staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 11:43 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hoe voert de daikin vocht af dan? Of moet daar een speciale rioolaansluiting voor worden aangebracht?Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:55:
[...]
Je kunt ontvochtigen op een aantal manieren.
De lucht koelen onder dauwpunt. (water damp condenseert) is duur.
Een hygroscopisch warmtewiel toepassen (kan be- en ontvochtigen) Onderhouds gevoelig, relatief goedkoop
Een Kathabar systeem toepassen (werkt met hygroscopische oplossing welke is te regenereren) Zeer duur, kan ook be-en ontvochtigen. De Twin Cel
Link http://www.kathabar.com/
Inderdaad, in de zomer bij de binnenunit, (kan ook in een emmer, maar dan wel legen einde van de dag)PolderPloer! schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:45:
[...]
Hoe voert de daikin vocht af dan? Of moet daar een speciale rioolaansluiting voor worden aangebracht?
In de winter bij de buitenunit als de zaak in defrost gaat. De tuin in??
En ja, water loopt nog steeds naar beneden. Omhoog kan met een pompje maar geeft gegarandeerd ellende na een tijdje
[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 14:10 ]
Een L/L WP is een mogelijkheid, wat is de inhoud van de zolder? Een luchtkoppeling naar de slaapkamers zou kunnen , met koeling zakt de koude lucht als de snelheid er uit is naar beneden.PolderPloer! schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:12:
Voor ons nieuw te bouwen huis gaan we voor bgg vloerverwarming en 1e verdieping vloerverwarming. Daarboven hebben we een 80 vierkante meter grote zolder, gewoon 2,60 meter hoog. Deze ruimte is bedoeld voor de snookertafel. De ruimte wil ik niet aansluiten op de aardwarmtepomp + vloerverwarming. Ik zat te denken aan een seperate lucht/lucht warmtepomp, omdat deze ook mooi kan koelen en ontvochtigen in de zomer.
Wat je dan wel moet doen is een (axiale) transport fan die je aansluit op de eerder genoemde gaten, welke de lucht wegzuigt uit de slaapkamers naar de zolder toe. Er ontstaat dan een circulatie circuit om (een deel van) de gekoelde lucht omlaag te krijgen. Zet wel een regeltrafo of frequentie regelaar in de voeding van de fan, om makkelijk het debiet in te regelen. Wat geluiddemping bij pers en zuig is ook wel handig. (dmv flex)
Let er wel op dat tijdens de bouw aandacht is voor luchtlekken in de schil!! (lees de purschuim bus paraat)
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 15:05 ]
Ik zat ook te denken aan een paar axiaalventilatoren om de koude lucht goed naar de slaapkamers te forceren. Geluid is zeker een issue, 9 van de 10 keer wil ik juist een geluidsarme slaapkamer tov de bovenliggende zolder. Hier zal ik dan een voorziening voor moeten treffen, kan natuurlijk super low tech door isolatie in de buizen te stoppen vanaf de bovenzijde. Het gaat echt om het wegnemen van de ergste warmte tijdens de zomerdag, waarbij de passieve vloerkoeling niet voldoende is ivm dauwpunt. Ik heb nog geen ervaring met passieve koeling en ook niet met een goed geïsoleerde woning, dus misschien is e.e.a. wel overbodig, maar ik kan het nu met de bouw vrij makkelijk meenemen. Een gat met diameter van 125 lijkt mij meer dan voldoende. Demping tussen de vloeren kan ik oplossen door 2 buizen te gebruiken, 1 in de constructievloer en 1 in de zwevende cementdekvloer en isolatie. Zorgen dat ze elkaar niet raken moet voldoende zijn. De zolder zal zo'n 200 kuub zijn. Over luchtdicht hoef ik me geen zorgen te maken: huis wordt gebouwd door Duitsers, daar is het wettelijk verplicht. Dit laat ik ook controleren dmv een blowerdoortest.Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:41:
[...]
Een L/L WP is een mogelijkheid, wat is de inhoud van de zolder? Een luchtkoppeling naar de slaapkamers zou kunnen , met koeling zakt de koude lucht als de snelheid er uit is naar beneden.
Wat je dan wel moet doen is een (axiale) transport fan die je aansluit op de eerder genoemde gaten, welke de lucht wegzuigt uit de slaapkamers naar de zolder toe. Er ontstaat dan een circulatie circuit om (een deel van) de gekoelde lucht omlaag te krijgen. Zet wel een regeltrafo of frequentie regelaar in de voeding van de fan, om makkelijk het debiet in te regelen. Wat geluiddemping bij pers en zuig is ook wel handig. (dmv flex)
Let er wel op dat tijdens de bouw aandacht is voor luchtlekken in de schil!! (lees de purschuim bus paraat)
Kijk, dat klinkt al goed. Die Duitsers kunnen dat veel beter (en goedkoper).
Nederlandse bouw is hopeloos ouderwets, en zo goed als niet innovatief uitzonderingen daar gelaten.
Geluiddemping gaat al redelijk met een een meter dikwandige flexibel, of anders een professionele geluid demper.
De diameter van de doorlaat is wel van belang, reken met 3 m/sec i.v.m. geluid. (nominaal in luchttechniek is 5 m/sec) Een gat van 0,125 m laat met 3 m/sec heeft een C van 44, met 3 m/sec dus 132 m3/h
Reken minimaal met 2 a 3 luchtwisselingen per uur. Een gat van 150 is al veel beter. Maak in elke slaapkamer een toevoer punt in de vloer, de retour centraal. (of accepteer topkoeling bij minder flow)
Geluiddemping gaat al redelijk met een een meter dikwandige flexibel, of anders een professionele geluid demper.
De diameter van de doorlaat is wel van belang, reken met 3 m/sec i.v.m. geluid. (nominaal in luchttechniek is 5 m/sec) Een gat van 0,125 m laat met 3 m/sec heeft een C van 44, met 3 m/sec dus 132 m3/h
Reken minimaal met 2 a 3 luchtwisselingen per uur. Een gat van 150 is al veel beter. Maak in elke slaapkamer een toevoer punt in de vloer, de retour centraal. (of accepteer topkoeling bij minder flow)
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 16:03 ]
Misschien handig om het van mijn kant nog iets te verduidelijken, ook met een plaatje, hoe ik het voor me zie:Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:01:
Kijk, dat klinkt al goed. Die Duitsers kunnen dat veel beter (en goedkoper).Nederlandse bouw is hopeloos ouderwets, en zo goed als niet innovatief uitzonderingen daar gelaten.

Mijn idee is dus om de toevoer vanaf zolder te regelen met koude lucht, gewoon dwars door de vloer naar de slaapkamers (ter illustratie eentje geschetst). Dit ondersteund door een axiaalventilator. De retour wordt automatisch geregeld door de Itho Qualityflow. Op deze manier heb ik circulatie en koude lucht toevoer. Mijns inziens wordt het dan vanzelf koeler op de slaapkamer en als ik dit 2 uurtjes voor het slapen gaan aanzet, zal het een stuk aangenamer zijn in de slaapkamers. Nogmaals het is maar een gedachtenspinsel, maar ik vind het wel een leuke.
@ PolderPoer,
Zijn er twee luchtcircuits? Eentje WTW afzuig, en een centrale toevoer voor gekoelde)lucht uit de zolder naar de slaapkamers?
Zo ja, dan moet er vanuit (liefst elke) slaapkamer een luchtverbinding komen zodat recirculatie van beneden weer naar boven mogelijk is (hoeft niet via een buissysteem, als de zaak luchtdicht is gaat elke ingeblazen kuub weer via die openingen terug naar zolder.) Zet in voor de gaten een IT ventiel in het plafond van de slaapkamer zodat je de zaak een beetje kan balanceren.
Kies ook de WP niet te krap, hij moet meer volume koelen als alleen de zolder.
Note :Er is onderscheid tussen verversing (afzuig) en recirculatie door de WP.
Zijn er twee luchtcircuits? Eentje WTW afzuig, en een centrale toevoer voor gekoelde)lucht uit de zolder naar de slaapkamers?
Zo ja, dan moet er vanuit (liefst elke) slaapkamer een luchtverbinding komen zodat recirculatie van beneden weer naar boven mogelijk is (hoeft niet via een buissysteem, als de zaak luchtdicht is gaat elke ingeblazen kuub weer via die openingen terug naar zolder.) Zet in voor de gaten een IT ventiel in het plafond van de slaapkamer zodat je de zaak een beetje kan balanceren.
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2015 17:51 ]
De itho qualityflow zuigt elke ruimte af en voert in de hal verse lucht toe. De lucht verplaatst zich onder de deuren door. De zolder werkt niet met dit systeem. Ook geen verwarming daar, aangezien ik nog niet exact weet hoeveel ik deze ruimte gebruik. De openingen in de vloer wil ik dus alleen gebruiken om de slaapkamers te koelenGasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:48:
@ PolderPoer,
Verwijderd
Knal gewoon een kanalen unit op de zolder en laat de uitblaas slangen naar de ruimtes gaan die je wil? en laten aanzuigen vanwaar je maar wil...
