Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.281 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:13
janser01 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:31:

Dat is natuurlijk ideaal, de zonnepanelen leveren natuurlijk het meeste op wanneer het het warmst is. Ik denk dat ik wel om ben. Nu alleen een goede leverancier/dealer/installateur zien te vinden in Z-Limburg.
Op de site van Daikin staat een dealer locator met ook een aantal dealers in Z-Limburg.

Valt me trouwens op dat Climasense niet in die locator voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:44:
Dus alle leverancier die bij een 3.5kW 100m3 vermelden hebben het fout volgens jou?
daikin lg Mitsubishi etc etc etc?

[...]
Ja, absoluut.

Het vermogen dimensioneren op basis van de inhoud van een ruimte is alsof je een zonnepaneelsysteem dimensioneert op basis van gezinssamenstelling. Er is absoluut correlatie, maar de standaard deviatie is dusdanig groot dat je voor een individueel geval net zo goed niets kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn alleen grote installateurs die benoemd worden op de site, ik heb ook gebeld met Daikin om te checken of climasense dealer was. zeker voor het onzekere!!! ;)
en is regio gebonden denk ik....postcode?
Msniekers schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:53:
[...]

Op de site van Daikin staat een dealer locator met ook een aantal dealers in Z-Limburg.

Valt me trouwens op dat Climasense niet in die locator voorkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoe moet ik de capaciteit vergelijken?
Ik verwarm de BG met 7000W aan radiators en boven heb ik 5000W.
Wat doet een airco anders als hij met de helft van het vermogen hetzelfde presteert?
Als ik het goed lees dan zou ik met 2,5kW al de ruimte van 6,5x9m kunnen verwarmen en in een slaapkamer van 4x4m (met plat dak van beton) zou dat nog minder zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Speedy-Andre schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:06:
Hoe moet ik de capaciteit vergelijken?
Ik verwarm de BG met 7000W aan radiators en boven heb ik 5000W.
Wat doet een airco anders als hij met de helft van het vermogen hetzelfde presteert?
Als ik het goed lees dan zou ik met 2,5kW al de ruimte van 6,5x9m kunnen verwarmen en in een slaapkamer van 4x4m (met plat dak van beton) zou dat nog minder zijn.
Als je die 7kW ook echt nodig hebt, dan zul je het met 2,5kW niet redden. Als die 7kW gebaseerd is op een 90/70 regiem en je draait eigenlijk 50/40 (ofzo) en hebt daarmee altijd ruim voldoende, dan maak je wel een kans.

Wil je het weten? Dan zul je moeten rekenen (of meten).
Wil je niet rekenen (of meten)? Dan hang je 1 of 2 maatje groter op en betaal je misschien €300,- tot €900,- teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik stook op 50 graden zonder problemen, de radiators zaten er al in dus ik weet niet of het goed berekend is.
Wat de slaapkamer betreft zal de massa van een opgewarmd dak wel invloed hebben denk ik, daar wil ik voornamelijk koelen.
Het verschik tussen 2 en 2,5kW is tientjes, van 3,5 naar 5 scheelt wel een paar honderd euro.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er natuurlijk ook mee te maken of je machine continu in vollast of deellast wilt laten draaien, bereken je het stroom verbruik ook even terug?
3,5 kw in vollast of 5 kw in deellast.
Das natuurlijk het mooie van inverters, kunnen ver over hun nominle waardes heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is wel lastig om te voorspellen of een 3,5kW airco steeds in vollast zal draaien of niet.
Een andere indicator is 700m3 gas per jaar voor 100m2 oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 20:47
ik lees net een stuk over buitenlandse leveranciers en de al dan niet terechte garantie twijfels hierover

ik zelf ben via www.idealo.de een prijs vergelijkings site in duitsland op een airco leverancier gestuit die met name met mitsubishi electric airco's wel heel erg goedkoop is tov nederland ,

even verder zoeken heeft mij iig geleerd dat de firma zijn hoofdzetel in italie heeft , ook financieel ,
en een bij vestiging in duitsland , vlak bij de grens met nederland en dat ze zaken doen met nederlandse installateurs ,

ik weet zo niet wat ik ervan moet denken ,
garantie verhaal weet ik al helemaal niks over ,

kan iemand iets zinnigs hierover zeggen ?

ze hebben ook daikin ftxz en andere dingen

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, bij twijfel, Daikin bellen!
Buitenlandse producten geen garantie door Daikin Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De leverancier handelt garantiegevallen af, of dat via het merk in NL of Dld gaat is hun probleem.
Het is wel lastig troubleshooten denk ik, zeker als je het zelf installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Misterpc schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:15:

ik weet zo niet wat ik ervan moet denken ,
garantie verhaal weet ik al helemaal niks over ,

kan iemand iets zinnigs hierover zeggen ?
De Duitse wet staat duidelijk aan de kant van de consument. Ze maakt daarbij geen onderscheid of je wel of geen Duitser bent. Als je iets in Duitsland koopt, valt dat gewoon onder de Duitse garantie. EU , vrij verkeer van diensten en goederen, tot op bepaalde hoogte en zo lang het nog duurt. ;)

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
kijk eens hier

http://www.idealo.de/prei...-mitsubishi-electric.html

bovenaan staat het bedrijf wat ik bedoel ,

ze zijn erg goedkoop , het moederbedrijf zit in italie en ook fiscaal gezien betaal je naar italie ,

kent iemand dit bedrijf soms ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Misterpc schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:28:
Dat is het mooie van Duitse websites, naam en adres staat er altijd op.

Ron Jansen - Pfarrer Otto Reinhardtstrasse 33 - 46446 Elten Emmerich - tel. (0049) 172 2111818 - Email: ronwm.jansen@gmail.com

Haal je die door Google en bing maps heen dan zie je dat het in een nieuwbouw wijk ligt.
https://www.google.nl/map...048057:0xed5b8684dd6f883f

Kijk je wat verder op de site dan zie je dat je je garantie bij

Michele Liverani
Corso Alba Cortemilia 62
120550 Diano D’Alba (CN)
Italien
Telefon: + 39 338 8023277
E-Mail: ordini@condizionati.com

Mag claimen als er shit is.