Kun je de wtw ook gewwon gebruiken.
Of neem de nieuwe WTW van daikin met ingebouwde verdamper..
Kun je de wtw ook gewwon gebruiken.
Of neem de nieuwe WTW van daikin met ingebouwde verdamper..
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 18:45 ]
OK, dus twee circuits, toe/afvoer voor verversing, en een circuit voor zolderkoeling naar slaapkamers.
Die laatste moet kunnen met een fan, realiseer centrale toevoer doe de afvoer per kamer, en klaar toch?
Zoals ook bovenstaande post meld kan het ook omgekeerd, wel meer kanaalwerk dan.
Die laatste moet kunnen met een fan, realiseer centrale toevoer doe de afvoer per kamer, en klaar toch?
Zoals ook bovenstaande post meld kan het ook omgekeerd, wel meer kanaalwerk dan.
Verwijderd
hoe kom je aan die waardes van de COP?
http://www.climasense.nl/...h_query=ftxs35k&results=5
Gasschuif schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:29:
[...]
Mijn voorkeur zou de Daikin FTXS-35K zijn, heeft iets betere geluidsspecs, en een groot modulatie gebied,
dit laatste weet ik niet zeker, moet je even uitzoeken (het minimum toerental van de compressor)
Kijk naar frequentie of minimum ampères als dat er bij staat.
Ik denk dat je de verkeerde gequote hebtVerwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:49:
[...]
En Climasense vind ik nou weer niet de best kloppende cq meest complete informatiebronVerwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:49:
[...]
Volgens mij klopt de informatie van Climasense wel hoor. http://www.daikin.nl/docs/ECPEN14-005-tcm478-310694.pdfSpeedy-Andre schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:48:
[...]
En Climasense vind ik nou weer niet de best kloppende cq meest complete informatiebron
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Die pdf kan ik zelf ook wel vinden
Toen ik naar de 10% actie keek heb ik met ze gechat over installatiekosten enz.
Inmiddels is het aangepast, maar ik zag bijvoorbeeld bij multi-split systemen dat de installatieprijs die van een enkele binnenunit was alsook het pakket met materialen.
Super slordig en zonder nadenken copy/paste doen om het maar even snel op de website te krijgen.
Ook valt het me (nog steeds) tegen dat er bij multi-split maar keus is uit 1 buitenunit waardoor je niet 2 airco's op volle capaciteit kan gebruiken terwijl zwaardere in principe gewoon verkrijgbaar zijn
Als er een ding wat mij betreft op orde moet zijn dan is dat bovenstaande zodat de prijs direct duidelijk is en je kan zien welke beperkingen hun aanbiedingen je geven.
Inmiddels is het aangepast, maar ik zag bijvoorbeeld bij multi-split systemen dat de installatieprijs die van een enkele binnenunit was alsook het pakket met materialen.
Super slordig en zonder nadenken copy/paste doen om het maar even snel op de website te krijgen.
Ook valt het me (nog steeds) tegen dat er bij multi-split maar keus is uit 1 buitenunit waardoor je niet 2 airco's op volle capaciteit kan gebruiken terwijl zwaardere in principe gewoon verkrijgbaar zijn

Als er een ding wat mij betreft op orde moet zijn dan is dat bovenstaande zodat de prijs direct duidelijk is en je kan zien welke beperkingen hun aanbiedingen je geven.
We gaan binnenkort aan de Daikin lucht/lucht warmtepomp om onze woonkamer te verwarmen
(op behoorlijk wat overtollige zonneenergie
)
Nu wordt er altijd gezegd dat je als je een airco aan hebt staan de ramen gesloten moet houden,
maar hoe gaat dat als je de warmtepomp gebruikt als warmtebron, kun je dan de ventilatiesleuven
in de kozijnen geopend houden?
(op behoorlijk wat overtollige zonneenergie
Nu wordt er altijd gezegd dat je als je een airco aan hebt staan de ramen gesloten moet houden,
maar hoe gaat dat als je de warmtepomp gebruikt als warmtebron, kun je dan de ventilatiesleuven
De venstilatiesleuven in de kozijnen kunnen geopend blijven, want dat zorgt voor de ventilatie/frisse lucht.zonpaneel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:49:
We gaan binnenkort aan de Daikin lucht/lucht warmtepomp om onze woonkamer te verwarmen
(op behoorlijk wat overtollige zonneenergie)
Maar je kunt ook de ventilatie van de airco gebruiken (de Daikin Ururu Sarara ventileert via de buitenlucht) maar geeft iets meer geluid. Ikzelf heb een HygroCube CO2/VOC meter gekocht en blijkbaar werd er bij ons genoeg geventileerd met zowel de ventilatie roosters dicht als de ventilatie van de airco uit in de winter.
Je hoeft natuurlijk niet te ventileren als het niet nodig is, dat kost alleen maar energie die je ook anders kunt gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-06-2015 14:41 ]
Ok. En in het lucht/water affik topic las ik dat je met de ELGA beter geen nachtverlaging kunt toepassen. Hebben jullie ervaring met verschillen in wel of niet nachtverlaging toepassen?
Voordeel van een L/L warmtepomp is dat deze warme lucht produceert, dus je ruimte is erg snel warm. Een L/W warmtepomp zoals de Elga, sluit je bijvoorbeeld aan op vloerverwarming. Dit is vele malen trager, dus ik kan mij voorstellen dat je dan veel minder/geen nachtverlaging toepast.
Als het buiten goed hard vriest, kan het wel eens nodig zijn om een L/L warmtepomp wel continu te laten draaien i.v.m. de afnemende capaciteit.
Als het buiten goed hard vriest, kan het wel eens nodig zijn om een L/L warmtepomp wel continu te laten draaien i.v.m. de afnemende capaciteit.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat snel op temperatuur zijn heeft er ook mee te maken dat een WP heel snel zijn maximale vermogen haalt. Dat gaat in minder dan een minuut, halve minuut misschien. En hoe lager de binnentemperatuur, hoe hoger het vermogen. Dat geldt veel sterker dan bij een CV.
Nadeel is wel dat een WP in vollast ook significant minder efficient is dan in deellast. Iig voor de Daikin Ururu Sarara weet ik dat dit effect behoorlijk groot is. Dusdanig dat ik niet denk dat het interessant is om nachtverlaging toe te passen in medium tot goed geïsoleerde gebouwen voor periodes korter dan ~12u ofzo.
Hier heb ik het eens voorgerekend:
Paul C in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Nadeel is wel dat een WP in vollast ook significant minder efficient is dan in deellast. Iig voor de Daikin Ururu Sarara weet ik dat dit effect behoorlijk groot is. Dusdanig dat ik niet denk dat het interessant is om nachtverlaging toe te passen in medium tot goed geïsoleerde gebouwen voor periodes korter dan ~12u ofzo.
Hier heb ik het eens voorgerekend:
Paul C in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Verwijderd
Ik zie niet echt wat je bedoelt?
En die pdf? jij was toch de gene die zei dat het niet klopte...
En die pdf? jij was toch de gene die zei dat het niet klopte...
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:24:
Die pdf kan ik zelf ook wel vinden![]()
Ook valt het me (nog steeds) tegen dat er bij multi-split maar keus is uit 1 buitenunit waardoor je niet 2 airco's op volle capaciteit kan gebruiken terwijl zwaardere in principe gewoon verkrijgbaar zijn![]()
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 20:39 ]
Kun je de geïsoleerde airco koperen slang (1/4 en 3/8 inch) met beleid met de hand buigen?
Buigijzers die ik vind zijn alleen maar voor ongeisoleerde koperen leidingen, vandaar mijn vraag.
Buigijzers die ik vind zijn alleen maar voor ongeisoleerde koperen leidingen, vandaar mijn vraag.
Hallo,
Ook hier een overschot aan zonne-energie, ongeveer 750 KWh.
Afgelopen winter heb ik dit met ventilatorkacheltjes opgestookt. Om dit zo te doen staan ze best wel veel aan ben gaan kijken naar een effectievere manier via een l/l warmtepomp.
Nu wordt er hier veel gesproken over de Daikin Ururu Sahara. Deze heeft een hoge scop, maar is behoorlijk aan de prijs en voor bevochtigen heb ik hem niet nodig.
Ik kwam ook de Mitsubishi inverter WSH-FH35i tegen, goedkoper en met een scop van 5.1. Ook behoorlijk hoog. Zie hiervan echter geen ervaringen of iets dergelijks. heeft iemand hier ervaring met deze Mitsubishi?
Ook een alternatief met hoge scop is welkom,
Afgelopen winter heb ik dit met ventilatorkacheltjes opgestookt. Om dit zo te doen staan ze best wel veel aan ben gaan kijken naar een effectievere manier via een l/l warmtepomp.
Nu wordt er hier veel gesproken over de Daikin Ururu Sahara. Deze heeft een hoge scop, maar is behoorlijk aan de prijs en voor bevochtigen heb ik hem niet nodig.
Ik kwam ook de Mitsubishi inverter WSH-FH35i tegen, goedkoper en met een scop van 5.1. Ook behoorlijk hoog. Zie hiervan echter geen ervaringen of iets dergelijks. heeft iemand hier ervaring met deze Mitsubishi?
Hier in huis al bijna 2 jaar de WSH-EF25i en de WSH-EF35i (zal ietsje verschillen)Philippo schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:54:
Hallo,
Bevallen prima, lekker stil en snel een warme woonkamer en slaapkamer.
Laat wel de buitenunit als hij aan de muur komt op trillingsdempers monteren, vollast compressor bedrijf hoor je dan niet binnen. Wij zijn er heel tevreden over
Buigen met de hand is zeker te doen, al wordt het koper steeds harder bij elke vervorming, maak de straal niet te klein, i.v.m. knikken. met beleid dus. Neem aan dat het systeem is afgevuld?VPI schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:07:
Kun je de geïsoleerde airco koperen slang (1/4 en 3/8 inch) met beleid met de hand buigen?
Zelf heb ik de buitenunit op het platte dak ook ietsje verschoven ivm schaduw op mijn panelen.
Verwijderd
ja, gaat makkelijk, was bij mij geen probleem
VPI schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:07:
Zeker bij lage buitentemperatuur is het ook met een L/L wp niet verstandig om een grote nachtverlaging in te stellen.zonpaneel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:59:
Ok. En in het lucht/water affik topic las ik dat je met de ELGA beter geen nachtverlaging kunt toepassen. Hebben jullie ervaring met verschillen in wel of niet nachtverlaging toepassen?
Zodra je veel vermogen gaat vragen en de buitentemperatuur is laag, gaat een wp veel eerder en vaker in defrost.
De warmte voor defrost moet weer uit de woning gehaald worden, wat veel energie kost.
Ik ken diverse praktijkvoorbeelden dat een kantoor op bijv. maandag eigenlijk niet fatsoenlijk op temperatuur komt, puur en alleen door een te grote verlaging in het weekend of nacht.
Voor woonhuizen is dit probleem minder groot, omdat de nachtverlaging vaak minder lang duurt.
Vaak maar een uur of 8 a 9, voor kantoren vaak bijna het dubbele.
Er zijn maar genoeg L/W warmtepompen die niets eens meer opstarten bij een cv-watertemperatuur van 12 graden of lager. Dat komt omdat er dan te weinig energie in het gebouw zit om het buitendeel te kunnen ontdooien.
Bij L/L wp heb je deze beveiliging niet, er is namelijk geen gevaar op bevriezing.
Bij L/L merk je gewoon dat de ruimtes slecht of niet op temperatuur komen, slecht voor comfort, maar slechter voor het energieverbruik.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bedankt, dat de unit is afgevuld ga ik wel van uit (daikin Ururu). Het systeem is nog niet geïnstalleerd.Gasschuif schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:19:
[...]
Buigen met de hand is zeker te doen, al wordt het koper steeds harder bij elke vervorming, maak de straal niet te klein, i.v.m. knikken. met beleid dus. Neem aan dat het systeem is afgevuld?
Zelf heb ik de buitenunit op het platte dak ook ietsje verschoven ivm schaduw op mijn panelen.
Na het installatie werk moet deze nog gevacumeerd worden en getest worden op lekkage.
Iemand nog tip qua installateur voor het Vacumeren (omgeving Winterswijk)?
OK, misverstand, met een afgevulde unit bedoel ik in bedrijf inclusief leidingwerk.VPI schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:19:
[...]
Bedankt, dat de unit is afgevuld ga ik wel van uit (daikin Ururu). Het systeem is nog niet geïnstalleerd.
Na het installatie werk moet deze nog gevacumeerd worden en getest worden op lekkage.
Iemand nog tip qua installateur voor het Vacumeren (omgeving Winterswijk)?
Gezien de huidige techniek van koppelingen "unit leiding" is kans op lekkage (veel) kleiner t.o.v. de oude flair verbindingen. Dus na inbedrijfstelling is er met beleid wel wat te schuiven met de buitenunit.
Winterswijk, ver vanaf Berkel en Rodenrijs, helaas...
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 22-06-2015 00:37 ]
Verwijderd
Al je een L/W pomp hebt met ingebouwde electrische heater start die gewoon op, de eerste paar graden pompt hij gewoon op met de heater en daarna met de warmtepomp.
Oxellaar schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:03:
[...]
Zeker bij lage buitentemperatuur is het ook met een L/L wp niet verstandig om een grote nachtverlaging in te stellen.
Zodra je veel vermogen gaat vragen en de buitentemperatuur is laag, gaat een wp veel eerder en vaker in defrost.
De warmte voor defrost moet weer uit de woning gehaald worden, wat veel energie kost.
Ik ken diverse praktijkvoorbeelden dat een kantoor op bijv. maandag eigenlijk niet fatsoenlijk op temperatuur komt, puur en alleen door een te grote verlaging in het weekend of nacht.
Voor woonhuizen is dit probleem minder groot, omdat de nachtverlaging vaak minder lang duurt.
Vaak maar een uur of 8 a 9, voor kantoren vaak bijna het dubbele.
Er zijn maar genoeg L/W warmtepompen die niets eens meer opstarten bij een cv-watertemperatuur van 12 graden of lager. Dat komt omdat er dan te weinig energie in het gebouw zit om het buitendeel te kunnen ontdooien.
Bij L/L wp heb je deze beveiliging niet, er is namelijk geen gevaar op bevriezing.
Bij L/L merk je gewoon dat de ruimtes slecht of niet op temperatuur komen, slecht voor comfort, maar slechter voor het energieverbruik.
Klopt ongeveer, maar niet iedere wp heeft een back-up heater.Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:33:
Al je een L/W pomp hebt met ingebouwde electrische heater start die gewoon op, de eerste paar graden pompt hij gewoon op met de heater en daarna met de warmtepomp.
[...]
Heeft hij wel een back-up heater, dan is het vermogen eigenlijk altijd te laag om het systeem echt op te warmen.
Bijvoorbeeld 40kw warmtepomp en dan 2kw heater, daar begin je niet veel mee.
Maar goed, beetje off topic.....
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
bedankt voor je reactie
Gasschuif schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:12:
[...]
Hier in huis al bijna 2 jaar de WSH-EF25i en de WSH-EF35i (zal ietsje verschillen)
Bevallen prima, lekker stil en snel een warme woonkamer en slaapkamer.
Laat wel de buitenunit als hij aan de muur komt op trillingsdempers monteren, vollast compressor bedrijf hoor je dan niet binnen. Wij zijn er heel tevreden over
Ons oog is inmiddels gevallen op de Mitsubishi Electric WSH-FH35i (Buitendeel:MUZ-FH35VE + Binnendeel:MSZ-FH35VE) scop 5,1 + seer 8,9.
Zitten alleen nog in dubio waar we hem te installeren. Kan hem op de overloop hangen, dus aan binnenkant van de buitenmuur, zodat ie op vloer hoogte de bovenverdieping kan bedienen en dmv de swing functie de gang beneden (en met de gangdeur open) tevens de woonkamer. Nadeel in de winter is dat de gang normaal het koudste gedeelte van het huis is. OF is het raadzamer om het gewoon in de woonkamer te hangen?
Zitten alleen nog in dubio waar we hem te installeren. Kan hem op de overloop hangen, dus aan binnenkant van de buitenmuur, zodat ie op vloer hoogte de bovenverdieping kan bedienen en dmv de swing functie de gang beneden (en met de gangdeur open) tevens de woonkamer. Nadeel in de winter is dat de gang normaal het koudste gedeelte van het huis is. OF is het raadzamer om het gewoon in de woonkamer te hangen?
Warme lucht heeft de neiging om te stijgen. Het lijkt mij dus heel lastig (onmogelijk) om van een verdieping hoger de warme lucht in de woonkamer te krijgen door een gangdeur. Gewoon in de woonkamer hangen.
Is het trouwens nodig om de gang en bovenverdieping te verwarmen? Persoonlijk heb ik daar nooit verwarming aan, hoe hard het ook vriest. Uiteraard wel in de badkamer...