Haal je dit door google maps heem dan kom je hier terecht

https://www.google.nl/map...x8777442861afe253!6m1!1e1

Gezien de Italiaanse constructie zou ik me er niet aan wagen. Dan liever een paar euro meer betalen voor wat gemoedsrust. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik gisteren de wifi controller voor de ururu binnen gekregen van climasense, was hier niet iemand die zelf een domitica programma had geschreven hiervoor? een home wizard iets achtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 06:45:
Nu heb ik gisteren de wifi controller voor de ururu binnen gekregen van climasense, was hier niet iemand die zelf een domitica programma had geschreven hiervoor? een home wizard iets achtig?
Ja, Philos31 en robhuls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:52
Misterpc schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:28:
kijk eens hier

http://www.idealo.de/prei...-mitsubishi-electric.html

bovenaan staat het bedrijf wat ik bedoel ,

ze zijn erg goedkoop , het moederbedrijf zit in italie en ook fiscaal gezien betaal je naar italie ,

Had ze ook gezien, maar niet aan begeven. Net zoiets als Marke-Klima, die heeft een pand in Duitsland en woont en runt zelf eea vanuit Roemenie. Had ook een scherpe prijs, € 1770 incl btw incl installatie. De installatie werd gedaan door een bedrijf uit Belgie welke je vervolgens zelf moet contacteren na volledige betaling om een afspraak te maken.... doei :w t betreffende installatie bedrijf heeft 1x gereageerd op mijn mail, daarna niks meer vernomen toen ik vragen begon te stellen.
Andere optie waar 2 andere tweakers besteld hebben; http://www.convienesempre...z-fh35ve-12000-btu-a.html
Verzendkosten waren voor mij €280 incl. Zitten de leidingen niet bij.
Mijn inziens kun je hem net zo goed bestellen in Nederland: http://www.klimaatwereld....watt-airconditioning.html

[ Voor 6% gewijzigd door pielle007 op 09-07-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij Marke Klima kan je je beperken tot de levering en een installateur zoek je zelf.
Hun prijzen en de nieuwste modellen bevallen me wel, bij Klimaatwereld zie je bijna niks met R32 en wifi mag je los bijbestellen waardoor ze nog duurder zijn.
Die Italiaan zie ik niet zitten, bij Marke Klima komt alles uit Duitsland en dan weet je dat het niet lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar gaat het toch wel om die paar euros meer..
janser01 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:54:
[...]

Dat is het mooie van Duitse websites, naam en adres staat er altijd op.

Ron Jansen - Pfarrer Otto Reinhardtstrasse 33 - 46446 Elten Emmerich - tel. (0049) 172 2111818 - Email: ronwm.jansen@gmail.com

Haal je die door Google en bing maps heen dan zie je dat het in een nieuwbouw wijk ligt.
https://www.google.nl/map...048057:0xed5b8684dd6f883f

Kijk je wat verder op de site dan zie je dat je je garantie bij

Michele Liverani
Corso Alba Cortemilia 62
120550 Diano D’Alba (CN)
Italien
Telefon: + 39 338 8023277
E-Mail: ordini@condizionati.com

Mag claimen als er shit is.

Haal je dit door google maps heem dan kom je hier terecht

https://www.google.nl/map...x8777442861afe253!6m1!1e1

Gezien de Italiaanse constructie zou ik me er niet aan wagen. Dan liever een paar euro meer betalen voor wat gemoedsrust. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Ben een tijdje niet op het forum geweest ivm andere bezigheden. Onze Mitsubishi Electric heb ik een half jaartje geleden in Italië besteld. Destijds was hij nog iets goedkoper en dat maakte het verschil met de voordeligste aanbieder in NL toen nog wel interessant. De verzendkosten zijn aan de prijs, maar de pellet stond hier dan ook na 2 dagen. Over de garantie maak ik me niet zo druk. Het ding komt me oerdegelijk over. Mocht het toch nodig zijn dan neem ik aan dat monteurs van Mitsubishi niet helemaal uit Italië hoeven te komen.
Verder kan ik de MSZ alleen maar aanbevelen. Het koelen in de afgelopen periode was een zeer aangename bonus. Hij moduleert daarbij zelfs nog verder terug dan bij het verwarmen. Als het buiten nog niet superheet is staat hij soms zelfs met minder dan 150 Watt te pruttelen in de eco stand en weet het binnen toch aangenaam te houden. Je kunt dan de frequentie van de fan vd buitenunit bijna met het blote oog tellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VfX53Kt.jpg

In afwachting van een aantal offertes ben ik alvast over de plek na aan het denken waar ik een Ururu Sarara 3,5 kW zou ophangen. Ik heb even een schets gemaakt van de situatie.

De bedoeling is om de woonkamer en keuken te verwarmen, waarbij het grijze vlak het belangrijkste is ivm comfort in de winter (zithoek bij tv).
De blauwe lijn tussen woonkamer en tuinkamer is een muurtje van 120 cm hoog.

Ik heb 3 opties als plek voor de binnenunit. 2 en 3 hebben mijn voorkeur omdat de buitenunit dan op een onopvallende plek staat. Bij 3 verwacht ik echter dat de keuken niet echt warm wordt.
Is 2 een goede plek, gezien het muurtje? De unit blaast daar overheen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

-De warmte verspreid je nu altijd via de tuinkamer, de tuinkamer warmt dus eerst op daarna pas de gewenste ruimtes(behalve bij optie 3). De tuinkamer lijkt mij ook direct het koudste en slechtst geïsoleerde gedeelte.

Ik zou de buitenunit links neer zetten, leidingen door de gang(neem aan dat linksonder gang is?) en dan 2 binnen units.
In de woonkamer kom je dan mooi op het midden van de muur uit. en in de keuken kun je hem ergens op onderste muur plaatsen.

-afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Msniekers schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:00:

In afwachting van een aantal offertes ben ik alvast over de plek na aan het denken waar ik een Ururu Sarara 3,5 kW zou ophangen. Ik heb even een schets gemaakt van de situatie.

De bedoeling is om de woonkamer en keuken te verwarmen, waarbij het grijze vlak het belangrijkste is ivm comfort in de winter (zithoek bij tv).
De blauwe lijn tussen woonkamer en tuinkamer is een muurtje van 120 cm hoog.

Ik heb 3 opties als plek voor de binnenunit. 2 en 3 hebben mijn voorkeur omdat de buitenunit dan op een onopvallende plek staat. Bij 3 verwacht ik echter dat de keuken niet echt warm wordt.
Is 2 een goede plek, gezien het muurtje? De unit blaast daar overheen lijkt mij?
Ik zou de binnenunit op plek 3 zetten en in stand horizontaal naar rechts zetten (vanuit de binnenunit gezien). De woonkamer wordt verwarmd en ook de tuinkamer en keuken krijgen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie meer in positie 1, dan hoeft de warme lucht nergens een hoekje om :)
Hoe de warmteverdeling met een airco is weet ik niet, ik kan me voorstellen dat het bij de ramen koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Is locatie 3 en een stille ventilator tussen woonkamer en keuken geen optie?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wie kan mij vertellen of ik mijn CV ketel de deur uit kan doen, en er een lucht water warmte pomp voor in de plaats kan hangen? heb redeleijk wat extra capaciteit CV platen geplaatst afgelopen herfst, en volgens mij staat de aanvoer temp al laag, richting de 55 graden, en hoeft t binnen niet meer dan 16 graden te worden met de warmte pomp. rest gaat met de houtkachel.
Wil graag van het gas af, afglopen jaar 750 m3 gas verstookt, incl douchen en koken.
Mag ook een ondernemer zijn die in N-H wil komen. van Nevit kreeg ik geen duidelijk antwoord.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vraag dat eens in het juiste topic ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Tazzios schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:17:
-De warmte verspreid je nu altijd via de tuinkamer, de tuinkamer warmt dus eerst op daarna pas de gewenste ruimtes(behalve bij optie 3). De tuinkamer lijkt mij ook direct het koudste en slechtst geïsoleerde gedeelte.

Ik zou de buitenunit links neer zetten, leidingen door de gang(neem aan dat linksonder gang is?) en dan 2 binnen units.
In de woonkamer kom je dan mooi op het midden van de muur uit. en in de keuken kun je hem ergens op onderste muur plaatsen.

-afmetingen?
Links onder de keuken is inderdaad de gang, maar ik wil geen leidingen door de gang en ik kan in de keuken geen unit plaatsen.
Deze 3 plekken zijn de enige mogelijkheid.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:40:
[...]

Ik zou de binnenunit op plek 3 zetten en in stand horizontaal naar rechts zetten (vanuit de binnenunit gezien). De woonkamer wordt verwarmd en ook de tuinkamer en keuken krijgen warmte.
Dat is een optie, blaasrichting aanpassen. Maar gaat de warme lucht over het muurtje tussen woonkamer en tuinkamer heen?

Ik las eerder in dit topic over een koude luchtstroom die boven de vloer blijft hangen omdat de warme lucht niet ver genoeg kan dalen. Mocht dat bij ons ook gebeuren dan kan ik dat waarschijnlijk deels compenseren met de vloerverwarming, maar liefst natuurlijk zo weinig mogelijk.

Misschien in plaats van een Ururu een multisplit Emura op plek 2 en 3? Dan kunnen de leidingen mooi langs één buitenmuur naar elkaar toelopen. Maar dat is een stuk minder efficiënt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Het maakt veel uit hoe goed er geïsoleerd is. Met betere isolatie zul je een betere warmteverdeling krijgen. Het maakt ook heel veel uit hoe je verwarmd: continu of met nachtverlaging. Met continu hoef je alleen warm te houden, dus minder warmte verplaatsen, dus minder temperatuurverschil.

Verder kun je naast links rechts ook de hoogte instellen. De Ururu heeft een best geconcentreerde straal. Ik heb goede ervaring met het richten van die straal over langere afstand. De warme lucht door dat gat blazen zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Msniekers schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:40:
[...]
Dat is een optie, blaasrichting aanpassen. Maar gaat de warme lucht over het muurtje tussen woonkamer en tuinkamer heen?

Ik las eerder in dit topic over een koude luchtstroom die boven de vloer blijft hangen omdat de warme lucht niet ver genoeg kan dalen. Mocht dat bij ons ook gebeuren dan kan ik dat waarschijnlijk deels compenseren met de vloerverwarming, maar liefst natuurlijk zo weinig mogelijk.

Misschien in plaats van een Ururu een multisplit Emura op plek 2 en 3? Dan kunnen de leidingen mooi langs één buitenmuur naar elkaar toelopen. Maar dat is een stuk minder efficiënt lijkt me.
Je kunt ook de verticale blaasrichting instellen, wanneer je deze naar beneden richting deuropening naar de tuinkamer laat blazen, komt de warmte ook gedeeltelijk in de tuinkamer en keuken. Er zal wel een klein verschil in warmte zijn in de keuken, maar dat kun je nivelleren door in de kamer iets warmer te verwarmen.

Meestal met vloerverwarming is de ondergrond goed geisoleerd en zul je dus minder last hebben van optrekkende kou. Wil je warme voeten, moet je even de vloerverwarming laten aanspringen.

Ook bij mij moet de warmere lucht vrij ver komen om bij de keuken te komen. In mijn geval scheelt dit maximaal 2 graden.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/indeling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Waarom niet gaan voor een multisplit?
Een grote unit in de kamer een een kleintje in de keuken.
Zo gaat die bij ons in september ook uitgevoerd worden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Ik kan in de keuken wel een unit ophangen, maar kom dan met de leidingen richting buitenunit niet goed weg. Een kleine unit op plek 1 die richting keuken blaast en een grotere op plek 3 is wel een optie. Maar dan worden de leidingen naar de buitenunit wel vrij lang als die ergens halverwege komt te staan.
Voor welk merk/model heb jij gekozen?
ZuinigeRijder schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:45:
[...]

Je kunt ook de verticale blaasrichting instellen, wanneer je deze naar beneden richting deuropening naar de tuinkamer laat blazen, komt de warmte ook gedeeltelijk in de tuinkamer en keuken. Er zal wel een klein verschil in warmte zijn in de keuken, maar dat kun je nivelleren door in de kamer iets warmer te verwarmen.

Meestal met vloerverwarming is de ondergrond goed geisoleerd en zul je dus minder last hebben van optrekkende kou. Wil je warme voeten, moet je even de vloerverwarming laten aanspringen.

Ook bij mij moet de warmere lucht vrij ver komen om bij de keuken te komen. In mijn geval scheelt dit maximaal 2 graden.
[afbeelding]
Heb jij ook vloerverwarming? Geen last van de koude 'zone' die hier een aantal keer genoemd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Msniekers schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:55:
Heb jij ook vloerverwarming? Geen last van de koude 'zone' die hier een aantal keer genoemd is?
Ik heb geen vloerverwarming, maar parket. Ik heb geen last van de 'koude zone'. Natuurlijk is er wel temperatuurverschil (warmte gaat in principe naar boven), maar geen last van koude zone. Bij mij staat de verticale blaasstand schuin naar beneden, zodat de warmte juist naar beneden geblazen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk optie 1

enigste positie waarbij hij alle ruimtes aankan kwa blaas richting!
ZuinigeRijder schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:45:
[...]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Gisteren contact gehad met Climasense en zij adviseren ook optie 1. En dan de blaasrichting iets naar links vanuit de unit gezien, zodat de lucht over het 1.2 m hoge muurtje wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 06:45:
Als je wilt kan ik die scripties wel opsturen voor de koppeling van Ururu aan domoticz. Ik gebruik nu de app, ik heb nog op de todo lijst staan iets zinvols te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag dat de R32 emura modellen er dus al wel zijn, staan bij climasense op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een geluk, jammer dat ze €300 duurder zijn dan elders, waar er ook nog wifi bij zit :/
Je zal er maar 2 willen en dan nog ff 2x €400 erbij tellen voor de installatie (excl. materiaal en reisuren!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Het vochtigheidspercentage binnen was opgelopen naar 80%. In bijna 4 uur heeft de Daikin Ururu Sarara dit teruggebracht tot 65% in Dry mode. Dit heeft 700 Watt gekost. Buiten is het om 22 uur nog zwoel met een temperatuur van 21 graden luchtvochtigheid boven 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat gebeurt toch niet zomaar, iets te lang deuren en ramen open gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:44:
Dat gebeurt toch niet zomaar, iets te lang deuren en ramen open gehad?
Nee, wel heb ik in de kamer de ventilatie roosters open staan. Ik heb geen mechanische ventilatie. Mijn huis is uit 1991 en heeft een voorlopig B label. Dus niet super geisoleerd.