Is het trouwens nodig om de gang en bovenverdieping te verwarmen? Persoonlijk heb ik daar nooit verwarming aan, hoe hard het ook vriest. Uiteraard wel in de badkamer...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens mij moet je altijd in de woonkamer hangen. Het warmte transport door een openstaande deur is beperkt, het is niet voor niets dat een L/L pomp blaast. Ik merkte ook nog wel wat verschil in de woonkamer, met name in hoeken waar de unit niet heen kan blazen leek het mij soms wat kouder. Maar dat is opgelost, ik heb de indeling aangepast aan de warmtepomp en die kan nu zijn warmte zo de zithoek in gooien :-)
Wat betreft die nachtverlaging, laten draaien geeft meer deellast wat goed is voor het rendement maar de buitentemperatuur is ook wat lager wat slecht is voor het rendement. Bovendien is de gemiddelde T hoger dus heb je meer warmteverlies. Netto resultaat, ik weet het niet. Wat mij wel opviel is dat veel nachtverlaging (=uitzetten, terug naar 15 graden op de thermometer) een relatief kil huis geeft. Als je dan de pomp aan zet is de thermometer snel op temperatuur, maar het comfort vond ik niet altijd fantastisch, omdat muren e.d. erg koud kunnen 'afstralen'.
Wat betreft die nachtverlaging, laten draaien geeft meer deellast wat goed is voor het rendement maar de buitentemperatuur is ook wat lager wat slecht is voor het rendement. Bovendien is de gemiddelde T hoger dus heb je meer warmteverlies. Netto resultaat, ik weet het niet. Wat mij wel opviel is dat veel nachtverlaging (=uitzetten, terug naar 15 graden op de thermometer) een relatief kil huis geeft. Als je dan de pomp aan zet is de thermometer snel op temperatuur, maar het comfort vond ik niet altijd fantastisch, omdat muren e.d. erg koud kunnen 'afstralen'.
Als je t zo stelt niet nee. Verwarmen van de bovenverdieping zal vrnml gebruikt worden wanneer de kleine boven gaat spelen. Koelen moet geen probleem zijn. Maar ja dan hoef ik niet per se zo'n dure unit aan te schaffen. Kan ik beter een goedkopere Mitsubishi SRK35ZM-S laten ophangen ipv zo'n mobiele airco. Luxe problemen...antonboonstra schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:49:
Warme lucht heeft de neiging om te stijgen. Het lijkt mij dus heel lastig (onmogelijk) om van een verdieping hoger de warme lucht in de woonkamer te krijgen door een gangdeur. Gewoon in de woonkamer hangen.
Verwijderd
Nachtverlaging gewoon niet gebruiken, is de unit van juiste capaciteit kost het minder energie om hem smorgens naar de juiste temp te laten komen dan op de nachtverlaging te laten draaien.
met veel interesse lees ik alles wat hier langs komt ,
van de daikin heb ik alle tech info kunnen vinden ,
alleen wil ik de daikin FTXZ35N vergelijken met de mitsubishi electric MSZ-FH35VE .
deze komt ook in de buurt qua specs , alleen wil ik ook weten bij welke buiten temperaturen de EER / COP id om het goed te kunnen vergelijken met de daikin ,
dit mede ook vanwege de aanschaf prijs en het vermogens werkgebied wat bij de daikin groter is dan bij de mitsubishi ,
wie kan hier iets over zeggen / of een link geven ?
bedankt
alleen wil ik de daikin FTXZ35N vergelijken met de mitsubishi electric MSZ-FH35VE .
deze komt ook in de buurt qua specs , alleen wil ik ook weten bij welke buiten temperaturen de EER / COP id om het goed te kunnen vergelijken met de daikin ,
dit mede ook vanwege de aanschaf prijs en het vermogens werkgebied wat bij de daikin groter is dan bij de mitsubishi ,
bedankt
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
"bij welke buiten temperaturen de EER / COP id om het goed te kunnen vergelijken met de daikin"
De gemiddelde nederlandse (dag maximum) temperatuur in de 'koude' helft is een graad of 8
De gemiddelde dag minimum is een graadje of 2 in die maanden.
Persoonlijk zou ik het bereik daar tussen bekijken met een uitstapje naar de 0 of -2
De gemiddelde nederlandse (dag maximum) temperatuur in de 'koude' helft is een graad of 8
De gemiddelde dag minimum is een graadje of 2 in die maanden.
Persoonlijk zou ik het bereik daar tussen bekijken met een uitstapje naar de 0 of -2
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Volgens mij moet je naar de buitenunit operation manual zoeken, muz-fh35ve. Hierin staat een PERFORMANCE DATA HEAT operation at Rated frequency tabel.....Misterpc schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:46:
bedankt
Bij 0 graden buiten lees ik een capaciteit van 3.4 kW en bij -5 graden een capaciteit van 2.88 kW. En dit is zonder defrost cycle, denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-06-2015 23:02 ]
Is je keuze beperkt tot de 3,5 kW versies van Daikin of Mitsubishi of hebben die je voorkeur?Misterpc schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:46:
bedankt
mitsubishi electric MSZ-FH35VE

Er zijn meerdere merken die het zeker niet slechter doen.
Kijk ter vergelijk verwarmen kW bij -10 ook eens naar bv:
Fujitsu:

Of Samsung:

Dit zijn al oudere specs maar de nieuwe types zullen het vast niet slechter doen.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
zuinige rijder , bedankt voor de link
berteco bedankt voor alle info , lekker uitzoek werk ,
op dit moment heb ik nog niets besloten ..
wel gaat mijn voorkeur tot zover uit naar de daikin , alleen daar staat een forse investering tegen over die ik wel graag wil gaan vergelijken met andere modellen van goede merken om zo tot een goede afweging te komen tussen de specificaties enerzijds en de aanschafprijs anderzijds ,
en niet te vergeten wat vinden andere mensen van merk x , y, of z ..
op dit moment kijk ik naar de daikin FTXZ35N , mitsubishi wsh-fh35i , daar heb ik nu specs van om door te lezen ,
de airco komt in de woonkamer , voor verwarmen , koelen en be , ontvochten ..
wel gaat mijn voorkeur tot zover uit naar de daikin , alleen daar staat een forse investering tegen over die ik wel graag wil gaan vergelijken met andere modellen van goede merken om zo tot een goede afweging te komen tussen de specificaties enerzijds en de aanschafprijs anderzijds ,
op dit moment kijk ik naar de daikin FTXZ35N , mitsubishi wsh-fh35i , daar heb ik nu specs van om door te lezen ,
Volgens mij is de Daikin Ururu Sarara uniek m.b.t. bevochtigen via de buitenlucht. Ik ben in ieder geval tevreden over de FTXZ35N. En die paar honderd euro verdien ik ook terug in minder energieverbruik.Misterpc schreef op zondag 28 juni 2015 @ 08:51:
zuinige rijder , bedankt voor de link
Ziet er zelfs naar uit dat ik zo goed als neggie wordt. Alleen nog maar gas voor douchen (ongeveer 150 m3) en de rest van de stroom (inclusief airco verbruik voor verwarmen) wordt gecompenseerd door de zonnepanelen. Het vervangen van een 25 jaar oude koelkast heeft hier ook onverwachts aan meegeholpen, blijkbaar verbruikte die meer dan verwacht.
Volg het topic al een tijdje en begin steeds warmer te lopen
.
We hebben zonnepanelen en wat overschot, ongeveer 500 kwh per jaar. Voor verwarming hebben we een HR cv ketel en sinds een paar jaar een houtkachel voor de hoofdverwarming op de begane grond. Na het eerste jaar vrijwel alleen op hout verwarmt te hebben afgelopen winter in de ochtend met de CV verwarmt en in de loop van de middag hout gestookt. Hiermee eigenlijk onverwacht veel gas verstookt en wil zou dus wat anders willen, zonder hele dagen hout te stoken. Daar komt de warmtepomp om de hoek kijken uiteraard. Om te beginnen maar eens een tweetal tekeningen van ons huis:

Wat we willen is het volgende:
Voor de begane grond willen we gedurende de dag het aangenaam kunnen houden met de WP, in de middag zal de houtkachel aangaan op dagen dat het fris/koud is. Koelen is hier bijzaak. Het lijkt het beste idee om de binnenunit in de keuken tegen de buitenmuur te hangen. Enige uitdaging is de stippellijn, dit is een boog van ongeveer 30cm hoog, waar de WP onderdoor moet blazen.
Voor de 1e verdieping hebben we meer uitdagingen. De slaapkamer is verwarmen optioneel, koelen is hier het hoofddoel en dat lijkt geen probleem. Voor de hobbykamer willen we kunnen verwarmen wanneer nodig, koelen optioneel maar geen noodzaak. De werkkamer heb ik de grootste uitdaging denk ik, want dit lijkt redelijk lastig te bereiken zonder lange leidingen. Hier ben ik op zoek naar de mogelijkheden, zowel verwarmen als koelen is hier wenselijk.