Hoe is de luchtvochtigheid bij anderen in huis in het algemeen? Wel/geen mechanische ventilatie? Bouwjaar huis en isolatiegraad/voorlopig energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 06:52:
[...]
Nee, wel heb ik in de kamer de ventilatie roosters open staan. Ik heb geen mechanische ventilatie. Mijn huis is uit 1991 en heeft een voorlopig B label. Dus niet super geisoleerd.

Hoe is de luchtvochtigheid bij anderen in huis in het algemeen? Wel/geen mechanische ventilatie? Bouwjaar huis en isolatiegraad/voorlopig energielabel?
(semi-off-topic)

Laatste tijd ca 65-75%. De oorzaak zal hier de afgelopen tijd vnl zijn dat ramen veel open staan (draaikiep+horren, erg handig verder). Wellicht ook dat de woonomgeving zelf vrij vochtig is (iets <NAP, de grond is vaak vochtig). Verder 1996, behoorlijk geïsoleerd, ventilatieroosters altijd open, mechanische afzuiging meestal uit, voorlopig label B.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier bj 1990 met mechanische afzuiging en de roosters (zijn vervangen voor suskasten) staan meestal open.
Geen bijzondere isolatie en een plat dak waardoor m'n slaapkamer te warm wordt en ik daar airco wil.
Beneden komt er ook airco, vooral voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
zeegerd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 07:43:
[...]

(semi-off-topic)

Laatste tijd ca 65-75%. De oorzaak zal hier de afgelopen tijd vnl zijn dat ramen veel open staan (draaikiep+horren, erg handig verder). Wellicht ook dat de woonomgeving zelf vrij vochtig is (iets <NAP, de grond is vaak vochtig). Verder 1996, behoorlijk geïsoleerd, ventilatieroosters altijd open, mechanische afzuiging meestal uit, voorlopig label B.
Ik heb wel de ramen op kiepstand staan op de eerste verdieping, dus slaapkamers, hal en badkamer. Vanmorgen was het 71% in de hal beneden, buiten 77% en in de kamer beneden 68%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij is de vochtigheid zonder unit uit ook rond de 75%, unit aan en ramen gesloten lekker rond de 58%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Bouwjaar '58, overdag ramen dicht en 's avonds open.
De vochtigheid zit de laatste week tussen de 60 & 80%

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Ik heb een Daikin FTX 20 voor kantoor/hobby ruimte gemonteerd. Naar mijn gevoel werkt alles naar behoren en ook de inverter werkt van 550W naar 250W en bij lagere vermogens aan/uit regeling.
De temperatuur stel je in via een afstandbediening.

Bij verwarmen is het verschil tussen de ingestelde waarde van de afstandbediening erg groot: Ingesteld 17 C gemeten 19,7 C (Gedurende 12 uur avond/nacht en uitgestabiliseerd buiten c.a 12 C en geen interne warmte of zon).

Mijn vraag is, heeft er iemand dezelfde ervaring? Is dit verschil te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 11:55

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tomexergie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:03:
Bij verwarmen is het verschil tussen de ingestelde waarde van de afstandbediening erg groot: Ingesteld 17 C gemeten 19,7 C (Gedurende 12 uur avond/nacht en uitgestabiliseerd buiten c.a 12 C en geen interne warmte of zon).

Mijn vraag is, heeft er iemand dezelfde ervaring? Is dit verschil te corrigeren?
Heb dezelfde ervaring met mijn Daikin FTX'en; bij verwarmen ongeveer 2 graden warmer dan ingesteld en bij koelen 2 graden kouder (beetje afhankelijk van zon instraling uiteraard). Ik gebruik altijd de stilste comfort stand, misschien maakt dat nog iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een waarde die in het app zit, verwarm je tot 23 gaat hij tot 25gr en laat zich dan afzakken,. iets van een offset waarde omdat als de unit in een hoek zit tov hart van de kamer een andere temp meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Tomexergie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:03:
Ik heb een Daikin FTX 20 voor kantoor/hobby ruimte gemonteerd. Naar mijn gevoel werkt alles naar behoren en ook de inverter werkt van 550W naar 250W en bij lagere vermogens aan/uit regeling.
De temperatuur stel je in via een afstandbediening.

Zie deze post, blijkbaar is dit in ieder geval op de Daikin Ururu Sarara te veranderen.
peterpijpelink schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:31:
[...]

Kreeg vandaag bericht dat climasense bij Daikin navraag heeft gedaan en er een oplossing is. Via de afstandbediening kan ik de offset instellen. Dus bij een kamertemperatuur van 22 graden en de Daikin die 24 graden aangeeft kan ik het bijstellen. Morgen krijg ik een email met uitleg. wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
peterpijpelink schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:31:
[...]

Kreeg vandaag bericht dat climasense bij Daikin navraag heeft gedaan en er een oplossing is. Via de afstandbediening kan ik de offset instellen. Dus bij een kamertemperatuur van 22 graden en de Daikin die 24 graden aangeeft kan ik het bijstellen. Morgen krijg ik een email met uitleg. wordt vervolgd.
Ik zit met het zelfde probleem, 3C verschil tussen gewenste waarde en gemeten waarde bij mijn Daikin. Kun je deze offset procedure naar mij mailen?
groet, Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Op het forum plaatsen (mits Daikin dat goed vind en het geen supergeheime procedure betreft :+ ) is dan handiger, dan hebben anderen er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben de beste plek voor een airco aan het bepalen.
In de woonkamer is dat aan de tuinzijde tegen een houten kozijn, dat over de hele breedte loopt.
Van daar uit kan ik de open keuken en de hal bereiken.
Ik vond een installatie manual van Daikin waar in staat dat je 5 bevestigingspunten hebt op de binnenplaat.
De bovenste 3 krijg ik wel in het kozijn, maar de onderste moet ik misschien met een houten plaat doen.
Lijkt me geen probleem, behalve voor het aanzicht :+

De slaapkamer heeft te weinig ruimte boven de kozijnen, dus misschien komt hij op een zijmuur waar de slangen doorheen kunnen zodat ik ze in een onbewoonde kamer kan wegwerken.
Ik denk dat de condensafvoer bij beide airco's aflopend aangebracht kan worden.

Zijn er nog valkuilen, zoals dat je in de slaapkamer niet de koude straal in je gezicht krijgt? :P
Ik lees nog al wat opmerkingen over de flare koppeling, Daikin levert de airco's volgens mij standaard daar mee dus wat is er dan mis mee?
In de manual staat dat je ze met een momentsleutel moet aandraaien en er moet wat olie oid tussen.
Dat zijn toch dingen die een monteur kan doen?
Ik zorg voor het ophangen van de delen, trek kabels en laat een monteur de leidingen doen (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
De koeltechnische handelingen zoals het aansluiten (solderen) van de koelleidingen dient te gebeuren door een erkende koelmonteur met F-gassen certificering.

Je kan dus zelf de binnenunit en buitenunit monteren en de elektrische bekabeling verzorgen. Voor het aansluiten van de koelleidingen dient er een koelmonteur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da's een algemeen verhaal ...
Ik heb de spullen niet voor afpersen (compressor) en vacumeren, dus dat is voor de vakman.
Volgens de leverancier zit er genoeg koelmiddel in de buitenunit voor 10m leiding, ik heb 6m opgemeten.
Ik weet niet of het handig is om de leidingen mee te bestellen, het is geïsoleerd spul incl condensslang en een snoer tussen binnen- en buitenunit.
Er zit naar keuze een muurbeugel of 2 kunststof staanders bij voor de buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik zou de koelleidingen er niet bij bestellen maar dit laten verzorgen door de vakman. Dat is toch altijd net wat netter dan die voor geïsoleerde leidingen. Maar mocht je het erbij willen bestellen let dan goed op dat je zeer voorzichtig de leiding dient te buigen om het netjes weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat hangt dan weer van die vakman af, ik ga eens prijzen checken van het materiaal bij de vakman.
Als dat niet te veel verschilt dan blijf ik binnen m'n budget.
De afwerking zoals goten en gaten afdichten kost ook nog wat.
Lastig is dat de Daikin modellen die ik op het oog heb (nog) niet in NL verkrijgbaar zijn (a++ met R32 en wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Ik laat begin 2016 een woning bouwen. Die wordt gebouwd volgens de laatste normen (EPC 0.4 etc). Ik ben aan het oriënteren of de combinatie van een lucht-lucht warmtepomp (en balansventilatie) kan voorzien van verwarming en warm water en er dus voor kan zorgen dat er geen gas-aansluiting meer nodig is.

Is er een manier om te berekenen of dat klopt en welke capaciteit ik dan nodig heb? Of is dat een gevoelskwestie?

Wat globale info:
- huis heeft 3 verdiepingen (oppervlakte ca 145 m2);
- benedenverdieping vloerverwarming, rest (LTV-)radiatoren;
- we gaan er voorlopig met 2 volwassenen wonen;
- als er kinderen komen, ga ik mogelijk ook een zonneboiler erbij nemen voor de warmwatervoorziening. Kan ik dat makkelijk combineren met een lucht-lucht warmtepomp + DWTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent er geen fan van maar ze zijn er wel hoor op de nederlandse markt!
en een emura r32 met standaard wifi bestaan niet...zijn alleen uit te breiden met een losse module.
google maar eens op de website van Daikin...OPTIONEEL!!
Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:58:
Dat hangt dan weer van die vakman af, ik ga eens prijzen checken van het materiaal bij de vakman.
Als dat niet te veel verschilt dan blijf ik binnen m'n budget.
De afwerking zoals goten en gaten afdichten kost ook nog wat.
Lastig is dat de Daikin modellen die ik op het oog heb (nog) niet in NL verkrijgbaar zijn (a++ met R32en wifi).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Transmissie berekening laten maken voor een 350,- en je bent van alles op de hoogte
Vincm schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 07:49:
Ik laat begin 2016 een woning bouwen. Die wordt gebouwd volgens de laatste normen (EPC 0.4 etc). Ik ben aan het oriënteren of de combinatie van een lucht-lucht warmtepomp (en balansventilatie) kan voorzien van verwarming en warm water en er dus voor kan zorgen dat er geen gas-aansluiting meer nodig is.

Is er een manier om te berekenen of dat klopt en welke capaciteit ik dan nodig heb? Of is dat een gevoelskwestie?

Wat globale info:
- huis heeft 3 verdiepingen (oppervlakte ca 145 m2);
- benedenverdieping vloerverwarming, rest (LTV-)radiatoren;
- we gaan er voorlopig met 2 volwassenen wonen;
- als er kinderen komen, ga ik mogelijk ook een zonneboiler erbij nemen voor de warmwatervoorziening. Kan ik dat makkelijk combineren met een lucht-lucht warmtepomp + DWTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:08:
Je bent er geen fan van maar ze zijn er wel hoor op de nederlandse markt!
en een emura r32 met standaard wifi bestaan niet...zijn alleen uit te breiden met een losse module.
google maar eens op de website van Daikin...OPTIONEEL!!

[...]
Dat wifi een module is en erin gezet moet worden snap ik, er zijn leveranciers die dit standaard voor je doen.
Ik kan me Climasense simpelweg niet veroorloven, maar ik wil wel een Daikin met R32.
Ze hebben de ftx-m serie niet, deze is goedkoper en presteert bijna zo goed als de Emura.
De Emura is breder en hoger dan de ftx-m, bij mij kan dat lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:58:
[...]

Ze hebben de ftx-m serie niet, deze is goedkoper en presteert bijna zo goed als de Emura.
De Emura is breder en hoger dan de ftx-m, bij mij kan dat lastig worden.
de ftx-m (zg.p-series) zijn 800x295x215 (LxHxD) maar kunnen deze strak tegen het plafond?
zie ook link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
@Vincm Misschien snap ik het niet, je laat je huis voorzien van vloerverwarming en LTV om vervolgens LL verwarming te gaan gebruiken? Is het dan niet goedkoper om of geen vloerverwarming/LTV te nemen of een L-W warmtepomp te nemen?