De plaatsing van de buitenunit zou tegen de buitenmuur kunnen, dit is een open stuk en ongeveer 3 meter verder staat het huis van de buren.
We denken aan een mooie Daikin, uiteraard het liefst een multi-split zodat we maar één buitenunit hebben. Heb het in de planning om richting Den Bosch te rijden maar zou graag vooraf van de experts hier wat tips en adviezen horen.
We hebben zonnepanelen en wat overschot, ongeveer 500 kwh per jaar. Voor verwarming hebben we een HR cv ketel en sinds een paar jaar een houtkachel voor de hoofdverwarming op de begane grond. Na het eerste jaar vrijwel alleen op hout verwarmt te hebben afgelopen winter in de ochtend met de CV verwarmt en in de loop van de middag hout gestookt. Hiermee eigenlijk onverwacht veel gas verstookt en wil zou dus wat anders willen, zonder hele dagen hout te stoken. Daar komt de warmtepomp om de hoek kijken uiteraard. Om te beginnen maar eens een tweetal tekeningen van ons huis:

Wat we willen is het volgende:
Voor de begane grond willen we gedurende de dag het aangenaam kunnen houden met de WP, in de middag zal de houtkachel aangaan op dagen dat het fris/koud is. Koelen is hier bijzaak. Het lijkt het beste idee om de binnenunit in de keuken tegen de buitenmuur te hangen. Enige uitdaging is de stippellijn, dit is een boog van ongeveer 30cm hoog, waar de WP onderdoor moet blazen.
Voor de 1e verdieping hebben we meer uitdagingen. De slaapkamer is verwarmen optioneel, koelen is hier het hoofddoel en dat lijkt geen probleem. Voor de hobbykamer willen we kunnen verwarmen wanneer nodig, koelen optioneel maar geen noodzaak. De werkkamer heb ik de grootste uitdaging denk ik, want dit lijkt redelijk lastig te bereiken zonder lange leidingen. Hier ben ik op zoek naar de mogelijkheden, zowel verwarmen als koelen is hier wenselijk.
De plaatsing van de buitenunit zou tegen de buitenmuur kunnen, dit is een open stuk en ongeveer 3 meter verder staat het huis van de buren.
We denken aan een mooie Daikin, uiteraard het liefst een multi-split zodat we maar één buitenunit hebben. Heb het in de planning om richting Den Bosch te rijden maar zou graag vooraf van de experts hier wat tips en adviezen horen.
Hoe wil je de badkamer verwarmen?Pixelmagic schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 17:46:
Wij hebben de badkamer verwarmd met een straalkachel op schakelklok.
Is het een optie om de werkkamer met een elektrische kachel te verwarmen, wanneer gebruikt? Hoe vaak/lang wordt deze gebruikt? Is het boven zo warm dat er ook gekoeld moet worden?
Ook al gedacht om alleen de bovenverdieping te verwarmen met CV ketel (alleen gebruikte ruimtes) en beneden alleen de airco? En indien nodig voor koelen de deuren open zetten voor koelte boven?
Bedankt voor je antwoord.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:30:
[...]
Hoe wil je de badkamer verwarmen?
Wij hebben de badkamer verwarmd met een straalkachel op schakelklok.
Is het een optie om de werkkamer met een elektrische kachel te verwarmen, wanneer gebruikt? Hoe vaak/lang wordt deze gebruikt? Is het boven zo warm dat er ook gekoeld moet worden?
Ook al gedacht om alleen de bovenverdieping te verwarmen met CV ketel (alleen gebruikte ruimtes) en beneden alleen de airco? En indien nodig voor koelen de deuren open zetten voor koelte boven?
Badkamer verwarmen we nu ook zo goed als niet, desnoods een klein kacheltje zoals je aanhaalt, is geen issue.
Werkkamer ook met kacheltje verwarmen is een optie die ik in gedachte had, bvb met zo'n infrarood paneel. Het gaat er meer om dat ik liever in een keer een juiste oplossing kies dan later denk van "hadden we maar". Werkkamer word 1-2 dagen per week volle werkdag benut en daarnaast in de avond voor de pc/pinball.
Zowel de slaapkamer als de werkkamer liggen onder het schuine dak waar de zonnepanelen hangen, zo goed als zuidelijk en worden bij dagen zoals vandaag erg warm, vandaar de wens voor koelen in de slaapkamer en liefst ook werkkamer.
De hobbykamer heeft nu geen cv en ook niet echt ruimte er voor, dus vandaar dat verwarmen met WP daar een optie lijkt.
Juist door de zonnepanelen is het bij ons minder warm boven. Ik zou een kleine airco in de werkkamer plaatsen en een grote beneden. Boven kan dan de deur van de werkkamer open gezet worden voor het koelen, ook van de slaapkamer. Voordeel id dat er in de slaapkamer minder geluid is.
Weet niet of een multisplit handig is mbt de leidingen, desnoods 2x single, als er plaats is voor 2 buitenunits.
Weet niet of een multisplit handig is mbt de leidingen, desnoods 2x single, als er plaats is voor 2 buitenunits.
zuinige rijder ,
ik ben zelf ook aan het kijken naar multi split ipv 2 mono split ,
goedkoper is dat niet , wel behoorlijk minder zuinig dan bijvoorbeeld de daikin ftxz serie .
ik ben ook aan het kijken naar 2 keer daikin ipv daikin beneden in de woonkamer /keuken en boven een mitsubishi MSZ-FH25VE , het prijsverschil is namelijk klein tussen de mitsubishi en de daikin ftxz35n .
daarom zit ik voor boven op de slaapkamer te denken aan een daikin ftxz25n , iis iig nog zuiniger al is het niet veel , ik moet nog even de prijs opvragen .
ik ben zelf ook aan het kijken naar multi split ipv 2 mono split ,
goedkoper is dat niet , wel behoorlijk minder zuinig dan bijvoorbeeld de daikin ftxz serie .
ik ben ook aan het kijken naar 2 keer daikin ipv daikin beneden in de woonkamer /keuken en boven een mitsubishi MSZ-FH25VE , het prijsverschil is namelijk klein tussen de mitsubishi en de daikin ftxz35n .
daarom zit ik voor boven op de slaapkamer te denken aan een daikin ftxz25n , iis iig nog zuiniger al is het niet veel , ik moet nog even de prijs opvragen .
Aangezien ik wat stroom over heb ben ik me aan het orienteren in een luchwarmtepomp/airco. Dit om gasverbruik te reduceren.
Ik wil dit gebruiken naast het bestaande cv. syteem en de airco functie is mooi meegenomen.
voor huiskamer ca. 100 m3 is dit grofweg 2000 euro? en wat is de gemiddelde besparing op jaarbasis, is dit zo'n 500 m3?
Ik wil dit gebruiken naast het bestaande cv. syteem en de airco functie is mooi meegenomen.
voor huiskamer ca. 100 m3 is dit grofweg 2000 euro? en wat is de gemiddelde besparing op jaarbasis, is dit zo'n 500 m3?
Ik ben bezig met Daikin ftxm ('Professional') modellen, deze zijn A++ met R32 en wifi, de Emura is misschien mooier maar flink duurder (zeker als je er 2 wilt).
Mijn bedoeling is dat ze gaan koelen in de slaapkamer en woonkamer, de laatste ook verwarmen.
Hoeveel gas je kan besparen hangt van de woning, isolatie en de indeling af, ik denk dat een deel van mijn woning zal afkoelen zonder cv (aparte kamers boven en de hal).
De cv heeft echter veel minder te doen als een reeks grote radiators dicht blijft, de thermostaat zou eigenlijk ergens anders moeten komen dan in de huiskamer.
Ik schat in dat ik van mijn 700m3 gas nog 200 nodig zal hebben voor tapwater en plaatselijk bijstoken.
De airco zal 500kWh verbruiken zodat ik op €200 besparing per jaar uit kom.
Zolang het salderen blijft heb ik daar nog voordeel van.
Een van de goedkoopste die ik kon vinden komt op €1200 voor 2,5kW en €1300 voor 3,5KW, dat is incl. 6m leiding per airco (dhz) en aflevering.
Laten monteren kost al gauw €400 meer per airco met vaak nog reisuren extra dus dat doe ik zelf wel.
Deze leverancier doet een instructie dvd er bij, why not
Mijn bedoeling is dat ze gaan koelen in de slaapkamer en woonkamer, de laatste ook verwarmen.
Hoeveel gas je kan besparen hangt van de woning, isolatie en de indeling af, ik denk dat een deel van mijn woning zal afkoelen zonder cv (aparte kamers boven en de hal).
De cv heeft echter veel minder te doen als een reeks grote radiators dicht blijft, de thermostaat zou eigenlijk ergens anders moeten komen dan in de huiskamer.
Ik schat in dat ik van mijn 700m3 gas nog 200 nodig zal hebben voor tapwater en plaatselijk bijstoken.
Een van de goedkoopste die ik kon vinden komt op €1200 voor 2,5kW en €1300 voor 3,5KW, dat is incl. 6m leiding per airco (dhz) en aflevering.
Laten monteren kost al gauw €400 meer per airco met vaak nog reisuren extra dus dat doe ik zelf wel.
Verwijderd
ftxm ?
welk model is dat?
welk model is dat?
Speedy-Andre schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 01:23:
Ik ben bezig met Daikin ftxm ('Professional') modellen, deze zijn A++ met R32 en wifi, de Emura is misschien mooier maar flink duurder (zeker als je er 2 wilt).
Ik weet niet hoeveel het gasverbruik nu is voor verwarmen? En hoe goed het huis geisoleerd is?snoekds20 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:37:
Aangezien ik wat stroom over heb ben ik me aan het orienteren in een luchwarmtepomp/airco. Dit om gasverbruik te reduceren.
In ieder geval heb ik geen gas meer verbruikt voor verwarmen sinds oktober 2014.
Voorheen 0.60 m3/graaddag, nu met Daikin Ururu Sarara (hoge SCOP van 5.73 en nog hogere COP) kom ik uit op 0.60 kWh/graaddag.
Disclaimer: alleen verwarmen beneden, badkamer via elektrische straalkachel van 600 Watt en incidenteel de slaapkamers via een 500 Watt kacheltje.
Zie deze post.....
En deze post....
Totaal verbruikt: 1411 kWh
0,64 kWh/graaddag
Graaddagen: 2177
Voorheen gasverbruik: 0.60 m3/graaddag
Gas uitgespaard: 1306 m3 gas
In ieder geval is het hebben van een airco warmtepomp ook fijn bij deze temperaturenIk heb deze winter de CV niet hoeven te gebruiken, bij -5 graden kon de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het nog warmhouden. Toen heb ik deze wel 24 uur aan laten staan, dus geen nachtverlaging.
Mijn benedenverdieping is ook ongeveer 170 m3 en gebruikte voorheen rond de 1500 m3 voor verwarmen met HR CV ketel.
![]()
Gebruikte 0.60 m3/graaddag, nu met de Ururu 0.67 kWh/graaddag (sinds november 2014).
Wanneer het echt koud is (-10) en de airco kan het niet op temperatuur houden (nog niet meegemaakt) ben ik van plan een elektrisch kacheltje in de woonkamer te laten meehelpen van 1500 Watt. Maar dat komt niet vaak meer voor.
Daikin Ururu Sarara is niet te krijgen in multisplit unit. Maar eventueel zou je een kleine en goedkopere airco boven kunnen installeren. Aangezien de meeste airco's namelijk niet genoeg verwarmingsvermogen hebben voor de begande grond/woonruimte en/of een slechte SCOP. Dat is wel een groot voordeel van de Daikin Ururu Sarara.
Dank allen voor reactie.
Huis is 550 m3, goed (na) geisoleerd. verbruik is ca. 1800 m3 per jaar. (4 personen). Op de bovenverdieping zelden radiator los. zolderverdieping nooit. Wel vloerverwarming in keuken ca. 75m3. Het gaat mij om verwarmen van huiskamer 90 m3 mn. voor en na seizoen zodat HR ketel minder of niet hoeft te werken om zo gasverbruik te besparen. Ik moet denk ik dan niet bij airco's kijken die nu overal voorbij komen maar naar een lucht/lucht warmtepomp. Het stroomverbruik kan worden afgestreept van de overtollige kWh.
Kom ik bij Daikan uit?
Huis is 550 m3, goed (na) geisoleerd. verbruik is ca. 1800 m3 per jaar. (4 personen). Op de bovenverdieping zelden radiator los. zolderverdieping nooit. Wel vloerverwarming in keuken ca. 75m3. Het gaat mij om verwarmen van huiskamer 90 m3 mn. voor en na seizoen zodat HR ketel minder of niet hoeft te werken om zo gasverbruik te besparen. Ik moet denk ik dan niet bij airco's kijken die nu overal voorbij komen maar naar een lucht/lucht warmtepomp. Het stroomverbruik kan worden afgestreept van de overtollige kWh.
Kom ik bij Daikan uit?
Een nieuwe van 2015, zie hier
Belangrijk voor mij is de stille werking (19dB) zodat ik kan slapen en ongestoord muziek of film kan volgen.
Voordeel bij de film is dat warmte van de projector (gigantische CRT) de kamer niet nog verder opwarmt.
Het hoeft geen 20 graden te worden in zo'n week als nu, als het maar koeler aanvoelt.
Verwijderd
Ik lees dat die nog niet leverbaar is in nederland , zullen dus uit het buitenland komen, is ook 4 dagen levertijd!
krijg je dat garantie verhaal weer waar het al een keer over is gegaan!
en de leverancier die het aanbied , tenminste die ik kan vinden bij google is al een paar keer failliet geweest volgens Daikin. ik had nl eerst gebeld met Daikin om info te vragen over de verschillende installateurs voordat ik mijn ururu liet plaatsen. Wel een mooi app. Maar ik zou niets vooraf betalen
krijg je dat garantie verhaal weer waar het al een keer over is gegaan!
en de leverancier die het aanbied , tenminste die ik kan vinden bij google is al een paar keer failliet geweest volgens Daikin. ik had nl eerst gebeld met Daikin om info te vragen over de verschillende installateurs voordat ik mijn ururu liet plaatsen. Wel een mooi app. Maar ik zou niets vooraf betalen

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2015 13:32 ]
Welk bedrijf is dat?
Hopelijk niet degene die ik op het oog heb
Hopelijk niet degene die ik op het oog heb
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model kan ik aanraden. Denk dat je zomaar 1000 m3 gas kunt besparen. Ik heb al 1500 m3 bespaard. Afhankelijk hoeveel de CV nog meehelpt voor de vloerverwarming in de keuken en voor boven natuurlijk. Voor dit model ben je rond de 2700 euro kwijt inclusief installatie. En als je handig bent kan het nog goekoper.snoekds20 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:06:
Dank allen voor reactie.
Kom ik bij Daikan uit?
Ik heb ook naar de Urura Sarara zitten kijken, maar de binnenunit hiervan is wel erg groot. Vanwege de indeling van onze woonkamer kijken we tegen de zijkant van de binnenunit aan.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:23:
[...]
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model kan ik aanraden. Denk dat je zomaar 1000 m3 gas kunt besparen. Ik heb al 1500 m3 bespaard. Afhankelijk hoeveel de CV nog meehelpt voor de vloerverwarming in de keuken en voor boven natuurlijk. Voor dit model ben je rond de 2700 euro kwijt inclusief installatie. En als je handig bent kan het nog goekoper.
Er is wel een Daikin Emura met R32 koelmiddel (in mei 2015 op de markt gekomen) maar die is blijkbaar nog niet beschikbaar voor de Nederlandse markt en dan krijg je afhoudende berichten met betrekking tot garantie. Hoezo één Europa?

Goed man!
De leverancier is verplicht om de garantie te regelen, wat ik heb gevonden is een bedrijf dat levert vanuit Duitsland (19% btw) en adverteert in NL/BE.
De meeste klanten zitten volgens hen in Duitsland, dus daar vestigen ze het magazijn.
Het wordt denk ik pas lastig als je de boel zelf monteert met vooraf gevacumeerde leidingen, dan is er geen controle mogelijk op een juiste installatie.
Biedt een leverancier dit zelf aan, dan is hij nog steeds aanspreekpunt voor garantie.
Met Daikin verwacht ik geen problemen, maar als ze komen dan zijn de onderdelen best duur.
De meeste klanten zitten volgens hen in Duitsland, dus daar vestigen ze het magazijn.
Het wordt denk ik pas lastig als je de boel zelf monteert met vooraf gevacumeerde leidingen, dan is er geen controle mogelijk op een juiste installatie.
Biedt een leverancier dit zelf aan, dan is hij nog steeds aanspreekpunt voor garantie.
Met Daikin verwacht ik geen problemen, maar als ze komen dan zijn de onderdelen best duur.
Verwijderd
Comf....... kl.....?
Garantie van Daikin Nederland op producten vanuit buitenland vallen niet onder de garantie.
Begon volgens de Daikin vertegenwoordiger die ik sprak met een ander nummer op de units en daaraan konden ze dat zien.
Je kunt wel service krijgen maar dan gewoon betalen, daar het een Nederlands product betreft, voor hoe ver het nederlands is je gewoon garantie krijgt van Daikin buiten de NVKL van de installateur!