Als je helemaal geen gas meer wilt dan explodeert de grootte van je warmtepomp bij een LL en LW systeem is mijn ervaring, want dan moet hij het bij -15C en windkracht 6 ook kunnen bolwerken. Die laatste 0.2% van de tijd is erg kostbaar doordat het rendement dan matig is, je plenty defrost cycli nodig hebt en de warmtevraag heel groot is. Bovendien moet je dan vemoedelijk veel units hebben om het overal een beetje warm te houden bij die Siberische condities. Al met al zou ik als je al LTV hebt eerder denken aan iets van een potentere Elga (zie het LW topic) of een WW systeem als je helemaal geen gas wilt (dat werkt stukken beter als het echt koud wordt, want je bron wordt nooit echt koud in tegenstelling tot de lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
snoekds20 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:18:
[...]

de ftx-m (zg.p-series) zijn 800x295x215 (LxHxD) maar kunnen deze strak tegen het plafond?
zie ook link
Niet strak er tegenaan want de luchtinlaat zit bovenop, idem bij de Emura.
Daikin adviseert in de install manual 3cm vrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
Hmm, weer even meten, hoe is de afmeting van de kokers waar de leidingen in liggen, en mogen deze wel langs het plafond lopen of moet dit op afschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het enige wat op afschot moet is de condensafvoer, aangezien dat een dun slangetje is zal dat in een 7cm brede goot wel passen mits het niet om 10m gaat.
In mijn situatie kan ik de slangen vanaf de airco's omlaag leiden en dan onder een kozijn naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:53:
Het enige wat op afschot moet is de condensafvoer, aangezien dat een dun slangetje is zal dat in een 7cm brede goot wel passen mits het niet om 10m gaat.
In mijn situatie kan ik de slangen vanaf de airco's omlaag leiden en dan onder een kozijn naar buiten.
Als er een condenspompje achter zit hoef je geen afschot te hebben.
Met een lang dun slangetje, horizontaal en alleen op afschot kun je geen grote lengtes overbruggen.
Dat gaat maar heel even goed, na verloop van tijd krijg je toch wat aangroei van vuil.

Ik zou gewoon een goed condenspompje nemen, dan is afschot onbelangrijk.
één keer per jaar het pompje schoonmaken en een paar tabletten Protreat in de condensbak.
Die tabletten zijn ook zonder condenspomp aan te raden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik heb de integratie van de Daikin Ururu met Domoticz weer wat opgekrikt door een 'quiet' button toe te voegen en naast de 'heat' ook een 'cool' button te maken. Airco is toch een best fijne bonus bij een L/L warmtepomp in de zomer, zodat het onder het dak vol zonnepanelen een beetje aangenaam blijft (en de stroom zo van de panelen de pomp in kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
robhuls schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:21:
Ik heb de integratie van de Daikin Ururu met Domoticz weer wat opgekrikt door een 'quiet' button toe te voegen en naast de 'heat' ook een 'cool' button te maken. Airco is toch een best fijne bonus bij een L/L warmtepomp in de zomer, zodat het onder het dak vol zonnepanelen een beetje aangenaam blijft (en de stroom zo van de panelen de pomp in kan).
Heb je die code ook ergens gedeeld staan, want ik kan 'm zo snel nergens vinden en het lijkt me wel leuk om daar mee aan de gang te gaan! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robhuls
Nog niet, ik zal de code ergens proberen te stallen. Ik heb uiteraard de wiki gebruikt:
http://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
Alleen werkt het code deel bij mij zonder jq en in python. Ik zie trouwens dat de wiki ook flink is uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
robhuls schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:41:
@Vincm Misschien snap ik het niet, je laat je huis voorzien van vloerverwarming en LTV om vervolgens LL verwarming te gaan gebruiken? Is het dan niet goedkoper om of geen vloerverwarming/LTV te nemen of een L-W warmtepomp te nemen?

Als je helemaal geen gas meer wilt dan explodeert de grootte van je warmtepomp bij een LL en LW systeem is mijn ervaring, want dan moet hij het bij -15C en windkracht 6 ook kunnen bolwerken. Die laatste 0.2% van de tijd is erg kostbaar doordat het rendement dan matig is, je plenty defrost cycli nodig hebt en de warmtevraag heel groot is. Bovendien moet je dan vemoedelijk veel units hebben om het overal een beetje warm te houden bij die Siberische condities. Al met al zou ik als je al LTV hebt eerder denken aan iets van een potentere Elga (zie het LW topic) of een WW systeem als je helemaal geen gas wilt (dat werkt stukken beter als het echt koud wordt, want je bron wordt nooit echt koud in tegenstelling tot de lucht).
Thanks! Ik bedoel natuurlijk een LW warmtepomp in combinatie met de LTV & vloerverwarming, maar ik had zoveel info opgezocht dat ik wat termen door elkaar typte. Je argumenten om geen LW (of LL) warmtepomp te gebruiken snap ik. Is WW niet veel duurder om aan te leggen? En kan die ook voorzien in warmte voor de warm-water kraan (of moet die warmte elektrisch aangevuld worden)? Het gaat om nieuwbouw, dus nu kan het nog allemaal beslist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik ben geen specialist m.b.t. WW. Wat ik weet is dat WW vrijwel altijd een stuk duurder is dan LW, omdat een buitenunit voor lucht goedkoper is dan een buitenunit met water, maar het voordeel is dat je bron warmer blijft. Vroeger sloeg je altijd een pijp richting het grondwater, maar tegenwoordig mag dat lang niet altijd meer en zijn er talloze alternatieven (pijpen hoger in de grond, ijskelders, onder hekwerken, etc.). Ik heb me daar nooit zo in verdiept. De t.v.t. van mijn Daikin zat al ergens richting de 8 jaar, dus een WW systeem retrofitten met mijn hoge temperatuur verwarming werd me veel te duur. Bij nieuwbouw is die afweging uiteraard anders.

Oh, ik denk dat WW ook gewoon heet water kan maken, zodat je zonder gasaansluiting kan als je warmtepomp groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Ik gebruik dezelfde virtuele hardware en switches als de wiki. In de lua code zet ik alleen dat het python script gedraaid moet worden. In het onderstaande script moet je uiteraard het ip van de Daikin de Domoticz invullen en in de list dom_names de nummers van de virtuele hardware in domoticz. De namen moet je verder niet aanpassen. Het stukje code leest dan de settings uit domoticz en pompt die naar de daikin.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
import json
import urllib2

daikin_ip = '192.168.178.25'  # IP address of the Daikin
dom_ip =  '192.168.178.24' # IP address of Domoticz
dom_names = {'heat': 63, 'cool': 68, 'quiet': 69, 'setpoint': 62}

# Retrieve the domoticz state
dom_settings = {}
for dom_name, dom_idx in dom_names.items():
    data = urllib2.urlopen("http://{0}:8080/json.htm?type=devices&rid={1}".format(dom_ip, dom_idx)).read()
    data_dict = json.loads(data)  # Convert json string to python dictionary
    dom_settings[dom_name] = data_dict['result'][0]['Data']

# Create the correct settings for Daikin
print(dom_settings)
daikin_power = 1
daikin_mode = 0
if 'On' in dom_settings['cool'] and 'Off' in dom_settings['heat']:
    daikin_mode = 3 # Cool
elif 'Off' in dom_settings['cool'] and 'On' in dom_settings['heat']:
    daikin_mode = 4 # Heat
elif 'On' in dom_settings['cool'] and 'On' in dom_settings['heat']:
    daikin_mode = 0 # Auto
else:
    daikin_power = 0
daikin_setpoint = dom_settings['setpoint']
daikin_f_rate = 'B' if 'On' in dom_settings['quiet'] else 'A' # B=quiet mode, A=auto mode