Als we over de zelfde installateur praten zal het een reden hebben dat hij vanuit het buitenland importeerd......
Zal er waarschijnlijk mee te maken dt hij geen erkend dealer is! Daikin bellen bij twijfel!!
Garantie van Daikin Nederland op producten vanuit buitenland vallen niet onder de garantie.
Begon volgens de Daikin vertegenwoordiger die ik sprak met een ander nummer op de units en daaraan konden ze dat zien.
Je kunt wel service krijgen maar dan gewoon betalen, daar het een Nederlands product betreft, voor hoe ver het nederlands is je gewoon garantie krijgt van Daikin buiten de NVKL van de installateur!
Als we over de zelfde installateur praten zal het een reden hebben dat hij vanuit het buitenland importeerd......
Zal er waarschijnlijk mee te maken dt hij geen erkend dealer is! Daikin bellen bij twijfel!!
bedoel je comfortklimaat.nl? Ik denk dat het handig om de naam juist wel te noemen, nu kunnen mensen ook de verkeerde shop aanmerken en dat zou ik zeer onterecht vindenVerwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:16:
Comf....... kl.....?
Verwijderd
Daarom vermelde ik niet de hele naam, dat zou ik ook niet netjes vinden als het over een ander zou gaan.
maar inderdaad, comfortklimaat ja.
maar inderdaad, comfortklimaat ja.
De reden van importeren lijkt me duidelijk: de prijs en wellicht geen officieel dealerschap.
Het is niet die leverancier waar ik naar kijk dus misschien valt het mee met over de kop gaan.
Die ander is nog goedkoper, heeft recentere modellen met R32 zoals ik liet zien en wifi al ingebouwd.
Ik ga wel vragen hoe het met de garantieafhandeling is geregeld, hoe hij het doet zal mij een zorg zijn maar ik kan alleen bij hem aankloppen.
Het is niet die leverancier waar ik naar kijk dus misschien valt het mee met over de kop gaan.
Die ander is nog goedkoper, heeft recentere modellen met R32 zoals ik liet zien en wifi al ingebouwd.
Ik ga wel vragen hoe het met de garantieafhandeling is geregeld, hoe hij het doet zal mij een zorg zijn maar ik kan alleen bij hem aankloppen.
Is de leverancier dan toevallig Marke-Klima? Dat is een Duits bedrijf wat ook in Nederland levert en ook heel goedkoop is.
Zeg ik het goed dat A- merken Mitsubishi, LG,panasonic, Daikan, career zijn? Toch eens info opvragen bij installateur omg. Nijmegen
Jep, ik heb contact met ze gehad en ze hebben een soort servicedesk in Almere.ohnee schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:08:
Is de leverancier dan toevallig Marke-Klima? Dat is een Duits bedrijf wat ook in Nederland levert en ook heel goedkoop is.
Het is niet meer dan een webshop, als je zelf niet kan installeren dan wordt het iets lastiger.
Met deze warmte zou het fijn zijn als mijn Toshiba er al zou zijn, de afspraak staat echter voor eind augustus.
Bij m'n werkgever hebben we verspreid in het gebouw er 5 hangen, naast verwarmen is een lucht/lucht warmtepomp uitermate geschikt om te koelen.
Bij m'n werkgever hebben we verspreid in het gebouw er 5 hangen, naast verwarmen is een lucht/lucht warmtepomp uitermate geschikt om te koelen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik werd helaas een beetje overvallen door de vroege hittegolf, ik hoopte op tijd m'n keus gemaakt te hebben en dat liep dus anders
Zover ik begrijp kan je alles zelf doen als je voorgevacumeerde leidingen kiest.
Deze schroef je erop waarna je een kraantje open draait.
Je zal op de kwaliteit van de koppelingen moeten vertrouwen.
Zover ik begrijp kan je alles zelf doen als je voorgevacumeerde leidingen kiest.
Deze schroef je erop waarna je een kraantje open draait.
Je zal op de kwaliteit van de koppelingen moeten vertrouwen.
Thinkpad gaf me nog een tip om de mindergas screenshots en plak en knip werk te vergemakkelijken.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op:
1 Het jaaroverzicht van mindergas bewaren lokaal (hele pagina bewaren in FireFox)
2 vervangen van m3 door kWh en gasverbruik door stroomverbruik in de lokale pagina
3 lokale pagina openen
4 screenshot maken (dit kan bijvoorbeeld met LightscreenPortable van een gedeelte van je scherm)
Dit is makkelijk te automatiseren (2 en 3)
Hier het resultaat.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op:
1 Het jaaroverzicht van mindergas bewaren lokaal (hele pagina bewaren in FireFox)
2 vervangen van m3 door kWh en gasverbruik door stroomverbruik in de lokale pagina
3 lokale pagina openen
4 screenshot maken (dit kan bijvoorbeeld met LightscreenPortable van een gedeelte van je scherm)
Dit is makkelijk te automatiseren (2 en 3)
Hier het resultaat.

Ik neem aan dat je de Daikin op een losse kWhmeter hebt zitten?
Dat ga ik ook maar doen denk ik, dan krijgt de Raspberry weer wat taken erbij.
Wel lastig dat je verwarmen en koelen niet kan onderscheiden, dan moet je de buitentemperatuur loggen om wat meer inzicht te krijgen in het verbruik.
Wel lastig dat je verwarmen en koelen niet kan onderscheiden, dan moet je de buitentemperatuur loggen om wat meer inzicht te krijgen in het verbruik.
De Daikin Ururu Sarara heeft een verbruiksmeter ingebouwd en je kunt het totaal aflezen op de afstandsbediening. Kwestie van minimaal 1x per maand aflezen en bijhouden op mindergas. En je kunt ook de "ketel uit" instellen op mindergas. Het verbruik wordt dan geteld voor overig verbruik. Dat kun je gebruiken voor koelen bij te houdenSpeedy-Andre schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:35:
Ik neem aan dat je de Daikin op een losse kWhmeter hebt zitten?
Leuke feature, de goedkopere modellen incl. de Emura hebben dat niet

Je schrijft dat je een benedenverdieping hebt van 170 m3, bedoel je daarmee alleen de woonkamer en keuken of tel je ook de hal mee?ZuinigeRijder schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:23:
[...]
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model kan ik aanraden. Denk dat je zomaar 1000 m3 gas kunt besparen. Ik heb al 1500 m3 bespaard. Afhankelijk hoeveel de CV nog meehelpt voor de vloerverwarming in de keuken en voor boven natuurlijk. Voor dit model ben je rond de 2700 euro kwijt inclusief installatie. En als je handig bent kan het nog goekoper.
Ik heb een woonkamer + keuken van 170 m3 in totaal en kwam op het 5 kW model uit, maar als 3,5 kW ook voldoende is dan scheelt dat een stuk qua investering. Bij strenge winters zou ik eventueel de vloerverwarming mee kunnen laten helpen, alleen even kijken hoe ik dat geregeld krijg met de thermostaat.
Even volgen, ik ben ook naar een Ururu aan het kijken en heb zelf een woonkamer/keuken van 125m3
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Ik tel de hal niet mee en ook de bijkeuken niet. Dus kamer + bijkamer (L vorm) en keuken is inderdaad ongeveer 170 m3. Twee onder een kap, bouwjaar 1991 en voorlopig B label. Geen extra isolatie, oud dubbel glas.Msniekers schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:49:
[...]
Je schrijft dat je een benedenverdieping hebt van 170 m3, bedoel je daarmee alleen de woonkamer en keuken of tel je ook de hal mee?
Ik heb een woonkamer + keuken van 170 m3 in totaal en kwam op het 5 kW model uit, maar als 3,5 kW ook voldoende is dan scheelt dat een stuk qua investering. Bij strenge winters zou ik eventueel de vloerverwarming mee kunnen laten helpen, alleen even kijken hoe ik dat geregeld krijg met de thermostaat.
Aangezien er ook vloeverwarming is, zou ik voor extra comfort zeker de verwarming een beetje laten meehelpen en niet voor de 5 kW model gaan. Aangenomen dat het huis niet slecht geisoleerd is. Bij mij is de keuken tot 2 graden kouder aangezien de luchtstroming daar moeilijker komt. Lossen we op door iets hogere temperatuur te verwarmen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de airco (daikin Ururu), nu moet als laatste stap deze nog gevacumeerd worden.
Kan iemand dit doen, ik woon in Winterswijk?
Kan iemand dit doen, ik woon in Winterswijk?
De verwarming doet het dus prima zo te lezenZuinigeRijder schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:23:
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model kan ik aanraden.
Verwijderd
de 3,5 kw kan officieel in de boeken tot 100m3. maar het is een inverter en kan zich optoeren tot 5,3 kw..
dat zou de 170m3 moeten kunnen halen, of je wil dat je unit altijd op max capaciteit staat te draaien is een tweede.
dat zou de 170m3 moeten kunnen halen, of je wil dat je unit altijd op max capaciteit staat te draaien is een tweede.