# Provide the setings to the Daikin
urllib2.urlopen("http://{0}/aircon/set_control_info?pow={1}&mode={2}&stemp={3}&shum=0&f_rate={4}&f_dir=0".format(daikin_ip, daikin_power, daikin_mode, daikin_setpoint, daikin_f_rate))
print('Set Daikin to {0} and temperature {1} and mode to {2} and f_rate to {3}'.format(daikin_power, daikin_setpoint, daikin_mode, daikin_f_rate))

[ Voor 17% gewijzigd door robhuls op 10-08-2015 19:29 . Reden: Verwijdering onnodig stuk code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
robhuls schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:24:
Ik gebruik dezelfde virtuele hardware en switches als de wiki. In de lua code zet ik alleen dat het python script gedraaid moet worden. In het onderstaande script moet je uiteraard het ip van de Daikin de Domoticz invullen en in de list dom_names de nummers van de virtuele hardware in domoticz. De namen moet je verder niet aanpassen. Het stukje code leest dan de settings uit domoticz en pompt die naar de daikin.
Robhuls,

Zo te zien is jou Python script een stuk uitgebreider geworden als de laatste keer dat ik het zag.
Mijn bash scriptje is altijd meer een proof of concept geweest in de hoop dat iemand met wat meer/betere scripting ervaring er wat moois van zou maken.

Misschien dat jou script mijn oude bash script kan vervangen? Het niet hoeven compileren en niet gebruiken van LUA scripts is een stuk makkelijker voor iedereen.

BTW het bash script checked wel al een poosje of hij moet verwarmen of koelen, het is niet alleen meer verwarmen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misterpc
eindelijk is de installateur geweest ,

en de woonkamer een Daikin FTXZ35N ,

en in de slaapkamer een Daikin FTXZ25N .

wat meteen opvalt is dat de binnen unit stil is maar veel wind kan produceren , je waait zowat weg als je in de lucht stroom zit of staat ..
Wat ook opvalt is dat de buiten unit ook erg stil is en de buiten unit fan op de minimale stand ook amper te horen is buiten de rest van de buiten geluiden om .

ik ga verder kijken en proberen en hou iedereen hier op de hoogte hoe het gaat met koelen en later met verwarmen ..

nu nog zonnepanelen om de elektriciteits rekening een bieetje in de perken te houden .

ook zal ik nog wat foto''s maken en posten bij interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi hoor, maar alleen al de kale aanschafprijs gaat mijn budget incl. installatie al ver te boven :P
Overigens valt het prijsverschil met Dld erg mee met dit model.

• snoekds20
  • Nu online
Potverdorie, ben er nog niet uit. De Daikin Ururu en Emura gaan niet passen. De beschikbare wandbreedte is 87 cm. Nu zit ik bij Fujitsu ASYG12LU en Mitsubishi te kijken en dat gaat passen. Ook de Daikin FTX35JV gaat wel passen. Welk merk heeft de voorkeur of zijn het allemaal A merken. Het budget ligt incl. installatie rond de 2000 Euro. De ruimte waar het om gaat is ca. 90 m3. Het doel is verwarmen, de airco functie is mooi meegenomen. Kan iemand mij advies geven?

• snoekds20
  • Nu online
zie hier de plattegrond van mijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DBIZX7XT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3, en dan je leidingwerk doorboren naar de keuken achter de unit, en dan via de berging je dak op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Wat Ferry zegt, maar ik zou er dan nog voor kiezen de binnenunit een stuk meer naar rechts te monteren. Zover wat toelaatbaar is voor de glazen deuren (qua draaibereik).

EDIT: Indien je voor deze opstelling kiest met de buitenunit op de berging moet je wel rekening houden met een condenswaterpomp. Dit is wel kostprijs verhogend voor de gehele installatie. Wil je dat perse niet dan moet je onder afschot naar buiten. En kan je kiezen voor je 1ste voorkeur. Maar ik heb m'n twijfels of de zithoek op het verste punt aangenaam warm wordt dan.

Terugkomend op je vraag qua merk; zowel Daikin als Fujitsu zijn A-merken. Daikin staat hoger aangeschreven dan Fujitsu. Beroepsmatig kom ik ze beide regelmatig tegen. Fujitsu is over het algemeen een stuk goedkoper en ik vind de LU serie fraaier eruitzien dan de FTX serie van Daikin.

Persoonlijk zou ik kiezen voor Fujitsu.

[ Voor 27% gewijzigd door Rhaelak op 28-08-2015 09:18 . Reden: toevoeing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn hier allemaal ururu mannen dus ik adviseer die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
snoekds20 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:35:
Ook de Daikin FTX35JV gaat wel passen.
Da's niet de meeste stille en hij heeft geen super rendement.
Ik kijk naar A++ modellen, want ik wil wel voordeel hebben met de energiekosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-08-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom twijfel je zolang met je beslissing andre?
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:13:
[...]

Da's niet de meeste stille en hij heeft geen super rendement.
Ik kijk naar A++ modellen, want ik wil wel voordeel hebben met de energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:55:
Waarom twijfel je zolang met je beslissing andre?

[...]
Da's vanwege mijn budget en (mogelijk) minder inkomsten.
Dat wachten betekent niet dat er niets gebeurt, ik heb een installateur gevonden die meedenkt en dat geeft mij nieuwe informatie over wat kan en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 07:53:
3, en dan je leidingwerk doorboren naar de keuken achter de unit, en dan via de berging je dak op...
leidingwerk in keuken is geen optie. De buitenunit kan aan de buitenmuur aan berging hangen of op de grond staan. Buitenunit is het probleem niet. De plaats van de binnenunit met het bijbehorend leidingwerk, dat houd me al een tijdje bezig. Kan leidingwerk strak tegen het plafond, dan komt plek 3 in beeld. Deze plek kan niet teveel naar (op tekening) rechts, ik zit daar met een verlaagd plafond.
Plaats 1 is nog steeds mijn voorkeur (ook van vrouw) er komt dan helemaal geen leidingwerk in het zicht.
geheel naar de andere kant kan ook, maar dan komt de buitenunit pal in het zicht op de oprit, dat is vind ik ook geen optie.
Maakt het trouwens wat uit als de buitenunit op noord, oost, zuid of west zit?