Wij hebben al een koel huis en sinds 30 juni in totaal pas 11 kWh verbuikt aan koeling. En dan staat de airco gewoon op een heel lage stand te draaien. Wel een mooie bijkomstigheid van een airco die eigenlijk aangeschaft is voor verwarmen, voorheen hadden we een plafondventilator. We zetten de airco stand niet te laag om het verschil tussen binnen en buiten niet te groot te laten zijn, rond de 24 graden is koud genoeg.janser01 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:41:
[...]
De verwarming doet het dus prima zo te lezenMaar hoe zit het met de koeling de afgelopen dagen? Houdt die 3,5 kW die 170m3 ook aangenaam koel? Waarbij aangenaam natuurlijk relatief is.
Het 3.5 kW model slaat eigenlijk op het koelvermogen. Het verwarmingsvermogen van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model is echter 5 kW. De verwarmingscapaciteit van het 5 kW model is 6.3 kW. De verwarmingscapaciteit verschillen bij lagere temperaturen tussen deze 2 modellen is niet heel groot en alleen dan heb je wat aan de hogere verwarmingscapaciteit.
Zie ook deze post van Paul C.

k raad het sterk af de unit te dimensioneren op heel lage temperaturen. -3 Celsius is genoeg om 99% van de tijd voldoende vermogen te hebben. Die laatste 1-2% kun je beter met een elektrisch kacheltje aanvullen. Dat is veel kosteneffectiever. Omdat het aanvullen is (de WP blijft ook draaien) hoef je maar een fractie 1% van de warmte met weerstandsverwarming te doen.
Sinds 4 juni heb ik ook een Ururu staan, met de bedoeling om er mee te verwarmen. Afgelopen week heb ik deze uiteraard ook gebruikt om te koelen. Net als ZuinigeRijder op een graadje of 24°C laten koelen, wat erg aangenaam is. Hoewel ik de deur naar de hal en bovenverdieping wel continu open had, komt er weinig/geen koeling aan op de 1e verdieping. Ook wel logisch, aangezien koude lucht daalt.janser01 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:41:
[...]
De verwarming doet het dus prima zo te lezenMaar hoe zit het met de koeling de afgelopen dagen? Houdt die 3,5 kW die 170m3 ook aangenaam koel? Waarbij aangenaam natuurlijk relatief is.
Door een geïmproviseerde zonwering en alleen koelen wanneer de zonnepanelen het meeste produceerden, heb ik afgelopen week maar 5 kWh verbruikt. Naast de interne energiemeting van de Daikin, heb ik er ook nog een DIN rail kWh meter tussen hangen. Ik heb nog geen grote getallen gemeten, maar vooralsnog lijken beide metingen niet heel veel van elkaar te verschillen.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 07-07-2015 10:09 ]
Die 100m3 is grote onzin, of in ieder geval een met een extreem grote veiligheidsmarge.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:51:
de 3,5 kw kan officieel in de boeken tot 100m3. maar het is een inverter en kan zich optoeren tot 5,3 kw..
Die 3,5kW in een ruimte van ~200m3, een grote zolder met 4 van de 6 vlakken aan buiten grenzend en het dak onder 40 graden op het zuiden en alles redelijk geïsoleerd. Afgelopen week 's avonds de koelfunctie ingeschakeld, nadat het huis de hele dag heeft staan opwarmen(=AC uit), en het was steeds in minder dan een half uur afgekoeld naar ~23C.
Afgelopen week was toch wel ongeveer het meest extreme wat je in NL mag verwachten qua warmte. Dus tenzij je slechte zonwering hebt of iets anders wat veel interne warmte produceert denk ik dat je in NL makkelijk 500m3 kunt koelen met één 3,5kW Ururu Sarara.
Hoeveel ontvochtigen jullie eigenlijk op een warme dag?
Vrijdag was de luchtvochtigheid heel hoog. Bij ons was het binnen 85% bij 26C, dus dat is ~18gr/kg. Ik had de Daikin op Dry-Cool gezet en een maatbeker onder de condensafvoer. In een kwartier tijd zat daar 650ml condenswater in! Dat is dus >2,5 liter per uur ontvochtiging. Dat is veel meer dan ik had verwacht.
[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 07-07-2015 11:29 ]
Verwijderd
Gaat om de 100m3 op verwarmings basis bij Europese normen!
met andere woorden, bij een buitentemp van 4 gr kan de unit 100m3 verwarmen. ,lijkt mij dat je geen ururu aanschaft om alleen te gaan koelen?,
met andere woorden, bij een buitentemp van 4 gr kan de unit 100m3 verwarmen. ,lijkt mij dat je geen ururu aanschaft om alleen te gaan koelen?,
Paul C schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:14:
[...]
Die 100m3 is grote onzin, of in ieder geval een met een extreem grote veiligheidsmarge.
Die 3,5kW in een ruimte van ~200m3, een grote zolder met 4 van de 6 vlakken aan buiten grenzend en het dak onder 40 graden op het zuiden en alles redelijk geïsoleerd. Afgelopen week 's avonds de koelfunctie ingeschakeld, nadat het huis de hele dag heeft staan opwarmen(=AC uit), en het was steeds in minder dan een half uur afgekoeld naar ~23C.
Afgelopen week was toch wel ongeveer het meest extreme wat je in NL mag verwachten qua warmte. Dus tenzij je slechte zonwering hebt of iets anders wat veel interne warmte produceert denk ik dat je in NL makkelijk 500m3 kunt koelen met één 3,5kW Ururu Sarara.
Dat klinkt allemaal zeer positief. Mijn initiële gedachte was om voor een dual split unit te gaan, een voor in de woonkamer/keuken en de andere voor op de slaapkamer op de begaande grond om (bij) te verwarmen, de (gas) verwarming in het najaar (veel) later aan en in het voorjaar (veel) eerder uit, EN om te koelen als de mussen van het dak vallen.
Maar na wat meer gelezen te hebben lijkt het erop dat de Ururu met zijn hoge COP en SEER waarden meer in zijn mars heeft dan alleen maar "bij" verwarmen en koelen. Het enige nadeel is dat het geen split unit is. Ik zou dus wel nog opzoek moeten naar een goedkope oplossing voor de slaapkamer waar koelen in tegenstelling tot de woonkamer, eigenlijk het belangrijkste is.
Maar na wat meer gelezen te hebben lijkt het erop dat de Ururu met zijn hoge COP en SEER waarden meer in zijn mars heeft dan alleen maar "bij" verwarmen en koelen. Het enige nadeel is dat het geen split unit is. Ik zou dus wel nog opzoek moeten naar een goedkope oplossing voor de slaapkamer waar koelen in tegenstelling tot de woonkamer, eigenlijk het belangrijkste is.
Dat is natuurlijk ideaal, de zonnepanelen leveren natuurlijk het meeste op wanneer het het warmst is. Ik denk dat ik wel om ben. Nu alleen een goede leverancier/dealer/installateur zien te vinden in Z-Limburg.antonboonstra schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:09:
Door een geïmproviseerde zonwering en alleen koelen wanneer de zonnepanelen het meeste produceerden, heb ik afgelopen week maar 5 kWh verbruikt.
Dat slaat net zo goed nergens op. Diezelfde ruimte heeft een piek warmtelast bij -4C van 2341W. Dat is rekening houdend met aangrenzende ruimtes die 3C kouder zijn dan deze ruimte.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:28:
Gaat om de 100m3 op verwarmings basis bij Europese normen!
[...]
In een volledig ongeisoleerd huis zal die 100m3 misschien kloppen, maar welke malloot woont er anno 2015 nog in een ongeisoleerd huis? Dat is alsof je een Range Rover verkoopt als gemiddelde gezinsauto, omdat sommige gezinnen in de zomer een gigantische caravan naar zuid Frankrijk slepen.

Verwijderd
Dus alle leverancier die bij een 3.5kW 100m3 vermelden hebben het fout volgens jou?
daikin lg Mitsubishi etc etc etc?
daikin lg Mitsubishi etc etc etc?
Paul C schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:40:
[...]
Dat slaat net zo goed nergens op. Diezelfde ruimte heeft een piek warmtelast bij -4C van 2341W. Dat is rekening houdend met aangrenzende ruimtes die 3C kouder zijn dan deze ruimte.
In een volledig ongeisoleerd huis zal die 100m3 misschien kloppen, maar welke malloot woont er anno 2015 nog in een ongeisoleerd huis? Dat is alsof je een Range Rover verkoopt als gemiddelde gezinsauto, omdat sommige gezinnen in de zomer een gigantische caravan naar zuid Frankrijk slepen.![]()
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2