[ Voor 56% gewijzigd door snoekds20 op 28-08-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
snoekds20 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:04:
[...]
Maakt het trouwens wat uit als de buitenunit op noord, oost, zuid of west zit?
Gebruik je de warmtepomp vooral om te verwarmen, dan zou ik 'm op de zuidzijde monteren. Als de zon schijnt, pakt ie gelijk wat extra warmte mee en gaat ie wellicht minder snel in ontdooi cyclus. Gebruik je 'm voornamelijk om te koelen, dan juist op de noordzijde monteren in de schaduw.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
snoekds20 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:04:
[...]

Plaats 1 is nog steeds mijn voorkeur (ook van vrouw) er komt dan helemaal geen leidingwerk in het zicht.
geheel naar de andere kant kan ook, maar dan komt de buitenunit pal in het zicht op de oprit, dat is vind ik ook geen optie.
Dan is het toch duidelijk waar de unit komt te hangen? Plaats nummer 1 :).
Kortste weg ook met leidingwerk e.d. Simpeler kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
ASYG12LU van fijitsu op plaats 1 gaat het denk ik inderdaad worden. Dit type heeft volgens mij ook voldoende capaciteit om 91m3 te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Ik heb net 7 stuks van LG besteld voor een project waarover ik eerder in het verkeerde topic sprak.
De keuze voor LG's was niet voor de meest zuinige (cop van 4) maar wel qua prijs.

Plaatsing is bij mij geprimeerd aan hoe ik het leidingwerk het beste kan wegwerken maar toch ook een degelijke airflow kan creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn plannen zijn een beetje gewijzigd.
Ik heb van de leverancier begrepen dat installateurs problemen hebben om airco's met R32 te servicen.
Een kwestie van tijd denk ik, want er gaan meer grote merken over op R32.
De prestaties van R32 t.o.v. R410A bij eenzelfde vermogen zijn iets beter, maar A++ kan ook met R410A
Ik ben niet van de risico's en haast is er eigenlijk ook niet nu de warmte voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
Het is zeker een kwestie van tijd voordat meer merken overgaan op R32.
Want R410A gaat uitgefaseerd worden.

http://uitfaseren.cofely-...t-r134a-r407-en-r410.html
http://refrigerants.danfoss.com/hfc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan momenteel bijna niets anders dan R410a vinden, gedurende de levensduur van de airco is het zeker nog verkrijgbaar.
Een degelijk aangelegd systeem behoeft nauwelijks bijvulling, het zal wellicht op termijn duurder worden.
Ik zie dat een Toshiba Daiseikai A+++ binnen mijn budget valt, dan maar geen wifi en ook met verwarmen is deze zeer zuinig.
Wel fijn is dat hij compact is vergeleken met de Daikin Ururu als ik alleen naar A+++ kijk.

• Rhaelak
En over het algemeen hoeft een goed aangelegde airconditioner zelden tot nooit bijgevuld te worden. Bij ons op kantoor hangen al 10 jaar airconditioners waarbij nog nooit een grammetje freon is bijgevuld.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Het airco verbruik in de zomer is minimaal geweest. Maar 31 kWh gebruikt sinds de airco verwarming uit staat (vanaf 10 mei 2015). Moet zeggen dat vooral de aparte "Dry" functie fijn is, aangezien de vochtigheid anders erg hoog kan oplopen. Ons huis is koel, dus de airco voor het koelen heeft maar weinig aangestaan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/aircoverbruik20150731-2.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zit te kijken waar de Daikin dat verbruik vandaan haalt, maar hij gaat dus tot 9kW bij verwarmen.
Een Toshiba gaat tot 6,3kW en heeft een lager jaarlijks verbruik bij verwarmen in de specs.
Nu is het de vraag of de Daikin wel eens dat maximale vermogen haalt ...

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:06:
Ik zit te kijken waar de Daikin dat verbruik vandaan haalt, maar hij gaat dus tot 9kW bij verwarmen.
Een Toshiba gaat tot 6,3kW en heeft een lager jaarlijks verbruik bij verwarmen in de specs.
Je moet kijken naar het benodigde verwarmingsvermogen van jouw huis bij een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld 0 graden. Wil je dit volledig afdekken met de airco verwarming of heb/wil je nog op een andere manier bijstoken? Beneden -5 graden zal dit al snel nodig zijn, maar gelukkig is dat het niet zo heel vaak. CV ketel voor erg koud weer of zelfs een elektrische kachel van 2000 Watt (COP=1) om tijdelijk die paar dagen dat het heel koud is om mee te helpen.

Zie ook deze post.

Dus even checken in de specs wat de verwarmingscapaciteit van de gekozen airco is bij lage temperaturen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie een dode link bij de Toshiba specs file |:(

• Paul C
Speedy-Andre schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:06:
Let op dat voor de SCOP getallen er met fictieve weerstandsverwarming gerekend mag worden. D.w.z. dat als de WP het opgegeven vermogen niet haalt dit voor de berekening met COP=1 wordt aangevuld. Hiervoor hoeft die verwarming niet werkelijk in de WP aanwezig te zijn. Gebruik dus niet de getallen uit de SCOP opgave om het vermogen te berekenen bij lage temperaturen!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Eigenlijk was dat m'n vraag niet, ik vraag me af of de Daikin bij ZuinigeRijder wel eens op volle toeren draait.
Hij heeft al 1430kWh voor verwarming verbruikt in minder dan een jaar terwijl Daikin een gemiddeld verbruik van 1100kWh suggereert.
Het zou voor mijn situatie de berekening duidelijker maken als ik niet van de fabrikant specs uit moet gaan.
De Daikin kan overigens zelf het verbruik monitoren, dat heeft ZuinigeRijder afgelezen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:18:
Eigenlijk was dat m'n vraag niet, ik vraag me af of de Daikin bij ZuinigeRijder wel eens op volle toeren draait.
Hij heeft al 1430kWh voor verwarming verbruikt in minder dan een jaar terwijl Daikin een gemiddeld verbruik van 1100kWh suggereert.
Het zou voor mijn situatie de berekening duidelijker maken als ik niet van de fabrikant specs uit moet gaan.
De Daikin kan overigens zelf het verbruik monitoren, dat heeft ZuinigeRijder afgelezen denk ik.
Ik heb in de winter geen CV aangehad, de koudste (korte) periode was -3.9 graden (28 dec 2014) over 24 uur gemeten. Hiermee kon ik het huis net warm houden. Toen heb ik 20 kWh stroom verbruikt (over 24 uur).

Van 20 jan tot en met 24 jan is het ook relatief koud geweest, over 5 dagen 104 kWh verbruikt. Bij die temperaturen is er ook heel vaak een defrost cyclus, dus kun je niet continue verwarmen.

De theoretisch maximaal verwarmingsvermogen zul je nooit bereiken, want die bereik je bij een hogere buiten temperatuur/hoge COP en dan heb je de verwarmingsbehoefte juist niet nodig.
Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2